vso schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:15:
[...]

dus de alg op de wand/bodem is goed ? dat is wel verrassend om te horen. (post aangepast om te schrobben even doorstreept)
Maar dat maakt het wel glibberig toch. in zijn geval zie je bijvoorbeeld een trap .. dat vraagt om uitglijden (tenzij het een antislip heeft ofzo dat zie je natuurlijk niet op een foto) dus vandaar mijn gedachte om de bezem er eens overheen te halen.
Kan je wat meer vertellen over de opzet van een goeie balans ? vooral do's en don'ts versus een zwembad op zout/chloor denk wel dat het intressant is om te weten.
Hij mag het er wel af schrobben, dat kan een robot ook doen die bodem en wanden meeneemt.
Maar het is niet erg als het er wel zit. Schrobben kan en mag, chemicaliën zou ik zeer afraden.
Persoonlijk vind ik het ook mooier/natuurlijker op de wanden om een zacht groen tapijtje te hebben.
Daarnaast helpt het ook bij het schoon houden van het water.
Je zwemt niet in een bad waar met chloor alles dood gemaakt word.
Planten bacteriën en algen breken in een vijver/natuurzwembad voedingsstoffen (biologisch afval) af.
In het filter zit filtermedium waarop je zoveel mogelijk bacteriën laat groeien, hiervoor zijn flesjes concentraat met bacteriën of poeders die je moet activeren in lauwwarm water.
Qua balans is het alweer een tijdje terug dat ik me er echt in verdiept heb.
Ik ben zo iemand die zich vol in verdiept als ik er mee bezig ben maar het daarna weer zo snel mogelijk vergeet
https://www.vijverhandboe...-evenwicht-vijver-helder/
Ik heb eigenlijk elk voorjaar wel een week of 2-3 dat de bacteriën nog niet up and running zijn voor ik een algenbloei heb en daardoor een aangelengde erwtensoep heb. Dat komt omdat de watertemperatuur te snel oploopt en de bacteriën in mijn filter dan nog niet "wakker" zijn. (in de winter sterft een groot deel af)
Ik heb zelf geen planten zone waardoor ik 100% op het filter leun.
Gelukkig komt dat elk jaar weer goed en heb ik heel de zomer kraakhelder water.
Ik ververs in de zomer (wanneer ik voer) dagelijks water afhankelijk of ik de tuin sproei en of het regent.
Ik sproei de tuin met vijverwater en de vijver vul ik aan met kraanwater (automatisch) dus dat scheelt water.
Dat je geen gladde trap wil lijkt me logisch
Die zou ik gewoon schoon houden, of het zou en soort ruw steen moeten zijn waardoor je grip hebt.
De pondovac is niet geschikt de groene laag op de wanden en vloer weg te halen, deze stofzuigt alleen.
Ik zou deze alleen aan willen raden om het filter mee te schoonmaken en om de dode hoeken waar een robot niet kan komen schoon te maken. Zodat daar geen bezinksel/modder en bladeren komt te liggen.
Steentjes en stokjes zijn funest voor de werking van het apparaat, die houden de rubber flapjes/klepjes open die de 2 compartimenten afsluit open waardoor hij niet meer goed water loost.
Een extra lange slang die op het mondstuk van de stofzuiger en ruim in de buizen van het zwembad past is handig omdat je dan een groot deel van de ondergrondse buis vanaf de bodemdrain kunt leeg zuigen.
Hierin verzamelt bij mij altijd een hoop vuil in de winter.
Maargoed, het is dus allemaal veel meer vergelijkbaar met een vijver.
Met zwembaden heeft het vrij weinig te maken.