Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:17

JB

Cédric roelt!

Janoz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Hmm, dit ding is best interessant. Ik ben alleen benieuwd hoe hij zich gedraagt bij onderdruk. Het hoogste punt van mijn leidingwerk is boven het waterniveau. Als de pomp niet, of heel langzaam draait is daar onderdruk. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat dit ventiel in dat geval juist allemaal lucht binnen laat.
Zit een vlotter in. Dingen worden gebruikt in de CV, dus dat werkt perfect ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

JB schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Zit een vlotter in. Dingen worden gebruikt in de CV, dus dat werkt perfect ;)
Ja, maar bij een CV zit altijd druk op de leiding toch? Het zou mooi zijn wanneer ik deze op het ontluchtingsventiel van de filter kon zetten. Dan zet ik de pomp gewoon ff 5 minuten hoog en is alle lucht er weer uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Janoz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:47:
[...]

Ja, maar bij een CV zit altijd druk op de leiding toch? Het zou mooi zijn wanneer ik deze op het ontluchtingsventiel van de filter kon zetten. Dan zet ik de pomp gewoon ff 5 minuten hoog en is alle lucht er weer uit.
Dat is precies waarom ik het ook gebruik :P Hier ook steeds lucht in de leidingen omdat eea ho(o)g(er) staat dan het bad. Pomp aan en alle lucht vanzelf weer weg :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

helaas, mijn bad begint toch weer groen(er) te worden :(

Ik wil het bad eind deze week wel kunnen gebruiken. What to do?
Anti alg en/of shock?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:58:

Anti alg en/of shock?
De kosten van de chemicaliën wegzetten tegen een paar kuub water en dan gewoon vers vullen? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

JB schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

De kosten van de chemicaliën wegzetten tegen een paar kuub water en dan gewoon vers vullen? :+
ook aan zitten denken....
maar dat krijg ik nooit warm in 2 dagen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Dan de kuubs gas ook meetellen :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 10:46
JB schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Dan de kuubs gas ook meetellen :+
Deze afweging heb ik net ook gemaakt, voor die ene (of misschien net wat meer) dag dat het nog fatsoenlijk zwemweer kan worden voor m'n kind, vul ik 'm vers en zie daarna wel weer. Gezien het verloop van deze kwakkelzomer, neig ik er naar om 'm na dit weekend maar gewoon helemaal af te breken en op te bergen. Mocht er nog een nazomer komen, haal ik wel een badje bij Aá Cé Tijon voor die kleine van een tientje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 12:19
paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Hoe warm is je water nu en hoe warm is kraanwater ? Of gebruik je grondwater om te vullen ?

Ik heb in augustus het water nog niet verwarmd en het is overdag steeds tussen 18 en 20 graden. Voor mijn gevoel is kraanwater niet veel kouder, maar ik heb het nooit gemeten :)

De komende dagen worden hopelijk beter qua weer inderdaad, dan ga ik het bad wel weer verwarmen ! Daarna wordt nog afwachten wat het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Hoe warm is je water nu en hoe warm is kraanwater ? Of gebruik je grondwater om te vullen ?

Ik heb in augustus het water nog niet verwarmd en het is overdag steeds tussen 18 en 20 graden. Voor mijn gevoel is kraanwater niet veel kouder, maar ik heb het nooit gemeten :)

De komende dagen worden hopelijk beter qua weer inderdaad, dan ga ik het bad wel weer verwarmen ! Daarna wordt nog afwachten wat het wordt.
Klopt helemaal. Als je vult met gewoon kraanwater zal dat bad rond de 20 graden zitten met vers gevuld water.

Als je 2/3 gevuld hebt en je knalt de warmwater kraan ook open, krijg je er makkelijk temp in.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ja. Maar dan nog ben ik denk ik ca 20 uur bezig met vullen. En dan mort ik het nog leegpompen en reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:54
paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:58:

Anti alg en/of shock?
Te weinig chloor (alweer) helaas.

Filteren en je zout op boost zetten... Eventueel shock toepassen is zeker geen slecht idee.

En nu dus zorgen dat je langer je zout aanstaat ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 10-08-2021 13:26 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Cujo74 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Foto's van technische ruimte heb ik 2 maanden geleden al gepost, dus wil dit topic niet te veel spammen, maar als je nog iets specifieks mist dan roep maar.

Ik ben zelf absoluut niet handig met beton en specie, metselen etc.
Dus omdat nu voor het eerst bij een zwembad weer uit te gaan proberen leek me niet zo'n goed idee.
Zou in mijn geval uitbesteden worden, aangezien ook in de vriendengroep er geen ervaring is op dit gebied.

Voordeel van HDPE bad is verder dat er geen liner inzit die lek kan raken of na 10 jaar vervangen moet worden.
Ook hoeft de betonvloer niet gevlinderd te worden aangezien het bad zelf een eigen bodem heeft, scheelt toch weer zo 800 Euro.

Kortom hier kosten afweging, verschil met (uitbestede) zelfbouw in mijn geval was per saldo erg klein, vandaar doorslag voor kant en klaar.
Staalbad niet voor gekozen omdat ik perse zoutelektrolyse wilde hebben.
Rhodos heeft bijvoorbeeld ook een zelfbouwpakket (Infinit’eau), maar dan zit je ook bij deze afmetingen al snel op 11K en zit je nog met hoop werk, liner en gevlinderde betonvloer.
Geen idee wat de kosten zijn, zo beschreven maakt het inderdaad onder aan de streep niet veel uit :).

Ik zou ook voor HPDE gaan :).

Wellicht wanneer je klaar bent eens een complete "summary" maken met tekst / foto's dan kunnen we deze linken aan de start topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:46:
Ja. Maar dan nog ben ik denk ik ca 20 uur bezig met vullen. En dan mort ik het nog leegpompen en reinigen.
Dan pomp je 'm half leeg, is ook al heel ander resultaat. Dompelpompje erin. Nu moet je ook 20 uur wachten en hopen dat je een goed resultaat hebt. Wil je zeker kunnen zwemmen in een bad ipv visvijver... :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:22:
[...]

Filteren en je zout op boost zetten... Eventueel shock toepassen is zeker geen slecht idee.

Het valt mij toch op dat niet iedereen het goed lukt om met een ZWS het water zuiver te houden (maw te weinig chloorproductie).
In theorie zou het makkelijker moeten zijn met zo'n systeem, maar ik zie in dit topic toch regelmatig dat de praktijk minder makkelijk is.
Ik vraag me dan af hoe dit komt. Ik verwacht geen eenduidig antwoord hoor, vond het gewoon opvallen...

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 10-08-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

Het valt mij toch op dat niet iedereen het goed lukt om met een ZWS het water zuiver te houden (maw te weinig chloorproductie).
In theorie zou het makkelijker moeten zijn met zo'n systeem, maar ik zie in dit topic toch regelmatig dat de praktijk minder makkelijk is.
Ik vraag me dan af hoe dit komt. Ik verwacht geen eenduidig antwoord hoor, vond het gewoon opvallen...
Heb hetzelfde met de chloorsluis. Op volle poule nog steeds niet goed. Het is dat de automatische ontluchter daarop zit, volgend jaar kijken naar iets anders, maar dan is dat ZWS systeem ook niet optimaal zo lijkt.. Nu is er ook veel regen, dus wellicht is dat voor al deze systemen nu kansloos om bij te houden?

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 10-08-2021 13:58 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Heb hetzelfde met de chloorsluis. Op volle poule nog steeds niet goed. Het is dat de automatische ontluchter daarop zit, volgend jaar kijken naar iets anders, maar dan is dat ZWS systeem ook niet optimaal zo lijkt.. Nu is er ook veel regen, dus wellicht is dat voor al deze systemen nu kansloos om bij te houden?
Ligt eraan hoeveel regen en of alles in je zwembad komt. Ik heb het afgedekt dus bij mij komt er alleen wat door de gaatjes van het afdekzeil (zitten er 4 in ofzo). Maar ik maak het zeil regelmatig leeg.

Bij de chloorsluizen zit volgens mij veel verschil in per merk/type. Jij had ook een defecte eerst toch ?
Zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:22:
[...]

I guess so. :|

heb er net 400 gram shock in gemikt. ZW weer op boost, en pomp op FP.
Heb heel de bodem gestofzuigd met de hand, tussendoor twee maal het filter gebackwashed, en de aanslag onderin de rand en tegen de wand losgebezemd.

now we wait

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-08-2021 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

Heb heel de bodem gestofzuigd met de hand, tussendoor twee maal het filter gebackwashed, en de aanslag onderin de rand en tegen de wand losgebezemd.

now we wait
Zou het kunnen dat er te weinig zout in het zwembad zit ? @Dennahz had dit volgens mij in het begin ook, toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Plenkske schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Zou het kunnen dat er te weinig zout in het zwembad zit ? @Dennahz had dit volgens mij in het begin ook, toch ?
mijn ome-Ali PPM metertje gaf aan 2650, dat moet op zich afdoende zijn, maar heb er voor de zekerheid ook nog een kilo of 5 zout bijgedaan. straks weer even meten. Maar goed punt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

mijn ome-Ali PPM metertje gaf aan 2650, dat moet op zich afdoende zijn, maar heb er voor de zekerheid ook nog een kilo of 5 zout bijgedaan. straks weer even meten. Maar goed punt idd.
Is dat een digitale chloormeter? Zo ja, mag ik vragen welke?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:53
[...]

Gebruik ook een ZWS en meet bijna iedere dag chloorwaarde met een digitale meter. Deze schommelt zo tussen de 3~4 PPM. Ondanks de vrij hoge waarde ontstond er op een gegeven moment toch wat alg op de bodem. Zelf denk ik dat dit komt omdat er te weinig wordt gezwommen, waardoor chloor niet goed wordt gemengd. Nu haal ik iedere dag een bezem door het water, zodat het wordt geroerd en als ik wat groens zie ontstaan veeg ik het meteen even weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

JB schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

Is dat een digitale chloormeter? Zo ja, mag ik vragen welke?
Nee een PPM meter voor zoutgehalte.
Ik ken maar 1 echte chloorgehalte meter digitaal, en dat zijn die dure blauwe dobbers. Maar met chloor en zoutfunctie volgens mij tegen de 400 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 17:48
Hier ook vanmorgen hier en daar groene vlekken.
Pomp en zout staan dagelijks van 5u tot 12u aan (24m3 bad)
Onder het zeil rook ik ook wel een chloor luchtje maar mijn strips blijven ook steeds een te lage waarde aangeven en hebben tot nu toe nooit iets gemeten.
Kan aan de strips liggen (moet eens een ander merk halen) of toch te weinig chloor. Maar opzich is mijn water tot nu toe altijd wel schoon (behalve nu dan maar we hebben natuurlijk wel slecht weer gehad) maar of ik echt tevreden ben over het intex zout systeem weet ik niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Terug van 4 weken vakantie. Is dit nog te redden? Of zal ik het helemaal moeten verversen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE1mrz2f4oxgywbELn2BpbhbiTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEhcBAj7okB7S0fekv1Eebw2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ph corrigeren als je daarvoor spul hebt en daarna chloor shock. Anders.wordt het idd verversen...

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Je moet nog steeds goed filteren en juiste chloor waardes hebben.
Meestal laat men juist deze Intex ZSW systemen heel lang draaien waardoor water mooi helder blijft maar chloor waardes te hoog. Echter omdat het een zoutsysteem is heb je minder snel last van het te hoge chloor waardes.

Wat ik nu hier tegen kom lijkt er meer op dat er gewoonweg te weinig wordt gefilterd of misschien mogelijk te weinig zout? Weet dat Intex ZWS wel aangeeft als er te weinig zout in zit maar dan ben je eigenlijk al te laat...

Zo een Intex ZSW systeem is ook niet te verglijken met een "echte", duurdere hebben ook nog een pH meeting erop zitten want dat is net zo belangrijk voor een goed water balans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

now we wait
Goede start, daar moet je toch wel zeker resultaat mee zien !
Inderdaad blijven schoon "vegen/zuigen" en filters schoon houden.

Dan moet het goed komen :)

Indien mogelijk ook je water waarders checken en corrigeren waar nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Dan zou ik toch kijken voor een betere meter, die van OmeAli staan bekend om nogal af te wijken.

Je kan het testen met kalibratie vloeistof/poeder... je weet dat je deze metertjes moet kalibreren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Italia schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:59:
Terug van 4 weken vakantie. Is dit nog te redden? Of zal ik het helemaal moeten verversen?

[Afbeelding]
Is prima te redden, echter lijkt erop dat je bad niet zo groot is... water verversen is misschien wel makkelijker/sneller/goedkoper (ondanks dat ik geen voorstander ben van water "verspillen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:10:
[...]

Goede start, daar moet je toch wel zeker resultaat mee zien !
Inderdaad blijven schoon "vegen/zuigen" en filters schoon houden.

Dan moet het goed komen :)

Indien mogelijk ook je water waarders checken en corrigeren waar nodig :)
Ik heb het ZW weer uitgezet. We zijn nu een uurtje of 5 op weg, en ik meet chloorwaarde boven de 6.
Even zien wat het morgenvroeg doet, maar ik zal de pomp de nacht laten doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:10:
[...]

Dan zou ik toch kijken voor een betere meter, die van OmeAli staan bekend om nogal af te wijken.

Je kan het testen met kalibratie vloeistof/poeder... je weet dat je deze metertjes moet kalibreren? ;)
Het PPM metertje niet. Die is out of the box.
Hij meet nu ook 2980 vs 2650 vanmiddag.
Sja het zou idd kunnen dat dit ZWS gewoon meer zout nodig zou hebben, maar het vreemde is dat je het wel proeft. En dat zou volgens de handleiding niet het geval moeten zijn. Ik zit nu ook wel aan de bovengrens van zoutgehalte + shock + ZW op boost urenlang.. iets te veel van het goede weer :D

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 10-08-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:26
Ik heb een scuba 2 om mijn chloor te meten maar moet ik nu eigenlijk de totale chloor of vrije chloor meten?

Nog mensen met het probleem dat de noppenfolie voortdurend wegdrijft door de krachtige uitstroom van de filter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzW1DyWMUYLZm17Cg_jgjRXbn60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJLuQJvEznbitTBoQGboRvgP.jpg?f=fotoalbum_large

edit:

ik heb dit verwijderd aan de inlaat omdat het gewicht ervan ervoor zorgde dat de straal wat naar het oppervlak staat gericht. Maar de vraag nu is: wat voor nut heeft dat tussenstuk? Ik zie er in dehandleiding geen deftige uitleg voor…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfPIMF3AIJqynTxbLAjO6AhOyb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM29Na0SbutGp4AkaSks2NAM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door pina op 11-08-2021 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

nou gisteravond en zojuist....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9u4Dv5PVZrtV2gEYUnWKUVUYiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8UI6JqE7Fa8efrvbKWPsE9t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV5DzyUofePwpZXVj8vIQQYdfUk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/duuWNsqWi8RhOqvrmtsleG1x.gif?f=fotoalbum_large

Het is ietsiepietsie beter, maar mijns inziens nog lang niet helder.

wat te doen... Vlokmiddel en na een paar uurtjes filteren?
Chloorwaarde is ook nog steeds veel te hoog overigens...
Denk toch dat de combi zout toevoegen, boost, en shock iets te veel van het goede was... :|

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-08-2021 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Plenkske schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Yup, had ik ook. Heb er toen nog een kilo of 10 bijgegooid en opeens bleef alles stabiel en alg-vrij :)

Niet zo actief in dit topic dit jaar... blame the weather. Heb m'n installatie niet eens geautomatiseerd. Motivatie is echt 0 :X

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
pina schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:39:
Ik heb een scuba 2 om mijn chloor te meten maar moet ik nu eigenlijk de totale chloor of vrije chloor meten?

Nog mensen met het probleem dat de noppenfolie voortdurend wegdrijft door de krachtige uitstroom van de filter?

[Afbeelding]

edit:

ik heb dit verwijderd aan de inlaat omdat het gewicht ervan ervoor zorgde dat de straal wat naar het oppervlak staat gericht. Maar de vraag nu is: wat voor nut heeft dat tussenstuk? Ik zie er in dehandleiding geen deftige uitleg voor…

[Afbeelding]
Dat tussenstuk zorgt voor wat lucht bij de inlaat. Dat veroorzaakt die bubbels, die je nu niet meer hebt waarschijnlijk. Zou volgens intex beter zijn, maar ik heb geen idee of dat klopt. En ik weet ook niet waarom wel/niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Plenkske schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Dat tussenstuk zorgt voor wat lucht bij de inlaat. Dat veroorzaakt die bubbels, die je nu niet meer hebt waarschijnlijk. Zou volgens intex beter zijn, maar ik heb geen idee of dat klopt. En ik weet ook niet waarom wel/niet.
Idd makes sense... De straal is minder waardoor mijn noppenfolie niet wordt weggeduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:41:
nou gisteravond en zojuist....
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is ietsiepietsie beter, maar mijns inziens nog lang niet helder.

wat te doen... Vlokmiddel en na een paar uurtjes filteren?
Chloorwaarde is ook nog steeds veel te hoog overigens...
Denk toch dat de combi zout toevoegen, boost, en shock iets te veel van het goede was... :|
Lijkt inderdaad op heel fijne troebel wat niet door je filter gefiltert kan worden omdat het te klein is.

Vlokmiddel toepassen en even laten rusten en vervolgens alles wat op de bodem zit opzuigen :).

Chloor te veel zal zelf minder worden, zeker als de zon erop staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Lijkt inderdaad op heel fijne troebel wat niet door je filter gefiltert kan worden omdat het te klein is.

Vlokmiddel toepassen en even laten rusten en vervolgens alles wat op de bodem zit opzuigen :).

Chloor te veel zal zelf minder worden, zeker als de zon erop staat
Ik heb een paar flinkje spuiten vlokkenmiddel erin gespoten.
Ik snap geen drol van die doseringen. Als je de "bio" variant neemt, a 12 euro per liter, heb ik zowat 1,5 liter nodig, en van de gewone (niet bio van 5,95) 30-60 ml per 10 m3. Dus dat heb ik er op de gok in gespoten :+
Filter op recirculatie, en ik ben nu wel benieuwd hoe het er bij staat over een paar uurtjes.

edit
@Jazsie hoe snel moet zoiets normaliter gaan werken? want ik zie nou niet echt iets gebeuren ofzo...

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 11-08-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Uurtje laten inwerken, daarna zou je toch al klonters moeten zien.

Zijn je water waardes goed? Zout/Chloor/PH/Totale Alkaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:56:
Uurtje laten inwerken, daarna zou je toch al klonters moeten zien.

Zijn je water waardes goed? Zout/Chloor/PH/Totale Alkaliteit?
nou echt niets van klonten waarneembaar :?

zout is nu 2950-3000
chloor sky high
PH 7.4
alkaliniteit niet naar gekeken nog

Ik heb het na het toevoegen ca 10 min op recirculatie laten staan, daarna 15 min alles uit, daarna de pomp op filteren. Maar klonten/vlokken zie ik niet.

edit:
ik denk dat ik eens een paar kuub ga afpompen, en verversen

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 11-08-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klonkters krijg je afhankelijk hoe erg het is, moet zeggen dat het bij jou meevalt en dus dat je daarom geen klonters krijgt maar het vuil zal naar de bodem zakken.

Kort circuleren is goed in het begin om vlokmiddel te mengen maar daarna moet je niet meer pompen zodat het vuil kan binden en naar de bodem kan zakken.

Deze dien je vervolgens weer op te zuigen.

Het duurt effe maar na 10u 's morgens zou je nu toch al verschil moeten zien...

Verder is alkaliniteit ook een belangrijk gegeven, je pH is goed dus dan is het "minder" belangrijk maar wel in de gaten houden.
Te hoge pH veroorzaakt namelijk ook troebel water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:39:

[Afbeelding]

edit:

[Afbeelding]
Dat tussen stuk is een airator oid .. water wat niet doodgeslagen "ruikt" .. spelende kids brengen genoeg lucht .. en chloor verdampt sneller door de lucht bellen .. sales gimmick imho kan je mee zonder naar mijn idee. bij mij blijft de dop er dus vrolijk op.

Als je je zwembad nu wat hoger vult ?
en daar helpt dat tussen stuk wel wat mee dat je straal niet omhoog gericht is maar juist recht naar voren (of je stop er wat tussen dat het daardoor wat neerwaarts gericht word ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb een paar flinkje spuiten vlokkenmiddel erin gespoten.
Ik snap geen drol van die doseringen. Als je de "bio" variant neemt, a 12 euro per liter, heb ik zowat 1,5 liter nodig, en van de gewone (niet bio van 5,95) 30-60 ml per 10 m3. Dus dat heb ik er op de gok in gespoten :+
Filter op recirculatie, en ik ben nu wel benieuwd hoe het er bij staat over een paar uurtjes.
Wat je doet met "groen" water ..
zet de pomp aan
- je gaat eerst je ph op peil brengen .. (meten totdat het goed is)
- hierna pak je chloor in poeder/vloeibare vorm .. en een bezem .. (poeder eerst in een emmer met water oplossen en dan langs de rand rond het zwembad doseren)
- na het chloor toegevoegd te hebben ga je de wanden/randen/vloer bezemen .. (zal glad aanvoelen), hiermee mix je gelijk het chloor beter door het water heen ..

zet de pomp uit en dek de boel af met je cover. voor 12-24 uur .. hierna moet alles bezonken zijn op de bodem dit kan je dan weg zuigen met je stofzuiger

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hoi,

TLDR: Kan je de laatste hoeveelheid uit je zwembad (400 l??) gewoon over je gras laten lopen zonder dat het gras dood gaat. +- 10 m verder ligt de groente tuin waar de grond naar afloopt.

Nieuw in dit zwembad topic :w . Heb al redelijk wat doorgenomen nadat we een simpel oud Bestway 330 rond zwembad kregen van mijn zwager. Tijdens de warme periode een paar weken terug werd deze groen. Eerst shock gedaan naar +- 5 ppm, en later ook nog na verificatie alle waarden gecontroleerd met digitale meeting (PH+ Alkaliteit beiden goed), nog eens een shock gedaan naar +/- 10 ppm. Aangezien dit geen resultaat gaf, de pomp (de simpelste/kleinste bestway 1 m3/hr cartridge), en een goedkope stofzuiger van type waterslang aansluiten en met beetje onderduk zuigen, heb ik het maar opgegeven voordat we op vakantie gaan. Zwembad in zon laten om vrij chloor terug te laten lopen naar 0 (nu drie dagen o), en alles boven de uitlaat naar de goot op straat laten lopen. De laatste hoeveelheden zijn gedeeltelijk met emmers weggebracht, maar dat is belachelijk werk (100+ emmers * 50 meter). Zal na vakantie wel beslissen of we in degelijke ZFP pomp + stofzuiger gaan investeren. Ben benieuwd wat ongeveer nodig is voor zon zwembad (mogelijke uitbreiding in de toekomst van 5 naar +/- 10/15 kuub), maar dat wordt op zijn vroegst voor volgend seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25
Lankman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:16:
Hoi,

TLDR: Kan je de laatste hoeveelheid uit je zwembad (400 l??) gewoon over je gras laten lopen zonder dat het gras dood gaat. +- 10 m verder ligt de groente tuin waar de grond naar afloopt.
welkom!
bij mijn vorige bad liet ik de eerste jaren het hele bad een paar dagen laten staan zodat de chloor kan ontsnappen (kwestie van meten wanneer het chloor weg is). Dat liet ik vervolgens leeglopen over de tuin

Later heb ik een laag gat gemaakt in de regenpijp en kon ik gaan hevelen: lange slang in het bad, over de rand zo de regenpijp in (regenpijp zit op riool) paar tuinslangen parallel en zorgen dat de uiteindes onder water blijven. Zo kan je het water wegkrijgen tot de laatste centimeter. dat laatste beetje schepte ik weg met een hoekige emmer en ten slotte met een dweil even schoonmaken en de laatset druppels eruit.

in de buurt van het huidige bad (nieuw bad en nieuw huis) heb ik een schrobput die op het riool zit. ik ga waarschijnlijk met de stofzuigerslang en de zfp het bad leegpompen, kijken hoe dat werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door burnedhardware op 11-08-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
burnedhardware schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:53:
[...]

welkom!
bij mijn vorige bad liet ik de eerste jaren het hele bad een paar dagen laten staan zodat de chloor kan ontsnappen (kwestie van meten wanneer het chloor weg is). Dat liet ik vervolgens leeglopen over de tuin.
En dat ging goed?

Dat met die tuinslang in het bad had ik op zich ook kunnen doen behalve dat ik geen zin had om te "primen" (deed dat vroeger wel eens met korte slang door te zuigen bij bv benzine). Slang liep nu via zwembad poort via zelfde slangen naar putdeksel voor op straat, dus had +/- 10 cm meer kunnen doen via hevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:07:
Klonkters krijg je afhankelijk hoe erg het is, moet zeggen dat het bij jou meevalt en dus dat je daarom geen klonters krijgt maar het vuil zal naar de bodem zakken.

Kort circuleren is goed in het begin om vlokmiddel te mengen maar daarna moet je niet meer pompen zodat het vuil kan binden en naar de bodem kan zakken.

Deze dien je vervolgens weer op te zuigen.

Het duurt effe maar na 10u 's morgens zou je nu toch al verschil moeten zien...

Verder is alkaliniteit ook een belangrijk gegeven, je pH is goed dus dan is het "minder" belangrijk maar wel in de gaten houden.
Te hoge pH veroorzaakt namelijk ook troebel water.
Ik heb einde middag nogmaals een glas van het vlokmiddel in een emmer opgelost, verdeeld, 5 min recirculatie, en laten staan tot nu... ik zie echt 0,0 vlokvorming. :S

Heb de filterpomp zojuist weer ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

Ik heb einde middag nogmaals een glas van het vlokmiddel in een emmer opgelost, verdeeld, 5 min recirculatie, en laten staan tot nu... ik zie echt 0,0 vlokvorming. :S

Heb de filterpomp zojuist weer ingeschakeld.
geduld .. het is lastig ik weet maar pomp uitzitten en lekker netflix aanzetten oid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

vso schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:28:
[...]

geduld .. het is lastig ik weet maar pomp uitzitten en lekker netflix aanzetten oid
duurt dat serieus zo lang dan?
Ik lees bij andere vlokmiddelen dat je JUIST de pomp moet aanzetten, en mocht de druk te hoog oplopen, dan backwashen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Lankman 300-400L .. je vergeet een 1 kuub is 1000L ;)

@burnedhardware elk bad heeft een leegloop ventiel .. (scheelt hevelen)
Afbeeldingslocatie: https://www.jilong-zwembaden.nl/pub/media/catalog/product/cache/4b209899365ccbccc89941f2e1b74dff/a/f/aftapplug.jpg
Tuinslang eraan indien gewenst en gewoon afwachten

anders pak je een dompelpomp van 50,- oid .. die trekt hem binnen 1 een uur oid leeg

btw ik heb een y-stuk met schroefdop bij mijn regenpijp gezet .. (ik wacht ook totdat het chloor uit het water is .. zie het vanzelf als het water "groen is" :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:34:
[...]

Ik lees bij andere vlokmiddelen dat je JUIST de pomp moet aanzetten, en mocht de druk te hoog oplopen, dan backwashen
je moet de pomp aanzetten om het spul te mixen .. en borstelen langs de wanden/bodem is ook niet een onzinnige taak ..
maar als het water in beweging blijft zakt het niet snel naar de bodem

Overgens vlokker en andere "anti alg" is overbodig
algen houden van licht en weinig chloor/lage ph ..

ik heb het al 3 jaar kraak helder weten te houden ..zelfs op vakantie !
Ik pomp elke dag minimaal het bad 1,5 tot 2x rond (4,7m3 per uur pomp op filter stant (6m3 intex zfp) chloordispenser er achter met 5 tabletjes "long" chloor erin ..

Enige wat ik doe is bij extreme temp wisselingen de afstelling van dispenser hoger/lager .. ph in de gaten houden .. doe ik 1x a 2x per maand. om de dag als er niet dagelijks gezwommen word probeer voel ik bij de inlaat/uitlaat even de liner of die stroef of glad aanvoelt .. zo ja dan borstel ik het hele bad en verhoog de chloor dosering .. (drijver met 10x quick chloor erin) .. na het borstelen gooi ik de drijver erin en de bubbelfolie en cover eroverheen ..

als ik op vakantie ben vraag ik een vriend of hij even de dispenser opendraait en aanvult .. (pomp draait automagisch op een voorheen kaku ..nu shelly powerplug elke dag 2 uur ..

de cover waait er geregeld af .. maar de bubbel folie voorkomt erger ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
vso schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:35:
@Lankman 300-400L .. je vergeet een 1 kuub is 1000L ;)

@burnedhardware elk bad heeft een leegloop ventiel .. (scheelt hevelen)
[Afbeelding]
Weet ik, maar dan blijft er veel meer water in staan. Als je vanaf het begin hevelt, dan krijg je meer water uit het bad gezogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
Lankman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:25:
[...]

En dat ging goed?

Dat met die tuinslang in het bad had ik op zich ook kunnen doen behalve dat ik geen zin had om te "primen" (deed dat vroeger wel eens met korte slang door te zuigen bij bv benzine). Slang liep nu via zwembad poort via zelfde slangen naar putdeksel voor op straat, dus had +/- 10 cm meer kunnen doen via hevelen
Als het bad nog vol is, doe je de hele slang in het water (zodanig dat er geen lucht in kan zitten). Dan doe je je handpalm op de slang (ik gebruik ook 32 mm slang) en trek je het uiteinde van de slang over de rand heen. Zolang de opening onder de hoogte van het wateroppervlak blijft, blijft de buis hevelen; als de uitstroomopening deels boven het wateoppervlak van het bad komt, komt er lucht in de slang en is de hevelwerking weg. Vooral in het begin stroomt het lekker door en ik denk dat daarmee ook nog wat achtergebleven luchtbellen worden meegevoerd.

Als er al veel water uit je bad is, lukt het eigenlijk niet meer om te hevelen omdat je de slang niet over de badrand heenkrijgt zonder dat er lucht inkomt.

[ Voor 13% gewijzigd door burnedhardware op 11-08-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:34:
[...]

Yes, er zijn verschillende manieren om vlokmiddel te gebruiken. Gewoon laten filteren kan ook maar dan duurt het juist langer maar gaat het wel gewoon via je filter die je dan ieder dag doet backwashen.

Effe op circulatie stand om vlokmiddel te mengen en vervolgens pomp uit resulteert in sneller (en met sneller dus zeker wel aantal uren, niet minuten...) resultaat maar zakt alles naar de bodem en dat moet je daarna wel weer opzuigen...

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 11-08-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:34:
[...]

Yes, er zijn verschillende manieren om vlokmiddel te gebruiken. Gewoon laten filteren kan ook maar dan duurt het juist langer maar gaat het wel gewoon via je filter die je dan ieder dag doet backwashen.

Effe op circulatie stand om vlokmiddel te mengen en vervolgens pomp uit resulteert in sneller (en met sneller dus zeker wel aantal uren, niet minuten...) resultaat maar zakt alles naar de bodem en dat moet je daarna wel weer opzuigen...
Ja precies. maar 3 uur de pomp uit en dus geen enkel resultaat (kwa vlokken dan)

Maar goed. Hij staat nu al weer een paar uurtjes uit, dus ben benieuwd wat ik morgenochtend aantref.
chloor zat nu aan de 5, dus dat zal morgen ook wel weer goedkomen.
pH netjes 7.4

• pina
vso schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Dat tussen stuk is een airator oid .. water wat niet doodgeslagen "ruikt" .. spelende kids brengen genoeg lucht .. en chloor verdampt sneller door de lucht bellen .. sales gimmick imho kan je mee zonder naar mijn idee. bij mij blijft de dop er dus vrolijk op.

Als je je zwembad nu wat hoger vult ?
en daar helpt dat tussen stuk wel wat mee dat je straal niet omhoog gericht is maar juist recht naar voren (of je stop er wat tussen dat het daardoor wat neerwaarts gericht word ?
sales gimmick denk ik ook, maar het is niet zomaar gebakken lucht want de straal is wel een stuk krachtiger met de adapter :Y Zat sowieso bij het zwembad meegeleverd dus heb het erop gelaten

heb het nu wel beter bevestigd en de stroom gaat nu rechtdoor in het water. Noppenfolie blijft nog altijd bewegen door de kracht maar goed, daar is niet veel aan te doen behalve de adapter te verwijderen

• paQ

paQ

Nou… 0,0 vlokken :')
Vraag me af of dat spul überhaupt wel iets doet.

Maar goed, water is wel stuk opgeknapt :)
Nu het weer nog :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 02:18

Dennis1812

Amateur prutser

paQ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:38:

Ook dat is geregeld met een graad of 28 vandaag.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
pina schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:42:
[...]

sales gimmick denk ik ook, maar het is niet zomaar gebakken lucht want de straal is wel een stuk krachtiger met de adapter :Y Zat sowieso bij het zwembad meegeleverd dus heb het erop gelaten

heb het nu wel beter bevestigd en de stroom gaat nu rechtdoor in het water. Noppenfolie blijft nog altijd bewegen door de kracht maar goed, daar is niet veel aan te doen behalve de adapter te verwijderen
of de dop er op en wat meer water :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:38:

0,0 vlok is niet erg als het water maar meer helder wordt.

Het vuil zal op de bodem liggen dus belangrijk dat je gaat zuigen anders kan het weer gaan troebelen en duurt het langer aangezien het dan weer door je filter heen moet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
Na meerdere malen met de bypass aan het regelen en klooien geweest het max temp uit de solar tyleen er weten uit te persen, eerder dacht ik dat het max er al uit was niet dus.

Belangrijk is dat alle lucht er uit is toevoer bypass afsluit kraan richting solar helemaal open afsluit kraan doorvoer helemaal open richting zwembad, volledige flow, uitvoer solar naar bypass die alleen afknijpen op deze manier haal ik het hogere temp uit de solar tap.

In deze stand heb ik ook meer flow het zwembad in deze circulatie zal het rondpompen sneller gaan.

Op moment van schrijven loopt de pomp net 2 uur begin temp zwembad 21.2 resultaat tot nu toe zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccLMWaLkHg4KczwTErrLeeUvMmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prrtnOb5vJhgUdZJsFWhJFa2.jpg?f=fotoalbum_large

Op de afbeelding geeft betere resultaten dan eerder werd waargenomen vooral het onderlinge verschil tussen tap water solar en temp onder de afdekking van de solar tyleen, temp tapwater loopt nog steeds gelijdelijk op.zal straks nog even een update doen van de resultaten.

Update: 3 kwartier later hier de resultaten de grens heeft de temp van onder de afdekking gepasseerd. probeer eind van de middag nog een update te geven als het me lukt, ben op moment nog druk en weet niet hoe laat het wordt vanmiddag als ik thuis ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdyHS0kjCDEF19eV1Ba31c0VIdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wt91DHxeQEykyzkcnNaz78tg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door J.E. Weinor op 12-08-2021 23:47 ]

• BlueBayou
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-08-2021
Wauw, wat een high tech bad. Ik kom hier even neuzen want ik twijfel tussen het bouwen van een zwembad of het zwembad wat ik heb in te bouwen (6.50 x 2.75 x 1.55).

Misschien is het hier wel genoemd maar ik verwarm mijn bad tot 30 graden met een olievat een pijp en daarin een spiraal van rvs waar het badwater doorheen wordt gepompt en in het midden steek je een houtvuur aan. Mijn vorige zwembad was een slag kleiner en die verwarmde ik tot 36% graden in een 6 uurtjes. Ik woon in het buitengebied dus geen buren en heel veel hout maar het is een uitstekende manier om je zwembad te verwarmen en je hoeft niet heel erg handig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BlueBayou schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:01:
Wauw, wat een high tech bad. Ik kom hier even neuzen want ik twijfel tussen het bouwen van een zwembad of het zwembad wat ik heb in te bouwen (6.50 x 2.75 x 1.55).

Misschien is het hier wel genoemd maar ik verwarm mijn bad tot 30 graden met een olievat een pijp en daarin een spiraal van rvs waar het badwater doorheen wordt gepompt en in het midden steek je een houtvuur aan. Mijn vorige zwembad was een slag kleiner en die verwarmde ik tot 36% graden in een 6 uurtjes. Ik woon in het buitengebied dus geen buren en heel veel hout maar het is een uitstekende manier om je zwembad te verwarmen en je hoeft niet heel erg handig te zijn.
Boeiend hoe je het verwarmt :) of beter gezegd discussies over vuur + rook vermijden we --> anders meld je het met het rapporteer knopje oid .. Mods zijn niet happy met die discussie ..

een AG zwembad inbouwen is goedkoop en snel .. maar handig is anders .. kan je beter een (betonnen) c.q stevige wand/bodem hebben .. als je de ruimte hebt. vooraf nadenken over leidingwerk / afzuiging (lees bereikbaar zijn van) zodat je eventueel een vijver oid ervan kan maken is wel nuttig .. in mijn optiek

ingraven moet je bv even rekening houden dat het zand/aarde niet tegen je liner aan komt namelijk bij een AG zwembad.. als je langs de rand loopt

@J.E. Weinor wel beter :) als het beter vloeit

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 00:17:
[...]

Boeiend hoe je het verwarmt :) of beter gezegd discussies over vuur + rook vermijden we --> anders meld je het met het rapporteer knopje oid .. Mods zijn niet happy met die discussie ..
Waarom zouden modjes daar niet happy mee zijn? Je kunt prima op bovenstaande manier gecontroleerd een bad verwarmen. Buitengebied is mooi, maar geen must. Als je maar geen tractorbanden op gaat stoken, zie ik 0 issues dat dergelijke verwarmmethodes hier besproken worden. Vind het juist gaaf om te zien, als iemand een mooie RVS/koper spiraal heeft gebouwd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:02:
[...]

Waarom zouden modjes daar niet happy mee zijn? Je kunt prima op bovenstaande manier gecontroleerd een bad verwarmen. Buitengebied is mooi, maar geen must. Als je maar geen tractorbanden op gaat stoken, zie ik 0 issues dat dergelijke verwarmmethodes hier besproken worden. Vind het juist gaaf om te zien, als iemand een mooie RVS/koper spiraal heeft gebouwd.
wellicht was ik niet helemaal duidelijk ... helemaal mee eens en inhoudelijk hoe "vuur" te stoken maken de modjes ook geen issue ervan .. en wat je met het vuur doet dus ..

het is de discussie omtrent vuur + buren (mag je wel / niet stoken oid mileu oftewel het overlast deel) die modjes niet happy maakt

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Wie maakt nog meer gebruik van deze mooie dagen ?

Gisteren rond 12:00 was het water nog 20 graden. WP aan gezet en begin van de avond zat ik op 27. Heb hem uit gezet op 27,5 iets later op de avond. Gisteren best veel bewolking dus een prima resultaat. Vandaag lijkt er meer zon te blijven (wel wat wisselvallig) en daarmee gaat de opwarming wat sneller.

Buitentemperatuur nu in mijn tuin: 24,0
Om 11:00 WP aan gezet, temperatuur zwembad toen: 25,3 (dus ~2 graden afkoeling over de nacht)
Nu is temperatuur zwembad al gestegen naar: 27,3

Na mijn werk dus tijd om erin te gaan :) gisteren kon het ook al wel maar we hadden er minder zin in. Ook was het buiten erg bewolkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Hier liggen ze er ook in.
Hier springt iedere ochtend de zfp en wp om 6u aan dus om 10u was het vanmorgen al lekker 26 graden toen ik het zeil er vanaf haalde.
Nu met 27,5 prima water, alleen als je eruit komt…..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jazsie
Ik maak vollop gebruik dat het juist wat minder weer is om mijn Bad in orde te maken haha.
Nu vandaag is het inderdaad meer zon en stuk warmer, gelijk minder zin om aan het bad te werken...

Nu pas gevuld met water, skimmer eindelijk gemonteerd, nu nog uit snijden :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwRhFunQvbPbxGXolkD_qfC47Ho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cQooGJ4Pc3zMe6jYBoE1En8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygjHRR76h5huJxsaKD742_6Z9nA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qi60htivQGWnb6f2D3Xui7kq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r4Neqbmo_LDM_XKoP4l0iKkjJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3Vgt9Ewiue9SEJFODVljbMW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj8egKXq3x7jpIowNfRop74_Bjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7qRvxwxLBxCm624aC5ojYEu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MTtq0GtWlr3O2jPy3641HeQj4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUkTSYcjzecebJ1ZDpF5DN1P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPJ6CvLQh7cVIc8Xo8YWEKzTziI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7TJlfOxEGHH9t6pO2k9cKAV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:05
Hier ook elke dag om 10:00 - 18:00 ZFP/WP aan.
Temperatuur >26° en met regelmaat veel zwem plezier van kinderen, maar zelf ook.
(Heerlijk om op te warmen 8)7 )

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Togi schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:59:
Hier liggen ze er ook in.
Hier springt iedere ochtend de zfp en wp om 6u aan dus om 10u was het vanmorgen al lekker 26 graden toen ik het zeil er vanaf haalde.
Nu met 27,5 prima water, alleen als je eruit komt…..
Een warmtepomp werkt deze zomer stukken beter dan solarverwarming. De afgelopen dagen kwam ik niet verder dan 24 en een beetje.
Er is te weinig zon en te veel afkoeling 's nachts en door regen.
Ik ga ook niet verder investeren in zonneverwarming, een wp (en evt zonnecellen) geeft veel meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Een warmtepomp werkt deze zomer stukken beter dan solarverwarming. De afgelopen dagen kwam ik niet verder dan 24 en een beetje.
Er is te weinig zon en te veel afkoeling 's nachts en door regen.
Ik ga ook niet verder investeren in zonneverwarming, een wp (en evt zonnecellen) geeft veel meer comfort.
ieder zijn meug .. de dagen dat ik het water verwarmt zou willen hebben zonder aanwezige zon zijn er nog niet geweest ..

maar betreft opwarmen/afkoelen ben ik redelijk met je eens .. begin van de zomer was nog wel een te doen maar de laatste paar weken was het niet echt top weer. ach .. vorig jaar was het wel beter ..

maar een wp word het niet en PV ach heb ik al dus .. :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 13-08-2021 20:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• burnedhardware
Plenkske schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:22:
Een beetje. Heb de warmtepomp aangezet (die mini d’eau; geïsoleerd met het setje en nu hoor je dat ding eigenlijk niet meer). Bad is er is klaar voor, maar de dame’s zijn er nog niet ingeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
burnedhardware schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Een beetje. Heb de warmtepomp aangezet (die mini d’eau; geïsoleerd met het setje en nu hoor je dat ding eigenlijk niet meer). Bad is er is klaar voor, maar de dame’s zijn er nog niet ingeweest.
Aah mooi, heb je er foto's van en evt filmpje hoe die nu klinkt ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• burnedhardware
Plenkske schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Aah mooi, heb je er foto's van en evt filmpje hoe die nu klinkt ?
Voor de genen die de draad kwijt zijn:
De eerste leveringen van de W’eau 4kw mini inverter warmtepomp gaven best veel herrie, zoals het geluid van een kappotte koeling van een supermarkt.

De webwinkel heeft toen aangeboden om geld terug te geven, op te halen en te repareren of een isolatie pakket te sturen. Ik heb voor de laatste optie gekozen.

gemaakt op de dag van het plaatsen van de isolatie, helaas lijkt op de na-film de frequentie van de zandfilterpomp hoger te zijn. De filmpjes zijn met hetzelfde toestel gemaakt op zo goed als dezelfde afstand (ca 1 meter)

Alleen de zandfilterpomp
https://youtube.com/shorts/Z8D6aTprap4?feature=share

Voor de isolatie
https://youtube.com/shorts/OLRRf2hoDCE?feature=share

Na de isolatie
https://youtube.com/shorts/T4OE9D6VvGE?feature=share

Vreemd genoeg hoor ik op de filmpjes amper verschil, in werkelijkheid hoor ik nu binnen niet of de warmtepomp aan of uit staat, terwijl dat eerder zeer duidelijk hoorbaar was.

[ Voor 7% gewijzigd door burnedhardware op 14-08-2021 12:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:32
Hier inmiddels ook volop in gebruik na alles vorige week aangesloten te hebben.
Blij dat ik gekozen heb voor warmtepomp.
Maandag begonnen met opwarmen en zit nu zo rond 27 a 28 graden met inderdaad ongeveer 2 graden verlies in de nacht.

Vandaag en morgen in ieder geval nog zwemmen.
Plenkske schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:22:

Gisteren rond 12:00 was het water nog 20 graden. WP aan gezet en begin van de avond zat ik op 27. Heb hem uit gezet op 27,5 iets later op de avond. Gisteren best veel bewolking dus een prima resultaat. Vandaag lijkt er meer zon te blijven (wel wat wisselvallig) en daarmee gaat de opwarming wat sneller.

Buitentemperatuur nu in mijn tuin: 24,0
Om 11:00 WP aan gezet, temperatuur zwembad toen: 25,3 (dus ~2 graden afkoeling over de nacht)
Nu is temperatuur zwembad al gestegen naar: 27,3

Na mijn werk dus tijd om erin te gaan :) gisteren kon het ook al wel maar we hadden er minder zin in. Ook was het buiten erg bewolkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03:09
Hier ook, buitentemperatuur is wat minder, maar door de wp toch bijna elke avond even weten te "plonsen"zoals ik het noem. Water is heerlijk(32 graden).
Als ik er eenmaal in zit wil ik er ook echt niet meer uit :) Heerlijk. Straks weer voor het slapen even plonsen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Arjantje72 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:30:
Hier ook, buitentemperatuur is wat minder, maar door de wp toch bijna elke avond even weten te "plonsen"zoals ik het noem. Water is heerlijk(32 graden).
Als ik er eenmaal in zit wil ik er ook echt niet meer uit :) Heerlijk. Straks weer voor het slapen even plonsen :)
Hier idem! Denk dat ik hem deze maand gewoon lekker op temperatuur ga houden.
Uurtje of 12 de pomp aan en WP op 30-32. Je merkt wel dat het s'avonds en s'nachts een stuk kouder is.

Nu al half augustus... niet best eigenlijk dat het weer zo snel gaat :X

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:02

Pixelmagic

Ubergeek

Dennahz schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:38:
[...]

Uurtje of 12 de pomp aan en WP op 30-32. Je merkt wel dat het s'avonds en s'nachts een stuk kouder is.

Gisteren op 38 gezet (in de middag met "gratis" stroom, koelt nog wat af) en vallende sterren gekeken. Vandaag dacht ik er een stapje op te doen op 39, maar we gingen er wat eerder in, dat is erg warm...

Overigens maakt de WP zodra hij terug schakelt meer geluid dan vol vermogen, lijkt wel of er iets rammelt ofzo. Dat was de reden om hem wat hoger in te stellen en handmatig uit te zetten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:01:
[...]

Gisteren op 38 gezet (in de middag met "gratis" stroom, koelt nog wat af) en vallende sterren gekeken. Vandaag dacht ik er een stapje op te doen op 39, maar we gingen er wat eerder in, dat is erg warm...

Overigens maakt de WP zodra hij terug schakelt meer geluid dan vol vermogen, lijkt wel of er iets rammelt ofzo. Dat was de reden om hem wat hoger in te stellen en handmatig uit te zetten.
39gr is warm he :9

In het begin toen ik de wp pas had eens op 40gr gezet om te testen, kwam niet verder dan mijn enkel maar vrouwlief ging er helemaal in _/-\o_

Overigens lijkt mij dat niet te kloppen dat ie meer geluid maakt bij het terug schalen, daar heb ik geen last van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03:09
Dennahz schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:38:
[...]

Het weer is gewoon k...t.
Daar zal iedereen het mee eens zijn.
Mijn pomp staat standaard ook 12 uur aan en het water is 32 graden...
Water is kraakhelder en ik kom er net uit. Warm is het niet buiten, moet er niet an denken 17m3 wam te maken met iets anders.
Jazsie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:26:
[...]

39gr is warm he :9

In het begin toen ik de wp pas had eens op 40gr gezet om te testen, kwam niet verder dan mijn enkel maar vrouwlief ging er helemaal in _/-\o_

Overigens lijkt mij dat niet te kloppen dat ie meer geluid maakt bij het terug schalen, daar heb ik geen last van.
Ik had om mijn wp te testen het water op 36 graden gezet, maar dat is voor mij veel te heet om te zwemmen, niet echt verfrissend zeg maar. :D

Mijn dochtertje was echt gewoon in slaap gevallen in het zwembad O+
Zo ontspannen... :)

[ Voor 32% gewijzigd door Arjantje72 op 15-08-2021 04:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Voor zwembad water is voor mij 28 graden prima, een zwembad is ook meer om lekker af te koelen (al is dat deze zomer niet echt nodig :( ).
Jacuzzi moet natuurlijk wel warmer maar ik neem aan dat jij geen jacuzzi hebt van 17m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Gistermiddag was al heerlijk maar vandaag wordt zo te zien nog beter. Het is hier in de tuin al 24,7 graden met volop zon.

Zwembad is weer snel aan het opwarmen en zit op 27,9.
Ik vind het vanaf 26 eigenlijk al prima, zeker als de zon schijnt. Maar als het iets koeler is buiten dan is het wel lekker als het zwembad rond de 30 zit :)

Volgend jaar maar eens kijken of ik met wat simpele ingrepen beter kan isoleren. De nachtafkoeling vind ik nu te veel(vooral jammer vd verbruikte energie). Afhankelijk van de temperaturen is het 1,5 tot 3 graden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Na een hoop passen, meten, puzzelen en betalen voor veel te dure druk PVC hulpstukken eindelijk mijn pomp en by-pass in een tuinbox weten te proppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG5yZpJmz-62sikZ3TwAjmbHpvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AL2rp8Q2queGY149vUNmibnk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spv5MUctqC0EfSjaKfbw5e1mR1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETpmrJddZhWTvVrrs5sh2V1D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8optTY1mjyoOk4oDV2I1-mWLVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZYVNQNWKlhLw3LxfDizwnTn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEJ2p3TK413Ushyz3y_M4CHLmYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obrOASrlbO5gylW1X4QX0Hr1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx_6837r6TAxAy6I48wwJPZ5p1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXBy8Qdkwcw5E8VWayX9nWh7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEe0DLAnvraQv85I8Wa6UXLFRHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnZUiPw3HZ8DrtHTGr4rOigY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUoErtq-WwdSGBptKEs48Yo24lQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUoV4omoWHwRA7NDhMbj9uLr.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kwam er helaas te laat achter dat het doorzichtige filter echt op de pomp ingang moet omdat de pomp een ander type schroefdraad heeft, anders had ik voor een andere indeling gekozen. Ik had aanvankelijk ook een kleinere box (€20 bij Jysk) maar daar kon ik de kranen niet in kwijt, dus toch een maatje groter (€49 bij Blokker) en nu kunnen ook het schepnet, potten chloor en dergelijke er in.

In de retour van de solarmat en in de aanvoer naar het bad zitten afgedopte 1/2" schroef aansluitingen waar ik nog thermometers in wil. Die kraan op het dak moet nog worden vervangen met een afsluitdop maar die had ik niet meer. Ben al met al niet helemaal tevreden, maar voor nu is het even goed genoeg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-05 22:54
Na lang wikken en wegen dan gisteren toch maar de solar bollen weggehaald en een warmtepomp gekocht :)

Heb hier gelukkig veel info opgedaan, maar mijn keuze is uiteindelijk op een warmtepomp van het type pinguïn gevallen, best spannend want online en hier was er weinig tot niks over te vinden.

Gisteren aangesloten en ik heb zeker geen spijt!
Hij is zeer stil, en mijn bad (11 kuub) is van 22 naar 29 graden gegaan in 1 dag :)

Ik heb het type pinguïn 3,15 kw

En hij ziet er ook nog gezellig uit!
De kids hebben er een nieuwe vriend bij lol

Heb er meteen maar even een dakje op gemaakt zodat hij een beetje droog blijft bij slecht weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbEr9AK1KClcKmx7cu4ax1Kedn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alYRST5hgv0ycZ52H3Jj3ZmY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Zucht… koop je een gebogen borstel (40,6cm) van Intex. Past ie niet op de universele steel waar ik de overige artikelen (schepnet enz) op klik. Deze is net iets dikker. De kleine borstel past daar wel op :/ En ja het staat erop maar graaien bij de lokale Heuts maakt dat dit mis gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 15-08-2021 14:06 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:05
JdeTuitG schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:58:
Na lang wikken en wegen dan gisteren toch maar de solar bollen weggehaald en een warmtepomp gekocht :)

Heb hier gelukkig veel info opgedaan, maar mijn keuze is uiteindelijk op een warmtepomp van het type pinguïn gevallen, best spannend want online en hier was er weinig tot niks over te vinden.

Hij is zeer stil, en mijn bad (11 kuub) is van 22 naar 29 graden gegaan in 1 dag :)

Heb er meteen maar even een dakje op gemaakt zodat hij een beetje droog blijft bij slecht weer

[Afbeelding]
Ziet er leuk uit.
Een koude vriend erbij voor de warmte ;)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]
Weet niet wat het je gekost heeft en het is opzich een prima ding, enige is dat de capaciteit bij de kouderen dagen vrees ik te weinig zal zijn.
Afhankelijk van in welk "weer" je het bad wilt gebruiken kan dit een nadeel zijn.

Voor temperaturen zoals vandaag zal ie het prima doen :)

Maar ik moet toegeven, hij staat er echt leuk bij! Zullen de kids geweldig vinden _/-\o_

Beter dan mijn oersaaie standaard behuizing wp :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdeTuitG
Jazsie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:44:
[...]

Weet niet wat het je gekost heeft en het is opzich een prima ding, enige is dat de capaciteit bij de kouderen dagen vrees ik te weinig zal zijn.
Afhankelijk van in welk "weer" je het bad wilt gebruiken kan dit een nadeel zijn.

Voor temperaturen zoals vandaag zal ie het prima doen :)

Maar ik moet toegeven, hij staat er echt leuk bij! Zullen de kids geweldig vinden _/-\o_

Beter dan mijn oersaaie standaard behuizing wp :|
Wij zijn wel ‘mooi weer’ zwemmers, hopelijk gaan we tot eind september door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

[Afbeelding]
Mooi ding die Pinguïn WP even opgezocht er zijn 3 varianten van verkrijgbaar 3,15 - 4,2 & 5,25 kW goedkoper bij Bol niet verwacht prijzen €499, €549 en €599 voor de 5,25 KW.

Mooi bad op de achtergrond verder op de achtergrond ook een leuk ding :) heb de zelfde zwembad ook 11M3,
Je hebt niet veel water er in zitten aan de foto te zien en je aansluitingen die je ondersteunt met een plankje daar had ik andere aansluitingen voor gekozen van intex met schroefkoppeling en afsluitkraan heb je de ondersteuning ook niet meer nodig, alleen het gat in de liner iets groter uitsnijden stelt op zich niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
J.E. Weinor schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Mooi ding die Pinguïn WP even opgezocht er zijn 3 varianten van verkrijgbaar 3,15 - 4,2 & 5,25 kW goedkoper bij Bol niet verwacht prijzen €499, €549 en €599 voor de 5,25 KW.

Mooi bad op de achtergrond verder op de achtergrond ook een leuk ding :) heb de zelfde zwembad ook 11M3,
Je hebt niet veel water er in zitten aan de foto te zien en je aansluitingen die je ondersteunt met een plankje daar had ik andere aansluitingen voor gekozen van intex met schroefkoppeling en afsluitkraan heb je de ondersteuning ook niet meer nodig, alleen het gat in de liner iets groter uitsnijden stelt op zich niet veel voor.
Ja dat is het eerste wat ik dus ga doen als ik hem volgend jaar ga opzetten :)

En de buizen deze winter een behandeling geven want veel beginnen er nu (na 4 maanden al) te roesten op de naden :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JdeTuitG schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

Ja dat is het eerste wat ik dus ga doen als ik hem volgend jaar ga opzetten :)

En de buizen deze winter een behandeling geven want veel beginnen er nu (na 4 maanden al) te roesten op de naden :(
Nog geen last van roest op de buizen van het Bestway, tijdens het opruimen eens alle framebuizen eens nalopen en gelijk behandelen mocht er roest aanwezig zijn.

Hieronder een overzicht van de Pinquin WP ter vergelijk in type uitvoering, laat de bevindingen maar horen of het was is , wel of niet doen tot aankoop of toch wat anders aanschaffen? rond deze bedragen voor de Pinguïn WP.

Ik zelf heb geen ervaring met warmte pompen of enig verstand, maar wellicht om tot evt. later tot aanschaf en voor de gene die overwegen om een WP aan te schaffen.

Maar de Pinguïn ziet er wel leuk uit is weer wat ander dan die bakken in de tuin. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24IFFI58Lzq98zUBR-fGOYt0cfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvRjK9VRmt3DKL2Wd77YDgCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
zucht, ik zit vermoedelijk met een lek in het zwembad. Ik was 2 dagen afwezig en toen ik terug was, was het water onder het niveau van de inlaat gezakt. Gisteren wat water bijgevuld en het peil is beetje gezakt... toch maar zeer vreemd hoe dat lek er plots is gekomen :(

dicht rond het zwembad (kunstgras) is geen druppel water op te merken, dus ik vermoed dat het lek ergens in het midden zit... Mensen die een idee hebben hoe ik in godsnaam kan uitzoeken waar het lek zich zou bevinden met al dat water er al in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
pina schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:14:
zucht, ik zit vermoedelijk met een lek in het zwembad. Ik was 2 dagen afwezig en toen ik terug was, was het water onder het niveau van de inlaat gezakt. Gisteren wat water bijgevuld en het peil is beetje gezakt... toch maar zeer vreemd hoe dat lek er plots is gekomen :(

dicht rond het zwembad (kunstgras) is geen druppel water op te merken, dus ik vermoed dat het lek ergens in het midden zit... Mensen die een idee hebben hoe ik in godsnaam kan uitzoeken waar het lek zich zou bevinden met al dat water er al in?
Je heb van die vloeistoffen die je in het zwembad kan gooien om het lek op te sporen en automatisch te dichten. Geen ervaring mee maar misschien zoiets: https://www.zwembadenwebshop.nl/lekafdichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

pina schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:14:

Zitten alle buizen/klemmen goed vast? Daar kan stiekem ook veel water langs weg vloeien.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:28

Bommes

Capo del formaggio

Compleet nieuw in dit topic heb ik om eerlijk te zijn niet echt de tijd om 304 pagina's door te lezen.
Maar is er misschien iemand die me in de juiste richting kan helpen?

1 november krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.
In de achtertuin daarvan ligt een beste vijver.
We zijn geen vijver fans maar een zwembad in de tuin spreekt ons wel aan.
Maar dan willen we de natuurlijke kant op, dus eigenlijk de vijver ombouwen, uitgraven, vergroten en met natuurlijke middelen filteren.

Zijn er hier ook mensen die een natuur zwembad in hun tuin hebben?
Is er een plek op het internet (vast wel) waar ik hier over informatie kan inwinnen en/of mezelf kan inlezen?

We wonen er nog niet en we gaan eerst een winter in maar ik zou toch wel volgend voorjaar aan de gang willen met die vijver onder handen te nemen.
Plaatje bij mijn praatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629098715-600-x-400px-614_2160.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Bommes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:25:
Compleet nieuw in dit topic heb ik om eerlijk te zijn niet echt de tijd om 304 pagina's door te lezen.
Maar is er misschien iemand die me in de juiste richting kan helpen?

1 november krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.
In de achtertuin daarvan ligt een beste vijver.
We zijn geen vijver fans maar een zwembad in de tuin spreekt ons wel aan.
Maar dan willen we de natuurlijke kant op, dus eigenlijk de vijver ombouwen, uitgraven, vergroten en met natuurlijke middelen filteren.

Zijn er hier ook mensen die een natuur zwembad in hun tuin hebben?
Is er een plek op het internet (vast wel) waar ik hier over informatie kan inwinnen en/of mezelf kan inlezen?

We wonen er nog niet en we gaan eerst een winter in maar ik zou toch wel volgend voorjaar aan de gang willen met die vijver onder handen te nemen.
Plaatje bij mijn praatje:
[Afbeelding]
Natuur zwembad is goed te doen, alleen wel juiste samenstelling hebben van planten ivm filteren is belangrijk.

Aangezien ik niemand ken hier in dit topic die dat heeft raad ik aan om Youtube te checken, daaar staat tal van info.

Kort gezegd blijft alles het zelfde behalve dat je voor natuurlijke filters (aka planten) gaat.

Weet je wel zeker dat je een natuur zwembad wil? Neem aan dat je al in een natuur vijver/zwembad hebt gezwommen want het is toch wel een verschil :)

offtopic:
Zelf ook naar gekeken maar blijf toch bij een -chloor- zwembad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:40
Even gebruik maken van het WP onderwerp dat nu even hot is hier :9 Ik sta op het punt om de laatste apparaten voor het zwembad aan te schaffen en ben benieuwd of jullie eens kunnen dubbelchecken.

Het gaat om een bouwkundig bad van ongeveer 7,5 kuub met 5 cm XPS isolatie alleen onder de betonfundering. Verder zijn de muren gemetseld met betonblokken van 19 cm dik (de onderkant van de blokken is open, de bovenkant niet waardoor er luchtkamers ontstaan tijdens het metselen). Alle aansluitingen zijn 50mm en ik wil een zoutwater systeem installeren.

Ik ben op zoek naar goede deals ( :o ) en ben bereid wat extra te betalen voor gereduceerd geluid en degelijkheid, het zwembad is immers een eigen gemaakt pronkstuk. De verstandhouding met de buren is goed en dat wil ik graag zo houden :) Mijn beredenering is daarom, kies een beetje oversized zodat het minder hard hoeft te werken.

Zandfilterpomp:
Aqua Plus AQ 330+ 6 m3/u
Hier ben ik op uitgekomen omdat hij 6-weg is en er verschillende reviews zijn geplaatst die het geluid omschrijven als stil en 'stiller dan de pomp die ik had'. Reviews gevonden op deze site (verdeeld over de verschillende versies 4m3 - 6m3 - 8m3): https://www.toppy.nl/prod...et-aq-330-plus-4-m-u.html

Zoutwater systeem:
Intex 26668GS
Het kleinere broertje (26664GS) lijkt niet geschikt voor een zandfilterpomp. Daarnaast is dit de enige betaalbare die ik heb gevonden welke naar mijn idee prima moet werken voor mijn formaat bad.

Warmtepomp:
Hier twijfel ik nog sterk. Het is erg jammer dat de W'eau Mini Inverter 4kW niet zo stil blijkt en daarom al direct afvalt voor mij. Ik zit nu te denken aan een WP van 5-7 kW en zou graag wat verder onder de 1000 euro willen blijven, wat helaas niet echt lijkt te lukken. Of ik moet wellicht kiezen voor een step-inverter.

Eerste keus: Poolex Q-Line Full Inverter | 7 kW
De specs zijn indrukwekkend voor het formaat (capaciteit/geluid) en i.c.m. de lucht uitlaat naar boven is het ideaal voor het plaatsen in mijn geval. Ook heeft hij standaard wifi wat anderen niet zonder meer hebben.

Tweede keus: Aquaforte 50SP Full Inverter
Deze boven de 3e keus gezet vanwege het geluid en de wifi functie. Op 10 meter (17-27 dB tegen < 32,4 dB).

Derde keus: Hayward Full Inverter 7kW
Dit lijkt het meest robuuste apparaat van topkwaliteit. Helaas geen wifi en wat luidruchtiger dan de 2 bovenstaande. Ik krijg zelfs geen losse wifi module gevonden voor dit model.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Luc S schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:29:
Even gebruik maken van het WP onderwerp dat nu even hot is hier :9 Ik sta op het punt om de laatste apparaten voor het zwembad aan te schaffen en ben benieuwd of jullie eens kunnen dubbelchecken.

Het gaat om een bouwkundig bad van ongeveer 7,5 kuub met 5 cm XPS isolatie alleen onder de betonfundering. Verder zijn de muren gemetseld met betonblokken van 19 cm dik (de onderkant van de blokken is open, de bovenkant niet waardoor er luchtkamers ontstaan tijdens het metselen). Alle aansluitingen zijn 50mm en ik wil een zoutwater systeem installeren.

Ik ben op zoek naar goede deals ( :o ) en ben bereid wat extra te betalen voor gereduceerd geluid en degelijkheid, het zwembad is immers een eigen gemaakt pronkstuk. De verstandhouding met de buren is goed en dat wil ik graag zo houden :) Mijn beredenering is daarom, kies een beetje oversized zodat het minder hard hoeft te werken.

Zandfilterpomp:
Aqua Plus AQ 330+ 6 m3/u
Hier ben ik op uitgekomen omdat hij 6-weg is en er verschillende reviews zijn geplaatst die het geluid omschrijven als stil en 'stiller dan de pomp die ik had'. Reviews gevonden op deze site (verdeeld over de verschillende versies 4m3 - 6m3 - 8m3): https://www.toppy.nl/prod...et-aq-330-plus-4-m-u.html

Zoutwater systeem:
Intex 26668GS
Het kleinere broertje (26664GS) lijkt niet geschikt voor een zandfilterpomp. Daarnaast is dit de enige betaalbare die ik heb gevonden welke naar mijn idee prima moet werken voor mijn formaat bad.

Warmtepomp:
Hier twijfel ik nog sterk. Het is erg jammer dat de W'eau Mini Inverter 4kW niet zo stil blijkt en daarom al direct afvalt voor mij. Ik zit nu te denken aan een WP van 5-7 kW en zou graag wat verder onder de 1000 euro willen blijven, wat helaas niet echt lijkt te lukken. Of ik moet wellicht kiezen voor een step-inverter.

Eerste keus: Poolex Q-Line Full Inverter | 7 kW
De specs zijn indrukwekkend voor het formaat (capaciteit/geluid) en i.c.m. de lucht uitlaat naar boven is het ideaal voor het plaatsen in mijn geval. Ook heeft hij standaard wifi wat anderen niet zonder meer hebben.

Tweede keus: Aquaforte 50SP Full Inverter
Deze boven de 3e keus gezet vanwege het geluid en de wifi functie. Op 10 meter (17-27 dB tegen < 32,4 dB).

Derde keus: Hayward Full Inverter 7kW
Dit lijkt het meest robuuste apparaat van topkwaliteit. Helaas geen wifi en wat luidruchtiger dan de 2 bovenstaande. Ik krijg zelfs geen losse wifi module gevonden voor dit model.
Qua ZFP: heb je ook al ergens specs gezien met decibels erbij ? Of wellicht video's op youtube waarbij het geluid te horen is ?

Warmtepomp: ik zou gaan voor je eerste keus. Heeft veel voordelen (wat je al noemt), garantie is goed en het merk volgens mij ook. Ook heeft deze meer capaciteit bij 15 graden vergeleken met de andere warmtepompen die je noemt.
Ik denk wel dat je met een bypass je doorstroming moet knijpen, want aanbevolen wordt 2,2 m3/u.
En let ook even op dat de warmtepomp wordt geleverd met 32/38 mm tules. Dus daar heb je even een overgang naar 50mm nodig.

Ik heb zelf ook nog even getwijfeld over die warmtepomp, maar een paar maanden geleden was deze nog niet leverbaar. Ook zijn er nog niet veel reviews te vinden maar bij dit merk heb ik er wel meer vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Ik heb hier nu sinds 2 weken onderstaande Poolex silverline fi draaien welke mij prima bevalt.
Maar ik heb verder geen referentie met andere.
Op vol vermogen hoor je hem wel iets maar is niet storend of irritant (zeker niet door de intex pomp die er naast staat ;) ).
WiFi functie werkt prima waardoor programmeren lekker makkelijk gaat (via het menu is dat wat lastiger)
Enige nadeel wat ik tot nu toe gevonden heb is dat het scherm alleen de inlet temperatuur weergeeft en niet de uitgaande temp. Delta T is dus niet meetbaar zonder zelf nog een thermometer toe te voegen

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Pagina: 1 ... 76 ... 172 Laatste