@
J.E. Weinor
Bedankt voor de uitleg. Het is me een stuk duidelijker geworden.
Voor de flow is het gewoon een beetje spelen met de kleppen om te kijken wat het beste werkt?
Wat ik nog niet snap is als de pomp niet draait (dus niet filtert) hoe ik dan toch de solarbol kan gebruiken.
Of moet ik toch de pomp 24/7 aanlaten.
Extra info:
Heb 2 schetsen gemaakt. 1 van de opstelling en 1 van hoe ik dacht het aan te sluiten.
De opstelling:
De solarbol hang tegen de schutting achter het zwembad. Aan die zijde zitten ook de aansluitingen op het zwembad.
Het huisje dat dienst doet als poolhouse bevat de ZFP. De aansluiting van zwembad naar ZFP is 10 meter slang. De retour vanaf ZFP naar de solarbol is 8 meter.
Bedachte setup:
Zo dacht ik het te gaan maken, zodat als ik de ZFP uitzet, de pomp naar de solarbol blijft draaien.
En andersom, als ik de pomp naar solarbol uitzet kan de filterpomp blijven draaien.
Is het zo ook mogelijk? Of denk ik te moeilijk? Daar ben ik namelijk nog al goed in.
De pomp die ik heb staat dit op :
Merk: Waterland
200Watt
Hmax: 6.5m
Qmax: 6.0 m3/u
Ik dacht 8m3 zwembad 6m3 pomp dat gaat als een malle, maar helaas dus.
Als ik de ZFP als stofzuiger wil gebruiken zuigt deze het water niet/nauwelijks aan.
We deden dan telkens de slang net boven het water houden en de slang dan vullen met de tuinslang.
Daarna snel onder water en dan deed ie het een beetje.
Overigens voelde je wel dat er flow was als je hem als filter gebruikte. Maar ook niet je van het.
De slang naar het huisje bevatte veel lucht, als ik daar dicht bij de pomp mee ging schudden werkte het wat beter.
Later in het seizoen ook nog een keer de slangen gehalveerd en de pomp naast het zwembad gezet. Helaas geen verschil.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg hoor.
[
Voor 76% gewijzigd door
VW-Arjan op 22-02-2021 14:02
. Reden: toevoeging extra info ]