Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 21:37
vso schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:24:
[...]

dat is toch een no-brainer ?
Voor mij niet. De flow is maar beperkt relevant. De opwarming zal weinig uitmaken. Het is hooguit de uitstraling van warmte richting buitenlucht die iets hoger is.

Dat dit de beste methode van aansluiten is, ontken ik niet, maar op het eindresultaat, totale opwarming, heeft het maar beperkt invloed. Uiteindelijk pakken deze matten maar relatief weinig warmte.

@The Executer
Ik zie bij mijn collectoren dat degene die horizontaal ligt ongeveer 700 Watt pakt, op een oppervlakte van 1.6m2, met afdekking. Dat is een opwarming van 0.15 graad per uur op een bad van 4000 liter.

Ik heb dit uur een opwarming van 1.2 graad. Ik heb 4 collectoren en mijn meting geeft een opwarming aan van 1.5 kW oftewel ongeveer 0.3 graad per uur. De rest komt uit m'n zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Meneer aard

Porsche rulez!

Voor de liefhebbers, bij de welkoop liep ik vandaag de intex solarmatten tegen het lijf voor 21,95. Weet niet of dat een actie is oid, maar zag op internet dat de reguliere verkoop prijs rond de 30-40 euro was.

Gisteravond had ik op internet ook voor 35 euro zo`n mat gekocht (zelfde prijs als vorig jaar), maar toch maar eentje mee genomen bij de welkoop.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

homs85 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:26:
[...]

[Afbeelding]

De zwarte slang is de aanvoer rechtstreeks vanaf de pomp. 'rechtdoor' zou naar de solar heater moeten. 'de hoek om' is richting zwembad. (waar halverwege dan nog een t-stuk zit met de retour van de heater.
Mij is echter compleet onduidelijk hoe de klep zou moeten staan. Kan namelijk op meerdere manieren alle openingen 'gedeeltelijk open' zetten.

(en er komen nog slangenklemmen ipv de tywraps)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhmH8TjciTG8caHQaheAzf1IzYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CBo0b4eSIDOdKEM4CrMi6R1g.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:55
Meneer aard schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:39:
Voor de liefhebbers, bij de welkoop liep ik vandaag de intex solarmatten tegen het lijf voor 21,95. Weet niet of dat een actie is oid, maar zag op internet dat de reguliere verkoop prijs rond de 30-40 euro was.

Gisteravond had ik op internet ook voor 35 euro zo`n mat gekocht (zelfde prijs als vorig jaar), maar toch maar eentje mee genomen bij de welkoop.
Dat is een nette prijs. Door schaarste wordt de prijs hoger. In principe is de adviesprijs 20 euro.
Laatst zag ik hem hier ook nog voor 19,95 maar nu alweer 7 euro meer:
https://www.top-zwembadsh...embadverwarming-solar-mat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• homs85
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-01-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:37:

Voor mij niet. De flow is maar beperkt relevant. De opwarming zal weinig uitmaken. Het is hooguit de uitstraling van warmte richting buitenlucht die iets hoger is.
De theorie begrijp ik.
Heb je echter meer/minder flow al getest in de praktijk ? Aangezien jij alles meet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:14

Nicap

Tsssk....

Zijn zulk soort matten niet funest voor een pomp? Lijkt me dat de pomp best moet werken om het water door een paar matten te krijgen. Of denk ik nu verkeerd.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 21:47
overkill001 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:43:
[...]

zo te horen heb ik erg geluk dat ik hem heb ontvangen een paar weken geleden.
Hebben ze ook aangegeven waarom ze hem niet gaan leveren ?
Valt me wel erg tegen van zo'n grote club als Amazon.
Reden was dat er geen voorraad is en niet meer gaat komen. Dan annuleert het systeem automatisch werd mij verteld. En meest irritante is nog, dat de €149,- versie van een week eerder per ongeluk door een medewerker van hen werd gecanceld.

Valt mij ook tegen. Wist natuurlijk bij het bestellen dat er geen levertijd stond, maar het is me nog nooit voorgekomen dat zij uiteindelijk toch niet gaan leveren. Je verwacht toch wat anders van de grootste retailer ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Nicap schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:48:
Zijn zulk soort matten niet funest voor een pomp? Lijkt me dat de pomp best moet werken om het water door een paar matten te krijgen. Of denk ik nu verkeerd.
Nee, je denkt niet verkeerd.
Er zijn hier genoeg mensen die zwaardere pompen nemen voor een mat(of andere vorm van solar verwarming), vaak vooral door de hoogte (als het op een dak ligt) maar soms ook voor een betere flow.

Bij een warmtepomp is dit niet altijd nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Dat heeft met de opwarming van je water te maken. Hoe groter het verschil, hoe meer temperatuur je op kan nemen en je dus een grotere DeltaT kunt halen.

In de oude situatie pompte @vso water uit de eerste mat naar de tweede mat. Doordat het water uit je eerste mat al verwarmd is, neemt hij in de tweede mat veel minder warmte op.

Nu heeft hij de aanvoer aan de linkerkant dus beide matten krijgen 'koud' water aangevoerd, en via de rechterzijde warm terug het zwembad in.Totale warmte wat teruggaat is lager, maar je flow is hoger waarmee je effectief meer water verwarmt. Hoeveel het scheelt? Geen idee, schat wel 25%.

@vso Had je daar ook nog metingen van? Nee toch, meende ik gelezen te hebben?
exact _/-\o_ mooier kan ik het niet vertellen

Nee helaas meet ik nu pas , maar visueel zie je
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wvSOqz1.png

Als de zon weg was en de warmte energie weggezogen was .. en ik water erdoor heen pompte lag de mat strak tegen het dak aan tijd om de pomp uit te zetten ..

Ging de mat opbollen was het natuurlijk de omgekeerde situatie .. maar dat komt ook omdat de mat vast lag.

ik zag ook dat de retourweg ook nooit plat tegen het dak liggen .. teken dat het water wat er doorheen stroomde dus ook geen warmte meer op kon nemen .. (exact wat je zegt dus, maar gevisualiseerd in real life) ..

dus in deze situatie was voor mij het hebben van sensors ook niet echt nodig :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 18:32
Donaldinho schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:36:
[...]

check, heb nog wel een maand of negen om rond te kijken naar wat leuk spul. Prijzen mogen ook nog wel een stuk omlaag. Zie dat een zfp van 4m3 winkelprijs rond de 150 had - en marktplaats nu nog steeds rond 200 zit. en voor een 6m3 was winkelprijs 180 - en marktplaats nu rond 300.

We gaan het zien, ik heb de tijd. Het plannen is al de helft van de lol ;)
Nou nieuw seizoen, badje staat. Zandfilterpomp en filterglas heb ik inmiddels maar nog niet aangesloten. Hebben jullie nog ideeen hoe ik die pomp het beste kan beschermen? Kastje eromheen? is dat uberhaubt nodig? Hij is wel ipx4 maar niet waterdicht dus.

Het gaat om een pomp bij een opzetbad (4,5 x 2,5) dus geen permanente op/inbouw

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Donaldinho schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Nou nieuw seizoen, badje staat. Zandfilterpomp en filterglas heb ik inmiddels maar nog niet aangesloten. Hebben jullie nog ideeen hoe ik die pomp het beste kan beschermen? Kastje eromheen? is dat uberhaubt nodig? Hij is wel ipx4 maar niet waterdicht dus.

Het gaat om een pomp bij een opzetbad (4,5 x 2,5) dus geen permanente op/inbouw
Je "moet" de elektra beschermen .. (stekker) . pomp mag niet te dicht bij het zwembad staan ..

Dat gezegd
een behuizing is niet slecht .. je kan rechtsbovenaan de pagina
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VkE8mhP.png

en dan die minimaal aantal posts binnen het topic dat je overhoud bekijken .. (deel 1 ook doen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:47:
[...]

De theorie begrijp ik.
Heb je echter meer/minder flow al getest in de praktijk ? Aangezien jij alles meet :)
Nog niet echt getest met een lagere flow (de flow is niet erg hoog), maar als ik de bypass open of dicht heb te zitten zie ik geen verschil in opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1YdvxmULJmVju2MeGFI1FepQJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTBRkAsnDz6rtUvYCOUDS0pU.png?f=fotoalbum_large

Edit: Zonder tooltip is de screenshot duidelijker.

[ Voor 15% gewijzigd door Ep Woody op 07-06-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Korte vraag, opzetzwembad Intex 300x200 staat klaar, ik wil hem op kunstgras plaatsen. Moet ik wel of geen matten/zeil eronder doen? Het gras is natuurlijk zacht maar ik weet niet of het vulzand kan zorgen voor evt. beschadigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:53
vso schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:18:
ik had eerst op mijn schuur een PVC mat .. verkeerd aangesloten .. kreeg mijn zwembad "net aan" warm .. en dus op deze methode aangesloten hierbij word 25% - 50% "verwarmt" at best .. (soort diy Tyleen) oplossing waar je gedeeltelijk water omleid.. .. maar dan gekocht ..
[Afbeelding]

Maar nu ik het goed aangesloten heb, links in en rechts eruit hebben we al 8 dagen kunnen zwemmen
in de verkeerde situatie was dat "af en toe"

ik ben zo blij met mijn "temperatuur' sensor setup + in een domoticz waarbij we kunnen zien wanneer een "goed" moment is om uberhaupt te gaan verwarmen ..

De temp sensors (onder de mat)
[Afbeelding]

de mat
[Afbeelding]

de sensors voor de bypass
[Afbeelding]

de bypass
[Afbeelding]

laatste stap is dit te automatiseren in een script oid maar dan moet ik start/stop waardes gaan defineren ..
toon volledige bericht
Ik heb m'n solarmat ook nog op de 'verkeerde' manier aangesloten. De aansluitingen zitten op dezelfde plek als dit plaatje.
Nu ik een groter zwembad heb merk ik dat het opwarmen ook niet meer zo heel hard gaat, dus nu wil ik de boel ook even goed gaan aansluiten.
Maar als ik het goed begrijp hoef ik de koppelstukken alleen maar om te wisselen zoals ik mooi middels paint op dit plaatje heb gedaan.
Moet ik dan verder nog iets doen? Behalve nog wat extra meters aan zwembadslang halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 10:13
coazter schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:22:
Korte vraag, opzetzwembad Intex 300x200 staat klaar, ik wil hem op kunstgras plaatsen. Moet ik wel of geen matten/zeil eronder doen? Het gras is natuurlijk zacht maar ik weet niet of het vulzand kan zorgen voor evt. beschadigingen?
Ik heb hetzelfde bad al 2 seizoenen zonder zeil op het kunstgras staan, gaat prima.
Enige is dat de pootjes (T vorm) wat lelijke deuken in je kunstgras kunnen geven. Daar heb ik nu wat restjes oud kustgras onder gedaan als extra versteviging in de hoop dat het minder deukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:15

The Executer

Lekker belangrijk!

Remy!!!! schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Ik heb m'n solarmat ook nog op de 'verkeerde' manier aangesloten. De aansluitingen zitten op dezelfde plek als dit plaatje.
Nu ik een groter zwembad heb merk ik dat het opwarmen ook niet meer zo heel hard gaat, dus nu wil ik de boel ook even goed gaan aansluiten.
Maar als ik het goed begrijp hoef ik de koppelstukken alleen maar om te wisselen zoals ik mooi middels paint op dit plaatje heb gedaan.
Moet ik dan verder nog iets doen? Behalve nog wat extra meters aan zwembadslang halen?
Mooie Paint-tekening :9. Inderdaad, koppelstuk omwisselen. Daarnaast waarschijnlijk de ring tussen mat 1 en mat 2 er tussenuit halen zodat beide matten evenveel water krijgen. Anders krijgt de eerste mat veel te veel water, en de tweede te weinig. Afhankelijk van de sterkte van je pomp blaas je de eerste misschien zelfs wel op, of blaas je de slangetjes van de aansluitingen eraf.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Remy!!!! schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:25:
[...]

d:)b geen extra pvc slang halen maar (druk)pijp is wel aan te raden ..

1m slang tussen mat en pijp houd wat ruimte over voor kortere/langere slangen .. 20-40cm "verschil"

Wat @The Executer zegt is ook wel een dingentje inderdaad

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:22:
[...]

Nog niet echt getest met een lagere flow (de flow is niet erg hoog), maar als ik de bypass open of dicht heb te zitten zie ik geen verschil in opwek.

[Afbeelding]

Edit: Zonder tooltip is de screenshot duidelijker.
Met alleen dit plaatje vind ik het lastig te zien. De DeltaT gaat in dit plaatje omhoog bij de lagere flow. Maar dat is nog wel logisch.
De vraag is natuurlijk wat het totale zwembad doet in opwarming.

Een goede test zou je eigenlijk over meerdere uren moeten doen. Bv. tussen 11:00 en 15:00 een aantal dagen op rij. En dan bij verschillende flow standen. En dan kijken wat het zwembad is opgewarmt in die tijd.

Het is alleen lastig dit te testen omdat je eigenlijk ook wil dat de begintemperatuur van het zwembad en de condities van het weer gelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:37:
[...]

Dat dit de beste methode van aansluiten is, ontken ik niet, maar op het eindresultaat, totale opwarming, heeft het maar beperkt invloed. Uiteindelijk pakken deze matten maar relatief weinig warmte.

@The Executer
Ik zie bij mijn collectoren dat degene die horizontaal ligt ongeveer 700 Watt pakt, op een oppervlakte van 1.6m2, met afdekking. Dat is een opwarming van 0.15 graad per uur op een bad van 4000 liter.

Ik heb dit uur een opwarming van 1.2 graad. Ik heb 4 collectoren en mijn meting geeft een opwarming aan van 1.5 kW oftewel ongeveer 0.3 graad per uur. De rest komt uit m'n zwembad.
toon volledige bericht
Ook icm vorige reactie, als ik dan kijk naar deze gegevens.
Zou het dan niet kunnen dat je overall flow gewoon te laag is ? Is het niet goed omdat een keer te testen ?
Op je plaatje zie ik een flow van 12,5. Dit is liter per minuut ? Dat is 750 liter per uur.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar als ik hoor wat voor pompen gebruikt worden icm solar verwarming, dan denk ik dat de meeste mensen hier een hogere flow hebben .

Nogmaals. Ik snap je theorie. Maar als je dan kijkt hoeveel jij uit de collectoren haalt (versus de zon alleen), is het misschien wel waard om te kijken of een veel hogere flow niet beter werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Met alleen dit plaatje vind ik het lastig te zien. De DeltaT gaat in dit plaatje omhoog bij de lagere flow. Maar dat is nog wel logisch.
De vraag is natuurlijk wat het totale zwembad doet in opwarming.

Een goede test zou je eigenlijk over meerdere uren moeten doen. Bv. tussen 11:00 en 15:00 een aantal dagen op rij. En dan bij verschillende flow standen. En dan kijken wat het zwembad is opgewarmt in die tijd.

Het is alleen lastig dit te testen omdat je eigenlijk ook wil dat de begintemperatuur van het zwembad en de condities van het weer gelijk zijn.
De titel van de blauwe lijn had ik nog even aan moeten passen. Dat is het vermogen wat is opgewekt. Oftewel flow (l/s) * deltaT * 4.185.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Ook icm vorige reactie, als ik dan kijk naar deze gegevens.
Zou het dan niet kunnen dat je overall flow gewoon te laag is ? Is het niet goed omdat een keer te testen ?
Op je plaatje zie ik een flow van 12,5. Dit is liter per minuut ? Dat is 750 liter per uur.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar als ik hoor wat voor pompen gebruikt worden icm solar verwarming, dan denk ik dat de meeste mensen hier een hogere flow hebben .

Nogmaals. Ik snap je theorie. Maar als je dan kijkt hoeveel jij uit de collectoren haalt (versus de zon alleen), is het misschien wel waard om te kijken of een veel hogere flow niet beter werkt...
Oftewel, zet even een andere pomp neer ;) Heb nog wel een zwaardere pomp, dus zou best kunnen inderdaad.

Edit: Het enige is, kan mijn filterbollenfilter dat aan? Aangezien er al verhalen voorbij zijn gekomen over gebarsten ton.

[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 07-06-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:48:
[...]

De titel van de blauwe lijn had ik nog even aan moeten passen. Dat is het vermogen wat is opgewekt. Oftewel flow (l/s) * deltaT * 4.185.
Als ik dan deze post lees (ja, ik was even aan het zoeken):
ronny191 in "Zwembad verwarmen DIY"

Dan zit je denk ik aardig goed :)
Maar wie weet kan je nog ooit eens wat testen. Je hebt natuurlijk een andere setup, ander bad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
djjvb schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:33:
Mocht iemand nog wachten op de 6m3 zandfilterpomp van Amazon... die gaat niet meer komen. :( :( :(
Mijn bestelling is net door hen geannuleerd. En na uitvoerig contact met de klantenservice gaan ze er ook niks meer aan doen. Nul compensatie.

Dus nu maar even kijken naar alternatieven met een kleine cartridge pomp, zonder epdm en zws. Of het grote bad doorschuiven naar volgend jaar. :'(
Oh echt? Nou lekker dan, wachtte er ook al op sinds 12 april. De 6m3 voor 127 euro. Nou het idee was leuk, maar dus nu ook op zoek naar een nieuwe pomp... Zag dat je wel de 4m3 kan halen voor ~190. Dus denk dat maar doen. Mijn bad is toch 'maar' 4,5m3.

Wel jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio76
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 15:11
Er zit wel veel meer voordelen in een inverter pomp, en moet zeggen zeker dit jaar met het nieuwe huismerk van Toppy die ook 4 kW is (https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html)
haal je een goede inverter pomp in huis voor niet al te veel geld.
Die had ik inderdaad gezien.... Dat is zeker geen gekke prijs. Toppy is er zelf ook bijzonder trots op. Jammer alleen dat ie op is. :*)

Mocht je nog suggesties hebben waar ik deze nog wel kan krijgen, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilio76
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 15:11
ik ben zo blij met mijn "temperatuur' sensor setup + in een domoticz waarbij we kunnen zien wanneer een "goed" moment is om uberhaupt te gaan verwarmen ..
Wat cool dit @vso ! Dit staat ook al zolang op mijn Bucket list. Heb je wellicht wat info/links/repos/schema's voor een quickstart om dit te maken? Ik heb een set van diezelfde sensoren al een jaar of wat in mijn kast liggen en de ESP programmeren moet op zich geen probleem zijn, maar als iemand me voorgegaan is maak ik daar graag dankbaar gebruik van! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-07 21:47
honda-noob schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:55:
[...]

Oh echt? Nou lekker dan, wachtte er ook al op sinds 12 april. De 6m3 voor 127 euro. Nou het idee was leuk, maar dus nu ook op zoek naar een nieuwe pomp... Zag dat je wel de 4m3 kan halen voor ~190. Dus denk dat maar doen. Mijn bad is toch 'maar' 4,5m3.

Wel jammer
Zeker jammer. Ik kreeg dus de mededeling dat door het niet eer verwachtten van voorraad dat hij werd geannuleeerd. Mijn bestelling was van 16 april, dus misschien zijn eerdere bestellingen nog wel in backorder? Dat heb ik niet nagevraagd. Alleen heb ik EPDM matten, dus heb ik de pijn maar geaccepteerd en €249,- afgetikt voor de 6m/3. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Emilio76 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:09:
[...]

Wat cool dit @vso ! Dit staat ook al zolang op mijn Bucket list. Heb je wellicht wat info/links/repos/schema's voor een quickstart om dit te maken? Ik heb een set van diezelfde sensoren al een jaar of wat in mijn kast liggen en de ESP programmeren moet op zich geen probleem zijn, maar als iemand me voorgegaan is maak ik daar graag dankbaar gebruik van! :)
je kan hier https://link.marktplaats.nl/m1713288773 eventueel onderdelen vinden zoals thermowell oid .. en eventueel pvc onderdelen

En hier wat info Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

ik heb de esp geflasht met Tasmota (ben er geen fan van . maar espeasy moet ik nog proberen) ..

Zeker wel handig de sensors te caliberen vooraf en zorgen dat je per sensor de "calibratie" kan invoeren ..als je me tagged in het automation topic met wat je hebt ..

Wel handig is als je krimpkous hebt en wat "coolpasta" om je sensors te voorzien van deze pasta (omdat het niet geleid) voordat je gaat caliberen .. en zorg dat je de sensors ook vooraf aansluit en degene kiest die het dichts bij elkaar liggen .. laat ze ook even draaien voordat je ze gaat monteren .. ik had er 1 die het na een dag begaf bv ..

ik heb er 18650 USB UPS shields (hebben 3v + 5v uitgang) erbij zitten .. zodat ik de usb voeding altijd kan ontpluggen (draait 1 a 2 dagen zonder terug te hoeven pluggen)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:04

dollyking

duck tape

wat is precies het verschil tussen een vijverpomp en een zwembad pomp ?
voorheen had ik altijd een speck zwembad pomp. circa 800 watt met veel lawaai en relatief weinig opbrengst.
nu heb ik een zuinige Aquamax die traploos is in te stellen tot 30kuub per uur met 335watt en nagenoeg geen geluid
de aquamax is volledig kunststof en geschikt voor zout water.

naast het prestatie / verbruik / geluid verschillen is de prijs ook noemenswaardig. (factor 10)
is het de veiligheid? alles is geaard en hoewel de auqamax in een droogopstelling staat, mag deze in tegenstelling tot mijn oude speckpomp ook nog eens onder water staan.

ik heb ook nog een 5pk krachtroom pomp, die verbruikt behoorlijk stroom, maar die staat maar incidenteel aan. hier heb ik nog geen zuiniger model voor gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dollyking schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:26:
wat is precies het verschil tussen een vijverpomp en een zwembad pomp ?
voorheen had ik altijd een speck zwembad pomp. circa 800 watt met veel lawaai en relatief weinig opbrengst.
nu heb ik een zuinige Aquamax die traploos is in te stellen tot 30kuub per uur met 335watt en nagenoeg geen geluid
de aquamax is volledig kunststof en geschikt voor zout water.

naast het prestatie / verbruik / geluid verschillen is de prijs ook noemenswaardig. (factor 10)
is het de veiligheid? alles is geaard en hoewel de auqamax in een droogopstelling staat, mag deze in tegenstelling tot mijn oude speckpomp ook nog eens onder water staan.

ik heb ook nog een 5pk krachtroom pomp, die verbruikt behoorlijk stroom, maar die staat maar incidenteel aan. hier heb ik nog geen zuiniger model voor gevonden.
Wat is het verschil tussen appel A en Appel B zonder plaatje en link ? hmmm dunno wees duidelijker

Ik vind het wel bijzonder dat mensen altijd pompen (willen) gebruiken voor dingen waarvoor ze niet bedoeld zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08
heel ander vraagje... wie gebruikt er een dompelpomp voor het leegpompen van een bad en wat is jullie ervaring hiermee? (ja ik weet het, we zijn nog maar net met het seizon begonnen en sommigen nog niet eens dat)

tot nu toe ging ik altijd hevelen en kieperde ik de laatste paar honderd liter over het gras heen, maar dat wil ik dit jaar niet doen. Ik zoek dus een pomp die tot heel ondiep kan blijven zuigen zonder de liner door de gehaktmolen te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door burnedhardware op 07-06-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@burnedhardware voor een "tientje 50" heb je die al. Ik heb een simpele Einhell die zuigt "tot op de bodem" zonder de liner te raken :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, ik zal deze week wel even kijken of het lukt om de andere pomp tijdelijk te gebruiken zonder filter. Volgens mij is het een 6m3 pomp (250 watt) zonder voorfilter, maar dat mag de pret niet drukken.

@burnedhardware, ik pak de uitlaat onderaan het zwembad en laat een tuinslang richting rioolput lopen. Duurt een paar uur, maar dat maakt niet uit. Al het water gaat prima via die uitgang eruit (na het manipuleren van de liner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
burnedhardware schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:39:
heel ander vraagje... wie gebruikt er een dompelpomp voor het leegpompen van een bad en wat is jullie ervaring hiermee? (ja ik weet het, we zijn nog maar net met het seizon begonnen en sommigen nog niet eens dat)

tot nu toe ging ik altijd hevelen en kieperde ik de laatste paar honderd liter over het gras heen, maar dat wil ik dit jaar niet doen. Ik zoek dus een pomp die tot heel ondiep kan blijven zuigen zonder de liner door de gehaktmolen te halen.
Ik heb net zoals @JB een goedkope dompel pomp en een platte slang (15 m) erbij gekocht 2 uur later is 4500 het riool in verdwenen (duurt 5 uur om te vullen :P )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
JB schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Cranenbroek geen ZFP meer?
Zie er 1 staan voor 109 euro,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DyEoeITWNcfKjBMEmVnRa1wH7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dn721yPQJb2pL95OJclOTXCZ.png?f=user_large

Iemand ervaring met deze pompen? Of gewoon 190 euro neerleggen voor een Intex ZFP 4m3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• homs85
honda-noob schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding]

Iemand ervaring met deze pompen? Of gewoon 190 euro neerleggen voor een Intex ZFP 4m3?
Heb er sinds gisteren één staan voor ons zwembad van 6m³. Stille pomp is alles wat ik er tot nu toe van kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Slangen e.d. dus wel zelf erbij gekocht, gezien dat exclusief is?

Btw iemand die de Weau Mini Full Inverter 4kW heeft die mij kan vertellen welke aansluitingen er precies op zitten? Dan kan ik alvast de juiste slangen bestellen. Hoorde namelijk dat er zowel slangtules als schroefdraadverbindingen op zitten. Mijn WP wordt pas rond 20 juni geleverd, hopelijk.
djjvb schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:09:
[...]

Zeker jammer. Ik kreeg dus de mededeling dat door het niet eer verwachtten van voorraad dat hij werd geannuleeerd. Mijn bestelling was van 16 april, dus misschien zijn eerdere bestellingen nog wel in backorder? Dat heb ik niet nagevraagd. Alleen heb ik EPDM matten, dus heb ik de pijn maar geaccepteerd en €249,- afgetikt voor de 6m/3. :'(
Zojuist ook even gebeld met Amazon, die vertelde mij dat ze in het systeem zagen dat de verwachte levertijd 30 juni is... gebaseerd op indicaties van vorig jaar, dus niet indicaties vd leverancier. En in mei belde ik ook al, en toen werd verteld: eind mei :+

Dus ja... geef het geen hoop meer

[ Voor 51% gewijzigd door honda-noob op 07-06-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homs85
honda-noob schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:23:
Ja, er zit enkel een stukje slang bij om de pomp met het filter te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
honda-noob schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:23:

Btw iemand die de Weau Mini Full Inverter 4kW heeft die mij kan vertellen welke aansluitingen er precies op zitten? Dan kan ik alvast de juiste slangen bestellen. Hoorde namelijk dat er zowel slangtules als schroefdraadverbindingen op zitten. Mijn WP wordt pas rond 20 juni geleverd, hopelijk.
Deze slangtules zitten er bij, met 2 slangklemmen
Plenkske in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Maar zoals ik in die post zeg is het een vreemde maat.
Met schuren kwam ik wel al wat verder @Jazsie , maar moet nog meer schuren want ik kon hem nu nog niet ver genoeg erin draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Deze slangtules zitten er bij, met 2 slangklemmen
Plenkske in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Maar zoals ik in die post zeg is het een vreemde maat.
Met schuren kwam ik wel al wat verder @Jazsie , maar moet nog meer schuren want ik kon hem nu nog niet ver genoeg erin draaien.
kan me hier geen voorstelling van maken maar je "uitdaging" is dat de tule niet vergenoeg in de warmtepomp gedraait kan worden ?

EN ook dat je geen adapter kan vinden waarmee je kan verlijmen (ja toch ?)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:40:
[...]

kan me hier geen voorstelling van maken maar je "uitdaging" is dat de tule niet vergenoeg in de warmtepomp gedraait kan worden ?

EN ook dat je geen adapter kan vinden waarmee je kan verlijmen (ja toch ?)
Voor de zoveelste keer:
De tule die er bij zit past prima.
Het punstuk dat ik erin wil draaien past niet (1 tot 1,5mm te groot op de draad)
Dus nu bezig met schuren om te kijken of ik er toch kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Plenkske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Voor de zoveelste keer:
De tule die er bij zit past prima.
Het punstuk dat ik erin wil draaien past niet (1 tot 1,5mm te groot op de draad)
Dus nu bezig met schuren om te kijken of ik er toch kom.
Dus de binnenmaat van die W’eau warmtepomp wijkt minimaal af van andere koppelingen, zodat je geen standaard verloopstukken erin kan draaien?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
JB schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Dus de binnenmaat van die W’eau warmtepomp wijkt minimaal af van andere koppelingen, zodat je geen standaard verloopstukken erin kan draaien?
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
mrnn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:13:
Bedankt voor jullie reacties over de geluidsoverlast van de jacuzzi. Ik probeer er vandaag even langs te gaan en zal dan wat meer info verzamelen over type en plaatsing. Meld ik mij daarna weer even.
De buren van mijn buren hebben een Intex opblaasbare jacuzzi staan. Exacte type weet ik niet maar het ziet er uit als onderstaande foto. De pomp staat op een stuk standaard wit piepschuim van een paar cm dik en staat met de rug naar onze tuin toe.

Bij hun in de tuin was het geluid zo zacht dat ik het niet voor mogelijk hield dat ik hun pomp thuis hoor. Maar weer thuis aangekomen lijkt dat toch echt het geval en is het geluid harder dan bij hun zelf. Hij maakt 24/7 geluid. Blijkbaar maakt hij aan de achterkant meer geluid dan aan de voorkant. Ook is de akoestiek hier wat vreemd in de zin dat wij altijd al geluiden uit de tuinen aan die kant hier erg hard horen.

Heeft iemand een idee hoe dit gemakkelijk te verhelpen of verminderen valt? Mogelijk rubber eronder ipv piepschuim? Andere optie is wellicht een plank achter de pomp die het geluid wegkaatst? Tussen onze tuinen zitten geen schuttingen maar alleen begroeiing. Verder weet ik niet of het normaal / nodig is dat zo'n pomp 24/7 aan staat? Gok dat hij de temperatuur nu zelf regelt en dat dit beter is dan een tijdschakelaar oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMuJmHOCxorFLhNAJ0Ss__gMi6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DIZVGNqobmIWr8Cd61H2mbqn.png?f=user_large

@Jazsie @Plenkske @overkill001

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-07 14:22
BeeJee78 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Ik denk dat je cyaanzuur bedoelt? ;)
Die vraag had ik laatst ook, heb er geen duidelijk antwoord op kunnen vinden maar omdat het chloor wel heeeeel erg snel verdampte heb ik er toch wat ingegooid. Het blijft nu een stuk langer stabiel dus ik ben er blij mee.
Ik heb het er nu ook inzitten en het chloor blijf nu netjes op pijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:17

backupdevice

Boeh!

Vraagje. Ik heb net onze Intex weer opgezet. Merk dat het dekzeil zijn beste tijd wel gehad heeft en daarom in het midden onder water komt te staan.Gelukkig zijn er een paar gaatjes boven water ivm ventilatie. Ik heb al een nieuwe besteld en die komt donderdag binnen.

Nu vind ik dat wat er op lastig omdat er ook vuil in komt enzo. Kan ik niet eens plastic voetbal onder dat zeil leggen ? Geeft dat geen rare reacties met het water ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 12-07 22:15
Na wat pm wisselingen met @Jazsie maar een 15 kW WP besteld. Even kramp in de beurs, maar die kan dan de 31 m3 wat sneller op temperatuur krijgen en het seizoen wat verlengen.
Tevens kan deze direct de flow van de zandfilter aan, dus ik hoef geen flow af te stellen over een bypass. Wel een bypass besteld om de WP uit de loop te kunnen halen.

Ook 50 mm naar intex 38 mm schoef verbinding besteld en een paar extra slangen. Dan kan ik alles met een soort systeem vastzetten en ben ik hopenlijk van het gelek van de oude opstelling af.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
mrnn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:04:
[...]

De buren van mijn buren hebben een Intex opblaasbare jacuzzi staan. Exacte type weet ik niet maar het ziet er uit als onderstaande foto. De pomp staat op een stuk standaard wit piepschuim van een paar cm dik en staat met de rug naar onze tuin toe.

Bij hun in de tuin was het geluid zo zacht dat ik het niet voor mogelijk hield dat ik hun pomp thuis hoor. Maar weer thuis aangekomen lijkt dat toch echt het geval en is het geluid harder dan bij hun zelf. Hij maakt 24/7 geluid. Blijkbaar maakt hij aan de achterkant meer geluid dan aan de voorkant. Ook is de akoestiek hier wat vreemd in de zin dat wij altijd al geluiden uit de tuinen aan die kant hier erg hard horen.

Heeft iemand een idee hoe dit gemakkelijk te verhelpen of verminderen valt? Mogelijk rubber eronder ipv piepschuim? Andere optie is wellicht een plank achter de pomp die het geluid wegkaatst? Tussen onze tuinen zitten geen schuttingen maar alleen begroeiing. Verder weet ik niet of het normaal / nodig is dat zo'n pomp 24/7 aan staat? Gok dat hij de temperatuur nu zelf regelt en dat dit beter is dan een tijdschakelaar oid.

[Afbeelding]

@Jazsie @Plenkske @overkill001
toon volledige bericht
Rubber tegels oid eronder plaatsen in plaats van piepschuim.

En inderdaad zorgen dat je aan de achterkant iets hebt, zeker als de achterzijde geen schutting oid zit kan dit enorm doordringen op meters afstand. Er is immers niks dat het geluid tegen houd.

Klopt dat deze Spa 27/4 draait, wat je hoort is de filterpomp. De elektrische verwarmer kost heel veel stroom en het water warmt maar met 1 a 1,5gr per uur op. Een tijdschakelaar gaat dus lastig maar zou wel kunnen, alleen moet men het handmatig aanzetten want hij gaat niet vanzelf aan wanneer er stroom op komt.

Je hebt 1 troost, als men geen rekening houd met de hoeveelheid stroom dat het verbruikt gaan ze enorm schrikken straks :D.

Dan moeten ze wel veel er van houden of dat ding is er volgend jaar niet meer ;)
Emilio76 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Die had ik inderdaad gezien.... Dat is zeker geen gekke prijs. Toppy is er zelf ook bijzonder trots op. Jammer alleen dat ie op is. :*)

Mocht je nog suggesties hebben waar ik deze nog wel kan krijgen, dan hou ik me aanbevolen.
Helaas niet, Toppy.nl is de enige die deze heeft/verkoopt.

Als alternatief kan je wel deze nemen (wel weer stapje hoger):
https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-bpncr6.html

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 08:25
Tweakers.

Ik wil mijn 38mm index slang met schroefwartel van 4,5 meter verlengen met een paar meter 38mm slang. Ik kan geen 38mm/38mm koppelstuk vinden. Iemand hierheen oplossing voor?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PETER_DB schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:14:
Tweakers.

Ik wil mijn 38mm index slang met schroefwartel van 4,5 meter verlengen met een paar meter 38mm slang. Ik kan geen 38mm/38mm koppelstuk vinden. Iemand hierheen oplossing voor?

Thanks!
ZFP slang is 2" dus 2" x 2" is wat je zoekt

btw zorg dat je wat beter schrijft en termen gebruikt die we snappen (of een foto / link erbij doet)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 07-06-2021 21:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:15

The Executer

Lekker belangrijk!

vso schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:19:
[...]

btw zorg dat je wat beter schrijft en termen gebruikt die we snappen (of een foto / link erbij doet)
Ik wist precies wat hij bedoelde hoor, alleen Intex is verkeerd geschreven, maar verder... Hij zoekt een koppelstuk, en zijn zwembad heeft 38mm aansluitingen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 07-06-2021 21:29 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:25:
[...]

Ik wist precies wat hij bedoelde hoor, alleen Intex is verkeerd geschreven, maar verder... Hij zoekt een koppelstuk, en zijn zwembad heeft 38mm aansluitingen.
dat geef ik toch :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 08:25
Dank voor de reacties. ZFP slang van 2” zegt me niet zoveel 38mm is toch geen 2”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
PETER_DB schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:39:
Dank voor de reacties. ZFP slang van 2” zegt me niet zoveel 38mm is toch geen 2”?
de schroefwartel wel ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00
PETER_DB schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:39:
Deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z16iTuG6YHyWmeOp3Nl8zmsA-BE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcKF06F9l9wEY2JDMGB61LQP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door _RRM_ op 07-06-2021 22:30 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
Ik ben nog bezig met mijn avontuur rondom het opzetten van het zwembad. Even een situatiebeschijving inclusief "van --> naar" wijzigingen dit jaar:
- Intex 3.05 bad (vorig jaar gekocht...gerommeld met papieren filter en chloor...dat moet dit jaar anders, dus -->)
- Van papieren standaard Intex knuddepomp --> naar cranenbroek 4 m3 zfp met glasvulling (yup...zie mijn eerdere horrorverhaal van ejaculerend glas uit de waste op het gras ... grrr)
- Van chloortablettengedoe --> naar Intex zoutwatersysteem

Waar sta ik nu:
- Bad gevuld met water - check
- Zout toegevoegd - check
- 24 uur gepompt (om zout te laten opnemen) - check
- Zoutwatersysteem aangezet (na de 24 uur) - check
- Waardes gecontroleerd - check, maar niet oke
- Flink gegoogled over de opstartprocedure van het zwembad - check
Resultaat: overal informatie vandaan geplukt en eigenlijk verbaast dat de handleidingen zo slecht zijn en ook op internet niet een duidelijke opstartprocedure handleiding te vinden is.
Conclusie: dit ben ik aan het opstellen en wil jullie vragen deze onherstelbaar te verbeteren
Doel: Voor mijzelf een opstartprocedure hebben voor volgend jaar en direct de mensen hier helpen met een handleiding. Zie hieronder voor de eerste opzet/aanzet:

Uitgangssituatie: Zwembad is opgezet en gevuld met het benodigde water conform de handleiding.
Er wordt een zoutsysteem gebruikt i.c.m. een zfp.

1. Zout toevoegen en waardes in orde krijgen
i. Zandpompfilter aanzetten ;
1) Zet de zandfilterpomp aan en laat deze draaien gedurende de procedure hieronder.
2) LET OP! HET ZOUTWATERSYSTEEM BLIJFT UIT!
ii. Zout toevoegen
1) Voeg 13,5 kg zout toe aan het zwembad (goed verdelen in het bad. Dit is voor de Intex 3,05 zwembad a 4875 ltr water) !let op! noteer tijd. (Er dient 24 uur overheen te gaan al pompend om het zout op te lossen)
iii. Check de waarden van het zwembad
1) Zorg dat de PH waarde tussen de 7,2 en 7,6 is
a) In 2021 was deze 7,8. (Dat is blijkbaar de standaard waarde in Nederland van kraanwater). Hierdoor 0,4 ph verlaagt m.b.v. PH- en wel als volgt:
Voor 3,05 rond zwembad met interline ph- poeder = 36 gram per -0,1 PH verlaging. Om 0,4 PH te verlagen is dus 144 gram nodig. (dus in 2021 144 gram toegevoegd na het vullen en toevoegen van zout). Hoe? --> Vul een emmer met lauw/warm water en voeg de PH poeder eraan toe. Roer dit en verdeel vervolgens de emmer over het zwembad met de pomp aan.
Ter info - De volgende tabel gebruikt voor het aantal gram: https://interline-product...PDF-en/dosering-phmin.pdf
b) LET OP! wacht 4 uur na het toevoegen PH-
c) Na deze 4 uur wachten opnieuw PH waarde controleren
d) PH waarde tussen 7,2 en 7,6? Top! Ga door naar stap 2.
2) Chloor op orde brengen
a) Aan het begin zit er geen chloor in het water (duh). Om snel het chloor op niveau te brengen, voeg een chloorshock toe. (LET OP! De PH waarde van stap 1 moet op orde zijn. D.w.z. tussen 7,2 en 7,6 anders werkt het chloor toevoegen via de shock niet goed blijkbaar)
Info: Chloorshock bevat ook cyaanzuur, wat nodig is om gegenereerd zout door de intex zoutwatermodule langer vast te houden (gaat door UV uit het zwembad).
b) Met interline shock 55 poeder en het 3.05 zwembad moet 22 gram als eerste dosering worden toegevoegd (zie volgende tabel: https://interline-product...PDF-en/dosering-shock.pdf). Hoe --> Vul een emmer met lauw/warm water en voeg de shock poeder/granulaat eraan toe. Roer dit en verdeel vervolgens de emmer over het zwembad met de pomp aan.
c) LET OP! 6 uur mag er niet gezwommen worden na het toevoegen van een shockbehandeling.
iv. Zoutwatersysteem in werking zetten
1) Let op! het zoutwatersysteem mag pas na 24 uur, na het toevoegen van het zout worden ingeschakeld én pas 12 uur na het toevoegen van de shock behandeling.
…….

(de rest moet nog aangevuld worden. Ik ben zelf op het punt dat ik een uur geleden de PH- heb toegevoegd en wacht totdat ik de shock kan uitvoeren)

disclaimer: Ik heb namelijk totaal geen praktijkervaring met een zoutwatersysteem en heb mijn "wijsheid" bij elkaar gegoogled. Het doel is zodoende om te komen tot een solide "opstartprocedure" met jullie correcties/aanvullingen.

(edit: de url's waren niet meegenomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
Puntje van discussie (of...de bonusvraag van de week:-))
Ik kies er bewust voor om met chemicaliën de "opstart" van het bad te doen en daarmee de uitgangssituatie goed te krijgen. Na deze opstartprocedure is het de bedoeling geen producten meer toe te voegen, maar het zoutwatersysteem alles over te laten nemen.

Het alternatief is om de opstart te doen door cyaanzuur toe te voegen (zijn vandaag wat posts over geweest in deze thread) en dan het zoutwatersysteem lang (36-60 uur??) aan te laten staan om op het benodigde niveau van chloor te komen, maar dat vind ik te lang duren en wil dit versnellen door eenmalig met ph correctie en een shockbehandeling de waarden op orde te krijgen.

Als je over dit discussiepunt een mening hebt (wellicht zie ik het totaal verkeerd en heb je goede praktijkervaring) dan wil ik deze graag horen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:19:
[...]

ZFP slang is 2" dus 2" x 2" is wat je zoekt

Zegt de man met 101 redenen voor iets wel/niet te doen zonder er een te noemen :+

Maar zonder gekheid, zelfs een n00b als ik begreep direct wat hij bedoelde.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TailwindNL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:28:
Ik ben nog bezig met mijn avontuur rondom het opzetten van het zwembad. Even een situatiebeschijving inclusief "van --> naar" wijzigingen dit jaar:
- Intex 3.05 bad (vorig jaar gekocht...gerommeld met papieren filter en chloor...dat moet dit jaar anders, dus -->)
- Van papieren standaard Intex knuddepomp --> naar cranenbroek 4 m3 zfp met glasvulling (yup...zie mijn eerdere horrorverhaal van ejaculerend glas uit de waste op het gras ... grrr)

Waar sta ik nu:
Resultaat: overal informatie vandaan geplukt en eigenlijk verbaast dat de handleidingen zo slecht zijn en ook op internet niet een duidelijke opstartprocedure handleiding te vinden is.
Conclusie: dit ben ik aan het opstellen en wil jullie vragen deze onherstelbaar te verbeteren
Doel: Voor mijzelf een opstartprocedure hebben voor volgend jaar en direct de mensen hier helpen met een handleiding. Zie hieronder voor de eerste opzet/aanzet:

Uitgangssituatie: Zwembad is opgezet en gevuld met het benodigde water conform de handleiding.

1) Zet de zandfilterpomp aan en laat deze draaien gedurende de procedure hieronder.
ii. Zout toevoegen
1) Voeg 13,5 kg zout toe aan het zwembad (goed verdelen in het bad. Dit is voor de Intex 3,05 zwembad a 4875 ltr water) !let op! noteer tijd. (Er dient 24 uur overheen te gaan al pompend om het zout op te lossen)
a) In 2021 was deze 7,8. (Dat is blijkbaar de standaard waarde in Nederland van kraanwater). Hierdoor 0,4 ph verlaagt m.b.v. PH- en wel als volgt:
Voor 3,05 rond zwembad met interline ph- poeder = 36 gram per -0,1 PH verlaging. Om 0,4 PH te verlagen is dus 144 gram nodig. (dus in 2021 144 gram toegevoegd na het vullen en toevoegen van zout). Hoe? --> Vul een emmer met lauw/warm water en voeg de PH poeder eraan toe. Roer dit en verdeel vervolgens de emmer over het zwembad met de pomp aan.
Ter info - De volgende tabel gebruikt voor het aantal gram: PH Minus Granulaat NL 2012.indd (interline-products.nl)
a) Aan het begin zit er geen chloor in het water (duh). Om snel het chloor op niveau te brengen, voeg een chloorshock toe. (LET OP! De PH waarde van stap 1 moet op orde zijn. D.w.z. tussen 7,2 en 7,6 anders werkt het chloor toevoegen via de shock niet goed blijkbaar)
Info: Chloorshock bevat ook cyaanzuur, wat nodig is om gegenereerd zout door de intex zoutwatermodule langer vast te houden (gaat door UV uit het zwembad).
b) Met interline shock 55 poeder en het 3.05 zwembad moet 22 gram als eerste dosering worden toegevoegd (zie volgende tabel: Shock 55 Granulaat NL 2012.indd (interline-products.nl)). Hoe --> Vul een emmer met lauw/warm water en voeg de shock poeder/granulaat eraan toe. Roer dit en verdeel vervolgens de emmer over het zwembad met de pomp aan.
c) LET OP! 6 uur mag er niet gezwommen worden na het toevoegen van een shockbehandeling.
1) Let op! het zoutwatersysteem mag pas na 24 uur, na het toevoegen van het zout worden ingeschakeld én pas 12 uur na het toevoegen van de shock behandeling.
…….

(de rest moet nog aangevuld worden. Ik ben zelf op het punt dat ik een uur geleden de PH- heb toegevoegd en wacht totdat ik de shock kan uitvoeren)

disclaimer: Ik heb namelijk totaal geen praktijkervaring met een zoutwatersysteem en heb mijn "wijsheid" bij elkaar gegoogled. Het doel is zodoende om te komen tot een solide "opstartprocedure" met jullie correcties/aanvullingen.
toon volledige bericht
dit is niet handig zonder je bad inhoud of per 1000L (1m3) water ;) en Ph 7.8 is jou gemeten ph dat verschilt per water leverancier ..

maar op zich wel leuk leesvoer

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
vso schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:33:
[...]

dit is niet handig zonder je bad inhoud of per 1000L (1m3) water ;) en Ph 7.8 is jou gemeten ph dat verschilt per water leverancier ..

maar op zich wel leuk leesvoer
ja...uiteraard is het gebaseerd op mijn meetgegevens en situatie (zwembad / gemeten waardes / etc.), maar he.....we moeten ergens beginnen :-)

Ik heb ergens bij een leverancier gelezen dat blijkbaar in NL het standaard 7.8 is (of dat in de praktijk klopt is natuurlijk de vraag en zal een ieder altijd moeten meten voor zichzelf).

Het gaat mij meer om de procedure en uitleg wat te doen als het niet goed is, dan de feitelijke waardes die genoemd worden, zodat ik volgende jaar (wanneer deze goudvis allang het hele verhaal is vergeten) snel, makkelijk en vooral goed aan de slag kan.

Even als extra context: vorig jaar ellende gehad, waarbij mijn leer was dat ik geen slechte start meer wil meemaken --> ik had een zgn nieuw concept van interline (simply genius) op aanraden van de verkoper gekocht en hoefde alleen maar een cardridge iedere week te vervangen en de rest zou automagisch geregeld worden. Helemaal onderhoudsvrij verder....ik hoef je niet uit te leggen dat dit dus fout ging .... (algen...groen water....troubelig wittte substantie ... en shocken maar als onwetende zwembadeigenaar en poolboy) :X

Dat moet dit jaar anders ... dus zfp, glas en zoutwatersysteem ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:34
honda-noob schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding]

prima pompje heb hemzelf ook al voor het 2e jaar alleen nu met glasparels

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-07 15:50
Na gisteren te hebben proefgedraaid kortstondig toen het bad vol was alles perfect dicht geen lekkages ontluchten bij de voorfilter ZFP niet nodig tijdens eerste start de ontluchting wat in de leiding zat pomphuis en solar tyleen op het dak ging via de inspuiter het bad in een lekker geborrel 😀

Vandaag de ZFP pomp 10 uur gedraaid met een buiten temperatuur van 23 graden, in de middag, vanmorgen 9:00 uur was het zwembadwater 13,3 graden pomp aangezet en draaien maar paar keer spelen met de bypass en vanmiddag tegen 17:00 uur een temperatuur berijkt zwembadwater van 21,2 graden en tegen 19:00 uur zelf 22 graden aangetikt.

Eerste temp links zwembad middelste temp wat uit de solar komt en de rechtse temp de ruimte onder de polykarbonaat kanaalplaat helder van de solar tyleen bak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gCYebrpEnkea7Nq-wAbMrko_BI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuIU46AoJMNHMzYx5zl8Yy7J.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen de nopen folie op maat geknipt wel iets ruimer geknipt blijft het beter liggen als er wind staat vorig bad ging de noppenfolie wel eens omwaaien omdat het heen en weer drijft door krappe maat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3JxocuHqYt5PkhFEjpf9i3P_qQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkLNmSuNKOdutVklvKqHmh6S.jpg?f=fotoalbum_large

Stoeltje ingehangen mooi om op te zitten met een biertje. 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8iqkmb8lWATTLpR7xDG8t2ASa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQKqXE2PSXJ1mpmbf12G6yBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog wat foto's

Verdeelkast de aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR8RbwKeEr-IHjABkEDpFeScjGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QI0oghx9i7oCUvg6z86wH0Um.jpg?f=fotoalbum_large

Ondersteuning staanders door wegzakken met 8mm trespa plaatjes wel afgerond met kantenfrees want trespa als je het zaagt is net een scheermes zo scherp.
De zij U staanders daar liggen 60 x 60 x 6 cm beton tegels die over zijn gebleven wegens aanpassing tuin onder de xps en grasmat te zien in de vorige foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csnq_jsmu-1qKrF0kCAuGzcg83U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xuGSVdgGd0eUphQxipjClmc.jpg?f=fotoalbum_large

De aansluiting RGB ledverlichting door de liner perfect en makkelijk te doen niet duur via Ali.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3Y6RB2p_oakDIykGgBtHp4Yqg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAUmVxKvOFuGsSPtx5kB7rlw.jpg?f=fotoalbum_large

En branden maar :P :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnt-Qt5gwaTV-AFVr8_hxRtgRuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX1tLjy9YoYotzGyAJP4MQqE.jpg?f=fotoalbum_large

Ander kleurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiHn_oWyezJoLW9DV5EZhqyEGy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlTMFFIMStScN0Zmnw8koHtw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H0Ki2U-cPjwGphdTGtDzxSHEvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zAvyKwo3KbUbRL29HxLlTxc.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de wat onscherpe foto's zag het nu pas,

[ Voor 25% gewijzigd door J.E. Weinor op 07-06-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TailwindNL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:45:
[...]

ja...uiteraard is het gebaseerd op mijn meetgegevens en situatie (zwembad / gemeten waardes / etc.), maar he.....we moeten ergens beginnen :-)

Ik heb ergens bij een leverancier gelezen dat blijkbaar in NL het standaard 7.8 is (of dat in de praktijk klopt is natuurlijk de vraag en zal een ieder altijd moeten meten voor zichzelf).

Het gaat mij meer om de procedure en uitleg wat te doen als het niet goed is, dan de feitelijke waardes die genoemd worden, zodat ik volgende jaar (wanneer deze goudvis allang het hele verhaal is vergeten) snel, makkelijk en vooral goed aan de slag kan.

Even als extra context: vorig jaar ellende gehad, waarbij mijn leer was dat ik geen slechte start meer wil meemaken --> ik had een zgn nieuw concept van interline (simply genius) op aanraden van de verkoper gekocht en hoefde alleen maar een cardridge iedere week te vervangen en de rest zou automagisch geregeld worden. Helemaal onderhoudsvrij verder....ik hoef je niet uit te leggen dat dit dus fout ging .... (algen...groen water....troubelig wittte substantie ... en shocken maar als onwetende zwembadeigenaar en poolboy) :X

Dat moet dit jaar anders ... dus zfp, glas en zoutwatersysteem ...
toon volledige bericht
Op zich kan dit ook in een bestand/online file oid bewaren .. ik heb een google keep voor "zwembadstuff"
voor dingen die ik volgend jaar moet doen of onthouden

fyi ik weet niks van ZWS dus dat betreft tja .. neem ik het gewoon aan
Ph bij mij is ene jaar te laag en dit jaar was het "precies goed" ..

Betreft slecht water (groen/wit) bij mij is dat ook wisselend per jaar .. hoe beter je erop let hoe minder snel het groen word.. ;) tijdig actie nemen door elke dag even de liner te voelen .. of deze niet glibberig word is vorig jaar mijn reddig geweest .. maar dit jaar hmmm

Het toevoegen voor x.y.z kg per 1000 liter of andere wetenswaardigheden is zoveel voor anderen als voor jezelf een handige toevoeging met 13 of 25kg .. en een twijfel momentje of dat wel "juist" is word je minder vrolijk denk ik als je het niet hebt. scheelt ook anderen die het lezen .. kunnen erop schieten ..
bron vermelding idem

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlR1908
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Heeft iemand het volgende al eens meegemaakt? gisteren zag ik tot mijn schrik een enorme poel water uit de technische ruimte komen. Eenmaal daar aangekomen ook een hoog sissend geluid hoorbaar. Uit het filtervat lekte behoorlijk wat water.
Deze gedemonteerd en toen bleek de bout de de klem aanspant helemaal los te zitten. Uiteindelijk een quick fix, maar het was wel schrikken. Is het mogelijk dat door de trillingen van de pomp de bout is losgetrild? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGC2i9cwC8jb2lWFHPNLLCNbRt8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hTTDf7BOoy7uPsEmbFgjNEJP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Jazsie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:11:
[...]

Rubber tegels oid eronder plaatsen in plaats van piepschuim.

En inderdaad zorgen dat je aan de achterkant iets hebt, zeker als de achterzijde geen schutting oid zit kan dit enorm doordringen op meters afstand. Er is immers niks dat het geluid tegen houd.

Klopt dat deze Spa 27/4 draait, wat je hoort is de filterpomp. De elektrische verwarmer kost heel veel stroom en het water warmt maar met 1 a 1,5gr per uur op. Een tijdschakelaar gaat dus lastig maar zou wel kunnen, alleen moet men het handmatig aanzetten want hij gaat niet vanzelf aan wanneer er stroom op komt.

Je hebt 1 troost, als men geen rekening houd met de hoeveelheid stroom dat het verbruikt gaan ze enorm schrikken straks :D.

Dan moeten ze wel veel er van houden of dat ding is er volgend jaar niet meer ;)
toon volledige bericht
Zal eens kijken of ze daar open voor staan, desnoods lever ik het zelf aan. Geen idee of ze de kosten goed ingeschat hebben, al is mijn gevoel dat ze daar niet heel erg wakker van gaan liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
FlR1908 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:19:
Heeft iemand het volgende al eens meegemaakt? gisteren zag ik tot mijn schrik een enorme poel water uit de technische ruimte komen. Eenmaal daar aangekomen ook een hoog sissend geluid hoorbaar. Uit het filtervat lekte behoorlijk wat water.
Deze gedemonteerd en toen bleek de bout de de klem aanspant helemaal los te zitten. Uiteindelijk een quick fix, maar het was wel schrikken. Is het mogelijk dat door de trillingen van de pomp de bout is losgetrild? [Afbeelding]
Normaal zou dat niet los komen mits goed vast zit...
Eventueel zou je nog een 2de moer erbij kunnen plaatsen, die twee tegen elkaar op vastdraaien en het komt niet meer los :)
mrnn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:41:
[...]

Zal eens kijken of ze daar open voor staan, desnoods lever ik het zelf aan. Geen idee of ze de kosten goed ingeschat hebben, al is mijn gevoel dat ze daar niet heel erg wakker van gaan liggen.
Hmzz ja dan kan je beter zorgen dat je gewoon geen last heb van het geluid, gelukkig kan je er überhaupt over praten... heb verhalen gelezen waarvan de buren compleet negeren en doen wat ze zelf willen zonder rekening te houden...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:51:
Na gisteren te hebben proefgedraaid kortstondig toen het bad vol was alles perfect dicht geen lekkages ontluchten bij de voorfilter ZFP niet nodig tijdens eerste start de ontluchting wat in de leiding zat pomphuis en solar tyleen op het dak ging via de inspuiter het bad in een lekker geborrel 😀

Vandaag de ZFP pomp 10 uur gedraaid met een buiten temperatuur van 23 graden, in de middag, vanmorgen 9:00 uur was het zwembadwater 13,3 graden pomp aangezet en draaien maar paar keer spelen met de bypass en vanmiddag tegen 17:00 uur een temperatuur berijkt zwembadwater van 21,2 graden en tegen 19:00 uur zelf 22 graden aangetikt.

Eerste temp links zwembad middelste temp wat uit de solar komt en de rechtse temp de ruimte onder de polykarbonaat kanaalplaat helder van de solar tyleen bak.

[Afbeelding]

Vanmorgen de nopen folie op maat geknipt wel iets ruimer geknipt blijft het beter liggen als er wind staat vorig bad ging de noppenfolie wel eens omwaaien omdat het heen en weer drijft door krappe maat.

[Afbeelding]

Stoeltje ingehangen mooi om op te zitten met een biertje. 😀

[Afbeelding]

Verder nog wat foto's

Verdeelkast de aansluiting.

[Afbeelding]

Ondersteuning staanders door wegzakken met 8mm trespa plaatjes wel afgerond met kantenfrees want trespa als je het zaagt is net een scheermes zo scherp.
De zij U staanders daar liggen 60 x 60 x 6 cm beton tegels die over zijn gebleven wegens aanpassing tuin onder de xps en grasmat te zien in de vorige foto.

[Afbeelding]

De aansluiting RGB ledverlichting door de liner perfect en makkelijk te doen niet duur via Ali.

[Afbeelding]

En branden maar :P :)

[Afbeelding]

Ander kleurtje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sorry voor de wat onscherpe foto's zag het nu pas,
toon volledige bericht
Mooi geworden hoor, netjes gemaakt allemaal !
Hoeveel kuub zit er in je zwembad ? Hopelijk zal de temperatuur van het water de komende dagen nog wat stijgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik had gister een facepalm momentje... Ik heb 4 collectoren, waarvan 1 plat ligt. Ik was in de veronderstelling dat ze alle 4 netjes mee deden met verwarmen, maar had toch even een paar kranen bijgekocht om de flow iets te sturen. Bleek dat de flow enkel over 1 mat gaat, in plaats van alle 4... Oftewel ik krijg een opwarming van ongeveer 1.5 kW uit 1 1.6m2 collector.

Vandaag eens kijken of het lukt om de andere 3 matten goed te ontluchten om zo de flow wel goed over alle matten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:32:
Ik had gister een facepalm momentje... Ik heb 4 collectoren, waarvan 1 plat ligt. Ik was in de veronderstelling dat ze alle 4 netjes mee deden met verwarmen, maar had toch even een paar kranen bijgekocht om de flow iets te sturen. Bleek dat de flow enkel over 1 mat gaat, in plaats van alle 4... Oftewel ik krijg een opwarming van ongeveer 1.5 kW uit 1 1.6m2 collector.

Vandaag eens kijken of het lukt om de andere 3 matten goed te ontluchten om zo de flow wel goed over alle matten te krijgen.
Oops... al die tijd hebben die 3 staande dus vrijwel niks gedaan ?
Succes met het inregelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Oops... al die tijd hebben die 3 staande dus vrijwel niks gedaan ?
Succes met het inregelen :)
Daar heeft het wel de schijn van ja... Ben benieuwd hoe het straks gaat. Er zit nu 1 kraan om de eerste mat volledig uit te schakelen, cq de flow te drukken en heb de flow omgedraaid. Dan zou ik denk ik een heel eind moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:32:

hoe heb je dat gemerkt dan ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:03:
[...]

hoe heb je dat gemerkt dan ?
Begon met onderbuikgevoel. Lage flow, vreemde verhouding tussen de opwek van de staande en liggende collectoren. Dus ik had wat kogelkranen besteld, dus had er een op de liggende collector gedaan. Toen ik de kraan dichtdraaide had ik geen flow meer. Toen was het duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:44:
[...]

Daar heeft het wel de schijn van ja... Ben benieuwd hoe het straks gaat. Er zit nu 1 kraan om de eerste mat volledig uit te schakelen, cq de flow te drukken en heb de flow omgedraaid. Dan zou ik denk ik een heel eind moeten komen.
Dan zouden er vanavond wel eens verrassende grafiekjes kunnen zijn 8)

Wel opletten dat het water onder het kookpunt blijft ! _/-\o_

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:12:
[...]

Dan zouden er vanavond wel eens verrassende grafiekjes kunnen zijn 8)

Wel opletten dat het water onder het kookpunt blijft ! _/-\o_
Begintemperatuur is maar 26 graden dus ik heb wat marge... Ach, en anders worden we sous vide gegaard...

Maar moet er inderdaad wel voor zorgen dat het water niet te ver boven de 30 graden komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:06:
[...]

Begon met onderbuikgevoel. Lage flow, vreemde verhouding tussen de opwek van de staande en liggende collectoren. Dus ik had wat kogelkranen besteld, dus had er een op de liggende collector gedaan. Toen ik de kraan dichtdraaide had ik geen flow meer. Toen was het duidelijk.
dat is wel <piep> inderdaad .. hoe heb je de verdeler(s) gedaan dan ? van / naar de mat ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Is er toevallig al iemand die zon-verwarming op een dak gebruikt in combinatie met iets anders dan een ZFP?
Ik heb mijn solarmat nu naast het bad liggen maar met de ~5 uur zon per dag die ik daar pak krijg ik het bad nauwelijks tot 30 graden. Op het dak van mijn schuur heb ik veel langer zon, maar mijn cartridge pomp is daar niet sterk genoeg voor.
Qua filtering ben ik tevreden met die cartridge pomp, dus overweeg nu een tweede pomp puur voor de verwarming.

Goedkoopste optie lijkt dan een zogenoemde tuinpomp. Die heb je vanaf ~€70 en hebben ruim voldoende opvoerhoogte, druk, en zijn zelf-aanzuigend. Aansluitingen zijn vaak 1" binnendraad (25mm), daar is vast een verloop naar 32mm voor te vinden. Alleen ze zijn bedoeld voor schoon- of regenwater, niet voor chloorwater. Dus ik weet niet hoe lang zoiets goed zal gaan?

Meest ideaal zou overigens een 12V pomp zijn, want ik heb in de schuur een auto-accu staan die door de zon wordt opgeladen. Maar als ik zoek op boosterpomp/vijverpomp ga ik door de prijzen wel twijfelen niet gewoon wel een ZFP te kopen....

edit:

Dank @JB . Ik heb ergens een foto gezien van iemand die 2 dezelfde pompen achter elkaar had staan. Dat leken geen "tuinpompen", maar ik kan de foto en poster nergens terug vinden. Wellicht was dat Notna? Kan het in zijn post historie ook niet vinden...

[ Voor 27% gewijzigd door frickY op 08-06-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@frickY ik weet dat @Notna met een boosterpomp heeft gewerkt icm filterpomp. Wellicht dat hij nog ervaringen kan delen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:22:
[...]

dat is wel <piep> inderdaad .. hoe heb je de verdeler(s) gedaan dan ? van / naar de mat ?
Op dezelfde manier waarop jouw mat is aangesloten. Kruislings. Alleen dan met 8 spiralen van 50 meter lang. Denk dat ik straks de matten even anders aansluit, met een sterkere pomp, in de hoop dat dan alle lucht er uitgedrukt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Mooi geworden hoor, netjes gemaakt allemaal !
Hoeveel kuub zit er in je zwembad ? Hopelijk zal de temperatuur van het water de komende dagen nog wat stijgen :)
11m3 kraanwater ging er in het bad en heeft er ongeveer 11 uur over gedaan met 2 slangen via splitter op de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-07 12:28
TailwindNL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:28:

Waar sta ik nu:

ii. Zout toevoegen
Ter info - De volgende tabel gebruikt voor het aantal gram: https://interline-product...PDF-en/dosering-phmin.pdf
b) Met interline shock 55 poeder en het 3.05 zwembad moet 22 gram als eerste dosering worden toegevoegd (zie volgende tabel: https://interline-product...PDF-en/dosering-shock.pdf). Hoe --> Vul een emmer met lauw/warm water en voeg de shock poeder/granulaat eraan toe. Roer dit en verdeel vervolgens de emmer over het zwembad met de pomp aan.
…….

(edit: de url's waren niet meegenomen)
toon volledige bericht
Dank voor deze uitgebreide how-to. De handleidingen van Intex zijn af en toe een kruiswoordpuzzel.
Je geeft aan dat je na het 24 uur rondpompen van het zout je een chloorshock doet. Dit is toch niet nodig? Je zet toch gewoon je ZWS op Boost wat op hetzelfde neerkomt als een chock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:44:
[...]
Op dezelfde manier waarop jouw mat is aangesloten. Kruislings. Alleen dan met 8 spiralen van 50 meter lang. Denk dat ik straks de matten even anders aansluit, met een sterkere pomp, in de hoop dat dan alle lucht er uitgedrukt wordt.
Hmm had wel iets van een fototje oid meer uitleg .. want als je draait zou je wat lucht moeten zien ontsnappen zodat je weet dat ze gevuld worden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Er staan 6 slakkenhuizen rechtop en er liggen er 2 plat. Per collector 2 slakkenhuizen / spiralen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxL9PZqXZCvCsXutNBTVVZJk1mY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCFwK5HKHQyFss5tfWKuYXXu.jpg?f=fotoalbum_large

Als er in zo'n spiraal lucht zit, is daar geen flow en moet de lucht over het hoogste punt gedrukt worden, en dat een x-aantal keren. Wellicht is de pomp die ik nu gebruik te zwak voor deze actie. Vandaar dat ik even ga testen met een zwaardere pomp, als de lucht er dan goed uitgedrukt wordt dan de boel weer terug in de oude opstelling. Als het goed is moet het dan wel goed draaien.

Nu eerst even de chloorproductie afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:11:
Er staan 6 slakkenhuizen rechtop en er liggen er 2 plat. Per collector 2 slakkenhuizen / spiralen.

[Afbeelding]

Als er in zo'n spiraal lucht zit, is daar geen flow en moet de lucht over het hoogste punt gedrukt worden, en dat een x-aantal keren. Wellicht is de pomp die ik nu gebruik te zwak voor deze actie. Vandaar dat ik even ga testen met een zwaardere pomp, als de lucht er dan goed uitgedrukt wordt dan de boel weer terug in de oude opstelling. Als het goed is moet het dan wel goed draaien.

Nu eerst even de chloorproductie afwachten.
Bedoel foto van de verdeler (in/uit) .. misschien dat je tijdelijk in van degene die wel werkt en 1 die niet werkt kan omruilen ? (alleen aan de in kant) .. zodat ze gevuld worden ? waarna ze je weer in de goeie / orginele setup kan herstellen .. als ze allemaal werken ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 12-07 22:15
Bedankt voor de foto hierboven. Maakt gelijk duidelijk dat ik goed gekozen heb met een WP.
Ik was half van plan om de schutting vol te hangen met solar matten maar kon me er niet al te veel bij voorstellen.

Edit: als toevoeging, het is geen kriitiek, als je niet een tuinschuur hebt naast je zwembad en het aan de schutting maakt heb je met deze foto een idee hoe het eruit kan zien.

[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 08-06-2021 12:05 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hebben mensen hier ervaring met die opzetbaden van bouwmarkten? Of is dit topic bedoeld voor de wat professionelere aanpak?

Bij grote bouwmarkten zie ik bijvoorbeeld opbouw zwembaden van € 200 inclusief filterpomp, 6000 liter inhoud. Geen idee of dat wat is en of je er extra spullen bij moet kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:29:
Hebben mensen hier ervaring met die opzetbaden van bouwmarkten? Of is dit topic bedoeld voor de wat professionelere aanpak?

Bij grote bouwmarkten zie ik bijvoorbeeld opbouw zwembaden van € 200 inclusief filterpomp, 6000 liter inhoud. Geen idee of dat wat is en of je er extra spullen bij moet kopen?
Als je ze vergelijkt met de foto's in dit topic, wijken die baden dan veel af?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Heb je een link of merk ?
Gisteren was ik nog bij de Karwei hier in de buurt en daar stond maar 1 klein model Bestway (met pomp ook).

De zwembaden zelf verschillen volgens mij niet veel van elkaar (bestway vs intex), op wat maatvoering na.
Pompen en wat er wellicht nog bij zit kan wel veel verschil hebben.

(edit) voor een boodschappenlijstje zie post 2 van dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 08-06-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:24:
Bedankt voor de foto hierboven. Maakt gelijk duidelijk dat ik goed gekozen heb met een WP.
Ik was half van plan om de schutting vol te hangen met solar matten maar kon me er niet al te veel bij voorstellen.
je bent een appel met een peer aan het vergelijken en volgens geef je jezelf een schouder klopje voor je dure aankoop 8)7 ach ja .. ieder zijn meug O-)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@JB Nee, dat niet :)

@Plenkske Hier is een link: https://www.hornbach.nl/s...6-cm/4683894/artikel.html

Naast dit artikel staan in de winkel nog allerlei andere middelen, zoals matten voor ónder het zwembad (Iijkt mij handig), maar ook goedjes om het water schoon te houden. Ik heb geen idee of dat nodig is als hier al een filterpomp bij zit.

Thanks voor de tip van de startpost en post 2 :) top

[ Voor 6% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 08-06-2021 10:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:34:
[...]

je bent een appel met een peer aan het vergelijken en volgens geef je jezelf een schouder klopje voor je dure aankoop 8)7 ach ja .. ieder zijn meug O-)
Ik lees het anders. Hij kon zich niet voorstellen hoe een schutting vol solar verwarming eruit zou zien. (ja ik weet het, genoeg foto's op dit forum). Nu ziet hij het en is hij tevreden met zijn WP omdat hij waarschijnlijk dit niet mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

bad = bad :) je zou plaatjes in dit topic kunnen bekijken :) de IG is wat minder vertegenwoordigd :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jacovn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:24:
Het is een keuze, het kan bij ons best aardig, zeker omdat we vanaf de bank er geen zicht op hebben, maar een warmtepomp is ook een goede keuze hoor!

Ben wel benieuwd als mijn systeem goed draait wat voor COP ik haal ;) Ik zit nu op een COP van 8 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:36:
@JB Nee, dat niet :)

@Plenkske Hier is een link: https://www.hornbach.nl/s...6-cm/4683894/artikel.html

Naast dit artikel staan in de winkel nog allerlei andere middelen, zoals matten voor ónder het zwembad (Iijkt mij handig), maar ook goedjes om het water schoon te houden. Ik heb geen idee of dat nodig is als hier al een filterpomp bij zit.

Thanks voor de tip van de startpost en post 2 :) top
Die zwembaden van Exit zijn volgens mij gewoon prima. Bij elk merk kan je pech hebben met een lek of productiefout ofzo. Dan is het gewoon garantie.
De filterpomp die daar bij zit is niks. Veel te zwak voor 6 kuub.

Chloor heb je nog steeds nodig.
Zie post 1 van dit topic voor alle info daaromtrent, maar dat had je al gezien denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Net wat @Plenkske aangaf kunnen er verschil in zitten betreft de pomp die wordt meegeleverd als set vaak intex vs Bestway vind je in de bouwmarkt

En zit er en afdek/grondzeil trapje bij etc.. als set dat verschild ook wel of je het nu bij de blokker speelgoedzaak online of bouwmarkt koopt maakt geen verschil alleen de prijs verschild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Het is een keuze, het kan bij ons best aardig, zeker omdat we vanaf de bank er geen zicht op hebben, maar een warmtepomp is ook een goede keuze hoor!

Ben wel benieuwd als mijn systeem goed draait wat voor COP ik haal ;) Ik zit nu op een COP van 8 ongeveer.
Leuk die COP bij maar 0.15 graad per uur opwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@Plenkske @J.E. Weinor thanks :) is er een andere instap set te koop die jullie aanraden? Met een betere pomp wellicht?

Ik moet de startpost nog helemaal doorlezen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Ik lees het anders. Hij kon zich niet voorstellen hoe een schutting vol solar verwarming eruit zou zien. (ja ik weet het, genoeg foto's op dit forum). Nu ziet hij het en is hij tevreden met zijn WP omdat hij waarschijnlijk dit niet mooi vind.
nu ja zoveel "schutting" builds zijn er niet .. naast @Ep Woody zijn er nog 2 namelijk Rukapul en .... die zover ik weet iets over de lengte gedaan hebben .. tja .. of dit werkt/handig is oid .. dat zijn uitdaging die men zelf moet ondervinden/overkomen ..

Dat gezegd ik denk dat we als tweakers iets meer de grenzen van dingen opzoeken .. (void warrenties zeg maar)

Dus snap niet hoe dat "vergelijkbaar" is met een totaal andere solar verwarming setup dan kan je net zogoed product vergelijking doen op andere zwembad fora :)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 08-06-2021 10:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:50:
[...]
nu ja zoveel "schutting" builds zijn er niet .. naast @Ep Woody zijn er nog 2 namelijk Rukapul en .... die zover ik weet iets over de lengte gedaan hebben .. tja .. of dit werkt/handig is oid .. dat zijn uitdaging die men zelf moet ondervinden/overkomen ..

Dat gezegd ik denk dat we als tweakers iets meer de grenzen van dingen opzoeken .. (void warrenties zeg maar)
Ja klopt.
vso schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:50:
Dus snap niet hoe dat "vergelijkbaar" is met een totaal andere solar verwarming setup dan kan je net zogoed product vergelijking doen op andere zwembad fora :)
Nogmaals, het ging hem om hoe het eruit ziet. Niet om een vergelijking te doen op verwarming zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@vso DIY vs WP :)

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 08-06-2021 10:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:46:
@Plenkske @J.E. Weinor thanks :) is er een andere instap set te koop die jullie aanraden? Met een betere pomp wellicht?

Ik moet de startpost nog helemaal doorlezen hoor.
Heel eerlijk: geen set.
Stel het zelf samen. Een set is het vaak net niet viel mij vorig jaar op.
Kijk dus wat voor zwembad je wil qua formaat.
En kijk dan verder wat je nog nodig hebt. Ga gewoon het lijstje langs in post 2.
Er zijn veel winkels die vanalles hebben. (web)shops puur voor zwembad/tuin spul, bouwmarkten, speelgoedwinkels. Beetje rondzoeken loont wel qua prijzen.
Pagina: 1 ... 47 ... 182 Laatste