Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Afdekshop.nl op maat gemaakt, touwtje etc zat er niet bij, die had ik nogDennis1812 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:39:
[...]
Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Afdekzeilen zijn op verschillende websites wel verkrijgbaar als vaste maat als in maatwerk zelfs plaatsen waar men een inkeping wil hebben en hoeveel overlap je wilt hebben. en hoeveel ringgaten je wilt hebben. etc.Dennis1812 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:39:
[...]
Waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
Kwaliteiten variëren op de afbeelding zo te zien gaat het om een pvc afdekzeil in verschillende grams varianten en kleur wordt ook veel toegepast op huifaanhangers vouwwagens etc etc. vaak 650 gram kwaliteit hoe hoger het gram is hoe zwaarder en stugger je afdekzeil wordt.
Prijzen vind ik nog enigszins meevallen heb een tijd terug nog voor mijn aanhanger een afdekzeil 650 gram grijs en vlak met met 2 inkepingen voor de koprek 16 cm overlap voor een aanhanger van 130 x 225 cm bij bij een lokale tenten en zijlen winkel laten maken met rondom rvs ring gaten en elastiek koord rondom kosten €94 en past perfect als optie kon je ook nog lips met klittenband laten aanbrengen voor de hoeken vast te maken en was 5 euro per hoek maar niet gedaan.
Hier nog een update van het afbouwen van het zwembad. Het plaatsen van het vilt en de liner heb ik laten doen, de rest (randtegels, technische installatie etc) zelf.EdwinC schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:19:
Vandaag was D-day en werd het beton in de wanden gestort.
Betonwagen zo dichtbij mogelijk gezet (alsnog 40 meter slang nodig gehad).
[Afbeelding]
Toch wel een spannend momentje als je begint met storten.
Zeker ook omdat de machinist van de pomp aangaf dat hij toch wel regelmatig meemaakte dat er een blok kapot ging.
[Afbeelding]
Maar goed hij had gelukkig veel ervaring ermee en zou fijn rustig aan doen. Ik moest wel meehelpen en heb dus zelf de slang begeleid bij de uitloop van de slang.
[Afbeelding]
In totaal zijn we 4x rondgegaan voordat we de wanden helemaal afgevuld hadden. Op een paar kleine lekkages na (water grijs van het beton wat uit de naden liep) geen problemen gehad.
Hierna de bovenkant nog even afgewerkt met de spaan.
[Afbeelding]
Nu rustig laten uitharden en ondertussen het leidingwerk in orde maken.
5 augustus wordt de liner erin gehangen en daarna kunnen we vullen!!!
p.s. het water wat je rondom ziet staan komt van de hevige regen de laatste dagen (Noord-Limburg).......
Gelukkig wonen we niet in het gebied bij de Maas anders hadden we andere problemen gehad.
Dit hebben we eind juli gedaan en gelukkig m.b.v de warmtepomp (ondanks de mindere zomer) toch nog zeer fijn zwemwater gehad en veel plezier gehad. Op dit moment staat nog enkel het beklinkeren van het terras rondom het zwembad en het afkitten van de voegen tussen de randtegels op de todo list.
Volgend jaar gaan we nog kijken wat we doen met de verlichting, aanplanting en gazon rondom het zwembad.
:strip_exif()/f/image/e6hZMpuTn07DztYzYtDqBXDr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PfnrWNojoBAJGGJOqtZmLXpO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z7uYRlYtVXtjOss3CyYMdKrq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tdtS7zCqYzr3xOWG4Rmp3tch.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X4MIuG1zY6vdm575yDF6ql0S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/asVMqm8CkAtsven78lJtezmI.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zwemwater is constant 27 graden. Dus de 13kW warmtepomp voldoet prima voor mijn 44m3 zwembad, Opmerking hierbij is dat ik gebruik maak van een geobubble afdekking (blauw/zilver) en het bad van 9 - 19 vol in de zon ligt. Tijdens de langste dagen zelfs tot 20:30.
Ook zeer tevreden met mijn Lovibond Scuba 2 Zeer eenvoudig en accuraat mee te meten. Ik meet (en corrigeer indien nodig) nu 2x per week en daarmee blijft het netjes binnen de regelgrenzen.
De pomp draait m.b.v. de potmeter en freq. regelaar op 1/3 van zijn vermogen wat resulteert in +/- 50 - 60% van de flow. Ik heb hem daarom 24 uur per dag draaien en ben zo toch een stuk energie zuiniger uit als met mijn vorige opstelling voor het OBG zwembad. Met een betere filtratie tot gevolg.
Daarmee draaide ik 12 uur per dag op de volle 100% vermogen (ik had toen nog geen frequentieregelaar ertussen zitten).
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Ik draai ook 24/7, dit ook met het oog op betere COP bij lagere toerentallen van de WP.Jazsie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:52:
Aan alle WP gebruikers:
Hoe doen jullie het bad verwarmen? Bedoel dus 24/7 de pomp en wp laten lopen of enkel opwarmen voor gebruik (en de minimale uren die nodig zijn om te filteren)?
Mijn pomp vebruikt dus 170w en dat is dus wel effe 122 kWh per maand ofwel pak en beet 27,-- EUR de maand als ie 24/7 draait.
Poging doen om het verbruik naar 120w te brengen, alleen vind mijn doseer systeem dat niet lief(te weinig flow)
Maarja wat is goedkoper als je WP mee telt want water op temperatuur houden lijkt mij goedkoper dan ieder keer op temperatuur brengen?
NB:
Voor diegene die denken "wat maakt dat bedrag uit voor die paar maanden", bad staat hier hele jaar op (dat is het doel), dan is dat bijna 330,-- per jaar extra voor alleen al de pomp...
bedankt voor het delen van de foto’s hier.EdwinC schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:35:
[...]
Hier nog een update van het afbouwen van het zwembad. Het plaatsen van het vilt en de liner heb ik laten doen, de rest (randtegels, technische installatie etc) zelf.
Dit hebben we eind juli gedaan en gelukkig m.b.v de warmtepomp (ondanks de mindere zomer) toch nog zeer fijn zwemwater gehad en veel plezier gehad. Op dit moment staat nog enkel het beklinkeren van het terras rondom het zwembad en het afkitten van de voegen tussen de randtegels op de todo list.
Volgend jaar gaan we nog kijken wat we doen met de verlichting, aanplanting en gazon rondom het zwembad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zwemwater is constant 27 graden. Dus de 13kW warmtepomp voldoet prima voor mijn 44m3 zwembad, Opmerking hierbij is dat ik gebruik maak van een geobubble afdekking (blauw/zilver) en het bad van 9 - 19 vol in de zon ligt. Tijdens de langste dagen zelfs tot 20:30.
Ook zeer tevreden met mijn Lovibond Scuba 2 Zeer eenvoudig en accuraat mee te meten. Ik meet (en corrigeer indien nodig) nu 2x per week en daarmee blijft het netjes binnen de regelgrenzen.
De pomp draait m.b.v. de potmeter en freq. regelaar op 1/3 van zijn vermogen wat resulteert in +/- 50 - 60% van de flow. Ik heb hem daarom 24 uur per dag draaien en ben zo toch een stuk energie zuiniger uit als met mijn vorige opstelling voor het OBG zwembad. Met een betere filtratie tot gevolg.
Daarmee draaide ik 12 uur per dag op de volle 100% vermogen (ik had toen nog geen frequentieregelaar ertussen zitten).
Ik ben ook aan het kijken voor een bad met PS blokken.
Hoeveel groter heb jij de vloer gemaakt?
Ik zie dat er meerdere manieren zijn voor de wapening
1 bij toppy verkopen ze voor elk gat een draadeind met messing plug voor in beton. en hier adviseren ze geen wapening horizontaal de verticale draadeinden zouden volgens hun voldoende moeten zijn.
2 Bij een andere leverancier slaan ze wapeningsstaal in het beton met ook horizontale wapening
Er zijn dus meerder manieren.
Hoe heb jij het gedaan?
Het zwembad heeft de binnenmaten 8x4m en de betonplaat heeft als afmetingen 9x5m. Hierdoor heb je voldoende ruimte rondom je zwembad. Ik heb namelijk ook alle leidingen direct naar onder naar de bodemplaat laten gaan zodat deze nooit kunnen gaan verzakken.Dewim1 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:18:
[...]
bedankt voor het delen van de foto’s hier.
Ik ben ook aan het kijken voor een bad met PS blokken.
Hoeveel groter heb jij de vloer gemaakt?
Ik zie dat er meerdere manieren zijn voor de wapening
1 bij toppy verkopen ze voor elk gat een draadeind met messing plug voor in beton. en hier adviseren ze geen wapening horizontaal de verticale draadeinden zouden volgens hun voldoende moeten zijn.
2 Bij een andere leverancier slaan ze wapeningsstaal in het beton met ook horizontale wapening
Er zijn dus meerder manieren.
Hoe heb jij het gedaan?
Ik heb iedere 25 cm (iedere holle ruimte in de PS blokken) een gat van 14mm geboord, hierin heb ik een 12mm betonijzer geslagen. En verder iedere dwarslaag nog horizontale wapening erin. Of het nodig is of niet kan ik je niet vertellen. Ik kan je wel zeggen dat het op de totaalprijs niet veel uitmaakt en dat het toch een zeker gevoel geeft.
Verder heb ik op de hoeken telkens een opening in de blokken gemaakt zodat het beton ook eenvoudig om de hoek kon doorlopen en ik de wapening de hoek om kon buigen.
Tijdens het storten van het beton in de wanden is het van belang om dit rustig met beleid te doen en rond te blijven lopen zodat de wanden geleidelijk worden gevuld met beton.
vraagje .. kan je (als je wilt) de posts oid (deel a,b,c) in 1 post zetten met een afsluitende foto ? dan zullen we die ene in de startpost opnemenEdwinC schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:35:
<snip mooie foto sessie>
btw je bouw ervaring/kosten zullen wellicht ook gewaardeerd worden denk ik zo .
ennu Nice ! geniet er van !
Tja vanalles
Ja hoor dat wil ik wel en daar had ik zelf ook al aangedacht om het te verzamelen voor een beter overzicht.vso schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:49:
[...]
vraagje .. kan je (als je wilt) de posts oid (deel a,b,c) in 1 post zetten met een afsluitende foto ? dan zullen we die ene in de startpost opnemen
btw je bouw ervaring/kosten zullen wellicht ook gewaardeerd worden denk ik zo .
ennu Nice ! geniet er van !
Kan ik die post gewoon als een reply hier neer zetten?
Kosten zal ik dan ook wel in die post meenemen.
2 meter omhoog,
1 meter naar rechts,
daarna 2 meter over plat dak.
[ Voor 31% gewijzigd door medu80 op 01-09-2021 14:25 ]
Zou mij niet quoten oidEdwinC schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:50:
[...]
Ja hoor dat wil ik wel en daar had ik zelf ook al aangedacht om het te verzamelen voor een beter overzicht.
Kan ik die post gewoon als een reply hier neer zetten?
Kosten zal ik dan ook wel in die post meenemen.
nu ja wat je kwijt wil ervaringen ... kosten .. of wat je achteraf beter had willen doen c.q willen weten
niet geheel onbelangrijk je grond samenstelling (generieke locatie oid) .. als je een soort overzichts foto doet is wellicht ook leuk .. kortom leef je uit
Tja vanalles
alleen wat je er tegenover zet is de levensduur .. van het gebruikte materiaal + de lokale "grond" omstandigheden.
achteraf gezien had ik best een ag zwembad de grond in kunnen stampen en wellicht een beloopbaar iets kunnen maken .. maar ja dat is achteraf gezien ..
Bij beton-bouw IG zwembaden vind ik het best een risico .. wat als je na x tijd het zwembad zat bent ? of groter wilt ./ te prijzig in onderhoud etc etc .. het kan daarnaast waarde verhogend zijn mits de juiste koper om de hoek komt voor je huis.
Maar de bouw tja .. denk dat het draadstaal verbinden met de vloer laag niet een extreem issue is .. gezien de liner toch het water in de bak houd .. je kan wel watervast beton oid gebruiken maar risico is dat in ons kikkerlandje je bak uit de grond komt zetten met een hoge grond-water-stand. wat niet tof is ..lijkt mij.
Tja vanalles
Grappig om te lezen, ik zit ook op 4-5 kWh om het op graad of 36 te krijgen indien het water rond de 20gr zit.Pixelmagic schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Ik pomp elke dag minimaal 2 uur zonder te verwarmen (0,22 kWh), het water koelt dan af tot een graad of 19. Wanneer we er in de avond gebruik van willen maken zet ik in de ochtend de WP aan en tot op heden heb ik dan ongeveer 4-5 kWH nodig om het op 37 graden te krijgen.
Wat we deze zomer (eerste jaar) wel vaak hebben gedaan is 2-3 dagen achter elkaar erin gegaan, dus dan is het bijverwarmen (lees: in de middag iets meer als een uur). Bad is ongeveer 1150 liter en een beetje geïsoleerd.
Gok dat mijn bad inhoud ongeveer het zelfde is.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Houd jij het stroom vebruik bij?EdwinC schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:03:
[...]
Ik draai ook 24/7, dit ook met het oog op betere COP bij lagere toerentallen van de WP.
Voor nu draai ik dus ook 24/7 ivm doseer systeem (waar ik erg blij mee ben).
Risico bij beton-bouw IG ? Neem toch aan dat je, je huiswerk doet voordat je gaat bouwen.vso schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:45:
je kan de AG metal frame baden best ingraven, ook hout of dunne metalen wand dingen ..
alleen wat je er tegenover zet is de levensduur .. van het gebruikte materiaal + de lokale "grond" omstandigheden.
achteraf gezien had ik best een ag zwembad de grond in kunnen stampen en wellicht een beloopbaar iets kunnen maken .. maar ja dat is achteraf gezien ..
Bij beton-bouw IG zwembaden vind ik het best een risico .. wat als je na x tijd het zwembad zat bent ? of groter wilt ./ te prijzig in onderhoud etc etc .. het kan daarnaast waarde verhogend zijn mits de juiste koper om de hoek komt voor je huis.
Maar de bouw tja .. denk dat het draadstaal verbinden met de vloer laag niet een extreem issue is .. gezien de liner toch het water in de bak houd .. je kan wel watervast beton oid gebruiken maar risico is dat in ons kikkerlandje je bak uit de grond komt zetten met een hoge grond-water-stand. wat niet tof is ..lijkt mij.
Dan weet je ook kosten, sowieso is zwembad onderhoud een kostenpost.
Heb dat nu ook met mijn Spa; pomp die 24/7 draait icm wp... Luxe kost geld -helaas-.
In overleg met Toppy heb ik een andere WP gekregen. Ditmaal de Fairland Inver-X 18kWrobb. schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:47:
[...]
Ik ben weer een beetje verder. Vanuit Toppy (winkel waar de WP is gekocht) is er monteur langs geweest. Het irritante geluid komt uit de compressor. De monteur meent echter dat dit geluid normaal is en dus inherent aan inverter WP's. Op de website van Toppy staat echter dat de pomp zeer stil is.... schiet mij maar lek waarop dit dan gebaseerd is.
Ik ga Toppy maar weer mailen... zucht
(IXCR56). De pomp heeft een boost tot 21,5 kW vermogen, dan draait deze op 120%. Alleen ook deze pomp maakt herrie, al is het irritante geluid van de compressor wel iets minder omdat deze aan de buitenkant volledig geïsoleerd is. Bij de Fairland IPH45 is de omkasting op 2 plekken geïsoleerd maar de compressor niet, waardoor je de compressor duidelijk hoort.
Het geluid van de compressor hoor je uiteraard wel iets minder als deze op silence mode draait (60%), maar gek genoeg ook minder op de boost mode (120%).
Maar goed, al met al wel weer balen dat deze wp ook herrie maakt. Buurman klaagde na 1,5 dag ook alweer over het geluid. Al begin ik toch wel te denken dat die lui hoogsensitief zijn....
Ik kan nu 2 dingen gaan doen, een geluidsreducerende omkasting laten aanbrengen. Al zijn de kasten van Merford wel heel duur zeg!
Of een andere WP, de vraag is dan welke WP. Hebben jullie ideeën? Ik zoek dus een stille(re) pomp voor een bad van 55m3 en van een betrouwbaar merk.
Hmzz geluids specs zien er eigenlijk wel netjes uit... Ben je wel eens gaan luisteren bij de buurman zelf, hoe jij het geluid ervaart?robb. schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:41:
[...]
In overleg met Toppy heb ik een andere WP gekregen. Ditmaal de Fairland Inver-X 18kW
(IXCR56). De pomp heeft een boost tot 21,5 kW vermogen, dan draait deze op 120%. Alleen ook deze pomp maakt herrie, al is het irritante geluid van de compressor wel iets minder omdat deze aan de buitenkant volledig geïsoleerd is. Bij de Fairland IPH45 is de omkasting op 2 plekken geïsoleerd maar de compressor niet, waardoor je de compressor duidelijk hoort.
Het geluid van de compressor hoor je uiteraard wel iets minder als deze op silence mode draait (60%), maar gek genoeg ook minder op de boost mode (120%).
Maar goed, al met al wel weer balen dat deze wp ook herrie maakt. Buurman klaagde na 1,5 dag ook alweer over het geluid. Al begin ik toch wel te denken dat die lui hoogsensitief zijn....
Ik kan nu 2 dingen gaan doen, een geluidsreducerende omkasting laten aanbrengen. Al zijn de kasten van Merford wel heel duur zeg!
Of een andere WP, de vraag is dan welke WP. Hebben jullie ideeën? Ik zoek dus een stille(re) pomp voor een bad van 55m3 en van een betrouwbaar merk.
Op 60% vermogen, geluid is dan nog steeds storend?
Je kan natuurlijk voor een nog grotere WP gaan en dieze op -silence- mode draaien.
Alleen de kosten verschil denk ik dat je beter af bent met een geluidsreducerende omkasting.
Kan geen prijzen zien van de Merford omkasting, dus kan niet zeggen of het heel duur is... Uiteraard kan je ook zelf aan de slag gaan als je handig bent.
Wat ook voorkomt is WP in de technische ruimte (meestal is dat tuinhuisje oid) plaatsen (wel met aparte aanvoer/afvoer kanalen).
Nee ik houd geen stroomverbruik bij. Wellicht iets om voor volgend seizoen in orde te maken.Jazsie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:09:
[...]
Houd jij het stroom vebruik bij?
Voor nu draai ik dus ook 24/7 ivm doseer systeem (waar ik erg blij mee ben).
De kasten van Merford of Climeleon zijn inderdaad stevig aan de prijs.robb. schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:41:
[...]
In overleg met Toppy heb ik een andere WP gekregen. Ditmaal de Fairland Inver-X 18kW
In het lucht/water warmtepomp topic is in de OP ook veel te vinden over geluidsisolatie.
Wil je veel details, kijk dan eens in de post van @X21r in dit topic, hopelijk zitten hier mogelijkheden voor je tussen.
=====================================
Vanmiddag nog heerlijk gezwommen met de kinderen. Zonnetje, snorrende WP en 28°.
Begint de zomer pas op 1 september?
[ Voor 4% gewijzigd door _RRM_ op 02-09-2021 17:47 ]
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
denk ut_RRM_ schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:54:
Vanmiddag nog heerlijk gezwommen met de kinderen. Zonnetje, snorrende WP en 28°.
Tja vanalles
Zeg dat wel, hele dag zon gehad !_RRM_ schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:54:
[...]
Ook vandaag toch maar effe badje in gegaan
Zo te zien ook volgende week goed weer
Wij hebben de 15 kW variant.robb. schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:41:
[...]
Maar die maakt op vol vermogen minder lawaai dan de hottub pomp van hunzelf.
Verder zijn er gewoon eisen hoeveel geluid een unit op de erfgrens mag maken. Zit je daaronder kunnen ze klagen tot ze gaar worden. Of deze methode handig is voor de verstandhouding met je buren is wel de vraag natuurlijk.
Dit geluid probleem is zoals al aangehaald steeds actueler aan het worden dr de L/W warmtepompen.
Met een decibel app op mijn telefoon meet ik 72 dBa op 1 meter aan de uitgaande kant van de lucht
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@Jazsie (en voor ieder ander bij wie een Intex zoutwatersysteem onregelmatig gaat piepen & code 93 laat knipperen): Intex is na twee filmpjes van het wangedrag overtuigd: controller van het zoutwatersysteem lijkt inderdaad defect. Als we een foto toesturen van de controlunit met afgeknipte stekker sturen ze een nieuwe unit toe.Jazsie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:21:
Dit lijkt mij inderdaad een gevalletje garantie, denk dat je wel weer kan resetten maar het probleem lijkt dus wel weer terug te komen...
Ofwel, ergens na dit weekend lijkt voor ons een goed moment om het zwembad af te breken voor dit jaar - en dan dus ook de stekker van de chlorinator afknippen. Goede timing zo, volgend jaar beginnen met een nieuwe unit.
Ik zou de nieuwe unit wel testen. Mocht blijken dat die ook niet goed is, heb je volgend jaar een issue als ze moeilijk gaan doen.vanaalten schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:52:
[...]
@Jazsie (en voor ieder ander bij wie een Intex zoutwatersysteem onregelmatig gaat piepen & code 93 laat knipperen): Intex is na twee filmpjes van het wangedrag overtuigd: controller van het zoutwatersysteem lijkt inderdaad defect. Als we een foto toesturen van de controlunit met afgeknipte stekker sturen ze een nieuwe unit toe.
Ofwel, ergens na dit weekend lijkt voor ons een goed moment om het zwembad af te breken voor dit jaar - en dan dus ook de stekker van de chlorinator afknippen. Goede timing zo, volgend jaar beginnen met een nieuwe unit.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Gewenste zwem tempratuur is ongv 29 graden. Bad word afgedekt
[ Voor 29% gewijzigd door Duckzelf op 03-09-2021 19:03 ]
In de OP staat hierover veel.Duckzelf schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:02:
Welke warmtepomp adviseren jullie voor een bad van 160m3 in zuid frankrijk ?
Durf niet te zeggen of er veel ervaring is met een dergelijk volume op een warmere locatie.
Misschien wat Franse zwembad forum sites raadplegen?
Heel kort door de bocht;
Benodigde verwarmingscapaciteit (kW) berekenen:
Vuistregel voor de minimale benodigde verwarmingscapaciteit is je zwembad inhoud m3 te delen door 4.
Dit is dan ook echt het minimale bij een zwembad dat goed geisoleerd (dus geen opzet zwembad) is. Derhalve is sterk aangeraden om voor een ruimere berekening te gaan; Inhoud zwembad m3 / 3.
Een opzet zwembad heeft weinig tot geen isolatie. Het beste ga je voor een nog ruimere berekening; Inhoud zwembad m3 / 2.
Houd rekening dat er nog veel andere factoren zoals zon/schaduw/wind invloed hebben. Daarnaast is dit gebaseerd op een langere zwemseizoen (Maart t/m Oktober).
Indien je, je opzetzwembad van Mei t/m Augustus opzet dan is inhoud m3 / 3 voldoende.
Daarnaast is meer capaciteit niet erg, minder wel
Voorbeeld; opzet (AG) zwembad met 10m3 inhoud:
Maart t/m Oktober: 10m3 / 2 = 5 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.
Mei t/m Augustus: 10m3 / 3 = 3.33 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.
Voorbeeld: inbouw (IG) zwembad met 40m3 inhoud:
40m3 / 3 = 13,3 kW aan verwarmingscapaciteit nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door _RRM_ op 03-09-2021 19:39 ]
Zoals @The Executer aankaart zou ik ook de nieuwe unit testen...vanaalten schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:52:
[...]
@Jazsie (en voor ieder ander bij wie een Intex zoutwatersysteem onregelmatig gaat piepen & code 93 laat knipperen): Intex is na twee filmpjes van het wangedrag overtuigd: controller van het zoutwatersysteem lijkt inderdaad defect. Als we een foto toesturen van de controlunit met afgeknipte stekker sturen ze een nieuwe unit toe.
Ik ga er even vanuit dat het in Zuid-Frankrijk warmer is dan hier en dus gewoon uit kunnen gaan van de capaciteit van 26gr lucht en 26gr water.Duckzelf schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:02:
Welke warmtepomp adviseren jullie voor een bad van 160m3 in zuid frankrijk ?
160m3 / 3 = 53 kW. Eventueel zou je ook afkunnen met 160m3 / 4 = 40 kW als de temperatuur 20+ is bij gebruik van het zwembad.
40 kW is een flinke warmtepomp, dan zit je al aan een professionele warmtepomp.
Ander mogelijkheid is voor 2 kleinere te gaan.
Daarnaast zeg je dat het bad wordt afgedekt, is dit een zeil oid of een complete afdekking (=binnen zwembad).
En zoals @_RRM_ aankaart staat in de OP veel informatie.
Ik ga in de tuin een meterkastje ophangen speciaal voor de zwembad installatie met tuinverlichting. Dit is mijn plan, vanaf regel 4:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| 3-fase 40A hoofdschakelaar | 3-fase 40A aardlekschakelaar 30mA | 1-fase B16A installatieautomaat (groep) | | | Kleine meterkast in de tuin | 1-fase 10A aardlekschakelaar 10mA | | B10A installatieautomaat B10A installatieautomaat | | 1-fase kWh meter Pomp, Lamp, ZWS, Tuinverlichting | WP |
Ik heb ook wel eens gezien dat men de 1-fase B16 groep (regel 5) direct vanaf de hoofdschakelaar pakt en dan daarna een ALS/Alamat installeert. Bovenstaande is in mijn geval echter wat makkelijker te realiseren.
Zie ik nog iets over het hoofd? Of low-hanging fruit wat ik direct mee kan/moet nemen?
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
@Duckzelf misschien kan je nog wat extra informatie aanleveren?Jazsie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:33:
[...]
Ik ga er even vanuit dat het in Zuid-Frankrijk warmer is dan hier en dus gewoon uit kunnen gaan van de capaciteit van 26gr lucht en 26gr water.
160m3 / 3 = 53 kW. Eventueel zou je ook afkunnen met 160m3 / 4 = 40 kW als de temperatuur 20+ is bij gebruik van het zwembad.
Daarnaast zeg je dat het bad wordt afgedekt, is dit een zeil oid of een complete afdekking (=binnen zwembad).
Zoekend op "quelle pompe chaleur calculator climat chaud" levert pagina's op die rekening houden met de klimaat zone waarin je in Frankrijk woont.
Deze houdt rekening met in/boven de grond, afdekking, klimaat, etc.
Het maximum is echter 100m3 of soms 120m3 wat in te vullen is. Wanneer ik 80m3 invul en vervolgens "simpel" verdubbel, kom ik ook op de 40 kW van @Jazsie
Watertechnisch heb ik al het een en ander voorbereid. In de technische ruimte zit 1 bypass en de leidingdoorvoeren door het beton 63mm naar buiten. Ik heb dus buiten een 1 aanvoer en 1 retour.
Daarnaast heb ik een paar 25mm leidingen door de muur zitten voor elektra/data/sturing
Zou ik dan de 2 kleinere units parallel aansluiten
dus van af aanvoer t stuk bij de 1e warmtepomp en dan bij de 2 e een 45 graden bocht? voor de retour hetzelfde?
Jazsie schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:33:
[...]
Ik ga er even vanuit dat het in Zuid-Frankrijk warmer is dan hier en dus gewoon uit kunnen gaan van de capaciteit van 26gr lucht en 26gr water.
[ Voor 3% gewijzigd door Duckzelf op 04-09-2021 09:53 ]
Even napraten vanuit de info uit het lucht/water warmtepomp topic.Duckzelf schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:49:
2 kleinere van bijv 20 kw per stuk is inderdaad wel een goede optie. Inverter word het sowiso. Dit zal ook beter zijn voor de geluidsdruk dan 1 grote professionele unit.
Watertechnisch heb ik al het een en ander voorbereid. In de technische ruimte zit 1 bypass en de leidingdoorvoeren door het beton 63mm naar buiten. Ik heb dus buiten een 1 aanvoer en 1 retour.
Daarnaast heb ik een paar 25mm leidingen door de muur zitten voor elektra/data/sturing
dus van af aanvoer t stuk bij de 1e warmtepomp en dan bij de 2 e een 45 graden bocht? voor de retour hetzelfde?
[...]
Mijn installateur is hier ook actief en heeft vragen van twee pompen altijd afgeraden. (2x standby verbruik, onderhoud, etc)
Beter 1x een grote dan twee kleintjes.
Hier is er eentje bijv. tot 250m3 te vinden
Hier nog even een vraagje, welke winterhoes raden jullie aan voor de fairland 6kw warmtepomp. Zwembad is afgebroken en opgeruimd, maar de warmtepomp zal in de winter buiten overnachten.
Ik heb al bij toppy zelf zitten zoeken, maar kom qua formaat niet echt uit. Of de hoezen zijn veel te groot, of te klein.
Dus liefst parallel aansluiten? wat is jullie advies
_RRM_ schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:42:
[...]
Even napraten vanuit de info uit het lucht/water warmtepomp topic.
Mijn installateur is hier ook actief en heeft vragen van twee pompen altijd afgeraden. (2x standby verbruik, onderhoud, etc)
Beter 1x een grote dan twee kleintjes.
Hier is er eentje bijv. tot 250m3 te vinden
De voorkeur voor 2 pompen is duidelijk, maar ik geef nog wat info mee ter overwegingDuckzelf schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:41:
Ik snap inderdaad je opmerking. wij hebben liever meer kosten/tijd/moeite met onderhoud dan dat er meer geluid is.
Dus liefst parallel aansluiten? wat is jullie advies
[...]

De vertigo serie van Poolex is er in 40 kW en maakt niet veel meer herrie dan eentje van 20.
Voor het idee het overzicht onderstaand (de 300 of 350 serie voor jou dan)
:strip_exif()/f/image/EORI1rOp5scgj0W8G5UlSGR8.jpg?f=fotoalbum_large)
De aansluiting is 50mm, 63 rondom het bad moet dus toereikend zijn voor de flow.
Bij twee pompen geven zij het volgend schema mee.
:strip_exif()/f/image/MYAEcZ3iz7mzAZ8zTdgLlaHn.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens adviseert de calculator bij hen de megaline serie 50 kW, indien 6 maanden zwemmen de wens is.
@JessicawitkampJessicawitkamp schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:18:
Goedemiddag,
Hier nog even een vraagje, welke winterhoes raden jullie aan voor de fairland 6kw warmtepomp. Zwembad is afgebroken en opgeruimd, maar de warmtepomp zal in de winter buiten overnachten.
Ik heb al bij toppy zelf zitten zoeken, maar kom qua formaat niet echt uit. Of de hoezen zijn veel te groot, of te klein.
Bij mij zat die er standaard bij. Het is een variant van bubbeltjes folie met aluminium en zit er behoorlijk strak omheen.
@Luc SLuc S schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:16:
Omdat ik hier ook wel eens wat elektra langs heb zien komen probeer ik het toch even hier i.p.v. het Huiselektra topic![]()
Ik ga in de tuin een meterkastje ophangen speciaal voor de zwembad installatie met tuinverlichting. Dit is mijn plan, vanaf regel 4:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 3-fase 40A hoofdschakelaar | 3-fase 40A aardlekschakelaar 30mA | 1-fase B16A installatieautomaat (groep) | | | Kleine meterkast in de tuin | 1-fase 10A aardlekschakelaar 10mA | | B10A installatieautomaat B10A installatieautomaat | | 1-fase kWh meter Pomp, Lamp, ZWS, Tuinverlichting | WP
Ik heb ook wel eens gezien dat men de 1-fase B16 groep (regel 5) direct vanaf de hoofdschakelaar pakt en dan daarna een ALS/Alamat installeert. Bovenstaande is in mijn geval echter wat makkelijker te realiseren.
Zie ik nog iets over het hoofd? Of low-hanging fruit wat ik direct mee kan/moet nemen?
Lijkt me wel in orde, maar heb ook veel uit het huis elektra topic gehaald en heb geen dag dagelijkse kennis hierin.
[ Voor 40% gewijzigd door _RRM_ op 04-09-2021 20:25 ]
Lijkt mij ook, of de regel 11 reageert snel en 3 krijgt geen tijd om eruit te vliegen?Luc S schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:45:
@_RRM_ Thanks, ja het enige dat volgens mij beter kan is dat zowel regel 3 als regel 11 eruit vliegt bij een lekstroom van > 30mA op deze manier. Daarom wordt vaak niet gekozen voor een ALS achter een ALS.
Ik heb gekozen, gezien een AG, voor een losse ALS (van 10 mA) aan de stekker van WP/ZFP. Met dezelfde info vanuit hier en het elektra topic.
Regel 11 is een aardlekautomaat neem ik aan en geen aardlekschakelaar?Luc S schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:16:
Omdat ik hier ook wel eens wat elektra langs heb zien komen probeer ik het toch even hier i.p.v. het Huiselektra topic![]()
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 3-fase 40A hoofdschakelaar | 3-fase 40A aardlekschakelaar 30mA | 1-fase B16A installatieautomaat (groep) | | | Kleine meterkast in de tuin | 1-fase 10A aardlekschakelaar 10mA | | B10A installatieautomaat B10A installatieautomaat | | 1-fase kWh meter Pomp, Lamp, ZWS, Tuinverlichting | WP
Zelf zou ik een 16A / 10mA aardlekautomaat plaatsen zodat je in totaal 16A kan gebruiken ipv 10A.
Maar moet niet als je aan 10A totaal genoeg hebt
Zou gewoon vanaf de splitsing gelijke afstand houden tot aan de wp. Idem voor retour.Duckzelf schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:49:
2 kleinere van bijv 20 kw per stuk is inderdaad wel een goede optie. Inverter word het sowiso. Dit zal ook beter zijn voor de geluidsdruk dan 1 grote professionele unit.
[...]
Dan heb je de meest gelijke verdeling.
Maar toch zou ik ook kijken naar een single unit. Beiden heeft ze voor en nadelen en zou dus zeker beiden als optie nemen en vergelijken.
Zou daar niet zo druk om maken, ik heb ook 30mA in de groepenkast en 10mA bij mijn werkbank...Luc S schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:45:
@_RRM_ Thanks, ja het enige dat volgens mij beter kan is dat zowel regel 3 als regel 11 eruit vliegt bij een lekstroom van > 30mA op deze manier. Daarom wordt vaak niet gekozen voor een ALS achter een ALS.
Al ruim 10+ keer ALS eruit geklapt en kan niet eens herinneren dat beiden tegelijk eruit zijn geklapt.
Kan natuurlijk altijd gebeuren.
Jazsie schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:49:
[...]
Zou gewoon vanaf de splitsing gelijke afstand houden tot aan de wp. Idem voor retour.
Dan heb je de meest gelijke verdeling.
Maar toch zou ik ook kijken naar een single unit. Beiden heeft ze voor en nadelen en zou dus zeker beiden als optie nemen en vergelijken.
Zat er geen hoes bij dan? Bij een Fairland zit standaard een hoes, zit in een grijze zak.Jessicawitkamp schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:18:
Goedemiddag,
Ik bedoel wel een aardlekschakelaar omdat je er anders geen meerdere groepen achter kan/mag zetten. Ik neig er naar om ook de tuinverlichting nog op een eigen groep te zetten.Jazsie schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:49:
[...]
Regel 11 is een aardlekautomaat neem ik aan en geen aardlekschakelaar?
Zelf zou ik een 16A / 10mA aardlekautomaat plaatsen zodat je in totaal 16A kan gebruiken ipv 10A.
Maar moet niet als je aan 10A totaal genoeg hebt.
Als het goed is blijf ik onder de 10A en 2300 watt, dan vind ik het wel netjes om de selectiviteit toe te passen.
Dan klopt je opstelling niet:Luc S schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:41:
[...]
Ik bedoel wel een aardlekschakelaar omdat je er anders geen meerdere groepen achter kan/mag zetten. Ik neig er naar om ook de tuinverlichting nog op een eigen groep te zetten.
Als het goed is blijf ik onder de 10A en 2300 watt, dan vind ik het wel netjes om de selectiviteit toe te passen.
1. Ben benieuwd waar jij een 10A - 10mA aardlekschakelaar te koop kan vinden (dus geen aardlekautomaat).
Veelal zijn aardlekschakelaars 40A nominaal...
2. Als je nu dus meer dan 10A gaat verbruiken dan gaat je ALS stuk, letterlijk stuk want het is aardlekschakelaar en heeft dus geen overbelasting/kortsluit beveiliging, enkel lekstroom. Die 10A betekent gewoon dat ie continu (in dit geval) maximaal 10A kan hebben voordat ie stuk staak...
(ok ok kortstondig meer kan ie vast hebben)
Ik zou dus echt zeker voor een 16A - 10mA aardlekautomaat plaatsen.
Kans is inderdaad wel groot dat bij kortsluiting/overbelasting je ook naar de meterkast moeten lopen omdat er geen selectiviteit is tussen de meterkast en onderverdeler. Dit gebeurd wel enkel als beiden eindgroepen van 10A tegelijk overbelast/kortsluiten, anders gaat gewoon enkel de eindgroep eruit.
Wil je dit ook selectief maken dan kom je uit op 6A eindgroepen en 10A aardlekautomaat.
:strip_exif()/f/image/JKXzs23YN6PwtDPXDlRlJVzN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bY4h76mV65kN72Imh4MFm5uf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TOcCy8UcloWy0bYllU5eVHpb.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu een foto waar ik mijnn vraag mee duidelijk wil maken:
:strip_exif()/f/image/ZHQ6JV1GB0E1XdEkJPzfj8oa.jpg?f=fotoalbum_large)
In de hottub zitten vier gaten(50mm). Twee voor de hoiutkachel en twee voor de ZFP.
De ZFP is aangesloten op 4m2 epdm welke op de overkapping ligt. Als het mooi weer is brengt deze de temperatuur aardig omhoog. Het laatte beetje gaat dan met de houtkachel. En als het wat minder weer is doet de houtkachel gewoon alles.
Maar nou was de tip bij het epdm al dat de flow erg belangrijk is. Dat koud water sneller warm wordt dan warm water.
Nu is de houtkachel een natuurlijke pomp. Het warme water stijgt en zuigt daarme het koude water onderaan aan, etc, etc.
Maar als ik de bypass naar de epdm matten uitzet en de uitgang van de ZFP in de hottub aansluit op de ingang van de houtkachel. Dan gaat het water er een stuk sneller doorheen.
Stel ik sluit de houtkachel aan op de pomp? Zou dat dat efficienter werken?
PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII
Klopt achter een aardlekautomaat kun je geen extra groepen achter zetten of bij plaatsen max is 4 in automaat als groep.Luc S schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:41:
[...]
Ik bedoel wel een aardlekschakelaar omdat je er anders geen meerdere groepen achter kan/mag zetten. Ik neig er naar om ook de tuinverlichting nog op een eigen groep te zetten.
Bij een aardlekschakelaar mag je ook maar max 4 groepen er achter gooien volgens regel.
Een ALS zoals bij je zwembad in (verdeelkast) Neem je inderdaad een 10mA of te wel 0.01 A op de aanduiding.
Hoeveel A je ALS is maakt niet zoveel uit een variant van 30A of minder maakt niet uit hoeveel groepen je er achter gooit zwembad 8 A of 10A en verlichting ook 6A of minder naar gelang hoeveel zware gebruikers je er achter hebt.
Zit achter je ALS bij zwembad tuin die je plaatst , achter een ALS met groep van 16A in je meterkast? en of er niet meer verbruikers achter zit op de zelfde groep in je woning schuur magnetron koelkast etc. opgeteld vraagt wel veel stroom wat je nog overhoud en daar achter ook nog je installatie pomp WP en de de rest van je tuin etc.
Een 16A installatieautomaat zoals men noemt heeft 3520 Watt. totaal aan verbruik wat het kan hebben.
Ik begrijp dat jij dan de voorkeur geeft aan 1 aardlekautomaat en dan geen verschillende groepen verder? Dat kan ook maar dan laat ik de tuinverlichting op de garage groep zitten. Die heb ik dan liever los.
@J.E. Weinor Achter die ALS zit een 40A ALS in de meterkast. Maar daarop zitten alle 3-fase groepen, saunakachel (9kW), Lucht/Water warmtepomp, inductie kookplaat. Dus ik denk dat het toch beter is om vanaf de hoofdschakelaar te gaan pakken om die ALS niet nog verder te belasten.
Als je 3 fase hebt heb je ook 3 ALS in je meterkast max 16 groepen ergens zit je tuin stroom er ook op één van de groepen als er één van de drie ALS heel veel zware verbruikers achter zitten op één ALS zoals je sauna etc, pak je een andere groep van je ALS met minder belasting.Luc S schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:23:
@Jazsie Het was alleen nog even theoretisch bedacht. Ik heb nog niet de spullen daadwerkelijk gezocht die ik wilde bestellenNa de aardlekschakelaar zitten nog de losse groepen van 10A welke dan de ALS zouden moeten beschermen tegen overbelasting/kortsluiting.
Ik begrijp dat jij dan de voorkeur geeft aan 1 aardlekautomaat en dan geen verschillende groepen verder? Dat kan ook maar dan laat ik de tuinverlichting op de garage groep zitten. Die heb ik dan liever los.
@J.E. Weinor Achter die ALS zit een 40A ALS in de meterkast. Maar daarop zitten alle 3-fase groepen, saunakachel (9kW), Lucht/Water warmtepomp, inductie kookplaat. Dus ik denk dat het toch beter is om vanaf de hoofdschakelaar te gaan pakken om die ALS niet nog verder te belasten.
3fase zijn 3 schakelaars van 25A onder de meter of hoger daar achter boven de meter zit er 3 of meer hoofschakelaars daar weer achter 3 ALS per ALS 4 groepen max 12 neem je een vierde ALS er bij naast weer max 4 groepen.
Achter elke ALS zit ook een hoofdschakelaar zo is dat volgens norm, als je PV hebt op je dak zit ook
achter hoofdschakelaar A LS en groepen.
Als ik goed begrijp zit er al stroom in je tuin op deze leiding zet je een extra ALS 10mA met groepen voor je zwembad deze opstelling is als het ware een extra beveiliging voor je zwembad en zal eerder uitspringen door sluiting dan in de meterkast met ALS 30mA 40A
Of als je ruimte hebt in de meterkast daar plaatsen maar dan moet je een kabel trekken vanuit de meterkast naar je zwembad dat is ook een optie.
Lastig zonder foto hoe je meterkast er uit ziet
Totaal 4 ALS in de meterkast de 5e ALS buiten zwembad.
Dit is de “fairland” van toppy. Hier zat geen hoes of grijze zak bij. Alleen de boekjes en condensslang.robb. schreef op zondag 5 september 2021 @ 07:36:
[...]
Zat er geen hoes bij dan? Bij een Fairland zit standaard een hoes, zit in een grijze zak.
Als ik ook het zwembad dan nog bij de tuin/garage zet dan maak ik het nog erger v.w.b. loadverdeling
Ik heb inmiddels ook deze gevonden https://www.123groepenkas...Aftakblok-2x10mm2-1015345, dus het inprikken in de meterkast moet ook goed komen nu met weinig plek
Zou gewoon de maat opmeten en bij Amazon/bol oid kijken naar een warmtepomp hoes. Exact zal je misschien niet vinden maar vast wel eentje die pastJessicawitkamp schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:00:
[...]
Dit is de “fairland” van toppy. Hier zat geen hoes of grijze zak bij. Alleen de boekjes en condensslang.
Zou toch even goed kijken wat je wilt en rekening houden met de toekomst.Luc S schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:45:
@J.E. Weinor Bedankt voor de toelichting, ik heb nu een aantal ideetjes waar ik wel mee aan de slag kan. Oorspronkelijk was mijn meterkast 1 fase (met 2 x ALS en daarachter beide 3 groepen). Dit is zeg maar zo opgepakt en op pool 1 gezet van de nieuwe 3 fasen hoofdschakelaar toen ik over ben gegaan op 3 fasen.
Als ik ook het zwembad dan nog bij de tuin/garage zet dan maak ik het nog erger v.w.b. loadverdelingDus er komt inderdaad een nieuwe kabel vanaf de meterkast naar het zwembad.
Ik heb inmiddels ook deze gevonden https://www.123groepenkas...Aftakblok-2x10mm2-1015345, dus het inprikken in de meterkast moet ook goed komen nu met weinig plek
Je 3 fasen zo goed mogelijk verdelen (load) is natuurlijk een pre maar 100% zal toch nooit lukken.
Indien je een extra kabel gaat trekken, dan kan je ook voor een dikkere gaan zodat je met 25A kan afzekeren (je hoofdzekering is 40A) in je meterkast en 16A als hoofdschakelaar in je onderverdeler. Eindgroepen zou je dan ook 16A kunnen doen ipv 10A, wie weet wat je in de toekomst gaat aansluiten
Mijn boefje is liev!
Aap!
Minimaal nog een week met de WP, het bad is nu 28°.JB schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:05:
Morgen nog een laatste dagje zwemmen? Ik jaag de WP weer lekker aan in de ochtend
Heb overigens pas eind september tijd om af te breken, dus wie weet.
Mijn boefje is liev!
Hier ben ik ook benieuwd naar. Had al even snel gezocht maar kon niet 1 2 3 wat vinden. Ben ook aan het overwegen om een keter opbergbox te kopen om de warmtepomp + spullen in op te bergen, waar ik volgend jaar (als het er van komt) een zfp in kan bouwen.Jessicawitkamp schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:18:
Goedemiddag,
Toch wel langer dan alleen vandaag hoorJB schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:05:
Morgen nog een laatste dagje zwemmen? Ik jaag de WP weer lekker aan in de ochtend
Strak plan, same here !JB schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:36:
@harmageddon @_RRM_ hier blijft ie ook nog even staan hopende op een echte (na)zomer...
Op Amazon.nl kan je aardig wat vinden. Niet altijd exacte maat wel passendNickL93 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:06:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Had al even snel gezocht maar kon niet 1 2 3 wat vinden. Ben ook aan het overwegen om een keter opbergbox te kopen om de warmtepomp + spullen in op te bergen, waar ik volgend jaar (als het er van komt) een zfp in kan bouwen.
Kan je overigens vertellen dat de bijhorende hoes ook niet top is hoor, die ik erbij gekregen heb is nu na 1 seizoen gebruiken al versleten...
Ben dus ook aan het kijken naar een omkasting.
Dat is nog beter. Ik had even beetje werk om na 3 weken vakantie eea te boosten, maar begint er weer op te lijken. WP draait. Brrrrr...NickL93 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:58:
Afgelopen 1.5 week elke avond plonzen, temperatuur op 33 graden ongeveer, geen seconde spijt van het aanschaffen van de warmtepomp. Heer-lijk😎
:fill(white):strip_exif()/f/image/k9Wxs4IX4Oa69KyYrqJUfFh2.png?f=user_large)
Mijn boefje is liev!
Vorige week wel weer een leer momentje gehad toen het zeil er na een week of 3 weer eens afging.
Bodem was lekker groen en wanden begonnen glad te worden. Alleen stonden er 3 kinderen te springen om er in te mogen. Volgende keer in zo'n situatie toch de dag van te voren controleren en alvast de robot de boel laten schoonmaken.
Hier ook weken niet gebruikt, maar wel blokjes chloor er in de vakantie bij laten doen iedere week. Strak blauw water, kraakhelder. Steenkoud, dat wel.Togi schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:12:
Hier blijft ie ook nog wel even staan (ondertussen duimen dat dit weer zo blijft)
Vorige week wel weer een leer momentje gehad toen het zeil er na een week of 3 weer eens afging.
Bodem was lekker groen en wanden begonnen glad te worden. Alleen stonden er 3 kinderen te springen om er in te mogen. Volgende keer in zo'n situatie toch de dag van te voren controleren en alvast de robot de boel laten schoonmaken.
Ik ben mij aan het oriënteren om een polystreen oftewel bouwkundig zwembad te gaan bouwen. Nu kwam ik op de volgende sites terechthttps://www.aquasilver.nl/contents/nl/p103483.html en https://bwtdealer.nl/cont...zwembad-pakket-kopen.html
Hier verkopen ze redelijk complete diy pakketten, en de prijzen zijn niet zo gek, maar hebben jullie ervaringen met die partij?
https://www.vanderveenhou...mbad-6-x-3-x-15-compleet/Runur schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:05:
Hallo Medezwembad eigenaren.
Ik ben mij aan het oriënteren om een polystreen oftewel bouwkundig zwembad te gaan bouwen. Nu kwam ik op de volgende sites terechthttps://www.aquasilver.nl/contents/nl/p103483.html en https://bwtdealer.nl/cont...zwembad-pakket-kopen.html
Hier verkopen ze redelijk complete diy pakketten, en de prijzen zijn niet zo gek, maar hebben jullie ervaringen met die partij?
Ik zou hier eens kijken is ook een compleet bad van hetzelfde formaat.
Hartelijk dank voor de tip!Hurricane78 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:15:
[...]
https://www.vanderveenhou...mbad-6-x-3-x-15-compleet/
Ik zou hier eens kijken is ook een compleet bad van hetzelfde formaat.
Voor mij eerste keer opruimen van een Bestway bad, dus eens gaan kijken hoe dat gaat.
Ik begrijp dat er een tuinslang op de afvoerdop kan, maar die adapter moet je dan weer los kopen?
Is dat deze?
Bekijk Bestway afloop Slang adapter grijs of wit op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Wij hebben ons bad (een staalwand) hier ook vandaan en de service is top!
Meestal zitten ze meegeleverd met het bad.Martinusz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:25:
Ik ga het zwembad na deze week opruimen, ondanks dat het water toch weer 24 graden warm is, gaan de kinderen er nu niet meer zo snel in.
Voor mij eerste keer opruimen van een Bestway bad, dus eens gaan kijken hoe dat gaat.
Ik begrijp dat er een tuinslang op de afvoerdop kan, maar die adapter moet je dan weer los kopen?
Is dat deze?
Bekijk Bestway afloop Slang adapter grijs of wit op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Je kan ook de slang op de bodem leggen en aanzuigen.
Met die adapter blijft er nog best een flinke laag instaan is mijn ervaring.
Wij hebben 10cm gewapend beton en hierop heb ik ivm isolatie 10cm dikke xps platen gelegd. Het speciale vilt is puur antibacteriël dit haalt oneffenheden niet weg.Runur schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:35:
Wat ik mij nog wel afvraag bij een polystreen opbouw, moet er aan de binnenkant nog een stuclaag op of gewoon het wand vilt er tegenaan lijmen en klaar. Hoe hebben jullie het met de vloer laten vlinderen of gewoon goed afrijen en het vilt haalt de oneffen heden er uit?
Even voor mijn beeldvorming.Hurricane78 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:39:
[...]
Wij hebben 10cm gewapend beton en hierop heb ik ivm isolatie 10cm dikke xps platen gelegd. Het speciale vilt is puur antibacteriël dit haalt oneffenheden niet weg.
Gat gegraven, bekisting gemaakt. 10cm gewapend beton en dan 10cm XPS platen en daarop de blokken? En de wanden heb je daar nog iets mee gedaan?
Hmm ja zie het in het boekje staan, maar die heeft er dus niet bij gezetenDennis1812 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:36:
[...]
Meestal zitten ze meegeleverd met het bad.
Je kan ook de slang op de bodem leggen en aanzuigen.
Met die adapter blijft er nog best een flinke laag instaan is mijn ervaring.
Het gaat dus om deze:
https://www.zwembad.eu/zw...ter-voor-tuinslang-p13192
Dan maar los bestellen.
Een simpele dompelpomp is handig. Dan is ie in een uurtje of 2 leeg. Met de tuinslang duurt het aardig lang.Martinusz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:25:
Ik ga het zwembad na deze week opruimen, ondanks dat het water toch weer 24 graden warm is, gaan de kinderen er nu niet meer zo snel in.
Is dat deze?
Ik haal de metalen frame-delen van mijn intex bad daarna weg, en kieper het bad om. Schoonmaken, paar dagen drogen onder een afdak, en opbergen.
Ik heb er evt nog wel 1 liggen. Kan ik tegen verzendkosten zo opsturen. Alleen pas vrijdag tijd om te versturen. Doe maar dm bij interesse.Martinusz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:45:
[...]
Hmm ja zie het in het boekje staan, maar die heeft er dus niet bij gezeten
Het gaat dus om deze:
https://www.zwembad.eu/zw...ter-voor-tuinslang-p13192
Dan maar los bestellen.
Ik heb een staalwand met rondom ook 10 cm xps uitgevoerd, het frame hiervan heb ik op een 10cm hoge rand staan om het verschil op de vangen omdat ik anders bang ben dat mijn frame door de waterdruk in mijn xps zakt. De blokken isoleren zelf al dus is dit bij jou niet nodig en zou ik er ook voor kiezen om het beton aan de onderzijde te isoleren zodat je gewoon kan opbouwen.Runur schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:43:
[...]
Even voor mijn beeldvorming.
Gat gegraven, bekisting gemaakt. 10cm gewapend beton en dan 10cm XPS platen en daarop de blokken? En de wanden heb je daar nog iets mee gedaan?
Duidelijk. Ik zat zelf te denken om misschien wel schuimbeton te laten storten of is dat absoluut een no go?Hurricane78 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:51:
[...]
Ik heb een staalwand met rondom ook 10 cm xps uitgevoerd, het frame hiervan heb ik op een 10cm hoge rand staan om het verschil op de vangen omdat ik anders bang ben dat mijn frame door de waterdruk in mijn xps zakt. De blokken isoleren zelf al dus is dit bij jou niet nodig en zou ik er ook voor kiezen om het beton aan de onderzijde te isoleren zodat je gewoon kan opbouwen.
Heb ik ook nog, echter dompelpomp laat het behoorlijk vlot leeglopen, en we moeten hier rekening houden met beperkte volume wat weg kan of in ieder geval niet te snel. Onze achtertuin heeft geen achterom en alleen een gootje in de tuin die in een waterbuffer kist in de grond uitkomt.Trichoglossus schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:45:
[...]
Een simpele dompelpomp is handig. Dan is ie in een uurtje of 2 leeg. Met de tuinslang duurt het aardig lang.
Ik haal de metalen frame-delen van mijn intex bad daarna weg, en kieper het bad om. Schoonmaken, paar dagen drogen onder een afdak, en opbergen.
Met de tuinslang gaat het idd wat langzamer maar dat is prima, en ik heb dan nog een optie om het naar de garage te leggen in een afvoer daar (putje in de vloer)
AardigDennis1812 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:49:
[...]
Ik heb er evt nog wel 1 liggen. Kan ik tegen verzendkosten zo opsturen. Alleen pas vrijdag tijd om te versturen. Doe maar dm bij interesse.
Wat ik mij nog afvroeg, als je die adapter erop draait, dan drukt die de wateruitloop in? (Wat ik nu met men vingers ook kan zodat het water eruit loopt)
Zolang het de waterdruk kan houden voorzie ik geen probleem voordeel is dat schuimbeton natuurlijk al isolerend is. Echter heb ik hier geen ervaring mee dus daar kan ik je niet in adviseren.Runur schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:05:
[...]
Duidelijk. Ik zat zelf te denken om misschien wel schuimbeton te laten storten of is dat absoluut een no go?
Ofja tot de hoogte van je ventiel. De rest moet je kantelen/hevelen/dompelpomp
Ik gebruik gewoon de pomp die bij het bad zit, slang los van het zwembad, deze even vastknopen onder aan het trapje en de pomp het bad laten leegpompen.Martinusz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:25:
Is dat deze?
Laatste restje met een alleszuiger.
Goh…niet eens aan gedacht eigenlijkakatar schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:23:
[...]
Ik gebruik gewoon de pomp die bij het bad zit, slang los van het zwembad, deze even vastknopen onder aan het trapje en de pomp het bad laten leegpompen.
Maar ik moet waarschijnlijk toch gaan voor iets rustige leegloop met tuinslang
Zo zat ik ik er over na te denken om het te doen. In het begin als backwash over het zand filter zodat dat ook weer wat schoner is.akatar schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:23:
[...]
Ik gebruik gewoon de pomp die bij het bad zit, slang los van het zwembad, deze even vastknopen onder aan het trapje en de pomp het bad laten leegpompen.
Wel moet ik even kijken waar ik het naar toe pomp want de dichtstbijzijnde put is een meter of 40 en zo lang zijn mijn slangen niet.
Maar goed dat is een probleem voor later nu nog genieten
alleen gaat het om bijna 25m3 dus op een gegeven moment hebben alle plantjes wel voldoende gehad voor de rest van het jaar 😉
https://www.wasco.nl/arti...m-schroefdeksel-11/333360
En anders met de filterpomp over de schutting op het grasveld, maar denk dat via de regenpijp een nettere optie is.
Qua verwarming had ik gedacht aan 3 of 4 intex solarmatten. Indien dit niet krachtig genoeg zou blijken, kan ik er dan bijkomend een elektrische verwarming op aansluiten of wordt het circuit dan teveel onderbroken? Keuze van filterpomp zal hier dan ook weer rol in spelen daar ik gelezen heb dat er geen te snelle circulatie mag zijn in de solarmatten.
Graag jullie advies. Alvast bedankt!
Zoek even op mijn posts (of op het typenummer 58515) in dit topic en het vorige deel, en je treft diverse filmpjes aan van de Bestway 3m3 zandfilter. Er staat ook een verwijzing in de TS.BartDT schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:58:
Met het oog op volgend zomer heb ik mij een Bestway Power Steel zwembad (404 x 201 x 100 cm, 6.500 liter volume) gekocht. Er zit standaard een Bestway filterpomp van 2m³/u bij. Maar ik ga deze niet gebruiken en mij een zand/bolletjesfilter kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Bestway Flowclear. Je hebt deze zowel in een 3m³/u als in een 5,7m³/u versie. Gezien het volume van het zwembad zou een 3m³ voldoende moeten zijn. Ik ga het zwembad echter ook verwarmen (solar en/of elektrische verwarming). Dus vroeg ik mij af of ik daarom beter voor de 5,7m³/u ga?
Qua verwarming had ik gedacht aan 3 of 4 intex solarmatten. Indien dit niet krachtig genoeg zou blijken, kan ik er dan bijkomend een elektrische verwarming op aansluiten of wordt het circuit dan teveel onderbroken? Keuze van filterpomp zal hier dan ook weer rol in spelen daar ik gelezen heb dat er geen te snelle circulatie mag zijn in de solarmatten.
Graag jullie advies. Alvast bedankt!
Mijn tip, ga sowieso voor de 5.7m3. Heb je buren vlakbij, zou ik eventueel gelijk ook nadenken over isolatie. ZFP in de goedkopere klassen staan er om bekend niet de meest stille te zijn.
Maar je hebt wel zout in je water zitten, niet schadelijk voor het groen?akatar schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:16:
Hangt ook een beetje van je water af, ik heb zout met een chloor apparaat. Die zet ik even een paar dagen uit. chloor is dan weg en het water kan ik laten waar ik dat wil.
Maar je hebt wel zout in je water zitten, niet schadelijk voor het groen?Togi schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:20:
Hier ook een zws
alleen gaat het om bijna 25m3 dus op een gegeven moment hebben alle plantjes wel voldoende gehad voor de rest van het jaar 😉
Waarom zou je een 25m3 bad laten leeglopen? En anders via het riool lijkt mij het handigst?
Weekje open zonder extra chloor erin en het chloor is verwaarloosbaar/weg.
Mijn plantjes klagen nooit in elk geval.
Volgend jaar komt er een iets groter zwembad, een Intex Prism 4x2x1 staat op de wensenlijst. Net even iets meer ruimte en iets meer diepte om in te zwemmen. Ben benieuwd hoeveel dat scheelt op de opwarming / afkoeling van het bad.
Woesndag nog wel even lekker in het water geweest, wat met dik 31 graden geen straf was.
/f/image/H7mwfJPdmqQB4rSh81lwhzbs.png?f=fotoalbum_large)
Chloor is er wel uit dus krijgen ze alleen een beetje extra natriumJazsie schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:31:
[...]
Maar je hebt wel zout in je water zitten, niet schadelijk voor het groen?
Waarom zou je een 25m3 bad laten leeglopen? En anders via het riool lijkt mij het handigst?
Geen idee, ben niet echt een tuinman maar had idd wel in gedachte dat het zwemwater niet al te best zou zijn voor het groen
De reden dat ik hem op wil ruimen is dat hij dit jaar voor het eerst staat (hebben het huis sinds december) en hij niet perfect staat. 2 poten zijn van het XPS gegleden dus hij staat wat scheef en we willen nog wat van de tuin ernaast aanpakken zodat ie volgend jaar net wat beter staat.
Ook had ik wat gezeur met mijn buren mbt het geluid van de ZFP, wat redelijk opgelost is door een bekisting en 2 rollen steenwol maar het is het net niet.
Verder wil ik iets maken zodat we het zeil er makkelijker overheen krijgen en als ik nu een backwash moet doen dan loop ik te rommelen met een losse slang. Dus ik wil in de bekisting nog een uitgang maken die ik binnenin de kist op de backwash uitgang kan aansluiten en waar ik dan buiten een slang op kan aansluiten.
Dus eigenlijk wil ik hem opruimen voor wat modificaties .
Lawaai is niet echt een issue aangezien ik geen buren heb aan de kant waar het zwembad komt.The Executer schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:14:
[...]
Zoek even op mijn posts (of op het typenummer 58515) in dit topic en het vorige deel, en je treft diverse filmpjes aan van de Bestway 3m3 zandfilter. Er staat ook een verwijzing in de TS.
Mijn tip, ga sowieso voor de 5.7m3. Heb je buren vlakbij, zou ik eventueel gelijk ook nadenken over isolatie. ZFP in de goedkopere klassen staan er om bekend niet de meest stille te zijn.
De zandfilter, de solarmatten en de elektrische verwarming zouden allemaal in 1 circuit gaan. Kan ik de elektrische verwarming gewoon afzetten terwijl de zandfilter werkt? Of moeten deze gelijktijdig werken? Lijkt mij handig om elektrische verwarming enkel op te zetten als de solarmatten niet genoeg verwarmen.
Je kunt de elektrische verwarming prima alleen aan zetten als dat nodig is, zolang de pomp maar wel draait als de verwarming aan staat. Je wil inderdaad alleen verwarmen als het echt nodig is, want met € 0.75 per uur (3 kW * € 0.25) kan het best prijzig worden.BartDT schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:10:
[...]
Lawaai is niet echt een issue aangezien ik geen buren heb aan de kant waar het zwembad komt.
De zandfilter, de solarmatten en de elektrische verwarming zouden allemaal in 1 circuit gaan. Kan ik de elektrische verwarming gewoon afzetten terwijl de zandfilter werkt? Of moeten deze gelijktijdig werken? Lijkt mij handig om elektrische verwarming enkel op te zetten als de solarmatten niet genoeg verwarmen.
Overigens kun je qua opwarming rekenen met grofweg 400 Watt opwarming per m2 zonnecollector. Opwarming van je bad kost ongeveer 1.165 kWh per graad per 1000 liter water.
Meeste WP's zijn uitgerust met een flowswitch toch? Dan zou zijn WP niet eens in moeten schakelen zonder flow.Ep Woody schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:23:
[...]
Je kunt de elektrische verwarming prima alleen aan zetten als dat nodig is, zolang de pomp maar wel draait als de verwarming aan staat. Je wil inderdaad alleen verwarmen als het echt nodig is, want met € 0.75 per uur (3 kW * € 0.25) kan het best prijzig worden.
Overigens kun je qua opwarming rekenen met grofweg 400 Watt opwarming per m2 zonnecollector. Opwarming van je bad kost ongeveer 1.165 kWh per graad per 1000 liter water.
@BartDT heeft het over elektrische verwarming, dat is (lijkt mij) gewoon met een element en 1 op 1 verwarmen. Duur, maar als het maar een paar uurtjes per jaar gebruikt wordt niet zo'n ramp. Dan is de investering te hoog vs het gebruik.The Executer schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:28:
[...]
Meeste WP's zijn uitgerust met een flowswitch toch? Dan zou zijn WP niet eens in moeten schakelen zonder flow.
Ik neem aan dat die ook een flowswitch heeft, maar zoals altijd: Assumption is the mother of all f*ckups...
Inderdaad, een elektrische 1 op 1 verwarming zoals bv. die van Intex (3 kW). Enkel te gebruiken wanneer de solarmatten tekort schieten. Ik zou trouwens ook solar afdekzeil voorzien dat op het water drijft en dan gewoon afdekzeil voor er nog eens bovenop. Zo hoop ik de warmte zolang mogelijk te behouden.Ep Woody schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:31:
[...]
@BartDT heeft het over elektrische verwarming, dat is (lijkt mij) gewoon met een element en 1 op 1 verwarmen. Duur, maar als het maar een paar uurtjes per jaar gebruikt wordt niet zo'n ramp. Dan is de investering te hoog vs het gebruik.
Ik neem aan dat die ook een flowswitch heeft, maar zoals altijd: Assumption is the mother of all f*ckups...