Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
WP 7kw
Zfp 6m3/hr 250watt

Tijd 9:30uur
Volledig over WP
Zwembad inhoud 3300 liter
Watertemperatuur 17 graden
Buitentemperatuur 19 graden

Vanaf12:30uur
Water eerst over zonnematten (+/- 5 m2 op dak) vervolgens WP

Tijd 17:30uur
Watertemperatuur 34 graden
Buitentemperatuur 29 graden
Verbruik zfp+wp vanaf 9.30uur tot 17.30 = 5,7kW

Opbrengst zonnepanelen 15kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Dennahz die extra lading chloor heeft het wel gedaan .. water is mooi helder nu :)

@argon007 zodra er zon op staat is het beste te starten met "verwarmen" .. je hebt nu "overkill" met 2kuub maar met deze koude nachten is dat een extra voordeel .. omdat je water in de middag sneller op temperatuur is. dus voor nu heb je hopenlijk deze week de ideale combo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Tijd 18:30uur
Volledig over WP
Watertemperatuur 35 graden
Buitentemperatuur 28 graden
Verbruik zfp+wp vanaf 9.30uur tot 18.30 = 5,9 kW

Warmtepomp draait, echter verbruik is minimaal <100watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCkXcn7LZmLNH8VB78kDthU4_Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTtsWsItH4pGEwmS3zI45S7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vT-7KkWsVO3b6QViElKZ-GSGDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfqfomiF7mX1rX8NEy0rSnmo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 21:21
met al die kleine baden lukt dat wel haha! zelf een 4 bij 2 bij 1 en volgend seizoen een 4.88 bij 2.44 bij 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
crazyfrog schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:05:
met al die kleine baden lukt dat wel haha! zelf een 4 bij 2 bij 1 en volgend seizoen een 4.88 bij 2.44 bij 1
Wat is het voordeel van z'n groot bad ?

ik vind het lekker om ff in het bad te dobberen maar daarna is het genoeg maar ja liever 4x per dag erin dan 1x uren erin zitten. vroeger als kind was dat wel andersom .. je kreeg me met geen 10 paarden het water uit ..

mijn kids lopen liever blauw aan dan uit het water te gaan :')

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
vso schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:50:
[...]

Wat is het voordeel van z'n groot bad ?

ik vind het lekker om ff in het bad te dobberen maar daarna is het genoeg maar ja liever 4x per dag erin dan 1x uren erin zitten. vroeger als kind was dat wel andersom .. je kreeg me met geen 10 paarden het water uit ..

mijn kids lopen liever blauw aan dan uit het water te gaan :')
Het voordeel van een groot bad het ruimere water, je kunt ook in een teiltje gaan zitten in de zon warmt wel snel op. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
J.E. Weinor schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:30:
[...]

Het voordeel van een groot bad het ruimere water, je kunt ook in een teiltje gaan zitten in de zon warmt wel snel op. :*)
Speciekuip werkt ook :+
Daar pas ik beter in ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:41:
[...]
Hoe waren je ervaringen in juni/juli/augustus ? Kon de warmtepomp de temperatuur makkelijk stabiel houden ?
Je ziet dat hij er nu best wat moeite mee heeft. Water temperatuur is na een dag draaien nog vrij laag, natuurlijk is buiten temperatuur nu ook lager geweest de afgelopen dagen (vergeleken met zomer maanden).
ralph075 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:47:
[...]
Bad staat standaard ingesteld op 29°C. In de warmste maanden verlies ik in een nacht ~2°C. In het voor- en naseizoen verlies ik ~3-4°C per nacht.
Vannacht nog even speciaal in de gaten gehouden, gisteravond 21:00 uur sloot ik het bad af met 29,5°C watertemperatuur. Vanmorgen 9:00 uur start ik het bad op met 26°C watertemperatuur. In de nacht dus 3,5°C verloren, persoonlijk vind ik dat een prima resultaat voor een AG zwembad in het naseizoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb mijn warmtepomp vannacht aan laten staan. De watertemperatuur was ingesteld op 29 graden Celsius.

De setup:
Intex 300x200x75 , 3,8 kuub water
Grondzeil, solarfolie, afdekzeil
Poolex Nano warmtepomp

In onderstaande video zie je dat om 23:30 de 29 graden bereikt wordt. De pomp slaat dan af en schakelt weer in om 02:40. De luchttemperatuur is dan inmiddels gedaald tot 15,6 graden en daalt in de loop van de nacht door naar een minimum van 13,3 graden. De warmtepomp weet de watertemperatuur desondanks op 27,8 graden te houden.

Even na 09:00 bereikt de luchttemperatuur de 15 graden en begint de watertemperatuur weer op te lopen. Ik duik zometeen weer lekker mijn zwembad in! :)

[Video: temp]

[ Voor 7% gewijzigd door BamSlam_ op 15-09-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Edwin3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:37:
Tijd 18:30uur
Volledig over WP
Watertemperatuur 35 graden
Buitentemperatuur 28 graden
Verbruik zfp+wp vanaf 9.30uur tot 18.30 = 5,9 kW

Warmtepomp draait, echter verbruik is minimaal <100watt
Nice! Welk merk en type warmtepomp gebruik jij? Aan de app te zien ook een Poolex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
BamSlam_ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:33:
[...]

Nice! Welk merk en type warmtepomp gebruik jij? Aan de app te zien ook een Poolex?
Poolex full inverter 7kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Grappig, naar die serie warmtepompen zat ik net te kijken als mogelijke opvolger van mijn huidige Poolex Nano.

In een eerder bericht vermeld je trouwens dat je een zfp 6 m3/uur gebruikt. In de specs van deze warmtepomp staat echter min. 2 m3/uur en max. 4 m3/uur vermeld. Just for your knowledge, no pun intended. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
BamSlam_ schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:16:
[...]

Grappig, naar die serie warmtepompen zat ik net te kijken als mogelijke opvolger van mijn huidige Poolex Nano.

In een eerder bericht vermeld je trouwens dat je een zfp 6 m3/uur gebruikt. In de specs van deze warmtepomp staat echter min. 2 m3/uur en max. 4 m3/uur vermeld. Just for your knowledge, no pun intended. (y)
Thx (y) ..vandaar de bypass configuratie..zie mijn eerdere posts. Flow wat terugnemen dmv bypass kraan(de drukmeter op de zfp in acht nemen) als flow alleen door de zfp (aan staat) gaat.
Indien ook over zonnematten op dak gaat, neemt de flow zo ie zo af.

BTW.erg tevreden over de wp..en de app met alle gemakken is een dikke plus erbij. Heb de zfp en zoutwatersysteem op de wp aangesloten. Werkt als een dolle

[ Voor 21% gewijzigd door Edwin3 op 15-09-2020 18:58 ]

• BamSlam_
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:50:
Thx (y) ..vandaar de bypass configuratie..zie mijn eerdere posts. Flow wat terugnemen dmv bypass kraan(de drukmeter op de zfp in acht nemen) als flow alleen door de zfp (aan staat) gaat.
Indien ook over zonnematten op dak gaat, neemt de flow zo ie zo af.
Aha, duidelijk. Bedankt voor de tip.
BTW.erg tevreden over de wp..en de app met alle gemakken is een dikke plus erbij. Heb de zfp en zoutwatersysteem op de wp aangesloten. Werkt als een dolle
Ja, app-bediening voor de wp lijkt mij ook ideaal. Wel een brute setup hoor, 3200 liter met zo’n zware wp en zfp.

Ik neig inmiddels sterk naar een Poolex Silverline FI of een Poolex Jetline Selection FI. Alleen nog eens goed nadenken over de dimensionering i.c.m. een Intex Prism Oval van 13,5 kuub. Enfin, we hebben nog wat maandjes tot het volgende seizoen begint.

Vannacht heeft mijn wp weer aangestaan, ingesteld op 29 graden. Door de hoge water- en luchttemperatuur schakelde hij pas om 3 uur weer in. Inmiddels zitten we weer op 29 graden water en is de lucht ook alweer 20 graden, dus plons ik zometeen het water weer in. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aedKmEfYwYvDGrNWO2diHKYz-RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aT2lIVTjvNpUPaKxoEErLZIj.jpg?f=fotoalbum_large

Btw, heeft er hier iemand toevallig ervaring met grielzeep/gridsoap bij het reinigen van de wp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:01
BamSlam_ schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:04:
Zoals beloofd hierbij meer informatie over en grafieken van mijn temperatuursensor. Het mooie is dat ik aan de hand hiervan inmiddels efficiënter gebruik maak van mijn warmtepomp.

De setup:
Intex frame pool 300x200x75 cm
Poolex Nano warmtepomp
Grondzeil, afdekzeil en solarzeil
Mobile Alerts MA10032 gateway en temperatuursensor-set
Buitenbehuizing voor temperatuursensor
TFA Dostmann weatherhub app

De temperatuursensor is van Mobile Alerts (ook verkrijgbaar onder andere merknamen, waaronder TFA Dostmann). De sensor bevat een luchttemperatuursensor, hygrometer en een temperatuurvoeler voor in het water. De meetwaarden worden 1 keer per 7 minuten doorgestuurd naar de bijgeleverde gateway, die via een ethernetkabel aan mijn router hangt. De afstand tussen sensor en gateway is hemelsbreed een meter of 20 à 23. Via een Android / iOS app (ik gebruik de TFA Dostmann app, maar Mobile Alerts heeft ook een eigen versie van de app) kan ik de meetwaarden en mooie grafieken zien. Overigens biedt Mobile Alerts ook een API voor het uitlezen, maar daar maak ik (nog) geen gebruik van.

Ik heb dus de MA 10032 Pro-sensor in gebruik. Dat is een must als je in de app grafieken wilt zien, want alleen voor de Pro-sensoren kun je in de app grafieken opvragen. Ook worden de meetwaarden van de Pro-sensoren langer bewaard in de cloud. Overigens ontvang ik ook 1 keer per week via e-mail een csv-bestand met de meetwaarden van de afgelopen week.
[Afbeelding]

De luchttemp/hygrosensor heb ik in een weerbestendige behuizing (los te koop) geplaatst en aan een hoekpaal van mijn zwembad bevestigd. Een groot deel van de dag staat hij in de schaduw, maar helaas schijnt de zon er ook een tijd op en dan geeft de luchttemperatuursensor te hoge waarden aan. Maar het gaat natuurlijk met name om de watertemperatuur.
[Afbeelding]

De watertemperatuurvoeler hangt over de rand in het zwembad en ligt bijna op de bodem.
[Afbeelding]

Onderstaande grafiek is door de TFA Dostmann-app gegenereerd. De grafiek toont de meetwaarden tijdens de hittegolf die begon op woensdag 5 augustus.

Geel: zwemwatertemperatuur
Blauw: luchttemperatuur
Oranje: luchtvochtigheid

Op 5 augustus was de zwemwatertemperatuur 22 graden. Ik heb toen de warmtepomp een tijd aangezet. In combinatie met zonnewarmte en solarzeil ging de temperatuur naar 30 graden. Daarna is de watertemperatuur niet meer onder de 26 graden geweest gedurende de hittegolf. Ik heb de warmtepomp na een aantal dagen ook niet meer gebruikt omdat de luchttemperatuur 's nachts zo hoog bleef dat dit niet meer nodig was en het water overdag door de zon voldoende warm werd.

Grafiek: hittegolf
[Afbeelding]

Afgelopen vrijdag heb ik mijn zwembad, vanwege de komende warme dagen, opnieuw opgebouwd en gevuld. Direct na het vullen was het water 19 graden. Ik heb de warmtepomp vrijdagavond niet aangezet, omdat het 's nachts zo koud zou worden dat dit amper effect zou hebben en dus energieverspilling zou zijn. Je ziet in de grafiek dat gedurende de nacht het water is afgekoeld naar 16 graden.

Zaterdagochtend 12 september heb ik de warmtepomp ingeschakeld. Het interessante aan deze dag was dat het bij ons de hele dag bewolkt was en de zon dus niet meehielp met verwarmen. De opgaande gele lijn van de watertemperatuur wordt dus vrijwel volledig veroorzaakt door de invloed van de warmtepomp.
[Afbeelding]

Uiteindelijk heb ik zaterdagvond om een uur of 22:30 de warmtepomp uitgezet. De luchttemperatuur was toen onder de 15 graden gedaald. Het water was toen 22,2 graden Celsius. Solarzeil en afdeikzeil dekken het zwembad af.
[Afbeelding]

Gedurende de nacht is het water 2,5 graden afgekoeld, naar 19,7 graden Celsius.
[Afbeelding]

Vanochtend om 10 uur heb ik de warmtepomp weer ingeschakeld. De temperatuur is inmiddels naar 20,7 graden gestegen. Het zwembad staat nog in de schaduw, in deze tijd van het jaar zal de zon pas halverwege de middag op het zwembad schijnen. Het water is nog steeds afgedekt met het solarzeil en over het frame heen zit het afdekzeil. Het afdekzeil verwijder ik vanmiddag als de zon op het zwembad schijnt.
[Afbeelding]

Tot slot nog enkele app-screenshots met de meetwaarden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi setup, compleet anders dan hoe ik het ga doen. Leuk om te zien naar de verschillen terwijl het doel min of meer het zelfde is :)
vso schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:13:
[...]

Dit soort getallen zijn best mooi om te hebben, weet je toevallig ook het verbruik max/min watt tijdens "actief" ? dus bv 20W en 200W ?

ik schat in dat je max Watt verbruik ongeveer in 190-210 zal zijn ? (op basis van je tabelletje) en dan neem ik 5kwh / 24h = ~208W

Een powerbank (PV opslag) er tegenoverzetten is best "bizar" wat je nodig hebt.
- accu trek je nooit helemaal leeg bv 5kwh die je NOOIT kan gebruiken ..
- PV is niet elke dag even zonnig dus over capaciteit is erg prettig + 5 of zelfs 10kwh

Dus een accu van 10 tot 20 kwh .. hmmm

Maar ja dit is je spa als ik het goed heb :? die goed geisoleerd is en maar 900-1,1 m3 Water bevat, stel je voor als je niet ge-isoleert had ..

ik bedoel hier overgens niks mee (geen vraag ofzo) vond het eens leuk om zo naar te kijken/delen.
Actief verbruikt schommelt aangezien het een inverter is maar inderdaad gemiddeld zit je rond de 200 watt.

Betreft inderdaad een Spa. Daarom dat het vebruik ook hoger is. Kan je niet verglijken met een bad op 30gr.
Plenkske schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:38:
[...]

Max Watt is vermoedelijk iets hoger want als hij erin gaat zet hij de graden hoger, en alleen op die dagen gaat het verbruik richting 5 kWh. Het stabiel houden van de temperatuur zal gemiddeld 100 Watt zijn denk ik. Bij warmer weer minder, bij kouder weer meer...

Met een kWh meter is dit makkelijk uit te lezen natuurlijk.
Andere optie is de slimme meter uitlezen via P1 poort. Zodra je temperatuur hoger zet zal je dan live het verbruik omhoog zien gaan. Via bv. Domoticz zie je elke 10 seconde je verbruik in huis.
Bij 10 graden buiten en water op 36gr was het verbuik uit mijn hoofd iets van 300-400 watt wanneer ik gebruik maak van het bad.
Wanneer buiten temperatuur boven de 20gr komt dan blijft hij niet eens aan.
Buiten temperatuur heeft dus veel invloed op het vebruik.
BamSlam_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:44:
Ja, app-bediening voor de wp lijkt mij ook ideaal. Wel een brute setup hoor, 3200 liter met zo’n zware wp en zfp.
App is inderdaad handig, zeker ik nu nog niet alles geautomatiseerd hebt :).

Setup kan nog bruter hoor. Ik heb een 13m3 filter met een 19m3 pomp op een frequentie regelaar.
Daarbij een 8.5 kW warmtepomp.

En dat allemaal op een bad van ~1.2 m3 :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APqKhFOncb8HmJwmg2598vCWOnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEdm7DyJcg0XZSg1fnQKlTQL.jpg?f=fotoalbum_large

Avond impressie :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04
@Jazsie mooie sfeer impressie !
Wat voor lampen heb je ? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar wat meer tuinverlichting :D

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:19:
Actief verbruikt schommelt aangezien het een inverter is maar inderdaad gemiddeld zit je rond de 200 watt.
Betreft inderdaad een Spa. Daarom dat het vebruik ook hoger is. Kan je niet verglijken met een bad op 30gr.
Ging me meer om bv een powerwall/tesla muur accu of dat rendabel zou zijn ... uberhaupt met verwarming/zwembad meuk dat en in relatie tot "duurzaamheid'
Nu een pomp is niet super spannend, maar verwarming veel meer .. je hebt al 3 a 4 dagen "reserve" nodig + een 50% van 1 dag om tijdens de levens duur de vermindering in werking op te vangen ..
Met 5kWh of 5kW zijn dat best extreme bedragen (lees accu-meuk) die je nodig hebt.

ander voorbeeld als ik uitreken het verschil tussen bv enkele meter/tarief en dubbele meter/tarief scheelt me dit maar 10,- op jaar basis .. 8)7

Ach ik vind het leuk, en zeker met de cijfers die gepost word kan je het ook best wel inzichtelijk maken.

Wat me wel opvalt is dat men relatief veel energie kwijt is, om het zwembad/spa op temperatuur te houden.. voor 5kwh is dat 1,15 voor 4 maanden 138,- ik gok overgens eerder naar de 100,- .. (uitgaande dat je niet elke dag hoeft te verwarmen)

Maar ja dat is net zoals je zegt 1 kuub .. en 35 tot 38graden .. en 138 euro is elke dag 5kw verstoken ..
terwijl er zeker dagen zijn dat je niks of veel minder hoeft te stoken.

Maar is bv @BamSlam_ of @Edwin3 met een groter bad bv 4,5 kuub dan ook 450,- kwijt (bedrag eerder 400 tot 620 euro) .. ben best benieuwd ..

voor een WP zou het leuk zijn dat je bv in 4 maanden tijd op een bedrag van 50 tot 75 gemiddeld uit komt per kuub water te verwarmen .. zou een leuke vuistregel zijn om bij de starpost te (kunnen) vermelden ..

Tja vanalles

• M4rkP
  • Laatst online: 08:35
Jazsie schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 01:32:
[...]

Deze heeft wel een mooie afwerking Intex zwembad Graphite Panel:
[Afbeelding]

En hier een zelfbouwsel (toen nog in de bouw fase).
[Afbeelding]
Beste Jazsie, ik heb jouw posts even teruggezocht in dit topic. Je hebt namelijk een setup die ik ook ongeveer wil bouwen in mijn tuin. Welke spa / hottub / materialen heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:52:
@Jazsie mooie sfeer impressie !
Wat voor lampen heb je ? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar wat meer tuinverlichting :D
Dit zijn Zigbee MR16 (12 volt) RGB+CCT spots. Philips Hue compatible.

Express voor RGB+CCT gekozen want wil ook gewoon een witte scene kunnen kiezen :).

Zigbee vanwege dat ik in huis veel Zigbee spul heb hangen.
Je kan ook voor de wifi variant gaan, dat scheelt minimaal 1/2 in aanschafprijs.

Verder zitten ze in een "in ground" spot.

Behalve die van het bad zelf, zelfde spot maar dan uiteraard in een waterdichte houder voor zwembaden.
vso schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:25:
[...]

Ging me meer om bv een powerwall/tesla muur accu of dat rendabel zou zijn ... uberhaupt met verwarming/zwembad meuk dat en in relatie tot "duurzaamheid'
Nu een pomp is niet super spannend, maar verwarming veel meer .. je hebt al 3 a 4 dagen "reserve" nodig + een 50% van 1 dag om tijdens de levens duur de vermindering in werking op te vangen ..
Met 5kWh of 5kW zijn dat best extreme bedragen (lees accu-meuk) die je nodig hebt.

ander voorbeeld als ik uitreken het verschil tussen bv enkele meter/tarief en dubbele meter/tarief scheelt me dit maar 10,- op jaar basis .. 8)7

Ach ik vind het leuk, en zeker met de cijfers die gepost word kan je het ook best wel inzichtelijk maken.

Wat me wel opvalt is dat men relatief veel energie kwijt is, om het zwembad/spa op temperatuur te houden.. voor 5kwh is dat 1,15 voor 4 maanden 138,- ik gok overgens eerder naar de 100,- .. (uitgaande dat je niet elke dag hoeft te verwarmen)

Maar ja dat is net zoals je zegt 1 kuub .. en 35 tot 38graden .. en 138 euro is elke dag 5kw verstoken ..
terwijl er zeker dagen zijn dat je niks of veel minder hoeft te stoken.

Maar is bv @BamSlam_ of @Edwin3 met een groter bad bv 4,5 kuub dan ook 450,- kwijt (bedrag eerder 400 tot 620 euro) .. ben best benieuwd ..

voor een WP zou het leuk zijn dat je bv in 4 maanden tijd op een bedrag van 50 tot 75 gemiddeld uit komt per kuub water te verwarmen .. zou een leuke vuistregel zijn om bij de starpost te (kunnen) vermelden ..
Ik begrijp de relatie Tesla/power wall niet icm een warmtepomp? Powerwall in NL is momenteel niet rendabel wegens de lage stroomkosten en stabiele stroom netwerk wat wij hebben. Daarnaast bestaat er nog steeds salderen met zonnepanelen. Dak volgooien met zonnepanelen is dan de beste keus wanneer je dus veel stroom gebruik...

Verbruik op 30gr is echt stukken lager. Helaas heb ik geen bad om te testen :P
M4rkP schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:13:
[...]
Beste Jazsie, ik heb jouw posts even teruggezocht in dit topic. Je hebt namelijk een setup die ik ook ongeveer wil bouwen in mijn tuin. Welke spa / hottub / materialen heb je hiervoor gebruikt?
Netspa Octopus 6 persoons (https://www.opblaasbareja...etspa-octopus-6-persoons/).

Express gekozen voor een opzetbare (geheel moet mee kunnen met verhuizen zonder dure hijskraan).
Wel geen opblaasbare, heb ik ook gehad (Intex Pure Spa) maar wil gezeik met lekke rand etc voorkomen.

Verder is het frame van hout gemaakt in 5 delen (ombouw bad 4 delen + trap) zodat het door een normale deur past.
Bovenkant zijn losse "panelen". Dit heb ik express gedaan zodat je ook overal bij kan komen wanneer bad er staat.

Planken zijn houtcomposiet ook wel WPC of HKC genoemd. Alles behalve goedkoop maar geen last van verfen / onderhoud en vooral splinters. Splinters is iets wat ik absoluut niet wil hebben.
Daarnaast wordt het totaal niet glad wanneer er water op zit.

Vergis je niet in de kosten, wat je ziet staan kan je prima een echte jacuzzi nieuw van kopen ;)
Maar goed, je kan het zelf bepalen en ik heb gekozen om niet te bezuinigen.

Bij interesse kan ik wel wat foto's plaatsen van de bouw. En wellicht een compleet verhaal (wanneer tijd het toe laat).

• Plenkske
Jazsie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 01:28:
[...]

Dit zijn Zigbee MR16 (12 volt) RGB+CCT spots. Philips Hue compatible.

Express voor RGB+CCT gekozen want wil ook gewoon een witte scene kunnen kiezen :).

Zigbee vanwege dat ik in huis veel Zigbee spul heb hangen.
Je kan ook voor de wifi variant gaan, dat scheelt minimaal 1/2 in aanschafprijs.

Verder zitten ze in een "in ground" spot.

Behalve die van het bad zelf, zelfde spot maar dan uiteraard in een waterdichte houder voor zwembaden.
Aah goede tip van die spots ! Ik heb zelf ook wat zigbee en 1 Hue strip. Ik was aan het zoeken naar Hue compatible mogelijkheden voor buiten maar ik kwam alleen nog dure of "net niet" opties tegen.
Deze spots had ik nog niet gezien maar zijn prima te combineren met een hoop armaturen voor buiten :)

• Jazsie
Plenkske schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:32:
[...]

Aah goede tip van die spots ! Ik heb zelf ook wat zigbee en 1 Hue strip. Ik was aan het zoeken naar Hue compatible mogelijkheden voor buiten maar ik kwam alleen nog dure of "net niet" opties tegen.
Deze spots had ik nog niet gezien maar zijn prima te combineren met een hoop armaturen voor buiten :)
Philips Hue heeft enkel GU10 variant en dat is 220V. Mijn voorkeur gaat toch naar 12Volt.
Daarnaast kost die 50,-- en de alternatieve variant ruim de helft. Werkt prima met Hue Bridge mocht je daar gebruik van maken.

Je kan ze inderdaad goed combineren met gewoon losse armaturen, erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:12:
[...]

Philips Hue heeft enkel GU10 variant en dat is 220V. Mijn voorkeur gaat toch naar 12Volt.
Daarnaast kost die 50,-- en de alternatieve variant ruim de helft. Werkt prima met Hue Bridge mocht je daar gebruik van maken.

Je kan ze inderdaad goed combineren met gewoon losse armaturen, erg fijn.
Om het helemaal compleet te maken met een Philips oled tv om je Hue lampen er mee te kunnen bedienen in samenwerking met ambilight daar krijg je mooi en kleurrijk tafereel van gezellig naar een film in het verwarmde water kijken :*)

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 01:28:
Ik begrijp de relatie Tesla/power wall niet icm een warmtepomp? Powerwall in NL is momenteel niet rendabel wegens de lage stroomkosten en stabiele stroom netwerk wat wij hebben. Daarnaast bestaat er nog steeds salderen met zonnepanelen. Dak volgooien met zonnepanelen is dan de beste keus wanneer je dus veel stroom gebruik...

Verbruik op 30gr is echt stukken lager. Helaas heb ik geen bad om te testen :P
er zijn een aantal zaken die je met deze gedachten samen pakt ..

belangrijkste gemiddeld verbruik voor een spa/zwembad per periode. van bv 4 maanden voor een WP

powerwall/pv en andere meuk is daaraan gerelateerd ..

nu heb je nog saldering, maar straks gaat die vlieger niet meer op.

Tja vanalles

• Jazsie
Dus voor nu niet rendabel en wanneer saldering stop + stroom wordt duurder dan wellicht wel nuttig @vso.

Iets voor later dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:03:
Dus voor nu niet rendabel en wanneer saldering stop + stroom wordt duurder dan wellicht wel nuttig @vso.

Iets voor later dus ;)
tja dit snap ik niet he .. kijk dat ons stroomnet stabiel is en daarom een thuis accu weinig zin heeft .. tja .. dat kan een argument zijn maar

Saldering gaat al in 2023 oid afbouwen .. en gefaseerd je accu(s) aanschaffen sta je niet in 1x voor een uitgave van 10.000,- euro .. maar goed .. spreekwoord "regeren is vooruitzien" is blijkbaar "jou planning is niet mijn probleem" oid ..

Overgens ik zeg niet dat iemand het moet doen, maar denk er teminste over na .. laten we ons onderscheiden van de mensen die blindelings "leiders" volgen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:13:
[...]

tja dit snap ik niet he .. kijk dat ons stroomnet stabiel is en daarom een thuis accu weinig zin heeft .. tja .. dat kan een argument zijn maar

Saldering gaat al in 2023 oid afbouwen .. en gefaseerd je accu(s) aanschaffen sta je niet in 1x voor een uitgave van 10.000,- euro .. maar goed .. spreekwoord "regeren is vooruitzien" is blijkbaar "jou planning is niet mijn probleem" oid ..

Overgens ik zeg niet dat iemand het moet doen, maar denk er teminste over na .. laten we ons onderscheiden van de mensen die blindelings "leiders" volgen.
Wat snap je niet? Het is niet rendabel, en ook niet tijdens de afbouw van saldering tenzij stroom onverwachts duurder wordt.

En klopt je kan in fases kopen echter over iets van 10 jaar wanneer saldering is afgebouwd zijn een deel van je accu's aan vervaning toe (wanneer je bijvoorbeeld ieder jaar accu's aanschaft om de kosten te verspreiden).

Ik heb een powerwall gehad puur uit hobby gemaakt. Het heeft mij meer gekost dan dat het opbracht.

Leuk project maar helaas is het niet rendabel. Maar dat is mijn ervaring en mening erover.

Ik heb geen glazen bol en indien stroomkosten straks stukken duurder zou worden dan is het natuurlijk een ander verhaal...

Maar goed, nu weer ontopic ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 00:40
vso schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:34:
[...]

er zijn een aantal zaken die je met deze gedachten samen pakt ..

belangrijkste gemiddeld verbruik voor een spa/zwembad per periode. van bv 4 maanden voor een WP

powerwall/pv en andere meuk is daaraan gerelateerd ..

nu heb je nog saldering, maar straks gaat die vlieger niet meer op.
Saldering maakt toch niks uit?
Dat is stroom die je levert aan het energiebedrijf. Wat je gebruikt van de zonnepanelen tijdens het verwarmen blijft gewoon gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:13:
[...]

Ik wacht persoonlijk ook met het aanschaffen van één of meerdere accu's totdat ze een wat betere prijs/kwaliteit krijgen ;) Het is allemaal nog redelijk nieuw. Tegen de tijd dat de saldering niet meer echt rendabel is, zullen ze al stukken beter en goedkoper zijn. Heeft weinig te maken met de overheid blindelings volgen :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Saldering bouwt langzaam af, en alle kWh's die je buiten saldering teruglevert krijg je gewoon geld voor. Op dit moment ligt dat rond de 10 cent per kWh, afhankelijk van je provider. Iets minder dan de helft van wat een kWh kost dus. Zonnepanelen blijven dus nog steeds rendabel, alleen als je ze na 2023 aanschaft wordt de terugverdientijd iets langer.

Accu's zijn nu nog erg duur en het probleem blijft dat in Nederland de winters gewoon niet zo zonnig zijn en de dagen kort. Waarschijnlijk krijg je die accu dus niet vol genoeg om buiten de zonuren er veel gebruik van te kunnen maken. In de andere jaargetijden lukt dit wellicht wel. Het wordt dan dus een rekensom hoeveel kWh je uiteindelijk gebruikt van die accu tegenover wat die accu kost, en wat stroom kost. Ik denk dat je nu nog niet vrolijk wordt van die terugverdientijd. En als stroom niet veel duurder wordt zal dat ook nog wel een tijdje blijven.

Er wordt ook al gedacht aan accu's op basis van waterstof. Misschien heeft dat een betere toekomst.

We gaan wel behoorlijk off topic nu :)
Om het toch een beetje on topic te houden:

Als je een accu zou willen om warmtepomp en (zand)filterpomp stroom gebruik op te vangen, heeft dat mijns inziens nog minder nut.
Het zwemseizoen wordt gezien van mei t/m augustus. Je kan het wellicht rekken van april t/m september.
Meestal schijnt in die maanden voldoende de zon dat je die stroom direct zelf gebruikt met je zwemspullen... Dus de accu wordt dan weinig gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 17-09-2020 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:04:
Saldering bouwt langzaam af, en alle kWh's die je buiten saldering teruglevert krijg je gewoon geld voor. Op dit moment ligt dat rond de 10 cent per kWh, afhankelijk van je provider. Iets minder dan de helft van wat een kWh kost dus. Zonnepanelen blijven dus nog steeds rendabel, alleen als je ze na 2023 aanschaft wordt de terugverdientijd iets langer.

Accu's zijn nu nog erg duur en het probleem blijft dat in Nederland de winters gewoon niet zo zonnig zijn en de dagen kort. Waarschijnlijk krijg je die accu dus niet vol genoeg om buiten de zonuren er veel gebruik van te kunnen maken. In de andere jaargetijden lukt dit wellicht wel. Het wordt dan dus een rekensom hoeveel kWh je uiteindelijk gebruikt van die accu tegenover wat die accu kost, en wat stroom kost. Ik denk dat je nu nog niet vrolijk wordt van die terugverdientijd. En als stroom niet veel duurder wordt zal dat ook nog wel een tijdje blijven.

Er wordt ook al gedacht aan accu's op basis van waterstof. Misschien heeft dat een betere toekomst.

We gaan wel behoorlijk off topic nu :)
Om het toch een beetje on topic te houden:

Als je een accu zou willen om warmtepomp en (zand)filterpomp stroom gebruik op te vangen, heeft dat mijns inziens nog minder nut.
Het zwemseizoen wordt gezien van mei t/m augustus. Je kan het wellicht rekken van april t/m september.
Meestal schijnt in die maanden voldoende de zon dat je die stroom direct zelf gebruikt met je zwemspullen... Dus de accu wordt dan weinig gebruikt.
Afgelopen jaarverbruik met dit jaar de eindafrekening met mijn zonnepanelen ontvangen met aftrek van eigen verbruik een overschot van 2450 KWh die werd gesaldeerd met aftrek van benodigde netbeheer kosten etc. kreeg geld toe leuk bedrag.

Maar hoe het er straks na 2023 er uit gaat zien betreft de saldering met mijn overschot geen idee eigenlijk.
Zit nog goedkoop maar straks weet je het nooit hoe het zal gaan lopen: politiek kennende

Overschot zelf opslaan met accu's op dit moment niet betaalbaar en gaat nog wel enige jaren overheen tot dat het algemeen wordt zodat je zelf helemaal van het netwerk af bent.

op dit moment betaal ik helemaal geen energie kosten meer NOM woning de gasmeter is er uit gesloopt die kosten zijn verleden tijd dus dat is al een besparende voordeel.

Wat mij is opgevallen dat je zonnepanelen niet het volledige rendement behalen gemiddeld 35 a 40% minder wat het kan opleveren er zitten 28 panelen op dak van 350 WP maar niet haalbaar aan zijn maximale capaciteit.

Wat mij nog meer is opgevallen hoe warmer het buiten is tot tropische temperaturen dat je panelen aanzienlijk minder opbrengen dan minder warmer temperaturen, ik heb wel het voordeel dat mijn zonnepanelen wel elke dag wat opleveren op bewolke en regenachte dagen en in de wintermaanden overdag.

De woningen achter ons in de wijk zelfde woningen minder uitvoerig geïsoleerd zijn energie neutrale woningen hebben 18 panelen op het dak wel ander soort panelen en minder WP die alleen met goede helder daglicht en zon wat opbrengen is het een beetje bevolkt of slecht weer leveren ze niets op.

Het is off topic en hoort hier niet thuis in dit draadje maar gaf even reactie betreft over zonnepanelen accu's en salderen. >:)

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:27:
[...]

Afgelopen jaarverbruik met dit jaar de eindafrekening met mijn zonnepanelen ontvangen met aftrek van eigen verbruik een overschot van 2450 KWh die werd gesaldeerd met aftrek van benodigde netbeheer kosten etc. kreeg geld toe leuk bedrag.

Maar hoe het er straks na 2023 er uit gaat zien betreft de saldering met mijn overschot geen idee eigenlijk.
Zit nog goedkoop maar straks weet je het nooit hoe het zal gaan lopen: politiek kennende

Overschot zelf opslaan met accu's op dit moment niet betaalbaar en gaat nog wel enige jaren overheen tot dat het algemeen wordt zodat je zelf helemaal van het netwerk af bent.

op dit moment betaal ik helemaal geen energie kosten meer NOM woning de gasmeter is er uit gesloopt die kosten zijn verleden tijd dus dat is al een besparende voordeel.

Wat mij is opgevallen dat je zonnepanelen niet het volledige rendement behalen gemiddeld 35 a 40% minder wat het kan opleveren er zitten 28 panelen op dak van 350 WP maar niet haalbaar aan zijn maximale capaciteit.

Wat mij nog meer is opgevallen hoe warmer het buiten is tot tropische temperaturen dat je panelen aanzienlijk minder opbrengen dan minder warmer temperaturen, ik heb wel het voordeel dat mijn zonnepanelen wel elke dag wat opleveren op bewolke en regenachte dagen en in de wintermaanden overdag.

De woningen achter ons in de wijk zelfde woningen minder uitvoerig geïsoleerd zijn energie neutrale woningen hebben 18 panelen op het dak wel ander soort panelen en minder WP die alleen met goede helder daglicht en zon wat opbrengen is het een beetje bevolkt of slecht weer leveren ze niets op.

Het is off topic en hoort hier niet thuis in dit draadje maar gaf even reactie betreft over zonnepanelen accu's en salderen. >:)
Oke laatste off topic dan ?
Zoals nu bekend is dat na 2023 het percentage salderen elk jaar minder word. Dat word dus afgebouwd.

Betreft rendement van zonnepanelen: ze leveren alleen 100% WP op als de zon er vol op staat, in een goede hoek en als de temperatuur niet te hoog word. Dit is dus nooit de hele dag mogelijk. Soms gebeurt het tijdelijk dat je maximale Wattpiek bereikt word, vaak maar enkele minuten. Verder zit er inderdaad nog veel verschil in kwaliteit.

• vso
  • Niet online
@Jazsie het is on-topic, hoevaak moet ik zeggen dat een "gemiddeld" verbruik per dag van een WP zoiezo handig is.. ?

Dat het niet rendabel is om een 30KiloWatt accu neer te mikken is net zoals een WP aanschaffen iets wat men zelf moet bepalen.
is het nu economisch gezond, daar zijn we het wel over eens lijkt mij ..

@Arjantje72 je verwarmt 24x7 .. schijnt de zon ook 24 uur dan ? volgens mij mis je minimaal 14 tot 16 uur "verwarmings tijd"

je PV installatie koelen met "zwembad" water verhoogt wel het rendement .. of je dit nu 1:1 koelt of met een warmtewisselaar ertussen laat ik even in het midden.
Immers hoe warmer je PV installatie word hoe slechter het presteert.

We zitten nu te rotzooien met EPDM matten, PV installaties en andere meuk .. heel veel mensen kennen niet PVT en ik moet zeggen de warmte uit je huis/schuur trekken om daarmee je zwembad te verwarmen

Oftwel je huis wat feitelijk een warmte accu is, te ontladen is best slim.. maar goed het gaat mij erom dat mensen erover nadenken wat praktisch haalbaar is ..

zonnepanelen eigenaars werden in het begin ook uit gelachen totdat ze bakken met geld binnen slurpten zo erg dat de overheid er een stokje voor steekt .. wie lacht er dan harder ?

Tja vanalles

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• J.E. Weinor
hier een update vervolg van mijn ZFP 6m3 in de keter store it oud midi.

Het past net allemaal binnen de binnenmaten de pomp gaat alleen op deze manier passen, met de voorfilter naar de achterwand gericht met zijuitgang gaat niet lukken je komt namelijk niet weg met de pvc leiding de keter type max heeft iets ruimere binnenmaten.
de bypass zo klein mogelijk gehouden ook ivm de wanddoorvoer bevestiging op het hard van de buiten groef met aan de binnenkant een stevige plank om vast te schroeven en alles zo gemaakt dat je ruim bij kunt en de ZFP makkelijk kunt verwijderen.
Verder moeten de sensors het waterdichte stopcontact en een automatische chloor dispenser offline met van die slangetjes ivm met het behouden van de flow richting het zwembad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_al59Ao7VUfxmbODICYZoWO9ovo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F65P61uroq3xkCLOV37Vfsc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xshJv2BQGm2C_K03Yh24uNy2EKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsdufytafPBy63shlzShS5oM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUKbK1FxAeFGTxvQrg2TiSV_l1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYuEqzcJt7y4h5n3rGPHsDI2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn_h9Ry_6TLnmav5EJ3dF7SF4Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHB2CUTIREjCGOGFU1XjkSjh.jpg?f=fotoalbum_large

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:24:

Het past net allemaal binnen de binnenmaten de pomp gaat alleen op deze manier passen, met de voorfilter naar de achterwand gericht met zijuitgang gaat niet lukken je komt namelijk niet weg met de pvc leiding de keter type max heeft iets ruimere binnenmaten.
de bypass zo klein mogelijk gehouden ook ivm de wanddoorvoer bevestiging op het hard van de buiten groef met aan de binnenkant een stevige plank om vast te schroeven en alles zo gemaakt dat je ruim bij kunt en de ZFP makkelijk kunt verwijderen.
Verder moeten de sensors het waterdichte stopcontact en een automatische chloor dispenser offline met van die slangetjes ivm met het behouden van de flow richting het zwembad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zeer netjes gedaan! _/-\o_

Denk dat we een overzicht DIY technische ruimte in de OP moeten plaatsen, daar past deze post heel mooi bij!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Afgelopen week ondanks het mooie weer niet meer in het bad geweest.

Warmtepomp aangezet:
TijdWater temperatuurWP verbruik kWh
9:41180
11:54282.03
12:33302.73
13:27333.60
14:00354.35

Warmtepomp ingesteld op modus "silence" ofwel max op 80% vermogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Jazsie op 19-09-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 00:40
vso schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:12:
@Jazsie het is on-topic, hoevaak moet ik zeggen dat een "gemiddeld" verbruik per dag van een WP zoiezo handig is.. ?

Dat het niet rendabel is om een 30KiloWatt accu neer te mikken is net zoals een WP aanschaffen iets wat men zelf moet bepalen.
is het nu economisch gezond, daar zijn we het wel over eens lijkt mij ..

@Arjantje72 je verwarmt 24x7 .. schijnt de zon ook 24 uur dan ? volgens mij mis je minimaal 14 tot 16 uur "verwarmings tijd"

je PV installatie koelen met "zwembad" water verhoogt wel het rendement .. of je dit nu 1:1 koelt of met een warmtewisselaar ertussen laat ik even in het midden.
Immers hoe warmer je PV installatie word hoe slechter het presteert.

We zitten nu te rotzooien met EPDM matten, PV installaties en andere meuk .. heel veel mensen kennen niet PVT en ik moet zeggen de warmte uit je huis/schuur trekken om daarmee je zwembad te verwarmen

Oftwel je huis wat feitelijk een warmte accu is, te ontladen is best slim.. maar goed het gaat mij erom dat mensen erover nadenken wat praktisch haalbaar is ..

zonnepanelen eigenaars werden in het begin ook uit gelachen totdat ze bakken met geld binnen slurpten zo erg dat de overheid er een stokje voor steekt .. wie lacht er dan harder ?
Heb je het over mij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 02:52
J.E. Weinor schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel netjes! Heb je misschien een onderdelen lijst van de PVC-stukken? Of in ieder geval hoe ik van Intex 38mm naar hard PVC kan overlopen? Ik heb het niet kunnen vinden op de eerste pagina.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 13:37
Ik gebruikte het volgende stuk om een 38mm Intex slang aan te sluiten op mijn 40mm druk-pvc buizen:
https://pvcvoordeel.nl/vd...0mm-lijm-x-2-bui-dr-prod/

Je kan eventueel ook onmiddellijk vanaf de ZFP overgaan naar druk-pvc met het volgende stuk:
https://pvcvoordeel.nl/vd...recht-50mm-x-2-pn16-prod/

Zoals je ziet heb je 2" aansluitingen nodig als je met Intex 38mm werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joes
@argon007 Top! Zoiets van op de 2e link zocht ik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Joes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:31:
[...]

Heel netjes! Heb je misschien een onderdelen lijst van de PVC-stukken? Of in ieder geval hoe ik van Intex 38mm naar hard PVC kan overlopen? Ik heb het niet kunnen vinden op de eerste pagina.
Mijn 2e poging maar wegens plots hele tekst kwijt op het laatst ff balen :(

Hier een lijst van de onderdelen en aanvulling.

De ZFP heeft een draad aansluiting van 2 inch waar normaal je 38mm slang op aandraait en ook op je pvc draad aansluiting wat soepel open en dicht draait wel een rubber ring er tussen doen, een ander verhaal is je pvc op je ZFP schroeven wat zwaar open en dicht draait makkelijker is een speciale sleutel voor te nemen om de schroefring of wartel hoe men het noemt open en dicht te draaien de wildkamp heeft het ook wel deze speciale sleutel maar de prijs vond ik te duur online goedkopere te vinden. wel een handig stukje gereedschap.

Lijst:
1) 3 meter druk pvc buis 50mm voldoende lengte beter iets te veel dan te weinig.
2) Pvc T-stuk inwendig lijm 2 x 50mm met 1x 1/2 binnen schroefdraad voor evt je sensors.
3) VDL pvc 2/3 koppeling, inwendig lijm x binnendraad, 16 bar, 50 mm x 2" voor aansluiting ZFP.
4) VDL pvc draadeind, inwendig lijm x buitendraad, 16 bar, 50/63 mm x 2" aansluiting intex slang aan wandoorvoer buitenkant.
5) Wanddoorvoer voor vijverfolie, 50 mm 2 x inwendig lijm geschikt voor dit doeleinde
6) VDL pvc schroefkap, 1x binnendraad, 10 bar, 2" inch voor afsluiting in de winter kom er ook geen rommel in de buizen wordt geleverd met afsluit rubber.
7) Pvc bocht 90°, 10 bar, 2x inwendig lijm, 50mm
8) Pvc haakse bocht 50mm inwendig lijm
9) Pvc knie 50mm inwendig lijm wordt ook wel elle boog genoemd.
10) VDL vlakke epdm afdichtingsring voor 2" inch voor de intex slang extra rubber ring is nooit weg.
11 Evt. Bypass voordeliger in een set te bestellen dan als losse onderdelen er zit een ontvetter bij en een pot lijm UNI-100 slangen verloopstukken klemmen, de pot lijm en ontvetter kun je alles mee verlijmen en net voldoende.

Pvc is van drukleiding zowel in 16 als 10 bar alles is meestal inwendige verlijming en als je strak de elleboogjes of knietje de bypass zo compact mogelijk tegen elkaar wilt verlijmen stukjes zagen van 6 cm makkelijkste kun je doen met een haakse slijper met een dunne metaal doorslijp schijf.
Ik zelf heb het met een afkortzaag gedaan met speciaal zaagblad dat geschikt voor alu en trespa mee te zagen super haaks en strak bijna zonder af te bramen met de handzaag kan natuurlijk ook maar je hebt nog wel wat stukjes te zagen.

Dit is mijn lijstje het meeste gehaald bij de wildkamp maar ook online alles online kan maar voor mij was het makkelijker bij de wildkamp lekker puzzelen en bedenken in de pvc graaibak en wat te veel was makkelijker weer in te ruilen

de censors en meters en andere kleine dingen is in bestelling bij ali maar dat duurt wel 3 a 4 weken voor het binnen is de vertraging duurt vaak het langst als het in Nederland is gearriveerd. :*)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Joes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:58:
@argon007 Top! Zoiets van op de 2e link zocht ik!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTxti1utJS_oVfJuwwsDxlHryGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgV5D4ddZ57CR4YFqLi4y699.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zit aan mijn ZFP er zijn verschillende varianten verkrijgbaar.

https://www.wildkamp.nl/p...d-16-bar-50-mm-x-2/718539

Hier nog even een Link van Wildkamp overzicht van koppelingen in verschillende maten uitvoeringen en vormen.

https://www.wildkamp.nl/a...erleidingsystemen/2010110

[ Voor 25% gewijzigd door J.E. Weinor op 23-09-2020 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joes
@J.E. Weinor Klasse! Ik heb weer wat te hobbyen. ;-)

+1 om toe te voegen aan de startpost!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
J.E. Weinor schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:14:
[...]

Mijn 2e poging maar wegens plots hele tekst kwijt op het laatst ff balen :(

Hier een lijst van de onderdelen en aanvulling.

De ZFP heeft een draad aansluiting van 2 inch waar normaal je 38mm slang op aandraait en ook op je pvc draad aansluiting wat soepel open en dicht draait wel een rubber ring er tussen doen, een ander verhaal is je pvc op je ZFP schroeven wat zwaar open en dicht draait makkelijker is een speciale sleutel voor te nemen om de schroefring of wartel hoe men het noemt open en dicht te draaien de wildkamp heeft het ook wel deze speciale sleutel maar de prijs vond ik te duur online goedkopere te vinden. wel een handig stukje gereedschap.

Lijst:
1) 3 meter druk pvc buis voldoende lengte beter iets te veel dan te weinig.
2) Pvc T-stuk inwendig lijm 2 x 50mm met 1x 1/2 binnen schroefdraad voor evt je sensors.
3) VDL pvc 2/3 koppeling, inwendig lijm x binnendraad, 16 bar, 50 mm x 2" voor aansluiting ZFP.
4) VDL pvc draadeind, inwendig lijm x buitendraad, 16 bar, 50/63 mm x 2" aansluiting intex slang aan wandoorvoer buitenkant.
5) Wanddoorvoer voor vijverfolie, 50 mm 2 x inwendig lijm geschikt voor dit doeleinde
6) VDL pvc schroefkap, 1x binnendraad, 10 bar, 2" inch voor afsluiting in de winter kom er ook geen rommel in de buizen wordt geleverd met afsluit rubber.
7) Pvc bocht 90°, 10 bar, 2x inwendig lijm, 50mm
8) Pvc haakse bocht 50mm inwendig lijm
9) Pvc knie 50mm inwendig lijm wordt ook wel elle boog genoemd.
10) VDL vlakke epdm afdichtingsring voor 2" inch voor de intex slang extra rubber ring is nooit weg.
11 Evt. Bypass voordeliger in een set te bestellen dan als losse onderdelen er zit een ontvetter bij en een pot lijm UNI-100 slangen verloopstukken klemmen, de pot lijm en ontvetter kun je alles mee verlijmen en net voldoende.

Pvc is van drukleiding zowel in 16 als 10 bar alles is meestal inwendige verlijming en als je strak de elleboogjes of knietje de bypass zo compact mogelijk tegen elkaar wilt verlijmen stukjes zagen van 6 cm makkelijkste kun je doen met een haakse slijper met een dunne metaal doorslijp schijf.
Ik zelf heb het met een afkortzaag gedaan met speciaal zaagblad dat geschikt voor alu en trespa mee te zagen super haaks en strak bijna zonder af te bramen met de handzaag kan natuurlijk ook maar je hebt nog wel wat stukjes te zagen.

Dit is mijn lijstje het meeste gehaald bij de wildkamp maar ook online alles online kan maar voor mij was het makkelijker bij de wildkamp lekker puzzelen en bedenken in de pvc graaibak en wat te veel was makkelijker weer in te ruilen

de censors en meters en andere kleine dingen is in bestelling bij ali maar dat duurt wel 3 a 4 weken voor het binnen is de vertraging duurt vaak het langst als het in Nederland is gearriveerd. :*)

.
Hier afbeelding van de meter geschikt voor de juiste censors en komt in deze verdeelkast ip67 van Kopp
De benodigde aardlekschakelaar nog op zoek en verdeelt onder 2 groepen zekeringsautomaten en een 12 volt voeding.
2 waterdichte dubbele stopcontacten ip67 een voor in de keter store it out en een onder de afdak afdak. deze stopcontact heb ik anderhalf jaar geleden 1 van aan mijn schuur gemonteerd en zijn van zeer goede kwaliteit bij ali.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzDS1tKN7_12AbCh5kLPF0fhMSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SPfiwW8Bh46BfAnprdJuja5p.jpg?f=user_large

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.485f4c4d9jWzZq
De enige op ali die deze verkoopt er zijn wel andere meters te koop zal ook wel werken maar van mindere kwaliteit nog kleiner dan een lucifer doosje er zit dan wel een censor bij zowel aan vast gesoldeerd als met stekkertje maar de draden vaak veel te kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atfrHix1aBgneW-hIC7qfmhhCTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kaCiD0x1qTgo5pMlupfqgVHv.jpg?f=user_large

https://www.amazon.nl/dp/...9967891_404437601_TE_item
Dit artikel is wel degelijk een IP65 beschermingsfactor en geen IP40 zoals aangeduid hierover heb ik Kopp voor de zekerheid over gemaild voor de juiste info in te winnen voordat ik een bestelling deed.in de specificaties van Kopp artikel nr. staat ook IP65.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7fGZKsK3kIsxoeriqWjRHkR5bQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xj8BskdRfsuwUxJtnsEYTsTU.jpg?f=user_large

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.485f4c4d9jWzZq
gratis verzending op Frankrijk klikken.

In Nederland voor het zelfde bovenstaand artikel ben je al gauw meer kwijt.
Dit nummer op Amazon.nl KPXTY2891DE opzoeken de link werkt niet zoals ik het wou :|

of zelfs nog meer kwijt, er zijn enkel en dubbel varianten verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVAzis3bWf6NtT_EYXE4oqFDCpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kx8A9qbOL4uPA6pGbWwmT3MU.jpg?f=fotoalbum_large

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.69854c4dRf7g6W

Voor in de verdeelkast om te zien wat de 6m3 ZFP in werking gaat verbruiken voor die paar euro wat het kost, en mooi om te zien en ben gek op metertjes >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKObIbtiD-ZJ0jtPLd6ZuRSyST8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K6FEA8P3H70MqiQQZGdNTPGB.png?f=user_large

https://www.grezwembaden....-maat-zoals-de-ar100-gre/

Deze komt volgend jaar aan mijn zwembad geschikt voor intex/Bestway frame opzet zwembaden.

Moet alleen nog het beste bedenken voor de normale standaard intake aansluiting, koppelen met de skimmer of dicht maken richting ZFP

Wie nog tips of suggesties heeft.

[ Voor 35% gewijzigd door J.E. Weinor op 26-09-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@J.E. Weinor mooie posts het helpt de mensen als je bij de producten de link ernaar toe zet, als mensen intresse hebben kunnen ze de volledige product spec's & plaatjes bekijken :)

(just a tip)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:06:
[...]

Zeer netjes gedaan! _/-\o_

Denk dat we een overzicht DIY technische ruimte in de OP moeten plaatsen, daar past deze post heel mooi bij!.
Dat zal niet verkeerd zijn onder de zwembad knutselaars, wat ook als aanvulling in de DIY zal passen het elektrische gedeelte betreft de aansluitingen en veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Heb nog wat gevonden ik weet niet of het wat is om water mee te testen het is ook geschikt voor zwembaden, wel een mooie tester om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpTA8Ye7f0yKlhfk1Un379gzfZ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/47MyWvvwTZPUCBthbFmtEcTG.jpg?f=user_large

https://nl.aliexpress.com..._668%233422%2315392%23359

• badleek
  • Laatst online: 05-08-2022
Hallo, ik ben een ‘stille volger’ van deze gesprekken en vind ze wel boeiend maar begrijp al die technische details niet direct.

Ik ben nu zelf op zoek naar een warmte pomp voor mijn ~10m3 Intex opbouwzwembad.

Ik geloof dat Poolex een goed merk is en dat het elektriciteitsverbruik en COP waarde belangrijk is. En het is allemaal gelinkt met de lucht en de gewenste temperatuur.

Nogal verwarrend.

Mijn vragen:
1. Voor een budget rond de 1000 EUR, is Poolex effectief een goed merk voor een warmte pomp?
2. Bestaat er ergens een website of excel blad waar ik die kernwaarde van het warmte pomp verhaal kan invoeren om, bv, elektriciteitsverbruik, of verwachte opwarm tijd, enz kan bekijken?

Alvast bedankt!

• J.E. Weinor
badleek schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:58:
Hallo, ik ben een ‘stille volger’ van deze gesprekken en vind ze wel boeiend maar begrijp al die technische details niet direct.

Ik ben nu zelf op zoek naar een warmte pomp voor mijn ~10m3 Intex opbouwzwembad.

Ik geloof dat Poolex een goed merk is en dat het elektriciteitsverbruik en COP waarde belangrijk is. En het is allemaal gelinkt met de lucht en de gewenste temperatuur.

Nogal verwarrend.

Mijn vragen:
1. Voor een budget rond de 1000 EUR, is Poolex effectief een goed merk voor een warmte pomp?
2. Bestaat er ergens een website of excel blad waar ik die kernwaarde van het warmte pomp verhaal kan invoeren om, bv, elektriciteitsverbruik, of verwachte opwarm tijd, enz kan bekijken?

Alvast bedankt!
Een warmtepomp voor rond de 1000 Euro zal vast wel te vinden zijn of het een Poolex of ander goed merk is, de prijzen willen ook nog wel eens zakken en anders wacht je tot je aankoop in november wanneer de Black Friday en Cyber Monday zijn.

Welke je nodig hebt voor je 10m3 zwembad te verwarmen zal ik zo niet weten forumleden zullen je het vast wel kunnen zeggen.

Een warmtepomp voor je zwembad werk haast het zelfde als je warmtepomp in je woning trekt de lucht van buiten aan en zet het om in warmte
Een lucht/water warmtepomp gebruikt de buitenlucht als energie om te verwarmen. De warmte wordt gewonnen uit de buitenlucht, en die warmte wordt omgezet naar nog meer warmte. Het water van het zwembad wordt door de warmtepomp gepompt en verwarmt zo het water.

Maar in capaciteit en rendement zitten nog wel verschillen in een laag rendement warmtepomp duurt langer om het water op te warmen maar verbruikt minder energie in stroomverbruik als een hoog rendement tenminste zo werk het in een woning die mij toen is uitgelegd door de technische dienst van de fabrikant warmte pomp, alleen je woning is wel goed geïsoleerd, met een zwembad is het een ander verhaal.

Technische termen en berekeningen dat zal ik ook zo niet weten, wat ik wel weet is hoe meer je er over leest en in gaat verdiepen in een bepaalt product wat het ook is hoe meer je er van af gaat weten.

• badleek
Bedankt voor de snelle reactie.

Het inzicht over rendement is interessant vandaar dat het nuttig is om een ‘calculator’ te vinden. Veel variabelen. Bijkomend heb ook een zandfilterpomp van 4.5m3/h dat voor de circulatie instaat wat natuurlijk ook energie kost.

Slechtste geval maak ik iets zelf in excel en deel ik het hier als er interesse is.

En ik zoek inderdaad wat aanbevelingen van ervaringsdeskundigen over geschikte merken.

• J.E. Weinor
badleek schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:46:

Het inzicht over rendement is interessant vandaar dat het nuttig is om een ‘calculator’ te vinden. Veel variabelen. Bijkomend heb ook een zandfilterpomp van 4.5m3/h dat voor de circulatie instaat wat natuurlijk ook energie kost.

Slechtste geval maak ik iets zelf in excel en deel ik het hier als er interesse is.

En ik zoek inderdaad wat aanbevelingen van ervaringsdeskundigen over geschikte merken.
Misschien is er iets in de richting met Domotica te vinden omtrent de berekeningen en uitkomsten op het gebied van warmte pompen, (Raspberry Pi) wordt ook veel toegepast in Domotica onder de technische snufjes.

• J.E. Weinor
badleek schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:46:

Ik heb zelf een 6m3 ZFP aangeschaft dit jaar maar nog niet gebruikt en wat het stroomverbruik van de pomp betreft in werkende stand weet ik niet heb wel een energie meter voor in verdeelkast op din rail bestelt op ali kost haast geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:00:
Heb nog wat gevonden ik weet niet of het wat is om water mee te testen het is ook geschikt voor zwembaden, wel een mooie tester om te zien.

[Afbeelding]

De vraag is eerder hoe accuraat deze probes/controllers zijn...
badleek schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:58:

Nogal verwarrend.

Mijn vragen:

Alvast bedankt!
In de OP staat een uitgebreid uitleg + formule hoe je de benodigde capaciteit kan berekenen.

Grofweg voor 10m3 opzet zwembad een warmtepomp met een capaciteit van 5 kW bij 15gr lucht / 26gr water.

Ga je voor een (full) inverter dan liefst nog meer capaciteit zodat warmtepomp laag in toeren (en dus zuiniger in stroom vebruik) kan draaien.

Deze site kan handig zijn om te berekenen:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

Voor 10m3 water van 20gr naar 30gr opwarmen is het benodigd vermogen in kWh 116,28.

Neem je een warmtepomp van 5kW dan ben je dus 116,28/5 = 23,25 uur bezig met opwarmen.
In de praktijk zal dit langer zijn want naast dat dit geen exacte formule is heb je ook nog te maken met warmteverlies en andere factoren.

Zou je warmtepomp een COP hebben van 8, dan zou je dus 116,28/8 = 14.53 kWh stroom vebruiken.

Poolex is Frans merk, verder niets mis mee. 1000,-- EUR Is een prima budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vizion88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-04 10:15

vizion88

Modereer deze reactie

Dag allemaal! Leuk topic :-)

Sinds begin dit jaar heb ik een zelfbouw hottub (nog altijd work in progress).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH42H0E0X5Y6HuegcqacjHRDY2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWfjlrnVhkPk1WHry1wsihcv.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is voorzien van een zandfilterpomp van intex met de bekende 38mm aansluitingen. In de hottub heb ik de intex aansluitingen met Aeration technologie(de witte slangen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-80ALLVxg0Z4yFu9oyD2lEZsM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UiwCo869oH0xJT8qjU6tmjX.jpg?f=fotoalbum_large

In de winter wil ik graag gebruik maken van mijn hottub en zodoende zoek ik een manier om de pomp af te koppelen. De standaard afsluiters lijken mij gevuld te blijven met een laagje water. Dit heeft als risico dat ze barsten in de winter.

Bij Wildkamp heb ik gekeken naar een dop. Echter bleek dit ander schroefdraad te zijn.

Je voelt hem al aankomen. Hoe zal ik dit eens oplossen? De gaten afdoppen zonder het risico van vorstschade...

[ Voor 38% gewijzigd door vizion88 op 29-09-2020 08:41 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:07:
[...]

Ik heb zelf een 6m3 ZFP aangeschaft dit jaar maar nog niet gebruikt en wat het stroomverbruik van de pomp betreft in werkende stand weet ik niet heb wel een energie meter voor in verdeelkast op din rail bestelt op ali kost haast geen drol.

ik heb zoiets besteld voor mijn PV installatie (toon op zon) met s0 (pulse uitlezing) en rs485
deze https://nl.aliexpress.com/item/33058354021.html

Het heeft me aardig wat uitzoek werk gekost om er achter te komen dat de LED te zwak was .. je ziet hem wel knipperen maar de sensor registeerde hem niet .. toen ik de LED vervangen had door een ander model was de issue solved.

Anyway .. ik zou er 1 kiezen met een rs485/rs232 verbinding als je met domotica aan de gang wilt gaan. (al is het niet nu) en voor 10,- ach .. het werkt voor mij
J.E. Weinor schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:00:

[Afbeelding]

Zoals @Jazsie ook zegt het is eerder de accuraatheid die een issue is, maar dat gezegd zover ik weet zijn er weinig methode(s) anders dan druppelen die echt "accuraat" zijn.. die lakmoes strips die vertrouw ik zover ik ze kan gooien :+

Dit zou een leuk ding zijn om te "hacken" .. teminste volgens mij is het niet erg ondenkbaar dat je hem 1:1 aan de pc aansluit met de usb Lader en dat je de data er uit kan trekken of een rs232 ergens op het printplaatje kan vinden .. (fabrieks test aansluiting) ..

een esp32 eraan hangen en gaan met de banaan

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vizion88 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:30:

[Afbeelding]

Deze is voorzien van een zandfilterpomp van intex met de bekende 38mm aansluitingen. In de hottub heb ik de intex aansluitingen met Aeration technologie(de witte slangen).

[Afbeelding]

In de winter wil ik graag gebruik maken van mijn hottub en zodoende zoek ik een manier om de pomp af te koppelen. De standaard afsluiters lijken mij gevuld te blijven met een laagje water. Dit heeft als risico dat ze barsten in de winter.

Bij Wildkamp heb ik gekeken naar een dop. Echter bleek dit ander schroefdraad te zijn.

Je voelt hem al aankomen. Hoe zal ik dit eens oplossen? De gaten afdoppen zonder het risico van vorstschade...
Als je met druk pvc werkt past in de zelfde serie een passende afdichting dop op de schroefdraad, mijn vorige post op de afbeelding linkerzijde Keter box kun je een afdekdop zien en draait soepel open en dicht.

Een ander geval is je schroefdraad op je ZFP 2 inch waar je nu je 38mm intex slang op aan draait daar past een pvc schroefdraad aansluiting wel op maar draait wel degelijk wat zwaarder open en dicht.

wat je ook kunt in dit geval de schroefdraad ring van je intex slang nemen als je er een over hebt er afhalen of bestellen en een pvc kraag bus nemen voor aansluiting op je ZFP.

https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-50-mm-type-3/716217

Op elk potje past een dekseltje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:12:
[...]

ik heb zoiets besteld voor mijn PV installatie (toon op zon) met s0 (pulse uitlezing) en rs485
deze https://nl.aliexpress.com/item/33058354021.html

Het heeft me aardig wat uitzoek werk gekost om er achter te komen dat de LED te zwak was .. je ziet hem wel knipperen maar de sensor registeerde hem niet .. toen ik de LED vervangen had door een ander model was de issue solved.

Anyway .. ik zou er 1 kiezen met een rs485/rs232 verbinding als je met domotica aan de gang wilt gaan. (al is het niet nu) en voor 10,- ach .. het werkt voor mij

[...]

Zoals @Jazsie ook zegt het is eerder de accuraatheid die een issue is, maar dat gezegd zover ik weet zijn er weinig methode(s) anders dan druppelen die echt "accuraat" zijn.. die lakmoes strips die vertrouw ik zover ik ze kan gooien :+

Dit zou een leuk ding zijn om te "hacken" .. teminste volgens mij is het niet erg ondenkbaar dat je hem 1:1 aan de pc aansluit met de usb Lader en dat je de data er uit kan trekken of een rs232 ergens op het printplaatje kan vinden .. (fabrieks test aansluiting) ..

een esp32 eraan hangen en gaan met de banaan
Het klink allemaal mooi domotica draadloze verbindingen en app uitlezen controleren.is veel in te vinden.
Maar totaal geen verstand van domotica (rasberry) programeren etc
Ik ben nog liever van de analoge dan de digitale het klinkt beter en werkt beter in mijn opzien.
Heb zonnepanelen op het dak is uit te lezen via een app maar maak er geen gebruik van laat staan het installeer om je verbruik te zien , ja ik ben nog een beetje ouderwets >:)

wifi verbinding buiten ook geen opzie althans voor mij kom de keukendeur haast al niet uit laat staan dat ik wifi verbinding heb bij KPN een ramp er zijn wel oplossingen maar kost weer extra aan aanschaf rand apparatuur ze maken er zelf reclame mee. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vizion88 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk gedaan, heb je meer foto's / info? :)

Je zegt dat je ook in de winter gebruik wilt maken van de hottub.
Waarom koppel je dan de pomp los? Neem aan dat je wilt blijven filteren?.

Zodra watertemperatuur rond het vriespunt is gewoon pomp aanlaten, immers stromend water bevriest niet.

Denk dat je wel eerder zorgen moet maken om je hottub dat die niet scheurt/barst dan je "dop" met al dat water er in.

En dan kom je weer uit op blijven rondpompen van het water zodat het niet bevriest :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:46:
[...]

Het klink allemaal mooi domotica draadloze verbindingen en app uitlezen controleren.is veel in te vinden.
Maar totaal geen verstand van domotica (rasberry) programeren etc
Ik ben nog liever van de analoge dan de digitale het klinkt beter en werkt beter in mijn opzien.
Heb zonnepanelen op het dak is uit te lezen via een app maar maak er geen gebruik van laat staan het installeer om je verbruik te zien , ja ik ben nog een beetje ouderwets >:)

wifi verbinding buiten ook geen opzie althans voor mij kom de keukendeur haast al niet uit laat staan dat ik wifi verbinding heb bij KPN een ramp er zijn wel oplossingen maar kost weer extra aan aanschaf rand apparatuur ze maken er zelf reclame mee. :(
tja .. ik zie domotica als volgt ... het lost problemen/uitdagingen op die ik niet wil hebben. bv bijhouden van PH,chloor of zonnewarmte of verwarmings "uitdagingen" ..

je PV installatie uitlezen of je kamer temperatuur weten op zich heb je geen <piep> aan .. je moet er wel wat mee doen .. bv verwarming aanzetten (maar niet als de deur open staat ofzo) .. dan wordt het slim ..

dit zijn vraagstukken die iedereen voorzichzelf moet beantwoorden .. ik ben bv perfect content ermee om elke 6 dagen wat chloorblokken in de dispenser te gooien .. als jij dat liever automagisch doet .. dat mag

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:13:
[...]

tja .. ik zie domotica als volgt ... het lost problemen/uitdagingen op die ik niet wil hebben. bv bijhouden van PH,chloor of zonnewarmte of verwarmings "uitdagingen" ..

je PV installatie uitlezen of je kamer temperatuur weten op zich heb je geen <piep> aan .. je moet er wel wat mee doen .. bv verwarming aanzetten (maar niet als de deur open staat ofzo) .. dan wordt het slim ..

dit zijn vraagstukken die iedereen voorzichzelf moet beantwoorden .. ik ben bv perfect content ermee om elke 6 dagen wat chloorblokken in de dispenser te gooien .. als jij dat liever automagisch doet .. dat mag
Ja dat is zeker ieder voor zich zelf de een wil alles geautomatiseerd zonder omkijken en de ander doet alles het liefst handmatig.
Er zijn vast wel wat dingen wat wel makkelijker kan in werkwijze dan het andere, een standaard zwembad pompje met papierfilter om de zoveel dagen schoonmaken of een ZFP wat het reinigen minder behoefd een automatische chloordispenser moet je op een gegeven moment ook weer bij vullen het kan ook volledig automatisch met samenhang van pompje en meter.

Maar alles geautomatiseerd hoeft voor mij ook niet, natuurlijk sommige dingen kunnen in de praktijk een uitkomst en verbeteringen bieden, en deze technologie ontwikkelt zich razend snel.

Mijnwoning is all electric wordt gemonitord op afstand komt weer een stukje domotica aan te pas dat je ook weer kunt uitbreiden maar de modules zoals het regelen van de warmtepomp en centrale afzuigen zijn weer onderling niet draadloos in verbinding maar alles bedraad.
Ook geen centrale display in de woonkamer waar je alles op kunt zien en bedienen en verbruik af kunt lezen en evt je terug levering je energie verbruik je licht bedienen noem maar op het is er wel maar wordt nog niet toegepast in in NOM en energie neutrale woningen het is nog vrij nieuw en nog niet velledig uitontwikkeld door kant en klare oplossingen en het kostenplaatje die er bij komt kijken etc de ontwikkeling hierin gaat gestaag verder tot dat er een betaalbaar systeem op de markt komt.
Dit is mij toen uitgelegd door de fabrikant van de warmtepomp hoe de ontwikkelingen met verduurzamen in de toekomst er uit komt te zien,. zelfs de meterkast zal er in door veranderen van wat je nu gewent bent.
Maar goed dit was even een ander verhaal heeft niets met zwembad op zich indirect te maken ;)

We gaan maar weer over zwembaden en hot tubes en wat er allemaal bij komt kijken en natuurlijk voor de knutselaars die bezig zijn met hun project deze komende wintermaanden voor het nieuwe seizoen begint zo houden we er een beetje leven in deze topic. :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:51:
[...]

Ja dat is zeker ieder voor zich zelf de een wil alles geautomatiseerd zonder omkijken en de ander doet alles het liefst handmatig.
Er zijn vast wel wat dingen wat wel makkelijker kan in werkwijze dan het andere, een standaard zwembad pompje met papierfilter om de zoveel dagen schoonmaken of een ZFP wat het reinigen minder behoefd een automatische chloordispenser moet je op een gegeven moment ook weer bij vullen het kan ook volledig automatisch met samenhang van pompje en meter.

Maar alles geautomatiseerd hoeft voor mij ook niet, natuurlijk sommige dingen kunnen in de praktijk een uitkomst en verbeteringen bieden, en deze technologie ontwikkelt zich razend snel.

Mijnwoning is all electric wordt gemonitord op afstand komt weer een stukje domotica aan te pas dat je ook weer kunt uitbreiden maar de modules zoals het regelen van de warmtepomp en centrale afzuigen zijn weer onderling niet draadloos in verbinding maar alles bedraad.
Ook geen centrale display in de woonkamer waar je alles op kunt zien en bedienen en verbruik af kunt lezen en evt je terug levering je energie verbruik je licht bedienen noem maar op het is er wel maar wordt nog niet toegepast in in NOM en energie neutrale woningen het is nog vrij nieuw en nog niet velledig uitontwikkeld door kant en klare oplossingen en het kostenplaatje die er bij komt kijken etc de ontwikkeling hierin gaat gestaag verder tot dat er een betaalbaar systeem op de markt komt.
Dit is mij toen uitgelegd door de fabrikant van de warmtepomp hoe de ontwikkelingen met verduurzamen in de toekomst er uit komt te zien,. zelfs de meterkast zal er in door veranderen van wat je nu gewent bent.
Maar goed dit was even een ander verhaal heeft niets met zwembad op zich indirect te maken ;)

We gaan maar weer over zwembaden en hot tubes en wat er allemaal bij komt kijken en natuurlijk voor de knutselaars die bezig zijn met hun project deze komende wintermaanden voor het nieuwe seizoen begint zo houden we er een beetje leven in deze topic. :Z
ik bouw zelf mijn slimme huis :) met domotica ..

maar hier in NL een zwembad/spa hebben is best uitdagend, de kosten zijn vrij hoog .. en je hebt relatief kort plezier van zoiets .. tenzij je het in "gebouw" stopt zoals een kas of houten "schuur" waardoor je relatief minder last hebt van het weer ..
oftewel wind/regen zorgt voor veel afkoeling ..

maar goed :) dromen zijn er om veel geld te hebben toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Levering China eerste gedeelte binnen _/-\o_ cencors Thermowell rvs voor de cencors digitale meter en ander klein handig grut het het ziet er goed uit en van goede kwaliteit op het eerste gezicht niets op aan te merken.
Hier het handige grut https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4d0VF8F1

op 18-9-2020 en op 29- 9 binnen 11 dagen onderweg zeer snel niet verwacht normaal 3 a 4 weken ondanks de corona, wat wel is opgevallen dat je via standaard Aliexpress verzending je pakket nu aankomt in Luik-line-haul .en niet in Nederland.
Wel iets over gelezen dat Aliexpress voor België heeft gekozen als centrum in plaats van Nederland het zal er wel iets te maken mee hebben dat je pakket in België Luik aankomt en Post nl daar ook afspraken mee zijn gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door J.E. Weinor op 29-09-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
Jazsie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 01:44:
[...]

De vraag is eerder hoe accuraat deze probes/controllers zijn...

[...]

In de OP staat een uitgebreid uitleg + formule hoe je de benodigde capaciteit kan berekenen.

Grofweg voor 10m3 opzet zwembad een warmtepomp met een capaciteit van 5 kW bij 15gr lucht / 26gr water.

Ga je voor een (full) inverter dan liefst nog meer capaciteit zodat warmtepomp laag in toeren (en dus zuiniger in stroom vebruik) kan draaien.

Deze site kan handig zijn om te berekenen:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd

Voor 10m3 water van 20gr naar 30gr opwarmen is het benodigd vermogen in kWh 116,28.

Neem je een warmtepomp van 5kW dan ben je dus 116,28/5 = 23,25 uur bezig met opwarmen.
In de praktijk zal dit langer zijn want naast dat dit geen exacte formule is heb je ook nog te maken met warmteverlies en andere factoren.

Zou je warmtepomp een COP hebben van 8, dan zou je dus 116,28/8 = 14.53 kWh stroom vebruiken.

Poolex is Frans merk, verder niets mis mee. 1000,-- EUR Is een prima budget.
Bedankt voor de heldere uitleg! Dit helpt heel erg, zeker door middel van dat voorbeeld.

Ik had op de vreg site een idee gekregen van de kostprijs van elektriciteit dus kan ik beginnen analyseren.

Interessante thread met veel kwaliteitsvolle inhoud - nogmaals dank.

• vizion88

vizion88

Modereer deze reactie

Jazsie schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:00:
[...]

Leuk gedaan, heb je meer foto's / info? :)

Je zegt dat je ook in de winter gebruik wilt maken van de hottub.
Waarom koppel je dan de pomp los? Neem aan dat je wilt blijven filteren?.

Zodra watertemperatuur rond het vriespunt is gewoon pomp aanlaten, immers stromend water bevriest niet.

Denk dat je wel eerder zorgen moet maken om je hottub dat die niet scheurt/barst dan je "dop" met al dat water er in.

En dan kom je weer uit op blijven rondpompen van het water zodat het niet bevriest :).
Ik wilde niet blijven pompen omdat de pomp eigenlijk naar binnen moet in de winter. Als je af en toe stookt blijft het water naar verwachting ver boven het vriespunt, maar we gaan het zien ;)

• Jazsie
vizion88 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:41:
[...]

Ik wilde niet blijven pompen omdat de pomp eigenlijk naar binnen moet in de winter. Als je af en toe stookt blijft het water naar verwachting ver boven het vriespunt, maar we gaan het zien ;)
Dan moet je minimaal om de dag stoken. Vergis je niet hoe snel het water temperatuur zakt.

Daarnaast zonder filteren is je water in no-time vies/troebel. Dat ga je nog geen 2 weken volhouden.
Been there done that, was geen goed idee!

maar aangezien je het water "ver boven het vriespunt" blijft dan hoef je ook geen zorgen te maken dat de afsluiters stukvriezen...

Houd ons op de hoogte en zie graag nog steeds meer foto's/info van je mooie hottub!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vizion88 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:41:
[...]

Waarom moet de pomp eigenlijk in de winter naar binnen?

Als ik je foto van je hottube bekijk de kant waar je aansluitingen zitten waarom maak je daar geen mooie bekisting er aan vast en mooi evt. met de form mee laten lopende en de bovenkant een deksel gelijk met de afdekking mee laten lopen zodat dat je een mooi geheel krijgt.

De bekisting van de ZFP kun je ook mooi mee laten isoleren het scheelt weer ruimte in de schuur of garage en je hoeft elk jaar je pomp niet op te bergen en het voordeel in de winter gelijk gebruik van je ZFP net wat @Jazsie aangaf.

Zo zou ik het doen en de kleur van de bekisting je trouwe viervoeter als voorbeeld gebruiken te zien aan de hottube goede keus :*) ga er van uit dat het Douglas hout of lariks kan ook nog is.

Als tip: Vergeet het hout niet te behandelen zo heb je langer plezier er aan, want Douglas en Lariks werken heel erg als het vochtig is zet het flink uit en gort droog krimpt het flink waardoor het barst een plank Douglas van 20cm breed kan wel 18 cm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizion88

vizion88

Modereer deze reactie

J.E. Weinor schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:47:
[...]

Waarom moet de pomp eigenlijk in de winter naar binnen?
Omdat dit staat aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Het risico om een pomp van €180 te laten stukvriezen wil ik niet nemen. Wellicht laat ik na een avondje badderen het water weglopen en vvul het bad weer bij een volgende keer. Dan hoeft er niet gefilterd te worden en kun je in de winter toch badderen.
J.E. Weinor schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:47:
[...]

Als tip: Vergeet het hout niet te behandelen zo heb je langer plezier er aan, want Douglas en Lariks werken heel erg als het vochtig is zet het flink uit en gort droog krimpt het flink waardoor het barst een plank Douglas van 20cm breed kan wel 18 cm worden.
Thnx! Goeie tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Kingsolo schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:35:
[...]

Inderdaad. Een sensor voor en na de bypass.
Met de bovenste sensor op de foto kan ik de retour temperatuur meten als de bypass open staat. Als deze dicht staat is de temp van beide sensoren gelijk.

Retour is na de bypass.

Je moet eerst een sonde in de 1/2 binnendraad draaien en daarna kun je pas de sensor erin stoppen. Ik had onderstaande sondes besteld in 50mm.

€ 3,40 20% Off | Thermowell Immersion Sleeve Pocket Rvs 304 Bsp 1/2 "Voor Max 6 Mm Draad PT100 PT1000 NTC10K NTC50K Pijp l30-L200mm
https://star.aliexpress.c...6spreadType%3DsocialShare

En daarbij onderstaande sensoren gebruikt.

€ 0,76 12% Off | DS18B20 Rvs Pakket 1 Meter/2 Meter/3 Meter Waterdicht DS18b20 Temperatuursensor Temperatuursensor 18B20
https://star.aliexpress.c...6spreadType%3DsocialShare
Ik heb een vraag over de thermowell sonde en de censors die je er in doet kun je gewoon de waterdichte sensor gewoon in de buis doen tot aan de boden zonder er wat aan toe te voegen bijv, een bolletje schuim onder in de buis of een bepaalde middel.

Inmiddels zijn de sensors en de thermowell sonde binnen de censors passen perfect in de sonde, maar kwam er achter dat er iets ruimte ontstaat tussen de sonde binnenwand en de sensor buiten wand heeft dat geen invloed op je temp meting aangezien er iet ruimte ontstaat en verlies geeft dan dat je censors direct in het water hangt, het water komt dan direct in aanraking met de censor nu komt er een sonde om heen waardoor je censor niet indirect met water in aanraking komt.

ik heb zelf niet zoveel kennis in sensors en thermowell sonde in deze combinatie, weet ook niet hoe ze het in de industriële toepassingen het doen heb wel rondgekeken op google maar kon niets vinden hierover vandaar mijn vraag.

Weet ook niet of er tweakers zijn die werken met dit soort toepassingen sensors met sonar thermowell of vergelijkbaar iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@J.E. Weinor Ik heb een beetje olie in de thermowell gedaan om de ruimte op te vullen. Wel de knelkoppeling goed dichtdraaien, anders loopt het er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb een vraag over de thermowell sonde en de censors die je er in doet kun je gewoon de waterdichte sensor gewoon in de buis doen tot aan de boden zonder er wat aan toe te voegen bijv, een bolletje schuim onder in de buis of een bepaalde middel.

Inmiddels zijn de sensors en de thermowell sonde binnen de censors passen perfect in de sonde, maar kwam er achter dat er iets ruimte ontstaat tussen de sonde binnenwand en de sensor buiten wand heeft dat geen invloed op je temp meting aangezien er iet ruimte ontstaat en verlies geeft dan dat je censors direct in het water hangt, het water komt dan direct in aanraking met de censor nu komt er een sonde om heen waardoor je censor niet indirect met water in aanraking komt.

ik heb zelf niet zoveel kennis in sensors en thermowell sonde in deze combinatie, weet ook niet hoe ze het in de industriële toepassingen het doen heb wel rondgekeken op google maar kon niets vinden hierover vandaar mijn vraag.

Weet ook niet of er tweakers zijn die werken met dit soort toepassingen sensors met sonar thermowell of vergelijkbaar iets.
olie of koelpasta .. een warmte geleidende / niet elektrisch geleidend middel werkt altijd goed :) zoals @BounceMeister zegt ..

Een rvs buisje gevuld (niet te lang) met dergelijke spul kan je ook gemiddelde pakken bv van meerdere epdm buisjes/mat ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 02-10-2020 19:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

olie of koelpasta .. een warmte geleidende / niet elektrisch geleidend middel werkt altijd goed :) zoals @BounceMeister zegt ..

Een rvs buisje gevuld (niet te lang) met dergelijke spul kan je ook gemiddelde pakken bv van meerdere epdm buisjes/mat ..
Ik heb nog wel wat koelpasta liggen voor de processor op het moederbord grijs goedje in een spuit van Arctic MX-4
is dat voldoende en is het nootzakelijk? als je de metalen rvs censor in de thermowell sonde ook van rvs doet.
En als het olie is welk soort olie? kan ook een beetje van de auto aftappen :*) maar dat lijkt me toch niet de bedoeling voor dit doeleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:29
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb ze er zo ingestoken. Zat weinig speling in. Dotje vaseline eronder 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:00:
Ik heb nog wel wat koelpasta liggen voor de processor op het moederbord grijs goedje in een spuit van Arctic MX-4
is dat voldoende en is het nootzakelijk? als je de metalen rvs censor in de thermowell sonde ook van rvs doet.
En als het olie is welk soort olie? kan ook een beetje van de auto aftappen :*) maar dat lijkt me toch niet de bedoeling voor dit doeleind.
ik hoop alleen dat ik je hielp met je te wijzen op een niet elektrisch geleidend, maar wel thermisch geleidende oplossing ..

anders -->
Afbeeldingslocatie: https://www.benza.nl/4040/ik-google-nooit-mijn-vrouw-weet-.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Even jullie mening vragen over ons zwembadproject bij onze nieuwbouw woning (België).
De afmetingen zijn 2.8m*8m*1.5m met een plage waaronder de lamellen zitten.

Binnen een aantal weken komt de grondaannemer om de betonplaat van onze nieuwbouw te gieten. Hij zal ook de put voor het zwembad graven en er een betonplaat ingieten en de muren opbouwen. Hiervoor krijgt hij alle onderdelen van de zwembadbouwer:
  • Technische tekening zodat alles op de juiste plek komt
  • 2 hoogwaterlijnskimmers
  • 2 inspuiters met richtbare jet
  • 2 nissen voor verlichting
  • 1 stofzuigeraansluiting
  • 2 wandafzuigingen onderaan
  • Leidingen in flexibele drukbuizen (125lm)
  • nodige bochten en harde pvc buizen voor skimmers en jets te koppelen
  • lijm en cleaner
Kostprijs van deze onderdelen €2250.

De zwembadbouwer zal dan in het voorjaar volgende zaken doen/installeren:
  • Plaatsen en lassen van de Alkorplan zwembadfolie (€6598)
  • Verlichting incl installatie van 2 spectravision 50mm tunable white (€940)
  • Technische installatie: frequentiegestuurde filterpomp, filter 145kg EGFM glasparels, Kogelkranen, schakelkast, transfo verlichting (€5320)
  • Automatische lamellenafdekking onder plage, afdekking zitbank in graniet, grijze pvc lamellen (€8923)
  • Warmtepomp Blue+ Inverter 14.3kW (€2995)
  • Zouthdrolyse Low Sale (€3747)
Totaalprijs dus €30748 excl btw en excl de grondwerken. Een offerte voor de grondwerken moeten we nog krijgen.

Wat vinden jullie over de verschillende componenten en de prijs? Over de prijs valt wel nog te onderhandelen begreep ik uit de communicatie van de zwembadbouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
mngm schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:35:
Even jullie mening vragen over ons zwembadproject bij onze nieuwbouw woning (België).

Binnen een aantal weken komt de grondaannemer om de betonplaat van onze nieuwbouw te gieten. Hij zal ook de put voor het zwembad graven en er een betonplaat ingieten en de muren opbouwen. Hiervoor krijgt hij alle onderdelen van de zwembadbouwer:
  • lijm en cleaner

• Technische installatie: frequentiegestuurde filterpomp, filter 145kg EGFM glasparels, Kogelkranen, schakelkast, transfo verlichting (€5320)
  • Automatische lamellenafdekking onder plage, afdekking zitbank in graniet, grijze pvc lamellen (€8923)
Totaalprijs dus €30748 excl btw en excl de grondwerken. Een offerte voor de grondwerken moeten we nog krijgen.

Wat vinden jullie over de verschillende componenten en de prijs? Over de prijs valt wel nog te onderhandelen begreep ik uit de communicatie van de zwembadbouwer.
Wat vinden wij er van? je planning ziet er op zich wel goed uit neem aan dat er advies daarvoor is ingelicht aan de benodigde materialen en je wensen, hoe meer wensen hoe hoger de prijs.

Je gaf aan het niet zelf te doen maar alles uit te besteden. maar een doe-het-zelver bespaart juist op de totale kosten en dat kan aanzienlijk oplopen.

Het materiaal van de stenen het betonstorten isolatie bodem en wand de werkzaamheden uurloon zand uitgraven komen nog bij je totaalprijs dus €30748 excl btw van je materialen inclusief installatie zewmbad er boven op en dan nog de afwerking rondom het zwembad wordt het gras houten terras of stenen randafwerking ? .

Als ik alles zo globaal bekijk ga je wel richting de 45,000 a 50,000 Euro evt, inclusief de btw maar dat is lastig in te schatten van je gebruikte materialen en kost prijzen zelf shoppen kan wel degelijk schelen en uitbesteden in graven en aansluiten in prijs van de materialen en bij een zwembad bouwer die vragen de prijs wel offertes alles aanleggen en geregeld door 1 bedrijf van grond tot aan het eindresultaat zal zeker in bepaalde prijs schelen en je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik kan een zandfilterpomp kopen van 8 m3/uur, gaat dit werken met 2 intex solarmatten en een frame zwembad van Jilong van 305 m doorsnede/ 76 diep en 32 mm aansluiting?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 21:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter

• lijm en cleaner

Ik vind dat maat wat vreemd? 2,8 bij 8 ga je alleen baantjes trekken? *Persoonlijk* zou ik 2,8 echt veel te smal en onacceptabel vinden en richting de 4m gaan. Op die 30K ga je dat niet voelen. Andersom wel (wederom persoonlijk) ik zou geen 30K (ex BTW!) uittrekken voor een bad wat zo smal is.

Mijn punten:
Waarom zitten er zoveel aanzuigers in het bad? 2 skimmers, 2 wandafzuigers (wat zijn dit precies?) en 1 stofzuigeraansluiting (wat volgens mij feitelijk gewoon een wandafzuiging is). Lijkt mij wel heel erg veel.

Ik vind je lampen duur.
Een vlugge google leert me dat ze 129 euro per stuk zijn. Komt misschien nog wat installatiespul (trafo zit al ergens anders in brekend), maar ik zou echt geen 1000 euro neerleggen voor 2 dimbare lampjes.

Je algehele installatie is prijzig met een dikke 5K, maar is niet echt heel duidelijk wat er nu voor dit bedrag geleverd en uitgevoerd word.
Is het echt alleen die hardware plus aansluiten? Of zit hier bijvoorbeeld ook het leveren, leggen en aansluiten van alle leidingen van bad naar technische ruimte?

Er staat 'Zouthdrolyse Low Sale ' maar dat zegt me niets. Je hebt hydrolyse en zoutelektrolyse, maar zouthydrolyse zegt mij niets? Maar ook hier weer een bijzonder stevige prijs.

Bottom-line : ik heb het idee dat er veel duur merkspul word gebruikt, goed voor de kwaliteit maar ook de marge. *ik* vind het echt heel veel geld. Heb jij het geld (er voor over) en wil je zelf absoluut niets doen en en een mannetje laten opdraven bij de eerste "ERROR" in beeld over een jaar: dan gewoon doen :Y)

Sidenote : als iemand mij een offerte van 28K ex BTW geeft, verwacht ik elk apparaat met exacte merk en typenummers gespecifieerd. ipv "je krijgt een pomp" ;)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

• lijm en cleaner

het is lastig te weten wat "vaag" en wat duidelijk is .. maar je mag best vragen wat het product is zodat je de winkel prijs kan vinden .. en daarbij de installatie tijd (manuren)

een goeie offerte staat bv pvc buis = 30,- en manuren --> 2 x "uur tarief"

Moment dat je alleen maar 1 bedrag krijg van 2.500,- voor pvc pijp zou ik achter mijn oren krabben of je wel met deze partij in zee wilt gaan. (heb ik helaas via de harde les geleerd)
je wilt ook zoveel mogelijk exacte maten / verbruikte materialen hebben..

Daarbij zoals @Koffie terecht opmerkt producten die "vaag" klinken en niet google-baar zijn ..tja weg rennen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Flanky schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:58:
Ik kan een zandfilterpomp kopen van 8 m3/uur, gaat dit werken met 2 intex solarmatten en een frame zwembad van Jilong van 305 m doorsnede/ 76 diep en 32 mm aansluiting?
Een ZFP van 8M3 gaat wel zeker werken en liggen je intex solarmatten op de grond of op het dak? 8M3 kun je later meer solarmatten bij op aansluiten en zal geen probleem opleveren of zelfs later een grotere zwembad, je pomp heeft ruim voldoende capaciteit voor je doeleind zelf met een 6M3 ZFP is al ruim voldoende.

Je gaf aan dat je zwembad een 32mm aansluiting heeft een ZFP zit vaak een 38mm aansluiting of hoger daar zijn wel koppelstukken voor verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Gisteren was het droog weer, dus warmtepomp aangezet en nog genoten van het bad :).

De nieuwe muurlampen die ik onlangst geplaatst heb passen er goed bij :D

Ben benieuwd hoe lang ik het nog kan rekken met het bad voordat het te koud is...

Een ding staat alvast op de planning: Aanpassen van afdekzeil want nu met de regen komt het aardig vol te staan met water waardoor afdekzeil gewoon los schiet. Ieder keer het water weghalen met een stofzuiger was leuk voor een keertje maar meer ook niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:55:
Gisteren was het droog weer, dus warmtepomp aangezet en nog genoten van het bad :).

De nieuwe muurlampen die ik onlangst geplaatst heb passen er goed bij :D

Ben benieuwd hoe lang ik het nog kan rekken met het bad voordat het te koud is...

Een ding staat alvast op de planning: Aanpassen van afdekzeil want nu met de regen komt het aardig vol te staan met water waardoor afdekzeil gewoon los schiet. Ieder keer het water weghalen met een stofzuiger was leuk voor een keertje maar meer ook niet :P.
Een foto van je muurlampen en zwembad zal welkom zijn, een foto zegt meer dan een paar woorden :*)

Afdekzijl op je zwembad daar blijft vaak water instaan, ik zat zelf te denken om volgend jaar van pvc leiding elektra er de afdekzijl over heer te laten leggen en iets gebogen onder spanning tussen het frame van het zwembad te klemmen door een soort T stuk half om de buis wat ook weer makkelijk te verwijderen is.

Dat wordt weer nieuwe uitdagingen voor het komende seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
J.E. Weinor schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Een ZFP van 8M3 gaat wel zeker werken en liggen je intex solarmatten op de grond of op het dak? 8M3 kun je later meer solarmatten bij op aansluiten en zal geen probleem opleveren of zelfs later een grotere zwembad, je pomp heeft ruim voldoende capaciteit voor je doeleind zelf met een 6M3 ZFP is al ruim voldoende.

Je gaf aan dat je zwembad een 32mm aansluiting heeft een ZFP zit vaak een 38mm aansluiting of hoger daar zijn wel koppelstukken voor verkrijgbaar.
Bedankt voor jou antwoord!
Op de ZFP zitten tules met een verloop naar 32 en 38mm, dus ik kan gewoon verder met mijn slangen die ik al heb.
De solarmatten lagen dit jaar op de grond vanwege de mindere capaciteit van de originele filterpomp, maar nu wil ik ze op het dak gaan leggen van mijn bijkeuken (plat dak op 2,5 mtr)
Daar hebben ze meer zon en het dak warmt ook al aardig mee.
Zal de matten op de aanbouw ook goed werken?
Ik ben een beetje bang dat ik te weinig flow over hou.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Kan iemand mij vertellen of de Intex buizen van een framebad van 305 rond uitwisselbaar zijn met de buizen van een Jilong 305 rond zwembad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Flanky schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:39:
[...]

Bedankt voor jou antwoord!
Op de ZFP zitten tules met een verloop naar 32 en 38mm, dus ik kan gewoon verder met mijn slangen die ik al heb.
De solarmatten lagen dit jaar op de grond vanwege de mindere capaciteit van de originele filterpomp, maar nu wil ik ze op het dak gaan leggen van mijn bijkeuken (plat dak op 2,5 mtr)
Daar hebben ze meer zon en het dak warmt ook al aardig mee.
Ik ben een beetje bang dat ik te weinig flow over hou.

Dat zal zeker werken hoe meer zon er op hoe beter het is 2.5 M hoog op je dak geen enkel probleem met je 8m3 ZFP over de flow hoef je geen zorgen over te maken wel met je bypass de flow regelen.
Volledig de stroming flow van je pomp door de dunne banen pompen remt het af en de stroming door je matten moeten ook weer niet te snel doorheen stromen anders warmt je water minder snel op in de matten vandaar de regeling met je bypass te veel haakse bochten in een leiding zal de flow ook afremmen en de lengte zal invloed hebben op je flow bijv, 10 meter of 100 meter verder op pompen zal zeker invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 20:43

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Korte vraag. We gaan in het voorjaar een klusschuur maken. In de schuur wil ik het pomphuis voor een mogelijk zwembad onderbrengen. Over 2 weken wordt het fundament voor de schuur gestort (beton) en wil ik rekening houden met de leidingen die nodig zijn voor een zwembad.

Bij mijn weten heb ik alleen een aanvoer en retour leiding nodig toch? Of zou er nog een reden zijn om meerdere leidingen naar buiten te leggen? Ik kan eventueel meerdere mantelbuizen naar buiten brengen waar naderhand nog leidingen in te leggen zijn, of een dikke rioleringspijp. Maar als ik slechts 2 PVC 50mm zwembad leidingen naar buiten hoef te brengen dan is dat natuurlijk het goedkoopste.

Dus: hoeveel leidingen?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 17:48
@loewie1984 ik ben geen echte specialist maar zaken waar ik nog aan denk zijn evt leidingen voor de verwarming. Ik weet niet hoe je dat wil doen maar als je met matten gaat werken moet daar op de een of andere manier ook water naar toe:
Electra, misschien dat je evt de aansturing wil regelen van lampen etc vanuit de technische ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zijn er nog mensen die het bad op hebben? Ben er gisteren nog in geweest :D

Merk wel dat warmtepomp het zwaarder heeft als de bubbels aan staan. Nu dus de luchtblazer verwarming ook aangezet. Eens kijken of dat helpt en het was nu wel goed te merken dat de bubbels koud zijn :D.
J.E. Weinor schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Een foto van je muurlampen en zwembad zal welkom zijn, een foto zegt meer dan een paar woorden :*)

Afdekzijl op je zwembad daar blijft vaak water instaan, ik zat zelf te denken om volgend jaar van pvc leiding elektra er de afdekzijl over heer te laten leggen en iets gebogen onder spanning tussen het frame van het zwembad te klemmen door een soort T stuk half om de buis wat ook weer makkelijk te verwijderen is.

Dat wordt weer nieuwe uitdagingen voor het komende seizoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S-ynCb2ryGSK__a4Y10mj8EVdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeNXeHSubMgRghDJctsCRxh8.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echt super duidelijk foto, heb momenteel geen betere.
Alle lampen zijn in te stellen in elk gewenste kleur + dual wit :). Uiteraard smart led.

Goede tip mbt zeil. Moet nog steeds kijken hoe ik dit ga aanpakken.
loewie1984 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:53:
Korte vraag. We gaan in het voorjaar een klusschuur maken. In de schuur wil ik het pomphuis voor een mogelijk zwembad onderbrengen. Over 2 weken wordt het fundament voor de schuur gestort (beton) en wil ik rekening houden met de leidingen die nodig zijn voor een zwembad.

Bij mijn weten heb ik alleen een aanvoer en retour leiding nodig toch? Of zou er nog een reden zijn om meerdere leidingen naar buiten te leggen? Ik kan eventueel meerdere mantelbuizen naar buiten brengen waar naderhand nog leidingen in te leggen zijn, of een dikke rioleringspijp. Maar als ik slechts 2 PVC 50mm zwembad leidingen naar buiten hoef te brengen dan is dat natuurlijk het goedkoopste.

Afhankelijk van je bad:

- Meerdere retour leidingen (verwarming?)
- Meerdere aanvoer leidingen (verwarming?).
- Elektra (verlichting bad oid?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:33:
Zijn er nog mensen die het bad op hebben? Ben er gisteren nog in geweest :D

Merk wel dat warmtepomp het zwaarder heeft als de bubbels aan staan. Nu dus de luchtblazer verwarming ook aangezet. Eens kijken of dat helpt en het was nu wel goed te merken dat de bubbels koud zijn :D.

[...]

[Afbeelding]

Niet echt super duidelijk foto, heb momenteel geen betere.
Alle lampen zijn in te stellen in elk gewenste kleur + dual wit :). Uiteraard smart led.

Goede tip mbt zeil. Moet nog steeds kijken hoe ik dit ga aanpakken.

[...]

Afhankelijk van je bad:

- Meerdere retour leidingen (verwarming?)
- Meerdere aanvoer leidingen (verwarming?).
- Elektra (verlichting bad oid?).
Ziet er kleurrijk uit deze verlichting, maar inderdaad jammer van een onduidelijke foto.

Weet niet wat voor soort afdekzijl er op licht en is deze ook 8 hoekig in vorm?

Als ik je foto zo bekijk waarom maak je geen mooi afdekking van hout net als de afwerking om je zwembad/tube een soort deksel in de form van je zwembad daar kan je evt, je afdekking zijl overheen spannen voor in de winter en in de zomer kunnen afdekzijl evt, er af laten maar je kunt de deksel wel mooi dicht doen geeft ook een mooi geheel en voordeel van geen rommel in je bad.
Je zal de deksel scharnierend kunnen maken met evt gasveren net als de achterklep van je auto en wat ook kan met een katrol aan de muur vast doormiddel van een touw de deksel omhoog trekken.
dit zijn enkel van de mogelijkheden kun je mooi lekker over prakkiseren van hoe je het hebben wil :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Vandaag was het met 20gr goed vertoeven in het water!

Heb beetje het gevoel dat ik nog de enige ben die het bad/spa/zwembad nog op heeft staan :9
J.E. Weinor schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:05:
[...]
Ziet er kleurrijk uit deze verlichting, maar inderdaad jammer van een onduidelijke foto.

Weet niet wat voor soort afdekzijl er op licht en is deze ook 8 hoekig in vorm?

Als ik je foto zo bekijk waarom maak je geen mooi afdekking van hout net als de afwerking om je zwembad/tube een soort deksel in de form van je zwembad daar kan je evt, je afdekking zijl overheen spannen voor in de winter en in de zomer kunnen afdekzijl evt, er af laten maar je kunt de deksel wel mooi dicht doen geeft ook een mooi geheel en voordeel van geen rommel in je bad.
Je zal de deksel scharnierend kunnen maken met evt gasveren net als de achterklep van je auto en wat ook kan met een katrol aan de muur vast doormiddel van een touw de deksel omhoog trekken.
dit zijn enkel van de mogelijkheden kun je mooi lekker over prakkiseren van hoe je het hebben wil :*)
Een soort van deksel van hout is inderdaad de richting waar ik naar toe wil gaan.
En ook je idee mbt scharnier of dergelijke bevalt wel mij. Immers krijg je anders niet in je eentje de deksel er af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 21:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
@mngm hoe staat het me je avontuur?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 18:20

BeyondThunder

Lost Lightning

loewie1984 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:53:

Ik zou zeggen 2 leidingen inderdaad, aanvoer en retour.
Je zou een derde leiding erbij kunnen leggen omdat je er later niet meer bij kan.
Pak wel flexibele PVC als je de grond in gaat. Er is een vijver winkel waar dit goed betaalbaar is. Ik heb nog nooit en zwembad shop gezien met dergelijke lage prijzen (zelfde spul).
Ik zoek nog even een linkje

edit, kan die website niet meer vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 01:01:
Vandaag was het met 20gr goed vertoeven in het water!

Heb beetje het gevoel dat ik nog de enige ben die het bad/spa/zwembad nog op heeft staan :9
Hier is ie 2 weken geleden afgebroken. Was het eerste seizoen dat we een zwembad hadden (lang leve Corona ;) ), en dat is enorm goed bevallen! We kunnen niet wachten tot het weer april is, dan staat ie heel snel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@ralph075 april is vrij vroeg, end mei/juni is wellicht beter .. (teminste als je geen WP hebt)

het weer met zonneverwarming moet 20/25 graden zijn + genoeg zon .. en dat is het pas eind mei in mijn ervaring ..

anders krijg je meer last van algen en moet je (te) snel aan de slag met chemicalien :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
vso schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:35:
@ralph075 april is vrij vroeg, end mei/juni is wellicht beter .. (teminste als je geen WP hebt)

het weer met zonneverwarming moet 20/25 graden zijn + genoeg zon .. en dat is het pas eind mei in mijn ervaring ..

anders krijg je meer last van algen en moet je (te) snel aan de slag met chemicalien :)
Zonder warmtepomp had ik het zwembad ook niet tot in oktober laten staan ;)
Het zal ook wel eind april/begin mei worden, vermoed ik.

[ Voor 5% gewijzigd door ralph075 op 29-10-2020 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ralph075 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

Zonder warmtepomp had ik het zwembad ook niet tot in oktober laten staan ;)
Het zal ook wel eind april/begin mei worden, vermoed ik.
ik wel .. weer/tijd etc .. ergens toen er een droog moment was toch maar opgeruimd .. in mijn nieuwe pomphuis is nu alles opgeslagen .. blij dat ik het gemaakt heb :)

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Update (2)

Pomphuis Keter store it oud verdere verloop van de werkwijze.

1) chloordispenser offline gemonteerd met aanpassing op deze dispenser is een afsluitkraantje bij mee geleverd maar aangezien de slang vrij stug is en met beperkte ruimte zit een elleboogje op de inline aansluiting dispenser gemonteerd tussen de slang een andere tule afsluitkraan gemonteerd de wildkamp had ze niet online gezocht maar lastig te vinden met 8mm tule 2 zijdig voor de slang dan maar bij Ali besteld volop keuze.
Op de outline zit een rechte tule met een kogeltje voor afsluiting een afsluit kraantje is dan niet nodig voor kan altijd nog evt, geplaats worden.
Deze Dispenser in de aanbieding via Amazon Fr zitten beter aansluitingen op en klemmen dan andere uitvoeringen en was groter dan ik gedacht had maar maar paste toch mooi in de beperkte ruimte.

2) Waterdichte dubbele stopcontact gemonteerd met aanpassing constructie keter het is tenslotte kunstof materiaal, de stekker van de ZFP moest er af en een andere stekker er op gemonteerd anders kon de deksel van het stopcontact niet dicht een extra plank gemonteerd altijd handig de uitsparingen zaten er al in een optie tijdens bestellen bij keter maar die maken wij zelf wel.
verder nog een leiding geplaatst voor de censor draad de andere kant moet nog de doorvoer kabels met wartel moet ook nog naar de verdeelkast maar dat wordt een later moment.tot zover deze update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCKkpzBrvluDcFH5JNeuooPbdFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYfB1UIFqxzRo1XIfYXLegUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4psma79T0tZia1eqWVd3qKrcbtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTyltWmoB9cMsqf0fOMrhZ4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I03pt_vVIaTfkEI0YqLqZN-kR0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2dQovLIuP3Upi3ZfaYCsnd4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHwERKu3-l1ZFAV5tV-5-rjKrT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NpBb7m5sGo59F7ZD6HXnrLx.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeelkast update (1)

De verdeelkast al een gedeelte op voorbereid.

1) ALS 16A - 10mA met 2 automaten 1 van 10A en 1 van 6A B karakteristiek 10A 10mA ALS is lastig te vinden en moeilijk verkrijgbaar dan maar een 16A uitvoering wel 10mA op advies en navraag hierin is ook lastig als je op 1 merk zowel ALS als installatieautomaat te vinden.
Verder de KWH meter en de 12volt voeding de verbindingen onderling moet nog gebeuren maar zit nog te wachten op een bestelling.

2) De digitale meters op rij gemonteerd in de behuizing met wel een aanpassing anders passen de meters niet, de werkwijze was de printjes er uit halen de zij randje weg snijden van de behuizing 2 zijdig dan de behuizingen tegen elkaar vast lijmen tot 1 geheel dan de boven en onderzijde met 2 kunststof strips vast gelijmt aan de behuizing met lijm waar je een lampje bij nodig hebt wonder middel en super sterk het heet Bison led light booster.
Dan de printjes er weer in de behuizing de stripst vastgemaakt met schroefje op de verdeelkast een mooi dopje er op voor de afwerking van materiaal wat ik al heb liggen.
Getest op werking met en zonder censor en alles werkt perfect geeft de temperatuur in glas warm water weer in het zwembad wordt lastig aangezien die er nog niet staat :|

3) Op de din rail speciale klemmen van Ali voor de cencors aansluiting en het 12 volt gedeelte aan gesloten op een zekering bordje din rail uitvoering het bordje had ik nog over van een ander project en kon het mooi hiervoor gebruiken en misschhien voor later evt verlichting 12 volt led zwembad?
de doorvoer verdeelkast komen nog waterdichte stekkers aansluiting aan de censor komt de stekker en de vast verbinding aansluiting in de verdeelkast het handige is je kunt de censor makkelijker loskoppelen als je er weer bij moet om de draden in de kast los te halen.

Verder zit ik te denken om een werkschakelaar tussen de stroom aanvoerlijn naar verdeelkast te maken heb nog een nieuwe liggen van ABB ip 67 voor buiten liggen en doe er verder niets mee anders ligt het ook maar te verfstoffen, ook handig als je de stroom wilt uitschakelen of aanpassingen wilt doen zonder stroom werkt wel prettiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZRDB0i_XdB0SUIH76BuWQd2ObA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISCPtdW2gUgxQJQpPRTchuFX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgmnl-K8qqzS0WqWEesN5cfCMbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAlj2hHLf7odikavWhvPBaM4.jpg?f=fotoalbum_large

Tot zover deze update er zal vast wel meer van komen de solar op dak etc wat ik wel of althans wil proberen met deze clips die je vast kunt schroeven en een tyrap om je tyleenbuis mee vast te maken dat wordt weer een nieuwe bedachte uitdaging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE3xlx6BTUUjomOpwz4u5N_dtPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myiRBIxfmNwJn06tSc1vdwlF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 01-11-2020 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Van het weekend was het droog genoeg en vooral erg aangenaam temperatuur.
Dus nog lekker zaterdag en zondag erin geweest.

Niet gedacht in november nog met 16-19graden buiten in het water te kunnen :D

Ondertussen denk ik wel dat ik het opruimen (lees water uit het bad) ga inplannen zodat ik aansturing verder kan afbouwen:

- Pomplagers vervangen.
- Automatische dosering bouwen + plaatsen.
- Geheel programmeren
- En nog veel kleinere zaken.

Genoeg te doen dus.

@J.E. Weinor:
Waar heb jij die zekeringsbord vandaan?
Dat mis ik nog in die van mij.
Ziet er verder goed uit, keep us posted!

Foto's van mijn "technische ruimte":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NHCF7h7sM7Os3nlrP0HgfmsiFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi451i6uWEERi1d86VBvXcY3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaZCtKA6_4ta327SKyu3U5DSjcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNxROZG7eYeGQfKcLhqPWyNN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 00:17:
Van het weekend was het droog genoeg en vooral erg aangenaam temperatuur.
Dus nog lekker zaterdag en zondag erin geweest.

Niet gedacht in november nog met 16-19graden buiten in het water te kunnen :D

Ondertussen denk ik wel dat ik het opruimen (lees water uit het bad) ga inplannen zodat ik aansturing verder kan afbouwen:

- Pomplagers vervangen.
- Automatische dosering bouwen + plaatsen.
- Geheel programmeren
- En nog veel kleinere zaken.

Genoeg te doen dus.

@J.E. Weinor:
Waar heb jij die zekeringsbord vandaan?
Dat mis ik nog in die van mij.
Ziet er verder goed uit, keep us posted!

Foto's van mijn "technische ruimte":
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zekerinsbordje komt bij Ali weg ook alleen daar maar verkrijgbaar er zijn wel Nederlandse websites die het verkopen maar als je de levertijd ziet komen ze ook uit China de prijs ligt dan wel wat hoger in vergelijking als je direct bij Ali koopt de prijs ligt ook verschillend bij Ali dus even kijken naar de goedkoopste gemiddeld 20 euro per bordje en gratis verzending.

Hier een Link algemene overzicht zijn verschillend soorten dus even zoeken mooi spul verkrijgbaar.

https://nl.aliexpress.com...=Zekering+Module+Board%2C

Verder je hebt het prima voor elkaar zo te zien aan je foto's ziet er keurig en netjes uit we houden het draadje in beweging de komende periode je kunt merken dat het rustig is op dit forum van mij mogen er wel meer zelfbouwers en knutselaars komen met hun eigen ontwerpen en zelfbedachte bedenkingen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@J.E. Weinor aparte chloor dispenser setup (mooie pos met duidelijke foto's )

ik vraag me wel af hoe die chloor dispenser werkt / of de setup werkt ..

die van mij ben ik wel erg blij mee maar ik vraag me soms af of er wel genoeg chloor in het zwembad komt lees wellicht had ik RFTM moeten doen :D

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:37:
@J.E. Weinor aparte chloor dispenser setup (mooie pos met duidelijke foto's )

ik vraag me wel af hoe die chloor dispenser werkt / of de setup werkt ..

die van mij ben ik wel erg blij mee maar ik vraag me soms af of er wel genoeg chloor in het zwembad komt lees wellicht had ik RFTM moeten doen :D
Neem wel aan dat de chloor dispenser zijn werk doet mijn vorige zwembad had ik er ook een tussen staan maar met slang aansluiting en een kleinere uitvoering moet zeggen werkte perfect met goede waardes en juiste instelling
Er zijn 2 uitvoeringen inline slangaansluiting en offline met darmpjes, met darmpje de ingang sluit je aan voor de voorfilter ZFP waar het water de pomp ingaat de uitgang sluit je aan naar de uitvoer richting zwembad.

De online uitvoer werkt iets anders die kan gewoon tussen de slang of buis na de ZFP en na de warmtepomp of solar worden gezet, voordeel van offline uitvoering meer flow de inline uitvoering geeft minder flow.

De werking de dispenser loop vol met water je gooit een aantal gloortabletten max 3.5 kg long life voor betere werking in de dispenser, door de regelbare draai kraan regel je als het ware hoeveelheid chloor er in het zwembad komt en afhankelijk hoe groot je zwembad is door een meting van je chloor stel je de juiste stand,

Het systeem werkt op een of ander onder bepaalde druk en doorstroming beetje lastig uit te leggen.

Capaciteit van deze chloor dispenser van ongeveer 3,5 kg voor zwembaden tot 60 m³ met chloor en voor zwembaden tot 30 m³ voor broom.

Ja wat is Broom wist ik ook niet maar even opgezocht.

In de zwembaden wordt broom gebruikt als alternatief desinfectiemiddel voor chloor. Broomverbindingen werken desinfecterend en kunnen gebruikt worden als alternatief voor chloor. In zwembaden wordt broom gebruikt om de vorming en groei van algen, bacteriën en geur tegen te gaan..

Hier een link met uitgebreide info over Broom

https://www.lenntech.nl/p...nfectiemiddelen-broom.htm

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 03-11-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:50:
[...]

Neem wel aan dat de chloor dispenser zijn werk doet mijn vorige zwembad had ik er ook een tussen staan maar met slang aansluiting en een kleinere uitvoering moet zeggen werkte perfect met goede waardes en juiste instelling
Er zijn 2 uitvoeringen inline slangaansluiting en offline met darmpjes, met darmpje de ingang sluit je aan voor de voorfilter ZFP waar het water de pomp ingaat de uitgang sluit je aan naar de uitvoer richting zwembad.

De online uitvoer werkt iets anders die kan gewoon tussen de slang of buis na de ZFP en na de warmtepomp of solar worden gezet, voordeel van offline uitvoering meer flow de inline uitvoering geeft minder flow.

De werking de dispenser loop vol met water je gooit een aantal gloortabletten max 3.5 kg long life voor betere werking in de dispenser, door de regelbare draai kraan regel je als het ware hoeveelheid chloor er in het zwembad komt en afhankelijk hoe groot je zwembad is door een meting van je chloor stel je de juiste stand,

Het systeem werkt op een of ander onder bepaalde druk en doorstroming beetje lastig uit te leggen.

Capaciteit van deze chloor dispenser van ongeveer 3,5 kg voor zwembaden tot 60 m³ met chloor en voor zwembaden tot 30 m³ voor broom.

Ja wat is Broom wist ik ook niet maar even opgezocht.

In de zwembaden wordt broom gebruikt als alternatief desinfectiemiddel voor chloor. Broomverbindingen werken desinfecterend en kunnen gebruikt worden als alternatief voor chloor. In zwembaden wordt broom gebruikt om de vorming en groei van algen, bacteriën en geur tegen te gaan..

Hier een link met uitgebreide info over Broom

https://www.lenntech.nl/p...nfectiemiddelen-broom.htm
tja ik zat eigenlijk meer met vult dat ding wel met water .. en hoe goed komt er chloor uit/in .. etc.

ik heb een inline intex ding .. hoewel ik zeker wel merk dat er chloor uitkomt (long tabletten) ben ik niet erg tevreden over het bijvullen en de wijze waarop ik hem "afstel" .. oftewel er zitten 3 regelknoppen op maar 1 zit onderop (die raak je dus nooit aan) .. een ontluchter bovenop die ik ook nog nooit heb gebruikt en een afstel knop voorop die .. erhm .. met de natte vinger word ingesteld ..

kortom ik dump er wat chloor in en hoop dat hij voldoende afgeeft .. (vaak te weinig) ,, maar met filterbollen en de ZFP blijft dit water schoon en dus is het resultaat ach "if it works it is not broken" .. methodiek

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 7 ... 172 Laatste