Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BoschR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:29:
[...]

Tja, DIY/Tweak gehalte.. Dan moet je het zwembad ook zelf bouwen en beginnen met beton storten als je mij vraagt (lijkt me ook leuk!). De Intex bakken/zakken die hier hoofdzakelijk voorbij komen hebben naar mijn idee net zoveel tweak gehalte. Maar goed, offtopic, niet belangrijk...

Een jacuzzi van ~1300 (adviesprijs) wegzetten voor een 10tje is wel erg extreem ja ;)

WP en ruimte is wel een ding ja, of ik zet hem ook op het dak van de carport/schuur of het moet een "vertical" worden. Het is ook niet zo dat ik helemaal geen ruimte heb: 8x6 tuin (bijna volledig betegeld) en een carport van 5x3,5 + schuur van 5x2,5 (voor je beeldvorming).

[...]

Weer OT (brainstorm/vragen ;): T-stuk was ook niet mijn plan, maar het idee was om de ZFP in serie te zetten met de originele "unit".
- Jacuzzi uit direct naar de ZFP
- Dan een bypass constructie met aantal kogelkranen naar de "in" WP en/of solarmatten. Of rechtstreeks weer naar de originele unit (stand v/d bypass)
- Vervolgens de "uit" altijd weer via de originele unit.

Enigste waar ik nu of twijfel wat de originele unit er van vind om water onder druk aangevoerd te krijgen. Hebben jullie enig idee?
Ik zag dat @Ljsvv wel zoiets doet: Ljsvv in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
oke oke 13 euro dan ipv een 10,- ;)

Betreft ruimte je ziet zwembad fanaten die 20/30m3 baden neerzetten in vergelijkbare tuinen als je rechtsboven de pagina filtert op plaatjes dan kom je ze nog wel tegen ook :) en natuurlijk wat meer bescheiden baden .. maar ook hier "to each his own"

en inderdaad een vaste is niet altijd mogelijk/wenselijk zelf heb ik een bad van 75,- met een setup van 2000,- + aan verwarming/pomp enzv (tot nu toe uitgegeven) . kortom ook ik ben door het virus gebeten en de kuil die een bodemloze put bleek ingevallen.

pomp in serie/paralllel zetten is een logische gedachte gang tenminste we zijn hier als knutselaars allemaal wel een keer tegenaan gestuiterd op 1 of andere manier.. der zijn al zat vragen/discussies --> uitleg over gegeven in dit topic.. je zou het best op die 2 termen kunnen zoeken in het topic of:
TLDR = het is niet optimaal en daarom elke pomp zijn eigen "circuit" van/naar je spa/bad

Als je gaat knutselen probeer zoveel mogelijk schroef verbindingen en koop een goedkope verfafbrander om de verlijmde delen rustig te verwarmen (dan laat de lijm los) .. je kan druk pvc nemen, maar 50mm pijp uit de bouwmarkt voldoet ook wel voor "opzet" baden wel teminste zolang ze niet 24x7 in vol zonlicht zitten. die schroef verbindingen zijn wat duurder maar maakt het knutselen / aanpassen makkelijker..

als je kosten wilt besparen, doe je er wijs aan om zelf een lijstje van materialen te maken / tekening van je plan te maken en hier te delen .. voordat je aanschaft. en mocht je het nog niet gedaan hebben kijk plaatjes in dit topic en in de "topic warning" naar de andere 2 topics (plaatjes) .. zover ze nog beschikbaar zijn.

edit:

in de startpost heb ik een lijst van posts gemaakt van mooie knutsel werken ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:50
BoschR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:44:
Relatief stil hier op het moment, vast wel iemand die kan meedenken met mijn beginnersvraag.

Wij hebben een "Intex Pure Spa Deluxe" (6pers, 1100liter). Nu ben ik aan het bedenken hoe ik dit wil gaan verwarmen komend seizoen. Waarschijnlijk een WP en/of EPDM/tyleen zonneverwarming.

Maar om bij de (zandfilter)pomp te beginnen (die heb ik nu dus ook nog niet):

Puur kijkend naar de inhoud van het bad is elke pomp wbt capaciteit voldoende. Maar nu gaat het natuurlijk ook om opvoerhoogte (~3meter) weerstand van de zonneverwarming (4m2 EPDM?) en eventueel combineren mete een WP.

Ik zie dat de 4m3 ZFP van Intex een opvoerhoogte van 3meter heeft, maar gevoelsmatig heb je dan weinig marge. Maar wellicht is een 6m3 weer teveel van het goede? Daarnaast lees ik hier dat de Intex pompen veel lawaai maken en je deze beter kan mijden (wat zijn wel de betere/stillere merken?).

Eigenlijk is de vraag welke capaciteit zouden jullie adviseren? En welke pomp is relatief stil? Wie kan mij helpen en hier iets zinnigs over zeggen?
Leuke zwembad ! Heb zelf de 4 persoons variant -enkel bubbels geen waterjets- gehad :).

Je noemt het niet maar ik ga er van uit dat je wat je wilt in een aparte circuit wilt hebben, ofwel de huidige pomp etc laat je voor wat het is.

Zoals je zelf al aankaart en hier ook al gemeld is valt de 4m3 ZFP van Intex af, minimaal de 6m3 moet je hebben wil je zonnematten gaan gebruiken. Vergis je niet hoeveel verlies je hebt door bochten en/of zonnemat.

Stil zijn ze ook niet, beste ga je bij iemand langs die zo een ZFP heeft draaien.
Er zijn mensen hier waarbij de buren klagen over het geluid en "nood gedwongen" een kist oid hebben gebouwd om onder anderen het geluid te dempen.

Er zijn veel stillere pompen te krijgen echter moet je denken dat de pomp alleen net zo veel kost als een complete Intex ZFP.
De Pentair 6m3 is een leuke stille pomp.

Het is maar wat je wilt en wat je budget is...

Zelf heb ik de originele motor unit compleet eruit gehaald en de bestaande in/uit gebruikt voor op mijn pomp en WP (heb geen zonnematten).
Lucht voor de bubbels heb ik een losse jacuzzi blower op gezet.

Nu weet ik niet of je ook waterjets hebt, heb je dit ook dan moet je zowieso een krachtige pomp hebben...

TIP:
Niet je pomp gebruiken met een ander pomp (serie), daar gaat je pomp stuk van, deze is klein en gaat gegarandeerd stuk. Er zijn al mensen voor je geweest...

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 26-02-2022 22:22 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
BoschR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:29:
[...]
WP en ruimte is wel een ding ja, of ik zet hem ook op het dak van de carport/schuur of het moet een "vertical" worden. Het is ook niet zo dat ik helemaal geen ruimte heb: 8x6 tuin (bijna volledig betegeld) en een carport van 5x3,5 + schuur van 5x2,5 (voor je beeldvorming).
[...]
Mijn tuin is 7x4M en heb een WP van 9kW erop dus met ruimte moet wel passen, zou zeggen check de foto's in dit topic zodat je een idee hebt hoe mijn "opblaasbare" Spa eruit ziet als vaste opstelling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:30
Jazsie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:20:
[...]
Leuke zwembad ! Heb zelf de 4 persoons variant -enkel bubbels geen waterjets- gehad :).
Dank! Ben er ook blij mee :)
Jazsie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:20:
Je noemt het niet maar ik ga er van uit dat je wat je wilt in een aparte circuit wilt hebben, ofwel de huidige pomp etc laat je voor wat het is.
Ik noem het niet, omdat dit juist eigenlijk nu mijn puzzel is. Het wordt me er helaas ook alleen maar onduidelijker van.. Ik begrijp niet goed wat er nu bedoeld wordt met een "apart circuit", want een nieuwe in/uit ga ik niet realiseren in een opblaas jazucci (beide circuits zullen uit dezelfde "uit" moeten komen en terug via de zelfde "in").

Mijn plan was om de huidige pomp/unit gewoon te kunnen laten functioneren voor de bubbels, waterjets en zoutsysteem etc.
Ik heb alleen iets (een (zandfilter)pomp) nodig om water richting de alternatieve opwarming te sturen (WP en/of solarmatten).
Jazsie schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:28:
[...]
Mijn tuin is 7x4M en heb een WP van 9kW erop dus met ruimte moet wel passen, zou zeggen check de foto's in dit topic zodat je een idee hebt hoe mijn "opblaasbare" Spa eruit ziet als vaste opstelling :).
Wbt die ruimte. Ik weet dat er heel veel kan (en ook wel gaat passen), maar ik heb ook nog een loungeset, BBQ's, kinderen, etc.. Deze 6pers. jacuzzi vind ik meer dan genoeg ruimte in beslag nemen en die WP eventueel werk ik ook wel ergens weg :)

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BoschR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:42:
[...]
Ik noem het niet, omdat dit juist eigenlijk nu mijn puzzel is. Het wordt me er helaas ook alleen maar onduidelijker van.. Ik begrijp niet goed wat er nu bedoeld wordt met een "apart circuit", want een nieuwe in/uit ga ik niet realiseren in een opblaas jazucci (beide circuits zullen uit dezelfde "uit" moeten komen en terug via de zelfde "in").

Mijn plan was om de huidige pomp/unit gewoon te kunnen laten functioneren voor de bubbels, waterjets en zoutsysteem etc.
Ik heb alleen iets (een (zandfilter)pomp) nodig om water richting de alternatieve opwarming te sturen (WP en/of solarmatten).
[...]
Met aparte circuit bedoelen we dat je dus je huidige pomp/unit laat staan zoals het is en dat je dus 2 losse slangen in je bad doet als uitvoer/aanvoer van het water naar je pomp/wp/zonnematten.

Kan prima, zelf heb ik niet voor deze weg gekozen puur omdat ik voor een vaste opstelling ging en vooral geen losse slangen in het bad wil hebben.

Ik zou gewoon voor een losse stille pomp gaan (zoals de Pentair 6m3) en niet voor een Intex ZFP.
Mocht je later toch nog ook -extra- willen filteren kan je later altijd nog een filtervat kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 27-02-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Jazsie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:33:
[...]
Met aparte circuit bedoelen we dat je dus je huidige pomp/unit laat staan zoals het is en dat je dus 2 losse slangen in je bad doet als uitvoer/aanvoer van het water naar je pomp/wp/zonnematten.
Ja daar was ik al wel bang voor. Dat wil ik ook heel graag vermijden als het kan. Eigenlijk vind ik die losse slangen echt een no-go...
Jazsie schreef op zondag 27 februari 2022 @ 00:33:
[...]
Ik zou gewoon voor een losse stille pomp gaan (zoals de Pentair 6m3) en niet voor een Intex ZFP.
Mocht je later toch nog ook -extra- willen filteren kan je later altijd nog een filtervat kopen.
De Pentair 6m3 is toch al een volledige ZFP? Of mis ik wat.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54
BoschR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:17:

[...]

Los te koop of als set. Los scheelt circa 200.

De Speck Badu schijnt ook erg stil te zijn als je de diverse berichten in het topic ziet. Ik dacht dat deze goedkoper dan bijv. de pentair zouden zijn, maar valt tegen.

Misschien eens bladeren door bedrijven als Toppy of andere aanbieders voor alleen een zwembadpomp en dan op zoek naar ervaringen over geluid/kwaliteit.
Hier is onder de 200 een aquaforte te vinden. Geen slecht merk, ik heb alleen goede ervaring met een vijver pomp van dit merk (2 jaar geleden het tyleen in een los circuit met slangen over de rand mee rond gepompt).

Met een losse pomp zal je nog wel het hoofd moeten breken over de filtering.

[ Voor 57% gewijzigd door _RRM_ op 27-02-2022 09:26 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Ja daar was ik al wel bang voor. Dat wil ik ook heel graag vermijden als het kan. Eigenlijk vind ik die losse slangen echt een no-go...
vanaf een slang die uit het zwembad/spa gaat, (dit is een circuit)
code:
1
inlaat --> pomp --> filter --> wp en/of solar, --> chloor of zout ding --> uitlaat (1 of meerdere) .

Spa/zwembad = buffer/collector vat in het circuit

De maximale flow word voornamelijk bepaald door kleinste diameter/ opvoerhoogte maar uiteindelijk is het wel een moeilijke som van alle delen in het circuit.

Trouwens met slangen bedoelen we buis, fllexibele buis en zwembadslang,

Maar doe ons eens wat foto's en/of een diagram wat je nu wilt, en een budget / wensen en wat je zelf budget technisch ziet gebeuren .. met de kennis die je nu hebt (gekregen). scheelt wellicht een hoop discussies over en weer.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

[...]

@_RRM_ Heeft al het antwoord gegeven :)

Verder zoals @vso zegt maak je beter een diagram/schema met wat je zelf het liefst wilt.
Stel ook een budget op want kosten lopen sneller op dan je denkt, vooral als je nog niet weet wat je precies wilt.

Kunnen wij ook beter advies/tips geven indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
vso schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:29:
[...]
Maar doe ons eens wat foto's en/of een diagram wat je nu wilt, en een budget / wensen en wat je zelf budget technisch ziet gebeuren .. met de kennis die je nu hebt (gekregen). scheelt wellicht een hoop discussies over en weer.
Wat ik graag zou willen is eigenlijk heel simpel:
  • De huidige pomp/unit blijven gebruiken voor de bubbels, waterjets en het zoutsysteem.
  • Een alternatieve manier om het water op te warmen (laten we het simpel houden en alleen focussen op EPDM matten op het dak ~3m hoog)
  • Geen losse slangen het bad in, maar een elegante oplossing d.m.v. de bestaande in- en uitlaat
Hoe dacht ik dat te doen (ook heel simpel, te simpel...):
  • Direct na de inlaat een ZFP, dan het "buizen circuit" incl bypasses naar de "alternatieve verwarming" en als laatste via de originele pomp terug de jacuzzi in (dus de originele pomp in serie).
Dus:
code:
1
inlaat -> ZFP -> EPDM -> Intex unit -> uitlaat

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xzkC1y4/Screenshot-2022-02-27-at-14-37-45.png

Helaas blijkt het een stuk ingewikkelder:
  • Door de discussie hier afgelopen dagen is het me wel duidelijk geworden dat dit (in serie plaatsen) afgeraden wordt. Wat ik zelf ook al dacht is dat de originele pomp dit niet gaat trekken om zoveel flow aan water aangeleverd te krijgen.
  • Een apart circuit maken voor de alternatieve verwarming (met een ZFP ertussen) is mijn inziens alleen mogelijk met de losse slangen in het bad (wat ik graag wil voorkomen). Aangezien ik in een opblaasbaar zwembad geen nieuwe in- en uitlaat kan maken in de wand...
Budget lastig te bepalen. Ligt er ook maar net aan hoe elegant de oplossing is en wel/of geen WP. Ik snap met een WP in het systeem dan ik snel 1000-1500 euro meer vrij moet maken. Zonder de WP zal het ongetwijfeld ook snel richting de 1000 gaan (snel gerekend: 500 ZFP met filtermedium, 250 koppelingen/buizen, 250 EPDM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:42:
[...]

• De huidige pomp/unit blijven gebruiken voor de bubbels, waterjets en het zoutsysteem.
  • Een alternatieve manier om het water op te warmen (laten we het simpel houden en alleen focussen op EPDM matten op het dak ~3m hoog)
  • Geen losse slangen het bad in, maar een elegante oplossing d.m.v. de bestaande in- en uitlaat
  • Direct na de inlaat een ZFP, dan het "buizen circuit" incl bypasses naar de "alternatieve verwarming" en als laatste via de originele pomp terug de jacuzzi in (dus de originele pomp in serie).
Dus:
code:
1

[Afbeelding]

• Door de discussie hier afgelopen dagen is het me wel duidelijk geworden dat dit (in serie plaatsen) afgeraden wordt. Wat ik zelf ook al dacht is dat de originele pomp dit niet gaat trekken om zoveel flow aan water aangeleverd te krijgen.
  • Een apart circuit maken voor de alternatieve verwarming (met een ZFP ertussen) is mijn inziens alleen mogelijk met de losse slangen in het bad (wat ik graag wil voorkomen). Aangezien ik in een opblaasbaar zwembad geen nieuwe in- en uitlaat kan maken in de wand...
Budget lastig te bepalen. Ligt er ook maar net aan hoe elegant de oplossing is en wel/of geen WP. Ik snap met een WP in het systeem dan ik snel 1000-1500 euro meer vrij moet maken. Zonder de WP zal het ongetwijfeld ook snel richting de 1000 gaan (snel gerekend: 500 ZFP met filtermedium, 250 koppelingen/buizen, 250 EPDM)
als je gaat knutselen doe kraantjes dicht bij je spa (erbij) .. alhoewel opnieuw vullen van 1100 liter ook niet de wereld is.

hoe hoog is jou tweak gehalte ? tot hoe ver wil je gaan ?
Dit is erg bepalend voor je kosten post en zoals @Jazsie en @_RRM_ aangeven er is wellicht veel mogelijk

https://www.bcc.nl/persoo...elbadmat-88379-mbh/289373 is bv een weinig DIY oplossing voor je bubbels ..

Als je het apparaat durft open te maken en in Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic post kunnen we wellicht samen denken over of die bubbelaar los te koppelen valt en apart te bedienen valt.
let op ik heb het niet over volledig a-z opnieuw bouwen soldeer werk = wel minimaal .. beetje het niveau van als je een stopcontact in huis kan/durft te vervangen idee zeg maar. en een goedkope soldeerbout van 10,- oid

Solar verwarmen van 1100 liter naar 40 graden moet niet te lastig zijn, ipv op het dak kan je netzoals @Ep Woody maar ook anderen denken aan een DIY oplossing aan de schutting .. (zoek op deze poster in dit topic, hij heeft plaatjes gepost ervan)
ipv 3m opvoer hoogte houd dit in dat je 2m tot 1,5m opvoer hoogte nodig hebt en 75% kans dat je pomp dit geen issue vind .. (1m tot 1.5m kunnen de goedkoopste pompjes vaak net aan doen) ..

Diy solar is nog wel prijzig, dat betreft zou ik je eerder EPDM mat van 4m2 adviseren dan 4m2 aan tyleen de kosten lopen niet ver uit elkaar doe je een box met glasplaat doe je er wel verstandig aan om gelijk aan een stukje zonwering erbij te doen (smelten door extreme hitte is geen fabel)

meest prijzige waar je je snel op verkijkt zijn de verbindingen (betreft budget) .. kraantjes, buisjes, lijm en verbindings stukken.

Trouwens gaten maken is in zwembaden vaak voorzien, nu weet ik niet of die van jou @Jazsie help aub gezien jij hem ook had toch ? want denk dat de in/uitlaat en dus .--> vraag is hoe groot zal de diameter zijn 20-28mm ? oftewel niet conform normale aansluit maten van intex/bestway .heb ik als vermoeden een extra hindernis zal kunnen zijn.

@BoschR dus dan kom je toch op die betonnen build :+ hahahahaha ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
BoschR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Dus:
code:
1

[Afbeelding]

Wanneer wil je je bad op temperatuur hebben. In de zomer is het easy om de temperatuur omhoog te krijgen met zonnecollectoren, maar in de herfst gaat je dat echt niet lukken. Er wordt door professionals gerekend met zo'n 200 watt per m2. 1100 liter opwarmen met 200 watt levert je een opwarming op van 0.16 graad per uur. Hoe kouder het buiten is, hoe hoger je warmteverlies. Wil je bij 10 graden buiten in het bad zitten wat 40 graden is, dan moet je behoorlijk veel vermogen erin proppen om het bad warm te krijgen/houden. Is het je alleen te doen om in de zomer extra te verwarmen, dan zijn zonnecollectoren nog wel te overwegen.

TL:DR neem een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@BoschR wat je nog mist aan het verhaal van @Ep Woody denk ik is dat je bij en zwembad mik je op 18-21 graden water temp, een spa ligt dat 23-28 graden ofzo . elke graad warmer vanaf 15 graden is steeds lastiger ..ook omdat je sneller verliest, hierom is isolatie een dingetje

Wat wij "zwembad" fanaten echter ook snel over het hoofd zien is dat je over een relatief kleinere watervolume praat ..

Ik heb bv 10 uur lang een DIY verwarming gebouwd met een houtkorf en koperen spiraal uit de bouwmarkt.
dat het water 2 graden steeg over die 10 uur is wellicht dat ik met 12mm diameter slang/pijp met een flow van 0,4m3 per uur ofzo 4,5m3 probeerde te verwarmen :+ dat na de nodige tweaks het water te heet was om je hand er onder te houden (slang was ook gesmolten zeg maar) .. dat maakte geen deuk in het pakje boter ... maar met 1100liter zal dat veel minder een issue zijn.

als je bv een Y splitsing bij je in/uitlaat ertussen zet (zeg 32mm buis) en je reduceert 1 tak naar 12mm (tuinslang) .. dan zal de zuig/duwkracht van de pomp de afgetakte slang kunnen vullen teminste verwacht geen enorme flow / lengte slang .. maar 10-20m met flauwe bochten ofzo moet wel lukken.

Anders zijn er ook zelf aanzuigende aquarium pompjes (immers geen elektra in het bad hangen als je erin zit) .. en ja dat is niet wenselijk maar veel keus heb je niet ..

mocht je willen stoken zijn er zeker wat tips&tricks die ik met je kan/wil delen om bv overlast en genot te optimaal te houden .. zoiets kan je ook gebruiken buiten het seizoen om .. hoef je alleen de slang lost te koppelen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Ep Woody schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Wanneer wil je je bad op temperatuur hebben. In de zomer is het easy om de temperatuur omhoog te krijgen met zonnecollectoren, maar in de herfst gaat je dat echt niet lukken. Er wordt door professionals gerekend met zo'n 200 watt per m2. 1100 liter opwarmen met 200 watt levert je een opwarming op van 0.16 graad per uur. Hoe kouder het buiten is, hoe hoger je warmteverlies. Wil je bij 10 graden buiten in het bad zitten wat 40 graden is, dan moet je behoorlijk veel vermogen erin proppen om het bad warm te krijgen/houden. Is het je alleen te doen om in de zomer extra te verwarmen, dan zijn zonnecollectoren nog wel te overwegen.

TL:DR neem een warmtepomp.
Je hebt me wel aan het denken gezet. Maar door enkel een WP (op de grond) te nemen (en dus geen opvoerhoogte) heb ik ook geen zware pomp nodig met veel flow. Maar volgens mij heb ik nog steeds een te krachtige extra pomp nodig en dus een 2e circuit. Dit baseer ik op:
- Capaciteit filterpomp: 460 gal/uur (1,741 L/uur) (vanuit de handleiding)
- Deze WP (W'eau Vertical Full Inverter 6kW) heeft een "minimaal debiet" van 2.5m3/u

Ik ga er vanuit dat als ik meer dan 1741 liter per uur (laten we 3m3 nemen) de originele filterpomp dit niet leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
vso schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:05:
@BoschR wat je nog mist aan het verhaal van @Ep Woody denk ik is dat je bij en zwembad mik je op 18-21 graden water temp, een spa ligt dat 23-28 graden ofzo . elke graad warmer vanaf 15 graden is steeds lastiger ..ook omdat je sneller verliest, hierom is isolatie een dingetje
21 graden? dit is echt steenkoud als je mij vraagt. 28 begin ik acceptabel te vinden (in een jacuzzi), maar de meeste mensen gaan voor een jacuzzi naar 35-40 graden.
als je bv een Y splitsing bij je in/uitlaat ertussen zet (zeg 32mm buis) en je reduceert 1 tak naar 12mm (tuinslang) .. dan zal de zuig/duwkracht van de pomp de afgetakte slang kunnen vullen teminste verwacht geen enorme flow / lengte slang .. maar 10-20m met flauwe bochten ofzo moet wel lukken.
Snap ik. Ik zag vanmiddag zelf ook nog een beetje te puzzelen. Inderdaad met een Y stuk op de inlaat en dan 2 circuits maken waarbij ik het circuit met de originele unit kan "knijpen" met een kogelkraan (weerstand verhogen). Dan zou je dat circuit kunnen voorzien van een flow meter om te zorgen dat je niet meer dan ~1700 liter per uur naar de originele unit gaat sturen.
mocht je willen stoken zijn er zeker wat tips&tricks die ik met je kan/wil delen om bv overlast en genot te optimaal te houden .. zoiets kan je ook gebruiken buiten het seizoen om .. hoef je alleen de slang lost te koppelen ..
Experimenteel vind ik dit een leuke optie, maar met 2 kleine kinderen (0 en 2) in de achtertuin ga ik hier niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:43:
[...]

21 graden? dit is echt steenkoud als je mij vraagt. 28 begin ik acceptabel te vinden (in een jacuzzi), maar de meeste mensen gaan voor een jacuzzi naar 35-40 graden.

[...]

Snap ik. Ik zag vanmiddag zelf ook nog een beetje te puzzelen. Inderdaad met een Y stuk op de inlaat en dan 2 circuits maken waarbij ik het circuit met de originele unit kan "knijpen" met een kogelkraan (weerstand verhogen). Dan zou je dat circuit kunnen voorzien van een flow meter om te zorgen dat je niet meer dan ~1700 liter per uur naar de originele unit gaat sturen.

[...]

Experimenteel vind ik dit een leuke optie, maar met 2 kleine kinderen (0 en 2) in de achtertuin ga ik hier niet aan beginnen.
tja stoken was ook even een vraag he, immers de kans was al klein gezien dat ding wellicht niet overdekt staat en maar paar maanden gebruikt word..

Je weet dat er een max temp op die dingen zit ? iets waar we wel eens tegenaan lopen met warme dagen en solar heating doen :) 35 zei @Jazsie volgens mij als bovengrens ..

flow meter is wel handig, en dat y stuk idee moet je niet teveel van verwachten .. en je kan er nog steeds geen 2de pomp op zetten .. dus je moet het hebben van werking van de enige pomp in het circuit

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
vso schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:52:
[...]
Je weet dat er een max temp op die dingen zit ? iets waar we wel eens tegenaan lopen met warme dagen en solar heating doen :) 35 zei @Jazsie volgens mij als bovengrens ..
Verschilt per WP, 40 graden staat in de specs. 35-38 haalde @Jazsie zo te zien Jazsie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
vso schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:52:
flow meter is wel handig, en dat y stuk idee moet je niet teveel van verwachten .. en je kan er nog steeds geen 2de pomp op zetten .. dus je moet het hebben van werking van de enige pomp in het circuit
Betwijfel ook hoe mooi het gaat werken + risico om alsnog de pomp kapot te maken als je een keer niet goed oplet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
@BoschR:

Aantal dingen die ik tegenkom:
- Je hebt waterjets + bubbels. Je hebt 1 water uitvoer, deze gaat dus naar je filterpomp maar ook naar je jets pomp.
- Het is een opblaasbare bad, extra doorvoer maken zit er niet in.
- Je wilt geen losse slangen in je bad hebben.
- Je wilt zonnematten gebruiken en/of warmtepomp.

Rekening houden met je wensen zou ik het volgende doen:

Uitvoer splitsen (T-stuk oid), deze gaat dan naar je nieuwe circuit (pomp > wp/zonnematten) maar ook nog steeds naar je originele circulatiepomp + jet pomp.
De aanvoer van je jets zou ik gebruiken als terug aanvoer naar het bad toe met een Y-stuk en 2x terugslagkleppen zodat het water enkel retour het bad in kan gaan.

Meest simpele oplossing met behoud van je originele aansturing.

De warmtepomp die je aankaart kan tot 40gr verwarmen, dus dat zit wel snor... Houd rekening dat 6kW niet genoeg is bij buiten temperaturen < 15gr (en denk zelfs dat het bij 20gr buiten temperatuur al moeilijk wordt wanneer de bubbels aan staan).

Verder zou ik het hele zonnematten idee niet doen, Je hebt een groot oppervlakte nodig wil je echt tot 35-40gr kunnen verwarmen, en persoonlijk wanneer het buiten snikheet is met de volle zon.... dan zet ik juist mijn Spa op een graad of 30-32gr omdat ik anders smelt :9~ terwijl juist dan precies je zonnematten het meest effectief zijn...

Het geld dat je kwijt bent voor zonnematten... zou ik een leuke -2de handse- zonnepanelen set plaatsen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nog 1,5 maand en dan kunnen we weer :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Jazsie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 00:24:
@BoschR:
Uitvoer splitsen (T-stuk oid), deze gaat dan naar je nieuwe circuit (pomp > wp/zonnematten) maar ook nog steeds naar je originele circulatiepomp + jet pomp.
De aanvoer van je jets zou ik gebruiken als terug aanvoer naar het bad toe met een Y-stuk en 2x terugslagkleppen zodat het water enkel retour het bad in kan gaan.
Klopt, eenvoudig, maar je loopt dan toch nog steeds het risico om teveel flow te sturen naar originele pomp?
Jazsie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 00:24:
De warmtepomp die je aankaart kan tot 40gr verwarmen, dus dat zit wel snor... Houd rekening dat 6kW niet genoeg is bij buiten temperaturen < 15gr (en denk zelfs dat het bij 20gr buiten temperatuur al moeilijk wordt wanneer de bubbels aan staan).
Beetje decadent misschien, maar de bubbels van dit bad zijn verwarmd. Neem aan dat je er vanuit ging dat ze koud waren (zoals meestal) en je daardoor snel het water afkoelt.

6kW niet genoeg voor een 1100 liter bad? Waarom bestaan die 3 of 4 kW warmtepompen dan überhaupt 8)7.. De verwarmingscapaciteit bij 15 graden is nog steeds 4kW volgens de specificaties.

Ook geeft de Toppy website dit aan: "Je hebt ongeveer 1 kW nodig om 4m3 water te verwarmen en warm te houden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Klopt, eenvoudig, maar je loopt dan toch nog steeds het risico om teveel flow te sturen naar originele pomp?

[...]

Beetje decadent misschien, maar de bubbels van dit bad zijn verwarmd. Neem aan dat je er vanuit ging dat ze koud waren (zoals meestal) en je daardoor snel het water afkoelt.

6kW niet genoeg voor een 1100 liter bad? Waarom bestaan die 3 of 4 kW warmtepompen dan überhaupt 8)7.. De verwarmingscapaciteit bij 15 graden is nog steeds 4kW volgens de specificaties.

Ook geeft de Toppy website dit aan: "Je hebt ongeveer 1 kW nodig om 4m3 water te verwarmen en warm te houden."
denk dat Jazsie iets meer ervaring heeft en iets overcapaciteit is wellicht niet erg

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]
Daarom staat er ook "2x terugslagkleppen zodat het water enkel retour het bad in kan gaan." bij.
[...]

Je vergeet een aantal zaken:
- Een normaal zwembad verwarm je tot ~28 graden, dat is stuk lager dan de 35-40gr van een Spa.
- Het water verwarmen kost veel meer energie, hoe warmer het water hoe minder makkelijk het energie (=warmte) opneemt.
- Ook ik heb "verwarmde bubbels" en kan je vertellen dat het geen merkbaar verschil maakt mbt water afkoelen, voelt wel lekker aangenaam aan wanneer het buiten ijskoud is, in de zomer staat het uit want dan is de lucht al warm :).
- Wat Toppy zegt klopt bij een normaal goed geïsoleerd zwembad, je Spa is inderdaad wel goed geïsoleerd maar hierbij speelt de gevraagde water temperatuur weer een rol, ~28gr vs 35gr+.
- Capaciteit is zeker genoeg voor in de zomer wanneer het 20gr+ buiten is, houd echter rekening dat daaronder je WP met deze warmtecapaciteit echt wel moet gaan werken... Als ik goed lees zal je er geen last van hebben gezien de tijden wanneer jij het wilt gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ben ik even blij dat ik een jacuzzi met 1250 liter had staan met die storm vorige week! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSupxWTnd5Pij-B7gKe-ARfB-q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dj724hRUGmAvPElMfpDL5slG.jpg?f=fotoalbum_large

Door de storm was de overkapping losgekomen van de palen. Hierdoor stond bij windvlagen de kap leterlijk te klapperen op de palen.
'Gelukkig' gebeurde dit tijdens een inspectieronde midden in de storm, toen ik er letterlijk onder stond. anders had ik het wellicht te laat opgemerkt.
In de wind en regen snel spanbanden aan de overkapping gehaakt en die aan de jacuzzi gebonden. Die heeft echt voorkomen dat mijn overkapping door de wind eraf gerukt is.

Later teruggekeken op de camerabeelden en daar was goed te zien dat het vastzetten van de afdekking ook geen overbodige luxe was geweest :Y)

Inmiddels het onderhoud van de jacuzzi ook onder de knie en eigenlijk net als een zwembad: als je het eenmaal weet stelt het niets voor.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:11:
Ben ik even blij dat ik een jacuzzi met 1250 liter had staan met die storm vorige week! :+

[Afbeelding]

Door de storm was de overkapping losgekomen van de palen. Hierdoor stond bij windvlagen de kap leterlijk te klapperen op de palen.
'Gelukkig' gebeurde dit tijdens een inspectieronde midden in de storm, toen ik er letterlijk onder stond. anders had ik het wellicht te laat opgemerkt.
In de wind en regen snel spanbanden aan de overkapping gehaakt en die aan de jacuzzi gebonden. Die heeft echt voorkomen dat mijn overkapping door de wind eraf gerukt is.

Later teruggekeken op de camerabeelden en daar was goed te zien dat het vastzetten van de afdekking ook geen overbodige luxe was geweest :Y)

Inmiddels het onderhoud van de jacuzzi ook onder de knie en eigenlijk net als een zwembad: als je het eenmaal weet stelt het niets voor.
Zijn die dingen toch nog ergens goed voor :+

Vraagje .. (ook voor @Jazsie ) zou mijn zwembad meuk makkelijk te converteren zijn naar spa gebruik ? denk dat het zwembad nog een jaartje of 1 a 2 gaat staan en daarna wellicht een spa oid ..

Ben er niet 100% erover uit maar opties hebben is goed

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:48:
[...]

Zijn die dingen toch nog ergens goed voor :+

Vraagje .. (ook voor @Jazsie ) zou mijn zwembad meuk makkelijk te converteren zijn naar spa gebruik ? denk dat het zwembad nog een jaartje of 1 a 2 gaat staan en daarna wellicht een spa oid ..

Ben er niet 100% erover uit maar opties hebben is goed
- Intex ZFP kan max 35gr water temperatuur aan, wil je echt 40gr gaan doen dan valt deze ZFP infeite af (er zijn echter genoeg mensen die deze ook boven de 35gr watertemperatuur gebruiken)..
- Standaard zwembad liner kan max iets van 30gr hebben, het kan vast wel wat meer hebben maar 40gr durf ik niet te zeggen. Ik neem aan dat je wel een "Spa" bad gaat aanschaffen.
- Slangen etc zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:30:
[...]

- Intex ZFP kan max 35gr water temperatuur aan, wil je echt 40gr gaan doen dan valt deze ZFP infeite af (er zijn echter genoeg mensen die deze ook boven de 35gr watertemperatuur gebruiken)..
- Standaard zwembad liner kan max iets van 30gr hebben, het kan vast wel wat meer hebben maar 40gr durf ik niet te zeggen. Ik neem aan dat je wel een "Spa" bad gaat aanschaffen.
- Slangen etc zal geen probleem zijn.
ja zou wellicht dan een spa bad worden .. inderdaad maar dat is meer om bij heet weer ff lekker af te koelen oid .. het gebruiken bij 15 graden of lager zie ik niet gebeuren tenzij er een sauna bij gebouwd word..

wp weet ik niet wellicht eerder een hout c.q pellet verwarming naast de EPDM meuk ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:18

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:33:
[...]

ja zou wellicht dan een spa bad worden .. inderdaad maar dat is meer om bij heet weer ff lekker af te koelen oid .. het gebruiken bij 15 graden of lager zie ik niet gebeuren tenzij er een sauna bij gebouwd word..

wp weet ik niet wellicht eerder een hout c.q pellet verwarming naast de EPDM meuk ..
Kan je nog praten van afkoeling bij een bad van ~40graden?
Vind mijn intex soms al heet als hij ~30 is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Kan je nog praten van afkoeling bij een bad van ~40graden?
Vind mijn intex soms al heet als hij ~30 is.
hahahahaha dat is waar...maar vorig jaar was dat wel vrij uniek helaas .. en dat in mei/juni de maanden erna was het treurig

Maar even zereneus .. als je er in gaat nadat de zon weg is kan je zwembad snel afkoelen .. en dan is het minder behagelijk .. tot aan "zeer koud" .. dan is het wel lekker dat je bv met weinig verwarming alsnog lekker kan genieten .. omdat de voorverwarming door de zon is gebeurd.

En ik hoef niet zo nodig rondjes te zwemmen eerder even lekker zitten is al voldoende ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 16:18

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:05:
[...]

hahahahaha dat is waar...maar vorig jaar was dat wel vrij uniek helaas .. en dat in mei/juni de maanden erna was het treurig

Maar even zereneus .. als je er in gaat nadat de zon weg is kan je zwembad snel afkoelen .. en dan is het minder behagelijk .. tot aan "zeer koud" .. dan is het wel lekker dat je bv met weinig verwarming alsnog lekker kan genieten .. omdat de voorverwarming door de zon is gebeurd.

En ik hoef niet zo nodig rondjes te zwemmen eerder even lekker zitten is al voldoende ..
Daarvoor is een spa inderdaad best perfect

Afgelopen jaar heb ik in mei/juni ruimschoots de meeste zwembaden gehad inderdaad. Verder vooral water uit laten lopen door de vele regenval. Chemie op peil houden want je weet nooit! En elke dag stofzuigen.
Half augustus ofzo maar afgebroken t was geen succes

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Daarvoor is een spa inderdaad best perfect

Afgelopen jaar heb ik in mei/juni ruimschoots de meeste zwembaden gehad inderdaad. Verder vooral water uit laten lopen door de vele regenval. Chemie op peil houden want je weet nooit! En elke dag stofzuigen.
Half augustus ofzo maar afgebroken t was geen succes
Dat is het mooie van opzet baden .. je kan ze opruimen ;) .. iets wat me tegenhoud van een vast / semi-vast (zoals een spa) bad.

ander voordeel is dat je een kleinere hoeveelheid water hoeft te verwarmen ..

@Jazsie over die temperatuur maak ik me niet zo druk, zeker omdat we nu de in/uit meten .. kleine moeite om de ZFP gewoon uit te zetten als temp x bereikt is..

in @Koffie zijn geval zou ik gewoon de EPDM matten op de SPA mikken en zonder gein een 1m3 per uur aqurium pompje van 25,- gebruiken om een circuit tussen zwembad en spa te maken .. het zal wat tweaken en tunen worden maar gezien het grote temp verschil tussen A en B kan je het overtollige "warmte overschot" makkelijk dumpen. zeker met een variable ZFP

Alleen met zeer extreme dagen ga je wat uitdagingen krijgen vermoed ik .. natuurlijk zou een 3 weg solar verwarming flow control oid handiger zijn maar dat is vrij prijzig .. en ik denk handmatig te veel geschakel ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:33:
[...]
in @Koffie zijn geval zou ik gewoon de EPDM matten op de SPA mikken en zonder gein een 1m3 per uur aqurium pompje van 25,- gebruiken om een circuit tussen zwembad en spa te maken .. het zal wat tweaken en tunen worden maar gezien het grote temp verschil tussen A en B kan je het overtollige "warmte overschot" makkelijk dumpen. zeker met een variable ZFP

Alleen met zeer extreme dagen ga je wat uitdagingen krijgen vermoed ik .. natuurlijk zou een 3 weg solar verwarming flow control oid handiger zijn maar dat is vrij prijzig .. en ik denk handmatig te veel geschakel ..
Ik heb uiteraard al eens zitten denken over aanpassingen aan de jacuzzi, maar dat gaat eigenlijk alleen echt lukken wanneer je 'm ergens met een vlonder/dek bouwt zodat je de boel weg kan werken, of ergens in een hoek zodat je dingen weg kunt werken.

In de praktijk blijkt het eigenlijk best goed te werken, en verwacht ik weinig veel comfort of economische winst wanneer je zelf van alles eruit gaat slopen en en vervangen.

- Het verwarmingselement is 2 kW en slaat misschien eens in de 3 a 4 uur voor een half uurtje aan
Volledig opwarmen kost in mijn geval 1 uur per graad

- Doorloop pomp: deze heb ik recent vervangen. Kosten: 225,- euro
Maar dan heb je wel een pomp die gemaakt is voor 24/7 draaien met hete vloeistoffen. Deze pomp haalt zijn water via de skimmer/filters door er word 24/7 gefilterd.
Dit zou je kunnen vervangen voor een kleine ZFP, maar die gaat nooit stiller zijn dan het pompje (formaat CV pomp) nu is. Daarnaast gok ik dat een ZFP ook niet zuiniger zal zijn. Deze zul je vervolgens ook nog ergens kwijt moeten (de orignele past in de tchnische ruimte van de jacuzzi zelf).

- Automatische chloor dispenser
Wanneer je met een externe pomp/ZFP gaat werken, zou dit een mogelijkheid zijn. Ik gooi nog 2 keer per week een kleine tablet in een drijver.

- Zoutelektrolyse
Het verwarmingselement is niet van titanium, dit gaat dus waarschijnlijk issues opleveren. Idem voor de diverse andere onderdelen zoals jets en de pompen. Ik heb er 2 tellen over nagedacht en direct weer laten varen.

- Verwarming
Er zit nu een 2 kW verwarmingselement in. Dat is verre van efficient, maar wel volledig geluidloos. Als je de jacuzzi gewoon op temperatuur houd, heb je ook niet veel power nodig.

Al met al zou ik aan een bestaande jacuzzi niet veel knutselen. Misschien een extra ZFP als de ruimte/situatie zich daarvoor leent, maar vooral vanuit de gedachte dat je daarmee beter filtert en niet die kut filters hoeft te wisselen en te wassen :+

Waar ik mij persoonlijk wel op wel focussen is het smart maken van de jacuzzi.
Op zich is het vervangen van het moederbord voor wat relais en ESP's of Rpi het probleem niet. Het probleem is het bedieningspaneel. Dat wil je functioneel houden zodat je vanuit bad gewoon de jets aan en uit kunt zetten.

Voordelen bij smart maken:

- Detectie of de kap erop zit of niet, in combinatie met weten welke dag en tijdstip het is. Als de kap er op een maandagnacht op zit, is de kans klein dat je er in gaat zitten. Dan zou je de verwarming wat rustiger aan kunnen doen.
Anderzijds: kap eraf == LED lampje rondom display aan

- Op afstand temperatuur uitlezen en beinvloeden

- makkelijker pomp, jets en verwarming aansturen op basis van tijd en aanwezigheid (nu loopt hij elke x uur een cyclus af. Met een smart systeem zou je in de nachtelijke uren stiller kunnen zijn, of juist extra bijverwarmen op goedkoper stroom etc).

Genoeg denkvoer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:02:

Op zich is het vervangen van het moederbord voor wat relais en ESP's of Rpi het probleem niet. Het probleem is het bedieningspaneel. Dat wil je functioneel houden zodat je vanuit bad gewoon de jets aan en uit kunt zetten.

- Detectie of de kap erop zit of niet, in combinatie met weten welke dag en tijdstip het is. Als de kap er op een maandagnacht op zit, is de kans klein dat je er in gaat zitten. Dan zou je de verwarming wat rustiger aan kunnen doen.

- makkelijker pomp, jets en verwarming aansturen op basis van tijd en aanwezigheid (nu loopt hij elke x uur een cyclus af. Met een smart systeem zou je in de nachtelijke uren stiller kunnen zijn, of juist extra bijverwarmen op goedkoper stroom etc).

Probeer het stap voor stap te doen en probeer het moederbord/bedieningspaneel in tact te laten.
Ik weet natuurlijk niet hoe het in elkaar zit, maar wellicht kan je door draden af te takken het eea. zelf schakelen en tegelijk het paneel werkend laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Plenkske schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Probeer het stap voor stap te doen en probeer het moederbord/bedieningspaneel in tact te laten.
Ik weet natuurlijk niet hoe het in elkaar zit, maar wellicht kan je door draden af te takken het eea. zelf schakelen en tegelijk het paneel werkend laten.
De internet hardware van mijn jacuzzi is weinig van bekend op internet. Was het een balboa geweest dan was het wellicht haalbaar geweest. Ik heb niet de kennis om zelf zo'n controller uit te lezen/beinvloeden. Daarnaast heb ik het vermoeden dat alle aansturing/firmware in het bedieningspaneel zit, en het grote moederbord eigenlijk alleen maar een groot switchboard is.

Mijn idee is eigenlijk om zelf een controller te maken mbv 3D printing en een plexi bovenkant, met 2 fysieke waterdichte schakelaars en een (verlicht) schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Koffie het spa gebruik is per huis houden natuurlijk erg verschillend.
en niet iedereen heeft een vast-zwembad ernaast

De aanvlieg route voor mij was meer 40m3 + spa zeg 1m3.. als je het water gedurende 24 uur uitwisseld hoef je niet filters te vervangen .. de gedachte is dat 41m3 makkelijker in balans te houden is dan 1m3
en 33% tot 50% water verversen is wellicht ook een optie .. zo reduceer je de noodzaak om je filters te vervangen en elke dag te controleren. (uitgaande dat je zwembad water algen vrij is..)

Algen gedij-en zoals we weten bij hogere temperaturen ..nu weet ik niet hoe dat met een spa zit maar in een zwembad is het momenteel te koud denk ik zo.

Als je die 1m3 deelt door 24 uur bv ..en de extra stroom verbruik voor verwarmen (wellicht alleen de nacht) kan dit een win-win scenario zijn ? zeker als je weg komt met 50%- 33% of minder aan water verversing .

het (bij)verwarmen via epdm of andere solar is stap 2 lijkt me alhoewel een 2de zonnecollector ipv PV wellicht al teveel (zelfs in winter) opwekt ..

Dus die zfp zou in de brainfart idee daarom niet met extreme temperaturen te maken krijgen .. hooguit via je epdm verwarming maar dat is zomers .. en dan kan je bv kiezen om het uitwisselpompje langer te draaien .. of te heet geheel te solar(epdm) naar --> zwembad te schakelen ..

over wegwerken van slangen/pijpen tja .. daar sta ik natuurlijk niet bij stil, en de kosten / moeite enzv kunnen dat betreft het idee onrendabel/onzinnig maken (leuk idee niet haalbaar)
Koffie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:47:
[...]

De internet hardware van mijn jacuzzi is weinig van bekend op internet. Was het een balboa geweest dan was het wellicht haalbaar geweest. Ik heb niet de kennis om zelf zo'n controller uit te lezen/beinvloeden. Daarnaast heb ik het vermoeden dat alle aansturing/firmware in het bedieningspaneel zit, en het grote moederbord eigenlijk alleen maar een groot switchboard is.

Mijn idee is eigenlijk om zelf een controller te maken mbv 3D printing en een plexi bovenkant, met 2 fysieke waterdichte schakelaars en een (verlicht) schermpje.
heb je al geprobeerd de display los te halen ? doet dat ding dan nog wat ? zo ja dan zit de brain niet in de display :) althans .. tenzij er een display detectie ingebouwd is ..

Betreft je elektronica, zou een breakoutboard ertussen zetten waar in feite het signaal 1 op 1 doorverbonden word maar een dubbele pinheader met jumpers voor de tussenliggende connectie zorgt. de connecties maak je met schroefconnectoren
De pinheaders kan je later gebruiken om via dupont draden een male/female connector te verbinden of direct een arduino/esp32 als je wilt ..

Zie hoe de volgende persoon iets analyseerd (random vid van hem gepakt) . gaat om de chip identificatie..
eBay atomiser module test (with schematic)
gezien BraaiTV heb je wel de mogelijkheid om de printplaat(jes) even ingezoomt en goed verlicht op de gevoelige plaat te zetten .. ;)

immers niemand zit erop te wachten dat die spa niet werkt en dan is een foto wel handig :)

let wel dit zijn vaak 2laags PCB's met 3 of 4 is dat een heel andere uitdaging.

Met de multimeter en het boardje doormeten (ground) en vcc identificeer je snel de pinnen die je niet wilt uitlezen .. (zonder stroom) als er stroom op staat dubbel check je de restant of er continue stroom (hoger dan 5v) erop staat. die wil je ook niet aansluiten.

Alles 5v,3,3v of 0 is je "aanvals" route uit je verhaal maak ik al op dat je bedienings panneel wellicht maar 4 pinnen draden oid heeft verbonden ???? zo ja 99% kans dat het een seriele connectie is .. met het eerder genoemde breakout board hoef je dan alleen de tx/rx signalen te vinden en de juiste bitrate er zijn 10-20 tal maar in de praktijk zijn er 3 of 4 die 90% die je een grote slagings kans hebben (google serieel port decription oid)

Als je via wireshark bv dan gaat monitoren, en denkt het juiste signaal geidentificeert te hebben hoef je het alleen nog te verzenden .. (net alsof je een knop indrukt) ..

Maar het ligt eraan waar je de grens ligt voor jezelf .. en hoeveel draden er zijn en welke tools je tot je beschikking hebt ..

Grootste probleem die ik opmerk met zoiets (netzo als de temp sensors + esp32 voor zwembad) dat de HW toch niet zo robuust is als gedacht .. of dingen ronduit bagger zijn beschreven .. (je bent teveel met bugfixen bezig) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattazing
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36
Ik wil aankomende zomer enkele verbeterpunten aanbrengen bij ons zwembad (Intex 300x200) en Intex pomp (2271 liter).

De slang die bij de pomp zit is slechts ±1 meter, kan ik deze zonder problemen verlengen? Ik wil de pomp iets dichter bij de schuur hebben staan zodat de verlengkabel makkelijker weggewerkt kan worden en de slangen over de vloertegels laat lopen. Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden https://zwembadcompleet.n...-o32-mm-per-lengte-meters. Denk dat ik hier zo'n 4-5 meter wil van maken.

Wat ik van dit topic begrijp, kan ik niet zomaar zo'n mat op de schuur leggen ivm de pomp die niet krachtig genoeg is (deze mat: https://www.bol.com/nl/nl...20x120cm/9200000040506485) Wat is een relatieve goedkope oplossing qua pomp? En is 1 mat genoeg voor ons zwembad (300x200)? Bedankt voor eventuele tips/advies!

Vorig jaar trouwens perfect helder water, de hele zomer door. Zelfs tijdens 2 weken vakantie en dus niet thuis: de pomp iedere dag 3 uur laten pompen via een schema met een Hue stekker. Van te voren flinke lading chloor er in en uiteraard wel een zeil erover (die helaas maar 1 zomer heeft overleeft vanwege die lcuhtgaten die er in zitten, die scheuren vrij snel). Alleen zo nu en dan even wat zeven en de bodem schoonwrijven met een doek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Persoonlijk zou ik (en pak ik) vijverslang. Die is dikker, minder kwetsbaar en tot op de centimeter op maat te maken. Tevens zijn ze donker, dus minder kans op algengroei in de slang.

Of 1 mat genoeg is hangt van je wensen af. 1 m2 aan collectoroppervlakte levert gemiddeld ongeveer 200 watt op. 1.2*1.2 = 1.44 * 200 = 288 watt. Je bad heeft 3x2 + 0.75*3 + 2x0.75 aan oppervlakte, oftewel 9.75. Je wint er 1.44/9.75=15% extra opwarming mee. Qua opwarming door de zon zou dat grofweg 0.6 graad per uur zonlicht zijn wat je aan extra opwarming krijgt door die mat. Of dat genoeg is voor jou weet ik niet, dat kun je alleen zelf beoordelen.

Dit is een screenshot van vorig jaar 26 juni.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtR25Ik7TE8y3MoolXKPwVFHCTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6foUvK0AZKDydbW6jENYfKxZ.png?f=fotoalbum_large

Ik had het zelfde zwembad als jou, 3x2x0.75. Op een willekeurige dag is mijn bad 7 graden opgewarmd, waarvan grofweg 2/3e van de opwarming in het zwembad zelf is en 1/3e vanuit mijn zonnecollectoren (ik heb 6m2 aan collectoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattazing
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36
Ep Woody schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:59:
Persoonlijk zou ik (en pak ik) vijverslang. Die is dikker, minder kwetsbaar en tot op de centimeter op maat te maken. Tevens zijn ze donker, dus minder kans op algengroei in de slang.
Bedankt voor jouw advies. Die vijverslang lijkt een goeie oplossing, echter hoe sluit je die makkelijk aan op de Intex pomp en zwembad? Kan dat met de huidige slangklem die bij de pomp zit? Die wordt nu vastgedraaid op het vlakke gedeelte van zo'n Intex slang.
Of 1 mat genoeg is hangt van je wensen af. 1 m2 aan collectoroppervlakte levert gemiddeld ongeveer 200 watt op. 1.2*1.2 = 1.44 * 200 = 288 watt. Je bad heeft 3x2 + 0.75*3 + 2x0.75 aan oppervlakte, oftewel 9.75. Je wint er 1.44/9.75=15% extra opwarming mee. Qua opwarming door de zon zou dat grofweg 0.6 graad per uur zonlicht zijn wat je aan extra opwarming krijgt door die mat. Of dat genoeg is voor jou weet ik niet, dat kun je alleen zelf beoordelen.
Het lijkt dat we dan wat meer collectoren moeten gaan neerleggen, anders komt mama nog niet bij de kids in het zwembad ben ik bang ;)
Heb jij je collectoren ook op een dak geplaatst, want 6m2 leg je niet zomaar in de tuin lijkt me? En trekt zo'n Intex pomp dat zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
mattazing schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:48:

Het lijkt dat we dan wat meer collectoren moeten gaan neerleggen, anders komt mama nog niet bij de kids in het zwembad ben ik bang ;)
Heb jij je collectoren ook op een dak geplaatst, want 6m2 leg je niet zomaar in de tuin lijkt me? En trekt zo'n Intex pomp dat zonder problemen?
Zie hier voor wat meer details over mijn opstelling.

Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
als intex/bestway aangeeft dat de opvoer hoogte 1m is kan je dat als redelijke maximale hoogte aannemen.
je rekent vanaf de grond waar het de pomp staat ..denk dat je schuur wel wat hoger is ?
Wat ik van dit topic begrijp, kan ik niet zomaar zo'n mat op de schuur leggen ivm de pomp die niet krachtig genoeg is (deze mat: https://www.bol.com/nl/nl...20x120cm/9200000040506485) Wat is een relatieve goedkope oplossing qua pomp? En is 1 mat genoeg voor ons zwembad (300x200)? Bedankt voor eventuele tips/advies!
je kan beter aan epdm matten denken, 1ne kant in andere kant uit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:51
vetter schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:37:
[...]

80 is inclusief plaatsing(Plage12 van lpw, een erg mooi zwembad met een hoge waterlijn en amper zichtbare skimmers).
Ik heb alleen gekeken naar ongeisoleerde baden. Qua afwerking vind ik bij sommige baden de skimmers niet mooi, daarnaast zie je bij sommige baden duidelijke naden in wand en bodem.
De polycarbonaat afdekking zit tussen de 12.000 en 16.000 euro.
De meeste offertes zitten rond de 50.000, met plaatsing/fundering en aanvullen 60.000. Dit is zonder boordstenen.

Heeft er iemand ervaring met JM Topwelness? Deze lijkt een stuk goedkoper.
Ik heb nu een offerte voor hetzelfde zwembad La Plage 12, uitgraven, betonvloer, aanvullen met isolatie beton, zoutelektrolyse en covrex rolluik afdekking en 28kw full inverter warmtepomp en granieten randstenen voor 60.000. En dit is een van de betere zwembadbouwers uit België.
Scheelt dus ruim 20.000 euro en heb nu meer opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:19
Na vorige jaren een Intex Easy Set 244 met een cartridgepomp (2271l/h) en solarmatten gehad te hebben pak ik het dit jaar groter aan:

- Intex Prism 305
- Intex ZFP 4m³/h
- Warmtepomp (waarschijnlijk de W'eau Mini Inverter Plus 3kW)
- Intex Zoutwatersysteem 26668

Techniek komt op ±6m van het zwembad aan de andere kant van de tuin in/bij een schuurtje te staan mbv ingegraven pvc-buizen 50mm onder het gazon door.

Het enige waar ik eigenlijk nog over twijfel is het filtermedium. Bij het oude bad hadden we in de pomp een cartridge type A die eigenlijk hooguit elke twee weken wel vervangen moesten worden. Voor nu zit ik te denken aan nano glasparels of filterbollen. Die laatste zouden nog iets beter filteren lees ik, maar zijn ze ook geschikt om het een paar maanden vol te houden zonder ze zelf te moeten wassen? Heb weinig zin om tussendoor het vat nog weer los te moeten halen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
dennistd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:32:
Na vorige jaren een Intex Easy Set 244 met een cartridgepomp (2271l/h) en solarmatten gehad te hebben pak ik het dit jaar groter aan:

- Intex Prism 305
- Intex ZFP 4m³/h

Techniek komt op ±6m van het zwembad aan de andere kant van de tuin in/bij een schuurtje te staan mbv ingegraven pvc-buizen 50mm onder het gazon door.

Het enige waar ik eigenlijk nog over twijfel is het filtermedium. Bij het oude bad hadden we in de pomp een cartridge type A die eigenlijk hooguit elke twee weken wel vervangen moesten worden. Voor nu zit ik te denken aan nano glasparels of filterbollen. Die laatste zouden nog iets beter filteren lees ik, maar zijn ze ook geschikt om het een paar maanden vol te houden zonder ze zelf te moeten wassen? Heb weinig zin om tussendoor het vat nog weer los te moeten halen namelijk.
Leuke upgrade!

Qua filtermedium is voor een opzetbad filterbollen dikke prima. Lekker een seizoen laten zitten en aan het einde van het seizoen even in de wasmachine. Mocht het echt mis gaan met het waterkwaliteit zou je tussendoor een keer kunnen extra kunnen wassen, dus een paar kraantjes kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

- Intex Prism 305
- Intex ZFP 4m³/h

Als je voor die warmtepomp gaat dan horen wij hier deze zomer graag hoe die bevalt !
Ik zou trouwens minstens 1 type hoger pakken voor jou bad, omdat je dan 3 kW hebt bij 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Filter medium maakt niks uit, zand,glas,bollen allemaal even goed/slecht .. althans ik heb hier in de 10 jaar tijd nog geen vergelijkend waren onderzoek gezien .. en iedereen is tevreden over zijn/haar gekozen filter medium

ik doe al jaren bollen, niet verder vullen dan de max vulling van je ton (max zand niveau) en ik laat ze 3-4 maanden erin zitten. zolang je dagelijks 1x tot 2x de inhoud van je bad erdoorheen weet te laten stromen is tussendoor actie niet nodig

Betreft tussendoor los halen --> je kan de backwash cyclus doen (heb ik nog nooit gedaan) .. daar is deze immers voor.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@dennistd Wil je je bad op temperatuur houden of wil je hem een boost geven?

Hier had ik vorig jaar ook de W’eau inverter op het oog maar doordat die slecht leverbaar was de goedkopere niet inverter laten komen.
Baalde wel dat ik dacht een minder zuinige had gekocht maar achteraf ben ik er blij mee aangezien ik geen gebruik maak van de voordelen van een inverter. Nu boost ik het zwembad een dag voordat het mooi weer is zodat er op een mooie dag gezwommen kan worden. En als het bad warm genoeg is gaat de warmtepomp gewoon helemaal uit.

Verder had de inverter van W’eau vorig jaar last van een irritant geluid dus weet niet of dit bij de plus versie is opgelost.

Hier zelf aan het twijfelen om een koepel te kopen voor m’n 300cm doorsnee zwembad, maar wat zijn hier de ervaringen mee? Hoop dat je zo meer uit de wind zit en dat het samen met een warmtepomp nog sneller op temperatuur is, zodat er meer gezwommen kan worden. En heeft het dan nog meerwaarde op noppenfolie op het bad te leggen?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:58:
@dennistd Wil je je bad op temperatuur houden of wil je hem een boost geven?

Hier had ik vorig jaar ook de W’eau inverter op het oog maar doordat die slecht leverbaar was de goedkopere niet inverter laten komen.
Baalde wel dat ik dacht een minder zuinige had gekocht maar achteraf ben ik er blij mee aangezien ik geen gebruik maak van de voordelen van een inverter. Nu boost ik het zwembad een dag voordat het mooi weer is zodat er op een mooie dag gezwommen kan worden. En als het bad warm genoeg is gaat de warmtepomp gewoon helemaal uit.

Verder had de inverter van W’eau vorig jaar last van een irritant geluid dus weet niet of dit bij de plus versie is opgelost.
Ik had de inverter tijdelijk maar heb hem omgeruild naar de niet inverter (+cash) vanwege het geluid. Prima geregeld door Toppy.
Dus ik gebruikte hem vorig jaar hetzelfde als jij: boosten en zwemmen.
Maar toch zou ik liever een full inverter hebben die hem (stil!) op temperatuur houdt op een laag vermogen. Ik denk dat dit over meerdere dagen gezien minder kWh's kost en meer zwemdagen oplevert. Maar dan moet je dus wel een stille en zuinige warmtepomp hebben.

Wat ze zeggen van de nieuwe plus versie is positief: betere materialen, mitsubishi compressor, full inverter ipv step.
Maar het is natuurlijk afwachten wat de praktijk ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 16:10
Ondanks dat ik elk jaar de EPDM matten schoonspoel met kraanwater heb ik de laatste jaren steeds vaker last van kleine zwarte schilfers. Inmiddels is het al zo erg, dat na de winter aan zetten er zeker een bierglas vol schilfers in het water stroomt. In het engels noemen ze het Tea Leafing. Kan ik daar iets aan doen of zijn de matten na 10 jaar gewoon op.

Het zijn matten van het Merk Elios, iemand een adresje voor goedkope EPDM rollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
medu80 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:41:
Ondanks dat ik elk jaar de EPDM matten schoonspoel met kraanwater heb ik de laatste jaren steeds vaker last van kleine zwarte schilfers. Inmiddels is het al zo erg, dat na de winter aan zetten er zeker een bierglas vol schilfers in het water stroomt. In het engels noemen ze het Tea Leafing. Kan ik daar iets aan doen of zijn de matten na 10 jaar gewoon op.

Het zijn matten van het Merk Elios, iemand een adresje voor goedkope EPDM rollen?
https://www.abczwembad.nl/ ? goedkoop weet ik niet en of ik bv dit jaar schilfers ga krijgen (1ste winter) durf ik je ook niet te zeggen ..

overgens zou ik eerst demonteren en kijken of bv de verdeelbuisjes naar de mat niet afbreken .. kan je die gelijk meebestellen..

Even bij de uitstroom een "sok" voor het eerst uurtje draaien is dan wellicht niet niet geheel onverstandig al is het maar even preventief .. thx voor het delen !

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@Plenkske Het zal ook vooral aan het type zomer gaan liggen, 2 jaar terug zonder verwarming veel gezwommen. Vorig jaar waren de periodes met zwemweer vrij kort, dus laten afkoelen en opnieuw opwarmen was (denk ik) toen rendabeler. Dit jaar maar weer afwachten wat we krijgen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:17:
@Plenkske Het zal ook vooral aan het type zomer gaan liggen, 2 jaar terug zonder verwarming veel gezwommen. Vorig jaar waren de periodes met zwemweer vrij kort, dus laten afkoelen en opnieuw opwarmen was (denk ik) toen rendabeler. Dit jaar maar weer afwachten wat we krijgen.
Ja inderdaad, en ook in wat voor weer wil je kunnen zwemmen tegen welke kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Toch kriebelt het wel om eens te kijken naar een CV warmtepomp voor mijn zwembad... Zeker als je naar de subsidies kijkt... Een 7 of 12 kW warmtepomp (aan/uit helaas) voor nop is best leuk... Hij zal alleen wel vrij veel herrie maken. Voordeel is wel dat je met overcapaciteit veel minder lang hoeft te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 19:20
vso schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Filter medium maakt niks uit, zand,glas,bollen allemaal even goed/slecht .. althans ik heb hier in de 10 jaar tijd nog geen vergelijkend waren onderzoek gezien .. en iedereen is tevreden over zijn/haar gekozen filter medium
Ik heb wel een keer wat voorbij zien komen van BWT (overigens, zij proberen met dit onderzoek hun silicium te verkopen. Neem dit dus met een korreltje zout)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VX3AYCBLTRn6mNr75i9Vwhg0DE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8XZqatbjhKEm08etlKmiXsk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SimVv5jyG2Z_pfs52F39ibH2H0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WB4NnqUcchJ2ShIE0gUNZVoC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Guusje2 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:37:
[...]

Ik heb wel een keer wat voorbij zien komen van BWT (overigens, zij proberen met dit onderzoek hun silicium te verkopen. Neem dit dus met een korreltje zout)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
TLDR: Vind je het erg als ik het zelf door een wattenbolletje haal ;)

Dit soort dingen zijn grappig maar in de praktijk is het onrealistisch, en is ook vrij simpel te "demonstreren" althans voor ons "leken" .. maar citeer me niet op de exacte maatvoeringen, het gaat om het totaal plaatje.

Stel dat je gooit een emmer (10 a 20Liter) vol met roest, algen in het water..
Alle zwembad/spa filters dus ongeacht het medium filteren over het algemeen bv tot 20micron .. zou je een fijnere filtratie hebben heb je meer kracht van de pomp nodig om het door je filtermedium heen te drukken.
Maar je water wordt nog niet helder, en houd de groene(alg) /oranje(roest) gloed in het water.
Dit komt simpel weg omdat je water opgeloste elementen bevat die in het water zweeft
maar deze worden dus niet door geen enkele filtratie methode (papier/watten/zand/glas ofzo) eruit gehaald .. dus hierom blijft het water groen of oranje.

De enige manier(en) om dit eruit te halen is bezinking waarbij een automatische klontvorming optreed, met alg levende organisme(s) verhoog je het chloorpeil om ze te doden waardoor ze niet meer bewegen .. en samen kunnen klonteren .. je filter wassen (backwash) procedure veranderd de structuur en zal de gesloten minigaatjes weer openen en dus effectiviteit verhogen .. maar je zal nooit "schoon" water krijgen ..

kortom je filter methode is niet super relevant..

maar een vuile filter zorgt wel voor problemen
- de druk loopt op (meer pomp kracht nodig) hierom wil je niet te veel zand/glas/watten hebben
en
- algen hopen op en zullen dus sneller de kans krijgen om een explosieve groei te hebben ..

je zou bv een 5micron waterfilter toe kunnen voegen, alhoewel je die regelmatig moet vervangen.
Vergeet ook niet dat een hoop stof en andere meuk door de lucht vliegt (met regen mee komt) dus echt schoon zal je het nooit krijgen. met een 5 micron filter is de kans wel groter dat je groen / oranje water weer helder krijgt.

Alleen in de praktijk is het goedkoper / effectiever om je pomp gewoon uit te zetten en wachten totdat alles bezonken is bij Wit/oranje water.

Wil je voorkomen dat je water kleurt, laat dan eerst je kraan doorlopen als deze lange tijd stilstaat .. (bv dag van te voren je tuin bewateren /auto wassen ..

Bij algen is het belangrijk dat je minimaal elke 24 uur je volledige bad/spa inhoud 1x tot 2x rondpompt ..
en zeker met "hogere" temperaturen bv boven de 16graden je PH (en dan pas) CHloor op peil houd, en onderschat niet een afkoeling door weersveranderingen/regen .. sinds dat ze hier bijna op sekte/regligieuze wijze het voetenbadje gebruiken .. (en minder in bad plassen vermoed ik) is algen nauwelijks een probleem.

Wil je echt zeker weten water "schoon" maken kan je het beste een condensatie toren bouwen en volgens mij doen ze bij water bedrijven weer 5% water dat na filtratie maar voor condensatie erbij .. ofzo ..want gedeminiraliseerd/gecondenseerd water is ook niet gezond. hierom moet je bv als je water opslaat (voor noodrantsoen bv) ook een paar druppels chloor toevoegen en donker bewaren.

anderzijds als je het zwembad water wil wegspoelen het riool in .. dan is groen water eigenlijk een teken dat je PH / Chloor niveau laag genoeg is om nog te kunnen klassificeren als "zwembad' water.

Ja je zal de chloor ruiken, maar dat is reactie met bv urine hierom ruikt het in een zwembad altijd heel erg naar chloor ;) wat eigenlijk een goed teken is .. publiekelijk water wat namelijk niet sterk naar chloor ruikt kan bv bij zwangere vrouwen tot problemen leiden (ja zelfs miskraam) ..
dit weet ik dan weer omdat een vriendin van ons aan het infuus moest bij de geboorte na bezoek aan een vakantie park en ze had bijna een miskraam ..

anyway ... papier/glas/zand/watten .. kies er 1 and be happy

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 13:33
Ik heb vorig jaar een 4m³/h ZFP van Intex gekocht en wil dit jaar verder met een zoutwatersysteem en het liefst ook een manier om het water warmer te krijgen. De standaard solarmatten van intex vond ik maar matig werken. Hierdoor blijven er voor mij twee betaalbare keuzes over:
  • Warmtepomp
  • Zwembad overkapping
Via Exit kan ik een overkapping kopen en die precies op het zwembad plaatsen, maar zou dit zonder warmtepomp afdoende zijn om het zwembad warmer te krijgen? We komen trouwens uit een jaar waar wij het geheel zonder verwamring deden en daarmee konden we maar een weekje lekker zwemmen.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Venxir schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:18:
  • Warmtepomp
  • Zwembad overkapping
de solarmaten van intex zijn erg goedkoop daar is de resultaat naar, EPDM is daarna het meest betaalbare oplossing als je genoeg oppervlakte hebt om het zwembad te verwarmen

de zwembad overkapping vind ik vrij duur maar ik lees geen negatieve berichten maar ook geen ontevreden geluiden van de mensen die er 1 hebben (lees weinig feedback uberhaupt) dus of dit handig is ? weet ik niet.

Vorig jaar was het relatief voor iedereen een "minder jaar" om en men had dezelfde ervaring als jij hebt gehad. teminste er is een enkeling die met minder weer het zwembad induikt omdat ze een warmte pomp hebben en het bad zelf aangenaam genoeg is.. immers ga je naar een openlucht zwembad als je niet op het gras kan liggen om te drogen ?

ik mis in dit verhaal je inhoud (m3) van je bad, de warmtepomp word meestal iets aan overcapaciteit geadviseerd .. let op dat je pomp genoeg "flow" kan produceren.. zeker als je solar matten erbij wilt hebben.

De combinatie van een overkapping +_warmte pomp is denk ik wel handig omdat je minder last hebt van afkoeling van het water door de wind

ik vind het geen onverstandige zet, maar wat het weer ons dit jaar gaat brengen .. dat kunnen we helaas pas september/oktober vertellen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
vso schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:30:
[...]

de solarmaten van intex zijn erg goedkoop daar is de resultaat naar, EPDM is daarna het meest betaalbare oplossing als je genoeg oppervlakte hebt om het zwembad te verwarmen

de zwembad overkapping vind ik vrij duur maar ik lees geen negatieve berichten maar ook geen ontevreden geluiden van de mensen die er 1 hebben (lees weinig feedback uberhaupt) dus of dit handig is ? weet ik niet.

Vorig jaar was het relatief voor iedereen een "minder jaar" om en men had dezelfde ervaring als jij hebt gehad. teminste er is een enkeling die met minder weer het zwembad induikt omdat ze een warmte pomp hebben en het bad zelf aangenaam genoeg is.. immers ga je naar een openlucht zwembad als je niet op het gras kan liggen om te drogen ?

ik mis in dit verhaal je inhoud (m3) van je bad, de warmtepomp word meestal iets aan overcapaciteit geadviseerd .. let op dat je pomp genoeg "flow" kan produceren.. zeker als je solar matten erbij wilt hebben.

De combinatie van een overkapping +_warmte pomp is denk ik wel handig omdat je minder last hebt van afkoeling van het water door de wind

ik vind het geen onverstandige zet, maar wat het weer ons dit jaar gaat brengen .. dat kunnen we helaas pas september/oktober vertellen
Dank voor je uitleg! Mijn zwembad is ongeveer 4000 liter, het is een Intex frame van 2x3 meter. Ik heb helaas niet de ruimte voor een mooie solarmat opstelling. Vandaar de reden om voor compacte warmtepomp te gaan of zelfs helemaal passief warmte op te werken dmv een tent. Nu staat sunnytent goed aangeschreven maar die zijn weer te groot voor ons bad icm met de plek in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Venxir schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Dank voor je uitleg! Mijn zwembad is ongeveer 4000 liter, het is een Intex frame van 2x3 meter. Ik heb helaas niet de ruimte voor een mooie solarmat opstelling. Vandaar de reden om voor compacte warmtepomp te gaan of zelfs helemaal passief warmte op te werken dmv een tent. Nu staat sunnytent goed aangeschreven maar die zijn weer te groot voor ons bad icm met de plek in de tuin.
solarmat is het beste op het dank van de schuur (als je die hebt, en als je de ruimte hebt) maar wellicht is je pomp ook niet geschikt.

Betreft tent, een link naar het product scheelt misverstanden, en tja de pasvorm/maat kan een uitdaging zijn.
hoewel de maatvoeringen vaak universeel zijn. bijvoorbeeld bij intex/bestway zit er alleen een hoogte verschil tussen de modelen de lengte/breedte /diameter is vaak erg gelijk. Kwalitatief zit er ook niet veel verschil tussen.

Een tent werkt geen warmte op .. (te verwaarlozen) eerder andersom het zorgt dat de wind minder vat erop heeft dus de warmte die je erin stopt blijft langer hangen, eerder prettig in gebruik.

houd er rekening mee dat je ook ruimte om de WP nodig hebt, en je die pas in kan schakelen vanaf bv 15 graden buiten temperatuur ..

Zomers heb je gemiddeld 10 tot 30 zwemdagen dat je effectief gebruik kan maken van je zwembad.. (vorig jaar dus 10) zoals de economie nu is .. is het handig nu wellicht in te slaan voordat bv benzine de 5,- bereikt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venxir
vso schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:09:
[...]

solarmat is het beste op het dank van de schuur (als je die hebt, en als je de ruimte hebt) maar wellicht is je pomp ook niet geschikt.

Betreft tent, een link naar het product scheelt misverstanden, en tja de pasvorm/maat kan een uitdaging zijn.
hoewel de maatvoeringen vaak universeel zijn. bijvoorbeeld bij intex/bestway zit er alleen een hoogte verschil tussen de modelen de lengte/breedte /diameter is vaak erg gelijk. Kwalitatief zit er ook niet veel verschil tussen.

Een tent werkt geen warmte op .. (te verwaarlozen) eerder andersom het zorgt dat de wind minder vat erop heeft dus de warmte die je erin stopt blijft langer hangen, eerder prettig in gebruik.

houd er rekening mee dat je ook ruimte om de WP nodig hebt, en je die pas in kan schakelen vanaf bv 15 graden buiten temperatuur ..

Zomers heb je gemiddeld 10 tot 30 zwemdagen dat je effectief gebruik kan maken van je zwembad.. (vorig jaar dus 10) zoals de economie nu is .. is het handig nu wellicht in te slaan voordat bv benzine de 5,- bereikt ..
Solarmat heb ik vorig jaar gebruikt maar dat wat inderdaad een simpele Intex met veel te weinig flow. Helaas zit onze schuur precies achter het huis en blokkeert het de zon teveel. Het zwembad zelf heeft bijna de gehele dag zon maar dat is dus al geheel gevult door het zwembad ;).

Qua overkapping keek ik naar: https://www.toppy.nl/prod...thoekig-300-x-200-cm.html anderszijds kijk ik naar een WP omdat ik ruim 7 kW aan zonnepanelen op het dak heb liggen waarmee ik een flink overschot aan stroom genereer. Hierdoor zal de WP geen zware kosten qua stroom met zich meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Venxir schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Solarmat heb ik vorig jaar gebruikt maar dat wat inderdaad een simpele Intex met veel te weinig flow. Helaas zit onze schuur precies achter het huis en blokkeert het de zon teveel. Het zwembad zelf heeft bijna de gehele dag zon maar dat is dus al geheel gevult door het zwembad ;).

Qua overkapping keek ik naar: https://www.toppy.nl/prod...thoekig-300-x-200-cm.html anderszijds kijk ik naar een WP omdat ik ruim 7 kW aan zonnepanelen op het dak heb liggen waarmee ik een flink overschot aan stroom genereer. Hierdoor zal de WP geen zware kosten qua stroom met zich meenemen.
beide zijn toch niet erg ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

Dennahz

Life feels like hell should.

Hoe ziet jullie water eruit na de herfst/winter? Hier op zich wel aardig ok. Waarden zijn goed. alleen wel aardig wat dooie algen op de bodem. De bladeren zijn grotendeels weg nu. Had aan het eind van het seizoen de fout gemaakt om net te laat de hoes eroverheen te trekken, dus er waaiden enorm veel bladeren in.

Nu nog de rest van de zooi uit het water zien te filteren / stofzuigen. Elke dag een beetje, want het stuift nogal op als je er met de stofzuiger overheen gaat, waardoor alles troebel wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqOazNe7iomvV7ZHdXL_y9frXl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENTT5D3avbZq2prGyR6P4UNY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD6filrK2Tnt56KQYbMvVNn74OI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1trtfxcLQNc8USsWVVI7lGb.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 10-03-2022 12:19 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Dennahz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:18:
Hoe ziet jullie water eruit na de herfst/winter? Hier op zich wel aardig ok. Waarden zijn goed. alleen wel aardig wat dooie algen op de bodem. De bladeren zijn grotendeels weg nu. Had aan het eind van het seizoen de fout gemaakt om net te laat de hoes eroverheen te trekken, dus er waaiden enorm veel bladeren in.

Nu nog de rest van de zooi uit het water zien te filteren / stofzuigen. Elke dag een beetje, want het stuift nogal op als je er met de stofzuiger overheen gaat, waardoor alles troebel wordt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ruim mijn zwembad op, nu kan ik dat qua bouw ne grootte gelukkig ook. Waarom doe jij dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Venxir schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:36:
[...]

Ik ruim mijn zwembad op, nu kan ik dat qua bouw ne grootte gelukkig ook. Waarom doe jij dat niet?
Het bad staat in het gras, dus dan heb ik een heel dood stuk om naar te kijken (oftewel moet ik nieuw gras zaaien, maar als we het bad dan weer op moeten zetten is dat zonde). En het scheelt weer 18000 liter water :D

Na dit seizoen ruimen we hem wel op overigens, want we gaan wat leibomen plaatsen, dus het bad moet volgend jaar wat opschuiven. Misschien graaf ik hem dan wel deels in. Kan prima met die XTR's.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47
Had nog een vraagje wat betreft warmetepompen. Bij de w'eau mini warmtepompen op toppy (Zoals deze https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html) staat erbij dat ze als enige mini warmtepomp op de markt een flow switch hebben. Maar ik vroeg me af hoe dit dan bij andere warmtepompen zit, blijven die gewoon doorverwarmen als er geen water stroomt? Hebben die geen andere beveiliging daartegen (bijvoorbeeld een temperatuur meter om niet te warm te worden?) of gaan die kapot als de pomp er een keer mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 16:10
TMCThomas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:04:
Had nog een vraagje wat betreft warmetepompen. Bij de w'eau mini warmtepompen op toppy (Zoals deze https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html) staat erbij dat ze als enige mini warmtepomp op de markt een flow switch hebben. Maar ik vroeg me af hoe dit dan bij andere warmtepompen zit, blijven die gewoon doorverwarmen als er geen water stroomt? Hebben die geen andere beveiliging daartegen (bijvoorbeeld een temperatuur meter om niet te warm te worden?) of gaan die kapot als de pomp er een keer mee ophoudt.
Sorry maar ik lees dat niet. Er staat bij dat er een flow switch in zit, niet dat dit de enige is. Of lees ik er overheen. En dat Penguin warmtepomp heeft ook een flowswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sales pitch IMHO .. maar je doet er altijd verstandig aan eerst de handleiding te lezen voordat je een WP koopt . kan je al wat narigheid voorkomen ..

btw zet ook je zwembad inhoud erbij als je iets kiest /vraag stelt ..

zoek btw hier ook op het merk er zijn er een aantal die het zelfde merk hadden en reviews waren wisselend geloof ik

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 10-03-2022 20:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
medu80 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Sorry maar ik lees dat niet. Er staat bij dat er een flow switch in zit, niet dat dit de enige is. Of lees ik er overheen.
"Betrouwbare werking door flow switch
Deze Mini Power warmtepomp werkt ontzettend makkelijk bij het opzetzwembad door de ingebouwde flow switch. De warmtepomp begint daardoor automatisch (weer) te werken als de zwembadpomp inschakelt. De W’eau Mini Power is samen met de W’eau Mini Inverter de enige mini heater op de markt met deze flow switch."

En dat zou wel eens kunnen kloppen, ik zie het bij geen enkele van de andere (merken) mini-heaters staan, maar ik vraag me af of daar dan wel een andere beveiliging op zit.

EDIT:
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:17:
[...]

sales pitch IMHO .. maar je doet er altijd verstandig aan eerst de handleiding te lezen voordat je een WP koopt . kan je al wat narigheid voorkomen ..

btw zet ook je zwembad inhoud erbij als je iets kiest /vraag stelt ..

zoek btw hier ook op het merk er zijn er een aantal die het zelfde merk hadden en reviews waren wisselend geloof ik
De specificaties die de warmtepomp moet hebben ben ik al wel uit ;) daar heb ik het in dit topic namelijk al wel eens eerder over gehad. Ik zat alleen nog te kijken of zo'n flow switch uitmaakt. Ik wil niet dat op een of andere manier de pomp niet draait dat de warmtepomp dan gelijk kapot is. Deze warmtepomp leek me bijvoorbeeld erg interessant maar daar lees ik inderdaad niks over een flow switch.

https://www.rhodos-shop.n...i-zwembad-warmtepomp-7-kw

[ Voor 37% gewijzigd door TMCThomas op 10-03-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
https://www.rhodos-shop.n...ile/download/file_id/618/ --> EE3 -- storing debiet schakelaar

Wikipedia: Debiet
"Het debiet (ook wel flow rate of 'volumesnelheid' genoemd) is een natuurkundige grootheid voor een doorstromend medium"

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 10-03-2022 20:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:42:
[...]

https://www.rhodos-shop.n...ile/download/file_id/618/ --> EE3 -- storing debiet schakelaar

"Het debiet (ook wel flow rate of 'volumesnelheid' genoemd) is een natuurkundige grootheid voor een doorstromend medium"
Daar zat ik ook naar te kijken inderdaad, ik vroeg me dan wel af of het wat betreft het medium over het (koel) gas ging of het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TMCThomas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Daar zat ik ook naar te kijken inderdaad, ik vroeg me dan wel af of het wat betreft het medium over het (koel) gas ging of het water.
Dat durf ik niet te zeggen @Jazsie of @Plenkske oid zullen wellicht wel reageren hierop denk ook dat merk in huis hebben/hadden.

btw als je een ZFP hebt, en je kan schroefslangen erop doen .. dan is een 2" flowmeter met een 1x schroefmof er makkelijk tussen te zetten .. het is leuk als je exact de "flow" of L/m weet maar je kan ook gewoon een simple "if flow" --> schakelaar verzinnen ..
alhoewel als je er 1 aanschaft gewoon aanzetten je wellicht al ziet of hij in storing treed .. als de pomp uitstaat.

Anderzijds is wellicht verder kijken/onderzoek doen handig(er)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:42:
[...]

E3 storing debiet is volgens mij dezelfde "storing" als bij de weau mini's. Bij geen flow, gedetecteerd door de switch, komt er E3 in het scherm. Makkelijk te testen want bij de weau kan je er met je hand bij (als er geen slangen aan zitten) en als je dan de flow switch aanduwt gaat de storing eraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:02:
[...]

Ik heb uiteraard al eens zitten denken over aanpassingen aan de jacuzzi, maar dat gaat eigenlijk alleen echt lukken wanneer je 'm ergens met een vlonder/dek bouwt zodat je de boel weg kan werken, of ergens in een hoek zodat je dingen weg kunt werken.

In de praktijk blijkt het eigenlijk best goed te werken, en verwacht ik weinig veel comfort of economische winst wanneer je zelf van alles eruit gaat slopen en en vervangen.

- Het verwarmingselement is 2 kW en slaat misschien eens in de 3 a 4 uur voor een half uurtje aan
Volledig opwarmen kost in mijn geval 1 uur per graad

- Doorloop pomp: deze heb ik recent vervangen. Kosten: 225,- euro
Maar dan heb je wel een pomp die gemaakt is voor 24/7 draaien met hete vloeistoffen. Deze pomp haalt zijn water via de skimmer/filters door er word 24/7 gefilterd.
Dit zou je kunnen vervangen voor een kleine ZFP, maar die gaat nooit stiller zijn dan het pompje (formaat CV pomp) nu is. Daarnaast gok ik dat een ZFP ook niet zuiniger zal zijn. Deze zul je vervolgens ook nog ergens kwijt moeten (de orignele past in de tchnische ruimte van de jacuzzi zelf).

- Automatische chloor dispenser
Wanneer je met een externe pomp/ZFP gaat werken, zou dit een mogelijkheid zijn. Ik gooi nog 2 keer per week een kleine tablet in een drijver.

- Zoutelektrolyse
Het verwarmingselement is niet van titanium, dit gaat dus waarschijnlijk issues opleveren. Idem voor de diverse andere onderdelen zoals jets en de pompen. Ik heb er 2 tellen over nagedacht en direct weer laten varen.

- Verwarming
Er zit nu een 2 kW verwarmingselement in. Dat is verre van efficient, maar wel volledig geluidloos. Als je de jacuzzi gewoon op temperatuur houd, heb je ook niet veel power nodig.

Al met al zou ik aan een bestaande jacuzzi niet veel knutselen. Misschien een extra ZFP als de ruimte/situatie zich daarvoor leent, maar vooral vanuit de gedachte dat je daarmee beter filtert en niet die kut filters hoeft te wisselen en te wassen :+

Je moet echt een soort technische ruimte hebben, of zoals ik een Keper tuinhuisje waar alles in staat :).

Nu weet ik niet precies welk bedieningspaneel je hebt, meestal zijn dit gewoon druk knoppen en deze kan je dus makkelijk koppelen aan je eigen MCU. Zit er een scherm in, dan is het wat lastiger wil je die ook functioneel houden (ik zou dan het scherm vervangen met eentje die je via je MCU aanstuurt).

Zelf had ik nogal wat problemen met handmatig "chloor" toevoegen, nu met automatisch chloor systeem altijd helder water :).

Waar ik mij eerst vooral aan irriteerde was dat ik meer bezig was om het water mooi helder te krijgen dan te genieten van me Spa 8)7.

Ook enorm blij met de warmtepomp, heeft echt een bak geld bespaard aan energie en dat zal gezien de huidige energieprijzen alleen maar sneller terug verdienen.
Plenkske schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Ik had de inverter tijdelijk maar heb hem omgeruild naar de niet inverter (+cash) vanwege het geluid. Prima geregeld door Toppy.
Dus ik gebruikte hem vorig jaar hetzelfde als jij: boosten en zwemmen.
Maar toch zou ik liever een full inverter hebben die hem (stil!) op temperatuur houdt op een laag vermogen. Ik denk dat dit over meerdere dagen gezien minder kWh's kost en meer zwemdagen oplevert. Maar dan moet je dus wel een stille en zuinige warmtepomp hebben.

Wat ze zeggen van de nieuwe plus versie is positief: betere materialen, mitsubishi compressor, full inverter ipv step.
Maar het is natuurlijk afwachten wat de praktijk ervaringen zijn.
Ik heb full inverter en zou echt niet meer terug gaan naar een aan/uit versie wat ik eerst had.

Naast de toch grote energie besparing blijft het water ook veel beter constant.
En het geluid is veel aangenamer zeker in mijn geval (7x4m, dus zeker niet groot).

Wel moet je rekening houden dat je zfp dus -normaal- 24/7 draait.... vergis je niet in dat vebruik, leuk als je zuinige wp hebt maar geen zuinige zfp ;).
medu80 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:41:

Zwarte schilfer is aantasting door het chloor aan het rubber, weinig aan te doen en is een eigenschap van EPDM.

Als je na een goede doorspoeling met water geen last meer er van hebt kan je weer jaartje vooruit.
Echter zal dit naarmate steeds erger worden en dan is vervangen het beste...
Venxir schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:18:
Ik heb vorig jaar een 4m³/h ZFP van Intex gekocht en wil dit jaar verder met een zoutwatersysteem en het liefst ook een manier om het water warmer te krijgen. De standaard solarmatten van intex vond ik maar matig werken. Hierdoor blijven er voor mij twee betaalbare keuzes over:
  • Warmtepomp
  • Zwembad overkapping
Via Exit kan ik een overkapping kopen en die precies op het zwembad plaatsen, maar zou dit zonder warmtepomp afdoende zijn om het zwembad warmer te krijgen? We komen trouwens uit een jaar waar wij het geheel zonder verwamring deden en daarmee konden we maar een weekje lekker zwemmen.
Tja, wat wil je? Wil je gewoon altijd lekker warm water hebben dan is een WP het beste. Immers geeft deze ook warmte af wanneer er geen zon is ;)

Het is ook maar wat je er voor over hebt, Luxe = geld... wp kost geld maar de energie dat het nodig heeft ook ;).

Zo een overkapping houd zeker wat warmte binnen echter geen zon = geen warmte. Maar is goedkoper in gebruik dan een wp ;).
Marketing heet dit :).

Ga er maar van uit dat ieder warmtepomp die je nu kan kopen allemaal een flow switch hebben.

Overigens zal een warmtepomp nooit doorverwarmen want er zit een beveiliging in de drukleiding van het koelmiddel, deze is verplicht en zit er in zodat de warmtepomp uit gaat wanneer de druk buiten de werkings grenzen komen.
TMCThomas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:44:
[...]
Debietschakelaar is van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Erg bedankt voor informatie allemaal! Wel een beetje misleidend dan van toppy, op de manier die ze het zeggen lijkt het of dit de enige "betrouwbare" met flow switch zijn maar ze zullen er wel mee bedoelen dat dit de enige mini's zijn die uit zichzelf weer hervatten. Dat zouden ze er beter anders neer kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Je moet echt een soort technische ruimte hebben, of zoals ik een Keper tuinhuisje waar alles in staat :).

Nu weet ik niet precies welk bedieningspaneel je hebt, meestal zijn dit gewoon druk knoppen en deze kan je dus makkelijk koppelen aan je eigen MCU. Zit er een scherm in, dan is het wat lastiger wil je die ook functioneel houden (ik zou dan het scherm vervangen met eentje die je via je MCU aanstuurt).

Zelf had ik nogal wat problemen met handmatig "chloor" toevoegen, nu met automatisch chloor systeem altijd helder water :).

Waar ik mij eerst vooral aan irriteerde was dat ik meer bezig was om het water mooi helder te krijgen dan te genieten van me Spa 8)7.

Ook enorm blij met de warmtepomp, heeft echt een bak geld bespaard aan energie en dat zal gezien de huidige energieprijzen alleen maar sneller terug verdienen.
je weet dat tie een technische ruimte heeft toch, zie onderin zijn signature "zwembad" --> klik en 1ste foto dat zwarte houten ding .. je ziet ook waar zijn spa staat (rechts op die foto) onder de veranda ..en hij draait op zout .. (zwembad dan) ..

maar goed gezien zijn knutsel drive zie ik hem wel "adapt en solve oid"

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 19:20

Ga er maar van uit dat ieder warmtepomp die je nu kan kopen allemaal een flow switch hebben.

Overigens zal een warmtepomp nooit doorverwarmen want er zit een beveiliging in de drukleiding van het koelmiddel, deze is verplicht en zit er in zodat de warmtepomp uit gaat wanneer de druk buiten de werkings grenzen komen.

[...]

AFAIK hebben wij bij zwembadcompleet geen warmtepompen zonder flowswitch.
Verder ken ik ook zo geen warmtepompen op de markt zonder een flowswitch uit mijn hoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door Guusje2 op 11-03-2022 00:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:41:
[...]

je weet dat tie een technische ruimte heeft toch, zie onderin zijn signature "zwembad" --> klik en 1ste foto dat zwarte houten ding .. je ziet ook waar zijn spa staat (rechts op die foto) onder de veranda ..en hij draait op zout .. (zwembad dan) ..

maar goed gezien zijn knutsel drive zie ik hem wel "adapt en solve oid"
Ik spreek over de jacuzzi (aangezien het daar over gaat) als je die wilt gaan uitbreiden met zfp/warmtepomp etc... dat past niet onder je bak ;).
Guusje2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:30:
[...]

AFAIK hebben wij bij zwembadcompleet geen warmtepompen zonder flowswitch.
Verder ken ik ook zo geen warmtepompen op de markt zonder een flowswitch uit mijn hoofd.
Precies :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venxir
Ik heb trouwens bij Toppy ook een pre-order gedaan voor de nieuwe W'eau mini warmtepomp plus 3kW. Ik ben erg benieuwd hoe deze presteert samen metm ijn 4m³/h ZFP pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 08:42
Die ik heb stopt en springt in error als er te weinig flow is. Fairland Full Inverter Plus 15kW (IPHCR40)
Volgens mij zou elke WP dat moeten hebben als zelf bescherming.. als dat er niet op zit zou ik hem niet eens overwegen te kopen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
[...]

[...]

Ik heb full inverter en zou echt niet meer terug gaan naar een aan/uit versie wat ik eerst had.

Naast de toch grote energie besparing blijft het water ook veel beter constant.
En het geluid is veel aangenamer zeker in mijn geval (7x4m, dus zeker niet groot).

Wel moet je rekening houden dat je zfp dus -normaal- 24/7 draait.... vergis je niet in dat vebruik, leuk als je zuinige wp hebt maar geen zuinige zfp ;).

[...]

Zwarte schilfer is aantasting door het chloor aan het rubber, weinig aan te doen en is een eigenschap van EPDM.

Als je na een goede doorspoeling met water geen last meer er van hebt kan je weer jaartje vooruit.
Echter zal dit naarmate steeds erger worden en dan is vervangen het beste...

[...]

Tja, wat wil je? Wil je gewoon altijd lekker warm water hebben dan is een WP het beste. Immers geeft deze ook warmte af wanneer er geen zon is ;)

Het is ook maar wat je er voor over hebt, Luxe = geld... wp kost geld maar de energie dat het nodig heeft ook ;).

Zo een overkapping houd zeker wat warmte binnen echter geen zon = geen warmte. Maar is goedkoper in gebruik dan een wp ;).

[...]

[...]

Iedere situatie en jacuzzi is anders, maar ik heb echt nul problemen om mijn water helder te houden?
Traag chloor in de drijver, 2 per week (als ik het niet vergeet), anticiperen met shock chloor tabletjes.
Ph stuur ik af en toe bij.
4 theelepels bij het onderhoud er bij gooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik meen mij van mijn WP te herinneren dat deze op basis van waterdruk bepaalt of hij aan moet of niet.
Blijkbaar heeft deze WP een daadwerkelijke flowswitch en vinden ze dat op de eoa manier een pluspunt?

Ik heb nog nooit gehoord van een WP die aan kan als er geen water doorheen gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 19:33
Dennahz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:18:

[Afbeelding][Afbeelding]
Hier ook een eerste schoonmaak gedaan. Het viel me alles mee, dode alg inderdaad en veel bladeren. Foto 1 is na het bladeren verwijderen, foto 2 is na een eerste keer zuigen. Ziet er vrij schoon uit, maar er slaat nog wel een boel neer, dus dat wordt nog wel een paar keer zuigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFd1eLHvmFExKrVBmAtFbiEhCHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFCQpdJ9KYgwKCdoROC3Jsw3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ikPqCviU3DZipINauqOjVqB-oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGNrJ2SsJEkxUfIaxY0lS6Dd.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb voor deze foto's nog wat vlokmiddel toegevoegd en merkte dat het debiet van de pomp erg snel terug liep, tijdens de nachtelijke 2 uur durende pomp beurt liep het met meer dan de helft terug. Nu na een backwash (en het filtermandje van de pomp schoongemaakt te hebben) is het weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

bleekie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Hier ook een eerste schoonmaak gedaan. Het viel me alles mee, dode alg inderdaad en veel bladeren. Foto 1 is na het bladeren verwijderen, foto 2 is na een eerste keer zuigen. Ziet er vrij schoon uit, maar er slaat nog wel een boel neer, dus dat wordt nog wel een paar keer zuigen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb voor deze foto's nog wat vlokmiddel toegevoegd en merkte dat het debiet van de pomp erg snel terug liep, tijdens de nachtelijke 2 uur durende pomp beurt liep het met meer dan de helft terug. Nu na een backwash (en het filtermandje van de pomp schoongemaakt te hebben) is het weer normaal.
Ziet er netjes uit! Heb hier idd ook wel dat het na het zuigen weer troebel is. Daarvoor valt het goed mee eigenlijk. Weet niet precies hoe dat komt.

Maar de volhouder wint! Zolang het voor april weer allemaal up & running is, is het prima toch? :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Blijft jou bad schoon? Bij mij komt er telkens toch wel weer zo'n laag van die rommel (dode algen) op de bodem te liggen. Als ik het opzuig dan stuift het weer deels omhoog waardoor het bad weer troebel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3qHG2DuG4dinw_IwUylJn0Wa-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uIR6XBbBRpBmyDVa0KYh7ic.jpg?f=fotoalbum_large

Blijven filteren, blijven schoonmaken en maar hopen dat het een keer stopt met die troep :X Nog wel even wat extra flockingmiddel erin gedaan om nog wat extra losse zooi eruit te filteren...

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
Dennahz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Blijft jou bad schoon? Bij mij komt er telkens toch wel weer zo'n laag van die rommel (dode algen) op de bodem te liggen. Als ik het opzuig dan stuift het weer deels omhoog waardoor het bad weer troebel is.

[Afbeelding]

Blijven filteren, blijven schoonmaken en maar hopen dat het een keer stopt met die troep :X Nog wel even wat extra flockingmiddel erin gedaan om nog wat extra losse zooi eruit te filteren...
Gister lag er weer een flinke laag, dus weer gezogen (via de zwembadpomp direct naar waste).
Vanochtend was het zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvnK857q58GIhOI8FwO7FchFuP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzccRhVVagsi4mpWVJbrMaSh.jpg?f=fotoalbum_large
Toen nog een keer met een accu stofzuiger met micron filter gedaan. Anderhalf uur daarna was het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpM-iw_PqSYpsorFn2zUCL-qhwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hfryIpArvRnZdjl9623gzrv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag tijdens het zuigen nog wel wat verstuiven, maar viel me erg mee. De rest doe ik gewoon met de accu zuiger. Scheelt weer gehannes met de stofzuigerslang enzo. (Buitenwater is ook nog afgesloten, dus nu steeds aan het bijvullen met een watersief vanaf binnen, werkt prima, maar buitenwater is toch makkelijker)
Alle tijd nog, dus dat komt wel goed voor het zwemseizoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Mijn Spa ook maar eens "open" gemaakt... afgelopen winter compleet leeg gehaald en voor de zekerheid een doek in gedaan mocht er wat druppels water erin komen...

Nou Spa is wel wat voller dan een paar druppels, afdekking zit met 2 delen met een rubber strip tegen elkaar... niet helemaal geholpen helaas.

Volgende keer toch maar een zeil over de afdekking doen :9.

Weer begint toch wel steeds beter te worden, eens kijken of we vanaf April erin kunnen _/-\o_

Moet nog veel doen:
- Afdekking aansturing automatiseren.
- DIY chloor/ph doseer afmaken.
- Airblower regelbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel.rietveld
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06-2024
Is er een gids met tips om je water in conditie te houden, opzet bad van 220x150x60, had eerst lamelfilter, komend jaar zand filter met aqualoon bollen, chloor drijver en hoe dan verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
michel.rietveld schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:20:
Is er een gids met tips om je water in conditie te houden, opzet bad van 220x150x60, had eerst lamelfilter, komend jaar zand filter met aqualoon bollen, chloor drijver en hoe dan verder?
Kort gezegd:
- PH tussen de 7.2 - 7.6. houden.
- Chloor niveau stabiel mogelijk houden.
- Genoeg filteren.

"lamel filter" is waardeloos, je gaat dus al enorm vooruit mbt filteren wat erg veel zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:30
Ik wil een zandfilterpomp kopen omdat het bijgeleverde pompje van ons opzetzwembad prut is. Het gaat om een Bestway van 3.66m bij 1.00 m. Ik overweeg een pomp van 6 kuub ongeveer.

Is er kwaliteitsverschil in die van Intex en Bestway? Die van Bestway zullen meteen passen en zijn daarom een paar tientjes voordelig, daar ik bij een Intexpomp nieuwe koppelstukken zal moeten aanschaffen. Als iemand dit weet, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
michel.rietveld schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:20:
Wat @Jazsie zegt.
Qua volgorde en chloor kan ik adviseren:
- Test eerst ph waarde, is die binnen marge dan niks doen. Anders ph- of ph+ toevoegen en paar uur filteren.
- Dan chloor met quick chloor tabs, even wat meer dan ze adviseren. Om een eerste chloorpeil op te bouwen.
- Daarna met long chloor tabs gewoon de boel bijhouden, af en toe testen en evt. bijsturen met quick. Long chloor is waarschijnlijk 1 tab voor jou genoeg, die gaat een paar dagen mee. Vlak voor die helemaal is opgelost doe je een nieuwe in de drijver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 08:42
Nieuw zout besteld, werkte afgelopen jaar geweldig. Wil nooit meer anders.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Weet iemand toevallig waar een goede 10ma aardlekschakelaar voor in het stopcontact te koop is? (dus zo eentje waar je weer gewoon een andere stekker in kan steken.) Kan eigenlijk alleen de 30ma variant vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
TMCThomas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 01:01:
Weet iemand toevallig waar een goede 10ma aardlekschakelaar voor in het stopcontact te koop is? (dus zo eentje waar je weer gewoon een andere stekker in kan steken.) Kan eigenlijk alleen de 30ma variant vinden.
Zoiets?
https://www.conrad.nl/nl/...c-zwart-ip55-1765329.html
of
https://www.conrad.nl/nl/...v-zwart-ip40-1765333.html
(niet geschikt voor buiten).

Eventueel kan je ook de stekker van je apparaat vervangen met dit:
https://www.conrad.nl/nl/...v-zwart-ip54-1889535.html

[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 17-03-2022 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
TMCThomas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 01:01:
Niet goedkoop, maar bevalt wel goed. (vorige zomer gekocht en gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat die in het stopcontact voor mij de beste optie is, dat stopcontact zit namelijk toch binnen.

Dan had ik nog een vraagje of iemand hier heel toevallig dezelfde warmtepomp heeft als deze? En zo ja wat je ervaring er mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
TMCThomas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:10:
Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat die in het stopcontact voor mij de beste optie is, dat stopcontact zit namelijk toch binnen.

Dan had ik nog een vraagje of iemand hier heel toevallig dezelfde warmtepomp heeft als deze? En zo ja wat je ervaring er mee is.

Geen ervaring mee. Garden Pac is een prima merk.
Belangrijke vragen zijn; hoe groot is het zwembad en hoe lang wil je zwemmen (juli/augustus of juni/september)?
Bij 15° levert deze nog 4,8kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
_RRM_ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:37:
[...]

Geen ervaring mee. Garden Pac is een prima merk.
Belangrijke vragen zijn; hoe groot is het zwembad en hoe lang wil je zwemmen (juli/augustus of juni/september)?
Bij 15° levert deze nog 4,8kw.
Dat heb ik in principe al uitgevogeld hoor haha, het is maar een bad van 8500L (366x99) maar ik wil een aardige overcapaciteit hebben om hem snel op temperatuur te krijgen. Mijn bad valt zelfs buiten het bereik van het volume dat ze aanraden voor de pomp (12-25m3) maar dat is ook de bedoeling. :P We maken echt alleen gebruik van het bad met lekker weer en het nadeel is dan vaak dat je nog dagen moet wachten totdat het aangenaam is, vaak is tegen die tijd het lekkere weer alweer voorbij. 's avonds zwemmen lijkt me ook wel een keer gaaf, dan is de overcapaciteit ook wel fijn, ook wat betreft het zwemseizoen wat hier al vaak eind mei tot september is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TMCThomas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:32:
[...]

Dat heb ik in principe al uitgevogeld hoor haha, het is maar een bad van 8500L (366x99) maar ik wil een aardige overcapaciteit hebben om hem snel op temperatuur te krijgen. Mijn bad valt zelfs buiten het bereik van het volume dat ze aanraden voor de pomp (12-25m3) maar dat is ook de bedoeling. :P We maken echt alleen gebruik van het bad met lekker weer en het nadeel is dan vaak dat je nog dagen moet wachten totdat het aangenaam is, vaak is tegen die tijd het lekkere weer alweer voorbij. 's avonds zwemmen lijkt me ook wel een keer gaaf, dan is de overcapaciteit ook wel fijn, ook wat betreft het zwemseizoen wat hier al vaak eind mei tot september is.
zo te horen had je beter het extra geld in een (zwembad)overkapping kunnen steken ;) dan heeft de wind minder vat en koelt het minder snel af

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 14:54
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe groot is dat zwembad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleekie
Runur schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:33:
[...]

Hoe groot is dat zwembad?
6,5 x 3 x 1,5 ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
TMCThomas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:32:
[...]

Hmzz houd rekening dat warmtepompen trage verwamers zijn, effe uurtje van te voren aanzetten zal er niet inzitten...

Verder zou ik voor dat geld voor een andere warmtepomp gaan.
Juist omdat je overcapaciteit neemt wil je een inverter hebben, anders gaat je warmtepomp continu uit/aan.
Zal mogelijk ook gebeuren bij een inverter model (bij een te grote overcapaciteit) maar brengt veel minder slijtage met zich meer door de soft start wat inverter hebben.

Deze bv:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 18-03-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vorig jaar heeft mijn nieuwe Intex solarmat (de noppenfolie die je op het zwembad legt tegen verdamping en voor opwarming) het maar korte tijd volgehouden.
Voor dit jaar wil ik eigenlijk iets dat wel heel blijft, maar de prijzen kunnen nogal oplopen. Weet iemand een goede solarmat met een mooie prijs/ kwaliteit verhouding? Het is een intex bad van 200x300.

Verder krijgen we waarschijnlijk zonnepanelen i.c.m. een carport, dan kan ik mijn diy solarheaters niet meer neerleggen en overweeg een warmtepomp voor het zwembad. Er is veel aanbod, maar ik vraag me af of het echt met inverter moet zijn? Naast het feit dat het ding goed moet werken, ook voor een bad van een maatje groter, wil ik vooral dat hij stil is. Wat zijn de dingen waar ik op moet letten?
Pagina: 1 ... 84 ... 167 Laatste