Hoi Allemaal,
Ik lees nu een tijdje mee in dit topic omdat ik uiteindelijk ook overstag moet om een (opzet)zwembad aan te schaffen voor mijn kinderen. Waar mijn initiële idee was: ik koop gewoon zon setje van 200 euro bij de lokale bouwmarkt, ben ik na het lezen van dit topic en enkele zwembad sites erachter gekomen dat dit toch iets genuanceerder ligt

.
Ik heb een stuk terras van 5 bij 3 beschikbaar. In eerste instantie dacht ik voor intex prism frame 300x175x80 te gaan maar twijfel nu toch over 400x200x100, met name i.v.m. met de waterhoogte. Eigenlijk vind ik het oppervlak te groot, maar er zijn helaas geen kleinere zwembaden met waterhoogte van 100 of 122 cm. 122 is dan eigenlijk ook weer te hoog (belemmert mijn uitzicht richting tuin nogal). Aangezien ik niet voor de standaard cartridge pomp wil gaan, schaf ik meteen een ZFP aan. De vraag is alleen welke?.
Ik kom voorlopig na wat uitzoekwerk op het volgende uit:
• Intex Prism frame set (incl. standaardpomp en ladder) 400*200*100 (6836liter)
• Intex ZFP SX2100 (6m3/h)
• Intex hydro aeration kit (ivm 38 naar 32mm)
• Intex solar cover 400x200
• voetbad intex
• Afdekzeil Intex frame pool 400x200
• Intex uitschuifbare steel
• Intex zwembad schepnet
• 2x Intex starterset mini: zwembaden tot 8000 liter (teststrips, chloortabletten, PH-minus, ph-plus en chloordrijver)
• Vilt of matten? (ik neig naar vilt)
• filterzand (summerfun filterzand hornbach 0,4 - 0,8)
Over verwarming twijfel ik, ik wil eigenlijk niet een (of meerdere) mat(ten) naast mijn zwembad, want daar heb ik de ruimte niet voor. 1 Solarbol van 60x60 krijg ik wel weggezet, maar heeft die voldoende capaciteit voor dit zwembad, 2 is weer teveel ruimte. Wellicht is een WP in de toekomst een optie, maar dat is dan sowieso niet dit jaar. Dat krijg ik thuis niet verkocht

.
Zie hieronder een foto van het terras, de korte (kopse) kan van het zwembad zou ik dan richting perk/lage border en aanbouw/terras verhoging zetten. Tafel, stoel, ligbed verdwijnen dan uiteraard:).
Als ik het zwembad 20-30cm van de stenen borderbak af zet heb ik dan genoeg ruimte om mijn pomp kwijt te raken achter de lange kant van het zwembad zodat ik hem niet zie? Of is dat allemaal te krap met slangen/buizen? Ik ga ervanuit dat het uitsteken van het frame van het zwembad ook nog wat ruimte oplevert? Dan zou ik eventueel een Solarbol kwijt kunnen op het stuk verhoogd terras rechts (dat is de kopse kant van het zwembad dan). Een ander alternatief is wellicht het plat dak van de schuur van de buren meteen achter de schutting (als ik de buren lief aankijk), of op het plat dak van mijn aanbouw. Schuurhoogte is ongeveer 2m30, plat dak aanbouw 3m50.
Ik heb zoveel als mogelijk zelf proberen uit te zoeken, maar onderstaande vragen kom ik niet echt uit:
• Is die 6m3 pomp geen overkill en veroorzaakt het geen golfslagbad als ik initieel nog geen verwarming aanleg? Voldoet een kleinere ook, bv de SX1500? (volgens de specificaties zou de sx925 zelfs voldoen, maar ik gok dat die het lastig krijgt als ik verwarming ga gebruiken?), ik twijfel ook nog een beetje over de maat zwembad, die 300x175 is maar 3500liter), dan zou ik sowieso eerder voor de sx1500 gaan gok ik?
• Ik heb gelezen dat je die normale solarmatten en solarbollen onder waterniveau moet leggen, wat is het alternatief voor op een van de platte daken?
• Voldoet die 6m3 pomp als ik iets op een plat dak leg?
• Voldoet die 6m3 pomp als ik in de toekomst naar een mini WP zou kijken?
• Als ik verwarming pak (mat/bol), heb ik dan nog extra koppelingen/slang/buis nodig? Ik lees ook vaak over een bypass om de flow door je verwarming te reduceren? wat heb ik dan precies nodig?
• Krijg ik al die slangen en pomp weggewerkt achter het zwembad (muv eventuele bol / mat, die heeft uiteraard zon nodig). Als dat nog meer ruimte in beslag gaan nemen dan ga ik wellicht toch voor het kleinere bad. Ik wil perse niets op het overgebleven stuk terras aan de brede kant van het zwembad plaatsen, dus slangen/pomp/verwarming zoveel als mogelijk uit het zicht. Het hoekje achter de aanbouw wil ik nog wel gebruiken voor iets te plaatsen.
PS: tuin ligt vol op het zuiden, aan die kant waar het zwembad zou komen te staan is zon van 08.00 – 15.00.
Sorry voor de TLDR post, maar ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.