hendrik12345678 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:50:
[...]
Hoe groot is je bad dan?
Mijn bad is nu nog standaard, zit pur op de kuip gespoten. Heb bij een vorige wel extra isolatie erom heen gedaan, maar daar zag ik niks van terug.
Verbruik is wel afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur, nu koelt het nauwelijks af, als je er een uur inzit, dat is s’ winters wel anders.
Maar welke je linkte, kost ook al rond de €2000, dan moet er nog installatie materiaal bij.
Mag ik vragen hoe je hem aanstuurt?
Ik wil eigenlijk mijn heater als backup houden, dus de wp ervoor te zetten, en dan deze op een hogere temperatuur dan de heater, alleen weet ik niet of dat goed gaat. Als bad op temperatuur is, gaat het uit nl, en dan eens in de zoveel tijd even circuleren, alleen als hij dan boven setpoint meet, gaat het weer uit.
Die tijd is te kort om de wp aan te laten gaan en genoeg te verwarmen.
Mijn bad is ongeveer 1m3?
Die ik linkte is inderdaad geen goedkope, echter kan je prima een verglijkbare krijgen hetzij ander merk en geen wifi.
Waar je wel moet opletten is de max temperatuur en vanaf welk temperatuur je wp kan werken.
Ik heb geen heater meer ertussen hangen, dus deze gekozen aangezien het tot -10gr kan werken.
En dat is ook gelijk weer de reden waarom ik een extra "grote" heb gekozen.
Er is veel meer keus en goedkoper alternatieven wanneer je gaat voor vanaf 0gr of 10gr werk temperatuur.
Bij mij wordt wp automatisch aangestuurd op basis van flow/tijd/temperatuur.
Je kan prima je heater als backup houden maar je idee gaat niet werken.
Als je wp op bv 38gr zet en je heater op 35gr.... het water dat uit je wp komt is geen 38gr, eerder 1gr boven de aanvoer water temperatuur. Je heater zal dus ook gewoon vrolijk aanblijven samen met je wp tot dat het water 35gr heeft bereikt.
Dus je moet gewoon je heater apart schakelen (aangezien je deze als backup wilt is dit sowieso het meest logische keus) en je wp kan je schakelen door de flow schakelaar "handmatig" te maken die je weer kan aansturen via wifi/relais/noem maar op.
Mijn wp is sneller met opwarmen dan de heater die ik had, dat is dag en nacht verschil.