Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 02:26
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:46:
@Plenkske @J.E. Weinor thanks :) is er een andere instap set te koop die jullie aanraden? Met een betere pomp wellicht?

Ik moet de startpost nog helemaal doorlezen hoor.
Op deze link worden complete sets aangeboden de eerste van Bestway is wel een leuke set meen een betere pomp volgens mij dan die van hornbach als die er bij zit.

https://www.vikingchoice....oires/complete-zwembaden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Heeft er misschien iemand een alternatief voor de clips van een Intex frame bad waar je de buizen mee vast zet?
Of die dingen zijn niet leverbaar op internet of kosten meer dan 2 euro per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:17
Man dit topic gaat weer snel, moet haast wel ieder dag kijken of ik loop te veel achter haha.

Hier staat het bad nog steeds niet op, het frame van de cover is pas bijna klaar en dan moet ik nog de skimmer doen.

Mijn motivatie zou eigenlijk meer moeten worden door het lekkere weer echter heb juist daardoor minder zin om aan het bad te werken haha.
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Ik lees het anders. Hij kon zich niet voorstellen hoe een schutting vol solar verwarming eruit zou zien. (ja ik weet het, genoeg foto's op dit forum). Nu ziet hij het en is hij tevreden met zijn WP omdat hij waarschijnlijk dit niet mooi vind.
Je haalt de woorden uit mijn mond _/-\o_ :9~

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Crxtreem schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:57:
Heeft er misschien iemand een alternatief voor de clips van een Intex frame bad waar je de buizen mee vast zet?
Of die dingen zijn niet leverbaar op internet of kosten meer dan 2 euro per stuk.
https://link.marktplaats.nl/m1713288773 spare parts :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:57:
Man dit topic gaat weer snel, moet haast wel ieder dag kijken of ik loop te veel achter haha.
:Y *O*

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 23:16
Crxtreem schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:57:
Gewoon RVS slangklemmen voor 32 of 38mm (net wat je hebt) kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:46:
@Plenkske @J.E. Weinor thanks :) is er een andere instap set te koop die jullie aanraden? Met een betere pomp wellicht?

Ik moet de startpost nog helemaal doorlezen hoor.
Beter een set MET pomp te kopen, en daarna of gelijk betere pomp zoals een ZFP aanschaffen .. het "rot" cartrdige pompje kan je dan gebruiken totdat je de betere pomp binnen hebt

hier leg ik uit hoe je zonder water verlies (zwarte dopjes) de pomp bv kan vervangen ..

basics zijn
- bad
- cover
- voetenbad (trap?)
- chloor + ph-min + teststrips
- pomp
zoals @Plenkske ook naar de 2de post "shopping" list verwijst ..maar deze items staan wel op nummer 1 van things to get ..

Dit zijn je minimum start items .. ik zou niet te groot bad kopen ..maar dat ligt aan jezelf ... groter = meer verwarmings capaciteit nodig .. 3m rond (4 of 5 kuub max) is vaak wel te doen . de setjes zijn goed voor 1 tot 3 jaar "gebruik" .

[edit]
zfp is geen must, en de Cartridge pomp is niet slecht .. mind you .. maar dat ligt een beetje aan je wensen/eisen ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 08-06-2021 11:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:57:

Hier staat het bad nog steeds niet op, het frame van de cover is pas bijna klaar en dan moet ik nog de skimmer doen.

Mijn motivatie zou eigenlijk meer moeten worden door het lekkere weer echter heb juist daardoor minder zin om aan het bad te werken haha.
Ik heb dit probleem ook :'(
Nou ja, onze vlonder ligt pas twee weken. Afgelopen weekend nog wat dingen in de tuin gedaan. Dus vanaf nu kan het zwembad pas staan, maar ik moet nog afmaken:
- kist voor filterpomp, elektra en sensoren. Pas net mee begonnen
- de master code voor ESP afmaken. alle tests en soldeerwerk is wel compleet, kwestie van alles in elkaar zetten dus. Qua hardware en software.
- aantal dingen in elkaar lijmen

Vanwege het mooie weer was ik al aan het denken om hoe dan ook dit weekend het zwembad op te zetten, maar het lastige is de plaatsing van de filterpomp. Ik kom niet uit met stroom dus moet dan tijdelijk een verlengkabel doen en het koppelpunt waterdicht maken.
En dat doe ik liever niet, wil dat liever in een keer goed in die kist hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 21:22
En als je een ZFP erbj gekocht hebt dan kan je de cardridge pomp nog gebruiken als backup mocht de ZFP het een keertje begeven.
De cardridge pomp geeft je dan toch wat tijd voor reparatie/ op zoek te gaan naar vervanging

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Vanmiddag komt m'n Blue Connect voor 't zoute water binnen. Kon het toch niet laten :X
Super blij met dat oprolsysteem voor de zonnecover ook!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YORUptyosu4Y643lghR3gl7yLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwQW3ZOpfCjUgm9306q3AK90.jpg?f=fotoalbum_large

Het zoutsysteem staat inmiddels te boosten. Tot nu toe geen foutmeldingen of iets, dus ga er vanuit dat er genoeg zout in het bad zat ook :)

Vanmiddag de isolatie bevestigen (komt straks ook binnen). Zal tegen vanavond toch allemaal weer een stuk beter moeten zijn :D

Nu nog de warmtepomp testen! Maar dat is iets voor vanmiddag.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:11:
Vanwege het mooie weer was ik al aan het denken om hoe dan ook dit weekend het zwembad op te zetten, maar het lastige is de plaatsing van de filterpomp. Ik kom niet uit met stroom dus moet dan tijdelijk een verlengkabel doen en het koppelpunt waterdicht maken.
https://www.amazon.nl/Bre...LW/ref=asc_df_B001B4S8LW/

geeft je meer tijd en zijn imho de kosten niet .. (altijd handig in huis te hebben)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Net de bevestiging gekregen dat mijn bad komende donderdag geleverd wordt. Eindelijk (na maanden) was er weer eens een voorraad.
Wel gelijk de verwachtingen getemperd dat we het niet gaan redden dat ie zwemklaar is dit weekend (opzetten, vullen, zout oplossen etc). Ook dat ie nog best wel koud zou zijn.

Opm. van mijn vrouw: Kunnen we hem dat niet op de keukenkraan aansluiten?
Mijn reactie: 2400 boiler ladingen? lijkt je dat een goed idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:13:
Vanmiddag komt m'n Blue Connect voor 't zoute water binnen. Kon het toch niet laten :X
Super blij met dat oprolsysteem voor de zonnecover ook!

[Afbeelding]

Het zoutsysteem staat inmiddels te boosten. Tot nu toe geen foutmeldingen of iets, dus ga er vanuit dat er genoeg zout in het bad zat ook :)

Vanmiddag de isolatie bevestigen (komt straks ook binnen). Zal tegen vanavond toch allemaal weer een stuk beter moeten zijn :D

Nu nog de warmtepomp testen! Maar dat is iets voor vanmiddag.
Ziet er wel mooi uit

ps wat doe je met die losse unit dan ? vraag me af of je die kan "hacken" :P en alsnog het water in kan mikken hahahaha

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Ik heb dit probleem ook :'(
Nou ja, onze vlonder ligt pas twee weken. Afgelopen weekend nog wat dingen in de tuin gedaan. Dus vanaf nu kan het zwembad pas staan, maar ik moet nog afmaken:
- kist voor filterpomp, elektra en sensoren. Pas net mee begonnen
- de master code voor ESP afmaken. alle tests en soldeerwerk is wel compleet, kwestie van alles in elkaar zetten dus. Qua hardware en software.
- aantal dingen in elkaar lijmen

Ohh ja ik moet ook nog meer dingen doen:

- Frame cover (bijna af).
- Beplating cover.
- Elektrische bediening van de cover.
- Skimmer inbouwen
- DIY chloor/ph doseer systeem.
- DIY aansturing van de blower/lampen/pomp programmeren in Node-RED/MQTT/Home Assistant.

Zodra frame cover af is gelijk aan Skimmer beginnen, dan kan bad terug op de plek en gevuld worden :D.

Hoop ook dat dit weekend af (cover + skimmer) te hebben, dat wordt een flinke pot motivatie zoeken 8)7
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:17:
[...]

geeft je meer tijd en zijn imho de kosten niet .. (altijd handig in huis te hebben)
Gewoon 2,50 bij de GAMMA :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Ziet er wel mooi uit

ps wat doe je met die losse unit dan ? vraag me af of je die kan "hacken" :P en alsnog het water in kan mikken hahahaha
Die van vorig jaar bedoel je? Die heb ik al verkocht :D Er is zoveel vraag naar dat spul nu.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Ja zoiets zou kunnen. Die jij linkt is niet waterdicht of wel ? Staat geen ip klasse bij en er staat binnenshuis.
Misschien moet ik maar zoiets bestellen:
https://www.ledstripkonin...or-adapter-en-controller/

Dan kan ik de warmtepomp ook meteen aansluiten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:24
Leuk topic!
Ben me ook aan het orienteren voor een zwembad.

Iemand ervaring met een houtombouw zwembad? Zoals dit https://nl.pinterest.com/pin/827677237769164258/

Hadden zoiets vorig jaar in een B&B in Frankrijk, was heel chique!

Lijkt me dat dit voordeliger zou moeten kunnen dan een bouwkundig zwembad!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51

JB

Cédric roelt!

Kan een warmtepomp ook teveel water krijgen van een ZFP en schade veroorzaken? Ik zie wel minimaal debiet staan bijvoorbeeld.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Ja zoiets zou kunnen. Die jij linkt is niet waterdicht of wel ? Staat geen ip klasse bij en er staat binnenshuis.

o ja :P je hebt meer stekkers :) zoek anders op camping verdeel doos oid ..

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/thumbnail/1396176-0/campingstekker-lengte-3-meter.jpg

VOORBEELD (anders lees je er weer overheen] ;)

Deze komen meestal met een "schroef" strip aan de zijkant .. en lang genoeg (dikke) kabel .. zolang je ze op 2 piketjes oid iets boven de grond hangt met de kabels naar beneden zal je niet zoveel problemen hebben (en kan je straks in de box mounten) ..

maar jou doos vind ik ook wel mooi genoeg ruimte om esp/wifi meuk in te doen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:33:
[...]

o ja :P je hebt meer stekkers :) zoek anders op camping verdeel doos oid ..

[Afbeelding]

VOORBEELD (anders lees je er weer overheen] ;)

Deze komen meestal met een "schroef" strip aan de zijkant .. en lang genoeg (dikke) kabel .. zolang je ze op 2 piketjes oid iets boven de grond hangt met de kabels naar beneden zal je niet zoveel problemen hebben (en kan je straks in de box mounten) ..

maar jou doos vind ik ook wel mooi genoeg ruimte om esp/wifi meuk in te doen
Ja meer stekkers, maar die van amazon stond ook niet bij wat voor IP waarde.

Hmm mja dan kan ik net zo goed mijn verlengkabel met 4x (of tijdelijk 2x) kopp nautic stopcontacten aan de schutting ophangen. Die hebben dezelfde IP waarde als camping stekkers. Waarom doe ik dat eigenlijk niet 8)7 *brainfart*
Zo'n box zou dus alleen extra bescherming zijn....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:26:
[...]

Handig, ik doe altijd (met kerst) een action opbergbox gebruiken met daar omheen nog een gewone vuilnis zak :). Werkt ook, wel minder mooi :).
Pingu007 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:30:
Leuk topic!

Iemand ervaring met een houtombouw zwembad? Zoals dit https://nl.pinterest.com/pin/827677237769164258/

Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT1c2A4MeCP9g3pbalvtBY8117o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQ8hvvi2PKtgAA6KmUK6x0Jv.jpg?f=fotoalbum_large
JB schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:33:
Kan een warmtepomp ook teveel water krijgen van een ZFP en schade veroorzaken? Ik zie wel minimaal debiet staan bijvoorbeeld.
Neen, daarvoor zijn de ZFP niet krachtig genoeg voor. Wel kan de warmtepomp minder efficient werken want als het water TE snel doorstroomt dan heeft het water te weinig tijd om de warmte goed op te nemen.
Vandaar dat je een min-max aanbevolen m3/u ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 16:28
Ik heb inmiddels mijn 2 Intex solarmatten verhuisd naar het dak van de schuur, totale lengte slang nu 15 meter heen, 15 meter terug(32mm flexibele slang). Met mijn 4m2 ZFP is de waterdruk nu wel erg laag. Kan het helpen de flexibele 32mm slang te vervangen voor PVC buizen? En zoja, hoeveel mm PVC buis kan ik het beste gebruiken, en hoe sluit ik mijn flexibele 32mm slang hier op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Hier voor het eerst een groter zwembad opgezet om te experimenteren en langzaam maar zeker te verdiepen in de duurdere accessoires. Voor nu dus even aanrommelen met een standaard pomp met papieren cartridges. Volgend jaar (als het bevalt) wil ik gaan kijken naar een volledig filtersysteem met verwarming.

Nu staat er dus bijna 4000 liter heel koud water in de zon. Zijn er quick wins (behalve het natuurlijke verloop) dat je zou kunnen doen om het iets op sneller te warmen? Ik zit er uiteraard niet op te wachten om emmers heet water erin te dumpen, maar misschien is er iets heel simpels voorhanden? Een glasplaat erop of iets (bij wijze van..)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
coazter schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:44:
Hier voor het eerst een groter zwembad opgezet om te experimenteren en langzaam maar zeker te verdiepen in de duurdere accessoires. Voor nu dus even aanrommelen met een standaard pomp met papieren cartridges. Volgend jaar (als het bevalt) wil ik gaan kijken naar een volledig filtersysteem met verwarming.

Nu staat er dus bijna 4000 liter heel koud water in de zon. Zijn er quick wins (behalve het natuurlijke verloop) dat je zou kunnen doen om het iets op sneller te warmen? Ik zit er uiteraard niet op te wachten om emmers heet water erin te dumpen, maar misschien is er iets heel simpels voorhanden? Een glasplaat erop of iets (bij wijze van..)?
Noppenfolie of "solar cover" helpt al iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Schumaster schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:43:
Ik heb inmiddels mijn 2 Intex solarmatten verhuisd naar het dak van de schuur, totale lengte slang nu 15 meter heen, 15 meter terug(32mm flexibele slang). Met mijn 4m2 ZFP is de waterdruk nu wel erg laag. Kan het helpen de flexibele 32mm slang te vervangen voor PVC buizen? En zoja, hoeveel mm PVC buis kan ik het beste gebruiken, en hoe sluit ik mijn flexibele 32mm slang hier op aan?
Het zal helpen maar minimaal gok ik zo. Beste is je ZFP vervangen door een 6 m3/u of zelfs 8 m3/u ZFP...

@vso; hoe zie jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Wat @Plenkske zegt, veel meer kan je niet doen zonder solarmatten of warmtepomp... ja heet water erin gooien maar daar zit je niet op te wachten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:45:
[...]Noppenfolie of "solar cover" helpt al iets.
Bedankt, die is vorige week besteld maar nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Schumaster schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:43:
Het is wel flink lang voor flexibele slang. Maar hoe hoog ga je ? Dat scheelt ook, zeker bij die 4m3 ZFP.

Aansluiten van flexibel op PVC kan met een zogenaamde slangpilaar, die lijm je in de buis en met slangklem sluit je de flexibele slang erop aan.
https://www.pvc24.nl/shop...16-lijmverbinding-32mm-2/

Buis zal je dan moeten kopen op die slangpilaar, dus 32mm inwendig. Volgens mij is dat dus gewoon standaard 32mm PVC .

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 08-06-2021 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 13:48
coazter schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Bedankt, die is vorige week besteld maar nog niet binnen.
Transparant afdekzeil werkt ook prima, pak wel de sterkste variant. (80mu of dikker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 21:24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schumaster
  • Laatst online: 04-07 16:28
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Het is wel flink lang voor flexibele slang. Maar hoe hoog ga je ? Dat scheelt ook, zeker bij die 4m3 ZFP.
Dak van de schuur is grofweg 2 meter hoog. Wat me wel opvalt is dat er steeds nieuwe luchtbellen in blijven komen, dus ga dit weekend in elk geval nog even aan de gang met een rolletje teflontape...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dat is toch het zelfde? Alleen ander formaat en kleur maar gaat om het idee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 10-06 13:11
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:34:
[...]

je bent een appel met een peer aan het vergelijken en volgens geef je jezelf een schouder klopje voor je dure aankoop 8)7 ach ja .. ieder zijn meug O-)
Zo was het niet bedoeld.

Ik had ook liever weer een oplossing met door zon opgewarmd zwembad gehad voor minder investering.
Huidige bad ook altijd zo gebruikt, maar dat was met 2 bollen al een uitdaging als het weer matig zonnig was.

Voor andere mensen met zelfde uitdaging, ik kwam uit op 6000-7500 liter voor een bol.
Bij een groter bad zoals we nu krijgen kom je dan uit op 5 a 6 bollen.
Min of meer gelijk voor kleinere matten.

Als je die aan je schutting hangt, dan veranderd het wel degelijk hoe het er uit ziet. Dat vod ik goed aan die foto, niet meer en niet minder,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

Nicap

Tsssk....

Even een vraag voor gebruik later. Er staat nu een hottub onder de overkapping te wachten tot het terras erin ligt waar hij komt te staan.
Hij is 1700 liter, dus in vergelijking met de meesten hier erg weinig. Ik sluit er wel een ZFP op aan. Die aanbieding van de 6m2 van amazon, ligt al klaar. Zwaar overkill, ik weet het.

Het gaat om een houtgestookte(extern) hottub, maar in principe is dat niet noodzakelijk natuurlijk. Ik zie velen hier met solarmatten het water verwamen. Aangezien het bij mij maar om 1700 liter gaat, is dat natuurlijk ook moi te doen. Als ik zo kijk naar de reacties op de solarmatten, krijg ik het idee dat ik aan weinig mat voldoende heb. De laatste graden zou dan met behulp van de houtkachel kunnen.
Heb ik bijvoorbeeld aan 1 zo’n “rol” genoeg? Hoe kan ik dat makkelijk berekenen?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pingu007 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:30:
Leuk topic!

Wat is voordeliger ? sure je kan elk zwembad voorzien van een ombouw maar die intex/bestway zwembaden zijn niet echt ideaal .. omdat je tussen het frame en liner veel gaten hebt waar water uit plenst ..

zelfbouw kan maar je moet dan even kijken wat los kost vs "bouwpakket" .. hoewel ik denk dat een bouwpakket al redelijk scherp is kwa prijs .. en een los deck tja .. dat moet je even later berekenen oid

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Zo was het niet bedoeld.

Ik had ook liever weer een oplossing met door zon opgewarmd zwembad gehad voor minder investering.
Huidige bad ook altijd zo gebruikt, maar dat was met 2 bollen al een uitdaging als het weer matig zonnig was.

Voor andere mensen met zelfde uitdaging, ik kwam uit op 6000-7500 liter voor een bol.

Als je die aan je schutting hangt, dan veranderd het wel degelijk hoe het er uit ziet. Dat vod ik goed aan die foto, niet meer en niet minder,
Zo is het de een gaat voor de WP de ander gaat voor solar bollen of de epdm matjes of goedkope intex matje op de grond of op het dak de ander maakt het zelf met tyleeen DIY aan de schutting zoals @Ep Woody of ik zelf tyleen op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMR-mpK_TIUtmVFkoEI7DjINDkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUvIPuesT0zsZqVxFmzgO7IU.jpg?f=fotoalbum_large

Ieder zijn wils en keuze en aan de schutting is ook niet mijn keuze de look wil ook wat dan er een hele poppenkast van maken met leidingen en solar aan de wand en buizensysteem waar je tegen aan kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Ja meer stekkers, maar die van amazon stond ook niet bij wat voor IP waarde.

Hmm mja dan kan ik net zo goed mijn verlengkabel met 4x (of tijdelijk 2x) kopp nautic stopcontacten aan de schutting ophangen. Die hebben dezelfde IP waarde als camping stekkers. Waarom doe ik dat eigenlijk niet 8)7 *brainfart*
Zo'n box zou dus alleen extra bescherming zijn....
nu ja ook campingstekkers moet je niet los op de grond neerleggen (iedereen doet het daar niet van) .. maar aan de schutting ophangen is inderdaad wel de beste tussenweg :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Nicap schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:23:
Even een vraag voor gebruik later. Er staat nu een hottub onder de overkapping te wachten tot het terras erin ligt waar hij komt te staan.
Hij is 1700 liter, dus in vergelijking met de meesten hier erg weinig. Ik sluit er wel een ZFP op aan. Die aanbieding van de 6m2 van amazon, ligt al klaar. Zwaar overkill, ik weet het.

Het gaat om een houtgestookte(extern) hottub, maar in principe is dat niet noodzakelijk natuurlijk. Ik zie velen hier met solarmatten het water verwamen. Aangezien het bij mij maar om 1700 liter gaat, is dat natuurlijk ook moi te doen. Als ik zo kijk naar de reacties op de solarmatten, krijg ik het idee dat ik aan weinig mat voldoende heb. De laatste graden zou dan met behulp van de houtkachel kunnen.
Heb ik bijvoorbeeld aan 1 zo’n “rol” genoeg? Hoe kan ik dat makkelijk berekenen?
Een belangrijke vraag is, hoeveel graden moet het warmer worden dan de omgeving? Bij deze temperaturen is het eenvoudig om je bad lekker op 30+ te houden, maar in het najaar kost dat veel meer energie.

Verschil in prestatie tussen de verschillende, niet afgedekte, solarmatten is verwaarloosbaar. @vso denkt dat EPDM veel beter presteert, maar volgens mij is het lood om oud ijzer. Een rol van 100m 16mm tyleen (of druppelbuis) doet het evengoed als een andere collector met een oppervlakte van ongeveer 1.6m2.

Ik heb mijn collectoren afgedekt met zeil, waardoor ze (verwacht ik) beter presteren dan een kale collector.

Met 400 meter aan druppelbuis heb ik nu een extra verwarming van ruim 2kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

Neem aan dat je je hottub op ~38gr wilt hebben?

Dan heb je toch aardig wat solar matten nodig.

Voor een normaal opzet zwembad is de hoeveelheid 100% van je water oppervlakte, dus 2x2 meter bad = 4m2 aan zonnematten nodig.

Maar kan je zeggen dat je dit gerust x2 mag doen, anders ga je de +35gr pas halen wanneer het goed warm is...

Net zoals @Ep Woody zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Een belangrijke vraag is, hoeveel graden moet het warmer worden dan de omgeving? Bij deze temperaturen is het eenvoudig om je bad lekker op 30+ te houden, maar in het najaar kost dat veel meer energie.

Verschil in prestatie tussen de verschillende, niet afgedekte, solarmatten is verwaarloosbaar. @vso denkt dat EPDM veel beter presteert, maar volgens mij is het lood om oud ijzer. Een rol van 100m 16mm tyleen (of druppelbuis) doet het evengoed als een andere collector met een oppervlakte van ongeveer 1.6m2.

Ik heb mijn collectoren afgedekt met zeil, waardoor ze (verwacht ik) beter presteren dan een kale collector.

Druppelbuis, dat ligt hier in de tuin voor de plantjes water te geven (als het nodig is). Heb je alle gaatjes dicht geplakt dan :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:37:
[...]

Druppelbuis, dat ligt hier in de tuin voor de plantjes water te geven (als het nodig is). Heb je alle gaatjes dicht geplakt dan :+ :+
Druppelbuis zonder gaatjes... Dat is de slang van Amazon die laatst voorbij kwam. Die is dunner en veel goedkoper dan gewone tyleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
die posts gaan nu ook wel erg snel :X hahahahaha

in principe 99,9999% eens met pomp upgrade alleen die dodo vermeld niet het aantal m3 bad inhoud ;) of lees deze ondergetekende dodo de post niet goed ;)

Het zal helpen maar minimaal gok ik zo. Beste is je ZFP vervangen door een 6 m3/u of zelfs 8 m3/u ZFP...
maar 2x 15m(=30m aan "weerstand) is niet de meest ideale dus upgrade naar 50mm (druk)pvc is wel te adviseren

Btw pomp upgrade naar 1 stap hoger is redelijk te testen met ZFP's door van filterstand naar circulatie stand te switchen ..

FYI 8m3 (450W) vs 6m3(250W) is wel een bizar verbruik verschil

Maaruh die intex matjes zijn niet bedoelt voor op het dak .. @EdwinC of @Edwin3 dacht ik heeft de littekens en de post (foto's) om het te bewijzen dus upgrade naar PVC / EPDM is dan iets wat je gelijk moet meenemen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

Nicap

Tsssk....

Jazsie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:37:
[...]

Neem aan dat je je hottub op ~38gr wilt hebben?

Dan heb je toch aardig wat solar matten nodig.

Voor een normaal opzet zwembad is de hoeveelheid 100% van je water oppervlakte, dus 2x2 meter bad = 4m2 aan zonnematten nodig.

Maar kan je zeggen dat je dit gerust x2 mag doen, anders ga je de +35gr pas halen wanneer het goed warm is...

Net zoals @Ep Woody zegt.
38graden idd. Maar dat hoeft niet perse alleen met de solarmatten. Als ik continu een solarmat heb liggen met redelijke capaciteit, dan kan ik de laatste graadjes tot 38 met hout doen. Dat scheelt me gok ik fors wat hout.
Normaal duurt het tot 2,5 uur voordat het bad op temperatuur is met enkel hout. Met een solarmat is de temperatuur dan al redelijk op temperatuur, dus duurt het met hout nog maar een uur of zo. Niet berekend, maar als voorbeeld.

Ik kan dus ook op korte termijn beslissen dat ik de hottub ga opvoeren tot 38 graden, omdat de solarmat het dan al tot x graden had opgewarmd.
Dat is eigenlijk het idee.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Intex mat (niet doen), bestway mat (beter maar 70,-) pvc mat (120,-) of epdm 4m2 of diy

Persoonlijk zou ik de pvc mat van 6m adviseren met links in/rechts uit als je ergens de ruimte hebt .. als je op het dak gaat zou ik de moeite nemen en EPDM (duurder maar het wel waard imho wegens reparatie mogelijkheden en custom maat maken) .
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:49:
Transparant afdekzeil werkt ook prima, pak wel de sterkste variant. (80mu of dikker)
dit is eigenlijk wel de goedkoopste / beste advies

Maar dek het wel af met ondoorzichtig zeil (cover)bij slecht weer .. wat je niet wilt is het 24x7 erop laten want je "verstikt" het water .. het moet wel luchten ..

@Ep Woody is nogal lekker aan het tweaken met zijn bad .. en heeft al ervaring en de vraagsteller nog niet zoveel :P

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 08-06-2021 12:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:47:
https://www.pvc24.nl/shop...16-lijmverbinding-32mm-2/

Buis zal je dan moeten kopen op die slangpilaar, dus 32mm inwendig. Volgens mij is dat dus gewoon standaard 32mm PVC .
FYI, ik zou zoeken op "zwembad+slangtule" en dan de 50mm verlijmbare variant pakken met 38/32mm mof + stukje buis waar je de zaag in kan zetten en dan pas verloop naar 40/32mm buis (let op inwendig niet te smal word als je later andere pomp neemt kan je makkelijk verbouwen ..

Redenatie pvc is niet duur maar je bent snel een vermogen aan "parts" kwijt ..

vergeet niet goeie pvc lijm (t-88 griffon + pvc cleaner) .. het zuigt als je teveel druk op je installatie zet en die goedkope bouwmarkt lijm schiet los .. dat is echt balen want met pech verlies je een hoop verwarmt water oid .. zeker als je een lage aanzuig locatie hebt zoals bij die exit baden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
@Ep Woody Als ik het goed heb heb je ook 300 meter tyleen tegen de schutting wat is je temp op dit moment van schrijven gemiddeld uit je solar tap bij mij heeft het nu 23,5 graden komt er uit warmte onder de afdekking 61,2 graden temp zwembad 21,9 graden.

Is er nog meer warmte uit te halen ivm bijregelen bypass of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nicap schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:41:
[...]

38graden idd. Maar dat hoeft niet perse alleen met de solarmatten. Als ik continu een solarmat heb liggen met redelijke capaciteit, dan kan ik de laatste graadjes tot 38 met hout doen. Dat scheelt me gok ik fors wat hout.
Normaal duurt het tot 2,5 uur voordat het bad op temperatuur is met enkel hout. Met een solarmat is de temperatuur dan al redelijk op temperatuur, dus duurt het met hout nog maar een uur of zo. Niet berekend, maar als voorbeeld.

Ik kan dus ook op korte termijn beslissen dat ik de hottub ga opvoeren tot 38 graden, omdat de solarmat het dan al tot x graden had opgewarmd.
Dat is eigenlijk het idee.
Ahh kijk, dat is een beter idee. Dat is wel goed te doen. Exacte cijfers kan ik helaas niet geven aangezien er te veel factoren van afhangen.

Persoonlijk zou ik dan gewoon 100% van het wateroppervlakte doen of zelfs 2x als je daar plek/budget voor hebt :).

Dan heb je ook wanneer het minder warm is toch al redelijk goed warm water.

Zonnematten zijn er meestal in een bepaalde lengte,breedte. Deze kan je makkelijk uitbreiden, ofwel je kan beginnen met 1 mat en indien nodig altijd nog een 2de naast doen indien nodig/gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:53:
@Ep Woody Als ik het goed heb heb je ook 300 meter tyleen tegen de schutting wat is je temp op dit moment van schrijven gemiddeld uit je solar tap bij mij heeft het nu 23,5 graden komt er uit warmte onder de afdekking 61,2 graden temp zwembad 21,9 graden.

Klopt. Ik draai nu met de volgende gegevens:

Zwembadtemperatuur29.7°C
Uitgaande temperatuur29.6°C
Inkomende temperatuur30.9°C
Collector 136.4°C
Collector 2 (liggend)36.9°C
Flow (systeem)20 liter/min
DeltaT1.3°C
Opwarming1.81 kW

Edit:
Je temperatuur onder de afdekking is best hoog, misschien kun je daar wat mee winnen door de flow te verhogen, dan gaat de efficientie omhoog. Verder kun je niet heel veel doen/winnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ep Woody op 08-06-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Zo was het niet bedoeld.

+1 had dit dan gezegd 8)

Als je meer wilt vertellen over je bol ervaring (met foto's ?) zijn we zeer geintresseerd ..

ps bij iedereen met "solar" verwarming is dat ook wel een uitdaging hoor .. zeker als je lekker koppig bent zoals @Ep Woody of mijzelf :) en vast nog wel een aantal .. maar ach het is een hobby

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

overkill :? volgens mij is @Jazsie met zijn 10-19m3 FR-ZFP voor een vergelijkbaar spa-dingus(wat hij vast ergens hier gepost heeft maar niet verteld nu .. nog 3x erger :+

2m2 aan solar "verwarming" zou voldoende kunnen/moeten zijn .. ik heb er sensors onder liggen .. voor Spa zou ik eerder een aparte in/uit in je tubbie boren en een losse (uitwendige) opvoerpomp pakken met tyleen .. wel een voorfilter DIY in elkaar knutselen met een aquarium filter(s) om haren en "grof" vuil niet in de motor te krijgen ..

afschermen van wind is ook een + (maar ook een nadeel omdat de boel kan smelten als je geen water erdoor heen jast bij extreme temperaturen)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 08-06-2021 13:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Klopt. Ik draai nu met de volgende gegevens:

Zwembadtemperatuur29.7°C
Uitgaande temperatuur29.6°C
Inkomende temperatuur30.9°C
Collector 136.4°C
Collector 2 (liggend)36.9°C
Flow (systeem)20 liter/min
DeltaT1.3°C
Opwarming1.81 kW

Edit:
Je temperatuur onder de afdekking is best hoog, misschien kun je daar wat mee winnen door de flow te verhogen, dan gaat de efficientie omhoog. Verder kun je niet heel veel doen/winnen.
Bedankt voor de tabel ik ga eens spelen met de bypass om meer temp er uit te halen een flowmeter heb ik niet in het systeem zitten misschien later als toevoeging weet ook eerlijk gezegd niet of het voor mij veel toevoegt een flowmeter op domtica gebeuren zoal jullie het hebben geen kaas van gegeten mij te complex al die berekeningen het moet simpel en eenvoudig zijn VSO snap ik ook niet met zijn reken kunde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Mijn bollen ervaring was met goedkope bollen, goedkoopste bypass voornamelijk ergenis met lekken. Slangeklemmen aandraaien en nog gelek houden. 2e jaar alles in een tuinkast gebouwd waar de bollen op stonden. Daar stond wel permanent wat water in maar dat zagen we dan niet meer

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:34:
Verschil in prestatie tussen de verschillende, niet afgedekte, solarmatten is verwaarloosbaar. @vso denkt dat EPDM veel beter presteert,
GEEN woorden in mijn mond leggen aub :( , ik heb nooit gezegd dat EPDM beter presteert dat is jou eigen interpertatie ! we hebben dat nog niet bewezen met cijfers :+

ik zeg alleen dat de lengte van tyleen een impact heeft op het rendement .. en daarbij dat je beter 100% flow over je verwarming kan sturen dan 10-50% ofzo
maar volgens mij is het lood om oud ijzer. Een rol van 100m 16mm tyleen (of druppelbuis) doet het evengoed als een andere collector met een oppervlakte van ongeveer 1.6m2.

afgedekte zonnecollector heeft minder last van wind en dus word minder snel afgekoeld en je verhoogt daarbij zeker het rendement :) zeker bij winderig / slechter weer

Alleen je installatie kan ook smelten als het 60 - 80 graden + word .. tyleen 120-160 ? ) dus dan moet je er water doorheen laten stromen om dat te voorkomen ...

dus afdekken heeft zijn + en - Punten

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 08-06-2021 13:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor de tabel ik ga eens spelen met de bypass om meer temp er uit te halen een flowmeter heb ik niet in het systeem zitten misschien later als toevoeging weet ook eerlijk gezegd niet of het voor mij veel toevoegt een flowmeter op domtica gebeuren zoal jullie het hebben geen kaas van gegeten mij te complex al die berekeningen het moet simpel en eenvoudig zijn VSO snap ik ook niet met zijn reken kunde. :)
Die flowmeter is met name handig om te bepalen of je voldoende filtert. Je moet de bypass eigenlijk zo hebben staan dat je (net) voldoende water door je filter heen trekt. Voor de rest moet je flow door de zonnematten zo hoog mogelijk zijn.

Het berekenen hoeveel warmte in het bad gaat is een leuke gimmick. Uiteindelijk een hele simpele berekening met 2 variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 09:19
Na 24 uur rondpompen van het zwembadzout zojuist het ZWS aangezet. Ik ben benieuwd hoe vanavond de eerste waardes zullen zijn van het chloor. Kids staan iig te popelen om er morgen in te kunnen springen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:53:
[...]

FYI, ik zou zoeken op "zwembad+slangtule" en dan de 50mm verlijmbare variant pakken met 38/32mm mof + stukje buis waar je de zaag in kan zetten en dan pas verloop naar 40/32mm buis (let op inwendig niet te smal word als je later andere pomp neemt kan je makkelijk verbouwen ..

Redenatie pvc is niet duur maar je bent snel een vermogen aan "parts" kwijt ..
Je bedoelt als je ooit over wil op 50mm, zodat je dan het stukje af kan zagen ? Dat is wel handig ja. Als je 32mm wil houden hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:53:

ik heb het even getest (bij heter weer herhaal ik het nog een keer ) maar de ZFP van 4,7m3/h (filterstand) naar 7,2m3/h (circulatie stand) schakelen en spelen met de bypass verlaagde mijn delta T van op dat moment van 0,5 naar 0,3 --> 0,2 .. wat logisch is ..

maar of dit juist meer energie toevoegt aan het water ?? dat vind ik moeilijk te bepalen .. dan zou ik @Ep Woody zijn liter vs energie berekening moeten pakken en helemaal moeten gaan uitrekenen ..

btw mijn delta T is over het algemeen vrij constant op 0,5-0,6 (als de pomp aanstaat) .. ik zie zonnige/bewolkte momenten wel terug in een 0,1 graad verschil oid maar dat zou ik verder moeten testen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:07:
Mijn bollen ervaring was met goedkope bollen, goedkoopste bypass voornamelijk ergenis met lekken. Slangeklemmen aandraaien en nog gelek houden. 2e jaar alles in een tuinkast geboud waar de bollen op stonden. Daar stond wel permanent wat water in maar dat zagen we dan niet meer
nooit geprobeert met elektra tape/teflon tape tussen de slang en aansluiting te stoppen zodat je minder lekkage hebt ?

ik probeer zoveel mogelijk "vlakke" tule(s) te vinden of met telfon die geribbelde tules "vlak" te maken .. juist om lucht / lekkages te voorkomen .. maar te strak aandraaien v.d slangklemmen is ook niet altijd de beste dicht = dicht is de beste ervaring imho .. als alles een beetje warm is door de zon kan je dan soms wel net dat beetje meer aandraaien

Maar wat was je ervaring met verwarmen .. en zou je andere mensen de bollen adviseren ? tot op heden is mijn advies lekker in de winkel laten liggen .. daar liggen ze beter dan bij iemand thuis.
Ze zullen best wel werken .. maar een intex matje werkt naar mijn idee net iets beter .. (0,01% beter zeg maar) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:19:
[...]

ik heb het even getest (bij heter weer herhaal ik het nog een keer ) maar de ZFP van 4,7m3/h (filterstand) naar 7,2m3/h (circulatie stand) schakelen en spelen met de bypass verlaagde mijn delta T van op dat moment van 0,5 naar 0,3 --> 0,2 .. wat logisch is ..

maar of dit juist meer energie toevoegt aan het water ?? dat vind ik moeilijk te bepalen .. dan zou ik @Ep Woody zijn liter vs energie berekening moeten pakken en helemaal moeten gaan uitrekenen ..

btw mijn delta T is over het algemeen vrij constant op 0,5-0,6 (als de pomp aanstaat) .. ik zie zonnige/bewolkte momenten wel terug in een 0,1 graad verschil oid maar dat zou ik verder moeten testen
Delta T van 0,5-1gr is prima. Ben het niet helemaal eens met @Ep Woody dat het water zo snel mogelijk door heen moet, anders krijgt het water te weinig tijd om de energie (= warmte) op te nemen.

Maja bekend verhaal allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Delta T van 0,5-1gr is prima. Ben het niet helemaal eens met @Ep Woody dat het water zo snel mogelijk door heen moet, anders krijgt het water te weinig tijd om de energie (= warmte) op te nemen.

Kunnen we niet weer een popcorn discussie starten? :9B

Overigens draai ik met een deltaT van 1.6 momenteel over de matten. Zolang je deltaT niet in de buurt komt van de 10-20 graden, maakt het niet veel uit. Op een gegeven moment is het ook een kwestie van wat kan ik halen flow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-07 20:20

xces

To got or not to got..

Ik heb de volgende setup momenteel, 9m2 tyleen wat onder een boom ligt op mijn platte dak. Het badje is momenteel nog een intex opzetbad van max 2500l maar het idee is om qua oppervlakte naar iets meer als 10kuub te gaan. De boom moet contractueel nog 5 jaar blijven staan en hierdoor heb ik 'natuurlijke schaduw' wat de werking van de tyleen mat niet ten goede komt. Ik vind het best lelijk om het op een andere plek te hebben dus ik neig sterk naar een warmtepomp.

Momenteel heb ik het ooit aangesloten als hieronder;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZMtNabkvSF7pasrU7C5qKP8nDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bbSSCt7nPA21GP9ORk71kBSs.jpg?f=user_large

Het koude water gaat in zijn geheel naar achter en ook in zijn geheel door alle matten heen. Ondanks dat het op een warme dag veel warme oplevert denk ik niet dat dit de meest ideale manier is en denk ik dat een manier zoals hieronder veel effectiever zou zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIb-OqrT0CfjrJDOXSeQxsg9whg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tw06AeviqpicuO5TkVh5Qg5d.jpg?f=user_large

Daarmee bedoel ik door 1 mat van rechts naar links, dan weer van links naar rechts en zovoorts zodat het water iedere mat warmer zal worden.

Hier een fototje van zojuist zodat je ziet hoeveel fijne (?) schaduw de boom oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZnKEuNppMQuLyh6CiUPrMaBcqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wW7fpoLTJLGnFpoDd8Jy0kXX.jpg?f=fotoalbum_large

Links van waar mijn dochter speelt is een 2.5m stoep die volledig in de zon ligt heel de dag zowat dus dat zou nog een optie zijn maar dan moet ik denk ik de tyleenmatten in bakken maken zoals ze ook zijn aangesloten door @J.E. Weinor of @Ep Woody. Vraag me alleen of hoe ze dan het beste gemaakt kunnen worden zodat ze ook na het seizoen losgekoppeld kunnen worden en opgeslagen worden.

Tips/tricks/thoughts? Ik ga er vanuit dat mijn vrouw namelijk ook stoep wil vrijhouden om te kunnen eten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:06:
[...]

ik snap het zelf ook niet af en toe O-) (de berekeningen)

Eerlijkheids halve als die @Koffie en @Jazsie niet zo Domotica savy waren geweest had ik nu ook nog low-tech geweest .. thermometer in bad oid

FYI flowmeter heeft 2 voordelen
- Meten of je flow hebt (alarm oid ..of pomp uit)
- Eventueel of je een backwash moet/wilt uitvoeren (ergens heeft koffie een grafiekje van flow voor/na de backwash laten zien) beter te zien dan de manometer.

Los van alle berekeningen .. temp sensortjes zijn wel erg prettig .. en dat was wel het minst moeilijke .. de flowmeter of ph/orb/ zijn stukken uitdagender

Een shelly bv met 8 temp sensors (1 wire) en een custom OTA tasmota firmware flashen is voor elk persoon die geen soldeer abities heeft wel de meest easy insteek om te starten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:31:
[...]

ja ja bekend .. :+

Dat gezegd .. vergeet niet dat 60 graden toch wel uitdagend word voor plastic en water kan 99,999 graden worden :P .. en met 25m+ aan slang .. en een lage flow .. tja dat is een heel andere situatie dan maar 6m lengte :) zeker met afgedekte bouwwerkjes .. dus ik ga het wel zien als het hopenlijk zo heet word als vorig jaar

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
1e jaar nieuwbouw huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_7HqKM-W46oCW4NyObOT4a5jpY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIKOw6hqAE3SRH1iyXNZbkCe.jpg?f=fotoalbum_medium

Zwembad stond onder veranda, bollen lagen van 11:00-13:00 in de zon en na 15:00

Water amper warm te kirjgen.

2e jaar tuin was klaar, dus zwembad in de tuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1dAh3Np7U0MCso4eHT4u0jR_q4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WsbnzxbGhndeJk6VFwwGp3qn.png?f=fotoalbum_medium

De losse slangen vond mijn vrouw niet mooi, dus een tuin kast gekocht waar de bollen op pasten, en de zandfilterpomp in die kast bypasses voor de bollen erin en klaar.

Dit ligt gedurende de zomermaanden hele dag in de zon. Bad staat op 1cm dikke Comfortpool Zwembad Isolatiematten en we dekten het af met de bijgeleverde bad afdekking (nul isolatie)

Als het mooie zonnige dagen was kreeg ik het bad wel hoog in de 20 graden. Op minder warme en bewolkte dagen meestal 25 of zo max,

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 08-06-2021 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 02-07 20:20

xces

To got or not to got..

@vso je bent niet de enige hoor, hier gaat op basis van de stand van de zon (staat ie op het huis) + huidige temp (> 17?) + max temp vandaag (>25?) de rolluiken automatisch omlaag.. Aangezien ik ooit eens zelf een aquarium computer met pH, orp, doseerpompjes en relais heb gemaakt is de stap om mijn eigen DIY zwembad controller te maken ook erg aanlokkelijk... Nadeel is dat je daar bij de aanleg van je buizen wel rekening mee moet houden (voor de BNC connectors).

Ik heb deze ooit op ALI gekocht;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9NgKfD_SG08cCmOb7PRw_tuADM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kJaf6dgNAUkmIw2QS4AB08JP.jpg?f=user_large

Maar dit is wel een beetje off-topic denk ik voor dit draadje. Houden @Jazsie en/of @Koffie hun voortgang ook bij ergens misschien een dedicated topic? Want ergens van leren (open-sourcen op ESP?) is natuurlijk sneller dan zelf verzinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 09:36
Gisteren ook ons zwembad 3,05 x 75 opgezet. Helaas hebben we meerdere kleine lekjes ontdekt.

Ik heb deze geplakt met de standaard plakkers van Intex die bij het zwembad kwamen, maar na 3 uur trek je ze er zonder kracht te zetten makkelijk vanaf.

Weet iemand een betere optie om dit te plakken ?

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:59:
1e jaar nieuwbouw huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De losse slangen vond mijn vrouw niet mooi, dus een tuin kast gekocht waar de bollen op pasten, en de zandfilterpomp in die kast bypasses voor de bollen erin en klaar.

Dit ligt gedurende de zomermaanden hele dag in de zon. Bad staat op 1cm dikke Comfortpool Zwembad Isolatiematten en we dekten het af met de bijgeleverde bad afdekking (nul isolatie)

Als het mooie zonnige dagen was kreeg ik het bad wel hoog in de 20 graden. Op minder warme en bewolkte dagen meestal 25 of zo max,
_/-\o_ thx voor deze review (305 cm bad? of kleiner/groter hoeveel liter/m3 aan inhoud is wel makkelijk voor de rest v.d beeldvorming .. ik ga nu uit van 4m3 oid

Ter vergelijking door mijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellende eigenwijse koppige aansluiting van de vorige mat .. wat ik hier uitleg haalde ik zelfs 25 tot 28 graden met relatief gemak .. en enkele dagen zelfs 30-34 graden (nu nog beter btw) .. dus ja die bollen zijn 100 tot 150 euro per stuk en wel echt waarde-loos als ik het zo even 1.2.3 gok ..

je bad locatie en andere zaken zullen niet bijgedragen hebben maar dam 25 max is wel sneu wellicht dat je het bad en isolatie iets beter rendement haalt maar denk aan 1 -3 graden oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
xces schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:00:
@vso je bent niet de enige hoor, hier gaat op basis van de stand van de zon (staat ie op het huis) + huidige temp (> 17?) + max temp vandaag (>25?) de rolluiken automatisch omlaag.. Aangezien ik ooit eens zelf een aquarium computer met pH, orp, doseerpompjes en relais heb gemaakt is de stap om mijn eigen DIY zwembad controller te maken ook erg aanlokkelijk... Nadeel is dat je daar bij de aanleg van je buizen wel rekening mee moet houden (voor de BNC connectors).

Ik heb deze ooit op ALI gekocht;
[Afbeelding]

Maar dit is wel een beetje off-topic denk ik voor dit draadje. Houden @Jazsie en/of @Koffie hun voortgang ook bij ergens misschien een dedicated topic? Want ergens van leren (open-sourcen op ESP?) is natuurlijk sneller dan zelf verzinnen :)
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Spasm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:09:
Gisteren ook ons zwembad 3,05 x 75 opgezet. Helaas hebben we meerdere kleine lekjes ontdekt.

Ik heb deze geplakt met de standaard plakkers van Intex die bij het zwembad kwamen, maar na 3 uur trek je ze er zonder kracht te zetten makkelijk vanaf.

Weet iemand een betere optie om dit te plakken ?
heb je de bon nog ? (garantie claimen ?) nooit geschoten is zeker mis . let wel dat je een foto moet sturen met iets eruit gesneden .. maar dat lees je dan snel in hun mail ..

anders met pen / stift de locaties markeren en dan leeg laten lopen .. en plakken tja je zou fietsband plakkers kunnen "testen" (bij gebrek aan beter) .. goed klemmen ! en wel beetje opschuren rond de gaatjes .. - high tack lijm geschikt voor PP( e )
of reparatie setje voor zwembaden

ik heb er weinig suc6 mee gehad helaas .. tot op heden .. ik bewaar de reparatie kitjes eigenlijk :P die bij de zwembaden zitten ..

anders gewoon nieuwe bestellen .. en je oude een stuk uitsnijden voor de toekomst ..

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 08-06-2021 14:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:18:
[...]

_/-\o_ thx voor deze review (305 cm bad? of kleiner/groter hoeveel liter/m3 aan inhoud is wel makkelijk voor de rest v.d beeldvorming .. ik ga nu uit van 4m3 oid

Ter vergelijking door mijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellende eigenwijse koppige aansluiting van de vorige mat .. wat ik hier uitleg haalde ik zelfs 25 tot 28 graden met relatief gemak .. en enkele dagen zelfs 30-34 graden (nu nog beter btw) .. dus ja die bollen zijn 100 tot 150 euro per stuk en wel echt waarde-loos als ik het zo even 1.2.3 gok ..

je bad locatie en andere zaken zullen niet bijgedragen hebben maar dam 25 max is wel sneu wellicht dat je het bad en isolatie iets beter rendement haalt maar denk aan 1 -3 graden oid ..
360 cm bad, 80 cm hoog, ongeveer 70-75 water denk ik, ongeveer 6500 liter.

Die bollen waren iets van. €90, zal wel te goedkoop zijn geweest.
Verder woon ik in Almere, het waait hier altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:32:
[...]

360 cm bad, 80 cm hoog, ongeveer 75 cm water denk ik.

Die bollen waren iets van. €90, zal wel te goedkoop zijn geweest.
Verder woon ik in Almere, het waait hier altijd.
Dat is 6,5 liter .. denk als je downsized naar een 305 rond of 1 bol exta hebt dat je dan wel iets hoger uit komt
dus 1 bol per 2m3 oid ..

Had je veel druk verlies ik zie een 4m3 op de foto vermoed ik ?

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 08-06-2021 14:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52
Als ik een afdekzeil en een solarmat heb, haal ik dan met warm weer het afdekzeil eraf?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:26:
[...]

heb je de bon nog ? (garantie claimen ?) nooit geschoten is zeker mis . let wel dat je een foto moet sturen met iets eruit gesneden .. maar dat lees je dan snel in hun mail ..

anders met pen / stift de locaties markeren en dan leeg laten lopen .. en plakken tja je zou fietsband plakkers kunnen "testen" (bij gebrek aan beter) .. goed klemmen ! en wel beetje opschuren rond de gaatjes .. - high tack lijm geschikt voor PP( e )
of reparatie setje voor zwembaden

ik heb er weinig suc6 mee gehad helaas .. tot op heden .. ik bewaar de reparatie kitjes eigenlijk :P die bij de zwembaden zitten ..

anders gewoon nieuwe bestellen .. en je oude een stuk uitsnijden voor de toekomst ..
Nee, geen bon meer helaas. Dit is het derde jaar dat ik hem opzet. Het viel me vorig jaar al op dat ik vaak water moest bijvullen (wat ik toeschreef aan wilde kids 8) ).

Een nieuwe komt me financieel niet zo goed uit momenteel :X

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 04-07 13:47
xces schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:00:
Hier kan je lol wel op;
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:59:
1e jaar nieuwbouw huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niet zo heen gek dat het moeite kost om het zwembad op te warmen. Je wil met 2m2 oppervlakte 4500 liter water op te warmen. Als de zon een instraling heeft van 1000 watt per vierkante meter (op topdagen), dan pak je 2kW aan warmte maximaal. 4500 liter water 1 graad opwarmen kost grofweg 5 kW. Dan snap je meteen waarom het veel moeite kost om het water warm te krijgen.

Als je zwembad goed in de zon staat is het veel makkelijker om het water lekker warm te krijgen. Mijn bad staat vol in de zon en het water is nu 31.9°C (heb wat last van bewolking).

De collectoren doen ongeveer 25% van de opwarming, het zwembad doet de rest. (7.4 kWh van de 28.1 kWh opwarming komt van de collectoren vandaag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Dat is 6,5 liter .. denk als je downsized naar een 305 rond of 1 bol exta hebt dat je dan wel iets hoger uit komt
dus 1 bol per 2m3 oid ..

Had je veel druk verlies ik zie een 4m3 op de foto vermoed ik ?
Ja bestway clearflow zfp van 4 m3

Druk verlies viel mee, ik had de bollen parallel staan en daar ging dan per bol 2 m3 heen.
Wellicht is dan de flow wel te hoog om goede warmte overdracht te hebben.

Ik ga nu naar een intex utlra bad van 700x330 cm van 31000 liter.
Ruwweg 5x de i houd, dus ik zag meer bollen niet zo zitten. Matten op zich meer, maar 1-2x oppervlakte bad is een issue. Heb wel een tuinhuis op paar meter staan met dat dakoppervlak.

Leg daar liever zonnepanelen op voor de extra opwek voor een WP maar dat is mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Driek schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:45:
Als ik een afdekzeil en een solarmat heb, haal ik dan met warm weer het afdekzeil eraf?
Ja dat is wel het beste voor de opwarming.
Bij slecht weer en snachts afdekzeil er weer op.
Let ook op hoe je de solar cover neer legt. Zo uit mijn hoofd moeten de bolletjes naar onderen (in het water), maar dit mogen anderen hier even bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Spasm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Nee, geen bon meer helaas. Dit is het derde jaar dat ik hem opzet. Het viel me vorig jaar al op dat ik vaak water moest bijvullen (wat ik toeschreef aan wilde kids 8) ).

Een nieuwe komt me financieel niet zo goed uit momenteel :X
Je kan natuurlijk voordat je echt aan de slag gaat wat lijm en plak spul proberen uit het zicht of dat werkt .. voordat je aan de echte reparatie begint ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Ik heb een vraag aan de experts hier :)

Ik heb een bouwkundig zwembad wat ruim 10 maanden niet gebruikt is. Het water is zeer groen inmiddels. Is het dan altijd het beste om het bad leeg te laten lopen, alles goed te reinigen en vervolgens weer vullen met schoon water? Of kun je in bepaalde gevallen toch beter het oude water weer proberen helder te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg3d5iNmA9IjXLgSTom-oyySjT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBPMKIb7DUfBejYPwuuE3cBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acDoGsXU7l3FU5jmbWp3lH5EfcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhzMlaJpt0DWrAvGnYkm5X1w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF3NlC7ZMgJTCrYfarVL46mTi2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzehLo9I3UMwFdKhPhzTWBYf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBztIRJQRct50dKhTgPPS1RMPBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DCHaxvzic6IWMZjiAxrY8zB.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de rommel, das excitement. MAAR WAT EEN TOP DING. Dikke aanrader, beetje lang over gedubbed, nu dikke spijt dat ik dit niet eerder heb gekocht en geluisterd heb naar @vso. En ja ik moest nodig stofzuigen, maar dat wist ik al. Beetje balen dat nu de zon op mn bad staat, daardoor kan ik niet zo goed vuil op de bodem zien, dus vanavond even grondig stofzuigen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Hij is voor je zwembad he, niet voor de vloer in huis :+ :+
Fijn dat hij goed bevalt. Staat hier ook klaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Je kan natuurlijk voordat je echt aan de slag gaat wat lijm en plak spul proberen uit het zicht of dat werkt .. voordat je aan de echte reparatie begint ..
Net dit gehaald, schijnt zelfs onder water te werken. Ik ga het droog proberen voor hopelijk een betere werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HxGwlpnnvvwQdwVfcqZ9T6v7Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vApoyYNfdYB3SalHc7rZf2pG.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jessicawitkamp schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:18:nu dikke spijt dat ik dit niet eerder heb gekocht en geluisterd heb naar @vso.
je bedoelt @Jazsie :+

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
Was jij dat niet met de review? @Jazsie opperde het al met mijn stofzuigerprobleem (die nu opgelost is, heerlijk!) en jij gaf later een review?

Laat ik het anders zo zeggen! Kudo’s voor beide! De quicktest bevalt goed. Nu alle rommel in huis weer opruimen, het was vandaag pakjesdag 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Spasm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:22:
[...]

Net dit gehaald, schijnt zelfs onder water te werken. Ik ga het droog proberen voor hopelijk een betere werking.

[Afbeelding]
neem wat foto's voor / na en tijdens aub .. en deel je ervaring ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
DennisLMB schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:08:

Ik heb een bouwkundig zwembad wat ruim 10 maanden niet gebruikt is. Het water is zeer groen inmiddels. Is het dan altijd het beste om het bad leeg te laten lopen, alles goed te reinigen en vervolgens weer vullen met schoon water? Of kun je in bepaalde gevallen toch beter het oude water weer proberen helder te krijgen?
Foto? maar in feite is het niet nodig om het leeg te halen, de vraag is hoe handig ben je erin?
Begrijp best dat het soms gewoon makkelijker is om leeg te halen en te vullen met vers water :)

Normaal doe ik dit:

- Je haalt alle groffe vuil (bladeren etc) eruit.
- Je doet granulaat (chloor) erin om te shocken, Goed mengen met een "stok".
- Na een paar uur zie je al dat het water minder groen is en dat er vuil op de bodem zit.
- Bodem zuigen met een robot indien je dat hebt. Heb je een die werkt op je pomp dan houd rekening dat je regelmatig moet backwashen afhankelijk natuurlijk van de hoeveelheid vuil).
- Wederom granulaat toevoegen. Goed mengen met een "stok".
- Ondertussen kan je ook de pomp aanzetten op filteren, houd rekening dat je mogelijk vaker moet backwashen.
- Als laatst kan je nog vlok middel bij gooien indien het water melkachtig blijft.
- Aangezien je als goed is vast een aantal keer heb moeten backwashen vul je dat "missende" water weer bij met vers water :).

Dit zijn 1 van de velen manieren om het te doen. Niet vermeld maar tussen door pH controleren is ook belangrijk, anders doe je straks te veel granulaat erin.
pH in orde is heel belangrijk, echter zou ik dat pas doen bij de 2de keer granulaat (ervoor of erna, niet tegelijk, na toevoegen minimaal 1-2 uur wachten). Of je pH waarde moet zo danig afwijken, echter in dat geval kan je beter deel van je zwembad legen en gewoon met vers water vullen.

Ik weet de inhoud niet van je bad en weet de status niet (geen foto), dus kan ook niet oordelen of je het beter leeg kan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

Doe eens lief en bij youtube zoeken op "green pool clean" tbw dit is niet werk van een paar uur ;) tenzij je maar 10-20 m3 heb oid dan is @Jazsie idee wellicht nog wel te doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jessicawitkamp

Ligt eraan of je een bad met liner hebt of getegeld. Bij een liner bad betekend het vaak, liner scheurt bij opnieuw vullen (water houdt de liner op de plek). Dus dan is leeghalen niet een best idee. Bij betegeld zou je dan wel alles met de hogedruk kunnen doen waardoor je vaak écht een schone start hebt. Maar ik vind de tips van @Jazsie erg goed. Op tiktok staan ook veel filmpjes, even zoeken naar swimmingpoolclean. Zooo satisfying, ik kan er uren naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi

YouTube: Clearing Up a Cloudy Above Ground Pool (Step-by-Step)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Hij is voor je zwembad he, niet voor de vloer in huis :+ :+
Fijn dat hij goed bevalt. Staat hier ook klaar :D
Ik geloof dat ik er ook maar een neem zo te lezen werken deze wel goed uit de ervaringen, zat in eerste instantie te denken een robot duikboot die over de bodem rijdt en oplaadbaar is geen en geen gehannes met slangen.

intex heeft ook een nieuwe bodem vacuümzuiger die tegen de wand op rijdt maar wel eentje met meters slang volgens reviews werk het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:15:
[...]

Ik geloof dat ik er ook maar een neem zo te lezen werken deze wel goed uit de ervaringen, zat in eerste instantie te denken een robot duikboot die over de bodem rijdt en oplaadbaar is geen en geen gehannes met slangen.

intex heeft ook een nieuwe bodem vacuümzuiger die tegen de wand op rijdt maar wel eentje met meters slang volgens reviews werk het goed.
Bedenk wel dat de mond niet echt "groot" is .. 10-15 cm .. niet groter dan een kleine bezem met steel .. het is leuk als je niet al te groot bad hebt .. een 360 of groter oppervlak lijkt me toch wel relatief uitdagend worden . .en dan is de robot wellicht toch beter ter overweging

maar aangezien je toch graag knutseld met pvc is een aparte installatie voor je ontluchting / slang robot wel leuk ..

btw kijkt goed of ze op de blaas of zuig aansluiting aangesloten worden .. want dat verschilt per model ..en ook hoeveel Liter per uur je pomp moet leveren

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-07 15:42
Ik gebruik deze Intex ook in mijn bad van 488. Valt inderdaad wat klein uit dan zoals @vso zegt. Had nog wel de steel van een vorig ( ander ) toestel dat er ook op past. Gebruik het zelfs al snorkelend wanneer iedereen 's avonds uit het bad is. Rustgevend in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessicawitkamp
J.E. Weinor schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:15:
[...]

De zuigmond is indd wel heel klein, het is dus een beetje afhankelijk van de maat zwembad. Ik heb een 4x2 en ik vind het helemaal prima gaan, je bent wel ff zoet maar met de accu haal je 50min, en ik ben binnen 30 min zeker wel klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:34:
[...]

neem wat foto's voor / na en tijdens aub .. en deel je ervaring ..
Ga ik doen! Weet niet of ik er vandaag nog aan toe kom, maar ik heb wel vast wat ik kon vinden omcirkeld:

Veel plekken zijn makkelijk te ontdekken door de kalksporen aan de buitenkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-KeqR37qZ7NTwvUNrqDSBc_4xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rw2xSesvop7v53hxg5heubql.jpg?f=fotoalbum_large

Cirkeltjes :-( :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIV_v2CQjyMXzbY13eOsWguOrIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsZsS3FojTXmhwykfaEpSXZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHOaZUtctXHwq71hNNMuBDAw8As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzVUnY3f7G3hFRsIv8PmUm9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7G1BR1LKqP55Xterh--qu8mqUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K88rUfeSsXDfOrWQody9HvNj.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 10:26

Matis

Rubber Rocket

* Matis heeft het 2 kuub Intex badje weer opgezet :)

Hopelijk heb ik geleerd van vorig jaar. Toen was het op niveau krijgen en houden van de waterkwaliteit een drama.
Nu al goed begonnen: het zwembad vullen met hard water, om zo de alkaliteit hoog te hebben/houden :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Spasm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Ga ik doen! Weet niet of ik er vandaag nog aan toe kom, maar ik heb wel vast wat ik kon vinden omcirkeld:

Veel plekken zijn makkelijk te ontdekken door de kalksporen aan de buitenkant:

[Afbeelding]

Cirkeltjes :-( :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wauw sterkte met plakken in elk geval

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spasm
Klaar met plakken ! Zijn niet goed foto's van te maken omdat ze transparant zijn. Over een uurtje maar weer proberen te vullen en duimen dat ik er niet één of meerdere gemist heb.
Voordeel is wel dat je ze ook onder water schijnt te kunnen plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0DSvqEfCZXJB1yZFs21gKxKowA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y83CsswxYhDCAOywC3ozIrAt.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[Streamable: https://streamable.com/e/n91ex8] (even klikken voor de video)

Nu opeens dit weer, zucht. Het was letterlijk net allemaal goed. En opeens zie ik dit gebeuren. Begrijp er niks van eigenlijk. Kan toch niet zomaar dat ding er weer afschroeven? Dat staat tenslotte vol water...

Twitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Spasm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:49:
Klaar met plakken ! Zijn niet goed foto's van te maken omdat ze transparant zijn. Over een uurtje maar weer proberen te vullen en duimen dat ik er niet één of meerdere gemist heb.
Voordeel is wel dat je ze ook onder water schijnt te kunnen plakken.

[Afbeelding]
Het transparante plakspul ik zelf heb van Tear aid 5 a 6 jaar geleden ook gebruikt voor het zwembad door lekkage op 2 punten een klein puntje en een langere scheur nou een scheur kun je het niet noemen maar een veeg waardoor de liner is beschadigd door scherp voorwerp waardoor het water doorheen kwam.

Tear aid er op geplakt transparant je ziet er niets van wel ontvetten op de plek een alcohol doekje zit er bij geleverd opplakken zowel binnen als buitenkant gedaan en nooit meer lek en laat niet meer los na 9 jaar is zwembad lekvrij weg gedaan.

Het plakspul ooit gekocht bij Bever outdoor en is nog steeds verkrijgbaar.

Even opgezocht in de schuur had nog wat liggen gelijk maar een fotootje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2O0_quAiqb6E7iQroStkU4qP6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kO3raxxuPxc6g2eiTC5nbAzs.jpg?f=fotoalbum_large
Link http://www.tear-aid.nl/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
Voor mensen met een zoutwatersysteem die (net als ik) vragen hebben over het "opstarten" van het zwembad, zie zit filmpje:
YouTube: Converting Your Pool To Salt Water
Pagina: 1 ... 48 ... 181 Laatste