Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 16:02
Mijn zwembadwater is groen. Ik ben al bezig geweest met chloorshock; mijn handmatige tester kan de chloor waarde niet weergeven, die is hoger dan het bakje aangeeft. Hoogste waarde op mijn tester is 3,0 de max waarde.
De pH waarde is zo'n 7,2. De zandfilterpomp (met aqualoon) staat sinds gistermiddag 14:00 aan en het water is nog steeds behoorlijk groen. Ook de chloorwaarde opnieuw gemeten en de kleur weergave laat voor mij zien dat de chloorwaarde nog steeds ruim boven de 3,0 zit.

Iemand tips? Nog meer chloor? Of ander middel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:10
@Upbeat78:
Groen water = te weinig chloor.

Klopt iets niet met het testen. Ruik je ook chloor?

Ik zou toch nog een chloorshock doen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Jazsie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:04:
@Upbeat78:
Groen water = te weinig chloor.

Klopt iets niet met het testen. Ruik je ook chloor?

Ik zou toch nog een chloorshock doen.
Nee ik ruik geen/nauwelijks chloor.

Enig idee hoe snel het groen moet minderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:34
robb. schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:04:
Ik heb een vraag: ik heb onlangs een warmtepomp voor ons IG zwembad geïnstalleerd, de pomp is een PPG inverter iphr 45. De warmtepomp maakt echter een irritant ratelend geluid, deze ratel gaat mee met het vermogen van de pomp (van snel tot zeer snel ratelen). Iemand ook last van dit probleem?
Ik heb overigens een geluidsopname ervan gemaakt, hoe kan ik deze uploaden?
WP zou niet horen te ratelen.
Recent hoorde ik ook ratelen, bleek een bungelende kabel voor de buiten temperatuur te zijn, die voor de ventilator hing. Naar op zij vastzetten was effectief.
Het ratelen kan ook simpel zijn :) . Ben benieuwd naar jouw geluid.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@Upbeat78:
Meer chloorshock...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-07 07:12
Jazsie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:40:
[...]

Uploaden naar youtube of ander soort gelijk website en de link hier posten.

Als het echt een duidelijk hoorbaar ratelend geluid is, dan hoort dit niet.
Hierbij het geluid: https://youtube.com/shorts/RzEaux16WL0?feature=share

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39
Upbeat78 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:05:
[...]

Nee ik ruik geen/nauwelijks chloor.

Enig idee hoe snel het groen moet minderen?
Groen zwembad water – Helder maken en houden
Stap 1 –Haal al het vuil uit het zwembad. ...
2de stap – corrigeer de pH waarde van het zwembadwater. ...
3de stap – voer een chloorshock uit met HTH Granulaat (69% calciumhypochloriet). ...
Stap 4 – gebruik Flovil Shock om het water met shock vlokmiddel terug helder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Heb nogmaals chloorshock toegevoegd. Mogelijk wat teveel. Ben benieuwd wanneer er resultaat te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Nou ik hoor niets wat het geluid moet zijn, het enige wat je hoort is het gekraak van je mobiel die je in je handen hebt.

Toch maar een nieuwe geluidsopname maken en iets langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:30

The Executer

Lekker belangrijk!

J.E. Weinor schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Nou ik hoor niets wat het geluid moet zijn, het enige wat je hoort is het gekraak van je mobiel die je in je handen hebt.

Toch maar een nieuwe geluidsopname maken en iets langer :)
Ik hoor hier zeker een zeer hoog, bijna ratelend geluid wat op lijkt te toeren.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
The Executer schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Ik hoor hier zeker een zeer hoog, bijna ratelend geluid wat op lijkt te toeren.
Ik hoor twee dingen:

- Ventilator die in toeren opschaalt, tenminste lijkt op je ventilator maar die daarbij een "ratelend" geluid maakt.
- Koelmiddel die door de leiding stroomt.

Kan je verder onderzoeken of het van de ventilator komt? Mijn ventilator hoor je totaal niet namelijk.

Als goed is kan je zonder problemen de bovenkant open schroeven, misschien zie dan wat meer en of kan je beter achterhalen waar het geluid vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik haal net de solarcover (bubbeltjesfolie) van het zwembad, blijken alle bubbeltjes leeg/plat te zijn, alsof ze vacuum zijn. Het is een originele van Intex, dit seizoen nieuw in gebruik. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

edit,
ik zie nu op amazon.com veel slechte reviews over de Intex solarcovers. De huidige kwaliteit is belabberd, ze vallen spontaan uit elkaar binnen een paar maanden.
Welk ander merk is goed van deze solarcovers? Ik heb 200x300cm nodig.

[ Voor 48% gewijzigd door BounceMeister op 18-07-2021 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:06
BounceMeister schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:24:
Ik haal net de solarcover (bubbeltjesfolie) van het zwembad, blijken alle bubbeltjes leeg/plat te zijn, alsof ze vacuum zijn. Het is een originele van Intex, dit seizoen nieuw in gebruik. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

edit,
ik zie nu op amazon.com veel slechte reviews over de Intex solarcovers. De huidige kwaliteit is belabberd, ze vallen spontaan uit elkaar binnen een paar maanden.
Hier geen last van, intex solar cover voor 305cm rond bad. Maar geen idee of deze van een eerder jaar is.

Paar uur geleden WP al uit gezet. Water was al 30,5 en zon er vol op.
Tip voor mensen die simpel en redelijk goedkoop schaduw willen creeëren: een schaduwdoek. Als je wat punten hebt in je tuin (bomen, schutting bv) om hem aan vast te maken met touw is het makkelijk op te hangen en weer weg te halen. We hebben hem nu voor het eerst hangen voor schaduw boven het zwembad. Met een parasol was dit voor onze tuin niet zo makkelijk gelukt, en een parasol is vaak veel duurder en lomper. Staat wat mij betreft ook snel in de weg. Maar nogmaals, ligt wel een beetje aan je tuin.

Ons schaduwdoek is vierkant: 3,6 x 3,6 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:59

Nicap

Tsssk....

Mijn vrouw heeft donderdag net het schaduwdoek wat nog op zolder lag tevoorschijn gehaald. Dit hadden we iets van 10 jaar terug bij ons vorige huis gebruikt. Moet zeggen dat het er nog erg net uit ziet. Dat werkt idd erg goed. Dit is een harmonica doek(zelf gemaakt). Hij is alleen net iets te breed voor de pergola die we nu hebben staan, dus de vrouw mag hem iets smaller maken. Ook de lengte iets korter.

Ik ben het met je eens dat dit erg doeltreffend werkt.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-07 07:12
Jazsie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:18:
[...]

Ik hoor twee dingen:

- Ventilator die in toeren opschaalt, tenminste lijkt op je ventilator maar die daarbij een "ratelend" geluid maakt.
- Koelmiddel die door de leiding stroomt.

Kan je verder onderzoeken of het van de ventilator komt? Mijn ventilator hoor je totaal niet namelijk.

Als goed is kan je zonder problemen de bovenkant open schroeven, misschien zie dan wat meer en of kan je beter achterhalen waar het geluid vandaan komt...
Op toeren schalen klopt, de ventilator maakt een blazend geluid. Het ratelend geluid is m.i. niet normaal en gaat ook niet weg. Ik zal de bovenzijde er eens afhalen, dat had ik nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Upbeat78 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:21:
Heb nogmaals chloorshock toegevoegd. Mogelijk wat teveel. Ben benieuwd wanneer er resultaat te zien is.
In ongeveer 24 uur. Wel je pomp aanhouden O-) eventueel kan je na die 24 uur nog vlokker toevoegen, om alle dode alg aan elkaar te laten vlokken. Vlokker erin, pomp 2 uur draaien, pomp uit, 24u later stofzuigen.
Vergeet ook niet even je liner te borstelen. Vaak “plakt” hier nog behoorlijk wat alg aan. (Gladde wanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Hier is na een paar keer zwemmen (lees 4x met 2personen) mijn PH met 1 gestegen (naar 8,2) en mijn chloor was hoog(rond de 5), maar net getest, 0,1. Ik moet zeggen dat ik dat behoorlijk snel vind gaan. Door de anti alg wat erin zit wordt zwembad niet glad, blijft mooi helder blauw. Dus te laat opgemerkt en helaas met een oorontsteking tot gevolg… (geirriteerde oren heb ik sws snel van zwemmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:04

Matis

Rubber Rocket

Ik ben, na de bergen regen van afgelopen weken, ook weer aan het tobben met mijn waterwaardes.
pH waardes instabiel (bleven zakken), chloor dat niet lekker oploste. Totdat ik me realiseerde dat ik al een tijd de Alkaliniteit (TA) niet had gemeten.
Enfin, volgens mijn Lovibond Scuba 2 was deze gezakt tot 25ppm :o
Dit waren alle meetwaardes van gisteren:
Zondag 18 juli
18:30 pH 6.7 Cl 0.1 CyA 106 TA 25 ClT 1.2 → 100 gram baking soda

Het betreft hier en Intex 220x150 met een inhoud van 1662 liter (aldus de brochure).

Na het toevoegen van 100 gram baking soda, had ik een stijging in de Alkaliniteit en de Zuurgraad verwacht. De pomp heeft sindsdien 2 x 2 uur gedraaid. Ik had verwacht dat (theoretisch) de TA met 30ppm zou moeten stijgen. Echter had ik vanochtend deze waardes
Maandag 19 juli
11:00 pH 7.3 Cl 0.1 TA 25

Wie kan mij adviseren wat nu te doen?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:43

JB

Cédric roelt!

Gister begonnen met leegpompen Easy Set en opbouwen Prism Frame. Ik kan nadien eigenlijk niet meer spreken over Easy Set alsin easy peasy. De Prism Frame is eigenlijk in alle opzichten meer easy. Je hebt wellicht meer tijd nodig, maar het geheel staat veel makkelijker + de liner is meteen prettig strak te krijgen op de bodem na het eerste water.

Ben er tot nu toe wel tevreden over en voelt toch meteen als meer bad :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlYmIbI1hJSE9iqG_FpjWPVZKDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nAjgHDkP5eF8PnFZqOAlU3pd.jpg?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:53:
Gister begonnen met leegpompen Easy Set en opbouwen Prism Frame. Ik kan nadien eigenlijk niet meer spreken over Easy Set alsin easy peasy. De Prism Frame is eigenlijk in alle opzichten meer easy. Je hebt wellicht meer tijd nodig, maar het geheel staat veel makkelijker + de liner is meteen prettig strak te krijgen op de bodem na het eerste water.

[Afbeelding]
Hetzelfde had ik begin juni. Mijn easy set bleek lek, dus overgegaan op frame. Strak krijgen van de liner is inderdaad veel makkelijker. Bij de easy set is het een gedoe en heb je in het begin ook geen idee hoe het bad uitkomt als hij vol is. Daarnaast is die opblaasrand gewoon mega kwetsbaar.
Zoals je al zegt: het voelt meteen als meer bad (het zijn dan ook meer liters).
Veel plezier er mee !

Al met al zijn wij super tevreden over het framebad. Ik vermoed dat bij het opruimen vooral het stukje drogen ook veel makkelijker gaat. Ben wel benieuwd hoe makkelijk het los krijgen van de buizen gaat zijn en hoelang ze mooi blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Hetzelfde had ik begin juni. Mijn easy set bleek lek, dus overgegaan op frame. Strak krijgen van de liner is inderdaad veel makkelijker. Bij de easy set is het een gedoe en heb je in het begin ook geen idee hoe het bad uitkomt als hij vol is. Daarnaast is die opblaasrand gewoon mega kwetsbaar.
Zoals je al zegt: het voelt meteen als meer bad (het zijn dan ook meer liters).
Veel plezier er mee !

Al met al zijn wij super tevreden over het framebad. Ik vermoed dat bij het opruimen vooral het stukje drogen ook veel makkelijker gaat. Ben wel benieuwd hoe makkelijk het los krijgen van de buizen gaat zijn en hoelang ze mooi blijven.
Dank! Inderdaad meteen meer bad :)

Het opruimen lijkt me ook veel prettiger want het zaakje zakt niet in elkaar dus droogt sowieso veel makkelijker. Ik heb talkpoeder op de buizen gedaan, dus dat zal wel loslopen einde seizoen met demonteren.

Nu lekker aan het opwarmen, komende van 19 graden brrr... Benieuwd of deze liner icm meer kuubs het minder snel laat afkoelen, maar opwarmen zal nu ook minder snel gaan want meer water :+

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 19-07-2021 12:15 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Dank! Inderdaad meteen meer bad :)

Het opruimen lijkt me ook veel prettiger want het zaakje zakt niet in elkaar dus droogt sowieso veel makkelijker. Ik heb talkpoeder op de buizen gedaan, dus dat zal wel loslopen einde seizoen met demonteren.
Ik heb dat niet gedaan. We zullen zien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Rixxx schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:52:
[...]

Ze drijven ook met een 50 tal zo los in het water, echt bizar. En goor ook. Schep me een ongeluk zo. Ga maar eens een heleboel meer vallen maken, dit lijkt wel een plaag.
Dit had ik gisteren ook tijdens het vullen. Meteen "goor" water met 20+ vliegjes drijvend op het water:+ Zo'n skimmer is dan wel fijn wellicht? Drijven ze mooi in het putje.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 19-07-2021 12:24 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 14:43
Heeft iemand advies voor mij? Filterzand of Glasparels?
Ik heb veel gelezen en volgens de meesten zeggen ze glasparels, maar heeft hier iemand ervaring met filterzand zowel glasparels? Zoja, welke is beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

plank schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:46:
Ik heb veel gelezen en volgens de meesten zeggen ze glasparels, maar heeft hier iemand ervaring met filterzand zowel glasparels? Zoja, welke is beter?
Ik ben meteen voor glas gegaan paar jaar geleden. Dat werkt goed :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
Hoi iedereen, even een korte vraag: langzaamaan begonnen met opzetten en vroeg mij af hoe jullie het doen met elektra/aansluitingen? Heb een soort kistje gemaakt voor ZFP en daarbovenop komt de WP, maar beide gebruiken flink wat stroom op 100%.

Hoe lossen jullie dit op? Gewoon 2-voudige verdeelstekker? Kan dat? Want de meeste zijn geschikt tot max 3600 W als ik een beetje om mij heen kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hoe zijn de ervaringen met een skimmer en plonzende kids? Weegt dat nog op tegen een netje nadien er doorheen halen? Geen zin om die skimmer elke keer uit de kreukelzone te halen :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:17
@honda-noob 3600 Watt is toch ook ongeveer de max op 1 groep? Ben benieuwd naar wat je aan gaat sluiten :9

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Luc S schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:27:
@honda-noob 3600 Watt is toch ook ongeveer de max op 1 groep? Ben benieuwd naar wat je aan gaat sluiten :9
ZFP en WP. Dus zit je denk ik al snel daarop... Helaas is mijn kennis mbt (huishoud)elektra vrij beperkt, dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Voor nu is het idee om 2 losse verlengsnoeren te gebruiken met 3x2.5mm aders, die elk op een eigen buiten-WCD aangesloten worden. Nu loopt dat volgens mij wel allemaal op 1 groep, dus moet even checken of dat zo is. Niet dat straks constant de zekeringen er uit springen als de WP icm de ZFP aan gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:17
@honda-noob Een ZFP en WP dat had ik gelezen, maar was meer benieuwd naar de typen/modellen. Een beste ZFP naar mijn idee zit rond de 300-400 Watt. Een WP op max capaciteit tussen de 1000-1500 Watt?

Omdat je zegt 'opzetten' ga ik even niet uit van gigantische hoeveelheden water :)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
@Lus S, ja klopt, excuus, beter moeten specificieren. Daarnaast even opgezocht, de Weau mini inverter 4kw: Opgenomen Vermogen 0,09 - 0,73 kW

Dus ruim onder de max op vol vermogen.
Rest mij de vraag: 3x1.5mm aders of dikkere? Of zal dit in de praktijk nauwelijks uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

honda-noob schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:39:
@Lus S, ja klopt, excuus, beter moeten specificieren. Daarnaast even opgezocht, de Weau mini inverter 4kw: Opgenomen Vermogen 0,09 - 0,73 kW
Heb je dat vliegtuig al getest? Zie eerdere reacties in dit topic. Al die WPs zijn terug gestuurd naar Toppy. Heb jij een flinke korting gehad? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Heb je dat vliegtuig al getest? Zie eerdere reacties in dit topic. Al die WPs zijn terug gestuurd naar Toppy. Heb jij een flinke korting gehad? :+
....nee :/

ik zal weer eens wat pagina's teruglezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:48
[b]honda-noob in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Rest mij de vraag: 3x1.5mm aders of dikkere? Of zal dit in de praktijk nauwelijks uitmaken?
3 x2,5 moet je hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:33:
[...]

Vindt dat best wel een eng idee dat glas, haha misschien totaal onnodig maja toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

honda-noob schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:42:
[...]

....nee :/

ik zal weer eens wat pagina's teruglezen
NickL93 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
R20141016 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 19-07-2021 14:48 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

plank schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Vindt dat best wel een eng idee dat glas, haha misschien totaal onnodig maja toch.
Mja zolang je filter gewoon netjes dicht is, zie ik geen problemen :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
plank schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:46:
Beiden gehad, glas is beter en heb dat nu dus ook.
honda-noob schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:18:
Hoi iedereen, even een korte vraag: langzaamaan begonnen met opzetten en vroeg mij af hoe jullie het doen met elektra/aansluitingen? Heb een soort kistje gemaakt voor ZFP en daarbovenop komt de WP, maar beide gebruiken flink wat stroom op 100%.

Hoe lossen jullie dit op? Gewoon 2-voudige verdeelstekker? Kan dat? Want de meeste zijn geschikt tot max 3600 W als ik een beetje om mij heen kijk.
Uhmmzz dan zou je nog ruim onder je max van 16A/3600W moeten zitten :).

Of je hebt een zwembad waar je U tegen zegt :9

Gewoon 3x2,5mm doen. Weet je zeker dat je goed zit en wie weet sluit je later nog iets erbij...

En zoals vermeld test je beter snel je nieuwe vliegtuig ehh bedoel warmtepomp ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
thnx!
O.a. deze en meer posts gelezen... heb dus dat ding al sinds medio juni binnen, doos onderhand weggegooid. Nu zal ik Toppy dan wel benaderen voor retouren zonder originele doos. Hopelijk doen ze niet moeilijk. Ik ga dit namelijk mijn buren niet aan doen, zelfs met bekisting+geluidsisolatie. De WP is echter nog niet gebruikt, dus dat is dan wel weer een voordeel hopelijk...

Ok, dus iemand een goed alternatief? Die mini power? Is dat niet direct dan aanzienlijk duurder op je energierekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Met deze Wattages is 3x1.5 ook prima. Als je meer gaat/wil aansluiten kan je 3x2.5 pakken.
honda-noob schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:57:
[...]

thnx!

[...]

O.a. deze en meer posts gelezen... heb dus dat ding al sinds medio juni binnen, doos onderhand weggegooid. Nu zal ik Toppy dan wel benaderen voor retouren zonder originele doos. Hopelijk doen ze niet moeilijk. Ik ga dit namelijk mijn buren niet aan doen, zelfs met bekisting+geluidsisolatie. De WP is echter nog niet gebruikt, dus dat is dan wel weer een voordeel hopelijk...

Ok, dus iemand een goed alternatief? Die mini power? Is dat niet direct dan aanzienlijk duurder op je energierekening?
Mini power staat wel uitverkocht op de Toppy site. Is niet veel duurder, want heel erg "invert" die W'eau mini inverter niet...
Bedenk wel dat de mini power (en andere mini warmtepompen) ook niet mega stil zijn, ongeveer vergelijkbaar niveau als filterpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixxx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 12:13
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:23:
[...]

Dit had ik gisteren ook tijdens het vullen. Meteen "goor" water met 20+ vliegjes drijvend op het water:+ Zo'n skimmer is dan wel fijn wellicht? Drijven ze mooi in het putje.
Skimmer is inderdaad erg fijn. Maar als er in een uur tijd 100 van die rotzakken zichzelf kapot vermoorden dan kan die het ook niet meer aan.
Onder normale omstandigheden vind ik het een super ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Rixxx schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:04:
[...]

Skimmer is inderdaad erg fijn. Maar als er in een uur tijd 100 van die rotzakken zichzelf kapot vermoorden dan kan die het ook niet meer aan.
Onder normale omstandigheden vind ik het een super ding!
En bij jou ook kids die in het bad springen etc? Ding blijft gewoon goed zitten? Heb jij de Intex uitvoering?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Plenkske schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Met deze Wattages is 3x1.5 ook prima. Als je meer gaat/wil aansluiten kan je 3x2.5 pakken.

[...]

Mini power staat wel uitverkocht op de Toppy site. Is niet veel duurder, want heel erg "invert" die W'eau mini inverter niet...
Bedenk wel dat de mini power (en andere mini warmtepompen) ook niet mega stil zijn, ongeveer vergelijkbaar niveau als filterpompen.
Helder. Heb een bad van 300x200x75, dus max ~ 4 m3 water, nog minder zelfs want vullen tot de rand. Wil gewoon een goede WP die mijn bad kan verwarmen tot een graad of 27-30, zodat ik het dit seizoen lekker kan gebruiken. En is een 'stille' pomp wel handig. Advies hierover is welkom. En ja ik weet dat je ook direct een Fairland oid a 8-900 euro aan kan schaffen, maar dat is echt te overkill voor zo een bad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plank
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:33:
[...]

Jazsie schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:56:

Beiden gehad, glas is beter en heb dat nu dus ook.
Glasparels it is! :Y Thx! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

honda-noob schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:12:
[...]

En ja ik weet dat je ook direct een Fairland oid a 8-900 euro aan kan schaffen, maar dat is echt te overkill voor zo een bad
Ik heb er geen spijt van. Gisteren dik 4 kuub water in nieuwe bad gedaan. Vanochtend van 20.1 graden komende de WP aan geslingerd om 9:30 uur. Inmiddels op 27.2 graden, dus vanmiddag nog plonzen B-)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:24:
Hoe zijn de ervaringen met een skimmer en plonzende kids? Weegt dat nog op tegen een netje nadien er doorheen halen? Geen zin om die skimmer elke keer uit de kreukelzone te halen :+
Goede ervaring met skimmer en plonzende kids, wel een uitvoering in de wand met een opzetframe zwembad.

Met een hangende skimmer in het bad geen ervaring.

Nadeel kids met lange haren die gaan overal vast tussen zitten zelfs in de outake zwembad rooster, met een wand skimmer het zeefmandje kun je een panty of in de handel verkrijgbare sok om doen. dan blijven alle lange haren mooi in het zeef netje en niet in je systeem zoals je pomp filter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:53:

[Afbeelding]
ligt het nu aan mij of mis ik de pinnen die je door de buizen steekt ? niet echt goed te zien op de foto helaas..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 15:33
BounceMeister schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:24:

edit,
Vorig jaar ook gehad, in duizenden stukjes.
Pokkewerk geweest om te verwijderen. Kom nog steeds stukjes tegen in de tuin.
Ook originele van Intex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:57:
[...]

ligt het nu aan mij of mis ik de pinnen die je door de buizen steekt ? niet echt goed te zien op de foto helaas..
Geen pinnen erbij. Dit is de nieuwste versie zonder pinnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fDNqLzX5iEvrgPKCmaHiPLtGz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ej10yl3Tve8XkPX8JFhnKnE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHQXxgxJKZCs-483L0I0Aih4PuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NvMJbDBCNMeIcATWDeZ5Zv9B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCeeewCwuBSfGGazu3aDORfAIEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8AkWzouksxQ0YG57WNVel1qU.jpg?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er goed uit thx 4 sharing

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-07 01:01
Dag beste forumleden;

ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende;

Ik heb een bestway (6.10 m x 3.66 m x 1.22 m) nu wil ik deze gebruiken met mijn zandfilter EN mijn nieuwe warmtepomp. Het aansluiten valt behoorlijk tegen. Ik mis gewoon koppelstukken, en kan deze maar moeilijk vinden.

De in-output van mijn bestway is met een 'control valve' zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTy-_HmbA1jkB6R_P5WgymYB-90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pGEPFF6aro4K7eehBAyXdkMB.jpg?f=user_large

Deze moet richting mijn zandfilterpomp (van Cranenbroek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmye9dDs7Fen_9isqm0_KEpuNAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2RRRcWTeiyzBddqHoX7jYpN5.jpg?f=user_large

Waar kan ik een koppelstuk vinden hiervoor ?? Iemand een adresje??

Vanuit de pomp gaat hij naar de warmtepomp. En dan zal hij vanuit de warmte pomp naar het zwembad moeten via die 'control valve'..

Ik ga het geheel ook via bypass omleiden als ik de warmtepomp niet meer nodig heb :)

Flexibele buizen zou makkelijk zijn, maar ben stiekem bang dat er veel warmte verlies zal zijn. (afstand tussen warmtepomp en zwembad is +- 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Manzara schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:31:
Dag beste forumleden;

Ik heb een bestway (6.10 m x 3.66 m x 1.22 m) nu wil ik deze gebruiken met mijn zandfilter EN mijn nieuwe warmtepomp. Het aansluiten valt behoorlijk tegen. Ik mis gewoon koppelstukken, en kan deze maar moeilijk vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanuit de pomp gaat hij naar de warmtepomp. En dan zal hij vanuit de warmte pomp naar het zwembad moeten via die 'control valve'..

Ik ga het geheel ook via bypass omleiden als ik de warmtepomp niet meer nodig heb :)

Flexibele buizen zou makkelijk zijn, maar ben stiekem bang dat er veel warmte verlies zal zijn. (afstand tussen warmtepomp en zwembad is +- 4 meter.
Als ik het goed begrijp wil je weten wat de aansluiting is van je eerste foto, in het vierkant ? Kwestie van meten.
Maar je hebt op dit moment de ZFP al wel aangesloten daarop ? Zo ja: gebruik enkel een nieuwe buis tussen ZFP en WP in. De buis die nu naar je zwembad gaat kan je gebruiken van WP naar zwembad.

Als ik het niet goed begrijp hoor ik het graaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:26
Ik zit hier even te twijfelen wat verstandig is.

Buren hebben een intex zwembad staan waar 19000 liter water in zit.

Volgens mij was het deze

Ze malen hierbij gebruik van een zandfilter die 4000 liter per uur filtert.

Nu zitten we even te dubben hoelang het filter moet draaien.

Nu kwam ik een rekensom tegen om 19000-4000 te doen en dat maal 2 zodat je 2 keer het bad gefilterd hebt.

Hierdoor zou de pomp 30 uur moeten draaien om 2 keer de volledige inhoud te filteren.

Maar nu lees ik hier bij heuts dat het beter is de pomp niet langer dan 10 uur aan te zetten per dag.

Wie kan hier tips geven ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Toch wel behoorlijk anders dan de Bestway die ik heb.
Deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.top-zwembadshop.nl/media/catalog/product/cache/a533d147ae59de6ed213db55550370c4/0/2/9087_020852139_0.jpg

Verschillen:
- die pinnetjes
- ovaal ipv ronde buizen
- maar wat me met name opvalt: bij de Intex vouwt de liner plat, terwijl die bij de Bestway gewoon rechtop aan de buizen hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MdO82 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:36:

Volgens mij was het deze

Nu kwam ik een rekensom tegen om 19000-4000 te doen en dat maal 2 zodat je 2 keer het bad gefilterd hebt.

Hierdoor zou de pomp 30 uur moeten draaien om 2 keer de volledige inhoud te filteren.

Maar nu lees ik hier bij heuts dat het beter is de pomp niet langer dan 10 uur aan te zetten per dag.

Die ZFP is inderdaad erg zwak voor 19 kuub. Ben je al bijna 5 uur bezig voor 1x filteren. Ik zou dat zelf op max 3 uur willen.
(edit)
Ik zie nu trouwens dat je rekensom niet klopt. Je moet 19 delen door 4 = 4,75 uur voor 1x hele bad filteren. Als je 2x per dag hele bad wil filteren is het dus 9,5 uur totaal. Ik zou voor dit bad minimaal de 6m3 ZFP adviseren, maar beter nog de 8m3.
Als je minder geluid belangrijk vind kan je ook nog kijken voor stillere (niet intex) pompen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar lees het hier wel eens.

Begrijp ik het nou goed dat je tips vraagt voor je buren ? Anders snap ik niet goed wat je er mee te maken hebt :D

[ Voor 12% gewijzigd door Plenkske op 19-07-2021 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Manzara Vanuit de ZFPomp naar de WarmtePomp is makkelijkste met PVC want je zet er toch een bypass tussen naar ik begrijp. 50mm aanhouden en dan haal je een 3-delige koppeling inwendig van PVC. Die kun je op de pomp schroeven om naar 50mm PVC te geraken en je bypass (die normaliter ook 50mm PVC is) aan te sluiten richting de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv52KAaEktps4saVw3_wJ_BiXdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XN5fsplSSU9kwTtS8SAM0b11.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande laat je dus weg en vervang je voor een 3-delige koppeling inwendig PVC;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fNYPPqb0TMEm5BRyPoUGyqYWzs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B9FoaXsVb8E5YWofvnpkLMJa.png?f=user_large

Daarnaast heb je je in en uit zwembad (dit zal of 32 of 38mm zijn normaliter). Je ZFP (in)* en bypass (out)** kun je aansluiten op 32 of 38mm "vijverslang" met slangtules of je moet er ook weer een verloop op maken om met 50mm te kunnen blijven werken.

* van zwembad naar ZFP
** retour zwembad

[ Voor 22% gewijzigd door JB op 19-07-2021 16:59 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:26
Plenkske schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:40:
[...]

Die ZFP is inderdaad erg zwak voor 19 kuub. Ben je al bijna 5 uur bezig voor 1x filteren. Ik zou dat zelf op max 3 uur willen.
(edit)
Ik zie nu trouwens dat je rekensom niet klopt. Je moet 19 delen door 4 = 4,75 uur voor 1x hele bad filteren. Als je 2x per dag hele bad wil filteren is het dus 9,5 uur totaal. Ik zou voor dit bad minimaal de 6m3 ZFP adviseren, maar beter nog de 8m3.
Als je minder geluid belangrijk vind kan je ook nog kijken voor stillere (niet intex) pompen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar lees het hier wel eens.

Begrijp ik het nou goed dat je tips vraagt voor je buren ? Anders snap ik niet goed wat je er mee te maken hebt :D
Ik denk idd dat als je groter wilt dan 6m2 dat je verder moet kijken dan een Intex pomp.
Ik heb hier de 12m2 staan (bad van 24m3) na klachten van de buren heb ik deze in een transport kist met rondom 10cm steenwol gezet en de pomp op wasmachine dempers. Geluid is gereduceerd (maar nog steeds hoorbaar), de buren waren tevreden over de vooruitgang maar nu kwamen de buren van de buren langs |:(
Voorstel was om 's nachts te pompen dus even kijken of dat werkt.
Anders kijken of een frequentie regelaar een optie is (maar of dat werkt op Intex is me nog niet helemaal duidelijk) of een andere pomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Togi schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:22:
Dat snap ik dan niet. Is het 's nachts niet veel irritanter ? Of horen ze het binnen niet ?

Als mensen overdag geluid al vervelend vinden, dan moet de pomp vrijwel geruisloos worden ;)
Ik heb zelf altijd zoiets van geluid overdag moet kunnen, maar 's nachts zo min mogelijk.

Vannacht werd ik om 02:00 wakker van harde muziek, stemmen etc. Terwijl er eerder op de avond niks te horen was. Begrijp er niks van, zeker op een zondag. Anyway, raam dicht en weer gaan slapen. Als het maar niet te vaak gebeurt denk ik dan, is hier gelukkig ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Ik hoor hem binnen idd totaal niet (zeker met het overige omgevingsgeluid van auto's etc).
Ze gaf ook aan dat ze hem hoorde als ze buiten zat te eten maar vraag me af hoe het is als het buiten still is en dit het enige geluid is wat je hoort
Misschien dat ik hem anders instel van 6 tot 12 of zo ff kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:26
Plenkske schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:40:
[...]

(edit)

Ach ja een goeie buur dan een .... ;)

Afijn, ze dachten al dat de pomp te klein was.
Ze hebben nu groen water, maar ze hadden een verkeerde meter ;w

Mijn eigen tester gepakt en het ph was nog te hoog.
Volgens mijn meter zat er geen chloor in, maar de chloorwaarde van een zoutsysteem liggen anders dan mijn chloor zwembadje.

Hun eigen meter gaf een waarde van 2.3 aan chloor.

We hebben gisteren ph- toegevoegd om te kijken of dat naar beneden wil.

Ze stofzuigen nu elke dag om het alg te verwijderen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Manzara schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:31:
Dag beste forumleden;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is dat gewoon 32/38mm, effe opmeten :)

Verder zou ik het advies van @JB volgen.
MdO82 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:36:

Volgens mij was het deze

Beste is binnen 4 uur je bad filteren en dat 2x per etmaal (vooral als er in gezwommen wordt of warm weer is).

Ofwel bij 19m3 bad dus 19 / 4 = 4,75m3/u pomp nodig. Dat is netto. Kom je uit op zeker een pomp van 6m3/u en dan is eigenlijk zelfs nog een stapje hoger 8m3/u beter.

Zoals gemeld klopt je berekening niet, 19m3 / 4m3 = 4,75 uur dat je met de huidige filterpomp bezig bent. Ook is dit weer bruto, ga er voor het gemak van uit dat je capaciteit eerder richting de 3m3/u zal zijn en dan kom je uit op 6,33 uur.
Togi schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:22:
[...]
Ik denk idd dat als je groter wilt dan 6m2 dat je verder moet kijken dan een Intex pomp.
Ik heb hier de 12m2 staan (bad van 24m3) na klachten van de buren heb ik deze in een transport kist met rondom 10cm steenwol gezet en de pomp op wasmachine dempers. Geluid is gereduceerd (maar nog steeds hoorbaar), de buren waren tevreden over de vooruitgang maar nu kwamen de buren van de buren langs |:(
Anders kijken of een frequentie regelaar een optie is (maar of dat werkt op Intex is me nog niet helemaal duidelijk) of een andere pomp
FR op je intex pomp kan je gewoon, wel zal je mogelijk (type afhankelijk) je Intex pomp moeten ombouwen zodat deze aan gaat zodra er stroom op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MdO82 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:12:
[...]

Ach ja een goeie buur dan een .... ;)

Afijn, ze dachten al dat de pomp te klein was.
Ze hebben nu groen water, maar ze hadden een verkeerde meter ;w

Mijn eigen tester gepakt en het ph was nog te hoog.
Volgens mijn meter zat er geen chloor in, maar de chloorwaarde van een zoutsysteem liggen anders dan mijn chloor zwembadje.

Hun eigen meter gaf een waarde van 2.3 aan chloor.

We hebben gisteren ph- toegevoegd om te kijken of dat naar beneden wil.

Ze stofzuigen nu elke dag om het alg te verwijderen.
Duidelijk te weinig chloor en/of pH waarde te hoog waardoor chloor niet zijn werk kan doen... Eventueel ook op alkiteit testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-07 19:41
Iemand nog een goede tip om troebel melkachtig zwembadwater weer helder te krijgen?
PH waarde was aan de lage kant ook het chloor niveau. PH heb ik als eerste weer op peil gebracht dus gisteren vlokmiddel geprobeerd. Maar dit heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Vraag me ook af of ik het goed heb toegepast en of het werkt met melkachtig water.
Zou een chloorshock nu nog een goede actie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Kingsolo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:47:
Iemand nog een goede tip om troebel melkachtig zwembadwater weer helder te krijgen?
PH waarde was aan de lage kant ook het chloor niveau. PH heb ik als eerste weer op peil gebracht dus gisteren vlokmiddel geprobeerd. Maar dit heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Vraag me ook af of ik het goed heb toegepast en of het werkt met melkachtig water.
Zou een chloorshock nu nog een goede actie zijn?
Wat voor pomp gebruik je?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Jazsie schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:13:

FR op je intex pomp kan je gewoon, wel zal je mogelijk (type afhankelijk) je Intex pomp moeten ombouwen zodat deze aan gaat zodra er stroom op komt.
Dan moet het gaan werken. Huidige stopcontact hangt achter een schakelaar en als ik die omzet springen de zfp en zws in de laatste stand.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:56:
[...]

Wat voor pomp gebruik je?
7,5m3 ZFP met glasparels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Kingsolo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Hmm bijzonder dat je het dan niet helder gepompt krijgt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-07 15:22
Kingsolo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar kijk eens naar een UV-c lamp, hiermee dood je behoorlijk bacteriën en organismen en kan je chloor verbruik ook nog eens reduceren.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 16-07 16:23
Ik heb kunstgras in mijn tuin en heb vloertegels gekocht als ondergrond voor mijn zwembad. Die puzzelstukken vallen snel uit elkaar door de verschuivingen. De tegels durven snel te verschuiven met als gevolg dat puzzelstukjes uit elkaar geraken e.d.

De reden waarom ik die vloertegels heb gekocht is om de druk te verdelen. Nu vraag ik mij af of dat écht een probleem zou zijn als ik mijn intex zwembad gewoon op het kunstgras zou plaatsen zonder vloertegels? Er is sowieso al een zekere drukverdeling over het hele zwembad. Gaat het na het seizoen echt onherstelbare plekken tonen? Heb nu al enkele keren wat zware zaken op het gras gelegd en na het weghalen altijd mooi kunnen opborstelen. Al was het nooit zo zwaar als een zwembad :'(

Mensen die er ervaring mee hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door pina op 19-07-2021 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:59
pina schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:50:
Ik heb kunstgras in mijn tuin en heb vloertegels gekocht als ondergrond voor mijn zwembad. Die puzzelstukken vallen snel uit elkaar door de verschuivingen. De tegels durven snel te verschuiven met als gevolg dat puzzelstukjes uit elkaar geraken e.d.

De reden waarom ik die vloertegels heb gekocht is om de druk te verdelen. Nu vraag ik mij af of dat écht een probleem zou zijn als ik mijn intex zwembad gewoon op het kunstgras zou plaatsen zonder vloertegels? Er is sowieso al een zekere drukverdeling over het hele zwembad. Gaat het na het seizoen echt onherstelbare plekken tonen?

Ik kan je het resultaat pas vertellen wanneer het bad weer weggaat, maar wat je moet doen is het kunstgras zo plat als mogelijk vegen (met de vleug mee) en dan het bad plaatsen.
Voor de poten moet je wel extra oppervlak creëren, ik heb het gedaan met vierkante rubber tegeltjes.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Martinusz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Ik kan je het resultaat pas vertellen wanneer het bad weer weggaat, maar wat je moet doen is het kunstgras zo plat als mogelijk vegen (met de vleug mee) en dan het bad plaatsen.
Voor de poten moet je wel extra oppervlak creëren, ik heb het gedaan met vierkante rubber tegeltjes.
wel ja, het gaat hem vooral om de poten. Als ik het niet zou doen, vraag ik mij af of het onmogelijk nog is om de vezels daar weer recht te borstelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
pina schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:03:
[...]

wel ja, het gaat hem vooral om de poten. Als ik het niet zou doen, vraag ik mij af of het onmogelijk nog is om de vezels daar weer recht te borstelen
Zolang je met de vleug mee het gras plat legt en dan er iets oplegt zou het gras niet kapot moeten gaan.
Die je het tegen de vleug in, dan is de kans groot dat de sprieten breken.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Martinusz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:06:
[...]

Zolang je met de vleug mee het gras plat legt en dan er iets oplegt zou het gras niet kapot moeten gaan.
Die je het tegen de vleug in, dan is de kans groot dat de sprieten breken.
ok ik ga het dan toch eens proberen, bedankt voor de tip

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07 20:25
Gisteren de schakelkast zover klaar gemaakt dat alle aansluitingen en schakelaars erin zitten en bedraad zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz4Pu9WaG1D3D7KQ9GyhnQ_SO5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoKGX61neRs1OgSHPsMt2uRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiteBi3eHq_Cre_LlbTnQd2uCng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnPACDcVM5dY2Kktv0dFxc7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTwXm4M1LOm6CrPZo56YKsPeyFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWsAiWrLDoGpkV9C4nRPpIOR.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog stickers gemaakt zodat duidelijk is welke functies de knoppen hebben. En gelijk een reminder gemaakt voor de regelwaardes van het zwemwater.

Filterpomp wordt primair geregeld via het tijdsrelais maar dit kan overruled worden d.m.v. de drukknop voorop de kast.

Verder kan de snelheid van de pomp geregeld worden via de potmeter welke dan weer aangesloten zit op de frequentieregelaar.

Verlichting wordt op dit moment nog enkel via de knop geschakeld maar de plannen zijn er al om hier nog een schemerschakelaar tussen te plaatsen.

Hopelijk dit weekend tijd om de kast op te hangen en alvast te testen.

[ Voor 14% gewijzigd door EdwinC op 20-07-2021 08:30 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online

De reden waarom ik die vloertegels heb gekocht is om de druk te verdelen. Nu vraag ik mij af of dat écht een probleem zou zijn als ik mijn intex zwembad gewoon op het kunstgras zou plaatsen zonder vloertegels? Er is sowieso al een zekere drukverdeling over het hele zwembad. Gaat het na het seizoen echt onherstelbare plekken tonen? Heb nu al enkele keren wat zware zaken op het gras gelegd en na het weghalen altijd mooi kunnen opborstelen. Al was het nooit zo zwaar als een zwembad :'(

Ik heb nu al een paar jaar 's zomers een zwembad van 2,4 kuub op het kunstgras staan. Er zit onder het gras een laag valbescherming, dat is een soort foam waardoor het gras ook lekker zacht aanvoelt. Na het weghalen van het zwembad even opborstelen en dan zie ik geen verschil.
Sinds dit jaar staat er een 3,5 kuub bad, maar ik verwacht geen problemen met het gras.
Nu is niet al het kunstgras hetzelfde natuurlijk, maar wanneer opborstelen eerder al werkte, zal dat straks ook goed gaan lijkt me.

Edit, @pina ik heb er wel een grondzeil onder liggen, mocht er ergens nog een scherp dingetje in het gras zitten, boort dat niet door het zwembad heen.

[ Voor 5% gewijzigd door BounceMeister op 20-07-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
EdwinC schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:28:
Gisteren de schakelkast zover klaar gemaakt dat alle aansluitingen en schakelaars erin zitten en bedraad zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook nog stickers gemaakt zodat duidelijk is welke functies de knoppen hebben. En gelijk een reminder gemaakt voor de regelwaardes van het zwemwater.

Filterpomp wordt primair geregeld via het tijdsrelais maar dit kan overruled worden d.m.v. de drukknop voorop de kast.

Verder kan de snelheid van de pomp geregeld worden via de potmeter welke dan weer aangesloten zit op de frequentieregelaar.

Verlichting wordt op dit moment nog enkel via de knop geschakeld maar de plannen zijn er al om hier nog een schemerschakelaar tussen te plaatsen.

Hopelijk dit weekend tijd om de kast op te hangen en alvast te testen.
Netjes hoor (y) misschien ga ik dit idee wel gebruiken voor de aansturing hierzo.

Moet ik licentie gelden betalen? :+

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-07 08:18
Beste mede tweakers,

Ik heb een vraagje.
Ik heb een intex 4m3 zandfilter. Hier is de pomp van kapot gegaan.
Nu wil ik een intex mat op het dak leggen. (220cm hoog)
Kan ik dit met een nieuwe pomp van +/- 250watt aansturen ? Of is dit te zwaar voor de huidige zand filter ? Dus beter een nieuwe set kopen ?

Het bad wat ik heb is de intex 220x150x60 (1662 liter)

Gr. Danny

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:01:
Beste mede tweakers,

Ik heb een vraagje.
Ik heb een intex 4m3 zandfilter. Hier is de pomp van kapot gegaan.
Nu wil ik een intex mat op het dak leggen. (220cm hoog)
Kan ik dit met een nieuwe pomp van +/- 250watt aansturen ? Of is dit te zwaar voor de huidige zand filter ? Dus beter een nieuwe set kopen ?

Het bad wat ik heb is de intex 220x150x60 (1662 liter)

Gr. Danny
Vaak is een ZFP een combinatie van pomp+filtervat wat op elkaar is afgestemd. Daarbij is het wattage niet van belang maar het aantal m3 wat hij kan verplaatsen p/u. Of je zo maar een zwaardere pomp kan gebruiken op het Intex filtervat durf ik te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
Volgens mij doet dit zo’n 15m3/uur
Een kleinere pomp kon ik niet vinden.

Beter een nieuw systeem aanschaffen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
The-Priest-NL schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Vaak is een ZFP een combinatie van pomp+filtervat wat op elkaar is afgestemd. Daarbij is het wattage niet van belang maar het aantal m3 wat hij kan verplaatsen p/u. Of je zo maar een zwaardere pomp kan gebruiken op het Intex filtervat durf ik te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
J.E. Weinor schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Groen zwembad water – Helder maken en houden
Stap 1 –Haal al het vuil uit het zwembad. ...
2de stap – corrigeer de pH waarde van het zwembadwater. ...
3de stap – voer een chloorshock uit met HTH Granulaat (69% calciumhypochloriet). ...
Stap 4 – gebruik Flovil Shock om het water met shock vlokmiddel terug helder te maken.
Ik heb vloeibaar vlokmiddel (max dosering) er gisteren in gedaan en het water blijft nog steeds troebel. Ik heb de pomp nu weer aan gezet met als idee voor de rest van de dag. Hopelijk krijgt dat het wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
The-Priest-NL schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Netjes hoor (y) misschien ga ik dit idee wel gebruiken voor de aansturing hierzo.

Moet ik licentie gelden betalen? :+
Thanks!

Nee hoor niks geen licentie, gewoon ervaringen op het forum delen zodat de volgende er ook gebruik van kunnen maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:21:
[...]

15m3 is redelijk overkill ook voor je zwembad. Mocht je pomp willen gebruiken zou je er ook een passend filtervat bij kunnen kopen.

Zoiets dus:
https://www.toppy.nl/prod...UoKHvwNYuVvQaAiWeEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:21:
[...]

Zo'n filtervat zal echt niet veel anders zijn. Genoeg pompen met vergelijkbare specs tov je huidige. Beetje meer power voor een gunstigere opvoerhoogte en gaan met de banaan!

Zie ook post van @Pixelmagic;

Pixelmagic in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Genoeg vervangend spul te krijgen :) Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 20-07-2021 10:51 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Onderleg puzzeltegels op kunstgras dat ligt voor geen meter laat staan effect drukverdeling onder je zwembad, drukverdeling ligt onder je grasmat door stabilisatie doek

zwembad kun je gewoon op het kunstgras zetten zonder er iets tussen, jaar op jaar en je ziet er niets meer van, mijn vorige bad heeft er 9 seizoenen op gestaan niet verkleurt en na het opruimen even met harde bezem er over zodat de sprietjes weer een beetje omhoog gaan staan afhankelijk welk soort kunstgras en hoe hoog de pool is.

In het voorjaar als je het zwembad weer opzet wel even je gras mat controleren of er geen rommel steentjes etc. op liggen, ik ga er altijd even met een stofzuiger er overheen zodat de rommel weg is en nooit problemen met lekkage of wat dan ook gehad.

Een dekzeil zou je evt. kunnen overwegen om het er onder te leggen maar niet noodzakelijk op kunstgras.

Dit seizoen een nieuwe kunstgrasmat 40 mm hoge pool voelt stuk zachter aan en dikker en de grassprietje gaan vanzelf omhoog staan is instrooien met zand ook verleden tijd en het nieuwe zwembad 11M3 gewoon er weer bovenop gezet met niets er tussen.

Onder je staanders zwembad wel wat onderleggen ivm drukpunten in je grasmat staan wel een foto in deze topic onder de grasmat ligt isolatie platen wegens solar warmte en daaronder liggen vier betontegels alleen voor de U frame staander je ziet er niets van onder de pootjes trespa plaatjes 8 MM of ander materiaal gewoon boven op de grasmat om je drukpunt te verdelen.

Algeheel is de bodem al comfortabel genoeg en minder hard dan mijn vorige grasmat de ontwikkeling op kunstgras gaat ook door en meer keuze en varianten dan 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:59
Wij zijn aan het rondkijken om in het najaar een zwembad te plaatsen. We hebben al een jaartje of 2 een Intex XTR Ø488x122 zwembad maar gaan nu toch voor een inbouw.

We hebben al een offerte gekregen en de volgende weken komen nog andere aannemers.
Na de uitleg van de verkoper en de offerte ontvangen te hebben had ik nog de volgende vragen voor de ervaringsdeskundigen.

1. Is een UV-C lamp de investering waard? Meerprijs komt neer op €500.

2. Er is een keuze uit een PVC rolluik of een polycarbonaat. Beiden met of zonder solar. Gewone grijze PVC lamellen zonder solar zijn natuurlijk de goedkoopste. Meerprijs voor polycarbonaat lamellen met solar is ongeveer €1700. Is dit te rechtvaardigen of zijn PVC lamellen meer dan genoeg?

3. Als verwarming staat nu een inverter warmtepomp. Ik dacht op eerst te proberen met leidingen op het dak van onze garage. Zou neerkomen op 65% van de opp. Van het zwembad. Zou dit voldoende zijn of is een warmtepomp onmisbaar in België? Zwembad oriëntatie is pal in het zuiden en het ligt de volledige dag in de zon tegen een tuinmuur. Dus veel wind passeert er ook niet.

Alvast bedankt!

Moesten er trouwens geinteresseerden zijn voor ons Intex bad laat het dan gerust weten. Dit staat te koop vanaf september!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
JB schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Zo'n filtervat zal echt niet veel anders zijn. Genoeg pompen met vergelijkbare specs tov je huidige. Beetje meer power voor een gunstigere opvoerhoogte en gaan met de banaan!

Zie ook post van @Pixelmagic;

Pixelmagic in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Genoeg vervangend spul te krijgen :) Succes!
Dus zo’n pomp van 15m3/uur doet niks af aan de werking van het filtersysteem ? Omdat het toch beetje overkil is ?
Enig verschil is dat ik het water nu omhoog kan laten lopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:32:
[...]

Dus zo’n pomp van 15m3/uur doet niks af aan de werking van het filtersysteem ? Omdat het toch beetje overkil is ?
Normaal heb je bij een pomp met een grotere flow ook een groter filtervat. Hierdoor loopt het water rustiger door het filter met een betere filterende werking tot gevolg. Daarom zie je dus ook grotere filters bij zwaardere pompen.

Ik denk niet dat de filterbehuizing kapot zal gaan door er die andere pomp erop aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
Upbeat78 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:39:
[...]

Ik heb vloeibaar vlokmiddel (max dosering) er gisteren in gedaan en het water blijft nog steeds troebel. Ik heb de pomp nu weer aan gezet met als idee voor de rest van de dag. Hopelijk krijgt dat het wel weg.
Zo dacht ik in eerste instantie ook. Maar kreeg het met pompen niet weg. Vannacht laten bezinken en vanmorgen met stofzuiger op waste stand eruit gezogen. Ziet er nu al een stuk beter uit. Nu weer hele dag filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

danny012 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:32:
[...]

Weet ik niet. Dat zeg ik ook niet :) Genoeg pompen te koop met dezelfde specs zoals je nu hebt. Dat zeg ik ;) Dan pak je een iets krachtigere eventueel om de opvoerhoogte te verbeteren indien nodig.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 15:44
Kingsolo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Zo dacht ik in eerste instantie ook. Maar kreeg het met pompen niet weg. Vannacht laten bezinken en vanmorgen met stofzuiger op waste stand eruit gezogen. Ziet er nu al een stuk beter uit. Nu weer hele dag filteren.
ik heb hier ook last van.
Echter als ik het opzuig, dan lijkt het net zo hard weer via de ZFP weer het zwembad in te komen.
Betekent dat meer vlokmiddel toevoegen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Driek schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:03:
[...]

ik heb hier ook last van.
Echter als ik het opzuig, dan lijkt het net zo hard weer via de ZFP weer het zwembad in te komen.
Betekent dat meer vlokmiddel toevoegen?
Opzuigen met de filterpomp op waste stand dan ben je het kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 15:44
EdwinC schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:07:
[...]

ik heb alleen backwash en rinse.

Maar kan dan denk ik allebei, of is er een voorkeur?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
EdwinC schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Kan je met elke (ZFP) pomp een stofzuiger aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Driek schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:19:
[...]

ik heb alleen backwash en rinse.

Maar kan dan denk ik allebei, of is er een voorkeur?
Dat zal ook wel kunnen denk ik. Dan zou ik gaan voor backwash dan heb je gelijk je filter gespoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Upbeat78 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:52:
[...]

Ja dat kan, als is geen ZFP met een goede flow (m3/u) aanbevolen t.b.v. krachtige zuigwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
EdwinC schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:57:
[...]

Ja dat kan, als is geen ZFP met een goede flow (m3/u) aanbevolen t.b.v. krachtige zuigwerking.
Die van mij doet 4000 liter per uur, voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Upbeat78 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:52:
[...]

nee niet elke pomp is geschikt .. je moet wel goeie zuigkracht hebben ik zou zeggen vanaf een 6m3 ZFP installatie.

zie anders startpost onderdeel reiniging

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNrBv5_fjMdpX9UYahNS4xPZ9fY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U4LbudIxbaVgew6tmOl7aVi6.jpg?f=user_large

Eens kijken of het wat (voor ons) is. Gras vreten doet ie in ieder geval al, maar als het zwembad weer in gebruik is geweest, eens kijken of ie dan nog netjes zit.

Mede-gebruikers geen issues met vacuüm trekken icm solar zeil erop?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
Ik vind het een ideaal ding, af en toe moet je hem een beetje bijstellen als men te wild is geweest in het zwembad.
In theorie kan hij geen vacuum trekken, aan de onderkant zitten ook nog aanzuigkleppen/plekken.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Pagina: 1 ... 72 ... 182 Laatste