Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Marco_Dark schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:38:
Nu aan het einde wil ik mijn intex zandfilter 2020 binnenkort opbergen naar het schoongedoeld te hebben met het zwembad water dat weinig chloor bevat.
Het is gevuld met glas. Moet/kan ik het water er inlaten of drainen met dat plugje onderaan. Mijn vraag dan gaat het glas eruit via deze drain? Moet ik de zf volgend seizoen openen om te kijken of er nog genoeg glas inzit ik heb maar iets verloren van het zand of verlies ik veel met de backwash op het laatst? Hij was niet makkelijk te sluiten vandaar de vraag
ik durf je niet te zeggen betreft glas, maar ik gok dat het zich zoals zand gedraagt ?

Zand is meestal compact genoeg om niks te verliezen en filterbollen zijn te groot .. via de drain.
en in principe hoor je met een backwash cyclus alleen vuil eruit te "verliezen" .. geen filter media.

Zelf zou ik je zwembad opengooien en het chloor laten verdampen elke 12 uur uurtje pompen als je meet totdat je chloor 0 aangeeft zo voorkom je dat het chloor je andere zooi aantast.

Dan een backwash beurt geven .. of een groot gedeelte van je zwembad via de waste aansluiting leeg trekken zover hij kan (50% is dat denk ik zo) .. daarmee spoel je het glas in feite schoon en het aanwezige vuil eruit (zo veel mogelijk) ..

Je kan je filterton drain wellicht in je voetenbadje(als opvangbak) laten lopen zo kan je zien of je glas verliest .. zoveel water zit er ook niet in.. even naspoelen met de tuinslang en paar dagen uit laten lekken..
misschien moet je hem kantelen om het water uit de bodem te krijgen ..

Glas/zand eruit ? als het redelijk droog is kan je hem gewoon opbergen voor volgend jaar.
je kan hem voor gebruik weer gewoon doorspoelen mocht je willen.

ik ben geen expert/guru maar zo zou ik het zelf aanpakken (ik heb filterbollen, deze gaan de wasmachine in en dus kan ik de ton leeg&droog opbergen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:46
Iemand toevallig een adapter gemaakt om makkelijk je EPDM matten en zwembadslangen door te spoelen/spuiten met schoon water en/of lucht? .
Zat bijvoorbeeld te denken aan 32/38 slangpilaar naar gardena en/of orion koppeling of ed. te fabriceren.
Andere tips of suggesties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Kingsolo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:55:
Iemand toevallig een adapter gemaakt om makkelijk je EPDM matten en zwembadslangen door te spoelen/spuiten met schoon water en/of lucht? .
Zat bijvoorbeeld te denken aan 32/38 slangpilaar naar gardena en/of orion koppeling of ed. te fabriceren.
Andere tips of suggesties zijn welkom.
Afbeeldingslocatie: https://www.debruinezwembaden.nl//Files/2/26000/26829/ProductPhotos/Source/357642875.jpg
je kan met behulp van deze een adapter fabrieken .. zit standaard bij intex/bestway baden .. en is om je zwembad leeg te laten lopen .. ik heb ze in het begin gebruikt tegenwoordig pak ik de dompelpomp :) ps bij een beetje dompelpomp zit ook zo'n aansluiting die je bedoelt.

een bouw stofzuiger heeft vaak een blaas functie, en de slang kan je vaak wel met wat tape aan een slang koppelen.. gewoon ff een halfuurtje aan laten staan om droog te blazen..
misschien dat je een beetje brede tape ofzo moet toepassen ..

ik heb een 25/50L compressor en ik gebruik die maar laat de druk niet boven de 2 a 3 bar uit komen, gaat er meer om dat het water eruit is .

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 29-08-2020 17:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:27

Dennahz

Life feels like hell should.

vso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

heb je het energie verbruik gemeten (gezien je toch erg domotica gericht bent;)) en hoe bevalt de astral blueconnect tot op heden

vergeet niet jou bijdrage helpt iedereen ook ;) dus jij ook bedankt
Ga volgend jaar wel een aparte meter aan die zwembad pompen hangen, maar nu moet ik uitgaan van het verbruik snachts - het normale sluipverbruik. Zit rond de 1000-1200W continu. Dus zuipt wel aardig. Eens het water op temperatuur is is dit natuurlijk wel stukken minder. Met het mooie weer sloeg de pomp amper aan. En het is geen full inverted, maar eh... half?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:38:
[...]. En het is geen full inverted, maar eh... half?
Step inverter is het woord dat je zoekt ;)

Maar 1000-1200W continu 's nachts? Dat is wel stevig :X

[ Voor 12% gewijzigd door ralph075 op 29-08-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

ralph075 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:04:
[...]

Step inverter is het woord dat je zoekt ;)

Maar 1000-1200W continu 's nachts? Dat is wel stevig :X
Juist 😁 Ja, dat is dus de zandfilterpomp en de warmtepomp op vol vermogen samen.

Zodra het op temperatuur is dan is het verbruik een stuk minder natuurlijk. Heb zonnepanelen liggen, anders zou ik er niet aan begonnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 29-08-2020 18:40 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Dennahz ik zat te denken hoewel het ergens vast wel staat in het vorige gedeelte zou het wellicht handig wezen om een tabelletje oid te hebben met type WP en het verbruik voor het opwarmen ..en in stand houden van het bad. ok met de ideale (buiten)temperatuur .. inverband met de COP.

maar stel dat je 200kWh verbruikt per graad per kuub water .. dan is voor een 4,5 bad van 18 naar 32 graden

200 x 4,5 = 900kWh x 14 (graden) = 12600kWh totaal om op te warmen oid .. (best heftig ..)
zet je het echter met een COP 15 er tegenover zou dus het getal met een "1:1" verwarming 15x zo hoog zijn YIKES !

maar ja deze getalen zijn natte vinger werk .. (random) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:11

Matis

Rubber Rocket

@vso ik kan je berekening niet volgen. 200kWh om 1000 liter water 1 graad te verwarmen klinkt me nogal (heel) veel.

Volgens mij kost het (theoretisch) slechts 72kWh om het gehele bad van 4500 liter 14 graden te verwarmen.
Of heb je rekening gehouden met verlies?

Hieronder mijn theoretische benadering met 100% efficiëntie en geen (warmte)verlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm7fkLZI5dhbMBgO3n0Usconcis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VJDbaWQxEx6PhTtBaUNDTIBX.png?f=user_large

Edit, ik zie net dat 4,5 slaat op de diameter van het bad. @Dennahz heeft het over 12.000 liter. In dat geval kom ik op 195kWh uit om het complete bad 14 graden te verwarmen.

[ Voor 68% gewijzigd door Matis op 29-08-2020 19:35 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
1000 liter water (1 m3) 1 graad verwarmen kost ca. 1,1 KWh met COP 1. Dat is zonder verliezen. De rest mag je zelf uitrekenen.
Voor bierviltje berekeningen zou ik gewoon 1 m3 1 graad met COP 1 = 1 KWh rekenen, lekker makkelijk en goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

Zo, het bad is opgeruimd en de vlakzuigpomp heeft super geholpen. In een uurtje was het bad leeg, laatste paar millimeter even met een bezempje de laatste restjes naar de pomp geveegd en de rest even nagedweild.
Volgende keer ga ik nog iets beters bedenken dan 2 metalen haken onder de pomp, zodat die zich niet aan de liner vastzuigt. Dat gebeurde dus, terwijl dit ding 7000L/uur weg zou kunnen pompen. In theorie zou ie met een half uur leeg moeten zijn (2x3 meter en denk dat er nog een halve meter water in zat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spQNdz2l3mOmVZBfC4rMAG7wSGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3A7BdhWf0iMrJ7bBG9dYFOyv.jpg?f=fotoalbum_large

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Wilke schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:36:
1000 liter water (1 m3) 1 graad verwarmen kost ca. 1,1 KWh met COP 1. Dat is zonder verliezen. De rest mag je zelf uitrekenen.
Voor bierviltje berekeningen zou ik gewoon 1 m3 1 graad met COP 1 = 1 KWh rekenen, lekker makkelijk en goed genoeg.
Ja precies. Met die berekening kom ik grofweg uit op 168kWh (met 1) of 184kWh (met 1,1) om 12.000 liter 14 graden te verwarmen. Dat komt al een stuk dichterbij mijn 195kWh dan de eerdergenoemde 12.6MWh :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:16
Ursamajor schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:36:
Zo, het bad is opgeruimd en de vlakzuigpomp heeft super geholpen. In een uurtje was het bad leeg, laatste paar millimeter even met een bezempje de laatste restjes naar de pomp geveegd en de rest even nagedweild.
Volgende keer ga ik nog iets beters bedenken dan 2 metalen haken onder de pomp, zodat die zich niet aan de liner vastzuigt. Dat gebeurde dus, terwijl dit ding 7000L/uur weg zou kunnen pompen. In theorie zou ie met een half uur leeg moeten zijn (2x3 meter en denk dat er nog een halve meter water in zat).

[Afbeelding]
Ik heb de Kärcher sp5 gekocht met die ‘dirt box’. In principe gewoon een krat die aan de onderkant gaten heeft. Kunt pomp dus met krat en al in het zwembad zetten en als je klaar bent rol je de slang en voeding op en zet zo de krat weg. Me likey 8)

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Matis schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:16:
@vso ik kan je berekening niet volgen. 200kWh om 1000 liter water 1 graad te verwarmen klinkt me nogal (heel) veel.

Volgens mij kost het (theoretisch) slechts 72kWh om het gehele bad van 4500 liter 14 graden te verwarmen.
Of heb je rekening gehouden met verlies?

Hieronder mijn theoretische benadering met 100% efficiëntie en geen (warmte)verlies.
[Afbeelding]

Edit, ik zie net dat 4,5 slaat op de diameter van het bad. @Dennahz heeft het over 12.000 liter. In dat geval kom ik op 195kWh uit om het complete bad 14 graden te verwarmen.
73kwh is wel erg laag imho ik gok dat dit eerder bij de 90/100kwh gaat liggen bij een COP 1 (als je daarvanuit ging) je hebt wel met verliezen te maken.

In de praktijk zeker hier bij de zee fluctueert de benodigde verwarming enorm, je verliest bijzonder veel.

@Wilke thx voor een realistischer getal ;) mijn hoge hoed getallen zoals ik al zei ging het even niet om .. maar een realistisch getal is altijd prettiger.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:33
vso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:41:
@Dennahz ik zat te denken hoewel het ergens vast wel staat in het vorige gedeelte zou het wellicht handig wezen om een tabelletje oid te hebben met type WP en het verbruik voor het opwarmen ..en in stand houden van het bad. ok met de ideale (buiten)temperatuur .. inverband met de COP.

maar stel dat je 200kWh verbruikt per graad per kuub water .. dan is voor een 4,5 bad van 18 naar 32 graden

200 x 4,5 = 900kWh x 14 (graden) = 12600kWh totaal om op te warmen oid .. (best heftig ..)
zet je het echter met een COP 15 er tegenover zou dus het getal met een "1:1" verwarming 15x zo hoog zijn YIKES !

maar ja deze getalen zijn natte vinger werk .. (random) ..
Voor de tabel; ik heb alleen in de periode dat het snachts nog vrij koud was gemeten wat de warmtepomp verbruikte. Om 30m3 water op 30 graden te houden verbruikte hij gemiddeld 12kwh per dag. Ik deed hem aan van 08:00 tot 12:00 en van 16:00 tot 20:00.
Het opwarmen in het begin kan ik wel ongeveer berekenen, hij doet op zn max ongeveer 1,8kwh en dat heeft een dag of 9 geduurd. (388 kwh)
Dit is wel zonder het verbruik van de zwembad pomp mee te rekenen, die verbruikt ook nog eens 0,7kw. Het gaat om een IG en de warmtepomp is een mr. Silence 13kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bleekie schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Voor de tabel; ik heb alleen in de periode dat het snachts nog vrij koud was gemeten wat de warmtepomp verbruikte. Om 30m3 water op 30 graden te houden verbruikte hij gemiddeld 12kwh per dag. Ik deed hem aan van 08:00 tot 12:00 en van 16:00 tot 20:00.
Het opwarmen in het begin kan ik wel ongeveer berekenen, hij doet op zn max ongeveer 1,8kwh en dat heeft een dag of 9 geduurd. (388 kwh)
Dit is wel zonder het verbruik van de zwembad pomp mee te rekenen, die verbruikt ook nog eens 0,7kw. Het gaat om een IG en de warmtepomp is een mr. Silence 13kw.
leuke cijfers, thx om te delen!

dus 30m3 bad
12kw per dag voor 30 graden
maar opwarmen 1,8kwh per dag x 9
wp van 13kw (cop ??) type step inverter, inverter oid .. ?

is je IG nog enigsinds geisoleerd, en welke regio van NL woon je ? zonnige zuiden of natte westen :)
denk je regelmatig af .. etc ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:33
vso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

leuke cijfers, thx om te delen!

dus 30m3 bad
12kw per dag voor 30 graden
maar opwarmen 1,8kwh per dag x 9
wp van 13kw (cop ??) type step inverter, inverter oid .. ?

is je IG nog enigsinds geisoleerd, en welke regio van NL woon je ? zonnige zuiden of natte westen :)
denk je regelmatig af .. etc ..
Het is een full inverter. De waarden die het boekje geeft zijn:
13kw bij lucht 27 graden/ water 27 graden. Het cop bereik is dan 7,2-14,5.
9kw bij lucht 15 graden/ water 26 graden. Het cop bereik is dan 5.0-7.5.
(Dit is allemaal volgens het boekje, ik heb hier niks zelf aan gemeten)

Voor zover ik weet is het bad niet geïsoleerd, wel afgedekt met lamellen. Regio is het natte westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Matis schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:40:
[...]

Ja precies. Met die berekening kom ik grofweg uit op 168kWh (met 1) of 184kWh (met 1,1) om 12.000 liter 14 graden te verwarmen. Dat komt al een stuk dichterbij mijn 195kWh dan de eerdergenoemde 12.6MWh :X
Kan best kloppen. Ga het volgend jaar sowieso anders aanpakken, want het is wel een beetje verspilling van energie om alles via de WP te laten lopen terwijl de zon ook gewoon schijnt.

Volgend jaar is de bedoeling op een combinatie van EPDM matten (heb een terras met overkapping waar ze op kunnen liggen) en een WP te gaan draaien. Tijdens een normaal seizoen draait het ook zeker niet 24/7, maar wou het nu toch eens proberen. We hebben zonnepanelen dus e.e.a. compenseert het wel... al merk ik nu wel dat we beter nog wat meer panelen hadden laten leggen :X (In afwachting van een offerte hiervoor :p)

Die 1000-1200W is geen exact getal, het is mijn schatting van het 'normale' sluipverbruik (moet ik ook nog eens oplossen :p) en het extra verbruik nu van de ZP+WP. Zal er niet ver af zitten iig. Als het spul eenmaal op temperatuur is dan slaat de pomp gewoon uit of gaat hij een stuk trager draaien. Dus dit is alleen in de echte opwarmfase.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Net mijn badje leeggepompt met deze jongen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiBxTnewKFvZO8u1X6qJKFZB0j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omZ4UOpvRNu7b7SR2jF5rLqn.jpg?f=fotoalbum_large

In 10 minuutjes bad (2 kuub) nagenoeg leeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Matis schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:05:
Net mijn badje leeggepompt met deze jongen [Afbeelding]

In 10 minuutjes bad (2 kuub) nagenoeg leeg :)
nog net niet de liner er door heen getrokken zeker _/-\o_ :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

vso schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:49:
nog net niet de liner er door heen getrokken zeker _/-\o_ :+
Nee, ik had wel die angst inderdaad. Ook herhaaldelijk gecontroleerd of ie niet "vastgeplakt" zat aan de bodem. Gelukkig niet het geval. De zeef/korf geeft ook via de zijkant voldoende debiet voor deze pomp.

Het afvoerputje had er meer moeite mee. Af en toe de slang en beetje moeten knijpen omdat het riool vol liep :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 00:03:
[...]

Kan best kloppen. Ga het volgend jaar sowieso anders aanpakken, want het is wel een beetje verspilling van energie om alles via de WP te laten lopen terwijl de zon ook gewoon schijnt.

Volgend jaar is de bedoeling op een combinatie van EPDM matten (heb een terras met overkapping waar ze op kunnen liggen) en een WP te gaan draaien. Tijdens een normaal seizoen draait het ook zeker niet 24/7, maar wou het nu toch eens proberen. We hebben zonnepanelen dus e.e.a. compenseert het wel... al merk ik nu wel dat we beter nog wat meer panelen hadden laten leggen :X (In afwachting van een offerte hiervoor :p)

Die 1000-1200W is geen exact getal, het is mijn schatting van het 'normale' sluipverbruik (moet ik ook nog eens oplossen :p) en het extra verbruik nu van de ZP+WP. Zal er niet ver af zitten iig. Als het spul eenmaal op temperatuur is dan slaat de pomp gewoon uit of gaat hij een stuk trager draaien. Dus dit is alleen in de echte opwarmfase.
imho als je beide hebt, zou ik de WP als secundaire verwarming beschouwen, en je solar als primaire
en als dus de temp richting zwemwaardig weer word bv eerst zoveel mogelijk op zonne warmte voor verwarmen en daarna pas je WP erbij schakelen ..

Wat ik zelf zou doen is achterhalen hoeveel het kost om per dag "warm te houden" vs van temp 18 naar 28 a 32 graden oid te doen(koud naar warm).. stel dat het je 14 dagen 12kwh kost om het warm te houden maar ook 12kwh kost om van koud na warm ..

Tja wat zou je dan doen .. met 14 dagen "slecht weer" is het dan rendabel om het bad warm te houden of weer op te warmen ... zeker als je erbij rekent dat het x tijd kost om hem weer op temp te krijgen ..

nu trek ik wederom wat uit mijn hoge hoed (om het netjes uit te drukken) maar het punt is niet zozeer wat is nu beter / slechter oid .. het punt is meer dat het weer hier voor NL/BE zo onbetrouwbaar is dat het alle kanten op kan gaan.. en het best moeilijk is het bad "aangenaam" te houden. Teminste als ik het over een AG heb ..

De reden van WP als secundaire verwarming is lijkt mij logisch .. wat je op zonnekracht kan doen(verwarmen) scheelt elektrische energie .. duh ... en ik denk dat het veel meer warmte toevoegt in zijn algemeenheid dan een WP kan .. (als alles goed is afgemeten)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 30-08-2020 14:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bleekie schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:33:
[...]

Het is een full inverter. De waarden die het boekje geeft zijn:
13kw bij lucht 27 graden/ water 27 graden. Het cop bereik is dan 7,2-14,5.
9kw bij lucht 15 graden/ water 26 graden. Het cop bereik is dan 5.0-7.5.
(Dit is allemaal volgens het boekje, ik heb hier niks zelf aan gemeten)

Voor zover ik weet is het bad niet geïsoleerd, wel afgedekt met lamellen. Regio is het natte westen.
Hier

12uur ==> watertemperatuur 18 graden,
Luchttemperatuur 18 graden, 1001mbar, 83 procent luchtvochtigheid, windkracht 3 noord
Sluipverbruik van de vermogenmeterstopcontact = 7 watt (TP-Link Kasa WiFi Smart Plug (HS110))
Zfp = 220 watt

12.30uur = actueel vermogen = zfp+wp = 1100watt
12.45uur = actueel vermogen =1120 watt
12.55uur = watertemperatuur 19 graden; actueel verbruik 1150 watt, totaal verbruik = 1 kwh
13.35uur = watertemperatuur = 20 graden; actueel vermogen 1210 watt
14.00uur = watertemperatuur = 21 graden; actueel vermogen = 1125 watt
15.45uur = watertemperatuur = 24 graden;
Actueel verbruik = 1310 watt
16.20uur = watertemperatuur = 25 graden;
Actueel vermogen = 1325 watt; totaal verbruik = 5, 5 kwh
17.00uur = watertemperatuur = 26 graden (Luchttemperatuur = 17 graden, luchtvochtigheidsgraad = 83 procent, wind = noord windkracht 4); actueel vermogen = 1375 watt; totaal verbruik = 6,2 kwh
17.30uur = watertemperatuur = 27 graden; actueel vermogen = 1405 watt; totaal verbruik = 6, 9kwh
19.00uur = watertemperatuur = 28 graden; actueel vermogen = 1425 watt,; totaal verbruik = 8 kwh

Wp=

Poolex Silverline Fi 70:

Een maximaal vermogen van 6,8 kW en een minimum van 1,94 kW voor een opgenomen vermogen van 1,05 kW in airconditioning 26 ° C / water 26 ° C Hygro 80% COP van 6,47 tot 12,9
of

Een maximum vermogen van 5,2 Kw en een minimum van 1,35 Kw voor een opgenomen vermogen van 1,11 Kw in lucht 15 ° C / water 26 ° C Hygro 70% COP van 4,6 tot 6,4

Zwembad: intex opbouw 3 bij 2 meter +/- 75 cm hoog; totaal liter water = 3500 liter (obv rolmaat meting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Hier

12uur ==> watertemperatuur 18 graden,
Luchttemperatuur 18 graden, 1001mbar, 83 procent luchtvochtigheid, windkracht 3 noord
Sluipverbruik van de vermogenmeterstopcontact = 7 watt (TP-Link Kasa WiFi Smart Plug (HS110))
Zfp = 220 watt

12.30uur = actueel vermogen = zfp+wp = 1100watt
12.45uur = actueel vermogen =1120 watt
12.55uur = watertemperatuur 19 graden; actueel verbruik 1150 watt, totaal verbruik = 1 kwh
13.35uur = watertemperatuur = 20 graden; actueel vermogen 1210 watt
14.00uur = watertemperatuur = 21 graden; actueel vermogen = 1125 watt
15.45uur = watertemperatuur = 24 graden;
Actueel verbruik = 1310 watt
16.20uur = watertemperatuur = 25 graden;
Actueel vermogen = 1325 watt; totaal verbruik = 5, 5 kwh
17.00uur = watertemperatuur = 26 graden (Luchttemperatuur = 17 graden, luchtvochtigheidsgraad = 83 procent, wind = noord windkracht 4); actueel vermogen = 1375 watt; totaal verbruik = 6,2 kwh
17.30uur = watertemperatuur = 27 graden; actueel vermogen = 1405 watt; totaal verbruik = 6, 9kwh
19.00uur = watertemperatuur = 28 graden; actueel vermogen = 1425 watt,; totaal verbruik = 8 kwh

Wp=

Poolex Silverline Fi 70:

Een maximaal vermogen van 6,8 kW en een minimum van 1,94 kW voor een opgenomen vermogen van 1,05 kW in airconditioning 26 ° C / water 26 ° C Hygro 80% COP van 6,47 tot 12,9
of

Een maximum vermogen van 5,2 Kw en een minimum van 1,35 Kw voor een opgenomen vermogen van 1,11 Kw in lucht 15 ° C / water 26 ° C Hygro 70% COP van 4,6 tot 6,4

Zwembad: intex opbouw 3 bij 2 meter +/- 75 cm hoog; totaal liter water = 3500 liter (obv rolmaat meting)
wauw 7 uur tijd 10 graden en je bad m3 ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:48:
[...]

wauw 7 uur tijd 10 graden en je bad m3 ?
Lees de post @vso 3500 liter ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Lees de post @vso 3500 liter ongeveer
my bad niet gezien, maar beetje vergelijkbaar met mijn BBQ experiment .. 10 graden oid met een simpel koperen spiraal (4500 Liter)

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 30-08-2020 21:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Inmiddels ook mijn WP voorzien van een energie meter.

Buiten temperatuur van 12gr en water 35gr zorgt dat de WP op 35% draait om het water op 35gr te houden wat ongeveer 440 watt stroom vebruik is.

35% van 6.2 kW (capaciteit bij 15gr lucht / 26gr water) dan kom je uit op 2,17 kW

2,17 kW / 0,44 kW = 4.93 COP. Leuke indicatie, geen exacte berekening...

Overdag heb je compleet andere cijfers, geen zon maar wel 20gr+ zorgt al dat de WP helemaal uit gaat en niet meer op laag pitje draait om het water op 35gr te houden.

Bij een WP die niet overgedimensioneerd is kan je beter enkel overdag draaien want in de nacht bij koudere temperaturen gaat je capaciteit/COP stuk omlaag.

Was overigens wel heerlijk, tot 2u 's nachts erin geweest :)

Spa inhoud ongeveer 1m3.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 01:25:

Bij een WP die niet overgedimensioneerd is kan je beter enkel overdag draaien want in de nacht bij koudere temperaturen gaat je capaciteit/COP stuk omlaag.
Als ik m'n WP s'nachts uitzet knalt de temperatuur van het water een graad of 3 naar beneden. Dus laat hem nu wel gewoon 24/7 draaien deze week. Het weerbericht is trouwens al een stuk minder positief dan wat ze vorige week zeiden :{

Met die koude nachten en regen is het water nu pas 29 graden.... niet echt geweldig :+ Ach ja! Leuke test zo :) De rest van de week valt het wel redelijk mee verder, dus verwacht wel dat ik hem op 33-34 kan krijgen.

@vso Yep dat was de bedoeling idd. EPDM matten voor de warmte van de zon en als dat niet voldoende is, dan kan de WP aanslaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 31-08-2020 09:26 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Als ik m'n WP s'nachts uitzet knalt de temperatuur van het water een graad of 3 naar beneden. Dus laat hem nu wel gewoon 24/7 draaien deze week. Het weerbericht is trouwens al een stuk minder positief dan wat ze vorige week zeiden :{

Met die koude nachten en regen is het water nu pas 29 graden.... niet echt geweldig :+ Ach ja! Leuke test zo :) De rest van de week valt het wel redelijk mee verder, dus verwacht wel dat ik hem op 33-34 kan krijgen.

@vso Yep dat was de bedoeling idd. EPDM matten voor de warmte van de zon en als dat niet voldoende is, dan kan de WP aanslaan.
Dat gaat dan idd wel snel ja met je water temperatuur. Als je dan per dag graad of 5 erbij komt dan zit je netto nog op 2 graden. Dan ben je wel effe bezig met opwarmen.

Combinatie met EPDM matten lijkt theoretisch het beste. vooral als je dit kan automatiseren.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat.

Ik kijk er weer anders tegen op, ipv EPDM matten plaats zonnepanelen. Energie kan je altijd wel gebruiken voor andere zaken zoals een airco indien je overschot hebt.
En op de dagen dat het kouder/geen zon is en dus je EPDM matten eigenlijk niets doen wekken zonnepanelen altijd energie op welk je dan weer in je warmtepomp kan stoppen.

Duurdere investering dat wel, maar brengt naar mijn mening meer op.
Daarnaast als je weinig dak oppervlakte hebt, maakt het de keus ook weer wat makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Dat gaat dan idd wel snel ja met je water temperatuur. Als je dan per dag graad of 5 erbij komt dan zit je netto nog op 2 graden. Dan ben je wel effe bezig met opwarmen.

Combinatie met EPDM matten lijkt theoretisch het beste. vooral als je dit kan automatiseren.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat.

Ik kijk er weer anders tegen op, ipv EPDM matten plaats zonnepanelen. Energie kan je altijd wel gebruiken voor andere zaken zoals een airco indien je overschot hebt.
En op de dagen dat het kouder/geen zon is en dus je EPDM matten eigenlijk niets doen wekken zonnepanelen altijd energie op welk je dan weer in je warmtepomp kan stoppen.

Duurdere investering dat wel, maar brengt naar mijn mening meer op.
Daarnaast als je weinig dak oppervlakte hebt, maakt het de keus ook weer wat makkelijker :P
Heb al zonnepanelen, maar moet toegeven dat het met het huidig verbruik en het slechte weer wel een beetje tekort schiet. Misschien op termijn nog wat panelen laten bijplaatsen. Zou het nu in een opwelling kunnen beslissen, maar ga het eerst eens een jaar bekijken hoeveel rendement we precies hebben.

Volgend jaar is de situatie sowieso anders qua pompen enzo. Maar begrijp je punt wel ;) Heb genoeg dakoppervlak, de matten zouden op ons overdekt terras komen en daar zou ik sowieso geen zonnepanelen op leggen.
Daarom laat ik hem deze week dus 24/7 aanstaan. Dan gaat de temperatuur s'nachts niet naar beneden en blijft het gestaag stijgen. Overdag - als het gewoon droog is - dan gaat het wel vlot omhoog. Gisteren was gewoon een hele slechte dag qua regen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennahz op 31-08-2020 11:37 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:30
heb een zwembad waarvan ik de pastic delen van de buizen en enkel buizen zelf wil vervangen! kan waar kan ik zoiets kopen? ps is een intex :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
crazyfrog schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:02:
heb een zwembad waarvan ik de pastic delen van de buizen en enkel buizen zelf wil vervangen! kan waar kan ik zoiets kopen? ps is een intex :O
tja welk bad gaat het om ? in het algemeen zou ik zeggen was het bad minder dan 100,- bespaar je de moeite en koop volgend jaar een nieuwe ofzo .. anders zou ik intex NL proberen (zit in roosendaal geloof ik)
kijk of je daar "parts" kan bestellen via het contact formulier

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
Buizen en die blauwe onderdelen heb ik nog nooit ergens gezien. All dat andere ‘kleine’ grut wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
een intex van 4.88 bij 2.44 heb wel wat gevonden in belgie die pastic dingen wel tedoen zie ik maar zoek vooral gaan om de hoekstukken(buis) niet leverbaar daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
* vso slaat @crazyfrog met een poolnoodle ja die dingen zijn zacht en zo sterk ben ik niet is het zo moeilijk om ff "google" te gebruiken .. ;)

Pak je handleiding (of download deze ff van de website) .. en dan check deze link http://www.intexcorp.nl/support/spare-parts-replacement even.

In de handleiding staan de partnummers die je nodig gaat hebben

Mijn ervaring van Intex (garantie) is dat je "bot" behandeld word maar doe je wat ze vragen gaat het wel zeer rap (geleverd worden als het op voorraad is)
ps bot is niet onvriendelijk .. maar het suiker druipt er ook weer niet af ..

[ Voor 66% gewijzigd door vso op 31-08-2020 18:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
heb het gevonden! gebruikt bad geen handleiding maar ben er uit! valt reuze mee kwa bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j4NOw6K.jpg

dat zwarte ding in bad is een sok .. ik wil zelf eens proberen of het filteren via de sok werkt .. keep you posted

@crazyfrog gebruikt maakt niet uit toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Hmm helaas starten ik natuurlijk"te laat" .lees het werd snel weer donker. maar moet zeggen dat het water wel helderder werd ..door het via de sok extra te filteren

je merkte (toen het nog licht was) dat het wel helderder werd .. wellicht dat ik over een week nog een keer het experiment herhaal maar dan met dubbele sok oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Iemamd tips om het intex zwembad te legen? De leegloop adapters zijn overal uitverkocht, een doorweekte grond heb ik ook geen zin in en 400x met een emmer is ook wat enthousiast. Jammer dat het filter maar een kwart kan doen...

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:23:
Hmm helaas starten ik natuurlijk"te laat" .lees het werd snel weer donker. maar moet zeggen dat het water wel helderder werd ..door het via de sok extra te filteren

je merkte (toen het nog licht was) dat het wel helderder werd .. wellicht dat ik over een week nog een keer het experiment herhaal maar dan met dubbele sok oid ..
Werkt goed hé, zo'n sok? Alleen ik had met m'n domme kop er een chloor tablet in gedaan en die is er dus doorgegaan :+ Was even vergeten hoe sterk dat spul eigenlijk was. Lekkere vlek op m'n liner nu.

Gelukkig is dit een 'test' zwembad voor het echte werk, maar toch zonde :X

Volgend jaar maar even anders aanpakken.
ByteMe_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:31:
Iemamd tips om het intex zwembad te legen? De leegloop adapters zijn overal uitverkocht, een doorweekte grond heb ik ook geen zin in en 400x met een emmer is ook wat enthousiast. Jammer dat het filter maar een kwart kan doen...
Gewoon een dompelpomp lenen van iemand? Vorig jaar ook gedaan en dat werkt prima. Gewoon direct in de afvoer (regenpijp) laten lopen. Als er dan op een gegeven moment genoeg uit is kan je gewoon het zwembad op z'n kop draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennahz op 01-09-2020 10:33 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
ByteMe_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:31:
Dompelpomp. Lidl had een leuke voor een paar tientjes te koop. De goedkoopste Kärcher/Gardena variant in de bouwmarkt doet zijn werk ook. Zal wel een klein laagje blijven staan of je moet kiezen voor een vlakzuigpomp. Laatste beetje met een emmer of opdweilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:31:
Werkt goed hé, zo'n sok? Alleen ik had met m'n domme kop er een chloor tablet in gedaan en die is er dus doorgegaan :+ Was even vergeten hoe sterk dat spul eigenlijk was. Lekkere vlek op m'n liner nu.
Nu ja goed werken,

ik denk dat het werkt wel maar ik denk dat je resultaten wel afhankelijk zijn van de gebruikte sok(ken)

ik zal eens met dubbele sok oid gaan werken en wellicht dubbelvouwen ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 01-09-2020 12:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:47:
[Afbeelding]

dat zwarte ding in bad is een sok .. ik wil zelf eens proberen of het filteren via de sok werkt .. keep you posted

@crazyfrog gebruikt maakt niet uit toch ?
Als van 1 van je sokken je water al ZO groen word, zou ik wat vaker douchen als ik jouw was :+

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:12:
[...]

Als van 1 van je sokken je water al ZO groen word, zou ik wat vaker douchen als ik jouw was :+
I am OFFENDED pfff ... ik eis een excuses

:+ en serieus gezegd .. hahahahaha

Omdat het water toch weg gaat / niet meer in gezwommen gaat worden is het wellicht een goed moment om wat zaken te testen ..

ik heb mijn water groen laten worden omdat ik het e.a wil testen .. misschien dat ik er gewoon een halve fles bleek oid in ga duwen .. of een glas natuur azijn oid .. (als vervanger voor ph-) en wat verouderde teststrips testen :)

en we eerder twijfelen over een huis met zwembad aan te schaffen .. ipv diy in de tuin te graven ..
On that note .. ik zag een huis met een kas erbij .. dat is ook wel een gave "locatie" voor een zwembad .. (in een kas) .. maar goed .. hmm nog maar eens goed over na denken wat we willen.

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 01-09-2020 12:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:58

Dennis1812

Amateur prutser

@vso is die kas zo groot dan?
Wordt dat ook niet veel te warm? Als ik kijk naar de temperatuur in mijn kas in de moestuin met open ramen en deur in de zomer.. die tikt de 45 vaak genoeg aan. En dat met ook nog bekalkte ramen en veel groen erin.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18
hm, 7000kg wat is toch niet echt heel optimaal gras bevorderend. Het onkruid en mos eronder is wel goed dood nu.Voor volgend jaar toch eens kijken hoe ik dit slimmer kan doen. Elk jaar omspitten en opnieuw inzaaien? Iets groens (biologisch groen) heeft wel de sterke voorkeur. Misschien vlonders of tegels, of alleen op de hoekpunten misschien palen.

Hoe doen jullie dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwkrBS5J2FADcL0lGNXPHzyghC0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6FAEH38JyLMtEwTfnaZxUHTH.jpg?f=user_large

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:27:
@vso is die kas zo groot dan?
Wordt dat ook niet veel te warm? Als ik kijk naar de temperatuur in mijn kas in de moestuin met open ramen en deur in de zomer.. die tikt de 45 vaak genoeg aan. En dat met ook nog bekalkte ramen en veel groen erin.
die kas die ik zag was wel relatief groot ja

je mat in de kas onder het glas neerleggen is meest optimale verwarming(s) methode immers wind heeft er geen vat meer op.. dan heb je snel maar 50% oppervlakte nodig .. je kan ook een lucht-water WTW verzinnen waarmee je de temp in de kas kan laten zakken.

Ik merk zelf zo'n mat goed werkt op een schuur bv .. sinds dat ik het zwembad verwarm op die manier nooit meer zo extreem heet geweest daarbinnen ..

Maar voor nu zijn dit happy dreams ..

@Donaldinho Elke 1 a 2 weken het zwembad verplaatsen, zo gebeurt dit ook op campings die het gras gezond en groen willen houden. alles met grondzeil verstikt uiteindelijk ..

Ergens opzetten is 1L = 1Kg dus die paar kuub even verplaatsen/van de grond af heeft zijn eigen uitdaging.

ik heb zelf grastapijt en die verkleurt ook .. ik denk zelf dat een IG variant de beste alternatief is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@vso ah, je matten in de kas. Ik begreep uit je post dat je je hele zwembad in de kas wilde hebben. Als in overdekt en wel. Verkeerd begrepen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:02:
@vso ah, je matten in de kas. Ik begreep uit je post dat je je hele zwembad in de kas wilde hebben. Als in overdekt en wel. Verkeerd begrepen dan.
nope had je niet verkeerd begrepen :) beide dus in de kas .. moet wel passen duh ;)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 01-09-2020 13:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:31:
[...]

Gelukkig is dit een 'test' zwembad voor het echte werk, maar toch zonde :X

Volgend jaar maar even anders aanpakken.

[...]

Gewoon een dompelpomp lenen van iemand? Vorig jaar ook gedaan en dat werkt prima. Gewoon direct in de afvoer (regenpijp) laten lopen. Als er dan op een gegeven moment genoeg uit is kan je gewoon het zwembad op z'n kop draaien.
Helaas niks te leen. En ook de dompelpomp (van een paar tientjes) lijken overal uitverkocht :/ en dan moet er nog een slang bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20:23
Dit jaar hadden we het zwembad op tijdelijk kunstgras liggen. Eronder alleen worteldoek. Het kunstgras zorgde ervoor dat het een best zachte bodem was.
Maar als je het gewone gras wil behouden dan is een strook kunstgras niet zo mooi natuurlijk. Vlonder of tegels is dan wel een goede optie, en als je het zwembad neer gaat zetten even iets eronder zodat het niet zo hard is. Hier worden "zwembadtegels" aangeraden. Zijn van die vierkante foam achtige dingen die je in elkaar kan klikken en daarmee vorm je een vloer. Het isoleert ook meteen een beetje.
Wij gaan in het najaar of voorjaar 2021 een vlonder maken en voor het zwembad haal ik waarschijnlijk van die tegels.

Ik merk dat ik al in verleden tijd type... het is en wordt geen zwemweer meer dus een paar uur geleden heb ik de tuinslang aan het afvoerstukje gestopt. Komende dagen blijft het nagenoeg droog dus de boel kan drogen en zwembad mag leeg lopen. Het gaat zo wel érg traag dus ik ga vanavond nog eens navraag doen bij wat buren of er iemand een dompelpomp heeft :)

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 01-09-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ByteMe_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:22:
[...]

Helaas niks te leen. En ook de dompelpomp (van een paar tientjes) lijken overal uitverkocht :/ en dan moet er nog een slang bij?
Bij sommige bouwmarkten kan je een dompelpomp ook huren voor een aantal uur of een dag, dat is dan inclusief slang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjufke
[...]

Weet niet of je in de buurt van een Toolstation woont? klikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]
Gewoon op voorraad: https://www.lidl-shop.nl/...pomp-GFS-401-S/p100035134

En dan gewoon de tuinslang erop, werkt prima :).

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 01-09-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:46
[...]

Bij Van Cranenbroek en/of Itek hebben ze prijsgunstige dompelpompen. Mijn waterland pomp gaat al jaren mee.
Andere optie is met standaard tuinslang zelf aanzuigen zodat deze langzaam leeg loopt. Moet je wel wat geduld hebben. Komt daarmee een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@ByteMe_ paar posts terug heb ik het kopelstuk (het plaatje) gepost voor de gardena slang die je op de 99% van de baden kan schroeven ..

Een dompelpomp met platte slang is echter wel de beste uitgave die je kan doen .. een 2,2 liter bad had ik in 30 min leeggepompt ..met de goedkoopste ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:15

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik moet even op zoek naar passende slang voor onze dompelpomp.

In totaal heeft het bad drie maanden gestaan, dit jaar meer chloor gebruikt, vaker gemeten, en afgezien van wat muggenlarven verder geen problemen gehad. Op het laatst begon het water wel wat te ruiken, maar dat was op het punt dat we toch wilden opruimen.

Pomp weer gepakt dit jaar, en dan opnieuw (net als vorig jaar) tot de conclusie komen dat we geen passende slang hebben :F. 32mm was veel te groot, tuinslang veel te klein. Slang van het aquarium gepakt (16/22mm) en die maar in de uitgang gedrukt. Heel goed werkte het niet, maar de vrouw heeft het bad leeg gekregen. Op het laatst spoot er behoorlijk water naast de slang langs zei ze.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
je hebt in feite met dompelpompen 2 of 3 uitdagingen ..

1 ) de slang .. je moet eigenlijk een zwembadslang om uit het zwembad te komen en vandaar een platte slang om je zwembad leeg te trekken (alleen een platte werkt ook)

2 ) de water niveau meter / afslag ding (dat ding moet recht omhoog hangen) .. teminste om te voorkomen dat de pomp "droog" pompt

3 ) de ellende dat je het laatste beetje ontzettend zit te "kloten" met je zwembad liner .. om die laatste 40 liter weg te krijgen .. pff

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

vso schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:39:
3 ) de ellende dat je het laatste beetje ontzettend zit te "kloten" met je zwembad liner .. om die laatste 40 liter weg te krijgen .. pff
Zie m'n post over de Lidl vlakzuigpomp van Güde GFS401S pomp. Het restje dat over bleef was te verwaarlozen :)

Gadgets FTW!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ursamajor schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:39:
[...]

Zie m'n post over de Lidl vlakzuigpomp van Güde GFS401S pomp. Het restje dat over bleef was te verwaarlozen :)
Voor de mensen die geen zin hebben om een heel topic door te spitten:
Ursamajor schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

Vandaag bij de Lidl een vlakzuigpomp van 5 tientjes besteld. Die kan water tot op 2mm droogzuigen.
Dompelpompen zou je moeten ontluchten (geen idee of dat een probleem zou zijn) en zouden okk nog best een laag water kunnen laten staan.
Ben benieuwd als ie binnen is.
Ursamajor schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:48:
De pomp is binnen :-)
Hij zuigt zich inderdaad vast aan de liner. Maar daardoor heb ik goede hoop als ik iets verzonnen heb om eronder te doen, zodat de liner niet wordt opgezogen.
Houd ik hem een beetje schuin, zie ik dat de pomp krachtig water verplaatst met de 32mm slang aangesloten. Voor het gemak ga ik er wel een gardena aansluiting opzetten. Mijn 32mm slang is niet zo lang.
Ursamajor schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:36:

[Afbeelding]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Even een tip: zet nu alvast reminders voor januari/februari voor het aanschaffen van zwembad spul (pompen, chloor, ....) en koop alles dan! Heb ik vorig jaar ook gedaan en zo nog heerlijk (en voor een fatsoenlijke prijs!) dingen kunnen kopen. Waaronder een warmtepomp, die het hele seizoen verder uitverkocht was.

Gisteren nog heerlijk kunnen zwemmen met 32 graden :Y)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Wat heb je betaald voor die warmtepomp? En hoeveel watt? Ik zie bijvoorbeeld 3kw, dat lijkt mij een extra groep nodig?

Overigens goed dat ik weer even gesnuffeld heb, ik had nog een afvoer adapter, dus die laat ik nu de dag via de tuinslang lopen, Gaat wel even duren zie ik :+

[ Voor 20% gewijzigd door ByteMe_ op 02-09-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ByteMe_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:42:
Wat heb je betaald voor die warmtepomp? En hoeveel watt? Ik zie bijvoorbeeld 3kw, dat lijkt mij een extra groep nodig?

Overigens goed dat ik weer even gesnuffeld heb, ik had nog een afvoer adapter, dus die laat ik nu de dag via de tuinslang lopen, Gaat wel even duren zie ik :+
Warmtepompen van 3kw trekken geen 3000 watt, maar dat is hun gemiddeld vermogen om te verwarmen. Ze zijn vaak efficiënt genoeg om dit te halen met een verbruik van een paar honderd watt.
Een extra groep is meestal niet nodig hiervoor.

Ja, leeg lopen met afvoer adapter en tuinslang duurt lang. Mijn 2.4 kuub bad is denk ik vanavond (bijna) leeg, en dat is ongeveer 30 uur na het aansluiten van de adapter. Ik had gisteravond geen zin om nog navraag toe doen naar dompelpompen. Heb geen haast met het opruimen.
Als je de mogelijkheid hebt (ik heb nu niet genoeg slang) dan zou het ook een stuk sneller gedaan via de zwembadslang bij pomp uit/in -gang. Dan gaat het eerste stuk in ieder geval sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 02-09-2020 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Wat doe je eigenlijk met de 'zandbak' van de zandfilterpomp? Moet dat zand altijd weggegooid worden of kan je dat herbruiken? Ik lees alleen dat je onderop de afvoer dop moet losmaken, niets over het zand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:25:
Even een tip: zet nu alvast reminders voor januari/februari voor het aanschaffen van zwembad spul (pompen, chloor, ....) en koop alles dan! Heb ik vorig jaar ook gedaan en zo nog heerlijk (en voor een fatsoenlijke prijs!) dingen kunnen kopen. Waaronder een warmtepomp, die het hele seizoen verder uitverkocht was.

Gisteren nog heerlijk kunnen zwemmen met 32 graden :Y)
Ik gisteren nog in geweest met 36gr :) Merk wel dat warmtepomp vrij snel aanslaat en ook aan blijft zolang afdekzeil eraf is om het water op 36gr te houden. Wel lekker op lage toeren.

Ik was er ook net op tijd dit jaar, daarna ook tot nu toe uitverkocht.

Heel goed om inderdaad vroeg erbij te zijn, scheelt een hoop "stress" en geld :D
ByteMe_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:42:

Ik heb zelf een 8,5kW warmtepomp. Vebruik is bij deze max 1,2 kW bij 100%.

Zoals @Plenkske aankaart is hier geen extra groep voor nodig. Je hebt verwarmings capaciteit (8,5kW in mijn geval) en het echte stroom verbruik (max 1,2kW in mijn geval).

Lees ook de TS door, staat wat meer info in ;)
ByteMe_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:50:
Wat doe je eigenlijk met de 'zandbak' van de zandfilterpomp? Moet dat zand altijd weggegooid worden of kan je dat herbruiken? Ik lees alleen dat je onderop de afvoer dop moet losmaken, niets over het zand.
Zand gaat 4-5 jaar mee. Ik laat het gewoon (glas in mijn geval) erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:12:
[...]

[...]

Zand gaat 4-5 jaar mee. Ik laat het gewoon (glas in mijn geval) erin zitten.
Eerst in de zon droog laten worden? Of gewoon meteen de kast in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
ByteMe_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:17:
[...]

Eerst in de zon droog laten worden? Of gewoon meteen de kast in?
Zoveel mogelijk water eruit laten. Bij mij zit een dop onderaan ervoor. Ik laat dan de 6 weg klep eraf en inderdaad zo paar dagen drogen.

100% droog zal niet lukken, nooit problemen mee gehad met opstarten. Wel zet ik de 6 weg klek niet vast erop zodat het altijd kan luchten... want als het dicht is dan gaat het stinken, heb ik al getest voor je ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Dennahz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:25:
Even een tip: zet nu alvast reminders voor januari/februari voor het aanschaffen van zwembad spul (pompen, chloor, ....) en koop alles dan! Heb ik vorig jaar ook gedaan en zo nog heerlijk (en voor een fatsoenlijke prijs!) dingen kunnen kopen.
Gisteren al 12m zwembadslang laten bezorgen voor volgend jaar :P

Dan kan ik de irritante vijverslang vervangen en ook de pomp op een andere plek neerzetten. Afgelopen maanden was er gewoon niet meer 32mm slang verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Goedendag tweakers zal mij eerst even voorstellen mijn naam is Jeroen en na jaren op tweakers de forums te hebben gelezen heb ik mij maar eens aangemeld.

Moet wel zeggen ik weet nog niet hoe alles werkt op tweakers forum.

Mijn doel voor volgend jaar is om alles te gaan aanpakken, solar warmte via tyleen 3 rollen op het dak digitale thermometers met in buis sensors plaatsen de benodigde koppelingen en aansluitingen, een stroom kast met dinrail waar ook de digitale thermometers worden ingebouwd die werken op 12volt via een dinrail voeding en aardlek beveiliging of anders daar ben ik nog niet over uit.

Wat ik al heb is een nieuw zwembad van Bestway ovaal nog niet opgezet inhoud 11 m3 een intex zandfilterpomp van 6 m3 verder een bypass van 50mm een wandskimmer speciaal voor opzetbaden in het bezit van een Keter Store it out midi opberg box waar ik de pomp in wil paatsen.

Mijn bedoeling is om de aansluitingen liefst zoveel mogelijk met draai schroefdraad koppelingen in plaats van klemmen en waar de pomp in komt te staan komen wanddoornvoeren met aan 2 kanten lijm invoer verbinding van pvc om de slangen van de solar en zwembad aan te sluiten en te ontkoppelen zodat het makkelijker monteer en demonteerbaar is.

De bekisting van de solar en tyleen ga ik in de winter maken mooie hobby en uitdaging, wat betreft uitdagingen zijn er ook waar ik nog niet achter ben vooral het elektrische gedeelte zoals de sensors van thermometer voor in de buis dacht zelf via een T stuk met 1/2 draad maar de draden vaak teer zijn ook lege voelers moet daar de sensor weer in? groepenkast of beveiliging welke aardlek of anders heb stroom in de ttuin zit mijn schuur ook op en de benodigde apparatuur en verlichting alles komt via de meterkast op groep en aardlek 2 jaar terug alles vernieuwd maar mijn zwembad wil ik toch apart beveiligen op de zelfde stroomleiding of het kan daar ben ik nog niet achter een hele gepuzzel en gezoek.

Dit zijn de voorbereidingen voor volgend jaar ben vast nog wel wat vergeten en alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Leeglopen via afvoer adapter duurt echt lang. Na 30 uur zit er nog 1/3 in. Dan zal vanavond laat of komende nacht wel het punt komen dat hij onder de adapter komt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:34:
Leeglopen via afvoer adapter duurt echt lang. Na 30 uur zit er nog 1/3 in. Dan zal vanavond laat of komende nacht wel het punt komen dat hij onder de adapter komt....
Vandaag 6 uur bij mijn 3x2m bad tot het afvoerpunt... Dat laatste stuk is vervelend. Ik heb de poten losgehaald van de kant met de afvoer en het een stuk in elkaar laten vallen zodat de afvoer nu tegen de grond zit. Dit tempo is nog langzamer, maar heb wel bijna alles eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Waarschijnlijk is bij mij lengte slang en dat het zwembad en putje nagenoeg gelijk ligt, dat het zo langzaam gaat. Afschot is minimaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 02-09-2020 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik weet niet wat jullie "probleem" is .. ik trek het zwembad snel leeg denk aan een uurtje ofzo .. meeste irritatie zit hem in slang koppelingen en andere meuk .. en dat voor 4,5 kuub ..

Omdat het hier een gecombineerde HWA en riool is heb ik een vertakking met schroefdop op mijn regenpijp gedaan en duw de slang erin .. met een gladde platte slang is het wel irritant want die kruipt eruit .. maar goed .. voor een uurtje per jaar overleef ik dat wel om 2 x een slang terug te stoppen.

dit jaar nog 1 x de dubble/3dubbele sok proberen voor het filteren.. ff een middag ofzo laten draaien .. en dan ga ik de boel opruimen ..

edit:
o ja eerst een groot gedeelte via de ZFP "backwash" stand de filterbollen schoon spoelen ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 02-09-2020 20:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
ByteMe_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:50:
Ik ga volgend jaar eens filterbollen proberen. Til ik me ook geen breuk maar aan het verplaatsen van de pomp naar vorstvrij gedeelte. Bovendien is een zak filterzand lastig te krijgen hier.
Plenkske schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:34:
Dompelpomp, eventueel waterstofzuiger. Poten etc van bad verwijderen en zwembad ff omkiepen.
Je hebt de tijd tot het opzetten volgend jaar om iets aan te schaffen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05 22:43
Wie heeft er een een grijze prism frame van 3.0 x 1.75. Wat zijn is hier de afmeeting g tussen de poten in de breedte. Het breedste deel. Ik hoop dat ik deze kwijt kan. Als ik op het internet naar de uitwendig afmetingen van mijn huidige intex kijk klopter niks van op tekeningen van de breedte van de poten vsndaar de vraag 😁

• vso
  • Niet online
Marco_Dark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:24:
Wie heeft er een een grijze prism frame van 3.0 x 1.75. Wat zijn is hier de afmeeting g tussen de poten in de breedte. Het breedste deel. Ik hoop dat ik deze kwijt kan. Als ik op het internet naar de uitwendig afmetingen van mijn huidige intex kijk klopter niks van op tekeningen van de breedte van de poten vsndaar de vraag 😁
Kan je iets duidelijker zijn .. plaatje met je tuin oid dat we iets meer in kunnen leven ?

een vierkant/rechthoekig bad van 3 x 2 is vaak 3x2 "bad volume" 50cm (bestway) of 60cm (intex) .. en kan je "makkelijk" de inhoud berekenen

vaak is echter de uitwendige maat + 50cm (+25cm aan elke kant "extra")

voor 300cm kan je er ongeveer wel uit gaan dat er +/- 1m tussen elke poot zit .. hoek --> poot --> poot --> hoek ..

Alleen je wilt liever korte buizen .. (hoe korter hoe meer "kracht" ze kunnen opvangen" .. dus 3 of 4 poten hmm ach ..

nu ja ik denk dat je de rest wel verder komt oid ?

Tja vanalles

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Marco_Dark schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:24:
Bedoel je dat dit plaatje niet klopt?
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/wysiwyg/Zwembadgigant/Opzetzwembaden/Lijntekeningen/Prism-3539L_-_2019_versie_1.jpg

Ik had namelijk hetzelfde bad op het oog.

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18
Pff heb de dans gemist om mn liner gisteren schoon te maken en weg te zetten met het mooie weer :p

Lijkt ook alsof de voorraden van de winkels weer beetje bijtrekken zo. Voordeel van de belachelijke van de zomer zijn wel dat alles nu goedkoop lijkt 7(8)7

[ Voor 79% gewijzigd door Donaldinho op 03-09-2020 09:05 . Reden: Mn voorganger was net iets sneller ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• Plenkske
Donaldinho schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:02:
Pff heb de dans gemist om mn liner gisteren schoon te maken en weg te zetten met het mooie weer :p

Lijkt ook alsof de voorraden van de winkels weer beetje bijtrekken zo. Voordeel van de belachelijke van de zomer zijn wel dat alles nu goedkoop lijkt 7(8)7
Paar dagen wat regen nu, daarna voorspellen ze een hele tijd droog en afhankelijk van waar je woont wordt het weer iets warmer. Tijd genoeg dus om schoon te maken / te laten drogen.

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:05:
Goedendag tweakers zal mij eerst even voorstellen mijn naam is Jeroen en na jaren op tweakers de forums te hebben gelezen heb ik mij maar eens aangemeld.

Moet wel zeggen ik weet nog niet hoe alles werkt op tweakers forum.

Mijn doel voor volgend jaar is om alles te gaan aanpakken, solar warmte via tyleen 3 rollen op het dak digitale thermometers met in buis sensors plaatsen de benodigde koppelingen en aansluitingen, een stroom kast met dinrail waar ook de digitale thermometers worden ingebouwd die werken op 12volt via een dinrail voeding en aardlek beveiliging of anders daar ben ik nog niet over uit.

Wat ik al heb is een nieuw zwembad van Bestway ovaal nog niet opgezet inhoud 11 m3 een intex zandfilterpomp van 6 m3 verder een bypass van 50mm een wandskimmer speciaal voor opzetbaden in het bezit van een Keter Store it out midi opberg box waar ik de pomp in wil paatsen.

Mijn bedoeling is om de aansluitingen liefst zoveel mogelijk met draai schroefdraad koppelingen in plaats van klemmen en waar de pomp in komt te staan komen wanddoornvoeren met aan 2 kanten lijm invoer verbinding van pvc om de slangen van de solar en zwembad aan te sluiten en te ontkoppelen zodat het makkelijker monteer en demonteerbaar is.

De bekisting van de solar en tyleen ga ik in de winter maken mooie hobby en uitdaging, wat betreft uitdagingen zijn er ook waar ik nog niet achter ben vooral het elektrische gedeelte zoals de sensors van thermometer voor in de buis dacht zelf via een T stuk met 1/2 draad maar de draden vaak teer zijn ook lege voelers moet daar de sensor weer in? groepenkast of beveiliging welke aardlek of anders heb stroom in de ttuin zit mijn schuur ook op en de benodigde apparatuur en verlichting alles komt via de meterkast op groep en aardlek 2 jaar terug alles vernieuwd maar mijn zwembad wil ik toch apart beveiligen op de zelfde stroomleiding of het kan daar ben ik nog niet achter een hele gepuzzel en gezoek.

Dit zijn de voorbereidingen voor volgend jaar ben vast nog wel wat vergeten en alle tips zijn welkom.
Klinkt goed:

- Voor temperatuur te meten maak ik gebruik van een T-stuk met 1/2 draad met hier in dan een DS18B20 thermowell >> https://store.brewpi.com/...emperature-sensor-bsp-1-2

- Vanuit gaande dat je ALS voor de groep van buiten 30 mA is, je nieuwe groepenkast die je wilt bouwen voor je zwembad voorzien van een 10 mA ALS. Een 30 mA ALS plaatsen achter een 30 mA ALS heeft geen nut, beiden zullen eruit klappen bij problemen...

- Ik heb 1 grote "besturings" kast met alles erin, dus ook de ALS. Scheelt weer een aparte groepenkast speciaal voor het zwembad. Daarnaast heb je aan 1 groep genoeg, zie geen reden om daarvoor een groepenkast te bouwen...

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-05 22:43
@BounceMeister het plaatje klopt niet voor mijn 260x1.65 want met poten is die 1.75 breedt en breder krijg ik die schuine poten echt niet zonder de liner te slopen.
Op tekeningen is het dus 2.08. Dus ik wil graag weten of dat wel klopt voor inderdaad de grijze 3x1.75 waar ik erg aan twijfel.

• BounceMeister
  • Niet online
Marco_Dark schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:19:
@BounceMeister het plaatje klopt niet voor mijn 260x1.65 want met poten is die 1.75 breedt en breder krijg ik die schuine poten echt niet zonder de liner te slopen.
Op tekeningen is het dus 2.08. Dus ik wil graag weten of dat wel klopt voor inderdaad de grijze 3x1.75 waar ik erg aan twijfel.
Dat is inderdaad wel raar. De middenpoten van jouw bad zouden inderdaad breder moeten zijn volgens het plaatje. Alleen de hoekpoten staan wat dichterbij. Kloppen de afmetingen van het bad verder wel? En hoe zit het bij de lange kant (zou 310cm moeten zijn)?
Afbeeldingslocatie: https://zwembadcompleet.nl/pub/media/wysiwyg/ZwembadCompleet/Zwembadpompen/Intex-Zwembad-Metal-Frame-260-x-165-x-65cm_1.jpg
http://zwembadcompleet.nl...me-260-x-165-x-65cm_1.jpg

Ik ben dan wel benieuwd hoe breed een intex metal frame 200x300 werkelijk is. Want die is volgens zo'n plaatje net wat breder dan 250cm waardoor hij niet zou passen. Wanneer hij 240 zou zijn, past hij wél op het stukje kunstgras in mijn tuin.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 03-09-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
BounceMeister schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:30:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd hoe breed een intex metal frame 200x300 werkelijk is. Want die is volgens zo'n plaatje net wat breder dan 250cm waardoor hij niet zou passen. Wanneer hij 240 zou zijn, past hij wél op het stukje kunstgras in mijn tuin.
Ik heb het even voor je opgemeten, kon mooi met de sporen in het gras. Breedte is 236cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
BeeJee78 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:39:
[...]

Ik heb het even voor je opgemeten, kon mooi met de sporen in het gras. Breedte is 236cm.
Thanks! Dan zou een 200x300 dus gewoon passen. Waarom ze dan een veel bredere maat opgeven is mij een raadsel. Ik had juist een 244 rond gekocht omdat ik dacht dat een 200x300 niet zou passen. Dan had ik bijna een veel duurdere prism frame gekocht die nog kleiner is ook.
Ik heb 250 cm beschikbaar, dus wanneer hij niet breder is dan 236 totaal, past dat prima.

[ Voor 8% gewijzigd door BounceMeister op 04-09-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
BounceMeister schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:02:
[...]

Thanks! Dan zou een 200x300 dus gewoon passen. Waarom ze dan een veel bredere maat opgeven is mij een raadsel. Ik had juist een 244 rond gekocht omdat ik dacht dat een 200x300 niet zou passen. Dan had ik bijna een veel duurdere prism frame gekocht die nog kleiner is ook.
Ik heb 250 cm beschikbaar, dus wanneer hij niet breder is dan 236 totaal, past dat prima.
Misschien zitten er kleine onderlinge verschillen in per bad en houden ze het daarom ruim aan. Maar verder dan 236 kom ik echt niet, heb echt het breedste punt gepakt.

Ik heb nu wel andere uitdaging, de buizen plakken enorm aan de liner... Had ik er nou maar talkpoeder op gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

BeeJee78 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:25:
[...]

Misschien zitten er kleine onderlinge verschillen in per bad en houden ze het daarom ruim aan. Maar verder dan 236 kom ik echt niet, heb echt het breedste punt gepakt.

Ik heb nu wel andere uitdaging, de buizen plakken enorm aan de liner... Had ik er nou maar talkpoeder op gedaan.
Hier heeft de liner en paar dagen staan te drogen. Kon het met de vingers zo losmaken van de buis. Vinger tussen doek en buis en rustig aan je vinger er verder tussen/krommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Betreft die lengtes/breedtes van de zwembaden met frame: misschien kunnen we het beter zelf bijhouden ?
Degene die nog wat hebben staan kunnen het zo opmeten, en voor de rest volgend jaar maar aan beginnen ?

Afwijkingen met de tekeningen zijn zo te zien best groot en het kan voor sommige net het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
The Executer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:27:
[...]

Hier heeft de liner en paar dagen staan te drogen. Kon het met de vingers zo losmaken van de buis. Vinger tussen doek en buis en rustig aan je vinger er verder tussen/krommen.
Oke dus een paar dagen later ging het beter dan meteen na het legen? Of heb je het niet meteen geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

BeeJee78 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:34:
[...]

Oke dus een paar dagen later ging het beter dan meteen na het legen? Of heb je het niet meteen geprobeerd?
Om eerlijk te zijn niet gelijk geprobeerd, maar het leegmaken hebben we gedaan op de laatste warme dag eigenlijk. Doordat we het opruimen op een koelere dag hebben gedaan is het misschien wel makkelijker gegaan (krimpen/uitzetten), maar zou ook net andersom gegaan kunnen zijn zeg maar. Geen wetenschap, geen test, puur gevalletje laten drogen en later opgeruimd :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeeJee78
The Executer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:18:
[...]

Om eerlijk te zijn niet gelijk geprobeerd, maar het leegmaken hebben we gedaan op de laatste warme dag eigenlijk. Doordat we het opruimen op een koelere dag hebben gedaan is het misschien wel makkelijker gegaan (krimpen/uitzetten), maar zou ook net andersom gegaan kunnen zijn zeg maar. Geen wetenschap, geen test, puur gevalletje laten drogen en later opgeruimd :Y)
Het is uiteindelijk gelukt met veel gepruts en kramp in de handen. Ik had m bijna in de kliko gegooid 😂

Volgend jaar niet vergeten om er talkpoeder tussen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vandaag gaan we het zwembad opruimen.

Kan banking soda ook ingezet worden als talkpoeder?
Zijn er mensen met ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
Ik gebruik nooit talkpoeder. Niet tussen de buizen en de liner, en ook niet bij het opvouwen van het zwembad.

Gewoon een aantal dagen goed laten drogen onder een afdak, paar keer omdraaien, opvouwen en naar zolder. Nooit een probleem ermee gehad de afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BeeJee78 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:25:
[...]

Een dun bamboe stokje ertussen waarmee je je planten opbind werkt prima. Zo maak ik ze los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-04 13:54
Wij hebben het zwembad weer opgeruimd voor dit jaar.
En hebben nu een opblaasbare intex jacuzzi opgezet.
Hebben jullie daar nog tip en trick voor?
Zag dat er in de OP nog niet zo veel over staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

hiddit schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:41:
Wij hebben het zwembad weer opgeruimd voor dit jaar.
En hebben nu een opblaasbare intex jacuzzi opgezet.
Hebben jullie daar nog tip en trick voor?
Zag dat er in de OP nog niet zo veel over staat.
Heel goed je chloor / ph niveau in de gaten houden. Met die temperaturen heb je heel snel groen / troebel water. Geniet ervan!! d:)b

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 11:35
Over groen / troebel water gesproken. Ik heb vandaag pas een begin gemaakt aan het opruimen van mijn Bestway 300x200 zwembad en heb er sinds die hitte golf ( 4 weken? ) paar weken geleden niet echt meer op gelet. Sinds 1,5 week ook geen zeil meer boven, en het water was niet groen, niet troebel....er was niets mis mee 8)7 Had wel verwacht dat het water niet heel goed meer zou zijn na al die regen en onweer afgelopen weken.

Geen idee hoe dat mogelijk is maargoed niet heel erg, scheelt met schoonmaken :z

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
Heerlijk temperatuurtje om in het zwembad te vertoevenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO6FfP1xm6TOxnu-_W-rbx3vAfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp1wxvRusWQcKU4ZMKz8zm5D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:09
Edwin3 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:22:
Heerlijk temperatuurtje om in het zwembad te vertoeven[Afbeelding]
Wat heb je staan? Ik zoek even via Tweakers, maar om nu te zeggen dat ik binnen 3clicks weet wat jij hebt staat is dus niet te herleiden.

Hoeveel inhoud M3 verwarm je met hoeveel power/M2 solatmatten/warmtepomp/tyleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het seizoen is nog nauwelijks afgelopen, maar ik kijk alvast naar de set-up voor volgend jaar :)

Hebben nu weer wat lekkage in het inmiddels 3e Intex 3,05 ronde zwembad en ik wil in de winter of lente de aankopen gaan doen voor het volgende seizoen, zodat alles weer mooi in de voorraad beschikbaar is.

Wij hebben in de tuin 2 terrassen van 3,60 x 3,60 cm met daartussen een pad en veel gras. Daarnaast nog een groot garagedak met daarop deels zonnepanelen. De afgelopen jaren hebben we het 3,05m ronde Intex frame zwembad op 1 van de terrassen geplaatst, dan 2 slangen naar het andere terras en daarop de 2 warmte matten en 2 solarbollen. De temperatuur is doorgaans prima, maar, ik wil graag toe naar een variant waarbij de matten en bollen geen terras meer innemen.

Nou zit ik te denken aan het volgende:

- Intex Prism Frame zwembad 366 x 99 cm. Deze zal dus iets over het gras gaan, maar dat overleven wij wel.
- Intex zandfilterpomp - 8m3/h, deze kan 7,5 meter hoogte overbruggen. Een mindere variant kan ook, maar ik wil graag overcapaciteit.
- Op het garagedak plaats ik of de 2 bollen en 2 matten (met wat gewicht op de hoeken ivm wind) OF ik ga voor EPDM zoals hier in een aantal posts is te lezen. Er is echter één nadeel: De zonnepanelen liggen op de plek waar de zon tussen 13:00 en 22:00 op staat, daar is dus geen ruimte meer voor EPDM of de bollen en matten. Op het garagedak is nog wel +-16m2 beschikbaar voor een stuk dat tussen 7:00 en 12:00 (en na 19:00 een beetje) veel zon pakt, daar zou ik dus de warmteverzamelaars kunnen plaatsen, maar later op de dag heb ik daar niets meer aan. En of ik dan de matten en bollen plaats, of met EPDM aan de slag ga laat ik nog even in het midden.

Wat zouden jullie doen als je mij was? Gewoon dat zwembad halen en de set-up van afgelopen jaar herhalen, OF voor de upgrade gaan en alles op het dak plaatsen? En zo ja, zou dit dan voldoende zijn om het geheel op te warmen? De afmeting van het stuk garage dat nog beschikbaar is tussen 7:00 en 12:00 is +-16m2.

Ik kan evt. morgen foto's plaatsen.

Edit: Ik had deze foto nog van de huidige setting, rechts zie je dus de garage die het betreft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5agvP_cq_09dLDYeTQKvL2EaHU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mO6RURWOeya9YjtzExcKoAfP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 05-09-2020 23:04 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Wat ik zou doen op je tweede terras waar nu je 2 bollen liggen op de foto zo te zien een prieeltje of een pergola maken en daar je bollen bovenop,.
Je kan ook vier rollen tyleen nemen en er op leggen een beetje met groen aan kleden tuinzet er onder en je zit ook nog lekker in de schaduw met een biertje en genieten van het mooie weer.
Weet alleen niet of je op die plek de hele dag de zon hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door J.E. Weinor op 06-09-2020 00:33 . Reden: Iets vergeten aan eind van regel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op die plek is de hele dag zon, wat je zegt is inderdaad niet zo'n gek idee, maar daar staat dus al een soort pergola. Die begint in het midden op de foto in het gras en heeft een driehoekvorm. Daar kan ik niets op plaatsen, maar ik zou er iets anders voor in de plaats kunnen zetten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 5 ... 167 Laatste