Het is 10% van zeewater, dus bijna niets.Jazsie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:31:
[...]
Maar je hebt wel zout in je water zitten, niet schadelijk voor het groen?
Waarom zou je een 25m3 bad laten leeglopen? En anders via het riool lijkt mij het handigst?
Hier het bad net opgezet!
Ik moet nog wel een aantal handleidingen doorspitten van alle apparaten maar ik heb alles (behalve ZWS) draaiend met nagenoeg geen lucht meer in de leidingen.
@medu80 De WP staat nu vol gas het water te verwarmen (tenminste dat denk ik... kan het niet terugzien) en voor mij is het acceptabel voor de 100% load. Ik hoor in onze tuin een lichte zoem die net hard genoeg is om hem 's avonds toch uit te willen zetten. Straks als hij kan terug moduleren verwacht ik hem amper nog te horen.
De WP is nu wel luidruchtiger dan de pomp, ik weet niet of dat nu props zijn voor de pomp of non-props voor de WP... De WP staat bij mij achter de hogere zwembad-muur wat misschien als een geluidswal werkt. Zodra ik dichterbij kom wordt de zoem snel luider maar niet tot een onacceptabel niveau. Bovendien kan dat weer komen doordat hij tussen 2 muren staat en het geluid wordt versterkt.
De waterval werkt ook, ik moest de pomp hiervoor wel in recirculatie zetten. Over de filter doet hij het misschien uiteindelijk ook wel maar dan duurt het erg lang voordat het water er mooi uit loopt.
Alle stroom komt vanaf een haspel dus nu de elektra afmaken

Ik moet nog wel een aantal handleidingen doorspitten van alle apparaten maar ik heb alles (behalve ZWS) draaiend met nagenoeg geen lucht meer in de leidingen.
@medu80 De WP staat nu vol gas het water te verwarmen (tenminste dat denk ik... kan het niet terugzien) en voor mij is het acceptabel voor de 100% load. Ik hoor in onze tuin een lichte zoem die net hard genoeg is om hem 's avonds toch uit te willen zetten. Straks als hij kan terug moduleren verwacht ik hem amper nog te horen.
De WP is nu wel luidruchtiger dan de pomp, ik weet niet of dat nu props zijn voor de pomp of non-props voor de WP... De WP staat bij mij achter de hogere zwembad-muur wat misschien als een geluidswal werkt. Zodra ik dichterbij kom wordt de zoem snel luider maar niet tot een onacceptabel niveau. Bovendien kan dat weer komen doordat hij tussen 2 muren staat en het geluid wordt versterkt.
De waterval werkt ook, ik moest de pomp hiervoor wel in recirculatie zetten. Over de filter doet hij het misschien uiteindelijk ook wel maar dan duurt het erg lang voordat het water er mooi uit loopt.
Alle stroom komt vanaf een haspel dus nu de elektra afmaken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 12% gewijzigd door Luc S op 10-09-2021 20:49 ]
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
@Luc SIs echt mooi geworden bij jouw. Ziet er Ibiza-achting uit. Ben nu toch echt wel benieuwd hoe die bij jouw klinkt. Ik kreeg van zwembadcompleet een Mr. silence. Nou, kreeg, moest wel bijbetalen. Ben er redelijk tevreden mee. Je hoort deze wel, maar vergelijkbaar met een buitenunit van een airco. Als ik deze volgend jaar op het garagedak zet, hoop ik niets meer te horen.
Je hebt toch ook een Magic 6 pomp. Ik kan met die pomp EPDM matten op dak en de warmtepomp voeden en toch nog 5m3 overhouden.
@Cujo74 heb jij nog adviezen ontvangen hoe je de HDPE bak moet laten overwinteren, ijsvorming en zo? Iemand diy nog winter tips.
Je hebt toch ook een Magic 6 pomp. Ik kan met die pomp EPDM matten op dak en de warmtepomp voeden en toch nog 5m3 overhouden.
@Cujo74 heb jij nog adviezen ontvangen hoe je de HDPE bak moet laten overwinteren, ijsvorming en zo? Iemand diy nog winter tips.
[ Voor 16% gewijzigd door medu80 op 10-09-2021 22:54 ]
Gaaf geworden @Luc S, je hebt de haspel ook netjes afgerold, dus dat zal wel loslopen. Zolang het totale verbruik maar in de buurt van de 10A (continu) blijft en je een goede haspel gebruikt, bij voorkeur 3x2.5mm2.Luc S schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:05:
Hier het bad net opgezet!![]()
Alle stroom komt vanaf een haspel dus nu de elektra afmaken![]()
***members only***
Ik ga denk ik volgende week nog even het zwembad opzetten. Even kijken wat ik heb aangeschaft...
[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 11-09-2021 14:34 ]
Geen echte tips specifiek voor HDPE.[b]medu80 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Min of meer de 2 basis smaken:
1: Leeg laten lopen tot onder de skimmers en je leidingen leegmaken, deels extra zout erin en zorgen dat het zo veel mogelijk vorstvrij blijft en eventuele ijslaag in zwembad breken etc.
2: door blijven pompen
Ik ga voor de 2e optie en koppel enkel mijn warmtepomp af en zorg dat die leidingen zo veel mogelijk leeg zijn.Verder heb ik dan ook bewust voor full inverter zwembad pomp gekozen zodat dagelijks door blijven pompen niet de hele wereld aan stroomkosten kost. De Sugar Vally Oxi regelunit schakelt de pomp tevens automatisch in zodra er een bepaalde minimum temperatuur wordt bereikt om zo te helpen de boel vorstvrij te houden.
@Cujo74, kun je ook een EPS (achtige) drijver erin leggen zodat als het water bevriest het EPS meegeeft i.p.v. het bad zelf? Maar blijven pompen tijdens vorst, dat is niet extreem veel en je hoeft niet op volle kracht te pompen, lijkt me ook een prima optie. Je wil alleen geen stroomstoring...
Als je blijft doorpompen op een lage snelheid. Kan het dan niet dat je zandfilter bevriest. Dat water gaat heel langzaam en staat in mijn geval buiten.
Zo, het seizoen komt dan echt bijna ten einde. Ik was altijd van plan om na het seizoen de Intex pomp te vervangen door een stillere pomp. Dan kan ik de boel in oktober gewoon 24/7 laten draaien en lekker warm houden (even kijken hoeveel stroom het zuipt ook
)
Maakt nu teveel lawaal met dat Intex onding.

Ik heb mijn bad opgeruimd en nu blijkt dat de solarcover lek is de bubbels zijn bijna allemaal lek en plat.
Kan dit komen doordat deze oververhit is geweest door de zon?
Ik gebruik mijn solarcover die op het water ligt en daar bovenop de zwarte afdekcover, en ja het kan behoorlijk warm worden onder het afdekcover.
Ik gebruik mijn solarcover die op het water ligt en daar bovenop de zwarte afdekcover, en ja het kan behoorlijk warm worden onder het afdekcover.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Stromend water bevriest nietmedu80 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:03:
Als je blijft doorpompen op een lage snelheid. Kan het dan niet dat je zandfilter bevriest. Dat water gaat heel langzaam en staat in mijn geval buiten.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Stroom verbruik van je pomp kan je makkelijk berekenen, van je WP is lastiger zeggen gezien de verschillende factoren.Dennahz schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:52:
Zo, het seizoen komt dan echt bijna ten einde. Ik was altijd van plan om na het seizoen de Intex pomp te vervangen door een stillere pomp. Dan kan ik de boel in oktober gewoon 24/7 laten draaien en lekker warm houden (even kijken hoeveel stroom het zuipt ook)
Ik denk het wel ja, vaker gehoord maar zelf geen ervaring mee.Flanky schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:27:
Ik heb mijn bad opgeruimd en nu blijkt dat de solarcover lek is de bubbels zijn bijna allemaal lek en plat.
Van ZFP maakt me niet zoveel uit, maar de WP wel. Verbruik van de hele setup (ZFP/WP en Zoutsysteem) is 8-10kWh per dag.Jazsie schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:04:
[...]
Stroom verbruik van je pomp kan je makkelijk berekenen, van je WP is lastiger zeggen gezien de verschillende factoren.
Dit is met de WP op ecomodus.
Eén ding weet ik zeker: ik gooi volgend jaar nog een zonnepaneel of 16 op het dak. Zwembad + airco in huis, veel thuiswerken enz heeft best veel stroom verbruikt stiekem.
Daar heb je speciale drijvers voor. Veel DIY oplossing is gewoon flessen met zand vullen zodat ze half in het water liggen.Ep Woody schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:59:
@Cujo74, kun je ook een EPS (achtige) drijver erin leggen zodat als het water bevriest het EPS meegeeft i.p.v. het bad zelf? Maar blijven pompen tijdens vorst, dat is niet extreem veel en je hoeft niet op volle kracht te pompen, lijkt me ook een prima optie. Je wil alleen geen stroomstoring...
Zoals je aankaart zal dus bij bevriezing de flessen meegeven (indeuken).
Zelf zou je dus beiden moeten toepassen, in geval dat je door welk reden dan ook je niet meer kan pompen...
Vind het zelf wel meevallen gezien je bad formaat en AG.Dennahz schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:07:
[...]
Van ZFP maakt me niet zoveel uit, maar de WP wel. Verbruik van de hele setup (ZFP/WP en Zoutsysteem) is 8-10kWh per dag.
Eén ding weet ik zeker: ik gooi volgend jaar nog een zonnepaneel of 16 op het dak. Zwembad + airco in huis, veel thuiswerken enz heeft best veel stroom verbruikt stiekem.
Zou dus 250-300 kWh per maand betekenen grofweg dus 75,-- aan stroomkosten.
Je zou ook kunnen kiezen voor een kleinere pomp voor in de wintermaanden. Je hoeft nu niet te filteren, enkel het water in beweging te houden. Als je dan van een 350watt pomp naar een 100 watt pomp gaat, scheelt je dat: 180 kWh per 30 dagen, oftewel 40 euro en 116.82 kg CO2 uitstoot.Dennahz schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:07:
[...]
Van ZFP maakt me niet zoveel uit, maar de WP wel. Verbruik van de hele setup (ZFP/WP en Zoutsysteem) is 8-10kWh per dag.
Hoewel het eigenlijk meer voor @medu80 is.
[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 13-09-2021 09:08 ]
Ik heb een frequentieregelaar. Dus kan ook minimaal zetten. Dan heeft ie rond de 68watt verbruik. In principe is het dus water in beweging houden als het gaat vriezen, anders gewoon uit.
Ik twijfel ook nog heel erg wat ik ga doen voor de winter:
Ik neig zelf naar de eerste optie.
- Al het water eruit
- Water erin laten, alle apparatuur uit, skimmer droog zetten en winterdrijvers erin https://www.zwemland.nl/zwembad-winterdrijver-50cm.html (= soort van flessen met zand wat @Jazsie al zei). Vraag me wel af wat het leidingwerk daar van vindt. Ik kan kranen dichtzetten en de apparaten loskoppelen maar dan nog zal er wat water blijven staan in sommige hard-pvc leidingen wat kan gaan bevriezen.
- O.b.v. buitentemperatuur de pomp inschakelen om bevriezing te voorkomen
- Een airlift maken die een stuk energiezuiniger water kan verplaatsen en die eventueel ook nog schakelen o.b.v. buitentemperatuur: https://gathering.tweaker...message/67805014#67805014
Grootste probleem bij bevriezen is uitzetten van het water. Als je leidingen vol zijn, kan die druk nergens heen met als gevolg dat het gaat barsten. Zijn je leidingen zo goed als leeg is er dus alle ruimte voor uitzetten. Persoonlijk (Ik bied geen garantieLuc S schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:30:
<knip>
Vraag me wel af wat het leidingwerk daar van vindt. Ik kan kranen dichtzetten en de apparaten loskoppelen maar dan nog zal er wat water blijven staan in sommige hard-pvc leidingen wat kan gaan bevriezen.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
@The Executer Die optie zou ik dus doen i.c.m. nog water in het zwembad. Dan zal er echter ook water in de leidingen blijven staan waardoor het dan dus stuk zou kunnen barsten? Of ik begrijp je misschien niet helemaal goed.
Ik kan ook afsluiters kopen, op alle in-/uitgangen schroeven en dan het water met een klein pompje uit die leidingen zuigen
Ik kan ook afsluiters kopen, op alle in-/uitgangen schroeven en dan het water met een klein pompje uit die leidingen zuigen
Toch nog wel eens leuk om het uit te testen, zo'n airlift. Kwestie van een gat graven van 1-1.25 meter diep, dan kun je prima een buis kwijt van 2 meter lang en zit je mooi onder waterniveau.
Reken ik goed. Water +/- 13m3
Om 11:00 24.9 Graden
Om 16:00 26.9 Graden.
Verbruik bijna 4.7 Kwh, dit houd dus in 13m3x1,16 = 15.08 x 2(graden)= 30.16
30.16 / 4.7 kwh = 6.4. Dus COP van iets meer als 6.4. Lijkt mij hoog, gezien maximum 7KW is.
30.16 / 4.7 kwh = 6.4. Dus COP van iets meer als 6.4. Lijkt mij hoog, gezien maximum 7KW is.
COP is niet hetzelfde als kW.medu80 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:27:
Wat zijn de specs van je WP ?
Dit zijn de specs.COP is niet hetzelfde als kW.
Wat zijn de specs van je WP ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sJ5VSjEOjJYUZTAP5AlrG7TD.jpg?f=user_large)
Je COP kan dus tussen 4,5 en 14,0 zitten.
Afhankelijk van temperaturen en speed.
Of die berekening die je net plaatste klopt weet ik niet zeker. Dat weet @Ep Woody het beste
Je moet kijken wat in jouw situatie het best is.Luc S schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:30:
Ik twijfel ook nog heel erg wat ik ga doen voor de winter:De vraag is alleen of die airlift wel goed werkt bij mij, advies is schijnbaar dat een airlift 1,5 tot 2 meter lang moet worden
- Al het water eruit
- Water erin laten, alle apparatuur uit, skimmer droog zetten en winterdrijvers erin https://www.zwemland.nl/zwembad-winterdrijver-50cm.html (= soort van flessen met zand wat @Jazsie al zei). Vraag me wel af wat het leidingwerk daar van vindt. Ik kan kranen dichtzetten en de apparaten loskoppelen maar dan nog zal er wat water blijven staan in sommige hard-pvc leidingen wat kan gaan bevriezen.
- O.b.v. buitentemperatuur de pomp inschakelen om bevriezing te voorkomen
- Een airlift maken die een stuk energiezuiniger water kan verplaatsen en die eventueel ook nog schakelen o.b.v. buitentemperatuur: https://gathering.tweaker...message/67805014#67805014
Ik neig zelf naar de eerste optie.
Kan je af met het water tot onder aan de skimmer ? Dan is dat de meest goedkoop oplossing.
Leiding doe je altijd "droog" spuiten. Kranen altijd open laten. Inspuiters afsluiten.
Winterdrijvers niet vergeten...
Meest makkelijke is gewoon rondpompen maar kost je ook stroom.
Airlift is naar mijn mening niet toepasbaar in een zwembad omdat de waterflow te laag is..
Leiding afsluiten kan aan een zijde de andere zijde laat je open, schroef er een afsluitdop op met een nippel voor de compressor blaas je het overtolliger water zo uit de leiding en zit je leiding ongeveer 60 a 80 cm in de grond is het al vorstvrij.Luc S schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:13:
@The Executer Die optie zou ik dus doen i.c.m. nog water in het zwembad. Dan zal er echter ook water in de leidingen blijven staan waardoor het dan dus stuk zou kunnen barsten? Of ik begrijp je misschien niet helemaal goed.
En als er nog een beetje water of vocht in licht wat kan bevriezen heeft dat geen enkel invloed dan kan best bevriezen je moet alleen zorgen dat er geen buis vol staat in de buitenlucht, en wat eerder al werd aangeven ijs zet uit waardoor je leiding kan knappen en hogedrukleiding kan wel wat hebben tegen klein een vorstje.
Je berekening klopt wel aardig. 2 graden * 13000 liter water * 4.185 kJ per °C per liter / 3600 sec = 30.225 kWh.medu80 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:27:
30 kWh / 4.7 kWh stroomopname is een COP van 6.4.
Hoeveel vermogen zou de warmtepomp gemiddeld geleverd hebben: 30kWh / 5 uur = 6 kW.
De warmtepomp heeft een max vermogen bij 15 graden buiten en een watertemperatuur van 26 graden van 5 kW. Het was iets warmer dan 15 graden, dus dat zal iets meer geweest zijn, maar waarschijnlijk geen 6 kW.
Wellicht was het nog wat zonnig, dat helpt ook enorm met het opwarmen van het bad. Als je voorzichtig rekent met een zoninstraling van ongeveer 200 watt per m2 (met volle zoninstraling rond de piek van de dag kom ik snel aan 400 watt per m2), en je bad heeft een oppervlakte in de zon van ongeveer 4.5*3 = 13.5 m2, dan heb je nog een extra opwarming van 2.7kW.
Van die opwarming moet je de afkoeling nog afhalen, maar hoeveel dat precies is...
Kan er een reden zijn waarom een pomp meer Watt verbruikt dan opgegeven? Ik dacht dat de Speck Badu Magic 6 rond de 250 Watt zou zitten maar nu ik een stroommeter heb geïnstalleerd zie ik dat hij op 450 Watt zit.
https://www.toppy.nl/prod...ic-6-zwembadpomp-6m3.html
De stroommeter lijkt prima te werken want ik zie de verspringing van +/- 450 Watt ook terug in de grafiek van de hoofdmeter die ik met P1 uitlees.
De stroommeter lijkt prima te werken want ik zie de verspringing van +/- 450 Watt ook terug in de grafiek van de hoofdmeter die ik met P1 uitlees.
Ja, dat kan. Dat hangt er vanaf welk vermogen er weergegeven wordt, P1 of P2. Het ene vermogen is het opgenomen elektrisch vermogen (450 Watt), het andere is het vermogen op de as, oftewel, hoeveel kracht levert de pomp. Zie ook: https://www.grundfos.com/...tor%20komt%20(asvermogen).Luc S schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:19:
Kan er een reden zijn waarom een pomp meer Watt verbruikt dan opgegeven? Ik dacht dat de Speck Badu Magic 6 rond de 250 Watt zou zitten maar nu ik een stroommeter heb geïnstalleerd zie ik dat hij op 450 Watt zit.
Volgens deze site: https://www.dezwembadspec...mbad-pomp-badu-magic-ii-6 is het inderdaad P2 vermogen 250 Watt.
Handleiding heeft het ook over P1 450 watt en P2 250 Watt. https://zwembadcompleet.n...magic_compleetshops_1.pdf
Handleiding heeft het ook over P1 450 watt en P2 250 Watt. https://zwembadcompleet.n...magic_compleetshops_1.pdf
Ik heb ook de Badu Magic 6 deze werkt bij mij maximaal op 408 watt. Hoe meer weerstand, hoe lager de wattage. Zet ik de bypass van de warmtepomp helemaal dicht, staat er 370 watt. Ik draai deze met een FR op 1500 rpm, das ongeveer 80 watt.
De intex ZFP 6m3 is 250 watt, pomp in werkende stand ongeveer 225 watt volgens kwh meter laat ik de pomp door de solar tyleen volledig doorlopen geeft de kwh 250 watt aan.
Afgelopen zondag het zwembad pas opgeruimd heb nog een week uitgesteld met het gunstige weer de kids wouden er nog in zwemmen en toch nog even met solar warmte 28,2 graden er weten uit te krijgen op een dag.
Mijn verbruik totaal dit seizoen van juni tot 12 september voor de intex ZFP 6m3 was 1136 kwh stroom verbruik, ondanks het slechte seizoen vele dagen 2 a3 uur gedraaid en op warme dagen 9 uur,
Gaf al eerder aan het zwembad opgeruimd eerst via backwash een deel laten leeglopen het water uit de ZFP net zo helder en niet smerig of troebel water wat er uit kwam van het seizoen de werking werkt goed met 5 in 1 chloortabletten en nano glasparels als filtermateriaal.
Chloortabletten 5 in 1 en 6 tabs van 200 gram in de chloordipenser voor het eerst toegevoegd op 19-6 en op 12-9 zonder tussentijdse bijvulling is dit er nog van overgebleven niet slecht de chloorverhouding was het hele seizoen op peil.
:strip_exif()/f/image/rcKRWOCD1YAUjgZey5RClsST.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder het zwembad leeg laten lopen met de dompelpomp en de afvoer in, het water kraak helder zo te zien aan de foto het hele seizoen was het helder en geen last van glibberige binnenwand van zwembad.
:strip_exif()/f/image/5jOQeYY6t65lscpocQOFFXIh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mBWU3UaFYzJugEIlNXmCfdLo.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het in de avond donker is en je zet de ledverlichting in het zwembad aan kun je heel goed zien hoe helder het water is.
Al met al dik tevreden voor de hele opstelling dit seizoen er zijn altijd wel kleine verbeteringen op toe te passen zoals timer op din rail voor komend seizoen een robotzuiger die je oplaad 😛 geen gehannes met de slang een flowmeter? er tussen niet zeker en kleine veranderingen, en nu maar hopen volgend seizoen beter weer is met meer zonneschijn over langere periode.
Waar ik ook nog overweeg om een luchtventiel op het dak tussen de leiding te plaatsen voor de solar tyleen.
Het is niet nodig maar om iedere keer de bypass te verstellen voor de volle flow door de tyleen en dan weer minder flow zodat de lucht er uit is, laat ik de bypass in de lage flow richting solar tyleen staan dan gaat de lucht er niet uit de solar en heb ik de volledig flow en druk nodig van de ZFP en met combinatie met timer volgend seizoen gaat het ander niet werken vandaar het luchtventiel op het dak anders gaat de lucht in de leiding solar via het zwembad naar buiten.dat geeft toch bepaalde weerstand.
Afgelopen zondag het zwembad pas opgeruimd heb nog een week uitgesteld met het gunstige weer de kids wouden er nog in zwemmen en toch nog even met solar warmte 28,2 graden er weten uit te krijgen op een dag.
Mijn verbruik totaal dit seizoen van juni tot 12 september voor de intex ZFP 6m3 was 1136 kwh stroom verbruik, ondanks het slechte seizoen vele dagen 2 a3 uur gedraaid en op warme dagen 9 uur,
Gaf al eerder aan het zwembad opgeruimd eerst via backwash een deel laten leeglopen het water uit de ZFP net zo helder en niet smerig of troebel water wat er uit kwam van het seizoen de werking werkt goed met 5 in 1 chloortabletten en nano glasparels als filtermateriaal.
Chloortabletten 5 in 1 en 6 tabs van 200 gram in de chloordipenser voor het eerst toegevoegd op 19-6 en op 12-9 zonder tussentijdse bijvulling is dit er nog van overgebleven niet slecht de chloorverhouding was het hele seizoen op peil.
:strip_exif()/f/image/rcKRWOCD1YAUjgZey5RClsST.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder het zwembad leeg laten lopen met de dompelpomp en de afvoer in, het water kraak helder zo te zien aan de foto het hele seizoen was het helder en geen last van glibberige binnenwand van zwembad.
:strip_exif()/f/image/5jOQeYY6t65lscpocQOFFXIh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mBWU3UaFYzJugEIlNXmCfdLo.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het in de avond donker is en je zet de ledverlichting in het zwembad aan kun je heel goed zien hoe helder het water is.
Al met al dik tevreden voor de hele opstelling dit seizoen er zijn altijd wel kleine verbeteringen op toe te passen zoals timer op din rail voor komend seizoen een robotzuiger die je oplaad 😛 geen gehannes met de slang een flowmeter? er tussen niet zeker en kleine veranderingen, en nu maar hopen volgend seizoen beter weer is met meer zonneschijn over langere periode.
Waar ik ook nog overweeg om een luchtventiel op het dak tussen de leiding te plaatsen voor de solar tyleen.
Het is niet nodig maar om iedere keer de bypass te verstellen voor de volle flow door de tyleen en dan weer minder flow zodat de lucht er uit is, laat ik de bypass in de lage flow richting solar tyleen staan dan gaat de lucht er niet uit de solar en heb ik de volledig flow en druk nodig van de ZFP en met combinatie met timer volgend seizoen gaat het ander niet werken vandaar het luchtventiel op het dak anders gaat de lucht in de leiding solar via het zwembad naar buiten.dat geeft toch bepaalde weerstand.
En anders toch een airlift bouwen, die zijn helemaal zuinig. De vraag is alleen, werken die ook goed met onze zand/glas/aqualoonfilters, aangezien ze eigenlijk geen druk opbouwen.Luc S schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:38:
@Ep Woody Ah ok bedankt voor de uitlegDe handleiding had ik er al bij gepakt maar direct naar NL gebladerd en daar staat het niet meer
Voordeeltje is wel dat de WP dan weer 200 Watt zuiniger is dan ik dacht
Qua verwarming moet het, zeker als je een warmtepomp hebt die onder de waterlijn staat, prima kunnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 15-09-2021 15:08 ]
Hoe stel je zo'n chloordispenser eigenlijk in? Ik heb nu de tabletten rechtstreeks in de skimmer gedaan, maar ik heb toch aardig wat moeten corrigeren. Nu heb ik wel een bad van 46m3. Maar toch. Vooral het chloorgehalte wilde nogal eens flink onderuit gaan. En de pH heb ik een aantal keer met pH+ moeten corrigeren.J.E. Weinor schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:55:
De intex ZFP 6m3 is 250 watt, pomp in werkende stand ongeveer 225 watt volgens kwh meter laat ik de pomp door de solar tyleen volledig doorlopen geeft de kwh 250 watt aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Één ding wil ik wel graag hebben. Verlichting in/bij mijn zwembad. Want zwemmen is nu nog goed te doen maar het is zo vroeg donker nu. Dan heb ik toch wel graag wat verlichting ben ik achter 
Dat is dus iets voor volgend jaar.
Het is een Intex AG , wat voor verlichting gebruiken jullie
Chloordispenser stel je in door de draaiknop in de juiste stand te zetten door meer of minder chloor toe te voegen je regelt als het ware de stroming in je chloordispenser. inhoud water zwembad zal zal ook bepalend hoeveel chloor en je draai uren pomp per dag, in begin is het wel even zoeken naar de juiste stand door paar keer te meten afdekking of niet heft invloed met zon chloorgehalte dat er een keer iets te hoog of te laag zit op een dag is niet zo erg dat schommelt wel maar je kunt het wel stabiel houden, regen heeft ook invloed hoe vaak word er in gezwommen de pomp kan rustig een dag niet draaien.EdwinC schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:54:
[...]
Hoe stel je zo'n chloordispenser eigenlijk in? Ik heb nu de tabletten rechtstreeks in de skimmer gedaan, maar ik heb toch aardig wat moeten corrigeren. Nu heb ik wel een bad van 46m3. Maar toch. Vooral het chloorgehalte wilde nogal eens flink onderuit gaan. En de pH heb ik een aantal keer met pH+ moeten corrigeren.
Hoeveel uren per dag draait de pomp gemiddeld 9 uur of aantal dagen 2 a3 uur per dag naar gelang het weer daar het gemiddelde weten te behalen door vaak te meten en moet zeggen ben zeker niet ontevreden en zeker met dit seizoen met het slechte weer als het water maar niet groen wordt en helder blijft
Gebruik wel 5 in 1 chloortabletten 200 gram voor het eerst dit seizoen die houden het HP goed stabiel binnen de normen van de waarde. er zit zelf antivlok in.
Chloortabletten zit ook verschil hoe sterk ze zijn, mijn bad heeft een inhoud van 11m3 een gloordispenser zit ook verschil in soorten en kwaliteiten onderling ik heb een offline opstelling van het merk Astralpool de betere versie en vind zelf een betere afsluitdop die makkelijker open en dicht draait en betaalbaar, de Hayward vind ik overpriced.
ik heb zelf RGB ledverlichting via aliexpress met afstandsbediening en ontvanger en 1 ledlamp als een set en niet duur normaal zijn ledlampen aardig aan de prijs voor zwembaden kwestie een gaatje van 20mm in je liner maken platte o ring er achter wordt meegeleverd wartel er op schroeven niet meegeleverd op een andere verkoper verkrijgbaar via Ali voor de 12 volt voeding moet je zelf voor zorgen ook daar wel verkrijgbaar.Arjantje72 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:48:
Één ding wil ik wel graag hebben. Verlichting in/bij mijn zwembad. Want zwemmen is nu nog goed te doen maar het is zo vroeg donker nu. Dan heb ik toch wel graag wat verlichting ben ik achter
Het snoer aan aan de ledlamp vrij kort maar makkelijk te verlengen door er een IP 65 steker er tussen te doen en ook verkrijgbaar via Ali en zijn van goede kwaliteit.
In deze topic is het wel te vinden over mijn verlichting alhoewel het lastig terug te vinden is
Je kan een Intex lamp plaatsen:Arjantje72 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:48:
https://www.toppy.nl/prod...-led-wandverlichting.html
Hoef je niet in je zwembad liner te snijden...
Als je in je liner wilt (of niet erg vind om te) snijden zijn er talloze verlichting te krijgen...
Nope gaat niet werken helaas, te weinig druk/flow...Ep Woody schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:00:
[...]
En anders toch een airlift bouwen, die zijn helemaal zuinig. De vraag is alleen, werken die ook goed met onze zand/glas/aqualoonfilters, aangezien ze eigenlijk geen druk opbouwen.
Ik gebruik ook 5 in 1 200 gram tabletten idd. En het water is ook fijn helder gebleven. Alleen liep mijn Cyaanzuur gehalte op richting het einde van de maand.J.E. Weinor schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:29:
[...]
Chloordispenser stel je in door de draaiknop in de juiste stand te zetten door meer of minder chloor toe te voegen je regelt als het ware de stroming in je chloordispenser. inhoud water zwembad zal zal ook bepalend hoeveel chloor en je draai uren pomp per dag, in begin is het wel even zoeken naar de juiste stand door paar keer te meten afdekking of niet heft invloed met zon chloorgehalte dat er een keer iets te hoog of te laag zit op een dag is niet zo erg dat schommelt wel maar je kunt het wel stabiel houden, regen heeft ook invloed hoe vaak word er in gezwommen de pomp kan rustig een dag niet draaien.
Hoeveel uren per dag draait de pomp gemiddeld 9 uur of aantal dagen 2 a3 uur per dag naar gelang het weer daar het gemiddelde weten te behalen door vaak te meten en moet zeggen ben zeker niet ontevreden en zeker met dit seizoen met het slechte weer als het water maar niet groen wordt en helder blijft![]()
Gebruik wel 5 in 1 chloortabletten 200 gram voor het eerst dit seizoen die houden het HP goed stabiel binnen de normen van de waarde. er zit zelf antivlok in.
Chloortabletten zit ook verschil hoe sterk ze zijn, mijn bad heeft een inhoud van 11m3 een gloordispenser zit ook verschil in soorten en kwaliteiten onderling ik heb een offline opstelling van het merk Astralpool de betere versie en vind zelf een betere afsluitdop die makkelijker open en dicht draait en betaalbaar, de Hayward vind ik overpriced.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Het nadeel van een tweedehands zwembad kopen, er missen nog wel eens wat onderdeeltjes... In dit geval een vrij cruciaal onderdeel, de stop... Gelukkig past er volgens mij een buisstop in...
Ja een bad zonder stop heb je niet zo veel aan een flessenkurk er in stoppen kan helpenEp Woody schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:52:
Het nadeel van een tweedehands zwembad kopen, er missen nog wel eens wat onderdeeltjes... In dit geval een vrij cruciaal onderdeel, de stop... Gelukkig past er volgens mij een buisstop in...
Maar wel balen natuurlijk dat het belangrijkste deel er niet bij zit, je kunt nog vragen waar je het gekocht hebt of de stop is vergeten of ergens bij de klant in een doos ligt.
As ge ut nie mér wit...
Mijn boefje is liev!
Klopt dat is het risico (en de lol) van tweedehands. De lagere prijs maakt veel goed natuurlijk.J.E. Weinor schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:08:
[...]
Ja een bad zonder stop heb je niet zo veel aan een flessenkurk er in stoppen kan helpenen het risico met een 2e hands zwembad lekkage maar met nieuwe hoor je ook wel dat er lekkages voorkomen of niet compleet met onderdelen is geleverd.
Maar wel balen natuurlijk dat het belangrijkste deel er niet bij zit, je kunt nog vragen waar je het gekocht hebt of de stop is vergeten of ergens bij de klant in een doos ligt.
De stop is gelukkig te bestellen: https://www.jilong-zwemba...deel-aftapplug-stop-groot dus het is op te lossen, maar dit was niet de conditie zoals ik hem gekocht heb, dus dat wordt nog even contact zoeken met de verkoper.
Hoe is verder de conditie van het 2e hands zwembad buiten de stop om? of ook niet naar verwachting.Ep Woody schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:17:
[...]
Klopt dat is het risico (en de lol) van tweedehands. De lagere prijs maakt veel goed natuurlijk.
De stop is gelukkig te bestellen: https://www.jilong-zwemba...deel-aftapplug-stop-groot dus het is op te lossen, maar dit was niet de conditie zoals ik hem gekocht heb, dus dat wordt nog even contact zoeken met de verkoper.
Geen foto van het geheel
Ik wou hem even opzetten, maar ik heb nog 4 stukken buis (de hoekstukken) in de auto liggen en die is momenteel met mijn partner mee.J.E. Weinor schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:44:
[...]
Hoe is verder de conditie van het 2e hands zwembad buiten de stop om? of ook niet naar verwachting.
Geen foto van het geheel
Linnen is aan de onderkant wat smerig, maar verder ziet hij er best netjes uit. Buizen zit uiteraard wat roest aan en een van de buizen is wat krom. Foto komt nog wel.
Ik wou de liner van binnen nog even schoonmaken met chloor+groene zeep en dan met talkpoeder opruimen. Dan is de boel net wat netter als ik hem volgend voorjaar op wil zetten.
De bonus is natuurlijk de ZFP, trap, extra solarmatten etc. Oftewel ik heb volgend jaar ongeveer een gratis 4x2x1 zwembad...
Nou, wat klaag je dan over een doppie.Ep Woody schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:50:
De bonus is natuurlijk de ZFP, trap, extra solarmatten etc. Oftewel ik heb volgend jaar ongeveer een gratis 4x2x1 zwembad...
Kan het zo zijn dat de noppen van een solarcover springen door de hoge temperatuur?
Ik heb een solarcover op het water liggen met daarover heel een zwarte afdekhoes.
Nu met het opruimen blijkt dat bijna alle noppen lek zijn en dus de solarcover maar een beetje hangt in het water en niet meer zo mooi drijft.
En dus vraag ik mij af of dit kan komen door de hoge temperatuur onder de zwarte afdekhoes
Ik heb een solarcover op het water liggen met daarover heel een zwarte afdekhoes.
Nu met het opruimen blijkt dat bijna alle noppen lek zijn en dus de solarcover maar een beetje hangt in het water en niet meer zo mooi drijft.
En dus vraag ik mij af of dit kan komen door de hoge temperatuur onder de zwarte afdekhoes
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Deze vraag is toevallig kortgeleden ook nog gesteld, en het antwoord is ja, dat is zeker mogelijk. Dat wordt dus een nieuwe cover halen.Flanky schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:33:
Kan het zo zijn dat de noppen van een solarcover springen door de hoge temperatuur?
Haha, wil je nog zwemmen (groot gelijk !) of ben je nog iets aan het testen ?
Ik ga zo snel mogelijk opruimen. Morgen een dompelpomp kopen (in de aanbieding bij de Lidl) en daarna even kijken wanneer ik genoeg tijd heb. Het is in ieder geval redelijk weer om op te ruimen.
Al met al wel erg tevreden over de huidige setup.
Voor volgend seizoen wil ik de kist (af)maken. Hierin komt dan: filterpomp, flow sensor, temperatuursensor, elektra en de ESP met daarbij relais, stroom meting en schermpje.
Bij de warmtepomp komt dan ook nog een temperatuursensor.
Leuk project voor in de herfst/winter, wel op tijd beginnen
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 17-09-2021 09:14 ]
Gewoon lekker "weken"Plenkske schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:14:
[...]
Haha, wil je nog zwemmen (groot gelijk !) of ben je nog iets aan het testen ?
Mijn boefje is liev!
Als het water dampt, dan wordt het zeker 'weken', dat wordt een flink rimpelhuidje
Hier vandaag nog heerlijk erin geweest 
Vandaag gaan we ook nog zwemmen. Wordt prima dagje als het goed is. En de avond kan dan ook nog lekker.
Mijn boefje is liev!
Hier ook nog ff genieten
Alleen gisteren nog een backwash gedaan en nu is het waterpeil dusdanig laag dat de inlet voor de helft erboven uit komt alleen bijvullen vond ik een beetje zonde aangezien we niet weten of er nog dagen komen dat we er gebruik van kunnen maken
Alleen gisteren nog een backwash gedaan en nu is het waterpeil dusdanig laag dat de inlet voor de helft erboven uit komt alleen bijvullen vond ik een beetje zonde aangezien we niet weten of er nog dagen komen dat we er gebruik van kunnen maken
Met een warmte pomp zeker wel.Togi schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:00:
Hier ook nog ff genieten
Met enkel solar misschien tot woensdag. Vanaf dan lijken de vooruitzichten brak te zijn/blijven.
Tactiek kan ook zijn nu opruimen. Dan kan t buiten nog drogen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hier het zwembad weer netjes opgeruimd. Wat wel tegenviel was de hoeveelheid roest op de pootjes. Dit jaar een zoutsysteem gekoppeld. Wellicht dat het daardoor komt. Vorige bad 8 jaar gebruikt zonder zout en ziet er beter uit. Meerdere last van ??
Bad werd hier verwarmd dmv twee zoncollectoren. Deze zijn afgekoppeld, maar wat kan ik er het beste mee doen tegen het bevriezen in de winter.
Zelf te denken om er anti vries of iets in te doen tegen de vorst. Iemand het gouden idee
Bad werd hier verwarmd dmv twee zoncollectoren. Deze zijn afgekoppeld, maar wat kan ik er het beste mee doen tegen het bevriezen in de winter.
Zelf te denken om er anti vries of iets in te doen tegen de vorst. Iemand het gouden idee
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328
Met solar bereik je geen aangename temperaturen meer, da afkoeling is al te groot in de nacht vooral als je een groot bad hebt staan van pakweg meer dan 5m3.Dennis1812 schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:06:
[...]
Met een warmte pomp zeker wel.
Met enkel solar misschien tot woensdag. Vanaf dan lijken de vooruitzichten brak te zijn/blijven.
Tactiek kan ook zijn nu opruimen. Dan kan t buiten nog drogen.
Mijn zwembad is opgeruimd met een inhoud van 11m3 daar krijg ik geen 25 graden of hoger meer uit de solar tyleen en afgedekt met deze temperaturen om aangenaam te kunnen zwemmen.
Huidig temp buiten tijdens het schrijven bewolkt geen zon 19,7C onder solar afdekking 37,2C maar daar stroomt geen water doorheen ondanks de hoge temp onder de afdekking solar krijg ik mijn zwembad water niet op aangename temp, met een WP is een ander geval daar kun je langer gebruik van maken als het weer wat minder is.
Kosten plaatje aanschaf WP en verbruik algemeen of je het de moeite waard vindt al gelang je wel of nog geen gebruik maakt van je zwembad om te zwemmen, dat zijn factoren of je het er voor over hebt of niet ieder bepaalt zijn eigen keuze,
Gratis via de zon opwarmen of de WP dat is een keuze of beide de portemonnee moet het ook wel toelaten niet iedereen heeft deze mogelijkheid, een WP is toch naar mijn mening een extra luxe dan via de zon opwarmen.
Wensen en hobby's kosten nu eenmaal veel geld niet iedereen heeft het er voor over of kan, deze topic is voor iedereen met grote en kleine budget om te besteden en met een kleine budget kun je al veel bereiken
Mijn bad is inmiddels opgeruimd vorig jaar nieuw aangeschaft dit jaar voor het eerst opgezet maar geen roest kunnen vinden op het framewerk, het is een Bestway ovaal zwembad van 11M3 dat viel mij niet tegen.Robwp schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:35:
Hier het zwembad weer netjes opgeruimd. Wat wel tegenviel was de hoeveelheid roest op de pootjes. Dit jaar een zoutsysteem gekoppeld. Wellicht dat het daardoor komt. Vorige bad 8 jaar gebruikt zonder zout en ziet er beter uit. Meerdere last van ??
Maar zoals vaker het framewerk gaat roesten op punten zoals bij de staanders bodem waar de zwarte voetjes zitten en de liggende buizen die je in elkaar schuift je beschadigd als het ware de laklaag, inwendig buis kan ook gaan roesten zit vaak geen goede laklaag of slecht gespoten.
Bepaalde frame zwembaden hebben een soort van structuur lak grijs die zijn wat beter bescherm tegen roest dan de witte lak varianten.
Ik heb al even opgeruimd. Was een brak seizoen dit jaar qua zwemdagen. In de lente nog het meest gezwommen..J.E. Weinor schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:04:
[...]
Met solar bereik je geen aangename temperaturen meer, da afkoeling is al te groot in de nacht vooral als je een groot bad hebt staan van pakweg meer dan 5m3.
Mijn zwembad is opgeruimd met een inhoud van 11m3 daar krijg ik geen 25 graden of hoger meer uit de solar tyleen en afgedekt met deze temperaturen om aangenaam te kunnen zwemmen.
Huidig temp buiten tijdens het schrijven bewolkt geen zon 19,7C onder solar afdekking 37,2C maar daar stroomt geen water doorheen ondanks de hoge temp onder de afdekking solar krijg ik mijn zwembad water niet op aangename temp, met een WP is een ander geval daar kun je langer gebruik van maken als het weer wat minder is.
Kosten plaatje aanschaf WP en verbruik algemeen of je het de moeite waard vindt al gelang je wel of nog geen gebruik maakt van je zwembad om te zwemmen, dat zijn factoren of je het er voor over hebt of niet ieder bepaalt zijn eigen keuze,
Gratis via de zon opwarmen of de WP dat is een keuze of beide de portemonnee moet het ook wel toelaten niet iedereen heeft deze mogelijkheid, een WP is toch naar mijn mening een extra luxe dan via de zon opwarmen.
Wensen en hobby's kosten nu eenmaal veel geld niet iedereen heeft het er voor over of kan, deze topic is voor iedereen met grote en kleine budget om te besteden en met een kleine budget kun je al veel bereiken
Ik ga inderdaad geen honderden euro's uitgeven aan een WP.
Ondanks dat we een WP hebben, hadden we besloten om het zwembad op te ruimen. Laatste weken niet veel erin geweest door tijdgebrek. Dagen worden ook korter. En ook zodat alles nog makkelijk kan drogen.
Vandaag met de nieuwe lidl dompelpomp het bad leeg gelaten en alle randzaken laten drogen / opgeruimd. Dit verliep prima. De dompelpomp werkt goed, echter heb ik nu maar een dunne tuinslang (die past er net op) dus dan gaat het alsnog niet mega snel. Ook schoot die er een keer af waardoor ik even gedoucht werd
Zwembad laten we nog even wat dagen drogen en dan denk ik dinsdag of woensdagavond opruimen. Tot die tijd blijft het zeker mooi weer
Vandaag met de nieuwe lidl dompelpomp het bad leeg gelaten en alle randzaken laten drogen / opgeruimd. Dit verliep prima. De dompelpomp werkt goed, echter heb ik nu maar een dunne tuinslang (die past er net op) dus dan gaat het alsnog niet mega snel. Ook schoot die er een keer af waardoor ik even gedoucht werd
Zwembad laten we nog even wat dagen drogen en dan denk ik dinsdag of woensdagavond opruimen. Tot die tijd blijft het zeker mooi weer
Zwembad een paar dagen laten staan om te drogen nu zal niet veel helpen nu als het aan het eind van de middag droog is kun je beter gelijk opruimen, grote kans dat de volgende dag je zwembadweer weer nat is door het vochtig weer dauw de temp in de avond koelt aardig af en 's morgens tegen begin middag duurt het langer dat je zwembad weer goed droog is. ook je bodem onderkant is vochtig.Plenkske schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:46:
Ondanks dat we een WP hebben, hadden we besloten om het zwembad op te ruimen. Laatste weken niet veel erin geweest door tijdgebrek. Dagen worden ook korter. En ook zodat alles nog makkelijk kan drogen.
Droogmaken met een handdoek zo heb ik het gedaan rondom dat scheelt in het drogen tegen eind middag opgeruimd en ook geen paar dagen laten staan dat heeft weinig zin nu.
Klopt, dat weet ik.J.E. Weinor schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:48:
[...]
Zwembad een paar dagen laten staan om te drogen nu zal niet veel helpen nu als het aan het eind van de middag droog is kun je beter gelijk opruimen, grote kans dat de volgende dag je zwembadweer weer nat is door het vochtig weer dauw de temp in de avond koelt aardig af en 's morgens tegen begin middag duurt het langer dat je zwembad weer goed droog is. ook je bodem onderkant is vochtig.
Droogmaken met een handdoek zo heb ik het gedaan rondom dat scheelt in het drogen tegen eind middag opgeruimd en ook geen paar dagen laten staan dat heeft weinig zin nu.
Maar ik had hem te laat leeg om alles vandaag op te ruimen. Dus bodem nog niet kunnen drogen van de zon.
En morgenavond geen tijd.
Dus dan word het automatisch daarna
Ah natuurlijk, Tweakers heeft ook een topic over zwembaden
We hebben hier een Exit opzetzwembad 540x250x120 (b x l x h) in de tuin staan, met deze 5kw warmtepomp https://www.bol.com/nl/nl...y-5-5kw/9300000045213153/.
Een paar vragen daarover:
- de warmtepomp moet volle bak draaien, 24h per dag, om de temp in de range 27-30 te houden. Is dat normaal bij zo'n formaat zwembad icm met een 5,5 kw warmtepomp
Ik denk zelf van wel, oftewel een te lage capaciteit wp. Correct?
- de wp maakt best wat geluid, waar zelfs de buren 2 tuinen verder last van hebben. Ik hoop dat op te lossen door een wp aan te schaffen met extra capaciteit, en stiller. We oriënteren ons op een upgrade van 5,5 kw naar 7 of zelfs 9. Bijvoorbeeld deze: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html Is dat een goed idee?
- als het seizoen straks definitief voorbij is, zouden we de boel liefst verplaatsen naar de kelder. Qua formaat past het, we hebben alleen een paar uitdagingen. Ventilatie is beperkt (klein raampje), afvoer van water moet een verdieping omhoog, en het is nog kaal poreus beton. Wat zijn nog meer zaken waar we goed over na moeten denken?
We hebben hier een Exit opzetzwembad 540x250x120 (b x l x h) in de tuin staan, met deze 5kw warmtepomp https://www.bol.com/nl/nl...y-5-5kw/9300000045213153/.
- de warmtepomp moet volle bak draaien, 24h per dag, om de temp in de range 27-30 te houden. Is dat normaal bij zo'n formaat zwembad icm met een 5,5 kw warmtepomp
- de wp maakt best wat geluid, waar zelfs de buren 2 tuinen verder last van hebben. Ik hoop dat op te lossen door een wp aan te schaffen met extra capaciteit, en stiller. We oriënteren ons op een upgrade van 5,5 kw naar 7 of zelfs 9. Bijvoorbeeld deze: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html Is dat een goed idee?
- als het seizoen straks definitief voorbij is, zouden we de boel liefst verplaatsen naar de kelder. Qua formaat past het, we hebben alleen een paar uitdagingen. Ventilatie is beperkt (klein raampje), afvoer van water moet een verdieping omhoog, en het is nog kaal poreus beton. Wat zijn nog meer zaken waar we goed over na moeten denken?
Ongeveer 16 kuub water dus ?Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:34:
Ah natuurlijk, Tweakers heeft ook een topic over zwembaden![]()
Dan is het wel logisch dat die volle bak moet draaien ja.
Ik zou voor minstens 8 kW bij 15 graden gaan. Dan zit je op een goede capaciteit en inderdaad stiller met een full inverter.
Kelder: je zal moeten weten of het qua gewicht kan. Verder zou ik niet weten of je genoeg geventileerd krijgt. Een kelder is al vochtiger, en dan ga jij er 16 kuub water in zetten... Is de kelder verwarmd ? Of wil je het zwembad met de WP verwarmen ? WP zal sowieso buiten moeten staan, maar dat wist je denk ik wel.
Misschien moet je hiervoor navraag doen bij bedrijven die hier ervaring mee hebben.
Overigens als je water wil afvoeren zal je met een dompelpomp aan de slag moeten om het ergens in een afvoer te krijgen boven.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 20-09-2021 09:45 ]
De Poolex is een prima WP, heb zelf de 7 en die is vrij stil (al heb ik verder geen referentie).
Wifi functie werkt prima, enige nadeel is dat hij alleen de in komende temperatuur meet en niet de uitgaande temperatuur (geen idee of andere dat wel doen hoor).
Persoonlijk zou ik altijd voor een slagje groter gaan dan wat men op de sites adviseerd, wil je iets hebben aan de full inverter functie.
Wifi functie werkt prima, enige nadeel is dat hij alleen de in komende temperatuur meet en niet de uitgaande temperatuur (geen idee of andere dat wel doen hoor).
Persoonlijk zou ik altijd voor een slagje groter gaan dan wat men op de sites adviseerd, wil je iets hebben aan de full inverter functie.
13,5 kuub volgens de specsPlenkske schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:44:
[...]
Ongeveer 16 kuub water dus ?
Dan is het wel logisch dat die volle bak moet draaien ja.
Ik zou voor minstens 8 kW bij 15 graden gaan. Dan zit je op een goede capaciteit en inderdaad stiller met een full inverter.
Kelder: je zal moeten weten of het qua gewicht kan. Verder zou ik niet weten of je genoeg geventileerd krijgt. Een kelder is al vochtiger, en dan ga jij er 16 kuub water in zetten... Is de kelder verwarmd ? Of wil je het zwembad met de WP verwarmen ? WP zal sowieso buiten moeten staan, maar dat wist je denk ik wel.
Misschien moet je hiervoor navraag doen bij bedrijven die hier ervaring mee hebben.
Overigens als je water wil afvoeren zal je met een dompelpomp aan de slag moeten om het ergens in een afvoer te krijgen boven.
Gewicht zal wel lukken denk ik? Het is veel kg maar ook verspreid over een grote oppervlakte zou ik denken. Betonnen vloer enz
Dat deel van de kelder is niet verwarmd, het idee was dat gewoon de wp in de kelder te zetten (voldoende vrije ruimte). Maar dat kan dus niet?
Heeft de wp buiten zetten wel zin dan? Het water moet dan ~3 meter omhoog (dus langere slangen, en ook weer een pomp daarvoor?) en de buitentemp zal de komende maanden ongetwijfeld zakken tot onder het minimum
Die aantal kuubs is vooral afhankelijk van hoever je zwembad gevult is. Dat kan je simpel meten. 13,5 kuub is het als hij 1 meter (hoogte) water heeft. En 16 kuub bij 1,2 meter.Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:52:
[...]
13,5 kuub volgens de specs
Gewicht zal wel lukken denk ik? Het is veel kg maar ook verspreid over een grote oppervlakte zou ik denken. Betonnen vloer enz
Dat deel van de kelder is niet verwarmd, het idee was dat gewoon de wp in de kelder te zetten (voldoende vrije ruimte). Maar dat kan dus niet?
Heeft de wp buiten zetten wel zin dan? Het water moet dan ~3 meter omhoog (dus langere slangen, en ook weer een pomp daarvoor?) en de buitentemp zal de komende maanden ongetwijfeld zakken tot onder het minimum
Afhankelijk van het aantal kuubs kies je dus de WP. Ik zou altijd kuubs / 2 doen en dan bij 15 graden. Dus als het 13,5 kuub is kom je op 6-7 kW bij 15 graden.
Gewicht heb ik echt geen idee van, ben geen bouwkundige. Zou ik altijd checken. Een liter water is 1kg dus het zijn behoorlijk wat kgs, ook al is het verdeelt.
Een WP binnen zetten is altijd een slecht idee. Die dingen hebben gewoon genoeg verse lucht nodig om goed te werken.
Ja je hebt dan inderdaad langere slangen en een betere pomp nodig.
Een goede WP werkt ook bij temperaturen onder 0. @Jazsie heeft daar ervaring mee met zijn spa
[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 20-09-2021 09:58 ]
Hou er rekening mee dat bijv die Poolex echt een grote fan heeft en een hoop koude lucht eruit blaast.die hij dan je kelder inblaast. Dus dan heb je wel een warm bad maar zwem je wel in een koelkastStefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:52:
[...]
Ik weet niet hoe jouw kinderen (jijzelf?) in het water zijn, maar bij mij ligt na een dag badderen een serieuze hoeveelheid water naast het bad. Met kaal, poreus beton lijkt me dat niet echt bevorderlijk. Zeker als het een koude ruimte is, is het maar de vraag of/wanneer dat weer opdroogt. Daarbij weet ik niet of je een zoutbad of een chloorbad hebt? In het eerste geval zal je wapening het niet heel fijn vinden (als er maar genoeg water geknoeid wordt en je vloer doorweekt wordt), in het tweede geval moet je misschien ook aan chloordampen denken.Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:34:
ja dat spatwater is wel een dingetje haha. Bommetjes zijn leuk, ook als je 37 bent.
Zoutbad overigens.
We zullen sowieso iets met een ondervloer, zeil oid moeten.
Zoutbad overigens.
We zullen sowieso iets met een ondervloer, zeil oid moeten.
Uitblazen met compressor oid. Kranen open laten en doneRobwp schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:35:
Deze WP doet iets van 4kw bij 15gr, deze moet dan inderdaad flink werken om het water op temperatuur te houden...Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:34:
Zoals aangekaart door @Plenkske ben je beter af door die Poolex oid. Die doet 6 kW bij 15gr.
Alles naar de kelder verplaatsen moet je toch aantal zaken mee rekenining houden mbt verwarmen:
- WP moet buiten staan, kan niet in de kelder.
- Ga je ook in de winter zwemmen? Zo ja, dan heb je een "all seasons" WP nodig.
- Hoe kouder buiten hoe minder verwarmings capaciteit je WP heeft, ofwel hoe groter je WP moet zijn wil je ook warm water hebben binnen terwijl het buiten vriest oid....
Zelf heb ik een 9kW WP voor mijn Spa en kan je vertellen dat ik echt geen kleinere had moeten nemen.
Ok dit is dan wel ~35gr en dat is anders dan 27-30gr water temperatuur.
Persoonlijk zou ik voor een 9-10 kW Full inverter gaan. Die Poolex is prima maar dan een sterkere.
Dan zou je deze op eco/stille modus kunnen draaien.
Je huidige WP is een stroomvreter en lawaai maker... Die van mij gebruikt minder stroom en is stuk krachtiger.
Daarnaast 53dB tegen over 38,8 - 48,2 dB is toch wel een verschil.
Verder is het allemaal mogelijk wat je wilt.
Hop hop het zwem seizoen is hier ook ten einde.
Zwembad is leeg, nu ff drogen en opruimen.
Die kindjes hebben gisteren nog lekker een paar uur gespeeld in het water.
WP is toch wel een uitkomst. :-)
Zwembad is leeg, nu ff drogen en opruimen.
Die kindjes hebben gisteren nog lekker een paar uur gespeeld in het water.
WP is toch wel een uitkomst. :-)
Volledig eens met @Jazsie en @PlenkskeStefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:52:
[...]
Ik heb hier een Poolex jetline premium 75 staan op 17m3 en zou ook eerder de 12kw silverline adviseren. Hiermee is juni - september zwemmen net haalbaar met 8-12 uur draaien per dag.
Een WP binnen zetten is sterk af te raden. Het volume wat er per uur doorheen gaat en de warmte, die onttrokken wordt, maakt inderdaad dat er rondom het bad in de kelder geschaatst kan worden en erin gezwommen
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
En een ontvochtiger + eventueel verwarming erbij; helpt dat? Is beiden nodig? Een ontvochtiger is wat makkelijker bij te plaatsen dan cv aanleggen..
Niet aan beginnen, de WP binnen. De COP gaat al zeer rap om zeep en verandert de kelder in koelcel.Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:09:
En een ontvochtiger + eventueel verwarming erbij; helpt dat? Is beiden nodig? Een ontvochtiger is wat makkelijker bij te plaatsen dan cv aanleggen..
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Om het verhaal een beetje concreter te maken:
1 kuub lucht weegt 1.29 Kg en heeft een soortelijke warmte van 1 kJ/Kg.K.
1 kuub water weegt 998 Kg en heeft een soortelijke warmte van 4,19 kJ/Kg.K.
Oftewel om 1 kuub water 1 graad te verwarmen kost dat: 4181.62 kJ
Om een kuub lucht 1 graad af te laten koelen wil je 1.29 kJ aan warmte, oftewel, om 1 kuub water 1 graad op te warmen moet je 4181.62/1.29 = 3242 kuub lucht 1 graad laten dalen. Een kelder van 5x4x2.5 (grote kelder) bevat 50 kuub lucht. Oftewel je laat de lucht: 3242/50=65 graden afkoelen. Sterkte in je kelder
Om een kuub lucht 1 graad af te laten koelen wil je 1.29 kJ aan warmte, oftewel, om 1 kuub water 1 graad op te warmen moet je 4181.62/1.29 = 3242 kuub lucht 1 graad laten dalen. Een kelder van 5x4x2.5 (grote kelder) bevat 50 kuub lucht. Oftewel je laat de lucht: 3242/50=65 graden afkoelen. Sterkte in je kelder
Haha, mooie berekening.Ep Woody schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:57:
Om het verhaal een beetje concreter te maken:
Het enige waar ik over twijfel is het dikgedrukte stuk. Komt daar bij een WP niet wat techniek bij kijken (compressor etc) waardoor er minder kuub lucht voor nodig is ? Misschien praat ik onzin, maar ik vroeg het me even af
Dus een warmtepomp is eigenlijk een vriescel? 
Ik zit niet zo in de scheikunde verder maar dank voor de toelichting.
Maar ok. Stel ik zet 'm buiten. Dus slang van een paar meter ertussen en een verdieping omhoog.
Van de wp producent mag de slang ongetwijfeld niet zo lang zijn, en hoe krijg ik het water omhoog? Wat voor type pomp heb ik daarvoor nodig en waar in de serie plaats ik die?
De setup die ik nu heb is zwembad-zandfilterpomp-warmtepomp-zoutwatersysteem-zwembad
Maar ok. Stel ik zet 'm buiten. Dus slang van een paar meter ertussen en een verdieping omhoog.
Van de wp producent mag de slang ongetwijfeld niet zo lang zijn, en hoe krijg ik het water omhoog? Wat voor type pomp heb ik daarvoor nodig en waar in de serie plaats ik die?
De setup die ik nu heb is zwembad-zandfilterpomp-warmtepomp-zoutwatersysteem-zwembad
Welke type ZFP heb je hoeveel M3? dat geeft een wat makkelijker beantwoording voor je doel.Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:48:
Opvoerhoogte van je ZFP bepalende factor hoe hoog je kunt max.
In zo een dergelijke setup ga je ook niet met slangen werken maar met druk PVC leidingen.Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:48:
Verder kan het prima, je moet enkel een pomp hebben die sterk genoeg is om het water voldoende rond te pompen
Verder is je huidige setup gewoon goed.
Type pomp kan je pas bepalen wanneer je de benodigde opvoerhoogte en flow weet.
Vraag je wel serieus en goed af of je vaak in je "kale betonnen kelder" gaat zwemmen. En of het dus alle moeite en eventuele complicaties (gewicht, vochtproblemen) waard is.
Ook misschien je opstalverzekering raadplegen of je dit moet doorgeven?
Ook misschien je opstalverzekering raadplegen of je dit moet doorgeven?
Eigenlijk wel ja 😉Stefangrp schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:48:
Dat is ook de reden dat je hem vaak 80cm van een muur moet zetten en aan de voorkant een meter of 2 ruimte moet geven.
Je wilt voorkomen dat hij de koude lucht die hij uitblaast weer gebruikt als inkomende lucht. Want dan kan ie op een gegeven moment bevriezen.
Eigenlijk moet je er eentje hebben waarbij je de koude lucht weer kan gebruiken als airco voor je huis
Sterker nog, de warmtepomp van mijn woning had een enorme bak met ijs onder zich liggen afgelopen februari... Ook niet zo gek met 24/7 5 kW aan warmte de woning in te moeten blazen.Togi schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:39:
[...]
Eigenlijk wel ja 😉
Dat is ook de reden dat je hem vaak 80cm van een muur moet zetten en aan de voorkant een meter of 2 ruimte moet geven.
Je wilt voorkomen dat hij de koude lucht die hij uitblaast weer gebruikt als inkomende lucht. Want dan kan ie op een gegeven moment bevriezen.
Eigenlijk moet je er eentje hebben waarbij je de koude lucht weer kan gebruiken als airco voor je huis
Jouw idee met de warmte onttrekken uit je huis lijkt leuk, maar is in de praktijk niet echt realiseerbaar. Zeker niet omdat je de echte warmtevraag van je zwembad niet op het moment komt dat je de woning wil koelen. Je zit dan met buitentemperaturen van rond de 20 graden, dan is er meestal niet echt een warmte overschot in je woning. In de zomermaanden als het echt warm is (25+) dan wil je juist weer amper warmte in je zwembad stoppen omdat de zon + buitentemperatuur het zwembad al in no time op aangename temperaturen weet te brengen.
Een bak ijs onder de warmtepomp in je woning kan het mij niet voorstellen hoe dat er uit ziet.Ep Woody schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:39:
[...]
Sterker nog, de warmtepomp van mijn woning had een enorme bak met ijs onder zich liggen afgelopen februari... Ook niet zo gek met 24/7 5 kW aan warmte de woning in te moeten blazen.
Jouw idee met de warmte onttrekken uit je huis lijkt leuk, maar is in de praktijk niet echt realiseerbaar. Zeker niet omdat je de echte warmtevraag van je zwembad niet op het moment komt dat je de woning wil koelen. Je zit dan met buitentemperaturen van rond de 20 graden, dan is er meestal niet echt een warmte overschot in je woning. In de zomermaanden als het echt warm is (25+) dan wil je juist weer amper warmte in je zwembad stoppen omdat de zon + buitentemperatuur het zwembad al in no time op aangename temperaturen weet te brengen.
Heb ook een warmtepomp in de woning zal wel anders zijn maar mijn bevriezing gebeurt buiten de woning op het dak in een schoorsteen dat is te zien als het kouder buiten is door de openingen in de schoorsteen buiten dat er ijsvorming ontstaat hoe kouder buiten om je woning te verwarmen hoe meer ijsvorming er ontstaat, maar niet in de woning.
De techniek onder de verschillende warmtepompen zal wel anders zijn gemaakt, in feite werkt een warmte pomp als een omgekeerde koelkast althans de meeste.
Deze warmtepomp staat niet in mijn woning maar ervoor...J.E. Weinor schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:10:
[...]
Een bak ijs onder de warmtepomp in je woning kan het mij niet voorstellen hoe dat er uit ziet.
Heb ook een warmtepomp in de woning zal wel anders zijn maar mijn bevriezing gebeurt buiten de woning op het dak in een schoorsteen dat is te zien als het kouder buiten is door de openingen in de schoorsteen buiten dat er ijsvorming ontstaat hoe kouder buiten om je woning te verwarmen hoe meer ijsvorming er ontstaat, maar niet in de woning.
De techniek onder de verschillende warmtepompen zal wel anders zijn gemaakt, in feite werkt een warmte pomp als een omgekeerde koelkast althans de meeste.
Als ik me goed herinner heb jij een W/W warmtepomp (zo één met aardwarmte bron) en @Ep Woody heeft denk ik een L/W of L/L (airco) warmtepomp en dat is met een buitenunit. En die buitenunit ziet er dan weer ongeveer zo uit als een zwembad warmtepompJ.E. Weinor schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:10:
[...]
Een bak ijs onder de warmtepomp in je woning kan het mij niet voorstellen hoe dat er uit ziet.
[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 21-09-2021 14:27 ]
Als ik het zo lees een L/W warmtepomp op ventilatielucht.Plenkske schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:26:
[...]
Als ik me goed herinner heb jij een W/W warmtepomp (zo één met aardwarmte bron) en @Ep Woody heeft denk ik een L/W of L/L warmtepomp en dat is zo één met een buitenunit.
Ik heb een L/W warmtepomp die buitenstaat. Heb een W/W (op CV water) gehad voor warm water, maar opwarmen met de warmtepomp buiten gaat sneller en scheelt een conversietrap en daarmee COP.
Heb van Toppy deze ZFP aangeraden gekregen: https://www.toppy.nl/product/2720/zandfilterset-fsf-450.html.
Ik had eerst interesse in een pomp met variabele snelheid, maar omwille van de kosten toch maar niet gedaan.
Dacht initieel dat ik die pomp wel gewoon op het zandvat van m'n Intex kon aansluiten, maar blijkbaar was dat niet mogelijk. Begrijp zelf niet helemaal waarom, maar goed, Toppy heeft meer expertise dan mij dus daar vertrouw ik dan maar op
Heeft iemand ervaring met de FSF450 van Toppy? Ben vooral benieuwd naar de geluidsproductie (dat is de #1 reden dat ik die Intex ASAP weg wil hebben, irritant ratelding).
Ik had eerst interesse in een pomp met variabele snelheid, maar omwille van de kosten toch maar niet gedaan.
Dacht initieel dat ik die pomp wel gewoon op het zandvat van m'n Intex kon aansluiten, maar blijkbaar was dat niet mogelijk. Begrijp zelf niet helemaal waarom, maar goed, Toppy heeft meer expertise dan mij dus daar vertrouw ik dan maar op
Heeft iemand ervaring met de FSF450 van Toppy? Ben vooral benieuwd naar de geluidsproductie (dat is de #1 reden dat ik die Intex ASAP weg wil hebben, irritant ratelding).
Nee geen aardwarmte bron, de warmtepomp is van ecoforest dat gaat samen met een Compact + EnrgyAir schoorsteen deze combi is in samenwerking met Eplucon voor het eerst eind 2018 toegepast tussen beide fabrikanten ook je ventilatie systeem woning is er ook op aangesloten, ik kan het weten omdat wij de eerste waren met dit systeem in Nederland nu pakweg 2 jaar verder is het alsmaar meer toegepast ook in het buitenland de resultaten waren zeer positief pas nog monteur wegens onderhoud geweest voor de ecoforest dat gaat via Eplucon.Plenkske schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:26:
[...]
Als ik me goed herinner heb jij een W/W warmtepomp (zo één met aardwarmte bron) en @Ep Woody heeft denk ik een L/W of L/L (airco) warmtepomp en dat is met een buitenunit. En die buitenunit ziet er dan weer ongeveer zo uit als een zwembad warmtepomp
geluid is er niet ondanks dat de propeller in de schoorsteen draait ook in de wintermaanden hoor je het niet ondanks dat er in mijn buurt 22 woningen dit systeem op toegepast is, dus lekker stil als de varianten tegen de gevel zoals de airco's units die je wel hoort.
Onderhoud aan de warmtepomp mag ook alleen gedaan worden aan specialisten niet iedereen mag zomaar onderhoud plegen door de fabrikant.
Ik lees op de site van Toppy bij de reviews dat deze ook herrie maakt.Dennahz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:00:
Heb van Toppy deze ZFP aangeraden gekregen: https://www.toppy.nl/product/2720/zandfilterset-fsf-450.html.
Dacht initieel dat ik die pomp wel gewoon op het zandvat van m'n Intex kon aansluiten, maar blijkbaar was dat niet mogelijk. Begrijp zelf niet helemaal waarom, maar goed, Toppy heeft meer expertise dan mij dus daar vertrouw ik dan maar op![]()
Ja, heb het ook gezien. Maar goed, je hebt herrie en herrie. Oftewel moet ik toch gewoon de buidel trekken en investeren in zo'n variabele pomp + duurder zandfilter.Plenkske schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:29:
[...]
Ik lees op de site van Toppy bij de reviews dat deze ook herrie maakt.
Op zich kan ik hem dan ook nog in oktober aan laten staan natuurlijk
@Dennahz Er zijn pompen die je later met een frequentie regelaar alsnog kan regelen. Ik zat in ongeveer dezelfde situatie voor 1 maat kleiner. Mij werd de FSF-400 geadviseerd door Toppy.
Als we de website moeten geloven dan trekt de pomp (SS075) die op de FSF-450 zit 1000 Watt, continue dus zonder regelaar. Het ligt een beetje aan je setup en schema maar een frequentie regelaar kan in bepaalde gevallen zich een beetje terug gaan verdienen
Ik ben uiteindelijk voor de combinatie Speck Badu Magic 6 gegaan op aanraden van een aantal mensen hier. Hij is erg stil en ik ben er blij mee (met dan de filter https://www.toppy.nl/prod...-mount-zandfilter-6m.html). Met de koppelingen en slangen die je dan zelf nog moet regelen was ik ongeveer 100 euro meer kwijt dan de FSF-400 waarbij de pomp nu 450 Watt trekt i.p.v. 1000 Watt.
PS: Volgend jaar ga ik denk ik alsnog een frequentie regelaar aanschaffen (dat kan met deze pomp, wellicht ook op de SS075?). Ik wil de WP eigenlijk continue laten verwarmen (full inverter), maar om de pomp 24/7 op full power te hebben staan is zonde.
Als we de website moeten geloven dan trekt de pomp (SS075) die op de FSF-450 zit 1000 Watt, continue dus zonder regelaar. Het ligt een beetje aan je setup en schema maar een frequentie regelaar kan in bepaalde gevallen zich een beetje terug gaan verdienen
Ik ben uiteindelijk voor de combinatie Speck Badu Magic 6 gegaan op aanraden van een aantal mensen hier. Hij is erg stil en ik ben er blij mee (met dan de filter https://www.toppy.nl/prod...-mount-zandfilter-6m.html). Met de koppelingen en slangen die je dan zelf nog moet regelen was ik ongeveer 100 euro meer kwijt dan de FSF-400 waarbij de pomp nu 450 Watt trekt i.p.v. 1000 Watt.
PS: Volgend jaar ga ik denk ik alsnog een frequentie regelaar aanschaffen (dat kan met deze pomp, wellicht ook op de SS075?). Ik wil de WP eigenlijk continue laten verwarmen (full inverter), maar om de pomp 24/7 op full power te hebben staan is zonde.
Ik heb een Speck Badu Magic 6 net als @Luc S Deze zijn inderdaad vrij stil, als ik de frequentieregelaar op 1800 of 2000 rpm zet. Dan hoor je deze pomp vrijwel helemaal niet meer.
Ik heb dus ook een Full Inverter, maar vraag me af hoe je dan de warmtepomp aansluit op de Vario+. Stel temperatuur is bereikt van 28 graden. Dan gaat de warmtepomp vaak uit, maar draait de pomp gewoon door. Je kunt de pomp aansluiten op de warmtepomp, zodat die laatste af en toe de waterpomp aanzet om de laatste temperatuurmeting te doen. Nu is het niet extreem veel wat de pomp verbruikt +/- 160 watt, maar alle beetjes helpen.
Ik heb dus ook een Full Inverter, maar vraag me af hoe je dan de warmtepomp aansluit op de Vario+. Stel temperatuur is bereikt van 28 graden. Dan gaat de warmtepomp vaak uit, maar draait de pomp gewoon door. Je kunt de pomp aansluiten op de warmtepomp, zodat die laatste af en toe de waterpomp aanzet om de laatste temperatuurmeting te doen. Nu is het niet extreem veel wat de pomp verbruikt +/- 160 watt, maar alle beetjes helpen.
1000 Watt is wel heel extreem voor een pomp. Nee, laat dan maar zittenLuc S schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:38:
@Dennahz Er zijn pompen die je later met een frequentie regelaar alsnog kan regelen. Ik zat in ongeveer dezelfde situatie voor 1 maat kleiner. Mij werd de FSF-400 geadviseerd door Toppy.
De Speck Badu ziet er interessant uit, maar Toppy zei me - en ik citeer -:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom ik het zandfilter van Intex niet kan gebruiken, want in principe gaat er ook maar gewoon water doorheen met een bepaalde snelheid, net als bij andere zandfilters. Denk dat ik het heel eigenwijs gewoon ga proberenWij raden niet aan een frequentieregelaar te gebruiken op een nieuwe pomp. Door het knijpen van de pomp om een lager aantal toeren te verkrijgen zien we in de praktijk dat dit de levensduur van de pomp kan verkorten. Om deze reden adviseren wij dit zelf enkel op bestaande installaties. Verder is het helaas niet mogelijk om deze te plaatsen op de zandfilter van de Intex set.
Wat betreft het automatisch uitschakelen van de pomp als de WP uitgeschakeld is: dit zou wel te programmeren moeten zijn met Home Assistant, een energiemeter en een SwitchBot