Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:33
BounceMeister schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:37:
Vorig jaar heeft mijn nieuwe Intex solarmat (de noppenfolie die je op het zwembad legt tegen verdamping en voor opwarming) het maar korte tijd volgehouden.
Voor dit jaar wil ik eigenlijk iets dat wel heel blijft, maar de prijzen kunnen nogal oplopen. Weet iemand een goede solarmat met een mooie prijs/ kwaliteit verhouding? Het is een intex bad van 200x300.
Zouden normaal gesproken gewoon langer mee gaan, weetje wat de oorzaak geweest is?
Verder krijgen we waarschijnlijk zonnepanelen i.c.m. een carport, dan kan ik mijn diy solarheaters niet meer neerleggen en overweeg een warmtepomp voor het zwembad. Er is veel aanbod, maar ik vraag me af of het echt met inverter moet zijn? Naast het feit dat het ding goed moet werken, ook voor een bad van een maatje groter, wil ik vooral dat hij stil is. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten?
Punten om op te letten:
- Type warmtepomp (aan-uit/step inverter/full inverter).
- Minimale water flow benodigd om te functioneren.
- COP waarde.
- Geluid.

Bijzaak maar zeker niet onbelangrijk:
- Merk (mocht garantie een belangrijk punt zijn voor je).
- Verticale of horizontale model afhankelijk van de locatie.
- Afmetingen.
- Gewicht.
- Smart / wifi.
- Max energie verbruik.

Moet uiteraard niet perse inverter zijn echter zeg je zelf al dat je een stille warmtepomp wilt... en dan kom je dus toch uit op een inverter.
aa/uit warmtepomp draait 100% of 0%, dus alles of niets :D

Ook zeg je voor een maatje groter bad... als je op kort termijn groter gaat (2-3 jaar max) dan is inverter ook een betere keus, immers gaat ie mooi in lagere toeren draaien omdat je overcapaciteit hebt...

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 18-03-2022 13:02 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Vorig jaar heeft mijn nieuwe Intex solarmat (de noppenfolie die je op het zwembad legt tegen verdamping en voor opwarming) het maar korte tijd volgehouden.
Voor dit jaar wil ik eigenlijk iets dat wel heel blijft, maar de prijzen kunnen nogal oplopen. Weet iemand een goede solarmat met een mooie prijs/ kwaliteit verhouding? Het is een intex bad van 200x300.
Hier afgelopen 2 jaar een Intex solarmat (ø 360cm) gebruikt en nog steeds in goede staat.
Waarom houd ie het maar korte tijd vol bij jou? Noppen lek/kapot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Jazsie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Hmzz houd rekening dat warmtepompen trage verwamers zijn, effe uurtje van te voren aanzetten zal er niet inzitten...
Bullshit :+

Warmtepomp zijn gewoon snelle verwarmers, zodra de flow goed is en de compressor draait een paar minuten heb je de volledige verwarming, zeker als je hem op max vermogen laat draaien.

Aan de andere kant, heb je een betere efficiëntie als hij lekker laag en traag kan opwarmen, maar in de basis zijn warmtepompen zeker geen trage verwarmers, ze hebben alleen minder piekvermogen dan een 30 kW CV-ketel.

Met 112 watt warm je in 1 uur 100 liter water 1 graad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
prothello schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Hier afgelopen 2 jaar een Intex solarmat (ø 360cm) gebruikt en nog steeds in goede staat.
Jazsie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Zouden normaal gesproken gewoon langer mee gaan, weetje wat de oorzaak geweest is?

[...]
Mijn vorige (240cm ronde) intex solarmat heeft het langer volgehouden. Nu een rechthoekig bad dus ook een nieuwe mat nodig. Ik had een Intex van 200x400 solarmat gekocht en ingekort naar 200x300. Deze was binnen enkele maanden helemaal leeg, dus inderdaad alle lucht eruit. Hij voelde naar mijn idee ook wat dunner aan dan die mat die ik vroeger had. Maar aangezien ik er een stuk afgeknipt had, kon ik geen garantie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Punten om op te letten:
- Type warmtepomp (aan-uit/step inverter/full inverter).
- Minimale water flow benodigd om te functioneren.
- COP waarde.
- Geluid.

Bijzaak maar zeker niet onbelangrijk:
- Merk (mocht garantie een belangrijk punt zijn voor je).
- Verticale of horizontale model afhankelijk van de locatie.
- Afmetingen.
- Gewicht.
- Smart / wifi.
- Max energie verbruik.

Moet uiteraard niet perse inverter zijn echter zeg je zelf al dat je een stille warmtepomp wilt... en dan kom je dus toch uit op een inverter.
aa/uit warmtepomp draait 100% of 0%, dus alles of niets :D

Ook zeg je voor een maatje groter bad... als je op kort termijn groter gaat (2-3 jaar max) dan is inverter ook een betere keus, immers gaat ie mooi in lagere toeren draaien omdat je overcapaciteit hebt...
Bij een inverterpomp van W'eau las ik het volgende:
"Inverter compressor zorgt voor een hogere ondertoon"
Geeft dat in de geluidsbeleving dan meer of minder geluid dan een non-inverter?

Je zegt 2-3 jaar, is dat de te verwachten levensduur van zo'n pomp dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47
BounceMeister schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Ik kan me herinneren dat hier een aantal video's geplaatst zijn van mensen met deze pompen, de toon werd door een aantal als vrij vervelend ervaren en klonk inderdaad niet fijn, volgens mij heeft bijvoorbeeld @Plenkske hem om die reden teruggestuurd.
Jazsie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Hmzz houd rekening dat warmtepompen trage verwamers zijn, effe uurtje van te voren aanzetten zal er niet inzitten...

Verder zou ik voor dat geld voor een andere warmtepomp gaan.
Juist omdat je overcapaciteit neemt wil je een inverter hebben, anders gaat je warmtepomp continu uit/aan.
Zal mogelijk ook gebeuren bij een inverter model (bij een te grote overcapaciteit) maar brengt veel minder slijtage met zich meer door de soft start wat inverter hebben.

Deze bv:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Nee oke maar dan heb ik het ook meer over een dag van tevoren, het nadeel is dat ik vrij beperkt ben kwa ruimte, zowel wat betreft opslag in de winter en de ruimte naast het zwembad. Dus een mini pomp is wat dat betreft wel fijn. Je hebt dan wel die nieuwe plus mini inverters van w'eau maar daar is nog vrij weinig over bekend. Toppy zegt dat deze wel stil zijn maargoed dat zeiden ze bij de vorige ook.

[ Voor 45% gewijzigd door TMCThomas op 18-03-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
prothello schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:02:
[...]

kwaliteit van de productie kan erg verschillen + weersomstandigheden zeg maar .. ik heb met noppenfolie jaren gedaan en anderen waren binnen 1 seizoen al "kapot" dat merk je pas tijdens gebruik ..

maar dat betreft ga ik sneller door zwembad/folie/afdekzeil heen dan de rest eromheen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Bullshit :+

Warmtepomp zijn gewoon snelle verwarmers, zodra de flow goed is en de compressor draait een paar minuten heb je de volledige verwarming, zeker als je hem op max vermogen laat draaien.

Aan de andere kant, heb je een betere efficiëntie als hij lekker laag en traag kan opwarmen, maar in de basis zijn warmtepompen zeker geen trage verwarmers, ze hebben alleen minder piekvermogen dan een 30 kW CV-ketel.

Met 112 watt warm je in 1 uur 100 liter water 1 graad op.
Geen BS hoor, juist doordat ze zo energie efficiënt zijn, zijn het trage verwarmers.

Het verschil tussen de in en uit water temperatuur is bij een goed afgesteld wp systeem 0,5-2gr.
Een CV-ketel doet met gemak 30gr+ tussen de in en uit.

Je zegt het zelf al in vergelijking met een CV-ketel wat onder de noemer "sneller verwarmers" valt.

Verder klopt het helemaal dat ze de volledige warmte capaciteit leveren na een aantal minuten.
BounceMeister schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Je zegt 2-3 jaar, is dat de te verwachten levensduur van zo'n pomp dan?
Ik hoop toch dat de levensduur veel langer is, niet voor niets geven ze bij de goede merken 8+ jaar garantie op de compressor.

Echter de techniek gaat snel vooruit en als je nu al voor een normaal model gaat dan zal die tegen die tijd verouderd zijn. Is de overbrugging langer dan 2-3 jaar dan zou ik eerder tegen die tijd dan weer een nieuwer model kopen met groter capaciteit die dan weer betere specificaties heeft dan wat je nu zou hebben...
TMCThomas schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:59:

Nee oke maar dan heb ik het ook meer over een dag van tevoren, het nadeel is dat ik vrij beperkt ben kwa ruimte, zowel wat betreft opslag in de winter en de ruimte naast het zwembad. Dus een mini pomp is wat dat betreft wel fijn. Je hebt dan wel die nieuwe plus mini inverters van w'eau maar daar is nog vrij weinig over bekend. Toppy zegt dat deze wel stil zijn maargoed dat zeiden ze bij de vorige ook.
w'eau (huismerk van Toppy) zijn inderdaad een uitzondering en vrij recent waardoor er nog weinig bekend over is.

Mijn tuin is 7x4 meter en dus ook klein, toch heb ik een grote horizontale full inverter wp staan. Muisstil en op een vaste plek gezet waar deze altijd staat, dus ook in de winter want ik heb geen schuur of dergelijke om em op te bergen.

Weet niet hoe groot jouw tuin is maar ik denk wel groter ;).

Een dag eerder WP aanzetten moet wel lukken mits de capaciteit voldoende is, maar nog steeds zou ik voor een inverter gaan want zuiniger / stiller / minder slijtage.
Een uit/aan wp zal 100% gaan pingelen (uit/aan gaan) om het water op temperatuur te houden. Nu is dit normaal voor dit type echter omdat je overcapaciteit neemt zal dit veel vaker gebeuren wat de levensduur gewoon niet ten goede komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 18-03-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 03-05 21:52
Ik zag een delta van 3 graden ongeveer met onze warmtepomp.
Dat is op aanraden van @Jazsie een vrij zware wp geworden (15 kW) voor 30m3 zwembad.

Ik heb hem achter het zwembad gezet, als je er naast staat hoor je hem wel als hij op 80-100% draait bij bad opwarmen. Als het bijhouden op temperatuur is dan draaide hij haast alleen in de late nachturen op wat vermogen en overdag op een stuk lager vermogen. Het is mijn vrouw niet negatief opgevallen en die heeft best wel een hekel aan geluid,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Geen BS hoor, juist doordat ze zo energie efficiënt zijn, zijn het trage verwarmers.

Het verschil tussen de in en uit water temperatuur is bij een goed afgesteld wp systeem 0,5-2gr.
Een CV-ketel doet met gemak 30gr+ tussen de in en uit.

Je zegt het zelf al in vergelijking met een CV-ketel wat onder de noemer "sneller verwarmers" valt.

Verder klopt het helemaal dat ze de volledige warmte capaciteit leveren na een aantal minuten.

[...]
Het heeft niets met de efficientie te maken dat het trage verwarmers zijn, het heeft alleen maar met vermogen te maken. Sterker nog, in vergelijking met een waterkoker (elektrisch element van 3kW al dan niet in het watersysteem) is een warmtepomp zelfs een heel snelle verwarming (mits een warmtepomp groot genoeg is).

Een CV ketel van 30 kW heeft uiteraard meer vermogen en is daarmee sneller, maar dat is puur omdat hij zoveel vermogen heeft. Zou je er een warmtepomp van 30 kW naast zetten dan stoppen ze beiden (op vol vermogen) evenveel warmte in het bad.

Het verschil in aanvoer/retourtemperatuur is puur een kwestie van watersnelheid. Een opwarmin van 1 graad bij 30 liter per minuut is exact evenveel warmte als 30 graden opwarming bij een snelheid van 1 liter per minuut.

Verder is een warmtepomp een slimmere keuze dan beide andere opties, maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@Ep Woody:
Klopt, energie efficiëntie is niet de hoofdreden dat wp trage verwarmer is maar eerder een bijkomend effect.

Het is de techniek die dit bepaald.

Maar iedereen is vrij om het onder zijn eigen categorie te plaaten, voor jouw dan "snelle verwarmer" en voor mij en het gross "trage verwarmer" ;)

En hier houd ik het ook bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Jazsie, leg dan even waarom je het ziet als een trage verwarmer. Warmtepompen hebben minder vermogen dan een CV ketel, maar dat maakt ze niet per se traag.

Wat voor de efficiëntie en geluidsproductie helpt is het verwarmen op lager vermogen. Dus liever 24 uur verwarmen op 33% dan 8 uur op 100%. Iets wat je met een CV ketel ook wil doen om goed gebruik te kunnen maken van de energie die anders via de schoorsteen naar buiten gaat, maar doordat de geluidsproductie van een CV ketel niet zo hoog is gebeurt dat minder.

Uiteindelijk warm je met 1 kW verwarming 1000 liter water in 8 uur tijd 6.9 graad op. Je hebt dan nog wat afkoeling door de buitenlucht en opwarming door de zon, maar dit is wat de verwarming toevoegt. Hoe meer vermogen hoe sneller je kunt opwarmen, maar ook met een warmtepomp kun je gewoon op vol vermogen je bad snel naar aangename temperaturen brengen om vervolgens lekker laag en traag de boel op temperatuur te houden.

Overigens ben ik het absoluut met je eens dat je een warmtepomp (maar ook een CV ketel) als trage verwarmer moet gebruiken. Zorg dat het water op temperatuur is en alleen het warmteverlies compenseren, maar als je incidenteel van het zwembad gebruik maakt en alleen het bad wil opwarmen als dat nodig is, dan kan dat ook prima met een warmtepomp. Puur een kwestie van goed afstemmen van warmtevraag en warmteproductie en realistisch zijn met de opties. Met een verwarmer van 8 kW een 40 m3 zwembad verwachten op te warmen van 20 naar 26 graden in 2 uur tijd is niet echt realistisch, zelfs niet met een 30 kW CV ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 15:10

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik ben eindelijk weer begonnen met het zwembad. de put is eindelijk droog en temperatuur is prima voor betonstort. Daarnaast heb ik eindelijk weer een opdracht en ik wil t liefst niks opnemen van mijn crypto portefeuille.

De plannen zijn gewijzigd. Er komt geen hoekraam. dat gaat te lang duren en kost te veel moeite en geld.
Ik dacht nog 2 aparte ramen te plaatsen. eentje van 1mx0,5m aan de zijkant. en eentje van 2,5x0,5m aan de voorkant maar na overleg met mijn vrouw alleen aan de voorkant. ik twijfel nog of ik voor een infinity oplossing.

Ik heb ook nog lang getwijfeld of ik de wanden ging metselen of storten. Het worden toch gestortte betonwanden.

Was nog wel een klus alles waterpas en vlak maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWe2arKiMnGblKIYUWkhkVzlWZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMjVClqjDp8viX60eYhRLDKM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Zuluman op 19-03-2022 18:47 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zuluman schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:46:
gestortte betonwanden.

Was nog wel een klus alles waterpas en vlak maken.

[Afbeelding]
gestorte wanden .. en dat dicht op de erfgrens met schutting erbij ? en de schuur .. gedurfde zet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 15:10

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:10:
[...]

gestorte wanden .. en dat dicht op de erfgrens met schutting erbij ? en de schuur .. gedurfde zet
Hoezo?

Min berekeningen zijn gecontroleerd door mijn collega register constructeur. De schuur staat op palen. En of een wand nou gemetseld is of gestort maakt voor de erfgrens niet uit. De schutting wordt vervangen en alles is in samenspraak met de buren. Die komen ook zwemmen van de zomer. :-)

[ Voor 15% gewijzigd door Zuluman op 19-03-2022 21:26 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:04
hier begint het aardig op te schieten :)
in september met de lage grond waterstand de bak gestort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dQYMgCLGizVlk6jgmt7TjmxSPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltHMVCBaLdJ1rl7EzIDybUH1.jpg?f=fotoalbum_large
de randstenen liggen hier nog los
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79_Qx0kLEE48KMyQWzafqmEGaCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7jq8oen6J7PP3Y4QoR9TP6O.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjqqnR_4UolK9mo-a9UjxzHk0PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6KJdDynZigITbdSe0PlIULL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Dewim1 op 20-03-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
ik heb nog 20-25 meter van 2 meter breed wit vilt 400 gram over

dus 40- 50 m2 meter
mag voor leuk prijsje weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-05 14:18
Vorige black friday de Pentair Azur 9m³ aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Lk9SLJsXccfiC7TT415I5Fl9c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSgZuFwTGPskjpMRuQd0WM9u.jpg?f=fotoalbum_large

Upgarde tov de Intex die ik had.
Nu alle bestaande slangen zien aan te koppelen.
Iemand de ultieme tip om aan te sluiten aan de 38mm van Intex?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRFtblaM_vTOKAYHGLVkox2oipA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8CXPxoSdXYhX6uafm1s8zE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxM8mA4rZAtb__a31FjozTD5Ghw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXYvXdW7kopAzNDJ8UpM8Wy2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
@Bauki:
Als ik goed heb zit deze pomp erbij:
Pentair FreeFlo FFL-071 zwembadpomp (https://www.toppy.nl/prod...-071-zwembadpomp-14m.html)

In dat geval heb je dus 50mm leidingwerk.

Je Intex koppeling is 2".

Je moet dus van 50mm naar 2" schroefdraad gaan:
https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-50mm-x-63mm-x-2/

Vergeet ook niet dat je een stuk 50mm -druk- PVC buis nodig hebt.
Daarnaast dien je ook een rubber ring te hebben tussen de intex leiding en de 2" koppeling.

Het geheel gaat er dan als volgt in elkaar:
pomp <> koppeling naar 50mm <> 50mm buis <> koppeling 50mm naar 2" <> Intex slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
Jazsie schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:34:
@Bauki:
Pentair FreeFlo FFL-071 zwembadpomp (https://www.toppy.nl/prod...-071-zwembadpomp-14m.html)

Daarnaast dien je ook een rubber ring te hebben tussen de intex leiding en de 2" koppeling.

pomp <> koppeling naar 50mm <> 50mm buis <> koppeling 50mm naar 2" <> Intex slang.
Helemaal duidelijk! Bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:22
Jazsie schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:34:
@Bauki:

@Bauki Exact zoals @Jazsie schetst heb ik het vorig jaar ook gedaan met mijn pentair Azur naar Intex. Ben nog een stapje verder gegaan en heb op dezelfde manier de flexibele slang tussen pomp en vat naar 50mm druk-PVC gemaakt.

(Bleef namelijk lekken op de knelring; bleek o.b.v. een defect, maar durfde daarna het niet meer aan. Dacht straks bad leeg en pomp stuk na los schieten slang. Keurig opgelost via zwembadcompleet en pentair)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
_RRM_ schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Ben nog een stapje verder gegaan en heb op dezelfde manier de flexibele slang tussen pomp en vat naar 50mm druk-PVC gemaakt.
Zou je hiervan een foto willen delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 09:36
[b]Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Uiteindelijk warm je met 1 kW verwarming 1000 liter water in 8 uur tijd 6.9 graad op. Je hebt dan nog wat afkoeling door de buitenlucht en opwarming door de zon, maar dit is wat de verwarming toevoegt.
Is dit een algemene regel? Ben ik even benieuwd naar om te bekijken of mijn inverter wel zo optimaal werkt. Probeer mijn zwembad op temperatuur te krijgen (28-30 graden) maar wil nog niet echt lukken.

Heb +- 58M3 water.
Een 17kw Inverter -> efficient 12.5kw bij lagere temperatuur (Mr Silent 17Kw Inverter)

Met jou berekening zou ik dus in theorie in 8 uur +- 1,5 graad moeten opwarmen. In 24 uur dus 6 graden? Ik neem aan dat met de koude nachten die 6 graden nooit bereikt kan worden. Maar momenteel zit ik dus op die ongeveer 1 a 1,5 graad per dag.

Inverter optimale flow is 8m3/u en de pomp (Victoria Plus Silent VS) doet dat momenteel ook.

Zit een Solardeck op het zwembad.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TonCoronel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Is dit een algemene regel? Ben ik even benieuwd naar om te bekijken of mijn inverter wel zo optimaal werkt. Probeer mijn zwembad op temperatuur te krijgen (28-30 graden) maar wil nog niet echt lukken.

Heb +- 58M3 water.
Een 17kw Inverter -> efficient 12.5kw bij lagere temperatuur (Mr Silent 17Kw Inverter)

Met jou berekening zou ik dus in theorie in 8 uur +- 1,5 graad moeten opwarmen. In 24 uur dus 6 graden? Ik neem aan dat met de koude nachten die 6 graden nooit bereikt kan worden. Maar momenteel zit ik dus op die ongeveer 1 a 1,5 graad per dag.

Inverter optimale flow is 8m3/u en de pomp (Victoria Plus Silent VS) doet dat momenteel ook.

Over welke omstandig heden heb je het, wat is de temp overdag & nacht ? en water start temp + eind temp (van hoe laat tot hoe laat verwarm je?)
Maar een bad opwarmen in het algemeen doe je meestal meerdere dagen over .. het op temperatuur houden is daarin tegen wat makkelijker..

58m3 in de grond is ook wat anders dan 58m3 boven de grond

Nu verwarmen gaat uitdagend worden de nachten zijn wellicht te koud ik zou bv nog 2 weken wachten .. zoals het weer er nu uit ziet (gisteren nog natte sneeuw hier in het westen van het land)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Heb +- 58M3 water.

Dit is puur de berekening vermogen / hoeveelheid * soortelijke warmte / tijd. De afkoeling is een andere berekening en van heel veel factoren afhankelijk.

In dit voorbeeld is het meer dat als je 's morgens met 20 graden begint (op een beetje een zonnige dag) dat je na 8 uur acceptabel zwembadwater hebt met 1 kW per kuub water.

In jouw voorbeeld heb je een opwarming van 6 graden en een afkoeling van 4.5 graad. Zeker met vorst 's nachts en een koude bodem lijkt me dat niet heel vreemd. Waarom zou je nu ook je zwembad richting 30 graden willen krijgen, dat kost je een vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Vanaf wanneer beginnen jullie het zwembad weer op te warmen met de warmtepomp? Ik geef mezelf tot 1 april om het zwembad perfect schoon te krijgen (gebruikte het verkeerde filter voor m'n stofzuiger, dus nogal logisch dat het fijne zand/dode alg bleef liggen 8)7)

Nu elke dag 2-3x zuigen. Zie het met de dag verbeteren, maar het is nog steeds wel troebel tijdens het pompen. 's Ochtends is het water zo helder als ik weet niet wat, tot ik weer begin te stofzuigen, dan stuift alles weer op. Vervelend, maar goed... de waterbesparing maakt veel goed :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:38:
Vanaf wanneer beginnen jullie het zwembad weer op te warmen met de warmtepomp? Ik geef mezelf tot 1 april om het zwembad perfect schoon te krijgen (gebruikte het verkeerde filter voor m'n stofzuiger, dus nogal logisch dat het fijne zand/dode alg bleef liggen 8)7)

Nu elke dag 2-3x zuigen. Zie het met de dag verbeteren, maar het is nog steeds wel troebel tijdens het pompen. 's Ochtends is het water zo helder als ik weet niet wat, tot ik weer begin te stofzuigen, dan stuift alles weer op. Vervelend, maar goed... de waterbesparing maakt veel goed :)
Als je de zfp aanhebt staan ??? wellicht een backwash daar doen. verwacht toch wel wat regen ..
dan pak je ook wat dwarrelend meuk mee ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:36
@Dennahz ik zou zeggen ga verwarmen als je (binnekort) wil gaan zwemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonCoronel
Ep Woody schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Dit is puur de berekening vermogen / hoeveelheid * soortelijke warmte / tijd. De afkoeling is een andere berekening en van heel veel factoren afhankelijk.

In dit voorbeeld is het meer dat als je 's morgens met 20 graden begint (op een beetje een zonnige dag) dat je na 8 uur acceptabel zwembadwater hebt met 1 kW per kuub water.

In jouw voorbeeld heb je een opwarming van 6 graden en een afkoeling van 4.5 graad. Zeker met vorst 's nachts en een koude bodem lijkt me dat niet heel vreemd. Waarom zou je nu ook je zwembad richting 30 graden willen krijgen, dat kost je een vermogen...
Denk dat idd de afkoeling momenteel nog te hard gaat. Maar voor mijn gevoel is de opwarming ook trager dan dat ik had verwacht. Wellicht verwacht ik er teveel van. De kinderen staan te springen om weer te gaan zwemmen dus vandaar maar weer opgestart.

De warmtepomp draait 24x7 sinds 1,5 week. begin temperatuur was 11 granden, nu 22, dus 11 graden in 11 dagen verwamt

Het is inderdaad een zwembad in de grond (10x4x1.5).

Met 48 zonnepanelen in de achtertuin wek ik voldoende op om het zwembad nu al wel te laten opwarmen, dat vindt ik dus niet zo heel erg. Eerder de ongeduldige kinderen :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
TonCoronel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Denk dat idd de afkoeling momenteel nog te hard gaat. Maar voor mijn gevoel is de opwarming ook traging dan dat ik had verwacht. Wellicht verwacht ik er teveel van. De kinderen staan te springen om weer te gaan zwemmen dus vandaar maar weer opgestart.

De warmtepomp draait 24x7 sinds 1,5 week. begin temperatuur was 11 granden, nu 22, dus 11 graden in 11 dagen verwamt

Het is inderdaad een zwembad in de grond (10x40x1.5).
Dat is een bijna een wedstrijdbad... (en stiekem 600 m3 water), maar het zal wel 10x4x1.5 zijn.
Met 48 zonnepanelen in de achtertuin wek ik voldoende op om het zwembad nu al wel te laten opwarmen, dat vindt ik dus niet zo heel erg. Eerder de ongeduldige kinderen :)
Ach, kunnen ze vast oefenen voor als ze bij Wim Hof in de leer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ep Woody schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:05:
[...]
Dat is een bijna een wedstrijdbad... (en stiekem 600 m3 water), maar het zal wel 10x4x1.5 zijn.
[...]
Ach, kunnen ze vast oefenen voor als ze bij Wim Hof in de leer gaan.
Is inmiddels aangepast, idd 10x4x1.5.

Dat het lang duurt om op te warmen ok, maar waar het mij met name om gaat, werkt mijn installatie naar behoren of niet, zou zonde zijn als je een goed systeem hebt staan maar door een probleem/verkeerde instellingen het syteem niet optimaal draait.

Dus als inderdaad je met wat berekeningen hoogover kunt vaststellen of het redelijjk werkt dan is dat natuurlijk mooi meegenomen, ipv een installateur laten komen, hou het graag zelf in de gaten voordat ik iemand anders laat op komen draven.

[ Voor 17% gewijzigd door TonCoronel op 21-03-2022 13:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
TonCoronel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Is inmiddels aangepast, idd 10x4x1.5.

Dat het lang duurt om op te warmen ok, maar waar het mij met name om gaat, werkt mijn installatie naar behoren of niet, zou zonde zijn als je een goed systeem hebt staan maar door een probleem/verkeerde instellingen het syteem niet optimaal draait.

Dus als inderdaad je met wat berekeningen hoogover kunt vaststellen of het redelijjk werkt dan is dat natuurlijk mooi meegenomen, ipv een installateur laten komen, hou het graag zelf in de gaten voordat ik iemand anders laat op komen draven.
Meet de watertemperatuur om 9 uur en om 17 uur en kijk hoeveel je zwembad is opgewarmd, dan krijg je een redelijk beeld van hoeveel je bad is opgewarmd.

Meet hoeveel KWh er in die periode in de warmtepomp is gegaan (als je dat kan aflezen) geeft je ook een goed beeld.

De watersnelheid is relatief oninteressant. Ja, hoe sneller het water stroomt hoe hoger de efficiëntie van de warmtepomp, maar hoe meer energie het kost om het water rond te pompen. Zeker als je weinig warmte toevoegt met de warmtepomp kun je beter de waterpomp langzamer laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hij zou constant 2.5 kW moeten vragen, dus 8 uur * 2.5 kW = 20 kWh of zelfs 60 kWh over 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Vanochtend om 8 uur was hij 21.7 graden, 5,5 uur later is hij 23.3 graden, dus 1.6 graden in 5.5 uur en daarbij dus 5.5 x 2.5kW is 13,75kW bij verbruikt.

Dus met jou berekening komt ik dan inderdaad rond die 1.6 graden die hij in 5.5 uur had moeten kunnen verwarmen. Uiteraard helpt de zon nu ook nog een beetje. Ik denk door de grond temperatuur en koude nachten dat de inverter het verder gewoon niet trekt om hem op temperatuur te houden, zie onderstaande grafiek maar over het verloop, overdag warmt hij op zoals zou horen maar 's avonds en 's nachts koelt het erg af, ondanks een continue 2.5kW verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SQ0GKsMdjYwtjHO0yiLm4zTilE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mEth7aIpH6g8Qczc8YnKF9rC.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Heb +- 58M3 water.

58 / 3 = 19,3 kW warmtepomp zou ik minimaal nemen (bij een temperatuur van 15gr lucht en 26gr water want we zitten in NL) en bij een inverter zelfs nog een slagje groter...

Naar mijn mening heeft je warmtepomp te weinig capaciteit voor gebruik bij de huidige -nacht- temperaturen.

Denk zelf dat je warmtepomp wel gewoon optimaal werkt maar nu gewoon extra lang op vol vermogen moet draaien om het water op te warmen en in de nachten het water op temperatuur te houden.

Ben vooral benieuwd hoe je water temperatuur verloop is tijdens de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Dat zou dan goed kunnen kloppen, dat hij niet toereikend is met deze temperaturen, om hem te verwarmen, meer om hem op niveau te houden.

Dit is het verloop van de afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUc03Ecoxdz-74DV_ztua11jWEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/clPDlgEY5n6fqEpv18lmaPlE.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:22
Bauki schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Zou je hiervan een foto willen delen ?
Gezien een opzetbad de onderdelen even provisorisch in de schuur op de foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOsfNFo6LHcOM2CXe8t9gaGr1Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgTRyPDsEKLBmn87C71O62co.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwLnbbk55lsDZmO1M3zE8zpH_tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrtQbTZe1CzVURYpi5XYNOYe.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
TonCoronel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:01:
Dat zou dan goed kunnen kloppen, dat hij niet toereikend is met deze temperaturen, om hem te verwarmen, meer om hem op niveau te houden.

Dit is het verloop van de afgelopen 24 uur:
[Afbeelding]
Je grafiek laat duidelijk zien dat je warmtepomp te weinig capaciteit heeft.

Je warmtepomp moet op vol vermogen draaien en kan het water temperatuur in de nacht niet op temperatuur houden.

Gekeken naar de specificaties van de warmtepomp en naar mijn eerdere berekening is er naar mijn mening dus niks mis met je warmtepomp behalve dat ie helaas voor de huidige temperaturen te weinig capaciteit heeft wat dus resulteert in zeer trage opwarming maar vooral ook dagen of zelfs weken op vol vermogen draaien wat dan weer meer energie verbruikt.

Je hebt zonnepanelen dus misschien kan je het -veel- extra energie vebruik voor lief nemen en de tijd dat nodig is om het zwembad op temperatuur te brengen.

Ander twee opties is pas gebruik maken van het zwembad wanneer ook de nachten warmer zijn of een zwaardere warmtepomp plaatsen...

Een warmtepomp die 19+ kW kan leveren bij 15gr lucht zijn niet bepaald goedkoop hoewel je huidige naar mijn mening ook zeker geen goedkoop model is... het is dus maar wat je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Met een gemiddelde buitentemperatuur van onder de 10 graden en een bodemtemperatuur van een graad of 7 kost het inderdaad veel moeite nu om de boel warm te krijgen. Netto red je nu ongeveer 1 graad in een dag.

Gezien de temperaturen van de komende tijd zou ik persoonlijk er niet op gokken dat het lukt om het water aangenaam te krijgen. Dat is gewoon zonde van de energie. Pas als de nachttemperaturen omhoog gaan wordt het interessanter.

@Jazsie, je kan natuurlijk ook twee warmtepompen parallel zetten... Met een 9 kW pomp erbij heb je een flinke boost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Heb het hier vorig jaar wel eens gemeld dat mijn buurman niet heel blij is met mijn Intex 12m2 ZFP.
Heb er een kist omheen gebouwd met isolatie maar nog steeds maakt ie (naar zijn mening) teveel geluid. Om de vrede te bewaren ben ik voor dit jaar dus op zoek naar een stille vervanger.
Het bad is een Intex Prismframe van 5.5m doorsnede (24m3 water) met Intex zoutsysteem en een Poolex full inverter.
Hebben jullie tips/ervaring voor/met een stille pomp (en bij voorkeur ook iets energie zuiniger ivm de huidige prijzen ;) )?
En is het beter om voor een variabele pomp te gaan of is het beter om een losse frequentieregelaar te nemen?
Aan de ene kant is het voordeel dat alles in 1 zit maar aan de andere kant als ie kapot gaat ben je gelijk een stuk duurder uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
Togi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:43:
Heb het hier vorig jaar wel eens gemeld dat mijn buurman niet heel blij is met mijn Intex 12m2 ZFP.
Heb er een kist omheen gebouwd met isolatie maar nog steeds maakt ie (naar zijn mening) teveel geluid. Om de vrede te bewaren ben ik voor dit jaar dus op zoek naar een stille vervanger.
Het bad is een Intex Prismframe van 5.5m doorsnede (24m3 water) met Intex zoutsysteem en een Poolex full inverter.
Hebben jullie tips/ervaring voor/met een stille pomp (en bij voorkeur ook iets energie zuiniger ivm de huidige prijzen ;) )?
En is het beter om voor een variabele pomp te gaan of is het beter om een losse frequentieregelaar te nemen?
Aan de ene kant is het voordeel dat alles in 1 zit maar aan de andere kant als ie kapot gaat ben je gelijk een stuk duurder uit
Ik heb onlangs ( ook omwille van het geluid ) de overstap gemaakt naar de Pentair Azur 9m³ met ongeveer dezelfde opstelling: Intex Ultra XTR 488 & Poolex Silverline FI-90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
@Ep Woody & @Jazsie
Beide bedankt voor de respons, het ziet er nogmaals inderdaad naar uit dat de inverter naar behoren werkt echter ivm huidige nachtemperatuur + bodemtemperatuur dat de inverter het momenteel niet optimaal kan bijbenen en dus onderbemeten is en ik ofwel geduld moet hebben ofwel door moet blijven stoken.
Zwemwater is vanacht afgekoeld naar 23.0 graden vanaf 23.6 max gistermiddag (duidelijk een minder koude nacht gehad). Momenteel 23.4, verwacht dus vandaag wel boven de 24.5 te komen en zo warmt hij inderdaad +- 1 graad op per dag.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Heb zelf deze gekocht. Wel een stukje goedkoper, want refurbished :)

Ga hem begin april aansluiten, maar als ik de reviews mag geloven is hij bijzonder stil. Die Intex pompen zijn gewoon waardeloos. Heb zelf momenteel de 8m3/u pomp nog draaien en erger me er nu alweer aan. Dat ze die dingen mogen verkopen... plastic troep.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Dennahz schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Heb zelf deze gekocht. Wel een stukje goedkoper, want refurbished :)

Ga hem begin april aansluiten, maar als ik de reviews mag geloven is hij bijzonder stil. Die Intex pompen zijn gewoon waardeloos. Heb zelf momenteel de 8m3/u pomp nog draaien en erger me er nu alweer aan. Dat ze die dingen mogen verkopen... plastic troep.
Is ook wel even een andere prijsklasse uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Als je alles nieuw moet kopen zou ik zeker voor een frequentie geregelde pomp gaan
Een normale pomp is eigenlijk niet gemaakt om met een frequentie regelaar te werken en is dus een compromis

Is dit niets voor je?

https://www.toppy.nl/prod...bHNVNdV3_F1waAvWOEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:13
Of je haalt een goedkope pomp met een Vario+ regelaar. Die kun je dan weer met een ESP32 instellen met Home Assistant. Tenminste zo doe ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Dewim1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Als je alles nieuw moet kopen zou ik zeker voor een frequentie geregelde pomp gaan
Een normale pomp is eigenlijk niet gemaakt om met een frequentie regelaar te werken en is dus een compromis

Is dit niets voor je?

https://www.toppy.nl/prod...bHNVNdV3_F1waAvWOEALw_wcB
Stofzuigt wel lekker op 23m3 per uur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:31
Mijn ouders hebben in een warm land een stuk grond. Daar willen ze dit jaar of volgend jaar een vakantiehuisje neerzetten. Zodra het huis staat wil ik er een (ondergrondse) zwembad plaatsen, het meest simpele/makkelijke lijkt mij van volledig beton. Wij zullen er hooguit 1 of 2 weken gebruik van maken en dat enkel in de maanden juli/augustus. Dan is het er overdag ~30° en 's nachts ~17°. Er is een waterput aanwezig (+/- 40 meter diep) inclusief een pomp.

Ik dacht zelf om op dag -1 de zwembad te vullen met water uit de waterput. Vervolgens het water rond laten pompen in tyleenslangen om het op te warmen zodat we op dag 0 kunnen zwemmen. Vervolgens mag op dag 14 het water eruit en ruimen we alles op.

Of krijg je het water never nooit zo snel warm binnen een dag?

In de OP lees ik:
Je pompt 4,7m3 per uur (filter stand) en die verwarm je gemiddeld met een delta T van 0,5 of 1 graad per uur (4,7m3 dus in dit geval) afhankelijk van je bad inhoud kan je rekenen hoe lang dit is.
Stel water uit de put is 10 graden en we willen het water opwarmen naar 30 graden, klopt mijn berekening dan:
30-10= 20 graden te verwarmen. Je hebt 20 uur nodig om 4.7m3 van 10 naar 30 graden te verwarmen. Echter hebben wij een vijfvoud aan inhoud, dus 5x 20 uur? In praktijk wellicht nog langer (10 dagen x 10 uur).

Afmetingen ~5m x 3m x 1.5m (22,5m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Geloof het of niet, net nadat ik de conclusie trek dat mijn Inverter naar behoren functioneert heeft hij de geest gegeven. Vermoedelijk compressor kapot.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
c-nan schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:37:
Mijn ouders hebben in een warm land een stuk grond. Daar willen ze dit jaar of volgend jaar een vakantiehuisje neerzetten. Zodra het huis staat wil ik er een (ondergrondse) zwembad plaatsen, het meest simpele/makkelijke lijkt mij van volledig beton. Wij zullen er hooguit 1 of 2 weken gebruik van maken en dat enkel in de maanden juli/augustus. Dan is het er overdag ~30° en 's nachts ~17°. Er is een waterput aanwezig (+/- 40 meter diep) inclusief een pomp.

Ik dacht zelf om op dag -1 de zwembad te vullen met water uit de waterput. Vervolgens het water rond laten pompen in tyleenslangen om het op te warmen zodat we op dag 0 kunnen zwemmen. Vervolgens mag op dag 14 het water eruit en ruimen we alles op.

Of krijg je het water never nooit zo snel warm binnen een dag?

In de OP lees ik:

[...]

Stel water uit de put is 10 graden en we willen het water opwarmen naar 30 graden, klopt mijn berekening dan:
30-10= 20 graden te verwarmen. Je hebt 20 uur nodig om 4.7m3 van 10 naar 30 graden te verwarmen. Echter hebben wij een vijfvoud aan inhoud, dus 5x 20 uur? In praktijk wellicht nog langer (10 dagen x 10 uur).

Afmetingen ~5m x 3m x 1.5m (22,5m3).
Als je warmtebron (tyleenslang in dit geval) maar genoeg warmte afgeeft (lees capaciteit heeft) kan het zeker op 1 dag...
TonCoronel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:06:
Geloof het of niet, net nadat ik de conclusie trek dat mijn Inverter naar behoren functioneert heeft hij de geest gegeven. Vermoedelijk compressor kapot.
Oei, dat is natuurlijk minder. Als compressor stuk is dan is dat meestal door een lek waardoor er te weinig koude middel (waar dus ook olie in zit voor je compressor) in je leiding zit en dat is funest.

Afgezien daar van (en ik hoop serieus dat je warmtepomp niet stuk is) functioneerde ie naar mijn mening gewoon zoals het hoort...

Overigens zou het lange uren op 100% draaien niet de oorzaak mogen zijn voor defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
TonCoronel schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:06:
Dat zou garantie moeten zijn, compressor van een Mr. Silence valt 5 jaar onder garantie. Toevallig heb ik ook een Mr. Silence maar vanwege het weer van afgelopen jaar weinig gebruikt. Ik hoop dat het dit jaar beter weer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

TMCThomas schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Is ook wel even een andere prijsklasse uiteraard
Klopt, maar ik vind niet dat je als fabrikant, omdat een product "goedkoop" is, klanten maar moet opschepen met een rammelende behuizing. Het is zelfs zo erg dat als ik niks tegen de zijkanten van de pomp druk ik het verschil binnen hoor.

Maak dan een degelijk product voor iets meer geld. Dit apparaat wil ik principieel gezien gewoon niet meer verkopen en gaat gewoon lekker naar de stort :p (Oftewel hou ik hem als reserve, dat is ook een oplossing).

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
medu80 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Dat zou garantie moeten zijn, compressor van een Mr. Silence valt 5 jaar onder garantie. Toevallig heb ik ook een Mr. Silence maar vanwege het weer van afgelopen jaar weinig gebruikt. Ik hoop dat het dit jaar beter weer wordt.
Klopt wordt vandaag opgehaald voor reparatie, ben benieuwd, ze gaven al aan dat het lang kon gaan duren :(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:14
Ik heb het 2 jaar gedaan met Intex matjes maar die zijn beide gescheurd zou zoiets een mooi kant en klaar set zijn om een 2.60 x 1.60 badje lekker warm te krijgen.

KESSER® Solar collector, pool heater, 400 x 70 cm, hot water heating, solar heating for swimming pools, swimming pools up to 16,000 liters of water capacity l randomly expandable l UV-resistant plastic https://www.amazon.nl/dp/...TE5NV5ERJZ155QHPBKX?psc=1

[ Voor 8% gewijzigd door bifi_G60 op 27-03-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
bifi_G60 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:48:
Ik heb het 2 jaar gedaan met Intex matjes maar die zijn beide gescheurd zou zoiets een mooi kant en klaar set zijn om een 2.60 x 1.60 badje lekker warm te krijgen.

KESSER® Solar collector, pool heater, 400 x 70 cm, hot water heating, solar heating for swimming pools, swimming pools up to 16,000 liters of water capacity l randomly expandable l UV-resistant plastic https://www.amazon.nl/dp/...TE5NV5ERJZ155QHPBKX?psc=1
Dit is een screenshot van de hoeveelheid warmte die door 6m2 aan zonnecollectoren in een bad van 3x2x0.75 is gegaan. Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2" Een collector doet grofweg 200 Watt/m2. Het kost 112 Watt/uur om 100 liter 1 graad op te warmen. Jouw bad is 2.5 kuub? 2.5*1120 = 2.8 kWh om het bad 1 graad op te warmen. Dan weet je wat het effect van zo'n collector op jouw bad gaat zijn.

Het helpt, maar verwacht geen wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-03 15:08
Nou, ik ben erachter waarom de druk van mijn filter continu tegen de 3 bar aanzit (zwarte wijzer), zelfs na meerdere keren een backwash te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkWVY4Jb1sDcVwdv91HufFLtne0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rP85aNK9NBtSE5mInFVx9EDG.jpg?f=fotoalbum_large

M'n manometer heeft het begeven. Hele pomp uit elkaar gehaald, blijkt dat het gewoon te zijn

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
kipppertje schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:54:
Nou, ik ben erachter waarom de druk van mijn filter continu tegen de 3 bar aanzit (zwarte wijzer), zelfs na meerdere keren een backwash te doen:
[Afbeelding]

M'n manometer heeft het begeven. Hele pomp uit elkaar gehaald, blijkt dat het gewoon te zijn
Goed dat je het gevonden hebt alleen pomp uit elkaar halen was niet nodig geweest.
Bedoel hij geeft al zonder druk er op "3" bar aan? Dat kan toch nooit kloppen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-03 15:08
Jazsie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Goed dat je het gevonden hebt alleen pomp uit elkaar halen was niet nodig geweest.
Bedoel hij geeft al zonder druk er op "3" bar aan? Dat kan toch nooit kloppen 8)7
Nou ja, toen de pomp uit elkaar was en hij nog steeds 3 bar aangaf begon ik wel nattigheid te voelen, nooit over nagedacht dat die meter ook stuk kan gaan.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-04 18:58
Ep Woody schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Dit is een screenshot van de hoeveelheid warmte die door 6m2 aan zonnecollectoren in een bad van 3x2x0.75 is gegaan. Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2" Een collector doet grofweg 200 Watt/m2. Het kost 112 Watt/uur om 100 liter 1 graad op te warmen. Jouw bad is 2.5 kuub? 2.5*1120 = 2.8 kWh om het bad 1 graad op te warmen. Dan weet je wat het effect van zo'n collector op jouw bad gaat zijn.

Het helpt, maar verwacht geen wonderen.
Dat is wel een heel teleurstellende rekensom :| Dus in dat voorbeeld kost het 6 uur om het bad 1 graad hoger te krijgen? Als je hebt over die 200 watt per m2, is dat in een ideale opstelling of is dat een gemiddelde? En met ideale opstelling bedoel ik: hele dag zon, voldoende flow, geen afkoeling door wind met plexiglas etc)

Ik heb de mogelijkheid om zwembad in de zon te zetten zonder collectoren, of bad in de schaduw (dicht bij een dak) waar ik wel collectoren kwijt kan. Maar het is dan een nobrainer volgens mij en bad in de zon is dan veel effectiever denk ik?

Even gerekend:
1 zonnecollector 1m2 doet dus op een dag (8 uur) 8*200 = 1600 = 5.76MJ

oppervlakte verwarming van zwembad is ong. 38MJ per dag
(uitgaande van 2.5m2 oppervlakte, 2.5m2*15MJ =37,5)

Dus bad in schaduw heeft zo'n 7m2 aan collectoren nodig tegenover bad in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handsomekate
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 00:51
Hoi allemaal

Even een vraagje.
Ik heb een solarbol en een intex electrische verwarming.
Kan je achter de solarbol gewoon een bypass plaatsen zodat je kan bepalen of je het water wel of niet door de elektrische verwarming wilt hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
nextnext schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Dat is wel een heel teleurstellende rekensom :| Dus in dat voorbeeld kost het 6 uur om het bad 1 graad hoger te krijgen? Als je hebt over die 200 watt per m2, is dat in een ideale opstelling of is dat een gemiddelde? En met ideale opstelling bedoel ik: hele dag zon, voldoende flow, geen afkoeling door wind met plexiglas etc)

Ik heb de mogelijkheid om zwembad in de zon te zetten zonder collectoren, of bad in de schaduw (dicht bij een dak) waar ik wel collectoren kwijt kan. Maar het is dan een nobrainer volgens mij en bad in de zon is dan veel effectiever denk ik?

Even gerekend:
1 zonnecollector 1m2 doet dus op een dag (8 uur) 8*200 = 1600 = 5.76MJ

oppervlakte verwarming van zwembad is ong. 38MJ per dag
(uitgaande van 2.5m2 oppervlakte, 2.5m2*15MJ =37,5)

Dus bad in schaduw heeft zo'n 7m2 aan collectoren nodig tegenover bad in de zon.
Je zwembad heeft veel oppervlakte, het wateroppervlakte, maar ook de zijwanden vangen gewoon zonlicht. Een zwembad van 3x2x0.75 heeft dus 6 m2 wateroppervlakte en 3+2 * 0.75 = 4.5 m2 zijwand oppervlakte in de zon, dus totaal 10.5 m2.

Zet dat tegenover de 6 m2 aan collectoroppervlakte die ik heb, dan snap je waarom het zwembad veel meer opwarming uit zichzelf al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
handsomekate schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:34:
Hoi allemaal

Even een vraagje.
Kan je achter de solarbol gewoon een bypass plaatsen zodat je kan bepalen of je het water wel of niet door de elektrische verwarming wilt hebben?
Dat kan maar slimmer is gewoon je elektrische verwarming wat bij te stellen als het water warm genoeg is dan stopt hij vanzelf met verwarmen ..
gewoon een bijpas dus over het geheel te zetten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
handsomekate schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:34:
Hoi allemaal

Even een vraagje.
Kan, maar je kan ook gewoon de stekker eruit trekken... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handsomekate
Het gaat er mij meer om om de flow dan wat ter versnellen. Want de verwarming houdt het wat tegen. De zonnebol is ruim en snel. De verwarming wordt steeds gevuld waarnaar het er uit loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
verwarming vermindert de flow, dus daar zet je de bypass over .. tuurlijk kan je een bypass er midden in zetten zie alleen het nut er niet van in.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
handsomekate schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:27:
Het gaat er mij meer om om de flow dan wat ter versnellen. Want de verwarming houdt het wat tegen. De zonnebol is ruim en snel. De verwarming wordt steeds gevuld waarnaar het er uit loopt.
Als het goed is is de flow constant. Verder maakt het weinig uit, een hogere flow levert niet echt meer opbrengst op. Gewoon lekker laten zitten.
Het zou vreemd zals als de verwarming dingen afsluit tot het water warm is en dan weer open gaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-04 18:58
Ep Woody schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Je zwembad heeft veel oppervlakte, het wateroppervlakte, maar ook de zijwanden vangen gewoon zonlicht. Een zwembad van 3x2x0.75 heeft dus 6 m2 wateroppervlakte en 3+2 * 0.75 = 4.5 m2 zijwand oppervlakte in de zon, dus totaal 10.5 m2.

Zet dat tegenover de 6 m2 aan collectoroppervlakte die ik heb, dan snap je waarom het zwembad veel meer opwarming uit zichzelf al heeft.
Duidelijk! Maar mijn vraag aan jou is dan nog wel waarom je zoveel moeite hebt gedaan voor de 6m2 collectoren als dat relatief maar zo weinig bijdraagt. Niet verkeerd bedoelt maar is het dan vooral voor de leuk, of omdat alle kleine beetjes helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handsomekate
En wat is beter eerst de verwarming en dan de zonnebol?
Of eerst de zonnebol en dan de verwarming?
Of maakt dat niks uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Eerst zonnebol en dan verwarming zoals @vso al aangaf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
nextnext schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:30:
[...]

Duidelijk! Maar mijn vraag aan jou is dan nog wel waarom je zoveel moeite hebt gedaan voor de 6m2 collectoren als dat relatief maar zo weinig bijdraagt. Niet verkeerd bedoelt maar is het dan vooral voor de leuk, of omdat alle kleine beetjes helpen?
Gaande weg leert men. Achteraf gezien had ik gewoon een warmtepomp moeten kopen.

En het helpt wel, in mijn geval doet het dus ongeveer 1/3e van de totale verwarming op een dag, wat afgelopen zomer met enige regelmaat boven de 35 graden kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
handsomekate schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:36:
En wat is beter eerst de verwarming en dan de zonnebol?
Of eerst de zonnebol en dan de verwarming?
Of maakt dat niks uit
Hoe meer afstand het water moet afleggen tussen de verwarming en het zwembad hoe meer warmte je verliest aan de omgeving.

Als het water warm is gaat de verwarming niet aan. Dus als je het water eerst opwarmt met zonneenergie hoeft de verwarming dat niet meer te doen.

Hoe groot zijn beide effecten: zeer beperkt, een zonnebol doet grofweg 200 watt per m2 en het verlies van water aan de buitenlucht is ook niet heel groot, maar het is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ter info: bij onze locale action hebben ze al (heel veel) zwembad vloertegels. Blauw en donkergrijs. 9 stuks voor 7,95.
Voor de rest nog weinig zwembad spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 15:21

Dennis1812

Amateur prutser

Plenkske schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:34:
Ter info: bij onze locale action hebben ze al (heel veel) zwembad vloertegels. Blauw en donkergrijs. 9 stuks voor 7,95.
hier zijn ze al bijna uitverkocht. Ik heb ze gelukkig mee kunnen nemen.

Staat verder al een hoop aan opblaasbaar spul, filters, pompen en dat soort meuk. Ook wat grotere Bestway zwembaden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Plenkske schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:34:
Weet je de dikte er toevallig van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

TMCThomas schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 19:47:
[...]

Weet je de dikte er toevallig van?
38,5*38,5*0,8cm.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 14:54
Dat zijn wel kleine tegels dus, meestal zijn ze 50x50 of 60x60. Met 9 stuks in de verpakking (1,33 m²) kom je op €5,95/m². Bij de gangbaardere verpakkingen van 50x50 is dat met 8 stuks (2 m²) of 9 stuks (2,25 m²) dus een prijs per pak van €11,90 of €13,39. Die prijs zie je volgens mij wel vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

dennistd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Dat zijn wel kleine tegels dus, meestal zijn ze 50x50 of 60x60. Met 9 stuks in de verpakking (1,33 m²) kom je op €5,95/m². Bij de gangbaardere verpakkingen van 50x50 is dat met 8 stuks (2 m²) of 9 stuks (2,25 m²) dus een prijs per pak van €11,90 of €13,39. Die prijs zie je volgens mij wel vaker.
Bij deze de foto van de stelling, toevallig nog op de telefoon omdat de vrouw ze gezien had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xxt0sFHyceSghKVpvS3IrfwxDTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fvdrY2M3FkXgtHjjEG8Z5S2N.jpg?f=user_large

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
dennistd schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:13:
[...]

En waar zie jij deze te koop staan? Ik zie toch prijzen eerder richting de 20+...

Of je spreekt over filterdunne matten, ja die zijn idd rond die prijs :)

Ik heb deze ook van de Action en eenmaal aan elkaar maakt het niet uit of het "kleine" of "grote" tegels zijn :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonCoronel
medu80 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Gisteren vanuit de leverancier het antwoord gekregen dat de compressor inderdaad ergens een lek heeft die ze niet opgelost krijgen. Ik krijg dus een hele nieuwe opgestuurd vandaag. Wel direct geregeld dat ik de 21Kw ipv 17Kw versie krijg, met bijbetaling uiteraard.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TonCoronel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:26:
[...]

Gisteren vanuit de leverancier het antwoord gekregen dat de compressor inderdaad ergens een lek heeft die ze niet opgelost krijgen. Ik krijg dus een hele nieuwe opgestuurd vandaag. Wel direct geregeld dat ik de 21Kw ipv 17Kw versie krijg, met bijbetaling uiteraard.
Netjes en goede keus! Zei toch dat er hoogst waarschijnlijk een lek in zit ;).

Wel netjes opgelost zo vindt ik en ook wel vlot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
TonCoronel schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:26:
[...]

Toevallig zwembadcompleet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Nee direct met Sibo Fluidra

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nou, het weer is alweer wat minder geworden, Spa alvast voorbereid en dat was het dan voor nu...

Ondertussen verder gaan met de aansturing :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonCoronel
Sinds dinsdagavond een nieuwe inverter in place (21Kw ipv17Kw) en die lijkt zeker beter te werken. Geen terugval snachts, alleen die buien van vandaag/vanacht vond hij niet zo leuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ga2wN6XfQpJ3Chg9tC0iUh8zAks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wRr04xMaghEp7Sr2dRmTXtPi.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

TonCoronel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:39:
Sinds dinsdagavond een nieuwe inverter in place (21Kw ipv17Kw) en die lijkt zeker beter te werken. Geen terugval snachts, alleen die buien van vandaag/vanacht vond hij niet zo leuk.
[Afbeelding]
Laat je alles s'nachts ook draaien, of schakel je het uit?

Vandaag het zwembad maar leegtrekken. Schoonmaken lukte niet echt meer. Denk een combinatie van zand + verzadigd water omdat ik er veel te veel zooi ingegooid heb :+

Voordeel is wel dat ik met een schone lei kan beginnen. Heb de nieuwe pomp + zandvat al aangesloten. Heerlijk nieuw water. En deze pomp zou zo stil moeten zijn dat ie, samen met de warmtepomp 24/7 kan blijven draaien. Komen er ook nooit meer algen in d:)b

Gebruiken jullie trouwens wekelijks ook een flockingmiddel om alle losse troep er tussentijds uit te halen?

Twitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Sinds 1 april ben ik eigenaar van een mooi huis met daarin een schitterende zwemvijver. Ik ben nu dus (tussen het verhuizen door) een quick-course Zwembad-Onderhoud aan het doen. En graag zou ik jullie om wat tips willen vragen. Eerst wat foto's van het zwembad zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGjfTS2Nvnptv9s3xF_B0sNuLts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuC9zrWTfYTnLMvxRyfxB8Us.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nu mijn vragen:

1: Er zit onderstaande pomp in. Die pompt water vanuit een rooster in de bodem en via een skimmer langs een filter, een zandlaag terug naar het riet aan de zijkant. Het water is op dit moment kraakhelder, maar op de bodem liggen best wel wat bladeren. En op de wanden zit een beetje groene aanslag. Moet ik de pomp 24/7 laten draaien? Hij lijkt me best flink wat elektriciteit te verbruiken, dus idealiter, koppel ik hem soms af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG4UHGATybXi-gJx2dBPVvENvl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWU8ftu2TBwFRtRglVinuo9v.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHhW3GlK7raua7JcGKwWWATKyzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0jPYoP5S4UGGnis8Lyre2D4.jpg?f=fotoalbum_large

2. Is een zwemstofzuiger nodig? Gevoelsmatig heb ik er een nodig om de blaadjes op de bodem er goed uit te krijgen. Maar kan ik, nadat ik de zijkanten heb gebezemd, daar ook de groene aanslag ermee uit krijgen? Of gaat die via de pomp/filter eruit? En als ik er een nodig heb, welke? Ik zie dat "continu aanzuigen" belangrijk is. Klopt dat ook? Is een Pondovac 4 dan een goed idee?

3. Alle, alle, alle tips die jullie nog hebben, zijn van harte welkom. :D #vijvernoob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Dennahz schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:16:
. Komen er ook nooit meer algen in d:)b
Mits je ph/chloor niveau op peil is natuurlijk (al dan niet met zoutsysteem) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Plenkske schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:22:
[...]

Mits je ph/chloor niveau op peil is natuurlijk (al dan niet met zoutsysteem) :)
Ga het zoutsysteem sowieso dagelijks laten draaien en check alle waarden automatisch met de BlueConnect. Dus komt wel goed. Hopelijk krijgen we zo'n lente/zomer als in 2020 :) Vorig jaar was waardeloos.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Aristos schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:02:
Sinds 1 april ben ik eigenaar van een mooi huis met daarin een schitterende zwemvijver. Ik ben nu dus (tussen het verhuizen door) een quick-course Zwembad-Onderhoud aan het doen. En graag zou ik jullie om wat tips willen vragen. Eerst wat foto's van het zwembad zelf:
[Afbeelding]

En dan nu mijn vragen:

1: Er zit onderstaande pomp in. Die pompt water vanuit een rooster in de bodem en via een skimmer langs een filter, een zandlaag terug naar het riet aan de zijkant. Het water is op dit moment kraakhelder, maar op de bodem liggen best wel wat bladeren. En op de wanden zit een beetje groene aanslag. Moet ik de pomp 24/7 laten draaien? Hij lijkt me best flink wat elektriciteit te verbruiken, dus idealiter, koppel ik hem soms af.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

2. Is een zwemstofzuiger nodig? Gevoelsmatig heb ik er een nodig om de blaadjes op de bodem er goed uit te krijgen. Maar kan ik, nadat ik de zijkanten heb gebezemd, daar ook de groene aanslag ermee uit krijgen? Of gaat die via de pomp/filter eruit? En als ik er een nodig heb, welke? Ik zie dat "continu aanzuigen" belangrijk is. Klopt dat ook? Is een Pondovac 4 dan een goed idee?

3. Alle, alle, alle tips die jullie nog hebben, zijn van harte welkom. :D #vijvernoob
edit:

zie de post hieronder van mij, daarom is er wat "verkleinde tekst"

Alle zwembaden hier zijn "chemisch", teminste zout/chloor gebasseerd, dus betreft onderhoud word dat lastig. (lees algen bestrijding)
Wellicht dat je beter de vorige eigenaar / het internet kan raadplegen hoe je dit aanpakt (anti-alg)

Of je de pomp 24x7 moet laten draaien dat is lastig als je niet weet hoeveel water (per uur) er doorheen gepompt word. even de spec's op het internet erbij zoeken.
Je wilt het bad minimaal 1x per 24 uur volledig erdoorheen pompen,2x is niet erg gezien je volume komt het wellicht niet aan op een uurtje.

ps ik zou je niet adviseren om nu zonder iets te weten aan de setup te morrelen, pomp aanlaten 24x7 lijkt me beter dan uitzetten want een algen explosie is vervelender te bestrijden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[Afbeelding]

En dan nu mijn vragen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dat is zeker een mooie zwemvijver! Hoeveel kuub water zit daarin?

Dit is wat een verkoopsite zegt over het rondpompen van het water: https://www.toppy.nl/advi...verpomp-heb-ik-nodig.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Als je echt wil besparen moet je eens kijken naar een airlift pomp. Die zijn enorm zuinig. Met jouw systeem is de kans best aanwezig dat dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Aristos

als je midden in de verhuizing zit NIKS wijzigen, hooguit dood materiaal van de bodem verwijderen en de wandjes schrobben..

Denk dat je beter kan starten met een meeting (DUH) voordat je dus wat aan de setup gaat doen.
je lokale aquarium toko kan je daarbij helpen als je een flesje zwembad water meeneemt.

Deze website wel https://www.vijverhandboe...-zwemvijver-grote-vijver/

zoals @Ep Woody ook zegt airlift/luchtpomp komt ook hier langs: https://berryijmker.com/zwemvijver/zwemvijver-aanleggen/

Kortom verdiep je in de bouw/verbouw ...

en wees niet ongeduldig, als jij nu 4 Liter van spul x erbij moet gooien is het 1/4de per keer in een emmer vijverwater mengen en dat langs de rand te verspreiden beter dan alles op 1 plek leeggieten .. en wacht dan 12 uur ofzo .. na 1 a 2 uur zie je echt geen resultaat.

Bij diverse "chemicalen" zijn er afhankelijkheden .. bijvoorbeeld (extreem gezegd) als mijn Ph niet op orde is kan ik kilo's chloor toevoegen zonder effect .. is echter de Ph daarna op orde zou iedereen de nadelige effecten merken van de chloor overschot.

En blijf meten ! doe dat 2 zomers en daarna heb je steeds minder metingen nodig teminste je krijgt er een gevoel voor

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Nu online
Dank allen. @Ep Woody de vijver is 180 kuub. (15 x 8 meter) en dan nog wat aan de zijkanten. De vorige bewoners hebben zonder chemicalien gewerkt, dus ik hoop dat me dat ook lukt. Hij wist mij te vertellen dat door de begroeing aan de zijkant alles natuurlijk gaat, en je niets hoeft toe te voegen. Ik moet zeggen, dat alles er ook mooi uitziet.

Zo een airlift-pomp is wellicht iets interessants. Daar ga ik eens achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aristos schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:31:
Dank allen. @Ep Woody de vijver is 180 kuub. (15 x 8 meter) en dan nog wat aan de zijkanten. De vorige bewoners hebben zonder chemicalien gewerkt, dus ik hoop dat me dat ook lukt. Hij wist mij te vertellen dat door de begroeing aan de zijkant alles natuurlijk gaat, en je niets hoeft toe te voegen. Ik moet zeggen, dat alles er ook mooi uitziet.

Zo een airlift-pomp is wellicht iets interessants. Daar ga ik eens achteraan.
Dan heb je die pomp en 24/7 pompen wel nodig ben ik bang... 180 kuub / 22 kuub/uur = 8.2 uur om het bad volledig rond te pompen.

Zit er een UV-C lamp bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aristos
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:34:
[...]

Dan heb je die pomp en 24/7 pompen wel nodig ben ik bang... 180 kuub / 22 kuub/uur = 8.2 uur om het bad volledig rond te pompen.

Zit er een UV-C lamp bij?
Ja, die UV-C lamp zat los bij de pomp, en niet aangesloten. Dus die gebruikten ze niet.

Maar als je aangeeft dat het 8,2 uur duurt om alles 1x rond te pompen, en je wilt dat 2x per dag. Dan kan hij toch 1/3de van de tijd uit staan?

[ Voor 6% gewijzigd door Aristos op 11-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Aristos schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:36:
[...]

Ja, die UV-C lamp zat los bij de pomp, en niet aangesloten. Dus die gebruikten ze niet.

Maar als je aangeeft dat het 8,2 uur duurt om alles 1x rond te pompen, en je wilt dat 2x per dag. Dan kan hij toch 1/3de van de tijd uit staan?
Toppy zegt:
Natuurvijver en zwemvijver: eens per 4 tot 5 uur rondpompen
Daar kom je met deze pomp niet eens aan, nog los van de restricties die in het watercircuit zitten waardoor je waarschijnlijk zelfs minder dan 22m3/u haalt.

Een zwemvijver is iets anders dan een zwembad zonder leven. Die moet veel meer beweging hebben dan een kaal zwembad wat genoeg heeft aan 2 rondpompbeurten per dag.

Ik zou zeggen, plaats een paar extra zonnepaneeltjes ter compensatie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:40:
[...]

Toppy zegt:
[...]

...

Ik zou zeggen, plaats een paar extra zonnepaneeltjes ter compensatie. 8)
Duidelijk. Dat ding gaat blijven draaien. En de zonnepanelen zijn onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Aristos schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:42:
[...]

Duidelijk. Dat ding gaat blijven draaien. En de zonnepanelen zijn onderweg.
En anders kijken naar een energiezuinige pomp. Betere inspectie van jouw filter doet een hoogteverschil vermoeden, en daar kan een airlift niet tegen.

Zo'n soort pomp gebruikt veel minder energie en heeft een vergelijkbare flow: Messner EcoTec2 Plus 20000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:51
[Afbeelding]

En dan nu mijn vragen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wauw, dat is echt een droom vijver/zwembad.
Dan is mijn vijver van 6x2 meter maar klein :D

Voorheen gebruikte we onze vijver ook als zwemvijver.
Maar na protest door opa's en oma's toen mijn oudste dochter geboren was toch maar overstag gegaan en er een zwaar rooster overheen gelegd.
Sindsdien hebben we een opblaaszwembad voor de hete dagen.
Ik kan niet wachten tot ze beiden hun zwemdiploma hebben :+

1, De pomp zou ik wel 24/7 laten draaien, je kan misschien overstappen op airlifts maar dan moeten je aanvoerbuizen wel een grote diameter hebben.

Ik zie dat het filter gravity is (op zwaartekracht werkt) dus je hebt alleen een pomp nodig voor waterverplaatsing, je hebt niet/nauwelijks opvoerhoogte nodig.

De groene alglaag op de wanden is GOED, dat is een biofilm/alglaag.
Deze verwijderen is niet nodig.
Alls het systeem met planten in balans is zal het een dun laagje zijn met algen van misschien een centimeter dik/lang. als er draadalg ontstaat is er iets niet goed. (teveel voedingsstoffen/te weinig planten)

Mijn pomp doet elk uur de complete inhoud van mijn vijver+filter.
Maar ik heb ook koi rondzwemmen.

De stroming heb je vooral nodig om het bezinksel van de bodem je filter in te spoelen zodat de bodem relatief schoon blijft. Met een te kleine pomp en of stoppen met pompen bezinkt vuil op de bodem voordat het in de afvoer terecht komt.
Vooral in de hoeken is dat lastig, maar met een rooster in plaats van bodemafzuiger heb je op een meter vanaf het rooster ook al nauwelijks stroming meer.

2. Ik heb de pondovac 4 en op mijn formaat vijver is het eigenlijk al niet leuk om ermee te werken.
Ik zou dan eerder naar een zwembad bodemrobot.
Met de pondovac ben ik met mijn vijver al een dag bezig om de bodem bladvrij te krijgen na de winter.

Ik vind hem wel ideaal om het filter schoon te maken.
De vijver is gewoon te groot, waardoor het te lang duurt.

3.

Ik denk dat je op https://www.koivrienden.com je vragen het best kunt stellen.
Er zitten daar een aantal prof. vijverbouwers die ook zwemvijvers doen. Maar ook een aantal leden met grote zwemvijvers.

Een zwemvijver is meer vergelijkbaar met een vijver dan een zwembad, en vanwege de grootte en waterkwaliteit verschilt het niet zoveel met een koivijver.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 11-04-2022 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Dennahz schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:16:
[...]

Laat je alles s'nachts ook draaien, of schakel je het uit?

Ja ik laat het zeker 24/7 draaien, als je dat niet doet dan verlies je snachts volgens mij zoveel extra warmte dat je overdag dat weer moet gaan compenseren en dan warm je netto maar heel langzaam op.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 85 ... 167 Laatste