Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39
Note to self: volgend jaar niet zo eigenwijs zijn en gewoon talkpoeder op de buizen smeren. Tering wat zaten die vast aan de liner :o
Kwam gelukkig snel met het idee om er een alumminium buisje bij te steken en door te draaien komt dan alles makkelijk los. 2 buizen hadden iets meer geweld nodig maar het is gelukt :D
(de rest van de onderdelen kwamen overigens wel makkelijk los)

Opvouwen van dit zwembad (stalen frame 305cm rond) ging best makkelijk, veel makkelijker dan een fast set met opblaasrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:09
@Dennahz Nou dan mogen ze deze tip wel van hun site halen bij de beschrijving van de Speck Badu 8)7 :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU7yBINU7n4e_asPYd60UIKWwbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HI2L2eLZjhxQfNiuuPqfKxaQ.png?f=user_large

Ik weet niet precies waar je mee aan de slag moet m.b.t. de Intex filter maar op het zoutsysteem van Intex kon ik deze draaien om verder te kunnen met 50mm lijm: https://www.zwemland.nl/p...dsok-50-mm-63-mm-x-2.html

Uiteindelijk heb ik hem niet gebruikt omdat hij er niet ver genoeg opgeschroefd kon worden. Met voldoende teflon tape had ik hem misschien wel waterdicht gekregen maar ik heb toch gekozen voor een extra Intex adapter https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html en heb de aansluitingen met flex buis gemaakt.

Op een draadsok zou ik wel direct een schroefkoppeling lijmen want anders is het niet handig monteren/demonteren :9

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:34:
Note to self: volgend jaar niet zo eigenwijs zijn en gewoon talkpoeder op de buizen smeren. Tering wat zaten die vast aan de liner :o
Kwam gelukkig snel met het idee om er een alumminium buisje bij te steken en door te draaien komt dan alles makkelijk los. 2 buizen hadden iets meer geweld nodig maar het is gelukt :D
(de rest van de onderdelen kwamen overigens wel makkelijk los)

Opvouwen van dit zwembad (stalen frame 305cm rond) ging best makkelijk, veel makkelijker dan een fast set met opblaasrand.
Voordat je opruimt, ff met staalwol de buizen (roestplekken) weg schuren .. met een alcohol/ammoniak doekje schoonmaken en daarna ff wit spuiten met een busje wit van de action.
Daarna de oude doos (als je die nog hebt voorzien van een vuilnis zak voordat je ze er terug in doet ) en dan los gaan met talkpoeder .. voordat je hem dicht doet

En heb je zelf katten/pellet kachel pak ff een handje van die korrels/pellets en mik die in de zak .. zelfde geld voor je opgevouwen zwembad .. deze houten pellets (niet de steentjes) die werken als vochtvreters voorkomt roest/rare geurtjes enzv ..

btw (voor iedereen die dit leest ) gezien deze AG's "goedkoop" zijn kan je een nieuwe kopen .. maar gooi je oude zwembad nooit weg voordat je een nieuwe hebt ... en deze lek vrij is ... liefst na het zwemseizoen pas ..(de oude) .. lekkages krijg je makkelijk of verbogen onderdelen .. en dan is reserve hebben erg prettig .. maar ja voor opslag moet je wel de ruimte hebben :)

ps wat een &#%#)(% zomer dit jaar .. maar ja wel enorm kunnen genieten van de nieuwe opzet

Tja vanalles

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 16:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Luc S schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:48:
@Dennahz Nou dan mogen ze deze tip wel van hun site halen bij de beschrijving van de Speck Badu 8)7 :P

[Afbeelding]

Ik weet niet precies waar je mee aan de slag moet m.b.t. de Intex filter maar op het zoutsysteem van Intex kon ik deze draaien om verder te kunnen met 50mm lijm: https://www.zwemland.nl/p...dsok-50-mm-63-mm-x-2.html

Uiteindelijk heb ik hem niet gebruikt omdat hij er niet ver genoeg opgeschroefd kon worden. Met voldoende teflon tape had ik hem misschien wel waterdicht gekregen maar ik heb toch gekozen voor een extra Intex adapter https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html en heb de aansluitingen met flex buis gemaakt.

Op een draadsok zou ik wel direct een schroefkoppeling lijmen want anders is het niet handig monteren/demonteren :9
Ja, vond het ook raar eigenlijk :X Die apparaten zijn er speciaal voor gemaakt en ze raden het zelf aan op hun site.

Denk dat ik stiekem toch voor die setup ga.

En idd, met de nodige koppelstukken moet dat toch wel aan te sluiten zijn. Zie dan niet echt het verschil tussen een Intex zandfilter en een duurdere. Uiteindelijk is het ook maar gewoon een bak zand/glas waar water doorheen gaat op een bepaalde snelheid. Niet meer, niet minder.

Twitter

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 11:55
Ik weet niet welke intex je nu hebt maar het enige waar je volgens mij op moet letten is of het volume van je zandfilter geschikt is voor het volume van je pomp.
Je linkt de badu 6 dus ik ga ervanuit dat je de intex 6l/h hebt dus dan moet het wel kunnen denk ik.

Ben benieuwd naar je ervaring met het geluid van de Badu (het was hier een paar weken rustig maar de buurman stond ook hier gisteren weer te klagen ;-) )

• Dennahz

Dennahz

Togi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:55:
Ik weet niet welke intex je nu hebt maar het enige waar je volgens mij op moet letten is of het volume van je zandfilter geschikt is voor het volume van je pomp.
Je linkt de badu 6 dus ik ga ervanuit dat je de intex 6l/h hebt dus dan moet het wel kunnen denk ik.

Ben benieuwd naar je ervaring met het geluid van de Badu (het was hier een paar weken rustig maar de buurman stond ook hier gisteren weer te klagen ;-) )
Ik zou zelf dan voor de 8 variant gaan. Jij hebt nog de Intex pomp? Heb hem nu uitgeschakeld, maar heb het ergens nog in m'n hoofd om in oktober een tijdje 24/7 te pompen en de boel warm te houden. Gewoon omdat het stiekem toch best wel lekker is om in koud weer in een warm zwembad te zwemmen ;)

Hier geen klachten gehad, maar de pomp staat ook in een hokje met behoorlijk dikke isolatie. En dan nog moet ik allerlei kunstgrepen uithalen zodat de behuizing niet resoneert, zucht. Hoe kan je toch zulke troep verkopen :X

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:13
Wat ben ik blij met een wp dit jaar zeg. Het water is nu een aangename 30 graden.
Het zal makkelijk warmer kunnen maar mijn Intex zf maakt daarvoor te veel herrie snachts.
Toch maar een kist maken als winterproject :)

Maar straks weer lekker zwemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 11:55
Dennahz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:09:
[...]

Ik zou zelf dan voor de 8 variant gaan. Jij hebt nog de Intex pomp? Heb hem nu uitgeschakeld, maar heb het ergens nog in m'n hoofd om in oktober een tijdje 24/7 te pompen en de boel warm te houden. Gewoon omdat het stiekem toch best wel lekker is om in koud weer in een warm zwembad te zwemmen ;)

Hier geen klachten gehad, maar de pomp staat ook in een hokje met behoorlijk dikke isolatie. En dan nog moet ik allerlei kunstgrepen uithalen zodat de behuizing niet resoneert, zucht. Hoe kan je toch zulke troep verkopen :X
Ik heb de 12m/h van intex
Deze staat nu in een grote houten kist met 10cm steenwol rondom en de ruimte om het vat en het zoutsysteem ook opgevuld met steenwol. Alleen de pomp heeft wat adem ruimte (werd anders te warm).
Verder tegen resonantie staat de pomp ook nog eens op van die rubben pootjes voor wasmachines.
Ik zelf hoor hem wel (maar niet storend) maar de buren zijn er dus minder blij mee.

Toch wel appart dat ik nu meer klachten lees over het geluid. Vorig jaar dit topic ook gevolgd (had toen zelf nog maar een klein badje staan) ter inspiratie maar heb toen weinig opmerkingen gezien volgens mij.
Zijn de pompen veranderd of komt het doordat mensen nu veel meer thuis werken en dus sneller overlast hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door Togi op 22-09-2021 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
Togi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:13:
[...]

Deze staat nu in een grote houten kist met 10cm steenwol rondom en de ruimte om het vat en het zoutsysteem ook opgevuld met steenwol. Alleen de pomp heeft wat adem ruimte (werd anders te warm).
Verder tegen resonantie staat de pomp ook nog eens op van die rubben pootjes voor wasmachines.
Ik zelf hoor hem wel (maar niet storend) maar de buren zijn er dus minder blij mee.

Toch wel appart dat ik nu meer klachten lees over het geluid. Vorig jaar dit topic ook gevolgd (had toen zelf nog maar een klein badje staan) ter inspiratie maar heb toen weinig opmerkingen gezien volgens mij.
Zijn de pompen veranderd of komt het doordat mensen nu veel meer thuis werken en dus sneller overlast hebben?
Vorig jaar waren er ook wel klachten :)
Ik had zelfs door dit topic een kist gemaakt, dat beviel best goed. Best stil, maar weggedaan omdat ik een betere/mooiere wou maken..
Daar was helaas niets van terechtgekomen :D

• Dennahz

Dennahz

Togi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:13:
[...]

Eigenlijk is het wel schandalig dat die pompen zoveel lawaai maken. Als ik niet iets tegen de zijkanten van de pomp druk, dan hoor je dus duidelijk geratel. De pomp staat in een hokje van overal 5cm dikke geluidsisolatie (super duur spul).

En dan nog hoor ik binnen (!) het verschil als hetgeen wat tegen de pomp staat verschoven is.

Heb het idee dat het vroeger idd minder was... geen idee. Ik weet wel dat de mijne gewoon lekker naar de stort gaat. Zoiets wil ik niemand meer aandoen ;)

Twitter

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:38
Dennahz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:17:
[...]

Eigenlijk is het wel schandalig dat die pompen zoveel lawaai maken. Als ik niet iets tegen de zijkanten van de pomp druk, dan hoor je dus duidelijk geratel. De pomp staat in een hokje van overal 5cm dikke geluidsisolatie (super duur spul).

En dan nog hoor ik binnen (!) het verschil als hetgeen wat tegen de pomp staat verschoven is.

Heb het idee dat het vroeger idd minder was... geen idee. Ik weet wel dat de mijne gewoon lekker naar de stort gaat. Zoiets wil ik niemand meer aandoen ;)
Ik heb de intex ZFP 6m3 vorig jaar gekocht en dat dat je het hoort wel degelijk aanwezig maar niet zo dat het je stoort hij maakt alleen meer lawaai als ik flow volledig door de solar tyleen pomp dan kun je de pomp wel goed horen geen ratel geluid maar meer een doordringend geluid zoals je hoort van oude koelkasten/vriezers die je hoort, zelfs op 15 a 20 meter afstand.

De ZFP staat gewoon in een keter store it oud bodem van die grijze legpuzzels van de action maar de keter is niet verder geïsoleerd.

Het geratel met de ZFP doet mij denken dat de lagers in het pomphuis zijn (versleten) of van zodanig slechte kwaliteit dat ze hoorbaar zijn.
Verwacht geen top kwaliteit uit China de onderdelen die er in zitten ook vaak massa productie en veel kwantiteit, intex is op zich is wel goed maar daar is alles mee gezegd maar geen kwaliteits producten of premium segment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:17
Togi schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:55:

Ik kan je bijna garanderen (weet niet hoever je buurman van de pomp zit) dat hij de Badu niet gaat horen. Ik heb een Mr. Silence warmtepomp, die zogenaamd de stilste warmtepomp moet zijn met maar 46dba op 1 meter. Ik weet niet hoe ze dit niveau meten en welk apparatuur ze hebben. Maar de Speck Badu Magic met 60dba op 1 meter is wezenlijk stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

medu80 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:21:
[...]

Ik kan je bijna garanderen (weet niet hoever je buurman van de pomp zit) dat hij de Badu niet gaat horen. Ik heb een Mr. Silence warmtepomp, die zogenaamd de stilste warmtepomp moet zijn met maar 46dba op 1 meter. Ik weet niet hoe ze dit niveau meten en welk apparatuur ze hebben. Maar de Speck Badu Magic met 60dba op 1 meter is wezenlijk stiller.
Heb de 8m³/u besteld + zo'n dik zandfilter erbij. Moet dan alleen nog even kijken welke koppelstukken ik nodig heb om naar 38mm te gaan.

Er moet wel "iets" meer glas in die tank dan bij m'n Intex ZFP... :X

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Het begint rustig te worden op deze topic, nog geen DIY projectjes in omloop komende weken maanden 😋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

J.E. Weinor schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:11:
Het begint rustig te worden op deze topic, nog geen DIY projectjes in omloop komende weken maanden 😋
Krijg volgende week m'n nieuwe pomp binnen. Ben van plan om de boel in oktober gewoon 24/7 warm te houden. Eens kijken hoeveel stroom het zuipt :p Daarna de boel afkoppelen voor de winter. Pompen blijven wel gewoon staan... eens kijken hoe ik alles winterklaar kan maken dan.

M'n Intex maakt teveel lawaai voor 24/7 helaas.

Twitter

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:22

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Eerste begin gemaakt van het plungebad. 3,6x2,2x1,2 zware klei handmatig uitgegraven in mijn eentje met een schep en kruiwagen. Heeft me totaal 24 uur gekost over 4 dagen. Container was 50m verder. 9m3 container is vol. Ik moest ook de klei naar achter scheppen in de container omdat ik geen ruimte had voor een lange oprit in de container. Ging net over de rand.

Ik moet nog een strook van 0,35x2,2x1,2m uitgraven. Circa 1 tegel breedte dus waar ik op sta. Maar ik moet eerst 2m3 weglopen. Ik moet dus nog 3m3 kwijt. Ik heb moet dus nog een 6m3 container bestellen voor de rest. Totaal 12m3 voor 8m3 uitkomende kleigrond.

Is geen grap klei uitgraven. Voordeel is wel dat de wanden niet inkalven. Scheelt hoop ruimte en voorzieningen.

Kosten tot dusver.
€ 600,- 9m3 grond container
€ 23,- huur kruiwagen

Planning komende week
- resterende strook uitgraven
- rest grond afvoeren ca. 3m3
- hwa omleggen
- werkvloer schuur weghakken
- zandbed van 15cm storten
- folie, bekisting en wapening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxXVIHsigMDgKbMjzL5T9SE2Wu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZKBu1bn6b2aqUYMFjiUVLMd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TjYLu2oy5TEa54lW95uduNnwTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKU9Y0QpRh9fqSjiVFBx7tJd.jpg?f=fotoalbum_large

Bad komt cw. 45-50cm boven het maaiveld uit. Waterhoogte wordt 1,2m. De zijkant en voorkant boven maaiveld wordt acrylglas. Naar onderstaande referentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIOrYnjHp8VCb4xd5qlgWRjPjlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yv89rw2jpF0VTLmK6Rzi8Zo.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zo .. vandaag was een avontuurlijke dag :)

De spa moest eerst op het oude adres over het dak getild worden met een hijskraan. Daarna deze in 1 moeite door op de speciale aanhanger voor transport van spa's gelegd.
Vervolgens naar z'n nieuwe bestemming gereden.

Bij aankomst de aanhanger verticaal geplaatst op speciale wielen en zo de tuin in gereden. Daar de spa voorzichtig op een speciaal daarvoor bestemd luchtkussen laten 'vallen' om daarna gedoseerd de lucht eruit te laten. Op het laatste moment de spa nog op 2 hondjes laten rusten om zo tot op de centimeter de spa op de juiste plek te plaatsen. Daarna met een soort hefboom de spa gelift en de hondjes eronder vandaan.
Omdat de monteur/verhuizer ze toch gewoon standaard in zijn bus had liggen, ook direct de ozonator laten vervangen,die was in geen jaren vervangen.

Nu kon het vullen beginnen :Y) Tijdens het vullen kon ik op mijn gemak de elektra aansluiten.
Na het opstarten een foutmelding dat er geen flow was, wat vreemd was want alles functioneerde (behalve verwarmen). Na een korte inspectie bleek de flow sensor niet goed vast te zitten. Even aanduwen en de foutmelding was weg.
De spa staat nu rustig op te wamen, morgenavond waarschijnlijk de eerste proefsessie :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9HSEQFzpqh1u622bNQD3EGnEM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zmcg1zwPCWkQO70rinUWALc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKotyWfAIl9-UvCHyGFHyIxDjLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhInGdZr0ZhSA6oit7PVg4ju.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxJ5CFxad64F8JI1OTLcyNg5L1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFX8zTUrqWPyw3HibJfvbn0U.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfYahsGNoPJNlAaVd1ZlDbNlHaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rHAh3q3R0Fx3yOiWpEjICrt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__d0eBOcbbWpIJDW_BBtm5iKMx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeVMI5whsJ9jDZKf0M8fkLlS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcFBIDS7_AJL975ntByRs4mg4PA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tWWdIpCdLgJnsaS2IvQ0LiN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGxaZX0sgfRXox_eAL9P-yz8iTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRyhLIbUW6JDl7uivwr6TIcX.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Wauw, lekker man @Koffie ! Heerlijk in de koudere maanden :) Zit er zelf ook nog aan te denken om zo'n jacuzzi / hottub aan te schaffen voor de winter, maar ben bang dat we het te weinig gaan gebruiken (en zit natuurlijk weer in met het geluid van de pomp).

Zelf gisteren de Speck Badu pomp binnengekregen, maar ben nu nog op zoek naar de goede aansluitingen voor op m'n 38mm buizen.

Dacht zelf om van 2" en 1.5" naar 50mm te gaan en vanaf daar dan die Intex 50 -> 38mm te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee? Zo te zien heeft Toppy niet direct de aansluiting naar 38mm namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennahz op 28-09-2021 18:43 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 19:20
Dacht zelf om van 2" en 1.5" naar 50mm te gaan en vanaf daar dan die Intex 50 -> 38mm te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee? Zo te zien heeft Toppy niet direct de aansluiting naar 38mm namelijk.
Mijn tip: zorg er wel voor dat je pomp los te koppelen is. Zover ik lees zit je al met Intex slangen, maar ik wil het toch effe extra benadrukken. Ik zet zelf altijd een drie-delige koppeling tussen pomp en hoofdleiding. Deze kan je namelijk ook nog los draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Guusje2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:04:
[...]

Mijn tip: zorg er wel voor dat je pomp los te koppelen is. Zover ik lees zit je al met Intex slangen, maar ik wil het toch effe extra benadrukken. Ik zet zelf altijd een drie-delige koppeling tussen pomp en hoofdleiding. Deze kan je namelijk ook nog los draaien.
Ik zie bij jullie deze koppelstukken staan:

https://zwembadcompleet.nl/2-delige-koppeling-50-mm-x-1
en
https://zwembadcompleet.nl/2-delige-koppeling-50-mm-x-2

Maar in principe zou ik dan beter uit zijn met deze?: https://zwembadcompleet.n...et-buitendraad-50-x-1-1-2 (en dan de 2 inch variant erbij)

Oftewel moet ik de pomp vervangen door het 'magic' model, wat standaard wel de goede aansluitingen heeft. Ik zie dat een aantal Tweakers die pomp ook hebben. Verbaas me alleen een beetje over het verschil qua stroomverbruik. Het lijkt in de specs erop dat de pomp continu 500W trekt. Wat me wel een beetje veel lijkt.

[ Voor 42% gewijzigd door Dennahz op 28-09-2021 21:48 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dennahz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:42:
Wauw, lekker man @Koffie ! Heerlijk in de koudere maanden :) Zit er zelf ook nog aan te denken om zo'n jacuzzi / hottub aan te schaffen voor de winter, maar ben bang dat we het te weinig gaan gebruiken (en zit natuurlijk weer in met het geluid van de pomp).
Niet dat ik nu ineens alles van spa's weet, maar als ik naar de mijne kijk:
Een doorloop pomp welke 24/7 pompt. Deze hoor je simpelweg niet. Dit is een beetje vergelijkbaar met een CV pomp.
Verder 2 pompen met elk 2 standen, type zwembad/vijverpomp.
Ja die hoor je. Nou en :+ Je doet ze alleen aan als je er in zit (en tijdens z'n programma eens in de zoveel uren ff 1 minuut.

Vanavond voor het eerst in de spa geweest. Heerlijk op 37,5 graden (opwarmen gaat met circa 1 graad per minuut). Ietsjes teveel water erin, maar dat is een kwestie van feeling krijgen :)

• Plenkske
Koffie schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:06:
[...]

Niet dat ik nu ineens alles van spa's weet, maar als ik naar de mijne kijk:
Een doorloop pomp welke 24/7 pompt. Deze hoor je simpelweg niet. Dit is een beetje vergelijkbaar met een CV pomp.
Verder 2 pompen met elk 2 standen, type zwembad/vijverpomp.
Ja die hoor je. Nou en :+ Je doet ze alleen aan als je er in zit (en tijdens z'n programma eens in de zoveel uren ff 1 minuut.

Vanavond voor het eerst in de spa geweest. Heerlijk op 37,5 graden (opwarmen gaat met circa 1 graad per minuut). Ietsjes teveel water erin, maar dat is een kwestie van feeling krijgen :)
1 graad per minuut ? Ik denk dat dit iets te snel is ? :o

• Joosty10
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
Zijn er al mensen bezig met het winterklaar maken van hun zwembad? Ik vraag me af wat de beste optie voor ons is (metalen zwembad, ingegraven leidingen op 60cm diepte en vorstvrije installatieruimte). Ik vraag me met name af hoe het zit qua bevriezing. Het makkelijkst lijkt me om de filterpomp gewoon dagelijks te laten draaien, overwinteringsvloeistof toe te voegen en een winterafdekzeil te plaatsen. Maar ik lees ook vaak dat men aanraadt om het bad leeg te laten lopen tot onder de inspuiters en alle leidingen leeg te spuiten met een compressor. Iemand ervaringstips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Joosty10 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:52:
Zijn er al mensen bezig met het winterklaar maken van hun zwembad? Ik vraag me af wat de beste optie voor ons is (metalen zwembad, ingegraven leidingen op 60cm diepte en vorstvrije installatieruimte). Ik vraag me met name af hoe het zit qua bevriezing. Het makkelijkst lijkt me om de filterpomp gewoon dagelijks te laten draaien, overwinteringsvloeistof toe te voegen en een winterafdekzeil te plaatsen. Maar ik lees ook vaak dat men aanraadt om het bad leeg te laten lopen tot onder de inspuiters en alle leidingen leeg te spuiten met een compressor. Iemand ervaringstips?
Weet niet hoe groot je zwembad is maar een schaatsbaan voor in de winter kan ook nog, :o

Winterklaar ligt er aan maak je gebruik in de winter of niet en stilstaand water bevriest en zet uit afhankelijk hoe lang de vorstperiode is voor een dagje vorst is niet zoveel aan de hand.

Zijn verschillende opties mogelijk om winterklaar te maken afhankelijk van wel of geen gebruik..

Maak je geen gebruik leegpompen zwembad kan of half leeg maar wel zorgen dat de leidingen leeg zijn en niet vol water in blijft staan geld ook voor je ZFP die buitenstaat in een hokje ondanks geïsoleerd kans dat het water in de pomp alsnog bevriest 1 graad onder 0 bevriest al.

Water uit de leidingen kun het beste met een compressor er uit blazen het beetje water wat evt. nog achter blijft is niet erg dat het bevriest kan niks mee gebeuren de ZFP loskoppelen overtollig water wat er nog in zitten leeg laten lopen door de aftap kraan voorfilter en filtervat. de 6 weg klep verwijderen van het vat daar blijft nog veel water inzitten daar kwam ik ook achter zand of glas kun je gewoon laten zitten de pluizen bolletjes haal je er uit voor in de wasmachine :)

Bevriezen van het zwembadwater stuk piepschuim of anders paar lege kunstof flessen er in gooien lucht/zuurstofpompje in het water kan ook nog vele mogelijk heden.

Mijn zwembad staat alleen in het seizoen en niet het hele jaar alleen de ZFP met leidingen en vaste opstelling solar tyleen op het dak blijft staan maar wel al het water er uit geblazen om bevriezing te voorkomen de intex slangen wel verwijdert en opgeborgen en vaste leidingen uiteinden dicht met afdek schroefdop zodat er geen rommel en ongedierte er inkomt, voor het zelfde geld kruip er een muis in de leiding :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Plenkske schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:37:
[...]

1 graad per minuut ? Ik denk dat dit iets te snel is ? :o
Nee hoor :?

Maandag om 17:45 de boel opgestart met 18,5 graden
Dinsdag om 07:45 was het 33 graden

In 14 uur tijd 14,5 graden erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:09

Dennis1812

Amateur prutser

Koffie schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:01:
[...]

1 per uur is iets anders dan 1 per minuut wat je neer had gezet.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:01:
[...]

Lees het nog eens :D 1 graad per uur leek mij inderdaad logischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Plenkske schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:09:
[...]

Lees het nog eens :D 1 graad per uur leek mij inderdaad logischer.
Dennis1812 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:02:
[...]

1 per uur is iets anders dan 1 per minuut wat je neer had gezet.
Oeps .. stom stom stom :)
Uiteraard is het 1 graad per uur :+

Inderdaad 2 opties : of door blijven pompen of leeg laten lopen tot onder de skimmers en inspuiters.
Doorblazen kan, maar lijkt me niet perse nodig. Die leidingen staan dan 'open' dus een restantje water kan prima uitzetten bij bevriezen.
Vergeet ook niet om je zandfilter leeg te laten lopen.

Ik doe voor overwinteren weinig spannends. Ik verlaag het aantal pompuren per dag, en bij vorst laat ik langer pompen op lagere snelheid.
Ik stop met toevoegen/meten van chloor en pH. Ook gooi ik er geen overwinteringsgoedjes in.
Gewoon normaal water en pompen, meer niet. Onder 15 graden heb je toch geen alg-groei meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Ik ga mijn zandfilter leeg laten lopen en laat de pomp op de laagste stand doordraaien mits het vriest. Dan zet ik de 6-weg op circuleren ipv filteren. Das altijd nog goedkoper als 15 winterdrijvers te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 29-09-2021 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 01:04
Zo gisteren nog lekker erin geweest en vandaag ziet er ook weer goed uit om erin te gaan.
J.E. Weinor schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:11:
Dat dacht ik ook alleen kreeg ik blijkbaar geen melding meer binnen van nieuwe posts :D
Dennahz schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:52:
[...]
Krijg volgende week m'n nieuwe pomp binnen. Ben van plan om de boel in oktober gewoon 24/7 warm te houden. Eens kijken hoeveel stroom het zuipt :p Daarna de boel afkoppelen voor de winter. Pompen blijven wel gewoon staan... eens kijken hoe ik alles winterklaar kan maken dan.

M'n Intex maakt teveel lawaai voor 24/7 helaas.
ik zit op 170 watt met mijn pomp die 24/7 draait. Hoop dit nog terug te kunnen brengen naar 120 watt.
Dennahz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:42:

Zelf gisteren de Speck Badu pomp binnengekregen, maar ben nu nog op zoek naar de goede aansluitingen voor op m'n 38mm buizen.

Zelf heb ik gewoon die intex A adapter (https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html).

Vanaf de pomp naar 50mm en pas bij het bad zelf heb ik dan 50 naar 2" schroefdraad waarop dan weer die Intex adapter zit.

Edit:
Je kan natuurlijk ook gewoon vanaf de pomp zelf direct 2" naar 2" (zuig) gaan en 1.5 naar 2" (pers) gaan en daarop de Intex adapter als je geen 50mm buizen wilt/gaat gebruiken
>> https://pvcvoordeel.nl/vd...pel-2-x-1-1-2-pn-16-prod/
>> https://pvcvoordeel.nl/vdl-pvc-draadnippel-2-x-2-pn-16-prod/

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 29-09-2021 16:24 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 14:01
Zuluman schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:15:
Eerste begin gemaakt van het plungebad. 3,6x2,2x1,2 zware klei handmatig uitgegraven in mijn eentje met een schep en kruiwagen. Heeft me totaal 24 uur gekost over 4 dagen. Container was 50m verder. 9m3 container is vol. Ik moest ook de klei naar achter scheppen in de container omdat ik geen ruimte had voor een lange oprit in de container. Ging net over de rand.

Ik moet nog een strook van 0,35x2,2x1,2m uitgraven. Circa 1 tegel breedte dus waar ik op sta. Maar ik moet eerst 2m3 weglopen. Ik moet dus nog 3m3 kwijt. Ik heb moet dus nog een 6m3 container bestellen voor de rest. Totaal 12m3 voor 8m3 uitkomende kleigrond.

Is geen grap klei uitgraven. Voordeel is wel dat de wanden niet inkalven. Scheelt hoop ruimte en voorzieningen.

Kosten tot dusver.
€ 600,- 9m3 grond container
€ 23,- huur kruiwagen

Planning komende week
- resterende strook uitgraven
- rest grond afvoeren ca. 3m3
- hwa omleggen
- werkvloer schuur weghakken
- zandbed van 15cm storten
- folie, bekisting en wapening

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bad komt cw. 45-50cm boven het maaiveld uit. Waterhoogte wordt 1,2m. De zijkant en voorkant boven maaiveld wordt acrylglas. Naar onderstaande referentie.

[Afbeelding]
Wellicht eerder gevraagd maar wat gaat het uiteindelijk kosten schat je?

Louzy#2475

• Zuluman

Zuluman

louzy82 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:08:
[...]

Wellicht eerder gevraagd maar wat gaat het uiteindelijk kosten schat je?
Zuluman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:54:
[...]

€ 500,- 10m3 container+kruiwagens huur
€ 750,- betonvloer+isolatie+wapening+bekising
€ 1250,-ps blokken + beton betonblokken+wapening+chem. ankers
€ 250,- waterdichte cementlaag op ps
€ 1250,- inbouw materiaal (lampen, skimmers, spuitgaten, stofzuiger,etc)
€ 2.250,- waterbehandeling
€ 500,- loodgietersmateriaal
€ 500,- zwembadverf
€ 250,- divers
€ 7.500,- totaal
€ 2.500 onvoorzien
€ 10.000 budget
In deze raming had ik de glasrand nog niet opgenomen. Ik schat dat die, afhankelijk van de benodigde dikte, tussen de 3.500 en 5.000 zal liggen. En de eerste overschrijding is er van de grondcontainer. (9m3+6m3) Die is € 1.000 ipv € 500,- Ik heb totaal 15k gereserveerd.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Luc S
@Zuluman Ontzettend gaaf, hoop veel updates langs te zien komen van je :)

Ik ben wel benieuwd wat je met zoveel zwembadverf gaat doen? Ik dacht dat als je met PS blokken gaat bouwen je redelijk gebonden bent aan een liner?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Luc S schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:45:
@Zuluman Ontzettend gaaf, hoop veel updates langs te zien komen van je :)

Ik ben wel benieuwd wat je met zoveel zwembadverf gaat doen? Ik dacht dat als je met PS blokken gaat bouwen je redelijk gebonden bent aan een liner?
Thanks. Ik heb besloten te gaan metselen en stucen. Ik wil perse geen liner. Dus zoals jij het hebt gedaan. Planning loopt wel wat uit ivm de heftige regen gisteren. Ik heb gistermiddag een zeil erover gespannen en dat heeft wel aardig geholpen om de meeste regen eruit te houden. Hoge veiligheidslaarzen besteld en ik ga een pomp huren.

• J.E. Weinor
Zuluman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:35:
[...]

[...]

In deze raming had ik de glasrand nog niet opgenomen. Ik schat dat die, afhankelijk van de benodigde dikte, tussen de 3.500 en 5.000 zal liggen. En de eerste overschrijding is er van de grondcontainer. (9m3+6m3) Die is € 1.000 ipv € 500,- Ik heb totaal 15k gereserveerd.
Kost grond afvoeren zoveel tegenwoordig in een container 15 M3 grond gemiddeld 7 aanhangers grond, het laten brengen kost niet zoveel in verhouding met het te laten ophalen kost well 3voudig van de prijs zand brengen of ophalen door een bedrijf.

Was er geen boer in de omtrek belang bij grond of via gratis op te halen.
Laats had mijn zus iets van 8m3 grond wegens verbouwing zwarte grond zonder puin laten ophalen gratis via verkoophoek. was binnen een week weg. mijn zwager heeft ze nog even geholpen de aanhanger in te kieperen.
Hierop kun je Flink op besparen en anderen zijn weer blij. met zwarte grond, wil niet zeggen dat het altijd lukt maar proberen was het zeker waard geweest.

Vraag mij af word de container grond gewogen of is het een afvoer prijs per bak vol? daar zit nog wel onderling prijsverschil tussen, als het met gewicht gaat ben je vele malen duurder uit vooral als de grond nat is of pas heeft geregend tikt dat mooi aan in KG :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

J.E. Weinor schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:07:
[...]

Kost grond afvoeren zoveel tegenwoordig in een container 15 M3 grond gemiddeld 7 aanhangers grond, het laten brengen kost niet zoveel in verhouding met het te laten ophalen kost well 3voudig van de prijs zand brengen of ophalen door een bedrijf.

Was er geen boer in de omtrek belang bij grond of via gratis op te halen.
Laats had mijn zus iets van 8m3 grond wegens verbouwing zwarte grond zonder puin laten ophalen gratis via verkoophoek. was binnen een week weg. mijn zwager heeft ze nog even geholpen de aanhanger in te kieperen.
Hierop kun je Flink op besparen en anderen zijn weer blij. met zwarte grond, wil niet zeggen dat het altijd lukt maar proberen was het zeker waard geweest.

Vraag mij af word de container grond gewogen of is het een afvoer prijs per bak vol? daar zit nog wel onderling prijsverschil tussen, als het met gewicht gaat ben je vele malen duurder uit vooral als de grond nat is of pas heeft geregend tikt dat mooi aan in KG :?
Ik woon in Den Haag midden in een vinexwijk in een rijtjeswoning. Daar is niet veel ruimte voor opslag en weinig boeren in de buurt. En een berg van 12m3 staat aardig in de weg moet ik zeggen. Je betaalt per volume en niet per kg.

Ik zie ook dat de prijzen buiten de randstad een stuk lager zijn voor grondafvoer containers. T liefste had ik 1 grote container. dat scheelt ook. Ik heb omega benaderd hier in de buurt. Ze hebben vergunning voor max 6m3 containers. Hij verwees mijn naar gebr. van der voort uit Berkel en Rodenrijs die wel een 9m3 hadden.

Ik had een bedrijf in utrecht gevonden die een platte 10m3 container waar je zo in kon rijden met je kruiwagen, maar die ging max 50km uit utrecht.

Door het zelf uit te graven met een schep en kruiwagen heb ik al aardig verdiend. Elke buurman die voorbij liep vroeg of ik een gravertje had gehuurd. ze keken raar op als ik zei dat ik t met de schep deed.

Mijn 17 jaar oude bangkirai terras was ik wel zo snel kwijt. Had de planken in de voortuin gelegd en de pakjesbezorger had wel interesse. ca. 28 planken van 325cm lang (15cm breed) en 6 stuks liggers van 4,4m. voor € 30,- is niet veel maar mooi dat het gerecycled is. anders had ik grof vuil gebeld.

Ik heb naast mijn vaste baan een eigen adviesbureau op gebied van bouwkosten. met een uurtarief van € 95,- zou ik beter een klus kunnen aannemen en vervolgens iemand inhuren voor zeg € 45 per uur. maar sinds corona heb ik nagenoeg geen opdrachten meer. en aangezien ik toch niks te doen heb bespaar ik mezelf € 45,- per uur.

• medu80
Zuluman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:38:
[...]

Ik woon in Den Haag midden in een vinexwijk in een rijtjeswoning. Daar is niet veel ruimte voor opslag en weinig boeren in de buurt. En een berg van 12m3 staat aardig in de weg moet ik zeggen. Je betaalt per volume en niet per kg.

Ik zie ook dat de prijzen buiten de randstad een stuk lager zijn voor grondafvoer containers. T liefste had ik 1 grote container. dat scheelt ook. Ik heb omega benaderd hier in de buurt. Ze hebben vergunning voor max 6m3 containers. Hij verwees mijn naar gebr. van der voort uit Berkel en Rodenrijs die wel een 9m3 hadden.

Ik had een bedrijf in utrecht gevonden die een platte 10m3 container waar je zo in kon rijden met je kruiwagen, maar die ging max 50km uit utrecht.

Door het zelf uit te graven met een schep en kruiwagen heb ik al aardig verdiend. Elke buurman die voorbij liep vroeg of ik een gravertje had gehuurd. ze keken raar op als ik zei dat ik t met de schep deed.

Mijn 17 jaar oude bangkirai terras was ik wel zo snel kwijt. Had de planken in de voortuin gelegd en de pakjesbezorger had wel interesse. ca. 28 planken van 325cm lang (15cm breed) en 6 stuks liggers van 4,4m. voor € 30,- is niet veel maar mooi dat het gerecycled is. anders had ik grof vuil gebeld.

Ik heb naast mijn vaste baan een eigen adviesbureau op gebied van bouwkosten. met een uurtarief van € 95,- zou ik beter een klus kunnen aannemen en vervolgens iemand inhuren voor zeg € 45 per uur. maar sinds corona heb ik nagenoeg geen opdrachten meer. en aangezien ik toch niks te doen heb bespaar ik mezelf € 45,- per uur.
4,5x3,5x1.50 uitgraven en afvoeren. Volgens mij was het ruim 25m3. Uiteindelijk heb ik geregeld dat hij gestabiliseerd zandcement op de bodem zou doen. Tevens kreeg ik 5 x 1m3 zakken ophoogzand om de randen mee aan te vullen. En dit allemaal voor het luttele bedrag van 2000 euro. Inclusief BTW

• Zuluman

Zuluman

medu80 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:25:
[...]

4,5x3,5x1.50 uitgraven en afvoeren. Volgens mij was het ruim 25m3. Uiteindelijk heb ik geregeld dat hij gestabiliseerd zandcement op de bodem zou doen. Tevens kreeg ik 5 x 1m3 zakken ophoogzand om de randen mee aan te vullen. En dit allemaal voor het luttele bedrag van 2000 euro. Inclusief BTW
Dat is idd een nette prijs. Welke regio woon je? Bereikbaarheid, regio, seizoen, etc is allemaal van invloed. Soms betaal je wat meer en soms wat minder. Per saldo komt het altijd ongeveer op hetzelfde neer wat materiaal betreft. Alleen op arbeid kan je meestal wat verdienen. En dat is niet het voornaamste waar ik het voor doe. Vooral omdat ik het leuk vindt. Als je voor je werk achter een pc zit dan is fysieke arbeid echt fijn.

Ik heb ook idd zitten denken aan een hdpe zwembad maar ga toch voor een betonnen plaat met gemetselde wanden. En het is meer op maat te maken. Wat ik had gevonden is dat toch voordeliger zelfbouw dan een prefab bad. totdat ik het ontwerp heb aangepast en de glazen rand heb toegevoegd. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Zuluman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:38:
[...]

Alles wat je kunt besparen is mee genomen en je buurmanen die voorbij kwamen lopen konden die niet mee hepen graven gaat wat vlotter :P en als de buurtcontact goed is voor een biertje zeg maar waarom niet, elkaar voorthelpen ook gezellig,

Weet niet hoe het is in het westen van de randstad is maar kom zelf uit het oosten twente hier zijn ze aardig behulpzaam in de woonwijk of lenen soms wel eens voor elkaar of de buurman komt langs om hem te helpen. dit jaar gezellige met aantal buren bij elkaar achter de grilrooster gezeten doen we elk jaar trouwens zo leer je elkaar ook beter kennen.

Maar net wat je zegt betreft bouwkosten zijn ook niet goedkoop wat je zelf kunt doen en handig bent is zeker meegenomen laat staan de huidige prijzen voor het benodigde materialen zijn flink gestegen vooral het houtmateriaal al dan niet de opzet intex zwembaden in vergelijk met vorig jaar soms wel de dubbele prijs.

De containers voor zand af voer zal in het oosten wel voordeliger zijn betreft tarieven, prijzen uit het westen liggen toch al wat hoger in vergelijk met het oosten van het land en in Twente zitten veel boeren in vergelijk westen randstad hier kun je nog wel wat makkelijker kwijt betreft grond ook waar je zand kunt afhalen nemen ze wel eens schone grond aan maar met huidige stikstof regels is het wel wat lastiger geworden.

Ook schoon puin kun je hier nog gratis wegbrengen bij een bedrijf uit de buurt dat wordt weer vermaalt en hergebruikt voor wegen en paden als onderlaag.
Voor de bangkirai planken toch nog 30 euro ontvangen als je het naar de stort brengt kost het je nog vaak geld ook nog voor gratis ophalen had het evt, je alsnog niets gekost.

Maar zo te zien aan je foto's is er nog veel werk te verrichten en het resultaat mag er wezen komt er top uit te zien met glazen wand heeft niet iedereen, hopen dat het weer een beetje mee zit een nachtvorstje is niet erg als het maar droog weer is.

• J.E. Weinor
medu80 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:25:
[...]

5M3 ophoogzand kost 10 euro per M3 losse stort in de aanhanger bij ons in twente niet van dat soort metselzand maar mooie stevige donkergele kleur zand zit beetje kleigrond doorheen.
zand in bigbag zakken per M3 schrok net van de prijs zo rond de 50 euro per M3 ex verzendkosten die zijn ook niet mals dan ben je voor 5M3 ophoogzand gemiddeld 250 euro kwijt dan komt er verzendkosten bij boven op.
voor dit geld brengen ze hier 20 M3 inclusief transport ophoog zand met een kiepwagen voor de deur als losse stort. gewone zwarte schone grond zit je op gemiddeld op 15 euro per M3 minimale afname is 10M3
.
Dit is de prijs kan het weten mijn buurman verder op in de straat heeft dit jaar een schuur met overkapping gebouwd zijn tuin moest aardig worden opgehoogd en uitgevlakt worden daar ging wel 20m3 grond in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Zuluman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:29:
[...]

Dat is idd een nette prijs. Welke regio woon je? Bereikbaarheid, regio, seizoen, etc is allemaal van invloed. Soms betaal je wat meer en soms wat minder. Per saldo komt het altijd ongeveer op hetzelfde neer wat materiaal betreft. Alleen op arbeid kan je meestal wat verdienen. En dat is niet het voornaamste waar ik het voor doe. Vooral omdat ik het leuk vindt. Als je voor je werk achter een pc zit dan is fysieke arbeid echt fijn.

Ik heb ook idd zitten denken aan een hdpe zwembad maar ga toch voor een betonnen plaat met gemetselde wanden. En het is meer op maat te maken. Wat ik had gevonden is dat toch voordeliger zelfbouw dan een prefab bad. totdat ik het ontwerp heb aangepast en de glazen rand heb toegevoegd. :P
Als je voor je werk achter een pc zit dan is fysieke arbeid echt fijn.

Dan weet je wat echt werken is :o als je dat niet gewend bent zul je ook last hebben van spierpijntjes de volgende dag en je rug met al dat gespit :)

• Zuluman

Zuluman

J.E. Weinor schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:14:
[...]

Als je voor je werk achter een pc zit dan is fysieke arbeid echt fijn.

Dan weet je wat echt werken is :o als je dat niet gewend bent zul je ook last hebben van spierpijntjes de volgende dag en je rug met al dat gespit :)
Ik doe aan powerlifting, olympic weightlifting en crossfit wods. Nergens last van gehad. Heb wel mijn trainingen overgeslagen.

• medu80
De conclusie die we dan kunnen trekken is dat je beter in Twente een zwembad kunt bouwen.😂 Mijn HDPE bouwer zit in Hengelo en vertelde dat hij voor deze prijs het niet nogmaals kon maken. Materiaal was x procent duurder. Mijn loonwerker had zich volgens mij verrekend. Want 4 dagen inclusief alle extra’s voor 2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Zoek ik nu zo scheef of bestaat er maar 1 betaalbare frequentieregelaar voor zwembadpompen? (de iSaver 1100 https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html) En is deze ook nog eens nergens op voorraad?

Twijfel toch om deze winterperiode al met frequentieregelaar zachtjes door te blijven pompen tijdens vrieskou :)

Edit: Toch deze post van @Koffie gevonden, daar eens even induiken :) https://gathering.tweaker...message/62518468#62518468

[ Voor 17% gewijzigd door Luc S op 01-10-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Luc S schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:58:
Zoek ik nu zo scheef of bestaat er maar 1 betaalbare frequentieregelaar voor zwembadpompen? (de iSaver 1100 https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html) En is deze ook nog eens nergens op voorraad?

Twijfel toch om deze winterperiode al met frequentieregelaar zachtjes door te blijven pompen tijdens vrieskou :)
Is ook wel een idee natuurlijk. Ik denk dat ik de boel zelf gewoon ga afkoppelen en wintervloeistof erin gooi.
Pompen leeg, buizen leeg. Piepschuim spul erin. Winterzeil over het zwembad.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Dennahz Het is bij mij ook meer een kwestie van geen keuze kunnen maken door geen ervaring. Bovendien lijkt het nu allemaal goed te zitten en prima te werken (don't touch it if it ain't broken ;)).

Ik heb ook de spullen niet voorhanden om de leidingen droog te zetten. Veel leidingen liggen in het risico gebied om te bevriezen omdat er nog een grote kuil ligt achter het zwembad. Daar staat alle apparatuur open en bloot (moet ik ook nog wat mee :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
Dennahz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:44:
[...]

Ik zie bij jullie deze koppelstukken staan:

https://zwembadcompleet.nl/2-delige-koppeling-50-mm-x-1
en
https://zwembadcompleet.nl/2-delige-koppeling-50-mm-x-2

Maar in principe zou ik dan beter uit zijn met deze?: https://zwembadcompleet.n...et-buitendraad-50-x-1-1-2 (en dan de 2 inch variant erbij)

Oftewel moet ik de pomp vervangen door het 'magic' model, wat standaard wel de goede aansluitingen heeft. Ik zie dat een aantal Tweakers die pomp ook hebben. Verbaas me alleen een beetje over het verschil qua stroomverbruik. Het lijkt in de specs erop dat de pomp continu 500W trekt. Wat me wel een beetje veel lijkt.
Die gebruik ik wel altijd ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
wederom een vraagje over het overwinteren...

Ons metalen inbouwzwembad van 1,35m is ingegraven. Eerst een laag van ongeveer 75cm stabilisatiezand en dan nog 50cm gewoon zand. De laatste 10cm is niet ingegraven.

De inspuiter bevindt zich op 70 a 80 cm van de bodem. Voor passief overwinteren moet je het bad tot onder de inspuiter leeg laten lopen. Maar ik vraag me af of dan het bad niet instort onder druk van het zand? Iemand ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:44:
Volgens de Specs gebruikt de 6m/3 variant 450 watt, niks gek aan de hand?
Joosty10 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:01:

Ons metalen inbouwzwembad van 1,35m is ingegraven. Eerst een laag van ongeveer 75cm stabilisatiezand en dan nog 50cm gewoon zand. De laatste 10cm is niet ingegraven.

De inspuiter bevindt zich op 70 a 80 cm van de bodem. Voor passief overwinteren moet je het bad tot onder de inspuiter leeg laten lopen. Maar ik vraag me af of dan het bad niet instort onder druk van het zand? Iemand ervaringen?
Je hebt dus een stalen wand (met liner) zwembad?

In dat geval kan je inderdaad beter niet legen (ook niet tot onder de inspuiters) en gewoon rondpompen. Stalen wand kan de druk niet aan tenzij je een muur gemetseld hebt, dat wordt ook steeds vaker gedaan wanneer een stalen wand zwembad ingegraven wordt.

Persoonlijk geen praktijk ervaring, echter vergis je niet wat voor een druk erop komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:58:

Edit: Toch deze post van @Koffie gevonden, daar eens even induiken :) https://gathering.tweaker...message/62518468#62518468
Er zijn genoeg frequentieregelaars te krijgen, geduld is schone zaak want 1 fase regelaars zijn schaars...

Op MP staan er een paar, echter afhankelijk van je pomp vermogen zijn ze geschikt of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
@Jazsie Ja klopt maar voor sommige moet ik dan ook weer een waterdichte doos kopen omdat hij buiten moet. Maar de vraag is of dat weer slim is i.v.m. de warmte die een dergelijk apparaat produceert.

Hier in de buurt zojuist naar de zwembad zaak gefietst om een iSaver 1100 in bestelling te zetten. Ze hadden hem afgelopen week op voorraad gekregen maar nog niet in het systeem geboekt. Met 1 onder mijn arm dus terug naar huis gefietst :D

Dus als mensen er nog 1 zoeken: https://www.zwemland.nl/f...aar-voor-zwembadpomp.html

Wel apart dat er zoveel merknaampjes opgeplakt worden. Op de mijne staat dan weer 'Varipool' i.p.v. Aquaforte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Joosty10 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:01:

Inderdaad, tenzij je op de lange zijdes een muurtje hebt gebouwd zou ik het risico niet nemen.

Ik sap sowieso de drang niet om leeg te laten lopen, het is niet alsof we hier elke jaar een winter als afgelopen jaar hebben.
Af en toe een beetje rondpompen en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ik had vanmiddag een discussie me mijn buurman. Hij is aannemer en is van mening dat ik gestortte betonwanden moet nemen ipv gemetselde betonblokken die ik afvul met beton ivm de waterdichtheid.

Ik zit op 1,1 - 1,0 m diepte. Dit is de grens van de hoogste grondwaterstand. er komt nog 10-15cm gestab. zand of grind op en dan de 15cm dikke betonvloer. onderkant betonvloer zou dan op ca. -1.0m onder maaiveld komen. Hoogste grondwatertand in oktober 2020 was -0.68cm. indien niet een foutieve meting was zou dit betekenen dat de kans bestaat dat de vloer/wandaansluiting ca 17 cm onder de grondwaterstand zit.

mijn inziens dat een geringe waterdruk en zou de naad tussen vloer en wand waterdicht moeten zijn. Uit mijn ervaring op stage met betonstorten van een kelder weet ik dat je rand waterdicht moet afwerken met bv een bitumen coating. Nu kan ik aan de zijkant en de zijde van de schuur er minder goed bij om dat t doen. zou kunnen maar dan moet ik t bad iets kleiner maken.

Wat is jullie ervaring mbt de waterdichtheid van betonblokken vanuit de buitenzijde tegen grondwater?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQUP9vN0HFQLczEWP7EkfsHgd-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFSvjdOAi0azj4c2SdQgQoYG.png?f=fotoalbum_large

moet ook en dompelpomp gaan aanschaffen . ivm de regen staat er al ca. 15cm water in gat. kan ik alvast een modderbad gaan nemen. :-) z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:27:
@Jazsie Ja klopt maar voor sommige moet ik dan ook weer een waterdichte doos kopen omdat hij buiten moet. Maar de vraag is of dat weer slim is i.v.m. de warmte die een dergelijk apparaat produceert.

Hier in de buurt zojuist naar de zwembad zaak gefietst om een iSaver 1100 in bestelling te zetten. Ze hadden hem afgelopen week op voorraad gekregen maar nog niet in het systeem geboekt. Met 1 onder mijn arm dus terug naar huis gefietst :D

Dus als mensen er nog 1 zoeken: https://www.zwemland.nl/f...aar-voor-zwembadpomp.html

Wel apart dat er zoveel merknaampjes opgeplakt worden. Op de mijne staat dan weer 'Varipool' i.p.v. Aquaforte...
Neem aan dat je de pomp etc in een technische ruimte cq tuinhuisje oid hebt staan...
Zou geen probleem moeten zijn dan :)

Maar prima toch zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

Pixelmagic

Ubergeek

Hier ook even afmelden voor actief gebruik van de tub, alles leeg laten lopen en leidingen los gemaakt. Pomp gaat naar zolder. Staat nog een klein laagje onder in de kuip, denk dat dit onvermijdelijk is ?

Nog even een controle vraagje, de WP heb ik leeg laten lopen, wartels los en schuin gehouden. Staan onder een overkapping maar kan toch gewoon overwinteren op die plek ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Jazsie Uhm nog niet, dat moet ik nog maken :P Hier een oudere foto (inmiddels zijn de paarse lijnen ingeruild voor een echte bypass en er staat een WP op de plek van de emmer).

Wordt nog een beetje puzzelen wat ik ga maken;

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosty10
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om actief te gaan overwinteren en dus door te pompen. En dankzij Luc S een iSaver bij zwemland besteld zodat het niet al te veel stroom hoeft te gaan kosten.:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Joosty10 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:15:
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om actief te gaan overwinteren en dus door te pompen. En dankzij Luc S een iSaver bij zwemland besteld zodat het niet al te veel stroom hoeft te gaan kosten.:)
ik weet even niet wat voor bad je hebt, dus kijk even naar je situatie hoe en wat ... in de beginjaren ging de pomp bij mij aan zodra de buitentemperatuur onder de 0 kwam. Dit bleef dan doorlopen tot het boven 1 graad was.
De afgelopen periode ben ik stukken minder gaan pompen, en ook gaan kijken naar de temperatuur van het water.
Afgelopen winter was natuurlijk redelijk extreem, maar de jaren ervoor kon je prima af met 4 uurtjes circuleren op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Joosty10 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:15:
Dat is ook mijn intentie, het is niet erg als er een beetje ijs langs de randen ontstaat. Het gaat volgens mij om de druk als het ijs enkele cm dik is.
Het is alleen jammer dat de iSaver niet vanaf afstand te bedienen is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RewPqYq8q1vLZ8X-od-ksp9PT5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i8GY5b1RYQoD8VL5s8BW87pU.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe je dit eventueel met een ESP32 of RPi kunt bedienen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Hier staat het bad nog vrolijk te draaien op 35gr :)

Wel niet echt weer om er in te gaan, koud is niet erg maar de regen is minder leuk :P
Pixelmagic schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:15:
Hier ook even afmelden voor actief gebruik van de tub, alles leeg laten lopen en leidingen los gemaakt. Pomp gaat naar zolder. Staat nog een klein laagje onder in de kuip, denk dat dit onvermijdelijk is ?

Nog even een controle vraagje, de WP heb ik leeg laten lopen, wartels los en schuin gehouden. Staan onder een overkapping maar kan toch gewoon overwinteren op die plek ?
Dat kleine laagje onder in de kuip maakt niet uit en je WP kan prima zo overwinteren. Belangrijk is dat je de in/uit loskoppelt en al het water eruit laat lopen zodat de warmtewisselaar niet kapot kan vriezen.
Luc S schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 00:22:
@Jazsie Uhm nog niet, dat moet ik nog maken :P Hier een oudere foto (inmiddels zijn de paarse lijnen ingeruild voor een echte bypass en er staat een WP op de plek van de emmer).

Wordt nog een beetje puzzelen wat ik ga maken;

***members only***
Dan had ik een tijdelijke dakje oid gemaakt, hoewel het spul allemaal wel tegen regen etc kan ga je toch zien dat het sneller slijt.
medu80 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Dat is ook mijn intentie, het is niet erg als er een beetje ijs langs de randen ontstaat. Het gaat volgens mij om de druk als het ijs enkele cm dik is.
Het is alleen jammer dat de iSaver niet vanaf afstand te bedienen is.[Afbeelding]

Makkelijkst is gebruik maken van 4 relais die je aanstuurt via ESP32 of RPi.

Schakel je COM naar Di1 = pomp aan
Schakel je COM naar Di2 = 2900 RPM
Schakel je COM naar Di3 = 2400 RPM
Schakel je COM naar Di4 = 1200 RPM

Wil je enkel aan/uit schakelen en 1200 RPM gebruiken dan heb je ook genoeg aan 2 relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

ik weet even niet wat voor bad je hebt, dus kijk even naar je situatie hoe en wat ... in de beginjaren ging de pomp bij mij aan zodra de buitentemperatuur onder de 0 kwam. Dit bleef dan doorlopen tot het boven 1 graad was.
De afgelopen periode ben ik stukken minder gaan pompen, en ook gaan kijken naar de temperatuur van het water.
Afgelopen winter was natuurlijk redelijk extreem, maar de jaren ervoor kon je prima af met 4 uurtjes circuleren op een dag.
Wat ik me afvraag is of je op 100% power deed pompen of ook op lagere snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[quote]Jazsie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:00:

Wel niet echt weer om er in te gaan, koud is niet erg maar de regen is minder leuk :P

[...]

Wellicht voor een volgend DIY project een overkapping met glazen wand boven de spa heb je geen last van als het regent zal ook wel weer schelen in de energie kosten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:07:
Wellicht voor een volgend DIY project een overkapping met glazen wand boven de spa heb je geen last van als het regent zal ook wel weer schelen in de energie kosten :9
Nahh dat is iets voor het nieuwe huis dan :) Parasol voldoet prima als het nodig is.

Er zijn gelukkig genoeg dagen dat het droog is en dan is het heerlijk genieten _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Jazsie op 03-10-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Wat ik me afvraag is of je op 100% power deed pompen of ook op lagere snelheid?
Zo laag mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
[b]Jazsie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Makkelijkst is gebruik maken van 4 relais die je aanstuurt via ESP32 of RPi.

Schakel je COM naar Di1 = pomp aan
Schakel je COM naar Di2 = 2900 RPM
Schakel je COM naar Di3 = 2400 RPM
Schakel je COM naar Di4 = 1200 RPM

Wil je enkel aan/uit schakelen en 1200 RPM gebruiken dan heb je ook genoeg aan 2 relais.
Yep dat werkt. Nu nog een ESP32 + dubbel relais en met home assistant watertemperatuur meten. Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen Di1 en Di2. Zonde dat ik dat niet getest heb, ik heb inmiddels alles weer netjes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@medu80 De handleiding schept daarin inderdaad ook niet echt duidelijkheid. Gaat de pomp al direct lopen op 1200 RPM als je Di4 met COM verbind (en weer uit als je de verbinding ertussen verbreekt)? Heb je daar dan niet ook de Di1 + COM voor nodig?

Ik heb de mijne vanavond aangesloten om even te testen of het werkt. Het was voor mij een positieve verassing dat de Intex 26668GS (ZWS) niet mopperde over de flow op 1200 RPM a 58-64 Watt (i.p.v. 450 Watt).

Update: ZWS is toch gaan zeuren in zijn eerste langere cycle. Na een uur ongeveer vond hij toch dat hij te weinig flow kreeg.

Dat gaat me heel wat schelen al deze winterperiode (moet nog even uitzoeken wanneer ik ook stop met chloor maken) d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door Luc S op 04-10-2021 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06
Di1 heb je niet nodig om Di2/3/4 te schakelen. Het is dus voldoende om bijv Di2 met COM te verbinden via een relais. Ik heb het zo al een tijdje draaien met een ESP8266

Heeft iemand ervaring met het schakelen van de analoge input? Ik vind 2400rpm te veel en 1200 te weinig en wil via analog er ergens tussenin gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:56:
@medu80 De handleiding schept daarin inderdaad ook niet echt duidelijkheid. Gaat de pomp al direct lopen op 1200 RPM als je Di4 met COM verbind (en weer uit als je de verbinding ertussen verbreekt)? Heb je daar dan niet ook de Di1 + COM voor nodig?

Ik heb de mijne vanavond aangesloten om even te testen of het werkt. Het was voor mij een positieve verassing dat de Intex 26668GS (ZWS) niet mopperde over de flow op 1200 RPM a 58-64 Watt (i.p.v. 450 Watt :)). Dat gaat me heel wat schelen al deze winterperiode (moet nog even uitzoeken wanneer ik ook stop met chloor maken) d:)b
Onder de 15gr water temperatuur kan je stoppen met chloor gebruiken aangezien algengroei daaronder vooral bij bewegend water minder snel voorkomt.

Wel wordt vaak zo nu en dan toch wat chloor toegevoegd om te zorgen dat algen geen kans krijgen en het water helder blijft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:58:
Di1 heb je niet nodig om Di2/3/4 te schakelen. Het is dus voldoende om bijv Di2 met COM te verbinden via een relais. Ik heb het zo al een tijdje draaien met een ESP8266

Heeft iemand ervaring met het schakelen van de analoge input? Ik vind 2400rpm te veel en 1200 te weinig en wil via analog er ergens tussenin gaan zitten.
Ja de handleiding is daar niet duidelijk in, kwestie van testen.
Maar die heb je dus wel zeker nodig wanneer je niet de digitale input gebruikt om snelheid te kiezen.

Zoals ik de handleiding interpreteer is S12V je signaal, SGND, je signaal GND, 10MA input.
Ofwel een potmeter tussen S12V en 10MA zorgt voor het "regelen" / "kiezen" van de RPM.
SGND uiteraard de reference 0V voor geen stroring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Nee ik heb geen kans gehad om die te testen. Ik heb alleen Di2 getest, deze werkt. Ondanks of ie nu al aan is of op een timer. Verbinden van Di2 naar COM heeft voorrang. Nadat ik alles weer netjes teruggehangen had, kwam ik erachter dat er een Di1 was, wat deze doet is voorlopig nog een raadsel.

ESP32 en Relais zijn inmiddels besteld. Dus in de winter houd dit in:

2x 2uur per dag draaien op de standaard iSaver+ timer.
Indien water temperatuur tussen 0 en 0,99 is en buitentemperatuur X onder vriespunt, dan op 1200 tpm totdat buitentemperatuur oploopt. Dit is in mijn geval dus ook 58 watt ipv de 408watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ocmer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:58:

Als je Di2 en COM verbonden hebt en hij op 1200 draait kun je de rpm gewoon aanpassen. Als je dan naar een andere stand schakelt en daarna weer terug, onthoud hij welke stand je ingegeven had.

Ik ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik hem gegarandeerd uit kan zetten. Als ik Di2 t/m Di3 niet verbind dan gaat hij soms wel uit en soms niet, en volgens mij hangt dat af van of ik hem via Di2 t/m Di3 aangezet heb of niet.

Maar uiteindelijk ben ik ook wel benieuwd hoe het met de analoge ingang te regelen is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
medu80 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Het is alleen jammer dat de iSaver niet vanaf afstand te bedienen is.[Afbeelding]

Even voor anderen: De aquaforte frequentieregelaar heeft de relay pins niet geactiveerd. Staan wel in de handleiding, maar in hun versie doen deze niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Ik wil even een gedachte laten verifiëren m.b.t. de frequentieregelaar :)

Allereerst blijft de pomp nu op 408 Watt steken op de max RPM van 2900 (i.p.v. 450 Watt zonder de frequentieregelaar). Houdt dat in dat de pomp dus al wat capaciteit inlevert en misschien standaard op 3200 RPM draait? Of komt dit omdat een frequentieregelaar een pomp sowieso al efficiënter kan laten draaien (meende ik ergens gelezen te hebben)?

Ik kan helaas nergens terugvinden wat de standaard RPM is van de Speck Badu Magic 6.

Als een pomp op 2900 RPM zijn max van 6m3 verplaatst en je zet hem op 1200 RPM, wat ongeveer 40% is, is de rekensom dan zo simpel als dat hij dan ook ongeveer 40% van die 6m3 verplaatst? Daar zou ik van staan te kijken omdat die 1200 RPM wordt gedaan met 58-64 Watt, dat is maar 15% van het verbruik op 2900 RPM.

Ik vraag het om een idee te krijgen over het benodigd aantal draaiuren per dag.

@Guusje2 Dan ga ik dat op de mijne ook snel checken (een Varipool :?), die wilde ik wel gaan gebruiken namelijk :/

[ Voor 5% gewijzigd door Luc S op 04-10-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Ik denk dat je het verbruik van de Vario niet zo nauw moet nemen. Tevens is de Magic niet gelimiteerd op 6m3. Hij kan meer maar zeker ook minder pompen. Dit hangt van aantal meters, hoogte, bochten en diameter af. Ik hoor geen verschil in de pomp met of zonder Vario+
Ik zal zelf het verbruik ook eens meten met en zonder.

Ik hoor inderdaad verschil, direct op stopcontact als via Vario+. Met Vario+ hoor je een hoogfrequente toon en vanaf stopcontact lijkt deze inderdaad krachtiger te draaien en ontbreekt het hoge toontje.

Misschien is het de 0,2 in de 50,2 Hertz. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door medu80 op 04-10-2021 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Luc S schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:56:
Ik heb de mijne vanavond aangesloten om even te testen of het werkt. Het was voor mij een positieve verassing dat de Intex 26668GS (ZWS) niet mopperde over de flow op 1200 RPM a 58-64 Watt (i.p.v. 450 Watt).

Update: ZWS is toch gaan zeuren in zijn eerste langere cycle. Na een uur ongeveer vond hij toch dat hij te weinig flow kreeg.
Heb bovenstaande post moeten updaten. Ga nu 1500 RPM testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:39:

Allereerst blijft de pomp nu op 408 Watt steken op de max RPM van 2900 (i.p.v. 450 Watt zonder de frequentieregelaar). Houdt dat in dat de pomp dus al wat capaciteit inlevert en misschien standaard op 3200 RPM draait? Of komt dit omdat een frequentieregelaar een pomp sowieso al efficiënter kan laten draaien (meende ik ergens gelezen te hebben)?

Ik kan helaas nergens terugvinden wat de standaard RPM is van de Speck Badu Magic 6.

Als een pomp op 2900 RPM zijn max van 6m3 verplaatst en je zet hem op 1200 RPM, wat ongeveer 40% is, is de rekensom dan zo simpel als dat hij dan ook ongeveer 40% van die 6m3 verplaatst? Daar zou ik van staan te kijken omdat die 1200 RPM wordt gedaan met 58-64 Watt, dat is maar 15% van het verbruik op 2900 RPM.

@Guusje2 Dan ga ik dat op de mijne ook snel checken (een Varipool :?), die wilde ik wel gaan gebruiken namelijk :/
2840 RPM is de standaard RPM van de pomp volgens de handleiding.

Losse frequentieregelaar heeft altijd verlies en zal dus zeker niet de pomp efficiënter laten lopen.

Je rekensom klopt redelijk. Bij de helft van RPM is de flow ook de helft. Stroom verbruik is echter niet linear en dat resulteert in een lagere energieverbruik tegenover wat je inlevert op de flow.

Die 58-64 watt op 1200 RPM ofwel 15% van het vebruik op 2900 RPM kan heel goed kloppen.

Zoals @medu80 zegt zit er geen limit op de m/3 van je pomp. Hoewel 6m/3 hij dus doet volgens de specs is dit afhankelijk van veel factoren zoals weerstand/lengte leiding en kan dit afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:01

JB

Cédric roelt!

Dit weekend het bad leeg gelaten. Lang leve de WP kijkende naar zomer 2021... Plankje met wielen in elkaar geschroefd, zodat de WP mooi de garage in kan.

Zwembad zelf nog even goed droog krijgen :/ Dat is een nadeel van langer laten staan, het weer is nu lastiger icm opruimen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Luc S schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:39:

Ik snap niet zo waarom er zo op RPM gehamerd word? Dat kan die regelaar toch helemaal niet weten?
Mijn regelaar stuur ik op aantal herz van de netspanning, hoeveel RPM dit is vind ik niet boeiend, al kijk ik met een flow meter wel naar het aantal liters per minuut om zo een beetje beeld te hebben van hoe lang er gepompt dient te worden.
Jazsie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:00:

Hier staat de spa op 37,5 wat een genot! :D Een ook ontzettend blij dat we 'm onder de overkapping hebben geplaatst.
Afgelopen zaterdagavond erin gelegen, terwijl het buiten hondenweer was met de regen en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Ik snap niet zo waarom er zo op RPM gehamerd word? Dat kan die regelaar toch helemaal niet weten?
Mijn regelaar stuur ik op aantal herz van de netspanning, hoeveel RPM dit is vind ik niet boeiend, al kijk ik met een flow meter wel naar het aantal liters per minuut om zo een beetje beeld te hebben van hoe lang er gepompt dient te worden.
Daar heb je zeker goed punt, ook hier kijk ik naar de frequentie (Hz) en niet RPM.
Koffie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:12:
Hier staat de spa op 37,5 wat een genot! :D Een ook ontzettend blij dat we 'm onder de overkapping hebben geplaatst.
Afgelopen zaterdagavond erin gelegen, terwijl het buiten hondenweer was met de regen en wind.
35gr is "standby" stand. In gebruik gaat ie op 36 soms op 37 :).

Overkapping is inderdaad echt een pluspunt. Kan niet alles hebben in mijn patio tuin van 4x7 meter :+.

Zo te zien is het vandaag weer een goede droge dag om erin te gaan _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Koffie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Dat is eigenlijk best een slim idee. Op die manier hoef je ook geen wintervloeistof te gebruiken (toch?) en kan alles gewoon blijven draaien.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Koffie @Jazsie Als we de pomp harder/zachter zetten 'klik' je de RPM's omhoog/omlaag op het schermpje van de frequentieregelaar. Ook praat de handleiding over externe besturing in de opties 1200/2400/2900 RPM. Als ze het aantal Hz lieten zien dan had ik dat gebruikt :)

Maar het klinkt wel logischer om te praten over de frequentie bij een frequentieregelaar. Nu vind ik het vreemd dat ik dat dus nergens kan zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dennahz schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:28:
[...]

Dat is eigenlijk best een slim idee. Op die manier hoef je ook geen wintervloeistof te gebruiken (toch?) en kan alles gewoon blijven draaien.
Ik heb nog nooit wintervloeistof gebruikt. Ook afgelopen winter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Iemand al een geschikte hoes gevonden voor de Fairland BPNCR06 :? Hier gaat ie netjes de garage in, maar wil er wel een afdekhoes overheen doen. Echter kan ik geen enkele hoes vinden die past. Alle hoezen hebben in de lengte/breedte/hoogte een afwijkende maat, waardoor het echt geen porem is.

Op maat laten maken, gaat al snel richting de 100 euro. Dat vind ik wat te gortig, omdat de WP hier gewoon binnen staat en de hoes puur ter bescherming van stof zal dienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6-00_Q54Ijd2GEtTOecvuJNbNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhXomGrxkpXwb6lrt4lr5uBV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door JB op 05-10-2021 09:56 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:55:
Iemand al een geschikte hoes gevonden voor de Fairland BPNCR06 :? Hier gaat ie netjes de garage in, maar wil er wel een afdekhoes overheen doen. Echter kan ik geen enkele hoes vinden die past. Alle hoezen hebben in de lengte/breedte/hoogte een afwijkende maat, waardoor het echt geen porem is.

Op maat laten maken, gaat al snel richting de 100 euro. Dat vind ik wat te gortig, omdat de WP hier gewoon binnen staat en de hoes puur ter bescherming van stof zal dienen.

[Afbeelding]
Niet zo moeilijk doen en er gewoon zelf iets van plastic zeil overheen maken ? Dat krijg je wel strak, en binnen komt geen wind dus dat blijft wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Niet zo moeilijk doen en er gewoon zelf iets van plastic zeil overheen maken ? Dat krijg je wel strak, en binnen komt geen wind dus dat blijft wel zitten.
Mijn OCD doet dan moeilijk :+ Dus als er geen geschikt hoes is, zal het toch wel geld gaan kosten :P

Gewoonweg benieuwd hoe anderen het hier opgelost hebben met deze WP want volgens mij, is deze na die W'eau perikelen alsnog best veel gekocht.

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 05-10-2021 10:09 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43

Sjaak_Afhaak

Bleh!

[Afbeelding]
Gewoon een rolletje huishoudfolie pakken, en die er omheen wikkelen als een (shrink)wrap. Kost je een paar cent, en er komt geen stofje binnen :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

[Afbeelding]
Misschien een tip: mocht je geen hoes vinden of verkrijgbaar neem de warmte pomp mee naar een zeil/tentenmaker bij je in de buurt dan kunnen ze exact de maten opmeten en je wens aangeven door rits of ander sluiting etc. opening ventilator en met een flap aan de hoes bijv. weer dichtmaken in verwerken etc. de kleur van je zeildoek kun je terplekke bepalen wat je mooi vind. :P de kosten vallen wel mee wellicht goedkoper dan een kant en klare. en steviger wat langer mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

J.E. Weinor schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Misschien een tip: mocht je geen hoes vinden of verkrijgbaar neem de warmte pomp mee naar een zeil/tentenmaker bij je in de buurt dan kunnen ze exact de maten opmeten en je wens aangeven door rits of ander sluiting etc. opening ventilator en met een flap aan de hoes bijv. weer dichtmaken in verwerken etc. de kleur van je zeildoek kun je terplekke bepalen wat je mooi vind. :P de kosten vallen wel mee wellicht goedkoper dan een kant en klare. en steviger wat langer mee gaat.
Online al offertes opgevraagd zoals hierboven aangegeven maar dat gaat allemaal richting de 100 euro :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JB schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Online al offertes opgevraagd zoals hierboven aangegeven maar dat gaat allemaal richting de 100 euro :)
Dat is nog wel wat en de lokale zeilmaker? online offerte of lokaal ergens in de buurt betreft prijzen kan nog wel verschil onderling in zitten in prijs .en goedkoop adresje te vinden of je moet oet twente komen :) weet ik wel een adres is gewoon een klein bedrijfje voor een voordelige prijs. :P

Als ik kijk wat ik betaalde voor mijn aanhanger dekzeil toch een grote stuk dan een hoes voor de WP kwijt was en extra verstevigd 650 gram dekzeil extra rubbers rondom ring ogen rvs extra inkeping voor het koprek en zelfs bevestigingen doppen voor op de aanhanger 10 meter elastisch koord en was € 94 euro kwijt voor alles.

Dan is in verhouding €100 wel duur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyqqIta6HJOXSa4i1xImd0Le3Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6DC7VaNE76rc08jp9zm2pVe.jpg?f=fotoalbum_large

Zijkanten waren nog niet klaar tijdens de fotoshoot daar loop het elastisch koord langs en de bevestiging inmiddels.

[ Voor 22% gewijzigd door J.E. Weinor op 05-10-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 11:58
JB schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Mijn OCD doet dan moeilijk :+ Dus als er geen geschikt hoes is, zal het toch wel geld gaan kosten :P

Gewoonweg benieuwd hoe anderen het hier opgelost hebben met deze WP want volgens mij, is deze na die W'eau perikelen alsnog best veel gekocht.
Je zou ook de lokale kleermaker binnen kunnen stappen. Die kan misschien ook wel iets maken.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:41

[Afbeelding]
Waarom een speciale hoes eroverheen? Die van ons staat in de garage met een handdoek eroverheen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
R20141016 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Waarom een speciale hoes eroverheen? Die van ons staat in de garage met een handdoek eroverheen. :*)
Hier ook in de garage, is vorig jaar heel goed gedaan, had wel de inlaat en uitlaat een ronde plastic schijfje(die erbij zat) afgedekt voordat er rare beestjes in gaan kruipen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Gisteren voor het eerst een backwash gedaan. Was nog niet nodig maar einde seizoen, klaarmaken voor de overwintering en wilde het een keer uitproberen.

Volledige focus op het kijkglaasje, niet gezien dat er een berg filterglas uit de slang achter me kwam. Alles bij elkaar denk ik wel 5-7 kg! Totaal moest er 45 kg in waar ik me redelijk aan heb gehouden. Ik heb al andere posts gevonden van mensen die filtermedia verliezen tijdens een backwash maar dit vond ik wel extreem.

Kan dit duiden op een defect of zou ik me er niet zo'n zorgen over maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:21:
Gisteren voor het eerst een backwash gedaan. Was nog niet nodig maar einde seizoen, klaarmaken voor de overwintering en wilde het een keer uitproberen.

Volledige focus op het kijkglaasje, niet gezien dat er een berg filterglas uit de slang achter me kwam. Alles bij elkaar denk ik wel 5-7 kg! Totaal moest er 45 kg in waar ik me redelijk aan heb gehouden. Ik heb al andere posts gevonden van mensen die filtermedia verliezen tijdens een backwash maar dit vond ik wel extreem.

Kan dit duiden op een defect of zou ik me er niet zo'n zorgen over maken?
Je hebt dus een filter waar ongeveer 65KG zand in gaat?

Kan het niet terug vinden in je posts en op de foto's lijkt het een kleinere filter (maar dat kan bedrog zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@Jazsie Het is een 6m3 filter. Onderaan in de beschrijving op de productpagina geeft ie aan 50 kg zand of 45 kg glas: https://www.toppy.nl/prod...-mount-zandfilter-6m.html

Probeer online de manual te vinden waar ik het volgens mij ook in heb zien staan maar die vind ik zo even niet.

----------------------------------

Edit: Tijdens mijn zoektocht naar de online manual vond ik wel het volgende op de productpagina van een andere site (ik heb alleen 'Glas 1'). Veel duidelijker wordt het er niet van :P :

Filterzand inhoud: 50 kg vulgewicht (filterzand niet inbegrepen)
Filterzand: 0,4-0,8 mm
Glas 1: (0,5-1,0) (vul gewicht) 31,5 kg (niet inbegrepen)
Glas 2: (1-2) (vul gewicht) 13,5 kg (niet inbegrepen)
Glas totaal vulgewicht: 45 kg (niet inbegrepen)

Bron: https://carmawebshop.nl/w...-filterset-6-m%C2%B3-uur/

[ Voor 52% gewijzigd door Luc S op 07-10-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
45kg filterglas is wat veel als er 50kg zand in gaat. Vraag mij af hoe ze daar aan komen.

70-75% filterglas ofwel in jouw geval ongeveer 31-34kg filterglas...

Heb zelf ook 75% filterglas in die van mij zitten, geen last met backwashen dat er zoveel uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@Jazsie Dan ga ik me er nu verder niet druk om maken. Dit weekend nog een paar keer flink backwashen om er zeker van te zijn dat de rest van het glas goed blijft zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Luc S schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:19:
@Jazsie Dan ga ik me er nu verder niet druk om maken. Dit weekend nog een paar keer flink backwashen om er zeker van te zijn dat de rest van het glas goed blijft zitten :p
Denk dat het filtermateriaal zoals zand/glas of glasparels is berekend op de volume inhoud van het vat aantal liters .op hoeveel kg er in moet.
Een 6m3 ZFP zegt niet veel kan me niet voorstellen dat je een bom van een vat hebt staan waar 6000 liter in kan dat word een big bag aan zand of glas die je er in knikkert 8)7 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@J.E. Weinor Oh dan heb ik iets verkeerds besteld denk ik

Afbeeldingslocatie: https://www.roxell.com/sites/default/files/styles/carousel_slide/public/2019-12/feed-bins-silos-en1090-render-1.jpg

;)

In de handleiding staat niets over hoeveel erin moet, waarschijnlijk zodat de handleiding dan voor alle maten kan worden uitgegeven. Ga er zelf inderdaad gewoon even vanuit dat er veel te veel glas in zat.

[ Voor 9% gewijzigd door Luc S op 07-10-2021 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Luc S schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:25:
@J.E. Weinor Oh dan heb ik iets verkeerds besteld denk ik

[Afbeelding]

;)

In de handleiding staat niets over hoeveel erin moet, waarschijnlijk zodat de handleiding dan voor alle maten kan worden uitgegeven. Ga er zelf inderdaad gewoon even vanuit dat er veel te veel glas in zat.
Hier past wel een intex ZFP pompje achter een 6m3 lijkt me wel voldoende :o

Denk met het vullen van je Zand/glas filtermateriaal in het vat dat je 15 a 20 cm onder de vul rand aardig goed zit aan kg zal niet om een kg schelen denk ik.

Vaak zit er wel een markering op de buis min max aanduiding max voor zand min voor glas of parels althans op de intex ZFP 6m3 zit een markering heb zelf de glasparels tot aan de min aanduiding gevuld maar geen last dat de parels verdwijnen via backwash of het zwembad in terecht komt.

Hoor wel eens in deze topic dat er zand of glas het zwembad in terecht komt tijdens het filteren kan aan de filters in het vat liggen slijtage of het zand glas korrel te klein iets grover nemen of andersom bijv, maar zand en glas slijt ook de korrel wordt kleiner.
Pagina: 1 ... 81 ... 171 Laatste