Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:14
honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:00:
Zwembadder's,

even een snelle vraag.
Lees net dat het vanaf zondag echt heel warm gaat worden. Nu zit ik te twijfelen om mijn bad op te zetten, maar mijn WP is nog niet binnen... heb wel solarcover.

Raadzaam om te wachten? Of is het makkelijk om op een later moment de WP tussen ZFP en bad toe te voegen? (dmv afsluiten in- en uitlaat).
Ik zou hem al opzetten. Kan het water alvast opwarmen van de zon en kan je chloorwaarde op peil brengen.
WP is er makkelijk bij te zetten door het afsluiten inderdaad, of je kan alvast een bypass erbij maken (mits je die wil gaan gebruiken met WP).

• honda-noob
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 00:20
vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:04:
[...]

Snel antwoord .. je zoekt een bypass (niet de goedkope) .. en dat ligt ook aan je in/uitlaat set (kraan of afdoppen) ..

Maar ik zou gewoon opzetten .. kids vinden een lagere temperatuur minder een probleem dan wij "ouders" .. lees alvast de handleiding van WP en houd rekening met opzetten ..
thnx voor je antwoord. Heb geen bypass, noch een set kranen. Enkel de standaard zwarte dopjes die bij het bad zaten heb ik. In theorie zou dit kunnen werken toch?

Daarnaast geen kinderen, maar dacht kan alvast opzetten en dan kan de zon het al flink verwarmen wellicht

• Plenkske
honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:08:
[...]

thnx voor je antwoord. Heb geen bypass, noch een set kranen. Enkel de standaard zwarte dopjes die bij het bad zaten heb ik. In theorie zou dit kunnen werken toch?

Daarnaast geen kinderen, maar dacht kan alvast opzetten en dan kan de zon het al flink verwarmen wellicht
Ja dat werkt ook.

• honda-noob
Top, dan nu snel matten scoren bij de Action. Online best prijzig, maarja dan krijg je ook meer isolatie

• Plenkske
honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:20:
Top, dan nu snel matten scoren bij de Action. Online best prijzig, maarja dan krijg je ook meer isolatie
Ligt er een beetje aan... die van de action zijn 8mm dus zo slecht is het niet.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:57
honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:20:
En ga je voor isolatie, kun je er eerst beter een XPS matten onder leggen.

Wat voor ondergrond heb je onder je zwembad? Is het (natte) klei of is het (droog) zand. Als het het laatste is, dan heeft isolatie niet heel veel zin.

• J.E. Weinor
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 16:56
LiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Ik was vannacht rond 2u nog wakker en hoorde minstens 1 CRP van anderhalve straat verder, dat geluid draagt erg ver met de juiste wind, mijn ZFP in houten omkisting en isolatie hoor je echt niet zo goed.

Ik pomp vanaf het moment dat het warm word in de tuin (lang leve thuiswerken) meestal zo rond uur of 9 tot een uur of half 7 want dan is de zon wel een heel weg van het dak waar de EPDM op ligt.

Als er flink gezwommen is dan wat langer om het water meteen goed schoon te krijgen en het chloorgehalte op pijl te brengen.

/edit:

Water zit nu al op 31,5 graden. Tijd om de verwarming wat dicht te gaan zetten :o
Geluid van de intex ZFP 6m3 staat bij mijn in een keter store it out zonder geluidsisolatie je hoort hem wel heel zacht in de verte maar niet hinderlijk of geeft geluidsoverlast, tot 5 meter afstand kun je het nog horen dan niet meer maar geen hinderlijk geluid.

Dit gezegd te hebben zonder de solar tyleen in mijn geval die is afgesloten via de bypass er achter zet je de bypass open richting solar dan hoor je de pomp wel degelijk meer geluid maken er komt een soort jengel geluid uit die ik maar vergelijk met het geluid van een vrieskist of koelkast die wel irritant en hinderlijk verder dan de 5 meter komt op 20 meter nog goed hoorbaar.

Met het regelen van de bypas flow die staat redelijk goed maar net het jengel geluid weg is.

• honda-noob
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:34:
[...]

En ga je voor isolatie, kun je er eerst beter een XPS matten onder leggen.

Wat voor ondergrond heb je onder je zwembad? Is het (natte) klei of is het (droog) zand. Als het het laatste is, dan heeft isolatie niet heel veel zin.
Heb een gedeelte klinkers en kunstgras. Met daaronder kleigrond (omgeving Gorinchem, langs de Merwede).

Wil dus wel enige isolatie zodat warmte zo min mogelijk verloren gaat. Maar jij zegt dus beter XPS matten? In hoeverre scheelt dit met foam matten van de Action van 8 a 10 mm?

Verder dacht ik nog een grondzeil, maar zie het nut daarvan niet in als ik er toch matten onder leg.

En later nog een kastje met geluidsisolatie voor de 4m3 ZFP. Zag al een post in dit topic daarover.

[Voor 6% gewijzigd door honda-noob op 10-06-2021 15:47]

• Ep Woody
honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Heb een gedeelte klinkers en kunstgras. Met daaronder kleigrond (omgeving Gorinchem, langs de Merwede).

Wil dus wel enige isolatie zodat warmte zo min mogelijk verloren gaat. Maar jij zegt dus beter XPS matten? In hoeverre scheelt dit met foam matten van de Action van 8 a 10 mm?

Verder dacht ik nog een grondzeil, maar zie het nut daarvan niet in als ik er toch matten onder leg.

En later nog een kastje met geluidsisolatie voor de 4m3 ZFP. Zag al een post in dit topic daarover.
Qua isolatiewaarde: https://www.joostdevree.n...leidingscoefficient.shtml

Rubber heeft een warmtegeleidingscoefficient van: 0.15-0.29
XPS heeft een warmtegeleidingscoefficient van: 0.027-0.038

Hoe lager hoe minder warmte er door het materiaal gaat. Vervolgens maak je het dikker en wordt het nog lager...

• Ep Woody
Volgens mij wordt het tijd om af te sluiten... Zwembad is 36 graden... Hoog tijd om de komende uren er niet meer uit te komen...

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Lekker bezig! Ben benieuwd of jij nog winst ziet in hogere flow.

Hier vergelijkbaar:

[Afbeelding]
Hieronder in de afbeelding de 2e meting van de 1e afbeelding vso van vandaag het water uit de solar wil niet echt hoger pomp draait nu 3e dag op en staat ingesteld op 9 uur.

De bypass staat nu zo ingesteld.

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Hieronder in de afbeelding de 2e meting van de 1e afbeelding vso van vandaag het water uit de solar wil niet echt hoger pomp draait nu 3e dag op en staat ingesteld op 9 uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een idee wat de flow ongeveer is die het zwembad in gaat? Dan kun je meten hoeveel vermogen je ongeveer opwekt en kun je vergelijken wat verschillende standen voor effect hebben. Flow * deltaT is al voldoende om het effect van een aanpassing te berekenen. Zelfs L/min L/sec of m3/u maakt niet uit, zolang je altijd maar dezelfde eenheden gebruikt.

Wil je weten wat je flow is: Pak een emmer en meet hoelang het duurt voordat die vol is. (Een slang op de uitblaas richting zwembad aansluiten en met een stopwatch meten)

• honda-noob
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Qua isolatiewaarde: https://www.joostdevree.n...leidingscoefficient.shtml

Rubber heeft een warmtegeleidingscoefficient van: 0.15-0.29
XPS heeft een warmtegeleidingscoefficient van: 0.027-0.038

Hoe lager hoe minder warmte er door het materiaal gaat. Vervolgens maak je het dikker en wordt het nog lager...
Thnx voor je bericht.
Kleine kanttekening: die matten van de action zijn van EVA foam. EVA = Ethyleenvinylacetaat = een slijtvaste kunststof. Kunststof warmtegeleidingscoefficient in schuimvorm = 0.025-0.035. Dus vergelijkbaar met XPS.

kleine disclaimer; bovenstaande geldt alleen als EVA dezelfde waarde heeft als kunststof in schuimvorm en ik ben geenzins een expert op dit gebied, kan alleen enigzins goed Googelen :+

• Ep Woody
honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Thnx voor je bericht.
Kleine kanttekening: die matten van de action zijn van EVA foam. EVA = Ethyleenvinylacetaat = een slijtvaste kunststof. Kunststof warmtegeleidingscoefficient in schuimvorm = 0.025-0.035. Dus vergelijkbaar met XPS.

kleine disclaimer; bovenstaande geldt alleen als EVA dezelfde waarde heeft als kunststof in schuimvorm en ik ben geenzins een expert op dit gebied, kan alleen enigzins goed Googelen :+
Scherp ;) Wel met dat verschil dat XPS doorgaans 3 tot 5x zo dik is.

Maar je hebt met deze informatie wel de juiste zoekingang om de juiste informatie te zoeken en daarmee een goede keuze te maken.

Overigens heb ik ook die action matten, maar nog wel 4 cm XPS daaronder.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
J.E. Weinor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
van 12 graden verschil tussen uit + warmte (afdek) naar 17 graden verschill .. dat moet juist onder de 10 komen :X

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:09:
[...]

van 12 graden verschil tussen uit + warmte (afdek) naar 17 graden verschill .. dat moet juist onder de 10 komen :X
Dat is niet zo moeilijk, meer "koud" water bij mengen... 8)7

Helaas heb je dan niet het effect wat je wil, je wil de deltaT zo laag mogelijk over de mattencollectoren hebben, niet over de hele flow. Dus zo veel mogelijk flow over de matten, zonder dat de druk in de ton te hoog wordt of de flow over het hele systeem te laag.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:40

JB

Cédric roelt!

Jazsie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:50:

[...]

balen maar weet zeker dat ze met een compensatie komen! Tenminste dat is wat ik van hun gewend ben.

En anders gewoon retour, garantie gevalletje.
Nou een gratis flesje reinigingsmiddel kan ik krijgen... 8)7 |:( Omruilen zit ik ook niet op te wachten nu, maar bij een aanschaf van een kleine duizend euro incl bypass, verwacht ik wel even iets anders van Toppy...
Oei oei, snap dat je schrikt maar dit kan gelukkig geen kwaad hoor. Is slechts cosmetische schade.
En mocht het zo zijn dat er schade aan het licht komt dan kunnen we daarop altijd nog snel schakelen en dit oplossen!

Mogen we je voor de schrik een gratis flesje reinigingsmiddel aanbieden? :)

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Toppy

Mijn boefje is liev!

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Helaas heb je dan niet het effect wat je wil, je wil de deltaT zo laag mogelijk over de matten hebben, niet over de hele flow. Dus zo veel mogelijk flow over de matten, zonder dat de druk in de ton te hoog wordt of de flow over het hele systeem te laag.
matten :?

• Ep Woody
Fixed... Matten, collectoren, what's in a name, jullie begrijpen wat ik bedoel.

Volgens mij is @vso toe aan een biertje... :9B

• J.E. Weinor
Wat is het matten tussen de Woodys :) de sterkste wint :o

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Fixed... Matten, collectoren, what's in a name, jullie begrijpen wat ik bedoel.

Volgens mij is @vso toe aan een biertje... :9B
nog niet helemaal gefixed :P

en nee een duik in het zwembad :P

* vso begrijpt het niet als je 1:1 schrijft :+

[Voor 8% gewijzigd door vso op 10-06-2021 16:23]

• Jazsie
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:20
honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Thnx voor je bericht.

Heb het zelfde als @Ep Woody: 4CM XPS en daarboven op 1cm dikke action tegels :).
JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Nou een gratis flesje reinigingsmiddel kan ik krijgen... 8)7 |:( Omruilen zit ik ook niet op te wachten nu, maar bij een aanschaf van een kleine duizend euro incl bypass, verwacht ik wel even iets anders van Toppy...

[...]
Hmzz, dat valt dan vies tegen! Goed om te weten, in vervolg dus niet meer Toppy aanhalen als aanbevolen webshop.

Zeer spijtig dit!

Ik zou terug mailen dat ondanks dat het een cosmetische schade betreft dit wel waarde vermindering is bij eventuele verkoop en dat je niet ermee akkoord gaat en een betere compensatie verwacht.

1580 Wp op 0° (vrijwel plat)

• JB

JB

Cédric roelt!

Jazsie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Hmzz, dat valt dan vies tegen! Goed om te weten, in vervolg dus niet meer Toppy aanhalen als aanbevolen webshop.

Zeer spijtig dit!

Ik zou terug mailen dat ondanks dat het een cosmetische schade betreft dit wel waarde vermindering is bij eventuele verkoop en dat je niet ermee akkoord gaat en een betere compensatie verwacht.
Beetje jammer ja, heb dit terug gemaild;
Dank voor je snelle respons, maar ik schrik nu ook wel weer even van je compensatievoorstel. Ik schaf een product aan voor bijna 1000 euro... Een cosmetische deuk oplossen met een gratis fles reinigingsmiddel vind ik nou niet echt logisch klinken... Wellicht dat de foto's de schade niet goed weergeven maar er zitten 2 flinke deuken aan de voorkant, dus vol in het aanzicht. Zoals op de foto te zien, precies op de plek waar de om-doos ook beschadigd is.

Bij een nieuwe auto accepteer je hopelijk toch ook geen deuken als deze afgeleverd wordt?

Hopende op een passende oplossing, verblijf ik met vriendelijke groet,
En anders swappen, want zo ga ik echt niet akkoord. Is geen pak suiker die je even bij de supermarkt haalt... ;w

Mijn boefje is liev!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:23:

en nee een duik in het zwembad :P
het een sluit het ander niet uit :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Helaas heb je dan niet het effect wat je wil, je wil de deltaT zo laag mogelijk over de mattencollectoren hebben, niet over de hele flow. Dus zo veel mogelijk flow over de matten, zonder dat de druk in de ton te hoog wordt of de flow over het hele systeem te laag.
Even gemeten in een emmer over 10 liter water 8.90 seconden dat de emmer vol was.

• Spasm
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:38
vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Ach zoveel moeite is het voor sommigen om rekening te houden .. niet elke pomp hoor je zelfs 2 de zelfde modellen kunnen onderling enorm verschillen .. en 24x7 je pomp aanhouden tja .. wat voegt het toe ? het bad word echt niet schoner .. associaal
Vandaar ook mijn vraag wat jullie doen. Mijn pomp is trouwens amper hoorbaar tenzij je er 2 meter vanaf staat of zo. Het zo'n standaard Intex ding met zo'n papieren filter. Ik had hem nu puur aangelaten omdat ik de shock had toegevoegd met de gedachte dat het dan beter verdeeld zou worden. Ik woon ook vrijstaand dat scheelt ook.

Ben wel van plan om in de toekomst een zandfilterpomp aan te schaffen, wat voor één zouden jullie aanraden. Ik heb een 3,05 x 75 zwembad, ik geloof iets van 4800 liter water.

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• LiquidSmoke
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:12
Spasm schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Vandaar ook mijn vraag wat jullie doen. Mijn pomp is trouwens amper hoorbaar tenzij je er 2 meter vanaf staat of zo. Het zo'n standaard Intex ding met zo'n papieren filter. Ik had hem nu puur aangelaten omdat ik de shock had toegevoegd met de gedachte dat het dan beter verdeeld zou worden. Ik woon ook vrijstaand dat scheelt ook.

Ben wel van plan om in de toekomst een zandfilterpomp aan te schaffen, wat voor één zouden jullie aanraden. Ik heb een 3,05 x 75 zwembad, ik geloof iets van 4800 liter water.
Vrijstaand is misschien een rekbaar begrip; Ik woon ook vrijstaand maar wel in een (ruim opgezette) woonwijk dus er zijn wel buren in de directe omgeving. Beetje rekening houden met elkaar is de moeite niet natuurlijk.

Als je echt op een ruim perceel zonder buren zit zou ik mij niet zo druk maken, loop anders eens een rondje om het huis / in de buurt als het 's avonds stil is, dan weet je meteen hoe ver weg het geluid nog hoorbaar is :)

Ik heb ook een 3,05x76 zwembad en een 6m3 pomp. Beetje overpowered voor die 4,5m3 aan water maar zo kan ik altijd over naar een groter bad zonder meteen weer een nieuwe ZFP te moeten kopen en ik heb geen problemen met water het dak op te pompen naar de solarmatten.

[Voor 11% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-06-2021 17:05]

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Spasm schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:50:
[...]

* vso mompelt startpost en --> huiswerk ..

@Janoz ben nu wel op het punt beland dat beide nodig zijn :+ :9B

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Even gemeten in een emmer over 10 liter water 8.90 seconden dat de emmer vol was.
10/8.9*60=67 liter per minuut.

Dan heb je een opwarming van 67*4.185/60= 4.6 kW per graad temperatuursverschil. Niet gek!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:07:
[...]

10/8.9*60=67 liter per minuut.

Dan heb je een opwarming van 67*4.185/60= 4.6 kW per graad temperatuursverschil. Niet gek!
Het komt er op neer dat ik in feite wel goed zit met de instelling bypass flow en temp zwembad/solar.

Of is er nog wat bij te regelen fijnafstelling om toch er iets meer uit te kunnen halen, of gewoon zo laten.

• bmaster001
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 16:52
Ik ga één van de dagen ook eens beginnen met opzetten. We hebben van die zwembadtegels en een gronddoek, maar welke leg je best eerst? Of maakt dat echt niet uit?

Update met tweede vraag: welk afdekzeil zouden jullie aanraden voor een Intex Prism 300 x 175 zwembad? Er is geen 'standaard' zeil voor dit formaat blijkbaar...

[Voor 33% gewijzigd door bmaster001 op 10-06-2021 19:01]

• Ep Woody
Om te voorkomen dat het zwembad morgen echt te warm wordt laat ik vannacht tussen 5 en 8 de pomp maar even draaien. Kijken of er dan wat extra afkoeling te regelen is. Als het goed is begin ik dan morgen met een iets lagere aanvangstemperatuur dan vandaag. Alternatief is een parasol/partytent over het zwembad zetten.

Edit: Het lijkt mee te vallen, het water is nu 1.3 graad warmer dan gisteren. Dat is inderdaad met een parasolletje wel te overbruggen. Scheelt weer 0.3 kWh, zeker aangezien ik die met de zonsverduistering vandaag ben misgelopen...

[Voor 26% gewijzigd door Ep Woody op 10-06-2021 19:57]

• Ep Woody
bmaster001 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:57:
Ik ga één van de dagen ook eens beginnen met opzetten. We hebben van die zwembadtegels en een gronddoek, maar welke leg je best eerst? Of maakt dat echt niet uit?

Update met tweede vraag: welk afdekzeil zouden jullie aanraden voor een Intex Prism 300 x 175 zwembad? Er is geen 'standaard' zeil voor dit formaat blijkbaar...
Een fatsoenlijk zeil van 4x5 meter met zeilogen. Dan kun je het zeil tot aan de vloer vastmaken in plaats van alleen over het bovenste stukje en heb je extra isolatie.

Ik gebruik dit: https://www.gamma.nl/asso...arant-4x5-meter/p/B580767 en heb er zelf ogen in gemaakt. Het zou nog wel iets dikker mogen, maar dit is acceptabel.

• Kingsolo
  • Registratie: juni 2020
  • Nu online
Heeft er toevallig nog iemand een intex 32mm in- en uitlaat set over met fijne draad (wellicht i,v.m. insnijden naar 38mm set bijv).
Naar mijn weten zit er standaard alleen een grove draad uitlaat en fijne draad inlaat bij een nieuw zwembad.
Nu ik een skimmer heb, die fijne draad nodig heeft en een zwembadzuiger op de uitlaat, welke ook een fijne draad nodig heeft, ben ik elke keer aan het wisselen van inlaatstukken.
Wellicht dat iemand hier nog iets over heeft?

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Kingsolo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:14:
Heeft er toevallig nog iemand een intex 32mm in- en uitlaat set over met fijne draad (wellicht i,v.m. insnijden naar 38mm set bijv).
Naar mijn weten zit er standaard alleen een grove draad uitlaat en fijne draad inlaat bij een nieuw zwembad.
Nu ik een skimmer heb, die fijne draad nodig heeft en een zwembadzuiger op de uitlaat, welke ook een fijne draad nodig heeft, ben ik elke keer aan het wisselen van inlaatstukken.
Wellicht dat iemand hier nog iets over heeft?
Hier hebben we Vraag en Aanbod Overig voor op het forum

[Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2021 00:00]

• Jazsie
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:38:
Om te voorkomen dat het zwembad morgen echt te warm wordt laat ik vannacht tussen 5 en 8 de pomp maar even draaien. Kijken of er dan wat extra afkoeling te regelen is. Als het goed is begin ik dan morgen met een iets lagere aanvangstemperatuur dan vandaag. Alternatief is een parasol/partytent over het zwembad zetten.

Edit: Het lijkt mee te vallen, het water is nu 1.3 graad warmer dan gisteren. Dat is inderdaad met een parasolletje wel te overbruggen. Scheelt weer 0.3 kWh, zeker aangezien ik die met de zonsverduistering vandaag ben misgelopen...
Kan je niet gewoon niet over de zonnematten pompen? Of bedoel je dat het zelfs zonder over de zonnematten te pompen het bad te warm wordt?

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ep Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 19:38:

? zons verduistering niks terug te zien in de grafiek :+

• Dennahz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:48

Dennahz

Life feels like hell should.

LiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:56:
[...]

Vrijstaand is misschien een rekbaar begrip; Ik woon ook vrijstaand maar wel in een (ruim opgezette) woonwijk dus er zijn wel buren in de directe omgeving. Beetje rekening houden met elkaar is de moeite niet natuurlijk.
Dat dus. Heb m'n 'pomphuis' om die reden ook volgehangen met dikke isolatie (nog niet helemaal af). Houdt ook gelijk de warmte buiten trouwens :)

Ik haat het om anderen te storen met mijn geluid. En op sommige dagen moet je nou eenmaal de pompen wat langer laten draaien dan op andere dagen.

Vind zelf soms wel dat m'n hele set-up overkill is. Dit topic is dan weer goed om te lezen, want iedereen smijt hier met geld richting z'n zwembad :D

[Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 10-06-2021 22:16]

Twitter

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14:22
Plenkske schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Vorig jaar was dit ook nieuw voor mij, maar het viel achteraf reuze mee.
Gekocht:
- testers
- quick chloor
- langzaam oplossend chloor 20 gr
- ph- tabletten en later ph+ vloeibaar
- drijver

Na opzetten zwembad getest als referentie punt en kijken hoe teststrip kleurt.
Ik had geen ph- of ph+ nodig op dat moment. Maar dat kan bij iedereen anders zijn.
Ik heb er daarna quick chloor in gedaan (6 tabletten op 2.4 kuub)
Volgende ochtend getest en was nog net wat te weinig dus nog wat quick erin en later op de dag 1 long. Chloor was op dat moment al goed aanwezig.

De long tablet gaat ongeveer 5 dagen mee in de drijver. Als die bijna op is kwestie van nieuwe erin doen.
Af en toe testen om te kijken wat de waardes zijn. Mijn ph werd hoger dus heb toen vloeibaar gekocht in de bouwmarkt hier en dat hoeft er maar een klein beetje in. Tijdje pompen en dan weer testen.

Op een gegeven moment ga je minder of niet meer testen.
Voel elke dag even aan de liner. Wordt hij glibberig dan is het niet goed. Is bij mij nooit voorgekomen vorig jaar... af en toe beetje borstelen en bodem zuigen is nooit verkeerd :)
Ik ben bezig met het lijstje, heb de drijver en long tabletten chloor, ph- granulaat, teststrips.

Alleen bij quick chloor loop ik even vast, jij hebt het over tabletten, maar hier kom ik ook weer veel granulaat tegen? (Eerst oplossen in water en dan in zwembad)
Heb je linkje naar de tabletten die je gebruikt?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Martinusz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Ik ben bezig met het lijstje, heb de drijver en long tabletten chloor, ph- granulaat, teststrips.

Alleen bij quick chloor loop ik even vast, jij hebt het over tabletten, maar hier kom ik ook weer veel granulaat tegen? (Eerst oplossen in water en dan in zwembad)
Heb je linkje naar de tabletten die je gebruikt?
https://www.top-zwembadsh...nderhoud/chloor/tabletten deze zijn vaak makkelijker te verkrijgen dan "long" ,.. maar wel opletten als je iets grijpt uit een winkelschap of website :P

https://www.top-zwembadsh...i-tabs-2-7-gram-180-stuks

granulaat strooi je gewoon uit over het water .. maar je moet de verpakking lezen hoeveel je dient te gebruiken

Zelden hoef je in een aparte emmer te vullen met zwembad water iets oplossen erin en dan weer terug te gooien ..

[Voor 6% gewijzigd door vso op 10-06-2021 22:34]

• Martinusz
vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:33:
[...]

https://www.top-zwembadsh...nderhoud/chloor/tabletten deze zijn vaak makkelijker te verkrijgen dan "long" ,.. maar wel opletten als je iets grijpt uit een winkelschap of website :P

https://www.top-zwembadsh...i-tabs-2-7-gram-180-stuks

granulaat strooi je gewoon uit over het water .. maar je moet de verpakking lezen hoeveel je dient te gebruiken

Zelden hoef je in een aparte emmer te vullen met zwembad water iets oplossen erin en dan weer terug te gooien ..
Heb toch het granulaat maar besteld, zodat ik alles bij dezelfde webshop had.

Als het goed is klaar om te starten als alles binnenkomst:
- teststrips
- chloor chock granulaat 1kg
- chloor tabletten long 1kg
- drijver (met thermometer)
- ph- verlager 1,5kg granulaat
- ph+ verhoger vloeibaar 1 liter

Als het goed is komt alles (ook zwembad) morgen binnen en kunnen we gaan “bouwen”.

Mensen nog tips voor zwembad op kunstgras? Heb al gelezen dat je op moet letten met de poten (puntbelasting).

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Martinusz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:47:
[...]

- teststrips

Als het goed is komt alles (ook zwembad) morgen binnen en kunnen we gaan “bouwen”.

Mensen nog tips voor zwembad op kunstgras? Heb al gelezen dat je op moet letten met de poten (puntbelasting).
Wat heb je nog meer bestel / komt er binnen

Check ff de start post / en de shopping list (heb hem net geupdate)

• Martinusz
vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Wat heb je nog meer bestel / komt er binnen

Check ff de start post / en de shopping list (heb hem net geupdate)
Zie lijstje hierboven en daarbij nog:

- Bestway Zwembad Steel Pro set rechthoek 300 (inclusief pomp en setje filters)
- Bestway Flowclear cover steel pro rechthoek 300 afdekzeil

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Martinusz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:57:
[...]

Zie lijstje hierboven en daarbij nog:

- Bestway Zwembad Steel Pro set rechthoek 300 (inclusief pomp en setje filters)
- Bestway Flowclear cover steel pro rechthoek 300 afdekzeil
Als je punt belasting wil voorkomen kan je een plank of isolatie platen neerleggen .. (voorbeelden genoeg hier)

Niet te snel vullen zeker na de eerste 10 a 20cm even de de liner op de bodem goed leggen .. let op dat je tijdens het vullen de lange kanten naar binnen zal zien buigen .. maar dit trekt vanzelf recht als hij verder vult .

ps .. als eerst het water testen voordat je gaat "bijsturen" (eerst PH) 2-4 uur laten pompen daarna weer testen :) ligt aan hoe snel je bad rond gepompt is met je pomp ..

[Voor 11% gewijzigd door vso op 10-06-2021 23:09]

• Martinusz
vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:06:
[...]

Als je punt belasting wil voorkomen kan je een plank of isolatie platen neerleggen .. (voorbeelden genoeg hier)

Niet te snel vullen zeker na de eerste 10 a 20cm even de de liner op de bodem goed leggen .. let op dat je tijdens het vullen de lange kanten naar binnen zal zien buigen .. maar dit trekt vanzelf recht als hij verder vult .

ps .. als eerst het water testen voordat je gaat "bijsturen" (eerst PH) 2-4 uur laten pompen daarna weer testen :) ligt aan hoe snel je bad rond gepompt is met je pomp ..
Ik heb nog rubber pads liggen eventueel, maar op de plaatjes zag ik dat de poten al een ronde voet hebben dus ik denk dat het mee valt met punt belasting.

Dus eerst testen, nog niks doen, dan uurtjes laten pompen (volgens mij zit er niet zo sterke pomp bij 1200l/h dacht ik), dan weer testen en dan bijsturen indien nodig en daarna Choor shock en later long tablet(ten) in drijver erbij.

• Bollenpeller
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 14:23
JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Zo;

[Afbeelding]

Vanmorgen geleverd, maar je ziet rechtsonderin dat de doos geraakt is. Natuurlijk zit er een deuk in de omkasting :/ Toppy kun je niet bellen nu... dus maar weer mailen... :(
Welk merk warmtepomp is dit dan als ik vragen mag?
Ik zie bij Toppy op de website geen "Rapid"warmtepompen

Daikin Sensira FTXF25A - RXF25A / Daikin Stylish FTXA35BT - RXA35A 3900Wp vol op het zuiden

• J.E. Weinor
Martinusz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:47:
[...]

- teststrips

Voor zakkende pootjes gebruik ik 8 mm volkern trespa mijn oude zwembad al jaren gebruikt onder de pootjes op kunstgras rot niet gaat leven lang mee en zakt niet weg.

Op marktplaats veel te vinden heb 2 nieuwe platen van gekocht van 130 x 40 cm in mijn woonplaats met mooie print er op voor de interieur en gevel toepassingen kan ik straks voor mijn ander doel ook gebruiken in mijn DIY kosten mij 15 euro voor 2 platen geen geld voor meer weet hem te wonen. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• J.E. Weinor
Martinusz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Ik heb nog rubber pads liggen eventueel, maar op de plaatjes zag ik dat de poten al een ronde voet hebben dus ik denk dat het mee valt met punt belasting.

Dus eerst testen, nog niks doen, dan uurtjes laten pompen (volgens mij zit er niet zo sterke pomp bij 1200l/h dacht ik), dan weer testen en dan bijsturen indien nodig en daarna Choor shock en later long tablet(ten) in drijver erbij.
Vergis je niet hoeveel druk belasting er op een pootje komt te staan als je bad vol is het voet dopje heeft geen groot draagvlak door er iets onder te leggen groter dan het voetdopje vergroot je het draagvlak van het drukpunt.

zet je bad maar in gewoon gras door het watergespetter en regenbuien wordt je grond drassig en zakt je staander op een gegeven moment in de grond door het gewicht van je zwembad water het voeten dopje heeft weinig effect, gewoon op harde bestrating heb je geen last of je pootje staat precies op een waaltje in je bestrating dan wil het nog wel eens wegzakken.

Op youtube staan ook wel filmpjes van, waardoor het zwembad in de grond zakt en het frame scheef gaat staan.

• JB

JB

Cédric roelt!

Bollenpeller schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:53:
[...]

Welk merk warmtepomp is dit dan als ik vragen mag?
Ik zie bij Toppy op de website geen "Rapid"warmtepompen
Fairland :) Zie post @Movinghead

Movinghead in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

[Voor 17% gewijzigd door JB op 11-06-2021 07:44]

Mijn boefje is liev!

• Ep Woody
Jazsie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Kan je niet gewoon niet over de zonnematten pompen? Of bedoel je dat het zelfs zonder over de zonnematten te pompen het bad te warm wordt?
Loop je wel het risico dat het water te heet wordt en de slang barst. Ook niet ideaal.

Ach, een beetje schaduw maken rondom het bad is niet verkeerd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:01:
[...]

? zons verduistering niks terug te zien in de grafiek :+

Hier toch echt een dipje rond 12 uur. Niet veel, maar toch.

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:57:
[...]

Loop je wel het risico dat het water te heet wordt en de slang barst. Ook niet ideaal.

Ach, een beetje schaduw maken rondom het bad is niet verkeerd.
Maar dan pomp je dus in de avond/nacht om temperatuur omlaag te brengen, dat kost je ook een "vermogen" aan extra stroom vebruik...

8)7

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Maar dan pomp je dus in de avond/nacht om temperatuur omlaag te brengen, dat kost je ook een "vermogen" aan extra stroom vebruik...

8)7
Nee, ik ga vanmiddag als het water weer rond de 35 graden is zorgen voor schaduw. Dan is het water op een goede temperatuur B-) en kost het geen extra stroom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Nee, ik ga vanmiddag als het water weer rond de 35 graden is zorgen voor schaduw. Dan is het water op een goede temperatuur B-) en kost het geen extra stroom.
Maar je moet toch blijven pomp want anders heb je risico dat de leidingen smelten/barsten?

Edit: neem aan dat je schaduw over je zwembad wilt maken en niet over je solarmatten :P

Ja noem me blond maar ik probeer nog altijd de voordelen (van solarmatten) er van in te zien, alleen dat heeft geen succes :9

[Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 11-06-2021 08:32]

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:30:
[...]

Maar je moet toch blijven pomp want anders heb je risico dat de leidingen smelten/barsten?

Edit: neem aan dat je schaduw over je zwembad wilt maken en niet over je solarmatten :P
Ja, maar de enige echte manier om te sturen in de opwarming van je zwembad is door de zon af te dekken, of door extra warmteverlies te veroorzaken. Met of zonder zonnecollectoren, je wil minder effect van de zon op de opwarming van je zwembad. Ik heb wat veel opwarming, dus ik moet schaduw maken, en of dat nu is op de collectoren (wat prima zou kunnen, gewoon een zeil over de collectoren hangen) of in het zwembad, dat is om het even.
Ja noem me blond maar ik probeer nog altijd de voordelen (van solarmatten) er van in te zien, alleen dat heeft geen succes :9
De COP is nogal lager... Gister gemiddeld een COP van 13.8.

Edit:
Gister is het zwembad 28 kWh opgewarmd, waarvan 13.4 via de collectoren met een pomp gebruik van: 0.97 kWh.

[Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 11-06-2021 08:42]

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:58:
[...]

[Afbeelding]

Hier toch echt een dipje rond 12 uur. Niet veel, maar toch.
pv ja hier ook .. maar niet op het zwembad matje :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:47:
[...]

pv ja hier ook .. maar niet op het zwembad matje :P

Zeker wel op mijn zonnecollectoren... Helaas ging ik na 12:30 bezig met het beter ontluchten van m'n systeem, maar je ziet de dip wel degelijk...

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Jazsie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:30:
Met een wp kan je elke dag zwemmen, met een solar oplossing alleen wanneer het lekker weer is ..

Als je de zwembadpomp en aanschaf van WP / solarverwarming uit de vergelijking laat.
- kost een WP $$$$ elke dag dat hij verwarmt (verbruiker)
- solar kost niks (levert terug)

btw smelten van je solar setup moet je "extreme" opwek hebben .. en bv met glas/polycarbonaat aan de slag wat voordelen heeft in de voor- of na- zomer maar in hoog zomer met extreme temperaturen moet je inderdaad wel uitkijken .. maar een solar oplossing blootgesteld aan de wind loop je dat risico niet zo snel .. het is een trade-off

• Upbeat78
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11-06 14:42
The Executer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:31:

Mijn mini review:

Conclusie: Op zich prima pomp, niets bijzonders. Door de opbouw (in de hoogte, als een soort van toren) kan water aanzuigen probleem zijn. Bij mij komt hij met de aanvoer boven de waterlijn uit. Verder kan hij totaal geen opvoerhoogte aan, maar als je niets op het dak hebt liggen is het prima. Met een mat erbij kan, je houd op zich genoeg flow over. Feit is wel dat een Intex ZFP veel meer druk kan leveren

Kortom, het stille kindje in de hoek van de klas, bepaald geen hoogvlieger maar doet wat ie moet doen. Kun je voor hetzelfde geld een Intex halen, zou ik die adviseren.
Dank voor de toelichting. Het filmpje is ook verhelderend. Er stroomt dan ook echt wat, vergeleken met de standaard pomp. Alhoewel ik toch ga twijfelen als je het hebt over bijvoorbeeld een Intex ZFP en de beperking door de hoogte.
Heb je last van lucht in de zfp van bestway? Gaat die daar wel prima mee om? Misschien moet ik toch mijn horizon verbreden en ook naar wat duurder om mij wat "gezeik" te besparen.

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:40:

De COP is nogal lager... Gister gemiddeld een COP van 13.8.

Edit:
Gister is het zwembad 28 kWh opgewarmd, waarvan 13.4 via de collectoren met een pomp gebruik van: 0.97 kWh.
Dat is een best hoge COP, veel zwembad warmtepompen halen dat niet.
Of bedoelde je dat ook ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:45:
[...]

Dat is een best hoge COP, veel zwembad warmtepompen halen dat niet.
Of bedoelde je dat ook ?
Klopt, dat is de grap ook. De hoeveelheid energie die het kost (incl pomp) om warmte aan je water toe te voegen is vele malen lager dan met een warmtepomp. Je hebt alleen heel veel oppervlakte nodig om een serieuze hoeveelheid warmte te produceren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Klopt, dat is de grap ook. De hoeveelheid energie die het kost (incl pomp) om warmte aan je water toe te voegen is vele malen lager dan met een warmtepomp. Je hebt alleen heel veel oppervlakte nodig om een serieuze hoeveelheid warmte te produceren.
Ja precies, ik zie hierboven een opwek van 1,6 tot 2,0 kW in je grafiek.
Dat is lager dan de goedkoopste zwembad warmtepompen bij 15 graden buitentemp. (die dan een COP van ~5 halen). Maar dan uiteraard wel meer stroomverbruik vergeleken met solar, tenzij je bij solar een zware pomp full pull laat draaien (dan wordt het verschil met WP stroomverbruik minder).

In dit topic al vaker besproken... WP vs Solar. Het is niet simpel te zeggen "dit is beter en/of goedkoper". De conclusie is eigenlijk altijd: het is maar net wat je zelf wil :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Dat is lager dan de goedkoopste zwembad warmtepompen bij 15 graden buitentemp. (die dan een COP van ~5 halen). Maar dan uiteraard wel meer stroomverbruik vergeleken met solar, tenzij je bij solar een zware pomp full pull laat draaien (dan wordt het verschil met WP stroomverbruik minder).

In dit topic al vaker besproken... WP vs Solar. Het is niet simpel te zeggen "dit is beter en/of goedkoper". De conclusie is eigenlijk altijd: het is maar net wat je zelf wil :)
Daarnaast ligt het ook aan toepasbaarheid. Tyleen is leuk maar hier vrij kansloos met een bad halve dag in de schaduw. Ik was er gewoonweg klaar mee. Wil gewoon lekker zwemwater, dus daarom een WP met deuk _O- van Toppy!

Mijn boefje is liev!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Gisteren was het gemiddeld inderdaad 1.8 kW.

Stel je red het met een COP van 7 op je warmtepomp, die 2 kW en dan gebruikt je warmtepomp: 2 kW / 7 = 285 Watt. Daar komt dan het vermogen van je pomp bij op, in mijn geval 130 Watt. 130 + 285 = 415W. 2 kW / 415 Watt = 4.8 COP. Oftewel, je hele systeem heeft op dat moment een COP van 4.8.

Het leuke is dat je met een inverter warmtepomp een lager verbruik verwacht, doordat hij niet altijd full pull hoeft te draaien. Jammer is alleen dat de gevraagde temperatuur niet meeloopt met de temperatuur van het bad, en je dus eerst een full pull krijgt om richting setpoint te gaan ('s morgens vroeg) om vervolgens langzaam te gaan draaien of zelfs uit, omdat het bad te warm is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Met een wp kan je elke dag zwemmen, met een solar oplossing alleen wanneer het lekker weer is ..

Als je de zwembadpomp en aanschaf van WP / solarverwarming uit de vergelijking laat.
- kost een WP $$$$ elke dag dat hij verwarmt (verbruiker)
- solar kost niks (levert terug)

btw smelten van je solar setup moet je "extreme" opwek hebben .. en bv met glas/polycarbonaat aan de slag wat voordelen heeft in de voor- of na- zomer maar in hoog zomer met extreme temperaturen moet je inderdaad wel uitkijken .. maar een solar oplossing blootgesteld aan de wind loop je dat risico niet zo snel .. het is een trade-off
Yeah tradeoff zal er altijd zijn, zijn gewoon twee verschillende systemen...

Ik heb iets van 1m2 op het technisch huisje, was stiekem toch weer aan het denken om een mat oid te plaatsen om het water gewoon aangenaam te houden en WP te gebruiken voor de rest.

Maja dan ga ik weer berekenen en dan lijkt een extra PV paneel weer een betere keus :P.

Wil natuurlijk voordeel eruit halen maar de opbrengst lijkt dermate weinig naar mijn mening.
(zie het ook als hobby/experiment dus mag wat kosten maar wil het niet over de balk gooien)
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:48:
[...]
Tja, mijn WP zit op 14+ COP dus dat zit wel snor. Vebruik vorig jaar was iets van 250 kWh voor de warmtepomp... wel iedere dag 35gr+ water tot en met december (toen ging bad in winterslaap).

Dat zijn wel heel wat meer zwemdagen dan met je solarmatten ;)

Tuurlijk je vebruikt energie, maar vind het wel meevallen. En in dit geval is het gewoon de techniek...

Hoewel we het wel doen kan je beiden niet verglijken. Logisch dat je met solarmatten een hogere COP haalt want je stopt er geen energie in behalve van je pomp om het water rond te pompen....

Sterker nog dan vind ik die COP van 14 wat jij zegt belabbert :P. Zou eerder het dubbele moeten zijn dan ;).

• Ep Woody
@Jazsie, de COP van jouw WP zal inderdaad hoog zijn, maar niet van je totale systeem. Anders heb ik een COP van oneindig :9B

Ach, voorlopig hebben we lekker zwemwater, dat is het belangrijkste.

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:07:
[...]

[...]

Stel je red het met een COP van 7 op je warmtepomp, die 2 kW en dan gebruikt je warmtepomp: 2 kW / 7 = 285 Watt. Daar komt dan het vermogen van je pomp bij op, in mijn geval 130 Watt. 130 + 285 = 415W. 2 kW / 415 Watt = 4.8 COP. Oftewel, je hele systeem heeft op dat moment een COP van 4.8.

Het leuke is dat je met een inverter warmtepomp een lager verbruik verwacht, doordat hij niet altijd full pull hoeft te draaien. Jammer is alleen dat de gevraagde temperatuur niet meeloopt met de temperatuur van het bad, en je dus eerst een full pull krijgt om richting setpoint te gaan ('s morgens vroeg) om vervolgens langzaam te gaan draaien of zelfs uit, omdat het bad te warm is.
Daar heb je zeker een goed punt, ook mijn wp gaat volle bak wanneer ik in de ochtend de pomp weer aan zet.
Dit doen ze natuurlijk om te zorgen dat je bad wel uberhaupt opwarmt, warmtepomp weet niet hoe groot je bad is en stemt alleen af op water temperatuur. Gelukkig heeft mijn wp ook een "stille / eco" modus en draait warmtepomp max op 80%. Op gebied van stroom verbruik is het geen verschil (of minimaal) als je kijkt naar het gemiddelde vebruik op een dag want hij moet wel weer langer draaien.

Maar je verwacht dus een lager verbruik en dat is dus ook zeker zo.
Mijn vebruik tegen over mijn vorige aan/uit warmtepomp is gehalveerd.

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:24:
@Jazsie, de COP van jouw WP zal inderdaad hoog zijn, maar niet van je totale systeem. Anders heb ik een COP van oneindig :9B

Ach, voorlopig hebben we lekker zwemwater, dat is het belangrijkste.
Ja geen idee hoe ik dit moet uitrekenen, zou best wel willen weten hoeveel COP mijn wp systeem nu precies doet.

Enige data die ik heb:

- delta T in/uit
- in/uit temperatuur.
- stroom vebruik wp/pomp.
- op hoeveel % de wp draait.
- waterflow m/3/u

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Ja geen idee hoe ik dit moet uitrekenen, zou best wel willen weten hoeveel COP mijn wp nu precies doet.

Enige data die ik heb:

- delta T in/uit
- in/uit temperatuur.
- stroom vebruik wp/pomp.
- op hoeveel % de wp draait.
- waterflow m/3/u
Dan heb je de gegevens al.

deltaT * flow (l/s) * 4.185 = afgegeven vermogen ;)

Oftewel bij een deltaT van 0.5°C * 0.55 l/s (2m3/u) * 4.185 = 1.1625 kW afgegeven vermogen.

Afgegeven vermogen / opgenomen vermogen (stroom vebruik wp/pomp) = COP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:07:
[...]

[...]

Ja, alleen kom ik geen warmtepomp tegen die 2 kW doet :P Beginnen allemaal hoger.

Om van een full inverter de COP uit te rekenen over een bepaalde draaitijd (bv 1 dag) heb je volgens mij deze gegevens nodig:
- draaitijd
- stroomverbruik inclusief filterpomp
- opwek in kWh

Waarbij opwek in kWh verkregen kan worden met:
Energie (per min) = Flow in L/min * delta T * (4,185 / 60)
kWh_verwarming = kWh_verwarming + Energie * (tijd sinds laatste meting)

En om dan de zon opwarming er uit te halen:
Totale verwarming in kWh = delta T tussen twee tijdstippen * totale liters * (4,185 / 3600)
Verwarming directe zon op bad = Totale verwarming - kWh_verwarming

• Plenkske
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Dan heb je de gegevens al.

deltaT * flow (l/s) * 4.185 = afgegeven vermogen ;)

Oftewel bij een deltaT van 0.5°C * 0.55 l/s (2m3/u) * 4.185 = 1.1625 kW afgegeven vermogen.

Afgegeven vermogen / opgenomen vermogen (stroom vebruik wp/pomp) = COP.
Ja dat is dan de live kW per seconde.
Maar ik zou zelf voor een COP altijd naar een hele draaitijd (dus bv. 1 dag, details kan je erbij berekenen voor de leuk) kijken, bij een full inverter WP dan.

Als ik de filterpomp stil genoeg krijg dan ga ik ook uitproberen wat de WP doet in de nacht.

• stoffels
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-06 00:03
Advies gevraagd,
Na het lezen van de openingspost en het deels doorlezen van dit topic heb ik nog de volgende vraag.

Ik heb een nu een plonsbad van 3.3kub, dit staat half in de zon, binnen 2 jaar wil ik een upgrade doen naar een bad van 6 kub.
ik zou net als iedereen mijn bad willen verwarmen met tyleen buizen op het dak. Echter mijn dak ik 4 meter hoog en staat 3 meter van het bad.

omdat ik met die enorme opvoerhoogte zit zou ik kiezen voor een dubbel systeem
ik werk nu met zo een papieren cartridge filterpomp en die gaat eruit 16 cartidges op 1 seizoen weegt na een tijd ook door,

Voor zandfilterpomp zou ik gaan voor mega fsf 350 deze is momenteel overkill, maar past beter bij mijn nieuw bad binnen 2 jaar en is dus futureproof

echter voor het water richting dak te sturen zal deze pomp niet zwaar genoeg zijn.

voor het water te verwarmen zou ik werken met karcher sp5, deze heb ik nog staan, is feitelijk een vuilwater dompelpomp.
  • kan tot 7 meter ophogen
  • bij een ophoging van 4 meter heb ik nog een debiet van 6.000 liter(volgens het boekje), deze moet ik dan nog "nijpen" met een ventiel om de flow te vertragen
  • verbruik is echter 500 watt
nadeel is natuurlijk dat de pomp in het bad moet staan om te werken
  • dus s'nachts filteren
  • overdag tot een uur of 3 opwarmen en daarna dompelpomp eruit nemen en verwarming af.
alternatief is een vijverpomp
super eco m-12.000
  • deze kan ik droog opstellen buiten het zwembad en met losse leidingen in het zwembad leggen
  • opvoerhoogte van 6.5. meter en
  • verbuik 100 watt.
  • debiet op 4 meter is 4000 liter/uur
Wat denken jullie van deze opstelling ? is het best dat ik -zoals ik zelf voorstel- met gescheiden circuits werk of beter een zwaardere zandfilterpomp van 10 kub koop die het water omhoog krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
@Ep Woody & @Plenkske: Bedankt voor de info, zodra bad gevuld is kom ik erop terug zodat ik het kan toevoegen aan mijn dataloggers, ben echt benieuwd wat mijn wp/systeem nu doet in COP.

Kunnen we mooi verglijken :)
stoffels schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:44:
Advies gevraagd,
Na het lezen van de openingspost en het deels doorlezen van dit topic heb ik nog de volgende vraag.

Ik heb een nu een plonsbad van 3.3kub, dit staat half in de zon, binnen 2 jaar wil ik een upgrade doen naar een bad van 6 kub.
ik zou net als iedereen mijn bad willen verwarmen met tyleen buizen op het dak. Echter mijn dak ik 4 meter hoog en staat 3 meter van het bad.

ik werk nu met zo een papieren cartridge filterpomp en die gaat eruit 16 cartidges op 1 seizoen weegt na een tijd ook door,

Voor zandfilterpomp zou ik gaan voor mega fsf 350 deze is momenteel overkill, maar past beter bij mijn nieuw bad binnen 2 jaar en is dus futureproof

echter voor het water richting dak te sturen zal deze pomp niet zwaar genoeg zijn.

voor het water te verwarmen zou ik werken met karcher sp5, deze heb ik nog staan, is feitelijk een vuilwater dompelpomp.
  • bij een ophoging van 4 meter heb ik nog een debiet van 6.000 liter(volgens het boekje), deze moet ik dan nog "nijpen" met een ventiel om de flow te vertragen
  • dus s'nachts filteren
  • overdag tot een uur of 3 opwarmen en daarna dompelpomp eruit nemen en verwarming af.
super eco m-12.000
  • deze kan ik droog opstellen buiten het zwembad en met losse leidingen in het zwembad leggen
  • verbuik 100 watt.
Wat denken jullie van deze opstelling ? is het best dat ik -zoals ik zelf voorstel- met gescheiden circuits werk of beter een zwaardere zandfilterpomp van 10 kub koop die het water omhoog krijgt.
Die karcher valt bij mij al af, dompelpomp + hoog energie vebruik.

De kosten voor die vijverpomp is ook niet mis.

Ik zou dan dat geld beter insteken in een betere ZFP die wel gewoon de 4m hoogte haalt :).
Immers je hebt nog geen ZFP, kan je het gelijk gewoon goed doen.

Overigens kan je bij die pomp inderdaad niet de opvoerhoogte zien, toch wel belangrijk gegeven.

Edit:

Goedkoper en kan 5m hoog:
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-6m3h

Of je gaat nog een stapje hoger (7,5m opvoerhoogte):
https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h

[Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 11-06-2021 10:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Ja dat is dan de live kW per seconde.
Maar ik zou zelf voor een COP altijd naar een hele draaitijd (dus bv. 1 dag, details kan je erbij berekenen voor de leuk) kijken, bij een full inverter WP dan.

Als ik de filterpomp stil genoeg krijg dan ga ik ook uitproberen wat de WP doet in de nacht.
Er is voor beide wat te zeggen. Over de hele dag is waardevol, maar ook de instant gegevens op specifieke momenten heeft waarde. Zo kun je bijvoorbeeld goed zien hoe de warmtepomp start en langzaam terug toert. Je zou dan kunnen kijken of je door op een bepaalde manier te starten of met een "stooklijn" een lager verbruik te kunnen realiseren.

Het is trouwens makkelijker om vanuit een instant waarde naar een waarde over de hele dag te komen dan andersom... ;) Gemiddelde waarde over een periode (lang leve grafana) * lengte periode = totaal.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 13:19
Mijn toppy order is geleverd. De ervaring is verre van top..

De vervoerder melde dat de pallet slecht verpakt was en er dozen afgevallen waren. Affijn ik verwachte 8 dozen en die stonden er.

Wat beschadigingen aan de dozen, de WP doos ook een beetje.

En de pallet eronder ziet er zo uit.

De foto van de wp doos en de beschadiging staat mijn adres op dus die plaats ik maar even niet.
De WP lijkt onbeschadigd, die zit prima verpakt en de verpakking heeft genoeg absorbtie vermogen zo te zien.

Edit even wat geblend

Ik maak me meer zorgen over of de WP ook wellicht omgevallen is, dat is erg slecht, en ik heb toppy maar gemaild dat ik hier niet zo blij mee ben. Benieuwd hoe lang ik moet wachten..

[Voor 11% gewijzigd door jacovn op 11-06-2021 11:09]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• mede
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:43
Ik heb mijn zwembad op het gazon staan de stroomkabel vanaf de pomp naar het stopcontact loopt over de bestrating. Ik zou hier een soort bescherming over willen leggen zodat de kabel niet los ligt en wordt beschermd tegen struikelen/overlopen.

Zijn er mensen die dit gebruiken en zouden die een link naar geschikte producten kunnen plaatsen?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Jazsie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Yeah tradeoff zal er altijd zijn, zijn gewoon twee verschillende systemen...

Ik heb iets van 1m2 op het technisch huisje, was stiekem toch weer aan het denken om een mat oid te plaatsen om het water gewoon aangenaam te houden en WP te gebruiken voor de rest.

Maja dan ga ik weer berekenen en dan lijkt een extra PV paneel weer een betere keus :P.

Wil natuurlijk voordeel eruit halen maar de opbrengst lijkt dermate weinig naar mijn mening.
(zie het ook als hobby/experiment dus mag wat kosten maar wil het niet over de balk gooien)
Dat is beetje vreemd geredeneerd ..

Hoe kan iets wat je aanschaft gratis zijn :? het kan op de langere termijn geld kosten of opleveren.
Een PV levert na ROI pas geld op

En dat gezegd mijn knutsel Solar oplossing(gen) al dan nog niet zo profi gekntuseld als @J.E. Weinor of @Ep Woody of @JB enzv kost ook bakken geld en ze "leveren" wel geld op maar ze hebben zichzelf relatief terug verdiend ..

Dat gezegd, een PV paneel is wel 365 dagen aanwezig en tja zolang je overschot hebt .. je zwembad/spa gebruik je wellicht maar 25x -100x per jaar

Ach je komt niet verder met gratis/goedkoop dit heb ik dus ook een beetje uit de startpost gehaald .. (meer neutraler)

En toegevoegd dat je per uur 1 graad met een delta T van 0,5 ongeveer kan rekenen (solar of WP) afhankelijk van je pomp circulatie per uur
dus:
|4,7m3 per uur met 1 graad zal je bad van 2m3 met 2 graden per uur verhogen
|4,7m3 per uur met 1 graad zal je bad van 9m3 met 0,5 graad per uur verhogen
* vso hoort graag correcties oid .. of aanpassingen voor de startpost

Over de startpost gesproken ik noem geen namen maar iets met "wood" .. heeft nog de eer om wat verwarmings / flow berekeningen en links als hij wil aan te leveren ..met eervolle vermelding(en) als hij wil

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

jacovn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:04:

De vervoerder melde dat de pallet slecht verpakt was en er dozen afgevallen waren. Affijn ik verwachte 8 dozen en die stonden er.
Dat zou ik ook altijd zeggen als ik de vervoerder was, vooral als het mijn eigen schuld is. Probleem is vaak, if you pay peanuts, you get monkeys to work for you...

Hoop dat alles goed is, zoals je al gezien hebt ben je niet de eerste die iets beschadigd binnen krijgt.. :'(

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De foto van de wp doos en de beschadiging staat mijn adres op dus die plaats ik maar even niet.
De WP lijkt onbeschadigd, die zit prima verpakt en de verpakking heeft genoeg absorbtie vermogen zo te zien.

Edit even wat geblend

[Afbeelding]

Ik maak me meer zorgen over of de WP ook wellicht omgevallen is, dat is erg slecht, en ik heb toppy maar gemaild dat ik hier niet zo blij mee ben. Benieuwd hoe lang ik moet wachten..
Dit is wel erg dramatisch.
Ik vraag me dan af of je het niet beter had kunnen weigeren ? Dat het dus weer terug gaat.

Mijn mini inverter WP kwam trouwens via PostNL, maar de binnenkant zat gewoon niet voldoende beschermd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Plenkske
Advies gevraagd,

• dus s'nachts filteren
super eco m-12.000
  • verbuik 100 watt.
Nadeel met gescheiden circuit is natuurlijk extra leidingen, maar ook dat je mogelijk viezigheid rondpompt. Of je moet iets doen met een zeef of voorfilter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Plenkske schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:16:
[...]

Dit is wel erg dramatisch.
Ik vraag me dan af of je het niet beter had kunnen weigeren ? Dat het dus weer terug gaat.

Mijn mini inverter WP kwam trouwens via PostNL, maar de binnenkant zat gewoon niet voldoende beschermd.
die scheve pellet zag ik pas toen de man al weer de wijk uit was. Keer er omheen gelopen en de beschadigingen aan de doos vallen wel mee. Lijkt net of er iets gehaakt is en er is wat karton los gegaan.

Alleen aan die ontwrichte pallet te zien heeft het best wel een impact gehad. Nu is het wel zo'n eenmalige pallet, maar het zwembad uit Duisland stond ook op zo'n pallet en niks nul beschadiging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik lees nu al 3 a 4 mensen die beschadigde spullen geleverd krijgen van Toppy.

Echt Toppy dit!

:/

@jacovn kloterij is nu dat mailcontact, je kunt niet schakelen. Het zou hun sieren dat je telefonisch contact kan krijgen (zij bellen jou) nadat je deze klacht meld. Of het is tactiek want men wil gaan zwemmen, dus "ze gaan het toch wel aansluiten". Tot op heden is het stil na reply op een gratis flesje reinigingsmiddel :(

[Voor 64% gewijzigd door JB op 11-06-2021 11:29]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ep Woody
Voor de vorm toch nog even de andere pomp aangesloten. Flow is omhoog gegaan van 22 liter/min naar 27 liter per minuut... Dat schiet niet echt op dus... Zeker die 120 watt extra verbruik niet waard... Wel even een paar uurtjes aankijken of de opwek nu hoger wordt, hoewel de schapenwolkjes de meting iets minder betrouwbaar maken.

Eerste indruk: Lood om oud ijzer... Gister om deze tijd: 1.98 kW, nu 2.01 kW.

[Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 11-06-2021 11:36]

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:25:
Voor de vorm toch nog even de andere pomp aangesloten. Flow is omhoog gegaan van 22 liter/min naar 27 liter per minuut... Dat schiet niet echt op dus... Zeker die 120 watt extra verbruik niet waard... Wel even een paar uurtjes aankijken of de opwek nu hoger wordt, hoewel de schapenwolkjes de meting iets minder betrouwbaar maken.
verbruik technisch niet nee .. met mooi weer eens testen hoeveel effect dit heeft op je "opwek" .

Jij en @J.E. Weinor zouden eens een FLIR erop richten .. en dan spelen met de stroomsnelheid oid .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
mede schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:07:
Ik heb mijn zwembad op het gazon staan de stroomkabel vanaf de pomp naar het stopcontact loopt over de bestrating. Ik zou hier een soort bescherming over willen leggen zodat de kabel niet los ligt en wordt beschermd tegen struikelen/overlopen.

Zijn er mensen die dit gebruiken en zouden die een link naar geschikte producten kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody

Zoiets bedoel je?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit even wat geblend

[Afbeelding]

Man man, jij ook al. Te triest voor woorden, lijkt wel of ze nu een ander vervoerder hebben want dit is gewoon slecht.

Zoiets?:
https://www.hbm-machines....elbrug-kabelgoot-met-klep
vso schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Hoe kan iets wat je aanschaft gratis zijn :? het kan op de langere termijn geld kosten of opleveren.

En dat gezegd mijn knutsel Solar oplossing(gen) al dan nog niet zo profi gekntuseld als @J.E. Weinor of @Ep Woody of @JB enzv kost ook bakken geld en ze "leveren" wel geld op maar ze hebben zichzelf relatief terug verdiend ..

Dat gezegd, een PV paneel is wel 365 dagen aanwezig en tja zolang je overschot hebt .. je zwembad/spa gebruik je wellicht maar 25x -100x per jaar

Ach je komt niet verder met gratis/goedkoop dit heb ik dus ook een beetje uit de startpost gehaald .. (meer neutraler)

En toegevoegd dat je per uur 1 graad met een delta T van 0,5 ongeveer kan rekenen (solar of WP) afhankelijk van je pomp circulatie per uur
dus:

Over de startpost gesproken ik noem geen namen maar iets met "wood" .. heeft nog de eer om wat verwarmings / flow berekeningen en links als hij wil aan te leveren ..met eervolle vermelding(en) als hij wil
Het gaat niet om gratis of goedkoop maar je snap toch ook wel dat het geen zin heeft om 100 eur (bijvoorbeeld) erin te steken als het minder opbrengt dan bv de levensduur ervan, dan kan je beter niets doen en zo laten ;)

Ik heb al een WP, dus dat komt erbij.
Heb je niks ja dan geef ik je gelijk en is het een vreemd manier van redeneren...

Is het zelfde als dat jij nu een WP erbij gaat zetten voor die paar dagen terwijl je het niet gebruikt, brengt ook niks op dan ;).

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Advies gevraagd,

• dus s'nachts filteren
super eco m-12.000
  • verbuik 100 watt.
Naast wat @Jazsie zegt dat alternatieve pompen niet handig zijn .. voorfilters etc .. en dus een ZFP beter is

Hoeveel oppervlakte heb je op het dak tot je beschikking ?
ik zou voor PVC/EPDM mat gaan .. of een WP

Acties:
  • +7Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Ik heb hier de afgelopen maanden veel meegelezen en gisteravond eindelijk alles aangesloten. Moest een paar dagen extra wachten omdat we toch wat lekjes hadden gevonden in de liner. Gelukkig was het weer afgelopen week iets minder goed, want het duurde maar allemaal te lang voor de kleine.

Het zwembad staat op het gras met 3cm XPS platen en daar bovenop een zeil. Dit is niet optimaal, maar we hebben een tuinhuis gepland op deze plek. Als het zwembad een succes wordt dan komen de plannen om het beter in te richten en heb ik ook een dak waar de EPDM matten op kunnen. Er zit ook een behoorlijk afschot in en met wat plankjes geprobeerd het een beetje te compenseren.

- Intex zwembad (overgenomen met de gaatjes helaas)
- +/- 10m2 EPDM matten
- 4m3 ZFP. Deze is te klein, maar gratis vanwege een doorgedraaide bout om de deksel vast te zetten
- Intex ZWS

Voor ons is dit voor eerst een tuin en ook een zwembad. Met nog zoveel dingen te doen in en rond het huis op een zeer beperkt budget gedaan. Als ben ik het oorspronkelijke budget al ruim overstegen, maar omdat het over zo lange periode was verspreid valt het de wederhelft niet op 8)

ZWS wel nieuw gekocht. Ik heb geen ervaring met chloor tabletten en die zijn ook niet goedkoop. De aankoop van een 5kg emmer met een inline dispenser was bijna net zo duur als de ZWS.

Vanaf 12u staat de zon vol op de EPDM matten. Ik ben benieuwd of ik niet een paar stroken uit tussenuit moet halen als het te snel warm wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Jazsie schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:45:
Man man, jij ook al. Te triest voor woorden, lijkt wel of ze nu een ander vervoerder hebben want dit is gewoon slecht.
Word tijd denk voor een "onderdeel" winkels in de startpost .. met wat commentaar

--> toppy .. "prijzig" en producten zijn slecht verpakt / raken onderweg beschadigd. communicatie alleen per mail

Dit vind ik echt een aanfluiting ..

ALS je serieus met een glansmiddel komt als "oplossing" dan F*ck it kom het product maar halen ik wil mijn geld terug ..

30,- op 599,- ? het is een "zicht" item .. op zijn minst 75-100,- eraf oid ..

Toppy en de vervoerder moeten dit samen uitvechten .. nu worden de klanten de duppe :( ervan
Het gaat niet om gratis of goedkoop maar je snap toch ook wel dat het geen zin heeft om 100 eur (bijvoorbeeld) erin te steken als het minder opbrengt dan bv de levensduur ervan, dan kan je beter niets doen en zo laten ;)
ik snap je niet .. in relatie tot solar-verwarming en WP .. en die (s)COP berekening van @Plenkske en/of @Ep Woody snap ik ook niet echt ..verwarmen kost geld weinig discussie lijkt me ..

Een WP kost geld .. zowel in aanschaf als gebruik .. (net zoals airco/ventilators) .. daar valt weinig in te veranderen je hebt een SCOP van 1:1, 1:5, 1:10 of 1:15 oid wat het uiteindelijk intressant maakt in aanschaf (iets meer investeren = langere termijn minder kosten)

Solar-verwarming begroot je op je zwembad .. is na aanschaf "gratis" teminste alleen pomp draaien die toch al begroot is op je zwembad formaat ..

belangrijkste is in mijn optiek krijg je het zwembad warm?
ja --> mooi
ja --> kan het sneller beter --> go for it
nee --> terug naar de tekentafel
Ik heb al een WP, dus dat komt erbij.
Heb je niks ja dan geef ik je gelijk en is het een vreemd manier van redeneren...

Is het zelfde als dat jij nu een WP erbij gaat zetten voor die paar dagen terwijl je het niet gebruikt, brengt ook niks op dan ;).
Dit snap ik niet echt

Trouwens PV is leuk en "gratis" enzv enzv .. maar zolang je niet off-grid systeem hebt en 100% zelfstandig draait lijkt me dit allemaal wassen neus redenatie ..

ach het weer is lekker zwembad is afgekoeld wellicht ik ook })

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
kiddyl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:00:
Vanaf 12u staat de zon vol op de EPDM matten. Ik ben benieuwd of ik niet een paar stroken uit tussenuit moet halen als het te snel warm wordt.
nee gewoon pomp uit :P
Het zwembad staat op het gras met 3cm XPS platen en daar bovenop een zeil. Dit is niet optimaal, maar we hebben een tuinhuis gepland op deze plek. Als het zwembad een succes wordt dan komen de plannen om het beter in te richten en heb ik ook een dak waar de EPDM matten op kunnen. Er zit ook een behoorlijk afschot in en met wat plankjes geprobeerd het een beetje te compenseren.
bad zeker al vol ? anders zie startpost (weer) deze is geupdate je kan namelijk met een waterpas beton-tegels van 0,50 eurocentjes op de plekken v.d poten zetten en die eerst waterpas krijgen .. voordat het zwembad definitief neergezet word .. die poten een paar cm hoger geeft echt niet voor de liner
Voor ons is dit voor eerst een tuin en ook een zwembad. Met nog zoveel dingen te doen in en rond het huis op een zeer beperkt budget gedaan. Als ben ik het oorspronkelijke budget al ruim overstegen, maar omdat het over zo lange periode was verspreid valt het de wederhelft niet op 8)
lekker genieten volgend jaar weer een kans :)

• JB

JB

Cédric roelt!

vso schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Word tijd denk voor een "onderdeel" winkels in de startpost .. met wat commentaar

--> toppy .. "prijzig" en producten zijn slecht verpakt / raken onderweg beschadigd. communicatie alleen per mail

ALS je serieus met een glansmiddel komt als "oplossing" dan F*ck it kom het product maar halen ik wil mijn geld terug ..

Toppy en de vervoerder moeten dit samen uitvechten .. nu worden de klanten de duppe :( ervan
Dit inderdaad. Wij kunnen en mogen niet de dupe zijn van de transportschade.

Ik heb geen social media accounts, maar Toppy geeft aan dat ze ook via die kanalen bereikbaar zijn evenals mailcontact. Hoe is daar de sfeer? Iemand die daar toevallig dergelijk gezeik voorbij heeft zien komen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:17:
[...]
[...]

ik snap je niet .. in relatie tot solar-verwarming en WP .. en die (s)COP berekening van @Plenkske en/of @Ep Woody snap ik ook niet echt ..verwarmen kost geld weinig discussie lijkt me ..
Als je dat niet snapt, waarom verwarm je dan niet met een elektrische doorstroomverwarmer?
Een WP kost geld .. zowel in aanschaf als gebruik .. (net zoals airco/ventilators) .. daar valt weinig in te veranderen je hebt een SCOP van 1:1, 1:5, 1:10 of 1:15 oid wat het uiteindelijk intressant maakt in aanschaf (iets meer investeren = langere termijn minder kosten)

Solar-verwarming begroot je op je zwembad .. is na aanschaf "gratis" teminste alleen pomp draaien die toch al begroot is op je zwembad formaat ..
Het gaat @Jazsie erom hoeveel geld hij bespaart op de stroomkosten van de WP als hij wat zonnecollectoren plaatst. Dat is dusdanig weinig dat de terugverdientijd van die investering veel te lang is.

Daarnaast zijn solar-matten zeker niet gratis. Jouw Intex pomp gebruikt 250 Watt. Als je die 10 uur op een dag laat draaien is dat ook 2.5kWh.
Trouwens PV is leuk en "gratis" enzv enzv .. maar zolang je niet off-grid systeem hebt en 100% zelfstandig draait lijkt me dit allemaal wassen neus redenatie ..
Hoezo, ik draai nu 100% op zonnestroom en laad in tussen mijn "accu" (lees de salderingsregeling) op voor de winter. De stroom die ik nodig heb voor mijn zwembad komt nu 100% uit mijn eigen PV installatie, ik wek veel meer op dan ik nu gebruik. Pas als we een totale zonsverduistering krijgen draait mijn zwembad (even) op stroom van de netbeheerder.
ach het weer is lekker zwembad is afgekoeld wellicht ik ook })
Zwembad is 33.3°C, ongeveer net zo warm als gisteren rond deze tijd. Dat wordt weer lekker aan het einde van de dag!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:07:
[...]

dus:

Handige tip voor VSO die niet zo profi knutselt :)

Wellicht met deze handboek lijkt me wel handig voor de gene die niet zo veel met spijkers slaat :+

• JB

JB

Cédric roelt!

@jacovn heb jij al reactie terug van Toppy?

Mijn boefje is liev!

• jacovn
JB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:43:
@jacovn heb jij al reactie terug van Toppy?
Nee, hun reactie tijd is ongeveer 1-2 dagen zoals ik kan zien aan de mails over de order bleef hangen in het systeem.
Dat zal wel maandag worden, handig als ik het zwembad morgen wil opbouwen.

• J.E. Weinor
[quote]vso schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:17:
[...]

[...]

Pakketten die beschadigt aankomen de verantwoording waar die ligt mogen 2 partijen het uitvechten tussen verkoper en vervoerder wegens slechte verpakking of door onkunde door vervoerder.

Aan dit voorval wordt vaak een onderzoek ingesteld voor het probleem maar post.nl kennende die geven de verkoper vaak de schuld wegens slechte verpakking terwijl de oorzaak vaak bij hun ligt.

Als je ziet hoe ruw ze met pakketten omgaan daar wordt flink mee gesmeten.

Het zelfde verhaal met mijn glasparels van Vitrosphere. uiteindelijk een nieuwe zak aangeboden van zwembad compleet, maar de consument is veelal de dupe in dit gebeuren en een hoop frustratie op de koop toe.

• JB

JB

Cédric roelt!

jacovn schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Nee, hun reactie tijd is ongeveer 1-2 dagen zoals ik kan zien aan de mails over de order bleef hangen in het systeem.
Dat zal wel maandag worden, handig als ik het zwembad morgen wil opbouwen.
Gisteren had ik reactie in 1 dag maar dat was waarschijnlijk een 1e lijns die de klacht even snel dacht af te doen met een lolletje en flesje reinigingsmiddel. Om 16 uur reactie gestuurd, maar tot op heden nog niemand thuis. Verwacht ook dat ze deze pas na het weekend gaan oppakken omdat ze weten dat mensen niet meer willen wachten en toch gaan beginnen. Eenmaal in gebruik, zijn ze in het voordeel...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Als je dat niet snapt, waarom verwarm je dan niet met een elektrische doorstroomverwarmer?

[...]

Het gaat @Jazsie erom hoeveel geld hij bespaart op de stroomkosten van de WP als hij wat zonnecollectoren plaatst. Dat is dusdanig weinig dat de terugverdientijd van die investering veel te lang is.

Daarnaast zijn solar-matten zeker niet gratis. Jouw Intex pomp gebruikt 250 Watt. Als je die 10 uur op een dag laat draaien is dat ook 2.5kWh.

[...]

Hoezo, ik draai nu 100% op zonnestroom en laad in tussen mijn "accu" (lees de salderingsregeling) op voor de winter. De stroom die ik nodig heb voor mijn zwembad komt nu 100% uit mijn eigen PV installatie, ik wek veel meer op dan ik nu gebruik. Pas als we een totale zonsverduistering krijgen draait mijn zwembad (even) op stroom van de netbeheerder.

[...]

Zwembad is 33.3°C, ongeveer net zo warm als gisteren rond deze tijd. Dat wordt weer lekker aan het einde van de dag!
Je haalt de woorden uit mijn mond _/-\o_

• Ep Woody
COP 20 is gehaald trouwens...

Opwek: ruim 2650 Watt
Pomp: 130 Watt.
Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True