Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 00:21

Dennahz

Life feels like hell should.

TonCoronel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:50:
[...]

Ja ik laat het zeker 24/7 draaien, als je dat niet doet dan verlies je snachts volgens mij zoveel extra warmte dat je overdag dat weer moet gaan compenseren en dan warm je netto maar heel langzaam op.
Heb ook het idee dat het een stuk zuiniger / efficiënter is als je de boel gewoon laat draaien. Anders is het een beetje alsof je in huis je kachel s' avonds uitzet, de ramen open en s' ochtends de boel weer maximaal wilt gaan opwarmen.

Ben wel benieuwd naar het verschil in stroomverbruik na een seizoen. Vorig jaar had ik een zandfilterpomp die altijd ~250W nam (stond wel maar 8 uur per dag aan) en de warmtepomp die iedere ochtend weer op vol vermogen moest blazen om de boel tegen de middag weer op temperatuur te krijgen.

Aangezien de warmtepomp toch het meest stroom neemt (~2000W op vol vermogen) lijkt het me beter als deze af en toe wat bij moet verwarmen op laag vermogen eens alles op temperatuur is.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dennahz schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:55:
[...]

Heb ook het idee dat het een stuk zuiniger / efficiënter is als je de boel gewoon laat draaien. Anders is het een beetje alsof je in huis je kachel s' avonds uitzet, de ramen open en s' ochtends de boel weer maximaal wilt gaan opwarmen.

Ben wel benieuwd naar het verschil in stroomverbruik na een seizoen. Vorig jaar had ik een zandfilterpomp die altijd ~250W nam (stond wel maar 8 uur per dag aan) en de warmtepomp die iedere ochtend weer op vol vermogen moest blazen om de boel tegen de middag weer op temperatuur te krijgen.

Aangezien de warmtepomp toch het meest stroom neemt (~2000W op vol vermogen) lijkt het me beter als deze af en toe wat bij moet verwarmen op laag vermogen eens alles op temperatuur is.
Het verschil is niet mega groot. De hoeveelheid energie die het water nodig heeft is hetzelfde.

Stel het water is in de nacht over 16 uur tijd 4 graden afgekoeld en het bad is 4 m3 groot, dan is het bad 18.6 kWh afgekoeld.
Je kunt dat opvangen door gedurende de nacht de warmtepomp aan te laten staan. 18.6 kWh / 16 = 1.1625 kW constant warmteverlies. Met een COP van 4 gebruikt een warmtepomp dan 1.1625 / 4 = 291 Watt constant + de waterpomp van 250 Watt = 541 Watt constant. 541 * 18 uur = 9.7 kWh.

Als de warmtepomp op vol vermogen geen COP van 4 maar een COP van 3.5 heeft en je wil in 8 uur tijd je water opwarmen dan heb je 18.6 / 8 = 2.325 kW constant vermogen. Met een COP 3.5 is dat een opgenomen vermogen van 664 Watt + 250 Watt voor de waterpomp = 914 Watt. 914 Watt * 8 uur = 7.3 kWh.

Probeer deze berekening nu eens voor jezelf te maken en kijk dan hoe dat ongeveer uit pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:06:
[...]

Wauw, dat is echt een droom vijver/zwembad.
Dan is mijn vijver van 6x2 meter maar klein :D

Voorheen gebruikte we onze vijver ook als zwemvijver.
Maar na protest door opa's en oma's toen mijn oudste dochter geboren was toch maar overstag gegaan en er een zwaar rooster overheen gelegd.
Sindsdien hebben we een opblaaszwembad voor de hete dagen.
Ik kan niet wachten tot ze beiden hun zwemdiploma hebben :+

1, De pomp zou ik wel 24/7 laten draaien, je kan misschien overstappen op airlifts maar dan moeten je aanvoerbuizen wel een grote diameter hebben.

Ik zie dat het filter gravity is (op zwaartekracht werkt) dus je hebt alleen een pomp nodig voor waterverplaatsing, je hebt niet/nauwelijks opvoerhoogte nodig.

De groene alglaag op de wanden is GOED, dat is een biofilm/alglaag.
Deze verwijderen is niet nodig.
Alls het systeem met planten in balans is zal het een dun laagje zijn met algen van misschien een centimeter dik/lang. als er draadalg ontstaat is er iets niet goed. (teveel voedingsstoffen/te weinig planten)

Mijn pomp doet elk uur de complete inhoud van mijn vijver+filter.
Maar ik heb ook koi rondzwemmen.

De stroming heb je vooral nodig om het bezinksel van de bodem je filter in te spoelen zodat de bodem relatief schoon blijft. Met een te kleine pomp en of stoppen met pompen bezinkt vuil op de bodem voordat het in de afvoer terecht komt.
Vooral in de hoeken is dat lastig, maar met een rooster in plaats van bodemafzuiger heb je op een meter vanaf het rooster ook al nauwelijks stroming meer.

2. Ik heb de pondovac 4 en op mijn formaat vijver is het eigenlijk al niet leuk om ermee te werken.
Ik zou dan eerder naar een zwembad bodemrobot.
Met de pondovac ben ik met mijn vijver al een dag bezig om de bodem bladvrij te krijgen na de winter.

Ik vind hem wel ideaal om het filter schoon te maken.
De vijver is gewoon te groot, waardoor het te lang duurt.

3.

Ik denk dat je op https://www.koivrienden.com je vragen het best kunt stellen.
Er zitten daar een aantal prof. vijverbouwers die ook zwemvijvers doen. Maar ook een aantal leden met grote zwemvijvers.

Een zwemvijver is meer vergelijkbaar met een vijver dan een zwembad, en vanwege de grootte en waterkwaliteit verschilt het niet zoveel met een koivijver.
toon volledige bericht
_/-\o_ dus de alg op de wand/bodem is goed ? dat is wel verrassend om te horen. (post aangepast om te schrobben even doorstreept)

Maar dat maakt het wel glibberig toch. in zijn geval zie je bijvoorbeeld een trap .. dat vraagt om uitglijden (tenzij het een antislip heeft ofzo dat zie je natuurlijk niet op een foto) dus vandaar mijn gedachte om de bezem er eens overheen te halen.

Kan je wat meer vertellen over de opzet van een goeie balans ? vooral do's en don'ts versus een zwembad op zout/chloor denk wel dat het intressant is om te weten.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
@TonCoronel @Dennahz Ik twijfel hier ook nog over. De WP verwarmt efficiënter op warme lucht ( :+ ) dat zal 's nachts dus een stuk minder. Doet me denken aan de nachtverlaging discussies in de CV en huis-WP topics :P

Als iemand zin heeft om erin te springen wil ik dat de temperatuur goed is (daar hebben we het zwembad immers voor). Ik neig dus ook naar maximaal comfort en dan wellicht maar wat meer te verbruiken (= 24/7).

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:16
Ep Woody schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:10:
[...]

Het verschil is niet mega groot. De hoeveelheid energie die het water nodig heeft is hetzelfde.

Stel het water is in de nacht over 16 uur tijd 4 graden afgekoeld en het bad is 4 m3 groot, dan is het bad 18.6 kWh afgekoeld.
Je kunt dat opvangen door gedurende de nacht de warmtepomp aan te laten staan. 18.6 kWh / 16 = 1.1625 kW constant warmteverlies. Met een COP van 4 gebruikt een warmtepomp dan 1.1625 / 4 = 291 Watt constant + de waterpomp van 250 Watt = 541 Watt constant. 541 * 18 uur = 9.7 kWh.

Als de warmtepomp op vol vermogen geen COP van 4 maar een COP van 3.5 heeft en je wil in 8 uur tijd je water opwarmen dan heb je 18.6 / 8 = 2.325 kW constant vermogen. Met een COP 3.5 is dat een opgenomen vermogen van 664 Watt + 250 Watt voor de waterpomp = 914 Watt. 914 Watt * 8 uur = 7.3 kWh.

Probeer deze berekening nu eens voor jezelf te maken en kijk dan hoe dat ongeveer uit pakt.
toon volledige bericht
Verwarmings capaciteit van een zwembad warmtepomp is afhankelijk van de buitentemperatuur en water temperatuur.
De COP daardoor ook.
De berekening wordt daardoor wel iets lastiger.

Voorbeeldje:
https://zwembadcompleet.nl/hayward-powerline-inverter-15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k8XgqvyjMBdGW5MI6xGMnQsYAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZQgnM5wksxfLyHyMPJNgLQj.png?f=user_large

Qua comfort moet je nog rekening houden met de tijd. Als je bv. om 10:00 al wil zwemmen ;)

Ik denk dat het makkelijker is om dit in praktijksituaties te testen. Bij nagenoeg dezelfde buitentemperatuur en watertemperatuur. En dan dus kijken wat het verbruik is van de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:06:
[...]

Verwarmings capaciteit van een zwembad warmtepomp is afhankelijk van de buitentemperatuur en water temperatuur.
De COP daardoor ook.
De berekening wordt daardoor wel iets lastiger.

Voorbeeldje:
https://zwembadcompleet.nl/hayward-powerline-inverter-15
[Afbeelding]

Qua comfort moet je nog rekening houden met de tijd. Als je bv. om 10:00 al wil zwemmen ;)

Ik denk dat het makkelijker is om dit in praktijksituaties te testen. Bij nagenoeg dezelfde buitentempeartuur en watertemperatuur.
toon volledige bericht
Klopt, er zijn nogal veel variabelen... De berekening is prima te maken, maar kost wel wat tijd. Je zou bijvoorbeeld de temperatuurdaling kunnen meten over een nacht en dan in excel een overzicht kunnen maken hoeveel energie er met welke verwarmingsmethode in zou gaan.

Voor deze warmtepomp kun je bijvoorbeeld zien dat er per graad daling in temperatuur op max vermogen een daling van de COP is van 0.120833333 en op minimaal vermogen 0.446666667? Is best mee te rekenen.

Praktijksitaties testen is niet te doen. Je hebt geen zuivere AB vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:39
De gepersonaliseerde reclame op facebook doet goed zijn werk. Daar kwam ik deze tegen: https://www.kickstarter.c...dless-pool-cleaning-robot

Heeft er iemand ervaring met zo'n soort robot?

Het lijkt mij wel handig, vooral ook omdat hij de wanden schrobt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske Een voorzichtige berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5RzC7S1IIWmcuAOk2zeyCn2m44=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nJT8c6UoiThfL39lr5T5EmXo.png?f=user_large

Per uur de COP berekend door de COP stijging per graad op max vermogen te pakken die toe te passen op de COP voor minimaal of maximaal vermogen. De COP voor minimaal vermogen zal wat afwijken doordat er een extra lage compressorfrequentie wordt vrijgegeven als de buitentemperatuur hoger wordt.

In dit voorbeeld met een (relatief) zuinige 100 watt waterpomp kun je beter in korte tijd boosten dan het warmteverlies op proberen te vangen, ondanks dat de COP op max vermogen veel slechter is. De kosten van de waterpomp zijn relatief hoog waardoor de totale COP (incl waterpomp) veel hoger is dan als je in 3 uur boost.

Ik val nu wel buiten de specs van de warmtepomp waardoor die zal moduleren / pendelen, maar dat terzijde, aangezien het minimale vermogen bij 15 graden 270 watt is ipv 140-150 waar ik op uitkom. Gemiddeld zal dat weinig invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
De werkelijke COP voor het op temperatuur houden:
Constant verwarmen: 3.52
Boosten: 4.43

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Pak je de AquaForte SC980 dan wordt het verschil kleiner:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQRFSDkrw_A_Zv2bQfv8P7pVDS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Omz7MYCNDqoqhfjtrk9I8LFs.png?f=user_large

Qua warmtepomp verbruik win je het met 's nachts warm houden, maar de waterpomp blijft een gemene spelbreker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:31
vso schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:15:
[...]

_/-\o_ dus de alg op de wand/bodem is goed ? dat is wel verrassend om te horen. (post aangepast om te schrobben even doorstreept)

Maar dat maakt het wel glibberig toch. in zijn geval zie je bijvoorbeeld een trap .. dat vraagt om uitglijden (tenzij het een antislip heeft ofzo dat zie je natuurlijk niet op een foto) dus vandaar mijn gedachte om de bezem er eens overheen te halen.

Kan je wat meer vertellen over de opzet van een goeie balans ? vooral do's en don'ts versus een zwembad op zout/chloor denk wel dat het intressant is om te weten.
Hij mag het er wel af schrobben, dat kan een robot ook doen die bodem en wanden meeneemt.
Maar het is niet erg als het er wel zit. Schrobben kan en mag, chemicaliën zou ik zeer afraden.
Persoonlijk vind ik het ook mooier/natuurlijker op de wanden om een zacht groen tapijtje te hebben.
Daarnaast helpt het ook bij het schoon houden van het water.

Je zwemt niet in een bad waar met chloor alles dood gemaakt word.
Planten bacteriën en algen breken in een vijver/natuurzwembad voedingsstoffen (biologisch afval) af.
In het filter zit filtermedium waarop je zoveel mogelijk bacteriën laat groeien, hiervoor zijn flesjes concentraat met bacteriën of poeders die je moet activeren in lauwwarm water.

Qua balans is het alweer een tijdje terug dat ik me er echt in verdiept heb.
Ik ben zo iemand die zich vol in verdiept als ik er mee bezig ben maar het daarna weer zo snel mogelijk vergeet :X
https://www.vijverhandboe...-evenwicht-vijver-helder/

Ik heb eigenlijk elk voorjaar wel een week of 2-3 dat de bacteriën nog niet up and running zijn voor ik een algenbloei heb en daardoor een aangelengde erwtensoep heb. Dat komt omdat de watertemperatuur te snel oploopt en de bacteriën in mijn filter dan nog niet "wakker" zijn. (in de winter sterft een groot deel af)
Ik heb zelf geen planten zone waardoor ik 100% op het filter leun.
Gelukkig komt dat elk jaar weer goed en heb ik heel de zomer kraakhelder water.

Ik ververs in de zomer (wanneer ik voer) dagelijks water afhankelijk of ik de tuin sproei en of het regent.
Ik sproei de tuin met vijverwater en de vijver vul ik aan met kraanwater (automatisch) dus dat scheelt water.

Dat je geen gladde trap wil lijkt me logisch :P
Die zou ik gewoon schoon houden, of het zou en soort ruw steen moeten zijn waardoor je grip hebt.

De pondovac is niet geschikt de groene laag op de wanden en vloer weg te halen, deze stofzuigt alleen.
Ik zou deze alleen aan willen raden om het filter mee te schoonmaken en om de dode hoeken waar een robot niet kan komen schoon te maken. Zodat daar geen bezinksel/modder en bladeren komt te liggen.
Steentjes en stokjes zijn funest voor de werking van het apparaat, die houden de rubber flapjes/klepjes open die de 2 compartimenten afsluit open waardoor hij niet meer goed water loost.

Een extra lange slang die op het mondstuk van de stofzuiger en ruim in de buizen van het zwembad past is handig omdat je dan een groot deel van de ondergrondse buis vanaf de bodemdrain kunt leeg zuigen.
Hierin verzamelt bij mij altijd een hoop vuil in de winter.

Maargoed, het is dus allemaal veel meer vergelijkbaar met een vijver.
Met zwembaden heeft het vrij weinig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:57
Dennahz schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Heb zelf deze gekocht. Wel een stukje goedkoper, want refurbished :)

Ga hem begin april aansluiten, maar als ik de reviews mag geloven is hij bijzonder stil. Die Intex pompen zijn gewoon waardeloos. Heb zelf momenteel de 8m3/u pomp nog draaien en erger me er nu alweer aan. Dat ze die dingen mogen verkopen... plastic troep.
Maar dat is toch alleen de pomp, moet toch nog een zandfilter bij om je filterzand/glasparels in te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:23:
@Plenkske Een voorzichtige berekening:

[Afbeelding]

Per uur de COP berekend door de COP stijging per graad op max vermogen te pakken die toe te passen op de COP voor minimaal of maximaal vermogen. De COP voor minimaal vermogen zal wat afwijken doordat er een extra lage compressorfrequentie wordt vrijgegeven als de buitentemperatuur hoger wordt.

In dit voorbeeld met een (relatief) zuinige 100 watt waterpomp kun je beter in korte tijd boosten dan het warmteverlies op proberen te vangen, ondanks dat de COP op max vermogen veel slechter is. De kosten van de waterpomp zijn relatief hoog waardoor de totale COP (incl waterpomp) veel hoger is dan als je in 3 uur boost.

Ik val nu wel buiten de specs van de warmtepomp waardoor die zal moduleren / pendelen, maar dat terzijde, aangezien het minimale vermogen bij 15 graden 270 watt is ipv 140-150 waar ik op uitkom. Gemiddeld zal dat weinig invloed hebben.
Mooie sheet zo !
Wat ik me nog wel afvraag: je berekent het aantal benodigde kW om in dat aantal uren te verwarmen. Volgens mij werken zwembad WP's in de praktijk niet zo. Die weet namelijk niet op moment van aan springen hoeveel tijd die nodig gaat hebben, of in hoeveel tijd je het warm wíl hebben. Volgens mij gaat een zwembad WP altijd beginnen (zeker als de delta T redelijk hoog is) op het maximum vermogen (op basis van buiten/water temp), en pas naar beneden schakelen als de delta T lager is. @Jazsie klopt het dat dit jou ervaring ook is ?

Of dit heel veel uit maakt voor het eindresultaat van de berekening weet ik niet. Maar het viel mij op omdat je in die 3 uur verwarmen niet op het max electrical power input komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Mijn warmtepomp, schakelt uit bij bereiken van de temperatuur. Daarna start deze weer op 100%, als de temp 1 graad lager is als doel. En pas bij 0,2 graad van doel begint deze lagere frequenties te draaien. Beetje als een aan-uit maar dan net iets beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:39:
[...]

Mooie sheet zo !
Wat ik me nog wel afvraag: je berekent het aantal benodigde kW om in dat aantal uren te verwarmen. Volgens mij werken zwembad WP's in de praktijk niet zo. Die weet namelijk niet op moment van aan springen hoeveel tijd die nodig gaat hebben, of in hoeveel tijd je het warm wíl hebben. Volgens mij gaat een zwembad WP altijd beginnen (zeker als de delta T redelijk hoog is) op het maximum vermogen (op basis van buiten/water temp), en pas naar beneden schakelen als de delta T lager is. @Jazsie klopt het dat dit jou ervaring ook is ?

Of dit heel veel uit maakt voor het eindresultaat van de berekening weet ik niet. Maar het viel mij op omdat je in die 3 uur verwarmen niet op het max electrical power input komt ;)
Ik heb naar 26 juni gekeken afgelopen jaar. Daar was mijn bad van 27.88 naar 25.25 afgekoeld in 14 uur tijd, daarna werd hij weer warmer, zonder dat de pomp aanstond. Die totale afkoeling heb ik teruggerekend naar afkoeling per uur. Vandaar die 14 uur.

In mijn eerste berekening was ik uitgegaan van een 5.5 kW pomp, die op deze buitentemperaturen ongeveer 4 kW levert en dan redelijk in de buurt kwam van zijn maximale input. Zou je die 7.5 kW pakken dan kom je zelfs nog iets lager uit in verbruik, doordat de warmtepomp maar 2 uur nodig heeft om het warmteverlies te compenseren. (Scheelt 0.2 kWh, 0.1 kWh voor de warmtepomp omdat hij op een later moment kan verwarmen en 0.1 kWh voor de waterpomp).

Er zit nog wel het nodige aan aannames etc in, maar 24/7 op temperatuur houden is voor het totale systeem lang niet altijd zuiniger dan met een booster warm maken om vervolgens alles uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb naar 26 juni gekeken afgelopen jaar. Daar was mijn bad van 27.88 naar 25.25 afgekoeld in 14 uur tijd, daarna werd hij weer warmer, zonder dat de pomp aanstond. Die totale afkoeling heb ik teruggerekend naar afkoeling per uur. Vandaar die 14 uur.

In mijn eerste berekening was ik uitgegaan van een 5.5 kW pomp, die op deze buitentemperaturen ongeveer 4 kW levert en dan redelijk in de buurt kwam van zijn maximale input. Zou je die 7.5 kW pakken dan kom je zelfs nog iets lager uit in verbruik, doordat de warmtepomp maar 2 uur nodig heeft om het warmteverlies te compenseren. (Scheelt 0.2 kWh, 0.1 kWh voor de warmtepomp omdat hij op een later moment kan verwarmen en 0.1 kWh voor de waterpomp).

Er zit nog wel het nodige aan aannames etc in, maar 24/7 op temperatuur houden is voor het totale systeem lang niet altijd zuiniger dan met een booster warm maken om vervolgens alles uit te zetten.
Duidelijk. De theoretische berekening wordt waarschijnlijk niet (veel) beter dan dit. Top dus.
Ook zou dit wel met een praktijksituatie te toesten zijn natuurlijk. Kan je mooi zien of de spec van de WP een beetje klopt ;)

Dat laatste ben ik het zeker mee eens. Ligt waarschijnlijk ook wel aan de isolatie van je bad. Bij meer afkoeling wordt de uitkomst weer anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:01:
[...]

Duidelijk. De theoretische berekening wordt waarschijnlijk niet (veel) beter wordt dan dit. Top dus.
Ook zou dit wel met een praktijksituatie te toesten zijn natuurlijk. Kan je mooi zien of de spec van de WP een beetje klopt ;)

Dat laatste ben ik het zeker mee eens. Ligt waarschijnlijk ook wel aan de isolatie van je bad. Bij meer afkoeling wordt de uitkomst weer anders.
Klopt, goede isolatie helpt veel. Die 2.6 graden afkoeling is natuurlijk best weinig, als dat oploopt naar 4 dan zit je ongeveer op het break even punt met deze pomp, pak je een 6 m3 Intex pomp met een verbruik van 250 watt dan moet je al behoorlijk meer warmteverlies hebben om warm houden in de nacht goed te maken.

En dan heb je nog de tussenoplossing en dat is overdag opwarmen met verminderd vermogen zodat je later op de dag een voldoende warm bad hebt.

Nu we het hier over hebben begint het toch wel een beetje te kriebelen om mijn warmtepomp voor de woning aan te sluiten op mijn zwembad... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:55
bleekie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:38:
De gepersonaliseerde reclame op facebook doet goed zijn werk. Daar kwam ik deze tegen: https://www.kickstarter.c...dless-pool-cleaning-robot

Heeft er iemand ervaring met zo'n soort robot?

Het lijkt mij wel handig, vooral ook omdat hij de wanden schrobt.
Heb zelf deze

https://www.toppy.nl/prod...rer-e20-zwembadrobot.html

En die bevalt wel goed maar net zoals bij een stofzuigrobot voor in huis moet je er af en toe achteraan om de hoekjes te doen of bepaalde plekjes
Die op een accu lijkt me wel handig maar hoelang gaat zo'n accu mee (zeker omdat in veel gevallen zo'n robot gedurende de herfst, winter en lente in de schuur ligt)
Had ie bijv accu's gehad van bijv Makita dan had het perfect in mijn ecosysteem gepast van tuingereedschap en ander gereedschap.
Ik zie ook geen koord dus vraag me af hoe je hem uit het water gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Laatst online: 21:39
Togi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:52:
[...]

Heb zelf deze

https://www.toppy.nl/prod...rer-e20-zwembadrobot.html

En die bevalt wel goed maar net zoals bij een stofzuigrobot voor in huis moet je er af en toe achteraan om de hoekjes te doen of bepaalde plekjes
Die op een accu lijkt me wel handig maar hoelang gaat zo'n accu mee (zeker omdat in veel gevallen zo'n robot gedurende de herfst, winter en lente in de schuur ligt)
Had ie bijv accu's gehad van bijv Makita dan had het perfect in mijn ecosysteem gepast van tuingereedschap en ander gereedschap.
Ik zie ook geen koord dus vraag me af hoe je hem uit het water gaat halen.
Bedankt voor het antwoord!

Voor wat betreft de accu is het idd de vraag hoe goed die blijft. Ik neem aan dat die nog wel nabesteld kan worden later. Maar dat blijft natuurlijk een gok met Kickstarter.

Er zit wel een koord bij zag ik, en ook een haak die je (volgens mij) op een steel van een schepnet kan zetten. Dat is voor mij juist weer een pluspunt aangezien het lamellendek hier opgerold in het water ligt aan 1 kant. Ik neem aan dat een koord daar juist in verstrikt raakt.

Hij is inmiddels besteld, dus we gaan het zien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 25-07 15:05
Dennahz schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:55:
[...]

Bij mij is de overstap van aan/uit wp naar een inverter wp met een zuinige pomp zeer goed bevallen mbt stroom vebruik.
Lager energiekosten en veel meer comfort ondanks dat het hele systeem 24/7 draait (heb ook doseer systeem lopen).
Luc S schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:50:
Als iemand zin heeft om erin te springen wil ik dat de temperatuur goed is (daar hebben we het zwembad immers voor). Ik neig dus ook naar maximaal comfort en dan wellicht maar wat meer te verbruiken (= 24/7).
Precies dat, vooral bij mijn Spa heb ik geen zin om eerst 1,5-4u te wachten voordat het water warm is...
Ik besluit niet altijd al in de ochtend dat ik erin ga, soms ook echt pas wanneer ik thuis kom van werk en dan wil ik er snel in kunnen :D
Plenkske schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:39:
[...]

Mooie sheet zo !

Warmtepomp kijkt naar je aanvoer watertemperduur en niet naar je delta T. Dus wanneer mijn ingestelde temperatuur 36gr is en de aanvoer is 34gr of hoger, dan gaat hij steeds lager in toeren draaien totdat het -aanvoer- water temperatuur de ingestelde temperatuur heeft bereikt.

Wanner hij begint met afschakelen in vermogen ligt aan je type WP, bij mij is dat 2gr (meen ik) onder de ingestelde water temperatuur.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 00:21

Dennahz

Life feels like hell should.

Jazsie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:45:
[...]
Bij mij is de overstap van aan/uit wp naar een inverter wp met een zuinige pomp zeer goed bevallen mbt stroom vebruik.
Lager energiekosten en veel meer comfort ondanks dat het hele systeem 24/7 draait (heb ook doseer systeem lopen).
Ja, lijkt mij dus ook een goed alternatief. M'n nieuwe pomp zou bij 24 uur aanstaan iets van 1,68 kWh moeten verbruiken. Zal het allemaal wel bijhouden en zien of het veel scheelt.
Arjantje72 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:19:
[...]

Maar dat is toch alleen de pomp, moet toch nog een zandfilter bij om je filterzand/glasparels in te doen?
Klopt - heb dit zandfilter erbij: Hayward Powerline top mount zandfilter 10m³.

Benieuwd hoe alles straks samenwerkt. Altijd weer spannend zo'n nieuwe installatie.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:45:

Warmtepomp kijkt naar je aanvoer watertemperduur en niet naar je delta T. Dus wanneer mijn ingestelde temperatuur 36gr is en de aanvoer is 34gr of hoger, dan gaat hij steeds lager in toeren draaien totdat het -aanvoer- water temperatuur de ingestelde temperatuur heeft bereikt.

Wanner hij begint met afschakelen in vermogen ligt aan je type WP, bij mij is dat 2gr (meen ik) onder de ingestelde water temperatuur.
Maar dat laatste is toch de delta T ? Terwijl je eerst zegt dat hij daar niet naar kijkt ?
Voorbeeldje:
Aanvoer water = 23,5
Ingesteld = 28,0
Delta T = 4,5

WP gaat op volle capaciteit (wat hij kan bij die buiten/water temp) draaien.
Zodra delta T op < 2,0 (bij jou WP) komt gaat hij steeds lager in vermogen draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:31:
[...]

Maar dat laatste is toch de delta T ? Terwijl je eerst zegt dat hij daar niet naar kijkt ?
Voorbeeldje:
Aanvoer water = 23,5
Ingesteld = 28,0
Delta T = 4,5

Zodra delta T op < 2,0 (bij jou WP) komt gaat hij steeds lager in vermogen draaien.
deltaT wordt normaal gesproken het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur mee aangeduid. Wat jij bedoelt is de afstand tot de setpoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:31:
[...]

Voorbeeldje:
Aanvoer water = 23,5
Ingesteld = 28,0
Delta T = 4,5

Delta T is verschil tussen twee waardes, ben alleen gewend dat we hier spreken over delta T als het gaat tussen de aanvoer/afvoer temperatuur.

Zo wordt dat hier noramaal aangeduid :).

Snap je volkomen waarom je het delta T noemt wat inderdaad ook niet fout is, misschien eerder verwarrend :+.

Edit:
@Ep Woody Was me net voor :P.

[ Voor 20% gewijzigd door Jazsie op 13-04-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@Ep Woody @Jazsie Inderdaad ik was verwarrend, ik ben te lang niet bezig geweest met zwembad spul.
Delta T tussen aanvoer/afvoer is inderdaad hoe we het normaal aanduiden hier :)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-07 18:50
Vandaag is dan eindelijk de overkapping geplaatst. Wel mooi op tijd zo begin zwemseizoen.
Morgen of overmorgen maar de warmtepomp gaan aanzwengelen.
Erg benieuwd naar warmtebehoud / verlies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nidx3zdKaEWVl-2akvEIPhL6EmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZjvffh2u3gFhaDDyrvkSmSB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLbW_qeUQ64s1ADdfWPkLiutJ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKdoZnFeNUNYfdhfLKJ23Dnu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_WA1jjCkIUgK9sWHBcUP4D350Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLy8tKOIJ6PewdMWoVWP1lZC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:44
Cujo74 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:41:
Vandaag is dan eindelijk de overkapping geplaatst. Wel mooi op tijd zo begin zwemseizoen.
Morgen of overmorgen maar de warmtepomp gaan aanzwengelen.
Erg benieuwd naar warmtebehoud / verlies

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er erg netjes uit! Dit gaat je zwemseizoen zeker verlengen!

Ben wel benieuwd naar je reductie in energiekosten na een zwemseizoen.
Indien dit een groot verschil is is het voor mij ook zeker het overwegen waard!

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-07 18:50
EdwinC schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:43:
[...]

Ziet er erg netjes uit! Dit gaat je zwemseizoen zeker verlengen!

Ben wel benieuwd naar je reductie in energiekosten na een zwemseizoen.
Indien dit een groot verschil is is het voor mij ook zeker het overwegen waard!
Zal lastig meten worden, sowieso heb ik het zwembad pas sinds afgelopen augustus, dus heb eigenlijk geen vol seizoen als vergelijk.
Daarnaast zoals je zelf al zegt zal dit het seizoen fors verlengen, dus zeer waarschijnlijk zal ik minder intensief hoeven te verwarmen, maar wel weer over langere periode en ook zwembadpomp zal langer in bedrijf zijn. Dus dat zal redelijk tegen elkaar wegvallen.

Heb het zelf eerlijk gezegd puur voor comfort en verlenging van het seizoen gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Ik ben op zoek naar een stillere zfp dan de Intex. Ik zie hier regelmatig de Pentair voorbij komen, alleen zijn die niet kleiner dan 6m3 volgens mij.
Weet iemand een goed en stille 4m3 zfp?
De Intex kan ik 'savonds onmogelijk aanzetten door de herrie :)

P.S.
Het is dat mijn wp is: 3m3 - 4m3 doet waardoor een grotere zfp niet past.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjantje72 op 15-04-2022 16:34 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:26:
Ik ben op zoek naar een stillere zfp dan de Intex. Ik zie hier regelmatig de Pentair voorbij komen, alleen zijn die niet kleiner dan 6m3 volgens mij.

P.S.
Een te grote flow is geen probleem, dan zet je de bypass een beetje open waardoor er minder water door de waterpomp gaat (als je daar bang voor bent).

Een te grote flow is overigens niet zo erg voor de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29

P.S.
Pentair Azur 5
Pentair Azur 5,5
Kleiner zie ik ze ook niet snel.

En zoals @Ep Woody al aangeeft, een bypass doet wonderen bij overcapaciteit.
(Ik heb de Pentair 5,5 en de WP behoeft 4,5m3 en Ik knijp maar minimaal ondanks 50mm druk-PVC met wat bochten erin; misschien wel juist door de bochten)

[ Voor 13% gewijzigd door _RRM_ op 15-04-2022 17:43 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Ep Woody schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:30:
[...]

Een te grote flow is geen probleem, dan zet je de bypass een beetje open waardoor er minder water door de waterpomp gaat (als je daar bang voor bent).

Ik heb (nog) geen bypass.
Maar wel goede tip :)
_RRM_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:38:
[...]

Pentair Azur 5
Pentair Azur 5,5

(Ik heb de Pentair 5,5 en de WP behoeft 4,5m3 en Ik knijp maar minimaal ondanks 50mm druk-PVC met wat bochten erin; misschien wel juist door de bochten)
Hoeveel herrie maakt die Pentair? :)

[ Voor 46% gewijzigd door Arjantje72 op 15-04-2022 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-07 00:39
_RRM_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:38:
[...]

Pentair Azur 5
Pentair Azur 5,5

Kleiner bestaat niet.

Je had 2 jaar terug de Pentair azur 4 m³/u, maar die had een andere pomp dan de rest van de serie (een swimney pomp t.o.v. een Pentair Freeflo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Dan ga ik toch kijken voor deze:

https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-6m3-u.html

en ga ik kijken voor een bypass.

Met dank aan @Ep Woody

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:35:

Hoeveel herrie maakt die Pentair? :)
De compressor van de WP overstemt de ZFP. Op 3-5m is de ZFP nauwelijks meer te horen (afhankelijk van het gehoor), de Poolex WP nog wel. (misschien goed om daar ook kritisch naar te kijken, zou wel eens de grootste herrieschopper kunnen worden bij aanschaf van een Pentair O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
_RRM_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:01:
[...]

De compressor van de WP overstemt de ZFP. Op 3-5m is de ZFP nauwelijks meer te horen (afhankelijk van het gehoor), de Poolex WP nog wel. (misschien goed om daar ook kritisch naar te kijken, zou wel eens de grootste herrieschopper kunnen worden bij aanschaf van een Pentair O-) )
Goed om te horen.
Zelf heb ik ook een Poolex wp, namelijk de Silverline Fi 90 en die maakt in mijn beleving echt geen herrie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:16:
[...]

Goed om te horen.
Zelf heb ik ook een Poolex wp, namelijk de Silverline Fi 90 en die maakt in mijn beleving echt geen herrie :)
De Silverline Fi 90 en Jetline Premium Fi 75 ontlopen elkaar nauwelijks op 1m in dB (38-51 en 37-49). Dan hoor je de Pentair niet/nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
_RRM_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:54:
[...]

De Silverline Fi 90 en Jetline Premium Fi 75 ontlopen elkaar nauwelijks op 1m in dB (38-51 en 37-49). Dan hoor je de Pentair niet/nauwelijks.
Dat scheelt echt helemaal niks, dan kan ik inderdaad gerust voor de Pentair gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

P.S.
Zoals idd al vermeld baypass plaatsen.
Deze Pentair is in verglijking met een Intex ZFP een heel ander klasse mbt geluid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 12:44

Pixelmagic

Ubergeek

Ook hier weer aan de slag om de hottub klaar te zetten.

Vorig jaar geplaatst op een ring van soort EPS (meegeleverd) met een aantal wikkelingen met isolatie folie (alu met bubbels) om het deel waar je met je rug tegen zit. Toch al snel het idee gehad om extra isolatie aan te brengen en dat nu dus gedaan voor het in gebruik nemen.

Zelf een piepschuim snijder gemaakt en stroken van 7cm uit 6cm piepschuim gesneden en deze met dubbelzijdig tapijtplakband aangebracht. Sfeerfoto van de bak staand op de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OQ8ux45.jpg

Vervolgens nog op 3 hoogtes een flinke strook ductape om alles vast te houden en omdat het er toch was de isolatie alu-bubbels er om heen gedaan. Ik ben benieuwd of het water langer warm gaat blijven. Ook nog een opblaasbaar deksel in gedachte: https://www.amazon.nl/-/nl/gp/product/B09CPXP7SP/ iemand ervaring mee ?

Alles weer laten zakken, alle leidingen weer aangesloten. Vorig jaar gestart met een chloor dispenser met in de laagste stand nog steeds véél te veel chloor. Dat ding komt dit jaar dus niet terug, blijkt overigens een scheurtje in de inlaat te zitten.
Ondertussen ook vol laten lopen en de drijver met 2 blokjes er in, elke dag 2 uur filteren en dan kunnen we er weer tegenaan.

Overigens dus een dispenser (met scheurtje, ik denk repareerbaar) en 3 schijven chloor over liggen, iemand in de buurt van Zevenbergen die ik er blij mee kan maken ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08-2023
Wow wat een mooi topic, ga hier zeker eens rondneuzen en kijken wat ik kan koppelen aan mijn Loxone. Momenteel wordt bij mij een La Plage 9 geplaatst met technische installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuejA9c9B7V6CmcE35cWukE_IFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQFYGNuFDPbnVTCdESkYlf5k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou graag historie hebben van de temperatuur. Wat ik nu zie is dat niet mogelijk bij de PoolControl. Vermogensopname van de warmtepomp.....en wellicht nog wel meer...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• estenm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ezQnBY6W5TAlde-wfmk5Bfoctw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auIwnnAOIgYLEDVn0gZcK0Sz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:36:
[...]

Zoals idd al vermeld baypass plaatsen.
Deze Pentair is in verglijking met een Intex ZFP een heel ander klasse mbt geluid.
Ik hoop dat je beter bedoeld en niet slechter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:37:
Ook hier weer aan de slag om de hottub klaar te zetten.

Vorig jaar geplaatst op een ring van soort EPS (meegeleverd) met een aantal wikkelingen met isolatie folie (alu met bubbels) om het deel waar je met je rug tegen zit. Toch al snel het idee gehad om extra isolatie aan te brengen en dat nu dus gedaan voor het in gebruik nemen.

Zelf een piepschuim snijder gemaakt en stroken van 7cm uit 6cm piepschuim gesneden en deze met dubbelzijdig tapijtplakband aangebracht. Sfeerfoto van de bak staand op de behuizing.

[Afbeelding]

Vervolgens nog op 3 hoogtes een flinke strook ductape om alles vast te houden en omdat het er toch was de isolatie alu-bubbels er om heen gedaan. Ik ben benieuwd of het water langer warm gaat blijven. Ook nog een opblaasbaar deksel in gedachte: https://www.amazon.nl/-/nl/gp/product/B09CPXP7SP/ iemand ervaring mee ?

Alles weer laten zakken, alle leidingen weer aangesloten. Vorig jaar gestart met een chloor dispenser met in de laagste stand nog steeds véél te veel chloor. Dat ding komt dit jaar dus niet terug, blijkt overigens een scheurtje in de inlaat te zitten.
Ondertussen ook vol laten lopen en de drijver met 2 blokjes er in, elke dag 2 uur filteren en dan kunnen we er weer tegenaan.

Overigens dus een dispenser (met scheurtje, ik denk repareerbaar) en 3 schijven chloor over liggen, iemand in de buurt van Zevenbergen die ik er blij mee kan maken ?
toon volledige bericht
Netjes hoor, het zou beter moeten zijn. Ben benieuwd!

mbt je cover van Amazon: Intex heeft deze ook erop zitten, en bij mijn intex werkte dat super goed maar wel zat er nog een "zeil" over die helemaal over het bad ging, dat is wel een must anders gaat de warmte nog weg via de "rand".

Mijn huidige Spa heeft dus alleen een cover zonder opblaasbare deksel en dat is veel minder effectief is mijn beleving...
estenm schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:24:
Wow wat een mooi topic, ga hier zeker eens rondneuzen en kijken wat ik kan koppelen aan mijn Loxone. Momenteel wordt bij mij een La Plage 9 geplaatst met technische installatie:

[Afbeelding]

Ik zou graag historie hebben van de temperatuur. Wat ik nu zie is dat niet mogelijk bij de PoolControl. Vermogensopname van de warmtepomp.....en wellicht nog wel meer...
Mooi systeem, eventueel kan je de rest nog apart bij doen door middel van een eigen mcu en eigen sensoren :).

Zie ook het Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic.
Arjantje72 schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:58:
[...]

Ik hoop dat je beter bedoeld en niet slechter :)
Niet geheel duidelijk van mij zelf, bedoel inderdaad -stuk- beter :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• medu80
Afgelopen weekend ook druk geweest. Een rand om het zwembad geplaatst. Warmtepomp op big-foots op het garagedak aangesloten. Ik was bang voor geluid en/of resonantie maar die big-foots dempen het geluid goed. En de Mr. Silence is bijzonder stil. Beide een aanrader.
Wat geen aanrader is, zijn goedkope kogelkranen :/ Op de een of andere manier zuigen ze lucht aan via de wartel. Met ERA en VDL nooit geen last van gehad.

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLGLYQZhyt7_rH5NbjVbAIKTduA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo6AlnJ44gUomU1ITWxpdMwO.jpg?f=fotoalbum_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClGBxOrSR2dAw33G-qYwQ_Yc450=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UO49Ww2iiEumtBaDKqa5XBSZ.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• estenm
Mooi werkje, ziet er strak uit zo. Kan niet wachten tot mijn randtegels liggen zaterdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6URmbwJPrIaBRlwCF09HNytVvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ6HPQTM0moW2xLtAOxvlwU1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-07 07:50
_RRM_ schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:41:
[...]

@Bauki Exact zoals @Jazsie schetst heb ik het vorig jaar ook gedaan met mijn pentair Azur naar Intex. Ben nog een stapje verder gegaan en heb op dezelfde manier de flexibele slang tussen pomp en vat naar 50mm druk-PVC gemaakt.

(Bleef namelijk lekken op de knelring; bleek o.b.v. een defect, maar durfde daarna het niet meer aan. Dacht straks bad leeg en pomp stuk na los schieten slang. Keurig opgelost via zwembadcompleet en pentair)
Met dank aan input van @Jazsie en @RRM

Even een update met foto'tje -->

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25UGWk5q7aEvCKgeYdTdp4sfYPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woUKLY8NGwQHQZK1npBN5WL5.jpg?f=fotoalbum_large

Alles lekvrij aangesloten en "running"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
medu80 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:57:
Afgelopen weekend ook druk geweest. Een rand om het zwembad geplaatst. Warmtepomp op big-foots op het garagedak aangesloten. Ik was bang voor geluid en/of resonantie maar die big-foots dempen het geluid goed. En de Mr. Silence is bijzonder stil. Beide een aanrader.
Wat geen aanrader is, zijn goedkope kogelkranen :/ Op de een of andere manier zuigen ze lucht aan via de wartel. Met ERA en VDL nooit geen last van gehad.

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]
Heb je al geprobeerd om wat vaseline op de rubbers te smeren. Dit helpt vaak om dat laatste beetje lekkage op te lossen, vooral als het gaat om aanzuigen van lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:57:

Before:
[Afbeelding]

After:
[Afbeelding]
Ohh ziet er goed uit !
estenm schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:32:
Mooi werkje, ziet er strak uit zo. Kan niet wachten tot mijn randtegels liggen zaterdag.

[Afbeelding]
En ook dit is een heerlijk plaatje :*)
Bauki schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:24:
[...]

Met dank aan input van @Jazsie en @RRM

Even een update met foto'tje -->

[Afbeelding]

Alles lekvrij aangesloten en "running"
Beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 24-07 05:50
Ik heb een vraag over wat mensen onder de voeten van een intex frame bad leggen om wegzakken te voorkomen. Helaas niet gedaan vorig jaar en de buisvorm is zo’n 3-4 cm in het kunstgras gedrukt.

Dus ik dacht aan kunstof platen iets breder dan de voet en dan een rechthoek, zodat de voet een beetje kan schuiven over de plaat bij het vullen.

Nu zijn de meeste platen wel aan de prijs, dus als iemand een tip heeft over soort materiaal en dikte zo fijn zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Ep Woody schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:30:
[...]

Is een te grote flow echt niet zo erg?
Mijn Wp is max 4m3.
Nu ga ik dus een zfp aanschaffen die 6m3 doet. Ik ga er natuurlijk een bypass opzetten.
Maar hoe weet je/ kan je meten hoeveel druk je verminderd met het bypassen? is dat meetbaar?
Ik wil niet graag mijn wp niet slopen :)
@Jazsie wat denk jij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:11

The Executer

Lekker belangrijk!

jacovn schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:07:
Ik heb een vraag over wat mensen onder de voeten van een intex frame bad leggen om wegzakken te voorkomen. Helaas niet gedaan vorig jaar en de buisvorm is zo’n 3-4 cm in het kunstgras gedrukt.

Dus ik dacht aan kunstof platen iets breder dan de voet en dan een rechthoek, zodat de voet een beetje kan schuiven over de plaat bij het vullen.

Nu zijn de meeste platen wel aan de prijs, dus als iemand een tip heeft over soort materiaal en dikte zo fijn zijn.
Als je zoekt op XPS ga je veel vinden in dit topic. Is drukbestendig dus volgens mij voor jou geschikt. Schijn je vaak op marktplaats wel te kunnen vinden.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:53:
[...]

Mijn Wp is max 4m3.
Nu ga ik dus een zfp aanschaffen die 6m3 doet. Ik ga er natuurlijk een bypass opzetten.
Maar hoe weet je/ kan je meten hoeveel druk je verminderd met het bypassen? is dat meetbaar?
Vermoedelijk doet je pomp 12m3 als er niets op aangesloten is, jij gaat door een zandfilter, hoogteverschillen en diverse aansluitingen en bochten heen. Vermoedelijk houd je hier 4 a 5m3 van over. Dus maximaal over de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 12:44

Gewoon tegels onder je kunstgras ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
@jacovn
gewoon stoep tegels gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Hier staat het bad op xps en de poten of de tegels behalve aan de kant van het gras en daar staan ze op een stukje steigerhout waarvan ik alle hoeken heb afgerond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Stoeptegel oid gebruiken, dunner en wellicht mooier (indien je niet onder maar erop doet) is trespa plaat echter gezien de prijzen daar van...

XPS die hier genoemd wordt is goed voor isolatie als volledige laag maar is niet puntdruk bestending en dus moet je als nog iets gebruiken om de druk van de poot te verdelen.
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:53:
[...]

Mijn Wp is max 4m3.
@Jazsie wat denk jij ?
Kan geen kwaad, de aangegeven m3 is de aanbevolen doorstroming waarbij de WP het meest efficient werkt.
Daarom gebruik je ook een bypass zodat je de toevoer daarop kan afstellen.

Als je daar boven zit of eronder kan geen kwaad, oke nu moet je geen 20m3 doorheen jagen op een 4m3 WP echter als je daar nu 5 of 6 of zelfs 7 m3 doorheen jaagt zal WP niet van stuk gaan hetzij wel minder efficient werken. En bij te weinig zal WP vanzelf uitschakelen wegens gebrek aan "water".

Uiteraard moet je gewoon proberen door middel van een bypass binnen de aanbevolen m3 te blijven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jazsie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:26:
[...]

Stoeptegel oid gebruiken, dunner en wellicht mooier (indien je niet onder maar erop doet) is trespa plaat echter gezien de prijzen daar van...

XPS die hier genoemd wordt is goed voor isolatie als volledige laag maar is niet puntdruk bestending en dus moet je als nog iets gebruiken om de druk van de poot te verdelen.

[...]

Kan geen kwaad, de aangegeven m3 is de aanbevolen doorstroming waarbij de WP het meest efficient werkt.
Daarom gebruik je ook een bypass zodat je de toevoer daarop kan afstellen.

Als je daar boven zit of eronder kan geen kwaad, oke nu moet je geen 20m3 doorheen jagen op een 4m3 WP echter als je daar nu 5 of 6 of zelfs 7 m3 doorheen jaagt zal WP niet van stuk gaan hetzij wel minder efficient werken. En bij te weinig zal WP vanzelf uitschakelen wegens gebrek aan "water".

Uiteraard moet je gewoon proberen door middel van een bypass binnen de aanbevolen m3 te blijven :).
toon volledige bericht
Goed om te weten dat ik dan mij wp niet sloop, ooit komt er nog een grotere wp, maar dit jaar niet :)
Het begint al een beetje kriebelen om het zwembad op te zetten, maar snachts koelt het nog te veel af , nog even geduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 12:41
Mijn PH probe van mijn Blue Lagoon Compact Pool System lijkt overleden. Bij het calibreren gaat het goed bij de calibratievloeistoef van 7, maar bij die van 4 krijg ik een foutmelding. Ik heb het systeem pas één jaar in gebruik.

Wat is een goede vervangende PH probe? Ik kan er vinden van 12 euro en van 200 euro. Wat zijn goede ervaringen met betaalbare PH probes voor een simpel zwembad? En voor Chloor/Redox ?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• estenm
estenm schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:32:

[Afbeelding]
Eindresultaat is echt mooi geworden, al zeg ik het zelf.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-098ExkFM4HkFPj6WyAV_S9uM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLkiMwjjf8QqEvOZfEluAyVl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39

Trespa 8 mm ongeveer 20 x 20 cm zagen en onder de pootjes geen probleem op je kunststof gras van doorzakken, wel even de scherpe randje weg schuren/frezen de randen zijn kun je lelijk aan snijden, en onderhoudsvrij gaat jaren mee en makkelijk weer op te ruimen.
Op markplaats zijn vast wel wat te vinden.

Zelf ook trespa gebruikt onder de staanders op kunstgras en onder de U frame staander van het zwembad tegels van 60 x 60 cm in het zandbed die had ik nog over en daaroverheen het kunstgras zie je er niets meer van.
Zelf heb ik XPS isolatie platen onder het kunstgras liggen.

Maar gewone stoeptegels kan ook onder het kunstgras even uitmeten afvlakken kunstgras er over en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39
.Het nieuwe seizoen begint weer hopen op een beter zomer, ondertussen staat het bij mij op een laag pitje zwembad nog niet opgezet ben er totaal nog niet mee bezig geweest.
Heb ondertussen wat meer dagelijkse taken tot mij wegens het plots overlijden van mijn vrouw afgelopen februari dan heb je wel andere dingen aan je hoofd.

[ Voor 198% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-04-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
J.E. Weinor schreef op maandag 25 april 2022 @ 00:37:
.Het nieuwe seizoen begint weer hopen op een beter zomer, ondertussen staat het bij mij op een laag pitje zwembad nog niet opgezet ben er totaal nog niet mee bezig geweest.
Heb ondertussen wat meer dagelijkse taken tot mij wegens het plots overlijden van mijn vrouw afgelopen februari dan heb je wel andere dingen aan je hoofd.
Dan heb je zeker andere dingen aan het hoofd, gecondoleerd. Hopelijk wordt het op veel vlakken weer zomer voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 11:22
Vraagje, wij hebben intex zwembad van 1500 liter met de standaard 1250l/h filter pomp. Zelf vind ik deze pomp wat aan de luidruchtige kant. Nu ben ik op zoek naar een stillere pomp en ik zit te denken om een zandfilter pomp aan te schaffen, zijn die zandfilter pompen van intex een beetje stil en betrouwbaar?

Ook ben ik die solar mat van intex wel een beetje zat, voornamelijk ook omdat die midden in de tuin ligt. Nu wil ik een simpele mini warmtepomp kopen met een capaciteit van 2-3 kW om de over productie van de zonnepanelen in het zwembad te pompen.

Is een 2 kuub pomp dan voldoende of kan ik beter naar een 4 kub gaan?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
SnowDude schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:46:
Vraagje, wij hebben intex zwembad van 1500 liter met de standaard 1250l/h filter pomp. Zelf vind ik deze pomp wat aan de luidruchtige kant. Nu ben ik op zoek naar een stillere pomp en ik zit te denken om een zandfilter pomp aan te schaffen, zijn die zandfilter pompen van intex een beetje stil en betrouwbaar?
Stil: nee, absoluut niet. Zoek maar in dit topic.
Betrouwbaar: volgens mij best wel.
SnowDude schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:46:
Ook ben ik die solar mat van intex wel een beetje zat, voornamelijk ook omdat die midden in de tuin ligt. Nu wil ik een simpele mini warmtepomp kopen met een capaciteit van 2-3 kW om de over productie van de zonnepanelen in het zwembad te pompen.

Is een 2 kuub pomp dan voldoende of kan ik beter naar een 4 kub gaan?
Kleine WP's kunnen ook relatief veel herrie maken, let daar dus goed op bij aanschaf.
Afhankelijk van welke WP je koopt is een 2 m3/h pomp voldoende. Bij de specs van de WP staat vaak hoeveel flow die nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:12:
Mijn PH probe van mijn Blue Lagoon Compact Pool System lijkt overleden. Bij het calibreren gaat het goed bij de calibratievloeistoef van 7, maar bij die van 4 krijg ik een foutmelding. Ik heb het systeem pas één jaar in gebruik.

Wat is een goede vervangende PH probe? Ik kan er vinden van 12 euro en van 200 euro. Wat zijn goede ervaringen met betaalbare PH probes voor een simpel zwembad? En voor Chloor/Redox ?
Ik heb hier een hele dure en goedkope.... de goedkope werkt net zo goed maar "moet" je ieder jaar vervangen...

Dure is iets van 200-300 per stuk, goedkoper rond de 30,--. Ik zou gewoon lekker voor een goedkope gaan en die wel ieder jaar vervangen. Je merk snel wanneer een probe niet meer goed is wanneer bij het calibreren de waarders steeds meer en sneller afwijken.
estenm schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:46:
[...]

Eindresultaat is echt mooi geworden, al zeg ik het zelf.....

[Afbeelding]
Mooi hoor !

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 15:15

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Na de regen en sneeuw van begin april eindelijk de vloer storten. Ondanks de regen een droge put vandaag. Kimplaat en stekeinden vanochtend gedaan. Was om 13:30 klaar en betonpomp zou om 14:30 komen. Maar nu is de betonpomp verlaat. Zit duimen draaiend te wachten.

Deze week wandbekisting en volgende week de wanden storten. Zwembadraam van 2,5x 0,5m is besteld. 500 voor 't frame en 500 voor t glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn5E6uNfshPg80VO0mdxsK7ou1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzWFhDWa08y69sIsqW810wEh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fQ1dPDKM-LrHv6oR5kVg8winsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GnlViPYVWG7icex0XBn9hlr.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: betonwagen stond ook nog eens in de file. Maar hij ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u730Ix1AFlvdTE2svKER5WZvc14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzVd0LDsk0pu5IgJfATLCi09.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Zuluman op 25-04-2022 18:03 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 12:41
Jazsie schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:46:
[...]
Ik heb hier een hele dure en goedkope.... de goedkope werkt net zo goed maar "moet" je ieder jaar vervangen...

Dure is iets van 200-300 per stuk, goedkoper rond de 30,--. Ik zou gewoon lekker voor een goedkope gaan en die wel ieder jaar vervangen. Je merk snel wanneer een probe niet meer goed is wanneer bij het calibreren de waarders steeds meer en sneller afwijken.
Bedankt! Heb je misschien een link van een "goedkope" die goed werkt? Er is zo veel keus en ik zie zo veel slechte reviews voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 14:50

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Hi!

Ik zit te kijken naar een UV lamp. Welke hebben jullie? Zit er verder nog verschil in uv lampen voor een vijver of een zwembad? Lijkt mij van niet maar je weet het nooit....

Alvast bedankt:)

Tim

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
CrociStrike030 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:58:
Hi!

Ik zit te kijken naar een UV lamp. Welke hebben jullie? Zit er verder nog verschil in uv lampen voor een vijver of een zwembad? Lijkt mij van niet maar je weet het nooit....

Tim
Ik heb er zelf geen maar wel eerder gelezen dat er idd niet veel verschil in zit.
Enige waar je op moet letten is dat de behuizing tegen het chloor en evt zout kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:29:
[...]

Bedankt! Heb je misschien een link van een "goedkope" die goed werkt? Er is zo veel keus en ik zie zo veel slechte reviews voorbij komen.
ORP: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07KXKR8C9/
pH: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07KG2FCJT/
CrociStrike030 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:58:
Hi!

Tim
Belangrijk is dat er een UV-C lamp inzit.
Daarnaast moet het chloor bestendig (en zout bij een zout systeem) zijn, niet alle vijver modellen zijn dit.

Deze heb ik voor mijn Spa:
https://www.amazon.nl/Blu...-C-Spa-000/dp/B00TJQ73YM/

Zou geen 2de handse kopen tenzij je een nieuwe lamp erin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:39:
[...]

ORP: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07KXKR8C9/
pH: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07KG2FCJT/

[...]

Belangrijk is dat er een UV-C lamp inzit.
Daarnaast moet het chloor bestendig (en zout bij een zout systeem) zijn, niet alle vijver modellen zijn dit.

Deze heb ik voor mijn Spa:
https://www.amazon.nl/Blu...-C-Spa-000/dp/B00TJQ73YM/

Zou geen 2de handse kopen tenzij je een nieuwe lamp erin zet.
toon volledige bericht
Ik heb een aqua forte gevonden die ik voor 3 tientjes mag overnemen.

https://www.toppy.nl/prod...X-ro5Lnr7ijhoCs80QAvD_BwE

Maar ik zie nergens staan dat hij chloorbestendig is (of niet). Wat gebeurd er als je hier toch chloorwater doorheen duwt? Krijg je dan smerig water of is na verloop van tijd dat ding gewoon stuk? Geen idee of jullie dat weten hoor...

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:04:
[...]

Ik heb een aqua forte gevonden die ik voor 3 tientjes mag overnemen.

https://www.toppy.nl/prod...X-ro5Lnr7ijhoCs80QAvD_BwE

Maar ik zie nergens staan dat hij chloorbestendig is (of niet). Wat gebeurd er als je hier toch chloorwater doorheen duwt? Krijg je dan smerig water of is na verloop van tijd dat ding gewoon stuk? Geen idee of jullie dat weten hoor...
Hmzz, staat van de lamp weet je niet en zou je dus infeite moeten vervangen...
Idem voor ballast, voor je weet als je pech hebt moet je deze 2 vervangen en dan is nieuw goedkoper ;).

Dit is een vijver model, gezien de RVS zou ik zeggen dat ie wel chloor bestendig is maar niet zoutwater.

Handleiding roept er niks over, begrijpelijk gezien het model.

https://www.aqua-forte.co...Power%20UV-C%20Manual.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 26-04-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:45:
[...]

Hmzz, staat van de lamp weet je niet en zou je dus infeite moeten vervangen...
Idem voor ballast, voor je weet als je pech hebt moet je deze 2 vervangen en dan is nieuw goedkoper ;).

Dit is een vijver model, gezien de RVS zou ik zeggen dat ie wel chloor bestendig is maar niet zoutwater.

Handleiding roept er niks over, begrijpelijk gezien het model.

https://www.aqua-forte.co...Power%20UV-C%20Manual.pdf
Die balast doet het wel of niet toch? Aan de lamp kan je niet zien of hij nog voldoende UV heeft. Dus daar zou ik wel een nieuwe in kunnen zetten. Volgens de advertentie is hij 2 jaar oud.

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zo, 500 kilo zout in het zwembad gedondert,
laat het seizoen maar starten.

doel voor dit jaar.

de verwarming tempratuur gestuurd maken (1000meter tyleenslang in de tuin)

en de 2 pompen op afstand aan en uitzetbaar. (geen zon, de keuze om ze automatisch niet aan te laten gaan)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CrociStrike030 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:31:
[...]

Die balast doet het wel of niet toch? Aan de lamp kan je niet zien of hij nog voldoende UV heeft. Dus daar zou ik wel een nieuwe in kunnen zetten. Volgens de advertentie is hij 2 jaar oud.
Klopt, levensduur van de ballast is ongeveer 5 jaar (volgens de handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ik ben mijn inbouwstukken voor de betonwand aan te inkopen. inspuiters heb ik gevonden op toppy. Ik gebruik geen skimmer maar een overflow over het zwembadraam gecombineerd met een niveauregelaar.

Nu ben ik alleen nog op zoek naar RGB verlichting en een bijbehorende wanddoorvoer voor beton. Iemand tips/suggesties? Tot dusver nog niets naar zin gevonden.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
@Zuluman Voor mijn +/- 7m3 beton bad heb ik deze gekocht:
https://www.zwemland.nl/h...-rgb-voor-betonbaden.html

Die gaat in deze doorvoer:
https://www.zwemland.nl/h...uurdoorvoer-20-25-cm.html

Op de afbeelding zit de lamp al in de adapter die je in de muurdoorvoer schroeft. De lamp steekt overigens wel een beetje uit de muur en verzinkt niet zo mooi in de wand als anderen.

In de handleiding staat dat de lamp maximaal 20cm (of was het nu 40?...) onder de waterlijn kan. Voor mijn aantal kuubs kon ik me niet voorstellen dat de waterdruk enig probleem zou geven dus hier zit hij op 80cm diepte (en hij doet het nog, vorige week toevallig nog stoer lopen showen :P)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:47
Ik verkoop mijn Intex Ultra XTR Frame Pool 549x274x132, hier via tweakers is mijn prijs 250 euro. Ophalen in Zutphen.

Het frame is 2 jaar oud, er is vorig jaar nieuwe liner op gekomen, door wat drukte(verbouwing) heb ik nog geen tijd gehad om de liner goed schoon te maken, de liner zelf en het spul is verder nog in goede staat.

incl filterpomp, trap, afdekzeil, grondzeil. Reden van verkoop is dat we gaan verhuizen.

PS ik kon geen goede verkoopcategorie vinden in vraag&aanbod; maar door de vele goede adviezen hier wil ik toch een mede-tweaker blij maken met dit bad

stuur me even een PB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EdwinC
Gisteren mijn bad weer zwemklaar gemaakt.

Dat betekent winterzeil eraf, bad stofzuigen, en chemisch (Ph en Chloor) op peil brengen.

3 weken geleden is het gazon opnieuw ingezaaid, dus nog even wachten en het gras rondom is ook weer klaar om te betreden.

Wel moeten we nog een keertje het terras rondom ophogen aangezien het zand rondom toch aardig is ingeklonken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwHPzyE0f80IeMpip7a8qazAfAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8omCd4ew7I52KyHEawwCgxK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan het water alvast wat opwarmen door de zon, en laat ik de pomp 1 á 2 uurtjes per dag draaien op een lage frequentie. Zodra we een week verwachten waarbij het minimaal 3 dagen boven de 20 graden blijft, ga ik het water ook echt met de warmtepomp op temperatuur brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:47:
Gisteren mijn bad weer zwemklaar gemaakt.

Dat betekent winterzeil eraf, bad stofzuigen, en chemisch (Ph en Chloor) op peil brengen.

3 weken geleden is het gazon opnieuw ingezaaid, dus nog even wachten en het gras rondom is ook weer klaar om te betreden.

Wel moeten we nog een keertje het terras rondom ophogen aangezien het zand rondom toch aardig is ingeklonken.

[Afbeelding]

Nu kan het water alvast wat opwarmen door de zon, en laat ik de pomp 1 á 2 uurtjes per dag draaien op een lage frequentie. Zodra we een week verwachten waarbij het minimaal 3 dagen boven de 20 graden blijft, ga ik het water ook echt met de warmtepomp op temperatuur brengen.
Zo zeg, dat is een tuin waar ik U tegen zeg _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Jazsie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:38:
[...]

Zo zeg, dat is een tuin waar ik U tegen zeg _/-\o_
We hebben niks te klagen idd. Bijna 4500m2 grond. Maar daar heb je natuurlijk wel altijd werk mee….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Aristos schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:31:
Dank allen. @Ep Woody de vijver is 180 kuub. (15 x 8 meter) en dan nog wat aan de zijkanten. De vorige bewoners hebben zonder chemicalien gewerkt, dus ik hoop dat me dat ook lukt. Hij wist mij te vertellen dat door de begroeing aan de zijkant alles natuurlijk gaat, en je niets hoeft toe te voegen. Ik moet zeggen, dat alles er ook mooi uitziet.

Zo een airlift-pomp is wellicht iets interessants. Daar ga ik eens achteraan.
Mooi hoor! Jammer dat ze zo weinig hier langskomen. Zat door 't topic te bladeren met de gedachte die van ons (50 m3 water) in het voorjaar toch wat te verwarmen..

Afijn, zo'n ding behandel je als een vijver, min of meer, niet zozeer als een zwembad. Dus ja, de pomp moet wel (het hele seizoen) voldoende hard lopen, anders krijg je o.a. zweefalg. UV zou ik niet doen als het zo al werkt; is nl. zeker niet alléén een voordeel. Kost ook serieus veel stroom en bacteriën die je wel leuk vindt.

Blad e.d. wil je wel kwijt van de bodem van het zwemdeel. Vooral het kleine spul (dode algjes) geeft 'n wolk door het water als je het door het zwemmen in beweging zet. Dat is niet zo fijn. En het geeft ook nodeloos veel voeding in het water. Bij ons houdt een graskarper die wanden bij. Oh, en let op dat je niet achteloos een massa zonnebrandcrème in die vijver achterlaat. Dat kan zo'n biofilter niet afvoeren..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Buitenbekisting staat. Had 18 betonplexplaten 2,5x1,25m gekocht a 45 per stuk. ( een koopje in deze tijd). Aardig wat zaagverlies maar 3,05m x 1,5m platen waren veel duurder. Dik 160 euro per stuk.

Woensdag komt de wapening als t meezit. Raamopening is visueel groter dan ik dacht met 2,5m x 0,5m. Wat een plus is. Bak komt straks met nieuwe afwerking ca. 45cm boven maaiveld uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcYLZcSXTm6iHtPILKSVRWfAw2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8c5BbIRGZ8zmgoZzdLrAYs12.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KvPLCsV5IW3iOAhvGU5O50IJ7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cid5TtyKD2OPggt0dfBGwcWB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-07 17:39
Gwaihir schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Mooi hoor! Jammer dat ze zo weinig hier langskomen. Zat door 't topic te bladeren met de gedachte die van ons (50 m3 water) in het voorjaar toch wat te verwarmen..
Het is hier niet helemaal de goede kant op aan het gaan. Het water wordt steeds groener. En nadat de filter van de pomp vast zat, heeft mijn vrouw alles uit elkaar gehaald bij het filter gedeelte. Daardoor is er waarschijnlijk rotzooi in de pomp gekomen, waardoor die de geest gegeven heeft.

Ze komen vandaag nog kijken, maar er drijft ondertussen zoveel alg in het water, dat ik er zelf niet in zou gaan zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Aristos Ach ja, dat is hier ook al 'ns gebeurd. In voorjaar / zomer is het snel groen als de pomp een paar daagjes uit staat. (Hier stond het water stil omdat een reparatie moest drogen.)

Kinderen en ik vonden 't qua zwemmen niet eens zo erg. M'n vrouw vond dat 't van boven haar badpak in kwam en had zo gemakkelijk een reden uit 't water te blijven (vond 't nl. toch maar koud).

Die zweefalg kan na wegnemen van de oorzaak in een week of twee zo weer wegtrekken, maar wellicht wil je 't dode spul daarna wel even van de bodem (laten) zuigen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fox80
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-01-2024
vetter schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Ik heb nu een offerte voor hetzelfde zwembad La Plage 12, uitgraven, betonvloer, aanvullen met isolatie beton, zoutelektrolyse en covrex rolluik afdekking en 28kw full inverter warmtepomp en granieten randstenen voor 60.000. En dit is een van de betere zwembadbouwers uit België.
Scheelt dus ruim 20.000 euro en heb nu meer opties.
Ik heb vorig jaar een bad geplaatst van 9 op 3,6 met plage.
Grondwerken, waterhydrolyse, full inverter warmtepomp, heatcoversysteem en robot. Voordeel is dat je hier eigenlijk amper werk aan hebt.

1 keer per week backwash in het seizoen, 2 keer per jaar een bidon Ph aansluiten en nu en dan eens de filters leegmaken en het robotje in het bad gooien. De rest wordt geregeld door een oxilife unit

Prijs all inn was 60K

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzgT3Ytsr5Zy6xm6IbJafHt1NuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0nIBtl0eix84cbYJ2E2aZJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
fox80 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Ik heb vorig jaar een bad geplaatst van 9 op 3,6 met plage.
Grondwerken, waterhydrolyse, full inverter warmtepomp, heatcoversysteem en robot. Voordeel is dat je hier eigenlijk amper werk aan hebt.

1 keer per week backwash in het seizoen, 2 keer per jaar een bidon Ph aansluiten en nu en dan eens de filters leegmaken en het robotje in het bad gooien. De rest wordt geregeld door een oxilife unit

Prijs all inn was 60K

[Afbeelding]
Zo, dat ziet er strak uit! Die foto kan zo de folder in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 22:57
Wat een supergave zwembaden allemaal! Wij zijn ook aan ons avontuur begonnen en hebben dit weekend een Intex frame 732 maat geplaatst. Dit weekend grond afgegraven, geëgaliseerd met wit zand, tegels onder de poten en de slang er nu in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ll6F5K2Y0vJAUKk4HZnIpodsgIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqYlxOnTYi1LaM3p7xfsuWoo.png?f=fotoalbum_large

De palen zijn voor het afdekzeil wat straks op een rol komt.

Waar ik zelf over twijfel is nu of ik voor de bijgeleverde 6m3 zwembadpomp moet gaan, of tegelijk een nieuwe pentair 9m3 of 12m3 zwembadpomp wil nemen. Om het zwembadseizoen wat te optimaliseren wil ik nog in een warmtepomp voorzien, en voorkeur gaat ook uit naar een zwembadrobot en een zoutwatersysteem. Dat ga ik volgens mij allemaal niet redden met de standaard ZFP.... Anderzijds, misschien moet ik eerst eens starten met een chloorsysteem, wat relatief wat voordelig is...

tips welkom voor deze newby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@jeeedeee Iemand waar ik onlangs iets van gekocht heb had ook een Pentair 9m3 pomp met filter te koop. Deze is een jaar oud weet ik, maar ivm familie omstandigheden moet hij er vanaf. Woont in Enschede en staat te koop op marktplaats.

https://www.marktplaats.n...-pentair-azur-9m3-per-uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26
Mogen jacuzzi’s ook in dit topic ?
Ik ben aan het oriënteren op eentje voor 5 personen.
Een krachtstroom aansluiting is in de buurt en ik wil hem eigenlijk minimaal half in bouwen (of 3-kwart) in verband met warmteverlies en anders de hoge instap.
Waar een hoop partijen niets over vertellen is hoe je dit dan rondom moet doen, er zal immers water overheen gaan verwacht ik met 3 kinderen. Ook heb ik zo’n ding liever op een knappe warmtepomp ipv een vol elektrisch element maar ook dat lijkt niemand als optie aan te bieden?

Mijn idee was een gat te graven en die op de bodem en rondom in de PIR platen te zetten van 8cm en daar de jacuzzi in te laten zakken. Echter kom je dan natuurlijk niet meer bij de componenten voor onderhoud of als je lekkage krijgt? Hoe zit dat dan bij de mooie pinterest voorbeelden waarin hij met het maaiveld gelijk staat :+.

Zijn er nog merken die ik moet vermijden? Ik heb de grote bubbel koning al wel van de shortlist gehaald na 3 verhalen via via die allemaal beroerde service hebben ervaren.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 02-05-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jeeedeee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:24:
Wat een supergave zwembaden allemaal! Wij zijn ook aan ons avontuur begonnen en hebben dit weekend een Intex frame 732 maat geplaatst. Dit weekend grond afgegraven, geëgaliseerd met wit zand, tegels onder de poten en de slang er nu in.

Waar ik zelf over twijfel is nu of ik voor de bijgeleverde 6m3 zwembadpomp moet gaan, of tegelijk een nieuwe pentair 9m3 of 12m3 zwembadpomp wil nemen. Om het zwembadseizoen wat te optimaliseren wil ik nog in een warmtepomp voorzien, en voorkeur gaat ook uit naar een zwembadrobot en een zoutwatersysteem. Dat ga ik volgens mij allemaal niet redden met de standaard ZFP.... Anderzijds, misschien moet ik eerst eens starten met een chloorsysteem, wat relatief wat voordelig is...

Wij hebben zelfde bad. Intex ZWS en een warmtepomp. Ik heb alles gewoon met intex slangen aangesloten en geen bypass. Genoeg flow door warmtepomp alleen een keer filter te vies en te weinig flow, warmtepomp in error. Dus maar elke paar weken even backwash doen komend seizoen.

Die warmtepomp maakt zwemmen wel een stuk leuker voor heel de familie. Laatste zwem maand wel een dure maand maar vrouw zwom elke avond met plezier.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
jacovn schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Wij hebben zelfde bad. Intex ZWS en een warmtepomp. Ik heb alles gewoon met intex slangen aangesloten en geen bypass. Genoeg flow door warmtepomp alleen een keer filter te vies en te weinig flow, warmtepomp in error. Dus maar elke paar weken even backwash doen komend seizoen.

Die warmtepomp maakt zwemmen wel een stuk leuker voor heel de familie. Laatste zwem maand wel een dure maand maar vrouw zwom elke avond met plezier.
@medu80 dank voor de tip van marktplaats, wel wat ver weg voor mij helaas.

@jacovn dat klinkt goed, wat voor warmtepomp hebben jullie? En ook zoutwater of chloor? Ideaal zou zijn als het seizoen al in april kan starten zoals bij jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jeeedeee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:09:
@jacovn dat klinkt goed, wat voor warmtepomp hebben jullie? En ook zoutwater of chloor? Ideaal zou zijn als het seizoen al in april kan starten zoals bij jullie :)
Warmtepomp: Fairland Full Inverter Plus 15kW zwembad warmtepomp (IPHCR40)
zoutwater systeem: intex middelste voor 26500 liter

Ik start niet in april, dat wordt juni denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
jeeedeee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:24:

[Afbeelding]

De palen zijn voor het afdekzeil wat straks op een rol komt.

Ik heb dit bad zelf ook 4 jaar gehad, en zeer veel plezier aan beleefd. Wij hadden er in het begin inderdaad een Intex ZFP op. Deze heb ik het laatste jaar vervangen door een 14m3 Speck Badu pomp met zandfilter (kon ik goedkoop krijgen). Ik moet zeggen dat deze toch een stuk beter met het watervolume overweg kon.

Verder ben ik begonnen met een zoutsysteem en laterna overgegaan naar chloor. Ik vond dat ik nogal vaak de elektrode schoon moest maken omdat deze helemaal vol met aanslag zat.

Verwarming heb ik gedaan m.b.v. EPDM matten. Maar sinds ik afgelopen jaar mijn inground zwembad heb gebouwd ben ik overgegaan op een Warmtepomp dit levert toch een zekerder zwemseizoen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Veel informatie dank! Ben mijn zwembad nu nog steeds aan het vullen en vind hem wel erg bol staan aan de zijkanten. Kan het zijn dat de stoeptegels toch niet voldoende zijn ingegraven? Of komt dit toch nog wel goed als het bad helemaal vol is (nu ongeveer 50 cm in het bad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLYYnvR7olFsfGtVuhf60TZd6AM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KUmBXp9ZPxye1EBz4jNyboNs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyRjd5NWxLzhNTTUyU_N_3ozHQ8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hRktZS1bSrU2wZEmZAHTEXR5.png?f=fotoalbum_tile

De zijkant staat wel netjes recht en heeft onderaan ook geen gekke bolling...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vopT2DkygUhHxQV8KNwyefr0Hck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rhTGRu0AyuFOGqiFbcLljgqV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 21:45

Dennis1812

Amateur prutser

In mijn ervaring trekt dat wel recht als hij vol is.

(Bij mijn 3x4 bad is het in elk geval hetzelfde)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Bij mij gebeurd precies hetzelfde als bij Dennis. Als hij vol is staat hij gewoon goed

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
jeeedeee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:44:
Veel informatie dank! Ben mijn zwembad nu nog steeds aan het vullen en vind hem wel erg bol staan aan de zijkanten. Kan het zijn dat de stoeptegels toch niet voldoende zijn ingegraven? Of komt dit toch nog wel goed als het bad helemaal vol is (nu ongeveer 50 cm in het bad)

[Afbeelding][Afbeelding]

De zijkant staat wel netjes recht en heeft onderaan ook geen gekke bolling...
[Afbeelding]
Als hij waterpas staat dan trekt het vast nog bij.

Begint het trouwens bij iedereen te kriebelen bij het zien van de weersvoorspellingen ?
Gaat langzaam steeds warmer worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czo6lvRQCFCgvebt-uDKIZkh3kA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a1P06C62rXWsXGE6Ybad4bTf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik ben ook aan het denken om mijn bad op temperatuur te gaan brengen.

Vooral de de stijgende nachttemperatuur doet mij deugd.

Pagina: 1 ... 86 ... 182 Laatste