Toon posts:

Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 81 Laatste
Acties:

• medu80
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
@Luc S

Bedankt voor je update. In jouw filmpje hoor je het geratel van de compressor niet. Dat wat ik wel heb.

• NielsFL
  • Registratie: februari 2020
  • Niet online
Vanmiddag een dode rat uit het zwembad gevist. (Geschept eigenlijk.) Ik controleer dagelijks, dus hij heeft er maximaal 24 uur in gelegen.

Wat is wijsheid? Normaal pomp ik ongeveer 2 uur per dag met een multi-tab en dat is voldoende om alle waarden netjes te houden en het water helder.

Is er iets extra’s nodig na deze vondst? Ik begrijp dat ratten nog altijd erg vervelende ziektes bij zich kunnen dragen. Maar ik je geen idee of chloor dat allemaal oplost.

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

@NielsFL ik heb geen ervaring en betwijfel of er hier ook mensen met soortgelijke ervaringen wat betreft ratten rondlopen.
Ik zou zelf het water helemaal verversen.

Niet echt een frisse ontdekking.

[Voor 9% gewijzigd door Nicap op 21-08-2021 17:44]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• _RRM_
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:20
NielsFL schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:18:
Vanmiddag een dode rat uit het zwembad gevist. (Geschept eigenlijk.) Ik controleer dagelijks, dus hij heeft er maximaal 24 uur in gelegen.

Wat is wijsheid? Normaal pomp ik ongeveer 2 uur per dag met een multi-tab en dat is voldoende om alle waarden netjes te houden en het water helder.

Is er iets extra’s nodig na deze vondst? Ik begrijp dat ratten nog altijd erg vervelende ziektes bij zich kunnen dragen. Maar ik je geen idee of chloor dat allemaal oplost.
@NielsFL

Ratten zijn o.a. berucht om leptospirosis. (Bron RIVM, het is meldingsplichtig bij bewezen leptospirosis)

Een Nederlandse link vind ik niet zo snel, maar chloor schijnt wel effectief te zijn, echter ook nog andere opties (Bron)

Zelf testen is niet mogelijk, hier is wel iets terug te vinden, maar vergt wel navraag of leptospirosis ook meegenomen wordt.

Hoeveel water zit er in het bad?

[Voor 24% gewijzigd door _RRM_ op 21-08-2021 18:16]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• NielsFL
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Er heeft niemand tijdens of na de aanwezigheid van de rat gezwommen, en ik denk dat hij gewoon verdronken is. Hij zag er in elk geval "mooi" uit.
Er zit zo'n 25 kuub water in het bad. Volledig leeg halen is een probleem omdat de stalen kuip dan omhoog komt door het grondwater. Ik zou wel een deel kunnen verversen.

De website van de CDC suggereert dat een aanhouden van een iets hoger chloor niveau voldoende is om de rat onschadelijk te maken: https://www.cdc.gov/healt...ad-animals-and-pools.html . Al hebben ze het daar wel over een temperatuur van 25+ graden, wat ik deze zomer natuurlijk niet meer ga halen.

Van iemand die een groot bad beheerd begrijp ik inmiddels dat daar regelmatig ratten en muizen in worden gevonden maar dat ze die er gewoon uitscheppen. Zolang chloor/PH goed is doen ze er verder niets mee.

Nog even verder zoekend bij de Amerikanen lijkt chloor toch voldoende om leptospirosis uit te sluiten: http://www.leptospirosis.org/disinfecting-drinking/ http://www.idph.state.il.us/public/hb/hblepto.htm etc. Ik zal het een paar dagen opschroeven.

• _RRM_
NielsFL schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:57:
Bedankt voor de reacties. Er heeft niemand tijdens of na de aanwezigheid van de rat gezwommen, en ik denk dat hij gewoon verdronken is. Hij zag er in elk geval "mooi" uit.
Er zit zo'n 25 kuub water in het bad. Volledig leeg halen is een probleem omdat de stalen kuip dan omhoog komt door het grondwater. Ik zou wel een deel kunnen verversen.

De website van de CDC suggereert dat een aanhouden van een iets hoger chloor niveau voldoende is om de rat onschadelijk te maken: https://www.cdc.gov/healt...ad-animals-and-pools.html . Al hebben ze het daar wel over een temperatuur van 25+ graden, wat ik deze zomer natuurlijk niet meer ga halen.

Van iemand die een groot bad beheerd begrijp ik inmiddels dat daar regelmatig ratten en muizen in worden gevonden maar dat ze die er gewoon uitscheppen. Zolang chloor/PH goed is doen ze er verder niets mee.

Nog even verder zoekend bij de Amerikanen lijkt chloor toch voldoende om leptospirosis uit te sluiten: http://www.leptospirosis.org/disinfecting-drinking/ http://www.idph.state.il.us/public/hb/hblepto.htm etc. Ik zal het een paar dagen opschroeven.
Deze is wel heel duidelijk
http://www.leptospirosis....nown-to-kill-leptospires/

[Voor 12% gewijzigd door _RRM_ op 22-08-2021 10:15]

• NielsFL
  • Niet online
Top! (Vergeten te vermelden: er zit ook een UV lamp achter de pomp.)

• _RRM_
NielsFL schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Top! (Vergeten te vermelden: er zit ook een UV lamp achter de pomp.)
Environmental conditions shown to be lethal

Heat >55°C
UV light from sterilisation equipment
Drying without freeze-drying
High-speed centrifuging

Als de UV lamp onder "sterilisatie uitrusting" valt, dan is een combi met chloor mogelijk effectief.

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 18:53

Ik zou voor de zekerheid toch even een chloorschock toepassen :)

• Jazsie
  • Laatst online: 09:29

Buiten zwembaden doen ook niet hun water verversen wanneer er een rat(ten) zijn gevonden.

Belangrijk is goede chloorpijl en je kan zoals gezegd door @Arjantje72 chloorshock toepassen als je zeker wilt zijn.

Begrijp de zorgen maar mits je water goed in balans is, is die zorg niet nodig :)

Link van @_RRM_ is handige link die het ook bevestigd (niet dat alles waar is op internet maar deze info is wel correct).

Had je nu een natuur zwembad, dan was het een ander verhaal...

1580 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:03
twodigits schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:15:
Dag @vso , dank voor je snelle respons. 6m3 is een stevig pompje, dan is het bad na anderhalf uur helemaal gefilterd begrijp ik. Ik laat het bad niet de hele winter staan.

Nu heeft het bad de bekende schuifslangaansluiting dus dat lijkt me dan handiger.
Kleine tip mijnerzijds: als je graag niet te veel geluid wil van je pomp dan zou ik een andere ZFP nemen dan Intex.

• Jazsie
Sjonge sjonge, vandaag weer lekker aan het bad gewerkt...

Kwam ik met mijn arm tussen het houten frame en leiding vast te zitten, moest een kabeltje ertussen door doen maar op een of ander manier kreeg ik dus mijn arm niet meer eruit.
Dus lichtelijk in paniek vrouwlief erbij roepen voor een schroevendraaien om de buisklem los te halen zodat ik de buis uit de klem kon halen zodat er meer ruimte is voor mijn arm...
Schroevendraaier was zoek dus ik paar keer vanuit de tuin roepen waar ze het kan vinden.

Hoor ik de (achter)buurvrouw roepen of ik mijn smoel wil houden, nou lekker hoor.
Blijkbaar te moeilijk om effe te vragen wat er aan de hand was want dan had ze het wel begrepen waarom ik liep te roepen |:(

Van je buren moet je het hebben :X

Margoed, arm eruit zonder schade en het bad is nu lekker aan het opwarmen met de wp :P

• _RRM_
Jazsie schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:43:
Sjonge sjonge, vandaag weer lekker aan het bad gewerkt...

Kwam ik met mijn arm tussen het houten frame en leiding vast te zitten, moest een kabeltje ertussen door doen maar op een of ander manier kreeg ik dus mijn arm niet meer eruit.
Dus lichtelijk in paniek vrouwlief erbij roepen voor een schroevendraaien om de buisklem los te halen zodat ik de buis uit de klem kon halen zodat er meer ruimte is voor mijn arm...
Schroevendraaier was zoek dus ik paar keer vanuit de tuin roepen waar ze het kan vinden.

Hoor ik de (achter)buurvrouw roepen of ik mijn smoel wil houden, nou lekker hoor.
Blijkbaar te moeilijk om effe te vragen wat er aan de hand was want dan had ze het wel begrepen waarom ik liep te roepen |:(

Van je buren moet je het hebben :X

Margoed, arm eruit zonder schade en het bad is nu lekker aan het opwarmen met de wp :P
Ellendig moment. Op eigen kracht de arm ertussenuit gekregen?

Vervolgens met ketchup aan de arm, gillend, over de schutting gehangen? O-)

• Jazsie
_RRM_ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:08:
[...]

Ellendig moment. Op eigen kracht de arm ertussenuit gekregen?

Vervolgens met ketchup aan de arm, gillend, over de schutting gehangen? O-)
Uit eindelijk de "clip" van de buisklem los gekregen zodat ik de leiding eruit kon halen.
Kreeg anders mijn arm er niet uit :/

Haha, ja dat was wel een goed idee geweest, in mijn geval dus effe terug geroepen dat ik vast zat met mijn arm.

Sowieso apart persoon, al sinds ik er woon :9

• Dewim1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 20-09 20:11
Op verzoek van @medu80 even filmpje gemaakt van de poolex silverline F12.
De fan en zandfilter pomp maken het meeste geluid. De compressor hoor je bijna niet.
In het filmpje ga ik van turbo over naar eco en weer terug
YouTube: Poolex silverline F12

• Jazsie
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:42:
Op verzoek van @medu80 even filmpje gemaakt van de poolex silverline F12.
De fan en zandfilter pomp maken het meeste geluid. De compressor hoor je bijna niet.
In het filmpje ga ik van turbo over naar eco en weer terug
YouTube: Poolex silverline F12
Altijd lastig oordelen via digitaal opnamens maar dat klinkt wel gewoon stil?

Als je goed luistert hoor je de compressor opschalen.

Zo klinkt die van mij ook :).

En dit is ook hoe een wp hoort te "horen". Geen gekke geratel of dergelijke :).

Zal vanavond ook een filmpje maken met die van mij, leuk voor in de OP

[Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 24-08-2021 09:26]

• medu80
@Jazsie altijd lastig beoordelen inderdaad. Bij @Dewim1 hoor je ook vrijwel geen compressor ratelen. Je hoort het piepje zelfs nog als hij een andere modi selecteert.
@Dewim1 Bedankt!

Vraag me af of de Poolex stiller is als de Fairland. Die adverteren namelijk met stiller als de koelkast in je keuken?

• Jazsie
medu80 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:50:
@Jazsie altijd lastig beoordelen inderdaad. Bij @Dewim1 hoor je ook vrijwel geen compressor ratelen. Je hoort het piepje zelfs nog als hij een andere modi selecteert.
@Dewim1 Bedankt!

Vraag me af of de Poolex stiller is als de Fairland. Die adverteren namelijk met stiller als de koelkast in je keuken?
Kan je vertellen dat het zeker niet stiller is dan een koelkast, beiden niet.

De ventilator zelf hoor je gewoon het meest met op de achtergrond de compressor (vooral bij het veranderen van snelheid). Maar die Poolex van @Dewim1 is 12kW en die van mij 9kW.
Dus dan vind ik die geluids specs zeer acceptable en goed.
Die van mij is iets stiller volgens de specs maar is dan ook wel weer kleiner.

Ik zou zeggen dat ze dus even stil zijn :) In mijn geval dan met die van @Dewim1 :).
(ik heb deze: https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html)

• Dewim1
Ik ben op zoek naar een folie lasser.
Die voor mij PCV folie kan plaatsen voor een redelijke prijs?

graag PB

• Jazsie
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:06:

graag PB
Als je handig bent en de tijd hebt kan je het ook zelf doen :).

Lijkt lastig maar dat is het niet.

Afhankelijk van je bad formaat kan dat aardig schelen in de kosten.

• J.E. Weinor
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 02:01
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:06:

graag PB
Geen idee wat het kost maar op deze link biedt ook diensten je kunt bellen betreft kosten of anders op forums zoeken betreft onderwerp folie lassen.

https://www.vijverfoliete.../folie-lassen-op-locatie/

Geen idee wat een liner van een zwembad kost betreft het lassen ook nog niet tegen gekomen in deze topic en of er een mannetje in zijn vrije tijd of als hobby folie last, dan zullen de koste lager liggen als je een bedrijf inschakelt.

Neem aan dat ze een meter prijs rekenen.

Wat @Jazsie aangaf zelf doen kan ook maar dan hen je wel weer de juiste en benodigde gereedschap voor nodig om het goed te doen, aanschaf is ook niet goedkoop voor de juiste tool als ik de prijzen zo zie.

[Voor 15% gewijzigd door J.E. Weinor op 24-08-2021 14:28]

• Jazsie

• Dewim1
J.E. Weinor schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Geen idee wat het kost maar op deze link biedt ook diensten je kunt bellen betreft kosten of anders op forums zoeken betreft onderwerp folie lassen.

https://www.vijverfoliete.../folie-lassen-op-locatie/

Geen idee wat een liner van een zwembad kost betreft het lassen ook nog niet tegen gekomen in deze topic en of er een mannetje in zijn vrije tijd of als hobby folie last, dan zullen de koste lager liggen als je een bedrijf inschakelt.

Neem aan dat ze een meter prijs rekenen.
Ik hoop op iemaand die het leuk vind om dit in zijn vrije tijd te doen
Regio Breda

• J.E. Weinor
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Ik hoop op iemaand die het leuk vind om dit in zijn vrije tijd te doen
Regio Breda
Kan wel pvc lassen met föhn en pvc draad maar geen liner is weer een andere techniek >:)

• Dewim1
Jazsie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Als je handig bent en de tijd hebt kan je het ook zelf doen :).

Lijkt lastig maar dat is het niet.

Afhankelijk van je bad formaat kan dat aardig schelen in de kosten.
Die optie heb ik nog niet onderzocht. heb wel ervaring met epdm maar dit is een geheel.
Ik heb geen idee hoe ik de hoeken moet vouwen..

• Jazsie
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Die optie heb ik nog niet onderzocht. heb wel ervaring met epdm maar dit is een geheel.
Uitleggen is lastig echter op YouTube zijn er filmpjes van te vinden.

Het is echt niet moeilijk hoor, alleen in begin effe oefenen zodat je de juiste temperatuur hebt.

Ja de hoeken is inderdaad even goed opletten, vandaar dus de tip om effe op YouTube te checken :)

• J.E. Weinor
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Ja epdm op het dak het verlijmen is wel wat anders in de hoeken moet je vouwen en naden afkitten met speciale kit deze kit gebruikt je ook voor om je hemelwaterafvoer door dak of stadsuitloop mee te verlijmen en weer de rand af te kitten.

Volgens mij gebruiken ze met vijverfolie vijver/Koi de zelfde techniek als met een liner van het zwembad voor namelijk in de hoeken, daar is wel veel over te vinden met folie lassen.

• Dewim1
zit onder folie ook vilt net als bij een liner?

• J.E. Weinor
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:54:
zit onder folie ook vilt net als bij een liner?
Vilt zit er niet standaard aan vast volgens mij, maar vilt er onder is wel beter dan je liner zo tegen het beton zonder bescherming in te leggen een scherp puntje wat je niet ziet door druk van het water grote kans op lekkage lijkt mij.

• Dewim1
J.E. Weinor schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

Vilt zit er niet standaard aan vast volgens mij, maar vilt er onder is wel beter dan je liner zo tegen het beton zonder bescherming in te leggen een scherp puntje wat je niet ziet door druk van het water grote kans op lekkage lijkt mij.
Ik zat denken om niet te stuccen maar met xps met hoge druksterkte af te werken.
dan is het geisoleerd en afgewerkt in een.
https://www.bouwzelfjezwe...t/xps-500-zwembadisolatie

• Jazsie
@J.E. Weinor: Liner doe je lassen ofwel smelten en niet verlijmen ;)

Door het "lassen" maak je dus 1 -lekvrij- geheel.

Edit:
Altijd je liner beschermen door eerst een zachte "doek" (weet exacte naam niet) als eerst te leggen om dus inderdaad te beschermen tegen de scherpe punten/beton etc.

[Voor 41% gewijzigd door Jazsie op 24-08-2021 15:10]

• Jazsie
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Ik zat denken om niet te stuccen maar met xps met hoge druksterkte af te werken.
XPS is dus ook een mogelijkheid, heb je gelijk goede isolatie.

Heb zelf ook XPS platen onder mijn bad zitten.

• J.E. Weinor
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Niet goedkoop daar 100 euro per pak voor 7.5 m2 en bezorgen 55 euro per order levertijd ook nog lang.

Zal toch kijken bij de Hornbach voor XPS platen scheelt nog wel in prijs per pak.

https://www.hornbach.nl/s...aten/5998423/artikel.html

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:09:
@J.E. Weinor: Liner doe je lassen ofwel smelten en niet verlijmen ;)

Door het "lassen" maak je dus 1 -lekvrij- geheel.

Edit:
Altijd je liner beschermen door eerst een zachte "doek" (weet exacte naam niet) als eerst te leggen om dus inderdaad te beschermen tegen de scherpe punten/beton etc.
Heb mijn post terug gelezen, volgens mij heb niet gezegd dat je liner moet verlijmen :o :)

• Dewim1
J.E. Weinor schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Niet goedkoop daar 100 euro per pak voor 7.5 m2 en bezorgen 55 euro per order levertijd ook nog lang.

Zal toch kijken bij de Hornbach voor XPS platen scheelt nog wel in prijs per pak.

https://www.hornbach.nl/s...aten/5998423/artikel.html
maar hier staat geen druk sterkte bij....

• J.E. Weinor
Dewim1 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:22:
[...]

maar hier staat geen druk sterkte bij....
Komt wel vaker voor dat de info niet wordt vermeld of compleet is op de websites bij bouwmarkten een belletje naar Hornbach kunnen je wel vertellen wat de druksterkte is op de verpakking en anders vraag je naar EAN. nummer van het product vaak hebben ze artikelen uit Duitsland en google is je beste vriend om wat te achterhalen. :)

En voor het prijsverschil toch de moeite waard voor onderzoek :)

[Voor 6% gewijzigd door J.E. Weinor op 24-08-2021 21:21]

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

Heb mijn post terug gelezen, volgens mij heb niet gezegd dat je liner moet verlijmen :o :)
Klopt ja, ik was zelf in de war mbt dat je EPDM verlijmen aanhaalde en kitten etc :)
J.E. Weinor schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:22:
[...]

Komt wel vaker voor dat de info niet wordt vermeld of compleet is op de websites bij bouwmarkten een belletje naar Hornbach kunnen je wel vertellen wat de druksterkte is op de verpakking en anders vraag je naar EA nummer van het product vaak hebben ze artikelen uit Duitsland en google is je beste vriend om wat te achterhalen. :)

En voor het prijsverschil toch de moeite waard voor onderzoek :)
Als je EAN opgezocht had dan wist je ook dat er geen ander resultaat is behalve hornbach ;)

Of ik doe iets verkeerd...

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:43
Jazsie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:09:
https://www.zwembadenwebshop.nl/vilt-kopen

ondertapijt, zwembad tapijt ..of dus vilt .

btw ik zou het voor een AG / IG zwembad adviseren ..bovenop de tegels .. (niet apart maar tegels + dit)

[Voor 12% gewijzigd door vso op 24-08-2021 20:43]

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:50:
[...]

Klopt ja, ik was zelf in de war mbt dat je EPDM verlijmen aanhaalde en kitten etc :)

[...]

Als je EAN opgezocht had dan wist je ook dat er geen ander resultaat is behalve hornbach ;)

Of ik doe iets verkeerd...
Stom de letter N vergeten 8)7 maar even aangepast.

• Luc S
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16:24
Het valt niet mee om het leidingwerk compact te houden zonder al te veel 90 graden bochten. Je kan blijven puzzelen. Uiteindelijk toch maar gewoon begonnen omdat er geen eind kwam aan de verschillende tekeningen die ik had gemaakt.

Tot nu toe aardig tevreden, natuurlijk sommige dingen anders moeten doen (zoals die 2 bochten op elkaar rechtsonder). Het lijkt er alleen wel op dat ik de bypass direct op het zoutsysteem moet gaan lijmen :/ (Zoutsysteem een klein beetje draaien). Dus dat wordt nog even goed meten.

De WP komt op de steen waar de emmer op ligt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• Jazsie
Luc S schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:43:
Het valt niet mee om het leidingwerk compact te houden zonder al te veel 90 graden bochten. Je kan blijven puzzelen. Uiteindelijk toch maar gewoon begonnen omdat er geen eind kwam aan de verschillende tekeningen die ik had gemaakt.

Tot nu toe aardig tevreden, natuurlijk sommige dingen anders moeten doen (zoals die 2 bochten op elkaar rechtsonder). Het lijkt er alleen wel op dat ik de bypass direct op het zoutsysteem moet gaan lijmen :/ (Zoutsysteem een klein beetje draaien). Dus dat wordt nog even goed meten.

De WP komt op de steen waar de emmer op ligt.

***members only***
Netjes gedaan. Heb je ook foto's van het geheel? Zie de slangen/buizen een muur in gaan maar ben erg nieuwschierig hoe de rest eruit ziet :)

Is dit een vaste opstelling door het hele jaar door? Zo ja, dan zou ik toch iets erom heen bouwen...

• Luc S
@Jazsie Het plan is inderdaad om er nog een kist omheen te maken. Voor nu ligt de focus voornamelijk om er dit seizoen nog even in te kunnen plonsen :9

Wat wil je precies zien? Wellicht dat je deze gemist hebt (of niet, je hebt hem ge-thumbs-upped :D ):
https://gathering.tweaker...message/68259926#68259926
https://gathering.tweaker...message/68065016#68065016

Plan is om morgen en overmorgen te gaan schilderen met de chloorrubberverf. Moet wel het weer een beetje mee zitten, dan kun je nieuwe foto's verwachten :*)

[Voor 16% gewijzigd door Luc S op 25-08-2021 09:50]

• Jazsie
Luc S schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:49:
@Jazsie Het plan is inderdaad om er nog een kist omheen te maken. Voor nu ligt de focus voornamelijk om er dit seizoen nog even in te kunnen plonsen :9

Wat wil je precies zien? Wellicht dat je deze gemist hebt (of niet, je hebt hem ge-thumbs-upped :D ):
https://gathering.tweaker...message/68259926#68259926
https://gathering.tweaker...message/68065016#68065016

Plan is om morgen en overmorgen te gaan schilderen met de chloorrubberverf. Moet wel het weer een beetje mee zitten, dan kun je nieuwe foto's verwachten :*)
Gaat soms heel hard hier hehe en er komt veel voorbij :D

Wel leuk om te zien hoe de installatie eruit ziet voor toch wel een groot bad.

Kom ik aanlopen met een enorme filter etc voor een bad van 1m3 :+

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:09
Vraagje aan mensen die een Intex zoutwatersysteem gebruiken:
Sinds gisteren, wanneer het apparaat klaar is met een chloorproductie-cyclus, raakt het apparaat in storing:
- Display geeft code '93' weer
- Langzaam uit/aan alarmsignalen uit de luidspreker.

Volgens de handleiding is een code 93 een indicatie van bijna-in-standby gaan, iets wat na een productiecyclus even in beeld hoort te komen voor de unit in standby gaat - helemaal prima dus, enkel gaat 'ie bij ons dus niet in standby.

Dat er een alarm bij klinkt is al helemaal niet OK en wordt ook niet in de handleiding beschreven.

Er branden GEEN rode lampjes op de unit: geen zout-tekort dus en geen problemen met de waterflow.

Herkenbaar bij iemand?

• Jazsie
Code 93 is normaal zoals je zegt, echter niet dat hij daarop blijft hangen en in storing gaat.

Reset al gedaan?

• vanaalten
Jazsie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:04:
Code 93 is normaal zoals je zegt, echter niet dat hij daarop blijft hangen en in storing gaat.

Reset al gedaan?
@Jazsie , in de handleiding vond ik in elk geval niets over een reset-knop - zal de unit zelf eens wat aandachtiger bekijken. Enige wat ik gedaan heb: gisteren de stekker er uit en vanochtend er weer in.

• Luc S
Eerste laag verf met 10% verdunner zit erop. Het is te hopen dat de 2e laag wat streeplozer gaat opdrogen... :o :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Jazsie
vanaalten schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

@Jazsie , in de handleiding vond ik in elk geval niets over een reset-knop - zal de unit zelf eens wat aandachtiger bekijken. Enige wat ik gedaan heb: gisteren de stekker er uit en vanochtend er weer in.
Daarna timer ingesteld?

• Jazsie
Luc S schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:48:
Eerste laag verf met 10% verdunner zit erop. Het is te hopen dat de 2e laag wat streeplozer gaat opdrogen... :o :P

***members only***
Nice, welke kleur heb je gekozen? Licht grijs?

• vanaalten
@Jazsie, gisteren niet. Toen ik 'm gisteren inplugde en aanzette ging hij meteen z'n productie-cyclus starten, dus dat leek mij toen OK.

Vanochtend opnieuw ingeplugt, aangezet en hij begon meteen met productie. Toen via de timer-klok de hele reeks doorlopen en opnieuw de 2-uur cyclus aangezet. Na twee uur schakelde het display naar een knipperende '93' zonder alarm - en na enkele minuten ging het display uit.

Het lijkt daarmee dus opgelost te zijn. Beetje onduidelijk wat er aan de hand was en of het blijvend opgelost is.

• Jazsie
Even in de gaten houden :)

Zijn er mensen die denken het bad op te ruimen?

Dit jaar totaal geen zomer als je het mij vraagt.... :|

• Arjantje72
Jazsie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:55:

Het gaat niet meer zo lang duren, vrees ik :-(

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 19:48
Ik ga het opruimen. Dat was denk ik 10x zwemmen maximaal. Toen bad net stond was het te koud (geen aansluiting voor de WP) daarna paar keer gezwommen, toen weg op vakantie en na de vakantie nog 1 keer gezwommen.
De WP werkt overigens prima, de laatste keer bad van 19 naar 29 graden in een dag. Wel 40-45 kWh er doorheen gegaan. Maar met veel plezier de vakantie af gesloten.

[Voor 28% gewijzigd door jacovn op 27-08-2021 13:02]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Dewim1
Mijn dochter gaat er nog steeds elke dag in :)
water is 30 graden. ik verbruik elke dag 6 tot 8 KWH (afhankelijk van het weer) om het water (10M3) op temp te houden.

Zijn er meer verbruiks gegevens hier?

• Luc S
De 2e laag zit er gelukkig al een heel stuk beter op. Toch ga ik morgen nog voor een 3e laagje op de muren in het zicht.

@Jazsie Het is wit (zo noemen ze het althans, op het beeldscherm is het meer zand). Deze Vista zwembadverf hebben ze helaas niet in veel kleuren. Ik had nog gevraagd of ik een druppel zwart bij de wit kon mengen voor een lichtgrijs maar dat werd niet geadviseerd :/ Dus uiteindelijk toch maar voor de 'wit' gegaan :9

• J.E. Weinor
Het bad opruimen deze overweging staat al op de planning aankomende week even het weer op de dag in de gaten houden wegens het droog opruimen.

Seizoen voorbij de vooruitzichten zijn toch niet gunstig avonden worden frisser en grotere afkoeling zwemwater en met solar geen temp behaalbaar voor aangenaam zwemwater met een WP kun je het wel langer uitzingen.

Maar wil het ook niet langer uitstellen en hopen op een goede week en op het laatst wachten.

Een kleine verbeteringen voor volgend jaar maar even aanpakken, dit seizoen niet echt een test seizoen voor mij wegens het slechte weer, op zich ben ik tevreden met mijn opstelling en dat voor de eerste keer in mijn DIY en info op deze topic en advies dank daar voor kan ik op prijs stellen.

Moet nog de werkwijze van mijn DIY solar met tyleen in 3 bakken nog aanvullen wat ik eerder heb belooft maar door alle toestanden kwam het er niet van er zijn wel foto's voorbij geschoten en wat kleine uitleg maar toch mooi wat uitgebreider te vermelden in de DIY zodat anderen er evt. ook wat aan hebben.

Weet ook niet of er een derde topic in de planning staat aangezien deze topic aardig is gegroeid en beetje uit verband begint te raken en alles op een rijtje wordt gezet zodat het overzicht wat behouden blijft en verbeterd,😀

• _RRM_
Luc S schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:56:
De 2e laag zit er gelukkig al een heel stuk beter op. Toch ga ik morgen nog voor een 3e laagje op de muren in het zicht.

@Jazsie Het is wit (zo noemen ze het althans, op het beeldscherm is het meer zand). Deze Vista zwembadverf hebben ze helaas niet in veel kleuren. Ik had nog gevraagd of ik een druppel zwart bij de wit kon mengen voor een lichtgrijs maar dat werd niet geadviseerd :/ Dus uiteindelijk toch maar voor de 'wit' gegaan :9

[Afbeelding]
Mooie kleur. Vaak is de 2de en zeker de 3de laag een "opluchting" en is het resultaat strak.
Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat!
Dewim1 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:30:
water is 30 graden. ik verbruik elke dag 6 tot 8 KWH (afhankelijk van het weer) om het water (10M3) op temp te houden.

Ik hoop nog op een mooie september voor de WP en het bad. Komende week is het hier nog vakantie, dus blijft die staan.
Als ze afgelopen week nog in open water hebben gezwommen, duiken ze er vast nog wel in en anders doe ik het zelf. :)

[Voor 24% gewijzigd door _RRM_ op 27-08-2021 17:15]

• Luc S
In het kader van ook de tegenslagen delen... Bij het gieten van de egaline is het me ondanks de ontluchtingsroller niet gelukt om alle lucht eruit te krijgen met allerlei putjes tot gevolg;

Ik dacht dat de verf de putjes wel zou opvullen maar helaas. Er ontstaan allerlei belletjes op de gaatjes en ik heb geen idee wat dit nog voor impact kan hebben (naast dat het schilderwerk gewoonweg niet mooi oogt, maja daar zwemmen we niet minder om :9 ).

Na de eerste laag verf was me al wel duidelijk dat het niet helemaal ging zoals ik hoopte dus heb ik met een penceeltje alle gaatjes een soort van aan de binnenkant getracht te schilderen zodat het wel waterdicht is.

Om eerlijk te zijn dacht ik dat het schilderen van ruwe beton een formaliteit zou zijn maar met chloorrubberverf is het toch wel wat anders dan een binnenmuur texen. Zojuist ook maar even de voorgeschreven roller gekocht voor de laatste verflaag :P

TLDR: Doe jezelf een plezier en plamuur die putjes even met een geschikte pasta voordat je gaat schilderen ;)

• ricardo246
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18:33

ricardo246

Life's what you make it!

Jazsie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:55:

Helemaal mee eens. Ik ben net terug van vakantie (2 weken) en heb mijn zwembad net daarvoor opgeruimd (Intex 4x2m met ZFP en een solar-dome (geen actieve verwarming).
Aangezien de zon ons regelmatig in de steek heeft gelaten, was de temperatuur de laatste maanden te laag om er fijn in te kunnen zwemmen. Volgend jaar een nieuwe kans.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• J.E. Weinor
Luc S schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:20:
In het kader van ook de tegenslagen delen... Bij het gieten van de egaline is het me ondanks de ontluchtingsroller niet gelukt om alle lucht eruit te krijgen met allerlei putjes tot gevolg;

[Afbeelding]

Ik dacht dat de verf de putjes wel zou opvullen maar helaas. Er ontstaan allerlei belletjes op de gaatjes en ik heb geen idee wat dit nog voor impact kan hebben (naast dat het schilderwerk gewoonweg niet mooi oogt, maja daar zwemmen we niet minder om :9 ).

[Afbeelding]

Na de eerste laag verf was me al wel duidelijk dat het niet helemaal ging zoals ik hoopte dus heb ik met een penceeltje alle gaatjes een soort van aan de binnenkant getracht te schilderen zodat het wel waterdicht is.

Om eerlijk te zijn dacht ik dat het schilderen van ruwe beton een formaliteit zou zijn maar met chloorrubberverf is het toch wel wat anders dan een binnenmuur texen. Zojuist ook maar even de voorgeschreven roller gekocht voor de laatste verflaag :P

TLDR: Doe jezelf een plezier en plamuur die putjes even met een geschikte pasta voordat je gaat schilderen ;)
Egaline hoe dik is de laag die je gegoten hebt aangezien de luchtbelletjes?

Egaline is ook niet geschikt om te ververven met 2k epoxy coating, weet niet uit welke verf 2K? zwembad uit bestaat in samenstelling

Om te verven en vloer storten 5 a 15 mm en meer wordt egalisatiemortel op toe gepast egaline gebruikt men meer om kleine oneffenheden op te vangen de laag die je op brengt veelal 1 a 5 mm geen luchtbellen tot gevolg dikker in een keer wil niet met egaline je moet wachten als het eerste resultaat geen benodigd effect heeft dan een 2e dunne laag aanbrengen.

Egaline is ook veel fijner van structuur dan egalisatiemortel waardoor de verf een betere hechting heeft.

En anders moet je de vloer gaan vlinderen die haalt de laatste oneffenheden er uit zoals puntjes die kunnen ontstaan door luchtbellen en meer het wafel effect, putjes kun je dicht smeren of anders een dunne laag overheen gieten.

En tussen de gestorte/bestaande vloer (egaline) en of egalisatiemortel altijd een hechtprimer op toepassen voor de beter hechting ondergrond.

[Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 27-08-2021 19:32]

• Luc S
@J.E. Weinor Dan heb ik me versproken met het gebruik van het woord egaline. Ik heb geëgaliseerd met Schonox FPL, een egaliseer mortel. Zo'n 5 tot 10 mm dik.

Volgens mij valt chloorrubberverf niet onder de 2K vloer epoxy categorie en zou het zowat overal op moeten kunnen worden gesmeerd :+

• J.E. Weinor
Luc S schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:33:
@J.E. Weinor Dan heb ik me versproken met het gebruik van het woord egaline. Ik heb geëgaliseerd met Schonox FPL, een egaliseer mortel. Zo'n 5 tot 10 mm dik.

Volgens mij valt chloorrubberverf niet onder de 2K vloer epoxy categorie en zou het zowat overal op moeten kunnen worden gesmeerd :+
Even opgezocht.
Schonox FPL Plus zelfverlopend, kunsthars-cement-egalisatiemiddel zak 25 kg.Voor het egaliseren en nivelleren van vloeren, onder keramische- en natuursteenbekledingen

Is je bodem keramische of natuursteen? lijkt me toch niet :? en aangezien de prijs per 25 Kg. en voor speciale ondergrond geschikt voor is.

Normale egalisatiemortel zit je op een zak van 25 KG zo rond de 19 a 22 euro per zak en kan in laagdikte worden aangebracht van 3 a 30mm in een keer.

Het jammere is dat je de vloer al geverfd heb anders had je er nog wat aan kunnen doen, ben bang dat je het zo laten moet ondanks niet het tevreden eind resultaat wel jammer je stopt er wel veel geld in en het resultaat is niet naar behoren.

Het aantal zakken in berekening dikte oppervlakte tikt aardig aan in kosten terwijl er ook voordeliger oplossingen met het juiste materiaal is te realiseren wat wel goed is in het eindresultaat.voor welk doeleind dan ook.

[Voor 20% gewijzigd door J.E. Weinor op 27-08-2021 19:59]

• Luc S
@J.E. Weinor De 2 vlogs die ik op Youtube had gevonden die op dezelfde wijze een zwembad hebben gemaakt gebruikte beide deze egalisatie mortel. Ik heb ze niet direct blind gevolgd maar na het lezen van het productblad leek mij dit een prima product voor deze toepassing:

Ondergronden
SCHÖNOX FPL PLUS is geschikt voor het uitvlakken, egaliseren en nivelleren van:
- beton <-- Check!
- cementdekvloeren en snelcement- dekvloer-systemen
- calciumsulfaatgebonden dekvloeren (anhydriet)
- bestaande ondergronden zoals keramische bekledingen, natuursteen- bekledingen en terrazzo

Toepassingsgebied
SCHÖNOX FPL PLUS is geschikt voor het uitvlakken, egaliseren en nivelleren van ondergronden:
- onder keramische bekledingen en hechtende afdichtingen
- in zwembaden <-- Check!
- in natte ruimtes
- op balkons en terrassen
- als reparatiemortel voor het vullen van gaten en scheuren

Voor de geïnteresseerde het productblad: https://media-pms2.schoen...onoxfplplus_nl_nl_tds.pdf

Nu dat de verf er op zit is het inderdaad een gepasseerd station, wordt alles eraf zandstralen of eraf schrobben met z'n eigen oplosmiddel :X 1 Van de nadelen van chloorrubberverf :P

• Jazsie
Dewim1 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:30:

Heb je hier iets aan?
Jazsie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@Jazsie hier is het opgeruimd.
Ik verwarm puur op solar. Geen vertrouwen meer in dat ik het naar een lekkere temperatuur ga krijgen. Voorspelling tot 11 september is ruk in elk geval.
Kan wel tot eind september dagelijks pompen en chloor gebruiken. Maar dat voelt meer als geld weggooien wetende dat je geen gebruik meer kan maken.
Heb hem een week of 2 geleden opgeruimd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Dewim1
bedankt. ik denk alleen niet dat ik deze kan vergelijken met mijn niet geïsoleerde bad.
Wind heeft hier een grote invloed op het gebruik. gisteren 8.5 kw

Ik zit te overwegen om een zwembad te bouwen met ps blokken.
https://www.toppy.nl/prod...blok-125-x-25-x-30cm.html

wat zou het verbruik van een 20m3 ps bad in de grond zijn? zou dat veel minder zijn dan een on geïsoleerd opzet bad?

• Jazsie
Dennis1812 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:39:
@Jazsie hier is het opgeruimd.
Ik verwarm puur op solar. Geen vertrouwen meer in dat ik het naar een lekkere temperatuur ga krijgen. Voorspelling tot 11 september is ruk in elk geval.
Kan wel tot eind september dagelijks pompen en chloor gebruiken. Maar dat voelt meer als geld weggooien wetende dat je geen gebruik meer kan maken.
Heb hem een week of 2 geleden opgeruimd.
Hmzz ja enkel op zon voorspelt inderdaad niet zo goed, op wp kunnen we het nog wel langer uitzingen.

• Jazsie
Dewim1 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:45:
[...]

bedankt. ik denk alleen niet dat ik deze kan vergelijken met mijn niet geïsoleerde bad.
Wind heeft hier een grote invloed op het gebruik. gisteren 8.5 kw

Ik zit te overwegen om een zwembad te bouwen met ps blokken.
https://www.toppy.nl/prod...blok-125-x-25-x-30cm.html

wat zou het verbruik van een 20m3 ps bad in de grond zijn? zou dat veel minder zijn dan een on geïsoleerd opzet bad?
Je gaat van een 10m3 naar een 20m3 bad.

Met een korrel zout zou ik zeggen dat het verbruik het zelfde blijft afhankelijk van de gebruikte afdekking, immers gaat daar 80% van de warmte verloren...

Maar dan ook echt met een korrel zout want zo veel factoren die invloed erop hebben.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Jazsie schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:10:
[...]

Hmzz ja enkel op zon voorspelt inderdaad niet zo goed, op wp kunnen we het nog wel langer uitzingen.
Ja met WP kan je hem in december nog warm stoken denk ik. Afgelopen jaar werd het ook pas in februari echt koud.

• Jazsie
Dennis1812 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Ja met WP kan je hem in december nog warm stoken denk ik. Afgelopen jaar werd het ook pas in februari echt koud.
Vorig jaar pas december opgeruimd :D

En eindelijk skimmer uitgesneden :9

Helpt goed, vuil blijft nu niet meer drijven _/-\o_

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik zie dat meer mensen die alleen op solar verwarmen de boel al opgeruimd hebben. Ik baal ook wel van deze zomer, ik had dit jaar juist een groter zwembad en verbeterde solarverwarming, maar nooit echt een warm bad gehad. De kinderen zijn er wel enkele keren in geweest, maar ikzelf niet. Nu staat het alleen maar te staan en moet ik het steeds schoonmaken door alle zooi die met het regenwater meekomt.

Misschien nog één dag wat water eruit pompen en hervullen met heet water? Ik heb het vermoeden dat dat bij een 3500 liter bad nog best lastig en kostbaar zal worden. Ik denk dat het vullen zo traag gaat, dat de dag dan alweer voorbij is. ;)

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Eerder dat het afgekoeld is voor hij vol is.
En t zou mij teveel gas kosten.

Wij hebben eind mei/juni wel flink gezwommen.

• medu80
Valt best mee. Is 3500 liter, wat kost je dat nu aan gas om daar 28 graden van te maken. Maximaal een tientje, misschien twee. Dagje naar een subtropisch paradijs is duurder.

• Dennahz
  • Registratie: november 2001

Dennahz

Life feels like hell should.

Jazsie schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:05:
[...]

Vorig jaar pas december opgeruimd :D

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

En eindelijk skimmer uitgesneden :9

Helpt goed, vuil blijft nu niet meer drijven _/-\o_
Mooi gedaan man! :Y)

Zelf ga ik vanaf september de boel 12 uur per dag verwarmen. In augustus eigenlijk niet veel gezwommen. Best zonde. Eigenlijk best een dure installatie geweest als je het puur over dit seizoen bekijkt... heeft meer stroom staan te verbruiken dan wat anders :{

Hopelijk nog een fatsoenlijke nazomer.

Twitter

• Arjantje72
medu80 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:15:
Valt best mee. Is 3500 liter, wat kost je dat nu aan gas om daar 28 graden van te maken. Maximaal een tientje, misschien twee. Dagje naar een subtropisch paradijs is duurder.
Maar wel veel lekkerder :)

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De beste zwembaden in deze regio mag je nog niet in.
Zijn van center parcs die dagjesmensen nog weren.

Vroeger gingen wij er geregeld een dagje zwemmen. Denk wel een keer of 6-8 per jaar. Prima en heerlijke baden. Daarna daar eten (soms discutabele kwaliteit maar oke) en dan nog de crazy bingo uiteraard waar we dan meestal vrij weinig mee wonnen.

Good old times

Inmiddels heb ik 4x gegoogeld of schildpadden baby's eten, hoelang een baby wakker mag ik zijn voor de kinderbescherming aan de deur staat. Vroeger hadden we daarna ontbijtbuffet. Was je snel genoeg had je nog een bitterbal van een paar uur eerder verder een prima en divers ontbijt
Helaas kan dat niet meer. Baby,!! Dus opgesloten aan 't huis met een paar uur zwemmen

• vanaalten
...@Jazsie, helaas, zoutwatersysteem misdraagt zich weer. Vrijdag dus opnieuw ingesteld, zaterdagochtend en zondagochtend is 'ie gewoon op de juiste tijd ingeschakeld en na twee uur weer stil in standby gegaan. Vanochtend - voor het inschakeltijdstip - merkten we dat het systeem vanuit standby naar de foutsituatie was gegaan: code 93 knipperend met morse-achtige alarmsignalen. Wat niet heel sympathiek is voor de buren, als die met open raam zouden slapen.

Filmpje:
YouTube: Intex zoutwatersysteem misdraagt zich

Heb maar een support-case bij Intex aangemaakt.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Het is een 4Seasons Spa Julia. Ik neem 'm over van mijn ouders.

[...]

Voor zover ik weet is het huidige onderhoud:
- 1 keer per week filters vervangen/wassem
- 1 keer per week chloor erin
- 2 keer per jaar water verversen

Nu druk doende alles te regelen en te plannen hier.
Verhuizers en hijskraan zijn ingepland. binnenkort elektra aanleggen en een vlonder bouwen waar hij op komt te staan.

Ik overweeg sterk om een vlonder te bouwen van composiet vlonderplanken, want hij komt precies op een plek waar zowel tegels als gras ligt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Let even niet op de pijltjes en meetlint, dat was voor onderlinge communicatie :P
Gisteren even het wekelijkse proces van (water)onderhoud meegekeken bij m'n ouders. Filterzakken zal ik eens op mijn gemak gaan bestellen, voorlopig zit er genoeg bij om de eerste maanden mee vooruit te kunnen.
Veel foto's gemaakt van het moederbord (kriebel kriebel jeuk jeuk 'dat kan ik toch zelf ook?!' ).

Eerste intentie was om 'm op een te bouwen vlonder te plaatsen. Zowel composiet als hardhout bleek een stuk duurder te zijn dan ik had ingeschat.
We hebben nu besloten de spa onder een bestaande overkapping tegen het huis te plaatsen. Zit je mooi regenvrij en onder een overkapping scheelt al snel een aantal graden.
Ook de nog te leggen elektra word daarmee makkelijker.

Als hij hier staat ga ik eerst eens de ozonator vervangen. Die blijken een levensduur van circa 2 jaar / 10.000 uur te hebben, maar is nog nooit vervangen. Die zal dus gewoon op zijn ben ik bang.
Kosten liggen rond de 150 euro dus dat is ook niet zo spannend.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Jazsie
vanaalten schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:45:
[...]

...@Jazsie, helaas, zoutwatersysteem misdraagt zich weer. Vrijdag dus opnieuw ingesteld, zaterdagochtend en zondagochtend is 'ie gewoon op de juiste tijd ingeschakeld en na twee uur weer stil in standby gegaan. Vanochtend - voor het inschakeltijdstip - merkten we dat het systeem vanuit standby naar de foutsituatie was gegaan: code 93 knipperend met morse-achtige alarmsignalen. Wat niet heel sympathiek is voor de buren, als die met open raam zouden slapen.

Filmpje:
YouTube: Intex zoutwatersysteem misdraagt zich

Heb maar een support-case bij Intex aangemaakt.
Dit lijkt mij inderdaad een gevalletje garantie, denk dat je wel weer kan resetten maar het probleem lijkt dus wel weer terug te komen...
Koffie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Gisteren even het wekelijkse proces van (water)onderhoud meegekeken bij m'n ouders. Filterzakken zal ik eens op mijn gemak gaan bestellen, voorlopig zit er genoeg bij om de eerste maanden mee vooruit te kunnen.
Veel foto's gemaakt van het moederbord (kriebel kriebel jeuk jeuk 'dat kan ik toch zelf ook?!' ).

Eerste intentie was om 'm op een te bouwen vlonder te plaatsen. Zowel composiet als hardhout bleek een stuk duurder te zijn dan ik had ingeschat.
We hebben nu besloten de spa onder een bestaande overkapping tegen het huis te plaatsen. Zit je mooi regenvrij en onder een overkapping scheelt al snel een aantal graden.
Ook de nog te leggen elektra word daarmee makkelijker.

Als hij hier staat ga ik eerst eens de ozonator vervangen. Die blijken een levensduur van circa 2 jaar / 10.000 uur te hebben, maar is nog nooit vervangen. Die zal dus gewoon op zijn ben ik bang.
Kosten liggen rond de 150 euro dus dat is ook niet zo spannend.
Ben benieuwd.

Composiet en of goede houten vlonderplanken is niet goedkoop.
Zelf was ik ruim 1500,-- kwijt voor composiet planken.

Deck totaal ruim 2k.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Ben benieuwd.

Composiet en of goede houten vlonderplanken is niet goedkoop.
Zelf was ik ruim 1500,-- kwijt voor composiet planken.

Deck totaal ruim 2k.
Je precies. Ik zat ook al richting de 1000 euro voor een vlondertje. Die centen hou ik nu mooi in m'n zak :+

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Togi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
Die prijzen zijn idd echt hoog van hout etc (echt niet leuk meer)
Wat me wel opviel is dat nu eindelijk overal de zwembad spullen zijn binnengekomen (denk dat het toch allemaal op de Evergiven stond)
Ik zag bij de Action, de bouwmarkten en het tuincentrum de schappen helemaal vol staan
Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen en of er nog leuke aanbiedingen kome want de voorraad is vrij hoog nu.

[Voor 4% gewijzigd door Togi op 30-08-2021 10:47]

• Luc S
Omdat ik toch nog aan het wachten ben op een extra emmer verf ben ik als een ware restaurateur de putjes in de zwembadvloer aan het opvullen. Straks nog licht opschuren en dan hopelijk toch nog een strakke bodem :)

Om er een beeld bij te krijgen, ongeveer 100 keer dit (en sommige 2 of zelfs 3 keer :P):

• J.E. Weinor
Luc S schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:00:
Omdat ik toch nog aan het wachten ben op een extra emmer verf ben ik als een ware restaurateur de putjes in de zwembadvloer aan het opvullen. Straks nog licht opschuren en dan hopelijk toch nog een strakke bodem :)

Om er een beeld bij te krijgen, ongeveer 100 keer dit (en sommige 2 of zelfs 3 keer :P):

[YouTube: IMG 0391]
Al je putjes in de bodem dichtsmeren lekker karwijtje wordt dat als je een redelijke oppervlakte hebt :)

Wat ik heb gelezen over zwembad chloor rubberverf dat het niet geschikt is voor grote zwembaden en niet bestand is tegen oliën en zonnebrandcrème kwam dit artikel tegen.

https://www.verflaag.nl/zwembadverf/

Er is ook voor zwembaden verf die ook geschikt is tegen chloor en uv geen rubberverf maar 2 componenten polyurethaan coating als ik de voordelen er van lees tegenover de rubber verf had ik voor 2 component gekozen,
de droging met meerdere lagen op een dag te doen met rubber verf tot volgende laag zit wel 16 uur tussen gelang naar buiten temp .volgens specificaties.

Algemeen 2K verf droogt toch sneller dan de standaard verf dat is met de meeste verfsoorten van toepassing.
Je hebt ook 2K coatings die je met roller kwast en gewoon kunt gieten over je vloer. met trekker uitvloeien evt. na rollen maar niet noodzakelijk.

• Luc S
@J.E. Weinor Het is gelukkig niet zo'n groot bad (7-8 kuub) :9

Ik heb inderdaad lang getwijfeld of ik de 1K (chloorrubberverf) of het 2K systeem (2 componenten) erop zou smeren. Uiteindelijk voor het gemak gekozen van 1 pot. Beide moeten op z'n tijd toch opnieuw opgefrist worden als je een lichte kleur kiest in het Nederlandse klimaat (in mijn geval omdat ik ook boven het water verder schilder).

Bij het gebruik van het 2K systeem werd me overigens het volgende geadviseerd:
1 - Vista 2K Impregnatie
2 - Vista 2K Zwembad Basecoat
3 - Vista 2K Zwembad Topcoat
4 - Vista 2K Zwembad Sealer Kleurloos

Op dit moment ben ik nog steeds tevreden met mijn keus voor de 'simpele' chloorrubberverf, de tijd zal het leren of dat zo blijft. Mocht ik het achteraf anders doen dan kom ik dat zeker nog even vertellen :)

[Voor 3% gewijzigd door Luc S op 30-08-2021 13:33]

• Pixelmagic
  • Laatst online: 08:14

Pixelmagic

Ubergeek

Togi schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:46:
Die prijzen zijn idd echt hoog van hout etc (echt niet leuk meer)
Wat me wel opviel is dat nu eindelijk overal de zwembad spullen zijn binnengekomen (denk dat het toch allemaal op de Evergiven stond)
Ik zag bij de Action, de bouwmarkten en het tuincentrum de schappen helemaal vol staan
Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen en of er nog leuke aanbiedingen kome want de voorraad is vrij hoog nu.
Was net bij Obelink en daar stonden de rekken inderdaad ook barstensvol met Intec en andere zwemzooi,m dus je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.

PVoutput van mijn 4950Wp

• medu80
@Luc S Je wordt op deze manier wel enorm gemotiveerd door @J.E. Weinor zo’n beetje bij alles wat je doet is er wel iets waar je rekening mee moet houden. 😂😂

• J.E. Weinor
medu80 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:28:
@Luc S Je wordt op deze manier wel enorm gemotiveerd door @J.E. Weinor zo’n beetje bij alles wat je doet is er wel iets waar je rekening mee moet houden. 😂😂
Motiveren alleen maar goed toch! maar als de basis niet goed gaat of niet naar het resultaat wat je verwacht wordt het alsnog een dure rekening. :?

Mooiere aan topics of forums eerst vragen dan uitvoeren door de ervaringen scheelt je een hoop gehannes laat staan in kosten achteraf. :) en scheelt een hoop frustratie en gevloek, :X

[Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 30-08-2021 18:16]

• Luc S
@medu80 @J.E. Weinor Het ‘zeker zijn van je zaak’ (want dat wil je!) is me denk ik het meest tegengevallen van het hele project 🙂

Juist omdat ik geen ervaring had wordt je horendol van de verschillende aanvliegroutes die ook weer doorwerken in je vervolgkeuzes. Er zijn verschillende dagen geweest dat ik tot laat in de nacht op bed nog wat moest opzoeken voor ik de slaap kon pakken 😋

• medu80
Ik ken het, heb ook slapeloosheid gehad. Heb ik grondwater. Neem ik pvc of flexibel pvc. Hoe diep maken we het bad. Komt loonwerkers op tijd. Het is een planning van heb ik jouw daar. Maar uiteindelijk komt het goed.

Ik ken de filmpjes op YouTube met chloorrubberverf. Dit moet werken. Anders had je het tegendeel al gezien op YouTube. Toch?

[Voor 23% gewijzigd door medu80 op 30-08-2021 18:28]

• Plenkske
  • Laatst online: 18:03
Luc S schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:00:

[YouTube: IMG 0391]
Sterkte ermee !
Ben je nog steeds wel blij dat je het helemaal zelf maakt in plaats van laat doen ?

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ach, ik denk dat als zijn zwembad eenmaal af is en het resultaat is goed dan ligt hij lekker zorgeloos en tevreden te dobberen in zijn waterhangmatje. Want het is uiteindelijk wel een lekker gevoel als je het allemaal zelf hebt gedaan, ook al zit het soms wat tegen.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Luc S
@Plenkske Als ik de kosten zie oplopen in de sheet die ik bij aan het houden ben dan ben ik heel blij dat ik alles nog zelf heb gedaan, het gaat al hard genoeg ;)

Juist omdat het zo goed gaat tot nu toe ga ik weer meer aandacht besteden aan de puntjes op de i. Toen ik begon probeerde ik me een gedachte aan te praten als 'als het maar niet al te scheef is en er maar water in blijft staan voor een week, hang ik daarna de tuinslang er wel weer ff in' :P

Nu heb ik een extra pot verf besteld omdat de witte verf niet overal helemaal mooi dekt :)

Edit: Dus tot nu toe helemaal blij met zelf doen, als er geen water in blijft staan of er blijkt iets constructiefs fout te zitten dan slaat het wel heel snel de andere kant op natuurlijk ;)

@Nicap Daar doe ik het voor! :D

[Voor 14% gewijzigd door Luc S op 31-08-2021 12:01]

• Jazsie
Aan alle WP gebruikers:

Hoe doen jullie het bad verwarmen? Bedoel dus 24/7 de pomp en wp laten lopen of enkel opwarmen voor gebruik (en de minimale uren die nodig zijn om te filteren)?

Mijn pomp vebruikt dus 170w en dat is dus wel effe 122 kWh per maand ofwel pak en beet 27,-- EUR de maand als ie 24/7 draait.

Poging doen om het verbruik naar 120w te brengen, alleen vind mijn doseer systeem dat niet lief :| (te weinig flow)

Maarja wat is goedkoper als je WP mee telt want water op temperatuur houden lijkt mij goedkoper dan ieder keer op temperatuur brengen?

NB:
Voor diegene die denken "wat maakt dat bedrag uit voor die paar maanden", bad staat hier hele jaar op (dat is het doel), dan is dat bijna 330,-- per jaar extra voor alleen al de pomp...

[Voor 27% gewijzigd door Jazsie op 31-08-2021 13:55]

• _RRM_
Jazsie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:52:
Aan alle WP gebruikers:

Hoe doen jullie het bad verwarmen? Bedoel dus 24/7 de pomp en wp laten lopen of enkel opwarmen voor gebruik (en de minimale uren die nodig zijn om te filteren)?

Mijn pomp vebruikt dus 170w en dat is dus wel effe 122 kWh per maand ofwel pak en beet 27,-- EUR de maand als ie 24/7 draait.

Poging doen om het verbruik naar 120w te brengen, alleen vind mijn doseer systeem dat niet lief :| (te weinig flow)

Maarja wat is goedkoper als je WP mee telt want water op temperatuur houden lijkt mij goedkoper dan ieder keer op temperatuur brengen?

NB:
Voor diegene die denken "wat maakt dat bedrag uit voor die paar maanden", bad staat hier hele jaar op (dat is het doel), dan is dat bijna 330,-- per jaar extra voor alleen al de pomp...
De ZFP draait 10 uur per dag en de WP 8 uur.
Hiermee schommelt de temperatuur tussen de 26 en 28.

Afgelopen week afwezig geweest en de temperatuur op 23 gezet, dan zijn er toch 3 dagen bij een buiten temperatuur <20° nodig om met 8 uur op een dag richting 27° te komen.
Denk dat het slimmer was geweest om niet 23 maar hoger te hebben gekozen. (ik meet jammer genoeg nog niet het verbruik)

• Dewim1
Aan alle WP gebruikers:

NB:
Die van mij draait van 12 tot 20 uur en dat is 1,7 KWH per dag. deze tijd heb ik gekozen omdat dan de buiten temp hoger is voor een hogere cop.
is inderdaad best veel in verhouding met wat de warmtepomp zelf verbruikt.

Misschien is het voor mij verstandiger om de warmtepomp op vol vermogen te zetten dat de pomp korter kan draaien

• Dewim1
Het zou toch niet moeten uitmaken voor het verbruik 24x 7 of bij warmen??

wp op het zelfde vermogen als warmte verlies van je bad of 24x7 of 8 uur bij verwarmen.
bij mij is trouwens 24x7 niet mogelijk minimale vermogen van de pomp bij TB van 20 graden is meer dan het verlies van het bad.

• Jazsie
Dewim1 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:14:
Het zou toch niet moeten uitmaken voor het verbruik 24x 7 of bij warmen??

wp op het zelfde vermogen als warmte verlies van je bad of 24x7 of 8 uur bij verwarmen.
bij mij is trouwens 24x7 niet mogelijk minimale vermogen van de pomp bij TB van 20 graden is meer dan het verlies van het bad.
Bij 24/7 gaat WP heel vaak op lage toeren (= hogere COP = lager stroom vebruik) draaien omdat water op temperatuur is.

Doe ik dat niet dan gaat WP volle bak (= vol vermogen = lager COP) draaien.

Geen idee wat het minimale vermogen nodig is voor mijn bad maar 36gr water temperatuur vraagt wel wat van de WP.

Gisteren bad open gezet zonder afdekking en WP bleef op 30% draaien, pas wanneer de afdekking erop zat ging WP uit.

Zo zie je maar ook dat afdekking heel belangrijk is.

• Arjantje72
Aan alle WP gebruikers:

NB:
Hier staat hij elke dag 12 uur aan tegelijkertijd met de ZF :)

• Pixelmagic
  • Laatst online: 08:14

Pixelmagic

Ubergeek

Aan alle WP gebruikers:

NB:
Ik pomp elke dag minimaal 2 uur zonder te verwarmen (0,22 kWh), het water koelt dan af tot een graad of 19. Wanneer we er in de avond gebruik van willen maken zet ik in de ochtend de WP aan en tot op heden heb ik dan ongeveer 4-5 kWH nodig om het op 37 graden te krijgen.

Wat we deze zomer (eerste jaar) wel vaak hebben gedaan is 2-3 dagen achter elkaar erin gegaan, dus dan is het bijverwarmen (lees: in de middag iets meer als een uur). Bad is ongeveer 1150 liter en een beetje geïsoleerd.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:00
Gisteren nieuw afdekzeil binnen gekregen wat ook daadwerkelijk zeil is, ipv van die troep die we eerst hadden van Bestway.

Maar ik denk voor dit seizoen te laat, deze week denk ik weer opruimen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 78 ... 81 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee