Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:22
@Plenkske Nog even specifiek gezocht naar de dB's van de ZFP, goede opmerking. Ik zal dan aan het kijken zijn naar de Plus 6 denk ik. Daar wordt ik nog niet echt vrolijk van t.o.v. de WP specs... Ik ga nog even verder vergelijken en onderzoek doen :P

Plus 4 20 m³4 m³/h8 m0,18 kW /230 V53,9 dB
Plus 6 30 m³6 m³/h8 m0,25 kW / 230 V 59,2 dB
Plus 8 40 m³8 m³/h9 m0,40 kW / 230V 59,2 dB
Plus 11 50 m³11 m³/h9 m0,45 kW / 230 V59,8 dB

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
Luc S schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:05:
@Plenkske Nog even specifiek gezocht naar de dB's van de ZFP, goede opmerking. Ik zal dan aan het kijken zijn naar de Plus 6 denk ik. Daar wordt ik nog niet echt vrolijk van t.o.v. de WP specs... Ik ga nog even verder vergelijken en onderzoek doen :P

Plus 4 20 m³4 m³/h8 m0,18 kW /230 V53,9 dB
Plus 6 30 m³6 m³/h8 m0,25 kW / 230 V 59,2 dB
Plus 8 40 m³8 m³/h9 m0,40 kW / 230V 59,2 dB
Plus 11 50 m³11 m³/h9 m0,45 kW / 230 V59,8 dB
De 4 m3/h zou voor jou ook wel goed zijn toch ? 54 dB klinkt veel maar het is al stiller dan de Intex CRP's en veel stiller dan de Intex ZFP's. Op papier dan he...

Maar er zullen vast nog wel stillere te vinden zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:02
Luc S schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:29:
Even gebruik maken van het WP onderwerp dat nu even hot is hier :9 Ik sta op het punt om de laatste apparaten voor het zwembad aan te schaffen en ben benieuwd of jullie eens kunnen dubbelchecken.

Het gaat om een bouwkundig bad van ongeveer 7,5 kuub met 5 cm XPS isolatie alleen onder de betonfundering. Verder zijn de muren gemetseld met betonblokken van 19 cm dik (de onderkant van de blokken is open, de bovenkant niet waardoor er luchtkamers ontstaan tijdens het metselen). Alle aansluitingen zijn 50mm en ik wil een zoutwater systeem installeren.

Ik ben op zoek naar goede deals ( :o ) en ben bereid wat extra te betalen voor gereduceerd geluid en degelijkheid, het zwembad is immers een eigen gemaakt pronkstuk. De verstandhouding met de buren is goed en dat wil ik graag zo houden :) Mijn beredenering is daarom, kies een beetje oversized zodat het minder hard hoeft te werken.

Zandfilterpomp:
Aqua Plus AQ 330+ 6 m3/u
Hier ben ik op uitgekomen omdat hij 6-weg is en er verschillende reviews zijn geplaatst die het geluid omschrijven als stil en 'stiller dan de pomp die ik had'. Reviews gevonden op deze site (verdeeld over de verschillende versies 4m3 - 6m3 - 8m3): https://www.toppy.nl/prod...et-aq-330-plus-4-m-u.html
Als je echt stil wilt hebben dan ontkom je niet aan een variable pomp, kosten helaas ook wel wat.
Ten alle tijden Intex vermijden want deze maken veel geluid.

Verder zijn de betere merken pompen aardig stil in verglijking tot de goedkopere/merkloze/intex pompen, zeker als je niet verder gaat dan 6-8 m3/u pompen.
Zoutwater systeem:
Intex 26668GS
Het kleinere broertje (26664GS) lijkt niet geschikt voor een zandfilterpomp. Daarnaast is dit de enige betaalbare die ik heb gevonden welke naar mijn idee prima moet werken voor mijn formaat bad.
Beter ga je inderdaad niet vinden, daar is Intex gewoon het goedkoopst in met voor wat je krijgt prima voor zijn geld is.
Wil je het goed doen dan ben je gelijk 1-2k kwijt voor een ander set maar dan heb je ook wel iets van andere klasse...
Warmtepomp:
Hier twijfel ik nog sterk. Het is erg jammer dat de W'eau Mini Inverter 4kW niet zo stil blijkt en daarom al direct afvalt voor mij. Ik zit nu te denken aan een WP van 5-7 kW en zou graag wat verder onder de 1000 euro willen blijven, wat helaas niet echt lijkt te lukken. Of ik moet wellicht kiezen voor een step-inverter.

Eerste keus: Poolex Q-Line Full Inverter | 7 kW
De specs zijn indrukwekkend voor het formaat (capaciteit/geluid) en i.c.m. de lucht uitlaat naar boven is het ideaal voor het plaatsen in mijn geval. Ook heeft hij standaard wifi wat anderen niet zonder meer hebben.

Tweede keus: Aquaforte 50SP Full Inverter
Deze boven de 3e keus gezet vanwege het geluid en de wifi functie. Op 10 meter (17-27 dB tegen < 32,4 dB).

Derde keus: Hayward Full Inverter 7kW
Dit lijkt het meest robuuste apparaat van topkwaliteit. Helaas geen wifi en wat luidruchtiger dan de 2 bovenstaande. Ik krijg zelfs geen losse wifi module gevonden voor dit model.
In de zelfde prijsklasse ontgaat het niet veel van elkaar mbt geluid.
Ik zou dus ook gewoon voor de eerste gaan aangezien dat beter uit komt met plaatsing + er zit wifi op :).

5kW verwarmings capaciteit bij 15gr is goed voor je bad formaat, zeker deze geisoleerd is.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:32
JB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Zitten alle buizen/klemmen goed vast? Daar kan stiekem ook veel water langs weg vloeien.
de buizen komen niet rechtstreeks in contact met het water, dus weet niet zo goed hoe daar lekken kunnen ontstaan...tenzij je bedoelt van de in- en uitlaat natuurlijk maar die zijn goed vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Plenkske schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:33:
[...]
De 4 m3/h zou voor jou ook wel goed zijn toch ? 54 dB klinkt veel maar het is al stiller dan de Intex CRP's en veel stiller dan de Intex ZFP's. Op papier dan he...

Maar er zullen vast nog wel stillere te vinden zijn denk ik.
Ik hoop met dezelfde pomp ook een waterval mooi te kunnen laten vloeien van 120 cm 8) Er bestaat wat onduidelijkheid over welke capaciteit ik nodig heb hiervoor maar ik had de waterval al ooit aangesloten gehad i.c.m. een 10m3 pomp en toen leek het wel op de Niagara watervallen. Dus een flink tandje minder met nu de helft aan opvoerhoogte leek mij een mooie combi.

De gok op een 4m3 pomp is me dan weer net te groot.
Jazsie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:59:
[...]
Als je echt stil wilt hebben dan ontkom je niet aan een variable pomp, kosten helaas ook wel wat.
Ten alle tijden Intex vermijden want deze maken veel geluid.

Verder zijn de betere merken pompen aardig stil in verglijking tot de goedkopere/merkloze/intex pompen, zeker als je niet verder gaat dan 6-8 m3/u pompen.
Maar schaar je dan de Aqua Plus die ik linkte onder de 'betere merken'? Want de prijs lijkt aardig te concurreren met goedkoop/merkloos/intex. Het lijkt te gaan om het merk Speck/Aqua TechniX.

Decibels opzoeken van vergelijkbare pompen blijkt toch niet zo makkelijk, hoe komt dat toch :+ De Intex specs nu gevonden, dat scheelt nogal inderdaad. Het is in ieder geval fijn dat we wat om de pompen heen kunnen bouwen ter isolatie mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:44:
[...]

Ik hoop met dezelfde pomp ook een waterval mooi te kunnen laten vloeien van 120 cm 8) Er bestaat wat onduidelijkheid over welke capaciteit ik nodig heb hiervoor maar ik had de waterval al ooit aangesloten gehad i.c.m. een 10m3 pomp en toen leek het wel op de Niagara watervallen. Dus een flink tandje minder met nu de helft aan opvoerhoogte leek mij een mooie combi.

De gok op een 4m3 pomp is me dan weer net te groot.

[...]

Maar schaar je dan de Aqua Plus die ik linkte onder de 'betere merken'? Want de prijs lijkt aardig te concurreren met goedkoop/merkloos/intex. Het lijkt te gaan om het merk Speck/Aqua TechniX.

Decibels opzoeken van vergelijkbare pompen blijkt toch niet zo makkelijk, hoe komt dat toch :+ De Intex specs nu gevonden, dat scheelt nogal inderdaad. Het is in ieder geval fijn dat we wat om de pompen heen kunnen bouwen ter isolatie mocht het nodig zijn.
Zelf geen ervaring en/of bekend met dit merk maar gezien het geluid 59,2 dB is zou ik zeggen van niet...

>> https://www.toppy.nl/prod...ic-6-zwembadpomp-6m3.html
Deze doet 51,7 dB op 1m afstand. Dat is al stuk stiller :).

Combineer dit met een Frequentie Regelaar en het is nog stiller. Zit je wel op pak en beet 550 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04

JB

Cédric roelt!

pina schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:06:
[...]

de buizen komen niet rechtstreeks in contact met het water, dus weet niet zo goed hoe daar lekken kunnen ontstaan...tenzij je bedoelt van de in- en uitlaat natuurlijk maar die zijn goed vast.
De buizen/slangen van/tussen je pomp. Als je alleen een simpel pompje er tussen hebt, dan zit het maar op 4 plekken gekoppeld inderdaad, maar ik heb geen idee wat je allemaal hebt staan... Ik ben elk jaar wel wat aan het "vechten" met wat isolatietape om het 99% lekvrij te krijgen met alle slangen tussen ZFP, WP en zwembad.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:41
>> https://www.toppy.nl/prod...ic-6-zwembadpomp-6m3.html
Deze doet 51,7 dB op 1m afstand. Dat is al stuk stiller :).

Combineer dit met een Frequentie Regelaar en het is nog stiller. Zit je wel op pak en beet 550 EUR.
Ik heb een Speck Badu 6m3. En die hoor ik inderdaad nauwelijks, eerder al verteld dat ik mijn Intex ZFP hoorde resoneren door het hele huis. De Speck is veel stiller. Tevens heb ik de Vario+ gekocht met in mijn achterhoofd het geluid van de Intex, maar was achteraf niet nodig geweest. Zet ik de vario+ op 2000 rpm dan hoor ik de pomp na 2 meter al niet meer :*)
Eerste keus: Poolex Q-Line Full Inverter | 7 kW
De specs zijn indrukwekkend voor het formaat (capaciteit/geluid) en i.c.m. de lucht uitlaat naar boven is het ideaal voor het plaatsen in mijn geval. Ook heeft hij standaard wifi wat anderen niet zonder meer hebben.
De Poolex heb ik ook besteld ivm de bovenuitlaat en geluidsproductie. Ik heb toevallig vandaag bericht gehad dat ie verstuurd wordt, hopelijk morgen binnen. Ik kan wel berichten hoe goed deze werkt. Er zit inderdaad een 32/38 koppeling bij, maar gezien de afbeeldingen is een ritje naar Wildkamp voldoende om er 50 van te maken. Al is de geadviseerde doorstroom 2.2m3 en zal 32mm voldoende moeten zijn.

Ik heb een +/-14m3 zwembad en er 1 x 200grams chloor tablet in geplaatst. Nu is mijn chloor 5mg/l volgens mijn metingen. Hoe krijg ik deze omlaag. Het tabletje zit er inmiddels 2 weken in en is vrijwel opgelost. Kan ik de tabletten halveren? Of moet ik op zoek naar een chloordoseer apparaat of dispenser?

[ Voor 11% gewijzigd door medu80 op 16-08-2021 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-09 18:55
medu80 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Ik heb een Speck Badu 6m3. En die hoor ik inderdaad nauwelijks, eerder al verteld dat ik mijn Intex ZFP hoorde resoneren door het hele huis. De Speck is veel stiller. Tevens heb ik de Vario+ gekocht met in mijn achterhoofd het geluid van de Intex, maar was achteraf niet nodig geweest. Zet ik de vario+ op 2000 rpm dan hoor ik de pomp na 2 meter al niet meer :*)

[...]

De Poolex heb ik ook besteld ivm de bovenuitlaat en geluidsproductie. Ik heb toevallig vandaag bericht gehad dat ie verstuurd wordt, hopelijk morgen binnen. Ik kan wel berichten hoe goed deze werkt. Er zit inderdaad een 32/38 koppeling bij, maar gezien de afbeeldingen is een ritje naar Wildkamp voldoende om er 50 van te maken. Al is de geadviseerde doorstroom 2.2m3 en zal 32mm voldoende moeten zijn.

Ik heb een +/-14m3 zwembad en er 1 x 200grams chloor tablet in geplaatst. Nu is mijn chloor 5mg/l volgens mijn metingen. Hoe krijg ik deze omlaag. Het tabletje zit er inmiddels 2 weken in en is vrijwel opgelost. Kan ik de tabletten halveren? Of moet ik op zoek naar een chloordoseer apparaat of dispenser?
Op de Q-line zit tevens een 1" buitendraad aansluiting, daar verlopen de bijgeleverde tules naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Na het seizoen ga ik m'n Intex ZFP vervangen door een variant die wel degelijk gemaakt is. Wat zijn dat toch lawaaimakers en rammelbakken.

Zandfilter zelf ga ik wel houden, ga puur de pomp vervangen. Tips zijn sowieso altijd welkom. Qua budget: <300 EUR zou mooi zijn.

Zal ook eens informeren hij Toppy/Zwembadcompleet.

Nooit meer van die Intex pompen in m'n pomphok 🙂

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Dennahz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:39:
Na het seizoen ga ik m'n Intex ZFP vervangen door een variant die wel degelijk gemaakt is. Wat zijn dat toch lawaaimakers en rammelbakken.

Zandfilter zelf ga ik wel houden, ga puur de pomp vervangen. Tips zijn sowieso altijd welkom. Qua budget: <300 EUR zou mooi zijn.

Zal ook eens informeren hij Toppy/Zwembadcompleet.

Nooit meer van die Intex pompen in m'n pomphok 🙂
Twee posts boven die van jouw staat een real-life ervaring en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

medu80 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Twee posts boven die van jouw staat een real-life ervaring en advies.
Lomp van me om niet ff te kijken. Thanks! d:)b

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
Omdat de pomp het meeste geluid lijkt te gaan maken ga ik toch maar niet al te veel beknibbelen daarop. Ookal blijf je dan zo wel bezig }:|

Thanks @Jazsie @medu80, ben nu een setje aan het samenstellen met de Speck Badu Magic 6 i.c.m. een filter. De frequentieregelaar laat ik nog even achterwege. Dat zat toch al niet in het plan maar dat de optie er is voor de toekomst is mooi meegenomen.

De Speck Badu Magic 6 gecombineerd met de Hayward Powerline top mount zandfilter 6m³ maakt 409 euro. Dan moet er natuurlijk nog een slang tussen en een verloop naar 38 mm (van de filter) maar dit vind ik zeker nog acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:47
Luc S schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:33:
Omdat de pomp het meeste geluid lijkt te gaan maken ga ik toch maar niet al te veel beknibbelen daarop. Ookal blijf je dan zo wel bezig }:|

Thanks @Jazsie @medu80, ben nu een setje aan het samenstellen met de Speck Badu Magic 6 i.c.m. een filter. De frequentieregelaar laat ik nog even achterwege. Dat zat toch al niet in het plan maar dat de optie er is voor de toekomst is mooi meegenomen.

De Speck Badu Magic 6 gecombineerd met de Hayward Powerline top mount zandfilter 6m³ maakt 409 euro. Dan moet er natuurlijk nog een slang tussen en een verloop naar 38 mm (van de filter) maar dit vind ik zeker nog acceptabel.
Ik heb goede ervaring met een Pentair ZFP en Poolex WP, beide stukken stiller dan de Intex van vorig jaar.
De Pentair heb ik wel ingepakt met isolatie vanwege een wat hogere frequentie geluid, wat goed te dempen valt.
De Poolex is stil, maar maakt zoals veel WP'en, een laag frequent geluid en dit is minder goed te dempen, maar op 5m al minimaal hoorbaar.
(maar dat weet je al, zie ik nu, met een Ecodan)

(Luisteren mag altijd; regio Nijmegen/Den Bosch)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
Op het moment dat er niet gezwommen word trek ik braaf een hoes over het water. Als het regent heb ik echter de hele hoes vol liggen met regenwater en kan ik aan de slag met een emmertje om het eraf te halen. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:05
Robbie T schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:10:
Op het moment dat er niet gezwommen word trek ik braaf een hoes over het water. Als het regent heb ik echter de hele hoes vol liggen met regenwater en kan ik aan de slag met een emmertje om het eraf te halen. Hoe doen jullie dat?
Geen last dat er regenwater in de afdekhoes blijft staan, het afdekzijl zitten standaard in het midden gaten waardoor het regenwater het zwembad inloopt.

Het overtollige regenwater in het zwembad gaat mooi via de wandskimmer van het opzet framezwembad weer naar buiten in plaats van over de rand van je liner

Wat je evt. kun doen is een opblaasband of een opblaas bal onder je afdekzijl/hoes zodat het regenwater beter wegloopt en geen waterzak wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Harde cover gemaakt hehe >>
Jazsie in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Maar mijn bad is ook niet zo groot.

Zoals al vermeld door @J.E. Weinor kan je een opblaas band/bal in het midden doen zodat het zeil schuin afloopt.

Ik werd er ook knetter gek van, zelfs eerst speciaal een waterstofzuiger gekocht ervoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik maak het ook leeg met een emmer. Maar zie hieronder, mijn hoes ligt niet volledig vol met water.
J.E. Weinor schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:08:
[...]

Geen last dat er regenwater in de afdekhoes blijft staan, het afdekzijl zitten standaard in het midden gaten waardoor het regenwater het zwembad inloopt.

Het overtollige regenwater in het zwembad gaat mooi via de wandskimmer van het opzet framezwembad weer naar buiten in plaats van over de rand van je liner

Wat je evt. kun doen is een opblaasband of een opblaas bal onder je afdekzijl/hoes zodat het regenwater beter wegloopt en geen waterzak wordt.
Die gaten laten nooit alles door, bij mij althans. Ik heb er wel nog een solar cover onder liggen. De gaten laten uiteraard wel meer door als het veel heeft geregent.
Ik heb twee opblaadbedjes erop liggen en dat helpt wel iets, maar je blijft alsnog een paar plassen in het zeil houden.
Zelf vind ik dat niet zo erg. Leegmaken met emmertje is zo gebeurt.
Als het mooi weer is dan haal ik de hoes eraf en laat ik hem in de zon drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Binnenkort komt er hier een spa in de tuin te staan.
Nu krijg ik daar wel wat uitleg bij enzo, en kleine chloorblokjes zijn besteld.

Zijn er praktische zaken waar ik op moet letten?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:37

Nicap

Tsssk....

Spa, is nogal algemeen. Wat voor een wordt het?
Volgens mij is het niet zoveel anders dan een zwembad toch? Heb hiuer een houtgestoookte hottub, maar heb eigenlijk wel dezelfde overeenkomsten(en problemen) met de zwembadeigenaren volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:52:

@Jazsie weet alles van Spa.
Voor zover ik zelf weet: vanwege hogere temperatuur is het zuiver houden van het water lastiger. Dus chloor/ph stabiel houden is meer een uitdaging dan bij een zwembad.

Wat voor spa is het ?
Zonder aanpassingen is je stroomverbruik waarschijnlijk flink. Dus denk aan een warmtepmop, extra isolatie, evt andere filterpomp ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Je water kan heel snel om slaan, water goed in balans houden is dus de key. Alkaliteit is hier nog belangrijker in omdat water inhoud niet veel is en als je "buffer" waarde niet goed is heeft dit directe gevolgen voor je water balans.

Wat voor een Spa komt er? Ben ik wel benieuwd naar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Spa is niet zo moeilijk hoor, ik doe elke week er 1 chloor tablet in, en beetje AquaFinesse, dan houd je hem goed schoon. (Er is nu ook andere, dan heb je geen chloor meer nodig, daar gaan wij op over, als de voorraad op is) is niet goedkoop, maar werkt goed.
Water +/- 2 keer per jaar wisselen, ik doe er dan ook een nieuw filter in, tussendoor maak ik die schoon.

Warmtepomp zit ik ook naar te kijken, maar krijg je bijna niet terugverdiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:28:
Spa is niet zo moeilijk hoor, ik doe elke week er 1 chloor tablet in, en beetje AquaFinesse, dan houd je hem goed schoon. (Er is nu ook andere, dan heb je geen chloor meer nodig, daar gaan wij op over, als de voorraad op is) is niet goedkoop, maar werkt goed.
Water +/- 2 keer per jaar wisselen, ik doe er dan ook een nieuw filter in, tussendoor maak ik die schoon.

Warmtepomp zit ik ook naar te kijken, maar krijg je bijna niet terugverdiend
Iets meer details? Ik krijg het niet voor mekaar hoor.
Echt zo veel zeik mee gehad om het water goed te krijgen...

Nu overgestapt naar een automatische doseer systeem omdat ik wil genieten van mijn Spa in plaats van dat ik meer bezig ben om het water balans goed te krijgen/houden...

Filter moest ik wel ieder week schoonmaken/wisselen, nu heb ik een ZFP eraan hangen.

Ik maak dan wel 4+ keer per week gebruik van mijn Spa, misschien is dat bij jouw minder?

Hoezo krijg je warmtepomp niet terug verdiend? Mijn verbruik is drastisch verlaagd en naast de voordelen van een wp heb ik het ongeveer op nog geen 5 jaar terug verdiend :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Wat voor Spa heb je?
Bij mij zit er +/- 1500 liter in.
Elke zondag een tablet chloor, en 120 ml Aqua finesse, en filter even uitspoelen.
Zaterdag kun je dan merken dat het uitgewerkt is, maar is niet hinderlijk, ik merkt dat, de rest niet eens.
Advies is eigenlijk om om de 3 maanden water te vervangen, maar dat doe ik niet, meestal na een half jaar, en dan maak ik hem goed schoon, dus een leidingen reiniger erin, en dan alsnog alles goed schoonmaken
Denk dat ons bad bovengemiddeld veel gebruikt word, bijna elke avond, en dan ook +/- 1 uur.

Bijna hele familie heeft jacuzzi staan, zijn inmiddels allemaal overgestapt hierop, hebben lopen kloten in het begin, maar nu alles stabiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Je water kan heel snel om slaan, water goed in balans houden is dus de key. Alkaliteit is hier nog belangrijker in omdat water inhoud niet veel is en als je "buffer" waarde niet goed is heeft dit directe gevolgen voor je water balans.

Wat voor een Spa komt er? Ben ik wel benieuwd naar :D
Het is een 4Seasons Spa Julia. Ik neem 'm over van mijn ouders.
Specificaties:

Afmeting: 216 × 216 × 94 cm
Indeling: 4 zitplaatsen, 1 ligplaats
Aantal jets: 43 jets
Hoeveelheid water: 1250 liter
Leeg gewicht: 350 kg

Standaard:

18 mm Red Cedar omkasting
Filter systeem, 2 × 5 m2 patroon
Ozonator met speciale ozon injectie
43 massage jets (RVS)
LED-verlichting 6 kleuren
Bodem water afvoer
Afdekking met kinderslot
Beschermende ABS onderzijde
Full foam isolatie
2 massagepompen (2-snelheden)
Voor zover ik weet is het huidige onderhoud:
- 1 keer per week filters vervangen/wassem
- 1 keer per week chloor erin
- 2 keer per jaar water verversen

Nu druk doende alles te regelen en te plannen hier.
Verhuizers en hijskraan zijn ingepland. binnenkort elektra aanleggen en een vlonder bouwen waar hij op komt te staan.

Ik overweeg sterk om een vlonder te bouwen van composiet vlonderplanken, want hij komt precies op een plek waar zowel tegels als gras ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UmXTkUGEBl-TzKndbn9huZrlrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc1sS22VdiNA5uDVJDUfcaK7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sK4L7oMsfULNZSU7DdKS0xSG1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCoV7H7TsoBXA3SG6f3DNV71.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C73SiG-bGFEDIBZtBhYaK3MZk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiUqwQ8wzcC6ivnU3jyrfMEa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK9ZYcpUID3T1oN86scvzsbpxNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lO7M4z8iGk902QbcZfjeVqO.jpg?f=fotoalbum_tile

Let even niet op de pijltjes en meetlint, dat was voor onderlinge communicatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
[b]Jazsie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:39:[/

Hoezo krijg je warmtepomp niet terug verdiend? Mijn verbruik is drastisch verlaagd en naast de voordelen van een wp heb ik het ongeveer op nog geen 5 jaar terug verdiend :).
Mijn jacuzzi verbruikt +/- 5000 kW per jaar, denk dat verwarmen daarvan rond de 3500 kW is
Als ik met een wp dit naar 1000 kW zou krijgen, dan bespaar ik dus 2500kW per jaar * 0,22 = €550.
Dan duurt het nog 4 jaar voor ik het terugverdient heb, moet je niks in de tussentijd hebben.
Denk alleen niet dat je dit haalt.

Probleem was, dat mijn jacuzzi nog in de garantie zat, is hij nu uit, dus nu kan ik er ongestraft mee bezig.
Vind alleen nog geen geschikte wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:49:

Ik overweeg sterk om een vlonder te bouwen van composiet vlonderplanken, want hij komt precies op een plek waar zowel tegels als gras ligt.
Ziet er goed uit !
Composiet vlonder hebben wij dit jaar ook gelegt, erg tevreden mee. Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met "plek waar zowel tegels als gras ligt". Je wil dat laten liggen ?
Wij hebben de vlonder zo opgebouwd:
- onderste laag is gewoon zwart zand hier
- tegels (bakstenen hadden we nog liggen) om de x cm, waterpas
- dan over de gehele ruimte worteldoek
- onderbalken op de tegels, met stukje rubber tussen tegel en balk.
- dan de vlonderplanken, uiteraard dwars op de onderbalken zodat je ze om de x cm vast kan schroeven.

foto zie hier:
Plenkske in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Overigens staat er nu ons nieuwe 305cm rond zwembad op, want de 244 was lek. Past goed, aan rechterzijde nog ruimte over. Daar staat nu filterpomp en mini WP. Groter zwembad gaat niet passen.

[ Voor 15% gewijzigd door Plenkske op 18-08-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Mijn jacuzzi verbruikt +/- 5000 kW per jaar, denk dat verwarmen daarvan rond de 3500 kW is
Als ik met een wp dit naar 1000 kW zou krijgen, dan bespaar ik dus 2500kW per jaar * 0,22 = €550.
Dan duurt het nog 4 jaar voor ik het terugverdient heb, moet je niks in de tussentijd hebben.

Probleem was, dat mijn jacuzzi nog in de garantie zat, is hij nu uit, dus nu kan ik er ongestraft mee bezig.
Met die cijfers heb je het na 2-3 jaar terugverdient. Een WP van 1000-1500 euro moet wel lukken. Stel je pakt een duurdere van 2000 euro dan heb je het nog na 4 jaar terugverdient.

Maar ik denk dat @Jazsie wel ongeveer de besparing in kWh weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

ff outside-the box gedacht wellicht heb je hier vast over nagedacht

Versus je bestaande bad word dat wel een ander beest ..DUH .. als er geen (led)UV en/of een goeie (verwisselbare) pre-filter op zit ...dan zou ik dat wel erbij willen hebben .. desnoods een apart circuitje erin zetten ..denk aan nadat je het spa-tje verlaten hebt draait je normale filter een uurtje door oid .. en dan de UV + pre(filter) je zfp filtert 15-20nm en de --> uv --> pre-filter de kleinere deeltjes meeneemt gaat je bergen chloor schelen ..
Als je gaat modden zou ik ook een zout-water optie doen ipv chloor ..

Ik zou na gaan denken hoe je dat met je bestaande automagisering en water technisch ook aan bestaande bad kan koppelen .. De gedachte hier is meer dat je 40m3 bad (zout) stabieler blijft .. en als je een tijdje niet van je spa gebruik maakt kan je met 1 pomp beide baden filteren .. die 1-4m3 oid .. ga je niet merken .. en die warmte die je verliest .. is een keuze die je dan kan maken .. (opties hebben is goed in mijn optiek)

het is weer een leuk knutsel object in elk geval :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Waar kan ik die krijgen dan?
Eisen:
Inverter
Tot 40 graden
Ook bij lagere buitentemperatuur
Denk +/- 5 kW

Ik ben ze nog niet tegengekomen voor die prijzen. Heb er wel een gevonden, maar kan nog nergens een verkoopadressen vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Plenkske schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Ziet er goed uit !
Composiet vlonder hebben wij dit jaar ook gelegt, erg tevreden mee. Ik begrijp echter niet wat je bedoelt met "plek waar zowel tegels als gras ligt". Je wil dat laten liggen ?
Wij hebben de vlonder zo opgebouwd:
- onderste laag is gewoon zwart zand hier
- tegels (bakstenen hadden we nog liggen) om de x cm, waterpas
- dan over de gehele ruimte worteldoek
- onderbalken op de tegels, met stukje rubber tussen tegel en balk.
- dan de vlonderplanken, uiteraard dwars op de onderbalken zodat je ze om de x cm vast kan schroeven.
Dit is (grofweg) de plek waar hij moet komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYxX7v_jsXxS5mr6c89dw6Btxj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adBLA8jf3WcQ1WMv1eq6enBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Gras zal ik eronder weghalen, maar die tegels wil ik laten liggen .. zie geen reden om ze weg te halen. Op deze manier hebben de onderbalken een mooie stabiele ondergrond aan de tegels.
Op het stuk waar nu gras ligt kan ik dan hetzelfde doen als wat jij hebt.

Voordeel hiervan is dat die spa ten alle tijden hoger dan alle andere grond/gras/tegels staat en dus nooit natte voeten zal krijgen.

Waarom heb je rubber tussen je balken en tegels? De onderbalken liggen dus eigenlijk koud op tegels, zonder enige 'verankering' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
vso schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Versus je bestaande bad word dat wel een ander beest ..DUH .. als er geen (led)UV en/of een goeie (verwisselbare) pre-filter op zit ...dan zou ik dat wel erbij willen hebben .. desnoods een apart circuitje erin zetten ..denk aan nadat je het spa-tje verlaten hebt draait je normale filter een uurtje door oid .. en dan de UV + pre(filter) je zfp filtert 15-20nm en de --> uv --> pre-filter de kleinere deeltjes meeneemt gaat je bergen chloor schelen ..

Ik zou na gaan denken hoe je dat met je bestaande automagisering en water technisch ook aan bestaande bad kan koppelen .. De gedachte hier is meer dat je 40m3 bad (zout) stabieler blijft .. en als je een tijdje niet van je spa gebruik maakt kan je met 1 pomp beide baden filteren .. die 1-4m3 oid .. ga je niet merken .. en die warmte die je verliest .. is een keuze die je dan kan maken .. (opties hebben is goed in mijn optiek)

Zwembad op 38 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
vso schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Voorlopig ga ik helemaal niets doen ;)
Ik zet 'm neer en programmeer 'm exact zoals hij nu greprogrammeerd is: if it ain't broke, don't fix it ;)
die spa is nu volledig probleemvrij in gebruik met standaard 2x per week 1 chloortablet en 1 keer per week filters vervangen.
Na een jaar praktijkervaring kan ik eens rustig gaan nadenken over eventuele modden :+

Enige 'outside the box' waar mn pa ook mee kwam: dump je water bij verversen gewoon lekker in het bad.
Die 1000 liter doet vrij weinig met het waterhuishouden van 40 kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:06:
[...]

[Afbeelding]

Gras zal ik eronder weghalen, maar die tegels wil ik laten liggen .. zie geen reden om ze weg te halen. Op deze manier hebben de onderbalken een mooie stabiele ondergrond aan de tegels.

Voordeel hiervan is dat die spa ten alle tijden hoger dan alle andere grond/gras/tegels staat en dus nooit natte voeten zal krijgen.

Waarom heb je rubber tussen je balken en tegels? De onderbalken liggen dus eigenlijk koud op tegels, zonder enige 'verankering' ?
Ja precies. Prima manier om het zo te bouwen.
Waarom rubber: simpele bescherming voor de houten balken, werd aangeraden door verkoper. Of het heel veel uitmaakt weet ik niet maar het was ook niet duur.
De onderbalken liggen er koud op inderdaad, geen verankering. Het gewicht van de vlonder zorgt er wel voor dat alles blijft liggen. Wij hebben aan twee uiteindes wat extra schroeven erin gedaan zodat het zeker niet schuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:06:
Eisen:
Inverter
Tot 40 graden
Denk +/- 5 kW

Ik ben ze nog niet tegengekomen voor die prijzen. Heb er wel een gevonden, maar kan nog nergens een verkoopadressen vinden
Genoeg te vinden volgens mij.
Hier een lijst met ingestelde filters:
https://www.toppy.nl/cate...ngscapaciteit15_pr[0]=5_7

De eerste twee werken in ieder geval ook tot 40 graden.
Ik weet dat @Jazsie die BWT die daar staat heeft. Welke exact weet ik even niet meer uit mijn hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Het is een 4Seasons Spa Julia. Ik neem 'm over van mijn ouders.

[...]

Voor zover ik weet is het huidige onderhoud:
- 1 keer per week filters vervangen/wassem
- 1 keer per week chloor erin
- 2 keer per jaar water verversen

Nu druk doende alles te regelen en te plannen hier.
Verhuizers en hijskraan zijn ingepland. binnenkort elektra aanleggen en een vlonder bouwen waar hij op komt te staan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Let even niet op de pijltjes en meetlint, dat was voor onderlinge communicatie :P
Leuk ding !

Dat moet wel goedkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Afhankelijk van het gebruik en isolatie moet 1000 kWh haalbaar zijn.
Ik zat vorig jaar op nog geen 300 kWh voor de maanden juli t/m december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:06:
Eisen:
Inverter
Tot 40 graden
Denk +/- 5 kW

5kW is niet voldoende wanneer je <10gr buiten temperatuur gebruik van je Spa wilt maken.

Ik heb deze >> https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html

Mijn WP draait op zo een 60-70% wanneer het buiten rond de 10gr is en Spa staat op 38gr met bubbels aan.

40gr getest maar dan kom ik niet verder dan mijn enkels in het water, is voor mij too hot too handle ;).

Dit jaar laat ik em ook de hele winter lopen, ben benieuwd wat dan het verbruik is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 18-08-2021 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

[Afbeelding]

Ik heb bij mijn deck (ook van composiet) die rondom mijn Spa/Bad staat ook rubbere tegels onder de balkdragers. Balkdragers moeten kunnen drogen en mogen niet nat blijven ivm rotten.
Zelfde verhaal dat je ook 1cm per meter afschot moet hebben zodat ze kunnen drogen...

Verder ook koud erop, geheel is zwaar genoeg dat verplaatsen niet mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
@Plenkske en @Jazsie jullie hebben dus composiet 'planken' op (hard)houten balken? Waarom niet van composiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:24:
@Plenkske en @Jazsie jullie hebben dus composiet 'planken' op (hard)houten balken? Waarom niet van composiet?
De toko waar wij de composiet planken besteld hebben hadden weinig keus in niet hardhouten onderbalken, en het was erg duur. Vandaar gewoon gekozen voor de hardhouten onderbalken.
Vanwege oa. de verzending vonden wij het ook wel handig dat we alles bij één bedrijf konden bestellen.

Volgens mij zullen de onderbalken ook niet veel te verduren hebben, maar het moet wel kunnen ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:24:
Deck frame is gewoon hout (balkdragers) vervolgens daarop weer composiet balken en daarop de composiet vlonderplanken.

Composiet balken zijn niet geschikt als dragers, daar moet je dus wel rekening mee houden.

Direct op steen (met rubber tegel tussen oid) is geen probleem want dan zijn je tegels de "dragers".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:12:
Enige 'outside the box' waar mn pa ook mee kwam: dump je water bij verversen gewoon lekker in het bad.
Die 1000 liter doet vrij weinig met het waterhuishouden van 40 kuub.
Dit was de hoofd gedachte van de post .. zowel vullen/legen dan wel te verstaan :?
40m3 houd je makkelijker in balans dan 1m3 en omdat warm water beter is voor bacterie-en groei ..

maar ja je 40m3 is zout en je spa = chloor en mixen van chemicalie-en tja .. dat is wellicht niet handig..
dus vandaar de rest van die post

maar ja dat kleine beetje chloor .. trouwens een 33% tot 50% verversen lijkt me voldoende .. verlies je niet zoveel warmte .. 2x 5v usb of 2x 12v camping pompjes(ligt aan de afstand) voor x tijd runnen :)
... maar ja hier ga je dan weer snel aan automagisch vlotter systeem oid .. :P
Voorlopig ga ik helemaal niets doen ;)
Ik zet 'm neer en programmeer 'm exact zoals hij nu greprogrammeerd is: if it ain't broke, don't fix it ;)
die spa is nu volledig probleemvrij in gebruik met standaard 2x per week 1 chloortablet en 1 keer per week filters vervangen.
Na een jaar praktijkervaring kan ik eens rustig gaan nadenken over eventuele modden :+
op zich is dit wel vrij logisch, had ook niks anders verwacht .. alhoewel ik wel verwacht dat je een spa gekozen hebt die wat voorbereid is op een mod-avontuur .. lees de temp sensors / water kwaliteit in de gaten houden met je bestaande domotica :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
foto van de spa ? :P

hout koud op de tegels = houtrot ..

je doet jezelf een plezier om een stuk uit te graven waar de spa komt .. geo-doek/wortel doek erin .. dan opsluitbandjes op die rooie lijn op de foto .. dat vullen met grind + geodoek eroverheen en dan zand .. en daar je tegels op te leggen .. als je een grondboor tot je beschikking hebt . in het midden of op de hoeken .. putjes gevuld met doek + grind . water zal dan sneller wegzakken ..

De makkelijkste weg is composiet of rubberen (balkendrager)
Afbeeldingslocatie: https://www.hekwerkwebshop.nl/media/images/Houten%20Balkonvloer/houten-balkonvloer-05(1).jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Of deze als balk composiet gebruiken in plaats van hout er zijn met vaste als holle kern verkrijgbaar.

Hardhouten balkjes meranti of OCEBE hout zijn ook niet goedkoop met de prijzen van tegenwoordig.

https://www.tuinhoutdisco...t/balken/composiet-balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Zijn er meer mensen die dit jaar het bad nauwelijks stabiel kunnen houden? Het is sowieso al een groot chemisch spel met een pH die elke keer enorm op loopt met al die buien, heb al 2x mijn water moeten vervangen doordat het in een tijdsbestek van <48 uur knalgroen is geworden en bij het water wat er nu een dag of 10 in zit begint de bodem ook al weer groen te worden. Dit ondanks 12 uur per dag zandfilterpomp en 6 uur per dag mijn zoutsysteem aan. Er zit voldoende zout in, maar (ik denk door pH schommelingen) toch lijkt het chloor sneller te vervliegen dan vorig jaar met stabiel weer en krijgt alg een kans.

Ik sta inmiddels bijna op het punt om de boel op te ruimen voor dit jaar, ook gezien de 14-daagse weersvoorspelling die weinig goeds belooft. En dan zul je altijd zien dat je daarna een Indian Summer krijgt...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:59:
Zijn er meer mensen die dit jaar het bad nauwelijks stabiel kunnen houden? Het is sowieso al een groot chemisch spel met een pH die elke keer enorm op loopt met al die buien, heb al 2x mijn water moeten vervangen doordat het in een tijdsbestek van <48 uur knalgroen is geworden en bij het water wat er nu een dag of 10 in zit begint de bodem ook al weer groen te worden. Dit ondanks 12 uur per dag zandfilterpomp en 6 uur per dag mijn zoutsysteem aan. Er zit voldoende zout in, maar (ik denk door pH schommelingen) toch lijkt het chloor sneller te vervliegen dan vorig jaar met stabiel weer en krijgt alg een kans.

Ik sta inmiddels bijna op het punt om de boel op te ruimen voor dit jaar, ook gezien de 14-daagse weersvoorspelling die weinig goeds belooft. En dan zul je altijd zien dat je daarna een Indian Summer krijgt...
Groen = alg = te weinig chloor.

Zal toch wat langer je zout systeem aan moeten zetten...

Daarnaast inderdaad ph etc in gaten houden want regen water heeft daar invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Komt alle regen in je bad of heb je een zeil ter afdekking ? Als regen zoveel invloed heeft op je bad is een afdekzeil wel een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Er schijnen wel meerdere problemen te zijn met het zoutwater systeem stabiel te krijgen als je de topic er op na leest.

Ik heb zelf geen zoutwater systeem maar gewoon chloortabletten 5 in 1 langwerkend in een dispenser offline maar totaal geen last van groen water PH en chloor stabiel ondanks de vele regenbuien ZFP draait ongeveer 2 a 3 uur of langer per dag naar gelang de weersomstandigheden het filtermateriaal zijn glasparels met nano.

Maar het water is nog steeds kraak helder en de structuur op de bodem kun je nog goed zien ook de binnenkant van mijn liner voelt niet glibberig aan, dat is een teken dat je wat moet gaan doen schrobben en stofzuigen en extra chloor toevoegen evt, shock voor dat het erger wordt , op zich nog niets te klagen zwembad is wel afgedekt met solar folie en afdekzijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Jazsie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:22:
Groen = alg = te weinig chloor.

Zal toch wat langer je zout systeem aan moeten zetten...

Daarnaast inderdaad ph etc in gaten houden want regen water heeft daar invloed op.
pH te hoog en chloor verliest zijn werking. Het lijkt erop dat de regen het pH verhoogt. Vorig jaar zomer bijna geen chemicaliën hoeven toevoegen en nu blijf ik bezig.
Plenkske schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:28:
Komt alle regen in je bad of heb je een zeil ter afdekking ? Als regen zoveel invloed heeft op je bad is een afdekzeil wel een aanrader.
Er zit zo'n bubbeltjes/solarzeil op en een afdekzeil, maar die laatste heeft gewoon gaten dus houdt de regen verder ook niet weg.
J.E. Weinor schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:36:
Er schijnen wel meerdere problemen te zijn met het zoutwater systeem stabiel te krijgen als je de topic er op na leest.

Ik heb zelf geen zoutwater systeem maar gewoon chloortabletten 5 in 1 langwerkend in een dispenser offline maar totaal geen last van groen water PH en chloor stabiel ondanks de vele regenbuien ZFP draait ongeveer 2 a 3 uur of langer per dag naar gelang de weersomstandigheden het filtermateriaal zijn glasparels met nano.

Maar het water is nog steeds kraak helder en de structuur op de bodem kun je nog goed zien ook de binnenkant van mijn liner voelt niet glibberig aan, dat is een teken dat je wat moet gaan doen schrobben en stofzuigen en extra chloor toevoegen evt, shock voor dat het erger wordt , op zich nog niets te klagen zwembad is wel afgedekt met solar folie en afdekzijl.
Heb hiervoor altijd een chloorbad gehad, maar ook dat was dagelijks controleren en bijsturen. Ik ben juist op zout overgestapt omdat dat stabieler zou zijn. Als ik in de zomer 3 weken op vakantie ben, dan wil ik voorkomen dat de buurman elke avond mijn bad staat te meten.
Zoals gezegd, vorige zomer geen centje pijn, maar dit jaar is een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

pH te hoog en chloor verliest zijn werking. Het lijkt erop dat de regen het pH verhoogt. Vorig jaar zomer bijna geen chemicaliën hoeven toevoegen en nu blijf ik bezig.

[...]

Er zit zo'n bubbeltjes/solarzeil op en een afdekzeil, maar die laatste heeft gewoon gaten dus houdt de regen verder ook niet weg.

[...]

Heb hiervoor altijd een chloorbad gehad, maar ook dat was dagelijks controleren en bijsturen. Ik ben juist op zout overgestapt omdat dat stabieler zou zijn. Als ik in de zomer 3 weken op vakantie ben, dan wil ik voorkomen dat de buurman elke avond mijn bad staat te meten.
Zoals gezegd, vorige zomer geen centje pijn, maar dit jaar is een ramp.
Afdekzeil heeft gaten ja, maar komt bij jou alle regen erdoor dan ? Ik heb expres 2 luchtbedjes tussen de zeilen zodat regenwater als plassen erin blijft staan. Alleen als het echt veel regent komt het bij mij door de gaten.

Anyway, als je ook zonder zoutwatersysteem elke dag staat te controleren en bijsturen dan gaat er toch iets mis.
Is je alkaliniteit wel goed ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 14:52

MarcoKL

That's a huge b*tch!

J.E. Weinor schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
Ik heb dit jaar voor t eerst een zoutwatersysteem en moet zeggen dat ik er hele zomer niet naar gekeken heb en het waterwaardes zijn goed en de randen zijn niet glad. Staat per dag 4 uur aan voor een intex bad van 305 rond met 6m ZFP. Aangezien er weinig gezwommen wordt probeer ik deze week het naar 3 uur te brengen, beetje zonde van de stroom, kijken wat het doet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Plenkske schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

Afdekzeil heeft gaten ja, maar komt bij jou alle regen erdoor dan ? Ik heb expres 2 luchtbedjes tussen de zeilen zodat regenwater als plassen erin blijft staan. Alleen als het echt veel regent komt het bij mij door de gaten.
Met een overspanning van rond 4.5 meter gaat het zeil in het midden naar beneden hangen. Dus ja, al het water loopt uiteindelijk door de gaten heen. Dat van die luchtbedjes zou nog kunnen helpen, maar dan moet het wel eerst verdampen voordat je het zeil eraf kunt halen. Valt het alsnog in het bad.
Anyway, als je ook zonder zoutwatersysteem elke dag staat te controleren en bijsturen dan gaat er toch iets mis.
Is je alkaliniteit wel goed ?
Ja, met chloor moesten er dagelijks nieuwe tabletten in en omdat zon, regen, bewolking, temperatuur, wel of niet zwemmen allemaal invloed had op het chloorgehalte, stond ik elke avond te meten om de juiste hoeveelheid zout toe te voegen. Vandaar de overstap naar zout, omdat je dan met een lager maar constanter chloorgehalte een stabieler bad zou moeten hebben.

Alkaliniteit? Geen idee om eerlijk te zijn. Ik dacht dat chloor en pH de belangrijkste parameters waren en heb me er nooit zo druk om gemaakt. Meestal tussen 80-120 in mijn herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Met een overspanning van rond 4.5 meter gaat het zeil in het midden naar beneden hangen. Dus ja, al het water loopt uiteindelijk door de gaten heen. Dat van die luchtbedjes zou nog kunnen helpen, maar dan moet het wel eerst verdampen voordat je het zeil eraf kunt halen. Valt het alsnog in het bad.

[...]

Ja, met chloor moesten er dagelijks nieuwe tabletten in en omdat zon, regen, bewolking, temperatuur, wel of niet zwemmen allemaal invloed had op het chloorgehalte, stond ik elke avond te meten om de juiste hoeveelheid zout toe te voegen. Vandaar de overstap naar zout, omdat je dan met een lager maar constanter chloorgehalte een stabieler bad zou moeten hebben.

Alkaliniteit? Geen idee om eerlijk te zijn. Ik dacht dat chloor en pH de belangrijkste parameters waren en heb me er nooit zo druk om gemaakt. Meestal tussen 80-120 in mijn herinnering.
Verdampen ? Toevallig vroeg vanmorgen nog iemand iets over afdekzeil. Ik haal het water dus van het zeil af met een emmer.

Ik snap dat veel factoren invloed hebben, maar dagelijks nieuwe tabletten ? Wat voor tabletten deed je erin dan ? En hoe regel je de startwaarde in ? Ik bedoel als je dus net het water erin hebt.

Wat ik doe (4,5 kuub bad) is voor de startwaarde flink wat quick chloor erin. Dan na een paar uur filteren meten en evt nog meer quick chloor. Hierna 2x 20gr long chloor in de drijver en als die bijna zijn opgelost (~5 dagen) nieuwe erin. Alleen nog extra quick chloor als er veel gezwommen is. Ik test maar zelden, maar heb er nog een paar keer ph+ (vloeibaar) bij gegooit voor de zekerheid. Als de test wat lager uit komt dan ik gewend ben.

Alkaliniteit heeft wel invloed, zit bij teststrips er vaak gratis bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Plenkske schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Verdampen ? Toevallig vroeg vanmorgen nog iemand iets over afdekzeil. Ik haal het water dus van het zeil af met een emmer.

Ik snap dat veel factoren invloed hebben, maar dagelijks nieuwe tabletten ? Wat voor tabletten deed je erin dan ? En hoe regel je de startwaarde in ? Ik bedoel als je dus net het water erin hebt.

Wat ik doe (4,5 kuub bad) is voor de startwaarde flink wat quick chloor erin. Dan na een paar uur filteren meten en evt nog meer quick chloor. Hierna 2x 20gr long chloor in de drijver en als die bijna zijn opgelost (~5 dagen) nieuwe erin. Alleen nog extra quick chloor als er veel gezwommen is. Ik test maar zelden, maar heb er nog een paar keer ph+ (vloeibaar) bij gegooit voor de zekerheid. Als de test wat lager uit komt dan ik gewend ben.

Alkaliniteit heeft wel invloed, zit bij teststrips er vaak gratis bij.
Ik had Chloor in mij 2x3m. bad en daar gingen dagelijks tussen 5 en 8 tabletjes in de drijver. De exacte specificaties weet ik niet meer.

Met wat teruglezen zie ik veel staan over cyaanzuur. Volgend jaar maar eens zout met stabilisator kopen ipv voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Misschien maakt dat al een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Klopt.

Als ik mij niet vergis heeft regenwater juist een lagere pH waarde (dacht iets minder dan 7) en ook te laag verliest chloor zijn werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Alkaliniteit is juist de nr 1 die in orde moet zijn, daarna pH daarna Chloor.

Is je Alkaliniteit te laag dan heb je geen buffercapaciteit en zal je pH waardes heel snel schommelen ipv stabiel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:34:
[...]

Ik had Chloor in mij 2x3m. bad en daar gingen dagelijks tussen 5 en 8 tabletjes in de drijver. De exacte specificaties weet ik niet meer.

Met wat teruglezen zie ik veel staan over cyaanzuur. Volgend jaar maar eens zout met stabilisator kopen ipv voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Misschien maakt dat al een verschil.
Dan zullen het waarschijnlijk quick chloor tabletjes zijn geweest en dan vind ik het ook niet gek dat je dagelijks aan het meten/bijsturen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:34:
[...]

Enige verschil is dat er Cyaanzuur in zit, ofwel een middel dat ervoor zorgt dat je chloor minder snel afbreekt door UV (de zon) straling.

Te veel Cyaanzuur is ook niet goed en dit krijg je niet uit het water behalve door je water te verversen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Het grote probleem met al dat gemeet aan het zwembad is dat het totaal niet stabiel is. Ik gebruik bijvoorbeeld de Aquachek truetest en als ik 2x achter elkaar meet heb ik 2x totaal andere waardes. Het alternatief is zo'n electronische drijver die alles draadloos doorstuurt, maar die zijn een paar honderd euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfWEazbMzVnXZXKI4OxZ2JbeqU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/659fwvzhGcs6vxKVZs8CIzum.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
coelho schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:40:
Het grote probleem met al dat gemeet aan het zwembad is dat het totaal niet stabiel is. Ik gebruik bijvoorbeeld de Aquachek truetest en als ik 2x achter elkaar meet heb ik 2x totaal andere waardes. Het alternatief is zo'n electronische drijver die alles draadloos doorstuurt, maar die zijn een paar honderd euro.

[Afbeelding]
Die moet je ook links laten liggen !

Ga dan voor eentje met DPD tabletten oid, deze zijn wel nauwkeurig.
>> https://www.toppy.nl/prod...itale-zwembad-tester.html

Je kan ook inderdaad elektronisch gaan maar die wat jij bedoelt kost inderdaad erg veel omdat je zoutwater systeem hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Jazsie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Afhankelijk van het gebruik en isolatie moet 1000 kWh haalbaar zijn.
Ik zat vorig jaar op nog geen 300 kWh voor de maanden juli t/m december.
Hoe groot is je bad dan?
Mijn bad is nu nog standaard, zit pur op de kuip gespoten. Heb bij een vorige wel extra isolatie erom heen gedaan, maar daar zag ik niks van terug.
Verbruik is wel afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur, nu koelt het nauwelijks af, als je er een uur inzit, dat is s’ winters wel anders.

Maar welke je linkte, kost ook al rond de €2000, dan moet er nog installatie materiaal bij.

Mag ik vragen hoe je hem aanstuurt?
Ik wil eigenlijk mijn heater als backup houden, dus de wp ervoor te zetten, en dan deze op een hogere temperatuur dan de heater, alleen weet ik niet of dat goed gaat. Als bad op temperatuur is, gaat het uit nl, en dan eens in de zoveel tijd even circuleren, alleen als hij dan boven setpoint meet, gaat het weer uit.
Die tijd is te kort om de wp aan te laten gaan en genoeg te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:50:
[...]

Hoe groot is je bad dan?
Mijn bad is nu nog standaard, zit pur op de kuip gespoten. Heb bij een vorige wel extra isolatie erom heen gedaan, maar daar zag ik niks van terug.
Verbruik is wel afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur, nu koelt het nauwelijks af, als je er een uur inzit, dat is s’ winters wel anders.

Maar welke je linkte, kost ook al rond de €2000, dan moet er nog installatie materiaal bij.

Mag ik vragen hoe je hem aanstuurt?
Ik wil eigenlijk mijn heater als backup houden, dus de wp ervoor te zetten, en dan deze op een hogere temperatuur dan de heater, alleen weet ik niet of dat goed gaat. Als bad op temperatuur is, gaat het uit nl, en dan eens in de zoveel tijd even circuleren, alleen als hij dan boven setpoint meet, gaat het weer uit.
Die tijd is te kort om de wp aan te laten gaan en genoeg te verwarmen.
Mijn bad is ongeveer 1m3?

Die ik linkte is inderdaad geen goedkope, echter kan je prima een verglijkbare krijgen hetzij ander merk en geen wifi.
Waar je wel moet opletten is de max temperatuur en vanaf welk temperatuur je wp kan werken.
Ik heb geen heater meer ertussen hangen, dus deze gekozen aangezien het tot -10gr kan werken.
En dat is ook gelijk weer de reden waarom ik een extra "grote" heb gekozen.
Er is veel meer keus en goedkoper alternatieven wanneer je gaat voor vanaf 0gr of 10gr werk temperatuur.

Bij mij wordt wp automatisch aangestuurd op basis van flow/tijd/temperatuur.

Je kan prima je heater als backup houden maar je idee gaat niet werken.

Als je wp op bv 38gr zet en je heater op 35gr.... het water dat uit je wp komt is geen 38gr, eerder 1gr boven de aanvoer water temperatuur. Je heater zal dus ook gewoon vrolijk aanblijven samen met je wp tot dat het water 35gr heeft bereikt.

Dus je moet gewoon je heater apart schakelen (aangezien je deze als backup wilt is dit sowieso het meest logische keus) en je wp kan je schakelen door de flow schakelaar "handmatig" te maken die je weer kan aansturen via wifi/relais/noem maar op.

Mijn wp is sneller met opwarmen dan de heater die ik had, dat is dag en nacht verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
Jazsie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Die ik linkte is inderdaad geen goedkope, echter kan je prima een verglijkbare krijgen hetzij ander merk en geen wifi.
Waar je wel moet opletten is de max temperatuur en vanaf welk temperatuur je wp kan werken.
Ik heb geen heater meer ertussen hangen, dus deze gekozen aangezien het tot -10gr kan werken.
Er is veel meer keus en goedkoper alternatieven wanneer je gaat voor vanaf 0gr of 10gr werk temperatuur.

Als je wp op bv 38gr zet en je heater op 35gr.... het water dat uit je wp komt is geen 38gr, eerder 1gr boven de aanvoer water temperatuur. Je heater zal dus ook gewoon vrolijk aanblijven samen met je wp tot dat het water 35gr heeft bereikt.

Dus je moet gewoon je heater apart schakelen (aangezien je deze als backup wilt is dit sowieso het meest logische keus) en je wp kan je schakelen door de flow schakelaar "handmatig" te maken die je weer kan aansturen via wifi/relais/noem maar op.

Mijn wp is sneller met opwarmen dan de heater die ik had, dat is dag en nacht verschil.
Das alleen met opwarmen, normaal staat hij hier op 38 graden, regeling zet de heater bij 37,5 graden aan.
Temperatuur komt dus nooit onder de 37,5.
Zit nog te denken, om de heater op een relay te zetten, en dan de normale aansturing de wp te laten schakelen.

Mooiste is als de wp een extern contact heeft, dat je hem daarmee aan kan zetten, dan kunnen de andere beveiligingen gewoon blijven zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 20:45
Jazsie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

1m3 :? 1000 liter :? lijkt me wel heel weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Das alleen met opwarmen, normaal staat hij hier op 38 graden, regeling zet de heater bij 37,5 graden aan.
Temperatuur komt dus nooit onder de 37,5.
Zit nog te denken, om de heater op een relay te zetten, en dan de normale aansturing de wp te laten schakelen.

Mooiste is als de wp een extern contact heeft, dat je hem daarmee aan kan zetten, dan kunnen de andere beveiligingen gewoon blijven zitten
Ahhzo oke in dat geval kan je idd de wp gewoon hoger zetten dan je heater en zal de wp altijd eerder aanspringen dan je heater.

Verschilt per wp of ie extern contact heeft of niet, wel zit er altijd een flow switch in die je makkelijk kan "ombouwen" met een relais tussen in die je dan kan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ybos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:23:
[...]

1m3 :? 1000 liter :? lijkt me wel heel weinig ;)
Voor een Spa kan dat prima, een twee persoons Spa heeft nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Gister de ZFP van het externe contact van de WP (Poolex) gehaald.
Het aantal uren filtering wil ik iets ruimer hebben dan de verwarming.
Ik had stiekem gehoopt dat bij het behalen van de temperatuur de WP in standby zou gaan en de ZFP door zou blijven draaien gedurende het ingestelde tijdblok.

Geen DIY automagisering toegepast, maar de ZFP achter een tijdschakelaar en de WP op de ingebouwde tijdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12:17
_RRM_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:45:
Gister de ZFP van het externe contact van de WP (Poolex) gehaald.
Het aantal uren filtering wil ik iets ruimer hebben dan de verwarming.
Ik had stiekem gehoopt dat bij het behalen van de temperatuur de WP in standby zou gaan en de ZFP door zou blijven draaien gedurende het ingestelde tijdblok.

Geen DIY automagisering toegepast, maar de ZFP achter een tijdschakelaar en de WP op de ingebouwde tijdschakelaar.
Dat werkt toch gewoon?
Mijn ZFP gaat elke dag op dezelfde tijd aan en weer uit.Als de WP de ingestelde temperatuur daarvoor heeft bereikt gaat hij netjes in stand-by.
IK heb beiden wel los van elkaar aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Dat werkt toch gewoon?
Mijn ZFP gaat elke dag op dezelfde tijd aan en weer uit.Als de WP de ingestelde temperatuur daarvoor heeft bereikt gaat hij netjes in stand-by.
IK heb beiden wel los van elkaar aangesloten.
De WP gaat zeker netjes in standby, maar de ZFP op het externe contact daarmee ook.
Dit laatste had ik niet gehoopt binnen de uren waarin de WP zou mogen werken.
(WP aan 10-18; ook al is de temperatuur behaald, de ZFP toch laten door draaien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
_RRM_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:25:
[...]

De WP gaat zeker netjes in standby, maar de ZFP op het externe contact daarmee ook.
Dit laatste had ik niet gehoopt binnen de uren waarin de WP zou mogen werken.
(WP aan 10-18; ook al is de temperatuur behaald, de ZFP toch laten door draaien)
Dat is toch raar als ze apart zijn aangesloten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Arjantje72 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

@_RRM_ had het dus via de WP geschakeld ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:34:
[...]

Ze waren het niet, maar zijn het nu wel..... :)
(zoals @Jazsie schreef)

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:32
lek van het zwembad toevallig gevonden. Het lek is ontstaan doordat de liner duwt tegen de rand van de tegel… met al dat gewicht hoeft dat niet te verbazen natuurlijk…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfocC0MeVjWoKSUfCROEVWdq4iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5joG0bPSS4U3TWyQobPn1LB.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik die doorschijnende plakkers die zijn meegeleverd langs de buitenkant gewoon afplakken of moet dat langs de binnenkant gebeuren, wat natuurlijk onmogelijk is met al dat water

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
pina schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:12:
lek van het zwembad toevallig gevonden. Het lek is ontstaan doordat de liner duwt tegen de rand van de tegel… met al dat gewicht hoeft dat niet te verbazen natuurlijk…

[Afbeelding]

Kan ik die doorschijnende plakkers die zijn meegeleverd langs de buitenkant gewoon afplakken of moet dat langs de binnenkant gebeuren, wat natuurlijk onmogelijk is met al dat water
Binnenkant is beter, daar heb je speciale plakkers voor en dat zijn niét die erbij zitten. Althans dat is mijn ervaring.
Ik zal eens zoeken welke je nodig hebt :)

Bijvoorbeeld deze, die had Ik bij mijn oude zwembad met succes gebruikt:

https://www.blokker.nl/on...6-5-x-6-5-cm/1708436.html

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 19-08-2021 08:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _RRM_
pina schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 00:12:

[Afbeelding]

Deze post van @J.E. Weinor geeft ook nog een goede suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Als ik de specificaties lees van de W'eau mini inverter dan moet deze een geluidsproductie hebben van 53 db op 1 en 46 op 10 meter afstand.

Nu heb ik een Poolex Q-Line gekocht vanwege het lagere geluidsniveau.
- Sound pressure level at 1 m (dBA) (3) 36~45
- Sound pressure level at 10 m (dBA) (3) 19~27

Deze produceert meer geluid als deze https://www.youtube.com/watch?v=T4OE9D6VvGE terwijl die op papier minder luid moet zijn. Na 19:00 schakel ik deze maar uit om de buren niet tot last te zijn. Zelfs in de silent mode of zeer lage stand hoor ik deze nog op tientallen meters afstand.

Ik houd mijn hand voor de microfoon anders is het te luid om duidelijk het geluid te horen.

YouTube: Video Poolex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Ik ben net terug van vakantie en heb mij zoutelectrolyse aan laten staan met het zwembad afgedenk met noppen en donker afdek zijl

Perfect helder water na 4 weken :)
PH was wel te hoog maar is nu gecorrigeerd

Maar nu is mijn chloor waarde veel te hoog.
Hoe weet ik nu of dit vrij of gebonden chloor is die ik meet met de gele druppels tester?

[ Voor 37% gewijzigd door Dewim1 op 20-08-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
medu80 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:53:
Als ik de specificaties lees van de W'eau mini inverter dan moet deze een geluidsproductie hebben van 53 db op 1 en 46 op 10 meter afstand.

Deze produceert meer geluid als deze https://www.youtube.com/watch?v=T4OE9D6VvGE terwijl die op papier minder luid moet zijn. Na 19:00 schakel ik deze maar uit om de buren niet tot last te zijn. Zelfs in de silent mode of zeer lage stand hoor ik deze nog op tientallen meters afstand.

Ik houd mijn hand voor de microfoon anders is het te luid om duidelijk het geluid te horen.

Die maakt idd een hoop herrie (meer dan mijn Poolex Silverline).
Staat ie op rubber voetjes?
Ik heb hier ook ergens gelezen dat iemand hetzelfde probleem had met zijn Poolex en dat daar het rooster trilde. Een rubber ringetje ertussen en het was opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@medu80 Dat klinkt niet heel stil inderdaad. De mijne komt vandaag binnen maar kan hem pas volgend weekend aansluiten omdat het bad nog niet klaar is.

Hoop dat er iets te fixen/omruilen valt want het geluid was voor mij ook 1 van de belangrijkste specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Luc S schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:31:
@medu80 Dat klinkt niet heel stil inderdaad. De mijne komt vandaag binnen maar kan hem pas volgend weekend aansluiten omdat het bad nog niet klaar is.

Hoop dat er iets te fixen/omruilen valt want het geluid was voor mij ook 1 van de belangrijkste specs.
Heb jij ook de Poolex Q-Line besteld? Het kan zijn dat ik een maandagmorgen product heb. Dus ben benieuwd naar jouw bevindingen.

[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 20-08-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@medu80 Ja, en toevallig zojuist afgeleverd. Woon je toevallig in omgeving Eindhoven? Dan kunnen we dit weekend deze eens bij je aansluiten :P

Edit: Niet echt zie ik zojuist in je profiel...

[ Voor 15% gewijzigd door Luc S op 20-08-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Ik lees dit topic al enige tijd mee en heb hier ook inspiratie uit opgedaan.

Ik heb een Intex XTR framepool van 549x274x132. Deze is voorzien van een zandfilterpomp en elektrolyse apparaat.

Om het water beter en constanter op temperatuur te krijgen wil ik graag een warmtepomp aanschaffen.
Keuze zal gaan worden tussen de W'eau Full Inverter 7,6kW zwembad warmtepomp en de Hayward Full Inverter Powerline 8kW zwembad warmtepomp. Beiden verkrijgbaar bij toppy.nl

Komend voorjaar zou ik graag dit zwembad in de grond willen bouwen. Inspiratie heb ik opgedaan uit oa dit filmpje op Youtube;

De nieuw aan te kopen warmtepomp zal dan hergebruikt gaan worden.

Lijkt jullie dit een haalbaar plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Willianv schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:14:

Ik heb een Intex XTR framepool van 549x274x132. Deze is voorzien van een zandfilterpomp en elektrolyse apparaat.

Om het water beter en constanter op temperatuur te krijgen wil ik graag een warmtepomp aanschaffen.
Keuze zal gaan worden tussen de W'eau Full Inverter 7,6kW zwembad warmtepomp en de Hayward Full Inverter Powerline 8kW zwembad warmtepomp. Beiden verkrijgbaar bij toppy.nl

Komend voorjaar zou ik graag dit zwembad in de grond willen bouwen. Inspiratie heb ik opgedaan uit oa dit filmpje op Youtube;[YouTube: Intex zwembad in de grond bouwen.]

haalbaar hmmm ja maar met wat aanpassingen ..

- dikker eps-120/150/200 (10cm) op de bodem ..(2x1m platen)
- laag zand (om oneffenheden weg te werken .. (paar cm)
- zwembad-tegels
- zwembad tapijt

afwatering !!
- aflopende afwatering (1cm per meter afloop) naar een "put of putten".. rondom via drainage slang met grind eromheen in geo-doek gewikkeld .. (slang kan je weglaten .. maar grind niet) ..

je hout wat in de grond gaat en/of contact heeft voorzien van rubberverf oid voorkomt dat het wegrot ..

op de hoeken (buitenkant bouwwerk) putten graven met een grondboor en vullen met "worsten" van geo-doek en grind)
- dan -->
Aan de buiten kant per halve schep diepte oid .. terug storten (aarde) .. goed aanstampen .. dan dicht bij het hout weer uitscheppen en zand terug storten ..

TLDR hele idee is dat zand veel sneller water doorlaat en grind gewikkeld in geodoek veel "lucht" bevat waar water sneller in wil zakken ..

btw ik zou de slangen vervangen door druk pvc buis met een schroef connectie (2 inch) in je houten bouwwerk ..

De pomp zou ik trouwens niet hoger dan het bad willen hebben, dan moet je namelijk gaan primen dus een "technische ruimte" de grond in is wellicht handig .. (bovenkant pomp = onder water niveau) laat in die ruimte dan wel extra plek voor zoutwater/chloor .. elektra 1m boven de grond

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:53:

Hmmzz altijd lastig oordelen via opname. Lijkt wel of ie een heel hoog piep geluid maakt?
Verder merk ik eigenlijk niks raars... Vergeet ook niet dat dit ontwerp (verticaal omhoog) het geluid omhoog blaast en dus ook alle kanten op kan gaan. Moet wel toegeven dat het niet bepaald stil klinkt.

Ik zou even wachten op de resultaten van @Luc S.

Volgens de specs zou ie net zo stil als die van mij moeten zijn, kan je vertellen dat die van mij echt stuk stiller is. Is dan wel een gewone horizontale wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dewim1 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:10:
Ik ben net terug van vakantie en heb mij zoutelectrolyse aan laten staan met het zwembad afgedenk met noppen en donker afdek zijl

Perfect helder water na 4 weken :)
PH was wel te hoog maar is nu gecorrigeerd

Maar nu is mijn chloor waarde veel te hoog.
Hoe weet ik nu of dit vrij of gebonden chloor is die ik meet met de gele druppels tester?
Wat je meet is vrije chloor, gebonden chloor is chloor dat uitgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Willianv schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:14:

Komend voorjaar zou ik graag dit zwembad in de grond willen bouwen. Inspiratie heb ik opgedaan uit oa dit filmpje op Youtube;[YouTube: Intex zwembad in de grond bouwen.]

Je bad heeft een inhoud van pak en beet 17m3.

17m3 / 2 = 8,5 kW nodig bij 15gr buiten temperatuur.

- W'eau Full Inverter 7,6kW doet 6 kW bij 15gr buiten temperatuur.
- Hayward Full Inverter Powerline 8kW doet ook 6 kW bij 15gr buiten temperatuur.

Owel zijn beiden wp's eigenlijk niet sterk genoeg bij het opstarten/koudere dagen.
Zelfs bij 25gr+ hebben ze eigenlijk niet genoeg capaciteit.

Dus een sterkere wp raad ik wel aan, vooral als je lang zwem seizoen wilt hebben.

Verder is het allemaal prima haalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:48:
[...]

Je bad heeft een inhoud van pak en beet 17m3.

17m3 / 2 = 8,5 kW nodig bij 15gr buiten temperatuur.

- W'eau Full Inverter 7,6kW doet 6 kW bij 15gr buiten temperatuur.
- Hayward Full Inverter Powerline 8kW doet ook 6 kW bij 15gr buiten temperatuur.

Owel zijn beiden wp's eigenlijk niet sterk genoeg bij het opstarten/koudere dagen.
Zelfs bij 25gr+ hebben ze eigenlijk niet genoeg capaciteit.

Dus een sterkere wp raad ik wel aan, vooral als je lang zwem seizoen wilt hebben.

Verder is het allemaal prima haalbaar :)
Waarom deel je de inhoud door 2?

Lang zwem seizoen is niet echt nodig. Kinderen gaan er niet zo heel veel in.. Gebruik schat ik in van mei tm september.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Willianv schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

Lang zwem seizoen is niet echt nodig. Kinderen gaan er niet zo heel veel in.. Gebruik schat ik in van mei tm september.
makkelijke reken methode ? gok ik zo ..

lange zwemperiode is 4 maanden .. kort is "als het buiten lekker is" dit jaar bar kort dus .. (vorige jaar was het langer)

houd er rekening mee dat je elke verwarming minimaal 2 dagen nodig heeft om op temp te komen ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rg22bYL.png
als je nog langer wilt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Omdat je een opzet zwembad neerzet die vrijwel geen isolatie heeft?

Ik reken dan wel van Maart t/m Oktober. Dit had je eerder niet vermeld.

In jouw geval zijn die twee dus prima keuzes :). Meer mag altijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

makkelijke reken methode ? gok ik zo ..

lange zwemperiode is 4 maanden .. kort is "als het buiten lekker is" dit jaar bar kort dus .. (vorige jaar was het langer)

houd er rekening mee dat je elke verwarming minimaal 2 dagen nodig heeft om op temp te komen ..

[Afbeelding]
als je nog langer wilt
Haha die is prachtig, dat kan dat prima werken.... veel grotere "wisselaar" oppervlakte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
[...]

Hier staat een identiek bad met Poolex Jetline premium 75; 7,6kw bij 15°.
Bij de temperaturen van afgelopen dagen is het bad met 8 WP - uren op 26° te houden. Langer draaien levert een temperatuur van 28° op.
Zelfs met een magere zomer is iets zwaarder wel fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Jazsie schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Omdat je een opzet zwembad neerzet die vrijwel geen isolatie heeft?

Ik reken dan wel van Maart t/m Oktober. Dit had je eerder niet vermeld.

In jouw geval zijn die twee dus prima keuzes :). Meer mag altijd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVhPeEN1L-Kg9gb1Kiw1cUHz3io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oYZi2G10ZD4vIqPIg3XyMDD.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou ook een zwaardere nemen.
Ik had eerst de W'eau Mini Inverter 4kW op een 10m3 bad en die kreeg mijn bad voor geen meter warm warm.

Nu heb ik voor mijn 10m3 de poolex silverline 12kw genomen.
Omdat toppy het netjes heeft opgelost met de mini inverter ook weer bij toppy besteld.
Deze levert in de eco stand nog voldoende om hem langzaam op te warmen. zelfs bij de 16 graden gisteren
En wat is dat ding stil zelf in de boost stand is deze nog zeer stil
Vandaag heerlijk gezwommen in 30 graden water. :)

Er zit wel een fout in de handleiding om in het service menu te komen.
Het moet zijn power + pijltje omhoog( en niet tandwieltje pijltje omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:09
Sinds een paar maanden heb ik een Bestway Steel pro max opzetbad, 366 doorsnee, 1m hoog, 9150 liter water. Het bijgeleverde pompje is matig en die wil ik upgraden zodat ik sneller en beter kan filteren. Ik denk aan een zandfilterpomp maar weet niet goed welk type/ capaciteit ok is. Iemand een tip? Denk aan een Bestway Flowclear maar ander merk ook welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
@medu80 Ik was toch wel erg nieuwsgierig geworden dus toch maar een paar koppelstukken gehaald om in een testopstelling e.e.a. te kunnen testen.

Het is een beetje jammer dat mijn pomp zo dichtbij moest staan dus je moet het even doen met de momenten dat ik de stekker er even uittrek denk ik. Persoonlijk had ik hem ook stiller gehoopt maar echt herrie vind ik hem niet maken.

Ik hoop dat je er wat mee kunt (heb niet mijn hand op de microfoon o.i.d.):
https://www.youtube.com/watch?v=mpP2dAPW-9w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
twodigits schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:54:
Sinds een paar maanden heb ik een Bestway Steel pro max opzetbad, 366 doorsnee, 1m hoog, 9150 liter water. Het bijgeleverde pompje is matig en die wil ik upgraden zodat ik sneller en beter kan filteren. Ik denk aan een zandfilterpomp maar weet niet goed welk type/ capaciteit ok is. Iemand een tip? Denk aan een Bestway Flowclear maar ander merk ook welkom.
6m3 intex .. althans dergelijk model c.q formaat lager wil je niet om diverse redenen .. (zuigkracht is er 1)
opvoerhoogte/flow bij verwarming (WP of zonnemeuk) = 2

ps ZFP vulling zou ik als je het bad 24x7 het jaar rond laat staan .. zand/glas kiezen anders wattenbollen ...
wattebollen --> wasmachine als je alles opruimt en je ton = leeg als de vorst inzet (kapot vriezen) ..

betreft "medium" zand/glas/watten" is er niet echt een voorkeur kies er 1 zou ik zeggen er is geen bewijs en men smeert je graag dure merken aan als je een verkoper het vraagt.

voor mij moet een ZFP hebben
- 2" schroefdraad (geen 32/38mm schuifslang aansluiting)
- manometer
- voorfilter (groter is beter) met ontluchter.
- 6 "standen"

een platte slang voor je "waste" + 32/38mm schroefadapter is prettig

[ Voor 37% gewijzigd door vso op 21-08-2021 12:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:09
Dag @vso , dank voor je snelle respons. 6m3 is een stevig pompje, dan is het bad na anderhalf uur helemaal gefilterd begrijp ik. Ik laat het bad niet de hele winter staan.

Nu heeft het bad de bekende schuifslangaansluiting dus dat lijkt me dan handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
twodigits schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:15:
Dag @vso , dank voor je snelle respons. 6m3 is een stevig pompje, dan is het bad na anderhalf uur helemaal gefilterd begrijp ik. Ik laat het bad niet de hele winter staan.

Nu heeft het bad de bekende schuifslangaansluiting dus dat lijkt me dan handiger.
je vroeg toch wat je het beste kon aanschaffen of mis ik wat, enige onderzoek van je zelf word wel verwacht. bv als je zoekt op intex adapters (A of B ) zie je waarom ik schroefdraad de voorkeur geef.

er zijn maar enkele dingen waarop je kan/wilt bezuinigen .. dat is niet een pomp

een 6m3 doet 4,x per uur oid dus zeg maar 2+ uur .. dat is op zich wel prettig tenzij je eventueel groter bad wilt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
twodigits schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:15:

Een 6m3 ZFP is geen overbodige luxe VSO en ik zelf laten het zwembad ook niet de hele winter buiten staan maar wij hebben er wel een solar achter op het dak, maar ook als je geen solar en later toch wilt dan ben je er op voorbereid mocht je overstag gaan of een WP kan ook

Als de temp aangenamer is spring je er eerder in :9 en je gebruik er van in het seizoen is wat langer om te genieten.

De intex ZFP worden vaak standaard met slang meegeleverd alhoewel er bij bepaalde typenummers niet het geval is in de omschrijving wordt het wel vaak vermeld, de slang heeft aan beide einden een schroefdraad van 2 inch die ook aan je pomp bevestigd aan je zwembad kan verschil zitten welke aansluiting daar zin 32/38 mm met slang klem daar zijn wel adapters voor verkrijgbaar of anders een schroefkoppeling van intex met afsluitkraan daar draai je de slang zo weer op.

Enige wat je moet doen is het gat in je liner wat groter snijden makkelijk zelf te doen en stelt niet veel voor en deze topic is er uitgebreid over weergeven.

Afsluitkranen levert alleen maar voordeel op je kunt de aan en uitvoer afsluiten wegens onderhoud reparatie of veranderingen etc. zodat je bad niet leegloopt.

Voor de meeste vragen die je stelt staat vermeld in de startpost.
Pagina: 1 ... 77 ... 185 Laatste