Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Luc S schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:45:
@J.E. Weinor Het water zou dan via de zwembad kant komen.

Het is een wat apart lichtsysteem inderdaad maar ik was er van gecharmeerd omdat ik de lamp in een reguliere muurdoorvoer (beton) kon schroeven.

[Afbeelding]
(voor meer foto's gebruik zoekterm 3424LEDRGB op je favoriete zoekpagina)

De lamp zit op het plaatje al in zijn fitting die op zijn beurt weer in een muurdoorvoer geschroefd wordt. Water kan achter de lamp de fitting in (je ziet de opening al op het plaatje, de lamp sluit de fitting niet af maar de fitting zou op zijn beurt wel weer de muurdoorvoer af moeten sluiten).

De grijze slang is om de fitting aan te sluiten op een aansluitdoos (bv. https://www.zwemland.nl/xiona-waterdichte-aansluitdoos.html).

Het dik gedrukte 'af moeten sluiten' dat vertrouwde ik niet en ik heb daarom de muurdoorvoer verlengd naar tot boven het maaiveld (zie mijn eerdere tekening :) ). Bovendien was de grijze flexibele slang veel te kort voor mijn situatie en heb ik nergens een langere of een verlengstuk kunnen vinden (lamp zit in het bankje).

Edit: Mijn drukpvc leiding tot boven het maaiveld moet je dus eigenlijk zien als de grijze flex buis en de kabelwartel de afsluiter die je ook zou moeten monteren in de aansluitdoos waar je de flex buis op zou moeten aansluiten :*)
Oke duidelijk dan zit de stroomdraad in zijn geheel vast aan de lamp zelf en de inbouwdoos in de wand is dan niet water dicht afgesloten of een uitvoering met waterdichte wanddoos, de lamp heeft dan geen aansluiting of wat dan ook in de inbouw doos zitten op een of andere manier of in de lamp zelf door er af te schroeven uit een wanddoos met vaste stroomverbinding.

Vandaar dat er water in de buis blijft staan, maar is er geen mogelijkheid bij de wanddoos in de wand van je zwembad het helemaal water dicht te krijgen zodat er geen water in de buis kan komen?

Wiet weet werkt purschuim om waterdicht te krijgen wel lastig als je de lamp oid moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:46
Luc S schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:45:
@J.E. Weinor Het water zou dan via de zwembad kant komen.

Het is een wat apart lichtsysteem inderdaad maar ik was er van gecharmeerd omdat ik de lamp in een reguliere muurdoorvoer (beton) kon schroeven.

[Afbeelding]
(voor meer foto's gebruik zoekterm 3424LEDRGB op je favoriete zoekpagina)

De lamp zit op het plaatje al in zijn fitting die op zijn beurt weer in een muurdoorvoer geschroefd wordt. Water kan achter de lamp de fitting in (je ziet de opening al op het plaatje, de lamp sluit de fitting niet af maar de fitting zou op zijn beurt wel weer de muurdoorvoer af moeten sluiten).

De grijze slang is om de fitting aan te sluiten op een aansluitdoos (bv. https://www.zwemland.nl/xiona-waterdichte-aansluitdoos.html).

Het dik gedrukte 'af moeten sluiten' dat vertrouwde ik niet en ik heb daarom de muurdoorvoer verlengd naar tot boven het maaiveld (zie mijn eerdere tekening :) ). Bovendien was de grijze flexibele slang veel te kort voor mijn situatie en heb ik nergens een langere of een verlengstuk kunnen vinden (lamp zit in het bankje).

Edit: Mijn drukpvc leiding tot boven het maaiveld moet je dus eigenlijk zien als de grijze flex buis en de kabelwartel de afsluiter die je ook zou moeten monteren in de aansluitdoos waar je de flex buis op zou moeten aansluiten :*)
Ik heb het bij mij ook zo aangelgd alleen mijn zwembad steekt niet boven de grond uit.
mijn CCEI Gaia zwembad lamp is aan de achterkant ook gewoon open dus het water kan de buis in.

maar als je bang bent voor kapot vriezen van je pvc dan mischien iets in de buis hangen wat de druk van het ijs op kan vangen?
zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8pfqUH2mmpNG3FBGPvt-Do63kU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EL00sD3Rr2P9XekhD98ghhs2.jpg?f=user_large

ben wel beniewd hoe de prof zwembad bouwers dit doen. of zien wij problemen die er niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:45
@Dewim1 Hoe dan ook denk ik dat dit wel eens de oplossing kan worden in mijn geval. Zo'n foam sliert kan ik makkelijk vanuit de lamp-kant de buis induwen en hoef ik waarschijnlijk ook niet meer naar om te kijken.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 11:58
Is hier iemand die toevallig een idee heeft hoe je een ovaal zwembad (9*4 meter) elektrisch kan afdekken?

Ik kwam dit soort systemen tegen:
Afbeeldingslocatie: https://aquaoptimaal.nl/assets/pthumb-cache/aquaoptimaal_nl/resource-content/fotogallerij/24387/dronten-renovatie-zwembad-7.3ba74f92.jpg
Maar deze lijken niet geschikt voor een ovaal bad.

Ik heb een leverancier gevraagd maar die wist ook niets (nou ja, hij had ooit een systeem van >40.000 euro geplaatst bij een grote hotelketen, maar dat gaat me niet iets te ver).

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
kipppertje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:49:
Is hier iemand die toevallig een idee heeft hoe je een ovaal zwembad (9*4 meter) elektrisch kan afdekken?

[Afbeelding]

Ik heb een leverancier gevraagd maar die wist ook niets (nou ja, hij had ooit een systeem van >40.000 euro geplaatst bij een grote hotelketen, maar dat gaat me niet iets te ver).
Ik weet niet of je perse lamellen wilt of dat het ook meer richting zeer lage overkapping mag gaan.
Heb zelf gekozen voor zoiets als onderstaand.
Is in allerlei soorten en maten te verkrijgen en dus ook volledig elektrisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fnhtw9yTx1PLy_PNxuTLHyFvC60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTsxt5YnEFTAFB6JNZQivdp0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
Cujo74 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:46:
[...]

Ik weet niet of je perse lamellen wilt of dat het ook meer richting zeer lage overkapping mag gaan.
Heb zelf gekozen voor zoiets als onderstaand.
Is in allerlei soorten en maten te verkrijgen en dus ook volledig elektrisch.

[Afbeelding]
Misschien dat eens overwegen dan. Hoewel ik lamellen er toch een stuk "cleaner" uit vind zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
kipppertje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:33:
[...]

Misschien dat eens overwegen dan. Hoewel ik lamellen er toch een stuk "cleaner" uit vind zien.
Voor mij de 2 belangrijkste pluspunten die doorslag gaven:
1) verlenging van zwemseizoen, ook bij slecht en koud weer kun je gewoon onder de overkapping zwemmen.
2) gratis flinke opwarming, de overkapping werkt als een soort kas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-06 17:36
Wij hebben ook een dergelijke kap over het zwembad, scheelt idd in voor en najaar. Opwarming onder de kap is fors bij zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:48

[Afbeelding]

Lamellen afdekking heeft altijd een "rechte" kant nodig waar het systeem in zit. Helemaal ovaal gaat inderdaad niet werken.

Uitzonderingen daar gelaten, maar dan praat je inderdaad over een -onebtaalbaar- systeem...

En dus kom je neer op de al genoemde kas systeem... Deze heb je ook elektrisch en als je handig bent zelf bouwen met een lift zodat het mooi verstopt zit onder je "terras".

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

[Afbeelding]

Heb je een foto van je ovale zwembad hoe de form er uit ziet, foto's zeggen vaak meer dan woorden en rondom het zwem.

Dat geeft een betere indruk aan bedenkingen om met je mee te denken, ook het doel van de afdekking is dat alleen maar voor om te kunnen afdekken zodat er geen rommel in valt en in de winter periode? of mag de afdekking ook een andere functie hebben dan worden keuzes wat makkelijker.
Winter gebruik zwembad bijv. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
heeft iemand een tip wat het beste pomp-schema is voor actief overwinteren? Ik heb een frequentieregelaar en pomp nu 4x drie uren op 1400 toeren.

Gelet op de aankomende temperaturen vraag ik me af of ik niet gewoon continu moet doorpompen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luc S
@Joosty10 Met als doel dat het water niet bevriest? Heb je instrumenten om e.e.a. te meten (handmatig of automatisch)? Dan weet je wanneer je even je aandacht erbij moet houden bij het uitproberen van schema's.

Dit wordt ook mijn eerste winter dus ik kan je helaas niet al te veel op weg helpen, maar hier is het water op dit moment 7 graden. Het zal me verbazen als dit de komende paar dagen al richting het vriespunt zakt met de huidige voorspellingen (2-3 nachten lichte tot matige vorst zoals het er naar uitziet).

Ik pomp sinds de temperatuur < 15 graden blijft 2 uur per dag op ongeveer 1250 rpm. Eigenlijk omdat ik het zelf ook niet weet en ik dit schema ook gebruikte om het chloor op peil te houden wanneer er niet werd gezwommen :P Jouw pomp staat best veel aan voor mijn gevoel, zit daar een bepaalde reden achter? Zwemmen jullie nog? :9

Ik ben van plan om op de laagste stand te gaan pompen, continue (1200 rpm), wanneer de watertemperatuur lager is dan 0,5 graden en de buitentemperatuur onder 0 zakt. De watertemperatuur meet ik met een probe die in het water hangt (op 10 cm diepte ongeveer). Leidingwerk dat 'bloot' ligt zal wat sneller kouder worden maar ik ga er vanuit dat ik nog op tijd ben met dit schema.

Dit schema heb ik geautomatiseerd (m.b.v. Node-red) en moet ik dus nog in de praktijk zien werken. Als dit werkt dan wil ik het nog wat slimmer maken door tussen 0 en -5 met een interval van 1 uur te pompen. En pas bij < -5 continue. Besparen we misschien toch nog wat kWh's 8)

Misschien dat ik ook nog het '2 uur per dag' schema ga verzetten naar een uur of 4-6 in de nacht. De pomp is stil genoeg en dan heb ik toch op het koudste punt van de dag al het water weer eens goed gemixt en dus een goede temperatuur meting.

Maar geloof mij dat wanneer het flink gaat vriezen ik toch af en toe even e.e.a. ga checken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
@Luc S dank voor je uitgebreide reactie. idd gaat mij het erom dat het water niet bevriest. Ik heb geen temp meter en eigenlijk zo maar wat ingeprogrammeerd, met de gedachte dat het water de helft van de tijd beweegt om te voorkomen dat het bevriest. En dan met gelijke tussenpozen. Maar geen idee of dat voldoende is bij strenge vorst…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:38

Nicap

Tsssk....

Hier gaat de pomp aan zodra de grond temperatuur onder 0 is. Hij pompt dan ook door de houtkachel zodat die niet kapot vriest.

Water temperatuur is nu nog 8 graden.
Liever wat stroom kwijt dat kapotte leidingen en kachel.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:18
Hoe meet je de grond temperatuur dan? Bij mij lopen sommige leidingen bovengronds, tenminste ze komen boven in een schuurtje waar de temperatuur vaak 1 a 2 graden hoger is als buiten. Vannacht is een enkele keer de home assistant automation geactiveerd.

Mijn automation is: Indien buitentemperatuur onder de 0 graden en watertemperatuur onder de 1 graad. Dan graag pomp aan op 1200rpm. Indien buitentemperatuur onder de -4 dan graag op 2000rpm. Vooralsnog werkt dit, maar gaat de pomp na 1 minuut alweer uit omdat het watertemperatuur hoger is als 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
medu80 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:26:
Hoe meet je de grond temperatuur dan? Bij mij lopen sommige leidingen bovengronds, tenminste ze komen boven in een schuurtje waar de temperatuur vaak 1 a 2 graden hoger is als buiten. Vannacht is een enkele keer de home assistant automation geactiveerd.

Mijn automation is: Indien buitentemperatuur onder de 0 graden en watertemperatuur onder de 1 graad. Dan graag pomp aan op 1200rpm. Indien buitentemperatuur onder de -4 dan graag op 2000rpm. Vooralsnog werkt dit, maar gaat de pomp na 1 minuut alweer uit omdat het watertemperatuur hoger is als 8 graden.
Grond temp meten lange RVS thermowel in de grond drukken sensor er in en meten lijkt me een goedkopere oplossing.
Bepaalde weerstations hebben die ook om de temp in de grond te meten, bijv. deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I13jxv1IlVGG1e3A-58ssnpslO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SrXMaFAKDAP87wvzH30nRzEO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
J.E. Weinor schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:03:
[...]

Heb je een foto van je ovale zwembad hoe de form er uit ziet, foto's zeggen vaak meer dan woorden en rondom het zwem.

Dat geeft een betere indruk aan bedenkingen om met je mee te denken, ook het doel van de afdekking is dat alleen maar voor om te kunnen afdekken zodat er geen rommel in valt en in de winter periode? of mag de afdekking ook een andere functie hebben dan worden keuzes wat makkelijker.
Winter gebruik zwembad bijv. etc.
Ik wil er eigenlijk 3 dingen mee bereiken. Ik heb een warmtepomp voor in de lente / herfst. Het zou dus mooi zijn voor de isolatie, en afdekking tegen rommel natuurlijk. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat wanneer er kinderen / huisdieren in de tuin zijn dit ook veilig is. Tegelijkertijd, als het teveel moeite is om het zeil erop te leggen (zoals nu het geval is met het winterzeil), dan ga ik of minder gebruik maken van het zwembad, of niet altijd het zeil erop leggen. En natuurlijk moet het er een beetje verzorgt uitzien.

Wat me niet zoveel uitmaakt is om te kunnen zwemmen met slecht weer (nat word je toch wel :P).

Dit is het zwembad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1undU2uYSkaZH4vtoARSW0XlSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mf3G1O1yAQpVl9Uod4AkHSU6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 21:35
Interessant, nieuwe mini inverter pompen van w'eau.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Blijkbaar met betere materialen voor een stillere werking en nu met een wifi module. Maargoed wel een beetje een gevalletje eerst zien dan geloven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:55

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Eerste kerstdag 2021, het was 5 graden onder nul. Omdat ik mogelijk nog wel die avond in de jacuzzi wilde gaan keek ik in de loop van de ochtend even onder de afdekking hoef het water er bij stond.
Tot mijn grote schrik zag ik de letters FLO op de display knipperen. FFFffffffffffuck!
Om welke reden dan ook was er geen flow geconstateerd waardoor per direct ook de verwarming uitgeschakeld word.
Nader onderzoek leerde dat er uit de bodemtoevoer idd geen luchtbelletjes/stromend water meer kwam.
Het water was wat afgekoeld, maar niet extreem.

De pomp maakte een zoemend geluid, was loeiheet en was niet aan de praat te krijgen.
Omdat mijn jacuzzi al de nodige jaren oud is, en de circulatiepomp 24-7 draait klink het aannemelijk dat de pomp 'gewoon' op was.

Maar hoe nu verder? Het vroor al enkele dagen en ik zou de dag na 2e kerstdag voor een week op vakantie gaan.
Met oud en nieuw zou er iemand in huis zijn om op de kat te letten met al het vuurwerk, en die was uiteraard lekker gemaakt met een jacuzzi in het vooruitzicht.

Na googlen op het typenummer van de pomp vond ik een paar shops in Nederland die de pomp konden leveren en op voorraad hadden. De pomp zelf was behoorlijk prijzig: 225 euro :|

De eerste dag na kerst direct in de ochtend gebeld naar zo'n shop. Die had 'm inderdaad op voorraad en kon dezelfde ochtend nog opgehaald worden.
Hup de auto in om 1,5 uur te rijden naar die toko. Pomp in ontvangst en weer terug.

In de tussentijd liet ik thuis de jacuzzi leeg lopen, want anders kun je de pomp niet vervangen (uitloop van de pomp zit in de bodem, dus als je daar de pomp vanaf haalt loop er 1000 liter door die slang de technische ruimte in.

Bij terugkomst kon ik de pomp loskoppelen. Na het loshalen werd mijn vermoeden volledig bevestigd: die pomp was gewoon helemaal op. Door de uitlaatpoort heen zag je het stuk met schoepen gewoon los in de behuizing zitten (vh weekend eens even helemaal openmaken om te kijken wat nu precies in die pomp gebeurt is).

Nieuwe pomp er weer tussen (vloek tier, waar haal je snel een slangklem vandaan als je die niet hebt en de bouwmarkten mogen niet open :X Een buurman bood uitkomst) en snel vullen.
Ik nam de gok om de tuinslang in het filter te steken, tot de leidingen vol zaten en zo overvloeide in de jacuzzi. Kortstondig de pomp aan en jawel: alles liep als een zonnetje.
Jacuzzi weer uit en eerst maar vullen.
Zodra de jacuzzi genoeg gevuld was heb ik 'm weer aangezet. Het water was toen 8 graden ... :X

Jammer dat de pomp de geest gaf, maar het geeft ook een goed gevoel om te weten dat ik nu weer jaren vooruit kan met de nieuwe pomp.

Dingen die mij tijdens dit hele gedoe opvielen:
- Ergens in de nacht van vrijdag op zaterdag (kerst) is de pomp overleden, het water was toen 37,5 , maandagochtend was het water nog steeds 24,5 graad.
- De firmware van de jacuzzi vind het heel belangrijk om per direct het verwarmen uit te zetten zolang er geen flow is. Maar de rest van de functionaliteit werkt gewoon door. Het elke x uur doorblazen van de jets vind gewoon plaats. Ook manuaal de jets aanzetten is geen probleem. De stroom naar de pomp blijft gewoon 'aan' staan.
- Op termijn wil ik de jacuzzi toch zelf gaan aansturen, dan kan ik een warning sturen als er geen flow gedetecteerd word, ipv er later achter te komen.
kipppertje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Ik wil er eigenlijk 3 dingen mee bereiken. Ik heb een warmtepomp voor in de lente / herfst. Het zou dus mooi zijn voor de isolatie, en afdekking tegen rommel natuurlijk. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat wanneer er kinderen / huisdieren in de tuin zijn dit ook veilig is. Tegelijkertijd, als het teveel moeite is om het zeil erop te leggen (zoals nu het geval is met het winterzeil), dan ga ik of minder gebruik maken van het zwembad, of niet altijd het zeil erop leggen. En natuurlijk moet het er een beetje verzorgt uitzien.

Wat me niet zoveel uitmaakt is om te kunnen zwemmen met slecht weer (nat word je toch wel :P).

Dit is het zwembad:
[Afbeelding]
Mooi bad! :Y)
Mag ik vragen waarom er gekozen is voor de hoge opstaande rand?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 23:21
TMCThomas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:03:
Interessant, nieuwe mini inverter pompen van w'eau.

Blijkbaar met betere materialen voor een stillere werking en nu met een wifi module. Maargoed wel een beetje een gevalletje eerst zien dan geloven.
Het lijkt erop dat ze wel geluisterd hebben naar alle feedback.
Maar inderdaad, eerst zien dan geloven.
Ik vind het wel goed en slim van ze dat ze hiermee doorgaan. Het is een product dat zeker in Nederland veel vraag heeft.

Ze hebben ook een verticale variant:

Deze is wel iets groter en heeft 50mm aansluiting. Maar op papier ook weer een beter rendement.

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 06-01-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
Koffie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:31:
Mooi bad! :Y)
Mag ik vragen waarom er gekozen is voor de hoge opstaande rand?
Thnx!
Ik heb geen idee, de vorige eigenaar heeft het zo aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Joosty10 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:21:
heeft iemand een tip wat het beste pomp-schema is voor actief overwinteren? Ik heb een frequentieregelaar en pomp nu 4x drie uren op 1400 toeren.

Gelet op de aankomende temperaturen vraag ik me af of ik niet gewoon continu moet doorpompen?
Wil je het goed doen dan moet toch echt met een temperatuur meter gaan werken. Minimaal je water en de buiten temperatuur is ook geen slecht idee:

- Water temperatuur > 1 gr, standaard circulatie programma.
- Water temperatuur < 1 gr, al wat vaker gaan pompen.
- Water temperatuur < 1 gr en buiten temperatuur < 0, constant pompen.

(Hierboven is effe globaal aangegeven, belangrijk is dat je water in beweging houd wanneer deze rond het vriespunt zit want bewegend water bevriest niet...)

Goed dat je frequentieregelaar hebt, dat scheelt al in de stroom kosten maar kan zuinger bij juiste aansturing.
kipppertje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:56:
[...]

Dit is het zwembad:
[Afbeelding]
Leuk bad, daar kan je prima wat omheen maken:

Afbeeldingslocatie: https://carmawebshop.nl/wp-content/uploads/Zwembad-Overkapping-Imperial-High-Diverse-Maten-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://rhodos.nl/wp-content/uploads/2018/12/zwembad-overkapping.jpg

Afbeeldingslocatie: https://alwaysswim.nl/wp-content/uploads/2017/05/visio_Zwembadoverkapping.jpg
Koffie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:31:
[...]

Dingen die mij tijdens dit hele gedoe opvielen:
- Ergens in de nacht van vrijdag op zaterdag (kerst) is de pomp overleden, het water was toen 37,5 , maandagochtend was het water nog steeds 24,5 graad.
- De firmware van de jacuzzi vind het heel belangrijk om per direct het verwarmen uit te zetten zolang er geen flow is. Maar de rest van de functionaliteit werkt gewoon door. Het elke x uur doorblazen van de jets vind gewoon plaats. Ook manuaal de jets aanzetten is geen probleem. De stroom naar de pomp blijft gewoon 'aan' staan.
- Op termijn wil ik de jacuzzi toch zelf gaan aansturen, dan kan ik een warning sturen als er geen flow gedetecteerd word, ipv er later achter te komen.

[...]
Goed dat het je was opgevallen, wie weet kwam je pas veel later er achter.

Verwarming heeft een waterflow detectie erin zitten, maar goed ook want die is zo stuk als deze aan blijft terwijl er geen water doorstroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:38

Nicap

Tsssk....

medu80 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:26:

Ik lees nu je berichtje pas. In Domoticz heb ik een weerstation toegevoegd uit de buurt. Zit vast niet veel verschil in temp op die paar honderd meter. Dus die neem ik als uitgangspunt.
Heb de temperatuursensoren al wel klaar liggen, maar dat pak ik in het voorjaar wel op, als het weer iets beter weer wordt.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:08
Toppy heeft inderdaad mooie warmtepompen maar de getallen die er bij staan, evenals bij andere merken heb ik wel mijn twijfels bij. Een cop van 1 op 15 heb ik nog nooit gezien bij de wp van mijn huis die 3000 euro kost. Een cop van 6 of 7 houd het wel op. Nou is het wel zo dat je je huis niet gaat verwarmen op 26 graden bij 26graden buiten en alleen in dat geval gaat die hoge cop op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@martijnr17 Het is bij een WP voor je huis volgens mij gebruikelijk om de COP te vermelden bij 7 graden buitentemperatuur. Bij zwembad WP's t.o.v. 15 of 26 graden buitentemperatuur omdat dat een beetje geldt als zwemseizoen denk ik.

Maar dan blijft een cop van 15 wel flink inderdaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
martijnr17 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:38:
Toppy heeft inderdaad mooie warmtepompen maar de getallen die er bij staan, evenals bij andere merken heb ik wel mijn twijfels bij. Een cop van 1 op 15 heb ik nog nooit gezien bij de wp van mijn huis die 3000 euro kost. Een cop van 6 of 7 houd het wel op. Nou is het wel zo dat je je huis niet gaat verwarmen op 26 graden bij 26graden buiten en alleen in dat geval gaat die hoge cop op denk ik.
Zoals @Luc S al zegt: een WP voor een huis is totaal niet vergelijkbaar met een WP voor een zwembad.
De hoge COP van 1 op 15 ga je alleen halen als het inderdaad warm is buiten (26+), en als je water alleen op temperatuur gehouden hoeft te worden (26+).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Nieuw jaar, nieuwe kansen :) Tijd om na te gaan denken over een nieuwe zwembadpomp. De zandtank heb ik al.

Die regelbare, stillere pompen zijn wel heel erg overkill voor mijn 19m³ badje, maar toch wil ik er één :D Afgelopen jaar heb ik me veel te veel geërgerd aan die lawaaimaker van Intex.

Heb er weer zin in! :Y)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:24
Dennahz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:27:
Nieuw jaar, nieuwe kansen :) Tijd om na te gaan denken over een nieuwe zwembadpomp. De zandtank heb ik al.

Die regelbare, stillere pompen zijn wel heel erg overkill voor mijn 19m³ badje, maar toch wil ik er één :D Afgelopen jaar heb ik me veel te veel geërgerd aan die lawaaimaker van Intex.

Heel goed. Zelfs de Intex, bij mij, in een kist schopte meer lawaai dan de Pentair in een half open "hokje".

Als je het bad van mei/juni tot september laat staan, is het geluid wel om kritisch op te blijven.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1

is dit niks voor je?
https://www.marktplaats.n...lus-variabele-zwembadpomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Dat ziet er eigenlijk perfect uit - zal Toppy even mailen met wat vragen. Thanks voor de tip! :)

Heb momenteel de pomp af en toe draaien om het chloorniveau op peil te houden en tegen de nachtvorst. Als het écht gaat vriezen (zoals vorig jaar februari) dan laat ik de boel gewoon 24/7 draaien voor die paar dagen :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Iemand ervaring met een rotameter/debietmeter zoals een LZS-40 bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 15:39
Hallo iedereen.

Ik ben van plan een 3x10m bad te bouwen met rolluik. Aangezien de grootte van het project en de daaraan gekoppelde prijs was mijn eerste idee om dit zelf te bouwen.

Ik heb dan ook verschillende bouwmethoden bekeken:
- betonkuip (laten gieten) + liner
- betonplaat laten gieten en met stepoc of isomo bouwblokken de muren + liner
- Infiniteau (pvc platen snelbouw systeem) + liner
- Rockpool (soort cementplaten snelbouw systeem) + liner
- Polyester/vinylester: prefab *ester kuip zonder liner
- HDPE/PP/PPc: prefab kunstof kuip zonder liner

Ik ben geen fan van het liner gedoe wat al de meeste opties uitsluit (behalve betonkuip laten polyesteren). Zelf de liner/polyesteren lijkt me ook zeer risky en ga ik dus niet aan beginnen. De infiniteau en Rockpool leken initieel heel aantrekkelijk omdat je redelijk gemakkelijk je eigen maat zwembad kan maken.
Bij het gebruik van een rolluik zit je ook altijd dat de liner gelast moet worden.
Bij vinylester zit je vast aan enkele standaard maten en ik wil ook geen osmose problemen. Daardoor kwam ik uit op HDPE/PP.

Uiteindelijk kwam ik toch ook bij mijn berekeningen zelfbouw aan een serieuze kost. Ik kan ruwweg voor 10k meer een bad laten bouwen in HDPE/PP. Volledig afgewerkt, grondwerken, afvoer, ... inclusief. Ik zal mss wat "ruim" gerekend hebben maar toch. Alleen al de HDPE kuip kopen is 20% duurder dan bij dezelfde kuip laten plaatsen. Dan vragen ze nog 2.5k extra voor levering en nog extra voor hijskraan.

Verder heb ik me ook gerealiseerd dat alles zelf doen terwijl ik het allemaal nog nooit heb gedaan mss toch wat te hoog gegrepen is en er komt duidelijk toch wat expertise bij een zwembad en de bouw ervan kijken.
Die 10k is dan een "peuleschil" als je vanalles mag uitbreken/opnieuw doen/overschotten van materialen hebt/stress/tijd/...

Verschillende plaatsers zeggen dat je zelf de graafwerken mag doen en plateau mag plaatsen.
Dat lijkt op het eerste zicht wel gemakkelijk maar mooi waterpas graven, de juiste diepte, de plateau juist leggen, lijnen goed uitzetten... is het de eerste keer waarschijnlijk niet. Dus mss toch maar beter niet?

Iemand ervaring met zelf een HDPE bad te plaatsen van redelijke grootte en die zelf de grondwerken heeft gedaan?

De ene plaatser gebruikt betonvloer van 25cm (stepoc), de andere chape 30cm (om de 20j garantie te garanderen), de andere dan weer chape 15cm met glasvezelwapening.
Vooral voor dat laatste heb ik wat schrik. Is dat wel voldoende voor een dergelijk bad (zowel de dikte als de wapening)?

Wat met isolatie?
1 plaatser vertelde me dat 80% via het wateroppervlak verdampt. Een rolluik lijkt me dan een must.
Toen ik isolatie aan de wanden vermeldde zei hij dat dit weinig zal doen. Ik weet toch niet of dit helemaal klopt. Als je bijvoorbeeld het verlies langs het wateroppervlak tot 50% reduceert dan heb je mss aan de wanden nog 40% verlies en de vloer bijvoorbeeld 10%. De absolute getallen zullen misschien kleiner zijn maar of die verliezen daarom niet meer significant zijn weet ik niet.
Iemand die hier meer kennis over heeft?
Ik dacht eerst mss aan te vullen met schuimbeton omdat dit ook wel isolerend werkt en mss het hele bad ook wat beter "fixeert". Maar als ik het goed begrijp valt dat toch niet te vergelijken met EPS platen of isolerende chape.
Wat met leidingen? Die ook isoleren? Aangezien er toch veel flow in zit zou ik toch verwachten dat dit een verschil kan maken. (de afstand bad tot technische ruimte is toch een 5 meter dus van technische ruimte tot overkant bad is dit minstens 15 meter).

Wat betreft de breedte: 3m. Het zorgt ervoor dat je een strak lang bad hebt. Maar blijft het dan nog functioneel om in te ravotten?
Ik wil het bad vooral niet te groot maken want dat betekent extra producten, meer water opwarmen, meer pompen ... Heb daarom ook gedacht aan een 9m x 3.5m. De netto lengte is dan natuurlijk wel een meter kleiner (9 vs 8m bruikbaar). Het oppervlak blijft nagenoeg gelijk.

Voor desinfectie had ik graag met zout gewerkt. Is dit dan altijd met een UV lamp? Het zou een oxilife zijn (dat is een low-salt als ik me niet vergis). Zover ik gezien heb in het topic is het gebruik van het water van de backwash bij een chloor systeem niet zomaar te recuperen bijvoorbeeld voor in je tuin. Is dat ook zo bij low-salt? Ik heb namelijk het idee om de backwash in mijn regenwaterput te laten uitkomen. Hiermee kan de tuin besproeit worden en dit wordt ook gebruikt voor de toiletten (geen andere zaken).

In elk geval bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
neemerci schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:59:
Hallo iedereen.

Ik ben van plan een 3x10m bad te bouwen met rolluik. Aangezien de grootte van het project en de daaraan gekoppelde prijs was mijn eerste idee om dit zelf te bouwen.

Iemand ervaring met zelf een HDPE bad te plaatsen van redelijke grootte en die zelf de grondwerken heeft gedaan?

In elk geval bedankt!
Zelf vorige jaar voor hetzelfde gestaan, hier ook diverse berichten in dit topic over geplaatst
Uiteindelijk ook gekozen voor HDPE gezien de voor mij per saldo beperkte meerprijs en scheelt gedoe met liner etc.
Mocht je echter zelf handig zijn met beton/specie en metselen dan kan prijs wel degelijk argument worden om het zelf te gaan doen.

Zelf wel alles in eigen regie gehouden dus niet 1 partij de opdracht voor alles gegeven.
Puur enkel het bad besteld bij zwembad bouwer.
Bad is 8,20*4,0M, en 1,5M diep met ingebouwde vaste trap.

Graven uitbesteed, kosten rond de € 1500, echter wel exclusief afvoer grond, ik kon het op eigen perceel kwijt, moet je gaan afvoeren dan is dit nog forse extra kostenpost.
Betonvloer laten storten van ruim 20cm met gewoon staal wapening, € 2000.
Speciaal transport en huren kraan reken hier op € 2000 - € 2500
Stabilisatiezand - € 1000 - 1500 wel er zelf inkruien
Advies is ook bij de bouw al het leidingwerk rond het bad zelf naar 1 centraal punt te laten voorbereiden door zwembadbouwer, kost iets van € 1000 -1300 extra maar je kunt veel sneller aansluiten na plaatsing en je kunt het gat veel krapper laten graven omdat je er niet meer rondom heen hoeft om na plaatsing je leidingen voor skimmers en inspuiters etc aan te gaan leggen. Dit scheelt je later dus ook fors in benodigde hoeveelheid stabilisatiezand omdat je minder hoeft aan te vullen.

Oxilife ook zelf voor gekozen bevalt erg goed zeker in combinatie met aanstuurbare pomp. Per saldo dan samen met warmtepomp een bijna volautomatisch systeem waar je weinig omkijken naar hebt.
Let wel het is een zoutsysteem, maar er is dus nog steeds omzetting naar chloor, hoe beperkt ook, of je nu erg vrolijk gaat worden dit in je tuin te dumpen weet ik niet. Aan de andere kant backwash is nou ook weer niet iets wat je zeer regelmatig hoeft uit te voeren.

Ook dit jaar is het al weer erg druk bij de zwembadbouwers dus ik zou niet te lang wachten om alles in gang te zetten. Wij wachten bijvoorbeeld zelf nog op onze overkapping, besteld begin oktober en verwachte levering is april.

[ Voor 6% gewijzigd door Cujo74 op 23-01-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Uiteindelijk ook gekozen voor HDPE gezien de voor mij per saldo beperkte meerprijs en scheelt gedoe met liner etc.
Heb je ook een PP bad bekeken? Daarin twijfel ik ook nog. Naar het schijnt toch een stuk krasvaster.
Zelf wel alles in eigen regie gehouden dus niet 1 partij de opdracht voor alles gegeven.
Dat voorkom ik toch liever. Als er iets mis zit heb ik liefst bij 1 partij te kunnen gaan klagen ;) Anders wordt het een spelletje vingerwijzen. Ook het regelen en goed coördineren daarvan brengt wat werk en kopzorgen met zich mee :)

Mag ik vragen wat ongeveer de kostprijs was voor dit bad?
Oxilife ook zelf voor gekozen bevalt erg goed zeker in combinatie met aanstuurbare pomp.
Wat betreft de pomp is die sturing aan/uit? Of ook bijvoorbeeld bij lagere temperaturen dat die bijvoorbeeld van de laagste stand naar een hogere stand gaat? Of is dit manueel?
Aan de andere kant backwash is nou ook weer niet iets wat je zeer regelmatig hoeft uit te voeren.
Om de 2 weken had ik begrepen (afhankelijk van de belasting)? Je bent hier toch snel enkele honderden liters water kwijt. Dit gaat me overigens niet over de kostprijs van het water maar over "dumpen" van water indien dit perfect bruikbaar is. Maar mss is dit geen goed idee om bijvoorbeeld voor het toilet te gebruiken wegens te vuil (hoewel het gedesinfecteerd is)?
Ook dit jaar is het al weer erg druk bij de zwembadbouwers dus ik zou niet te lang wachten om alles in gang te zetten. Wij wachten bijvoorbeeld zelf nog op onze overkapping, besteld begin oktober en verwachte levering is april.
Ben ik me al van bewust ;) :( Ik wil snel een beslissing maken maar zoveel keuzes... en het gaat natuurlijk over een smak geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
neemerci schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:55:
[...]

Heb je ook een PP bad bekeken? Daarin twijfel ik ook nog. Naar het schijnt toch een stuk krasvaster.

[...]

Dat voorkom ik toch liever. Als er iets mis zit heb ik liefst bij 1 partij te kunnen gaan klagen ;) Anders wordt het een spelletje vingerwijzen. Ook het regelen en goed coördineren daarvan brengt wat werk en kopzorgen met zich mee :)

Mag ik vragen wat ongeveer de kostprijs was voor dit bad?

[...]

Wat betreft de pomp is die sturing aan/uit? Of ook bijvoorbeeld bij lagere temperaturen dat die bijvoorbeeld van de laagste stand naar een hogere stand gaat? Of is dit manueel?

[...]

Om de 2 weken had ik begrepen (afhankelijk van de belasting)? Je bent hier toch snel enkele honderden liters water kwijt. Dit gaat me overigens niet over de kostprijs van het water maar over "dumpen" van water indien dit perfect bruikbaar is. Maar mss is dit geen goed idee om bijvoorbeeld voor het toilet te gebruiken wegens te vuil (hoewel het gedesinfecteerd is)?

[...]

Ben ik me al van bewust ;) :( Ik wil snel een beslissing maken maar zoveel keuzes... en het gaat natuurlijk over een smak geld.
Wel naar PP gekeken maar HDPE was zeker ook kostentechnisch voor ons uiteindelijk de beste keus. Verder dan persoonlijke afweging, PP is net wat meer glanzend, niet onze voorkeur. En lasnaden bij PP zouden dan weer iets meer risico kunnen zijn. en PE zou dan zogezegd weer wat "zachter" zijn. HDPE weer garantie op niet verkleuren door UV. Al met al hele kleine verschillen, vooral dus persoonlijke afweging, ik denk dat beide top materialen zijn.

En wat betreft dat zachte PE materiaal, het is natuurlijk behoorlijk relatief en verder bij ons de regel dat er absoluut geen harde speel materialen het zwembad in gaan.

Bad zelf heeft ons iets van € 17K gekost, dat was incl. 2 skimmers, 4 inspuiters, stofzuigeraansluiting, 2 RGB led lampen en leidingwerk rondom naar 1 punt.

Mijn pomp (Aquaforte full inverter) heeft 3 instelbare standen, laag, midden en hoog (vol vermogen) dit kun je dan perfect schakelen en aansturen met de Oxylife. In Oxilife heb je diverse menu's zoals voor de zomer, maar ook verwarming gestuurd eventueel in combinatie met warmtepomp, maar je hebt ook intelligent of smart menu's waar je kunt spelen met aantal gewenste draaiuren en de preset standen van de pomp, de tijden waarop en dat weer in combinatie met temperatuur. Daarnaast zit er dan ook vorstbeveiliger op. Ik geloof dat een Dab e-swim pomp nog net wat meer instellingen heeft en zelf ook een eigen vorstbeveiliging, maar ja ook weer 3-400 euro duurder en vorig jaar niet eens leverbaar toen ik hem nodig had.

Zelf heb ik backwash niet zo vaak gebruikt, maar nu was mijn zwemseizoen nog niet optimaal omdat ik pas vanaf midden augustus nog beetje heb kunnen zwemmen. Daarnaast krijg ik overkapping dus ik verwacht verder weinig vervuiling in het bad. Daarnaast ook altijd panty met aqualoon bollen in de skimmers om fijn vuil en lange haren van de dames op te vangen.

Als kleine aanvulling, ik gebruik verder een losse robot stofzuiger, dus per saldo niet de stofzuigeraansluting, dit scheelt een hele hoop vuil wat je dus niet door je pomp en filtervat jaagt.

[ Voor 3% gewijzigd door Cujo74 op 24-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@neemerci Allereerst zou ik je aanraden om deze en de vorige topic door te nemen. Veel wordt namelijk al duidelijk voor jouw met de juiste zoektermen.

Ik heb ook een HDPE bad, ja ik weet wat je gaat vragen, 4x3 en rond de 10K. Graven zelf laten doen. Plaatsen zelf laten doen. Leidingen zelf gedaan dankzij Youtube en deze topic. Beetje PVC lijmen is niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narvie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-06 01:32
Too5 schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:07:
Ola!
Ik kom hier graag meelezen.
Eind december wordt ons zwembad geplaatst (we wonen in de tropen, dus hoeven geen rekening met de winter te houden). Het wordt een fiberpool met magnesium.
Nu black friday er aan komt, ben ik aan het kijken naar een zwembadstofzuiger (hydraulisch of robot).
Ik ga de 300+ bladzijden van dit topic doorspitten, maar mocht iemand al een aanrader hebben, dan lees ik het graag!

Ons bad wordt 3,5mx7m met randtegels aan de bovenkant zodat het minder als een bak zal uitzien. En we laten het bad zo'n 40cm boven de grond uitsteken. In eerste instantie omdat we dat mooier vinden, maar het blijkt in ons geval ook nog veel praktischer te zijn vanwege zwemgrage leguanen, inwaaiend zand en septictanks die nog wel eens bij een hevige regenbui kunnen overlopen. (Dat laatste klinkt erger dan het in werkelijkheid gaat, maar wil je toch niet per ongeluk in je zwembad hebben :P )
[Afbeelding]
Woon je toevallig op Bonaire? Dan kom ik graag even in contact. Ik denk dat ik je leverancier dan ken, een Igui bad? Ik kan je geen PM sturen ivm ip restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:51
Wij zitten in dezelfde situatie. Heb nu offertes lopen voor een HDPE/PPbad van 4x12, met trap en plage, automatisch polycarbonaat afdekking, warmtepomp, hydrolyse(oxilife), led lampen. Offertes variëren tussen de 33(zonder plaatsing en installatie) en 80 duizend. De mooie goed afgewerkte beginnen rond de 50. Deze prijzen zijn zonder graafwerk en betonvloer.
Wil het graag voor max 45.000 en dan zelf niet te veel doen.
neemerci schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:59:
Hallo iedereen.

Ik heb dan ook verschillende bouwmethoden bekeken:
- betonkuip (laten gieten) + liner
- betonplaat laten gieten en met stepoc of isomo bouwblokken de muren + liner
- Infiniteau (pvc platen snelbouw systeem) + liner
- Rockpool (soort cementplaten snelbouw systeem) + liner
- Polyester/vinylester: prefab *ester kuip zonder liner
- HDPE/PP/PPc: prefab kunstof kuip zonder liner

Ik ben geen fan van het liner gedoe wat al de meeste opties uitsluit (behalve betonkuip laten polyesteren). Zelf de liner/polyesteren lijkt me ook zeer risky en ga ik dus niet aan beginnen. De infiniteau en Rockpool leken initieel heel aantrekkelijk omdat je redelijk gemakkelijk je eigen maat zwembad kan maken.
Bij het gebruik van een rolluik zit je ook altijd dat de liner gelast moet worden.
Bij vinylester zit je vast aan enkele standaard maten en ik wil ook geen osmose problemen. Daardoor kwam ik uit op HDPE/PP.

Uiteindelijk kwam ik toch ook bij mijn berekeningen zelfbouw aan een serieuze kost. Ik kan ruwweg voor 10k meer een bad laten bouwen in HDPE/PP. Volledig afgewerkt, grondwerken, afvoer, ... inclusief. Ik zal mss wat "ruim" gerekend hebben maar toch. Alleen al de HDPE kuip kopen is 20% duurder dan bij dezelfde kuip laten plaatsen. Dan vragen ze nog 2.5k extra voor levering en nog extra voor hijskraan.

Verder heb ik me ook gerealiseerd dat alles zelf doen terwijl ik het allemaal nog nooit heb gedaan mss toch wat te hoog gegrepen is en er komt duidelijk toch wat expertise bij een zwembad en de bouw ervan kijken.
Die 10k is dan een "peuleschil" als je vanalles mag uitbreken/opnieuw doen/overschotten van materialen hebt/stress/tijd/...

Verschillende plaatsers zeggen dat je zelf de graafwerken mag doen en plateau mag plaatsen.
Dat lijkt op het eerste zicht wel gemakkelijk maar mooi waterpas graven, de juiste diepte, de plateau juist leggen, lijnen goed uitzetten... is het de eerste keer waarschijnlijk niet. Dus mss toch maar beter niet?

De ene plaatser gebruikt betonvloer van 25cm (stepoc), de andere chape 30cm (om de 20j garantie te garanderen), de andere dan weer chape 15cm met glasvezelwapening.
Vooral voor dat laatste heb ik wat schrik. Is dat wel voldoende voor een dergelijk bad (zowel de dikte als de wapening)?

Wat met isolatie?
1 plaatser vertelde me dat 80% via het wateroppervlak verdampt. Een rolluik lijkt me dan een must.
Toen ik isolatie aan de wanden vermeldde zei hij dat dit weinig zal doen. Ik weet toch niet of dit helemaal klopt. Als je bijvoorbeeld het verlies langs het wateroppervlak tot 50% reduceert dan heb je mss aan de wanden nog 40% verlies en de vloer bijvoorbeeld 10%. De absolute getallen zullen misschien kleiner zijn maar of die verliezen daarom niet meer significant zijn weet ik niet.
Iemand die hier meer kennis over heeft?
Ik dacht eerst mss aan te vullen met schuimbeton omdat dit ook wel isolerend werkt en mss het hele bad ook wat beter "fixeert". Maar als ik het goed begrijp valt dat toch niet te vergelijken met EPS platen of isolerende chape.
Wat met leidingen? Die ook isoleren? Aangezien er toch veel flow in zit zou ik toch verwachten dat dit een verschil kan maken. (de afstand bad tot technische ruimte is toch een 5 meter dus van technische ruimte tot overkant bad is dit minstens 15 meter).

Wat betreft de breedte: 3m. Het zorgt ervoor dat je een strak lang bad hebt. Maar blijft het dan nog functioneel om in te ravotten?
Ik wil het bad vooral niet te groot maken want dat betekent extra producten, meer water opwarmen, meer pompen ... Heb daarom ook gedacht aan een 9m x 3.5m. De netto lengte is dan natuurlijk wel een meter kleiner (9 vs 8m bruikbaar). Het oppervlak blijft nagenoeg gelijk.

Voor desinfectie had ik graag met zout gewerkt. Is dit dan altijd met een UV lamp? Het zou een oxilife zijn (dat is een low-salt als ik me niet vergis). Zover ik gezien heb in het topic is het gebruik van het water van de backwash bij een chloor systeem niet zomaar te recuperen bijvoorbeeld voor in je tuin. Is dat ook zo bij low-salt? Ik heb namelijk het idee om de backwash in mijn regenwaterput te laten uitkomen. Hiermee kan de tuin besproeit worden en dit wordt ook gebruikt voor de toiletten (geen andere zaken).

In elk geval bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Ik ga deze pomp bestellen - heb geinformeerd of hij nog beschikbaar is. Heb zelf wel een filtervat van 10m³, dus kan hem niet op volledige kracht gebruiken. Is ook niet nodig met m'n relatief kleine bad (~20m³).

Denk en hoop dat deze pomp toch een stuk stiller is dan die rammelbak van Intex. Dat ze zulke troep op de markt durven zetten ... zelfs met die extreem dikke isolatie in het pomphok is dat apparaat gewoon nog hoorbaar tot binnen.

Tenzij ik iets tegen de zijkant aandruk, dan opeens dempt het geluid... (nog steeds te hard, maar meer acceptabel) echt, wat een onding :)

Nog bedankt voor de tip! d:)b

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vetter schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:56:
Wij zitten in dezelfde situatie. Heb nu offertes lopen voor een HDPE/PPbad van 4x12, met trap en plage, automatisch polycarbonaat afdekking, warmtepomp, hydrolyse(oxilife), led lampen. Offertes variëren tussen de 33(zonder plaatsing en installatie) en 80 duizend. De mooie goed afgewerkte beginnen rond de 50. Deze prijzen zijn zonder graafwerk en betonvloer.

[...]
8)7
Gekkewerk zeg, en dat nog zonder betonvloer en graafwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80

[...]
Nou gekkenwerk is het echt niet hoor. Tussen de 33 en 80. Maar je hebt ook een flink wensenlijstje.

* Trap
* Plage
* Polycarbonaat afdekking
* Warmtepomp
* Hydrolyse
* Goed afgewerkt
* LED lampen

Stel dat je voor die van 33k gaat en zelf de overige externe items zoals warmtepomp en hydrolyse zelf doet, Scheelt je dit dan?

Heb je trouwens een voorbeeld van goed afgewerkt en minder goed afgewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 26-01-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
medu80 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Nou gekkenwerk is het echt niet hoor. Tussen de 33 en 80. Maar je hebt ook een flink wensenlijstje.

* Trap
* Plage
* Polycarbonaat afdekking
* Warmtepomp
* Hydrolyse
* Goed afgewerkt
* LED lampen

Stel dat je voor die van 33k gaat en zelf de overige externe items zoals warmtepomp en hydrolyse zelf doet, Scheelt je dit dan?

Heb je trouwens een voorbeeld van goed afgewerkt en minder goed afgewerkt.
Ja het is een flink bad met een behoorlijke wensenlijst. Maar dan is het nog niet eens alles.... zonder te graven zal het bad er niet komen ;)

Als ik het mag inschatten (uit mijn hoofd):
* Trap - ik zou zeggen max 1k
* Plage - geen idee
* Polycarbonaat afdekking - dit zal wel een dure zijn: 5 tot 10k ?
* Warmtepomp - afhankelijk van je wensen maar ~5k en dan heb je een goede
* Hydrolyse - op dit formaat zal het wel minstens 2k zijn, tot 6k max ? inclusief goede pomp
* Goed afgewerkt - dit moet gewoon standaard zijn bij een zwembadbouwer, als dit geld kost dan zouden ze bij mij meteen afvallen
* LED lampen - max 1k

Dan kom je op 14k tot max 23k
En dan het bad zelf, de bouw en leidingen nog.
Dan zou ik ook zeggen, met deze wensenlijst, maximaal 45k inclusief ALLES. Maar niet nog exclusief bepaalde zaken. Die 33k was zelfs exclusief installaties en plaatsing. Dus die valt sowieso af als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Dus dan valt die prijs die hij of zij krijgt nog mee. Zoals jij al zegt tussen de 13 en 22 voor de extra's. En een keer 20k voor de bak zelf. HDPE is gewoon duur spul. Zit je aan 45K. Graafwerk en afvoer 10k, kraantje huren 1k. Klaar is kees, of @vetter in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
medu80 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:54:
Dus dan valt die prijs die hij of zij krijgt nog mee. Zoals jij al zegt tussen de 13 en 22 voor de extra's. En een keer 20k voor de bak zelf. HDPE is gewoon duur spul. Zit je aan 45K. Graafwerk en afvoer 10k, kraantje huren 1k. Klaar is kees, of @vetter in dit geval.
Hij heeft het over 50 tot 80k inclusief de wensen en installaties. Exclusief graven en beton.
Wij hebben het over 45 tot 56k inclusief alles.
Dat HDPE zó duur was wist ik niet, maar dan nog komen we niet op de getallen die geoffereerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ja, maar dat verschil kan hem ook in de afwerking zitten. Wil @vetter met of zonder isolatie en hoe wordt de rand bovenop afgewerkt. Hij zegt dat 33K zonder plaatsing is, maar sluit niet uit dat 80 met plaatsing is. Het is ook een beetje stil.

We kunnen dus niks zinnigs zeggen zonder de exacte specificaties. Mijn kosten 4x3 inclusief plaatsing, graven, alle leidingen, warmte en circulatiepomp, zat ik zo aan 20K. En dan had ik het in de goeie tijd gekocht, waarbij er een overschot was aan materiaal. Tijdens productie klaagde meneer HDPE al dat hij er niks op verdiende want materiaal was veel duurder geworden. Tja, risico van calculatie zullen we maar zeggen. En ik heb veel zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-06 14:37
Hier net geen 20K voor bouwkundig zwembad. Bijna alles zelf gedaan. En het zand kon ik kwijt in mijn eigen tuin.

Verder had ik al een zeer goede pomp (Speck Badu)) en filter staan van mijn 7,3x3,6 opzetbad staan.

Maar ik heb geen rolluik en geen automatische regeling erin zitten. Daarmee zou ik zomaar 15K kunnen toevoegen als ik dat zou willen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 21:58
Hoi!
Wij gaan dit jaar een zwembad (inbouw) in onze tuin laten plaatsen. Het betreft een HDPE zwembad van 6 x 3.5 x 1.5 meter. Er zal een automatisch roldeck in verwerkt worden met solar. De zwembadbouwer heeft in zijn offerte een EPS One opgenomen. Alsmede een warmtepomp.

Nu regelt die EPS One natuurlijk de waterkwaliteit en ik zal op de pomp die geïnstalleerd wordt waarschijnlijk ook wel schema's in kunnen stellen. Maar ik wil eigenlijk wat verder gaan in de automatisering. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik een redelijke leek ben op dat punt.

Ik wil eigenlijk dat ik middels een app of iets dergelijks schema's kan instellen voor de pomp, verwarming enz. Ook zou ik op afstand het roldeck willen kunnen sluiten en daarmee ook de verlichting die is ingebouwd in het zwembad. Daarnaast zitten we te denken om een kleine wateruitloop in het bad te plaatsen (hij komt tegen een hoge border aan te liggen waar 3 pijpjes uitkomen met water.

Is er iemand hier die ervaring heeft met bovenstaande?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neemerci

[...]
Voor 80k laat je je in het zak zetten. Tenzij mss een vergulde boordsteen ofzo :p Als je in HDPE kijkt zal je rond 65k a 70k goed zitten. (ALL in)

Is het een 10mm HDPE kuip? welke warmtepomp, welke led lampen, welke filter, welke pomp, ...
Inbouw PC Solar lamellen voor 4x12? Reken maar een 14k.

De PP baden zijn dacht ik iets duurder.

Ik heb nog geen gevonden die ook maar dicht bij die 50k ligt voor 4x12. (laat me gerust weten via PB :) )

Voor 45k? Vergeet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Cujo74 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Wel naar PP gekeken maar HDPE was zeker ook kostentechnisch voor ons uiteindelijk de beste keus. Verder dan persoonlijke afweging, PP is net wat meer glanzend, niet onze voorkeur. En lasnaden bij PP zouden dan weer iets meer risico kunnen zijn. en PE zou dan zogezegd weer wat "zachter" zijn. HDPE weer garantie op niet verkleuren door UV. Al met al hele kleine verschillen, vooral dus persoonlijke afweging, ik denk dat beide top materialen zijn.

En wat betreft dat zachte PE materiaal, het is natuurlijk behoorlijk relatief en verder bij ons de regel dat er absoluut geen harde speel materialen het zwembad in gaan.

Bad zelf heeft ons iets van € 17K gekost, dat was incl. 2 skimmers, 4 inspuiters, stofzuigeraansluiting, 2 RGB led lampen en leidingwerk rondom naar 1 punt.

Mijn pomp (Aquaforte full inverter) heeft 3 instelbare standen, laag, midden en hoog (vol vermogen) dit kun je dan perfect schakelen en aansturen met de Oxylife. In Oxilife heb je diverse menu's zoals voor de zomer, maar ook verwarming gestuurd eventueel in combinatie met warmtepomp, maar je hebt ook intelligent of smart menu's waar je kunt spelen met aantal gewenste draaiuren en de preset standen van de pomp, de tijden waarop en dat weer in combinatie met temperatuur. Daarnaast zit er dan ook vorstbeveiliger op. Ik geloof dat een Dab e-swim pomp nog net wat meer instellingen heeft en zelf ook een eigen vorstbeveiliging, maar ja ook weer 3-400 euro duurder en vorig jaar niet eens leverbaar toen ik hem nodig had.

Zelf heb ik backwash niet zo vaak gebruikt, maar nu was mijn zwemseizoen nog niet optimaal omdat ik pas vanaf midden augustus nog beetje heb kunnen zwemmen. Daarnaast krijg ik overkapping dus ik verwacht verder weinig vervuiling in het bad. Daarnaast ook altijd panty met aqualoon bollen in de skimmers om fijn vuil en lange haren van de dames op te vangen.

Als kleine aanvulling, ik gebruik verder een losse robot stofzuiger, dus per saldo niet de stofzuigeraansluting, dit scheelt een hele hoop vuil wat je dus niet door je pomp en filtervat jaagt.
Dank je voor zo uitgebreid te antwoorden. Ik wist bijvoorbeeld niet dat PP meer onderhevig was aan UV licht. En een Aquaforte is hoewel een full inverter toch maar in 3 standen te zetten? :s
Allemaal zeer leerrijk :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Zo, nieuw jaar nieuwe kansen! Hopelijk beter zwem weer dan afgelopen jaar.
Updates die ik wil gaan uitvoeren
- Slimmer toevoegen
- betere stofzuiger voor het bad
- her en der wat automatiseren qua pompgedrag
- verlichting
- Meer solar matten en proberen deze op het platte dak te leggen voor meer resultaat in opwarming en minder ruimteverlies in de toch al kleine tuin.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
neemerci schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Dank je voor zo uitgebreid te antwoorden. Ik wist bijvoorbeeld niet dat PP meer onderhevig was aan UV licht. En een Aquaforte is hoewel een full inverter toch maar in 3 standen te zetten? :s
Allemaal zeer leerrijk :) _/-\o_
Let wel het is deels ook "maar" verkooppraat dus wat het in de praktijk waard is zal nog moeten blijken.
Zo is mijn zwembadleverancier inmiddels al met de noorderzon vertrokken, geen spoor meer van te bekennen. En levering was slechts eind juli 2021, dus ja wat is garantie dan waard?? Ik weet gelukkig wie het bad heeft gebouwd dus bij eventuele garantie kan ik daar aankloppen maar toch.

Die pomp heeft inderdaad "maar" 3 vaste standen, dit naast een overboost functie voor de backwash, maar hoeveel standjes had je gewenst willen hebben??
Staar je hier niet helemaal blind op specificaties en allerlei functies die je hooguit 1 keer gaat gebruiken en daarna van zijn levensdagen nooit meer, Maar ja dat is wel met meer dingen zo >:) en ja ook ik pleit schuldig op dit onderdeel O-)
Met warmtepomp bijvoorbeeld zet je hem toch vaak op laagste stand, of in ieder geval je zoekt even bepaald optimum tussen doorstroomsnelheid en bereikte opwarming tussen in en uit (zo rond de 1 a 1,5 graad celcius) en dat is dan de snelheid.
Daarnaast kun je die standen zelf instellen, standaard staan ze op 40, 70 en 100% zo uit mijn hoofd, maar dit heb ik zelf bijvoorbeeld teruggeschroefd naar 40, 60 en 80%.

Voordeel is dat Oxilife perfect overweg kan met die drie standen, dus bijvoorbeeld nu in winterperiode staat het programma standaard voor blok met meeste uren ('s nachts) op lage snelheid, ik heb 1 blok op midden snelheid staan en even 5 minuten per dag op hoge snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Cujo74 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Let wel het is deels ook "maar" verkooppraat dus wat het in de praktijk waard is zal nog moeten blijken.
Zo is mijn zwembadleverancier inmiddels al met de noorderzon vertrokken, geen spoor meer van te bekennen. En levering was slechts eind juli 2021, dus ja wat is garantie dan waard?? Ik weet gelukkig wie het bad heeft gebouwd dus bij eventuele garantie kan ik daar aankloppen maar toch.
wut. Dat is wel erg. Ik vind garantie toch wel een belangrijke zaak (samen met een ervaren zwembadbouwer) voor een zwembad en zou daarom toch opzoeken hoe lang die al bestaat. Dat kost dan wel wat meer maar daar heb je toch een bepaalde zekerheid dat die niet opeens met de noorderzon verdwijnt en ook naar behoren de installatie doet.
[...]

Die pomp heeft inderdaad "maar" 3 vaste standen, dit naast een overboost functie voor de backwash, maar hoeveel standjes had je gewenst willen hebben??
Als er wordt gesproken over een full inverter verwacht ik ene die traploos schakelt. Met 3 standen noem ik dat geen full inverter :) Maar goed, over het uiteindelijke verschil in verbruik, levensduur en efficientie kan ik ook niet echt iets zeggen (in alle 3 gevallen zou ik een FULL-full inverter zeggen ;) ).
[...]

Staar je hier niet helemaal blind op specificaties en allerlei functies die je hooguit 1 keer gaat gebruiken en daarna van zijn levensdagen nooit meer, Maar ja dat is wel met meer dingen zo >:) en ja ook ik pleit schuldig op dit onderdeel O-)
Herken ik maar al te goed :9
[...]

Met warmtepomp bijvoorbeeld zet je hem toch vaak op laagste stand, of in ieder geval je zoekt even bepaald optimum tussen doorstroomsnelheid en bereikte opwarming tussen in en uit (zo rond de 1 a 1,5 graad celcius) en dat is dan de snelheid.
Daarnaast kun je die standen zelf instellen, standaard staan ze op 40, 70 en 100% zo uit mijn hoofd, maar dit heb ik zelf bijvoorbeeld teruggeschroefd naar 40, 60 en 80%.
Ah ok was me niet bewust dat je die standen kon instellen. Ik dacht bij wijze van spreken aan een 1,2,3-schakelaar :) Die standen is dan weer iets waar ik in mijn hoofd kan zitten of dat die nu wel goed staat of net niet te veel of niet te weinig.
[...]

Voordeel is dat Oxilife perfect overweg kan met die drie standen, dus bijvoorbeeld nu in winterperiode staat het programma standaard voor blok met meeste uren ('s nachts) op lage snelheid, ik heb 1 blok op midden snelheid staan en even 5 minuten per dag op hoge snelheid.
Interesting :) Hydrolyse installatie? Ik ben aan het twijfelen. Meeste zwembadbouwers plaatsen een chloorinstallatie en zeggen dat het onderhoud eigenlijk zo goed als hetzelfde is. Voor mij lijkt het wel handiger om 1 keer per jaar zout bij te voegen en voila we kunnen weer verder. Ook minder chemische brol in mijn tuinhuis staan en iets dat ik niet kan vergeten doen tijdens het seizoen. De cel moet wel om de 10j ofzo eens vervangen worden en kan naar het schijnt wel oplopen (700 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Cujo74 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

Het is een HDPE bad van binnenwerks 8m*3,8m*1,5m
Hoogte waterlijn zit op zo'n 143cm
Puur kosten van het bad zelf incl skimmers, inspuiters, lampen etc is € 15.000

Alle bijkomende kosten zijn dan nog eens zeker 15K. Dit zijn kosten voor de techniek, aanleg aparte elektra groep, graven gat, betonvloer, stabilisatiezand, leidingwerk etc etc..
Graven gat, aanleg betonvloer, boren gat in beton van schuur en aanleg elektra zijn uitbesteed, rest zoals aanleg techniek dan verder zelf gedaan.
Vraagje... heb je ook een rolluik? PVC/PC solar? Want 30k voor alles voor dergelijk bad is zeker geen slechte prijs lijkt me. Ik heb toch al redelijk wat offertes gezien en inclusief installatie zit je voor die maat denk ik tegen de 50k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
neemerci schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Interesting :) Hydrolyse installatie? Ik ben aan het twijfelen. Meeste zwembadbouwers plaatsen een chloorinstallatie en zeggen dat het onderhoud eigenlijk zo goed als hetzelfde is. Voor mij lijkt het wel handiger om 1 keer per jaar zout bij te voegen en voila we kunnen weer verder. Ook minder chemische brol in mijn tuinhuis staan en iets dat ik niet kan vergeten doen tijdens het seizoen. De cel moet wel om de 10j ofzo eens vervangen worden en kan naar het schijnt wel oplopen (700 euro).
Klopt, heb een combi, Oxilife OX1 Elektrolyse & Hydrolyse systeem
Ik kom van intex bad af en voelde me daar net Ali chemicali af en toe, dus wilde dat absoluut niet meer.
Ligt ook deels aan mij, was niet altijd secuur genoeg dus dan weer een chock, dan weer ph, min, algen middel etc etc. Wel nog overgestapt naar Intex zoutsysteem en dat beviel goed dus dat wilde ik uiteindelijk bij mijn "echte"zwembad ook.

Cell vervangen kost serieus geld, klopt, iets van € 480 en ook PH en Redox (chloor) sensoren moeten eens in de zo veel tijd vervangen worden, dat is de prijs van gemak redeneer ik dan maar.
Ik vind het een onbetaalbaar genoegen in de wetenschap dat ik geen enkel geklooi heb en ik zelf en de kinderen ten alle tijden met een gerust hart het zwembad in kunnen duiken. Ik hoef me geen zorgen te maken over verkeerde waardes of erger een groen bad, net als je lekker wilt gaan zwemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
neemerci schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Vraagje... heb je ook een rolluik? PVC/PC solar? Want 30k voor alles voor dergelijk bad is zeker geen slechte prijs lijkt me. Ik heb toch al redelijk wat offertes gezien en inclusief installatie zit je voor die maat denk ik tegen de 50k.
Nee, ik krijg overkapping in hopelijk 1 a 2 maanden, pas ook al eens ergens gepost, die kost ook nog 10K
Levertijd is dramatisch, zeker half jaar en dat was eind september, dus dat zal er nu niet beter op geworden zijn. Zal wel foto posten zodra geïnstalleerd, voorbeeld van wat ik ga plaatsen staat al ergens in dit topic.

Ik zal proberen komend weekend alle kosten wel eens exact op een rijtje zetten ( en nadat ik van de schrik ben bekomen) dat hier wel posten.
Let wel hele installatie van gehele zwembad techniek heb ik dus zelf gedaan, dus dat is dan wel een redelijke besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Cujo74 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Nee, ik krijg overkapping in hopelijk 1 a 2 maanden, pas ook al eens ergens gepost, die kost ook nog 10K
Levertijd is dramatisch, zeker half jaar en dat was eind september, dus dat zal er nu niet beter op geworden zijn. Zal wel foto posten zodra geïnstalleerd, voorbeeld van wat ik ga plaatsen staat al ergens in dit topic.
Ik heb je post terug gevonden. Ik heb hier ook al zitten over nadenken maar vind het er toch "lomp" uitzien (is natuurlijk elk zijn mening). Van prijs valt het dan nog mee. Goedkoper dan lamellen. Het heeft zeker enkele voordelen. Maar die constructie in mijn achtertuin zien staan ben ik toch niet zo enthousiast over :(
Cujo74 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Ik zal proberen komend weekend alle kosten wel eens exact op een rijtje zetten ( en nadat ik van de schrik ben bekomen) dat hier wel posten.
Let wel hele installatie van gehele zwembad techniek heb ik dus zelf gedaan, dus dat is dan wel een redelijke besparing.
Dat zou heel leuk. (Minder obvious) kosten zijn soms snel vergeten.
Ik denk dat je al en bij toch goed uit komt. Ik had enkele berekeningen gemaakt met verschillende methodes (HDPE/infiniteau/Rockpool/...) en kwam meestal met een 10k verschil tov laten doen. In jou geval is dat nog meer. Ik heb wel ruim gerekend voor alle kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
neemerci schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:49:

Als er wordt gesproken over een full inverter verwacht ik ene die traploos schakelt. Met 3 standen noem ik dat geen full inverter :) Maar goed, over het uiteindelijke verschil in verbruik, levensduur en efficientie kan ik ook niet echt iets zeggen (in alle 3 gevallen zou ik een FULL-full inverter zeggen ;) ).
Je haalt hier een zwembadpomp en een warmtepomp door elkaar.
Zwembadpompen zijn te koop in verschillende varianten:
1. altijd vol gas
2. een aantal standen voor de snelheid
3. frequentieregeling waardoor je in elke snelheid kan draaien (wordt soms extern toegevoegt)

Daarnaast hebben de ZFP's vaak een aantal standen erop zitten, bv: circuleren, backwash, filteren ...

Warmtepompen zijn ook te koop in verschillende varianten:
1. aan/uit, oftewel alijtd vol gas
2. step inverter, oftewel een aantal standen
3. full inverter, oftewel een volledige sturing op de compressor waardoor deze kan draaien met weinig energieverbruik (mits de vraag naar warmte dus ook laag is)

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 28-01-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Plenkske schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Je haalt hier een zwembadpomp en een warmtepomp door elkaar.
Zwembadpompen zijn te koop in verschillende varianten:
1. altijd vol gas
2. een aantal standen voor de snelheid
3. frequentieregeling waardoor je in elke snelheid kan draaien (wordt soms extern toegevoegt)
Edit: ik heb dit inderdaad aanzien als de warmtepomp.
Full-inverter doet me denken aan een wp en niet aan een pomp. Ik wist niet dat die term daar ook gebruikt werd. (frequentiegestuurde pomp daarentegen wel)

[ Voor 20% gewijzigd door neemerci op 28-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
medu80 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:27:
Ja, maar dat verschil kan hem ook in de afwerking zitten. Wil @vetter met of zonder isolatie en hoe wordt de rand bovenop afgewerkt. Hij zegt dat 33K zonder plaatsing is, maar sluit niet uit dat 80 met plaatsing is. Het is ook een beetje stil.

We kunnen dus niks zinnigs zeggen zonder de exacte specificaties. Mijn kosten 4x3 inclusief plaatsing, graven, alle leidingen, warmte en circulatiepomp, zat ik zo aan 20K. En dan had ik het in de goeie tijd gekocht, waarbij er een overschot was aan materiaal. Tijdens productie klaagde meneer HDPE al dat hij er niks op verdiende want materiaal was veel duurder geworden. Tja, risico van calculatie zullen we maar zeggen. En ik heb veel zelf gedaan.
80 is inclusief plaatsing(Plage12 van lpw, een erg mooi zwembad met een hoge waterlijn en amper zichtbare skimmers).
Ik heb alleen gekeken naar ongeisoleerde baden. Qua afwerking vind ik bij sommige baden de skimmers niet mooi, daarnaast zie je bij sommige baden duidelijke naden in wand en bodem.
De polycarbonaat afdekking zit tussen de 12.000 en 16.000 euro.
De meeste offertes zitten rond de 50.000, met plaatsing/fundering en aanvullen 60.000. Dit is zonder boordstenen.

Heeft er iemand ervaring met JM Topwelness? Deze lijkt een stuk goedkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door vetter op 28-01-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:19:
Iemand ervaring met een rotameter/debietmeter zoals een LZS-40 bijvoorbeeld?
Werkt prima voor een globale meeting :) Wel goed installeren (dus niet horizontaal ;)).
martijnr17 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:38:
Zoals vermeld kan je zwembad warmtepomp niet verglijken met een warmtepomp voor je huis. Precies om de laatste zin wat je zegt :)

Maar toch 1:15 zijn high end modellen.

Als ik het kan met een 19m3 3-fase pomp met een frequentie regelaar op een 1m3 bad dan moet het zeker geen probleem voor jouw zijn ;)

Ik heb dan ook totaal geen spijt van deze opstelling, zo heerlijk stil. Daarnaast draait pomp 24/7 (ivm chloor doseer systeem) wat ook weer kosten bespaard op de energie rekening.
Was zelf totaal 250,-- kwijt, no brainer voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 18:57
Dennuske1983 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:01:
Hoi!
Wij gaan dit jaar een zwembad (inbouw) in onze tuin laten plaatsen. Het betreft een HDPE zwembad van 6 x 3.5 x 1.5 meter. Er zal een automatisch roldeck in verwerkt worden met solar. De zwembadbouwer heeft in zijn offerte een EPS One opgenomen. Alsmede een warmtepomp.

Nu regelt die EPS One natuurlijk de waterkwaliteit en ik zal op de pomp die geïnstalleerd wordt waarschijnlijk ook wel schema's in kunnen stellen. Maar ik wil eigenlijk wat verder gaan in de automatisering. Maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik een redelijke leek ben op dat punt.

Ik wil eigenlijk dat ik middels een app of iets dergelijks schema's kan instellen voor de pomp, verwarming enz. Ook zou ik op afstand het roldeck willen kunnen sluiten en daarmee ook de verlichting die is ingebouwd in het zwembad. Daarnaast zitten we te denken om een kleine wateruitloop in het bad te plaatsen (hij komt tegen een hoge border aan te liggen waar 3 pijpjes uitkomen met water.

Is er iemand hier die ervaring heeft met bovenstaande?
Bij EPS is dit zeker mogelijk, die hebben daar een nieuw systeem voor. Een app is er nog niet maar wel via een website. Dit gaat om de EPS all-in-one

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
Onderstaand het beloofde kostenoverzicht van mijn vorig jaar aangelegde inbouw zwembad:

OmschrijvingKosten
Zwembad HDPE 10mm wit, 8,20M*4,0M*1,51M11.600,00
Verlichting, 2 RGB lampen, 26 watt led. Incl. trafo en afstandsbediening800,00
Trap 150cm*150cm 5 treden waarvan bovenste trede 50 cm breed en overige 25cm1.200,00
Leidingwerk rondom de bak geheel voorbereid naar 1 punt1.400,00
Gat laten graven1.500,00
Betonvloer storten 9M*5M gewapend 20cm dik, niet gevlinderd1.900,00
Electragroep laten aanleggen incl eigen aarding1.600,00
Gat in betonvloer schuur laten boren tbv leidingen technische ruimte350,00
PVC en kleinmateriaal800,00
Glasparels tbv filtervat150,00
Zwembadzout75,00
Transport, incl plaatsen, huur kraan en vergunning rdw1.800,00
Stabilisatiezand, voor afvullen rondom na plaatsen1.400,00
W'eau Full Inverter 17,5kW warmtepomp incl. bypass en beschermhoes2.310,00
Zandfilter Norsup S530, side mount incl 6-weg klep597,00
AquaForte Inverter VS Zwembad Pomp899,00
Sugar Valley Oxilife 1deluxe incl. installatieset + temp. Module2.250,00
Zodiac Alpha RA 6300 IQ PRO, robot stofzuiger1.550,00
Terras rondom zwembad2.800,00
Verrijdbare lage overkapping (nog te plaatsen)9.800,00
Totaal44.781,00

Zwembadmaten zijn buitenwerks, effectief hebben we 8,0M*3,8M*1,5M
Zwembadprijs is incl, 2 skimmers, 4 inspuiters en 1 stofzuigeraansluiting, allen in wit kunststof.
Technische ruimte, leidingen aanleggen, afvullen met stabilisatiezand etc. is door mijzelf gedaan.
Zwembad ligt op 6 meter afstand en de warmtepomp ligt op 4 meter afstand van de technische ruimte.
Technische ruimte is aangelegd in bestaand schuurtje in de tuin.
Gebruikte PVC is allemaal druk pvc klasse pn16 van VDL

Kosten van transport en plaatsen waren bij ons wat aan de hoge kant door ongelukkige situering van ons huis en bereikbaarheid van gewenste zwembadlocatie. Hierdoor heeft men zwembad feitelijk 2 keer moeten pakken met de kraan. Ander optie was veel grotere kraan inhuren maar dan waren kosten per saldo eens zo hoog geweest.

Zelf nieuw hard houten terras aangelegd rondom zwembad, deze kosten kunnen uiteraard minder, maar reken op toch snel € 1.000 voor enkel de boordstenen.

Oorspronkelijke plan was de electra vanuit het schuurtje te gaan gebruiken, maar helaas bleek dat e.e.a. ongeaard was aangelegd, ook gebruikte kabelmateriaal was niet helemaal je van het. Hierom maar besloten geen risico te nemen en extra nieuwe groep vanuit meterkast te trekken en eigen groepen kast met aardlek in de technische ruimte aan te laten leggen. Men heeft tevens aardpen geslagen voor de aardlekkast maar tevens is dit ook de aarding voor het zwembad zelf.

Kloppend hart in de installatie is dan de Sugar Valley Oxi 1, deze is incl flowkamer + sensor, redox en ph sensor + temperatuur module. Hiermee wordt PH en chloorniveau gemonitord en automatisch bijgestuurd naar gewenste waardes. Chloor dmv. omzetting van zout door de zoutcell en PH middels een jerrycan met ph min vloeistof en doseerpomp.
Op de Oxi is dan verder de Aquaforte inverter zwembadpomp aangesloten.
Op basis van de flowsensor is er dan enkel ph en chloor activiteit als water in beweging is.
Op de Oxi kan dan verder indien gewenst ook nog warmtepomp, verlichting en automatisch lamellendek worden aangesloten.
Optioneel is er ook nog wifi module a een belachelijke € 429 aan te schaffen, zodat e.e.a. remote is aan te sturen.

Zelf heb ik de warmtepomp aansturing niet aangesloten op de Oxi, wil daar dit jaar naar gaan kijken wat eventuele meerwaarde is. Warmtepomp staat in zwemseizoen permanent aan/ in standby en schakelt enkel in zodra deze middels eigen flowmeter detecteert dat water in beweging is.

Eigenlijk direct na plaatsing besloten aparte robotstofzuiger te gaan gebruiken vanwege gemak en ontzien van zwembadpomp en filtervat, dit door het vuil nu apart in de stofzuiger op te vangen.

Bad is besteld in febr. 2021 en uiteindelijk met 3,5 maand vertraging eind juli 2021 geleverd. Oorspronkelijke planning was april. Tussentijds is er forse schaarste in HDPE materiaal opgetreden wat reden was voor vertraging, maar ook zorgde voor forse prijsstijgingen. Mijn leverancier gaf destijds al aan er fors bij in te schieten. Huidige prijsniveau zal dus waarschijnlijk ook een stukje hoger liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cujo74 op 30-01-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@Cujo74 mooi duidelijk kosten overzicht !! Daar zullen veel mensen met plannen wat aan hebben ! Top omschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMX
  • Laatst online: 05-06 17:00

RMX

vetter schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:37:
[...]

80 is inclusief plaatsing(Plage12 van lpw, een erg mooi zwembad met een hoge waterlijn en amper zichtbare skimmers).
Ik heb alleen gekeken naar ongeisoleerde baden. Qua afwerking vind ik bij sommige baden de skimmers niet mooi, daarnaast zie je bij sommige baden duidelijke naden in wand en bodem.
De polycarbonaat afdekking zit tussen de 12.000 en 16.000 euro.
De meeste offertes zitten rond de 50.000, met plaatsing/fundering en aanvullen 60.000. Dit is zonder boordstenen.

Heeft er iemand ervaring met JM Topwelness? Deze lijkt een stuk goedkoper.
Ik ben ook bezig met een zwembad, en heb telefonisch wat informatie ingewonnen bij https://jdlkunststoffen.nl/.
Deze gaf me een mooie prijs. Let wel: Heb geen werk gezien oid.

JM Topwelness (JM Trading) uit Tilburg word ik niet heel gelukkig van als ik de recensies bekijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
RMX schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Ik ben ook bezig met een zwembad, en heb telefonisch wat informatie ingewonnen bij https://jdlkunststoffen.nl/.
Deze gaf me een mooie prijs. Let wel: Heb geen werk gezien oid.

JM Topwelness (JM Trading) uit Tilburg word ik niet heel gelukkig van als ik de recensies bekijk.
Bij JM topwelness had ik hetzelfde, zeer wisselende maar ook veel ronduit negatieve ervaringen, dus die maar laten gaan.

Vorig jaar ook bij JDL geweest in Waalwijk. Ging tussen JDL en mijn uiteindelijke leverancier.
Was destijds geen prijsverschil, enkel verschil in beloofde eerdere levertijd.
Als ik het opnieuw zou mogen doen zou ik voor JDL kiezen.
Recht door zee en eerlijke adviezen, verwacht hier geen mooie showroom of iets dergelijks, maar gewoon een productiehal met rommelkantoor. Maar krijgt perfect inzicht, duidelijke uitleg en er staan meer dan genoeg zwembaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Cujo74 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Bij JM topwelness had ik hetzelfde, zeer wisselende maar ook veel ronduit negatieve ervaringen, dus die maar laten gaan.

Vorig jaar ook bij JDL geweest in Waalwijk. Ging tussen JDL en mijn uiteindelijke leverancier.
Was destijds geen prijsverschil, enkel verschil in beloofde eerdere levertijd.
Als ik het opnieuw zou mogen doen zou ik voor JDL kiezen.
Recht door zee en eerlijke adviezen, verwacht hier geen mooie showroom of iets dergelijks, maar gewoon een productiehal met rommelkantoor. Maar krijgt perfect inzicht, duidelijke uitleg en er staan meer dan genoeg zwembaden.
Ik had er ook direct een goed gevoel bij. Zeker omdat ze alle kanten op kunnen qua productie. Dus compleet maatwerk.
Welke leverancier heb jij destijds gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
RMX schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:43:
[...]

Ik had er ook direct een goed gevoel bij. Zeker omdat ze alle kanten op kunnen qua productie. Dus compleet maatwerk.
Welke leverancier heb jij destijds gekozen?
Ricchetta uit Wijk en Aalburg, was club van 2 a 3 jaar oud, maar sinds levering van mijn zwembad lijken ze wel van de aardbodem verdwenen. Uiteindelijk hebben ze niet zelf het zwembad gebouwd maar dit uitbesteed aan BXS in Sprang Capelle, daar tijdens de bouw uiteindelijk ook een kijkje genomen en dat lijkt wel snor te zitten. Komt over als zeer professionele partij. Maar zij doen van alles, zijn dus geen echte zwembad boeren die rechtstreeks aan particulieren leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Cujo74 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Ricchetta uit Wijk en Aalburg, was club van 2 a 3 jaar oud, maar sinds levering van mijn zwembad lijken ze wel van de aardbodem verdwenen. Uiteindelijk hebben ze niet zelf het zwembad gebouwd maar dit uitbesteed aan BXS in Sprang Capelle, daar tijdens de bouw uiteindelijk ook een kijkje genomen en dat lijkt wel snor te zitten. Komt over als zeer professionele partij. Maar zij doen van alles, zijn dus geen echte zwembad boeren die rechtstreeks aan particulieren leveren.
Aah zo. Daarom is JDL wel prima. Direct bij de fabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Nu online
RMX schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Aah zo. Daarom is JDL wel prima. Direct bij de fabriek.
Yup, zeer zeker. En mocht je er langsgaan dan kun je daarna bij mij altijd kijkje komen nemen en of info uitwisseling, ik woon er slechts 5 km vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
Is er een groot verschil in HDPE en PP zwembaden? Nu al een paar verkopers die beweren dat PP mooier en kleurvaster is? Maar ja dat zou ik ook zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
vetter schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:56:
Is er een groot verschil in HDPE en PP zwembaden? Nu al een paar verkopers die beweren dat PP mooier en kleurvaster is? Maar ja dat zou ik ook zeggen.
Ik heb me hetzelfde afgevraagd. Heel veel info vind je er niet over in de praktijk bij zwembadbouw.
Maar blijkbaar heeft PP wel de eigenschap van na verschillende keren te buigen toch niet te breken wat dan meer bij PE het geval is. Of dit ook voor HDPE het geval is...
Ik heb wel nog van geen enkele zwembadbouwer die HDPE doet negatieve dingen horen vertellen over PP.
PP zou harder en stijver zijn. Maar of dat altijd goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
Ik krijg vooral te horen dat PP veel beter is, en daarom de meerprijs waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Cujo74 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:02:
Onderstaand het beloofde kostenoverzicht van mijn vorig jaar aangelegde inbouw zwembad:

OmschrijvingKosten
Zwembad HDPE 10mm wit, 8,20M*4,0M*1,51M11.600,00
Verlichting, 2 RGB lampen, 26 watt led. Incl. trafo en afstandsbediening800,00
Trap 150cm*150cm 5 treden waarvan bovenste trede 50 cm breed en overige 25cm1.200,00
Leidingwerk rondom de bak geheel voorbereid naar 1 punt1.400,00
Gat laten graven1.500,00
Betonvloer storten 9M*5M gewapend 20cm dik, niet gevlinderd1.900,00
Electragroep laten aanleggen incl eigen aarding1.600,00
Gat in betonvloer schuur laten boren tbv leidingen technische ruimte350,00
PVC en kleinmateriaal800,00
Glasparels tbv filtervat150,00
Zwembadzout75,00
Transport, incl plaatsen, huur kraan en vergunning rdw1.800,00
Stabilisatiezand, voor afvullen rondom na plaatsen1.400,00
W'eau Full Inverter 17,5kW warmtepomp incl. bypass en beschermhoes2.310,00
Zandfilter Norsup S530, side mount incl 6-weg klep597,00
AquaForte Inverter VS Zwembad Pomp899,00
Sugar Valley Oxilife 1deluxe incl. installatieset + temp. Module2.250,00
Zodiac Alpha RA 6300 IQ PRO, robot stofzuiger1.550,00
Terras rondom zwembad2.800,00
Verrijdbare lage overkapping (nog te plaatsen)9.800,00
Totaal44.781,00

Zwembadmaten zijn buitenwerks, effectief hebben we 8,0M*3,8M*1,5M
Zwembadprijs is incl, 2 skimmers, 4 inspuiters en 1 stofzuigeraansluiting, allen in wit kunststof.
Technische ruimte, leidingen aanleggen, afvullen met stabilisatiezand etc. is door mijzelf gedaan.
Zwembad ligt op 6 meter afstand en de warmtepomp ligt op 4 meter afstand van de technische ruimte.
Technische ruimte is aangelegd in bestaand schuurtje in de tuin.
Gebruikte PVC is allemaal druk pvc klasse pn16 van VDL

Kosten van transport en plaatsen waren bij ons wat aan de hoge kant door ongelukkige situering van ons huis en bereikbaarheid van gewenste zwembadlocatie. Hierdoor heeft men zwembad feitelijk 2 keer moeten pakken met de kraan. Ander optie was veel grotere kraan inhuren maar dan waren kosten per saldo eens zo hoog geweest.

Zelf nieuw hard houten terras aangelegd rondom zwembad, deze kosten kunnen uiteraard minder, maar reken op toch snel € 1.000 voor enkel de boordstenen.

Oorspronkelijke plan was de electra vanuit het schuurtje te gaan gebruiken, maar helaas bleek dat e.e.a. ongeaard was aangelegd, ook gebruikte kabelmateriaal was niet helemaal je van het. Hierom maar besloten geen risico te nemen en extra nieuwe groep vanuit meterkast te trekken en eigen groepen kast met aardlek in de technische ruimte aan te laten leggen. Men heeft tevens aardpen geslagen voor de aardlekkast maar tevens is dit ook de aarding voor het zwembad zelf.

Kloppend hart in de installatie is dan de Sugar Valley Oxi 1, deze is incl flowkamer + sensor, redox en ph sensor + temperatuur module. Hiermee wordt PH en chloorniveau gemonitord en automatisch bijgestuurd naar gewenste waardes. Chloor dmv. omzetting van zout door de zoutcell en PH middels een jerrycan met ph min vloeistof en doseerpomp.
Op de Oxi is dan verder de Aquaforte inverter zwembadpomp aangesloten.
Op basis van de flowsensor is er dan enkel ph en chloor activiteit als water in beweging is.
Op de Oxi kan dan verder indien gewenst ook nog warmtepomp, verlichting en automatisch lamellendek worden aangesloten.
Optioneel is er ook nog wifi module a een belachelijke € 429 aan te schaffen, zodat e.e.a. remote is aan te sturen.

Zelf heb ik de warmtepomp aansturing niet aangesloten op de Oxi, wil daar dit jaar naar gaan kijken wat eventuele meerwaarde is. Warmtepomp staat in zwemseizoen permanent aan/ in standby en schakelt enkel in zodra deze middels eigen flowmeter detecteert dat water in beweging is.

Eigenlijk direct na plaatsing besloten aparte robotstofzuiger te gaan gebruiken vanwege gemak en ontzien van zwembadpomp en filtervat, dit door het vuil nu apart in de stofzuiger op te vangen.

Bad is besteld in febr. 2021 en uiteindelijk met 3,5 maand vertraging eind juli 2021 geleverd. Oorspronkelijke planning was april. Tussentijds is er forse schaarste in HDPE materiaal opgetreden wat reden was voor vertraging, maar ook zorgde voor forse prijsstijgingen. Mijn leverancier gaf destijds al aan er fors bij in te schieten. Huidige prijsniveau zal dus waarschijnlijk ook een stukje hoger liggen.
Nice, nu nog foto van het resultaat of een link indien je dat geplaatst hebt (nu moet ik gaan zoeken :P).
vetter schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:31:
Hamvraag is dan wat er "veel beter" aan is?! Dat wil ik wel graag weten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
vetter schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:31:
Ik zou zelf onderzoek doen en niet uitgaan van iemand die zegt dat het beter is. Vraag bij meerdere bedrijven ga langs bij sommige. In elke stad zitten wel 2 of 3 HDPE verwerkers/bouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01 21:46
Volgende maand ga ik de zwembadinstallatie uitbreiden met een PoolCop installatie om chloor, 6-wegklep, pomp, warmtepomp etc te automatiseren.
Bij de installatiewerkzaamheden wordt ook een UV-C Lamp als optie aangeboden, iemand ervaring hiermee? Zo ja, wat zijn de voor- nadelen t.o.v. een desinfectie met enkel chloor?
Lees dat het minder chloor kost, echter is 75watt aan continue verbruik ook niet gratis en gaat de lamp maar 3 jaar mee

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
martgom schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:42:
Volgende maand ga ik de zwembadinstallatie uitbreiden met een PoolCop installatie om chloor, 6-wegklep, pomp, warmtepomp etc te automatiseren.
Bij de installatiewerkzaamheden wordt ook een UV-C Lamp als optie aangeboden, iemand ervaring hiermee? Zo ja, wat zijn de voor- nadelen t.o.v. een desinfectie met enkel chloor?
Lees dat het minder chloor kost, echter is 75watt aan continue verbruik ook niet gratis en gaat de lamp maar 3 jaar mee
Ik maak gebruik van een UV-C Lamp...

Voordelen:
- Minder chloor verbruik, veel minder !
- Water minder irriterend voor de ogen (verschilt ook per persoon).
- Volledige desinfectie, enkel chloor doet 99%.
- UV-C licht breekt gebonden chloor af.

Nadelen:
- Lamp heeft niet het eeuwige leven, ongeveer 10.000 uur (verschilt per lamp) ofwel ongeveer 1 jaar en een maand.
- Lamp kan niet goed tegen aan/uit. Dus net als een spaarlamp liever altijd aanhouden.
- Omdat de lamp niet aan mag staan bij stilstaan water moet de pomp lopen, geen probleem wanneer je automatische doseer systeem hebt echter zijn er mensen die ook met een automatische doseer systeem niet altijd de pomp 24/7 hebben draaien.
- Vervangen lamp kost geld, echter ben je handig en neem je een type waar je de lamp ook los kan halen scheelt dit enorm veel geld (voorbeeld, mijn lamp zit in een houder en kost origineel 70,-- EUR. Lamp zelf kost 15,-- EUR maar dan moet ik wel de houder omzetten).
- Het is en blijft een ondersteuning, ookal kan het je verbruik van chloor tot wel 80% verlagen zal je altijd nog steeds chloor moeten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Jazsie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Ik maak gebruik van een UV-C Lamp...

Voordelen:
- Minder chloor verbruik, veel minder !
- Water minder irriterend voor de ogen (verschilt ook per persoon).
- Volledige desinfectie, enkel chloor doet 99%.
- UV-C licht breekt gebonden chloor af.

Nadelen:
- Lamp heeft niet het eeuwige leven, ongeveer 10.000 uur (verschilt per lamp) ofwel ongeveer 1 jaar en een maand.
- Lamp kan niet goed tegen aan/uit. Dus net als een spaarlamp liever altijd aanhouden.
- Omdat de lamp niet aan mag staan bij stilstaan water moet de pomp lopen, geen probleem wanneer je automatische doseer systeem hebt echter zijn er mensen die ook met een automatische doseer systeem niet altijd de pomp 24/7 hebben draaien.
- Vervangen lamp kost geld, echter ben je handig en neem je een type waar je de lamp ook los kan halen scheelt dit enorm veel geld (voorbeeld, mijn lamp zit in een houder en kost origineel 70,-- EUR. Lamp zelf kost 15,-- EUR maar dan moet ik wel de houder omzetten).
- Het is en blijft een ondersteuning, ookal kan het je verbruik van chloor tot wel 80% verlagen zal je altijd nog steeds chloor moeten gebruiken.
Ik wil mijn zoutelektrolyse gaan aansturen met redox sensor.

Betekend dit dat ik met een UV lamp met minder chloor (tijd) de aanbevolen 600-800mv ga halen??
of word de orp waarde van een uv lamp niet beter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Inmiddels alles binnen voor m'n nieuwe setup van dit jaar. De Aqua Vario Plus pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWq60ZTtGKCVd3N-XCQRNKSMfwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D4nnkEgpB6obiBlM33pDzKx3.png?f=fotoalbum_large

Als ik het zo zie: enorm stil en enorm zuinig. Hoeft bij ons eigenlijk niet sneller te draaien dan op 1000rpm. Dus als ik het goed begrijp neemt hij dan ongeveer 70W continu. Als ik me niet vergis nam m'n Intex echt 300-400W continu.

Ook qua geluid op 1000RPM: 45.1dB op 1m afstand. Dat is eigenlijk gewoon geruisloos. Als je dat vergelijkt met die Intex... dat was echt niet normaal.

Heb gekozen voor dit zandfilter. Moet wel 90kg filterglas in... maar goed, dat is één keer aanschaffen en daarna kan je voor jaren verder.

Tegenwoordig heb je dus filterglas en filterparels. Die parels spreken me wat meer aan, omdat ze nog fijner kunnen filteren. Hoe fijner, hoe beter ;)

Valt me op dat het filtervat van de Intex (8m3/h) stukken kleiner is dan deze. Is Intex dan echt gewoon troep wat eigenlijk nooit kan voldoen aan wat een veeleisende consument wil?

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Dewim1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Ik wil mijn zoutelektrolyse gaan aansturen met redox sensor.

Betekend dit dat ik met een UV lamp met minder chloor (tijd) de aanbevolen 600-800mv ga halen??
of word de orp waarde van een uv lamp niet beter?
Correct, je hebt minder chloor nodig om die waarde te behalen door je UV-C lamp :)
Dennahz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:20:
Inmiddels alles binnen voor m'n nieuwe setup van dit jaar. De [url=https://www.toppy.nl/product/9908/843/zwembad/zwembadpomp/energiezuinige-zwembadpomp/aqua-vario-plus.htmlAqua Vario Plus[/url] pomp.

[Afbeelding]

Als ik het zo zie: enorm stil en enorm zuinig. Hoeft bij ons eigenlijk niet sneller te draaien dan op 1000rpm. Dus als ik het goed begrijp neemt hij dan ongeveer 70W continu. Als ik me niet vergis nam m'n Intex echt 300-400W continu.

Ook qua geluid op 1000RPM: 45.1dB op 1m afstand. Dat is eigenlijk gewoon geruisloos. Als je dat vergelijkt met die Intex... dat was echt niet normaal.

Heb gekozen voor dit zandfilter. Moet wel 90kg filterglas in... maar goed, dat is één keer aanschaffen en daarna kan je voor jaren verder.

Tegenwoordig heb je dus filterglas en filterparels. Die parels spreken me wat meer aan, omdat ze nog fijner kunnen filteren. Hoe fijner, hoe beter ;)

Valt me op dat het filtervat van de Intex (8m3/h) stukken kleiner is dan deze. Is Intex dan echt gewoon troep wat eigenlijk nooit kan voldoen aan wat een veeleisende consument wil?
Leuke pomp !

Glasparels heb je in verschillende formaten, wil je het goed doen dan moet je verschillende formaten nemen.

Koste mij bijna 300,-- voor 75KG.... ofwel heb toen toch gekozen voor gewoon Intex glasparels.
Scheelt een hoop geld en doet wat het moet doen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@Dennahz Mag ik je wijzen op een ervaring van mij m.b.t. de filterglas indicatie op toppy.nl? https://gathering.tweaker...message/68968820#68968820

Ik heb de 6m3 uitvoering van die filter. Dus misschien nog even een dubbelcheck uitvoeren of de hoeveelheid klopt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Luc S schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:31:
@Dennahz Mag ik je wijzen op een ervaring van mij m.b.t. de filterglas indicatie op toppy.nl? https://gathering.tweaker...message/68968820#68968820

Ik heb de 6m3 uitvoering van die filter. Dus misschien nog even een dubbelcheck uitvoeren of de hoeveelheid klopt :D
Mee eens, @Dennahz ik heb een 5,5m3 en iets minder dan 35kg erin gehad afgelopen zomer. Ging perfect.
Mogelijk dat je toch met minder af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Ik heb even een vraag voor de mensen met een exit-bad met een koepel. Wij willen een bad van 450 rond of 540 x 250, kan je koepel zelfstandig openen of heb je daar altijd een tweede persoon voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
WNT schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:50:
Ik heb even een vraag voor de mensen met een exit-bad met een koepel. Wij willen een bad van 450 rond of 540 x 250, kan je koepel zelfstandig openen of heb je daar altijd een tweede persoon voor nodig?
Wij hebben een 366 en dat openen gaat prima alleen.
We doen hem vaak ook niet helemaal open. was afgelopen koude zomer lekker uit de wind
Er zit een band bij dat hij niet helemaal openklapt. zoals op de foto van fabrikant Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChMpiInCDStlhag_aTOwPPV6PiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SoQKyb4oF4ieSisNAU4uS1qG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:28:
[...]

Leuke pomp !

Glasparels heb je in verschillende formaten, wil je het goed doen dan moet je verschillende formaten nemen.

Koste mij bijna 300,-- voor 75KG.... ofwel heb toen toch gekozen voor gewoon Intex glasparels.
Scheelt een hoop geld en doet wat het moet doen :).
_RRM_ schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:11:
[...]

Mee eens, @Dennahz ik heb een 5,5m3 en iets minder dan 35kg erin gehad afgelopen zomer. Ging perfect.
Mogelijk dat je toch met minder af kan.
Luc S schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:31:

Alright! Bedankt voor jullie reacties :Y) Zal eens kijken / informeren bij Toppy. Het is allemaal vrij duur, maar in principe hoef je dan ook maar 1x. Ben wel benieuwd of er verschil zit qua filtering tussen glasparels en gewoon glas. Iets zegt me dat de parels de boel nog beter reinigen.

Even het stroomverbruik van m'n huidige ZFP gemeten. Dat ding neemt continu ~240W. M'n bedoeling het komende seizoen is om die nieuwe (variabele) pomp 24/7 te laten draaien. Op de laagste stand, welke voldoende is voor onze situatie, neemt die pomp 70W.

Oude pomp: 5,76 kWh/dag
Nieuwe pomp: 1,68 kWh/dag

Scheelt dus 4,08 kWh per dag. Als je dat bekijkt over een heel zwemseizoen (ik ga hier gemakshalve uit van 90 dagen) scheelt het al 367,2 kwH.

De reden dat ik de pomp 24/7 wil laten draaien, is omdat ik dan de warmtepomp ook gewoon aan kan laten staan en hij 's ochtends niet telkens op volle kracht moet knallen om het water weer op temperatuur te krijgen. Meestal verliest het water 's nachts wel een paar graden. Is niet echt efficiënt.

Ik ga er vanuit / hoop dat het stroomverbruik op deze manier mee gaat vallen.

Twitter

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 12:52

bdu

Ik ben opzoek naar een 38mm in en uitlaat set met afsluiting van Intex. Nu zie ik drie artikelnummers. De 26003, 26004 en 26005. Nu zie ik dat de 26005 voor een filterpomp > 10m3 is en die is voor mijn pomp niet geschikt. Ik zie alleen geen verschil tussen de 26003 en 26004. Jullie enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bdu schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:54:
Ik zie alleen geen verschil tussen de 26003 en 26004. Jullie enig idee?
verschil = beluchter ..dat bij het inspuiten wat extra lucht in je water geblazen word. .zodat het niet doodslaat

ik zou er perfect mee zonder kunnen, je chloor verdampt sneller bij gebruik . en voorheen sloeg het ook nooit dood.

enige reden dat ik ze heb (versie A of B ) is vanwege de kraan is wel makkelijk als je onderhoud aan je pomp
doet of je buitenboord chloordispenser bijvult

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
bdu schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:54:
Ik ben opzoek naar een 38mm in en uitlaat set met afsluiting van Intex. Nu zie ik drie artikelnummers. De 26003, 26004 en 26005. Nu zie ik dat de 26005 voor een filterpomp > 10m3 is en die is voor mijn pomp niet geschikt. Ik zie alleen geen verschil tussen de 26003 en 26004. Jullie enig idee?
Hmm.. Ik wilde die kranen ook en heb de hele winter zitten wachten tot ik een setje voor een fatsoenlijke prijs tegen kwam. Maar is me nooit opgevallen dat er verschillende versies zijn.

Enige verschil lijkt de maximale flow te zijn; de 26004 voor 4-7m³/u en de 26005 voor 7-9m³/u (dus niet >10m³/u). Op de foto's hebben ze beide een beluchter en lijkt het enige verschil het binnenwerk van het inblaasventiel.
De 26003 bestaat niet op de Intex site.

Inmiddels heb ik ze van Amazon voor €26 en dat is zo te zien de 26005.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 18-02-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 12:52

bdu

vso schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:02:
[...]

verschil = beluchter ..dat bij het inspuiten wat extra lucht in je water geblazen word. .zodat het niet doodslaat

ik zou er perfect mee zonder kunnen, je chloor verdampt sneller bij gebruik . en voorheen sloeg het ook nooit dood.

enige reden dat ik ze heb (versie A of B ) is vanwege de kraan is wel makkelijk als je onderhoud aan je pomp
doet of je buitenboord chloordispenser bijvult
Dank! Dat is het inderdaad. Ik heb altijd het idee dat er juist water ontsnapt door zo een ventiel (vandaar ook de dopjes denk ik)
frickY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Hmm.. Ik wilde die kranen ook en heb de hele winter zitten wachten tot ik een setje voor een fatsoenlijke prijs tegen kwam. Maar is me nooit opgevallen dat er verschillende versies zijn.

Enige verschil lijkt de maximale flow te zijn; de 26004 voor 4-7m³/u en de 26005 voor 7-9m³/u (dus niet >10m³/u). Op de foto's hebben ze beide een beluchter en lijkt het enige verschil het binnenwerk van het inblaasventiel.

De 26003 is nog wel verkrijgbaar maar zoals @vso aangeeft met een minimaal verschil. Prijzen zijn gelijk (vanaf 40 euro).

De 26005 van 26 euro had ik ook gezien. Op verschillende site wordt echter aangegeven dat deze (alleen) geschikt is voor pompen met >10m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
frickY schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Je bent bewust dat de flow heel erg onder invloed is van je gehele circulatie circuit, en het optimaal krijgen is best een kunstwerk op zichzelf.

afgezien van aangetaste slangen gaat alles bij goed onderhoud relatief lang mee (5-10 jaar)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bdu schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:58:
Dank! Dat is het inderdaad. Ik heb altijd het idee dat er juist water ontsnapt door zo een ventiel (vandaar ook de dopjes denk ik)
dat zou nu niet echt handige product R&D zijn :)

Het is eerder het "zuig" geluid van de lucht of de bubbel productie die je kan irriteren en dus de dop erop plaatst ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Relatief stil hier op het moment, vast wel iemand die kan meedenken met mijn beginnersvraag.

Wij hebben een "Intex Pure Spa Deluxe" (6pers, 1100liter). Nu ben ik aan het bedenken hoe ik dit wil gaan verwarmen komend seizoen. Waarschijnlijk een WP en/of EPDM/tyleen zonneverwarming.

Maar om bij de (zandfilter)pomp te beginnen (die heb ik nu dus ook nog niet):

Puur kijkend naar de inhoud van het bad is elke pomp wbt capaciteit voldoende. Maar nu gaat het natuurlijk ook om opvoerhoogte (~3meter) weerstand van de zonneverwarming (4m2 EPDM?) en eventueel combineren mete een WP.

Ik zie dat de 4m3 ZFP van Intex een opvoerhoogte van 3meter heeft, maar gevoelsmatig heb je dan weinig marge. Maar wellicht is een 6m3 weer teveel van het goede? Daarnaast lees ik hier dat de Intex pompen veel lawaai maken en je deze beter kan mijden (wat zijn wel de betere/stillere merken?).

Eigenlijk is de vraag welke capaciteit zouden jullie adviseren? En welke pomp is relatief stil? Wie kan mij helpen en hier iets zinnigs over zeggen?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:44:
Relatief stil hier op het moment, vast wel iemand die kan meedenken met mijn beginnersvraag.

Wij hebben een "Intex Pure Spa Deluxe" (6pers, 1100liter). Nu ben ik aan het bedenken hoe ik dit wil gaan verwarmen komend seizoen. Waarschijnlijk een WP en/of EPDM/tyleen zonneverwarming.

Maar om bij de (zandfilter)pomp te beginnen (die heb ik nu dus ook nog niet):

Puur kijkend naar de inhoud van het bad is elke pomp wbt capaciteit voldoende. Maar nu gaat het natuurlijk ook om opvoerhoogte (~3meter) weerstand van de zonneverwarming (4m2 EPDM?) en eventueel combineren mete een WP.

Ik zie dat de 4m3 ZFP van Intex een opvoerhoogte van 3meter heeft, maar gevoelsmatig heb je dan weinig marge. Maar wellicht is een 6m3 weer teveel van het goede? Daarnaast lees ik hier dat de Intex pompen veel lawaai maken en je deze beter kan mijden (wat zijn wel de betere/stillere merken?).

Eigenlijk is de vraag welke capaciteit zouden jullie adviseren? En welke pomp is relatief stil? Wie kan mij helpen en hier iets zinnigs over zeggen?
De 4m3 ZFP's of minder zou ik vermijden begin met 6m3 (van intex) als je basis / vergelijkings materiaal oftewel referentie model

Dingen waar je op wilt letten zijn
- voorfilter op pomp
- aansluiting bv advies = 2" schroefdraad --> zie startpost ? of even in topic zoeken)
- zelf aanzuigend of niet, meestal zet je onder de waterlijn dus is zelfaanzuigend niet nodig.
- je (losse) filter ton boven / zij in/uitgang ..

Voor 1100Liter heb je wellicht niet zoveel filter capaciteit nodig, en dus ook niet een erg sterke pomp, misschien voor je waterjets (als je die hebt of wilt) weer wel .. dus een variable pomp die instelbaar is wellicht een pre.

Betreft zonneverwarming, zou ik eerst kijken naar de isolatie (vooral bovenop) van de spa, dat zou ik hooguit achteraf erbij doen .. (laatste element) een WP of andere verwarming gezien je 365 dagen per jaar is wellicht meer prioriteit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
vso schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:39:
[...]

De 4m3 ZFP's of minder zou ik vermijden begin met 6m3 (van intex) als je basis / vergelijkings materiaal oftewel referentie model

Dingen waar je op wilt letten zijn
- voorfilter op pomp
- aansluiting bv advies = 2" schroefdraad --> zie startpost ? of even in topic zoeken)
- zelf aanzuigend of niet, meestal zet je onder de waterlijn dus is zelfaanzuigend niet nodig.
- je (losse) filter ton boven / zij in/uitgang ..

Voor 1100Liter heb je wellicht niet zoveel filter capaciteit nodig, en dus ook niet een erg sterke pomp, misschien voor je waterjets (als je die hebt of wilt) weer wel .. dus een variable pomp die instelbaar is wellicht een pre.

Betreft zonneverwarming, zou ik eerst kijken naar de isolatie (vooral bovenop) van de spa, dat zou ik hooguit achteraf erbij doen .. (laatste element) een WP of andere verwarming gezien je 365 dagen per jaar is wellicht meer prioriteit
Goede punten, meeste had ik al begrepen uit de startpost inderdaad.

Beide concluderen we dat een sterke pomp niet nodig is met 1100 liter. Toch adviseer je vanaf 6m3 te kijken. Of zegt de capaciteit niks over de sterkte? Krijg ik met 6m3 niet een behoorlijk stroming in de jacuzzi?

Je opmerking over de waterjets kan ik zo niet plaatsen. Hoe heeft dit te maken met de ZFP? Ik dacht dat dit volledig los van elkaar stond. (De spa heeft wel jets)

Deze spa heeft een (naar mijn inschatting) erg goede harde "top cover" (met lucht). Denk dat die isolatie wel goed zit, bodem ga ik XPS 50mm plaatsen met rubberen matten 10mm. De spa staat niet overdekt en ga ik dus niet 365 dagen gebruiken. Ik gok medio/eind april tm eind september.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:00:
[...]

Goede punten, meeste had ik al begrepen uit de startpost inderdaad.

Beide concluderen we dat een sterke pomp niet nodig is met 1100 liter. Toch adviseer je vanaf 6m3 te kijken. Of zegt de capaciteit niks over de sterkte? Krijg ik met 6m3 niet een behoorlijk stroming in de jacuzzi?

Je opmerking over de waterjets kan ik zo niet plaatsen. Hoe heeft dit te maken met de ZFP? Ik dacht dat dit volledig los van elkaar stond. (De spa heeft wel jets)

Deze spa heeft een (naar mijn inschatting) erg goede harde "top cover" (met lucht). Denk dat die isolatie wel goed zit, bodem ga ik XPS 50mm plaatsen met rubberen matten 10mm. De spa staat niet overdekt en ga ik dus niet 365 dagen gebruiken. Ik gok medio/eind april tm eind september.
Beetje theorie

Voor filtering wil je constante beweging door een lage weerstand filter, zodat bacteriën niet krijgen te hechten/eruit gefiltert word. zeker bij een spa en hogere temperaturen .. voor stroom verbruik is dat ook wel gunstig zeg maar. ook hoe minder chemicalien hoe meer filtering je wilt hebben .. en 20NanoMeter/micron filter heeft natuurlijk ook minder weerstand dan een 2nm filter dat behoeft denk ik ook weinig uitleg.
voor zwembaden filter je 1x per etmaal je totale water capaciteit .. voor een spa weet ik het niet maar denk dat de filtering wel hoger moet zijn omdat je zoiezo hogere temperaturen hebt enzo ..

De intex/bestway pompjes tot 4m3 zijn niet alleen luidruchtig(er) dan je wellicht zou willen maar hun opvoerhoogte is ook bagger .. en in dit topic zijn er dat betreft veel "klachten" over het doorvoeren door een WP heen die een minimum flow van ? nodig heeft.

Alleen bochten maar zeker opvoerhoogte(s) en/of jets wil je meer kracht hebben (waarom 2 aparte pompen zat ik zo te bedenken. vergeet ook niet de buislengte(s) die je zijwaarts maakt.

al zou je de solar matten (wat natuurlijk best leuk is) op een dak van 3m hoog leggen(hoogste punt) is 1,5m met standaard pompjes (papieren filters) vaak een issue bij een 3 of 4m3 variant .. is dat wel zijn max ... beetje overcapaciteit is dan wel prettig.
De flow door je solar oplossing is wat minder een probleem omdat het vallende water terug je zwembad/spa in het hoge water aanzuigt .. dus zolang het water het hoogste punt bereikt is het probleem weg..

isolatie kan nooit genoeg zijn, wanden,vloer is niet je verlies alleen het is wel prettig om het daar ook te hebben . een voordeel van een goeie "isolatie" op de grond met een hoge druk weerstand kan wel betere verdeling van het gewicht opleveren dan dat de stijgende kou weert.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
vso schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:19:
[...]

Beetje theorie

Voor filtering wil je constante beweging door een lage weerstand filter, zodat bacteriën niet krijgen te hechten/eruit gefiltert word. zeker bij een spa en hogere temperaturen .. voor stroom verbruik is dat ook wel gunstig zeg maar. ook hoe minder chemicalien hoe meer filtering je wilt hebben .. en 20NanoMeter/micron filter heeft natuurlijk ook minder weerstand dan een 2nm filter dat behoeft denk ik ook weinig uitleg.
voor zwembaden filter je 1x per etmaal je totale water capaciteit .. voor een spa weet ik het niet maar denk dat de filtering wel hoger moet zijn omdat je zoiezo hogere temperaturen hebt enzo ..

De intex/bestway pompjes tot 4m3 zijn niet alleen luidruchtig(er) dan je wellicht zou willen maar hun opvoerhoogte is ook bagger .. en in dit topic zijn er dat betreft veel "klachten" over het doorvoeren door een WP heen die een minimum flow van ? nodig heeft.

Alleen bochten maar zeker opvoerhoogte(s) en/of jets wil je meer kracht hebben (waarom 2 aparte pompen zat ik zo te bedenken. vergeet ook niet de buislengte(s) die je zijwaarts maakt.

al zou je de solar matten (wat natuurlijk best leuk is) op een dak van 3m hoog leggen(hoogste punt) is 1,5m met standaard pompjes (papieren filters) vaak een issue bij een 3 of 4m3 variant .. is dat wel zijn max ... beetje overcapaciteit is dan wel prettig.
De flow door je solar oplossing is wat minder een probleem omdat het vallende water terug je zwembad/spa in het hoge water aanzuigt .. dus zolang het water het hoogste punt bereikt is het probleem weg..

isolatie kan nooit genoeg zijn, wanden,vloer is niet je verlies alleen het is wel prettig om het daar ook te hebben . een voordeel van een goeie "isolatie" op de grond met een hoge druk weerstand kan wel betere verdeling van het gewicht opleveren dan dat de stijgende kou weert.
Oke duidelijk. Maar de weerstand van de filter bepaal je dmv het "filter medium"? Daar moet ik dan ook naar kijken. Ik dacht dat het gewoon vullen was met zand/glas of bollen. Bollen leek mij het handigst omdat je die ook weer kan wassen en ook gunstig is voor het gewicht. In de startpost staat dat het wbt filtering verder niks uit maakt.

1x per etmaal voor een normaal zwembad las ik inderdaad. Vandaar ook dat ik een 6m3 pomp op 1.1m3 nogal zwaar vind klinken ;) Je pompt dan ~5.5x per uur (65x per dag) je water rond (ik snap dat die 6m3 in praktijk nooit gehaald gaat worden).

De jacuzzi zit nog in de doos, dus kan je er (nog) niet alles over vertellen. Vorige zomers hadden we een meer basic model (mSpa, LIDL). Ik wil de originele pomp/unit gewoon blijven gebruiken, ook omdat dit een spa is met zoutwatersysteem. Deze unit kan ook gewoon de jets en bubbels blijven aansturen. Alleen heb ik iets krachtigers nodig om het water aar een WP en/of solar matten te krijgen. Met als bijkomend voordeel dat ik niet met die cartridges hoef lopen klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
BoschR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:46:
[...]

Oke duidelijk. Maar de weerstand van de filter bepaal je dmv het "filter medium"? Daar moet ik dan ook naar kijken. Ik dacht dat het gewoon vullen was met zand/glas of bollen. Bollen leek mij het handigst omdat je die ook weer kan wassen en ook gunstig is voor het gewicht. In de startpost staat dat het wbt filtering verder niks uit maakt.

1x per etmaal voor een normaal zwembad las ik inderdaad. Vandaar ook dat ik een 6m3 pomp op 1.1m3 nogal zwaar vind klinken ;) Je pompt dan ~5.5x per uur (65x per dag) je water rond (ik snap dat die 6m3 in praktijk nooit gehaald gaat worden).

De jacuzzi zit nog in de doos, dus kan je er (nog) niet alles over vertellen. Vorige zomers hadden we een meer basic model (mSpa, LIDL). Ik wil de originele pomp/unit gewoon blijven gebruiken, ook omdat dit een spa is met zoutwatersysteem. Deze unit kan ook gewoon de jets en bubbels blijven aansturen. Alleen heb ik iets krachtigers nodig om het water aar een WP en/of solar matten te krijgen. Met als bijkomend voordeel dat ik niet met die cartridges hoef lopen klooien.
Met de combinatie filter en hoogte waar de Solar matten liggen is het van belang hoeveel m3/u je nog overhoudt voor een WP.
Met een 6m3 pentair ZFP, glasparels, 300m tyleen 16mm op 2.5m hoogte en 15m afstand van de ZFP, hield ik net 3,5-4m3 over voor de WP. Dat was precies genoeg om nog te functioneren.
Het advies van @vso komt overeen met mijn ervaring van afgelopen zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:46:De jacuzzi zit nog in de doos, dus kan je er (nog) niet alles over vertellen. Vorige zomers hadden we een meer basic model (mSpa, LIDL). Ik wil de originele pomp/unit gewoon blijven gebruiken, ook omdat dit een spa is met zoutwatersysteem. Deze unit kan ook gewoon de jets en bubbels blijven aansturen. Alleen heb ik iets krachtigers nodig om het water aar een WP en/of solar matten te krijgen. Met als bijkomend voordeel dat ik niet met die cartridges hoef lopen klooien.
aha .. laat het hele idee maar varen van "krachtigere" pomp, in serie/parallel zetten is dus iets wat je niet wilt .. zeker met die opblaas ding(en) ook alle andere idee-en

Ga er gewoon gebruik van maken totdat je het zat bent (iets beters of gewoon weg) als je een polyester "vast" ding gaat aanschaffen vorige posts/onderstaande meenemen in je zoektocht.

Die opblaas meuk kan je wel aanpassen (met veel tijd,geld.pijn en moeite) en heb je alles af is dat ding lek en kan je weer opnieuw beginnen oid ..
fijn dat je onze geschreven startpost gelezen hebt, zeer gewaardeerd.

filterbollen ik ben er fan van, maar tegenover glas/parels hebben ze (iets niet veel) weerstand.. je merkt het vooral als je ze boven je zand vul niveau gaat zitten. maar dat zal ook wel zo zijn met glas/parels.. in feite vul je alle 3 tot aangegeven niveau.

Voordeel is dat je ze inde wasmachine kan gooien bij mij zijn ze voor 3 a 4 maanden gebruik nauwelijks vuil
maar te lang of laten zitten tijdens je "overwintering" is geen slimme zet dan is het een algen bom en immens vuil .. hoe dat verhoud met zand/parels weet ik niet.

maar betreft weerstand in het algemeen zelfs inclusief andere filter media, zou me daar niet druk over maken .. kortom druk maken over alles behalve de filter in relatie tot weerstand.

ps "vuile" filter betekend dat de druk oploopt in je filtervat .. (immers meer weerstand) hierom wil je eigenlijk een manometer hebben en is een kijkglas oid niet zo intressant.. dit heeft met een backwash cyclus te maken. .
te kort aan/uit is niet handig zoals je zelf ook denk wel weet, maar 10 uur filteren boeit weinig zeg maar ..denk een minimale draaitijd van 30minuten per dag ofzo .. mocht je een "te sterke pomp" nemen maar daar is een variable snelheid wel weer prettig.. zet hem in de laagste stand :)

ik filter minimaal een uurtje a 2 uur met een pomp van 6m3 voor een bad van 4,5m3, met zonne verwarming is dat zolang de zon warmte afgeeft .. ik heb wel getest met circulatie stand (niet filteren) maar dat maakt niet veel uit op de langere termijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
vso schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:31:
[...]

aha .. laat het hele idee maar varen van "krachtigere" pomp, in serie/parallel zetten is dus iets wat je niet wilt .. zeker met die opblaas ding(en) ook alle andere idee-en

Ga er gewoon gebruik van maken totdat je het zat bent (iets beters of gewoon weg) als je een polyester "vast" ding gaat aanschaffen vorige posts/onderstaande meenemen in je zoektocht.

Die opblaas meuk kan je wel aanpassen (met veel tijd,geld.pijn en moeite) en heb je alles af is dat ding lek en kan je weer opnieuw beginnen oid ..
Oke, wellicht had ik iets meer specs moeten delen van de jacuzzi ;) Dacht dat het wel een bekend model zou zijn hier. Het is inderdaad opblaas "meuk" (je bent duidelijk geen fan;)), maar denk wel één van de betere te verkrijgen (naar mijn weten). Je kan bv. prima op de rand gaan zitten (om de stevigheid aan te geven). Dit had je bij de mSpa niet moeten proberen.

Een vaste (polyester) zou ik graag willen, maar zolang we hier wonen gaat dat niet gebeuren (ivm de ruimte). We zijn allang opzoek naar wat anders, maar zal jullie de details besparen.

Maar om wat concreter te worden. De Pentair 6m3 (die @_RRM_ noemt) lijkt me een hele mooie, maar ook direct 2x zo duur (als de Intex). Of zitten er ook nog goede modellen tussen? Lees wel dat die Pentair stil is (wat ik belangrijk vind). De FSF 400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BoschR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:08:
[...]

Oke, wellicht had ik iets meer specs moeten delen van de jacuzzi ;) Dacht dat het wel een bekend model zou zijn hier. Het is inderdaad opblaas "meuk" (je bent duidelijk geen fan;)), maar denk wel één van de betere te verkrijgen (naar mijn weten). Je kan bv. prima op de rand gaan zitten (om de stevigheid aan te geven). Dit had je bij de mSpa niet moeten proberen.

Een vaste (polyester) zou ik graag willen, maar zolang we hier wonen gaat dat niet gebeuren (ivm de ruimte). We zijn allang opzoek naar wat anders, maar zal jullie de details besparen.

Maar om wat concreter te worden. De Pentair 6m3 (die @_RRM_ noemt) lijkt me een hele mooie, maar ook direct 2x zo duur (als de Intex). Of zitten er ook nog goede modellen tussen? Lees wel dat die Pentair stil is (wat ik belangrijk vind).
Nu ja mijn voorkeur heeft er niks mee te maken, en je mag je hele zoektocht best vertellen maar weet wel dat je keuze niet verdedigd hoeft te worden. je stelt een vraag krijgt antwoord of je met het antwoord wat kan is dan ook punt 2 :+ als je de topic van a-z meegelezen hebt (wat ik niet van iedereen verwacht) dan is dit een vraag die van tijd tot tijd opkomt ..;)

De reden dat je het opvat als "geen fan" is meer dat het DIY/Tweak gehalte vrijwel nihil is tenzij je zoals gezegd veel tijd/moeite en/of geld oid erin wilt steken.. en dat staat je natuurlijk vrij.

Stilte is dat betreft ook relatief .. ik vind mijn intex 6m3 niet echt irritant, maar ja ik laat hem niet 24x7 draaien zoals je las
en ook los ervan omdat ik een kennis heb waarbij de buren een gehoriger ding wel 24x7 laten draaien .. (een 4m3 type toevallig) en hier in dit topic zijn de meningen betreft intex / bestway over het algemeen verdeelt .. sommige bouwen er kastjes omheen en zetten het op isolatie om het wat stiller te krijgen met wisselend resultaat.

een collega heeft deze pomp die is vrij stil https://www.zwembadenwebs...ndleiding-saci-optima.pdf
maar niet variabel .. en way overpowerd voor jou

Probleem is dat in jou geval je denk ik 500,- tot 1000,- kwijt bent voor een bad van 10,- even extreem gezegd. (pomp, wp,filterton en buizenmeuk nog niet gesproken over "zonne verwarming) .. vergeet ook niet dat het ook wel wat ruimte in beslag neemt en een WP vrije ruimte eromheen nodig heeft ..

Een T-stuk tussen je bestaande en dat is een onwerkbare oplossing (vloeistofdynamica is volgt niet altijd je "denkwijze" .. ) vandaar moet je aparte gaten maken of slangen erin hangen voor een aditionele pomp

brainstormen/vragen stellen moet niet erg zijn toch ? gelukkig durf je uitleg te vragen/geven

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
vso schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:38:
[...]

Nu ja mijn voorkeur heeft er niks mee te maken, en je mag je hele zoektocht best vertellen maar weet wel dat je keuze niet verdedigd hoeft te worden. je stelt een vraag krijgt antwoord of je met het antwoord wat kan is dan ook punt 2 :+ als je de topic van a-z meegelezen hebt (wat ik niet van iedereen verwacht) dan is dit een vraag die van tijd tot tijd opkomt ..;)

De reden dat je het opvat als "geen fan" is meer dat het DIY/Tweak gehalte vrijwel nihil is tenzij je zoals gezegd veel tijd/moeite en/of geld oid erin wilt steken.. en dat staat je natuurlijk vrij.

Probleem is dat in jou geval je denk ik 500,- tot 1000,- kwijt bent voor een bad van 10,- even extreem gezegd. (pomp, wp,filterton en buizenmeuk nog niet gesproken over "zonne verwarming) .. vergeet ook niet dat het ook wel wat ruimte in beslag neemt en een WP vrije ruimte eromheen nodig heeft ..
Tja, DIY/Tweak gehalte.. Dan moet je het zwembad ook zelf bouwen en beginnen met beton storten als je mij vraagt (lijkt me ook leuk!). De Intex bakken/zakken die hier hoofdzakelijk voorbij komen hebben naar mijn idee net zoveel tweak gehalte. Maar goed, offtopic, niet belangrijk...

Een jacuzzi van ~1300 (adviesprijs) wegzetten voor een 10tje is wel erg extreem ja ;)

WP en ruimte is wel een ding ja, of ik zet hem ook op het dak van de carport/schuur of het moet een "vertical" worden. Het is ook niet zo dat ik helemaal geen ruimte heb: 8x6 tuin (bijna volledig betegeld) en een carport van 5x3,5 + schuur van 5x2,5 (voor je beeldvorming).
vso schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:38:
[...]
Een T-stuk tussen je bestaande en dat is een onwerkbare oplossing (vloeistofdynamica is volgt niet altijd je "denkwijze" .. ) vandaar moet je aparte gaten maken of slangen erin hangen voor een aditionele pomp
Weer OT (brainstorm/vragen ;): T-stuk was ook niet mijn plan, maar het idee was om de ZFP in serie te zetten met de originele "unit".
- Jacuzzi uit direct naar de ZFP
- Dan een bypass constructie met aantal kogelkranen naar de "in" WP en/of solarmatten. Of rechtstreeks weer naar de originele unit (stand v/d bypass)
- Vervolgens de "uit" altijd weer via de originele unit.

Enigste waar ik nu of twijfel wat de originele unit er van vind om water onder druk aangevoerd te krijgen. Hebben jullie enig idee?
Ik zag dat @Ljsvv wel zoiets doet: Ljsvv in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Pagina: 1 ... 83 ... 172 Laatste