Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-07 09:45
barry86 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:12:
[...]

ChatGPT is geweldig, ik gebruik het inmiddels dagelijks voor prive en werk. Zo'n digitale assisent haalt veel zoekwerk bij mij weg. Ideaal.

Maar...ik merk ook dat ChatGPT het vaak nogal "feitelijk" brengt, waardoor je het klakkeloos aanneemt.
Heb al vaak fouten (vanuit mijn werk) ontdekt. Dat is wel zorgelijk. Dus blijft kritisch op de antwoorden door het te laten onderbouwen!
ja, klopt, ik gebruik het niet zo heel vaak, op mijn werk is dit ook geblokkeerd buiten onze eigen chatgpt, wellicht ivm compliance ivm pharmaceuticals enz.

Ben er dankzij ChatGPT ook achter gekomen dat flocmiddel ook niet goed is voor patroonfilters, ondanks de zwembadbouwer dit mee heeft gegeven :/

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:14

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wachten... schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:14:
Ik geloof er ook wel in dat dit zo werkt, want al die waardes hebben met elkaar te maken. Zie het als een huis. Zonder fundering (goede alkaliteit) kun je geen muren bouwen (pH waarde) en zonder goede pH waarde, geen dak (chloor waarde)
Vanuit het advies van de posts eronder, dit is hoe ons favoriete Skynet Lid het ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIz7PYr5Wk2OYqzbTRKK9a_njeM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6hV39tKpuwjeV0kH3oGXIsxJ.png?f=fotoalbum_medium

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:22:
[...]

Vanuit het advies van de posts eronder, dit is hoe ons favoriete Skynet Lid het ziet:

[Afbeelding]
Als je hem je huidige waardes geeft kan hij zelfs een dagplanning maken wat je moet doen / toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Als je hem je huidige waardes geeft kan hij zelfs een dagplanning maken wat je moet doen / toevoegen :)
Dat bood hij zelf ook al aan :P inderdaad, maar ik heb er gelijk een inline chloor dispenser bij besteld bij de warmtepomp die ook gelijk in de loop gaat, ben ik gelijk die irritant drijver ook kwijt.

Enige wat er toch nog wel echt moet komen is misschien een elektrisch watermeter voor het chloor en ph, die stripjes zijn niet ideaal maar het werkt voor nu.

Als het goed is komt vanmiddag alles nu binnen, dus dan gaan we na werk eerst alles eens regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Dat bood hij zelf ook al aan :P inderdaad, maar ik heb er gelijk een inline chloor dispenser bij besteld bij de warmtepomp die ook gelijk in de loop gaat, ben ik gelijk die irritant drijver ook kwijt.

Enige wat er toch nog wel echt moet komen is misschien een elektrisch watermeter voor het chloor en ph, die stripjes zijn niet ideaal maar het werkt voor nu.

Als het goed is komt vanmiddag alles nu binnen, dus dan gaan we na werk eerst alles eens regelen.
Kan alleen maar de Poollab 2.0 aanbevelen, ook in huis gehaald, kost wel wat maar word mooi bijgehouden, en heb nu gezien dat je hem zelfs kunt integreren in homeassistant. Jammer dat de rest van mijn install niet lukt :(
(Blue+ inverter warmtepomp en Astral Connect pro Elite doseersysteem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:54
Als je exact wil meten is een digitale meter wel een must ja. Overigens ben ik van mening dat het niet of of is met PH en alka. Ze staan in verbinding, dus als je ph nu bijvoorbeeld 8 is en je gaat je Alkaliniteit verhogen dan gaat je PH automagisch mee. Ga je eerst je PH verlagen dan, je raad het al, gaat je alka mee naar beneden. Als je bad nu groen of troebel etc is dan zou ik eerst je PH verlagen zodat chloor effectief zijn werk kan doen en dan je alka verhogen. Weer meten PH bijstellen, alka verhogen. Herhalen tot je een stabiele waarde behaald... boven de 120 is echt geen drama hoor. 150 is een mooie max en ik zit per ongeluk op de 170 door een iets te ruim handje uit de losse pols ironisch genoeg was dit de waarde van gisteren waar ik niet geheel ontevreden over ben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVYmeIi6oPV5ylN0EnZsiOABOLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tcbex0n3NEeQEqVh8GXJLNb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door SnoozeOperator op 17-06-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
SnoozeOperator schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:56:
Als je exact wil meten is een digitale meter wel een must ja. Overigens ben ik van mening dat het niet of of is met PH en alka. Ze staan in verbinding, dus als je ph nu bijvoorbeeld 8 is en je gaat je Alkaliniteit verhogen dan gaat je PH automagisch mee. Ga je eerst je PH verlagen dan, je raad het al, gaat je alka mee naar beneden. Als je bad nu groen of troebel etc is dan zou ik eerst je PH verlagen zodat chloor effectief zijn werk kan doen en dan je alka verhogen. Weer meten PH bijstellen, alka verhogen. Herhalen tot je een stabiele waarde behaald... boven de 120 is echt geen drama hoor. 150 is een mooie max en ik zit per ongeluk op de 170 door een iets te ruim handje uit de losse pols ironisch genoeg was dit de waarde van gisteren waar ik niet geheel ontevreden over ben
[Afbeelding]
Enige wat ik er niet bij snap is als je bvb 3 tests doet en de ene duurt wat langer als de andere, zie je het klokje ineens rood worden, in de min gaan en bijtellen alsof het te laat is om een goede waarde te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Enige wat ik er niet bij snap is als je bvb 3 tests doet en de ene duurt wat langer als de andere, zie je het klokje ineens in de min gaan en bijtellen alsof het te laat is om een goede waarde te krijgen?
Ja die firmware update is even zoeken haha. Maar als je alle 3 tegelijk test en je laat ze de eerste aftelling doen dan gaat OK test ook knipperen. Als je die ook indrukt krijg je gewoon de waarde van iedere test wanneer zijn klokje afgelopen is en gaan ze niet in de min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Kan alleen maar de Poollab 2.0 aanbevelen, ook in huis gehaald, kost wel wat maar word mooi bijgehouden, en heb nu gezien dat je hem zelfs kunt integreren in homeassistant. Jammer dat de rest van mijn install niet lukt :(
(Blue+ inverter warmtepomp en Astral Connect pro Elite doseersysteem)
Ik heb hier ook nagenoeg alles in Home Assistent, ook raam/deur sensoren etc. Dus het zou mooi zijn om straks alles kwa zwembad daarook in te intregeren :) maar ik wacht nog met het kopen van een digitale meter, is best nog een pakkie geld weer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:38
Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:07:
Heb al veel hulp gehad van chatgpt...
Is echt een poolboy hahaha.
Geef je waardes die je hebt met de afmeting van je zwembad en de info die hij eruit spuwt is verassend...

Zo heb ik een lagere ORP waarde momenteel waardoor mijn systeem gaat overchloreren. Hij zegt zet het even wat lager richting 600a650mv daar CYA toevoeging eerst zeker een week moet stabiliseren. Houd dan dagelijks je vrije chloor in de gaten en zorg dat deze tussen 2 en 3 is.

Zou me niet verbazen als hij het juist heeft over meer dingen als dat :)
Ik gebruik het ook voor allerlei zaken. Zo heb ik ook een hele sheet laten maken met alle mogelijke situaties en in welke volgorde ik bepaalde zaken moet toevoegen etc om het water weer goed te krijgen.

Het is ook ideaal om de flowrate te bepalen aan de hand van buislengte en diameter, welke pomp en filter. Hij rekent dan zo uit wat je kan optimaliseren en wat je debiet is.

Zo heb ik ook laten berekenen dat mijn pomp maar 40 minuten aan hoeft te staan, om het zwembad volledige 1x door het filter te laten gaan. Ik heb daar nog een kleine marge opgegooid en de pomp draait nu automatisch 3x per 24 uur even een uurtje.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 17-06-2025 09:08 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
SnoozeOperator schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:02:
[...]

Ja die firmware update is even zoeken haha. Maar als je alle 3 tegelijk test en je laat ze de eerste aftelling doen dan gaat OK test ook knipperen. Als je die ook indrukt krijg je gewoon de waarde van iedere test wanneer zijn klokje afgelopen is en gaan ze niet in de min
aha ok, dat moet ik eens testen dan!

ik dacht dat je eerst alle tests moest doen en dan pas op OK duwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:30
Vorig jaar in het najaar een Bestway opzet zwembad gekocht in het najaar. Nog even gebruik van kunnen maken maar daarna was het te koud, dus maar kort gebruikt/getest. Het is maat 300x201x66, dus net iets meer dan 3m3.
Voor het verwarmen gebruikte ik 2 solarmatten, dat werkte redelijk, uiteraard alleen zolang er zon is. In de nacht koelde hij dan weer teveel af waardoor de matten eigenlijk onvoldoende waren en het pas aan het eind van de dag weer een beetje op temperatuur was. Als pomp had ik toen een simpele Intex C900 cartridgepomp gekocht.

Nu wil ik het dit jaar iets beter aanpakken. We zijn de hele zomer thuis en gaan pas in het najaar op vakantie. Daarom hoop ik het bad een maand of 3 neer te kunnen zetten.
We hebben nu ook een kind van 1 jaar die ook graag in het bad zit waardoor moet de temperatuur wel ietsje omhoog, zo tegen de 30 graden minimaal.
Nu heb ik een kleine warmtepomp gekocht van 2,5kW. Deze wil ik in combinatie met 2 solarmatten gaan gebruiken om net die paar graden extra in het water te krijgen. Gisteren kwam ik er al achter dat de C900 pomp niet sterk genoeg is om door 2 solarmatten te pompen en genoeg flow over te houden voor de warmtepomp, deze gaat dan in storing. Ik heb een T-stuk bypass besteld zodat ik de flow naar de pomp hoog genoeg kan houden en er wat minder water door de solarmatten gaat.
Als het bad eenmaal goed op temperatuur is wil ik de flow volledig door de matten laten lopen en de warmtepomp niet gebruiken. In de ochtend wellicht een combinatie van deze 2 om het bad weer iets op te warmen.

Op de planning staat nog een solar cover (afdekzeil heb ik al), een skimmer en wat teststrips.
Een chloordrijver en wat tabletten zijn al binnen.

Zijn er dingen om extra rekening mee te houden bij een kleine van 1 jaar? Voor mezelf maakt het me weinig uit, ik spring ook in een "sloot" om te zwemmen maar die kleine krijgt natuurlijk van alles uit het bad binnen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Headshot_NL schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:12:
Vorig jaar in het najaar een Bestway opzet zwembad gekocht in het najaar. Nog even gebruik van kunnen maken maar daarna was het te koud, dus maar kort gebruikt/getest. Het is maat 300x201x66, dus net iets meer dan 3m3.
Voor het verwarmen gebruikte ik 2 solarmatten, dat werkte redelijk, uiteraard alleen zolang er zon is. In de nacht koelde hij dan weer teveel af waardoor de matten eigenlijk onvoldoende waren en het pas aan het eind van de dag weer een beetje op temperatuur was. Als pomp had ik toen een simpele Intex C900 cartridgepomp gekocht.

Nu wil ik het dit jaar iets beter aanpakken. We zijn de hele zomer thuis en gaan pas in het najaar op vakantie. Daarom hoop ik het bad een maand of 3 neer te kunnen zetten.
We hebben nu ook een kind van 1 jaar die ook graag in het bad zit waardoor moet de temperatuur wel ietsje omhoog, zo tegen de 30 graden minimaal.
Nu heb ik een kleine warmtepomp gekocht van 2,5kW. Deze wil ik in combinatie met 2 solarmatten gaan gebruiken om net die paar graden extra in het water te krijgen. Gisteren kwam ik er al achter dat de C900 pomp niet sterk genoeg is om door 2 solarmatten te pompen en genoeg flow over te houden voor de warmtepomp, deze gaat dan in storing. Ik heb een T-stuk bypass besteld zodat ik de flow naar de pomp hoog genoeg kan houden en er wat minder water door de solarmatten gaat.
Als het bad eenmaal goed op temperatuur is wil ik de flow volledig door de matten laten lopen en de warmtepomp niet gebruiken. In de ochtend wellicht een combinatie van deze 2 om het bad weer iets op te warmen.

Op de planning staat nog een solar cover (afdekzeil heb ik al), een skimmer en wat teststrips.

Zijn er dingen om extra rekening mee te houden bij een kleine van 1 jaar? Voor mezelf maakt het me weinig uit, ik spring ook in een "sloot" om te zwemmen maar die kleine krijgt natuurlijk van alles uit het bad binnen.
toon volledige bericht
Het lijkt een terugkerende vraag te worden, misschien moet ik eens een goede beschrijving maken met fotos van mijn situatie maar! zonder een broken record te worden, je kunt ook je verwarming los trekken van je originele circuit. zie bijvoorbeeld SnoozeOperator in "Het grote zwembad topic - Deel 2" & SnoozeOperator in "Zwembad verwarmen DIY" waar iemand een soortgelijke vraag stelde en ik hetzelfde antwoord gaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:22:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben er wel achter gekomen dat lang niet alle manuals etc überhaupt iets zeggen over alkaliniteit.

Zover ik het bekeken en gelezen heb gaan alkaliniteit en pH hand in hand samen. Dat gezegt hebbende is alkaliniteit echt de buffer voor pH waardes. Dus is je alkaliniteit niet op orde, dan zal je pH lastig stabiel krijgen (ondanks ze samen zakken of stijgen met ph- of pH+

Het is overigens wel zo dat je de alkaliniteit kan verlagen met ph- en dat wordt ook overal geadviseerd.

Korte samenvatting. Je kan dus waarschijnlijk het water beat goed krijgen door de pH goed te krijgen. Echter kan het flink (of snel) gaan schommelen als je alkaliniteit niet op orde is.

Het gaat er om dat als deze 2 onder de streep stabiel zijn, dat het chloor goed zijn werk kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:44
Headshot_NL schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:12:

toon volledige bericht
Vergeet die matten. Voordat je het fatsoenlijk werkend heb, zijn ze alweer lek. Draai al een paar jaar op een warmtepomp en heb de matten als verloren beschouwd.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Ik heb hier ook nagenoeg alles in Home Assistent, ook raam/deur sensoren etc. Dus het zou mooi zijn om straks alles kwa zwembad daarook in te intregeren :) maar ik wacht nog met het kopen van een digitale meter, is best nog een pakkie geld weer inderdaad.
Ik weet niet wat je precies wilt schakelen of bekijken allemaal, maar voor een simpele oplossing heb ik een Shelly plus 1pm in de centraaldoos hangen naar de pomp. Hiermee laat ik de pomp in ieder geval al automatisch draaien op bepaalde voorwaarden en kan ik het stroomverbruik zien. Kost je 16 euro.

Ik kan er straks dan ook nog een schakelaar tussen hangen, wat ook ideaal is, want de Speck pompen hebben geen schakelaar op de stekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfAzdDU-EorrFyyQTSIrRgPfW_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8sbpYCRAlSqTINJ4qQZ69Ia.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Wachten... op 17-06-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:30
SnoozeOperator schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Het lijkt een terugkerende vraag te worden, misschien moet ik eens een goede beschrijving maken met fotos van mijn situatie maar! zonder een broken record te worden, je kunt ook je verwarming los trekken van je originele circuit. zie bijvoorbeeld SnoozeOperator in "Het grote zwembad topic - Deel 2" & SnoozeOperator in "Zwembad verwarmen DIY" waar iemand een soortgelijke vraag stelde en ik hetzelfde antwoord gaf :)
Duidelijk, ja die optie had ik gezien, maar ik denk dat de C900 het ook wel gaat redden als ik de matten parallel zet naast de WP. Dan kan 90% van de flow door de warmtepomp, 10% door de mat (voor zolang die werken @Microstar). Ik heb ze toch al, dus zolang ze niet lekken kan ik ze gebruiken.
Mocht het niet voldoen dan kan ik alsnog een extra pomp aansluiten op de outlet zoals je aangeeft.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Headshot_NL schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Duidelijk, ja die optie had ik gezien, maar ik denk dat de C900 het ook wel gaat redden als ik de matten parallel zet naast de WP. Dan kan 90% van de flow door de warmtepomp, 10% door de mat (voor zolang die werken @Microstar). Ik heb ze toch al, dus zolang ze niet lekken kan ik ze gebruiken.
Mocht het niet voldoen dan kan ik alsnog een extra pomp aansluiten op de outlet zoals je aangeeft.
Het ding is een beetje dat een WP niet zaligmakend is of je moet bijvoorbeeld een zware overcapaciteit WP hebben zoals 5kw+ op een 3 kuub bad dan gaat het best vlot. Vaak gaan EPDM matten, solar panelen of bollen een stuk harder in de volle zon. Een combi van die twee werkt dus het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wachten... schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:22:
[...]

Ik weet niet wat je precies wilt schakelen of bekijken allemaal, maar voor een simpele oplossing heb ik een Shelly plus 1pm in de centraaldoos hangen naar de pomp. Hiermee laat ik de pomp in ieder geval al automatisch draaien op bepaalde voorwaarden en kan ik het stroomverbruik zien. Kost je 16 euro.
Inderdaad, de pomp kunnen schakelen, water temperatuur, water waardes etc maar dat is zeker pas iets voor later ;) Nu staat alles los in de tuin zeg maar dus misschien nog iets van een nette kast of pvc aanleggen vanuit de schuur, maar is allemaal lange termijn werk hehe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:51:
[...]

Inderdaad, de pomp kunnen schakelen, water temperatuur, water waardes etc maar dat is zeker pas iets voor later ;) Nu staat alles los in de tuin zeg maar dus misschien nog iets van een nette kast of pvc aanleggen vanuit de schuur, maar is allemaal lange termijn werk hehe :D
De pomp schakelen in HA is al een verademing. Je kunt enkel daarmee al zoveel doen aan de hand van het weer etc. het plaatsen van een Shelly is misschien 2 uurtjes werk, en dan heb je al een hoop geregeld. Ik zou hiervan zeggen, gewoon doen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:18
Wachten... schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:58:
[...]

@Bloedvat

Maar is het niet zo dat je eerst alkaliniteit op orde moet hebben, dan de pH waarde, en dan de chloor waarde?

Ik ben hier toevallig zelf mee bezig, omdat ik een soort waas in het zwembad heb zitten (alsof er veel zonnebrand in zit). Nu heb ik de waardes gemeten (ik kan helaas alleen de pH en het chloor meter momenteel) en de pH is te hoog en de chloor te laag.

Kan ik nu het beste alles maar gewoon halen, zoals alkaliniteit plus en min en pH plus en min?

Ik heb een 3x2m opzet zwembad met zand filterpomp
Alkaniteit is je "pH" buffer. Wanneer je pH redelijk stabiel is dan hoef je niet gelijk TA te corrigeren.

In sommige gevallen wanneer je pH als een gek schommelt zou ik TA in orde brengen.

Zelf doe ik eerst pH en dan Chloor. Als blijkt dat pH erg veel schommelt dan TA checken en op orde brengen.

TA is bij mij al sinds dag 1 niet de ideale waarde echter geen last van gehad.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier komt een domme vraag wellicht maar ik heb voor de warme dagen een vrij klein Intex zwembad. Het water afvoeren gaat tot op een bepaald niveau via het aftappunt aan de zijkant maar er blijft dan altijd nog een behoorlijke laag staan. Kan ik een droog/nat stofzuiger zoals de Kärcher WD2 gebruiken om de laatste laag water op te zuigen? Volgens de handleiding kan hij vloeistoffen aan, maar dat is misschien eerder voor een gemorste fles op te ruimen en niet voor een hele laag water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:21

Dennis1812

Amateur prutser

@Headshot_NL doe je chloor drijver eruit en koop een inline chloor dispenser.
Je wil niet dat de kleine van 1 jaar bemerkt dat als je het ding optilt het op een gietertje lijkt wat je leeg giet.
Dat is behoorlijk hoge concentratie chloor namelijk.

Verder, koop wat leuk speelgoed. Misschien een watervalletje of een opblaasbeest. Wij hebben een tijdje een zwemband gehad die eruit zag als een olifant. Waarbij je via de slurf water kon spuiten. Vonden ze helemaal geweldig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Admiral Freebee schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:57:
Hier komt een domme vraag wellicht maar ik heb voor de warme dagen een vrij klein Intex zwembad. Het water afvoeren gaat tot op een bepaald niveau via het aftappunt aan de zijkant maar er blijft dan altijd nog een behoorlijke laag staan. Kan ik een droog/nat stofzuiger zoals de Kärcher WD2 gebruiken om de laatste laag water op te zuigen? Volgens de handleiding kan hij vloeistoffen aan, maar dat is misschien eerder voor een gemorste fles op te ruimen en niet voor een hele laag water?
Overal lees ik: kleine hoeveelheden nat.
Daarbij heeft hij een reservoir van 12L. Er blijft een veelvoud over in je bad.
Als je maar 1x leegmaakt kan je hevelen met de tuinslang. Duurt wel een tijdje. En zodra het kan trek je de poten aan 1 kant eronderuit. Dan stroomt hij leeg.

Of je koopt een pompje die je ook kan gebruiken voor kruipruimtes e.d. Lidl heeft ze regelmatig voor 30 euro oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000

Bergie

Lekker belangrijk...

Je hebt ook wel van die pompjes voor op de schroef/boormachine. Zijn ook niet zo duur meen ik. Maar heb er geen ervaring mee; ik doe het laatste stukje ook gewoon met een stuk tuinslang overhevelen. Even iets zwaars erop leggen zodat hij niet boven het water uit kan komen en dan gewoon een kwestie van geduld hebben.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Er zijn helaas ook mensen die wekelijks het bad legen en vullen.
Kan mij indenken dat je dat proces dan te lang vind duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:02
Heb je een filterpomp? Dan kun je die ook gebruiken. De slang die het vieze water aanzuigt, leg je dan in je zwembad. En de slang waaruit het schone water komt, leg je in de richting van een rioolput. Zo zuig je het bad eenvoudig leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:08:
[...]

aha ok, dat moet ik eens testen dan!

ik dacht dat je eerst alle tests moest doen en dan pas op OK duwen
Zo doe ik het eigenlijk ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Arjantje72 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Zo doe ik het eigenlijk ook altijd.
net getest en na afloop op OK duwen breekt het precies af :/
ofwel moet ik de 2e beginnen en dan pas OK duwen? geen idee :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Ik had op marktplaats een waterstofzuiger met afvoerslang gekocht voor €50 jaren geleden, werkt perfect.
Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:54:
[...]

net getest en na afloop op OK duwen breekt het precies af :/
ofwel moet ik de 2e beginnen en dan pas OK duwen? geen idee :d
Ik druk in welke ik wil testen, dan wacht ik tot alle timers klaar zijn(kan dat er eentje in de min staat (rood)). Dan druk ik op ok/test.

[ Voor 21% gewijzigd door Arjantje72 op 17-06-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

spacewagon schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Heb je een filterpomp? Dan kun je die ook gebruiken. De slang die het vieze water aanzuigt, leg je dan in je zwembad. En de slang waaruit het schone water komt, leg je in de richting van een rioolput. Zo zuig je het bad eenvoudig leeg.
Daarbij wel opletten dat je hem op tijd uitzet. Pompen worden niet blij van droog draaien. Dus als er lucht mee gaat komen of je bent bijna op t einde kan je hem beter uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:15

Fanta

FordPerformance™️

Voor een paar tientjes koop je een dompelpomp.. Van Intex zijn ze er al voor €35.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:59:
@Headshot_NL doe je chloor drijver eruit en koop een inline chloor dispenser.
Je wil niet dat de kleine van 1 jaar bemerkt dat als je het ding optilt het op een gietertje lijkt wat je leeg giet.
Dat is behoorlijk hoge concentratie chloor namelijk.

Verder, koop wat leuk speelgoed. Misschien een watervalletje of een opblaasbeest. Wij hebben een tijdje een zwemband gehad die eruit zag als een olifant. Waarbij je via de slurf water kon spuiten. Vonden ze helemaal geweldig.
Zijn er een beetje goede online chloor dispenser? De meeste worden niet zo goed beoordeeld. Geen idee waarom, maar dat is nu nog de reden dat ik zelf niet zo'n ding heb. Wel merk ik dat kinderen inderdaad al snel denken dat een chloordrijver leuk speelgoed is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wachten... schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Zijn er een beetje goede online chloor dispenser? De meeste worden niet zo goed beoordeeld. Geen idee waarom, maar dat is nu nog de reden dat ik zelf niet zo'n ding heb. Wel merk ik dat kinderen inderdaad al snel denken dat een chloordrijver leuk speelgoed is
Ik heb er 1 van Kokido. De 38mm versie.
Niet heel speciaal. Maar hij doet wat hij moet doen. En het werkt prima.

Ik weet dat er negatieve reviews te vinden zijn. Ik herken mij er niet in.
Hiervoor had ik de 32mm variant. Deed het ook prima. Maar die kreeg ik meestal niet open. Of enkel met veel geweld en gedoe.
Deze nu gaat vanzelf. Tabletten gaan lang mee en chloor is stabiel.
Kan er weinig meer van zeggen. Doet gewoon wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Arjantje72 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Ik had op marktplaats een waterstofzuiger met afvoerslang gekocht voor €50 jaren geleden, werkt perfect.

[...]

Ik druk in welke ik wil testen, dan wacht ik tot alle timers klaar zijn(kan dat er eentje in de min staat (rood)). Dan druk ik op ok/test.
zo deed ik het idd... geen idee of dat slechte waarde geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:19:
[...]

zo deed ik het idd... geen idee of dat slechte waarde geeft
haha ik maak straks wel een filmpje, als ik er bijvoorbeeld 3 in heb zitten druk ik eerst T1,T2,T3 in. dan gaat ok test knipperen, die druk ik ook in en dan wanneer de respectievelijke timer op 0 staat krijg ik daar een waarde van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
SnoozeOperator schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:37:
[...]

haha ik maak straks wel een filmpje, als ik er bijvoorbeeld 3 in heb zitten druk ik eerst T1,T2,T3 in. dan gaat ok test knipperen, die druk ik ook in en dan wanneer de respectievelijke timer op 0 staat krijg ik daar een waarde van.
ah maar jij mengt eerst alle tablets al op voorhand eer je T1 / T2 / T3 indrukt?
is zelfde principe dan maar zonder dat de timer getriggered word :D

Ik had dit gezien maar als ik dan T2 duw als het niet actief staat wou die de test niet beginnen...
YouTube: PoolWaterLAB - Ultimate Pool Water Tester - Multiple Parameters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:40:
[...]

ah maar jij mengt eerst alle tablets al op voorhand eer je T1 / T2 / T3 indrukt?
is zelfde principe dan maar zonder dat de timer getriggered word :D

Ik had dit gezien maar als ik dan T2 duw als het niet actief staat wou die de test niet beginnen...
YouTube: PoolWaterLAB - Ultimate Pool Water Tester - Multiple Parameters
klopt ik meng je dan inderdaad allemaal maar meestal kost dat echt maar een paar seconden. Per rato maakt het niet zo veel uit of ze de min in gaan. Zelfs als je het water 5 minuten laat zitten krijg je vaak een soortgelijke meting. (wat een afschuwelijk filmpje kwa stem :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Ik heb er 1 van Kokido. De 38mm versie.
Niet heel speciaal. Maar hij doet wat hij moet doen. En het werkt prima.
Ik heb een geupgrade versie "noname/kloon" hiervan, daar zit een lucht ventieltje extra boven op de deksel anders trekt de 32mm variant inderdaad vacuum en dus vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ShadowBumble schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Ik heb een geupgrade versie "noname/kloon" hiervan, daar zit een lucht ventieltje extra boven op de deksel anders trekt de 32mm variant inderdaad vacuum en dus vast :)
Als ik het goed herinner dat die van Kokido dat ook wel.
Maar misschien doordat hij in de zon stond dat het plastic wat kromp of uitzetten? Geen idee eigenlijk. Het was gedoe in elk geval.

Met de 38mm geen enkel probleem. Die ontlucht ik niet maar kan ik zonder moeite opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:31
Wat betreft een chloordispenser: is het dan ook nodig dat de pomp continu draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nee. Zeker niet. Zonde van je stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
@Jazsie ik ben even door het topic aan het spitten geweest ivm aansluiten PH en ORP sensoren en ik kom wat berichten tegen waarin jij bepaalde statements maakt over het aansluiten van sensoren, zout electrolyse en aarding van je bad.

Is aarding naar jou mening ook nodig bij een opzetbad met zoutelectrolyse en zo ja why? ik snap het concept van dont mix water en electra maar waarvoor zou je niet de aarde van je huis hiervoor gebruiken en moet een aardepin echt op 3 meter diep?
Tot slot zie ik veel sensoren gewoon met aanboorzadels naast elkaar op het circuit worden gezet maar ik begrijp uit jouw berichten dat dit helemaal geen goed idee is? iets als Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEzoraFunZLvKXVzbrFoMxwwksc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1kZJAe6GkPh7TI4Iz879ahYp.jpg?f=user_large
is dus ook niet 'goed' en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:37:
Nee. Zeker niet. Zonde van je stroom.
Hierover gesproken. Ik wilde dus kijken naar een frequentieregelaar om wat kosten te besparen. Maar als ik er vanuit ga dat ik circa 3 maanden per jaar maar mijn zwembad gebruik, dan bespaar ik maar 25 euro per jaar met een frequentieregelaar ertussen.

Aangezien die dingen rond de 300 euro kosten, wacht ik nog wel even 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Als je geduld hebt kun je er gewoon een tuinslang in hangen en als het uiteinde lager is dan het laagste punt in het zwembad loopt ie gewoon leeg op zwaartekracht. Geen pomp nodig, alleen geduld.
Of meer slangen, of grotere doorsnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:41
spacewagon schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Zo deed ik het ok, dit jaar heb ik een dompelpomp die 16k liter per uur pompt geen gehannes meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Skywalker27 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Zo deed ik het ok, dit jaar heb ik een dompelpomp die 16k liter per uur pompt geen gehannes meer ;)
Zeker, doe ik ook altijd en voor de laatste restjes een waterstofzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Laatste restjes draai ik hem meestal om.

Gelijk bodem etc poetsen. Daarna naar binnen en weer omdraaien op de keukenvloer. En dan met handdoeken droog maken. Dweilen en talkpoeder erop, dichtvouwen met nog meer talkpoeder.

Talkpoeder is een belangrijk component met opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:48:
Laatste restjes draai ik hem meestal om.

Gelijk bodem etc poetsen. Daarna naar binnen en weer omdraaien op de keukenvloer. En dan met handdoeken droog maken. Dweilen en talkpoeder erop, dichtvouwen met nog meer talkpoeder.

Talkpoeder is een belangrijk component met opruimen.
Dat zou ik ook doen, maar met een groter zwembad gaat dat echt niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Omdraaien?
Met 4x2x1.22m lukt het nog net.

Het is geen fijne klus. Maar laten drogen gaat niet, is mijn tuin te klein voor.

Ik verplaats de eettafel en buffetkast uit de keuken naar woonkamer zodat de hele vloer vrij is.
Kan ik hem daar rustig poetsen en opvouwen en daarna naar zolder.

Rotklus altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:56:
Omdraaien?
Met 4x2x1.22m lukt het nog net.

Het is geen fijne klus. Maar laten drogen gaat niet, is mijn tuin te klein voor.

Ik verplaats de eettafel en buffetkast uit de keuken naar woonkamer zodat de hele vloer vrij is.
Kan ik hem daar rustig poetsen en opvouwen en daarna naar zolder.

Rotklus altijd.
Ja rotklus is het altijd, laten staan is geen optie?
Ik was ook klaar met opruimen, goed laten drogen en later weer opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Arjantje72 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Ja rotklus is het altijd, laten staan is geen optie?
Ik was ook klaar met opruimen, goed laten drogen en later weer opzetten.
Nee, het is echt millimeterwerk in de tuin.
De kinderen gebruiken het nu bijna dagelijks. Dus is de ruimte zeker waard.

Maar tegelijkertijd ben ik blij als hij weer weg is. Meer ruimte voor bbq, spelen met hond etc.
Als ik eraan denk zal ik nog eens een foto sturen.
Dan kan iedereen mij voor gek verklaren dat we het bad neerzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:04:
[...]

Nee, het is echt millimeterwerk in de tuin.
De kinderen gebruiken het nu bijna dagelijks. Dus is de ruimte zeker waard.

Maar tegelijkertijd ben ik blij als hij weer weg is. Meer ruimte voor bbq, spelen met hond etc.
Als ik eraan denk zal ik nog eens een foto sturen.
Dan kan iedereen mij voor gek verklaren dat we het bad neerzetten :+
Voor gek verklaren nooit in de zomer, maar juist respect d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Nou alles staat, zwembad gevuld, Loop gaat van Zwembad -> Pomp -> Warmte Pomp -> Chloordispenser -> Zwembad. Nadeel is dat er op sommige slang koppelingen een beetje drupt ( bij de chloor dispenser maar helaas nu geen mogelijkheid dat op te lossen.

Warmtepomp gekoppeld aan de wifi zodat de besturing via de app kan. Morgen nog even de laatste puntjes doen.
  • Even de loop helemaal dicht maken zodat die ook niet meer druppelt maar daarvoor moet ik even naar de bouwmarkt. ( Probleem ontstaat omdat er op de sluitingen van zowel de dispenser als de warmte pomp de plastic ribbel slang rechstreeks op de aansluiting gaat de aansluitingen hebben geen o-ring of iets dergelijks tissen de slang en de koppeling. Zelfde geld voor de dispenser.
  • Dan eerst de pH op peil brengen
  • Chloor toevoegen
  • Dispenser met chloor vullen
Kan ik mooi nu nog even vogelen hoe ik de warmtepomp in Home Assistant krijg want de bij geleverde app is echt treurnis en even uitzoeken of ik de warmte pomp nog moet bescherm etc tegen regen of dat hij gewoon prima zo kan blijven staan lol

[ Voor 5% gewijzigd door ShadowBumble op 17-06-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:41:
Nou alles staat, zwembad gevuld, Loop gaat van Zwembad -> Pomp -> Warmte Pomp -> Chloordispenser -> Zwembad. Nadeel is dat er op sommige slang koppelingen een beetje drupt ( bij de chloor dispenser maar helaas nu geen mogelijkheid dat op te lossen.

Warmtepomp gekoppeld aan de wifi zodat de besturing via de app kan. Morgen nog even de laatste puntjes doen.
  • Even de loop helemaal dicht maken zodat die ook niet meer druppelt maar daarvoor moet ik even naar de bouwmarkt. ( Probleem ontstaat omdat er op de sluitingen van zowel de dispenser als de warmte pomp de plastic ribbel slang rechstreeks op de aansluiting gaat de aansluitingen hebben geen o-ring of iets dergelijks tissen de slang en de koppeling. Zelfde geld voor de dispenser.
  • Dan eerst de pH op peil brengen
  • Chloor toevoegen
  • Dispenser met chloor vullen
Kan ik mooi nu nog even vogelen hoe ik de warmtepomp in Home Assistant krijg want de bij geleverde app is echt treurnis en even uitzoeken of ik de warmte pomp nog moet bescherm etc tegen regen of dat hij gewoon prima zo kan blijven staan lol
Goed bezig, ik adviseer om wat teflon rollen in te slaan. Daar krijg je alles mee dicht en kost bijna niks.
Een warmtepomp kun je gewoon in de regen buiten laten staan, al jaren ervaring mee :)
In de winter zorg ik dat er geen water inzit en doe er een hoesje omheen. Werkt perfect.
1 of 2 keer per jaar de lamellen schoonmaken, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Waardes zwembad nu, buiten chloor en ORP dat ik niet goed kan houden, min of meer OK

CYA 27ppm
Alkalinity 110ppm
PH 7.41

aandachtspunten:
Vrije Chloor 4.73 (hoge kant)
Totale chloor 5.25 (hoge kant)
Morgen ff productie lager doen en bad open bij zon om te laten dalen

Orp zit op 620, normaal was deze (voor toevoeging CYA 700 maar krijg hem niet meer hoger precies)

Geen idee of CYA / Alka nog aan het "settlen" is en de ORP later terug richting 700 gaat, maar omdat de ORP lager is (nu ingesteld op 620) blijft deze maar chloor aanmaken via het zout.
beetje een cirkel dus...

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzzzie op 17-06-2025 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Arjantje72 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Goed bezig, ik adviseer om wat teflon rollen in te slaan. Daar krijg je alles mee dicht en kost bijna niks.
Een warmtepomp kun je gewoon in de regen buiten laten staan, al jaren ervaring mee :)
In de winter zorg ik dat er geen water inzit en doe er een hoesje omheen. Werkt perfect.
1 of 2 keer per jaar de lamellen schoonmaken, dat wel.
Dat ga ik morgen inderdaad even doen :) paar rollen Teflon halen

Automatisering in HA is ook inmiddels een feit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqrwg98PguD-8kMZy7kChFbsJ0k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mVPkYQqLzYLslqsI5AIeJWT6.png?f=fotoalbum_medium

Kan iedereen het lekker zelf besturen vanuit de app if needed maar vooral automatiseringen erbij doen :D Nu de pomp nog even regelen en dan kan ik schema's gaan maken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zat hier ter voorbereiding ook even te denken hoe alles lekvrij aan te sluiten.

Ben op zich wel wat gevogel gewend met water. Bouwde al watercooling in de pc in de tijd dat je zelf alles nog bijelkaar moest zoeken, sets in complete loops zoals tegenwoordig waren nog lang niet op de markt. En een radiator aan de CV hangen lukt ook nog wel.

Een zwembad opzetten (ik reken die kinderbadjes van intex met drie lucht ringen even niet mee), is weer even nieuw voor mij.

Dus eerst een paar weken door dit en het 'verwarmen van' topic gestruind en begin mei eenvoudig begonnen met een intex opzet van 4x2x1,22. Action matjes eronder, standaard pompje en 32mm slangetjes eraan, chloordrijver erin en gaan.
(Wel even vals gespeeld en lekker afgevuld met licht verwarmd water uit de combi CV) Uiteraard even de limiet opgeschroefd, zodat we eind middag al aan de uitlaat zaten.
Zwarte noppen plastic erop voor warmte behoudt en dus lekker paar dagen plonzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYzxiOOwJu4sXozn1MtULZC4ZtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6BNnMJQgHM5st5xbsXRT6nu.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN00OYK_i5Z6lTT8NB0939O-t44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW502iY0h6vvCSEXAMAHMq8Y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riZNYqyp5gYIHqPi0E94IMDqCnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbczYGzLM9sWmcOYuN4GbIGQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIfvOb5WrjZO2hUZHy_l-WCbuJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWmsD5xCvJjYrZwJOSNRpFNh.jpg?f=fotoalbum_large
En toen begon het te regenen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AbLr-xKwsuJCxP_V-NIZXPJzOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UikdtZSbMJGwzm6V6WJa9xK3.jpg?f=fotoalbum_large

En dat hield even aan, regelmatig zoveel mogelijk water van het dekzeil halen, geen zon, dus de temperatuur bleef dalen tot ergens rond de 14c. Soms een lichte opwarming door zon op het dek, maar dan weer veel afkoeling.

Dus was er al snel achter dat als het weer weer wat beter werdt, onze kleine daar niet zo snel in zou duiken (en ik zelf ook niet).

Het weer nodigde nog steeds niet uit tot zwemmen, dus plan B uit de kast. Er moest een verwarming komen die niet teveel afhankelijk was van de zon, een warmtepomp dus.

Maar nog wel eenvoudig van opzet, dus nog even niet zoals de prachtwerkjes met pvc die hier regelmatig langskomen, maar simpel met slangpilaren. Wel meteen overal 38mm en dan gewoon even met zwembadslang.

Terugkomend op dat afdichten van die koppelingen. Teflon zag ik hier niet zo zitten. Bij veel slangpilaren was er niet veel ruimte tussen de mof van het zwembadslang en was ik bang dat alles zou opschuiven. Ik heb gewoon reepjes van een oude fiets binnenband geknipt, en die, met enige moeite, om de pilaren gelegd. Om een lang verhaal kort te houden, alle slangklemmen eerst handvast aangedraaid, systeem opgestart, en bij drupjes nadraaien.
Resultaat geen druppel meer gezien (op plekken waar we dat liever niet hebben).

Heb alleen nog niet de moed verzameld om ook het laatste stukje 32 naar 38 in de liner te snijden, maar dat zal er uiteindelijk ook nog wel van komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmlHiuUQfKOkoXcl1pAzRbOjcOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Flh8LuzdOXqIAg3SyHxq9DB.jpg?f=fotoalbum_large
Dus ook nog maar even geen skimmer uitgesneden. Deze zover mogelijk in de hoek door z'n meegeleverde slang te vervangen voor een langere. (Was tot mijn verbazing al 38mm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2wMfYiD_11dc3LD8UzjQAd6oMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9xTfI3suzp94WK1bQwFs3hg.jpg?f=fotoalbum_large
En zo begon het dan (niet op tijd/datum letten, alles nog niet ingevoerd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgorekZrfL1td7-rW4kH45wxFZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYTfa3eRryaryhVDD9BMnOjw.jpg?f=fotoalbum_large
Dat ging dus lekker, tegen het eind vd middag al een behoorlijke toename in temperatuur. En de kleine die niet langer kon wachten kon de warme waterstraal uit die meegeleverde bruis ingang dus wel waarderen tot de rest op temperatuur kwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W6deeb90zWw2N_oehJ_uahvvZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGhMC4l8UjlBonbxWWYU9zX3.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ7pkhzMwXEaucFGMYBxfsx4tKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S4m6QtJeBQDvTzRDnSsYlD7.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb in totaal zo'n 15 meter zwembad leiding liggen, dus heb dat wel even geisoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7AAD0ap5fpKcJYV7TJIuNCcuVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44AIUEJUy1ubpY7HXkgKGMCq.jpg?f=fotoalbum_large
Zo staat het er voorlopig even bij tot ik wat met pvc besluit te puzzelen. Op de 'waste' zit ook een stukje fiets-binnenband, bij een backwash schuif ik daar makkelijk een 38 slang overheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW36a6XudsNshWPCnm4x-syoul0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyzSFtHllr6P7OIy9vrxZTMn.jpg?f=fotoalbum_large
Koude lucht eruit. De rest binnen, scheelt in geluid, hoewel het me erg meevalt.
En dus inmiddels alweer lekker een paar daagjes kunnen zwemmen.

Ik gebruik deze WP :https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
En deze ZFP: https://www.toppy.nl/prod...et-aq-330-plus-4-m-u.html.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@_XipHiaS_ Mooie setup inderdaad hoor, vooral hoe het weggewerkt is in de schuur. Je zou nog kunnen denken om als je een vaste plek hebt om gewoon pvc pijpen aan te leggen met een isolatie eromheen en dat je de buizen afdopt bij het zwembad dan liggen je aansluitingen er gewoon permanent en hoef je enkel het laatste stukje te doen ( althans daar denk ik aan :P ).

Gisteren nog even gekeken of ik de pomp ook enig zins kon automatiseren met een zigbee smart plug die je gewoon op afstand aan en uit kan zetten, maar de RCD stekker van de pomp zit in de weg dus even kijken of ik die er gewoon tussenuit kan halen :+

EDIT:
De oplossing was simpler als gedacht, het is wel verstandig de RCD stekker ertussen te laten zitten maar gewoon een contra stekker/lasdoos maken tussen de RCD en de Pomp met daarin de aansturing :+

[ Voor 14% gewijzigd door ShadowBumble op 18-06-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik heb dus zo een Bestway Fast Set gehaald met pomp en afdekzeil. Echter een grote teleurstelling. Zwembad kakt gewoon helemaal in! Totaal geen vorm van op het plaatje.

Beetje zelfde effect als: YouTube: Backyard Swimming Pool FAIL | $68 Walmart Bluescape Fast Set Above G...

Mijn ondergrond is echter wel heel vlak (grote tegels en pas geleden nog gelegd + voeg).
Iemand een idee of je eerst met een frame moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Is je bad wel helemaal vol?
De vorm zit er pas goed in na vullen.

En bij vlak staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:15

Fanta

FordPerformance™️

Hoe zit dat eigenlijk met op den duur upgraden van apparatuur? Stel ik zet nu een zwembad op met het standaard filter, kan ik dan relatief eenvoudig later nog een zandfilterpomp, warmtepomp en/of solar dome o.i.d. aansluiten, of moet dan het bad eerst leeg? Het bad wat er waarschijnlijk komt is de Intex Prism Greywood, 457x122, rond.

Natuurlijk doe ik het het liefst in 1x goed, maar mijn terras moet ook nog opnieuw worden aangelegd, dus het gaat allemaal al iets meer kosten dan voorzien.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Als ik het goed herinner dat die van Kokido dat ook wel.
Maar misschien doordat hij in de zon stond dat het plastic wat kromp of uitzetten? Geen idee eigenlijk. Het was gedoe in elk geval.

Met de 38mm geen enkel probleem. Die ontlucht ik niet maar kan ik zonder moeite opendraaien.
Ik heb gisteren de kokido 38mm gehaald, het is wat overkill voor mijn 3x2 zwembad, maar ik kon een goede deal maken.

Op welke stand zouden jullie het adviseren? Ik lees wat wisselende verhalen over het "lastig regelen" van het chloor. Mijn pomp draait op vaste tijden, dus dat zal al een hoop schelen.

Overigens zit hier inderdaad een ontluchting bovenop (onder het kleine zwarte dekseltje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Fanta schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:25:
Hoe zit dat eigenlijk met op den duur upgraden van apparatuur? Stel ik zet nu een zwembad op met het standaard filter, kan ik dan relatief eenvoudig later nog een zandfilterpomp, warmtepomp en/of solar dome o.i.d. aansluiten, of moet dan het bad eerst leeg? Het bad wat er waarschijnlijk komt is de Intex Prism Greywood, 457x122, rond.

Natuurlijk doe ik het het liefst in 1x goed, maar mijn terras moet ook nog opnieuw worden aangelegd, dus het gaat allemaal al iets meer kosten dan voorzien.
Ja is heel makkelijk en als ik een tip zou mogen geven. Haal gelijk een zandfilter pomp. Dit filtert zoveel beter en scheelt je geklooi met papieren filters.

Ik gebruikte het eerst ook, maar achteraf gezien had ik veel eerder een fatsoenlijke pomp moet halen (zwembad van 3x2 meter)

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 18-06-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Fanta schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:25:

Zorg dat je alles met afsluiters aansluit, dan is het een peulenschil. Ik weet niet of je bewust voor een Prism gaat, maar de Ultra XTR (die wel overal langzaam uitverkocht is) komt met zandfilterpomp en heeft 38mm aansluitingen waarvan ik vermoed dat er afsluiters op zitten. Intex heeft namelijk betaalbare 38mm afsluiters: https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html

Je kunt die ook op een bad met 32mm aansluitingen gebruiken met https://www.toppy.nl/prod...apter-b-o-32-38-mm-2.html
Of je past de gaten van 32mm naar 38mm aan door de liner in te snijden en koopt deze set: https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
--MeAngry-- schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:39:
[...]

Zorg dat je alles met afsluiters aansluit, dan is het een peulenschil. Ik weet niet of je bewust voor een Prism gaat, maar de Ultra XTR (die wel overal langzaam uitverkocht is) komt met zandfilterpomp en heeft 38mm aansluitingen waarvan ik vermoed dat er afsluiters op zitten. Intex heeft namelijk betaalbare 38mm afsluiters: https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html

Je kunt die ook op een bad met 32mm aansluitingen gebruiken met https://www.toppy.nl/prod...apter-b-o-32-38-mm-2.html
Of je past de gaten van 32mm naar 38mm aan door de liner in te snijden en koopt deze set: https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
Ik moet zelf wel zeggen dat ik afsluiters niet perse een must vindt, wel handig maar geen must. Ik gooi altijd die bolhoedjes die meegeleverd zijn in de in en de uitlaat. Zet de pomp op "closed" en je kan overal aan werken.

Het is anders als je een permanente setup hebt. Maar zeker pvc afsluiters nemen toch wat ruimte in en zijn vrij lomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

paQ

Ik zou niet besparen op een afsluiter hier en daar. Het zal je verbazen hoe vaak het nog van pas komt :+

nou, hier heeft de wp 1 etmaal gedraaid, en dat was het dan.
De zon doet de rest op de zonnedeken, en schijnbaar werkt de graphite ombouw toch beter isolerend dan verwacht. Het is in de middag gewoon 27-29 graden. Warmer vind ik nieteens lekker.

Vorig jaar heeft de wp 3 dagen in totaal gelopen. :')

Haast zonde van het ding.

[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 18-06-2025 11:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:19
Dit jaar voor het eerst kranen op m'n zwembad, m'n huidige slangen waren net te kort voor het nieuwe zwembad, dus het was of nieuwe langere slangen kopen of ze verlengen dmv een kraan met een kortere slang die ik nog had liggen.
Bad staat nu ruim een maand en heb nog geen behoeft gehad dat ik ze dicht moet zetten :)

Maar in de kranen gaan de kosten ook weer niet zitten...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-07 18:33
kx22 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:50:
Ik heb dus zo een Bestway Fast Set gehaald met pomp en afdekzeil. Echter een grote teleurstelling. Zwembad kakt gewoon helemaal in! Totaal geen vorm van op het plaatje.

Beetje zelfde effect als: YouTube: Backyard Swimming Pool FAIL | $68 Walmart Bluescape Fast Set Above G...

Mijn ondergrond is echter wel heel vlak (grote tegels en pas geleden nog gelegd + voeg).
Als je het hebt laten leggen ligt het doorgaans juist niet waterpas om het regenwater weg te laten lopen. Het kan prima vlak zijn en onvoldoende waterpas voor een zwembad.

Verder is mijn ervaring met een dergelijk zwembad (easy set) dat het pas goed staat op het moment dat hij is gevuld tot tegen de opblaasrand, waarbij dan het rondom strak komt te staan. Ik het filmpje zit er simpelweg te weinig water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
paQ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:55:
Ik zou niet besparen op een afsluiter hier en daar. Het zal je verbazen hoe vaak het nog van pas komt :+

nou, hier heeft de wp 1 etmaal gedraaid, en dat was het dan.
De zon doet de rest op de zonnedeken, en schijnbaar werkt de graphite ombouw toch beter isolerend dan verwacht. Het is in de middag gewoon 27-29 graden. Warmer vind ik nieteens lekker.

Vorig jaar heeft de wp 3 dagen in totaal gelopen. :')

Haast zonde van het ding.
Het is voor mij ook niet het besparen eigenlijk, maar meer een ruimte ding. Ik wil alles zo compact mogelijk, en tot op heden met de methode die ik eerder noemde, heb ik afsluiters (nog) niet gemist.

Maar ja, ik heb dan ook maar een simpel opzet zwembad wat maar 3 maanden staat. Dat scheelt ook een hoop. Anders had ik zeker overal afsluiters tussen geplaatst

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 18-06-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb ook een opzetzwembad, maar ik breek het nooit af. Ik laat hem gevuld overwinteren.
Ik zet de afsluiters dicht, laat de slangen leeglopen, en dat was dat. In het voorjaar water aanpakken en de stekker er weer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-07 21:07
Wij gaan upgraden.
We hebben nu een Intex 300*200*75 en gaan flink groter naar een Bestway 488*244*122.
Voor de verwarming wil ik op onze uitbouw matten gaan leggen. We hebben nog 3 Intex matten van 120*120 en daarbij wil ik nog zo'n lange mat van 6 meter leggen. Die mat dan paralel geschakeld met de Intex matten. De drie Intex matten dan in een serie. Zo om het als eerste te proberen want daarvoor heb ik nog de buizen en y stukken.
Mijn vraag is welke zandfilter pomp ik het beste kan nemen. Het liefst niet al te duur.
Ik zie er op Amazon heel wat staan maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zie ze van Kesser, Monzano, Tillvex, Steinbach. Het lijken allemaal een beetje dezelfde apparaten rond dezelfde prijs.
Kan iemand mij adviseren of ervaringen delen?
Welke capaciteit is in mijn situatie het beste? 10m3?(ook omdat ik 3-4 meter omhoog moet).
Welk medium kan ik het beste gebruiken? Bij sommige van die pompen worden de ballen al meegeleverd. Ik neig zelf misschien meer naar glasparels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@Wachten... Thanks, ik had hier nog een zigbee controller liggen een lasdop en een lasdoos dus tja dat ook maar even gelijk gedaan en inmiddels is de pomp ook aanstuurbaar :+ vanuit Home Assistant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iwfvA3GXV9NxVJgy5D7-am0OIg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3Xk1yTPJ4VY3qCJURW3xyInA.png?f=fotoalbum_medium

Daarnaast is de loop inmiddels waterdicht gemaakt met PTFE Tape ( oftewel Teflon tape ), dus dat probleem is nu ook helemaal opgelost :D

En daarnaast toch maar een Poollab 2.0 gekocht, stond vanmorgen weer te prutsen met die test strips was er gelijk weer klaar mee, dus morgen wanneer de poollab binnen is dan maar ph en chloor op niveau brengen :)

Nu even een schemaatje maken voor het automatisch aanzetten van de pomp en de warmtepomp met wat condities zoals eerst de pomp aan dan de warmtepomp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:09
Zal vast vaker gevraagd zijn, maar geen idee hoe ik het moeten zoeken (vakantie is een vrij gangbare term icm zwembaden).

Een opzetbad 1 week stil laten staan (op vakantie) heb ik wel ervaring mee en dat is altijd wel goed gegaan.
Dit jaar gaan we echter 2 weken weg.
Voorziet iemand problemen of iets wat ik kan doen vooraf?

Iemand laten komen om de pomp te laten draaien is niet echt een optie.

Voorheen deed ik 2 chloor tabletten in de drijver, zeil erop en was het voor 1 week prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die poollab 2 is best een nice ding, maar wel overcomplex moet ik zeggen.
Het hele online gebeuren heb ik eigenlijk nooit aan de praat gekregen. Maar ach boeie. Ik ben afgestapt van nauwgezet volgen. Het kan zijn dat ik sporadisch eens test, maar liever heb ik geen reden om te testen.
Water helder? check.
Nergens aankomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

NeutraleTeun schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:40:
Zal vast vaker gevraagd zijn, maar geen idee hoe ik het moeten zoeken (vakantie is een vrij gangbare term icm zwembaden).

Een opzetbad 1 week stil laten staan (op vakantie) heb ik wel ervaring mee en dat is altijd wel goed gegaan.
Dit jaar gaan we echter 2 weken weg.
Voorziet iemand problemen of iets wat ik kan doen vooraf?

Iemand laten komen om de pomp te laten draaien is niet echt een optie.

Voorheen deed ik 2 chloor tabletten in de drijver, zeil erop en was het voor 1 week prima.
Iets hoger in je chloor gaan zitten. Zorg ook dat er genoeg 200grams in je dispenser zit (of drijver). Die gaan wel 2 weken+ mee.
Zorg dat je pomp elke dag voldoende pompt. En dan trapje eruit. Afdekzeil erop en klaar.

Dat moet gewoon lukken zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 12:18
SnoozeOperator schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:38:
@Jazsie ik ben even door het topic aan het spitten geweest ivm aansluiten PH en ORP sensoren en ik kom wat berichten tegen waarin jij bepaalde statements maakt over het aansluiten van sensoren, zout electrolyse en aarding van je bad.

Is aarding naar jou mening ook nodig bij een opzetbad met zoutelectrolyse en zo ja why? ik snap het concept van dont mix water en electra maar waarvoor zou je niet de aarde van je huis hiervoor gebruiken en moet een aardepin echt op 3 meter diep?
Tot slot zie ik veel sensoren gewoon met aanboorzadels naast elkaar op het circuit worden gezet maar ik begrijp uit jouw berichten dat dit helemaal geen goed idee is? iets als [Afbeelding]
is dus ook niet 'goed' en waarom?
Aarden bij zout systeem is belangrijk, dit om "prikkels" te voorkomen en ook om corrosie te voorkomen aan metalen delen.

Aanboorzadels vlak naast elkaar kan geen kwaad mits je, je chloor en zwavelzuur nooit tegelijk laat lopen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rednaz420
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-07 14:39
Ik heb een huis overgekocht met een ingebouwd zwembad van 40 m³ vol groene algen, kikkers, noem maar op.
2 weken geleden ben ik als leek begonnen aan het zwembad proper te krijgen. Dankzij de TroubleFreePool methode is het nu kraakhelder!
Ik heb de SLAM methode gebruikt. Enkele kilo's PH-, 30 liter vloeibaar chloor en een kilo baking soda (alkaliniteit) heeft het volledig proper en stabiel gekregen (in die volgorde). Elke dag alles schrobben en de laatste dag met de stofzuiger het vuil van de bodem verwijderd.
Voor nog geen 100 euro in totaal. Blij dat ik niet naar de zwembadwinkel ben gegaan!
Ik moet wel zeggen dat er erg veel tijd naartoe gaat. Maar ik ben best tevreden dat ik het zelf heb kunnen doen, en nu ook weet hoe het zwembad werkt.
Ik kan het iedereen aanraden het zelf te doen.

Volgende stappen zijn de ingebouwde lampen herstellen, en een automatisch meet/doseersysteem installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online

Voor hij helemaal vol zit, gaan bij mij de lengte buizen helemaal met een kromming naar binnen.
Dat komt goed met meer water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:50

PoweRoy

funky!

Zo'n opblaasrand is sowieso onhandig. Heb het 2 jaar gehad met een bad van 3m60 rond. Als je hem leeg laat en dan moet gaan poetsen is het te zwaar om het gemakkelijk te doen. Uiteindelijk met meerdere keuken trapjes in de tuin, zwembad binnenste buiten er over heen gehangen om te poetsen en te drogen.
Dit jaar overgestapt met buiten. Ben benieuwd aan t einde van de zomer. Hopelijk gaat t poetsen dan makkelijker.

Over waarom hij in is gezakt: geen idee. Bij ons stond hij op de stoep die niet waterpas was. Z'n 10cm verschil aan beide kanten, maar toch was hij prima te gebruiken. Je moet hem wel een stuk voller maken dan die van de video. Dit gaat natuurlijk nooit zo werken.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
ShadowBumble schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:39:
@Wachten... Thanks, ik had hier nog een zigbee controller liggen een lasdop en een lasdoos dus tja dat ook maar even gelijk gedaan en inmiddels is de pomp ook aanstuurbaar :+ vanuit Home Assistant

[Afbeelding]

Daarnaast is de loop inmiddels waterdicht gemaakt met PTFE Tape ( oftewel Teflon tape ), dus dat probleem is nu ook helemaal opgelost :D

En daarnaast toch maar een Poollab 2.0 gekocht, stond vanmorgen weer te prutsen met die test strips was er gelijk weer klaar mee, dus morgen wanneer de poollab binnen is dan maar ph en chloor op niveau brengen :)

Nu even een schemaatje maken voor het automatisch aanzetten van de pomp en de warmtepomp met wat condities zoals eerst de pomp aan dan de warmtepomp etc.
Goed om te horen. Ik heb inmiddels ook met een "input number helper" een slider gemaakt in de dashboard van HA zodat ik de pomp op bepaalde tijden kan zetten (handmatig). Hij gaat sowieso op vaste tijden, maar als ik een keer wat langer een circulatie moet draaien vanwege het een of ander, dan kan ik dat makkelijk doen. Nadat hij klaar is, reset hij de input number waarde weer naar 1 uur. Hij overruled hiermee trouwens de automatischen tijden, zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Het is allemaal vrij basic, maar werkt erg goed, want als zelfs je vrouw er mee overweg kan... 💪😊

Voor diegene die het opvalt: wij gebruiken altijd een dubbele tab (2x tikken) bij dit soort zaken, want het gebeurde ons regelmatig met scrollen door het dashboard, dat je dan per ongeluk iets activeert. Op deze manier werkt het echt perfect. Dit geldt overigens niet voor de slider, maar wel voor de "pomp aan of uit knop"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ0VCzdJKFLH0tiQaOb3klCJoA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztaYyCGMPFzkhlmIEsBFqyg0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Wachten... op 19-06-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik heb inderdaad 2 Dashboards, eentje voor op mijn Desktop waar aanzienlijk meer status op staat zoals batterij status, temp, vocht etc van nagenoeg alles in huis. Het 2de dashboard is specific voor mobiel, dus daar heb ik een hoofd pagina waarop de ruimtes staan en als je daarop drukt kom je in de besturing per ruimte.

Dit is hoe de "Achtertuin" er nu uitziet op mobiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ky3G5fO51aPCUdfi9oQ_tErW9M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/59qxIDaV4IEFFgzwoc9RVOMW.png?f=fotoalbum_medium

In principe werkt alles op een timer schedule maar dit is voor eventuele handmatig override. Ik ben wel benieuwd hoe jij die pomp cards hebt gemaakt. Kan je die code sharen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
ShadowBumble schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Ik heb inderdaad 2 Dashboards, eentje voor op mijn Desktop waar aanzienlijk meer status op staat zoals batterij status, temp, vocht etc van nagenoeg alles in huis. Het 2de dashboard is specific voor mobiel, dus daar heb ik een hoofd pagina waarop de ruimtes staan en als je daarop drukt kom je in de besturing per ruimte.

Dit is hoe de "Achtertuin" er nu uitziet op mobiel:

[Afbeelding]

In principe werkt alles op een timer schedule maar dit is voor eventuele handmatig override. Ik ben wel benieuwd hoe jij die pomp cards hebt gemaakt. Kan je die code sharen ?
Je moet even een input number helper maken beginnend met getal 1 en dan tot het aantal uur dat je max zou willen draaien (ik heb 12 uur gedaan) je kiest dan voor een slider en als eenheid "hours"

Vervolgens plaats je deze slider ergens in je dashboard (ik gebruik de input number optie van mushroom

Vervolgens maak je de volgende automation

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Zwembad slider automatisering
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - switch.shelly_plus_1pm_zwembadpomp_buiten_switch_0
    to: "on"
    for:
      hours: "{{ states('input_number.zwembad_pomp_tijd') | int }}"
      minutes: 0
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - type: turn_off
    device_id: 03af90fc03fb4f8f46e0d1
    entity_id: df9c7e204b29aab025e1e
    domain: switch
  - action: input_number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: 1
    target:
      entity_id: input_number.zwembad_pomp_tijd
mode: single

Eigenlijk maak je een gewoon aan trigger (dat is gewoon je aan switch van je pomp) en vul je even "iets" in bij de "for" state dus bijvoorbeeld 1 minuut dan als actie zet je de pomp op uit. Nu werkt de automatisering zo dat de pomp automatisch na 1 minuut uit gaat. Ga vervolgens naar de yaml code van die automatisering en zet minutes en second beide op 0 en zet bij hours deze code
code:
1
 "{{ states('input_number.zwembad_pomp_tijd') | int }}"

Waarbij je "zwembad_pomp_tijd" veranderd naar jouw input number helper.

Nu ben je klaar en werkt je slider in je dashboard 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-07 20:57
Wat zijn de kleinste afmetingen waarin je eigenlijk nog wat kunt zwemmen als volwassen persoon?

- Is 80 cm waterhoogte voldoende?
- Best een rond zwembad dia. 380 cm of beter langwerpig 4m x 2m?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Om iets te zwemmen vond ik 80cm net te weinig.
Nu met 1.22m is dat haalbaar.
Wij hebben 4x2x1.22m (Bestway)
Mijn vrouw heeft "zwemstieken" van de Decathlon voor weerstand. Zo kan ze in de 4x2 gewoon rustig een tijdje zwemmen zonder 100x te draaien.

Rond of rechthoekig zal aan je tuin liggen.
Rechthoekig lijkt mij gevoelsmatig fijner om te zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
stefaantje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:26:
Wat zijn de kleinste afmetingen waarin je eigenlijk nog wat kunt zwemmen als volwassen persoon?

Zwemmen?
Als in...? 'baantjes trekken'?

Wij hadden een rond bad 3.66x1.2m, daar 'zwom' ik wel eens rondjes in, maar gewoon 'voor de lol' niet 'serieus; als workout of vervanging van je zwembad abo waar je op donderdag avond in een 25 of 50m baantjes trekt) Die 80cm is (vind ik) sowieso dan echt wel heel minimaal, ik denk zelfs te weinig..

Om in te dobberen na een lange werkdag... dat kan 'altijd' (OK, zo'n Jip&Janneke (Takkie) badje van de Hema wordt lastiger...)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.decathlon.nl/...n-zwart-rood/_/R-p-359392

Die gebruikt mijn vrouw. Ze is er best tevreden over.
Ik chill liever een beetje op het hangmatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
stefaantje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:26:

Zoals de andere al aangeven is 80 te laag. Je moet echt naar de 1+ meter diepte gaan. En een 4x2 lijkt mij minimaal, maar nog steeds kun je het niet echt zwemmen noemen.

In een 3x2x0.75 zoals ik zelf heb, kun je gewoon lekker even afkoelen en de kids kunnen daarin wel hun lol op. Ik zit er ook wel eens gerust een uur in op een ligbedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09
paQ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:41:
Die poollab 2 is best een nice ding, maar wel overcomplex moet ik zeggen.
Het hele online gebeuren heb ik eigenlijk nooit aan de praat gekregen. Maar ach boeie. Ik ben afgestapt van nauwgezet volgen. Het kan zijn dat ik sporadisch eens test, maar liever heb ik geen reden om te testen.
Water helder? check.
Nergens aankomen :D
Dit doe ik ook... Chloortabletten op? Ik mik er 2 soms 3.
Ik heb 1x pH gemeten paar jaar toen ik het voor het eerst opgezet heb. De opvolgende jaren nooit meer gemeten :)

Heb nu wel een goede ZFP dat scheelt wel heeel veeel in waterkwaliteit dan zo'n lullig papieren filter van intex.

Aap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

harmageddon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Dit doe ik ook... Chloortabletten op? Ik mik er 2 soms 3.
Ik heb 1x pH gemeten paar jaar toen ik het voor het eerst opgezet heb. De opvolgende jaren nooit meer gemeten :)

Heb nu wel een goede ZFP dat scheelt wel heeel veeel in waterkwaliteit dan zo'n lullig papieren filter van intex.
Zeker

Maar wel fijn om te weten hoe de basis is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDKODB1jDWpbEWEX3dgvMXRmVM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/963OK2BdNcUjYcqOpXRbgGkx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Zeker

[Afbeelding]
toevallig ook zout water bad met automatisch doseersysteem dat ORP meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hanzzzie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:08:
[...]

toevallig ook zout water bad met automatisch doseersysteem dat ORP meet?
Zoutwater bad met elektrolyse op een timer. (5 uur per dag)

ik denk dat ik de CYA nog met 5 ppm verhoog.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 19-06-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:09:
[...]

Zoutwater bad met elektrolyse op een timer. (5 uur per dag)

ik denk dat ik de CYA nog met 5 ppm verhoog.
Hoe is daar je ORP waarde (daar de clorinator (hier toch met zouthydrolyse) bij lage settings gaat werken)
normaal moet deze 700mv zijn maar na bijvoeging CYA tot 30 krijg ik deze niet meer met veel moeite (en teveel vrije chloor) boven 600.
Bad is wel helder en aangenaam genoeg

Ik ga om die reden mijn CYA onder 20 proberen te houden als hij eens zakt zodat ORP terug omhoog kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Hanzzzie op 19-06-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb geen ORP meter (meer) dus geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:36:
Ik heb geen ORP meter (meer) dus geen idee.
dat verklaart :)
is niet goed voor mijn ADHD dat er nu 1 waarde off is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Zeker

[Afbeelding]
Hoeveel tabletten moet je gebruiken om alles te meten?

Ik heb hier nog teststrips, maar daar komen kleuren uit die niet eens op de kaart staan.

Daarnaast heb ik ook een liquid testset liggen, maar ondanks ik er chloorshock in heb gedaan, meet deze helemaal niks

Ik moet misschien ook maar een poollab gaan halen, want dit is alles behalve betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 01:50

DinX

Motormuis

Ik gebruik er zo eentje voor: https://www.bol.com/nl/nl...90-watt/9200000058257606/

Die pompt leeg tot een millimeter of 3 waterstand. Met een vloerwisser duw ik dan de laatste beetjes water er naartoe. Het bad is dan zo goed als droog naar het einde toe.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wachten... schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Hoeveel tabletten moet je gebruiken om alles te meten?

Ik heb hier nog teststrips, maar daar komen kleuren uit die niet eens op de kaart staan.

Daarnaast heb ik ook een liquid testset liggen, maar ondanks ik er chloorshock in heb gedaan, meet deze helemaal niks

Ik moet misschien ook maar een poollab gaan halen, want dit is alles behalve betrouwbaar
Sja voor elke keer dat je iets wil meten heb je 1 tablet nodig voor specifiek die reactie.
Setje tabletjes was 7 euro bij hornbach. Kun je minimaal 1 seizoen mee vooruit, Tenzij je in lastig vaarwater zit en je vaak moet meten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
paQ schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Sja voor elke keer dat je iets wil meten heb je 1 tablet nodig voor specifiek die reactie.
Setje tabletjes was 7 euro bij hornbach. Kun je minimaal 1 seizoen mee vooruit, Tenzij je in lastig vaarwater zit en je vaak moet meten natuurlijk.
Maar je hebt wel het idee dat je hiermee echt veel beter inzicht hebt? Mijn water is wel helder, maar door alle variabelen uitslagen, weet ik nu eigenlijk net niks (ondanks het dus helder is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wachten... schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Maar je hebt wel het idee dat je hiermee echt veel beter inzicht hebt? Mijn water is wel helder, maar door alle variabelen uitslagen, weet ik nu eigenlijk net niks (ondanks het dus helder is)
wat ik heb geleerd:

- die strookjes zijn ruk
- goedkope druppelsetjes zijn ruk
- de poollab 2 doet het zeer accuraat.

Het heeft me vooral geholpen om dingen voor te zijn.
Ik wil graag weten wat de CYA waarde is bijv, net als een accurate ph meting of er + of - bij moet, hetgeen weer invloed heeft op het chloor, en of daardoor de CYA wel zijn werk kan doen of niet.

Daarna: helder water, afblijven. Hooguit periodiek checken.

Pagina: 1 ... 175 ... 181 Laatste