Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 12:54

Bergie

Lekker belangrijk...

copywrong1982 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Daarnaast nog een vraag die me zojuist invalt. Het tarras waar het zwembad komt te staan heeft een verloop van ongeveer 5cm op die 4 meter zwembad, Is dat heel ernstig? kan dast geen kwaad of kan ik dat oplossen met tegels onder een kant van de framepoten te plaatsen? Of heeft dat geen doel?
Het lijkt me voor het zwembad niet direct een probleem worden maar het water zal aan de lage kant natuurlijk sneller over de rand klotsen. Als je dat niet wilt moet er dus minder water in het bad.
En om nou een heel zandbed op je terras te storten is ook niet helemaal de bedoeling denk ik :D
Ik denk dat ik het er gewoon op zou gokken. Mocht het toch niet bevallen laat je het hele zaakje weer leeglopen (ja, is zonde van het water maar die paar kuub is ook zo weer gevuld) en verzin je dan een oplossing met extra tegels oid (al wil je de bodem natuurljk het liefst wel weer vlak hebben)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
copywrong1982 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:32:
[...]

ik kom dan op de volgende boodschappenlijst uit (waarmee ik mijn originele budget al verdrievoudig :)):

• Intex Prism Frame 400x200x100 set
• Intex ZFP SX2100 6m3/h
• Intex aansluitset deluxe 38mm (dan toch maar snijden gok ik...)
• Intex Solar cover 400 x 200
• Intex 400x 200 afdekzeil
• Chloordispenser summer fun
• Chloortabletten | Pool power | Traag oplosbaar (200 grams, 5 stuks)
• W'eau solar bol - tot 10 m3
• Kokido bypass kit voor zwembadverwarming
• Aqualoon Filterbolletjes 700 gram
• matten/vloertegels (Action?)
• W'eau zwembad bodemvilt - 460 x 460 cm - 200g/m2
• Intex ZR200 zwembadstofzuiger?
• Kokido diepte schepnet Heavy Duty
• Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter (ph plus/min en teststrips)

Is de kodiko bypass kit geschikt? en dezelfde vraag voor de zwembadstofzuiger...er is ook een zr100 zag ik. wellicht om het budget te drukken een loshangende skimmer ipv stofzuiger? Is die wel te koppelen op die 38mm aansluiting?

Daarnaast nog een vraag die me zojuist invalt. Het tarras waar het zwembad komt te staan heeft een verloop van ongeveer 5cm op die 4 meter zwembad, Is dat heel ernstig? kan dast geen kwaad of kan ik dat oplossen met tegels onder een kant van de framepoten te plaatsen? Of heeft dat geen doel?
Ik zou zelf die stofzuiger laten voor wat het is en gewoon eentje nemen die je op de aanvoer van je pomp aansluit, werkt vele malen beter (imho en ervaring) dan zo'n accu ding. En inderdaad de skimmer is geen vervanger voor een stofzuiger...De skimmer vangt (skimmed) drijvend vuil denk blaadjes, vliegen e.d. klein haar, zand e.d. zuig je op.

Waarom bodemvilt en vloertegels? Alleen vloertegels er onder werkt ook gewoon. Ik zou daar geen 5cm mee opvangen, dat is best een flink verloop. (of bedoel je 'gewone betontegels ')?

Die bypass.. die wil je gebruiken voor? Je verwarming? Dat werkt wel, al vind ik de kwaliteit een beetje mwah (zo'n zelfde kraan kreeg ik ook ergens bij..) , je kan ook gewoon even kijken bij een PVC boer naar wat kogelkranen en wat PVC meer is 't niet. Maak je direct een aftakking voor je stofzuiger naar je pomp ;-)

Dan haal je de Intex Deluxe schoonmaak set voor 20 euro en ben je klaar: steel, slang, verschillende soorten stofzuigermonden (voor aan pomp) borstel (aanslag krijg je toch) en een fijnmazig schep net.. Kun je die Kokido Heavy Duty ook lekker laten zitten.

Of je nu 32 of 38mm gebruikt zou mij serieus niet uit maken.. 32mm schuifslang krijg je echt wel waterdicht, desnoods even met een stukje rubber er bij. Vind je t toch niets kom je echt dit seizoen wel door en pas je volgend jaar aan..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 07:11
dizzytal schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Ik zou zelf die stofzuiger laten voor wat het is en gewoon eentje nemen die je op de aanvoer van je pomp aansluit, werkt vele malen beter (imho en ervaring) dan zo'n accu ding. En inderdaad de skimmer is geen vervanger voor een stofzuiger...De skimmer vangt (skimmed) drijvend vuil denk blaadjes, vliegen e.d. klein haar, zand e.d. zuig je op.

Waarom bodemvilt en vloertegels? Alleen vloertegels er onder werkt ook gewoon. Ik zou daar geen 5cm mee opvangen, dat is best een flink verloop. (of bedoel je 'gewone betontegels ')?

Die bypass.. die wil je gebruiken voor? Je verwarming? Dat werkt wel, al vind ik de kwaliteit een beetje mwah (zo'n zelfde kraan kreeg ik ook ergens bij..) , je kan ook gewoon even kijken bij een PVC boer naar wat kogelkranen en wat PVC meer is 't niet. Maak je direct een aftakking voor je stofzuiger naar je pomp ;-)

Dan haal je de Intex Deluxe schoonmaak set voor 20 euro en ben je klaar: steel, slang, verschillende soorten stofzuigermonden (voor aan pomp) borstel (aanslag krijg je toch) en een fijnmazig schep net.. Kun je die Kokido Heavy Duty ook lekker laten zitten.

Of je nu 32 of 38mm gebruikt zou mij serieus niet uit maken.. 32mm schuifslang krijg je echt wel waterdicht, desnoods even met een stukje rubber er bij. Vind je t toch niets kom je echt dit seizoen wel door en pas je volgend jaar aan..
Ah die tip van vilt en matten kreeg ik eerder van @vso : matten zorgen dat je de stenen niet voelt, en vilt kun je makkelijker de liner verschuiven tijdens het vullen voor een gladde vloer. Maar dat is idd wel ook weer wat besparing. Ik bedoelde een stoeptegel idd (liever niet nastuurlijk ivm scherpe randjes. Wellicht dat ik wel 1 a 2 cm kan corrigeren aan een kant met de zwembadmatten.

Ik dacht dat die pompstofzuigers matig werkten, is idd een goedkopere optie.

De bypass is idd voor de solarbol (en wellicht later voor een ander type verwarming. Voor zover ik heb begrepen pompt je pomp het water anders wellicht te snel door de verwarming heen en kun je deze met de bypass ook knijpen? Of is dat niet nodig voor die solarbol? Ik kan me voorstellen dat het knijpen je flow ook behoorlijjk belemmerd? Hoe hou je in de gaten wat de ideale flow is, en zorg je ervoor dat je pomp bijvoorbeeld niet in storing gaat? Is een pomp met minder capaciteit dan wellicht niet gewoon slimmer?

nogmaals: nul ervaring :), ik probeer gewoon even eea duidelijk te krijgen en meteen het juiste te bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door copywrong1982 op 22-05-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:46
Ik heb een frequentieregelaar op mijn ZFP.
Is er een manier om te meten hoeveel m3 de pomp doet? Want hij draait natuurlijk langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28

Dennis1812

Amateur prutser

Persoonlijk vind ik een pomp zuiger heel irritant. Extra slangen en gedoe.
En de zuigkracht is natuurlijk afhankelijk van de kracht van je pomp.

Ik zou mijn Kokido Telsa niet meer willen inleveren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Dennis1812 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:53:
Persoonlijk vind ik een pomp zuiger heel irritant. Extra slangen en gedoe.
En de zuigkracht is natuurlijk afhankelijk van de kracht van je pomp.

Ik zou mijn Kokido Telsa niet meer willen inleveren.
Die is inderdaad geweldig, de zwembad robot van Kokido werkt ook fijn, wel wat prijzig.

https://www.toppy.nl/prod...wembadrobot-met-accu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Denk dat ik dat er niet doorheen krijg bij mijn vrouw met ons 4x2 badje. Al klinkt het top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Nog een vraagje: Als ik het zwembad opwaardeer van 32 naar 38mm met de intex deluxe aansluitset, heb ik natuurlijk ook 38mm slangen naar de pomp en overige onderdelen (chloordispensor, solarbol) nodig. Welke slangen kan ik daar het beste voor pakken? Ik zie dat de meeste slangen voor slangklemmen geschik zijn, maar die intex kranen op de 38mm aansluitset zijn schroefverbindingen...kan ik ook eenvoudig schroeverbindingstukken op die slangen zetten? of kan ik dan het beste gewoon met de standaard 38mm intex slangen werken?

edit: volgens mij worden er al 2 slangen meegeleverd met de pomp zie ik, nevermind.

[ Voor 14% gewijzigd door copywrong1982 op 22-05-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Glaslijn schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:36:
[...]
Kan ik mijn Aqua Scenic ook uitlezen via de modbus :P Gaat mij vooral om uitlezen, de risico's nemen wat toe als ik ook via HA ga aansturen.
Nou, was nog even beetje puzzlen qua configuratie, maar eerste sensor geconfigureerd en maar eens standaard basis metertje van gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXzyXmG8BeNfyabLty9g7I2BXF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4ncOpF41AMQHrHz7Xji7Y3j.png?f=fotoalbum_large

De echte layout en presentatie van de temperatuur is voor latere zorg. Begin is er :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bij cranenbroek kan je veel dingen goedkoper halen (zeker zwembadchemicalien) ze smeren je alles aan als je wat vraagt bij een verkoper. nu het seizoen aantrekt is het uiterraard wat duurder dan na het seizoen wanneer het magazijn leeg moet.
Ok tnx. De epdm matten gaan het voorlopig niet worden, ik ga het eerst proberen met een solarbol (niet ideaal maar tenminste iets..., en ik kan het redelijk makkelijk plaatsen)

ik kom dan op de volgende boodschappenlijst uit (waarmee ik mijn originele budget al verdrievoudig :)):

• Intex Prism Frame 400x200x100 set
• Intex ZFP SX2100 6m3/h
• Intex aansluitset deluxe 38mm (dan toch maar snijden gok ik...)
• Intex Solar cover 400 x 200
• Intex 400x 200 afdekzeil
korte zeilspanners met "tafelkleed" houders voor de tuintafel/camping tafel) zijn bij elk zwembad aan te raden. maar te harde wind kan het wel weer stuk trekken.

intex solar (bubbelfolie/afdekzeil) wel nodig maar zorg dat je het ook ergens op een stang kan laten drogen ofzo wanneer zwembad benut word.. (kan bron voor alg zijn)
• Chloordispenser summer fun
bij de chloor dispenser wil je wel een "oliefilter tang hebben" maakt losdraaien een stuk eenvoudiger ;)
je hoeft hem niet helemaal open te zetten, je krijgt een stoot chloor als je hem open zet (je ruikt hem even)

voor het bijvullen is het prettig de kranen dicht (of boven de waterlijn houden)
• Chloortabletten | Pool power | Traag oplosbaar (200 grams, 5 stuks)
je wilt 1 blok per 10-dagen tot eind augustus/september ? er zijn ook kleinere die voldoen ook goed (geen poeder)

+ je hebt snel oplosbaar nodig + chloordrijver om bij te sturen (als het weer omslaat bv) of als je "veel' kinderen hebt .. dan doe je een snel tabletje per persoon die er die dag in is geweest .. of 3-4 bij omslaand weer en zet de pomp aan voor paar uur..

chloor gaat "hard' ..de rest niet zo erg

ph + of ph - (zie startpost) ik heb ph - en de rest doe ik met sodazout (vaat wasser meuk) eerst in een emmer met zwembad watter dan rond de rand..) klein potje doe je eeuwen mee
• W'eau solar bol - tot 10 m3
• Kokido bypass kit voor zwembadverwarming
https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

Deze is beter, (het eigenlijk om de kranen( en schroefdraad is helaas niet altijd hetzelfde .. je kan ook kijken bij pvc-web-dealers je zoekt 40/50mmm / (?? inch) buis diameter en neem 45graden bochten waar mogelijk. ik heb zelf standaard pvc buis gepakt en als je "griffon" lijm pakt genoeg smeren aan beide zijdens 1/4de draaien tijdens "verlijmen" overbodige gelijk met keukenpapier weghalen.

Belangrijkste .. houd rekening dat je wellicht de zaag erin wilt zetten (at some point in time) dus houd minimaal 10-15cm "buis" tussen delen zodat je altijd genoeg vlees hebt om iets anders erop te zetten.
• Aqualoon Filterbolletjes 700 gram
• matten/vloertegels (Action?)
kan, dikker is beter maar die dunne zijn voldoende
• W'eau zwembad bodemvilt - 460 x 460 cm - 200g/m2
• Intex ZR200 zwembadstofzuiger?
• Kokido diepte schepnet Heavy Duty
kies een schepnet/bezem combo (goedkoop setje)
• Starterset Mini: zwembaden tot 8.000 liter (ph plus/min en teststrips)
Teststrips die 2-3 dingen meten zijn goed, in het begin meet je veel daarna zwakt het af. belangrijker is te onthouden dat troebel water eigenlijk te weinig pompen/chloor betekend .. en minimaal 2 uur pompen voordat je weer meet ...
en dezelfde vraag voor de zwembadstofzuiger...er is ook een zr100 zag ik. wellicht om het budget te ?
Skimmer zou ik persoonlijk vermijden, het is eerder een luxe item, en ja ze zijn te koppelen maar doe dat als de kinderen groter zijn (aka 1 a 2 jaar verder)

De (accu)handpomp .. tja je gebruik het alleen om niet te fijn spul van de bodem te halen .. en als het voetenbadje gebruikt word is dat 1x per maand ?

in mijn rond zwembad ga ik met de schepnet een "draaikolk" maken, (nadat ik de wanden gebezemt heb) en dan na 30min pak ik de stofzuiger om dat kleine beetje op te zuigen uit het midden.. (zeker als de bodem rimpel vrij is)
tegels/plankjes onder de poten is wel nuttig ja 5cm is te veel let op dat het de liner niet raakt met de punt van de steen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vso schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:58:

[...]

bij de chloor dispenser wil je wel een "oliefilter tang hebben" maakt losdraaien een stuk eenvoudiger ;)
je hoeft hem niet helemaal open te zetten, je krijgt een stoot chloor als je hem open zet (je ruikt hem even)

voor het bijvullen is het prettig de kranen dicht (of boven de waterlijn houden)

[...]

je wilt 1 blok per 10-dagen tot eind augustus/september ? er zijn ook kleinere die voldoen ook goed (geen poeder)

+ je hebt snel oplosbaar nodig + chloordrijver om bij te sturen (als het weer omslaat bv) of als je "veel' kinderen hebt .. dan doe je een snel tabletje per persoon die er die dag in is geweest .. of 3-4 bij omslaand weer en zet de pomp aan voor paar uur..

chloor gaat "hard' ..de rest niet zo erg

ph + of ph - (zie startpost) ik heb ph - en de rest doe ik met sodazout (vaat wasser meuk) eerst in een emmer met zwembad watter dan rond de rand..) klein potje doe je eeuwen mee
Oh ik dacht dat die 200gram tabletten ongeveer 10 dagen meegingen? Ik dacht dus met 5 tabletten even een maandje vooruit te kunnen en dan bij te bestellen? Waarom zou je kleinere pakken in die dispenser? die chloorshock en ph+ en - check, moet ik dan idd ook nog halen.

[...]

https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html

Deze is beter, (het eigenlijk om de kranen( en schroefdraad is helaas niet altijd hetzelfde .. je kan ook kijken bij pvc-web-dealers je zoekt 40/50mmm / (?? inch) buis diameter en neem 45graden bochten waar mogelijk. ik heb zelf standaard pvc buis gepakt en als je "griffon" lijm pakt genoeg smeren aan beide zijdens 1/4de draaien tijdens "verlijmen" overbodige gelijk met keukenpapier weghalen.

Belangrijkste .. houd rekening dat je wellicht de zaag erin wilt zetten (at some point in time) dus houd minimaal 10-15cm "buis" tussen delen zodat je altijd genoeg vlees hebt om iets anders erop te zetten.
Ok dat kan ik idd ook zelf maken, is meer het gemak van alles bij elkaar. Die kranen bij een pvc boer zijn ook niet heel goedkoop zie ik, je bespaart een paar tientjes idd. Wel goede tip van die lengte. Bij die kit zitten 10cm 50mm stukjes, die kan ik vervangen door iets langere.

Overigens wat me opvalt (en wellicht is dat normaal), die bypass kit gebruikt overal die verloopstukken van 50mm naar 32/38mm thules en de slang wordt dan geklemd. Ik zag op toppy.nl bv ook verloopstukken van 50mm naar 1,5" schroef (dat is toch 38mm?), dan kun standaard slangen met schroefverbindingen gebruiken? Of matchen die schroefdraden van Intex slangen vaak niet op dat soort koppelingen?

Is een klem voldoende om het waterdicht te krijgen? Komt er geen rubber oid om de slang om beschadigingen te voorkomen? en aan de binnenzijde van de slang? Hoe dicht je die koppeling goed af, of is die klem alleen echt voldoende?

[...]

kan, dikker is beter maar die dunne zijn voldoende
Ik heb de 38,5 x 38,5 tegels van de action nu, die zijn 1 cm dik. je hebt ook 50x50 maar die zijn idd maar 4,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn 200g gaan echt langer mee dan 10 dagen. Soms ruim een maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
copywrong1982 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Ok dat kan ik idd ook zelf maken, is meer het gemak van alles bij elkaar. Die kranen bij een pvc boer zijn ook niet heel goedkoop zie ik, je bespaart een paar tientjes idd.
Je hebt dan over t algemeen wel een veel betere kwaliteit hoor, gaat dus 'dubbel op'
Is een klem voldoende om het waterdicht te krijgen?
In principe kun je die 32mm (en andere) slangen gewoon waterdicht krijgen zonder gekkigheid, jaren zo mee gedraaid. Nogmaals; imho hoef je die 'upgrade' naar 38mm helemaal niet direct te doen.. verschil ga je echt niet merken in de praktijk. Bij 't meeste zitten slangen er bij, gebruik eerst even die scheelt je weer (extra 38mm slang of 50mm pvc te kopen)

Sluit eerst alles een aan, kijk waar je wat neerzet, want misschien ga/wil je nog schuiven, zet 't een seizoen neer en kijk dan eens of je niet wat permanenter wil maken, met bijv 50mm pvc, ingegraven leidingen naar je pomp noem maar op.. voorbeelden genoeg in dit topic..

my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
dizzytal schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:31:
[...]

Je hebt dan over t algemeen wel een veel betere kwaliteit hoor, gaat dus 'dubbel op'

[...]

In principe kun je die 32mm (en andere) slangen gewoon waterdicht krijgen zonder gekkigheid, jaren zo mee gedraaid. Nogmaals; imho hoef je die 'upgrade' naar 38mm helemaal niet direct te doen.. verschil ga je echt niet merken in de praktijk. Bij 't meeste zitten slangen er bij, gebruik eerst even die scheelt je weer (extra 38mm slang of 50mm pvc te kopen)

Sluit eerst alles een aan, kijk waar je wat neerzet, want misschien ga/wil je nog schuiven, zet 't een seizoen neer en kijk dan eens of je niet wat permanenter wil maken, met bijv 50mm pvc, ingegraven leidingen naar je pomp noem maar op.. voorbeelden genoeg in dit topic..

my 2 cents.
Ok duidelijk. Maar vanuit een kosten oogpunt hoef ik het ook niet te laten, het kost me een keer 37 euro voor die 38mm aansluitset. De pomp, solarbol en dispenser (die laatste weet ik nu even niet zeker) worden ook geleverd met 38mm slangen. Als ik op 32 mm blijf heb je sowieso verloopstukken nodig toch?

En ik ben wel vaak van bestel maar alles in een keer goed ;). Maar begrijp je punt, grote kans dat ik gedurende het seizoen idd erachter kom dat ik eea wil aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
copywrong1982 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Ok duidelijk. Maar vanuit een kosten oogpunt hoef ik het ook niet te laten, het kost me een keer 37 euro voor die 38mm aansluitset. De pomp, solarbol en dispenser (die laatste weet ik nu even niet zeker) worden ook geleverd met 38mm slangen. Als ik op 32 mm blijf heb je sowieso verloopstukken nodig toch?

En ik ben wel vaak van bestel maar alles in een keer goed ;). Maar begrijp je punt, grote kans dat ik gedurende het seizoen idd erachter kom dat ik eea wil aanpassen.
Waar en of je verloop nodig bent hangt er een beetje vanaf. Bijv. bij de Kidoki in-line chloordispenser die ik had zat een aansluiting die van 32-38 ging.. (zeg maar een soort vast verloop) daar prik je dus beide slangen op.. als je dan het 32mm stuk er niet afhaalt... maakt 't qua flow nog niet uit. (die maak je ook gewoon vast met klemmen)

Ik weet niet welke Summerfun chloordispenser je hebt, maar met een beetje 'mazzel' zitten daar soort gelijke verloopjes bij.. Geldt voor heel veel van dat zwembad spul, 't meeste is gewoon 32-38mm, dus sluit je waarschijnlijk net zo makkelijk aan met 32 en 38 door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
copywrong1982 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:22:
[...]
Oh ik dacht dat die 200gram tabletten ongeveer 10 dagen meegingen? Ik dacht dus met 5 tabletten even een maandje vooruit te kunnen en dan bij te bestellen? Waarom zou je kleinere pakken in die dispenser?
het is meer erop wijzen dat je "voldoende" hebt voor het seizoen ;) en poeder of andere "vervangingen" zijn minder handig .. traag chloor wil je niet los in een drijver hebben (witte plekken op de liner met pech) .. vandaar het buitenboord ding ..
Ok dat kan ik idd ook zelf maken, is meer het gemak van alles bij elkaar. Die kranen bij een pvc boer zijn ook niet heel goedkoop zie ik, je bespaart een paar tientjes idd. Wel goede tip van die lengte. Bij die kit zitten 10cm 50mm stukjes, die kan ik vervangen door iets langere.
keuzes :)
Overigens wat me opvalt (en wellicht is dat normaal), die bypass kit gebruikt overal die verloopstukken van 50mm naar 32/38mm thules en de slang wordt dan geklemd. Ik zag op toppy.nl bv ook verloopstukken van 50mm naar 1,5" schroef (dat is toch 38mm?), dan kun standaard slangen met schroefverbindingen gebruiken? Of matchen die schroefdraden van Intex slangen vaak niet op dat soort koppelingen?
Schroefdraad kan het zelfde zijn maar wees bewust van "fijn" versus "grof" schroefdraad..

tip: Wellicht is het beter een schematische tekening te maken :? gewoon om het voor je zelf duidelijk te maken / af te kruizen etc ..

Voordeel wat je nu hebt (teminste ik hoop zo) is dat je als het zwembad staat + kranen en pomp met "schroefslang" .. je in elk geval een start set hebt. de rest kan je op je gemak ertussen zetten.
Is een klem voldoende om het waterdicht te krijgen? Komt er geen rubber oid om de slang om beschadigingen te voorkomen? en aan de binnenzijde van de slang? Hoe dicht je die koppeling goed af, of is die klem alleen echt voldoende?
Wijst zichzelf, vast is vast maar zet je teveel kracht willen de plastic varianten breken, ik gebruik teflon tape als er te veel speling nog is (lees water lekkage), alles lekvrij is het doel .

beter "te los" en later aandraaien dan teveel kracht en stuk draaien.
Ik heb de 38,5 x 38,5 tegels van de action nu, die zijn 1 cm dik. je hebt ook 50x50 maar die zijn idd maar 4,5mm.
keuzes :) ik heb 80x80 bij cranenbroek en zijn 4mm maar je merkt het verschil op tussen de matten zoiezo en stenen / zand .. hoe dik/dun ze ook zijn. met 80cm erboven op (lees veel gewicht) zijn ze allemaal toch veerbaar genoeg en dat is prettiger dan direct stenen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vso schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:13:

[...]

Schroefdraad kan het zelfde zijn maar wees bewust van "fijn" versus "grof" schroefdraad..

tip: Wellicht is het beter een schematische tekening te maken :? gewoon om het voor je zelf duidelijk te maken / af te kruizen etc ..

Voordeel wat je nu hebt (teminste ik hoop zo) is dat je als het zwembad staat + kranen en pomp met "schroefslang" .. je in elk geval een start set hebt. de rest kan je op je gemak ertussen zetten.
Als ik het goed zie ga ik op zon standaard bypasskit ook nog twee extra koppelingen nodig hebben om de ZFP er direct met intex schroefkoppelingen (want die zitten bij de pomp) op te zetten: Dat wordt uiteraard ook weer los verkocht: "Intex warmtepomp aansluitset 38/50 mm".

Ik twijfel nu ook weer over de solarbol, wellicht toch maar meteen voor de WP gaan :). Even lief naar de vrouw kijken. Is de W'eau Mini Inverter 20 Plus zwembad warmtepomp - 4,5 kW voldoende voor 6800 liter? wellicht ooit in de toekomst een 1,22 bad van 8500 liter...? Hoe kort mag die op het zwembad staan? Ik heb een hoekje van ongeveer een beter breed beschikbaar ongeveer 1m van het zwembad. Ik ga er even we vanuit dat die gewoon in weer en wind buiten kunnen staan?

Ik ga iig alles (inclusief bypass) al bestellen en dan denk ik alleen nog even na over die warmtebron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou voor de 6kW gaan, zeker met je bad upgrade in gedachten.
Ik heb de 6kW staan en zou niet lager willen.
Dit is soms al lang wachten en veel op max draaien.
Je hebt liever soms wat over capaciteit.

Bij mij staat hij ook maar ~50cm van het bad. Uiteraard in weer en wind. Behalve winters. Gaat in september weer naar zolder. (Zie er nu al tegenop. Wat een zwaar ding is het.. zeker 2 trappen op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
Dennis1812 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:05:
Ik zou voor de 6kW gaan, zeker met je bad upgrade in gedachten.
Ik heb de 6kW staan en zou niet lager willen.
Dit is soms al lang wachten en veel op max draaien.
Je hebt liever soms wat over capaciteit.

Bij mij staat hij ook maar ~50cm van het bad. Uiteraard in weer en wind. Behalve winters. Gaat in september weer naar zolder. (Zie er nu al tegenop. Wat een zwaar ding is het.. zeker 2 trappen op)
Ik ga er eens over denken. Ik vind de meerprijs voor de 4,5 en 6 tov de 3 bijvoorbeeld ook gering als naar capaciteit kijkt. Kon nu een 2ekans solarbol bij toppy (retourproduct) krijgen met korting dus ik ga dat eens proberen. Mocht het echt tegenvallen komt die WP er denk ik snel (met risico op leveringsissue in hoogseizoen natuurlijk). De bypass heb ik iig al, dus is makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je ruimte genoeg hebt kan je je solarbal ertussen houden. Hoe warmer het water is wat aankomt bij de WP hoe warmer het daar ook weer weggaat.

Dus bad --> ZFP --> Solar --> WP --> chloorsluis --> bad

Skimmer/fontein of andere accesoires of bypasskits mag je zelf invullen. het is dat je een idee hebt wat je kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:23:
Als je ruimte genoeg hebt kan je je solarbal ertussen houden. Hoe warmer het water is wat aankomt bij de WP hoe warmer het daar ook weer weggaat.

Dus bad --> ZFP --> Solar --> WP --> chloorsluis --> bad

Skimmer/fontein of andere accesoires of bypasskits mag je zelf invullen. het is dat je een idee hebt wat je kan doen.
Erhm nee

Dit is "slecht advies" (maar wel logisch in gedachte ;) ) de uitleg:
A --> Warm(er) water neemt minder goed warmte op dan "koud' water
B--> een WP b is veel "dynamischer" in energie verbruik en is eigenlijk beter om de temp "constant' te houden, de enorme "prijs" tijdens verbruik zit hem in in het opwarmen van "koud" naar "behagelijk" water.
C--> @copywrong1982 de solar bol heeft 99,9999% kans geen 40mm pijp en kan je maar beperkt waterflow doorheen doen met alle afstel gevolgen van dien, denk hierbij aan 2-5 in serie met enorme effort in fijn afstelling.
MAAR: wat @Dennis1812 wel goed heeft is de volgorde, want je WP hoeft minder hard te werken en zal dus enigsinds energie zuiniger werken als de solar oplossing warmte toevoegt.

Als je heel erg effectief met je energie om wilt gaan, doe je 3-4 dagen met solar overdag je bulk van het zwembad water opwarmen. zeg van 15 graden naar 21-25 met ongeveer 8 graden + overdag en snachts verlies je 4-5 graden.. en bij dag 3 a 4 zet je de WP erbij aan.

in deze gevallen zou je denk ik al willen denken aan elektronische kleppen (overkill :) )

voor solarbollen wil je ook 2x een Y splitsing hebben en 2 -4 kogel kranen, 99% van de flow zal direct naar je WP gaan, omdat de slang van een solar bol kleiner is .. zal je dus moeten spelen met de stand van de kogelkraan (1 van de 4) om genoeg water door de solar bol te laten vloeien .. de andere 3 kranen zijn simpel weg om de "flow" te stoppen bij onderhoud (rechts boven kan je filteren op plaatjes) en in 1 van de topics heeft iemand ooit dit al in elkaar geknutseld .. gewoon plaatjes kijken dus.

EPDM matten kan je ook hierom niet te lang/te breed maken in combinatie met "een" pomp, ze moeten op elkaar afgesteld zijn maar zijn iets "flexibeler..

Mijn meest ideale setup is dat je het met een woninig "koeling" combineert .. dus bv tussen de buitenunit van je airco ofzo plaatst of gewoon een epdm mat tegen de wand of c,q op een dak .. omdat je daarmee effectief niet alleen de zon "warmte' pakt maar ook de "hitte" van het object zelf .

bij een airco heb je dus een "bijpas" die net voor de buitenunit zit, het zwembad water (heat exchanger) zorgt ervoor dat je buitenunit minder energie vreet (stiller is) en het zwembad water kan "constanter" zijn. ik vermoed dat het best ook met een cv warmtepomp kan werken ..

enige is dat de RVS heat exchanger niet cheap is wegens dat je chloorwater natuurlijk erg corrosief is.

misschien overbodig maar: ik ben niet tegen zwembad heatpumps, ik zou voor solarbollen eerder een aparte pomp/slang setup (je kan geen 2 pompen in 1 slang circuit kwijt) en bv meer kijken naar een extern pompje die aan kan zuigen ofzo . (maakt het weer prijzig en "diy")

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Wie kan mij een klein beetje adviseren bij het volgende.
Ik heb een Bestway zwembad van 2.59x1.70x0.61.
Op zich nog wel in een goede staat, maar de buizen beginnen nu toch echt wel aardig wat roestplekken te vertonen.

Tevens heb ik een Intex zandfilterpomp, type SF90220RC-1. Geschikt tot 4 kuub staat er bij.
Ik vind hem behoorlijk veel geluid maken maar verder werkt hij nog prima (tenminste: vorige jaar wel, nog niet weer getest of hij het nog doet :)

Wat betreft verwarming had ik een solar mat. Ik denk dat hij zo'n 3 meter lang was.
Deze lag vorig jaar op het dak en is van het dak gewaaid waarna er een grote scheur in zat dus die ligt helaas op de vuilnis.

De kids zouden eigenlijk nu ook een iets groter zwembad willen (vooral iets dieper eigenlijk). Verwarming is wel een vereiste en zat zelf te denken aan een warmtepomp ipv een nieuwe solarmat.

Vragen waar ik even mee zit:
- Iemand ervaringen met de zandfilterpompen qua geluid? Wat zijn stille pompen? Iemand advies?
- Warmtepomp voor verwarming, ik zag bij Toppy de pompen van W'eau. Is het wat? Ik wil niet zo'n ding wat over 3 jaar helemaal verroest is.
- Afgelopen jaren stond het zwembad op het kunstgras. Paste er precies op. Als ik iets groters neem zal het gedeeltelijk op het gras en terras moeten. Kan ik dit veilig doen als ik er zwembadtegels onder leg?
De vloer zal nooit helemaal waterpas worden verwacht ik.

Hier even een foto van de situatie. Het zwembad komt te staan op de plek van de ligstoel in dezelfde richting. Maar dan dus op het gras en gedeeltelijk op het terras.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLxFlqdkB2mD3o8w9JjC7p7ohOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMitYzKwTNDKPFQ1CMxG0W86.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vso schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:45:
[...]

Erhm nee

Dit is "slecht advies" (maar wel logisch in gedachte ;) ) de uitleg:
A --> Warm(er) water neemt minder goed warmte op dan "koud' water
B--> een WP b is veel "dynamischer" in energie verbruik en is eigenlijk beter om de temp "constant' te houden, de enorme "prijs" tijdens verbruik zit hem in in het opwarmen van "koud" naar "behagelijk" water.
C--> @copywrong1982 de solar bol heeft 99,9999% kans geen 40mm pijp en kan je maar beperkt waterflow doorheen doen met alle afstel gevolgen van dien, denk hierbij aan 2-5 in serie met enorme effort in fijn afstelling.
MAAR: wat @Dennis1812 wel goed heeft is de volgorde, want je WP hoeft minder hard te werken en zal dus enigsinds energie zuiniger werken als de solar oplossing warmte toevoegt.

Als je heel erg effectief met je energie om wilt gaan, doe je 3-4 dagen met solar overdag je bulk van het zwembad water opwarmen. zeg van 15 graden naar 21-25 met ongeveer 8 graden + overdag en snachts verlies je 4-5 graden.. en bij dag 3 a 4 zet je de WP erbij aan.

in deze gevallen zou je denk ik al willen denken aan elektronische kleppen (overkill :) )

voor solarbollen wil je ook 2x een Y splitsing hebben en 2 -4 kogel kranen, 99% van de flow zal direct naar je WP gaan, omdat de slang van een solar bol kleiner is .. zal je dus moeten spelen met de stand van de kogelkraan (1 van de 4) om genoeg water door de solar bol te laten vloeien .. de andere 3 kranen zijn simpel weg om de "flow" te stoppen bij onderhoud (rechts boven kan je filteren op plaatjes) en in 1 van de topics heeft iemand ooit dit al in elkaar geknutseld .. gewoon plaatjes kijken dus.

EPDM matten kan je ook hierom niet te lang/te breed maken in combinatie met "een" pomp, ze moeten op elkaar afgesteld zijn maar zijn iets "flexibeler..

Mijn meest ideale setup is dat je het met een woninig "koeling" combineert .. dus bv tussen de buitenunit van je airco ofzo plaatst of gewoon een epdm mat tegen de wand of c,q op een dak .. omdat je daarmee effectief niet alleen de zon "warmte' pakt maar ook de "hitte" van het object zelf .

bij een airco heb je dus een "bijpas" die net voor de buitenunit zit, het zwembad water (heat exchanger) zorgt ervoor dat je buitenunit minder energie vreet (stiller is) en het zwembad water kan "constanter" zijn. ik vermoed dat het best ook met een cv warmtepomp kan werken ..

enige is dat de RVS heat exchanger niet cheap is wegens dat je chloorwater natuurlijk erg corrosief is.

misschien overbodig maar: ik ben niet tegen zwembad heatpumps, ik zou voor solarbollen eerder een aparte pomp/slang setup (je kan geen 2 pompen in 1 slang circuit kwijt) en bv meer kijken naar een extern pompje die aan kan zuigen ofzo . (maakt het weer prijzig en "diy")
Oe, voor je antwoord moest ik even gaan zitten 😀. Maar solarbol combineren was ik ook niet van plan ivm ruimte. Ik ga vooralsnog alleen de solarbol proberen.

Qua (fijn)afstellen en de werking van de bypass heb ik wel nog een vraag: voor zover ik begrijp kun je met de bypass de flow door de warmtebron (al dan niet solarbol of wp) knijpen. Is het dan de bedoeling dat je de directe flow helemaal uitzet en alleen beperkt water doorlaat naar je warmtebron of zet je beide open en knijp beperk je de flow door (een of beide?) circuits?

Als je de directe flow dichtzet en alleen bijvoorbeeld gereduceerd water doorlaat naar je warmtebron, beperk je dan de capaciteit van je pomp niet heel erg? Of is het dan de bedoeling dat je je warmtebron er gewoon tussenuit haalt als je "gewoon" wil filteren en dan alleen op de ZFP + chloordispensor draait?

Wat betreft die dispenser: als laatste in het circuit plaatsen voor het zwembad?

En je noemde de basis chemicaliën: snelle shock tabletten in een floater? Ik dacht dat shockchloor altijd poeder was? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Heb je suggesties voor:

Chloorshock (in tabletvorm in floater dan)
Ph plus
Ph min
En waarmee testen? Met zon strips? Of met een ander apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
copywrong1982 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Oe, voor je antwoord moest ik even gaan zitten 😀. Maar solarbol combineren was ik ook niet van plan ivm ruimte. Ik ga vooralsnog alleen de solarbol proberen.
d:)b
Qua (fijn)afstellen en de werking van de bypass heb ik wel nog een vraag: voor zover ik begrijp kun je met de bypass de flow door de warmtebron (al dan niet solarbol of wp) knijpen. Is het dan de bedoeling dat je de directe flow helemaal uitzet en alleen beperkt water doorlaat naar je warmtebron of zet je beide open en knijp beperk je de flow door (een of beide?) circuits?
Om een lang /complex antwoord te vermijden: Voor "gelijke buis diameters" is de kraan aan / uit, voor afwijkende buis diameters is "spelen" met de stand misschien nodig.
Als je de directe flow dichtzet en alleen bijvoorbeeld gereduceerd water doorlaat naar je warmtebron, beperk je dan de capaciteit van je pomp niet heel erg? Of is het dan de bedoeling dat je je warmtebron er gewoon tussenuit haalt als je "gewoon" wil filteren en dan alleen op de ZFP + chloordispensor draait?
De kraan dicht draaien is mij ook wel eens gebeurt en na enkele uren draaide ik de kraan hem weer open en dat is 5 jaar geleden pomp draait nog steeds. zal misschien niet bevordelijk zijn geweest voor de levensduur maar niks is kapot gegaan.

Het is meer dat je inderdaad gewoon wilt filteren zonder wp / solar ertussen .. er zit wel wat (marginaal) druk verschil in, 99% kans dat je de kranen gebruikt voor onderhoud en solar erbuiten te sluiten .. WP's zijn zelf intelligent genoeg.
Wat betreft die dispenser: als laatste in het circuit plaatsen voor het zwembad?
jup
En je noemde de basis chemicaliën: snelle shock tabletten in een floater? Ik dacht dat shockchloor altijd poeder was? Of haal ik nu dingen door elkaar?
ja/nee 'traag' gaat in dispenser,

snel, ph- en ph+ in een floater.

Shock,antialg vlok middel enzv heb je eigenlijk niet nodig.
Heb je suggesties voor:

Chloorshock (in tabletvorm in floater dan)
Ph plus
Ph min
En waarmee testen? Met zon strips? Of met een ander apparaat?
90% testen door je ogen te gebruiken en je hand dagelijk de liner te voelen. (net onder de water rand) als die glad aanvoelt of water wordt troebel = te weinig chloor.
maar de truuk zit hem in de PH waarde, hoe neutraler hoe effectiever de chloor.

je gebruikt 1 teststrip per 8 uur, (lees 1 per dag) .. en dus je kan maar 1x per dag "bijsturen" .. zolang je niet overcorrigeert dan zit je wel goed..

Nadeel van automagische meuk is dat je ze moet caliberen, teststrip is "dom" en simpel. in de startpost word er volgens mij voor "vaste baden" een complex setje geadviseerd en voor opzet varianten test-strips.
chloor/ph is minimum om te kunnen aflezen.

stel je water is "groen" (je komt terug van een week vakantie)
- stap 1 zet je pomp aan vul je dispenser en ga verder je bagage uitpakken. na 3 uur ga je eens een teststrip erin dunken.
- stap 2 stuur ph bij en schrob met een bezem de liner rondom/bodem, gooi een floater met 4-8 tabletjes in het zwembad (folie/zeil eroverheen) en zet de pomp uit in de avond.
- volgende dag .. kan het zijn dat het groene weg is en wit uitgeslagen is. (en op de bodem ligt) if not herhaal stap 2
- als alles op de bodem .. stofzuigeren en check of je niet "overstuurt hebt"

Chloor shock, vlock middel, anti-alg is bedoeld voor stap 2 maar had allemaal voorkomen kunnen worden als je de dispenser vooraf gevuld had :) en dagelijks die 2-4 automagisch pomp laat draaien.

meest radicale actie die ik doe is wanneer het weer omslaat van 30 graden naar 20 graden voor een paar dagen. en dan dunk ik meer chloor erin (algen kunnen dan namelijk explosief groeien)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
vso schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:07:
[...]

d:)b

[...]

Om een lang /complex antwoord te vermijden: Voor "gelijke buis diameters" is de kraan aan / uit, voor afwijkende buis diameters is "spelen" met de stand misschien nodig.

[...]

De kraan dicht draaien is mij ook wel eens gebeurt en na enkele uren draaide ik de kraan hem weer open en dat is 5 jaar geleden pomp draait nog steeds. zal misschien niet bevordelijk zijn geweest voor de levensduur maar niks is kapot gegaan.

Het is meer dat je inderdaad gewoon wilt filteren zonder wp / solar ertussen .. er zit wel wat (marginaal) druk verschil in, 99% kans dat je de kranen gebruikt voor onderhoud en solar erbuiten te sluiten .. WP's zijn zelf intelligent genoeg.
Wederom dank voor je uitgebreide antwoord. Het is mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk.

Zie hieronder het schema wat ik in gedachten heb, ik wil alles op 38mm koppelen en voor zover ik nu kan beoordelen (heb nog niet alles binnen) kan ik alles met 38mm aansluiten, vrijwel alles met schroef alleen de solarbol koppelingen worden nu klem. rood is de universele bypass set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuctbCNugH4SdFPKFewajzTlUj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKtDFv4UBtxXN3vixK0jksSE.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de solarbol helemaal wil bypassen is het volgens mij logisch:

- K2 en K3 dus helemaal dicht en K1 helemaal open. Waarom zou ik de solarbol uberhaupt willen bypassen? Is dit minder effectief als er geen zon is?

In een normale situatie waarin ik de solarbol wel wil gebruiken (warm weer dus) gaat dan:
1. K1 dicht en K2 en K3 helemaal open?
2. K1 dicht en K2 en K3 knijpen totdat warmteafgifte beter is? Dat zal de pomp niet leuk vinden?
3. K1 open en K2 en K3 helemaal open?
4. K1 open en K2 en K3 knijpen totdat warmteafgifte beter is?

De keuze tussen die laatste 4 is mij niet helemaal duidelijk.

En hoe test je of warmteafgifte beter is? Simpelweg met een thermometer in het bad?

Chemicaliën verhaal is duidelijker tnx. Neem wel aan dat je grotere chloordrijver gebruikt als je meerdere van die snelle chloortabletten erin wil gooien? En de ph plus/min dan ook in tabletvorm in floater? omdat ik die alleen in poedervorm kan vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door copywrong1982 op 24-05-2025 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
copywrong1982 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Wederom dank voor je uitgebreide antwoord. Het is mij echter nog steeds niet helemaal duidelijk.

Zie hieronder het schema wat ik in gedachten heb, ik wil alles op 38mm koppelen en voor zover ik nu kan beoordelen (heb nog niet alles binnen) kan ik alles met 38mm aansluiten, vrijwel alles met schroef alleen de solarbol koppelingen worden nu klem. rood is de universele bypass set.

[Afbeelding]

Als ik de solarbol helemaal wil bypassen is het volgens mij logisch:

- K2 en K3 dus helemaal dicht en K1 helemaal open. Waarom zou ik de solarbol uberhaupt willen bypassen? Is dit minder effectief als er geen zon is?
Sterker nog zwembad koel je af .. dus ja dat negatieve effect wil je voorkomen
In een normale situatie waarin ik de solarbol wel wil gebruiken (warm weer dus) gaat dan:
1. K1 dicht en K2 en K3 helemaal open?
2. K1 dicht en K2 en K3 knijpen totdat warmteafgifte beter is? Dat zal de pomp niet leuk vinden?
3. K1 open en K2 en K3 helemaal open?
4. K1 open en K2 en K3 knijpen totdat warmteafgifte beter is?
eigenlijk 3 en met k1 spelen totdat je water "warmer" word

Stel een solar bol heeft een buis van 15mm diameter, dan moet je een "complexe" berekening gaan vinden om van 40mm aanvoer om te zetten naar x aantal solarbollen9in serie ).zodat je de kranen altijd open/dicht kunnen, de tussenweg is "spelen" met de kraan. en dan ben je er nog niet want je moet de druk verdelen

Stel dat je 4 solarbollen nodig hebt, A,B,C,D dan is je retour D,C,B,A

bij EPDM matten zit dit in de "collectors" .. veel minder hoofdpijn :)

Als je nu al met een WP idee zit te spelen, doe je zelf een lol en "voeg 2 sets van kranen toe"
De keuze tussen die laatste 4 is mij niet helemaal duidelijk.

En hoe test je of warmteafgifte beter is? Simpelweg met een thermometer in het bad?
Erhm of je hand bij de inspuiter :P zolang je warmer water erin spuit = het goed.

je kan ook dit gebruiken Plenkske in "Het grote zwembad topic - Deel 2" zoek in het topic op "thermowell" maar ... be warned :) het is een uitdaging. maar je zal hooguit 0,1 -0,3 delta T meten.
Chemicaliën verhaal is duidelijker tnx. Neem wel aan dat je grotere chloordrijver gebruikt als je meerdere van die snelle chloortabletten erin wil gooien? En de ph plus/min dan ook in tabletvorm in floater? omdat ik die alleen in poedervorm kan vinden?
nee joh kleintje meer dan zat.. ik heb verschillende gehad met/zonder thermometer .. eigenlijk geen meerwaarde.

(elke) poeder kan je het beste een emmer pakken schep zwembad water ermee .. los poeder op in de emmer en dan langs de rand "verdelen" terug het zwembad in en dat kan ook voor de (snel) tabletten

traag chloor vooral maar ook snel tabletten kunnen witte vlekken veroorzaken op je liner niet mooi maar verder niet gevaarlijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Flappie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:29:
Wie kan mij een klein beetje adviseren bij het volgende.
Ik heb een Bestway zwembad van 2.59x1.70x0.61.
Op zich nog wel in een goede staat, maar de buizen beginnen nu toch echt wel aardig wat roestplekken te vertonen.

Tevens heb ik een Intex zandfilterpomp, type SF90220RC-1. Geschikt tot 4 kuub staat er bij.
Ik vind hem behoorlijk veel geluid maken maar verder werkt hij nog prima (tenminste: vorige jaar wel, nog niet weer getest of hij het nog doet :)

Wat betreft verwarming had ik een solar mat. Ik denk dat hij zo'n 3 meter lang was.
Deze lag vorig jaar op het dak en is van het dak gewaaid waarna er een grote scheur in zat dus die ligt helaas op de vuilnis.

De kids zouden eigenlijk nu ook een iets groter zwembad willen (vooral iets dieper eigenlijk). Verwarming is wel een vereiste en zat zelf te denken aan een warmtepomp ipv een nieuwe solarmat.

Vragen waar ik even mee zit:
- Iemand ervaringen met de zandfilterpompen qua geluid? Wat zijn stille pompen? Iemand advies?
- Warmtepomp voor verwarming, ik zag bij Toppy de pompen van W'eau. Is het wat? Ik wil niet zo'n ding wat over 3 jaar helemaal verroest is.
- Afgelopen jaren stond het zwembad op het kunstgras. Paste er precies op. Als ik iets groters neem zal het gedeeltelijk op het gras en terras moeten. Kan ik dit veilig doen als ik er zwembadtegels onder leg?
De vloer zal nooit helemaal waterpas worden verwacht ik.

Hier even een foto van de situatie. Het zwembad komt te staan op de plek van de ligstoel in dezelfde richting. Maar dan dus op het gras en gedeeltelijk op het terras.
[Afbeelding]
Zoek in het topic op wp :)

Tegen verroesten kan je gewoon een action spuitbus pakken (na het seizoen) en ze "behandelen" chloor water is erg corrosief

je zwembad kan wel op "oneven" grond maar ideaal is het niet je kan met stenen tegels of watervast multiplex wel een paar cm opvangen . zolang je geen scherpe randjes hebt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb vrij veel gezocht, maar het is toch moeilijk om te vinden.
Weet iemand in dit topic misschien een bedrijf die een goede kind-veilige glazen omheining voor een zwembad kan plaatsen.

Veilig gehard super helder glas, 1,20 meter hoog en zo weinig mogelijk palen etc. Omgeving Limburg.

Zo iets als onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BPzUyhH3QBS6QHK9jqm7VuLG44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ka0HD2IGZRdCEsITy0wNAOHp.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dark Matter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:57:
Weet iemand in dit topic misschien een bedrijf die een goede kind-veilige glazen omheining voor een zwembad kan plaatsen.

Veilig gehard super helder glas, 1,20 meter hoog en zo weinig mogelijk palen etc. Omgeving Limburg.

[Afbeelding]
glazen balustrade ?

Overgens zou ik een metaal bewerker zoeken die een houder wil fabriceren, 1 die met een speciale sleutel zodat je hem in/uit de de stenen kan halen . (gelijk doppen die je met dezelfde sleutel eruit kan poppen)
- betonboorder die een gat boort ..
- veilig glas .. glas handel .. (deze kan je de beste afmetingen vertellen)

maaruh lijkt me erg prijzige grap .. je mag gelijk een glazenwasser erbij bestellen :P .. en als je het weg wilt halen waar sla je het op (en wie ruimt het op?) ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 25-05-2025 19:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Niet online
vso schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:31:
[...]

glazen balustrade ?

Overgens zou ik een metaal bewerker zoeken die een houder wil fabriceren, 1 die met een speciale sleutel zodat je hem in/uit de de stenen kan halen . (gelijk doppen die je met dezelfde sleutel eruit kan poppen)
- betonboorder die een gat boort ..
- veilig glas .. glas handel .. (deze kan je de beste afmetingen vertellen)

maaruh lijkt me erg prijzige grap .. je mag gelijk een glazenwasser erbij bestellen :P .. en als je het weg wilt halen waar sla je het op (en wie ruimt het op?) ..
We willen hier graag lang blijven wonen, dus we willen de mooiste oplossing.
Thx voor de tip 'balustrade'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Waarom zou je dat willen?

Misschien (nu?) als (de?) kinderen erg klein zijn, maar als ze 'wat ouder zijn' (lees kunnen zwemmen) dan wil je toch niet constant dat glas er omheen? Nu is 't een kwestie van; aanloop er in springen, rond 't bad rennen, tikkertje e.d. ...

Lijkt me inderdaad erg prijzig voor een (tijdelijke?) oplossing.. los of je nu lang daar blijft wonen.. hoe lang is dat glas 'nodig' (want persoonlijk vind ik het super mooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien zoeken op "balkon balustrade" of "balkon hek" o.i.d
Daar lijkt het behoorlijk op. Wij hebben destijds voor zoiets offertes gevraagd voor bij het balkon.
Vanwege hoge prijs uiteindelijk niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Niet online
dizzytal schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Waarom zou je dat willen?

Misschien (nu?) als (de?) kinderen erg klein zijn, maar als ze 'wat ouder zijn' (lees kunnen zwemmen) dan wil je toch niet constant dat glas er omheen? Nu is 't een kwestie van; aanloop er in springen, rond 't bad rennen, tikkertje e.d. ...

Lijkt me inderdaad erg prijzig voor een (tijdelijke?) oplossing.. los of je nu lang daar blijft wonen.. hoe lang is dat glas 'nodig' (want persoonlijk vind ik het super mooi)
Met een 1-jarige hier zullen we nog wel 4-5 jaar de veiligheid van de afscheiding kunnen gebruiken.
Met een afscheiding kun je met een gerust hart je woonkamer open laten in de zomer.

In dit geval verdeeld de afscheiding de tuin in twee gedeelten (grote tuin), dus de balustrade gaat niet alleen maar om het zwembad heen.
En anders wordt het een houten of stalen afscheiding, en dat vind ik veel minder mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door Dark Matter op 26-05-2025 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:27
Dark Matter schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:23:
[...]

Met een 1-jarige hier zullen we nog wel 4-5 jaar de veiligheid van de afscheiding kunnen gebruiken.
Met een afscheiding kun je met een gerust hart je woonkamer open laten in de zomer.

In dit geval verdeeld de afscheiding de tuin in twee gedeelten (grote tuin), dus de balustrade gaat niet alleen maar om het zwembad heen.
En anders wordt het een houten of stalen afscheiding, en dat vind ik veel minder mooi.
Mijn 5-jarige klimt al minimaal 2 jaar over het zwembadhek heen. En die van bijna 2 aapt het natuurlijk alweer na.
Dus ook met afscheiding, kunnen ze bij ons niet zonder toezicht de tuin in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:51
Ik heb destijds ook slapeloze nachten gehad met een zwembad en kleine kinderen en heb voor een paar jaar palen met gaas om het zwembad gezet. Ik zou -als het jaren moet blijven staan- een stalen hek plaatsen met verticale spijlen, daar kunnen ze niet/ moeilijker inklimmen en met een kindproof sluitingsmechanisme in het poortje, zoals je dat in Frankrijk altijd ziet (daar is het verplicht volgens mij). Misschien minder mooi maar veiligheid gaat voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Om diezelfde reden heb ik er hier omheen een schapenhekje gezet. Niet het mooiste, wel spot goedkoop en ze kunnen er niet overheen klimmen.
Nog een jaartje en dan kan het weg.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 26-05-2025 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
[...]

Snap ik, maar..

Persoonlijk zou ik een van onze kids nooit zonder toezicht de tijd in laten als er een zwembad in de buurt is.

Een kort moment van onoplettendheid ....

Je wilt niet weten hoe snel zelfs zulke kleintjes wat oppikken en hoe inventief ze zijn. Wij hadden toen ze zo klein waren (voor ze konden zwemmen, want uit eindelijk is dat de enige echte oplossing') een opzetbad, met die trap die je omhoog klapt.. hoe snel ze door hebben hoe die naar beneden moet.. of dat je ook het stoeltje bij het bad (lees afscheiding) kan zetten om er overheen te klimmen (zo'n schapenhekje van GeeMoney klimt dan toch wat minder makkelijk omdat het niet 'glad' is)... noem maar op..

Misschien geeft je de afscheiding wel een 'verkeerd' gevoel van veiligheid.. (maar ja, het staat wel mooi, als het in je tuin past..)

Ik weet niet of je iets van een roldek hebt ofzo, maar misschien gewoon een 'strak' afdekdoek (zo'n een die je direct over de stenen heen spant) misschien ook/een beter idee?

[ Voor 10% gewijzigd door dizzytal op 26-05-2025 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:14

[Afbeelding]
Q-railing in Duitsland kan het e.e.a. leveren (op maat!) mits je een eigen bedrijf hebt. Ik denk dat dit wel met RVS palen en armleuningen zijn en niet zo "kaal" als je foto (wellicht dat ze daar nu wel iets voor hebben). Dat is namelijk een nogal zware oplossing (dat glas moet echt dik zijn). Ik heb destijds via Duitsland een RVS Balustrade (met 3 gelamineerde ramen) en RVS trapleuningen laten komen. Dit was nog niet zo veel als jouw voorbeeld, maar ging ruim over de 2.5K. En dan heb ik zelf alle gaten in het rvs geboord en getapt (kun je spullen voor kopen bij hun).

In België zit een dealer van Q-railing, maar dat is 2x zo duur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Heb een simpel zwembad gekocht (rond, 3m). Pomp erbij en wat benodigdheden, maar ben nog opzoek naar een verwarmingselement. Gebruik is zomers en temperaturen vanaf graadje of 24.

Na het doorlezen van topicstart en wat ervaringen klinkt een solar-optie niet als een betrouwbare oplossing. Echter hebben wij veel zon in de achtertuin (hele dag), dus mogelijk wel een optie, zo ja wat?

Een WP(je) is ook een optie, alleen 4-voudige aan prijs van het zwembad. Opzich een optie, maar qua prijs niet direct de voorkeur.

Nu zie ik ook van best-way vewarmingselementen. Lijken mij tradiotionele heaters die structureel 2.8kW pakken. Niet erg zuinig, maar ook niet duur in aanschaf. Is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-06 12:54

Bergie

Lekker belangrijk...

STIMPPYYY schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:55:
Nu zie ik ook van best-way vewarmingselementen. Lijken mij tradiotionele heaters die structureel 2.8kW pakken. Niet erg zuinig, maar ook niet duur in aanschaf. Is dat iets?
Ja, dat zijn gewoon simpele verwarmingselementen; zie het als het element van een waterkoker in je zwembad zegmaar :+ Lijkt me alleen een goed idee wanneer je een flink overschot op je zonnepanelen hebt of nog een lekker lage stroomprijs hebt.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bergie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Ja, dat zijn gewoon simpele verwarmingselementen; zie het als het element van een waterkoker in je zwembad zegmaar :+ Lijkt me alleen een goed idee wanneer je een flink overschot op je zonnepanelen hebt of nog een lekker lage stroomprijs hebt. En geld teveel hebt.
Quote even gefixed.

Zoon element zou ik je afraden. Warmtepomp is een duurzamere en zuinigere optie.
Heb je ruimte op een plat dak voor solar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
Leuk als je een dynamisch energiecontract hebt: bij een negatieve stroomprijs met COP 1 je zwembad verwarmen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Zojuist alle platte daken vol laten leggen met panelen. Maar inderdaad wel een flink overschot :).

Komt nog een schuurtje dus vond dat een mooi projectje om dit stuk platte dak tzt te gaan gebruiken hiervoor. Zag hier in dit topic een mooi voorbeeldje. Maar voor nu wil ik het niet te ingewikkeld maken.

2.8kW structureel lurken aan een buitenstopcontact is ook niet echt handig vind ik. Kan er toevallig eentje oppikken bij mij in het dorp voor een paar tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-05-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Goedemiddag mede watergenieters,

Ons nieuwe opzet bad staat al weer een maandje. We vonden het tijd voor water van een wat aangenamere temperatuur. Dus na veel lezen in dit topic een mooie warmtepomp, waterpomp etc. besteld.

Nu zitten er op de warmtepomp twee mooie schroef ringen waarop ik 50mm kan verlijmen.
Een stukje 50mm pvc past daar perfect in.
Echter heb ik twee verlijmbare slangpilaren:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/4076/1200f1200/af5a4623.webp
meebesteld, en die gaan niet, zonder geweld, verder dan ongeveer twee-derde.
Gezien die 50mm pvc buis wel paste, neem ik aan dat deze slangpilaren van 50 mm net even minder nauwkeurig van afmeting zijn.
Zo te zien zijn ze ook als twee helften in een mal gespoten.

Wat kan ik doen, flink pvc lijm op beide delen en hopen dat het deels oplost en doorglijd of beter opschuren?

[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 26-05-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:51
_XipHiaS_ schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:40:
Goedemiddag mede watergenieters,

Ons nieuwe opzet bad staat al weer een maandje. We vonden het tijd voor water van een wat aangenamere temperatuur. Dus na veel lezen in dit topic een mooie warmtepomp, waterpomp etc. besteld.

Nu zitten er op de warmtepomp twee mooie schroef ringen waarop ik 50mm kan verlijmen.
Een stukje 50mm pvc past daar perfect in.
Echter heb ik twee verlijmbare slangpilaren:
https://www.toppy.nl/prod...-50mm-lijmverbinding.html
meebesteld, en die gaan niet, zonder geweld, verder dan ongeveer twee-derde.
Gezien die 50mm pvc buis wel paste, neem ik aan dat deze slangpilaren van 50 mm net even minder nauwkeurig van afmeting zijn.
Zo te zien zijn ze ook als twee helften in een mal gespoten.

Wat kan ik doen, flink pvc lijm op beide delen en hopen dat het deels oplost en doorglijd of beter opschuren?
Welke warmtepomp heb je? En heb je een foto van die ‘mooie schroef ringen’? Zijn die van pvc?

Als die niet van pvc zijn dan zou ik ze niet verlijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
yeahbaby schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Welke warmtepomp heb je? En heb je een foto van die ‘mooie schroef ringen’? Zijn die van pvc?

Als die niet van pvc zijn dan zou ik ze niet verlijmen.
Uiteraard zijn die van pvc, hier zie je ze uitsteken met daarop een pvc moer:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/14659/1200f1200/img_9178_copy.webp.
Verlijmen is de bedoeling, en ik kreeg ook de te verlijmen slangpilaar doorgelinkt, door de shop, dus die is daar voor bedoeld, alleen durf ik die niet met zoveel kracht door te duwen tot de binnen ring/rand.
Het is een W'eau full inverter, 7,6 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobrechtDR
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:03
Meestal als je de PVC lijm aanbrengt (beide zijdes), wordt het vlotter om de fittingen in elkaar te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dizzytal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:08:

Persoonlijk zou ik een van onze kids nooit zonder toezicht de tijd in laten als er een zwembad in de buurt is.

Een kort moment van onoplettendheid ....
We leren niet voor niks op school zwemmen .. :)

your pool, your rule(s)
Spreek met je partner af waar je op "Acteert" ... vaak is voor een kind een wekker + timeout plek "afschrikkend genoeg. en max aantal kinderen.

Als je ze aanleert geen ouder = eruit (met een bonus als ze het snel doen .. bv water-ijsje) dan heb je al 99% denk ik vermeden.

je kan een bewegingsmelder of zelfs een smart deurbel gebruiken als extra beveiliging ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 19:18
Uit de lucht uitlaat van de "Intex inlaat lucht adaptor"
Stroomt ineens water...
Wat kan dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
vso schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:38:
[...]

We leren niet voor niks op school zwemmen .. :)

your pool, your rule(s)
Spreek met je partner af waar je op "Acteert" ... vaak is voor een kind een wekker + timeout plek "afschrikkend genoeg. en max aantal kinderen.

Als je ze aanleert geen ouder = eruit (met een bonus als ze het snel doen .. bv water-ijsje) dan heb je al 99% denk ik vermeden.

je kan een bewegingsmelder of zelfs een smart deurbel gebruiken als extra beveiliging ..
Je kan van alles natuurlijk, maar kinderen van 3-4, voor zwemdiploma tijd zeg mar, leer je dat echt niet…. Schoolzwemmen? Dat is echt niet standaard (te duur) zoals dat ‘vroeger’ was…

Je kan natuurlijk niet de verantwoordelijkheid door een regeltje als: geen ouder, niet in zwembad bij een kind neerleggen …

[ Voor 7% gewijzigd door dizzytal op 26-05-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dizzytal schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:05:
[...]
Je kan van alles natuurlijk, maar kinderen van 3-4, voor zwemdiploma tijd zeg mar, leer je dat echt niet…. Schoolzwemmen? Dat is echt niet standaard (te duur) zoals dat ‘vroeger’ was…
Denk dat investeren in zwemvaardigheden iets belangrijker is dan "genot in de tuin" er zijn hulp/veiligheids middelen. en naast de tuin zijn er andere water-oppervlaktes.

Mijn kids waren hyper gemotiveerd om hun zwemdiploma te halen .. zodat ze verlost waren van de veiligheids middelen.

Algemene zaken voor de rest een ideale plek is voor "waar leg je de verantwoordelijkheid bij tuin-zwembaden"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
huCks schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:47:
Uit de lucht uitlaat van de "Intex inlaat lucht adaptor"
Stroomt ineens water...
Wat kan dat zijn?
wellicht iets simpels als een vuiltje ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:19:
Zojuist alle platte daken vol laten leggen met panelen. Maar inderdaad wel een flink overschot :).

Komt nog een schuurtje dus vond dat een mooi projectje om dit stuk platte dak tzt te gaan gebruiken hiervoor. Zag hier in dit topic een mooi voorbeeldje. Maar voor nu wil ik het niet te ingewikkeld maken.

2.8kW structureel lurken aan een buitenstopcontact is ook niet echt handig vind ik. Kan er toevallig eentje oppikken bij mij in het dorp voor een paar tientjes.
Ga toch maar een WP kopen. Is het minste gedoe.

Nu dacht ik zelf een wat zwaarder model te pakken (4kW) zodat we tzt ook nog een iets groter bad kunnen plaatsen (geen inverter model, gewoon aan-uit). Maar twijfel.

Zag dat het huidige bad totaal zo'n 5 kuub in gaat, dat is dus niet veel.

Goedkoop modelletje: Qlima SPHP130 2.8kW
Duurder modelletje: W'eau Mini Power - 4 kW (3kW is er ook, maar voor die paar tientjes meer..)

Ken beide merken niet. Is er een voorkeur voor het een of het ander toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

STIMPPYYY schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Ga toch maar een WP kopen. Is het minste gedoe.

Nu dacht ik zelf een wat zwaarder model te pakken (4kW) zodat we tzt ook nog een iets groter bad kunnen plaatsen (geen inverter model, gewoon aan-uit). Maar twijfel.

Zag dat het huidige bad totaal zo'n 5 kuub in gaat, dat is dus niet veel.

Goedkoop modelletje: Qlima SPHP130 2.8kW
Duurder modelletje: W'eau Mini Power - 4 kW (3kW is er ook, maar voor die paar tientjes meer..)

Ken beide merken niet. Is er een voorkeur voor het een of het ander toevallig?
Het grootste voordeel is dat een inverter op een gegeven moment wat stiller kan draaien omdat ie niet constant op vol vermogen hoeft te werken. Bij mijn W'eau Mini Full Inverter scheelt dat behoorlijk in geluidsopbrengst. Dus het is vooral afhankelijk of je dat interessant vind. Qua verschil in stroomverbruik betwijfel ik me of je dat snel terug verdient, ook al wordt dat vaak aangegeven.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
--MeAngry-- schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Het grootste voordeel is dat een inverter op een gegeven moment wat stiller kan draaien omdat ie niet constant op vol vermogen hoeft te werken. Bij mijn W'eau Mini Full Inverter scheelt dat behoorlijk in geluidsopbrengst. Dus het is vooral afhankelijk of je dat interessant vind. Qua verschil in stroomverbruik betwijfel ik me of je dat snel terug verdient, ook al wordt dat vaak aangegeven.
Ja dat is waar, maar dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Pendelen is volgens mij nadelig voor de levensduur, maar voor die paar maanden per jaar en het feit dat het een relatief klein opzetbadje is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 13:50
@Dennis1812 ik ben benieuwd wat jou tactiek is deze slechte dagen. Ik laat mijn pomp iedere dag tussen de 2 en 8 uur draaien icm met mijn WP. De temperatuur blijft rond de 20 graden. Wat is eigenlijk het beste om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:45
Ik heb iemand gesproken die een dubbele capaciteit aan warmtepomp er achter heeft zitten.
Zijn warmtepomp gaat 1 dag voor een zwemdag aan, en krijgt in 24h het zwembad op temperatuur.
Als er niet gezwommen wordt staat hij uit.

Zijn beredenatie is dat dit hem een aanzienlijke hoeveelheid aan stroom beperkt. En niet hoeft na te denken wanneer en hoelang de warmtepomp aan moet staan. Er zit toch genoeg power achter de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:52
ligt aan type zwembad uiteindelijk...
een intex van 10a15m3 krijg je wat sneller warm als een ingebouwd van 50a60m3 :)

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Ik heb een WP van 6 KW en krijgt mij bad van 8m3 ook niet snel warm hoor, alleen als het echt lekker warm weer is. Achteraf had ik misschien wat meer verwacht van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:22
ptribbyz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:42:
Ik heb een WP van 6 KW en krijgt mij bad van 8m3 ook niet snel warm hoor, alleen als het echt lekker warm weer is. Achteraf had ik misschien wat meer verwacht van de WP.
Heb je een bypass? Ik weet niet hoe groot je bad is, maar toppy rekent het aantal liters van je bad delen door 3. Dus als je een 8k liter bad hebt dan moet een 2.66667kwh wp theoretisch voldoende zijn.
Het is overigens niet heel warm buiten momenteel, dus je verliest veel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Waarom heb ik in dit geval een bypass nodig? Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat de WP niet altijd aan hoeft. Het bad is 8100 liter en de WP 6 KW dus je denk dat het redelijk snel warm is. Ik heb bubbel mat en afdekzeil en hierdoor daalt de temp max 2 graden op een nacht. Echter als ik de WP de hele dag afgelopen zondag loopt die van 19 naar 20 en verder komt die niet.

Hieronder de combinatie die ik gebruik:
W'eau Mini Inverter 20 Plus zwembad warmtepomp - 6 kW (minimale debiet is 3 m³/u)
Intex SX2100 zandfilterpomp - 6 m³/u

[ Voor 17% gewijzigd door ptribbyz op 28-05-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

barry86 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:19:
Ik heb iemand gesproken die een dubbele capaciteit aan warmtepomp er achter heeft zitten.
Zijn warmtepomp gaat 1 dag voor een zwemdag aan, en krijgt in 24h het zwembad op temperatuur.
Als er niet gezwommen wordt staat hij uit.

Zijn beredenatie is dat dit hem een aanzienlijke hoeveelheid aan stroom beperkt. En niet hoeft na te denken wanneer en hoelang de warmtepomp aan moet staan. Er zit toch genoeg power achter de WP
Heeft hij helemaal gelijk in. Je water is dan vooral warm op de momenten dat je het ook gebruikt. Dus minder verliezen.

De andere kant is dat hij het bad misschien daardoor ook op een hogere temperatuur houdt en daardoor op die momenten juist meer verliezen heeft.

Maar netto denk ik dat hij gelijk heeft. Ik zou zelf ook zo veel mogelijk WP-capaciteit installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ptribbyz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:53:
Waarom heb ik in dit geval een bypass nodig? Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat de WP niet altijd aan hoeft. Het bad is 8100 liter en de WP 6 KW dus je denk dat het redelijk snel warm is. Ik heb bubbel mat en afdekzeil en hierdoor daalt de temp max 2 graden op een nacht. Echter als ik de WP de hele dag afgelopen zondag loopt die van 19 naar 20 en verder komt die niet.

W'eau Mini Inverter 20 Plus zwembad warmtepomp - 6 kW (minimale debiet is 3 m³/u)
Je WP hoeft niet altijd aan?
Als je weet dat je een week niet gaat zwemmen bijvoorbeeld zet hem gewoon uit.
Het water kan ook door een WP stromen die uitstaat. Dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ptribbyz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:14:
@Dennis1812 ik ben benieuwd wat jou tactiek is deze slechte dagen. Ik laat mijn pomp iedere dag tussen de 2 en 8 uur draaien icm met mijn WP. De temperatuur blijft rond de 20 graden. Wat is eigenlijk het beste om te doen?
Ik pomp 4uur per dag. En WP nu uit.
Afdekzeil en Solarcover erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:22

Hele dag, als in 24 uur? Als dat het geval is lijkt er iets niet helemaal lekker te gaan. Ik zou vooral eens met Toppy schakelen waar je de WP vandaan hebt.
Anderen hier zijn beter ingeschoten, want ik heb de boel nog niet aangesloten dus kan er nog niks over zeggen. Dus geen idee wat “normaal” is?
Zondag was het overigens niet heel warm, tussen de 12-18 graden. Dat is ook van invloed natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door fissa op 28-05-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het was gewoon koud dit weekend en verregend.
Koud regenwater erop helpt ook niet mee. Die koude temperaturen ook niet. Dan haalt je WP ook niet zn maximale vermogen.

We hebben erg vroeg mooi weer gehad waardoor alle baden al vroeg neergezet zijn.
Maar het is nu gewoon koud en nat en niet echt zwemweer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:36
(jarig!)
Dennis1812 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:16:
Het was gewoon koud dit weekend en verregend.
Koud regenwater erop helpt ook niet mee. Die koude temperaturen ook niet. Dan haalt je WP ook niet zn maximale vermogen.

We hebben erg vroeg mooi weer gehad waardoor alle baden al vroeg neergezet zijn.
Maar het is nu gewoon koud en nat en niet echt zwemweer.
Idd, maar er komt beter weer aan, morgen warmtepompje weer aan zodat er vrijdag, zaterdag en zondag gezwommen kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPQLwXUEnE3ZTj_YZYNRrcl_g8k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PY9Cex8BmGqgbxcjVsmoMMkO.png?f=user_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
Ik heb wel eens begrepen dat een warmtepomp optimaal werkt net boven zijn minimale debiet. Dus als je er 6m3/u doorheen pompt waar het minimale 3m3/u is dan is dat dus 2x zoveel. Met een Bypass kan je de helft naar de wamtepomp sturen en de helft direct terug het bad in. Je hebt dan kans dat hij een stuk efficienter draait en dus meer warmte in het badwater krijgt

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nu is het sowieso al de vraag hoeveel je er doorheen jaagt.
Pomp is 6m3. Maar door de koppelingen 32/38 en diverse bochten etc verlies je flow lijkt mij.

Het kan je helpen. Of je er wonderlijke verschillen in ziet betwijfel ik. Lijkt mij niet dat je ineens dubbel zo snel verwarmt bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

-Jaap-io schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb wel eens begrepen dat een warmtepomp optimaal werkt net boven zijn minimale debiet. Dus als je er 6m3/u doorheen pompt waar het minimale 3m3/u is dan is dat dus 2x zoveel. Met een Bypass kan je de helft naar de wamtepomp sturen en de helft direct terug het bad in. Je hebt dan kans dat hij een stuk efficienter draait en dus meer warmte in het badwater krijgt
Zou dat echt uitmaken? Als leek zou ik zeggen: een WP is niks anders dan een "CV-ketel". Er is een stuk wat koud wordt en een stuk wat warm wordt (de warmtewisselaar). Het stuk wat warm wordt gaat X energie in. Of die energie nou wordt afgestaan 'veel' water of 'weinig' water zou toch niet uit moeten maken. Sterker nog, je zou eigenlijk zeggen dat meer water misschien beter is zodat de WP altijd zijn maximale warmte 'kwijt' kan en niet gaat pendelen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Mattie112 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Zou dat echt uitmaken? Als leek zou ik zeggen: een WP is niks anders dan een "CV-ketel". Er is een stuk wat koud wordt en een stuk wat warm wordt (de warmtewisselaar). Het stuk wat warm wordt gaat X energie in. Of die energie nou wordt afgestaan 'veel' water of 'weinig' water zou toch niet uit moeten maken. Sterker nog, je zou eigenlijk zeggen dat meer water misschien beter is zodat de WP altijd zijn maximale warmte 'kwijt' kan en niet gaat pendelen.
Wat ik in ieder geval lijk te zien is dat mijn full inverter ook de delta mee wijzigt.
Dat zorgt er dus voor dat hij wellicht energiezuiniger is maar ook juist sneller/langzamer het totale water opwarmt. De delta speelt dus mee naast de doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednaz420
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 01:00
Ik heb een huis gekocht en ben plots zwembadeigenaar. Een ingegraven zwembad van 37 m³ met zandfilter en zonnecollector. De vorige eigenaars hebben geen afdekzeil gespannen afgelopen winter.

Als leek met een groen zwembad vol algen vraag ik mij af wat ik best kan doen. PH waarde is veel te hoog, maar vermoedelijk is er nog meer niet in orde. Ik ben aan het twijfelen om een Taylor testkit van €180 te betalen om precies te weten waar ik mee bezig ben. Vloeibaar chloor staat klaar, maar misschien is het eerder nuttig om al een deel vuil zwembadwater te lozen, om de alkaliniteit te verlagen en dus chloor effectiever te gebruiken.

Verder heb ik 3 buizen met kranen liggen (zie afbeelding onderaan):
- 1 gesloten kraan is gelabeld als 'stofzuig', waar gaat dit naartoe? Hoe moet ik de 6-wegkraan zetten om te kunnen stofzuigen?
- 1 kraan die open staat heeft geen label. Dit is de kraan naar de skimmer? Om te circuleren?
- 1 Gesloten kraan is gelabeld als 'grondp', ik vermoed dat dit de grondpomp is om te lozen? Als ik de 6-wegkraan op waste zeten, moet ik dan deze kraan open zetten om te lozen?

Verder ben ik al bezig met alles te schrobben. Ik heb ook ene Dolphin m400 zwembadrobot overgekocht, maar deze kan ik best pas gebruiken als het meeste vuil weg is?

So many questions. Ik zou de SLAM methode van troublefreepool.com willen volgen. Iemand ervaring mee?

Buizen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AItNhw2nfh7Q_2vn1lHV1sWonMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2ArLAz9H2Fli4P4dadasEgL.jpg?f=fotoalbum_large

6-wegkraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZUggC8C3uA1VtD1KFK68ViXmek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXJZt3OnPVOl9Z6FDtVldhGP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

GeeMoney schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Wat ik in ieder geval lijk te zien is dat mijn full inverte ook de delta mee wijzigt.
Dat zorgt er dus voor dat hij wellicht energiezuiniger is maar ook juist sneller/langzamer het totale water opwarmt. De delta speelt dus mee naast de doorvoer.
Maar als er x kWh aan warmte vrijkomt dan maakt het niet uit of deze wordt afgestaan aan 1L water of aan 10L water. Uiteindelijk komt het toch allemaal in 1 bak terecht.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Mattie112 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Maar als er x kWh aan warmte vrijkomt dan maakt het niet uit of deze wordt afgestaan aan 1L water of aan 10L water. Uiteindelijk komt het toch allemaal in 1 bak terecht.
Maar voor jezelf natuurlijk wel.
Als het betekend dat je met 6m3/h het bad in 2 dagen op temp hebt of met 3m3/h er 4 dagen over doet ;) .

Deze discussie komt af en toe terug en er is al veel over te vinden in dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 28-05-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Mattie112 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:44:
[...]

echter zo werkt het niet. aan 10 Liter (per minuut) kan meer warmte overgedragen worden. de delta is dus altijd groter bij 10 liter per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
rednaz420 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:40:
Ik heb een huis gekocht en ben plots zwembadeigenaar. Een ingegraven zwembad van 37 m³ met zandfilter en zonnecollector. De vorige eigenaars hebben geen afdekzeil gespannen afgelopen winter.

Als leek met een groen zwembad vol algen vraag ik mij af wat ik best kan doen. PH waarde is veel te hoog, maar vermoedelijk is er nog meer niet in orde. Ik ben aan het twijfelen om een Taylor testkit van €180 te betalen om precies te weten waar ik mee bezig ben. Vloeibaar chloor staat klaar, maar misschien is het eerder nuttig om al een deel vuil zwembadwater te lozen, om de alkaliniteit te verlagen en dus chloor effectiever te gebruiken.

- 1 gesloten kraan is gelabeld als 'stofzuig', waar gaat dit naartoe? Hoe moet ik de 6-wegkraan zetten om te kunnen stofzuigen?
- 1 kraan die open staat heeft geen label. Dit is de kraan naar de skimmer? Om te circuleren?
- 1 Gesloten kraan is gelabeld als 'grondp', ik vermoed dat dit de grondpomp is om te lozen? Als ik de 6-wegkraan op waste zeten, moet ik dan deze kraan open zetten om te lozen?

Verder ben ik al bezig met alles te schrobben. Ik heb ook ene Dolphin m400 zwembadrobot overgekocht, maar deze kan ik best pas gebruiken als het meeste vuil weg is?

So many questions. Ik zou de SLAM methode van troublefreepool.com willen volgen. Iemand ervaring mee?

Buizen:
[Afbeelding]

6-wegkraan:
[Afbeelding]
begin eerst met zoveel mogelijk vuil weg te halen .. (schepnet) .. en je pijpen "vrij te houden ..
haal gewoon een "goedkoop" teststrip set .. 10,- (zie ook start post)
en scoor een afdek zeil !!!!

Als eerste wil je Ph op een goed basis niveau hebben (neutraal) . dan werkt inderdaad je chloor beter.
gewoon schep water met emmer doe de ph of chloor erin en verspreid de inhoud v.d emmer langs de rand van het bad. Belangrijk is dat je even oplet hoeveel je van "wat' erin doet..en niet "overstuurt" een log aanleggen is wel handig (ook voor later) want over 3 maanden krabbel je op je hoofd hoeveel moet er ook alweer in ?

Hiervoor is het simpel gewoon pomp aan 2-3 uur per dag. en schrobben helpt maar reken op een week "werk" .. al is het werk wellicht een 30min per dag ..

Als 1x de water waardes goed zijn zal het wit worden en op de bodem vallen en dan kan je met een stofzuiger(slang) de boel opzuigen..

Plan vervanging filterzand (dan heb je een "vers' start moment ..

belangrijkste is dat je pomp het water 1-2x het hele bad inhoud rondgepompt heeft .. zodat de reinigings meuk overal zit.. pas als je Ph en andere waarde(s) goed zijn heeft het eigenlijk nut om je chloor te verhogen .. dus wees niet te overdadig .. beter te zuinig .. al kan je er nu vanuit gaan dat hij momenteel 0 is .. je zou eigenlijk moeten weten hoeveel mL je per gehele badinhoud erin moet doen om het 1 eenheid te verhogen .. (varieert per product) .. maar wat je ook doet .. ga er niet boven hangen (geconcentreerd chloor) !!!! je ruikt het nog dagen als je het wel doet :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Mattie112 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:16:
[...]

koud water(15 graden) neemt meer warmte op dan warm water(27 graden), bij 15 graden is de delta T groter dan 27 graden, als je set temp 30 graden zou zijn.

Met mijn zonneverwarming heb ik een delta T van 0,1 tot 0,4 waarbij 0,2 eigenlijk gemiddeld is .. met een hogere flow (zfp met filter en circulatie stand wissel truuk) maakt eigenlijk geen jota uit. de energie die het systeem overdraagt verandert niet.

voor een warmte pomp is wellicht de koude nachten de grotere oorzaak van verbruik dan met mooit weer .. pendelen voorkom je door wellicht meer met met mooi weer de setpoints wat verder uit elkaar te zetten dan bij koudere dagen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:24

Het valt op dat je telkens dezelfde soort vraag stelt, hetzelfde blijft doen maar toch een ander antwoord of resultaat verwacht. Meerdere tweakers (waaronder ikzelf) hebben aangegeven dat als je je WP optimaal wil benutten dat je dan een bypass moet aanleggen om zo de flow optimaal te regelen. Ook kreeg je de tip om de WP niet in de nachten te draaien omdat die nog koud zijn.
Het is misschien handig om iets met het advies te doen en andere dingen te gaan proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
SnoozeOperator schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Het valt op dat je telkens dezelfde soort vraag stelt, hetzelfde blijft doen maar toch een ander antwoord of resultaat verwacht. Meerdere tweakers (waaronder ikzelf) hebben aangegeven dat als je je WP optimaal wil benutten dat je dan een bypass moet aanleggen om zo de flow optimaal te regelen. Ook kreeg je de tip om de WP niet in de nachten te draaien omdat die nog koud zijn.
Het is misschien handig om iets met het advies te doen en andere dingen te gaan proberen...
Het klopt gedeelte wat je zegt. Ik heb op advies van Dennis eerst zijn setup geprobeerd en wilde dit eerst de tijd geven om te kijken wat het resultaat is. Er is wat tijd verstreken en voor mij gevoel gaat de temp nog niet snel genoeg of komt niet hoger dan een bepaalde graden. Op basis van voorgaande berichten blijkt dat het gebruik van een bypass niet perse het verschil gaat uitmaken. Het effect van reguleren blijft een onzekerheid, mede omdat ook alles omgebouwd moet worden. Misschien moet ik het ook gewoon proberen, alleen het zou zonde zijn als het alsnog niet zou helpen. Ik hoopte dat iemand kon zeggen ik gebruik wel een bypass en er is een wezenlijk verschil. De slangen etc heb ik wel allemaal al ingekort, dit was overigens ook een tip die had gekregen en is doorgevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door ptribbyz op 28-05-2025 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
rednaz420 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:40:

Buizen:
[Afbeelding]

6-wegkraan:
[Afbeelding]
Ik heb een tijdje geleden een gptbot gemaakt die het doel heeft de beste wateraardes te halen, gebruik hem zelf ook voor mijn kleine badje en ben wel tevreden, misschien heb je er iets aan 😉
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@ptribbyz of even wachten op lekker weer. Of alles ombouwen en kijken of het voor jouw setup winst heeft.
Of een zwaardere Wp kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:47
Wat zouden jullie aanraden voor filter medium (glas of zand) bij een Intex zwembad van 4x2 meter en 75 cm diep, samen met een intex 26644gs

En zit er nog veel "kwaliteit" verschil in bepaald zand en/of glas?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptribbyz
Wachten... schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:39:
Wat zouden jullie aanraden voor filter medium (glas of zand) bij een Intex zwembad van 4x2 meter en 75 cm diep, samen met een intex 26644gs

En zit er nog veel "kwaliteit" verschil in bepaald zand en/of glas?
Ik heb voor glas gekozen, omdat ik hiervoor maar 1 zak hoefde te kopen en naar mijn idee langer meegaat. Let wel op het gewicht wat je creëert. Ik gebruik een steekkar om de filter te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gebruik filterbollen.
Geen backwash nodig. En geen extra gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Wachten... medium type glas/fitlerbollen/zand maakt geen verschil in "kwaliteit' filtering . Enige verschil met de media is dat je met vrieskou geen water erin wil hebben .. en filterbollen als enige in de wasmachine kunnen for obivious reasons. met zand/glas kan je wellicht bij 1ste gebruik wat "residue" in je bad krijgen.
Dennis1812 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:02:
Ik gebruik filterbollen.
Backwash is "altijd" nodig ;) maar dat heeft eerder te maken met de grote van je bad + hoeveelheid vuil dan met medium. bij een relatief klein volume bad en goeie waterwaardes kan je een heel seizoen zonder.

ps zelf ben ik zeer content met filterbollen, 1x aanschaf en die 5-10 jaar dat ik ze gebruik elke keer in de wasmachine gemikt voor het volgende seizoen.

zand/glas vervang je eens per 5 :? jaar

Maar het grootste "probleem" is als je groen/bruin water hebt de miniscule zwevende delen ..

wellicht is dit een idee daarvoor (dunno of het werkt)

https://www.printables.co...lter-bag-pool-jet-adapter
https://www.amazon.nl/HRT.../dp/B082SK6S7Z/ref=sr_1_8

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:03:
@Wachten... medium type glas/fitlerbollen/zand maakt geen verschil in "kwaliteit' filtering . Enige verschil met de media is dat je met vrieskou geen water erin wil hebben .. en filterbollen als enige in de wasmachine kunnen for obivious reasons. met zand/glas kan je wellicht bij 1ste gebruik wat "residue" in je bad krijgen.

[...]

Backwash is "altijd" nodig ;) maar dat heeft eerder te maken met de grote van je bad + hoeveelheid vuil dan met medium. bij een relatief klein volume bad en goeie waterwaardes kan je een heel seizoen zonder.

ps zelf ben ik zeer content met filterbollen, 1x aanschaf en die 5-10 jaar dat ik ze gebruik elke keer in de wasmachine gemikt voor het volgende seizoen.

Maar het grootste "probleem" is als je groen/bruin water hebt de miniscule zwevende delen ..

Hoezo is backwash nodig met bollen?
Je gooit ze toch gewoon in de wasmachine?

Ik was ze halverwege het seizoen 1x. Maar dat doe ik niet door backwash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Hoezo is backwash nodig met bollen?
Je gooit ze toch gewoon in de wasmachine?

Ik was ze halverwege het seizoen 1x. Maar dat doe ik niet door backwash.
halverwege het seizoen in de wasmachine ? daarvoor zou je juist de backwash functie kunnen gebruiken :) zeker als het geregend heeft gebruik je het extra "overtollige" water als backwash water.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:02:
Ik gebruik filterbollen.
Is een backwash zo erg dan? Ik begreep juist van filterballen, dat je het toch wat vaker moet wassen, en ik ken mezelf.... Ik ben wel redelijk van het gemak.

Maar zover ik het begrijp is het dus maar net wat je wilt, en zit er eigenlijk geen verschil in. Is zand dat niet het beste/goedkoopste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

vso schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:11:
[...]

halverwege het seizoen in de wasmachine ? daarvoor zou je juist de backwash functie kunnen gebruiken :) zeker als het geregend heeft gebruik je het extra "overtollige" water als backwash water.
Zou kunnen.
Als pomp uitstaat heb ik ze er in 5 minuten uit.
Even in de wasmachine en 3 uur later zitten ze er weer in.
Wachten... schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:29:
[...]

Is een backwash zo erg dan? Ik begreep juist van filterballen, dat je het toch wat vaker moet wassen, en ik ken mezelf.... Ik ben wel redelijk van het gemak.

Maar zover ik het begrijp is het dus maar net wat je wilt, en zit er eigenlijk geen verschil in. Is zand dat niet het beste/goedkoopste?
Vast niet heel erg. Maar ik heb echt heel weinig tuin ruimte. En dan staat het speel deel en zit gedeelte blank met vies water.
Ik doe het liever even via de wasmachine.
Daarbij moet mijn pomp elk jaar naar zolder omdat ik geen schuur heb. En met zand is dat ding niet meer te tillen.
Met bollen heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Zou kunnen.

[...]

Vast niet heel erg. Maar ik heb echt heel weinig tuin ruimte. En dan staat het speel deel en zit gedeelte blank met vies water.
Daarbij moet mijn pomp elk jaar naar zolder omdat ik geen schuur heb. En met zand is dat ding niet meer te tillen.
Dank, dat is nog wel een goede tip. Ik heb dan wel een grote schuur en redelijk grote tuin. Maar als je inderdaad vies water door je tuin laat gaan, is dat ook niet heel gewenst.

Kun je voor de backwash wel een slang aansluiten van een meter of 3 om het naar een put te geleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Zou kunnen.

[...]

https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p10753 met verloopje op je "waste" kan je het wellicht in de put / HWA zetten
- ik zet mijn zfp op waste stand (einde seizoen) en pomp groot gedeelte van het zwembad op die manier weg .. + minder vuil in de wasmachine
met een goedkope vuilwater pomp .. doe ik de rest
10,- slang bij toppy is zo lek ..
Voor mijn hwa heb ik gewoon de zaag erin gezet en een Y-stuk met een schroefdop erop.

Overgens zwembad water lozen, als het chloor laag genoeg is

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zwembadwater gaat riool in als chloor laag/compleet weg is inderdaad.
Ik doe dat meestal met de tuinslang in de put.
Ja, duurt lang.

Ik heb geen haast.
Ieder zn manier natuurlijk.
Vuilwater pomp lijkt mij nog wel handig voor de laatste centimeters. Meestal staan ze eind van het seizoen ook bij de Lidl.
Misschien haal ik er nog eens 1.
Maar de kans is ook groot dat ik dat volgend jaar weer roep. Uiteindelijk koop ik zoon ding dan om 1 middag per jaar te gebruiken.
Ergens ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:14:
Zwembadwater gaat riool in als chloor laag/compleet weg is inderdaad.
Ik doe dat meestal met de tuinslang in de put.
Ja, duurt lang.

Ik heb geen haast.
Ieder zn manier natuurlijk.
Vuilwater pomp lijkt mij nog wel handig voor de laatste centimeters. Meestal staan ze eind van het seizoen ook bij de Lidl.
Misschien haal ik er nog eens 1.
Maar de kans is ook groot dat ik dat volgend jaar weer roep. Uiteindelijk koop ik zoon ding dan om 1 middag per jaar te gebruiken.
Ergens ook zonde.
De slang & vuilwaterpomp heb ik 1x benut omdat de waterleiding (paar huizen verderop) gebroken was en mijn kruipruimte blank stond .. daarnaast inderdaad alleen voor zwembad ..(waste stand) en binnen 15-30 min leeg bad en daarna laten drogen is wel prettig om eerlijk te zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:56

BeyondThunder

Lost Lightning

vso schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:10:
[...]

https://www.toolstation.nl/bouwslang-plat/p10753 met verloopje op je "waste" kan je het wellicht in de put / HWA zetten
- ik zet mijn zfp op waste stand (einde seizoen) en pomp groot gedeelte van het zwembad op die manier weg .. + minder vuil in de wasmachine
met een goedkope vuilwater pomp .. doe ik de rest
10,- slang bij toppy is zo lek ..
Voor mijn hwa heb ik gewoon de zaag erin gezet en een Y-stuk met een schroefdop erop.

Overgens zwembad water lozen, als het chloor laag genoeg is
Hier nog een tip voor een prima slang.
Ik had een bredere nodig, omdat je bij een backwash zo min mogelijk weerstand wil, dan wordt het medium goed schoongespoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a4S1TjDpklZsdM7Myfgha1WjgU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GxUkAjm25TR6LaRqdyCydkH3.jpg?f=user_large

Ik dacht "Een slang met de Duitse naam ‎schlauchmeister 24 kan niet anders dan goed zijn", ;) tot nu toe inderdaad een prima en zeer stevige slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14
lolle1212 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:44:
Die HDPE bakken zijn natuurlijk allemaal hetzelfde, en dienen voor efficient gebruik nageisoleerd te worden. JDL kan hem wel geisoleerd leveren met xps platen maar nog onbekend wat dat extra kost. (JM doet uberhaupt niet aan isolatie, Revis gaan we binnenkort langs bij fabriek, kan ook PP leveren)

PP isoleert vanzich zelf natuurlijk al stuk beter, (0.10 - 0.22W/mK) dan HDPE (0.42 - 0.51W/mk) maar komt ook standaard vaak nageïsoleerd geleverd. (Omdat het dan vaak meer van zwembadbouwers komt, ipv HDPE boeren). Zit daar dus nog over te twijfelen, Poolplaza levert PP baden bijvoorbeeld standaard met 20mm isolatie rondom. Dat scheelt natuurlijk nogal op je energieverbruik, gezien we het verlies aan bovenzijde met lamellendeck + zwembadoverkapping beperken. (Maar een HDPE bak zelf isoleren is natuurlijk ook niet mega veel werk, en wel stuk goedkoper)
Hier ben ik dus ook nog niet over uit. De zwembadboeren die ik spreek zijn unaniem; vrijwel al het warmteverlies via de bovenkant; isoleren zijkanten/onderkant de moeite niet waard. Maar; ik weet ook hoe glaszetters bijvoorbeeld denken over triple glas dus voorzie ook dat ik hier niet blind op moet varen.

Maar; isoleren maakt het wel stuk lastiger. Ik zit ook nog met grondwater en alle extra isolatie is dus ook extra drijfvermogen dus risico. Ik vind het voor nu nog lastig in te schatten of de kosten/moeite het waard zijn.

Ik vraag me ook af waarom het niet gebruikelijk is om XPS platen tussen betonvloer en bak te leggen; Dat kost toch helemaal geen moeite?

Er zou ook nog een overweging zijn om in plaats van gestabiliseerd zand rondom het bad aan te vullen met isolerend schuimbeton. Maar; ook dat lijkt weer totaal niet gebruikelijk (en dus waarschijnlijk duur).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
assje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:36:
[...]

Hier ben ik dus ook nog niet over uit. De zwembadboeren die ik spreek zijn unaniem; vrijwel al het warmteverlies via de bovenkant; isoleren zijkanten/onderkant de moeite niet waard. Maar; ik weet ook hoe glaszetters bijvoorbeeld denken over triple glas dus voorzie ook dat ik hier niet blind op moet varen.

Maar; isoleren maakt het wel stuk lastiger. Ik zit ook nog met grondwater en alle extra isolatie is dus ook extra drijfvermogen dus risico. Ik vind het voor nu nog lastig in te schatten of de kosten/moeite het waard zijn.

Ik vraag me ook af waarom het niet gebruikelijk is om XPS platen tussen betonvloer en bak te leggen; Dat kost toch helemaal geen moeite?

Er zou ook nog een overweging zijn om in plaats van gestabiliseerd zand rondom het bad aan te vullen met isolerend schuimbeton. Maar; ook dat lijkt weer totaal niet gebruikelijk (en dus waarschijnlijk duur).
xps is wellicht niet bestand tegen de "druk" welicht is tempex 200+ beter
Wat je ook kan doen is gewoon groter uitgraven,vijverfolie en dan 5-10 cm tempex eromheen voordat je de zwembad bak bouwt.

En ja meeste verlies is via de bovenkant, maar geisoleerde zijkant/onderkant is niet totaal waardeloos, echter (grond)water is een zeer goeie geleider dus hoe meer "lagen" tussen het zwembad en grondwater hoe minder warmte je continue hoeft toe te voegen.. en een dak eroverheen (diverse zwembad daken oplossingen te vinden) kan ook de warmte verlies vertragen.. afgezien van het isolerende dek wat je natuurlijk toepast.

Grondwater kan je niet wegpompen (zelfstandig verlagen) maar niemand verhindert tegen het benutten voor besproeiing en andere doeleinden dus een net iets diepere kuil naast je zwembad vullen met infiltratie kratten (zodat je met een goeie grondwater pomp in de krat(ten) water op kan pompen is wel extra nuttig .. zeker dat (kraan)water gebruiken in de toekomst niet goedkoper word..

als je tijdig advertenties plaatst voor afgraving van je zwembad .. kan je wel eens mensen vinden die het gratis komen afhalen . (scheelt kosten?) ..

ja het is allemaal wat meer werk/extra planning maar denk dat je het dubbel en dwars "terug verdient" over de levensduur.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72

[...]

Nano glasparels gaan 25 jaar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...

[...]

Maar even voor de duidelijkheid ja wast de bollen maar 1x per seizoen? Of bedoel je dat je ze ook aan het einde van het seizoen wast, zodat ze het jaar erop gelijk te gebruiken zijn?

Want die bollen moet je geregeld wassen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wachten... schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Maar even voor de duidelijkheid ja wast de bollen maar 1x per seizoen? Of bedoel je dat je ze ook aan het einde van het seizoen wast, zodat ze het jaar erop gelijk te gebruiken zijn?

Want die bollen moet je geregeld wassen toch?
Dat valt enorm mee.
Ik was ze tussendoor 1x. Maar denk dat ik ook wel op 1x per seizoen zou kunnen zitten.
Ze zijn dan niet heel extreem vies. Maar ik vind het zelf gewoon fijn.

Als je afdicht kranen op je bad hebt zitten is wassen zo klaar.
Kranen dicht. Witte dopje bij je vat open zodat overtollig water wegloopt, grote dop bovenin open.
Alle bollen in een waszak (of een paar kleintjes), wassen en weer terug en dan alles dicht.
Kranen open en klaar.

Drogen moeten ze alleen aan het einde van het seizoen. In het zonnetje zijn ze ook zo droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dennis1812 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Dat valt enorm mee.
Ik was ze tussendoor 1x. Maar denk dat ik ook wel op 1x per seizoen zou kunnen zitten.
Ze zijn dan niet heel extreem vies. Maar ik vind het zelf gewoon fijn.

Als je afdicht kranen op je bad hebt zitten is wassen zo klaar.
Kranen dicht. Witte dopje bij je vat open zodat overtollig water wegloopt, grote dop bovenin open.
Alle bollen in een waszak (of een paar kleintjes), wassen en weer terug en dan alles dicht.
Kranen open en klaar.

Drogen moeten ze alleen aan het einde van het seizoen. In het zonnetje zijn ze ook zo droog.
Dank voor je uitleg. Dan zijn die bollen nog wel een interessante optie, zeker gezien het gewicht. Ik had zelf het gevoel dat dit filterbollen net zo snel vol zouden zitten als een cartridge, en je dus om de week die bollen moet wassen.

Waar haal je vandaan (of weet je) hoeveel bolllen er in je pomp gaan? Ik heb namelijk de handleiding van de Intex 26644GS bekeken, maar daar staat het niet in.

Pagina: 1 ... 171 ... 177 Laatste