Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:09
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:54:
[...]

wat ik heb geleerd:

- die strookjes zijn ruk
- goedkope druppelsetjes zijn ruk
- de poollab 2 doet het zeer accuraat.

Het heeft me vooral geholpen om dingen voor te zijn.
Ik wil graag weten wat de CYA waarde is bijv, net als een accurate ph meting of er + of - bij moet, hetgeen weer invloed heeft op het chloor, en of daardoor de CYA wel zijn werk kan doen of niet.

Daarna: helder water, afblijven. Hooguit periodiek checken.
Dank je, en wat is het grote verschil tussen de 1 en 2 versie?
De een is wat makkelijker te krijgen nog merk ik.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18

paQ

Wachten... schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:11:
[...]

Dank je, en wat is het grote verschil tussen de 1 en 2 versie?
De een is wat makkelijker te krijgen nog merk ik.
De 2e versie kan 3 waarden tegelijk meten.
Dan hoef je je favorieten ook nooit telkens opnieuw in te stellen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:15:
[...]

De 2e versie kan 3 waarden tegelijk meten.
Dan hoef je je favorieten ook nooit telkens opnieuw in te stellen.
Dank je, en er zitten standaard al wat tabletten bij volgens mij he? Ik zie er nu een bij bol.com voor 149. Wel flink aan de prijs, maar als ik daarmee voortaan klaar ben (op de tabletten na) en een goede waarde kan meten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:10
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:54:
[...]

wat ik heb geleerd:

- die strookjes zijn ruk
- goedkope druppelsetjes zijn ruk
- de poollab 2 doet het zeer accuraat.

Het heeft me vooral geholpen om dingen voor te zijn.
Ik wil graag weten wat de CYA waarde is bijv, net als een accurate ph meting of er + of - bij moet, hetgeen weer invloed heeft op het chloor, en of daardoor de CYA wel zijn werk kan doen of niet.

Daarna: helder water, afblijven. Hooguit periodiek checken.
Zoek op amazon.de naar harren24
Pas 100x tabletjes gekocht voor 11 eur

Gemengd of per test te bestellen

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Wachten... schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Dank je, en er zitten standaard al wat tabletten bij volgens mij he? Ik zie er nu een bij bol.com voor 149. Wel flink aan de prijs, maar als ik daarmee voortaan klaar ben (op de tabletten na) en een goede waarde kan meten....
Heb deze gehaald
https://amzn.eu/d/bF7LHdM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik kan echt niet meer zonder de poollab, slaat ook alles op, op je telefoon.
Ik had hetzelfde met teststrips en vloeistof .. Die kleur staat er niet op..
Nu krijg je een cijfer te zien . Geweldig voor een autist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ja de levertijd is alleen te lang, ik zit al een paar dagen met water (wat gelukkig helder is), maar waarvan ik geen idee heb hoe het water is door afwijkende resultaten. Zeker met kinderen wil je dat niet.

Ik moet ook wel zeggen dat ik soms lees dat mensen nooit testen "helder is goed" wordt dan gezegd. Het lijkt me toch link met lang warm weer, want als ik online zoek, dan kan er nog genoeg mis zijn met helder water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Meh, ik test pas bij niet-helder of een te sterke chloorlucht.
Nog nooit ziek geworden. Meestal is het gewoon kraakhelder.

Je drinkt in principe niet veel er van natuurlijk.
Ik ben een goedgelovig type. Niet helemaal tweaker waardig. Maar goed=goed is mijn credo
En ik gebruik test stripjes. Als ik PH nauwkeuriger wil weten pak ik urine test strips (secundaire arbeidsvoorwaarden enzo..). Maar dat is zelden. Meestal geeft een goedkoop stripje een prima indicatie waar je het probleem moet zoeken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzzzie
Dennis1812 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:52:
Meh, ik test pas bij niet-helder of een te sterke chloorlucht.
Nog nooit ziek geworden. Meestal is het gewoon kraakhelder.

Je drinkt in principe niet veel er van natuurlijk.
Ik ben een goedgelovig type. Niet helemaal tweaker waardig. Maar goed=goed is mijn credo
En ik gebruik test stripjes. Als ik PH nauwkeuriger wil weten pak ik urine test strips (secundaire arbeidsvoorwaarden enzo..). Maar dat is zelden. Meestal geeft een goedkoop stripje een prima indicatie waar je het probleem moet zoeken.
Wou dat ik het ook kon...
Mij. ADHD brein wil alles weten, zeker de juiste ideale waardes hebben of ik word beetje heel erg nerveus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dat heb ik lang geleden al los gelaten.
Op alle fronten trouwens. Goed is goed

Wordt je leven makkelijker van.
Al is dat met bepaalde neurotypische stoornissen en ADHD wat lastiger kan ik mij inbeelden. Zeker als je de mogelijkheid hebt tot meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:16:
Dat heb ik lang geleden al los gelaten.
Op alle fronten trouwens. Goed is goed

Wordt je leven makkelijker van.
Al is dat met bepaalde neurotypische stoornissen en ADHD wat lastiger kan ik mij inbeelden. Zeker als je de mogelijkheid hebt tot meting.
Maar je gebruikt test stripjes, dus dat is prima toch. Zo lang je maar af en toe weer enigszins een referentie hebt is het prima.

Voor mezelf omdat hier meermaals per weer kinderen komen zwemmen, wil ik voor mezelf dat het goed is. Doordat ik nu wat verschillende teststrips en liquid tests had, kwam ik erachter dat geen enkele echt hetzelfde was (dus niet accuraat) dat deed mij twijfelen en daarom toch maar voor de poollab gegaan 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wachten... schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Maar je gebruikt test stripjes, dus dat is prima toch. Zo lang je maar af en toe weer enigszins een referentie hebt is het prima.

Voor mezelf omdat hier meermaals per weer kinderen komen zwemmen, wil ik voor mezelf dat het goed is. Doordat ik nu wat verschillende teststrips en liquid tests had, kwam ik erachter dat geen enkele echt hetzelfde was (dus niet accuraat) dat deed mij twijfelen en daarom toch maar voor de poollab gegaan 😊
Hier zwemmen mijn dochters van 5 en 3 er bijna dagelijks in.

En zoals je zelf hebt bemerkt zullen stripjes vooral een indicatie geven waar je probleem zit.
Een exacte PH 8.0 of 7.95 ga je niet eruit halen.
Wel dat het te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:17
Hanzzzie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Wou dat ik het ook kon...
Mij. ADHD brein wil alles weten, zeker de juiste ideale waardes hebben of ik word beetje heel erg nerveus
Jij zwemt daarom nooit in de zee of in een natuurplas? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Trichoglossus schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:00:
[...]

Poollab meenemen!

Al zou een zwembad gezuiverd door waterplanten mij echt oprecht helemaal geweldig lijken. Is dat ik er de ruimte totaal niet voor heb.
Maar er zijn enkele tweakers die het hebben. Die zaten vroeger hier in het topic wel eens.
Dat lijkt mij enorm fijn zwemmen en mooi ook.
Dromen mag altijd toch? Al zijn ze meestal bedrog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:46
Admiral Freebee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:57:
Hier komt een domme vraag wellicht maar ik heb voor de warme dagen een vrij klein Intex zwembad. Het water afvoeren gaat tot op een bepaald niveau via het aftappunt aan de zijkant maar er blijft dan altijd nog een behoorlijke laag staan. Kan ik een droog/nat stofzuiger zoals de Kärcher WD2 gebruiken om de laatste laag water op te zuigen? Volgens de handleiding kan hij vloeistoffen aan, maar dat is misschien eerder voor een gemorste fles op te ruimen en niet voor een hele laag water?
Hier een rond prism frame 5,5m
Leegpompen doe ik met een dompelpomp van de Lidl
Laatste cm met de Kärcher wd5
Dat gaat prima, wel moet ik hem meerdere keren leeg gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Mijn vader had een vijver-verwarmer van 2kW zei hij, die kon ik wel hebben voor het zwembad. Kon ik mooi de zonnestroom in kwijt.
Blijkt het 200W te zijn... Ja dat zet niet veel zoden aan de dijk, bij een zwembad van ~7m3 :')

Maar... We hebben al een warmtepomp.
Platenwisselaar er tussen, wat slangen en gaan *O*
Maar... Wat voor platenwisselaar? De meeste zijn rvs buitenkant, koperen platen er in. Gaat dat goed met zwembadwater?
En wat voor slangen + koppelingen zijn kostentechnisch interessant?
Ik moet ~5m kruipruimte en omhoog/omlaag, en een koppel-punt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Trichoglossus schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:00:
[...]

Ik haat de zee, met dat zand of kiezel tussen je natte tenen... brrrrr
en dan zoutwater, jakkes :D

achja... met wie is er niets mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:23
Volgens mij zijn hier wel meer mensen met de blauwe filter pomp, de "Blue Bay Speedclean 4000", ik heb hem ook.
Ik ben redelijk tevreden, al is het waterdicht krijgen elk jaar wel een uitdaging ;) Alleen ik heb moeite om het water helder te krijgen, de waardes zijn goed, meet regelmatig met een poollab. Toch blijft het water een melk achtig. De filter bollen spoel ik regelmatig in de wasmachine uit. Het zijn nog wel de orginele filter ballen +/-350gr.

Nu vroeg ik mij af, hoe lang gaan die filter bollen mee? en is de meegeleverde 350gr niet wat aan de karige kant?
Wat is jullie ervaring?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:08
-Jaap-io schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:58:
Volgens mij zijn hier wel meer mensen met de blauwe filter pomp, de "Blue Bay Speedclean 4000", ik heb hem ook.
Ik ben redelijk tevreden, al is het waterdicht krijgen elk jaar wel een uitdaging ;) Alleen ik heb moeite om het water helder te krijgen, de waardes zijn goed, meet regelmatig met een poollab. Toch blijft het water een melk achtig. De filter bollen spoel ik regelmatig in de wasmachine uit. Het zijn nog wel de orginele filter ballen +/-350gr.

Nu vroeg ik mij af, hoe lang gaan die filter bollen mee? en is de meegeleverde 350gr niet wat aan de karige kant?
Wat is jullie ervaring?
Merk dat het met plastic klemmen beter gaat dan met RVS.
Gebruik hem nu voor het 2de seizoen, vorig jaar heb ik ze alleen op het einde gewassen en dat ben ik dit jaar ook van plan, maar even kijken nog want het seizoen is wel wat vroeger begonnen dan vorig jaar.
Verder blijft het zwembad 8m3 er prima helder mee, filter wel 24/7.
En smeer je de zwemmers goed in met zonnebrand? dat zou misschien ook het melkachtige water kunnen verklaren.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:08

Fanta

FordPerformance™️

Joepie, mijn bestelling is binnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSN_l54i4d_R6s6W3XnUD52Wm_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtGNO0JxY8SLrfuKlJbYc94q.jpg?f=fotoalbum_large

Het is de Intex Prism Greywood 457x122 (rond) geworden. Het terras waar hij komt te staan is ca. 5x5m, dus dit was wel zo’n beetje het maximale wat ik kwijt kon, zonder een stuk grasveld op te offeren.

Voor de filtering heb ik een Intex SW2100 zandfilterpomp met een zak filterglas meebesteld, en een skimmer. Qua opwarming reken ik een beetje op de zon, stelt deze teleur dan komt er misschien later nog een warmtepomp bij.

Over 2 weken komt de hovenier het terras mooi waterpas straten en dan kan ik gaan opbouwen! Nu nog even op zoek naar een mooie en goedkope oplossing voor isolatie onder het bad.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@-Jaap-io mag ik vragen wanneer je meet? Want als het melkachtige niet door de zonnebrand zou komen, dan zit er denk ik toch iets niet goed met de waardes.

Het beste is om het direct in de ochtend te doen of ik de avond (als de zon weg is) en ben je nu uit gegaan van 1 meting, of heb je er meerdere gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Wachten... schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:36:
@-Jaap-io mag ik vragen wanneer je meet? Want als het melkachtige niet door de zonnebrand zou komen, dan zit er denk ik toch iets niet goed met de waardes.

Het beste is om het direct in de ochtend te doen of ik de avond (als de zon weg is) en ben je nu uit gegaan van 1 meting, of heb je er meerdere gedaan?
Ik meet eigenlijk altijd in de ochtend voordat er gezwommen wordt.

Ik heb het vermoeden dat het vooral dode alg is die niet goed gefilterd wordt, vandaar mijn vragen over de filter bollen, zoals hier vermeld: https://www.toppy.nl/advies/58/troebel-melkachtig-zwembad-weer-helder-krijgen.html

waardes van vanmorgen: ph-7,56 cya-61 dpd1-2,09 dpd3-2,42
waardes van paar dagen terug: ph-7,46 cya-73 dpd1-1,76 dpd2-2,21 (vanwege de hoge cya deel water vervangen)
Alk zat rond de 140, is nu wat gezakt door het nieuwe water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
-Jaap-io schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Ik meet eigenlijk altijd in de ochtend voordat er gezwommen wordt.

Ik heb het vermoeden dat het vooral dode alg is die niet goed gefilterd wordt, vandaar mijn vragen over de filter bollen, zoals hier vermeld: https://www.toppy.nl/advies/58/troebel-melkachtig-zwembad-weer-helder-krijgen.html

waardes van vanmorgen: ph-7,56 cya-61 dpd1-2,09 dpd3-2,42
waardes van paar dagen terug: ph-7,46 cya-73 dpd1-1,76 dpd2-2,21 (vanwege de hoge cya deel water vervangen)
Alk zat rond de 140, is nu wat gezakt door het nieuwe water
Pin me er niet op vast, maar als het dode alg is, dan wordt dat niet gefilterd en moet je dat met vlokmiddel uiruit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
zo... ORP probleem opgelost?

even eens de sensor eruit gehaald en zuiver gemaakt zoals beschreven online.
ook al was er niet echt iets zichtbaar op, toch maar even met tandenborstel en zeepsopje zuiver gemaakt en dan zuivergespoeld.

ineens ORP van deze morgend 60 naar 120 -> 200 -> bam 750mv ...
ga ik maar eens op mijn maandelijks lijstje moeten zetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DropjesLover schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:02:
Mijn vader had een vijver-verwarmer van 2kW zei hij, die kon ik wel hebben voor het zwembad. Kon ik mooi de zonnestroom in kwijt.
Blijkt het 200W te zijn... Ja dat zet niet veel zoden aan de dijk, bij een zwembad van ~7m3 :')

Maar... We hebben al een warmtepomp.
Platenwisselaar er tussen, wat slangen en gaan *O*
Maar... Wat voor platenwisselaar? De meeste zijn rvs buitenkant, koperen platen er in. Gaat dat goed met zwembadwater?
En wat voor slangen + koppelingen zijn kostentechnisch interessant?
Ik moet ~5m kruipruimte en omhoog/omlaag, en een koppel-punt.
Begrijp ik je goed dat je je warmtepomp waarmee je je huis verwarmt/koelt ook voor je zwembad wil inzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Dennis1812 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Begrijp ik je goed dat je je warmtepomp waarmee je je huis verwarmt/koelt ook voor je zwembad wil inzetten?
Ja :P

De vloerverwarming-verdeler op de begane grond (garage) is goed bereikbaar en heeft op de aanvoer en retour een afsluiter en 3/4" "cv vulpunt aansluiting.
Daar zou ik de platenwisselaar kunnen zetten.

Als ik de warmtepomp op verwarmen zet, en de gewenste binnentemperatuur op bijv. 27°C, dan gaat hij als het goed is volle bak het zwembad verwarmen.

Een platenwisselaar kost tweedehands ~€60.
Komt nog wat kraantjes en slang bij.
Ik zie het niet zo zitten om voor die paar maanden een zwembad warmtepomp a €1000 neer te zetten. (de ruimte daarvan in de garage de rest van het jaar).

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:38
DropjesLover schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:14:
[...]
voor die paar maanden een zwembad warmtepomp a €1000
Als ik lees dat je een zwembad van 7m³ hebt, er zijn ook simpele verwarmers van €100-120. Moet je wel wat mee opletten maar als het is om je zonnestroom in je badje te steken... Zelf ben ik er heel tevreden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
DropjesLover schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Ja :P

De vloerverwarming-verdeler op de begane grond (garage) is goed bereikbaar en heeft op de aanvoer en retour een afsluiter en 3/4" "cv vulpunt aansluiting.
Daar zou ik de platenwisselaar kunnen zetten.

Als ik de warmtepomp op verwarmen zet, en de gewenste binnentemperatuur op bijv. 27°C, dan gaat hij als het goed is volle bak het zwembad verwarmen.

Een platenwisselaar kost tweedehands ~€60.
Komt nog wat kraantjes en slang bij.
Ik zie het niet zo zitten om voor die paar maanden een zwembad warmtepomp a €1000 neer te zetten. (de ruimte daarvan in de garage de rest van het jaar).
Volgens mij was dat recent ook al een keer aan de orde gekomen... Ik heb inmiddels een scala aan warmte pompen best zonde:
- De Warmte pomp van het huis staat uit (Quatt), kan nog niet koelen...
- De airco (lucht-lucht WP) van het kantoor staat te koelen...
- De warmte pomp van het zwembad staat te verwarmen...

zou toch mooi zijn als je dit allemaal in 1 apparaat kan verwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11:46
-Jaap-io schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:39:
[...]

Volgens mij was dat recent ook al een keer aan de orde gekomen... Ik heb inmiddels een scala aan warmte pompen best zonde:
- De Warmte pomp van het huis staat uit (Quatt), kan nog niet koelen...
- De airco (lucht-lucht WP) van het kantoor staat te koelen...
- De warmte pomp van het zwembad staat te verwarmen...

zou toch mooi zijn als je dit allemaal in 1 apparaat kan verwerken
Koelen en tegelijk verwarmen zal sowieso niet met 1 WP kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Plenkske schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Eigenlijk wil je een warmte wisselaar :)
Dus de warnte uit het kantoor wisselen met de kou uit het zwembad

de WP van het zwembad blaast koude lucht, de WP van het kantoor warme lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55

NDF82

Doomed Space Marine

Laatst ben ik goed geholpen met het selecteren voor onderdelen voor mijn opzetbad voor dit jaar. Uiteindelijk zijn we voor simpel gegaan en zijn we nu een ingegraven bad aan het plannen voor volgend jaar.

We zijn nu een tuinhuis (poolhouse) aan het bouwen en wil het leiding werk van het tuinhuis naar het toekomstige zwembad al ingraven. het gaat om het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maPbwR6WbCorpzkXJjL5mpFdRI8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NW0UZqB9PgVvNMfIyyFMrNvk.png?f=user_large

ChatGPT komt tot het volgende:
Vraag: Welke diameter PVC-leiding is geschikt voor een bouwkundig zwembad van 54 m³, met aanvoer en retour van elk 15 meter?

Antwoord:

Voor een zwembad van 54.000 liter (54 m³), met een totale leidinglengte van ongeveer 30 meter (heen en terug), wil je een leiding die een debiet van circa 13,5 m³/uur aankan (omlooptijd van 4 uur – standaard voor privézwembaden).

Vergelijking leidingdiameters:

BuisdiameterAanbevolen max. debietDrukverlies (30 m)Stroomsnelheid
63 mmca. 13–14 m³/uur0,422 bar1,20 m/s
75 mmtot ca. 20 m³/uur0,171 bar0,85 m/s

Advies:
Gebruik bij voorkeur starre druk-PVC buizen van Ø75 mm (PN6 of PN10). Deze zorgen voor:
  • Lager drukverlies
  • Betere pompwerking en energiezuinigheid
  • Ruimte voor toekomstige uitbreidingen (warmtepomp, inspuiters, etc.)
  • Minder risico op cavitatie of luchtproblemen
Ø63 mm zou net kunnen, maar je zit dan tegen de limiet aan en verliest efficiëntie, vooral als je bochten, kleppen of andere componenten in de installatie hebt.

Samengevat:
[...]
Laat me gerust weten als je ook pomp- of filteradvies wilt!
De doorvoeren door m'n net gestortte beton vloer zijn echter maar 75mm. Daar zou ik dus net een 63mm (buitenmaat, 55mm binnenmaat) doorheen kunnen krijgen.

Zou het helpen door het in te graven deel uit te voeren met 75mm gelijmde drukbuis en de stukken naar binnen met 63mm flex? Bijvoorbeeld:Sfeer impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BWOoaeyrwDMRa8t0Yir6LtlkR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgyHkFvNMFtkwklhO9IS94W6.jpg?f=fotoalbum_large
Die witte pijpen zijn de doorvoeren.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

-Jaap-io schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Eigenlijk wil je een warmte wisselaar :)
Dus de warnte uit het kantoor wisselen met de kou uit het zwembad

de WP van het zwembad blaast koude lucht, de WP van het kantoor warme lucht
Het mooiste zou zijn om inderdaad de condensor in het zwembad te pleuren ja :P
Maar dat is een radiator, en vindt de ventilator niet zo fijn. En de capaciteiten zullen net niet lekker overeen komen.

Overigens koel ik thuis met de warmtepomp de vloeren om net de scherpte van de warmte er af te halen.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:58
Plenkske schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Tuurlijk wel. Maar niet in 1 systeem. Als in... Een WP koelt aan de ene kant, en om te koelen wordt ie aan de andere kant warm. Dus als je de warmte afgifte van bijv. De buitenunit afvangt om je zwembad te warmen, en zo de buitenunit koelt waardoor ie weer wat efficiënter is, heb je win/win.

Er zijn alleen niet veel mensen die daar een behoefte aan hebben. In de winter wil je buiten normaliter niet iets extra koelen. En in de zomer zijn er op zwembadeigenaren na, weer weinig mensen die iets op willen warmen.

Zo heb ik zitten denken om zonnepanelen aan de achterkant te koelen bij extreem warm weer met water uit een zwembad. Leek mij ideaal. Maar is best duur (en gedoe) om aan te leggen en kan daarom niet uit. Ik denk dat de warmte die vrij komt uit een koelende airco, niet voldoende is om een significante hoeveelheid water op te warmen.

[ Voor 19% gewijzigd door bleiblei op 20-06-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Orky Rulez schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Als ik lees dat je een zwembad van 7m³ hebt, er zijn ook simpele verwarmers van €100-120. Moet je wel wat mee opletten maar als het is om je zonnestroom in je badje te steken... Zelf ben ik er heel tevreden van.
Hmmm, dat is inderdaad een stuk minder gecompliceerd.
Ik wilde het hitte-element van mn vader al sturen met een klik-aan-klik-uit (voor buiten) en dan in/uitschakelen bij overproductie zonnepanelen.

Deze is nog goedkoper:
https://www.bol.com/nl/nl...sselaar/9300000231644396/

Met wat doorklikken kom ik ook bij iig fatsoenlijke afmetingen warmte-matten uit: https://www.bol.com/nl/nl...ass-set/9300000058573166/
Is dat niks? Ik kan hem prima kwijt op een stukje plat dak vlakbij het zwembad :P
Alleen vastleggen / wegwaaien...

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nah, ik denk dat de intex ZWS cel klaar is na 4 seizoenen.. helaas pindakaas.
Een nieuwe cel kost 92 euro incl verzenden; een nieuw apparaat 120.

Jammer in het oog van de duurzaamheid, maar voor 30 euro ga ik niet het risico nemen dat de ander ekant volgend jaar ook aan de beurt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:46
paQ schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:08:
nah, ik denk dat de intex ZWS cel klaar is na 4 seizoenen.. helaas pindakaas.
Een nieuwe cel kost 92 euro incl verzenden; een nieuw apparaat 120.

Jammer in het oog van de duurzaamheid, maar voor 30 euro ga ik niet het risico nemen dat de ander ekant volgend jaar ook aan de beurt is.
Hier het zelfde probleem
En aangezien ik de Intex kwaliteit een beetje zat ben maar een Poolex besteld.
Zat wel weer met een andere maat aansluiting maar goed ook dat is opgelost. Systeem draait weer sinds 2 dagen
Hopelijk is het bad weer een beetje helder als ik straks thuis kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Togi schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Hier het zelfde probleem
En aangezien ik de Intex kwaliteit een beetje zat ben maar een Poolex besteld.
Zat wel weer met een andere maat aansluiting maar goed ook dat is opgelost. Systeem draait weer sinds 2 dagen
Hopelijk is het bad weer een beetje helder als ik straks thuis kom
oh dat is ook een optie ja.
Wel iets duurder, maar 7000 uren garantie op de cel ja?

Dat is in mijn geval 10-12 jaren dan?

edit:
Nee volgens de handleiding beperkt tot 3 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 20-06-2025 13:18 ]

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste