Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Duckzelf schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:18:
Misschien is hier iemand die antwoord heeft op mijn vraag.
Wij bezitten over een zwembad in frankrijk bij onze woning.
We hebben hier een automatisch doseersysteem (eps one) zitten waar we tevreden over zijn.
Nu willen we een UV lamp instaleren om het chloor verbruik wat omlaag te krijgen.

Volgorde van aansluiten word dan
Pomp>filter>uv lamp>ph/rx zondes>warmtepomp>injectie van ph/rx>zwembad.

Omdat de uv lamp voor de sondes zit, zorgt dit er dan automatisch dat je minder chloor verbruikt? Gezien het water dus al deels gedesinfecteerd is voor het bij de sondes komt?
UV heeft alleen nut wanneer je pompt, terwijl chloor ook zijn werk doet als de pomp niet stilstaat.
Hoewel een UV lamp er voor kan zorgen dat er minder te desinfecteren valt en dús je chloorverbruik wat afneemt, staat een chloor dosseerder puur ingesteld op een vaste waarde chloor.
Je zult dus ook je setpoint voor chloor moeten aanpassen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
En naar welke waarde kan deze dan? Mijn chloor percentage moet ik dus handmatig lager instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
De ph en rx sonde dus voor of na de uv lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Duckzelf schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 08:45:
De ph en rx sonde dus voor of na de uv lamp
Volgens mij maakt dat niets uit.
Duckzelf schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:35:
En naar welke waarde kan deze dan? Mijn chloor percentage moet ik dus handmatig lager instellen?
Dat zul je zelf moeten uitvinden.
Hangt er vanaf hoe je het nu ingesteld hebt, hoe goed je UV lamp zal zijn en waar je naartoe wil.

Mijn ervaringen met zwembadeigenaren met een automatisch doseer systeem is dat er eigenlijk nooit gemeten word.
Het installeren van de installatie is een set and forget principe, en vaak word er ook in de winter vrolijk pH en chloor op peil gehouden, totaal overbodig en zonde van de chemicaliën.

Mijn advies : verdiep je in wat je nu hebt, wat je wil bereiken en wat je daarvoor moet neerzetten.
Een UV lamp ophangen en verwachten dat je magisch minder chloor in je zwembad hebt is een verkeerde gedachte.
Vergeet ook niet dat een UV lamp een bepaald aantal draaiuren heeft en dan vervangen dient te worden.

Ja, als je UV lamp goed werkt zal je chloor minder snel op zijn en dus minder snel aangevuld hoeven te worden. Maar een automatische chloor systeem gaat gewoon meten en vrolijk bijpompen, die kijkt niet naar de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Wat ik wil is wat minder chloor verbruik. Daarvoor wil ik dus een uv lamp instaleren.
Mijn vraag is alleen hoe kan ik daar het beste mee om gaan met een automatisch doseersysteem

Wij meten weldegelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Duckzelf op 26-12-2020 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:15
EdwinC schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:57:
Zo de vervolg afspraak met de zwembadbouwer is gemaakt. Het gaat waarschijnlijk een comibinatie worden van zelf werkzaamheden uitvoeren en e.e.a. door de zwembadbouwer.

Zoals ik het nu zie zal de verdeling als volgt zijn:

Graafwerkzaamheden in eigen beheer.
Betonvloer incl. bodemput door zwembadbouwer
Opbouwen wanden (Polystyreen) incl vullen met beton en monteren van skimmers, inspuiters etc in eigen beheer
Plaatsen van de folie zwembadbouwer
Zwembad aansluiten op bestaande filterinstallatie in eigen beheer.

Ik ben benieuwd op wat voor prijs we uit gaan komen en welke extra's ik direct daar ga bestellen of toch elders.
Intussen in ons plaatje helder geworden:

Zwembad 8x4meter
2x LED lampen
4x inspuiters (2x hoog, 2x laag)
2x skimmer
1mm frans blauwe liner
RVS zwembadtrap
1x stofzuiger aansluiting
1x bodemput
Hardstenen zwembadrand
Terras van gebakken klinkers
Zwembad komt in de lengte richting te liggen van onze overkapping van 6x4.
Technische ruimte is achter de overkapping. Zie de schematische weergave hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UayQO_ivzIWG3N0B6qvXEgGBN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f8DgGa5oxMeXKAm3vePG2k97.jpg?f=user_large

Als we het zwembad dan in het midden plaatsen kunnen we het terras precies doortrekken in de breedte zoals het nu ook is. Voor het huisje komt dan nog 2 meter zonneterras waarna het zwembad begint.

Februari starten de graagwerkzaamheden waarna we verder kunnen met het betonstorten van de vloer etc... Hopelijk zijn we dan in April zover dat we het zwembad kunnen vullen en het terras kunnen gaan aanleggen.

Verder maken we gebruik van onze technische installatie welke we al hadden.

Alleen zijn gisteren met de storm onze solarmatten van het dak gewaaid. Nu maar in conclaaf met de verzekering daarover.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Duckzelf schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:14:
Wat ik wil is wat minder chloor verbruik. Daarvoor wil ik dus een uv lamp instaleren.
Mijn vraag is alleen hoe kan ik daar het beste mee om gaan met een automatisch doseersysteem

Wij meten weldegelijk...
@Koffie zegt ook niet dat je niet meet, hij geeft alleen zijn ervaring / mening.

Je zal enige intelligentie in moeten bouwen, (waardes pak ik met de natte vinger!)
Algen leven bv in water wat tussen de 18 en 35 graden is, een Ph van 5-7 enzv
je UV lamp heeft een draai uren van 10.000 uur/ 24 = 416 dagen
je zwembad heeft een inhoud van 16m3 en je pomp is een 8m3 p/u variant. dus minimale filter per dag = 2 a 3 uur
en je hebt solar heating die effectief is 10 uur per dag

Wanneer je water in de ideale algen range is kan je de UV lamp aanzetten .. of je chloor niveau "verhogen" en natuurlijk omgekeerd is het niet nodig als je chloor/UV niet toepassen.
je intelligentie zal bv op weersverwachtingen gestuurd kunnen worden .. dat als er bv geen solarheating gebruikt kan worden wegens weinig zon dat je chloor in het water toedient .. en dat als je solarheating gebruikt de UV lamp inschakelt.
Als het water te warm dreigt te worden kan je ook terug vallen op chloor ..
Maar je chloor gehalte is altijd een vaste "minimum" ppm ..

Omdat een UV lamp aan moet gaan als het water stroomt (opwarm/afkoel periode) zal deze later aan moeten gaan en bv eerder uit dan je pomp.. denk ik zo ..

Wat het makkelijker zou maken als de fabrikant een fictieve chloor waarde per uur draai tijd v.d chloor lamp meegeeft. dus 3 ppm ofzo .. je bad moet 7 ppm hebben dan kan je gaan rekenen.
Met bovenstaande gegevens zou je bv 4 uur moeten pompen om op 6ppm uit te komen en voeg je dus 1ppm met de doseer ding erbij ..

De vraag met bovenstaande voorbeelden, cijfers en andere meuk is wat kan er, wat wil je en hoe ga je dit bewerkstelligen ?

let wel dat je met deze configuratie afhankelijker word van je meet sonde(s) en zover ik weet zijn deze niet 100% accuraat en moet je bv een gemiddelde nemen over een x tijd om uberhaupt werkbare data te hebben, En je zal meer moeten meten..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:37:
[...]

Zwembad 8x4meter
2x LED lampen
2x skimmer
1mm frans blauwe liner
RVS zwembadtrap
1x bodemput
Hardstenen zwembadrand
Technische ruimte is achter de overkapping. Zie de schematische weergave hieronder.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Uit nieuwsgierigheid : wat is reden voor 4 inspuiters?
Op de tekening : wat is wat?
Aanname: onderin de skimmers en bovenin de inspuiters? Links is stofzuiger en in het midden de bodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Koffie schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:06:
[...]

Uit nieuwsgierigheid : wat is reden voor 4 inspuiters?
Op de tekening : wat is wat?
Aanname: onderin de skimmers en bovenin de inspuiters? Links is stofzuiger en in het midden de bodem?
Reden voor 4 inspuiters is voor een betere verdeling te krijgen van de retour flow en om de mogelijkheid te hebben om te kiezen voor enkel onder of enkel boven in te voeren afhankelijk van waar het vuil zit.

Je aanname voor wat is wat is helemaal correct. (y) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:53:
[...]

Reden voor 4 inspuiters is voor een betere verdeling te krijgen van de retour flow en om de mogelijkheid te hebben om te kiezen voor enkel onder of enkel boven in te voeren afhankelijk van waar het vuil zit.

Je aanname voor wat is wat is helemaal correct. (y) (y)
Dus je krijgt vanaf je pomp 2 aparte buizen voor elk 2 inspuiters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Ja idd. 2 buizen met ieder een eigen afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 21:35
Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:41:
[...]

Ik heb zelf een "Garden Pac Mini" warmtepomp op het oog, zoiets:
https://www.rhodos-shop.n...zwembad-warmtepomp-5-8-kw

Overigens is die nu best scherp geprijsd, de keren dat ik keek was die volgens mij 550-600

Maar ik ben nog niet helemaal zeker hier van, zal binnenkort een keer mijn plan voor het nieuwe seizoen plaatsen hier :) Met daarbij de vragen en twijfels die ik heb.
Inmiddels weer 679 euro. Heb jij hem nog gekocht? Beetje spijt van dat ik het niet eerder gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 14:47

paQ

EdwinC schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:37:
[...]

Zwembad 8x4meter
2x LED lampen
2x skimmer
1mm frans blauwe liner
RVS zwembadtrap
1x bodemput
Hardstenen zwembadrand

[Afbeelding]

Als we het zwembad dan in het midden plaatsen kunnen we het terras precies doortrekken in de breedte zoals het nu ook is. Voor het huisje komt dan nog 2 meter zonneterras waarna het zwembad begint.

Februari starten de graagwerkzaamheden waarna we verder kunnen met het betonstorten van de vloer etc... Hopelijk zijn we dan in April zover dat we het zwembad kunnen vullen en het terras kunnen gaan aanleggen.

Verder maken we gebruik van onze technische installatie welke we al hadden.

Alleen zijn gisteren met de storm onze solarmatten van het dak gewaaid. Nu maar in conclaaf met de verzekering daarover.
toon volledige bericht
Ik ga deze maar even volgen.
Ben ondertussen wel uitgelezen mwb inbouw staal, modulair of (zelf) bouwkundig... Voor alles is wat te zeggen en ze hebben zo ook allen hun voor- en nadelen.

Wat is uiteindelijk jouw afweging geweest voor deze bouwmethode?, en niet een inbouwbak modulair of mono?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
Duckzelf schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:18:
Misschien is hier iemand die antwoord heeft op mijn vraag.
Wij bezitten over een zwembad in frankrijk bij onze woning.
We hebben hier een automatisch doseersysteem (eps one) zitten waar we tevreden over zijn.
Nu willen we een UV lamp instaleren om het chloor verbruik wat omlaag te krijgen.

Volgorde van aansluiten word dan
Pomp>filter>uv lamp>ph/rx zondes>warmtepomp>injectie van ph/rx>zwembad.

Omdat de uv lamp voor de sondes zit, zorgt dit er dan automatisch dat je minder chloor verbruikt? Gezien het water dus al deels gedesinfecteerd is voor het bij de sondes komt?
Volgorde klopt. UV lamp direct na de filter.

Bij gebruik van UV lamp is er inderdaad minder chloor nodig om de zelfde chloor waarde te behalen wat dus resulteert in minder chloor verbruik.

Niet je chloor waarde omlaag zetten in je doseersysteem, dat is niet nodig.
Het is niet zo dat je chloor waarde omlaag kan zetten omdat je UV lamp gebruikt.
Chloor waarde moet nog steeds op peil blijven...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
paQ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:34:
[...]

Ik ga deze maar even volgen.
Ben ondertussen wel uitgelezen mwb inbouw staal, modulair of (zelf) bouwkundig... Voor alles is wat te zeggen en ze hebben zo ook allen hun voor- en nadelen.

Wat is uiteindelijk jouw afweging geweest voor deze bouwmethode?, en niet een inbouwbak modulair of mono?
Ik heb uiteindelijk voor bouwkundig gekozen omdat het gros van de kosten niet in het bad zelf zitten maar in alle randzaken. Daarom heb ik besloten om voor een zeer goede en solide basis te gaan waar ik jaren mee vooruit kan. Het kost wellicht initieel iets meer maar dat is het mij wel waard.

Verder heb ik met het polystyreen systeem veel vrijheid om eea zelf te doen met technisch ondersteunende kennis van de zwembadbouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:49
TMCThomas schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:54:
[...]

Inmiddels weer 679 euro. Heb jij hem nog gekocht? Beetje spijt van dat ik het niet eerder gedaan heb.
Nee, ik heb hem nog niet gekocht. Binnekort even mijn volledige plan uitwerken voor ik spullen ga kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 14:47

paQ

EdwinC schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:09:
[...]

Ik heb uiteindelijk voor bouwkundig gekozen omdat het gros van de kosten niet in het bad zelf zitten maar in alle randzaken. Daarom heb ik besloten om voor een zeer goede en solide basis te gaan waar ik jaren mee vooruit kan. Het kost wellicht initieel iets meer maar dat is het mij wel waard.

Verder heb ik met het polystyreen systeem veel vrijheid om eea zelf te doen met technisch ondersteunende kennis van de zwembadbouwer.
Tot die conclusie kwam ik zelf ook idd. Zaken als een inbouw rolluik bijv. Holy crap. Kun je het bad bijna voor bouwen.
En optimale isolatie voor zover dat aan de zijkanten echt parten speelt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Jazsie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:03:
[...]

Volgorde klopt. UV lamp direct na de filter.

Bij gebruik van UV lamp is er inderdaad minder chloor nodig om de zelfde chloor waarde te behalen wat dus resulteert in minder chloor verbruik.

Niet je chloor waarde omlaag zetten in je doseersysteem, dat is niet nodig.
Het is niet zo dat je chloor waarde omlaag kan zetten omdat je UV lamp gebruikt.
Chloor waarde moet nog steeds op peil blijven...
Oke dus ik heb eerst mijn uv lamp en daarna pas de sondes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Duckzelf schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:00:
[...]
Oke dus ik heb eerst mijn uv lamp en daarna pas de sondes?
Dat maakt niet veel uit.
Zelf heb ik bij mij de meet sondes ervoor omdat deze parallel staat met de pomp/filter en niet in serie.

Punt blijft dat door gebruik van de UV lamp er meer bacteriën gedood worden en er dus minder chloor nodig is om toch de zelfde chloor waarde te behalen. En dat resulteert weer dat je doseersysteem minder chloor in je zwembad zal pompen... (terwijl chloor waarde het zelfde blijft).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
De bestelling is de deur uit. Ik heb het bad incl appendages bij de zwembad bouwer gekocht.

Oprolsysteem, geobubble zomerzeil en winterzeil bij zwembad.eu besteld.

En de randstenen bij de lokale steenhandel besteld. Al met al door t opsplitsen toch weer een aardige duit bespaard op het geheel.

Zoals al gezegd beginnen we in februari met de graaf werkzaamheden. Hopelijk gaat de grondwaterstand geen roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfNksr_KSookyCRNEfTr5sDUS5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BI3daYrhCCbOvkVKiu7Fq5n.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet een pvc leiding doorzagen die uit het beton komt en vast tegen de muur zit.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Een haakse slijper met 230mm blad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-06 20:51
Duckzelf schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:30:
[Afbeelding]

Ik moet een pvc leiding doorzagen die uit het beton komt en vast tegen de muur zit.
Met een pvc koordzaagje gaat het ook makkelijk en mooi met beleid.
https://www.hornbach.nl/s...-PVC/5025175/artikel.html

[ Voor 6% gewijzigd door Kingsolo op 07-01-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:19
Duckzelf schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:30:
[Afbeelding]

Heb je geen multitool? Dat gaat veruit het snelst en netjes.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Makrolon schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Heb je geen multitool? Dat gaat veruit het snelst en netjes.
Nee wel een haakse slijper 230mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:19
Duckzelf schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Nee wel een haakse slijper 230mm
Dat gaat ook wel. Zij het iets minder subtiel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04

evol

hello world

Heeft iemand een idee wat een zwembad als dit zou kosten aan jaarlijkse kosten?

https://www.blaauwminipools.nl/kies-uw-blaauw-mini-pool/

De 'all-season' variant spreekt in principe het meest aan, maar dat komt met name voort uit het idee dat we geen idee hebben waar het water heen zou moeten. Bij een 'summer' variant dan moet je het water ergens heen wegpompen neem ik aan? Wat voor voorziening heb je daarvoor nodig?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 26-05 22:08
evol schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:19:

De 'all-season' variant spreekt in principe het meest aan, maar dat komt met name voort uit het idee dat we geen idee hebben waar het water heen zou moeten. Bij een 'summer' variant dan moet je het water ergens heen wegpompen neem ik aan? Wat voor voorziening heb je daarvoor nodig?
Die gaat zeker in mijn bookmarks. Wij hadden afgelopen jaren een simpel rond intex zwembad en willen dit jaar de intex 100x200x122 met wp om te kijken of we er veel gebruik van blijven maken. Indien ja dan willen we ook een vast zwembad gaan plaatsen met afmetingen van rond de 5x3m. 15cm isolatie rondom is wel lekker en met polyester heb je ook niet zomaar een lek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
evol schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:19:

De 'all-season' variant spreekt in principe het meest aan, maar dat komt met name voort uit het idee dat we geen idee hebben waar het water heen zou moeten.
Mijn onderbuik gevoel: wegwezen daar.Dik 10K voor een product en niet 1 duidelijke foto van wat je koopt, laat staan een technische lijst van onderdelen. Er zit een "heater Pahlén" bij, meer info geven ze niet.
Als ik heel vlug google, is dat een elektrische doorstromer - géén warmtepomp!

Het enige verschil tussen de summer en all season is het filter en de heater. Een zandfilter kan het hele jaar, ik en meerdere hebben een zandfilter dag in dag uit in gebruik voor meerdere jaren.
Sluit tab en klik verder naar een andere site.
Bij een 'summer' variant dan moet je het water ergens heen wegpompen neem ik aan? Wat voor voorziening heb je daarvoor nodig?
Nee hoor. Mijn zwembad is ook 'summer', want ik zwem in de winter niet. Maar mijn zwembad zit op dit moment net zo vol als in de zomer.
Een zwembad van dit formaat heeft altijd een leiding waar je het water mee wegpompt, of dit nu via het filter gaat of niet. De zogenoemde drain uitgang is dat op je 6-wegklep. Officieel zul je deze uiteraard op je riool moeten aansuiten. Als je het wat minder nauw neemt sluit je deze aan op je hemelwaterafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 14:04

evol

hello world

Dank voor de reacties.

We nemen het mee in de bespreking met de installateur voor het nog te bouwen huis. Mogelijk moeten we dus al wel een rioolaansluiting voorzien en kijken of we met de warmtepomp kunnen verwarmen.

Verder maar even inlezen nog of een dergelijk prefab polyester zwembad dan wel ideaal is of dat we beter bouwkundig kunnen denken ook. Alleen de kosten lijken dan nogal op te lopen...

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
evol schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:25:
Dank voor de reacties.

We nemen het mee in de bespreking met de installateur voor het nog te bouwen huis. Mogelijk moeten we dus al wel een rioolaansluiting voorzien en kijken of we met de warmtepomp kunnen verwarmen.

Verder maar even inlezen nog of een dergelijk prefab polyester zwembad dan wel ideaal is of dat we beter bouwkundig kunnen denken ook. Alleen de kosten lijken dan nogal op te lopen...
Een zelfbouw is stukken goedkoper. Alleen zul je deze dus idd moeten bouwen in een gat in de grond
Dus als je puur naar de kosten van het bad met apparatuur kijkt is een bouwkundig bad goedkoper. Tel je de kosten voor de bouw mee dan is dat prefab ding goedkoper, al heb je in dit voorbeeld 4K 'over' voor de bouw.
Een staalwand bad is nóg goedkoper, maar dan moet je wel nog 2 muurtjes op de lange wand metselen

[ Voor 8% gewijzigd door Koffie op 11-01-2021 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik ben op dit moment bezig met de keuze van de zwembadrand.
Echter krijg ik de keuze niet helemaal gemaakt.
Qua looks zou ik willen gaan voor gezoet, maar ik weet niet of dit te glad wordt als die nat zijn.

En qua grip zou ik dan weer willen kiezen voor gevlamd. Maar die vind ik qua looks minder.

Het gaat overigens om chinees hardsteen.

Hebben jullie hier goede input voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:05:
Ik ben op dit moment bezig met de keuze van de zwembadrand.
Echter krijg ik de keuze niet helemaal gemaakt.
Qua looks zou ik willen gaan voor gezoet, maar ik weet niet of dit te glad wordt als die nat zijn.

En qua grip zou ik dan weer willen kiezen voor gevlamd. Maar die vind ik qua looks minder.

Het gaat overigens om chinees hardsteen.

Hebben jullie hier goede input voor?
Ik heb zelf chinees hardstenen tegels in mijn tuin van 1x1 en die worden spiegelglad bij regen. Met je zomerse slippertjes over die tegels lopen is garantie voor een spagaat.

Zelf heb redelijk grove/ruwe randstenen. Exacte type kan ik niet echt achterhalen anders dan 'randstenen lichtgrijs natuursteen' op de offerte.
Houd er ook rekening mee dat op zomerse dagen dikke donkere randstenen warm worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnr17
Ben ook langzaam begonnen met spulletjes kopen.
Eerst een warmtepomp en gisteren ook maar een zwembad besteld.

Ik ben dan weer benieuwd hoeveel warmteverlies heeft z'n badje nou. Een snelle berekening met buitentemperatuur 15 graden en het zwembad 30, geen idee of dat reëel is.
Bodem 1,1kwh
Wanden 1.7kwh
Bovenkant 0.9kwh

Ga ik nu 3cm XPS toepassen dan zijn de waardes
Bodem 0.2kwh
Wanden 0.3kwh
Bovenkant 0.2kwh

Dan blijft er dus nog maar 20% over van het energie verlies. De bodem ga ik dus zeker isoleren en daarna als het bad staat eens kijken wat we met de wanden kunnen. Voor de bovenkant wil ik een simpel frame maken waar ik de xps op lijm of schroef, met 2 palen in de grond en een contragewicht. De kinderen kunnen dan makkelijk het bad open en dicht doen, veel makkelijker dan een zeil. Regenwater en vuil gaat er dan ook niet in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKAgJzOix_aK-sakezDvs0e3rmA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOIZsMCDs8rsrWaYMrttEhlC.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Dennahz

Life feels like hell should.

Niet te geloven, maar het is alweer bijna zo ver :D Het zwembadseizoen is in aantocht. Had eigenlijk de wildste plannen met een inbouw zwembad, maar ga toch maar voor een houten bad. Gaat me toch een beetje te gek worden en hou dat geld dan liever over voor een andere grote aankoop dit jaar (vakantiewoning).

Dus weer druk bezig met research. Wat willen we, hoe willen we het, welke pompen hebben we nodig, ...
Binnenkort ga ik dus ook m'n warmtepomp verkopen. Prima ding, maar voor een groter bad sowieso niet voldoende.

* Dennahz is back in business! :Y)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
Dennahz schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:45:
Niet te geloven, maar het is alweer bijna zo ver :D Het zwembadseizoen is in aantocht. Had eigenlijk de wildste plannen met een inbouw zwembad, maar ga toch maar voor een houten bad. Gaat me toch een beetje te gek worden en hou dat geld dan liever over voor een andere grote aankoop dit jaar (vakantiewoning).

Dus weer druk bezig met research. Wat willen we, hoe willen we het, welke pompen hebben we nodig, ...
Binnenkort ga ik dus ook m'n warmtepomp verkopen. Prima ding, maar voor een groter bad sowieso niet voldoende.

Had je iets eerder moeten zijn is precies dezelfde wp als ik heb gekocht. Wij kijken het een paar jaar aan met deze constructie en afhankelijk van het gebruik een staalwand zwembad ingraven. Mijn oom heeft er ook 1 en die heeft hem al 20jaar ofzo in de grond zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske

Ik ben ook bezig met research en als ik er wat verder mee ben deel ik het hier.
Warmtepomp willen wij ook, en ik zag degene die jij gaat verkopen ook op de verschillende websites.
Kan je iets zeggen over het stroom verbruik ? Heb je dat gemeten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Haha ja gaat snel, ik ben weer begonnen met het verfijnen van de aansturing maar op deze tempo weet ik niet of ik het af ga krijgen hehe.

Ondertussen ook de lagers van de pomp vervangen, die piept en is bijna ten einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:47
Zijn de zwembad spullen een beetje weer gedaald tot de normale prijs? In verband met vraag/aanbod tijdens de zomer. Als ik naar dit badje kijk, heb ik die ooit op dezelfde site voor rond de 49 euro gekocht, zelfde set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MuVo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:27:
Zijn de zwembad spullen een beetje weer gedaald tot de normale prijs? In verband met vraag/aanbod tijdens de zomer. Als ik naar dit badje kijk, heb ik die ooit op dezelfde site voor rond de 49 euro gekocht, zelfde set.
Op een aantal sites die ik laatst bekeken had is de voorraad nog niet aangevuld. Is waarschijnlijk dus nog niet allemaal binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
MuVo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:27:
Mijn intex frame was in 2015 , 85 euro bij Heuts. Ik zie er nu eentje staan voor 115 euro daar.
De prijzen lijken wat normaler te worden.

Ik wil misschien over naar een 450x220 formaat. Maar geen idee wat die vroeger kostten. 180 euro van vorig jaar vind ik aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-06 00:09
Heeft er hier iemand zelf ervaring met het ingraven van een (Intex) opzetzwembad?

Op youtube zijn er diverse filmpjes over te vinden, volgens mij hier vorig jaar in het topic ook al eens gedeeld door iemand. Resultaten lijken positief, zelfs na meerdere jaren gebruik.

Zit er nu zelf aan te denken zoiets ook te gaan doen, maar ben dus op zoek naar eventuele ervaringsdeskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 15:50
@Jazsie
Toch nog een vraag over een warmtepomp.
Ik heb een Intex Ultra XTR Frame Pool - 549 x 274 cm met ongeveer 17m3 water, de zandfilterpomp is 4m3 per uur.
Nu dacht ik goed te zitten met mijn WP een Comfortpool Inverter Pro 6 die volgens de site is voor zwembaden tot 30m3 water. Dus genoeg overcapaciteit dacht ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNsLLqBBKlo3WLZuwlczNQAtTTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWix7v4BudbGR3R0Sugy40O1.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik de startpost lees heb ik dus beter een pro 8 of 9 nodig qua kW.

In de zomer heeft hij het eigenlijk wel goed gedaan. Maar met een maatje groter hoeft de warmtepomp misschien ook een stuk minder uren te draaien.

Mijn vraag is, zou ik een verschil merken wat betreft de tijd om te verwarmen(het aantal uren dat de pomp aanstaat) met een pro 8 of 9? Of niet de moeite waard?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cujo74 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:42:
Heeft er hier iemand zelf ervaring met het ingraven van een (Intex) opzetzwembad?

Op youtube zijn er diverse filmpjes over te vinden, volgens mij hier vorig jaar in het topic ook al eens gedeeld door iemand. Resultaten lijken positief, zelfs na meerdere jaren gebruik.

Zit er nu zelf aan te denken zoiets ook te gaan doen, maar ben dus op zoek naar eventuele ervaringsdeskundige.
Zelf geen ervaring mee echter als je de ingraving goed doet dan is er eigenlijk geen verschil mbt opbouw.
Op diverse fora's heb ik gelezen dat men ook in de winter gewoon vol met water laat staan (uiteraard wel door blijven pompen dan ivm bevriezing).

Weet niet welk intex type je wilt ingraven, de meeste hebben de poten uitsteken. Er is dus ruimte tussen bad en grond. Je zal dus wel een "muur" erom heen moeten bouwen.
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:36:
@Jazsie
Toch nog een vraag over een warmtepomp.
Ik heb een Intex Ultra XTR Frame Pool - 549 x 274 cm met ongeveer 17m3 water, de zandfilterpomp is 4m3 per uur.
Nu dacht ik goed te zitten met mijn WP een Comfortpool Inverter Pro 6 die volgens de site is voor zwembaden tot 30m3 water. Dus genoeg overcapaciteit dacht ik.
[Afbeelding]

Maar als ik de startpost lees heb ik dus beter een pro 8 of 9 nodig qua kW.

In de zomer heeft hij het eigenlijk wel goed gedaan. Maar met een maatje groter hoeft de warmtepomp misschien ook een stuk minder uren te draaien.

Mijn vraag is, zou ik een verschil merken wat betreft de tijd om te verwarmen(het aantal uren dat de pomp aanstaat) met een pro 8 of 9? Of niet de moeite waard?
Alvast bedankt :)
toon volledige bericht
Als je nu nog geen warmtepomp had zou ik inderdaad voor de Pro 8 en eigenlijk zelfs Pro 9 gaan aangezien dit inverters zijn. Hoe lager in toeren hoe efficiënter ze zijn.

De Pro 9 heeft ~40% meer warmtecapaciteit bij 26 graden en ~55% bij 15 graden. Dus ja dit zal je zeker merken, echter hoeveel is lastig te zeggen gezien de vele factoren. In Theorie dus bijna de helft minder uren.

Naast de uren is vooral dat de warmtepomp veel eerder in lager toeren zal draaien en dit levert minder energie vebruik op.

Aangezien het nu prima werkt/draait, zou ik pas verder kijken als je dit echt wil en de Pro 6 voor goede prijs kan verkopen (tip, verkoop het in hartje zomer wanneer het overal is uitverkocht. Zorg wel dat je zelf op voorhand je nieuwe in huis hebt).

En overkill? Wel neen! Ik draai 8,5kW op een 1m3 (spa) bad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Zelf geen ervaring mee echter als je de ingraving goed doet dan is er eigenlijk geen verschil mbt opbouw.
Op diverse fora's heb ik gelezen dat men ook in de winter gewoon vol met water laat staan (uiteraard wel door blijven pompen dan ivm bevriezing).

Weet niet welk intex type je wilt ingraven, de meeste hebben de poten uitsteken. Er is dus ruimte tussen bad en grond. Je zal dus wel een "muur" erom heen moeten bouwen.

[...]

Als je nu nog geen warmtepomp had zou ik inderdaad voor de Pro 8 en eigenlijk zelfs Pro 9 gaan aangezien dit inverters zijn. Hoe lager in toeren hoe efficiënter ze zijn.

De Pro 9 heeft ~40% meer warmtecapaciteit bij 26 graden en ~55% bij 15 graden. Dus ja dit zal je zeker merken, echter hoeveel is lastig te zeggen gezien de vele factoren. In Theorie dus bijna de helft minder uren.

Naast de uren is vooral dat de warmtepomp veel eerder in lager toeren zal draaien en dit levert minder energie vebruik op.

Aangezien het nu prima werkt/draait, zou ik pas verder kijken als je dit echt wil en de Pro 6 voor goede prijs kan verkopen (tip, verkoop het in hartje zomer wanneer het overal is uitverkocht. Zorg wel dat je zelf op voorhand je nieuwe in huis hebt).

En overkill? Wel neen! Ik draai 8,5kW op een 1m3 (spa) bad 8)
toon volledige bericht
Dat doe je goed :)
Ik wil hem misschien wel verkopen en ik was al aan het kijken voor een andere WP. Ik denk inderdaad: beter kopen in de winter en verkopen in de zomer.
Alleen zijn ze nu allemaal uitverkocht maar ik hou het in de gaten.

Bedankt voor je reactie :)

@Jazsie
Ik ben nog me aan het oriënteren voor een andere WP, welke warmtepomp zou jij me adviseren(ander merk enzo... :) ?

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 15-01-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Arjantje72:
De vraag is eerder wat je budget is en welke minimale eisen je wilt.

Heb zelf een full inverter van BWT/Fairland. Maar de inverters van de Heuts doet het ook goed hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:32
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:42:
[...]
Ik ben nog me aan het oriënteren voor een andere WP, welke warmtepomp zou jij me adviseren(ander merk enzo... :) ?
Met info uit dit topic flink aan het zoeken geslagen.
Hierbij wel een beetje gekleurd door de Mitsubishi warmtepomp voor het huis.
Merken: Fairland, Hayward, Pentair, BWT, Poolex, Duratech, Zodiac, Gardenpac.

Uiteindelijk ben ik gaan zoeken binnen het merk Poolex en gegaan voor de Premium lijn. (Mitsubishi compressor inside :) )

Doel: een lang zwem seizoen met water temperatuur van 29-30° in een Intex bad van 549x274x132.
Vuistregel uit de OP gebruikt: M3/2 als vermogen bij 15° om 26° in het bad te halen. De premier fi 75 haalt 7,6 bij 15° wat aardig in de buurt zou moeten komen (17m3, maar in de praktijk niet tot het maximum gevuld)

Hopelijk kan ik in maart/april opbouwen en gaan ervaren of de theorie klopt.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Plenkske schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Ik ben ook bezig met research en als ik er wat verder mee ben deel ik het hier.
Warmtepomp willen wij ook, en ik zag degene die jij gaat verkopen ook op de verschillende websites.
Kan je iets zeggen over het stroom verbruik ? Heb je dat gemeten ?
Heb niet de pomp specifiek gemeten, maar ik weet wel dat op dagen dat ik het zwembad 24/7 op temperatuur hield, het totale stroomverbruik dusdanig hoog lag, dat ik echt een tientje per dag kwijt was. (~35-45 kWh)

Moet wel eerlijk zeggen dat deze pomp eigenlijk te zwak was voor m'n bad en ik dus de hele dag bezig was met verwarmen. Eigenlijk sloeg hij alleen maar uit op echt warme dagen. Zo'n Intex bad heeft nou niet bepaald goede isolatie...

Bij ons volgende bad wil ik sowieso een pomp die kracht over heeft + dan die verwarmingsdingen op het dak van de overkapping.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dat moet goed komen @_RRM_. Zelfs een slag je groter kan geen kwaad ;).

[ Voor 45% gewijzigd door Jazsie op 16-01-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Jazsie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:10:
Dat moet goed komen @_RRM_. Zelfs een slag je groter kan geen kwaad ;).
Tja, slagje groter, slagje duurder.
Heb het maar bij de 75 gehouden. Dan maar een weekje korter zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Even een vraagje aan de mensen met een ingebouwd zwembad: hoe overwinteren jullie ? Actief of passief ? Wat is jullie stroomverbruik bij het actief overwinteren ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
whoami schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:21:
Even een vraagje aan de mensen met een ingebouwd zwembad: hoe overwinteren jullie ? Actief of passief ? Wat is jullie stroomverbruik bij het actief overwinteren ?
Actief.
Op dit moment heb ik het 'pompen onder de xx graden, richting vriespunt' losgelaten en pomp ik 4 uur per dag op 35Hz (85 liter per minuut). Water zit dan rond de 3 a 4 graden.
Het vriest te kort en te licht om echt iets te laten bevriezen - zowel het water als de leidingen.
De winters worden steeds minder koud, dus ik beperk mijn pompen tot een minimum tegenwoordig.
Voortschrijdend inzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dennahz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Heb niet de pomp specifiek gemeten, maar ik weet wel dat op dagen dat ik het zwembad 24/7 op temperatuur hield, het totale stroomverbruik dusdanig hoog lag, dat ik echt een tientje per dag kwijt was. (~35-45 kWh)

Moet wel eerlijk zeggen dat deze pomp eigenlijk te zwak was voor m'n bad en ik dus de hele dag bezig was met verwarmen. Eigenlijk sloeg hij alleen maar uit op echt warme dagen. Zo'n Intex bad heeft nou niet bepaald goede isolatie...

Bij ons volgende bad wil ik sowieso een pomp die kracht over heeft + dan die verwarmingsdingen op het dak van de overkapping.
Hoeveel kuub had je bad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:26:
[...]

Actief.
Op dit moment heb ik het 'pompen onder de xx graden, richting vriespunt' losgelaten en pomp ik 4 uur per dag op 35Hz (85 liter per minuut). Water zit dan rond de 3 a 4 graden.
Het vriest te kort en te licht om echt iets te laten bevriezen - zowel het water als de leidingen.
De winters worden steeds minder koud, dus ik beperk mijn pompen tot een minimum tegenwoordig.
Voortschrijdend inzicht :)
En mocht het nou echt streng gaan vriezen kan je het natuurlijk altijd aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Circa 40 kuub.
Plenkske schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:59:
[...]

En mocht het nou echt streng gaan vriezen kan je het natuurlijk altijd aanpassen.
Precies. In geval van nood 24/7 pompen, maar het kouderecord van -22 in Lelystad uit 2012 gaan we voorlopig niet halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:47
whoami schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:21:
ons bad is helemaal leeg. Heb het nooit aangedurft ivm kans op kapotvriezen (ookal hebben wij een zout bad).
Daarnaast is vullen voor ons in het voorjaar goedkoper dan vol laten (chemicallien en lang filteren bij start)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Dennahz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Ik schrok even van je 10tje per dag, maar je wp bmt 50 gebruikt max 830w dus dat zou op een dag max 20kWh kunnen zijn, of maak ik ergens een fout? Dat zou dan max 4 euro per dag ongeveer zijn. Nog veel voor een lang seizoen maar wel lekker warm water en ik ga het badje wel isoleren in theorie scheelt dat 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
darklord007 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:06:
[...]

ons bad is helemaal leeg. Heb het nooit aangedurft ivm kans op kapotvriezen (ookal hebben wij een zout bad).
Daarnaast is vullen voor ons in het voorjaar goedkoper dan vol laten (chemicallien en lang filteren bij start)
Heb je dan geen andere risico's als je het bad helemaal leeg laat ? Dat het bv omhoog geduwd wordt door het grondwater ?
Hoeveel m3 is je zwembad ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
_RRM_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Tja, slagje groter, slagje duurder.
Heb het maar bij de 75 gehouden. Dan maar een weekje korter zwemmen
Eens.
Je hebt je huiswerk iig goed gedaan dus verwacht geen problemen mbt verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
whoami schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:11:
[...]

Heb je dan geen andere risico's als je het bad helemaal leeg laat ? Dat het bv omhoog geduwd wordt door het grondwater ?
Hoeveel m3 is je zwembad ?
Dat risico ligt aan de bouw.
Ons bad is gemaakt van 20cm dikke betonblokken en is daarom wel stevig zat.
Bad is zo'n 17m3. Langste muur is 5.5 x 1.2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:05:
@Arjantje72:
De vraag is eerder wat je budget is en welke minimale eisen je wilt.

Heb zelf een full inverter van BWT/Fairland. Maar de inverters van de Heuts doet het ook goed hoor :)
Ik moet dan eerst kijken of ik deze pomp kan verkopen, er zit ook een wifi module bij zodat ik hem met mijn telefoon kan bedienen :)

Ik zit te kijken bij BWT/Fairland en dan heb ik deze op het oog:
https://bwtdealer.nl/cont...warmtepomp-MP-IPH-80.html

Een andere optie :
https://www.heuts.nl/orilux-warmtepomp-8kw

De comfort pool pro 9 is afgeprijsd maar niet op voorraad, misschien later..
https://www.zwembadgigant...-pro-9-zwembad-warmtepomp

Keuzes, keuzes..

Ik wil graag zwemmen zo in mei t/m september, Het geluid is ook wel belangrijk. Niet dat de buren wakker worden als ik s'nachts mijn zwembad verwarm :)
_RRM_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Met info uit dit topic flink aan het zoeken geslagen.
Hierbij wel een beetje gekleurd door de Mitsubishi warmtepomp voor het huis.
Merken: Fairland, Hayward, Pentair, BWT, Poolex, Duratech, Zodiac, Gardenpac.

Uiteindelijk ben ik gaan zoeken binnen het merk Poolex en gegaan voor de Premium lijn. (Mitsubishi compressor inside :) )

Doel: een lang zwem seizoen met water temperatuur van 29-30° in een Intex bad van 549x274x132.
Vuistregel uit de OP gebruikt: M3/2 als vermogen bij 15° om 26° in het bad te halen. De premier fi 75 haalt 7,6 bij 15° wat aardig in de buurt zou moeten komen (17m3, maar in de praktijk niet tot het maximum gevuld)

Hopelijk kan ik in maart/april opbouwen en gaan ervaren of de theorie klopt.
Als er geen prijzen bij staan zal het vast wel prijzig zijn :)

[ Voor 34% gewijzigd door Arjantje72 op 18-01-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Arjantje72 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:11:

Ik wil graag zwemmen zo in mei t/m september, Het geluid is ook wel belangrijk. Niet dat de buren wakker worden als ik s'nachts mijn zwembad verwarm :)
Over het algemeen zijn de inverter warmtepompen stiller dan (zand)filterpompen van het zwembad. Meestal zijn zandfilterpompen ook luider dan filterpompen. Maar als je gaat verwarmen zullen beide aan staan, je moet dus met beide rekening houden.

(als ik de spec sheets mag geloven, ik heb zelf nog geen praktijkervaring met warmtepompen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

12 m³, maar het was dus zo'n Intex ding:

Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/catalog/product/cache/a09da9921f6dba434e70431c2e028ace/2/6/26166_prd_2018_300.jpg

En eigenlijk kan je dat vergelijken als stoken met het raam open. De warmte gaat er aan alle kanten gewoon weer uit. Het enige wat ik wel 'geisoleerd' had, was de bovenkant met van die folie.

Hoop dat het met zo'n houten bad wat beter op temperatuur kan blijven :X

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dennahz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:37:
[...]

12 m³, maar het was dus zo'n Intex ding:

[Afbeelding]

En eigenlijk kan je dat vergelijken als stoken met het raam open. De warmte gaat er aan alle kanten gewoon weer uit. Het enige wat ik wel 'geisoleerd' had, was de bovenkant met van die folie.

Hoop dat het met zo'n houten bad wat beter op temperatuur kan blijven :X
Thanks, ik heb nu dezelfde maar dan een stuk kleiner. Namelijk de 244cm variant en die heeft 2,4 kuub water.
Tja, isolatie is nou eenmaal heel slecht bij de intex/bestway opzetzwembaden.
Ik wil vooral een warmtepomp voor de dagen dat het buiten wel lekker weer is, maar niet heet genoeg is geweest zodat het water aangenaam warm is.
En ik vond dat die dagen er vorig jaar te veel waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Plenkske schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:43:
[...]

Thanks, ik heb nu dezelfde maar dan een stuk kleiner. Namelijk de 244cm variant en die heeft 2,4 kuub water.
Tja, isolatie is nou eenmaal heel slecht bij de intex/bestway opzetzwembaden.
Ik wil vooral een warmtepomp voor de dagen dat het buiten wel lekker weer is, maar niet heet genoeg is geweest zodat het water aangenaam warm is.
En ik vond dat die dagen er vorig jaar te veel waren ;)
Oh, dan is die BWT pomp die ik heb echt ideaal. Voor 12 kuub i.c.m. zo'n slecht geisoleerd bad is het echt een energieslurper :p

Overigens kreeg ik het water echt wel super warm ermee. Denk dat het op de top een graad of 32 was :+ Maar toen stond hij dus echt 24/7 te stoken (dit was na de hittegolf trouwens!)

[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 18-01-2021 17:48 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
@Arjantje72
300 euro meer (voor de Fi75) dan de BWT of Pro, die je linkt, maar dan wel full inverter i.p.v. step.
Zeker duurder, maar een reële prijs, gezien alternatieven en specs.

[ Voor 7% gewijzigd door _RRM_ op 18-01-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Normaal ga ik zeer regelmatig banenzwemmen in het zwembad maar nu kan dat al een tijdje niet door de coronamaatregelen. Toen kwam ik op het idee van een overdekt tegenstroom bad in de tuin aangezien dat ook extra voordelen heeft zoals vaker kunnen zwemmen, besparen op zwembadkosten enzovoorts. Echter toen ik dit verder ging onderzoeken kwam ik erachter dat dit een meer complex project is dan ik dacht. De openingspost heeft mij al een hoop informatie gegeven maar toch blijf ik met wat vragen zitten.

Het idee zou zijn om een tuinhuisje te bouwen en te isoleren en daarin een zwembad te zetten, bij voorkeur een Frame zwembad bovengronds gezien het budget beperkt is, eventueel later te upgraden naar een (DIY) bouwkundig zwembad. Daarin zou ik dan zoiets als de Intex zwemtrainer willen gebruiken zodat je ‘banen’ kunt zwemmen https://www.toppy.nl/prod...etstream-stp-55-m3-u.html en me willen richten op de minimum vereiste afmetingen van circa 4,5 meter lang, 2,5 meter breed en 1 meter waterdiepte. De bedoeling is dus dat het geheel 365 dagen per jaar te gebruiken is.

Ik probeerde nu vooral een grof beeld te krijgen van de kosten en beperkingen om te zien of het financieel haalbaar is. Maar ik loop al snel vast in de vele mogelijkheden van filters, pompen enzovoorts. Belangrijkste vragen waar ik tegen aan loop;
- Kan je zo’n goedkoop framebad 365 dagen per jaar vol laten zitten met water of is dat teveel belasting? Ik zie dat niet duidelijk terug in productomschrijvingen.
- Hoe zit het met fundering? Ik zie dat een Intex Ultra XTR Pool van 594 x 274 x 132 cm al een inhoud heeft van 17203 liter, dat lijkt mij best een behoorlijk belasting voor de standaardfundering of vloer van een tuinhuisje.
- Bij bovengenoemd zwembad krijg je bijv. een Intex Zandfilterpomp meegeleverd, is dit de moeite waard voor jaarrond gebruik of is dit beter te vervangen door iets beters/duurders? Ik lees bijv. dat het filterzand 5 jaar meegaat maar er staat niet bij of dat ook afhankelijk is van verbruik (mij lijkt van wel?)
- Ik loop ook een beetje vast rond de warmtepompen. Op zich hoeft het water niet perse tot 26 graden te worden verwarmd, als het maar warm genoeg is om niet onderkoeld te raken bij een half uur tot 40 minuten zwemmen. Echter ik lees bij heel veel wartepompen dat deze efficient zijn van mei t/m augustus. Echter lijkt mij dat uitgaande van plaatsing zo in de openlucht en haal ik er ook niet uit of deze pompen geschikt zijn om 24/7 in gebruik te nemen.
- Tot slot vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met tegenstroom installaties zoals de Intext zwemtrainer? Werkt dit een beetje fatsoenlijk of is het echt niet te vergelijken met ‘normaal’ zwemmen?
- Zijn er tot slot mensen die een beetje een grove schatting kunnen geven wat je nu kwijt bent aan onderhoudskosten voor een zwembad van dit formaat, dus vooral stroomverbruik van verwarming + kosten van reinigings- en filtermiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Ik moet dan eerst kijken of ik deze pomp kan verkopen, er zit ook een wifi module bij zodat ik hem met mijn telefoon kan bedienen :)

Ik zit te kijken bij BWT/Fairland en dan heb ik deze op het oog:
https://bwtdealer.nl/cont...warmtepomp-MP-IPH-80.html

Een andere optie :
https://www.heuts.nl/orilux-warmtepomp-8kw

De comfort pool pro 9 is afgeprijsd maar niet op voorraad, misschien later..
https://www.zwembadgigant...-pro-9-zwembad-warmtepomp

Keuzes, keuzes..

[...]

toon volledige bericht
Heb zelf BWT/Fairland, dus tja dat zou mijn eerste keus zijn.
Ook naar die van Heuts gekeken want tja lekker goedkoop en ken genoeg mensen die het hebben, alleen geen wifi erop en dat is een must voor mij aangezien ik vaak wissel van water temperatuur (Spa, wissel dus tussen de 32-38gr).

Geluid valt bij deze moderne reuze mee, die van mij is iig muisstil
(https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html).

PS, hier is ie een stuk goedkoper:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Silvos schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:08:
Normaal ga ik zeer regelmatig banenzwemmen in het zwembad maar nu kan dat al een tijdje niet door de coronamaatregelen. Toen kwam ik op het idee van een overdekt tegenstroom bad in de tuin aangezien dat ook extra voordelen heeft zoals vaker kunnen zwemmen, besparen op zwembadkosten enzovoorts. Echter toen ik dit verder ging onderzoeken kwam ik erachter dat dit een meer complex project is dan ik dacht. De openingspost heeft mij al een hoop informatie gegeven maar toch blijf ik met wat vragen zitten.

Het idee zou zijn om een tuinhuisje te bouwen en te isoleren en daarin een zwembad te zetten, bij voorkeur een Frame zwembad bovengronds gezien het budget beperkt is, eventueel later te upgraden naar een (DIY) bouwkundig zwembad. Daarin zou ik dan zoiets als de Intex zwemtrainer willen gebruiken zodat je ‘banen’ kunt zwemmen https://www.toppy.nl/prod...etstream-stp-55-m3-u.html en me willen richten op de minimum vereiste afmetingen van circa 4,5 meter lang, 2,5 meter breed en 1 meter waterdiepte. De bedoeling is dus dat het geheel 365 dagen per jaar te gebruiken is.

Ik probeerde nu vooral een grof beeld te krijgen van de kosten en beperkingen om te zien of het financieel haalbaar is. Maar ik loop al snel vast in de vele mogelijkheden van filters, pompen enzovoorts. Belangrijkste vragen waar ik tegen aan loop;
- Kan je zo’n goedkoop framebad 365 dagen per jaar vol laten zitten met water of is dat teveel belasting? Ik zie dat niet duidelijk terug in productomschrijvingen.
- Hoe zit het met fundering? Ik zie dat een Intex Ultra XTR Pool van 594 x 274 x 132 cm al een inhoud heeft van 17203 liter, dat lijkt mij best een behoorlijk belasting voor de standaardfundering of vloer van een tuinhuisje.
- Bij bovengenoemd zwembad krijg je bijv. een Intex Zandfilterpomp meegeleverd, is dit de moeite waard voor jaarrond gebruik of is dit beter te vervangen door iets beters/duurders? Ik lees bijv. dat het filterzand 5 jaar meegaat maar er staat niet bij of dat ook afhankelijk is van verbruik (mij lijkt van wel?)
- Ik loop ook een beetje vast rond de warmtepompen. Op zich hoeft het water niet perse tot 26 graden te worden verwarmd, als het maar warm genoeg is om niet onderkoeld te raken bij een half uur tot 40 minuten zwemmen. Echter ik lees bij heel veel wartepompen dat deze efficient zijn van mei t/m augustus. Echter lijkt mij dat uitgaande van plaatsing zo in de openlucht en haal ik er ook niet uit of deze pompen geschikt zijn om 24/7 in gebruik te nemen.
- Tot slot vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met tegenstroom installaties zoals de Intext zwemtrainer? Werkt dit een beetje fatsoenlijk of is het echt niet te vergelijken met ‘normaal’ zwemmen?
- Zijn er tot slot mensen die een beetje een grove schatting kunnen geven wat je nu kwijt bent aan onderhoudskosten voor een zwembad van dit formaat, dus vooral stroomverbruik van verwarming + kosten van reinigings- en filtermiddelen.
toon volledige bericht
mtb warmtepomp heb je twee opties als je dus ook echt hartje winter wil kunnen verwarmen:

- All seasons warmtepomp nemen.
- Alternatief verwarm methode zoals elektrisch of op gas... maar dit kost uit eindelijk meer dat je dit ook niet wil.

Pak je geen all seasons warmtepomp, deze stopt wanneer het buiten te koud is. Meestal rond de 0-5graden.

26gr is niet heel warm en je verbuik zal vooral in de zomer meevallen, in de winter is een ander verhaal.
Dit is lastig te zeggen aangezien hier veel factoren aan hangen. Isolatie van je tuinhuis, temperatuur water/buiten/binnen.

mbt je pomp, deze kan gerust altijd aan staan echter zou ik dan voor een duurdere VSD (variable snelheid) pomp of een frequentie regelaar kiezen om de pompsnelheid en dus ook energie verbruik te regelen.

Check eens youtube, daar zijn films te vinden van diy zwemtrainers ook gebaseerd op intex zwembaden en in een tuinhuis.
Het is allemaal goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:04

toon volledige bericht
Zelf heb ik een vergelijkbare oplossing als dit gebruikt https://www.decathlon.nl/...0NiAfEEAQYBCABEgJv2fD_BwE
Heel wat uurtjes in mijn 3 meter doorsnee bad zwemmend doorgebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

ElGrandoNeuso schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Zelf heb ik een vergelijkbare oplossing als dit gebruikt https://www.decathlon.nl/...0NiAfEEAQYBCABEgJv2fD_BwE
Is dat niet enorm irritant en onrealistisch? Of valt dat wel mee? Lijkt me wel super nice om baantjes te zwemmen in de tuin.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:04
Dennahz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Is dat niet enorm irritant en onrealistisch? Of valt dat wel mee? Lijkt me wel super nice om baantjes te zwemmen in de tuin.
Ik vond het prima. Zwemtraining aan op de Apple Watch en een uurtje zwemmen. Zalig.

Edit: mijn bad is 120 diep. Dit is toch wel de minimale diepte, anders raken je voeten de bodem.

[ Voor 12% gewijzigd door ElGrandoNeuso op 19-01-2021 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

ElGrandoNeuso schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Ik vond het prima. Zwemtraining aan op de Apple Watch aan en een uurtje zwemmen. Zalig.

Edit: mijn bad is 120 diep. Dit is toch wel de minimale diepte, anders raken je voeten de bodem.
Geweldig man! :Y) Ga binnenkort maar eens dat houten bad bestellen. Wil hem zelf graag ~130 diep hebben en een meter of 5-6 lang.

Wel een flinke bak water om te verwarmen... maar goed, met een goeie WP + van die matten op 't dak moet dat wel te doen zijn :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

toon volledige bericht
je kosten naast aanschaf, hangt af van je water temperatuur .. per seizoen (3-5) maanden "zwembaar" water voor bv 5kuub water zit ik op een halve pot (long)chloor bv Filter media doe ik 4 -5 jaar mee (let op zwem seizoen is niet lang) ..

Ingraven van een frame bad is niet super handig, iets met water over de rand, waar gaat het water heen etc? iets van beton zet je ook makkelijker een huisje op oid .. als je vooraf eronder drainage/infiltratie mogelijkheid aanlegt kan je wat liner ellende voorkomen. overgens ik zou het altijd doen. je praat niet over 3liter water immers.

Meeste afkoeling is de wind die er vat op heeft, (warmte verlies) aan de bovenkant wanden/bodem is veel minder. rondom isoleren met een R-waarde van 5 door bv 2x 10cm dikke EPS-100 platen in verstek is echter geen slecht idee. (vergeet de ventilatie niet) .
je hebt ook nog ruimte om te douchen/omkleden en "technische ruimte" nodig.

EPDM dakmat als warmte ondersteuning met een glazen bescherming zal iets meer rendement opleveren immers zon is gratis (of PV-T panelen)

Water is best een lastig element om op temperatuur te houden, voor 8 maanden kan dat best een prijzige activiteit worden als geen natuurlijke bronnen hebt die je ondersteunen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:31
Wind heeft hij geen last van aangezien ie er een tuinhuisje overheen gaat zetten.
Evt na gebuik nog een zeil over het bad leggen kan je denk ik de warmte ook wat langer vasthouden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:09:
[...]

Heb zelf BWT/Fairland, dus tja dat zou mijn eerste keus zijn.
Ook naar die van Heuts gekeken want tja lekker goedkoop en ken genoeg mensen die het hebben, alleen geen wifi erop en dat is een must voor mij aangezien ik vaak wissel van water temperatuur (Spa, wissel dus tussen de 32-38gr).

Geluid valt bij deze moderne reuze mee, die van mij is iig muisstil
(https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html)
-Dat is inderdaad erg stil, echter voor mij iets te duur :)
-Dat scheelt aanzienlijk zeg. Die is wel interessant voor mij, helaas geen wifi-module erop dat is jammer maar niet onoverkomelijk een timer eraan zetten doet ook al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Togi schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:43:
Wind heeft hij geen last van aangezien ie er een tuinhuisje overheen gaat zetten.
Evt na gebuik nog een zeil over het bad leggen kan je denk ik de warmte ook wat langer vasthouden .
Volgens mij bedoelt hij het dan ook als bevestiging. Als in "wind is oorzaak van meeste afkoeling" , dus je zit al goed met het tuinhuisje. Andere isolatie is een goed idee, maar win je wellicht minder mee.

Dat is tenminste hoe ik het las :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
@Arjantje72 op die website hierboven, staat anders wel dat het incl. wifi module is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
badboyqxy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:44:
@Arjantje72 op die website hierboven, staat anders wel dat het incl. wifi module is.
Ik lees dit :
Wifi-module Nee, niet geschikt voor Wifi.
We hebben het toch over deze? :)
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Togi schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:43:
Hij stelt een brain-fart voor als idee en polst de reacties. dit is niet iets van "het zal zo zijn"

* vso wijst naar de cv die bij Togi in huis staat, zit daar geen water in dan ?
95% van het gasverbruik in een gemiddeld huis zit in het verwarmen van water voor de verwarming.

Isolatie remt de afkoeling wil niet zeggen dat hij stopt .. en hoe hoger de temperatuur(verschil) hoe groter het verlies. daarnaast sta ik niet vreemd te kijken als de COP van een zwembad WP gaat naar 1:1 .. als 1 kuub water verwarmen (per graad) 25cent kost .. en je hebt bv 6 kuub bad .. en je moet bv een pendel gedrag van 4 graden opvangen dan verwarm je (6x4)x25cent per x tijd.

Dat zijn geen grappige bedragen :) zonder PV die in de winter ook niet goed werkt

Maar goed het is meer dat je wellicht wat meer geld kan investeren dat je bakken geld bespaart op de langere termijn

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 19-01-2021 17:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
Dennahz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Zoiets ziet het er dan uit.... :+

https://www.omroepgelderl...n-nu-het-zwembad-dicht-is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:36
@Arjantje72 Ik heb deze WP gekocht vorig najaar om binnenkort te installeren:

https://www.esc-grossiste...r-poolex_silverline_fi_90

Was 10% korting die volgens de site nu ook nog geldig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Bauki schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:30:

Dat ziet er inderdaad niet slecht uit. Opties genoeg in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-08-2022

Ik heb de Jetline versie van die Poolex 9kw fi gekocht.

Ik moet die ook nog installeren, dus moest je het voor mij doen graag je ervaring delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Jazsie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:24:
[...]
mtb warmtepomp heb je twee opties als je dus ook echt hartje winter wil kunnen verwarmen:
- All seasons warmtepomp nemen.
- Alternatief verwarm methode zoals elektrisch of op gas... maar dit kost uit eindelijk meer dat je dit ook niet wil.
Pak je geen all seasons warmtepomp, deze stopt wanneer het buiten te koud is. Meestal rond de 0-5graden.
26gr is niet heel warm en je verbuik zal vooral in de zomer meevallen, in de winter is een ander verhaal.
Dit is lastig te zeggen aangezien hier veel factoren aan hangen. Isolatie van je tuinhuis, temperatuur water/buiten/binnen.
mbt je pomp, deze kan gerust altijd aan staan echter zou ik dan voor een duurdere VSD (variable snelheid) pomp of een frequentie regelaar kiezen om de pompsnelheid en dus ook energie verbruik te regelen.
Check eens youtube, daar zijn films te vinden van diy zwemtrainers ook gebaseerd op intex zwembaden en in een tuinhuis.
Het is allemaal goed te doen.
Ik denk inderdaad dat verwarming de grootste kostenpost is, misschien nog wel meer dan aanschaf. Dus daar moet ik niet op bezuinigingen denk ik. Wel bemoedigend om te horen dat het haalbaar is en ik heb ook wat meer informatie opgezocht.
ElGrandoNeuso schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Dit is wel een mooie oplossing om mee te beginnen en dan kan ik altijd doorsparen of upgraden op een later moment.
vso schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Hij stelt een brain-fart voor als idee en polst de reacties. dit is niet iets van "het zal zo zijn"
Het was inderdaad een brain-fart maar het gaat denk ik wel een concreet project worden. Als ik zo de reacties lees is een basisoplossing voor een paar duizend euro wel haalbaar. Dan is het een beetje hoe gek ik het wil/kan maken hoe je dan de details uitwerkt. Zoals kiezen voor een echt tegenstroom systeem of lekker eenvoudig beginnen met een elastiek.

Grootste pijnpunten voor nu zijn de fundering, als ik uitga van het absolute minimum formaat van bijv. een intex prism frame pool van circa 4x2x1.22 kom ik uit op een vloerbelasting van circa 1000 kg/m2, dat vraagt gevoelsmatig toch om een solide fundering.

Tweede pijnpunt is de kosten voor verwarming. De initiële kosten vallen me eigenlijk mee maar de kosten voor verwarming zijn inderdaad aanzienlijk. Her en der zie ik zo als hele grove indicatie 100 euro per maand langskomen. Dat is toch zowat een verdubbeling van mijn energierekening. Daarom denk ik inderdaad dat isolatie belangrijk is.

Te beginnen bij die EPS platen en het afdekken van het zwembad en daarnaast goede isolatie van het tuinhuisje. Ik heb wel een flink overschot van mijn zonnepanelen dus op zich is het geen ramp als het wat energie gebruikt maar vanuit duurzaamheid en kosten wel zo efficiënt mogelijk. Ik denk dat het verlagen van de watertemperatuur ook nog de moeite kan zijn.

Ik lees dat de ideale zwembadtemperatuur op 25 tot 28 graden ligt maar dat buitenbaden vaak een minimum van 20 graden aanhouden waarbij onder de 15 graden risico is op onderkoeling. Je zou er dus voor kunnen kiezen om in der wintermaanden bijvoorbeeld de temperatuur op 20-24 graden te houden. Zeker met zachte winters en goede isolatie lijkt mij het warmteverlies of temperatuurverschil dan beperkt en daarmee ook de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

@Silvos triatleten die bij gebrek aan een zwembad thuis trainen doen gewoon een wetsuit aan. Dat is wel echt een out of the box optie maar dan kan je watertemp wel naar beneden. 20gr vind ik persoonlijk echt wel koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_

@Arjantje72
Nagenoeg dezelfde prijs, maar dan bij een NL winkel.
Ik heb ook prijzen opgevraagd bij diverse Franse/Spaanse webwinkels. Met een minimaal verschil ben ik in Nederland gebleven. Keuzes....... :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badleek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-08-2022
_RRM_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:24:
[...]

@Arjantje72
Ik heb ook prijzen opgevraagd bij diverse Franse/Spaanse webwinkels. Met een minimaal verschil ben ik in Nederland gebleven. Keuzes....... :S
Misschien ter info voor zij die dit in de toekomst ook willen aanschaffen, ik heb mijn Poolex Jetline Fi 9kw op Black Friday eind November aangeschaft voor net geen 1200 EUR.

Dus het lijkt de moeite te zijn om zo'n aankoop in te plannen, als dat kan.

Bijkomend heb ik van stesha.be vernomen (via zo'n online chat) toen ik informeerde over een intex onderdeel dat ze mogelijk leverproblemen verwachten op Intex materiaal wegens Corona. Dus wat ik nodig had zou er pas in maart zijn.

Heb het dan wel op voorraad gevonden en besteld via intexplezier.be.

Nog geen tijd voor paniek aankopen te doen, maar een gewaarschuwd mens is er twee waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Silvos schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:54:
[...]

Ik denk inderdaad dat verwarming de grootste kostenpost is, misschien nog wel meer dan aanschaf. Dus daar moet ik niet op bezuinigingen denk ik. Wel bemoedigend om te horen dat het haalbaar is en ik heb ook wat meer informatie opgezocht.

[...]

Dit is wel een mooie oplossing om mee te beginnen en dan kan ik altijd doorsparen of upgraden op een later moment.

[...]

Het was inderdaad een brain-fart maar het gaat denk ik wel een concreet project worden. Als ik zo de reacties lees is een basisoplossing voor een paar duizend euro wel haalbaar. Dan is het een beetje hoe gek ik het wil/kan maken hoe je dan de details uitwerkt. Zoals kiezen voor een echt tegenstroom systeem of lekker eenvoudig beginnen met een elastiek.

Grootste pijnpunten voor nu zijn de fundering, als ik uitga van het absolute minimum formaat van bijv. een intex prism frame pool van circa 4x2x1.22 kom ik uit op een vloerbelasting van circa 1000 kg/m2, dat vraagt gevoelsmatig toch om een solide fundering.

Tweede pijnpunt is de kosten voor verwarming. De initiële kosten vallen me eigenlijk mee maar de kosten voor verwarming zijn inderdaad aanzienlijk. Her en der zie ik zo als hele grove indicatie 100 euro per maand langskomen. Dat is toch zowat een verdubbeling van mijn energierekening. Daarom denk ik inderdaad dat isolatie belangrijk is.

Te beginnen bij die EPS platen en het afdekken van het zwembad en daarnaast goede isolatie van het tuinhuisje. Ik heb wel een flink overschot van mijn zonnepanelen dus op zich is het geen ramp als het wat energie gebruikt maar vanuit duurzaamheid en kosten wel zo efficiënt mogelijk. Ik denk dat het verlagen van de watertemperatuur ook nog de moeite kan zijn.

Ik lees dat de ideale zwembadtemperatuur op 25 tot 28 graden ligt maar dat buitenbaden vaak een minimum van 20 graden aanhouden waarbij onder de 15 graden risico is op onderkoeling. Je zou er dus voor kunnen kiezen om in der wintermaanden bijvoorbeeld de temperatuur op 20-24 graden te houden. Zeker met zachte winters en goede isolatie lijkt mij het warmteverlies of temperatuurverschil dan beperkt en daarmee ook de kosten.
toon volledige bericht
Tja of je het doet / niet doet enzv .. dat is allemaal aan jou, het is wel leuk om er gewoon over na te denken.

Het probleem wat je hebt is dat buiten temp -10 tot +40 graden realistisch zijn, en het bad op 20-30 graden gehouden moet worden.
Ik zou zelf kijken hoe je bv een "kas" en een houten schuur kan combineren .. een kas namelijk zoals je ook weet is relatief simpel om op temperatuur te houden en zomers hoef je alleen de warmte af te voeren. de warmte/zonlicht in het dak kan je wellicht benutten om een vorm van verwarming zo optimaal mogelijk te benutten.

De vloer/wanden zal minimaal verlies hebben, denk bv aan 40-50% totaal. en de bovenkant de overige 60-50% dus daar een dikke isolatie plaatsen zal ook het effectiefste middel zijn om je "stookkosten" laag te houden. immers Isolatie is passief en verbruikt geen energie (1x uitgave)

Vloer(/wand/plafond-verwarmig middels buizen bij het zwembad (al dan niet in beton) kan voor jou wellicht intressant zijn. zeker als je begint met een goeie isolatie schil tussen het zwembad wand/bodem en de grond
Een zwembad WP is een lucht-water techniek en zo ver ik weet is water-water effectiever en kan je wellicht verloren warmte terug winnen .. wat de kosten kan drukken.. ik denk hierbij aan een methodiek waar je via de vloer (verwarming) van je zwembad 35 graden oid erin pompt --> en de stijgende warmte word deels via het plafond aangelegde buizen systeem terug gewonnen ..de isolatie eromheen zorgt dat je verlies minimaal is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Tja of je het doet / niet doet enzv .. dat is allemaal aan jou, het is wel leuk om er gewoon over na te denken.

Het probleem wat je hebt is dat buiten temp -10 tot +40 graden realistisch zijn, en het bad op 20-30 graden gehouden moet worden.
Ik zou zelf kijken hoe je bv een "kas" en een houten schuur kan combineren .. een kas namelijk zoals je ook weet is relatief simpel om op temperatuur te houden en zomers hoef je alleen de warmte af te voeren. de warmte/zonlicht in het dak kan je wellicht benutten om een vorm van verwarming zo optimaal mogelijk te benutten.

De vloer/wanden zal minimaal verlies hebben, denk bv aan 40-50% totaal. en de bovenkant de overige 60-50% dus daar een dikke isolatie plaatsen zal ook het effectiefste middel zijn om je "stookkosten" laag te houden. immers Isolatie is passief en verbruikt geen energie (1x uitgave)

Vloer(/wand/plafond-verwarmig middels buizen bij het zwembad (al dan niet in beton) kan voor jou wellicht intressant zijn. zeker als je begint met een goeie isolatie schil tussen het zwembad wand/bodem en de grond
Een zwembad WP is een lucht-water techniek en zo ver ik weet is water-water effectiever en kan je wellicht verloren warmte terug winnen .. wat de kosten kan drukken.. ik denk hierbij aan een methodiek waar je via de vloer (verwarming) van je zwembad 35 graden oid erin pompt --> en de stijgende warmte word deels via het plafond aangelegde buizen systeem terug gewonnen ..de isolatie eromheen zorgt dat je verlies minimaal is.
toon volledige bericht
Hmm leuk gedachtespinsel wel, maar hoe ga je die vloer/buizen verwarmen dan ? Dat kost denk ik meer energie dan gewoon een zwembad WP gebruiken. En dan in dit geval een all-season waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
darklord007 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Dat risico ligt aan de bouw.
Ons bad is gemaakt van 20cm dikke betonblokken en is daarom wel stevig zat.
Bad is zo'n 17m3. Langste muur is 5.5 x 1.2m
Grondwater komt echt wel door beton heen ;)
Maar als jij er geen last van hebt, zeker blijven doen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Hmm leuk gedachtespinsel wel, maar hoe ga je die vloer/buizen verwarmen dan ? Dat kost denk ik meer energie dan gewoon een zwembad WP gebruiken. En dan in dit geval een all-season waarschijnlijk.
Dat leg ik toch uit :?
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2020/05/Plafondverwarming_variotherm.jpg
hoeft geen verwarming te zijn maar kan ook een recovery methode zijn. De water-water WP tussen het plafond- en de vloerverwarmings buizen is een seperaat systeem gesloten lus(sen) die in indirect verwarmt.
het voordeel is wel dat omdat warmte stijgt .. je zwembad wel gelijkmatig(er) verwarmt word.

Beetje zoals PVT maar dan binnen
Afbeeldingslocatie: https://www.optisolarpvt.nl/docs/blokken/K9cugenergiesysteem.png

Je zwembad WP en bv een EPDM verwarmingsmat verwarmen het water direct. (zomers) maar staan middels bypas(sen) ook los van dit idee.

Je zou de zwembad WP wellicht ook in de lucht in de schuur (ipv erbuiten) kunnen zetten ? weet ik niet..

Stel je voor je hebt een betonnen zwembad met een schuur, tussen het beton en de grond zit 20cm EPS-100 (Rd waarde 5.5) in het beton zit vloerverwarmings lussen.
De schuur heeft geisoleerde wanden, en plafond (eveneens 10-20cm eps HR++ ramen/deur) het dak is van glas en daaronder zit bv PV / epdm matten
Dus een zij aanzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
01. glas
02. pv / epdm
03. hout 
04. isolatie
05. plafond "verwarming" recovery mat 
<loopruimte> 
06. vloer
07. eps 20cm isolatie 
08. zwembad water
09. beton met vloerverwarmingslussen 
10. eps 20cm isolatie 
11. drainage/infiltratie 
12. grond

Het verwarmen is het probleem niet, de doelstelling lijkt mij eerder het warmte verlies te minimaliseren

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:16:
[...]

In de 2de wereld oorlog had Engeland betonnen containers / pontons gebouwd die ze gebruikte als (landings) haven voor D-day.

Of wat denk je van de tunnels onder het water door, dat zijn ook betonnen bakken die ze via sleepboten naar locatie toe trekken, vol laten lopen met zeewater en dan weer leegpompen nadat er een paar ton aarde en stenen is op gemikt . :D

ik zou graag een kelder onder mijn huis laten bouwen .. maar vanwege de hoge waterstand is de kans groot dat die kelder mijn heipalen uit de grond trekt en het huis omhoog duwt .. beetje hoge kosten post aan schade gezien ik in een rijtjeshuis woon :) en de buren het niet tof vinden als dat gebeurt.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Dat was me niet helemaal duidelijk in je vorige post. Nu wel :)
vso schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:48:
[...]

Dat leg ik toch uit :?
[Afbeelding]
hoeft geen verwarming te zijn maar kan ook een recovery methode zijn. De water-water WP tussen het plafond- en de vloerverwarmings buizen is een seperaat systeem gesloten lus(sen) die in indirect verwarmt.
het voordeel is wel dat omdat warmte stijgt .. je zwembad wel gelijkmatig(er) verwarmt word.

Beetje zoals PVT maar dan binnen
[Afbeelding]

Je zwembad WP en bv een EPDM verwarmingsmat verwarmen het water direct. (zomers) maar staan middels bypas(sen) ook los van dit idee.

Je zou de zwembad WP wellicht ook in de lucht in de schuur (ipv erbuiten) kunnen zetten ? weet ik niet..

Stel je voor je hebt een betonnen zwembad met een schuur, tussen het beton en de grond zit 20cm EPS-100 (Rd waarde 5.5) in het beton zit vloerverwarmings lussen.
De schuur heeft geisoleerde wanden, en plafond (eveneens 10-20cm eps HR++ ramen/deur) het dak is van glas en daaronder zit bv PV / epdm matten
Dus een zij aanzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
01. glas
02. pv / epdm
03. hout 
04. isolatie
05. plafond "verwarming" recovery mat 
<loopruimte> 
06. vloer
07. eps 20cm isolatie 
08. zwembad water
09. beton met vloerverwarmingslussen 
10. eps 20cm isolatie 
11. drainage/infiltratie 
12. grond

Het verwarmen is het probleem niet, de doelstelling lijkt mij eerder het warmte verlies te minimaliseren
toon volledige bericht
Kort gezegd: een water-water WP die de gehele ruimte warm houd (middels alle buizen) en veel isoleren zodat warmteverlies minimaal is. Vervolgens een zwembad WP (evt. binnen neerzetten) die het water van het zwembad opwarmt.

Begrijp ik je zo correct ? Leuk idee hoor, zeer zeker. In feite schets je nu een garage die volledig verwarmd en geïsoleerd is. Waar dan vervolgens een zwembad neergezet wordt.
Zo veel mogelijk isoleren om warmteverlies van de schuur te voorkomen is natuurlijk sowieso een goed idee bij een "binnenzwembad".

Een paar dingen die het lastig maken, vermoed ik:
Om zo'n zwembad WP binnen neer te zetten heb je wel ruim voldoende lucht circulatie nodig denk ik. Dus dan komt er weer koude lucht binnen, dat gaat dan niet goed samen met "ruimte zo veel mogelijk warm houden" en isoleren.

Het systeem met de water-water WP en alle buizen is volgens mij erg duur. De terugverdientijd is volgens mij te lang. Je zou wellicht een goedkoper alternatief kunnen gebruiken om de ruimte redelijk warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
_RRM_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:24:
[...]

@Arjantje72
Bedankt weer eentje om in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Dat was me niet helemaal duidelijk in je vorige post. Nu wel :)

[...]

Kort gezegd: een water-water WP die de gehele ruimte warm houd (middels alle buizen) en veel isoleren zodat warmteverlies minimaal is. Vervolgens een zwembad WP (evt. binnen neerzetten) die het water van het zwembad opwarmt.

Begrijp ik je zo correct ? Leuk idee hoor, zeer zeker. In feite schets je nu een garage die volledig verwarmd en geïsoleerd is. Waar dan vervolgens een zwembad neergezet wordt.
Zo veel mogelijk isoleren om warmteverlies van de schuur te voorkomen is natuurlijk sowieso een goed idee bij een "binnenzwembad".

Een paar dingen die het lastig maken, vermoed ik:
Om zo'n zwembad WP binnen neer te zetten heb je wel ruim voldoende lucht circulatie nodig denk ik. Dus dan komt er weer koude lucht binnen, dat gaat dan niet goed samen met "ruimte zo veel mogelijk warm houden" en isoleren.

Het systeem met de water-water WP en alle buizen is volgens mij erg duur. De terugverdientijd is volgens mij te lang. Je zou wellicht een goedkoper alternatief kunnen gebruiken om de ruimte redelijk warm te houden.
toon volledige bericht
Bij een zwembad WP ondersteunen we ook vaak via een bypass met EPDM warmte(zonne)matten. Waarom zou je die ondersteuning niet uitbreiden met een extra maatregel ?

Een WP ontrekt warmte aan X dit kan lucht zijn maar ook water, dus je kan de warmte die de vloerverwarming in het zwembad stopt (deels) terug winnen door in de schuur erboven de verwarmde lucht te (her)gebruiken .. dit kan direct via de lucht of indirect via een waterleidings-lus in de plafond/muren .. (vandaar het plaatje v.d "lus" in het plafond.. en PV-T dus ipv daar de warmte in te stoppen gebruik je het om het te ontrekken
Als je bv het water verwarmt naar 20-28 graden en je hebt een goeie isolatie (schil) dan kan je wellicht 50-75% van de warmte die je erin stopt (onderin) terug winnen bovenin maar zalig makend is het natuurlijk niet

In zweden heeft een gezin een huis in een kas gebouwd, de omgeving verklaarde hun voor gek. maar zelfs in barre winters hebben ze daar een "tropisch" klimaat in huis https://www.hetkanwel.nl/2019/07/02/een-huis-in-een-kas/ Dit is letterlijk een staaltje van "outside de box" denken, koelen is relatief simpler dan verwarmen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Bij een zwembad WP ondersteunen we ook vaak via een bypass met EPDM warmte(zonne)matten. Waarom zou je die ondersteuning niet uitbreiden met een extra maatregel ?

Een WP ontrekt warmte aan X dit kan lucht zijn maar ook water, dus je kan de warmte die de vloerverwarming in het zwembad stopt (deels) terug winnen door in de schuur erboven de verwarmde lucht te (her)gebruiken .. dit kan direct via de lucht of indirect via een waterleidings-lus in de plafond/muren .. (vandaar het plaatje v.d "lus" in het plafond.. en PV-T dus ipv daar de warmte in te stoppen gebruik je het om het te ontrekken
Als je bv het water verwarmt naar 20-28 graden en je hebt een goeie isolatie (schil) dan kan je wellicht 50-75% van de warmte die je erin stopt (onderin) terug winnen bovenin maar zalig makend is het natuurlijk niet

In zweden heeft een gezin een huis in een kas gebouwd, de omgeving verklaarde hun voor gek. maar zelfs in barre winters hebben ze daar een "tropisch" klimaat in huis https://www.hetkanwel.nl/2019/07/02/een-huis-in-een-kas/ Dit is letterlijk een staaltje van "outside de box" denken, koelen is relatief simpler dan verwarmen.
Oké dus eigenlijk wat ik zei maar dan ook beide warmtepompen gekoppeld als een gesloten lus. Of wellicht 1 gebruiken als dit kan.

Nogmaals, het is een mooi idee maar ik denk zelf dat dit vooral te duur gaat worden. Maar daarvoor moet je eerst alles doorrekenen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Koffie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:16:
[...]

ik had het vooral over het indrukken van de muren.
Grondwater zit bij ons op vele meters diep en is om die reden geen probleem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 11:34

Nhz

Deventer

Leuk idee hoor, een warmtepomp de warme binnenlucht laten (her)gebruiken als bron van energie, maar alle warmte die je (bovenin) de ruimte eruit haalt, koelt diezelfde ruimte af. Je onttrekt energie. Hierdoor koelt het water van je zwembad in die ruimte ook weer sneller af. Dat is een beetje als de lucht bovenin je woonkamer gebruiken om de warmtepomp mee te voeden, die vervolgens het water in vloerverwarming op moet warmen.

Stel dat je warmtepomp voor 3 delen energie 2 delen uit de lucht haalt en 1 deel uit het stopcontact. Wanneer je die twee delen uit de binnenlucht haalt dan verlaag je dus de energetische waarde van de binnenlucht, vervolgens maakt je warmtepomp er weer 3 delen energie van en is de energetische waarde van de binnenlucht met 1 deel energie toegenomen. Op die manier ben je alleen maar elektrische energie aan de binnenlucht aan het toevoegen. Een warmtepomp is juist sterk wanneer hij ook delen energie van buiten kan halen.

Ik zou gewoon je ruimte zeer goed isoleren (vloer, wanden en dak) en buiten een (hele dikke oversized) warmtepomp neerzetten. Als je je zwemwater op 28 graden houdt, dan blijft je goed geïsoleerde ruimte ook gewoon op die temperatuur. Wanneer de binnen temperatuur door de goede isolatie nagenoeg constant 28 graden blijft, kan het water van 28 graden ook geen energie meer afgeven aan de binnenlucht.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar hou het simpel.

Groetjes Bas

Pagina: 1 ... 9 ... 172 Laatste