ik durf je niet te zeggen betreft glas, maar ik gok dat het zich zoals zand gedraagt ?Marco_Dark schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:38:
Nu aan het einde wil ik mijn intex zandfilter 2020 binnenkort opbergen naar het schoongedoeld te hebben met het zwembad water dat weinig chloor bevat.
Het is gevuld met glas. Moet/kan ik het water er inlaten of drainen met dat plugje onderaan. Mijn vraag dan gaat het glas eruit via deze drain? Moet ik de zf volgend seizoen openen om te kijken of er nog genoeg glas inzit ik heb maar iets verloren van het zand of verlies ik veel met de backwash op het laatst? Hij was niet makkelijk te sluiten vandaar de vraag
Zand is meestal compact genoeg om niks te verliezen en filterbollen zijn te groot .. via de drain.
en in principe hoor je met een backwash cyclus alleen vuil eruit te "verliezen" .. geen filter media.
Zelf zou ik je zwembad opengooien en het chloor laten verdampen elke 12 uur uurtje pompen als je meet totdat je chloor 0 aangeeft zo voorkom je dat het chloor je andere zooi aantast.
Dan een backwash beurt geven .. of een groot gedeelte van je zwembad via de waste aansluiting leeg trekken zover hij kan (50% is dat denk ik zo) .. daarmee spoel je het glas in feite schoon en het aanwezige vuil eruit (zo veel mogelijk) ..
Je kan je filterton drain wellicht in je voetenbadje(als opvangbak) laten lopen zo kan je zien of je glas verliest .. zoveel water zit er ook niet in.. even naspoelen met de tuinslang en paar dagen uit laten lekken..
misschien moet je hem kantelen om het water uit de bodem te krijgen ..
Glas/zand eruit ? als het redelijk droog is kan je hem gewoon opbergen voor volgend jaar.
je kan hem voor gebruik weer gewoon doorspoelen mocht je willen.
ik ben geen expert/guru maar zo zou ik het zelf aanpakken (ik heb filterbollen, deze gaan de wasmachine in en dus kan ik de ton leeg&droog opbergen
Tja vanalles