Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
De Varipool versie van de iSaver heeft gelukkig ook de externe besturing 'aan' staan @Guusje2.
medu80 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:17:
[...]

Yep dat werkt. Nu nog een ESP32 + dubbel relais en met home assistant watertemperatuur meten. Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen Di1 en Di2. Zonde dat ik dat niet getest heb, ik heb inmiddels alles weer netjes gemaakt.
Di1 zet de iSaver uit/aan. Het schermpje gaat ook echt op zwart, ik denk dat hij in die uit-stand dan dus ook niet de programmering gaat uitvoeren.

Verder ben ik er inmiddels achter dat wanneer je iets extern schakelt met Di2/Di3/Di4 deze stand wordt aangehouden totdat je de verbinding met COM weer verbreekt. Wanneer je die verbinding verbreekt valt hij terug in de stand waar hij op stond (wat @Janoz al zei). Dit kan zijn programmering, een andere snelheid of zelfs helemaal uit (met schermpje op zwart) als je hem dus uit die stand hebt gehaald met je aansturing op de Di verbinding.
Janoz schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:35:
[...]
Ik ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik hem gegarandeerd uit kan zetten. Als ik Di2 t/m Di3 niet verbind dan gaat hij soms wel uit en soms niet, en volgens mij hangt dat af van of ik hem via Di2 t/m Di3 aangezet heb of niet.
...
Hier lijkt mij Di1 voor geschikt te zijn.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:36
@Luc S

Bedankt voor het uitzoeken. 👍

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
De postbode stond zojuist voor de deur met nieuwe speeltjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gQW-z1k_RS-cW2ZRQH1hIY2eBY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWdEnAYWbbtXmtFSCS1oyRnS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImU9Fxe4pnJ262iXJS44d8z3PW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDneu8YWiP8cLBwXJSGaFZz8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQgW7tb3A5mmTjKxpmUGQunrxFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iWD44pYhxWse5ubnYeJFtPh.jpg?f=fotoalbum_tile

Digitale pH meter. Ik werd een beetje moe van constant met die druppels testen. Mijn zwembad heb ik geen omkijken naar, maar een spa is totaal nieuw voor mij.

Leidingreiniger om alles eens een flinke schoonmaakbeurt te geven. Het bleek dat het meerendeel van alle jets dicht stonden. Deze hebben jaren lang dus niet 'aan' gestaan. Bij het openen kwam er ook de nodige urft en zand uit. Het bad meest is er inmiddels uitgefilterd door de 2 filters en met een schepnet direct het ergste eruit te halen.

Mini onderwater stofzuiger want er kwam aardig wat zand uit de jets nadat ik ze open had gedraaid. In de toekomst zal er vast ook nog wel eens wat zand of andere 'zwaar' vuil in terecht komen, dus een stofzuigertje is nooit weg.

Nu een kleine 2 weken in het bezit van de spa, wat is dat een decadente verwennerij. Gisteravond weer in het warme water liggen dobberen met een mooi bier en netflix liggen kijken. Jaren eerder moeten doen :+

Omdat de meeste jets dus lang niet hebben gelopen (er zitten er iets van 40+ in) lijkt het me een goed idee om de leidingen eens goed door te spoelen. Ik heb een goedje leidingreiniger gekocht, maandag op mijn gemak eens alles doorspoelen en het water verversen. Kan ik mooi eens kijken hoe die drain precies werkt.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Ik heb helaas 2 kleine probleempjes gevonden aan m'n zwembad bouwsel. Er zitten 2 haarscheurtjes in de opstaande muur en er komt roest door de verf heen op een plek waar een staaf staal zit ingesmeerd in de stucmortel om de mortel op de skimmer te verstevigen.

Ik ga het even in de gaten houden om te kijken of het erger wordt. Wanneer het gaat vriezen wil ik de scheurtjes wel hebben opgelost en weer waterdicht hebben gemaakt om te voorkomen dat er vocht inkomt en kan bevriezen.

Van het roestplekje hoop ik dat het vanzelf stopt en het dus nog komt door het vocht tijdens de bouw (alhoewel het toch inmiddels al een tijdje af is). Door de zwembadverf zou ik verwachten dat er niet veel vocht meer bij kan. Bovendien is dit bovenop de rand en niet 'onder water'. Dan is het een kwestie van even overschilderen :)

We gaan het meemaken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09-2024
JB schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:58:
Dit weekend het bad leeg gelaten. Lang leve de WP kijkende naar zomer 2021... Plankje met wielen in elkaar geschroefd, zodat de WP mooi de garage in kan.

Zwembad zelf nog even goed droog krijgen :/ Dat is een nadeel van langer laten staan, het weer is nu lastiger icm opruimen.
Hier vandaag begonnen met opruimen, komende paar dagen ziet er redelijk droog uit. Heb je hem nog goed droog gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17

JB

Cédric roelt!

NickL93 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:25:
[...]

Hier vandaag begonnen met opruimen, komende paar dagen ziet er redelijk droog uit. Heb je hem nog goed droog gekregen?
Ja uiteindelijk met een zonnetje erop amper een handdoek nodig gehad.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:02
Koffie schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:39:
De postbode stond zojuist voor de deur met nieuwe speeltjes :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Digitale pH meter. Ik werd een beetje moe van constant met die druppels testen. Mijn zwembad heb ik geen omkijken naar, maar een spa is totaal nieuw voor mij.

Leidingreiniger om alles eens een flinke schoonmaakbeurt te geven. Het bleek dat het meerendeel van alle jets dicht stonden. Deze hebben jaren lang dus niet 'aan' gestaan. Bij het openen kwam er ook de nodige urft en zand uit. Het bad meest is er inmiddels uitgefilterd door de 2 filters en met een schepnet direct het ergste eruit te halen.

Mini onderwater stofzuiger want er kwam aardig wat zand uit de jets nadat ik ze open had gedraaid. In de toekomst zal er vast ook nog wel eens wat zand of andere 'zwaar' vuil in terecht komen, dus een stofzuigertje is nooit weg.

Nu een kleine 2 weken in het bezit van de spa, wat is dat een decadente verwennerij. Gisteravond weer in het warme water liggen dobberen met een mooi bier en netflix liggen kijken. Jaren eerder moeten doen :+

Omdat de meeste jets dus lang niet hebben gelopen (er zitten er iets van 40+ in) lijkt het me een goed idee om de leidingen eens goed door te spoelen. Ik heb een goedje leidingreiniger gekocht, maandag op mijn gemak eens alles doorspoelen en het water verversen. Kan ik mooi eens kijken hoe die drain precies werkt.
toon volledige bericht
Ik mis Spa Anti Foam, of geen last van schuim in je Spa?

Gisteren ook erin geweest, was perfecte weer ervoor. Droog en strakke hemel :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:48:
[...]
Ik mis Spa Anti Foam, of geen last van schuim in je Spa?
Nog nooit van gehoord?
Ik moet ook zeggen dat ik zelf amper de bubbels aan zet
Als ik beide motoren op vol vermogen zet, ja dan 'schuimt' het wel van de bubbels, maar er gaat geen schuim op drijven alsof ik er badschuim in heb gedaan.
Gisteren ook erin geweest, was perfecte weer ervoor. Droog en strakke hemel :)
Lekker he :+
Ik heb mijn biertje voor straks in de spa al uitgekozen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
Koffie schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:38:
[...]

Nog nooit van gehoord?
Als ik beide motoren op vol vermogen zet, ja dan 'schuimt' het wel van de bubbels, maar er gaat geen schuim op drijven alsof ik er badschuim in heb gedaan.

[...]

Biertje in de spa zal vast en zeker gaan schuimen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
J.E. Weinor schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Biertje in de spa zal vast en zeker gaan schuimen :9
Uiteraard geeeen glas in de spa ;)
Was even zoeken, maar we hebben speciaal hiervoor diverse hard-plastic glazen gekocht :Y)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bB4qORbN8E7Bf13g33isy0qrZ9M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zK7LwtU9stBAP6vfei5ijH4g.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQdTxzZuSgqMUn8MUdC_cp1JKRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9wfnjjrBySinnT3Q1ygSvY2.jpg?f=user_large

Omdat het grondwater hier nu laag staat deze week begonnen met het bouwen van ons zwembad oOo
het grondwerk heb ik uitbesteed aan een loonwerker.
beton heb ik wel zelf gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dewim1 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Omdat het grondwater hier nu laag staat deze week begonnen met het bouwen van ons zwembad oOo
het grondwerk heb ik uitbesteed aan een loonwerker.
beton heb ik wel zelf gedaan
Nice! :Y)
Beton gevlindert of voorzien van een egaline laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Koffie schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:07:
[...]

Nice! :Y)
Beton gevlindert of voorzien van een egaline laag?
alleen met een drijfrij afgewerkt. had wel vloeibaar beton besteld voor de kleine pompwagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
verder ga ik bouwen met PS blokken.

Zijn er hier ook mensen die de bodem geïsoleerd hebben met xps?

Ik weet dat natuurlijk de meeste warmte via de bovenkant verloren gaat. Maar met alle wanden gesoleerd zou ik ook graag de vloer willen isoleren.
De leverancier raad mij dit af. maar op bouwzelfje zwembad zijn er wel mensen die dit gedaan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik zou er qua isolatie niet veel van verwachten (onderbuik gevoel) maar het maakt de bodem wel zachter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Dewim1 Ik heb de bodem geïsoleerd met 5 cm XPS, maar wel onder het beton (ik heb geen liner). Meer omdat alle kleine beetjes helpen en het goed uitkwam met de bekisting (20 cm brede steigerplanken en wilde 15 cm dikke fundering).

De vraag is denk ik wat de redenen waren van de leverancier om het af te raden (wellicht in jou specifieke geval?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Luc S schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:31:
@Dewim1 Ik heb de bodem geïsoleerd met 5 cm XPS, maar wel onder het beton (ik heb geen liner). Meer omdat alle kleine beetjes helpen en het goed uitkwam met de bekisting (20 cm brede steigerplanken en wilde 15 cm dikke fundering).

De vraag is denk ik wat de redenen waren van de leverancier om het af te raden (wellicht in jou specifieke geval?).
nee hij rade het in het algemeen af. naden die zouden kunnen gaan tekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@Dewim1 Ah ok. Komt er geen stoffen doek achter de liner bij XPS/EPS blokken? Met de naden goed afgetaped en dan zo'n doek erover zou het misschien mee kunnen vallen met wat er nog doorheen komt en zichtbaar is.

Maar ik zou het risico niet lopen, zou jammer zijn als je de naden gaat zien voor de magere extra isolatie. Aan die naden blijf ik me storen, die paar Watt verwarming die ik extra nodig ga hebben ben ik al vergeten zodra het bad klaar is en ik erin kan springen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dewim1 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

nee hij rade het in het algemeen af. naden die zouden kunnen gaan tekenen
Zelfde vilt erop als op de wanden.
Daarnaast heb ik 1 strakke zichtbare naad wel over tov een maanlandschap aan beton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Koffie schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Zelfde vilt erop als op de wanden.
Daarnaast heb ik 1 strakke zichtbare naad wel over tov een maanlandschap aan beton
wat bedoel je? is vilt voldoende over de betonen vloer? of komt door het vilt het maanlandschap heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 22-06 10:46
Dewim1 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:00:
[...]

wat bedoel je? is vilt voldoende over de betonen vloer? of komt door het vilt het maanlandschap heen?
Woon je op de maan met zwembad? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Luc S schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:43:
@Dewim1 Ah ok. Komt er geen stoffen doek achter de liner bij XPS/EPS blokken? Met de naden goed afgetaped en dan zo'n doek erover zou het misschien mee kunnen vallen met wat er nog doorheen komt en zichtbaar is.

Maar ik zou het risico niet lopen, zou jammer zijn als je de naden gaat zien voor de magere extra isolatie. Aan die naden blijf ik me storen, die paar Watt verwarming die ik extra nodig ga hebben ben ik al vergeten zodra het bad klaar is en ik erin kan springen :D
Naden van XPS/PIR/EPS etc spuit je dicht met pur zijn verkrijgbaar als lijm tot aan extra isolerend ook bepaalde soorten voor extra buiten toepassing,
Het overtollige pur na uitharding snij je weg later kun je er overheen afwerken naar gelang.
Stucwerk wand waar de naden of kritische delen hoeken bijv. wapeningsgaas aanbrengen en daar overheen stucken wegens scheurvorming.

Als je beton stort over EPS platen in de grond hoef je niet af te tapen of de naden dicht te smeren, EPS in de grond als bodem houd optrekkende kou tegen in een ruimte en vorst in de grond,

Niet echt noodzakelijk bij een zwembad lijkt me aangezien het dieper in de grond zit buiten de vorstgrens, kou die in de grond zit trekt door het beton je kunt het isoleren de bodem dat de kou wat tegen houd.

Bekleding van je zwembad binnenwand mooi glad stucwerk likje verf er overheen, betegelen of liner laatste geval zal ik de liner beschermen in een betonbak door vilt of iets wat vergelijkbaar is.

De wanden isoleren zwembad zal ik aan de buitenkant rondom doen of het een beton/stalen of polyesterbak is makkelijker in uitvoering en efficiënter lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Arjantje72 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:01:
[...]

Woon je op de maan met zwembad? :D
Op de de maan in een diepe krater gevuld met water :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 22-06 10:46
J.E. Weinor schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:08:
[...]

Op de de maan in een diepe krater gevuld met water :o
Ach als de WP goed wekt zit je dar heerlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dewim1 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:00:
[...]

Vilt bovenop de XPS platen, net als dat je vilt tegen je PS blokken aan plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 23:43

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Luc S schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:49:

Hier lijkt mij Di1 voor geschikt te zijn.
Ik begrijp de werking van D1 niet helemaal. Verbinden met COM zou hem aan moeten zetten? Dat gebeurt ook al wanneer je verbinding maakt met D1, D2 of D3. Verder is het niet zo dat hij uit gaat wanneer je geen verbinding maakt, anders zou de pomp nooit werken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn zwembad na mijn eerste jaar op zolder gelegd. Ik vraag me alleen af wat ik precies met de zandfilterpomp moet doen. Ik had de instructies niet gelezen voordat ik ging opruimen, dus heb geen backwash meer gedaan. Ik heb de pomp nu wel gewoon leeg laten lopen en een beetje schoongemaakt. Moet er nog wat met de glasparels gebeuren of moet ik in het voorjaar gewoon beginnen met 10 minuten backwashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Janoz schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:35:
[...]

Ik begrijp de werking van D1 niet helemaal. Verbinden met COM zou hem aan moeten zetten? Dat gebeurt ook al wanneer je verbinding maakt met D1, D2 of D3. Verder is het niet zo dat hij uit gaat wanneer je geen verbinding maakt, anders zou de pomp nooit werken.
Di1 = aan/uit van de pomp.
Di2 - Di4 = snelheid.

En ja we weten dat je pomp ook aan gaat als je enkel Di2 - Di4 gebruikt echter is dit niet helemaal de juiste werkwijze want zoals al opgemerkt is gaat de pomp hiermee niet altijd meer terug uit omdat het dan naar de vorige stand gaat die niet perse uit hoef te zijn.

Di1 gewoon gebruiken dus en eventueel Di2 - Di4 indien je 1 van die snelheid wilt gebruiken...
En indien je gebruik maakt van de analoge input voor je eigen snelheid dan moet je sowieso Di1 gebruiken aangezien je dan Di2 - Di4 helemaal niet gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
shadax schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:37:
Ik heb mijn zwembad na mijn eerste jaar op zolder gelegd. Ik vraag me alleen af wat ik precies met de zandfilterpomp moet doen. Ik had de instructies niet gelezen voordat ik ging opruimen, dus heb geen backwash meer gedaan. Ik heb de pomp nu wel gewoon leeg laten lopen en een beetje schoongemaakt. Moet er nog wat met de glasparels gebeuren of moet ik in het voorjaar gewoon beginnen met 10 minuten backwashen?
Bij het opstarten kijken hoeveel vuil er "boven in" zit. Is dit vuil dan na het vullen effe backwash doen.
Sowieso blijft er nog wat water inliggen die vol met algen zal zitten bij het opstarten.

Beste doe je de eerste paar liters niet in je zwembad bij het opstarten maar direct een emmer/riool in :).

Dat had ik dus niet gedaan en mijn pas gevulde bad was groen 8)7 door het water wat nog in de filter zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
shadax schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:37:
Glasparels gewoon in het vat laten evt. voorjaar backwash, het grootste vuil blijft op de bovenlaag van je glasparels zitten je kunt er een bovenlaagje uithalen uit het vat, had, je denk ik wel gezien toen je de 6 weg kraan er af haalde ligt er een vies laagje op. en dan gewoon droog wegzetten.

Of het vat helemaal leeg gooien in een emmer ook een mogelijkheid en schoonspoelen even door een fijnmazige zeef zodat het meeste vuil er uit is wel meer werk niet noodzakelijk.

Zit er veel haren in het vat iets wat lastig er uit te krijgen is is te voorkomen door via een skimmer zwembad of voorfilter pomp een fijnmazig netje of oude panty gebruiken geen last van haren in het vat. meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Nog nooit van gehoord?
Ahhja, schuim krijg je wanneer je dus bubbels gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
[...]

Nog nooit van gehoord?

[...]

Ik zie een nieuw topic ontstaan; “met welk biertje zit jij in het bubbelbad”
;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Togi schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Ik zie een nieuw topic ontstaan; “met welk biertje zit jij in het bubbelbad”
;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9-JZ1Q03sRehsES-5uTBFU0tfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ow2DLUFFuYbAuugYTqWNFwlH.jpg?f=user_large

Het schuimt in ieder geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:23:
[...]

Ahhja, schuim krijg je wanneer je dus bubbels gebruikt :)
Gisteravond even getest, maar geen last last van blijvend schuim wat er op blijft liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Vandaag wel schuim erop, maar dat kwam omdat ik de spa eens grondig heb gereinigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMY8CzKdsNzbirh9xLNtg_pTRZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E53Tf357q6AZyFQtKNlvu2aB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWepZFHhuXoOY3QW9L-INJKGuwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpwaVvyniyuvb0xaJAidpCqd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHjDftQzjUb6DkVap1q4VeML0CI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQKWvx5DNKSLaTcSzxZ3Omn4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSJafTzT05A2NGgC6P5H_QHipV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZ0gmEEEIngwJSGybaCpbHAu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9hUYlgtWH5gsS9no-QJtD13R7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNxP9PuqiXWJeVF7zAzBmsM7.jpg?f=fotoalbum_tile

Voordat ik begon eerst wat hotspots met zand en vuil opgezogen met het stofzuigertje. Goed ding, doet prima zijn werk :Y)
Daarna de spa leeggepompt en het water de afvoer in. De spa is inmiddels weer gevuld en staat lekker op te warmen.

Toch eens zoeken naar een klein fijnmazig schepnetje.Het schepnet van mijn zwembad is te grof.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bollenpeller
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-06 01:54
Koffie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:53:
Vandaag wel schuim erop, maar dat kwam omdat ik de spa eens grondig heb gereinigd.

[Afbeelding][Afbeelding]

Voordat ik begon eerst wat hotspots met zand en vuil opgezogen met het stofzuigertje. Goed ding, doet prima zijn werk :Y)
Daarna de spa leeggepompt en het water de afvoer in. De spa is inmiddels weer gevuld en staat lekker op te warmen.

Toch eens zoeken naar een klein fijnmazig schepnetje.Het schepnet van mijn zwembad is te grof.
Je achterband van je fiets is lek :) :)

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jazsie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Di1 = aan/uit van de pomp.
Di2 - Di4 = snelheid.
Di1 is misschien wel aan, maar niet gegarandeerd uit. Om het even uit te schrijven:
Di1Di2Di3Di4State
0000Afhankelijk van waar hij op stond
1000Aan op de laatste stand
0001Aan op 2900rpm
1001Aan op 2900rpm
0010Aan op 2400rpm
1010Aan op 2400rpm
0100Aan op 1200rpm
1100Aan op 1200rpm

Zoals je ziet heb je eigenlijk helemaal niks aan Di1, tenzij je hem op een niet gedefinieerde stand wilt hebben. Gegarandeerd uitzetten wil niet met Di1 voor zover ik uit heb kunnen vogelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Janoz op 12-10-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:53:

[Afbeelding][Afbeelding]

Haha, blijkbaar goed spul dus :).

Zelf denk ik dat je schuim pas later krijgt (en of je bubbels gebruikt) maar is vooral ook afhankelijk hoe "schoon" je erin gaat. Voornamelijk make-up, creme en deo veroorzaakt schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Janoz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Di1 is misschien wel aan, maar niet gegarandeerd uit. Om het even uit te schrijven:
Di1Di2Di3Di4State
0000Afhankelijk van waar hij op stond
1000Aan op de laatste stand
0001Aan op 2900rpm
1001Aan op 2900rpm
0010Aan op 2400rpm
1010Aan op 2400rpm
0100Aan op 1200rpm
1100Aan op 1200rpm

Zoals je ziet heb je eigenlijk helemaal niks aan Di1, tenzij je hem op een niet gedefinieerde stand wilt hebben. Gegarandeerd uitzetten wil niet met Di1 voor zover ik uit heb kunnen vogelen.
toon volledige bericht
Indien je het op de correcte wijze gebruikt dan werkt het wel zoals het hoort.

Ofwel zet je Di1 en Di2 aan dan moet je ook wel beiden uitzetten en niet enkel Di1 of Di2.

Daarnaast werk/start je vanaf de uit stand. Doe je dan gewoon goed schakelen moet het prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Haha, blijkbaar goed spul dus :).

Zelf denk ik dat je schuim pas later krijgt (en of je bubbels gebruikt) maar is vooral ook afhankelijk hoe "schoon" je erin gaat. Voornamelijk make-up, creme en deo veroorzaakt schuim.
Het spijt me je te moeten teleurstellen, maar ik gebruik geen makeup :+

Het zal wellicht in de loop der tijd wat meer gaan vervuilen/schuimen, dus een kwestie van op tijdig het water verschonen en spoelen met dat goedje.
Daarnaast heb ik de ijdele hoop dat mijn filterzakken beter werken dan papieren filters :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jazsie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Indien je het op de correcte wijze gebruikt dan werkt het wel zoals het hoort.

Ofwel zet je Di1 en Di2 aan dan moet je ook wel beiden uitzetten en niet enkel Di1 of Di2.

Daarnaast werk/start je vanaf de uit stand. Doe je dan gewoon goed schakelen moet het prima werken.
Dat is het punt juist, als je altijd vanuit de uit stand werkt, werkt alles ook gewoon netjes los van of je D1 nu wel of niet gebruikt. Het probleem is vaak wanneer hij handmatig aangezet is wanneer D1 t/m d4 uit staat of wanneer bijvoorbeeld er een powerloss geweest is oid.

Qua aansturing zou het zoveel makkelijker geweest zijn wanneer je D1 verbonden zou moeten hebben om hem uit te zetten. Precies andersom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Janoz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:50:
[...]
Dat is het punt juist, als je altijd vanuit de uit stand werkt, werkt alles ook gewoon netjes los van of je D1 nu wel of niet gebruikt. Het probleem is vaak wanneer hij handmatig aangezet is wanneer D1 t/m d4 uit staat of wanneer bijvoorbeeld er een powerloss geweest is oid.

Qua aansturing zou het zoveel makkelijker geweest zijn wanneer je D1 verbonden zou moeten hebben om hem uit te zetten. Precies andersom dus.
Tja, als je handmatig aanzet dan moet je het ook handmatig uitzetten. Nu kan je vast wel situaties bedenken waarom je handmatig aanzet en vervolgens automatisch uit wilt zetten echter is dat geen normale situatie als je het mij vraagt.

Wat het doet bij een stroom storing weet ik niet, echter lijkt mij dat hij dan gewoon verder gaat in de stand waar het op stond. Kwestie van testen en indien het anders is dan kan je daar op anticiperen in je "automation setup".

Zeg niet dat je ongelijk hebt, aansturing is niet heel duidelijk en kan zeker beter. Helaas moeten we het doen met wat er is.

Je kan altijd overstappen op een echte frequentieregelaar ;)

Er zit overigens ook RS485 op, vermoedelijk MODBUS. Als dat ook echt erop zit dan kan je via deze manier het veel beter aansturen aangezien je dan ook de status kan uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jazsie schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Tja, als je handmatig aanzet dan moet je het ook handmatig uitzetten. Nu kan je vast wel situaties bedenken waarom je handmatig aanzet en vervolgens automatisch uit wilt zetten echter is dat geen normale situatie als je het mij vraagt.

Wat het doet bij een stroom storing weet ik niet, echter lijkt mij dat hij dan gewoon verder gaat in de stand waar het op stond. Kwestie van testen en indien het anders is dan kan je daar op anticiperen in je "automation setup".

Zeg niet dat je ongelijk hebt, aansturing is niet heel duidelijk en kan zeker beter. Helaas moeten we het doen met wat er is.

Je kan altijd overstappen op een echte frequentieregelaar ;)

Er zit overigens ook RS485 op, vermoedelijk MODBUS. Als dat ook echt erop zit dan kan je via deze manier het veel beter aansturen aangezien je dan ook de status kan uitlezen.
Ik heb een flowmeter in mijn circuit zitten dus ik weet uiteindelijk wel of hij aan of uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:27
Heeft iemand toevallig een idee voor een relais/schakelaar die met homekit werkt voor het bedienen van de frequentie regelaar?
Ik heb nu deze: https://www.amazon.nl/dp/...5GAP?_encoding=UTF8&psc=1
Maar die werkt niet met homekit. Het zou wel moeten werken met homebridge, maar dan moet ik die updaten, en daar ben ik een beetje huiverig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
Heeft iemand ervaring met het bevestigen van een winterzeil in een houten vlonder?

Rondom ons zwembad ligt een stenen rand van 25 cm en daaromheen een houten vlonder van padouk planken van 21mm dik. De ankers/haken voor het winterzeil moeten dus in de houten vlonderplanken en die wil ik netjes wegwerken. Iemand enig idee hoe dit netjes te maken ?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zo vandaag was het een mooie weer om nog te genieten van de Spa :)
bleekie schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:11:
Heeft iemand toevallig een idee voor een relais/schakelaar die met homekit werkt voor het bedienen van de frequentie regelaar?
Ik heb nu deze: https://www.amazon.nl/dp/...5GAP?_encoding=UTF8&psc=1
Maar die werkt niet met homekit. Het zou wel moeten werken met homebridge, maar dan moet ik die updaten, en daar ben ik een beetje huiverig voor.
Beetje omweg maar waarom niet een gewone homekit smart schakelaar? Hierop sluit je dan weer een normale relais die je gebruikt om je frequentie regelaar te schakelen.
ocmer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:16:
Heeft iemand ervaring met het bevestigen van een winterzeil in een houten vlonder?

Rondom ons zwembad ligt een stenen rand van 25 cm en daaromheen een houten vlonder van padouk planken van 21mm dik. De ankers/haken voor het winterzeil moeten dus in de houten vlonderplanken en die wil ik netjes wegwerken. Iemand enig idee hoe dit netjes te maken ?

***members only***
Ik zou haken maken tussen de "gaten" van de vlonderplanken.
En hierin doe je dan gewoon de haken van het zeil inhaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16
ocmer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:16:

***members only***
Daar zijn speciale bevestigingspunten voor die je in het hout kunt laten verzinken zodat je er tijdens normale zwemseizoen geen last van hebt en voor de winter haal je de haak omhoog.

Bijvoorbeeld zoiets: anker houten terras of anders deze variant

Er zijn ook andere varianten waar je enkel de bus in het hout boort en dan losse haken met schroefdraad in kunt draaien als je winterzeil wilt bevestigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Cujo74 op 21-10-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 09:26
Wij gaan in de aankomende weken een een rond zwembad ingraven. nu heb ik zo goed als het hele topic doorgelezen. Nu willen wij het zwembad isoleren, voor de vloer is dit niet zo lastig met XPS platen, maar hoe pak ik de wand isolatie aan? Hebben anderen hier misschien tips voor de wand isolatie?
Een Staalwand, 5,35 meter doorsnee met 1,35 wandhoogte

[ Voor 8% gewijzigd door sammyZ op 21-10-2021 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slashcare
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 16:26
sammyZ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:18:
Wij gaan in de aankomende weken een een rond zwembad ingraven. nu heb ik zo goed als het hele topic doorgelezen. Nu willen wij het zwembad isoleren, voor de vloer is dit niet zo lastig met XPS platen, maar hoe pak ik de wand isolatie aan? Hebben anderen hier misschien tips voor de wand isolatie?
Vooraf: Ik heb opbouw, het is niet ingegraven.

Ik heb rondom pir platen van 16cm dik geplaatst. Isoleert als een malle. Moet je alleen even uitzoeken of ze permanent nat mogen zijn en zo nee, hoe je ze droog kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
sammyZ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:18:
Genoeg (20cm) witzand eromheen gooien, isoleert ook prima. Grootste verlies is toch vanaf oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 09:26
Dank voor jullie reacties, ik snap dat het grootste verlies via de oppervlakte is maar ik zou het graag meteen goed willen doen. Zat zelf eerst ook aan XPS te denken maar dat is totaal niet buigzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
sammyZ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:02:
Dank voor jullie reacties, ik snap dat het grootste verlies via de oppervlakte is maar ik zou het graag meteen goed willen doen. Zat zelf eerst ook aan XPS te denken maar dat is totaal niet buigzaam.
Met een stalen zwembad van 5,35 doorsnee kun je wel isoleren de ronding met 60 breed standaard platen lengte 120 cm best wel te doen de naden dichtspuiten met pur.(lijm) evt de zijkanten iet afschuinen kan ook nog liggen ze strakker tegen elkaar.

De ruimte die er nog kan ontstaan tussen wand en XPS/PIR plaat kun je opvullen met fijn zand of je begint per deel met pur de ruimte al op te vullen dan het volgende deel er tegen aan en zo ga je door in werkwijze,. de ruimtes zijn niet zo groot die kunnen ontstaan, hoe smaller de plaat hoe minder ruimte je creëert tussen de wand en isolatie plaat.

Althans zo zal ik het doen glas of steenwol zal ik niet nemen werkt wel makkelijker daar niet van :) vooral in de vochtige grond ook niet bevorderlijk voor je isolatiemateriaal en geen effect heeft voor het isoleren op zich.

Dikte XPS platen kun je zelf bepalen hoe dikker hoe beter R waarde PIR platen kan ook nog beter maar ook stukken duurder maar het materiaal is niet buigzaak een plaatje van 2cm is nog wel een beetje buigzaam maar dikker wordt al lastiger, of je moet dunne lagen op elkaar gaan lijmen tot de gewenste dikte, .maar alles hangt af van het kostenplaatje aan benodigd materiaal :?

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-10-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Ik zit te twijfelen tussen 2 variabele pompen voor mijn bad in aanbouw van 2.5x 5.5
Het beton is inmiddels gestort in de ps blokken

Speck Badu Eco Touch Pro II Variabele Zwembadpomp
Aqua Vario Plus Variabele Zwembadpomp

Het verschil in minimum verbruik lijkt wel mee te vallen. 70 of 80 watt.
maar het max vermogen van beide scheelt enorm.
voor het stofzuigen lijkt met de speck wel fijn })
de speck is 25m3/h met 5 meter opvoerhoogte( lijkt bij toppy fout op hun site te staan)
de aqua vario 15 m3/h met 5 meter opvoerhoogte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i06BByU2797zZcPQMTAUFdD8HJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8a7skXEZ9IzGHBkNz30Du1cl.jpg?f=fotoalbum_large

wat zou jullie keus zijn?
wat is het verschil in kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dewim1
@Jazsie

Het is aardig stil hier :)

Heb jij ervaring met deze pompen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dewim1 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:32:
@Jazsie

Na een stilte komt er wel een reactie zoals ik :o

Ook onder de bekende in deze topic is het vrij rustig de laatste tijd die eerder dominant aanwezig waren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
En mijn Spa bad staat nog steeds op, eind november ga ik het denk ik winterklaar maken :)
Dewim1 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:32:
@Jazsie

Speck zou mijn voorkeur zijn, duurder maar extern aanstuurbaar. Persoonlijk voor mij zou dat een must zijn.

Daarnaast weet ik dat Speck gewoon goede kwaliteit is.

Minimum verbruik zou ik niet zozeer naar kijken, gezien je bad formaat kan ik je nu al vertellen dat op het minimum vermogen draaien niet voldoende zal zijn (ligt natuurlijk ook aan de situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Jazsie schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:38:
En mijn Spa bad staat nog steeds op, eind november ga ik het denk ik winterklaar maken :)

[...]

Speck zou mijn voorkeur zijn, duurder maar extern aanstuurbaar. Persoonlijk voor mij zou dat een must zijn.

Daarnaast weet ik dat Speck gewoon goede kwaliteit is.

Minimum verbruik zou ik niet zozeer naar kijken, gezien je bad formaat kan ik je nu al vertellen dat op het minimum vermogen draaien niet voldoende zal zijn (ligt natuurlijk ook aan de situatie).
ja die externe sturing sprak me ook al aan.
maar wat doe ik met het zand filter?
Ik zat zelf aan deze te denken. maar is deze kan de flow niet aan als de pomp op zijn max draait
Hayward Powerline top mount zandfilter 14m³

Dit zand filter is voor zwembaden tot 56m3 en die van mij word 20m3
dus om nu een nog grotere filter te nemen word wel erg duur....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Dewim1 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

ja die externe sturing sprak me ook al aan.
maar wat doe ik met het zand filter?
Ik zat zelf aan deze te denken. maar is deze kan de flow niet aan als de pomp op zijn max draait
Hayward Powerline top mount zandfilter 14m³

Dit zand filter is voor zwembaden tot 56m3 en die van mij word 20m3
dus om nu een nog grotere filter te nemen word wel erg duur....
Pomp doet 15m3/u in normale/gunstige omstandigheden. Filter is max 14m3/u

Zelf denk ik dat je die 15m3/u niet eens gaat halen en dat die 1m3/u verschil niet uit zal maken.

Er zit op de filter een drukmeter.
Kwestie van checken of je niet boven je max uit komt op volle snelheid, heel makelijk te testen met een variale pomp :).

Groter zou ik ook niet nemen, in "ergste" geval gewoon je max snelheid van pomp omlaag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 08:00
Goedemorgen, tijdje terug postte ik hier een vraag over zwembad verwijderen, nu hebben we eindelijk de sleutel van het huis en is het zover... het zwembad veilig maken! Wie kan me helpen met inzicht hoe dat zou kunnen? We hinken op twee gedachten; 1) er helemaal uit. He zwembad is best groot, 6x3 en neemt een beste hap uit de tuin. Dit is de veiligste manier natuurlijk. 2) zodanig afdekken dat je er boven iets kan plaatsen zoals een speeltoestel. Als de kinderen dan over een jaar of 6 hun zwemdiploma's hebben kunnen we het zwembad weer tevoorschijn toveren. De vraag is dan in welke staat deze tevoorschijn komt.

Wat ik al weet/ bedacht heb:
1) eruit takelen, vullen met zand en dan per 70 cm het zand eerst aanstampen. De CV ketel is vrij nieuw dus die levert wellicht nog geld op. Zou de pomp en jet stream nog wat opleveren? 2) ik denk zelf aan een constructie met zware bielzen over de breedte en dan in de met vloerdelen voor buiten afdekken. Je zit natuurlijk wel met het regenwater wat er in blijft dus ergens ruimte overlaten om af en toe te pompen.

Voor beide opties kunnen we tips gebruiken, alle input is welkom! Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:22
Pjotr22 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:46:
Goedemorgen, tijdje terug postte ik hier een vraag over zwembad verwijderen, nu hebben we eindelijk de sleutel van het huis en is het zover... het zwembad veilig maken! Wie kan me helpen met inzicht hoe dat zou kunnen? We hinken op twee gedachten; 1) er helemaal uit. He zwembad is best groot, 6x3 en neemt een beste hap uit de tuin. Dit is de veiligste manier natuurlijk. 2) zodanig afdekken dat je er boven iets kan plaatsen zoals een speeltoestel. Als de kinderen dan over een jaar of 6 hun zwemdiploma's hebben kunnen we het zwembad weer tevoorschijn toveren. De vraag is dan in welke staat deze tevoorschijn komt.

1) eruit takelen, vullen met zand en dan per 70 cm het zand eerst aanstampen. De CV ketel is vrij nieuw dus die levert wellicht nog geld op. Zou de pomp en jet stream nog wat opleveren? 2) ik denk zelf aan een constructie met zware bielzen over de breedte en dan in de met vloerdelen voor buiten afdekken. Je zit natuurlijk wel met het regenwater wat er in blijft dus ergens ruimte overlaten om af en toe te pompen.

Voor beide opties kunnen we tips gebruiken, alle input is welkom! Alvast bedankt.
Als je m met zand vult, elke 20 cm met de trilplaat er op. 70cm ga je niet afttillen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
J.E. Weinor schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:48:
[...]

Na een stilte komt er wel een reactie zoals ik :o

Ook onder de bekende in deze topic is het vrij rustig de laatste tijd die eerder dominant aanwezig waren :)
Alles draait hier als een zonnetje, dus weinig te roepen :+
Met een beetje geluk blijven de spa bezitters actief gedurende de winter ;)

Vorige week kwamen de nieuwe achterburen even kennismaken. Tijdens het kletsen vroeg ik uit nieuwsgierigheid naar zijn zwemnad, omdat ik wist dat de vorige bewoner het seizoen ervoor zelf een zwembad had aangelegd.
Wat bleek: de vorige bewoner had de stekker eruit getrokken en nul uitleg gegeven.
De nieuwe buurman had geen idee van zwembaden en had nu dus een groen bad. Gelukkig was hij wel zo slim geweest om de pomp permanent aan te zetten.

Afgelopen weekend dus even langs geweest voor wat basics, want er was hem dus echt niets uitgelegd. Zelfs simpel backwash wist hij niet. Zo jammer als je niet even de moeite neemt voor een goede overdracht.

Ik heb zijn pH op orde gebracht (was skyhigh) anti-alg en chloor erin (want nul chloor) en een flinke backwash (want het waterniveau was sowieso te hoog).

Vervolgens mijn telescoopbuis met borstel achtergelaten met het dringende advies wanden en bodem te gaan schrobben om de alg los te krijgen.
Ik heb nog een blok chloor en een pot vlokmiddel laten staan zodat hij even vooruit kan.

Stiekem wel benieuwd hoe het er straks na een week uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Koffie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:18:
[...]

Alles draait hier als een zonnetje, dus weinig te roepen :+
Met een beetje geluk blijven de spa bezitters actief gedurende de winter ;)

Vorige week kwamen de nieuwe achterburen even kennismaken. Tijdens het kletsen vroeg ik uit nieuwsgierigheid naar zijn zwemnad, omdat ik wist dat de vorige bewoner het seizoen ervoor zelf een zwembad had aangelegd.
Wat bleek: de vorige bewoner had de stekker eruit getrokken en nul uitleg gegeven.
De nieuwe buurman had geen idee van zwembaden en had nu dus een groen bad. Gelukkig was hij wel zo slim geweest om de pomp permanent aan te zetten.

Afgelopen weekend dus even langs geweest voor wat basics, want er was hem dus echt niets uitgelegd. Zelfs simpel backwash wist hij niet. Zo jammer als je niet even de moeite neemt voor een goede overdracht.

Ik heb zijn pH op orde gebracht (was skyhigh) anti-alg en chloor erin (want nul chloor) en een flinke backwash (want het waterniveau was sowieso te hoog).

Vervolgens mijn telescoopbuis met borstel achtergelaten met het dringende advies wanden en bodem te gaan schrobben om de alg los te krijgen.
Ik heb nog een blok chloor en een pot vlokmiddel laten staan zodat hij even vooruit kan.

Stiekem wel benieuwd hoe het er straks na een week uit ziet.
toon volledige bericht
Op deze manier met nieuwe buren en kennis elkaar voort helpen zo kan het ook en je houd er plezierige buren aan over ook nog, vaak komt het voor dat je met oude buren overweg kunt en met nieuwe buren niet of andersom.

Bepaalde buren kunnen je het knap lastig maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Pjotr22 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:46:

Als ik was draagbalken over de lengte van 3 meter balken over heen leggen en dan om de 60 cm h.o.h.. tot aan je 6 meter lengte leggen en daar overheen je afdekking het dek zal je waterdicht kunnen maken door er zeil/plastik overheen te spannen over de balken en dan je afdekking Hout/composiet dat er geen regenwater inloopt.

Weg halen zal ik nooit doen ten eerste de woning gekocht met zwembad daar is je koopprijs en waarde woning ook op gebaseerd in de prijs, ga je het weghalen extra dubbele kosten en waarde woning wordt minder als je het ooit weer verkoopt.

Voordeel je hebt een mooi dekterras voor de kids en speelhuis als oplossing en je hoeft later geen extra zwembad aan te schaffen wat ook weer kosten met zich mee brengt in aanschaf dus dubbel en dwars alleen maar voordeel dan het helemaal weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-06 10:46
Sinds kort de eigenaar van een huis met een zwembad in de tuin. Dit heeft een redelijk oppervlak, zo'n 9*4 meter. Aangezien deze nu niet gebruikt wordt (november he?) ligt er noppenfolie overheen. Als ik dit wegtrek dan zie ik dat het krioelt van de muggenlarven en er vliegen ook behoorlijk wat muggen in en rondom het huis. Nu kan ik er een zooi chloor in gooien, maar dat misschien zijn er betere opties? Ik overweeg om in het voorjaar iets van een overkapping of van die lamellen, maar hebben jullie een idee wat ik voor nu het beste kan doen?

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
kipppertje schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:47:
Sinds kort de eigenaar van een huis met een zwembad in de tuin. Dit heeft een redelijk oppervlak, zo'n 9*4 meter. Aangezien deze nu niet gebruikt wordt (november he?) ligt er noppenfolie overheen. Als ik dit wegtrek dan zie ik dat het krioelt van de muggenlarven en er vliegen ook behoorlijk wat muggen in en rondom het huis. Nu kan ik er een zooi chloor in gooien, maar dat misschien zijn er betere opties? Ik overweeg om in het voorjaar iets van een overkapping of van die lamellen, maar hebben jullie een idee wat ik voor nu het beste kan doen?
Beste optie, chloorshock toevoegen, circuleren en wachten. Eventueel herhalen ergens in januari of februari.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:33

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Kleine update vanuit mijn kant. begin oktober heb ik C gekregen. Kon niet de graafwerkzaamheden afronden. Paar dagen ziek geweest maar even de een weekje genomen om te herstellen. vervolgens bleef het maar regenen en ben ik van t weekend weer begonnen. Werkvloer weggebikt. was letterlijk 10 minuten werk. Breekhamer van 11kg gehuurd a 28 euro. en dan nog 7 euro voor de beitel erbij. :_)

De klei onder de werkvloer weggeschept de bak verder precies op maat gemaakt. goed op hoogte gemaakt. de blubber rechts is van het scheppen. pompje kon t niet wegpompen omdat het tee blubberig was. Ik moet eerst t laten bezinken en toen kon ik de rest van t water wegpompen.

Van het weekend de electra en hwa omleggen en het zandbed storten. Ik zet echt net onder de grondwaterstand. na het uitvlakken van de bodem ligt er de volgende dag ca 5cm water. nu ga ik 15cm zand storten dus dan zit ik er net boven. ik twijfel nog of ik drainagebuizen eronder ga ingraven of dat ik de wanden ga storen ipv metselen met betonsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGmruks2OX8gghWh7D1lNrhvZL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ci6jZ2WeFGmUmrg5TdyHyK8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_oVcyLN7G3s2KMXxWvzKBaKslM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E59wDK2dTFAoJVyEewKkglHe.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ok, mijn warmtepomp kon voor het eerst het water niet op temperatuur houden met de bubbels aan...

Buiten 8gr, watertemp op 36gr en warmtepomp op stille/eco modus (80% vermogen) was niet voldoende om het water op 36gr te houden wanneer de bubbels aan stonden.
kipppertje schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:47:
Chloorschock uitvoeren, laten intrekken (goed mengen!) en vervolgens alle dode spul met een net eruit halen.

Wanneer zoveel mogelijk dodelijk spul eruit is pomp aanzetten en nog een keer chloor toevoegen aangezien het water nog steeds groen zal zijn...

Pomp niet gelijk aanzetten want je verstopt je filter in no time ermee. Wel kan je bij de 2de keer chloorshock je filter op circulatie zetten.

Normaal onder de 15gr is er haast geen kans op algengroei, echer omdat er noppenfolie ligt is een beetje zon voldoende om de oppervlakte temperatuur hoog genoeg te brengen voor algengroei en meer, zeker bij stilstaand water...

Je zal dus toch eens in de x tijd chloor moeten toevoegen om dit te voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 09-11-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
Jazsie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:10:
[...]

Chloorschock uitvoeren, laten intrekken (goed mengen!) en vervolgens alle dode spul met een net eruit halen.

Wanneer zoveel mogelijk dodelijk spul eruit is pomp aanzetten en nog een keer chloor toevoegen aangezien het water nog steeds groen zal zijn...

Pomp niet gelijk aanzetten want je verstopt je filter in no time ermee. Wel kan je bij de 2de keer chloorshock je filter op circulatie zetten.

Normaal onder de 15gr is er haast geen kans op algengroei, echer omdat er noppenfolie ligt is een beetje zon voldoende om de oppervlakte temperatuur hoog genoeg te brengen voor algengroei en meer, zeker bij stilstaand water...

Je zal dus toch eens in de x tijd chloor moeten toevoegen om dit te voorkomen.
Het water is wel helder, geen alg in te bekennen. Het is puur dat er een boel muggen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
kipppertje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:17:
[...]

Het water is wel helder, geen alg in te bekennen. Het is puur dat er een boel muggen in zitten.
Ahh, gelukkig is het niet zo erg dan ik dacht.

In dat geval gewoon chloorshock doen om het chloor niveau weer op peil te brengen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 20:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb nog even het winterzeil van m'n bad gehaald. Kwam er tot m'n verbazing achter dat het water aardig groen / troebel is geworden, ondanks dat winterspul dat ik erin gegoten heb.

Toch nog even een chloorshock en flocking erin gegooid en laten filteren. Morgen de boel nog echt even goed schoonmaken. Bladeren en troep eruit halen, stofzuigen, .... en dan echt afsluiten voor de winter.

Ik ga bij vorst gewoon blijven pompen zodat het water niet bevriest. Moet lukken :Y) Volgend seizoen dan een stillere pomp + frequentieregelaar. Kan dan s'nachts het water op temperatuur houden. Denk dat dat wel veel stroom gaat besparen ook :)

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:33

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb maar een echte tekening gemaakt. Ben nog bezig met de details en het leidingschema. Toch handig als je vroeger bouwkundig autocad tekenaar ben geweest. Ik heb een collega die constructeur is en even voor mij kijkt of ik uit kom met 15cm dikke betonblokken. Scheelt toch weer netto 10cm in de breedre. Ik heb zelf ook even berekend wat het beton en water weegt tov de uitgekomen klei en die is in balans. Hopelijk komt hij ook tot die conclusie als hij mijn eigen berekeningen controleert. Had wel een 9 bij constructies bij afstuderen dus moet goed komen ...hoop ik. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcUUvCEffzdEiUJMHYqymbg5R-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X5U9D0FBlVNd5zwKGGikSTT0.png?f=fotoalbum_large

edit: Ik was aan kijken om mijn wanden niet te metselen maar om te storten ivm de waterdichtheid van de bak. Dat scheelt aardig wat dikte van de wand en heb ik netto een groter bad.

Maar ik ben nu aan het onderzoeken of ik een prefab betonnen bad ga laten plaatsen. Ik heb een offerte opgevraagd bij dit bedrijf wat prefab betonnen (waterdichte) kelders levert maar ook dus zwembaden.

Afbeeldingslocatie: https://www.vandenbergbeton.nl/wp-content/uploads/moddit-fly-images/657/Vd-Berg-Beton-137-680x99999kopie-680x99999.jpg

Ik heb een prijslijst opgevraagd en een bak van 2,24x2,44x2,24 kost € 3.191. Dat is ca 30m2 prefab beton met een vloer van 16cm en wanden en dek van 12cm. Netto kom je op € 100,- per m2 prefab beton. Ik heb ca. 25m2 wand en vloer wat betekent dat aanschaf ca.€ 2.500,- kost. Ik reken even snel nog € 2.500 extra voor maatwerk, voorzieningen glaswand, sparingen en plaatsing.

Dat is wel 2x zoveel als ik heb begroot maar dat is het me wel waard. En ik moest het bedrag toch ophogen vanwege de glaswand van acrylglas die ik erin wil hebben. Ik ga die ruiten uit het buitenland halen want een bedrijf wat ik hier had gesproken gaf een indicatie van € 16.000 voor die 2 ruiten alleen materiaal, engineering en toebehoren. excl. plaatsing. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over. Zou mij niet verbazen als deze persoon hier mee leest die ik heb gesproken.

Het is jammer dat ik nergens details van vinden van dergelijke aansluitingen.

edit2: offerte binnen voor de kelderbak. € 10.146,- incl de btw en incl 1.815 kraankosten. Denk dat ik maar zelf de bekisting uittimmer en beton stort. :-) de kosten voor de mal aanpassen zijn te hoog. zelfs als je een standaard maat neemt maar minder hoog stort kom je ongeveer op t zelfde.

en prijsopgave van een buitenlands bedrijf binnen voor de acrylglaswanden $ 4.160 dollar incl verzending -
€ 3536,- en ik heb details van ze gekregen!!! en ik heb nog een paar andere bedrijven benadert in europa.

Een enkel raam bij hydrosight bv van 2,8 mx0,4m netto kost ca. 6k met zelfmontage ex verzend en 12-18 weken levertijd. wel grappig dat een raam van 3m lang 9k kost terwijl je die al standaard kan opvragen als prijs. Hij kwam zelf met de prijs van 6k als optie.

Ik ben druk bezig met de details. ik heb een idee hoe ik de hoek ga aansluiten. moet t nog wel doornemen met mijn collega de constructeur. er zijn 2 opties. de goedkope door geen hoekoplossing te maken maar alleen een raam aan de voorzijde. ala hydrosight. en de duurdere waardoor je de ruit 1/3 moet inklemmen in het beton. dat betekent een grotere ruit. 600mm hoogte voor netto 400mm. en je moet dikker beton hebben. nit zo dik als onderstaand detail want ik heb maar 40mm dik acrylglas nodig. Ik heb nu een eigen oplossing bedacht die ik aan t uitwerken ben. ben immers ingenieur dus ik niet niet een kant en klaar product met engineering kopen.

raam tussen 2 wanden
Afbeeldingslocatie: https://www.hydrosight.com/content/2-glass-walled-pools/1-options/3-types/3-exposed-concrete-pools/ExposedConcretePools.svg

raam in betonwand geklemd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y9nFZEuDEDz42nJKvoBHqSBJyg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RRNsUJ6iyAP5GMomxVIhqV3b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 104% gewijzigd door Zuluman op 19-11-2021 12:40 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Iemand nog nog leuke deals voor het zwembad /spa zoals , WP, ZFP accessoires onderdelen etc. voor het komend seizoen tijdens de Black Friday dagen kunnen scoren.🤪😀

Zwembad compleet Black Friday kortingen zoals bijv. deze in de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXQtsS2zvZIoNcUvBrc5qEEjv98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WdkunGVxjOHoY2tcHO21YBWT.jpg?f=user_large

https://zwembadcompleet.n...inverter-met-touch-screen

[ Voor 52% gewijzigd door J.E. Weinor op 20-11-2021 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Zuluman schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:33:
Ik heb maar een echte tekening gemaakt. Ben nog bezig met de details en het leidingschema. Toch handig als je vroeger bouwkundig autocad tekenaar ben geweest. Ik heb een collega die constructeur is en even voor mij kijkt of ik uit kom met 15cm dikke betonblokken. Scheelt toch weer netto 10cm in de breedre. Ik heb zelf ook even berekend wat het beton en water weegt tov de uitgekomen klei en die is in balans. Hopelijk komt hij ook tot die conclusie als hij mijn eigen berekeningen controleert. Had wel een 9 bij constructies bij afstuderen dus moet goed komen ...hoop ik. ;-)

[Afbeelding]

edit: Ik was aan kijken om mijn wanden niet te metselen maar om te storten ivm de waterdichtheid van de bak. Dat scheelt aardig wat dikte van de wand en heb ik netto een groter bad.

Maar ik ben nu aan het onderzoeken of ik een prefab betonnen bad ga laten plaatsen. Ik heb een offerte opgevraagd bij dit bedrijf wat prefab betonnen (waterdichte) kelders levert maar ook dus zwembaden.

[Afbeelding]

Ik heb een prijslijst opgevraagd en een bak van 2,24x2,44x2,24 kost € 3.191. Dat is ca 30m2 prefab beton met een vloer van 16cm en wanden en dek van 12cm. Netto kom je op € 100,- per m2 prefab beton. Ik heb ca. 25m2 wand en vloer wat betekent dat aanschaf ca.€ 2.500,- kost. Ik reken even snel nog € 2.500 extra voor maatwerk, voorzieningen glaswand, sparingen en plaatsing.

Dat is wel 2x zoveel als ik heb begroot maar dat is het me wel waard. En ik moest het bedrag toch ophogen vanwege de glaswand van acrylglas die ik erin wil hebben. Ik ga die ruiten uit het buitenland halen want een bedrijf wat ik hier had gesproken gaf een indicatie van € 16.000 voor die 2 ruiten alleen materiaal, engineering en toebehoren. excl. plaatsing. Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over. Zou mij niet verbazen als deze persoon hier mee leest die ik heb gesproken.

Het is jammer dat ik nergens details van vinden van dergelijke aansluitingen.

edit2: offerte binnen voor de kelderbak. € 10.146,- incl de btw en incl 1.815 kraankosten. Denk dat ik maar zelf de bekisting uittimmer en beton stort. :-) de kosten voor de mal aanpassen zijn te hoog. zelfs als je een standaard maat neemt maar minder hoog stort kom je ongeveer op t zelfde.

en prijsopgave van een buitenlands bedrijf binnen voor de acrylglaswanden $ 4.160 dollar incl verzending -
€ 3536,- en ik heb details van ze gekregen!!! en ik heb nog een paar andere bedrijven benadert in europa.

Een enkel raam bij hydrosight bv van 2,8 mx0,4m netto kost ca. 6k met zelfmontage ex verzend en 12-18 weken levertijd. wel grappig dat een raam van 3m lang 9k kost terwijl je die al standaard kan opvragen als prijs. Hij kwam zelf met de prijs van 6k als optie.

Ik ben druk bezig met de details. ik heb een idee hoe ik de hoek ga aansluiten. moet t nog wel doornemen met mijn collega de constructeur. er zijn 2 opties. de goedkope door geen hoekoplossing te maken maar alleen een raam aan de voorzijde. ala hydrosight. en de duurdere waardoor je de ruit 1/3 moet inklemmen in het beton. dat betekent een grotere ruit. 600mm hoogte voor netto 400mm. en je moet dikker beton hebben. nit zo dik als onderstaand detail want ik heb maar 40mm dik acrylglas nodig. Ik heb nu een eigen oplossing bedacht die ik aan t uitwerken ben. ben immers ingenieur dus ik niet niet een kant en klaar product met engineering kopen.

raam tussen 2 wanden
[Afbeelding]

raam in betonwand geklemd
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Daar wordt flink werk verricht voor een zwembad top :) ben nieuwsgierig straks hoe het resultaat er uit komt te zien met de glazen wand.
Ga het met spanning volgen tot het eind resultaat .mooi deel straks voor in de startpost. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54
J.E. Weinor schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:14:
Iemand nog nog leuke deals voor het zwembad /spa zoals , WP, ZFP accessoires onderdelen etc. voor het komend seizoen tijdens de Black Friday dagen kunnen scoren.🤪😀
Bedankt voor de tip !

Heb alvast wat spulletjes ingeslagen voor volgend seizoen voor een mooie prijs ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 15:38
Ola!
Ik kom hier graag meelezen.
Eind december wordt ons zwembad geplaatst (we wonen in de tropen, dus hoeven geen rekening met de winter te houden). Het wordt een fiberpool met magnesium.
Nu black friday er aan komt, ben ik aan het kijken naar een zwembadstofzuiger (hydraulisch of robot).
Ik ga de 300+ bladzijden van dit topic doorspitten, maar mocht iemand al een aanrader hebben, dan lees ik het graag!

Ons bad wordt 3,5mx7m met randtegels aan de bovenkant zodat het minder als een bak zal uitzien. En we laten het bad zo'n 40cm boven de grond uitsteken. In eerste instantie omdat we dat mooier vinden, maar het blijkt in ons geval ook nog veel praktischer te zijn vanwege zwemgrage leguanen, inwaaiend zand en septictanks die nog wel eens bij een hevige regenbui kunnen overlopen. (Dat laatste klinkt erger dan het in werkelijkheid gaat, maar wil je toch niet per ongeluk in je zwembad hebben :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHVxJV8oOuo6x7vSMmOhYqPCSzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y3tVzhG4N6XKHJ7AjMA8T7rl.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ook Toppy is aangehaakt bij de Black Friday acties. De Telsa 50 rond de 100 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dewim1
om mijn Zoutelektrolyse aan te sturen op orp/redox waarde

heb ik deze gekocht:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.37144c4dHbCEzS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKo-D3CyL-UedKmJGITAf2cO4Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtcrgJURAxniEV8yl6hNTdb1.jpg?f=fotoalbum_large

Het meetbereik is 0-1999 maar helaas bleek het regelbereik maar tot 500 te gaan :(
ik heb een weerstand veranderd nu kan ik mooi regelen van 200-1000 :*)
als er iemand wil weten welke R en welke waarde dan laat het maar weten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Mijn Spa inmiddels compleet geleegd en winterklaar gemaakt :).... en mis het nu al om in de avond na het werken te ontspannen erin hehehe.
Dewim1 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:02:
om mijn Zoutelektrolyse aan te sturen op orp/redox waarde

heb ik deze gekocht:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.37144c4dHbCEzS
[Afbeelding]

Het meetbereik is 0-1999 maar helaas bleek het regelbereik maar tot 500 te gaan :(
ik heb een weerstand veranderd nu kan ik mooi regelen van 200-1000 :*)
als er iemand wil weten welke R en welke waarde dan laat het maar weten....
Kan je hier posten, altijd handige info !

• Luc S
Gisteren even wat kranen open gezet omdat ik me bedacht dat rondpompen met vorst straks weinig zin heeft voor de leidingen die dicht staan (pompte alleen via de skimmer) :+

Maar ik zit wel even met de lamp. Hiervoor heb ik een leiding gelegd tot boven het water level. De snoer loopt via een kabelwartel de leiding uit. Nu hoop ik dat de kabelwartel goed werk levert en de pijp volledig gesloten houdt. Maar anders geeft dit wel een vorst risico.

Als ik de kabelwartel los draai of als hij een klein beetje lucht lekt dan staat het water niveau in de pijp tot aan de rode pijl en in mijn geval dus boven de grond. Is deze manier van een lamp aansluiten niet geschikt in gebieden met kans op vorst of mis ik iets? Lijkt mij dat ik hier wat mee moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbFk5WzDykN5scLtNOjAwF6J6eY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2QhngucvZ5WFTmmCOyz0ebiS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Bij Toppy 200 euro korting op een WP

Poolex Silverline Full Inverter 9kW zwembad warmtepom. + gratis artikel.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Gratis producten!
Bij bestellingen van minimaal €750,- ontvang je een gratis Kokido Telsa 30 zwembadstofzuiger t.w.v. €119,95
Bij bestellingen van minimaal €1000,- ontvang je een gratis Toppy Poollab 1.0 zwembadtester t.w.v. €129,-
Bij bestellingen van minimaal €2500,- ontvang je een gratis Winny Raptor Classic Led zwembadrobot t.w.v. €599,-
Bij bestellingen van minimaal €5000,- ontvang je een gratis Dolphin SF40 zwembadrobot t.w.v. €959,-

[ Voor 52% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
J.E. Weinor schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:11:
Bij Toppy 200 euro korting op een WP

Poolex Silverline Full Inverter 9kW zwembad warmtepom. + gratis artikel.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Gratis producten!
Bij bestellingen van minimaal €750,- ontvang je een gratis Kokido Telsa 30 zwembadstofzuiger t.w.v. €119,95
Bij bestellingen van minimaal €1000,- ontvang je een gratis Toppy Poollab 1.0 zwembadtester t.w.v. €129,-
Bij bestellingen van minimaal €2500,- ontvang je een gratis Winny Raptor Classic Led zwembadrobot t.w.v. €599,-
Bij bestellingen van minimaal €5000,- ontvang je een gratis Dolphin SF40 zwembadrobot t.w.v. €959,-
De zwaardere modellen en de 7kw zijn just weer hier in de aanbieding:
https://zwembadcompleet.n...er=8815&model_serie=16224

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik vermoed dat er meerdere variaties van de Vario+ frequentie omvormer in omloop zijn.

Als ik Di1 verbind, dan gaat ie niet aan maar eigenlijk gaat ie dan uit. Dus stel pomp draait op 1200rpm en ik verbind COM + Di1 dan gaat ie uit. Haal ik deze verbinding weg, gaat ie verder met 1200rpm.
Tevens las ik dat wanneer je Di3 verbind en deze op 2400rpm draait. Deze op een ander toerental in te stellen is. Dit kan ik dus niet aanpassen. Het is een vaste stand, de knopjes reageren dan ook niet meer.

Doe ik iets verkeerd of zijn er meer die bovenstaande ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
vandaag mijn zand filter gevuld met Vitrosphere glasparels.

Op het filter staat 45-55 zand.
volgens toppy 25% minder vulling nodig. dus 50kg x 0.75% = 37.5kg
Ik heb er nu 40kg glasparels in gedaan

maar nu is het filter maar voor 60% gevuld.

Is dit voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dewim1 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:56:
vandaag mijn zand filter gevuld met Vitrosphere glasparels.

Op het filter staat 45-55 zand.
volgens toppy 25% minder vulling nodig. dus 50kg x 0.75% = 37.5kg
Ik heb er nu 40kg glasparels in gedaan

maar nu is het filter maar voor 60% gevuld.

Is dit voldoende?
Ja dat is voldoende om een kilo 2 meer of minder maakt niet zoveel uit.

Ik gebruik zelf ook de Vitrosphere glasparels met nano 20KG zak mijn intex ZFP van 6M3 zit de hele zak van 20KG aan glasparels in iets te veel eigenlijk volgen specificaties maar minimaal en zit ook voor ongeveer 60% gevuld.

Aan de vul indicatie in het vat staat min max vulling aangeduid met 20KG glasparel zit je op de min aanduiding voor een 6M3 ZFP van intex. ongeveer 60% vulling.

Andere merk pomp met vat geen idee kan verschil onderling in volume inhoud van een vat zitten voor aanduiding wat is 20KG geeft gewicht als aanduiding maar niet de hoeveelheid aan volume zand slinkt eerder in dan glasparels waardoor je meer aan toe voegt als het nat is tot gewenst niveau, en wat weegt zwaarder zand of glas/parels is het zelfde volume aan gewicht of je gooit 20KG aan pluizen bollen in :)

Maar met 60% vulling voor de glasparels zit je wel goed beïnvloed de werking niet te veel maar ook niet te weinig.

Volgen mij heb je een 12M3 ZFP aangezien de 40Kg die er in zit, de glasparels is dat met nano of zonder.

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 28-11-2021 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:37:
Gisteren even wat kranen open gezet omdat ik me bedacht dat rondpompen met vorst straks weinig zin heeft voor de leidingen die dicht staan (pompte alleen via de skimmer) :+

Maar ik zit wel even met de lamp. Hiervoor heb ik een leiding gelegd tot boven het water level. De snoer loopt via een kabelwartel de leiding uit. Nu hoop ik dat de kabelwartel goed werk levert en de pijp volledig gesloten houdt. Maar anders geeft dit wel een vorst risico.

Als ik de kabelwartel los draai of als hij een klein beetje lucht lekt dan staat het water niveau in de pijp tot aan de rode pijl en in mijn geval dus boven de grond. Is deze manier van een lamp aansluiten niet geschikt in gebieden met kans op vorst of mis ik iets? Lijkt mij dat ik hier wat mee moet?

[Afbeelding]
Ik ben geen expert maar moet je juist niet zorgen dat de pijp open blijft? Dan kan het water bij vorst werken en dus wegkomen omdat het water uitzet...
medu80 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:37:
Ik vermoed dat er meerdere variaties van de Vario+ frequentie omvormer in omloop zijn.

Als ik Di1 verbind, dan gaat ie niet aan maar eigenlijk gaat ie dan uit. Dus stel pomp draait op 1200rpm en ik verbind COM + Di1 dan gaat ie uit. Haal ik deze verbinding weg, gaat ie verder met 1200rpm.
Tevens las ik dat wanneer je Di3 verbind en deze op 2400rpm draait. Deze op een ander toerental in te stellen is. Dit kan ik dus niet aanpassen. Het is een vaste stand, de knopjes reageren dan ook niet meer.

Doe ik iets verkeerd of zijn er meer die bovenstaande ervaren.
Kan best zijn dat er meerdere variaties zijn, de handleiding is ook niet helemaal duidelijk.

De 3 standen die je kan kiezen via de COM + diX zijn vaste standen zo ver ik weet en kan je niet instellen.

Overigens zou je de pomp uit moeten zetten en dan COM + Di1 verinden, als goed is gaat ie dan aan...
(Maar heb inderdaad ook al gelezen dat dit niet altijd zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Jazsie schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:45:
[...]

Ik ben geen expert maar moet je juist niet zorgen dat de pijp open blijft? Dan kan het water bij vorst werken en dus wegkomen omdat het water uitzet...
Zal het dan niet een broedplaats voor insecten en bacteriën worden? Er zal ook niet veel chloor gemengd worden met het water in de buis.

Het is overigens niet zo dat die pijp overloopt als er ijsvorming ontstaat, het 'werken' van het water zal dan wellicht niet voldoende zijn om de druk te minderen op de pijp.

Door besluitenloosheid hoop ik er nu maar op dat de lucht in de pijp goed zit opgesloten en het waterniveau dus laag staat in de buis :P

Volgend jaar misschien maar een tuinslang vullen met lucht en via de lamp-kant er insteken zodat het ijs de tuinslang kan induwen. Dat ga ik nu niet meer doen met het water op 6 graden... Dat voelt kouder dan ik dacht! (alleen even met m'n hand gevoeld hoor :9)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kipppertje
medu80 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:54:
Ook Toppy is aangehaakt bij de Black Friday acties. De Telsa 50 rond de 100 euro.
Mooie deal gedaan. WP, dosering voor PH en Chloor gekocht. 800 euro korting en een gratis zwembad robot :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54
Heb een kleine vraag waar ik na lang zoeken hier niet echt een antwoord op kan vinden.

Ik heb een standaard Intex ZFP in combinatie met een Intex ZWS systeem en een Pinguïn 3 kw warmtepomp.

Nu is de warmtepomp voorzien van een titanium wisselaar waardoor deze prima geschikt is voor zoutwater volgends de documentatie.

Maar nu zegt men eigenlijk overal dat je het ZWS systeem altijd NA de warmtepomp dient te plaatsen.

Is dit in mijn geval ook zo, of kan ik gewoon het zoute water gelijk de warmtepomp insturen en daarna richting zwembad. Komt bij mijn opstelling namelijk veel beter uit, daar de warmtepomp buiten dient te staan en de rest in de schuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JdeTuitG schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:35:
Heb een kleine vraag waar ik na lang zoeken hier niet echt een antwoord op kan vinden.

Ik heb een standaard Intex ZFP in combinatie met een Intex ZWS systeem en een Pinguïn 3 kw warmtepomp.

Nu is de warmtepomp voorzien van een titanium wisselaar waardoor deze prima geschikt is voor zoutwater volgends de documentatie.

Maar nu zegt men eigenlijk overal dat je het ZWS systeem altijd NA de warmtepomp dient te plaatsen.

Is dit in mijn geval ook zo, of kan ik gewoon het zoute water gelijk de warmtepomp insturen en daarna richting zwembad. Komt bij mijn opstelling namelijk veel beter uit, daar de warmtepomp buiten dient te staan en de rest in de schuur komt.
Simpel gezegd ja vanuit zwembad ZFP WP ZWS of chloordispenser naar zwembad of je nu een kerstman of Pinguïn als WP gebruikt.

Dat je opstelling niet beter uit komt toch maar creatief aan de gang gaan en gaan puzzelen :) soms heb je nu eenmaal lastige situaties en niet naar wens of komt ongelukkig uit.

In deze topic en begin in de startpost als leidraad staat genoeg antwoorden te vinden en onderwerpen die al zijn besproken vragen mag altijd of je komt niet ergens uit deze startpost is voor iedereen :P en zijn niet kritisch, wel een grens natuurlijk het moet geen discussie platform worden.

Maar het lastige van een alsmaar groeiende startpost is het gezoek op juiste en bepaalde antwoord te vinden dat heb ik ook wel als ik iets terug moet vinden. :)

Maar in de startpost kun je al aardig een eind op weg helpen.

Nu is het vrij rustig hier in deze topic soms kun je lang wachten op een antwoord ik reageer nogal vlot maar zo hou je er een beetje beweging in tijdens de winter maanden :P voordat het voorjaar weer aan breekt dan schieten de reactie en antwoorden als paddenstoelen de grond uit :9 :)

[ Voor 12% gewijzigd door J.E. Weinor op 30-11-2021 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:19:
[...]

Zal het dan niet een broedplaats voor insecten en bacteriën worden? Er zal ook niet veel chloor gemengd worden met het water in de buis.

Het is overigens niet zo dat die pijp overloopt als er ijsvorming ontstaat, het 'werken' van het water zal dan wellicht niet voldoende zijn om de druk te minderen op de pijp.

Door besluitenloosheid hoop ik er nu maar op dat de lucht in de pijp goed zit opgesloten en het waterniveau dus laag staat in de buis :P

Volgend jaar misschien maar een tuinslang vullen met lucht en via de lamp-kant er insteken zodat het ijs de tuinslang kan induwen. Dat ga ik nu niet meer doen met het water op 6 graden... Dat voelt kouder dan ik dacht! (alleen even met m'n hand gevoeld hoor :9)
Er zit chloor in van het zwembadwater en deze tijden van het jaar is het water koud genoeg dat dat wel mee valt...

Zolang het water ergens naar toe kan (werken) is er naar mijn mening geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
JdeTuitG schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:35:

Als jij langer dan een jaar met je warmtepomp wilt doen dan kan je beter altijd je ZWS systeem na je warmtepomp plaatsen.

Ja, je hebt een titanium wisselaar die tegen zout kan. Echter niet tegen de hoeveelheid zout vlak na de ZSW systeem, dat is vragen om problemen.

Niet voor niets doe je ZWS of chloor systeem als laatste in je leidingwerk dat retour naar het zwembad gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:42:
[...]

Als jij langer dan een jaar met je warmtepomp wilt doen dan kan je beter altijd je ZWS systeem na je warmtepomp plaatsen.

Ja, je hebt een titanium wisselaar die tegen zout kan. Echter niet tegen de hoeveelheid zout vlak na de ZSW systeem, dat is vragen om problemen.

Niet voor niets doe je ZWS of chloor systeem als laatste in je leidingwerk dat retour naar het zwembad gaat.
Yup, ben blij dat ik ook besloten heb om het zo aan te sluiten. Vorig jaar was ik zo dom om chloortabletten in de skimmer van m'n ZFP te gooien (I know 8)7 ). Vond de pomp niet echt fijn.

Dit jaar heb ik het zo:

Zwembad -> ZFP -> WP -> ZWS -> Zwembad. Zoals het hoort, zeg maar ;)

Voor je het weet is het weer april en kunnen we de boel weer opstarten :Y) Ga in februari een nieuwe pomp bestellen die wat stiller is.

Hoop dat we er dan meer plezier van gaan hebben. Afgelopen zomer toch te weinig gezwommen, omdat ik hem niet de hele dag wou laten draaien ivm het geluid en het water dus niet altijd warm genoeg was :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:45
Jazsie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:42:
[...]

Ik dacht dat het ZWS systeem het zout doet omzetten in chloor ? Maar er is dus ook een soort boost van zout na dit systeem ?

Ik lees hier altijd dat men kilo's zout in het water gooit en het ZWS systeem doet dan de rest. Dat zout komt dan toch ook langs de WP ?
Of moet je dan eerst het ZWS systeem een tijdje laten draaien zonder dat het water langs de WP komt...

(ik heb er geen ervaring mee maar ik probeer het te begrijpen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Luc S schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:37:

[Afbeelding]
Als je in die pijp of kap een gat boort en daar een autoventiel (van binnenuit) doorheen trekt, kun je met een fietspomp met manometer druk zetten op de pijp om zo het waterniveau laag te houden.

Je zou dan gewoon even kunnen pompen tot je de bellen in het bad ziet, dan staat die hele buis droog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Plenkske schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:21:
[...]

Ik dacht dat het ZWS systeem het zout doet omzetten in chloor ? Maar er is dus ook een soort boost van zout na dit systeem ?

Ik lees hier altijd dat men kilo's zout in het water gooit en het ZWS systeem doet dan de rest. Dat zout komt dan toch ook langs de WP ?
Of moet je dan eerst het ZWS systeem een tijdje laten draaien zonder dat het water langs de WP komt...

Nee, maar de concentratie van chloor is natuurlijk vrij hoog nadat het ZWS systeem het aangemaakt heeft. Het is een beetje alsof je een chloordispenser vlak voor de WP zet.

Het is niet het zout dat het probleem is, maar het chloor :)

Dus stel je voor als je het zo doet:

ZFP -> ZWS -> WP. Dan is het chloorniveau in het water bijvoorbeeld 500. Dit gaat dan het zwembad in, waardoor het verspreid wordt over duizenden liters water.

Als je het ZFP -> WP -> ZWS doet, dan is het chloorniveau van het water dat door de WP gaat misschien 50.

Ben niet echt goed in uitleggen, maar hoop dat het wat duidelijk is :D

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@FRANQ Creatief :) Deze ga ik ook ​overwegen.

Dat wordt wel friemelen qua montage want de buis is al helemaal dicht en verlijmd :P Dat moet dus ook via de lamp-kant met een touwtje ofzo :X

Ik ga van het voorjaar eerst eens op zoek naar een natuurkundig trucje om te zien wat het waterniveau in de buis is. Als die netjes luchtdicht is hoeft er eigenlijk niets te gebeuren.

Bedankt voor het meedenken, jij ook @Jazsie d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Luc S schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:05:

Dat wordt wel friemelen qua montage want de buis is al helemaal dicht en verlijmd :P Dat moet dus ook via de lamp-kant met een touwtje ofzo :X

Ik ga van het voorjaar eerst eens op zoek naar een natuurkundig trucje om te zien wat het waterniveau in de buis is. Als die netjes luchtdicht is hoeft er eigenlijk niets te gebeuren.

Je kan natuulijk ook via de lamp kant een slangetje in de buis duwen en dan lucht erin blazen tot je grote bellen ziet ontsnappen langs de lamp

[ Voor 54% gewijzigd door FRANQ op 30-11-2021 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:21:
[...]

Het is een combinatie van, zoals @Dennahz is het zeker ook het hoge chloor niveau.
Combineer dit met het zout dat in het water zit waardoor je dus een verhoogd natriumgehalte hebt waardoor de geleidbaarheid van het water toeneemt en met als gevlog meer kans op schade door -galvanische- corrosie.

Het vreet zo erg in je warmtewisselaar, kan je haast niet voorstellen. Beter voorkomen en altijd je ZWS/chloor systeem als laatst plaatsen in je leiding :).

(Ik had een foto van een warmtepomp die dus helemaal opgevreten was omdat ZWS vlak voor de WP stond, helaas kan ik die niet meer vinden. Was een goed voorbeeld geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Luc S schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:05:

Ik vraag mij af hoe komt er water in via kant zwembad of van buiten af?
Die buis voor de lamp waar je kabel doorheen loopt is dat specifiek daarvoor of heeft de buis nog een andere functie dan alleen voor de lamp,

Vind het raar dat er water instaat of dit normaal is bij dat soort lampen met aansluiting zwembad weet ik niet maar je zult toch denken dat een een stroomkabel niet in het water moet liggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@J.E. Weinor Het water zou dan via de zwembad kant komen.

Het is een wat apart lichtsysteem inderdaad maar ik was er van gecharmeerd omdat ik de lamp in een reguliere muurdoorvoer (beton) kon schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://poolplanet.ru/image/cache/catalog/products/hayward-mini-leds-rgb_8904-500x500.jpg
(voor meer foto's gebruik zoekterm 3424LEDRGB op je favoriete zoekpagina)

De lamp zit op het plaatje al in zijn fitting die op zijn beurt weer in een muurdoorvoer geschroefd wordt. Water kan achter de lamp de fitting in (je ziet de opening al op het plaatje, de lamp sluit de fitting niet af maar de fitting zou op zijn beurt wel weer de muurdoorvoer af moeten sluiten).

De grijze slang is om de fitting aan te sluiten op een aansluitdoos (bv. https://www.zwemland.nl/xiona-waterdichte-aansluitdoos.html).

Het dik gedrukte 'af moeten sluiten' dat vertrouwde ik niet en ik heb daarom de muurdoorvoer verlengd naar tot boven het maaiveld (zie mijn eerdere tekening :) ). Bovendien was de grijze flexibele slang veel te kort voor mijn situatie en heb ik nergens een langere of een verlengstuk kunnen vinden (lamp zit in het bankje).

Edit: Mijn drukpvc leiding tot boven het maaiveld moet je dus eigenlijk zien als de grijze flex buis en de kabelwartel de afsluiter die je ook zou moeten monteren in de aansluitdoos waar je de flex buis op zou moeten aansluiten :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Luc S op 30-11-2021 14:49 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 177 Laatste