Tja vanalles
tja ik heb de intex skimmer, "los aan de railing model" .. de bevestiging laat te wensen over moet ik eerlijk zeggen.. voor mijn intex bad goed gevuld is dit een relatief "drama" ...MiKeZZa schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:01:
Nu er weer wat aanvoer van producten is vraag ik me af; gebruiken jullie een skimmer (en welke?)? Zo ja; positieve ervaringen mee?
En als de kids eraf weten te blijven en niet als speelgoed zien ..
Dan voldoet het best wel, begrijp me niet verkeerd maar drijvend oppervlakte troep kwijt raken is zeker een winst versus het gevloek/getier dat het kost om het in orde te houden ..
Maar omdat ik de adapter + slang kwijt was (per ongeluk weg gemikt oid) aan het begin van het seizoen en alles uit verkocht was toen ik het wilde bestellen . is het dit jaar niet gebruikt. (10,- voor slang en adapter)
Echter ik heb het niet gemist, ik schep regelmatig (dagelijks) het vuil toch uit het zwembad .. en ipv adapter los halen v.d skimmer en de stofzuiger erop aansluiten ..
ik heb meer plezier van de 38mm inlaat/uitlaat set die ik zelf moest uitsnijden .. hierdoor kan ik makkelijker onderhoud plegen, chloor bijvullen .. (veel kranen hebben is beter dan geen)
naast zwembad,zeil,noppenfolie, zfp, voetenbad, is de chloordispenser,(goeie) stofzuiger en schepnet/borstel mijn grootste aanwinst .. en niet te vergeten de thermometer .en drijver .
de rest kan ik eigenlijk wel zonder
Tja vanalles
Ik vind dat de intex skimmer prima werk verricht hier aan mijn frame badje. Wel gekoppeld aan een zandfilterpomp. Wateroppervlakte blijft erg schoon. Ook ten tijde dat de vliegende mieren dachten dat ze konden zwemmen. Alleen wel even het mandje verwijderen als je in het zwembad ploft.MiKeZZa schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:01:
Nu er weer wat aanvoer van producten is vraag ik me af; gebruiken jullie een skimmer (en welke?)? Zo ja; positieve ervaringen mee?
Aan een cartridgepomp werkt het niet of nauwelijks. Die zuigt niet hard genoeg om het water naar de skimmer te leiden.
Mijn tuin is ook klein, met een trampoline zou ik niet eens kunnen gaan zittenMeneer aard schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:12:
@Jazsie Had een bestway 3x2 mtr frame pool. Vorige baden waren ook van dat merk of Intex.
Heb het bad al weggegooid, zat nog in dubio om de leverancier aan te schrijven. Buizen zagen er ook al aardig verroest uit aan de binnenzijde.
Wat betreft een inbouw moet ik eerst even mijn huiswerk gaan doen, heb een relatief kleine tuin waardoor ik toch wel inlever als het bad staat (opbouw), met een trampoline in de tuin houd je relatief weinig tuin over.
Moet ook veilig blijven zonder opstaande hekken zoals je dat bij een vijver ziet.
Ik heb mezelf eigenlijk een challenge gegeven om voor 200 euro zo`n bad neer te zetten. Maar verwacht eerder dat dit niet haalbaar is. Qua cement denk ik wel, dat kost geen fluit. Tik wel een oude cementmolen op de kop.
200,-- is inderdaad een challange maar afhankelijk van hoe mooi je het wilt hebben kan het haalbaar zijn.
Ben wel benieuwd hoor, keep us posted!
Zowieso inderdaad even aankijken of het wel iets is. Wel kan ik meegeven dat je wanneer het water goede temperatuur heeft (voor een langere tijd) je er veel meer plezier van hebt.sjufke schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:25:
[...]
Daar heb je ook zeker gelijk in. Heb beetje hetzelfde probleem als Aard hierboven. Speeltoestel en zandbak in de tuin. Spruit 1 trapt graag een balletje en spruit 2 is onderweg. Ga ik dan nog meer speelweide opgeven...
Misschien eerst dit Intex bad maar eens compleet uitleven volgend jaar. Maar dan wel met een warmtebron om te zien of het überhaupt iets voor ons is om zo lang een bad te hebben staan.
Warmtepomp aangesloten op mijn Spa. BWT/Fairland full inverter 8,5 kW icm met een overdreven grote ZFP_RRM_ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:03:
[...]
De pomp bevalt dus goed.
Kan je nog iets vertellen over de opzet / merk / type. Ik overweeg ook, maar twijfel tussen aan/uit of full inverter (van BWT/Fairland of diep in de buidel met Norsup/Hayward)
Hiervoor een 9,5 kW aan/uit gehad. Kan je meegeven dat een full inverter echt wel beter/fijner is.
Maar er zijn meerdere factoren die mogelijk meetellen zoals geluid, stroom vebruik, opstart stroom etc.
Overigens zijn de prijzen tussen de merken die je opnoemt niet veel verschillend waarbij Hayward het goedkoopst is.
Norsup heeft als voordeel dat ze "All seasons" hebben en dus tot -15 graden werken.
Zie alleen geen reden om voor zo een model te gaan tenzij je een binnen zwembad hebt
De wifi optie is een leuke gadget. In mijn geval zeer gewenst zodat ik het kan intergreren in mijn domotica.
Aangezien ik best vaak de temperatuur veranderd (ivm verschillende scenes) van de Spa is dit handig, voor een zwembad zal dit minder van belang zijn.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Tja vanalles
Jammer, het seizoen is echt van geweldig naar standje voorbij gegaan in een week. Gelukkig gingen we 'out with a bang'!
Denk dat ik in maart m'n warmtepomp ga verkopen en ga omruilen voor een zwaarder type (zodra we weten wat voor zwembad we gaan laten installeren). Nu zwembadspul verkopen heeft weinig nut.
naja scheelt schoonmaken en volgend jaar maar nieuwe dan.. niet zo'n zin om een hoop moeite te doen voor schoonmaken en dan volgend jaar erachter te komen dat ie toch lekt daar..
dat is balen jaMarcoKL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:09:
Hmm was langzaam bezig met opruimen en leeg laten lopen, dacht ik in mijn wijsheid iets onder het bad te zetten zodat het laatste restje water eruit zou lopen, maar wat ik eronder zetten veroorzaakte een scheur van 5cm.. oeps, had verwacht dat t iets sterker zou zijn..![]()
naja scheelt schoonmaken en volgend jaar maar nieuwe dan.. niet zo'n zin om een hoop moeite te doen voor schoonmaken en dan volgend jaar erachter te komen dat ie toch lekt daar..
Tja vanalles
plannen: plek van het zwembad beter egaliseren/horizontaal trekken, eventueel upgrade cartridge naar zandfilterpomp.
heel verre toekomstplannen: kijken wat er mogelijk is qua ingraven.
You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”
Ik wil dit dus gaan voorkomen en ben daarom zoekende naar een dompelpomp om het liefst tot de laatste mm het water weg te zuigen. Net bij Praxis binnen gelopen maar daar hadden ze weinig staan. Aanraders iemand?MarcoKL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:09:
Hmm was langzaam bezig met opruimen en leeg laten lopen, dacht ik in mijn wijsheid iets onder het bad te zetten zodat het laatste restje water eruit zou lopen, maar wat ik eronder zetten veroorzaakte een scheur van 5cm.. oeps, had verwacht dat t iets sterker zou zijn..![]()
PSN: bollsie
En als je er toch bent neem een platte slang van 40mm oid mee, (niet de goedkoopste .. die kan je na 1x gebruik wegmikken) vergeet niet de slangeklem zoals hier onder op de foto
@Donaldinho de CRP de deur uit en zfp neerzetten is de aankoop waar ik het minste spijt van heb
[ Voor 23% gewijzigd door vso op 25-08-2020 14:05 ]
Tja vanalles
dompelpomp heb je best wat (imo betaalbaar) aanbod. Zie dit bijvoorbeeld staan https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
[ Voor 50% gewijzigd door Donaldinho op 25-08-2020 15:30 ]
You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”
Vorig jaar namelijk voor het eerst een bad van 4.88 m diameter opgezet en toen ook weer afgebroken. Afbreken was nogal een klus. Daarnaast kreeg ik het bad ook niet meer netjes opgevouwen, waardoor ik het maar buiten op heb geslagen tussen een bouwwerk van oude pallets. Dus niet helemaal droog/vorstvrij.
Door het heen en weer gesleep had ik bij de start van dit seizoen wel een lek wat te plakken was. Het bad staat hier in de winter niet in de weg, dus had ik het idee opgevat om te proberen het een jaar niet af te breken. Natuurlijk moet ik wel tzt dan de zandfilterpomp afkoppelen en leeg laten lopen en het zoutsysteem reinigen. Ik had all gelezen dat daarvoor de temperatuur zo rond de 15 graden moet liggen omdat algen dan (vrijwel) niet meer groeien.
Herkenbaar, ik los dit op door een pompje van een oud aquarium erin te leggen, met een stukje tuinslang eraan. Het pompje zorgt er dan voor dat al het water van het afdekzeil is, waardoor 'ie op te tillen is, zonder dat de troep in het water valt. Mocht je geen pompje hebben, gewoon ouderwetsch slang in het water op het zeil gooien, einde van de slang lager houden dan de plas water op het zeil en met den mond goed aanzuigen
Je zegt dat er gaten in zitten, dat vind ik wel wat vreemd, dat zou betekenen dat er altijd water op ligt dan?
Ik herken het probleem van vorig jaar met mijn rechthoekige opzetbad:Raek schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:27:
[...]
Je zegt dat er gaten in zitten, dat vind ik wel wat vreemd, dat zou betekenen dat er altijd water op ligt dan?

Je ziet in het midden zijn gaten aangebracht standaard fabrieks af. Bij een goede zomerse plensbui had ik ook het regenwater met bladeren van de bomen op het zwembad afdekzeil liggen en zelfs in bad.
@Koffie gaf een betere tip .. neem een plastic emmer oid .. (afsluitbaar plastic container) .. mik er wat zand in .. net genoeg dat het niet zinkt maar wel aan de oppervlakte blijft ..rykers158 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:39:
Zou het ook een optie zijn om een opzetzwembad gewoon een winter te laten staan met overwinteringsvloeistof erin?
Vorig jaar namelijk voor het eerst een bad van 4.88 m diameter opgezet en toen ook weer afgebroken. Afbreken was nogal een klus. Daarnaast kreeg ik het bad ook niet meer netjes opgevouwen, waardoor ik het maar buiten op heb geslagen tussen een bouwwerk van oude pallets. Dus niet helemaal droog/vorstvrij.
Door het heen en weer gesleep had ik bij de start van dit seizoen wel een lek wat te plakken was. Het bad staat hier in de winter niet in de weg, dus had ik het idee opgevat om te proberen het een jaar niet af te breken. Natuurlijk moet ik wel tzt dan de zandfilterpomp afkoppelen en leeg laten lopen en het zoutsysteem reinigen. Ik had all gelezen dat daarvoor de temperatuur zo rond de 15 graden moet liggen omdat algen dan (vrijwel) niet meer groeien.
wanneer het gaat vriezen .. pomp aanzetten (filter eruit oid) .. bewegend water bevriest lastig ..
de emmer is alleen zodat het ijs ergens naar toe kan "uitbreiden" ..
de vraag is wel of bij een frame zwembad dit werkt want de tip voor koffie is voor een IG maar vermoedelijk wel .. ps dan moet je pomp wel blijven draaien vanaf bevriezings temperaturen .. en je solar verwarming zou ik nog steeds ontkoppelen en doorblazen met een compressor/bouw stofzuiger oid ..
ps .. koffie ? hoe voorkom je dat er ongedierte oid in het zwembad gaat groeien .. filter je nog steeds dagelijks ofzo ? of circuleer je alleen maar ..
Tja vanalles
nu ja dat is niet handig ze zitten er niet voor niks .. en ja ze zitten er langer dan paar dagen erop bij mij welRaek schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:40:
Ah, het zal vast te maken hebben met het luchten van het water o.i.d. Persoonlijk zou ik de gaten gewoon afplakken met ductape, er waait altijd wel iets van lucht in/langs en langer dan 24u zit er zeiltje er toch niet op in de zomer.
Tja vanalles
Ik circuleer nooit. Ik pomp altijd over mijn filter.vso schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:39:
[...]
@Koffie gaf een betere tip .. neem een plastic emmer oid .. (afsluitbaar plastic container) .. mik er wat zand in .. net genoeg dat het niet zinkt maar wel aan de oppervlakte blijft ..
wanneer het gaat vriezen .. pomp aanzetten (filter eruit oid) .. bewegend water bevriest lastig ..
de emmer is alleen zodat het ijs ergens naar toe kan "uitbreiden" ..
de vraag is wel of bij een frame zwembad dit werkt want de tip voor koffie is voor een IG maar vermoedelijk wel .. ps dan moet je pomp wel blijven draaien vanaf bevriezings temperaturen .. en je solar verwarming zou ik nog steeds ontkoppelen en doorblazen met een compressor/bouw stofzuiger oid ..
ps .. koffie ? hoe voorkom je dat er ongedierte oid in het zwembad gaat groeien .. filter je nog steeds dagelijks ofzo ? of circuleer je alleen maar ..
Grootste bron van 'ongedierte' is natuurlijk alg, en dat leeft niet in water onder de 15 graden
Mijn buurman had zo'n huge intex frame ding, en heeft die gewoon in de winter laten staan. Pomp losgekoppeld en zie wel waar het schip strand ...Kan prima zolang je niet wekenlang extreme vorst hebt.
Een intex frame pool heeft wat meer flexibiliteit om uit te zetten dan een betonnen IG
Mocht je je pomp loskoppelen .. zorg er dan ook voor dat je je filter leeg laat lopen!! Je zul niet de eerste zijn die een filter heeft die uit elkaar klapt door bevriezing van het water wat er in zit.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
tja ik denk dat ik hem opruim, wellicht dat we tzt de berekeningen maar moeten vervangen door een "winterklaar" sectie
Even over de berekeningen ..
ik baal er wel van dat je niet ergens een berekening kan vinden hoe je nu de "flow" berekent,, dat je te minste weet of bv alle kanaaltjes kan vullen van een verdeel stuk van je epdm matten oid ..
Of dat je de lengte van je buis beetje kan berekenen(de weerstand dus) ..al zou het maar een 75% goeie indicatie zijn dan heb je teminste wat ..
nu ja wat niet is zal misschien ooit nog komen..
Tja vanalles
Doe dit op een ochtend op een mooie dag zodat de liner goed kan drogen en berg je liner nooit nat/vochtig op.
Pomp en matten koppel ik wel af. Intex zfp verbruikt vrij veel om de hele winter te draaien en hangt op dezelfde fase in de meterkast als mijn warmtepomp. Die combi wordt wat veel denk ik.
De truc met deels optillen met tuinstoelen had ik afgelopen jaar geprobeerd, maar was toch erg veel werk. Mede door de pech dat het toch ging regenen.
Vandaag bij de Lidl een vlakzuigpomp van 5 tientjes besteld. Die kan water tot op 2mm droogzuigen.sjufke schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:43:
[...]
Ik wil dit dus gaan voorkomen en ben daarom zoekende naar een dompelpomp om het liefst tot de laatste mm het water weg te zuigen. Net bij Praxis binnen gelopen maar daar hadden ze weinig staan. Aanraders iemand?
Dompelpompen zou je moeten ontluchten (geen idee of dat een probleem zou zijn) en zouden okk nog best een laag water kunnen laten staan.
Ben benieuwd als ie binnen is.
Gadgets FTW!
Altijd, maar dan krijg ik het water toch niet meer warm genoeg.BounceMeister schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:09:
Hoopt er nog iemand op een paar warme dagen in september?
Sometimes you need to plan for coincidence
Denk nog wel dat er mooie dagen gaan tussen zitten, maar denk dat de nachten te koud gaan worden waardoor het water weer hard afkoelt. Opeens is de zomer dan echt voorbij... op z'n Nederlands, binnen een paar dagenBounceMeister schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:09:
Zelf laat ik hem nog even staan (tot ik een datum weet wanneer ze de tuin komen verbouwen hier) en verwarm het bad in mooie weken nog wel even 24/7.
Ben trouwens wel benieuwd naar het effect van EPDM matten op zonnig weer in bijv september/oktober? Heeft dat nog veel nut?
Hij zuigt waarschijnlijk wel de bodem van je zwembad omhoog, als er nog maar weinig water in het bad staat..Ursamajor schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:16:
[...]
Vandaag bij de Lidl een vlakzuigpomp van 5 tientjes besteld. Die kan water tot op 2mm droogzuigen.
Dompelpompen zou je moeten ontluchten (geen idee of dat een probleem zou zijn) en zouden okk nog best een laag water kunnen laten staan.
Ik wel...en anders heb ik mis gegokt en moet m'n zwembad in de herfst opruimen.BounceMeister schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:09:
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
heb je het afgeschermd v.d wind ? glas eroverheen ? .. overschot ( 125-150% m2 aan epdm per m3 ?) anders denk ik dat je 90% NEE kan verwachten.Dennahz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:20:
Ben trouwens wel benieuwd naar het effect van EPDM matten op zonnig weer in bijv september/oktober? Heeft dat nog veel nut?
nu moet ik zeggen dat deze zomer zoiezo bagger was .. vorig jaar moest ik de pomp uitzetten omdat het te warm zou worden, dit jaar kwam het niet eens in de buurt .. (AG)
in tegenstelling tot koffie met zijn IG, die heeft over de matten zitten koelen
kortom het kan maar verwacht het niet
Tja vanalles
check, heb nog wel een maand of negen om rond te kijken naar wat leuk spul. Prijzen mogen ook nog wel een stuk omlaag. Zie dat een zfp van 4m3 winkelprijs rond de 150 had - en marktplaats nu nog steeds rond 200 zit. en voor een 6m3 was winkelprijs 180 - en marktplaats nu rond 300.vso schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:03:
@Donaldinho de CRP de deur uit en zfp neerzetten is de aankoop waar ik het minste spijt van heblet op de "slimme/domme" pomp aansluiting als je externe timers wilt gebruiken
We gaan het zien, ik heb de tijd. Het plannen is al de helft van de lol
Vorig jaar ook dagen gehad dat het over de 30 ging, maar dit jaar was echt extreem.vso schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:15:
[...]
heb je het afgeschermd v.d wind ? glas eroverheen ? .. overschot ( 125-150% m2 aan epdm per m3 ?) anders denk ik dat je 90% NEE kan verwachten.
nu moet ik zeggen dat deze zomer zoiezo bagger was .. vorig jaar moest ik de pomp uitzetten omdat het te warm zou worden, dit jaar kwam het niet eens in de buurt .. (AG)
in tegenstelling tot koffie met zijn IG, die heeft over de matten zitten koelen![]()
kortom het kan maar verwacht het niet
Helaas dondert de temperatuur nu naar beneden met de wind en koude regen

Is dit niet iets?: https://www.lidl-shop.nl/...omp-GFS-401-S/p100035134#sjufke schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:43:
[...]
Ik wil dit dus gaan voorkomen en ben daarom zoekende naar een dompelpomp om het liefst tot de laatste mm het water weg te zuigen. Net bij Praxis binnen gelopen maar daar hadden ze weinig staan. Aanraders iemand?
Ga die van mij ook laten staan (Spa = bad met liner). Volgens handleiding moet je het onder de 5graden opruimen maar zie op Youtube veel mensen die een Intex zwembad gewoon in de winter buiten laten staan zonder problemen. Hopelijk gaat het met mijn Spa ook goed af, dure grap andersrykers158 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:39:
Zou het ook een optie zijn om een opzetzwembad gewoon een winter te laten staan met overwinteringsvloeistof erin?
Ja ik! Maar met en warmtepomp is het wat makkelijker om de temperatuur goed te houdenBounceMeister schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:09:
Ben benieuwd, houd ons op de hoogte!Ursamajor schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:16:
[...]
Vandaag bij de Lidl een vlakzuigpomp van 5 tientjes besteld. Die kan water tot op 2mm droogzuigen.
Gelukkig ik wel met warmtepompHmmbob schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:16:
[...]
Altijd, maar dan krijg ik het water toch niet meer warm genoeg.
Hier het zelfde, doe het bad verwarmen waneer ik er in wil en probeer tijd te kiezen wanneer temperatuur het hoogst is voor de warmtepomp.Dennahz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:20:
Denk nog wel dat er mooie dagen gaan tussen zitten, maar denk dat de nachten te koud gaan worden waardoor het water weer hard afkoelt. Opeens is de zomer dan echt voorbij... op z'n Nederlands, binnen een paar dagen![]()
Zelf laat ik hem nog even staan (tot ik een datum weet wanneer ze de tuin komen verbouwen hier) en verwarm het bad in mooie weken nog wel even 24/7.
Vorig jaar was september ook nog een goede maand. Ik heb nog "hoop"stuffer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:52:
[...]
Ik wel...en anders heb ik mis gegokt en moet m'n zwembad in de herfst opruimen.
Prijzen zijn alweer beter, inderdaad nog effe wachten. Tijd genoeg.Donaldinho schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:36:
[...]
check, heb nog wel een maand of negen om rond te kijken naar wat leuk spul. Prijzen mogen ook nog wel een stuk omlaag. Zie dat een zfp van 4m3 winkelprijs rond de 150 had - en marktplaats nu nog steeds rond 200 zit. en voor een 6m3 was winkelprijs 180 - en marktplaats nu rond 300.
We gaan het zien, ik heb de tijd. Het plannen is al de helft van de lol
Nog effe ophoudenDonaldinho schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:10:
Ik zit ook te twijfelen wat te doen. Ik houd sowieso mijn opzetbad nog wel een jaartje aan. Misschien met een iets beter pomp/zandfilterpomp.
plannen: plek van het zwembad beter egaliseren/horizontaal trekken, eventueel upgrade cartridge naar zandfilterpomp.
Hmmm.... nu breng je me aan het twijfelen... opruimen (eind september) of hem toch maar de winter door buiten laten staan...Jazsie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:24:
[...]
Ga die van mij ook laten staan (Spa = bad met liner). Volgens handleiding moet je het onder de 5graden opruimen maar zie op Youtube veel mensen die een Intex zwembad gewoon in de winter buiten laten staan zonder problemen. Hopelijk gaat het met mijn Spa ook goed af, dure grap anders
Scheelt een hoop werk, maar lijdt het zwembad daar nog op enigerlei wijze onder?
Het opzetten/afbreken van zo'n badje is hooguit een paar uurtjes werk. Daarvoor laat ik dat ding niet een half jaar buiten staan.
Het lijkt me wel een handig ding, want mijn dompelpomp laat net te veel water staan waardoor het nog te zwaar is om het bad te verplaatsen. Dat laatste beetje water is meestal een gedoe.Ursamajor schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:16:
[...]
Ik ben benieuwd of hij aan de bodem vastzuigt, want dat is bij een zwembad flexibel. Er gaat toch een paar duizend liter per uur doorheen.
Ik moet ook egaliseren onder het kunstgras waar het zwembad staat. Mijn zwembad lijkt inmiddels de toren van Pisa wel. Hij zakt steeds verder naar één kant lijkt wel, terwijl het afschot in de tuin juist de andere kant op zou moeten zijn.Donaldinho schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:10:
Ik zit ook te twijfelen wat te doen. Ik houd sowieso mijn opzetbad nog wel een jaartje aan. Misschien met een iets beter pomp/zandfilterpomp.
Ik dacht om er gewoon regenwater in te laten vallen om het wat aan te lengen en dan langzaam de tuin in te laten lopen.
Idee is puur gebaseerd op dat ik het zonde vind om het water het riool in te laten lopen, dus als het slecht is om te doen gaat de afvoer slang zo het huis c.q. afvoer in.
Aanvulling: vraag is dus eigenlijk is het water chloorhoudend?
[ Voor 6% gewijzigd door BB-One op 26-08-2020 16:59 ]
Dit jaar ook voor het eerst een vlakzuigpomp gebruikt. Hij zoog inderdaad de liner op, maar dat heb ik opgelost door de pomp op twee verfroerhoutjes te zetten. De pomp is zwaar genoeg, hij gaat er niet op drijven en door een beetje te spelen met de afstand van de houtjes ging het goed. Mijn terras ligt op lichte afschot en dus staat het zwembad een klein beetje scheef (minder dan 1% hoor). Hierdoor was het zwembad ondanks de houtjes zo goed als leeg.BounceMeister schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:31:
[...]
Het lijkt me wel een handig ding, want mijn dompelpomp laat net te veel water staan waardoor het nog te zwaar is om het bad te verplaatsen. Dat laatste beetje water is meestal een gedoe.
Ik ben benieuwd of hij aan de bodem vastzuigt, want dat is bij een zwembad flexibel. Er gaat toch een paar duizend liter per uur doorheen.
Zet het dan in ieder geval op marktplaats c.q. een weggeefhoek o.i.d. op facebook. er is altijd wel iemand die het wil hebben en wel plek heeft om het op te slaan.dago21 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:50:
Ik laat het bad tot eind september staan. Dan leegpompen en afvoeren naar de stort (heb gewoonweg geen ruimte om dat ding op te slaan omdat het niet meer in de doos past, en mijn argument is dat het bad an-sich na 1 seizoen het opgeleverd heeft aan plezier en verkoeling).
Precies. Ook wel zo goed voor het milieu...BB-One schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
Zet het dan in ieder geval op marktplaats c.q. een weggeefhoek o.i.d. op facebook. er is altijd wel iemand die het wil hebben en wel plek heeft om het op te slaan.
misschien werkt een stuk metalen zeef oid ook tegen het opzuigen van de liner... De pomp staat klaar voor verzending... Nu nog een beetje acceptabel weer...Suuz2016 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:07:
[...]
Dit jaar ook voor het eerst een vlakzuigpomp gebruikt. Hij zoog inderdaad de liner op, maar dat heb ik opgelost door de pomp op twee verfroerhoutjes te zetten. De pomp is zwaar genoeg, hij gaat er niet op drijven en door een beetje te spelen met de afstand van de houtjes ging het goed. Mijn terras ligt op lichte afschot en dus staat het zwembad een klein beetje scheef (minder dan 1% hoor). Hierdoor was het zwembad ondanks de houtjes zo goed als leeg.
Gadgets FTW!
Dan kunnen de wilde ideeën voor komend seizoen eens onderzocht worden
PSN: bollsie
Dat ie niet meer ging passen in de doos snapte ik al toen ik hem uitpakte. Om hem gelijk weg te gooien lijkt mij zeker zonde en niet bewust van de grondstoffen die er inzitten als die nog goed is. Geef hem dan weg, of maak gewoon ruimte op zolder of elders.dago21 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:50:
Ik laat het bad tot eind september staan. Dan leegpompen en afvoeren naar de stort (heb gewoonweg geen ruimte om dat ding op te slaan omdat het niet meer in de doos past, en mijn argument is dat het bad an-sich na 1 seizoen het opgeleverd heeft aan plezier en verkoeling).
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Zulke emmers had ik ook in de VS, maar onder invloed van de Californische zon ging zo'n tablet ook niet zo lang mee (gingen 3 schijven tegelijk in, zon brak alle chloor super snel af - na een dag of 5-7 moest er weer een nieuwe schijf in)(inclusief alles wat plastic is trouwens: 1 zomer in de woestijn en t kan weg)
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 26-08-2020 20:31 ]
Daar had je waarschijnlijk ook een iets groter zwembad gok ik?Hmmbob schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:29:
Bijzonder, ook daar adviseren ze de tablet in de skimmer te gooien.
Zulke emmers had ik ook in de VS, maar onder invloed van de Californische zon ging zo'n tablet ook niet zo lang mee (gingen 3 schijven tegelijk in, zon brak alle chloor super snel af - na een dag of 5-7 moest er weer een nieuwe schijf in)(inclusief alles wat plastic is trouwens: 1 zomer in de woestijn en t kan weg)
Goede vraag, kom je denk ik maar op 1 manier achter.... Kan je volgend jaar meer over zeggenralph075 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:21:
[...]
Hmmm.... nu breng je me aan het twijfelen... opruimen (eind september) of hem toch maar de winter door buiten laten staan...
Scheelt een hoop werk, maar lijdt het zwembad daar nog op enigerlei wijze onder?
Ik heb simpelweg geen plek om het op te ruimen, keuze snel gemaakt.
Zwembadwater moet normaal gesproken het riool in. Er blijft chemicaliën achter, ook al zit er meetbaar geen chloor meer in. Of het schadelijk is voor de plantjes, geen idee.BB-One schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:54:
ik heb een zoutwatersysteem bij mijn zwembad en een heel grote tuin, dus mijn idee was om het water van het zwembad lekker in de tuin te laten lopen (tuin is overigens nu al nat genoeg...)
Ik dacht om er gewoon regenwater in te laten vallen om het wat aan te lengen en dan langzaam de tuin in te laten lopen.
Idee is puur gebaseerd op dat ik het zonde vind om het water het riool in te laten lopen, dus als het slecht is om te doen gaat de afvoer slang zo het huis c.q. afvoer in.
Vergis je niet hoeveel water in een zwembad zit. Dan vind ik leegpompen toch wel stuk sneller/makkelijker dan "langzaam de tuin in laten lopen".
Laatste punt: Ik heb een hele grote tuin (3000+ m2)...Jazsie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 01:18:
Zwembadwater moet normaal gesproken het riool in. Er blijft chemicaliën achter, ook al zit er meetbaar geen chloor meer in. Of het schadelijk is voor de plantjes, geen idee.
Vergis je niet hoeveel water in een zwembad zit. Dan vind ik leegpompen toch wel stuk sneller/makkelijker dan "langzaam de tuin in laten lopen".
Maar heb ook nog even wat verder rondgeneusd. Blijkbaar zet het zoutwatersysteem het zout om in chloride en dat is weer wat anders dan chloor als ik het goed begrijp:
Maar ik neem het zekere voor het onzekere en de slang gaat het riool in!Alhoewel chloor in het milieu een element van groot belang is, kan het aan de andere kant ook heel snel grote milieuschade veroorzaken, als het in andere vormen dan chloride optreedt. Het heeft een groot verspreidingspotentiaal en geldt bovendien als watergevaarlijk stof.
Read more: https://www.lenntech.nl/e...n-water.htm#ixzz6WIRay27Z
Wat is daar bijzonder aan?Hmmbob schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:29:
Bijzonder, ook daar adviseren ze de tablet in de skimmer te gooien.
En daarom gebruiken ze in die regio's ook hoge concentraties CYA icm vloeibaar chloor of zoutsysteem.Zulke emmers had ik ook in de VS, maar onder invloed van de Californische zon ging zo'n tablet ook niet zo lang mee (gingen 3 schijven tegelijk in, zon brak alle chloor super snel af - na een dag of 5-7 moest er weer een nieuwe schijf in)(inclusief alles wat plastic is trouwens: 1 zomer in de woestijn en t kan weg)
Hoe is dat zoutwatersysteem bevallen dit seizoen? Ik overweeg het ook aan te schaffen voor volgend jaar maar dan moet het wel een toevoeging zijn.BB-One schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:54:
ik heb een zoutwatersysteem bij mijn zwembad en een heel grote tuin, dus mijn idee was om het water van het zwembad lekker in de tuin te laten lopen (tuin is overigens nu al nat genoeg...)
Dat er hier nou juist zo hard geroepen werd dat die tabletten niet in de skimer moesten, want dan zitten ze vlak voor de pomp etc.
Om maar even voor mijn beurt te spreken. Mij bevalt het uitstekend. Discussie ging hier de laatste weken vooral veel over chloor, chloor toevoegen, water herstellen, shock's etc etc.BeeJee78 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:08:
[...]
Hoe is dat zoutwatersysteem bevallen dit seizoen? Ik overweeg het ook aan te schaffen voor volgend jaar maar dan moet het wel een toevoeging zijn.
Ik heb ons zwembad opgezet, zandfilter plus pomp neer gezet en aangesloten. Bad gevuld (circa 12.000 liter), +/- een halve zak zout erin geknikkerd en ik had er geen omkijken naar. Het systeem geeft aan of er teveel of te weinig zout in zit, dus ofwel water bijvullen ofwel zout bijvullen. Alles op gevoel en niets gemeten.
Water is de hele tijd geurloos en kraakhelder geweest.
Enige probleem wat ik had was een klein lekje, daardoor moest ik een tijdje regelmatig aardig wat water bijvullen en piepte het systeem uiteindelijk ook dat er zout bij moest. Als dat niet het geval was geweest dan had ik er denk ik geen omkijken naar gehad.
Klinkt goed! Welk systeem gebruikte je? Die van Intex?B-Real schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:31:
[...]
Om maar even voor mijn beurt te spreken. Mij bevalt het uitstekend. Discussie ging hier de laatste weken vooral veel over chloor, chloor toevoegen, water herstellen, shock's etc etc.
Ik heb ons zwembad opgezet, zandfilter plus pomp neer gezet en aangesloten. Bad gevuld (circa 12.000 liter), +/- een halve zak zout erin geknikkerd en ik had er geen omkijken naar. Het systeem geeft aan of er teveel of te weinig zout in zit, dus ofwel water bijvullen ofwel zout bijvullen. Alles op gevoel en niets gemeten.
Water is de hele tijd geurloos en kraakhelder geweest.
Enige probleem wat ik had was een klein lekje, daardoor moest ik een tijdje regelmatig aardig wat water bijvullen en piepte het systeem uiteindelijk ook dat er zout bij moest. Als dat niet het geval was geweest dan had ik er denk ik geen omkijken naar gehad.
Is mij niet bekend. Bij een normale IG is het de normaalste zaak van de wereld om chloor in je skimmermand te dumpen.Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Dat er hier nou juist zo hard geroepen werd dat die tabletten niet in de skimer moesten, want dan zitten ze vlak voor de pomp etc.
Poolstyle zandfilter met een Intex zoutsysteem.BeeJee78 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:37:
[...]
Klinkt goed! Welk systeem gebruikte je? Die van Intex?
Ik ga overigens het zwembad binnenkort ook opruimen. Water is nu toch te koud en ook al wordt het nog erg warm weer dan duurt het wel een paar dagen voordat het water weer aangenaam is, dat zie ik niet gebeuren.
Ik heb een put in de tuin naar het riool, dus slang aan de ZFP en eventueel de grondwaterpomp er nog even bij en ik heb het bad in no-time leeg
Zelf gebruik ik gewoon een drijver in mijn AG, dus eigenlijk.... Lekker belangrijkvso schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:40:
[...]
erhm chloor zet je meestal bij de uitgang .. "ervoor" zetten zoals je nu doet sloop je de pomp & zonneverwarming/zfp veel sneller mee wegens de hoge concentratie chloor ..
en als je de skimmer omwisselt voor een zwembad stofzuiger dan heb je geen filter meer ..
Tijd om het zaakje ook op te ruimen aangezien de komende periode het weer zich niet van de beste kant laat zien. Daarna is het waarschijnlijk geen doen meer om het water lekker op temperatuur te krijgen zoals anderen ook al aangeven.
Tot volgend jaar!
In 1 woord: Fantastisch!BeeJee78 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:08:
[...]
Hoe is dat zoutwatersysteem bevallen dit seizoen? Ik overweeg het ook aan te schaffen voor volgend jaar maar dan moet het wel een toevoeging zijn.
Geen droge huid als je uit het water komt en geen chloor lucht...(vooral dit laatste is fijn)
Ik heb een kleiner bad 2,5x1,5. Heb het systeem dagelijks ongeveer 1 uur laten draaien. In de hele warme periode wel eens een keer een uurtje extra (meer voor mijn gevoel dan dat het wellicht nodig was).
Ik heb het intex systeem met daarbij een normale filter pomp.
Toch wel interessant zo'n warmtepomp. Maar ik ben bang voor het stroomverbruik van zo'n ding.
Kan je daar iets over zeggen na een seizoen draaien? Heb je bijgehouden hoeveel ie verbruikt heeft?
Ik weet dat het aan veel factoren ligt en dus bij iedereen anders zal zijn maar ik ben wel benieuwd naar een (hele) grove indicatie.
Top, dank je wel. Jullie hebben me overtuigd :-)BB-One schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:10:
[...]
In 1 woord: Fantastisch!
Geen droge huid als je uit het water komt en geen chloor lucht...(vooral dit laatste is fijn)
Ik heb een kleiner bad 2,5x1,5. Heb het systeem dagelijks ongeveer 1 uur laten draaien. In de hele warme periode wel eens een keer een uurtje extra (meer voor mijn gevoel dan dat het wellicht nodig was).
Hmmzz, ik heb geen zout systeem en ook geen last van chloor lucht?BB-One schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:10:
[...]
In 1 woord: Fantastisch!
Ik heb deze warmtepomp pas dit jaar aangeschaft (voorheen normale aa/uit wp).BeeJee78 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:13:
[...]
Toch wel interessant zo'n warmtepomp. Maar ik ben bang voor het stroomverbruik van zo'n ding.
Kan je daar iets over zeggen na een seizoen draaien? Heb je bijgehouden hoeveel ie verbruikt heeft?
Ik weet dat het aan veel factoren ligt en dus bij iedereen anders zal zijn maar ik ben wel benieuwd naar een (hele) grove indicatie.
Draait pas een week en ga dit weekend een vebruikersmeter tussen plaatsen.
Ben zelf ook benieuwd naar het vebruik
Oude was 9,5 kW met 2,35 kW stroom vebruik.
Nieuwe is 8,5 kW met 1,24 kW stroom vebruik (op 100% wat ik nooit draai).
Denk alleen niet dat mijn vebruik overeenkomen voor een normale zwembad.
8,5 kW WP + 35-38 graden water temperatuur
Hij zuigt zich inderdaad vast aan de liner. Maar daardoor heb ik goede hoop als ik iets verzonnen heb om eronder te doen, zodat de liner niet wordt opgezogen.
Houd ik hem een beetje schuin, zie ik dat de pomp krachtig water verplaatst met de 32mm slang aangesloten. Voor het gemak ga ik er wel een gardena aansluiting opzetten. Mijn 32mm slang is niet zo lang.
Gadgets FTW!
Kan het toch niet over m'n hart verkrijgen om de boel al op te ruimen. Het seizoen is zo snel gegaan!
ik had wat witte vlekken hier en daar en idd door de chloor, maar ze waren niet roze, tenzij je bad rood is? ;-) (mijne was blauw/grijs)MuVo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:09:
Ik heb mijn zwembad opgeruimd, bij het schoonmaken viel mij een aantal roze vlekken in het zeil op. Ik heb gezocht op internet maar ik kan niet achterhalen wat is. Ik denk dat het te maken heeft met te veel gloor wat op een punt naar beneden zakt, klopt dit? (De gemaakte foto kan ik zo even niet vinden).
[ Voor 44% gewijzigd door MarcoKL op 27-08-2020 14:19 ]
roze is inderdaad vreemd, maar is dat in het zwembad, onder water, boven water, of buitenzijde v.d liner ?MuVo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:09:
Ik heb mijn zwembad opgeruimd, bij het schoonmaken viel mij een aantal roze vlekken in het zeil op. Ik heb gezocht op internet maar ik kan niet achterhalen wat is. Ik denk dat het te maken heeft met te veel gloor wat op een punt naar beneden zakt, klopt dit? (De gemaakte foto kan ik zo even niet vinden).
Welke middelen heb je gebruikt (denk bv verkeerde mix van chemicalien oid )
ik zou ook witte vlekken verwachten dus roze is "nieuw" maar de wonderen zijn de wereld niet uit
Tja vanalles
Dingen die leuk zijn gaan sneller, laat m van de winter staan, kijk hoe lang dat duurtDennahz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:11:
Kan het toch niet over m'n hart verkrijgen om de boel al op te ruimen. Het seizoen is zo snel gegaan!
Binnenzijde onderwater. Ik heb alleen snel oplosbare Chrloor gebruikt. Soms wel 10 te gelijk om het geloor van minimaal nivau tot op het juiste chloor niveau te krijgen. Meestal maakte ik dan eerst een rondje met de dispenser door het water om het eerste chloor te verdelen.vso schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
roze is inderdaad vreemd, maar is dat in het zwembad, onder water, boven water, of buitenzijde v.d liner ?
Welke middelen heb je gebruikt (denk bv verkeerde mix van chemicalien oid )
ik zou ook witte vlekken verwachten dus roze is "nieuw" maar de wonderen zijn de wereld niet uit
Ik probeer er vanavond een nieuwe foto van te maken.
Ik zit op 22 graden hier, ben bang dat ik daar niet nog iets warms van kan maken zonder een WPDennahz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:11:
Volgende week toch nog een week met wat mooie dagen. Ga vanaf morgen beginnen met 24/7 opwarmen voor een laatste zwemweek.
de drijver heeft een andere kleur zoals rood en is aan het verteren ? (gokje)MuVo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:28:
[...]
Binnenzijde onderwater. Ik heb alleen snel oplosbare Chrloor gebruikt. Soms wel 10 te gelijk om het geloor van minimaal nivau tot op het juiste chloor niveau te krijgen. Meestal maakte ik dan eerst een rondje met de dispenser door het water om het eerste chloor te verdelen.
Ik probeer er vanavond een nieuwe foto van te maken.
foto is prettig en misschien hebben we een idee, maar handiger is even verder te kijken . het kan zijn dat je chloor merk A en B hebt gemixt omdat A opwas .. of andere materialen / kids met rode meuk ...
overgens kan de vlek vaak geen kwaad .. dan dat het opvalt ..
Tja vanalles
De drijveer is licht blauw, verder niks gemixt. Ik maak vanavond een foto dat geeft een beter beeld. Ik zie verder geen schade aan het matriaal dus het kan verder volgens mij geen kwaad.vso schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:35:
[...]
de drijver heeft een andere kleur zoals rood en is aan het verteren ? (gokje)
foto is prettig en misschien hebben we een idee, maar handiger is even verder te kijken . het kan zijn dat je chloor merk A en B hebt gemixt omdat A opwas .. of andere materialen / kids met rode meuk ...
overgens kan de vlek vaak geen kwaad .. dan dat het opvalt ..
Dat kan natuurlijk, maar de badkleding vind ik altijd naar chloor ruiken als je hebt gezwommen in een chloor bad.Jazsie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:51:
[...]
Hmmzz, ik heb geen zout systeem en ook geen last van chloor lucht?
MuVo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:39:
[...]
De drijveer is licht blauw, verder niks gemixt. Ik maak vanavond een foto dat geeft een beter beeld. Ik zie verder geen schade aan het matriaal dus het kan verder volgens mij geen kwaad.
![]() | ![]() | ![]() |
Zowel aan de binnenzijde (onderwater) als op dezelfde plek aan de buitenkant zijn de roze plekken zichtbaar
Hier een graad of 20-21. Ga hem vanaf morgen gewoon 24/7 aanzetten voor een week en proberen te pushen naar een graad of 32. Benieuwd of ie het trekt... achteraf echt moeten kiezen voor een zwaardere WP. Wel heel erg veel aan gehad trouwens afgelopen zomer... we hebben eigenlijk altijd kunnen zwemmen, zelfs op de minder warme dagen. Vorig jaar was dat echt amper mogelijk zonder verwarming.Koffie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:29:
[...]
Ik zit op 22 graden hier, ben bang dat ik daar niet nog iets warms van kan maken zonder een WP
Zou het makkelijk zijn om zo'n WP kwijt te raken aan het begin van een zwemseizoen? deze.
Wil echt nog een laatste week genieten van 't bad. Daarna is het mij wel zalig en mag de herfst echt beginnen
[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 27-08-2020 21:16 ]
Hier ook het Intex systeem. Super tevreden over. Hele zomer helder water gehad en inderdaad eenmalig een zak zout (12,50€ bij Heuts) erin gegooid.BeeJee78 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:08:
[...]
Systeem in mei gekocht voor 150€. Zou het zo weer doen.
Watertemperatuur vanmiddag 26 graden. Hier is het wel vanaf 12u flink zonnig geweest.
[ Voor 18% gewijzigd door SCF1908 op 27-08-2020 22:38 ]
Hmzz geen idee wat dat zou zijn, lijkt iig niet op chloor plekken...MuVo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:04:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zowel aan de binnenzijde (onderwater) als op dezelfde plek aan de buitenkant zijn de roze plekken zichtbaar
Toch wel fijn he zo een warmtepompDennahz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:15:
[...]
Hier een graad of 20-21. Ga hem vanaf morgen gewoon 24/7 aanzetten voor een week en proberen te pushen naar een graad of 32. Benieuwd of ie het trekt... achteraf echt moeten kiezen voor een zwaardere WP. Wel heel erg veel aan gehad trouwens afgelopen zomer... we hebben eigenlijk altijd kunnen zwemmen, zelfs op de minder warme dagen. Vorig jaar was dat echt amper mogelijk zonder verwarming.
Zou het makkelijk zijn om zo'n WP kwijt te raken aan het begin van een zwemseizoen? deze.
Wil echt nog een laatste week genieten van 't bad. Daarna is het mij wel zalig en mag de herfst echt beginnen
Je hebt een goede warmtepomp, die krijg je wel kwijt hoor. Vooral wanneer ze uit verkocht raken krijg je het zo verkocht.
En inderdaad, ga dan voor eentje richting de 8+ kW vanuit gaande dat je zwembad niet groter wordt
Zelf denk ik dat je nog wel langer kan genieten dan een week. Ook September kan een goede maand zijn.
Ligt eraan wat je ervoor vraagt?Dennahz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:15:
[...]
Ik heb er één vanaf het begin, maar tot deze week niet gebruikt omdat ik het hele seizoen heel weinig rotzooi in het zwembad heb gehad.MiKeZZa schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:01:
Afgelopen week na de storm lag mijn bad wel vol met troep. Skimmer voor het eerst aangesloten en het resultaat was boven verwachting. De rommel in het zwembad was binnen een mum van tijd grotendeels verdwenen. Moest daarna nog wel een reguliere zeef- en stofzuigbeurt uitvoeren, maar de skimmer vooraf had echt wel toegevoegde waarde.
Ik heb overigens totaal geen verstand van warmtepompen.vso schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:37:
[...]
reageer per DM naar hem anders krijg je ge-oh v.d mods ..
@Dennahz dat je het in V&A zet mag je best vermelden IMHO maar laten we niet in dit topic verder promotendan dat
Is er iemand die advies kan geven over welke pomp bij welk type zwembad aan te raden is?
dude lees je niet oid ?? onze Topicstarters zijn er mee bezig .. nu sst en in een hoekje gaan schamen dat je niet start posts leest en gewoon maar wat rond bazuint..
Tja vanalles
Nounou niet zo overdrijven. Ik heb enorm veel gelezen de laatste tijd maar dit heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Niet zo agressief doen joh, nergens voor nodig... bijna weekend.vso schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:44:
* vso slaat @BeeJee78 met een pool-noodel om de oren
dude lees je niet oid ?? onze Topicstarters zijn er mee bezig .. nu sst en in een hoekje gaan schamen dat je niet start posts leest en gewoon maar wat rond bazuint..
als ik agresief reageer dan mep ik je met een moker ../ harder voorwerp en minder smilies .. en foei je hebt geen biertje in je handen .. -->BeeJee78 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:46:
[...]
Nounou niet zo overdrijven. Ik heb enorm veel gelezen de laatste tijd maar dit heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Niet zo agressief doen joh, nergens voor nodig... bijna weekend.
maar de kern is er niet minder om .. hoe je het ook opvat .. soms aangeven dat je wat onderzoek gedaan hebt door bv in het vorige deel te zoeken op WP en de startpost te lezen .. en een samenvatting van jou begrip te geven .. scheelt veel toch ?
iedereen weet dat een auto "rijdt" maar vragen hoeveel hij kan trekken .. (caravan oid) .. zal je ook aan moeten geven dat je weet dat merk en type + leeftijd v.d auto wellicht handige info kan zijn .. (naast dat het op de ken-teken staat)
Tja vanalles
Ja dat kan wel zijn, maar ik vind je reactie behoorlijk onvriendelijk.vso schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:51:
[...]
als ik agresief reageer dan mep ik je met een moker ../ harder voorwerp en minder smilies .. en foei je hebt geen biertje in je handen .. -->![]()
maar de kern is er niet minder om .. hoe je het ook opvat .. soms aangeven dat je wat onderzoek gedaan hebt door bv in het vorige deel te zoeken op WP en de startpost te lezen .. en een samenvatting van jou begrip te geven .. scheelt veel toch ?
iedereen weet dat een auto "rijdt" maar vragen hoeveel hij kan trekken .. (caravan oid) .. zal je ook aan moeten geven dat je weet dat merk en type + leeftijd v.d auto wellicht handige info kan zijn .. (naast dat het op de ken-teken staat)
Ik heb dat hele stuk over warmtepompen in de topicstart heus wel gelezen en ik snap de werking maar aangezien ik nog nooit met zo'n ding in aanraking ben geweest heb ik geen idee welke ik het beste zou kunnen aanschaffen. Wat is bijv. een goed merk? Geen idee.
Stel dat er iemand in dit topic meeleest die er heel veel verstand van heeft en een prachtig lijstje heeft met zwembadinhoud met warmtepomp advies? Dan is het toch een prima vraag? Dan ben ik ook niet de enige die wat aan het antwoord heeft.
Maar ik zal het concreter maken:
Ik heb een Intex 300x200x75 (bijna 4000 liter). Welke warmtepomp zou je me aanraden?
Of: wie heeft een warmtepomp voor (ongeveer) hetzelfde aantal liters en is daar heel tevreden over?
Je bad heeft een inhoud van 4 m3.BeeJee78 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:13:
[...]
Ja dat kan wel zijn, maar ik vind je reactie behoorlijk onvriendelijk.
Ik heb dat hele stuk over warmtepompen in de topicstart heus wel gelezen en ik snap de werking maar aangezien ik nog nooit met zo'n ding in aanraking ben geweest heb ik geen idee welke ik het beste zou kunnen aanschaffen. Wat is bijv. een goed merk? Geen idee.
Stel dat er iemand in dit topic meeleest die er heel veel verstand van heeft en een prachtig lijstje heeft met zwembadinhoud met warmtepomp advies? Dan is het toch een prima vraag? Dan ben ik ook niet de enige die wat aan het antwoord heeft.
Maar ik zal het concreter maken:
Ik heb een Intex 300x200x75 (bijna 4000 liter). Welke warmtepomp zou je me aanraden?
Of: wie heeft een warmtepomp voor (ongeveer) hetzelfde aantal liters en is daar heel tevreden over?
Dus 4 / 4 = 1 kW, wat overcapacieit is wel fijn dus 4 / 3 = 1,33 kW.
Omdat het een opzet zwembad betreft met geen/weinig isolatie wil je dus liefst nog meer.
Nemen we de warmtepomp van @Dennahz als voorbeeld:
5 kW bij 26/26 graden lucht/water.
4 kW bij 15/26 graden lucht/water.
We zitten in NL en dus moet je naar 15/26 graden lucht/water kijken.
Ook omdat je juist op dat moment de capaciteit nodig hebt.
In dit geval is het een warmtepomp met overcapaciteit. Iets dat in dit geval niet erg is.
Juist voor een step/full inverter is enige overcapaciteit gewenst omdat je warmtepomp dan op een laag pitje kan draaien en juist dan ook het meest zuinig is.
Goede opmerking mbt merk! Dat staat inderdaad niet in de TS, iets wat ik z.s.m. ga toevoegen.
Een tabel/lijst met inhoud en bijhorende warmtepomp capaciteit staat ook niet in de TS, mede omdat de formule om het uit te rekenen erbij staat. Wellicht is een klein overzicht wel zo handig om het snel op te zoeken, ook dat ga ik toevoegen
BWT = Fairland, dit is een A-Merk maar ook zeker niet een van de goedkopere.
[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 28-08-2020 15:39 ]
Dus je negeert het feit dat je vraag een reactie oproept maar verwijst wel naar het resultaat
laten we er op houden dat reacties in principe bedoeld zijn als feedback, als het niet de feedback is die je wilt stel dan je vraag anders .. of beantwoord de vraag ..
maar ga geen gevoel verwijten als je de persoon niet kent.
laten we het aub houden op zwembad + fun lijkt me 100% beter dan negatieve meuk
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 28-08-2020 20:39 ]
Tja vanalles
Ik plaats er een stukje laminaat oid onder, zodat de pomp gewoon door kan zuigen. Helemaal leeg raakt het bad toch niet, maar daarna is het wel makkelijker even om te kiepen in de tuin.Ursamajor schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:48:
De pomp is binnen :-)
Hij zuigt zich inderdaad vast aan de liner. Maar daardoor heb ik goede hoop als ik iets verzonnen heb om eronder te doen, zodat de liner niet wordt opgezogen.
Houd ik hem een beetje schuin, zie ik dat de pomp krachtig water verplaatst met de 32mm slang aangesloten. Voor het gemak ga ik er wel een gardena aansluiting opzetten. Mijn 32mm slang is niet zo lang.
Je kan gewoon 32mm slang vanaf rol kopen bij tuincentra. 5m gekocht, en zo het putje in.
snap je maar ga er vanuit dat de meeste (90% van ons) 60cm = bestway en 70cm = intex aan diepte maat hebben.crazyfrog schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:10:
lees dit topic met plezier maar zou fijn zijn als mensen erbij vermelden welke maat bad ze hebben om dat een bad van 60 diep sneller warm is dan 1 van een meter of meer diep
maar een bad dat hoger is dan deze maat graaf je wellicht beter in, voordeel wat je krijg is dat je het iets beter op temp kan houden op dat niveau
Tja vanalles
Helemaal mee eens (die laatste zin dan) maar jij mag ook best even naar jezelf kijken hoor. Probeer iets opbouwender te zijn in je bewoordingen, komt een stuk vriendelijker over. Zinnen als "dude lees je niet ofzo" en "ga je in een hoekje schamen" vind ik niet zo netjes, ook niet met een smiley erachter. En nu weer dat clownspak, ook weer zo onaardig. Wat voegt dat nou toe? Of is dat misschien jou humor die ik niet begrijp?vso schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:39:
@BeeJee78 zie je wel met een goeie vraag krijg je ook gerichter antwoord.
Dus je negeert het feit dat je vraag een reactie oproept maar verwijst wel naar het resultaatimho lijkt me dat omgekeerd daarnaast negeer je ook de glimlach .. wat moet iemand doen om dan jou vrolijk krijgen in een clownspak op zijn knie-en .. oid ? gaat ook wel erg ver ..
laten we er op houden dat reacties in principe bedoeld zijn als feedback, als het niet de feedback is die je wilt stel dan je vraag anders .. of beantwoord de vraag ..
maar ga geen gevoel verwijten als je de persoon niet kent.
laten we het aub houden op zwembad + fun lijkt me 100% beter dan negatieve meuk
Als je de volgende keer gewoon iets zegt als: "Daar staat al heel veel info over in de startpost, als je meer info wilt moet je het misschien iets concreter vragen" is er niets aan de hand en heb je je punt ook gemaakt.
[ Voor 99% gewijzigd door vso op 29-08-2020 02:31 ]
Tja vanalles
Voor alle duidelijkheid: dit is een 460*107 bad. 12000 liter.
Van 19.6 naar 24.6. Op naar de 32-33.
En @Jazsie: nice dat je zulke heldere uitleg geeft over warmtepompen!
Volgend jaar weten we nog niet wat we gaan doen. Een 'echte' IG, of een houten bad. Hangt ook een beetje af van het kostenplaatje. "The dream" is een wat groter bad met een zwemtrainer. Zwemmen is erg leuk, maar niet in een publiek zwembad
Was een heel informatie (en gezellig) topic het afgelopen seizoen. Veel bijgeleerd en prachtige setups gezien van mensen
[ Voor 64% gewijzigd door Dennahz op 29-08-2020 11:08 ]
Het is gevuld met glas. Moet/kan ik het water er inlaten of drainen met dat plugje onderaan. Mijn vraag dan gaat het glas eruit via deze drain? Moet ik de zf volgend seizoen openen om te kijken of er nog genoeg glas inzit ik heb maar iets verloren van het zand of verlies ik veel met de backwash op het laatst? Hij was niet makkelijk te sluiten vandaar de vraag
[ Voor 5% gewijzigd door Marco_Dark op 29-08-2020 12:34 ]
heb je het energie verbruik gemeten (gezien je toch erg domotica gericht bent;)) en hoe bevalt de astral blueconnect tot op hedenDennahz schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:40:toon volledige bericht
Operatie: verwarm het AG zwembad 24/7 met de WP is gisteren begonnen. In één dag toch 5 graden erbij met deze temperaturen. Eigenlijk de eerste keer dat ik hem snachts ook laat draaien.
Voor alle duidelijkheid: dit is een 460*107 bad. 12000 liter.
Van 19.6 naar 24.6. Op naar de 32-33.
En @Jazsie: nice dat je zulke heldere uitleg geeft over warmtepompen!Krijg m'n zwembad er goed mee warm en heb eigenlijk altijd kunnen zwemmen, maar achteraf gezien had ik idd beter een zwaardere gekocht.
Volgend jaar weten we nog niet wat we gaan doen. Een 'echte' IG, of een houten bad. Hangt ook een beetje af van het kostenplaatje. "The dream" is een wat groter bad met een zwemtrainer. Zwemmen is erg leuk, maar niet in een publiek zwembad![]()
Was een heel informatie (en gezellig) topic het afgelopen seizoen. Veel bijgeleerd en prachtige setups gezien van mensen
vergeet niet jou bijdrage helpt iedereen ook
Tja vanalles