Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
4m3 is weggegooid geldBartholomeo schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:26:
Enkele weken terug hebben wij ook een opbouwzwembad gekocht.
( Bestway 4.88 x 3.05 ) Sinsdien ben ik ook "down the rabbithole" gedoken over alles wat erbij komt kijken qua waterbehandeling en opbouw etc.
De conclusie is nu dat het standaard catridge pompje ondermaats is om het badwater over een langere periode proper te houden, dus een Zandfilterpomp is aan de orde.
Een Intex Krystal Clear lijkt mij wel een prima apparaat met de mogelijkheden die ik zoek. Maar ik vind weinig info terug over de capaciteit die ik nodig heb.
Er zou zo'n 10 000 liter in het zwembad gaan, dus een ZFP van 4m3 zou moeten volstaan.
Kan het ook "kwaad" als ik voor overkill ga? Bv een ZFP van 8 of 10m3/h ?
Of is het weggegooid geld.
denk aan verwarming en Hmax van een pomp in relatie tot verbruik en verwarming van de pomp die je kiest (niet te lang wachten met kiezen anders heb je volgend jaar een gewenste pomp)
ik zou een 6m3 adviseren met 6 weg klep, manometer en goeie voorfilter (zie startpost)
[ Voor 4% gewijzigd door vso op 09-06-2021 20:39 ]
Tja vanalles
zie Zwembad verwarmen DIY en rechtsboven "filteren" op plaatjesJustMyOpinion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:27:
Hey zwembad tweakers!
Gisteren mijn zandfilter binnen gekregen en heb een goed idee hoe ik mijn zwembad wil gaan verwarmen (bypass naar 16 mm tyleen in mooie cirkels op de garage).
Maar waar ik mijn hoofd over breek (en ik gok dat jullie deze bijzonder snel kunnen beantwoorden), kan iemand mij een voorbeeld sturen welke koppeling ik moet gebruiken tussen de 32 mm zwembadslang en de 16 mm tyleen slang?
Hoop dat iemand mij in de juiste weg kan sturen, dan kan ik bestellen en beginnen
of zoek in dit topic op @J.E. Weinor en @Ep Woody (op poster zoeken) er zijn er meer btw
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 09-06-2021 20:35 ]
Tja vanalles
Is dit bv nou "de goede": https://www.tyleenslang.n...32mm-x-insteek-16mm-prod/
[ Voor 18% gewijzigd door JustMyOpinion op 09-06-2021 21:04 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
https://www.wildkamp.nl/p...bar-1-x-34-x-31-mm/713283JustMyOpinion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:01:
@vso Bedankt voor je reactie, maar ik voel me nu best dom... ik zie echt door bomen het bos niet meer. Bestaat er nu echt geen kant en klare oplossing om aan de ene kant 32 mm zwembadslang en aan de andere kant 16 mm tyleen slang te koppelen?
Dit is een koppeling die ik ook gebruik. Vandaar uit kun je over naar welke aansluiting je maar wil.
als je "kant en klaar wilt" zie aansluiting mat (verkeerd) vs goed om mee te beginnen btw pvc/epdm zijn in mijn optiek gelijkJustMyOpinion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:01:
@vso Bedankt voor je reactie, maar ik voel me nu best dom... ik zie echt door bomen het bos niet meer. Bestaat er nu echt geen kant en klare oplossing om aan de ene kant 32 mm zwembadslang en aan de andere kant 16 mm tyleen slang te koppelen?
of zie @Ep Woody zijn reactie
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 09-06-2021 21:39 ]
Tja vanalles
Gisteren bij de welkoop hier gekeken voor de index solarmatten kon ze niet vinden ook gevraagd hadden ze niet helaas.... zie ze ook niet online bij welkoop... zit er nog eentje in de buurt zal daar ook eens kijken....Meneer aard schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:39:
Voor de liefhebbers, bij de welkoop liep ik vandaag de intex solarmatten tegen het lijf voor 21,95. Weet niet of dat een actie is oid, maar zag op internet dat de reguliere verkoop prijs rond de 30-40 euro was.
Gisteravond had ik op internet ook voor 35 euro zo`n mat gekocht (zelfde prijs als vorig jaar), maar toch maar eentje mee genomen bij de welkoop.
Mooie avond nog
Deze kun je gebruiken;JustMyOpinion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:08:
Bedankt voor de reacties, hier kan ik wel mee verder. Zal uiteindelijke resultaat hier posten![]()
Mooie avond nog
:strip_exif()/f/image/Tu90Ag99uSdiI6EK4TZfyTIW.jpg?f=fotoalbum_large)
Zwart schuif je in 32mm met slang klem.
Mijn boefje is liev!
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63392646JustMyOpinion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:27:
Hey zwembad tweakers!
...
kan iemand mij een voorbeeld sturen welke koppeling ik moet gebruiken tussen de 32 mm zwembadslang en de 16 mm tyleen slang?
Polestar 2
Helaas blijft het op 00 staan en iedere keer als ik een knop druk (willekeurig) dan hoor je een korte piep. Alsof het op geblokkeerd staat. Unlock knop geprobeerd, maar niets werkt.
Heeft iemand de oplossing? Zandfilter van het merk Intex 6m3 staat dan al reeds aan.
Is best een klus in de fikkende zon, maar het staat.
:strip_exif()/f/image/cjHB6anjrxtfx6bJ1qULONX9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bvuC902ovk4FmPQumnFPbZ4y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AKWaWKHhhHQSRtppRqE8qCMq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fp2lDJb2Us9xLXqEmty5Zhnq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1YQxO1xRnHsPYEnYu1GDPQks.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog even overtollig plaatmateriaal verwijderen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mijn boefje is liev!
De boel heeft zelfs nog 2x stilgelegen door een overschatting van m'n stroomhaspel. Zat over de piek. (WP+ZFP+ZWS) Nu vervangen door een zwaardere en all good 👍
:strip_exif()/f/image/WEmukPaopjXbXWIJ7OQij4zx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 10-06-2021 07:26 ]
Onderstaand mijn idee van aansluiten:
/f/image/J1OeFyOYOw3k1mq81cOWgOMD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door JustMyOpinion op 10-06-2021 08:29 ]
Rand is borsthoogte. Was best even werk met 2 volwassenen ja. Was een lange warme dagJB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:17:
Deftig paQ! Hoe hoog is zoiets? Lijkt me hele klus om op te bouwen. Kun je dat een beetje compact opbergen?
Nee opbergen gaat niet zomaar lukken. Ik laat hem staan is het plan. Geleverd is dit een volle europallet 1.5m hoog. Sowieso alle panelen afbreken gaat denk ik schade opleveren.
Die wp instructies zijn zeer onduidelijk, staat zelfs niet in hoe je het gewoon aan zet.
Bij deze: Standaard is het schermpje ‘locked’. Zo’n 5sec start knopje indrukken. (Hier dacht ik, hij is vertrokken…)
Dan de instinker, nu moet je het start knopje zo’n 2-tal seconden weer indrukken vooraleer die effectief aanspringt!
Dit simpel beginpunt staat dus nergens omschreven en eerlijk gezegd was uiteindelijk niet evident om uit te pluizen…
Hopelijk heeft iemand hier wat aan!
[ Voor 3% gewijzigd door badleek op 10-06-2021 08:32 ]
Ep Woody in "Zwembad verwarmen DIY"JustMyOpinion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:01:
Voor de mensen die met tyleen 16 mm een "ronde" verwarming hebben gemaakt, hoeveel meter hebben jullie voor 1 cirkel gebruikt, 50 of 100 meter?
[Afbeelding]
2x50 meter op 1 cirkel. 3x33 was achteraf denk ik beter geweest, maar is ingewikkelder met aansluiten etc. Hoe korter hoe meer flow er door de buis gaat.
Ik had toen een spiraal in spiraal gemaaktEp Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:33:
[...]
Ep Woody in "Zwembad verwarmen DIY"
2x50 meter op 1 cirkel. 3x33 was achteraf denk ik beter geweest, maar is ingewikkelder met aansluiten etc. Hoe korter hoe meer flow er door de buis gaat.
:strip_exif()/f/image/zv9HbxuO148sLTquh9ZoFygH.jpg?f=fotoalbum_large)
Die parallel aan elkaar geknoopt.
Mijn boefje is liev!
vso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:15:
[...]
@Ep Woody dan moet je het filmpje bekijkenen verder zoeken op venturi effect
Een die lucht aanzuigt zou dan extra lucht aan kunnen zuigen, dat is niet handig, wat dat zit er al genoeg in...Een venturi is een doelbewust in een stromingkanaal voor vloeistof of gas aangebrachte vernauwing. Doordat het passerende medium een snelheidsverhoging ondergaat ontstaat daardoor op die plek een drukverlaging; het venturi-effect.
Bij bepaalde toepassingen, zoals een aspirator, kan door een in de venturi aangebrachte zijaansluiting gas of vloeistof worden aangezogen.
Een die enkel een vernauwing heeft, zou misschien wat effect kunnen hebben, maar door de vele bochten is dat effect snel weg, en daarnaast werkt het maar op beperkte lengte.
Ik ga gewoon voor de klassieke methode met extra druk.
Edit: misschien volgend jaar toch deze er maar tussen hangen: https://www.leidingshop.n...raan-verbinder-2-x-16-mm/
[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 10-06-2021 08:46 ]
Bij een knipperende '00' is het systeem klaar om te programmeren en zou je direct de timer moeten kunnen instellen met het pijltje naar rechts. Wellicht even 2 seconden op het slotje drukken en dan proberen? Kijk ook even op bladzijde 17 van je handleiding.trangelang schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:52:
Ik heb zelf een vraag omtrent zoutwatersystemen van Intex. Ik heb net 1 gekocht en alles goed aan de zandfilterpomp en zwembad gekoppeld. Bij het aanzetten knippert het lampje van het zoutwatersysteem je ziet dan 00 staan. Ik zou zeggen even de timer instellen of boost en gaan met de banaan.
Helaas blijft het op 00 staan en iedere keer als ik een knop druk (willekeurig) dan hoor je een korte piep. Alsof het op geblokkeerd staat. Unlock knop geprobeerd, maar niets werkt.
Heeft iemand de oplossing? Zandfilter van het merk Intex 6m3 staat dan al reeds aan.
Zelf ook mijn eerste spiraal gemaakt (Proof of concept met 50 meter kabel). Lijkt hier aardig te werken echter loop ik er tegen aan dat de flow enorm afneemt. Ik ga van 38mm naar 1* 16mm, logisch.JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:42:
[...]
Ik had toen een spiraal in spiraal gemaakt
[Afbeelding]
Die parallel aan elkaar geknoopt.
Hoe heb jij deze parallel aan elkaar gekoppeld? Heb je informatie over de door jou gekozen koppelstukken?
Hier kun je de koppelingen zien: Ep Woody in "Zwembad verwarmen DIY"Kamphuisgerald schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:54:
[...]
Zelf ook mijn eerste spiraal gemaakt (Proof of concept met 50 meter kabel). Lijkt hier aardig te werken echter loop ik er tegen aan dat de flow enorm afneemt. Ik ga van 38mm naar 1* 16mm, logisch.
Hoe heb jij deze parallel aan elkaar gekoppeld? Heb je informatie over de door jou gekozen koppelstukken?
Ik heb 1 20mm tyleen buis als aanvoerbuis van links naar rechts lopen (links de ingang) en 1x 20mm tyleen buis als retourbuis van links naar rechts lopen (rechts de uitgang). Daar met 20x16x20 T-stukken de aftakkingen gemaakt. Ontluchten was een uitdaging, maar verder werkt het top.
Ik gooi er nog wel 20 euro aan kraantjes extra tegenaan, zodat ik ze makkelijker en gecontroleerder kan ontluchten.
Nooit eerder met grotere zwembaden gewerkt, zeker niet die er voor langere tijd staan, dus dat wordt een nieuwe belevenis.
Vooral het stukje water kwaliteit en pH waarde etc. is nieuw, dus daar even goed inlezen en kijken wat we daar allemaal voor nodig hebben (testers, chloor/chloortabletten/etc...).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Mijn boefje is liev!
Mijn bad is van 34.13°C gisteravond 18:00 afgekoeld naar 29.25°C vanmorgen om 7:00.
Wauw, dit ziet er strak uit!paQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:02:
Paar uurtjes besteed aan het glad krijgen van een stukje harde kleigrond. Laatste beetjes genivelleerd met zand, alles voorzien met 3 cm XPS platen en daar het bad op gebouwd. Hij loopt 1,5 cm uit, vind ik nog best acceptabel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De pH-waarde van m'n water blijft hoog, dus het chloor van m'n ZWS is redelijk snel vervlogen

Als het goed is komt vandaag de pH-min. Had gedacht dat het nog een beetje moest settelen. Wel apart, want vorig jaar kwam het prima uit de kraan eigenlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 10-06-2021 09:15 ]
Vorig jaar was dit ook nieuw voor mij, maar het viel achteraf reuze mee.Martinusz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:01:
Nou hier beginnen we ook voor het eerst aan een wat 'serieuzer' zwembad, dat wil zeggen geen opblaaszwembad van 1x2 meter, maar een Bestway van 3x2 meter met een pomp en afdekhoes.
Nooit eerder met grotere zwembaden gewerkt, zeker niet die er voor langere tijd staan, dus dat wordt een nieuwe belevenis.
Vooral het stukje water kwaliteit en pH waarde etc. is nieuw, dus daar even goed inlezen en kijken wat we daar allemaal voor nodig hebben (testers, chloor/chloortabletten/etc...).
Gekocht:
- testers
- quick chloor
- langzaam oplossend chloor 20 gr
- ph- tabletten en later ph+ vloeibaar
- drijver
Na opzetten zwembad getest als referentie punt en kijken hoe teststrip kleurt.
Ik had geen ph- of ph+ nodig op dat moment. Maar dat kan bij iedereen anders zijn.
Ik heb er daarna quick chloor in gedaan (6 tabletten op 2.4 kuub)
Volgende ochtend getest en was nog net wat te weinig dus nog wat quick erin en later op de dag 1 long. Chloor was op dat moment al goed aanwezig.
De long tablet gaat ongeveer 5 dagen mee in de drijver. Als die bijna op is kwestie van nieuwe erin doen.
Af en toe testen om te kijken wat de waardes zijn. Mijn ph werd hoger dus heb toen vloeibaar gekocht in de bouwmarkt hier en dat hoeft er maar een klein beetje in. Tijdje pompen en dan weer testen.
Op een gegeven moment ga je minder of niet meer testen.
Voel elke dag even aan de liner. Wordt hij glibberig dan is het niet goed. Is bij mij nooit voorgekomen vorig jaar... af en toe beetje borstelen en bodem zuigen is nooit verkeerd
Ik heb 50 meter per cirkel tyleen is ongeveer 1 meter doorsnee maal zes en parallel aangesloten totaal 300 meter tyleen.JustMyOpinion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:01:
Voor de mensen die met tyleen 16 mm een "ronde" verwarming hebben gemaakt, hoeveel meter hebben jullie voor 1 cirkel gebruikt, 50 of 100 meter?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qK9b477tBaKBCVHYkcMwNcqu.jpg?f=fotoalbum_large)
ziet er mooi uit ! ga denk volgend jaar je voorbeeld volgenpaQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:02:
Paar uurtjes besteed aan het glad krijgen van een stukje harde kleigrond. Laatste beetjes genivelleerd met zand, alles voorzien met 3 cm XPS platen en daar het bad op gebouwd. Hij loopt 1,5 cm uit, vind ik nog best acceptabel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja vanalles
Het snel "vervliegen" van je Chloor komt niet door een te hoge pH waarde, eerder -denk ik- door het gebrek aan Cyaanzuur (stabilisator). Of heb je zout met Cyaanzuur?Dennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:14:
[...]
Wauw, dit ziet er strak uit!Wat voor bad is dit?
De pH-waarde van m'n water blijft hoog, dus het chloor van m'n ZWS is redelijk snel vervlogenMaar weer ff boosten vandaag.
Als het goed is komt vandaag de pH-min. Had gedacht dat het nog een beetje moest settelen. Wel apart, want vorig jaar kwam het prima uit de kraan eigenlijk.
Wel doet Chloor minder goed zijn werk bij een hoger pH waarde...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Heel nice, wacht met smart op meer foto'spaQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice, hoeveel m3 was je bad ook alweer?Dennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:24:
Even een korte post over m'n W'eau 13.5kwH WP samen met m'n bad met 17m3 water. Dit is overigens wel in combinatie met zo'n solar zeil erover, maar toch best indrukwekkend als je het mij vraagt.
De boel heeft zelfs nog 2x stilgelegen door een overschatting van m'n stroomhaspel. Zat over de piek. (WP+ZFP+ZWS) Nu vervangen door een zwaardere en all good 👍
[Afbeelding]
Gelukkig zit er een thermische beveiliging op... Met een opgenomen vermogen van bijna 2kW gaat dat wel hard ja. Zorg wel dat je haspel sowieso volledig afgerold is, anders smelt de boel vanzelf weg...Dennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:24:
Even een korte post over m'n W'eau 13.5kwH WP samen met m'n bad met 17m3 water. Dit is overigens wel in combinatie met zo'n solar zeil erover, maar toch best indrukwekkend als je het mij vraagt.
[Afbeelding]
Heb zout met cyaanzuur idd, dus zou goed moeten zijn. Hou het wel even in de gaten. Desnoods nog wat van dat cyanzuur apart toevoegen, of meer zout erin (zit nu 3.5g/l in volgens m'n Blue Connect).Jazsie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Het snel "vervliegen" van je Chloor komt niet door een te hoge pH waarde, eerder -denk ik- door het gebrek aan Cyaanzuur (stabilisator). Of heb je zout met Cyaanzuur?
Wel doet Chloor minder goed zijn werk bij een hoger pH waarde...
Is even wennen allemaal
En m'n bad is ~17m³
IddEp Woody schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:06:
[...]
Gelukkig zit er een thermische beveiliging op... Met een opgenomen vermogen van bijna 2kW gaat dat wel hard ja. Zorg wel dat je haspel sowieso volledig afgerold is, anders smelt de boel vanzelf weg...

Die 2kW is echt alleen als ie op 100% draait. Dus puur tijdens de opwarmfase. Daarna zal hij niet de hele dag meer zo hard gaan draaien als het goed is. Anders zou het wel een heel duur geintje worden dit seizoen
[ Voor 35% gewijzigd door Dennahz op 10-06-2021 10:09 ]
De koppelingen van mijn DIY van 32 mm druk pvc buis met T-stuk naar 16 mm tyleen koppeling verlijmt.Kamphuisgerald schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:54:
[...]
Zelf ook mijn eerste spiraal gemaakt (Proof of concept met 50 meter kabel). Lijkt hier aardig te werken echter loop ik er tegen aan dat de flow enorm afneemt. Ik ga van 38mm naar 1* 16mm, logisch.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/meQzQsW94dbq5Vie99y66vF7.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/a2PQr7FMhpXNbD0ItPUTKUlp.jpg?f=fotoalbum_large)
Tja vanalles
Vanochtend de eerste backwash gedaan en er kwam echt wel flink vuil water uit, het was dus niet voor niets.
Enige waar ik minder happy mee ben is de Kokido chloorsluis, de chloorafgifte is erg laag ook al staat hij helemaal open en ik ben niet de enige met dit probleem blijkbaar.
Enige wat helpt is om de kraan achter chloorsluis even wat dicht te zetten, je hoort de sluis dan vollopen met water en totdat de pomp afslaat komt er wél voldoende chloor uit.
Volgend jaar of een offline sluis of een zoutwatersysteem.
Wat voor een filtermedia heb je ? zand/glas/watten ?LiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:45:
Zo, de afgelopen dagen makkelijk de 32 graden aangetikt met 4m2 EPDM op een Intex 305 bad. Persoonlijk is 32 graden net wat te hoog, 30/31 graden is echt ideaal.
Vanochtend de eerste backwash gedaan en er kwam echt wel flink vuil water uit, het was dus niet voor niets.
Enige waar ik minder happy mee ben is de Kokido chloorsluis, de chloorafgifte is erg laag ook al staat hij helemaal open en ik ben niet de enige met dit probleem blijkbaar.
Enige wat helpt is om de kraan achter chloorsluis even wat dicht te zetten, je hoort de sluis dan vollopen met water en totdat de pomp afslaat komt er wél voldoende chloor uit.
En voordat je de chloordispenser afkraakt .. hoeveel chloor heb je er in gedaan ? ik doe er 5 in per keer (20gr long tabletten) .. en heb je ook deze ontlucht ? (als de pomp uit staat) ..
Mijn insteek is als volgt:
de chloordispenser/sluis houd het water op niveau 1 of 2 bijvoorbeeld (constant niveau)
drijver hiermee stuur je bij met quick bij naar 3 (en pH - tabletjes)
Betreft ZWS is voor je eigen gemoeds rust wellicht handig(er) dat je dit seizoen het water tenminste helder houd .. en snel kan reageren op een glibberige liner of "wit" water ..
Tja vanalles
Zo;vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:37:
@JB en @J.E. Weinor hoe staat het nu met jullie tyleen avontuur .. oftewel lukt het een beetje om de boel warm te krijgen ? (wellicht ondergesneeuwd in de vele andere posts) . immers mooie bouwwerken maar leveren ze de gewenste resultaten, dat was het doel toch
:strip_exif()/f/image/JNQpZO63Ago2h4XGShPYUcUV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen geleverd, maar je ziet rechtsonderin dat de doos geraakt is. Natuurlijk zit er een deuk in de omkasting

Mijn boefje is liev!
dus je tyleen beviel niet ? dat is jammerJB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Zo;
[Afbeelding]
Vanmorgen geleverd, maar je ziet rechtsonderin dat de doos geraakt is. Natuurlijk zit er een deuk in de omkastingToppy kun je niet bellen nu... dus maar weer mailen...
Tja vanalles
Nope... en de warmtepomp tot op heden dus ook nog niet...
Mijn boefje is liev!
Filtermateriaal is filterglas van Toppy, water is echt kraakhelder en nadat er in het begin wat klein glas uit het filter kwam is dat nu helemaal over, filter lijkt in orde.vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:22:
[...]
Wat voor een filtermedia heb je ? zand/glas/watten ?
En voordat je de chloordispenser afkraakt .. hoeveel chloor heb je er in gedaan ? ik doe er 5 in per keer (20gr long tabletten) .. en heb je ook deze ontlucht ? (als de pomp uit staat) ..
Mijn insteek is als volgt:
de chloordispenser/sluis houd het water op niveau 1 of 2 bijvoorbeeld (constant niveau)
drijver hiermee stuur je bij met quick bij naar 3 (en pH - tabletjes)
Betreft ZWS is voor je eigen gemoeds rust wellicht handig(er) dat je dit seizoen het water tenminste helder houd .. en snel kan reageren op een glibberige liner of "wit" water ..
Wanden zijn ook niet glad of glibberig en er zijn geen aanslagplekken oid.
In de sluis zit momenteel 1KG aan 20gr long in en de sluis is ontlucht maar misschien niet helemaal goed. Als ik hem opendraai nadat de pomp een paar uur gelopen heeft lijkt hij 'leeggezogen', het waterniveau staat dan net boven het retour pijpje.
Als ik de kraan voor of na de sluis opendraai loopt hij weer netjes vol (en meteen een chloorlucht waar je tanden van uitbleken, echt mee uitkijken dus) en dan is het weer een paar uur goed. Lijkt dus geen verstopping te zijn.
Is het belangrijk om de sluis echt 100% vol water te hebben of kan de sluis het gewoon niet bijbenen? Hij zou ook geschikt moeten zijn voor veel grotere baden...
Chloor zit constant op 0 tot 0,5 en na de handmatige actie dan zit het met een paar uur op 2 tot 3. Wanneer ik niet even de kraan wat dichtzet dan is al het chloor wel uit het water na een middagje zwemmen.
pH zit constant zo rond de 7,2, hier hoef ik niet veel aan te doen.
Had vorig jaar ook een deuk(je) in de omkasting en heb hiervoor compensatie gehad van Zwembadcompleet. Toppy zal wel zo'n zelfde beleid hebben. Terugsturen is duurder 😁 Dus afhankelijk van de grootte van de deuk zou ik daar op aansturen.JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Zo;
[Afbeelding]
Vanmorgen geleverd, maar je ziet rechtsonderin dat de doos geraakt is. Natuurlijk zit er een deuk in de omkastingToppy kun je niet bellen nu... dus maar weer mailen...
Tenzij het je echt enorm stoort.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 10-06-2021 11:37 ]
Het is met name ook de werking van de pomp. Geen idee wat er op dat deel achter zit namelijk. Het lijkt oppervlakkig maar als je nieuw besteld, valt dit tegenDennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Had vorig jaar ook een deuk(je) in de omkasting en heb hiervoor compensatie gehad van Zwembadcompleet. Toppy zal wel zo'n zelfde beleid hebben. Terugsturen is duurder 😁 Dus afhankelijk van de grootte van de deuk zou ik daar op aansturen.
Op de foto lijkt het minder, maar is beetje lastig vast leggen.
:strip_exif()/f/image/457qY7P3ITObluilyzBDPOft.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Ik had ook een deukje in mijn W'eau mini inverter. Door de bezorging.JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Zo;
[Afbeelding]
Gemailt met foto's en ik kreeg 30 euro korting.
Maar bij mij ging het om het stuk aan de linkerkant met die gaten erin:

Heb die er dus uitgeschroeft en met mijn vader recht gebogen (hij heeft altijd met RVS gewerkt dus wist hoe of wat). Niks beschadigd en het is nu nog maar een heel klein beetje zichtbaar.
Maar in jou geval is het niet duidelijk inderdaad of er aan de binnenkant iets gebeurt is. De kans is klein en ik verwacht dat Toppy wel iets compenseert, en zal vragen of je gekke dingen merkt tijdens gebruik. En dan zullen ze verdere stappen ondernemen (gewoon garantie kwestie).
oke glasLiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:34:
[...]
Filtermateriaal is filterglas van Toppy, water is echt kraakhelder en nadat er in het begin wat klein glas uit het filter kwam is dat nu helemaal over, filter lijkt in orde.
Wanden zijn ook niet glad of glibberig en er zijn geen aanslagplekken oid.
In de sluis zit momenteel 1KG aan 20gr long in en de sluis is ontlucht maar misschien niet helemaal goed. Als ik hem opendraai nadat de pomp een paar uur gelopen heeft lijkt hij 'leeggezogen', het waterniveau staat dan net boven het retour pijpje.
Als ik de kraan voor of na de sluis opendraai loopt hij weer netjes vol (en meteen een chloorlucht waar je tanden van uitbleken, echt mee uitkijken dus) en dan is het weer een paar uur goed. Lijkt dus geen verstopping te zijn.
Is het belangrijk om de sluis echt 100% vol water te hebben of kan de sluis het gewoon niet bijbenen? Hij zou ook geschikt moeten zijn voor veel grotere baden...
Chloor zit constant op 0 tot 0,5 en na de handmatige actie dan zit het met een paar uur op 2 tot 3. Wanneer ik niet even de kraan wat dichtzet dan is al het chloor wel uit het water na een middagje zwemmen.
pH zit constant zo rond de 7,2, hier hoef ik niet veel aan te doen.
ja je neus boven een chloorcontainer houden is weken nog ruiken ..
Betreft de dispenser klinkt allemaal erg bekent (interflex chloordispenser) . tja ik loop er ook elk seizoen mee te klootvioolen en staat altijd wel een laagje water in .. wat ik wel merk is dat lucht wat ervoor binnen gezogen word wel effect heeft ik speel ook met de knop .. eerst helemaal dicht en dan een halve slag open (2 a 3x rond = vol open) ik denk dat ik nu op 1x rond zit ..
Als ik de pomp sochtens aanzet komt er wel een chloorboost dat opgelost is in het water .. en dat vind ik helemaal goed ..
Elke dag minimaal 2 uur pompen (6m3 zfp voor 305cm bad) is 2x rond .. samen met de dispenser .
zolang het water helder blijft en de liner stroef zal het me allemaal roesten ..
het blijft elk jaar toch weer spelen .. bad schoonhouden enzv ..
zolang het weer "constant" blijft .. hoef ik me ook over het algemeen ook niet zo druk te maken .. zodra het kouder / slechter weer word DAN moet je opletten zeker als het 5 a 10 graden zakt .. dan kan je beter uit voorzorg een ladig chloor extra doen .. (niet te veel) .. en de sluis vol opendraaien ..
Tja vanalles
30 euro korting op een bedrag van 700+ ? dat is niet echt reclame waar ik voor warm loopPlenkske schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:44:
[...]
Ik had ook een deukje in mijn W'eau mini inverter. Door de bezorging.
Gemailt met foto's en ik kreeg 30 euro korting.
Tja vanalles
Ze reageren op de mail echt dondersnel.JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Zo;
[Afbeelding]
Nee op een bedrag van 599 en het was ook maar een klein deukje die nu al vrijwel niet meer te zien is.vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:05:
[...]
30 euro korting op een bedrag van 700+ ? dat is niet echt reclame waar ik voor warm loop
Wat verwacht je dan wel ?
Ik had ook kunnen zeggen ik accepteer het niet en wil een nieuwe, maar dat is maand(en) wachten waarschijnlijk, terwijl het maar een kleine beschadeging is op de buitenkant. Geen effect op werking. Het is ook nog aan de achterkant dus je ziet het alleen als je er naar gaat zoeken.
https://www.heuts.nl/advi...wembad-filter-schoonmaken
Of je zorgt dat het product beter beschermt is tijdens vervoer ? als dat met tv's en witgoed lukt ?Dennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Had vorig jaar ook een deuk(je) in de omkasting en heb hiervoor compensatie gehad van Zwembadcompleet. Toppy zal wel zo'n zelfde beleid hebben. Terugsturen is duurder 😁 Dus afhankelijk van de grootte van de deuk zou ik daar op aansturen.
Tja vanalles
Ja eens hoor. Bij die van mij zat alleen tempex aan boven en onderkant in de doos. Beter zou zijn om ook de zijkanten te doen. Maar nóg beter zou zijn aan de buitenkant, dat doen ze bij witgoed vaak ook. Alleen zit dat dan vaak weer niet in een doosvso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:12:
[...]
Of je zorgt dat het product beter beschermt is tijdens vervoer ? als dat met tv's en witgoed lukt ?
[ Voor 17% gewijzigd door Plenkske op 10-06-2021 12:23 ]
Zoiezo houd je als bedrijf wat units gereserveerd voor "probleem gevallen" zoals DOA of transport schadePlenkske schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:08:
[...]
Nee op een bedrag van 599 en het was ook maar een klein deukje die nu al vrijwel niet meer te zien is.
Wat verwacht je dan wel ?
Ik had ook kunnen zeggen ik accepteer het niet en wil een nieuwe, maar dat is maand(en) wachten waarschijnlijk, terwijl het maar een kleine beschadeging is op de buitenkant. Geen effect op werking. Het is ook nog aan de achterkant dus je ziet het alleen als je er naar gaat zoeken.
ook al heb je 100 units in backorder staan ..
het retourneren kost geld .. service-medewerker, shipping en handeling .. etc .. makkelijk 250 - 500 euro (verdeelt over diverese afdelingen .. )
Ik had paar maanden geleden een TV besteld voor mezelf en mijn moeder (MediaMarkt vs Coolblue) .. 10/10 dat ik weer bij coolblue bestel ..
Dat jij als consument het als onzichtbaar defect beschouwt doet er IMHO niet aan toe .. op 600,- vind ik 5% best weinig .. 10% of 20% ongeacht de "overleefbare" schade klinkt mij wat redelijker .. maar een leuke korting / storecredit oid .. kan ik soms ook wel uit de voeten .. het is de hele ervaring / goeie review die telt ..
bizar dat je wellicht 2 maanden zou moeten wachten op een vervangend exemplaar ..
Zie mijn garantie dingetje met Intex .. "stuur foto van een gat in je liner" en je krijgt een nieuwe opgestuurd .. ze warren niet snel met het oppakken .. maar 10/10 voor de afhandeling ..
Tja vanalles
Doet er wel toe vind ik. Het gaat erom of je als klant tevreden bent. Ik ben hier tevreden mee. Misschien had ik er meer uit kunnen halen, maar dat heb ik niet eens geprobeert. Iemand anders had dat misschien wel gedaan en dan gaat het erom hoe je als bedrijf er op reageert.vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:33:
Dat jij als consument het als onzichtbaar defect beschouwt doet er IMHO niet aan toe .. op 600,- vind ik 5% best weinig .. 10% of 20% ongeacht de "overleefbare" schade klinkt mij wat redelijker .. maar een leuke korting / storecredit oid .. kan ik soms ook wel uit de voeten .. het is de hele ervaring / goeie review die telt ..
bizar dat je wellicht 2 maanden zou moeten wachten op een vervangend exemplaar ..
Ik heb geen idee of ze exemplaren als reserve hebben staan, het was een aanname die ik deed. Dus misschien hebben ze die wel....
In tijden van schaarste (zoals nu bij heel veel producten) kan het voorkomen dat je ergens lang op moet wachten. Dat is jammer inderdaad, maar wat doe je eraan he.
Gloorsluis dispenser offline versie stond bij mij op stand 3 was te hoog en staat nu op stand 1 en precies goed in waarde voor 11 m3 water. met longlife 200 gram tabletten 6 stuks tabletten zitten er in de dispenser.LiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:45:
Zo, de afgelopen dagen makkelijk de 32 graden aangetikt met 4m2 EPDM op een Intex 305 bad. Persoonlijk is 32 graden net wat te hoog, 30/31 graden is echt ideaal.
Goedemorgen zeg, ik was nog niet wakker...

Zou geen Cyaanzuur bij doen dan want dat breekt niet af en te veel wil je echt niet hebben...Dennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:07:
[...]
Heb zout met cyaanzuur idd, dus zou goed moeten zijn. Hou het wel even in de gaten. Desnoods nog wat van dat cyanzuur apart toevoegen, of meer zout erin (zit nu 3.5g/l in volgens m'n Blue Connect).
Is even wennen allemaal
En m'n bad is ~17m³
[...]
IddHeb nu een 'verlengsnoer' (geschikt voor buiten) die geschikt is voor 3.6kW. Dus die is sowieso volledig afgerold.
Die 2kW is echt alleen als ie op 100% draait. Dus puur tijdens de opwarmfase. Daarna zal hij niet de hele dag meer zo hard gaan draaien als het goed is. Anders zou het wel een heel duur geintje worden dit seizoen
Ik zou dan wat langer ZWS laten draaien
Ben benieuwd op welke snelheid je pomp straks draait op lage toeren
balen maar weet zeker dat ze met een compensatie komen! Tenminste dat is wat ik van hun gewend ben.JB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Zo;
[Afbeelding]
En anders gewoon retour, garantie gevalletje.
Met een afwas borstel en zachtjes stromend water, daarna in een afgesloten emmer met dasty / ammoniak oid .. en lekker laten weken (uit de zon) .. wanneer je de filter die dan in de pomp zit wilt vervangen haal je de oude uit de emmer .. spoel je hem weer af .. en begin je het proces van voor af aanRoe!and schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:11:
En iemand ervaring met reinigen van de papieren intex A filters.... zag hier een handleiding maar wat is chloor-zuur?
https://www.heuts.nl/advi...wembad-filter-schoonmaken
jaren zo gedaan .. toen ik er 1 had ..
dit kan je ook doen ? maar ik zou 20x eerder een diy schoonmaak station bouwen dan 110,- uitgeven
Dat gezegd ik zou je dan eerder voor dat geld https://www.hornbach.nl/s...-m-h/8722630/artikel.html + aqualoon (filter watten/bollen) voor dat geld adviseren .. (niet die hoge modellen) ..
Tja vanalles
tja vorig jaar had ook niemand op gerekend .. dat het zo los zou gaan .. maar hoe het dit jaar gaat ??? vaak koopt men x voorraad in en doet het ermee ..Plenkske schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:41:
Doet er wel toe vind ik. Het gaat erom of je als klant tevreden bent. Ik ben hier tevreden mee. Misschien had ik er meer uit kunnen halen, maar dat heb ik niet eens geprobeert. Iemand anders had dat misschien wel gedaan en dan gaat het erom hoe je als bedrijf er op reageert.
Ik heb geen idee of ze exemplaren als reserve hebben staan, het was een aanname die ik deed. Dus misschien hebben ze die wel....
In tijden van schaarste (zoals nu bij heel veel producten) kan het voorkomen dat je ergens lang op moet wachten. Dat is jammer inderdaad, maar wat doe je eraan he.
Tja vanalles
Doe geen moeite met tyleen; https://www.zwembadenwebshop.nl/intex-verwarmingJustMyOpinion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:27:
Hey zwembad tweakers!
Gisteren mijn zandfilter binnen gekregen en heb een goed idee hoe ik mijn zwembad wil gaan verwarmen (bypass naar 16 mm tyleen in mooie cirkels op de garage).
Maar waar ik mijn hoofd over breek (en ik gok dat jullie deze bijzonder snel kunnen beantwoorden), kan iemand mij een voorbeeld sturen welke koppeling ik moet gebruiken tussen de 32 mm zwembadslang en de 16 mm tyleen slang?
Hoop dat iemand mij in de juiste weg kan sturen, dan kan ik bestellen en beginnen
Je moet wel even zoeken waar te vinden. Het scheelt geld en tijd. Ik heb die van mij gisteren binnen gehad. De plek is nu nog niet optimaal, dus kan nog niet zeggen dat het werkt. Wat ik lees warmt het water met 3 graden op. Mits dus genoeg zon en goede plek.
ik zou eerder epdm/pvc mat adviseren dan intex meuk .. pay peanuts .. get ...Upbeat78 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:59:
[...]
Doe geen moeite met tyleen; https://www.zwembadenwebshop.nl/intex-verwarming
Je moet wel even zoeken waar te vinden. Het scheelt geld en tijd. Ik heb die van mij gisteren binnen gehad. De plek is nu nog niet optimaal, dus kan nog niet zeggen dat het werkt. Wat ik lees warmt het water met 3 graden op. Mits dus genoeg zon en goede plek.
Tja vanalles
Intex GraphiteDennahz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:14:
[...]
Wauw, dit ziet er strak uit!Wat voor bad is dit?
Dat is het punt. Dit heb ik geprobeerd. Op allerlei manieren. Dus ik dacht laat ik de stekker uit halen. Wellicht reset het, maar niets is minder waar. Handleiding ook doorgenomen.GilbertvH schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:44:
[...]
Bij een knipperende '00' is het systeem klaar om te programmeren en zou je direct de timer moeten kunnen instellen met het pijltje naar rechts. Wellicht even 2 seconden op het slotje drukken en dan proberen? Kijk ook even op bladzijde 17 van je handleiding.
Support bij Intex is vreselijk….gaat niet echt snel daar en alles gaat via het contactformulier.
Je betaald altijd voor kwaliteit én het is ook hoe je met je spullen om gaat. Zelf denk ik niet dat je hier een buil aan kunt vallen. Maar als je knutselen leuk vind, tijd over hebt dan lekker wat in elkaar fröbelen.vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:01:
[...]
ik zou eerder epdm/pvc mat adviseren dan intex meuk .. pay peanuts .. get ...
Op moment van schrijven is buiten temp 23 graden afbeelding van links naar rechts zwembad/ temp uit de tyleen en rechts temp onder de afdekking.vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:37:
@JB en @J.E. Weinor hoe staat het nu met jullie tyleen avontuur .. oftewel lukt het een beetje om de boel warm te krijgen ? (wellicht ondergesneeuwd in de vele andere posts) . immers mooie bouwwerken maar leveren ze de gewenste resultaten, dat was het doel toch
:strip_exif()/f/image/YwHlCXmvyeA0kJ0YdQm1a4f4.jpg?f=fotoalbum_large)
zwembad is afgedekt met noppen solar en afdekzijl.
11m3 water verwarmen moet zijn tijd wel hebben.
Warmte uit de solar tyleen nog niet echt hoger gekregen met deze buitentemp gemiddeld vandaag en gister zit nog te zoeken en te prutsen via de bypass om temp wat hoger te krijgen, laat ik het op bepaalde uur staan en laat de stroming sneller door de tyleen lopen zie je de temp richting de 50 graden lopen en dan zakte het weer af naar lager om precies de tussenweg stroming en temp te vinden nog een gezoek.
nee en je hebt ook nog deze optie

Koop een doosje aqualoon en hobbel bij de vijver/aquarium afdeling/winkel voor die zwarte mat .. (zelf op maat knippen)
wellicht kan je ze ook kant en klaar vinden
maar zie andere alternatieven
Tja vanalles
Met thx aan @The Executer --> YouTube: Bestway Flowclear 3000L/h type 58515Upbeat78 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:05:
Ik heb nu al een tijd een standaard bestway zwembad met de standaard pomp aan staan. En ik vind de pomp behoorlijk zwak. Ik zit nu al een tijdje te scouten naar een zandfilterpomp. Ons bad heeft ca. 8000 - 8500 L water. En vraag mij af of er ervaringen zijn met deze zfp: https://zwembadcompleet.n...wclear-zandfilter-3-0-m-u (Bestway Flowclear zandfilter 3,0 m³/u). Deze is vooral vriendelijk geprijst en dat is met deze hobby ook wel prettig. Het is toch weer elke keer een dingetje erbij of onderhoud spullen; we trapte er behoorlijk in met een bad van "maar" en paar honderd euro. Ondertussen zijn we denk nu zo'n 700 euro verder. Ik heb overigens geen haast, aangezien ik net 10 cartridges heb besteld.
Zie The Executer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Hobby mag geld kosten
dat mag jij denken .. wij weten het onderhandUpbeat78 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:09:
[...]
Je betaald altijd voor kwaliteit én het is ook hoe je met je spullen om gaat. Zelf denk ik niet dat je hier een buil aan kunt vallen. Maar als je knutselen leuk vind, tijd over hebt dan lekker wat in elkaar fröbelen.
Tja vanalles
Mijn mini review:Upbeat78 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:05:
Ik heb nu al een tijd een standaard bestway zwembad met de standaard pomp aan staan. En ik vind de pomp behoorlijk zwak. Ik zit nu al een tijdje te scouten naar een zandfilterpomp. Ons bad heeft ca. 8000 - 8500 L water. En vraag mij af of er ervaringen zijn met deze zfp: https://zwembadcompleet.n...wclear-zandfilter-3-0-m-u (Bestway Flowclear zandfilter 3,0 m³/u). Deze is vooral vriendelijk geprijst en dat is met deze hobby ook wel prettig. Het is toch weer elke keer een dingetje erbij of onderhoud spullen; we trapte er behoorlijk in met een bad van "maar" en paar honderd euro. Ondertussen zijn we denk nu zo'n 700 euro verder. Ik heb overigens geen haast, aangezien ik net 10 cartridges heb besteld.
Conclusie: Op zich prima pomp, niets bijzonders. Door de opbouw (in de hoogte, als een soort van toren) kan water aanzuigen probleem zijn. Bij mij komt hij met de aanvoer boven de waterlijn uit. Verder kan hij totaal geen opvoerhoogte aan, maar als je niets op het dak hebt liggen is het prima. Met een mat erbij kan, je houd op zich genoeg flow over. Feit is wel dat een Intex ZFP veel meer druk kan leverenThe Executer schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:33:
[...]
De pomp is ons afgelopen seizoen goed bevallen. Het ding doet zijn werk, filtert goed. Niets bijzonders, lekker rechttoe - > rechtaan. Nadeel is dat hij bij ons boven het waterniveau staat (gaat al snel door de manier van opbouw, met alles in 1 toren ipv naast elkaar zoals Intex e.d.), en deze pomp 'in principe' niet zelfaanzuigend is. Nu trok hij het bij ons nét om het water aan te zuigen. Nadeel is dat er dan vrij veel lucht blijft hangen wat soms lastig kan zijn om weg te krijgen. Ander nadeel is dat er alleen logo's op de 6wegklep staan, en aangezien je deze niet vaak gebruikt, is het elke keer weer gokken welke stand je ook alweer moest hebben voor backwash etc.
Qua verwarmen ligt er net natuurlijk net aan wat je er achter hebt hangen. In ons geval is dat 1 Intex matje. Afgelopen zomer hebben wij meermaals de 32 graden aangetikt hiermee. Nadeel is wel dat je langer bezig bent als je dit vergelijkt met een warmtepomp, maar het is zeker mogelijk aangename temperaturen te krijgen. In vergelijking met een CRP die we eerst hadden (diverse filmpjes staan wel in het vorige topic), daarmee kwamen we niet verder dan 26 graden. Dus 34 dubbel winst bij ons:
- Warmer bad
- Minder / beter te verdragen geluid
- Schoner bad
- Meer stroming, soms voor de kinderen wel leuk.
Kortom, het stille kindje in de hoek van de klas, bepaald geen hoogvlieger maar doet wat ie moet doen. Kun je voor hetzelfde geld een Intex halen, zou ik die adviseren.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
WAUW .. 25 in en 26,5 uit .. Delta T van 1,5 graad ??J.E. Weinor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:11:
[...]
Op moment van schrijven is buiten temp 23 graden afbeelding van links naar rechts zwembad/ temp uit de tyleen en rechts temp onder de afdekking.
[Afbeelding]
Warmte uit de solar tyleen nog niet echt hoger gekregen met deze buitentemp gemiddeld vandaag en gister zit nog te zoeken en te prutsen via de bypass om temp wat hoger te krijgen, laat ik het op bepaalde uur staan en laat de stroming sneller door de tyleen lopen zie je de temp richting de 50 graden lopen en dan zakte het weer af naar lager om precies de tussenweg stroming en temp te vinden nog een gezoek.
De "afdekkingings" warmte (meest rechtse) van 38,5 graad is relevant ..
Maar voordat ik verder ga dat is wel erg netjes met je DIY build ..
volgende is erg logisch denk ik niet altijd "duidelijk"
Als je de flow verhoogt zal je Delta T zakken maar dat niet erg want je opwek / opwarming blijft gelijk .. alleen je haalt hoger rendement .. omdat je meer water erdoorheen jaagt ..
Die afdekkings warmte (38,5) welke ik zie als nog te behalen "rendement" .. + verwarming uit (26,5) zou ik als maatstaf gebruiken .. de afstand tussen die 2 wil je zeker gezien de komende hitte v.d zomer zo dicht mogelijk bij elkaar krijgen .. of in elk geval dat die 38,5 niet boven de 50-60 graden gaat komen ..
mijn mat zit op een constante 2 graden verschil versus in/uit .. dus bij mij valt er momenteel niet veel rendement uit te halen
* vso adviseert een mooi (b)logje te bouwen en met de a-z verhaal van bouwen en afsluiten met die gemeten temperatuurtjes en grafiekje en te posten in het DIY zwembad verwarmings topic
hier mag je best mee pronken oid
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 10-06-2021 13:52 ]
Tja vanalles
Bij heuts zat het zwarte ding erbij vorig jaar.vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:15:
[...]
nee en je hebt ook nog deze optie
[Afbeelding]
Koop een doosje aqualoon en hobbel bij de vijver/aquarium afdeling/winkel voor die zwarte mat .. (zelf op maat knippen)
wellicht kan je ze ook kant en klaar vinden
maar zie andere alternatieven
damm normaal was het zwembad nog nooit zo vaak .. zo lekker op temperatuur geweest als nu
Tja vanalles
Same here (dit is de temperatuur van het water dat het bad uit gaat richting de ZFP):vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:49:
sorry mensen dat ik herhaal maar dag 10 oid dat het zwembad weer 30 graden behaalt
damm normaal was het zwembad nog nooit zo vaak .. zo lekker op temperatuur geweest als nu

Heb er nu al meer ingelegen dan de afgelopen 2 seizoenen bij elkaar
[ Voor 8% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-06-2021 13:56 ]
laten we er lekker van genieten nu het nog kanLiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:55:
[...]
Same here (dit is de temperatuur van het water dat het bad uit gaat richting de ZFP):
[Afbeelding]
Heb er nu al meer ingelegen dan de afgelopen 2 seizoenen bij elkaar
Tja vanalles
Vanmorgen om 9 uur onmiddellijk terug begonnen met pompen over de mat en zit momenteel op een 27graden. Benieuwd hoe ver ik geraak vandaag + hoe fel het zal afkoelen door de nacht. Uiteindelijk toch al 5 uur non-stop aan het pompen vandaag.
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topicJustMyOpinion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:08:
Wat voor sensor gebruiken jullie om watertemperatuur te meten? Ik heb zelf home assistant en wil mijn nog te bouwen verwarming (spullen zijn besteld!) koppelen aan zonnepanelen.
Tja vanalles
Ikzelf (en een paar andere medetweakers) gebruiken de DS18B20 sensoren, meestal icm een simpel ESP bordje.JustMyOpinion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:08:
Wat voor sensor gebruiken jullie om watertemperatuur te meten? Ik heb zelf home assistant en wil mijn nog te bouwen verwarming (spullen zijn besteld!) koppelen aan zonnepanelen.
Deze steek je mbv een Thermowell in een PVC T-stuk en zo kun je bijvoorbeeld aanvoer pomp/retour zwembad meten e/of aanvoer/retour verwarming.
Ik weet niet welk beeld jij hebt bij ondernemers, maar er zijn er maar zeer weinig die units van een product reserveren voor wat jij aanhaalt. Het is verkopen tot de voorraad == 0 of -2 ofzo en dan de betrokken klanten benaderen voor een alternatief product. Ook het bedrijf wat jij aanhaalt doet dat (eerste hand ervaring).vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:33:
[...]
Zoiezo houd je als bedrijf wat units gereserveerd voor "probleem gevallen" zoals DOA of transport schade
ook al heb je 100 units in backorder staan ..
het retourneren kost geld .. service-medewerker, shipping en handeling .. etc .. makkelijk 250 - 500 euro (verdeelt over diverese afdelingen .. )
Buiten dat ze geen geld willen vastliggen in niet verkoopbare voorraad (voor het geval als er een stuk gaat) moet je ook nogal wat ruimte reserveren ervoor.
En degene die het wel doen zullen dus ergens extra geld moeten reserveren/binnenhalen wat veelal betekend hogere prijzen die het gros van de klanten niet willen betalen voor een service waar ze geen gebruik van maken.
Tot slot: ik heb zeker niet de indruk van Toppy dat ze een bedrijf zijn wat mikt op ultieme service verlening, ik denk eerder dat het hele slimme en effectieve dozenschuivers zijn, zoals een Bol en MM. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte zaak is overigens (speciaal voor de azijnzeikers
Of je sluit de zelfde sensor aan op een digitale meter net wat je wilt natuurlijk.LiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:13:
[...]
Ikzelf (en een paar andere medetweakers) gebruiken de DS18B20 sensoren, meestal icm een simpel ESP bordje.
Deze steek je mbv een Thermowell in een PVC T-stuk en zo kun je bijvoorbeeld aanvoer pomp/retour zwembad meten e/of aanvoer/retour verwarming.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SPfiwW8Bh46BfAnprdJuja5p.jpg?f=user_large)
Zal me eens verdiepen in de DS18B20 sensor icm ESP bordje
Dat ligt aan veel factoren .. zoals zon sterkte / wind en nacht temperatuur .. en de hoeveelheid water die je verwarmt wilt hebben ..argon007 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:06:
Gisteren rond 13 uur mijn bad beginnen vullen (3m x 2m; 3800l) en onmiddellijk beginnen pompen over de 4m² EPDM matten. Ik kreeg het bad van 18 graden naar 23 graden.
Vanmorgen om 9 uur onmiddellijk terug begonnen met pompen over de mat en zit momenteel op een 27graden. Benieuwd hoe ver ik geraak vandaag + hoe fel het zal afkoelen door de nacht. Uiteindelijk toch al 5 uur non-stop aan het pompen vandaag.
houd het weer in de gaten .. je krijgt er vanzelf een gevoel bij (aan het eind van het seizoen ben je meester)
Tja vanalles
Hoe lang laten jullie de pomp draaien per dag ?
Ik heb gisteren chloorshock toegevoegd, en de pomp maar de hele nacht laten draaien met het idee dat het dan goed over het zwembad verdeeld wordt.
Vanochtend noch PH minus toegevoegd want deze was 8.0
Pompen gedurende de nacht vind ik persoonlijk een dingetje wat je bent niet alleen op de wereld ... sommige mensen zijn heel erg gevoelig voor "geluiden" .. zeker elke nacht (ook al heb je geluids-geisoleerd)Spasm schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:25:
Het is hier vast al vaker gevraagd, maar kon het zo 1-2-3 niet vinden.
Hoe lang laten jullie de pomp draaien per dag ?
Ik heb gisteren chloorshock toegevoegd, en de pomp maar de hele nacht laten draaien met het idee dat het dan goed over het zwembad verdeeld wordt.
Vanochtend noch PH minus toegevoegd want deze was 8.0
Als je het bad in 4 uur 1x rond kan pompen is je pomp goed /voldoende
Ik zou van zon-op tot zonsondergang pompen .. als max ..
Maar dit ligt ook aan de inhoud van je bad .. dus zo zwart/wit kan ik het niet zeggen
Tja vanalles
Ik was vannacht rond 2u nog wakker en hoorde minstens 1 CRP van anderhalve straat verder, dat geluid draagt erg ver met de juiste wind, mijn ZFP in houten omkisting en isolatie hoor je echt niet zo goed.vso schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:38:
[...]
Pompen gedurende de nacht vind ik persoonlijk een dingetje wat je bent niet alleen op de wereld ... sommige mensen zijn heel erg gevoelig voor "geluiden" .. zeker elke nacht (ook al heb je geluids-geisoleerd)
Als je het bad in 4 uur 1x rond kan pompen is je pomp goed /voldoende
Ik zou van zon-op tot zonsondergang pompen .. als max ..
Maar dit ligt ook aan de inhoud van je bad .. dus zo zwart/wit kan ik het niet zeggen
Ik pomp vanaf het moment dat het warm word in de tuin (lang leve thuiswerken) meestal zo rond uur of 9 tot een uur of half 7 want dan is de zon wel een heel weg van het dak waar de EPDM op ligt.
Als er flink gezwommen is dan wat langer om het water meteen goed schoon te krijgen en het chloorgehalte op pijl te brengen.
/edit:
Water zit nu al op 31,5 graden. Tijd om de verwarming wat dicht te gaan zetten
[ Voor 4% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-06-2021 14:48 ]
Die mening over toppy deel ik tot nu toe. Ik denk dat het een eenmalige bestelling daar is.Pixelmagic schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Ik weet niet welk beeld jij hebt bij ondernemers, maar er zijn er maar zeer weinig die units van een product reserveren voor wat jij aanhaalt. Het is verkopen tot de voorraad == 0 of -2 ofzo en dan de betrokken klanten benaderen voor een alternatief product. Ook het bedrijf wat jij aanhaalt doet dat (eerste hand ervaring).
Buiten dat ze geen geld willen vastliggen in niet verkoopbare voorraad (voor het geval als er een stuk gaat) moet je ook nogal wat ruimte reserveren ervoor.
En degene die het wel doen zullen dus ergens extra geld moeten reserveren/binnenhalen wat veelal betekend hogere prijzen die het gros van de klanten niet willen betalen voor een service waar ze geen gebruik van maken.
Tot slot: ik heb zeker niet de indruk van Toppy dat ze een bedrijf zijn wat mikt op ultieme service verlening, ik denk eerder dat het hele slimme en effectieve dozenschuivers zijn, zoals een Bol en MM. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte zaak is overigens (speciaal voor de azijnzeikers)
Andere zwembad bedrijven zullen het ook wel druk hebben, maar communiceren beter, en leveren ook gewoon uit.
Door de blojkbaar goede ervaring van mensen in dit topic daar maar besteld. Die ervaring zal wellicht van voor de drukke periode zijn..
Update:
Geen mail maar op de website in mij. Account vindt ik:
Besteldatum: 07-06-2021 18:32:04
Voltooid
Gekozen verzendmethode
Verzenden met Bezorgen - Palletdienst (levering van ma t/m vrij)
Zal wel komende week worden dan.
Alles was overigens op voorraad, en dat hebben ze dan staan volgens hun website.
[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 10-06-2021 15:01 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
:strip_exif()/f/image/i7Faatx7GxuttybttA6viH84.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog even kijken naar wat projecten om m'n water temp te meten en uit te lezen via Domoticz.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

2 vragen:
1. Ik heb 75 kg zout gehaald (24,5 m3)
Kan ik sowieso al 2 zakken erin gooien en roeren?
2. De zandfilterpomp lekt wat boven op de deksel. Druppels, maar stopt niet. Duidt dit op overdruk onder het reservoir? Druk staat netjes op 5 psi
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 10-06-2021 14:58 ]
Ach zoveel moeite is het voor sommigen om rekening te houden .. niet elke pomp hoor je zelfs 2 de zelfde modellen kunnen onderling enorm verschillen .. en 24x7 je pomp aanhouden tja .. wat voegt het toe ? het bad word echt niet schoner .. associaalLiquidSmoke schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:47:
[...]
Ik was vannacht rond 2u nog wakker en hoorde minstens 1 CRP van anderhalve straat verder, dat geluid draagt erg ver met de juiste wind, mijn ZFP in houten omkisting en isolatie hoor je echt niet zo goed.
Ik pomp vanaf het moment dat het warm word in de tuin (lang leve thuiswerken) meestal zo rond uur of 9 tot een uur of half 7 want dan is de zon wel een heel weg van het dak waar de EPDM op ligt.
Als er flink gezwommen is dan wat langer om het water meteen goed schoon te krijgen en het chloorgehalte op pijl te brengen.
/edit:
Water zit nu al op 31,5 graden. Tijd om de verwarming wat dicht te gaan zetten
Thuiswerken of niet gewoon remote je pomp bedienen en sensortjes uitlezen roeleert
Tja vanalles
even een snelle vraag.
Lees net dat het vanaf zondag echt heel warm gaat worden. Nu zit ik te twijfelen om mijn bad op te zetten, maar mijn WP is nog niet binnen... heb wel solarcover.
Raadzaam om te wachten? Of is het makkelijk om op een later moment de WP tussen ZFP en bad toe te voegen? (dmv afsluiten in- en uitlaat).
Voor home assistant is er zelfs speciale software: https://esphome.io/JustMyOpinion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:18:
Wil dan natuurlijk wel de temperatuur in mijn Home Assistant zien![]()
Zal me eens verdiepen in de DS18B20 sensor icm ESP bordje
Zit er net naar te kijken. 429. Hallo zeg....Dennahz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:12:
[...]
Heel goed eigenlijk, alleen dit jaar met m'n zoutsysteem kan ik er nog weinig mee helaas
En zo'n Astral Blue voor zoutwater is een stuk duurder (naaiers). Misschien dat ik het alsnog wel doe, maar principieel gezien doe ik het beter niet
Voor Domoticz zou ik gaan voor esp-easy met een Wemos en ds18b20 sensoren. Ondersteund standaard Domoticz en draait hier al jaren stabiel.Bo0bz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:53:
Ook hier staat het zwembad weer. Vorig jaar lagen we er al een paar weken eerder in.
[Afbeelding]
Nu nog even kijken naar wat projecten om m'n water temp te meten en uit te lezen via Domoticz.
Snel antwoord .. je zoekt een bypass (niet de goedkope) .. en dat ligt ook aan je in/uitlaat set (kraan of afdoppen) ..honda-noob schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:00:
Zwembadder's,
even een snelle vraag.
Lees net dat het vanaf zondag echt heel warm gaat worden. Nu zit ik te twijfelen om mijn bad op te zetten, maar mijn WP is nog niet binnen... heb wel solarcover.
Raadzaam om te wachten? Of is het makkelijk om op een later moment de WP tussen ZFP en bad toe te voegen? (dmv afsluiten in- en uitlaat).
Maar ik zou gewoon opzetten .. kids vinden een lagere temperatuur minder een probleem dan wij "ouders" .. lees alvast de handleiding van WP en houd rekening met opzetten ..
Tja vanalles
Lekker bezig! Ben benieuwd of jij nog winst ziet in hogere flow.J.E. Weinor schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:11:
[...]
Op moment van schrijven is buiten temp 23 graden afbeelding van links naar rechts zwembad/ temp uit de tyleen en rechts temp onder de afdekking.
[Afbeelding]
Hier vergelijkbaar:
/f/image/z5esyshbk9XNqKd2jHbbmeSl.png?f=fotoalbum_large)