Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:54
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:39:
Dit werkt me toch even mooi :D Weg lucht!

[Afbeelding]
Slim gedaan, alleen hoe kan er nu lucht inkomen in een gesloten systeem dat gevuld is met water?

Of is dit puur voor wanneer je het hebt bijgevuld?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
robb. schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:47:
[...]

Ik ben weer een beetje verder. Vanuit Toppy (winkel waar de WP is gekocht) is er monteur langs geweest. Het irritante geluid komt uit de compressor. De monteur meent echter dat dit geluid normaal is en dus inherent aan inverter WP's. Op de website van Toppy staat echter dat de pomp zeer stil is.... schiet mij maar lek waarop dit dan gebaseerd is 8)7.
Ik ga Toppy maar weer mailen... zucht
Sorry maar dat geratel is zeker niet normaal voor een inverter WP.

Ik nodig je graag uit om naar mijn WP te luisteren, daar hoor je dit toch echt niet hoor. Of het moet zo minimaal zijn dat het niet hoorbaar is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
burnedhardware schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:04:
Maar waarom vragen ze maar 50€ voor een pakket zonder zwembad, filterpomp, afdekkoepel én warmtepomp? Voor die set kan je ook 500 vragen en het niet leveren…
Pakket is met zwembad... helaas zeggen ze wel PayPal als betaal methode maar is die optie niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

jarnoz schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:39:
Ik weet het... als iets te mooi is om waar te zijn...

Maar kwam dit tegen:

https://brialdy.com/products/zwembad?variant=40315123630230

Toevallig iemand hier ooit wat besteld :)

Er stond met PayPal betalen, dus dacht nou prima dan krijg ik me geld terug, maar bij het afrekenen kan dat dus niet... dus ik vertrouw het dan al niet meer.

Maar wie weet kent iemand deze site, of durft het aan een gokje te nemen van 50 euro 8)7
Typisch mensen die creatief geld proberen binnen te halen, voor €50 durven veel mensen de gok te nemen, halen de paypal rekening leeg en vervolgens niemand thuis.

De vraag blijft, hoe heb jij het gevonden ? Ik vermoed dat het nog niet geheel klaar is (afrekenen nog niet klaar) en dat je het "te vroeg" hebt gevonden.

Overigens is de site wel prof opgezet, enige wat nog mist is een adres. Als ik zo snel zie allerlei producten, soort van Action. Ik heb deze in ieder geval besteld, lijkt me geweldig ! :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:30

JB

Cédric roelt!

Jazsie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Slim gedaan, alleen hoe kan er nu lucht inkomen in een gesloten systeem dat gevuld is met water?

Of is dit puur voor wanneer je het hebt bijgevuld?
Mja met al die bypass kleppen, WP, ZFP, slangen van >10m heen+retour en chloordispenser heb ik na het uit en inschakelen altijd wel weer even wat lucht erbij omdat eea “inzakt” en niet vol blijft staan met water. Nu gaat de lucht er gewoonweg helemaal vanzelf uit. Werkt super goed.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:45:
[...]
Ik heb deze in ieder geval besteld, lijkt me geweldig ! :+
Gauw annuleren !

>> https://www.aliexpress.com/item/1005002080068316.html

Zelfs met de nieuw BTW en snelle verzending ruim goedkoper :*)

Hoezo flinke winst marge erop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:59:
[...]

Mja met al die bypass kleppen, WP, ZFP, slangen van >10m heen+retour en chloordispenser heb ik na het uit en inschakelen altijd wel weer even wat lucht erbij omdat eea “inzakt” en niet vol blijft staan met water. Nu gaat de lucht er gewoonweg helemaal vanzelf uit. Werkt super goed.
Ahh dan is het inderdaad slim en ideaal gemaakt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:51
robb. schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:47:
[...]

Ik ben weer een beetje verder. Vanuit Toppy (winkel waar de WP is gekocht) is er monteur langs geweest. Het irritante geluid komt uit de compressor. De monteur meent echter dat dit geluid normaal is en dus inherent aan inverter WP's. Op de website van Toppy staat echter dat de pomp zeer stil is.... schiet mij maar lek waarop dit dan gebaseerd is 8)7.
Ik ga Toppy maar weer mailen... zucht
Met @Jazsie eens, zeker een PPG zou stil.mogen zijn. Mijn Poolex maakt alleen wat.herrie bij optoeren, daarna is het een zachte lage brom. (Ook hier mag je komen luisteren.)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:34
Oké, dat is dus abnormaal. Dat vindt de buurvrouw ook, stond gisteren te klagen aan de deur over de herrie....
Wat mij wel zou helpen richting Toppy is dat ik het geluid van een exact dezelfde warmtepomp ergens kan beluisteren. Is er iemand die een PPG Inverter Plus IPHR 45 (17,5 kW) warmtepomp heeft?

[ Voor 23% gewijzigd door robb. op 31-07-2021 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

robb. schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:14:
Oké, dat is dus abnormaal. Dat vindt de buurvrouw ook, stond gisteren te klagen aan de deur over de herrie....
Wat mij wel zou helpen richting Toppy is dat ik het geluid van een exact dezelfde warmtepomp ergens kan beluisteren. Is er iemand die een PPG Inverter Plus IPHR 45 (17,5 kW) warmtepomp heeft?
Abnormaal is abnormaal. Zo’n WP mag IMHO niet anders klinken als een grote ventilator. Is dat niet zo, dan terug er mee.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30
Pixelmagic schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:45:
[...]

Typisch mensen die creatief geld proberen binnen te halen, voor €50 durven veel mensen de gok te nemen, halen de paypal rekening leeg en vervolgens niemand thuis.

De vraag blijft, hoe heb jij het gevonden ? Ik vermoed dat het nog niet geheel klaar is (afrekenen nog niet klaar) en dat je het "te vroeg" hebt gevonden.

Overigens is de site wel prof opgezet, enige wat nog mist is een adres. Als ik zo snel zie allerlei producten, soort van Action. Ik heb deze in ieder geval besteld, lijkt me geweldig ! :+
Ik kwam het tegen via Facebook geloof ik, en ging toen rondkijken op de site en vond dat zwembad.
Hetzelfde zwembad waar ik ruim 600 euro voor betaald had 2 maanden geleden hahaha
Ging mij puur en alleen om die koepel want via exit kosten die ook nog eens 500 euro.

Maar ik laat het aan me voorbij gaan🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Geen 17,5......
Wel een 11,2 ecodan voor het huis en een 7,5 Poolex Jetline voor het opzetbad.
(Te beluisteren onder de rook van Den Bosch / Nijmegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
Wil graag het volgende eens aan jullie voorleggen:
We hebben sinds kort een rond zwembad ingegraven met een zelfaanzuigende filterpomp. Als deze heeft gedraaid ligt de zwembadbodem vol met zand. Het blijft achter de naden plakken (zie foto).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhBb4Q6di_aMKfc4aA23AuLdnUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTwK5Z1JJQX6MJwwuedNOGRE.jpg?f=fotoalbum_large

We zuigen dat iedere keer netjes op, maar is dat normaal? Of is er iets mis met onze filterinstallatie? Kan het zijn dat ie extra zand aanzuigt door een kapotte leiding of zo? We hebben alleen een skimmer, geen bodem aanzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:54
Joosty10 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:17:
Wil graag het volgende eens aan jullie voorleggen:
We hebben sinds kort een rond zwembad ingegraven met een zelfaanzuigende filterpomp. Als deze heeft gedraaid ligt de zwembadbodem vol met zand. Het blijft achter de naden plakken (zie foto).[Afbeelding]

We zuigen dat iedere keer netjes op, maar is dat normaal? Of is er iets mis met onze filterinstallatie? Kan het zijn dat ie extra zand aanzuigt door een kapotte leiding of zo? We hebben alleen een skimmer, geen bodem aanzuiger.
Wat voor filtermedium heb je in het zandfilter zitten? Wij hadden eerst aqualoon er in zitten maar het viel me op dat er af en toe toch zand doorheen kwam en idd precies bij de lasnaad lag continu zand terwijl dit er echt uitgezogen was met de stofzuiger. Dit jaar zijn we overgestapt naar glas en dat werkt perfect nagenoeg alles blijft in het filtervat zitten. Wij hebben een 6 rond 1,5 diep ingegraven staalwandbad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
Hier een W'eau van 10,5 KW van Toppy ding draait als een zonnetje je hoort alleen de ventilator. Alleen als ie op powerboost staat dan hoor je hem iets meer maar geen geratel oid. (Emmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
Hurricane78 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Wat voor filtermedium heb je in het zandfilter zitten? Wij hadden eerst aqualoon er in zitten maar het viel me op dat er af en toe toch zand doorheen kwam en idd precies bij de lasnaad lag continu zand terwijl dit er echt uitgezogen was met de stofzuiger. Dit jaar zijn we overgestapt naar glas en dat werkt perfect nagenoeg alles blijft in het filtervat zitten. Wij hebben een 6 rond 1,5 diep ingegraven staalwandbad.
dank je. Wij hebben ook filterglas, dus daar zou het dan niet door moeten komen. Moet er wel bij zeggen dat rondom het zwembad nu nog wit zand ligt, zonder terrastegels. Dus mogelijk dat het met die stortbuien iedere keer omhoog spat het zwembad in..En dat door de flow van de filterpomp het zand zich verzamelt. Ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
jarnoz schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Ik kwam het tegen via Facebook geloof ik, en ging toen rondkijken op de site en vond dat zwembad.
Hetzelfde zwembad waar ik ruim 600 euro voor betaald had 2 maanden geleden hahaha
Ging mij puur en alleen om die koepel want via exit kosten die ook nog eens 500 euro.

Maar ik laat het aan me voorbij gaan🤣
Verstandige keuze, in dit soort websites ben ik ook een keer ingetuind ook via PayPal betaling je komt er achter tijdens het betalingsproces is afgerond en je ziet steeds meer van dit soort vage websites die er op zich professioneel uit zien.

In je account van PayPal kun je zien dat er een vage chinees uit China achter zit zeg maar een oplichter, en duurt wel ruim drie maand voor dat je betaling kunt terug eisen via PayPal, de verkoper heeft wel mooi aan je verdient zonder dat je pakket wordt verzonden.

De personen die er achter zitten zijn maar kort aanwezig ook de websites zijn kort online en verdwijnen zo weer en de volgende dag staat er weer een nieuwe website om artikelen te verkopen met de zelfde persoon maar een andere naam en mail adres.

Dit soort figuren gaan steeds professioneler te werk je ziet ook website waar je alleen met PayPal en CC kunt betalen gewoon negeren het beste, en op letten hoe het adres website staat vermeld voorbeeld komt er 2021/nl/com of combinatie of iets dergelijks voor negeren ook de vermelding prijs artikel te goedkoop negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hurricane78 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Aqualoon als filtermateriaal en toch zand komt op de bodem ligt niet aan je pomp of filtermateriaal, een pomp filter of ZFP zuigt je zand niet van de bodem daar heb je een stofzuiger voor nodig, zand op de bodem krijg je door van buiten af die je meeneemt je zwembad in en een voetenbadje scheelt al behoorlijk.

Zelfs met glas of glasparels haal je je zand niet van de bodem het filtert het zand niet uit je zwembad.

Heb je als filtermateriaal zand, glas of parels op je bodem dan ligt er iets niet goed bij je filter van je pomp.

Ik heb zelf een ZFP met glasparels nano ook ik heb zand op de bodem maar het filtert het er niet uit, zand zakt naar de bodem van je zwembad en blijft liggen, bij mij is het minimaal door het gebruik van een voetenbadje. af en toe stofzuigen is een must anders haal je het zand niet uit je zwembad met je filterpomp zal het niet lukken.

Heb ook geen glasparels op de bodem liggen die door de filter weer het zwembad in komt :P

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 31-07-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Aqualoon als filtermateriaal en toch zand komt op de bodem ligt niet aan je pomp of filtermateriaal, een pomp filter of ZFP zuigt je zand niet van de bodem daar heb je een stofzuiger voor nodig, zand op de bodem krijg je door van buiten af die je meeneemt je zwembad in en een voetenbadje scheelt al behoorlijk.

Zelfs met glas of glasparels haal je je zand niet van de bodem het filtert het zand niet uit je zwembad.

Heb je als filtermateriaal zand, glas of parels op je bodem dan ligt er iets niet goed bij je filter van je pomp.

Ik heb zelf een ZFP met glasparels nano ook ik heb zand op de bodem maar het filtert het er niet uit, zand zakt naar de bodem van je zwembad en blijft liggen, bij mij is het minimaal door het gebruik van een voetenbadje. af en toe stofzuigen is een must anders haal je het zand niet uit je zwembad met je filterpomp zal het niet lukken.

Heb ook geen glasparels op de bodem liggen die door de filter weer het zwembad in komt :P
Zoals je kan lezen gebruiken we een stofzuiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hurricane78 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Zoals je kan lezen gebruiken we een stofzuiger!
Ja heb ik gelezen :) maar de combi Aqualoon met zand en filteren en later glas dat het zand niet filtert met je pomp was niet erg duidelijk in je omschrijving. en dat je moet stofzuigen is een feit.

En met een pomp en filtratie haal je geen zand uit je zwembad toch!

[ Voor 17% gewijzigd door J.E. Weinor op 31-07-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:18:
[...]

Ja heb ik gelezen :) maar de combi Aqualoon met zand en filteren dat het zand niet filtert met je pomp was me niet duidelijk in je omschrijving.
Vooruit maar weer ;). Maar ik merk wel dat bij het gebruik van glas na het stofzuigen nagenoeg geen zand in het bad achter blijft. Ik heb het idee dat aqualoon redelijk snel verzadigd en dus wat doorlaat. Wij gebruiken ook een voetenbadje voor het instappen zodat onze voeten nagenoeg schoon zijn. Wel merk ik dat bij winderige dagen er altijd wat zand in komt maar daar heeft iedereen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hurricane78 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Vooruit maar weer ;). Maar ik merk wel dat bij het gebruik van glas na het stofzuigen nagenoeg geen zand in het bad achter blijft. Ik heb het idee dat aqualoon redelijk snel verzadigd en dus wat doorlaat. Wij gebruiken ook een voetenbadje voor het instappen zodat onze voeten nagenoeg schoon zijn. Wel merk ik dat bij winderige dagen er altijd wat zand in komt maar daar heeft iedereen last van.
Was nog aan het wijzigen :)

Met een vacuüm stofzuiger zand opzuigen gaat het zand door je filtermateriaal aqualoon of glas het zal kunnen dat het aan het filtermateriaal zelf ligt maar ook aan de zuigkracht flow waardoor je het zand beter opzuigt naar gelang welk filtermateriaal je gebruikt, grofheid zand glas of glasparels korrel dikte zal ook invloed hebben in filtratie en flow.

Volgend jaar neem ik een andere stofzuiger die oplaadbaar is of er moet een leuke aanbieding zijn de komende tijd, het gehannes met die slangen en aansluiten wat ook moeilijk en lastig droog en op te bergen is, er blijft altijd water in staan door de ribbels en moeilijk droogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:44:
[...]

Met een vacuüm stofzuiger zand opzuigen gaat het zand door je filtermateriaal aqualoon of glas het zal kunnen dat het aan het filtermateriaal zelf ligt maar ook aan de zuigkracht flow waardoor je het zand beter opzuigt naar gelang welk filtermateriaal je gebruikt, grofheid zand glas of glasparels korrel dikte zal ook invloed hebben in filtratie en flow.

Volgend jaar neem ik een andere stofzuiger die oplaadbaar is of er moet een leuke aanbieding zijn de komende tijd, het gehannes met die slangen en aansluiten wat ook moeilijk en lastig droog en op te bergen is, er blijft altijd water in staan door de ribbels en moeilijk droogt.
Wij zijn ook aan het kijken naar een robot ik vind dat gehannes met die slagen ook niks ondanks dat we een slanghaspel gebruiken. We hebben ook een tijdje een hydrolische stofzuiger gehad dat werk ook goed maar ja dat ding er weer uithalen is nog steeds het zelfde gehannes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:34
Ik heb een robot (zenit), is ook wel een beetje gedoe hoor. Slang oprollen is irritant, maar het meeste werk is de 4 filters telkens goed schoonmaken/uitspoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03:09
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:44:
[...]

https://www.toppy.nl/prod...en-zwembadstofzuiger.html
werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
We hebben ook een robot (Dolphin E10). Maar die komt in een rond zwembad toch slecht bij de randen vind ik. Maar wat ik vreemd blijf vinden: Als ik start met filteren nadat ik de bodem heb gezogen, dan ligt na 4 a 5 uur filteren dus de bodem weer vol met zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
robb. schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:30:
Ik heb een robot (zenit), is ook wel een beetje gedoe hoor. Slang oprollen is irritant, maar het meeste werk is de 4 filters telkens goed schoonmaken/uitspoelen.
Zit daar veel werk in om die filters te reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:26
Zojuist voor de 2e keer dit seizoen de aqualoon bollen en het zeefje schoon gemaakt. Ik merkte deze keer dat de stroming (zwembad in) minder sterk was. De bollen waren minder vies dan de 1e keer. Maar nu is de stroming weer als normaal :) CRP overigens...
Zeefje begint wel wat slechter te worden dus volgend jaar maar eens een nieuw setje halen. Of zelf iets in elkaar knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Voor een klein bad zal het zeker werken net als de Intex oplaadbare zwembadstofzuiger variant waar positieve reacties op zijn in deze topic wat nog goedkoper is als de kokido telsa 50.

Voor mijn bad van 11M3 is het niet rendabel dan ben je nog wel even mee bezig en als je het filmpje bekijkt van de kokido telsa 50 heb ik mijn bedenkingen er over , zat zelf te denken aan de kokido Delta 100 of de 200 die iets duurder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
J.E. Weinor schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Voor een klein bad zal het zeker werken net als de Intex oplaadbare zwembadstofzuiger variant waar positieve reacties op zijn in deze topic wat nog goedkoper is als de kokido telsa 50.

Voor mijn bad van 11M3 is het niet rendabel dan ben je nog wel even mee bezig en als je het filmpje bekijkt van de kokido telsa 50 heb ik mijn bedenkingen er over , zat zelf te denken aan de kokido Delta 100 of de 200 die iets duurder is.
Als ik er 20 minuten voor uit trek (1x/week), dan werkt de telsa50 naar tevredenheid voor mij (17m3) en zorgt voor een redelijk schoon bad in combi met de glasparels en 8u filteren op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickL93
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-09-2024
Sinds vorige week de Kokido Boreal stofzuiger, is toch wel een stuk beter zo met een stofzuiger!

Nadat ik antivlokmiddel had gebruikt zat mijn filter cartridge een aantal keer na 1-2 dagen al zo vol/verstopt dat ik nauwelijks meer waterflow had. Heb een hele week lopen kutten met wisselen en schoonmaken van de filter.. Hoop dat het de volgende keer minder erg is als ik die antivlokmiddel-wolk opzuig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
NickL93 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:30:
Sinds vorige week de Kokido Boreal stofzuiger, is toch wel een stuk beter zo met een stofzuiger!

Nadat ik antivlokmiddel had gebruikt zat mijn filter cartridge een aantal keer na 1-2 dagen al zo vol/verstopt dat ik nauwelijks meer waterflow had. Heb een hele week lopen kutten met wisselen en schoonmaken van de filter.. Hoop dat het de volgende keer minder erg is als ik die antivlokmiddel-wolk opzuig.
Ofwel voorkomen dat het zo ver komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 22:20
Beste leden.

Ik heb een opzet zwembad van 610x366x120 (21m3). Deze wordt sinds vrijdag bijna 18-20 uur per dag verwarmd door een Waterland Pro70 warmtepomp. Beetje geregel met de bypass en ik zie netjes 22 in 25 uit. Hij draait een groot gedeelte van de dag maar ik vind het opwarmen echt traag gaan. Max 2 graden per dag. Is dit een ok? Had echt wel 3 tot 5 graden per dag verwacht. Zwembad is netjes van zeil voorzien zodat de warmte er niet uit verdampt. Zal bubbelfolie veel helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 13:26
Manzara schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:51:
Beste leden.

Ik heb een opzet zwembad van 610x366x120 (21m3). Deze wordt sinds vrijdag bijna 18-20 uur per dag verwarmd door een Waterland Pro70 warmtepomp. Beetje geregel met de bypass en ik zie netjes 22 in 25 uit. Hij draait een groot gedeelte van de dag maar ik vind het opwarmen echt traag gaan. Max 2 graden per dag. Is dit een ok? Had echt wel 3 tot 5 graden per dag verwacht. Zwembad is netjes van zeil voorzien zodat de warmte er niet uit verdampt. Zal bubbelfolie veel helpen?
Heb je meer informatie over die warmtepomp ? Warmtecapaciteit bij X graden buiten/water temperatuur ?
Hoeveel graden is je zwembad ?
Die delta T is best goed, maar hoe snel pomp je het water rond ? Met andere woorden: wat voor filterpomp heb je ?

Bedenk ook dat het nu buiten geen geweldig weer is in Nederland. Je verliest dus ook best veel warmte. Bubbelfolie helpt zeker, maar hoeveel is lastig te zeggen. Dat zou je moeten meten bij gelijke omstandigheden...

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 02-08-2021 14:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Beste leden.

Even snel rekenen:

21 kuub water 1 graad opwarmen kost 24.4 kWh. De warmtepomp doet bij deze temperatuur ongeveer 6 kW? De isolatiewaarde van een zeil of bubbelfolie is niet veel. Je moet echt een forse stilstaande laag rondom je zwembad creeeren wil het effect hebben. Als je kijkt hoeveel oppervlakte je hebt zul je ook erg veel verlies hebben.

22m2 aan de bovenkant en 23.4m2 rondom.

Je pomp er 108 kWh aan warmte in, wat een opwarming van 108/24.4 = 4.4 graad is, maar je verlies is ook erg groot, zeker met deze buitentemperaturen en regenbuien. Dan is 2 graad opwarming best reeel.

Wil je warmteverlies beperken zul je echt goed moeten isoleren, bijvoorbeeld door een zeil tot aan de vloer te spannen, dan verlaag je het warmteverlies al meer.

Aan de andere kant is een warmtepomp van 6 kW op een bad van 21 kuub natuurlijk niet heel veel... Als je dat vergelijkt met mensen die een 4 kW warmtepomp op een 4 m3 bad plaatsen of zelfs een 11 kW warmtepomp op een 1 m3 "bad"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
Beste leden.

De pagina van Cranenbroek maakt niet meer melding dan tot 25m3.
Heb jij nog specificaties mee gekregen of handleiding? Het gaat hier om hoeveel er bij 15° en 26° aan warmte geleverd kan worden door de pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manzara
_RRM_ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

De pagina van Cranenbroek maakt niet meer melding dan tot 25m3.
Heb jij nog specificaties mee gekregen of handleiding? Het gaat hier om hoeveel er bij 15° en 26° aan warmte geleverd kan worden door de pomp.
Dit zijn de waarden als opgegeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6YZs1pU_G8wO8pegqPsl7sMY5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5uNduf4so3ZMgEvM9aeQcPm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Manzara schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:32:
[...]

[Afbeelding]
De 7 wordt wel gehaald, maar alleen bij 27° om af te nemen naar 4,4 bij 15°.
De 6 van @Ep Woody komt aardig in de buurt (maar kan ook best wel eens iets lager uitpakken)
Voor de prijs is het een redelijke prestatie en zal je geduld moeten hebben en hopen op iets warmere nachten om te eindigen met warmer water.

Om een voorbeeld te geven, ik heb hier een 17m3 bad met een pomp. Bij 26° is 10,2 kW haalbaar en bij 15° nog 7,6. Op de eco stand houdt de pomp het nu op >26°, in "turbo" is 30° net haalbaar bij 8 uur draaien per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Manzara schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:32:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt een bad van 21 m3:

- Je WP doet 4,85 kW bij 15gr lucht en 26gr water.
- Je WP doet 7,01 kW bij 27gr lucht en 26gr water.

Aangezien je een opzet zwembad hebt moet je 21 m3 / 3 = 7 kW of eigenlijk zelfs 21 m3 / 2 = 10,5 kW nodig aan warmte capaciteit.

Aangezien we in NL zitten moet je uitgaan van 15gr lucht en 26gr water ofwel 4.85 kW doet je WP.

Aangezien je dus minimaal 7 kW en eigenlijk zelfs 10,5 kW nodig hebt mag je blij zijn met 2gr per dag.

De benodigde waardes 7 kW en 10,5 kW is dus bij 15gr en 26gr water.

Conclusie:
Je WP is eigenlijk te klein, het kan wel maar verwacht veel lange draai uren en durf zelfs te zeggen dat op de koudere nachten je bad niet eens zal opwarmen...

Diegene die je het advies heeft gegeven voor deze WP voor jouw opzet zwembad van 21 m3 zit er helaas naast.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 02-08-2021 19:08 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:06
Het stucwerk is inmiddels opgedroogd dus tijd voor een update. Uiteraard veel gekliederd geprutst en gevloekt maar ik ben echt heel erg blij met het resultaat :*)

Bovenop de skimmer nog 3 x 6mm staal erin gesmeerd en ik kan er nu bovenop staan zonder iets te laten scheuren/breken :9

Morgen hoop ik de vloer te kunnen egaliseren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Luc S op 02-08-2021 21:52 ]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:50:
Het stucwerk is inmiddels opgedroogd dus tijd voor een update. Uiteraard veel gekliederd geprutst en gevloekt maar ik ben echt heel erg blij met het resultaat :*)

Bovenop de skimmer nog 3 x 6mm staal erin gesmeerd en ik kan er nu bovenop staan zonder iets te laten scheuren/breken :9

Morgen hoop ik de vloer te kunnen egaliseren.

***members only***
Nice, keep 'em coming !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
Ik lees dat je bij een ZFP gemiddeld een keer per week een backwash moet doen. Wordt dat dan niet een kostelijke zaak, gezien je toch veel water verliest en het dan opnieuw moet bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
pina schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:28:
Ik lees dat je bij een ZFP gemiddeld een keer per week een backwash moet doen. Wordt dat dan niet een kostelijke zaak, gezien je toch veel water verliest en het dan opnieuw moet bijvullen?
In de afgelopen 2 maanden niet nodig geweest bij mij. (ZFP met glasparels)
Vorig jaar wel veelvuldig nodig geweest, maar toen had ik nog problemen met chloor en pH niveau.
Nu een jaartje verder eigenlijk geen problemen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Backwash nog niet uitgevoerd ja alleen om uit te proberen met de nieuwe ZFP hoe het werkt verderook niet nodig gehad dit seizoen het kijkglas is nog kraakhelder, ga aan het eind van het seizoen tijdens het opruimen een keer backwash uitvoeren het filtermateriaal is van glasparels met nano.

Het water in het zwembad zelf tot nu toe nog steeds kraak helder dat is goed te zien als ik in de avond de verlichting in het zwembad aan doe de kleur en patroon op de bodem kun je goed zien van een frame opzet zwembad.

Chloor tabletten gebruik ik lang werkend 5 in 1 200 gram in dispenser, die werken naar mijn tevredenheid ph blijft stabiel en chloorgehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Alleen bij het opzetten gedaan. Enige waar we last van hebben is het zand in de hoeken. Maar dat krijg je alleen weg met een zwembadstofzuiger en die hebben we niet.

Water is nog steeds goed. Welgeteld gemiddeld 1* per maand erin geweest, dus dit jaar is een grote water/energie verspilling geweest :/ ik hoop stiekem nog op een nazomertje

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Nu in 20 uur van 22 naar 26 graden bij ons. Eerst keer dat hij er aan moet trekken want eerder was het van 26 naar 29 graden. Dat was 20 uur op 100% dus. Alleen is het weer een tegenvaller. Zijn we allemaal vrij met deze bewolkte lucht en 20 graden is het nog te koud voor de jongste dochter (die heeft het altijd koud)

Dus de WP kan weer uit 🙁

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03:09
J.E. Weinor schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Mijn bad is 17m3 en doet het goed met die stofzuiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Niet nodig, backwash doe je wanneer je ziet dat de druk in je filter oploopt doordat er vuil in zit.
Eventueel wordt backwash ook gebruikt wanneer je te veel water van je zwembad moet lozen ivm veel regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jacovn schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:57:
Nu in 20 uur van 22 naar 26 graden bij ons. Eerst keer dat hij er aan moet trekken want eerder was het van 26 naar 29 graden. Dat was 20 uur op 100% dus. Alleen is het weer een tegenvaller. Zijn we allemaal vrij met deze bewolkte lucht en 20 graden is het nog te koud voor de jongste dochter (die heeft het altijd koud)

Dus de WP kan weer uit 🙁
En moet je voorstellen dat je 15 kW WP hebt op een 31m3 bad.
Vandaar dat ik zoveel hamer op "overcapaciteit" :). Denk dat je nu wel blij bent ermee... want anders ging het nog trager/langer dan nu.

Maar bad op 29-31gr met 20gr buiten is toch prima te doen? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 03-08-2021 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 16-05 21:50
Jazsie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:33:
[...]

En moet je voorstellen dat je 15 kW WP hebt op een 31m3 bad.
Vandaar dat ik zoveel hamer op "overcapaciteit" :). Denk dat je nu wel blij bent ermee... want anders ging het nog trager/langer dan nu.

Maar bad op 29-31gr met 20gr buiten is toch prima te doen? ;)
Ja hij kan het prima doen en ik ben er blij mee.
Onze koukleum wil ook niet zwemmen als de lucht temperatuur te laag is, en hier in de polder waait het meestal. Dus ik had de WP uitgezet en door de zon bleef de temperatuur niet eens zo gek.

We gaan 2 weken op vakantie en zwembad op temperatuur houden voor niets is ook wat. Maar we hadden gistermogen iets van als vandag net als gisteren zou worden we nog even konden zwemmen. Dus toen maar aan gezet. Hij had het nog wel op 28 gekregen voor eind middag denk ik want ik heb hem op 27 uitgezet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
Jazsie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:06:
[...]

Je hebt een bad van 21 m3:

- Je WP doet 4,85 kW bij 15gr lucht en 26gr water.
- Je WP doet 7,01 kW bij 27gr lucht en 26gr water.

Aangezien je een opzet zwembad hebt moet je 21 m3 / 3 = 7 kW of eigenlijk zelfs 21 m3 / 2 = 10,5 kW nodig aan warmte capaciteit.

Aangezien we in NL zitten moet je uitgaan van 15gr lucht en 26gr water ofwel 4.85 kW doet je WP.

Aangezien je dus minimaal 7 kW en eigenlijk zelfs 10,5 kW nodig hebt mag je blij zijn met 2gr per dag.

De benodigde waardes 7 kW en 10,5 kW is dus bij 15gr en 26gr water.

Conclusie:
Je WP is eigenlijk te klein, het kan wel maar verwacht veel lange draai uren en durf zelfs te zeggen dat op de koudere nachten je bad niet eens zal opwarmen...

Diegene die je het advies heeft gegeven voor deze WP voor jouw opzet zwembad van 21 m3 zit er helaas naast.
Had de warmtepomp rond 11uur in de avond uitgezet bij 25gr. En vanochtend was hij 23graden. Wel acceptabel naar mijn mening. Nu laat ik hem de hele nacht door draaien en zet hem morgen ochtend in de rust stand. Kwh meter loopt aardig op 😁 +- 70kwh in 3 dagen. Zalig om met 26-28 graden te zwemmen. Een ding is zeker, ik neem volgend jaar echt wel een sterkere WP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Manzara schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:31:
[...]

Had de warmtepomp rond 11uur in de avond uitgezet bij 25gr. En vanochtend was hij 23graden. Wel acceptabel naar mijn mening. Nu laat ik hem de hele nacht door draaien en zet hem morgen ochtend in de rust stand. Kwh meter loopt aardig op 😁 +- 70kwh in 3 dagen. Zalig om met 26-28 graden te zwemmen. Een ding is zeker, ik neem volgend jaar echt wel een sterkere WP!
Beter zet je de WP in nacht gewoon uit omdat dan je WP minder efficiënt werkt door de koudere nachten, overdag bij warme temperatuur heeft je WP meer capaciteit.

Inderdaad, 28gr water is heerlijk zwemmen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 11:21

Dennis1812

Amateur prutser

De vooruitzichten op buienradar tot 18-8 blijven in elk geval ruk en absoluut geen lekker zwemweer waarbij het water ook nog wat opwarmt.
Ben eigenlijk al bijna aan het twijfelen het bad dit jaar vroegtijdig op te ruimen.

Hebben in mei en begin juni veel kunnen zwemmen. Sindsdien is het vooral onderhoud zonder profijt.
Meer mensen die al met het idee spoken?
Wat mij nog tegenhoudt is een nazomer begin september mogelijk. Ga hem niet dan weer opzetten.
Voordeel van nu afbreken is dat alles goed in de buitenlucht kan drogen. Dat is eind september vaak wel anders.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:57:
De vooruitzichten op buienradar tot 18-8 blijven in elk geval ruk en absoluut geen lekker zwemweer waarbij het water ook nog wat opwarmt.
Ben eigenlijk al bijna aan het twijfelen het bad dit jaar vroegtijdig op te ruimen.

Wil je twee dagen voordat je gaat opruimen dat hier melden? Dan weet iedereen dat de warmtepompen weer aan kunnen ivm mooi weer 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:57:

Hebben in mei en begin juni veel kunnen zwemmen. Sindsdien is het vooral onderhoud zonder profijt.
Meer mensen die al met het idee spoken?
Wat mij nog tegenhoudt is een nazomer begin september mogelijk. Ga hem niet dan weer opzetten.
Voordeel van nu afbreken is dat alles goed in de buitenlucht kan drogen. Dat is eind september vaak wel anders.
Nope, vorig jaar pas december leeg laten lopen 8)

Hurray voor WP _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 13:35

paQ

ik twijfel een beetje wel of geen anti-alg toe te voegen....
Mijn bad is nu 2 weken ongebruikt (vanwege onze tot nu toe schijtzomer :( ) en het heeft de nodige regen gehad natuurlijk. Mijn fout is geweest denk ik dat ik de deken niet 1 keer van het bad heb gehad die twee weken.
De pomp (8m3) draait 4 uur per dag, net als het zoutsysteem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZcAu6kwXvwTuWa2bMfoQgZMCw8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/AbEySKgnyEyRt7TqUcyDOvDE.gif?f=fotoalbum_large
Waardes:
pH: 7.45
PPM: ca 2700

Ik heb ongeveer 1/3 schoongeveegd met een rubber bezem zoals je kunt zien, en backwash gedaan vanochtend.
De pomp loopt sinds gisteravond continue, met het zoutsysteem op boost. Sinds vanochtend ook af en toe pas weer wat straaltjes zon.

De robot heeft geen krachtig genoeg borstels om zelf het alg van de bodem te vegen. Naja, zal uiteindelijk wel lukken, maar dan zijn we enkele dagen op weg. Nu is het ding dat ik morgenvroeg wegben, en pas vrijdagavond weer terug, dus... what to do? Wel of geen chemicaliën toevoegen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zo te zien heb je, je zout systeem te weinig laten draaien. Anders was het niet zo ver gekomen.

Aangzien alles op de bodem zit (zo ver ik kan zien) heeft anti vlok middel toevoegen weinig zin. Je zal dit gewoon moeten "vegen" hetzij met de hand hetzij door je robot...

pH is goed, zou gewoon door filteren met inderdaad je zoutsysteem op boost.

Kan alleen niet uitmaken of je de pomp morgenvroeg wilt uitzetten of door laat gaan wanneer je weg bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:18:
Zo te zien heb je, je zout systeem te weinig laten draaien. Anders was het niet zo ver gekomen.

Aangzien alles op de bodem zit (zo ver ik kan zien) heeft anti vlok middel toevoegen weinig zin. Je zal dit gewoon moeten "vegen" hetzij met de hand hetzij door je robot...

pH is goed, zou gewoon door filteren met inderdaad je zoutsysteem op boost.

Kan alleen niet uitmaken of je de pomp morgenvroeg wilt uitzetten of door laat gaan wanneer je weg bent?
mja, naja dan zet ik morgenvroeg weer gewoon alles op timer... bijv 8 uurtjes pomp en 7 uurtjes zout.
Maar ik begrijp dus: alles losvegen en zijn gang even laten gaan en deken eraf?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 04-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zou inderdaad op timer doen maar dan zeker wat langer doen dan 4 uurtjes, dat is zoals je gezien hebt te kort.

7/8u voor die 2 dagen is prima, daarna kan je kijken of het minder kan, verschilt door diverse factoren.

Verder inderdaad robot zijn werk laten doen, op de bodem is gewoon alg dat "opgeveegd" moet worden.

Wel checken of je filter het allemaal binnen houd, anders moet je inderdaad anti vlokmiddel bij doen zodat het niet door je filter heen gaat en weer terug het bad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:34:
Zou inderdaad op timer doen maar dan zeker wat langer doen dan 4 uurtjes, dat is zoals je gezien hebt te kort.

7/8u voor die 2 dagen is prima, daarna kan je kijken of het minder kan, verschilt door diverse factoren.

Verder inderdaad robot zijn werk laten doen, op de bodem is gewoon alg dat "opgeveegd" moet worden.

Wel checken of je filter het allemaal binnen houd, anders moet je inderdaad anti vlokmiddel bij doen zodat het niet door je filter heen gaat en weer terug het bad in.
hoe check ik dat?
Vanochtend kwam er best wel wat bruinig water uit met backwash, een sec of 10, daarna weer helder.

Wat me niet helemaal duidelijk is: maakt het zoutwatersysteem op boost meer chloor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Checken of je water niet troebel wordt, moet gewoon helder blijven.

Teken dat je bruinig water uit backwash hebt is juist goed, vuil zit dan in je filter waar het hoort :).

Boost is inderdaad extra chloor wat ie dan aanmaakt. Dit is tijdelijk dus voor normaal gebruik dien je de loop tijd te verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Met het losvegen van de algaanslag is het water wat troebel geworden. Was te verwachten. Zoutwater staat weer op boost, en na 2 uurtjes normaal filteren rijdt de stofzuiger nu weer rond. Door de stroming van het water verzamelt zich het meest uiteindelijk weer in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:34
@paQ Hoe groot is je bad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

4,80

Dit was zojuist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsK4vVOLLa6z9pZFlkt8NCN7naw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/z5ezpSVYLgxtVscuUTGAVjVb.gif?f=fotoalbum_large

Het begint weer langzaam op te trekken nu.
Ik heb de pomp op 8 uur gezet, en het zoutwater op 7 uur.
Vooral die laatste zal ook wel even rust willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
paQ schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

4,80

Dit was zojuist:

[Afbeelding]

Gelukkig
Dan denk ik dat je 4 uur draaitijd te kort was.
Als ik bij mij in de handleiding van het zws kijk (weet niet of we dezelfde hebben hoor) kom je met een 4.8 bad toch wel richting de 6 uur.
Dus misschien kan je dat proberen als ie weer schoon is.
Ik had hem een week of 3 a 4 geleden ook redelijk groen omdat ik wegens geluidsoverlast niet zolang kon pompen. Daarna 2 dagen van ‘s morgens 8 tot ‘s avonds laat laten draaien en was ie weer schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
paQ schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

4,80

Dit was zojuist:

[Afbeelding]

Het wordt al minder met de groene waas.

Mooi bad met de grijze panelen rondom blijft het bad de hele winter buiten staan?

Vraag mij af hoeveel loze ruimte er nog tussen zit buitenkant liner en binnenkant van de panelen voor evt. het bad rondom te isoleren door gebruik van een WP of solar op het dak, zodat de warmte langer in het bad blijft en minder snel afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Nog steeds chloor (veel) te hoog hier, zojuist de 200gr chloor tabletten uit de dispencer gehaald, zaten er drie in waarvan er een ongeveer een derde weg is. Leeg gehaald omdat de dispencer vrijwel dicht stond en het echt niet lager lijkt te gaan.

Nu lees ik dingen dat vitamine C het chloor niveau kan laten dalen. Heeft iemand ervaring hiermee en denk kk dan aan een product als dit ? Voor de prijs hoef ik het niet te laten, maar als ik het water er mee verknal dan schiet het niet op natuurlijk.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25
Pixelmagic schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:04:
Nog steeds chloor (veel) te hoog hier, zojuist de 200gr chloor tabletten uit de dispencer gehaald, zaten er drie in waarvan er een ongeveer een derde weg is. Leeg gehaald omdat de dispencer vrijwel dicht stond en het echt niet lager lijkt te gaan.

Nu lees ik dingen dat vitamine C het chloor niveau kan laten dalen. Heeft iemand ervaring hiermee en denk kk dan aan een product als dit ? Voor de prijs hoef ik het niet te laten, maar als ik het water er mee verknal dan schiet het niet op natuurlijk.
Afdekzeil eraf, zon erop en dat chloor is zo weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:04:

Zoals @burnedhardware zegt:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
burnedhardware schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:29:
[...]

Kan jij dan zorgen voor de zon? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Togi schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:14:
[...]
Kan jij dan zorgen voor de zon? :*)
Die was er volop gisteren, vandaag geen garanties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Die was er volop gisteren, vandaag geen garanties ;)
Gisteren dus de hele dag de zon er op gehad en zonder zeil. Resultaat is dat ik de chloor tabletten heb weggehaald, niet dat het chloor lager was. Vandaar mijn vraag 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Gisteren dus de hele dag de zon er op gehad en zonder zeil. Resultaat is dat ik de chloor tabletten heb weggehaald, niet dat het chloor lager was. Vandaar mijn vraag 8)
Er zit niets anders op dan toch gewoon te wachten zodat het zakt. Zeil eraf en zon erop helpt het alleen dat het wat sneller gaat aangezien UV chloor afbreekt.

Anderzijds bevatten chloor tabletten cyaanzuur wat dan weer zorgt dat het chloor minder makkelijk door UV afbreekt.

Dus wachten of water verversen is het enige wat je kan doen zonder gekke fratsen uit te halen :).

Inderdaad je chloor dispenser eruit halen maar dat had je als eerst gedaan.

Edit:
Wel apart dat je zelfs op de laagste stand te veel chloor hebt (te klein bad? hehe).

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 06-08-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Edit:
Wel apart dat je zelfs op de laagste stand te veel chloor hebt (te klein bad? hehe).
Daar zeg je iets waar ik al wat over nagedacht heb, ik heb inderdaad een kleine hottub van 1150 liter, ik heb eigenlijk geen idee of die dispencers een minimaal aantal liters hebben, maar dat zou niet raar zijn. Het valt me wel op dat bij de inlet van de tub wat neergaande verkleuring zit, naar mijn idee een resultaat van instromend chloor, misschien wel als de pomp uit staat (kan dat ?).

Ik was gestart met 3 x 200gr in de dispencer te doen, onder het mom dat ik niet te vaak hoefde bij te vullen. Achteraf had ik misschien beter 20gr tablets kunnen nemen en daar 3 van in doen en vaker aanvullen. Maar als de dispencer zelf voor mijn bad een te hoog percentage toevoegt dan heb ik daar niets aan.

Zit zelfs al een een drijver te denken.....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:04
Pixelmagic schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:27:
[...]

Daar zeg je iets waar ik al wat over nagedacht heb, ik heb inderdaad een kleine hottub van 1150 liter, ik heb eigenlijk geen idee of die dispencers een minimaal aantal liters hebben, maar dat zou niet raar zijn. Het valt me wel op dat bij de inlet van de tub wat neergaande verkleuring zit, naar mijn idee een resultaat van instromend chloor, misschien wel als de pomp uit staat (kan dat ?).

Ik was gestart met 3 x 200gr in de dispencer te doen, onder het mom dat ik niet te vaak hoefde bij te vullen. Achteraf had ik misschien beter 20gr tablets kunnen nemen en daar 3 van in doen en vaker aanvullen. Maar als de dispencer zelf voor mijn bad een te hoog percentage toevoegt dan heb ik daar niets aan.

Lijkt me wel dat je met 200gr zwaarder geconcentreerd chloorwater creëert wat door je dispenser heen gaat, dan met 20 gr blokken. Meer oppervlak vs afgifte??
Misschien de doorstroom eens testen. Mijn dispenser heb ik juist helemaal open met nog een extra slag, voorbij het nokje gezet. Wellicht kun je het hem op deze manier nog wat meer knijpen, nog wat dichter draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:27:
[...]

Ohh voor die inhoud kan je beter kleinere gebruiken. Ik gebruikte 50 20 grams voor mijn bad van 1m3. Daarnaast had ik ook nog van die 20grams quick tablets.

Een "Spa" chloor dispenser is zelfs te klein voor een 200gram tablet :9 Laat staan voor 3 stuks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
Heb intussen mijn CFP van 6m3 vervangen door een ZFP van 6m3. De straal is toch een heel stuk krachtiger bij de ZFP dan bij de CFP. En ik spreek van een nieuwe CFP die net in gebruik was.

Die tank van een ZFP is best wel zwaar zeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Ohh voor die inhoud kan je beter kleinere gebruiken. Ik gebruikte 50 grams voor mijn bad van 1m3. Daarnaast had ik ook nog van die 20grams quick tablets.

Een "Spa" chloor dispenser is zelfs te klein voor een 200gram tablet :9 Laat staan voor 3 stuks :+
Maar eens kijken voor 20 grams, alleen is het me bij die lang niet altijd duidelijk of het quick of slow is. Als er niets op staat, kan je er dan van uit gaan dat ze slow zijn of juist niet ?

50 grams heb ik nog nergens gezien trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 06-08-2021 17:12 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pixelmagic schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:11:
[...]

Maar eens kijken voor 20 grams, alleen is het me bij die lang niet altijd duidelijk of het quick of slow is. Als er niets op staat, kan je er dan van uit gaan dat ze slow zijn of juist niet ?

50 grams heb ik nog nergens gezien trouwens.
Foutje van mij, heb net gekeken in mijn restbak en het zijn 20gr mini long tablets.

Bij mij staat er duidelijk mini long op en op de snelle staat er "quick"

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 06-08-2021 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

[Afbeelding]
wel leuk gevonden zo te zien op je chloordispenser gemonteerd ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:49:
[...]

wel leuk gevonden zo te zien op je chloordispenser gemonteerd ?
Klopt ja :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Togi schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

Gelukkig
Dan denk ik dat je 4 uur draaitijd te kort was.
Als ik bij mij in de handleiding van het zws kijk (weet niet of we dezelfde hebben hoor) kom je met een 4.8 bad toch wel richting de 6 uur.
Dus misschien kan je dat proberen als ie weer schoon is.
Ik had hem een week of 3 a 4 geleden ook redelijk groen omdat ik wegens geluidsoverlast niet zolang kon pompen. Daarna 2 dagen van ‘s morgens 8 tot ‘s avonds laat laten draaien en was ie weer schoon.
ca 18m3 water, volgens de handleiding maar 3 uurtjes met de 8 m3 pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

J.E. Weinor schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Het wordt al minder met de groene waas.

Mooi bad met de grijze panelen rondom blijft het bad de hele winter buiten staan?

Vraag mij af hoeveel loze ruimte er nog tussen zit buitenkant liner en binnenkant van de panelen voor evt. het bad rondom te isoleren door gebruik van een WP of solar op het dak, zodat de warmte langer in het bad blijft en minder snel afkoelt.
Ja het was al weer bijna helemaal helder zojuist ;)

Ik denk dat ik het gewoon laat staan ja. Hell of a job om dit af te breken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
pina schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:50:
Heb intussen mijn CFP van 6m3 vervangen door een ZFP van 6m3. De straal is toch een heel stuk krachtiger bij de ZFP dan bij de CFP. En ik spreek van een nieuwe CFP die net in gebruik was.

Die tank van een ZFP is best wel zwaar zeg :D
Goede keus gemaakt, ZFP is in velen opzichten beter...

Jouw filter is niet zwaar hoor, die van mij is pas zwaar met 75kg glas erin :9

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:32
Eindelijk is hier het zwembad dan 1,5 week geleden geleverd.
Dit met vele maanden vertraging, oorspronkelijke planning was april.

Afgelopen week druk geweest met aansluiten, stabilisatiezand en vullen.
Vervolgens afgelopen donderdag dan eindelijk in bedrijf kunnen stellen.
Lekkages vielen gelukkig mee, was enkel wat koppelingen extra vast draaien, alle lijmdelen lijken zich goed te houden, hele opluchting voor deze amateur.

Helaas door koude weer en harde wind maar gestopt met de warmtepomp, dat heeft geen zin.
Hopelijk later deze week als temperatuur wat op zou moeten lopen een nieuwe poging.
De Oxylife bevalt tot nu toe prima, ph en redox waarde zijn al prima op orde.

Dus naast duimen voor beter weer nu maar eens gaan nadenken voor terras om het zwembad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MDbL_rvGToioSRAyWURb8zatXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfmmqSBQh1sQmCa4mI1ieEpC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj1-cnboLC0qKvuTTKdGRGC-mkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2U4kO0nBBIE7PTtFXTGORiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxClaUsxAJv7JCHVDvVf4CbQL7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uJeLRcANhTcejqwwMyz7Anh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbqd3E-iT_2VjHHGxz03_vL0hrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7XqDSDnFbSOL15iQYlahmI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48ITpvC07bmaYLELga5LnhFzopE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4xqs921eXcWqxiUEinfTSVt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDe9UZQPEXCNuMJ9QHTV6KWEkWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIoED8RWASD2ktd4468icHKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp8TbA2UjkXmHXTuPekenoiX3L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CKrF6r2pxMLRNFiIA88EQn4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mooi zo met dat licht in de avond. Ga je er nog iets van een zeil overheen doen gezien alle bomen ernaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
President schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Mooi zo met dat licht in de avond. Ga je er nog iets van een zeil overheen doen gezien alle bomen ernaast?
Is natuurlijk ook beter kwa isolatie ivm de warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cujo74
President schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb er nu inderdaad zo'n zomer noppen folie op liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5o7ID3E13KdDkKjyjnoOR0DahY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6GZHslMKhZZ66v51ORETYYN.jpg?f=fotoalbum_large

We zitten echter op termijn en zodra het terras klaar is te denken aan verschuifbare overkapping. Zoiets als onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_02RMKG9iGUL9fnnmbjvXJo9IUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51jrQTnClRe6eklZ8zhxUNk9.jpg?f=fotoalbum_large

Met zeil blijven we probleem van veel "troep" van de bomen houden en ook omdat we landelijk wonen is er eigenlijk altijd wel wind. Met een wat vastere overkapping hopen we van beide wat minder last te hebben en tevens het zwemseizoen wat te kunnen vervroegen en verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Cujo74 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:31:
[...]

Ik heb er nu inderdaad zo'n zomer noppen folie op liggen:

[Afbeelding]

We zitten echter op termijn en zodra het terras klaar is te denken aan verschuifbare overkapping. Zoiets als onderstaande.

[Afbeelding]

Met zeil blijven we probleem van veel "troep" van de bomen houden en ook omdat we landelijk wonen is er eigenlijk altijd wel wind. Met een wat vastere overkapping hopen we van beide wat minder last te hebben en tevens het zwemseizoen wat te kunnen vervroegen en verlengen.
Of een hogere overkapping welke ook deels over de grond ernaast valt, dan kan je ook nog een aantal stoelen en tafeltje erbij zetten :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
President schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:01:
[...]

Of een hogere overkapping welke ook deels over de grond ernaast valt, dan kan je ook nog een aantal stoelen en tafeltje erbij zetten :-P
Tsja, en zo blijf je bezig ;)
Maar dan ga ik ook richting vast bouwwerk en heb ik bouwvergunning nodig, terwijl dat bij lagere variant niet het geval zou zijn. Volgens gemeente zit ik al aan maximum toegestane bebouwing op ons perceel.
Daarnaast is het ook weer aardig wat kostbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Cujo74 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:48:
Eindelijk is hier het zwembad dan 1,5 week geleden geleverd.
Dit met vele maanden vertraging, oorspronkelijke planning was april.

Afgelopen week druk geweest met aansluiten, stabilisatiezand en vullen.
Vervolgens afgelopen donderdag dan eindelijk in bedrijf kunnen stellen.
Lekkages vielen gelukkig mee, was enkel wat koppelingen extra vast draaien, alle lijmdelen lijken zich goed te houden, hele opluchting voor deze amateur.

Helaas door koude weer en harde wind maar gestopt met de warmtepomp, dat heeft geen zin.
Hopelijk later deze week als temperatuur wat op zou moeten lopen een nieuwe poging.
De Oxylife bevalt tot nu toe prima, ph en redox waarde zijn al prima op orde.

Dus naast duimen voor beter weer nu maar eens gaan nadenken voor terras om het zwembad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi werk, stiekem vraag ik mij af hoe groot je bad is en wat zo een kant en klaar bad nu eigenlijk kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000

Nicap

Tsssk....

Even een vraag voor de tweakers die de temp meten met een DS18B20 sensor..
Hoe hebben jullie deze bevestigd? Gewoon een gaatje geboord in de buis ofzo?
Daarna dichtgekit?

Ben wel benieuwd. Wil ook graag de temp meten van de hottub en de aanvoer naar de epdm mat en de retour temperatuur.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Nicap schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:54:
Daarna dichtgekit?

Ben wel benieuwd. Wil ook graag de temp meten van de hottub en de aanvoer naar de epdm mat en de retour temperatuur.
Thermowell, en dat dan weer in een aanboorzadel of een T-stuk met de juiste draadmaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nicap schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:54:
Daarna dichtgekit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0GAzrZs.png

T-stuk (50cm) met 1/2 " (1/2 inch) schroefdraad (pvcvoordeel/pvc24 oid) , hierin schroef je een thermowell en een 1m of 3m waterdichte ds18b20 duw je weer daarin ..

bij pvc --> inch aanduiding = schroefdraad en bv 50mm = lijm stuk ..

ik zou wel een 1/2" einddop (pvc) meebestellen .. dat zijn de kosten niet maar dan kan je bv alles verlijmen en waterdicht maken totdat je thermowells binnen zijn .. of voor je winteropslag oid .. vergeet de teflon tape niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000

Nicap

Tsssk....

@vso
Welke lengte Thermowell heb je gebruikt? En zit er verschil in de aanwijzing A,B of C?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cujo74
Jazsie schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:36:
[...]

Heel mooi werk, stiekem vraag ik mij af hoe groot je bad is en wat zo een kant en klaar bad nu eigenlijk kost...
Het is een HDPE bad van binnenwerks 8m*3,8m*1,5m
Hoogte waterlijn zit op zo'n 143cm
Puur kosten van het bad zelf incl skimmers, inspuiters, lampen etc is € 15.000

Alle bijkomende kosten zijn dan nog eens zeker 15K. Dit zijn kosten voor de techniek, aanleg aparte elektra groep, graven gat, betonvloer, stabilisatiezand, leidingwerk etc etc..
Graven gat, aanleg betonvloer, boren gat in beton van schuur en aanleg elektra zijn uitbesteed, rest zoals aanleg techniek dan verder zelf gedaan.

Uiteraard is een en ander wel afhankelijk van eigen situatie en hoe luxe/comfortabel etc je het zelf maakt, ik ben zelf bijvoorbeeld voor full inverter zwembad pomp en full inverter warmtepomp gegaan. Sugar Vally Oxilife voor volledige aansturing van pomp, PH en Redox incl flow en temperatuur sensoren. Dit kan dus zeker stukje goedkoper indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wat was de reden om voor zo een kant en klaar HDPE bad te gaan?

Denk als je het zou "metselen" het een stuk goedkoper zou zijn?

Ben benieuwd naar de rest van de foto's van het geheel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nicap schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:01:
@vso
Welke lengte Thermowell heb je gebruikt? En zit er verschil in de aanwijzing A,B of C?
ik heb 50mm hier besteld https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d5kAWr9

A,B of C kan voor jou zijn als je een prive berichtje stuurt :)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cujo74
Jazsie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:29:
Wat was de reden om voor zo een kant en klaar HDPE bad te gaan?

Denk als je het zou "metselen" het een stuk goedkoper zou zijn?

Ben benieuwd naar de rest van de foto's van het geheel :).
Foto's van technische ruimte heb ik 2 maanden geleden al gepost, dus wil dit topic niet te veel spammen, maar als je nog iets specifieks mist dan roep maar.

Ik ben zelf absoluut niet handig met beton en specie, metselen etc.
Dus omdat nu voor het eerst bij een zwembad weer uit te gaan proberen leek me niet zo'n goed idee.
Zou in mijn geval uitbesteden worden, aangezien ook in de vriendengroep er geen ervaring is op dit gebied.

Voordeel van HDPE bad is verder dat er geen liner inzit die lek kan raken of na 10 jaar vervangen moet worden.
Ook hoeft de betonvloer niet gevlinderd te worden aangezien het bad zelf een eigen bodem heeft, scheelt toch weer zo 800 Euro.

Kortom hier kosten afweging, verschil met (uitbestede) zelfbouw in mijn geval was per saldo erg klein, vandaar doorslag voor kant en klaar.
Staalbad niet voor gekozen omdat ik perse zoutelektrolyse wilde hebben.
Rhodos heeft bijvoorbeeld ook een zelfbouwpakket (Infinit’eau), maar dan zit je ook bij deze afmetingen al snel op 11K en zit je nog met hoop werk, liner en gevlinderde betonvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[Afbeelding]
Hmm, dit ding is best interessant. Ik ben alleen benieuwd hoe hij zich gedraagt bij onderdruk. Het hoogste punt van mijn leidingwerk is boven het waterniveau. Als de pomp niet, of heel langzaam draait is daar onderdruk. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat dit ventiel in dat geval juist allemaal lucht binnen laat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1 ... 75 ... 172 Laatste