Komt helemaal goed als hij bijna vol isjeeedeee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:44:
Veel informatie dank! Ben mijn zwembad nu nog steeds aan het vullen en vind hem wel erg bol staan aan de zijkanten. Kan het zijn dat de stoeptegels toch niet voldoende zijn ingegraven? Of komt dit toch nog wel goed als het bad helemaal vol is (nu ongeveer 50 cm in het bad)
[Afbeelding] [Afbeelding]
De zijkant staat wel netjes recht en heeft onderaan ook geen gekke bolling...
[Afbeelding]
Zeker weten. Binnen ten laatste 2 weken gaat de verwarming aan. Ik hoop alvast op een zonnig verlengd Hemelvaartweekend.Plenkske schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:49:
[...]
Als hij waterpas staat dan trekt het vast nog bij.
Begint het trouwens bij iedereen te kriebelen bij het zien van de weersvoorspellingen ?
Gaat langzaam steeds warmer worden.
[Afbeelding]
Qua stil: ik heb deze (zie URL). Deze is praktisch onhoorbaar en erg zuinig. Ik pomp met deze door een los zandfilterhuis en vervolgens via het garagedak (2x zonnematten) en chloordispenser het bad weer in. Draait nu 2 seizoenen zonder problemen.SnowDude schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:46:
Vraagje, wij hebben intex zwembad van 1500 liter met de standaard 1250l/h filter pomp. Zelf vind ik deze pomp wat aan de luidruchtige kant. Nu ben ik op zoek naar een stillere pomp en ik zit te denken om een zandfilter pomp aan te schaffen, zijn die zandfilter pompen van intex een beetje stil en betrouwbaar?
Ook ben ik die solar mat van intex wel een beetje zat, voornamelijk ook omdat die midden in de tuin ligt. Nu wil ik een simpele mini warmtepomp kopen met een capaciteit van 2-3 kW om de over productie van de zonnepanelen in het zwembad te pompen.
Is een 2 kuub pomp dan voldoende of kan ik beter naar een 4 kub gaan?
https://www.teichtip.de/n...pomp-circulatiepomp/50966
Minder zware modellen zijn beschikbaar, losse filterketel hebben ze trouwens ook (die heb ik dan van Marplaats gevist)
• Doorstroming 7000 l/h
• Vermogen 50 W
• Max. doorstroomhoogte: 4,6 m
• Max. waterdruk 0,46 bar
• Zowel droog als nat opstelbaar
[ Voor 4% gewijzigd door KeijiKiriya op 04-05-2022 14:59 ]
Door de filterketel heb je denk ik best wat drukverlies, hoeveel opvoerhoogte (of eigenlijk waterdruk) zou je nog overhouden denk je?KeijiKiriya schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:54:
[...]
Qua stil: ik heb deze (zie URL). Deze is praktisch onhoorbaar en erg zuinig. Ik pomp met deze door een los zandfilterhuis en vervolgens via het garagedak (2x zonnematten) en chloordispenser het bad weer in. Draait nu 2 seizoenen zonder problemen.
https://www.teichtip.de/n...pomp-circulatiepomp/50966
Minder zware modellen zijn beschikbaar, losse filterketel hebben ze trouwens ook (die heb ik dan van Marplaats gevist)
• Doorstroming 7000 l/h
• Vermogen 50 W
• Max. doorstroomhoogte: 4,6 m
• Max. waterdruk 0,46 bar
• Zowel droog als nat opstelbaar
Er staat iets van frequentiegeregeld, betekent dat dat ze regelbaar zijn?
Kom ik aanlopen met ~32m2EdwinC schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:21:
[...]
We hebben niks te klagen idd. Bijna 4500m2 grond. Maar daar heb je natuurlijk wel altijd werk mee….

Lekker bezig !Zuluman schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:37:
Buitenbekisting staat. Had 18 betonplexplaten 2,5x1,25m gekocht a 45 per stuk. ( een koopje in deze tijd). Aardig wat zaagverlies maar 3,05m x 1,5m platen waren veel duurder. Dik 160 euro per stuk.
Woensdag komt de wapening als t meezit. Raamopening is visueel groter dan ik dacht met 2,5m x 0,5m. Wat een plus is. Bak komt straks met nieuwe afwerking ca. 45cm boven maaiveld uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ander pomp kan altijd nog, wel maken de Intex pompen meer geluid dan een ander goed merk zoals de Pentair...jeeedeee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:24:
Wat een supergave zwembaden allemaal! Wij zijn ook aan ons avontuur begonnen en hebben dit weekend een Intex frame 732 maat geplaatst. Dit weekend grond afgegraven, geëgaliseerd met wit zand, tegels onder de poten en de slang er nu in.
[Afbeelding]
De palen zijn voor het afdekzeil wat straks op een rol komt.
Waar ik zelf over twijfel is nu of ik voor de bijgeleverde 6m3 zwembadpomp moet gaan, of tegelijk een nieuwe pentair 9m3 of 12m3 zwembadpomp wil nemen. Om het zwembadseizoen wat te optimaliseren wil ik nog in een warmtepomp voorzien, en voorkeur gaat ook uit naar een zwembadrobot en een zoutwatersysteem. Dat ga ik volgens mij allemaal niet redden met de standaard ZFP.... Anderzijds, misschien moet ik eerst eens starten met een chloorsysteem, wat relatief wat voordelig is...
tips welkom voor deze newby.
Inbouwen kan prima, echter moet je inderdaad rekening houden dat je rondom erbij kan komen bij de componenten. Water rondom van de kids zie ik geen probleem in, eerder wel het water van regen/grondwater oid.GeeMoney schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:12:
Mogen jacuzzi’s ook in dit topic ?
Ik ben aan het oriënteren op eentje voor 5 personen.
Een krachtstroom aansluiting is in de buurt en ik wil hem eigenlijk minimaal half in bouwen (of 3-kwart) in verband met warmteverlies en anders de hoge instap.
Waar een hoop partijen niets over vertellen is hoe je dit dan rondom moet doen, er zal immers water overheen gaan verwacht ik met 3 kinderen. Ook heb ik zo’n ding liever op een knappe warmtepomp ipv een vol elektrisch element maar ook dat lijkt niemand als optie aan te bieden?
Mijn idee was een gat te graven en die op de bodem en rondom in de PIR platen te zetten van 8cm en daar de jacuzzi in te laten zakken. Echter kom je dan natuurlijk niet meer bij de componenten voor onderhoud of als je lekkage krijgt? Hoe zit dat dan bij de mooie pinterest voorbeelden waarin hij met het maaiveld gelijk staat.
Zijn er nog merken die ik moet vermijden? Ik heb de grote bubbel koning al wel van de shortlist gehaald na 3 verhalen via via die allemaal beroerde service hebben ervaren.
Je wilt geen water in je componenten hebben, ga je de jacuzzi in een water dichte bak of dergelijke plaatsen?
Warmtepomp plaatsen kan je prima zelf erop maken, dit als optie zal je denk ik nagenoeg nergens vinden want jacuzzi is dan geen compacte jacuzzi meer.
Gewoon je warmtepomp ertussen plaatsen, dan kan je kiezen wat je wilt. Via de WP verwarmen of via elektrisch element (of zelfs beiden...).
Vanuit gaande dat je zwembad gewoon goed waterpas staat zal het recht trekken bij het vullen.jeeedeee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:44:
Veel informatie dank! Ben mijn zwembad nu nog steeds aan het vullen en vind hem wel erg bol staan aan de zijkanten. Kan het zijn dat de stoeptegels toch niet voldoende zijn ingegraven? Of komt dit toch nog wel goed als het bad helemaal vol is (nu ongeveer 50 cm in het bad)
De zijkant staat wel netjes recht en heeft onderaan ook geen gekke bolling...
[Afbeelding]
Staat volgens mij ook in de handleiding dat dit normaal is
Leuk bad verder !
Bij mij wel, Spa had al gevuld moeten zijn maar wegens tijdgebrek niet aan toe gekomen ivm aanpassingen aan de aansturing...Plenkske schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:49:
[...]
Als hij waterpas staat dan trekt het vast nog bij.
Begint het trouwens bij iedereen te kriebelen bij het zien van de weersvoorspellingen ?
Gaat langzaam steeds warmer worden.
[Afbeelding]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hoe zijn de ervaring alhier met een "solar bol"?
En zijn die (veel) beter dan met een recht paneel bijv?
Ik zoek een methode om mijn water in de zomer enkele graden warmer te krijgen namelijk.
Het gaat om een ca 17 18 m3 Intex Graphite bad.
Ik zat eerst te kijken naar een simpele warmtepomp van 4 kW, maar dan stook ik constant 1-1.2 kWh en ik lees nou niet bepaald positieve reviews daarover.
Dan is de volgende stap een inverter warmtepomp, maar die worden pas elektra-efficient vanaf een graad of 25.
Het is dus niet de inzet dat ik wil kunnen zwemmen op mindere of koele dagen; ik wil aangenaam water bij aangenaam zwemweer.
Nu heb ik tegenover het bad een schuurtje staan met 7 m2 aan dakoppervlak. (Schuin richting OOZ) De Pomp staat echter aan de andere kant van het bad, een meter of 5 verderop dus. (en 2m lager) dus ik ben eigenlijk een beetje bang dat die afstanden te groot worden.
Volgens mij heb ik een 8 m3 zandfilter pomp, en een zout elektrolyse.
:strip_exif()/f/image/rhE98XP2aOLf49BLIPMa4snP.gif?f=fotoalbum_large)
In die kist rechtsboven, zitten dus de pomp en elektrolyse.
Nu was ik van plan zondag of maandag het bad helemaal af te breken om een verzakking in de ondergrond te nivelleren, dus dit is op zich ook wel een goed moment om dit dan eventueel meteen aan te pakken.
Ik zoek een methode om mijn water in de zomer enkele graden warmer te krijgen namelijk.
Het gaat om een ca 17 18 m3 Intex Graphite bad.
Ik zat eerst te kijken naar een simpele warmtepomp van 4 kW, maar dan stook ik constant 1-1.2 kWh en ik lees nou niet bepaald positieve reviews daarover.
Dan is de volgende stap een inverter warmtepomp, maar die worden pas elektra-efficient vanaf een graad of 25.
Het is dus niet de inzet dat ik wil kunnen zwemmen op mindere of koele dagen; ik wil aangenaam water bij aangenaam zwemweer.
Nu heb ik tegenover het bad een schuurtje staan met 7 m2 aan dakoppervlak. (Schuin richting OOZ) De Pomp staat echter aan de andere kant van het bad, een meter of 5 verderop dus. (en 2m lager) dus ik ben eigenlijk een beetje bang dat die afstanden te groot worden.
:strip_exif()/f/image/rhE98XP2aOLf49BLIPMa4snP.gif?f=fotoalbum_large)
Nu was ik van plan zondag of maandag het bad helemaal af te breken om een verzakking in de ondergrond te nivelleren, dus dit is op zich ook wel een goed moment om dit dan eventueel meteen aan te pakken.
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 09-05-2022 10:13 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik denk niet dat een solarbol voor veel opwarming gaat zorgen. Ik heb zelf 3 jaar met tyleen zonneverwarming gewerkt voor een 4m2 bad, en dat ging 2 zomers goed, maar je hebt een paar dagen goed weer nodig zodat de opwarming overdag groter is dan de afkoeling snachts. Na de slechte zomer van vorig jaar, waarbij het niet warm te krijgen was heb ik dit jaar een warmtepomp gekocht en een groter bad (11m2). Vorig weekend opgezet en de kinderen hebben al elke dag kunnen zwemmen. Ja het kost wat, maar het zwembad is zowieso veel werk, dus kunnen ze beter zoveel mogelijk plezier er van hebben.paQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:34:
Het gaat om een ca 17 m3 Intex Graphite bad.
Nu heb ik tegenover het bad een schuurtje staan met rond de 5-6 m2 aan dakoppervlak. (Schuin richting OOZ) De Pomp staat echter aan de andere kant van het bad, een meter of 5 verderop dus. (en 2m lager) dus ik ben eigenlijk een beetje bang dat die afstanden te groot worden.
Zover ik weet gaat opwarmen mbv de zon vooral over oppervlakte.paQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:34:
[Afbeelding]
Als een solarbol evengroot is in m2 als een recht paneel, dan zal die dus evenveel kunnen opwarmen.
Echter heb je best veel m2 nodig om een 17 m3 bad goed op te warmen met alleen zonkracht.
@Ep Woody heeft hier ook cijfers van ter "bewijs".
Voor een 17 m3 bad is een full inverter WP wel aan te raden. Zou dan minstens 8 kW pakken bij 15 graden buitentemperatuur.
Je kan er dan voor kiezen om deze pas aan te zetten op "aangenaam zwemweer" dagen. Dan verbruikt die minder energie. Als de zon flink schijnt en het warm is zal die ook al helpen om je bad op te warmen.
Qua afstand pomp - schuur: volgens mij moet dat kunnen me die 8 m3 ZFP. Minder afstand is natuurlijk altijd beter. Dus als je het kan aanpassen zou ik dat altijd doen.
hmmm...
Kan zo'n inverter warmtepomp ook IN mijn kist staan? Of wordt dat veel te warm? (wordt nu soms ook al best warm als de apparaten in staan en de zon staat er op overigens)
Kan zo'n inverter warmtepomp ook IN mijn kist staan? Of wordt dat veel te warm? (wordt nu soms ook al best warm als de apparaten in staan en de zon staat er op overigens)
Nee, een warmtepomp werkt het beste als deze redelijk vrij staat. Voor de lucht doorstroming.paQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:06:
hmmm...
Je zou wel een behuizing kunnen maken (of kopen, maar dat is duur). Maar dan moet er dus aan alle kanten genoeg lucht doorheen kunnen.
Waarom zou je hem in de kist willen hebben ? Voor het geluid hoef je het niet te doen, want full inverters zijn meestal stil genoeg.
@paQ Helaas, een WP heeft een continue verse luchtstroom nodig om zijn warmte uit te kunnen onttrekken.
In de kist wordt het dan zelfs koud
In een notendop; De warmte uit de lucht wordt naar je water overgebracht waardoor de WP koudere lucht weer wegblaast. Hoe kouder de lucht hoe moeilijker de WP het krijgt om daar weer warmte uit te onttrekken. Insluiten is daarom absoluut af te raden.
In de kist wordt het dan zelfs koud
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Het was vooralsnog toch niet de bedoeling er nu weer 1000 euro tegenaan te gooien om het water wat warmer te krijgen eerlijk gezegd. Dat is het me niet waard. Had eigenlijk de hoop met 2 of 3 collectoren in serie al een heel nette opwarming te kunnen bereiken.
Of een hoop gezeik besparen en voor een normale 4 kW warmtepomp te gaan.
Ik ben bang dat beide opties te weinig doen.paQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:27:
Het was vooralsnog toch niet de bedoeling er nu weer 1000 euro tegenaan te gooien om het water wat warmer te krijgen eerlijk gezegd. Dat is het me niet waard. Had eigenlijk de hoop met 2 of 3 collectoren in serie al een heel nette opwarming te kunnen bereiken.
Die 2 tot 3 collectoren zijn te weinig en die 4 kW ook.
Het is een flink bad en dan ga je te langzame opwarming krijgen.
Het kan uiteraard wel met 4 kW, maar dan moet hij lang draaien en dus veel stroom verbruik.
Je zou eens kunnen zoeken naar de berekeningen in dit topic.
Isolatie helpt trouwens ook heel veel. Wellicht kan je daar ook nog wat aan doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 06-05-2022 11:44 ]
@paQ Ik denk ook niet dat ie continue die kWh's er door jaagt. Als mijn zwembad op temperatuur is, zakt het verbruik naar een 100 a 200 watt. Vaak is ie ook gewoon uit. Als ik de temp heb bereikt van 28 graden en de volgende dag is het water 1 graad lager, dan heb ik dit met ruim een uurtje weer op 28 graden. Een verbruik van 900 tot 1500 watt, hangt van de buitentemperatuur af. En als het echt warm is, heb je dit aan het einde van de dag weer voor elkaar met behulp van alleen de zon.
Mijn bad is 15m3 en ik gebruik een Mr. Silence 7KW. Een warmtepomp gebruikt echt niet 24 uur per dag het maximale. En anders op marktplaats kijken naar een goede tweedehandse, zijn genoeg die een te kleine wp hebben aangeschaft.
Mijn bad is 15m3 en ik gebruik een Mr. Silence 7KW. Een warmtepomp gebruikt echt niet 24 uur per dag het maximale. En anders op marktplaats kijken naar een goede tweedehandse, zijn genoeg die een te kleine wp hebben aangeschaft.
Ik kom een step inverter tegen van 6.2 kW, maar nog steeds 800 euro, + nog een bypass.
Dat is toch nog best serieus geld voor wat comfort.
Dat is toch nog best serieus geld voor wat comfort.
Als je toch niet wilt zwemmen van april tot oktober en alleen als het warm is. Is de W'eau mini inverter 6KW dan niks voor jouw. Die is nieuw en goedkoper. En anders zit er niks anders op dan verhuizen naar een Mediterraans land, vermoedelijk is het laatste duurder.
Heb je die kist zo gekocht? Ik ben nog opzoek naar zoiets.paQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:06:
hmmm...
Mijn nieuwe setup ook maar eens showen. Na 3 jaar een 3mx76cm bad gehad te hebben, nu maar een paar maatjes groter genomen (488x300x107) omdat de kinderen wat ouder zijn. En met de slechte zomer vorig jaar, dit jaar maar een warmtepomp gezorgd van 7kw van van cranenbroeck. Lang getwijfeld tussen deze en een inverter van toppy, maar het prijsvershil ga ik er niet snel uithalen (650 vs 1100-1200).

Ook maar een grafana dashboard gemaakt:

Die kist van @paQ (en ook zijn schuurtje) zijn van Keter. Om precies te zijn een Keter Denali. Ik heb ;m zelf ook. Ideaal om eerlijk te zijn.Luc S schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:44:
@Jopio Zoek je specifiek die in de afbeelding van paQ? Anders even zoeken op 'Keter opbergbox'.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Phoe goede vraag... Ik heb expres wat overcapaciteit genomen vanwege matten en zandfilter. Ik heb geen berekeningen gedaan. De stroming is goed en al lang blij dat het werktBounceMeister schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:47:
[...]
Door de filterketel heb je denk ik best wat drukverlies, hoeveel opvoerhoogte (of eigenlijk waterdruk) zou je nog overhouden denk je?
Er staat iets van frequentiegeregeld, betekent dat dat ze regelbaar zijn?
En freqentiegeregeld.. Durf het niet te zeggen. Kan er zo 123 niet wat over vinden
Ik heb hook een 17kuub bad en wil best een warmtepomp overwegen, maar waar moet ik aan denken qua stroomverbruik? Heb naar specificaties zitten kijken en dat zijn allemaal brede ranges afhankelijk van buitentemperatuur. En hoe snel warmt zo'n pomp het water op?Plenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:58:
[...]
Zover ik weet gaat opwarmen mbv de zon vooral over oppervlakte.
Als een solarbol evengroot is in m2 als een recht paneel, dan zal die dus evenveel kunnen opwarmen.
Echter heb je best veel m2 nodig om een 17 m3 bad goed op te warmen met alleen zonkracht.
@Ep Woody heeft hier ook cijfers van ter "bewijs".
Voor een 17 m3 bad is een full inverter WP wel aan te raden. Zou dan minstens 8 kW pakken bij 15 graden buitentemperatuur.
Je kan er dan voor kiezen om deze pas aan te zetten op "aangenaam zwemweer" dagen. Dan verbruikt die minder energie. Als de zon flink schijnt en het warm is zal die ook al helpen om je bad op te warmen.
Qua afstand pomp - schuur: volgens mij moet dat kunnen me die 8 m3 ZFP. Minder afstand is natuurlijk altijd beter. Dus als je het kan aanpassen zou ik dat altijd doen.
Op dit moment staat mijn zandfilterpomp op 8 uur per dag en mijn zoutsysteem op 6 uur per dag ingesteld. Is die 8 uur voldoende voor een warmtepomp en over hoeveel verbruik hebben we het? €5 per dag? Meer/minder? Heb wel zonnepanelen, maar niet heel veel overcapaciteit.
Dat is heel lastig te zeggen omdat het afhankelijk is van veel factoren:coelho schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Ik heb hook een 17kuub bad en wil best een warmtepomp overwegen, maar waar moet ik aan denken qua stroomverbruik? Heb naar specificaties zitten kijken en dat zijn allemaal brede ranges afhankelijk van buitentemperatuur. En hoe snel warmt zo'n pomp het water op?
Op dit moment staat mijn zandfilterpomp op 8 uur per dag en mijn zoutsysteem op 6 uur per dag ingesteld. Is die 8 uur voldoende voor een warmtepomp en over hoeveel verbruik hebben we het? €5 per dag? Meer/minder? Heb wel zonnepanelen, maar niet heel veel overcapaciteit.
- hoe goed is je bad geisoleerd
- welke warmtepomp heb je / wil je
- op welke temperatuur wil je het, en wil je dit altijd of alleen op "mooi weer dagen"
Ik begrijp wat je zegt, maar was meer op zoek naar een gemene deler als in 'er is X Watt nodig om 1 kuub water met 1 graad te laten stijgen.Plenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:04:
[...]
Dat is heel lastig te zeggen omdat het afhankelijk is van veel factoren:
- hoe goed is je bad geisoleerd
- welke warmtepomp heb je / wil je
- op welke temperatuur wil je het, en wil je dit altijd of alleen op "mooi weer dagen"
- Het bad is niet geisoleerd, gewoon een stalen frame bad van 4.57 doorsnee en 1.22 hoog. Wel in de nacht bubbeltjesfolie op het wateroppervlak.
- Ik heb nog geen warmtepomp en ook nog geen op het oog. Ik zie types staan van 5-600 euro en van over de 1000. Dat laatste lijkt me wat overdreven. Het beste lijkt me een pomp die gas terug neemt als het niet nodig is om vol aan te staan. Ik wilde eigenlijk even bij Cranenbroek gaan kijken wat ze hebben staan, maar als ik op voorhand al weet dat 4 maanden zwemmen 2500kWh extra gaat kosten (20 per dag), dan kan ik beter 2 wetsuits kopen
- Temperatuur zal zwemwaardig moeten zijn voor tieners, een graad of 25-26? Als het op temperatuur is, zullen ze vaker zwemmen, vermoed ik. Als het echter buiten 30 graden is, zal zo'n warmtepomp weinig hoeven doen om het op temperatuur te houden. We hebben het 2 jaar geleden de hele zomer goed gehouden met een solarbol. Afgelopen jaar echter flink wat koudere dagen tussendoor.
Je wilt geen 1000,-- EUR spenderen maar wel comfort erbij liggen. Deze combinatie gaat vaak niet samenpaQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:34:
[Afbeelding]
Een goede zonne collector voor jouw bad formaat kom je met alles erop en eraan ook al tegen de 600-1000 EUR aan.
4kW Warmtepomp gaat niet werken op jouw bad formaat. Deze gaat inderdaad alleen maar energie vebruiken (overigens zou ik deze wp die volgens jou 1-1.2 kWh verbruikt niet kopen, mijn 9kW warmtepomp verbruikt max net zo veel) en moeilijk je zwembad op water temperatuur brengen/houden.
Wat is voor jouw aangenaam zwemweer? 30gr zonder zon is voor mij aangenaam zwemweer maar daar heb je dan helemaal niets aan met je zonne collectoren
Mijn advies is, doe het goed of doe het niet.
Bedenk eerst wanneer je concreet wilt zwemmen, enkel aangenaam zwemweer is niet duidelijk genoeg om te kunnen zeggen of je beter af bent met een warmtepomp of zonne collectoren.
Zoals al vermeld gaat dit niet, tenzij je openingen maakt voor -goede- lucht doorvoer.paQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:06:
hmmm...
Overigens is de uitstoot van je warmtepomp koude lucht en niet warme lucht.
Ziet er gezellig uitjorgenv schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:31:
Mijn nieuwe setup ook maar eens showen. Na 3 jaar een 3mx76cm bad gehad te hebben, nu maar een paar maatjes groter genomen (488x300x107) omdat de kinderen wat ouder zijn. En met de slechte zomer vorig jaar, dit jaar maar een warmtepomp gezorgd van 7kw van van cranenbroeck. Lang getwijfeld tussen deze en een inverter van toppy, maar het prijsvershil ga ik er niet snel uithalen (650 vs 1100-1200).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ligt aan veel factoren:coelho schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Ik heb hook een 17kuub bad en wil best een warmtepomp overwegen, maar waar moet ik aan denken qua stroomverbruik? Heb naar specificaties zitten kijken en dat zijn allemaal brede ranges afhankelijk van buitentemperatuur. En hoe snel warmt zo'n pomp het water op?
- welk type warmtepomp je hebt.
- temperatuur buiten
- gewenste water temperatuur.
- isolatie.
8uur is voldoende om het water op temperatuur te houden, het water op temperatuur brengen in die 8u is geheel afhankelijk van de factoren zoals hier net beschreven. Maar kan je nu al vertellen dat je beter gewoon je warmtepomp aan kan laten staan (gaat zomaar 2-3 dagen of zelfs een week duren afhankelijk van je wp) tot dat het water op de gewenste temperatuur is.
Je kan een ruwe schatting maken van het maximale vebruik, stel je water is op temperatuur en je 9 kW warmtepomp verbruikt 1 kWh.
Dat zou dus bij 100% gebruik maximaal 8 kWh per dag zijn (je draait je pomp immers 8u per dag zeg je).
1 kWh kost laten we zeggen tegenwoordig 35ct x 8 = 280ct ofwel 2,80 EUR per dag kost het je dan aan energiekosten.
Maar nu draait je WP alleen maar 2 uur op 100% en daarna op 20%. Laten we voor het gemak zeggen dat die 20% een vebruik heeft van 300w. Dit omdat je een grote inverter warmtepomp hebt:
2x 1 kWh = 2 kWh
6x 0,3 kWh = 1,8 kWh
Totaal is je dag vebruik dan 4,8 kWh x 35ct = 168ct ofwel 1,688 EUR per dag.
Die berekening is er.coelho schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:27:
[...]
Ik begrijp wat je zegt, maar was meer op zoek naar een gemene deler als in 'er is X Watt nodig om 1 kuub water met 1 graad te laten stijgen.
Aantal liters * aantal graden stijging * 4,19 J = uitkomst in kJ
Q = c·m·ΔT
Q = warmte (J)
c = soortelijke warmte (J/(K·kg)>
m = massa (kg)
ΔT = temperatuurverschil (K)
Als je dat deelt door 3600 kom je uit op hoeveel kWh er nodig is om de verwarming te bewerkstelligen.
Maar let op: dat is niet het energieverbruik.
Voorbeeld 17 m3 bad 5 graden stijging.
17000 * 5 * 4,19 / 3600 = 98,93 kWh
Als de WP de hele tijd 4 kW warmte produceert dan kost het zoveel uur voor die 5 graden stijging:
98,93 / 4 = 24,73 uur.
Als die WP de hele tijd op een COP van 4 draait ben je 24,73 kWh kwijt.
Echter zal je hopelijk niet 5 graden hoeven te stijgen elke dag. Want dat betekend dat je bad flink is afgekoelt.
En als je een betere WP hebt dan produceert die meer warmte bij een betere COP. Dus minder tijd en minder energie verbruikt.
Klopt dit een beetje @Ep Woody @Jazsie ?
De kist is idd van Keter.
Ik wist niet dat die w’eau inverters waren.
Ik ga nog eens kijken
Ik wist niet dat die w’eau inverters waren.
Ik ga nog eens kijken
Inderdaad!Jazsie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:29:
[...]
Je wilt geen 1000,-- EUR spenderen maar wel comfort erbij liggen.
Topic even doorgezocht en links/rechts wel wat info gevonden maar over het algemeen al wat ouder.
Heb hier een hottub staan met 1350 liter inhoud. Wil hier graag een warmtepomp op aansluiten zodat ik het grootste deel (liefst helemaal) van de verwarming elektrisch kan doen. Desnoods voor de sfeer nog een blokje hout erin.
Te behalen temperatuur is dan 38 graden en bij voorkeur het hele jaar door. Begrijp dat de efficiëntie van een warmtepomp in de winter een stuk lager ligt, maar kan dan altijd nog ervoor kiezen om met hout te stoken.
Wie heeft er tips qua warmtepomp en vooral qua vermogen? Als ik de ‘standaard’ rekenregels aan hou zou ik aan 2-3kW genoeg hebben, maar iets overcapaciteit vind ik ook niet erg. Gooi ik zomers een badje voor de kinderen eraan.
Aandachtspunt is wellicht wel de pompsnelheid, moet geen draaikolk worden. Dus de minimale flow is iets wat ik in de gaten moeten houden.
Kwam zelf bij Toppy uit met bijvoorbeeld de W'eau Mini Inverter Plus 6kW zwembad warmtepomp, meer dan genoeg capaciteit maar als inverter regelt hij terug. Minimale pompsnelheid 2500 liter/uur en werkt vanaf -7 graden.
Benieuwd naar jullie ervaringen!
Heb hier een hottub staan met 1350 liter inhoud. Wil hier graag een warmtepomp op aansluiten zodat ik het grootste deel (liefst helemaal) van de verwarming elektrisch kan doen. Desnoods voor de sfeer nog een blokje hout erin.
Te behalen temperatuur is dan 38 graden en bij voorkeur het hele jaar door. Begrijp dat de efficiëntie van een warmtepomp in de winter een stuk lager ligt, maar kan dan altijd nog ervoor kiezen om met hout te stoken.
Wie heeft er tips qua warmtepomp en vooral qua vermogen? Als ik de ‘standaard’ rekenregels aan hou zou ik aan 2-3kW genoeg hebben, maar iets overcapaciteit vind ik ook niet erg. Gooi ik zomers een badje voor de kinderen eraan.
Aandachtspunt is wellicht wel de pompsnelheid, moet geen draaikolk worden. Dus de minimale flow is iets wat ik in de gaten moeten houden.
Kwam zelf bij Toppy uit met bijvoorbeeld de W'eau Mini Inverter Plus 6kW zwembad warmtepomp, meer dan genoeg capaciteit maar als inverter regelt hij terug. Minimale pompsnelheid 2500 liter/uur en werkt vanaf -7 graden.
TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link
De w'eau mini inverter plus is nu trouwens leverbaar zag ik vandaag. Ik heb de 4,5kW besteld.
Nu hopen dat ze echt goed stil zijn en zuinig natuurlijk.
Hoeveel water wil jij verwarmen?BounceMeister schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:10:
De w'eau mini inverter plus is nu trouwens leverbaar zag ik vandaag. Ik heb de 4,5kW besteld.
Vandaag 8,5kWh nodig gehad om 15m3 te verwarmen met een graad of 4 a 4,5. Morgen dus nog 2 a 3 graden erbij om de 28 te halen. Daarna hoop ik toch wel elke dag minder kWh's te gebruiken.
@coelho 2500kWh in 4 maanden. Ik weet niet wat je wilt verwarmen, misschien de Noordzee?
@coelho 2500kWh in 4 maanden. Ik weet niet wat je wilt verwarmen, misschien de Noordzee?
Hebben jullie trouwens advies qua temperatuur meten? Bij voorkeur zou ik inline (32mm) de temperatuur in en uit willen meten.. Bij voorkeur geschikt voor domoticz natuurlijk
Ik doe het met een ds18b20 en een node mcu. Als je in mijn post history kijkt vind je wel ergens wat meer uitleg er van geloof ik.KeijiKiriya schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:41:
Hebben jullie trouwens advies qua temperatuur meten? Bij voorkeur zou ik inline (32mm) de temperatuur in en uit willen meten.. Bij voorkeur geschikt voor domoticz natuurlijk
Plenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:48:
[...]
Die berekening is er.
Aantal liters * aantal graden stijging * 4,19 J = uitkomst in kJ
Q = c·m·ΔT
Q = warmte (J)
c = soortelijke warmte (J/(K·kg)>
m = massa (kg)
ΔT = temperatuurverschil (K)
Als je dat deelt door 3600 kom je uit op hoeveel kWh er nodig is om de verwarming te bewerkstelligen.
Maar let op: dat is niet het energieverbruik.
Voorbeeld 17 m3 bad 5 graden stijging.
17000 * 5 * 4,19 / 3600 = 98,93 kWh
Als de WP de hele tijd 4 kW warmte produceert dan kost het zoveel uur voor die 5 graden stijging:
98,93 / 4 = 24,73 uur.
Als die WP de hele tijd op een COP van 4 draait ben je 24,73 kWh kwijt.
Echter zal je hopelijk niet 5 graden hoeven te stijgen elke dag. Want dat betekend dat je bad flink is afgekoelt.
En als je een betere WP hebt dan produceert die meer warmte bij een betere COP. Dus minder tijd en minder energie verbruikt.
Klopt dit een beetje @Ep Woody @Jazsie ?
Mijn Spa situatie:Niek_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:24:
Topic even doorgezocht en links/rechts wel wat info gevonden maar over het algemeen al wat ouder.
- Inhoud ~1m3.
- Warmtepomp 9 kW inverter.
- Geen elektrisch element, verwamt enkel op de WP.
Buiten 12gr en WP gaat al richting de 80% draaien om het water op 38gr te houden, dit is wel met de bubbels aan.
Zonder bubbels aan draait WP rond de 40%.
Koudst dat ik erin gezeten heb was iets van 8gr buiten temperatuur, dan gaat wp al op 100% draaien om het water op 38gr te houden (bubbels aan).
In de zomer staat ie uit zijn neus te eten maarja, dan is het opwarmen veel makkelijker en de wp is dan ook het meest efficient
Aangezien je dus als noodzaak nog steeds met "hout" kan stoken zit je met een 9 kW warmtepomp wel goed, zeker omdat je hottub hebt met -als goed is- geen bubbels.
Ohh als je denkt ik doe goedkoop en koop een 2de handse aan/uit wp... NIET doen.
Heb ik al getest voor je, water temperatuur verschilt te veel dat je het gewoon voelt... is niet zo relax kan ik je vertellen
Ik kreeg vandaag de 3kW binnen inderdaad, besteld begin maart. Levertijd zou eerst half april zijn, dat werd vorige maand opgeschoven naar half mei. Dit valt me dus eigenlijk nog best wel mee. Hij ziet er goed uit in elk geval, maar proberen kan ik hem nog niet omdat de rest van mijn systeem nog niet klaar is.BounceMeister schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:10:
Hij kwam trouwens gewoon met PostNL in een stevige doos tussen het piepschuim. Geen transportbeschadigingen dus wat ik over de vorige versie hier las geloof ik.
Nee, dat niet. Maar met een pomp, zoutsysteem en een warmtepomp leek 20kWh per dag me niet heel gek. Echter, nu ik lees wat jij vandaag bereikt hebt met 8.5kWh, en er vanuit gaande dat de warmtepomp de grootste stroomvreter van de drie is, vermoed ik ook dat het een overschatting is.medu80 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:31:
Vandaag 8,5kWh nodig gehad om 15m3 te verwarmen met een graad of 4 a 4,5. Morgen dus nog 2 a 3 graden erbij om de 28 te halen. Daarna hoop ik toch wel elke dag minder kWh's te gebruiken.
Wel mooi om aan te meten en mijn HomeWizard Energy Socket er tussen te hangen, al komt dan de vraag of ze alle drie op één stekkerblok kunnen of dat dit te zwaar is.
Wat voor een warmtepomp heb je, en is die een beetje buurt-vriendelijk qua geluid? - edit: al gevonden, en gezien de naam hopelijk stil
De weau mini inverter plus warmtepomp kwam net binnen. Moet je hem eigenlijk op een verhoging zetten ivm de condensafvoer? Dan moet er nog wat geknutseld worden.
Sowieso staat het hele zwembad nog niet, dus ik heb nog even de tijd.
Sowieso staat het hele zwembad nog niet, dus ik heb nog even de tijd.
Nu 4 kuub, later hopelijk 7 a 8 kuub.
Ik heb de W'eau Mini Inverter Plus 3 kW nu ook binnen. Het apparaat functioneert wel maar de meegeleverde slangtules lijken te klein om netjes de 38mm slangen van Toppy aangesloten te krijgen zonder lekkages.
Iemand dit ook meegemaakt?
If it aint broke, fix it till it is!
Dat wapening vlechten van de wanden valt toch wel tegen. Al doende leer ik wel. Morgen de laatste loodjes. Haarspelden onder het raam en de ringleiding rondom afmaken. En nog 2 binnen hoeken verbinden. En dan de binnenkist maken met de ondersteuning.
Daarna nog even een check door de buurman, (aannemer) of mijn bekisting sterk genoeg is.
Daarna nog even een check door de buurman, (aannemer) of mijn bekisting sterk genoeg is.
:strip_exif()/f/image/99pemFKA53JVN3Y5SpLdylJM.jpg?f=fotoalbum_large)
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Scheelt het heel veel of een beetje ?Venxir schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:52:
Ik heb de W'eau Mini Inverter Plus 3 kW nu ook binnen. Het apparaat functioneert wel maar de meegeleverde slangtules lijken te klein om netjes de 38mm slangen van Toppy aangesloten te krijgen zonder lekkages.
Bij de mini power had ik flink wat teflon tape nodig voor het echt waterdicht was.
Heb je ook een voorfilter? Ze hebben ze namelijk ook met zo'n voorfiltertje erbij.KeijiKiriya schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Phoe goede vraag... Ik heb expres wat overcapaciteit genomen vanwege matten en zandfilter. Ik heb geen berekeningen gedaan. De stroming is goed en al lang blij dat het werkt
En freqentiegeregeld.. Durf het niet te zeggen. Kan er zo 123 niet wat over vinden
Zeker 2mm, de slang zit er gewoon los op.Plenkske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:06:
[...]
Scheelt het heel veel of een beetje ?
Bij de mini power had ik flink wat teflon tape nodig voor het echt waterdicht was.
Dat heb ik ook met sommige pvc slangtules, daar zit ongeveer een half rolletje teflontape op. Waarschijnlijk is het dan 30mm.
Andersom heb ik een chloordispenser waar ik de zwembadslang met heel veel moeite pas omheen krijg.
Misschien dat ik de slangtules dan vervang door types van wildkamp met schroefdraad . Ik koop daar van alles en gebruik dan de intex schroefdraad 38mm slangen om alles aan te sluiten.
Ik zou dan de slangtules ff meenemen. Die bij de mini power zitten zijn niet (makkelijk) te krijgen in nederland qua maat/schroefdraad. Kwam ik bij wat tests achter. Ook geprobeerd kleiner te schuren/zagen maar niet passend te krijgen.Venxir schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:04:
Misschien dat ik de slangtules dan vervang door types van wildkamp met schroefdraad . Ik koop daar van alles en gebruik dan de intex schroefdraad 38mm slangen om alles aan te sluiten.
Is er een reden om niet voor een verticale warmtepomp te kiezen in vergelijking met een horizontale? Ik zie namelijk qua prijs, prestaties etc niet echt noemenswaardige verschillen. Qua benodigd ruimte natuurlijk wel.
Volgens mij maakt een verticale meer kabaal. Ik heb de Poolex Q-Line gehad, de compressor zit bij een grote horizontale in een afgesloten ruimte. Bij de Q-Line was dit niet zo en zat deze net onder de ventilator. Net als de mini's van Toppy. Die dingen hoor je gewoon net iets beter.
[ Voor 17% gewijzigd door medu80 op 08-05-2022 17:31 ]
Het lijkt erop dat ik er niet omheen kan.Jazsie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:29:
[...]
Je wilt geen 1000,-- EUR spenderen maar wel comfort erbij liggen. Deze combinatie gaat vaak niet samen.
Een goede zonne collector voor jouw bad formaat kom je met alles erop en eraan ook al tegen de 600-1000 EUR aan.
4kW Warmtepomp gaat niet werken op jouw bad formaat. Deze gaat inderdaad alleen maar energie vebruiken (overigens zou ik deze wp die volgens jou 1-1.2 kWh verbruikt niet kopen, mijn 9kW warmtepomp verbruikt max net zo veel) en moeilijk je zwembad op water temperatuur brengen/houden.
Wat is voor jouw aangenaam zwemweer? 30gr zonder zon is voor mij aangenaam zwemweer maar daar heb je dan helemaal niets aan met je zonne collectoren
Mijn advies is, doe het goed of doe het niet.
Bedenk eerst wanneer je concreet wilt zwemmen, enkel aangenaam zwemweer is niet duidelijk genoeg om te kunnen zeggen of je beter af bent met een warmtepomp of zonne collectoren.
[...]
Zoals al vermeld gaat dit niet, tenzij je openingen maakt voor -goede- lucht doorvoer.
Overigens is de uitstoot van je warmtepomp koude lucht en niet warme lucht.
[...]
Ziet er gezellig uit![]()
[...]
Dat ligt aan veel factoren:
- welk type warmtepomp je hebt.
- temperatuur buiten
- gewenste water temperatuur.
- isolatie.
8uur is voldoende om het water op temperatuur te houden, het water op temperatuur brengen in die 8u is geheel afhankelijk van de factoren zoals hier net beschreven. Maar kan je nu al vertellen dat je beter gewoon je warmtepomp aan kan laten staan (gaat zomaar 2-3 dagen of zelfs een week duren afhankelijk van je wp) tot dat het water op de gewenste temperatuur is.
Je kan een ruwe schatting maken van het maximale vebruik, stel je water is op temperatuur en je 9 kW warmtepomp verbruikt 1 kWh.
Dat zou dus bij 100% gebruik maximaal 8 kWh per dag zijn (je draait je pomp immers 8u per dag zeg je).
1 kWh kost laten we zeggen tegenwoordig 35ct x 8 = 280ct ofwel 2,80 EUR per dag kost het je dan aan energiekosten.
Maar nu draait je WP alleen maar 2 uur op 100% en daarna op 20%. Laten we voor het gemak zeggen dat die 20% een vebruik heeft van 300w. Dit omdat je een grote inverter warmtepomp hebt:
2x 1 kWh = 2 kWh
6x 0,3 kWh = 1,8 kWh
Totaal is je dag vebruik dan 4,8 kWh x 35ct = 168ct ofwel 1,688 EUR per dag.
Maar dan is de vraag: 6kw inverter mini plus van w’eau, of een 8kw step inverter. (2e hands)
Cop is resp maximaal 9 en 5,3
Aanschaf is ongeveer de helft.
Vandaag de kom met erwtensoep leegepompt. duurde ca 2,5 uur.
:strip_exif()/f/image/EGy5v454Vweok6gyA2e34i5w.jpg?f=fotoalbum_large)
Panelen gedemonteerd, bad verplaatst, isolatiebodem verschoven en verzakking genivelleerd met fijn grind.
:strip_exif()/f/image/Mo2if8H84MthN4QyUiXoaT5c.jpg?f=fotoalbum_large)
Bad weer terug, stuk rechter nu
:strip_exif()/f/image/B2xVA5YCDIh46gv7VWZokN06.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W7o40mS6WekAD4RMjTxEBueN.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu weer vullen.
De Keter kist: die ziet er zo uit.
Links de 8m3 zandfilterpomp, en rechts staat normaal de elektrolyse. Die ga ik morgen weer aansluiten.
:strip_exif()/f/image/VcBnmJtPFngBntBeOh9BcKDG.jpg?f=fotoalbum_large)
De gasveren zijn ideaal, en met de klep dicht hoor je de pomp amper lopen.
wij hebben een zonnebol en 2 kleine panelen afgelopen seizoen hebben ze wel veel schaduw gezien maar werkte wel goed dit seizoen gaan ze vol op zon krijgen dus ben tevens benieuwd hoeveel beter het gaat worden het bad van ons in ongeveer 14m2 met waterpaQ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:34:
[Afbeelding]
Als er meer mensen ervaring hebben met de W'eau Mini Inverter Plus lees ik die heel graag, vooral het geluid (geen pieptoon)
Nee; dat had ik te laat gezien bij aanschaf. Zal een eventuele opvolger wel krijgen. Filter nu bij de uitlaat zelf.BounceMeister schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Heb je ook een voorfilter? Ze hebben ze namelijk ook met zo'n voorfiltertje erbij.
Gisteren mijn bad opgezet en nu is de kraan aan het lopen. 16kuub met zoutsysteem.
Om het debacle van vorig jaar te voorkomen, waarin ik bijna vaker groen dan transparant water had, wil ik toch nog eens hier de startvolgorde checken. Belangrijkste reden was mijns inziens dat het chloor niet op niveau bleef, ondanks de juiste draaitijden van de pomp en het zoutsysteem.
Kraanwater heeft een te hoog pH, dus die moet ik verlagen.
Ik moet (uiteraard) zout toevoegen. Waar ik vorig jaar het intex boekje heb aangehouden (3kg/m3), wil ik dit jaar iets hoger gaan zitten. Op de meeste zwembad websites lees je dat je het aantal liters door 250 moet delen, ofwel 4kg/m3.
Tot slot wil ik cyaanzuur toevoegen om het chloor beter vast te houden.
Tot zover niks op aan te merken, hoop ik. Maar waar begin ik nu? Ga ik eerst zout water maken (toevoegen + pomp 24 uur aan), dan cyaanzuur toevoegen en beginnen met een 48 uur zoutbooster (volgens het boekje), en tenslotte pas het pH aanpassen, of dient eerst het pH op niveau te zijn voor ik zout ga toevoegen enz.?
Omdat het allemaal invloed op elkaar heeft kan ik me voorstellen dat de volgorde uiteindelijk wel uitmaakt.
Om het debacle van vorig jaar te voorkomen, waarin ik bijna vaker groen dan transparant water had, wil ik toch nog eens hier de startvolgorde checken. Belangrijkste reden was mijns inziens dat het chloor niet op niveau bleef, ondanks de juiste draaitijden van de pomp en het zoutsysteem.
Ik moet (uiteraard) zout toevoegen. Waar ik vorig jaar het intex boekje heb aangehouden (3kg/m3), wil ik dit jaar iets hoger gaan zitten. Op de meeste zwembad websites lees je dat je het aantal liters door 250 moet delen, ofwel 4kg/m3.
Tot zover niks op aan te merken, hoop ik. Maar waar begin ik nu? Ga ik eerst zout water maken (toevoegen + pomp 24 uur aan), dan cyaanzuur toevoegen en beginnen met een 48 uur zoutbooster (volgens het boekje), en tenslotte pas het pH aanpassen, of dient eerst het pH op niveau te zijn voor ik zout ga toevoegen enz.?
Omdat het allemaal invloed op elkaar heeft kan ik me voorstellen dat de volgorde uiteindelijk wel uitmaakt.
Ik lees even mee om de juiste volgorde van vullen van het bad te volgen, heb de spullen (zout, ph+/- en alkaliteit verhoger) gekocht. Mijn bad is inmiddels voor 90% vol en het is goed gekomen met de zijkanten, deze zijn nu bijna recht.
Omdat ik graag ook wil zwemmen bij de wat mindere dagen, zat ik te kijken naar een warmtepomp voor mijn opzetzwembad van 32m3. Er zijn er vrij veel te koop, maar ook wel erg prijzige (>3000 euro). Nu zat ik op toppy te kijken voor een aantal opties die nog redelijk ok zijn qua prijs (al vind ik het nog steeds veel geld). Ik vind het wel prettig als ik een wat langer seizoen kan hebben, (vandaar ook redelijke grote), en dat hij relatief wat stiller is.
Ik heb een aantal opties op een rij gezet, en ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met deze warmtepompen? De voorkeur gaat nu denk ik uit naar of de Weau of als tweede de fairland AQS inverter, ivm prijs ok, en redelijke garantie (2/7/7). Vind de Hayward wel erg weinig garantie geven, en de full inverter van fairland is wel weer erg aan de prijs(wel weer 10 jaar garantie). Ik zie de weau heeft b.v. een DC ventilator motor die brushless is, terwijl de fairland dan weer met borstels heeft. Eerste lijkt mij wel een stuk beter.
1) Weau Full Inverter 17,5
https://www.toppy.nl/prod...5-zwembad-warmtepomp.html
E2199
+ 13 kw verwarmingscapaciteit bij 15 graden
+ COP waarde bij 15 graden 4,9 - 7,6
+ Geluid op 1 meter 43 - 54 dB
+ 10 meter 22 - 34 dB
+ Minimaal debiet 6m3
+ Garantie 2/7/7
+ Full Inverter
Onderdelen
Mitsubishi Twin Rotary Compressor
Twisted Titanium Warmtewisselaar
Brushless DC ventilatiemotor
2) Fairland AQS Inverter 16,5kW zwembad warmtepomp
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
van 2399 voor E 2099
+ 12 kw verwarmingscapaciteit bij 15 graden
+ COP waarde bij 15 graden 4.2 - 6.0
+ Geluid op 1 meter 45.2 - 56.3
+ 10 meter 25,2 - 36,3 dB
+ Minimaal debiet 2m3
+ Step inverter
+ garantie 2/7/7
+ inclusief rubber voet
Onderdelen
Onderdelen GMCC Twin Rotary Compressor
Brushed AC ventilatiemotor
3) Hayward Full Inverter Powerline 16kW zwembad warmtepomp
E2299
+ zoutwater bestendig
+ COP waarde bij 15 graden 4,6 - 6,78
+ Geluid op 1 meter Max. 50,8 dB
+ Geluidsniveau op 10m Max. 33,8 dB
+ Minimaal debiet 6,5m3
+ Garantie 2/2/2
Onderdelen
Panasonic Twin Rotary Compressor
Titanium Warmtewisselaar
4) Fairland Full Inverter Plus 17,5kW zwembad warmtepomp (IPHCR45)
https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html
E3300
+ 12 Verwarmingscapaciteit bij 15°
+ Wifi ja
+ Flow Switch ja
+ COP-waarde bij 15° 4,5 - 7,8
+ Geluidsniveau op 1m 43,1 - 53,8 dB
+ Minimaal debiet 7m3
+ Garantie 3/10/10
Onderdelen
Omdat ik graag ook wil zwemmen bij de wat mindere dagen, zat ik te kijken naar een warmtepomp voor mijn opzetzwembad van 32m3. Er zijn er vrij veel te koop, maar ook wel erg prijzige (>3000 euro). Nu zat ik op toppy te kijken voor een aantal opties die nog redelijk ok zijn qua prijs (al vind ik het nog steeds veel geld). Ik vind het wel prettig als ik een wat langer seizoen kan hebben, (vandaar ook redelijke grote), en dat hij relatief wat stiller is.
Ik heb een aantal opties op een rij gezet, en ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met deze warmtepompen? De voorkeur gaat nu denk ik uit naar of de Weau of als tweede de fairland AQS inverter, ivm prijs ok, en redelijke garantie (2/7/7). Vind de Hayward wel erg weinig garantie geven, en de full inverter van fairland is wel weer erg aan de prijs(wel weer 10 jaar garantie). Ik zie de weau heeft b.v. een DC ventilator motor die brushless is, terwijl de fairland dan weer met borstels heeft. Eerste lijkt mij wel een stuk beter.
1) Weau Full Inverter 17,5
https://www.toppy.nl/prod...5-zwembad-warmtepomp.html
E2199
+ 13 kw verwarmingscapaciteit bij 15 graden
+ COP waarde bij 15 graden 4,9 - 7,6
+ Geluid op 1 meter 43 - 54 dB
+ 10 meter 22 - 34 dB
+ Minimaal debiet 6m3
+ Garantie 2/7/7
+ Full Inverter
Onderdelen
2) Fairland AQS Inverter 16,5kW zwembad warmtepomp
van 2399 voor E 2099
+ COP waarde bij 15 graden 4.2 - 6.0
+ Geluid op 1 meter 45.2 - 56.3
+ 10 meter 25,2 - 36,3 dB
+ Minimaal debiet 2m3
+ Step inverter
+ garantie 2/7/7
+ inclusief rubber voet
Onderdelen
Onderdelen GMCC Twin Rotary Compressor
Brushed AC ventilatiemotor
3) Hayward Full Inverter Powerline 16kW zwembad warmtepomp
E2299
+ zoutwater bestendig
+ COP waarde bij 15 graden 4,6 - 6,78
+ Geluid op 1 meter Max. 50,8 dB
+ Geluidsniveau op 10m Max. 33,8 dB
+ Minimaal debiet 6,5m3
+ Garantie 2/2/2
Onderdelen
Panasonic Twin Rotary Compressor
Titanium Warmtewisselaar
4) Fairland Full Inverter Plus 17,5kW zwembad warmtepomp (IPHCR45)
https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html
E3300
+ 12 Verwarmingscapaciteit bij 15°
+ Wifi ja
+ Flow Switch ja
+ COP-waarde bij 15° 4,5 - 7,8
+ Geluidsniveau op 1m 43,1 - 53,8 dB
+ Minimaal debiet 7m3
+ Garantie 3/10/10
Onderdelen
Ik heb ook gemerkt: gewoon meer zout, en langer laten draaien.coelho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:32:
Gisteren mijn bad opgezet en nu is de kraan aan het lopen. 16kuub met zoutsysteem.
Dat je het af en toe een heel klein beetje proeft, dat is dan maar zo
Ik heb zojuist de 6kW mini plus inverter besteld.
het bad is 18m3, volgens Toppy moet dat lukken tot 24m3. (geven ze zelf aan)
Even over die by pass
Is dit: https://www.zwembadstore.com/bypass-38-mm.html (2x) niet echt 100 keer makkelijker?
En dan aan de warmtepompslangen 1 keer intex adapter A, en aan de andere kant adapter....x?
Is dit: https://www.zwembadstore.com/bypass-38-mm.html (2x) niet echt 100 keer makkelijker?
En dan aan de warmtepompslangen 1 keer intex adapter A, en aan de andere kant adapter....x?
Ik weet niet zeker of ik je begrijp.paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:51:
Even over die by pass
Een bypass voor een warmtepomp heb je in principe alleen nodig als je filterpomp harder draait dan de warmtepomp nodig heeft.
Voorbeeld
Filterpomp doet 8 m3/uur
Warmtepomp werkt optimaal bij 2 m3/uur (volgens specificatie)
Als je de filterpomp niet lager kan instellen (frequentie gestuurd) dan plaats je een bypass om de flow te knijpen. Dan zal de warmtepomp beter werken.
Een warmtepomp kan een hoger debiet wel aan, maar de vraag is dan of het water wel goed opwarmt.
Je hoeft geen bypass te plaatsen, het is alleen wel handig als je wat onderhoud wil plegen aan je warmtepomp etc. Verder lekker laten draaien. Te veel flow is alleen jammer van het stroomverbruik van je waterpomp. De warmtepomp maakt dat niet uit.paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:51:
Even over die by pass
Vorig jaar heb ik een bouwkundig zwembad (56 m3) gebouwd, deze wordt verwarmd dmv een Fairland Inver-X (18kW- 21,5kW) type IXCR56. Deze warmtepomp heb ik vorig jaar een aantal maanden zonder problemen gebruikt. Afgelopen week weer voor het eerst opgestart ivm het zonnige weer. Na een ongeveer 1,5 uur (kan langer of korter zijn) stop de ventilator opeens, het lijkt wel of deze ergens door blokkeert. Toen ik het ontdekte kwam er ook een beetje blauwe rook uit de behuizing van de warmtepomp. Er werden geen storingscodes gemeld. De volgende dag de pomp weer opgestart en na een tijdje hetzelfde probleem.
Ik heb de leverancier al gebeld, maar die moeten de fabrikant weer benaderen etc Oftewel dit gaat even duren..
Is dit probleem bij jullie herkenbaar? De warmtepomp heeft voldoende flow, althans er is geen flowstoring. De zwembadpomp heeft bij beide keren op een verschillende stand gedraaid (hoog & midden stand), dus daar moet het niet aan liggen denk ik.
Ik heb de leverancier al gebeld, maar die moeten de fabrikant weer benaderen etc Oftewel dit gaat even duren..
Is dit probleem bij jullie herkenbaar? De warmtepomp heeft voldoende flow, althans er is geen flowstoring. De zwembadpomp heeft bij beide keren op een verschillende stand gedraaid (hoog & midden stand), dus daar moet het niet aan liggen denk ik.
Nou er zit 200 watt verschil in het verbruik van mijn warmtepomp als ik de volle flow erdoorheen jaag of met de by-pass een beetje door de warmtepomp. Alles door de warmtepomp is zo rond de 890 a 910 watt, deels door de warmtepomp zit ik aan 1090 watt. Ik snap ook niet waardoor dat komt.
Dus hoe minder water hoe hoger het verbruik.
Ik zie net dat de plek waar ik mijn w'eau mini warmtepomp neer wil zetten, iets schuin afloopt. De tegels zijn daar wat verzakt. Is het erg als hij niet waterpas staat?
Maar het is toch juist prettig om de max efficiency te halen?Ep Woody schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:07:
[...]
Je hoeft geen bypass te plaatsen, het is alleen wel handig als je wat onderhoud wil plegen aan je warmtepomp etc. Verder lekker laten draaien. Te veel flow is alleen jammer van het stroomverbruik van je waterpomp. De warmtepomp maakt dat niet uit.
Liever heb ik heel die by pass niet, want ik zit ook met mijn waterdruk aangedreven stofzuigrobotje.
Dan zal ik elke keer opnieuw die bypass moet sluiten en weer openen.
Geeft dat ding geen error dan bij teveel aan debiet? Mijn pomp is 8, ze geven voor de warmtepomp 2,3 aan.
Dat staat (denk ik) los van hoe efficient hij verwarmt. Kan zo maar zijn dat hij het hele bad eerder warm heeft door wel een bypass te gebruiken?medu80 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:18:
Nou er zit 200 watt verschil in het verbruik van mijn warmtepomp als ik de volle flow erdoorheen jaag of met de by-pass een beetje door de warmtepomp. Alles door de warmtepomp is zo rond de 890 a 910 watt, deels door de warmtepomp zit ik aan 1090 watt. Ik snap ook niet waardoor dat komt.
Misschien moet ik het even 2 dagen aankijken zonder bypass, maar heb weinig zin daarna ook alles weer uit elkaar te moeten halen
Zojuist 40 kilo zout in het bad gegooid. waarde schommelt nu rond de 2000 ppm; de elektrolyse is in elk geval actief nu. Ik laat meteen het schoonmaakkarretje rijden, die zorgt dan mooi voor een perfecte verdeling / oplossing van al het zout dat anders naar de bodem zakt.
Ik verwacht dat er nog wel een kilo of 10 bij moet.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 09-05-2022 17:14 ]
Badje zit vol. Pomp heeft 2 uur gedraaid zonder toevoegingen. Zojuist gemeten:coelho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:32:
Alk - 168ml/l
pH - 7.59
Alkaliteit lijkt me goed voor nu. pH aan de bovenkant van de range 7.2-7.6, maar werkbaar lijkt me? Ik neem aan dat ik met deze waarden zout kan gaan toevoegen en dat deze geen aanpassing vooraf behoeven, correct?
In mijn boekje staat dat mijn pomp 24 uur aan moet na toevoegen en verdelen van zout, voordat de electrolyse aan mag. En dan starten met een 48-urige boost.paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:14:
Zojuist 40 kilo zout in het bad gegooid. waarde schommelt nu rond de 2000 ppm; de elektrolyse is in elk geval actief nu. Ik laat meteen het schoonmaakkarretje rijden, die zorgt dan mooi voor een perfecte verdeling / oplossing van al het zout dat anders naar de bodem zakt.
Mja ik ben een beetje afgestapt van wat het boekje zegt. De pomp zoemt lekker sinds vanochtend onafgebroken.coelho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:47:
[...]
In mijn boekje staat dat mijn pomp 24 uur aan moet na toevoegen en verdelen van zout, voordat de electrolyse aan mag. En dan starten met een 48-urige boost.
Die 24 uur is om te zorgen dat het zout goed oplost. Dat heeft mijn karretje gedaan.
Ik meet nu 2350 ppm.
Morgen nog even aankijken en dan gooi ik er nog een paar kilo bij.
Edit
Zojuist kilo of 5 erbij gedaan. Zit nu op 2850ppm
Boost aangezet en even een nachtje laten staan.
Morgen even chloor meten.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 09-05-2022 18:49 ]
Hoeveel ppm wil je hebben, 3500?paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:29:
[...]
Mja ik ben een beetje afgestapt van wat het boekje zegt. De pomp zoemt lekker sinds vanochtend onafgebroken.
Die 24 uur is om te zorgen dat het zout goed oplost. Dat heeft mijn karretje gedaan.
Ik meet nu 2350 ppm.
Morgen nog even aankijken en dan gooi ik er nog een paar kilo bij.
Edit
Zojuist kilo of 5 erbij gedaan. Zit nu op 2850ppm
Boost aangezet en even een nachtje laten staan.
Morgen even chloor meten.
Ik tikte zojuist de 2900-3000 aan.
Als morgen het chloorgehalte de goede kant op gaat en het zoutgehalte neemt niet af, dan laat ik hem zo ja.
Vorig jaar hield ik hem in het begin rond de 2500. Maar dat bleek wat te laag.
Al dat zout is overigens funest voor je handen
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-05-2022 19:23 ]
Bad vullencoelho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:32:
zout toevoegen (mag tijdens het vullen, dan mengt het lekker)
pH meten en op orde brengen
Pas als je pH goed is kun je met je zoutsysteem chloor gaan genereren
Intex zit in mijn ogen aan de lage kant met zijn 3000 ppm, liever 4000 ppm. Tenzij je er met een factor 10 naast zit, ga je daar niets aan merken en is niet schadelijk voor je systeem.
Pas hier mee op!!Tot slot wil ik cyaanzuur toevoegen om het chloor beter vast te houden.
Cyanuurzuur is een soort beschermende stof voor de afbraak van chloor door UV straling. De keerzijde hiervan is echter wel dat:
- je meer chloor nodig hebt dan zonder cyanuurzuur
- het is niet afbreekbaar!! De enige manier om er vanaf te komen is door je water te lozen en te verversen
Hoe meer cyanuurzuur er in je water zit, hoe meer chloor je zult moeten hebben voor dezelfde werking.
Zeker met een zout systeem zou ik gewoon zorgen dat je afdoende zout hebt, je systeem niet te klein is voor je bad en je pH op orde is.
pH gaat altijd vóór chloor. Als je pH niet op orde is, gaat je chloor veel minder effect hebben.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Moet /mag een warmtepomp trouwens NA het elektrolyse apparaat? (by pass er eventueel tussen), of moet die ervoor?
Ik lees wat tegenstrijdigheden. Hier staat dat de bypass NA de elektrolyse moet, maar in het schema staat het exact andersom
https://www.adbv-pools.be/zwembaden/warmtepompen/plaatsing
Ik lees wat tegenstrijdigheden. Hier staat dat de bypass NA de elektrolyse moet, maar in het schema staat het exact andersom
Zorg er steeds voor dat de by-pass van de warmtepomp geplaatst wordt na eventuele aanwezige dosering of zoutelectrolyse
[ Voor 121% gewijzigd door paQ op 09-05-2022 20:40 ]
wat mij bijstaat:paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:28:
Moet /mag een warmtepomp trouwens NA het elektrolyse apparaat? (by pass er eventueel tussen), of moet die ervoor?
Ik lees wat tegenstrijdigheden. Hier staat dat de bypass NA de elektrolyse moet, maar in het schema staat het exact andersom![]()
[...]
Skimmer -> pomp -> zandfilter -> verwarming (welke vorm dan ook) -> desinfectie (welke vorm dan ook) -> retour leiding
Vorig jaar had ik een groen bad en continu een te laag chloorgehalte, zelfs na 48-uurs boosts zat het te laag (1ppm of minder). Daarom dacht ik er goed aan te doen dit jaar het chloor te binden. Ook omdat de electrolyse tijden in de Intex zoutsysteem handleiding uitgaan van een een bad met cyaanzuur (1% van het zoutgewicht, 500 gram op 16m3 water).Koffie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:37:
Pas hier mee op!!
Cyanuurzuur is een soort beschermende stof voor de afbraak van chloor door UV straling. De keerzijde hiervan is echter wel dat:
- je meer chloor nodig hebt dan zonder cyanuurzuur
- het is niet afbreekbaar!! De enige manier om er vanaf te komen is door je water te lozen en te verversen
Hoe meer cyanuurzuur er in je water zit, hoe meer chloor je zult moeten hebben voor dezelfde werking.
Zeker met een zout systeem zou ik gewoon zorgen dat je afdoende zout hebt, je systeem niet te klein is voor je bad en je pH op orde is.
pH gaat altijd vóór chloor. Als je pH niet op orde is, gaat je chloor veel minder effect hebben.
Jij zegt niet doen?
In een andere handleiding lees ik dat chloor / elektrolyse NA de warmtepomp moet.Koffie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:05:
[...]
wat mij bijstaat:
Skimmer -> pomp -> zandfilter -> verwarming (welke vorm dan ook) -> desinfectie (welke vorm dan ook) -> retour leiding
Ook Nicole DIY legt het zo uit
Lijkt me ergens ook logisch. Wel heel onhandig met mijn huidige setup... naja... het is wat het is
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 09-05-2022 21:39 ]
Heb je niet een ondermaatse elektrolyse?coelho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:16:
[...]
Vorig jaar had ik een groen bad en continu een te laag chloorgehalte, zelfs na 48-uurs boosts zat het te laag (1ppm of minder). Daarom dacht ik er goed aan te doen dit jaar het chloor te binden. Ook omdat de electrolyse tijden in de Intex zoutsysteem handleiding uitgaan van een een bad met cyaanzuur (1% van het zoutgewicht, 500 gram op 16m3 water).
Jij zegt niet doen?
Als ik mijn Elektrolyse 6 uur per dag laat draaien, is het (doorgaans) dikke prima.
Afhankelijk van zon ook, maar doorgaans goed.
Edit 23:45
Zojuist nog even gecheckt.
Ph 7.25
Zout 3300 ppm
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 09-05-2022 23:49 ]
Is je zout systeem wel geschikt voor het aantal liters water?coelho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:16:
[...]
Vorig jaar had ik een groen bad en continu een te laag chloorgehalte, zelfs na 48-uurs boosts zat het te laag (1ppm of minder). Daarom dacht ik er goed aan te doen dit jaar het chloor te binden. Ook omdat de electrolyse tijden in de Intex zoutsysteem handleiding uitgaan van een een bad met cyaanzuur (1% van het zoutgewicht, 500 gram op 16m3 water).
Jij zegt niet doen?
Kun je bij je systeem in de handleiding vinden hoeveel gram chloorgas hij per uur produceerd? Want dan kun je daarmee berekenen hoeveel ppm chloor dat toevoegt op je aantal m3 water.
Cyanuurzuur zou ik voorlopig even niet aan beginnen, éérst moet je je bad onder controle krijgen en weten te houden zonder allerhande chemicalien die je het alleen maar lastiger maken.
Als je pH niet op orde is, kun je de rest wel vergeten. Begin dus bij je pH.
paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Heb je niet een ondermaatse elektrolyse?
Als ik mijn Elektrolyse 6 uur per dag laat draaien, is het (doorgaans) dikke prima.
Afhankelijk van zon ook, maar doorgaans goed.
Ik heb een Intex ECO5220G. Deze heeft een maximale chloorproductie van 5g./uur. Volgens de handleiding zou het 6 uur per dag moeten draaien (waarbij Intex dus uitgaat van een bad met Cyaanzuur). Er staat nergens hoe lang het zou moeten zijn in een bad zonder Cyaanzuur...Koffie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:45:
[...]
Is je zout systeem wel geschikt voor het aantal liters water?
Kun je bij je systeem in de handleiding vinden hoeveel gram chloorgas hij per uur produceerd? Want dan kun je daarmee berekenen hoeveel ppm chloor dat toevoegt op je aantal m3 water.
16.000 liter is 16.000.000 gram. Het systeem voegt maximaal 30g. per dag toe als onderhoud, dat is dus zo'n 2ppm. Daarbij dien je bij nieuw water of na een bui een boost van 48 uur te doen. Dat zou dan zelfs maximaal 240 gram zijn, ofwel 15ppm.
Chloor zou tussen de 1-3ppm moeten zitten als ik het goed heb, dat zou dus geen probleem moeten zijn met dit systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door coelho op 10-05-2022 00:58 ]
Je haalt nu grammen en ppm door elkaar.coelho schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:56:
[...]
[...]
Ik heb een Intex ECO5220G. Deze heeft een maximale chloorproductie van 5g./uur. Volgens de handleiding zou het 6 uur per dag moeten draaien (waarbij Intex dus uitgaat van een bad met Cyaanzuur). Er staat nergens hoe lang het zou moeten zijn in een bad zonder Cyaanzuur...
16.000 liter is 16.000.000 gram. Het systeem voegt maximaal 30g. per dag toe als onderhoud, dat is dus zo'n 2ppm. Daarbij dien je bij nieuw water of na een bui een boost van 48 uur te doen. Dat zou dan zelfs maximaal 240 gram zijn, ofwel 15ppm.
Chloor zou tussen de 1-3ppm moeten zitten als ik het goed heb, dat zou dus geen probleem moeten zijn met dit systeem.
5 gram chloorgas op 16.000 liter zal je chloor met 0,3 ppm laten stijgen. Zie hiervoor deze rekentool: https://www.troublefreepool.com/calc.html
Zet 'm op metric, vul je liters in en ga helemaal onderin naar "Effects of adding chemicals"
Wil je dus je chloor op 3 hebben dan zul je 10 uur nonstop moeten draaien.
Ik denk eerder dat je een te kleine hebt genomen voor je bad.
Produceren van chloorgas uit zout staat volledig los van het cyanuurzuur gehalte van je water. Cyanuurzuur heeft alleen effect op de wérking van je chloor.
@coelho Hoe oud is dat apparaat?
Wellicht toe aan nieuwe elektroden?
Ik heb hetzelfde apparaat als jij, in een 18m3 bad.
Dit was van zojuist. Pomp heeft nu 20 uur gedraaid, ca 60 kg zout, elektrolyse 16 uur op boost.
Chloor zit ergens tussen de 4 en de 5. Ik vind die kleur bijzonder moeilijk aflezen. Misschien eens kijken voor een elektronische meting.
Maar om maar even terug te komen op "het boekje", ik heb de elektrolyse nu uitgeschakeld. Lijkt me duidelijk
Dit was van zojuist. Pomp heeft nu 20 uur gedraaid, ca 60 kg zout, elektrolyse 16 uur op boost.
![]() | ![]() |
Chloor zit ergens tussen de 4 en de 5. Ik vind die kleur bijzonder moeilijk aflezen. Misschien eens kijken voor een elektronische meting.
Maar om maar even terug te komen op "het boekje", ik heb de elektrolyse nu uitgeschakeld. Lijkt me duidelijk
[ Voor 94% gewijzigd door paQ op 10-05-2022 07:41 ]
de cel van een zoutsysteem moet je ook eens in de zoveel tijd schoonmaken he 
De cel open schroeven, afspoelen en zichtbaar aanslag met de hand verwijderen. Daarna een uurtje in een emmer met schoonmaakazijn. Daarna weer goed afspoelen en terugstoppen.
De cel open schroeven, afspoelen en zichtbaar aanslag met de hand verwijderen. Daarna een uurtje in een emmer met schoonmaakazijn. Daarna weer goed afspoelen en terugstoppen.
Ik heb dat nog niet 1 keer gedaanKoffie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:17:
de cel van een zoutsysteem moet je ook eens in de zoveel tijd schoonmaken he
Om de zoveel uur doet ie zelf clean (volgens mij keert ie het proces om oid)
Een zout systeem zal idd de polariteit van de electroden omwisselen. Dat helpt zeker. Maar daarnaast zou ik zeker aan het eind of begin van het seizoen een schoonmaaksessie met schoonmaakazijn.paQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:18:
[...]
Ik heb dat nog niet 1 keer gedaan
Om de zoveel uur doet ie zelf clean (volgens mij keert ie het proces om oid)
Had iemand al zo'n ding getest?
https://nl.aliexpress.com...549c800&afSmartRedirect=y
ph en chloor. Beetje de ali versie van de Astral Blueconnect
https://nl.aliexpress.com...549c800&afSmartRedirect=y
ph en chloor. Beetje de ali versie van de Astral Blueconnect
Ik ben aan het rondkijken voor ons eerste zwembad, uiteraard heb ik eerste dit topic doorgelezen en daaruit ook meteen de conclusie getrokken dat de standaard pomp die bij al die baden zit gewoon niet is wat ik wil.
Ik ben op zoek naar een rechthoekig bad van maximaal 350x250 (en het liefst >75 cm hoog) maar ik kan gewoon geen baden vinden zonder pomp. Iemand daar een tip voor?
Het kan toch niet zo zijn dat wanneer je bad aan vervanging toe is, maar de pomp installatie nog niet, je elke keer al die andere spullen erbij moet kopen omdat een bad niet los te koop is?
Ik ben op zoek naar een rechthoekig bad van maximaal 350x250 (en het liefst >75 cm hoog) maar ik kan gewoon geen baden vinden zonder pomp. Iemand daar een tip voor?
Het kan toch niet zo zijn dat wanneer je bad aan vervanging toe is, maar de pomp installatie nog niet, je elke keer al die andere spullen erbij moet kopen omdat een bad niet los te koop is?
Ik zal deze week een filmpje maken als het bad ook staat. Ik heb een watertest gedaan en vond de fan luider dan de compressor. Het naar beneden regelen is ook duidelijk hoorbaar waarbij compressor en fan langzamer gaan.TMCThomas schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:22:
Als er meer mensen ervaring hebben met de W'eau Mini Inverter Plus lees ik die heel graag, vooral het geluid (geen pieptoon)
De 'kleine' metal frame zijn wel zonder pomp te koop. Een bad zoals https://www.top-zwembadshop.nl/intex-metal-frame-450-220sjorsjes schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:56:
Ik ben aan het rondkijken voor ons eerste zwembad, uiteraard heb ik eerste dit topic doorgelezen en daaruit ook meteen de conclusie getrokken dat de standaard pomp die bij al die baden zit gewoon niet is wat ik wil.
Mbt je tweede vraag, ik denk dat je pomp eerder aan vervanging toe is dan het bad.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Deze zou goed moeten zijn tot 26.000 liter baden, heb nooit aan de omvang getwijfeld.Koffie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 06:50:
[...]
Je haalt nu grammen en ppm door elkaar.
5 gram chloorgas op 16.000 liter zal je chloor met 0,3 ppm laten stijgen. Zie hiervoor deze rekentool: https://www.troublefreepool.com/calc.html
Zet 'm op metric, vul je liters in en ga helemaal onderin naar "Effects of adding chemicals"
Wil je dus je chloor op 3 hebben dan zul je 10 uur nonstop moeten draaien.
Ik denk eerder dat je een te kleine hebt genomen voor je bad.
Produceren van chloorgas uit zout staat volledig los van het cyanuurzuur gehalte van je water. Cyanuurzuur heeft alleen effect op de wérking van je chloor.
Dank voor je ppm berekening. Het leek me niet meer dan logisch dat het aantal grammen chloor gerelateerd aan het aantal grammen water hetzelfde was als ppm. 1 kuub water is tenslotte 1 miljoen gram.
Ik heb gisteravond 50kg zout toegevoegd. Alleen de pomp aan gehad, dus nog geen electrolyse. Meetwaarden:paQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:11:
@coelho Hoe oud is dat apparaat?
Zout - 3020ppm
pH - 7.61
TA - Over Range (dus te hoog en niet meetbaar.
Temp - 17.5 graden
Wat nu, ik lees in de link van @Koffie dat FC ook het pH verlaagt, toch maar beginnen met de boost dan? Of moet ik eerst iets met de pH? En met de TA?
En doe ik er goed aan om nog een kilo of 10 meer zout toe te voegen, of even wachten tot na de boost?
topp, ben benieuwd!Venxir schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:06:
[...]
Ik zal deze week een filmpje maken als het bad ook staat. Ik heb een watertest gedaan en vond de fan luider dan de compressor. Het naar beneden regelen is ook duidelijk hoorbaar waarbij compressor en fan langzamer gaan.
Waar meten jullie die waardes mee? Ik zit nu met teststrips, maar lastig om de juiste PH b.v. te meten. Zou zoiets goed werken? https://www.bol.com/nl/nl...m-grond/9300000013494331/ Bij Toppy zijn er veel duurdere meters te koop
Kan het trouwens kwaad om al te zwemmen in een zwembad als de waardes nog niet helemaal goed zijn
dochterlief staat te springen met dit weer om erin te gaan!
Kan het trouwens kwaad om al te zwemmen in een zwembad als de waardes nog niet helemaal goed zijn
Even inhaken op het ppm verhaal omdat ik het nu niet meer helemaal snap. Mijn Lovibond Scuba geeft me een waarde van 1.8 CL. Ik dacht dan zal dit per liter zijn en dus 1800 per m3 waar jullie het over hebben(?).
Nu worden er hier met waardes van 3000+ gesmeten terwijl ik op verschillende google hits lees dat voor buiten een waarde van 1.5 - 3.0 CL gebruikelijk is...
Nu worden er hier met waardes van 3000+ gesmeten terwijl ik op verschillende google hits lees dat voor buiten een waarde van 1.5 - 3.0 CL gebruikelijk is...
PPM is parts per millionLuc S schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:13:
Even inhaken op het ppm verhaal omdat ik het nu niet meer helemaal snap. Mijn Lovibond Scuba geeft me een waarde van 1.8 CL. Ik dacht dan zal dit per liter zijn en dus 1800 per m3 waar jullie het over hebben(?).
Je aantal liters is alleen nodig voor het berekenen hoeveel je van iets toevoegt. Daarna meet je de actuele waardes en maken het aantal liters niet zoveel uit.
De 3000 ppm waardes die je hier leest gaan over zout en niet over chloorNu worden er hier met waardes van 3000+ gesmeten terwijl ik op verschillende google hits lees dat voor buiten een waarde van 1.5 - 3.0 CL gebruikelijk is...
Tussen de 1,5 en 3 voor chloor is idd prima
De uitleg dat apparaat x voor een bad tot y liter was neem ik altijd met een korrel zout (coelho schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:53:
[...]
Deze zou goed moeten zijn tot 26.000 liter baden, heb nooit aan de omvang getwijfeld.
Persoonlijk zou ik er nog een kilo of 15 bij gooien, zodat je ergens op de 4000 ppm zout uitkomt. Bij 'te veel' zout is er niets aan de hand, bij te weinig produceer je minder chloorgas dan je aanneemt op basis van de specs. 4000 ppm is een prima hoeveelheid.Ik heb gisteravond 50kg zout toegevoegd. Alleen de pomp aan gehad, dus nog geen electrolyse. Meetwaarden:
Zout - 3020ppm
pH - 7.61
TA - Over Range (dus te hoog en niet meetbaar.
Temp - 17.5 graden
Wat nu, ik lees in de link van @Koffie dat FC ook het pH verlaagt, toch maar beginnen met de boost dan? Of moet ik eerst iets met de pH? En met de TA?
En doe ik er goed aan om nog een kilo of 10 meer zout toe te voegen, of even wachten tot na de boost?
Een goede TA is belangrijk om een goede pH waarde te krijgen, anders gaat dit gigantisch schommelen. Op welke manier meet je je TA? Het verbaasd mij een beetje dat een vers gevuld bad (toch?)_een extreem hoge dosering TA zou hebben?
Indien je dus een slechte TA hebt, is de volgorde van waterbehandeling als volgt:
- eerst TA op peil
- pas dan iets aan pH doen
- pas als pH (en dus ook TA) op peil zijn ga je iets aan chloor doen
Zout heeft geen invloed op bovenstaande, dat kun je er ten alle tijden in donderen.
Oh whoops!Koffie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:20:
De 3000 ppm waardes die je hier leest gaan over zout en niet over chloor
Tussen de 1,5 en 3 voor chloor is idd prima

sja, ik zou nog een paar keer goed over de bodem bezemen, en het ding eens inschakelen.coelho schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:53:
[...]
Ik ben met dit soort dingen toch meer van: even zien wat er gebeurt.
Je kan het in je apparaat ook vrijwel direct zien of er chloor geproduceerd wordt. Als het water er wat spookachtig uitziet bij de uitvoer, dan 'maakt' hij chloor.
Ik zit nu met mijn chloor veel te hoog na een nachtje boosten
Die koop je op ali voor de helft. Anders een beetje zoeken op amazon.jeeedeee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:00:
Waar meten jullie die waardes mee? Ik zit nu met teststrips, maar lastig om de juiste PH b.v. te meten. Zou zoiets goed werken? https://www.bol.com/nl/nl...m-grond/9300000013494331/ Bij Toppy zijn er veel duurdere meters te koop
Kan het trouwens kwaad om al te zwemmen in een zwembad als de waardes nog niet helemaal goed zijndochterlief staat te springen met dit weer om erin te gaan!
https://www.amazon.de/-/e...dc%2Caps%2C73&sr=8-1&th=1
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 10-05-2022 11:47 ]
Ik heb precies hetzelfde apparaat, en presteert super. (op meer water)Koffie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:20:
[...]
De uitleg dat apparaat x voor een bad tot y liter was neem ik altijd met een korrel zout ().
Ik heb gewoon kraanwater gebruikt, ben begonnen met een backwash van mijn pomp zodat ik zeker weet dat daar geen residu in zou zitten (waar ik voor de winteropslag ook mee geeindigd ben, en vervolgens uiteraard ook laten drogen).Koffie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:20:
[...]
De uitleg dat apparaat x voor een bad tot y liter was neem ik altijd met een korrel zout ().
[...]
Persoonlijk zou ik er nog een kilo of 15 bij gooien, zodat je ergens op de 4000 ppm zout uitkomt. Bij 'te veel' zout is er niets aan de hand, bij te weinig produceer je minder chloorgas dan je aanneemt op basis van de specs. 4000 ppm is een prima hoeveelheid.
Een goede TA is belangrijk om een goede pH waarde te krijgen, anders gaat dit gigantisch schommelen. Op welke manier meet je je TA? Het verbaasd mij een beetje dat een vers gevuld bad (toch?)_een extreem hoge dosering TA zou hebben?
Indien je dus een slechte TA hebt, is de volgorde van waterbehandeling als volgt:
- eerst TA op peil
- pas dan iets aan pH doen
- pas als pH (en dus ook TA) op peil zijn ga je iets aan chloor doen
Zout heeft geen invloed op bovenstaande, dat kun je er ten alle tijden in donderen.
Ik meet met de Toppy Pool Lab. Zou toch goed moeten zijn... Ik dacht dat TA op zich bij gebruik al omlaag zou gaan, je leest op veel plekken dat je ook daarmee niet te hoog kunt zitten en dus TA- overbodig zou zijn. Die heb ik dus ook niet in mijn chemicaliënkast.
Net opnieuw gecheckt omdat ik zag dat ik met een spuitje de hoeveelheid water had moeten afmeten, ondanks dat de plaatjes laten zien dat je gewoon de Pool Lab moet onderdompelen. Zal het geheel vast precieser maken.
Nu gemeten:
pH - 7.65
TA 179 mg/l
Ik ben begonnen met pH- en meet over een paar uur nog eens
Nu gemeten:
pH - 7.65
TA 179 mg/l
Ik ben begonnen met pH- en meet over een paar uur nog eens