Normaal ga ik zeer regelmatig banenzwemmen in het zwembad maar nu kan dat al een tijdje niet door de coronamaatregelen. Toen kwam ik op het idee van een overdekt tegenstroom bad in de tuin aangezien dat ook extra voordelen heeft zoals vaker kunnen zwemmen, besparen op zwembadkosten enzovoorts. Echter toen ik dit verder ging onderzoeken kwam ik erachter dat dit een meer complex project is dan ik dacht. De openingspost heeft mij al een hoop informatie gegeven maar toch blijf ik met wat vragen zitten.
Het idee zou zijn om een tuinhuisje te bouwen en te isoleren en daarin een zwembad te zetten, bij voorkeur een Frame zwembad bovengronds gezien het budget beperkt is, eventueel later te upgraden naar een (DIY) bouwkundig zwembad. Daarin zou ik dan zoiets als de Intex zwemtrainer willen gebruiken zodat je ‘banen’ kunt zwemmen
https://www.toppy.nl/prod...etstream-stp-55-m3-u.html en me willen richten op de minimum vereiste afmetingen van circa 4,5 meter lang, 2,5 meter breed en 1 meter waterdiepte. De bedoeling is dus dat het geheel 365 dagen per jaar te gebruiken is.
Ik probeerde nu vooral een grof beeld te krijgen van de kosten en beperkingen om te zien of het financieel haalbaar is. Maar ik loop al snel vast in de vele mogelijkheden van filters, pompen enzovoorts. Belangrijkste vragen waar ik tegen aan loop;
- Kan je zo’n goedkoop framebad 365 dagen per jaar vol laten zitten met water of is dat teveel belasting? Ik zie dat niet duidelijk terug in productomschrijvingen.
- Hoe zit het met fundering? Ik zie dat een Intex Ultra XTR Pool van 594 x 274 x 132 cm al een inhoud heeft van 17203 liter, dat lijkt mij best een behoorlijk belasting voor de standaardfundering of vloer van een tuinhuisje.
- Bij bovengenoemd zwembad krijg je bijv. een Intex Zandfilterpomp meegeleverd, is dit de moeite waard voor jaarrond gebruik of is dit beter te vervangen door iets beters/duurders? Ik lees bijv. dat het filterzand 5 jaar meegaat maar er staat niet bij of dat ook afhankelijk is van verbruik (mij lijkt van wel?)
- Ik loop ook een beetje vast rond de warmtepompen. Op zich hoeft het water niet perse tot 26 graden te worden verwarmd, als het maar warm genoeg is om niet onderkoeld te raken bij een half uur tot 40 minuten zwemmen. Echter ik lees bij heel veel wartepompen dat deze efficient zijn van mei t/m augustus. Echter lijkt mij dat uitgaande van plaatsing zo in de openlucht en haal ik er ook niet uit of deze pompen geschikt zijn om 24/7 in gebruik te nemen.
- Tot slot vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met tegenstroom installaties zoals de Intext zwemtrainer? Werkt dit een beetje fatsoenlijk of is het echt niet te vergelijken met ‘normaal’ zwemmen?
- Zijn er tot slot mensen die een beetje een grove schatting kunnen geven wat je nu kwijt bent aan onderhoudskosten voor een zwembad van dit formaat, dus vooral stroomverbruik van verwarming + kosten van reinigings- en filtermiddelen.