Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23
Yordi- schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:10:
Zo nu en dan kom ik een huis met een zwembad tegen op Funda en ik heb al aardig wat info uit deze topics gehaald. Toch vraag ik me af, en wellicht zit ik in het verkeerde topic vol zwembadfanaten, zijn er ook mensen die hun zwembad zat zijn of er vanaf willen? Wellicht omdat het onderhoud toch te tijdrovend of te duur wordt? Is het eenvoudig om van je zwembad af te komen?
Ja ik ken wel iemand die er vanaf wilde. Vanwege hun leeftijd, te weinig gebruik er van maken...

Hoe je dit oplost ligt denk ik vooral aan wat je wil doen met de plek waar eerst het zwembad was. Simpelste is denk ik volgooien met zand. Eventueel wat randen eerst afbreken.

Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor zwembad het is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56
Arjantje72 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:44:
[...]

bedankt voor je (alweer) goed advies :)
Ik heb voor mij besloten dat het belangrijkste verschil is dat er een wifi module opzit.
Ik ga rond 6;30 naar mijn werk en zet mijn zandfilterpomp aan, dan een uur of 10(ligt aan de temperatuur buiten) zet ik via mijn telefoon de WP aan.
Dus dan is de keuze niet meer zo moeilijk :)

Ik heb het dan over de zomer :)
Moet goed komen dan, en ja dat is het voordeel van wifi :)
Yordi- schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:10:
Zo nu en dan kom ik een huis met een zwembad tegen op Funda en ik heb al aardig wat info uit deze topics gehaald. Toch vraag ik me af, en wellicht zit ik in het verkeerde topic vol zwembadfanaten, zijn er ook mensen die hun zwembad zat zijn of er vanaf willen? Wellicht omdat het onderhoud toch te tijdrovend of te duur wordt? Is het eenvoudig om van je zwembad af te komen?
Gezien de kosten van een zwembad denk ik niet dat je gauw je zwembad gaat afbreken.
Dan heb je niet goed je huiswerk gedaan :P
Uitzonderingen daar gelaten zoals zwembad bij aankoop huis (ik wil wel een huis met zwembad bij aankoop, scheelt een hoop bouwkosten hehe).

Verder zoals @Plenkske zegt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Dennahz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor je reactie! Poeh, denk wel dat zo'n bakbeest meer nodig heeft dan wat zwembadtegels :)

[Afbeelding]

Dacht zelf aan een meter of 6x4 en dan 1.30 diep. Zulke baden blijven dus ook gewoon staan voor een jaar of 10. Is best veel werk, maar volgens mij als het eenmaal staat is het echt genieten :Y)
Mooi zwembadbadje met houten frame geen beton storten maar gewoon betontegels er onder en veel voordeliger dan een vloertje storten.

Wat je wel kunt doen voor dat je de beton tegels gaat leggen is 2 a3 zakken portland door je betrating zand mengen een zak potland kost je ongeveer 5 a 6 euro per zak van 25 Kg je ondergrond wordt er aanzienlijk steviger door en geen last door wegzakken en onkruid je zal er evt. isolatie er onder kunnen doen 10 cm piepschuim bijv, in de grond mooi vlak leggen zandbed er over ongeveer 8 a 10 cm gemengd met portland en dan je betontegels er in leggen geen last van vorst in de grond en meende dat betontegels een dikte van 5 a 6 cm zijn de zwarte in ieder geval deze hebben gangbare afmeting van 60x60 en 60x30 cm groter zijn er ook maar lastig te leggen en haast niet te beuren.

En daar je zwembad er boven opzetten tussen de betontegel en liner vilt of anders er tussen leggen voor behoud en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:24:
[...]

Ja ik ken wel iemand die er vanaf wilde. Vanwege hun leeftijd, te weinig gebruik er van maken...

Hoe je dit oplost ligt denk ik vooral aan wat je wil doen met de plek waar eerst het zwembad was. Simpelste is denk ik volgooien met zand. Eventueel wat randen eerst afbreken.

Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor zwembad het is :)
Je kunt er ook een mooie vijver van maken waterplanten er in vissen paar karpers een fontijn evt, en genieten van je vijver en de randen mooi mee beplanten met je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 16:06
Nou, weer eens even bijlezen in dit topic na vorige zomer.
Ik overweeg een ZFP aan te gaan schaffen, lees vaak dat hier een Intex voorbij komt, kan je nou bij dit model als je een slimme stekker oid na de mobiele aardlek (dus doorknippen en contrastekker oid eraan) zet op afstand inschakelen of moet je dan een fysieke handeling doen op de pomp zelf?

Schakelt elke WP uit indien er geen flow meer gedetecteerd word? of gebruik je het schakelcircuit van de WP om de ZFP te schakelen? Zo ja, hoe overbrug je dan als er niet verwarmd maar wel gefilterd moet worden?

Lachen een mooi klein full inverter WP'tje voor mijn 795liter spa zou dat wat zijn?

https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

[ Voor 21% gewijzigd door Ljsvv op 03-02-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
  • Laatst online: 05-08-2022
Hallo @Ljsvv , mijn Intex 4.5 kuub zfp kan je 'programmeren'.

Zijnde, je kunt het aanzetten voor een aantal uren en dan instellen dat het de dagen erna op hetzelfde moment voor dezelfde duur terug aanspringt. Er staat dus geen klok op waar je de uren op voorhand kunt op configureren.

Let wel, bij stroompanne zijn die instellingen verloren.

De pomp springt dus niet aan vanaf de moment dat je het insteekt. Het gaat allemaal via dat kleine bedieningspaneel. Dus zou kunnen dat dit uw use-case ondermijnt.

Wat betreft de wp, ik denk dat elke kwaliteitsvolle wp een flowmeter heeft, en zal tijdens de momenten dat het water circuleert dan werken om het water op temperatuur te krijgen. Ik heb in november een wp gekocht, dus heb het nog niet in de praktijk getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ljsvv schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:20:
Nou, weer eens even bijlezen in dit topic na vorige zomer.
Ik overweeg een ZFP aan te gaan schaffen, lees vaak dat hier een Intex voorbij komt, kan je nou bij dit model als je een slimme stekker oid na de mobiele aardlek (dus doorknippen en contrastekker oid eraan) zet op afstand inschakelen of moet je dan een fysieke handeling doen op de pomp zelf?
Afhankelijk van de type Intex ZFP kan dat. Echter zijn ze de laatste tijd/jaren overgestapt naar een met bedieningspaneel zoals @badleek zegt.

In dat geval gaat dat niet, een oplossing daarvoor is een switchbot. deze simuleert je "hand" en kan de start knop indrukken. Nadat er stroom op is gekomen moet je namelijk nog de "start" knop indrukken voordat pomp aan gaat.
Ljsvv schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:20:
Schakelt elke WP uit indien er geen flow meer gedetecteerd word? of gebruik je het schakelcircuit van de WP om de ZFP te schakelen? Zo ja, hoe overbrug je dan als er niet verwarmd maar wel gefilterd moet worden?

Lachen een mooi klein full inverter WP'tje voor mijn 795liter spa zou dat wat zijn?

https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html
Tegenwoordig heeft ieder WP wel een flow switch, bij aanschaf uiteraard effe checken.

Die WP is inderdaad een mooie, let alleen op wanneer je gebruik wilt maken van je Spa.

Mijn WP heeft 6 kW bij 15gr. En wanneer Spa op 36-38gr staat ingesteld en het is buiten 15gr dan draait de pomp op 40-45%. Dat komt neer dat je dus bij die mini inverter dat je dan al tegen de 80-90% draait om het water op temperatuur te houden.

Dus afhakelijk van je "zwemseizoen" is dit een goede pomp of niet.
Leuk dat ie al bij -10 zijn werk doet maar als je Spa buiten in de openlucht staat dan ga je het water absoluut niet op temperatuur krijgen :P.

Ik zie dit wel als een goede pomp. Inverter techniek, goede prijs. Leuke pomp voor een niet al te grote zwembad!

Deze WP heeft wel geen extra aansturing aansluiting, ofwel wanneer je pomp aan staat zal deze ook altijd aangaan (tenzij de wp uit staat). Enkel filteren zal dus niet standaard lukken.
Mogelijk oplossing is dan weer een switchbot die de aan/uit knop indrukt voor jou...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03-05 11:30
Jazsie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Deze WP heeft wel geen extra aansturing aansluiting, ofwel wanneer je pomp aan staat zal deze ook altijd aangaan (tenzij de wp uit staat). Enkel filteren zal dus niet standaard lukken.
Toch wel als hij zijn wp uitzet zoals je zei, of bedoel je automatisch met een Wifi module? :)

Edit:
Net de Poolex Silverline Fi 90 Inverter warmtepomp besteld :)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 04-02-2021 17:24 . Reden: nieuws ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Toch wel als hij zijn wp uitzet zoals je zei, of bedoel je automatisch met een Wifi module? :)

Edit:
Net de Poolex Silverline Fi 90 Inverter warmtepomp besteld :)
Ja klopt, bedoel inderdaad op afstand.

Gewoon wp uitzetten met de hand kan natuurlijk altijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hi, een stuk van het topic doorgelezen, natuurlijk ook pagina 1.

Op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd, en in verband met de vooruitzichten met betrekking tot Covid-19 en vakanties willen wij graag een inbouw zwembad, afmetingen rond de 8*3, 1.35 diep. Verwarmd met warmte pomp. We hebben inmiddels 2 offertes gekregen, eigenlijk beide behoorlijk boven budget. Budget ligt rond de 30 k euro. Is het mogelijk voor die prijs een zwembad te laten bouwen (heb 2 linkerhanden)?

Staand de zwembad bouwers open voor onderhandelen? Is er een bouwer die een betere aanbieding kan doen? Het lijkt er op dat de prijzen momenteel erg hoog zijn...

Dank voor de antwoorden!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Op dit moment wordt ons nieuwe huis gebouwd, en in verband met de vooruitzichten met betrekking tot Covid-19 en vakanties willen wij graag een inbouw zwembad, afmetingen rond de 8*3, 1.35 diep. Verwarmd met warmte pomp. We hebben inmiddels 2 offertes gekregen, eigenlijk beide behoorlijk boven budget. Budget ligt rond de 30 k euro. Is het mogelijk voor die prijs een zwembad te laten bouwen (heb 2 linkerhanden)?

Staand de zwembad bouwers open voor onderhandelen? Is er een bouwer die een betere aanbieding kan doen? Het lijkt er op dat de prijzen momenteel erg hoog zijn...

Dank voor de antwoorden!
De prijzen zijn erg hoog omdat met Corona iedereen thuis blijft en een zwembad wil hebben, buitenbaden heb ik gemerkt zijn bijna 2x zo duur dan normaal.
Heb je hier al gekeken?
https://www.rhodos-shop.n...x-150-cm-inclusief-aanleg
of hier algemeen?
https://www.rhodos-shop.nl/zwembaden/baden

[ Voor 16% gewijzigd door Arjantje72 op 05-02-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Arjantje72 dat is al een betere prijs! Dank!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Niet goed gelezen :)

Ik zou ook deze proberen:
https://www.inbouwzwembad.nl/

[ Voor 76% gewijzigd door Arjantje72 op 05-02-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-05 23:31
daemonix schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:53:
hi, een stuk van het topic doorgelezen, natuurlijk ook pagina 1.

Dank voor de antwoorden!
Je kunt eens proberen bij zwembad company in Venray. Daar hebben wij ons bad vandaan.

Volgens mij moet je voor die prijs wel een bad van die afmetingen daar kunnen aanschaffen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb nu eerder het idee dat men anticipeert op het feit dat men door covid-19 niet weg gaat en dus thuis zullen blijven en dus de prijzen hoog houden aangzien velen (zeker wanneer het straks warmer is) een zwembad etc aanschaffen.

Beetje te gek voor woorden dat je nu nog zomerprijzen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Ik heb geen idee hoe het de afgelopen jaren was maar ik heb zelf het gevoel dat het nog iets te vroeg is. Ik denk dat ze wel met de voorbereidingen bezig zijn maar dat het seizoen voor dit soort producten pas rond april begint.
Al zullen de prijzen denk ik wel wat hoger ligger omdat ze daar kansen zien natuurlijk

Ps dit is gewoon mijn onderbuik gevoel en nergens op gebaseerd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Togi op 08-02-2021 12:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
Zojuist ook mijn warmtepomp voor het zwembad aangeschaft:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Deze is het geworden. Ik heb hem als een mooie 2de kans deal via Toppy kunnen kopen.
En full inverter 12kw Warmtepomp voor die prijs lijkt mij geen slechte deal.

En aangezien we toch alleen willen zwemmen bij >20 past deze prima bij ons te bouwen zwembad (44m3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
Hier heeft de vrouw des huizes ook het plan om zelf een zwembad te bouwen. Ik wil dit grotendeels zelf doen. Met hulp van heel veel info op internet en hulp en ervaring van vrienden durf ik dit wel aan.

Het zwembad wordt 5,5m x 3,0 m x 1,50m diep (groter past niet in de tuin). We hebben het idee om hier een zitplateau in te maken om op te zitten. Als het ware een grote trap met 1 trede. Dit lijkt ons heerlijk om met een borrel en/of boekje op te zitten in de zon. We vinden dit zelf een erg goed idee, maar zien het niet vaker. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Dan wordt het ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32NaOvk5JKB8EJ7lz_XNR7RDjxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7G5wVTfGzuiI1L98wVXyS1xG.jpg?f=fotoalbum_large

ConstructieBetonnen vloer
Muren en zitplateau van blokken lichtbeton 19x20x29 cm, murfor strips. Daarna (laten) stuccen
IsolatieMisschien xps platen aan de buitenkant van muren. Twijfel nog of dit het geld en moeite waard is
LinerMaatwerk liner, geen folie laten lassen (te duur).
0,85 mm
Vilt tussen muur en liner
inbouwdelen
  • 1 of 2 skimmers (?) (hoogwaterlijn)
  • 2 of 4 inspuiters (?)
  • stofzuigeraansluiting
  • bodemafzuiger onderin in de zijwand voor evt. extra circulatie en leegpompen
  • 2 lampen (LED of halogeen)
  • Mogelijk een RVS trapje (in 2 delen vanwege lamellen). Tenzij een trapje niet nodig is als we het plateau als opstapje kunnen gebruiken.
AfdekkingLamellendek, waarschijnlijk solar lamellen
Electrisch bediend, opbouw, zelf getimmerde omkisting
Waterbehandeling Nog uit te zoeken. In ieder geval:
  • Warmtepomp
  • Pomp (variabel toerental)
  • Zandfiltervat
  • Automatische chloor of zout

Hoe denken jullie hier over? Nog tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ocmer schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:50:
Hier heeft de vrouw des huizes ook het plan om zelf een zwembad te bouwen. Ik wil dit grotendeels zelf doen. Met hulp van heel veel info op internet en hulp en ervaring van vrienden durf ik dit wel aan.

Het zwembad wordt 5,5m x 3,0 m x 1,50m diep (groter past niet in de tuin). We hebben het idee om hier een zitplateau in te maken om op te zitten. Als het ware een grote trap met 1 trede. Dit lijkt ons heerlijk om met een borrel en/of boekje op te zitten in de zon. We vinden dit zelf een erg goed idee, maar zien het niet vaker. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Dan wordt het ongeveer:

[Afbeelding]

ConstructieBetonnen vloer
Muren en zitplateau van blokken lichtbeton 19x20x29 cm, murfor strips. Daarna (laten) stuccen
IsolatieMisschien xps platen aan de buitenkant van muren. Twijfel nog of dit het geld en moeite waard is
LinerMaatwerk liner, geen folie laten lassen (te duur).
0,85 mm
Vilt tussen muur en liner
inbouwdelen
  • 1 of 2 skimmers (?) (hoogwaterlijn)
  • 2 of 4 inspuiters (?)
  • stofzuigeraansluiting
  • bodemafzuiger onderin in de zijwand voor evt. extra circulatie en leegpompen
  • 2 lampen (LED of halogeen)
  • Mogelijk een RVS trapje (in 2 delen vanwege lamellen). Tenzij een trapje niet nodig is als we het plateau als opstapje kunnen gebruiken.
AfdekkingLamellendek, waarschijnlijk solar lamellen
Electrisch bediend, opbouw, zelf getimmerde omkisting
Waterbehandeling Nog uit te zoeken. In ieder geval:
  • Warmtepomp
  • Pomp (variabel toerental)
  • Zandfiltervat
  • Automatische chloor of zout

Hoe denken jullie hier over? Nog tips?
Skimmers zou ik minstens 2 nemen. Ik twijfel of die wel of geen last gaan hebben als je ze op het ondiepe stuk plaatst.
Mijn totaal niet onderbouwde onderbuik gevoel zegt : skimmers aan de andere kant, inspuiters uit de wand van je trap/zitje.
Zorg ervoor dat als het ff kan, de skimmers in de windrichting liggen. Neem skimmers met een overloop die je aansluit op een afvoer Als het dan stevig regent kan je bad niet overlopen.

Inspuiters : zorg ervoor dat de lengte buis gelijk is tussen de inspuiters. Dus: met 1 buis naar je bad toe, daar een T-stuk in het midden en exact dezelfde lengte buis naar de inspuiters.

Pomp: als je van tweaken houd zou ik een gewone pomp met een losse/aparte frequentieregelaar nemen ipv een toerengeregelde pomp. Onder de streep goedkoper.

Lampen: je bent gek als je nu nog halogeen koopt, veel te duur en vreten stroom. Neem 2 leuke LED lampen al dan niet RGB. Kost je 100 a 200 euro max.

Trap zou ik niet doen als je toch al een plateau maakt.

Bodem : laat deze vlinderen!

Gelukkig de laatste nacht(en) stevige vorst. Ik pomp al nonstop sinds afgelopen zaterdagmiddag. Het water is op dit moment 0,25 graden :P
Ik heb mijn afdekking erop laten liggen, daar is een flinke ijslaag op ontstaan maar die lag "op" het zeil en raakte bij lange na niet ergens de wanden.
Eerder deze week 75 kilo zout in het water gegooid, gisteravond 25 kilo over de afdekking gestrooid.
Nog heel even lichtjes met de billen knijpen, maar het ziet er naar uit dat we zonder al te grote problemen door deze horrorwinter komen :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Koffie op 12-02-2021 22:03 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
Koffie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:00:
[...]
Mijn totaal niet onderbouwde onderbuik gevoel zegt : skimmers aan de andere kant, inspuiters uit de wand van je trap/zitje.
Bedankt voor je tips. Een aantal had ik al uit je eerdere posts.
De filterpomp staat nu vlak bij de skimmers en de warmtepomp vlak bij de inspuiters. Andersom zou tot veel langere leidingen (en warmteverlies) leiden. Vandaar.
Ik was eigenlijk glad maken met Egaline van plan. Vlinderen moet je weer iemand voor regelen en egaline kan je eenvoudig zelf. Toch? Waarom vlinderen?

[ Voor 3% gewijzigd door ocmer op 12-02-2021 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ocmer schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:50:

Je ziet dit veel bij monoblock zwembaden (in België dan toch). In dat geval wordt deze 'plage' zoals men het noemt gebruikt als 'opbergruimte' van het rolluik.
Afbeeldingslocatie: https://www.leisurepools.be/imgv2/projecten/10/big31323171e2a1896dfc9914479511f796.jpg Zoals je kan zien is dat meestal heel ondiep gemaakt (misschien een 10-tal cm).

Ik heb het zelf bewust niet gedaan, omdat wij zo veel mogelijk zwemruimte wilden.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ocmer schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Bedankt voor je tips. Een aantal had ik al uit je eerdere posts.
De filterpomp staat nu vlak bij de skimmers en de warmtepomp vlak bij de inspuiters. Andersom zou tot veel langere leidingen (en warmteverlies) leiden. Vandaar.
Voor de filterpomp zou ik me daar echt geen zorgen over maken, die trekt dat echt wel.
In jouw tekening staat mijn filterpomp enkele meters achter je 'plateau' en de skimmers zitten aan de andere kant.
Ik denk dat het warmteverlies reuze mee zal vallen - desnoods leg je er piepshuim op en onder.
Persoonlijk zou ik mijn skimmers en inspuiters optimaal voor het bad doen, zonder echt rekening te houden met lengtes (tot een bepaalde hoogte uiteraard).

Stel je skimmers liggen tegen de windrichting in, want dat kwam beter uit voor de plek van de pomp, drijft al dat vuil mooi de verkeerde kant op :P
Ik was eigenlijk glad maken met Egaline van plan. Vlinderen moet je weer iemand voor regelen en egaline kan je eenvoudig zelf. Toch? Waarom vlinderen?
Mijn vloer is niet gevlinderd, wel egaline erover én vilt. Ik voel elk putje en uitstekende kiezel.
Er komt een druk van dik 40000 liter op te staan. Elke oneffenheid ga je zien en voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik wil mijn 1,2kw 3 fase zwembadpomp graag voorzien van een frequentieregelaar. Hoeveel mag het vemogen van de regelaar afwijking van het vermogen van de pomp?

Kan ik bijv. een 2kw regelaar aansluiten op deze pomp?

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 16:20
Vraagje:
Ik heb een Intex frame zwembad van 3x2, met een Intex 4m3/uur zandfilterpomp.
Voor deze zomer wil ik graag een DIY zonnewarmer maken, met tyleenslang op het dak van onze schuur.
Situatie als volgt:

Zandfilterpomp komt in een behuizing op 2 meter van het zwembad. Van daar moet ik, danwel met PVC danwel met flexibele slang, een meter of 3 onder de grond door, en vervolgens 2 meter de lucht in naar het dak van de schuur. Wat zouden jullie aanraden voor buizen? Flexibel of PVC? En welke maat?
Ik dacht zelf het volgende:

Vanaf het zwembad naar de inlaat van de ZFP met 38MM Flexibele slang(zit bij de pomp). Vanaf de uitgang van de pomp een bypass maken met PVC, welke aan de ene kant direct via 38MM flexibele slang naar het zwembad gaat. De andere kant dan aansluiten om 32MM PVC,ondergronds richting het tuinhuis. Van daaruit naar 50M 16mm Tyleen. Aan het uiteinde van de tyleenslang gaan we dan terug naar de 'retourbuis' welke weer van 32mm PVC is, en weer op de andere kant van de bypass komt.

Gaat dit werken? Belemmer ik de flow niet teveel met 16mm tyleen? is PVC de meest geschikte optie, of toch iets anders? Ik zou ook met tyleenslang onder de grond door kunnen, wat is beter?

Edit: plaatje voor overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EmIKaNpOOhibQTu68GDs0pL4Mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f2IJb9Vc5yeQT09ef5k5EXAA.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Schumaster op 18-02-2021 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In het kader van "alternatief gebruik van het zwembad".. YouTube: Vijver in woonkamer moet weg: Eigenaar protesteert

3 hoog 1.2 kuub (1200 kilogrammetjes oid) in de woonkamer, ik snap wel waarom de woning eigenaar er niet vrolijk van word .. 221 x 150 x 43 cm Alhoewel 200cm x 80cm x 40cm ..zal een 1 persoons waterbed zijn

Ach goed laten we niet gaan discussieren over het nut van het zwembad in huis op deze wijze .. ik vind het op zich een aparte wijze van een vijver in je woonkamer houden ..
gaat me btw om hoe houd je het water "schoon" want dit is best wel veel water om te filteren oid ..

gewoon ff iets mafs tussendoor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 18-02-2021 12:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:16:
Ik wil mijn 1,2kw 3 fase zwembadpomp graag voorzien van een frequentieregelaar. Hoeveel mag het vemogen van de regelaar afwijking van het vermogen van de pomp?

Het vermogen is een max vermogen wat hij kan leveren. Geen enkel probleem om een minder zware 1kW pomp aan een 2 kW regelaar te hangen,
Andersom is wel een issue : 2 kW pomp aan een 1 kW regelaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:29:
In het kader van "alternatief gebruik van het zwembad".. YouTube: Vijver in woonkamer moet weg: Eigenaar protesteert

3 hoog 1.2 kuub (1200 kilogrammetjes oid) in de woonkamer, ik snap wel waarom de woning eigenaar er niet vrolijk van word .. 221 x 150 x 43 cm Alhoewel 200cm x 80cm x 40cm ..zal een 1 persoons waterbed zijn

Ach goed laten we niet gaan discussieren over het nut van het zwembad in huis op deze wijze .. ik vind het op zich een aparte wijze van een vijver in je woonkamer houden ..
gaat me btw om hoe houd je het water "schoon" want dit is best wel veel water om te filteren oid ..

gewoon ff iets mafs tussendoor ;)
Wat een gelul allemaal. Ik heb ook gewoon een binnenzwembad in mijn huis.
Ik vul 'm elke avond en laat hem ook weer elke avond leeglopen. Zit ingebouwd in de badkamer :+

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Wat een gelul allemaal. Ik heb ook gewoon een binnenzwembad in mijn huis.
Ik vul 'm elke avond en laat hem ook weer elke avond leeglopen. Zit ingebouwd in de badkamer :+
Alleen jou zwembad zit maar 200-300 liter in . .das 800Liter verschil oid :)
Net zoals bij waterbedden (niet anders dan) zou ik meer zitten met lekkage

offtopic:
Die woningbouw en die man moeten samen een aanvaardbare oplossing vinden

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
@vso Hoe weet jij dat @koffie maar een klein badje heeft in zijn badkamer?
Misschien staat er wel een mega Hottub waar ie iedere avond als de prins van Zamunda wordt gewassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Een vijver in de woonkamer hoe bedenk je zoiets die man heeft zeker veel huis en tuin programma's gezien daar zie je vaak dat ze woonkamer bij de tuin betrekken als geheel die man dacht zeker waarom de vijver niet binnen in de woonkamer.
Deze man had ook een paar kuub zand in de woonkamer kunnen kruien paar tuinplanten en boompjes er in borders langs de muur stukje bestrating en een lounge tuinzetje voor de meubilair. en je zit altijd droog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badleek
badleek schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:15:
[...]
Misschien ter info voor zij die dit in de toekomst ook willen aanschaffen, ik heb mijn Poolex Jetline Fi 9kw op Black Friday eind November aangeschaft voor net geen 1200 EUR.

Dus het lijkt de moeite te zijn om zo'n aankoop in te plannen, als dat kan.
Even om te illustreren dat het inplannen van een grote aankoop loont, je moet enkel geduld hebben.

Mijn wp kost nu meer dan 1600 EUR, zie bv hier, hier en hier.

Ik heb nog een zwembad verlanglijstje waar ik mijn moment nog voor moet kiezen om te kopen. Niet leuk als vraag en aanbod in het nadeel speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
badleek schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:27:
[...]

Even om te illustreren dat het inplannen van een grote aankoop loont, je moet enkel geduld hebben.

Mijn wp kost nu meer dan 1600 EUR, zie bv hier, hier en hier.

Ik heb nog een zwembad verlanglijstje waar ik mijn moment nog voor moet kiezen om te kopen. Niet leuk als vraag en aanbod in het nadeel speelt.
En veel vraag en aanbod zal de komende maanden naar verwachting nog wel een feit blijven nu met de corona Lock down zoals het met afgelopen seizoen en de verwachting van een derde golf zijn we er lang nog niet.
Veel vraag doet de prijs flink stuwen met op de achtergrond dat veel ondernemers nu moeilijke tijden hebben waardoor de prijs ook zal stuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:30

GEi

Volg deze draad al een tijd en heb deze week mijn ZFP gekocht en ontvangen. Met de verkoop van de oude pomp wacht ik tot het 30 graden is en ze overal zijn uitverkocht 😎... nu nog was glas scoren en we zijn klaar voor de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
GEi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:35:
Volg deze draad al een tijd en heb deze week mijn ZFP gekocht en ontvangen. Met de verkoop van de oude pomp wacht ik tot het 30 graden is en ze overal zijn uitverkocht 😎... nu nog was glas scoren en we zijn klaar voor de zomer.
Hier wat glas voor de ZFP ongeveer 5 euro goedkoper goedkoper wordt het niet normale richtprijs voor 20Kg 55 euro ik heb ze ook besteld en schijnen nog beter en langer te werken dan de pluizen bolletjes , maar ga toch over op glas.

https://zwembadcompleet.n...P1SxHBdDYEVRoCgSAQAvD_BwE

Kan niet wachten op het komend seizoen mijn project ligt nog stil op dit moment ivm corona lockdown en aangezien veel winkels nog dichtzitten is het toch lastiger om bepaalde materiaal te bestellen dan even rondneuzen en terplekke te bedenken van hoe en wat om toch enigszins de kosten te besparen vooral op hout gebied die zijn de afgelopen jaren en tijd aanzienlijk gestegen.

[ Voor 8% gewijzigd door J.E. Weinor op 20-02-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi

GEi

Heb eerder vanavond 25 kg besteld voor € 26,50. Van Intex, 0,4-0,8mm. Veel te veel, maar kan gelukkig de helft aan een kameraad verkopen. tuinzwembad.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
GEi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:25:
Heb eerder vanavond 25 kg besteld voor € 26,50. Van Intex, 0,4-0,8mm. Veel te veel, maar kan gelukkig de helft aan een kameraad verkopen. tuinzwembad.com.
Maar dat zullen wel geen nano glas parels zijn voor die prijs, 8)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi

GEi

Dat denk ik ook niet. Staat niet expliciet genoemd. Zag in de voorbereiding ook de variant met nano, maar was niet overtuigd dat het twee keer zo duur moest zijn. Twijfelde ook nog aan de lavasteen, maar omdat ik nu voor het eerst een ZFP ga gebruiken, eerst op veilig met glas. Beetje bij beetje wordt het zo steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:05:
[...]

En veel vraag en aanbod zal de komende maanden naar verwachting nog wel een feit blijven nu met de corona Lock down zoals het met afgelopen seizoen en de verwachting van een derde golf zijn we er lang nog niet.
Veel vraag doet de prijs flink stuwen met op de achtergrond dat veel ondernemers nu moeilijke tijden hebben waardoor de prijs ook zal stuwen.
Het valt mij ook tegen. 100~120 euro voor een simpel Intex 200x300 frame-badje zonder accesoires lijkt me toch het dubbele van de normale prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BounceMeister schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:30:
[...]

Het valt mij ook tegen. 100~120 euro voor een simpel Intex 200x300 frame-badje zonder accesoires lijkt me toch het dubbele van de normale prijs.
Ja de prijzen vallen zeker tegen het intex frame badje van 200x300 zag zelfs dat ze nog duurder waren komt er een filterpompje van 60 euro nog een afdekzeiltje van een euro of 20 er bij bovenop zit je al gauw aan de 200 euro of meer.
Zag zelf nog een oude prijs staan van 79 euro voor het zelfde badje en afmeting met de vermelding niet op voorraad.
Zag op de Duitse site van real,de ook het zwembadje staan wel met inclusief een filterpompje maar schrik niet van de prijs.

https://www.real.de/produ...comparison&utm_term=41033

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 10:03
J.E. Weinor schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:54:
[...]

Hier wat glas voor de ZFP ongeveer 5 euro goedkoper goedkoper wordt het niet normale richtprijs voor 20Kg 55 euro ik heb ze ook besteld en schijnen nog beter en langer te werken dan de pluizen bolletjes , maar ga toch over op glas.

https://zwembadcompleet.n...P1SxHBdDYEVRoCgSAQAvD_BwE

Kan niet wachten op het komend seizoen mijn project ligt nog stil op dit moment ivm corona lockdown en aangezien veel winkels nog dichtzitten is het toch lastiger om bepaalde materiaal te bestellen dan even rondneuzen en terplekke te bedenken van hoe en wat om toch enigszins de kosten te besparen vooral op hout gebied die zijn de afgelopen jaren en tijd aanzienlijk gestegen.
Heb mijn filterglas vorig jaar gekocht bij van Craenenbroek. Was iets boven de 10euro volgens mij voor 20kg.
Moet het nog testen maar lijkt me sowieso niet slechter dan het zand wat erin zat.
Ben benieuwd komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:08

VW-Arjan

★★★★★

Geen idee of dit het juiste topic is.
Maar..

Wij hebben vorig jaar een opzetzwembad gekocht.
De maat is 400x200x100. Daar meteen een zandfilter bijgekocht en een verwarmingsbol.

Bij het opzetten hebben we de 1e ronde perfect gedraaid. Water zuiver. Waardes perfect.
Helaas is er toen een buis van het frame losgeschoten en moest het zwembad bijna helemaal leeg om die terug te plaatsen.

Daarna is het nooit meer helemaal goed gegaan.

Ik merk oa dat de pomp niet sterk genoeg is. Een meter omhoog pompen doet die al niet.
De filter gebruiken als waterstofzuiger lukt dus al nauwelijks.

Ik wil dus een betere pomp kopen, maar geen idee welke/wat. Daarnaast heb ik veel goede verhalen gelezen en gehoord over zoutfilters.

Hoe sluit ik dat allemaal aan? De verwarmingsbol (solar) zal bijv met de zon erop aan moeten blijven, terwijl de filterpomp uit moet.

Vorig jaar hebben we de pomp elke keer ‘s ochtends aangezet en ‘s avonds uit.

Nu zat alles in 1 circuit, dus filter uit was ookngeen warm water meer.

Kan iemand me op weg helpen met een leidingschema en welke pomp ik daar bij kan nemen.

Wellicht kan ik de huidige pomp hergebruiken voor de verwarmingsbol.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
VW-Arjan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:22:
Geen idee of dit het juiste topic is.
Maar..

Wij hebben vorig jaar een opzetzwembad gekocht.
De maat is 400x200x100. Daar meteen een zandfilter bijgekocht en een verwarmingsbol.

Bij het opzetten hebben we de 1e ronde perfect gedraaid. Water zuiver. Waardes perfect.
Helaas is er toen een buis van het frame losgeschoten en moest het zwembad bijna helemaal leeg om die terug te plaatsen.

Daarna is het nooit meer helemaal goed gegaan.

Ik merk oa dat de pomp niet sterk genoeg is. Een meter omhoog pompen doet die al niet.
De filter gebruiken als waterstofzuiger lukt dus al nauwelijks.

Ik wil dus een betere pomp kopen, maar geen idee welke/wat. Daarnaast heb ik veel goede verhalen gelezen en gehoord over zoutfilters.

Hoe sluit ik dat allemaal aan? De verwarmingsbol (solar) zal bijv met de zon erop aan moeten blijven, terwijl de filterpomp uit moet.

Vorig jaar hebben we de pomp elke keer ‘s ochtends aangezet en ‘s avonds uit.

Nu zat alles in 1 circuit, dus filter uit was ookngeen warm water meer.

Kan iemand me op weg helpen met een leidingschema en welke pomp ik daar bij kan nemen.

Wellicht kan ik de huidige pomp hergebruiken voor de verwarmingsbol.

Alvast bedankt!
Je kunt rustig alles vragen in dit topic wat te maken heeft met zwembaden.
Vervelend dat het frame is los geschoten van het zwembad ja dan kan je meer dan de helft leeg gaan pompen zoveel kracht zit er wel in door het gewicht van het water, en dat het niet goed meer is gekomen vernoed dat je frame uit fatsoen is getrokken.

Ja gaf aan dat je pomp niet sterk genoeg is neem aan dat het een standaard filter pompje met papieren filter er in, een solar bol er achter ja dat doet zon pompje niet veel daar kun je veel beter een ZFP 4 a 6 m3 voor nemen die hebben meer capaciteit en opvoer hoogte minder werk dan papieren filters schoonmaken en zuivert veel beter. en daar kun je ook wel 3 of 4 solar bollen achter leggen maar zet er wel een bypass tussen.de ZFP en de solar bol hier mee kun je regelen temp en flow.
Volgorde zwembad water richting pomp uitvoer water pomp richting de bypass hierop de solar bol en dan het water richting het zwembad.
Een schema heb ik niet bij de hand maar in deze topic is ergens wel een voorbeeld van te vinden en anders op google wel te vinden van eenvoudig tot complexe uitvoeringen.
Het alles pas maken betreft de aansluitingen kan even een puzzel zijn om alles een op een aan te sluiten ivm verschillende hulp en koppelstukken en verschillende maten onderling, maar wel zelf te doen als je een beetje handig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

Bedankt voor je reactie.

Heb het papieren filter en de bijbehorende pomp nooit in gebruik genomen. Heb direct een zandfilter pomp met een capaciteit van 4000l/u gekocht.

Alleen de pomp is dus waardeloos. Wellicht leuk genoeg voor alleen de solarbol.

Maar kan dat ook? Heb in mijn zwembad een invier en uitvoer. Kan ik daar 2 circuits op aansluiten met een y stuk ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
VW-Arjan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:48:
Bedankt voor je reactie.

Heb het papieren filter en de bijbehorende pomp nooit in gebruik genomen. Heb direct een zandfilter pomp met een capaciteit van 4000l/u gekocht.

Alleen de pomp is dus waardeloos. Wellicht leuk genoeg voor alleen de solarbol.

Maar kan dat ook? Heb in mijn zwembad een invier en uitvoer. Kan ik daar 2 circuits op aansluiten met een y stuk ofzo?
Uit je beschrijving kan ik niet helemaal wijs worden invier en uitvoer Y? neem aan zonder bypass? krijg de indruk dat alles niet goed is aangesloten waardoor je ZFP niet goed werkt en welke pomp is het type en merk een foto's doet vaak ook wonderen van je situatie en inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Om even terug te komen op het prijs verhaal, het is nog wel de moeite om rond te zoeken want ‘normale’ prijzen zijn nog te vinden.

Ik heb bijvoorbeeld voor mijn rond Intex zwembad van 4.57m diameter juist nog een grondzeil en noppenzeil voor rond 16EUR het stuk gevonden. Bijna overal anders was het rond de 20EUR en (veel) meer.

Het was wel wat zoekwerk maar het hielp om op Google met de algemene Intex product code te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hier een vervolg van mijn project en verloop.

Het betreft een kleine update en wegens corona Lock down, met de solar gedeelte nog niet mee bezig geweest aangezien veel winkels zijn gesloten en bepaalde materialen toch lastig is om online te bestellen dan fysiek even naar de winkel voor bepaalde materialen gaf toch enigszins roet in de planning.

Update 3
Verdeelkast enkele ip67 stekkers in gemonteerd en doorverbonden 3 voor de sensors en 2 aansluitingen van 12 volt voor de zwembadverlichting en 1 als reserve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDsttat58ktoDRNqjQIH7oyZ8Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CbotHIS9C9TwbhXfpNJqfsP.jpg?f=fotoalbum_large

Zwembadverlichting toch besloten en besteld voor de voordelige prijs op Ali normaal liggen de prijzen aan de hoge kant voor zwembadverlichting.
Ook het zoeken hierin is lastig voor een opzetframe zwembad zijn er wel van intex met magneet aan de wand maar vond de prijs voor voor 2 lampen nog wel wat duur.
Het wordt wel een gaatje door de liner straks maar dat vind ik geen probleem risico voor mij zelf😃

Voorbereiding voor de verlichting al wel gedaan het zijn 2 RGB ledlampen met afstandsbediening en led controller de 12 volt komt van de verdeelkast.
Alles gemonteerd in een ip67 behuizing en ook weer met de benodigde IP67 stekkers aansluiting voor de aansluiting verlichting en 12 volt.
Het snoer aan de verlichting 4 draads is wat aan de korte kant en maar 1 meter lang en wordt verlengt ook met de stekkerverbindingen al op gedeelte op voorbereid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKSZU-pbBnFts5i4EsRO6QpE8vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMGPuuKMEQN4gZbWo00GZA14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSNKu71bNaJRatJthSIaoo5fP-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNiIfwfwcyQIPxORzOQI7lsY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXVRAxzYJtzNLMppvbRniT4yRwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km41ij1pj0egfcnz6VhqNlM5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMJzoDLOgjyzHNPCjRQvIajvb6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FX68qb1c83trHFUtjhq0sYgl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc0YXzSy17Kfyo-Do-pXSXme5lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te6dRi1mMN3rd4pcMqEnH0In.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft de stekkers zijn van zeer goede kwaliteit en dubbel afgeschermd en zeker niet duur heb een partijtje van besteld in verschillende uitvoering zijn ook handig voor je zonwering screen rolluik knikarmscherm om tussen de stroomkabel te monteren en zijn makkelijk te ontkoppelen hoef je de hele kabel niet door de muur te treken om het te verwijderen, genoeg toepassing er voor.

https://nl.aliexpress.com...0_668%233422%2315392%2394

Dit was even een kleine update en hopen dat de winkels gauw weer open kunnen en dat de versoepeling er gauw weer komen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Wij hebben een kleine zwembad van Intex Easy Set Zwembad 244 x76 cm - Opblaasbaarzwembad. Aangezien zoontje een waterrat is, willen we hem opwarmen zodat hij wat langer kan genieten van zijn zwembad.

Heb zelfs staan zoeken op Solar bol , maar zal deze genoeg zorgen voor warm water?
Je hebt ook verwarmingsmatten, maar zal deze zorgen voor aangenaam water?
Of moeten we toch kijken iets waar er stroom moeten voorzien? Want wil zo ecologische mogelijk kunnen opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
MiAnVaSa schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:00:
Wij hebben een kleine zwembad van Intex Easy Set Zwembad 244 x76 cm - Opblaasbaarzwembad. Aangezien zoontje een waterrat is, willen we hem opwarmen zodat hij wat langer kan genieten van zijn zwembad.

Heb zelfs staan zoeken op Solar bol , maar zal deze genoeg zorgen voor warm water?
Je hebt ook verwarmingsmatten, maar zal deze zorgen voor aangenaam water?
Of moeten we toch kijken iets waar er stroom moeten voorzien? Want wil zo ecologische mogelijk kunnen opwarmen.
hoe meer bollen en matjes zal de temperatuur wel wat doen stijgen is je pomp er geschikt voor en met bypass gebruik?
Je gaat over op een warmtepomp of je maakt het zelf met tyleenslang, allerlei mogelijkheden naar gelang en budget.
Is het alleen voor je zoontje of maak je zelf ook gebruik van, dit zijn overwegingen die bepalend kunnen zijn en in je wensen en wat je er uit voor wilt geven.

Betreft de bollen zijn betreft wat steviger en robuuster uitgevoerd en gaan langer mee dan de intex matjes die nog wel gauw lek gaan,. staat of ligt alles op de grond of ligt het op het dak heeft weer te maken met de capaciteit van je pomp betreft de opvoer hoogte. een standaard filterpompje met bollen of matjes op je dak gaat niet lukken.

[ Voor 14% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-02-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Heb deze filterpomp "Intex cartridge filterpomp 28602GS"

Ik ga er ook in om samen te spelen met zoontje lief. Budget prijs kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

J.E. Weinor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Uit je beschrijving kan ik niet helemaal wijs worden invier en uitvoer Y? neem aan zonder bypass? krijg de indruk dat alles niet goed is aangesloten waardoor je ZFP niet goed werkt en welke pomp is het type en merk een foto's doet vaak ook wonderen van je situatie en inzicht.
Invoer en uitvoer bedoel ik.
Er zitten 2 aansluitingen aan het zwembad.
De uitvoer gaat naar de pomp. De pomp gaat dan naar de solarbol. En de solarbol gaat weer naar de invoer van het zwembad.

Op de afvoer van het zwembad zit nog een skimmer aangesloten.

ZFP (zandfilterpomp dus) is er een van Cranenbroek.
Het vat en ventiel zijn prima. Ik twijfel dus erg aan de pomp. Kan daar een losse nieuwe pomp aan?

Hoe sluit ik de boel aan?
Dus en een zandfilterpomp en die solarbol.
Het moet los van elkaar kunnen werken. Vandaar de vraag voor een y-stuk.

En een zoutfilter kan toch weer na de ZFP?

Een foto gaat nu niet. Alles ligt nog in de berging. Maar wil op tijd spullen gaan verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
VW-Arjan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Invoer en uitvoer bedoel ik.
Er zitten 2 aansluitingen aan het zwembad.
De uitvoer gaat naar de pomp. De pomp gaat dan naar de solarbol. En de solarbol gaat weer naar de invoer van het zwembad.

Op de afvoer van het zwembad zit nog een skimmer aangesloten.

ZFP (zandfilterpomp dus) is er een van Cranenbroek.
Het vat en ventiel zijn prima. Ik twijfel dus erg aan de pomp. Kan daar een losse nieuwe pomp aan?

Hoe sluit ik de boel aan?
Dus en een zandfilterpomp en die solarbol.
Het moet los van elkaar kunnen werken. Vandaar de vraag voor een y-stuk.

En een zoutfilter kan toch weer na de ZFP?

Een foto gaat nu niet. Alles ligt nog in de berging. Maar wil op tijd spullen gaan verzamelen.
Vanuit je Zwembad uitvoer naar je ZFP vandaar uit naar je bypass je solar bol of anders er op aansluiten en dan verder terug naar je bypass weer richting zwembad invoer.
tussen invoer zwembad en bypass daar zet je een zoutfilter of een chloordispenser tussen.

Heb even een voorbeeld van internet geplukt er staat een warmtepomp als schema op maar maar met een solar bol of mat sluit je op de zelfde manier aan. met de drie kranen regel je de flow en temp de pijl geeft de richting aan zeg maar alle drie kranen een beetje open zetten zodat de doorstroming goed doorloopt volledige doorstroming naar je solar bol vanuit de pomp remt je flow door de dunne darm af en kan de stroming weer te snel zijn wat ook weer niet ten goede komt van je pomp de temp van het water moet ook zijn tijd hebben om op te warmen te snel stromend water is minder temperatuur.

Ben zelf bezig met mijn eigen project staan ook foto's in deze topic hoe mijn ZFP met bypass en chloordispenser is ingebouwd in een Keter store it out is geplaatst en verlijmd met pvc verbindingen linker gedeelte is de kant van het zwembad het rechter gedeelte bypass richting solar dat naar het dak gaat waar het wordt aangesloten op tyleen slang geen foto nog van te zien dat gedeelte moet nog worden gedaan, maar geeft een algehele indruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0SsDjpF8wQTJ6tnfPwRG00Qzt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6y6OLNtZaXWyC6xXs8q7shs1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO2grGUtMRqwaxGocbt17-geW7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbhE9YV4BSwx73ITMTq4d81u.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft je ZFP capaciteit lijkt me wel voldoende en een motor vervangen kan altijd wel maar vraag mij af waarom denk je dat de pomp niet goed zijn werk doet op afstand is het lastig om in te schatten, kan wel wat bedenken zoals slijtage rubber ring versleten rubbers trekt valse lucht lager pomphuis maakt veel herrie etc.
of pompt het water niet hard genoeg het zwembad in met de solar bol er achter of zonder bol?

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 22-02-2021 01:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:23
Hier schiet het al lekker op.
Afgelopen weken in delen de oppervlakte vlak gemaakt en afgelopen weekend ( me dochter kan niet wachten totdat het zover is) isolatie gelegd. ( 3cm XPS )
Toen moest zondag het bad er natuurlijk ook wel op. Moet langs de randen die je nu ziet nog de stenen onder de poten maken, achter en rechts liggen ze er al onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIVKvQv32SYQ-kF1y5JD00BYLBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VvtynvObfSVFIYWTNqxiRlb.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna rustig met het leidingwerk beginnen en de kap die ik erop wil maken zoals in mijn vorige post uitgedacht https://gathering.tweaker...message/65643444#65643444

Ik lees in het laatste stukje topic ook over nano glasparels, is dit nou weer beter dan filterbollen? Ik las juist dat er best veel richting filterbollen gingen omdat het zo goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

Dennahz

Life feels like hell should.

Ben flink wat research aan het doen over die houten zwembaden, maar kom er niet uit. De één zegt dat er beton onder gestort moet worden, de ander zegt dat het prima zonder kan.

Heb wat bedrijven in de buurt aangeschreven om te vragen of zij het gewoon allemaal voor me kunnen komen installeren :p Heb wel een aantal leuke warmtepompen gezien, de prijs valt redelijk mee (€ 1600,- tot € 2000,- voor een full inverted WP). Er mag nu wel wat schot in de zaak beginnen komen. De eerste zonnestralen zijn gesignaleerd, dus het begint enorm te kriebelen ;)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:06:
Afgelopen weken in delen de oppervlakte vlak gemaakt en afgelopen weekend ( me dochter kan niet wachten totdat het zover is) isolatie gelegd. ( 3cm XPS )
Toen moest zondag het bad er natuurlijk ook wel op. Moet langs de randen die je nu ziet nog de stenen onder de poten maken, achter en rechts liggen ze er al onder.
[Afbeelding]

Daarna rustig met het leidingwerk beginnen en de kap die ik erop wil maken zoals in mijn vorige post uitgedacht https://gathering.tweaker...message/65643444#65643444

Ik lees in het laatste stukje topic ook over nano glasparels, is dit nou weer beter dan filterbollen? Ik las juist dat er best veel richting filterbollen gingen omdat het zo goed werkte.
Je soort filtermateriaal maakt niet veel uit, veel beter/slechter is slecht meetbaar/vergelijkbaar ongeacht wat ze zeggen .. ook rekening houdend met het weer, gebruik van voetenbadjes en andere factoren ..
Uiteindelijk filter je nooit de "zeer fijne" deeltjes ..

Hmmm ik bibber nu al .. (niet jou)kind met hersenschudding omdat windkracht 100 windvlaag even de "deksel" dicht duwde (ketting brak oid) die vervolgens op in het bad met de spelende kinderen beland... Tegen natuur geweld is niks bestand .. en je eigen kind is 1 .. maar een kind van een ander (dat vergeef je jezelf nooit meer) Dit is wel extreem 1:1 situatie aangekaart en de kans is klein maar wil je dat risico lopen ? ik pas daarvoor..

Een muur is 230 - 250 hoog, je bad is 2m breed en 80cm "hoog".. + 30cm - 50cm tussen bad en "muur"
DUS
- deksel word 2m + 50 cm "lang" met een kantelpunt 80cm tot 1m v.d grond .. dus 150cm aan "oppervlakte" (hoogte) steekt uit boven de "muur" waar je het aan bevestigt ..
het plaatje waar je aan linkt je vorige post .. is de dit de oranje lijn die evenwijdig aan het rode lijn loopt in "open" toestand

- hoe lang is het bad ?? 3m ?
Dus je hebt een 150x300 windvang oppervlak ... :( teminste als ik het zo begrijp .. met zeg 300KG aan "rukwind" .. per vierkante cm ?? dat is ff een enorm gewicht wat je aan touw, ketting of staalkabel toevertrouwt .. of die paar schroefjes waarmee je het geheel "beveiligt.. brrr

Zou 100x nadenken of je het deksel wel op deze wijze wilt doen .. wellicht is iets "flexibeler" en opvouwbaar en/of uit de wind kunnen neerleggen handiger ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

@J.E. Weinor
Bedankt voor de uitleg. Het is me een stuk duidelijker geworden.
Voor de flow is het gewoon een beetje spelen met de kleppen om te kijken wat het beste werkt?

Wat ik nog niet snap is als de pomp niet draait (dus niet filtert) hoe ik dan toch de solarbol kan gebruiken.
Of moet ik toch de pomp 24/7 aanlaten.

Extra info:

Heb 2 schetsen gemaakt. 1 van de opstelling en 1 van hoe ik dacht het aan te sluiten.

De opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CvBbuDXdCBEvoNrz7Mh9eFhlhE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z38T3XpURfKzVSocTlVD2QQK.png?f=fotoalbum_large

De solarbol hang tegen de schutting achter het zwembad. Aan die zijde zitten ook de aansluitingen op het zwembad.
Het huisje dat dienst doet als poolhouse bevat de ZFP. De aansluiting van zwembad naar ZFP is 10 meter slang. De retour vanaf ZFP naar de solarbol is 8 meter.

Bedachte setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTilZpdw63XerAcSAsyvJTnVXl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0oYIYO2ofyQl3qc535T9bAaW.png?f=fotoalbum_large

Zo dacht ik het te gaan maken, zodat als ik de ZFP uitzet, de pomp naar de solarbol blijft draaien.
En andersom, als ik de pomp naar solarbol uitzet kan de filterpomp blijven draaien.

Is het zo ook mogelijk? Of denk ik te moeilijk? Daar ben ik namelijk nog al goed in.

De pomp die ik heb staat dit op :

Merk: Waterland
200Watt
Hmax: 6.5m
Qmax: 6.0 m3/u

Ik dacht 8m3 zwembad 6m3 pomp dat gaat als een malle, maar helaas dus.
Als ik de ZFP als stofzuiger wil gebruiken zuigt deze het water niet/nauwelijks aan.
We deden dan telkens de slang net boven het water houden en de slang dan vullen met de tuinslang.
Daarna snel onder water en dan deed ie het een beetje.

Overigens voelde je wel dat er flow was als je hem als filter gebruikte. Maar ook niet je van het.
De slang naar het huisje bevatte veel lucht, als ik daar dicht bij de pomp mee ging schudden werkte het wat beter.

Later in het seizoen ook nog een keer de slangen gehalveerd en de pomp naast het zwembad gezet. Helaas geen verschil.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg hoor.

[ Voor 76% gewijzigd door VW-Arjan op 22-02-2021 14:02 . Reden: toevoeging extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
vso schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Je soort filtermateriaal maakt niet veel uit, veel beter/slechter is slecht meetbaar/vergelijkbaar ongeacht wat ze zeggen .. ook rekening houdend met het weer, gebruik van voetenbadjes en andere factoren ..
Uiteindelijk filter je nooit de "zeer fijne" deeltjes ..

Hmmm ik bibber nu al .. (niet jou)kind met hersenschudding omdat windkracht 100 windvlaag even de "deksel" dicht duwde (ketting brak oid) die vervolgens op in het bad met de spelende kinderen beland... Tegen natuur geweld is niks bestand .. en je eigen kind is 1 .. maar een kind van een ander (dat vergeef je jezelf nooit meer) Dit is wel extreem 1:1 situatie aangekaart en de kans is klein maar wil je dat risico lopen ? ik pas daarvoor..

Een muur is 230 - 250 hoog, je bad is 2m breed en 80cm "hoog".. + 30cm - 50cm tussen bad en "muur"
DUS
- deksel word 2m + 50 cm "lang" met een kantelpunt 80cm tot 1m v.d grond .. dus 150cm aan "oppervlakte" (hoogte) steekt uit boven de "muur" waar je het aan bevestigt ..
het plaatje waar je aan linkt je vorige post .. is de dit de oranje lijn die evenwijdig aan het rode lijn loopt in "open" toestand

- hoe lang is het bad ?? 3m ?
Dus je hebt een 150x300 windvang oppervlak ... :( teminste als ik het zo begrijp .. met zeg 300KG aan "rukwind" .. per vierkante cm ?? dat is ff een enorm gewicht wat je aan touw, ketting of staalkabel toevertrouwt .. of die paar schroefjes waarmee je het geheel "beveiligt.. brrr

Zou 100x nadenken of je het deksel wel op deze wijze wilt doen .. wellicht is iets "flexibeler" en opvouwbaar en/of uit de wind kunnen neerleggen handiger ..
Je kaart het wel heel negatief aan, maar je zet me wel zeker aan het denken. De deksel moet zon 4,9 x 2,5 worden dus nog wat groter en dat is een beste windvanger. Moet wel zeggen dat de hele constructie maar 30kg weegt, maar als daar een windvlaag bij zit komt dat natuurlijk harder aan en er is alleen hout langs de randen tussenin zit alleen xps platen, die breken dan wel. Ik zou er een schuivend scharnier van kunnen maken. Dan klapt ie omhoog en dan achter het bad en kan hij zoiezo niet dichtvallen doordat hij dan tegen het bad aan komt. Maar ik ga hier nog even overna denken.

[ Voor 9% gewijzigd door martijnr17 op 22-02-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:03:
[...]
Je kaart het wel heel negatief aan, maar je zet me wel zeker aan het denken. De deksel moet zon 4,9 x 2,5 worden dus nog wat groter en dat is een beste windvanger. Moet wel zeggen dat de hele constructie maar 30kg weegt, maar als daar een windvlaag bij zit komt dat natuurlijk harder aan en er is alleen hout langs de randen tussenin zit alleen xps platen, die breken dan wel. Ik zou er een schuivend scharnier van kunnen maken. Dan klapt ie omhoog en dan achter het bad en kan hij zoiezo niet dichtvallen doordat hij dan tegen het bad aan komt. Maar ik ga hier nog even overna denken.
Volgens mij snap je het nog niet helemaal ...

ik zeg het nogal negatief omdat dit plan zeer veel potentie heeft tot zeer nare gevolgen op mensenlijk vlak.

Als jij je hand op de tafel slaat hoeveel kracht (kg) heb je nodig om een pijnlijke plek te bezorgen .. doe dat x10 en bedenk dat de tafel het water is .. de hand de "deksel" en wie zit er dan wanneer tussen die 2 in :? en hoe voorkom je 100% van elke situatie ? haal je iedereen eruit als je "even" naar de wc gaat ofzo ?

ik zou je eerder adviseren een vaste koepel constructie 4x zo duur 550,- als je 150,- zwembad zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.babytoko.nl/cms/wp-content/uploads/2020/05/exit-zwembad-met-koepel-300x243.jpg

.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 22-02-2021 14:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Wat je ook zou kunnen overwegen is die kap richting je muur openen en daar vast zetten.
Hoe je hem dan makkelijk open/dicht zet zou je even over na moeten denken, maar ik denk dat @vso terecht opmerkt dat zo'n grote kap echt een flinke windvanger is. Dat ga je niet makkelijk stevig/stabiel laten staan met het systeem dat je voor ogen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:09:
[...]

Wat je ook zou kunnen overwegen is die kap richting je muur openen en daar vast zetten.
Hoe je hem dan makkelijk open/dicht zet zou je even over na moeten denken, maar ik denk dat @vso terecht opmerkt dat zo'n grote kap echt een flinke windvanger is. Dat ga je niet makkelijk stevig/stabiel laten staan met het systeem dat je voor ogen hebt.
dat was denk ik ook zijn intiele plan ..maar ik denk dat je best een uitdaging hebt een oppervlak van 5m x 2,5m uit de wind te houden ..
en dan hebben we het nog niet over doorbuigen en andere zooi .. :D

Maar een andere overkapping is ook niet goedkoop of makkelijk te bouwen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49
[...]

Misschien kun je de klep na het openen een stuk laten zakken naast het zwembad.
Constructie zal wat lastiger zijn maar zo is het dan wel minder een windvanger en mocht ie toch omklappen dan vangt het frame van je zwembad het meeste wel op.
Eventueel nog borgen na openklappen met een pen welke je in zowel de deksel als de paal steekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:09
[...]

Enige tijd terug was hier op forum een dak constructie voor zwembad, zoals gebruikt wordt voor het dak van een hooiberg.

Wikipedia: Hooiberg (landbouw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
@mazzoop80 Die hooiberg constructie had ik inderdaad eerder ook gezien maar dit is ook nogal wat en ook dan moet je oppassen met de wind en dikke palen.
@vso @Cujo74 @Plenkske Versie 2 gaat zoiets worden. We willen al een zitje naast het zwembad op de juiste hoogte en op deze manier is het 2 in 1. Je klapt hem omhoog en laat hem dan neer. Je kan er op zitten, kinderen kunnen er vanaf springen het water in. Aan de andere kant gespiegeld. Met een vergrendeling aan de paal als hij ligt zodat hij ook niet omhoog kan waaien mocht er een briesje komen. Het geheel is dan ook nog maar 1,15x2,20 (plat) ipv 2,20 x 4,60 rechtop in de lucht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bcA93lmug7tGEETvMrYkohv5ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DplZL0Qs4sbncQr7Go6D0i2S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Cujo74 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:59:
[...]

Misschien kun je de klep na het openen een stuk laten zakken naast het zwembad.
Constructie zal wat lastiger zijn maar zo is het dan wel minder een windvanger en mocht ie toch omklappen dan vangt het frame van je zwembad het meeste wel op.
Eventueel nog borgen na openklappen met een pen welke je in zowel de deksel als de paal steekt.
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde, maar het blijft wel een gevaarte van 2,2 x 4,6 dus het in meer delen maken is zon gek idee nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
VW-Arjan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:51:
@J.E. Weinor
Bedankt voor de uitleg. Het is me een stuk duidelijker geworden.
Voor de flow is het gewoon een beetje spelen met de kleppen om te kijken wat het beste werkt?

Wat ik nog niet snap is als de pomp niet draait (dus niet filtert) hoe ik dan toch de solarbol kan gebruiken.
Of moet ik toch de pomp 24/7 aanlaten.

Extra info:

Heb 2 schetsen gemaakt. 1 van de opstelling en 1 van hoe ik dacht het aan te sluiten.

De opstelling:
[Afbeelding]

De solarbol hang tegen de schutting achter het zwembad. Aan die zijde zitten ook de aansluitingen op het zwembad.
Het huisje dat dienst doet als poolhouse bevat de ZFP. De aansluiting van zwembad naar ZFP is 10 meter slang. De retour vanaf ZFP naar de solarbol is 8 meter.

Bedachte setup:
[Afbeelding]

Zo dacht ik het te gaan maken, zodat als ik de ZFP uitzet, de pomp naar de solarbol blijft draaien.
En andersom, als ik de pomp naar solarbol uitzet kan de filterpomp blijven draaien.

Is het zo ook mogelijk? Of denk ik te moeilijk? Daar ben ik namelijk nog al goed in.

De pomp die ik heb staat dit op :

Merk: Waterland
200Watt
Hmax: 6.5m
Qmax: 6.0 m3/u

Ik dacht 8m3 zwembad 6m3 pomp dat gaat als een malle, maar helaas dus.
Als ik de ZFP als stofzuiger wil gebruiken zuigt deze het water niet/nauwelijks aan.
We deden dan telkens de slang net boven het water houden en de slang dan vullen met de tuinslang.
Daarna snel onder water en dan deed ie het een beetje.

Overigens voelde je wel dat er flow was als je hem als filter gebruikte. Maar ook niet je van het.
De slang naar het huisje bevatte veel lucht, als ik daar dicht bij de pomp mee ging schudden werkte het wat beter.

Later in het seizoen ook nog een keer de slangen gehalveerd en de pomp naast het zwembad gezet. Helaas geen verschil.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg hoor.
Dat ziet er duidelijker uit maar waarom een 2e pomp apart voor je solar bol op je bestaande leiding je gaf aan om de ZFP uit te kunnen zetten en 2e pomp voor de bol aan te zetten en andersom beetje dubbel van het goede, ik vraag mij af waarom de ZFP uit moet om je water door de bol te krijgen. ik zal zeggen laat maar lopen.
Ik zal alleen de ZFP gebruiken laat die maar gewoon doorlopen kost nog minder stroom dan met 2 pompen
En je pomp hoeft geen 24/7 te draaien in de avond en nacht schijnt geen zon 8) en kan gewoon uit en op bepaalde tijden dat de zon schijnt de pomp weer aan zetten je zal er een tijdschakel klok er tussen kunnen zetten tussen de pomp, wil je de solar bol niet gebruiken maar wel de ZFP gewoon een extra afsluitkraan er tussen zetten naar je bol of de kraan van de Bypass kan ook voorkeur aparte sluitkraan er tussen dan hoef je de instelling van je bypass niet te veranderen als die goed staat ingesteld.

Betreft je pomp vermoed dat er veel lucht in de leiding zit of je pomphuis van je pomp trekt valse lucht rubbers vervangen etc weet niet hoe oud je pomp is maar is maar ook onderhoud is van belang.
Het zandfilter vat hoeveel druk bar op de meter te laag en te hoog is ook niet goed maar als de druk te laag is werkt de pomp ook niet goed.

Zelf aanzuigende stofzuiger moet geheel lucht vrij zijn om zijn werking goed te kunnen doen anders zuigt het slecht en niet goed de slang via invoer of skimmer maar ook weer afhankelijk van welke stofzuiger je gebruikt de een doet zijn werk beter dan de andere, een robot zuiger zal beter werken maar ook vele malen duurder .dan een met 10 meter of langer slang er aan.

Een 8m3 zwembad en 6m3 pomp is ruim voldoende is in een uur en kwartier rondgepomp ik heb een 11m3 zwembad met een 6m3 ZFP daar achter komen 3 rollen tyleen project op het dak.dat is 150 meter aan tyleen.
doorvoerhoogte dak is 2.5 meter ruim voldoende en parallel worden ze aangesloten. in plaats van serieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Zandzakken voor de deur tegenwateroverlast en zandzakken op de deksel van je zwembad voor de harde wind :Y

Wat je ook kunt doen de deksel niet als een geheel maar verdelen naar 3 of 2 geeft stukken minder gewicht met optrekken een beetje hout weegt nog wel wat aan constructie.
met een touw en katrol aan de muur de deksel openen en dicht doen het touw kun je met een kikker op de muur vastbinden.
Je kunt ook evt gasdrukveren aan de deksel maken zoals bij de achterklep van je auto deze zijn op zich niet duur voor een setje de lengte kun je zelf bepalen en onder welke hoek het moet komen.
De benodigde materialen voor al het hout vrij duur geworden even langs de houthandelaar in je omgeving gaat nu even niet wegen Lockdown, online wel te bestellen maar bezorgkosten voor een paar planken zijn behoorlijk hoog,

[ Voor 30% gewijzigd door J.E. Weinor op 22-02-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:09
Waarvoor alleen een plank? Als het echt alleen voor de rommel is kan je beter een skimmer plaatsen.

Alleen een plank geeft geen enkel voordeel bedenk ik me. Als je het gedeel dan nog verder zou moeten isoleren(omdat dat je volgende stap zou zijn denk ik) wordt het ook nog erg zwaar(met whatever je aan isolatie gaat toepassen)

Ik heb zelf een skimmer liggen, moet deze alleen ook nog plaatsen door een stuk in liner te snijden.

[ Voor 13% gewijzigd door mazzoop80 op 22-02-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
mazzoop80 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:47:
Waarvoor alleen een plank? Als het echt alleen voor de rommel is kan je beter een skimmer plaatsen.

Alleen een plank geeft geen enkel voordeel bedenk ik me. Als je het gedeel dan nog verder zou moeten isoleren(omdat dat je volgende stap zou zijn denk ik) wordt het ook nog erg zwaar(met whatever je aan isolatie gaat toepassen)

Ik heb zelf een skimmer liggen, moet deze alleen ook nog plaatsen door een stuk in liner te snijden.
Ja als je het zo bekijkt kun je net zo goed een dekzeiltje er over leggen neem aan dat hij het zwembad het hele jaar laat staan dan heeft een plank wel voordelen en je hebt geen last van inzakkende dekzeiltjes tijdens een regenbui. en weg gewaaide zeilen tijden de harde wind een zandzak er op leggen gaat dan ook niet meer op :o
dan heeft een plank als constructie toch wel meer voordelen dan alleen een skimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:40:
@mazzoop80 Die hooiberg constructie had ik inderdaad eerder ook gezien maar dit is ook nogal wat en ook dan moet je oppassen met de wind en dikke palen.
@vso @Cujo74 @Plenkske Versie 2 gaat zoiets worden. We willen al een zitje naast het zwembad op de juiste hoogte en op deze manier is het 2 in 1. Je klapt hem omhoog en laat hem dan neer. Je kan er op zitten, kinderen kunnen er vanaf springen het water in. Aan de andere kant gespiegeld. Met een vergrendeling aan de paal als hij ligt zodat hij ook niet omhoog kan waaien mocht er een briesje komen. Het geheel is dan ook nog maar 1,15x2,20 (plat) ipv 2,20 x 4,60 rechtop in de lucht.
[Afbeelding]
Petje af voor je tekenwerk trouwens .. ziet er vet uit .. ! _/-\o_

Tja houd er rekening mee dat een vochtig oppervlak en dat is het al snel bij water .. een broedplaats is voor algen .. en algen zijn glad dus ik vraag me af wat voor een materiaal je gaat gebruiken ..

Als je perse wilt afdekken er zijn oprolbare lamelen oid .. is dat niet beter plan ? .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[Afbeelding]

Betreft de filterbollen daar zijn de meningen onder verdeelt het werkt beter dan zand en filters je kunt ze uitwassen, maar door het een paar keer te hebben uitgewassen wordt de werking al weer wat minder en zal voor een menig deel tevreden over zijn.
Met een ZFP met bollen wordt niet aangeraden om te backwashen zoals met zand en glas.
Nano parels is de verbetering van gewoon glas door het nano techniek waardoor het water nog zuiverder wordt en gaat vele jaren mee tot wel 15 jaar en gewoon aan te vullen op de bestaande inhoud waardoor je het niet hoeft weg te gooien. aanschaf prijs ligt wat hoger maar in verhouding voordeliger op langer termijn.

Vraag mij af of je met de zelfde bollen 15 jaar mee doet en nog goed zijn werking doet zag dat bij toppy de orginele Aqualoon polyethyleen bollen 24,95 euro kosten er zijn ook veel andere merken iets goedkoper maar niet de originele en of ze precies het zelfde en net zo goed als de originele werken geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
J.E. Weinor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Zandzakken voor de deur tegenwateroverlast en zandzakken op de deksel van je zwembad voor de harde wind :Y

Wat je ook kunt doen de deksel niet als een geheel maar verdelen naar 3 of 2 geeft stukken minder gewicht met optrekken een beetje hout weegt nog wel wat aan constructie.
met een touw en katrol aan de muur de deksel openen en dicht doen het touw kun je met een kikker op de muur vastbinden.
Je kunt ook evt gasdrukveren aan de deksel maken zoals bij de achterklep van je auto deze zijn op zich niet duur voor een setje de lengte kun je zelf bepalen en onder welke hoek het moet komen.
De benodigde materialen voor al het hout vrij duur geworden even langs de houthandelaar in je omgeving gaat nu even niet wegen Lockdown, online wel te bestellen maar bezorgkosten voor een paar planken zijn behoorlijk hoog,
Lang leve de eigen zaak en bouwmaat die gewoon open is.
Misschien eindig ik wel bij een zeiltje of van die lamellen maar het lijkt me wel een leuk knutsel project. Zoals eerder gezegd het geheel wat moet bewegen is maar een kilo of 40. Met een handlier heb je dat zo omhoog. Het idee is ook dat de kinderen makkelijk het bad open en dicht kunnen doen. Die stomme zijltjes ben je maar mee aan het rommelen. Maar we gaan het meemaken. Zodra het iets concreets is komt er wel weer een update :) bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaduwplant
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
9 jaar geleden hebben wij een woning gekocht wat, toen al, een vervallen zwembad in de tuin had. Het mag de naam zwembad niet eens hebben.. Ik zie het meer als een betonnen bak wat regenwater opvangt :X
Inheemse ´wildlife´ groeit er wel bij :)
Het is een betonnen bak van 14x7 m en ca. 1.70 cm diep en heeft een opstaande rand van ca. 30 cm. Rest zit allemaal in de grond. `Mooi` afgewerkt met blauwe tegeltjes wat her en der is losgelaten.
Qua filtersystemen zit er wel iets maar dat is inmiddels antiek.

Wij hebben het zwembad, wat niet in de weg ligt, ooit omheind zodat kind of dier er niet bij kan. Nu begint toch telkens meer en meer het idee te komen om er wat mee te doen. Zeker als de kinderen straks wat groter zijn, is het helemaal top om een zwembad in de tuin te hebben.

Wij hebben totaal geen idee wat wij met dit formaat zwembad aan moeten... Zwembad renoveren? Zwemvijver? Is er sowieso nog wel wat van te maken?

Er komt nog een grote verbouwing aan, aan ons huis dus voorlopig is voor het zwembad geen tienduizenden en tienduizenden euro's voor beschikbaar.. Kan iemand iets zinnigs zeggen over goedkope maar nette oplossingen? Kun je voor 10k er iets van maken of komt 30.000 euro eerst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik denk dat veel afhangt van de staat van die bak, en wat je er mee wilt aanvagen: zwembad of zwemvijver.
Zwemvijver zal -denk ik- goedkoper zijn want:
- geen verwarming
- geen afdekking / rolluik nodig.
Aan de andere kant moet je je afvragen of je liever in een zwemvijver of in een zwembad zou zwemmen :)

Als je denkt aan een zwembad dan denk ik dat de kosten best hoog kunnen zijn; als je die afmetingen hebt, dan heb je best een riant zwembad. Dat betekent natuurlijk ook meer water om te filteren en te verwarmen, dus dat maakt je installatie al wat duurder. Als je denkt over een lamellendek (best een grote kost als je 't mij vraagt), dan spreek je ook al over grote maten, dus ook weer duurder.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaduwplant
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
whoami schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:08:
Ik denk dat veel afhangt van de staat van die bak, en wat je er mee wilt aanvagen: zwembad of zwemvijver.
Zwemvijver zal -denk ik- goedkoper zijn want:
- geen verwarming
- geen afdekking / rolluik nodig.
Aan de andere kant moet je je afvragen of je liever in een zwemvijver of in een zwembad zou zwemmen :)

Als je denkt aan een zwembad dan denk ik dat de kosten best hoog kunnen zijn; als je die afmetingen hebt, dan heb je best een riant zwembad. Dat betekent natuurlijk ook meer water om te filteren en te verwarmen, dus dat maakt je installatie al wat duurder. Als je denkt over een lamellendek (best een grote kost als je 't mij vraagt), dan spreek je ook al over grote maten, dus ook weer duurder.
We zwemmen dus liever in een zwembad ;-) Dat is een vraag die wij al voor onszelf al hadden beantwoord. Uit kosten oogpunt is een zwemvijver weer aantrekkelijker al hebben wij geen flauw idee aan wat voor kosten gedacht moet worden.
Al denk ik wel dat kinderen minder moeite hebben met het zwemmen in een zwemvijver dan volwassenen.

Staat van de bak kunnen wij niet beoordelen. Er zijn een paar blauwe tegeltjes losgelaten en het ziet er behoorlijk troosteloos uit maar o.b.v. dat laatste kun je geen conclusies trekken.

Het is natuurlijk een belachelijk grote afmeting en wat jij ook al opsomt, álles werkt dan behoorlijk kostenverhogend. Lastig hoor.
Afmeting 14x7 m is niet de afmeting die wij per se willen behouden, mag best een slagje kleiner.

Denk dat we t.z.t. toch eens wat moeten gaan rondvragen bij zwembad(ver)bouwers... Dat geeft ons meer inzicht dan wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Sow dat is echt een flinke bak. Daar zit dan ook een mega technische installatie aan vast.

Een groot deel van de kosten van een zwembad hoef je niet te maken. Je hebt namelijk al een gat in de grond met een fatsoenlijke betonplaat. Ik zou gewoon eens een zwembadbouwer uitnodigen om te bespreken wat er mogelijk is.

Echter €10K is snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Schaduwplant schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:29:
[...]

We zwemmen dus liever in een zwembad ;-) Dat is een vraag die wij al voor onszelf al hadden beantwoord. Uit kosten oogpunt is een zwemvijver weer aantrekkelijker al hebben wij geen flauw idee aan wat voor kosten gedacht moet worden.
Al denk ik wel dat kinderen minder moeite hebben met het zwemmen in een zwemvijver dan volwassenen.

Staat van de bak kunnen wij niet beoordelen. Er zijn een paar blauwe tegeltjes losgelaten en het ziet er behoorlijk troosteloos uit maar o.b.v. dat laatste kun je geen conclusies trekken.

Het is natuurlijk een belachelijk grote afmeting en wat jij ook al opsomt, álles werkt dan behoorlijk kostenverhogend. Lastig hoor.
Afmeting 14x7 m is niet de afmeting die wij per se willen behouden, mag best een slagje kleiner.

Denk dat we t.z.t. toch eens wat moeten gaan rondvragen bij zwembad(ver)bouwers... Dat geeft ons meer inzicht dan wat we nu hebben.
Je noemt "blauwe tegeltjes" , is dat de afwerking aan de binnenkant van het bad ? Dus geen liner als ik het goed begrijp ? Een foto maakt het misschien duidelijker.
Ik heb geen ervaring met IG zwembaden, @Koffie wel dus die kan je wellicht al iets vooruit helpen.

Maar ik kan me voorstellen dat dit zo'n beetje de stappen zijn:
- alle zooi uit je bad halen en water eruit pompen met een dompelpomp.
- wellicht wat schoonmaken en kijken naar de staat van je tegeltjes.
- misschien kan je op dit punt al zien of de boel nog waterdicht is, en waar reparatie nodig is.
- controle van alle invoer/afvoer leidingen, wellicht doorspoelen met water.
- je benoemt dat het filtersysteem antiek is dus je zal denk ik een nieuwe ZFP nodig hebben. 14x7x1.7 is 166,6 kuub water. Je zal dus een flink systeem nodig hebben.
- waarschijnlijk wil je met dit formaat ook een stofzuigrobot die je aansluit op ZFP.
- en met dit formaat wil je denk ik ook niet te veel moeten klooien met chloor dus dan zou een Zoutelektrolyse systeem denk ik de beste keuze zijn.
- verwarming kan op meerdere manieren zoals je in dit topic leest, afhankelijk van je wensen en plaatselijke mogelijkheden zou je kunnen kiezen voor een warmtepomp of EPDM matten.

Kan me voorstellen dat je met sommige punten wel een zwembadbouwer nodig hebt. Maar andere punten kan je wellicht ook zelf.
Afhankelijk van de staat van de bak gaan de meeste kosten waarschijnlijk in je nieuwe apparatuur zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Man man, oliedomme fout gemaakt bij het afsluiten van het zwembad eind van vorig seizoen.
Op de een of andere stomme manier heb ik nooit mijn zonnematten leeg laten lopen |:(
En toen ging het dus vriezen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkzTYQk7tpj9qd-8hMkGXWGXwZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIGol7Wa8patnQkX35GbZF31.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een buis die door het dak de technische ruimte in komt. Die stond dus vol, en dat is gaan bevriezen, op een gegeven moment werd de druk zo hoog, dat de lijmlaag losgetrokken werd. Hierdoor kwam er genoeg ruimte om uit te zetten. Dat zal mijn geluk geweest zijn.
Ik heb, toen ik dit ontdekte vorige week, direct het ijs er uit gehaald en de boel zo gelaten. Afgelopen weekend de losgedrukte delen geschuurd en opnieuw gelijmd. Gisteren voorzichtg over de matten gepompt ... nergens lekkage te bekennen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Schaduwplant schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:36:
9 jaar geleden hebben wij een woning gekocht wat, toen al, een vervallen zwembad in de tuin had. Het mag de naam zwembad niet eens hebben.. Ik zie het meer als een betonnen bak wat regenwater opvangt :X
Inheemse ´wildlife´ groeit er wel bij :)
Het is een betonnen bak van 14x7 m en ca. 1.70 cm diep en heeft een opstaande rand van ca. 30 cm. Rest zit allemaal in de grond. `Mooi` afgewerkt met blauwe tegeltjes wat her en der is losgelaten.
Qua filtersystemen zit er wel iets maar dat is inmiddels antiek.

Wij hebben het zwembad, wat niet in de weg ligt, ooit omheind zodat kind of dier er niet bij kan. Nu begint toch telkens meer en meer het idee te komen om er wat mee te doen. Zeker als de kinderen straks wat groter zijn, is het helemaal top om een zwembad in de tuin te hebben.

Wij hebben totaal geen idee wat wij met dit formaat zwembad aan moeten... Zwembad renoveren? Zwemvijver? Is er sowieso nog wel wat van te maken?

Er komt nog een grote verbouwing aan, aan ons huis dus voorlopig is voor het zwembad geen tienduizenden en tienduizenden euro's voor beschikbaar.. Kan iemand iets zinnigs zeggen over goedkope maar nette oplossingen? Kun je voor 10k er iets van maken of komt 30.000 euro eerst?
Ik zou de bak gaan gebruiken :+

Belangrijkste is om te kijken of al je leidingwerk nog OK is. Dus zowel onder de grond naar je technische ruimte als ook de inbouwdelen (skimmers, inspuiters).
Daarna de bak zelf. Los van het feit of deze nog waterdicht is begrijp ik dat je er iets aan wil doen. Persoonlijk zou ik er voor kiezen (geen ervaring mee) om het zwembad te voorzien van een laag waar ze betonnen baden mee afwerken. Dat maakt de boel (weer) waterdicht, je kan er een kleurtje aan geven en je bent van je tegeltjes af.
Als al het leidingwerk OK is, kun je dat gewoon laten zitten. Kwestie van een nieuwe pomp neerzetten en gaan.

Aangezien een bad van 14x je al jaren niet in de weg ligt, neem ik aan dat je behoorlijk wat ruimte hebt. Kijk dan eens naar zonnematten icm een warmtepomp.
Een optie is om die 14 meter in te korten. Kans is aanwezig de op 1 van de 'korte' zijde skimmer of inspuiters zitten.
Als je dan de kant van de inspuiters neemt, kun je die makkelijk verlengen. Bouw ergens een muur op een plek waar je wil, zodat niet geen 14 maar bijv 9 meter word. Eventueel de muur goed stutten (denk aan hoe ze van die dranghekken bij concerten op rij1 maken) en stort de boel vol met aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:44:
Man man, oliedomme fout gemaakt bij het afsluiten van het zwembad eind van vorig seizoen.
Op de een of andere stomme manier heb ik nooit mijn zonnematten leeg laten lopen |:(

[Afbeelding]

Dit is een buis die door het dak de technische ruimte in komt. Die stond dus vol, en dat is gaan bevriezen, op een gegeven moment werd de druk zo hoog, dat de lijmlaag losgetrokken werd. Hierdoor kwam er genoeg ruimte om uit te zetten. Dat zal mijn geluk geweest zijn.
Ik heb, toen ik dit ontdekte vorige week, direct het ijs er uit gehaald en de boel zo gelaten. Afgelopen weekend de losgedrukte delen geschuurd en opnieuw gelijmd. Gisteren voorzichtg over de matten gepompt ... nergens lekkage te bekennen :*)
wauw geluks vogel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ja het was gewoon oerstom. Helemaal omdat ik dus in de gelegenheid ben om de zonnematen open te zetten zodat deze gewoon leeglopen. Was dus volledig in de veronderstelling dat die open stond .. niet dus :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:10:
[...]

Ja het was gewoon oerstom. Helemaal omdat ik dus in de gelegenheid ben om de zonnematen open te zetten zodat deze gewoon leeglopen. Was dus volledig in de veronderstelling dat die open stond .. niet dus :/
tja geluk is met de dommen :) zullen we maar zeggen .. denk overgens dat je EPDM erg mee zal geven die goedkopere plastic zooi .. is erg fragiel dat betreft die gaat er dit jaar af en vervangen worden door EPDM

zit te twijfelen of ik het zwembad al op ga zetten maar moet nog wat spullen gaan bestellen die "op" zijn
hoop dat de winkels weer open gaan ff shoppen naar meuk is wel erg wenselijk ..

wil eigenlijk temperatuur sondes zoals @Jazsie @Dennahz of jij hebt ? anway .. wat te bestellen ..

ph pf andere meuk meten .. tja leuk maar hmm

ik zit me sterk af te vragen of ik een ZFP pomp om kan modden naar een FR ZFP .. dit om het stroom verbruik te laten dalen enzo .. (of ik het doe is punt 2)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op MP wil je nog wel eens een gebruikte frequentieregelaar tegenkomen.
Ik moet me hier nog even verdiepen in mijn zoutelektrolyse. Die doet gewoonweg niets meer. Kan van alles zijn : brakke 230v verbinding, een doorgebrande zekering of erger.
Hoop dat het iets simpels is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

[Afbeelding]

Daar heb je inderdaad veel geluk gehad, ijs zet gewoon uit en het zwakste punt was blijkbaar deze buis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan

VW-Arjan

★★★★★

J.E. Weinor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:01:
[...]

Een 8m3 zwembad en 6m3 pomp is ruim voldoende is in een uur en kwartier rondgepomp ik heb een 11m3 zwembad met een 6m3 ZFP daar achter komen 3 rollen tyleen project op het dak.dat is 150 meter aan tyleen.
doorvoerhoogte dak is 2.5 meter ruim voldoende en parallel worden ze aangesloten. in plaats van serieel.
Pomp is vorig jaar nieuw aangeschaft, maar merk Cranenbroek. Zal wel prijs/kwaliteit dingetje zijn.
Denk dat ik de volgende zaken ga aanschaffen voor dit seizoen:
- Bypass die jij beschreef met 3 kranen
- Nieuwe pomp met timer en voorfilter (capaciteit 10.000l/u) en opvoerhoogte van 9 meter
- Intex krystal clear zout systeem voor zwembaden tot 11500 liter.

De "poolhouse" wordt weer gedegradeerd tot schuurtje. In plaats daarvan maak ik een klein houtje hokje waar ik de apparatuur in zet.

Opstelling wordt dan zoals in jouw schema met dan aan de rechterkant de solarbol.
Ik moet dan denk ik de flow door filter en bypass hoger zetten dan door de solarbol?
Dus kraantje naar solorbol wat verder dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC

[Afbeelding]

Dat is nog eens geluk bij een ongeluk!
vso schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:17:
[...]

ik zit me sterk af te vragen of ik een ZFP pomp om kan modden naar een FR ZFP .. dit om het stroom verbruik te laten dalen enzo .. (of ik het doe is punt 2)
Ik ben hetzelfde van plan. Ik heb een 3 fase 1kw pomp staan die ik wil gaan uitrusten met een FR. Ik heb al een passende FR op het oog. Kosten +/- €100.

Verder heb ik nog een RVS schakelkast liggen waarin ik de besturing wil gaan bouwen dit in plaats van de losse delen op en stukje hout zoals het nu gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:21:
Zojuist ook mijn warmtepomp voor het zwembad aangeschaft:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Deze is het geworden. Ik heb hem als een mooie 2de kans deal via Toppy kunnen kopen.
En full inverter 12kw Warmtepomp voor die prijs lijkt mij geen slechte deal.

En aangezien we toch alleen willen zwemmen bij >20 past deze prima bij ons te bouwen zwembad (44m3).
Nette prijs !
J.E. Weinor schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:32:
[...]
Maar dat zullen wel geen nano glas parels zijn voor die prijs, 8)
.
Idd, geen nano glas parels. Heb ze ook maar het water is dik in orde hoor. Filteren filteren en nog eens filteren is de key ;).
J.E. Weinor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:23:
Hier een vervolg van mijn project en verloop.

Het betreft een kleine update en wegens corona Lock down, met de solar gedeelte nog niet mee bezig geweest aangezien veel winkels zijn gesloten en bepaalde materialen toch lastig is om online te bestellen dan fysiek even naar de winkel voor bepaalde materialen gaf toch enigszins roet in de planning.

Update 3
Verdeelkast enkele ip67 stekkers in gemonteerd en doorverbonden 3 voor de sensors en 2 aansluitingen van 12 volt voor de zwembadverlichting en 1 als reserve.

[Afbeelding]

Zwembadverlichting toch besloten en besteld voor de voordelige prijs op Ali normaal liggen de prijzen aan de hoge kant voor zwembadverlichting.
Ook het zoeken hierin is lastig voor een opzetframe zwembad zijn er wel van intex met magneet aan de wand maar vond de prijs voor voor 2 lampen nog wel wat duur.
Het wordt wel een gaatje door de liner straks maar dat vind ik geen probleem risico voor mij zelf😃

Voorbereiding voor de verlichting al wel gedaan het zijn 2 RGB ledlampen met afstandsbediening en led controller de 12 volt komt van de verdeelkast.
Alles gemonteerd in een ip67 behuizing en ook weer met de benodigde IP67 stekkers aansluiting voor de aansluiting verlichting en 12 volt.
Het snoer aan de verlichting 4 draads is wat aan de korte kant en maar 1 meter lang en wordt verlengt ook met de stekkerverbindingen al op gedeelte op voorbereid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Betreft de stekkers zijn van zeer goede kwaliteit en dubbel afgeschermd en zeker niet duur heb een partijtje van besteld in verschillende uitvoering zijn ook handig voor je zonwering screen rolluik knikarmscherm om tussen de stroomkabel te monteren en zijn makkelijk te ontkoppelen hoef je de hele kabel niet door de muur te treken om het te verwijderen, genoeg toepassing er voor.

https://nl.aliexpress.com...0_668%233422%2315392%2394

Dit was even een kleine update en hopen dat de winkels gauw weer open kunnen en dat de versoepeling er gauw weer komen gaat.
Lekker bezig !
EdwinC schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:16:

Zoals vermeld mag de FR "zwaarder" zijn dan de pomp, andersom niet.
[Afbeelding]

Ziet er goed uit.
Dennahz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:52:
De eerste zonnestralen zijn gesignaleerd, dus het begint enorm te kriebelen ;)
Same here, kreeg de neiging om afgelopen weekend bad weer te vullen.
Helaas ben ik met de aansturing bezig...
[...]
Doen, bespaard je enorm geld maar vooral dat je verschillende snelheden kan instellen is erg fijn.

En tja modden... als je geduld hebt kom je ook 230v 1 fase FR tegen (laatst nog een gezien voor 50,--).
230v 1 fase FR zijn schaars en kosten 2de hands meestal nog rond de 150-200

Alternatief is een 3 fase pomp met een FR. Deze weg heb ik bewandeld. Was voor 225,-- klaar (150,-- voor de pomp en 75,-- voor de FR). Ik had nog geen pomp dus dat was makkelijke keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:49:

Doen, bespaard je enorm geld maar vooral dat je verschillende snelheden kan instellen is erg fijn.

En tja modden... als je geduld hebt kom je ook 230v 1 fase FR tegen (laatst nog een gezien voor 50,--).
230v 1 fase FR zijn schaars en kosten 2de hands meestal nog rond de 150-200

Alternatief is een 3 fase pomp met een FR. Deze weg heb ik bewandeld. Was voor 225,-- klaar (150,-- voor de pomp en 75,-- voor de FR). Ik had nog geen pomp dus dat was makkelijke keus.
me pomp doet het nog :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

zit te twijfelen of ik het zwembad al op ga zetten maar moet nog wat spullen gaan bestellen die "op" zijn
hoop dat de winkels weer open gaan ff shoppen naar meuk is wel erg wenselijk ..

wil eigenlijk temperatuur sondes zoals @Jazsie @Dennahz of jij hebt ? anway .. wat te bestellen ..

ph pf andere meuk meten .. tja leuk maar hmm
Haha, ja ik wilde afgelopen weekend bad vullen maar helaas. Zwembadsturing staat compleet open in de hobby kamer net als de pomp (lagers vervangen).

Temperatuur sonde is goed te doen, heb ze nu voor de in/uit bij WP en ook maar gelijk eentje in de pomp (motor) gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:51:
[...]

Haha, ja ik wilde afgelopen weekend bad vullen maar helaas. Zwembadsturing staat compleet open in de hobby kamer net als de pomp (lagers vervangen).

Temperatuur sonde is goed te doen, heb ze nu voor de in/uit bij WP en ook maar gelijk eentje in de pomp (motor) gebouwd.
foto ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Daarom, rustig MP in de gaten houden voor een 1 fase FR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
VW-Arjan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Pomp is vorig jaar nieuw aangeschaft, maar merk Cranenbroek. Zal wel prijs/kwaliteit dingetje zijn.
Denk dat ik de volgende zaken ga aanschaffen voor dit seizoen:
- Bypass die jij beschreef met 3 kranen
- Nieuwe pomp met timer en voorfilter (capaciteit 10.000l/u) en opvoerhoogte van 9 meter
- Intex krystal clear zout systeem voor zwembaden tot 11500 liter.

De "poolhouse" wordt weer gedegradeerd tot schuurtje. In plaats daarvan maak ik een klein houtje hokje waar ik de apparatuur in zet.

Opstelling wordt dan zoals in jouw schema met dan aan de rechterkant de solarbol.
Ik moet dan denk ik de flow door filter en bypass hoger zetten dan door de solarbol?
Dus kraantje naar solorbol wat verder dicht?
Ja het kraantje naar de solarbol wat verder dicht op je bypass het regelen met de kraantje je temp paar keer meten zodat je het max aan temp kunt uithalen uit je bol, als optie kun je evt censors in de in en uitvoer plaatsen de temp is dan makkelijker af te lezen en te regelen.maar dan zul je de verbinding met pvc drukbuizen kunnen verbinden een potje lijm met cleaner wordt vaak geleverd met je aanschaf bypass en voldoende voor al je verbindingen mee te lijmen.

Je ZFP 9 meter opvoer hoogte dat is een behoorlijke pomp met een intex kristal clear ZFP van 10M3 die komt niet aan 9 meter maar 7.5 meter opvoerhoogte en dat is al ruim voldoende en deze pomp bij Heuts in de aanbieding en aangezien je overweegt voor een Intex krystal clear zout systeem zal de aansluitingen ook weer makkelijker gaan.

https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-10m3h

Je Kunt ook nog meerdere solar bollen nemen voor bereik hoger temp dan met 1 bol of je maakt het zelf van tyleen wat voordeliger kan uitpakken en gelijk een leuke hobby als project daar staan genoeg voorbeelden en filmpjes van en vragen kun je hier op deze topic stellen als je ergens niet mee uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Inderdaad foto's geeft meer geeft meer overzicht waar mee je aan het prutsen bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
Vraagje mbt de stroomvoorziening, en dan met name voor de wat grotere baden +15M3
Al snel heb je dan te maken met diverse apparatuur zoals filter, pomp, zoutwatersysteem en eventuele warmtepomp

Gaat dit in de praktijk allemaal op 1 electra groep of heb je hier sowieso meerdere groepen voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Is dat gewoon niet een kwestie van wattages optellen? Zolang je ergens onder de 3600W blijft zit je safe met een groep toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
gysman11 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:10:
Is dat gewoon niet een kwestie van wattages optellen? Zolang je ergens onder de 3600W blijft zit je safe met een groep toch?
Ik hoop dat het deels zo simpel is maar aan de andere kant zal niet alles steeds volledige maximum wattage pakken.

Als ik even uitga van grootste zandfilter van Intex van 10m3 dan is dat ongeveer 600W
Grootste zoutwatersysteem zit op 125W
Maar dan de warmtepomp, dat zal natuurlijk deels afhankelijk van buitentemp zijn, of is dat altijd maximum als ie aan staat?

Wat grotere warmtepomp lijkt zo rond max 2600W te zitten dus dan zou het moeten gaan.

Eventuele bedenkingen of praktijkervaringen hoor ik nog steeds graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Cujo74 op 23-02-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Ik calculeer zelf altijd met het maximaal totaal dan er zomaar vanuit te gaan dat theoretisch alles op x% werkt en dat het dan wel gaat. De ellende die je hebt als x% in de praktijk net 1 keertje wat hoger is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ja een 16 Ampère automaat x 230 Volt = 3680 Watt. achter 1 groep verbruik je meer een ALS plaatsen en verdelen over meerdere groepen.
Maar alleen een zwembad met randapparatuur kom je niet boven de wattages uit voor een normale opstelling wat @Cujo74 omschreef.
De vraag blijft wat zit er nog meer achter je automaat dan alleen het zwembad, en anders een ALS plaatsen in de meterkast met extra groepen.
Is er geen ruimte in de meterkast om bij te plaatsen kun je alsnog een aparte verdeelkast voor in je schuur bijv. nemen met ALS en groepen voor je zwembad en evt voor je tuin of schuur aan randapparatuur er op aansluiten en achter 1 ALS mag je 4 groep plaatsen..

[ Voor 24% gewijzigd door J.E. Weinor op 23-02-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
J.E. Weinor schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:09:
....
Is er geen ruimte in de meterkast om bij te plaatsen kun je alsnog een aparte verdeelkast voor in je schuur bijv. nemen met ALS en groepen voor je zwembad en evt voor je tuin of schuur aan randapparatuur er op aansluiten en achter 1 ALS mag je 4 groep plaatsen..
Dat is een goeie tip, die neem ik ff mee.
Electra in het huis is wat onhandig aangelegd, waardoor wat moeilijker te bepalen is wat er nu op een bepaald moment exact in gebruik is / en of kan zijn. Daarnaast ook drie pubers rondlopen die je nog zoveel kunt vertellen maar toch nergens naar kijken.

Met aparte kast in de schuur voorkom ik dan in ieder geval dat ik de hoofdzekering eruit blaas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazsie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5679OB2gywvJMv6d0H7DsCdUuRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng83CsWj6ajO3Z1gGipJPL4U.jpg?f=fotoalbum_large

Begint al aardig vol te raken, op de nu nog lege din rail komen de modules (temp, fan, flow, blower, druk).

pH/Orp heb ik al besloten om in een aparte behuizing te plaatsen.
Cujo74 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:04:
Vraagje mbt de stroomvoorziening, en dan met name voor de wat grotere baden +15M3
Al snel heb je dan te maken met diverse apparatuur zoals filter, pomp, zoutwatersysteem en eventuele warmtepomp

Gaat dit in de praktijk allemaal op 1 electra groep of heb je hier sowieso meerdere groepen voor nodig?
Altijd van het max uit gaan, heb je geen inverter WP dan houd ook rekening met de je piekstroom...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:09:
[...]

[Afbeelding]

Begint al aardig vol te raken, op de nu nog lege din rail komen de modules (temp, fan, flow, blower, druk).

[...]

Altijd van het max uit gaan, heb je geen inverter WP dan houd ook rekening met de je piekstroom...
Kijk met een foto daar worden we blij van @vso zal er ook wel vrolijk van worden. :)

Maar ziet er goed uit en als je de weg er in weet te vinden in dit soort toepassing dan zijn het leuke projecten om zelf te doen. ieder zijn kennis op bepaalde vak gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:09:
[...]

[Afbeelding]

WTF is dat dan :+ dat zijn toch stroommeters van ome Ali boven de zekeringsdingen (rechtsonder oid) .. anway ziet er bizar uit wel grappig om een nette kast te zien met linksboven een indoor 230v aansluiting ..

tja ik heb besloten om die metingen niet te gaan doen, vooral om dat de metingen naar mijn idee niet constant/consistent te krijgen zijn en dus een drama om een gemiddelde oid eruit te krijgen .. waar je wat mee kan.. teminste dat is mijn idee ..

ik vind het zelf ook bijzonder betwijfelbaar hoeveel metingen en waar ik de metingen zou moeten gaan doen .. het automagiseren is best lastig vraagstuk opzichzelf ..

Maar that said @J.E. Weinor dit soort foto's van projecten zijn altijd +1 zeker omdat je de moeite neemt om het te doen en daarnaast vast te leggen op de gevoelige plaat ;)

En Jazsie dit soort dingen zijn toch altijd leuk al is het vanwege de ervaring en leercurve ongeacht het resultaat . dus Kudo's

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 11 ... 167 Laatste