Eerste kerstdag 2021, het was 5 graden onder nul. Omdat ik mogelijk nog wel die avond in de jacuzzi wilde gaan keek ik in de loop van de ochtend even onder de afdekking hoef het water er bij stond.
Tot mijn grote schrik zag ik de letters FLO op de display knipperen. FFFffffffffffuck!
Om welke reden dan ook was er geen flow geconstateerd waardoor per direct ook de verwarming uitgeschakeld word.
Nader onderzoek leerde dat er uit de bodemtoevoer idd geen luchtbelletjes/stromend water meer kwam.
Het water was wat afgekoeld, maar niet extreem.
De pomp maakte een zoemend geluid, was loeiheet en was niet aan de praat te krijgen.
Omdat mijn jacuzzi al de nodige jaren oud is, en de circulatiepomp 24-7 draait klink het aannemelijk dat de pomp 'gewoon' op was.
Maar hoe nu verder? Het vroor al enkele dagen en ik zou de dag na 2e kerstdag voor een week op vakantie gaan.
Met oud en nieuw zou er iemand in huis zijn om op de kat te letten met al het vuurwerk, en die was uiteraard lekker gemaakt met een jacuzzi in het vooruitzicht.
Na googlen op het typenummer van de pomp vond ik een paar shops in Nederland die de pomp konden leveren en op voorraad hadden. De pomp zelf was behoorlijk prijzig: 225 euro
De eerste dag na kerst direct in de ochtend gebeld naar zo'n shop. Die had 'm inderdaad op voorraad en kon dezelfde ochtend nog opgehaald worden.
Hup de auto in om 1,5 uur te rijden naar die toko. Pomp in ontvangst en weer terug.
In de tussentijd liet ik thuis de jacuzzi leeg lopen, want anders kun je de pomp niet vervangen (uitloop van de pomp zit in de bodem, dus als je daar de pomp vanaf haalt loop er 1000 liter door die slang de technische ruimte in.
Bij terugkomst kon ik de pomp loskoppelen. Na het loshalen werd mijn vermoeden volledig bevestigd: die pomp was gewoon helemaal op. Door de uitlaatpoort heen zag je het stuk met schoepen gewoon los in de behuizing zitten (vh weekend eens even helemaal openmaken om te kijken wat nu precies in die pomp gebeurt is).
Nieuwe pomp er weer tussen (vloek tier, waar haal je snel een slangklem vandaan als je die niet hebt en de bouwmarkten mogen niet open

Een buurman bood uitkomst) en snel vullen.
Ik nam de gok om de tuinslang in het filter te steken, tot de leidingen vol zaten en zo overvloeide in de jacuzzi. Kortstondig de pomp aan en jawel: alles liep als een zonnetje.
Jacuzzi weer uit en eerst maar vullen.
Zodra de jacuzzi genoeg gevuld was heb ik 'm weer aangezet. Het water was toen 8 graden ...
Jammer dat de pomp de geest gaf, maar het geeft ook een goed gevoel om te weten dat ik nu weer jaren vooruit kan met de nieuwe pomp.
Dingen die mij tijdens dit hele gedoe opvielen:
- Ergens in de nacht van vrijdag op zaterdag (kerst) is de pomp overleden, het water was toen 37,5 , maandagochtend was het water nog steeds 24,5 graad.
- De firmware van de jacuzzi vind het heel belangrijk om per direct het verwarmen uit te zetten zolang er geen flow is. Maar de rest van de functionaliteit werkt gewoon door. Het elke x uur doorblazen van de jets vind gewoon plaats. Ook manuaal de jets aanzetten is geen probleem. De stroom naar de pomp blijft gewoon 'aan' staan.
- Op termijn wil ik de jacuzzi toch zelf gaan aansturen, dan kan ik een warning sturen als er geen flow gedetecteerd word, ipv er later achter te komen.
kipppertje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Ik wil er eigenlijk 3 dingen mee bereiken. Ik heb een warmtepomp voor in de lente / herfst. Het zou dus mooi zijn voor de isolatie, en afdekking tegen rommel natuurlijk. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat wanneer er kinderen / huisdieren in de tuin zijn dit ook veilig is. Tegelijkertijd, als het teveel moeite is om het zeil erop te leggen (zoals nu het geval is met het winterzeil), dan ga ik of minder gebruik maken van het zwembad, of niet altijd het zeil erop leggen. En natuurlijk moet het er een beetje verzorgt uitzien.
Wat me niet zoveel uitmaakt is om te kunnen zwemmen met slecht weer (nat word je toch wel

).
Dit is het zwembad:
[Afbeelding]
Mooi bad!

Mag ik vragen waarom er gekozen is voor de hoge opstaande rand?