Zoals
beloofd hierbij meer informatie over en grafieken van mijn temperatuursensor. Het mooie is dat ik aan de hand hiervan inmiddels efficiënter gebruik maak van mijn warmtepomp.
De setup:
Intex frame pool 300x200x75 cm
Poolex Nano warmtepomp
Grondzeil, afdekzeil en solarzeil
Mobile Alerts MA10032 gateway en temperatuursensor-set
Buitenbehuizing voor temperatuursensor
TFA Dostmann weatherhub app
De temperatuursensor is van Mobile Alerts (ook verkrijgbaar onder andere merknamen, waaronder TFA Dostmann). De sensor bevat een luchttemperatuursensor, hygrometer en een temperatuurvoeler voor in het water. De meetwaarden worden 1 keer per 7 minuten doorgestuurd naar de bijgeleverde gateway, die via een ethernetkabel aan mijn router hangt. De afstand tussen sensor en gateway is hemelsbreed een meter of 20 à 23. Via een Android / iOS app (ik gebruik de TFA Dostmann app, maar Mobile Alerts heeft ook een eigen versie van de app) kan ik de meetwaarden en mooie grafieken zien. Overigens biedt Mobile Alerts ook een API voor het uitlezen, maar daar maak ik (nog) geen gebruik van.
Ik heb dus de MA 10032 Pro-sensor in gebruik. Dat is een must als je in de app grafieken wilt zien, want alleen voor de Pro-sensoren kun je in de app grafieken opvragen. Ook worden de meetwaarden van de Pro-sensoren langer bewaard in de cloud. Overigens ontvang ik ook 1 keer per week via e-mail een csv-bestand met de meetwaarden van de afgelopen week.
De luchttemp/hygrosensor heb ik in een weerbestendige behuizing (los te koop) geplaatst en aan een hoekpaal van mijn zwembad bevestigd. Een groot deel van de dag staat hij in de schaduw, maar helaas schijnt de zon er ook een tijd op en dan geeft de luchttemperatuursensor te hoge waarden aan. Maar het gaat natuurlijk met name om de watertemperatuur.
De watertemperatuurvoeler hangt over de rand in het zwembad en ligt bijna op de bodem.
Onderstaande grafiek is door de TFA Dostmann-app gegenereerd. De grafiek toont de meetwaarden tijdens de hittegolf die begon op woensdag 5 augustus.
Geel: zwemwatertemperatuur
Blauw: luchttemperatuur
Oranje: luchtvochtigheid
Op 5 augustus was de zwemwatertemperatuur 22 graden. Ik heb toen de warmtepomp een tijd aangezet. In combinatie met zonnewarmte en solarzeil ging de temperatuur naar 30 graden. Daarna is de watertemperatuur niet meer onder de 26 graden geweest gedurende de hittegolf. Ik heb de warmtepomp na een aantal dagen ook niet meer gebruikt omdat de luchttemperatuur 's nachts zo hoog bleef dat dit niet meer nodig was en het water overdag door de zon voldoende warm werd.
Grafiek: hittegolf
Afgelopen vrijdag heb ik mijn zwembad, vanwege de komende warme dagen, opnieuw opgebouwd en gevuld. Direct na het vullen was het water 19 graden. Ik heb de warmtepomp vrijdagavond niet aangezet, omdat het 's nachts zo koud zou worden dat dit amper effect zou hebben en dus energieverspilling zou zijn. Je ziet in de grafiek dat gedurende de nacht het water is afgekoeld naar 16 graden.
Zaterdagochtend 12 september heb ik de warmtepomp ingeschakeld. Het interessante aan deze dag was dat het bij ons de hele dag bewolkt was en de zon dus niet meehielp met verwarmen. De opgaande gele lijn van de watertemperatuur wordt dus vrijwel volledig veroorzaakt door de invloed van de warmtepomp.
Uiteindelijk heb ik zaterdagvond om een uur of 22:30 de warmtepomp uitgezet. De luchttemperatuur was toen onder de 15 graden gedaald. Het water was toen 22,2 graden Celsius. Solarzeil en afdeikzeil dekken het zwembad af.
Gedurende de nacht is het water 2,5 graden afgekoeld, naar 19,7 graden Celsius.
Vanochtend om 10 uur heb ik de warmtepomp weer ingeschakeld. De temperatuur is inmiddels naar 20,7 graden gestegen. Het zwembad staat nog in de schaduw, in deze tijd van het jaar zal de zon pas halverwege de middag op het zwembad schijnen. Het water is nog steeds afgedekt met het solarzeil en over het frame heen zit het afdekzeil. Het afdekzeil verwijder ik vanmiddag als de zon op het zwembad schijnt.
Tot slot nog enkele app-screenshots met de meetwaarden.