Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:47

Dennis1812

Amateur prutser

Op Toppy stond/staat een omrekentabel.
Die heb ik gevolgd.

Hoeveel Aqualoon fillterbollen heb ik nodig?
Het aantal dat je nodig hebt voor jouw zandfilter is afhankelijk van het type en de grootte van het filter. Het typeplaatje en de handleiding van de zwembadpomp vertellen je hoeveel kg filterzand je nodig hebt. 1 zak van 25 kg filterzand staat gelijk aan 1 doos Aqualoon van 700 gram. Op deze manier kun je gemakkelijk uitrekenen hoeveel Aqualoon filterbollen je nodig hebt. Is de aanbevolen hoeveelheid 100 kg filterzand? Dan heb je dus 4 dozen van Aqualoon nodig.

https://www.toppy.nl/cate...dfilter/filterbollen.html

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 08:46

BeyondThunder

Lost Lightning

Blijft toch bijzonder, die verschillende ervaringen met Aqualoon.

Mijn ervaring was helaas behoorlijk negatief. Ik heb al meer dan 20 jaar Intex-zwembaden van meer dan 20 m³. Momenteel gebruik ik een Prism Frame-bad van 26 m³.

Vorig seizoen heb ik voor het eerst de Aqualoon-ballen getest. In het begin was ik aangenaam verrast door de effectiviteit van de filtering: het water was kraakhelder. Maar na een week of drie begon de filtering sterk achteruit te gaan.

Dus: Zandfilterpomp opengemaakt (wat op zich al een gedoe is, want die dingen zijn niet echt gemaakt om regelmatig open te maken) en de ballen gewassen. Eerst voorspoelen in een metselkuip. Mijn hemel, wat waren die ballen smerig! Daarna heb ik ze in de wasmachine gedaan — koud programma, zonder zeep — en terug in het filtervat geplaatst.

Helaas was het oorspronkelijke positieve effect na die wasbeurt grotendeels verdwenen. Ik heb nog geëxperimenteerd met verschillende hoeveelheden ballen, maar het bleef een drama. Het water kreeg ik gewoonweg niet meer schoon.

Inmiddels heb ik de hele boel vervangen door glasparels — en ik heb nog nooit zulk helder water gehad. Geen omkijken naar.

Voor mij dus: nooit meer ballen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

PoweRoy

funky!

BeyondThunder schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:28:
Blijft toch bijzonder, die verschillende ervaringen met Aqualoon.

Mijn ervaring was helaas behoorlijk negatief. Ik heb al meer dan 20 jaar Intex-zwembaden van meer dan 20 m³. Momenteel gebruik ik een Prism Frame-bad van 26 m³.

Vorig seizoen heb ik voor het eerst de Aqualoon-ballen getest. In het begin was ik aangenaam verrast door de effectiviteit van de filtering: het water was kraakhelder. Maar na een week of drie begon de filtering sterk achteruit te gaan.

Dus: Zandfilterpomp opengemaakt (wat op zich al een gedoe is, want die dingen zijn niet echt gemaakt om regelmatig open te maken) en de ballen gewassen. Eerst voorspoelen in een metselkuip. Mijn hemel, wat waren die ballen smerig! Daarna heb ik ze in de wasmachine gedaan — koud programma, zonder zeep — en terug in het filtervat geplaatst.

Helaas was het oorspronkelijke positieve effect na die wasbeurt grotendeels verdwenen. Ik heb nog geëxperimenteerd met verschillende hoeveelheden ballen, maar het bleef een drama. Het water kreeg ik gewoonweg niet meer schoon.

Inmiddels heb ik de hele boel vervangen door glasparels — en ik heb nog nooit zulk helder water gehad. Geen omkijken naar.

Voor mij dus: nooit meer ballen
Zelfde negatieve ervaring hier met filterbollen. Veel gehannes om zfp open te maken en daarna in de wasmachine. Heel veel gewassen, ook met oxiaction maar het bleef een vettige stinkende bende. 2 jaar mee gedaan, ga dit jaar filterglas proberen.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:01
@BeyondThunder @PoweRoy

Bedankt voor jullie reacties, en hoor dit ook graag.

Het is inderdaad bizar wat de verschillende ervaringen zijn. Het grote voordeel is dan wel dat het filter licht is en dus "makkelijker" te verplaatsen.

Maar ik denk dat ik 1 dingen wel echt het belangrijkste vindt, en dat is dat ik er weinig omkijken naar heb, en dat het water zo lang mogelijk schoon blijft.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Wachten... Ik heb hier een vaste opstelling, de installatie staat 12 meter verderop op de schuur. In de winter blijft het bad staan. Ik denk dat dit een heel verschil maakt. Ik hoef de ZFP nooit te verplaatsen, 60 kg glas + water, vergeet dat maar ;-)

Maar als je echt geen omkijken wil dan adviseer ik om te investeren in glas, ik gebruik deze van Toppy: Nature works Hi-Tech Filterglas.

Maar goed, zoveel baden zoveel meningen.
just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 15:58

xces

To got or not to got..

Ik heb mijn WP aangezet met 19 graden afgelopen maandag (op eco stand) en met 1kw/uur * 24u/dag heeft mijn WP een paar dagen nodig om het bad op temperatuur te krijgen, zoals je ziet is het nu op temperatuur an gaat de WP ook uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQXhULoSv_G6cSgtD7b_50gBrrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwgHtdxS1N8UZvu4J9hHUpcO.png?f=fotoalbum_large

Volgende stap is om de warmtepomp op BOOST modus te zetten (2kw/uur) als ik een overschot vanuit mijn zonnepanelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BeyondThunder schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:07:
@Wachten... Ik heb hier een vaste opstelling, de installatie staat 12 meter verderop op de schuur. In de winter blijft het bad staan. Ik denk dat dit een heel verschil maakt. Ik hoef de ZFP nooit te verplaatsen, 60 kg glas + water, vergeet dat maar ;-)

Maar als je echt geen omkijken wil dan adviseer ik om te investeren in glas, ik gebruik deze van Toppy: Nature works Hi-Tech Filterglas.

Maar goed, zoveel baden zoveel meningen.
just my 2 cents.
Dat scheelt wel een aardige bak. Ik heb even gekeken, maar in de Intex 26644GS hoeft maar 8.5kg filterzand. Dus de pomp is dan nog steeds prima te tillen.

Ik ga dan wel lekker voor filterglas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Maar even voor de duidelijkheid ja wast de bollen maar 1x per seizoen? Of bedoel je dat je ze ook aan het einde van het seizoen wast, zodat ze het jaar erop gelijk te gebruiken zijn?

Want die bollen moet je geregeld wassen toch?
ik was ze inderdaad alleen aan het einde, voor de rest heb je backwash (indien nodig)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:04:

Waar haal je vandaan (of weet je) hoeveel bolllen er in je pomp gaan? Ik heb namelijk de handleiding van de Intex 26644GS bekeken, maar daar staat het niet in.
staat op de verpakking, soms zoiets als "staat gelijk aan x kg zand" .. maar een klein minidoosje (luchdicht /vacuum verpakt) ..

btw als je de bollen vullt niet boven/meer dan de zand lijn die de fabrikant aangeeft erin doen.. teveel is niet goed. (uit ervaring) je verliest meer druk en dus meer reinigings capaciteit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:10
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 13:50
@Dennis1812 nogmaals bedankt! Inmiddels is het badje hier 28 graden en geniet de vrouw volop. De tip in de nacht laten draaien was echt top, hierdoor was die vanochtend al lekker 26 graden. Het enige wat ik ga aanpassen is de filterpomp verplaatsen waar die minder lawaai maakt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
(jarig!)
Produceren jullie warmtepompen deze dagen ook veel meer condenswater? Hier leek het wel of die lek was, dus de warmtepomp even een uurtje uitgezet ( water stroomt er wel doorheen ) en toen was alles droog.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 18:45
Tinusvolkel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:32:
Produceren jullie warmtepompen deze dagen ook veel meer condenswater? Hier leek het wel of die lek was, dus de warmtepomp even een uurtje uitgezet ( water stroomt er wel doorheen ) en toen was alles droog.
Het is veel vochtiger buiten, dus dat lijkt me heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:57
Hey allemaal,

Ik heb me recent, op verzoek van m'n vrouw en dochter ;) , verdiept in de wereld van de opbouwzwembaden (idee was zo'n Bestway of Intex bad van ~2x3 meter).

Heb vanalles bij elkaar gezocht (Intex opbouwzwembad, pomp, filters, ph en chloor setje, afdekzeil en zo'n zonnecollector-matje waar het pompwater doorgeen kan). Vandaag en de komende dagen werd/wordt e.e.a. geleverd. Zag het helemaal zitten, totdat....

Het beoogde stopcontact dat ik voor de pomp wilde gebruiken, heeft kennelijk geen aarde aansluiting -O-

Had er helemaal niet aan gedacht om dat vooraf te checken, terwijl ik weet dat de helft van de groepen in ons huis (uit 1986) niet zijn voorzien van aarde. (Geen idee waarom.. ik denk dat ze wilde besparen op koper ofzo |:( :X 8)7 )

Ik ben niet bepaald een elektricien, maar ik heb wel kunnen achterhalen welke stopcontacten in ons huis geaard zijn. Uiteraard niks in de buurt van waar wij ons zwembad kunnen plaatsen :/

Ik zie zo snel twee opties:
  1. Zwembad retourneren (=droevig 7-jarige dochter)
  2. Nieuwe kabel laten trekken (=kosten waarschijnlijk een veelvoud van het zwembad)
Even voor de zekerheid:
Als ik de zwembadpomp in kwestie ( Intex C600 ) gewoon op het ongeaarde stopcontact aansluit, dan riskeer ik bij een defect aan de pomp, of diens adapter, toch de kans dat het zwembadwater, of water dat misschien in een plasje bij de pomp ligt, onder stroom komt te staan?
Of kan dat per definitie nooit gebeuren door veiligheden in de groepenkast?

(onze groepenkast is gloednieuw. Afgelopen jaar vervangen i.v.m. plaatsen zonnepanelen).

Als de aarde er enkel voor dient om schade aan apparatuur (de pomp in dit geval) te voorkomen, dan wil ik dat risico wel lopen.

Iemand nog ander advies dan de twee opties die ik zelf hierboven benoemd heb?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Een onweersbui kan het chloorgehalte in het zwembadwater verstoren, waardoor u last kunt krijgen van groen zwembadwater. Door bliksem kan er namelijk ozon ontstaan in de lucht boven het zwembad, wat ervoor kan zorgen dat het vrije chloor in het zwembadwater razendsnel wordt afgebroken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmzWbXytsmXUIn8eocN-CJaRwxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSXqTVY7uXLJ64BKFAt0UETY.png?f=fotoalbum_large

Feitje bewezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:46
Ja hoor, dat is normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:49
Bloedvat schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:26:
Zag het helemaal zitten, totdat....

Het beoogde stopcontact dat ik voor de pomp wilde gebruiken, heeft kennelijk geen aarde aansluiting -O-
Is je pomp daadwerkelijk geaard? Of is het alleen een “dikke stekker” zonder aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Bloedvat schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:26:
Hey allemaal,

Ik heb me recent, op verzoek van m'n vrouw en dochter ;) , verdiept in de wereld van de opbouwzwembaden (idee was zo'n Bestway of Intex bad van ~2x3 meter).

Heb vanalles bij elkaar gezocht (Intex opbouwzwembad, pomp, filters, ph en chloor setje, afdekzeil en zo'n zonnecollector-matje waar het pompwater doorgeen kan). Vandaag en de komende dagen werd/wordt e.e.a. geleverd. Zag het helemaal zitten, totdat....

Had er helemaal niet aan gedacht om dat vooraf te checken, terwijl ik weet dat de helft van de groepen in ons huis (uit 1986) niet zijn voorzien van aarde. (Geen idee waarom.. ik denk dat ze wilde besparen op koper ofzo |:( :X 8)7 )

Ik ben niet bepaald een elektricien, maar ik heb wel kunnen achterhalen welke stopcontacten in ons huis geaard zijn. Uiteraard niks in de buurt van waar wij ons zwembad kunnen plaatsen :/

Ik zie zo snel twee opties:
  1. Zwembad retourneren (=droevig 7-jarige dochter)
  2. Nieuwe kabel laten trekken (=kosten waarschijnlijk een veelvoud van het zwembad)
Even voor de zekerheid:
Als ik de zwembadpomp in kwestie ( Intex C600 ) gewoon op het ongeaarde stopcontact aansluit, dan riskeer ik bij een defect aan de pomp, of diens adapter, toch de kans dat het zwembadwater, of water dat misschien in een plasje bij de pomp ligt, onder stroom komt te staan?
Of kan dat per definitie nooit gebeuren door veiligheden in de groepenkast?

(onze groepenkast is gloednieuw. Afgelopen jaar vervangen i.v.m. plaatsen zonnepanelen).

Als de aarde er enkel voor dient om schade aan apparatuur (de pomp in dit geval) te voorkomen, dan wil ik dat risico wel lopen.

Iemand nog ander advies dan de twee opties die ik zelf hierboven benoemd heb?
Nee hoor, lees de verhalen eens van hoeveel mensen in nederland geëlektrocuteerd zijn in hun zwembad :)
Precies 0 en geloof mij, veel mensen sluiten het aan een niet geaard stopcontact.(zo ja was dat al lang in het nieuws geweest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:57
Bedankt voor de reacties.

Ok, ik had vanmorgen een "facepalm" momentje toen ik toch de doos van de pomp maar even geopend had (ik had 'm eerder dicht gelaten voor het geval ik moest retourneren).
Er zit dus helemaal geen aarde op de stekker van de pomp :F

Heeft dus ook geen enkele zin om hem in een stopcontact met aarde te steken _O-

Ik las gisteren dit in de handleiding van de pomp:
sluit de transformator alleen aan op een stopcontact met aardlekschakelaar. Neem contact op met een erkend elektricien, als u twijfelt of het stopcontact geaard is
Daar ontstond mijn verwarring

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:26
Ik heb het zwembad ook weer opgebouwd, na 5000 liter water kwam ik erachter dat er een piepklein gaatje in zat :(

Maar plaksetje gehaald, en nu zit hij vol en lekt niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rblxjjT.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/POUyFxx.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iLH7Irg.jpeg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHl60yUBRdpGAbxdb5Bn8xpl4ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SufbI2KRHDH8NZ3L2GYh8ZR2.png?f=fotoalbum_large

ik denk dat het zwembadtijd is voor mij.
eind van de dag op 30 graden. terugval in de nacht naar 28.5

nog te doen lijst.

1. kijken wat in de nacht draaien aan afkoeling kan verzorgen
2 de water kwaliteit in HA krijgen. Tuya ding ofzo.. misschien iets zelf maken.
3 kijken hoe het zwembad zich houd zonder verwarming..
4. zwemmen.,..

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 01-06-2025 09:48 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 18:49

Toppe

Oké ✅

Grolsch schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:12:
Ik heb het zwembad ook weer opgebouwd, na 5000 liter water kwam ik erachter dat er een piepklein gaatje in zat :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier was de robotmaaier over een slang heen gereden :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
Je warmtepomp onttrekt warmte aan de lucht, door die reactie wordt de condensor (de 'radiator" in je WP) kouder dan de omgeving. Nu het zo vochtig is, condenseert het vocht uit de lucht daarop en dat is het condenswater wat je eruit ziet lopen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Heeft er hier iemand toevallig al eens clips voorbij zien komen die je 3D kan printen zodat je een stok/pvc buis er op kan leggen?

Ik wil ze er bij voorkeur niet zo opleggen want dan rollen ze alle kanten op. Daarom dacht ik, is er geen beugel waar je een stop op kan vast zetten/leggen?

Dit alles voor het zeil er overheen. Die wordt hier wel wat vies en zakt op een gegeven moment ‘onder’ het water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Grolsch schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke warmtepomp is dat ? En ben je er tevreden over qua prestaties en geluid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Plenkske schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Zo te zien een Duratech Sunsplash (5KW gok ik) welke ook wel als sun spring of Eco+ voorbij komen. Heb hem zelf toevallig ook en vind het een topding.
Op marktplaats een hele set voor opzich een mooi prijsje. Had hem zelf al opgeslagen maar ik heb het niet echt nodig dus mijn vrouw maakt me af als ik met al die spullen aankom :9 https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
jack zomer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]

ik denk dat het zwembadtijd is voor mij.
eind van de dag op 30 graden. terugval in de nacht naar 28.5

nog te doen lijst.

1. kijken wat in de nacht draaien aan afkoeling kan verzorgen
2 de water kwaliteit in HA krijgen. Tuya ding ofzo.. misschien iets zelf maken.
3 kijken hoe het zwembad zich houd zonder verwarming..
4. zwemmen.,..
Oe! puntje 2 volg ik met interesse haha. Heb je al een oplossing voor ogen? ik zie op alie wel setjes voorbij (zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/1005008870387890.html?) komen voor de waterkwaliteit maar vraag me af hoe accuraat deze zijn. Heb je tips voor iets met continumeting? heb zelf vooral interesse in de usual suspects, ph, cl, zout en mss ook wel alka oid.

[ Voor 3% gewijzigd door SnoozeOperator op 01-06-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Hmmbob schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Je warmtepomp onttrekt warmte aan de lucht, door die reactie wordt de condensor (de 'radiator" in je WP) kouder dan de omgeving. Nu het zo vochtig is, condenseert het vocht uit de lucht daarop en dat is het condenswater wat je eruit ziet lopen.
Had het idee dat het meer was dan anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToiS15nSuUMN_229n7iyK0be-Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4jUelZ87dYhzTOhIAcJYAze.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Tja, het is condens óf hij is lek :+

Maar ik durf nog wel even te gokken op condens. Het was gisteren zeer vochtig buiten, en als je woont wat je nickname zegt dat heb je dat gisteren ook gemerkt aan t onweer :+

[ Voor 70% gewijzigd door Hmmbob op 01-06-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Hmmbob schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:55:
Tja, het is condens óf hij is lek :+

Maar ik durf nog wel even te gokken op condens. Het was gisteren zeer vochtig buiten, en als je woont wat je nickname zegt dat heb je dat gisteren ook gemerkt aan t onweer :+
Na een uurtje uit was het droog dus gok geen lek gelukkig , en hij werkt nog prima :)
Staat de laatste dagen wel fulltime aan om het zwembad op 30 graden te houden.
4kW voor 8m3 is wat aan de krappe kant maar zo met salderen maakt het niet heel veel uit.
Als het salderen eraf gaat misschien is kijken naar een 3 fase doorstroomverwarmer om de nutteloze zonnestroom op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
SnoozeOperator schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Oe! puntje 2 volg ik met interesse haha. Heb je al een oplossing voor ogen? ik zie op alie wel setjes voorbij (zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/1005008870387890.html?) komen voor de waterkwaliteit maar vraag me af hoe accuraat deze zijn. Heb je tips voor iets met continumeting? heb zelf vooral interesse in de usual suspects, ph, cl, zout en mss ook wel alka oid.
ik vermoed dat ik voor deze ga. eerst los op de rand van het badje.
Daarna in het zwembadhuis op de leidingen
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

ik wil niks los in het zwembad. gaat stuk als er mee gegooid wordt door kids.
Of ze accuraat zijn, ja ik denk het., maar controleer het zelf met een electronische handtester.
En de zwembadonderhoud meneer test ook. ik zie het meer als een fun iets in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jack zomer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:59:
[...]

ik vermoed dat ik voor deze ga. eerst los op de rand van het badje.
Daarna in het zwembadhuis op de leidingen
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

ik wil niks los in het zwembad. gaat stuk als er mee gegooid wordt door kids.
Of ze accuraat zijn, ja ik denk het., maar controleer het zelf met een electronische handtester.
En de zwembadonderhoud meneer test ook. ik zie het meer als een fun iets in HA
De vraag alleen is of dit type Tuya sensor al wel in home Assistant zit. Ik heb een tv beugel, ook Tuya, en daar kan je dus niets mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:06:
[...]

De vraag alleen is of dit type Tuya sensor al wel in home Assistant zit. Ik heb een tv beugel, ook Tuya, en daar kan je dus niets mee…
ik weet het niet exact. gewoon proberen.
Heb wel de HA local tuya gevonden. moet mij er nog even op storten.

https://community.home-as...yieryi-wifi-7-in-1/593663
genoeg lees voer te vinden.. ik breek momenteel meer mijn hoofd hoe ik de sensors in de leiding krijg lek vrij.

Gelukkig heb ik er nu de tijd voor, met 37 graden werk ik toch niet meer met plezier buiten

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 01-06-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jack zomer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:13:
[...]

genoeg lees voer te vinden.. ik breek momenteel meer mijn hoofd hoe ik de sensors in de leiding krijg lek vrij.

Gelukkig heb ik er nu de tijd voor, met 37 graden werk ik toch niet meer met plezier buiten
Weet de diameter van je buizen niet maar als het 40/50mm pvc is dan zou je met een aan boorzadel kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:10
assje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:09:
Nu heb ik dus een beslissing te maken (op korte termijn) waar de prijs in principe prima lijkt maar eigenlijk op basis van 1 offerte. De tijdlijn wordt door de veranderde omstandigheden ook wat belangrijker en JM geeft aan daar goed mee te kunnen (enkele weken).

Ik ben benieuwd of er hier wellicht ervaringen/meningen/feedback is m.b.t. het merk/type componenten dat JM aanbiedt.
Blijft toch wel lastig om een duidelijk beeld te krijgen. Je moet een beslissing maken over een grote investering waar je hopelijk lang mee doet maar de informatie is heel beperkt. Er is zegmaar geen Pricewatch met alle voors en tegens en reviews tot in detail.

Rolluik:
Rolluikbak met Rolluikmotor en afstandsbediening - AQ.PCSA.SIL Lamellen PolyCarb Solar Silver a-alg per m²

Op basis van deze beschrijving niet duidelijk vast te stellen welk merk/type het is.Welicht hetzelfde als "AQS" wat overal te vinden is (?). Geizne gebruik Aqua life warmtepomp zou het ook Aqua life kunnen zijn.

Filter
Aqua 14 m³/H filter incl 1½" Multi Klep tot 50m³

Dat is deze: AQUARIUS Series 620 Y - 100100973

Geen idee of dat goed/slecht is, verder geen reviews of ervaringen

Pomp
AquaForte Inverpro VSPomp + WiFi 30,1m³/H

Wordt ook verkocht op Toppy, lijkt op het eerste gezicht prima in orde

Warmtepomp
Aqua-Life Full InverterWPomp 15 kW (35 tot 65 m³)
De fabrikant gevonden maar geeft nauwelijks info, op website die gelieerd aan JM lijkt iets meer informatie.

Kan niet echt beoordelen of de specificaties goed zijn en welke kwaliteitsniveau dit is. Op eerste gezicht nog geen reviews gevonden.

Waterbehandeling (zout)
Aqua AquaSalt310+ pH + zout elektrolyse compl. tot 50 m³
Met wat moeite een datasheet gevonden.

Geen enkele review of referentie te vinden. Correctie: 2 reviews gevonden.

Het lijkt erop dat het kopen van een zwembad(installatie) toch wel voor een groot deel gewoon op vertrouwen van de leverancier moet. Ik ga morgen nog wel eens bellen om in meer detail de voors en tegens van deze componenten en eventuele alternatieven uit te vragen. Ze verkopen iets van

Vooral de warmtepomp en waterbehandeling ben ik onzeker over. Zou toch vervelend zijn als het allemaal net niet lekker werkt voor toekomstige automatisering o.i.d.

Lastig allemaal, zeker als je snel wil beslissen...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
jack zomer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Toppy heeft er overigens een mooie (maar vooral dure) oplossing voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kUZNC4WQWciNg9wxfqjdYUvGL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J9DdNu6zS0z3mHW6red28SnV.png?f=fotoalbum_large

https://www.toppy.nl/prod...tkamer-voor-sensoren.html?

Beter dan een paar losse aanboorzadels maar ik vraag me eerder af of de sensoren er een beetje netjes in passen. Met image search zoeken leert dat het officieel een "zelia pod" heet. Kennelijk van franse bodem en daar ook voor minder te krijgen (+-100 euro) Ik doe in ieder geval "met je mee" en ben uiteindelijk voor https://nl.aliexpress.com/item/1005007693499003.html? & https://nl.aliexpress.com/item/1005007574685909.html? gegaan. De probes vooral voor de zekerheid omdat ze een andere dimentie hebben en een reserve nooit kwaad kan.

[ Voor 16% gewijzigd door SnoozeOperator op 02-06-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

SnoozeOperator schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:19:
[...]

[Afbeelding]

Beter dan een paar losse aanboorzadels maar ik vraag me eerder af of de sensoren er een beetje netjes in passen. Met image search zoeken leert dat het officieel een "zelia pod" heet. Kennelijk van franse bodem en daar ook voor minder te krijgen (+-100 euro)
Heb je een linkje voor de franse site? Ik neem aan dat dit dan V2 van de Zelia Pod is.
[...]
Ik doe in ieder geval "met je mee" en ben uiteindelijk voor https://nl.aliexpress.com/item/1005007693499003.html? & https://nl.aliexpress.com/item/1005007574685909.html? gegaan. De probes vooral voor de zekerheid omdat ze een andere dimentie hebben en een reserve nooit kwaad kan.
Sensoren koop ik meestal op Amazon, ook voor ongv. 40 a 50 euro - volgende dag in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

xces schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Sensoren koop ik meestal op Amazon, ook voor ongv. 40 a 50 euro - volgende dag in huis.
Offtopic,
En nog steeds gratis verzonden met gratis Prime. (Bij afrekenen Prime nemen, op een ander tabblad Prime weer afmelden. Dan heb je wel de Prime voordelen, maar het kost je niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
xces schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Heb je een linkje voor de franse site? Ik neem aan dat dit dan V2 van de Zelia Pod is.

[...]

Oef moet ik even kijken of ik die kan vinden nog.. sowieso op ebay.fr een nieuwe v2 voor 90 euro ex verzenden dus die heb je zo gevonden.. welke sensoren pak jij van amazon en waarvoor zulke dure? Met dit soort producten heb ik het gevoel dat het vooral dropshipping is en je alleen "betaald" om het snel in huis te hebben. Als die sensoren echt 40 a 50 euro zijn kun je net zo goed een hele nieuwe set kopen aangezien die nu 51 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:26
Plenkske schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Het is inderdaad een sunspring zoals @SnoozeOperator aangeeft, maar dan wel de 7KW variant.

Ik ben er wel tevreden over, hij doet wat hij moet doen en maakt niet bovenmatig veel geluid.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

[Afbeelding]

Beter dan een paar losse aanboorzadels maar ik vraag me eerder af of de sensoren er een beetje netjes in passen. Met image search zoeken leert dat het officieel een "zelia pod" heet. Kennelijk van franse bodem en daar ook voor minder te krijgen (+-100 euro) Ik doe in ieder geval "met je mee" en ben uiteindelijk voor https://nl.aliexpress.com/item/1005007693499003.html? & https://nl.aliexpress.com/item/1005007574685909.html? gegaan. De probes vooral voor de zekerheid omdat ze een andere dimentie hebben en een reserve nooit kwaad kan.
Die van Toppy lijkt schroefdraad te hebben wat an-sich geen probleem hoeft te zijn: wartel nemen waar de sensor (of connector) net door heen past, dan wat vulkanisch tape er omheen draaien en zorgen dat die op de zelfde hoogte ligt als ‘t rubber van de wartel. Dan heb je hem waterdicht.

Z’n pod is inderdaad niet heel voordelig…

Lol: https://www.toppy.nl/prod...-elektrodehouder-1-2.html

€20 voor een wartel

€9 voor een ontstoppingsstuk… wellicht wat kleiner dan z’n Zelia pod maar je kan hem ook op 110 halen en dan 2x verloop naar 50
https://pvcbuis.com/pvc-ontstoppingsstuk-2x-lijm-50-mm-prod/

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 02-06-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-06 12:53
Ik heb nu een zandfilterpomp van bestway
https://www.kabelshop.nl/...mWcYVb_6-IhRoCKBEQAvD_BwE

En daarbij een stofzuiger gekocht die ik op de pomp kan aansluiten.
maar hij zuigt niet goed. Er blijft maar lucht in de slang zitten.

Nu heb ik de oude pomp aangezet die veel monder goed is. En die doet het wel
https://www.toppy.nl/prod...kK_UBGVYd2rRoCpTcQAvD_BwE
iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Vandaag mijn 'dashboard' in Home Assistant eens wat beter leesbaar gemaakt.
Aangezien dit niet echt 'hardware' automation is heb ik het maar hier geplaatst.

Warmtepomp probleem:
Ik heb via de Tuya Local nu ook de "Circulation active" an "Fac active" waardes erin staan, ik kwam erachter dat mijn filter te vuil was en daardoor de ciculatie richting de WP NET te weinig was waardoor hij op E03 stond (te weinig doorstroming).

De volgende stappen uitgevoegd:
- Backwash gedaan (dit verbeterde de flow al)
- De bypass iets verder open gezet, die staat nu op ongv. 38l/m ipv 25l/m wat het eerst was (dat was net op het randje)
- Er een een automation (alert) voor gemaakt - als "Circulation active" uit is voor langer dan 30 minuten (of) doorstroming is < 30l/m krijg ik eemalig een Discord notification.

Chloor leeg:
Tevens kwam ik erachter dat mijn chloor leeg was, dus dat heb ik ook maar meteen bijgevuld en het restje wat in de bus zat in het bad gemikt. Zwemmen doen ze vandaag en morgen toch niet dus ik houd de ORP in de gaten (die is nu vrij hoog met 750mv)

Toch maar de 'chloor leeg detectie' maken, maar dat plaatsen we dan wel weer in het automation topic ;)

Dashboardje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzDiqPCz76mOw8a6XWBo0EeEn90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fh34T1iRf3GxLUdySFGt21yg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door xces op 02-06-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@SnoozeOperator super. Ik ga ergens deze week de bestelling er door duwen voorlopig alleen het apparaat geen extra sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Heeft iemand toevallig ervaring met een flow meter?
Mijn ZFP doet normaal 7m3, maar met een frequentieregelaar draait hij langzamer. Ik wil graag weten hoeveel m3 per uur hij nu draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Arjantje72 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:21:
Heeft iemand toevallig ervaring met een flow meter?
Mijn ZFP doet normaal 7m3, maar met een frequentieregelaar draait hij langzamer. Ik wil graag weten hoeveel m3 per uur hij nu draait.
Ik heb dat gemeten door een metselkuip (met liter aanduiding) te gebruiken + een stopwatch. Simpel en best effectief voor een raming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
BeyondThunder schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Ik heb dat gemeten door een metselkuip (met liter aanduiding) te gebruiken + een stopwatch. Simpel en best effectief voor een raming.
Eens met BeyondThunder voor een eenmalige meting.
Wil je het continu meten kan je een flowmeter van Ali in je leiding zetten. Dat vereist ook nog wat electronica en programmeerwerk. Meer info in het https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2066422 topic, zie de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:28
We gaan binnenkort bij de zwembadbouwer langs om de specificaties door te nemen. Wat doen jullie qua zuigen van neerdwarrelend vuil, kiezen de meeste mensen voor een manuele 'stofzuiger' via de skimmer of een aparte koppeling, of is alleen een robot tegenwoordig goed genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Een robot is gemakkelijk, maar een manuele stofzuiger is imho onmisbaar.
Ik heb beide, en gebruik ook beide :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
hier een aparte stofzuiger aansluiting in het bad.
en een robot die het meeste werk doet.

handmatig stofzuigen doe ik elke week.
en de robot werkt bijna elke nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb geen robot-aansluiting, zou die achteraf wel willen hebben. Nu alles handmatig via de skimmer, maar een robot zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
PoweRoy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Ik had die gelinkte electrische geprobeerd maar met een bad van 3.6m rond (75cm hoog) vond ik het maar niks. Klein vakje voor de troep. En ik moet nog 't bad in, waardoor de troep ging rond zweven.

Uiteindelijk maar met slang die aan de ZFP kan.veel krachtiger.
Doe je het dan alleen met die slang, of heb je er dan een bepaalde stofzuiger op aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Wachten... schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Doe je het dan alleen met die slang, of heb je er dan een bepaalde stofzuiger op aangesloten?
Alleen slang maar dat was een beetje onhandig om daar mee de bodem te zuigen. Dit jaar nog even zo'n stofzuigervoet halen. Dit is zo'n borstel voet waar je een slang op kan aansluiten.

Zoiets als dit. Ter illustratie, heb zelf nog niks gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXF2dwGgyl_wEYK4v6_9YWxQk4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJDwr65qriSq85CwQ9joI14j.jpg?f=fotoalbum_large

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
twodigits schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:54:
We gaan binnenkort bij de zwembadbouwer langs om de specificaties door te nemen. Wat doen jullie qua zuigen van neerdwarrelend vuil, kiezen de meeste mensen voor een manuele 'stofzuiger' via de skimmer of een aparte koppeling, of is alleen een robot tegenwoordig goed genoeg?
skimmer is voor oppervlakte vuil

hoe meer je vooraf meeneemt hoe meer plezier je hebt in dagelijks gebruik/onderhoud.

Voor neerdwarrelend vuil is het erg prettig als je bad een zo natuurlijk mogelijk vorm heeft waarbij vuil op 1 punt van je zwembad verzameld ( ook vaak ideale plek voor dompelpomp om je bad leeg te pompen indien nodig)

een aparte aansluit punt voor een robot is zeker te adviseren (direct naast een inspuiter) je slang moet immers gevuld zijn met water, deze robots werken op de zuigkracht van je pomp. de slang even op de inspuiter houden om het lucht eruit te blazen kan je veel gevloek (lees ontluchten van je installatie) voorkomen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik ben overigens even aan het kijken voor een anders opzet zwembad, heb nu een metal frame (basic) Intex van 3x2 meter en wil eigenlijk naar een rond bad van 3 meter.

Nu was ik aan het kijken naar de prism frame zwembaden van Intex, maar wat is nou daadwerkelijk het verschil tussen een metal frame en prism frame?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
vso schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:31:
een aparte aansluit punt voor een robot is zeker te adviseren (direct naast een inspuiter) je slang moet immers gevuld zijn met water, deze robots werken op de zuigkracht van je pomp. de slang even op de inspuiter houden om het lucht eruit te blazen kan je veel gevloek (lees ontluchten van je installatie) voorkomen ;)
Ik zorg er op deze manier altijd voor dat de slang vol water zit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:12:
Ik ben overigens even aan het kijken voor een anders opzet zwembad, heb nu een metal frame (basic) Intex van 3x2 meter en wil eigenlijk naar een rond bad van 3 meter.

Nu was ik aan het kijken naar de prism frame zwembaden van Intex, maar wat is nou daadwerkelijk het verschil tussen een metal frame en prism frame?
niet echt, je betaald meer voor de liner denk ik

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:52
Verleden week toch het eerste grote nadeel tegengekomen van PPC, bij het zuivermaken van de bodem paar oppervlakkige krasjes gemaakt, wellicht zal dat na verloop van tijd wel wat minder voelbaar zijn maar was toch even schrikken...

Hoe kuisen jullie de bodem van jullie HDPE / PP / PPC bad? ( HDPE was volgens mij nog meer krasgevoelig als PPC)
gewoon de robot er direct in of met een bodemschepnet ook het zand eruit ?

100% vermijden zal nooit lukken, maar tips zijn welkom ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzzzie op 04-06-2025 08:06 ]

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:13
Hanzzzie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:57:
Verleden week toch het eerste grote nadeel tegengekomen van PPC, bij het zuivermaken van de bodem paar oppervlakkige krasjes gemaakt, wellicht zal dat na verloop van tijd wel wat minder voelbaar zijn maar was toch even schrikken...

Hoe kuisen jullie de bodem van jullie HDPE / PP / PPC bad? ( HDPE was volgens mij nog meer krasgevoelig als PPC)
gewoon de robot er direct in of met een bodemschepnet ook het zand eruit ?

100% vermijden zal nooit lukken, maar tips zijn welkom ;)
ik heb een hdpe bad en gebruik een robot; zie ook veel fijne krasjes op bodem, heb het maar geaccepteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand of natureworks glasfilter in een transparante zak komt?

Ik heb dit besteld bij zwembadenwebshop en daar staat duidelijk een plaatje bij van natureworks. Ik wilde deze specifiek, omdat ik daar goede verhalen over las.

https://www.zwembadenwebshop.nl/filterglas

Echter heb ik dus gewoon een transparante zal gekregen en heb dus werkelijk geen idee welk soort glas filter dit is.

Iemand ervaring of er ook slechte tussen zitten, want anders stuur ik deze voor de zekerheid retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:52
tomdh76 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:13:
[...]

ik heb een hdpe bad en gebruik een robot; zie ook veel fijne krasjes op bodem, heb het maar geaccepteerd
Ga jij eerst met bodemschepnet erover of enkel robot?

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:13
Hanzzzie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:47:
[...]

Ga jij eerst met bodemschepnet erover of enkel robot?
meestal enkel robot. bodemschepnet gebruik ik af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-06 19:42
De RCD die bij de intex zandfilters zit, is die eigenlijk geschikt om buiten in de regen te liggen/hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Wachten... schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:28:
Weet iemand of natureworks glasfilter in een transparante zak komt?

Ik heb dit besteld bij zwembadenwebshop en daar staat duidelijk een plaatje bij van natureworks. Ik wilde deze specifiek, omdat ik daar goede verhalen over las.

https://www.zwembadenwebshop.nl/filterglas

Echter heb ik dus gewoon een transparante zal gekregen en heb dus werkelijk geen idee welk soort glas filter dit is.

Iemand ervaring of er ook slechte tussen zitten, want anders stuur ik deze voor de zekerheid retour.
Nope, dit kwam bij mij van Toppy in van die stevige kartonnen zakken dacht ik, (misschien stevig plastic, dat weet ik niet meer 100% zeker).

Maar op het linkje wat jij geeft zie ik groen glas, bij mij was dit gewoon wit.

Deze zakken iig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnDFOhMVnZ-leA4ezS5rfXA__kc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bJ4Z98DqTNuBAVRhPDfKT3O8.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 05-06-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
BeyondThunder schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:37:
[...]

Nope, dit kwam bij mij van Toppy in van die stevige kartonnen zakken dacht ik, (misschien stevig plastic, dat weet ik niet meer 100% zeker).

Maar op het linkje wat jij geeft zie ik groen glas, bij mij was dit gewoon wit.

Deze zakken iig:

[Afbeelding]
Dank voor je reactie.

Weet je toevallig (of iemand anders), of er veel verschil zit in het filter glas. Want ergens had ik bewust voor Natureworks gekozen, vanwege de goede verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kreeg net deze binnen:
https://www.toppy.nl/prod...here-nano-glasparels.html

Zat ook even te kijken naar de verpakking.
Papieren zak, nog niet geopend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqrMFAawYwm1Zbydu0go8PTbUDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nai9VgQpwWrfkXOoXaHphwJO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXA5TMoHEPoB_RkSgVWGzIwKarQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4BrWpJzlS2IFD6YZJ9pGUpE.jpg?f=fotoalbum_large

Die ga ik gebruiken in een Aqua Technix 330 filter met Plus6 pomp.
https://www.toppy.nl/prod...et-aq-330-plus-4-m-u.html

[ Voor 15% gewijzigd door _XipHiaS_ op 05-06-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17:19
Voor degene met een opbouwzwembad, hebben jullie onder het zwembad tegels of staat het op gras?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tegels van action. Daaronder terrastegels.

Bij gras weet je in elk geval zeker dat je gras aan gort is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:39
Één keer een langere periode op het gras gehad, maar na een tijdje rook je het verrotte gras gewoon... Sinds die tijd altijd op het terras, eerst met goedkope (relatief dunne) foam-tegels en tegenwoordig op duurdere 1,5cm dikke foam-tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Zand ondergrond met daarop grondzeil en daarop blauwe foam tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzanne1989
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-06 08:26
Ik heb een 2,60x1,60 bad van intex met net iets meer dan 2 m³ water. De solar matten moeten op het dak van de schuur (ongeveer 2,5m). Nu heb ik een 6m³ zandfilterpomp besteld. Ik las op een eerdere pagina dat deze een goede opvoerhoogte heeft. Volgens de specs moet deze idd 5 meter kunnen opvoeren. Door het zonnematje heen zal het wat druk verliezen. Nu ga ik toch twijfelen of ik de juiste pomp heb besteld. Als ik hem aangesloten heb van het weekend kan ik deze natuurlijk niet meer terug sturen.
De slangen gaan 2 meter horizontaal. Dan een 90 graden bocht verticaal ongeveer 2,5 meter omhoog. Dan nog door de solar mat en dan via dezelfde afstand weer terug naar het bad.
Iemand een idee of dit gaat werken? Of tips hiervoor?
Is dit niet een mega overcapaciteit of zal dit meevallen door het drukverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Suzanne1989 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:39:
Ik heb een 2,60x1,60 bad van intex met net iets meer dan 2 m³ water. De solar matten moeten op het dak van de schuur (ongeveer 2,5m). Nu heb ik een 6m³ zandfilterpomp besteld. Ik las op een eerdere pagina dat deze een goede opvoerhoogte heeft. Volgens de specs moet deze idd 5 meter kunnen opvoeren. Door het zonnematje heen zal het wat druk verliezen. Nu ga ik toch twijfelen of ik de juiste pomp heb besteld. Als ik hem aangesloten heb van het weekend kan ik deze natuurlijk niet meer terug sturen.
De slangen gaan 2 meter horizontaal. Dan een 90 graden bocht verticaal ongeveer 2,5 meter omhoog. Dan nog door de solar mat en dan via dezelfde afstand weer terug naar het bad.
Voor zon bad heb je geen solarmatten nodig denk ik? Die wordt van de zon al warm genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Suzanne1989 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:39:
op je doos staat hmax= max hoogte (5m-7.5m geloof ik) of in de handleiding, voor een 6m3 zit je wel goed (maar dit is eerder een gerust stelling)

De grap is wat omhoog moet, moet ook weer naar beneden, en wat valt heeft een zuigend effect. dat heft het een beetje op .. reken op 10-20% verlies (verwaarloosbaar)

Ik heb overgens dezelfde setup (2.5m-3m hoogte) alleen 3m bad + 6m "mat", de mat 1 kant erin en andere kant eruit anders heb je kans dat water niet volledig door de mat heen gaat,

EN de buis van het dak terug naar het zwembad net 2cm hoger dan je aanvoer (tegel eronder is voldoende) zo zorg je dat je lucht een hoog punt heeft om naar toe te gaan (en dus ook uit naar je zwembad)
Arjantje72 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 00:38:
[...]

Voor zon bad heb je geen solarmatten nodig denk ik? Die wordt van de zon al warm genoeg?
voor jonge kinderen is de kou minder relevant dan oudere kinderen/volwassenen .. 1m2 solar oppervlakte per m3 water.

ligt aan de zonneduur/tijd/locatie vol op het zuiden haal ik 4 tot 10 graden op goeie dagen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 21:58
Momenteel hebben wij een index zwembad 3x2mtr met een zandfilterpomp. Komende week wil ik het zwembad gaan opzetten maar twijfel sterk over een warmtepomp iemand tips met een vergelijkbaar bad?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Eendenreetx schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:36:
Momenteel hebben wij een index zwembad 3x2mtr met een zandfilterpomp. Komende week wil ik het zwembad gaan opzetten maar twijfel sterk over een warmtepomp iemand tips met een vergelijkbaar bad?
Gewoon proberen zonder warmtepomp. Kan je later altijd nog erbij zetten.
Wij hebben een bad van 3m60 rond en 75 hoog. Nooit verwarmd en de kinderen hebben er heel veel in gespeeld.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suzanne1989
vso schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 02:19:
[...]

op je doos staat hmax= max hoogte (5m-7.5m geloof ik) of in de handleiding, voor een 6m3 zit je wel goed (maar dit is eerder een gerust stelling)

De grap is wat omhoog moet, moet ook weer naar beneden, en wat valt heeft een zuigend effect. dat heft het een beetje op .. reken op 10-20% verlies (verwaarloosbaar)

Ik heb overgens dezelfde setup (2.5m-3m hoogte) alleen 3m bad + 6m "mat", de mat 1 kant erin en andere kant eruit anders heb je kans dat water niet volledig door de mat heen gaat,

EN de buis van het dak terug naar het zwembad net 2cm hoger dan je aanvoer (tegel eronder is voldoende) zo zorg je dat je lucht een hoog punt heeft om naar toe te gaan (en dus ook uit naar je zwembad)

voor jonge kinderen is de kou minder relevant dan oudere kinderen/volwassenen .. 1m2 solar oppervlakte per m3 water.
Met de pomp zit ik dus goed begrijp ik. Fijn! Ga hem morgen aansluiten en dan gaan we het beleven.

Hoe bedoel je de mat 1 kant erin andere kant eruit? Er is maar 1 mogelijkheid om deze aan te sluiten toch? Heb de doos van de mat nog niet open gemaakt, dus nog niet echt goed bekeken.

Voor 2m³ bad dus eigenlijk 2 matten nodig. We gaan het zien, anders bestellen we er idd nog 1 bij. Heb er een bypass bij besteld. Dus mocht het te warm worden kan ik de solarmat nog ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
vso schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 02:19:
[...]

[...]

ligt aan de zonneduur/tijd/locatie vol op het zuiden haal ik 4 tot 10 graden op goeie dagen.
Zoveel nog? Dan heb ik niks gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:25
Nadat eerst de intex zandfilter het hier begeven heeft is nu het zoutsysteem aan de beurt 🤬
Meer dan genoeg zout in het bad maar hij geeft low salt aan.
Electrode al een paar uur in het azijn gehad maar dat hielp niet.
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:41
Na wat aanklooien en vorig jaar weinig problemen te hebben ondervonden verloopt het goed houden van het water hier moeizaam op dit moment.

Situatie:
Zwembad van 366 rond, hoogte 1 meter.
Zandfilterpomp gevuld met bollen --> warmtepomp (staat uit) --> chloor dispenser met tablet van 200g erin.
Op het zwembad ligt sinds kort een dik zeil om de temperatuur niet elke nacht drastisch te laten zakken aangezien de warmtepomp maar langzaam opwarmt.

Een week geleden na een paar dagen weinig omkijken opeens behoorlijk groen water. Sindsdien goed mijn best gedaan om het water weer goed te krijgen met de nodige shock, anti-alg en vlokmiddel.

Het water ziet er weer goed uit, waarden op orde maar chloor gehalte blijft laag. De chloor tablet lijkt nauwelijks op te lossen terwijl dit vorig seizoen relatief snel ging (geen idee waarom).

Grootste probleem is dat de filterbollen in de zandfilterpomp heel snel weer groen zijn. Toch veel algen. Ook na backwash blijven ze aan de groene kant al wordt het minder. Ik heb ze de afgelopen dagen om de dag in de wasmachine kunnen doen.

Is er een sterke toename van algengroei bij gebruik van een afdekzeil op het water?

Enerzijds lees ik dat algen weinig groeien bij gebrek aan zonlicht. Anderzijds lees ik dat water voldoende zuurstof nodig heeft.

Ik hoor graag suggesties en ervaringen van de mede tweakers hier. :)

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@Jorco ik denk dat je chloordispenser te weinig doet. Probeer het eens met een drijver. En zorg dat je filterpomp minstens 2x per dag het water rond filtert.

Afdekzeil moet niet uit maken, als ik die lang erop heb gaat het ook goed.
Ik zorg dan wel altijd dat de chloordrijver in de buurt van de input van de pomp blijft liggen. Zodat het chloor goed verspreid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb inmiddels mijn Intex 4x2 meter Prism Frame binnen en een 4kW warmtepomp van Weau.

Nu heb ik nog een Intex SX1500 zandfilter pomp. Deze maakt exhter takke veel herrie.
Is daar iets aan te doen? Of kan ik beter iets anders kopen?
Eventueel kan ik alleen een andere pomp kopen.

Ik zoek iets wat geschikt is voor mijn zwembad (inhoud 6 kuub) en wat super stil is. Zag bij Toppie merken als AquaForte en Speck. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 19:34

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Heeft iemand nog een goede tip voor een afdekzeil voor een 3,6 m rond Intex bad?

We hadden een zeil van Intex zelf maar dat was in de loop der jaren verweerd en gescheurd. Dus heb ik hetzelfde zeil (zelfde Artikelnummer) opnieuw besteld maar nu blijken daar ineens gaten in te zitten in het midden.

Daardoor loopt vuil regenwater dus gewoon het bad in en door de stroming van de pomp schoon water ook op het zeil. Dat heeft dus totaal geen nut zo 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

je kunt er eventueel een floaty onder leggen zodat dat gedeelte net boven water zit. Zorgt nog steeds voor regenwater maar schoon water zou dan niet meer vanuit je bad op je zeil lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
Check ook je cyaanzuur (CA) eens, geen idee hoeveel chloor je er al in gegooid hebt dit seizoen maar bij teveel cyaan doet het ook niet veel meer. Om de reden die je beschrijft ben ik overigens ook naar een afdek koepel overgestapt. Werkt een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@SnoozeOperator

Inmiddels binnen en op mijn bureau aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4dc58soLQz2sddce0Oh86-nXQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulAQ1WnK71kY0aAnXZUTDLKz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5DFMbS3W8mgfFUmg9qXe7AY9Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeaade0uPhUxWt4QrUWHFEts.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2JsMGrg0egjk0zg4yHAmdQ4WiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elbyNiGFDcboR1LMI7TRD0oB.jpg?f=fotoalbum_large

In ha zie ik alleen de tempratuur momenteel. Maar heb nog niet gespeeld met localtuya

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• gunnie_nl
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:42
Na een paar Intex zwembaden te hebben versleten, maar eens het plan opgevat om zelf een bad te bouwen.
Gezien ik al meer als 30 jaar actief ben in composites, leek polyester voor mij het beste materiaal.

4 x 3 x 1.40, 1.20 diep. polyester sandwich (40mm PU schuim) plus 40mm staal constructie, 50 cm ingegraven,
90 cm boven de grond ivm aan 1 kant een zitgedeelte (bar klinkt weer zo..)

Plug van MDF, materiaal wat er weer uitkomt wordt gebruikt in de schuur waar ook de technische ruimte komt.
Specifieke gellcoat (swimcoat) en hars geschikt voor zwembad bouw, dus geen osmose na 2 jaar..
5 inspuiters, 4 x led verlichting, 1 brede skimmer, en een bodem aanzuig. alle inbouw delen geresest, om dat het kon.

En ondanks dat het een flinke klus is, heb ik wel me lol er in, dit staat er over 25 jaar nog.

De technische installatie heb ik grotendeels wel in me hoofd, eerst jaar zal die aan het 220V hangen maar de bedoeling is volledig met PV.

Maar ik zal nog wel eens terug kijken hier in het topic, ik hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFZ1-rfKfey0kl4w8Tv32XhpT3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNeXOixhVYMy127RNOPhaBdH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39GEnFePNSQ9oQFU25Gfh9qtnO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OU9uE8sVFR32jAXsW6fBPmsa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU-H5kmArEbOQMXp9WRbpMxwIRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZO2Fz1pV1L69CeVV9ODqdMW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/674WQBUDsq_POCJQYObx2IGLkAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W54idqMvmprAGLFv7F5G6faM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpnmoBOs_QraR6mfe8ocRM54nW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNF9db1ztHaBhEC8FrmewREt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B897g6OBbP2TuYtSETbyz-NDtjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4Y7OG3qjLyWKQVfA2IFHipJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8botUMfDHo9759q8NeYsMlx_AU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkF4oGx82xl5nQp5LgGqAdLV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjnMHEt443kH-nOaxaJDiLVRA-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xzdd0djDt5uyhBiyYMqMoiV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMvta0PIkIIe8CNsmeI_43hz7mg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDSgZxDPiRCBcXyJAgqI1OuG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OzvPZx-BolQKT-EC-E3q_z8neQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGbuk8Sz1pVBYpgeFAx5YbKy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNID2cYti3fnU1uxmzUB45Ah7cc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3p9kSqZqaQjK0nX6emLvL4w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGkVIjiGg-lAHmu_60LQA2Ij4SQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5oMJqrKsNA75LKRxDV6LLMH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCHxc91g5EXwv2ah72z_mRwb96E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MATSdjBVEL79nRDJe9g2A3dn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pevB_H0saoQssVFcD3AcmBjgx1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SjKT6kKcX3HaJdDOubjfQkl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7RWexyM4hx9qyRwZz3-aa6Md24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VqQ1qtP6VzzHX1V2Pv04OEZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RcpjupQzXHb9nVsSLBG9CBzeS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyuJo579Ap7auGoXiAGZd2QQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr6aSwchGJnQ0sXH6A7LxVncGv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csKpQkhzSHfnz4ByAbIDEEhh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
jack zomer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:41:
@SnoozeOperator

Inmiddels binnen en op mijn bureau aangesloten.

In ha zie ik alleen de tempratuur momenteel. Maar heb nog niet gespeeld met localtuya
Nice! Hier ligt hij ook klaar inclusief de flow kamer. Nadeel, de standaard sensoren gaan er no way in passen.. ik wacht dus even op de andere die nog onderweg zijn en heb anders een alternatief besteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGh2SCKw1q24_MKREpjwqJ5CcHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ3kp1wMqAULuQ5WpJp7TjDg.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe heb jij de calibratie ervaren? Ik vind het vreemd dat er alleen buffervloeistof voor ph bij zit en niet voor de ORP en zout aangezien de handleiding aangeeft dat dat moet. Heb je het ook met demiwater gedaan en komt is de meting accuraat?
Ik laat nog even weten of de nieuwe sensoren passen of dat ze in het alternatief hieronder beter passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEzoraFunZLvKXVzbrFoMxwwksc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1kZJAe6GkPh7TI4Iz879ahYp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
heb nog helemaal niks gedaan er aan. gewoon in het zwembad gegooid als tijdelijk iets.
moet eerst local eens uitzoeken en klaar zetten en hopoelijk krijg ik dan alle gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
jack zomer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:05:
heb nog helemaal niks gedaan er aan. gewoon in het zwembad gegooid als tijdelijk iets.
moet eerst local eens uitzoeken en klaar zetten en hopoelijk krijg ik dan alle gegevens
In dat geval kan ik je aanraden om alvast de andere buffervloeistof ook te bestellen ergens. Ze vragen nogal specifieke waarde die ik niet zo 123 kon vinden. ORP is wel op alie te vinden maar zout (in die specifieke waarde) kon ik niet vinden. En dus demiwater gebruiken bij calibratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:28
Dag allen,

Vandaag het bad opgezet met het aankomende mooie weer.

We hebben er nu een bestway zandfilterpomp bij en een w'eau warmtepomp.

De bestway heeft 38mm slangen met o ringen eraan om aan het bad te bevestigen, hier zitten verlopen bij waarvan ik er sowieso al 1 gebruik van het bad naar de pomp, het zwembad heeft 32mm aansluitingen.

Ik zit nu met de uitdaging van het aansluiten van de pomp op de warmtepomp en de warmtepomp op het zwembad.

In de warmtepomp gaan deze koppelingen middels het schroefdraad:
https://www.toppy.nl/prod...ad_campaignid=17417014302

Wie heeft een idee wat voor verloop of slangen ik moet gebruiken om de pomp met de warmtepomp en de warmtepomp met het zwembad moet verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
Loei123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:59:
Dag allen,

Vandaag het bad opgezet met het aankomende mooie weer.

We hebben er nu een bestway zandfilterpomp bij en een w'eau warmtepomp.

De bestway heeft 38mm slangen met o ringen eraan om aan het bad te bevestigen, hier zitten verlopen bij waarvan ik er sowieso al 1 gebruik van het bad naar de pomp, het zwembad heeft 32mm aansluitingen.

Ik zit nu met de uitdaging van het aansluiten van de pomp op de warmtepomp en de warmtepomp op het zwembad.

In de warmtepomp gaan deze koppelingen middels het schroefdraad:
https://www.toppy.nl/prod...ad_campaignid=17417014302

Wie heeft een idee wat voor verloop of slangen ik moet gebruiken om de pomp met de warmtepomp en de warmtepomp met het zwembad moet verbinden?
Aangezien bijna alles 38mm is op het bad na zou ik deze kopen https://www.toppy.nl/prod...hAdrkCXv6_FsaAkjgEALw_wcB en het bad ook 38mm maken.. als je er niet teveel emotioneel aan gehecht bent is het best makkelijk zie bijvoorbeeld YouTube: Intex Valve Upgrade je blijft namelijk op het verstevigde deel van het bad en door de rubber ringen heb je geen last van lekkages oid. Ik heb het hier ook gedaan op een intex 305. Voordeel is dat alles 1 maat is en je direct mooie afsluiters op je bad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
SnoozeOperator schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:09:
[...]

Aangezien bijna alles 38mm is op het bad na zou ik deze kopen https://www.toppy.nl/prod...hAdrkCXv6_FsaAkjgEALw_wcB en het bad ook 38mm maken.. als je er niet teveel emotioneel aan gehecht bent is het best makkelijk zie bijvoorbeeld YouTube: Intex Valve Upgrade je blijft namelijk op het verstevigde deel van het bad en door de rubber ringen heb je geen last van lekkages oid. Ik heb het hier ook gedaan op een intex 305. Voordeel is dat alles 1 maat is en je direct mooie afsluiters op je bad hebt.
Dan moet ik nog steeds verlopen hebben of iets anders om de warmtepomp aan te sluiten, ik ben op zoek naar wat ik daar voor moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
Loei123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Dan moet ik nog steeds verlopen hebben of iets anders om de warmtepomp aan te sluiten, ik ben op zoek naar wat ik daar voor moet gebruiken.
Want? De link die je stuurt is een 38/32mm dus je kunt daar prima een 38mm slang op aansluiten. Niet met schroefdraad maar gewoon klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
SnoozeOperator schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Want? De link die je stuurt is een 38/32mm dus je kunt daar prima een 38mm slang op aansluiten. Niet met schroefdraad maar gewoon klemmen.
Dus op die aansluiting die ik stuurde van toppy.nl kan een 38mm slang met een klem vastgemaakt worden, die dan op het zwembad kan de aanpassing die jij voorstelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
Loei123 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Dus op die aansluiting die ik stuurde van toppy.nl kan een 38mm slang met een klem vastgemaakt worden, die dan op het zwembad kan de aanpassing die jij voorstelt?
Zeker, als je dan bijvoorbeeld een normale 38mm slang neemt zoals dit https://www.toppy.nl/prod...lZJZRxC-3OA4aAmqKEALw_wcB die aan de warmtepomp klemt op dit stukje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkhTvY9fwFWqE5s8Uo4-6MYH_uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNLb16c9pkEQJy4Eko8N5pRq.jpg?f=fotoalbum_large en aan de andere kant deze adapter doet https://www.toppy.nl/prod...LcL2gdNbbbMgaApvVEALw_wcB dan kun je zowel van de pomp met schroefdraad naar de warmtepomp klemmen en van de warmtepomp weer naar het bad met schroefdraad
Let wel op dat met deze constructie het volledige debiet van de pomp over de warmtepomp loopt. Wil je dit niet dan moet je of met een 3weg bypass zoals dit
SUMMER FUN Zwembad bypass set 3-delig https://www.hornbach.nl/p...pass-set-3-delig/6201928/ of een "echte" bypass zoals https://www.toppy.nl/prod...NXrm33hQy_RMaAksYEALw_wcB Daan werken

[ Voor 16% gewijzigd door SnoozeOperator op 09-06-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
SnoozeOperator schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Zeker, als je dan bijvoorbeeld een normale 38mm slang neemt zoals dit https://www.toppy.nl/prod...lZJZRxC-3OA4aAmqKEALw_wcB die aan de warmtepomp klemt op dit stukje [Afbeelding] en aan de andere kant deze adapter doet https://www.toppy.nl/prod...LcL2gdNbbbMgaApvVEALw_wcB dan kun je zowel van de pomp met schroefdraad naar de warmtepomp klemmen en van de warmtepomp weer naar het bad met schroefdraad
Let wel op dat met deze constructie het volledige debiet van de pomp over de warmtepomp loopt. Wil je dit niet dan moet je of met een 3weg bypass zoals dit
SUMMER FUN Zwembad bypass set 3-delig https://www.hornbach.nl/p...pass-set-3-delig/6201928/ of een "echte" bypass zoals https://www.toppy.nl/prod...NXrm33hQy_RMaAksYEALw_wcB Daan werken
Bestel!

Bedankt voor de antwoorden en tips!
Ik zal het resultaat hier delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:38
Togi schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:18:
Nadat eerst de intex zandfilter het hier begeven heeft is nu het zoutsysteem aan de beurt 🤬
Meer dan genoeg zout in het bad maar hij geeft low salt aan.
Electrode al een paar uur in het azijn gehad maar dat hielp niet.
Iemand nog tips?
Hier exact hetzelfde issue, na eerste keer schoonmaken nog even gewerkt. Nu constant error 91. Morgen komt de nieuwe al binnen. Uiteindelijk is deze 5 en een half seizoen meegegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suzanne1989
Zoals hier eerder mijn vraag over was, heb ik alles inmiddels aangesloten (met een beetje hulp van manlief, want ik ga echt het dak niet op voor die mat ;)) en het werkt als een tierelier. Uitstroom is vrij hoog, maar dat hadden we al bedacht met zo een grote pomp.
Voor mij de eerste zandfilterpomp en er viel me wat op. Het voorfilter zit aan de bovenkant wat lucht. Als ik het ontluchtingsventiel opendraai komt er wel gewoon water uit. Is het normaal dat daar een beetje lucht in blijft staan? Het is net zoveel als het deksel groot is.

Wel blijkt dat de spiraalslangen naar de solarmat niet helemaal perfect aansluiten. Daar zit natuurlijk een ribbel in, waar een heel klein beetje water uit blijft sijpelen bij beide aansluitingen. Ik heb nieuwe slangen besteld met een glad overgangspunt, zodat dit netjes vastgezet kan worden en hopelijk niet meer lekt.

Als een beetje lucht in het voorfilter niet normaal is, kan dit dan de oorzaak zijn?
Het solarmatje zit na de zandfilterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartSB
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-06 00:45
Jorco schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:33:
Na wat aanklooien en vorig jaar weinig problemen te hebben ondervonden verloopt het goed houden van het water hier moeizaam op dit moment.

Situatie:
Zwembad van 366 rond, hoogte 1 meter.
Zandfilterpomp gevuld met bollen --> warmtepomp (staat uit) --> chloor dispenser met tablet van 200g erin.
Op het zwembad ligt sinds kort een dik zeil om de temperatuur niet elke nacht drastisch te laten zakken aangezien de warmtepomp maar langzaam opwarmt.

Een week geleden na een paar dagen weinig omkijken opeens behoorlijk groen water. Sindsdien goed mijn best gedaan om het water weer goed te krijgen met de nodige shock, anti-alg en vlokmiddel.

Het water ziet er weer goed uit, waarden op orde maar chloor gehalte blijft laag. De chloor tablet lijkt nauwelijks op te lossen terwijl dit vorig seizoen relatief snel ging (geen idee waarom).

Grootste probleem is dat de filterbollen in de zandfilterpomp heel snel weer groen zijn. Toch veel algen. Ook na backwash blijven ze aan de groene kant al wordt het minder. Ik heb ze de afgelopen dagen om de dag in de wasmachine kunnen doen.

Is er een sterke toename van algengroei bij gebruik van een afdekzeil op het water?

Enerzijds lees ik dat algen weinig groeien bij gebrek aan zonlicht. Anderzijds lees ik dat water voldoende zuurstof nodig heeft.

Ik hoor graag suggesties en ervaringen van de mede tweakers hier. :)
Er is te weinig actief chloor in je water. Je zit nu met een complex probleem, en de klassieke methodes volgen is een straat zonder einde.
- zowel je tabletten als 'shock' brengen naast hypochloriet ook cyanuurzuur in je water. Dit beschermt vrij chloor wel tegen UV afbraak, maar doet dit door het overgrote deel te binden in cyanuraten. Hoe hoger de concentratie cyanuurzuur, hoe hoger de vrije chloor moet zijn (gemeten) om voldoende actief chloor te hebben voor ontsmetting.
- ook als je water niet meer groen ziet, kunnen er nog levende algen in zitten (biofilm op de wanden en bodem). Iets minder chloor en boem, terug algenbloei.
- anti-alg is rommel en contraprductief. Gooi dat maar weg.
- je filtertje zal onmiddellijk verstoppen door dat vlokmiddel. Beter niet gebruiken.

Hoe meet je momenteel je waterwaarden? Je moet eerst je cyanuurzuur conc kennen voor je verder kan. pH en alkaliniteit wil je ook kennen, om verder te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Nu online
Suzanne1989 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:04:
Zoals hier eerder mijn vraag over was, heb ik alles inmiddels aangesloten (met een beetje hulp van manlief, want ik ga echt het dak niet op voor die mat ;)) en het werkt als een tierelier. Uitstroom is vrij hoog, maar dat hadden we al bedacht met zo een grote pomp.
Voor mij de eerste zandfilterpomp en er viel me wat op. Het voorfilter zit aan de bovenkant wat lucht. Als ik het ontluchtingsventiel opendraai komt er wel gewoon water uit. Is het normaal dat daar een beetje lucht in blijft staan? Het is net zoveel als het deksel groot is.

Wel blijkt dat de spiraalslangen naar de solarmat niet helemaal perfect aansluiten. Daar zit natuurlijk een ribbel in, waar een heel klein beetje water uit blijft sijpelen bij beide aansluitingen. Ik heb nieuwe slangen besteld met een glad overgangspunt, zodat dit netjes vastgezet kan worden en hopelijk niet meer lekt.

Als een beetje lucht in het voorfilter niet normaal is, kan dit dan de oorzaak zijn?
Het solarmatje zit na de zandfilterpomp.
Een beetje lucht in je voorfilter is geen drama, helemaal als hij net aangesloten is of je met de slangen bezig bent geweest waardoor hij een keer leeg is geweest wil er wel eens een bel blijven hangen. Meestal gaat hij naar een paar uur gebruik uit zichtzelf weg. Zolang de pomp geen enorme herrie maakt en slecht pompt is er niets aan de hand.
Pagina: 1 ... 172 ... 177 Laatste