DennisLMB schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:08:
Ik heb een vraag aan de experts hier
Ik heb een bouwkundig zwembad wat ruim 10 maanden niet gebruikt is. Het water is zeer groen inmiddels. Is het dan altijd het beste om het bad leeg te laten lopen, alles goed te reinigen en vervolgens weer vullen met schoon water? Of kun je in bepaalde gevallen toch beter het oude water weer proberen helder te krijgen?
Foto? maar in feite is het niet nodig om het leeg te halen, de vraag is hoe handig ben je erin?
Begrijp best dat het soms gewoon makkelijker is om leeg te halen en te vullen met vers water
Normaal doe ik dit:
- Je haalt alle groffe vuil (bladeren etc) eruit.
- Je doet granulaat (chloor) erin om te shocken, Goed mengen met een "stok".
- Na een paar uur zie je al dat het water minder groen is en dat er vuil op de bodem zit.
- Bodem zuigen met een robot indien je dat hebt. Heb je een die werkt op je pomp dan houd rekening dat je regelmatig moet backwashen afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid vuil).
- Wederom granulaat toevoegen. Goed mengen met een "stok".
- Ondertussen kan je ook de pomp aanzetten op filteren, houd rekening dat je mogelijk vaker moet backwashen.
- Als laatst kan je nog vlok middel bij gooien indien het water melkachtig blijft.
- Aangezien je als goed is vast een aantal keer heb moeten backwashen vul je dat "missende" water weer bij met vers water

.
Dit zijn 1 van de velen manieren om het te doen. Niet vermeld maar tussen door pH controleren is ook belangrijk, anders doe je straks te veel granulaat erin.
pH in orde is heel belangrijk, echter zou ik dat pas doen bij de 2de keer granulaat (ervoor of erna, niet tegelijk, na toevoegen minimaal 1-2 uur wachten). Of je pH waarde moet zo danig afwijken, echter in dat geval kan je beter deel van je zwembad legen en gewoon met vers water vullen.
Ik weet de inhoud niet van je bad en weet de status niet (geen foto), dus kan ook niet oordelen of je het beter leeg kan halen...