Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orTixxx
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-01 21:53
(jarig!)
vso schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:51:
[...]

je hebt bakken toch ? dus zal eerder 6m2 zijn .. en als ik je foto's herriner heb je in/uit om en om gedaan waardoor je verwarmt water in feite een 2de maal zou verwarmen ? ipv 1 kant erin andere kant eruit oid ?

Maar nu dat de meeste DIY builders aan het meten zijn krijgen we eindelijk wat statistieken en bruikbare cijfers die we einde seizoen eens naast elkaar kunnen gaan neerleggen en kijken wat voor een upgrades mogelijk zijn :)
Je wilt gewoon dat ik sensors bij mij neer gooi,
Zodat je concrete cijfers te zien krijg?! :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 14:01
orTixxx schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:46:
[...]

Feit is:

1 bak 100m tyleen werkt minder dan 2x 50m

Je kan dus beter vier bakken maken dan twee stuks :)
Dat klopt deze theorie ben ik wel achter gekomen, beter 50 meter tyleen per bak of anders zo maken 1 grote bak met 2 x 50 meter parallel dat maakt opzicht niet zoveel uit.
mijn bakken zijn er drie met 6 rollen tyleen van 50 meter parallel.

Als je 2 x50 meter serieel onderling aansluit heeft het zelfde effect als 1 rol van 100 meter,

2 rollen 50 meter in 1 bak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7p_KG3GHp1Umyho8ybAJ7iAvBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VtMxfP4iADaFyc02SNVT29l.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto derde eind bak bovenste cirkel van foto invoer en loop direct door naar de uitvoer. de 2e cirkel van invoer loopt langs de bovenste cirkel door naar de uitvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLkye4HVyWmV7WqJaVDTJiCr2Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFbHC1bGYClwHJV7YcPrDvKj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 15-06-2021 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bollenpeller
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-07 21:51
Vraagje: Is het schadelijk om een paar chloortabletten in je voorfilter (in dat mandje) van de Intex zandfilterpomp te proppen? Gebruik nu een drijver maar vorig jaar toch wel wat "witte"plekken in de liner gekregen hierdoor.

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A / Daikin Stylish FTXA25BB - RXA25A 3900Wp vol op het zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
(jarig!)
J.E. Weinor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:12:
[...]

Dat klopt deze theorie ben ik wel achter gekomen, beter 50 meter tyleen per bak of anders zo maken 1 grote bak met 2 x 50 meter parallel dat maakt opzicht niet zoveel uit.
mijn bakken zijn er drie met 6 rollen tyleen van 50 meter parallel.

Als je 2 x50 meter serieel onderling aansluit heeft het zelfde effect als 1 rol van 100 meter,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry, hier ga je de fout in.

4 bakken moeten parallel staan, 4x 50m.

Tis beter voor je pomp, en water wordt sneller opgewarmd. Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:22
Dit lijkt als of door verandering van de snelheid de ventilator ergens tegen aan komt.
Compressor zelf acht ik het niet want dan zou je verwachten dat het geluid altijd er is wanneer deze actief is.
Klinkt daarnaast niet echt "metaal" achtig. Maar ik ben geen expert...

Het lijkt mij in ieder geval iets dat ergens tegen aan komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 15-06-2021 00:25 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
orTixxx schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:14:
[...]

Sorry, hier ga je de fout in.

4 bakken moeten parallel staan, 4x 50m.

Tis beter voor je pomp, en water wordt sneller opgewarmd. Been there, done that.
Toch klopt het niet volgens mij waarom moet je 4 bakken hebben om 50 meter parallel aan te sluiten dat het parallel beter is voor de flow/temp daar ben ik mij van bewust.

Je kunt ook 2x 50 meter parallel aansluiten in 1 bak is toch het zelfde als verdelen over 4 aparte bakken Toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
djjvb schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:08:
Ik dacht qua pvc bestelling... als ik alle bochten, koppel stukken etc via een online partij doe, dan haal ik de lengtes (druk)buis wel bij een lokale leverancier. Want bezorgkosten voor die lengtes gaat snel al richting €35/40. Maar 4m 50mm drukbuis kost online rond de €17,-, maar een wildkamp vraagt bijna €38. Warmteservice €53,-. Voor een SN4 buisje idem 9 vs 24 bij Wildkamp. Dan heb je met een paar lengtes die bezorgkosten er wel zo uit.

Dus misschien gekke vraag, maar bij wat voor partijen kopen jullie je pvc betaalbaar in de regio? Aan wat soort bedrijf moet ik denken als ik niet een bouwmarkt wil? Kan er niet zo goed opkomen, muv de eerder genoemde vrij prijzige opties. Zelf woon ik rondom Amersfoort. Een Hornbach of van Cranenbroek is voor mij ook niet in de buurt.
Je kan ook gewoon 1m buis kopen en dan met lijm koppelingen werken :P
Of dat een tof idee is weet ik niet, prima voor niet te veel lengte anders zou ik gewoon voor 4m lengtes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
(jarig!)
J.E. Weinor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:28:
[...]

Toch klopt het niet volgens mij waarom moet je 4 bakken hebben om 50 meter parallel aan te sluiten dat het parallel beter is voor de flow/temp daar ben ik mij van bewust.

Je kunt ook 2x 50 meter parallel aansluiten in 1 bak is toch het zelfde als verdelen over 4 aparte bakken Toch!
Tis al laat, wellicht zie ik wat over t hoofd. Bij mij zit ik op ~150L/m 2-3c verschil. Draai ik op half vermogen, dan Al gauw 4-6c.

Wel mooie bakken trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
orTixxx schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:38:
[...]

Tis al laat, wellicht zie ik wat over t hoofd. Bij mij zit ik op ~150L/m 2-3c verschil. Draai ik op half vermogen, dan Al gauw 4-6c.

Wel mooie bakken trouwens!
150 liter/m * 2 graden = 300
75 liter/m * 4 graden = 300

300 * 4.185 kJ /60 = 20.9 kW. Wauw!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orTixxx
(jarig!)
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:13:
[...]

150 liter/m * 2 graden = 300
75 liter/m * 4 graden = 300

300 * 4.185 kJ /60 = 20.9 kW. Wauw!
Handmatig gemeten flow he, liters emmer x sec enzo, niet geheel nauwkeurig.. maar zal niet ineens 50 afwijken 🙈

Bovenstaand berekening is variable, hou je ook rekening mee met de buitentemperatuur?

22c zon: 150L = 1c 75 2-3c

Ligt eraan welke dag en temperatuur.. en hé! Coron werkt positief in dit geval voor ons… minder vliegtuigen == sterkere zon

[ Voor 5% gewijzigd door orTixxx op 15-06-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
orTixxx schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:41:
[...]

Handmatig gemeten flow he, liters emmer x sec enzo, niet geheel nauwkeurig.. maar zal niet ineens 50 afwijken 🙈
Dat is heftig meten, emmer vol in 4-5 seconden...
Bovenstaand berekening is variable, hou je ook rekening mee met de buitentemperatuur?

22c zon: 150L = 1c 75 2-3c
Begrijp ik, maar het geeft wel redelijk aan dat het bij halvering van de flow een verdubbeling van het temperatuursverschil is.

Buitentemperatuur heeft geen invloed. Het gaat puur om de hoeveelheid energie die het bad in gaat. Bij 150L/(tijdseendheid) en een deltaT (temperatuursverschil) van 1 graad is dat exact hetzelfde als bij 75L/(tijdseendheid) en een deltaT van 2 graden.

Het feit dat jij met de hand meet, maakt het wat lastig om de exacte deltaT te bepalen, aangezien een verschil van 1/2e graad nauwelijks te zien is.
Ligt eraan welke dag en temperatuur.. en hé! Coron werkt positief in dit geval voor ons… minder vliegtuigen == sterkere zon
Klopt, de zon is lekker, hoewel de afkoeling me vannacht ook enorm is meegevallen. Ben van 35.94°C [17:30] naar 32.44°C [8:30] gegaan. Nu koelt het nog wat verder af, doordat er nauwelijks zon is, maar toch. 0.233 graad per uur afkoeling. De zijwanden in de partytent helpen veel!

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 15-06-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
(jarig!)
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Dat is heftig meten, emmer vol in 4-5 seconden...

[...]

Begrijp ik, maar het geeft wel redelijk aan dat het bij halvering van de flow een verdubbeling van het temperatuursverschil is.

Buitentemperatuur heeft geen invloed. Het gaat puur om de hoeveelheid energie die het bad in gaat. Bij 150L/(tijdseendheid) en een deltaT (temperatuursverschil) van 1 graad is dat exact hetzelfde als bij 75L/(tijdseendheid) en een deltaT van 2 graden.

Het feit dat jij met de hand meet, maakt het wat lastig om de exacte deltaT te bepalen, aangezien een verschil van 1/2e graad nauwelijks te zien is.

[...]

Klopt, de zon is lekker, hoewel de afkoeling me vannacht ook enorm is meegevallen. Ben van 35.94°C [17:30] naar 32.44°C [8:30] gegaan. Nu koelt het nog wat verder af, doordat er nauwelijks zon is, maar toch. 0.233 graad per uur afkoeling. De zijwanden in de partytent helpen veel!
Ah check! Ja ik ben geen wiskunde persoon ;)

Emmer is niet snel vol, want ik gebruik een specikuip van 150L 😬

Ik ben van gister 20:00 29.3c naar 08:00 27.2c gezakt. vso zei al toen ik bij hem was, doe pvc er tussen met temp sensors en een flow meter ;)

0,175C per uur afkoeling. De zwembad vilt die eronder zit doet zijn werk!

Deze: https://www.saunasenzwemb...er-ondertapijt-2-meter-1/

[ Voor 4% gewijzigd door orTixxx op 15-06-2021 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

J.E. Weinor schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Foto's van het hele gebeuren :P _/-\o_ we zien dat graag, en ervaring delen met de intex ZX300 als je dat wilt we zijn nieuwsgierig.

Ben zelf wel nieuwsgierig en wellicht anderen over de intex ZX300 hoe het in de praktijk zijn werking doet.
sja wat valt er over te zeggen. Op zich werkt het wel :) Hij rijdt op en neer, kruipt tegen de wanden tot boven de waterlijn, dan ratelt ie wat, en keert ie om, om aan de andere kant hetzelfde te doen.
Soms blijft ie steken heb ik de indruk en kan ie zomaar 10 min op 1 plek blijven hangen. Moet er eens goed op letten de komende keer dat ik hem ga gebruiken. Slang moet ook niet te veel opgekruld zijn. Er moet geen spanning op staan zeg maar.
Ik heb hem gewoon 2 uurtjes zijn gang laten gaan, en er zat inderdaad wat troep in het opvang net. Met name zand. Bomen staan er niet dus ook geen blad.

Had wel de indruk dat ie op de een of andere manier telkens (veel) precies dezelfde baan rijdt, en 'dus' veel overslaat? Dan moet ik er al een timelapse van maken om te zien of dat echt zo is....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Bollenpeller schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 00:14:
Vraagje: Is het schadelijk om een paar chloortabletten in je voorfilter (in dat mandje) van de Intex zandfilterpomp te proppen? Gebruik nu een drijver maar vorig jaar toch wel wat "witte"plekken in de liner gekregen hierdoor.
je weet dat er handleidingen bestaan toch .... do you ? etiketten op verpakkingen en best practice ?

ik denk dat je maar 1 ding nodig hebt ===> "chloor dispenser" en op deze wijze

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:44
Ons nieuw bad (305cm frame) had vanochtend nog de laatste liters water nodig. Nu is hij vol en net de warmtepomp aan gezet. W'eau mini full inverter 4 kW. Begintemperatuur is 18,0 dus ik ben benieuwd waar die op uit komt vanmiddag/vanavond. Kan helaas nu niet zien wat hij verbruikt want ik merkte gisteren toch nog wat zigbee bereik problemen, blijkbaar lukt ~20 meter niet met tuindeuren en 2 muren net niet (want soms werkte hij wel, niet stabiel genoeg...). Later even kijken of ik ergens een router tussen krijg.

Het geluid van de warmtepomp valt me mee, maar is denk ik wel irritant genoeg om snachts vol gas aan te laten. Heb boven nog niet geluisterd ;) Later eens proberen hoe die klinkt op de temperatuur van het water (waardoor die langzamer gaat draaien als het goed is).

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 15-06-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:23

JB

Cédric roelt!

@Plenkske hoeveel vreet ie nu aan stroom nu ie staat te stampen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
JB schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:26:
~750 watt op 100% is mijn gok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:26:
Kan ik dus niet zien zoals ik zei.
Kan het ook niet gokken want zonnepanelen leveren wisselend vermogen nu het meer bewolkt is, en er staat ook nog een wasmachine aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Kan ik dus niet zien zoals ik zei.
Kan het ook niet gokken want zonnepanelen leveren wisselend vermogen nu het meer bewolkt is, en er staat ook nog een wasmachine aan.
Doe je dat nu nog met die CRP die je had of is de pomp ook geupgrade :P

Jullie zullen wat meer genieten van het zwembad :) groter en hoger

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Laatst online: 13:41
Ik ben bezig met oriënteren en twijfel over verwarming of niet.

Ik wil dit zwembad aanschaffen:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-prism-frame-427

Nu hoop ik dat de kinderen (2, 6 en 8 jaar) er deze zomer flink gebruik van maken, maar dan denk ik dat een warmtepomp nodig is.

Ik kwam deze warmtepomp tegen. Belangrijkste punt vind ik het geluid, ik wil niet de buren teveel op stang jagen. Is dit een goede warmtepomp of hebben jullie een andere pomp die geschikt is? En kan ik deze gewoon aansluiten op een normale groep of is dat problematisch?
https://www.rhodos-shop.n...zwembad-warmtepomp-4-2-kw

Bij het zwembad zit een standaard pompje. Ik begreep dat die waarschijnlijk niet goed genoeg is? Kan ik die voor een eerste jaar gewoon gebruiken of adviseren jullie al direct naar een krachtige pomp te gaan? Ik denk - gezien het water - dat een pomp als deze beter geschikt is:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Doe je dat nu nog met die CRP die je had of is de pomp ook geupgrade :P

Jullie zullen wat meer genieten van het zwembad :) groter en hoger
Een variant hogere CRP had ik al klaar staan: https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-3407

(edited) ik gebruik wel (vorig jaar al) filterbollen ipv die papieren filters.

Ja het is inderdaad een stuk groter, ong 2 kuub meer. Dat wordt zeker genieten. Hoger is het eigenlijk niet, maar die easy sets lopen schuin af dus alleen in het midden is de hoogte hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 15-06-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Een variant hogere CRP had ik al klaar staan: https://www.top-zwembadshop.nl/intex-filterpomp-3407

Ja het is inderdaad een stuk groter, ong 2 kuub meer. Dat wordt zeker genieten. Hoger is het eigenlijk niet, maar die easy sets lopen schuin af dus alleen in het midden is de hoogte hetzelfde.
niet hoger ? hmmm dacht dat je een lagere had :)
foei .. crp ;) zeker ook nog 32mm inlaat :P hahahaha

Denk overgens wel dat de 305 denk ik wel de "goedkoopste" is hierna schieten baden snel de 100den euro's in ..

heb hem gisteren
vso schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:44:
Mijn zwembad vandaag maar eens tot 1/5de leeg gepompt .. ik had er de <piep> <piep><piep><piep> in .. dat de bodem niet glad lag en ik had toch 10 stenen klaar liggen dus gelijk alles iets omhoog getilt .. en nu weer gevuld met water .. van 33 graden naar 20.3 graden gezakt :9 had erger verwacht ..

Met een beetje geluk haal ik morgen de 8 a 10 graden "verwarming" weer en is het bad weer aangenaam :)
Bad opzetten is altijd ellende .. maar nu dat tie iets hoger staat gaat er nog meer water in :P en bodem is lekker glad ..

wat ik hiermee bedoel is dat net een steentje onder de poten zetten (voordat je vult) .. erna kan ook wel maar lastiger .. wel net een beetje meer + geeft in mijn optiek .. zolang je het witte v.d bodem niet ziet is het goed :)

ben nu weer aan het verwarmen was(20.3 gister avond) 20,1 zit nu weer op 21,3 .. dit zijn allemaal als de pomp een tijdje gedraaid heeft ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:18:
Hoe bevallen de filterbollen ? versus de papieren filters ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:40:
[...]
niet hoger ? hmmm dacht dat je een lagere had :)
foei .. crp ;) zeker ook nog 32mm inlaat :P hahahaha

Denk overgens wel dat de 305 denk ik wel de "goedkoopste" is hierna schieten baden snel de 100den euro's in ..

heb hem gisteren

[...]

Bad opzetten is altijd ellende .. maar nu dat tie iets hoger staat gaat er nog meer water in :P en bodem is lekker glad ..

wat ik hiermee bedoel is dat net een steentje onder de poten zetten (voordat je vult) .. erna kan ook wel maar lastiger .. wel net een beetje meer + geeft in mijn optiek .. zolang je het witte v.d bodem niet ziet is het goed :)

ben nu weer aan het verwarmen was(20.3 gister avond) 20,1 zit nu weer op 21,3 .. dit zijn allemaal als de pomp een tijdje gedraaid heeft ..
Nee die easy set die ik had was 244cm rond en 76cm hoog in het midden, maar dat loopt dus schuin. Nu het nagenoeg recht loopt lijkt het op het oog wel hoger.

Vorig jaar had ik goede ervaring met de CRP dus voor mij nog geen reden om te veranderen.

Hier nu in 1,5 uur van 18,0 naar 19,3 (volgens sensor in warmtepomp dan he)
Af en toe komt er zon bij, maar meest bewolkt nog, wordt wel minder zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Hoe bevallen de filterbollen ? versus de papieren filters ?
Ideaal vind ik. Vorig jaar had ik eerst de papieren filter die erbij zat vies gemaakt en daarna de bollen erin. De bollen krijg je lekker makkelijk schoon (volgens mij 2x tussendoor gedaan) en kunnen er daarna weer in. Dat is bij dat papier toch lastiger en heb je minstens een reserve nodig om af te wisselen. Ik zou het dus iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Ideaal vind ik. Vorig jaar had ik eerst de papieren filter die erbij zat vies gemaakt en daarna de bollen erin. De bollen krijg je lekker makkelijk schoon (volgens mij 2x tussendoor gedaan) en kunnen er daarna weer in. Dat is bij dat papier toch lastiger en heb je minstens een reserve nodig om af te wisselen. Ik zou het dus iedereen aanraden.
heb je het idee dat het schoner blijft ? of valt dat wel mee ?

Waarom niet gewoon een doos aqualoon en in de wasmachine gooien als je er bijna doorheen bent doe ik hier met de zfp ook :) alleen dan bij het opruimen uiterraard

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Mijn pH schommelde gister tussen 8.10 en 8.23 op de digitale meter.
Mijn leidingwater is 8.20-8.26

de pH minus bij Hornbach geeft aan 200 gram per 10m3 0,2 omlaag. Het is ca 18 m3, dus ik heb 4 cups door een emmer water geroerd. Dan zou ik naar schatting 0,5 omlaag moeten gaan. Oplossing verspreid, en de zuiger even door het bad laten wandelen, want die verspreidt het water goed.
pH is nu 7.23-7.30.
Het is dus (veel) harder gedaald dan ik verwachtte, maar mooi binnen de range toch? :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:52:
[...]

heb je het idee dat het schoner blijft ? of valt dat wel mee ?

Waarom niet gewoon een doos aqualoon en in de wasmachine gooien als je er bijna doorheen bent doe ik hier met de zfp ook :) alleen dan bij het opruimen uiterraard
Schoner geen idee... maakte niet veel verschil volgens mij.

Waarom iets extra's kopen als het niet nodig is ? Ik maak de bollen tussendoor schoon en als het met de hand niet schoon genoeg wordt dan een kwartier in de wasmachine. En dan weer terug de pomp in. Aan het eind van het seizoen ook in de wasmachine inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:04
Goedemiddag allen,

Even een vraag van mijn kant, ik heb sinds een paar dagen de Intex frame 244 staan.

Ik krijg de vrije chloor waarde maar niet op peil.

Eerst met tabletten geprobeerd maar elke meting bleef 0 aangeven. Toen las ik iets over chloor shock bij nieuwe baden, daar ben ik mee gestart

Had na doseren volgens beschrijving inderdaad de gewenste waarde van 2 bereikt.

Echter de volgende ochtend was dit weer bijna 0..

Kan dit vervliegen of heb je een bepaalde spiegel nodig in je bad?

pH waarde ligt tussen de 7,2 en 7,5.

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Schoner geen idee... maakte niet veel verschil volgens mij.

Waarom iets extra's kopen als het niet nodig is ? Ik maak de bollen tussendoor schoon en als het met de hand niet schoon genoeg wordt dan een kwartier in de wasmachine. En dan weer terug de pomp in. Aan het eind van het seizoen ook in de wasmachine inderdaad.
Nu ja als je tussendoor schoonmaakt is het water dan "zwart" of valt dat wel mee ? (ik zie het pas eind v.h seizoen dus vandaar de vraag) .. kan wel backwashen maar tussendoor bv gewoon de bollen vervangen is net zo simpel denk ik .. en ik vraag me serieus af of backwashen uberhaupt zin heeft .

Water blijft helder dus dat betreft is het een slechte graadmeter ..
paQ schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:55:
Mijn pH schommelde gister tussen 8.10 en 8.23 op de digitale meter.
Mijn leidingwater is 8.20-8.26

de pH minus bij Hornbach geeft aan 200 gram per 10m3 0,2 omlaag. Het is ca 18 m3, dus ik heb 4 cups door een emmer water geroerd. Dan zou ik naar schatting 0,5 omlaag moeten gaan. Oplossing verspreid, en de zuiger even door het bad laten wandelen, want die verspreidt het water goed.
pH is nu 7.23-7.30.
Het is dus (veel) harder gedaald dan ik verwachtte, maar mooi binnen de range toch? :)
dat is wel mooi .. inderdaad goed = goed toch ?

ik laat de pomp meestal 2 uur draaien of als de kids net gezommen hebben voordat ik ga meten .. maar je ziet dit alles terug .. veel waardes fluctueren meestal stuur ik bij over meerdere dagen .. ik heb niet de illusie meer dat ik het in 1x goed krijg ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Nu ja als je tussendoor schoonmaakt is het water dan "zwart" of valt dat wel mee ? (ik zie het pas eind v.h seizoen dus vandaar de vraag) .. kan wel backwashen maar tussendoor bv gewoon de bollen vervangen is net zo simpel denk ik .. en ik vraag me serieus af of backwashen uberhaupt zin heeft .

Water blijft helder dus dat betreft is het een slechte graadmeter ..
Het is dan bruin. De onderste bollen zijn donkerder dan de bovenste (blijft meer vuil zitten, logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Scorpio861 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:07:
Goedemiddag allen,

Even een vraag van mijn kant, ik heb sinds een paar dagen de Intex frame 244 staan.

Eerst met tabletten geprobeerd maar elke meting bleef 0 aangeven. Toen las ik iets over chloor shock bij nieuwe baden, daar ben ik mee gestart

Wat voor tabletten heb je ?
Voor dat bad heb je , nadat de gewenste waarde bereikt is, 1x 20gr langwerkende nodig per ~5 dagen (als die bijna is opgelost in drijver doe je er een nieuwe in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio861
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Wat voor tabletten heb je ?
Voor dat bad heb je , nadat de gewenste waarde bereikt is, 1x 20gr langwerkende nodig per ~5 dagen (als die bijna is opgelost in drijver doe je er een nieuwe in)
Ik heb nu pool power quick mini tabletten en van hetzelfde merk de shock korrels.

Dat van die langwerkende is wel een goede van je,

dus zodra ik met shock de gewenste waarde heb bereikt, voeg ik een langwerkend tablet toe aan de drijver en vervang deze nadat deze is opgelost.

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:08
Goedemiddag allen,

Hier ook even mee zitten stoeien, shock chloor mee begonnen met hoeveelheid volgens verpakking. Resultaat was nog te laag, toen er nog wat bijgedaan, toen leek het ineens te veel, maar de waarde werd al snel goed. Hierna 1 20gr long tablet in drijver gedaan.
Na een hele dag kinderen in bad, was chloor ook behoorlijk weg, klein beetje shock nog gedaan en volgende ochtend was het weer goed.
Hierna weer wat kinderen in bad gehad (niet hele dag), volgende ochtend was chloor nog uitstekend niveau.

Het is beetje trial and error voor nieuwkomers denk ik :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Scorpio861 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Ik heb nu pool power quick mini tabletten en van hetzelfde merk de shock korrels.

Dat van die langwerkende is wel een goede van je,

dus zodra ik met shock de gewenste waarde heb bereikt, voeg ik een langwerkend tablet toe aan de drijver en vervang deze nadat deze is opgelost.

Begrijp ik het zo goed?
Klopt.
En af en toe kan je wat shock of de mini quick erbij doen als het niveau te laag is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
X-GeaR schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:16:
Ik ben bezig met oriënteren en twijfel over verwarming of niet.

Ik wil dit zwembad aanschaffen:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-prism-frame-427

Nu hoop ik dat de kinderen (2, 6 en 8 jaar) er deze zomer flink gebruik van maken, maar dan denk ik dat een warmtepomp nodig is.

Ik kwam deze warmtepomp tegen. Belangrijkste punt vind ik het geluid, ik wil niet de buren teveel op stang jagen. Is dit een goede warmtepomp of hebben jullie een andere pomp die geschikt is? En kan ik deze gewoon aansluiten op een normale groep of is dat problematisch?

Bij het zwembad zit een standaard pompje. Ik begreep dat die waarschijnlijk niet goed genoeg is? Kan ik die voor een eerste jaar gewoon gebruiken of adviseren jullie al direct naar een krachtige pomp te gaan? Ik denk - gezien het water - dat een pomp als deze beter geschikt is:
https://www.top-zwembadshop.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Bedankt alvast!
Je zwembad heeft een inhoud van ~15m3. Dat ga je niet redden met die warmtepomp, ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Goedemiddag allen,

Zoals aangegeven door @vso en @Plenkske;
long tabletten gebruiken en de quick meer voor wanneer je chloorwaarde snel op peil wilt brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
X-GeaR schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:16:
Als geluid belangrijk is, dan is een inverter warmtepomp de enige keuze. Anders heb je altijd een vol gas draaiende warmtepomp. Is ook veel beter voor het verbruik van je warmtepomp. Een inverter warmtepomp is veel zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio861
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Klopt.
En af en toe kan je wat shock of de mini quick erbij doen als het niveau te laag is.
Vriendelijk bedankt voor de snelle reacties en heldere info. Daar kan ik weer verder mee. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Net ff wat "soda" (kwart tot half zakje voor 4,5m3 ) van 6.2-6.8 --> 7.2-7.8
Afbeeldingslocatie: https://www.eco-logisch.nl/images/tricel_soda1.jpg

@Scorpio861 en @Martinusz

Het scheelt als je het zwembad afdekt na gebruik, (met een cover ) dan vervliegt het minder snel ...

"beginners" laten graag het zwembad open en bloot staan en het is "teveel" werk om het zeil er op/eraf te doen ..

EN !!! vergeet niet als je een filterpatroon hebt (CRP pomp) deze vaak te vervangen (om de 5-7 dagen) ..

* vso zegt dat "zolang het water helder is" niet teveel zorgen maken ..
- moment dat de liner "glad" word
- water troebel word

dan moet je chloor toevoegen .. tot die tijd beetje op gevoel dagelijks beetje bijsturen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:38
Mijn ervaring is ook dat het chloor na een middagje zwemmen compleet verdwenen is. Dat was vorig jaar het geval met chloortabletten en nu weer met het zoutwatersysteem.
Volgens mij is dat vrij normaal toch? Of zijn er hier mensen die nog chloor meten als het bad uren onafgedekt in zon staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:59:
[Afbeelding]

Het scheelt als je het zwembad afdekt na gebruik, (met een cover ) dan vervliegt het minder snel ...

"beginners" laten graag het zwembad open en bloot staan en het is "teveel" werk om het zeil er op/eraf te doen ..

EN !!! vergeet niet als je een filterpatroon hebt (CRP pomp) deze vaak te vervangen (om de 5-7 dagen) ..

- water troebel word

dan moet je chloor toevoegen .. tot die tijd beetje op gevoel dagelijks beetje bijsturen
Soda? waar gebruik je die voor .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
BeeJee78 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:06:
Mijn ervaring is ook dat het chloor na een middagje zwemmen compleet verdwenen is. Dat was vorig jaar het geval met chloortabletten en nu weer met het zoutwatersysteem.
Volgens mij is dat vrij normaal toch? Of zijn er hier mensen die nog chloor meten als het bad uren onafgedekt in zon staat?
Is vrij normaal.
Ik meet alleen in de eerste week wat meer. Kijken of ik het goed doe ;)
Verder wat @vso al zegt zolang het helder water is en de randen niet glad zijn hoef je je niet zo druk te maken.

In 3 uur tijd nu 3,5 graad opwarming. Zon is er nu ook bij. Volgens mij prima voor die warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 15-06-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Laatst online: 13:41
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Als geluid belangrijk is, dan is een inverter warmtepomp de enige keuze. Anders heb je altijd een vol gas draaiende warmtepomp. Is ook veel beter voor het verbruik van je warmtepomp. Een inverter warmtepomp is veel zuiniger.
Bedankt voor dit advies, dan zijn onderstaande warmtepompen waarschijnlijk geschikter? Dat zijn Full Inverters.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:16:
[...]

Is vrij normaal.
Ik meet alleen in de eerste week wat meer. Kijken of ik het goed doe ;)
Verder wat @vso al zegt zolang het helder water is en de randen niet glad zijn hoef je je niet zo druk te maken.

In 3 uur tijd nu 3,5 graad opwarming. Zon is er nu ook bij. Volgens mij prima voor die warmtepomp.
Op 4500 liter is dat 18.3 kWh. Ongeveer 9 kWh daarvan vanuit de warmtepomp en de rest van de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[Afbeelding]

- water troebel word

Hier gaat elke dag de cover (zeil) er terug op, ben alleen niet zo heel tevreden over de cover, in die zin dat het geklooi met touwtjes (haken met elastiek zou makkelijker zijn) en 2 van de 6 ringen scheuren al bijna door. Ik zit te denken aan zo'n noppenfolie die gewoon op het water gelegd wordt, is dat wat?

Zojuist ook alvast extra filters besteld, er zat er maar 1 bij de pomp, dus alvast 6 stuks bijbesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Op 4500 liter is dat 18.3 kWh. Ongeveer 9 kWh daarvan vanuit de warmtepomp en de rest van de zon?
Zou opzich logisch zijn in die tijd ja. Hij zal nu rond de 3 kW doen. Als het water warmer is kan hij richting de 4 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Martinusz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:24:
[...]

Hier gaat elke dag de cover (zeil) er terug op, ben alleen niet zo heel tevreden over de cover, in die zin dat het geklooi met touwtjes (haken met elastiek zou makkelijker zijn) en 2 van de 6 ringen scheuren al bijna door. Ik zit te denken aan zo'n noppenfolie die gewoon op het water gelegd wordt, is dat wat?

Zojuist ook alvast extra filters besteld, er zat er maar 1 bij de pomp, dus alvast 6 stuks bijbesteld.
Noppenfolie is eigenlijk alleen bedoelt voor een iets snellere opwarming en beetje isolatie. Ik doe er snachts en bij minder goed weer het afdekzeil nog overheen.
Noppenfolie drijft op het water dus het houd vrijwel niks aan viezigheid of regenwater tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:23:
[Afbeelding]

stofzuiger netjes
Het verschil tussen (links) de intex accu "netje" en rechts (40,- zfp slang aangesloten)

het witte netje lijkt me fijnmaziger ! (immers bij de zwarte zie je de tafel erdoorheen)
Het plaatje (uit de quote)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/007ff527e484dfb81df862c6c4ee0dea8849cb01/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2F6THe8Oz.png

merk wel dat zoals je op het plaatje ziet dat de witte filter (met slang) werkt toch net wat fijner in de praktijk kwa schoonmaken .. heb niet echt spijt dat ik de met slang weg heb gedaan maar een fijner gaasje zou wel prettig zijn

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Het plaatje (uit de quote)
[Afbeelding]

merk wel dat zoals je op het plaatje ziet dat de witte filter (met slang) werkt toch net wat fijner in de praktijk kwa schoonmaken .. heb niet echt spijt dat ik de met slang weg heb gedaan maar een fijner gaasje zou wel prettig zijn
Daarvoor zit er toch een sok bij? Hoe plaats je die trouwens het beste? Ik doe hem nu om het gaasje heen en vervolgens doe ik dat hele ding in de stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:40:
maar een fijner gaasje zou wel prettig zijn
Misschien zelf iets fabriceren ?
@Jazsie jij hebt dezelfde, heb jij een ander gaasje hiervoor ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INVC84VCi4kPlBs0Hn8xEvAriSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etQemlBOSEjksjL7Kdf1QKt5.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zit hij bij mij. Ja ik ben ook overstag gegaan na jullie reviews... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:20
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Daarvoor zit er toch een sok bij? Hoe plaats je die trouwens het beste? Ik doe hem nu om het gaasje heen en vervolgens doe ik dat hele ding in de stofzuiger.
Die fijne sok zit er inderdaad bij. Ik doe de sok in de zwarte filter en zo samen in de stofzuiger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

* Plenkske ziet @vso nu zoeken naar een sok. Blijkt hij de sok van de stofzuiger aan zijn voet te hebben zitten :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:53:
[...]

* Plenkske ziet @vso nu zoeken naar een sok. Blijkt hij de sok van de stofzuiger aan zijn voet te hebben zitten :+
Dan heeft @vso behoorlijk kleine voetjes... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Nadeel van die sok is wel dat hij heel snel dicht slipt... Zeker als je behoorlijk wat troep op de bodem hebt liggen, zoals alg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Misschien zelf iets fabriceren ?
@Jazsie jij hebt dezelfde, heb jij een ander gaasje hiervoor ?
Er zit inderdaad 2 soorten filters bij. Het zwarte en een veel fijnere witte.

De witte is bij mij inmiddels overleden en gebruik nu een sok, werkt net zo goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Soda? waar gebruik je die voor .
hiervoor (vergat alleen Ph + erbij te zetten) staat overgens ook in de start post ;) al tijden

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 15-06-2021 14:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

ja ? lol niet eens gezien hahahahaha lag vol met parts hier dus zal hem ff opzoeken

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 15-06-2021 14:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:56:
Nadeel van die sok is wel dat hij heel snel dicht slipt... Zeker als je behoorlijk wat troep op de bodem hebt liggen, zoals alg...
don't care als het maar werkt overgens zonder sok doet hij het ook erg goed het is niet zo dat er veel zand blijft liggen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
BeeJee78 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:06:
Hier hetzelfde met het ZWS. Hoe heb je de timers afgesteld? Mijn ZFP start 's avonds om 21:45 en het ZWS om 22:00. ZFP draait dan 12 uur en ZWS 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
GilbertvH schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Hier hetzelfde met het ZWS. Hoe heb je de timers afgesteld? Mijn ZFP start 's avonds om 21:45 en het ZWS om 22:00. ZFP draait dan 12 uur en ZWS 5 uur.
Ik stuur de pompen aan via OpenHAB2. Heb een teller die aftelt hoeveel chloor er nog in het bad zou moeten zitten. Als die onder een bepaald niveau komt en de pomp staat aan, maakt hij chloor.

De pomp gaat aan als de collectoren warmte toevoegen aan het bad.

ZWS draait dan in blokken van 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
GilbertvH schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Bij mij draait het veel korter omdat ik een flinke overkill heb i.v.m. de EPDM matten op het dak. Een 6m3 ZFP en de grote ZWS voor een bad van 4000 liter.
ZFP draait 3 uur en ZWS 2 uur als er gezwommen is. Als er niet gezwommen is is het 2/1.
Dus het is snel weer op niveau allemaal. Ben eigenlijk best blij met die overkill :-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Martinusz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:24:
[...]

We hebben een Bestway ovaal zwembad de afdekzijl ook een probleem alleen lukt het niet een hulpje bij nodig om de afdekcover er over te spannen trek je iets schiet er aan de andere kant weer los.

Ander probleem staat er iets wind waait het los.

Deze coverzijl heeft geen ogen rondom en loshangende koortjes zoals ons vorige bad van intex maar een koord door de zijl rondom en op 4 kanten aan te spannen.

Ik dacht dat kan beter het gehannes en met zijn tweeën iedere keer de cover er op te doen :? :X

Wat ik heb gedaan op elke staande poot een dop gemonteerd die ze ook op aanhanger/ vouwwagens trailers voor net en dekzeil spannen met elastiek.

Aan de cover met clips vastgezet die je ook wel bij tenten ziet waar de scheerlijn aan vast zit daar zijn verschillende varianten van verkrijgbaar.

Tussen de klip en zijl heb ik een stukje vijverfolie gedaan die ik nog had liggen zodat de klip de cover niet beschadigd, aan de klip een elastiek met bolletje.

Nu kan ik alleen de cover over het zwembad afdekken en met wind blijf de cover mooi op het zwembad, ander voordeel de cover zit beter en strakker gespannen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tInMxU1u912JSH36f5x6-NRLbmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NvVyd8FLiRwh5F9L58eoist.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82N3Kh20r04WtqOXUKdSwFKZcXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzc0mElNxjksqGEktAQTDT2h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikwvX3J_quQZBhFYC9B2ZLZK7jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmUhkpknx54oDFwlXwjwYieX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Ik stuur de pompen aan via OpenHAB2. Heb een teller die aftelt hoeveel chloor er nog in het bad zou moeten zitten. Als die onder een bepaald niveau komt en de pomp staat aan, maakt hij chloor.

Klinkt goed! Je meet het chloor dus niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
BeeJee78 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:18:
[...]

Klinkt goed! Je meet het chloor dus niet?
Jawel, maar mijn ZWS is eigenlijk te zwaar voor mijn bad. Vandaar dat ik dit systeem heb opgetuigd. Nu kan ik strakker sturen qua daling per dag (zeker met deze temperaturen) en de toevoeging per run, 5 gr chloor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:02

Ursamajor

Astrofotograaf

Sinds enkele dagen heb ik nu solarverwarming (bobbelfolie van Intex) en moet zeggen dat ik daar voor mijn 2 x 3 badje heel tevreden over ben.
Zat eerst te denken aan een zelfbouw Tyleen slangensysteem, maar dat ging me voor nu nog een stap te ver.

Waarbij m'n bad eerste gemiddeld max zo'n 0,25 graden per uur door de zon werd verwarmd met een max van zo'n 0,7 graden per uur, verwarmt de mat gemiddeld 0,5 graden per uur met een max van 1 graden per uur.

Oftewel, mijn bad is (als de kinderen uit school zijn) nu geen 25 graden, maar ruim 28 :-) op dagen zoals dit in ieder geval (ochtend bewolkt en nu heiig).

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:52:
[Afbeelding]

_/-\o_

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Jawel, maar mijn ZWS is eigenlijk te zwaar voor mijn bad. Vandaar dat ik dit systeem heb opgetuigd. Nu kan ik strakker sturen qua daling per dag (zeker met deze temperaturen) en de toevoeging per run, 5 gr chloor.
Netjes hoor, ik doe het (nog) handmatig allemaal. Zolang we nog thuiswerken is dat nog te doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:20
Knap!

Jouw derde foto --> betreft dit achteraan het solar-cover-oprol-systeem?
heb je daar ( eventueel ) een paar foto's van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
J.E. Weinor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:15:
[...]

We hebben een Bestway ovaal zwembad de afdekzijl ook een probleem alleen lukt het niet een hulpje bij nodig om de afdekcover er over te spannen trek je iets schiet er aan de andere kant weer los.

Deze coverzijl heeft geen ogen rondom en loshangende koortjes zoals ons vorige bad van intex maar een koord door de zijl rondom en op 4 kanten aan te spannen.

Ik dacht dat kan beter het gehannes en met zijn tweeën iedere keer de cover er op te doen :? :X

Wat ik heb gedaan op elke staande poot een dop gemonteerd die ze ook op aanhanger/ vouwwagens trailers voor net en dekzeil spannen met elastiek.

Aan de cover met clips vastgezet die je ook wel bij tenten ziet waar de scheerlijn aan vast zit daar zijn verschillende varianten van verkrijgbaar.

Tussen de klip en zijl heb ik een stukje vijverfolie gedaan die ik nog had liggen zodat de klip de cover niet beschadigd, aan de klip een elastiek met bolletje.

Nu kan ik alleen de cover over het zwembad afdekken en met wind blijf de cover mooi op het zwembad, ander voordeel de cover zit beter en strakker gespannen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook een nette oplossing :) ik ga sowieso kijken, want dit afdekzeil is niet van dat wat dikkere zeil zeg maar, maar meer bouwzeil. Een aantal elastieken met haken zou voor ons waarschijnlijk ook al werken, die kan mooi haken aan de y-vorm poot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:52:
[Afbeelding]

ik ben nog redelijk verdeelt afgezien van het gaasje :+

ja het is wel prettig(er) dan een slang stofzuiger .. sneller gepakt en weer opgeruimt

Maar het vuil wat nu met die stofzuiger weer terug het zwembad in komt .. kwam met de slang stofzuiger direct in de zfp .. dat was meer het doel v.d post .. (beter gaasje is wel te doen als ik hem ooit vind :P )

Ik zou ook niet met het "sokje" elke keer stofzuigeren .. en dat is ook niet echt nodig denk ik zo als je een gladde bodem hebt en iedereen van het voetenbad gebruik maat :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Goede tip! https://www.denkotech.nl/...eil-clip-set/#description denk dat ik deze (of zoiets) voor volgend jaar ook ga bestellen. Dat is makkelijker dan zeilogen maken in het zeil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:41:
[...]

ik ben nog redelijk verdeelt afgezien van het gaasje :+

ja het is wel prettig(er) dan een slang stofzuiger .. sneller gepakt en weer opgeruimt

Maar het vuil wat nu met die stofzuiger weer terug het zwembad in komt .. kwam met de slang stofzuiger direct in de zfp .. dat was meer het doel v.d post .. (beter gaasje is wel te doen als ik hem ooit vind :P )

Ik zou ook niet met het "sokje" elke keer stofzuigeren .. en dat is ook niet echt nodig denk ik zo als je een gladde bodem hebt en iedereen van het voetenbad gebruik maat :)
Volgens mij komt het vuil bij mij net name aan de twee korte zijkanten te liggen (ook logisch met de plaatsing van de in/uitlaat). Dus kan snel die stukken even snel met de hand zuigen, vervolgens op de kop houden, water eruit laten zakken (dat duurt een dikke minuut ofzo) en dan het sokje goed uitspoelen en alles weer opbergen. Zonder sok gaat het zand ed er keurig doorheen en krijg je alleen het grove vuil eruit. Nu ook huidschilfers, voor als je een jacuzzi hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice !

Hebt dit ook overwogen maar het zeil waait er alleen vanaf als het stormt .. (de wind eronder slaat) en omdat de bubbelfolie die eronder ligt ervoor zorgt dat het cover zeil niet het wateroppervlak raakt (zuigend effect) .. waait het nu ervanaf ..

Dus als ik dit zou doen ben ik bang dat het zeil scheurt @Martinusz ik heb wel "ductape" pvc waterdicht bij Bauhaus geschoord en dat werkt uitstekend (zat al een scheur in wegens de skimmer) gebruik je voor (boot)zeil repartie doel einden ..

ik heb laat het liever eraf waaien dan kapot scheuren.. de bubbelfolie voorkomt ook veel afkoeling op zijn beurt.. dus zo erg is het niet vind ik.. beetje 50/50 dus ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ursamajor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:22:
Sinds enkele dagen heb ik nu solarverwarming (bobbelfolie van Intex) en moet zeggen dat ik daar voor mijn 2 x 3 badje heel tevreden over ben.
Zat eerst te denken aan een zelfbouw Tyleen slangensysteem, maar dat ging me voor nu nog een stap te ver.

Waarbij m'n bad eerste gemiddeld max zo'n 0,25 graden per uur door de zon werd verwarmd met een max van zo'n 0,7 graden per uur, verwarmt de mat gemiddeld 0,5 graden per uur met een max van 1 graden per uur.

Oftewel, mijn bad is (als de kinderen uit school zijn) nu geen 25 graden, maar ruim 28 :-) op dagen zoals dit in ieder geval (ochtend bewolkt en nu heiig).
lekker genieten toch :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Volgens mij komt het vuil bij mij net name aan de twee korte zijkanten te liggen (ook logisch met de plaatsing van de in/uitlaat). Dus kan snel die stukken even snel met de hand zuigen, vervolgens op de kop houden, water eruit laten zakken (dat duurt een dikke minuut ofzo) en dan het sokje goed uitspoelen en alles weer opbergen. Zonder sok gaat het zand ed er keurig doorheen en krijg je alleen het grove vuil eruit. Nu ook huidschilfers, voor als je een jacuzzi hebt.
bij een rond bad kan je even "roeren" .. hierdoor komt alles in het midden te liggen en tijdens het roeren haal je al veel eruit ..

goed afgedekt houden, skimmer en voetenbad schelen ook veel hoor .

als je lang harig volk hebt is even alle "zeefjes" nalopen of er geen haren achterblijven ook geen overbodige luxe :) .

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Bauki schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Knap!

Jouw derde foto --> betreft dit achteraan het solar-cover-oprol-systeem?
heb je daar ( eventueel ) een paar foto's van?
Jazeker :)

De cover oprolsysteem van intex die normaal op je rand van je zwembad monteert en eigenlijk voor een rechthoekig zwembad is bedoelt , maar aangezien ik een ovaal zwembad heb en het zwembad vrij dicht tegen de schutting is geplaats.

Ik had nog een nieuw wandsteun liggen van alu de buis is 50 mm die normaal voor schotel/antennes wordt gebruikt moest er een bij bestellen en kwam weer van pas voor mijn bedenksel en simpele oplossing >:)

Van de intex oprolsysteem de zwarte koorden die er aan zaten waren te kort die zijn vervangen door langere had ik nog liggen ooit gekocht bij een tenten/caravan zaak zoals obelink.

Wat niet goed is naar mijn menig de zeskantige grijze klip om de buis past niet goed het dikkere deel van de buis het past wel om het dunnere deel van de buis niet slim van intex ivm. lengte max /min verdeling van klem over de lengte.

Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK98_UiWnuKFBoeO9q3cqlUJVQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiSWN1qA1R9es7cIhk8YTb1s.jpg?f=fotoalbum_large

Klemmen blijven wel goed zitten., maar op zich best tevreden met het resultaat de prijs is wat voordeliger dan de witte variant scheelt toch wel 40 a 50 euro naar gelang de prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XxmGLUavLptl7_6vmo1ED8HEEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IdrdrKYr4KOOiyI6cvDuPmo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkQQXP7PCv6CeLxy-o0VBiZs38Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAFNTOQuiHatpCHMadrbetf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKvMXm2ZAAAENeSyMWiGMmuTonQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FEh6RCBgzgdV7oNWDTSenWg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Goede tip! https://www.denkotech.nl/...eil-clip-set/#description denk dat ik deze (of zoiets) voor volgend jaar ook ga bestellen. Dat is makkelijker dan zeilogen maken in het zeil.
Als 2e tip! :)

https://www.amazon.nl/s?k...95%C3%91&ref=nb_sb_noss_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Nice !

Hebt dit ook overwogen maar het zeil waait er alleen vanaf als het stormt .. (de wind eronder slaat) en omdat de bubbelfolie die eronder ligt ervoor zorgt dat het cover zeil niet het wateroppervlak raakt (zuigend effect) .. waait het nu ervanaf ..

Dus als ik dit zou doen ben ik bang dat het zeil scheurt @Martinusz ik heb wel "ductape" pvc waterdicht bij Bauhaus geschoord en dat werkt uitstekend (zat al een scheur in wegens de skimmer) gebruik je voor (boot)zeil repartie doel einden ..

ik heb laat het liever eraf waaien dan kapot scheuren.. de bubbelfolie voorkomt ook veel afkoeling op zijn beurt.. dus zo erg is het niet vind ik.. beetje 50/50 dus ..
Heb zojuist paar haken met elastiek besteld, beter dan de touwtjes steeds knopen. Als de ringen doorscheuren ga ik kijken naar een beter zeil, dan echt dikker zeil in plaats van dit grondzeil dun materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:01:
[...]

bij een rond bad kan je even "roeren" .. hierdoor komt alles in het midden te liggen en tijdens het roeren haal je al veel eruit ..

goed afgedekt houden, skimmer en voetenbad schelen ook veel hoor .

als je lang harig tuig hebt is even alle "zeefjes" nalopen of er geen haren achterblijven ook geen overbodige luxe :) .
Het laatste zinnetjes met lang harig ++++ komt niet lekker over in de beantwoording andere bewoording omschrijving zal beter op zijn plaats zijn :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Heb zojuist paar haken met elastiek besteld, beter dan de touwtjes steeds knopen. Als de ringen doorscheuren ga ik kijken naar een beter zeil, dan echt dikker zeil in plaats van dit grondzeil dun materiaal.
grondzeil is dat licht doorlatend ? zoja zou ik wel een "donkere" adviseren .. de donkere cover zeilen geschikt voor je bad zijn wel beter.

btw heb je een skippybal / strandbal ?. als het (gaat) regenen) doe die dan half opgeblazen in het midden eronder het zeil dat voorkomt plassen water wat leid tot muggen broedplekken, verdunning van je water en/of vervuiling door het vuil wat erop waait

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:21
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Wat voor zws heb jij dan? Die van Intex lijken me moeilijk automatiseerbaar? Of hoe heb jij het dan aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Het laatste zinnetjes met lang harig ++++ komt niet lekker over in de beantwoording andere bewoording omschrijving zal beter op zijn plaats zijn :?
meer op zijn plaats is de context te begrijpen denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
djjvb schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Wat voor zws heb jij dan? Die van Intex lijken me moeilijk automatiseerbaar? Of hoe heb jij het dan aangepakt?
Ik heb ook een Intex, maar die van mij gaat automatisch aan als er stroom op komt te staan. Ik kan dus met een schakelbaar stopcontact de pomp aanzetten en vervolgens het ZWS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:41:
[...]
Water is weer bijna helemaal helder en de bodem ziet er gewoon blauw uit, maar zo ziet de sok eruit als ik een stukje van 1x2 meter heb gezogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwj3JYhxFXE-ZubveWv3rxeQRbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3oRL4e7u0a5pWUp5qcrjexj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Violente
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-06-2023
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik mijn intex 3x2m zwembad aangepast van 32mm naar 38mm,dank voor de foto @vso! Dit was spannAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_if2x0BgsZmhAD1zbRHKKevWoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o03icKV2ABxVCqUXI7kWa2uH.jpg?f=fotoalbum_largeend, maar super goed te doen.

Nu wil ik het bad niet te vol ivm een 2jarige. De inlaat zit nu half in het water, half boven het water (maakt wel meer lawaai denk ik), is dat een probleem richting de pomp? Zie foto

Ik heb een zand en zoutwater pomp van intex van 6m3/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Water is weer bijna helemaal helder en de bodem ziet er gewoon blauw uit, maar zo ziet de sok eruit als ik een stukje van 1x2 meter heb gezogen:
[Afbeelding]
wel bizar .. zou het een 0,5 micron filter zijn dan ?

Enerzijds zou je een speciale waterfilter willen zo fijn als je nu hebt maar andere kant denk dat die dingen snel verstopt raken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Violente
De electrolyten celbehuizing lekt water, is dat iets waar ik me zorgen om moet maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3zmcwijayw5-CUxPAn1Ye2H-4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmLv0ZpGj95kM6Z49c4zaOfD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Violente schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:25:
De electrolyten celbehuizing lekt water, is dat iets waar ik me zorgen om moet maken?

[Afbeelding]
Dat hoort niet. Zitten de rubber ringen er wel goed tussen? Eventueel wat vaseline op doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Violente schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:16:
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik mijn intex 3x2m zwembad aangepast van 32mm naar 38mm,dank voor de foto @vso! Dit was spann[Afbeelding]end, maar super goed te doen.

Nu wil ik het bad niet te vol ivm een 2jarige. De inlaat zit nu half in het water, half boven het water (maakt wel meer lawaai denk ik), is dat een probleem richting de pomp? Zie foto

Zou hem iets voller doen net erboven (minder geluid) dopje op de "beluchter" laten .. minder last van het geluid

Overgens snap je "veiligheids zorgen" .. maar daar hebben we zwembandjes voor en ouders die opletten
* vso vond het een drama om die zwembandjes aan te krijgen helaas ff volharden in "geen bandje" = "geen bad"

je hoeft hem niet voller te doen btw .. maar zorg dan dat je anders een pvc pijp van 50mm oid buiten hebt die hem iets naar beneden richt .. teminste als je het risico loopt dat je water het bad uit kan spuiten ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Violente
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Dat hoort niet. Zitten de rubber ringen er wel goed tussen? Eventueel wat vaseline op doen.
Dank! Oké, ga ik daarnaar kijken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Violente schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:16:
Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik mijn intex 3x2m zwembad aangepast van 32mm naar 38mm,dank voor de foto @vso! Dit was spann[Afbeelding]end, maar super goed te doen.

Goed bezig! Hier ook een 2 jarige, even 2x doorbijten en dan is het gewoon duidelijk dat het zwemvestje gewoon aangaat voor hij het bad in gaat. Hij vraagt er nu al zelf om, bijdehandje...

Qua inhoud maakt het niet uit, verdrinken kunnen ze even goed met 10cm water als met 70cm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Violente
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Zou hem iets voller doen net erboven (minder geluid) dopje op de "beluchter" laten .. minder last van het geluid

Overgens snap je "veiligheids zorgen" .. maar daar hebben we zwembandjes voor en ouders die opletten
* vso vond het een drama om die zwembandjes aan te krijgen helaas ff volharden in "geen bandje" = "geen bad"

je hoeft hem niet voller te doen btw .. maar zorg dan dat je anders een pvc pijp van 50mm oid buiten hebt die hem iets naar beneden richt .. teminste als je het risico loopt dat je water het bad uit kan spuiten ;)
Top! Ik ga dat dopje doen, en een stukje buis om de inlaat stroom onder water te richten.

Het is trouwens niet zozeer een veiligheidsoverweging. Water is water, zo'n dreumes verdrinkt al in een klein laagje. Hij kan dan nog net staan met het hoofd boven water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Overigens hadden we bij de oudste dit vest. Daar blijft zijn hoofd toch minder goed van boven water als hij omvalt dan die we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Violente
Dat dopje op de beluchter maakt nogal uit qua geluid, thx! De inlaat stroom is nu wel aanzienlijk minder sterk btw, maar goed had ook wel erg veel kracht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNzh5v1fsFxd-TOEpZ6vfyieP5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyJQumNBLkkdp4J5glhB3Sjc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:24:
[...]

wel bizar .. zou het een 0,5 micron filter zijn dan ?

Enerzijds zou je een speciale waterfilter willen zo fijn als je nu hebt maar andere kant denk dat die dingen snel verstopt raken.
Bedoel je 0.5 micron of mm oftewel 500 micron.

Het zal wel iets rond de 100 of 200 micron zijn wat Intex meelevert. Kosten los gewoon 6 euro...

Anders zoiets bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/1005001499455482.html of gewoon een pantykousje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Violente schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:35:
[...]

Top! Ik ga dat dopje doen, en een stukje buis om de inlaat stroom onder water te richten.

Het is trouwens niet zozeer een veiligheidsoverweging. Water is water, zo'n dreumes verdrinkt al in een klein laagje. Hij kan dan nog net staan met het hoofd boven water.
Snap ik maar zoals ook @Ep Woody aangeeft .. maar dat is de meest gedachte reden.. die we hier lezen/horen dus vergeef ons in deze redenatie AUB ;)

Overgens als je hem "meer" vult heb je die pijp niet nodig als het goed is omdat de liner dan strakker staat

wat je ook kan doen is een 3weg klep + die fontein (met led verlichting) is leuk maar houd er rekening mee dat je chloor dan sneller verdamt .. hoewel dat met je ZWS niet zo'n issue zal zijn toch ?

btw kan die zws wel de flow aan van de ZFP (zijn ze op elkaar afgestemt ? ik zou de versies niet kunnen onderscheiden van elkaar ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Violente schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:39:
Dat dopje op de beluchter maakt nogal uit qua geluid, thx! De inlaat stroom is nu wel aanzienlijk minder sterk btw, maar goed had ook wel erg veel kracht

[Afbeelding]
zet je pomp in circulatiestand :P (niet doen btw als je zws daar niet op berekend is) dan verdubbel je bijna de flow

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eizx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-05 15:52
Hoi,

Ik heb een https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html waar ik een 1x een 200g long tablet in heb gedaan, voor een 4m3 bad. Nu heb ik de doseersluis z.g.a. dicht staan (1e of 2e lijntje) maar lijkt deze toch nog teveel chloor af te geven, waardoor de waardes vaak te hoog liggen. Los ik dit op door er 20grams tabletten in te doen (en moet ik er dan bv een stuk of 4 in doen), of is er wellicht iets mis met de doseer sluis? Als iemand ervaring met deze doseersluis heeft hoor ik het graag.
Pagina: 1 ... 55 ... 185 Laatste