Mijn zfp doet 7 m3/h maar via de watervallen vind ik de uitstroom heel langzaam dus dacht of deze pomp of een nieuwe zfp
En vandaag meet ik al chloorwaarden. Die andere gaat dus retour.JB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:55:
[...]
Heb een 2e gekocht. Die stelschroef gaat al veel verder naar links/rechts dus vermoed dat die 1e gewoonweg niet fris is. Hangt er nu aan met alles vol open. Kijken hoe snel de tabletten nu weg zijn en nog belangrijker, mijn chloorgehalte weer meetbaar en op pijl.
Mijn boefje is liev!
Dan zal je netto wellicht rond de 5 m3/u uitkomen. Die Danfoss pomp doet 3 m3/u, verwacht dus geen verbetering... of je zfp moet enorme tegendruk hebben.jarnoz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:47:
Mijn zfp doet 7 m3/h maar via de watervallen vind ik de uitstroom heel langzaam dus dacht of deze pomp of een nieuwe zfp
Testen en je weet het
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Wellicht dat iemand mij kan voorzien van de juiste tips. Ik heb hier een intex staan van 4,50 bij 2,20. (Met cartridge pomp)
Van de week was het water groen, eerst chloorshock gedaan. PH verbetert etc etc. Gisteren vlokmiddel toegevoegd. En het zwembad is weer helder. Echter op de bodem is een groene waas aanwezig, en zodra het water weer volledig in beweging komt wordt het complete water weer groen.
Betekent dit dat ik moet stofzuigen en het vieze water moet afvoeren? Of zijn er nog andere tips om het groen er uit te filteren? Ik ben er al wel achter dat met puur filteren op de pomp ik de groene waas niet uit het zwembad krijg...
Van de week was het water groen, eerst chloorshock gedaan. PH verbetert etc etc. Gisteren vlokmiddel toegevoegd. En het zwembad is weer helder. Echter op de bodem is een groene waas aanwezig, en zodra het water weer volledig in beweging komt wordt het complete water weer groen.
Betekent dit dat ik moet stofzuigen en het vieze water moet afvoeren? Of zijn er nog andere tips om het groen er uit te filteren? Ik ben er al wel achter dat met puur filteren op de pomp ik de groene waas niet uit het zwembad krijg...
Inderdaad stofzuigen, en dan het beste met een pantykousje als extra filter. Het vlokken middel zorgt er alleen voor dat het samenklonterd daarna moet je het nog weg zuigen.CrazyFool schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:46:
Wellicht dat iemand mij kan voorzien van de juiste tips. Ik heb hier een intex staan van 4,50 bij 2,20. (Met cartridge pomp)
Tip: als je de search had gebruikt had je gezien dat dit recent al was uitgelegd
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Ja dat snap ik, het stofzuigen ook. Alleen moet ik dan het weggezogen water afvoeren en uit het zwembad halen? Of er weer terug in laten lopen via het filter?The-Priest-NL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:20:
[...]
Inderdaad stofzuigen, en dan het beste met een pantykousje als extra filter. Het vlokken middel zorgt er alleen voor dat het samenklonterd daarna moet je het nog weg zuigen.
Tip: als je de search had gebruikt had je gezien dat dit recent al was uitgelegd
Kan gewoon terug via je filter/cardridge pompCrazyFool schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:24:
[...]
Ja dat snap ik, het stofzuigen ook. Alleen moet ik dan het weggezogen water afvoeren en uit het zwembad halen? Of er weer terug in laten lopen via het filter?
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Stiekem nog een mooi dagje om te zwemmen

Mijn boefje is liev!
Wat is dat lekker hè! Hier nu 27,9 inmiddels dus ik wil er bijna inPlenkske schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:17:
[...]
Vandaag is inderdaad stukke beter dan gisteren.
Buiten al 25,5 met volop zon.
Duidelijk te zien wanneer ik WP aan zette(en afdekzeil eraf):
[Afbeelding]
Veel plezier allen !
Waarom opwarmen met dekzeil eraf? Omdat de zon ook iets helpt en dat dekzeil de warmte tegenhoudt? Ik moet eens testen met dat dekzeil. Heb nooit zin om die er ook op vast te maken

Mijn boefje is liev!
Het afdekzeil houdt inderdaad de directe instraling van zon tegen. De zon helpt goed bij opwarming. Dus ik haal het eraf en laat solar cover liggen tot ik ga zwemmen.JB schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:27:
[...]
Wat is dat lekker hè! Hier nu 27,9 inmiddels dus ik wil er bijna in![]()
Waarom opwarmen met dekzeil eraf? Omdat de zon ook iets helpt en dat dekzeil de warmte tegenhoudt? Ik moet eens testen met dat dekzeil. Heb nooit zin om die er ook op vast te maken
Ik doe het afdekzeil er dan savonds weer op, of als slechter weer wordt. Vangt dan mooi zooi en regen op.
26,1 hier nu. Gaat hard. Even lunchen en dan erin denk ik
Voor dat het dalijk gaat onweren...
Verwijderd
@koffie em eerste bedankt voor de enorme hoeveelheid info.
Ik had een vraagje, in je betonnen put, waar alle apparatuur uitkomt, heb je daar een voorziening (lekpijp, dompelpomp, waterschakelaar) on in te grijpen als er onverhoopt iets lekt of anderszins je bak dreigt te laten vollopen?
Ik had een vraagje, in je betonnen put, waar alle apparatuur uitkomt, heb je daar een voorziening (lekpijp, dompelpomp, waterschakelaar) on in te grijpen als er onverhoopt iets lekt of anderszins je bak dreigt te laten vollopen?
Ik ben @Koffie niet maar heb ook een put onder het maaiveld.Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:34:
Ik heb gewoon een doucheputje in de betonnen vloer zitten. Ja als er een leiding springt heb ik een issue maar wat regenwater of een kleine lekkage is geen probleem.
Volgende filmpje kwam voorbij in mijn youtube feed.
Ik plaats hem hier omdat er veel techniek in te zien is, standje XXL
Wat een units zeg
En ook maar en paar buisjes en kleppen 
YouTube: Grootste glijbaan ter wereld! Hoe werkt die? Hof van Saksen - slides...
Ik plaats hem hier omdat er veel techniek in te zien is, standje XXL
YouTube: Grootste glijbaan ter wereld! Hoe werkt die? Hof van Saksen - slides...
Ja dat heb ik, maar stelt in principe niet veel voor. Loonbedrijf ingeschakeld om een gat te graven. 350 x 450 x 126 , een HDPE bak laten maken op maat 300x400x120 (binnenmaten). Met een hijskraan is deze op de cm nauwkeurig geplaatst. Daarna is het een kwestie van water vullen en 5 big-bags met zand de randen opvullen. Ik maak geen gebruik van een betonplaat en ook niet van gestabiliseerd zand aan de zijkanten. Volgens de loonwerkers had ik "oergrond" wat al zo hard als beton moet zijn. Betonplaat was overbodig, maar wel 15 cm gestabiliseerd zand op de bodemJazsie schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:32:
[...]
Dat heb je snel gefix op 6 maanden tijd, heb je nog meer foto's van de bouw?
Ziet er goed uit !
Dat is een custom made HDPE bak. Ik heb zelf een schets gemaakt en deze is nagebouwd. Instromer onder het bankje. Twee instromers boven het bankje, skimmer en een lampje (Die achteraf veel te fel is
Ik kon namelijk geen prefab vinden die hier zou passen.
Verwijderd
Bedankt, en dan een grindput, of aangesloten op het riool?The-Priest-NL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:24:
[...]
Ik ben @Koffie niet maar heb ook een put onder het maaiveld.
Ik heb gewoon een doucheputje in de betonnen vloer zitten. Ja als er een leiding springt heb ik een issue maar wat regenwater of een kleine lekkage is geen probleem.
Het eerste muurtje is gestuct. Echt een klusje waar ik al lang tegenop zag. Ik heb ooit een gat van 10x10cm dichtgesmeerd en dat was ongeveer al mijn ervaring v.w.b. afsmeren.
Tot nu toe ben ik erg tevreden, al hoop ik met schuurpapier straks de toplaag nog iets gladder te krijgen. Ik heb het idee dat ik 6 lagen zwembadverf er overheen moet zetten om je knie niet open te schaven
Het beste was (las ik) om het dicht te trekken met een spackmes, maar wij waren helaas geen gelukkig huwelijk. Ik denk dat het niet egaal genoeg was opgezet. Ben iets te zuinig geweest hier en daar (maja wat wil je als je het eerste half uur de helft er steeds af laat donderen). Op het eind geprobeerd het begin nog een beetje aan te vullen, nat op nat
Maar dan is het helemaal feest qua oneffen laag als je er nog geen gevoel voor hebt
Ik had erg veel moeite om eraf te blijven. Nu nog steeds bekruipt me het gevoel dat als ik iets geniaals bedenk dat ik het NU moet proberen, want nu is het nog zacht... (*kuch met een verfroller geprobeerd de grootste steentjes bijvoorbeeld dieper in de stuc te duwen kuch* spoilertje, gaf niet het resultaat wat ik in mijn hoofd had)
Wat ik nu heb gedaan:
Oh en ik had al gezegd dat het geen strakke bak moest worden he! Want dan had ik het zelf niet eens geprobeerd. De 'afsmeer-techniek' moet lijken op die van de zwembaden die men veel ziet op de Griekse eilanden
Tot nu toe ben ik erg tevreden, al hoop ik met schuurpapier straks de toplaag nog iets gladder te krijgen. Ik heb het idee dat ik 6 lagen zwembadverf er overheen moet zetten om je knie niet open te schaven

Het beste was (las ik) om het dicht te trekken met een spackmes, maar wij waren helaas geen gelukkig huwelijk. Ik denk dat het niet egaal genoeg was opgezet. Ben iets te zuinig geweest hier en daar (maja wat wil je als je het eerste half uur de helft er steeds af laat donderen). Op het eind geprobeerd het begin nog een beetje aan te vullen, nat op nat
Ik had erg veel moeite om eraf te blijven. Nu nog steeds bekruipt me het gevoel dat als ik iets geniaals bedenk dat ik het NU moet proberen, want nu is het nog zacht... (*kuch met een verfroller geprobeerd de grootste steentjes bijvoorbeeld dieper in de stuc te duwen kuch* spoilertje, gaf niet het resultaat wat ik in mijn hoofd had)

Wat ik nu heb gedaan:
- Muren geïmpregneerd (2 keer, beide lagen verdunt zoals voorgeschreven)
- Cement gebonden stucmortel opgezet
- Met de plakspaan zoveel mogelijk effen gestreken
- Het spackmes gebruikt om de lijnen van de plakspaan zoveel mogelijk weg te strijken
- Met een licht vochtig schuurbord (met spons) na gestreken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Na e.e.a. aan problemen met mijn frequentie regelaar gehad te hebben. Heb ik hem nu dan toch aan het lopen.
Het is een heel gezoek om in al die parameters de juiste setting te vinden. Vooral het stuk waarbij ik moet kijken naar het start / stop signaal. Dit kwam binnen op de digitale ingang. En bij controle van de ingang op het display zag ik dat het signaal ook correct binnen kwam. Daar zat dus geen probleem.
Hierna de Potmeter gaan controleren en ook deze kwam netjes van 0 - 10,6 volt binnen. Hier zat dus ook geen probleem in.
Bediening stond ook op remote en ingang 53 als reference (referentie signaal van de potmeter).
Na veel zoeken bleek dat in de communicatie parameters overal nog de seriëlepoort als ingang ingesteld stond. Nadat ik deze had omgezet naar Digital in en Analog in werkte het allemaal zoals ik me had voorgesteld.
@Jazsie Ik heb inderdaad ook problemen met de aardlek daarom wil ik een nieuwe aardpin slaan voor de zwembadinstallatie en deze wordt dan aangesloten op een 300mA aardlek. Zou dit dan correct aangesloten zijn?
Volgende stap is nu het instellen van het tijdsrelais, leidingwerk afmaken en hierna liner plaatsen, afmonteren en opvullen met water!
Het is een heel gezoek om in al die parameters de juiste setting te vinden. Vooral het stuk waarbij ik moet kijken naar het start / stop signaal. Dit kwam binnen op de digitale ingang. En bij controle van de ingang op het display zag ik dat het signaal ook correct binnen kwam. Daar zat dus geen probleem.
Hierna de Potmeter gaan controleren en ook deze kwam netjes van 0 - 10,6 volt binnen. Hier zat dus ook geen probleem in.
Bediening stond ook op remote en ingang 53 als reference (referentie signaal van de potmeter).
Na veel zoeken bleek dat in de communicatie parameters overal nog de seriëlepoort als ingang ingesteld stond. Nadat ik deze had omgezet naar Digital in en Analog in werkte het allemaal zoals ik me had voorgesteld.
@Jazsie Ik heb inderdaad ook problemen met de aardlek daarom wil ik een nieuwe aardpin slaan voor de zwembadinstallatie en deze wordt dan aangesloten op een 300mA aardlek. Zou dit dan correct aangesloten zijn?
Volgende stap is nu het instellen van het tijdsrelais, leidingwerk afmaken en hierna liner plaatsen, afmonteren en opvullen met water!
[ Voor 18% gewijzigd door EdwinC op 26-07-2021 15:20 ]
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Voor een aardlek bij een zwembad (en/of zwembadapparatuur) wordt meestal 10mA geadviseerd. Dan triggert die lekker snel.EdwinC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:19:
In huis is een aardlek volgens mij bijna altijd 30mA. Als je dan voor je zwembadapparatuur ook 30mA doet, vallen beide aardlekken uit. Dat is wellicht niet handig.
Succes met je volgende stappen !
Ik had het niet beter gekund, vind het er goed uit zienLuc S schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:43:
Het eerste muurtje is gestuct. Echt een klusje waar ik al lang tegenop zag. Ik heb ooit een gat van 10x10cm dichtgesmeerd en dat was ongeveer al mijn ervaring v.w.b. afsmeren.
Tot nu toe ben ik erg tevreden, al hoop ik met schuurpapier straks de toplaag nog iets gladder te krijgen. Ik heb het idee dat ik 6 lagen zwembadverf er overheen moet zetten om je knie niet open te schaven![]()
Het beste was (las ik) om het dicht te trekken met een spackmes, maar wij waren helaas geen gelukkig huwelijk. Ik denk dat het niet egaal genoeg was opgezet. Ben iets te zuinig geweest hier en daar (maja wat wil je als je het eerste half uur de helft er steeds af laat donderen). Op het eind geprobeerd het begin nog een beetje aan te vullen, nat op natMaar dan is het helemaal feest qua oneffen laag als je er nog geen gevoel voor hebt
![]()
Ik had erg veel moeite om eraf te blijven. Nu nog steeds bekruipt me het gevoel dat als ik iets geniaals bedenk dat ik het NU moet proberen, want nu is het nog zacht... (*kuch met een verfroller geprobeerd de grootste steentjes bijvoorbeeld dieper in de stuc te duwen kuch* spoilertje, gaf niet het resultaat wat ik in mijn hoofd had)![]()
Wat ik nu heb gedaan:Als iemand nog een tip heeft, het is nog een paar uur bewerkbaar
- Muren geïmpregneerd (2 keer, beide lagen verdunt zoals voorgeschreven)
- Cement gebonden stucmortel opgezet
- Met de plakspaan zoveel mogelijk effen gestreken
- Het spackmes gebruikt om de lijnen van de plakspaan zoveel mogelijk weg te strijken
- Met een licht vochtig schuurbord (met spons) na gestreken
Oh en ik had al gezegd dat het geen strakke bak moest worden he! Want dan had ik het zelf niet eens geprobeerd. De 'afsmeer-techniek' moet lijken op die van de zwembaden die men veel ziet op de Griekse eilanden
![]()
***members only***
Klopt, je moet goed kijken mbt de settings. Dat heeft mij ook even tijd gekost, hier kon ik manueel en digitaal bedienen maar niet via serial/modbus wat ik dus moest hebben.EdwinC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:19:
Na e.e.a. aan problemen met mijn frequentie regelaar gehad te hebben. Heb ik hem nu dan toch aan het lopen.
Fout, 300mA is goed voor je FR maar niet voor de rest. Dus FR apart doen op de manier hoe je zegt is geen probleem maar de rest gewoon op 10mA.EdwinC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:19:
Ik zou dus je zwembadinstallatie op je normale aardlek aansluiten van het huis en enkel je FR via aardepen/300mA.
Ik heb het anders, echter omdat dit niet de officiële manier is raad ik het dan ook niet aan:
- FR compleet geïsoleerd opgehangen van de rest, chassis (aarde) van de FR niet aangesloten.
- Uiteraard de rest zoals pomp ! wel.
thnx voor je reply. Heb je overigens geprobeerd om de RFI switch uit te zetten? En zo ja heeft dat geholpen? Dat heb ik nl nog niet gedaan. Maar ik las vandaag dat dat wel mogelijk was om zo alsnog geaard aan te sluiten.Jazsie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:42:
[...]
Klopt, je moet goed kijken mbt de settings. Dat heeft mij ook even tijd gekost, hier kon ik manueel en digitaal bedienen maar niet via serial/modbus wat ik dus moest hebben.
[...]
Fout, 300mA is goed voor je FR maar niet voor de rest. Dus FR apart doen op de manier hoe je zegt is geen probleem maar de rest gewoon op 10mA.
Ik zou dus je zwembadinstallatie op je normale aardlek aansluiten van het huis en enkel je FR via aardepen/300mA.
Ik heb het anders, echter omdat dit niet de officiële manier is raad ik het dan ook niet aan:
- FR compleet geïsoleerd opgehangen van de rest, chassis (aarde) van de FR niet aangesloten.
Verwijderd
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt, de FR zonder aarde en zonder aardleken de pomp MET aardlek? Heb je een aardlek tussen FR en pomp geplaatst???Jazsie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:42:
[...]
Klopt, je moet goed kijken mbt de settings. Dat heeft mij ook even tijd gekost, hier kon ik manueel en digitaal bedienen maar niet via serial/modbus wat ik dus moest hebben.
[...]
Fout, 300mA is goed voor je FR maar niet voor de rest. Dus FR apart doen op de manier hoe je zegt is geen probleem maar de rest gewoon op 10mA.
Ik vraag me dat af omdat de redelijk el cheapo FR's voor 1 fase pompjes die ik ken geen fatsoendelijke uitgangsfilters hebben en dan vraag ik me af hoe een aardlek/alamat reageert op enkele kHz aan stoorsignalen.
Wellicht geen issue, maar als je details wilt delen kan ik er van leren en rekening houden met mijn bouw.
Gewoon de grond in, er komt eigenlijk alleen af en toe wat regenwater in, zoals gezegd als het zwembad (9 m3) leegloopt in de put (1 m3) gaat zo'n afvoer het niet reddenVerwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:20:
[...]
Bedankt, en dan een grindput, of aangesloten op het riool?
Niet getest, meen mij niet te herinneren dat die van mij dat heeft, vanavond eens checken !EdwinC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:23:
[...]
thnx voor je reply. Heb je overigens geprobeerd om de RFI switch uit te zetten? En zo ja heeft dat geholpen? Dat heb ik nl nog niet gedaan. Maar ik las vandaag dat dat wel mogelijk was om zo alsnog geaard aan te sluiten.
Thanks voor de tip
Zoals gezegd de FR gewoon geïsoleerd "opgehangen" van de rest. Dus de FR niet op aarde aangesloten.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:35:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt, de FR zonder aarde en zonder aardleken de pomp MET aardlek? Heb je een aardlek tussen FR en pomp geplaatst???
Ik vraag me dat af omdat de redelijk el cheapo FR's voor 1 fase pompjes die ik ken geen fatsoendelijke uitgangsfilters hebben en dan vraag ik me af hoe een aardlek/alamat reageert op enkele kHz aan stoorsignalen.
Wellicht geen issue, maar als je details wilt delen kan ik er van leren en rekening houden met mijn bouw.
Ook geen aardlek tussen FR of pomp, pomp zelf zit gewoon op de normale aardlek (10mA) net als de rest.
Draai al een heel jaar zo zonder issues.
Iemand DE oplossing voor groen bezinksel op de bodem?
ZFP 8 uur per dag aan, maar daarna heb ik denk ik groene dode alg op de bodem?
Intex water stofzuiger met panty, daar blaast dit groen spul zo door heen. Zo een katoenen sok beter werken? Of iets met een anti klonter middel?
De ZFP lijkt er weinig mee te doen (katoen bollen)
En chloor is 3,8 dus lijkt me hoog genoeg ?
Intex water stofzuiger met panty, daar blaast dit groen spul zo door heen. Zo een katoenen sok beter werken? Of iets met een anti klonter middel?
[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 26-07-2021 19:00 ]
Sok ipv panty?trekker22 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:50:
Als laatst inderdaad vlok middel...
Welk merk is dat ?Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:11:
Wie heeft een goede tip voor een goed afdekzeil voor een 3x2 bad?
Dus niet dit gare spul wat na paar weken stuk gaat overal:
[Afbeelding]
Ik heb zelf ervaring met intex afdekzeilen, donkerblauw. 2 verschillende maten gehad en beide prima kwaliteit. Blijft goed zitten ook.
Dit is van Bestway, het is gewoon goedkoop bouwzeil, is die van Intex zeg maar echt glad zeil? Het is lastig op de plaatjes te zien en wil niet weer deze slechte kwaliteit kopen, maar in 1x goed.Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:31:
[...]
Welk merk is dat ?
Ik heb zelf ervaring met intex afdekzeilen, donkerblauw. 2 verschillende maten gehad en beide prima kwaliteit. Blijft goed zitten ook.
Wellicht ergens een los zeil kopen op maat ofzo, het liefst met een aantal ogen erin.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Intex is meer zo’n latex achtig spul. Zeker geen bouwzeil.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:34:
[...]
Dit is van Bestway, het is gewoon goedkoop bouwzeil, is die van Intex zeg maar echt glad zeil? Het is lastig op de plaatjes te zien en wil niet weer deze slechte kwaliteit kopen, maar in 1x goed.
Wellicht ergens een los zeil kopen op maat ofzo, het liefst met een aantal ogen erin.
Mijn boefje is liev!
Ah kijk dat lijkt mij beter, nu ik erover nadenk volgens mij hebben wij in het verleden er 1 van Intex gehad voor kleiner bad, dat was idd van dat gladde “latex” spul, veel beter.JB schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:55:
[...]
Intex is meer zo’n latex achtig spul. Zeker geen bouwzeil.
Helaas geen RFI switch op mijn Danfoss FR. Was te proberenEdwinC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:23:
[...]
thnx voor je reply. Heb je overigens geprobeerd om de RFI switch uit te zetten? En zo ja heeft dat geholpen? Dat heb ik nl nog niet gedaan. Maar ik las vandaag dat dat wel mogelijk was om zo alsnog geaard aan te sluiten.
Zoals @JB al zei is het inderdaad glad latex achtig spul.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:34:
[...]
Dit is van Bestway, het is gewoon goedkoop bouwzeil, is die van Intex zeg maar echt glad zeil? Het is lastig op de plaatjes te zien en wil niet weer deze slechte kwaliteit kopen, maar in 1x goed.
Ik heb een bilgepomp met automatische vlotter in de put staan, deze heeft een eigen afvoer naar buiten de put.Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:34:
Daarnaast is alle elektra op eigen groepen met een eigen aardlek, in het ergst geval valt dus het natte gedeelte uit.
Tijd voor een nieuwe sig..
Verwijderd
Bedankt, ik had ook zoiets in gedachte, kon me niet voorstellen dat een dichte betonnen put zou gaan werken, je hebt toch altijd wel ergens wat zweten.Koffie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:14:
[...]
Ik heb een bilgepomp met automatische vlotter in de put staan, deze heeft een eigen afvoer naar buiten de put.
Daarnaast is alle elektra op eigen groepen met een eigen aardlek, in het ergst geval valt dus het natte gedeelte uit.
Nog twee vraagjes: heb je de bilgepomp op een eigen groep/aardlek staan?
Hoe houd de polystyreen wand het uit na 7(?) jaar? Welke dichtheid heb je destijds gebruikt (volgens mij was er toen niet de optie van 80/40)?
Alvast bedankt
De put zelf is niet behandeld, en er zijn natuurlijk gat in de geboord voor de leidingen erin te brengen. Bij veel grondwater komt er dus inderdaad altijd wat water op de bodem.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:21:
[...]
Bedankt, ik had ook zoiets in gedachte, kon me niet voorstellen dat een dichte betonnen put zou gaan werken, je hebt toch altijd wel ergens wat zweten.
Nog twee vraagjes: heb je de bilgepomp op een eigen groep/aardlek staan?
Hoe houd de polystyreen wand het uit na 7(?) jaar? Welke dichtheid heb je destijds gebruikt (volgens mij was er toen niet de optie van 80/40)?
Alvast bedankt
Dat pompje zit niet op een aparte groep.
Ik snap je vraag over de wand niet helemaal? De wand is destijds geplaatst, volgegpompt met beton en daarna de liner erover. Hoe het er nu eruit ziet achter die liner zou ik niet weten
Maar ik heb geen problemen de wand.
Tijd voor een nieuwe sig..
Toch lees ik over die hoes dat ie ook wel regelmatig scheurt etc. Ik wil best wat meer uitgeven zodat ik weet dat het goede kwaliteit is.Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:30:
[...]
Zoals @JB al zei is het inderdaad glad latex achtig spul.
Eerlijk gezegt ken ik nog geen andere afdekzeilen. Hier ook nog niet gezien. Wat hier wel eens geplaatst is zijn complete overkappingen voor over een zwembad.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:53:
[...]
Toch lees ik over die hoes dat ie ook wel regelmatig scheurt etc. Ik wil best wat meer uitgeven zodat ik weet dat het goede kwaliteit is.
Ik heb gisteravond de RFI switch omgezet, aarde weer aangesloten en waarempel de aardlek blijft ingeschakeldJazsie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:47:
[...]
Niet getest, meen mij niet te herinneren dat die van mij dat heeft, vanavond eens checken !
Thanks voor de tip
Tijdschakelaar staat nu ook ingesteld. Nu enkel nog het leidingwerk. Hier heb ik nog 1 week de tijd voor. Moet wel lukken lijkt mij zoquote uit de handleiding
NB!:
De RFI-schakelaar schakelt de condensatoren
galvanisch naar aarde uit.
[ Voor 14% gewijzigd door EdwinC op 27-07-2021 08:08 ]
Koop je er 2? Zit je meteen met een extra zeil, mocht de 1e scheuren. Die Intex dingen zijn wat flexibeler en lekker compact op te bergen. Ik gebruik alleen de solar folieMartinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:53:
[...]
Toch lees ik over die hoes dat ie ook wel regelmatig scheurt etc. Ik wil best wat meer uitgeven zodat ik weet dat het goede kwaliteit is.

Mijn boefje is liev!
Je zou een afdekzeil op maat kunnen laten maken. Er zijn wel wat webshops die dat aanbieden, waar je ook uit verschillende kwaliteitsniveaus kan kiezen.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:53:
[...]
Verwijderd
Ik bedoelde de deuken en dergelijke die je eventueel in het piepschuim zou kunnen krijgen icm welke sterkte van de piepschuim blokken je gebruikt hebt.Koffie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:23:
[...]
De put zelf is niet behandeld, en er zijn natuurlijk gat in de geboord voor de leidingen erin te brengen. Bij veel grondwater komt er dus inderdaad altijd wat water op de bodem.
Dat pompje zit niet op een aparte groep.
Ik snap je vraag over de wand niet helemaal? De wand is destijds geplaatst, volgegpompt met beton en daarna de liner erover. Hoe het er nu eruit ziet achter die liner zou ik niet weten
Maar ik heb geen problemen de wand.
Een bouwzeil van de Hornbach met een aantal zelf ingeslagen zeilringen en wat pvc leidingen overdwars heb ik ingezet.Martinusz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:53:
[...]
Het Intex zeil is ook prima, maar wat moeizamer te positioneren.
Een foto voor het idee (nog op de rol)
[ Voor 11% gewijzigd door _RRM_ op 27-07-2021 09:11 ]
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Mooi !EdwinC schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:28:
[...]
Ik heb gisteravond de RFI switch omgezet, aarde weer aangesloten en waarempel de aardlek blijft ingeschakeld
[...]
Tijdschakelaar staat nu ook ingesteld. Nu enkel nog het leidingwerk. Hier heb ik nog 1 week de tijd voor. Moet wel lukken lijkt mij zo
Helaas heeft mijn Danfoss FR die optie niet.
Draai een adapter op je inlaat en sluit daar een slang/stofzuiger op aan. Zet je ZFP op Waste en zuig het spul weg.trekker22 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:50:
Zo doe ik het altijd, de troep gaat dan niet door je filter maar gelijk weg door de waste-uitgang van je ZFP (wel even de dop eraf draaien
Beter remmen=sneller racen: loadcellmod
Ok. ZFP in een kist en de Waste heb ik niet goed bereikbaar dacht ik. Maar we gaan eens puzzelen. Thanks.K-Jay schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Draai een adapter op je inlaat en sluit daar een slang/stofzuiger op aan. Zet je ZFP op Waste en zuig het spul weg.
Zo doe ik het altijd, de troep gaat dan niet door je filter maar gelijk weg door de waste-uitgang van je ZFP (wel even de dop eraf draaien)
@K-Jay @trekker22 op de de genoemde adapter past geen 32 mm buis. de skimmer heeft een slang van een andere diameter.
deze slangadapter zou wel goed moeten zijn, ik krijg hem vandaag binnen
deze slangadapter zou wel goed moeten zijn, ik krijg hem vandaag binnen
Ik wil de PH van ons zwembad verlagen, momenteel is deze 0,4 te hoog. Er zit 6m³ water in ons zwembad.
Ik heb een bus PH min, maar als ik de instructies op de bus volg zou ik 500ml (een halve bus dus) moeten toevoegen. Dat lijkt mij wel ERG veel, zou dit geen fout zijn? Iemand een idee wat de gangbare dosering is?
Foto's:
:strip_exif()/f/image/LKWNJaUgogwScPL9pmZchSDq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een bus PH min, maar als ik de instructies op de bus volg zou ik 500ml (een halve bus dus) moeten toevoegen. Dat lijkt mij wel ERG veel, zou dit geen fout zijn? Iemand een idee wat de gangbare dosering is?
Foto's:
:strip_exif()/f/image/LKWNJaUgogwScPL9pmZchSDq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HeBEI0lG0PZWJcVP2TUiSQ0W.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt mij wel te kloppen, je kan ook gewoon 100ml erin doen en kijken wat het doetmathias82 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:18:
Ik wil de PH van ons zwembad verlagen, momenteel is deze 0,4 te hoog. Er zit 6m³ water in ons zwembad.
Foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben ook een bus PH+ van hetzelfde merk, en daar staat 2ml in plaats van 20ml op. Hier spreken ze ook van 2ml per m³ (is wel een ander merk): https://www.zwembad.be/nl...ucten/ph-min-vloeibaar-1lJazsie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:26:
[...]
Lijkt mij wel te kloppen, je kan ook gewoon 100ml erin doen en kijken wat het doet
Ik heb nu 50ml toegevoegd, ik zou graag nog wat huid over hebben de volgende keer dat ik ga zwemmen
Mja, de lekken in de zijkant zijn eenvoudig te vinden en te dichten, die zijn nu weg.vso schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:23:
[...]
je kan voedsel kleurstof gebruiken (als je perse kleur wilt zien) .. maar ik geloof niet dat dat veel nut heeft ..
goedkoper is gewoon een rol wc papier en alles droog maken en dan met (wc)papier inwikkelen oid . geef je fam een merkstift zodra je een natte plek op het papier ziet vormen .. is dat de locatie .. die je eventueel verder moet inspecteren ..
ik zou eerst kijken hoe veel gaten / schade je hebt .. en hoe snel je bad leegloopt .
maar ik zou eerst even in de startpost lezen bij FAQ had ik een hele sectie neergezet over "lekken & dichten" ..
We zitten echter nog steeds met een lek, dus dat kan enkel in de bodem zitten. Droogmaken en met papier inwikkelen gaat nogal moeilijk op de bodem
We verliezen momenteel ongeveer 0,1m³ water per dag op een zwembad van 7m³
Als ik op de verpakking van jouw link klik zie ik dat er 29% Natrium Hydroxide inzitmathias82 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:30:
[...]
We hebben ook een bus PH+ van hetzelfde merk, en daar staat 2ml in plaats van 20ml op. Hier spreken ze ook van 2ml per m³ (is wel een ander merk): https://www.zwembad.be/nl...ucten/ph-min-vloeibaar-1l
Ik heb nu 50ml toegevoegd, ik zou graag nog wat huid over hebben de volgende keer dat ik ga zwemmen
De fles van @mathias82 bevat 35% Natriumsulfaat
Is zover ik ik het weet (is 20j jaar geleden dat ik scheikunde heb gehad
Beide "flessen" kwamen van mij hoorTogi schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:45:
[...]
Als ik op de verpakking van jouw link klik zie ik dat er 29% Natrium Hydroxide inzit
De fles van @mathias82 bevat 35% Natriumsulfaat
Is zover ik ik het weet (is 20j jaar geleden dat ik scheikunde heb gehad) een andere stof dus kan verschillende volume eigenschappen hebben
Maar de foto van die verpakking zal verkeerd zijn, want natrium hydroxide is een sterke base, dus PH+. Als de foto verkeerd is bestaat de kans uiteraard dat de tekst ook verkeerd is...
---
[ Voor 200% gewijzigd door Pixelmagic op 27-07-2021 20:34 ]
Ok, regen en koud buiten, dus tijd om het project te plaatsen
Ergens na de winter zag het er zo uit, een pizza oven op houten palen die te weinig werd gebruikt.

Tijdens de covid-zomer van vorig jaar uitgebreid gekeken naar een opblaasbare jacuzzi maar om alle goede redenen niet gedaan.
Nadat de pizzaoven weg was (en maar goed ook, palen bleken totaal verrot te zijn, niet erg leuk als een oven van 300kg+ op je teen valt) zag het er nogal kaal uit

Vervolgens samen met de buurman maar gelijk de schutting vervangen, ziet er beter uit. Ook een begin gemaakt met het gat graven en muurtje van plantenbak slopen.

Ondertussen druk tekeningen gemaakt en een kuip besteld welke netjes afgeleverd werd

Na ettelijke aanhangers vol naar de stort brengen begint het er op te lijken. Aan de zijkanten muurtjes geplakt van stenen die er nog waren.

En ook de voorkant een soort van bak gemaakt met twee gaten voor afwateren (hopelijk)

En dan uiteraard even proefpassen, meten, aftekenen en plannen aanpassen

Om daarna het frame te maken waar het dek wat rondom de hottub komt op te kunnen bevestigen

Onder het geheel ligt een laag met worteldoek, waar weer een laagje zand overheen is gegaan

Vervolgens met de solar mat, ZFP en lange slangen de boel werkend gemaakt

Toch al redelijk snel tot de conclusie gekomen dat een lekkere temperatuur om in te dobberen niet haalbaar is met solarmatten en de beschikbare ruimte, dus een WP van een tweaker overgenomen. Tegelijk besloten dat het geluid van de ZWP niet te doen was voor de buren en mezelf, dus een andere pomp gekocht en gelijk alle slangen aangepast. Met uitgebreide dank aan @Plenkske voor deze tip, zowel de slang als de tip met het kokend water zijn uitstekend.
De nieuwe pomp en slangen/kranen/meet t-stukjes

Filter met pijpen naar WP en chloor dispencer

En omdat de filter geen 6weg kraan heeft een T-stuk met een kraan erin gedaan om de boel leeg te kunnen pompen

Ondertussen ook de composiet planken opgehaald en het hele eindresultaat van de nieuwe leidingen en pomp

Oh ja, en sinds de WP er is ook al een paar keer in de tub gelegen ! Hij is dus gevuld en had nog even de uitdaging dat de slangen los moesten terwijl hij gevuld was. Met TPU stoppen ge-3d-print en zonder lekkage de slangen kunnen vervangen. Tegelijk een stukje de planken er op gemonteerd. Overigens zitten er 2 luiken in de voorkant zodat ik bij de pomp en filter kan komen.

En dan het eindresultaat waar ik stiekem best een beetje trots op ben !

Overigens net als vele anderen nog aan het zoeken naar de beste instellingen voor water kwaliteit. Heb aardig wat hoge chloor gehad en dan weer ineens te laag. Doordat de pomp erg stil is laat je hem ongemerkt langer aanstaan waardoor er meer chloor in komt.
Alles is overigens via Domoticz aanstuurbaar en temperatuur en stroomverbruik ook meetbaar. Ik wil daar nog wat verder in gaan automatiseren, maar laat eerst het weer maar iets beter worden.
Verder wil ik iedereen in dit topic hartelijk danken voor jullie hulp en advies. Zonder dat advies had ik het een stuk lastiger kunnen realiseren.
Ergens na de winter zag het er zo uit, een pizza oven op houten palen die te weinig werd gebruikt.

Tijdens de covid-zomer van vorig jaar uitgebreid gekeken naar een opblaasbare jacuzzi maar om alle goede redenen niet gedaan.
Nadat de pizzaoven weg was (en maar goed ook, palen bleken totaal verrot te zijn, niet erg leuk als een oven van 300kg+ op je teen valt) zag het er nogal kaal uit

Vervolgens samen met de buurman maar gelijk de schutting vervangen, ziet er beter uit. Ook een begin gemaakt met het gat graven en muurtje van plantenbak slopen.

Ondertussen druk tekeningen gemaakt en een kuip besteld welke netjes afgeleverd werd

Na ettelijke aanhangers vol naar de stort brengen begint het er op te lijken. Aan de zijkanten muurtjes geplakt van stenen die er nog waren.

En ook de voorkant een soort van bak gemaakt met twee gaten voor afwateren (hopelijk)

Om daarna het frame te maken waar het dek wat rondom de hottub komt op te kunnen bevestigen

Onder het geheel ligt een laag met worteldoek, waar weer een laagje zand overheen is gegaan

Toch al redelijk snel tot de conclusie gekomen dat een lekkere temperatuur om in te dobberen niet haalbaar is met solarmatten en de beschikbare ruimte, dus een WP van een tweaker overgenomen. Tegelijk besloten dat het geluid van de ZWP niet te doen was voor de buren en mezelf, dus een andere pomp gekocht en gelijk alle slangen aangepast. Met uitgebreide dank aan @Plenkske voor deze tip, zowel de slang als de tip met het kokend water zijn uitstekend.

En omdat de filter geen 6weg kraan heeft een T-stuk met een kraan erin gedaan om de boel leeg te kunnen pompen

Ondertussen ook de composiet planken opgehaald en het hele eindresultaat van de nieuwe leidingen en pomp

Oh ja, en sinds de WP er is ook al een paar keer in de tub gelegen ! Hij is dus gevuld en had nog even de uitdaging dat de slangen los moesten terwijl hij gevuld was. Met TPU stoppen ge-3d-print en zonder lekkage de slangen kunnen vervangen. Tegelijk een stukje de planken er op gemonteerd. Overigens zitten er 2 luiken in de voorkant zodat ik bij de pomp en filter kan komen.

Overigens net als vele anderen nog aan het zoeken naar de beste instellingen voor water kwaliteit. Heb aardig wat hoge chloor gehad en dan weer ineens te laag. Doordat de pomp erg stil is laat je hem ongemerkt langer aanstaan waardoor er meer chloor in komt.
Alles is overigens via Domoticz aanstuurbaar en temperatuur en stroomverbruik ook meetbaar. Ik wil daar nog wat verder in gaan automatiseren, maar laat eerst het weer maar iets beter worden.
Verder wil ik iedereen in dit topic hartelijk danken voor jullie hulp en advies. Zonder dat advies had ik het een stuk lastiger kunnen realiseren.
Wow nice verslag @Pixelmagic ! Fijn om te horen dat mijn tip ook een nuttige bijdrage was.
Het eindresultaat mag er zeker wezen ! Ziet er erg goed uit.
Betreft chloor... volgens mij is dat bij jou relatief hoge watertemperatuur (en schommelingen daarin) iets lastiger te managen. Maar misschien kan @Jazsie tips geven.
Het eindresultaat mag er zeker wezen ! Ziet er erg goed uit.
Betreft chloor... volgens mij is dat bij jou relatief hoge watertemperatuur (en schommelingen daarin) iets lastiger te managen. Maar misschien kan @Jazsie tips geven.
In principe is een voordeel van een hottub dat er weinig water in gaat en je dus sneller even je water kan vervangen als het niet meer goed in balans is.
Ik heb de hottub hier iets verschoven zodat ik de houtkachel anders neer kon zetten. Hierdoor kon de kniebocht met messing koppelingen er tussen uit(ivm chloor in het water).
Toen ik er nieuw water in deed de pomp gelijk aan gezet toen het water boven het aanzuig gat zat. Door de epdm matten was het water vrij snel op temperatuur.
Dus mocht je in onbalans zijn, gewoon vervangen. Wellicht nog goedkoper ook dan als die middeltjes om het water in balans te houden(maar dat weet ik niet zeker) :-)
Ik heb de hottub hier iets verschoven zodat ik de houtkachel anders neer kon zetten. Hierdoor kon de kniebocht met messing koppelingen er tussen uit(ivm chloor in het water).
Toen ik er nieuw water in deed de pomp gelijk aan gezet toen het water boven het aanzuig gat zat. Door de epdm matten was het water vrij snel op temperatuur.
Dus mocht je in onbalans zijn, gewoon vervangen. Wellicht nog goedkoper ook dan als die middeltjes om het water in balans te houden(maar dat weet ik niet zeker) :-)
Heel mooi gedaan !Pixelmagic schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:34:
Ok, regen en koud buiten, dus tijd om het project te plaatsen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed gedaan die luikjes want ik zie ze niet zitten en als ik de tekst niet gelezen had dan ging ik toch vragen hoe je bij je filter komt
Chloor "probleem" herkend ik al te goed. Veel meten en afstellen en na een tijd krijg je de feeling erin.
Zelf ga ik nu voor een pH/Orp meter want merkte toch dat ik vaak (meer dan dat ik wil) bezig ben om het water goed in balans te houden. Niet dat ik dat erg vind maar aangezien ik veel doe automatiseren is dit weer een leuk project
Naja, midden in de zomer wanneer er schaarste aan water is vind ik zelf niet zo verantwoord om dan simpelweg je water te vervangen...Nicap schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:28:
In principe is een voordeel van een hottub dat er weinig water in gaat en je dus sneller even je water kan vervangen als het niet meer goed in balans is.
Ieder zijn ding natuurlijk maar niets is toch zo leuk dat je het water goed in balans kan houden
Heerlijk om het water in te gaan waarvan ik weet dat ik deze weer mooi in balans heb gekregen
Tja, het inderdaad "maar" om 1150 liter, maar het voelt niet goed om uit gemak bijna een week normaal watergebruik in de goot te spoelen. Plus dat ik met die oplossing dus niet leer hoe ik het wel kan regelen.Nicap schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:28:
Tot op heden het grootste probleem met te hoog chloor en er achter gekomen dat 2-3 dagen geen chloor toevoegen en niet afdekken het niet schokkend veel lager maakt. Je leest overal dat niet afdekken zeer snel 80-90% van je chloor laat verdampen maar ik denk dat de oppervlakte bij mij te klein is daarvoor ?
De laatste foto, tussen de 2e en 3e links zie je twee zwarte blokjes. Dat zijn twee klemmen gemaakt met de 3d printer die de drie planken ernaast inklemmen. Heb er ondertussen wel een klein handvatje bij geprint om het wat makkelijke open te kunnen maken. Aan de rechter kant ksn het ook drie planken open op dezelfde manierJazsie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 00:47:
[...]
Heel mooi gedaan !
Goed gedaan die luikjes want ik zie ze niet zitten en als ik de tekst niet gelezen had dan ging ik toch vragen hoe je bij je filter komt
Mijn ervaring is dat dit vooral gebeurt bij niet afgedekt én zon. Ik weet niet of jou hottub veel in de zon staat ?Pixelmagic schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:23:
[...]
Tja, het inderdaad "maar" om 1150 liter, maar het voelt niet goed om uit gemak bijna een week normaal watergebruik in de goot te spoelen. Plus dat ik met die oplossing dus niet leer hoe ik het wel kan regelen.
Tot op heden het grootste probleem met te hoog chloor en er achter gekomen dat 2-3 dagen geen chloor toevoegen en niet afdekken het niet schokkend veel lager maakt. Je leest overal dat niet afdekken zeer snel 80-90% van je chloor laat verdampen maar ik denk dat de oppervlakte bij mij te klein is daarvoor ?
Overigens is het bij mij ook niet 80-90% hoor. Eerder zo rond de 30% gok ik.
Staat een redelijk deel van de dag in de zon. Grootste probleem is dat mijn chloor meter geen detail geeft boven de 3 dus alleen op basis van de kleur kan gokken. Daarmee weet ik niet of ik op 4 of 17 zit bij wijze van.Plenkske schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:55:
[...]
Mijn ervaring is dat dit vooral gebeurt bij niet afgedekt én zon. Ik weet niet of jou hottub veel in de zon staat ?
Overigens is het bij mij ook niet 80-90% hoor. Eerder zo rond de 30% gok ik.
Hoe dan ook, hij is nu redelijk goed, dus proberen zo te houden.
Ik heb een intex stofzuiger die je op Gardena wateraansluiting voedt en dan een stofzakje voor als uitgang. (Dat is een brede aansluiting waar je zakje omheen trekt. 2 sokken en panty doet niks. )K-Jay schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Draai een adapter op je inlaat en sluit daar een slang/stofzuiger op aan. Zet je ZFP op Waste en zuig het spul weg.
Zo doe ik het altijd, de troep gaat dan niet door je filter maar gelijk weg door de waste-uitgang van je ZFP (wel even de dop eraf draaien)
Hoe sluit ik dit aan op mijn zandfilter pomp?
Tweede keer vlok middel er bij kijken of dan dik genoeg is en betere stofzuiger regelen.
Krijgen die op accu het wel weg? Heb maar 32mm bad. Geen idee wat dan op de ZFP past.
Edit: volgens YouTube filmpje heb ik dus een stofzuiger nodig die ik op uitlaat van zwembad aansluit; en dan 32 mm naar de Drain uitgang van de pomp.
Ik kom alleen electrische zuigers tegen of mis ik iets😅
:strip_exif()/f/image/MC5uZextnOq6ikYkk4Lcoax1.jpg?f=fotoalbum_large)
Water is mooi helder, maar dus die zooi op de bodem.
Wel leuk effect🤢💚
Na wat zoek werk heb ik dus een handmatige bodemstofzuiger nodig. Ik heb al:
- het uitlaat stuk 38mm (van skimmer)
- 38 mm slang met koppeling ZFP
- 38 mm 5 meter slang voor aan stofzuiger
Mis dus alleen de bodemstofzuiger en de steel die er aan hoort. Heuts heeft het helaas niet volgens mij, dus maar bestellen.
[ Voor 47% gewijzigd door trekker22 op 28-07-2021 20:58 ]
En ?mathias82 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:30:
[...]
We hebben ook een bus PH+ van hetzelfde merk, en daar staat 2ml in plaats van 20ml op. Hier spreken ze ook van 2ml per m³ (is wel een ander merk): https://www.zwembad.be/nl...ucten/ph-min-vloeibaar-1l
Ik heb besloten de PH- in stappen van 50ml toe te voegen. Ik heb tot nu toe 150ml toegevoegd (in 3 keer dus). Je ziet de PH telkens dalen, maar hij moet nog iets dalen. Ik schat dat ik op 200 of 250ml PH- ga uitkomen, maar ik hou jullie op de hoogte
Je conclusie is goed. Je hebt een andere stofzuiger nodig. Die je nu hebt, op gardena wateraansluiting, is leuk voor grof vuil maar werkt verder niet echt goed. Je kan die ook niet aansluiten op de pomp.trekker22 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:13:
[...]
Ik heb een intex stofzuiger die je op Gardena wateraansluiting voedt en dan een stofzakje voor als uitgang. (Dat is een brede aansluiting waar je zakje omheen trekt. 2 sokken en panty doet niks. )
Hoe sluit ik dit aan op mijn zandfilter pomp?
Tweede keer vlok middel er bij kijken of dan dik genoeg is en betere stofzuiger regelen.
Krijgen die op accu het wel weg? Heb maar 32mm bad. Geen idee wat dan op de ZFP past.
Edit: volgens YouTube filmpje heb ik dus een stofzuiger nodig die ik op uitlaat van zwembad aansluit; en dan 32 mm naar de Drain uitgang van de pomp.
Ik kom alleen electrische zuigers tegen of mis ik iets😅[Afbeelding]
Water is mooi helder, maar dus die zooi op de bodem.
Wel leuk effect🤢💚
Na wat zoek werk heb ik dus een handmatige bodemstofzuiger nodig. Ik heb al:
- het uitlaat stuk 38mm (van skimmer)
- 38 mm slang met koppeling ZFP
- 38 mm 5 meter slang voor aan stofzuiger
Mis dus alleen de bodemstofzuiger en de steel die er aan hoort. Heuts heeft het helaas niet volgens mij, dus maar bestellen.
Ik heb verder geen ervaring met alg, gelukkig, dus ook geen idee of mijn elektrische op accu dat zou kunnen opzuigen. Ik denk het echter wel, maar je zal er wellicht een paar keer overheen moeten gaan.
Volgens mij, maar misschien kan iemand anders bevestigen, heb je gewoon zoiets nodig:
https://www.toppy.nl/cate...zuigertuinslang_dr[0]=Nee
Die sluit je aan met je koppelingen en slang, aan je ZFP.
Aan de chemici onder ons. Hoe schadelijk is vlokmiddel voor het milieu? Breken die stoffen af in onschadelijke componenten of zijn wij zware vervuilers na een keertje backwashen?
ik vond dit: https://echa.europa.eu/br.../briefprofile/100.049.437, maar ik vind niets als ik op de genoemde CAS zoek; het zou natuurlijk kunnen dat ze 2x het verkeerde CAS nummer hebben gedrukt, en dat het 39290-78-3 zou moeten zijn)
dosering is 50-100 ml / 10m3Aanwijzingen voor de geneesheer: bevat aluminium hydroxide chloride sulfaat (8,3% Al2O3)(CAS 3290-78-3)
ik vond dit: https://echa.europa.eu/br.../briefprofile/100.049.437, maar ik vind niets als ik op de genoemde CAS zoek; het zou natuurlijk kunnen dat ze 2x het verkeerde CAS nummer hebben gedrukt, en dat het 39290-78-3 zou moeten zijn)
[ Voor 46% gewijzigd door burnedhardware op 29-07-2021 09:54 ]
Gelukt werkt perfect. Wel gauw een sloot water uit het bad.Plenkske schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:01:
[...]
Je conclusie is goed. Je hebt een andere stofzuiger nodig. Die je nu hebt, op gardena wateraansluiting, is leuk voor grof vuil maar werkt verder niet echt goed. Je kan die ook niet aansluiten op de pomp.
Ik heb verder geen ervaring met alg, gelukkig, dus ook geen idee of mijn elektrische op accu dat zou kunnen opzuigen. Ik denk het echter wel, maar je zal er wellicht een paar keer overheen moeten gaan.
Volgens mij, maar misschien kan iemand anders bevestigen, heb je gewoon zoiets nodig:
https://www.toppy.nl/cate...zuigertuinslang_dr[0]=Nee
Die sluit je aan met je koppelingen en slang, aan je ZFP.
Op de “waste” heb ik een witte intex 38 mm slang met zo’n draai schroef maar die komt niet naar het putje qua lengte.
Zijn er koppelstukken van die 38mm met schroef naar een blauwe 38 mm slang (die steeds per meter zijn). Heb ik nog 5 meter van over 😅👍🏻
Ter verduidelijking zoek ik dit dan maar met de juiste maten:
:strip_exif()/f/image/ckmIXfNEmghCSBVi26R2vcaj.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus een verloop wat ik in in die Intex schroefdraad kan draaien. En de andere zijde moet een 38 mm slang overeen kunnen waar ik een klem op zet.
Anders kom ik bij dit maar kan ik die witte slang njet meer gebruiken en kom ik te kort😅:
:strip_exif()/f/image/HrTlUH5XgKtnUITnXyrBCmPN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door trekker22 op 29-07-2021 14:06 ]
Ja dan heb je gewoon zoiets nodig wat je er tussen zet:trekker22 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Gelukt werkt perfect. Wel gauw een sloot water uit het bad.
Op de “waste” heb ik een witte intex 38 mm slang met zo’n draai schroef maar die komt niet naar het putje qua lengte.
Zijn er koppelstukken van die 38mm met schroef naar een blauwe 38 mm slang (die steeds per meter zijn). Heb ik nog 5 meter van over 😅👍🏻
https://www.zwembadgigant...voor-zwembadslang-met-mof
of
https://www.zwembadenwebshop.nl/verbindingspijpje
Zorg ook voor slangklemmen om het goed aan elkaar te houden. Evt. wat teflon tape als het lekt.
Dat zijn niet de goeie. Zie foto van die intex slang. Want is mooie slang die verder ligt te niksen want te kort…Plenkske schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:54:
[...]
Ja dan heb je gewoon zoiets nodig wat je er tussen zet:
https://www.zwembadgigant...voor-zwembadslang-met-mof
of
https://www.zwembadenwebshop.nl/verbindingspijpje
Zorg ook voor slangklemmen om het goed aan elkaar te houden. Evt. wat teflon tape als het lekt.
Het is soms lastig te volgen wat je bedoelt, maar nu heb je foto's erbij gezet dus dan wordt het makkelijker. Ik dacht namelijk dat de schroef maar aan één kant zou zitten maar is dus beide kanten.trekker22 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:56:
[...]
Dat zijn niet de goeie. Zie foto van die intex slang. Want is mooie slang die verder ligt te niksen want te kort…
Dan heb je dus eerst buitendraad nodig en daarna slangtule.
https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-1/ -> 50 mm inwendig naar 2 inch draad
en
https://zwembadcompleet.nl/pvc-verloop-50mm-38mm-tule -> 50mm uitwendig lijm naar slangtule
En dan wat lijm om het aan elkaar te maken.
Volgens mij kan je deze maatvoering niet standaard in 1 stuk kopen.
Uiteraard ook nog steeds slangklem nodig en evt. teflon tape.
die blauwe lijkt 32 mm?trekker22 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:44:
[...]
ik neem aan dat je voor je waste water een koppelstuk zoekt voor 38 mm slang met intex schroef --> 32mm slang
dat is deze https://www.toppy.nl/prod...-zwembaden-met-32-mm.html
edit: net niet.. die moet je vervolgens op een 32 -32 mm koppelstuk zetten denk ik
[ Voor 7% gewijzigd door burnedhardware op 29-07-2021 14:20 ]
Die werkt inderdaad alleen als de blauwe slang 32mm is.burnedhardware schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:18:
[...]
die blauwe lijkt 32 mm?
ik neem aan dat je voor je waste water een koppelstuk zoekt voor 38 mm slang met intex schroef --> 32mm slang
nee die blauwe slang is echt 38mm. stukje dikker als bij zwembad bijgelever.burnedhardware schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:18:
[...]
die blauwe lijkt 32 mm?
Dus denk dat oplossing hierboven ook de beste is.
En volgens mij is die schroefdraad er in moet zelf iets groter als 38mm? 50mm zelfs zoals hierboven gesteld
Dank voor het meedenken! Alleen kijken of ik het via 1 partij kan bestellen.
zou dit werken?: https://www.toppy.nl/prod...igerslang-koppelstuk.htmltrekker22 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:21:
[...]
nee die blauwe slang is echt 38mm. stukje dikker als bij zwembad bijgelever.
Dus denk dat oplossing hierboven ook de beste is.
En volgens mij is die schroefdraad er in moet zelf iets groter als 38mm? 50mm zelfs zoals hierboven gesteld
Dank voor het meedenken! Alleen kijken of ik het via 1 partij kan bestellen.
Je bedoelt dan die intex adapter + deze ?
Volgens mij kan je deze niet over die adapter schuiven. Beide zijn namelijk bedoelt om een slang overheen te schuiven. Met andere woorden: ze hebben dezelfde buitenmaat dus kan je ze niet koppelen.
(edit)
Dit is hetzelfde als die ik in eerste instantie aanraadde, maar toen wist ik nog niet dat hij aan één kant schroefdraad nodig had.
[ Voor 20% gewijzigd door Plenkske op 29-07-2021 14:45 ]
Die adapters zijn bedoelt om van een zwembad met 32mm aansluiting naar een ZFP slang van 38mm te gaan. Die passen dus zeker op elkaar. De draad is inderdaad 2inch en niet 38mm.trekker22 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:21:
Zo, mijn zelf ontworpen en 3d geprintte skimmer is klaar en werkt !
Alleen nog een drijver maken zodat hij op de juiste hoogte blijft drijven.
Tricky one van 2" buitendraad naar 38mm slang.trekker22 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Gelukt werkt perfect. Wel gauw een sloot water uit het bad.
Ter verduidelijking zoek ik dit dan maar met de juiste maten:
[Afbeelding]
Dus een verloop wat ik in in die Intex schroefdraad kan draaien. En de andere zijde moet een 38 mm slang overeen kunnen waar ik een klem op zet.
Anders kom ik bij dit maar kan ik die witte slang njet meer gebruiken en kom ik te kort😅:
[Afbeelding]
Een mogelijke optie is:
>> https://www.toppy.nl/prod...ding-x-buitendraad-2.html
met
>> https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html
Goedkoop is het zeker niet aangezien je nog PVC lijm moet hebben.
Ander optie is 2" buitendraad naar 2" buitendraad met een Intex Adapter:
>> https://pvcvoordeel.nl/vdl-pvc-draadnippel-2-x-2-pn-16-prod/
met
>> https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html
Hoef je niet te lijmen maar (enkel wat teflon tape) maar dan moet je wel weer bij 2 verschillende shops bestellen...
Nice, STUK goedkoper dan mijn skimmer haha.Pixelmagic schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:38:
Zo, mijn zelf ontworpen en 3d geprintte skimmer is klaar en werkt !
[YouTube: Homemade 3d printed skimmer]
Ik zou het systeem nadoen van index/bestway, geniaal bedacht die altijd op juiste hoogte blijft
Werkt goed (van de week bij iemand in werking gezien).
Ronde "bak" met onderin de aanzuiging en een ronde ring (die op en neer gaat) die net iets kleiner is zodat het kan schuiven.
Ronde "bak" heb je al, daarin enkel nog de kleinere "bak" die met het water op en neer gaat
Mijn chloordrijver doet ongeveer hetzelfde met dat drijven in juiste hoogte.Jazsie schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:14:
[...]
Nice, STUK goedkoper dan mijn skimmer haha.
Ik zou het systeem nadoen van index/bestway, geniaal bedacht die altijd op juiste hoogte blijft
Werkt goed (van de week bij iemand in werking gezien).
Ronde "bak" met onderin de aanzuiging en een ronde ring (die op en neer gaat) die net iets kleiner is zodat het kan schuiven.
Ronde "bak" heb je al, daarin enkel nog de kleinere "bak" die met het water op en neer gaat
Ik heb de drijver die in deze set zit: https://cdn.webshopapp.co...oudsset-reinigingsset.jpg
Het witte stuk onderin, daarmee verstel hoeveel er doorheen mag stromen. Maar het blauwe wat je er net boven ziet drijft mee met het water en gaat dus ook op en neer. Werkt ook met een soort ring, want je kan hem ook verstellen dat hij niet doet. Ook makkelijk bij het opbergen, dan is het gewoon een plat ding.
Het verstelbare inlaat deel heeft deze al, ik kan dmv inzet ringen aan de onderkant de grootte van het gat bepalen. Uiteraard door schade/schande uit moeten vinden dat het gat te klein was en er een draaikolk ontstond die vervolgens lucht in de pomp toelaat. Kan je weer gaan ontluchtenPlenkske schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:22:
[...]
Mijn chloordrijver doet ongeveer hetzelfde met dat drijven in juiste hoogte.
Ik heb de drijver die in deze set zit: https://cdn.webshopapp.co...oudsset-reinigingsset.jpg
Het witte stuk onderin, daarmee verstel hoeveel er doorheen mag stromen. Maar het blauwe wat je er net boven ziet drijft mee met het water en gaat dus ook op en neer. Werkt ook met een soort ring, want je kan hem ook verstellen dat hij niet doet. Ook makkelijk bij het opbergen, dan is het gewoon een plat ding.
@Jazsie ik zit te denken om zo een ring aan de buitenkant te doen, ik wil de flow binnen eigenlijk niet verstoren. De ring wil ik ook printen met weinig infill, zal wel een paar versies worden met welke voldoende drij vermogen geeft maar niet te veel.
Draaikolk krijg je dus als de toevoer te weinig is en de aanzuiging "te sterk". Vandaar dus die "ring". deze past zich aan de hoogte van het water en dus gaat er in feite altijd genoeg water inPixelmagic schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:34:
[...]
Het verstelbare inlaat deel heeft deze al, ik kan dmv inzet ringen aan de onderkant de grootte van het gat bepalen. Uiteraard door schade/schande uit moeten vinden dat het gat te klein was en er een draaikolk ontstond die vervolgens lucht in de pomp toelaat. Kan je weer gaan ontluchten![]()
@Jazsie ik zit te denken om zo een ring aan de buitenkant te doen, ik wil de flow binnen eigenlijk niet verstoren. De ring wil ik ook printen met weinig infill, zal wel een paar versies worden met welke voldoende drij vermogen geeft maar niet te veel.
Ook omdat het water in zijn geheel rondom erin gaat en niet enkel door die "strepen" zoals jij hebt.
Het is dat ik zo een skimmer in mijn Spa heel snel sloopt omdat het uitsteekt, anders was dit zonder meer de beste oplossing geweest. Ik heb nu veel meer werk met skimmer aansluiten (best een pokke werk).
Ik ben weer een beetje verder. Vanuit Toppy (winkel waar de WP is gekocht) is er monteur langs geweest. Het irritante geluid komt uit de compressor. De monteur meent echter dat dit geluid normaal is en dus inherent aan inverter WP's. Op de website van Toppy staat echter dat de pomp zeer stil is.... schiet mij maar lek waarop dit dan gebaseerd isrobb. schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:04:
Ik heb een vraag: ik heb onlangs een warmtepomp voor ons IG zwembad geïnstalleerd, de pomp is een PPG inverter iphr 45. De warmtepomp maakt echter een irritant ratelend geluid, deze ratel gaat mee met het vermogen van de pomp (van snel tot zeer snel ratelen). Iemand ook last van dit probleem?
Ik heb overigens een geluidsopname ervan gemaakt, hoe kan ik deze uploaden?

Ik ga Toppy maar weer mailen... zucht
Hier moet je toch even wat meer context geven hoor !
Automatische ontluchtingsklep. Zit normaal op je cv. Geen luchtbellen meer in de slangenPixelmagic schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:10:
[...]
Hier moet je toch even wat meer context geven hoor !
Mijn boefje is liev!
Ik weet het... als iets te mooi is om waar te zijn...
Maar kwam dit tegen:
https://brialdy.com/products/zwembad?variant=40315123630230
Toevallig iemand hier ooit wat besteld
Er stond met PayPal betalen, dus dacht nou prima dan krijg ik me geld terug, maar bij het afrekenen kan dat dus niet... dus ik vertrouw het dan al niet meer.
Maar wie weet kent iemand deze site, of durft het aan een gokje te nemen van 50 euro
Maar kwam dit tegen:
https://brialdy.com/products/zwembad?variant=40315123630230
Toevallig iemand hier ooit wat besteld
Er stond met PayPal betalen, dus dacht nou prima dan krijg ik me geld terug, maar bij het afrekenen kan dat dus niet... dus ik vertrouw het dan al niet meer.
Maar wie weet kent iemand deze site, of durft het aan een gokje te nemen van 50 euro

Maar wel al bijna 4000 reviews in 2 wekenJB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:50:
@jarnoz domein is 15-07-21 geregistreerd en niet in Nederland. Als je zeker wil zijn, dat je 50 euro lichter bent kun je beter alles “op rood” inzetten
Haha ik heb er geen vertrouwen in hoor lol maar dacht PayPal of credit card dan durf ik het wel te gokken... als het dan mis gaat krijg je netjes je geld terug🤣🤣🤣
En 10.000 gingen je voor!!!!!1111oneHurricane78 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:54:
[...]
Maar wel al bijna 4000 reviews in 2 weken
:strip_exif()/f/image/LXnrzygioVwLUoo5NySW0mHf.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
En ook al reviews van juni voor dat het domein geregistreerd was dat moet dan wel een topsite zijn
Maar waarom vragen ze maar 50€ voor een pakket zonder zwembad, filterpomp, afdekkoepel én warmtepomp? Voor die set kan je ook 500 vragen en het niet leveren…
Als iemand het probeert ik wil de koepel wel overnemen voor 100 euro🤣🤣🤣🤣