Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpel2
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-07 22:29
Dark Matter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:57:
Ik heb vrij veel gezocht, maar het is toch moeilijk om te vinden.
Weet iemand in dit topic misschien een bedrijf die een goede kind-veilige glazen omheining voor een zwembad kan plaatsen.

Veilig gehard super helder glas, 1,20 meter hoog en zo weinig mogelijk palen etc. Omgeving Limburg.

Zo iets als onderstaande foto.

[Afbeelding]
Wij hebben dit geplaatst.
https://www.vevor.nl/zwem...q4KqNSxzCVCq8UlwAxEkpfSZH

Doet zeker zijn werk, je kan er ook doorkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 15:43

xces

To got or not to got..

Welke sensor kamer heb je nu uiteindelijk gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:06
xces schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Welke sensor kamer heb je nu uiteindelijk gekocht?
Tot nu toe heb ik ze beide haha, de zeliapod https://www.zwembad-totaa...onele-flowkamer-50mm.html en een wat meer basic "sondehouder" https://www.dezwembadwink...der-transparant-50mm.html die nog onderweg is. Mijn standaard sensoren passen niet in de zelia pod, wellicht de nieuwe die onderweg zijn wel maar ik vermoed dat de zeliapod retour gaat of iemand hier moet interesse hebben dan kan die overgenomen worden.
Mijn hoop is dat of de nieuwe sensoren mooi passen of de "sondehouder" wel goed past. Voordeel van ze zelia vind ik het design (het is echt een kamer met een aparte sectie in die kamer voor de sondes), de hoeveelheid aansluitingen en het feit dat hij al direct een aarde aansluiting heeft. Nadeel is toch wel de prijs haha. Voordeel van de basic sondehouder is dat je goed kan zien hoe de sondes zitten, en de prijs (tov zelia want nog steeds duurder dan een aanboorzadel) nadeel is dat ik eigenlijk net 1 sensorhouder te kort kom en er geen aarde op zit. Ik ben er dus nog niet helemaal uit hoe het echt gaat worden maar ik laat het eindresultaat hier sowieso even zien als alles in het pomphuisje (keter manor 64 pent) gebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Weet iemand wat er precies verkeerd gaat als je een Intex zandfilterpomp op "Backwash" zet, en dat er allemaal filterglas uit komt zetten?

Ik heb een Intex 26644GS zandfilterpomp, en alles dus aangesloten en klaar gezet zoals het hoort. Nu wilde ik dus voor de eerste keer een backwash uitvoeren om het filterglas schoon te maken (nieuw filterglas), maar er komt dus allemaal filterglas uit de "drain"

Weet iemand wat ik misschien verkeerd doe?

Even een kleine update:
De eerste seconde of 5 komt er niks uit, daarna begint er filterglas mee te komen

@TailwindNL
Ik zag jou post van een aantal jaar geleden. TailwindNL in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Was het bij jou ook dat er best wel veel uit kwam?

[ Voor 25% gewijzigd door Wachten... op 10-06-2025 20:14 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10

paQ

ow man wat had ik hier geen zin in :|

Naja goed... hij is weer leeg en zonder veel elbowgrease schoon. Vullen maar.
Morgen 40 kg zout erin, en dan gaan we de boel weer eens aanzwengelen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qlTDADuiJtiJ0nW87l3zphZ7E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrgNlMbtgC4k673w3rMZGrPL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJUa5xq_PMEBeZ2pprG1xedooCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyr9Hi1BJWANeJywCkBl0JYT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Wachten... schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:39:
Weet iemand wat er precies verkeerd gaat als je een Intex zandfilterpomp op "Backwash" zet, en dat er allemaal filterglas uit komt zetten?

Ik heb een Intex 26644GS zandfilterpomp, en alles dus aangesloten en klaar gezet zoals het hoort. Nu wilde ik dus voor de eerste keer een backwash uitvoeren om het filterglas schoon te maken (nieuw filterglas), maar er komt dus allemaal filterglas uit de "drain"

Weet iemand wat ik misschien verkeerd doe?

Even een kleine update:
De eerste seconde of 5 komt er niks uit, daarna begint er filterglas mee te komen

@TailwindNL
Ik zag jou post van een aantal jaar geleden. TailwindNL in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Was het bij jou ook dat er best wel veel uit kwam?
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Komt het er met bakken uit of een beetje? weet je zeker dat je niet teveel filterglas erin hebt gedaan. heb je tijdens het vullen goed die middelste pijp naar beneden gehouden zodat het filterglas er niet onderdoor kan. is je rubber in de pomp aan de onderkant van je 6 weg kraan nog helemaal in orde? Is je filterglas niet zo fijn dat het door de kleine openingen kan? ik weet niet precies hoe het er bij jou pomp uitziet maar ter referentie heb ik het dan over deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImpvM6wtJXc-y4e_NcXHgcmmfl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKfXfEIhcjwzEfhsIKlqj5c7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
SnoozeOperator schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Komt het er met bakken uit of een beetje? weet je zeker dat je niet teveel filterglas erin hebt gedaan. heb je tijdens het vullen goed die middelste pijp naar beneden gehouden zodat het filterglas er niet onderdoor kan. is je rubber in de pomp aan de onderkant van je 6 weg kraan nog helemaal in orde? Is je filterglas niet zo fijn dat het door de kleine openingen kan? ik weet niet precies hoe het er bij jou pomp uitziet maar ter referentie heb ik het dan over deze
[Afbeelding]
Ja ik heb op al deze punten gelet, dus het zou goed moeten zijn. Het enige waar ik achter kwam, (en even voor de duidelijkheid, ik ben de pomp via marktplaats gekocht). Is dat er op de pomp zelf staat 70220rc (Intex) en als ik op het filter kijk, dan staat daar 90220rc (Intex)

Zover ik online kan zien, is de 70220rc een veel krachtigere pomp dan dat het filter aan kan. Ik heb geen idee of ze die pomp ook op dat filter toepassen, naar dat lijkt me niet. Je hebt dus best kans dat de pomp helemaal niet bij dit filter hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Ja ik heb op al deze punten gelet, dus het zou goed moeten zijn. Het enige waar ik achter kwam, (en even voor de duidelijkheid, ik ben de pomp via marktplaats gekocht). Is dat er op de pomp zelf staat 70220rc (Intex) en als ik op het filter kijk, dan staat daar 90220rc (Intex)

Zover ik online kan zien, is de 70220rc een veel krachtigere pomp dan dat het filter aan kan. Ik heb geen idee of ze die pomp ook op dat filter toepassen, naar dat lijkt me niet. Je hebt dus best kans dat de pomp helemaal niet bij dit filter hoort.
De kracht van de pomp zou niet uit moeten maken (of het moet echt buitenproportioneel veel meer zijn), je kunt namelijk ook gewoon een los filtermediatank kopen en dan een losse pomp erbij kopen. Intex maakt hier alleen een set van. Er is ergens een opening waardoor het filterglas kan ontsnappen en met een zwaardere pomp merk je dat eerder dan met een minder krachtigere. Mijn vermoeden blijft het rubber op de 6 weg. Gebeurt het alleen bij backwash of ook bij normaal filteren.
Reden dat dit mijn vermoeden is komt door de werking van backwash. Het kan ook de 6weg zelf zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3j-cJaPPxWWJr7Ozxssaa0xds5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PfTj8Z88jtYzrYuxOsbUSaOr.png?f=fotoalbum_large

AI zegt er nog dit over: When backwashing a sand or glass filter and the filter media (sand or glass) is coming out, it usually indicates a problem with the filter's internal components, specifically the lateral assembly or the multiport valve. The lateral assembly is the part that holds the filter media and directs water flow, while the multiport valve controls water flow through the filter.
Here's a more detailed explanation and potential solutions:
Possible Causes:
Damaged Lateral Assembly:
If the lateral assembly has cracks, broken parts, or is not properly sealed, it can allow the filter media to be pushed out during backwashing.
Improper Backwash:
Backwashing for too long or with too high of a flow rate can dislodge the media.
Overfilled Filter:
If the filter is overfilled with media, some of it may be expelled during backwashing.
Multiport Valve Issues:
A malfunctioning multiport valve can cause backwash to occur incorrectly, potentially pushing media out.
Solutions and Troubleshooting:
1. Turn Off the Pump:
Before attempting any repairs or troubleshooting, ensure the pump is turned off to prevent further issues.
2. Inspect the Filter:
Check the lateral assembly for any signs of damage, such as cracks or broken parts.
Make sure the multiport valve is properly seated and not leaking.
3. Backwash Properly:
Backwash for the recommended duration (usually 3-5 minutes). Observe the sight glass to ensure the water runs clear during backwashing.
4. Rinse Properly:
After backwashing, rinse the filter for a short period (e.g., 30 seconds) to push the media back into place and remove any remaining debris.
5. Consider Sand Replacement:
If the lateral assembly is damaged or the filter is consistently losing media, it might be necessary to replace the sand or glass media.
6. Professional Help:
If you're unable to diagnose or fix the problem, it's best to seek professional assistance from a pool technician.
Important Note: Always prioritize safety when working with pool equipment. Be sure to disconnect the power to the pump and any associated equipment before working on the filter.

offtopic:
weet iemand de BB code om lange stukken tekst achter een klik te verbergen? of is dat niet actief

[ Voor 55% gewijzigd door SnoozeOperator op 11-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Togi schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Ik zou wegblijven bij de Intex zandfilterpompen
Die van mij maakte een bak herrie waar de buren niet blij van werden (stond zelfs in een grote kist met isolatie om geluid te minderen). Vervangen voor een andere pomp met Isaver ervoor.
Nu na 4 jaar gebruik is de hendel van de 6 wegklep gebroken waardoor ook die het niet meer doet en ik nu maar ook een nieuw zandfilter heb besteld.

Verder valt mij de kwaliteit van intex sowieso tegen. Na 3 jaar moest ik al nieuwe poten bestellen van mijn Prism frame omdat sommige poten zo verroest waren dat ze niet meer bruikbaar waren.
Ook de liner begint nu na 4 jaar de eerste gaten te vertonen
Mag ik vragen wat jij dan hebt qua pomp/zandfilter?

Ik moet denk ik toch kijken voor een nieuwe pomp, en zat nu te kijken voor een jntex sx1500 of een sx925, echter lees ik een hoop slechte verhalen over het geluid.

Ik woon in een rij woning, dus de buren moeten er niet teveel last van hebben.

@SnoozeOperator, ik ga er nog eens even naar kijken, maar ik denk dat ik dus sowieso voor wat nieuws ga kijken, want ik vertrouw deze koop niet helemaal (lees bovenstaand)

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 11-06-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Ik moet denk ik toch kijken voor een nieuwe pomp, en zat nu te kijken voor een jntex sx1500 of een sx925, echter lees ik een hoop slechte verhalen over het geluid.

@SnoozeOperator, ik ga er nog eens even naar kijken, maar ik denk dat ik dus sowieso voor wat nieuws ga kijken, want ik vertrouw deze koop niet helemaal (lees bovenstaand)
Ik ben uiteindelijk voor de QX2100 https://intexcompany.cz/e...water-system-220v/pn-218/ gegaan, dit is een combinatie met zoutsysteem dus geen aparte pomp en zout setup maar alles in 1. Bevalt hier goed en geluid is goed te doen. Wel ben ik het ook nog allemaal in een Keter huisje aan het bouwen waardoor er nog minder geluid is maar ook nu is hij vrij stil. Voordeel van overdekt zetten is dat de pomp over het algemeen beter blijft. De hendel van een pomp afbreken komt (meestal) omdat de elementen het plastic inmiddels zo ver aangetast hebben dat het poreus is en ook hier zijn oplossingen voor https://www.printables.co...ilter-pump-selector-valve of https://cults3d.com/en/3d...mpe-a-sable-intex-sf90220. liners die stuk gaan na een aantal seizoenen of metalen delen die gaan roesten hoort er allemaal een beetje bij met een opzetbad. Dan moet je pro gaan en in een veel hoger segment gaan zitten maar aangezien een badje (mijne dan) 8 tientjes kost ga ik er niet teveel over nadenken.

[ Voor 31% gewijzigd door SnoozeOperator op 11-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzanne1989
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-06 19:33
Was ik weer... nogmaals een vraag: de nieuwe slangen zijn binnen en zitten er aan. Het lekt vrijwel niet meer. De uitstroom is wel een stuk minder als het water via het dak door de zonnemat moet natuurlijk.
De eerste keer dat ik de pomp aanzette met de nieuwe slangen sprong de slang van de pomp af. Alles opnieuw goed vastgedraaid en nu loopt ie goed.
Enkel vraag ik me af of de druk niet te groot is. De meter staat precies tussen groen en geel in. De uitstroom in het zwembad is redelijk. Is dit oké zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3COCc72YM-w17hXBrV_tC-JVV18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIj6EYfrQU0yYZVDtt8R8Kh6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Suzanne1989 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:03:
Was ik weer... nogmaals een vraag: de nieuwe slangen zijn binnen en zitten er aan. Het lekt vrijwel niet meer. De uitstroom is wel een stuk minder als het water via het dak door de zonnemat moet natuurlijk.
De eerste keer dat ik de pomp aanzette met de nieuwe slangen sprong de slang van de pomp af. Alles opnieuw goed vastgedraaid en nu loopt ie goed.
Enkel vraag ik me af of de druk niet te groot is. De meter staat precies tussen groen en geel in. De uitstroom in het zwembad is redelijk. Is dit oké zo?
[Afbeelding]
'normaal' zegt intex dat je bij geel moet gaan backwashen dus dat is wat hun als "limiet" aangeven. Het is wel een indicatie dat je pomp zijn best moet doen en dus sneller kan slijten of meer herrie maakt. In principe kan het systeem de druk prima aan maar houd het goed in de gaten want als je filtermedia (glas of zand dunno) vervuild raakt zal hij nog meer zijn best moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzanne1989
SnoozeOperator schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:11:
[...]

'normaal' zegt intex dat je bij geel moet gaan backwashen dus dat is wat hun als "limiet" aangeven. Het is wel een indicatie dat je pomp zijn best moet doen en dus sneller kan slijten of meer herrie maakt. In principe kan het systeem de druk prima aan maar houd het goed in de gaten want als je filtermedia (glas of zand dunno) vervuild raakt zal hij nog meer zijn best moeten doen.
Dat ie z'n best moest gaan doen wist ik idd. Want moet het dak op. Vandaar ook deze 6m³ gekocht ;) i.p.v. m'n simpele cartridge filter die erbij zat. Die kon niet omhoog natuurlijk.

Dus zolang ik de meter geregeld controleer en op tijd backwash uitvoer zodra de druk iets oploopt moet dit lukken begrijp ik. Ik heb aqualoon bollen erin zitten. Dat leek me het fijnste i.v.m. minder weerstand.

Hij maakt niet meer herrie dan als ik hem via de bypass laat lopen. Sneller slijten, tja, dat is dan zo. Volgende keer nog grotere pomp aanschaffen dan als deze het uiteindelijk begeeft? Ik vond deze al zo overkill voor mijn kleine 2,6x1,6 badje, maar moest wel i.v.m. opvoerhoogte.
Ben bang dat een nog grotere als deze, als die via de bypass moet, zo hard gaat dat het zwembad zelf het niet aankan. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Suzanne1989 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:23:
[...]

Dat ie z'n best moest gaan doen wist ik idd. Want moet het dak op. Vandaar ook deze 6m³ gekocht ;) i.p.v. m'n simpele cartridge filter die erbij zat. Die kon niet omhoog natuurlijk.

Dus zolang ik de meter geregeld controleer en op tijd backwash uitvoer zodra de druk iets oploopt moet dit lukken begrijp ik. Ik heb aqualoon bollen erin zitten. Dat leek me het fijnste i.v.m. minder weerstand.

Hij maakt niet meer herrie dan als ik hem via de bypass laat lopen. Sneller slijten, tja, dat is dan zo. Volgende keer nog grotere pomp aanschaffen dan als deze het uiteindelijk begeeft? Ik vond deze al zo overkill voor mijn kleine 2,6x1,6 badje, maar moest wel i.v.m. opvoerhoogte.
Ben bang dat een nog grotere als deze, als die via de bypass moet, zo hard gaat dat het zwembad zelf het niet aankan. :S
Tja, of je maakt het verwarmen een apart circuit door bijvoorbeeld deze op je outlet van je bad te zetten https://www.thingiverse.com/make:1227147 daarna https://www.amazon.nl/dp/B015HX16P2 en tot slot iets als https://www.amazon.nl/dp/B0DL5R35MJ dan kun je je pomp en verwarming los van elkaar gebruiken. De kleine pomp heeft ook maar een verbruik van 80 watt dus waarschijnlijk ook wat zuiniger en stiller dan je intex. Opties opties opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzanne1989
SnoozeOperator schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Tja, of je maakt het verwarmen een apart circuit door bijvoorbeeld deze op je outlet van je bad te zetten https://www.thingiverse.com/make:1227147 daarna https://www.amazon.nl/dp/B015HX16P2 en tot slot iets als https://www.amazon.nl/dp/B0DL5R35MJ dan kun je je pomp en verwarming los van elkaar gebruiken. De kleine pomp heeft ook maar een verbruik van 80 watt dus waarschijnlijk ook wat zuiniger en stiller dan je intex. Opties opties opties :)
Ow dat is ook nog wel een goed idee idd. Voor nu laten we het zo maar even. Zolang dit werkt. We bewaren het oude cartridge filter dus nog maar even. Bedankt voor de tips en uitleg! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:32
Iemand een tip voor een goed zwembad voor een 5 jarige, ben zat van die opblaas zwembadjes en wil wat groters waar ze een beetje meer ruimte in hebben. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Intex bestway, ronde vorm, rechthoekig etc waar op letten of wat beter vermijden? Budget tot 250 a 300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

Wij kennen jouw tuin en wensen natuurlijk niet. Of je rond of rechthoekig wil zal je zelf moeten kiezen wat het handigste is.
In mijn tuin is rechthoekig veruit het handigste.
Ik heb bewust een Bestway gekozen omdat die op dezelfde afmeting bijna 20cm dieper is dan de Intex variant.
Mijn zus koos Intex omdat die 20cm minder diep is.

Dat zijn echt persoonlijke keuzes.

Qua verwarming, heb je ruimte op een plat dak evt voor solar. Of gewoon een grote tuin?
Of wil je onafhankelijk van de zon verwarmen met een warmtepomp? Dan mag je budget omhoog.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Weet iemand hier of de speco badu magic 4 of 6) aan te sturen is met bijvoorbeeld een Shelly smart relais?

Ik ben even aan het kijken wat nu een handige keuze is als nieuwe pomp die ik later eventueel via een Shelly aan kan sturen, en waarvan ik later eventueel de toeren wat omlaag kan brengen met een frequentie regelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 19:31
Korte vraag over filterbollen in een Intex ZFP: kun je backwash gebruiken om deze wekelijks te reinigen? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat dit niet kon met filterbollen en je ze met de hand moest wassen, maar dit is nogal een gedoe lijkt me (elke week dit bollen eruit halen en in wasmachine?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Heel de dag nodig gehad met buren samen om het bad te vullen :S

Nieuw noppendekentje erop, pomp met inverter aangezet. Piep. Alles lopen. :)

Warmtepomp aangezet. Piep. En draaien
18.4 graden. Valt me niet tegen voor leidingwater + een dag buiten in 22 graden.

*O*

Geen zin meer om vandaag met zoutzakken te slepen dus elektrolyse doe ik morgen wel.

Bevalt prima nooit wat “winterstallen”.
Gewoon alles uitzetten, water uit alle slangen. En klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-06-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:11:
Weet iemand hier of de speco badu magic 4 of 6) aan te sturen is met bijvoorbeeld een Shelly smart relais?

Ik ben even aan het kijken wat nu een handige keuze is als nieuwe pomp die ik later eventueel via een Shelly aan kan sturen, en waarvan ik later eventueel de toeren wat omlaag kan brengen met een frequentie regelaar
Ik heb een Speck Badu Top II/8. Als je daar stroom op zet gaat hij aan; ik neem aan dat dat met een Shelly dan gaat werken. Deze is ook geschikt voor een frequentieregelaar. Als ik op de site van Toppy kijk lijkt de Speck Badu Magic veel op de Top.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

copywrong1982 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:59:
Korte vraag over filterbollen in een Intex ZFP: kun je backwash gebruiken om deze wekelijks te reinigen? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat dit niet kon met filterbollen en je ze met de hand moest wassen, maar dit is nogal een gedoe lijkt me (elke week dit bollen eruit halen en in wasmachine?).
Het kan.

Verder is elke week compleet overbodig.
Ik was ze 1x halverwege het seizoen in de wasmachine.
Na zijn filter uren draai ik de afsluiters dicht. Met schroevendraaier filtervat open.
Alle bollen in een waszak. In de machine en 3 uurtjes later weer terug in het vat. Vat dicht, afsluiters open en ontluchten.

Kost niet meer dan een kwartier aan arbeid en wat geduld.

Maar backwash is zeker een optie. Alleen wekelijks lijkt mij wat veel.

Tip als je voor mijn routine gaat. Als je afsluiters toch al dicht zijn, gelijk chloor dispenser bijvullen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 11-06-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
ocmer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Ik heb een Speck Badu Top II/8. Als je daar stroom op zet gaat hij aan; ik neem aan dat dat met een Shelly dan gaat werken. Deze is ook geschikt voor een frequentieregelaar. Als ik op de site van Toppy kijk lijkt de Speck Badu Magic veel op de Top.
En zijn deze stil te noemen? Ik kan er echt zo weinig over vinden.....

Ik heb nu dus een Intex staan (zandfilter pomp) maar dat ding kan ik gewoon echt niet gebruiken voor mijn buren, dat ding maakt zoveel herrie.

Ik zat nu naar zoiets aan het kijken als de Speck AQ 280 https://www.toppy.nl/prod...et-aq-280-plus-4-m-u.html

Maar ik lees er dus weinig over en kan ook geen filmpjes vinden om een beetje een idee te hebben van het geluid

Ik hoor ook genoeg over de Blue Bay, maar als ik dan overal hoor dat hij lekt, en dat de kwaliteit om te huilen is, dan wil ik dat soort Chinese troep niet sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:19:
[...]

En zijn deze stil te noemen? Ik kan er echt zo weinig over vinden.....

Ik heb nu dus een Intex staan (zandfilter pomp) maar dat ding kan ik gewoon echt niet gebruiken voor mijn buren, dat ding maakt zoveel herrie.

Ik zat nu naar zoiets aan het kijken als de Speck AQ 280 https://www.toppy.nl/prod...et-aq-280-plus-4-m-u.html

Maar ik lees er dus weinig over en kan ook geen filmpjes vinden om een beetje een idee te hebben van het geluid

Ik hoor ook genoeg over de Blue Bay, maar als ik dan overal hoor dat hij lekt, en dat de kwaliteit om te huilen is, dan wil ik dat soort Chinese troep niet sponsoren.
Ik had eerst ook een Intex pomp en de Speck is heel veel stiller. Als je er nog een frequentieregelaar tussen zet en op 60% zet hoor je hem nauwelijks op een paar meter afstand. Ik heb de pomp zelf in een tuinhuis staan met onze zithoek op 1 meter afstand en slechts een dun houten wandje ertussen en ik hoor hem al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
ocmer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:29:
[...]

Ik had eerst ook een Intex pomp en de Speck is heel veel stiller. Als je er nog een frequentieregelaar tussen zet en op 60% zet hoor je hem nauwelijks op een paar meter afstand. Ik heb de pomp zelf in een tuinhuis staan met onze zithoek op 1 meter afstand en slechts een dun houten wandje ertussen en ik hoor hem al niet meer.
Ja ik hoor veel mensen over een frequentie regelaar. Nu heb ik alleen een beetje naar die dingen gekeken, maar als ik al 350 euro kwijt ben voor de pomp en daar nog 2 a 300 euro bij moet leggen voor een frequentie regelaar, dat wordt het allemaal bij elkaar wel een erg dure grap. Ik heb maar een simpel Intex bad van 3x2 die enkel in de zomermaanden staat.

Nou ben ik best bereidt om wat moeite te doen en wat uit te geven, maar ik betaal dan straks ruim 5x zoveel. Maar is dat het echt waard in jouw ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Dennis1812 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:34:
Wij kennen jouw tuin en wensen natuurlijk niet. Of je rond of rechthoekig wil zal je zelf moeten kiezen wat het handigste is.
In mijn tuin is rechthoekig veruit het handigste.
Ik heb bewust een Bestway gekozen omdat die op dezelfde afmeting bijna 20cm dieper is dan de Intex variant.
Mijn zus koos Intex omdat die 20cm minder diep is.

Dat zijn echt persoonlijke keuzes.

Qua verwarming, heb je ruimte op een plat dak evt voor solar. Of gewoon een grote tuin?
Of wil je onafhankelijk van de zon verwarmen met een warmtepomp? Dan mag je budget omhoog.
Bedankt voor je reactie, ruimte is geen probleem, heb een groot gazon waar het zwembad op kan staan. Alleen je hebt van die blauwe zwembaden zoals bij de action van Intex dacht ik en je hebt van die grijzige ook van intex en bestway. Zijn die grijze beter dan de blauwe?

Ik zat aan een ronde te denken die lijkt me steviger wat constructie betreft. Stroom is ook geen probleem hier, heb flink veel zonnepannelen. Je krijgt overal zo'n filterpomp bij met van die kartonnen patronen, dat lijkt me toch snel vies te worden of dekken jullie het zwembad elke avond af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De meeste dekken hun bad dagelijks netjes af met een afdekzeil. Of altijd bij niet gebruik.
En hebben ook een betere pomp dan die meegeleverd zit.

Heb je de TS gelezen voor de diverse opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Ja ik hoor veel mensen over een frequentie regelaar. Nu heb ik alleen een beetje naar die dingen gekeken, maar als ik al 350 euro kwijt ben voor de pomp en daar nog 2 a 300 euro bij moet leggen voor een frequentie regelaar, dat wordt het allemaal bij elkaar wel een erg dure grap. Ik heb maar een simpel Intex bad van 3x2 die enkel in de zomermaanden staat.

Nou ben ik best bereidt om wat moeite te doen en wat uit te geven, maar ik betaal dan straks ruim 5x zoveel. Maar is dat het echt waard in jouw ogen?
Dan wordt het inderdaad best wat geld voor een klein bad. Zelf zou ik dit denk ik dan niet zo snel doen, maar inderdaad met een Shelly er voor zorgen dat de pomp alleen aan staan als je er zelf en je buren er het minste last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
ocmer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:21:
[...]

Dan wordt het inderdaad best wat geld voor een klein bad. Zelf zou ik dit denk ik dan niet zo snel doen, maar inderdaad met een Shelly er voor zorgen dat de pomp alleen aan staan als je er zelf en je buren er het minste last van hebben.
Oke ik heb de knoop maar doorgehakt. Ik heb een Speck badu magic II 4 gekocht. Deze was toch weer een stuk stiller dan de complete sets van Speck met filter erbij (waarschijnlijk een goedkopere pomp)

Ik hoop dat het geen miskoop is, en dat de buren weer met elkaar kunnen praten met deze pomp 😊

Zover ik overigens begreep, zouden hier de standaard 38mm slangen van Intex op moeten passen (met draad)?

En kan ik deze ook op het filter aansluiten van de Intex 26644GS? Of moet ik toch ook nog wel een andere filter nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Nu online
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:00:
[...]

Oke ik heb de knoop maar doorgehakt. Ik heb een Speck badu magic II 4 gekocht. Deze was toch weer een stuk stiller dan de complete sets van Speck met filter erbij (waarschijnlijk een goedkopere pomp)

Ik hoop dat het geen miskoop is, en dat de buren weer met elkaar kunnen praten met deze pomp 😊

Zover ik overigens begreep, zouden hier de standaard 38mm slangen van Intex op moeten passen (met draad)?

En kan ik deze ook op het filter aansluiten van de Intex 26644GS? Of moet ik toch ook nog wel een andere filter nemen?
Ziet er uit als een goede pomp waar je lang mee vooruit kunt. Als ik de reviews lees, lijkt het er op dat je later ook nog een frequentieregelaar op aan kunt sluiten.
Hoe goed dit gaat passen op Intex spullen weet ik niet goed; maar meestal is er wel iets te knutselen mocht het out-of-the-box niet direct passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suzanne1989 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:27:
Hoe bedoel je de mat 1 kant erin andere kant eruit? Er is maar 1 mogelijkheid om deze aan te sluiten toch? Heb de doos van de mat nog niet open gemaakt, dus nog niet echt goed bekeken.
hangt af van de mat, sommige hebben een bypass-funtie ingebouwd, (in/uit zit in 1 lijn, al dan niet met kranen) deze wil je vermijden.
Voor 2m³ bad dus eigenlijk 2 matten nodig. We gaan het zien, anders bestellen we er idd nog 1 bij. Heb er een bypass bij besteld. Dus mocht het te warm worden kan ik de solarmat nog ontwijken.
heel goed voor beide zaken, voor je huidig bad zal het wellicht meevallen, groter is iets overdimensioneren nooit erg.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:51:
[...]

Zoveel nog? Dan heb ik niks gezegd :)
hoe hoger hoe meer moeite, maar als de flow 1x op gang is .. dan valt het best wel mee.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jorco schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:33:
Ik hoor graag suggesties en ervaringen van de mede tweakers hier. :)
je pomp minimaal 1x liever 2x per 24 uur rond laten pompen ..zolang het bad staat.

Elke dag je liner voelen
het 1ste moment dat deze "glad" aanvoelt meteen pomp activeren
DAN gelijk losse drijver / snel chloor tabs erin mikken.
En (zwembad) bezem pakken. je hoeft niet te hard te drukken maar je doel is wel dat de liner "stroef' aanvoelt.

Pas daarna als je het bad rond bent geweest, je waterwaardes meten en verder bijsturen ..

PS bij weer waar de temperatuur erg schommeld, zal je water ook sneller "vervuilen" met een zeil afdekken is niet om algen groei te voorkomen, maar chloor verdampt zeer snel .. dus dat zeil houd het in het water. daarom dek je het zwembad af als niemand het gebruikt en niet eindeloos open laten.. beter 3x per dag op-en-eraf dan hele dag open.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jasper2603 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:21:
Iemand een tip voor een goed zwembad voor een 5 jarige, ben zat van die opblaas zwembadjes en wil wat groters waar ze een beetje meer ruimte in hebben. Maar zie door de bomen het bos niet meer. Intex bestway, ronde vorm, rechthoekig etc waar op letten of wat beter vermijden? Budget tot 250 a 300 euro
Ongeluk zit in klein hoekje, zonder zwemdiploma = altijd bandjes of zwemvest aan.

ik zou voor een opblaasbad gaan die je elke dag leegmikt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
copywrong1982 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:59:
mijn filterbollen gooi ik erin mei/juni en september/november eruit voor de wasmachine.. geen reiniging/backwash tussendoor .

Teminste voor mijn 4.5m3 bad. en 6m3 pomp.

Belangrijkste is waterwaarde(s) op peil te houden met name PH en chloor. en alleen als er gezwommen is of erg veranderd weer dan gooi ik wat extra chloor erin.

3 weken weg is wisselend suc6 maar elke dag 2 uur pompen automagisch scheelt wel.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
jasper2603 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:21:
Wij hebben zelf een Intex metal frame (blauwe basis zwembad) die al een paar jaar mee gaat, en op wat roest op de buizen na, er als nieuw uit ziet. Het is een bad van 3x2 meter en 0.75m hoog, waar wijzelf en onze dochter al een paar jaar heel blij mee zijn (dochter inmiddels bijna 6).

Als ik de ruimte had, dan was ik liever voor een ronde prism gegaan zoals deze https://www.toppy.nl/prod...6-cm-incl-filterpomp.html echter past rond hier net niet lekker in de tuin.

We hebben tot nu toe het altijd gedaan met de standaard pomp die er bij zit, echter blijf je wel cartridges 'schoonmaken' en vervangen. We konden wel de hele zomer verder doen met hetzelfde water.

Als ik het voor mezelf zou moeten zeggen en een advies mocht geven. Koop een ronde prism van Intex. Koop daar een leuke zandfilterpomp bij (de pomp is echt het belangrijkst). Ik zou alleen wegblijven bij Intex pompen, deze maken echt zoveel herrie.

Ik krijg vanmiddag de Speck Badu magic II 4 binnen. Dit is wel een hele andere prijsklasse 329 euro voor alleen de pomp, maar als ik het even vergelijk met een dagje op pad gaan met de kleine, of zwemmen of een weekendje weg, dan valt het voor een hele zomer plezier ook wel weer mee. Je kunt bij ons echt niet in de tuin zitten met 20+ graden. Je moet echt kunnen afkoelen. Wij hebben overigens nooit een WP gebruikt om het zwembad te verwarmen. De zon doet zelf zijn werk al genoeg, en wij willen alleen afkoelen in de zomer.

Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

In een hele nacht maar 1 graad omhoog gekomen @ 75Hz. -O-
De COP bij 12/13 graden is niet denderend. 3 oid.
begonnen bij 16, gedaald tot 12, weer 16 nu.

Eens kijken hoe hard het vanaf nu gaat. (Poolex Q7, rond de 19m3 naar schatting)

edit:

Even door gpt gehaald. De gemiddelde temperatuur over de 13 uren die het ding vannacht heeft gedraaid:

19:30–00:00: ~15,5–16 °C
00:00–06:30: gemiddeld ~13–14 °C
06:30–08:45: stijgend naar ~18,5 °C
Ruwe gemiddelde over 13 uur:

≈14,9

🎯 Betekenis voor je warmtepomp

Je COP van ~3,15 is behaald bij een gemiddelde nachtelijke buitentemp van slechts ~15°C
Het rendement is opvallend goed gezien die lage nachttemperaturen
De warmtepomp moest ‘s nachts tegen flinke afkoeling in werken, en heeft dat verrassend efficiënt gedaan

[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 12-06-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 09:21

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik snap even iets niet :P Ik heb een warmtepompje bij het zwembad (2e hands gekocht) Kan het exacte model niet meer terugvinden; waarschijnlijk te oud alweer maar deze lijkt er het meest op: https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-3-1-kw.html

Bediening is iig identiek maar nu ik de handleiding (https://cdn.toppy.nl/prod...armtepomp-handleiding.pdf) daarvan even door zat te kijken zag ik dat de mode parameter op Heat en Cool gezet kan worden; en de default is Cool.
Is dat niet de verkeerde setting voor het opwarmen van het zwembad? :D Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-07 14:58
Bergie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:17:
Ik snap even iets niet :P Ik heb een warmtepompje bij het zwembad (2e hands gekocht) Kan het exacte model niet meer terugvinden; waarschijnlijk te oud alweer maar deze lijkt er het meest op: https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-3-1-kw.html

Bediening is iig identiek maar nu ik de handleiding (https://cdn.toppy.nl/prod...armtepomp-handleiding.pdf) daarvan even door zat te kijken zag ik dat de mode parameter op Heat en Cool gezet kan worden; en de default is Cool.
Is dat niet de verkeerde setting voor het opwarmen van het zwembad? :D Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
is een inverterpomp, kan zowel koelen als warmen... dus op HEAT of WARM zetten dan :)
tenzij je natuurlijk graag in een koud bad wil :P

dit is vooral bedoeld om baden evt te koelen die gevoelig zijn voor osmose of linerschade bij +32gr

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bergie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:17:

Kan me niet voorstellen dat ie standaard zal koelen bij inschakelen hoor. Maar voel even aan de uitvoer in je bad, dan weet je het snel genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:37
Wachten... schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Begon met de 8 of 10l Intex maar die maakte veel herrie
een kist eromheen met isolatie was niet afdoende.
Ik heb toen de Aquamaster 10 gekocht en aangesloten op de filter van intex
Vervolgens nog wel een Isaver ervoor geplaatst.
Hij start nu 'smorgens op op hoge toeren voor 2u (want dan zit er toch niemand buiten) en rond 10u gaat ie naar 75% of zo.
Nu maakt de inspuiter meer herrie dan de pomp

Nu ging de 5 wegklep kapot van de Intex dus er zit nu een Weau vat achter de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

paQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Kan me niet voorstellen dat ie standaard zal koelen bij inschakelen hoor. Maar voel even aan de uitvoer in je bad, dan weet je het snel genoeg :)
Nee hij heeft zeker niet gekoeld; maar dat komt natuurlijk omdat ik een hogere temperatuur ingesteld dan de watertemperatuur. Dus in het ergste geval heeft hij niks gedaan; wat ik ook niet geloof want het water wordt langzaamaan wel warmer. Dus beetje vaag ding.
In de uitvoer in het bad voelt het niet echt als warm water maar dat komt natuurlijk ook door de bypass wat er voor zorgt dat er maar een deel van het water naar de warmtepomp gaat. Dus dat is lastig voelen.

Ik zet hem nu gewoon even op de Heat stand en kijk wel of er iets gaat veranderen :D

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Bergie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Nee hij heeft zeker niet gekoeld; maar dat komt natuurlijk omdat ik een hogere temperatuur ingesteld dan de watertemperatuur. Dus in het ergste geval heeft hij niks gedaan; wat ik ook niet geloof want het water wordt langzaamaan wel warmer. Dus beetje vaag ding.
In de uitvoer in het bad voelt het niet echt als warm water maar dat komt natuurlijk ook door de bypass wat er voor zorgt dat er maar een deel van het water naar de warmtepomp gaat. Dus dat is lastig voelen.

Ik zet hem nu gewoon even op de Heat stand en kijk wel of er iets gaat veranderen :D
Als de compressor draait en de fan blaast (moet je duidelijk kunnen horen) dan doet ie het toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

paQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Als de compressor draait en de fan blaast (moet je duidelijk kunnen horen) dan doet ie het toch gewoon?
ja dat doet hij sowieso; ook op de default Cool stand dus. Daarom dus ook de verwarring :D

Yamaha MT-09

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Bergie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:45:
[...]

ja dat doet hij sowieso; ook op de default Cool stand dus. Daarom dus ook de verwarring :D
Blaast die warme lucht dan is ie het zwembad aan het koelen, blaast ie koude lucht dan is ie het zwembad aan het verwarmen. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

het kan zo simpel zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Idd, ben wel benieuwd of er ooit nog een tijd komt dat we al die warmtepompen aan elkaar knopen.
Ben met m'n airco warme lucht naar buiten aan het blazen en met m'n zwembad en warmtepompdroger koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Tinusvolkel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Idd, ben wel benieuwd of er ooit nog een tijd komt dat we al die warmtepompen aan elkaar knopen.
Ben met m'n airco warme lucht naar buiten aan het blazen en met m'n zwembad en warmtepompdroger koude lucht.
ja, de HAWHX-3000

The household air and water heat exchanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 14:48

NDF82

Doomed Space Marine

Ik ben voor de eerste keer een opzetzwembad aan het samen voor mijn kinderen (6 en 9 jaar) wat we niet iedere dag leeg laten lopen. Ik kom op het volgende bij Toppy:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Winkelwagen
Intex afdekzeil - Rond Frame - 366 cm (zeilmaat 391)
 10,95
Intex solar cover rond - 366 cm (zeilmaat 348) - Blauw
 19,95
Intex zwembadtrap 91 cm
 29,95
Filterglas fijn - 20kg
 22,95
Bestway Flowclear Polysphere filterballen - 500 gram
 14,95
Intex SX925 zandfilterpomp - 2 m³/u
 98,95
Toppy startset met kleine chloortabletten voor zwembaden
 71,70
1x Melpool kleine chloortabletten 20 grams 1 kg
1x Melpool chloorshock 55G 1 kg
1x W'eau pH minus poeder - 1,5 kg
1x W'eau pH plus poeder - 1 kg
1x Kokido mini chloordrijver (voor kleine chloortabletten)
1x Toppy DPD 2-in-1 testset inclusief tabletten

Intex Prism Frame zwembad - 366 x 76 cm
 64,95

Verzending gratis

Totaal
Inclusief btw en recyclingbijdrage

€ 334,35

Na het doornemen van dit topic ben ik bewust voor een losse zandfilterpomp gegaan i.p.v. een zwembad waarbij de filterpomp wordt meegeleverd. Ik heb geen ervaring met chloor e.d. dus ben daarom voor een startset gegaan.

Mis ik nog iets? Of andere tips?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
NDF82 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:43:
Ik ben voor de eerste keer een opzetzwembad aan het samen voor mijn kinderen (6 en 9 jaar) wat we niet iedere dag leeg laten lopen. Ik kom op het volgende bij Toppy:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Winkelwagen
 10,95
 19,95
Intex zwembadtrap 91 cm
 29,95
Filterglas fijn - 20kg
 22,95
 14,95
 98,95
 71,70

64,95

Verzending gratis

Totaal

€ 334,35

Na het doornemen van dit topic ben ik bewust voor een losse zandfilterpomp gegaan i.p.v. een zwembad waarbij de filterpomp wordt meegeleverd. Ik heb geen ervaring met chloor e.d. dus ben daarom voor een startset gegaan.

toon volledige bericht
Woon je vrijstaand of in een rij woning?
Als je in een rij woning woont, dan zou ik zelf niet voor een Intex filter gaan. Die dingen maken echt veel teveel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind een 2m3 vrij zwakjes.
Ik heb de Intex 6m3.

Ja, je hoort hem. Maar ik vind het best meevallen en ga rustig buiten zitten ermee.

Al blijft dat subjectief.

2m3 is vrij laag

Nog een solar mat misschien om te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ben toch al jaren nieuwsgierig naar het ECHTE rendement van mijn Poolex Q7 WP.

Ik ga het nu eens loggen (want opwaremen vanaf koud bad) en laat Chat GPT de dataset verwerken, inclusief zon-bijdrage op het zonnedekentje. (locatie, azimut, buiten temp, oppervlakte)
Van de warmtepomp houd ik verbruik, dT, compressorvermogen bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaO4Uw66-RD-_nxnFlfpmUKjayU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STu85KFcbYyMnnNbAeHnh9j0.png?f=fotoalbum_large
:?
kan nog niet helemaal (be)vatten waarom hij niet gewoon 7kW levert, maar dat zal de absolute max zijn met warme lucht koud water

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 12-06-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Dennis1812 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:48:
Ik heb de Intex 6m3.

Ja, je hoort hem. Maar ik vind het best meevallen en ga rustig buiten zitten ermee.

2m3 is vrij laag

Maar woon je vrijstaand of niet? En hoe groot is je tuin en hoever zit je er vanaf? Ik zou zelf als vuistregel aanhouden, heb je directe buren? Skip dan een intex en ga voor wat beters (stiller). Ik vind persoonlijk dat je het je buren niet aan kunt doen.

Of je moet hem binnen kunnen zetten ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 12-06-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wachten... schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Maar woon je vrijstaand of niet? En hoe groot is je tuin en hoever zit je er vanaf? Ik zou zelf als vuistregel aanhouden, heb je directe buren? Skip dan een intex en ga voor wat beters (stiller). Ik vind persoonlijk dat je het je buren niet aan kunt doen
Dat, en investeer (als het effe uit kan) in een frequentieomvormer al dan niet icm een kist oid.
Mijn pomp in het 19 m3 bad zet ik vrijwel nooit hoger dan 2300 rpm. (ca 185 W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Wachten... schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Woon je vrijstaand of in een rij woning?
Als je in een rij woning woont, dan zou ik zelf niet voor een Intex filter gaan. Die dingen maken echt veel teveel herrie.
Vrijstaand. Maar hou zelf ook niet van lawaai.
Dennis1812 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:48:
Ik heb de Intex 6m3.

2m3 is vrij laag

Een solar overwogen ja, maar nog niet besloten. Als ik die zou willen aansluiten, beter een hoger pomp debiet nemen? Jij hebt een 6m3 pomp, op welk formaat zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

paQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:55:
[...]

Dat, en investeer (als het effe uit kan) in een frequentieomvormer al dan niet icm een kist oid.
Mijn pomp in het 19 m3 bad zet ik vrijwel nooit hoger dan 2300 rpm. (ca 185 W)
Zijn dat deze? https://www.toppy.nl/cate...r=Prijs%20laag%20-%20hoog

Dat is wel een serieus prijs verschil! Wellicht dat een geisoleerde/gedempte bak timmeren meer passend is voor het zwembad wat we voor ogen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55

Toppe

Oké ✅

Ik heb net even ChatGPT laten uitrekenen of ik vanmiddag kan zwemmen:

Geschatte zwembadtemperatuur om 15:00 uur:
22 °C (begintemperatuur)+11.56 °C (opwarming)=33.56 °C

:+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:20

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Winkelwagen
 10,95
 19,95
Intex zwembadtrap 91 cm
 29,95
Filterglas fijn - 20kg
 22,95
 14,95
 98,95
 71,70

64,95

Verzending gratis

Totaal

€ 334,35

toon volledige bericht
Je mist nog een schoonmaakset om vuil van wateroppervlak en bodem te verwijderen. Heb zelf goede ervaring met Intex Basis Schoonmaakset Pool. Let erop dat er ook een steel bij moet.
En ph plus heb je eigenlijk nooit nodig. Zie topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@NDF82 Denk dat de Blue Bay Filterpomp Speedclean 4 m³/u ook een prima optie is voor dat formaat zwembad.
Ik gebruik hem hier voor een 8m3 zwembad.
Deze hoor je helemaal niet. ( de vrouw dacht laatst zelfs dat die uitstond maar hij pompte gewoon rond )
Het enige nadeel imo is dat het lekvrij krijgen wel wat lastig is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

NDF82 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:01:
[...]

Zijn dat deze? https://www.toppy.nl/cate...r=Prijs%20laag%20-%20hoog

Dat is wel een serieus prijs verschil! Wellicht dat een geisoleerde/gedempte bak timmeren meer passend is voor het zwembad wat we voor ogen hebben...
Je kunt ook een 'normale' pomp kopen, gewoon met een stekker en verder niets, en dan een losse frequentieomvormer.

De aanschafprijs is 1, het verbruik 2.
Je kunt zo je pomp met voldoende flow trager laten lopen. Direct (veel) minder verbruik en (veel) minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wachten... schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Maar woon je vrijstaand of niet? En hoe groot is je tuin en hoever zit je er vanaf? Ik zou zelf als vuistregel aanhouden, heb je directe buren? Skip dan een intex en ga voor wat beters (stiller). Ik vind persoonlijk dat je het je buren niet aan kunt doen.

Of je moet hem binnen kunnen zetten ofzo
Nee, rijtjeswoning met kleine tuin.
Buren hebben er geen last van. Heb geverifieerd.
NDF82 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Vrijstaand. Maar hou zelf ook niet van lawaai.

[...]

Een solar overwogen ja, maar nog niet besloten. Als ik die zou willen aansluiten, beter een hoger pomp debiet nemen? Jij hebt een 6m3 pomp, op welk formaat zwembad?
Ik heb 4x2x1.22m 8000l.

Die pomp gekocht met ons vorige bad. Dat was 3x2 en 0,76m diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Volgens mij is zo'n soort gelijke vraag een paar pagina's verder ook gesteld, daar misschien ook eens kijken.

Persoonlijk zou ik voor kids van 6-9 niet (meer) voor een 78cm bad gaan. Neem liever iets van >100cm. Die leeftijd wil 'duiken' en onder water dingen doen... dan is 78 cm (wat je niet helemaal vult!) beperkt...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Winkelwagen
 10,95
 19,95
Intex zwembadtrap 91 cm
 29,95
Filterglas fijn - 20kg
 22,95
 14,95
 98,95
 71,70

64,95

Verzending gratis

Totaal

€ 334,35

toon volledige bericht
filter glas OF filter bollen
De keuze ligt meer of je de ZFP leeg moet halen bij het opbergen .. glas laat je 5-10 jaar zitten, filterbollen erna even de wasmachine in ..

chloor-shock heb je niet nodig, --> een buitenboord dispenser + langzaam oplossend chloor tablet is 20x handiger. en houd je chloor constant(er) .. je snel chloor in een drijver gebruik je dan alleen om 'bij te sturen"

VOETENBAD (100% noodzakelijk)
- trap ?
- bezem/borstel om je liner "ruw" te houden en schepnet
- stofzuiger (accu) om het kleine grut op te zuigen.
- telfon tape + zuurvrije-vaseline (beide bouwmarkt)
- afhankelijk van de ondergrond .. zwembad tegels (action?)
- tussen liner & tegels wil je "zwembad tapijt) .. maakt het gladhouden v.d bodem prettiger.
- stoeptegels (per poot)

ik zou los daarvan een set intex inspuiter/filter met kraan erbij adviseren, zeker als je een intex pomp met schroefdraad kiest .. (zelfde met de chloor dispenser let op de schroef koppeling) ja je moet even snijden met een "Vers" mesje maar je bad vullen/leeghalen en "onderhoud' is zoveel makkelijker gedurende de tijd dat hij staat. schuifslangen zou ik vermijden als je even kan.

een tegel onder de poot (is lastig achteraf maar te doen met 2 man) om je bad indien die scheef staat te egaliseren.. (geen 2 stenen op elkaar trouwens)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Het zal waarschijnlijk aan het type tuin liggen. (hier vooral tegels en echt gras )
Maar zwembad staat hier een maandje en heb nog maar 2x met een netje rond gehoeven om een klein beetje vuil weg te halen.

Heb geen voetenbadje, stofzuiger, robot of skimmers.
Pomp / filter wel 24/7 met de 4m3 speedclean aangezien ie dacht ik maar een 100w verbruikt.

Dus hebben sommige hier echt zoveel last van vuil in het zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In mijn stadstuintje is wekelijks stofzuigen echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:
Het zal waarschijnlijk aan het type tuin liggen. (hier vooral tegels en echt gras )
Maar zwembad staat hier een maandje en heb nog maar 2x met een netje rond gehoeven om een klein beetje vuil weg te halen.

Pomp / filter wel 24/7 met de 4m3 speedclean aangezien ie dacht ik maar een 100w verbruikt.

Vuil niet perse, voeten zijn de bron van algen + zand op de bodem sinds wij het verplicht stellen met 2 uur pomp aan hebben is de noodzaak van chloor gebruik (lees algen) enorm gedaald het zelfde voor het "Stofzuigeren" .. water is 99% crystal helder. Kortom voorkomen is beter als genezen :)

24x7 pompen is overkill .. nutteloos stroomverbruik, met 6m3 pom doe ik 2 uur, dan is het bad 2-4x gecirculeerd. (4,5m3),

met (zonne)verwarming doe ik uiterraard langer filteren (op zonnige dagen), en zou beter afzijn met circulatie stand maar rendement is verwaarloosbaar versus de kans op vergeten terug te schakelen.
10h

Bierviltje berekening zegt me 70-80% minder stroom dan jij (puur filter pomp aan)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Wachten... schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Wij hebben zelf een Intex metal frame (blauwe basis zwembad) die al een paar jaar mee gaat, en op wat roest op de buizen na, er als nieuw uit ziet. Het is een bad van 3x2 meter en 0.75m hoog, waar wijzelf en onze dochter al een paar jaar heel blij mee zijn (dochter inmiddels bijna 6).

Als ik de ruimte had, dan was ik liever voor een ronde prism gegaan zoals deze https://www.toppy.nl/prod...6-cm-incl-filterpomp.html echter past rond hier net niet lekker in de tuin.

We hebben tot nu toe het altijd gedaan met de standaard pomp die er bij zit, echter blijf je wel cartridges 'schoonmaken' en vervangen. We konden wel de hele zomer verder doen met hetzelfde water.

Als ik het voor mezelf zou moeten zeggen en een advies mocht geven. Koop een ronde prism van Intex. Koop daar een leuke zandfilterpomp bij (de pomp is echt het belangrijkst). Ik zou alleen wegblijven bij Intex pompen, deze maken echt zoveel herrie.

Ik krijg vanmiddag de Speck Badu magic II 4 binnen. Dit is wel een hele andere prijsklasse 329 euro voor alleen de pomp, maar als ik het even vergelijk met een dagje op pad gaan met de kleine, of zwemmen of een weekendje weg, dan valt het voor een hele zomer plezier ook wel weer mee. Je kunt bij ons echt niet in de tuin zitten met 20+ graden. Je moet echt kunnen afkoelen. Wij hebben overigens nooit een WP gebruikt om het zwembad te verwarmen. De zon doet zelf zijn werk al genoeg, en wij willen alleen afkoelen in de zomer.

Hopelijk heb je er wat aan.
toon volledige bericht
Dank je wel voor je advies, hier kan ik wat mee. Ik ga je advies opvolgen en koop een ronde intex prism, prijs valt reuze mee ook. Die pomp die je gekocht heb is wel aan de prijs, is er ook een goedkoper model wat aan te bevelen is om mee te beginnen i.p.v. de standaard pomp die er bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Dat kan. Als je een Ecoforest EcoGeo met HTR systeem koopt, dan kan deze tegelijkertijd actief warmte en koude leveren. Dat is inderdaad goed voor het rendement. (En ondanks de naam kunnen deze ook lucht of PVT als bron gebruiken, of een gemengde bron.)

In het 'standaard' verduurzamingstraject van een woning wordt niet echt naar die optie gekeken (kost maar geld). Maar in combinatie met een zwembad is er zeker wat voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

so far so good :)

Ik maak regelmatig meetpunten met opgenomen vermogen, dT, temperaturen, stand van de zon, hoeveelheid sluierbewolking :+

Grafiekje met de zonneopbrengst eraf getrokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21SxH_qi9AJB4cmcU6XweRoL3R0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vytrfwblBTiZqamBKEcYZszN.png?f=fotoalbum_large

WP draait hier op 85Hz, opgenomen vermogen 820W

COP ca 5
MET zon COP ca 5.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Zwemmen gaat hier vandaag ook wel lukken. Water gaat eerst via 3 panelen zonneverwarming en dan door de WP. 6 graden in 5 uurtjes is een prima resultaat, zal de kleine blij mee zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3sA4Co9Zq-yz5yyyFEz70x6sEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24MgxCCQ80FJniVPJ6o9f53K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

SnoozeOperator schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:23:
Zwemmen gaat hier vandaag ook wel lukken. Water gaat eerst via 3 panelen zonneverwarming en dan door de WP. 6 graden in 5 uurtjes is een prima resultaat, zal de kleine blij mee zijn
[Afbeelding]
ja heul nice!

Welke waterinhoud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnoozeOperator
paQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:31:
[...]

ja heul nice!

Welke waterinhoud?
4500, gewoon een ronde intex 305 dus dat is nog te doen. Met een 5kw erop gaat het dan behoorlijk rap haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36
Vandaag mijn nieuwe W'eau warmtepomp (4kw) aangezet met een nieuwe Intex 400x200x100.
Watertemperatuur was vannochtend 19 en nu 22.

Hoe lang zou zoiets kunnen duren voordat het een beetje op een goede temperatuur is?
Snelheid valt me namelijk een beetje tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

SnoozeOperator schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:32:
[...]

4500, gewoon een ronde intex 305 dus dat is nog te doen. Met een 5kw erop gaat het dan behoorlijk rap haha
Ja op die opwarmsnelheid ben ik wel jaloers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Flappie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:33:
Vandaag mijn nieuwe W'eau warmtepomp (4kw) aangezet met een nieuwe Intex 400x200x100.
Watertemperatuur was vannochtend 19 en nu 22.

Hoe lang zou zoiets kunnen duren voordat het een beetje op een goede temperatuur is?
Snelheid valt me namelijk een beetje tegen :(
nou, zie hier
paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

En dat is een 7kW pomp op 19 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ja ik zag jouw berichtje ook, vandaar mijn vraag. Dat van jouw gaat sneller terwijl ik in verhouding meer capaciteit heb op de hoeveelheid water. Tevens staat mijn bad in de zon en ligt er ook nog een noppenfolie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Flappie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Ja ik zag jouw berichtje ook, vandaar mijn vraag. Dat van jouw gaat sneller terwijl ik in verhouding meer capaciteit heb op de hoeveelheid water. Tevens staat mijn bad in de zon en ligt er ook nog een noppenfolie op.
De mijne heeft ook een folie dekentje en staat in de zon.
Hogere buiten temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
paQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]

De mijne heeft ook een folie dekentje en staat in de zon.
Hogere buiten temp?
Zou kunnen. Heb hier geen exacte meting, maar woon in het oosten van het land. Weerstation Twente geeft aan 24,2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Hier ook altijd drama gehad met opwarmsnelheid bad. (tot nu zoals evident hierboven) Enige oplossing hier was van de zijltjes afstappen en op een koepel overgaan hierdoor blijft de warme lucht echt in het bad en ben je ook direct van alle schommelingen af na een regenbui, daarnaast staat het bad tegenwoordig op 4,5cm rubber (zwart) en doe ik de opwarming met een combi van zon en WP die volgens de specs "te zwaar" zou zijn voor het bad. resultaat is pakweg 1 tot 1,5 graden per uur op dagen als dit. Inmiddels is het water bijna 28,5. denk dat ik hem vandaag zelfs uit moet zetten

[ Voor 7% gewijzigd door SnoozeOperator op 12-06-2025 15:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 00:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het is alweer twee jaar geleden dat ik mijn laatste zwembad-setup hier postte. Iets waar ik destijds wel trots op was. Geen buizen of slangen over de grond, het meeste netjes weggewerkt in een kast en op het dak van de schuur:
--MeAngry-- schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Ziet er zo op eerste gezicht kloppend uit. :)
De QS200 zou ik met 50 naar 32mm PVC verloop en/of 32mm mof aansluiten. Die schuift er in mijn ervaring precies overheen, en de rubber ring is voldoende om het lekvrij te houden.
Ik zou er echter wel een simpele bypass voor maken, want de QS200 is al snel te licht als je een zwaardere pomp gaat installeren. Volgens mij heeft VDL T-stukken van 40 of 50mm naar 32mm aftakking.
Bij mijn 6m2 pomp ging het water er al te snel doorheen en moest ik de stroom halveren om de chloorproductie op peil te houden.

Overigens heb ik het meeste met 40mm PVC gedaan, scheelt toch weer wat in prijs, en je kunt koppelingen krijgen naar 1,25", 1,5" en 2" waardoor je vrijwel alles kunt aansluiten. Bij 50mm moet naar de kleinere maten gaan soms in meerdere stappen is mijn ervaring. Maar dat geldt dus alleen als je ook nog wat 32mm spul hebt.

Update:
Misschien ook een goed moment om de updates van mijn eigen setup weer eens te posten, want ik ben behoorlijk bezig geweest dit jaar. Het 3m rond bad is eruit, want van mijn oom kreeg ik een 4x2m bad, plus twee solarbollen die hij niet meer ging gebruiken. Nu was ik toch al van plan om naar zo'n bad over te stappen op termijn, dus nu was het moment om aan de slag te gaan.

Eerst begonnen met graven omdat ik het bad voortaan aan de andere kant van de tuin wilde hebben:
[Afbeelding]

Vorig jaar had ik al een flinke Keter kast gekocht om daar voortaan de pomp, zandfilter, ZWS, en andere zwembad-artikelen in kwijt te kunnen, en daar het leidingwerk opnieuw aangelegd:
[Afbeelding]

Net als met het vorige bad heb ik er weer dezelfde Kokido skimmer en Intex 38mm inspuiter ingesneden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De PVC solar matten initieel weer neergelegd omdat me die toch wel efficiënter leken dan die bollen:
[Afbeelding]

Maar eerlijk gezegd stoorde me de afhankelijkheid van de zon toch wel erg. En als het dan niet vol zonnig is, krijg je 7m2 aan water toch maar lastig opgewarmd... Zeg maar gerust niet. Daarnaast zie je het probleem ook al op de foto hiervoor. De schaduw valt al snel over de matten aan het eind van de middag, eigenlijk vanaf 15:00 al.

Nu lees je hier veel mensen die zich afvragen wat ze nou moeten gebruiken. Matten? Solarbollen? Een warmtepomp?

Nou waarom niet gewoon allebei? :*) Eerst getest:
[Afbeelding]

En afgelopen weekend vast aangesloten met PVC:
[Afbeelding]

Voor nu ben ik wel weer tevreden. ;) Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn in wat gedetailleerdere foto's van de overige gedeeltes, laat het gerust weten. Misschien inspireert het nog iemand.
toon volledige bericht
Maar toen gingen we vorig jaar plotseling verhuizen en nu moet dus alles weer opnieuw :D

Ik zie hier maar weinig mensen die een bad met stalen wand plaatsen, en na vele reviews en video's te hebben gekeken snapte ik wel een beetje waarom. De horrorverhalen zijn er niet mals om. Liners die snel scheuren, moeilijk op te zetten baden, ellenlange voorbereidingstijd...

Maar we wilden toch een bad dit keer wat we niet elke keer hoeven af te breken en op te bouwen, we hebben nu namelijk genoeg plek. Er stond een aanbouw aan ons nieuwe huis waarvan de bouwkwaliteit nogal te wensen overliet. Dus die hebben we eerst maar eens plat gegooid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u59tOEddOXGsdeuqGSiPcnD0SIs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT1MDBOjz6vl8MferU6DEk1q.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGtgGrjw-sXDGUHPwwa7IzFoYbI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn3WDuU2GOwbqqetkyPdBWgq.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1_xSpfJR6FVhF8VskqGCqD0NmM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8gF8EXKNLzLcLqKdQ3TP9Tc.jpg?f=fotoalbum_medium

En vervolgens overgehaald door een aanbieding van de Cranenbroek toch maar de gok gewaagd op een rond stalen wand bad van 360cm doorsnee en 120cm hoog.

De grootste waarschuwing die altijd gegeven wordt is dat de grond echt super strak moet zijn, met een afschot van hooguit twee centimeter. Nu lag er onder de aanbouw vanuit vroeger een oprit met flink wat afschot, dus dat werd tegels verwijderen en graven geblazen.
Hier ben ik uiteindelijk bijna 3 dagen mee bezig geweest. Ook omdat er nog een funderingspaal en wat PVC HWA weg gewerkt moest worden. Dat betekende toch wat dieper graven, iets wat niet aangeraden wordt omdat je dit ook weer moet opvullen, wat weer tot verzakkingen kan leiden.
Hier dus ruim de tijd voor genomen, laagjes zand op elkaar gelegd, goed tussendoor aangeklopt, regenbui eroverheen, etc. Gelukkig zat het weer daarvoor wel mee. ;)

Uiteindelijk heel blij dat ik hier veel tijd voor heb genomen. Je liner komt precies over deze grond te liggen, en door zelf heel precies te egaliseren goed alle steentjes en andere gekkigheid nog uit de toplaag kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efoTK48SAMVG6ulOSf-LXULsRYg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrqOaewPt4lqwz0CV4LYUHkg.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkAc6tThydUNpbI1CSHQryZ9DQc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYt5pPGVRVuaJRmA8j1nqTNY.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUVmTRxBOUOFgYNL0OW35ZwQExw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fUqbSm1Db34DDSCSz0SBJCP.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna kon begonnen worden aan de opbouw van het zwembad, iets wat volgens de handleiding zo'n 4 uur zou duren. Met wee man welteverstaan denk ik, want in m'n eentje heb ik er denk ik twee keer zo lang over gedaan. Het neerzetten van de wand kon gelukkig samen met mijn vrouw. Maar man, wat gaat er een hoeveelheid schroefjes in zo'n ding. :P
Uiteindelijk leverde dat ook de meeste frustratie, want het metaal sluit allemaal niet bepaald exact op elkaar aan. Je moet goed doorhebben op een gegeven moment waar je als eerste begint met aandraaien van de verticale pilaren bijvoorbeeld. Dit om te zorgen dat je alle schroefjes goed in alle daarvoor bedoelde de gaatjes krijgt.

Ik heb hierdoor wel een veel beter gevoel gekregen bij de stabiliteit van zo'n bad gek genoeg. Want zelfs met een flinke laag water erin krijg je de rand nog best lang opgetild wat al wel goed aangeeft dat je liner echt als een soort van zak van met water in de metalen wand hangt.

Ook ruim de tijd genomen voor het plaatsen van de liner, en daarvoor eerst pool noodles in de onderrand gelegd. (In de lengte doorgesneden.) Dit als bescherming zodat de liner niet onder het zwembad kan schieten met alle schade van dien. Helaas hier geen duidelijke foto van gemaakt, maar als tip gekregen van de verkoper bij Cranenbroek, als alternatief op een zandrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8w6NeQlJtxvGv_A_A5RSJhj2MY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRLUiF4rOOo67reTlGD0W3c1.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7pNGhzukHJTMQkgxNcf5MKRfAs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ9kuIMj0jhlgtiWTgFsHc20.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upV0jw-3CTd7iBzAPmg1Jsepw1Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTkqL7aeWukql5F9Xrszy3NP.jpg?f=fotoalbum_medium

Al met al best tevreden met het eindresultaat. Alle apparatuur staat nu nog bij elkaar in een hoekje gegooid, maar uiteindelijk komt dit in de schuur erlangs te staan, met de WP op het dak. Een projectje voor later, want voor nu wilde ik wel echt zorgen dat het zwembad klaar is voor het mooie weer deze week, en dat is gelukt. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NPqDGY9KGZcSxrq3iwhY71qNzs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0LAbLDZZ4lnM0rEy9RS3EXK.jpg?f=fotoalbum_medium

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
jasper2603 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Dank je wel voor je advies, hier kan ik wat mee. Ik ga je advies opvolgen en koop een ronde intex prism, prijs valt reuze mee ook. Die pomp die je gekocht heb is wel aan de prijs, is er ook een goedkoper model wat aan te bevelen is om mee te beginnen i.p.v. de standaard pomp die er bij zit?
Er wordt veel over Blue Bay gesproken, maar ik wil zo'n ding niet. Het is echt (van wat ik lees) Chinese zooi. Alles lekt out of the box. Ik vindt het nooit erg om iets meer te betalen als iets van een Europees bedrijf is, zoals Speck motoren (Duits) en uiteraard zullen de producten echt wel in China gemaakt worden, maar Europeanen hebben hele andere standaarden dan Chinezen.

Dus ja je betaalt meer. Maar wil hem over 5 jaar weer een keer kwijt, dan is het zo verkocht op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Beetje melkachtig water.
Chloor ruim op orde.

Net PH gemeten met zoon stripje.
8.4 aldus het stripje. Nu zit daar een enorme foutmarge op natuurlijk. Maar ik doe er toch maar wat PH- in denk ik..

Lang niet gezwommen en onderhoud een beetje versloft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30

BeyondThunder

Lost Lightning

Tinusvolkel schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:18:

Wij wonen onder een startbaan van Schiphol.
En met een zwembad zie dan pas goed hoeveel zwarte zooi eruit de lucht komt vallen hier. Niet normaal.

Dus hier zuig ik met mooi weer bijna dagelijks, maar ik vind dat geen vervelend klusje. Doe ik eens in de week op de waste stand, vol vermogen. Zo kan ik vers water toevoegen om de CYA waardes onder controle te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
vso schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Vuil niet perse, voeten zijn de bron van algen + zand op de bodem sinds wij het verplicht stellen met 2 uur pomp aan hebben is de noodzaak van chloor gebruik (lees algen) enorm gedaald het zelfde voor het "Stofzuigeren" .. water is 99% crystal helder. Kortom voorkomen is beter als genezen :)

24x7 pompen is overkill .. nutteloos stroomverbruik, met 6m3 pom doe ik 2 uur, dan is het bad 2-4x gecirculeerd. (4,5m3),

met (zonne)verwarming doe ik uiterraard langer filteren (op zonnige dagen), en zou beter afzijn met circulatie stand maar rendement is verwaarloosbaar versus de kans op vergeten terug te schakelen.
10h

Bierviltje berekening zegt me 70-80% minder stroom dan jij (puur filter pomp aan)
Stroom is hier niet echt een probleem met wat je ervoor terugkrijgt, en als het salderen eraf gaat dan word het wel vooral overdag pompen.
BeyondThunder schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Wij wonen onder een startbaan van Schiphol.
En met een zwembad zie dan pas goed hoeveel zwarte zooi eruit de lucht komt vallen hier. Niet normaal.

Dus hier zuig ik met mooi weer bijna dagelijks, maar ik vind dat geen vervelend klusje. Doe ik eens in de week op de waste stand, vol vermogen. Zo kan ik vers water toevoegen om de CYA waardes onder controle te houden.
Hier onder de startbaan van vliegbasis volkel, maar die f35 vliegtuigen vliegen natuurlijk veel minder en stoten denk ik ook wel iets minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 14:21

Tijntje

Hello?!

Advies gevraagd: vast(rechter) zwembad + zandfilter + verwarming

Oké, ik ga hier ook maar eens een poging wagen :)

We hebben al jarenlang met plezier een opzetzwembad gebruikt, meestal van Intex of Bestway. Bijvoorbeeld deze: Intex Metal Frame zwembad 220x150x60.
Echter, na een paar seizoenen begint het bekende liedje weer: roest op de buizen of een lekkende liner.

Ik wil het nu serieuzer aanpakken met een wat duurzamer rechthoekig zwembad, een goede zandfilterpomp (liefst met glas, Aqualoon of iets vergelijkbaars) en verwarming. Elektrisch zou kunnen, maar liever iets van solar op het dak van de schuur.

Beschikbare ruimte
De ruimte is ongeveer 4,5x3 meter, inclusief eventuele steunpoten. Op 1,5 meter van het terras staat een schuur van zo’n 2,5 meter hoog, met een plat dak van 2x3 meter. Deze ligt op het zuiden en krijgt flink wat zon, dus dat lijkt me ideaal voor solarmatten of panelen.

Voorbeeld waar ik momenteel naar kijk:
Bestway Steel Pro Max zwembad – 412 x 201 x 122 cm – met filterpomp en accessoires

Ik heb al vaker setups bij elkaar gezocht, maar blijf twijfelen:
  • Past alles qua formaat en aansluitingen?
  • Zijn de koppelingen universeel?
  • Krijgt een pomp het water wel omhoog naar het dak?
  • Wat zijn betrouwbare merken voor filtersets en verwarming?
Wat ik belangrijk vind:
  • Niet al te veel herrie (liever geen brommende pomp naast het terras)
  • Degelijke kwaliteit, maar het hoeft geen hoofdprijs te kosten
  • Bad met een diepte van ongeveer 1 meter
  • Rechthoekige vorm
  • Eventueel een zoutwatersysteem i.p.v. chloortabletten (ik twijfel nog of dat echt voordelen heeft)
  • Na het seizoen moet het bad weer opgeborgen kunnen worden
Heeft iemand ervaring met dit soort opstellingen?
Aanbevelingen voor merken, producten of zelfs complete sets zijn heel welkom!

Alvast bedankt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tijntje op 12-06-2025 16:26 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:03
Ik zet net ons nieuwe Intex zwembad op, zit er een gaatje in op 20-30 cm vanaf de grond godverdomme...

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:27
Komt vaker voor wij hebben dat gehad met onze exit pool. We konden de liner houden die hebben we geplakt 2 jaar gebruikt en nu hebben we een nieuwe opgestuurde liner in gebruik en eigenlijk gewoon een nieuw Zwembad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Tijntje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:12:
Advies gevraagd: vast(rechter) zwembad + zandfilter + verwarming

Oké, ik ga hier ook maar eens een poging wagen :)

We hebben al jarenlang met plezier een opzetzwembad gebruikt, meestal van Intex of Bestway. Bijvoorbeeld deze: Intex Metal Frame zwembad 220x150x60.
Echter, na een paar seizoenen begint het bekende liedje weer: roest op de buizen of een lekkende liner.

Ik wil het nu serieuzer aanpakken met een wat duurzamer rechthoekig zwembad, een goede zandfilterpomp (liefst met glas, Aqualoon of iets vergelijkbaars) en verwarming. Elektrisch zou kunnen, maar liever iets van solar op het dak van de schuur.

Beschikbare ruimte
De ruimte is ongeveer 4,5x3 meter, inclusief eventuele steunpoten. Op 1,5 meter van het terras staat een schuur van zo’n 2,5 meter hoog, met een plat dak van 2x3 meter. Deze ligt op het zuiden en krijgt flink wat zon, dus dat lijkt me ideaal voor solarmatten of panelen.

Voorbeeld waar ik momenteel naar kijk:
Bestway Steel Pro Max zwembad – 412 x 201 x 122 cm – met filterpomp en accessoires

Ik heb al vaker setups bij elkaar gezocht, maar blijf twijfelen:
  • Past alles qua formaat en aansluitingen?
  • Zijn de koppelingen universeel?
  • Krijgt een pomp het water wel omhoog naar het dak?
  • Wat zijn betrouwbare merken voor filtersets en verwarming?
Wat ik belangrijk vind:
  • Niet al te veel herrie (liever geen brommende pomp naast het terras)
  • Degelijke kwaliteit, maar het hoeft geen hoofdprijs te kosten
  • Bad met een diepte van ongeveer 1 meter
  • Rechthoekige vorm
  • Eventueel een zoutwatersysteem i.p.v. chloortabletten (ik twijfel nog of dat echt voordelen heeft)
  • Na het seizoen moet het bad weer opgeborgen kunnen worden
Heeft iemand ervaring met dit soort opstellingen?
Aanbevelingen voor merken, producten of zelfs complete sets zijn heel welkom!

Alvast bedankt! :)
toon volledige bericht
Het ding is een beetje dat met elk opzetbad dit de issues blijven... dan zul je dus echt naar een permanent bad opzoek moeten gaan.. is dat ook wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 14:21

Tijntje

Hello?!

SnoozeOperator schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Het ding is een beetje dat met elk opzetbad dit de issues blijven... dan zul je dus echt naar een permanent bad opzoek moeten gaan.. is dat ook wat je wilt?
Ja, alleen wil ik het wel echt opruimen na het seizoen. Zijn de duurdere liners en poten niet degelijker?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Tijntje schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Ja, alleen wil ik het wel echt opruimen na het seizoen. Zijn de duurdere liners en poten niet degelijker?
Alles wat je continu opzet en afbreekt is onderheven aan slijtage en zal gaan roesten/gaatjes krijgen. Helemaal als je een zoutsysteem gebruikt dan maakt de prijs van het bad niet zo heel veel uit. Het gaat stuk. sommige na 1 seizoen (overdreven) sommige na 3 a 4 je hoeft met het afbreken van je bad maar een keer met het metaal ergens tegenaan komen en de verf ligt er af.. ik ben nog geen merk tegengekomen dat echt exponentieel langer meegaat dan de beste lijn van intex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Vorig jaar 45 euro aan chemicaliën om het water weer in order te krijgen na de winter.
Dit jaar helemaal leeggepompt opnieuw gevuld, en voor 55 euro zout erin :')
Elektrolyse gaf pas weer sjoege na 60 kilo.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 12-06-2025 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

paQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:36:
Vorig jaar 45 euro aan chemicaliën om het water weer in order te krijgen na de winter.
Dit jaar helemaal leeggepompt opnieuw gevuld, en voor 55 euro zout erin :')
Elektrolyse gaf pas weer sjoege na 60 kilo.
Ik weet niet of je in de buurt van een Cranenbroek woont, maar daar verkopen ze die Poolsel 25KG zakken voor €11,75: https://www.vancranenbroe...oolsel-25kg-vrt030-968603

Ik ben erg blij dat ik hier meerdere van die winkels in de regio heb in ieder geval.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

--MeAngry-- schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Ik weet niet of je in de buurt van een Cranenbroek woont, maar daar verkopen ze die Poolsel 25KG zakken voor €11,75: https://www.vancranenbroe...oolsel-25kg-vrt030-968603

Ik ben erg blij dat ik hier meerdere van die winkels in de regio heb in ieder geval.
ja dat wel, maar Cranenbroek is een "halve dag" gekut als je het mij vraagt.
Ik betaal graag 6 euro meer bij Welkoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 19:31
Dennis1812 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Het kan.

Verder is elke week compleet overbodig.
Ik was ze 1x halverwege het seizoen in de wasmachine.
Na zijn filter uren draai ik de afsluiters dicht. Met schroevendraaier filtervat open.
Alle bollen in een waszak. In de machine en 3 uurtjes later weer terug in het vat. Vat dicht, afsluiters open en ontluchten.

Kost niet meer dan een kwartier aan arbeid en wat geduld.

Maar backwash is zeker een optie. Alleen wekelijks lijkt mij wat veel.

Tip als je voor mijn routine gaat. Als je afsluiters toch al dicht zijn, gelijk chloor dispenser bijvullen.
Tnx voor je antwoord., maar het bijvullen van je dispenser is dat dan meer een timing dingetje zodat je er aan denkt? Want ik kan toch ook gewoon de pomp uitzetten, dispenser open en tablet erin? En af en toe kijken of er nog tablet over is?

Hoeveel 200 gram long tabletten moeten precies in die dispenser voor een 7000 liter bad? Ik ging uit van 1 totdat ie op is, of moet ik dat berekenen adhv de inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

paQ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:45:
[...]

ja dat wel, maar Cranenbroek is een "halve dag" gekut als je het mij vraagt.
Ik betaal graag 6 euro meer bij Welkoop :P
Ja heb je gelijk in, dan zou ik ook €6 meer betalen inderdaad. ;)

Ik kan overigens de ZFP systemen Van Cranenbroek ook erg aanraden voor iedereen die loopt te twijfelen over die gillende Intex dingen. We hebben al 4 jaar deze set van ze, en die werkt nog steeds perfect, en maakt vrijwel geen geluid ivm een Intex en andere pompjes die ik getest heb.

Ik geloof dat Steinbach in Duitsland onder andere dezelfde serie levert, die kun je ook via Amazon.de vinden bijvoorbeeld.

Geen fijne winkel persé om heen te gaan, maar als ik weer zwembadspullen nodig heb, een boodschappenlijstje maken en dan ineens inslaan daar.

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-06-2025 16:52 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
SnoozeOperator schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:28:
[...]

@Tijntje

Ik moet zeggen dat ik wat mensen ken met opzetzwembaden, en zelf al een aantal jaar een goedkope heb van Intex, en niemand heeft ooit een lekkage gehad. Zet dat ding niet op tegels, maar plaatst iets van foam tegels (waterpas). Vervolgens nog even bezemen of stofzuigen en opzetten. Ik denk dat als je netjes om gaat met de baden (ik zeg niet dat je dat niet doet), maar dan is de kans echt heel klein dat je een gaatje krijgt hoor. De liners zijn echt wel sterk, zelfs van de goedkope zwembaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

copywrong1982 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Tnx voor je antwoord., maar het bijvullen van je dispenser is dat dan meer een timing dingetje zodat je er aan denkt? Want ik kan toch ook gewoon de pomp uitzetten, dispenser open en tablet erin? En af en toe kijken of er nog tablet over is?

Hoeveel 200 gram long tabletten moeten precies in die dispenser voor een 7000 liter bad? Ik ging uit van 1 totdat ie op is, of moet ik dat berekenen adhv de inhoud?
Pomp uit én afsluiter dicht draaien. Anders blijf je flow houden natuurlijk.
Als je geen afsluiters hebt moet je die zwarte doppen in je bad stoppen.

Ik doe 2 tabletten meestal in de Dispenser. Heel lage standje en dan gaan ze ruim een maand/6wk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:03
Hey allemaal

Ik afgelopen weekend voor het eerst een (voor ons wat groter) Intex zwembad opgebouwd.
Vrij onbekend in de zwembadwereld als ik ben, heb ik er een onderhoudssetje bijbesteld met daarin ph-, ph+, chloortabletten, chloordrijvertje, en meetstrips (weet niet zeker of ik hier naar productpagina's mag linken, dus doe dat maar even niet).

Nu meet ik met die meetstrips ook de alkaliniteit, maar daarvoor zit dus geen spul in het starterspakket -O- . Hoezeer is de alkaliniteit van belang voor een "veilig" zwembad?

(alkaliniteit is overigens na een week nog steeds prima op peil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Met PH- verlaag je volgens mij ook je alkaliniteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Laatst online: 04-07 17:48

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

xces schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:08:
je kunt er eventueel een floaty onder leggen zodat dat gedeelte net boven water zit. Zorgt nog steeds voor regenwater maar schoon water zou dan niet meer vanuit je bad op je zeil lopen.
Op zich geen slechte idee, thx voor het meedenken!

Echter heeft het zeil helaas ook gaten wat verder uit het midden.

Ik snap deze keuze van Intex niet echt.. Waarom zou je in godsnaam gaten in een dergelijk afdekzeil maken 🙈 het hele idee is juist dat er geen regenwater en vuil in het bad komt.

Bij toppy hebben ze een alternatief van W'eau waar volgens mij geen gaten in zitten, maar dat ziet er op het eerste gezicht uit als een veredeld bouwzeil en daar vind ik de prijs dan weer niet naar.

https://www.toppy.nl/product/2264/winterzeil-3-50-3-60.html

Heeft iemand wellicht ervaring met dit type afdekzeil?
Pagina: 1 ... 173 ... 181 Laatste