Zat hier ter voorbereiding ook even te denken hoe alles lekvrij aan te sluiten.
Ben op zich wel wat gevogel gewend met water. Bouwde al watercooling in de pc in de tijd dat je zelf alles nog bijelkaar moest zoeken, sets in complete loops zoals tegenwoordig waren nog lang niet op de markt. En een radiator aan de CV hangen lukt ook nog wel.
Een zwembad opzetten (ik reken die kinderbadjes van intex met drie lucht ringen even niet mee), is weer even nieuw voor mij.
Dus eerst een paar weken door dit en het 'verwarmen van' topic gestruind en begin mei eenvoudig begonnen met een intex opzet van 4x2x1,22. Action matjes eronder, standaard pompje en 32mm slangetjes eraan, chloordrijver erin en gaan.
(Wel even vals gespeeld en lekker afgevuld met licht verwarmd water uit de combi CV) Uiteraard even de limiet opgeschroefd, zodat we eind middag al aan de uitlaat zaten.
Zwarte noppen plastic erop voor warmte behoudt en dus lekker paar dagen plonzen.
:strip_exif()/f/image/bWmsD5xCvJjYrZwJOSNRpFNh.jpg?f=fotoalbum_large)
En toen begon het te regenen....
En dat hield even aan, regelmatig zoveel mogelijk water van het dekzeil halen, geen zon, dus de temperatuur bleef dalen tot ergens rond de 14c. Soms een lichte opwarming door zon op het dek, maar dan weer veel afkoeling.
Dus was er al snel achter dat als het weer weer wat beter werdt, onze kleine daar niet zo snel in zou duiken (en ik zelf ook niet).
Het weer nodigde nog steeds niet uit tot zwemmen, dus plan B uit de kast. Er moest een verwarming komen die niet teveel afhankelijk was van de zon, een warmtepomp dus.
Maar nog wel eenvoudig van opzet, dus nog even niet zoals de prachtwerkjes met pvc die hier regelmatig langskomen, maar simpel met slangpilaren. Wel meteen overal 38mm en dan gewoon even met zwembadslang.
Terugkomend op dat afdichten van die koppelingen. Teflon zag ik hier niet zo zitten. Bij veel slangpilaren was er niet veel ruimte tussen de mof van het zwembadslang en was ik bang dat alles zou opschuiven. Ik heb gewoon reepjes van een oude fiets binnenband geknipt, en die, met enige moeite, om de pilaren gelegd. Om een lang verhaal kort te houden, alle slangklemmen eerst handvast aangedraaid, systeem opgestart, en bij drupjes nadraaien.
Resultaat geen druppel meer gezien (op plekken waar we dat liever niet hebben).
Heb alleen nog niet de moed verzameld om ook het laatste stukje 32 naar 38 in de liner te snijden, maar dat zal er uiteindelijk ook nog wel van komen
:strip_exif()/f/image/1Flh8LuzdOXqIAg3SyHxq9DB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ook nog maar even geen skimmer uitgesneden. Deze zover mogelijk in de hoek door z'n meegeleverde slang te vervangen voor een langere. (Was tot mijn verbazing al 38mm).
:strip_exif()/f/image/C9xTfI3suzp94WK1bQwFs3hg.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo begon het dan (niet op tijd/datum letten, alles nog niet ingevoerd).
:strip_exif()/f/image/GYTfa3eRryaryhVDD9BMnOjw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ging dus lekker, tegen het eind vd middag al een behoorlijke toename in temperatuur. En de kleine die niet langer kon wachten kon de warme waterstraal uit die meegeleverde bruis ingang dus wel waarderen tot de rest op temperatuur kwam.
:strip_exif()/f/image/ZGhMC4l8UjlBonbxWWYU9zX3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1S4m6QtJeBQDvTzRDnSsYlD7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in totaal zo'n 15 meter zwembad leiding liggen, dus heb dat wel even geisoleerd.
:strip_exif()/f/image/44AIUEJUy1ubpY7HXkgKGMCq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo staat het er voorlopig even bij tot ik wat met pvc besluit te puzzelen. Op de 'waste' zit ook een stukje fiets-binnenband, bij een backwash schuif ik daar makkelijk een 38 slang overheen.
:strip_exif()/f/image/oyzSFtHllr6P7OIy9vrxZTMn.jpg?f=fotoalbum_large)
Koude lucht eruit. De rest binnen, scheelt in geluid, hoewel het me erg meevalt.
En dus inmiddels alweer lekker een paar daagjes kunnen zwemmen.
Ik gebruik deze WP :
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
En deze ZFP:
https://www.toppy.nl/prod...et-aq-330-plus-4-m-u.html.