Ik ben nog bezig met mijn avontuur rondom het opzetten van het zwembad. Even een situatiebeschijving inclusief "van --> naar" wijzigingen dit jaar:
- Intex 3.05 bad (vorig jaar gekocht...gerommeld met papieren filter en chloor...dat moet dit jaar anders, dus -->)
- Van papieren standaard Intex knuddepomp --> naar cranenbroek 4 m3 zfp met glasvulling (yup...zie mijn eerdere horrorverhaal van ejaculerend glas uit de waste op het gras ... grrr)
- Van chloortablettengedoe --> naar Intex zoutwatersysteem
Waar sta ik nu:
- Bad gevuld met water - check
- Zout toegevoegd - check
- 24 uur gepompt (om zout te laten opnemen) - check
- Zoutwatersysteem aangezet (na de 24 uur) - check
- Waardes gecontroleerd - check, maar niet oke
- Flink gegoogled over de opstartprocedure van het zwembad - check
Resultaat: overal informatie vandaan geplukt en eigenlijk verbaast dat de handleidingen zo slecht zijn en ook op internet niet een duidelijke opstartprocedure handleiding te vinden is.
Conclusie: dit ben ik aan het opstellen en
wil jullie vragen deze onherstelbaar te verbeteren
Doel: Voor mijzelf een opstartprocedure hebben voor volgend jaar en direct de mensen hier helpen met een handleiding. Zie hieronder voor de eerste opzet/aanzet:
Uitgangssituatie: Zwembad is opgezet en gevuld met het benodigde water conform de handleiding.
Er wordt een zoutsysteem gebruikt i.c.m. een zfp.
1.
Zout toevoegen en waardes in orde krijgen
i. Zandpompfilter aanzetten ;
1) Zet de zandfilterpomp aan en laat deze draaien gedurende de procedure hieronder.
2)
LET OP! HET ZOUTWATERSYSTEEM BLIJFT UIT!
ii. Zout toevoegen
1) Voeg 13,5 kg zout toe aan het zwembad (goed verdelen in het bad. Dit is voor de Intex 3,05 zwembad a 4875 ltr water) !let op! noteer tijd. (Er dient 24 uur overheen te gaan al pompend om het zout op te lossen)
iii. Check de waarden van het zwembad
1) Zorg dat de PH waarde tussen de 7,2 en 7,6 is
a) In 2021 was deze 7,8. (Dat is blijkbaar de standaard waarde in Nederland van kraanwater). Hierdoor 0,4 ph verlaagt m.b.v. PH- en wel als volgt:
Voor 3,05 rond zwembad met interline ph- poeder = 36 gram per -0,1 PH verlaging. Om 0,4 PH te verlagen is dus 144 gram nodig. (dus in 2021 144 gram toegevoegd na het vullen en toevoegen van zout). Hoe? --> Vul een emmer met lauw/warm water en voeg de PH poeder eraan toe. Roer dit en verdeel vervolgens de emmer over het zwembad met de pomp aan.
Ter info - De volgende tabel gebruikt voor het aantal gram:
https://interline-product...PDF-en/dosering-phmin.pdf
b)
LET OP! wacht 4 uur na het toevoegen PH-
c) Na deze 4 uur wachten opnieuw PH waarde controleren
d) PH waarde tussen 7,2 en 7,6? Top! Ga door naar stap 2.
2) Chloor op orde brengen
a) Aan het begin zit er geen chloor in het water (duh). Om snel het chloor op niveau te brengen, voeg een chloorshock toe.
(LET OP! De PH waarde van stap 1 moet op orde zijn. D.w.z. tussen 7,2 en 7,6 anders werkt het chloor toevoegen via de shock niet goed blijkbaar)
Info: Chloorshock bevat ook cyaanzuur, wat nodig is om gegenereerd zout door de intex zoutwatermodule langer vast te houden (gaat door UV uit het zwembad).
b) Met interline shock 55 poeder en het 3.05 zwembad moet 22 gram als eerste dosering worden toegevoegd (zie volgende tabel:
https://interline-product...PDF-en/dosering-shock.pdf). Hoe --> Vul een emmer met lauw/warm water en voeg de shock poeder/granulaat eraan toe. Roer dit en verdeel vervolgens de emmer over het zwembad met de pomp aan.
c)
LET OP! 6 uur mag er niet gezwommen worden na het toevoegen van een shockbehandeling.
iv. Zoutwatersysteem in werking zetten
1) Let op! het zoutwatersysteem mag pas na 24 uur, na het toevoegen van het zout worden ingeschakeld én pas 12 uur na het toevoegen van de shock behandeling.
…….
(de rest moet nog aangevuld worden. Ik ben zelf op het punt dat ik een uur geleden de PH- heb toegevoegd en wacht totdat ik de shock kan uitvoeren)
disclaimer: Ik heb namelijk totaal geen praktijkervaring met een zoutwatersysteem en heb mijn "wijsheid" bij elkaar gegoogled. Het doel is zodoende om te komen tot een solide "opstartprocedure" met jullie correcties/aanvullingen.
(edit: de url's waren niet meegenomen)