Leuk filmpje, maar heb je de boekjes gevolgd? Hier een Intex ZFP met Intex ZWS. Eerst benodigde hoeveelheid zout in het water, ZFP 24 uur laten pompen en daarna pas ZWS aan. ZWS op Boost stand en chloor wordt aangemaakt. Kind kan de was doenTailwindNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:49:
Voor mensen met een zoutwatersysteem die (net als ik) vragen hebben over het "opstarten" van het zwembad, zie zit filmpje:
YouTube: Converting Your Pool To Salt Water
Misschien ben ik te ongeduldig geweest, maar ik heb de procedure zoals je hierboven heb beschreven gevolg t/m zws inschakeling en na ~8 uur de waardes getest. Resultaat --> ph >7,8 en geen chloor in het water.GilbertvH schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:08:
[...]
Leuk filmpje, maar heb je de boekjes gevolgd? Hier een Intex ZFP met Intex ZWS. Eerst benodigde hoeveelheid zout in het water, ZFP 24 uur laten pompen en daarna pas ZWS aan. ZWS op Boost stand en chloor wordt aangemaakt. Kind kan de was doen
Is dit een kwestie van volhouden of extra stappen zetten (lees: ph- om de waarden goed te krijgen naar 7,4 zodat het chloor opgenomen wordt?)
Ik heb het idee dat de basiswaarden niet in orde zijn en daardoor het zfs niet werkt (lees: chloor wordt niet opgenomen).
Altijd eerst zorgen dat PH en Alkaline op orde zijn anders doet je chloor niet veel. ~8 uur ZWS aanzetten is ook wat krapjes. Boost stand (chock) is alleen al 8x je normale timer.TailwindNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:12:
[...]
Misschien ben ik te ongeduldig geweest, maar ik heb de procedure zoals je hierboven heb beschreven gevolg t/m zws inschakeling en na ~8 uur de waardes getest. Resultaat --> ph >7,8 en geen chloor in het water.
Is dit een kwestie van volhouden of extra stappen zetten (lees: ph- om de waarden goed te krijgen naar 7,4 zodat het chloor opgenomen wordt?)
Ik heb het idee dat de basiswaarden niet in orde zijn en daardoor het zfs niet werkt (lees: chloor wordt niet opgenomen).
ja precies...ph en alkaline....dus toch eerst de basis op orde. Kan je uitleggen welke stappen je hebt genomen om de basiswaarden te checken en op orde te krijgen (inc. tijden tussen aanpassingen)?GilbertvH schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:15:
[...]
Altijd eerst zorgen dat PH en Alkaline op orde zijn anders doet je chloor niet veel. ~8 uur ZWS aanzetten is ook wat krapjes. Boost stand (chock) is alleen al 8x je normale timer.
Ik heb het geluk dat mijn kraanwater al direct de juiste PH waarde heeft (spot on). Alkaline heb ik iets verlaagd. Na een uurtje of 4 was die waarde ook prima. Daarna begin je met het zout 24h rondpompen en de ZWS op Boost. Aangezien het zout al in je zwembad zit zou ik nogmaals de Boost voor een uurtje of 12 zeker aanzetten als al je waarden op orde zijn.TailwindNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:17:
[...]
ja precies...ph en alkaline....dus toch eerst de basis op orde. Kan je uitleggen welke stappen je hebt genomen om de basiswaarden te checken en op orde te krijgen (inc. tijden tussen aanpassingen)?
@vso geen idee wat duidelijk wilt maken met deze verwijzing en jouw bewoording.verklaar nader...want ik heb soms moeite om je tekst/boodschap te doorgronden...vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:40:
[...]
die posts gaan nu ook wel erg snelhahahahaha
in principe 99,9999% eens met pomp upgrade alleen die dodo vermeld niet het aantal m3 bad inhoudof lees deze ondergetekende dodo de post niet goed
![]()
Het zal helpen maar minimaal gok ik zo. Beste is je ZFP vervangen door een 6 m3/u of zelfs 8 m3/u ZFP...
maar 2x 15m(=30m aan "weerstand) is niet de meest ideale dus upgrade naar 50mm (druk)pvc is wel te adviseren
Btw pomp upgrade naar 1 stap hoger is redelijk te testen met ZFP's door van filterstand naar circulatie stand te switchen ..
FYI 8m3 (450W) vs 6m3(250W) is wel een bizar verbruik verschil
Maaruh die intex matjes zijn niet bedoelt voor op het dak .. @EdwinC of @Edwin3 dacht ik heeft de littekens en de post (foto's) om het te bewijzen dus upgrade naar PVC / EPDM is dan iets wat je gelijk moet meenemen ..
Maar TOP je enthousiasme en bijdragen!!
Oke, bedankt!GilbertvH schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:19:
[...]
Ik heb het geluk dat mijn kraanwater al direct de juiste PH waarde heeft (spot on). Alkaline heb ik iets verlaagd. Na een uurtje of 4 was die waarde ook prima. Daarna begin je met het zout 24h rondpompen en de ZWS op Boost. Aangezien het zout al in je zwembad zit zou ik nogmaals de Boost voor een uurtje of 12 zeker aanzetten als al je waarden op orde zijn.
- De PH is nog iets te hoog, dus om 19 uur wat PH- toegevoegd (deze zo na deze behandeling perfect moeten zijn in theorie. Ga ik om 23 uur meten)
- De alkaline is veel te hoog (rond de 240 en zou tussen de 80 en 120 moeten zijn). Deze moet dus omlaag.
Klopt het dat ik daar TA- (?) voor moet hebben of kan dat ook op een andere manier? (dit heb ik nl niet in huis

(ik was van plan om om 23 uur een chloorshock te doen, maar heeft dat wel zin aangezien de alkaline niet op orde is?)
Het is eraf halen of de lek houden .. even de kranen in de buurt dicht doen / plastic zakje tussen de deksel / en aansluitstuk oid .. zodat je bad niet leegloopt ..Dennahz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:55:
[Streamable] (even klikken voor de video)
Nu opeens dit weer, zucht. Het was letterlijk net allemaal goed. En opeens zie ik dit gebeuren. Begrijp er niks van eigenlijk. Kan toch niet zomaar dat ding er weer afschroeven? Dat staat tenslotte vol water...
denk dat het letterlijk ff goed zetten is .. (net scheef ofzo) ..
Tja vanalles
Vandaag het zwembad weer opgezet.
Al jaren gebruiken we een Intex zandfilter/pomp, met glasparels.
Dit geeft een mooi helder water.
Enige nadeel, als je de backwash gebruikt, komt er ook een aardige hoeveelheid glasparels mee.
Omdat dat nu niet meer wenselijk is (hebben katten rond lopen) was ik opzoek naar een ander filtermateriaal.
Nu kwam ik die filterbolletjes tegen, van o.a. Bestway en Aqualoon.
Bij die van Bestway staat specifiek om geen backwash te gebruiken.
De Aqualoon op dat wel moeten kunnen hebben.
Iemand hier ervaring mee, of misschien met andere merken?
Enige nadeel, als je de backwash gebruikt, komt er ook een aardige hoeveelheid glasparels mee.
Omdat dat nu niet meer wenselijk is (hebben katten rond lopen) was ik opzoek naar een ander filtermateriaal.
8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland
Het zou helpen als je de tekst leest en een vraag stelt die ik met ja/nee kan beantwoorden of met een paar woorden kan verduidelijkenEdwin3 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:23:
[...]
@vso geen idee wat duidelijk wilt maken met deze verwijzing en jouw bewoording.verklaar nader...want ik heb soms moeite om je tekst/boodschap te doorgronden...
Maar TOP je enthousiasme en bijdragen!!
Tja vanalles
Ben er ook bang voor ja. Tijdens het pompen zelf lekt ie niet, pas als ik hem uitzet. Is ook pas sinds vanavond.vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:43:
[...]
Het is eraf halen of de lek houden .. even de kranen in de buurt dicht doen / plastic zakje tussen de deksel / en aansluitstuk oid .. zodat je bad niet leegloopt ..
denk dat het letterlijk ff goed zetten is .. (net scheef ofzo) ..
Heb die zwarte 'klem' ff losgehaald en weer opnieuw vastgeschroefd. Behoorlijk strak. Morgen nog maar eens kijken
M'n isolatie hangt ook deels - behoorlijk dik en stevig spul. Had helaas niet genoeg besteld (verkeerde berekening blijkbaar), dus het hokje is nog niet volledig geïsoleerd. Wel een enorm duur project geworden dit bad, maar zit dan voor de komende jaren ook weer helemaal goed
die astralblue maakt het ook niet goedkoperDennahz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:56:
[...]
Ben er ook bang voor ja. Tijdens het pompen zelf lekt ie niet, pas als ik hem uitzet. Is ook pas sinds vanavond.
Heb die zwarte 'klem' ff losgehaald en weer opnieuw vastgeschroefd. Behoorlijk strak. Morgen nog maar eens kijken![]()
M'n isolatie hangt ook deels - behoorlijk dik en stevig spul. Had helaas niet genoeg besteld (verkeerde berekening blijkbaar), dus het hokje is nog niet volledig geïsoleerd. Wel een enorm duur project geworden dit bad, maar zit dan voor de komende jaren ook weer helemaal goed
Tja vanalles
Ach ja, geld moet rollenvso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:01:
[...]
die astralblue maakt het ook niet goedkoperen zws
En eerlijk is eerlijk: we waren eigenlijk van plan om dit jaar een duurder zwembad te laten inbouwen en door al dat gedoe met schaarste is dat niet doorgegaan.
Dus had ik mentaal wat meer budget gereserveerd voor dit bad
Alles is zwaar overkill gekocht, dus bring it on!
Vandaag even mijn 4m2 epdm solarmatten in elkaar gezet (4x1m). Hierbij wil ik graag even mijn ervaring delen, ter lering & vermaeck. Ik was overigens voorbereid op het ergste, door de post van @vso waarbij hij aangaf dat het bijvoorkeur een klus voor 2 mensen was en veel terpentine & bakjes nodig had.
Even een zijstap. Zie vaak dat epdm matten 'duur' zouden zijn. Ik heb €190,- betaald voor de hele set via amazon (zelfde leverancier als sunmax/abczwembad). €160 voor de matten en €29 voor het band en daarbij zat ook de eindkappen, aftapdoppen, reserve 'nippels' & t-88. Vond het prijsverschil meevallen tov pvc.
Zelf heb ik mijn matten op de 6 buizen in ongeveer 45 minuten aangesloten, alleen. 1x30 min en 1x15 min. Pijn in de vingers? Ja... zelfs een blaar van het duwen. Viel het mee? Best wel. Was het zo makkelijk als op het filmpje (van sunmax)? Nee, iets lastiger.
Wat heb ik gedaan / ervaring / tips:
1. Mat een aantal keer nagemeten door de 6 banen die ik nodig had op elkaar te leggen. Kwam tot de conclusie dat de mat net geen 25m was. Dus heb 6 x 4.10m kunnen maken ipv de 4m die ik besteld had.
2. Een strook mat tegen een platte wand gelegd, uitgemeten en afgesneden met een stanleymes. Kan ook met een schaar, maar heb zelf een mes gebruikt.
3. Overige matten steeds bovenop de andere gelegd. Even een korte snede gemaakt, de mat op maat eronder uit en dan doorsnijden.
:strip_exif()/f/image/SFYv47DQpEWny4XRmNrMn1lU.jpg?f=fotoalbum_large)
4. Heb de stroken wel 10cm ingeknipt. Was begonnen met 'de hand', zoals ook het filmpje aangaf. Maar dit gaf rare effecten. En mijn OCD kickte in, dus heb maar een schaar gepakt.
Inknippen is wat mij betreft wel een 'must'. Ik denk dat je hierdoor ze makkelijker op de buis kan schuiven. Zal straks meer in detail aangeven waarom.
:strip_exif()/f/image/RvccurseIy8pEqRwQ0zUz7oD.jpg?f=fotoalbum_large)
5. Toen ik de 6 matten op maat had, heb ik ze even in de zon gelegd om ze wat op te warmen. Of het hielp, weet ik niet. Heb het gevoel dat ze iets minder stug waren. Had ook wel een moment dat ik dacht dat ze te warm waren en daardoor ook weer niet lekker schoven. Maar geen vergelijkingsmateriaal.
6. Toen begonnen met het buisje voor buisje schuiven op de collectors. Gewoon met een beetje terpentine en een kwastje. De ene buis gaat makkelijk en schuift er zo over, de andere is echt een crime.
Mijn ervaring/tips:
- Ik pakte een buisje ongeveer 2 cm van de rand. Voldoende om ervoor te zorgen dat je druk kan zetten, maar dat hij ook niet alle kanten opwiebelt.
- Doordat het buisje breder wordt door het nippeltje, draaide ik de buis steeds een beetje, zodat de knipranden niet tegen elkaar aan kwamen en je meer een 'dakpan effect kreeg'. Recht zorgt voor extra wrijving en weerstand. Zie foto straks.
- Ik smeerde de nippels voor een hele strook epdm in met terpentine, zoals op de video. Maar als ik op een gegeven moment teveel weerstand ervaarde, smeerde ik wat extra terpentine. Soms meerdere keren op een nippel. Vaak gingen ze dan relatief makkelijk. Heb nooit met een keer smeren een hele baan kunnen doen. Maar had uiteindelijk heel weinig terpentine nodig.
- Ik zou wel even pauze nemen tussendoor. Doe dit niet als je haast hebt. Het is wel een belasting op je vingers. Ik ben te lang doorgegaan (4 collectors met een start met nummer 5), met een blaar op mijn rechterduim tot gevolg. Maar heb ook kantoor handen.
Waardoor ik de rest met mijn linker hand moest doen. Wat minder een succes was.
Wat ik bedoel met iets draaien van de buisjes:
:strip_exif()/f/image/TdptSaRTKDDMEwpIeMAQeSVw.jpg?f=fotoalbum_large)
En het resultaat!
:strip_exif()/f/image/S1wlAp8WAnNVqACxp61OdRom.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog op het dak knikkeren, maar ik moet mijn hele pvc bestelling nog in orde maken. Dus dat volgt later weer.
Even een zijstap. Zie vaak dat epdm matten 'duur' zouden zijn. Ik heb €190,- betaald voor de hele set via amazon (zelfde leverancier als sunmax/abczwembad). €160 voor de matten en €29 voor het band en daarbij zat ook de eindkappen, aftapdoppen, reserve 'nippels' & t-88. Vond het prijsverschil meevallen tov pvc.
Zelf heb ik mijn matten op de 6 buizen in ongeveer 45 minuten aangesloten, alleen. 1x30 min en 1x15 min. Pijn in de vingers? Ja... zelfs een blaar van het duwen. Viel het mee? Best wel. Was het zo makkelijk als op het filmpje (van sunmax)? Nee, iets lastiger.
1. Mat een aantal keer nagemeten door de 6 banen die ik nodig had op elkaar te leggen. Kwam tot de conclusie dat de mat net geen 25m was. Dus heb 6 x 4.10m kunnen maken ipv de 4m die ik besteld had.
2. Een strook mat tegen een platte wand gelegd, uitgemeten en afgesneden met een stanleymes. Kan ook met een schaar, maar heb zelf een mes gebruikt.
3. Overige matten steeds bovenop de andere gelegd. Even een korte snede gemaakt, de mat op maat eronder uit en dan doorsnijden.
:strip_exif()/f/image/SFYv47DQpEWny4XRmNrMn1lU.jpg?f=fotoalbum_large)
4. Heb de stroken wel 10cm ingeknipt. Was begonnen met 'de hand', zoals ook het filmpje aangaf. Maar dit gaf rare effecten. En mijn OCD kickte in, dus heb maar een schaar gepakt.
Inknippen is wat mij betreft wel een 'must'. Ik denk dat je hierdoor ze makkelijker op de buis kan schuiven. Zal straks meer in detail aangeven waarom.
:strip_exif()/f/image/RvccurseIy8pEqRwQ0zUz7oD.jpg?f=fotoalbum_large)
5. Toen ik de 6 matten op maat had, heb ik ze even in de zon gelegd om ze wat op te warmen. Of het hielp, weet ik niet. Heb het gevoel dat ze iets minder stug waren. Had ook wel een moment dat ik dacht dat ze te warm waren en daardoor ook weer niet lekker schoven. Maar geen vergelijkingsmateriaal.
6. Toen begonnen met het buisje voor buisje schuiven op de collectors. Gewoon met een beetje terpentine en een kwastje. De ene buis gaat makkelijk en schuift er zo over, de andere is echt een crime.
Mijn ervaring/tips:
- Ik pakte een buisje ongeveer 2 cm van de rand. Voldoende om ervoor te zorgen dat je druk kan zetten, maar dat hij ook niet alle kanten opwiebelt.
- Doordat het buisje breder wordt door het nippeltje, draaide ik de buis steeds een beetje, zodat de knipranden niet tegen elkaar aan kwamen en je meer een 'dakpan effect kreeg'. Recht zorgt voor extra wrijving en weerstand. Zie foto straks.
- Ik smeerde de nippels voor een hele strook epdm in met terpentine, zoals op de video. Maar als ik op een gegeven moment teveel weerstand ervaarde, smeerde ik wat extra terpentine. Soms meerdere keren op een nippel. Vaak gingen ze dan relatief makkelijk. Heb nooit met een keer smeren een hele baan kunnen doen. Maar had uiteindelijk heel weinig terpentine nodig.
- Ik zou wel even pauze nemen tussendoor. Doe dit niet als je haast hebt. Het is wel een belasting op je vingers. Ik ben te lang doorgegaan (4 collectors met een start met nummer 5), met een blaar op mijn rechterduim tot gevolg. Maar heb ook kantoor handen.
:strip_exif()/f/image/TdptSaRTKDDMEwpIeMAQeSVw.jpg?f=fotoalbum_large)
En het resultaat!
:strip_exif()/f/image/S1wlAp8WAnNVqACxp61OdRom.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog op het dak knikkeren, maar ik moet mijn hele pvc bestelling nog in orde maken. Dus dat volgt later weer.
yes sirevso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:50:
[...]
Het zou helpen als je de tekst leest en een vraag stelt die ik met ja/nee kan beantwoorden of met een paar woorden kan verduidelijken

ja moet je niet 100% quoten .. maar ff de regel waar ik je noem .. de tekst word ingeklapt ..Edwin3 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:22:
[...]
yes sirebetrek iemand als je jouw beantwoording daarin ondersteund pff..
jij of die ander had toch iets recent neergezet over intexmatjes op het dak
Tja vanalles
je quote zelf ..ik verwijs je dat ik je niet vat..vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:24:
[...]
ja moet je niet 100% quoten .. maar ff de regel waar ik je noem .. de tekst word ingeklapt ..
jij of die ander had toch iets recent neergezet over intexmatjes op het dakdat dat niet werkte ?
+5 imho netjes hoordjjvb schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:21:
Vandaag even mijn 4m2 epdm solarmatten in elkaar gezet (4x1m). Hierbij wil ik graag even mijn ervaring delen, ter lering & vermaeck. Ik was overigens voorbereid op het ergste, door de post van @vso waarbij hij aangaf dat het bijvoorkeur een klus voor 2 mensen was en veel terpentine & bakjes nodig had.
Even een zijstap. Zie vaak dat epdm matten 'duur' zouden zijn. Ik heb €190,- betaald voor de hele set via amazon (zelfde leverancier als sunmax/abczwembad). €160 voor de matten en €29 voor het band en daarbij zat ook de eindkappen, aftapdoppen, reserve 'nippels', t-88 & cleaner. Vond het prijsverschil meevallen tov pvc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn ervaring/tips:
- Ik zou wel even pauze nemen tussendoor. Doe dit niet als je haast hebt. Het is wel een belasting op je vingers. Ik ben te lang doorgegaan (4 collectors met een start met nummer 5), met een blaar op mijn rechterduim tot gevolg. Maar heb ook kantoor handen.Waardoor ik de rest met mijn linker hand moest doen. Wat minder een succes was.
[Afbeelding]
En het resultaat!
[Afbeelding]
btw ik heb het wat korter gehouden en het restant 40cm oid = reserve voor eventuele lekken / vervanging tzt ..
Tja vanalles
Edwin3 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:26:
[...]
je quote zelf en reageer op ieder response..Nogmaal TOP..maar ik verwijs je dat ik je nog steeds je reactie niet vat, want zoals je zelf aangeeft. jij of die ander.komt mss door
Ik wilde eigenlijk morgen eens kijken hoe ik een stuk van 5x5 m harde aarde glad kan krijgen om daar het intex graphite bad op te plaatsen. Ik wil het niet afbreken, dus het moet zo glad mogelijk worden, maar zie het niet zitten om oneindig vaak te frezen en harken.
Die blauwe tegels nivelleren ook nagenoeg niks; ze maken het hooguit wat gladder. Is er een tovermatje dat ook daadwerkelijk egaliseert? Of moet ik het zoeken in een combinatie van zand en stabilisatiemat?
Die blauwe tegels nivelleren ook nagenoeg niks; ze maken het hooguit wat gladder. Is er een tovermatje dat ook daadwerkelijk egaliseert? Of moet ik het zoeken in een combinatie van zand en stabilisatiemat?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
op (compacte) aarde neerzeten is recept voor vuile & stinkende onderkant .. het zelfde als je een tent van een plek na 3 weken wegtrekt ..paQ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:59:
Ik wilde eigenlijk morgen eens kijken hoe ik een stuk van 5x5 m harde aarde glad kan krijgen om daar het intex graphite bad op te plaatsen. Ik wil het niet afbreken, dus het moet zo glad mogelijk worden, maar zie het niet zitten om oneindig vaak te frezen en harken.
je moet wel een vlakke ondergrond hebben je kan isolatie gebruiken of zand .. of zand mengen met aarde (1:1 er zijn meerdere wegen naar rome .. er zijn meerdere plaatjes in dit topic te vinden hoe anderen dit gedaan hebben ..
Tja vanalles
Dus beste laat ik een bigbag gele zand aanrukken, (rubber) tegels erop en gaan?vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:10:
[...]
op (compacte) aarde neerzeten is recept voor vuile & stinkende onderkant .. het zelfde als je een tent van een plek na 3 weken wegtrekt ..
je moet wel een vlakke ondergrond hebben je kan isolatie gebruiken of zand .. of zand mengen met aarde (1:1 er zijn meerdere wegen naar rome .. er zijn meerdere plaatjes in dit topic te vinden hoe anderen dit gedaan hebben ..
Prachtig verslag, dank ! Mocht ik niet voldoende hebben aan mijn huidige matje dan is dit een prima tutorial. Enige wat het nog completer kan maken is een amazon shopping lijstjedjjvb schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn ervaring/tips:
- Ik zou wel even pauze nemen tussendoor. Doe dit niet als je haast hebt. Het is wel een belasting op je vingers. Ik ben te lang doorgegaan (4 collectors met een start met nummer 5), met een blaar op mijn rechterduim tot gevolg. Maar heb ook kantoor handen.Waardoor ik de rest met mijn linker hand moest doen. Wat minder een succes was.
[Afbeelding]
En het resultaat!
[Afbeelding]
Als PH en alkaline nu op orde zijn zet dan eerst de boost aan tot morgenvroeg 8 uur en test de chloor dan nog eens. Grote kans dat het dan in orde is. Daarna kan je de timers gaan instellen. ZFP uurtje eerder en later laten beginnen en eindigenTailwindNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:24:
[...]
Oke, bedankt!
- De PH is nog iets te hoog, dus om 19 uur wat PH- toegevoegd (deze zo na deze behandeling perfect moeten zijn in theorie. Ga ik om 23 uur meten)
- De alkaline is veel te hoog (rond de 240 en zou tussen de 80 en 120 moeten zijn). Deze moet dus omlaag.
Klopt het dat ik daar TA- (?) voor moet hebben of kan dat ook op een andere manier? (dit heb ik nl niet in huis)
(ik was van plan om om 23 uur een chloorshock te doen, maar heeft dat wel zin aangezien de alkaline niet op orde is?)
Vraag voor de zwembad experts, een eenduidig antwoord kan ik niet vinden.
Ik heb een ingebouwd zwembad van 5x12m en 1.80m diep. Op de bodem zat een beschadiging in de coating dus moest gerepareerd worden. Toen het water eruit was bleek de coating op verschillende plekken los te laten en zat er ook een lek op de bodem waardoor grondwater naar binnen sijpelde.
Nu zijn er 2 opties, (in beide opties zal het lek eerst geinjecteerd worden):
- Coaten (met Zandleven zwembad coating)
- PVC
Wat is het voordelen/nadelen van beide opties. Vraag ik het aan de betonboer zegt hij uiteraard coaten en de PVC specialist dat PVC beter is
Wat is jullie advies?
Ik heb een ingebouwd zwembad van 5x12m en 1.80m diep. Op de bodem zat een beschadiging in de coating dus moest gerepareerd worden. Toen het water eruit was bleek de coating op verschillende plekken los te laten en zat er ook een lek op de bodem waardoor grondwater naar binnen sijpelde.
Nu zijn er 2 opties, (in beide opties zal het lek eerst geinjecteerd worden):
- Coaten (met Zandleven zwembad coating)
- PVC
Wat is het voordelen/nadelen van beide opties. Vraag ik het aan de betonboer zegt hij uiteraard coaten en de PVC specialist dat PVC beter is
Wat is jullie advies?
99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20
Harde grond egaliseren de grond zoveel mogelijk los harken/spitten anders kun je niet egaliseren met gele straatgrond gaat het makkelijker omdat de grond al los is.paQ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:59:
5 x 5 meter het makkelijkste is opsluitband van 100 x 15 x 5 cm rondom plaatsen die kosten ongeveer €2,30 per stuk op de plek van je zwembad.
De opsluitbandjes zet je rondom waterpas er in een klus die vrij makkelijk en snel gaat de ondergrond met geel zand mengen door de zwarte aarde, en wat komt er in te liggen en onder je zwembad xps isolatieplaten of alleen een stuk kunstgras de dikte xps met zeg maar 3 cm en kunstgras 1 a 2 cm zeg maar 4 cm totaal je neemt 2 lange planken schroef je aan elkaar wel recht vast aan beide uiteinden maak je een inkeping in dit geval van 4 cm diep je legt de plank op de opsluitband en met een trekkende beweging schuif je de plank over de opsluitbandje met 2 man gaat het beter aangezien je 5 meter breed en lengte is. Overtollig zand haal je weg en te weinig zand voeg je toe en je hebt een vlakke ondergrond die waterpas is en het voordeel van een opsluitband rondom waar je later evt weer wat anders tegen aanlegt vlonder of bestrating rondom.
Op deze manier heb ik het ook gedaan ik had een stuk van 4 x 5 meter met mooie vlakke ondergrond die waterpas is daar ligt onder het zwembad 3 cm xps platen en daar overheen kunstgras kunstgras is 40 mm hoge grasspriet en ligt 1 cm diep onder de rand van de afsluitband 2 cm had ook nog gekund.
Zoiets had ik gisteravond ook ngo bedacht, behalve de opsluitbandjes dan. Maar inderdaad xps platen eronder.J.E. Weinor schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:01:
[...]
Harde grond egaliseren de grond zoveel mogelijk los harken/spitten anders kun je niet egaliseren met gele straatgrond gaat het makkelijker omdat de grond al los is.
5 x 5 meter het makkelijkste is opsluitband van 100 x 15 x 5 cm rondom plaatsen die kosten ongeveer €2,30 per stuk op de plek van je zwembad.
De opsluitbandjes zet je rondom waterpas er in een klus die vrij makkelijk en snel gaat de ondergrond met geel zand mengen door de zwarte aarde, en wat komt er in te liggen en onder je zwembad xps isolatieplaten of alleen een stuk kunstgras de dikte xps met zeg maar 3 cm en kunstgras 1 a 2 cm zeg maar 4 cm totaal je neemt 2 lange planken schroef je aan elkaar wel recht vast aan beide uiteinden maak je een inkeping in dit geval van 4 cm diep je legt de plank op de opsluitband en met een trekkende beweging schuif je de plank over de opsluitbandje met 2 man gaat het beter aangezien je 5 meter breed en lengte is. Overtollig zand haal je weg en te weinig zand voeg je toe en je hebt een vlakke ondergrond die waterpas is en het voordeel van een opsluitband rondom waar je later evt weer wat anders tegen aanlegt vlonder of bestrating rondom.
Op deze manier heb ik het ook gedaan ik had een stuk van 4 x 5 meter met mooie vlakke ondergrond die waterpas is daar ligt onder het zwembad 3 cm xps platen en daar overheen kunstgras kunstgras is 40 mm hoge grasspriet en ligt 1 cm diep onder de rand van de afsluitband 2 cm had ook nog gekund.
Meer mensen bij Toppy nog zaken in bestelling staan zoals een warmtepomp? Heb zaterdagavond besteld, maar het is nog stil vanuit Toppy. Ze geven aan het enorm druk te hebben, dus wil ook niet voor extra overhead zorgen maar zit nu op 3e werkdag van de "tussen 2-4 dagen" levering, dus hopelijk vandaag updates
Mijn boefje is liev!
Beetje vaseline tussen de aansluiting, zodat het wat beter sluit? Maar lastig om dat ding er nu af te halen, ik heb het bij die van mij wel gedaan, zodat ik de filterbollen even een keer extra kon wassen.Dennahz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:55:
[Streamable] (even klikken voor de video)
Nu opeens dit weer, zucht. Het was letterlijk net allemaal goed. En opeens zie ik dit gebeuren. Begrijp er niks van eigenlijk. Kan toch niet zomaar dat ding er weer afschroeven? Dat staat tenslotte vol water...
Heb gisteren de boel nog even losgeschroefd en wat heen en weer bewogen. Toen weer strak gedaan (met accuboormachineEp Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:34:
[...]
Beetje vaseline tussen de aansluiting, zodat het wat beter sluit? Maar lastig om dat ding er nu af te halen, ik heb het bij die van mij wel gedaan, zodat ik de filterbollen even een keer extra kon wassen.
Volgens m'n Astral BC is m'n pH veel te hoog. Vorig jaar was het altijd prima vanuit de kraan, dus ik ga er vanuit dat dit nog is omdat het water zich moet 'settelen' met het zout en chloor e.d.
Moest het over een paar dagen nog zo zijn, dan gooi ik er wel wat pH- in. Zal vanavond ook een update kunnen geven over de W' eau warmtepomp! Vandaag gaat ie eindelijk een hele dag kunnen draaien
Gewoon een puntstuk toch? Bijvoorbeeld: Puntstuk Zeskant - 40mm. x 50mm. x 1 1/2" of Puntstuk Zeskant - 50mm. x 63mm. x 1 1/2".JB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:40:
Hier ook bezig met PVC bij elkaar zoeken, in afwachting van WP. Weet iemand zo hoe die dingen heten om van pomp naar wartel te geraken? Wil naar 50 mm PVC met;
[Afbeelding]
Die schroef-tule (noem je dat zo?) komt dan dus te vervallen.
Even goed meten welke maat je nodig hebt.
Die inderdaad! Dat zal de lokale PVC boer hebben, voor de maat neem ik deze tule wel mee.
Alhoewel, dit lijkt nog iets anders en een puntstuk/wartel in één
:fill(white):strip_exif()/f/image/B9FoaXsVb8E5YWofvnpkLMJa.png?f=user_large)
[ Voor 59% gewijzigd door JB op 09-06-2021 09:50 ]
Mijn boefje is liev!
Heb even voor je gekeken. Maar helaas staat alles van de solar4pool store van mhp4trend daar nu op 'momenteel niet leverbaar'. Het was toen al opvallend dat de 4m2 variant op Amazon 9,- minder was dan bij sunmax zelf. En voor €29,- had ik de set aansluitset A+B (kreeg alleen de cleaner niet, maar kan ook foutje zijn geweest), die nu bij hen €69,75 kost. Prijzen zijn omhoog gegaan. De 4m2 is nu €174,-, zit dus alweer €5,- op, tov de sunmax prijs van 27 april toen ik bestelde.Pixelmagic schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:04:
[...]
Prachtig verslag, dank ! Mocht ik niet voldoende hebben aan mijn huidige matje dan is dit een prima tutorial. Enige wat het nog completer kan maken is een amazon shopping lijstje
Misschien zijn ze er nu ook achter dat het niet uit kon, lagere prijzen en dan ook nog commissie moeten afdragen.
Dat zijn 3d (3 delige) koppelingen. Ook een kwestie van meten.JB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:47:
Die inderdaad! Dat zal de lokale PVC boer hebben, voor de maat neem ik deze tule wel mee.
[Afbeelding]
Ik heb vrijdagmiddag besteld. Ook stilte. Nou zal het vast wel druk zijn, maar als je binnen die 2-4 werkdagen wilt leveren had het toch echt gister verzonden moeten zijnJB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:11:
Meer mensen bij Toppy nog zaken in bestelling staan zoals een warmtepomp? Heb zaterdagavond besteld, maar het is nog stil vanuit Toppy. Ze geven aan het enorm druk te hebben, dus wil ook niet voor extra overhead zorgen maar zit nu op 3e werkdag van de "tussen 2-4 dagen" levering, dus hopelijk vandaag updates
Meten snap ik maar de termen zijn me vaak niet helder om uit te leggen wat ik nodig heb bij de specialistEp Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:55:
[...]
Dat zijn 3d (3 delige) koppelingen. Ook een kwestie van meten.
Mijn boefje is liev!
Met de foto's snapt de specialist het zekerJB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:57:
[...]
Meten snap ik maar de termen zijn me vaak niet helder om uit te leggen wat ik nodig heb bij de specialistHiermee heb ik wat ik zoek denk ik, dank!
Met al die zwembaden die langskomen wordt het moeilijk om m'n geduld te bewaren. Helaas zal het nog wel even duren voor mij
Hier een korte update;
Laag 3 (van de 5) staat. Het gebrek aan kennis van dergelijke bouw is toch best een gemis, mijn perfectionisme staat me soms wat in de weg wat wel direct een hele goede zelftest is. Dan bedoel ik;
- Is de mortel niet te nat/droog?
- Is het niet te warm om te metselen? Hoeveel en hoe vaak kan ik het best benevelen?
- Er komt veel regen aan, toch maar even een zeil er overheen leggen?
- Na de stortregen van vorige week; Wanneer zijn de blokken droog genoeg om weer verder te gaan?
- Chips, hier wordt nu de voeg veel breder dan bij de rest. Is dat erg? Misschien de vorige steen ook wat opschuiven. Plakt de mortel nog genoeg dan, of toch maar even opnieuw?
- Het inbouwdeel lijkt een heel klein beetje omhoog te wijzen, teveel en moet het opnieuw? Of stel ik me aan met die millimeter...
Bij het voegen (dan bedoel ik eigenlijk de ruimte tussen de stenen) ontdek ik zowat elke laag een nieuwe manier om de mortel extra aan te duwen waardoor ik baal dat ik dat dus niet heb toegepast bij de lagen eronder;
- Voegspijker ook op z'n kop gebruiken
- De bocht in de voegspijker gebruiken om mortel aan de duwen
- De voegspijker gebruiken om de zijkanten aan te drukken
- Simpelweg met je vingers de voegen nog een keer flink aandrukken wanneer je denkt ermee klaar te zijn om te controleren of je ergens nog wat extra ruimte creëert
- Ik heb houten stelpalen aan de binnenkant van het bad staan waardoor de voegen op de hoeken wat lastig te bereiken zijn; met de zijkant van een dunne plank laagje voor laagje de mortel aanstampen i.p.v. moeilijk doen met de voegspijker.
Internet heeft niet altijd de meest eenduidige antwoorden
Ik probeer het allemaal maar naast me neer te leggen met het idee dat ik geen flatgebouw aan het bouwen ben
Laag 3 (van de 5) staat. Het gebrek aan kennis van dergelijke bouw is toch best een gemis, mijn perfectionisme staat me soms wat in de weg wat wel direct een hele goede zelftest is. Dan bedoel ik;
- Is de mortel niet te nat/droog?
- Is het niet te warm om te metselen? Hoeveel en hoe vaak kan ik het best benevelen?
- Er komt veel regen aan, toch maar even een zeil er overheen leggen?
- Na de stortregen van vorige week; Wanneer zijn de blokken droog genoeg om weer verder te gaan?
- Chips, hier wordt nu de voeg veel breder dan bij de rest. Is dat erg? Misschien de vorige steen ook wat opschuiven. Plakt de mortel nog genoeg dan, of toch maar even opnieuw?
- Het inbouwdeel lijkt een heel klein beetje omhoog te wijzen, teveel en moet het opnieuw? Of stel ik me aan met die millimeter...
Bij het voegen (dan bedoel ik eigenlijk de ruimte tussen de stenen) ontdek ik zowat elke laag een nieuwe manier om de mortel extra aan te duwen waardoor ik baal dat ik dat dus niet heb toegepast bij de lagen eronder;
- Voegspijker ook op z'n kop gebruiken
- De bocht in de voegspijker gebruiken om mortel aan de duwen
- De voegspijker gebruiken om de zijkanten aan te drukken
- Simpelweg met je vingers de voegen nog een keer flink aandrukken wanneer je denkt ermee klaar te zijn om te controleren of je ergens nog wat extra ruimte creëert
- Ik heb houten stelpalen aan de binnenkant van het bad staan waardoor de voegen op de hoeken wat lastig te bereiken zijn; met de zijkant van een dunne plank laagje voor laagje de mortel aanstampen i.p.v. moeilijk doen met de voegspijker.
Internet heeft niet altijd de meest eenduidige antwoorden

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Ik heb die Intex matjes niet op het dak gehad. Dat moet andere Edwin zijn geweest.vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:40:
[...]
die posts gaan nu ook wel erg snelhahahahaha
in principe 99,9999% eens met pomp upgrade alleen die dodo vermeld niet het aantal m3 bad inhoudof lees deze ondergetekende dodo de post niet goed
![]()
Het zal helpen maar minimaal gok ik zo. Beste is je ZFP vervangen door een 6 m3/u of zelfs 8 m3/u ZFP...
maar 2x 15m(=30m aan "weerstand) is niet de meest ideale dus upgrade naar 50mm (druk)pvc is wel te adviseren
Btw pomp upgrade naar 1 stap hoger is redelijk te testen met ZFP's door van filterstand naar circulatie stand te switchen ..
FYI 8m3 (450W) vs 6m3(250W) is wel een bizar verbruik verschil
Maaruh die intex matjes zijn niet bedoelt voor op het dak .. @EdwinC of @Edwin3 dacht ik heeft de littekens en de post (foto's) om het te bewijzen dus upgrade naar PVC / EPDM is dan iets wat je gelijk moet meenemen ..
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Wat bedoel je met littekens? @Edwin3 heeft(/had) inderdaad beide op het dak liggen. Edwin3 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:40:
[...]
been there done that achtig verhaalEp Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:12:
[...]
Wat bedoel je met littekens? @Edwin3 heeft(/had) inderdaad beide op het dak liggen. Edwin3 in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tja vanalles
Je wekt de indruk dat hij zware schade heeft als gevolg van die matten, terwijl ik uit zijn verhaal lees dat het prima werkt voor weinig.
Na alle problemen die ik vorig jaar ondervond met de waterkwaliteit van mijn zwembad, zat ik nu in één keer (nagenoeg) op het gewenste resultaat 
Gisteren het badje gevuld met hard kraanwater en vanochtend de eerste meting gedaan en ingeregeld. Na 2 uur gekeken (chloor was opgelost en de pomp heeft het badje twee keer rondgepompt).
Al lerend wordt men wijzer
Gisteren het badje gevuld met hard kraanwater en vanochtend de eerste meting gedaan en ingeregeld. Na 2 uur gekeken (chloor was opgelost en de pomp heeft het badje twee keer rondgepompt).
Woensdag 9 juni 8:00: TA 166 pH 7.8 --> 80 gram pH minus 5 chloor tabletten 10:00: pH 7.1 Cl 3.1
Al lerend wordt men wijzer
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
lees dezeEp Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:18:
[...]
Je wekt de indruk dat hij zware schade heeft als gevolg van die matten, terwijl ik uit zijn verhaal lees dat het prima werkt voor weinig.
[ Voor 6% gewijzigd door vso op 09-06-2021 10:37 ]
Tja vanalles
Nog altijd geen schade... Het ligt niet mooi, maar het werkt wel...
waar haal je de schade vandaan ..Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:40:
[...]
Nog altijd geen schade... Het ligt niet mooi, maar het werkt wel...
de schade is meer --> been there done that achtige meuk ...
@JB ja inderdaad niet @EdwinC of @Edwin3 ..even mix up on mij part. Jij reageerde er later nog op dat dit op het dak neerleggen om meerdere reden niet handig was als ik het goed herinner oid
Tja vanalles
De littekens... Die krijg je niet zonder dat je schade hebt gehad.vso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:51:
[...]
waar haal je de schade vandaan ..en nee het "werkt niet" als ik JB goed begreep maar lees ff terug oid ..
@JB ja inderdaad niet @EdwinC of @Edwin3 ..even mix up on mij part. Jij reageerde er later nog op dat dit op het dak neerleggen om meerdere reden niet handig was als ik het goed herinner oid
Als je zo'n sterke term gebruikt, wek je de indruk dat het gevaarlijk is om dit te gebruiken.
nu ja je kan ook dingen te letterlijk nemen ..Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:00:
[...]
De littekens... Die krijg je niet zonder dat je schade hebt gehad.
Als je zo'n sterke term gebruikt, wek je de indruk dat het gevaarlijk is om dit te gebruiken.
Tja vanalles
ja man dat soort dingen zijn echt balen .. maar kan goed begrijpen dat we collectief alternatieven zoeken voor zwembad verwarming .. het is gewoon een prijzige bezigheid..JB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:49:
Dit was ook ruk;
JB in "Zwembad verwarmen DIY"
Littekens heb ik er van! WP is nog onderweg
Tja vanalles
Maandag besteld. ING had issues dus order kon niet betaald worden. In de avond wel, maar ik heb nu 2 orders. 1 wel betaald, andere niet.JB schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:11:
Mail gestuurd maar geen antwoord.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hmm, week of twee terug een Intex zwembad van 2x3x0,75m opgezet, met een Intex filterpomp er aan. Werkt prima, kinderen blij, enkel toch het idee dat het water niet helemaal zuiver meer was, bodem wat glad begon te worden enzo.
Dus, Intex zoutwatersysteem aangeschaft, 12kg zout in het water, zoutwatersysteem tussen pomp en zwembad geplaatst en dan kom je bij het instellen van het ding... en dan is eigenlijk mijn conclusie dat de diverse apparaten van Intex niet mooi op elkaar aansluiten:
Want stel dat ik de filterpomp 's-nachts van 02:00 tot 04:30 zou willen laten lopen, en het zoutwatersysteem van 02:05 tot 04:05 aan zou willen... dan moet ik dus eenmalig 's-nachts het bed uit om precies om 02:05 het zoutwatersysteem aan te zetten...
Maar goed, nu even afwachten of dit het water voldoende schoon maakt.
Dus, Intex zoutwatersysteem aangeschaft, 12kg zout in het water, zoutwatersysteem tussen pomp en zwembad geplaatst en dan kom je bij het instellen van het ding... en dan is eigenlijk mijn conclusie dat de diverse apparaten van Intex niet mooi op elkaar aansluiten:
- Filterpomp heeft geen schakelaars of zo, stekker in het stopcontact is de aan/uit van de pomp. Dus, tijdschakelaar op het stopcontact.
- Zoutwatersysteem heeft een uitgebreid bedieningspaneel, maar geen mooi tijdprogrammeersysteem. Je zet hem aan, stelt in dat hij twee uur moet werken - en dan gaat hij vanaf dat moment twee uur werken en dan uit. En dat herhaalt hij dan elke dag opnieuw.
Want stel dat ik de filterpomp 's-nachts van 02:00 tot 04:30 zou willen laten lopen, en het zoutwatersysteem van 02:05 tot 04:05 aan zou willen... dan moet ik dus eenmalig 's-nachts het bed uit om precies om 02:05 het zoutwatersysteem aan te zetten...

Maar goed, nu even afwachten of dit het water voldoende schoon maakt.
Net gechecked:GilbertvH schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:13:
[...]
Als PH en alkaline nu op orde zijn zet dan eerst de boost aan tot morgenvroeg 8 uur en test de chloor dan nog eens. Grote kans dat het dan in orde is. Daarna kan je de timers gaan instellen. ZFP uurtje eerder en later laten beginnen en eindigen
- PH = 7.8
- free cloor 0-0,5
- alkalinity = 240
- stabilizer = 0
Kortom: De PH- van gisteren heeft niet echt geholpen. Als ik het goed heb komt dit omdat de Alkalinity niet op orde is (zou volgens het flesje tussen de 80 en 120 moeten zijn).
Volgende stap: TA- halen vandaag, benodigde hoeveelheid TA- toevoegen, x uur wachten (?), alkaliniteit chekcen, op orde? dan dan PH- toevoegen (indien nodig), (x uur wachten), meten --> als alkalinity en PH op orde is, dan ZWF aanzetten voor ~24 uur en meten. Dan zou het in orde moeten zijn.
Klopt mijn stappenplan hierboven?
Klopt
@JB & @jacovn: Toppy reageerd inderdaad nu niet heel vlot door drukte, Je wordt normaal gesproken gebeld voor de levering of je krijgt een e-mail bericht. De getoonde levertijd is eerder de tijd wanneer hij verstuurd wordt, dus wacht rustig een kleine weekje af voordat je gaat bellen
.
Vind het prachtig om te lezen en er komen ook mooie projecten uit, maar man man man al die tijd dat er ingestoken wordt. Niet aan mij besteed hehe...
Wat dat betreft ben ik uitermate tevreden met mijn warmtepomp, geen gedoe/gezeik/gehannes
Zonnepanelen op het dak ipv zonnematten en je energie rekening gaat ook nog eens omlaag ondanks dat je een "energie slurpende" warmtepomp erbij hebt.
Blijf het zeggen; kost mbt investeren in het begin meer maar je krijgt er wel meer rendement voor terug en vooral ook een stuk meer comfort/luxe
Prijzig? Tja al dat gekloot ook wat jullie doen met je solarmatten haha.vso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:07:
[...]
ja man dat soort dingen zijn echt balen .. maar kan goed begrijpen dat we collectief alternatieven zoeken voor zwembad verwarming .. het is gewoon een prijzige bezigheid..
Vind het prachtig om te lezen en er komen ook mooie projecten uit, maar man man man al die tijd dat er ingestoken wordt. Niet aan mij besteed hehe...
Wat dat betreft ben ik uitermate tevreden met mijn warmtepomp, geen gedoe/gezeik/gehannes
Zonnepanelen op het dak ipv zonnematten en je energie rekening gaat ook nog eens omlaag ondanks dat je een "energie slurpende" warmtepomp erbij hebt.
Blijf het zeggen; kost mbt investeren in het begin meer maar je krijgt er wel meer rendement voor terug en vooral ook een stuk meer comfort/luxe

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Interessant. Ik had bij het opzetten van het bad ook een issue dat bij een backwash er een paar kilo glas mee kwam. Dit is mijn eerste keer dat ik met een zfp ben gaan werken (en dus ook voor het eerst met glas als filter). Het lijkt me niet de bedoeling dat dit gebeurt. Wellicht is het de ZFP. Ik gebruik een cranenbroek 4m/3 zfp. Welke gebruik jij?hansie_k schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:48:
Vandaag het zwembad weer opgezet.
Vraagje aan zfp eigenaren met glas (of zand) --> is het normaal dat er glas meekomt bij een backwash?
Ik heb hier TA spul liggen, bij mij hielp het niet.TailwindNL schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:27:
[...]
Net gechecked:
- PH = 7.8
- free cloor 0-0,5
- alkalinity = 240
- stabilizer = 0
Kortom: De PH- van gisteren heeft niet echt geholpen. Als ik het goed heb komt dit omdat de Alkalinity niet op orde is (zou volgens het flesje tussen de 80 en 120 moeten zijn).
Volgende stap: TA- halen vandaag, benodigde hoeveelheid TA- toevoegen, x uur wachten (?), alkaliniteit chekcen, op orde? dan dan PH- toevoegen (indien nodig), (x uur wachten), meten --> als alkalinity en PH op orde is, dan ZWF aanzetten voor ~24 uur en meten. Dan zou het in orde moeten zijn.
Klopt mijn stappenplan hierboven?
Klopt
In het begin keek ik ook naar al die andere waarders, nu enkel nog pH en chloor.
Zeg niet dat de andere waardes onbelangrijk zijn maar in mijn geval werd het steeds erger doordat ik met meer chemicaliën al die waardes probeerde recht te trekken.
Misschien te veel glas erin? 75% in verglijking met zand is genoeg...TailwindNL schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:35:
[...]
Interessant. Ik had bij het opzetten van het bad ook een issue dat bij een backwash er een paar kilo glas mee kwam. Dit is mijn eerste keer dat ik met een zfp ben gaan werken (en dus ook voor het eerst met glas als filter). Het lijkt me niet de bedoeling dat dit gebeurt. Wellicht is het de ZFP. Ik gebruik een cranenbroek 4m/3 zfp. Welke gebruik jij?
Vraagje aan zfp eigenaren met glas (of zand) --> is het normaal dat er glas meekomt bij een backwash?
Hier ervaar ik die problemen totaal niet
Bij mij komt er ook wel wat glas mee, maar heel minimaal. Zeker geen kilo's. Heb je 'm misschien te vol zitten?TailwindNL schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:35:
[...]
Interessant. Ik had bij het opzetten van het bad ook een issue dat bij een backwash er een paar kilo glas mee kwam. Dit is mijn eerste keer dat ik met een zfp ben gaan werken (en dus ook voor het eerst met glas als filter). Het lijkt me niet de bedoeling dat dit gebeurt. Wellicht is het de ZFP. Ik gebruik een cranenbroek 4m/3 zfp. Welke gebruik jij?
Dank voor je terugkoppeling. De waarde van alkaliniteit is wel erg ver weg van de goede waarde, maar je geeft aan dat het geen zin had, PH is nu krap aan in orde (7,8). Dat zou betekenen dat ik nu beter mijn boost aan kan zetten van ZWF. Dat heb ik nu maar op goed geluk gedaan. Hij staat aan voor 36 uur. Ik zal over 12 uur de waarde meten. Hopelijk trekt de alkalinity dan ook bijJazsie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Ik heb hier TA spul liggen, bij mij hielp het niet.
In het begin keek ik ook naar al die andere waarders, nu enkel nog pH en chloor.
Zeg niet dat de andere waardes onbelangrijk zijn maar in mijn geval werd het steeds erger doordat ik met meer chemicaliën al die waardes probeerde recht te trekken.
(ik blijf het gedoe vinden....het voelt voor mij aan dat ik totaal geen controle heb en geen idee heb wat ik aan het doen ben, maar we ploeteren door. On a positive note --> Het water is wel glashelder :-) )
Dat was mijn conclusie ook, maar ik vind het zorgwekkend dat er glas uitkomt (hoe klein de hoeveelheid ook). Mijn idee was namelijk om de afvoer op het gras uit te laten komen bij een backwash (is kunstgras met een put eronder). Dit kan ik dus niet doen, want dan zal er glas in het gras komenBeeJee78 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:38:
[...]
Bij mij komt er ook wel wat glas mee, maar heel minimaal. Zeker geen kilo's. Heb je 'm misschien te vol zitten?
Als ik dit van tevoren had geweten had ik mijn filter met zand gevuld (veiliger voor de kinderen).
Ja of door een zeefje spoelen oid. Of zo'n filtersok om de slang zodat het daar in blijft hangen.TailwindNL schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:47:
[...]
Dat was mijn conclusie ook, maar ik vind het zorgwekkend dat er glas uitkomt (hoe klein de hoeveelheid ook). Mijn idee was namelijk om de afvoer op het gras uit te laten komen bij een backwash (is kunstgras met een put eronder). Dit kan ik dus niet doen, want dan zal er glas in het gras komen![]()
Als ik dit van tevoren had geweten had ik mijn filter met zand gevuld (veiliger voor de kinderen).
Ik backwash trouwens bijna nooit, zo vaak is het niet nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door BeeJee78 op 09-06-2021 11:53 ]
Zie het als een voordeel of zie het als een nadeel... Het ZWS biedt ons minder werk en neemt veel uit handen. Hier gisteravond meting gedaan en chloor is perfect na de 'boost run'. Timers staan ingesteld, maar ineens geeft mijn ZWS aan dat er teveel zout in het water zit... Lekker dan... Wordt wat eruit halen en navullen met schoon kraanwater weerTailwindNL schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:44:
[...]
Dank voor je terugkoppeling. De waarde van alkaliniteit is wel erg ver weg van de goede waarde, maar je geeft aan dat het geen zin had, PH is nu krap aan in orde (7,8). Dat zou betekenen dat ik nu beter mijn boost aan kan zetten van ZWF. Dat heb ik nu maar op goed geluk gedaan. Hij staat aan voor 36 uur. Ik zal over 12 uur de waarde meten. Hopelijk trekt de alkalinity dan ook bij![]()
(ik blijf het gedoe vinden....het voelt voor mij aan dat ik totaal geen controle heb en geen idee heb wat ik aan het doen ben, maar we ploeteren door. On a positive note --> Het water is wel glashelder :-) )
Jazsie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:29:
Prijzig? Tja al dat gekloot ook wat jullie doen met je solarmatten haha.
valt voor mij gezien best mee .. denk dat je net zo lang bezig bent met een WP aansluiten met een kant en klare solar verwarming
Rendement als je geld moet betalen ? extra PV plaatsen oid ? die snap ik dan weer nietWat dat betreft ben ik uitermate tevreden met mijn warmtepomp, geen gedoe/gezeik/gehannes
Blijf het zeggen; kost mbt investeren in het begin meer maar je krijgt er wel meer rendement voor terug en vooral ook een stuk meer comfort/luxe![]()
Denk dat je 150 euro extra betaald met een WP versus 50 - 100 verdient aan "gratis' zonne energie .. maar ja met je WP kan je wel 24x7 zwemmen en dat kan ik niet met solar
Maaruh solar vs wp .. lekker boeiend .. zolang je maar van het (zwem)bad/spa/jacuzzi oid kan genieten toch?
Tja vanalles
@TailwindNL @Jazsie @BeeJee78
Ik heb idd minder glas als zand gebruikt, en de rest ook aangesloten zoals het hoort.
Ik heb ook ergens gelezen dat het wel klopt, dat er iets zand/glas mee terug komt.
Geen kilo's, maar soms best veel.
Meestal wel een wit waasje, wat ik dan omschoffel.
Maarja 1 van de poezebeesten zit juist altijd op dàt plekje..
Vandaar dus de vraag, iemand ervaring met die bolletjes 😁
Ik heb idd minder glas als zand gebruikt, en de rest ook aangesloten zoals het hoort.
Ik heb ook ergens gelezen dat het wel klopt, dat er iets zand/glas mee terug komt.
Geen kilo's, maar soms best veel.
Meestal wel een wit waasje, wat ik dan omschoffel.
Maarja 1 van de poezebeesten zit juist altijd op dàt plekje..
Vandaar dus de vraag, iemand ervaring met die bolletjes 😁
[ Voor 15% gewijzigd door hansie_k op 09-06-2021 12:14 ]
8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland
Ja, je zonnepanelen brengen geld op? Bij mij wel in ieder gevalvso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:01:
[...]
Rendement als je geld moet betalen ? extra PV plaatsen oid ? die snap ik dan weer niet
En je plaats ipv zonnematten PV panelen, niet extra
Ieder zijn ding natuurijk, is gewoon hoe ik erover denk.
En inderdaad, zolang je maar kan genieten van je bad/spa etc
Moet ze nog afbetalen ..Jazsie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:43:
[...]
Ja, je zonnepanelen brengen geld op? Bij mij wel in ieder geval.
En je plaats ipv zonnematten PV panelen, niet extra.
Ieder zijn ding natuurijk, is gewoon hoe ik erover denk.
En inderdaad, zolang je maar kan genieten van je bad/spa etc
Tja vanalles
@Ep Woody idd geen littekens bekend bij mijvso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:51:
[...]
waar haal je de schade vandaan ..en nee het "werkt niet" als ik JB goed begreep maar lees ff terug oid ..

werkt nog steeds erg goed en ben erg tevreden
Nog een wens is om de bypass zonnematten en warmtepomp te automatiseren in samenwerking met temperatuursensoren (en eventueel flowindicatoren). Tevens de losse frequentieregelaar (gekoppeld aan de ZFP) en het zoutwatersysteem, waarbij de de waterflow minder behoeft te zijn als de zonnematten op dak niet 'aan' staan..(scheelt toch 150 Wh aan vermogen op de ZFP).
/f/image/qnruuaBsJ5LuYDZJLlqePNAs.png?f=fotoalbum_large)
Sunken cost... Dat geld is weg, nu levert het gewoon iedere dag geld op. Het duurt hooguit nog een even voor het evenveel geld heeft opgebracht als dat de panelen gekost hebben.vso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:49:
[...]
Moet ze nog afbetalen ..nog een paar jaar voordat het goedkoper word
Vandaag weer een euro'tje of 9 verwacht ik...
PV heb ik ook niet echt gelegd voor de directe opbrengst. Meer om de maandlasten te drukken. Geld op de bank levert niets op, als je het in PV steekt lagere maandlasten.
@Jazsie jammer dat toppy niet reageeert. Ik kan me voorstellen dat ze niet iedereen direct kunnen helpen. Maar order die verkeerd gaan afhandelen is toch wel iets wat je moet doen.
Als ik een track en trace link krijg als ze het afsturen is me dat genoeg overigens,
Update: zowaar antwoord op mijn email. Ze hebben maar een order in hun systeem. Die andere zal wel pending zijn in mijn account.
@Jazsie jammer dat toppy niet reageeert. Ik kan me voorstellen dat ze niet iedereen direct kunnen helpen. Maar order die verkeerd gaan afhandelen is toch wel iets wat je moet doen.
Als ik een track en trace link krijg als ze het afsturen is me dat genoeg overigens,
Update: zowaar antwoord op mijn email. Ze hebben maar een order in hun systeem. Die andere zal wel pending zijn in mijn account.
[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 09-06-2021 18:08 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Pffff, dat ontluchten van die matten is nog niet zo simpel, vooral niet omdat je niet kan zien welke matten flow hebben... Volgens mij moet ik nog 3 van de 8 strengen ontlucht krijgen... Vanmiddag maar weer een poging doen, maar denk dat ik nog 2 kraantjes moet hebben om het goed/eenvoudiger voor elkaar te krijgen...
water is wederom een lekkere 30 graden ..
wauw ik had echt niet verwacht dat de epdm zo goed zou presteren .. denk dat ik volgend jaar naar een 50/50 ag/ig ga overstappen
wauw ik had echt niet verwacht dat de epdm zo goed zou presteren .. denk dat ik volgend jaar naar een 50/50 ag/ig ga overstappen

Tja vanalles
Gaat het je dan ook lukken om het zwembad op 30 graden te krijgen? Zeker als je een dieper bad neemt.vso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:46:
water is wederom een lekkere 30 graden ..![]()
Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:22:
[...]
Gaat het je dan ook lukken om het zwembad op 30 graden te krijgen? Zeker als je een dieper bad neemt.

de mat ligt aan de kant v.d dak die je ziet (noord gericht) de achterkant is 2x dat oppervlak
ik kan nog wat PV(t) kwijt mocht ik echt willen
Maar dat gezegd .. denk wel dat ik eind ga komen met de huidige setup (en wat isolatie)
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 09-06-2021 14:52 ]
Tja vanalles
Heb je wel genoeg power van je ZFP?Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:42:
Pffff, dat ontluchten van die matten is nog niet zo simpel, vooral niet omdat je niet kan zien welke matten flow hebben... Volgens mij moet ik nog 3 van de 8 strengen ontlucht krijgen... Vanmiddag maar weer een poging doen, maar denk dat ik nog 2 kraantjes moet hebben om het goed/eenvoudiger voor elkaar te krijgen...
Mijn boefje is liev!
Ik heb een intex krystal clear zoutwater apparaat. Daar staat in dat je eigenlijk cyaanzuur moet toevoegen (de tijdsduur dat het apparaat aan moet staan is daar ook op gebaseerd). Maar in de openingspost staat dat je dat het beste niet kan doen.... Moet ik dan het apparaat langer laten werken? Hij doet het automatisch maar 1x per dag, dus een tweede keer is lastig.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Cyaanzuur is een stabilisator voor je chloor, dit zorgt ervoor dat je chloor niet te snel afbreekt door UV (=zon) licht.Snowhite0901 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:26:
Ik heb een intex krystal clear zoutwater apparaat. Daar staat in dat je eigenlijk cyaanzuur moet toevoegen (de tijdsduur dat het apparaat aan moet staan is daar ook op gebaseerd). Maar in de openingspost staat dat je dat het beste niet kan doen.... Moet ik dan het apparaat langer laten werken? Hij doet het automatisch maar 1x per dag, dus een tweede keer is lastig.
Nadeel van Cyaanzuur is dat het niet afbreekt en bij te veel doet chloor niet meer zijn werking.
Enige oplossing is dan je water verversen om het Cyaanzuur gehalte omlaag te brengen.
Gebruik je het niet dan is dit niet erg maar dan moet je wel langer je systeem draaien om chloor op pijl te houden.
Ik zou het persoonlijk zoveel mogelijk vermijden, daarnaast heb je ook zout waar al Cyaanzuur in zit. Wellicht even checken
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 09-06-2021 15:45 ]
Het kost best veel kracht om water door een dunne lange buis te persen. Mijn pomp kan ongeveer 5 bar leveren (opvoerhoogte 5 meter), maar het zijn buizen van 50 meter lang, dat kost ook als snel ruim 3 bar(als het niet meer is).
Als er dan ook nog lucht in zit en er is een makkelijkere weg, dan lukt ontluchten niet. Nu met een tuinslang rechtstreeks op de bypass is het wel (aardig) gelukt.
ZFP op stand circulatie voor meer "power"?.Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:15:
[...]
Het kost best veel kracht om water door een dunne lange buis te persen. Mijn pomp kan ongeveer 5 bar leveren (opvoerhoogte 5 meter), maar het zijn buizen van 50 meter lang, dat kost ook als snel ruim 3 bar(als het niet meer is).
Als er dan ook nog lucht in zit en er is een makkelijkere weg, dan lukt ontluchten niet. Nu met een tuinslang rechtstreeks op de bypass is het wel (aardig) gelukt.
Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:15:
[...]
Denk dat je hier onjuistheden verteld .. (hoewel ik wel snap wat je bedoeld ..) zonder te technisch / berekening oid te gaan doen die kan je goed genoeg zelf
btw ik mag vinden dat Tyleen DIY niet effectief is ofzo .. maar zie wel graag dat je een suc6 verhaal ervan maakt .. en dus het tegendeel oid bewijst !
Denk btw dat met 5 bar dingen los geschoten zouden zijn of geklapt .. .. maar again dat vermoed ik als hobbisten onder elkaar
De flow van je ZFP is gelijk over het hele systeem dus de mano meter in je filter(stand) is de druk over je hele systeem .. en die gaat tot 4(bar) ofzo .. (dan zit je ver in het rood)

Daarnaast wat jij nu verteld zou je ook issues moeten hebben met vloerverwarming (verdelers) ..
Ander dingetje is dat je zowel een duwend effect hebt bij een "aftakking" als een zuigend effect bij een samenvoeging ..
Dus de flow zou vanzelf in goeie omstandigheden moeten ontluchten . immers als je aan de 1ne kant duwt aan de andere kant trekt gebeurt dit vanzelf .. kijk maar naar je eigen CV c.q verwarming thuis .. die moet je ook ontluchten toch ? maar gelukkig heb je daar ontluchtings ventielen .
Daarnaast neemt water de weg van de minste weerstand
Dus die kranen en afregelen van je flow zal denk ik wel je issue verhelpen .. Was er maar een goedkoper(e) oplossing om per spiraal een flowmeter oid te installeren .. of een ontluchtings ventiel ? maar dat wil je ook niet elke dag opnieuw doet als je het systeem start ..
btw kan zo simpel zijn als je T stukken veranderen in Y stukken oid
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 09-06-2021 17:34 ]
Tja vanalles
@Jazsie, helaas heeft mijn pomp geen 6-wegklep, enkel een pomp en een filtervat met bollen. Dus kan niet tijdelijk de filter omzeilen.
Hou marktplaats wel in de gaten, wellicht kom ik een leuke ZFP tegen.
@vso, ik zeg dat tyleen, epdm en pvc dezelfde performance halen. Niet dat het ene beter of slechter is. Tyleen heeft voordelen voor DIY, EPDM voor duurzaamheid? De opwarming zal over alle maten vrijwel gelijk zijn, hooguit iets verschil in warmtetransmissie, maar dat is margewerk door de dikte van de materialen.
Uiteindelijk is ontluchten door de tuinslang erop te zetten prima te doen, dan druk je met 2 bar de lucht er wel uit. Zeker als je dat collector per collector kan doen. Heb gewoon net iets meer druk nodig dan de 0.5 bar die mijn pomp levert. Zeker omdat lucht meeveert en zich daardoor niet zo makkelijk laat verwijderen.
@vso, ik zeg dat tyleen, epdm en pvc dezelfde performance halen. Niet dat het ene beter of slechter is. Tyleen heeft voordelen voor DIY, EPDM voor duurzaamheid? De opwarming zal over alle maten vrijwel gelijk zijn, hooguit iets verschil in warmtetransmissie, maar dat is margewerk door de dikte van de materialen.
Uiteindelijk is ontluchten door de tuinslang erop te zetten prima te doen, dan druk je met 2 bar de lucht er wel uit. Zeker als je dat collector per collector kan doen. Heb gewoon net iets meer druk nodig dan de 0.5 bar die mijn pomp levert. Zeker omdat lucht meeveert en zich daardoor niet zo makkelijk laat verwijderen.
Vraagje voor mensen met zout-systeem.
Heb vorig jaar alles met chloor en dergelijke gedaan. Meten, weten en reageren. Na een regenbui deed ik (ook) preventief altijd wat anti-alg erin. Moet dat met een zout-systeem ook? Of is een zout-systeem het enige waar je mee werkt?
Heb vorig jaar alles met chloor en dergelijke gedaan. Meten, weten en reageren. Na een regenbui deed ik (ook) preventief altijd wat anti-alg erin. Moet dat met een zout-systeem ook? Of is een zout-systeem het enige waar je mee werkt?
==
hoi
Een ZWS voorkomt geen alg of groen water, maar als je de juiste volgorde doorloopt en de timer met je ZFP goed afstelt moet je een heel eind komen. Na onweer wel even een Boost doen. Voorheen deed je dit met chloorshock.Eusebius schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:26:
Vraagje voor mensen met zout-systeem.
Ik kreeg vanmorgen code 92 wat betekent dat het zoutgehalte te hoog is. 4 kids vanmiddag laten plonzen en melding is weg. Even in de gaten houden.
Van het weekeinde gestart met opbouwen.
:strip_exif()/f/image/HfoFI1VGPFtlknE4usM2y1gr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e2rWHRk7lHrQydoF032xrWHY.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels staat het.
:strip_exif()/f/image/XD1z5wlBJTqWAEvdTQfQdm9W.jpg?f=fotoalbum_large)
De combinatie van ZFP Pentair 6m3/u en WP Poolex Jetline premium Fi bevalt goed.:strip_exif()/f/image/5kl1jbWFcyNjk9xBGbzrqUqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een continue dT = 0,5-0,6° levert langzaam een aangename watertemperatuur.
Aan de stekker van de combi ZFP en WP een ALS (PRCD-S) geknoopt. Na lang zoeken een versie van Kopp gevonden (16A en 10mA; 196300018)
De komende weken de tyleen constructie weer het dak op en voor de WP aansluiten.
(Binnen een jaar ernstig uit de klauwen gelopen hobby
)
:strip_exif()/f/image/HfoFI1VGPFtlknE4usM2y1gr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e2rWHRk7lHrQydoF032xrWHY.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels staat het.
:strip_exif()/f/image/XD1z5wlBJTqWAEvdTQfQdm9W.jpg?f=fotoalbum_large)
De combinatie van ZFP Pentair 6m3/u en WP Poolex Jetline premium Fi bevalt goed.
:strip_exif()/f/image/5kl1jbWFcyNjk9xBGbzrqUqJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de stekker van de combi ZFP en WP een ALS (PRCD-S) geknoopt. Na lang zoeken een versie van Kopp gevonden (16A en 10mA; 196300018)
De komende weken de tyleen constructie weer het dak op en voor de WP aansluiten.
(Binnen een jaar ernstig uit de klauwen gelopen hobby

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
De dikte / materiaal verschillen tja erhm .. zolang het 1 - 2 mm verschil is ga ik daarin met je meeEp Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:20:
De lengte van de materialen is een ander dingetje (performance technisch gezien)
ik denk dat je wel degelijk meer performance kan halen uit je flow .. simpel weg door wat te knutselen voordeel is dat goeie pvc lijm 8 - 10 bar oid kan houden .. in zwembad zit je tegen de 2-3 bar max ? dus als je de pomp upgrade kan je er nog gebruik van maken .. (random nummers maar je snapt wat ik bedoel toch?)Uiteindelijk is ontluchten door de tuinslang erop te zetten prima te doen, dan druk je met 2 bar de lucht er wel uit. Zeker als je dat collector per collector kan doen. Heb gewoon net iets meer druk nodig dan de 0.5 bar die mijn pomp levert. Zeker omdat lucht meeveert en zich daardoor niet zo makkelijk laat verwijderen.
Zie YouTube: DIY Venturi jet 40cm om je een idee te geven wellicht dat je dit om kan draaien in een systeem wat je slangen vult ..
Als een blazer / zuiger onderdeel maakt die aftakt naar je tyleen slang hoef je misschien minder met kranen te doen .. beetje wat ik met mijn pvc mat had met https://imgur.com/PYJCdNn dit onderdeel
ik denk zoiets https://www.wildkamp.nl/p...ype-b-140-x-110-mm/715988
maar het zelfde zou je moeten bereiken door je bypass kraan 90% dicht te draaien .. (je staat verbaast hoeveel water er door een piepkleine opening kan ..
Tja vanalles
5 bar is 50 meter opvoerhoogte.Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:15:
[...]
Klopt, ik heb me vergist. Ik schreef het hier ook al: Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Die 0.5 bar is alleen te weinig om de lucht eruit te drukken, in combinatie met 2 meter opvoerhoogte.
De druk uit de kraan werkt wel, gelukkig.
@vso, ik denk dat er weinig extra performance te halen is. Ik heb nu een deltaT van 1.5-1.6°C bij een flow van 20 liter/min. Verlaag ik de flow (meer via de bypass), dan gaat de deltaT omlaag, maar blijft de vermenigvuldiging (flow * deltaT), exact gelijk.
Dan snap je het niet .. door gebruik te maken van de venturi effect kan je met weinig kracht toch mooie resultaten behalen bv je slang gevuld krijgen ..Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:38:
[...]
Klopt, ik heb me vergist. Ik schreef het hier ook al: Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Die 0.5 bar is alleen te weinig om de lucht eruit te drukken, in combinatie met 2 meter opvoerhoogte.
De druk uit de kraan werkt wel, gelukkig.
@vso, ik denk dat er weinig extra performance te halen is. Ik heb nu een deltaT van 1.5-1.6°C bij een flow van 20 liter/min. Verlaag ik de flow (meer via de bypass), dan gaat de deltaT omlaag, maar blijft de vermenigvuldiging (flow * deltaT), exact gelijk.
Tja vanalles
Vast wel een keer gezegd maar wat voor pomp heb je?Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:20:
@Jazsie, helaas heeft mijn pomp geen 6-wegklep, enkel een pomp en een filtervat met bollen. Dus kan niet tijdelijk de filter omzeilen.
0,5 bar is te weinig. Druk uit de kraan is rond de 2 bar, verklaard waarom het daar wel veel beter mee gaat
Dat word dus pomp "verzwaren" of ontluchten met de "slang"...
Nice, fijn dat je tot 0.1gr nauwkeurig de temperatuur op je wp kan aflezen. Dat kan mijn dure WP dan weer niet helaas (enkel hele grades)._RRM_ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:51:
Van het weekeinde gestart met opbouwen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inmiddels staat het.
[Afbeelding]
De combinatie van ZFP Pentair 6m3/u en WP Poolex Jetline premium Fi bevalt goed.[Afbeelding]
(Binnen een jaar ernstig uit de klauwen gelopen hobby)
Kan je ook .. als je die tuya meuk vervangtJazsie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:43:
Nice, fijn dat je tot 0.1gr nauwkeurig de temperatuur op je wp kan aflezen. Dat kan mijn dure WP dan weer niet helaas (enkel hele grades).
Tja vanalles
Blue bay speedclean 4000, goedkope ZFP pompje van Rhodos. Gaat nu het derde seizoen in. Doet z'n werk, maar kan inderdaad beter. Aan de andere kant, wat win ik ermee als ik iets anders koop. Het gaat nu om het ontluchten, als dat gelukt is, is het prima toch?Jazsie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:43:
[...]
Vast wel een keer gezegd maar wat voor pomp heb je?
0,5 bar is te weinig. Druk uit de kraan is rond de 2 bar, verklaard waarom het daar wel veel beter mee gaat.
Dat word dus pomp "verzwaren" of ontluchten met de "slang"...
Ik zie niet zo goed in hoe dat moet helpen om de spiralen te vullen? Plus, hoe ik dat kan toepassen zonder mega aanpassingen te doen.vso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:43:
[...]
Dan snap je het niet .. door gebruik te maken van de venturi effect kan je met weinig kracht toch mooie resultaten behalen bv je slang gevuld krijgen ..
Nope, LCD scherm heeft die "functie" niet helaas... en jij denkt dat zodra je de Tuya meuk vervangt gelijk volledige controle hebt over warmtepomp?
Ahh yeah neen zie daar dan ook geen nut van in. Veelal is 1x goed vullen met water voldoende namelijkEp Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:56:
[...]
Blue bay speedclean 4000, goedkope ZFP pompje van Rhodos. Gaat nu het derde seizoen in. Doet z'n werk, maar kan inderdaad beter. Aan de andere kant, wat win ik ermee als ik iets anders koop. Het gaat nu om het ontluchten, als dat gelukt is, is het prima toch?
dat maak jij ervan maar een ds18b20 sensor heeft meer cijfers achter de komma .. het is de manier hoe je het aanstuurt, en 95% kans dat je dat via de esp kan instellen .. maar ja nog 5% dat het inderdaad niet kan ..Jazsie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:08:
Nope, LCD scherm heeft die "functie" niet helaas... en jij denkt dat zodra je de Tuya meuk vervangt gelijk volledige controle hebt over warmtepomp?
@Ep Woody dan moet je het filmpje bekijken
Tja vanalles
Punt is dat er nog niemand iets geschreven heeft voor deze warmtepomp.vso schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:15:
[...]
dat maak jij ervan maar een ds18b20 sensor heeft meer cijfers achter de komma .. het is de manier hoe je het aanstuurt, en 95% kans dat je dat via de esp kan instellen .. maar ja nog 5% dat het inderdaad niet kan ..
@Ep Woody dan moet je het filmpje bekijkenen verder zoeken op venturi effect
En effe zelf schrijven moet je ook maar kunnen/willen/zin in hebben
En wie zegt dat mijn warmtepomp gebruikt maakt van DS18B20 sensoren? weet wel 100% zeker van niet namelijk
We gaan niet moeilijk doen, gewoon 2 aparte (wel DS18B20) sensoren en klaar
Enkele weken terug hebben wij ook een opbouwzwembad gekocht.
( Bestway 4.88 x 3.05 ) Sinsdien ben ik ook "down the rabbithole" gedoken over alles wat erbij komt kijken qua waterbehandeling en opbouw etc.
De conclusie is nu dat het standaard catridge pompje ondermaats is om het badwater over een langere periode proper te houden, dus een Zandfilterpomp is aan de orde.
Een Intex Krystal Clear lijkt mij wel een prima apparaat met de mogelijkheden die ik zoek. Maar ik vind weinig info terug over de capaciteit die ik nodig heb.
Er zou zo'n 10 000 liter in het zwembad gaan, dus een ZFP van 4m3 zou moeten volstaan.
Kan het ook "kwaad" als ik voor overkill ga? Bv een ZFP van 8 of 10m3/h ?
Of is het weggegooid geld.
( Bestway 4.88 x 3.05 ) Sinsdien ben ik ook "down the rabbithole" gedoken over alles wat erbij komt kijken qua waterbehandeling en opbouw etc.
De conclusie is nu dat het standaard catridge pompje ondermaats is om het badwater over een langere periode proper te houden, dus een Zandfilterpomp is aan de orde.
Een Intex Krystal Clear lijkt mij wel een prima apparaat met de mogelijkheden die ik zoek. Maar ik vind weinig info terug over de capaciteit die ik nodig heb.
Er zou zo'n 10 000 liter in het zwembad gaan, dus een ZFP van 4m3 zou moeten volstaan.
Kan het ook "kwaad" als ik voor overkill ga? Bv een ZFP van 8 of 10m3/h ?
Of is het weggegooid geld.
16 x sunpower 430wp