Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 168 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:12
Basis idee was dat het zwembad dicht is als 1 van ons er niet bij is (jongste is nu 3) maar dat liep op tot een vlonder waar je evt tijdens een feestje met een paar man op kan staan zonder dat ik op moet letten dat het er te veel zijn 😉.
Maar we gaan komende tijd gewoon verder met inspiratie op doen en dan eens kijken naar kosten en de mogelijkheden.
Met het dak breng je met ook weer op een idee 😂

[ Voor 6% gewijzigd door Togi op 18-08-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:44
hollandnick schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:26:
[...]

Als je geld wilt besparen, of gewoon niet zoveel wilt uitgeven waarom niet zelf bouwen? Intex bad opzetten, frame omheen zetten en vervolgens allemaal plankjes gaan zagen, afwerken en behandelen.

Op het laatst nog even een mooie (waterproof) lak toevoegen en je bent 100en en denk zelfs 1000en euro's goedkoper uit
Dat is ook hoe wij het hebben dat is hoe de vorige bewoners het hebben gemaakt. Vast frame waarin je het zeil monteert en het geheel is rondom afgewerkt met hout. Als ondergrond geel zand met daarover worteldoek. Achter het zwembad een net hokje voor het zandfilter en de pomp, netjes afgewerkt met vaste PVC leidingen (ben er nog steeds niet over uit of dat handig is) en ook vaste PVC leidingen naar het zwembad.

Alles netjes afgewerkt en oog best luxe, maar stelt eigenlijk niet zoveel voor. Als je de ruimte er voor hebt dan kun je het dus best mooi onderdeel laten uitmaken van je tuin, wat bij ons dus het geval is.
Beetje handige doe-het-zelver krijgt dat wel netjes voor elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justonlyme
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-11-2022
PH en alcaline in orde.
De chloor ondanks ik er iedere dag snelle chloor moet bij doen omdat het enkele uren goed staat en dan opeens terug te laag staat nu eventjes terug goed.
Wel deze morgen terug drie schepjes snelle chloor in gedaan.

Ik heb een zandfilter pomp en gebruik zeoliet om te filteren.
Is sinds we het zeoliet gebruiken trouwens dat ons chloor iedere dag te laag komt.
Er drijft Nogthans zo een vlotter in met 2 tabletten chloor.

Volgens Google zou ik extreem moeten schokken en regelmatig per dag al de algen loswrijven.

Iemand al last gehad van mosterdalgen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33

DancePlaza

ninja

B-Real schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

Dat is ook hoe wij het hebben dat is hoe de vorige bewoners het hebben gemaakt. Vast frame waarin je het zeil monteert en het geheel is rondom afgewerkt met hout. Als ondergrond geel zand met daarover worteldoek. Achter het zwembad een net hokje voor het zandfilter en de pomp, netjes afgewerkt met vaste PVC leidingen (ben er nog steeds niet over uit of dat handig is) en ook vaste PVC leidingen naar het zwembad.

Alles netjes afgewerkt en oog best luxe, maar stelt eigenlijk niet zoveel voor. Als je de ruimte er voor hebt dan kun je het dus best mooi onderdeel laten uitmaken van je tuin, wat bij ons dus het geval is.
Beetje handige doe-het-zelver krijgt dat wel netjes voor elkaar :)
wij hebben het nu zelf ook met een simpel rieten matje erom heen. Maar ik ga volgende jaar is stoeien met een houten ombouw eromheen, waar ik ook de ZFP netjes kan wegwerken en het pomp geluid kan reduceren.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/97/4c/27/974c2794d4fa190a2441ebe8d9a55901.jpg

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik vraag me echt af wat "beter" is ..

Kunstof bak als zwembad versus beton .. beton is natuurlijk makkelijker te bewerken maar lastig weer te verwijderen. alleen kunstof is wellicht te zwak

Het voordeel van kunstof is dat je het een kleur kan geven, (beton ook) maar een liner is wellicht weer niet nodig .. kunstof is wel weer makkelijker te isoleren :) maar lijkt me lastiger te lijmen/verwerken .

maar ja wat zal een bak van 2x4m kosten ? 1,20(9,6 kuub/150(12 kuub) diep ..

Grootste probleem is dat mijn grondwater 1m zit .. :( dus erg diep word een andere uitdaging ..

Daarnaast is mijn opwarming maar geschikt voor 6m2 dus dat word nog anders uitdagend :)

arg .. geld te kort, ruimte te kort .,.. hahahahaha

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:42:
ik vraag me echt af wat "beter" is ..

Kunstof bak als zwembad versus beton .. beton is natuurlijk makkelijker te bewerken maar lastig weer te verwijderen. alleen kunstof is wellicht te zwak

Het voordeel van kunstof is dat je het een kleur kan geven, (beton ook) maar een liner is wellicht weer niet nodig .. kunstof is wel weer makkelijker te isoleren :) maar lijkt me lastiger te lijmen/verwerken .

maar ja wat zal een bak van 2x4m kosten ? 1,20(9,6 kuub/150(12 kuub) diep ..

Grootste probleem is dat mijn grondwater 1m zit .. :( dus erg diep word een andere uitdaging ..

Daarnaast is mijn opwarming maar geschikt voor 6m2 dus dat word nog anders uitdagend :)

arg .. geld te kort, ruimte te kort .,.. hahahahaha
Check wat @koffie heeft gedaan ✅
Scheelt een hoop zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Maurice2020 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:28:
[...]

Check wat @koffie heeft gedaan ✅
Scheelt een hoop zelfbouw.
zeker nog niet de Start post gelezen ? _/-\o_ lol .. hoe was je vakantie .. ?

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 18-08-2020 18:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Staan in deel 1 van dit topic, hierbij een korte impressie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwkuRUj49ilmM3oFafs3q5pAuP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfHR46X9duB0G8yXjxTdeUZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_TdWZzk-jPxBslWNt5LdLP30ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTcjREEyk5BVDoy7crKjajKC.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZI-e79tK0rt6XmTrcb3XKZRdlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUFR4aDSwE7z2tNqMPT6oCAm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
SCF1908 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Staan in deel 1 van dit topic, hierbij een korte impressie
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Die had ik gemist in deel 1, ziet er zeer netjes uit! Wat is de reden dat je hem niet volledig ingegraven hebt, en dus bent gegaan voor half/half?

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Togi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:53:
Basis idee was dat het zwembad dicht is als 1 van ons er niet bij is (jongste is nu 3) maar dat liep op tot een vlonder waar je evt tijdens een feestje met een paar man op kan staan zonder dat ik op moet letten dat het er te veel zijn 😉.
Maar we gaan komende tijd gewoon verder met inspiratie op doen en dan eens kijken naar kosten en de mogelijkheden.
Met het dak breng je met ook weer op een idee 😂
Zoiets ? :+

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
hollandnick schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Die had ik gemist in deel 1, ziet er zeer netjes uit! Wat is de reden dat je hem niet volledig ingegraven hebt, en dus bent gegaan voor half/half?
Eigenlijk heel simpel, een 2 jarige dochter en een blinde hond.
Daarnaast is het meer om uit te proberen of een permanent zwembad iets voor ons is. Over een paar jaar wanneer de kinderen groot zijn komt er een plastic bak die wordt ingegraven. Overigens is 70% onder de grond, 30% boven de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:12
Die is ook gaaf idd. Ben bang dat ik daarvoor nog wat Staatsloten nodig heb ;-)

Ik heb aan meerdere ziekenhuis projecten gewerkt waar we van die physiobaden met beweegbare vloer, loopband en fietsen verkocht hebben (die baden zijn ook wel prijzig trouwens). Zulke opties lijken me ook nog wel mooi. Beetje fietsen met daarnaast de poolbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Togi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:47:
[...]

Die is ook gaaf idd. Ben bang dat ik daarvoor nog wat Staatsloten nodig heb ;-)

Ik heb aan meerdere ziekenhuis projecten gewerkt waar we van die physiobaden met beweegbare vloer, loopband en fietsen verkocht hebben (die baden zijn ook wel prijzig trouwens). Zulke opties lijken me ook nog wel mooi. Beetje fietsen met daarnaast de poolbar
Beweegbare vloer is DIY ook redelijk simpel te maken, zag ik .. je neemt een metalen frame, een vloer en verlijmt die oid .. vervolgens plaats je een drijfmiddel eronder zoals bv piepschuim en zorgt dat de opwaartse kracht net genoeg is dat het blijf drijven ..

Om het geheel naar beneden te trekken kan je katrollen gebruiken .. met geplastificeerd staaldraad ..

ik denk alleen dat je in de winter een kleine uitdaging hebt met bevriezing, (als je blijft pompen dan valt het wel mee aldus Koffie, en gooi je er een container of 1 a 2 in tegen "krui-end ijs..

Wil je het fixeren(de vloer) doe je metalen pennen (pen gat verbinding) die via een hydraulische methode in/uit kunnen schuiven ..

op zich wel gaaf .. maar pff denk dat het simpeler gezegd is dan gedaan .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:18:
@vso hehe niet echt wat ik bedoel zo'n combinatie. Ik zoek meer naar een betaalbaar zwembad met een nette afwerking. Niet dat ik exact dit bedoel, maar het is een indicatie van een opbouwzwembad die er toch netjes afgewerkt uit ziet:

[Afbeelding]

Het einde van de zomer nadert al weer dus gelukkig nog genoeg tijd om iets te bedenken voor volgend jaar.
Deze heeft wel een mooie afwerking Intex zwembad Graphite Panel:
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembadgigant.nl/pub/media/catalog/product/cache/a09da9921f6dba434e70431c2e028ace/2/8/28381.300dpi.jpg

En hier een zelfbouwsel (toen nog in de bouw fase).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ssKULBc2kMmUoD1rSefHKgsldE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFPeZhspY7bpqeM98c5bLOKC.jpg?f=fotoalbum_large

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
vso schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:46:
[...]

zeker nog niet de Start post gelezen ? _/-\o_ lol .. hoe was je vakantie .. ?
Wat ik bedoel te zeggen @vso voor 10 k maak je iets heel moois 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Vraag me wel af hoe de echte/vaste bodem schoon gemaakt wordt met zo'n systeem.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Maurice2020 genoeg geld lost veel op ja :)

@Jazsie wauw ! mooie DIY

@Nhz scharnier / service luik zal er vast wel zijn :) voor die prijs

[ Voor 32% gewijzigd door vso op 19-08-2020 10:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-04 21:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Nhz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:16:
[...]

Vraag me wel af hoe de echte/vaste bodem schoon gemaakt wordt met zo'n systeem.
duikpak ;-) maar wel heel mooi idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 22:36
Zwemweer wordt duidelijk minder (vanaf het weekend)
Ik denk dat het nu alleen nog te rekken is met warmtepomp verwarming, want als het een paar dagen wat beter weer is zal het water weer te koud zijn ;)

Dus dan wordt het binnenkort maar eens opruimen. En dan heel veel tijd om na te denken over volgend jaar.
Aantal ideeën heb ik al:
- andere vloer voor onder het zwembad
- temperatuur sensor(s) die waarde(s) naar domoticz sturen
- kleine warmtepomp (waarschijnlijk een 3.5 kW variant) met de benodigde leidingen
- zorgen dat filterpomp en warmtepomp aan te zetten zijn in domoticz (via aan te sturen stopcontact en/of switchbot)
- extra tuin verlichting

edit:
- een betere bodemstofzuiger. de tuinslang methode werkt leuk en goedkoop maar hiermee zuig niet de fijnere deeltjes op.

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 20-08-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 13:58
Plenkske schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:00:
- zorgen dat filterpomp en warmtepomp aan te zetten zijn in domoticz (via aan te sturen stopcontact en/of switchbot)
Dat heb ik hier ook middels een Smart WiFi plug (16A) incl power metering met Tasmota erop geflashed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nog even de zonnestralen meepakken = zonnematten icm WP. (< uur draaien)
....plons🏊‍♂️🏊‍♂️🤽‍♂️🤽‍♂️
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IXA8zcvZGLIgymBPNiTUFxjMIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMtRWNWEAZBJHvLzpHDXzPam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM3oTzkAvznVtYGf-7JPvvxjUfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZckUl2VW7YjyscsMweae2VDm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Edwin3 op 19-08-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Begin hier ook alweer te denken aan het opruimen van het zwembad. Vanmorgen zag ik alweer een buis druppen bij de pomp, dus heb het een beetje gehad met die zooi :p

Denk dat ik het nog een week of 2 ga rekken met de WP en daarna is het over met de pret. Volgend jaar hopelijk een echt zwembad laten ingraven. Dacht eerst aan een houten zwembad, maar naar het schijnt rot dat ook wel redelijk weg in de grond... dus zal dan beton of kunststof worden. Hoop toch voor 10 tot 15k klaar te zijn, maar kan nog tegenvallen ben ik bang :+

Dan ook gewoon EPDM matten + een full inverted WP en we kunnen in de winter ook gewoon zwemmen. Lijkt me heerlijk met een zwemtrainer bijv :Y) Zwemmen vind ik geweldig, maar in een publiek zwembad zorgt het voor frustratie door drukte.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennahz op 19-08-2020 15:28 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
@Dennahz Keep up the spirit en dicht het lek😉
Obv welke schijnbaarheid rot het redelijk weg? Ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mensen wacht met opruimen tot je chloor zo goed als weg is (verdampt) .. dat is goed voor alle aangesloten meuk .. tijdens het bewaren ! (spoel na met schoonwater eventueel/indien mogelijk .. )

Ik heb een andere uitdaging de zonnemat(ten) van het dak afhalen, dak reparen en preppen voor epdm matten volgend jaar ..
Tegels en zwembadtapijt is goed bevallen .. iets minder als je coniferen hebt en die op het tapijt vallen echter.

zwembad vullen is een "dag" werk .. opruimen is paar uurtjes .. langste bezigheid is het restantje met de dompelpomp weg zien te halen :)

een IG is wellicht nu de beste tijd om het in te graven, (eind zomer) dan heb je 8 maanden de tijd om het "af" te maken..

je kan houtrot redelijk voorkomen door de planken te verven (rubber verf oid) gebruik een rubberen hamer om het in elkaar te tikken..
En worteldoek (action) gevuld met grind in "worsten" eronder en langs de zijkant te doen .. klein laagje zand om het dicht te drukken.. hierdoor kan water sneller wegvloeien en komt het zoiezo minder bij het hout.

andere optie is betonplex gebruiken met losse liner en vilt ertussen ..

ik denk dat het grootste probleem is bij "lange" wand stukken de kracht die de aarde/zand/stenen erop uitoeffent versus de waterdruk in het zwembad ..

ik zit nog na te denken over de "beweegbare vloer" ik had eigenlijk niet gedacht dat dit zo relatief eenvoudig is/was ..
Mijn grootste struikelpunt is "maar de isolatie dan ?" maar wellicht dat dit best meevalt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Edwin3 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:10:
@Dennahz Keep up the spirit en dicht het lek😉
Obv welke schijnbaarheid rot het redelijk weg? Ervaring?
Paar weken geleden lekte het daar ook al, toen de buis + rubber vervangen en alles was goed. Deed vanmiddag de pompbak open en zag tot m'n verbazing opeens weer water lekken bij die aansluiting.

Het is niet veel, maar goed... toch irritant. Vanavond nog maar eens kijken als de pomp uit is. Denk dat het bad over een week of 2 leeg gaat, afhankelijk van het weer. Dat AG bad is toch niet warm te houden als het <20 graden is. Verliest veel te veel warmte s'nachts.

En @vso: ga eerst eens informeren bij bedrijven om te vragen wat het kost om alles te laten installeren. Op basis daarvan kunnen we dan beslissen om bepaalde dingen zelf te doen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF1908
Ik vind het nog wat voorbarig om de zwembaden al op te ruimen. Vandaag na een beetje zon warmt het water gewoon op naar 32 graden (zonder wp, wel EPDM matten)
Ook snachts koelt het water niet verder af dan 25 graden. ik denk dat een aantal mooie zwemdagen zeker nog mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
vso schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:15:
mensen wacht met opruimen tot je chloor zo goed als weg is (verdampt) .. dat is goed voor alle aangesloten meuk .. tijdens het bewaren ! (spoel na met schoonwater eventueel/indien mogelijk .. )
Wat is jou advies in deze? Hoe lang moet je het zwembad laten staan voordat alle chloor eruit is?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
SCF1908 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:25:
Ik vind het nog wat voorbarig om de zwembaden al op te ruimen. Vandaag na een beetje zon warmt het water gewoon op naar 32 graden (zonder wp, wel EPDM matten)
Ook snachts koelt het water niet verder af dan 25 graden. ik denk dat een aantal mooie zwemdagen zeker nog mogelijk zijn.
Nu nog wel. Vanaf zaterdag zakt de temperatuur zowel overdag als snachts. Dan houd je dit niet lang meer vol.
Dus tenzij de verwachtingen flink anders worden, zal het na dit weekend klaar zijn (zonder warmtepomp, AG bad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
vso schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:15:
Ik wil mijn water gewoon op orde hebben totdat ik zover ben om af te gaan breken. Bij het afbreken spoel ik alle leidingen en dergelijke nog wel extra na met schoon water. Lijkt mij veel praktischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Dennahz Als ik DIY doe voor 3.000 dan is dat een minimaal x2 voor "laten" doen .. arbeid is duur,
ik heb al genoeg ellende met ramen laten zetten voor 17k

het zelf doen is leuk maar zonder een goed plan zou ik niet beginnen.. ik zou koffie na kunnen doen, maar waar ik tegenaan "hik" is het erg permanente beton ..

@Jassy zet een sproeier, fontein, gooi er kids in .. en meet .. raak je het snelst kwijt :)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 19-08-2020 16:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 14:56
mijn water gaat gewoon, in gedeeltes, over m'n grasveld... Heb 3 jaar in Californie gewoond - daar werd de tuin en het gras ook gewoon met leidingwater gesproeid. En geloof me, daar zat bijna net zo veel chloor in als wat er dadelijk nog in mijn zwembadje zit.

Kan er mooi 3-5 keer m'n veldje mee besproeien :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Vanmorgen in eerste instantie het water nog eenmaal geprepareerd voor nog 2-3 dagen maar bij nader inzien de boel gaan afbreken. Wat een hoop meuk!

Straks naar de IKEA voor wat plastic bakken en naar Funda voor een extra garagebox :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
SCF1908 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:25:
Met wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGs0dAUYoXshzz9f9K22Gb2tPyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUFcxyPnAlczExLQ45bnyw40.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Beste WP dan. Hier rond de 30 graden nu.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Oke het seizoen is over (Hier in Diemen). Kids weer naar school, tijd om op te ruimen. Ik loop daar tegen een probleem aan met het bovenste frame. Ik krijg de buizen met geen mogelijkheid uitelkaar. Brute kracht helpt niet. Draaien helpt niet. Iemand een tip hoe ik die buizen uit elkaar kan halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:59:
Oke het seizoen is over (Hier in Diemen). Kids weer naar school, tijd om op te ruimen. Ik loop daar tegen een probleem aan met het bovenste frame. Ik krijg de buizen met geen mogelijkheid uitelkaar. Brute kracht helpt niet. Draaien helpt niet. Iemand een tip hoe ik die buizen uit elkaar kan halen?
wil je ons eerst vertellen over welk bad je het hebt .. :? ja iets met buizen zover ben ik ..

ik zou kunnen zeggen met een haakse slijper kom je een eind maar wellicht zoek je een ander antwoord :)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 19-08-2020 20:08 ]

Tja vanalles

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-04 21:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Sbakker1982 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:59:
Die angst heb ik ook, in de handleiding stond dat er talkpoeder op de buizen moest smeren, maar ja had het niet in huis en was ongeduldig haha.. ik lees even mee ;)

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MarcoKL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:34:
[...]

Die angst heb ik ook, in de handleiding stond dat er talkpoeder op de buizen moest smeren, maar ja had het niet in huis en was ongeduldig haha.. ik lees even mee ;)
Het is gelukt door een lange dunne stok tussen het zeil en de buizen te bewegen, zodat het zeil niet meer plakt aan de buizen. Pvc buis van 40mm kan ook helpen. Overigens een bestway steel pro.

Viel me wel op dat die witte buizen erg roesten... niet echt handig bij een zwembad.... iemand daar nog suggesties voor?

• vso
  • Niet online
staat ook wat tekst in de OP, maar inderdaad talkpoeder helpt zeker wel

Tot op heden houd de liner zich hier niet lang genoeg in orde, zodat roest een issue vormt .. maar een spuitbusje witte verf of zeg ik iets vreemds ?

Tja vanalles

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Roest is het grootste probleem bij de metal frames. Matig gecoat aan de buitenkant, dus bij een krasje begint het proces direct. Aan de binnenkant helemaal geen coating (bij mij in ieder geval, PRISM frame), en gek genoeg is het bij een zwembad wel een vochtig, dus roest heeft vrij spel.

Dit was het derde seizoen voor dit frame, het is nog niet zo erg als bij sommigen. ( zie YouTube: Intex salt pool RUSTED OUT after 3 seasons )

• Dennahz

Dennahz

Dacht dat het vandaag 29 graden en zonnig zou worden... had een mooie laatste zwemdag gepland, water op temperatuur gehouden vannacht enz. 3x raden: bewolkt en regen.

Lekkerrrr dan.

Twitter

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:33

DancePlaza

ninja

Nog tips voor het opruimen, kwam niets bijzonders tegen in de topicstart

Van het kastje naar de muur lopen...

• ralph075
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:40:
Dacht dat het vandaag 29 graden en zonnig zou worden... had een mooie laatste zwemdag gepland, water op temperatuur gehouden vannacht enz. 3x raden: bewolkt en regen.

Lekkerrrr dan.
De dag is nog niet voorbij, het kan nog beter worden (sprak ik hoopvol).

Gisteravond laat trouwens ook nog in de regen gezwommen, is op zich ook wel lekker hoor (maar wel iets anders dan dat je je voorstelt bij een mooie zwemdag).

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

In de OP staat dat een chloor shock behandeling een overkill aan chloor is. Ik ben het daar niet mee eens. Mijn bad breng ik met een afgewogen hoeveelheid chloor granulaat op peil breng na een dag zwemmen. Dan is de waarde vaak 0. De volgende morgen is na het toevoegen van 18 gram op 3,2 kuub weer een waarde van ongeveer 3.
De 2 langzaam oplossende tabletten die ik in de drijver heb, zorgen ervoor dat als het bad niet gebruikt wordt, de chloorwaarden op peil blijven.

Wellicht is dit voor grote baden een ander verhaal, maar voor mijn 3 kuub badje werkt dit prima. Of zie ik iets over het hoofd?

Gadgets FTW!

• vso
  • Niet online
@gysman11 inderdaad, ik heb al 5 jaar prism frame(s) ,,, maar ja bad/liner was eerder stuk .. het bedrag voor het zwembad in mijn geval is niet zo schokkend (50 tot 75 euro) dat het pijnlijk is .. maar wil niet zeggen dat iets duurzamer best mag .. ik gooi ook niet graag weg

en sommige zijn zo prijzig dat je verwacht er minimaal 5 jaar mee te doen, maar eerlijk gezegd kwa kwaliteit durf ik nada te zeggen voor wat ik zie is bestway/intex en wellicht andere merken dit allemaal kwalitatief gelijk ..betreft metal frame(s) maar dat is pure speculatie.

@DancePlaza wat voor een tips zoek je ? het lijkt me niet een lastige taak oid ..
verpak het alleen niet nat .. maar dat lijkt me ook erg logisch ..

een tip die ik kan geven is strooi talkpoeder als hij helemaal droog is zo voorkom je plakkende delen

Tja vanalles

• vso
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:13:
In de OP staat dat een chloor shock behandeling een overkill aan chloor is. Ik ben het daar niet mee eens. Mijn bad breng ik met een afgewogen hoeveelheid chloor granulaat op peil breng na een dag zwemmen. Dan is de waarde vaak 0. De volgende morgen is na het toevoegen van 18 gram op 3,2 kuub weer een waarde van ongeveer 3.
De 2 langzaam oplossende tabletten die ik in de drijver heb, zorgen ervoor dat als het bad niet gebruikt wordt, de chloorwaarden op peil blijven.

Wellicht is dit voor grote baden een ander verhaal, maar voor mijn 3 kuub badje werkt dit prima. Of zie ik iets over het hoofd?
ik heb je nu al meerdere malen in een post verteld dat jou begrip van shock en die van de rest erg verschilt ..

of dat aan je gebruikte product ligt "chloor-shock-granulaat" oid .. waardoor je de misvatting krijgt.

Om algen (groen water) weer helder te krijgen doe je een chloor shock, doorgaans is dit dusdanig hoog dat je als zwemmer niet geadviseerd word om te gaan zwemmen. hierdoor dood je alle levende wezens in het water (teminste dat is de insteek) ..

als je ook in de OP leest is chloor in een paar vormen te krijgen een "langduriger in water verblijvend" en snel verdampend .. de laatste zal in een schock middel gebruikt worden omdat je relatief zeer korte tijd een hoge dosis wilt hebben ..

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 20-08-2020 11:36 ]

Tja vanalles

• ralph075
  • Niet online
@vso Aan het begin van het seizoen gebruik ik de shock wel om het bad de eerste keer goed op peil te krijgen qua chloor. De rest van het seizoen enkel (long) tabletten in de dispenser.

• vso
  • Niet online
@ralph075 ik gebruik alleen shock als het water te vuil zou zijn.

met intex zwembad prism oid 305cm rond, 6m3 zfp met filterbollen,

maar dit jaar eerste 4 dagen geen chloor, daarna begon het glad/glibberig te worden dus wat quick tabs erin en long tabletten in de dispenser gedaan (5 per 6 dagen) en af en toe extra mini-mini-quicktabs erin gedaan

en wat ph - af en toe, 5 teststrips zijn gesneuveld ;)
- 4x gestofzuigerd ..

geen andere chemicalien ..

overige schade = de blauwe noppen folie is "klaar" dus die moet volgend jaar zoiezo vervangen worden
en epdm matten liggen klaar, denk dat ik nog een set ga bestellen voor volgend jaar.

ik ben zeer blij met de tegels/ en zwembadtapijt ..

dit is het overzicht tot op heden

Opruimen is straks backwash totdat de bollen/zfp filter "schoon" zijn .. en dan de rest met een dompelpomp ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 20-08-2020 13:19 ]

Tja vanalles

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik ga voor volgend jaar op zoek naar een XTR 488 rond. Fors geld (nu). Geen idee of dat nog minder wordt in de winter. En moet iets bedenken voor de plaatsing. Heb nu een rond terrasje van een meter of 3,5 doorsnee, waar mijn huidige 3,05 bad op staat. Moet dus iets anders gaan bedenken. Misschien ook deels ingraven, want ik vind 1,20 wel aan de hoge kant.

Ah well. Winteroverpeinzingen.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28
Gisteren maar eens geprobeerd het bad handmatig warm te krijgen gezien mijn zoontje nog even wilde zwemmen. Bad (1,5 kuub) was 24,5 graden. 8 emmers heet water uit de kraan erin gegooid en 10 minuten later was hij 26,5. Warm genoeg om even 20 minuten in te zitten zonder het koud te hebben. En voor 0.5 kuub gas een goedkope oplossing om het seizoen wat te verlengen.

• hollandnick
gysman11 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:20:
Ik ga voor volgend jaar op zoek naar een XTR 488 rond. Fors geld (nu). Geen idee of dat nog minder wordt in de winter. En moet iets bedenken voor de plaatsing. Heb nu een rond terrasje van een meter of 3,5 doorsnee, waar mijn huidige 3,05 bad op staat. Moet dus iets anders gaan bedenken. Misschien ook deels ingraven, want ik vind 1,20 wel aan de hoge kant.

Ah well. Winteroverpeinzingen.
Voor dat geld kan je dan misschien niet beter gaan voor een staalwand zwembad? Als je toch al van plan bent hem in te graven?

Even snel de eerste hit van een zoekopdracht

[ Voor 21% gewijzigd door hollandnick op 20-08-2020 13:42 ]

• vso
  • Niet online
Thy... schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:27:
Gisteren maar eens geprobeerd het bad handmatig warm te krijgen gezien mijn zoontje nog even wilde zwemmen. Bad (1,5 kuub) was 24,5 graden. 8 emmers heet water uit de kraan erin gegooid en 10 minuten later was hij 26,5. Warm genoeg om even 20 minuten in te zitten zonder het koud te hebben. En voor 0.5 kuub gas een goedkope oplossing om het seizoen wat te verlengen.
kleine baden kan je relatief makkelijk verwarmen, 1 tot 2 kuub = klein

ik heb 10 uur lang via een vuurkorf (omwikkeld met alufolie en wat slang, aquarium pomp en een koperen spiraal, een 4,5 kuub geprobeerd te verwarmen.. ps het was een 1000L/h pompje was niet echt veilig als kinderen in het zwembad zou zitten (pomp had te korte 230v kabel )

in die 10 uur is het ~6-8 graden opgewarmt, 0,6 tot 0,8 graden verwarming .. per uur .. voor ~ 4500liter
met een 2m3 bad zou dit verdubbelen 1,2 tot 1,6 graad per uur wat in mijn optiek veel betere waardes zijn.

Als je een efficientere kolen/hout verwarming ding zou maken (die van mij was waardeloos wegens veel verlies) zou het prettig zijn..

Als ik dit vs een WP zet tja ..is elektra (contineu) handiger ? of met hout stoken .. tja ik had geen vrienden met de buren gemaakt .. :+

Tja vanalles

• hollandnick
vso schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:15:
[...]

ik heb 10 uur lang via een vuurkorf (omwikkeld met alufolie en wat slang, aquarium pomp en een koperen spiraal, een 4,5 kuub geprobeerd te verwarmen.. ps het was een 1000L/h pompje was niet echt veilig als kinderen in het zwembad zou zitten (pomp had te korte 230v kabel )

in die 10 uur is het ~6-8 graden opgewarmt, 0,6 tot 0,8 graden verwarming .. per uur .. voor ~ 4500liter
met een 2m3 bad zou dit verdubbelen 1,2 tot 1,6 graad per uur wat in mijn optiek veel betere waardes zijn.

Als je een efficientere kolen/hout verwarming ding zou maken (die van mij was waardeloos wegens veel verlies) zou het prettig zijn..

Als ik dit vs een WP zet tja ..is elektra (contineu) handiger ? of met hout stoken .. tja ik had geen vrienden met de buren gemaakt .. :+
Zo het niet mogelijk zijn om dit te combineren met een staalwand zwembad? :+ Las je de verwarming gewoon vast aan de buitenkant van het zwembad, waarbij je dus het water gebruikt als zijnde waterkoeling waarbij het water dus opwarmt. Alleen is het wel verstandig deze uit te zetten voor je er in gaat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Niet online
vso schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:15:
[...]

Tja..ik denk!!, dat bij van te voren er over na te denken van je gedane acties geen van de gevraagde vraagtekens geplaatst hoefde te worden..Kuch kuch 10 uur lang :X

Btw tip: haal even de spellingcontrole over je forumposts (en in de toekomst)

• vso
  • Niet online
hollandnick schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Zo het niet mogelijk zijn om dit te combineren met een staalwand zwembad? :+ Las je de verwarming gewoon vast aan de buitenkant van het zwembad, waarbij je dus het water gebruikt als zijnde waterkoeling waarbij het water dus opwarmt. Alleen is het wel verstandig deze uit te zetten voor je er in gaat :P
Denk dat je een uitdaging hebt met de liner (smelten) .. maar in theorie kan alles :)

Wat veel roet in het eten gooit is het chloor, lucht en water combo ... afgezien van de oxide (roest) vorming in de buizen is chloor lekker corrosief ..

De grootste uitdaging is eigenlijk hoe krijg je zoveel mogelijk water verwarmt met minimaal warmte verlies ..
Pak bv een pellet (bbq) brander verwarmt gemiddeld rond de 400/600 graden , en heeft een ventilator .. dus daar hoef je niet echt een warme lucht (trek) door je schoorsteen te hebben want hij doet dit zelf al ..

Een pellet / haard CV is 80 tot 90% effectief, maar zoals ik eerder zei dat is gewoon water niet zwembad water .. dus upgrade naar bv rvs/titanium oid maakt het wellicht erg kostbaar..

Anders zit je met een 1x bruikbaar ding dit maakt wellicht de zwembad WP ook duur in de aanschaf.

kortom het lijkt eenvouding maar is het niet

@Edwin3 FYI de kuch kuch reacties met betrekking tot buren / stoken moet je op GOT voorzichtig zijn MODS kappen dat resoluut af enzv .. dus houd het aub op de inhoud ;) namelijk verwarming niet gezegd dat je dat niet deed maar zie het als advies en dus laten we dat onderwerp vermijden ;)

Tja vanalles

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

vso schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:17:
ik heb je nu al meerdere malen in een post verteld...
:/
Deze links die ik zojuist vond, geven mij een goede duidelijke uitleg. Nu weet ik waar mijn gedachtengang fout ging en wat ik beter kan doen.

https://www.alpc.nl/htmlf...us/2020/chemieboekweb.pdf
https://www.alpc.nl/nl/chemie

Gadgets FTW!

• vso
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

Deze links die ik zojuist vond, geven mij een goede duidelijke uitleg. Nu weet ik waar mijn gedachtengang fout ging en wat ik beter kan doen.

dat je net het negatieve uitlicht is wel jammer .. maar wel blij dat je het snapt en de gevonden kennis deelt (y)

fout klinkt ook zo zwaar .. laten we het erop houden dat we nu allemaal dezelfde kant op kijken en er minder kans is op miscommunicatie :)

Tja vanalles

• ralph075
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

Mooie links, dank je!
In de basis weet ik inmiddels wel hoe het allemaal werkt, maar ik vind het af en toe wel prettig om nog een keer na te slaan (het gebeurt niet dagelijks dat mijn water waardes om zeep worden geholpen door een omslag in het weer, bijvoorbeeld).

@Koffie @vso @Jazsie Misschien mooie naslag om in de OP toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben het niet helemaal met ze eens. Ze adviseren wedstrijdbadtemperaturen voor een privebad, brr!

Edit,
"ze" = https://www.alpc.nl/nl/chemie

[ Voor 19% gewijzigd door BounceMeister op 20-08-2020 22:13 ]

• vso
  • Niet online
@BounceMeister net zoals de chloor niet zo goed werkt bij een pH die niet op orde is, zou de temp ook invloed uit kunnen oefenen ..

Gezien bij iedereen 99% kans is dat er ander water uit de kraan vloeit dan bij jou of mij, andere weersinvloeden wegens woon locatie .. denk ik toch dat je in het begin het beste af bent met leren er gevoel mee te krijgen ..

eerlijk gezegd heeft het me 5 jaar gekost voordat ik het begreep en een routine kreeg, immers het staat er maar 4 van de 12 maanden in mijn geval .. en als je er dan niet dagelijks op let is het best wel een dingetje om een ritme te krijgen..

maar ja einde seizoen .. <snik>

Tja vanalles

• BounceMeister
  • Niet online
vso schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:34:
@BounceMeister net zoals de chloor niet zo goed werkt bij een pH die niet op orde is, zou de temp ook invloed uit kunnen oefenen ..

Gezien bij iedereen 99% kans is dat er ander water uit de kraan vloeit dan bij jou of mij, andere weersinvloeden wegens woon locatie .. denk ik toch dat je in het begin het beste af bent met leren er gevoel mee te krijgen ..

eerlijk gezegd heeft het me 5 jaar gekost voordat ik het begreep en een routine kreeg, immers het staat er maar 4 van de 12 maanden in mijn geval .. en als je er dan niet dagelijks op let is het best wel een dingetje om een ritme te krijgen..

maar ja einde seizoen .. <snik>
ps. Ik bedoelde met "ze" trouwens de makers van de website alpc.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

ps. Ik bedoelde met "ze" trouwens de makers van de website alpc.nl.
dat begreep ik, ik stelde erop een vraag/opmerking / gedachte :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik vond het eerlijk gezegt heel erg meevallen om chloor waarde op peil te houden. Wel dankzij de vele tips in dit (vooral vorig) topic, gewoon door mee te lezen.
Wat ook wellicht scheelt is dat ik nu een bad heb waar 2.4 kuub in gaat dus het heeft wat minder nodig.

In het begin wat vaker getest. Ph een paar keer verhoogd. Was hier nooit te hoog. Na de eerste weken bijna niet meer getest en was het chloor makkelijk op peil te houden. Tijdens de hete dagen wat meer quick tabs en nog wat getest. Uiteindelijk nog best veel test strips over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:39:
[...]

Als ik er aan denk zal ik de sok methode indien nodig eens zelf toepassen
Heb naar aanleiding van deze post een sok gehangen voor de uitgang naar het zwembad toe. Ook zo'n flock tabletje in de sok gedaan en een dag laten circuleren. Kwam vanmorgen bij het bad, zeil eraf en het is nog nooit zo helder geweest :+

Volgens mij komt er nog best veel zooi (kleine vuildeeltjes, algen, ... ?) in die sok wat normaal gewoon door het filter weer in het bad gepompt wordt. Laat het bad voorlopig nog wel even staan. In september komen ze de tuin opnieuw aanleggen (wat dode bomen eruit enz) dus dan moet het bad wel weg.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Dennahz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

Heb naar aanleiding van deze post een sok gehangen voor de uitgang naar het zwembad toe. Ook zo'n flock tabletje in de sok gedaan en een dag laten circuleren. Kwam vanmorgen bij het bad, zeil eraf en het is nog nooit zo helder geweest :+

Volgens mij komt er nog best veel zooi (kleine vuildeeltjes, algen, ... ?) in die sok wat normaal gewoon door het filter weer in het bad gepompt wordt. Laat het bad voorlopig nog wel even staan. In september komen ze de tuin opnieuw aanleggen (wat dode bomen eruit enz) dus dan moet het bad wel weg.
Wat voor een filtersysteem gebruik je dan? En welk soort filter? Ik was zelf wel in de veronderstelling dat een ZFP systeem + aqualoon wel genoeg zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

draai de sok binneste buiten en spoel hem dan af :) met een emmer eronder dan zie je het ..

is overgens ook wel logisch want als het filtermedium te "dicht" is dan zou je enorm veel meer kracht moeten hebben om het water er doorheen te duwen .. dus kiezen uit 2 kwaaden ..

@hollandnick zoals hierboven gezegd, is het logisch

het is een illusie dat je alles afvangt .. als je filter te kleine gaatjes zou hebben zou het medium verstopt raken en gaat er iets kapot, en de gaatjes vullen zich toch wel vanzelf

Als je water waardes goed zijn is dit ook geen probleem, want met filtering en bezinking vang je 90% af..

bv gat vult met een "redelijk" groot deel maar niet 100% en dat kleine gaatje wat overblijft word opgevuld door een kleiner deeltje ..

Vandaar backwash of wekelijks vervangen dus erg veel zal je door de tijd wel eruit halen

maar nu als je heel heel heel veel kleine deeltjes hebt zal er veel niet afgevangen worden, (misschien maar 10%) de rest zal blijven circuleren.

Nu is het de vraag of een vlok middel helpt (meningen zijn verdeelt) die de kleine deeltjes bindt tot grote deeltjes.. de andere methode "stof"/sok is niet super ideaal maar de gaatjes zijn kleiner dan het filter medium ..

anyway als je een methode vind waarbij je groen water / wit / bruin water weer snel helder krijgt .. ipv water verversen .. dan zijn we voor toch ?

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 21-08-2020 11:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Dat is ook het "probleem" wat wij hebben.
Water is kraakhelder, maar eigenlijk moet je dagelijks wel een rondje stofzuigen om het fijne zand van het zandfilter weer even van de bodem op te zuigen.

Mijn vriendin doet met een schepnetje het grovere vuil aan de oppervlakte, ik stofzuig de bodem als we het bad in gaan :D

Ik kan nog wel proberen om voor de uitgang naar het zwembad iets van een sok te hangen, maar die moet behoorlijk stevig vast zitten want er zit nogal wat druk achter plus wat moet ik dan doen als ik in het zwembad zit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
B-Real schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:34:
Dat is ook het "probleem" wat wij hebben.
Water is kraakhelder, maar eigenlijk moet je dagelijks wel een rondje stofzuigen om het fijne zand van het zandfilter weer even van de bodem op te zuigen.

Mijn vriendin doet met een schepnetje het grovere vuil aan de oppervlakte, ik stofzuig de bodem als we het bad in gaan :D

Ik kan nog wel proberen om voor de uitgang naar het zwembad iets van een sok te hangen, maar die moet behoorlijk stevig vast zitten want er zit nogal wat druk achter plus wat moet ik dan doen als ik in het zwembad zit? :P
als je de ZFP vult in een grote emmer eerst even "voorspoelen/pompen" en of een paar backwash/rinse cyclus doorlopen ..

maar ja het houd je gelukkig wel van de straat :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Afdekzeil eraf, zon staat er op met noppenfolie. Buiten is het al 28 graden en wordt wellicht nog iets warmer. Zwembadwater is nu 23 graden en kraakhelder. Vanavond dus er nog even in, hopelijk warmt het nog wat op. Waarschijnlijk één van de laatste keren hier (we hebben geen extra verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
vso schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

als je de ZFP vult in een grote emmer eerst even "voorspoelen/pompen" en of een paar backwash/rinse cyclus doorlopen ..

maar ja het houd je gelukkig wel van de straat :)
Ik snap niet wat je bedoelt. Alhoewel, ik denk het wel maar is niet van toepassing op mij. Jij bedoelt dat, als je nieuw zand in de ZFP doet, deze eerst voor te spoelen in een emmer?

Mijn ZFP staat al een paar maanden aan zonder er naar om te kijken en het zand wat er in zit heb ik ook vorig jaar al gebruikt. Dagelijks vind ik dan een heel klein beetje zand op de bodem van het zwembad wat zich ophoopt in de vouwen/ribbels van het zeil. Het is niet veel en in no-time verwijderd m.b.v. een stofzuiger.

Lijkt me iets wat niet echt te voorkomen is?
Volgend voorjaar komt er in elk geval nieuw zand in en zorg ik dat dit 100% het juiste zand is, wat er nu in zit weet ik het niet zeker van namelijk. Wat ik wel weet is dat het filter prima zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Het is zelden op de persoon inderdaad omdat ik niet de exacte situatie weet :)

Maar lijkt me als je het over nieuw zand hebt dat even in een emmer ipv een gevuld bad het wel wijs is om de eerste lading "klein" zand even eruit te spoelen oid .. als ik het me goed herinner is dit ook het advies in de ZFP handleiding ..

En betreft voorkomen, tja eerlijk gezegd met filterbollen heb ik ook zand in het zwembad, en ander vuil .. sinds dat de "doodstraf" (of wat milder gezegd niet zwemmen) er op staat als je niet via het voetenbad in het zwembad stapt .. tenzij je het zelf onderhoud pleegt scheelt dat wel enorm ..

als je voor nieuw zand gaat btw, zou ik filterbollen adviseren .. lichter dan zand, en herbruikbaar :) ff in de wasmachine 1 a 2 cycli en het is als nieuw ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 15:14
Ik gebruik "glas" als filtermedium en ik heb ook wel eens wat zand in het zwembad ( onder trapje en naast sommige plooien ). Even met de stofzuiger en het is weg.

Zou het niet gewoon kunnen dat het zand niet van de ZFP komt maar van "buitenaf": wind, vuile voeten ( zie terechte opmerking @vso ), ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Lees dat mensen al beginnen met opruimen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg1Qo1Z983Xk7y-6aDfLaJnMVFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5rohjH5h1G9qwSdJ97GB3Iz.jpg?f=fotoalbum_large

Het bad staat hier pas op (wegens her-inrichten tuin) :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je een warmtepomp hebt ben je niet zo afhankelijk van de zon natuurlijk.

Is er een manier om filterbollen als vulling te gebruiken ipv cartridge filter bij een spa? Ik zie alleen maar cartridges beschikbaar en niet een adapter die past op mijn spa waar ik evt filterbollen in kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Joosie200 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:08:
Als je een warmtepomp hebt ben je niet zo afhankelijk van de zon natuurlijk.

Is er een manier om filterbollen als vulling te gebruiken ipv cartridge filter bij een spa? Ik zie alleen maar cartridges beschikbaar en niet een adapter die past op mijn spa waar ik evt filterbollen in kwijt kan.
ja koop bollen .. en

2 wegen
1 ) knip een stukje filter (verkrijgbaar bij dieren zaken met aquaria ) en leg daarop de filterbollen ..
2 ) pak een oude filter knip alle witte "filtermateriaal" weg en duw de bollen/watten ipv het witte materiaal gebruik een panty van de vrouw om alles netjes te houden 2 benen dus 3x plezier ;)

ik ben meer voorstander van optie 2 omdat je die makkelijker verwisseld maar wel de flow behoud .. hoewel optie 1 makkelijker is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 07:27
iemand nog tips om de spullen van een opzet zwembad op te ruimen? denk dat ik een kunststof heb van minimaal 30x40x110 nodig heb voor het bad zelf (zo groot was de doos).

Maar goed, met bijbehoren. Pomp, slangen, skimmer is een grotere bak ook wel handig. Er is op zich genoeg aanbod van plastic bakken, maar als je over de 1m gaat (ivm de buizen) begint het sterk terug te lopen. Ideaal qua maat zou iets van plm 150x50x50 zijn.

Je gaat dan al gauw naar van die tuin opbergboxen, maar die zijn ook weer niet ideaal/veel te groot. Of zoiets als dit, dat mooi is - maar nogal kostbaar. https://www.praxis.nl/tui...ilver-133x61x70cm/5120236

Hoe bergen jullie je spullen op?

update eigen onderzoek - dit zou weleens wat kunnen zijn:
https://www.bol.com/nl/p/...FIkA.1_38.40.ProductTitle

[ Voor 25% gewijzigd door Donaldinho op 22-08-2020 13:35 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:41

Dennis1812

Amateur prutser

@Donaldinho zwembad gaat op zolder achter t schot weggestopt.
1 grote plastic doos voor alle accessoires (ligbedjes, pomp, zeil etc).
Alle buizen van t zwembad in grote vuilniszakken (uiteraard schoongemaakt).
T zeil van t bad ook schoon met talkpoeder ertussen en ook in een vuilniszak.
Keer of 3 naar zolder op en neer en alles ligt netjes en droog opgeborgen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Donaldinho ik doe het meeste in grote boodschappentassen op de vliering. Grote onderdelen (van het trappetje bijvoorbeeld) gaan los de vliering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-04 01:20
Hi guys! Wij hebben recentelijk een buitenzwembad gekocht, typisch rond opzetzwembad met aluminium palen en een soort ‘zak’ er in. Hierop ligt een hoes met paar gaten voor het vuil, soort plastiek met rekker voor rond de rand te hangen.

Nu dat het paar dagen zit te regenen vult deze hoes zich met water en zakt deze dieper met vuil water, waardoor deze zo zwaar is dat we hem er niet uit krijgen zonder het vuile water in het zwembad te kieperen, wat de hoes nutteloos maakt.

Heeft iemand anders dit probleem? Heb het idee dat het zwembad te groot is waardoor we de zware hoes niet strak kunnen trekken, en dus deze altijd zal zakken als er water opkomt.

Ervaringen hiermee?

Picture for ref:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIjz-EJL11DF4pVlGLxz_pzLGcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKECjHPbpVRiTWvRuH3ZsF92.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Nindustries op 23-08-2020 13:28 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:06
Nindustries schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:06:
Hi guys! Wij hebben recentelijk een buitenzwembad gekocht, typisch rond opzetzwembad met aluminium palen en een soort ‘zak’ er in. Hierop ligt een hoes met paar gaten voor het vuil, soort plastiek met rekker voor rond de rand te hangen.

Nu dat het paar dagen zit te regenen vult deze hoes zich met water en zakt deze dieper met vuil water, waardoor deze zo zwaar is dat we hem er niet uit krijgen zonder het vuile water in het zwembad te kieperen, wat de hoes nutteloos maakt.

Heeft iemand anders dit probleem? Heb het idee dat het zwembad te groot is waardoor we de zware hoes niet strak kunnen trekken, en dus deze altijd zal zakken als er water opkomt.

Ervaringen hiermee?

Picture for ref:
[Afbeelding]
Jup, ellendig.. Ik zorgde altijd dat er een hoop zooi onder bleef liggen. Zwembanden, krokodillen, opblaasbanden, dat soort meuk. Zo bleven er minder plassen staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57
Nindustries schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:06:

Ervaringen hiermee?

Picture for ref:
[Afbeelding]
Hier exact hetzelfde probleem; heel irritant. Ik ben nu aan het proberen of het helpt noppenfolie onder het zeil te leggen als drijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Noppenfolie helpt wel, het zakt dan minder ver erin.
Maar beter zorg je tussen de buien door dat je er water af haalt. Simpelweg met een emmer ofzo. Het is even wat werk maar dan ben je er wel vanaf :) optillen lukt al heel snel niet meer inderdaad.

Edit:
Of zoals gezegt wat meer eronder leggen. Je krijgt dan wel iets meer regenwater/zooi in je bad door de gaatjes maar dat is nog wel te overzien.

[ Voor 23% gewijzigd door Plenkske op 23-08-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Onze woonwijk staat helaas volgeladen met berkenbomen, dus het was weer feest in het zwembad.
Het zwembad leek wel een sneeuwbol, maar ipv nepsneeuw allemaal berkenzaadjes.
Omdat het zwemseizoen eindig lijkt, en het water toch nog 27 graden was, heb ik in de regen maar de zwembroek aangetrokken en het bad eens flink schoongemaakt met de stofzuigerslang.
Direct een mooi moment om het zeer hoge waterpeil te gebruiken voor een flinke backwash om al die berkenmeuk het riool in te spoelen.
Als finishing touch nog even de robot erin gegooid.
Mocht het nog zwemweer worden, heb ik iig een schoon bad. Mocht dit het geweest zijn voor dit jaar, dan heb ik alvast een behoorlijk schoon bad voor de winter. Tenzij die [vloek tier scheld] berkenbomen nog even doorgaan.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/7p1dzokktyty.jpg
Dit is pas mooi, maar niet praktisch om dagelijks te wisselen.
Een luchtkussen zo groot als je zwembad.

[ Voor 15% gewijzigd door BounceMeister op 23-08-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 07:27
Zo hee de massale dump van zwembaden is begonnen op marktplaats. Zie echt tientallen badjes, accessoires staan. Mooi moment om wat spul bij te kopen 😅

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
Donaldinho schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:54:
Zo hee de massale dump van zwembaden is begonnen op marktplaats. Zie echt tientallen badjes, accessoires staan. Mooi moment om wat spul bij te kopen 😅
Je kan inderdaad goed slagen op dit moment ;)
Alleen jammer dat er tegenwoordig meer handelaren op zitten dan particulieren, maar goed dat is een andere discussie ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Nindustries & @ocmer noppenfolie hebt wel, water op je zwembad is overgens niet erg maar te lang (dagen) kan het een broedplaats vormen voor muggen/algen .. beste is na de regen niet te lang laten liggen ..
overgens .. water op voorkomt ook dat je het zeil bij de buren terug vind .. ;)
je kan het zeil eraf halen en water bij het zwembad voegen .. als je neit te lang wacht, Noppenfolie werkt erg prettig maar voorkomt het bovenstaande een 90% maar niet geheel.
Zwembadfolie & zwembad cover heeft lucht gaten zodat het water niet verstikt.

bij mij in de regio is er niet veel op MP te vinden helaas

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:58
Bij ons is het zwemseizoen voorbij. Dit was het eerste jaar en zonder warmtepomp of matten is het nu toch wel klaar. Vanochtend de tuinslang er aan gehangen om de boel leeg te laten lopen.

Ben al wel aan het denken hoe ik het komend jaar ga aanpakken. Sowieso iets om de boel te verwarmen en een andere filter dan de cartridgefilter. De locatie van het zwembad is ook nog wel een dingetje. Twijfel of de huidige plaats (op het terras) een blijvertje is. Op het gras kan ook maar dat is na die 2/3 maanden helemaal kapot. Een vaste locatie er van maken is ook weer zoiets. Kun je de rest van het jaar weinig mee. Wat een overwegingen allemaal :?

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Gisteren ons zwembad afgebroken, ding heeft 3 maanden gestaan echter waren de buizen er met geen mogelijkheid eruit te krijgen. Wel eerder een frame pool gehad, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad om daar de buizen uit te krijgen.

Het pvc doek (neem aan dat het een soort van pvc/ PE is) was letterlijk versmolten met de buis, je trok gewoon de las kapot.
Uiteindelijk maar weggegooid, wel zonde bad was nieuw. Maar heeft denk ik veel te lijden gehad met UV.

Volgend jaar maar eens kijken naar alternatieven..Leuke challenge zou zijn om een DIY inground zwembad te maken. Daar EPDM doek in te hangen, en klaar. Drainage en buizen erin..Moet relatief cheap te maken zijn.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Donaldinho schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:54:
Ja viel mij inderdaad ook op. Ook verschil in prijzen als in meer richting normale prijzen...
MdO82 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:04:
[...]
Je kan inderdaad goed slagen op dit moment ;)
Alleen jammer dat er tegenwoordig meer handelaren op zitten dan particulieren, maar goed dat is een andere discussie ;)
Inderdaad, van mij mogen ze al die handelaren eraf halen.
sjufke schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:22:
Bij ons is het zwemseizoen voorbij. Dit was het eerste jaar en zonder warmtepomp of matten is het nu toch wel klaar. Vanochtend de tuinslang er aan gehangen om de boel leeg te laten lopen.

Ben al wel aan het denken hoe ik het komend jaar ga aanpakken. Sowieso iets om de boel te verwarmen en een andere filter dan de cartridgefilter. De locatie van het zwembad is ook nog wel een dingetje. Twijfel of de huidige plaats (op het terras) een blijvertje is. Op het gras kan ook maar dat is na die 2/3 maanden helemaal kapot. Een vaste locatie er van maken is ook weer zoiets. Kun je de rest van het jaar weinig mee. Wat een overwegingen allemaal :?
Zonder bron van warmte gaat het volgens mij nu inderdaad lastig worden.
Ik hoop op nog een aantal zonnige dagen...

Vaste plek maken kan prima als je het mooi afwerkt. je kan ook het gras omtoveren naar een "stenen plein" :).
Meneer aard schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:44:
Gisteren ons zwembad afgebroken, ding heeft 3 maanden gestaan echter waren de buizen er met geen mogelijkheid eruit te krijgen. Wel eerder een frame pool gehad, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad om daar de buizen uit te krijgen.

Het pvc doek (neem aan dat het een soort van pvc/ PE is) was letterlijk versmolten met de buis, je trok gewoon de las kapot.
Uiteindelijk maar weggegooid, wel zonde bad was nieuw. Maar heeft denk ik veel te lijden gehad met UV.

Volgend jaar maar eens kijken naar alternatieven..Leuke challenge zou zijn om een DIY inground zwembad te maken. Daar EPDM doek in te hangen, en klaar. Drainage en buizen erin..Moet relatief cheap te maken zijn.
Welk merk/model zwembad had je? Want dat is wel slecht vind ik. Moet toch zeker 2-3 seizoenen mee gaan.

Inbouwen met EPDM doek ben ik wel benieuwd naar, houd ons zeker op hoogte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:50

Meneer aard

Porsche rulez!

@Jazsie Had een bestway 3x2 mtr frame pool. Vorige baden waren ook van dat merk of Intex.
Heb het bad al weggegooid, zat nog in dubio om de leverancier aan te schrijven. Buizen zagen er ook al aardig verroest uit aan de binnenzijde.

Wat betreft een inbouw moet ik eerst even mijn huiswerk gaan doen, heb een relatief kleine tuin waardoor ik toch wel inlever als het bad staat (opbouw), met een trampoline in de tuin houd je relatief weinig tuin over.
Moet ook veilig blijven zonder opstaande hekken zoals je dat bij een vijver ziet.

Ik heb mezelf eigenlijk een challenge gegeven om voor 200 euro zo`n bad neer te zetten. Maar verwacht eerder dat dit niet haalbaar is. Qua cement denk ik wel, dat kost geen fluit. Tik wel een oude cementmolen op de kop.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:58
Jazsie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:35:
Zonder bron van warmte gaat het volgens mij nu inderdaad lastig worden.
Ik hoop op nog een aantal zonnige dagen...

Vaste plek maken kan prima als je het mooi afwerkt. je kan ook het gras omtoveren naar een "stenen plein" :).
Daar heb je ook zeker gelijk in. Heb beetje hetzelfde probleem als Aard hierboven. Speeltoestel en zandbak in de tuin. Spruit 1 trapt graag een balletje en spruit 2 is onderweg. Ga ik dan nog meer speelweide opgeven...

Misschien eerst dit Intex bad maar eens compleet uitleven volgend jaar. Maar dan wel met een warmtebron om te zien of het überhaupt iets voor ons is om zo lang een bad te hebben staan. ;)

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Meneer aard schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:12:
@Jazsie Had een bestway 3x2 mtr frame pool. Vorige baden waren ook van dat merk of Intex.
Heb het bad al weggegooid, zat nog in dubio om de leverancier aan te schrijven. Buizen zagen er ook al aardig verroest uit aan de binnenzijde.

Wat betreft een inbouw moet ik eerst even mijn huiswerk gaan doen, heb een relatief kleine tuin waardoor ik toch wel inlever als het bad staat (opbouw), met een trampoline in de tuin houd je relatief weinig tuin over.
Moet ook veilig blijven zonder opstaande hekken zoals je dat bij een vijver ziet.

Ik heb mezelf eigenlijk een challenge gegeven om voor 200 euro zo`n bad neer te zetten. Maar verwacht eerder dat dit niet haalbaar is. Qua cement denk ik wel, dat kost geen fluit. Tik wel een oude cementmolen op de kop.
als je een 0 aan de 200 toevoegt gaat het wellicht stukken beter, in het vorige deel heeft iemand een plastic ding met een "beloopbaar" deksel toegevoegd .. met beloopbaar is "klein kind" en niet 1 of meerdere volwassenen maar goed dat is punt 2 ..

talk poeder helpt dus vooraf en achteraf bij het demonteren, en @Jazsie intex baden gaan wel 2 tot 3 seizoenen mee als je alles goed opbergt en er voorzichtig mee om kan gaan ..

na 10 jaar " zwembaden
- 8x zwembaden 4x opblaas rand, 4x intex prismframe (1 met garantie) ..
- 3x trappetjes
- 5x covers
- 30m "slang"
- 2x grond epdm & pvc mat
- 1x dak pvc mat ..
- 4x CRP en 1x ZFP
en resterende meuk

Inground word wel intressant :)

tuin in NL zijn niet ruim bemeten, maar als je IG geheel / gedeeltelijk doet .. doe jezelf een lol denk aan een windscherm/partytent die redelijk permanent geplaatst kan worden ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 24-08-2020 13:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:02
in de opruiming een Intex zwembad gekocht voor volgende jaar.
Alleen nog geen idee wat voor pomp ik het er het beste voor bij kan kopen
hij heeft een Inhoud van 2.282 l

iemand tips/suggesties?

[ Voor 7% gewijzigd door chimera2 op 24-08-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32

The Executer

Lekker belangrijk!

chimera2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:59:

iemand tips/suggesties?
4m3 ZFP!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
chimera2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:59:

iemand tips/suggesties?
Ik zou zeggen lees de OP eens :+ Ik zal je op weg helpen :9

Een veel gestelde vraag is hoe lang en hoe je nu precies moet filteren. Zoveel zwembaden er zijn, zoveel eigen interprestaties zijn hiervan.
Dit zijn onze vuistregels die we hanteren. elke situatie en (zwem)dag kan anders zijn en hiervan op invloed zijn:

Filteren
Je pomp moet in minstens 4 uur tijd je totale waterinhoud kunnen rondpompen. Heb je een bad van 20 kuub neem dan dus een pomp van minstens 6 kuub. Minstens, want de waarde is van de fabrikant in gunstigste situaties.
Filter minstens 1 tot 2 keer per dag totale waterinhoud.
* Uit ervaring kunnen we vertellen dat een geautomatiseerd geregeld proces dit "set & forget" is ..
* ga je op vakantie doe jezelf een lol en doe het 3x totale inhoud per dag (stilstaand water is algen/muggen broei plek) of elke 12 uur

Een schone filtermedia zorgt voor de meest optimale "flow" dus hierom een ZFP "backwash" uitleg
Van [i]filtratie[i] stand naar Backwash
Rond de 2 minuten, afhankelijk van het vermogens van je pomp en de kleur van het water wat eruit komt
* regen zorgt voor extra water in je zwembad.. ideaal moment om erna je backwash functie eens te "testen" ..

Dan Rinse (naspoelen)
Circa 30 seonden, afhankelijk van het vermogens van je pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:11
Jazsie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:47:
Lees dat mensen al beginnen met opruimen :?

[Afbeelding]

Het bad staat hier pas op (wegens her-inrichten tuin) :D.
De pomp bevalt dus goed.
Kan je nog iets vertellen over de opzet / merk / type. Ik overweeg ook, maar twijfel tussen aan/uit of full inverter (van BWT/Fairland of diep in de buidel met Norsup/Hayward)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
_RRM_ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

De pomp bevalt dus goed.
Kan je nog iets vertellen over de opzet / merk / type. Ik overweeg ook, maar twijfel tussen aan/uit of full inverter (van BWT/Fairland of diep in de buidel met Norsup/Hayward)
wacht tot @Jazsie zijn update van de OP heeft gedaan die is bezig met een beetje componisten werk over WP specifiek .(onze WP specialist). kan wel even duren maar gegarandeerd voor het nieuwe seizoen start :)

Als je echt wel wat wil weten in en niet kan wachten totdat het in de OP staat, staat er ook een verwijzing naar deel 1 er is al heel wat daar geschreven over WP dit jaar. is alleen wat meer zoek werk

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 24-08-2020 15:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
voor de "schoonmakers" . mocht je gaan (willen) opruimen, morgen gaat het regenen .. en niet een klein beetje ook ..

Doe jezelf een lol haal de cover van het zwembad,en laat de regen het water "vervuilen" regen zal het chloor doen verdampen .. zeker als je bv pompt .. (filter eruit / circulatie stand ..)

na de regenbui (dag erna) zet je de ZFP eventueel in backwash stand en spoel je het zwembad en je filter medium "Schoon" .. totdat de zfp niet meer water aanzuigt ..

dan kan je de rest doen met een dompelpomp .. als het weer droog is ..

ps ik zou niet te lang wachten met opruimen als je dit doet want want je water is in no -time groen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 14:56
vso schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:28:
voor de "schoonmakers" . mocht je gaan (willen) opruimen, morgen gaat het regenen .. en niet een klein beetje ook ..
Dat zal dan lokaal verschillen, want hier* worden maar een paar spetters verwacht.

#= Noord-Oost Brabant

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 3 ... 168 Laatste