Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
https://www.h2o-piscines-...1-bb210-blanche-a8273.php
[ Voor 87% gewijzigd door nick93192 op 10-05-2022 16:29 ]
Lijkt ook wel op een BWT Bodemput Wit.nick93192 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:27:
Nvm, heb het via een Franse webshop kunnen vinden. Mocht iemand met hetzelfde probleem zitten; het gaat om onderstaande rooster:
https://www.h2o-piscines-...1-bb210-blanche-a8273.php
De merknaam Aquareva is ook uitgefaseerd en vervangen door de merknaam BWT, dus die zijn identiek inderdaad.
Zout - 3840 ppm met 10kg erbij. Gezien het enthousiaste zwemmen hier met de noodzaak tot bijvullen daarna zal het zeker niet te hoog zijn.
pH - 7.45 na 400g pH- en 3 uur pompen. Mag nog wel lager, maar electrolyse schijnt dat effect ook te hebben.
TA - 170 mg/l
en voor de volledigheid, ondanks dat mijn electrolyse nog niet aan stond bij het meten:
Chlorine Free 0.11 mg/l
CYA 1mg/l (niks mee gedaan)
Electrolyse staat nu aan op een 48-uurs boost maar gezien de ervaringen van @paQ ga ik morgenochtend eens zien waar we staan met chloor.
En anders is er wat met je apparaat denk ik.
Hoe bevalt deze qua geluid? Ik heb vorig jaar ook een intex zfp 8m3 gekocht maar maakt teveel herrie in onze kleine tuin in een woonwijk. Zit tussen allemaal schuttingen dus veel weerkaatsingen. Buurman ook al aan het klagen en vind het zelf ook teveel geluid, is een vrij zware brom dus isoleren helpt maar beperkt. Heb Epdm matten op het dak en mijn pomp moet dus overdag met zon veel draaien en voldoende (3.5 m) opvoerhoogte hebben. Volledig variabel lijkt me net wat duur. Heb maar een 4x2x1m zwembad (7m3). Of als iemand anders nog tips heeft? Wil wel een zandfilter blijven gebruiken.Bauki schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:19:
[...]
Ik heb onlangs ( ook omwille van het geluid ) de overstap gemaakt naar de Pentair Azur 9m³ met ongeveer dezelfde opstelling: Intex Ultra XTR 488 & Poolex Silverline FI-90
Ik zal het je over een paar dagen weten te zeggen. Ben m'n zwembad nu opnieuw aan het vullen/opstartenpaQ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:16:
@Dennahz Ik las ergens dat de probe van de blueconnect elke 2 jaar vervangen dient te worden.
heb je dit zelf al aan de hand gehad?
Is dit iets dat software bepaald is? Of neemt de accuracy van de metingen af?
De laatste tijd de BlueConnect in een emmer water gehad en daar was de pH wel erg hoog (>8) met kraanwater... dus ik hoop niet dat dat daarmee te maken heeft dan
Zal er nog op terugkomen zodra het zout e.d. in het water zit.
Pomp in een kunststof (tuin)kistwiene schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:25:
[...]
Hoe bevalt deze qua geluid? Ik heb vorig jaar ook een intex zfp 8m3 gekocht maar maakt teveel herrie in onze kleine tuin in een woonwijk. Zit tussen allemaal schuttingen dus veel weerkaatsingen. Buurman ook al aan het klagen en vind het zelf ook teveel geluid, is een vrij zware brom dus isoleren helpt maar beperkt. Heb Epdm matten op het dak en mijn pomp moet dus overdag met zon veel draaien en voldoende (3.5 m) opvoerhoogte hebben. Volledig variabel lijkt me net wat duur. Heb maar een 4x2x1m zwembad (7m3). Of als iemand anders nog tips heeft? Wil wel een zandfilter blijven gebruiken.
Mijn kraanwater zit ook op de 8, dus dat zou niet direct reden tot zorg hoeven zijn.Dennahz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:30:
[...]
Ik zal het je over een paar dagen weten te zeggen. Ben m'n zwembad nu opnieuw aan het vullen/opstarten![]()
De laatste tijd de BlueConnect in een emmer water gehad en daar was de pH wel erg hoog (>8) met kraanwater... dus ik hoop niet dat dat daarmee te maken heeft dan![]()
Zal er nog op terugkomen zodra het zout e.d. in het water zit.
Zijn vandaag bij ibood in de aanbieding, helaas komt er wel best wat verzendkosten bij....
Hier helaas nog geen zwembad opgezet aangezien ons huis binnenkort in de verkoop gaat, maar het goede nieuws is dat onze volgende tuin een stuk groter is dus past daar mooi weer een groter zwembad in
Thnx
Nu wil ik er ook een zandfilter pomp bij en dat zal waarschijnlijk een Intex zandfilterpomp 4m3/h worden.
Maar nu twijfel ik heel erg over de verwarming. Solar is geen optie want die kan ik nergens kwijt. Dus moet een warmtepomp worden. Maar welke dan? Hoeveel kw moet de pomp zijn? Is 3kw voldoende of is meer eigenlijk noodzakelijk.
Zelf had ik de poolex nano en w'eau 4kw gezien. Maar ik weet niet of dat goede merken zijn. Full inverter vind ik wat te duur. We hebben ook nog wel wat overschot op elektra met de zonnepanelen.
Wellicht hebben jullie tips. Mag ook over xandfilter zijn. Maar volgens mij is 4m3/h ruim voldoende voor een bad met 6500 liter water.
Ik ben hier ook benieuwd naar, maar wil ook niet in de kosten lopen...Highfive95 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:11:
Hier zijn we ook aan het kijken voor een zwembad. Aangezien tuin niet heel breed is zijn wij op een Bestway 404 x 201 x 100 zwembad uitgekomen. Dit pas mooi op het stuk in de tuin waar het bad moet komen te staan.
Nu wil ik er ook een zandfilter pomp bij en dat zal waarschijnlijk een Intex zandfilterpomp 4m3/h worden.
Maar nu twijfel ik heel erg over de verwarming. Solar is geen optie want die kan ik nergens kwijt. Dus moet een warmtepomp worden. Maar welke dan? Hoeveel kw moet de pomp zijn? Is 3kw voldoende of is meer eigenlijk noodzakelijk.
Zelf had ik de poolex nano en w'eau 4kw gezien. Maar ik weet niet of dat goede merken zijn. Full inverter vind ik wat te duur. We hebben ook nog wel wat overschot op elektra met de zonnepanelen.
Wellicht hebben jullie tips. Mag ook over xandfilter zijn. Maar volgens mij is 4m3/h ruim voldoende voor een bad met 6500 liter water.
Het geluid van deze pomp is meer een zachte brom. Zeker stiller dan de Intex variant(en). Geen spijt van deze aankoop.
Bij ons staat deze wel binnen in een ( geïsoleerd ) tuinhuis.
Geluid buiten is dus bijna nihil.
Opgegeven meest efficiënte debiet: 2.5 m3/hr
ZFP: 8 m3/hr
Ik zit heel erg op de wip wel/geen by pass.
Volgens toppy is het echt een must; ikzelf probeer een afweging te maken over verschil in snelheid en/of verbruik.
Of is het zo dat met factor 3 aan doorstroming het ding weinig tot niets gaat doen?
Status nu is dat ik bij JDL een HDPE bak heb besteld van 5x2,5x1,25 (heb niet een supergrote (stads)tuin) met een trap en plage/zitplateau erin. Daarnaast 2 inspuiters, een hoogwaterskimmer en een RGB Led lamp ingebouwd.
Ook inmiddels een W'eau warmtepomp, Zandfilter en een Blue Lagoon Chloor/PH set gekocht. Al twijfel ik nog steeds over dat laatste om toch niet te switchen naar een zout systeem. Hebben hier mensen een zout systeem icm een ph doseer systeem? Of is PH niet/minder belangrijk als je zout gebruikt?
Aankomende zaterdag komt er een loonwerker een gat graven. Beton storten doe ik zelf. Was nog even spannend omdat mijn tuin aan een sloot (zo'n 2 meter boven waterniveau) ligt met een damwand. Geluk is dat ik geen last heb van grondwater maar mijn damwand wel met strekveren onder de grond vast zit aan palen oid. Maar zou gelukkig geen problemen moeten opleveren.. Foto's volgen nog zodra ik wat verder ben met dit project..
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Ik lees hier en daar dat je een afstand van 1 meter tot de erfgrens moet houden. Heb je hiervoor een vergunning aangevraagd of hoe zit dat? Ik zou ook tegen de erfgrens aan willen bouwen, maar het moet wel legaal zijn.
1) Weau Full Inverter 17,5
2) Fairland AQS Inverter 16,5kW zwembad warmtepomp
3) Hayward Full Inverter Powerline 16kW zwembad warmtepomp
4) Fairland Full Inverter Plus 17,5kW zwembad warmtepomp (IPHCR45)
jeeedeee schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:17:toon volledige bericht
Ik lees even mee om de juiste volgorde van vullen van het bad te volgen, heb de spullen (zout, ph+/- en alkaliteit verhoger) gekocht. Mijn bad is inmiddels voor 90% vol en het is goed gekomen met de zijkanten, deze zijn nu bijna recht.
Omdat ik graag ook wil zwemmen bij de wat mindere dagen, zat ik te kijken naar een warmtepomp voor mijn opzetzwembad van 32m3. Er zijn er vrij veel te koop, maar ook wel erg prijzige (>3000 euro). Nu zat ik op toppy te kijken voor een aantal opties die nog redelijk ok zijn qua prijs (al vind ik het nog steeds veel geld). Ik vind het wel prettig als ik een wat langer seizoen kan hebben, (vandaar ook redelijke grote), en dat hij relatief wat stiller is.
Ik heb een aantal opties op een rij gezet, en ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met deze warmtepompen? De voorkeur gaat nu denk ik uit naar of de Weau of als tweede de fairland AQS inverter, ivm prijs ok, en redelijke garantie (2/7/7). Vind de Hayward wel erg weinig garantie geven, en de full inverter van fairland is wel weer erg aan de prijs(wel weer 10 jaar garantie). Ik zie de weau heeft b.v. een DC ventilator motor die brushless is, terwijl de fairland dan weer met borstels heeft. Eerste lijkt mij wel een stuk beter.
https://www.toppy.nl/prod...5-zwembad-warmtepomp.html
E2199
+ 13 kw verwarmingscapaciteit bij 15 graden
+ COP waarde bij 15 graden 4,9 - 7,6
+ Geluid op 1 meter 43 - 54 dB
+ 10 meter 22 - 34 dB
+ Minimaal debiet 6m3
+ Garantie 2/7/7
+ Full Inverter
Onderdelen
Mitsubishi Twin Rotary Compressor
Twisted Titanium Warmtewisselaar
Brushless DC ventilatiemotor
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
van 2399 voor E 2099
+ 12 kw verwarmingscapaciteit bij 15 graden
+ COP waarde bij 15 graden 4.2 - 6.0
+ Geluid op 1 meter 45.2 - 56.3
+ 10 meter 25,2 - 36,3 dB
+ Minimaal debiet 2m3
+ Step inverter
+ garantie 2/7/7
+ inclusief rubber voet
Onderdelen
Onderdelen GMCC Twin Rotary Compressor
Brushed AC ventilatiemotor
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
E2299
+ 12 kw verwarmingscapaciteit bij 15 graden
+ zoutwater bestendig
+ COP waarde bij 15 graden 4,6 - 6,78
+ Geluid op 1 meter Max. 50,8 dB
+ Geluidsniveau op 10m Max. 33,8 dB
+ Minimaal debiet 6,5m3
+ Garantie 2/2/2
Onderdelen
Panasonic Twin Rotary Compressor
Titanium Warmtewisselaar
https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html
E3300
+ 12 Verwarmingscapaciteit bij 15°
+ Wifi ja
+ Flow Switch ja
+ COP-waarde bij 15° 4,5 - 7,8
+ Geluidsniveau op 1m 43,1 - 53,8 dB
+ Minimaal debiet 7m3
+ Garantie 3/10/10
Onderdelen
Mitsubishi Twin Rotary Compressor
Dank @jorgenv een bestelling en wat geknutsel later is het gelukt! Heb je ook een idee wat betreft het in-line maken van de ds18b20's ?jorgenv schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:05:
[...]
Ik doe het met een ds18b20 en een node mcu. Als je in mijn post history kijkt vind je wel ergens wat meer uitleg er van geloof ik.
/f/image/wDBK9DAnaKgr8M5WLJFooYW2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door KeijiKiriya op 11-05-2022 13:20 ]
Sensor kan in een zogenaaamde thermowell en die kan je in een PVC T-stuk met binnendraad draaien.KeijiKiriya schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:14:
[...]
Dank @jorgenv een bestelling en wat geknutsel later is het gelukt! Heb je ook een idee wat betreft het in-line maken van de ds18b20's ?
[Afbeelding]
Als je zoekt op deze termen in dit topic kom je wel links tegen
Dank! thermowell was de goede zoekterm.Plenkske schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Sensor kan in een zogenaaamde thermowell en die kan je in een PVC T-stuk met binnendraad draaien.
Als je zoekt op deze termen in dit topic kom je wel links tegen
Begrijp in ieder geval:
- 1/2" BSP Thermowell
- PVC verloop naar 1/2" binnendraad
- PVC T-Stuk
Maar dan heb ik nog de vraag hoe het T-stuk geschikt te maken voor 32mm slangen. Wat moet de (binnen)maat zijn van het T stuk zijn en de verlopen naar een normale 32mm intex slang? (met slangklemmen)
Waarom dat verloop ? Er zijn volgens mij ook T-stukken waarbij alleen het gedeelte voor de thermowell schroefdraad heeft.KeijiKiriya schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:35:
[...]
Dank! thermowell was de goede zoekterm.
Begrijp in ieder geval:
- 1/2" BSP Thermowell
- PVC T-Stuk
Maar dan heb ik nog de vraag hoe het T-stuk geschikt te maken voor 32mm slangen. Wat moet de (binnen)maat zijn van het T stuk zijn en de verlopen naar een normale 32mm intex slang? (met slangklemmen)
Voor intex slang heb je een slangtule 32mm nodig.
En waarschijnlijk een pvc verloop van 32 naar 50 buitenmaat erbij, als het PVC T-stuk tenminste 50mm binnenmaat is
Ik heb een complete Intex setup, zandfilterpomp, zoutwater systeem, leidingen, bypass, warmtepomp en (ondervloer) isolatie, skimmer etc...
Als de leidingen al liggen kan je ook met een aanboorzadel werken. Bijv: https://witway.nl/vdl-aanboorzadel-50mm-1-2/KeijiKiriya schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:35:
[...]
Dank! thermowell was de goede zoekterm.
Begrijp in ieder geval:
- 1/2" BSP Thermowell
- PVC T-Stuk
Die kan je eenvoudig om een bestaande buis klemmen nadat je er een klein gat in hebt geboord voor de temp.sensor
pH - 7.45 --> 7.45
TA - 170 mg/l --> Overrange (= boven 200 mg/l)
Chlorine Free 0.11 mg/l --> 1.83 mg/l
evt heb ik wel interesse in de bypass en warmtepomp en isolatie.(RSH) schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:47:
Vanwege de overstap op een grote zwemvijver ga ik met het zwembad spul stoppen. Is er hier eigenlijk een vraag en aanbod gedeelte voor deze spullen? Ik heb veel gehad aan dit topic, zou het liever hier kwijt raken dan het op MP of Facebook te moeten zetten.
Ik heb een complete Intex setup, zandfilterpomp, zoutwater systeem, leidingen, bypass, warmtepomp en (ondervloer) isolatie, skimmer etc...
Je mag me een pb sturen als je wil.
Toch vreemd dat je zo’n laag percentage chloor haalt hoor.coelho schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:04:
Mijn zoutsysteem heeft nu 20 uur van zijn boost erop zitten en dit zijn de (veranderingen aan de) waardes:
pH - 7.45 --> 7.45
Hoe oud is het ding?
Ik heb zojuist een bypass aangesloten. Helaas nog een lekje dat moet ik zo even nalijmen. Proberen.
Water is 21,7 graden. Warmtepomp draait op “eco heat”.
Ik kan alleen maar eco heat en eco cool selecteren.
Iemand enig idee hoe een andere modus te kiezen? Ik zie in de app preview ook bijv heat boost.
Ding is 2 jaar oud, 1.5 zomer gebruikt tot nu toe.paQ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:38:
[...]
Toch vreemd dat je zo’n laag percentage chloor haalt hoor.
Hoe oud is het ding?
Ik heb zojuist een bypass aangesloten. Helaas nog een lekje dat moet ik zo even nalijmen. Proberen.
Water is 21,7 graden. Warmtepomp draait op “eco heat”.
Ik kan alleen maar eco heat en eco cool selecteren.
Iemand enig idee hoe een andere modus te kiezen? Ik zie in de app preview ook bijv heat boost.
Maar hoezo laag? Het moet toch tussen 1-3 mg/l zijn? Boost is normaal gesproken 48 uur, na 20 uur zit ik al op 1.83. Ik dacht dat het heel aardig was
Nou meer in de trend van:coelho schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:41:
[...]
Ding is 2 jaar oud, 1.5 zomer gebruikt tot nu toe.
Maar hoezo laag? Het moet toch tussen 1-3 mg/l zijn? Boost is normaal gesproken 48 uur, na 20 uur zit ik al op 1.83. Ik dacht dat het heel aardig was
Ik zat na 16 uur boost op 5 mg/l
of er zit gewoon een enorm (!) verschil in de meetmethoden
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 11-05-2022 17:24 ]
21.7 > 22.4
Ik vind het nog niet heel erg opschieten eigenlijk.
Bypass voor doorstroom staat ca op de helft,
De in en uit van de wp op ca 1/3
Zet ik die een fractie verder dicht, dan geeft ie een error voor te weinig doorstroming. Dus op zich zou het helemaal moeten kloppen.
Je mag een bouwwerk tegen de erfgrens aan bouwen maar niet erop. Let op dat je niet meer dan 50% van je perceel bebouwd als je minder dan 100m2 tuin hebt. tussen de 100 en 300m2 mag je 50m2 bebouwen. en groter dan 300m2 dan mag je 90m2 bijbouwen. Ook bestaande uitbreidingen horen daar bij.-Paul- schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:36:
[...]
Ik lees hier en daar dat je een afstand van 1 meter tot de erfgrens moet houden. Heb je hiervoor een vergunning aangevraagd of hoe zit dat? Ik zou ook tegen de erfgrens aan willen bouwen, maar het moet wel legaal zijn.
In mijn geval had ik vanuit de bouw een tuin van 55m2. ik mag dus 27,5 M2 mag ik bebouwen.
-schuur 7,3 m2
-aanbouw 12,5m2
-zwembad 7,7 m2
totaal 27,5 m2 ...ik voldoe dus
alleen als je achtertuin grens aan openbaar gebied moet je 1m afstand houden. mijn achterom is 50% van mij en de ander 50% van de overbuurman. ons achterom is dus geen openbaar gebied. en zou dat wel zo zijn dan zit de schuur ertussen. :-)
Check maar eens hoeveel mensen hun koivijver tegen de erfgren aan hebben gebouwd.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Start (bad heeft gevuld overwintert):
TA: 91
PH: 7.8
CL: 0.1
Vond het niet zo schokkend en dus maar direct zout erin gekiept, rondgepompt, een beetje PH min erbij (aantal grams om het op 7.4 te krijgen). PH is uiteindelijk uitgekomen op 7.2 dus vervolgens het zoutsysteem op boost gezet.
Volgende dag alleen chloor gemeten:
's ochtends 1.8
's avonds 0.1
Op 1 of andere manier per ongeluk de continue boost geactiveerd op het zoutsysteem i.p.v. de standaard '3x de ingestelde dag-draaitijd'. Volgende ochtend opnieuw gemeten;
TA: 100
PH: 7.6
CL: 4.1
Door de schommelende PH toch maar gekozen om ook de TA wat hoger te krijgen en vanwege het hoge chloor het dek er maar eens afgehaald. Na 3 uur het bad laten zonnen weer gemeten;
TA: 110
PH: 7.3
CL: 0.7
Geen idee waar het chloor zo snel heen is gevlogen maar goed. Zwemkleren aangetrokken en met dochterlief het zwemseizoen geopend!

Nu staat het zoutsysteem weer op boost
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Waarom heb je de aan en afvoer richting de warmtepomp geknepen. Het is de bedoeling dat er vrijelijk water stroomt van en naar de warmtepomp. De hoeveelheid regel je met de bypass. Welke WP en hoeveel M3 had je?paQ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:49:
Hmm. Warmtepomp staat nu 3 uur aan.
21.7 > 22.4
Zet ik die een fractie verder dicht, dan geeft ie een error voor te weinig doorstroming. Dus op zich zou het helemaal moeten kloppen.
Geldt een zwembad ook als bebouwing? Het heeft toch geen muren en een dak? Dan zou een vijver dus ook bebouwing zijn? Of een betegeld terras?Zuluman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:08:toon volledige bericht
[...]
Je mag een bouwwerk tegen de erfgrens aan bouwen maar niet erop. Let op dat je niet meer dan 50% van je perceel bebouwd als je minder dan 100m2 tuin hebt. tussen de 100 en 300m2 mag je 50m2 bebouwen. en groter dan 300m2 dan mag je 90m2 bijbouwen. Ook bestaande uitbreidingen horen daar bij.
In mijn geval had ik vanuit de bouw een tuin van 55m2. ik mag dus 27,5 M2 mag ik bebouwen.
-schuur 7,3 m2
-aanbouw 12,5m2
-zwembad 7,7 m2
totaal 27,5 m2 ...ik voldoe dus
alleen als je achtertuin grens aan openbaar gebied moet je 1m afstand houden. mijn achterom is 50% van mij en de ander 50% van de overbuurman. ons achterom is dus geen openbaar gebied. en zou dat wel zo zijn dan zit de schuur ertussen. :-)
Check maar eens hoeveel mensen hun koivijver tegen de erfgren aan hebben gebouwd.
Geen idee. Zo zag ik het in een filmpjemedu80 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:50:
[...]
Waarom heb je de aan en afvoer richting de warmtepomp geknepen. Het is de bedoeling dat er vrijelijk water stroomt van en naar de warmtepomp. De hoeveelheid regel je met de bypass. Welke WP en hoeveel M3 had je?
WP (6kW) geeft 2.5 m3/hr op.
De pomp doet 8 m3
Maar als er net zoveel in kan (hetgeen voldoende is volgens de WP zelf) dan kan er toch blijkbaar ook voldoende uit
mijn punt: er kan nooit meer in, dan dat er ook uit kan
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 00:07 ]
ik heb het als bebouwing voor mezelf gerekend om gezeur te voorkomen. Je zou het als bebouwing kunnen zien als het boven maaiveld uitkomt.coelho schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:06:
[...]
Geldt een zwembad ook als bebouwing? Het heeft toch geen muren en een dak? Dan zou een vijver dus ook bebouwing zijn? Of een betegeld terras?
Dit is wat ik heb gevonden maar weet niet of het klopt en hoe actueel het is: https://zwembad-aanleg.nl/zwembad-aanleggen-vergunning-nodig
Je zult dus niet altijd een bouwvergunning nodig hebben voor de bouw van je zwembad. Bouw je bijvoorbeeld een relatief klein zwembad, dan vormt dat geen probleem voor de aanleg. Je zwembad mag tot en met 30 vierkante meter zijn. Ook zijn er hoogte-eisen. Is je zwembad hoger dan 1,5 meter (inclusief de afdekking)? Dan heb je een vergunning nodig. Dit zijn de afmetingseisen voor het aanleggen van een zwembad.
Zwembad groter dan 30 vierkante meter
Duitse bouwvergunning uit 1932
Je hebt een vergunning nodig voor de bouw van je zwembad als dit zwembad groter is dan 30 vierkante meter. Daarnaast mag je zwembad niet hoger dan zijn anderhalve meter. Hierbij is de afdekking in beschouwing genomen. Je hebt ook een vergunning van de gemeente nodig als je het te bouwen zwembad in je voortuin wil plaatsen. Binnen 30 meter van je woning heb je geen vergunning
nodig. Buiten deze 30 meter ruimte heb je echter wel weer een vergunning nodig. Ook heb je een vergunning nodig als je je zwembad wil plaatsen in ruimtelijk kwetsbare gebieden. Tot slot moet je een vergunning aanvragen als je een zwembad wil bouwen in een oeverzone of in een vijf meter brede strook vanaf een waterloop.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ai, toch nog gemist puntje tijdens bezoek zie ikm0nk schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:36:
Hier ook weer de zwembad plannen opgepakt. Inmiddels een bezoek aan JDL Kunstoffen gemaakt en langs @Cujo74 geweest om zijn HDPE zwembad te bekijken (thx voor de ontvangst nogmaals!)
Status nu is dat ik bij JDL een HDPE bak heb besteld van 5x2,5x1,25 (heb niet een supergrote (stads)tuin) met een trap en plage/zitplateau erin. Daarnaast 2 inspuiters, een hoogwaterskimmer en een RGB Led lamp ingebouwd.
Ook inmiddels een W'eau warmtepomp, Zandfilter en een Blue Lagoon Chloor/PH set gekocht. Al twijfel ik nog steeds over dat laatste om toch niet te switchen naar een zout systeem. Hebben hier mensen een zout systeem icm een ph doseer systeem? Of is PH niet/minder belangrijk als je zout gebruikt?
Aankomende zaterdag komt er een loonwerker een gat graven. Beton storten doe ik zelf. Was nog even spannend omdat mijn tuin aan een sloot (zo'n 2 meter boven waterniveau) ligt met een damwand. Geluk is dat ik geen last heb van grondwater maar mijn damwand wel met strekveren onder de grond vast zit aan palen oid. Maar zou gelukkig geen problemen moeten opleveren.. Foto's volgen nog zodra ik wat verder ben met dit project..
Maar ik heb dus en zoutsysteem en automatisch ph doseer systeem, werkt vlekkeloos
PH is bij mijn weten altijd het belangrijkste om op orde te hebben, of je nu direct chloor hebt of dit middels zout omzet maakt bij mijn weten verder niet zo veel verschil.
Ik heb sinds vorig jaar die Weau Full inverter 17,5 en bevalt me erg goed. Erg stil en krijgt de boel goed op temperatuur. Bad 8*3,8*1.5m zit hier inmiddels al ruim 3 weken nu op 29 a 30 graden continue. Laatste 2 weken met ongeveer 11 uur actief per dag.jeeedeee schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:39:
Even een kick van mijn vraag aangezien hij al wat naar het eind verdwenen is, iemand nog tips voor een goede aanschaf qua warmtepomp voor het 32m3 opzetzwembad hier?
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door Cujo74 op 11-05-2022 23:47 ]
Verticaal maakt iets meer geluid, verder geen verschil op inderdaad de opzet na.Niek_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:52:
Is er een reden om niet voor een verticale warmtepomp te kiezen in vergelijking met een horizontale? Ik zie namelijk qua prijs, prestaties etc niet echt noemenswaardige verschillen. Qua benodigd ruimte natuurlijk wel.
Als je tussen die twee moet kiezen, ik zou dan voor de 8kW gaan omdat 6kW aan de lage kant is voor een 18m3 opzet zwembad...paQ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:48:
[...]
Het lijkt erop dat ik er niet omheen kan.
Maar dan is de vraag: 6kw inverter mini plus van w’eau, of een 8kw step inverter. (2e hands)
Cop is resp maximaal 9 en 5,3
Aanschaf is ongeveer de helft.
[...]
Die waardes zullen niet bij 15gr buitentemperatuur zijn, dus infeite zou je nog hoger moeten gaan wil je het -goed- doen. Maar dit ligt ook aan hoelang je het zwemseizoen wilt hebben/maken.
Waarschijnlijk al vermeld hier; vullen, zout toevoegen, pH op orde brengen en dan pas zout systeem aanzetten.coelho schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:32:toon volledige bericht
Gisteren mijn bad opgezet en nu is de kraan aan het lopen. 16kuub met zoutsysteem.
Om het debacle van vorig jaar te voorkomen, waarin ik bijna vaker groen dan transparant water had, wil ik toch nog eens hier de startvolgorde checken. Belangrijkste reden was mijns inziens dat het chloor niet op niveau bleef, ondanks de juiste draaitijden van de pomp en het zoutsysteem.
Kraanwater heeft een te hoog pH, dus die moet ik verlagen.
Ik moet (uiteraard) zout toevoegen. Waar ik vorig jaar het intex boekje heb aangehouden (3kg/m3), wil ik dit jaar iets hoger gaan zitten. Op de meeste zwembad websites lees je dat je het aantal liters door 250 moet delen, ofwel 4kg/m3.
Tot slot wil ik cyaanzuur toevoegen om het chloor beter vast te houden.
Tot zover niks op aan te merken, hoop ik. Maar waar begin ik nu? Ga ik eerst zout water maken (toevoegen + pomp 24 uur aan), dan cyaanzuur toevoegen en beginnen met een 48 uur zoutbooster (volgens het boekje), en tenslotte pas het pH aanpassen, of dient eerst het pH op niveau te zijn voor ik zout ga toevoegen enz.?
Omdat het allemaal invloed op elkaar heeft kan ik me voorstellen dat de volgorde uiteindelijk wel uitmaakt.
Cyaanzuur raad ik af, je hebt nog meer chloor nodig voor de zelfde werking en het is niet afbreekbaar. Sta je straks je zwembad -half- te legen omdat er teveel Cyaanzuur in zit
Hmzz 4kW bij 15gr buitentemperatuur... 18m3 / 2 = 9kW... Je WP gaat het zwaar krijgen als je ook gebruik er van wilt maken bij de wat koudere dagen/nachten.paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:15:
[...]
Ik heb ook gemerkt: gewoon meer zout, en langer laten draaien.
Dat je het af en toe een heel klein beetje proeft, dat is dan maar zo
Ik heb zojuist de 6kW mini plus inverter besteld.
het bad is 18m3, volgens Toppy moet dat lukken tot 24m3. (geven ze zelf aan)
Maar zoals gezegd weet ik je zwemseizoen niet, dus mogelijk dat je er helemaal geen last van hebt
Ben dus voor benieuwd naar het resultaat
Dat hoort zeker niet, beste is inderdaad even laten controleren. Ventilator werkt verder wel gewoon?robb. schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:16:
Vorig jaar heb ik een bouwkundig zwembad (56 m3) gebouwd, deze wordt verwarmd dmv een Fairland Inver-X (18kW- 21,5kW) type IXCR56. Deze warmtepomp heb ik vorig jaar een aantal maanden zonder problemen gebruikt. Afgelopen week weer voor het eerst opgestart ivm het zonnige weer. Na een ongeveer 1,5 uur (kan langer of korter zijn) stop de ventilator opeens, het lijkt wel of deze ergens door blokkeert. Toen ik het ontdekte kwam er ook een beetje blauwe rook uit de behuizing van de warmtepomp. Er werden geen storingscodes gemeld. De volgende dag de pomp weer opgestart en na een tijdje hetzelfde probleem.
Ik heb de leverancier al gebeld, maar die moeten de fabrikant weer benaderen etc Oftewel dit gaat even duren..
Is dit probleem bij jullie herkenbaar? De warmtepomp heeft voldoende flow, althans er is geen flowstoring. De zwembadpomp heeft bij beide keren op een verschillende stand gedraaid (hoog & midden stand), dus daar moet het niet aan liggen denk ik.
Afslaan kan ook te maken hebben met een te hoge/weinig druk in je -koudemiddel- leiding.
Dit kan gevolgen hebben voor je compressor, zou dus zeker er naar laten kijken.
Hmzz dat kan ik bij mij echt niet vinden. Dit ga ik zeker testen!medu80 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:18:
Nou er zit 200 watt verschil in het verbruik van mijn warmtepomp als ik de volle flow erdoorheen jaag of met de by-pass een beetje door de warmtepomp. Alles door de warmtepomp is zo rond de 890 a 910 watt, deels door de warmtepomp zit ik aan 1090 watt. Ik snap ook niet waardoor dat komt.
Dus hoe minder water hoe hoger het verbruik.
Kan geen kwaad, liefst zoveel mogelijk waterpas maar iets kan geen kwaad.BounceMeister schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:25:
Ik zie net dat de plek waar ik mijn w'eau mini warmtepomp neer wil zetten, iets schuin afloopt. De tegels zijn daar wat verzakt. Is het erg als hij niet waterpas staat?
De vraag is natuurlijk wat versta jij onder "iets schuin"
Verder kan je natuurlijk gewoon iets eronder zetten om het waterpas te zetten (maar dan is het in feite al te schuin als je dat moet gaan doen).
Altijd VOOR.paQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:28:
Moet /mag een warmtepomp trouwens NA het elektrolyse apparaat? (by pass er eventueel tussen), of moet die ervoor?
Ik lees wat tegenstrijdigheden. Hier staat dat de bypass NA de elektrolyse moet, maar in het schema staat het exact andersom![]()
https://www.adbv-pools.be/zwembaden/warmtepompen/plaatsing
[...]
Desinfectie altijd als laatste ongeacht de methode die je wilt toepassen.
Doe je erna, dan zorg voor een budget want met wat pech is je WP over een jaar stuk (afhankelijk van het gebruik) en dat valt niet onder garantie...
(extreem voorbeeld om te verduidelijken dat je het niet als nog gaat proberen).
Pomp zelf niet in bezit maar kan je gerust vertellen die stuk stiller is dan de Intex ZFP pomp...wiene schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:25:
[...]
Hoe bevalt deze qua geluid? Ik heb vorig jaar ook een intex zfp 8m3 gekocht maar maakt teveel herrie in onze kleine tuin in een woonwijk. Zit tussen allemaal schuttingen dus veel weerkaatsingen. Buurman ook al aan het klagen en vind het zelf ook teveel geluid, is een vrij zware brom dus isoleren helpt maar beperkt. Heb Epdm matten op het dak en mijn pomp moet dus overdag met zon veel draaien en voldoende (3.5 m) opvoerhoogte hebben. Volledig variabel lijkt me net wat duur. Heb maar een 4x2x1m zwembad (7m3). Of als iemand anders nog tips heeft? Wil wel een zandfilter blijven gebruiken.
Zelf de weg gekozen voor een 2de handse pomp met losse frequentie regelaar (totaal 225,-- EUR).
Zou twee goede matten plaatsen, pomp pas vervangen als dat nodig/gewenst is.NoFate schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:59:
Guys, ik heb hier zo een prism zwembad van 4 op 2 ... Heb er zo 1 bol ophangen en de standaard pomp... Denk jullie dat een 2de bol beter gaat zijn? Of kan ik beter investeren in bv 2 matten en nieuwe pomp? Die matten kan ik op het dakje erlangs leggen, van 2 meter hoogte...
Thnx
Ik zou voor een 4kW gaan bij 15gr buiten temperatuur. Voorkeur een inverter model.Highfive95 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:11:
Hier zijn we ook aan het kijken voor een zwembad. Aangezien tuin niet heel breed is zijn wij op een Bestway 404 x 201 x 100 zwembad uitgekomen. Dit pas mooi op het stuk in de tuin waar het bad moet komen te staan.
Dan kom je dus uit op bijvoorbeeld de "W'eau Mini Inverter Plus 6kW".
Bypass zeker gebruiken, als water inderdaad -veels- te snel doorheen gaat dan wordt er te weinig warmte opgenomen door het water.paQ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:28:
Mijn warmtepomp (inverter) wordt is vandaag geleverd.
Opgegeven meest efficiënte debiet: 2.5 m3/hr
ZFP: 8 m3/hr
Ik zit heel erg op de wip wel/geen by pass.
Volgens toppy is het echt een must; ikzelf probeer een afweging te maken over verschil in snelheid en/of verbruik.
Of is het zo dat met factor 3 aan doorstroming het ding weinig tot niets gaat doen?
Bypass heeft ook voordelen mbt onderhoud etc, ik zie geen reden om hier op te gaan bezuinigen?
Ze zijn allemaal vrijwel gelijk, het zal dus komen op persoonlijke ervaring en of eisen zoals garantie.jeeedeee schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:39:
Even een kick van mijn vraag aangezien hij al wat naar het eind verdwenen is, iemand nog tips voor een goede aanschaf qua warmtepomp voor het 32m3 opzetzwembad hier?
[...]
Brushless is beter.
NR 1 is huismerk (niet dat dat een probleem is).
Zelf zou ik een slagje groter gaan mbt capaciteit (32m3 / 2 = 16 kW bij 15gr buiten temperatuur, deze doen allemaal ~12kW).
Maar dit is ook afhankelijk van je gewenste zwemseizoen.
Ik vind dat nog niet zo slecht.paQ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:49:
Hmm. Warmtepomp staat nu 3 uur aan.
21.7 > 22.4
Verder zou ik je in/uit van je wp gewoon vol open zetten en de doorstroom op 1/2 laten.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik ben het wel met @paQ eens, ik vind de stijging erg weinig.coelho schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:04:
Mijn zoutsysteem heeft nu 20 uur van zijn boost erop zitten en dit zijn de (veranderingen aan de) waardes:
pH - 7.45 --> 7.45
Je systeem moet 5 gram per uur kunnen maken. Op 20 uur is dat dus 200 gr. Volgens de berekeningen zou 200 gram chloorgas goed op 16m3 je chloor naar 6,3 ppm (dus niet mg) moeten brengen.
Is je zwembad soms niet afgedekt, dat je met de zon erop chloor staat te produceren wat net zo hard weer afgebroken word?
Ik zit nu even terug te bladeren, je gebruikt een aquachek trutest zie ik?
Die wil nog wel eens fluctuerende metingen geven. Je dompelt de 'kussentjes' op de teststrip in het water, wat vervolgens met de chemicaliën erin reageert en vervolgens probeert dat ding de kleur digitaal te interpreteren.Wat zijn de waardes als je 3 strips achter elkaar test?
Ik zou eens zo'n setje gebruiken: https://www.toppy.nl/prod...-voor-zwembad-en-spa.html
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Zo'n setje (ander merk) zag ik bij de Action (Nijverdal) voor 2,95.Koffie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:02:
[...]
...
...
Ik zou eens zo'n setje gebruiken: https://www.toppy.nl/prod...-voor-zwembad-en-spa.html
:strip_exif()/f/image/hOg5DzLbnOb9ZYyZ50wONJcO.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 34% gewijzigd door BounceMeister op 12-05-2022 08:12 ]
goeie tip!BounceMeister schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
[...]
Zo'n setje (ander merk) zag ik bij de Action (Nijverdal) voor 2,95.
[Afbeelding]
Wat zou daar het voordeel van zijn?Jazsie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 01:31:
[...]
Ik vind dat nog niet zo slecht.
Verder zou ik je in/uit van je wp gewoon vol open zetten en de doorstroom op 1/2 laten.
We zijn nu een nacht verder, en hij springt echt zojuist pas naar 22.7 (middernacht was 22.6).
Ik twijfelde een beetje aan het afgegeven vermogen, dus even een smart plug er tussen gehangen, maar dat lijkt toch wel te kloppen.
Hij start langzaam op, en na enkele minuten draait hij op vol vermogen zo te zien. (er moet een decimaal bij)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 2022-05-12 09:11:27 Report Power 13258W device itself 2022-05-12 08:42:49 Report Power 12047W device itself 2022-05-12 08:42:14 Report Power 10945W device itself 2022-05-12 08:41:44 Report Power 9727W device itself 2022-05-12 08:41:08 Report Power 8917W device itself 2022-05-12 08:40:38 Report Power 7675W device itself 2022-05-12 08:39:52 Report Power 6983W device itself 2022-05-12 08:39:22 Report Power 6285W device itself 2022-05-12 08:39:17 Report Power 4773W device itself 2022-05-12 08:38:47 Report Power 2115W device itself 2022-05-12 08:38:42 Report Power 1040W device itself |
Ik weet niet waar je woont maar het was over het uiteindelijk ook niet zo warm vannacht. In het binnenland maar een graad of 7 later in de nacht, temperatuur aan de grond lokaal maar 2 a 3 graden boven nul. Dan vind ik temperatuur behouden nog niet zo slecht.[b]paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:46:
We zijn nu een nacht verder, en hij springt echt zojuist pas naar 22.7 (middernacht was 22.6).
Ik twijfelde een beetje aan het afgegeven vermogen, dus even een smart plug er tussen gehangen, maar dat lijkt toch wel te kloppen.
Hij start langzaam op, en na enkele minuten draait hij op vol vermogen zo te zien. (er moet een decimaal bij)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2022-05-12 08:42:49 Report Power 12047W device itself 2022-05-12 08:42:14 Report Power 10945W device itself 2022-05-12 08:41:44 Report Power 9727W device itself 2022-05-12 08:41:08 Report Power 8917W device itself 2022-05-12 08:40:38 Report Power 7675W device itself 2022-05-12 08:39:52 Report Power 6983W device itself 2022-05-12 08:39:22 Report Power 6285W device itself 2022-05-12 08:39:17 Report Power 4773W device itself 2022-05-12 08:38:47 Report Power 2115W device itself 2022-05-12 08:38:42 Report Power 1040W device itself
in het zuidenTMCThomas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:01:
[...]
Ik weet niet waar je woont maar het was over het uiteindelijk ook niet zo warm vannacht. In het binnenland maar een graad of 7 later in de nacht, temperatuur aan de grond lokaal maar 2 a 3 graden boven nul. Dan vind ik temperatuur behouden nog niet zo slecht.
Gister heel de dag tegen de 27, toen forse regenbui en heel de nacht rond de 10 denk ik?
Anyway, we gaan zien wat er vandaag gaat gebeuren, maar eerlijk gezegd had ik verwacht dat ie verder zou zijn met opwarmen.
Bad is afgedekt overigens wanneer het niet gebruikt wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 09:07 ]
Als ik naast het pomphokje sta hoor ik gewoon helemaal niks. Wat een verademing in vergelijking met die Intex pomp. En nog een stuk zuiniger/krachtiger ook. Nogmaals bedankt voor de tip @Dewim1!
Het zout is inmiddels opgelost en m'n ZWS is chloor aan het produceren
Alleen m'n BlueConnect geeft nu wel een pH aan van 8.6. Zal hem even opnieuw moeten kalibreren, denk ik.
hmm oke, ben benieuwd.paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:07:
[...]
in het zuiden
Gister heel de dag tegen de 27, toen forse regenbui en heel de nacht rond de 10 denk ik?
Anyway, we gaan zien wat er vandaag gaat gebeuren, maar eerlijk gezegd had ik verwacht dat ie verder zou zijn met opwarmen.
Bad is afgedekt overigens wanneer het niet gebruikt wordt.
In 22.7
Uit 52
Verschil in uit 1
die cijfers kloppen verder wel lijkt me?
Ik was alleen vergeten de timer van de zwembadpomp te deactiveren, dus die is om 12 uur vannacht uitgegaan.
Vanmorgen wilde de warmtepomp niet opstarten en zat hij in ontdooi-modus. Bleek dat het uiteinde van de condensslang 2cm omhoog krulde, waardoor het condens(of regen-?)water niet wegliep.
Misschien de warmtepomp op een verhoging plaatsen?
Zou je eens een filmpje kunnen plaatsen (al kan geluid wel lastig overkomen) ?BounceMeister schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:10:
Ik heb m'n W'eau mini inverter plus 4.5kW gisteravond geïnstalleerd. Het geluid viel me iets tegen; de fan loopt mooi rustig, maar je hoort de compressor nog wel, hoewel het geluid snel vervaagt bij wat omgevingsgeluid of wind. (We hebben een vrij kleine tuin.)
Ik was alleen vergeten de timer van de zwembadpomp te deactiveren, dus die is om 12 uur vannacht uitgegaan.
Vanmorgen wilde de warmtepomp niet opstarten en zat hij in ontdooi-modus. Bleek dat het uiteinde van de condensslang 2cm omhoog krulde, waardoor het condens(of regen-?)water niet wegliep.
Misschien de warmtepomp op een verhoging plaatsen?
Betreft dat condens: die moet inderdaad wel weg kunnen lopen. Dus of de slang eraf laten, of zorgen dat die door zwaartekracht weg kan lopen. Een verhoging kan prima.
Alhoewel ik dat pas echt kan / mag beoordelen als de boel eindelijk eens op temperatuur is.
Hij loopt nu op full power. (1.3 kWh, 6A)
(23,2 intussen)
(23,4)
(23,5)
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 11:28 ]
Heb je een 6KW warmtepomp, hoeveel m3 is je bad dan? Als ik mijn 7KW warmtepomp aanzet 's nachts, dan is het enige wat ie kan op temperatuur houden. En dan met 100%. Ondanks dat ik maar een klein 13m3 a 14m3 zwembad heb. Gisteren 27.9, vanmorgen 25.2. Overdag gaat het wel hard met de opwarming. Ik schat zo 0.6 - 0.7 graad per uur. Na een uur of 18:00 houd de snelle opwarming ook op. Dan haal ik max 0.2 erbij tot een uur of 22:00.paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:53:
De compressor hoor je inderdaad wel (vind ik ook)
Alhoewel ik dat pas echt kan / mag beoordelen als de boel eindelijk eens op temperatuur is.
Hij loopt nu op full power. (1.3 kWh, 6A)
(23,2 intussen)
(23,4)
(23,5)
Ik gebruik de Toppy PoolLabKoffie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:02:
[...]
Ik ben het wel met @paQ eens, ik vind de stijging erg weinig.
Je systeem moet 5 gram per uur kunnen maken. Op 20 uur is dat dus 200 gr. Volgens de berekeningen zou 200 gram chloorgas goed op 16m3 je chloor naar 6,3 ppm (dus niet mg) moeten brengen.
Is je zwembad soms niet afgedekt, dat je met de zon erop chloor staat te produceren wat net zo hard weer afgebroken word?
Ik zit nu even terug te bladeren, je gebruikt een aquachek trutest zie ik?
Die wil nog wel eens fluctuerende metingen geven. Je dompelt de 'kussentjes' op de teststrip in het water, wat vervolgens met de chemicaliën erin reageert en vervolgens probeert dat ding de kleur digitaal te interpreteren.Wat zijn de waardes als je 3 strips achter elkaar test?
Overdag heb ik er inderdaad mijn noppenfolie vanaf gegooid zodat het water ook door de zon opgewarmd kan worden. Normaliter gaat er 's ochtends de afdekking vanaf en 's avonds weer op. Niet goed, begrijp ik?
Gisteren is de afdekking er een aantal uren af geweest en is er een kwartiertje gezwommen.
Inmiddels weer opnieuw gemeten. Om 08:00 uur vanochtend is mijn electrolyse uitgesprongen door een stroomonderbreking. Hij heeft 37 uur gedraaid in boost. Het bad is afgedekt sinds gisteravond. Ik meet nu bij een watertemperatuur van 21 graden:
Waarde - Aanvang electrolyse --> Na 20 uur electrolyse --> Na 37 uur electrolyse:
pH - 7.45 --> 7.45 --> 7.53
TA - 170 mg/l --> Overrange (= boven 200 mg/l) --> 172 mg/l
Chlorine Free 0.11 mg/l --> 1.83 mg/l --> 3,73 mg/l
Zeg het maar
18m3medu80 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:57:
[...]
Heb je een 6KW warmtepomp, hoeveel m3 is je bad dan? Als ik mijn 7KW warmtepomp aanzet 's nachts, dan is het enige wat ie kan op temperatuur houden. En dan met 100%. Ondanks dat ik maar een klein 13m3 a 14m3 zwembad heb. Gisteren 27.9, vanmorgen 25.2. Overdag gaat het wel hard met de opwarming. Ik schat zo 0.6 - 0.7 graad per uur. Na een uur of 18:00 houd de snelle opwarming ook op. Dan haal ik max 0.2 erbij tot een uur of 22:00.
ik tik zojuist de 24 graden aan, dus sinds vanochtend 1.4 graden gewonnen
Moet zeggend dat ik eigenlijk wel de hoop had, dat eenmaal op temp (zo rond de 26 - 27 graden) ik de boel eigenlijk wel op temp kan houden zonder dat het 24 uur per dag aan hoeft te staan. Dat betekent dat de pomp ook 24/7 moet draaien.
Uh, is de noppenfolie er niet juist voor om sneller op te warmen in de zon?coelho schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:07:
[...]
Ik gebruik de Toppy PoolLab
Overdag heb ik er inderdaad mijn noppenfolie vanaf gegooid zodat het water ook door de zon opgewarmd kan worden. Normaliter gaat er 's ochtends de afdekking vanaf en 's avonds weer op. Niet goed, begrijp ik?
Ze heten niet voor niks "zonnedeken"
Over je chloor: ik heb mijn ZWS vannacht 8 uur regulier laten draaien. Vanmorgen had ik chloorwaarde 2-3.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 12:27 ]
Ik dacht dat het isolatie was om grote afkoeling in de nacht tegen te gaanpaQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:25:
[...]
Uh, is de noppenfolie er niet juist voor om sneller op te warmen in de zon?
Ze heten niet voor niks "zonnedeken"
Over je chloor: ik heb mijn ZWS vannacht 8 uur regulier laten draaien. Vanmorgen had ik chloorwaarde 2-3.
Het is beiden.coelho schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:29:
[...]
Ik dacht dat het isolatie was om grote afkoeling in de nacht tegen te gaan
what he said ^^coelho schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:29:
[...]
Ik dacht dat het isolatie was om grote afkoeling in de nacht tegen te gaan
Als je dan in de zon (zonder gebruik) de deken er af haalt, koelt en het water af (of warmt het iig niet op) en kill je je chloor.
(24.3)
Al doende leert men, tochpaQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:00:
[...]
what he said ^^
Als je dan in de zon (zonder gebruik) de deken er af haalt, koelt en het water af (of warmt het iig niet op) en kill je je chloor.
offtopic:
(24.3)
Ik kwam er ook pas recent achter dat je een bubbeltjes afdekking met de bubbels naar beneden legt

Zeker, is bijna dubbel zoveel contactoppervlak.coelho schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:08:
[...]
Al doende leert men, toch![]()
Ik kwam er ook pas recent achter dat je een bubbeltjes afdekking met de bubbels naar beneden legt
24,5
Ik kan met 3 a 4 uur per dag, de temperatuur redelijk stabiel houden. Als de zon volop schijnt, schakel ik over op de EPDM matten. Scheelt wat energie.
Ik heb net wel alle aliexpress ds18b20 vervangen door originele ds18b20. Dat scheelt wel, ze geven allemaal exact dezelfde temperatuur aan.
Tevens als je een thermowell installeert, zorg dan dat het gat waar deze ingaat zeker groter is als de thermowell zelf. Ik had gaatjes geboord van 8mm. De thermowell past er dan net, zonder enige speling, in, maar dan klopt de temperatuurmeting niet meer. Het gat moet groter zodat de sensor eigenlijk continue voorzien wordt van verse aanvoer. dom dom dom. Ik heb er nu gaatjes in gemaakt met een 12 boortje.
geen idee nog.medu80 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:47:
Maar 6KW warmtepomp op een 18m3 zwembad. Die haalt alleen de 6kw bij 27 graden, bepaalde luchtvochtigheid en een bepaalde aanvoertemperatuur. Dit gaat nog wel effe duren voor jouw, denk ik...
Ik ga natuurlijk ook mede af op wat de verkoper allemaal uit de doeken doet en soort van adviseert.
Toppy zegt dat deze inverter mini plus van 6kW de overcapaciteit benut, om zo prima te volstaan voor een 18m3 bad. En dan zelfs van April t/m Oktober (!)
zojuist 25 graden aangetikt, dus ik hoop de 26 ook nog wel te halen vanmiddag.
2,67! zelfsBounceMeister schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
[...]
[Afbeelding]
2 gekocht. Ben benieuwd
\
25,4
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 15:11 ]
Mijn 45m3 bad doet het met een full inverter warmtepomp van 14kw. Op 2 dagen van 18 naar 25 graden. Tegen morgen heeft ie zijn temperatuur van 28 graden bereikt en dat gaat prima tot eind september. Nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd.paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:13:toon volledige bericht
[...]
geen idee nog.
Ik ga natuurlijk ook mede af op wat de verkoper allemaal uit de doeken doet en soort van adviseert.
Toppy zegt dat deze inverter mini plus van 6kW de overcapaciteit benut, om zo prima te volstaan voor een 18m3 bad. En dan zelfs van April t/m Oktober (!)
zojuist 25 graden aangetikt, dus ik hoop de 26 ook nog wel te halen vanmiddag.
[...]
2,67! zelfs
2 gekocht. Ben benieuwd
\
offtopic:
25,4
OK, nou dat zou dan soort van overeen moeten komen, toch?fox80 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:38:
[...]
Mijn 45m3 bad doet het met een full inverter warmtepomp van 14kw. Op 2 dagen van 18 naar 25 graden. Tegen morgen heeft ie zijn temperatuur van 28 graden bereikt en dat gaat prima tot eind september. Nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd.
Ik heb een 18m3 bad met een 13kW WPfox80 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:38:
[...]
Mijn 45m3 bad doet het met een full inverter warmtepomp van 14kw. Op 2 dagen van 18 naar 25 graden. Tegen morgen heeft ie zijn temperatuur van 28 graden bereikt en dat gaat prima tot eind september. Nog nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd.
Maar aangezien je het hebt over 45m3 zal het wel een ingebouwd zwembad zijn met de nodige isolatie?

1
2
3
4
5
6
7
| 2022-05-12 17:37:41 Report Power 8629W device itself 2022-05-12 17:07:41 Report Power 8576W device itself 2022-05-12 17:07:11 Report Power 12241W device itself 2022-05-12 16:40:21 Report Power 13886W device itself 2022-05-12 16:36:08 Report Power 13844W device itself 2022-05-12 16:31:33 Report Power 13907W device itself 2022-05-12 16:28:37 Report Power 13812W device itself |
Verbruik is teruggeschroefd naar ca 850W.
Nog steeds best fors (buiten temp 21)
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 17:50 ]
Begin 14.5 graden rond 15:00.
Wel de overkapping dicht maar nog geen zomerkleed eroverheen. Vanaf 17.00 zomerkleed eroverheen gedaan met de bubbels naar beneden
nu 22.8 graden (kids hebben er vanmiddag al in gelegen).
Gezien ik verder nog geen geweldige ervaringen hier mee heb, ik heb de volgende spullen:
366 rond zwembad x 122 hoog (10 tot 11 m3?) met overkapping
Skimmer
intex 6m3 zandfilterpomp met nano glasparels (druk netjes nog in het groen)
bypass (alles via warmtepomp en kraan 3 ietsjes dicht, zoals hier : https://www.zwembad.shop/...ads/2020/04/Picture-1.png)
W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW
intex zoutwatersysteem nog niet aan geweest
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Welke is bij jou luider, de intex filterpomp of de warmtepomp? Zit daar veel verschil in?furian88 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:32:
sinds gisteren het zwembad opgezet en de warmtepomp ook geïnstalleerd.
Begin 14.5 graden rond 15:00.
Wel de overkapping dicht maar nog geen zomerkleed eroverheen. Vanaf 17.00 zomerkleed eroverheen gedaan met de bubbels naar beneden(las ik toevallig iets hierboven
)
nu 22.8 graden (kids hebben er vanmiddag al in gelegen).
Gezien ik verder nog geen geweldige ervaringen hier mee heb, ik heb de volgende spullen:
366 rond zwembad x 122 hoog (10 tot 11 m3?) met overkapping
Skimmer
intex 6m3 zandfilterpomp met nano glasparels (druk netjes nog in het groen)
bypass (alles via warmtepomp en kraan 3 ietsjes dicht, zoals hier : https://www.zwembad.shop/...ads/2020/04/Picture-1.png)
W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW
intex zoutwatersysteem nog niet aan geweest
Heb je (of iemand anders met de nieuwe mini inverters) de app via wifi al geprobeerd, kun je er alles mee wat je op de warmtepomp zelf ook kan, en werkt dat goed?
Hier ben ik ook nog heel benieuwd na mocht iemand de tijd hebbenPlenkske schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:12:
[...]
Zou je eens een filmpje kunnen plaatsen (al kan geluid wel lastig overkomen) ?
Wilde eerst voor een non inverter gaan (deze om precies te zijn: https://www.rhodos-shop.n...i-zwembad-warmtepomp-7-kw) maar begin nu toch meer naar die W'eau Mini Inverter Plus 6kW te overwegen (voor een bad van 366x99 oftewel ong. 9m3) na de positieve reacties hier.
Nice! bedankt voor je bijdragen ook de stroommetingen zijn top! Geven een beetje inzicht in hou de warmtepomp te werk gaat, zelf heb ik geen meter dus zou daar niet achter kunnen komen.paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:41:
De (ingestelde) 26 (,1) is bereikt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 2022-05-12 17:37:41 Report Power 8629W device itself 2022-05-12 17:07:41 Report Power 8576W device itself 2022-05-12 17:07:11 Report Power 12241W device itself 2022-05-12 16:40:21 Report Power 13886W device itself 2022-05-12 16:36:08 Report Power 13844W device itself 2022-05-12 16:31:33 Report Power 13907W device itself 2022-05-12 16:28:37 Report Power 13812W device itself
Verbruik is teruggeschroefd naar ca 850W.
Nog steeds best fors (buiten temp 21)
[ Voor 19% gewijzigd door TMCThomas op 12-05-2022 19:11 ]
my 2 cents:TMCThomas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Welke is bij jou luider, de intex filterpomp of de warmtepomp? Zit daar veel verschil in?
Heb je (of iemand anders met de nieuwe mini inverters) de app via wifi al geprobeerd, kun je er alles mee wat je op de warmtepomp zelf ook kan, en werkt dat goed?
[...]
Hier ben ik ook nog heel benieuwd na mocht iemand de tijd hebben![]()
Wilde eerst voor een non inverter gaan (deze om precies te zijn: https://www.rhodos-shop.n...i-zwembad-warmtepomp-7-kw) maar begin nu toch meer naar die W'eau Mini Inverter Plus 6kW te overwegen (voor een bad van 366x99 oftewel ong. 9m3) na de positieve reacties hier.
Nu eenmaal op temp valt het geluid van de mini inverter alleszins mee. Net als een airco buitenunit zeg maar.
Echter, hij heeft vandaag ettelijke uren staan resoneren. Nu weet ik niet of dat toevallig die van mij is, maar er was nog een tweaker die daar last van had begreep ik. Als ik hard op de voorkant van de behuizing druk, dan neemt de resonantie ook wel af. Het is een combi van het kunststof en de forse terugkoeling (krimp?) icm de compressor denk ik zo.
Ik heb dit ook naar Toppy teruggekoppeld, maar nog geen reactie op gekregen.
Ik weet iig wel dat als hij vaker naar vol vermogen gaat schakelen 's nachts of wanneer het nodig is en het weer zo gaat klinken, ik een retour aan ga vragen.
Vooralsnog ga ik even uit van een oplosbaar issue of een omruiling.
Je kunt geen drol overigens met die app, behalve de temp instellen, aan/uit uiteraard en een timer.
Meer niet.
Ik denk dat alleen die timer van pas kan komen, anderzijds: als de stroming in de pomp stopt omdat de filterpomp uit staat, dan schakelt hij zichzelf ook uit (error). En gaat weer draaien als de stroming weer aanwezig is.
Parameters over de toestand van de WP kun je op de pomp zelf wel nakijken.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 19:21 ]
Hij staat nog steeds op dat vermogen. Temp is nog iets verder opgelopen naar 26,3TMCThomas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:08:
[...]
Nice! bedankt voor je bijdragen ook de stroommetingen zijn top! Geven een beetje inzicht in hou de warmtepomp te werk gaat, zelf heb ik geen meter dus zou daar niet achter kunnen komen.
Het ontloopt elkaar niet veel. Ik kom er echter net wel achter nu ik op advies van hierboven mijn zoutwatersysteem na de warmtepomp heb gezet er te weinig flow is voor het zoutwatersysteem...TMCThomas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:08:toon volledige bericht
[...]
Welke is bij jou luider, de intex filterpomp of de warmtepomp? Zit daar veel verschil in?
[...]
Hier ben ik ook nog heel benieuwd na mocht iemand de tijd hebben![]()
[...]
Nice! bedankt voor je bijdragen ook de stroommetingen zijn top! Geven een beetje inzicht in hou de warmtepomp te werk gaat, zelf heb ik geen meter dus zou daar niet achter kunnen komen.
En idd, de app stelt niet heel veel voor.. huidige temp en wat je ingesteld hebt. je kan hem uitzetten, mode verwarmen of koelen instellen.. veel meer niet helaas.
Dan kun je nog wat met een temp schema doen.
edit:
ah, d'r is beweging (nog steeds 26,3/26)
1
2
3
4
5
| 2022-05-12 20:31:05 Report Power 7614W device itself 2022-05-12 20:01:05 Report Power 7803W device itself 2022-05-12 19:37:42 Report Power 8666W device itself 2022-05-12 19:07:41 Report Power 8650W device itself 2022-05-12 18:37:41 Report Power 8633W device itself |
[ Voor 69% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 20:44 ]
Moeten we hier een apart topic voor maken, of kan dit even tussendoor?
In Tuya App meer info (en settings, maar die worden genegeerd)
/f/image/FzTOMyNKJJj2OFo0oQysQ1sS.png?f=fotoalbum_large)
Eens effe kijken of we dat kreng in Homebridge krijgen
edit:
kak hele mijn tuya meuk in homebridge weer overstuur
Heb het 1 keer voor elkaar gekregen hem aan een airco accessory te koppelen, maar die reageerde nergens op. Misschien van het weekend nog eens 'in duiken' (

De commando's zijn Chinees helaas, voor mode, en switch.
dp strings nog niet gevonden.
Mode is een enum, en daar heb ik geen kaas van gegeten.
Misschien dat ik met inspector in een chrome browser wat dp id's kan achterhalen.
Voorlopig even via tuya app een scene ingesteld, dat ie om 22:00 naar 25 graden moet. Dan zal ik hem om 10:00 ofzo wel weer terug zetten op 26. Kijken of dat wil slagen.
edit edit:
1
2
| 2022-05-12 22:00:31 Report Temp Set 25℃ device itself 2022-05-12 22:00:31 Publish Temp Set 25℃ cloud scene:If Schema:22:00 5/12,scene Id:t9eE2k75W9H6uD7e |
hopsa
en stroomverbruik:
1
2
3
4
5
6
7
| 2022-05-12 22:01:34 Report Power 50W device itself 2022-05-12 22:01:04 Report Power 291W device itself 2022-05-12 22:00:59 Report Power 213W device itself 2022-05-12 22:00:54 Report Power 4461W device itself 2022-05-12 22:00:49 Report Power 5644W device itself 2022-05-12 22:00:44 Report Power 6061W device itself 2022-05-12 22:00:39 Report Power 7042W device itself |
[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 12-05-2022 22:03 ]
Ik werd vandaag verzocht om wat dB metingen te doen met een app:
:strip_exif()/f/image/IkMmZqci1wFDy4Hn0e9Ap64S.jpg?f=fotoalbum_large)
In het boekje staat dat het 45 dB maximaal zou mogen zijn op 1 meter. Dit lijkt me duidelijk als dergelijke meetinstrumenten (Apple watch in dit geval) geaccepteerd worden.
Lijkt behoorlijk op het probleem van jou @medu80 destijds met dit apparaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Luc S op 12-05-2022 22:11 ]
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Ik heb hem even geprobeerd vanavond, maar gawd, dit is net zo'n drama met aflezen als bij de tabletjes. Die zijn misschien nog wel iets beter te lezen.BounceMeister schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
[...]
[Afbeelding]
Tablet: ph 7.4 ish
druppels: sja... zeg het maar... het is roze.. ergens tussen de ph 7.2 en 8
stripje: ph 'good'
digitale ph meter van ali: 7.3 (ik blijf die maar gewoon gebruiken)
kwa chloor is het een beetje: als geel dan heb je chloor
Het is haast onmogelijk verschil te zien. Alles heeft dezelfde kleur geel, alleen een NET wat andere intensiteit. Ik weet niet hoe ik daar in transparante vloeistof een verschil in moet zien
Daar kwam ik gisteren ook achter. Ik hoopte het bij de vloeistof beter te kunnen zien dan bij de stripjes. Want bij de stripjes zit de kleur die ik zie er vaak niet bij in de tabel, dus moet je gokken waar het het meest op lijkt. Dat is lastig als je licht rood/groen kleurenblind bent.paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:37:
[...]
Ik heb hem even geprobeerd vanavond, maar gawd, dit is net zo'n drama met aflezen als bij de tabletjes. Die zijn misschien nog wel iets beter te lezen.
Tablet: ph 7.4 ish
druppels: sja... zeg het maar... het is roze.. ergens tussen de ph 7.2 en 8
stripje: ph 'good'
digitale ph meter van ali: 7.3 (ik blijf die maar gewoon gebruiken)
kwa chloor is het een beetje: als geel dan heb je chloor
Het is haast onmogelijk verschil te zien. Alles heeft dezelfde kleur geel, alleen een NET wat andere intensiteit. Ik weet niet hoe ik daar in transparante vloeistof een verschil in moet zien
Daarbij gaf de vloeistof een hoge pH aan en het stripje een lage pH.
De digitale meter van Ali was na 1 seizoen al kapot, dus die heb ik niet meer.
Een wit papiertje achter de buisjes met vloeistof houden gaf een iets beter beeld.
Dat concluderend, vind ik dat de bakjes met de pilletjes en met een witte achterkant by far het best werken in aflezen.BounceMeister schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:01:
[...]
Daar kwam ik gisteren ook achter. Ik hoopte het bij de vloeistof beter te kunnen zien dan bij de stripjes. Want bij de stripjes zit de kleur die ik zie er vaak niet bij in de tabel, dus moet je gokken waar het het meest op lijkt. Dat is lastig als je licht rood/groen kleurenblind bent.
Daarbij gaf de vloeistof een hoge pH aan en het stripje een lage pH.
De digitale meter van Ali was na 1 seizoen al kapot, dus die heb ik niet meer.
Een wit papiertje achter de buisjes met vloeistof houden gaf een iets beter beeld.
Ik ben verder ook best wel gecharmeerd van de kleuren kaarten met stripjes en dan een app. Ik lees alleen overal verhalen dat 3 opeenvolgende tests 3 verschillende resultaten geven, dus dat maakt zo'n test direct alweer onbetrouwbaar. (net als de aflezing van deze druppeltest overigens)
Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een pool lab. Wat ik daar aan tests van terugzie op youtube, is dat ze het eigenlijk behoorlijk goed doen, en stabiele readings geven.
back to the heat pump
Om 6:25 vanmorgen is de temp onder de ingestelde 25 graden gezakt, en verder door aan het zakken. De pomp staat op standby, maar slaat vooralsnog niet terug aan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 2022-05-13 08:16:10 Report Temp Current 24.70℃ device itself 2022-05-13 08:16:06 Report Temp Current 24.60℃ device itself 2022-05-13 07:31:08 Report Temp Current 24.70℃ device itself 2022-05-13 06:49:28 Report Temp Current 24.80℃ device itself 2022-05-13 06:25:00 Report Temp Current 24.90℃ device itself 2022-05-13 06:24:17 Report Temp Current 25.00℃ device itself 2022-05-13 06:21:50 Report Temp Current 24.90℃ device itself 2022-05-13 05:52:35 Report Temp Current 25.00℃ device itself 2022-05-13 05:28:21 Report Temp Current 25.10℃ device itself 2022-05-13 04:55:20 Report Temp Current 25.20℃ device itself |
Ik kijk het nog even aan, maar alles staat toch echt zoals het moet. Zou er een drempelwaarde verschil zijn? (bijv 0,5 graden)
Misschien domme opmerking, maar je zwembadpomp staat wel al aan? anders is er uiteraard geen flow en gaat je warmtepomp uiteraard ook niet aan.paQ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:12:toon volledige bericht
[...]
back to the heat pump
Om 6:25 vanmorgen is de temp onder de ingestelde 25 graden gezakt, en verder door aan het zakken. De pomp staat op standby, maar slaat vooralsnog niet terug aan.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2022-05-13 08:16:10 Report Temp Current 24.70℃ device itself 2022-05-13 08:16:06 Report Temp Current 24.60℃ device itself 2022-05-13 07:31:08 Report Temp Current 24.70℃ device itself 2022-05-13 06:49:28 Report Temp Current 24.80℃ device itself 2022-05-13 06:25:00 Report Temp Current 24.90℃ device itself 2022-05-13 06:24:17 Report Temp Current 25.00℃ device itself 2022-05-13 06:21:50 Report Temp Current 24.90℃ device itself 2022-05-13 05:52:35 Report Temp Current 25.00℃ device itself 2022-05-13 05:28:21 Report Temp Current 25.10℃ device itself 2022-05-13 04:55:20 Report Temp Current 25.20℃ device itself
Ik kijk het nog even aan, maar alles staat toch echt zoals het moet. Zou er een drempelwaarde verschil zijn? (bijv 0,5 graden)
Volgens mij zit er inderdaad een drempelwaarde van ongeveer 1 graad verschil in, tenminste dat lijkt er bij mijn W'eau steeds tussen te zitten voordat ie weer aanspringt en meen ik ook ergens in de zeer beknopte handleiding gezien te hebben.
Daarnaast als het water stilstaat in de nacht dan koelt het stukje in de leidingen en in je warmtepomp waar je meet harder af. Zwembadwater zelf blijft beter op temperatuur is mijn ervaring en dat zie je onmiddellijk zodra je zwembadpomp weer aan springt en dat "warmere" water vanuit je zwembad door je leidingen stuurt.
[ Voor 27% gewijzigd door Cujo74 op 13-05-2022 08:45 ]
pomp staat uiteraard aanCujo74 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:37:
[...]
Misschien domme opmerking, maar je zwembadpomp staat wel al aan? anders is er uiteraard geen flow en gaat je warmtepomp uiteraard ook niet aan.
Volgens mij zit er inderdaad een drempelwaarde van ongeveer 1 graad verschil in, tenminste dat lijkt er bij mijn W'eau steeds tussen te zitten voordat ie weer aanspringt en meen ik ook ergens in de zeer beknopte handleiding gezien te hebben.
Daarnaast als het water stilstaat in de nacht dan koelt het stukje in de leidingen en in je warmtepomp waar je meet harder af. Zwembadwater zelf blijft beter op temperatuur is mijn ervaring en dat zie je onmiddellijk zodra je zwembadpomp weer aan springt en dat "warmere" water vanuit je zwembad door je leidingen stuurt.
Heb de filterpomp ook laten draaien, gewoon omdat ik wilde zien wat er zou gebeuren. (en wat het warmteverlies zou zijn)
Maar het lijkt er (dus) op dat ik alles kan uitschakelen na 22 uur.
Filterpomp en ZWS 's ochtends weer aan
ZWS 6-8 uurtjes laten draaien
Warmtepomp rond een uur of 10 aan
Dat maar eens even aankijken.
Heeft hij nou tussen die 850 W en dit ook nog een beetje zachter gedraait ?paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:09:
hopsa
en stroomverbruik:
code:
1 2 3 4 5 6 7 2022-05-12 22:01:34 Report Power 50W device itself 2022-05-12 22:01:04 Report Power 291W device itself 2022-05-12 22:00:59 Report Power 213W device itself 2022-05-12 22:00:54 Report Power 4461W device itself 2022-05-12 22:00:49 Report Power 5644W device itself 2022-05-12 22:00:44 Report Power 6061W device itself 2022-05-12 22:00:39 Report Power 7042W device itself
Want dit lijkt meer op "ik ga nu rustig aan uit" , in een minuut tijd van 700 W naar niks.
Zou wel jammer zijn...
Hij zou bij kleinere temperatuurverschillen eigenlijk rustig moeten door blijven draaien.
Toch @Jazsie ?
Drempelwaarde zal 0,5 tot 1 graden zijn waarschijnlijk. Misschien is die nog wel zelf aan te passen.
Dus bij 25 graden ingesteld gaat hij tussen 24 en 24,5 pas aan waarschijnlijk.
@BounceMeister waarschijnlijk 0,5 tot 1 graad erboven voor hij uit gaat ja.
[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 13-05-2022 09:17 ]
Ik lees net bij soortgelijke controllers dat er idd een threshold is van +/- 1 graad.BounceMeister schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:12:
Wanneer stopt zo'n w'eau met verwarmen? Hij staat ingesteld op 25 graden en is nog aan het doorstoken terwijl hij al op 25,6 zit nu. Zit daar ook een graad bovenop, dus dat hij bij 26 pas stopt?
/f/image/MCFhkisQ4vbgHaGyz378HVe2.png?f=fotoalbum_large)
Dat zou impliceren dat hij dus wel moduleert (hence 1.3 naar 0.7 kW), maar standby schakelt bij +1, en pas weer 100% aanslaat bij -1
[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 13-05-2022 09:20 ]
Dit was mijn tijdingestelde (22:00) temperatuurverlaging naar 25.Plenkske schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:16:
[...]
Heeft hij nou tussen die 850 W en dit ook nog een beetje zachter gedraait ?
Want dit lijkt meer op "ik ga nu rustig aan uit" , in een minuut tijd van 700 W naar niks.
Zou wel jammer zijn...
Hij zou bij kleinere temperatuurverschillen eigenlijk rustig moeten door blijven draaien.
Toch @Jazsie ?
Drempelwaarde zal 0,5 tot 1 graden zijn waarschijnlijk. Misschien is die nog wel zelf aan te passen.
Dus bij 25 graden ingesteld gaat hij tussen 24 en 24,5 pas aan waarschijnlijk.
@BounceMeister waarschijnlijk 0,5 tot 1 graad erboven voor hij uit gaat ja.
Ik zat toen rond de 26,3 - 26,4, dus hij is in die minuut tijd heel snel gaan afbouwen en standby gegaan.
Aha op die manier. Dan is het wel logisch gedrag.paQ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:18:
[...]
Dit was mijn tijdingestelde (22:00) temperatuurverlaging naar 25.
Ik zat toen rond de 26,3 - 26,4, dus hij is in die minuut tijd heel snel gaan afbouwen en standby gegaan.
In principe draait een zwembad WP het zuinigste als hij bezig is met stabiel houden van de temperatuur. Dus ik ben wel benieuwd hoe rustig hij kan gaan draaien.
Daarvoor dien je hem denk ik wel langere tijd op dezelfde temperatuur te houden.
Dit plaatje gaat over een automatische aanpassing van verwarmen naar koelen. Dat zou ik persoonlijk nooit gebruiken. Je wil pas dat hij gaat koelen als je hem zelf in die stand zet.paQ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:16:
[...]
Ik lees net bij soortgelijke controllers dat er idd een threshold is van +/- 1 graad.
[Afbeelding]
Dat zou impliceren dat hij dus wel moduleert (hence 1.3 naar 0.7 kW), maar standby schakelt bij +1, en pas weer 100% aanslaat bij -1
Het aanslaan bij -1 vind ik nog niet zo gek. Maar hij zou "op temperatuur houden" lang moeten kunnen doen (op laag verbruik). Compleet uit gaan (standby) zal dan denk ik pas op ongeveer +2 gebeuren.
er is alleen maar eco mode (en koelen)TMCThomas schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:24:
Plus het lijkt me dat als je hem in de ECO mode zet (die zit er op toch?) hij nog wat minder snel naar volle kracht toe gaat.
Maar ik heb zojuist even alle pompen en apparaten een verse start gegeven (zo rond 09:00, en dan 11 uur lang). Er was toen dus even geen doorstroming meer, waardoor het water in de compressor snel afkoelde. (tot 24).
Toen hij weer doorstroming detecteerde, is hij na de inschakelvertraging ook direct weer naar 100% vermogen gegaan. Binnen 2 minuten was het ook weer op 24,6.
Bij code 4 geen doorstroom detectie meer.
Bij code 0 is dat hersteld.
Je ziet duidelijk dat bij geen doorstroming, de tempdaling (want nog frisjes buiten) heel hard gaat.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| 2022-05-13 09:03:16 Report Temp Current 24.50℃ device itself 2022-05-13 09:03:03 Report Temp Current 24.60℃ device itself 2022-05-13 09:02:33 Report Temp Current 24.50℃ device itself 2022-05-13 09:02:15 Report Temp Current 24.40℃ device itself 2022-05-13 09:01:58 Report Temp Current 24.30℃ device itself 2022-05-13 09:01:51 Report Temp Current 24.20℃ device itself 2022-05-13 09:01:49 Report Temp Current 24.10℃ device itself 2022-05-13 09:01:30 Report Fault 0 device itself 2022-05-13 09:01:20 Report Temp Current 24.00℃ device itself 2022-05-13 09:00:48 Report Temp Current 24.10℃ device itself 2022-05-13 09:00:27 Report Temp Current 24.20℃ device itself 2022-05-13 08:59:41 Report Temp Current 24.30℃ device itself 2022-05-13 08:58:29 Report Temp Current 24.40℃ device itself 2022-05-13 08:57:50 Report Temp Current 24.50℃ device itself 2022-05-13 08:57:14 Report Fault 4 device itself 2022-05-13 08:27:48 Report Temp Current 24.60℃ device itself 2022-05-13 08:26:24 Report Temp Current 24.70℃ device itself |
stroom in die zelfde tijd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 2022-05-13 09:07:51 Report Power 12819W device itself 2022-05-13 09:06:24 Report Power 11645W device itself 2022-05-13 09:05:45 Report Power 10694W device itself 2022-05-13 09:05:15 Report Power 8992W device itself 2022-05-13 09:04:16 Report Power 8006W device itself 2022-05-13 09:03:30 Report Power 7198W device itself 2022-05-13 09:03:00 Report Power 6389W device itself 2022-05-13 09:02:55 Report Power 5798W device itself 2022-05-13 09:02:51 Report Power 4721W device itself 2022-05-13 09:02:20 Report Power 1244W device itself 2022-05-13 09:01:50 Report Power 42W device itself |
Eens. Er is op deze manier nog niet heel veel zinnigs te zeggen over het verbruik.Plenkske schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:22:
[...]
Aha op die manier. Dan is het wel logisch gedrag.
In principe draait een zwembad WP het zuinigste als hij bezig is met stabiel houden van de temperatuur. Dus ik ben wel benieuwd hoe rustig hij kan gaan draaien.
Daarvoor dien je hem denk ik wel langere tijd op dezelfde temperatuur te houden.
Ik hoop alleen niet dat ik elke dag 15 kWh er tegenaan moet mikken

WP staat nu dus op 25 ingesteld, en een scene in de tuya app moet hem naar 26 helpen vanaf 12:00.
[ Voor 90% gewijzigd door paQ op 13-05-2022 09:34 ]
oh hahah, jammer dat ze er niet verschillende modus ingezet hebben.
Vanochtend om 08:00 sprong de pomp weer aan en na een uur pompen heb ik weer gemeten omdat ik electrolyse aan wilde gaan zetten. Echter:
Waarde - Gisteren 12:00 --> Vanochtend 09:00
pH - 7.53 --> 7.59
TA - 172 mg/l --> Overrange (= boven 200 mg/l)
Chlorine Free 3,73 mg/l --> 1.77 mg/l
Kortom, in 24 uur zonder electrolyse is de helft van mijn chloor verdwenen, mijn alkaliteit en pH opgelopen. Het bad is de hele tijd afgedekt geweest en er is niet gezwommen.
Alles behalve stabiel, voor mijn gevoel. Eerst maar weer een flinke dot pH- erin en een paar uur later electrolyse?
Morgen heb ik een feestje en dan zal er veel gezwommen worden dus moet het goed zijn...
Ik was altijd in de veronderstelling dat het van allerlei factoren afhankelijk is.
pH, regen, maar ook zonlicht, temperatuur, enz. Bij onweer schijnt het enorm hard te gaan. (ozon)
Als ik jou was zou ik vooral niet al te grote bewegingen maken met chemicaliën.
Doe er een beetje pH- in, en zet je ZWS weer eens aan voor een uurtje of 6-8. Meet tussendoor en op einde even.
Als ik PH+/- toevoeg, doseer ik het altijd heel voorzichtig zo vlak bij mijn aanzuiging. Daar neem ik ook rustig 5 min de tijd voor voor maar 20 gram ofzo. Dan is het vrijwel direct goed verdeelt in je bad. Meten doe ik altijd op dezelfde plek aan de overkant van de in/uitvoer.
[ Voor 60% gewijzigd door paQ op 13-05-2022 09:44 ]
Dit ding: https://www.kruidvat.nl/p...miliezwembad-xl/p/3677745
Nu wil ik het water verwarmen met een zonnemat. Om te beginnen gewoon simpel een mat op de schuur, pomp erbij en gaan met die banaan. Is dit dan een logische setup?
Mat: https://www.toppy.nl/prod...-mat/intex-solar-mat.html
Pomp: https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3407-liter-uur.html
Bij de pomp staat:
"Niet geschikt voor plaatsing boven de waterlijn, hoogteverschillen en andere hoge weerstanden"
Dit betekent (mijnsinziens) dat ik niet de mat op het schuurdat kan leggen toch? Want dan komt het water van boven.
Iemand tips voor een simpele startsetup om de kindjes een beetje minder onderkoelt te krijgen
*sowieso
Hoe wil je met die pomp het water uit en in dat bad krijgen eigenlijkDonJunior schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:41:
Vraag: Ik heb een simpel zwembad voor de zomer.
Nu wil ik het water verwarmen met een zonnemat. Om te beginnen gewoon simpel een mat op de schuur, pomp erbij en gaan met die banaan. Is dit dan een logische setup?
Bij de pomp staat:
"Niet geschikt voor plaatsing boven de waterlijn, hoogteverschillen en andere hoge weerstanden"
Dit betekent (mijnsinziens) dat ik niet de mat op het schuurdat kan leggen toch? Want dan komt het water van boven.
Iemand tips voor een simpele startsetup om de kindjes een beetje minder onderkoelt te krijgen
Vandaar dat ik ook om tips vraag haha
*sowieso
Dit bad zou ik 3 emmers warm water ingooien.DonJunior schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:45:
@paQ Geen idee.,. daarom stel ik de vraag hier ... in het begin vooral niet te moeilijk. Ooit komt er wel een 'echt' zwembad. Maar voor nu gewoon slang erin hangen ofzo?
Hier zit geen inlaat/uitlaat voor pomp en vereist een hoop gepruts voor half resultaat.
Koop evt een intex 3x2? T bad is niet zo duur maar je kan een hoop meer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zulke pompen kunnen inderdaad maar heel geringe hoogteverschillen overbruggen. Ze hebben gewoon de kracht niet voor meer.DonJunior schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:41:
Vraag: Ik heb een simpel zwembad voor de zomer.
Bij de pomp staat:
Je hebt dus een zwaardere pomp nodig om naar een schuurdak te komen.
Om met dit zwembad te kunnen pompen moet je denk ik de slang primen. Kort gezegt: water in de slang doen, dan in bad leggen en pomp aan. Dan zou het wel moeten lukken. Ideaal is het niet met spelende kinderen.
Ik zou dus aanraden om een zwembad te kopen met frame. Die heb je ook in kleine maten. Daar zitten dan gaten in om de pomp aan te sluiten.
Een ander zwembad kopen it is ...
*Don gaat even de vrouw overtuigen..
*sowieso
Wat @Plenkske ook zegt: het wordt lastig om dit te laten werken, alleen al in en uit het bad krijgen.DonJunior schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:45:
@paQ Geen idee.,. daarom stel ik de vraag hier ... in het begin vooral niet te moeilijk. Ooit komt er wel een 'echt' zwembad. Maar voor nu gewoon slang erin hangen ofzo?
En al zou het lukken, dan mogen de kinderen vooral niet te veel bewegen want anders valt de slang er wéér uit.
Idd koop een 3 x 1,5 bad oid, met een frame.
Kijk even op marktplaats anders voor complete sets. Zijn elk jaar weer zat mensen die er geen zin meer in hebben, of voor groter gaan.
hierzo:DonJunior schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:53:
@paQ @Dennis1812 @Plenkske Toch fijn dat ik het hier nog even heb nagevraagd.. had al het spul al in mijn (digitale) mandje liggen...
Een ander zwembad kopen it is ...
*Don gaat even de vrouw overtuigen..
https://www.marktplaats.n...b5-4d4a-a2da-21e716689c8c
Bied 65 euro, meteen ophalen
Bereid je met dit soort pompen wel voor op echt idioot dure filtertjes (vind ik)
Intex heeft volgens mij ook inzetmandjes met watten. Dat is een stuk goedkoper. Maar het dak mee hoogpompen gaat hem denk ik niet worden.
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 13-05-2022 09:59 ]
:strip_exif()/f/image/aRQuZmt9ALyVHBKBuAFLxVy7.jpg?f=fotoalbum_large)
en deze
:strip_exif()/f/image/W1wxdyywDO8mTH6RBlUMibfQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door furian88 op 13-05-2022 10:04 ]