Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 170 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

Upbeat78 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Die van mij doet 4000 liter per uur, voldoende?
Ja hoor, werkt prima hier met mijn hottub, zuigt alles prima weg.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 09:01
Remy!!!! schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:49:
Ik vind het een ideaal ding, af en toe moet je hem een beetje bijstellen als men te wild is geweest in het zwembad.
In theorie kan hij geen vacuum trekken, aan de onderkant zitten ook nog aanzuigkleppen/plekken.
iemand nog een idee hoe die nog hoger te krijgen? Anders moet ik toch wel een 5cm uit mijn bad laten lopen. ik gebruik het liever maximaal qua hoogte (is ook de vul lijn die Best Way aangeeft volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tibs schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:40:
1. Is een UV-C lamp de investering waard? Meerprijs komt neer op €500.
er zijn led varianten te vinden .. DIY dit ertussen zetten kan je dit terugbrengen naar minder dan 100 euro
je moet wel afstemmen op je zwembad volume / flow maar wat googlen kan je flink besparen.
3. Als verwarming staat nu een inverter warmtepomp. Ik dacht op eerst te proberen met leidingen op het dak van onze garage. Zou neerkomen op 65% van de opp. Van het zwembad. Zou dit voldoende zijn of is een warmtepomp onmisbaar in België? Zwembad oriëntatie is pal in het zuiden en het ligt de volledige dag in de zon tegen een tuinmuur. Dus veel wind passeert er ook niet.
Met zonnige dagen kan je het zwembad natuurlijk (mits genoeg oppervlakte voor solaroplossing) verwarmen maar wil je bijvoorbeeld bij mindere zonnige dagen ook zwemmen dan is een WP wellicht prettig om erbij te hebben.

maar helaas zijn het niet allemaal simple antwoorden .. enige wat ik je beetje kan zeggen is houd 2 a 3 dagen duurt voordat je zwembad op "temperatuur" is (26-30 graden) .. met verwarming dan..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
trekker22 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:52:
[...]

iemand nog een idee hoe die nog hoger te krijgen? Anders moet ik toch wel een 5cm uit mijn bad laten lopen. ik gebruik het liever maximaal qua hoogte (is ook de vul lijn die Best Way aangeeft volgens mij)
je hebt paar keuzes ..
- ander model in de liner snijden en schroeven
- houder 3d printen of dit modificeren
- ermee leven

(ik doe de laatste)

@JB solarzeil/cover is geen issue ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

trekker22 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:52:
[...]

Die lijkt ietwat af te wijken van mijn Intex skimmer evenals @Practics al aangaf. Jouw zwembad rand is vergelijkbaar met hier ikv hoe hoog het water staat.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixxx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 11:22
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:05:
[...]

En bij jou ook kids die in het bad springen etc? Ding blijft gewoon goed zitten? Heb jij de Intex uitvoering?
Dan werkt het niet meer, het is een goedkoop bestway prul. Met zwemmen haal ik m altijd even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Rixxx schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:15:
[...]

Dan werkt het niet meer, het is een goedkoop bestway prul. Met zwemmen haal ik m altijd even weg.
Alsin je draait de hele klem los? Want zonder emmer zal ie nog steeds vatbaar zijn voor flinke beweging water?

@trekker22 17 cm tot aan de schroef vanaf de rand.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 06:23
Moet zeggen dat de tempratuur me niet tegenvalt.
  • Geen Solar heater
  • Geen WP
  • Geen Solar cover
  • Dek open rond 13:00 (boom)
  • Dek dicht rond 20:00
Water temperatuur nu 25° en 's morgens is er 0.5° af.

Zwart mozaïek op de vloer doet kennelijk wat ik had ingeschat.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The-Priest-NL schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:29:
Moet zeggen dat de tempratuur me niet tegenvalt.
  • Geen Solar heater
  • Geen WP
  • Geen Solar cover
  • Dek open rond 13:00 (boom)
  • Dek dicht rond 20:00
Water temperatuur nu 25° en 's morgens is er 0.5° af.

Zwart mozaïek op de vloer doet kennelijk wat ik had ingeschat.
Zolang je kan genieten is het toch goed. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Togi schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Dan moet het gaan werken. Huidige stopcontact hangt achter een schakelaar en als ik die omzet springen de zfp en zws in de laatste stand.
Thanks
Nou, als je een "digitale" (rode tekst) scherm hebt dan kan het zijn dat je als nog moet ombouwen omdat de aansturing niet blij gaat zijn met je frequentie regelaar.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
EdwinC schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:28:
Gisteren de schakelkast zover klaar gemaakt dat alle aansluitingen en schakelaars erin zitten en bedraad zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook nog stickers gemaakt zodat duidelijk is welke functies de knoppen hebben. En gelijk een reminder gemaakt voor de regelwaardes van het zwemwater.

Filterpomp wordt primair geregeld via het tijdsrelais maar dit kan overruled worden d.m.v. de drukknop voorop de kast.

Verder kan de snelheid van de pomp geregeld worden via de potmeter welke dan weer aangesloten zit op de frequentieregelaar.

Verlichting wordt op dit moment nog enkel via de knop geschakeld maar de plannen zijn er al om hier nog een schemerschakelaar tussen te plaatsen.

Hopelijk dit weekend tijd om de kast op te hangen en alvast te testen.
Prachtig, leuk om te zien hoe anderen het doen. Heb jij geen problemen dat je aardlek eruit vliegt zodra je FR chassis ook op de aarde dreaad is aangesloten? Mijn Danfoss laat de aardlek eruit springen, volgens specs moet ik een 300mA aardlekschakelaar hebben (zit op 10mA momenteel).

Ga je ook verschillende snelheden gebruiken of enkel 1 keer afstellen via potmeter en done?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:17:
Volgens mij doet dit zo’n 15m3/uur
Een kleinere pomp kon ik niet vinden.

Beter een nieuw systeem aanschaffen dus.
Je pomp doet 15m3/u, je filtervat is gemaakt voor een 4m3/u. Dit gaat simpelweg niet werken omdat je meer druk hebt.

Intex 4m3/u filtervat heeft (als ik mij niet vergis) een normale werkdruk van <1 bar (groen) en bij 2 bar zit je in het rood.

Mijn oude 13m3/u pomp ter vergelijking werkt standaard op 2 bar.

Ofwel je moet een filtervat hebben op basis van m3/u ofwel 15m3/u in dit geval en niet op basis van stroom vebruik.

Zou enkel losse filtervat kopen, hele set kan ook maar ben je duurder uit aangezien je al een pomp hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Tibs schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:40:
Wij zijn aan het rondkijken om in het najaar een zwembad te plaatsen. We hebben al een jaartje of 2 een Intex XTR Ø488x122 zwembad maar gaan nu toch voor een inbouw.

We hebben al een offerte gekregen en de volgende weken komen nog andere aannemers.
Na de uitleg van de verkoper en de offerte ontvangen te hebben had ik nog de volgende vragen voor de ervaringsdeskundigen.

1. Is een UV-C lamp de investering waard? Meerprijs komt neer op €500.

2. Er is een keuze uit een PVC rolluik of een polycarbonaat. Beiden met of zonder solar. Gewone grijze PVC lamellen zonder solar zijn natuurlijk de goedkoopste. Meerprijs voor polycarbonaat lamellen met solar is ongeveer €1700. Is dit te rechtvaardigen of zijn PVC lamellen meer dan genoeg?

3. Als verwarming staat nu een inverter warmtepomp. Ik dacht op eerst te proberen met leidingen op het dak van onze garage. Zou neerkomen op 65% van de opp. Van het zwembad. Zou dit voldoende zijn of is een warmtepomp onmisbaar in België? Zwembad oriëntatie is pal in het zuiden en het ligt de volledige dag in de zon tegen een tuinmuur. Dus veel wind passeert er ook niet.

Alvast bedankt!

Moesten er trouwens geinteresseerden zijn voor ons Intex bad laat het dan gerust weten. Dit staat te koop vanaf september!
1. UV-C lamp zal je chloor vebruik reduceren, echter vind ik 500,-- een flinke prijs kaartje. Dat moet naar mijn mening goedkoper kunnen.

2. Solar lamellen helpen zeker, sterker nog als het snik heet is met volle zon moet je je dek open zetten omdat je anders kans hebt dat ze "smelten". Of het je waard is ligt eraan of je een wp of solar matten erbij neemt en welke tijden je wilt gaan zwemmen.... geen zon = geen opwarming.

3. 100% van je zwembad oppervlakte wordt aanbevolen, 65% is naar mijn mening aan de lage kant maar met genoeg zon kan alles ;).
En ook hier ligt eraan hoe vaak/wanneer je gaat zwemmen, er zijn genoeg warme dagen om te zwemmen maar er is dan geen zon, zonder wp gaat je bad niet op temperatuur komen. Of je hebt een week warm maar bewolkt weer en vervolgens 2 dagen volle zon. Die hele week geen zon = geen opwarming terwijl het wellicht wel prima zwem weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-05 19:58
Jazsie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:46:
[...]

Je pomp doet 15m3/u, je filtervat is gemaakt voor een 4m3/u. Dit gaat simpelweg niet werken omdat je meer druk hebt.

Intex 4m3/u filtervat heeft (als ik mij niet vergis) een normale werkdruk van <1 bar (groen) en bij 2 bar zit je in het rood.

Mijn oude 13m3/u pomp ter vergelijking werkt standaard op 2 bar.

Ofwel je moet een filtervat hebben op basis van m3/u ofwel 15m3/u in dit geval en niet op basis van stroom vebruik.

Zou enkel losse filtervat kopen, hele set kan ook maar ben je duurder uit aangezien je al een pomp hebt...
Duidelijk verhaal !
Ik heb Google er voor de zekerheid maar even op los gelaten. Mijn pomp doet 7,5m3u
125L/min excuses

Is dit wel acceptabel ? Is nog steeds 2 keer de hoeveelheid die mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:18
danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:16:
[...]

Duidelijk verhaal !
Ik heb Google er voor de zekerheid maar even op los gelaten. Mijn pomp doet 7,5m3u
125L/min excuses

Die ca 7,5 m3 is onbelast of licht belast
Door een paar meter omhoog te pompen haal je hier al veel vanaf, ook solarmatten zullen veel wrijving geven
De grotere druk is niet het issue denk ik, stroomsnelheid wel ivm kanaalvorming.

[ Voor 4% gewijzigd door burnedhardware op 20-07-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lavalamp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-01 17:22
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje buiten het zandfilterpomp geweld heen. Ik heb een klein zwembad (4x2) en de zwaarste intex cartridge filterpomp. Nu heb mijn dode algen laten neerslaan met een vlokmiddel, maar hoe krijg ik die vlokken van de bodem zonder mijn filter na 5 min te verstoppen?

Nu heb ik zo'n stofzuigertje gekocht die je op de tuinslang aansluit (werkt op zich prima) maar dat filterzakje is veel te poreus voor dat fijne spul. Mijn geniale ideeen om mijn vrouw's panty of een stofzuigerzak te gebruiken liepen ook niets uit. :)

Hebben jullie een gouden tip om dat spul met het zuigertje van de bodem te krijgen? Of is het gewoon een kwestie van opzuigen met de pomp en lozen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:36

The Executer

Lekker belangrijk!

lavalamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:56:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje buiten het zandfilterpomp geweld heen. Ik heb een klein zwembad (4x2) en de zwaarste intex cartridge filterpomp. Nu heb mijn dode algen laten neerslaan met een vlokmiddel, maar hoe krijg ik die vlokken van de bodem zonder mijn filter na 5 min te verstoppen?

Nu heb ik zo'n stofzuigertje gekocht die je op de tuinslang aansluit (werkt op zich prima) maar dat filterzakje is veel te poreus voor dat fijne spul. Mijn geniale ideeen om mijn vrouw's panty of een stofzuigerzak te gebruiken liepen ook niets uit. :)

Hebben jullie een gouden tip om dat spul met het zuigertje van de bodem te krijgen? Of is het gewoon een kwestie van opzuigen met de pomp en lozen...
Eh, dat wordt een aantal posts boven je net besproken ;) :P . Gebruik de waste-functie op je pomp, spoel je het gelijk weg.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 06:55
J.E. Weinor schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Onderleg puzzeltegels op kunstgras dat ligt voor geen meter laat staan effect drukverdeling onder je zwembad, drukverdeling ligt onder je grasmat door stabilisatie doek

zwembad kun je gewoon op het kunstgras zetten zonder er iets tussen, jaar op jaar en je ziet er niets meer van, mijn vorige bad heeft er 9 seizoenen op gestaan niet verkleurt en na het opruimen even met harde bezem er over zodat de sprietjes weer een beetje omhoog gaan staan afhankelijk welk soort kunstgras en hoe hoog de pool is.

In het voorjaar als je het zwembad weer opzet wel even je gras mat controleren of er geen rommel steentjes etc. op liggen, ik ga er altijd even met een stofzuiger er overheen zodat de rommel weg is en nooit problemen met lekkage of wat dan ook gehad.

Een dekzeil zou je evt. kunnen overwegen om het er onder te leggen maar niet noodzakelijk op kunstgras.

Dit seizoen een nieuwe kunstgrasmat 40 mm hoge pool voelt stuk zachter aan en dikker en de grassprietje gaan vanzelf omhoog staan is instrooien met zand ook verleden tijd en het nieuwe zwembad 11M3 gewoon er weer bovenop gezet met niets er tussen.

Onder je staanders zwembad wel wat onderleggen ivm drukpunten in je grasmat staan wel een foto in deze topic onder de grasmat ligt isolatie platen wegens solar warmte en daaronder liggen vier betontegels alleen voor de U frame staander je ziet er niets van onder de pootjes trespa plaatjes 8 MM of ander materiaal gewoon boven op de grasmat om je drukpunt te verdelen.

Algeheel is de bodem al comfortabel genoeg en minder hard dan mijn vorige grasmat de ontwikkeling op kunstgras gaat ook door en meer keuze en varianten dan 10 jaar geleden.
inderdaad, heb het ook ondervonden dat die vloertegels voor geen meter werken. En dacht ze enkel te plaatsen voor de poten. Weet niet wat voor vreemde hersenkronkel ik had… Ik heb alleszins nu gewoon tegeltjes onder gezet, oogt een pak mooier dan het grondzeil van vorig jaar of vloermatten. Bovendien gaat het water dan mooi het gras in ipv dat het zou blijven liggen op het grondzeil. En vooral: geen vuiligheid meer van modder want daar stoorde ik mij nog het meeste aan :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfocC0MeVjWoKSUfCROEVWdq4iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5joG0bPSS4U3TWyQobPn1LB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Skimmer was vandaag hufterproof :*) Even lomp gedaan met zoontje, ding bleef keurig op zijn plek zitten vooralsnog. Nog een "kapotte panty" erin en dan ben ik voor nu best tevreden ikv zeeffunctie :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:08
Heeft iemand een handig trucje om een UV-C lamp alleen te laten branden als de pomp daadwerkelijk draait. Het aansluiten op de pomp gaat niet ivm de Aqua Forte Vario+ frequentie regelaar. Ik zie ook geen andere manier om te detecteren dat de pomp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
lavalamp schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:56:
Hallo allemaal,

Tja ligt er aan wat je mogelijkheden zijn .. je kan de filter eruit halen en vervangen door de panty van je vrouw gevuld met watten van een oud kussen .. (de panty zorgt ervoor dat de watten niet in de motor komen) of je filter regelmatig reinigen .. met een borstel .

Eventueel bij de uitlaat een (winter)sok

Als je een schepnet hebt kan je ook het bad "rond" roeren zodat alles door de werveling in het midden gaat bezinken .. kost je 10 min "roeren" en uurtje .. weer tot rust laten komen.
als je dat dan opzuigt met een (dompel)pomp verlies je het minste water ..

ps als je denkt dat een Zandfilter pomp dit weg zou halen dat is ook niet helemaal correct .. een zwembad stofzuiger (zie startpost) is dan wel handiger ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:16:
[...]

Duidelijk verhaal !
125L/min excuses

Die 7,5 m3/u zal onbelast zijn en belast dus nog lager.

In dit geval zou je kunnen testen wat je simpel kan doen:

- Zet pomp aan maar zorg dat je ook de mogelijkheid hebt om de pomp direct uit te schakelen.
- Houd drukmeter in de gaten, die mag niet in het rood komen... bij rood direct uit schakelen ! Dit ivm explosie gevaar (ja echt, je filtervat kan serieus exploderen).
- Blijft ie in het groen dan mooi, geel zou ook nog kunnen mits niet de dicht bij rood. Rood, te veel druk en is je pomp gewoonweg te krachtig.

Eventuele andere oplossing indien je pomp te krachtig is, is een kogelkraan monteren tussen je pomp en filtervat zodat je de water doorstroming kan beperken indien nodig, eigenlijk de meest goedkope oplossing wil je geen nieuwe filtervat kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
medu80 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:27:
Heeft iemand een handig trucje om een UV-C lamp alleen te laten branden als de pomp daadwerkelijk draait. Het aansluiten op de pomp gaat niet ivm de Aqua Forte Vario+ frequentie regelaar. Ik zie ook geen andere manier om te detecteren dat de pomp draait.
Daar heb je gewoon een flow switch voor die je in je leiding zet en daarmee je apparatuur/ UVC lamp mee schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 09:08
Zwembad +-7m³ staat naast de garage. Zandfilterpomp zou in de garage willen plaatsen, alsook een bypass voor mijn (te maken) tyleen verwarmingselementen op het dak die 3m hoger zullen liggen.

Ik had het idee om zo'n slangen te gebruiken tussen installatie en zwembad. In de garage had ik dan graag de bypass enzo tegen de wand gehad tyleenbuizen/koppelingen.

Betere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-05 07:16
Jazsie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:46:
[...]

Prachtig, leuk om te zien hoe anderen het doen. Heb jij geen problemen dat je aardlek eruit vliegt zodra je FR chassis ook op de aarde dreaad is aangesloten? Mijn Danfoss laat de aardlek eruit springen, volgens specs moet ik een 300mA aardlekschakelaar hebben (zit op 10mA momenteel).

Ga je ook verschillende snelheden gebruiken of enkel 1 keer afstellen via potmeter en done?
Ik heb hem nog niet aangesloten dat gaat dit weekend gebeuren. Dan kom ik erachter of ik problemen krijg met mijn aardlek. Goede opmerking overigens (daar had ik nog helemaal niet over nagedacht).

Ik ga hem de potmeter zeker gebruiken. Tijdens normaal filtergebruik op lage snelheid laten lopen en tijdens het stofzuigen op volle kracht laten draaien.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
Zit er geen flowmeter in de UV-C behuizing? Bij mij wel namelijk dus hij gaat uit als er onverhoopt geen flow meer is.

Welke UV-C heb je?

Edit: weet eigenlijk niet wat er zou gebeuren als ik de lamp "aan" laat en alleen de ZFP schakel.

Edit 2: Negeer me maar, handleiding is voor verschillende types, en maar 1 type heeft een flow switch, en niet mijn 16W versie.

[ Voor 19% gewijzigd door The-Priest-NL op 21-07-2021 08:34 ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Je kan er een master-slave stopcontact tussen zetten; alleen als de master stroom verbruikt krijgen de slaves dat ook. Hoeveel watt dat moet zijn is vaak in te stellen.

Ik gebruik deze https://www.amazon.nl/gp/...tle_o08_s00?ie=UTF8&psc=1 voor mijn pc en randapparatuur. Had daarvoor een 'mr Safe standby-killer' maar die dacht regelmatig onterecht dat mijn zuinige pc uit stond Bovenstaande is tot een lager wattage in te stellen.

[ Voor 58% gewijzigd door frickY op 21-07-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:10
Vandaag belooft een erg mooie dag te worden. Volop zon en de buitentemperatuur stijgt snel hier. Inmiddels al 19,3 . Straks maar eens kijken hoe warm het zwembad water is en de WP aan zetten voor vanmiddag/vanavond :) Gisteravond was het water nog 27,5 , met hele dag afdekzeil erop en geen verdere verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:46:
Vandaag belooft een erg mooie dag te worden. Volop zon en de buitentemperatuur stijgt snel hier. Inmiddels al 19,3 . Straks maar eens kijken hoe warm het zwembad water is en de WP aan zetten voor vanmiddag/vanavond :) Gisteravond was het water nog 27,5 , met hele dag afdekzeil erop en geen verdere verwarming.
Hier gisteren om 0:00 uur nog wel iets warmer, maar ik gebruik alleen de solar folie, dus koelt wel flink af naar 25,3 vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phkJujnKIIQp3i96GQz84NJVsmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L7oij0fZ3rgiXrdqgsOOOHXl.png?f=user_large

Even beetje helpen met de WP later op de ochtend en dan lekker plonzen in de (na)middag 8)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:58:
[...]

Daar heb je gewoon een flow switch voor die je in je leiding zet en daarmee je apparatuur/ UVC lamp mee schakelt.
Bedankt, als je de naam weet van een product is het inderdaad makkelijker zoeken. Iemand een advies voor een flow switch 50mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hmm de panty die ik geconfisqueerd heb, zonder weet van de vrouw, maakt dat het zuigen er behoorlijk op achteruit gaat. Iemand dit nog anders opgelost mbt zeefje skimmer? Zeefje is nogal grofmazig..

edit:
Het is maar goed dat duidelijk is, in welk topic we zitten als ik dit terug lees :+

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 21-07-2021 09:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixxx
JB schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Alsin je draait de hele klem los? Want zonder emmer zal ie nog steeds vatbaar zijn voor flinke beweging water?

@trekker22 17 cm tot aan de schroef vanaf de rand.
Ik draai die emmer los, naar beneden van die klem afschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Rixxx schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:55:
[...]

Ik draai die emmer los, naar beneden van die klem afschuiven.
Ja precies. Daar was ik ook bang voor, maar gisteren bleef ie goed zitten. Even kijken of dat zo blijft.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixxx
JB schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Ja precies. Daar was ik ook bang voor, maar gisteren bleef ie goed zitten. Even kijken of dat zo blijft.
Dat blauwe gedeelte bij mij drijft ook wel scheef TOV de waterlijn. Ik heb direct maar dezelfde als jou besteld, die oogt wat stabieler. Met die vliegen allemaal heb ik hem echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
medu80 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Bedankt, als je de naam weet van een product is het inderdaad makkelijker zoeken. Iemand een advies voor een flow switch 50mm.
https://www.toppy.nl/cate...niek/flowbeveiliging.html

Goedkopere oplossing:
https://www.dezwembadspec...-switch-r1f8-swit-hea-001
icm deze aanboorzadel
https://www.dezwembadspec...0mm-zwembad-doseersysteem

Wel moet je hier nog een relais tussen plaatsen, als je handig bent dan ben je voor 50,-- hooguit 60,-- klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
Sinds kort hebben we een W'eau inverter warmtepomp (7,6 kW). Ding werkt prima, maar de handleiding is erg summier. Nu zit er een 'drain' uitgang op die momenteel is afgedopt. Bij de onderdelen zit zo'n ribbelslangetje en een opzetstukje om aan te sluiten.
Zojuist heb ik (met draaiende pomp) de dop bij de drain uitgang losgedraaid om dat slangetje aan te sluiten, maar het water klotste er met volle snelheid uit. Dat kan volgens mij echt geen condenswater zijn.

Blijft voor mij de vraag of ik de drain aansluiting dus standaard dicht moet laten (en alleen bedoeld is om het apparaat winterklaar te maken) of dat deze toch standaard met het slangetje moet aangesloten zijn. Zijn er tweakers met een W'eau warmtepomp die dat weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Joosty10 heb je de WP al gebruikt zonder die drain aan te sluiten en zie je dan nergens condens? Dat heb ik bij mijn Fairland echt wel namelijk, komt behoorlijk wat condens vrij.

[ Voor 44% gewijzigd door JB op 21-07-2021 10:17 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Joosty10 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:14:
Sinds kort hebben we een W'eau inverter warmtepomp (7,6 kW). Ding werkt prima, maar de handleiding is erg summier. Nu zit er een 'drain' uitgang op die momenteel is afgedopt. Bij de onderdelen zit zo'n ribbelslangetje en een opzetstukje om aan te sluiten.
Zojuist heb ik (met draaiende pomp) de dop bij de drain uitgang losgedraaid om dat slangetje aan te sluiten, maar het water klotste er met volle snelheid uit. Dat kan volgens mij echt geen condenswater zijn.

Blijft voor mij de vraag of ik de drain aansluiting dus standaard dicht moet laten (en alleen bedoeld is om het apparaat winterklaar te maken) of dat deze toch standaard met het slangetje moet aangesloten zijn. Zijn er tweakers met een W'eau warmtepomp die dat weten?
Ik heb een mini W'eau en daar zit geen aansluiting aan voor condens, ook geen slang. Maar ik krijg wel condens uiteraard. Loopt er gewoon onder uit. Hoeveelheid is vooral afhankelijk van de temperatuur/luchtvochtigheid buiten.
Maar als ik het zo lees is die drain inderdaad alleen bedoeld voor het winterklaar maken. Dat dus al het water eruit kan lopen. Condenswater kan er niet met zo'n snelheid uit klotsen. Zit er nergens anders een aansluiting ?

Ik weet dat @Dennahz een W'eau heeft dus misschien kan die helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:51:
[...]

Hier gisteren om 0:00 uur nog wel iets warmer, maar ik gebruik alleen de solar folie, dus koelt wel flink af naar 25,3 vanochtend.

[Afbeelding]

Even beetje helpen met de WP later op de ochtend en dan lekker plonzen in de (na)middag 8)
Watertemperatuur is nu 24,5 hier. Het is hier in de tuin wel 2 nachten achter elkaar afgekoelt tot ~10 graden. Zon staat nu op het bad en WP aan gezet :) Buitentemperatuur is al 23,8 ! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosty10
dank je voor jullie snelle reacties @Plenkske en @JB . Ik ben op het juiste spoor gezet hierdoor. Net even gekeken en ik zag idd water er onderuit druppelen. Toen ik aan de onderkant voelde zat daar een gaatje waar ik precies het opzetstukje met slang kon plaatsen..De drain aansluiting die is afgedopt is idd gewoon om leeg te laten lopen om winterklaar te maken.

thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Watertemperatuur is nu 24,5 hier. Het is hier in de tuin wel 2 nachten achter elkaar afgekoelt tot ~10 graden. Zon staat nu op het bad en WP aan gezet :) Buitentemperatuur is al 23,8 ! 8)
Lekker hoor! Hier in de tuin nu 22 graden (schaduw). WP staat aan omdat bad in de ochtend schaduw pakt.

We gaan lekker oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JljfGOQgz1ZT8FEejgyTe66LtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E0QWy0GQ5udJlXnWa7MY5aTJ.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airwolfke1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-09-2021
Hoi,
ik zie dat er al heel wat is geschreven hier op het forum en ik ben nieuw.

Jullie heb hier vast heel wat expertise in.
Mijn setup:
- Zwembad van 7000liter water
- Zandfilter FSP300-4W, pomp iets van een 4m³/uur vermoed ik
- Zwarte darm die op mijn dak ligt (ong. 4-5m hoog). 100meter darm met een diameter van 16mm en nog een stuk van 25meter met een diameter 27mm. Dus totaal 125meter, zie foto.

Ik gebruik de zwarte darm voor een buitendouche en gaat heerlijk, warmt het water op tot zo'n 50 graden ong.
Temperatuur kraanwater: 18 graden
Temperatuur kraanwater via zwarte buis, in flow: ong. 23 graden

Dus een directe opwarming van 5graden, ik heb dit gebruikt om mijn zwembad mee te vullen.

Ik zou nu graag mijn zandfilter gaan aansluiten op die zwarte darm, zodoende als de pomp aanstaat het water verwarmd wordt, hopelijk ook telkens met 5 graden.
Ik maak momenteel de verbinding van mijn waterkraan naar deze zwarte darm via een gewone tuinslang.
Mijn vraag:
- Hoe kan ik mijn zandfilter uitlaat (diameter 30mm), laten verlopen naar een tuinslang en gaat dit lukken om dit 4-5meter te laten stijgen?
Heb ik zo iets nodig? https://tuinvijverinfo.nl...-30-mm-c-k-push-on-g7928/

Enig advies altijd welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU-dJyY0haBv3Rem_5WorSG4SEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZBFW3ONpmAYnei9uJFHwgLr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4uFsN9C77qPf3Zbti7j387vTg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nSVzORhfikiEzzP0PkuyHx3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door airwolfke1 op 21-07-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
arcss schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:07:
Zwembad +-7m³ staat naast de garage. Zandfilterpomp zou in de garage willen plaatsen, alsook een bypass voor mijn (te maken) tyleen verwarmingselementen op het dak die 3m hoger zullen liggen.

Ik had het idee om zo'n slangen te gebruiken tussen installatie en zwembad. In de garage had ik dan graag de bypass enzo tegen de wand gehad tyleenbuizen/koppelingen.

Betere oplossingen?
ja die zijn er 50mm pvc en bijbehorende bypass set

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
airwolfke1 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:42:
Hoi,

Mijn setup:
- Zwarte darm die op mijn dak ligt (ong. 4-5m hoog). 100meter darm met een diameter van 16mm en nog een stuk van 25meter met een diameter 27mm. Dus totaal 125meter, zie foto.

Ik gebruik de zwarte darm voor een buitendouche en gaat heerlijk, warmt het water op tot zo'n 50 graden ong.

Dus een directe opwarming van 5graden, ik heb dit gebruikt om mijn zwembad mee te vullen.

Ik zou nu graag mijn zandfilter gaan aansluiten op die zwarte darm, zodoende als de pomp aanstaat het water verwarmd wordt, hopelijk ook telkens met 5 graden.
Ik maak momenteel de verbinding van mijn waterkraan naar deze zwarte darm via een gewone tuinslang.
Mijn vraag:
- Hoe kan ik mijn zandfilter uitlaat (diameter 30mm), laten verlopen naar een tuinslang en gaat dit lukken om dit 4-5meter te laten stijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
andere zand filter pomp 6m3 ..50mm bypass set en 50mm pvc naar dak daar je 50mm vertakken naar 6x tot 8x "tyleen" en terug dezelfde wijze naar bypass ... 6m3 kan 7m (hmax) hebben

6x - 8x is omdat de druk van de pomp "hoog" is en je lange slang te veel weerstand heeft .. de zwarte tyleen (wat je darm noemt) heeft bij een kortere slang minder weerstand dan langer ..

Bij het aansluiten van 8x is 1ste in(de tyleen) en 8 ste (uit de tyleen) en 2 --> 7 en zo door..
dus kruislings in/uit wel adviseerbaar voor optimale warmte verdeling.

[edit]
als je de druk verdeling goed is kan je je bypass 100% open/dicht zetten om via zonneverwarming te gebruiken j/n .. als je druk verdeling niet optimaal is .. heb je kans dat slangen losschieten / klappen of je druk in op de mano-meter van je filterton (als je die hebt) oploopt .. wat slecht is voor je pomp

dus een bypass set met bal-kranen is wel geadviseerd

Als je aparte pomp gebruikt .. (niet adviseerbaar) zou ik deze niet op het zelfde slangen-circuit aansluiten als je zandfilter pomp (die werken elkaar tegen) maar dan mis je de filter stand .. en lange-haren in je pomp is ook niet bevordelijk voor de werking

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 21-07-2021 12:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online

Is normaal, geen zorgen om over te maken :)

Ik heb het gewoon zonder slang aangesloten, en er kan soms aardig wat af komen afhankelijk van de buiten temperatuur/luchtvochtigheid.

Dop is om het helemaal te laten leeg lopen voor inderdaad winterklaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:20
airwolfke1 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:42:
Hoi,

Mijn setup:

Mijn vraag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je heel graag naar de tuinslang wilt aansluiten dan kan je kijken bij druk PVC voor een verloop van 30mm naar bijv 3/4 schroefdraad, daarop een 3/4 Geka koppeling met aan de andere zijde Geka naar Gardena/slang koppeling.

Verloop: https://pvcvoordeel.nl/vdl-pvc-draadeind-32-40mm-3-4/

Geka 3/4: https://pvcvoordeel.nl/geka-koppeling-binnendraad-3-4-prod/

Geka slangtule: https://pvcvoordeel.nl/geka-slangtule/

[ Voor 4% gewijzigd door _RRM_ op 21-07-2021 12:54 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-05 19:58
Jazsie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:58:
[...]

Die 7,5 m3/u zal onbelast zijn en belast dus nog lager.

In dit geval zou je kunnen testen wat je simpel kan doen:

- Zet pomp aan maar zorg dat je ook de mogelijkheid hebt om de pomp direct uit te schakelen.
- Houd drukmeter in de gaten, die mag niet in het rood komen... bij rood direct uit schakelen ! Dit ivm explosie gevaar (ja echt, je filtervat kan serieus exploderen).
- Blijft ie in het groen dan mooi, geel zou ook nog kunnen mits niet de dicht bij rood. Rood, te veel druk en is je pomp gewoonweg te krachtig.

Eventuele andere oplossing indien je pomp te krachtig is, is een kogelkraan monteren tussen je pomp en filtervat zodat je de water doorstroming kan beperken indien nodig, eigenlijk de meest goedkope oplossing wil je geen nieuwe filtervat kopen...
Heb de pomp ertussen gehad incl de warmte mat.
Zonder warmte mat staat die op groen/geel scheiding.
Als het via de warmte mat loopt schiet deze verder in het geel.

Kan ik niet beter zoiets aanschaffen ?
ZF-300VT + pomp P250 + PDC | WL
Artikelnr: VRT040-661901

Ik heb tenslotte maar één bad van 1662 liter.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• medu80
medu80 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:23:
Zijn er regels mbt zwembad afstand tot kavelgrens?

Ik wil graag een zwembad laten graven. Aan de ene kant zit een gemetselde enkelssteens muur en links zit een betonplaal schutting. Het laatste wat ik wil is dat één van die twee omvalt danwel verzakt. Ik dacht er zelf aan om hier 40 cm uit de buurt te blijven. Zeg maar op ongeveer de plek waar het opzetbad nu staat. Ik kan hier makkelijk een bad van 4x3 in kwijt.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLGLYQZhyt7_rH5NbjVbAIKTduA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo6AlnJ44gUomU1ITWxpdMwO.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukt. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Dat heb je snel gefix op 6 maanden tijd, heb je nog meer foto's van de bouw?

Ziet er goed uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Nice! Is dat een prefab badkuip?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-05 19:23
@Medu80 Ja hey, zo werkt dat hier niet... Wij willen veel meer zien en lezen! :9 O-)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Plenkske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:41:
[...]

5 uur verder en water tikt net de 30 aan op de analoge thermometer. :*)
Buiten is het 26 graden nu, af en toe zon en af en toe wolkje. WP draait nog lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Zo kan je ook een zwembad bouwen:

https://www.omroepbrabant...kratten-de-timing-is-goed

https://www.ad.nl/binnenl...kten-het-gewoon~a0bb6540/
(incognito openen voor volledig bericht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 06:58

paQ

Nou. Paar weekjes op weg met de Intex ZX300 stofzuigrobot. Ik heb het ding best een paar keer vervloekt. Dat ie zijdelings door het bad joeg, of alleen rondjes langs de wand reed :(

Uiteindelijk blijkt dat het filter voor n het wagentje schoon MOET zijn, anders doet ie maar wat. Misschien is dat met blad/alg minder een probleem, maar mijn tuin is hier en daar nog onaf en dus wat zand.
En zand en dat filter. Sja. Het zet al snel een dun laagje erop en dan is het weer drama met het ding.

Spuit ik het schoon dan gaat het weer precies zoals het zou moeten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
paQ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:48:
Nou. Paar weekjes op weg met de Intex ZX300 stofzuigrobot. Ik heb het ding best een paar keer vervloekt. Dat ie zijdelings door het bad joeg, of alleen rondjes langs de wand reed :(

Uiteindelijk blijkt dat het filter voor n het wagentje schoon MOET zijn, anders doet ie maar wat. Misschien is dat met blad/alg minder een probleem, maar mijn tuin is hier en daar nog onaf en dus wat zand.
En zand en dat filter. Sja. Het zet al snel een dun laagje erop en dan is het weer drama met het ding.

Spuit ik het schoon dan gaat het weer precies zoals het zou moeten.
Is dat niet vreemd ? Een stofzuigrobot is toch bedoelt om vuil als zand etc op te zuigen.
Of doet hij dat 1 ronde goed en daarna dient het filter schoongemaakt te worden ? Dat kan ik me nog wel voorstellen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 06:58

paQ

Plenkske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:12:
[...]

Is dat niet vreemd ? Een stofzuigrobot is toch bedoelt om vuil als zand etc op te zuigen.
Of doet hij dat 1 ronde goed en daarna dient het filter schoongemaakt te worden ? Dat kan ik me nog wel voorstellen..
Beetje van dattum ja.
Als er wat zand op de bodem ligt, kan het goed zijn dat ie dus na 30 min schoongemaakt moet worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:00:
[...]

5 uur verder en water tikt net de 30 aan op de analoge thermometer. :*)
Buiten is het 26 graden nu, af en toe zon en af en toe wolkje. WP draait nog lekker door.
Goed bezig! 4 kW op zo’n 4,5 kuub toch? Ik lig er nog in hier haha! Even relaxen :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Goed bezig! 4 kW op zo’n 4,5 kuub toch? Ik lig er nog in hier haha! Even relaxen :P
Klopt.
Ik heb er net ook een paar uur in gelegen. Voelde direct goed warm aan. Eindstand was 31 graden en heb de WP toen uit gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lavalamp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-01 17:22
Dankjewel voor je reactie! Dat rondroeren is een mooi werkje voor mijn zoontje! :)
Ook de wattentip is een goede, ga ik gelijk proberen.

Maar zo'n intex filter schoonmaken is niet eenvoudig. De poriën zitten echt goed verstopt.
vso schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:29:
[...]

Tja ligt er aan wat je mogelijkheden zijn .. je kan de filter eruit halen en vervangen door de panty van je vrouw gevuld met watten van een oud kussen .. (de panty zorgt ervoor dat de watten niet in de motor komen) of je filter regelmatig reinigen .. met een borstel .

Eventueel bij de uitlaat een (winter)sok

Als je een schepnet hebt kan je ook het bad "rond" roeren zodat alles door de werveling in het midden gaat bezinken .. kost je 10 min "roeren" en uurtje .. weer tot rust laten komen.
als je dat dan opzuigt met een (dompel)pomp verlies je het minste water ..

ps als je denkt dat een Zandfilter pomp dit weg zou halen dat is ook niet helemaal correct .. een zwembad stofzuiger (zie startpost) is dan wel handiger ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Plenkske hoeveel is jouw bad nu afgekoeld? Vanmorgen beduidend warmer nog. Ook weer alleen met solar folie erop;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta9qHSO3ticTmZP91-Re9ANnGaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qaRO2UGnszIcN0ACcMc669E8.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:37:
@Plenkske hoeveel is jouw bad nu afgekoeld? Vanmorgen beduidend warmer nog. Ook weer alleen met solar folie erop;

[Afbeelding]
Vannacht was hier de minimumtemperatuur 14 graden. Zojuist gekeken en zwembad is afgekoeld naar 28,0. Met solar cover en afdekzeil. Buiten is het al 20,7 hier. Als de zon er over ~1,5 uur weer op staat doe ik het afdekzeil eraf en mag de WP weer wat bij verwarmen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 08:31

Dennahz

Life feels like hell should.

Drain is om de pomp winterklaar te maken (water eruit laten lopen). Heb zelf eigenlijk dat slangetje ook niet aangesloten :X Het komt er gewoon ergens onder uit.. zou er eigenlijk nog eens naar moeten kijken.

Staat helaas ook niet in de handleiding of zo.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
Dennahz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Drain is om de pomp winterklaar te maken (water eruit laten lopen). Heb zelf eigenlijk dat slangetje ook niet aangesloten :X Het komt er gewoon ergens onder uit.. zou er eigenlijk nog eens naar moeten kijken.

Staat helaas ook niet in de handleiding of zo.
Ik ben er gisteren dus achter gekomen dat er een gat zit aan de onderkant waar het condenswater uit drupt. Daar kan je dat slangetje met het opzetstukje in vastklikken. Maar het druppelt idd ook gewoon prima uit dat gaatje... ;).

Een ander vraagje: de zandfilterpomp heeft op het netsnoer een eigen beveiliging (zo'n zwart kastje met een 'test' en 'reset' knop). Nu wilde ik de een tijdklok gaan gebruiken om de pomp op vaste tijden aan te laten slaan (icm met de warmtepomp). Alleen schiet de beveiliging erop als je de stroom er af haalt. Ik kan natuurlijk dat zwarte kastje eraf halen en gewoon een normale stekker monteren. Maar mogelijk zijn er andere, slimmere oplossingen?

[ Voor 26% gewijzigd door Joosty10 op 22-07-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 23:36

The Executer

Lekker belangrijk!

Joosty10 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Een ander vraagje: de zandfilterpomp heeft op het netsnoer een eigen beveiliging (zo'n zwart kastje met een 'test' en 'reset' knop). Nu wilde ik de een tijdklok gaan gebruiken om de pomp op vaste tijden aan te laten slaan (icm met de warmtepomp). Alleen schiet de beveiliging erop als je de stroom er af haalt. Ik kan natuurlijk dat zwarte kastje eraf halen en gewoon een normale stekker monteren. Maar mogelijk zijn er andere, slimmere oplossingen?
Als je zoekt op RCD in dit topic vind je hier wel mogelijkheden. Anders kun je ook nog in deze reactie van mij kijken,hier staat een stopcontact met deze functie. Dan schroef je de RCD van je pomp af, zet er een normale stekker eraan en gebruik je de stopcontact met RCD functie.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Joosty10 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:30:
Die vraag is hier inderdaad al vaker voorbij gekomen.
Wat mij betreft is dit de beste oplossing:
- zwarte kastje (=RCD) eraf en normale stekker monteren aan snoer pomp
- aan de RCD die je nu over hebt ook een stekker monteren en aan andere kant een contrastekker

Hierdoor kan je de RCD in je normale stopcontact doen, daarna je tijdklok, en daarna de ZFP.

|- stopcontact -> RCD -> tijdklok -> ZFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 18:53
Tweakers,

Omdat het telkens een geknoei is om mijn stofzuiger aan te sluiten op de zandfilterpomp wil ik hier graag een 3 weg kraan opzetten zodat ik de slangen naar het zwembad niet hoef los te halen. Er is een kraan van Intex maar die is nergens meer te krijgen. Deze https://www.zwembadstore.com/bypass-38-mm.html.

Heeft iemand een tip voor mij? Ik zoek me een ongeluk maar kan niks vinden.

Dank alvast!

Gr Peter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
PETER_DB schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:23:
Tweakers,

Omdat het telkens een geknoei is om mijn stofzuiger aan te sluiten op de zandfilterpomp wil ik hier graag een 3 weg kraan opzetten zodat ik de slangen naar het zwembad niet hoef los te halen. Er is een kraan van Intex maar die is nergens meer te krijgen. Deze https://www.zwembadstore.com/bypass-38-mm.html.

Dank alvast!

Gr Peter
Deze?
https://www.intexdevelopm.../productdetail?lst_lang=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 06:55
zijn er mensen die de Kokido telsa 30 hebben? Ik heb hem aangekocht, maar mijn buur heeft ze al eens gebruikt voor zijn klein zwembadje. Hij zei dat bij het stofzuigen, het gefilterde water dat opnieuw wordt uitgestoten, er net voor zorgt dat het vuil op de bodem opspringt door de stroming en daardoor niet kan opgezogen worden.

nog mensen die dat hebben ervaren? Want dat is toch wel een vreemd design als dat effectief zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
pina schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:56:
zijn er mensen die de Kokido telsa 30 hebben? Ik heb hem aangekocht, maar mijn buur heeft ze al eens gebruikt voor zijn klein zwembadje. Hij zei dat bij het stofzuigen, het gefilterde water dat opnieuw wordt uitgestoten, er net voor zorgt dat het vuil op de bodem opspringt door de stroming en daardoor niet kan opgezogen worden.

nog mensen die dat hebben ervaren? Want dat is toch wel een vreemd design als dat effectief zo is...
Zelf heb ik de Intex Spa stofzuiger en daar ondervind ik je omschreven probleem niet.

Aangezien je het al gekocht hebt, probeer het uit en laat ons weten? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 12:18
PETER_DB schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:23:
Tweakers,

Dank alvast!

Gr Peter
ik speel met hetzelfde probleem, ik wil mijn slang aansluiten aan de doorvoer in het bad.
ik had dus deze skimmer gekocht, maar de slang die erbij zit heeft een andere diameter en de adapter is dus onbruikbaar

Intex verkopt een schoonmaakset met deze reserveonderdelen:
De slangadapter voor deze slang van de stofzuigset lijkt wel 32 mm te zijn. kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@PETER_DB & @burnedhardware

een 3 weg kraan zoals
Afbeeldingslocatie: https://www.poolplaza.nl/web/image/product.template/3756/image_1024?unique=a0ffdd3

kan je vinden bij cranenbroek hier kan je zelf een verloop bij kopen .. (32/38mm) of er verloop van ? --> 2" schroefdraad.

mijn (inmiddels verkocht) 40,- stofzuiger kwam met 4 verloopjes (genummerd) die ik op een intex 32 EN 38mm in/uitlaat kon schroeven .. zoals de skimmer aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WCDVMhn.png

maar https://www.google.com/search?q=intex+spa+stofzuiger is wellicht de betere keuze als je klaar bent met stofzuiger slangen .. 3 weg kraan en knutselen oid zou ik in elk geval niet adviseren

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosty10
@The Executer en @Plenkske. Dank jullie wel. Ik kan hiermee verder. Ga de oplossing van Plenkske knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:20
pina schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:56:

(@Jazsie )
Ik heb de Telsa 50 op een Intex bad 5.49x2.72x1.3.
Ik herken het fenomeen, maar is alleen van toepassing bij de rondingen, niet op de vlakke bodem.
Met 1x/week 20 minuten, houd ik de bodem schoon. (wat weg dwarrelt maar de volgende keer of door de ZFP)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-05 13:11
Heeft er iemand ervaringen met lekken in een Intex Frame zwembad?

Het is nu het tweede jaar dat we het zwembad opzetten. Vorig jaar heeft het zwembad een heel seizoen zonder lekken gestaan. We hebben het eind september leeg gemaakt, laten drogen en opgeborgen voor de winter. Nu hebben we het terug opgezet, maar hebben we last van lekken.

We hebben al 2 lekken in de zijkant gedicht. Het zijn telkens heel kleine gaatjes, van maar 1 of 2 mm. Het grondzeil wordt echter nog altijd nat en het waterpeil daalt, dus ik vermoed dat er nog een lek in de bodem zit.

2 vragen:
1. Hoe komt het dat we met lekken zitten? Hebben we misschien iets fout gedaan bij het opbergen?
2. Hoe kunnen we het vermoedelijke lek in de bodem best opsporen? Met het blote oog zie ik niets in de bodem. Ik heb gezien dat er lekdetectievloeistof bestaat. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 16-05 21:50
vso schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:16:

mijn (inmiddels verkocht) 40,- stofzuiger kwam met 4 verloopjes (genummerd) die ik op een intex 32 EN 38mm in/uitlaat kon schroeven .. zoals de skimmer aansluiting.
[Afbeelding]
Hij werkt prima met de nr1 adapter op mijn intex bad. Ik draai de kap van de afzuig kant af in het bad en deze nr1 adpter erop en zuigen maar.
De slang ontlucht ik door hem voor de inblaas leiding voor te houden en dan onder water te houden en dan aansluiten.
.
De WP aansluting ook verlijmd, ik ga er eerst maar even zonder bypass in, en als ik die nog wil toepassen ga ik heb met intex 38 mm slangen aansluiten om niet het hele gewicht aan de WP aansluiting te hebben hangen.

Maar debiet zandfilter en WP zijn geschikt voor elkaar. Verder kan ik de aan en afvoer dichtzetten, dus veel problemen verwacht ik ook niet met afkoppelen en/of onderhoud.

[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 22-07-2021 22:22 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
mathias82 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:55:
Heeft er iemand ervaringen met lekken in een Intex Frame zwembad?

Het is nu het tweede jaar dat we het zwembad opzetten. Vorig jaar heeft het zwembad een heel seizoen zonder lekken gestaan. We hebben het eind september leeg gemaakt, laten drogen en opgeborgen voor de winter. Nu hebben we het terug opgezet, maar hebben we last van lekken.

We hebben al 2 lekken in de zijkant gedicht. Het zijn telkens heel kleine gaatjes, van maar 1 of 2 mm. Het grondzeil wordt echter nog altijd nat en het waterpeil daalt, dus ik vermoed dat er nog een lek in de bodem zit.

2 vragen:
1. Hoe komt het dat we met lekken zitten? Hebben we misschien iets fout gedaan bij het opbergen?
2. Hoe kunnen we het vermoedelijke lek in de bodem best opsporen? Met het blote oog zie ik niets in de bodem. Ik heb gezien dat er lekdetectievloeistof bestaat. Heeft iemand daar ervaring mee?
je kan voedsel kleurstof gebruiken (als je perse kleur wilt zien) .. maar ik geloof niet dat dat veel nut heeft ..
goedkoper is gewoon een rol wc papier en alles droog maken en dan met (wc)papier inwikkelen oid . geef je fam een merkstift zodra je een natte plek op het papier ziet vormen .. is dat de locatie .. die je eventueel verder moet inspecteren ..

ik zou eerst kijken hoe veel gaten / schade je hebt .. en hoe snel je bad leegloopt .

maar ik zou eerst even in de startpost lezen bij FAQ had ik een hele sectie neergezet over "lekken & dichten" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Hij werkt prima met de nr1 adapter op mijn intex bad. Ik draai de kap van de afzuig kant af in het bad en deze nr1 adpter erop en zuigen maar.
De slang ontlucht ik door hem voor de inblaas leiding voor te houden en dan onder water te houden en dan aansluiten.
.
De WP aansluting ook verlijmd, ik ga er eerst maar even zonder bypass in, en als ik die nog wil toepassen ga ik heb met intex 38 mm slangen aansluiten om niet het hele gewicht aan de WP aansluiting te hebben hangen.

Maar debiet zandfilter en WP zijn geschikt voor elkaar. Verder kan ik de aan en afvoer dichtzetten, dus veel problemen verwacht ik ook niet met afkoppelen en/of onderhoud.
klopt zo deed ik dat ook (zelfde adapter/methode) toch is de elektrische stofzuiger wel wat makkelijker . als je mij vraagt wat je nieuw aan moet schaffen zou ik de elektrische adviseren ..

zolang je pomp genoeg zuigt is de slang versie echter ook goed alleen iets bewerkelijker ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 14:41
Ik zit toch wat te twijfelen over de pomp voor ons zwembadje 3x2x0,75 (dit jaar). Het moet minstens een 6m3/h pomp worden, aangezien we op een uitbouw de verwarming willen zetten en er dan wel genoeg flow over moet blijven. Een zandfilterinstallatie lijkt me wat, maar de standaard zandfiltersets blijken over het algemeen een vrij lawaaierige pomp te hebben. Er zijn wel bijvoorbeeld veel reviews te vinden van de Intex zandfiltersets, maar dat zijn blijkbaar nogal herrie dingen. Over andere sets kan ik alleen sporadisch een review vinden. En ik kan nergens echt specificaties van geluid vinden :/.

Ik heb dit topic (alleen het tweede deel) even doorgezocht op 'geluid', en na 12 pagina's ben ik nog niet echt verder. Bestaan er wel relatief stille zandfiltersets? Of zou het wat zijn om bijvoorbeeld een losse pomp met een los filter te kopen. Dan ben je ongeveer net zo veel geld kwijt als een middenmoot zandfilterset, maar dan heb je zelf de keuze van welke pomp je wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
daboemann schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:16:
Er zijn wel bijvoorbeeld veel reviews te vinden van de Intex zandfiltersets, maar dat zijn blijkbaar nogal herrie dingen. Over andere sets kan ik alleen sporadisch een review vinden. En ik kan nergens echt specificaties van geluid vinden :/.
Komt denk ik door de prijs en merk bekendheid. Er worden gewoon heel veel Intex sets verkocht en minder van de andere.
daboemann schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:16:
Ik heb dit topic (alleen het tweede deel) even doorgezocht op 'geluid', en na 12 pagina's ben ik nog niet echt verder. Bestaan er wel relatief stille zandfiltersets? Of zou het wat zijn om bijvoorbeeld een losse pomp met een los filter te kopen. Dan ben je ongeveer net zo veel geld kwijt als een middenmoot zandfilterset, maar dan heb je zelf de keuze van welke pomp je wilt.
Er zijn hier wel mensen die dit hebben. Maar welke precies weet ik ook niet.
Het lijkt me wel een goede toevoeging voor de beginpost als eenmaal bekend is welke combinaties goed werken en welke pompen stil(ler) zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@daboemann deze vragen komen hier regelmatig voorbij... Zie de post van @Pixelmagic bijvoorbeeld.

Pixelmagic in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Heb zelf ook een losse pomp. Makkelijker te vervangen en meer keuze.

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 23-07-2021 10:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
Plenkske schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Komt denk ik door de prijs en merk bekendheid. Er worden gewoon heel veel Intex sets verkocht en minder van de andere.

[...]

Er zijn hier wel mensen die dit hebben. Maar welke precies weet ik ook niet.
Het lijkt me wel een goede toevoeging voor de beginpost als eenmaal bekend is welke combinaties goed werken en welke pompen stil(ler) zijn.
Ik heb een Speck Badu Magic 6/II pomp deze is vrijwel niet meer te horen op enkele (5 a 6) meters afstand. Gecombineerd met een Mega S450 zandfilter. Ik heb zelfs een frequentie regelaar gekocht om het geluid te kunnen minderen mocht het nodig zijn. Maar tot nu toe is die Vario+ aanschaf weggegooid geld geweest. Ik had achteraf beter een UV-C lamp kunnen kopen. Tja, achteraf he. Dan kiek ie een koe in de kont.

Mijn Intex 6m3 van vorig jaar, resoneerde zelfs door de gehele woning. Ik hoorde op zolder dat ie aanstond. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 14:41
Bedankt voor de reacties! Ik moet zeggen, dat die Speck Badu Magic 6/II er erg goed uit ziet @medu80 , maar de Steinbach pomp (in dit geval 7m3/h) die genoemd wordt in de post die @JB aanhaalt is toch ook wel aantrekkelijk voor die prijs. Ongeveer €250 voor de Speck vs €65 voor de Steinbach. Dat verschil moet toch ergens in zitten zou je zeggen.

Overigens is die Blu Bay pomp blijkbaar al een wereld van verschil stiller. @Pixelmagic heb jij de 4m3 of de 8m3 van die pomp? De 8m3 is op dit moment niet leverbaar, maar 4m3 heeft denk ik wat moeite met het dak op pompen voor de verwarmingsmatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:38
daboemann schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:36:
Bedankt voor de reacties! Ik moet zeggen, dat die Speck Badu Magic 6/II er erg goed uit ziet @medu80 , maar de Steinbach pomp (in dit geval 7m3/h) die genoemd wordt in de post die @JB aanhaalt is toch ook wel aantrekkelijk voor die prijs. Ongeveer €250 voor de Speck vs €65 voor de Steinbach. Dat verschil moet toch ergens in zitten zou je zeggen.

Overigens is die Blu Bay pomp blijkbaar al een wereld van verschil stiller. @Pixelmagic heb jij de 4m3 of de 8m3 van die pomp? De 8m3 is op dit moment niet leverbaar, maar 4m3 heeft denk ik wat moeite met het dak op pompen voor de verwarmingsmatten.
Aan de prijs kun je niet zien wat het verschil onderling is, geldt het zelfde als je 2 dezelfde pompen met verschillende prijzen die wordt verkocht daar zit soms wel 100 euro verschil in.

Iedere pomp heeft zijn eigen kwaliteiten de een wat beter dan de ander stiller of een pokke herrie, en prijsverschil zegt niet alles.

Zelfde verhaal met pompen met witte label naamloos en goedkoper zit er een bekende naam op de label en evt. ander kleurtje voor de zelfde pomp en specificaties ook een hoger prijskaartje aan.

het lastige met pompen is of ze geruisloos of minder herrie maken daar kom je achter door ervaringen van anderen in reviews of zelf aan te schaffen, ook zie je vaak in de beschrijving en specificaties dat niet staat vermeld hoeveel DB een pomp produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:50:

het lastige met pompen is of ze geruisloos of minder herrie maken daar kom je achter door ervaringen van anderen in reviews of zelf aan te schaffen, ook zie je vaak in de beschrijving en specificaties dat niet staat vermeld hoeveel DB een pomp produceert.
Inderdaad.
Ook kan het geluid anders worden als je er iets anders aan hangt qua buizen en filtervat/medium.
Bij CRP pompen merk je ook al een beetje verschil in geluid als het filter vies is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 16:07
Wel is (volgens mij) Steinbach een bedrijf dat hun logo op Chinese spullen plakt en evt de spullen in hun eigen kleur laat produceren. Nadeel is wel dat assortiment snel kan wisselen en je niet zeker bent over de levering van onderdelen.
Speck is wel een gerenomeerd pomp fabrikant al kan het best zijn dat ze de Badu in China laten maken. Wel zal er dan wel hun kwaliteits controle op los gelaten zijn
Aftersales zal beter zijn maar aan de andere kant als de Speck 10 jaar meegaat en de Steinbach 3 jaar maakt het financieel niets uit natuurlijk.
Neemt niet weg dat kwaliteit niets zegt over geluid etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:10:
[...]

dit dus ..

ik dump er 5 "long" tabletten in voor mijn zwembad elke 5 dagen ofzo ..
Zijn die van jouw echt elke 5 dagen weg? Mijn dispenser is of DOA of het werkt gewoon anders. Ik heb 20 gr long life tabletten van Interline. Ik zie nog steeds amper iets aan die dingen, laat staan opgelost... Twijfel of ik een 2e haal, deze uitprobeer om te kijken wat het verschil is en dan 1tje retour :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Zijn die van jouw echt elke 5 dagen weg? Mijn dispenser is of DOA of het werkt gewoon anders. Ik heb 20 gr long life tabletten van Interline. Ik zie nog steeds amper iets aan die dingen, laat staan opgelost... Twijfel of ik een 2e haal, deze uitprobeer om te kijken wat het verschil is en dan 1tje retour :/
nu ja niet elke 5 dagen strak .. maar je ziet wel dat ze langzaam oplossen .. ook omdat er een laag water in staat 24x7

ik draai dat ding half open oid .. en kijk er niet meer naar om .. hooguit met omslagen naar heel koud of heel warm ..

ik stuur wel beetje bij met de drijver

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30
Ik was bij kennissen die een huis hebben gekocht en het zwembad dichtgooien aan het meehelpen met opruimen.
In de technische ruimte van het zwembad vond ik deze pomp, nu heb ik wat Google verrichtingen gedaan en blijkt deze pomp best nog prijzig te zijn maar lees ook dat het niet bedoeld is voor zwembaden?
Meeste kom ik tegen in het Frans dus veel wijzer wordt ik er niet van helaas.

Mocht het kunnen zou ik hem willen gebruiken als pomp om de watervallen van het zwembad van water te voorzien zodat ik die gewoon aan en uit kan zetten zonder steeds met de zfp te moeten klooien.

Maar is deze pomp geschikt? Is het voor andere doeleinden en kan ik hem beter op marktplaats gooien?

Mocht de pomp meenemen plus nog wat andere spulletjes die van het zwembad waren dus ik ga er zoiezo niet stuk op!

Model is: grundfos jp5-b-a-cvbp
Verder zie foto voor informeren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaWbriQ-s7mc9lz_5jo2nTLOQBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWHAk9X5JiZXIVjP5WuUakVX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjwVbn6uJQ_FCTsc_6D4B9y_7qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBodkZAmuvsWryQgdqlNVFar.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

daboemann schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:36:

Ik heb de 4m3 versie. Als hij aanstaat moet je echt er bij gaan staan en bewust luisteren, anders hoor je hem niet. Hij pompt bij mij ongeveer een meter boven de outlet naar de WP en dat gaat prima. Hoger heb ik niet getest.

Edit: die Steinbach schijnt ook stil te zijn, plus bij Amazon te bestellen dus uitproberen is een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 23-07-2021 18:14 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

vso schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:32:
[...]

nu ja niet elke 5 dagen strak .. maar je ziet wel dat ze langzaam oplossen .. ook omdat er een laag water in staat 24x7

ik draai dat ding half open oid .. en kijk er niet meer naar om .. hooguit met omslagen naar heel koud of heel warm ..

Heb een 2e gekocht. Die stelschroef gaat al veel verder naar links/rechts dus vermoed dat die 1e gewoonweg niet fris is. Hangt er nu aan met alles vol open. Kijken hoe snel de tabletten nu weg zijn en nog belangrijker, mijn chloorgehalte weer meetbaar en op pijl.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Ik heb nu ook een digitale sensor in zwembad hangen. Reden: analoge was kapot gegaan, spontaan het stukje met kwik doormidden gebroken.
Spullen had ik toch al in huis.
Voor de liefhebbers hier meer te zien/lezen: Plenkske in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuI0F1hCaVZUBD8LfP2J6wgZ9lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUOwlUTrNIsJsdC4yP6P1KvN.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag WP niet aan gehad en ook niet gezwommen vanwege werk. Ik hoop morgen nog wat te genieten. Daarna lijkt er wat minder weer aan te komen :O

[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 23-07-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 21:07
vso schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:32:
[...]

Qua drijvers: het maakt volgens mij niet uit hoe ver hij openstaat: half open of helemaal open of bijna dicht.
In mijn mening is het verschil tussen half open of helemaal open, dat bij half open het water er geconcentreerder er uit gaat maar wel met dezelfde hoeveelheid chloor.
Is mijn denkwijze fout?(zou zeker kunnen)
Kan iemand dit testen :Y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacovn
Eindelijk de voeiding voor de WP in orde en de aansluiting gelijmd.
Testrun van goed 2 uur 1 graad erbij (op het display van de WP afgelezen)

Dan loopt hij wel tegen de 100% aan en neemt zo te zien ook 2 kW aan stroom.
Delta over in en uitgaand was 1 graad na een kwartier draaien.

Op die 100% is hij goed te horen. Toen ik hem terug regelde was het geluidsvolume ook snel stuk minder.
In huis horen we toch niets door de isolatie en 3 laags ramen, maar ik heb ook nog buren (met een lawaaiige jacuzzi) al zullen die ook niet snel klagen :)

Ook maar een plaatje erbij.
. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4bk-tXPAp174hniLJtpdPWb3Bc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDKKAiUi4oipcdq9hYxw37WQ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 24-07-2021 10:25 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@jacovn verwacht dat het ook een soort klankkast vormt omdat eea tussen het zwembad en de schutting staat. Geluid kan minder goed weg zo :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
JB schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:05:
@jacovn verwacht dat het ook een soort klankkast vormt omdat eea tussen het zwembad en de schutting staat. Geluid kan minder goed weg zo :)
Maar we zien hem niet ;)

Geen buren aan een kant, zit een weg en parkeer plaatsen tussen.
Andere kant de buren met jacuzzi die ook best wel lawaai maakt,

Achter ons is een 20 meter brede bosrand en dan parkeer vakken, straat en voetpad voor er weer huizen zijn.
Denk dat het met de overlast wel mee valt. Of het ding aan de geluidsnormen voldoet zo ?
Hij staat bijna op de erf scheiding.

[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 23-07-2021 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Qua drijvers: het maakt volgens mij niet uit hoe ver hij openstaat: half open of helemaal open of bijna dicht.
In mijn mening is het verschil tussen half open of helemaal open, dat bij half open het water er geconcentreerder er uit gaat maar wel met dezelfde hoeveelheid chloor.
Is mijn denkwijze fout?(zou zeker kunnen)
Kan iemand dit testen :Y)
ik vind / merk dat het meer aan je pomp tijd ligt .. toen het slechter weer was had ik hem niet zo ver open en deed ik ook langer met de 20gr tabletjes .. 8 dagen oid ..
maar als ik over de verwarmings mat pomp (8-10 uur per dag) .. dan gaat de tabletten sneller ..

ergens ook wel logisch want met koud weer pomp ik 2 uur .. en dan staat de overige 22 uur de chloor op te lossen in een kleine hoeveelheid water .. de reactie vertraagt / houd op . terwijl met 8-10 uur het water meer ververst word ..

Anyway dit is hoe ik erover denk .. en .. ik ga morgen avond bijvoeren . de komende tijd blijft het zwembad dicht vrees ik .. dus even ph/chloor dubbel checken is wel handig morgen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Welk opruimbox is dat?
Ik heb er vorige week 1 van €25 bij Jysk gekocht maar denk niet dat ik mijn ZFP met alle aansluitingen er netjes in ga krijgen.
Of zit je pomp niet daar in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
Gezien de vragen over pompen/ZFP is het geen idee om een filmpje te maken met geluid, naast de pomp en op bijvoorbeeld 2mtr afstand?

Wetenschappelijk ruk natuurlijk :+ maar geeft in ieder geval een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
frickY schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:05:
[...]
Welk opruimbox is dat?
Ik heb er vorige week 1 van €25 bij Jysk gekocht maar denk niet dat ik mijn ZFP met alle aansluitingen er netjes in ga krijgen.
Of zit je pomp niet daar in?
Keter Ontario 870L (17206126) 148 × 83 × 86cm
Was rond €240 toen ik hem kocht.
Zit ZFP enZWS in

https://www.keter.com/bnl...tario-opbergbox-870l.html

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 24-07-2021 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
jarnoz schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:05:
Ik was bij kennissen die een huis hebben gekocht en het zwembad dichtgooien aan het meehelpen met opruimen.
In de technische ruimte van het zwembad vond ik deze pomp, nu heb ik wat Google verrichtingen gedaan en blijkt deze pomp best nog prijzig te zijn maar lees ook dat het niet bedoeld is voor zwembaden?
Meeste kom ik tegen in het Frans dus veel wijzer wordt ik er niet van helaas.

Mocht het kunnen zou ik hem willen gebruiken als pomp om de watervallen van het zwembad van water te voorzien zodat ik die gewoon aan en uit kan zetten zonder steeds met de zfp te moeten klooien.

Maar is deze pomp geschikt? Is het voor andere doeleinden en kan ik hem beter op marktplaats gooien?

Mocht de pomp meenemen plus nog wat andere spulletjes die van het zwembad waren dus ik ga er zoiezo niet stuk op!

Model is: grundfos jp5-b-a-cvbp
Verder zie foto voor informeren!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze pomp kan je prima gebruiken voor je zwembadwater bij NIET zoutwatersysteem.
Bij zoutwatersystemen is het inderdaad verstandig een pomp te nemen die daar ook geschikt voor is.
Hoewel ik zelf denk dat voor het doeleind dat jij het wilt gebruiken prima kan hoor.

Enige is dat deze pomp niet veel m3/u doet dus afhankelijk van je formaat "watervallen" kan ie te "langzaam" zijn.
Hoeveel m3/u doet je zfp?

Vergeet ook niet dat 775W niet bepaald zuinig is... maar oke, je watervallen zullen niet constant aan staan dus dat zal denk ik wel meevallen :)

Pagina: 1 ... 73 ... 170 Laatste