Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:49
Even een vraagje over de filterbollen.

Ze mogen dus in de wasmachine, maar op hoeveel graden? En gewoon met wasmiddel voor de witte was? Op hoeveel graden? En mogen ze in de droger? Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan nergens vinden hoe je ze moet wassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Flappie schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:05:

Ze mogen dus in de wasmachine, maar op hoeveel graden? En gewoon met wasmiddel voor de witte was? Op hoeveel graden? En mogen ze in de droger? Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan nergens vinden hoe je ze moet wassen....
Ik denk dat het bijzonder weinig boeit. Ik heb ze gewoon door Mrs. Rukapul mee laten wassen.

De tweede keer heb ik ze gewoon bij het aanrecht uitgespoeld.

Ik vermoed dat ze na verloop van tijd wel minder worden. Nog steeds handiger dan cartridges op voorraad houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23
Flappie schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:05:

Ik heb ze eerst een beetje uitgespoelt in de wasbak.
Daarna zonder iets anders erbij in wasmachine: programma van 30 min. op 30 graden met beetje poeder wasmiddel. Kwamen er als nieuw uit. Waren niet heel nat dus heb ze op een handdoek gelegt om te laten drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Taro schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:02:
Het seizoen is nog nauwelijks afgelopen, maar ik kijk alvast naar de set-up voor volgend jaar :)

Hebben nu weer wat lekkage in het inmiddels 3e Intex 3,05 ronde zwembad en ik wil in de winter of lente de aankopen gaan doen voor het volgende seizoen, zodat alles weer mooi in de voorraad beschikbaar is.

Wij hebben in de tuin 2 terrassen van 3,60 x 3,60 cm met daartussen een pad en veel gras. Daarnaast nog een groot garagedak met daarop deels zonnepanelen. De afgelopen jaren hebben we het 3,05m ronde Intex frame zwembad op 1 van de terrassen geplaatst, dan 2 slangen naar het andere terras en daarop de 2 warmte matten en 2 solarbollen. De temperatuur is doorgaans prima, maar, ik wil graag toe naar een variant waarbij de matten en bollen geen terras meer innemen.

Nou zit ik te denken aan het volgende:

- Intex Prism Frame zwembad 366 x 99 cm. Deze zal dus iets over het gras gaan, maar dat overleven wij wel.
- Intex zandfilterpomp - 8m3/h, deze kan 7,5 meter hoogte overbruggen. Een mindere variant kan ook, maar ik wil graag overcapaciteit.
- Op het garagedak plaats ik of de 2 bollen en 2 matten (met wat gewicht op de hoeken ivm wind) OF ik ga voor EPDM zoals hier in een aantal posts is te lezen. Er is echter één nadeel: De zonnepanelen liggen op de plek waar de zon tussen 13:00 en 22:00 op staat, daar is dus geen ruimte meer voor EPDM of de bollen en matten. Op het garagedak is nog wel +-16m2 beschikbaar voor een stuk dat tussen 7:00 en 12:00 (en na 19:00 een beetje) veel zon pakt, daar zou ik dus de warmteverzamelaars kunnen plaatsen, maar later op de dag heb ik daar niets meer aan. En of ik dan de matten en bollen plaats, of met EPDM aan de slag ga laat ik nog even in het midden.

Wat zouden jullie doen als je mij was? Gewoon dat zwembad halen en de set-up van afgelopen jaar herhalen, OF voor de upgrade gaan en alles op het dak plaatsen? En zo ja, zou dit dan voldoende zijn om het geheel op te warmen? De afmeting van het stuk garage dat nog beschikbaar is tussen 7:00 en 12:00 is +-16m2.

Ik kan evt. morgen foto's plaatsen.

Edit: Ik had deze foto nog van de huidige setting, rechts zie je dus de garage die het betreft:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Als ik het goed begrijp wil je het 2e terras leeg houden van zwembad spullen.
Je garage oplossing zou alleen optimaal zijn als je de hele dag zon hebt. De ochtend alleen is echt te weinig.
De oplossing die al genoemd werd is wel een goeie: zorg ervoor dat je ze op hoogte kan krijgen op het tweede terras. Of er tussenin. Wellicht kan je een stevige constructie maken zonder dat je een volwaardig dak nodig hebt.

Een andere optie is wellicht een kleine warmtepomp. Voor dit formaat zwembad heb je niet een hele grote nodig.
Neemt minder plek in beslag en je bent niet afhankelijk van de zon. Aangezien je zonnepanelen hebt is stroomkosten niet zo'n probleem denk ik.
De spullen die je nu hebt zou je volgend jaar kunnen verkopen als de voorraden weer minder zijn, dan krijg je er genoeg voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Plenkske Heb idd 2 goede opties: Overkapping terras, met bijv. het zwembad eronder. Of een kleine warmtepomp.

De zonnepanelen wekken meer op dan wij per jaar verbruiken, maar de elektrische auto consumeert dat overschot met alle liefde weer :)

Het garagedak was eigenlijk al geen goede optie en dat wordt nu bevestigd. Ik weet voldoende, bedankt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
hiddit schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:41:
Wij hebben het zwembad weer opgeruimd voor dit jaar.
En hebben nu een opblaasbare intex jacuzzi opgezet.
Hebben jullie daar nog tip en trick voor?
Zag dat er in de OP nog niet zo veel over staat.
Zoals @Dennahz zegt :). OP moet idd nog wat een en ander toegevoegd worden :).
Het seizoen is nog nauwelijks afgelopen, maar ik kijk alvast naar de set-up voor volgend jaar :)

Hebben nu weer wat lekkage in het inmiddels 3e Intex 3,05 ronde zwembad en ik wil in de winter of lente de aankopen gaan doen voor het volgende seizoen, zodat alles weer mooi in de voorraad beschikbaar is.

Wij hebben in de tuin 2 terrassen van 3,60 x 3,60 cm met daartussen een pad en veel gras. Daarnaast nog een groot garagedak met daarop deels zonnepanelen. De afgelopen jaren hebben we het 3,05m ronde Intex frame zwembad op 1 van de terrassen geplaatst, dan 2 slangen naar het andere terras en daarop de 2 warmte matten en 2 solarbollen. De temperatuur is doorgaans prima, maar, ik wil graag toe naar een variant waarbij de matten en bollen geen terras meer innemen.

- Intex Prism Frame zwembad 366 x 99 cm. Deze zal dus iets over het gras gaan, maar dat overleven wij wel.
- Intex zandfilterpomp - 8m3/h, deze kan 7,5 meter hoogte overbruggen. Een mindere variant kan ook, maar ik wil graag overcapaciteit.
- Op het garagedak plaats ik of de 2 bollen en 2 matten (met wat gewicht op de hoeken ivm wind) OF ik ga voor EPDM zoals hier in een aantal posts is te lezen. Er is echter één nadeel: De zonnepanelen liggen op de plek waar de zon tussen 13:00 en 22:00 op staat, daar is dus geen ruimte meer voor EPDM of de bollen en matten. Op het garagedak is nog wel +-16m2 beschikbaar voor een stuk dat tussen 7:00 en 12:00 (en na 19:00 een beetje) veel zon pakt, daar zou ik dus de warmteverzamelaars kunnen plaatsen, maar later op de dag heb ik daar niets meer aan. En of ik dan de matten en bollen plaats, of met EPDM aan de slag ga laat ik nog even in het midden.

Wat zouden jullie doen als je mij was? Gewoon dat zwembad halen en de set-up van afgelopen jaar herhalen, OF voor de upgrade gaan en alles op het dak plaatsen? En zo ja, zou dit dan voldoende zijn om het geheel op te warmen? De afmeting van het stuk garage dat nog beschikbaar is tussen 7:00 en 12:00 is +-16m2.

Edit: Ik had deze foto nog van de huidige setting, rechts zie je dus de garage die het betreft:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dak garage is inderdaad geen optie, te weinig zon.

Ik zou dus of een constructie bouwen zodat je de hoogte in kan gaan of een warmtepomp.
Zelf ben ik voorstander van warmtepomp.

Bad opruimen is bij mij nog lang een sprake van, gisteren nog er in geweest met 35gr.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Het lastige is dat je zoveel mogelijk op elkaar wilt afstemmen, met als kanttekening dat overcapaciteit met zonneverwarming nooit te weinig is.

O ja zonne verwarming wat wel kan is dat je het "verkeerd" aanlegt, naast dat 5 uur ochtend zon niet ideaal is. heb je ook je met lengte/flow enzv te maken. Bv die goedkope intex matten serieel of parallel heeft al veel impact op het resultaat.
Dus pure overcapaciteit betreft zonneverwarming is niet de garantie dat je ook het gewenste resultaat krijgt.

ik zou je solarverwarming epdm/bollen ofzo gewoon lekker op een stellage op het gras neerzetten en tijdens het vullen van de chloor dispenser (elke 6 dagen) ook de stellage 10cm verplaatsen. zodat je gras gezond blijft. 20x effectiever dan 5 uur op een dak .. want je pakt 5 uur langer en grotere kans dat je met je wederhelft een avond dip kan nemen .. zonder gillende/schreeuwende kinderen op hete dagen ..

Groter zwembad, "go big or go home" vind ik hier wel toepasselijk en eigenlijk bedoel ik wees tevreden met wat je hebt.. of ga er 100% voor en doe een volwaardig IG
Zou ik een groter bad willen :Y echt wel .. maar die enkele keren dat ik er in kan/wil zit .. ben ik al blij dat ik samen met de kids af kan koelen .. plezier heb ..
en tot nu toe vermaken de kids zich uren in het bad .. of dat 2m3 zou zijn of 20m3 dat gaat denk ik niet de plezier veranderen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-04 13:54
Wat is hier de meest gebruikte manier om de water kwaliteit te testen? loop nu te k*tten met die strips maar dat blijft wel een beetje een gok werkje. Hoop eigenlijk iets te vinden om het ook uit Home Assistent uit te kunnen lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Heb vandaag een paar koppelingen gehaald voor de zandfilterpomp aansluituiting en gekeken wat er zoal verkrijgbaar is, in het Pomphuis komen vaste verbindingen deels verlijmd
T stuk 50mm Met 1/2 draad voor de senso,r pvc koppel stuk 50 mm met aansluit ring 2 inch zelfde maat als de standaard intex pomp slang een paar extra afdichtingsrubbers stuk pijp paar bochten de rest komt later wel.
Maar wel een gezoek en denkwerk.

Verdeelkast buiten had gelezen van @ Jazsie een aardlekschakelaar van 10 Ma in mijn meterkast een 3 fase van 25 A er zitten 3 aarleks maar er staat 40A 0.03A en 10000A maar geen Ma met tekens ervoor,
het merk is alles van EATON achter 1 van de zekeringautomaat van B16 zit de schuur tuin verlichting en het hele ratje plan achter, het zwembad moet dan op de zelfde stroomlijn worden aangesloten op een verdeelkast met aardlek en evt een zekeringautomaat van 2 of 3
Elektrische termen en betekenissen 1 polig of 2 polig een aardlek schakelaar of aardlekautomaat geen idee welke ik nodig heb.

Ten tweede sensors zitten ook verschil in lengte en er zijn uitvoeringen 2 3 of 4 draad sensoren welke uitvoering PT100 PT1000 en meende nog DS18B20 Digitale Temperatuur Sensors
En dit op een digitale thermometer inbouw 12 volt, er zijn ook 24 volts en 230v stroom aansluitingen de meeste zijn 3 draads met 1/2 schroefdraad die ik heb gezien.

Welke heb je nodig? en de juiste wie weet wat ik nodig heb voorbeeld zegt meer dan ingewikkelde technische termen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:27
Dit weekend ook ons zwembadje maar opgeruimd. Eerst zien dat al het water er uit komt.... Via de gardena tuinslang gaat natuurlijk niet snel genoeg, dus de pomp maar gebruikt. En daarvoor maar ff een constructie gemaakt zodat de aanzuig opening onder water blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNnU-bSkPwMUZSgv0UEudhc_HzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFfRttbTxRA9yBAP37bDGDul.jpg?f=fotoalbum_large

Na het schoonmaken, het bad maar ff goed laten drogen. (ook het schoonmaken hebben we gedaan met het bad over de tuinset heen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2Emeoe64Nssn0Waez1X23t0GPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDGokC5K06a02Pdol4y8QfxW.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer het traditionele "hoe paste ook alles alweer in de opslagboxen??" spelletje gedaan en alles op zolder gelegd.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:46
Kingsolo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:55:
Iemand toevallig een adapter gemaakt om makkelijk je EPDM matten en zwembadslangen door te spoelen/spuiten met schoon water en/of lucht? .
Zat bijvoorbeeld te denken aan 32/38 slangpilaar naar gardena en/of orion koppeling of ed. te fabriceren.
Andere tips of suggesties zijn welkom.
Ter informatie en inspiratie.Uiteindelijk zelf een adapter gemaakt. Werkt ideaal om alles door te spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ymv7V29.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JZHbwTJ.jpg

Ter verduidelijking.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mnrPJ6Q.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Kingsolo op 07-09-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:27:
[...]

Ter informatie en inspiratie.Uiteindelijk zelf een adapter gemaakt. Werkt ideaal om alles door te spuiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_ heb je een build log of een lijst van gebruikte materialen oid .. ?
hiddit schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:34:
Wat is hier de meest gebruikte manier om de water kwaliteit te testen? loop nu te k*tten met die strips maar dat blijft wel een beetje een gok werkje. Hoop eigenlijk iets te vinden om het ook uit Home Assistent uit te kunnen lezen :+
naast de starpost waar ook de manieren om je water te testen .. :) word verteld en verwezen word naar deel 1 enzv .. @Dennahz heeft in deel 1 een leuk over zijn astral blue connect en daar omheen staan meer posts over metingen enzv ..

maar lang verhaal kort: zolang je water helder blijft doe je het goed..

Heb je andere ervaringen kan je die hier delen/bespreken totdat het volgende seizoen begint :) post vooral wat je hebt een CRP/ZFP grote zwembad .. en je ervaring maar please lees eerst de start post .. het kan je al veel dingen voor jezelf ophelderen.

@J.E. Weinor een goeie steker heeft 3 draden, blauw, bruin en aarde (geel/groen) .. blauw en bruin zijn beide een "pool" en in principe is 2 polige schakelaar beter .. een aardlek schakelt "in" (voor ons mensen is dat uit) wanneer stroom een andere route neemt dan gewenst .. hiervoor heb je een aarde draad..

ik hoop dat dit begrijpbaar is in "jip en janneke taal" .. zo niet is desnoods een vakman inhuren (eletricien) om het voor je te doen nooit weggegooid geld zeker met zwembaden is je veiligheid van het gezin meer waard toch ?

Een goeie vakman legt uit hoe/wat en waar en als je blijft kijken en vraagt .. :)

Voor sensors .tja wil je DIY pak een arduino uno + sensor kit kijk eventueel eerst wat Youtube filmpjes wil je geen gezeik en lekker een app op je gsm --> zie de opmerking over de astra blue ... hierboven aan Hiddit

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kingsolo
Hierbij nog een foto van de setup van dit jaar. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rphEztm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xjpLFTX.jpg

Uiteindelijk de twee t-stukken voorzien van temperatuurmeters en de derde in het zwembad gehangen.
Dit m.b.v. de shelly 1, i.c.m de shelly add on voor de sensors.
https://www.home2link.nl/...-on-for-shelly-1-1pm.html
Dit samen met een slimme stekker voor de pomp.
https://www.home2link.nl/shelly-plug-s-wifi.html
Voor mij een snelle en praktische oplossing. Kwam er met Tasmota niet makkelijk uit.

De 50mm lange rvs sondes van 1/2Inch kwamen van AliExpress.
De ds18b20 sensoren kwamen ook van AliExpress xpress. De langste was 5 meter. Deze stop je in de sondes.

[ Voor 12% gewijzigd door Kingsolo op 07-09-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
[quote]vso schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:54:
[...]

_/-\o_ heb je een build log of een lijst van gebruikte materialen oid .. ?

Onderstaand de materialen die ik gebruikt hebt. Geen bouw of e.d.

- De bekende Slangtule 50 mm met 32/38 verloop.
https://www.zwembadgigant...3RVgK4EAQYAyABEgIS6vD_BwE

- Lijmmof 50mm
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4106081/artikel.html

- Eindstop met schroefdeksel 50mm
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4106090/artikel.html

- 21 mm gat boren in de deksel.

- De laatste onderdeeltjes had ik hier toevallig nog liggen.
Volgens mij is dat een kraan verloop ¾ naar 1/2, met een uitwendige gardena koppeling erin gedraaid. Een sluitmoer om het verloop achter de deksel vast te zetten. Kan makkelijker, maar dit was voor handen.

- Andere mogelijkheid.
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4127458/artikel.html

- Of regenton aansluiting met een gardena binnendraad dan ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Kingsolo ik vind het handig zo handig dat het wellicht iets wat centraal gedeeld kan worden.

Kan je een beetje van je ervaring in het gebruik delen ?? lag je mat op het dak etc etc .. heb je alles op de grond gelegd ..

bv ik heb 1,8 bar uit de kraan, (2bar is "normaal" in NL maar 1,8 mag ook) .. de ZFP werkt met 2 bar (ongeacht type) .. tja erhm 3m of 5m het dak op kan een uitdaging voor dit wezen ..dus voor mensen die het na willen bouwen is het handig om jou gebruiks ervaring ook te delen :) (of ik heb eroverheen gelezen)

Anderzijds zit ik ook te denken .. laat je zwembad staan totdat het chloor niveau 0 afleest op je test kit .. (pomp dagelijks) .. net zo lang totdat je zwembad "glad' begint te worden .. en dan is het gewoon leeg pompen ..

omdat je toch dagelijks je hele bad inhoud 1x rondpompt .. is het gehele chloor niveau gedaalt overal .. dus restanten chloor verdampen ..

Maar goed dit is een never ending discussie IMHO ... en denk ook dat de tijd het moet uitwijzen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
@Kingsolo Mooie bekisting ziet er keurig uit en de indeling met aansluitingen als handige Harry kun je mooie dingen maken en uit proberen met technisch inzicht kom je er wel.

Zo te zien op je foto zit je censor 1 richting zon collector voor de bypass en na de bypass censor 2 rictting het zwembad en sensor 3 in het zwembad is dit een juiste opstelling? en hoe meet je de temperatuur het water direct uit je zon collector op het dak.

IK dacht wat ik had gelezen 1 censor voor de voorfilter pomp en censor 2 tussen de zon collector vlak voor de bypass om het water uit je collector te meten als ik de standaard H vorm van de bypass neem.

Ten tweede de lengte van je sensor hoe lang moet die zijn, ik heb zelf 2 pvc T stuk van 50 mm inwendig met 1/2 binnendraad maar sensors zijn in verschillende lengtes ik heb gemeten en er kan een sensor in van max 5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
J.E. Weinor schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:19:
@Kingsolo Mooie bekisting ziet er keurig uit en de indeling met aansluitingen als handige Harry kun je mooie dingen maken en uit proberen met technisch inzicht kom je er wel.

Zo te zien op je foto zit je censor 1 richting zon collector voor de bypass en na de bypass censor 2 rictting het zwembad en sensor 3 in het zwembad is dit een juiste opstelling? en hoe meet je de temperatuur het water direct uit je zon collector op het dak.

IK dacht wat ik had gelezen 1 censor voor de voorfilter pomp en censor 2 tussen de zon collector vlak voor de bypass om het water uit je collector te meten als ik de standaard H vorm van de bypass neem.

Ten tweede de lengte van je sensor hoe lang moet die zijn, ik heb zelf 2 pvc T stuk van 50 mm inwendig met 1/2 binnendraad maar sensors zijn in verschillende lengtes ik heb gemeten en er kan een sensor in van max 5 cm.
Inderdaad. Een sensor voor en na de bypass.
Met de bovenste sensor op de foto kan ik de retour temperatuur meten als de bypass open staat. Als deze dicht staat is de temp van beide sensoren gelijk.

Retour is na de bypass.

Je moet eerst een sonde in de 1/2 binnendraad draaien en daarna kun je pas de sensor erin stoppen. Ik had onderstaande sondes besteld in 50mm.

€ 3,40 20% Off | Thermowell Immersion Sleeve Pocket Rvs 304 Bsp 1/2 "Voor Max 6 Mm Draad PT100 PT1000 NTC10K NTC50K Pijp l30-L200mm
https://star.aliexpress.c...6spreadType%3DsocialShare

En daarbij onderstaande sensoren gebruikt.

€ 0,76 12% Off | DS18B20 Rvs Pakket 1 Meter/2 Meter/3 Meter Waterdicht DS18b20 Temperatuursensor Temperatuursensor 18B20

[ Voor 8% gewijzigd door Kingsolo op 07-09-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:49:
Heb vandaag een paar koppelingen gehaald voor de zandfilterpomp aansluituiting en gekeken wat er zoal verkrijgbaar is, in het Pomphuis komen vaste verbindingen deels verlijmd
T stuk 50mm Met 1/2 draad voor de senso,r pvc koppel stuk 50 mm met aansluit ring 2 inch zelfde maat als de standaard intex pomp slang een paar extra afdichtingsrubbers stuk pijp paar bochten de rest komt later wel.
Maar wel een gezoek en denkwerk.

Verdeelkast buiten had gelezen van @ Jazsie een aardlekschakelaar van 10 Ma in mijn meterkast een 3 fase van 25 A er zitten 3 aarleks maar er staat 40A 0.03A en 10000A maar geen Ma met tekens ervoor,
het merk is alles van EATON achter 1 van de zekeringautomaat van B16 zit de schuur tuin verlichting en het hele ratje plan achter, het zwembad moet dan op de zelfde stroomlijn worden aangesloten op een verdeelkast met aardlek en evt een zekeringautomaat van 2 of 3
Elektrische termen en betekenissen 1 polig of 2 polig een aardlek schakelaar of aardlekautomaat geen idee welke ik nodig heb.

Ten tweede sensors zitten ook verschil in lengte en er zijn uitvoeringen 2 3 of 4 draad sensoren welke uitvoering PT100 PT1000 en meende nog DS18B20 Digitale Temperatuur Sensors
En dit op een digitale thermometer inbouw 12 volt, er zijn ook 24 volts en 230v stroom aansluitingen de meeste zijn 3 draads met 1/2 schroefdraad die ik heb gezien.

Welke heb je nodig? en de juiste wie weet wat ik nodig heb voorbeeld zegt meer dan ingewikkelde technische termen.
toon volledige bericht
0.03A is dus 30 mA. Vervolgens dus een B16 zekeringautomaatnaar je tuin/schuur.
Ga je deze wederom opsplitsen door middel van een verdeelkast dan moet je (wil je het officieeel netjes doen) een 10A automaat plaatsen.
Eventueel met en 10 mA aardlekschakelaar, echter omdat je al een 30 mA in de meter kast hebt moet dit niet.
Als de aardlekschakelaar in de meterkast enkel in gebruik is voor buiten dan zou ik het niet doen.
Deel je deze aardlekschakelaar met meerdere groepen in huis dan zou ik wel een aardlekschakelaar plaatsen zodat bij een probleem dan enkel de aardlekschakelaar van het je zwembad groep uit schakelt en niet alle andere groepen die ook op de 30 mA aardlekschakelaar zitten.

Ter verduidelijking:
- Aardlekschakelaar = enkel een aardlekbeveiliging.
- Aardlekautomaat = aardlekbeveiliging en overbelasting/kortsluiting (= zekeringautomaat) beveiliging in een.

Over je temperatuur sensoren, bespaar je de moeite en ga enkel voor de digitale DS18B20. Makkelijk aan te sluiten en uit te lezen. Geen gedoe met kalibratie welk de PT100/PT1000 nodig hebben.

Link heb ik eerder gegeven voor een 1/2" thermowell.
Kingsolo schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:04:
Hierbij nog een foto van de setup van dit jaar. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk de twee t-stukken voorzien van temperatuurmeters en de derde in het zwembad gehangen.
Dit m.b.v. de shelly 1, i.c.m de shelly add on voor de sensors.
https://www.home2link.nl/...-on-for-shelly-1-1pm.html
Dit samen met een slimme stekker voor de pomp.
https://www.home2link.nl/shelly-plug-s-wifi.html
Voor mij een snelle en praktische oplossing. Kwam er met Tasmota niet makkelijk uit.

De 50mm lange rvs sondes van 1/2Inch kwamen van AliExpress.
De ds18b20 sensoren kwamen ook van AliExpress xpress. De langste was 5 meter. Deze stop je in de sondes.
toon volledige bericht
Nice gedaan, en de links naar gebruikte materialen is handig voor andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Kingsolo na overleg met Koffie en Jazsie hebben we je slangdoorspoel ding in de Startpost opgenomen

Thx nogmaals voor de info !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Kingsolo schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:35:
[...]
Je moet eerst een sonde in de 1/2 binnendraad draaien en daarna kun je pas de sensor erin stoppen. Ik had onderstaande sondes besteld in 50mm.

€ 3,40 20% Off | Thermowell Immersion Sleeve Pocket Rvs 304 Bsp 1/2 "Voor Max 6 Mm Draad PT100 PT1000 NTC10K NTC50K Pijp l30-L200mm
Bedankt voor de info en links.
Ik heb zelf intussen 2 temperatuursensors besteld met wat benodigdheden voor het uitlezen.
Ik weet nog niet zeker waar ik ze precies ga plaatsen, maar om alvast voorbereid te zijn vroeg ik mij het volgende af.

Om een temperatuursensor in een buis te plaatsen kan je dus gebruikmaken van zo'n sonde.
Die draai je dan in een T stuk met binnendraad.
Zou dit dan bv. een goede zijn ?
https://www.pvc24.nl/shop...-x-binnendraad-50mm-x-12/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
vso schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:12:
@Kingsolo ik vind het handig zo handig dat het wellicht iets wat centraal gedeeld kan worden.

Kan je een beetje van je ervaring in het gebruik delen ?? lag je mat op het dak etc etc .. heb je alles op de grond gelegd ..

bv ik heb 1,8 bar uit de kraan, (2bar is "normaal" in NL maar 1,8 mag ook) .. de ZFP werkt met 2 bar (ongeacht type) .. tja erhm 3m of 5m het dak op kan een uitdaging voor dit wezen ..dus voor mensen die het na willen bouwen is het handig om jou gebruiks ervaring ook te delen :) (of ik heb eroverheen gelezen)

Anderzijds zit ik ook te denken .. laat je zwembad staan totdat het chloor niveau 0 afleest op je test kit .. (pomp dagelijks) .. net zo lang totdat je zwembad "glad' begint te worden .. en dan is het gewoon leeg pompen ..

omdat je toch dagelijks je hele bad inhoud 1x rondpompt .. is het gehele chloor niveau gedaalt overal .. dus restanten chloor verdampen ..

Maar goed dit is een never ending discussie IMHO ... en denk ook dat de tijd het moet uitwijzen ..
toon volledige bericht
Ter info. Zie ook eerdere posts :)

Kingsolo in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Vanaf de ZFP moet er 8 meter (38 mm slang) worden overbrugt, waarvan de laatste 2,5 meter omhoog op de veranda. Daar ligt 8m2 epdm matten. Zie link. Aan de retour hangt wederom 8 meter (38mm) zwembadslang terug naar de pomp. De aanzuig van de pomp naar het zwembad was 5 meter (32mm) en de retour naar het zwembad 7 meter (32mm). Dit werkte met de 7m3 Van Cranebroek waterland pomp perfect. Meer dan voldoende flow door de leidingen en het bad.

Zwembad had de laatste 4-5 dagen geen chloor meer gehad. Wel dagelijks gepompt. Chloor was inmiddels te verwaarlozen. M.b.v. dompelpomp bad leeg getrokken en alle leidingen en epdm door gespoeld met schoon water.Dit met standaard garage waterdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
Plenkske schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:44:
[...]

Ik heb zelf intussen 2 temperatuursensors besteld met wat benodigdheden voor het uitlezen.
Ik weet nog niet zeker waar ik ze precies ga plaatsen, maar om alvast voorbereid te zijn vroeg ik mij het volgende af.

Om een temperatuursensor in een buis te plaatsen kan je dus gebruikmaken van zo'n sonde.
Ja dat moet kunnen.
Omdat ik in de bestaande bypass kit de T-stukken met Y- stukken had vervangen heb ik de T- stukken hergebruikt voor de sensoren. Dan kun je een inzetschroefring met binnendraad gebruiken. Bijv.
https://www.wildkamp.nl/p...bar-type-a-50-mm-x/715629

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:17:
[...]

Ter info. Zie ook eerdere posts :)

Vanaf de ZFP moet er 8 meter (38 mm slang) worden overbrugt, waarvan de laatste 2,5 meter omhoog op de veranda. Daar ligt 8m2 epdm matten. Zie link. Aan de retour hangt wederom 8 meter (38mm) zwembadslang terug naar de pomp. De aanzuig van de pomp naar het zwembad was 5 meter (32mm) en de retour naar het zwembad 7 meter (32mm). Dit werkte met de 7m3 Van Cranebroek waterland pomp perfect. Meer dan voldoende flow door de leidingen en het bad.

Zwembad had de laatste 4-5 dagen geen chloor meer gehad. Wel dagelijks gepompt. Chloor was inmiddels te verwaarlozen. M.b.v. dompelpomp bad leeg getrokken en alle leidingen en epdm door gespoeld met schoon water.Dit met standaard garage waterdruk.
toon volledige bericht
ik bedoelde wat anders maar goed :) .. nevermind

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:04:
[...]

ik bedoelde wat anders maar goed :) .. nevermind
Hmm volgens mij legt hij wel het gebruik van zijn systeem uit incl de afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:20:
[...]

Hmm volgens mij legt hij wel het gebruik van zijn systeem uit incl de afstanden.
ik vroeg me af hoe het werkte, denk wel goed anders deelt hij het niet ;) maar met een ZFP bv zet je natuurlijk niet alleen 2 bar op de leiding maar ook 32/38 mm diameter aan water in beweging ..

Hier heb je het over een ~ 2 bar (als je geluk hebt) .. waterdruk met een tuinslang aan water verplaatsing .. die je omzet naar 32/38mm ik vind conclusies trekken niet zo vanzelf sprekend als je snapt wat ik nog niet begrijp ;)

Overgens ik vind het zelf wel prettig als we wat ervaringen/idee-en enzv uit kunnen wisselen (mocht je willen) zoiezo .. kan je er wat van op steken / elkaar helpen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik heb dit jaar voor het eerst een bad opgezet, de goedkoopste van Jilong bij Cranenbroek.
Nu blijkt dat de afvoer niet goed gelijmd is aan de liner waardoor deze lekt.
Iemand een idee hoe ik deze het beste kan lijmen?

Zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMhT29eVSgrnXFCsoISOG-jnvfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ow781iWucrviEmW0hS0j1RD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQPlkC0ln67beooM57Lrb8pPBYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSoep6EWqh7vWZGbj2KHnLoN.jpg?f=fotoalbum_large

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Tevens wil ik vanaf volgend jaar mijn water bijverwarmen met EPDM matten.
Het betreft een Jilong 3meter rond, 76cm diep bad met standaard Jilong filterpomp van 1200ltr/uur?
Is de pomp voldoende om de matten op het platte dak van de aanbouw te leggen en voldoende doorstroming te houdden?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Flanky schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:21:
Ik heb dit jaar voor het eerst een bad opgezet, de goedkoopste van Jilong bij Cranenbroek.
Nu blijkt dat de afvoer niet goed gelijmd is aan de liner waardoor deze lekt.
Iemand een idee hoe ik deze het beste kan lijmen?

Zie foto:[Afbeelding]

[Afbeelding]
de moeite die je gaat steken in lijmen is zonde ik wil het je best "uitleggen" wat de beste werkwijze zou zijn als je perse wilt maar kosten vs baten is het beter om een goeie intex te kopen dan lijmen met 25 tot 50% kans dat het "werkt" ..

Cranenbroek is leuk voor tijdelijke "beter dan niks" meuk maar kwalitatief is het niet .. (ik haal er ook veel weg) .. en het is voor mij een makkelijk uur rijden naar dongen ..
Flanky schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:25:
Tevens wil ik vanaf volgend jaar mijn water bijverwarmen met EPDM matten.
Het betreft een Jilong 3meter rond, 76cm diep bad met standaard Jilong filterpomp van 1200ltr/uur?
Is de pomp voldoende om de matten op het platte dak van de aanbouw te leggen en voldoende doorstroming te houdden?
een "Standaard" pomp is het 100% kans dat je een cartridge filter (CRP) pomp bedoelt van 3 tientjes ..

nee dat gaat het niet worden .. je plat dak van de aanbouw is 2,5 tot 3m hoog (opvoerhoogte) en de crp trekt 1m "net", 1,5m is wel het randje .. dus dat word een upgrade naar ZFP

Een intex / of Jilong van 3meter rond /70cm diep is ongeveer 4 tot 5 kuub water en dus 4m2 of 5m2 epdm mat zie bv Kingsolo in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" voor een opzet van de dakmat in "Actie" (let vooral op invoer/uitvoer sluit ze niet anders aan anders krijg je slechtere rendement) ff een snelle link die ik zag :)

zie shopping list en neem de "pro" mee oftewel een 6m3 zfp zou wel handig zijn.. daarboven de shoppinglist staat een verdere uitleg van de dingen die genoemd worden..

ps ik heb zelf 3m rond intex bad met een 6m3 zfp en dak verwarming ..

ps betreft cranenbroek .. die verkopers worden geleerd "upselling" dus ipv 50,- product loop je met 100,- weg oid .. ze adviseren bv geen filterbollen (ik wil zelf geen glas of zand) dus de enige keer dat ik een medewerker iets vraag is om dat het in een %#(*#_@% magazijn ligt en ik dus eerst moet afrekenen en buiten op moet halen .. of waar ligt x.y.z ,,

overgens het zijn niet altijd slechte producten .. maar houd er rekening mee dat je er wat minder lang mee doet .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:26:
[...]

ik vroeg me af hoe het werkte, denk wel goed anders deelt hij het niet ;) maar met een ZFP bv zet je natuurlijk niet alleen 2 bar op de leiding maar ook 32/38 mm diameter aan water in beweging ..

Hier heb je het over een ~ 2 bar (als je geluk hebt) .. waterdruk met een tuinslang aan water verplaatsing .. die je omzet naar 32/38mm ik vind conclusies trekken niet zo vanzelf sprekend als je snapt wat ik nog niet begrijp ;)

Overgens ik vind het zelf wel prettig als we wat ervaringen/idee-en enzv uit kunnen wisselen (mocht je willen) zoiezo .. kan je er wat van op steken / elkaar helpen ..
Duidelijk :)
Ervaringen uitwisselen wordt volop gedaan in dit topic en iedereen leert van elkaar. En dat mag inderdaad zo blijven.

Volgende week wordt het nog een paar dagen mooi weer. Dus degene die het zwembad nog hebben staan kunnen er nog van genieten. Vanwege de koudere nachten en kortere dagen is elke vorm van verwarming wel nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Jazsie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 02:26:
[...]

0.03A is dus 30 mA. Vervolgens dus een B16 zekeringautomaatnaar je tuin/schuur.
Ga je deze wederom opsplitsen door middel van een verdeelkast dan moet je (wil je het officieeel netjes doen) een 10A automaat plaatsen.
Eventueel met en 10 mA aardlekschakelaar, echter omdat je al een 30 mA in de meter kast hebt moet dit niet.
Als de aardlekschakelaar in de meterkast enkel in gebruik is voor buiten dan zou ik het niet doen.
Deel je deze aardlekschakelaar met meerdere groepen in huis dan zou ik wel een aardlekschakelaar plaatsen zodat bij een probleem dan enkel de aardlekschakelaar van het je zwembad groep uit schakelt en niet alle andere groepen die ook op de 30 mA aardlekschakelaar zitten.
Om het officieel netjes te maken moet je 2 stappen in zekeringwaarde terug: na een 16A moet dus een 6A installatieautomaat komen en geen 10A.
10 mA achter een 30 mA aardlekschakelaar voorkomt niet dat de 30 mA niet uitschakelt bij een aardlekfout. Dat is zinloos. Een aardlekschakelaar kun je niet selectief maken door verschillende mA versies achter elkaar toe te passen.
Dan moet je een selectieve aardlekschakelaar als eerste plaatsen in je kring. Deze schakelt vertraagd uit bij een lekkage van stroom en is te herkennen aan een "S" op de behuizing. Maar deze zijn (meestal?) 300 mA wat weer niet toegestaan is als eindbeveiliging voor huisinstallaties. En duur...
Kortom: jouw oplossing werkt niet.
Als je dit op wil lossen zoals jij voorstelt dan moet je een aparte groep aanleggen vanuit de meterkast voor het zwembad met een eigen aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
@Simple mind] Dus een aardlekschakelaar of aardlekautomaat van 10ma met als zekeringsautomaat van 10 A ampere gaat dus niet werken volgens jouw op de zelfde stroomlijn achter de groep van B16 ampere automaat.

Wat je voorstelde moet ik er dus vanuit gaan om een extra kabel vanuit de meterkast worden getrokken naar het zwembad.

Maar hoe zit het dan met die kant en klare aardlekstekkers met een testknop er op van 10ma werkt toch in principe hetzelfde als een aardlekschakelaar maar dan eentje voor in de verdeelkast een op een dinrail.oAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ctbhFkdS1KO4xr1UxwtED5u5r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM9I8DY7BfiKmFUG3eR8DbjP.jpg?f=fotoalbum_largep

[ Voor 1% gewijzigd door J.E. Weinor op 09-09-2020 10:11 . Reden: Correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Simple mind schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:27:
[...]

Om het officieel netjes te maken moet je 2 stappen in zekeringwaarde terug: na een 16A moet dus een 6A installatieautomaat komen en geen 10A.
10 mA achter een 30 mA aardlekschakelaar voorkomt niet dat de 30 mA niet uitschakelt bij een aardlekfout. Dat is zinloos. Een aardlekschakelaar kun je niet selectief maken door verschillende mA versies achter elkaar toe te passen.
Dan moet je een selectieve aardlekschakelaar als eerste plaatsen in je kring. Deze schakelt vertraagd uit bij een lekkage van stroom en is te herkennen aan een "S" op de behuizing. Maar deze zijn (meestal?) 300 mA wat weer niet toegestaan is als eindbeveiliging voor huisinstallaties. En duur...
Als je dit op wil lossen zoals jij voorstelt dan moet je een aparte groep aanleggen vanuit de meterkast voor het zwembad met een eigen aardlekautomaat.
je verhaal klinkt logisch, maar is er iets wat je verhaal ondersteunt .. of teminste de gedachte uitlegt ..

Zelf ben ik overgens meer van als er meer dan 1 aardlek tussen de pomp en hoofdzekering zit ben ik "veiliger" dan geen of 1 ..

op een intex ZFP pomp zit er 1 "aan het draad" dan bij mij 1 in de schuur meterkast, en 1 in de meterkast. (aardlek) .. als 1 van de 3 inschakelt in geval van nood ben ik erg blij .. dat 3 overkill is ofzo zal me roesten .. en ik heb ik niet het idee dat ze elkaar in de weg zitten

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
vso schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:59:
[...]
je verhaal klinkt logisch, maar is er iets wat je verhaal ondersteunt .. of teminste de gedachte uitlegt ..
Dat zijn simpelweg de normen, selectief maken van een schakeling = 2 stappen terug in zekering.
Zelf ben ik overgens meer van als er meer dan 1 aardlek tussen de pomp en hoofdzekering zit ben ik "veiliger" dan geen of 1 ..
Dit is onzin, 1 is net zo goed als 2.
op een intex ZFP pomp zit er 1 "aan het draad" dan bij mij 1 in de schuur meterkast, en 1 in de meterkast. (aardlek) .. als 1 van de 3 inschakelt in geval van nood ben ik erg blij .. dat 3 overkill is ofzo zal me roesten .. en ik heb ik niet het idee dat ze elkaar in de weg zitten
Het kan geen kwaad, maar voegt ook niets toe. Ik heb hier in de schuur ook een losse groepenkast die gevoed wordt vanuit de normale groepenkast. Daar zit ook een kleinere aardlek in, maar uiteindelijk is de kans zo'n 50% dat als ik een groot apparaat aanzet en de aardlek eruit gaat, dit degene in de schuur is (met als voordeel dat ik maar de helft van de keren verder hoef te lopen :+ )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Simple mind schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:27:
[...]

10A is voldoende. Minimale nominaalstroom factor is 1,6. Ofwel 6A x 1,6 = 9,6A (= 10A) x 1,6 = 15,36 (=16A)

Tuurlijk kan je ook 6A doen, maar het moet niet. Daarnaast maakt karakteristiek ook uit.
Over het algemeen zijn deze B karakteristiek in gewoon huishouden.

En 10 mA aardlekschakelaar achter een 30 mA helpt zeker wel. Dat kan ik met praktijk ervaring beamen :).

En ja een aparte groep met eigen aardlekautomaat is het beste indien dit mogelijk is.
J.E. Weinor schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:53:
@Simple mind]

Maar hoe zit het dan met die kant en klare aardlekstekkers met een testknop er op van 10ma werkt toch in principe hetzelfde als een aardlekschakelaar maar dan eentje voor in de verdeelkast een op een dinrail.o[Afbeelding]p
Klopt, is het zelfde en dat zou dus volgens @Simple mind niet werken.

Extra kabel + aparte groep is altijd beter en als je dat kan doen zou ik het ook doen maar het moet zeker niet.

Verder zie mijn reactie hierboven.
redwing schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:11:
[...]

Dat zijn simpelweg de normen, selectief maken van een schakeling = 2 stappen terug in zekering.

[...]
Norm is minimaal een factor van 1,6. dus 10A achter 16A is voldoende.
karakteristiek niet meegetelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 09-09-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
@redwing Maar het gaat er toch om het extra stukje veiligheid bij je zwembad je ZFP pomp sensors die in aanraking komen met het water werken allemaal op 230v en evt 12volt gevoed door 230v en de rest wat je er evt op aansluit, de bedoeling is dat de aarlek in de verdeelkast er uit vliegt en niet de hele of halve woning de groep of aardlek er uit vliegt als er iets gebeurd.

Als dat totaal geen nut heeft waarom zijn er dan van die aardlek stekkers in de handel neem aan dat deze stekkers als er een kortsluiting of anders iets veroorzaakt dan vliegt de stekker toch ook in de beveiliging en niet de aardlek in de meterkast,

De normale wijze van uit de meterkast zit achter 1 aardlek 4 groepen 2 aardleks 8 groepen B16 automaten wat ik heb gelezen verdeeld door de woning heb je bijvoorbeeld 1 groep over of nog kunt bij plaatsen op de zelfde aardlek voor eventueel je zwembad in dit geval of schuur tuinverlichting op de aparte groep die je nog overhebt of kunt bijplaatsen, in deze situatie moet je altijd extra vanuit de meterkast een kabel trekken naar je zwembad of anders.

Maar de vraag gaat om wat ik al eerder heb gepost achter de zelfde stroomlijn een aardlekschakelaar of dat kan of niet, niet iedereen heeft de mogelijkheid om een extra kabel te trekken vanuit de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Deze lijst kwam ik tegen weet niet of het iets toevoegt.

Voorbeeld berekeningen Ampère naar Watt
2 Ampère = 460 Watt
4 Ampère = 920 Watt
6 Ampère = 1380 Watt
8 Ampère = 1840 Watt
10 Ampère = 2300 Watt
13 Ampère = 2990 Watt
16 Ampère = 3680 Watt

Voorbeeld berekeningen Watt naar Ampere
500 Watt = 2,17 Ampère
1000 Watt = 4,35 Ampère
1500 Watt = 6,52 Ampère
2000 Watt = 8,70 Ampère
2500 Watt = 10,87 Ampère
3000 Watt = 13,04 Ampère
3500 Watt = 15.22 Ampère

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
Jazsie schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:03:
[...]

Norm is minimaal een factor van 1,6. dus 10A achter 16A is voldoende.
karakteristiek niet meegetelt.
Ik had niet naar de getallen gekeken maar mij is altijd verteld dat je vroeger nog een 13A zekering had, welke nu niet meer gebruikt wordt. Van 16 naar 10 wordt dan alsnog 2 stappen. Die factor 1.6 komt dan op hetzelfde uit.
J.E. Weinor schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:11:
@redwing Maar het gaat er toch om het extra stukje veiligheid bij je zwembad je ZFP pomp sensors die in aanraking komen met het water werken allemaal op 230v en evt 12volt gevoed door 230v en de rest wat je er evt op aansluit, de bedoeling is dat de aarlek in de verdeelkast er uit vliegt en niet de hele of halve woning de groep of aardlek er uit vliegt als er iets gebeurd.

Als dat totaal geen nut heeft waarom zijn er dan van die aardlek stekkers in de handel neem aan dat deze stekkers als er een kortsluiting of anders iets veroorzaakt dan vliegt de stekker toch ook in de beveiliging en niet de aardlek in de meterkast,
Een aardlek werkt niet op dezelfde manier als een zekering. Bij een normale zekering heb je een afschakelcurve die ruim boven het standaard gebruik zit. Een 16A zekering kun je dus prima lang belasten met 17A zonder dat er iets gebeurt. Een aardlek gaat er echter zo snel mogelijk uit zodra de lekstroom te hoog wordt. Als er dus ergens iets gebeurt waardoor de lekstroom b.v. 50mA wordt, zullen beide aardlekken er zo snel mogelijk uit gaan. Ik heb bij mij zelfs gehad dat ze er beide uitlagen.

Als je dus bij je pomp een extra zekering zet zal dat prima werken mits die selectief is (2 stappen/1.6 kleiner). Voor een aardlek heeft dat echter veel minder nut. Degene die dicht bij de storing zit zal gemiddeld het eerste afgaan, maar het zal ook regelmatig voorkomen dat degene in je groepenkast sneller is.

Wel is het zo dat als je een kleine lekstroom hebt (tussen de 10 en 30mA) natuurlijk wel alleen de 10mA er uit gaat.
De normale wijze van uit de meterkast zit achter 1 aardlek 4 groepen 2 aardleks 8 groepen B16 automaten wat ik heb gelezen verdeeld door de woning heb je bijvoorbeeld 1 groep over of nog kunt bij plaatsen op de zelfde aardlek voor eventueel je zwembad in dit geval of schuur tuinverlichting op de aparte groep die je nog overhebt of kunt bijplaatsen, in deze situatie moet je altijd extra vanuit de meterkast een kabel trekken naar je zwembad of anders.

Maar de vraag gaat om wat ik al eerder heb gepost achter de zelfde stroomlijn een aardlekschakelaar of dat kan of niet, niet iedereen heeft de mogelijkheid om een extra kabel te trekken vanuit de meterkast.
Dat kan gewoon, je hebt alleen de kans dat de aardlek in de meterkast sneller reageert en alsnog uit gaat. Voor je eigen veiligheid maakt het iig niets uit en ik mag echter hopen dat je zelden een te grote lekstroom hebt. Oftewel ik zou het gewoon zo aansluiten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik lurk inmiddels enkele dagen in dit topic, tijd om voor een introductie. :)

Met een opgroeiende zoon hebben we een jaar of 8 geleden eerst enkele opblaaszwembadjes versleten (dat gaat snel als de kat er zijn nagels in zet ;) ) .

In 2014 de eerste frame pool gekocht, een exemplaar van Bestway diameter 244cm met filterpomp. Twee jaar later volgde een Intex 300x200x75cm met solarbol. De solarbol heb ik juni 2019 vervangen door een Poolex Nano warmtepomp, wat zwemmen ook bij een graadje of 20 en op bewolkte dagen mogelijk maakt.

Aan het begin van dit seizoen heb ik de kwikthermometer vervangen door een sensor van TFA Dostmann die een keer per 7 minuten de temperatuur draadloos naar een gateway die aan internet hangt stuurt. De gegevens kan ik via een app op mijn telefoon aflezen. Dat is goud waard, want met die data heb ik het gebruik van de warmtepomp en daarmee het stroomverbruik kunnen optimaliseren. Ook kun je goed zien wat de invloed van de zon die in het water schijnt is als de warmtepomp uitstaat. De zon weet het water toch 2 à 3 graden op te warmen op een warme dag.

Voor volgend jaar heb ik weer een paar maten groter in gedachten. Ik twijfel nog tussen Intex Metal Frame 450x220x84cm en Intex Prism Oval 503x274x122cm. Bij die laatste zijn een sterkere filterpomp en een zwaardere warmtepomp onmisbaar, wat natuurlijk extra in de kosten gaat lopen.

Tsja, en dit jaar heb ik fout gegokt: afgelopen weekend heb ik het zwembad leeggepompt en afgebroken. En dan komt er volgende week toch weer een warme periode aan. Ik denk dat ik hem vrijdag toch maar weer opnieuw ga opbouwen en nog wat dagen zwemplezier meepik. :P

[ Voor 5% gewijzigd door BamSlam_ op 09-09-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hier mijn verdeling in de meterkast woning op Nr 2 groepverdeling zit mijn schuur tuinverlichting en het hele ratje plan op aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-o55unXKEOTMbbRv0dGNsogcAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnrOruAr3FS8nTVqXKjxT3aL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:11:
[...]

[...]

Dit is onzin, 1 is net zo goed als 2.

[...]

Het kan geen kwaad, maar voegt ook niets toe. Ik heb hier in de schuur ook een losse groepenkast die gevoed wordt vanuit de normale groepenkast. Daar zit ook een kleinere aardlek in, maar uiteindelijk is de kans zo'n 50% dat als ik een groot apparaat aanzet en de aardlek eruit gaat, dit degene in de schuur is (met als voordeel dat ik maar de helft van de keren verder hoef te lopen :+ )
de laatste zin is key :) vandaar 2 is beter als 1 maar goed ander "zienswijze" zelfde oplossing

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-05 13:10

garrow

PSN: Garrow1978

Hoi ,

Na mezelf goed ingelezen te hebben in dit topic en veel andere sites hier het volgende:

Wij zijn aan het overwegen om een IG te gaan bouwen (zelf) Formaat 800*400*150
Nu de vragen waar jullie misschien wel antwoord op kunnen geven:

Muur: EPS bouwblokken met Vilt of Betonblokken met Isolatie folie (10mm) dik. Betonblokken zijn stukje goedkopen en denk ik ook steviger, echter is de isolatie folie voldoende om de warmte enigzins te behouden, of zijn EPS blokken gewoon veel beter hierin. 2de puntje hierin is of je de betonblokken nog moet stuccen als je deze folie gebruikt (mocht dit het advise zijn, dan worden het EPS blokken, aangezien ik geen zin heb om al de muren te stuccen en het waarschijnlijk ook niet kan.

Verder lees ik dat sommige zwembadbouwer adviseren om een bodem afzuiging toe te voegen om zo een beteren vermenging van chemicalien en warmte te krijgen en welke eventueel gebruikt kan worden voor het leeg pompen. Het is geen bodemput in de vloer maar in de muur simpel gezegd en dan 2 ivm mogelijk vast komen zitten door zuigkracht als je er maar 1 doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
garrow schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:33:
Hoi ,

Na mezelf goed ingelezen te hebben in dit topic en veel andere sites hier het volgende:

Muur: EPS bouwblokken met Vilt of Betonblokken met Isolatie folie (10mm) dik. Betonblokken zijn stukje goedkopen en denk ik ook steviger, echter is de isolatie folie voldoende om de warmte enigzins te behouden, of zijn EPS blokken gewoon veel beter hierin. 2de puntje hierin is of je de betonblokken nog moet stuccen als je deze folie gebruikt (mocht dit het advise zijn, dan worden het EPS blokken, aangezien ik geen zin heb om al de muren te stuccen en het waarschijnlijk ook niet kan.

Verder lees ik dat sommige zwembadbouwer adviseren om een bodem afzuiging toe te voegen om zo een beteren vermenging van chemicalien en warmte te krijgen en welke eventueel gebruikt kan worden voor het leeg pompen. Het is geen bodemput in de vloer maar in de muur simpel gezegd en dan 2 ivm mogelijk vast komen zitten door zuigkracht als je er maar 1 doet.
toon volledige bericht
@Koffie heeft heel veel over zijn IG in het vorige deel verteld .. en in tegenstelling tot AG users moet hij koelen over de verwarmingsmatten ;) dus lees zeker zijn "posts" in dat deel zeker tegen het einde heeft hij een 3 tal posts met een diepte verslag van de bouw etc . (eps bouw-blokken geloof ik) en hieruit kan je distileren dat zijn isolatie redelijk optimaal is ;)

de 2de vraag: heeft hij al een keer naar mij beantwoord:
@Koffie heeft wegens eventueele problemen bij lekkage 2 "zijwand' afzuiging plekken ipv bodem immers onder je bad graven is uitdagender dan aansluiting in de wand ..ook die lees je terug in het vorig deel :)

Er zijn nog een paar voorbij vliegers met IG maar @Koffie is onze grootste bron tot op heden ..ik schat voorzichtig 50 jaar ervaring (lees ook die van zijn ouderlijk huis en dus ook ouders ;) meegenomen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BamSlam_ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:26:
Ik lurk inmiddels enkele dagen in dit topic, tijd om voor een introductie. :)

Met een opgroeiende zoon hebben we een jaar of 8 geleden eerst enkele opblaaszwembadjes versleten (dat gaat snel als de kat er zijn nagels in zet ;) ) .

In 2014 de eerste frame pool gekocht, een exemplaar van Bestway diameter 244cm met filterpomp. Twee jaar later volgde een Intex 300x200x75cm met solarbol. De solarbol heb ik juni 2019 vervangen door een Poolex Nano warmtepomp, wat zwemmen ook bij een graadje of 20 en op bewolkte dagen mogelijk maakt.

Aan het begin van dit seizoen heb ik de kwikthermometer vervangen door een sensor van TFA Dostmann die een keer per 7 minuten de temperatuur draadloos naar een gateway die aan internet hangt stuurt. De gegevens kan ik via een app op mijn telefoon aflezen. Dat is goud waard, want met die data heb ik het gebruik van de warmtepomp en daarmee het stroomverbruik kunnen optimaliseren. Ook kun je goed zien wat de invloed van de zon die in het water schijnt is als de warmtepomp uitstaat. De zon weet het water toch 2 à 3 graden op te warmen op een warme dag.

Voor volgend jaar heb ik weer een paar maten groter in gedachten. Ik twijfel nog tussen Intex Metal Frame 450x220x84cm en Intex Prism Oval 503x274x122cm. Bij die laatste zijn een sterkere filterpomp en een zwaardere warmtepomp onmisbaar, wat natuurlijk extra in de kosten gaat lopen.

Tsja, en dit jaar heb ik fout gegokt: afgelopen weekend heb ik het zwembad leeggepompt en afgebroken. En dan komt er volgende week toch weer een warme periode aan. Ik denk dat ik hem vrijdag toch maar weer opnieuw ga opbouwen en nog wat dagen zwemplezier meepik. :P
toon volledige bericht
leuke start maar dat smaakt wel naar meer "info" (grafiekjes, je temp ding bouw verslag en andere meuk) dus kom op met die lange posts :)

Waarom groter ? (ik zou ook graag willen hoor daar niet van) .. maar realistisch gezien .. 3m rond en dus 4500Litertjes is voor ons 4en tja beste prijs / prestatie etc ..

ga je groter krijg je veel meer extra kosten, water verbruik en ander geneuzel . is dat het echt waard verus het gebruik in de praktijk .. dit is natuurlijk persoonlijk en kan niemand anders dan jullie beantwoorden ..

Als je groter gaat overweeg dan of een AG wel het beste is .. immers ingegraven geheel of gedeeltelijk met wat isolatie kan stukken rendabeler zijn en hoeft niet extreem veel meer in aanschaf te zijn.

Tja vanalles

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:32:
Hier mijn verdeling in de meterkast woning op Nr 2 groepverdeling zit mijn schuur tuinverlichting en het hele ratje plan op aangesloten.

[Afbeelding]
Wat zit er op groep 3-4-5 aangesloten?

Bij een lekstroom op groep 2 komen namelijk ook groep 3-4-5 zonder stroom te zitten.
Deze zitten immers op de zelfde aardlekschakelaar.

Ik zie rechts onder naast de hoofdschakelaar plek vrij. Je zou daar nog een aardlekschakelaar kunnen plaatsen en die enkel gebruiken voor buiten. (ik zou dan de hoofschakelaar helemaal rechts plaatsen zodat je netjes 4 aardlekschakelaars naast elkaar hebt).

Maar dit is afhankelijk van wat je wilt. Heb je er geen probleem mee dat groep 3-4-5 uitvalt bij een lekstroom in de buitengroep? Dan hoef je niks aan te passen.

Een extra kabel trekken is in jouw geval zeker niet nodig. Vanuit gaande dat je tuin/zwembad voldoende hebben aan een 16A groep :).
J.E. Weinor schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:11:
Laat je het zo staan dan is een aardlekschakelaar van 10mA wel nuttig maar is geen garantie dat de aardlekschakelaar in je meterkast er nooit uit zal klappen. Ofwel ja het kan gewoon.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie gewoon een aardkelschakelaar bijplaatsen en enkel groep 2 erop aansluiten.
Dan heb je gewoon geen "gezeur" in huis bij problemen in de buitengroep.
Kan je vertellen dat problemen mbt lekstroom het meest voorkomt bij de buitengroep. En niets is dan zo vervelend dat je lichtgroep (bijvoorbeeld) van je woning mee uitvalt omdat het op de zelfde aardlekschakelaar zit ;).

• BamSlam_
  • Niet online
vso schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:20:
[...]
leuke start maar dat smaakt wel naar meer "info" (grafiekjes, je temp ding bouw verslag en andere meuk) dus kom op met die lange posts :)
Dat ga ik zeker doen, moet alleen even tijd vinden binnenkort.
Waarom groter ? (ik zou ook graag willen hoor daar niet van) .. maar realistisch gezien .. 3m rond en dus 4500Litertjes is voor ons 4en tja beste prijs / prestatie etc ..
Na 5 seizoenen 300x200x75 vind ik hem toch wat klein worden. :) Nu kan ik één keer een zwemslag maken en dan ben ik aan de andere kant van het bad. En een stuk dieper mag ook wel. Die ovale Prism frame past het beste in mijn tuin en is lekker diep. Mocht het die worden dan kan ik eventueel ook nog de Intex Hydro Flow zwemtrainer erin hangen.
Als je groter gaat overweeg dan of een AG wel het beste is .. immers ingegraven geheel of gedeeltelijk met wat isolatie kan stukken rendabeler zijn en hoeft niet extreem veel meer in aanschaf te zijn.
Ingraven gaan we niet aan beginnen, we zijn juist blij dat we het zwembad in herfst en winter kunnen opbergen. Dan kunnen we dat stuk van de tuin ergens anders voor gebruiken en hoef je ook niet te gaan knoeien met overwinteringsvloeistoffen e.d.

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:44:
[...]

Correct, zo heb ik het ook.
Eventeel kan je indien je achteraf wilt plaatsen gebruik maken van een aanboorzadel:
https://pvcvoordeel.nl/aanboorzadel/

• vso
  • Niet online
BamSlam_ schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:20:
[...]

Dat ga ik zeker doen, moet alleen even tijd vinden binnenkort.

[...]

Na 5 seizoenen 300x200x75 vind ik hem toch wat klein worden. :) Nu kan ik één keer een zwemslag maken en dan ben ik aan de andere kant van het bad. En een stuk dieper mag ook wel. Die ovale Prism frame past het beste in mijn tuin en is lekker diep. Mocht het die worden dan kan ik eventueel ook nog de Intex Hydro Flow zwemtrainer erin hangen.

[...]

Ingraven gaan we niet aan beginnen, we zijn juist blij dat we het zwembad in herfst en winter kunnen opbergen. Dan kunnen we dat stuk van de tuin ergens anders voor gebruiken en hoef je ook niet te gaan knoeien met overwinteringsvloeistoffen e.d.
toon volledige bericht
ik wacht af :) op meer :)

Betreft groter tja als jij het nut ziet ga vooral je gang :) ik gaf alleen mijn mening en waarschuwing..
het kan btw wel nuttig voor de portemonnee zijn een epdm matje (lees zonneverwarming) in het plan te intergeren..

overwinterings vloeistof hoeft niet, bewegend water bevriest lastig(er) en dus je pomp aanzetten bij bevriezings temperaturen is ook een optie. alleen een AG zal wat meer last van de temperatuur hebben dan een IG vermoed ik

tja enerzijds ruim ik hem al 4 jaar op andere kant .. waarom zou ik ? de tuin word toch niet gebruikt voor de rest .. het is niet alsof de overige tijd er onkruid moet groeien (lees bloemen of moestuin meuk) want dat is weer lastig met de volgende keer dat je hem gebruikt .. ik doe het alleen voor het "zicht' ..

nu is mijn tuin niet klein maar ook niet groot, dus tja "keuzes" ..

Tja vanalles

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
garrow schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:33:
Hoi ,

toon volledige bericht
@vso heeft al het nodige geroepen ..
Of je betonblokken moet stucen weet ik niet, ik heb EPS blokken met tussen de blokken en de liner een viltlaag.
Bodemafzuiging heb ik niet, vanuit de gedachte dat als er lekkage is, je er nooit meer bij kan.
Naast mijn skimmers heb ik nog 1 afzuiging in de zijwand, hier kan een stofzuigerslang in.
Leeg pompen van een IG zwembad .. hoe vaak doe je zoiets? Eens in de 10 jaar?

Je opmerking " en dan 2 ivm mogelijk vast komen zitten door zuigkracht als je er maar 1 doet." kan ik even niet plaatsen?
Je heb naast een bodem/zijwand afzuiging altijd een skimmer nodig (en met de afmetingen die je roept : 2)/
Zelf heb ik 2 skimmers plus een aparte afzuiging in de zijwand voor de stofzuigerslang. Deze afzuiging heeft een afsluitdop in de wand zodat ik deze dicht kan zetten.
Ook heb ik een kogelkraan op de leiding die van die afzuiging bij binnenkomst in de technische ruimte.
Skimmers en de wandafzuiging kan ik dus los van elkaar open of dicht zetten.

Qua kosten en werkzaamheden is zo'n extra aansluiting in de wand peanuts op het totaalplaatje, maar het scheelt je echt een enorm gezeik met manueel stofzuigen omdat je gewoon een slang in een gat kunt proppen vs 1 skimmer afsluiten en de andere voorzien van een deksel met stofzuigerslang-gat en dan daar je slang weer in doen.
vso schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:11:
[...]

@Koffie heeft heel veel over zijn IG in het vorige deel verteld .. en in tegenstelling tot AG users moet hij koelen over de verwarmingsmatten ;) dus lees zeker zijn "posts" in dat deel zeker tegen het einde heeft hij een 3 tal posts met een diepte verslag van de bouw etc . (eps bouw-blokken geloof ik) en hieruit kan je distileren dat zijn isolatie redelijk optimaal is ;)
Nuancering : het duurt bij mij veel langer voordat het water warm is (komt uiteraard ook doordat ik significant meer liters water heb) tov een AG.
Maar de afkoeling is echt bakken minder op een nacht.
Tijdens de zomer moet je denken aan ergens tussen de 1 a 2 graden afkoeling op een nacht. Daar staat wel tegenover dat ik, met zonnematten, ook de hele dag bezig ben om die er weer terug in te krijgen.
Op het hoogtepunt van de recente hittegolf zat ik tussen de 28 en 32 graden water, dag en nacht

Op dit moment is mijn water nog rond de 19 graden, maar ik heb sinds dat het mooie weer gestopt is niet meer over de zonnematten gepompt.
Er zijn nog een paar voorbij vliegers met IG maar @Koffie is onze grootste bron tot op heden ..ik schat voorzichtig 50 jaar ervaring (lees ook die van zijn ouderlijk huis en dus ook ouders ;) meegenomen)
Noem je me nu een oude lul?! :o

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:08:
[...]

@vso heeft al het nodige geroepen ..
Of je betonblokken moet stucen weet ik niet, ik heb EPS blokken met tussen de blokken en de liner een viltlaag.
Bodemafzuiging heb ik niet, vanuit de gedachte dat als er lekkage is, je er nooit meer bij kan.
Naast mijn skimmers heb ik nog 1 afzuiging in de zijwand, hier kan een stofzuigerslang in.
Leeg pompen van een IG zwembad .. hoe vaak doe je zoiets? Eens in de 10 jaar?

Je opmerking " en dan 2 ivm mogelijk vast komen zitten door zuigkracht als je er maar 1 doet." kan ik even niet plaatsen?
Je heb naast een bodem/zijwand afzuiging altijd een skimmer nodig (en met de afmetingen die je roept : 2)/
Zelf heb ik 2 skimmers plus een aparte afzuiging in de zijwand voor de stofzuigerslang. Deze afzuiging heeft een afsluitdop in de wand zodat ik deze dicht kan zetten.
Ook heb ik een kogelkraan op de leiding die van die afzuiging bij binnenkomst in de technische ruimte.
Skimmers en de wandafzuiging kan ik dus los van elkaar open of dicht zetten.

Qua kosten en werkzaamheden is zo'n extra aansluiting in de wand peanuts op het totaalplaatje, maar het scheelt je echt een enorm gezeik met manueel stofzuigen omdat je gewoon een slang in een gat kunt proppen vs 1 skimmer afsluiten en de andere voorzien van een deksel met stofzuigerslang-gat en dan daar je slang weer in doen.

[...]

Nuancering : het duurt bij mij veel langer voordat het water warm is (komt uiteraard ook doordat ik significant meer liters water heb) tov een AG.
Maar de afkoeling is echt bakken minder op een nacht.
Tijdens de zomer moet je denken aan ergens tussen de 1 a 2 graden afkoeling op een nacht. Daar staat wel tegenover dat ik, met zonnematten, ook de hele dag bezig ben om die er weer terug in te krijgen.
Op het hoogtepunt van de recente hittegolf zat ik tussen de 28 en 32 graden water, dag en nacht

Op dit moment is mijn water nog rond de 19 graden, maar ik heb sinds dat het mooie weer gestopt is niet meer over de zonnematten gepompt.
toon volledige bericht
ik wilde niet teveel het gras voor je voeten wegmaaien, en meer aangeven dat IG beter geisoleerd kan worden met meer rendement dan een AG ;) ik ga er van uit dat men wel de nuance snapt ..

en die "blog" posts verhaal over de bouw van en gebruik / ervaring van je IG in het vorige deel haalt veel weg IMHO
Noem je me nu een oude lul?! :o
keuze:
A ) - je leest het verkeerd (opgetelde jaren levens ervaring met dat van je ouders gecombineerd)
B ) - erhm dat kan
C ) :z
D ) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-09-2020 13:45 ]

Tja vanalles

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-05 13:10

garrow

PSN: Garrow1978

@Koffie
Ik bedoelde een lagewand afzuiging (officieele naam was me ontschoten), inderdaad geen bodemput ivm lekkage problemen. Maar het is in feite een bodemput maar dan in de muur (laag)
Reden idd makkelijk leegpompen wat hopelijk eerste 10 jaar niet hoeft.
Maar hiernaast zou dit de chemicalien verspreiding in je zwemwater verbeteren. Gedachten hierachter:
Skimmers en Inspuiters zitten allemaal vrij hoog in het zwembad de onderste laag van het water heeft dus weinig beweging als er niet in gezwommen word. (alhoewel ik 4 inspuiters wil plaatsen 2 hoog en 2 lager tegenover de skimmers)

Stofzuigaansluiting wil ik zoiezo erin.

Hopelijk een beetje verduidelijkt zo?
Mocht iemand anders hier wel ervaring mee hebben, of een mening dan hoor ik het uiteraard graag.

• Suuz85
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-03-2024
Toch maar m'n intex 220cm aan het opruimen vandaag. Helaas wel roest bij een aantal poten. (nieuw aangeschaft in April dit jaar). Moet ik er zoveel mogelijk van verwijderen (beetje schoon iig) en dan met 1 of ander spul weer wit spuiten? Wat is wijsheid....

• J.E. Weinor
@Suuz85 Onze oude intex zwembad van 2 bij 3 meter had 9 jaar geleden ook het probleem van roesten het eerste jaar een stuk metaal met een lak laagje er op meer is het niet ook bij de poten maar vooral bij de buizen frame die je in elkaar schuift begint het te roesten komt door beschadiging van de lak die er op zit.
Chloor in het water vreet ook aan agressief goedje normaal heb je er zelf geen last van.

Wat ik toendertijd heb gedaan ontroesten met een soort gel in pot speciaal voor het ontroesten die ik nog had staan, goed ontvetten een primer er op en een bus radiator lak er op gespoten en het roesten begon pas weer naar ongeveer 5 jaar en het zag er nog goed uit, inmiddels is het zwembad na 9 jaar dit jaar weg gedaan want het heeft zijn tijd wel gehad vooral de liner begon steeds meer lekkages te vertonen.

Wat is wijsheid? goedkoopste oplossing de roest behandelen, elk jaar een nieuw zwembad kopen lijkt mij ook niet de bedoeling je wilt toch jaren plezier van je zwembad hebben en dat vergt nu eenmaal onderhoud.

• Kingsolo
vso schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:26:
[...]

Kan er niet zoveel meer aan toevoegen m.b.t. het spoelen. Ben zuinig op mijn nieuwe matten ;). Een goede spoelbeurt op het einde van het seizoen kan nooit kwaad m.b.t. de levensduur in mijn beleving.
Uit een standaardkraan zal tegenwoordig ca. 8-10 ltr water per minuut komen. Uit een 7 m3 ZFP met mijn setup vermoedelijk effectief 80-90 per minuut. Dus qua hoeveelheid water in beweging zetten duurt het inderdaad natuurlijk langer. Maar water vindt altijd zijn weg.
Het duurt alleen wat langer voordat het hele systeem "vol" zit. Het uiteinde van de slang heb ik uiteindelijk ook wat hoger gehangen zodat ook de retourleiding zich volledig vulde. Daarna ook de andere richting maar door gespoten. Vervolgens de eindkappen van de epdm leidingen op het dak los gedraaid zodat het systeem grotendeels leeg liep. Dit i.v.m. mogelijke bevriezing. Gezien de hoeveelheid water die hier uit liep had ik wel de indruk dat het systeem "vol" zat tijdens het door spoelen. Daarna de eindkappen los erop gedraaid niet vast. Verwacht dat we hiermee prima de wintermaanden door komen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En2Z-aGkvgsoHZEfy4V8ETB9hos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCUlQ8QEcjcxOc8h8yLU6BSP.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag eens bezig geweest met de bypass voor ZFP op maat te maken.

Op de foto is te zien waar de sensor komt te zitten is dit de juiste opstelling voor de sensor of waar het wiitte stukje tape zit bocht richting zwembad voor de juiste opstelling.of maakt dat niet uit voor de temperatuur meting warme water uit de solar.
Het mooiste voor mij is aan de kant van de witte tape ivm met de beperkte ruimte die ik heb in de keter store it oud, dan kan de plek waar nu de sensor zit korter worden gemaakt.

Wie kan mij het juiste advies geven, alles is nog niet verlijmd en kan zo weer worden verandert.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
garrow schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:41:
@Koffie
Ik bedoelde een lagewand afzuiging (officieele naam was me ontschoten), inderdaad geen bodemput ivm lekkage problemen. Maar het is in feite een bodemput maar dan in de muur (laag)
Reden idd makkelijk leegpompen wat hopelijk eerste 10 jaar niet hoeft.
Maar hiernaast zou dit de chemicalien verspreiding in je zwemwater verbeteren. Gedachten hierachter:
Skimmers en Inspuiters zitten allemaal vrij hoog in het zwembad de onderste laag van het water heeft dus weinig beweging als er niet in gezwommen word. (alhoewel ik 4 inspuiters wil plaatsen 2 hoog en 2 lager tegenover de skimmers)

Stofzuigaansluiting wil ik zoiezo erin.

Hopelijk een beetje verduidelijkt zo?
Mocht iemand anders hier wel ervaring mee hebben, of een mening dan hoor ik het uiteraard graag.
Een afzuiging zoals je noemt ken ik niet, maar persoonlijk denk ik dat het echt reuze mee valt, idem voor dergelijke lage inspuiters.

Houd er er ook rekening mee dat zowel aanvoer leiding en reouterleidingen bij aftakkingen exact dezelfde lengte moeten hebben.
Als je dus met 1 leiding richting je skimmers gaat, moet je vanaf je T-stuk beide kanten op dezelfde lengte hebben.
Hetzelfde geld voor een leiding richting je inspuiters.
Anders krijg je namelijk het effect dat de ene skimmer / inspuiter harder zuigt / spuit dan de andere.

Maar voor die ene keer in de 10 jaar dat mijn bad tot op de bodem leeg moet, pak ik wel een dompelpomp :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:55:
[Afbeelding]

Vandaag eens bezig geweest met de bypass voor ZFP op maat te maken.

Op de foto is te zien waar de sensor komt te zitten is dit de juiste opstelling voor de sensor of waar het wiitte stukje tape zit bocht richting zwembad voor de juiste opstelling.of maakt dat niet uit voor de temperatuur meting warme water uit de solar.
Het mooiste voor mij is aan de kant van de witte tape ivm met de beperkte ruimte die ik heb in de keter store it oud, dan kan de plek waar nu de sensor zit korter worden gemaakt.

Wie kan mij het juiste advies geven, alles is nog niet verlijmd en kan zo weer worden verandert.
Als ik goed kijk:

Links boven = solar retour
Links onder = solar aanvoer
Rechts boven = zwembad retour.
Rechts onder = pomp.

Wil je enkel temperatuur meten van je solar mat dan is het goed zo, links boven.

Doe je het rechtsboven dan meet je temperatuur van het water dat retour gaat naar het zwembad.
Is je bypass dicht dan meet je temperatuur van het water dat uit je solar komt, zet je de bypass open dan meet je deels van je solar retour en van je pomp. Neem aan dat je dat niet wilt...

Voor een goede afstelling van je bypass moet je een sensor hebben bij pomp en zembad retour.
Want dan kan je het verschil tussen in/uit meten en afstellen op de optimale temperatuur verschil van 0,5 graden.

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:08:
[...]

Als ik goed kijk:

Links boven = solar retour
Links onder = solar aanvoer
Rechts boven = zwembad retour.
Rechts onder = pomp.

Wil je enkel temperatuur meten van je solar mat dan is het goed zo, links boven.

Doe je het rechtsboven dan meet je temperatuur van het water dat retour gaat naar het zwembad.
Is je bypass dicht dan meet je temperatuur van het water dat uit je solar komt, zet je de bypass open dan meet je deels van je solar retour en van je pomp. Neem aan dat je dat niet wilt...

Voor een goede afstelling van je bypass moet je een sensor hebben bij pomp en zembad retour.
Want dan kan je het verschil tussen in/uit meten en afstellen op de optimale temperatuur verschil van 0,5 graden.
toon volledige bericht
Oke duidelijk mijn tweede sensor die plaats ik vlak voor de voorfilter van de ZFP mijn gedachte ging eerst om een sensor te plaatsen in de wandskimmer maar dan moet je weer een gat in boren voor de censor of T stuk onder de aansluiting skimmer maar dan krijg je weer een grote constructie met extra gewicht terwijl er nog een afsluitkraan er aan komt te zitten.
De sensor volgens het plaatje laat ik maar zo denk ik? de bypass ga ik wel wel ondersteunen want het weegt nog wel wat en moet het wat hoger plaatse anders kom ik net niet langs de ZFP genoeg geknutsel en bedenkingen.

Het stroomgedeelte in de verdeelkast aardlek buiten ben ik nog niet over uit veel verschillende tegenstrijdige antwoorden.

• vso
  • Niet online
@Suuz85 roest is (bijna) niet te voorkomen, tja spuitbusje wit bij de action en wat staalwol helpt optisch zoiezo wel. maar zoals eerder gezegd .. bijna niet te voorkomen ..

overgens mijn liner(s) houden het korter uit dan ik issues heb gehad met de buizen .. ik zou me er niet te druk om maken kwa sterkte.. en voor die paar 10tjes haal je een nieuwe als je bv medio mei de staat checkt voordat je op zet.. het is niet 100den euro's voor dat formaat.
J.E. Weinor schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:06:
[...]

Oke duidelijk mijn tweede sensor die plaats ik vlak voor de voorfilter van de ZFP mijn gedachte ging eerst om een sensor te plaatsen in de wandskimmer maar dan moet je weer een gat in boren voor de censor of T stuk onder de aansluiting skimmer maar dan krijg je weer een grote constructie met extra gewicht terwijl er nog een afsluitkraan er aan komt te zitten.
De sensor volgens het plaatje laat ik maar zo denk ik? de bypass ga ik wel wel ondersteunen want het weegt nog wel wat en moet het wat hoger plaatse anders kom ik net niet langs de ZFP genoeg geknutsel en bedenkingen.

Het stroomgedeelte in de verdeelkast aardlek buiten ben ik nog niet over uit veel verschillende tegenstrijdige antwoorden.
je wilt in principe de volgende zaken weten:
- zwembad water temp ..
- water "aanzuig" temp
- na een verwarmings element (wp en/of zonnemat)

Dit in 0,1 - 0,5 graden verschil .. tussen - 15 tot + 40

stroom is vrij simpel, dubbelpolige schakelaar, een aardlek (beveiliging) .. hoe maakt dat betreft niet uit of dat in de stekker zit of via een module op een din rail etc ..

Ik zou hem wel tegen spat water beveiligen en dus dat zelfs als er een slang knapt of iets anders water staat te spuiten je altijd veilig zit .. zorg dat je snoertjes in buisjes zitten en niet beschadigt kunnen worden door een schep of ander scherp voorwerp ofzo ..

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:53:
[...]

Kan er niet zoveel meer aan toevoegen m.b.t. het spoelen. Ben zuinig op mijn nieuwe matten ;). Een goede spoelbeurt op het einde van het seizoen kan nooit kwaad m.b.t. de levensduur in mijn beleving.
Uit een standaardkraan zal tegenwoordig ca. 8-10 ltr water per minuut komen. Uit een 7 m3 ZFP met mijn setup vermoedelijk effectief 80-90 per minuut. Dus qua hoeveelheid water in beweging zetten duurt het inderdaad natuurlijk langer. Maar water vindt altijd zijn weg.
Het duurt alleen wat langer voordat het hele systeem "vol" zit. Het uiteinde van de slang heb ik uiteindelijk ook wat hoger gehangen zodat ook de retourleiding zich volledig vulde. Daarna ook de andere richting maar door gespoten. Vervolgens de eindkappen van de epdm leidingen op het dak los gedraaid zodat het systeem grotendeels leeg liep. Dit i.v.m. mogelijke bevriezing. Gezien de hoeveelheid water die hier uit liep had ik wel de indruk dat het systeem "vol" zat tijdens het door spoelen. Daarna de eindkappen los erop gedraaid niet vast. Verwacht dat we hiermee prima de wintermaanden door komen. :)
ik heb een relatief "zwake" compressor (koffer model) zonder tank en een bouw stofzuiger die ook kan blazen .. (en nat kan zuigen)

het verbaast me altijd nog wel hoeveel water ik eruit blaas,

Nu moet ik wel zeggen dat dit en vorig seizoen ik wel in mijn PVC mat "gaatjes" had .. of dit door steentjes/katten of vriezkou komt tja .. wie zal het zeggen. wat ik wel weet is dat flexibel PVC niet te fixen is met diverse soorten lijm :(

maar goed thx voor je feedback :) het werkt in ieder geval :) dat telt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 01:14:
[...]

Wat zit er op groep 3-4-5 aangesloten?

Bij een lekstroom op groep 2 komen namelijk ook groep 3-4-5 zonder stroom te zitten.
Deze zitten immers op de zelfde aardlekschakelaar.

Ik zie rechts onder naast de hoofdschakelaar plek vrij. Je zou daar nog een aardlekschakelaar kunnen plaatsen en die enkel gebruiken voor buiten. (ik zou dan de hoofschakelaar helemaal rechts plaatsen zodat je netjes 4 aardlekschakelaars naast elkaar hebt).

Maar dit is afhankelijk van wat je wilt. Heb je er geen probleem mee dat groep 3-4-5 uitvalt bij een lekstroom in de buitengroep? Dan hoef je niks aan te passen.

Een extra kabel trekken is in jouw geval zeker niet nodig. Vanuit gaande dat je tuin/zwembad voldoende hebben aan een 16A groep :).

[...]

Laat je het zo staan dan is een aardlekschakelaar van 10mA wel nuttig maar is geen garantie dat de aardlekschakelaar in je meterkast er nooit uit zal klappen. Ofwel ja het kan gewoon.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie gewoon een aardkelschakelaar bijplaatsen en enkel groep 2 erop aansluiten.
Dan heb je gewoon geen "gezeur" in huis bij problemen in de buitengroep.
Kan je vertellen dat problemen mbt lekstroom het meest voorkomt bij de buitengroep. En niets is dan zo vervelend dat je lichtgroep (bijvoorbeeld) van je woning mee uitvalt omdat het op de zelfde aardlekschakelaar zit ;).
toon volledige bericht
Mijn indeling in de meterkast op de aardlek zit op groep 3 wasdroger groep 4 vaatwasser en beltrafo en groep 5 zit de oven.op groep 1 zitten mijn zonnepanelen maar is niet van toepassing.
De indeling of verandering in de meterkast kan en mag ik niet veranderen omdat de indeling staat geregistreerd en op foto is opgeslagen wegens dat mijn woning een nul op de meter woning is daar zitten schijnbaar bepaalde regels aan verbonden onder NOM en aangezien de woning geen eigendom is.
Het jammere is namelijk dat mijn 2e schuur 2 jaar terug toen alles is verandert en verbouwd niet extra op de aardlek en aparte groep is aangesloten dat kon wel maar dat waren flinke kosten voor eigen rekening deze aparte aansluiting was bijna €600,voor een extra aansluiting dat vond ik een aanzienlijk bedrag.

ik kan alleen extern een oplossing nemen door een verdeelkast.
Voor de duidelijkheid wat mijn bedoeling is aardlekschakelaar of aardlekautomaat 10 Ampere 10 Ma is het 1 polig of 2 polig nodig er kom in de verdeelkast een voeding van 12 volt 5 A is ongeveer 60 wat dinrail montage deze voeding ook achter een zekering automaat van 2 ampere kan dat 1 polig of 2 polig zijn daar heb ik nog geen duidelijkheid over.betreft opbouw zeg maar 1polig begin aardlek ook 1 polig automaat of 2 polig aardlek 2 polig automaat

Het lastige is een aardlekschakelaar(automaat) van 10A en 10ma lastig te verkrijgen dan een met 16 A 10 ma kom je er een tegen praat je al gauw tussen de 150 a 200 euro In China bij ali stukken betaalbaarder maar weet niet of deze goed zijn en betrouwbaar zijn kom ze hier ook wel enkel tegen met alleen een ander eindprijs betreft merken zijn er zo veel.

Elektrisch aansluiten externe buiten de meterkast is voor mij geen enkel probleem al jaren bij klanten aangesloten in de zonwering en bedrijven tot automatisering maar in de meterkast zelf heb ik me nooit echt in verdiept vandaar dat ik deze vragen ook stel al doende leert men bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 00:16:
[...]

Mijn indeling in de meterkast op de aardlek zit op groep 3 wasdroger groep 4 vaatwasser en beltrafo en groep 5 zit de oven.op groep 1 zitten mijn zonnepanelen maar is niet van toepassing.
De indeling of verandering in de meterkast kan en mag ik niet veranderen omdat de indeling staat geregistreerd en op foto is opgeslagen wegens dat mijn woning een nul op de meter woning is daar zitten schijnbaar bepaalde regels aan verbonden onder NOM en aangezien de woning geen eigendom is.
Het jammere is namelijk dat mijn 2e schuur 2 jaar terug toen alles is verandert en verbouwd niet extra op de aardlek en aparte groep is aangesloten dat kon wel maar dat waren flinke kosten voor eigen rekening deze aparte aansluiting was bijna €600,voor een extra aansluiting dat vond ik een aanzienlijk bedrag.

ik kan alleen extern een oplossing nemen door een verdeelkast.
Voor de duidelijkheid wat mijn bedoeling is aardlekschakelaar of aardlekautomaat 10 Ampere 10 Ma is het 1 polig of 2 polig nodig er kom in de verdeelkast een voeding van 12 volt 5 A is ongeveer 60 wat dinrail montage deze voeding ook achter een zekering automaat van 2 ampere kan dat 1 polig of 2 polig zijn daar heb ik nog geen duidelijkheid over.betreft opbouw zeg maar 1polig begin aardlek ook 1 polig automaat of 2 polig aardlek 2 polig automaat

Het lastige is een aardlekschakelaar(automaat) van 10A en 10ma lastig te verkrijgen dan een met 16 A 10 ma kom je er een tegen praat je al gauw tussen de 150 a 200 euro In China bij ali stukken betaalbaarder maar weet niet of deze goed zijn en betrouwbaar zijn kom ze hier ook wel enkel tegen met alleen een ander eindprijs betreft merken zijn er zo veel.

Elektrisch aansluiten externe buiten de meterkast is voor mij geen enkel probleem al jaren bij klanten aangesloten in de zonwering en bedrijven tot automatisering maar in de meterkast zelf heb ik me nooit echt in verdiept vandaar dat ik deze vragen ook stel al doende leert men bij.
toon volledige bericht
Aangezien je niks mag aanpassen (wegens geen eigendom) dan zou ik het zo doen:

- Geen verdeelkast maar gewoon een "besturingskast" met din rail waar je alles in monteert.
- De voedingskabel voorzie je van een 10ma RCD stekker >> https://www.feramotools.n...fo-aardlekschakelaar.html welk je gewoon in je bestaande stopcontact in de schuur steekt.

Is een alternatief dan 150-200,-- uitgeven aan een aardlekschakelaar/automaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie en @J.E. Weinor is het niet simpeler om een camping verdeeldoos te pakken ? er zijn varianten met aardlek ingebouwd ..

vaak relatief goedkoop(er)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 11-09-2020 09:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:27

Dennahz

Life feels like hell should.

Mag het zwembad nu NOG een week laten staan, opeens random 30-32 graden volgende week. Zucht :)
Het is nog wel lekker hoor, maar had zelf mentaal de klik al gemaakt van: zomer uit, herfst aan.

Ach ja. Luxeproblemen ;) Bij jullie zijn alle zwembaden inmiddels al weg? Denk bij kleinere baden (<8000l) en EPDM matten dat je ze nog best snel op temperatuur kan krijgen volgende week!

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Dennahz ik ga van het weekend weg ik mik er een lading chloor + in de dispenser en ik zie wel waar het schip strand v.d week :)

gezien hij nu relatief groen is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 11-09-2020 10:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:47:
@Dennahz ik ga van het weekend weg ik mik er een lading chloor + in de dispenser en ik zie wel waar het schip strand v.d week :)

gezien hij nu relatief groen is ;)
Zal al een hoop schelen denk ik! Ik ga er zelf geen chloor meer ingooien. De waardes zijn momenteel nog prima en de randen niet glibberig. Het zeil ligt er ook grotendeels op nu.

Zou perfect zijn moest het water aan het eind van volgende week semi chloorvrij zijn, zodat het netjes het riool in kan ;)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Hier staat nog alles op.

Inmiddels ook een klein overzicht van mijn WP verbruik (enkel WP, rest niet mee getelt):

DayPower Consumption
2020-09-110.07 kWh
2020-09-104.24 kWh
2020-09-090.18 kWh
2020-09-082.96 kWh
2020-09-073.42 kWh
2020-09-063.23 kWh
2020-09-054.28 kWh
2020-09-042.58 kWh
2020-09-032.99 kWh
2020-09-022.60 kWh
2020-09-014.81 kWh

Temperatuur 35gr en wanneer ik erin ga zet ik het meestal op 36-37gr.
Je ziet gelijk wanneer ik er niet in ben geweest ;).

Het geheel is nog niet geautomatiseerd, dat wordt een winter project :).

Voor nu gaat het in de middag aan zodat ik in de avond een warm bad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:30
wat voor warmte pomp heb je jazsie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:32:
Hier staat nog alles op.

Inmiddels ook een klein overzicht van mijn WP verbruik (enkel WP, rest niet mee getelt):

DayPower Consumption
2020-09-110.07 kWh
2020-09-104.24 kWh
2020-09-090.18 kWh
2020-09-082.96 kWh
2020-09-073.42 kWh
2020-09-063.23 kWh
2020-09-054.28 kWh
2020-09-042.58 kWh
2020-09-032.99 kWh
2020-09-022.60 kWh
2020-09-014.81 kWh

toon volledige bericht
Dat valt heel goed mee qua verbruik zeg! :o

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
crazyfrog schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:49:
wat voor warmte pomp heb je jazsie?
8,5 kW full inverter.
Dennahz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:35:
[...]
Dat valt heel goed mee qua verbruik zeg! :o
Dat vond ik ook. Het kan nog lager naar mijn mening, merk vooral dat buiten temperatuur een belangrijke rol speelt.

Ook ga ik met regelmaat pas tegen 22u erin en dan loopt de WP langer dan wanneer ik tegen de avond erin ga wanneer het nog een stuk warmer is.

WP aanzetten tegen 2-3u in de middag helpt ook aangezien het dan het warmst is van de dag.

Heb het al getest met in de ochtend laten lopen, verbruikte 2-3 kWh meer energie.

Ook de zwembad pomp afstellen helpt enorm. In mijn geval dan want heb geen bypass en stel dus af door pomp snelheid aan te passen.
Kan het nog niet exact meten maar wanneer ik op die 10hz draait dan gaat het verwarmen veel langzamer dan wanneer pomp op 35hz draait.

Maar het meest fijne blijft toch dat ik gewoon iedere dag erin (met 35-37gr water temperatuur) kan ongeacht of er wel of geen zon is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:30
en merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@crazyfrog: BWT / Fairland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kingsolo
Afgelopen seizoen de ZFP gevuld met Aqualoon polyethyleen bollen.
Goede ervaring inmiddels mee. Werkte prima. Ook met veel zonnebrandcréme erin :).
Gezien ik de pomp leeg maak werken deze bollen ideaal.
Eerst in een emmer met water het ergste eruit gespoeld daarna in de wasmachine 30C, met een minimaal scheutje wasmiddel. Daarna de droger in.

Foto van de bollen. Nieuw en na 1 seizoen en gewassen in de wasmachine en droger.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BxOfBN4.jpg

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 09:06
Ik had al enige tijd al het materiaal liggen (druk-pvc,EPDM, ...) maar tot nu toe nog altijd niet echt de tijd gehad om alles in elkaar te steken. Voor we het zwembadje opruimen wou ik toch alles nog afwerken en dit is mij vandaag gelukt.

- 260 X 160 X 65CM (2280L) intex badje
- intex ZFP 6m³ pomp
- 4m² EPDM matten
- ongeveer 30m druk-pvc buizen

Zie hier enkele foto's van mijn opstelling. Ik moet wel nog het één en ander wat verfijnen (klemmen, kistje maken voor de ZFP, ...)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXI5f_CRSfKj-yG-ceuwDMNhx6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5G1mWHpcWcoM4RfMVyiNU8wI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L528jS93AozFM-1aw5NZSzHtvWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk41AW6n79b15SOp8EsyK0qs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_qT627RYmlpVy6sZ7veQqH1zKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ouy9pa18hYli0XUaMuW4Bgvd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc5GkgwSgJQTHN9H_Dzhkjve26o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yr7m0rFqqRUONSrEo3MFwyGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IUhDK67ShXMn5Q0C01k0sBQSEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1lw8dKxJf0K3vaoU7KxbPtn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27VW7TqAIcIYZrVc7i_p_a3Zqd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAthCHkX5ZAyzoqUncvbca7o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Zoals beloofd hierbij meer informatie over en grafieken van mijn temperatuursensor. Het mooie is dat ik aan de hand hiervan inmiddels efficiënter gebruik maak van mijn warmtepomp.

De setup:
Intex frame pool 300x200x75 cm
Poolex Nano warmtepomp
Grondzeil, afdekzeil en solarzeil
Mobile Alerts MA10032 gateway en temperatuursensor-set
Buitenbehuizing voor temperatuursensor
TFA Dostmann weatherhub app

De temperatuursensor is van Mobile Alerts (ook verkrijgbaar onder andere merknamen, waaronder TFA Dostmann). De sensor bevat een luchttemperatuursensor, hygrometer en een temperatuurvoeler voor in het water. De meetwaarden worden 1 keer per 7 minuten doorgestuurd naar de bijgeleverde gateway, die via een ethernetkabel aan mijn router hangt. De afstand tussen sensor en gateway is hemelsbreed een meter of 20 à 23. Via een Android / iOS app (ik gebruik de TFA Dostmann app, maar Mobile Alerts heeft ook een eigen versie van de app) kan ik de meetwaarden en mooie grafieken zien. Overigens biedt Mobile Alerts ook een API voor het uitlezen, maar daar maak ik (nog) geen gebruik van.

Ik heb dus de MA 10032 Pro-sensor in gebruik. Dat is een must als je in de app grafieken wilt zien, want alleen voor de Pro-sensoren kun je in de app grafieken opvragen. Ook worden de meetwaarden van de Pro-sensoren langer bewaard in de cloud. Overigens ontvang ik ook 1 keer per week via e-mail een csv-bestand met de meetwaarden van de afgelopen week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIIORWLPbwVfY6ZB0xmQcCgPveQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ftw7yRfy8dZ3aL71nNcpfExO.jpg?f=user_large

De luchttemp/hygrosensor heb ik in een weerbestendige behuizing (los te koop) geplaatst en aan een hoekpaal van mijn zwembad bevestigd. Een groot deel van de dag staat hij in de schaduw, maar helaas schijnt de zon er ook een tijd op en dan geeft de luchttemperatuursensor te hoge waarden aan. Maar het gaat natuurlijk met name om de watertemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIcqckgKuYxiEY3hzcDXA08fWsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IHnSqZf0joaEs249vGhBwye.jpg?f=fotoalbum_large

De watertemperatuurvoeler hangt over de rand in het zwembad en ligt bijna op de bodem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u35oYZZ_pEekTrKDTPzitBJsUmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOmAy7kbBYztGejRiqxHRHtB.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande grafiek is door de TFA Dostmann-app gegenereerd. De grafiek toont de meetwaarden tijdens de hittegolf die begon op woensdag 5 augustus.

Geel: zwemwatertemperatuur
Blauw: luchttemperatuur
Oranje: luchtvochtigheid

Op 5 augustus was de zwemwatertemperatuur 22 graden. Ik heb toen de warmtepomp een tijd aangezet. In combinatie met zonnewarmte en solarzeil ging de temperatuur naar 30 graden. Daarna is de watertemperatuur niet meer onder de 26 graden geweest gedurende de hittegolf. Ik heb de warmtepomp na een aantal dagen ook niet meer gebruikt omdat de luchttemperatuur 's nachts zo hoog bleef dat dit niet meer nodig was en het water overdag door de zon voldoende warm werd.

Grafiek: hittegolf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mtx6pWpDsEvjf8U27XruNwYNqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YH6KNX9o9DRcnLwJJLZ9Uwbw.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen vrijdag heb ik mijn zwembad, vanwege de komende warme dagen, opnieuw opgebouwd en gevuld. Direct na het vullen was het water 19 graden. Ik heb de warmtepomp vrijdagavond niet aangezet, omdat het 's nachts zo koud zou worden dat dit amper effect zou hebben en dus energieverspilling zou zijn. Je ziet in de grafiek dat gedurende de nacht het water is afgekoeld naar 16 graden.

Zaterdagochtend 12 september heb ik de warmtepomp ingeschakeld. Het interessante aan deze dag was dat het bij ons de hele dag bewolkt was en de zon dus niet meehielp met verwarmen. De opgaande gele lijn van de watertemperatuur wordt dus vrijwel volledig veroorzaakt door de invloed van de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BslmZeipCew8qQjNbfEb2_5q9XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmWw0gqw1K97uAE6KtWlatyj.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk heb ik zaterdagvond om een uur of 22:30 de warmtepomp uitgezet. De luchttemperatuur was toen onder de 15 graden gedaald. Het water was toen 22,2 graden Celsius. Solarzeil en afdeikzeil dekken het zwembad af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_U1Qflxpxgy6DyqUCG24GCgE0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PojmtakL1V34Oicax7P0QDbG.png?f=fotoalbum_large

Gedurende de nacht is het water 2,5 graden afgekoeld, naar 19,7 graden Celsius.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQm3HQSHFhqeTBhl5IMZukGgZUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eC3zzX0AFv5vdmURxxvO1aC0.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend om 10 uur heb ik de warmtepomp weer ingeschakeld. De temperatuur is inmiddels naar 20,7 graden gestegen. Het zwembad staat nog in de schaduw, in deze tijd van het jaar zal de zon pas halverwege de middag op het zwembad schijnen. Het water is nog steeds afgedekt met het solarzeil en over het frame heen zit het afdekzeil. Het afdekzeil verwijder ik vanmiddag als de zon op het zwembad schijnt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cig4M9tY2WA7rcj_iHPi8KBs4yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DTFwO3wQVrmzBfpANj2j5AK8.png?f=fotoalbum_large

Tot slot nog enkele app-screenshots met de meetwaarden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xjp7MPSx5iWn5YUf0XaymfpereA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/36rzGE57XMEXhTgJyMyxAyRI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK9P7KMbLiyJWk0KPcyxRSwBOhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vLrtbcTXmsGNFgvdEc89Rodw.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Vandaag was een prachtige zwemdag. Met behulp van de Solar matten was het water 30 graden. Komende dagen ziet er ook prima uit dus laat maar komenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv9PJAuBE79YZ3LQfxG3d0XK2J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fzmus1lGogt3WWzsIzEXr2IY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:11:
[...]

Zal al een hoop schelen denk ik! Ik ga er zelf geen chloor meer ingooien. De waardes zijn momenteel nog prima en de randen niet glibberig. Het zeil ligt er ook grotendeels op nu.

Zou perfect zijn moest het water aan het eind van volgende week semi chloorvrij zijn, zodat het netjes het riool in kan ;)
klopt maar als het toch nog mooi weer word ach ff zwembad nog gebruiken voordat ik het opruim, dit keer ff geen haast met opruimen (andere prio's)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:32:
Hier staat nog alles op.

DayPower Consumption
2020-09-110.07 kWh
2020-09-104.24 kWh
2020-09-090.18 kWh
2020-09-082.96 kWh
2020-09-073.42 kWh
2020-09-063.23 kWh
2020-09-054.28 kWh
2020-09-042.58 kWh
2020-09-032.99 kWh
2020-09-022.60 kWh
2020-09-014.81 kWh

toon volledige bericht
Dit soort getallen zijn best mooi om te hebben, weet je toevallig ook het verbruik max/min watt tijdens "actief" ? dus bv 20W en 200W ?

ik schat in dat je max Watt verbruik ongeveer in 190-210 zal zijn ? (op basis van je tabelletje) en dan neem ik 5kwh / 24h = ~208W

Een powerbank (PV opslag) er tegenoverzetten is best "bizar" wat je nodig hebt.
- accu trek je nooit helemaal leeg bv 5kwh die je NOOIT kan gebruiken ..
- PV is niet elke dag even zonnig dus over capaciteit is erg prettig + 5 of zelfs 10kwh

Dus een accu van 10 tot 20 kwh .. hmmm

Maar ja dit is je spa als ik het goed heb :? die goed geisoleerd is en maar 900-1,1 m3 Water bevat, stel je voor als je niet ge-isoleert had ..

ik bedoel hier overgens niks mee (geen vraag ofzo) vond het eens leuk om zo naar te kijken/delen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:13:
[...]

Dit soort getallen zijn best mooi om te hebben, weet je toevallig ook het verbruik max/min watt tijdens "actief" ? dus bv 20W en 200W ?

ik schat in dat je max Watt verbruik ongeveer in 190-210 zal zijn ? (op basis van je tabelletje) en dan neem ik 5kwh / 24h = ~208W
Max Watt is vermoedelijk iets hoger want als hij erin gaat zet hij de graden hoger, en alleen op die dagen gaat het verbruik richting 5 kWh. Het stabiel houden van de temperatuur zal gemiddeld 100 Watt zijn denk ik. Bij warmer weer minder, bij kouder weer meer...

Met een kWh meter is dit makkelijk uit te lezen natuurlijk.
Andere optie is de slimme meter uitlezen via P1 poort. Zodra je temperatuur hoger zet zal je dan live het verbruik omhoog zien gaan. Via bv. Domoticz zie je elke 10 seconde je verbruik in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
BamSlam_ schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:04:
Zoals beloofd hierbij meer informatie over en grafieken van mijn temperatuursensor. Het mooie is dat ik aan de hand hiervan inmiddels efficiënter gebruik maak van mijn warmtepomp.

De setup:
Intex frame pool 300x200x75 cm
Poolex Nano warmtepomp
Grondzeil, afdekzeil en solarzeil
Mobile Alerts MA10032 gateway en temperatuursensor-set
Buitenbehuizing voor temperatuursensor
TFA Dostmann weatherhub app

De temperatuursensor is van Mobile Alerts (ook verkrijgbaar onder andere merknamen, waaronder TFA Dostmann). De sensor bevat een luchttemperatuursensor, hygrometer en een temperatuurvoeler voor in het water. De meetwaarden worden 1 keer per 7 minuten doorgestuurd naar de bijgeleverde gateway, die via een ethernetkabel aan mijn router hangt. De afstand tussen sensor en gateway is hemelsbreed een meter of 20 à 23. Via een Android / iOS app (ik gebruik de TFA Dostmann app, maar Mobile Alerts heeft ook een eigen versie van de app) kan ik de meetwaarden en mooie grafieken zien. Overigens biedt Mobile Alerts ook een API voor het uitlezen, maar daar maak ik (nog) geen gebruik van.

Ik heb dus de MA 10032 Pro-sensor in gebruik. Dat is een must als je in de app grafieken wilt zien, want alleen voor de Pro-sensoren kun je in de app grafieken opvragen. Ook worden de meetwaarden van de Pro-sensoren langer bewaard in de cloud. Overigens ontvang ik ook 1 keer per week via e-mail een csv-bestand met de meetwaarden van de afgelopen week.
[Afbeelding]

De luchttemp/hygrosensor heb ik in een weerbestendige behuizing (los te koop) geplaatst en aan een hoekpaal van mijn zwembad bevestigd. Een groot deel van de dag staat hij in de schaduw, maar helaas schijnt de zon er ook een tijd op en dan geeft de luchttemperatuursensor te hoge waarden aan. Maar het gaat natuurlijk met name om de watertemperatuur.
[Afbeelding]

De watertemperatuurvoeler hangt over de rand in het zwembad en ligt bijna op de bodem.
[Afbeelding]

Onderstaande grafiek is door de TFA Dostmann-app gegenereerd. De grafiek toont de meetwaarden tijdens de hittegolf die begon op woensdag 5 augustus.

Geel: zwemwatertemperatuur
Blauw: luchttemperatuur
Oranje: luchtvochtigheid

Op 5 augustus was de zwemwatertemperatuur 22 graden. Ik heb toen de warmtepomp een tijd aangezet. In combinatie met zonnewarmte en solarzeil ging de temperatuur naar 30 graden. Daarna is de watertemperatuur niet meer onder de 26 graden geweest gedurende de hittegolf. Ik heb de warmtepomp na een aantal dagen ook niet meer gebruikt omdat de luchttemperatuur 's nachts zo hoog bleef dat dit niet meer nodig was en het water overdag door de zon voldoende warm werd.

Grafiek: hittegolf
[Afbeelding]

Afgelopen vrijdag heb ik mijn zwembad, vanwege de komende warme dagen, opnieuw opgebouwd en gevuld. Direct na het vullen was het water 19 graden. Ik heb de warmtepomp vrijdagavond niet aangezet, omdat het 's nachts zo koud zou worden dat dit amper effect zou hebben en dus energieverspilling zou zijn. Je ziet in de grafiek dat gedurende de nacht het water is afgekoeld naar 16 graden.

Zaterdagochtend 12 september heb ik de warmtepomp ingeschakeld. Het interessante aan deze dag was dat het bij ons de hele dag bewolkt was en de zon dus niet meehielp met verwarmen. De opgaande gele lijn van de watertemperatuur wordt dus vrijwel volledig veroorzaakt door de invloed van de warmtepomp.
[Afbeelding]

Uiteindelijk heb ik zaterdagvond om een uur of 22:30 de warmtepomp uitgezet. De luchttemperatuur was toen onder de 15 graden gedaald. Het water was toen 22,2 graden Celsius. Solarzeil en afdeikzeil dekken het zwembad af.
[Afbeelding]

Gedurende de nacht is het water 2,5 graden afgekoeld, naar 19,7 graden Celsius.
[Afbeelding]

Vanochtend om 10 uur heb ik de warmtepomp weer ingeschakeld. De temperatuur is inmiddels naar 20,7 graden gestegen. Het zwembad staat nog in de schaduw, in deze tijd van het jaar zal de zon pas halverwege de middag op het zwembad schijnen. Het water is nog steeds afgedekt met het solarzeil en over het frame heen zit het afdekzeil. Het afdekzeil verwijder ik vanmiddag als de zon op het zwembad schijnt.
[Afbeelding]

Tot slot nog enkele app-screenshots met de meetwaarden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Interessant !
Wat zijn de specificaties van je warmtepomp ? En wat voor een (zand)filterpomp gebruik je ?
Hoe waren je ervaringen in juni/juli/augustus ? Kon de warmtepomp de temperatuur makkelijk stabiel houden ?
Je ziet dat hij er nu best wat moeite mee heeft. Water temperatuur is na een dag draaien nog vrij laag, natuurlijk is buiten temperatuur nu ook lager geweest de afgelopen dagen (vergeleken met zomer maanden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:41:
[...]
Hoe waren je ervaringen in juni/juli/augustus ? Kon de warmtepomp de temperatuur makkelijk stabiel houden ?
Hangt natuurlijk van veel omstandigheden af. Bij mij kon ik het eenvoudig op temperatuur houden, ook deze maand nog steeds.

Heb een 7m3 bad met een 7kW full inverter warmtepomp en een 6m3/h zandfilterpomp (maar dan met glas). Bad staat standaard ingesteld op 29°C. In de warmste maanden verlies ik in een nacht ~2°C. In het voor- en naseizoen verlies ik ~3-4°C per nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ralph075 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:47:
[...]

Hangt natuurlijk van veel omstandigheden af. Bij mij kon ik het eenvoudig op temperatuur houden, ook deze maand nog steeds.

Heb een 7m3 bad met een 7kW full inverter warmtepomp en een 6m3/h zandfilterpomp (maar dan met glas). Bad staat standaard ingesteld op 29°C. In de warmste maanden verlies ik in een nacht ~2°C. In het voor- en naseizoen verlies ik ~3-4°C per nacht.
Mooie setup heb je, en fijn dat het bij jou goed gaat.
Maar dit is ook de reden waarom ik vroeg naar de specificaties, aangezien je nu aan de grafieken ziet bij @BamSlam_ dat de opwarming niet snel gaat. Te langzaam met het weer van afgelopen weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:53:
Mooie setup heb je, en fijn dat het bij jou goed gaat.
Maar dit is ook de reden waarom ik vroeg naar de specificaties, aangezien je nu aan de grafieken ziet bij @BamSlam_ dat de opwarming niet snel gaat. Te langzaam met het weer van afgelopen weken.
Je hebt toch wel meegekregen dat ik mijn warmtepomp 's nachts uitzet tegenwoordig? En dat ik hem tijdens de hittegolf na enkele dagen helemaal niet meer heb gebruikt? Dat komt ook tot uitdrukking in de grafieken.

Volgens mij werkt hij prima, ik heb hem vorig seizoen ook wel eens 's nachts door laten draaien en dan konden we met 19 graden en bewolking zwemmen in water van 29 graden.

Overigens gebruik ik een filterpomp van Intex (2271 liter/uur). Mijn zwembad bevat 3,7 kuub water.
De specs van de PoolEx Nano zijn (opgave fabrikant):

Lucht 15 / Water 26
Opwarm capaciteit 2220W
Electriciteitsverbruik 510W
COP 4,35

Lucht 26 / Water 26
Opwarm capaciteit 2820W
Electriciteitsverbruik 530W
COP 5,32

Lucht 15 / Water 13:
Opwarm capaciteit 2440W
Electriciteitsverbruik 460W
COP 5,27

Minimaal debiet 1,3 m3/uur

[ Voor 35% gewijzigd door BamSlam_ op 14-09-2020 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
BamSlam_ schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:50:
[...]

Je hebt toch wel meegekregen dat ik mijn warmtepomp 's nachts uitzet tegenwoordig? En dat ik hem tijdens de hittegolf na enkele dagen helemaal niet meer heb gebruikt? Dat komt ook tot uitdrukking in de grafieken.

Volgens mij werkt hij prima, ik heb hem vorig seizoen ook wel eens 's nachts door laten draaien en dan konden we met 19 graden en bewolking zwemmen in water van 29 graden.
Dat eerste wel ja, van tijdens de hittegolf niet.
Zou je de specs van je warmtepomp en filterpomp kunnen geven ?
Ben gewoon benieuwd om dat te vergelijken met je grafiek van gisteren.
Zo kan ik zelf een beetje inschatten wat voor warmtepomp ik wil in 2021.

Edit:
Ik ben van mening dat een warmtepomp vooral veel nut heeft op dagen dat het 20-25 graden is met af en toe zon. Vaak is dan het zwembad niet snel op temperatuur en met.een warmtepomp moet dat dan wel lukken zodat je toch kan zwemmem.
Tijdens een hittegolf worden de meeste AG baden makkelijk 25 tot 30 graden (afhankelijk van grootte etc, zonder bijverwarming) dus dan is het idd zaak om de warmtepomp zoveel mogelijk uit te hebben.
Juist de informatie van dagen zoals vandaag t/m woensdag is nuttig. Tijdelijk warm buiten, koude nachten, maar warm genoeg om te zwemmen als het water warm genoeg is.

[ Voor 28% gewijzigd door Plenkske op 14-09-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:56:
[...]

Dat eerste wel ja, van tijdens de hittegolf niet.
Lees even tussen de grafieken door, daar staat het beschreven. ;)
Zou je de specs van je warmtepomp en filterpomp kunnen geven ?
Ben gewoon benieuwd om dat te vergelijken met je grafiek van gisteren.
Zo kan ik zelf een beetje inschatten wat voor warmtepomp ik wil in 2021.
Zojuist toegevoegd aan mijn vorige bericht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
BamSlam_ schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:01:
[...]

Lees even tussen de grafieken door, daar staat het beschreven. ;)

[...]

Zojuist toegevoegd aan mijn vorige bericht :)
Thanks ! Duidelijk zo !
Ik heb mijn vorige bericht ook nog aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Hierbij de grafieken van de afgelopen nacht en vandaag.

Om 21:09 was de watertemperatuur 26,4 graden. Gisterochtend was dat 19,7 graden. Ik heb de warmtepomp om 21:10 uitgezet. Het zwembad is afgedekt met noppenfolie en het afdekzeil van Intex.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnkGYuPeeFaOvkJroGUcI4AxUjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1v05J1FWLlzHRyFdwh6t1Xp.png?f=fotoalbum_large

Gedurende de nacht en vroege ochtend is het water afgekoeld naar 22,6 graden. Om 9:35 heb ik de warmtepomp weer ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwPUgzSTpgujj_wMlJRRGK778Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5Vkk44DAPB7aKlq0hTQbQ4I.png?f=fotoalbum_large

De watertemperatuur was om 13:00 opgelopen naar 24,6 graden. De buitenlucht is inmiddels ook een graad of 24, dus dat is mooi voor de cop. Het zwembad komt nu in de zon te staan, dus de opwarming zal sneller gaan verlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Sh61DqI6T4UhtmSewPxmBITqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oh3JNhdT5f8hVErNg44Muv1l.png?f=fotoalbum_large

Dat wordt in de loop van de middag lekker zwemmen! :9

Ik denk dat ik de warmtepomp vannacht eens door laat draaien. Het gaat weer flink afkoelen (luchttemperatuur naar verwachting 12 graden), eens kijken wat het effect van de ingeschakelde warmtepomp op het temperatuurverlies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:38:
[...]

Max Watt is vermoedelijk iets hoger want als hij erin gaat zet hij de graden hoger, en alleen op die dagen gaat het verbruik richting 5 kWh. Het stabiel houden van de temperatuur zal gemiddeld 100 Watt zijn denk ik. Bij warmer weer minder, bij kouder weer meer...

Andere optie is de slimme meter uitlezen via P1 poort. Zodra je temperatuur hoger zet zal je dan live het verbruik omhoog zien gaan. Via bv. Domoticz zie je elke 10 seconde je verbruik in huis.
op zich ging het mij meer om het verbruik en min/max heeft meer effect op de Ampere wat geleverd moet kunnen worden. alhoewel Ampere meestal geen issue is :)

Dit in relatie tot de PV installatie die je wellicht hebt liggen. met 5Kwh per 24 uur verbruik

Even voor de "leek" voor 5 kwh heb je 10 auto accu's nodig grof weg gezegd.. uitgaande dat je 50% accu cappaciteit kan gebruiken .. maar je hebt ook donkere dagen en andere factoren dus 3x dat getal is wellicht handiger ..

Maar goed dat staat helemaal los van de verwarming met een WP.. vond het gewoon intressant om eens van een andere kant te bekijken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:38:
[...]

Met een slimme meter op P1 kun je inderdaad je stroomverbruik zien maar niet specifiek afzonderlijk alleen je warmtepomp die je buiten je zwembad hebt staan, je hele woning betreft stroomverbruik is aangesloten op je slimme meter en je verbruik schommelt om de minuut en geeft geen goede inzicht op dat moment.van je warmtepomp in verbruik althans hier bij mij in ieder geval niet

Wil je precies je stroomverbruik verbruik meten van je WP in per minuut of per dag per week en op jaarbasis zul je een meter er tussen moeten zetten daarom zit er bij ons achter de installatie extra digitale meters.

Mijn woning heeft ook een warmptepomp op zolder en ja met deze pomp is het mogelijk om je zwembad mee te verwarmen, daar zit een digitale meter tussen mijn lucht systeem WTW door de woning zit ook een digitale meter achter en achter mijn omvormer van de zonnepanelen een meter dit laat zien het verbruik op dat moment per dag per week per maand en jaar.

Als voorbeeld genomen deze meter

.[IMG=482,550]https://tweakers.net/i/cn9-LWXTt0wfqozywzuLJxS_oQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAq081wTHPDDAycvZM0Io5ij.jpg?f=user_large[/IMG

Ze kunnen zelf draadloos worden uitgelezen maar deze functie is uitgeschakeld alles wordt wel gemonitord maar de gebruiker heeft deze mogelijkheid niet alleen mijn opbrengst zonnepanelen via APP wel uit te lezen bedraad via internet.
Draadloze systemen worden haast niet toegepast bij nul of energieneutralewoningen Ivm vele problemen die zich voor kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn9-LWXTt0wfqozywzuLJxS_oQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAq081wTHPDDAycvZM0Io5ij.jpg?f=user_large

Ging ies fout met plaatje schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:52:
[...]

Met een slimme meter op P1 kun je inderdaad je stroomverbruik zien maar niet specifiek afzonderlijk alleen je warmtepomp die je buiten je zwembad hebt staan, je hele woning betreft stroomverbruik is aangesloten op je slimme meter en je verbruik schommelt om de minuut en geeft geen goede inzicht op dat moment.van je warmtepomp in verbruik althans hier bij mij in ieder geval niet

Wil je precies je stroomverbruik verbruik meten van je WP in per minuut of per dag per week en op jaarbasis zul je een meter er tussen moeten zetten daarom zit er bij ons achter de installatie extra digitale meters.

Mijn woning heeft ook een warmptepomp op zolder en ja met deze pomp is het mogelijk om je zwembad mee te verwarmen, daar zit een digitale meter tussen mijn lucht systeem WTW door de woning zit ook een digitale meter achter en achter mijn omvormer van de zonnepanelen een meter dit laat zien het verbruik op dat moment per dag per week per maand en jaar.

Als voorbeeld genomen deze meter

.[IMG=482,550]https://tweakers.net/i/cn9-LWXTt0wfqozywzuLJxS_oQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAq081wTHPDDAycvZM0Io5ij.jpg?f=user_large[/IMG

Ze kunnen zelf draadloos worden uitgelezen maar deze functie is uitgeschakeld alles wordt wel gemonitord maar de gebruiker heeft deze mogelijkheid niet alleen mijn opbrengst zonnepanelen via APP wel uit te lezen bedraad via internet.
Draadloze systemen worden haast niet toegepast bij nul of energieneutralewoningen Ivm vele problemen die zich voor kunnen doen.
toon volledige bericht
Betreft de slimme meter: dat klopt ja, ik gebruik het zelf ook. Elke seconde kan je verbruik schommelen. Echter als je iets "even snel live" wil zien dan is het prima te gebruiken. Ook is het ideaal om ál je verbruik mee bij te houden. Je kan hiermee ook controleren of je energie leverancier het goed doet op de jaarrekening ;)

De kWh meters die je noemt zijn inderdaad de beste oplossing om bepaalde apparaten of groepen exact uit te lezen. Als je maar een enkel apparaat wil uitlezen heb je ook kWh meters die je in het stopcontact kan stoppen.
Voor ieder wat wils dus :)

edit:
Betreft je opmerking over draadloze systemen: dat is mijns inziens gewoon een slap excuus van de installateurs. Ze gaan er hierbij vanuit dat de bewoner geen fatsoenlijk wifi netwerk opzet en daardoor kan je het signaal verliezen. Bij een fatsoenlijk wifi netwerk is elk soort "draadloos systeem" prima te gebruiken. Ik denk dat de meeste installateurs zich hier niet aan branden omdat ze dan ook telkens telefoontjes krijgen "mijn wifi werkt niet" :D

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 14-09-2020 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• argon007
Zoals eergisteren aangegeven in dit topic heb ik mijn EPDM matten aangesloten. Omdat het zo'n mooie dag is (en ik van thuis uit werk) heb ik de pomp ingeschakeld rond 10 uur. Het water was toen 18 a 19 graden.

Daarnet even gaan kijken en het water is ondertussen 25 graden! Aangenaam verrast van het resultaat!

2280liter (zwembad staat in de schaduw)
4m² epdm matten
6m³ ZFP pomp (Bypass dicht, dus ik pomp alles over de matten heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
argon007 schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:54:
Zoals eergisteren aangegeven in dit topic heb ik mijn EPDM matten aangesloten. Omdat het zo'n mooie dag is (en ik van thuis uit werk) heb ik de pomp ingeschakeld rond 10 uur. Het water was toen 18 a 19 graden.

Daarnet even gaan kijken en het water is ondertussen 25 graden! Aangenaam verrast van het resultaat!

2280liter (zwembad staat in de schaduw)
4m² epdm matten
6m³ ZFP pomp (Bypass dicht, dus ik pomp alles over de matten heen)
Netjes! Maar ik een 300X200 gaat toch meer water dan 2280 liter? Of heb je 'm niet vol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
Dit was een foutje van mijn kant (ik edit nog mijn eerdere post).
Ik heb een 260 X 160 X 65 CM (met als buitenmaat ongeveer 3mx2m).

Goed gezien ! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
argon007 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:09:
Dit was een foutje van mijn kant (ik edit nog mijn eerdere post).
Ik heb een 260 X 160 X 65 CM (met als buitenmaat ongeveer 3mx2m).

Goed gezien ! ;)
Ik was (ben) extra geïnteresseerd omdat ik ook 4m3 EPDM heb aangeschaft en ook een 300x200 heb :-) Ik ga het pas volgend voorjaar installeren.
Dus ben heel benieuwd naar de resultaten, al gaat het bij mij dus iets trager met 3800 liter.

ik baal nu wel dat ik alles al heb opgeruimd trouwens... wat een weer!

[ Voor 6% gewijzigd door BeeJee78 op 14-09-2020 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
Ik wou het nog dit jaar afwerken zodat ik volgend jaar gewoon alles moet installeren en niet meer moet beginnen knutselen. We moeten er dus ook rekening mee houden dat we niet meer in de topdagen zitten van de zomer natuurlijk. Dus ik heb er vertrouwen in dat die 4m² voldoende zijn voor mij en ik vermoed dat dit zeker ook moet lukken in uw geval met 3800l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
30° vandaag; deze ochtend had het water een temperatuur van om en bij de 27°; straks na het werk nog eens een duikje nemen \o/

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ik kom net uit mijn zwembad vandaan. Had het vrijdag toch maar weer opgebouwd. 27 graden watertemperatuur, heerlijk afkoelen in de hitte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
argon007 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:24:
Ik wou het nog dit jaar afwerken zodat ik volgend jaar gewoon alles moet installeren en niet meer moet beginnen knutselen. We moeten er dus ook rekening mee houden dat we niet meer in de topdagen zitten van de zomer natuurlijk. Dus ik heb er vertrouwen in dat die 4m² voldoende zijn voor mij en ik vermoed dat dit zeker ook moet lukken in uw geval met 3800l.
Ja deze doelstelling nu en de komende wintermaanden al voorbereiden voor het komende seizoen en mooi de tijd om alles op een rijtje te zetten en vragen te stellen zodat alles het grootste gedeelte klaar is, ik ga zelf warmte solar maken van tyleen buis geknutsel in de schuur en op mooie dagen het zaagwerk buiten het verlijmen van de buizen op de plek ZFP in de keter store it oud midi elektra aansluiten etc. genoeg te doen
De tuin nog even aanpassen en bestraten en dan en dan je zwembad opzetten aansluiten water vullen en genieten van je verwarmde zwembad.
Met goede voorbereiding nu scheelt later weer voor de dilemma's die je tegen kunt komen, alles op het laatst snel elkaar knutselen levert vaak meer ellende op, ik zeg altijd als de basis goed is komt de rest vanzelf en het werkt veel makkelijker en weinig geknoei en aanpassingen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BamSlam_ schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:32:
Ik kom net uit mijn zwembad vandaan. Had het vrijdag toch maar weer opgebouwd. 27 graden watertemperatuur, heerlijk afkoelen in de hitte!
In een wollen badpak scheelt ook in temperatuur :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:07:
In een wollen badpak scheelt ook in temperatuur :*)
Briljant idee, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht? Ik ga meteen de warmtepomp op Marktplaats zetten. >:)
Pagina: 1 ... 6 ... 167 Laatste