Toon posts:

Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 130 Laatste
Acties:

• wodriew
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 06:33
vso schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

nee vorig topic (deel) is dit niet langs gekomen .. is ook nieuw onderwerp ..

Vertel eens wat meer waarom of hoe je hierop gekomen bent ben wel benieuwd en waarom ozone etc etc ?
Waarom?
- Een herinnering aan een scene uit een tv survival reeks van ~10j geleden waarbij ze water moesten ontsmetten, en dit dan in de praktijk brachten door hoogspanning te genereren via een transformator en een generator waar ze over beschikten.
- De huidige media aandacht op desinfecteren, via alcohol, bleekmiddelen, UV, ozon, ...
- Een paar berichten over zwembaden die chloorvrij willen gaan.
- Het feit dat het mij vandaag pas bekend is geworden dat er hier al meer dan 4j een zwembad topic is :)

En !
Het is te generen via electriciteit, wat me ideaal lijkt voor een tweaker ;)
( zonnepaneel+batterij, luchtpomp, hoogspanningsgenerator )
wodriew schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 00:35:
[...]

Waarom?
- Een herinnering aan een scene uit een tv survival reeks van ~10j geleden waarbij ze water moesten ontsmetten, en dit dan in de praktijk brachten door hoogspanning te genereren via een transformator en een generator waar ze over beschikten.
- De huidige media aandacht op desinfecteren, via alcohol, bleekmiddelen, UV, ozon, ...
- Een paar berichten over zwembaden die chloorvrij willen gaan.
- Het feit dat het mij vandaag pas bekend is geworden dat er hier al meer dan 4j een zwembad topic is :)

En !
Het is te generen via electriciteit, wat me ideaal lijkt voor een tweaker ;)
( zonnepaneel+batterij, luchtpomp, hoogspanningsgenerator )
ik heb me "vluchtig" erop in gelezen, de combinatie ozon en mens is niet ideaal .. denk aan dodelijk en/of schadelijk voor mensen met een luchtweg infectie bij te hoge dosis ) en je hebt nog steeds je tabletjes chloor en andere meuk nodig ...
ik denk dat UV licht wat ongeveer het zelfde doet als Ozon dan beter alternatief is

Daarvoor denk ik ook niet dat het commercieel niet beschikbaar is / niet bekend .. als fabrikant kan je gewoon niet het risico lopen dat je product schadelijke gevolgen heeft .

Tja vanalles

• wodriew
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 06:33
vso schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:15:
[...]

ik heb me "vluchtig" erop in gelezen, de combinatie ozon en mens is niet ideaal .. denk aan dodelijk en/of schadelijk voor mensen met een luchtweg infectie bij te hoge dosis ) en je hebt nog steeds je tabletjes chloor en andere meuk nodig ...
ik denk dat UV licht wat ongeveer het zelfde doet als Ozon dan beter alternatief is

Daarvoor denk ik ook niet dat het commercieel niet beschikbaar is / niet bekend .. als fabrikant kan je gewoon niet het risico lopen dat je product schadelijke gevolgen heeft .
Het is wel degelijk commercieel beschikbaar, doch voor zover ik heb gelezen blijft ozon in die installaties beperkt tot het desinfectie toestel. zou maar ~15minuten max in het water blijven als ozon. Chloorgebruik zou erdoor tot 70% of meer verminderd mogen worden.

en zoals we allemaal wel weten, hoop ik, Dihydrogen MonOxide is ook heel dodelijk en UV-C straling, zoals gebruikt in desinfectie lampen, is kankerverwekkend ;-)

edit : http://www.absoluteozone....mming-pools-and-spas.html

[Voor 3% gewijzigd door wodriew op 16-08-2020 02:16]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:14
Ik wist van een zwembad in de regio dat zij ozon gebruiken ipv chloor, dus ging googlen. Blijken er nog wat meer te zijn:

https://www.vmce.nl/actueel/chloorarme-zwembaden.html

Sometimes you need to plan for coincidence

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:20

Matis

Rubber Rocket

@hollandnick @vso hartelijk dank voor jullie tips de afgelopen dagen.

Ik denk dat mijn instabiele metingen (deels) kwamen door het feit dat ik óf het pH óf het Chloor probeerde te regelen. Stuurde ik de pH, dan ging het Chloor fout en vice versa.

Gisteren is er niet gezwommen, dus had ik alle tijd om rustig te regelen. Ik had begrepen dat je nooit tegelijkertijd de pH en Chloor mocht regelen.

Gisteren alleen pH minus toegevoegd. En in een aantal stappen teruggeregeld naar een pH van 7.2 gisterenavond (met een FC van 0). Toen heb ik wederom 60 gram pH minus toegevoegd en 5 Chloortabletjes in de drijver gedaan. Ook een zeil (met zelf geknipte gaten) over het bad gedaan.

Vanochtend weer gemeten en toen kwam ik uit op een pH van 7.3 en FC van 1.8. Deze waardes geven de burger moed *O*

Nu ben ik dus in dubio wat te doen, verder bijregelen (wederom 60 gram pH minus en 5 tabletten in de drijver) of het vandaag op zijn beloop te laten en vanavond weer te meten.

Maar voor het eerst heb ik dus zowel de pH als de FC binnen een acceptabele range :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ik had nog zo'n ding op de plank liggen. Maar op wat voor manier krijg ik de tuinslang daar nou in? Die witte plug zit erin vast gelijmd, en wat ik ook probeer het past allemaal niet. En als er al iets past (met wat verloopjes), dan staat er zoveel druk op dat het eraf klapt. 8)7

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:02
sjufke schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:31:
Even snel hier oppikken dan.

Heb een Intex zwembad 3x2m staan. De Intex 604 pomp lijkt de geest te geven. Hij start heel ijverig op en er is veel flow voor korte tijd. Na half uurtje is die flow een heel stuk minder en soms zelfs niet bestaand. Heb alles nagelopen en de oplossing in de handleiding geprobeerd, maar lijkt niet te helpen. Iemand nog een gouden tip?
Check de inlaat bij de pomp op vuil.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pven schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:24:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had nog zo'n ding op de plank liggen. Maar op wat voor manier krijg ik de tuinslang daar nou in? Die witte plug zit erin vast gelijmd, en wat ik ook probeer het past allemaal niet. En als er al iets past (met wat verloopjes), dan staat er zoveel druk op dat het eraf klapt. 8)7
Je hebt een mannelijke gardenakoppeling met buitenschroefdraad nodig denk ik. Meestal is dat 3/4" maar het kan ook een andere maat zijn.
Op de foto het blauwe onderdeel rechtsonder.

Mocht de gardenakoppeling losschieten, dan kan het zijn dat hij versleten is. Je kunt ook de kraan wat meer dichtdraaien en kijken hoe dat gaat.

[Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 16-08-2020 12:03]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vraagje voor mede-zwembad-eigenaars.

We hebben een bovengrondse Intex van 450*220 / 10.000m3. Het zwembad is een blijvertje, misschien komt er een maatje groter. Er staat een standaard Intex-pomp met katoenen Fiberclean ballen. Ideaal.
Helaas kan een zwembad niet ingraven worden, dus moeten we het houden bij een bovengrondse. De afgelopen weken veel bijgeleerd over chemicaliën en onderhoud, dat heb ik nu aardig onder de knie. Het is nu kraakhelder met een goede waardes.

Voor volgend seizoen (je kunt niet vroeg genoeg beginnen ;) ) wil ik een semi-permanente buizenconstructie aanleggen voor aanzuigen, afvoer, pomp, solar-installatie en invoer. Dat kan allemaal met slangen. Eerlijk gezegd ziet dat er een beetje rommelig uit. Ik dacht nu om PVC-buizen te gebruiken en daar iets van te maken.

Maar misschien weet iemand een ander / beter systeem om dit aan te leggen of een goede reden om géén PVC-buizen uit de bouwmarkt te gebruiken.

==
hoi

• BounceMeister
  • Niet online
Eusebius schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:04:

We hebben een bovengrondse Intex van 450*220 / 10.000m3. Het zwembad is een blijvertje, misschien komt er een maatje groter. Er staat een standaard Intex-pomp met katoenen Fiberclean ballen. Ideaal.
Helaas kan een zwembad niet ingraven worden, dus moeten we het houden bij een bovengrondse. De afgelopen weken veel bijgeleerd over chemicaliën en onderhoud, dat heb ik nu aardig onder de knie. Het is nu kraakhelder met een goede waardes.

Voor volgend seizoen (je kunt niet vroeg genoeg beginnen ;) ) wil ik een semi-permanente buizenconstructie aanleggen voor aanzuigen, afvoer, pomp, solar-installatie en invoer. Dat kan allemaal met slangen. Eerlijk gezegd ziet dat er een beetje rommelig uit. Ik dacht nu om PVC-buizen te gebruiken en daar iets van te maken.

Maar misschien weet iemand een ander / beter systeem om dit aan te leggen of een goede reden om géén PVC-buizen uit de bouwmarkt te gebruiken.
Bouwmarkten verkopen meestal alleen afvoer pvc, dus je moet sowieso naar een andere winkel om druk-pvcbuis te kopen.

• Eusebius
  • Niet online
BounceMeister schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Bouwmarkten verkopen meestal alleen afvoer pvc, dus je moet sowieso naar een andere winkel om druk-pvcbuis te kopen.
Daar had ik nog nooit van gehoord en dus ook niet bij stilgestaan :S

==
hoi

@Matis let ook nu op het weer het gaat veranderen, ik zou er 1 a 2 dagen vanaf blijven zeg maar :)

ps eerlijk gezegd heb ik een hard hoofd in dat er nog zwemdagen aan komen en dat we kunnen genieten

@BounceMeister & @Eusebius waarom druk pvc ? normale pvc is goed zat .. teminste uit alle intex / bestway pompen komt maar 2 bar .. en als je met 50mm buis werkt daalt iets, 40mm buis is standaard iets dik wandiger volgens mij in de bouwmarkt ..

ik heb wat cijfers liggen betreft weerstanden van PVC (bochtjes, flexibel, recht) zal eens kijken of ik een link kan posten ..

En @Eusebius vergeet niet een kraan bij het zwembad/pomp dat maakt onderhoud makkelijker .. ik zou trouwens voorkomen dat je veel bochten/mofjes moet gebruiken ..

Tja vanalles

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:20

Matis

Rubber Rocket

vso schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:41:
@Matis let ook nu op het weer het gaat veranderen, ik zou er 1 a 2 dagen vanaf blijven zeg maar :)

ps eerlijk gezegd heb ik een hard hoofd in dat er nog zwemdagen aan komen en dat we kunnen genieten.
Ik zal vanavond weer kijken wat de waardes zijn.

Voor mijn kinderen is het al-tijd zwemweer :P

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• BounceMeister
  • Niet online
Eusebius schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Daar had ik nog nooit van gehoord en dus ook niet bij stilgestaan :S
Goed dat je je eerst oriënteert toch?

Voorbeelden:
https://smoldersbv.nl/dru...ukbuis/pvc-drukbuis-glad/
https://www.pvconline.nl/1314-pvc-druk-op-diameter
https://www.wildkamp.nl/p...-bar-l-maximaal-4-m/58002
https://pvcvoordeel.nl/pvc-drukbuis/

Ook de koppelstukken en zelfs de lijm moet geschikt zijn voor drukleidingen.
Alternatief zou tyleenbuis zijn, maar dat ligt ook niet mooi recht, dan is druk-pvc wel het mooist.

Ik zou zelf de gok niet nemen om afvoer pvc te gebruiken. Bij in-en uitschakelen kunnen hogere drukken ontstaan, afvoer pvc heeft helemaal geen druk-indicatie. Daar heeft @vso een andere mening over, dus mag je zelf kiezen. ;)

Ik vond zo snel even deze info:
"AFVOER OF DRUK PVC
Afvoer PVC:
Afvoer pvc bestaat uit dunne laagjes pvc en is geschikt voor -zoals het woord zegt- afvoersystemen. Dit kan zijn regenwaterafvoer of rioleringsafvoer. Op deze sysytemen staat geen druk en het water stroomt altijd onder zwaartekracht naar het laagste punt. Pvc voor riolering bestaat uit diverse lagen. Hoe meer lagen hoe sterker het pvc. Dit wordt uitgedrukt met de term SN en een nummer. SN1 is de dunste en SN4 de sterkste. SN4 wordt gebruikt onder wegen en opritten. Wij verkopen de SN1 of SN2 afhankelijk wat er bij de groothandel voorradig is.

Druk PVC:
Dit soort pvc is geschikt om water onder druk doorheen te pompen. Het is op een andere manier geproduceerd en is daardoor sterker. De sterkte wordt aangegeven met de aanduiding PN of ATO en een getal. Het getal staat voor de maximale druk in bar. PN10 betekend dat de maximale druk 10 bar mag zijn. Uiteraard moet dit ook gelden voor de hulpstukken en de gebruikte lijm. Wij verkopen druk pvc buis geschikt tot 7,5 bar.
"

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
wodriew schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:18:
Ik heb even gezocht in deze zwembadtopics doch ben het niet tegengekomen.

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van ozon generators om het zwembadwater te desinfecteren ?
Zelf niet in bezit, het werkt als een UV-C Lamp. Het is aanvullend waardoor je chloor gebruik veel lager is.

Normaal combineer je dit met een zout systeem.

Enkel ozon is niet voldoende voor een zwembad (wel voor een vijver).

Voornaamste reden waarom je dit (denk ik) niet veel prive ziet is dat het een dure instrallatie is en vooral voor een vaste zwembad.

Heb hier ook naar gekeken maar uit eindelijk voor UV-C lamp gekozen.
Hmmbob schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:17:
Ik wist van een zwembad in de regio dat zij ozon gebruiken ipv chloor, dus ging googlen. Blijken er nog wat meer te zijn:

https://www.vmce.nl/actueel/chloorarme-zwembaden.html
Correctie (en staat zelfs op de site die je vermeld): Het vervangt chloor niet, het verlaagd het gebruik er van!
Eusebius schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:04:

Zoals vermeld door @BounceMeister, je moet druk pvc hebben:

www.pvcvoordeel.nl
www.pvc24.nl

Ga je deels ingraven? Van bad naar "technische ruimte"?.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

BounceMeister schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:46:
Ik zou zelf de gok niet nemen om afvoer pvc te gebruiken. Bij in-en uitschakelen kunnen hogere drukken ontstaan, afvoer pvc heeft helemaal geen druk-indicatie. Daar heeft @vso een andere mening over, dus mag je zelf kiezen. ;)
Een vriend van mij werkt met druk (tuinbouw) pvc waterleiding proffesioneel en begeleid leerlingen ermee verlijmen etc .. hij heeft voor mij getoont hoe je pvc voor water goed verlijmt en hoe je met lijm goed werkt.
(kan je ook op youtube video's vinden) ..

Die kon mij vertellen dat met 2 bar & het verloop uit de ZFP naar 50mm dat druk pvc "overkill" is, wegens druk verlies van A --> B de bochten enzv en zogezegd zo gedaan .. mijn 50mm bypass is dus een combo van de meegeleverde bruikbare stukken en simpele Y, 45 graden en lange buis.

ik zal de lange discussie/uitleg besparen en zolang de inwendige diameter niet kleiner word dan bv 30-34mm bij een zfp hoef je je niet super druk te gaan maken over de pvc vs druk pvc .

anders zou je geen flexibele pvc slang kunnen gebruiken het is niet alsof die een "druk" bestendigheid heeft .. denk dat die zelfs lager is dan "normale" pvc ..

Belangrijker afgezien van wel/niet druk pvc gebruik . zou ik eerder goed nadenken over pvc aanboor zadels (voor meters) .. of kranen/bypass en je druk verlies minimaliseren ..

Tja vanalles

De gegevens die ik tot nu toe online gevonden heb Warmte geleiding, pomp gegevens, weerstand, en zwembad maten.

https://docs.google.com/s...apQAz63E/edit?usp=sharing

wil je dit updaten, data toevoegen, of kan jij dit verbeteren of heb je zelf een handigere/betere versie laat me weten aub

Dit vind ik nog niet volledig genoeg om in de OP toe te voegen het is alleen een "start"

bv druk is een handige om toe te voegen .. maar hoe ?

Tja vanalles

• Eusebius
  • Niet online
vso schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:41:
@Matis

En @Eusebius vergeet niet een kraan bij het zwembad/pomp dat maakt onderhoud makkelijker .. ik zou trouwens voorkomen dat je veel bochten/mofjes moet gebruiken ..
Daar gaat mijn achtbaan ;)
Ja, genoeg kraantjes op papier getekend.

@Jazsie niet ingraven, gewoon bovengronds. Nu ligt het allemaal met losse slangen langs het zwembad. Dat wil ik wat netter hebben.

[Voor 15% gewijzigd door Eusebius op 16-08-2020 14:01]

==
hoi

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:49:
Hoe zit het bij jullie met de temperaturen? Zwembad gaat hier elke dag over de 30 graden heen. Inmiddels pomp ik 's nachts ook een uurtje of 4 over de zonnematten om een beetje af te koelen.
Afdekking ligt er al dagen niet meer op.
Ook pomp ik inmiddels bewust door nadat de zon niet meer op de matten schijnt. Al die beetjes zorgen voor een temperatuur van rond de 28 a 29 graden in de ochtend. Eind van de dag zit ik over de 30.
Vorige zondag na thuiskomst van een weekendje Nederland, had het had het water bij ons 34°C (rolluik had de hele tijd dicht gelegen). Bij thuiskomst dan maar meteen het zwembad open gelegd, zeker met de temperaturen die men voorspelde voor de volgende dagen.
Temperatuur is dan tijdens de hittegolf gezakt naar een 30 a 31°. Na een paar regenbuien op donderdag zelfs terug naar 27°. Ondertussen het rolluik weer af en toe dicht gedaan, en temperatuur is nu 28.5°.

In de week dat het zwembad heeft open gelegen heb ik wel vrijwel iedere dag ongewenste zwemmers uit het zwembad mogen vissen. Nog mensen die dit tegenkomen ?

https://fgheysels.github.io/

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn Intex zfp 4m3 heeft regelmatig dat er nauwelijks water meer doorstroomt. De drukmeter zit bovenin het groen maar zelfs de warmtepomp slaat dan af vanwege te weinig flow.

Na een backwash en rinse kan'ie er weer een dagje of 2 tegenaan en daarna is het weer feest.

Herkennen jullie dit? Ik ga mijn zand nog vervangen voor filterbollen, hopelijk gaat het dan beter.
whoami schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

Vorige zondag na thuiskomst van een weekendje Nederland, had het had het water bij ons 34°C (rolluik had de hele tijd dicht gelegen). Bij thuiskomst dan maar meteen het zwembad open gelegd, zeker met de temperaturen die men voorspelde voor de volgende dagen.
Temperatuur is dan tijdens de hittegolf gezakt naar een 30 a 31°. Na een paar regenbuien op donderdag zelfs terug naar 27°. Ondertussen het rolluik weer af en toe dicht gedaan, en temperatuur is nu 28.5°.

In de week dat het zwembad heeft open gelegen heb ik wel vrijwel iedere dag ongewenste zwemmers uit het zwembad mogen vissen. Nog mensen die dit tegenkomen ?

[Afbeelding]
Sloot in de buurt oid ? ik had een vijver in de tuin (vorige bewoner) & sloot in de buurt .. regelmatig dezelfde gasten in de buurt .. maar met de baden nog nooit ongewenste zwemmers gehad .. denk dat het is dat de rand 60cm tot 75cm hoog is :+

Als ik je zo begrijp heb je een IG met een "lammelen" afdek ding .. teminste ken geen AG met deze dure afdek meuk :)
triet schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:39:
Mijn Intex zfp 4m3 heeft regelmatig dat er nauwelijks water meer doorstroomt. De drukmeter zit bovenin het groen maar zelfs de warmtepomp slaat dan af vanwege te weinig flow.

Na een backwash en rinse kan'ie er weer een dagje of 2 tegenaan en daarna is het weer feest.

Herkennen jullie dit? Ik ga mijn zand nog vervangen voor filterbollen, hopelijk gaat het dan beter.
Denk dat je ipv een 4m3 een 6m3 had moeten hebben.. en dan de problemen weg zijn .. ik denk niet dat zand/glas/filterbollen een merkbaar verschil zou zijn zodanig dat je dit probleem uit de wereld gaat helpen.
En eerder dat je moet denken aan bv 1 dag meer of minder voordat hij alsnog afslaat..

Voorlopig zou je denk ik beter "filter" stand over kan zetten naar "circulatie" stand en elke dag deze "handeling' doen totdat je een ZFP combo hebt.

Filter stand verlies je veel druk omdat het door een medium gedrukt word ..

Tja vanalles

• teacher
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ondertussen is dit een algemener topic geworden, en heeft het niet meer vanzelf raakvlakken met DED.

Dus, DED neemt afscheid van het zwembad topic!

DED > WVB

Wise enough to play the fool

• Eusebius
  • Niet online
en ook in wvb doen we niet aan getroll

[Voor 86% gewijzigd door teacher op 16-08-2020 15:46]

==
hoi

• whoami
vso schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Sloot in de buurt oid ? ik had een vijver in de tuin (vorige bewoner) & sloot in de buurt .. regelmatig dezelfde gasten in de buurt .. maar met de baden nog nooit ongewenste zwemmers gehad .. denk dat het is dat de rand 60cm tot 75cm hoog is :+

Als ik je zo begrijp heb je een IG met een "lammelen" afdek ding .. teminste ken geen AG met deze dure afdek meuk :)
Er is een sloot in de buurt idd. Het is idd een ingebouwd zwembad met een solar lamellen rolluik dus er is geen rand die een blokkade kan zijn.

Het is ook een chloorvrij bad. Vraag me af, mocht het toch met chloor werken of die beesten dan nog zo happig zouden zijn om er in te springen

[Voor 10% gewijzigd door whoami op 16-08-2020 23:00]

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
whoami schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

[Afbeelding]
Nope, nog geen kikkers op bezoek gehad, maar wel 2x een bootsmannetje aangetroffen in het zwembad.

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 08:10
Weten jullie een winkel/webshop waar ik nog een filterpomp en solarmatten kan kopen? Wij hebben pas recent bedacht dat we een serieus zwembad willen, nadat de vorige twee keer lek is gegaan. De rest hebben we al, maar deze twee items zijn overal uitverkocht
viktorvm schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:52:
Weten jullie een winkel/webshop waar ik nog een filterpomp en solarmatten kan kopen? Wij hebben pas recent bedacht dat we een serieus zwembad willen, nadat de vorige twee keer lek is gegaan. De rest hebben we al, maar deze twee items zijn overal uitverkocht
Denk dat je dit jaar een WP ipv solarmatten wilt hebben .. anders volgend jaar weer :)

Zoiezo verwacht ik nog 1 a max 2 goeie "zwemdagen" .. als je solar verwarming doet .. maar met pech is het dit jaar NUL op het rekest . (en meer het laatste dan de eerste)

[Voor 16% gewijzigd door vso op 16-08-2020 22:07]

Tja vanalles

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-06 15:01
Als je deze bedoelt dan heb ik er nog wel 2 te koop. Was zelf iets te enthousiast met rijden langs fysieke winkels omdat de internet levering iets te lang duurde :+ heb ze alleen nooit meer retour gestuurd... |:(

Je mag ze uiteraard hebben voor dezelfde prijs als ik ze gekocht heb

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
Eusebius schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:00:
[...]
@Jazsie niet ingraven, gewoon bovengronds. Nu ligt het allemaal met losse slangen langs het zwembad. Dat wil ik wat netter hebben.
PVC buizen vind ik zelf persoonlijk netter. Zelf ook PVC buis waar het kan. Je kan het gewoon netjes recht afwerken...

Houd wel rekening dat je dan wel vast zit aan je opstelling. Ofwel een (semi) vaste opstelling zoals je al aangaf.

Heb je een foto van je huidige opzet? Want ook met slangen kan je het geheel best netjes afwerken :).
Zandfilterset: https://www.toppy.nl/cate...dpomp/zandfilterpomp.html
Solarmat: https://www.abczwembad.nl/

Geen idee of het dit is wat je zoekt, te weinig details om meer gericht antwoord te geven...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:28
Hopelijk het juist topic: zijn hier mensen met ervaring met het aanleggen van een beton+folie zwembad in de tuin? Ik schrik een beetje van de grove prijsindicaties (15k - 30k) online.

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Wat is de ervaring van mensen die al jaren een AG zwembad hebben mbt beste moment om hem op te ruimen? ihkv opdrogen en mogelijke zwemdagen.
Ik zat zelf te denken aan volgende maand.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toen ik nog een AG bad had liet ik hem eind augustus leeg lopen. Schoongemaakt, laten drogen, opgeborgen en klaar voor een nieuw seizoen in april. Je mist dan wellicht nog wat zwemdagen in september, maar ook vorig jaar was de enorme hitte eind augustus wel voorbij in Nederland. Je kunt het wellicht nog een maandje rekken tot eind september.

• whoami
Piet_Piraat7 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:41:
Hopelijk het juist topic: zijn hier mensen met ervaring met het aanleggen van een beton+folie zwembad in de tuin? Ik schrik een beetje van de grove prijsindicaties (15k - 30k) online.
Laten doen of zelf doen ?
Veel hangt af van de grootte van het bad, van de installatie en wat je er allemaal bij hebt, maar naar mijn ervaring is zelfs 30k relatief laag ingeschat als je het laat doen

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
MarcoKL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:11:
Wat is de ervaring van mensen die al jaren een AG zwembad hebben mbt beste moment om hem op te ruimen? ihkv opdrogen en mogelijke zwemdagen.
Altijd een beetje gokken. Wat komt er nog aan qua lekker zwemweer? Of komt er juist een slechte periode aan met veel regen? Plus dat ik ook maar net tijd en zin moet hebben :P

Kortom gokken. Vast staat wel dat ik er geen haast klus van maken en het binnenzeil goed schoonmaak, goed controleer, goed laat drogen en netjes opruim. Ik heb gelukkig wel de ruimte om het binnenzeil onder een overkapping te laten drogen en desnoods een paar dagen/week later op te ruimen.

Ik wil dit jaar ook het zandfilter leeghalen zodat ik deze volgend jaar kan voorzien van nieuw zand. Dat doe ik nu ook gelijk maar, want anders is volgend jaar de verleiding weer te groot om het zand (uit gemak) nog een seizoen te gebruiken :')

• Piet_Piraat7
whoami schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:35:
[...]

Laten doen of zelf doen ?
Veel hangt af van de grootte van het bad, van de installatie en wat je er allemaal bij hebt, maar naar mijn ervaring is zelfs 30k relatief laag ingeschat als je het laat doen
Laten doen. Het gat graven kan ik zelf nog wel met een gehuurde graafmachine, maar ik begrijp niet goed waar die kosten vandaan komen. Veel meer dan zuivering, wat beton, verwarming en lampen is het niet. Maar wellicht denk ik veel te simpel :).

• Plenkske
  • Laatst online: 23:00
Piet_Piraat7 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Laten doen. Het gat graven kan ik zelf nog wel met een gehuurde graafmachine, maar ik begrijp niet goed waar die kosten vandaan komen. Veel meer dan zuivering, wat beton, verwarming en lampen is het niet. Maar wellicht denk ik veel te simpel :).
Op youtube zijn wel wat filmpjes te vinden van bedrijven. Als je het volledig laat doen zitten de meeste kosten denk ik simpelweg in de uren. Ze doen er wel wat dagen over om het helemaal af te maken...

Om kosten te besparen dien je simpelweg het meeste zelf te doen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:41:
Een IG zwembad is niet zo duur.
Je (extra) kosten zitten in:
- Arbeidsuren
- Gat graven en grond afvoeren
- Betoncentrale
- Niet vergeten: vaak een halve tuinrenovatie *

* Als je een beetje zwembad laat plaatsen, komen er graafmachines aan te pas. Daarnaast wil je liefst geen gras rondom je zwembad maar tegels.
Tegen de tijd dat je zwembad er ligt is je tuin naar de klote en komt er ook nog even een stuk straatwerk bij.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Piet_Piraat7
@Koffie bedankt voor de uiteenzetting :) ik had een zwembad plus overkapping er naast leuk gevonden in onze tuin, maar als ik het zo zie wordt het mij iets te gek allemaal.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Vergeet niet dat er zomaar meer dan een week een man of 4 in je tuin bezig is. Die willen ook betaald worden ;)
Zelf doen, op je dooie gemak, is ook een optie. Als je handig bent kom je echt wel uit de voeten met zo'n bouwpakket.
Je kunt ook zelf je beton draaien en met de hand storten. Scheelt allemaal aanzienlijk. Gaat alleen wat langzamer.

• whoami
Koffie schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Een IG zwembad is niet zo duur.
Je (extra) kosten zitten in:
- Arbeidsuren
- Gat graven en grond afvoeren
- Betoncentrale
- Niet vergeten: vaak een halve tuinrenovatie *

* Als je een beetje zwembad laat plaatsen, komen er graafmachines aan te pas. Daarnaast wil je liefst geen gras rondom je zwembad maar tegels.
Tegen de tijd dat je zwembad er ligt is je tuin naar de klote en komt er ook nog even een stuk straatwerk bij.
Excl die tuinrenovatie & tegels rondom je zwembad denk ik aan:

- idd, arbeidsuren
- technische installatie: hoever wil je hier in gaan ? Alles volautomatisch ? Welke waterbehandeling wil je ? Chloor, zout, een ander chloorvrij systeem ?
- Grootte van het zwembad heeft invloed op alles: pomp, warmtepomp, graafwerken, etc...
- Afdekking van het zwembad; als je een solar lamellendek wil, dan mag je op bijna 10k rekenen.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002

Ursamajor

Astrofotograaf

@vso
Mijn bijdrage over de berekening van de hoeveelheid chloor shock zou als volgt zijn:

Toevoegen van Chloor Shock.
Op het etiket staat een mooie beschrijving van hoe er gewerkt moet worden en wat de hoeveelheden zijn die je per 10 kuub moet toevoegen voor een bepaalde wijziging.
Het komt er in ieder geval op neer dat je altijd eerst je PH waarde in orde moet maken voordat je met chloor aan de gang gaat.

Je kunt in een excel sheetje makkelijk een berekening maken van de inhoud van je bad en de verschillende chemicaliën.
Voor Shock geeft een etiket bijvoorbeeld aan: 18 gram product verhoogt het chloorgehalte van 10 m3 water met ongeveer 1 mg/l en verhoogt het cyaanzuur eveneens met ongeveer 1mg/l.

De berekening kun je dan als volgt maken voor jouw bad:
l x b x h (in meters) = aantal m3

VOORBEELD

ProductGramKuubWijziging/mgKuub badGewenste wijzigingGram toevoegen
Shock181013,2317,28

Waarbij in de cel met de waarde voor "Gram toevoegen" de volgende berekening staat: =((B2/C2)/D2)*E2*F2
Vul in de kolommen Gram, Kuub en Wijziging/mg dus in wat er op het etiket van jouw chloor granulaat staat en in kolom "Kuub bad" de inhoud van je eigen bad. In de kolom "Gewenste wijziging" zet je dus de hoeveelheid in milligram neer waar je op uit wil komen. De formule zal dit dan voor je berekenen.

Door de berekening van het aantal kuub van je bad ook in de sheet op te nemen, kun je een vaste celverwijzing in de tabel (kolom "Kuub bad") opnemen, zodat je wat flexibeler bent.

Met een emmer neem je een schep water uit het zwembad en voeg je de afgewogen hoeveelheid chloor granulaat toe en roer je het door zodat het oplost. Daarna gooi je de emmer leeg verspreid over het water in het bad.
Na een aantal uur pompen kun je een meting doen om te zien wat het effect is en daar eventueel op bijsturen.
Waar ik woon is de waterhardheid 10,3°D en zie ik op mijn teststrips de gewenste wijziging terug. Er wordt op het etiket niet gerept over de invloed van waterhardheid of temperatuur, maar meten is weten.

[Voor 8% gewijzigd door Ursamajor op 17-08-2020 12:46]

Gadgets FTW!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
whoami schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Excl die tuinrenovatie & tegels rondom je zwembad denk ik aan:

- idd, arbeidsuren
- technische installatie: hoever wil je hier in gaan ? Alles volautomatisch ? Welke waterbehandeling wil je ? Chloor, zout, een ander chloorvrij systeem ?
- Grootte van het zwembad heeft invloed op alles: pomp, warmtepomp, graafwerken, etc...
- Afdekking van het zwembad; als je een solar lamellendek wil, dan mag je op bijna 10k rekenen.
Zo'n DIY pakket waar ik naar verwijs komt al bijzonder compleet, incl. installatie.
Wat je zelf moet regelen:

- Het gat
- De vloer
- Beton voor in de wand
- PVC leidingen van zwembad naar filter en retour

de rest zit er allemaal bij: PE blokken, liner, inspuiter, skimmer, pomp, filter, randstenen, stofzuiger slang, telescoopbuis + stofzuigervoet.

@whoami & @Koffie vergeet niet het aanvoer/afvoer van materiaal ..

ik heb zelf mijn tuin van 11mx7m 1m diep afgegraven .. en 3x verplaatsten van deze "inhoud" .. lang verhaal maar iets met ophogen/infiltratie etc ..

ik zou eerst eens beginnen met een plan,
- waar komt je zwembad, en hoeveel inhoud wens je (hoe diep)
- waar en hoe komt je technische ruimte + stroom
- afdekking (hoe doe je dit) bv vaste overkapping en/of afdek meuk op het water
- verwarming

Als je tuin groot genoeg is kan je best rekening houden dat je makkelijk 1m3 zand gelijk staat aan een ophoging van 0,2mm als je restant oppervlakte genoeg is .. buren willen dit wellicht ook dus wat je uitgraaft kan al snel kwijt met mazzel. (dus nieuwe hoogte tuin in zijn geheel)

Je doet jezelf daarbij een lol om bv gelijk infiltratie aan te leggen (dat water makkelijker weg kan) voordat je het gat voor je zwembad/technische ruimte graaft ..

Zelf graven lijkt een enorme taak, en ja het is niet een weekendje werk .. maar het scheelt enorm als je vooraf een goeie planning en werkwijze hebt .. een 20m3 verplaatsen met een schep doe je snel . zeker met zijn 2-en

Tja vanalles

MarcoKL schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:11:
als het weer "te slecht word" je zwembad openlaten en chloor laten verdampen .. ph neutraal laten worden .. net als de wanden "glibberig worden" kan je hem leeg trekken .. tussentijds laat je de pomp gewoon aan zoals je daarvoor deed .. zo voorkom je dat je teveel corrosief chloor in je systeem achter laat .. en dus EPDM matten tijdens de opslag beschadigt raken ..

Tja is het goed om zwembad water in het riool/de sloot te pompen(met dompelpomp) ??? vind ik ook een lastige .. want dat mag officieel niet maar hoe en wanneer dat wel mag word ook niet erbij verteld .

Maar goed betreft opruimen tja soms heb je in september nog wel dagen dat er gezwommen kan worden maar dat ligt ook nog aan de verwarming die je hebt .. WP kan dit zeker nog wel in september .. met zonneverwarming tja is die kans uitermate klein(er)

Tja vanalles

Ursamajor schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:28:
@vso
Mijn bijdrage over de berekening van de hoeveelheid chloor shock zou als volgt zijn:

Toevoegen van Chloor Shock.
Op het etiket staat een mooie beschrijving van hoe er gewerkt moet worden en wat de hoeveelheden zijn die je per 10 kuub moet toevoegen voor een bepaalde wijziging.
Het komt er in ieder geval op neer dat je altijd eerst je PH waarde in orde moet maken voordat je met chloor aan de gang gaat.

Je kunt in een excel sheetje makkelijk een berekening maken van de inhoud van je bad en de verschillende chemicaliën.
Voor Shock geeft een etiket bijvoorbeeld aan dat 18 gram product verhoogt het chloorgehalte van 10 kuub water met ongeveer 1 mg/l en verhoogt het cyaanzuur eveneens met ongeveer 1mg/l.

De berekening kun je dan als volgt maken voor jouw bad:
l x b x h (in meters) = aantal m3
ProductGramKuubWijziging/mgKuub badGewenste wijzigingGram toevoegen
Shock181013,2317,28

Waarbij in de cel met de waarde voor "Gram toevoegen" de volgende berekening staat: =((B2/C2)/D2)*E2*F2

Door de berekening van het aantal kuub van je bad ook in de sheet op te nemen, kun je een vaste celverwijzing in de tabel (kolom "Kuub bad") opnemen, zodat je wat flexibeler bent.

Met een emmer neem je een schep water uit het zwembad en voeg je de afgewogen hoeveelheid chloor granulaat toe en roer je het door zodat het oplost. Daarna gooi je de emmer leeg verspreid over het water in het bad.
Na een aantal uur pompen kun je een meting doen om te zien wat het effect is en daar eventueel op bijsturen.
Waar ik woon is de waterhardheid 10,3°D en zie ik op mijn teststrips de gewenste wijziging terug. Er wordt op het etiket niet gerept over de invloed van waterhardheid, maar meten is weten.
Mooi stukje tekst, en het oplossen in een emmer is wel iets wat we vergeten zijn in de startpost teminste het staat er zoiezo niet in.

Iemand die de OP of een etiket leest zal door hebben dat je bv pH eerst op peil brengt voordat je chloor op peil gaat brengen ..

Doe je een dergelijk berekening krijg je mensen die 2kg chloor toevoegen in een 1,1m3 bad en klagen dat de zwemmers last hebben van de gevolgen van een chloor overschot .. met de volgende redenen:
- Ze lezen niet dat dit een voorbeeld is .. en dus ipv 2kg maar 0,5 hadden moeten gebruiken want hun bad is kleiner/groter
- weten niet dat andere factoren ook nog van invloed zijn..

Als nitwit heb ik ook huishoud chloor gebruikt en ander "middelen" 8)7 totdat ik echt ging lezen.. nu kan ik er om lachen en mogen jullie me ook uitlachen maar je snapt mijn punt wel hopenlijk ?

Tja vanalles

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Hmm als de woorden "bijvoorbeeld" en "De berekening kun je dan als volgt maken voor jouw bad" niet duidelijk genoeg zijn, zou dit in de OP natuurlijk wel verduidelijkt kunnen worden door het vet te drukken. Ik zal het in m'n huidige stukje nog wel iets proberen te verduidelijken.

Gadgets FTW!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:46
We hebben nu nog een simpel badje van ongeveer 3,00x1,80x55 a 1100 liter(?). Deze doen we ook niet helemaal vol aangezien de jongste (3 jaar) er ook in speelt en vinden we dat nog te riskant.

Echter is dit zonder een filterpomp en moeten we om de 2 a 3 dagen (afhankelijk van de vuiligheid) het water vernieuwen. Niet erg milieuvriendelijk (al gebruiken we het water dan om de tuin mee te "sproeien", dus niet helemaal verloren) en inefficiënt. Kan ik hier een filterpomp voor gebruiken die je ook bij de bekende intex zwembaden voor word gebruikt? Er zitten natuurlijk geen aansluitingen op dus moet ik zie verzinnen om de slangen te bevestigen (eentje onder water en eentje boven water).

Zijn er hier mensen die ook met een dergelijke "probleem" zitten en dit hebben toegepast?

Dit type zwembad bedoel ik dus:

ps. ik snap dat dit geen hip en fancy zwembad is :o en is ook een tussenoplossing als de jongste wat groter is en op zwemles gaat. Dan komt er een groter frame zwembad met een goede pomp+filter. So please don't judge, ik zoek gewoon naar mogelijkheden om niet onnodig water te verspillen.

[Voor 11% gewijzigd door renzo4000 op 17-08-2020 12:48]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

renzo4000 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:40:
We hebben nu nog een simpel badje van ongeveer 3,00x1,80x55 a 1100 liter(?). Deze doen we ook niet helemaal vol aangezien de jongste (3 jaar) er ook in speelt en vinden we dat nog te riskant.

Echter is dit zonder een filterpomp en moeten we om de 2 a 3 dagen (afhankelijk van de vuiligheid) het water vernieuwen. Niet erg milieuvriendelijk (al gebruiken we het water dan om de tuin mee te "sproeien", dus niet helemaal verloren) en inefficiënt. Kan ik hier een filterpomp voor gebruiken die je ook bij de bekende intex zwembaden voor word gebruikt? Er zitten natuurlijk geen aansluitingen op dus moet ik zie verzinnen om de slangen te bevestigen (eentje onder water en eentje boven water).

Zijn er hier mensen die ook met een dergelijke "probleem" zitten en dit hebben toegepast?

[Afbeelding]

ps. ik snap dat dit geen hip en fancy zwembad is :o en is ook een tussenoplossing als de jongste wat groter is en op zwemles gaat. Dan komt er een groter frame zwembad met een goede pomp+filter. So please don't judge, ik zoek gewoon naar mogelijkheden om niet onnodig water te verspillen.
dit is een vaak gehoord argument .. en probleem

sorry dat ik het even hard zeg maar we zijn geen volgens die het jong uit het nest mikken en als het vliegt dan is het "goed" en als het te pletter valt tja .. jammer ..

waarom zou je kind zonder zwembandje of ander veiligheids middel erin laten .. zelfs in 10cm water kunnen ze verzuipen Dus als jij als ouder wegloopt met een kind in het zwembad klein of groter en ouder en met /zonder zwemdiploma ben je er zelf bij .. ongeluk zit in klein hoekje. Je mag ze niet zonder supervisie in het zwembad laten. dus dit "argument" want het is veiliger is totaal onzin

haal de kleinste vierkant frame zwembad .. vul hem net tot boven de pomp in/uitlaat .. en volg de startpost ..
overgens iets hoger vullen kan best maar goed .. dat is aan jou ..

En zo niet ben je volgend jaar ook elke keer aan het vervangen :) zoals je nu doet >:)

Tja vanalles

Ursamajor schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:40:
Hmm als de woorden "bijvoorbeeld" en "De berekening kun je dan als volgt maken voor jouw bad" niet duidelijk genoeg zijn, zou dit in de OP natuurlijk wel verduidelijkt kunnen worden door het vet te drukken. Ik zal het in m'n huidige stukje nog wel iets proberen te verduidelijken.
Dan snappen we elkaar niet ..

jou stuk tekst is duidelijk zat voor de mensen die weten wat ze doen, maar voegt tegelijker tijd niks voor ze toe. immers deze berekening kunnen ze zelf maken.

de rest die het niet snapt/te lui is om verder te kijken zal dit ook nooit begrijpen.

Tja vanalles

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-06 11:21
vso schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:15:
[...]
dit is een vaak gehoord argument .. en probleem

sorry dat ik het even hard zeg maar we zijn geen volgens die het jong uit het nest mikken en als het vliegt dan is het "goed" en als het te pletter valt tja .. jammer ..

waarom zou je kind zonder zwembandje of ander veiligheids middel erin laten .. zelfs in 10cm water kunnen ze verzuipen Dus als jij als ouder wegloopt met een kind in het zwembad klein of groter en ouder en met /zonder zwemdiploma ben je er zelf bij .. ongeluk zit in klein hoekje. Je mag ze niet zonder supervisie in het zwembad laten. dus dit "argument" want het is veiliger is totaal onzin

haal de kleinste vierkant frame zwembad .. vul hem net tot boven de pomp in/uitlaat .. en volg de startpost ..
overgens iets hoger vullen kan best maar goed .. dat is aan jou ..

En zo niet ben je volgend jaar ook elke keer aan het vervangen :) zoals je nu doet >:)
totaal?
100%?
Niet mee eens. Het is wel degelijk veiliger. Of het daarmee ook veilig is is weer een ander verhaal.
MAar als je toch wil kiezen uit twee kwaden, is dit wel het mindere kwaad zou ik zeggen.

• renzo4000
Wow @vso je doet een aantal assumpties die kant noch wal raken. 1. je weet überhaupt niet hoe ik om ga met mijn "supervisie" van mijn kinderen, want dat heb ik nergens beschreven. Om dat dan maar even te verduidelijken; er is ALTIJD iemand bij onze kinderen als ze in het zwembad spelen. Wie ben jij om mij de les te leren? Doe maar niet.

2. Ik heb nergens gezegd dat minder water persé veiliger is, maar gezien de leeftijd van mijn zoon is dat zeker wel een factor.

Ik zou het dus prijs stellen deze uitspraken gewoon niet te doen zonder dat je weet hoe het echt zit. Dit getuigd nou niet echt van een bijdrage willen leveren aan een community(ook al ben je mede-topicstarter). En je antwoord voegt totaal niks toe, niet voor mij, niet voor anderen die wellicht een soortgelijke vraagstelling hebben. Kortom gedraag je een beetje of reageer gewoon niet.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

renzo4000 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:27:
Wow @vso je doet een aantal assumpties die kant noch wal raken. 1. je weet überhaupt niet hoe ik om ga met mijn "supervisie" van mijn kinderen, want dat heb ik nergens beschreven. Om dat dan maar even te verduidelijken; er is ALTIJD iemand bij onze kinderen als ze in het zwembad spelen. Wie ben jij om mij de les te leren? Doe maar niet.

2. Ik heb nergens gezegd dat minder water persé veiliger is, maar gezien de leeftijd van mijn zoon is dat zeker wel een factor.

Ik zou het dus prijs stellen deze uitspraken gewoon niet te doen zonder dat je weet hoe het echt zit. Dit getuigd nou niet echt van een bijdrage willen leveren aan een community(ook al ben je mede-topicstarter). En je antwoord voegt totaal niks toe, niet voor mij, niet voor anderen die wellicht een soortgelijke vraagstelling hebben. Kortom gedraag je een beetje of reageer gewoon niet.
sorry dat je je persoonlijk aangevallen voelt, maar ik reageer in het algemeen jij bent niet waar de wereld omheen draait .. er zijn meer mensen die dit lezen .. (en ja dat had wellicht anders verwoord mogen worden door mij)

maar deze discussie heb ik al meerdere keren gevoerd .. en het is niet bedoeld om jou kwaliteiten als ouder te bespreken .. dus paar tandjes minder met "ik ik ik" mag ook wel .. het gaat mij om de veiligheid van de kids en daar neem ik weinig tussen wegen in zoals je merkt ..
rbaidjoe schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

totaal?
100%?
Niet mee eens. Het is wel degelijk veiliger. Of het daarmee ook veilig is is weer een ander verhaal.
MAar als je toch wil kiezen uit twee kwaden, is dit wel het mindere kwaad zou ik zeggen.
pardon overdrijven is ook een vak ? loop een openbaar zwembad in .. zitten die poedelbadjes en peuterbadjes vol met kussens en andere veiligheids middelen ?? en die dingen zijn van steen jij mag je kind daar ook niet onbeheerd achterlaten .. om ff iets te gaan doen ..

dus wel bad je ook kiest schelp, opblaasbaar of wat we hier bespreken aan baden wij letten op onze kroost en niks is "veiliger" of 'beter" .. er zijn ernstige ongelukken gebeurt met elk type zwembad ..

reden zoals ik al zei ongeluk + klein hoekje ..

hier ga ik ook niet verder over in discussie * vso reageert dus niet meer over dit onderwerp .

[Voor 57% gewijzigd door vso op 17-08-2020 13:36]

Tja vanalles

• renzo4000
@vso dat is helemaal prima dat jij dat vindt, maar hou dat dan vooral even bij jezelf en ga niet jouw zienswijze en vooroordelen/assumpties hier zitten ventileren.

Vervolgens zwak je het af door te zeggen dat het een "in het algemeen" bedoelde reactie is maar quote je mij wel dus dan is het mijn inziens logisch dat "IK IK IK" reageer. Tevens denk IK dat er maar weinig mensen zitten te wachten op jouw "ouderlijke advies" eerlijk gezegd. Volgens mij is dat ook niet de strekking van dit topic. Maak dan ergens een apart topic aan waar je dat graag aan de kaak wil stellen en je relaas kwijt kan. Dat is dan effectiever dan hier zomaar wat dumpen; een tegenreactie had je kunnen verwachten met een dergelijke post.

Maar goed ik wil het hier wel bij laten en vooral horen van anderen of ze een dergelijke oplossing hebben toegepast, wel zo nuttig voor dit topic ;)

• Plenkske

[Afbeelding]

Je kan er geen gat in maken omdat het volledig opblaasbaar is (ga ik vanuit).
Het enige wat dan kan is de slangen van de pomp los erin hangen, wellicht vast plakken of iets dergelijks verzinnen.
En dan alleen als er niemand zwemt. Aangezien het weinig liters zijn, is het zo rond gepompt.
Met een drijver, die je ook alleen erin houdt als niemand zwemt, kan je het chloor op niveau houden.

edit: een voetenbadje kan ook al veel helpen, maar ik weet niet of kinderen zich hier makkelijk aan houden (om die steeds te gebruiken voor ze in het bad gaan)

[Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 17-08-2020 13:51]

• Plenkske
vso schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

dus wel bad je ook kiest schelp, opblaasbaar of wat we hier bespreken aan baden wij letten op onze kroost en niks is "veiliger" of 'beter" .. er zijn ernstige ongelukken gebeurt met elk type zwembad ..

reden zoals ik al zei ongeluk + klein hoekje ..

hier ga ik ook niet verder over in discussie * vso reageert dus niet meer over dit onderwerp .
Volgens mij zocht @renzo4000 naar een idee of advies om zijn zwembad te filteren, en niet over het letten op veiligheid of op kinderen.

Verder snap ik je punt wel, dus je mag hem gerust maken als je het wat netter en algemener omschrijft.
Maar het was simpelweg zijn vraag niet.
@renzo4000 je verwijt mij iets wat je zelf doet, een mening geven mag en zeker op een forum als je gekwetst voelt zou ik achter je oren krabben en afvragen uit welk perspectief ik het schrijf ..namelijk ELK kind dient beschermt te worden. maar dat is niet perse door ze in te pakken in watten en bubbelfolie.
Plenkske schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:44:
Je kan er geen gat in maken omdat het volledig opblaasbaar is (ga ik vanuit).
Het enige wat dan kan is de slangen van de pomp los erin hangen, wellicht vast plakken of iets dergelijks verzinnen.
En dan alleen als er niemand zwemt. Aangezien het weinig liters zijn, is het zo rond gepompt.
Met een drijver, die je ook alleen erin houdt als niemand zwemt, kan je het chloor op niveau houden.
pompen zijn niet zelf aanzuigend dus je zal ze moeten primen (vullen met water) als je dat doet is elke pomp bruikbaar ..

maar zoals eerder met de waterhardheid discussie naar voren kwam overschieten met chemicalien in kleine baden is zeer eenvoudig .. en voor die baden waar je de allerkleinste in stop ook niet erg handig want hun natuurlijke bescherming is ook niet zoals het hoort .. en ze zijn dus overgevoelig ..

Dus met onderhoudsmiddelen (chemicalien) aan de slag te gaan raad ik echt enorm af ..

ps ik gaf hem een antwoord(lees de laatste 2 alinea's van die bewuste post), maar met extra tekst en uitleg waarom erboven

[Voor 4% gewijzigd door vso op 17-08-2020 13:55]

Tja vanalles

• Plenkske
vso schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:51:

maar zoals eerder met de waterhardheid discussie naar voren kwam overschieten met chemicalien in kleine baden is zeer eenvoudig .. en voor die baden waar je de allerkleinste in stop ook niet erg handig want hun natuurlijke bescherming is ook niet zoals het hoort .. en ze zijn dus overgevoelig ..

Dus met onderhoudsmiddelen (chemicalien) aan de slag te gaan raad ik echt enorm af ..
Maar dat is dan toch ook het geval met een klein frame bad die je niet volledig vult ? Je hebt dan waarschijnlijk bijna evenveel liters.
Zonder chloor kan je alsnog je water gaan verversen. Wellicht iets minder vaak dan nu, maar nog te vaak.

edit:
ja ik zag je antwoord, en daarom zei ik dat ik je punt snapte. Alsnog was het niet zijn vraag.

[Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 17-08-2020 13:56]

• renzo4000
@vso je zit nog steeds in je eigen bubbel over kinderen en veiligheid te praten. Don't get me wrong, dat is een groot goed en krijg je kudos van mij (bestaan die vandaag de dag nog :P). Maar nogmaals, door mij en inmiddels door andere al een paar keer aangegeven; dat is niet wat er gevraagd werd. Dus laat dat verder los en besteed er aandacht aan in een seperaat topic als je daar graag specifiek op in wil gaan.

Bedankt overigens voor je inhoudelijke reactie op @Plenkske, daar kan ik dan wel weer wat mee ;). Uiteraard wil ik liever niet, tenzij niet anders mogelijk, met chemicaliën werken. Ik ga eens kijken wat ik toch kan fabriceren met een aparte universele pomp.

@Plenkske daar ben ik ook bang voor. Maar het zou al een grote winst zijn als het water net een paar dagen langer goed zou blijven mits de pomp ook weer niet teveel energie verbruikt (onevenredig) want dan is het per saldo nog steeds ineffectief en slecht voor het milieu(ik heb bijv. nog geen zonnepanelen die dit zouden kunnen opvangen ... die komen er wel overigens).

Plenkske schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:55:
[...]

Maar dat is dan toch ook het geval met een klein frame bad die je niet volledig vult ? Je hebt dan waarschijnlijk bijna evenveel liters.
Zonder chloor kan je alsnog je water gaan verversen. Wellicht iets minder vaak dan nu, maar nog te vaak.
Zonder chloor krijg je water nooit "Schoon" .. dus zonder chemicalien kan je niet .. je kan wel "te weinig" doen.

100L in dat opblaas ding versus 600L (75% gevuld oid frame bad) is nog 500L verschil ..en meer water is altijd beter

kleinste (frame) bad is 1 kuub inhoud ? teminste waar je een pomp op kan aansluiten .. maar kan ook 1,5 zijn ..

let wel vanaf het moment dat de allerkleinste(peuter) kan staan zit hun hoofd al op 50 tot 75cm oid ..
zelfs in mijn zwembad thuis zouden ze in theorie zonder bandjes kunnen ..

Tja vanalles

• Plenkske
renzo4000 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:58:
@vso je zit nog steeds in je eigen bubbel over kinderen en veiligheid te praten. Don't get me wrong, dat is een groot goed en krijg je kudos van mij (bestaan die vandaag de dag nog :P). Maar nogmaals, door mij en inmiddels door andere al een paar keer aangegeven; dat is niet wat er gevraagd werd. Dus laat dat verder los en besteed er aandacht aan in een seperaat topic als je daar graag specifiek op in wil gaan.

Bedankt overigens voor je inhoudelijke reactie op @Plenkske, daar kan ik dan wel weer wat mee ;). Uiteraard wil ik liever niet, tenzij niet anders mogelijk, met chemicaliën werken. Ik ga eens kijken wat ik toch kan fabriceren met een aparte universele pomp.

@Plenkske daar ben ik ook bang voor. Maar het zou al een grote winst zijn als het water net een paar dagen langer goed zou blijven mits de pomp ook weer niet teveel energie verbruikt (onevenredig) want dan is het per saldo nog steeds ineffectief en slecht voor het milieu(ik heb bijv. nog geen zonnepanelen die dit zouden kunnen opvangen ... die komen er wel overigens).
Als je dat al genoeg winst vind dan helpt het zeker !
Deze pompen gebruiken erg weinig Watt dus dat is het probleem echt niet. Op de websites zie je vaak wel de specificaties. Meestal is het ook met een 12V transformator aangesloten.

• hollandnick
renzo4000 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:58:

Ik ga grotendeels eigenlijk mee in wat vso zegt, en ik denk dat je het zeker niet als een persoonlijke aanval moet voelen... We proberen gewoon zoveel mogelijk goed advies te geven op allerlei vlakken. Dus wat vriendelijker mag ook wel...... :X

Heb je overigens al rondgekeken naar pompen zoals die van Intex? Zover ik begrepen heb zijn die nergens meer te krijgen en wordt dat pas weer eind dit jaar/volgend jaar. Daarnaast hebben we denk ik niet heel veel echte zwemdagen meer over dus zou ik zelf eigenlijk die moeite niet meer nemen ( al ben je wel (alvast) milieubewust aan het denken )

Hoe oud is je zoontje? Mijn nichtje is nu bijna 2 jaar en zij vind het heerlijk in een 3x2m (4kuub) bad :P Gewoon lekker bijblijven zoals je zelf al zegt en allemaal van die opblaasdingen halen waar ze in kan zitten/lopen/zwemmen. Dan kan je het zwembad ook verder vullen.

Mocht je toch 300 tot 600% meer willen betalen voor een pompje nu in deze tijd weet ik niet of je wel goed kan pompen met ~10cm aan water. Lijkt mij dat je het bad verder moet vullen, de slang op 1 of andere manier vastmaken in het bad, zonder dat deze de bodem raakt of de wand ( en altijd onder water is ). Lucht opzuigen kunnen die dingen namelijk niet tegen

• renzo4000
@hollandnick ik denk dat je gelijk hebt... ik heb me nog niet heel erg verdiept in de pompen maar ik zie en lees overal dat er schaarste is en de prijzen worden opgedreven. Ik verwacht(hoop) overigens nog wel genoeg zwemdagen maar wellicht gewoon dit seizoen uitzitten en volgend jaar een investering doen in een nieuw bad en bijbehorende pompen/filters.

@hollandnick thx maar neemt niet weg dat ik wellicht iets anders geformuleerd had mogen doen ;)

@renzo4000 dit jaar zijn die paar emmers koud + warmwater beter en kan je kroost genieten van een zwembad ..

Vergeet niet dat een groter bad (lees alles met pomp) ook veel lastiger word om op een aangename temp te brengen .. en dus eerder opgedoekt mag worden

Tja vanalles

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 16:30

[Afbeelding]

In theorie zou je de slangen van je pomp gewoon over de rand kunnen hangen, eventueel verzwaard door er een steen aan te tie-wrappen. Maar dat is wel een erge redneck oplossing, je geeft zelf al aan dat je kleine kinderen hebt, dus sowieso moet je pomp dan niet aanstaan omdat je dan geen beschermingskapje om je aanzuig hebt (en kinderen en hun haren dus vastgezogen worden) en elke keer als je kind die slang uit het zwembad tilt kan je de boel weer ontluchten.

Als je toch een pomp wil aanschaffen kan je beter gelijk een bad kopen die dezelfde maat heeft als je zwembad nu, maar dan met pompaansluitingen. Deze bijvoorbeeld. Zo duur is die ook weer niet. Nu niet op voorraad, maar wees gerust, dat zijn de pompen, slangen chloordrijvers etcetera ook niet. >:) Dus beter kan je komend voorjaar investeren in een mooie set (voorbeeld van wat ik heb)

Ik heb zelf dat bad, met een kind van 3.5 en een van 1.5. Die van 3.5 gaat er lekker zonder zwembandjes in, hij vind het heerlijk om onderwater te duiken en koppeltje te duikelen, dat kan met zwembandjes niet :) En die van 1.5 waggelt lekker rond in het bad met zwembandjes. (En wees gerust, er is ALTIJD een volwassene bij ze in het bad, zonder mogen ze er niet in).

En wat betreft het stroomverbruik, de Intex 2271 l/u pomp gebruikt ....
* checkt stroomvebruik
* zet de pomp via domoticz uit
* checkt stroomverbruik
* zet pomp weer aan

+- 50 watt/uur. En met de combinatie van dat bad en pomp hoef je (zonder solar mat) maar 2 a 3 uur per dag te pompen, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

vso schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Dan snappen we elkaar niet ..
Wellicht niet helemaal nee.
Ik ken mensen met een universitaire opleiding die zo'n etiket niet snappen en niet weten hoe je dan zo'n berekening moet maken. Voor hen zou zo'n rekenvoorbeeld handig kunnen zijn.
Maar doe ermee in de OP wat je wil. Daar gaat het tenslotte om, dat die informatief genoeg is.

Gadgets FTW!

Ursamajor schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Wellicht niet helemaal nee.
Ik ken mensen met een universitaire opleiding die zo'n etiket niet snappen en niet weten hoe je dan zo'n berekening moet maken. Voor hen zou zo'n rekenvoorbeeld handig kunnen zijn.
Maar doe ermee in de OP wat je wil. Daar gaat het tenslotte om, dat die informatief genoeg is.
nu ja ik ben niet alleen, 2 anderen minimaal die als ze willen erover kunnen roepen :)
en persoonlijk vind ik dat we met elkaar dingen bespreekbaar moeten houden :) het is een vloeibaar onderwerp toch :)

hieronder is mijn persoonlijke gedachtengang, en wellicht wat meer uitleg voor jou/anderen.. bedenk wel ik zeg niet of ik het eens/oneens met jou ben.

Het lastigste wat ik ervaar met het schrijven, wat is je doel(groep) en wat wil je overbrengen ..
TLDR (hieronder) je kan niet alles voorkomen, maar soms is het de kunst van weglaten die meer duidelijkheid schept

de "luie" tweaker voorbeeld

Stel je neemt het geval van @renzo4000 als voorbeeld!.. die heeft wellicht niet de OP gelezen, de shopping list (To Long Didnot Read= TLDR stukje wat ik speciaal had neergezet) ook gepasseert .. en denkt even gechargeerd gezegt ik mik er een pomp bij dump wat chemicalieen wel/niet erbij en ben "klaar"

Een pomp gaat al niet werken, omdat ze niet zelf aan zuigend zijn . en andere pompen ga je met elektro-meuk zitten spelen (andere risico's)

later komt tie tot de ontdekking dat ondanks de DIY pomp met alle veiligheidzaken in acht, het water alsnog groen word want hij mist chloor ..
-- tot zover -- "op de persoon" .. wat mij alleen maar ging om de casus in generale

en hier komt de berekening van jou te pas .. in de 100l-200L praat je over 0,10 gram bv .. van chloor poeder maar hij koopt tabletjes .. en nu ?? 75% kans dat de persoon (kan iedereen zijn) niet eens de moeite neemt om het tabletje te breken oid maar het in zijn geheel erin mikt ..
en let op .. poeder en "kleine" 10g tabletten moet je toevallig de juiste pakken, 50gram of 200gram staat er vaak naast of lijkt teveel op elkaar .. (je moet de verpakking openen)
ik heb bv 4 soorten chloor staan omdat ik niet echt bij stil sta en iets pak .. ;)

nu is een baby/peuter huidje (onder 4 jaar) en slokdarm/longen al veel gevoeliger dan een ouder kind .. de gevolgen kunnen tot "simpel" zijn tot ziekenhuisbezoek ..
Achteraf ben je boos en haal je uit naar x.y.z terwijl de persoon (kan ook ik zijn die boos is) .. omdat je kind iets aangedaan is ..

En dit had geen probleem geweest als je een standaard product(ten) gekocht had (de shopping list)

Alleen omdat wij een standaard bereking / uitleg geven die met gezond verstand gevolgd had moeten / kunnen zijn ..

en nogmaals ik ben het niet met je oneens dat het handig zou kunnen zijn .. en bepaalde zaken kan je niet 100% voorkomen / genezen maar ik vind dat de OP korter mag en bondiger (misschien duidelijker) maar als regelmatige lezer weet je dat ik kort en bonding zijn niet mijn sterkste punt is

[Voor 7% gewijzigd door vso op 17-08-2020 15:34]

Tja vanalles

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Ik snap je punt helemaal. De chemie is gewoon heel belangrijk en hoewel ik alleen van de chloor shock ben uitgegaan, is het wel handig om in de OP de verschillende soorten chloor te vermelden en waarvoor het dient. Je zou haast een disclaimer erbij maken😄

Dat mensen niet lezen, kun je helaas niet voorkomen.
Dat maakt het inderdaad een uitdaging om een duidelijke structuur aan te brengen met een inhoudsopgave en de onderwerpen kort en bondig weer te geven.

Gadgets FTW!

Tja vanalles

• Eusebius
  • Niet online
Ursamajor schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:28:
@vso

(etc etc etc)
hardheid, totale en vrij chloor, broom, pH, alkaliteit en cyanuurzuur. Je hebt er strips voor en voor elke onder- of bovenwaarde een andere behandeling.

Iemand handig en zin om een sheetje te maken waarin je water-inhoud en waardes kunt invoeren en vervolgens je stappen kunt zien? Of bestaat zoiets al?
Je moet namelijk eerst je pH-waarde goed krijgen. Vervolgens kun je de andere zaken gaan regelen. Maar het is ook elke keer rekenen hoeveel er op de verpakking staat en hoeveel water je in je bad hebt.

==
hoi

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35

[Afbeelding]

Ja dat kan prima.Zolang je maar zorgt dat de slangen op de goede plek blijven zitten en ze gevuld zijn met water is er geen enkel probleem. Voor zo'n klein badje lijkt me dat echter nogal overkill en zou ik eerst eens proberen om er alleen een floater met een chloortabletje 's nachts in te stoppen. Ik heb dat vroeger regelmatig gedaan en daarmee bleef het water al snel een weekje goed ipv 2 dagen. Wel even op de dosering letten en langzaamoplossende tabletten gebruiken.

[removed]

Eusebius schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

hardheid, totale en vrij chloor, broom, pH, alkaliteit en cyanuurzuur. Je hebt er strips voor en voor elke onder- of bovenwaarde een andere behandeling.

Iemand handig en zin om een sheetje te maken waarin je water-inhoud en waardes kunt invoeren en vervolgens je stappen kunt zien? Of bestaat zoiets al?
Je moet namelijk eerst je pH-waarde goed krijgen. Vervolgens kun je de andere zaken gaan regelen. Maar het is ook elke keer rekenen hoeveel er op de verpakking staat en hoeveel water je in je bad hebt.
onder het mom van "handjes in de lucht en overgave" ..

doe het dan gelijk grondig en goed als je er 1 maakt ..
- zwembad maten en een vrij invoer
- pomp tijden dus hoe lang moet je wachten voor de volgende dosis
- alle merken & middelen en concentratie(s) .. van bv "huishoud chloor tot zwembad chloor" en dat voor ph en ta en dh en andere factoren (water temp?)
- @Ursamajor chloor shock is "overkill" van chloor dus aub noem chloor en niet chloor + shock dit doe je als je teveel alg hebt oid ..
- maar chloor shock berekenen ..
- doe je het goed dan bereken je ook de tijd dat het chloor verdamt / verwerkt (long chloor bv lost in 6 a 7 dagen op)
- vergeet niet een zout water systeem .. met UV en zonder UV ..
- ik vergeet best vast wel wat

of je googled op pool + calculator ;)

@redwing negeer de teerheid van je kroost ..aub niet
Gevolgen voor je gezondheid

Teveel chloor in het zwembad is schadelijk voor je gezondheid. Dat kan zich uiten in huidproblemen, zoals uitslag, jeuk, bultjes en schilfertjes. Of in ademhalingsproblemen, zoals piepende ademhaling, hoesten en benauwdheid. Ook oogproblemen, zoals jeukende ogen, branderige ogen en opgezwollen oogleden zijn mogelijke gevolgen.

Tja vanalles

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Of neem deze link op in de OP: https://interline-products.nl/doseerschema-s

Gadgets FTW!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35
vso schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:00:
[...]
@redwing negeer de teerheid van je kroost ..aub niet

[...]
Waarom doe je iedere keer zo overdreven? Zo zie ik je nu binnen een paar pagina's al verschillende keren reageren. Er zit een groot verschil tussen zomaar een zak chloor er in te gooien of een floater met minimale hoeveelheid langzaamoplossende chloor. We hebben het hier over een klein badje, niet over een groot zwembad die je eerst met de juiste hoeveelheid een chloorshock moet geven en met allerlei chemicalien moet werken om het goed te krijgen/houden. Heel eerlijk gezegd krijg ik nogal het idee dat je zelf panisch bent voor chloor en bang bent dat je iets fout doet.....

Maar terug naar zo'n badje. Pak een floater, wat langzaamoplossende tabletten (klein formaat, of anders zelf wat kleiner maken) en wat teststrips. 's Avonds de floater er in, 's morgens eruit, even testen en je kleine lekker laten spelen. Hierbij houd je je chloor aan de onderkant van wat gewenst is, aangezien dat toch al voldoende is voor een weekje. Na een weekje ligt er ten slotte toch zoveel zooi in dat je het water gaat vervangen. Geen enkel risico en je water blijft mooi wat langer goed.

[removed]

@Ursamajor dit bedoel ik dus .. mensen denken niet na gaan op goed geluk maar zelf hobby-en .. dat kinderen er last van zouden (kunnen) hebben eventueel een blijvend letsel eraan over houden krijg je niet aan het verstand gepeuterd.
Er zit een groot verschil tussen zomaar een zak chloor er in te gooien of een floater met minimale hoeveelheid langzaamoplossende chloor.
uit de OP/startpost als hij de moeite had genomen
Soms zetten we er "huis/tuin en keukenmiddelen erbij" maar houd er wel rekening mee dat bv supermarkt "chloor" 1,5% actieve chloor bevat en bleek 3% maar zwembad chloor is 15% of hoger ..
ik weet niet hoe maar ik heb een vaag vermoeden dat de ppm/mg of andere norm enorm overschoten word .. zeker als ze het nog afdekken met bv grondzeil omdat er geen vuil in mag vliegen .. en dus het overtollige chloor niet kan verdampen .

pff <bibber>

Tja vanalles

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zonde, deel 2 van het topic heeft de sfeer niet bepaald bevorderd, zo lijkt het :X

Mensen die niet of slechts half lezen kan je niet beschermen. Als je dat wilt voorkomen, kan je beter helemaal niks posten.

Basis uitgangspunten kunnen best benoemd worden met (duidelijke) voorbeelden. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid er goed mee om te gaan. Leest men het hier niet goed, dan leest men het op de verpakking ook niet goed. Ik denk dat je er voorzichtig vanuit kunt gaan dat degenen die hier komen lezen, al meer moeite doen om zich erin te verdiepen dan de mensen die "zomaar wat doen".

• Piet_Piraat7
Is er ergens een gouden tussenweg tussen een betonnen zwembad laten ingraven van tienduizenden euro's en een opblaasbadje? Bij ons is de eerste kleine op komst en ik weet hoeveel lol kinderen (volwassenen trouwens net zo goed) kunnen beleven aan zwemmen. Ik vind de prijs van een 'echt' zwembad alleen best fors. Zijn er opbouwzwembaden met een stevige uitstraling?

Mijn vriendin had het erover om een gat te vragen in de tuin waar een grote trampoline in kan en met warm weer een zwembad. Vond het wel creatief :) al moeten die twee dan wel exact dezelfde afmeting hebben.

Een jaccuzi is nog verrassend betaalbaar, maar daar zie ik kinderen dan weer minder snel in spelen. Is ook lastig bommetjes doen voor ze.

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:58

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Het einde van het seizoen nadert dus dat werkt toch op je gemoedstoestand :+ 8)7

Ik heb soms het idee dat mijn (6m) ZFP maar de helft van mijn 4,5kuub zwembad reinigt terwijl deze 5 uur staat te draaien. Waarom ik dat denk? nou ik had laatst wat groene meuk in mijn bad en dat was de helft ver weg van inlaat en uitlaat.
Hoe weet je of je gehele bad door de ZFP wordt gereinigd ?

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

redwing schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:00:
[...]

Waarom doe je iedere keer zo overdreven? Zo zie ik je nu binnen een paar pagina's al verschillende keren reageren. Er zit een groot verschil tussen zomaar een zak chloor er in te gooien of een floater met minimale hoeveelheid langzaamoplossende chloor. We hebben het hier over een klein badje, niet over een groot zwembad die je eerst met de juiste hoeveelheid een chloorshock moet geven en met allerlei chemicalien moet werken om het goed te krijgen/houden. Heel eerlijk gezegd krijg ik nogal het idee dat je zelf panisch bent voor chloor en bang bent dat je iets fout doet.....

Maar terug naar zo'n badje. Pak een floater, wat langzaamoplossende tabletten (klein formaat, of anders zelf wat kleiner maken) en wat teststrips. 's Avonds de floater er in, 's morgens eruit, even testen en je kleine lekker laten spelen. Hierbij houd je je chloor aan de onderkant van wat gewenst is, aangezien dat toch al voldoende is voor een weekje. Na een weekje ligt er ten slotte toch zoveel zooi in dat je het water gaat vervangen. Geen enkel risico en je water blijft mooi wat langer goed.
Ik heb een klein badje 1000 liter en doe het precies zo....

floater langzaam oplossend chloor... kleine heel duidelijk gemaakt dat ze eraf moet blijven... dus nu moet van mevrouw eerst de floater deruit voor ze erin wil O-)

Ik heb nog een pomp en filtertje draaien.. 4 uur per dag meer als er gezwommen wordt

Water zit er al sinds april in... beetje bijvullen soms door gespetter

zo af en toe met sticky meten meestal is alles goed.. 1 keer PH flink moeten verhogen met soda... beetje veel zure regen gehad.. :X

euhmmmm

• SCF1908
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-11-2020
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:29:
Is er ergens een gouden tussenweg tussen een betonnen zwembad laten ingraven van tienduizenden euro's en een opblaasbadje? Bij ons is de eerste kleine op komst en ik weet hoeveel lol kinderen (volwassenen trouwens net zo goed) kunnen beleven aan zwemmen. Ik vind de prijs van een 'echt' zwembad alleen best fors. Zijn er opbouwzwembaden met een stevige uitstraling?

Mijn vriendin had het erover om een gat te vragen in de tuin waar een grote trampoline in kan en met warm weer een zwembad. Vond het wel creatief :) al moeten die twee dan wel exact dezelfde afmeting hebben.

Een jaccuzi is nog verrassend betaalbaar, maar daar zie ik kinderen dan weer minder snel in spelen. Is ook lastig bommetjes doen voor ze.
Verdiep je eens in een staalwandbad. Veel goedkoper en helemaal in te graven, of deels. Het is maar wat je het liefst hebt. Ik heb dit in mei gedaan en ben er zeer tevreden over. ;)

• Piet_Piraat7
@SCF1908 nooit van gehoord :) maar ziet er goed uit

• hollandnick
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:53:
@SCF1908 nooit van gehoord :) maar ziet er goed uit
Staat letterlijk allemaal uitgelegd in de OP. Dacht niet met allemaal linkjes erbij maar elk type zwembad wordt even kort benoemd met opties per keuze en soms wat voordelen/nadelen of advies....

• Eusebius
  • Niet online
vso schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

onder het mom van "handjes in de lucht en overgave" ..

doe het dan gelijk grondig en goed als je er 1 maakt ..
- zwembad maten en een vrij invoer

[...]
Wat bedoel je met 'een vrij invoer'?

==
hoi

• Maurice2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
SCF1908 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

Verdiep je eens in een staalwandbad. Veel goedkoper en helemaal in te graven, of deels. Het is maar wat je het liefst hebt. Ik heb dit in mei gedaan en ben er zeer tevreden over. ;)
Heb je er ook foto’s van ?

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:43
Jammer dat het seizoen er al bijna opzit. Zie komende twee weken de temperatuur afnemen en hoeveelheid regen toenemen. Donderdag wordt het nog warm en daarna steeds slechter.

Begin er net lekker in te komen. Accessoires (skimmer) beginnen ook langzaam binnen te druppelen. Wat moeten we nu in de herfst/wintermaanden. Zou bijna overwegen om iets (semi) overkapts te maken en in te graven. ik mis het nu al :D

Voor mij was dit het eerste seizoen met redelijk formaat (4,5 x 2,5) bad. Is echt goed bevallen. Misschien volgend jaar een iets betere pomp..lekker plannen maar.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• Hmmbob
  • Laatst online: 05-06 16:14
Wij twijfelen ook heel erg tussen dit weekend afbreken of wachten tot we meer zicht hebben op september. Kan zomaar zijn dat er nog mooi weer in zit.... Badje moet wel verwarmd worden op zonnekracht (Solar matten), dus ik weet het zo net nog niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Justonlyme
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-11-2022
Mosterd algen in liner zwembad.

Wij zitten sinds een dag of 5 met mosterdalgen in ons zwembad.
Geel groene algen volgens Google dus mosterdalgen.
Iemand die hier een oplossing voor weet behalve het volledige zwembad opnieuw te legen?

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:43
Zijn je PH/chloorwaarden op orde?

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

@Eusebius je kan zelf een ander formaat zwembad hebben dan gekocht (standaard inhoud) dus zelf een andere inhoud invullen in Liters is wel nuttig. anders is een dropdown selectie van bad wel handig.

@Hmmbob & @Donaldinho, met solar verwarming is het de vraag hoe warm is hij in de ochtend, en hoe warm krijg je het bv in de middag .. Je "moet" relatief 2 a 3 warme dagen achter elkaar hebben waarbij het in de nacht niet teveel afkoelt om er nog van te kunnen genieten .. en dat hangt af welke temperatuur voor jou en je gezin plezant is om er in te plonzen.

een overkapping/windscherm eromheen kan de afkoeling (wind die eroverheen blaast) remmen .. maar verwacht niet te veel teminste dit is mijn gok ..

ik ruim hem halverwege september pas op, het chloor verdampen / oplossen en pompen zorgt ervoor dat mijn spullen geen restant chloor hebben het liefst zou ik schoon leidingwater pakken maar dit is bijna niet te doen gok ik zo .. en ik blaas met een compressor eerst het restant water eruit, daarna even met de bouw stofzuiger (blaas modus) even zoveel mogelijk vocht eruit .. (zonne mat op het dak) ..

ps ik gok dat de kans niet erg groot word met zonneverwarming .. maar je weet het niet . dat betreft zou ik het volgende advies wat ook voor mij/jullie en @Justonlyme geld ..

zolang je geen algen vorming hebt, zou ik het zwembad laten staan minimaal chloor toevoegen en blijven pompen. tenzij het weer beter gaat worden iets meer chloor toevoegen.. Word het weer echt slechter kappen met chloor en / of algenvorming hebt en dus wanneer je geen chloor meer meet je zwembad water in de rioleering dumpen.

en zwembad seizoen ten einde roepen .. en bad opruimen

ps @Justonlyme als je een WP hebt en dus niet van zonne verwarming afhankelijk bent kan je een chloorshock doen. (eerst je pH op orde) .. chloorshock bedoelen ze een een "overdaad"

stel je hebt nu 0 chloor in je bad, en je zou 6 tabletjes moeten doen om naar de juiste waarde te komen .. doe je er 8 .. (dus geen 10 of 12) ..

maar waarom geef ik dan het advies om op te ruimen ? .. heel simpel dit kost je 2 tot 4 dagen "werk" en ja je zou het water kunnen verversen maar ik verwacht geen goeie zwemdagen meer .. maar de keuze is helemaal bij jezelf natuurlijk ..

[Voor 16% gewijzigd door vso op 18-08-2020 13:00]

Tja vanalles

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:29:

Denk dat je dit wilt :) YouTube: Trampoline zwembad combinatie

Er zijn zwembaden die ook functioneren als trampoline .. (opblaas bad mini met een touw wat je moet lussen door een "springnet" .. niet echt ideaal (ervaring deskundig hierin)

na 3x het net terug lussen, rand opblazen en/of ding terug halen bij de buren .. of kleine die huilt wegens het water wat door regen erin is gestaan en dus natte voeten .. hmm .. nope

voor de rest met trampoline --> jump in zwembad vind ik ook niet het meest veilige :)

ik heb een tuin waar ze met een 1,5 meter van elkaar afstaan .. (beide dus 3m rond) en grastapijt (a 5,- voor 2m x 1m) want 600,- uitgeven en dan 2 ronde gaten van 3m rond eruit snijden is gewoon zonde

dus tja opties zat :) alleen iemand ergens gaat wat inleveren .. geld of plezier :)

Tja vanalles

• Piet_Piraat7
@vso hehe niet echt wat ik bedoel zo'n combinatie. Ik zoek meer naar een betaalbaar zwembad met een nette afwerking. Niet dat ik exact dit bedoel, maar het is een indicatie van een opbouwzwembad die er toch netjes afgewerkt uit ziet:

Het einde van de zomer nadert al weer dus gelukkig nog genoeg tijd om iets te bedenken voor volgend jaar.

• Ninjaman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:56
Iemand een alternatief voor het standaard intex zeil wat je bij je zwembad krijgt? Er zijn nu al meerdere touwtjes kapot getrokken en ik krijg hem nu niet meer goed dicht vooral niet als er ook water op komt te liggen.

Ik dacht zelf aan om een afdekzeil te kopen en hier wat ijzeren staven in te verwerken zodat ik het er overheen kan gooien en kan strak trekken. Maar wellicht dat iemand een mooier en beter idee heeft?

Hetzelfde zeil weer kopen is geen oplossing voor mij, ik zal dan dezelfde problemen uiteindelijk weer krijgen.

• hollandnick
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:18:
@vso hehe niet echt wat ik bedoel zo'n combinatie. Ik zoek meer naar een betaalbaar zwembad met een nette afwerking. Niet dat ik exact dit bedoel, maar het is een indicatie van een opbouwzwembad die er toch netjes afgewerkt uit ziet:

[Afbeelding]

Het einde van de zomer nadert al weer dus gelukkig nog genoeg tijd om iets te bedenken voor volgend jaar.
Als je geld wilt besparen, of gewoon niet zoveel wilt uitgeven waarom niet zelf bouwen? Intex bad opzetten, frame omheen zetten en vervolgens allemaal plankjes gaan zagen, afwerken en behandelen.

Op het laatst nog even een mooie (waterproof) lak toevoegen en je bent 100en en denk zelfs 1000en euro's goedkoper uit

• Piet_Piraat7
@hollandnick dat is denk ik wat we gaan doen idd :)
@Piet_Piraat7 hahaha je zei A + B .. (en vrouw) ..dus toen ik dat las moest ik aan YT filmpje denken.

Tja even over een frame zwembad ingraven er zijn genoeg voorbeelden online te vinden ervan .. en zoals @hollandnick zegt is dat relatief goedkoop..

MAAR .. lees dan wel de start post, houd er bv rekening mee dat je zand/aarde wand "instort' .. en andere factoren .. in het vorige deel heeft iemand dit jaar voor paar duizend een kant en klaar ding besteld .. en zijn bouwlog heeft gedeelt (foto's)

De algemene beleving is dat iets deels of geheel in de grond beter op temperatuur blijft .. en dus meer plezier beleeft kan worden .. dus die extra investering is dat betreft het wel waard, denk ik zo.

ik zelf ben aan het sparen voor een (geheel) IG, maar het meeste geld ik vrees naar toe zal gaan is een beloopbare afdekking die omhoog klapt ofzo .. zodat ik nog wat tuin oppervlak behoud.

Tja vanalles

• hollandnick
Wat ik zelf leuk vond om te kijken/volgen was het volgende filmpje:
YouTube: Zwembad bouwen - Volledige versie

Deze beste mevrouw bouwt volledig ( in haar 1tje ) een IG zwembad op uit het niets. Graven, storten, egaliseren. Leiding werk + een tecchnische ruimte. En om het af te maken een mooi houten dek om het zwembad heen >:)

Ik zou het heel graag willen doen, maar ik ga dat never nooit voor elkaar krijgen ben ik bang ;( Ik ga dan liever voor gemak en laat het dan door een bedrijf mooi plaatsen O-)
Als je daar aan gaat beginnen, houd je ons dan wel op de hoogte via een bouwlog oid? Updates + foto's please :+

[Voor 20% gewijzigd door hollandnick op 18-08-2020 14:04]

ik snap het probleem van je niet zo goed ..het is niet een moeilijk process
En van het filmpje wat je noemt kan je veel idee-en / andere zaken meepakken .. al dan niet verbeteren ..

Tja vanalles

• Piet_Piraat7
hollandnick schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:02:

Als je daar aan gaat beginnen, houd je ons dan wel op de hoogte via een bouwlog oid? Updates + foto's please :+
Nee, want ik ben ongelofelijk onhandig :+ ken je de filmpjes van Tiny en Lou? Zo gaat het hier ook als ik een simpele lamp ophang.

• hollandnick
vso schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:14:
ik snap het probleem van je niet zo goed ..het is niet een moeilijk process
En van het filmpje wat je noemt kan je veel idee-en / andere zaken meepakken .. al dan niet verbeteren ..
Klopt dat het niet een moeilijk proces is, en ik ben best handig. Heb alleen altijd een "schop onder me reet" nodig, anders gebeurt het niet. Dus nee ik zie dit mezelf niet snel voor elkaar krijgen :P Ken me al iets langer dan vandaag ben ik bang
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Nee, want ik ben ongelofelijk onhandig :+ ken je de filmpjes van Tiny en Lou? Zo gaat het hier ook als ik een simpele lamp ophang.
Wie weet worden jullie wel de volgende tiny en lau :+

[Voor 23% gewijzigd door hollandnick op 18-08-2020 14:24]

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:46
Zelf lijkt me dit wel gaaf
https://www.bouwinfo.be/f...baar-terras-boven-zwembad
Ik zit er alleen nog mee of je dit ook zelf kan met bijvoorbeeld rails voor een schuifhek alleen wat is er nodig aan dikte van de balken ivm overspanning.

Heb nu nog een klein opblaasbaar ding staan maar vanaf januari hebben we een grotere tuin. Volgend jaar eens bekijken hoe de zon staat etc en wat een goede
indeling is.
Obv de schitterende dingen hier op het forum begon het idee voor een intex opzet bad maar moeders kwam zelf nu met het idee voor inbouw (en wie ben ik om dat tegen te spreken 😉 ).
@hollandnick ik ben altijd bang dat ik de helft vergeet of weer moet slopen om het beter te doen .. ik wil het in 1x goed doen en niet half ..

@Togi dikte van de balken is gerelateerd aan het gewicht wat je verwacht je kan bv een kind (tot 70kg) of 1000kg (meerdere mensen) dit kan metaal of hout zijn.

in principe zou ik denken meer wielen = beter en de rails maakt niet veel uit .. hoe je die bouwt als je maar rekening oud met de corrosieve werking van chloor rekening houd .. je zou bv rolschaats wielen kunnen gebruiken..)

Zelf zou ik een soort hydrolisch lift systeem willen met een "zwaar" dak waar je bv met een paar man op kan staan, aan het dak zou ik bv wanden willen kunnen monteren zodat de wind weg blijft en je op relatief koude dagen ook het bad kan gebruiken (erna sluiten) .. maar goed dan denk ik dat het overkappings gedeelte duurder zal zijn dan het bad zelf :P

trouwens zoek eens op "verborgen" zwembaden .. of zwembad DIY meuk .. veel is er al gedaan

[Voor 5% gewijzigd door vso op 18-08-2020 14:59]

Tja vanalles

Pagina: 1 2 3 ... 130 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee