Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
:strip_exif()/f/image/EPoc8xNi5KLnNdznRXsiUfmm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N5mN358iOSitK6pQfQS8pxi6.jpg?f=fotoalbum_large)
Met aandacht alles doorgelezen.. heb sinds paar dagen een zwembad van 400x210x85 met pomp en twee warmte matten.. met de temperaturen van afgelopen dagen zou je verwachten dat het wel zou werken, maar lijkt niet zoveel te doen. Als ik m’n hand op de matten leg, voelen ze ook gewoon koud aan.. loopt de pomp dan te snel, wat ik me niet kan voorstellen aangezien het maar een simpel pompje is, maar wat kan ik doen? Toch een t stuk plaatsen en een gedeelte door de matten en een slang rechtstreeks?
Nu met die matten heb ik ook het idee dat het water niet echt goed gefilterd wordt omdat de doorvoer trager gaat. Hoor heel graag tips!
Ik gok dat je tegels verder ook nog niet echt heet zijn. En die matten pomp je continue koud water doorheen.
Zorgen dat ze in de volle zon liggen en pompen op de uren dat de zon erop staat.
Met zonneverwarming heb je gewoon een aantal dagen zon nodig om het aangenaam te krijgen.
Overigens was t vannacht gewoon 12 graden hier. Dus koud. Dan ben je al je warmte kwijt en begin je gewoon opnieuw.
Hier sinds gisteren actief aan t verwarmen met de warmtepomp. Inmiddels 28 graden en tevreden.
Ik krijg soms het gevoel dat mensen verwachten 4-8000 liter water met de eerste zonnestralen in een paar uur van 10-12 graden naar zwem temperatuur te verwarmen.
Dat lukt gewoonweg niet zonder geduld.
Nee hoor, regenwater zorgt alleen maar voor een te vol bad en meer gedoe met je water kwaliteit.Dennis1812 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:05:
Omdat je regenwater juist wel in je bad wil hebben gok ik.
Anders krijg jij het zeil er nooit meer afgetild en heb je veel te veel gewicht erop liggen.
Bij de oude variant van het Intex zeil haalde ik het regenwater op het zeil er altijd eenvoudig met de tuinslang af (capillaire werking).
Tuinslang met een steen er op op het zeil, kraan even open totdat de slang vol zit, dan de slang van de kraan af en het begint vanzelf te lopen. Dan hoef je niet eens aan de slang te gaan lopen zuigen.
Je pompt er met ~2000L per uur water van een graad of 12 doorheen.Mos81 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:12:
Ja eens, moet meer geduld hebben, maar vind het zo vreemd dat als de matten in volle zon liggen ze toch koud blijven aanvoelen..
Knappe mat die dan na een middagje warm aan zal voelen.
Hoe nat mag zo'n apparaat worden?
De nieuwe is iig wel waterdicht en voelt veel sterker aan. Door het touw/span mechanisme waait ie niet weg. Verder ligt ie er wel minder strak op omdat deze niet uitrekt. Dus ziet er persoonlijk wat slordiger uit.
Dus een t stuk plaatsen en minder doorheen laten pompen?Dennis1812 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:30:
[...]
Je pompt er met ~2000L per uur water van een graad of 12 doorheen.
Knappe mat die dan na een middagje warm aan zal voelen.
Hier had ik een paar dagen terug wel wat “last” van, het meeste er met een gieter er af gehaald en het laatste beetje er maar in laten stromen.Dennis1812 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:05:
Omdat je regenwater juist wel in je bad wil hebben gok ik.
Anders krijg jij het zeil er nooit meer afgetild en heb je veel te veel gewicht erop liggen.
Mijn advies zou zijn geduld en hebben. Zoveel pomp je al niet. Of nog een matje erbij? Dan gaat het wel weer wat sneller.Mos81 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:41:
[...]
Dus een t stuk plaatsen en minder doorheen laten pompen?
Dit is het resultaat (incl dus een behoorlijk frisse nacht)
/f/image/VdlCQIRizf6RI97wAK6CURft.png?f=fotoalbum_large)
Poolex Q7, 19m3 water
Volgens GPT 50/50 zon en wp
/f/image/GKjB6dlVnd0VNzdXdq7UCcRG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 12-06-2025 21:51 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ah okDennis1812 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:10:
Met PH- verlaag je volgens mij ook je alkaliniteit.
Dat zou verklaren waarom er alleen een bus ph+ en bus ph- in het pakket zit.
(Had voor een leek als ik wel iets beter toegelicht mogen worden in dit "starterspakket"
Best netjes toch. Hier ging het bizar goed. 12 graden van 9 tot 22.00 ik heb hem maar uitgezet want nog even en het is een hottubpaQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:39:
Nou. 7 graad erbij in iets meer dan een etmaal
Dit is het resultaat (incl dus een behoorlijk frisse nacht)
[Afbeelding]
Poolex Q7, 19m3 water
Volgens GPT 50/50 zon en wp
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ACYLXCGWWLAJxfASBM9I0taP.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet ook niet aan de mat voelen, maar op het punt waar het water weer in het zwembad stroomt.Mos81 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:12:
Ja eens, moet meer geduld hebben, maar vind het zo vreemd dat als de matten in volle zon liggen ze toch koud blijven aanvoelen..
Ik had 1 mat, maar daar voelde ik wel degelijk dat er warmer water in het zwembad kwam.
Natuurlijk duurt het even voordat het zwembad merkbaar warmer wordt, maar de stroming voelde wel degelijk warmer aan.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik kan jouw pakket natuurlijk niet lezen.Bloedvat schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Ah ok
Dat zou verklaren waarom er alleen een bus ph+ en bus ph- in het pakket zit.
(Had voor een leek als ik wel iets beter toegelicht mogen worden in dit "starterspakket")
Maar ik heb vanavond toevallig een bus PH- gehaald bij de Karwei.
Daar staat het wel achterop de verpakking. Bij het dosering stukje.
Had het niet nodig gehad tot nu toe.
Morgenochtend weer eens meten en evt nog een emmertje van toevoegen.
Hier staat hij er 3 meter vandaan en staat gewoon in de volle regenLoei123 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:36:
Weet iemand hoe ver een warmtepomp van een zwembadje moet staan?
Hoe nat mag zo'n apparaat worden?
dit is meer de "kwaliteit" van het product versus gebruik, je kan met een spuitbus / staalwol de buizen in betere staat bewaren na een seizoen maar dat verhelpt niet de liner issues (lees je bent niet alleen)Tijntje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:12:
Echter, na een paar seizoenen begint het bekende liedje weer: roest op de buizen of een lekkende liner.
Voor die "paar tientjes" bestel ik elke 2-3 jaar een nieuwe,
"split" een goede filterpomp staat los van het filter medium, en dat gezegd glas/zand/wattenbollen zou niet veel verschil uit mogen/moeten maken.Ik wil het nu serieuzer aanpakken met een wat duurzamer rechthoekig zwembad, een goede zandfilterpomp (liefst met glas, Aqualoon of iets vergelijkbaars)
ik zou eerder voor schroefkoppelingen gaan dan schuifslangen voor de rest "genoeg keuze"
je kan beide doen, ze sluiten elkaar niet uit. en natuurlijk 1 of de ander.en verwarming. Elektrisch zou kunnen, maar liever iets van solar op het dak van de schuur.
Solar (op schuurdak) houd je schuur lekker koel, relatief "gratis" en enige wat belangrijk is is de "H-MAX" waarde van je pomp waarbij 3m hoogte verschil tussen pomp en hoogste punt zover ik weet geen issue moet zijn.
Houd er wel rekening mee dat je aanvoer en afvoer zo ver mogelijk uit elkaar liggen en beide "hoger" (een stoeptegel verschil" dan je mat zodat lucht niet in je verwarming blijft hangen. en het water 100% erdoorheen moet. (ik ga voor EPDM matten iets duurder, maar flexibel in aanleg en eenvoudig te reparen.
Enige nadeel van een WP en waarom solar ook nut blijft hebben is dat je meeste kosten zitten in het opwarmen van 15 tot zeg 24 graden. dat vreet energie, het kost me 3-4 dagen met goed weer en solar verwarming om het bad "behagelijk" te krijgen. ik heb geen wp (te duur + ruimte gebrek) maar zou het wel overwegen om het bad op temperatuur te houden. zeker als het weer relatief wisselvallig is met extreme zon en "regenachtige dagen" tussendoor.
kan je echter niet adviseren om voor A of B te gaan.
1,5" of 2" oftewel 38mm/40mm vs 50mm is een uitdaging, zelf zou ik de volgende PVC items adviseren
- Past alles qua formaat en aansluitingen?
- Zijn de koppelingen universeel?
- Krijgt een pomp het water wel omhoog naar het dak?
- Wat zijn betrouwbare merken voor filtersets en verwarming?
* de iets duurdere bal-kranen (meer kranen is beter)
* 50mm pijp
* 45graden bochten
* werk met schroefbare delen
Koppeling tussen zaken:
Tja verlijm waar mogelijk (liever teveel dan teweinig lijm) en extra "vlees/lengte" als je later toch de zaag erin wilt zetten .. dunwandig pvc is iets simpeler met een verfbrander los te koppelen .. indien nodig maar blijft pestwerk.
ik heb er zelf voor gekozen om flexibele "schuifslangen" tussen de mat en bypass te gebruiken en dus een doos/rol van 10m "voorraad" te hebben.
enige advies is probeer het op 50mm pijp/38mm slang te houden, dat gezegt 32mm slang is niet echt erg.
Zoutwater zou ik doen bij vastbad, en mijn enige reden is dat als je zwembad stuk gaat midden seizoen. je die 2-3 zakken zout moet bemachtigen en er weer in dient te mikken. en je hebt een extra apparaat + onderhoud van dat apparaat. chloor is dat betreft simper en minder opslag ruimte. maar als je 2-3 weken weggaat is zout wel eenvoudiger want het apparaat gaat een tijdje per dag draaien. (mij geen aanschaf waard en/of de ellende van zoutzakken die omgezet word in chloor te sjouwen)Wat ik belangrijk vind:Heeft iemand ervaring met dit soort opstellingen?
- Niet al te veel herrie (liever geen brommende pomp naast het terras)
- Degelijke kwaliteit, maar het hoeft geen hoofdprijs te kosten
- Bad met een diepte van ongeveer 1 meter
- Rechthoekige vorm
- Eventueel een zoutwatersysteem i.p.v. chloortabletten (ik twijfel nog of dat echt voordelen heeft)
- Na het seizoen moet het bad weer opgeborgen kunnen worden
Aanbevelingen voor merken, producten of zelfs complete sets zijn heel welkom!
Alvast bedankt!
Dat betreft heb ik geen oordeel over zout vs chloor, er zit aan beide voor/nadelen.
Betreft het bad, tja vierkant en "opbergbaar" valt een stalenwand variant of semi-vast (houten frame) snel af.
en zit je dus aan een opbouw vast.
ik denk dat ik over de 10-15 jaar het meeste geld verkwatst heb aan DIY en proberen goedkoop te doen (experimenteren) .. hier en daar 100/200- proberen te besparen.
meest beste aanschaf was de bypass en kranen van intex op het zwembad, dat maakt slangen vervangen eenvoudig en minder ellende. ik kan altijd nu terugvallen op zwembad met zfp zonder verwarming.
Tja vanalles
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reply.vso schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:27:toon volledige bericht
[...]
dit is meer de "kwaliteit" van het product versus gebruik, je kan met een spuitbus / staalwol de buizen in betere staat bewaren na een seizoen maar dat verhelpt niet de liner issues (lees je bent niet alleen)
Voor die "paar tientjes" bestel ik elke 2-3 jaar een nieuwe,
[...]
"split" een goede filterpomp staat los van het filter medium, en dat gezegd glas/zand/wattenbollen zou niet veel verschil uit mogen/moeten maken.
ik zou eerder voor schroefkoppelingen gaan dan schuifslangen voor de rest "genoeg keuze"
[...]
je kan beide doen, ze sluiten elkaar niet uit. en natuurlijk 1 of de ander.
Solar (op schuurdak) houd je schuur lekker koel, relatief "gratis" en enige wat belangrijk is is de "H-MAX" waarde van je pomp waarbij 3m hoogte verschil tussen pomp en hoogste punt zover ik weet geen issue moet zijn.
Houd er wel rekening mee dat je aanvoer en afvoer zo ver mogelijk uit elkaar liggen en beide "hoger" (een stoeptegel verschil" dan je mat zodat lucht niet in je verwarming blijft hangen. en het water 100% erdoorheen moet. (ik ga voor EPDM matten iets duurder, maar flexibel in aanleg en eenvoudig te reparen.
Enige nadeel van een WP en waarom solar ook nut blijft hebben is dat je meeste kosten zitten in het opwarmen van 15 tot zeg 24 graden. dat vreet energie, het kost me 3-4 dagen met goed weer en solar verwarming om het bad "behagelijk" te krijgen. ik heb geen wp (te duur + ruimte gebrek) maar zou het wel overwegen om het bad op temperatuur te houden. zeker als het weer relatief wisselvallig is met extreme zon en "regenachtige dagen" tussendoor.
kan je echter niet adviseren om voor A of B te gaan.
[...]
1,5" of 2" oftewel 38mm/40mm vs 50mm is een uitdaging, zelf zou ik de volgende PVC items adviseren
* de iets duurdere bal-kranen (meer kranen is beter)
* 50mm pijp
* 45graden bochten
* werk met schroefbare delen
Koppeling tussen zaken:
Tja verlijm waar mogelijk (liever teveel dan teweinig lijm) en extra "vlees/lengte" als je later toch de zaag erin wilt zetten .. dunwandig pvc is iets simpeler met een verfbrander los te koppelen .. indien nodig maar blijft pestwerk.
ik heb er zelf voor gekozen om flexibele "schuifslangen" tussen de mat en bypass te gebruiken en dus een doos/rol van 10m "voorraad" te hebben.
enige advies is probeer het op 50mm pijp/38mm slang te houden, dat gezegt 32mm slang is niet echt erg.
[...]
Zoutwater zou ik doen bij vastbad, en mijn enige reden is dat als je zwembad stuk gaat midden seizoen. je die 2-3 zakken zout moet bemachtigen en er weer in dient te mikken. en je hebt een extra apparaat + onderhoud van dat apparaat. chloor is dat betreft simper en minder opslag ruimte. maar als je 2-3 weken weggaat is zout wel eenvoudiger want het apparaat gaat een tijdje per dag draaien. (mij geen aanschaf waard en/of de ellende van zoutzakken die omgezet word in chloor te sjouwen)
Dat betreft heb ik geen oordeel over zout vs chloor, er zit aan beide voor/nadelen.
Betreft het bad, tja vierkant en "opbergbaar" valt een stalenwand variant of semi-vast (houten frame) snel af.
en zit je dus aan een opbouw vast.
ik denk dat ik over de 10-15 jaar het meeste geld verkwatst heb aan DIY en proberen goedkoop te doen (experimenteren) .. hier en daar 100/200- proberen te besparen.
meest beste aanschaf was de bypass en kranen van intex op het zwembad, dat maakt slangen vervangen eenvoudig en minder ellende. ik kan altijd nu terugvallen op zwembad met zfp zonder verwarming.
Heb je wat linkjes naar de bypass en kranen waar je het over hebt?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Tip: doe dit niet met een gevuld bad want dan staan de randen (teveel?) op spanning.
Gejat en omgezet uit het wielrentoptic:
" Het niet kopen van solar verwarming is alvast je eerste korting op een warmtepomp"
Als ik het nogmaals zou doen bij een dergelijk bad, zou ik hem:
1) op de korte kant maken, waar de waterval zit zeg maar; daar staan de wanden een stuk rechter.
2) Strak tegen de bovenkant maken
3) Het doen voordat het bad gevuld is
Foto's voor inspiratie voor een ander die het wil proberen.
:strip_exif()/f/image/lbVKKJ6SGbRYkhVCMKDgLYou.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet staat hij vrij schuin, maar ik hoop dat dit wat corrigeert als het bad verder gevuld is.
:strip_exif()/f/image/F5vZW3UMHXh0cFQuQc7fwsZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
als je de backwash functie gebruikt is een overschot van regenwater erg prettigfloriske.nl schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:09:
[...]
Nee hoor, regenwater zorgt alleen maar voor een te vol bad en meer gedoe met je water kwaliteit.
Bij de oude variant van het Intex zeil haalde ik het regenwater op het zeil er altijd eenvoudig met de tuinslang af (capillaire werking).
Tuinslang met een steen er op op het zeil, kraan even open totdat de slang vol zit, dan de slang van de kraan af en het begint vanzelf te lopen. Dan hoef je niet eens aan de slang te gaan lopen zuigen.
Tja vanalles
Zo van; zoeken even een paar pagina's terug. De meeste van de vragen die de laatste tijd voorbijkomen over aankoop advies zijn volgens mij al wel een keer of wat gesteld, in ieder geval de aflopen weken.Tijntje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:40:
[...]
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reply.
Misschien iets om even ergens als topic warning en in de start post te zetten...
..en (kogel)kranen kun je bij elke PVC boer kopen en zijn imho van een toch wat betere kwaliteit dan de standaard kant-en-klare setjes bij bijv. Toppy of andere zwembadboer....
Heel ingewikkeld is het allemaal niet.. drie kranen en wat stukjes PVC en je bent klaar...
If you didn't win today, you can always win tomorrow
https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.htmlTijntje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:40:
[...]
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reply.
https://www.toppy.nl/prod...rpomp-10m3-h-28652gs.html
kijk voor jezelf even verder dan je neus lang is, maar dit is wat ik bedoel.
https://imgur.com/N8KyT63
Tja vanalles
de reis was leuk jaTinusvolkel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:02:
@vso Zoveel ruimte kost een warmtepomp toch ook weer niet? en bij een niet te groot zwembad zijn de kosten van een warmtepomp ook nog wel te overzien. ( Zo te lezen heeft je DIY gehobby meer gekostmaar ik denk dat de reis leuker is geweest dan de bestemming. )
Het hangt af of je wilt zwemmen met "koud weer", persoonlijk heb ik nooit plezier ervaren aan momenten waar het zwembad water warmer is dan de buitenlucht, maar dat kan verschillen van persoon tot persoon.
Denk dat het men hier heeft over zonneboilers voor op een WP en dus niet zwembad gerelateerd, en daar ben ik het 50/50 mee eens.Gejat en omgezet uit het wielrentoptic:
" Het niet kopen van solar verwarming is alvast je eerste korting op een warmtepomp"
betreft zwembad
EPDM mat is ongeveer 100,- per m2 met 20 dagen per jaar waar je er gebruiik van kan maken bespaar je 5,- tot 10,- per dag aan elektra na 1 a 2 jaar heb je de hele installatie terug verdient
Leuk neven effect is dat het object eronder ook afgekoeld word.
Een wp kost het meeste vermogen bij het opwarmen van het bad, warm houden op mooie dagen is eenvoudiger .. en over de jaren heen denk ik dat het 10%-25% nut gehad zou hebben op die enkele dagen dat de zon minder was maar wel lekker zwemweer.
ik denk dat het meest ideale setup is een airco/wp installatie die kan verwarmen/koelen in huis en bij het koelen tijdens zomers het zwembad gebruikt als "dumpplek" voor deze warmte die je uit huis haalt.
Tja vanalles
Super bedankt, ik snap nu wat je bedoeltvso schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:20:
[...]
https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html
https://www.toppy.nl/prod...rpomp-10m3-h-28652gs.html
kijk voor jezelf even verder dan je neus lang is, maar dit is wat ik bedoel.
https://imgur.com/N8KyT63
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Geen zonnepanelen? of een dynamisch contract? zwemseizoen mached meestal mooi met de periode dat stroom niks waard is en dan gaat alleen maar gunstiger worden als het salderen eraf gaat.vso schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:47:toon volledige bericht
[...]
de reis was leuk ja![]()
Het hangt af of je wilt zwemmen met "koud weer", persoonlijk heb ik nooit plezier ervaren aan momenten waar het zwembad water warmer is dan de buitenlucht, maar dat kan verschillen van persoon tot persoon.
[...]
Denk dat het men hier heeft over zonneboilers voor op een WP en dus niet zwembad gerelateerd, en daar ben ik het 50/50 mee eens.
betreft zwembad
EPDM mat is ongeveer 100,- per m2 met 20 dagen per jaar waar je er gebruiik van kan maken bespaar je 5,- tot 10,- per dag aan elektra na 1 a 2 jaar heb je de hele installatie terug verdient
Leuk neven effect is dat het object eronder ook afgekoeld word.
Een wp kost het meeste vermogen bij het opwarmen van het bad, warm houden op mooie dagen is eenvoudiger .. en over de jaren heen denk ik dat het 10%-25% nut gehad zou hebben op die enkele dagen dat de zon minder was maar wel lekker zwemweer.
ik denk dat het meest ideale setup is een airco/wp installatie die kan verwarmen/koelen in huis en bij het koelen tijdens zomers het zwembad gebruikt als "dumpplek" voor deze warmte die je uit huis haalt.
Hier heb ik nog een "riante" terugleververgoeding van 11.5 cent en geen tergleverboetes, dus loop nu pakweg een eurotje per dag mis. Maar als je al teregleverboetes hebt en bijna geen vergoeding dan zou ik de opgewekte stroom liever in het zwembad pompen.
Aanschaf was hier 400 euro voor een warmtepomp en 100 voor een machend filterpompje ( dan heb je iig ook geen bypass nodig )
Verder neem ik aan dat de meeste tweakers hier wel over zonnepanelen beschikken of een dynamisch contract hebben, maar ik kan het mis hebben.
Hoe hebt je dat berekend ? Gewoon naar de minimale debiet gekeken van de warmtepomp ? Ik ben ook van plan deze maand eindelijk eens een warmtepomp te kopen (Ik zat te kijken aar een 6kw maar die heeft een minimale debit van 3m3/u, de 3.5 of 4.5 heeft 2m3/u) als ik die dan vergelijk met mijn filter pomp ( Intex SX925 zandfilterpomp ).Tinusvolkel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:29:
[...]
Aanschaf was hier 400 euro voor een warmtepomp en 100 voor een machend filterpompje ( dan heb je iig ook geen bypass nodig )
Dan zou ik moeten kiezen tussen of
Combi Optie 1:
- 3 of 4.5 kW W'eau Mini Inverter 20 Plus
- Intex SX925 zandfilterpomp
of
Combi Optie2:
- 6kW W'eau Mini Inverter 20 Plus
maar dan moet er ook een nieuwe filterpomp komen. Nu heb ik maar een 300x200x75 simpel zwembad maar vind het lastig inschatten wat "net aan is", "comfortabel" of gewoon plain overkill.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Heeft volgens mij helemaal geen zin gezien het matje al zijn energie (warmte) kwijt kan (en dat kan het want het voelt koud). Als het langzamer stroomt geeft het matje niet ineens meer energie af, maar dezelfde hoeveelheid energie aan minder water.Mos81 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:41:
[...]
Dus een t stuk plaatsen en minder doorheen laten pompen?
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik zou de keuze laten afhangen van of je de komende jaren bij dit bad blijft of gaat upgraden naar een grotere.ShadowBumble schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:06:toon volledige bericht
[...]
Hoe hebt je dat berekend ? Gewoon naar de minimale debiet gekeken van de warmtepomp ? Ik ben ook van plan deze maand eindelijk eens een warmtepomp te kopen (Ik zat te kijken aar een 6kw maar die heeft een minimale debit van 3m3/u, de 3.5 of 4.5 heeft 2m3/u) als ik die dan vergelijk met mijn filter pomp ( Intex SX925 zandfilterpomp ).
Dan zou ik moeten kiezen tussen of
Combi Optie 1:
- 3 of 4.5 kW W'eau Mini Inverter 20 Plus
- Intex SX925 zandfilterpomp
of
Combi Optie2:
- 6kW W'eau Mini Inverter 20 Plus
maar dan moet er ook een nieuwe filterpomp komen. Nu heb ik maar een 300x200x75 simpel zwembad maar vind het lastig inschatten wat "net aan is", "comfortabel" of gewoon plain overkill.
Indien groter dan voor de 6kW gaan en testen of het werkt met je huidige filterpomp.
En als je bij hetzelfde bad blijft dan is denk ik de 6kW wel overkill dus kan je het ook wel af met een kleinere pomp ( *hangt natuurlijk ook af hoelang je je zwemseizoen wil. )
hele punt is/was de combo can de 2 is beter dan elk van de oplossing apart als je on topic blijft.Tinusvolkel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:29:
[...]
Geen zonnepanelen? of een dynamisch contract? zwemseizoen mached meestal mooi met de periode dat stroom niks waard is en dan gaat alleen maar gunstiger worden als het salderen eraf gaat.
Hier heb ik nog een "riante" terugleververgoeding van 11.5 cent en geen tergleverboetes, dus loop nu pakweg een eurotje per dag mis. Maar als je al teregleverboetes hebt en bijna geen vergoeding dan zou ik de opgewekte stroom liever in het zwembad pompen.
Verder neem ik aan dat de meeste tweakers hier wel over zonnepanelen beschikken of een dynamisch contract hebben, maar ik kan het mis hebben.
hoeveel je misloopt of niet is niet super relevant, ja ik "verdien" maar dat is mijn situatie, anderen leggen 20,- of meer toe ..
je kan ook overschot van warmte benutten van een inhouse PV/airco of de aparte WP benutten.
maar aan het eind van de dag is deze zwembad hobby niet een dure maar ook niet goedkope
Tja vanalles
Heb ze even in de week staan in ontkalker.
AquaForte Mini zwembad warmtepomp - 5 kW
Nu wou ik deze vanmiddag afzetten vanwege het weer maar gaf de volgende foutmelding:
P7 (Super-cooling protection for outlet)
moet ik dit interpreteren als beveiliging voor de hitte vandaag en dat die niet kan koelen?
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Alle aansluitingen zijn helemaal netjes afgesloten en lekken niet. Ik heb al een aantal keer de pomp uitgezet. De deksel van de voorfilter losgehaald tot deze overliep met water en weer dichtgedraaid. Echter blijft er steeds nieuwe lucht in komen.
Het waterniveau is hoger dan de pomp en het filter zelf.
Het betreft een Speck Badu Magic II 4 pomp met een intez filter (van de 26644gs)
Ik heb dus een soort ratelend geluid van lucht/water, wat door het systeem gaat.
De grijze 32mm slang gaat naar de inlaat van de pomp, en de witte 38mm gaat van het filter naar de inlaat (hoogste aansluiting) op het zwembad.
De slang tussen de pomp en het filter is een 32mm slang
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 13-06-2025 21:28 ]
Alles uit, en dan de deksel op je pomphuis lichtjes open draaien totdat het potje overstroomt. Weer sluiten en aan zetten. Als het potje direct weer leeg trekt herhalen.Wachten... schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:26:toon volledige bericht
Kan iemand mij helpen met de juiste stappen voor het ontluchten?
Alle aansluitingen zijn helemaal netjes afgesloten en lekken niet. Ik heb al een aantal keer de pomp uitgezet. De deksel van de voorfilter losgehaald tot deze overliep met water en weer dichtgedraaid. Echter blijft er steeds nieuwe lucht in komen.
Het waterniveau is hoger dan de pomp en het filter zelf.
Het betreft een Speck Badu Magic II 4 pomp met een intez filter (van de 26644gs)
Ik heb dus een soort ratelend geluid van lucht/water, wat door het systeem gaat.
De grijze 32mm slang gaat naar de inlaat van de pomp, en de witte 38mm gaat van het filter naar de inlaat (hoogste aansluiting) op het zwembad.
De slang tussen de pomp en het filter is een 32mm slang
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe goed dit ook leek te gaan, het lost helaas het probleem niet op.
Nu heb ik veel te veel zout in het bad :\ naar mijn smaak (ha!) maar goed. Ik zit waarschijnlijk tegen het einde van de levensduur van de primaire cel. En vervanging kost 85-100 euro.
Beetje yotube afgestruind en een (tijdelijk?) fix is het omkeren van de polariteit. Elke zoveel keer doet het apparaat dat zelf 1 keer , maar DAT proces keer ik nu dus handmatig om. Heb de polariteit van de primaire cel omgekeerd en het water rookt weer als een gek
voor zo lang het duurt...
Maar hoe vaak doe je zoiets? Ik heb dat al een keer of 5 gedaan, maar er blijft lucht komen. En pompt hij al het lucht na de pomp zelf wel weg?, of moet je daar apart ook nog wat ontluchten? Ik heb namelijk geen ontluchig op het Intex filterhuis zittenpaQ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:56:
[...]
Alles uit, en dan de deksel op je pomphuis lichtjes open draaien totdat het potje overstroomt. Weer sluiten en aan zetten. Als het potje direct weer leeg trekt herhalen.
Heb je je vat wel gevuld met water voordat je hem hebt gesloten?Wachten... schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:59:
[...]
Maar hoe vaak doe je zoiets? Ik heb dat al een keer of 5 gedaan, maar er blijft lucht komen. En pompt hij al het lucht na de pomp zelf wel weg?, of moet je daar apart ook nog wat ontluchten? Ik heb namelijk geen ontluchig op het Intex filterhuis zitten
Ontluchten net zo vaak als nodig, maar met een keer of 3 - 6 moet het doorgaans wel echt klaar zijn.
Hoe dan ook: als er te weinig water in het potje staat, dan gebeurt er niks / weinig.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 13-06-2025 22:02 ]
Ik heb het vat niet gevuld met water nee. Zodra ik de deksel erop doe, dan komt hij onder de lijn van de uitlaat van het zwembad, en vult dan zichzelf met water toch?paQ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:00:
[...]
Heb je je vat wel gevuld met water voordat je hem hebt gesloten?
Ontluchten net zo vaak als nodig, maar met een keer of 3 - 6 moet het doorgaans wel echt klaar zijn.
Hoe dan ook: als er te weinig water in het potje staat, dan gebeurt er niks / weinig.
Ik zal nog wel eens een keer of 3 proberen de deksel iets los te draaien van het voorfilter (van de pomp) kijken of ik het weg krijg.
Is er nog een andere manier hoe ik de lucht uit het filter zelf krijg zonder ontluchter?
Op de intex pompen zit er daar een ontluchtingsschroefje. Maar de meeste pompen hebben dat er niet op zitten.
Je hebt geen afsluiters verder?
Zo kun je niet zomaar het voorfilter er uithalen ook?
Hij heeft nu een tijdje gedraaid, het het voorfilter zit voor circa 3/4de vol met water. Als ik deze nu iets open draai, dan loopt hij weer vol. Maar na een tijdje lopen, dan zit er weer lucht in. Ik heb echt nergens een lek o.i.d. echt heel vreemd ditpaQ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:18:
Nope. Dat is de manier.
Op de intex pompen zit er daar een ontluchtingsschroefje. Maar de meeste pompen hebben dat er niet op zitten.
Je hebt geen afsluiters verder?
Zo kun je niet zomaar het voorfilter er uithalen ook?
Op zich is 3/4 voldoende, en zal het na een poosje vanzelf helemaal vollopen. OF je zuigt idd ergens valse lucht aan.Wachten... schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:22:
[...]
Hij heeft nu een tijdje gedraaid, het het voorfilter zit voor circa 3/4de vol met water. Als ik deze nu iets open draai, dan loopt hij weer vol. Maar na een tijdje lopen, dan zit er weer lucht in. Ik heb echt nergens een lek o.i.d. echt heel vreemd dit
Makkelijkste is om de slang en het de aansluiting van de pomp mee te nemen naar een PVC-winkel in de buurt en daar het juiste puntstuk te halen; dan zou je voor een paar euro klaar moeten zijn. Mogelijk heb je zoiets nodig; met dat puntstuk ga je van 38mm intex-slang naar 50mm PVCWachten... schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:34:
Weet iemand welke connector / draad ik moet hebben om 38mm intexslangen met draad connectie aan te sluiten op een een Speck badu magic II pomp? Er zitten wel verloopstukken bij, maar dat is voor lossen slang met losse klem
Alles nog een keer nagelopen, opnieuw gemonteerd en vastgemaakt (ook ringen gecontroleerd) hij begint is nagenoeg vol, nadat ik de deksel van het voorfilter even los heb gedraaid, maar na een tijdje dan komt er toch lucht bij en is hij maar voor circa 3/4 gevuld. Ik krijg dan een soort goorchelend geluid wat erg irritant is.paQ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:24:
[...]
Op zich is 3/4 voldoende, en zal het na een poosje vanzelf helemaal vollopen. OF je zuigt idd ergens valse lucht aan.
@ocmer dat is nog wel een optie.
Kan hij overigens ook lucht krijgen vanaf de filterkant, of is dat onmogelijk, omdat het vanaf na de pomp duwend water de andere kant op is?
Ja ook daar alles gecheckt. Maar dat was ook een beetje mijn vraag. Stel hij lekt daar ergens. Dan kan die lucht toch nooit meer bij de pomp komen? Het is toch enkel alles wat 'voor' de pomp zit, wat voor dit probleem kan zorgenpaQ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:25:
Zeker weten dat het deksel van het filtervat schoon was. Goed gemonteerd en vast?
Maar ik lees dus op wat plekken dat intex hun eigen soort draad gebruiken. Hoe kan het dan dat die puntstukken passen? Want dat is BSP draad volgens mij.
Al dan niet met een stukje verlijmen hier en daar.
Ja ik ga dus zo naar deboerdrachten.paQ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:15:
Als je slecht uitkomt, kun je met alle aansluitingen ook even naar Wildkamp rijden bijv en daar wat samen ineen knutselen.
Al dan niet met een stukje verlijmen hier en daar.
Het enige wat ik dus dacht, is dat intex zijn hele eigen draadsoort heeft (dat las ik ergens).
Maar ik had hier nog wat koppelstukken liggen met draad, en dit past gewoon. Op de speck pomp zit en meegeleverd een lijmmof die ik erop kan schroeven. Dus daar een stuk 50pvc in en het puntstuk erop, en ik ben klaar
Verder zie ik op de optielijst speakers voor in het zwembad staan. Kan me niet voorstellen dat dat echt veel toevoegt dus ga dit waarschijnlijk zonder meer overslaan (ook gezien de prijzen) maar toch even hier voorleggen: voegt dit wat toe?
Kleur wordt waarschijnlijk grijs, voor een sjiekere uitstraling en dat past ook goed bij ons huis (kozijnen en deuren antraciet, huis wit gekeimd) en tuinontwerp met een zwarte overkapping/ filterhuis. Heeft iemand nog tips waar ik zeker aan moet denken of wel/ niet voor zou moeten kiezen dan zijn die natuurlijk welkom. Volgens planning komt het bad in augustus.
Het klinkt als een gimmick ja. En jbl speakertje mee naar buiten nemen kost niet heel veel meer moeite.
LED verlichting in een zwembad vind ik wel heel chique staan en zorgt voor een luxere afwerking naar mijn mening.
Net alle waardes nog eens gecheckt na CYA bij te voegen daar altijd mijn vrije chloor drastish daalde als het bad open ging bij de zon...
CYA staat nu goed maar nu heb ik teveel vrije chloor ondanks dat mijn ORP waarde nog op 620 staat van 700 ingestelde.
Betreft zouthydrolysesysteem
Vrij chloor 3.4 mg/l
CYA 27 ( zwembad bouwer raadde aan tussen 20 en 35 max)
Ph 7.4
Alka 60 (wellicht door hoge vrije chloor)
Bad staat nu even open in de zon om hopelijk wat teveel nog laten weg te gaan...
Iemand andere tips?
[ Voor 12% gewijzigd door Hanzzzie op 14-06-2025 17:30 ]
Simracing and 3D-Printing enthousiast
Deze hebben een aansluiting met ander draad en net andere maten, dat je niet zomaar wat anders kan gebruiken.
De reden dat ik erachter kwam, is omdat 1 lijmmof die erbij zat, kapot was gegaan. Ik dacht dus, ik rij even naar de deboerdrachten, maar niks van die aansluiting is standaard. Nu kun je wel een lossen koppelset kopen, maar dat kost je dan 40 euro, omdat daar ook extra dingen bij zitten, die ik totaal niet nodig heb.
Echt heel frustrerend dat bedrijven niet een beetje aan klanten en het milieu denken. Ik hoop dat ik ergens toch nog een soort universele andere koppeling kan krijgen, maar anders weet ik niet of ik ooit nog een Speck pomp ga halen.
Ergens hoop ik dat iemand hier een gouden tip heeft voor een nieuw lijmstuk (kraagstuk)
[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 14-06-2025 14:45 ]
Een JBL zal goedkoper zijn en beter geluid geven
Een bad leg je aan voor jaren
Geen idee hoe de speaker gekoppeld wordt maar als het bijv bleutooth is wie zegt dat die versie over 10 jaar nog ondersteund wordt door je telefoon.
Verder denk ik idd dat verlichting meer toevoegt en bijv een goed roldeck, en zoveel mogelijk automatisering van de monitoring van meetwaarden en toevoeging van chloor etc.
Heb er ook aan gedacht voor tuinspeakers in het plantenvak maar deftige kosten duizenden euros...twodigits schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:59:
Tnx. LED- verlichting (RGB) en geautomatiseerd systeem en een solar roldek komen uiteraard. Maar de meerwaarde van een zwembadspeakerset zag ik niet, de vraag kwam meer vanuit de gedachte of ik iets mis. Ik laat met de stroom ook een utp kabel vanuit de meterkast door leggen zodat ik in het tuinhuis een router en bv een Sonosspeaker kan aansluiten.
Er zijn ook maar weinige simpele systemen die spotify via wifi willen streamen.
Ik had ook de mogelijkheid niet meer om luidspreker kabel te trekken om evt passieve luidsprekers te plaatsen die weatherproof waren...
Heb 2 sonossen, 1 voor op het terras en 1 bij de ligbedden, heb een paar deftige tuinstekkers geplaatst op een aantal plekken.
Goed genoeg, en uiteindelijk denk ik niet dat de muziek veel gaat aanstaan daar het vooral genieten is van de rust...
Persoonlijk heb ik een enorme hekel aan muziek in de tuin en wil ik daar rust/vogels horen of het bbq rooster horen sissen.
Maar zeer zeker niet de slechte muzieksmaak van mijn buren.
Eerder een ander topic waard. Maar door de slechte muzieksmaak en de buiten speakers van mijn buren zijn wij oriënterend op de huizenmarkt.
Je kan echt mensen wegpesten met buiten speakers.
Ben daar voorzichtig mee.
En als je het al doet op een normaal volume en op normale tijden weer stilte.
* Dennis1812 hoort momenteel "ik wil je" happy hardcore remix bij de buren.
Laatst een decibel meter bijgehouden (geijkt en wel geleend van het werk), in mijn keuken binnen kwam ik op 95 decibel.
Als ik op normaal volume muziek draai met een Sonos 1 horen de buren dat niet.
Ik heb een weau inverter 6kw en bevalt prima. Alleen kan ik in de handleiding niet vinden hoe je ervoor kan zorgen dat wanneer de temperatuur onder de 28graden raakt deze weer start met verwarmen. Vanmiddag lekkere temp van 28 graden en de stop de inverter. Daalt tot 26.7 en start niet. Wel weer wanneer ik de temperatuur zelf op 28 zet en dan start deze weer na een kleine minuut. Lees ik ergens overheen in de handleiding? Dank alvast voor alle antwoorden.
Dan is het prima natuurlijk.twodigits schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:35:
95 db is onacceptabel om je buren aan te doen, tenzij natuurlijk op een sporadisch tuinfeestje, want dat is echt hard. Niet de meest sociale mensen? Of gewoon erg gehorig en dicht op elkaar misschien.
Als ik op normaal volume muziek draai met een Sonos 1 horen de buren dat niet.
Maar niet de meest sociale. En dicht op elkaar. Al is zelfs in je eigen tuin 95+ dB (immers meet ik 95 in de keuken. Dus in die tuin zal het 100+ zijn) is ook gewoon je gehoor verkloten. Op t werk moet ik vanaf 80 gehoorbescherming in.
En helaas is dat sporadische feestje van april tot oktober 4x per week gemiddeld.
@rem_hopster mijn weau gaat gewoon terug aan mij temperatuur daling. Al eens gereset?
Door de hoge snelheid van het water heb ik er een omleiding ingezet om zo het water wat door de WP gaat wat af te remmen. (Had dit eerst niet en merkte dat het water amper warmer werd)
Ik merk echter dat het zwembad niet warmer wordt deze dagen dan 25 graden, en betwijfel of dat door het goede weer of de warmtepomp komt. Als ik in de waterstroom de temperatuur meet is die de ene keer wel degelijk een graad warmer dan het zwembad water, maar de andere keer niet. En na een hele dag aan te hebben gestaan (10uur) is het zwembad geen graad warmer geworden.
Gaat er iets verkeerd in de aansluiting of mijn verwachtingen? Als ik de specs lees zou deze WP de ~10m3 makkelijk moeten kunnen verwarmen
[ Voor 3% gewijzigd door vogels op 15-06-2025 20:46 ]
Ik heb 6kW op 8m3 en moet al aardig geduldig zijn in opwarming. Als, donderdagochtend aangezet en vrijdagmiddag was het water 28 gr (van 19:00 tot 9:00 uitgeweest. Dus nachtelijke afkoeling gehad)
Water kwam van 13 graden ofzo. Iig erg koud.
Ik denk dat je WP best een slag krachtiger mag.
Voordeel als je dan een inverter pakt is dat hij mogelijk niet op volle kracht draait en je dus uiteindelijk minder stroom verbruikt misschien zelfs. En je meer zwemdagen hebt en ook je zwemseizoen kan verlengen.
Thanks voor het advies, na even nadenken, ben ik van mening dat er geen groter bad gaat komen, de 300x200 kan nu op een mooi plekje staan en we hebben ook geen kleine kinderen meer. Dus Wij zitten er vooral lekker zelf in met een cocktail/biertje te genieten.Tinusvolkel schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:01:
[...]
Ik zou de keuze laten afhangen van of je de komende jaren bij dit bad blijft of gaat upgraden naar een grotere.
Indien groter dan voor de 6kW gaan en testen of het werkt met je huidige filterpomp.
En als je bij hetzelfde bad blijft dan is denk ik de 6kW wel overkill dus kan je het ook wel af met een kleinere pomp ( *hangt natuurlijk ook af hoelang je je zwemseizoen wil. )
Vandaag is dan ook de bestelling eruit gegaan voor de 4.5Kw warmtepomp en dan proberen we het gewoon met onze bestaande pomp (SX925), dan hoeft ook er ook geen bypass systeem tussen vooralsnog. Mocht het later toch te veel worden voor onze pomp dan kunnen we die altijd nog bestellen.
Wat is nu een goede warmtepomp om dit bad te verwarmen. Heb zonnepanelen en stroom voldoende..
https://www.toppy.nl/prod...mbad-warmtepomp-5-kw.html
Is zoiets goed??
[ Voor 21% gewijzigd door Nickrsd op 16-06-2025 09:44 ]
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Voor volgend jaar zal het terras wel aangepakt worden met een meer definitieve oplossing (nieuw straten, beton laten storten, of wellicht een houten/composiet vlonder, maar dat red ik niet meer voor dit zomerseizoen. De tegels liggen wel vast, en over de hele oppervlakte is het mooi waterpas. De verschillen in hoogte tussen sommige tegels zijn hooguit 1cm.
Ben ik onverantwoord bezig, of maak ik me te druk?
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Ik heb onder hetzelfde zwembad deze platen gelegd: https://www.gamma.nl/asso...p/B263452?base_click=trueFanta schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:52:
Ik ben momenteel aan het oriënteren voor een zwembadje van ongeveer 4x2, mijn oog is gevallen op de Intex Prism 400x200x122. Het moet niet teveel gaan kosten, maar ik wil het wel goed aanpakken. Ondanks dat mijn tuin behoorlijk groot is, heb ik maar 1 plekje waar hij echt goed tot zijn recht komt, en dat is een stukje terras waar 50x50 betontegels liggen. Het ligt er helaas niet helemaal lekker recht in, dus ik wil een combinatie van viltmat en rubbertegels (60x60x1,4) gebruiken om de scheve tegels op te vangen.
Voor volgend jaar zal het terras wel aangepakt worden met een meer definitieve oplossing (nieuw straten, beton laten storten, of wellicht een houten/composiet vlonder, maar dat red ik niet meer voor dit zomerseizoen. De tegels liggen wel vast, en over de hele oppervlakte is het mooi waterpas. De verschillen in hoogte tussen sommige tegels zijn hooguit 1cm.
Ben ik onverantwoord bezig, of maak ik me te druk?
Vangt ook wat hoogte verschil op. Is echt prima te doen en veel goedkoper dan jouw oplossing
Bedankt voor de tip. Ik ben zelf geen fan van dat piepschuim, want dat maakt echt een bende als je het moet opruimen. Lijkt me geen goed idee buiten..The End schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:59:
[...]
Ik heb onder hetzelfde zwembad deze platen gelegd: https://www.gamma.nl/asso...p/B263452?base_click=true
Vangt ook wat hoogte verschil op. Is echt prima te doen en veel goedkoper dan jouw oplossing
Ik heb zelf 30 mm XPS eronder liggenThe End schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:59:
[...]
Ik heb onder hetzelfde zwembad deze platen gelegd: https://www.gamma.nl/asso...p/B263452?base_click=true
Is net wat drukvaster en vochtbestendiger dan EPS
Door de messing groef goed in elkaar te klikken en verder de naden wat getaped
Over het XPS ligt een bouwzijl (was eest het Intex grondzijl maar dat heeft het niet zolang uitgehouden)
vind dit zelf wat zachter lopen dan de liner direct op de beton tegels
[ Voor 22% gewijzigd door Togi op 16-06-2025 10:08 ]
Heb je geen Wildkamp vestiging in de buurt?Wachten... schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:43:
Ergens hoop ik dat iemand hier een gouden tip heeft voor een nieuw lijmstuk (kraagstuk)
Daar ga ik nog even naar kijken, bedankt! Dat scheelt qua prijs ook nog behoorlijk t.o.v. die lelijke blauwe puzzelstukjes.Togi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:05:
[...]
Ik heb zelf 30 mm XPS eronder liggen
Over het XPS ligt een bouwzijl (was eest het Intex grondzijl maar dat heeft het niet zolang uitgehouden)
Zo staat het hier ook al 4 jaar.Togi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:05:
[...]
Ik heb zelf 30 mm XPS eronder liggen
Still going strong.
Zwart zeil er over en voor je het weet is het te heet. In ieder geval wel die camping douches van vroeger.twodigits schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:12:
Ik had afgelopen jaren een opzetbad van 1.22 hoog en 4.57 in doorsnee. Een goede reiniging is wel nodig, ik heb een zandfilterpomp, maar een warmtepomp vonden wij echt niet nodig. Het bad warmt met dit weer zo snel op door de zon alleen.
Ik zwem graag op de eerste warme dag al. In plaats van 3 dagen te wachten op opwarming vanuit de zon.
Meestal is de warmte daarna weer gedaald door een onweersbui namelijk
Ik was daar ook een beetje huiverig voor. Daarom heb ik eerst de platen gelegd en daarover het grondzeil. Daardoor bleven de platen prima. Ik heb er aan het einde van het seizoen maar een paar weg hoeven gooien, omdat ze kapot waren. De rest kon ik hergebruiken.Fanta schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:03:
[...]
Bedankt voor de tip. Ik ben zelf geen fan van dat piepschuim, want dat maakt echt een bende als je het moet opruimen. Lijkt me geen goed idee buiten..
Nu kocht ik laatst deze https://www.toppy.nl/prod...t-aardlekbeveiliging.html
aardlek met stekker en tot mijn verbazing bleef deze in dezelfde stand staan als de spanning er af ging.
Dus staat hij aan (lampje brand) en trek je de stekker er uit, dan is hij bij het weer inpluggen nog steeds aan.
Test knopje werkt verder prima, dan knalt hij er netjes uit.
Dus het leek me handig om het hier even te melden (als het al niet ergens eerder langs gekomen is).
Handig tussen de waterpomp om er een smart stekker tussen te kunnen hebben voor timer of verbruik functies.
Zelf gebruik ik hem voor de WP, gezien die zonder kabel kwam. Ik heb daar momenteel geen smart functies nodig, want die heeft al meerdere timers ingebouwd.
En zelfs z'n verbruik is afleesbaar:
:strip_exif()/f/image/0XLUUXGQYFG8UbIRLjLGf5u5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 16-06-2025 11:23 ]
ik gebruik dezeop 10000l nu iets tewarm met 34 graden lolNickrsd schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:41:
Ik wil dit jaar het zwembad 366 rond *85 hoog voorzien van een warmtepomp met een zandfilter( zal wel nodig zijn ).
Wat is nu een goede warmtepomp om dit bad te verwarmen. Heb zonnepanelen en stroom voldoende..
https://www.toppy.nl/prod...mbad-warmtepomp-5-kw.html
Is zoiets goed??
https://bunx.nl/poolex-na...I0zrvMQjEGvhoCEskQAvD_BwEcrazyfrog schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:56:
[...]
ik gebruik dezeop 10000l nu iets tewarm met 34 graden lol
Ja zit in de buurt, maar ik weet dus niet welk draad er op de Speck Badu Magic pompen zit
Weet iemand dat hier toevallig? Het is namelijk niet hetzelfde draad als standaard PVC draadverbindingen. Het heeft een vrij groffe spoed
Slang doorsnijden zal wel niet gaan omdat de mof dan eraf is of zou goed moeten komen met een klem.
Elke bouwmarkt met zwembad afdeling?
Of gewoon online bij Toppy. Heb je t ook morgen in huis. Of direct afhalen.
Waar woon je ergens? Stuur even DM andersSTIMPPYYY schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:14:
Moet een klein stukje 32mm slang hebben (metertje oid). Iemand een tip waar te halen. Bouwmarkten komen aan met 6 meter, te duur en niet nodig. Snap niet dat zoiets simpels alleen online gekocht kan worden.
Slang doorsnijden zal wel niet gaan omdat de mof dan eraf is of zou goed moeten komen met een klem.
Waar zijn beste strips te krijgen voor het toestel? of zou ik gewoon via Amazon.de die van Harren24 nemen?
Zou vooral DPD1, CYA en TA nodig hebben.
Gisteren een rond Bestway zwembad van 300cm x 76 cm hoog gekocht (Zwembad) met cartridge pomp erbij, maar wanneer ik deze in het stopcontact doe gebeurt er vrij weinig.
Wat zie ik over het hoofd?
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Aannemende dat je de slangen volledig hebt aangesloten en de pomp vol met water zit. En je niet "droog" aanzet?
Stopcontact heeft wel stroom?
Indien dat allemaal n.v.t mag je terug voor garantie op de pomp.
Dennis1812 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:54:
Zit er een aardlek op de stekker die je eerst op reset moet klikken?
Aannemende dat je de slangen volledig hebt aangesloten en de pomp vol met water zit. En je niet "droog" aanzet?
Bedoel je de aardlek schakelaar in de meterkast? Op de stekker kan ik geen reset of iets vinden.Dennis1812 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:54:
Zit er een aardlek op de stekker die je eerst op reset moet klikken?
Filter zit vol met water, mijn schoenen ook nu 😅 en er is ook stroom.
Ja. Sommige pompen hebben richting het einde van de kabel een blokje ertussenjordyyyys schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:23:
[...]
Bedoel je de aardlek schakelaar in de meterkast? Op de stekker kan ik geen reset of iets vinden.
Filter zit vol met water, mijn schoenen ook nu 😅 en er is ook stroom.
Ziet er ongeveer zo uit:
https://www.conrad.nl/nl/...lKorbV-zlxbRoCH4YQAvD_BwE
Maar als je niks ziet zal jouw pomp dat niet hebben. Als er verder geen "aan" knop op zit dan gok ik dat je pomp simpelweg kapot is.
Omruilen dus.
Als je bad al gevuld is zou ik even bellen of je ook de pomp los mag ruilen. Meeste winkels verkopen de pompen ook los.
Ik persoonlijk zou niet t hele bad weer leegmaken en droog maken etc.
Als winkel moeilijk doet zou ik persoonlijk bij de action voor 30 euro een nieuwe cartridge filterpomp oppikken.
Maar je hebt volledig recht op garantie en omruil natuurlijk. Dus dat eerst proberen.
@BloedvatDennis1812 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:10:
Met PH- verlaag je volgens mij ook je alkaliniteit.
Maar is het niet zo dat je eerst alkaliniteit op orde moet hebben, dan de pH waarde, en dan de chloor waarde?
Ik ben hier toevallig zelf mee bezig, omdat ik een soort waas in het zwembad heb zitten (alsof er veel zonnebrand in zit). Nu heb ik de waardes gemeten (ik kan helaas alleen de pH en het chloor meter momenteel) en de pH is te hoog en de chloor te laag.
Kan ik nu het beste alles maar gewoon halen, zoals alkaliniteit plus en min en pH plus en min?
Ik heb een 3x2m opzet zwembad met zand filterpomp
Eerst je Ph op orde brengen. Daarna chloor.
In 5 jaar zwembad heb ik nog nooit PH+ gebruikt.
Maar @Jazsie kan er vast meer en betere informatie over delen. Ik hobby maar wat aan en over t algemeen is mn water mooi helder. Maar echt scheikundige achtergrond kan ik niet geven. Daar zijn anderen veel beter in.
Dat over alkaliniteit verlagen met PH- heb ik ook overgenomen van mijn verpakking PH-.
Die waas, melkachtig zonnebrand achtig water had ik ook. Met PH- en daarna wat extra chloor was het in een goede dag helemaal weg.
Wel je pomp extra laten filteren als je iets toevoegt aan chemicaliën.
Ik doe ook altijd eerst Ph en dan pas mijn chloor maar een kant en klaar app ervoor zou wel eens fijn zijn haha, altijd meten met een stripje en dan vervolgens alles met de hand uitrekenenDennis1812 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:07:
Persoonlijke mening?
Eerst je Ph op orde brengen. Daarna chloor.
Als het even mee zit is morgen de warmtepomp binnen en kunnen we de loop afsluiten en beginnen met vullen
Ik ben ook geen kenner hoor, maar echt op iedere zwembad informatie website, filmpjes etc. wordt gezegt dat je alkaliteit echt eerst op orde moet zijn, anders blijven pH waardes gek doen.
Ik geloof er ook wel in dat dit zo werkt, want al die waardes hebben met elkaar te maken. Zie het als een huis. Zonder fundering (goede alkaliteit) kun je geen muren bouwen (pH waarde) en zonder goede pH waarde, geen dak (chloor waarde)
Is echt een poolboy hahaha.
Geef je waardes die je hebt met de afmeting van je zwembad en de info die hij eruit spuwt is verassend...
Zo heb ik een lagere ORP waarde momenteel waardoor mijn systeem gaat overchloreren. Hij zegt zet het even wat lager richting 600a650mv daar CYA toevoeging eerst zeker een week moet stabiliseren. Houd dan dagelijks je vrije chloor in de gaten en zorg dat deze tussen 2 en 3 is.
Zou me niet verbazen als hij het juist heeft over meer dingen als dat
haha mooiHanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:07:
Heb al veel hulp gehad van chatgpt...
Geef je waardes die je hebt met de afmeting van je zwembad en de info die hij eruit spuwt is verassend...
Zo heb ik een lagere ORP waarde momenteel waardoor mijn systeem gaat overchloreren. Hij zegt zet het even wat lager richting 600a650mv daar CYA toevoeging eerst zeker een week moet stabiliseren. Houd dan dagelijks je vrije chloor in de gaten en zorg dat deze tussen 2 en 3 is.
ChatGPT is geweldig, ik gebruik het inmiddels dagelijks voor prive en werk. Zo'n digitale assisent haalt veel zoekwerk bij mij weg. Ideaal.Hanzzzie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:07:
Heb al veel hulp gehad van chatgpt...
Maar...ik merk ook dat ChatGPT het vaak nogal "feitelijk" brengt, waardoor je het klakkeloos aanneemt.
Heb al vaak fouten (vanuit mijn werk) ontdekt. Dat is wel zorgelijk. Dus blijft kritisch op de antwoorden door het te laten onderbouwen!