Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:01
Plenkske schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:32:
Zijn er mensen in zuid-limburg die het zwembad nu overvol hebben ?

Gelukkig is bij mij maar 3mm gevallen dus dat haal je zo, met een emmer, van het zeil af. Maar als het urenlang regent krijg je het niet bijgehouden denk ik :)

Vanaf vrijdag wordt voor deze regio weer prima zwemweer verwacht dus dan kan de WP weer aan.
Nou, kan je vertellen dat ik blij ben dat mijn harde cover op tijd af heb, zit in het Zuiden en het is bizar hoeveel regen er neer valt...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39
JB schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:47:
[...]

Dompelpomp aanschaffen voor een paar tientjes. Sowieso nooit weggegooid geld bij leeg laten :)
Ja klopt maar voor die kleine beetjes werkt dat niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:45:
[...]

Nou, kan je vertellen dat ik blij ben dat mijn harde cover op tijd af heb, zit in het Zuiden en het is bizar hoeveel regen er neer valt...
Ik hoop voor je dat je hoog genoeg zit. Ik heb schoonfamilie verspreid in zuid limburg wonen en die zitten gelukkig safe. Hoogteverschil doet alles daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:47:
[...]

Hoe bedoel je? Je wil er toch water uit halen? Je zeil gaat uiteindelijk onder water en/of het regenwater loopt sowieso in je bad want gaten.

[ Voor 20% gewijzigd door JB op 14-07-2021 23:44 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49
JB schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:35:
[...]

Hoe bedoel je? Je wil er toch water uit halen? Je zeil gaat uiteindelijk onder water en/of het regenwater loopt sowieso in je bad want gaten.
Paar minuten backwashen en je blaast zo dat beetje regen je bad uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:35:
[...]

Ja, dan wel. Maar ik had het eerst over een paar mm, dan heeft het geen nut.
Overigens gaat mijn zeil niet volledig onder water door de noppenfolie die ik nog eronder heb liggen. En een luchtbedje. Maar het gaat inderdaad wel door de gaten.

Vannacht is er hier al bijna 27mm gevallen, meer dan afgelopen dagen bij elkaar. En het is nog niet klaar. Dus vandaag zal er wel weer veel in het bad komen. Zie het vanavond/morgen wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

burnedhardware schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:25:
[...]

Paar minuten backwashen en je blaast zo dat beetje regen je bad uit…
Dat kan ook ja. Past ook prima op een tuinslang met een GEKA verloop.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 20:53
Plenkske schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:47:
[...]

Daarvoor gebruik ik een waterstofzuiger, ooit goedkoop op marktplaats gekocht en al jaren plezier van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:47
Hier gaat het werk intussen gestaag verder. Een begin gemaakt aan de schakelkast voor het zwembad.
De RVS schakelkast ooit via BVA voor nog geen €10,- op de kop getikt. :)
Hierin komen de volgende zaken:

De voeding voor de kast is een 3 fase 400V 16a aansluiting.
Vermogen van de pomp (3 fase is 1000W)
Vermorgen van Warmtpomp (1 fase 2300W)
Vermogen bergeningspomp (1 fase 2500W)
Vermogen verlichting (1 fase 150W)

De vermogens worden over de verschillende fases verdeeld.

Frequentie regelaar voor de pomp (Danfoss VLT freq. regelaar)
Potentiometer (gemonteerd op frontpaneel) om de frequentie te regelen.
12v voeding t.b.v. verlichting (schakelknop op frontpaneel)
24v schakelklok t.b.v. schakelen pomp
Voeding Warmtepomp (schakelknop op frontpaneel)
Voeding beregeningspomp (schakelknop op frontpaneel)
Werkschakelaar op frontpaneel t.b.v. kast spanningsvrij maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVsyw_3rrpHyb-uUi9ye58qv7mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcZPLfWAvwsVlg3Jluhxla6b.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen wordt overigens het beton in de wanden gestort _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door EdwinC op 15-07-2021 10:50 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-05 15:34
EdwinC schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:43:
Hier gaat het werk intussen gestaag verder. Een begin gemaakt aan de schakelkast voor het zwembad.

[Afbeelding]

Netjes hoor en gelukkig is de weersverwachting voor de komende dagen een stuk beter of heb je een partytent die je eroverheen kan zetten? Hoe dan ook is het afdekken van je wanden met verfzijl wel handig dan droogt je beton niet te snel.

Dan nog even een vraag aan de rest hier waar ik met zoeken nog even geen passend antwoord op heb gevonden (kan ook aan mijn zoek skills liggen }:O )

Algemene regel is POMP aan dan NIET in het zwembad.
Voor een WP heb je echter flow nodig en zeker bij een full inverter lijkt het mij dan logisch dat de pomp 24/7 beschikbaar/aan is anders doet je WP niets.

Hoe combineer je dat nu zonder dat er straks iemand in de O-) beland zonder aan de slag te gaan met scheidings trafo's e.d.?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nu dit weer .. Intex pomp heeft het na 3 seizoenen begeven. Het is zo'n standaard ding van 32mm die 2271 liter/uur aankan. Staat voor een ZWS met 32mm.

Nu zou ik een zandfilterpomp willen terugplaatsen zoals deze, maar die heeft een 38mm aansluiting. Dan zou ik met verloopstukken moeten gaan werken.

Gaat dat werken? Zijn er mensen met ervaring waarbij de pomp een 38mm aanslutiing heeft en weer naar 32 gaat?

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Eusebius schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:42:
Nu dit weer .. Intex pomp heeft het na 3 seizoenen begeven. Het is zo'n standaard ding van 32mm die 2271 liter/uur aankan. Staat voor een ZWS met 32mm.

Nu zou ik een zandfilterpomp willen terugplaatsen zoals deze, maar die heeft een 38mm aansluiting. Dan zou ik met verloopstukken moeten gaan werken.

Gaat dat werken? Zijn er mensen met ervaring waarbij de pomp een 38mm aanslutiing heeft en weer naar 32 gaat?
Waarom Intex? Die maken herrie :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:18
JB schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Waarom heb je me dat in maart niet verteld (net voordat ik de mijne kocht) ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
JB schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Ik vond het al zo rustig vannacht :P

Maar heb je een goed alternatief? Zwembad heeft nu 32mm aansluitingen, volgend jaar maak ik er 38mm aansluitingen van. Zit alleen met een ZWS.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

Nicap

Tsssk....

Hoe lastig is het om de intex ZFP te modificeren zoals hier beschreven in het forum wat betreft aan/uit schakelen?
Hij doet het verder nog prima, en is net in gebruik en april aangeschaft. Maar icm de epdm matten lijkt het me nuttiger om hem op afstand te kunnen schakelen.

De bedoeling is om hem met domoticz aan te sturen. Dus om een plug aan te sturen die aan gaat als de zonnepanelen boven een bepaalde waarde komen(met een treshold).
Nu moet ik hem steeds zelf aan zetten en die timer optie is niet echt handig.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 16:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Nicap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:01:
Hoe lastig is het om de intex ZFP te modificeren zoals hier beschreven in het forum wat betreft aan/uit schakelen?
Hij doet het verder nog prima, en is net in gebruik en april aangeschaft. Maar icm de epdm matten lijkt het me nuttiger om hem op afstand te kunnen schakelen.

De bedoeling is om hem met domoticz aan te sturen. Dus om een plug aan te sturen die aan gaat als de zonnepanelen boven een bepaalde waarde komen(met een treshold).
Nu moet ik hem steeds zelf aan zetten en die timer optie is niet echt handig.
Je kan de ZFP op "FP" mode zetten en gebruik maken van een SwitchBot.

Hier een mooi voorbeeld van @infernix.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennahz op 15-07-2021 12:35 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-05 12:57
EdwinC schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:43:

[Afbeelding]

Bijzonder, waarom is die zwembadpomp 3-fase en die bergeningspomp 1-fase. Ik had het eigenlijk andersom verwacht. Ik neem aan dat die zwembadpomp en elektronische toerentalregeling heeft en in de praktijk niet meer dan 300 Watt gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Eusebius schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:53:
[...]

Ik vond het al zo rustig vannacht :P

Maar heb je een goed alternatief? Zwembad heeft nu 32mm aansluitingen, volgend jaar maak ik er 38mm aansluitingen van. Zit alleen met een ZWS.
Dan zou ik gewoon kijken of je een slangtule op de pomp kunt draaien. Ik kan makkelijk schakelen tussen 32 en 38mm indien nodig.

Beetje telfon erop en swappen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D1QsfL6JE0BmPeUtAl5RmS9edc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3yKNcKoYz0vhMYvZvZEQp6Ob.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:18
Hallo mede-tweakers,

De zomervakantie begint bijna dus tijd om ons eerste 'echte' zwembad op te bouwen. Wij hebben een 300x200x75cm gekocht, groot genoeg voor onze jonge kinderen en zelf zouden we er ook goed in moeten passen.

Ik zit te kijken voor een goede oplossing om te filteren en te verwarmen. Het zwembad zal in principe alleen in de zomer in onze tuin staan, in de andere seizoenen staat er een trampoline. Mijn idee was om het zwembad met de zon te verwarmen, die ik op onze keuken uitbouw (op het zuiden) leg. De uitbouw is 300x200x300cm (lxbxh).

Wat beginnersvragen:
- Ik wil, aangezien ik verwacht vanaf nu elk jaar een zwembad te hebben staan, gelijk een zandfilterpomp aanschaffen. Ik zit te twijfelen tussen 4m3/h en 6m3/h. Vooral omdat we de verwarmingselementen op het dak van de keuken hebben liggen denk ik dat 6m3 beter is. Maar is dat niet te krachtig voor een zwembad met slechts 3,8 kuub water?
- Ik zat eerst te denken aan 2 Intex solar matten. Maar blijkbaar zijn die dingen na een jaar al weer lek/kapot, niet echt duurzaam dus. Ook niet echt een nuttig gebruik van het beschikbare oppervlakte met slecht twee matten, maar 3 of 4 zou weer net niet passen uitgaande van de 120x120cm afmeting. Wat is een goedkope maar toch duurzamere oplossing? Ik zat te denken aan gewoon een slang uitrollen op het dak en daar het water door heen te pompen. Of is dat een slechte oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Goede tip :) niet overhaasten en geduld bij nemen de ronde afmeting aftekenen en met een Stanley of precisie mesje in zon setje verkrijgbaar gewoon netjes langs de afgetekende lijn voorzichtig in snijden.

Met een intex schroefkoppeling en afsluitkraan wordt het gat in je liner ongeveer 65 mm. en geen gehannes met hangende slangen die je achteraf moet ondersteunen aan je liner.

Stelt allemaal niet zo veel voor en vrij makkelijk te doen, en het mooi rond te krijgen ligt wel aan je eigen snijkunstwerk. :)
Dank voor je reactie. Je schrijft "met een schroefkoppeling en afsluitkraan", maar zo'n fancy afsluitkraan heb ik niet.
Bij mijn Intex 26644 ZFP zat onderstaande adapter, waar ik de 38 mm slang rechtstreeks aan wilde hangen. Gaat dat lukken, of zie ik dan iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hX8T7DF8El7ZMCJutJJOasNZoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nVw1d9XbPDTzVSXxRD4fdzrC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
FrankHe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Bijzonder, waarom is die zwembadpomp 3-fase en die bergeningspomp 1-fase. Ik had het eigenlijk andersom verwacht. Ik neem aan dat die zwembadpomp en elektronische toerentalregeling heeft en in de praktijk niet meer dan 300 Watt gaat gebruiken?
Mijn redenatie:

- Zwembad pomp draai je op verschillende toeren bv, filteren, backwashen, zuigen, verwarmen. Die kan je dan netjes met de 3 fasen frequentie regelaar regelen.
- Beregeningspomp heeft gewoon zijn volle power nodig om zijn werk goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
FrankHe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Zwembadpomp is een 22m3/h pomp 3 fase 1000w voor een prikkie kunnen kopen (incourant idd).
Zwembadpomp wordt dadelijk aangestuurd via de frequentie regelaar idd.

Beregeningspomp is een DAB INOX pomp met Control-D module (maar dat lijkt me off-topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
EdwinC schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:15:
[...]

Zwembadpomp is een 22m3/h pomp 3 fase 1000w voor een prikkie kunnen kopen (incourant idd).
Zwembadpomp wordt dadelijk aangestuurd via de frequentie regelaar idd.

Beregeningspomp is een DAB INOX pomp met Control-D module (maar dat lijkt me off-topic).
Als je de pomp en regelaar voor 'goedkoop' hebt kunnen krijgen dan is dat inderdaad heel mooi, goed gedaan. Maar feit is natuurlijk wel dat deze installatie verre van 'standaard' is.

Vanaf 2 kW zou ik langzaamaan gaan nadenken over 3-fase, maar alles daar onder kan prima op 1-fase waarbij 1-fase beduidend couranter is voor consumenten en kleine commerciële installaties. Bijvoorbeeld bij menig guesthouse of klein tot middelgroot hotel draait de zwembadpomp op 1-fase. Doorgaans is de motor met aanloopcondensator ondertussen wel vervangen voor een frequentiegeregeld exemplaar op 1-fase. En de meeste hotels hebben ook de onderwater halogeenlampen vervangen voor LED. Zowel een nieuwe pompregeling als verlichting besparen aanzienlijk op de totale elektriciteitskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
daboemann schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:08:
Hallo mede-tweakers,

De zomervakantie begint bijna dus tijd om ons eerste 'echte' zwembad op te bouwen. Wij hebben een 300x200x75cm gekocht, groot genoeg voor onze jonge kinderen en zelf zouden we er ook goed in moeten passen.

Ik zit te kijken voor een goede oplossing om te filteren en te verwarmen. Het zwembad zal in principe alleen in de zomer in onze tuin staan, in de andere seizoenen staat er een trampoline. Mijn idee was om het zwembad met de zon te verwarmen, die ik op onze keuken uitbouw (op het zuiden) leg. De uitbouw is 300x200x300cm (lxbxh).

Wat beginnersvragen:
- Ik wil, aangezien ik verwacht vanaf nu elk jaar een zwembad te hebben staan, gelijk een zandfilterpomp aanschaffen. Ik zit te twijfelen tussen 4m3/h en 6m3/h. Vooral omdat we de verwarmingselementen op het dak van de keuken hebben liggen denk ik dat 6m3 beter is. Maar is dat niet te krachtig voor een zwembad met slechts 3,8 kuub water?
- Ik zat eerst te denken aan 2 Intex solar matten. Maar blijkbaar zijn die dingen na een jaar al weer lek/kapot, niet echt duurzaam dus. Ook niet echt een nuttig gebruik van het beschikbare oppervlakte met slecht twee matten, maar 3 of 4 zou weer net niet passen uitgaande van de 120x120cm afmeting. Wat is een goedkope maar toch duurzamere oplossing? Ik zat te denken aan gewoon een slang uitrollen op het dak en daar het water door heen te pompen. Of is dat een slechte oplossing?
Bij Solar verwarming zou ik de 6m3 ZFP pomp kiezen, ondanks een wat kleiner bad.
De hoogte en evt te overbruggen afstand van bad naar dak maakt dat de balans eerder naar 6 dan 4 doorslaat. (ik heb hier een 6 staan met 300m tyleen op het dak en als alles rechtstreeks via het dak gaat, houdt de warmtepomp < 3,5m3/u over en stopt ermee. :'( )

Voor de verschillende type Solar verwarming is het goed de openingspost eens goed door te nemen. Hier staat echt heel veel in.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:10

Pixelmagic

Ubergeek

Eusebius schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:42:

Met een Intex adapter A kan je naar 32 en 38 mm slang. Ik meen dat er zelf een meegeleverd word bij die pomp.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Dennahz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Je kan de ZFP op "FP" mode zetten en gebruik maken van een SwitchBot.

Hier een mooi voorbeeld van @infernix.
Als je hem op FP zet en gewoon de spanning schakelt werkt het ook bij mij. Dan kan je gewoon een KlikAanKlikUit of Shelly ofzo gebruiken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:23:
[...]

Als je hem op FP zet en gewoon de spanning schakelt werkt het ook bij mij. Dan kan je gewoon een KlikAanKlikUit of Shelly ofzo gebruiken.
Mijn Intex ZWS start gewoon met een 4-uurscyclus (minimum, genoeg voor mijn badje) als ik de stroom erop zet. Volgens mij omdat dat de laatst ingestelde setting is, maar zelfs als dat niet zo is (en heb je bv 8 uur nodig): dan kun je de boel 2x aan- en uitzetten :)

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Pixelmagic schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:23:
[...]

Je hebt gelijk. Als ik hem op FP zet en de stekker eruit haal en er weer in stop dan gaat h8j idd weer pompen op FP. Dat is top. Hopelijk blijft de Osram Plug een tijdje werken buiten. Komt geen direct water op, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:38
Tanooki schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Dank voor je reactie. Je schrijft "met een schroefkoppeling en afsluitkraan", maar zo'n fancy afsluitkraan heb ik niet.
Bij mijn Intex 26644 ZFP zat onderstaande adapter, waar ik de 38 mm slang rechtstreeks aan wilde hangen. Gaat dat lukken, of zie ik dan iets over het hoofd?

[Afbeelding]
De schroefkoppeling in je afbeelding ja daar kan je de intex slang direct aan koppelen is ook 2 inch draad, als het goed is een rubber o ring er tussen doen verder geen ervaring zo rechtstreeks aangesloten heb zelf een afsluitkraan er tussen zitten daar zit wel een afsluit rubber tussen op de kraan zelf.

Als je de schroefkoppelingen al hebt kun je gewoon een afsluitkraan van intex op aan sluiten en dan de slang geeft wel voordelen met een afsluitkraan er op je hebt ook geen ondersteuning nodig en je kunt de in en uitvoer vergrendelen loopt het water niet uit he bad als er onderhoud reparatie of veranderingen wilt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
Nicap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Je hebt gelijk. Als ik hem op FP zet en de stekker eruit haal en er weer in stop dan gaat h8j idd weer pompen op FP. Dat is top. Hopelijk blijft de Osram Plug een tijdje werken buiten. Komt geen direct water op, maar toch.
https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3004200/

Of wil je ZigBee hebben?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Die test heb ik ook gedaan pomp op FP stand zet hem aan met de aan uit knop pomp loopt trek stekker er uit stopt de pomp doet de stekker er weer in de pomp loopt weer tot zover.

Doe je de zelfde handeling de volgende dag stoom er weer op dan loopt de pomp niet dan moet ik hem weer handmatig aanzetten althans voor mijn intex ZFP 6m3 vandaar ook de mod op de print verbinding doorlussen dan staat er altijd stroom op de pomp die dan loopt tot dat je de stekker er uit haalt of de stroom toevoer onderbreekt, weer handig met een externe schakelklok die je zelf kunt programmeren als week en dag dan de standaard onding timer op de pomp zelf.

Op de kabel van de pomp zet je weer een losse schakelaar/stekker er tussen je schakelklok blijft verder ongewijzigd. dit ga ik ook bij mij uitvoeren op deze manier pas geleden bij iemand die het al heeft uitgevoerd met de zelfde pomp wat ik ook hebt en werkt perfect.

Maar nu even geen tijd er voor zit met verhuizing en papierwinkel en regelen wegens omstandigheden familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

Ik heb een Shelly 2.5 in een waterdichte lasdoos zoals deze gezet. Dan weet je zeker dat hij het langer doet 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik heb nog twee ongebruikte osram plugs liggen, dus die gebruik ik het liefst eerst. Kijk wel hoe lang hij het vol houd.

Maar gezien de post van @J.E. Weinor zal ik toch ook iets met de pomp moeten doen. Ik probeer eerst de plug, en kijk of hij het een dag later ook nog doet op FP. Wellicht zit er iets verschil in versies, maar dat al wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Nicap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:14:
[...]

Ik heb nog twee ongebruikte osram plugs liggen, dus die gebruik ik het liefst eerst. Kijk wel hoe lang hij het vol houd.

Maar gezien de post van @J.E. Weinor zal ik toch ook iets met de pomp moeten doen. Ik probeer eerst de plug, en kijk of hij het een dag later ook nog doet op FP. Wellicht zit er iets verschil in versies, maar dat al wel niet.
Zal best eens kunnen dat er verschil in zit in bepaalde types mijn pomp zit standaard ook ge RCD stekker er op en sommige wel weer of dat evt. iets van invloed kan zijn weet ik ook niet eerlijk gezegd,
Met producten uit China is het toch vaak door de 8) heen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
J.E. Weinor schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Die test heb ik ook gedaan pomp op FP stand zet hem aan met de aan uit knop pomp loopt trek stekker er uit stopt de pomp doet de stekker er weer in de pomp loopt weer tot zover.

Doe je de zelfde handeling de volgende dag stoom er weer op dan loopt de pomp niet dan moet ik hem weer handmatig aanzetten althans voor mijn intex ZFP 6m3 vandaar ook de mod op de print verbinding doorlussen dan staat er altijd stroom op de pomp die dan loopt tot dat je de stekker er uit haalt of de stroom toevoer onderbreekt, weer handig met een externe schakelklok die je zelf kunt programmeren als week en dag dan de standaard onding timer op de pomp zelf.

Op de kabel van de pomp zet je weer een losse schakelaar/stekker er tussen je schakelklok blijft verder ongewijzigd. dit ga ik ook bij mij uitvoeren op deze manier pas geleden bij iemand die het al heeft uitgevoerd met de zelfde pomp wat ik ook hebt en werkt perfect.

Maar nu even geen tijd er voor zit met verhuizing en papierwinkel en regelen wegens omstandigheden familie.
Ik heb hem via mijn wp lopen en dat werkt perfect hoor. Wp start op schakelt pomp aan en begint na 3 min het bad te verwarmen. De afgelopen dagen van 12.00 tot 17.00 mooi efficient mijn bad warm gehouden. Betreft de 7,9m3 netto 6m3 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:19:
Hoe werkt zo'n dispenser nu? Lijkt een balletje in te zitten wat op basis van stroming zijn ding doet, maar die stelschroef aan de zijkant kan ik aan draaien wat ik wil, maar zie binnenin niets gebeuren :)

[Afbeelding]
Sinds maandag zit de dispenser er tussen. 4x 20gr long life tabletten zoals normaal in de chloordriver. Net gemeten in het water "geen" chloor aanwezig. De dispenser zit keurig vol water met 4x tabletten die amper oplossen zo lijkt :/ Stelschroef staat "vol open" kijkende naar de afbeelding, het binnenwerk doet niets als ik daaraan draai. Is dat bij anderen ook zo, of beweegt het binnenwerk dan wel als je aan die stelschroef draait boven de doorvoer?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

JB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:54:
[...]

Sinds maandag zit de dispenser er tussen. 4x 20gr long life tabletten zoals normaal in de chloordriver. Net gemeten in het water "geen" chloor aanwezig. De dispenser zit keurig vol water met 4x tabletten die amper oplossen zo lijkt :/ Stelschroef staat "vol open" kijkende naar de afbeelding, het binnenwerk doet niets als ik daaraan draai. Is dat bij anderen ook zo, of beweegt het binnenwerk dan wel als je aan die stelschroef draait boven de doorvoer?
Ik had de eerste dagen ook 0 chloor met mijn kleine badje. Uiteindelijk de sluis helemaal open gedraaid en de pomp langer laten draaien en 2 dagen erna te veel chloor. Sindsdien aan het regelen en oefenen met een redelijk resultaat, mede afhankelijk van hoe lang ik pomp. Hij staat bij mij standaard nu op ongeveer 3/4 en pomp minimaal 1 uur per dag (bij 1150 liter).

Ik denk overigens dat het draaischroefje binnenin niets doet maar meer/minder water langs de tabletten laat lopen. Het is dacht ik niet de bedoeling dat al het water langs de tabletten loopt, dus met het schroefje laat je een deel erlangs lopen.

Succes

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pixelmagic schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:32:
[...]

Ik had de eerste dagen ook 0 chloor met mijn kleine badje. Uiteindelijk de sluis helemaal open gedraaid en de pomp langer laten draaien en 2 dagen erna te veel chloor. Sindsdien aan het regelen en oefenen met een redelijk resultaat, mede afhankelijk van hoe lang ik pomp. Hij staat bij mij standaard nu op ongeveer 3/4 en pomp minimaal 1 uur per dag (bij 1150 liter).

Ik denk overigens dat het draaischroefje binnenin niets doet maar meer/minder water langs de tabletten laat lopen. Het is dacht ik niet de bedoeling dat al het water langs de tabletten loopt, dus met het schroefje laat je een deel erlangs lopen.

Succes
Nu zal het regenwater ook niet helpen, dus maar even afwachten nog maar hier staat alles vol open AFAIK. Hoe snel zijn jouw tabletten weg? En welke gebruik je? Dan kan ik een beetje afgaan op jouw ervaringen. Hier draait de pomp elke dag gewoon 12 uur :) maar de tabletten zitten er nog in zoals ze er uit zagen afgelopen maandag :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
FrankHe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Als je de pomp en regelaar voor 'goedkoop' hebt kunnen krijgen dan is dat inderdaad heel mooi, goed gedaan. Maar feit is natuurlijk wel dat deze installatie verre van 'standaard' is.

Vanaf 2 kW zou ik langzaamaan gaan nadenken over 3-fase, maar alles daar onder kan prima op 1-fase waarbij 1-fase beduidend couranter is voor consumenten en kleine commerciële installaties. Bijvoorbeeld bij menig guesthouse of klein tot middelgroot hotel draait de zwembadpomp op 1-fase. Doorgaans is de motor met aanloopcondensator ondertussen wel vervangen voor een frequentiegeregeld exemplaar op 1-fase. En de meeste hotels hebben ook de onderwater halogeenlampen vervangen voor LED. Zowel een nieuwe pompregeling als verlichting besparen aanzienlijk op de totale elektriciteitskosten.
Een regelbare pomp op full power vebruikt net zo veel stroom als een niet regelbare pomp, de besparing zit in het feit dat je pomp op een lager toerental draait. En aangzien je pomp capaciteit niet linear is met het stroom vebruik kan je hier op besparen zonder al te veel capaciteit in te leveren.

LED's is een ander techniek die minder stroom vebruikt dan halogeen.

Het lijkt mij logisch dat die twee dingen zorgdragen voor een aanzienlijk verlaging van je stroom vebruik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jazsie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Een regelbare pomp op full power vebruikt net zo veel stroom als een niet regelbare pomp, de besparing zit in het feit dat je pomp op een lager toerental draait. En aangzien je pomp capaciteit niet linear is met het stroom vebruik kan je hier op besparen zonder al te veel capaciteit in te leveren.

LED's is een ander techniek die minder stroom vebruikt dan halogeen.

Het lijkt mij logisch dat die twee dingen zorgdragen voor een aanzienlijk verlaging van je stroom vebruik :).
Circulatiepompen heb ik tijdens het filteren nog nooit op vol vermogen zien draaien. Misschien dat je tijdens een backwash van het filter even het toerental opvoert maar daarna altijd weer terug naar een lagere capaciteit. Daarin is voor veel installaties dus snel winst te behalen. Investeren in een regelbare pomp om vervolgens te besparen op elektriciteitskosten. Dat is voor een hotel waarbij systemen 24/7 draaien snel terugverdiend. Apparatuur is doorgaans 1-fase, tenzij het echt grote pompen betreft. 3-fase is in deze toepassingen redelijk zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Gisteren was de eindstand hier in de tuin 39mm regen.
Vanochtend al het water van het zeil gehaalt maar met zulke hoeveelheden gaat er ook veel door de gaatjes. Bad dus ook overvol. Heb daar dus ook wat volle emmers uit gehaalt (niet getelt maar was goed te doen) om het waterpeil weer op normaal te krijgen. Ik heb geen zfp dus geen backwash, en ook nog geen dompelpomp. WP staat ook sinds vanochtend aan om alvast wat op te warmen vandaag. Maar het schiet niet echt op met de zon hier en het is nog maar 17 graden buiten. Snel zal het dus niet gaan vandaag, maar dit weekend wordt het beter dus dan kan er maar vast wat opwarming in zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:12:
Gisteren was de eindstand hier in de tuin 39mm regen.
Vanochtend al het water van het zeil gehaalt maar met zulke hoeveelheden gaat er ook veel door de gaatjes. Bad dus ook overvol. Heb daar dus ook wat volle emmers uit gehaalt (niet getelt maar was goed te doen) om het waterpeil weer op normaal te krijgen. Ik heb geen zfp dus geen backwash, en ook nog geen dompelpomp. WP staat ook sinds vanochtend aan om alvast wat op te warmen vandaag. Maar het schiet niet echt op met de zon hier en het is nog maar 17 graden buiten. Snel zal het dus niet gaan vandaag, maar dit weekend wordt het beter dus dan kan er maar vast wat opwarming in zitten :)
Hoe zijn je chloor waarden?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Niet getest, omdat het water/randen er goed uit ziet. Ook ruikte het aan mijn handen hetzelfde als anders.
Zal straks eens een keer testen.
Wel vanochtend nieuwe chloor tabletten in drijver gedaan want die waren op, oops... Hooguit 1 dag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

JB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Nu zal het regenwater ook niet helpen, dus maar even afwachten nog maar hier staat alles vol open AFAIK. Hoe snel zijn jouw tabletten weg? En welke gebruik je? Dan kan ik een beetje afgaan op jouw ervaringen. Hier draait de pomp elke dag gewoon 12 uur :) maar de tabletten zitten er nog in zoals ze er uit zagen afgelopen maandag :)
Ik heb er 3 van 200 gram in zitten sinds de boel aanstaat. Heb door alle berichten hier nog niet de behoefte gehad hem open te draaien (dagenlang chloor in je neus) maar ben vandaag bezig de nieuwe pomp en filter aan te sluiten met de nieuwe slang en pijp, dus ook de chloor dispencer krijgt nieuwe aansluitingen. Als ik hem helemaal los heb zal ik eens kijken of ik hem openschroef en kijk.

Overigens prima dat je mijn voorbeeld volgt, maar houd er wel rekening mee dat ik een absolute newbee ben met zwembaden en dus ook dingen minder optimaal/fout kan doen/uitleggen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pixelmagic schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Ik heb er 3 van 200 gram in zitten sinds de boel aanstaat. Heb door alle berichten hier nog niet de behoefte gehad hem open te draaien (dagenlang chloor in je neus) maar ben vandaag bezig de nieuwe pomp en filter aan te sluiten met de nieuwe slang en pijp, dus ook de chloor dispencer krijgt nieuwe aansluitingen. Als ik hem helemaal los heb zal ik eens kijken of ik hem openschroef en kijk.

Overigens prima dat je mijn voorbeeld volgt, maar houd er wel rekening mee dat ik een absolute newbee ben met zwembaden en dus ook dingen minder optimaal/fout kan doen/uitleggen.
Haha hier ook n00b hoor. Ik was gewoon benieuwd hoe snel jouw chloor erdoorheen gaat. Hier plot ik het op mijn chloordrijver en dan lijkt er vooralsnog niet veel te gebeuren, kijkende naar die dispenser. De regen gooit nu wat roet in het eten, dus komende tijd in de gaten houden :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Van de week mijn warmtepomp verkocht.
Nu krijg ik een berichtje dat de nieuwe eigenaar de witte tule's niet vast krijgt aan de warmtepomp.
Hij krijgt deze niet vast in de blauwe knelkoppelingen van de warmtepomp.

Weet iemand hoe hij dit wel vast krijgt?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:15
Nog even een update van mijn kant. De terrassen links en rechts van het bad laat ik even voor wat het is. Misschien dat ik er tijdelijk goedkoop kunstgras van Marktplaats o.i.d. neerleg. Het zou mooi zijn als ik het eind van het zwemseizoen nog kan meepikken :*)

De to-do lijst is dan ineens niet meer zo lang! Over een paar weken begint mijn vakantie en dan wil ik het bad stucen/afsmeren en de vloer egaliseren. Dan moet het 4 weken uitharden voordat ik de zwembad verf erop kan zetten (afhankelijk van het weer). Dat geeft mooi de tijd om het leidingwerk en de technische installatie af te maken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Hier is ruim 100mm+ regen gevallen in Zuid Limburg.

Harde cover heeft in ieder geval de regen goed buiten het bad gehouden.
FrankHe schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:31:
[...]

Circulatiepompen heb ik tijdens het filteren nog nooit op vol vermogen zien draaien. Misschien dat je tijdens een backwash van het filter even het toerental opvoert maar daarna altijd weer terug naar een lagere capaciteit. Daarin is voor veel installaties dus snel winst te behalen. Investeren in een regelbare pomp om vervolgens te besparen op elektriciteitskosten. Dat is voor een hotel waarbij systemen 24/7 draaien snel terugverdiend. Apparatuur is doorgaans 1-fase, tenzij het echt grote pompen betreft. 3-fase is in deze toepassingen redelijk zeldzaam.
Dat zeg ik, je bespaard omdat je voor het grotendeel op een lagere toerental kan draaien :)

3 fasen zwembadpompen zijn zeker niet zeldzaam hoor, ook ik heb een 3 fasen zwembad pomp op een frequentie regelaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 16-07-2021 13:12 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• EdwinC
Vandaag was D-day en werd het beton in de wanden gestort.

Betonwagen zo dichtbij mogelijk gezet (alsnog 40 meter slang nodig gehad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VmzvHIcFXSYPkX09XJU6XTiLvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB6BWVQIlOgdakdi8XvPYmCf.jpg?f=fotoalbum_large

Toch wel een spannend momentje als je begint met storten.
Zeker ook omdat de machinist van de pomp aangaf dat hij toch wel regelmatig meemaakte dat er een blok kapot ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGFyLjz6FY26OBfTflopL67uJYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKXQv9zEATQHW2SebJ8WbnHI.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed hij had gelukkig veel ervaring ermee en zou fijn rustig aan doen. Ik moest wel meehelpen en heb dus zelf de slang begeleid bij de uitloop van de slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEuwdvaBSPyY5qW7xfqXEcJlVLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vlUZGC04pG74EFcjrcVnBxG.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal zijn we 4x rondgegaan voordat we de wanden helemaal afgevuld hadden. Op een paar kleine lekkages na (water grijs van het beton wat uit de naden liep) geen problemen gehad.

Hierna de bovenkant nog even afgewerkt met de spaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37OPBK7E-2IIgo02zxVjSdugf7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j25aMGPp8aWkj8s7WiZ9mf04.jpg?f=fotoalbum_large

Nu rustig laten uitharden en ondertussen het leidingwerk in orde maken.

5 augustus wordt de liner erin gehangen en daarna kunnen we vullen!!!

p.s. het water wat je rondom ziet staan komt van de hevige regen de laatste dagen (Noord-Limburg).......
Gelukkig wonen we niet in het gebied bij de Maas anders hadden we andere problemen gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinC op 16-07-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
EdwinC schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:19:
p.s. het water wat je rondom ziet staan komt van de hevige regen de laatste dagen (Noord-Limburg).......
Gelukkig wonen we niet in het gebied bij de Maas anders hadden we andere problemen gehad.
gelukkig voor je niet anders had je anders was je van chloor zwembad naar natuurlijk-zwemwater gegaan

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

J.E. Weinor schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:46:
[...]

Zal best eens kunnen dat er verschil in zit in bepaalde types mijn pomp zit standaard ook ge RCD stekker er op en sommige wel weer of dat evt. iets van invloed kan zijn weet ik ook niet eerlijk gezegd,
Met producten uit China is het toch vaak door de 8) heen kijken.
Vanmorgen de stekker eruit gehaald en er weer in gedaan en hij ging idd niet pompen(FP).
Toch maar een plug ertussen gezet om te kijken wat de intervallen dan zijn vanaf welk moment hij niet meer pompt. Als dat bijvoorbeeld 5 uur is, dan zet ik hem gewoon heel even aan na elke 4 uur.
Op dit moment begint hij in elk geval nog te pompen na bijna 2 uur.
Volgende stap is kijken na 4 uur.
Scheelt me wat soldeerwerk en eventuele garantiebreuk als het op deze manier ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

JB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Haha hier ook n00b hoor. Ik was gewoon benieuwd hoe snel jouw chloor erdoorheen gaat. Hier plot ik het op mijn chloordrijver en dan lijkt er vooralsnog niet veel te gebeuren, kijkende naar die dispenser. De regen gooit nu wat roet in het eten, dus komende tijd in de gaten houden :)
Net even open gedraaid (jemig wat een stank) en van de 3 blokken zijn de bovenste 2 volledig heel en de onderste is wat van weg. Heb ze er niet uitgehaald, vond dit wel even genoeg. Als ik het zo inschat hoef ik dit seizoen niet bij te vullen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pixelmagic schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:13:
[...]

Net even open gedraaid (jemig wat een stank) en van de 3 blokken zijn de bovenste 2 volledig heel en de onderste is wat van weg. Heb ze er niet uitgehaald, vond dit wel even genoeg. Als ik het zo inschat hoef ik dit seizoen niet bij te vullen.
Dank! Ik wacht het nog netjes af en morgen weer meten :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

JB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Dank! Ik wacht het nog netjes af en morgen weer meten :)
Wat ik overigens in het begin heb gedaan is gewoon de dispencer vol open gezet, totdat ik behoorlijk chloor kon meten (zelfs te veel) maar dat ben je zo kwijt door het bad niet af te dekken. Daarna stukje voor stukje terug en meten, meten, meten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Pixelmagic schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Wat ik overigens in het begin heb gedaan is gewoon de dispencer vol open gezet, totdat ik behoorlijk chloor kon meten (zelfs te veel) maar dat ben je zo kwijt door het bad niet af te dekken. Daarna stukje voor stukje terug en meten, meten, meten.
Ja die stappen doorloop ik nu maar mijn nulmeting is verstoord door de regen. Ik had alles mooi op peil alvorens ik deze er tussen heb gezet, maar na 50+mm is eea verstoord :+ Omdat ik dus weinig verschil zag in de tabletten na 4 dagen icm geen chloorwaarden, dacht ik hier even te peilen. Alles staat hier ook vol open, zodat ik het af kan stellen indien nodig (4,5 kuub).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:10:
[...]

De chloordispenser die je hebt kun je niet zien als je aan de draaiknop draait die regelt de doorstroming in je dispenser meer of minder afname chloor.

De andere varianten werken soms anders stijgt het water van onderde naar boven en een afvoerbuis in de dispenser weer terug naar zwembad.

Bij een offline versie kun je zien als je aan de stelkraan draait de stroming in je dispenser meer of minder flow stroom water in gaat, kraan volledig open meer chloor afnam is meer toename water in je dispenser althans zo werk het met een offline versie de online versie werkt precies het zelfde.
Uitvoeringen onderling zit verschil de duurdere varianten zijn wat beter uitgevoerd.

Ook verschil hoe krachtig je chloortabletten zijn mijn vorige stond de dispenser op stand 1 precies nu met ander chloortabletten 5 in 1 iets minder krachtig chloor op stand 2 met een 11m3 water zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zo bad is weer 22 graden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:17
Met het (hopelijk) betere weer in aantocht heb ik om 13h de pomp ook weer ingeschakeld. Begonnen op 19.2graden en zit momenteel op 22.4 graden (3900liter) dit met 4m² EPDM matten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/654236086838755340/865592992768327730/unknown.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
Late to the party, maar ga nu ook beginnen met de opzet van ons Intex bad. Beetje druk gehad met andere dingen, maar nu er beter weer in het vooruitzicht ligt is het echt tijd aan het worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_G5egf9ZEmFBcR5jddz30EV_2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kU1ggSGMOif61oyhGlNR1fPf.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: bollsie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
sjufke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:07:
Late to the party, maar ga nu ook beginnen met de opzet van ons Intex bad. Beetje druk gehad met andere dingen, maar nu er beter weer in het vooruitzicht ligt is het echt tijd aan het worden.

[Afbeelding]
Inmiddels staat de 3x2. Hoevaak je het ook blijft herhalen. Kinderen denken dat vullen zo gebeurt is :(:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TklX_TmGfAFaKUH6euTZROf2IQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63qdCQV5v7LzHvt4YzC630YZ.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
sjufke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Inmiddels staat de 3x2. Hoevaak je het ook blijft herhalen. Kinderen denken dat vullen zo gebeurt is :(:)

[Afbeelding]
1000 liter/uur (tenzij je de brandweer inschakeld :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sjufke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:07:

[Afbeelding]
de bodem gladstrijken tijdens het vullen is wel een dingetje ;) dat je bad niet zo snel vult is dan ook niet zo erg

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Net getest. Chloor en alkaliteit op perfect volgens de kleurstrip. pH wederom aan lage kant maar nog niet extreem (anders zou chloor ook niet werken). Heb er dus een beetje vloeibaar ph+ bij gegooit. Ik heb dit vaker gezien, bij 2 verschillende testers, maar ik heb nooit het idee gehad dat het veel effect heeft op mijn chloorwaarde. Niet zo erg dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:22

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ik lurk al tijdje mee in dit topic. We hebben elke zomer van mei tot september het bad staan. Een intex van 3x2m. Dit doen we al een jaar of 10. we zijn inmiddels aan ons 3e bad. ondanks dat ik alles netjes afspoel en droog roesten de metalen delen als een idioot.

Toen we hier kwamen wonen in 2004 had ik de droom voor een vast zwembad. Daarvoor had ik onderstaand ontwerp gemaakt. Een bad van 1,5m x 6,3m. 1,5 bruto hoogte met 1m ondergronds. Netto 1,2mx6m en 1,2 diepte. De bedoeling was om een klep in delen te maken en als de bad niet in gebruik was dan kon je het gebruiken als lig en zit terras. en het is gelijk goed geisoleerd. en ik zou kunstgras gebruiken :-) en een van de eisen van een tegenstroom apparaat. ik heb me overal ingelezen over type bad, welke techniek etc. zo heb ik voor zoutelectrolyse besloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1auW9kTVT8DwoWKnTfeaYCCrzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oysAa5i50sRQ6kNDoHE0RoaE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OWb3SHDU3OYn6rtzN8sq6lZqOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yZMVNpn5EUvfEhB5yc13ZajX.jpg?f=user_large

Nu is het zover dat we bijna 17 jaar later het bad gaan realiseren. Toen kwam echter de dicussie met de vrouw. Alhoewel ze het ontwerp strak vondt was het v0or haar niet praktisch genoeg. Het zwembad zou te dicht bij de ntree naar de woning komen en ze vondt 1,25 binnenmaat te smal. Ze had ook als eis een bubble gedeelte in het bad. Dat zou het feiteilijke zwebbad maar 4mx1,2m worden. En dan zou het bubble gedeelte een eigen installatie ndoig hebben die ik in de schuur plaats. Separaat verwarmen komt er dan ook bij en veel meer leidingwerk. Na veel discussie is het volgende ontwerp eruit gekomen. sorry voor de kleuter kleurenplaat. :-) ben nog met de technische cadtekeningen bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYlvPqxSK5DP-PwqjZ7T6JlRk_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzYqk3CNdrCDxdxSIWWcR6iX.jpg?f=fotoalbum_large

Het wordt een bouwkundig bad. Betonnen vloer met ps blokken. 3,75x2,25x1,5m buitenmaat. Liefst zo slank mogelijke constructie. ps blokken zijn 25cm en betonblokken 15cm maar daarkomt weer 7cm isolatie bij. voorkeur is ps blokken binnemaat wordt dan 3,25 x 1,75x1,3m. achterwand wordt 90cm boven maaiveld met beplanting daarboven en waterval erin. zijwanden 45cm hoog en vorkant wordt een actylplaat 40 cm hoog. Het wordt een infinity pool waarbij het water over de acrylplaat loopt in een goot verborgen onder het kunstgras. trapje met zitgedeelte aan de rechterkant in het bad. Had ik liever niet maar de vrouw wil niet zo een simpel metalen ladder. had wel 50cm gescheeld. onderstaand moodbord gemaakt. Ben nu aan het detailleren en dat is best pittig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/804jMsHUYzO7kUdtwrHfOXxoyG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJnaSa61PMa6NlrSMXJVD9m8.png?f=fotoalbum_large

Betonstorten doe i met mijn buurman die beton aannemer is. Ik graaf de kuil en maak de bekisting. Hij regelt een betonwagen en doet de stort samen met mij. Ik ga voor een zwembadverf en niet een liner. ik wou alles mozaiken maar de vrouw wil een glad bad. De opbouwwanden boven maaiveld krijgen natuurstenen afwerking.

Ik ben kostenadviseur en ik heb 7.500 geraamd voor het bad maar bij de loodgieter lekken de kranen dus ik reserveer 10k. Dan nog 5k voor de bestrating, het kunstgras en het houten terras. de schutting aan die kant, andere schutting heb ik al vervangen. De jacuzzi wordt een apart project. Eigenlijk een hottub met wat jets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp-IarF5vcCuAKjLHYZZdcu1Y8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHPbvtzIUdLZLR6ZCyQCaege.png?f=fotoalbum_large

ik wil nu eingelijk al beginnen maar dat mag nog niet. eerst nog even genieten van de vakantie in tuinesie en dan in september ga ik beginnen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zuluman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:23:
ik lurk al tijdje mee in dit topic. We hebben elke zomer van mei tot september het bad staan. Een intex van 3x2m. Dit doen we al een jaar of 10. we zijn inmiddels aan ons 3e bad. ondanks dat ik alles netjes afspoel en droog roesten de metalen delen als een idioot.

Toen we hier kwamen wonen in 2004 had ik de droom voor een vast zwembad. Daarvoor had ik onderstaand ontwerp gemaakt. Een bad van 1,5m x 6,3m. 1,5 bruto hoogte met 1m ondergronds. Netto 1,2mx6m en 1,2 diepte. De bedoeling was om een klep in delen te maken en als de bad niet in gebruik was dan kon je het gebruiken als lig en zit terras. en het is gelijk goed geisoleerd. en ik zou kunstgras gebruiken :-) en een van de eisen van een tegenstroom apparaat. ik heb me overal ingelezen over type bad, welke techniek etc. zo heb ik voor zoutelectrolyse besloten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu is het zover dat we bijna 17 jaar later het bad gaan realiseren. Toen kwam echter de dicussie met de vrouw. Alhoewel ze het ontwerp strak vondt was het v0or haar niet praktisch genoeg. Het zwembad zou te dicht bij de ntree naar de woning komen en ze vondt 1,25 binnenmaat te smal. Ze had ook als eis een bubble gedeelte in het bad. Dat zou het feiteilijke zwebbad maar 4mx1,2m worden. En dan zou het bubble gedeelte een eigen installatie ndoig hebben die ik in de schuur plaats. Separaat verwarmen komt er dan ook bij en veel meer leidingwerk. Na veel discussie is het volgende ontwerp eruit gekomen. sorry voor de kleuter kleurenplaat. :-) ben nog met de technische cadtekeningen bezig.

[Afbeelding]

Het wordt een bouwkundig bad. Betonnen vloer met ps blokken. 3,75x2,25x1,5m buitenmaat. Liefst zo slank mogelijke constructie. ps blokken zijn 25cm en betonblokken 15cm maar daarkomt weer 7cm isolatie bij. voorkeur is ps blokken binnemaat wordt dan 3,25 x 1,75x1,3m. achterwand wordt 90cm boven maaiveld met beplanting daarboven en waterval erin. zijwanden 45cm hoog en vorkant wordt een actylplaat 40 cm hoog. Het wordt een infinity pool waarbij het water over de acrylplaat loopt in een goot verborgen onder het kunstgras. trapje met zitgedeelte aan de rechterkant in het bad. Had ik liever niet maar de vrouw wil niet zo een simpel metalen ladder. had wel 50cm gescheeld. onderstaand moodbord gemaakt. Ben nu aan het detailleren en dat is best pittig.

[Afbeelding]

Betonstorten doe i met mijn buurman die beton aannemer is. Ik graaf de kuil en maak de bekisting. Hij regelt een betonwagen en doet de stort samen met mij. Ik ga voor een zwembadverf en niet een liner. ik wou alles mozaiken maar de vrouw wil een glad bad. De opbouwwanden boven maaiveld krijgen natuurstenen afwerking.

Ik ben kostenadviseur en ik heb 7.500 geraamd voor het bad maar bij de loodgieter lekken de kranen dus ik reserveer 10k. Dan nog 5k voor de bestrating, het kunstgras en het houten terras. de schutting aan die kant, andere schutting heb ik al vervangen. De jacuzzi wordt een apart project. Eigenlijk een hottub met wat jets.

[Afbeelding]

ik wil nu eingelijk al beginnen maar dat mag nog niet. eerst nog even genieten van de vakantie in tuinesie en dan in september ga ik beginnen.
voor de verwarming kan je een overflow van hottub naar zwembad kunnen realiseren .. 1-2m3 verwarm je makkelijker dan 10m3 zeg maar .. door een "natuurlijke" overflow situatie ..

andere "idee" is een verplaatsbare damwand .. (plastic gevuld met water) kan je de hottub bij het zwembad trekken oid ..

om de kosten te drukken zou je ook aan een Frequentie geregelde pomp kunnen denken om jets en/of een zwem"trainer" straal op te wekken ..

10k is wel weinig denk ik .. je had de bouwlog voor @The-Priest-NL gezien ? wellicht is een verplaatsbaar deck zoals hij heeft ook wel een idee voor jullie

of een drijvende bodem .. die je via een scharnier systeem borgt als hij op hoogte is .. deze beweegbare bodems werken met duikboot balast techniek en het klinkt gek maar een simpel lucht zuig/blaas pompje kan al voldoende zijn .. om de positieve/negatieve balast situatie te doen .. omdat je van bv 2m x 10m is de overbrugging van 2m voldoende stevig .. alleen je moet rekenen op 500kg per m2 last als alles gelijk vloers is .. immers je wilt niet een tuin vol visite eindigen met natte pakken ..

let wel dat een deck/beweegbare bodem wel een uitdaging kan zijn met verwarmen / isolatie .. dus zonne verwarming is wel handig

maar goed wel gave tekening .. ach mijn knip en plakwerk / paint skilz zijn erger dus .. nice

maar goed soms is brainstormen enzo handig wellicht hebben anderen tips waar je wat mee kan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

vso schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:51:
[...]

voor de verwarming kan je een overflow van hottub naar zwembad kunnen realiseren .. 1-2m3 verwarm je makkelijker dan 10m3 zeg maar .. door een "natuurlijke" overflow situatie ..

andere "idee" is een verplaatsbare damwand .. (plastic gevuld met water) kan je de hottub bij het zwembad trekken oid ..

om de kosten te drukken zou je ook aan een Frequentie geregelde pomp kunnen denken om jets en/of een zwem"trainer" straal op te wekken ..

10k is wel weinig denk ik .. je had de bouwlog voor @The-Priest-NL gezien ? wellicht is een verplaatsbaar deck zoals hij heeft ook wel een idee voor jullie

of een drijvende bodem .. die je via een scharnier systeem borgt als hij op hoogte is .. deze beweegbare bodems werken met duikboot balast techniek en het klinkt gek maar een simpel lucht zuig/blaas pompje kan al voldoende zijn .. om de positieve/negatieve balast situatie te doen .. omdat je van bv 2m x 10m is de overbrugging van 2m voldoende stevig .. alleen je moet rekenen op 500kg per m2 last als alles gelijk vloers is .. immers je wilt niet een tuin vol visite eindigen met natte pakken ..

let wel dat een deck/beweegbare bodem wel een uitdaging kan zijn met verwarmen / isolatie .. dus zonne verwarming is wel handig

maar goed wel gave tekening .. ach mijn knip en plakwerk / paint skilz zijn erger dus .. nice

maar goed soms is brainstormen enzo handig wellicht hebben anderen tips waar je wat mee kan
Thanks voor je feedback. Ik heb alleen materiaal gerekend. en ik weet goedkoop in te kopen.
dit is grof mijn raming.
€ 500,- 10m3 container+kruiwagens huur
€ 750,- betonvloer+isolatie+wapening+bekising
€ 1250,-ps blokken + beton+wapening+chem. ankers
€ 250,- waterdichte cementlaag op ps
€ 1250,- inbouw materiaal (lampen, skimmers, spuitgaten, stofzuiger,etc)
€ 2.250,- waterbehandeling
€ 500,- loodgietersmateriaal
€ 500,- zwembadverf
€ 250,- divers
€ 7.500,- totaal
€ 2.500 onvoorzien
€ 10.000 budget

We gaan dus niet het combibad/ lange bad maken (de 3d) maar de rechthoek tegen de schuur. En daar komt geen afdekking op behalve lamellen weggewerkt in de rechterwand.

ik wil wel een element maken wat ik over het bad kan plaatsen en je daar kan chillen. 2,1mx1,25m. en als je gaat zwemmen dat je m uitschuift richting het gras langs de schutting. Die kan je dan als ligbank gebruiken bij het gras of op het zwembad. Dus geen terras voor de visite. Wordt ook lastig met de glasrand over de voorkant. is ook goedkoper zonder alle voorzieningen voor een deck en die belasting.

ik zit nog wel met vragen.
- wat is de minimale hoogte van de inspuiters onder de waterlijn? Ik wil de inspuiters in de schuur laten uitkomen waar alle apparatuur komt. ik kan dan dus maximaal 40cm onder waterlijn uitkomen.
- heb je een skimmer nodig met een infinity rand?
- als je ps blokken gebruikt moet je dan dit met cement afwerken of kan je daar meteen de zwembadverf over heen doen?
- als je betonblokken gebruikt kan je wel eroverheen stucen maar ik zie dat mensen dan aan de binnenkant isoleren, ik zou verwachten aan de buitenkant.
- zoutelectrolyse tast beton aan , is een zwembadverf voldoende bescherming voor het beton tegen zout?
- ik hou van een koel bad. vooral in de zomer. je moet theoretisch een bad kunnen koelen met een warmtepomp. zijn er mensen hier die dat doen?

ik wou in eerste instantie een hdpe bad plaatsen vanwege de relatief kleine constructiedikte. maar dat heeft toch een heel andere uitstraling en plasting degradeert op de lange duur.

in het voor en najaar verwarm ik m wel voor mij vrouw. ik doe mijn ijsbaden wel in een wijnvat wat ik ga plaatsen. anders kan mijn vrouw niet zwemmen in t voor en najaar.

dit is de huidige situatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RsJkDeq_bOISkatSBLx22cJuM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhdNpXg7RGWZWicK0dI1k4Fe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 16-07-2021 21:35 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
trekker22 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:53:
[Afbeelding]

Ik dacht een intex skimmer op bestway bad aan te sluiten. Maar lijkt alsof ik mijn water niveau wel een 10 cm onder de rand moet laten zakken? Was ik niet echt van plan 🤣
Ik heb toch een iets ander model met draaiknop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqeF0GK8p6mSnRY0JITEVPj3VtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKMxx8zu294um9UX8DizAl7X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABijv9ktle_6Kqi04V_3ONf_bus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0qol8GHAz8rhUTTgjKUjFBR.jpg?f=fotoalbum_large

Even opgezocht en betreft deze:

https://www.toppy.nl/product/3080/intex-skimmer.html

Edit: zie ook dat je ander type bad hebt. Die heeft niet de zelfde hoogte. Mijn bad zit door de regenval eigenlijk al halve cm te hoog. Waterlijn hoor bij deze tot de witte rand. Ben dus bang dat standaard skimmers niet geschikt zijn voor intex instap modellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Practics op 16-07-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Practics schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:34:
[...]

Ik heb toch een iets ander model met draaiknop:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even opgezocht en betreft deze:

https://www.toppy.nl/product/3080/intex-skimmer.html
Even een vraagje, het water komt vanaf de oppervlakte in de skimmer, zit er aan de onderkant ook een inlaat om te voorkomen dat hij lucht gaat staan happen ?

Ben aan het zoeken geweest naar wat detail fotos maar nog niet echt iets gevonden. Ik wil zelf iets gaan maken wat klein genoeg is voor mijn badje dus ben op zoek naar inspiratie 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Pixelmagic schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:38:
[...]

Even een vraagje, het water komt vanaf de oppervlakte in de skimmer, zit er aan de onderkant ook een inlaat om te voorkomen dat hij lucht gaat staan happen ?

Ben aan het zoeken geweest naar wat detail fotos maar nog niet echt iets gevonden. Ik wil zelf iets gaan maken wat klein genoeg is voor mijn badje dus ben op zoek naar inspiratie 8)
Klopt, de bodem zit rubberen flappen waar die eventueel zijn debet kan halen. Hij kan dus nooit verstoppen. Pomp blijft water krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Priest-NL
Zuluman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Thanks voor je feedback. Ik heb alleen materiaal gerekend. en ik weet goedkoop in te kopen.
dit is grof mijn raming.
€ 500,- zwembadverf
€ 250,- divers
€ 7.500,- totaal
€ 2.500 onvoorzien
€ 10.000 budget
Reken maar op 20m3, ik had ook de simpele rekensom gedaan lxbxd=m3 echter losse aarde neemt kennelijk (logisch achteraf) veel meer ruimte in beslag dan als het als jaren ingeklinkt is.

Ik had ook eerst een 10m3 maar daar is uiteindelijk nog één van 10m3 bij gekomen en nog één van 6m3.

Daarnaast moet je gat groter omdat je ook nog wat werkruimte nodig hebt voor het leidingwerk en zou ik stabilee (mix cement+metselzand) maken om dat op te vullen als het bad gestort is en je inbouwdelen erin zitten..
[...]
We gaan dus niet het combibad/ lange bad maken (de 3d) maar de rechthoek tegen de schuur. En daar komt geen afdekking op behalve lamellen weggewerkt in de rechterwand.

ik wil wel een element maken wat ik over het bad kan plaatsen en je daar kan chillen. 2,1mx1,25m. en als je gaat zwemmen dat je m uitschuift richting het gras langs de schutting. Die kan je dan als ligbank gebruiken bij het gras of op het zwembad. Dus geen terras voor de visite. Wordt ook lastig met de glasrand over de voorkant. is ook goedkoper zonder alle voorzieningen voor een deck en die belasting.

- wat is de minimale hoogte van de inspuiters onder de waterlijn? Ik wil de inspuiters in de schuur laten uitkomen waar alle apparatuur komt. ik kan dan dus maximaal 40cm onder waterlijn uitkomen.
- als je ps blokken gebruikt moet je dan dit met cement afwerken of kan je daar meteen de zwembadverf over heen doen?
- als je betonblokken gebruikt kan je wel eroverheen stucen maar ik zie dat mensen dan aan de binnenkant isoleren, ik zou verwachten aan de buitenkant.
- zoutelectrolyse tast beton aan , is een zwembadverf voldoende bescherming voor het beton tegen zout?
- ik hou van een koel bad. vooral in de zomer. je moet theoretisch een bad kunnen koelen met een warmtepomp. zijn er mensen hier die dat doen?

ik wou in eerste instantie een hdpe bad plaatsen vanwege de relatief kleine constructiedikte. maar dat heeft toch een heel andere uitstraling en plasting degradeert op de lange duur.

in het voor en najaar verwarm ik m wel voor mij vrouw. ik doe mijn ijsbaden wel in een wijnvat wat ik ga plaatsen. anders kan mijn vrouw niet zwemmen in t voor en najaar.
  • Inspuiters ongeveer op 75cm vanaf oppervlakte water maar kan/mag ook minder (zouden bij mij dan bijna bodemputten zijn :+ ) ik heb zelf aangehouden op 1/3 van totale diepte gemeten vanaf het oppervlakte.
  • Ik zou denken van niet, je skimmer heeft twee functies, water aanvoeren naar je pomp, oppervlakte vuil wegwerken. Beide functies bied een infinity rand ook.
  • Echter is er wel een voorkeur voor de plaatsing van een skimmer en dat is zo dicht mogelijk bij je pomp en dat meen ik niet te zien in je schets?
  • Ik heb zelf droogstapel blokken gebruikt dus PS durf ik niet te zeggen, echter zie je bij PS vaak liner als bekleding en bij droogstapel blokken tegels of verf.
  • Licht eraan, als je een liner gaat gebruiken op droogstapel blokken wil je een buffer hebben tussen je "ruwe" ondergrond en je liner, vandaar de isolatie aan de binnenkant.
  • Denk dat je dat moet opzoeken in de specificaties van de verf, ik heb de complete binnenkant van het bad behandeld met Eurocol 730 Isoflex omdat dit bestand is tegen chloorwater (ja zout elektrolyse is gewoon chloor). Opbouw van mijn bad is Droogstapel blokken met wapening en beton gevuld - stuclaag van cement - 730 Isoflex - 711 Uniflex - Glasmozaïek + 716 EURODUR HP en alle hoeken nog afgewerkt met 880 Euroseal
  • WP durf ik niet te zeggen qua koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

dit is grof mijn raming.
€ 500,- zwembadverf
€ 250,- divers
€ 7.500,- totaal
€ 2.500 onvoorzien
€ 10.000 budget

dit is de huidige situatie. [Afbeelding]
Heel wat plannen en wensen en je vrouw niet te veel verwennen kan soms lastig zijn in de uitvoering die je zelf had bedacht en wilt uitvoeren en in sommige gevallen kun je de vrouw er maar niet bij hebben anders loopt je planning in de war. :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49
Practics schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Klopt, de bodem zit rubberen flappen waar die eventueel zijn debet kan halen. Hij kan dus nooit verstoppen. Pomp blijft water krijgen.
@Pixelmagic En dat werkt dus alleen als je skimmer diep genoeg is. Anders is er te weinig drukverschil

@Practics die zit toch wel goed? Dat blauwe deel drijft en beweegt mee met het waterpeil, anders heb je iets van een automatiche vuller/afvoer nodig om het water op peil te houden.

Wat me het meeste tegenviel is dat de slang tussen de skimmer en het aanzuigpunt in de wand weer een eigen maat is. Die 32 mm intex slangen passen er niet op. (Had dus gehoopt dit erop aan te sluiten, maar dat is dus another miskoop.)

[ Voor 13% gewijzigd door burnedhardware op 16-07-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
burnedhardware schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:46:
[...]

En dat werkt dus alleen als je skimmer diep genoeg is. Anders is er te weinig drukverschil

Wat me het meeste tegenviel is dat de slang tussen de skimmer en het aanzuigpunt in de wand weer een eigen maat is. Die 32 mm intex slangen passen er niet op. (Had dus gehoopt dit erop aan te sluiten, maar dat is dus another miskoop.)
Maak een soort grote cup (bloempot idee oid) met 32mm aansluiting voor een slang. Deze zet je in de skimmer en zou als het goed is moeten gaan zuigen 😇. Tenminste ik loop nog met dit idee rond als zijnde krachtige maar makkelijke stofzuiger. Nu een oplaadbare tesla ding. Moah voor 90 euro oke maar geen wonderen.

Oke zoiets bestaat standaard

https://www.toppy.nl/prod...v-skimmer-set-smal-2.html

[ Voor 6% gewijzigd door Practics op 16-07-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

The-Priest-NL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:43:
[...]

Reken maar op 20m3, ik had ook de simpele rekensom gedaan lxbxd=m3 echter losse aarde neemt kennelijk (logisch achteraf) veel meer ruimte in beslag dan als het als jaren ingeklinkt is.

Ik had ook eerst een 10m3 maar daar is uiteindelijk nog één van 10m3 bij gekomen en nog één van 6m3.

Daarnaast moet je gat groter omdat je ook nog wat werkruimte nodig hebt voor het leidingwerk en zou ik stabilee (mix cement+metselzand) maken om dat op te vullen als het bad gestort is en je inbouwdelen erin zitten..

[...]
  • Inspuiters ongeveer op 75cm vanaf oppervlakte water maar kan/mag ook minder (zouden bij mij dan bijna bodemputten zijn :+ ) ik heb zelf aangehouden op 1/3 van totale diepte gemeten vanaf het oppervlakte.
  • Ik zou denken van niet, je skimmer heeft twee functies, water aanvoeren naar je pomp, oppervlakte vuil wegwerken. Beide functies bied een infinity rand ook.
  • Echter is er wel een voorkeur voor de plaatsing van een skimmer en dat is zo dicht mogelijk bij je pomp en dat meen ik niet te zien in je schets?
  • Ik heb zelf droogstapel blokken gebruikt dus PS durf ik niet te zeggen, echter zie je bij PS vaak liner als bekleding en bij droogstapel blokken tegels of verf.
  • Licht eraan, als je een liner gaat gebruiken op droogstapel blokken wil je een buffer hebben tussen je "ruwe" ondergrond en je liner, vandaar de isolatie aan de binnenkant.
  • Denk dat je dat moet opzoeken in de specificaties van de verf, ik heb de complete binnenkant van het bad behandeld met Eurocol 730 Isoflex omdat dit bestand is tegen chloorwater (ja zout elektrolyse is gewoon chloor). Opbouw van mijn bad is Droogstapel blokken met wapening en beton gevuld - stuclaag van cement - 730 Isoflex - 711 Uniflex - Glasmozaïek + 716 EURODUR HP en alle hoeken nog afgewerkt met 880 Euroseal
  • WP durf ik niet te zeggen qua koelen.
Dank je wel voor je reactie. Ik heb net even jouw bad bekenen en ziet er geweldig uit. Ik had in eerste instantie ook een dergelijke constructie in gedachte maar ik wil niet te diep graven ivm de grondwaterstond maar ik wil wel minimaal 1,20 diepte hebben.

Ik heb al ervaring met uitgraven in mijn tuin. Het is kleigrond. Ik heb voor de uitbouw 2,5x5m. een 6m3 container. ter plaatse van de balken 0,8m en ter plaatse van van de vloer 0,4m. totaal uitkomend 6,5. Zat wel een bultje op. :-) de ratio uitkomende grond is bij klei wat lager. denk 1,3. ik kom op 8,5m3x1,3=11m3. Ik ga maar 1m diep. net boven het grondwater. dat zit rond de 1,2m-2m afhankelijk van het seizoen.

DAt van dat stablisatiezand was ik ook al tegengekomen. Ik laat nog even een collega die registerconstructeur is even meekijken.

ik ga dus dan voor de droogstapelblokken met iso aan de buitenkant. onder de vloer ga ik voor ps isolatie.
en ik kom 40-50 boven de vloer en bad wordt 120-130cm diep. met waarschijnlijk de grondkabel naar de schuur verlengen omdat die in de weg ligt. maar mijn andere buurman is electricien en kan dat voor mij doen. Die heeft ook mijn groepenkast aangepast voor mijn panelen. De schuur staat als op een aparte groep.

ik wil in ieder geval een lijngoot onder het kunstgras plaatsen onder de infinityrand aan de voorkant van het bad. de leiding loopt dan linksom naar de schuur waar de pomp en filter installatie komt te staan.

Het technisch ontwerp zal ik nog een keer posten voor wat feedback. ik wil ook een klein waterbuffer maken ivm de infinity rand. kwam ik tegen tijdens het onderzoeken dat je die nodig hebt.
J.E. Weinor schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Heel wat plannen en wensen en je vrouw niet te veel verwennen kan soms lastig zijn in de uitvoering die je zelf had bedacht en wilt uitvoeren en in sommige gevallen kun je de vrouw er maar niet bij hebben anders loopt je planning in de war. :? :)
In eerste instantie wou ik vasthouden aan mijn strakke ontwerp maar ze heeft me wel aan t denken gezet at betreft functionaliteit en de afmeting. Daarin had ze wel wat goeie argumenten en ben ik gaan nadenken.

Ik zeg altijd functie voor vorm en dan moet ik daar dus ook naar handelen. Het lange bad accentueert de lengte van de tuin en zorgt voor meer ruimtelijkheid maar 1,15 breedte is wellicht wat smal maar is perfect voor een tegenstroom apparaat als ik daadwerkelijk 6m lengte zwembad zou realiseren. Ander nadeel is het gespetter bij de schuifpui. de extra kosten voor de afdekking. en minder ruimte voor een toekomstige hottub. En ik wil graag samen genieten van de tuin. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zuluman op 16-07-2021 22:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zuluman schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:27:
[...]
Dank je wel voor je reactie. Ik heb net even jouw bad bekenen en ziet er geweldig uit. Ik had in eerste instantie ook een dergelijke constructie in gedachte maar ik wil niet te diep graven ivm de grondwaterstond maar ik wil wel minimaal 1,20 diepte hebben.
betreft uitgraven en grondwaterstand ..

Als je de tuin op moet hogen zou ik dat "eerst" doen .. en dan een grondzeil neerleggen voor het "extra" zand wat je later nodig hebt om tussen je bad en tuin weer op te vullen .. anders moet je aan/af voeren ..
ik zou eerder ook in de rest van je tuin infiltratie putten aanleggen zodat hoge waterstand niet een issue is

200m3 aan tuin omscheppen omdat ik infiltratie aan wilde leggen .. en 150 kruiwagens zand om je tuin te verhogen ..kan ik je zeggen dat ik niet echt jalours ben :)

Cranenbroek/marktplaats zijn goeie bronnen voor gereedschap (kruiwagens) of een diy bak met wielen voor je zand verplaatsen van achterkant huis naar voren kan je veel rugpijn schelen .. want 13-15 kruiwagens = 1 kuub .. en met 10 tot 20m3 aan/afvoeren ga je wel enige tijd heen en weer lopen ..

ps wist je dat je met een hogedrukspuit met dunne straal ook makkelijk "uitsnijd" .. ?

Wellicht dat je met wat damwandjes wat dieper kan graven ? een diepe infiltratie put(ten) onder je zwembad kan wellicht ook wat beter water afvoer verzorgen .. het kan lang duren voordat je water wegsijpelt de bodem in ..

suc6 in elk geval :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Practics schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:30:
Poeh die blue bay 10m3 wel interessant. 210 euro, mocht deze echt lekker stil zijn dan is het een goede optie (en goedkoop) om mijn intex 7,9m3 (netto 6m3) te vervangen gezien het echt een lawaai bak is. Buren klagen niet maar, maar vind het zelf irritant en zou zelf balen als mijn buren zoiets in de tuin zouden zetten.

[Afbeelding]

26 graden ingesteld op 28 graden maar hij schakeld nu al terug naar 81% vermogen? Lijkt me niet helemaal wenselijk gezien het dan langer duurt tot gewenste temperatuur.
Kijk dit vind ik dus vreemd bij 2 graden voor bereiken van temp schakeld de fairland naar 81% vermogen. Terwijl nu staat die op 1 graad voor de eind temperatuur en draaid die op 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCDF5lovgubvdSjYWdh081n_0pg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0qdiWyvh7wu4CrUlKycl2q8R.png?f=fotoalbum_large

Zou me nog kunnen indenken dat die dan ook schakeld op buiten temperatuur als die bijna bij de ingestelde waarde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Practics schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:57:
[...]

Kijk dit vind ik dus vreemd bij 2 graden voor bereiken van temp schakeld de fairland naar 81% vermogen. Terwijl nu staat die op 1 graad voor de eind temperatuur en draaid die op 100%.

[Afbeelding]

Zou me nog kunnen indenken dat die dan ook schakeld op buiten temperatuur als die bijna bij de ingestelde waarde is?
Dat laatste kan best ja, bij een lagere buitentemperatuur moet de WP harder werken dus heeft hij wellicht de 100% nodig. Terwijl het bij een hogere buitentemperatuur op een lager % ook lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Voor de geinteresseerden:
Tot nu toe is de langste periode dat de stroom van de Intex ZFP af is geweest 9 uur, terwijl hij na het aangaan gewoon weer verder is gaan pompen op de “FP” stand. Zal van’t weekend kijken of het nog langer kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Practics
Nicap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:08:
Voor de geinteresseerden:
Tot nu toe is de langste periode dat de stroom van de Intex ZFP af is geweest 9 uur, terwijl hij na het aangaan gewoon weer verder is gaan pompen op de “FP” stand. Zal van’t weekend kijken of het nog langer kan.
Dit zal per type verschillend zijn die van mij kan minimaal 20 uur zonder stroom en schakelt dan automatisch weer aan als deze stroom krijgt. Betreft duitsmodel zonder aardlek beveiliging in de stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Practics schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Dit zal per type verschillend zijn die van mij kan minimaal 20 uur zonder stroom en schakelt dan automatisch weer aan als deze stroom krijgt. Betreft duitsmodel zonder aardlek beveiliging in de stekker.
Ok, dat is wel handig om te vermelden idd.
De mijne is een SF80220-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Nicap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Ok, dat is wel handig om te vermelden idd.
De mijne is een SF80220-2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_irg-gbaaYL-wwGNUsDK3238_WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qi8F9W7ha9ag40qIiJ8ay6D.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik valt me ook reuze mee van de pomp trouwens 250watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixxx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 11:23
Die groene strontvliegen, die glimmende spingen in mijn bad. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ik heb er anti-alg in gedaan en ik heb nu mooi helder water. Maar dus ineens die vliegen. Iemand anders dit al eens meegemaakt? Ik zie ze gewoon op de rand landen en erin springen. Met tientallen gelijk. Om zot van te worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzOIo1ojE0IVclT1nrQ5iLQdt5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDelRdRu2aMSFxExjLEDrOOx.jpg?f=fotoalbum_large

Vliegenval gezet van het bad af, en ook de gft bak staat ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Rixxx schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:29:
Die groene strontvliegen, die glimmende spingen in mijn bad. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ik heb er anti-alg in gedaan en ik heb nu mooi helder water. Maar dus ineens die vliegen. Iemand anders dit al eens meegemaakt? Ik zie ze gewoon op de rand landen en erin springen. Met tientallen gelijk. Om zot van te worden. [Afbeelding]

Vliegenval gezet van het bad af, en ook de gft bak staat ver weg.
De buren zijn in elk geval blij met je. En het werkt goed zo te zien :*) .
Snap soms ook niet waar die vrliegen vandaan komen. Hier ook met vlagen van die beesten. Brutale beestjes zijn het. Ze zijn er vooral als het wat minder waait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixxx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 11:23
Nicap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:48:
[...]

De buren zijn in elk geval blij met je. En het werkt goed zo te zien :*) .
Snap soms ook niet waar die vrliegen vandaan komen. Hier ook met vlagen van die beesten. Brutale beestjes zijn het. Ze zijn er vooral als het wat minder waait.
Ze drijven ook met een 50 tal zo los in het water, echt bizar. En goor ook. Schep me een ongeluk zo. Ga maar eens een heleboel meer vallen maken, dit lijkt wel een plaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Oke heb nu mooi mijn fairland in de gaten kunnen houden. Wat ik zie is dat die stapjes heeft maar af en toe ook 53% en daarna 56% sterkte aan geeft dit doet meer denken aan een full inverter of valt dit binnen de marge van de stapjes?

Nu het grootste nadeel: ik heb de zfp geschakeld via de wp, de wp zet dus de zfp aan of uit. Nu bereikte mijn bad net stabiel de 30 graden en sloeg de wp uit. Echter schakeld die dan ook gelijk de zpf uit. Met andere woorden de wp kan nooit meer de temperatuur controleren van het bad maar zit dus de temp te monitoren van het stilstaande water 😭 totaal waardeloos op meerdere fronten...

Ook heb ik een analoge temperatuur drijver, deze geeft maar liefst 2 graden meer aan dan de digitale temp meter van de fairland. (Als pomp draaid en dus hele bad gelijkmatig warm is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
Practics schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:35:
Oke heb nu mooi mijn fairland in de gaten kunnen houden. Wat ik zie is dat die stapjes heeft maar af en toe ook 53% en daarna 56% sterkte aan geeft dit doet meer denken aan een full inverter of valt dit binnen de marge van de stapjes?

Nu het grootste nadeel: ik heb de zfp geschakeld via de wp, de wp zet dus de zfp aan of uit. Nu bereikte mijn bad net stabiel de 30 graden en sloeg de wp uit. Echter schakeld die dan ook gelijk de zpf uit. Met andere woorden de wp kan nooit meer de temperatuur controleren van het bad maar zit dus de temp te monitoren van het stilstaande water 😭 totaal waardeloos op meerdere fronten...

Ook heb ik een analoge temperatuur drijver, deze geeft maar liefst 2 graden meer aan dan de digitale temp meter van de fairland. (Als pomp draaid en dus hele bad gelijkmatig warm is)
Hmm dat is wel een goede, ik zat er ook aan te denken om de ZFP middels een WP te gaan aansturen maar dat kan ik dan beter niet doen.

Of je moet de WP ook via iot kunnen uitlezen en de pomp sturing kunnen bedienen dan valt het te automatiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:18

Dennis1812

Amateur prutser

Eindelijk weer zon!
Bad is al van 19 naar 24 inmiddels op de solar. Zon staat er nog tot 20.00 o.i.d op.
Hopelijk morgen lekkere zwemtemperatuur.
Gisteren nog flink water uit moeten laten lopen door de heftige regenval. Maar geen Limburgse taferelen gelukkig.
(Intex 3x2m bad in volle zon en tussen schutting en muur in, 1 solar mat ook in volle zon)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Deze week eindelijk cyaanzuur toegevoegd aan mijn bad. Draaide met puur zout, maar dat is toch lastiger op niveau te houden dan met wat cyaanzuur er bij in. Verder helpt de UVC lamp enorm goed. Water blijft mooi helder nu.

Opwarming vandaag tot nu toe van 21.6 graden naar 27.3°C. Eind van de middag misschien nog even in het bad duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ben het vandaag aan het bijhouden hoe snel het opwarmt.
De pomp aangezet om
09:00 21.8
10:00 22.6
11:00 24.0
12:00 25.6
13:00 27.1
14:00 28.7
15:00 29.9
16:00 31.0
17:00 31.5

32 zal ie denk ik net wel of niet aantikken.

Na het eten weer lekker bubbelen zonder de buren ook maar tot last te zijn met enig rook.Volgens mij moet het de komende tijd lukken om hem op peil te houden met de zon.

[ Voor 11% gewijzigd door Nicap op 17-07-2021 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

The-Priest-NL schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Hmm dat is wel een goede, ik zat er ook aan te denken om de ZFP middels een WP te gaan aansturen maar dat kan ik dan beter niet doen.

Of je moet de WP ook via iot kunnen uitlezen en de pomp sturing kunnen bedienen dan valt het te automatiseren.
Ik stuur de FP en WP met één Shelly 2.5, daar zitten 2 relais in en kan op beide stroom meten en heeft wifi. Wat ik nu nog handmatig doe (maar ga automatiseren) is de FP aanzetten en daarna de WP. Dan heeft de WP dus altijd flow maar tegelijk kan ik ook alleen filteren do de WP niet te schakelen.

Voor het uitzetten schakel ik de FP uit, de WP volgt vanzelf en ik kan aan de gebruikte stroom zien of hij volledig shutdown heeft gedaan waarna ik de WP stroom ook uitschakel.

Oh ja, die Shelly kost rond de 2 tientjes, dus de kosten zijn het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 17-07-2021 14:33 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Gisteren ging ik met de WP van 19 naar bijna 25 graden. Pas in de avond af en toe zon hier, vrijwel hele dag was het bewolkt en ~19 graden. Dan gaat het dus niet snel.

Vandaag al meteen zonnig en snel oplopende buitentemperatuur. Nu 27 graden.
Bad begon op 23,5 en is nu 29 graden :) WP werkt voelbaar beter met deze temperaturen, maar dat zeggen de specs ook ;) en de zon op het bad helpt natuurlijk ook mooi mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Plenkske schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:02:
Gisteren ging ik met de WP van 19 naar bijna 25 graden. Pas in de avond af en toe zon hier, vrijwel hele dag was het bewolkt en ~19 graden. Dan gaat het dus niet snel.

Bad begon op 23,5 en is nu 29 graden :) WP werkt voelbaar beter met deze temperaturen, maar dat zeggen de specs ook ;) en de zon op het bad helpt natuurlijk ook mooi mee.
Had hem gisteren in de morgen aan gezet en kon vanmorgen om 9 uur met mijn dochtertje en buurmeisje in het water plonsen! Die verbaasde gezichtjes dat het zo lekker warm (30 graden) was is priceless 😂👍😇

Wp staat hier nu ook uit, denk dat ik hem tegen 19.00 weer aanzet en hem warm laat houden op 28/30 graden ofzo.... Vind 30 ook nog wel lekker. Verkoeld met dit weer nog lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Practics schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:06:
[...]

Had hem gisteren in de morgen aan gezet en kon vanmorgen om 9 uur met mijn dochtertje en buurmeisje in het water plonsen! Die verbaasde gezichtjes dat het zo lekker warm (30 graden) was is priceless 😂👍😇

Wp staat hier nu ook uit, denk dat ik hem tegen 19.00 weer aanzet en hem warm laat houden op 28/30 graden ofzo.... Vind 30 ook nog wel lekker. Verkoeld met dit weer nog lekker
Ik zet hem savonds een keer uit, wil niet dat er te veel herrie is in de late avond/nacht.
Maar nu kan die ook al bijna uit :)
Met dit weer is er in de nacht niet veel afkoeling. Dus met een stille full inverter goed te doen, maar ik heb een aan/uit dus die blijft vol blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Plenkske schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Ik zet hem savonds een keer uit, wil niet dat er te veel herrie is in de late avond/nacht.
Maar nu kan die ook al bijna uit :)
Met dit weer is er in de nacht niet veel afkoeling. Dus met een stille full inverter goed te doen, maar ik heb een aan/uit dus die blijft vol blazen.
Welke pomp heb je dan? Mijn zfp maakt 3x zoveel lawaai als mijn fairland 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Practics schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:57:
[...]

Welke pomp heb je dan? Mijn zfp maakt 3x zoveel lawaai als mijn fairland 6kw
Ik heb een intex CRP ~3 kuub/uur en de WP is W'eau power 4 kW. Op een ~4,6 kuub zwembad. Ik had een w'eau mini inverter maar die maakte veel meer herrie dan geadverteerd en echt veel 'inverten' deed hij niet. Dus omgeruild. De WP die ik nu heb maakt minder geluid. Ongeveer gelijk aan de CRP. Te veel voor snachts vind ik.

PS. zwembad had rond 16:00 de 30 graden gehaalt en heb toen de WP uit gezet. Ben benieuwd wat het morgenochtend zal zijn. Afgelopen nacht was de buitentemperatuur hoger dan voorspelt, maar ook met nog iets aan wolken. Die zullen er de komende nacht niet zijn lijkt het op...

[ Voor 21% gewijzigd door Plenkske op 17-07-2021 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Plenkske schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:02:

Vanmorgen water van 21 graden, om 9:15 de WP aangezet en om 13:30 sloeg hij af op 36 graden 8)

We stappen er net uit, heerlijk hoor.

Edit: oh ja, er is 3,75 kWh in gegaan om dat voor elkaar te krijgen en 0,73 voor de FP

[ Voor 6% gewijzigd door Pixelmagic op 17-07-2021 17:50 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Practics schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:35:

Dit dat is het nadeel van schakelen via de wp, dit is overigens iets wat je hebt bij alle wp's indien je via de wp je zfp doet schakelen.

Beste doe je zfp apart schakelen en de wp schakelt dan automatisch mee aan de hand van je water temperatuur :)

Daarnaast wil je ook gewoon kunnen doorfilteren, dat gaat niet als je via wp doet schakelen...

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 17-07-2021 18:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVY9w4FzseY7qsJCPId24VhdQV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u259dzrk00TGi8T5xZoDtqAR.png?f=fotoalbum_large

Bad is lekker opgewarmd vandaag. 10°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:20
Ik heb een vraag: ik heb onlangs een warmtepomp voor ons IG zwembad geïnstalleerd, de pomp is een PPG inverter iphr 45. De warmtepomp maakt echter een irritant ratelend geluid, deze ratel gaat mee met het vermogen van de pomp (van snel tot zeer snel ratelen). Iemand ook last van dit probleem?
Ik heb overigens een geluidsopname ervan gemaakt, hoe kan ik deze uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
robb. schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:04:
Ik heb een vraag: ik heb onlangs een warmtepomp voor ons IG zwembad geïnstalleerd, de pomp is een PPG inverter iphr 45. De warmtepomp maakt echter een irritant ratelend geluid, deze ratel gaat mee met het vermogen van de pomp (van snel tot zeer snel ratelen). Iemand ook last van dit probleem?
Ik heb overigens een geluidsopname ervan gemaakt, hoe kan ik deze uploaden?
Uploaden naar youtube of ander soort gelijk website en de link hier posten.

Als het echt een duidelijk hoorbaar ratelend geluid is, dan hoort dit niet.

Pagina: 1 ... 71 ... 171 Laatste