Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
vso schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:54:
[...]

tja ik zat eigenlijk meer met vult dat ding wel met water .. en hoe goed komt er chloor uit/in .. etc.

ik heb een inline intex ding .. hoewel ik zeker wel merk dat er chloor uitkomt (long tabletten) ben ik niet erg tevreden over het bijvullen en de wijze waarop ik hem "afstel" .. oftewel er zitten 3 regelknoppen op maar 1 zit onderop (die raak je dus nooit aan) .. een ontluchter bovenop die ik ook nog nooit heb gebruikt en een afstel knop voorop die .. erhm .. met de natte vinger word ingesteld ..

kortom ik dump er wat chloor in en hoop dat hij voldoende afgeeft .. (vaak te weinig) ,, maar met filterbollen en de ZFP blijft dit water schoon en dus is het resultaat ach "if it works it is not broken" .. methodiek
@vso

Het systeem werkt aardig goed dat het een beetje natte vingerwerk is en op de chloortest moet instellen dat heeft deze systemen nu eenmaal, de uitvoering van intex had ik ook heb je tablet bijna op kans dat er stukje los komen waardoor het verstop raakt of niet goed werkt kost ook niet veel,

Chloortabletten Pool power Long die je bij de bouwmarkt vindt, ook jaren gebruikt maar gebruikte dit jaar een ander merk chloortabletten die ik had gekregen en die veel krachtiger in werking werken het is net of de geur door de plastic pot heen komt de pot staat niet in mijn knutselschuur maar buiten onder een afdak in een box anders heb ik de chloorlucht in mijn knutselschuur hangen :r

Mijn uitvoering met de darmpjes is inwendig anders in werking water stijgt van onderen naar boven en stroomt door een buisje weer terug naar je zwembad dus verstopping stukjes tablet heb je dan niet die blijven op de bodem van de dispenser liggen.
Maar het blijft ook afhankelijk van je water kwaliteit koud of warm water hoeveelheid chloor heeft natuurlijk ook invloed in schommeling.

Of je gaat over naar een ander systeem wat helemaal automatisch werkt met ph voelers in de buis met pomp en chloorvat etc maar de prijzen liggen ook aanzienlijk hoger kan me niet voorstellen met een opzet badje van 2 bij 3 en 76 cm hoog een dure installatie aan te schaffen een zwembad is mooi maar het mag wel enigszins betaalbaar blijven en er plezier aan beleeft, anders praat je over hele andere systemen maar daar is je zwembad ook naar lijkt me dan zet je geen dispenser achter van intex ;) zelf doe ik al te veel in mijn project maar ook weer een uitdaging op zich en hobby's kunnen duur uitvallen en leuk om te doen maar wil toch bepaald binnen een budget blijven en moet niet te gek worden als je alles bij elkaar optelt tikt dat aardig aan :?

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 03-11-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:57:
[...]

@vso

Het systeem werkt aardig goed dat het een beetje natte vingerwerk is en op de chloortest moet instellen dat heeft deze systemen nu eenmaal, de uitvoering van intex had ik ook heb je tablet bijna op kans dat er stukje los komen waardoor het verstop raakt of niet goed werkt kost ook niet veel,

Chloortabletten Pool power Long die je bij de bouwmarkt vindt, ook jaren gebruikt maar gebruikte dit jaar een ander merk chloortabletten die ik had gekregen en die veel krachtiger in werking werken het is net of de geur door de plastic pot heen komt de pot staat niet in mijn knutselschuur maar buiten onder een afdak in een box anders heb ik de chloorlucht in mijn knutselschuur hangen :r

Mijn uitvoering met de darmpjes is inwendig anders in werking water stijgt van onderen naar boven en stroomt door een buisje weer terug naar je zwembad dus verstopping stukjes tablet heb je dan niet die blijven op de bodem van de dispenser liggen.
Maar het blijft ook afhankelijk van je water kwaliteit koud of warm water hoeveelheid chloor heeft natuurlijk ook invloed in schommeling.

Of je gaat over naar een ander systeem wat helemaal automatisch werkt met ph voelers in de buis met pomp en chloorvat etc maar de prijzen liggen ook aanzienlijk hoger kan me niet voorstellen met een opzet badje van 2 bij 3 en 76 cm hoog een dure installatie aan te schaffen een zwembad is mooi maar het mag wel enigszins betaalbaar blijven en er plezier aan beleeft, anders praat je over hele andere systemen maar daar is je zwembad ook naar lijkt me dan zet je geen dispenser achter van intex ;) zelf doe ik al te veel in mijn project maar ook weer een uitdaging op zich en hobby's kunnen duur uitvallen en leuk om te doen maar wil toch bepaald binnen een budget blijven en moet niet te gek worden als je alles bij elkaar optelt tikt dat aardig aan :?
toon volledige bericht
dat verstoppen heb ik de afgelopen 4 a 5 jaar geen last van gehad :) dus dat valt best mee en "het probleem lost vanzelf op" LOL

overgens is het geen discussie waardig punt .. ben eerder benieuwd naar de levensduur v.d darmpjes dan de effectiviteit van de dispenser was alleen nieuwsgierig hoe "goed" het werkt ..

tja over verschil van chloor gesproken .. denk dat je daar ook wel een punt hebt .. niet alles is wat we verwachten ..

ik heb nu me watte bollen een tijd in een emmer zitten met de restant chloor tabletten die willen maar niet oplossen .. denk dat ik het gewoon in de tuin leegmik .. en de bollen de wasmachine in oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:12:
[...]

dat verstoppen heb ik de afgelopen 4 a 5 jaar geen last van gehad :) dus dat valt best mee en "het probleem lost vanzelf op" LOL

overgens is het geen discussie waardig punt .. ben eerder benieuwd naar de levensduur v.d darmpjes dan de effectiviteit van de dispenser was alleen nieuwsgierig hoe "goed" het werkt ..

tja over verschil van chloor gesproken .. denk dat je daar ook wel een punt hebt .. niet alles is wat we verwachten ..

ik heb nu me watte bollen een tijd in een emmer zitten met de restant chloor tabletten die willen maar niet oplossen .. denk dat ik het gewoon in de tuin leegmik .. en de bollen de wasmachine in oid ..
Ja nu je het hebt over die wattenbollen voor in de ZFP werken die goed? lees er verschillende verhalen over.
Zit er komend jaar er over na te denken wat ik er in zal doen had ook ergens gelezen dat nano glasparels nog beter werken en langer mee gaan een betere flow maar de prijs weer stukken hoger ligt, en ook na zoveel jaar niet alles hoeft weg te gooien maar een deel weer bij kunt vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wattenbollen hoef je ook niet weg te gooien .. wasmachine en klaar voor het volgende seizoen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:40
Bedankt voor de info @J.E. Weinor!

Met budget heb je zeker een goed punt. Echter heb ik juist voor een automatische doseer systeem gekozen omdat ik het zat ben om telkens water waardes te checken.
Moet wel zeggen dat een Spa op 36gr en kleiner volume zeer gevoelig is en snel omslaat.
Hoop dat ik er volgend jaar vanaf ben en geen omkijken naar heb :).
Ander reden is dat dit systeem een "test" is voor later wanneer er een groot inbouw zwembad komt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
@Jazsie

Betreft het zekeringsbordje kwam nog wat leuks tegen bij Ali soms lastig te vinden op specifiek onderdeel
Maar misschien met jouw project dat je er wat mee kan, er staan veel varianten en uitvoeringen op maar dat wordt weer lekker zoeken, puzzelen en bedenken.

https://nl.aliexpress.com...4452%233564%2316062%23617

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuunk52
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik ben bezig met een ingegraven zelfbouw hottub. Nu zie ik verschillende mogelijkheden voor isolatiemateriaal. Omdat het direct in de grond komt, is dan XPS het beste? Ik zat hier aan te denken: https://www.isolatietoko....chuim-isolatieplaten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
mbuunk52 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:13:
Ik ben bezig met een ingegraven zelfbouw hottub. Nu zie ik verschillende mogelijkheden voor isolatiemateriaal. Omdat het direct in de grond komt, is dan XPS het beste? Ik zat hier aan te denken: https://www.isolatietoko....chuim-isolatieplaten.html
XPS heeft een hogere isolatie waarde in vergelijkbaar met glaswol 3cm Xps kan de zelfde RD waarde hebben dan 5cm dik glaswol hoe hoger De RD waarde hoe beter het isoleert er Zijn ook varianten met een zilveren laag.

Piepschuim platen zijn ook goed toepasbaar en geeft ook goede isolatie hoe dikker het materiaal hoe beter de iso waarde.

Wat ook kan zijn isolatiedekens zijn aan de buitenkant helemaal van zilver laag en op rol maar zijn vrij nieuw maar een hoge RD waarde wordt toegepast op gevel en daken zoals energie neutrale en nul op de meter woningen, voordeel zijn dunner en makkelijker verwerkbaar.

Maar bij elke varianten zitten verschil in kwaliteiten maar de prijzen liegen er ook niet om goede isolatie kost nu eenmaal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mbuunk52 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:13:
isolatie materiaal zoals @J.E. Weinor zegt maakt inderdaad niet veel uit prijs en kwaliteit verschilt... zolang het geen vocht vasthoud is het een redelijk goeie keuze (steenwol houd vocht vast) ..

ik zou je wel adviseren een waterdichte laag rondom de isolatie te maken, zelfs piepschuim neemt vocht op en water is een enorm goeie geleider die de werking van je isolatie teniet doet. let op dat je geen compressie toepast bij bv glaswol juist de lucht die in de isolatie 'vast' zit is de isolatie niet zozeer het materiaal.

Als ruimte geen probleem is kan je glaswol of EPS-100/200 toepassen, duurdere materialen zijn vaak dunner met dezelfde RD waarde (daar zit de prijs/kwaliteit verschil in)

EPS-10(piepschuim) tot EPS-60 (bouwmarkt) is niet echt druk vast dus 900kg (1 liter = 1 kg) erop zetten is wellicht een slecht idee.. je kan beter EPS-100 / 120 of 200 toepassen, daar laten ze vrachtwagens overheen rijden (tussen de asfalt en grond in wegenbouw) ..

XPS is denk ik handiger voor de "dunne" deksel met EPS-100/200 met een RD van 5.20 zit je ongeveer op 15 tot 20cm dikte .. xps zou even natte vinger werk de helft kunnen schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 05-11-2020 14:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Hoi allen, met welk middel behandelen jullie de buizen van een frame zwembad tegen roest?
En waar kan je dit middel kopen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Flanky schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:14:
Hoi allen, met welk middel behandelen jullie de buizen van een frame zwembad tegen roest?
@Flanky Ik denk niet dat er 123 een oplossing voor is en welk middel wat wel of niet goed zijn werk doet, ik denk dat het ook een kwestie is van uitproberen of het middel zijn werk wel doet en bestand is tegen chemicaliën en een extra beschermlaag op je buizenframe is zeker niet verkeert, maar gewoon uit proberen en de resultaten ervan van zou je kunnen delen.

Heb wel wat gevonden maar geen garantie dat het werkt.

https://www.huvema.nl/nl/...020?SearchQuery=1501S0020

Of je kan ook kan een verfpot van Hammerrite op smeren het schijnt tegen roest te zijn. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Het is Rustig op deze forum :'(

De komende dagen de Black friday voor je zwembad schoren dan maar, van ZFP naar warmtepomp

Hier alvast een Link er zijn wel meer deals te schoren maar scheelt toch weer in prijs dan de hoofdprijs in het voorjaar >:)

https://mail-tracking.top...8&pxd=.webversion.source#

[ Voor 21% gewijzigd door J.E. Weinor op 23-11-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
mngm schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:
Even jullie mening vragen over ons zwembadproject bij onze nieuwbouw woning (België).
De afmetingen zijn 2.8m*8m*1.5m met een plage waaronder de lamellen zitten.

Binnen een aantal weken komt de grondaannemer om de betonplaat van onze nieuwbouw te gieten. Hij zal ook de put voor het zwembad graven en er een betonplaat ingieten en de muren opbouwen. Hiervoor krijgt hij alle onderdelen van de zwembadbouwer:
  • Technische tekening zodat alles op de juiste plek komt
  • 2 hoogwaterlijnskimmers
  • 2 inspuiters met richtbare jet
  • 2 nissen voor verlichting
  • 1 stofzuigeraansluiting
  • 2 wandafzuigingen onderaan
  • Leidingen in flexibele drukbuizen (125lm)
  • nodige bochten en harde pvc buizen voor skimmers en jets te koppelen
  • lijm en cleaner
Kostprijs van deze onderdelen €2250.

De zwembadbouwer zal dan in het voorjaar volgende zaken doen/installeren:
  • Plaatsen en lassen van de Alkorplan zwembadfolie (€6598)
  • Verlichting incl installatie van 2 spectravision 50mm tunable white (€940)
  • Technische installatie: frequentiegestuurde filterpomp, filter 145kg EGFM glasparels, Kogelkranen, schakelkast, transfo verlichting (€5320)
  • Automatische lamellenafdekking onder plage, afdekking zitbank in graniet, grijze pvc lamellen (€8923)
  • Warmtepomp Blue+ Inverter 14.3kW (€2995)
  • Zouthdrolyse Low Sale (€3747)
Totaalprijs dus €30748 excl btw en excl de grondwerken. Een offerte voor de grondwerken moeten we nog krijgen.

Wat vinden jullie over de verschillende componenten en de prijs? Over de prijs valt wel nog te onderhandelen begreep ik uit de communicatie van de zwembadbouwer.
toon volledige bericht
Hoe staat het hiermee?
Een paar mensen hebben er moeite in gestoken je van uitgebreide info te voorzien .. daarna oorverdovend stil?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Dennahz

Life feels like hell should.

J.E. Weinor schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:31:

De komende dagen de Black friday voor je zwembad schoren dan maar, van ZFP naar warmtepomp

Hier alvast een Link er zijn wel meer deals te schoren maar scheelt toch weer in prijs dan de hoofdprijs in het voorjaar >:)

Leuke tip trouwens! Het is nu het perfecte seizoen om goedkoop dingen in te slaan voor je zwembad :Y)
Zijn er nog mensen die hun zwembad hebben staan in combinatie met een warmtepomp? Denk dat het nu meer stroom zuipt dan dat het opwarmt :+

Zelf wouden we volgend jaar eigenlijk een zwembad laten inbouwen/graven, maar door verschuiving van prioriteiten (is toch pokke veel geld eigenlijk) gaan we waarschijnlijk toch voor een houten zwembad die we wellicht deels laten ingraven.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 18:45
Zelf zat ik nog even te kijken naar een groter metal frame of prism frame bad (afhankelijk van prijs) maar de voorraden zijn zo laag dat er weinig gestunt wordt hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:18
J.E. Weinor schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:31:

Als ik kijk bij warmtepompen zie ik vooral dat ze de adviesprijzen hebben verhoogd waardoor de deal beter lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Flanky schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:14:
Bij demontage van een metal frame pak ik wat schuurpapier (staalwol) .. en een spuitbus witte verf ..

Omdat ik wat ongeluk met liner(s) heb gehad .. bewaar ik een paar buizen / koppelingen en pinnen ...

Omdat het bad 75,- ga ik niet extreem veel moeite doen of geld investeren in "roestvrij" houden ..

Als je aan het eind v.h seizoen de schade opmaakt .. en een lijstje maakt van wat je nieuw wilt kopen over 6 maanden oid .. (medio maart/april) .. dan zit je vrij veilig ..

Dit jaar heb ik tegels en "tapijt" aangeschaft en moet zeggen dat is me betreft de liner zeer goed bevallen ..

ik heb het gevoel dat iets meer wattenbollen (net boven de rand) ook bijzonder veel gemak hebben opgeleverd dit jaar heb ik bv maar een paar maal de stofzuiger tevoorschijn gehaald . om troep van de bodem te halen ..

ik heb met sokken gefilterd .. het werkte maar niet dat het water kraak helder werd .. het toevoegen van chloor werkte beter :) ..
Ik zou nog een manier willen vinden die het water erg goed kan filteren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:23:
[...]

Bij demontage van een metal frame pak ik wat schuurpapier (staalwol) .. en een spuitbus witte verf ..

Omdat ik wat ongeluk met liner(s) heb gehad .. bewaar ik een paar buizen / koppelingen en pinnen ...

Omdat het bad 75,- ga ik niet extreem veel moeite doen of geld investeren in "roestvrij" houden ..

Als je aan het eind v.h seizoen de schade opmaakt .. en een lijstje maakt van wat je nieuw wilt kopen over 6 maanden oid .. (medio maart/april) .. dan zit je vrij veilig ..

Dit jaar heb ik tegels en "tapijt" aangeschaft en moet zeggen dat is me betreft de liner zeer goed bevallen ..

ik heb het gevoel dat iets meer wattenbollen (net boven de rand) ook bijzonder veel gemak hebben opgeleverd dit jaar heb ik bv maar een paar maal de stofzuiger tevoorschijn gehaald . om troep van de bodem te halen ..

ik heb met sokken gefilterd .. het werkte maar niet dat het water kraak helder werd .. het toevoegen van chloor werkte beter :) ..
toon volledige bericht
Nano glasparels voor in de ZFP gaan langer mee dan bollen? zijn wel wat duurder maar het schijnt nog beter te werken volgens gegevens.
Ik zelf heb er geen ervaring mee maar zit er over te denken om in het voorjaar in de ZFP te gebruiken daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Kan de sneeuwbollen >:) gebruiken en in de wasmachine stoppen maar ergens gelezen te hebben na 2 a 3 keer uitgewassen te hebben dat de werking ervan minder is.

Wie weet zijn er andere forumleden met ervaringen met nano glasparels voor in de ZFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dennahz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:01:
[...]

Leuke tip trouwens! Het is nu het perfecte seizoen om goedkoop dingen in te slaan voor je zwembad :Y)
Zijn er nog mensen die hun zwembad hebben staan in combinatie met een warmtepomp? Denk dat het nu meer stroom zuipt dan dat het opwarmt :+

Zelf wouden we volgend jaar eigenlijk een zwembad laten inbouwen/graven, maar door verschuiving van prioriteiten (is toch pokke veel geld eigenlijk) gaan we waarschijnlijk toch voor een houten zwembad die we wellicht deels laten ingraven.
Dan maar een black friday deal schoren >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_nhMMNw1RqO0sbOWP3n3OC1ONo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HcXnzFCioOaE2N6JWNl2SK5i.jpg?f=user_large

https://nl.poolfunstore.c...ndfilter-475x127-cm-bb1f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05:48
Dennahz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:01:
[...]

Ik zie dat heel veel spullen (zwembaden en warmtepompen e.d.) nog niet op voorraad zijn.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:38
Valt inderdaad nog een beetje tegen kwa deals, is gewoon heel weinig op voorraad ja. Heeft iemand ervaring met deze? https://www.megekko.nl/pr...-Splash-Warmtepomp-3-5-kW? Was ook van plan om deze winter een warmtepomp te kopen. Maar wil hem eigenlijk wel vrij snel kunnen opwarmen en dan is deze misschien nog wat te klein voor dit bad https://www.zwembadgigant.nl/intex-prism-frame-366-x-99-cm

[ Voor 37% gewijzigd door TMCThomas op 24-11-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Als je te lang staart naar de foto .. zie je toch maat verschillen .. kijk bij de waterlijn en het bovenlichaam van de mensen die op de rand hangen ...

Beetje dat idee van een (voeten)badje waar 2 peuters en 4 volwassen inpassen :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
vso schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:23:
[...]

toon volledige bericht
€75?
Dan heb je waarschijnlijk een klein badje en dan snap ik je weerstand wel tegen een wp :)
Mijn badje is 17m3 en dan heb je liever een wp dan een solarzeil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Koffie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:55:
[...]

Hoe staat het hiermee?
Een paar mensen hebben er moeite in gestoken je van uitgebreide info te voorzien .. daarna oorverdovend stil?
Mijn excuses! En bedankt aan de mensen die feedback gegeven hebben, dat heeft zeker geholpen.

Ondertussen is de put gegraven en is er beton in gegoten. In de komende weken worden de muren gemetst met stepoc blokken waarin de doorvoeren komen. De verschillende doorvoeren heb ik zelf gekocht bij de lokale zwembadboer.
Ik heb beslist om niet in zee te gaan met de zwembadbouwers waar ik een offerte van ontvangen heb. Ik heb iemand gevonden die de liner zal lassen en me zal helpen bij de technische installatie als dat nodig is. Alle spullen koop ik dus zelf aan en de installatie zal ik grotendeels zelf doen, dit zal me al snel €10k besparen.
Dit zijn de belangrijkste componenten die ik momenteel van plan ben aan te schaffen. Dit zal pas voor in het voorjaar zijn dat de verdere installatie zal gebeuren aangezien we pas in juli verhuizen.
  • Harmo pac waterpomp 19kW mono
  • Zoutelectrolyse systeem
  • Renolit Alkorplan liner
  • Pentair IntelliFlo UltraFlow pomp
  • Zandfilter met glasparels
  • T&A AquaTop inbouw rolluik (onder plage)
Dit lijstje kreeg ik van zwembad.eu, ik moet zeggen dat ik daar goed geholpen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
mngm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:57:
[...]

Mijn excuses! En bedankt aan de mensen die feedback gegeven hebben, dat heeft zeker geholpen.

Ondertussen is de put gegraven en is er beton in gegoten. In de komende weken worden de muren gemetst met stepoc blokken waarin de doorvoeren komen. De verschillende doorvoeren heb ik zelf gekocht bij de lokale zwembadboer.
Ik heb beslist om niet in zee te gaan met de zwembadbouwers waar ik een offerte van ontvangen heb. Ik heb iemand gevonden die de liner zal lassen en me zal helpen bij de technische installatie als dat nodig is. Alle spullen koop ik dus zelf aan en de installatie zal ik grotendeels zelf doen, dit zal me al snel €10k besparen.
Dit zijn de belangrijkste componenten die ik momenteel van plan ben aan te schaffen. Dit zal pas voor in het voorjaar zijn dat de verdere installatie zal gebeuren aangezien we pas in juli verhuizen.
Dit lijstje kreeg ik van zwembad.eu, ik moet zeggen dat ik daar goed geholpen ben.
toon volledige bericht
Dank voor de update :)
Die 10K die je bespaart kun je een paar hele mooie dingen voor kopen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 18:45
@mngm mocht je het willen delen, denk dat we het allemaal wel leuk/interessant vinden om wat foto’s te zien van work in progress.
Succes iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:38:
[...]

€75?
Dan heb je waarschijnlijk een klein badje en dan snap ik je weerstand wel tegen een wp :)
Mijn badje is 17m3 en dan heb je liever een wp dan een solarzeil.
nu ja ik heb eerder wat tegen zinloos elektra verbruik .. dan tegen een WP ..

Als ik goed tel waren afgelopen zomer de dagen dat je kon zwemmen schaars .. dit lag meer aan de zon ..
en voor de wp gebruikers zal dat niet veel meer zijn geweest..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
mngm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:57:
[...]

toon volledige bericht
En met de Black Friday dagen zal vast wel ergens een dealtje te schoren zijn aan een van je lijstje aan benodigdheden, voordat de prijzen in het voorjaar soms belachelijk weer omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Na een lange forum stilte zijn ze weer wakker geschut. :+

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 24-11-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
  • Laatst online: 05-08-2022
BamSlam_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:44:
[...]

Aha, duidelijk. Bedankt voor de tip.

[...]

Ja, app-bediening voor de wp lijkt mij ook ideaal. Wel een brute setup hoor, 3200 liter met zo’n zware wp en zfp.

Ik neig inmiddels sterk naar een Poolex Silverline FI of een Poolex Jetline Selection FI. Alleen nog eens goed nadenken over de dimensionering i.c.m. een Intex Prism Oval van 13,5 kuub. Enfin, we hebben nog wat maandjes tot het volgende seizoen begint.

Vannacht heeft mijn wp weer aangestaan, ingesteld op 29 graden. Door de hoge water- en luchttemperatuur schakelde hij pas om 3 uur weer in. Inmiddels zitten we weer op 29 graden water en is de lucht ook alweer 20 graden, dus plons ik zometeen het water weer in. :9
[Afbeelding]

Btw, heeft er hier iemand toevallig ervaring met grielzeep/gridsoap bij het reinigen van de wp?
toon volledige bericht
Ik heb tot nu gewacht vooraleer ik een warmtepomp zou aanschaffen. Net zoals jij denk ik aan een Poolex Silverline fi of Jetline Fi, van ofwel 7kw of 9kw. Ik heb zo'n 12m3 op te warmen.

Ben je er uit geraakt welke je zou kiezen? Of wat is de mening van de andere?

Een praktisch vraagje, kan ik die in een gewoon stopcontact steken?

Voor degene die naar Poolex deals zoeken, op toppy.nl, zwembadcompleet.nl en esc-grossiste.fr vind ik alvast goeie deals. Kan iemand andere winkels nog verder voorstellen voor Poolex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
badleek schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:48:
[...]

Ik heb tot nu gewacht vooraleer ik een warmtepomp zou aanschaffen. Net zoals jij denk ik aan een Poolex Silverline fi of Jetline Fi, van ofwel 7kw of 9kw. Ik heb zo'n 12m3 op te warmen.

Voor degene die naar Poolex deals zoeken, op toppy.nl, zwembadcompleet.nl en esc-grossiste.fr vind ik alvast goeie deals. Kan iemand andere winkels nog verder voorstellen voor Poolex?
9000 WAT verbruik aan een gewone stekker zal niet gaan vliegt je zekering er uit :?

Stroomverbruik van een warmtepomp denk maar zo hoe zwaarder hoe anders de verdeling zal zijn achter de ALS 1 fase of 3 fase verdeling aparte groep aansluiting etc. maar een gewone warmtepomp als bijzet zwembad zal wel met een gewone stekker op voorbereid zijn, of er zit helemaal niets aan maar dan moet je zelf een aansluiting maken en veelal zijn deze warmtepompen in een hogere klasse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
J.E. Weinor schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:04:
[...]

9000 WAT verbruik aan een gewone stekker zal niet gaan vliegt je zekering er uit :?

Stroomverbruik van een warmtepomp denk maar zo hoe zwaarder hoe anders de verdeling zal zijn achter de ALS 1 fase of 3 fase verdeling aparte groep aansluiting etc. maar een gewone warmtepomp als bijzet zwembad zal wel met een gewone stekker op voorbereid zijn, of er zit helemaal niets aan maar dan moet je zelf een aansluiting maken en veelal zijn deze warmtepompen in een hogere klasse.
9000 watt met een cop van 6 is 1500 Wh en heel goed te doen met een gewoon stopcontact.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-06 14:47
Ik zal hier ook maar eens mijn verhaal neerzetten/

Na 4 jaar genoten te hebben van ons Bestway frame zwembad 3,66*7,32m. Willen we gaan voor een bouwkundig IG zwembad. En zoveel mogelijk zelf doen.

Aangezien we de afgelopen 4 jaar al flink geinvesteerd hebben in onze installatie van het zwembad te weten:

Speck Badu 15m3 filterpomp
RVS filtervat
8 solarmatten oppervlakte 24m2.

Zit het qua techniek wel aan de goede kant. Ook hebben we gewerkt met zoutelektrolyse, tabletten en vloeibaarchloor. En ik denk dat we voor ons nieuw te bouwen zwembad gaan kiezen voor tabletten en het vloeibaarchloor gebruiken als chemie voor de eerste aanzet van het zwembadwater.

Onze wensen:

afmetingen: 7x3,5x1,5 LxBxH
Verlichting: Ja
Materiaal: Styropur, Staalwand of polyester bad (We zijn nu in de offerte fase om e.e.a. te vergelijken)

De offertes die we nu hebben varieren van €10k - 18k, waarbij de goedkoopste een staalwand is en de duurste een Styropur bad.

Als we e.e.a. zelf doen kan ik er nog wel een paar K vanaf krijgen vooral bij de Styropur uitvoering.

Graag jullie input en ervaringen m.b.t. levensduur en gebruik van de verschillende baden.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:49
[...]

Ik heb net vorige week een Poolex Silverlline FI 90 van bij ESC geleverd gekregen. Dit samen met 10m² verwarmingsmatten die ik al had voor een Intex Ultra XTR 488.

Kabel 3G2.5 met stekker moet je zelf aansluiten, niet meegeleverd. Kan in een gewoon stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:49:

Na 4 jaar genoten te hebben van ons Bestway frame zwembad 3,66*7,32m. Willen we gaan voor een bouwkundig IG zwembad. En zoveel mogelijk zelf doen.

Aangezien we de afgelopen 4 jaar al flink geinvesteerd hebben in onze installatie van het zwembad te weten:

RVS filtervat

Zit het qua techniek wel aan de goede kant. Ook hebben we gewerkt met zoutelektrolyse, tabletten en vloeibaarchloor. En ik denk dat we voor ons nieuw te bouwen zwembad gaan kiezen voor tabletten en het vloeibaarchloor gebruiken als chemie voor de eerste aanzet van het zwembadwater.

Onze wensen:

Materiaal: Styropur, Staalwand of polyester bad (We zijn nu in de offerte fase om e.e.a. te vergelijken)

De offertes die we nu hebben varieren van €10k - 18k, waarbij de goedkoopste een staalwand is en de duurste een Styropur bad.

Als we e.e.a. zelf doen kan ik er nog wel een paar K vanaf krijgen vooral bij de Styropur uitvoering.

Graag jullie input en ervaringen m.b.t. levensduur en gebruik van de verschillende baden.
toon volledige bericht
Ik denk dat beide type baden even lang meegaan.
bij mijn ouders ligt er een ovalen staalwand in, zelf heb ik een bad van styropor blokken.
De reden waarom ik voor blokken heb gekozen ipv staalwand is het hoge grondwater wat we hier hebben.
De leverancier kon gene garanties geven hoe dit met een staalwand zou gaan.

Vergis je niet: afhankelijk van de grondsoort zul je bij een staalwand ook nog zijmuren moeten metselen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

RVS filtervat

Onze wensen:

toon volledige bericht
ik kan je helaas niks vertellen over de levensduur, maar ik kan je wel advies geven met "graven" in de tuin.
ik heb 200m3 verplaatst in een jaar tijd .. met de schop .. iets wat je ook maar 1x in je leven doet hahahahah (hopenlijk) (1m diep afgegraven de hele tuin)

begin met eerst een plan hoe alles komt te liggen (elektra etc ..)

je kan bv met een ladder en/of balken en een lier (3 tientjes bij cranenbroek oid ..) een simpel verplaats systeem maken voor je berg aarde ..
zoek eens op youtube met uitgraven kruipruimte (excavating cellar / crawl space oid)

en je kan bv ook met water (hogedruk spuit) uitgraven/snijden .. als je bv harde aarde/klei tegenkomt .. dit gebruiken ze in de USA veel om waterputten in de tuin te maken . alhoewel ik denk dat dit hier minder effectief is .

Anyway .. je grootste uitdaging is van het afgegraven spul af te komen . maar als je bv online zoekt naar kopen betaal je bv snel veel euro's per kuub .. (ex transport kosten) .. dus wellicht als je een schappelijke prijs vraagt op MP .. kan je verdienen en heb je wellicht de huur van een kraantje / of aanschaf van materiaal er al uit ..

anyway laat je foto's en blog/log hier maar achter ben wel benieuwd :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

RVS filtervat

Onze wensen:

toon volledige bericht
@EdwinC

Begin maar alvast te graven met de schop :o

Hoe een zwembad te bouwen. Alle processen, stap voor stap (in slechts 30 minuten).

YouTube: How to build your own swimming pool. All process, step by step (in o...

• EdwinC
@J.E. Weinor @vso het graven laat ik door mijn overbuurman doen met een mini graver. Kosten €300,00 en het zand kan ik in de grote natuurvijver kwijt die ik wil dempen omdat deze al 3 jaar op rij is drooggevallen.

@Koffie bedankt voor je opmerking over de staalwand icm de grondwater want dat kan hier weleens een probleem worden.

Het traject voor leidingen en elektra heb ik al uitgewerkt net als de technische ruimte die al klaar is.

Het gaat mij dus echt om het bad ansich.
Heb je het bad zelf gebouwd of heb je dit laten doen?
Ik zou zelf namelijk zoveel mogelijk zelf willen doen om de kosten te besparen, maar ik maak me wat zorgen over het vullen van de styropool wanden met beton. Dit omdat ik al vaker heb gelezen over het breken van de blokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:06:
@J.E. Weinor @vso het graven laat ik door mijn overbuurman doen met een mini graver. Kosten €300,00 en het zand kan ik in de grote natuurvijver kwijt die ik wil dempen omdat deze al 3 jaar op rij is drooggevallen.

@Koffie bedankt voor je opmerking over de staalwand icm de grondwater want dat kan hier weleens een probleem worden.

Het traject voor leidingen en elektra heb ik al uitgewerkt net als de technische ruimte die al klaar is.

Het gaat mij dus echt om het bad ansich.
Heb je het bad zelf gebouwd of heb je dit laten doen?
Ik zou zelf namelijk zoveel mogelijk zelf willen doen om de kosten te besparen, maar ik maak me wat zorgen over het vullen van de styropool wanden met beton. Dit omdat ik al vaker heb gelezen over het breken van de blokken.
Ik heb alles laten doen, dus kan je daar niet mee helpen.

Als je mij even een DM stuurt met je mailadres, kan ik je wat PDFjes malien die ik bij de bouwmaterialen van mijn zwembad kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hier nog enkele voordelige intex toebehoren. verzending is 8 euro via Bpost.

https://www.stesha.be/nl/...oren-algemeen-wisselstuk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Ter info, ik heb juist de Poolex Jetline Full Inverter 9,5kW warmte pomp gekocht. Kleine aderlating maar hopelijk zwemplezier al in april.

Ik ken er allemaal niet veel van maar zal hier posten met mijn ervaring als het zover is.

Wat betreft die Stesha link - zijn wisselstukken anders zoveel duurder? Of misschien moeilijk te verkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
badleek schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:04:
Ter info, ik heb juist de Poolex Jetline Full Inverter 9,5kW warmte pomp gekocht. Kleine aderlating maar hopelijk zwemplezier al in april.

Ik ken er allemaal niet veel van maar zal hier posten met mijn ervaring als het zover is.

Wat betreft die Stesha link - zijn wisselstukken anders zoveel duurder? Of misschien moeilijk te verkrijgen?
Normaal veel duurder nu heb je 2 stuks voor de prijs van 1 ze waren veelal uitverkocht afgelopen maanden.
Als artikelen veel zijn uitverkocht zijn en niet leverbaar meer zijn, dan zullen enkele die nog wat aanbieden de prijs belachelijk omhoog stuwen doordat er nog veel vraag naar zal zijn.

Gewoon een filterpompje wat een normale prijs van 49.99 euro kost die werden zelfs aangeboden voor maar liefst 129 euro, .een ZFP intex gooiden ze er zo 100 euro er boven op wat ik aan prijzen heb gezien laat staan de prijs van zwembaden.

Met veel vraag en beperkte voorraad of grootste deel al uitverkocht zal de prijs doen stijgen en dit jaar was het helemaal al een run op zwembaden.

Maar nu mooi de tijd voor aanbiedingen en voordelige prijzen voordat het in het voorjaar weer oploopt maar ook hier weer niet alles is voordelig geprijsd, het is maar net wat je nodig hebt en voorbereid alvast in het voorjaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-06 15:20
Super. Ben ook op zoek, maar nog geen interessante aanbieding gevonden. Zoek ook 7-8kw bij 15° voor een redelijke prijs.
Toppy had wel goede aanbiedingen, maar geen voorraad. Het is nog geen voorjaar.......

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:27
Deze heb ik ook besteld.

Ik ben wel benieuwd of dit goed te intergreren is in homeassistant.

Mijn eerste research kan je de reguliere wifi methode via 'magic app' aan te sturen is, dan heb je een «Smart Life» account nodig (volgens mij maakt van bedrijf(platform?) Tuya ).

Dat lijkt handig een app, maar liever wil ik het via homeassitent bedienen, dan direct via de wifi aansturen of als niet anders kan via de cloud van Tuya.

Als ik zoek op Yuya devices en homeassistant komt er wel wat naar voren maar heb nog niet de goede match wat ik nodig ga hebben voor het uitlezen en aansturing via homeassistant.

[ Voor 41% gewijzigd door mazzoop80 op 28-11-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:07
Zijn er mensen die ervaring hebben met een zwembad in een kelder? Wil wel een binnenzwembad, maar dan hou ik geen tuin meer over. Dus als ik nou ik de tuin een grote kelder laat maken dan scheelt dat ruimte. Hoop dat het dan niet veel meer dan 1 ton gaat kosten. Bouwen van een kelder is nog wel voor te stellen. Het gaat me meer om het zwembad zelf. Is een zwembad in een kelder aangenaam te krijgen, of wordt het klimaat altijd onaangenaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik denk dat het wel te realiseren, al weet ik niet hoe je omgaat met het vocht. Je hebt toch een grote bak met water in de kelder staan waar continue waterdamp uit ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
_RRM_ schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:59:
[...]

Super. Ben ook op zoek, maar nog geen interessante aanbieding gevonden. Zoek ook 7-8kw bij 15° voor een redelijke prijs.
Toppy had wel goede aanbiedingen, maar geen voorraad. Het is nog geen voorjaar.......
Ik hoop dat 1200 EUR ipv 1500 EUR een goede deal is. Ik wil vooral voorkomen dat als er weer voorraad tekorten zich voordoen dat je dan zonder zit.

Ik volg ook een Intex 457x107 'kuip' op de voet. Van zodra het op voorraad komt bestel ik die.

Ik vind het wel spannend hoe ik het allemaal (zout systeem, zandfilter en warmte pomp) wat efficient ga kunnen laten samenwerken gezien de beperkte timer mogelijkheden. Dit jaar liet ik de zandfilter 4u per dag draaien en het zoutsysteem 3u. Hoe dat met de warmte pomp in de lus gaat werken zal nog een leercurve worden.

En de hoge elektriciteitsrekening neem ik er wel bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
badleek schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:11:
[...]

Ik hoop dat 1200 EUR ipv 1500 EUR een goede deal is. Ik wil vooral voorkomen dat als er weer voorraad tekorten zich voordoen dat je dan zonder zit.

Ik volg ook een Intex 457x107 'kuip' op de voet. Van zodra het op voorraad komt bestel ik die.

Ik vind het wel spannend hoe ik het allemaal (zout systeem, zandfilter en warmte pomp) wat efficient ga kunnen laten samenwerken gezien de beperkte timer mogelijkheden. Dit jaar liet ik de zandfilter 4u per dag draaien en het zoutsysteem 3u. Hoe dat met de warmte pomp in de lus gaat werken zal nog een leercurve worden.

En de hoge elektriciteitsrekening neem ik er wel bij...
Dat het spannend is zal het zeker zijn en alles op de juiste manier aan elkaar en op elkaar laten lopen.

Je kunt handmatig gaan doen of volledig automatisch die mogelijkheden zijn er ook alleen het prijskaartje zal het verschil maken.
Volledig automatisch ben je sowieso vele malen duurder uit, een systeem aan een weerstation gekoppeld ,automatische temp regelingen, tijdschakelingen automatische klep regelingen ph en chloor evt zoutwater systeem programmeringen draadloos of vaste netwerk een schakelkast die alles regelt te veel om op te noemen wat mogelijk is.

Maar het is net wat je er voor over hebt en in hoeverre je hierin wilt gaan.

Er zijn ook mensen die kopen een goedkoop pierenbadje en schaffen een dure warmtepomp aan >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MeTooPV schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:41:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een zwembad in een kelder? Wil wel een binnenzwembad, maar dan hou ik geen tuin meer over. Dus als ik nou ik de tuin een grote kelder laat maken dan scheelt dat ruimte. Hoop dat het dan niet veel meer dan 1 ton gaat kosten. Bouwen van een kelder is nog wel voor te stellen. Het gaat me meer om het zwembad zelf. Is een zwembad in een kelder aangenaam te krijgen, of wordt het klimaat altijd onaangenaam?
We zijn allemaal erg rijk .. helaas is deze ervaring hier denk ik erg ver te zoeken .. denk dat het gemiddelde bad hier 500,- kost met uitschieters naar 3.0000 tot max 10k a 20k

Als je zoveel geld hebt om stuk te slaan, zou ik me naast een goeie aannemer bv een goeie jurist vinden die de het contract doorlicht zodat je de eerste 5 a 10 jaar bouwkundig oid helemaal gebreken vrij zit .. en bv een bouwkundig expert de boel door laten lichten .. het kost je wel geld maar de eventuele schade is niet te overzien als je een hobby bob die het wel aandurft ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
Zo, as we speak bad aan het leegpompen om winterklaar te maken.

Maandag als laatst erin geweest, voor de geinteresserde hierbij een screenshot van het gebruik.
Omdat het nogal koud was heb ik het bad op 37gr gelaten omdat het opwarmen van 10-15gr naar 37gr ruim 8-10 uur duurde. In de zomer kon je nog om 16u de wp aanzetten en tegen 19u was het water op temperatuur, dat is nu wel anders :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jArmEt5autIaAc6mjDKgt7XTjsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ozMtd4Sx7QpaKvcAVEiME9MY.png?f=user_large

Al met al vind ik het vebruik mee vallen gezien de koude temperaturen.

En de wp houd het goed vol, lang leve overcapaciteit!
TMCThomas schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:57:
Valt inderdaad nog een beetje tegen kwa deals, is gewoon heel weinig op voorraad ja. Heeft iemand ervaring met deze? https://www.megekko.nl/pr...-Splash-Warmtepomp-3-5-kW? Was ook van plan om deze winter een warmtepomp te kopen. Maar wil hem eigenlijk wel vrij snel kunnen opwarmen en dan is deze misschien nog wat te klein voor dit bad https://www.zwembadgigant.nl/intex-prism-frame-366-x-99-cm
AUB niet deze pomp nemen, maakt een pokke herrie en COP is om te huilen.

Hoe groot is je bad eigenlijk?
vso schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:04:
[...]

nu ja ik heb eerder wat tegen zinloos elektra verbruik .. dan tegen een WP ..

Als ik goed tel waren afgelopen zomer de dagen dat je kon zwemmen schaars .. dit lag meer aan de zon ..
en voor de wp gebruikers zal dat niet veel meer zijn geweest..
Zo grappig dat je nog steeds zegt dat je met wp niet veel dagen meer kan krijgen.
[...]

Poolex is Frans merk, verder prima spul. Zou wel voor een inverter gaan.
7kW zou genoeg moeten zijn, 9kW zou ik doen als het niet veel duurder is en het is een inverter.
Dan kan hij lekker op lage toeren draaien (= hoogst cop en laagst energie vebruik).
J.E. Weinor schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:04:
[...]

wp werkt met cop, staat in de start topic. 9kW warmte capaciteit betekent niet 9kW aan stroom vebruik.

Gratz en je kan lekker vroeg beginnen met het zwemseizoen :)
mazzoop80 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:41:
[...]

Deze heb ik ook besteld.

Ik ben wel benieuwd of dit goed te intergreren is in homeassistant.

Mijn eerste research kan je de reguliere wifi methode via 'magic app' aan te sturen is, dan heb je een «Smart Life» account nodig (volgens mij maakt van bedrijf(platform?) Tuya ).

Dat lijkt handig een app, maar liever wil ik het via homeassitent bedienen, dan direct via de wifi aansturen of als niet anders kan via de cloud van Tuya.

Als ik zoek op Yuya devices en homeassistant komt er wel wat naar voren maar heb nog niet de goede match wat ik nodig ga hebben voor het uitlezen en aansturing via homeassistant.
Ben benieuwd, hier ook mee bezig maar dan voor mijn Fairland/BWT warmtepomp.
Houd ons op de hoogte!
Goede ventilatie systeem "mag" niet ontbreken wil je het aangenaam houden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[quote]Jazsie schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:12:

Goede ventilatie systeem "mag" niet ontbreken wil je het aangenaam houden...

Vergeet de verlichting niet in het pikkedonker een baantje trekken |:( :*)

[ Voor 67% gewijzigd door J.E. Weinor op 29-11-2020 12:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mngm
De aannemer heeft gisteren de muren gemetst in stepoc blokken. Zoals je op de foto kan zien is er een veel te grote put gegraven, foutje van de aannemer... Op zich geen probleem want er is nog teveel grond aanwezig dus we kunnen die makkelijk opvullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ7tZF813iRlWPqnNpuaoZfZUpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VutKPkyKUfLhLKdRofST87m3.jpg?f=fotoalbum_large

Er waren nog een paar stepocs te kort om de muur af te werken waarop de plage met ingebouwd rolluik komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNxsaIgRrKtSh-fFJl8paTBXNjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZJ7kLMTx3ioKedRA0gjOtgpX.jpg?f=user_large

Wat is jullie mening over bestukking/cementering van de muren? Er kan een bescherm/isolatie folie aangebracht worden die er oa voor zorgt dat de structuur van de muur niet door de liner zal komen dus daarvoor is het niet nodig. Als de muur niet bestukt wordt zal hij niet waterdicht zijn en kan er potentieel water tussen de beton/muur en liner komen. Dit is enkel relevant als het zwembad ooit leeggepompt wordt en het grondwater hoog staat, geen idee of het nodig is om een zwembad af en toe helemaal leeg te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Zou dit dan wat zijn voor een bad van 8000 liter?
meer dan 500 ben ik er liever niet aan kwijt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Even praktisch vraagje over een warmte pomp: Gaat die enkel te werk van zodra er watercirculatie wordt gedetecteerd?

Dus stel dat ik de zandfilterpomp 4 uur laat draaien (die zorgt voor de circulatie), zal de warmte pomp dan gewoon gedurende die tijd zijn best doen om de ingestelde temperatuur te halen? Buiten die tijd doet die dan ook niets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
mngm schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:42:
De aannemer heeft gisteren de muren gemetst in stepoc blokken. Zoals je op de foto kan zien is er een veel te grote put gegraven, foutje van de aannemer... Op zich geen probleem want er is nog teveel grond aanwezig dus we kunnen die makkelijk opvullen.
Een veel te groot gat is toch wel een dingetje. Dat gat moet allemaal weer opgevuld worden, en je hebt dan een behoorlijk breed stuk grond wat losser is dan de rest van de grond.
Ik weet niet wat er rondom je zwembad op de grond komt, ik neem aan tegels? Ik zou de aannemer er zeker nu op aanspreken en iets op papier(!) laten zetten over garanties voor verzakken, rondom het zwembad waar het afgegraven is.
Wat is jullie mening over bestukking/cementering van de muren? Er kan een bescherm/isolatie folie aangebracht worden die er oa voor zorgt dat de structuur van de muur niet door de liner zal komen dus daarvoor is het niet nodig. Als de muur niet bestukt wordt zal hij niet waterdicht zijn en kan er potentieel water tussen de beton/muur en liner komen. Dit is enkel relevant als het zwembad ooit leeggepompt wordt en het grondwater hoog staat, geen idee of het nodig is om een zwembad af en toe helemaal leeg te pompen?
Grondwater door je muur heen gaat natuurijk niet in een paar minuten, daar gaat tijd overheen.
Zolang je bad gevuld is met, heb je nergens last van.
Je bad leeg laten lopen gebeurt maar alleen voor onderhoud aan je liner of inbouwdelen (zelden dus)

Sommige laten het bad in de water tot minstens onder de inspuiters en skimmers leeglopen om zo niet te hoeven pompen. Als je dat wil doen, zou ik zeker zo'n seal nemen, maar dan wil ik garantie (wederom: op papier) dat het daadwerkelijk grondwater tegen gaat houden.

Zelf laat ik mijn bad het hele jaar rond vol staan, en ja dan moet ik dus in de winter ook pompen.

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 29-11-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TMCThomas schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:07:

[...]

tuurlijk is het wat, of dat aan alle eisen en het type bad dat ... ingegraven overkoepeld ding is .. (gokje) .. voldoet die je net omschreven hebt .. tja dat was zo'n lijst dat ik nog 3x na erover moet denken .. zeker je budget daar kan je alle kanten mee op

start post .. een vriendelijke tip .. daar heeft men wat staan ..ze zetten het er niet voor niks neer :)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 29-11-2020 22:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
badleek schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:37:
Even praktisch vraagje over een warmte pomp: Gaat die enkel te werk van zodra er watercirculatie wordt gedetecteerd?

Dus stel dat ik de zandfilterpomp 4 uur laat draaien (die zorgt voor de circulatie), zal de warmte pomp dan gewoon gedurende die tijd zijn best doen om de ingestelde temperatuur te halen? Buiten die tijd doet die dan ook niets?
ik gok de kans dat je het mis hebt 0,001% is .. gezien er een flowsensor in zit die zorgt dat je niet "droogkookt"

Zwembad plastic/liner vind het niet echt plezant als het boven 40 a 50 graden C komt .. het zal vervormen namelijk .. is best logisch als je dit weet .. maar ik vind het evenredig aannemelijk dat dit niet een algemeen bekend iets is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
[...]
Voldoet wel ja, maar zou toch naar een andere kijlken... maar dan ben je vrees ik ook wel meer geld kwijt.

Voor dat bedrag, prima ding. 3,5 kW bij 15gr met folie op het bad moet wel lukken.
badleek schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:37:

Correct, wp heeft een flow sensor erin zitten en zal pas aanslaan wanneer er water doorstroming is.
En dus ook afslaan wanneer er geen water meer doorstroomt.
vso schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:10:
[...]

ik gok de kans dat je het mis hebt 0,001% is .. gezien er een flowsensor in zit die zorgt dat je niet "droogkookt"

Zwembad plastic/liner vind het niet echt plezant als het boven 40 a 50 graden C komt .. het zal vervormen namelijk .. is best logisch als je dit weet .. maar ik vind het evenredig aannemelijk dat dit niet een algemeen bekend iets is ..
Correctie, afhankelijk van de kwaliteit liner kan er rimpels onstaan boven de 28-32gr.
Ik spreek dan over inbouw liner. Opzet zwembad merk je dit minder omdat het bad als een zak hangt en dus "gerekt" is, immers je hebt geen wand waar het tegen op steunt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:41:
[...]
Voldoet wel ja, maar zou toch naar een andere kijlken... maar dan ben je vrees ik ook wel meer geld kwijt.

Voor dat bedrag, prima ding. 3,5 kW bij 15gr met folie op het bad moet wel lukken.
Mijn punt was dat je al veel moeite in de OP had gestoken, in het vorige deel kan je 20x herhalen hier mag men zelf wat meer moeite steken in de vraagstelling c.q informatie overdracht ..

Nu heb jij het gedaan als hij gaat klagen over het enorme energie rekeningen oid .. want dit ding was toch perfect ... ? hij verteld alleen niet dat hij niet in NL woont maar in zweden bv waar het altijd -10 is .. tja .. om het maar ff extreem te zeggen. iets met referentie kaders zeg maar ..

niks mis met het antwoord hoor daar niet van ..
Correct, wp heeft een flow sensor erin zitten en zal pas aanslaan wanneer er water doorstroming is.
En dus ook afslaan wanneer er geen water meer doorstroomt.

[...]

Correctie, afhankelijk van de kwaliteit liner kan er rimpels onstaan boven de 28-32gr.
Ik spreek dan over inbouw liner. Opzet zwembad merk je dit minder omdat het bad als een zak hangt en dus "gerekt" is, immers je hebt geen wand waar het tegen op steunt...
ik leg het wat simpeler uit .. het is geen correctie maar een aanvulling / verduidelijking .. >:) desalniet te min gewaardeerd (ik liet het gemaks halve achterwege)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 19:18

Dennahz

Life feels like hell should.

Weet nog niet wat we gaan doen qua zwembad volgend jaar, dus het is wat moeilijk om alvast een dikke warmtepomp te zoeken hiervoor :{ Laat de blackfriday deals wel even langs me heen gaan tot er meer duidelijkheid is.

Congrats aan de mensen die wel al iets gekocht hebben met dikke kortingen! :Y)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:56:
Weet nog niet wat we gaan doen qua zwembad volgend jaar, dus het is wat moeilijk om alvast een dikke warmtepomp te zoeken hiervoor :{ Laat de blackfriday deals wel even langs me heen gaan tot er meer duidelijkheid is.

Congrats aan de mensen die wel al iets gekocht hebben met dikke kortingen! :Y)
Aanbod is karig en zo spectaculair vind ik de prijzen ook weer niet hoor...

Zou zelf gewoon in het voorjaar op tijd checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
vso schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:03:
[...]

tuurlijk is het wat, of dat aan alle eisen en het type bad dat ... ingegraven overkoepeld ding is .. (gokje) .. voldoet die je net omschreven hebt .. tja dat was zo'n lijst dat ik nog 3x na erover moet denken .. zeker je budget daar kan je alle kanten mee op

start post .. een vriendelijke tip .. daar heeft men wat staan ..ze zetten het er niet voor niks neer :)
Oh ik had in mijn post 2 pagina's terug wat gezegd over het zwembad zelf dus had op het aantal liters na het niet nogmaals herhaald, mss wel moeten doen. het is in elk geval een intex frame pool. Verder weinig bijzonders aan ook geen overkapping. De hot splash van mijn vorige post bleek toch niet zo goed te zijn (dat vreesde ik al) maar was benieuwd of dit dan mogelijk wel een goed ding zou zijn en of iemand er misschien ervaring mee heeft. 5.5kw moet lijkt me genoeg zijn, maar ben benieuwd of er misschien andere kwaliteits dingetjes zijn die minder zijn bij deze pomp of dat er betere alternatieven zijn.
Jazsie schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:41:
[...]

Bedankt voor je reactie!
vso schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:16:
[...]

Mijn punt was dat je al veel moeite in de OP had gestoken, in het vorige deel kan je 20x herhalen hier mag men zelf wat meer moeite steken in de vraagstelling c.q informatie overdracht ..

Nu heb jij het gedaan als hij gaat klagen over het enorme energie rekeningen oid .. want dit ding was toch perfect ... ? hij verteld alleen niet dat hij niet in NL woont maar in zweden bv waar het altijd -10 is .. tja .. om het maar ff extreem te zeggen. iets met referentie kaders zeg maar ..

niks mis met het antwoord hoor daar niet van ..
Nou nou dit vind ik beetje overdreven hoor. Ik heb nooit gezegd dat ik hem perfect vind en dat beweerd volgens mij niemand? Als gemiddelde "tweaker" heb ik al best wat research gedaan naar de pomp zoals stroomkosten, ik heb zelfs al met een geluidsmeter gekeken of de buren er geen last van gaan krijgen. Als ik in zweden zou wonen zou ik dat ook zeker wel even vermeld hebben. Ik zou ook zeker nooit iemand de schuld geven voor mijn aankoop dat zou toch apart zijn? Ik was enkel benieuwd wat men er hier overdacht het is immers mijn eerste warmtepomp dus als ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag.

[ Voor 42% gewijzigd door TMCThomas op 30-11-2020 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Koffie schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:39:

[...]

Grondwater door je muur heen gaat natuurijk niet in een paar minuten, daar gaat tijd overheen.
Je bad leeg laten lopen gebeurt maar alleen voor onderhoud aan je liner of inbouwdelen (zelden dus)

Sommige laten het bad in de water tot minstens onder de inspuiters en skimmers leeglopen om zo niet te hoeven pompen. Als je dat wil doen, zou ik zeker zo'n seal nemen, maar dan wil ik garantie (wederom: op papier) dat het daadwerkelijk grondwater tegen gaat houden.

Zelf laat ik mijn bad het hele jaar rond vol staan, en ja dan moet ik dus in de winter ook pompen.
Tot welke buitentemperatuur kun je deze manier voor de winter aanhouden?
Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment het water toch te koud wordt en kan gaan bevriezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
EdwinC schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:53:
[...]

Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment het water toch te koud wordt en kan gaan bevriezen.
Hangt van ontzettend veel dingen af natuurlijk. Maar ettelijke duizenden liters water bevriezen echt niet zomaar, helemaal niet als je het water gewoon in beweging houd door te pompen.
Als het echt mega vriest dan zou het oppervlak kunnen bevriezen, maar je leidingen en alles op de leidingen niet (zolang je maar pompt).
Heb je ook nog eens een afdekzeil op je water liggen dan zal het ook niet zo snel bevriezen op het oppervlakte.

Uiterste reddingsmiddel : donder een paar jerrycans of skippyballen in je water, gevuld met wat zand zodat ze ongeveer voor de helft onder water liggen. Mocht het dan echt dichtvriezen dan kan het ijs uitzetten door de jerrycan/skippybal in te duwen. De wind zal er ook nog eens voor zorgen dat ze een beetje gaan drijven/dobberen dus dat helpt ook tegen bevriezen.

Zelf pomp ik gewoon bij aanhoudend vorst. Nog nooit een bevroren bad gehad. Uit mijn hoofd is mijn water op zijn koudst 2 graden geweest.
Gistermiddag was het nog 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Phoe optijd bad leeg gehaald, was goed koud vannacht. Nu hopen dat er niks kapot vriest. Zoveel mogelijk water eruit gehaald, alle leidingen staan open. ZFP laten leeglopen en op winterstand gezet.

We gaan het zien.
EdwinC schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:53:
[...]
Zoals @Koffie aangeeft bevriest bewegend water niet.
Daarom ook constant doorpompen.

Enige zure lijkt me als je waterpomp het in de winter begeeft ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Koffie schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:39:
[...]

Een veel te groot gat is toch wel een dingetje. Dat gat moet allemaal weer opgevuld worden, en je hebt dan een behoorlijk breed stuk grond wat losser is dan de rest van de grond.
Ik weet niet wat er rondom je zwembad op de grond komt, ik neem aan tegels? Ik zou de aannemer er zeker nu op aanspreken en iets op papier(!) laten zetten over garanties voor verzakken, rondom het zwembad waar het afgegraven is.

[...]

toon volledige bericht
Thx voor de feedback! Rond het zwembad komt langs de kant dichtst bij het huis polybeton en langs de kant waar het gat te groot is komt er een houten pad (moso bamboo extreme waarschijnlijk). Verzakken is zeker een risico, ik vraag hoe ze gaan garanderen dat dit geen probleem wordt!

Ik ben sowieso van plan om het bad het hele jaar vol te laten staan, als het niet nodig is om de beton te sealen doe ik het liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mngm schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:59:
[...]
Thx voor de feedback! Rond het zwembad komt langs de kant dichtst bij het huis polybeton en langs de kant waar het gat te groot is komt er een houten pad (moso bamboo extreme waarschijnlijk). Verzakken is zeker een risico, ik vraag hoe ze gaan garanderen dat dit geen probleem wordt!

Ik ben sowieso van plan om het bad het hele jaar vol te laten staan, als het niet nodig is om de beton te sealen doe ik het liever niet.
ik zeg niet dat je het moet doen maar ik kijk er als volgt tegenaan.

Stel dat je 150,- kwijt bent (wegens oppervlakte) en bv een weekend werk .. is het nooit weggegooid geld.. zoals koffie aangeeft als er water tussen de liner/beton komt moet je een kuil graven dieper dan je "bak" en dan via dompelpomp het overschot wegpompen .. niet alleen heb je officieel een vergunning nodig (iets met grond waterpeil ) maar je praat over wellicht een lastige klus

Iets wat je nu kan voorkomen ..en het hoeft niet er netjes uit te zien want je ziet het nooit meer .. (als het goed is) .. je zou een airless / compressor of 25,- verfspuit kunnen proberen (of lenen) .. of even met een stok en een roller aan de slag .. en ik vermoed dat je meer kwijt bent aan de "schilder" (uurloon) dan aan een sealer .. je praat wellicht over 20m2 ?
ps nadeel is dat je nu een temperatuur hebt onder de 10 graden en dus moet je wachten tot het 15 graden is oid .. want verfen onder 10 graden is geen strak plan.

Stel dat je 5kg of Liter neemt, ben je wellicht 20 tot 60 euro kwijt ?? de rest van de kosten zit in andere materialen (bv afdekzeil en iets waarvan je een tijdelijk dak maakt)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:12:
[...]

Zo grappig dat je nog steeds zegt dat je met wp niet veel dagen meer kan krijgen.
Nou, inderdaad. Als je zwembad lekker op temperatuur is, dan is het ook veel eerder 'goed zwemweer' en ben je niet eens afhankelijk van een zonnetje erbij.

Zwembad heeft hier ruim 100 dagen gestaan afgelopen seizoen en er is zeker 70 dagen in gezwommen. Zonder warmtepomp zouden we nooit aan zoveel zwemdagen zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

[...]

Ik heb zelf een "Garden Pac Mini" warmtepomp op het oog, zoiets:
https://www.rhodos-shop.n...zwembad-warmtepomp-5-8-kw

Overigens is die nu best scherp geprijsd, de keren dat ik keek was die volgens mij 550-600

Maar ik ben nog niet helemaal zeker hier van, zal binnenkort een keer mijn plan voor het nieuwe seizoen plaatsen hier :) Met daarbij de vragen en twijfels die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
ralph075 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:13:
[...]

Nou, inderdaad. Als je zwembad lekker op temperatuur is, dan is het ook veel eerder 'goed zwemweer' en ben je niet eens afhankelijk van een zonnetje erbij.

Zwembad heeft hier ruim 100 dagen gestaan afgelopen seizoen en er is zeker 70 dagen in gezwommen. Zonder warmtepomp zouden we nooit aan zoveel zwemdagen zijn gekomen.
Dat zijn goede cijfers met een 7kw full inverter en 6m3. Voor welk merk heb jij eigenlijk gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:41:
[...]

Overigens is die nu best scherp geprijsd, de keren dat ik keek was die volgens mij 550-600

Maar ik ben nog niet helemaal zeker hier van, zal binnenkort een keer mijn plan voor het nieuwe seizoen plaatsen hier :) Met daarbij de vragen en twijfels die ik heb.
Naast het vermogen bij 15° is het geluid (Geluidsniveau 1 meter: 57 dB) misschien ook iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
_RRM_ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:36:
[...]

Naast het vermogen bij 15° is het geluid (Geluidsniveau 1 meter: 57 dB) misschien ook iets om op te letten.
Inderdaad, dat had ik gezien. Als ik dan vergelijk met een intex filterpomp is het vergelijkbaar of beetje minder. Vind ik dus meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Ik ben de handleiding van die warmtepomp aan het lezen en zie dat ik zelf de elektriciteitskabel ga moeten kopen en aansluiten met 'RO2V 3x2.5 mm²'.

Zou deze voldoen?

Het is precies wel dik genoeg maar kan ik dat buiten gebruiken?

En als dat niet goed is, iemand een link naar een kabel dat ik kan gebruiken waar het stopcontact al op vast zit?

Ik heb er geen vertrouwen in dat ik een apart stopcontact aan een kabel goed genoeg zelf zou monteren. Dat gaat in alle weer buiten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
badleek schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:31:
Ik ben de handleiding van die warmtepomp aan het lezen en zie dat ik zelf de elektriciteitskabel ga moeten kopen en aansluiten met 'RO2V 3x2.5 mm²'.

Zou deze voldoen?

En als dat niet goed is, iemand een link naar een kabel dat ik kan gebruiken waar het stopcontact al op vast zit?

Ik heb er geen vertrouwen in dat ik een apart stopcontact aan een kabel goed genoeg zelf zou monteren. Dat gaat in alle weer buiten liggen.
De symbolen die erbij staan zijn inderdaad voor buitengebruik.
Je zou ook naar verlengsnoeren met IP44 of IP54 kunnen zoeken. (zoiets als dit). En dan de contrastekker eraf knippen en de kabels strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
_RRM_ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:32:
[...]
Dat zijn goede cijfers met een 7kw full inverter en 6m3. Voor welk merk heb jij eigenlijk gekozen?
Mijn warmtepomp is een Hayward. Er was niet zoveel te kiezen, aangezien er vrij moeilijk aan te komen was in de periode dat ik hem heb gekocht. Er was heel veel uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Zou deze voldoen?

Er zijn genoeg Youtube filmpjes te vinden hoe je dit doet.

Zolang je kabels niet op de grond (lager dan de WP liggen met elkaar verbonden maar 1m erboven dan ben je al redelijk veilig.. (dus je steker en contra stekker doel ik op in dit geval)
Let er daarbij op dat vocht via de kabel het apparaat in kan dus dicht bij het apparaat een kleine bocht lager dan de wp zal het vocht daar naar toe stromen en eraf druppelen.

ps bij het aansluiten van elektra c.q slangen/pijpen zorg dat je het apparaat wel weg kan halen dus schroefkoppeling en afsluiters / bypass is wel erg prettig .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Zou deze voldoen?

Kan niet zo gauw zien over welk warmtepomp je het hebt maar ik zou deze verlengsnoer kopen:

https://www.action.com/nl-nl/p/outdoor-verlengsnoer-3/
(Ze hebben ook 20m versie voor 20,--).

En dan gewoon afknippen (kant waar de warmtepomp op komt) en aansluiten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:41:
[...]

Oeh die is indd erg intressant! Ook nog wat efficiënter. Bedankt voor het delen ga er ook even over nadenken.

EDIT:
Plenkske schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:26:
[...]

Inderdaad, dat had ik gezien. Als ik dan vergelijk met een intex filterpomp is het vergelijkbaar of beetje minder. Vind ik dus meevallen.
Weet je dat zeker? Ik heb zelf het geluidsniveau van de van de intex filterpomp nog niet terug gevonden, probeerden het daar ook mee te vergelijken want dat valt wel mee.

[ Voor 25% gewijzigd door TMCThomas op 04-12-2020 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Per ongeluk dubbelpost, mag weg

[ Voor 91% gewijzigd door TMCThomas op 04-12-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
TMCThomas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:02:
[...]

Oeh die is indd erg intressant! Ook nog wat efficiënter. Bedankt voor het delen ga er ook even over nadenken.

EDIT:

[...]

Weet je dat zeker? Ik heb zelf het geluidsniveau van de van de intex filterpomp nog niet terug gevonden, probeerden het daar ook mee te vergelijken want dat valt wel mee.
Deze filterpomp had ik afgelopen seizoen:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-2271

Daar staat dat die 60-70 dB produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Plenkske schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:06:
[...]

Deze filterpomp had ik afgelopen seizoen:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-2271

Daar staat dat die 60-70 dB produceert.
Ik vergeleek het met de zandfilterpomp, die voor 85dB in de boeken staat. Ik ben blij dat deze in een kist staat.
De 60dB van de warmtepomp voor het huis vind ik ook teveel (maar da's subjectief). En heeft dus ook een hutje gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLostOne
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 18:43
Het geluid blijft toch altijd wel een dingetje heb ik gemerkt.

Voor de gemoedsrust van mijn buren heb ik voor de pomp van de Jacuzzi een kist moeten maken met daarin studio isolatie, glaswol en piepschuim. Het geluid wat er uit komt is nu 30dB tot 40dB en zelfs daar hoor ik af en toe nog wat gemopper over. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 09:56

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Ik heb in de tuin water staan waarvan ik de temperatuur wil zien, nu dacht ik koop er gelijk 1 die geschikt is voor mn zwembad vd zomer. Heeft iemand een mooie Zwembadthermometer met app?

Kom wel draadloze met een los (weer)station tegen, maar een appje erbij met grafieken is natuurlijk nog leuker! :+

// edit: ik weet dat sommige temperatuur sensoren in de aan/afvoer buizen hebben verwerkt, maar ik zoek meer een drijvende oplossing (op dit moment)

[ Voor 19% gewijzigd door MarcoKL op 08-12-2020 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-05 20:46
Als quarantaine project maar alvast begonnen aan een solar heater voor ons zwembadje, het is nu nog een klein badje maar de bedoeling is wel dat dit wat over gedimensioneerd wordt en daardoor toekomstbestendig.

Volgende stap is het geheel zwart schilderen en zwarte tyleenslang plaatsen. Het geheel wordt nu nog rond gepompt door een simpel intex 1250 pompje, daar heb ik nog wel m'n twijfels bij. Vooral de opvoerhoogte. Ook de verbindingen tussen de pomp en solar heater wordt nog een puzzel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn9EBnqj_aPjsNSusBWCJ33qO_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdTSTrtEXZSc7OHiTEyQ1QGU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Zo de vervolg afspraak met de zwembadbouwer is gemaakt. Het gaat waarschijnlijk een comibinatie worden van zelf werkzaamheden uitvoeren en e.e.a. door de zwembadbouwer.

Zoals ik het nu zie zal de verdeling als volgt zijn:

Graafwerkzaamheden in eigen beheer.
Betonvloer incl. bodemput door zwembadbouwer
Opbouwen wanden (Polystyreen) incl vullen met beton en monteren van skimmers, inspuiters etc in eigen beheer
Plaatsen van de folie zwembadbouwer
Zwembad aansluiten op bestaande filterinstallatie in eigen beheer.

Ik ben benieuwd op wat voor prijs we uit gaan komen en welke extra's ik direct daar ga bestellen of toch elders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bauki
Hier ook een beetje aan het voorbereiden al op volgend voorjaar.
Meer bepaald de volgorde op het tuinhuis.

Ik heb onderstaand schema opgemaakt met het idee om dit te kunnen doen:
1) enkel circulatie
2) enkel EPDM
3) enkel WP
4) WP en EPDM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2C1nb9bK-tQFBWi6QNx5UCDTTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e51o44gaH44MzPOHqDKefNxg.jpg?f=fotoalbum_large

klopt dit dan?

Edit typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Bauki schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:59:

1) enkel circulatie
2) enkel EPDM
3) enkel WP
4) WP en EPDM

[Afbeelding]

klopt dit dan?

Edit typo
Ja dit klopt. Heb je ook een (zand)filterpomp ? Zit die dan ergens dichterbij zwembad ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
Plenkske schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:02:
[...]

Ja dit klopt. Heb je ook een (zand)filterpomp ? Zit die dan ergens dichterbij zwembad ?
Ja, vorig seizoen stond deze in zijn eigen huisje achter het tuinhuis. Nu krijgt die een plaatsje binnen, quasi onder de eerste bypass. Zwembad staat een meter of twee links van het tuinhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:07
Wil je de warmtepomp en verwarmingsmatten live af kunnen koppelen? Anders is 1 kraan in dat sub circuit voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
marc.r schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:59:
Als quarantaine project maar alvast begonnen aan een solar heater voor ons zwembadje, het is nu nog een klein badje maar de bedoeling is wel dat dit wat over gedimensioneerd wordt en daardoor toekomstbestendig.

Volgende stap is het geheel zwart schilderen en zwarte tyleenslang plaatsen. Het geheel wordt nu nog rond gepompt door een simpel intex 1250 pompje, daar heb ik nog wel m'n twijfels bij. Vooral de opvoerhoogte. Ook de verbindingen tussen de pomp en solar heater wordt nog een puzzel. [Afbeelding]
Mooi bouwwerk, ik zou ipv tyleenslang een epdm mat nemen(is op maat te knippen/snijden en de collector /verzamelbuis buiten je bouw-werk monteren .. zo heb je het meeste rendement van je oppervlakte .. met minste oppervlakte verlies.

Als je dit 8 uur zon per dag kan laten vangen (mooie locatie vinden) .. houd er rekening mee dat het erbinnen ook te warm kan worden .. het glas bv als een lens kan werken ..

een CRP pomp trekt 1 m tot 1,5m .. daarna moet je overstappen naar ZFP ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bauki schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:59:

1) enkel circulatie
2) enkel EPDM
3) enkel WP
4) WP en EPDM

[Afbeelding]

klopt dit dan?
op zich klopt het wel, vergeet niet de inline chloordispenser met een kraan .

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bauki
@MeTooPV Bedankt om mee te denken. Ik had de twee bypasses al ( en zijn ook gemonteerd ).

@vso Bedankt voor de tip. Momenteel heb ik nog geen chloordispenser ( voorlopig twee drijvers in het bad ). Waar zou deze dan moeten komen? Ik dacht helemaal achteraan net voor retour zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:41:
[...]

op zich klopt het wel, vergeet niet de inline chloordispenser met een kraan .
Met een inline chloordispenser heb je minder flow dan met een offline dispenser met darmpjes en de flow moet je niet te veel laten afknijpen anders moet de ZFP te veel zijn werk doen wat weer ter nadele van je pomp is, veel haakse bochten en meerdere bypassen in het systeem doet niet ten goede van de flow.
Het beste is zoveel mogelijk je flow behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:45:
[...]

Met een inline chloordispenser heb je minder flow dan met een offline dispenser met darmpjes en de flow moet je niet te veel laten afknijpen anders moet de ZFP te veel zijn werk doen wat weer ter nadele van je pomp is, veel haakse bochten en meerdere bypassen in het systeem doet niet ten goede van de flow.
Het beste is zoveel mogelijk je flow behouden.
Als je het over pvc weerstanden hebt zijn is t-stuk en 90 graden bocht het meeste weerstand en ze hebben het ook nog over een knie ??? en bv een slang is ook iets meer weerstand dan een buis ..
te kleine buis en te grote buis dus --> diameter is ook niet altijd bevordelijk ..
En je hebt ook nog zoiets als het venturi effect wat meespeelt .. + opvoer hoogte(s) ..

bij mijn intex inline chloordispenser is dit venturi effect aanwezig ..

voor de 5 jaar die mijn pomp inmiddels meeleeft .. a 150,- aanschaf .. (30,- p.j) ongeveer gelijk aan een CRP levensduur .,.:+ denk ik dat hij best goed doet en wellicht nog wel; 3 jaar volhoud

Het diameter verschil tussen een 32mm inlaat/uitlaat is ook niet super groot .. bv de 32mm slang past er ook op .. (ligt eraan welk koppel stuk je gebruikt ..)

En als je bv door een WP of EPDM mat doorstuwt heb je ook aardig wat druk verlies..

ik denk dat ik 1,5 bar overhoud v.d 2 bar met alle boven genoemde punten meegenomen .. wil overgens niet zeggen dat je ongelijk hebt ... ik denk alleen dat het best meevalt

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mngm
Ondertussen zijn de stepoc blokken opgevuld met beton, zie fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78ms-sVeS4Rp0cXc_XzVyr8mBtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZGrW9gLuSc0UbCFTyez0uLq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmRNwr4EfKnFPKtz7gn7X5WVqiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nY1LAQoLU2CtgzamLThMJvcl.jpg?f=fotoalbum_large

De trap moet nog gemetst worden, ben er nog niet helemaal uit hoe breed ik die wil.

Donderdag boren we de doorvoeren en lijmen we de flexibele buizen vast. Daarna wordt de grond al aangevuld en aangetrild zodat die tijd heeft om nog een half jaar te stabiliseren voor er verharding boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 14:59

garrow

PSN: Garrow1978

@mngm Ziet er netjes uit , ben ook met stepoc blokken een zwembad aan het bouwen, echter heb ik gelijk de inbouwdelen erin verwerkt en ingestort.

Ben alleen erg benieuwd hoe jij denk het water uit de bak te halen straks..ik heb namelijk ook al behoorlijk water erin staan, door grondwater en regen . een dompelpomp en stofzuiger straks heb ik voor ogen, echter grondwater wat erin komt is nog een uitdaging.
Wij hebben een hoektrap gemaakt met een loungedeel over een gehele breedte. Hierdoor moeten wij dus de liner laten lassen.
Iemand nog tips voor een goede folielasser? Wil in Feb/Maart de folie laten lassen en alvorens nog een issolatiemouse (PTFE op rol) installeren om een iets zachter comfort effect te creeren.

[ Voor 8% gewijzigd door garrow op 15-12-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
garrow schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:37:
@mngm Ziet er netjes uit , ben ook met stepoc blokken een zwembad aan het bouwen, echter heb ik gelijk de inbouwdelen erin verwerkt en ingestort.

Ben alleen erg benieuwd hoe jij denk het water uit de bak te halen straks..ik heb namelijk ook al behoorlijk water erin staan, door grondwater en regen . een dompelpomp en stofzuiger straks heb ik voor ogen, echter grondwater wat erin komt is nog een uitdaging.
ik zou zoiezo onder het zwembad een laag grind en of "worsten" van grind en geo doek eronder geplaatst hebben.. deze worsten kan je tegen elkaar leggen .. al dan niet met wat zand ertussen.. zo heb je een simple maar effectieve drainage

Dan de grind-worsten naar een put toe laten gaan, deze put 50-cm diep en 1m x 1m met een geo-doek erin leggen en vullen met grind tot 30cm boven de vloer v.h zwembad, een rioolbuis die er rechtop in staat (ook gewikkeld in geodoek voor en welke boven het zwembad uitsteekt (later afzagen net onder een tegel oid met dop erop)

Als je dan de tegel weghaalt .. dop eraf .. kan ik een dompelpomp erin laten zakken (met slang) en zo het water wegzuigen .. de kuil met geodoek van 1m x 1m en drainage worsten zorgt er hopenlijk voor dat je water snel genoeg wegvloeit zodat je pomp niet "droog" staat elke 5 min ..

De worsten (drainage slang moet je btw ook in grind en dan geodoek erom heen wikkelen anders zit je drainage slang binnen de korste keren vol met zand en dan werken ze niet meer zo als hier bij mij in de kruipruimte ..

Ik heb deze grindkoffer c.q infiltratie methode toegepast in mijn tuin . laat ik het zo zeggen dat mijn tuin en de tuinen eromheen minder last hebben van "plassen" .. en het scheelde me 20x naar stort rijden met steenpuin .. (ligt 1m diep )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 14:59

garrow

PSN: Garrow1978

@vso dat is een mooi drainage systeem, helaas niet meer mogelijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
garrow schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:24:
@vso dat is een mooi drainage systeem, helaas niet meer mogelijk hier.
ik snap je je best / begrijp als je net alles wat "af" is open zou moeten breken om het aan te leggen ...
maar ik roep B*llSh*t .. het kan altijd . tenzij je beton eromheen hebt gegoten als vloer om het zwembad heen ipv tegels gelegd.

En nogmaals .. ik snap echt wel dat je er niet om staat te springen om alles weer open te breken ..en aangezien de liner na 5 of 10 jaar op de vervanglijst zal staan oid .. en je wellicht een verzakt tegels eromheen hebt .. kan je het dan ook doen .. immers het grind wat je erinmikt komt in de plaats van aarde/zand .. dus dat gewonnen kan je weer gebruiken om op te hogen (win-win situatie) ..

ps je hebt ipv grind ook infiltratie "kratten" die al ingewikkeld zijn in geodoek .. /

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Misschien is hier iemand die antwoord heeft op mijn vraag.
Wij bezitten over een zwembad in frankrijk bij onze woning.
We hebben hier een automatisch doseersysteem (eps one) zitten waar we tevreden over zijn.
Nu willen we een UV lamp instaleren om het chloor verbruik wat omlaag te krijgen.

Volgorde van aansluiten word dan
Pomp>filter>uv lamp>ph/rx zondes>warmtepomp>injectie van ph/rx>zwembad.

Omdat de uv lamp voor de sondes zit, zorgt dit er dan automatisch dat je minder chloor verbruikt? Gezien het water dus al deels gedesinfecteerd is voor het bij de sondes komt?
Pagina: 1 ... 8 ... 172 Laatste