Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:19
Ep Woody schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:15:
[...]

Jep... https://www.aquariatics.b...unit-11-watt/#description

Moest er alleen wel even een stukje slang van 47 ct bij doen om boven het gratis verzenden bedragen te komen van 25 euro...

Dit is trouwens gewoon een SunSun CUV-111. Zit nu nog even aangesloten via de bypass, dus de flow is wat laag, maar straks gaat hij gewoon voor het zoutfilter.
Nice, 0,3 bar is idd wel weinig zou ik zeggen? maar ben geen expert daarop.

Die van mij is max 1 bar, en dat vond ik al weinig xD.

Denk als je gewoon via bypass oid doet dat het geen probleem zal zijn.

Ben vooral benieuwd of je straks ook echt merkt dat je minder chloor nodig hebt :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Jazsie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Nice, 0,3 bar is idd wel weinig zou ik zeggen? maar ben geen expert daarop.

Die van mij is max 1 bar, en dat vond ik al weinig xD.
Mijn pomp heeft een opvoerhoogte van 5m oftewel 0.5 bar. Er zit wel wat verlies in de leidingen, dus zal wel goed gaan.
Denk als je gewoon via bypass oid doet dat het geen probleem zal zijn.

Ben vooral benieuwd of je straks ook echt merkt dat je minder chloor nodig hebt :)
Ik ook!

Voor mensen met een CRP lijkt me dit best een leuke toevoeging. Gewoon bijna geen chloor meer nodig hebben door deze lamp aan te zetten als de pomp aan staat. Alleen jammer dat de aansluitingen niet echt zwembad minded zijn. Zwembadslangen kun je niet goed vastmaken, je hebt echt vijverslang nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ben ook wel benieuwd naar wat voor berekeningen er achter zitten. Wat voor effect heeft welke lamp op hoeveel liter water en hoeveel uur moet een lamp dan aan staan om een goed effect te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Mijn pomp heeft een opvoerhoogte van 5m oftewel 0.5 bar. Er zit wel wat verlies in de leidingen, dus zal wel goed gaan.

[...]

Ik ook!

Voor mensen met een CRP lijkt me dit best een leuke toevoeging. Gewoon bijna geen chloor meer nodig hebben door deze lamp aan te zetten als de pomp aan staat. Alleen jammer dat de aansluitingen niet echt zwembad minded zijn. Zwembadslangen kun je niet goed vastmaken, je hebt echt vijverslang nodig.
Nu moet je de berekeningen gaan veranderen immers je UV verlichting warmt je zwembad water ook op :P

ja ja zal wel zuinige led zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 16-06-2021 14:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Nu moet je de berekeningen gaan veranderen immers je UV verlichting warmt je zwembad water ook op :P
Ja, nu je het zegt... Die 11 watt tikken wel aan en geven een enorme afwijken op de berekeningen. Daarnaast, als de behuizing in de zon ligt is dat ook weer extra collector oppervlakte. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 18:59
In 5 uur tijd is het zwembad van 25,0 naar 29,8 gegaan. Met WP aan.
Hmm, zonder verdere data is toch moeilijk te zeggen of de WP nou goed zijn werk doet of niet.
Het is wel zo, dacht ik, dat hoe warmer het water hoe langer het duurt voor die opwarmt.

Ga zsm zorgen voor meer data :)

edit:

Overigens is het wel zo dat dit een stuk sneller is vergeleken met vorig jaar (onder vergelijkbaar weer). En toen was het bad 2 kuub minder, met alleen een solar cover.
Dat ik gisteravond (op dezelfde dag als dat het bad vol was) al in het zwembad lag met een comfortabele 27 graden watertemperatuur, is gewoon heerlijk :)
Dus wat dat betreft al dik tevreden over de WP.

[ Voor 40% gewijzigd door Plenkske op 16-06-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-07 00:21

Dennahz

Life feels like hell should.

NDF82 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren maar vraag me af wat de sprong nog is naar een in-ground als je voor zo'n combi van hout en kunststof gaat. Het is toch maar een put graven en een bodem plaat storten? Maar waarschijnlijk ga ik te kort door de bocht :?
Geloof me, als je zo handig bent als mij dan is alles een opgave :p
Ik heb geen idee wie ik hiervoor moet inschakelen bijvoorbeeld. Zelf zo'n bad bouwen gaat hem niet worden.

Denk wel dat we eens gaan informeren voor volgend jaar. Dit jaar zat alles helaas tot november vol :X Ik ga er vanuit dat mensen volgend jaar gewoon weer op vakantie gaan en minder interesse gaan hebben in zwembaden :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:47:
In 5 uur tijd is het zwembad van 25,0 naar 29,8 gegaan. Met WP aan.
Hmm, zonder verdere data is toch moeilijk te zeggen of de WP nou goed zijn werk doet of niet.
Het is wel zo, dacht ik, dat hoe warmer het water hoe langer het duurt voor die opwarmt.

Ga zsm zorgen voor meer data :)

edit:

Overigens is het wel zo dat dit een stuk sneller is vergeleken met vorig jaar (onder vergelijkbaar weer). En toen was het bad 2 kuub minder, met alleen een solar cover.
Dat ik gisteravond (op dezelfde dag als dat het bad vol was) al in het zwembad lag met een comfortabele 27 graden watertemperatuur, is gewoon heerlijk :)
Dus wat dat betreft al dik tevreden over de WP.
een graad per uur voor ~2,5m3 meer dan je intieel had gedacht :P is nog steeds netjes toch

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:41

Mad-Matt

TheDoctor#2181

We hebben hier een simpel Intex 3x2 zwembadje, maar die wil ik eigenlijk een paar graden warmer hebben.

Heeft iemand ervaring met deze matten? Zo ja, werkt het een beetje en zou ik er 1 of 2 nodig hebben?

https://www.heuts.nl/intex-zwembadverwarming-solar

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Geloof me, als je zo handig bent als mij dan is alles een opgave :p
Ik heb geen idee wie ik hiervoor moet inschakelen bijvoorbeeld. Zelf zo'n bad bouwen gaat hem niet worden.

Denk wel dat we eens gaan informeren voor volgend jaar. Dit jaar zat alles helaas tot november vol :X Ik ga er vanuit dat mensen volgend jaar gewoon weer op vakantie gaan en minder interesse gaan hebben in zwembaden :)
Erhm een gat graven voor een ander voor jezelf is toch niet de moeilijkste opgave van dit geheel :)

Overgens het scheelt 90% als je weet wat je wilt, (einddoel) waar je eventueel consessies wilt doen en waar niet .. er zijn zoveel vragen te beantwoorden .. een lijst van a-z hebben met vragen / antwoorden al dan niet ge-oordend scheelt al zoveel ..

simple vragen is kan je met een vrachtwagen/kraan makkelijk je tuin bereiken. is er elektra aanwezig
waar wil je de "technische ruimte" . welke vorm word het zwembad .. welk materiaal etc etc ..

het werk kan je uitbesteden of zelf doen maar dat is 10 stappen verder dan het "idee"
zorg ook dat je goed alle dingen zwart op wit hebt .. en niet dingen onduidelijk hebt ook niet in het contract .. beter weg te lopen bij een deal dan achteraf in de penarie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:10:
[...]

een graad per uur voor ~2,5m3 meer dan je intieel had gedacht :P is nog steeds netjes toch
Dat denk ik ook.

Bad is ongeveer 4,5 m3 nu (was ~2,4 m3)

Specs CRP:
Pomp capaciteit (liter/uur) 3407
Systeem capaciteit (m3/uur) 2.7

Dus met een beetje verlies zal het 2,5 m3/uur zijn.
Met deze temperaturen kan de WP 4 kW afgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:17:
Dat denk ik ook.
Bad is ongeveer 4,5 m3 nu (was ~2,4 m3)
echt niet :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f6RhJFv.jpg

en lekker water = lekker water

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dit is wel een interessante pagina qua waterdesinfectie met UVC lampen: https://www.water-researc...infection/uv-disinfection

Met een dosering van 30000 uwatt.sec / cm2 duurt het 1.22 seconden om groene alg 100% te doden. De vraag is dan, hoe hoog is de dosering van de verschillende pompen en hoe snel stroomt het water er doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:08
Mad-Matt schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:16:
We hebben hier een simpel Intex 3x2 zwembadje, maar die wil ik eigenlijk een paar graden warmer hebben.

Heeft iemand ervaring met deze matten? Zo ja, werkt het een beetje en zou ik er 1 of 2 nodig hebben?

Ik heb 2 van die matjes, aangesloten op de standaard pomp die bij mijn zwembad zat.
(bestway 305cm en 78 cm hoog) water is nu 28 graden en snachts verlies ik ongeveer 2 graden.

Heb wel 8 uur zon per dag op de matjes dus is prima te doen.
Ben zelf heel tevreden met de matjes, had niet dit resultaat verwacht.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-07 06:55

Skinny

DIRECT!

Zelf ben ik niet zo'n fan van die Intex matten, de connectie met de slangen zit zo raar en bij mij lagen ze op een dakje en eigenlijk was de pomp nog te sterk voor die matten. Als vervanging heb ik toen 2x https://www.vidaxl.nl/e/8...ne-energie-4-st-80x310-cm gehaald en op mijn tuinhut-dak gelegd en dat ging als de brandweer! (nemen wel een stuk meer ruimte in maar op het dak geen probleem)

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ik snap hem niet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody

Als je ze lekker plat neer kan leggen, gewoon doen. Ze werken prima, ze zijn alleen vrij kwetsbaar.

Wil je een klasse hoger dan is een EPDM (of evt pvc) matten, zoals in de post hierboven een stuk sterker, maar presteert niet beter dan de intexmatjes.

Wil je meer opwarming uit je oppervlakte, dan zul je naar afgedekte collectoren moeten kijken. M.Okken in "Zwembad verwarmen DIY". Schrik alleen niet van de prijs: M.Okken in "Zwembad verwarmen DIY"

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 16-06-2021 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:12
Ik ook niet
maar er klopt denk ik iets niet met zijn waterkwaliteit
de mensen in het bad hebben allemaal een Homer kleurtje opgelopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-07 23:27
Ik vraag mij af hoe warm zo'n EPDM mat + Intex standaard zwembadslang mag worden...

De pomp lag daarnet enkele uren af (vol zon) en ik stak daarnet de pomp even in. Ik moet mijn handen wegtrekken van het water die uit de matten het zwembad instroomt omdat het te warm is. Ik zou mij dus echt verbranden ! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Magnetronkip schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Ik heb 2 van die matjes, aangesloten op de standaard pomp die bij mijn zwembad zat.
(bestway 305cm en 78 cm hoog) water is nu 28 graden en snachts verlies ik ongeveer 2 graden.

Heb wel 8 uur zon per dag op de matjes dus is prima te doen.
Ben zelf heel tevreden met de matjes, had niet dit resultaat verwacht.
Bedankt voor de reactie en @Ep Woody , jij ook uiteraard.
We hebben een tuin op het zuiden en ze kunnen prima naast het zwembad op de grond komen, geen probleem. Maar 2 stuks is dus wel aan te raden.
Skinny schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Zelf ben ik niet zo'n fan van die Intex matten, de connectie met de slangen zit zo raar en bij mij lagen ze op een dakje en eigenlijk was de pomp nog te sterk voor die matten. Als vervanging heb ik toen 2x https://www.vidaxl.nl/e/8...ne-energie-4-st-80x310-cm gehaald en op mijn tuinhut-dak gelegd en dat ging als de brandweer! (nemen wel een stuk meer ruimte in maar op het dak geen probleem)
Ze zijn een heel stuk duurder, maar het grootste probleem is dat ik ze straks na de verhuizing ook niet meer kwijt kan. Tenzij ik een heel slangen netwerk aan leg en ze op de uitbouw kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Voor een paar tientjes meer, is zo'n solarheater een betere optie?
http://www.cranenbroek.nl.../zwembaden_verwarming.php

(links onderin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-07 09:30
Ik snap er niets van, misschien kan iemand van de ervaringsdeskundigen het mij hier uitleggen.

3 jaar geleden hebben we een put laten slaan, het water wat eruit komt is zo helder dan de man die de put sloeg het zelfs op dronk.

Vorig jaar een 366x72 Intex zwembad gekocht (6,5m3). Gevult met water uit de put en gewerkt met chloor tabletten met zo'n drijver. Altijd mooi helder water en na het zwemmen wat grijzig van de zonnebrand. Niks mis. Goedkoop papierfilter pompje erachter en maar 1x hoeven shocken na onweer.

Maar ik wilde van het elke dag dat papieren filter schoonspoelen af en ik had graag een skimmer. Dus gewacht tot de winter en in januari een zandfilterpomp gekocht, glas voor erin, een skimmer en meteen een zout installatie (van Intex).

Zaterdag het zwembad opgebouwd. Grondwater erin. Kraakhelder. Zout in het bad gedaan en dan moet het 24 uur oplossen. Regelmatig met de bezem verdeeld. Alles goed. De dag erop kraakhelder water. Zout installatie voor het eerst 3 uur laten draaien, prachtig.

Onze dochter is aan de rand (ze mocht er van mij nog niet in) wat aan het spelen met een emmertje en we gaan eten. Ik kom na het eten terug. Het water groen...

De dag erop, nog groener. Nonstop laten pompen op 's nachts na (voor de veiligheid ivm dat alle apparatuur nieuw voor me is). Het water gemeten met zo'n strip (waar ik altijd moeite mee heb met die kleuren), waarden leken goed maar de PH misschien iets te laag. Dus een beetje PH+ erin en zout installatie langer aan. Dag later nog groen. Ik HTC chloorshock gehaald zonder cyaanzuur (schijnt te mogen bij zout baden), mengstel gemaakt, erin... om de 4 uur een backwash met ontzettend vies water. De ochtend erop, kraakhelder water...

Zou er toch iets in het grondwater hebben gezeten dat je niet merkt met het gebruik van chloor tabletten?
Ik snap er echt niets van dat het water ineens groen was. Ik heb dat vorig jaar 1x mee gemaakt na onweer, maar dat was zeker niet aan de hand. Volgend jaar toch vullen met leidingwater?

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Mad-Matt schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:41:

(links onderin)
Ik denk dat wat je aan oppervlakte mist tov een intex mat, je dat wel terugpakt in extra rendement, maar we hebben nog nooit een 1 op 1 vergelijking gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:29:
Ik vraag mij af hoe warm zo'n EPDM mat + Intex standaard zwembadslang mag worden...

De pomp lag daarnet enkele uren af (vol zon) en ik stak daarnet de pomp even in. Ik moet mijn handen wegtrekken van het water die uit de matten het zwembad instroomt omdat het te warm is. Ik zou mij dus echt verbranden ! :-)
is maar even daarna koelt het af ..

zolang je het niet afschermt v.d wind (glazen/plastic overdekking) zal het wel erg warm worden maar niet "smeltend" warm .. teminste ik heb nog niemand gehoord die dat ervaren had .. dus .. :)
Ep Woody schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:47:
Ik denk dat wat je aan oppervlakte mist tov een intex mat, je dat wel terugpakt in extra rendement, maar we hebben nog nooit een 1 op 1 vergelijking gedaan.
intex mat is cheap daarna zou ik snel een mat adviseren .. bol of plaat kan ook maar dat telt snel in de knaken en je moet er meerdere hebben .. dan zou ik eerder tyleen pakken

het is lastig een vergelijking te doen . ook omdat de flow 25% oid van de in/uit gaande flow verwarmt word dus verwacht geen kokend water .. maar zonder zitten is kouder :)

[ Voor 32% gewijzigd door vso op 16-06-2021 16:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-07 23:27
Wel, als ik de pomp 6 uur niet inschakel en het is volle zon dan is het toch niet even ;-)
Nu, ik heb het ook nog niemand zien vertellen/vermelden dat ie gesmolten druk-pvc / zwembadslang heeft gehad door niet te pompen. Maar het water die er uitkomt is echt wel heet ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
argon007 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:12:
Wel, als ik de pomp 6 uur niet inschakel en het is volle zon dan is het toch niet even ;-)
Nu, ik heb het ook nog niemand zien vertellen/vermelden dat ie gesmolten druk-pvc / zwembadslang heeft gehad door niet te pompen. Maar het water die er uitkomt is echt wel heet ! :)
maar stel dat je een ongelukkige reflectie hebt van een object die als een lens fungeert juist op je slang/mat tja ..

beetje 100.000 op 1 kans oid verhaal

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 16-06-2021 16:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
argon007 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:12:
Tja wat is heet he. Bij hoger dan 40 graden wordt het al snel te heet voor onze handjes ;)
Zonder gekheid, in het verwarmen DIY topic is iemand die vorig jaar recordpogingen gedaan heeft en die kon uit tyleen volgens mij iets van 80 graden halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dat het in 1 dag omslaat vind ik wel bizar .. maar alg onstaat niet zomaar in jou geval was het alleen onzichtbaar .. Maar vergeet niet dat het water wat oppompt ideaal is voor alg.. had je meteen chloor toegevoegd en /of je zout installatie langer laten draaien .. was het probleem wellicht er niet geweest.

Kraanwater kan je het zelfde hebben als je niet tijdig chloor toevoegt .. alleen met geluk voel je het tijdig aan de zwembad wanden .. en kan je meteen actie ondernemen .. juist met temp wisselingen (weerverandering) is inderdaad een omslag snel ..

maar meten scheelt al de helft :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:47

ricardo246

Life's what you make it!

Mad-Matt schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:41:

(links onderin)
Ik heb de achthoek versie (1 Stuks) in een 4x2x0.8m zwembad; de zon staat zo'n 8 uur per dag op de heater met pomp aan, en dan verwarmd hij 2 graden per dag (netto, 's-nachts weer iets afkoelen, Zaterdag geinstalleerd, nu op 28 graden van 20 graden afkomend). Ik heb geen vergelijkings materiaal.
Ik gok, dat bij een betere plaatsing je er meer uit kan halen, maar voor mij voldoet het zo.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:27:
[...]

Tja wat is heet he. Bij hoger dan 40 graden wordt het al snel te heet voor onze handjes ;)
Zonder gekheid, in het verwarmen DIY topic is iemand die vorig jaar recordpogingen gedaan heeft en die kon uit tyleen volgens mij iets van 80 graden halen.
denk @orTixxx of @ronny191 oid

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
vso schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Dat het in 1 dag omslaat vind ik wel bizar .. maar alg onstaat niet zomaar in jou geval was het alleen onzichtbaar .. Maar vergeet niet dat het water wat oppompt ideaal is voor alg.. had je meteen chloor toegevoegd en /of je zout installatie langer laten draaien .. was het probleem wellicht er niet geweest.

Kraanwater kan je het zelfde hebben als je niet tijdig chloor toevoegt .. alleen met geluk voel je het tijdig aan de zwembad wanden .. en kan je meteen actie ondernemen .. juist met temp wisselingen (weerverandering) is inderdaad een omslag snel ..

maar meten scheelt al de helft :)
Volgens de Intex zoutwater installatie handleiding mocht ik de eerste 24 uur na vullen en zout toevoegen niets doen. Misschien dat kraanwater dan minder gevoelig is om snel om te slaan.

Het gekke is ook, de wanden waren niet glad. Ik kon ook nog door het groen de bodem zien, dus denk dat ik er net op tijd bij was.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k0entje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-01-2022
Luc S schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:23:
[...]

Dit ben ik dus aan het doen / heb ik gedaan :9 Deze video's hebben mij flink op weg geholpen:
https://www.youtube.com/watch?v=ST8KUxMGPSI
https://www.youtube.com/watch?v=H9g7Mdqku1U

Maar dan nog kom je veel factoren tegen waar je wat bouwgevoel voor moet hebben (wat ik niet heb) om je er niet druk over te maken. Tot nu toe gaat het goed (heb er al heel wat uren inzitten) maar het resultaat krijg ik pas te zien als het water er een week lang op hetzelfde niveau in blijft staan. En dat duurt nog wel ffkes! :) Tot die tijd is het hopen dat je binnen de marges aan het bouwen blijft.

Dit is wel heel anders dan software ontwikkeling waar je snel even kunt checken of hetgeen wat je maakt het doet in een testomgeving. Het werk aan het zwembad kleurt helaas niet groen-geel-oranje-rood naarmate ze wel/niet goed vast zitten, gemonteerd zijn of waterpas liggen :+

Er moet nog 1 laagje bovenop;

***members only***
haha ik heb haar al zo vaak bekeken met haar filmpjes, maar mn vriendin verklaard me voor gek als ik eraan zou beginnen 🤣 tuin van 17x7 daar moet toch wel een zwembadje gemetseld kunnen worden van 4x2 ofzo 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Joepv schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:41:
Ik snap er niets van, misschien kan iemand van de ervaringsdeskundigen het mij hier uitleggen.

3 jaar geleden hebben we een put laten slaan, het water wat eruit komt is zo helder dan de man die de put sloeg het zelfs op dronk.

Vorig jaar een 366x72 Intex zwembad gekocht (6,5m3). Gevult met water uit de put en gewerkt met chloor tabletten met zo'n drijver. Altijd mooi helder water en na het zwemmen wat grijzig van de zonnebrand. Niks mis. Goedkoop papierfilter pompje erachter en maar 1x hoeven shocken na onweer.

Maar ik wilde van het elke dag dat papieren filter schoonspoelen af en ik had graag een skimmer. Dus gewacht tot de winter en in januari een zandfilterpomp gekocht, glas voor erin, een skimmer en meteen een zout installatie (van Intex).

Zaterdag het zwembad opgebouwd. Grondwater erin. Kraakhelder. Zout in het bad gedaan en dan moet het 24 uur oplossen. Regelmatig met de bezem verdeeld. Alles goed. De dag erop kraakhelder water. Zout installatie voor het eerst 3 uur laten draaien, prachtig.

Onze dochter is aan de rand (ze mocht er van mij nog niet in) wat aan het spelen met een emmertje en we gaan eten. Ik kom na het eten terug. Het water groen...

De dag erop, nog groener. Nonstop laten pompen op 's nachts na (voor de veiligheid ivm dat alle apparatuur nieuw voor me is). Het water gemeten met zo'n strip (waar ik altijd moeite mee heb met die kleuren), waarden leken goed maar de PH misschien iets te laag. Dus een beetje PH+ erin en zout installatie langer aan. Dag later nog groen. Ik HTC chloorshock gehaald zonder cyaanzuur (schijnt te mogen bij zout baden), mengstel gemaakt, erin... om de 4 uur een backwash met ontzettend vies water. De ochtend erop, kraakhelder water...

Zou er toch iets in het grondwater hebben gezeten dat je niet merkt met het gebruik van chloor tabletten?
Ik snap er echt niets van dat het water ineens groen was. Ik heb dat vorig jaar 1x mee gemaakt na onweer, maar dat was zeker niet aan de hand. Volgend jaar toch vullen met leidingwater?
Je hebt pas het zwembad gevuld en 24 uur het zouten laten "oplossen" vervolgens zet je de zout installatie aan voor maar 3 uur? je begint met een chloor waarde van 0.

Je moet dan het chloorpijl op niveau brengen door te boosten en zeker langer dan 3 uur te laten draaien...
Of door chloorshock uit te voeren.

Ik begrijp volkomen waarom het water groen is, zeker als ie de hele tijd in de volle zon heeft gestaan :).

Durf haast wel te zeggen dat het onmogelijk is dat je water groen is (algen) indien je chloor waarde op pijl was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepv
Wat betreft die Intex matten. Wij hebben er twee gekocht vorig jaar en die schakel je volgens hun boekje serieel. Nu las ik dat parallel schakelen veel meer opbrengst geeft omdat bij serieel er al verwarmd water in mat 2 gaat en het dan nogmaals warmer maken minimaal is.

Nu kregen wij met een nieuwe opstelling beide matten niet gelegd dus heb ik er maar 1 aangesloten op een 6,5 m3 rond bad en het lijkt inderdaad of het net zo goed verwarmt met maar 1 mat.

Ons bad staat vanaf dat de zon opkomt tot 15:30 in de zon. 's nachts leg ik er zo'n bubbel mat op en tot de middag pauze haal ik die er maar half vanaf. Met dat ene matje ben ik van 24,8 naar nu 29,2 gegaan. Dat vind ik heel netjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxN6E8DQyCq0mx1TIpYBSKWgHPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WQOlbYxkKlm1Kv2RuXV010hc.png?f=user_large

(de vreemde spikes in de grafiek zijn waar ik de probe even uit het water heb gehaald toen onze dochter erin wilde).

[ Voor 0% gewijzigd door Joepv op 16-06-2021 16:53 . Reden: typo in temperatuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Jazsie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:47:
[...]

Je hebt pas het zwembad gevuld en 24 uur het zouten laten "oplossen" vervolgens zet je de zout installatie aan voor maar 3 uur? je begint met een chloor waarde van 0.

Je moet dan het chloorpijl op niveau brengen door te boosten en zeker langer dan 3 uur te laten draaien...

Ik begrijp volkomen waarom het water groen is, zeker als ie de hele tijd in de volle zon heeft gestaan :).

Durf haast wel te zeggen dat het onmogelijk is dat je water groen is (algen) indien je chloor waarde op pijl was.
Ik geloof je (inmiddels) meteen, maar zo staat het echt in de handleiding van Intex. En een collega heeft het zo ook gedaan en kraakhelder water. Of hij heeft hem in de avond gevuld. Dat kan. Wij hebben in de ochtend opgebouwd.

Dus je adviseert voor volgend jaar, bad vullen (met grondwater) en dan meteen chloorchock erin? Of het zout installatie een dag laten lopen?

Hoe lang laten jullie de zout installatie dan lopen? En zetten jullie die na het zwemmen ook nog een paar uur aan, of gewoon volgens specs 3 tot 4 uur per dag en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:47:
[...]

als ik het goed onthouden heb vult hij bij met "grondwater" ipv vanaf 0 .. dus als er 20m3 bad is en je begint al op 50% of 75%

dan @Joepv tja .. erm dan begin je dus al op een -1 achterstand :) je had direct er zout in moeten mikken :) en die chloor ..

Begin je vanaf 0 dan gelijk toevoegen .. ofzo .. in elk geval wat chloor .. en ph + oid .. dus gelijk meten als je begint met vullen en "iets" bijsturen .. niet 100% bijsturen maar bv 25% kan al helpen ..

ach .. zolang je kan zwemmen toch :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 08:03
Ik heb een WP te koop gezet bij vraag en aanbod overig :)

Zwembad Warmtepomp te koop aangeboden

[ Voor 35% gewijzigd door Arjantje72 op 16-06-2021 17:38 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Joepv schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:52:
Dus je adviseert voor volgend jaar, bad vullen (met grondwater) en dan meteen chloorchock erin?
als ik je zo hoor en stel je hebt een 2m3 bad .. en daarvoor gebruik je 50 gram granulaat om van 0 naar 3 te gaan .. dan kan je best 1/3de of 1/2 alvast toevoegen .. met zout lijkt me dat idem .. je verstoort de water balans direct .. waardoor de kans dat bacterien overleven kleiner word ..

teststripje en het zelfde met bv ph bijsturen .. of andere waardes .. nooit oversturen ..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 16-06-2021 17:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:49

Nicap

Tsssk....

Als ik 4m2 epdm haal, wat is dan de meest efficiënte versie?
200*200
1,33*300
100*400
0,66*600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
BeeJee78 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:39:
[...]

Ik heb het even voor je opgemeten, kon mooi met de sporen in het gras. Breedte is 236cm.
Het is alweer een tijdje geleden, maar inmiddels staat het 2x3 bad. Het past inderdaad prima op een stuk van 2,5 meter breed! Bedankt voor het opmeten nogmaals. :)

Zo'n 2x3m bad is qua oppervlakte toch een stuk leuker dan een 2,44m rond bad.
Alleen klotst het water wel vrij makkelijk over de rand bij de hoeken, daar had de easy set met dikke opblaasrand iets minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Nicap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:18:
<maten>
ligt aan je pomp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Die is 6m3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 10:39
Heeft er iemand ervaring met 5 in 1 chloortabletten langzaam werkend 20 of 200 grams?

Volgens de gegevens is de samenstelling.

- Desinfectie
- Anti vlok
- PH Stabilisator
- Helder effect
- Anti algen

Er zijn ook 4 in 1 tabletten maar zonder PH stabilisator.

Wat even rond gekeken er zijn ook verschillende kwaliteiten chloortabletten de prijzen zijn ook aanzienlijk verschil je hebt 5 kilo voor 40 euro tot 100 euro of meer, maar zijn volgens mij van een betere kwaliteit, verder geen weet hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dan is 4m2 --> 6m lengte te doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 08:03
J.E. Weinor schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:07:
Heeft er iemand ervaring met 5 in 1 chloortabletten langzaam werkend 20 of 200 grams?

Volgens de gegevens is de samenstelling.

- Desinfectie
- Anti vlok
- PH Stabilisator
- Helder effect
- Anti algen

Er zijn ook 4 in 1 tabletten maar zonder PH stabilisator.

Wat even rond gekeken er zijn ook verschillende kwaliteiten chloortabletten de prijzen zijn ook aanzienlijk verschil je hebt 5 kilo voor 40 euro tot 100 euro of meer, maar zijn volgens mij van een betere kwaliteit, verder geen weet hier over.
Ik gebruik ze al jaren, de 5 in 1.
Ik vind ze heel erg fijn. Water blijft kraakhelder en de ph blijft áltijd stabiel. Vaak te koop op marktplaats.
Verschillende merken gehad. Merk niet echt een verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Laatst online: 08:54
Ik heb zo’n Intex solar mat gekocht wil deze graag tegen het zwembad opzetten op zetten kopse kant zeg maar iemand een idee hoe ik deze intex mat netjes op een plaat gemaakt krijg zonder dat hij lekt gaat..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Nicap schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:18:
200*200
1,33*300
100*400
0,66*600
Hoe meer kanaaltjes naast elkaar hoe beter, dus het liefste 2x2 meter. Heb je de ruimte en het geld ,dan kun je ook voor 2x6 gaan. Dat levert de meeste warmte op. Aan de andere kant, een collector zoals dit: Edwin3 in "Zwembad verwarmen DIY" is wat mij betreft nog mooier! Die heeft minder last van warmteverlies aan de omgeving door wind/straling doordat het in een dichte kist zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-07 05:58
Onder de noemer, ben ik nou gek?

Na de pomp heb ik een solar mat, zo'n "merkloze" c.q. meerdere merken zoals steinbach en comfortpool verkopen exact dezelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG5rX1YxTCJTIHr3rOgiuYGvGPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk0fVyP8fb2WqVIdcYelcBUF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb die in een schuine hoek, c.a. 40 - 45 graden op het dak liggen. Ik voer water vanaf de onderkant aan en aan de bovenkant verlaat het water de mat. Maar ik vind de resultaten tegenvallen.

Nu valt mij op dat het mogelijk is dat het water rechtstreeks in- en uit loopt zonder door de mat te gaan.

Nu weet ik niet zeker hoe water zich gedraagt,
maar in al mijn logica, niet gehinderd door kennis, zal zodra er water in de mat komt, de mat zich vullen met water en eenmaal gevuld, het water de weg van de minste weerstand zoeken en in plaats van door de mat te gaan, direct weer naar buiten. Dus zeg maar de zwarte peilen volgen in plaats van de rode, hetgeen gewenst is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saSTEzheM3ARlUGocBuSTeN65lE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Trtnx3RmwgXNPKlx1aYEHVzT.png?f=user_large

Ik zal dan ook verwachten dat er een blokkade zat op de blauwe streep, maar dat is niet het geval. Het water kan daar dus langs.

Klopt mijn redenatie of zien jullie dat anders? Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat ze een product zo op de markt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
kroepmoesje schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:36:

Na de pomp heb ik een solar mat, zo'n "merkloze" c.q. meerdere merken zoals steinbach en comfortpool verkopen exact dezelfde.

[Afbeelding]

Ik heb die in een schuine hoek, c.a. 40 - 45 graden op het dak liggen. Ik voer water vanaf de onderkant aan en aan de bovenkant verlaat het water de mat. Maar ik vind de resultaten tegenvallen.

Nu valt mij op dat het mogelijk is dat het water rechtstreeks in- en uit loopt zonder door de mat te gaan.

maar in al mijn logica, niet gehinderd door kennis, zal zodra er water in de mat komt, de mat zich vullen met water en eenmaal gevuld, het water de weg van de minste weerstand zoeken en in plaats van door de mat te gaan, direct weer naar buiten. Dus zeg maar de zwarte peilen volgen in plaats van de rode, hetgeen gewenst is. [Afbeelding]

Ik zal dan ook verwachten dat er een blokkade zat op de blauwe streep, maar dat is niet het geval. Het water kan daar dus langs.

Klopt mijn redenatie of zien jullie dat anders? Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat ze een product zo op de markt zetten.
Dat is inderdaad een probleem met deze matten. Het beste kun je linksonder de mat ingaat en rechtsboven de mat uit. Dan maak je optimaal gebruik van de opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:57
Die long tabletten zouden een dag of 5 mee moeten gaan toch?
Hier ziet ie er nog meer dan 50% uit, geeft ie dan niet te weinig af?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
kroepmoesje schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:36:

[Afbeelding]

maar in al mijn logica, niet gehinderd door kennis, zal zodra er water in de mat komt, de mat zich vullen met water en eenmaal gevuld, het water de weg van de minste weerstand zoeken en in plaats van door de mat te gaan, direct weer naar buiten. Dus zeg maar de zwarte peilen volgen in plaats van de rode, hetgeen gewenst is. [Afbeelding]

Ik heb hem 2 jaar op mijn dak gehad zo .. prestatie zijn inderdaad "not impressed" ..maar je krijg je bad wel warm alleen als je deze https://imgur.com/PYJCdNn ertussenuit haalt

en in en uit niet aan de zelfde kant maar ieder aan haaks tegenover elkaar (dus Linksonder in en rechts boven uit .zal de prestatie verbeteren :Y

[edit]
dammit @Ep Woody was me voor 8)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Martinusz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:02:
Die long tabletten zouden een dag of 5 mee moeten gaan toch?
Hier ziet ie er nog meer dan 50% uit, geeft ie dan niet te weinig af?
De 200grams langzaam werkende tabletten gaan wel langer mee dan 5 dagen, vanmiddag toevallig nog even in mijn chloordispenser/sluis gekeken er zitten 6 x 200grams tabletten in waarvan ongeveer nog ongeveer
65% van over is en zitten er nu precies 9 dagen in.

Maar werken nog uitstekend chloorgehalte prima op peil, minder is als je de dop losdraait ging bijna van mijn stokje zowat B) :) de geur die er van af komt :)

De ZFP heb ik gewoon door laten toen ik de dop er af schroefde voordeel van een afsluitende kraan tussen de leiding van de dispenser het water stroom gewoon door het zwembad in, het chloorwater in de sluis loopt niet over of lekt en gemors maar blijft mooi netjes ongeveer 10 cm onder de rand sluis te liggen.

Het betreft een chloordispenser offline versie en was weer gelijk een test in de praktijk.

De online versie weet ik niet in de praktijk onderhoud en bij vulling ten opzichte van de offline versie pomp wel of niet uit, dat kunnen de anderen in deze topic beter bepalen.

Maar al met al ik ben super tevreden met de sluis met darmpjes :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:57
J.E. Weinor schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:45:
[...]

De 200grams langzaam werkende tabletten gaan wel langer mee dan 5 dagen, vanmiddag toevallig nog even in mijn chloordispenser/sluis gekeken er zitten 6 x 200grams tabletten in waarvan ongeveer nog ongeveer

Maar werken nog uitstekend chloorgehalte prima op peil, minder is als je de dop losdraait ging bijna van mijn stokje zowat B) :) de geur die er van af komt :)

De ZFP heb ik gewoon door laten toen ik de dop er af schroefde voordeel van een afsluitende kraan tussen de leiding van de dispenser het water stroom gewoon door het zwembad in, het chloorwater in de sluis loopt niet over of lekt en gemors maar blijft mooi netjes ongeveer 10 cm onder de rand sluis te liggen.

Het betreft een chloordispenser offline versie en was weer gelijk een test in de praktijk.

De online versie weet ik niet in de praktijk onderhoud en bij vulling ten opzichte van de offline versie pomp wel of niet uit :P , dat kunnen de anderen in deze topic beter bepalen.

Ah ja hier gaat het om 20gr tablet in een drijver :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:58
Godverdomme zeg. Online een zwembad besteld, zitten er een meerdere lekken in de naad. Kapot staan zweten met het opzetten vanmiddag.

[ Voor 30% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 16-06-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:57:
Godverdomme zeg. Online een zwembad besteld, zit er een lek in de naad.
Dat is balen moest je er lang op wachten voordat het binnen was?

Maar ja deze dingen gebeuren wel eens naar mijn inzien en ook wel vaak, beter is vroegtijdig bestellen en wat eerder in het jaar dan pas als het mooi weer is in het hoofdseizoen de kans op vervanging en geen voorraad een stuk groter.

Je mag nog hopen of ze nog een voorraad hebben en garantie gevalletje niet te lang wachten, en als de winkel in de buurt is gewoon langs rijden met je lekkende zwembad en nieuwe meenemen tenzij voorraad of alternatief een garantie geval is niet jouw probleem die mag de verkoper maar oplossen met de leverancier, als ze coulance hierin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@J.E. Weinor ik geloof dat deze winkel geen fysieke locaties heeft. Morgen maar bellen en kijken hoe de klacht afhandeling is. Als ik hem weer in moet pakken gaat dat een leuke klus worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33

JB

Cédric roelt!

Iemand enig idee waarom ik lucht blijf houden bij de uitlaat zwembad? Komen steeds bubbeltjes mee. Bypass wel of niet maakt geen verschil.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-01 21:53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:16:
@J.E. Weinor ik geloof dat deze winkel geen fysieke locaties heeft. Morgen maar bellen en kijken hoe de klacht afhandeling is. Als ik hem weer in moet pakken gaat dat een leuke klus worden..
Maak wel gelijk foto's van de lekkage punten, hierom kunnen ze vragen.

Je kunt nu al vast via mail je melding kenbaar maken met foto's en verhaal via klantenservice of afdeling verkoop dat wordt vaak wel aangegeven, voordat je ze morgen belt dan ben je een slag voor in de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Laatst online: 13:36
Iemand ervaring met het plaatsen/graven van een zwembad in de autogarage? Ik heb een garage gekoppeld aan mijn eigen woning (naast de garage staat de woning van de buren). Deze is eigenlijk te smal voor mijn auto. Ben een beetje opzoek naar mensen die de garage hebben omgetoverd tot zwembad? Hij is dus vrij smal (3x8m).

Is het gewoon een kwestie van uitvogelen of er in de garagevloer geheid is? Denken jullie dat zoiets nog aan een vergunning vastzit als de voorgevel het zelfde blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Aakab schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:03:
Iemand ervaring met het plaatsen/graven van een zwembad in de autogarage? Ik heb een garage gekoppeld aan mijn eigen woning (naast de garage staat de woning van de buren). Deze is eigenlijk te smal voor mijn auto. Ben een beetje opzoek naar mensen die de garage hebben omgetoverd tot zwembad? Hij is dus vrij smal (3x8m).

Is het gewoon een kwestie van uitvogelen of er in de garagevloer geheid is? Denken jullie dat zoiets nog aan een vergunning vastzit als de voorgevel het zelfde blijft?
dubbelpost ? Aakab in "Zwembad verwarmen DIY"
Zie mijn antwoord op je vraag(toen) je vraag 1:1 herhalen heeft weinig nut
vso schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:26:
[...]

Het grote zwembad topic - Deel 2 --> daar lijkt me de vraag beter dit is DIY verwarmen ook de startpost is een goeie start om x.y.z aan vragen te achterhalen en surf vooral foto's

Wil je dat doen zou ik voordat je daar post het volgende achterhalen

Wat voor een grond zit er onder je schuur (zand) hoe diep is het grondwater ..
hoe diep wil je gaan ?
je krijg een enorm vocht probleem als je niet alles aan de binnenkant goed dicht maakt en ventilatie oid ..
hoeveel M3 water wil je gaan doen

Doe je huiswerk door te kijken naar ander DIY projecten (pintrest/youtube/google) en slaap er een paar nachtjes over :P

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 16-06-2021 21:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:57:
Online een zwembad besteld, zitten er een meerdere lekken in de naad. Kapot staan zweten met het opzetten vanmiddag.
kijk eerst wat je met garantie kan behalen ..

Anders kan je de lijm die tips en tricks/faq word geadviseerd..proberen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
[...]

Ik geloof je (inmiddels) meteen, maar zo staat het echt in de handleiding van Intex.
Wacht .. ho .. stop ! Paar pagina's terug / afgelopen zondag liep er in dit topic ook tegenaan. Verwees naar online PDF, @djjvb zei: staat gewoon op pagina 18. Ik denk: huh, maar dat heb ik niet gelezen. Vergelijk ik de papieren handleiding met de digitale .. ZIT ER GEWOON VERSCHIL IN!

Dus mensen met een ZWS van INTEX:
- Kijk ook eens op pagina 18 van deze PDF
- Initiële installatie betekent 'eerste keer'. En laatste bolletje van 6 gaat over wat je na regenbuien moet doen. Dat staat ook niet in de papieren versie.

Zoals ik het ZWS opvat: het apparaat zet zout relatief langzaam om in chloor. Dus je hebt een laaaange aanlooptijd in vergelijking met tabletten. Je bent langer bezig de spiegel op te bouwen. Daarom moet je met een ZWS gewoon de tijd nemen.

Geen idee of je ook te ver kunt gaan met een ZWS :P

[ Voor 12% gewijzigd door Eusebius op 16-06-2021 21:21 ]

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ep Woody schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:34:
[...]

Hoe meer kanaaltjes naast elkaar hoe beter, dus het liefste 2x2 meter. Heb je de ruimte en het geld ,dan kun je ook voor 2x6 gaan. Dat levert de meeste warmte op. Aan de andere kant, een collector zoals dit: Edwin3 in "Zwembad verwarmen DIY" is wat mij betreft nog mooier! Die heeft minder last van warmteverlies aan de omgeving door wind/straling doordat het in een dichte kist zit.
Zo kan ik toch nooit een keuze maken. 🤣

Wat zou jij doen dan?
4 van die Cranenbroek dingen in serie/parallel.
Of 4m2 meter epdm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Eusebius schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:20:
[...]

Wacht .. ho .. stop ! Paar pagina's terug / afgelopen zondag liep er in dit topic ook tegenaan. Verwees naar online PDF, @djjvb zei: staat gewoon op pagina 18. Ik denk: huh, maar dat heb ik niet gelezen. Vergelijk ik de papieren handleiding met de digitale .. ZIT ER GEWOON VERSCHIL IN!

- Initiële installatie betekent 'eerste keer'. En laatste bolletje van 6 gaat over wat je na regenbuien moet doen. Dat staat ook niet in de papieren versie.

Zoals ik het ZWS opvat: het apparaat zet zout relatief langzaam om in chloor. Dus je hebt een laaaange aanlooptijd in vergelijking met tabletten. Je bent langer bezig de spiegel op te bouwen. Daarom moet je met een ZWS gewoon de tijd nemen.

Ok, daar ging ik ook op mank. Het ligt dus niet aan het grondwater denk ik.
Na de chloorshock met HTH Chloor Granulaat is het zwembad kraakhelder. Nog steeds.

Wat ik ook heb gemerkt, dat er glas in het bad ligt uit de filterpomp. Is heel fijn en opgezogen met de zuiger (zo'n stok met een sok), maar toch vind ik dit gevaarlijk. Dat is zo dun, als onze kleine meid daar wat van binnen krijgt als die perongeluk een slokje water pakt lijkt me dat niet gezond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepv
vso schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:13:
[...]

als ik het goed onthouden heb vult hij bij met "grondwater" ipv vanaf 0 .. dus als er 20m3 bad is en je begint al op 50% of 75%
Ik ben vanaf 0 begonnen met grondwater. Dus bad opzetten, water erin. Zout er meteen in. 24u gewacht (volgens handleiding), na 24 uur water helder. Zout installatie aan, na 4 uur water groen.

Ik wist niet dat je bij het zout ook HTH Chloor Granulaat mocht mikken als dat nog niet is opgelost.

En iedereen met een zoutbad zegt tegen me, vullen, zout, wachten tot opgelost, aan met die aparatuur en iedereen is gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eizx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 15:52
J.E. Weinor schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:45:
[...]

De online versie weet ik niet in de praktijk onderhoud en bij vulling ten opzichte van de offline versie pomp wel of niet uit, dat kunnen de anderen in deze topic beter bepalen.

Welk type/merk dispenser gebruik je? evt. linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Laatst online: 01:48
Eusebius schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:20:
[...]

In mijn papieren versie (28668 GS) staat het wel gewoon overigens. Dus er zullen verschillende versies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Eizx schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Welk type/merk dispenser gebruik je? evt. linkje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUNYLrXjpTyJ5ls--35bjCF4P4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTyltWmoB9cMsqf0fOMrhZ4s.jpg?f=fotoalbum_large

Astral pool offline versie er is ook een online versie

Gekocht vorig jaar via Amazon.fr de link website daar kwam het ook vandaan maar ging via Amazon.

deze website in de link kun je gewoon bestellen en verzenden door Europa ook naar Nederland.

https://www.piscinayspa.c...egrYxztHXJJhoClPcQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Joepv schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:42:
[...]

Ik ben vanaf 0 begonnen met grondwater. Dus bad opzetten, water erin. Zout er meteen in. 24u gewacht (volgens handleiding), na 24 uur water helder. Zout installatie aan, na 4 uur water groen.

Ik wist niet dat je bij het zout ook HTH Chloor Granulaat mocht mikken als dat nog niet is opgelost.

En iedereen met een zoutbad zegt tegen me, vullen, zout, wachten tot opgelost, aan met die aparatuur en iedereen is gelukkig.
jou water is zeer geschikt voor algengroei .. + warm weer = nog betere omstandigheden .. dus je krijgt een groei explosie ..

Wat je bij zout mag mikken weet ik niet, maar ik las hier dat men toevoegingen doet oid .. om het water "sneller" richting zwembadwater ter krijgen .. en zolang je het onprettig maakt voor algen heb je geen groen water :P (meestal is dat een hoog chloor niveau voldoende)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
djjvb schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:49:
[...]

In mijn papieren versie (28668 GS) staat het wel gewoon overigens. Dus er zullen verschillende versies zijn.
Dat krijg je met een China handel en intex komt uit China ondoorzichtig aan varianten laat staan info over een product veelal door de B-) kijken, en verschillende landen weer andere uitvoeringen en types onder intex.

De US onder intex ook weer anders het ziet er hetzelfde uit maar toch weer anders ook bepaalde producten die daar worden verkocht zijn ook weer anders die weer niet in de EU worden verkocht.

Intex een marktleider wereldwijd onder verschillende landen opereren zij, het assortiment ook veel groter dan wat hier wordt verkocht in de eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
JB schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:19:
Iemand enig idee waarom ik lucht blijf houden bij de uitlaat zwembad? Komen steeds bubbeltjes mee. Bypass wel of niet maakt geen verschil.
Is dat niet toevallig Intex hydro aeration technology? Anders is beetje lucht in het water niet slecht hoor schijnt algen tegen te gaan ivm extra zuurstof in het water had ik vroeger in mijn aquarium ook......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Ik zie in de topicstart iets over. Welvarende stofzuigers met tuinslang dat die niet zouden werken ik had dit even niet gelezen en via AliExpress een stofzuiger met tuinslang aansluiting gekocht werkte inderdaad eerst niet het opvang netje wat meegeleverd word laat de fijne algen vlokken door dus een panty van de vrouw stuk geknipt en die er aangehangen nou ben 10 min over de bodem gegaan en had al een aardig zandbak en algen in mij panty voor 10,- werkt het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Laatst online: 01:48
Joepv schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:42:
[...]

De volgorde is volgens mij: (zo heb ik het gedaan en meerdere video's gekeken) opzetten, water vullen, alkaniliteit en ph op orde brengen, dan zout toevoegen, pomp 24h laten draaien (ook om zout op te lossen en evt ph granulaat te mengen), zout door bad borstelen als pomp loopt (meerdere keren bijv 3x om de 20 min), na 24u stel je een 'normale run in' stel voor jouw bad 3 uur (geen idee, ff opzoeken). Dan meteen boosten. Dan loopt hij 8x de 'normale stand', dus nog eens 24 uur. Dit is een shock functie. Daarna gewoon 'dagelijkse runs' uitvoeren.

Zoek op youtube ook eens de video's van PoolPanda (sowieso een tip voor de startpost). Wel in het duits, maar erg informatief. Hij noemt ook verschil tussen kraanwater en bronwater bij een video over 11 tips om je bad met zws op te zetten. Ik weet het verschil niet meer, omdat het bij mij uit de kraan kwam en ik dus 'minder' hoefde op te letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:16:
WP specialisten: is het logisch dat de propellor van de WP helemaal stopt met draaien als hij in "inverter modus" is ? Ingestelde temp van 27 is net bereikt (in 8 uur tijd dus 9 graden opwarming van het zwembad) en ik kan niet echt zien of horen of de WP nou nog wel iets doet...
Hij staat nog wel aan in verwarmingsstand.
Je kunt instellen dat hij pas weer start als er 1 graad temperatuurverschil is, zie ook pagina 48 van de handleiding als het een W'eau betreft. Hij zal dus idd nog in de verwarmingsstand staan, maar wachten totdat er weer minimaal 1 graad verschil met de ingestelde temperatuur is. Je kunt P05 ook wijzigen, dan blijft hij draaien en constant bijverwarmen.
Dennahz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:01:
[...]

Jij hebt ook een W'eau WP, right? Begrijp de pomp ook niet helemaal. Als ik hem op auto / inverter modus zet, dan zal hij ook nooit op z'n volle snelheid gaan verwarmen. Als ik hem op 'boost' modus zet wel. (Dan verbruikt ie ook echt 2000W).

Terwijl ik nou juist wil dat hij zo snel mogelijk het water warm krijgt en het daarna rustig warm blijft houden. Nog maar even mee spelen.
Ik heb vandaag eindelijk mijn W'eau 7.6 WP Full invertor aangesloten en heb alle opties doorlopen. Je hebt de Eco modus, waarbij hij zo stil mogelijk verwarmt en de boost modus, dan gaat hij vol aan. Je kunt ook instellen wat hij moet doen als de temperatuur is bereikt, of doordraaien, of stoppen en pas na bijv. 1 graad daling weer aan moet springen.

Volgens mij kan je hem dus het beste in jouw geval in de Boost modus zetten en instelling P05 op uit.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Roe!and schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Is dat niet toevallig Intex hydro aeration technology? Anders is beetje lucht in het water niet slecht hoor schijnt algen tegen te gaan ivm extra zuurstof in het water had ik vroeger in mijn aquarium ook......
Nee ik heb gewoon die kale inlaat zonder extra "bubbel-technologie". Voorgaande jaren geen problemen met lucht. Snap niet goed wat er nu anders kan zijn.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Jazsie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Intex zandfilterpomp - 6m3/h:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Gewoon op voorraad en beetje normale prijs :)
Thx, heb uiteindelijk de 10m3/h geannuleerd en via Heuts de 6m3/h besteld. Stond 2-5 werkdagen levertijd, bestelling staat inmiddels op voltooid, hopelijk sturen ze hem morgen op, dan kan ik dit weekend alles afronden en eindelijk rustig in het bad springen ipv eromheen te cirkelen en alles aan te sluiten.

De oude 3407 liter/uur Intex cartridge pomp doet het overigens ook prima met de WP, maar de flow is wel zichtbaar minder dan zonder WP. Voorheen had ik 2 solarbollen en 2 matten, toen was de flow nog minder. Die kunnen nu mooi in de verkoop en met de nieuwe ZFP zou de flow ook weer een stuk beter moeten zijn.

Dan maar eens kijken of ik wat tuin ga opofferen voor een mooi kastje om een en ander in weg te werken...

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Thx, heb uiteindelijk de 10m3/h geannuleerd en via Heuts de 6m3/h besteld. Stond 2-5 werkdagen levertijd, bestelling staat inmiddels op voltooid, hopelijk sturen ze hem morgen op, dan kan ik dit weekend alles afronden en eindelijk rustig in het bad springen ipv eromheen te cirkelen en alles aan te sluiten.

De oude 3407 liter/uur Intex cartridge pomp doet het overigens ook prima met de WP, maar de flow is wel zichtbaar minder dan zonder WP. Voorheen had ik 2 solarbollen en 2 matten, toen was de flow nog minder. Die kunnen nu mooi in de verkoop en met de nieuwe ZFP zou de flow ook weer een stuk beter moeten zijn.

Dan maar eens kijken of ik wat tuin ga opofferen voor een mooi kastje om een en ander in weg te werken...
houd die cartridge filter ff achter de hand .. heb je er nu een timer oid op? (kan zijn dat je een doa oid hebt of teveel lawaai etc .etc .. dan is het wel prettig een reserve pomp te hebben) .. volgend jaar kan je hem ook nog verkopen oid :)

let wel dat je intex zfp versie A of versie B kan zijn .. 1 v.d 2 kan aan en uit gezet worden (mits je de zekering op het draad verplaatst) .. en dus nog steeds via de timer .. de andere versie vereist een HW mod om het zelfde te bereiken

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 16-06-2021 22:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vso schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:40:
[...]

houd die cartridge filter ff achter de hand .. heb je er nu een timer oid op?

let wel dat je intex zfp versie A of versie B kan zijn .. 1 v.d 2 kan aan en uit gezet worden (mits je de zekering op het draad verplaatst) .. en dus nog steeds via de timer .. de andere versie vereist een HW mod om het zelfde te bereiken
Ja, doe ik zeker. Heb altijd een 2e achter de hand gehouden, stel je voor dat de primaire uitvalt, alles is uitverkocht en je zonder komt te zitten.

Zit nu gewoon een tijdklok op het stopcontact. Kijk bij die nieuwe wel even naar de mogelijkheden, zit een timer ingebouwd.

Zat bij het nieuwe bad ook nog een 2271 l/uur Intex pomp, kan mooi met het oude zwembad met nieuwe liner en de rest in de verkoop. Hopelijk nog iemand blij mee maken icm. met die verwarmingsspullen.

Gisteren overigens nog even die YouTube video gekeken van 32 mm -> 38 mm uitsnijden, door het schroefsysteem van die aansluiting en het feit dat die 2 kanten op elkaar knellen met een rubberen ring ertussen heb je volgens mij ook nog wel iets marge voordat er water tussendoor gaat lekken. Zag er inderdaad niet enorm spannend uit. Dus wie weet voor volgend jaar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 16-06-2021 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Ja, doe ik zeker. Heb altijd een 2e achter de hand gehouden, stel je voor dat de primaire uitvalt, alles is uitverkocht en je zonder komt te zitten.

Zit nu gewoon een tijdklok op het stopcontact. Kijk bij die nieuwe wel even naar de mogelijkheden, zit een timer ingebouwd.

Zat bij het nieuwe bad ook nog een 2207 l/uur Intex pomp, kan mooi met het oude zwembad met nieuwe liner en de rest in de verkoop. Hopelijk nog iemand blij mee maken icm. met die verwarmingsspullen.

Gisteren overigens nog even die YouTube video gekeken van 32 mm -> 38 mm uitsnijden, door het schroefsysteem van die aansluiting en het feit dat die 2 kanten op elkaar knellen met een rubberen ring ertussen heb je volgens mij ook nog wel iets marge voordat er water tussendoor gaat lekken. Zag er inderdaad niet enorm spannend uit. Dus wie weet voor volgend jaar ;)
die timer is niet ideaal .. maar dat merk je vanzelf .. de fix staat in het automation topic btw

Die 38 mm uitsnijden met een exacto knife is peulenschilletje, altijd wel ff spannend .zolang je niet uitschiet en dus de tijd neemt .. lekken doen ze niet .
Wel een beetje vasiline (zuur vrij) bij de hand houden .. niet zozeer om het lek vrij te maken maar je rubbers tijdens gebruik en erna even in te vetten zodat ze erna ook nog overleven ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Taro schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Je kunt instellen dat hij pas weer start als er 1 graad temperatuurverschil is, zie ook pagina 48 van de handleiding als het een W'eau betreft. Hij zal dus idd nog in de verwarmingsstand staan, maar wachten totdat er weer minimaal 1 graad verschil met de ingestelde temperatuur is. Je kunt P05 ook wijzigen, dan blijft hij draaien en constant bijverwarmen.

[...]

Ik heb vandaag eindelijk mijn W'eau 7.6 WP Full invertor aangesloten en heb alle opties doorlopen. Je hebt de Eco modus, waarbij hij zo stil mogelijk verwarmt en de boost modus, dan gaat hij vol aan. Je kunt ook instellen wat hij moet doen als de temperatuur is bereikt, of doordraaien, of stoppen en pas na bijv. 1 graad daling weer aan moet springen.

Volgens mij kan je hem dus het beste in jouw geval in de Boost modus zetten en instelling P05 op uit.
Ik heb de mini inverter. Wat minder opties dus. Maar ik zag wel parameters staan in de handleiding. Moet die nog goed bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Mijn zandfilterpomp staat nu in de open lucht zonder afdak of zo, kan dit gewoon blijven als het regent of moet ik hem afdekken tegen de regen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Weet iemand waar in een nieuwe Intex frame liner van 3,05 kan kopen?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Flanky schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:08:
Mijn zandfilterpomp staat nu in de open lucht zonder afdak of zo, kan dit gewoon blijven als het regent of moet ik hem afdekken tegen de regen?
zolang de stekker niet op de grond ligt maar netjes in de muur zal dat wel goed gaan

btw een doosje eromheen bouwen heeft wel voordelen, zoiezo voor je "schoonmaak" kit (bezem/netje) en eventueel speelgoed v.d kids ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Flanky schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:09:
Weet iemand waar in een nieuwe Intex frame liner van 3,05 kan kopen?
Heb laatst een vervangende via de Intex website besteld, was binnen een paar dagen binnen: https://www.intexdevelopm...se=2019&page=0&lst_lang=3 -> https://www.intexdevelopm...il?lst_lang=3#replacelink.

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 16-06-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Taro schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Zat bij het nieuwe bad ook nog een 2271 l/uur Intex pomp, kan mooi met het oude zwembad met nieuwe liner en de rest in de verkoop. Hopelijk nog iemand blij mee maken icm. met die verwarmingsspullen.

Dat de aansluiting niet lekt klopt moet je wel het zwarte rubber aan de binnenkant van je liner zitten en niet buiten de liner want dan lekt het wel :)

Iets zegt mij dat VSO deze beginners fout ook had ondervonden. :)

Heb zelf ook twee intex 38 aansluitingen met afsluitkraan door de liner, het rondsnijden valt best mee zo gepiept en met een precisie messensetje van de gamma.

Op een Bestway ovaal zwembad hoef je de nieuwe opening niet af te tekenen omtrek tuitje precies de grote van de intex gat doorvoer.

Mijn zwembad moest totaal 5 gaten in de liner worden gesneden 2 voor de verlichting en ook nog voor een wand skimmer.

Een wand skimmer op een opzet frame zwembad stelt ook niets voor simpel en makkelijk.

Gewoon de schroefgaten aftekenen met een priem of ster schroevendraaier de afgetekende gaten door prikken beetje opruimen dat de schroef er door kan, dan de skimmer met 2 afdek rubers er tussen 1 binnen en 1 buiten de liner er aan vast schroeven, en als laatste snij je de opening er uit. nog geen kwartier werk.

Voordeel dat de skimmer buiten het zwembad hangt, en niet een hang skimmer in het zwembad wat in de weg kan zitten of snel stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Ik geloof je (inmiddels) meteen, maar zo staat het echt in de handleiding van Intex. En een collega heeft het zo ook gedaan en kraakhelder water. Of hij heeft hem in de avond gevuld. Dat kan. Wij hebben in de ochtend opgebouwd.

Dus je adviseert voor volgend jaar, bad vullen (met grondwater) en dan meteen chloorchock erin? Of het zout installatie een dag laten lopen?

Hoe lang laten jullie de zout installatie dan lopen? En zetten jullie die na het zwemmen ook nog een paar uur aan, of gewoon volgens specs 3 tot 4 uur per dag en klaar?
Wat je hebt gedaan is prima, voordat je chloor kan "aanmaken" moet het zout wel opgelost zijn. Doe je gelijk je ZWS starten dan krijg je melding dat er te weinig zout is wat niet klopt want het is nog niet helemaal opgelost.

Volgende keer wanneer je ZWS start gewoon laten doorgaan, om de 5/6u effe chloor/ph etc checken en door laten gaan indien nodig. Indien mogelijk boost functie gebruiken.

Wil je gelijk in het bad zwemmen, dan is een chloorshock wel zo handig.

Zodra het op peil is dan is afhankelijk van het gebruik/bad formaat kan 3/4 uur genoeg zijn.
Regelmatig meten en op ten duur weet je wel ongeveer hoelang ZWS moet draaien en zal je meer op gevoel doen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:01:
[...]

Jij hebt ook een W'eau WP, right? Begrijp de pomp ook niet helemaal. Als ik hem op auto / inverter modus zet, dan zal hij ook nooit op z'n volle snelheid gaan verwarmen. Als ik hem op 'boost' modus zet wel. (Dan verbruikt ie ook echt 2000W).

Terwijl ik nou juist wil dat hij zo snel mogelijk het water warm krijgt en het daarna rustig warm blijft houden. Nog maar even mee spelen.
Reden waarom hij niet op vol power draait in auto/inverter mode is dat je COP daardoor hoger is, het duurt langer om te verwarmen maar zou -in de theorie- netto minder stroom vebruiken. Juist hoe lager de wp draait hoe hoger je COP namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Taro schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:22:
[...]

[...]

Weet niet of P05 veranderen zo slim is, je wilt namelijk toch niet dat hij blijft door verwarmen als temperatuur bereikt is? Heb je straks een bad van 30gr+ terwijl je maar 28gr wilt oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
JB schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:26:
[...]

Nee ik heb gewoon die kale inlaat zonder extra "bubbel-technologie". Voorgaande jaren geen problemen met lucht. Snap niet goed wat er nu anders kan zijn.
Dan heb je gewoon ergens in je systeem een "gaatje" dat valse lucht aanzuigt, er kan niet zomaar bubbels in je bad komen als het compleet gesloten systeem is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jazsie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:03:
[...]

Dan heb je gewoon ergens in je systeem een "gaatje" dat valse lucht aanzuigt, er kan niet zomaar bubbels in je bad komen als het compleet gesloten systeem is ;).
Hmm dat moet dan ergens op een koppeling zijn. Zal de filter morgen eens nalopen of er nog een koppeling een slag nodig heeft. Kan het kwaad eigenlijk?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-07 23:22
Thaam schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:59:
Beste tweakers,

Ik heb een probleem met mijn Intex Zandfilter pomp. De afgelopen dagen begon mijn Intex pomp zonder reden te piepen. (Hetzelfde geluid als dat je op een toets drukt) Ik heb hem gisteravond uit gedaan(Testknop).
Ik wilde hem vandaag weer aanzetten, echter krijg ik de pomp niet meer draaiend. Bij het aanzetten(Reset knop) Hoor ik 2 piepjes op de pomp en het rode lampje brand, maar als ik op de toetsen drukt gebeurt er niks.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb er een filmpje van gemaakt. Zie hieronder: [YouTube: Intex zandfilter pomp 4m3 werkt niet]
Inderdaad zoals VSO zegt.. precies hetzelfde als ik gehad heb.

https://www.intexdevelopm...rt/instruction?lst_lang=3
Daar een support case maken.

Nadat je die gemaakt hebt (maak voor jezelf ook alvast een foto van de pomp dat je de stroomkabel eraf geknipt hebt :P)
even deze stappen volgen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67307540

Hierna kan je iig nog pompen .. op deze manier schakel je het bedienings paneel uit en krijg je een aan / uit pomp wanneer deze stroom krijgt. Dus via de test knop uitzetten.. en via de reset knop op de beveiligings stekker weer aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osovega
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 18:43
Ik heb een probleem met mijn zoutelektrolyse. Sinds twee weken staat hier het zwembad (400x200x100) met dit jaar voor het eerst zoutelektrolyse.
Na wat opstart problemen deed hij het redelijk (alleen chloor vervliegt wel snel).
Sinds gisteren lijkt hij geen chloor meer aan te maken. Het ZFP liep niet goed meer door en het zwembad was troebel en de wanden worden glad. Na een backwash doet de pomp het goed en het troebele is bijna weg. Alleen lijkt de electrolyse nu geen chloor aan te maken. Ik heb het electrolyse apparaat schoongemaakt en op een van de twee puntjes zat al veel zout of kalk. Dit heb ik er afgehaald. Hij loopt nu al 13 uur in boost mode maar de chloor meters geven nog geen chloor aan. Iemand tips? Het apparaat geeft geen foutmeldingen en geeft aan 'working' 'boost'. Aangezien er dus algen in het bad ontstaan ben ik op zoek naar tips. Ik sta op het punt om het apparaat dan maar weg te doen en weet over te gaan op chloor tabletten. Kan ik dat zomaar doen in het zoute water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-07 11:04
BounceMeister schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:26:
[...]

Het is alweer een tijdje geleden, maar inmiddels staat het 2x3 bad. Het past inderdaad prima op een stuk van 2,5 meter breed! Bedankt voor het opmeten nogmaals. :)

Zo'n 2x3m bad is qua oppervlakte toch een stuk leuker dan een 2,44m rond bad.
Alleen klotst het water wel vrij makkelijk over de rand bij de hoeken, daar had de easy set met dikke opblaasrand iets minder last van.
Ja het klotst er behoorlijk overheen, daarom vul ik 'm nooit helemaal tot de rand. Vlak boven de inspuiter is voldoende. Dan klotst het nog steeds maar al een heel stuk minder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3CPO
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-01 06:46
Ik heb gisteravond de Intex 26676 zandfilterpomp aangesloten.
Heb al overal lopen zoeken, weet iemand ergens een duidelijke tutorial
voor dit apparaat te staan?
Hij geeft namelijk code 90 terwijl ik alles mijns inziens goed heb aangesloten .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Osovega schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:10:
Ik heb een probleem met mijn zoutelektrolyse. Sinds twee weken staat hier het zwembad (400x200x100) met dit jaar voor het eerst zoutelektrolyse.
Na wat opstart problemen deed hij het redelijk (alleen chloor vervliegt wel snel).
Sinds gisteren lijkt hij geen chloor meer aan te maken. Het ZFP liep niet goed meer door en het zwembad was troebel en de wanden worden glad. Na een backwash doet de pomp het goed en het troebele is bijna weg. Alleen lijkt de electrolyse nu geen chloor aan te maken. Ik heb het electrolyse apparaat schoongemaakt en op een van de twee puntjes zat al veel zout of kalk. Dit heb ik er afgehaald. Hij loopt nu al 13 uur in boost mode maar de chloor meters geven nog geen chloor aan. Iemand tips? Het apparaat geeft geen foutmeldingen en geeft aan 'working' 'boost'. Aangezien er dus algen in het bad ontstaan ben ik op zoek naar tips.
Zie 'misverstand 4' https://www.toppy.nl/advi...yse-voor-een-zwembad.html

Zei het hierboven ergens al: een ZWS bouwt langzaam de spiegel op. Tenminste, dat denk ik te begrijpen. De mijne maakt 4 gram per uur aan. Met een pomp die 2271 L/u doet zijn dat haast homeopathische verhoudingen* ;-) Maar ja, met dit weer .. Het is warm en daar houdt die alg wel van. Het is warm en je springt er zelf ook in. Je chloorfabriek heeft nu gewoon 'hooitijd'.

* ik meng 1000 liter zwembadwater met ook nog één druppel kabouterbloed en paprika-poeder. Maar ja, waar haal je paprika-poeder?
Ik sta op het punt om het apparaat dan maar weg te doen en weet over te gaan op chloor tabletten. Kan ik dat zomaar doen in het zoute water?
Dit zou ik ook wel willen weten. Kun je in voorkomende gevallen

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 17-06-2021 09:18 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-07 23:22
3CPO schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:58:
Ik heb gisteravond de Intex 26676 zandfilterpomp aangesloten.
Heb al overal lopen zoeken, weet iemand ergens een duidelijke tutorial
voor dit apparaat te staan?
Hij geeft namelijk code 90 terwijl ik alles mijns inziens goed heb aangesloten .....
Zelf al gegoogled? :)

https://www.google.com/search?q=intex+26676+manual > bovenste link: https://www.intexdevelopm.../productdetail?lst_lang=2 >

Meteen op die pagina (voor mij iig)

- What should I do if code 90 appears?
There are several things you may need to check and do: Ensure the pool pump is on and running. Ensure the plunger valves on the pool (if any) are opened.  Ensure the filter cartridge, cell and debris screen are clean from debris and dirt.  Ensure the flow sensor (especially the hinge) is clean. See Owner’s Manual. Release all trapped air (if any) in the circulation line hose.  Check the direction of water inlet and water outlet hose. Reverse the hoses if incorrectly connected.  Check if the flow sensor is loose or not connected properly. If not, please plug the flow sensor firmly into the flow sensor receptacle.  If code 90 still appears despite above steps, there might be a flow sensor failure. Please contact INTEX Service Center for replacement. NOTE: Always turn the power off and disconnect power cord before cleaning and servicing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Het bedrijf waar ik een zwembad heb besteld die lek bleek is heel slecht benaderbaar. Telefonisch, chat en email reageren ze niet op en op google reviews zie ik veel dezelfde klachten terug komen. Flinke miskoop geweest dus. Iemand tips over het dichten van meerdere lekken bij de naad? Waarschijnlijk erg lastig maar ik heb niet veel andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:54:
Het bedrijf waar ik een zwembad heb besteld die lek bleek is heel slecht benaderbaar. Telefonisch, chat en email reageren ze niet op en op google reviews zie ik veel dezelfde klachten terug komen. Flinke miskoop geweest dus. Iemand tips over het dichten van meerdere lekken bij de naad? Waarschijnlijk erg lastig maar ik heb niet veel andere opties.
een reactie op je vraag

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 57 ... 182 Laatste