Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 ... 176 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

FaceDown schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:52:
[...]

Je hebt niet "sneller warm water". De energie die je erin stopt bepaalt hoe snel het water opwarmt. Verder niets. De flow zorgt hooguit voor een kleinere of grotere delta T. Maar zodra het warmere water het bad instroomt zal het zich mengen met het koude water. Qua afkoeling / verdamping maakt het dus niks uit.

Ik snap overigens die obsessie met warmtepompen niet. Onze kinderen zwemmen vanaf 18 a 19 graden. En hun vriendjes ook. En wij ook. Het is nu 20 graden. En als het een paar dagen zonnig is dan 22, 23 etc.
Voor zo'n intexbadje is een warmtepomp al helemaal niet nodig. Echt zwemmen kun je er niet eens in. En een bad van 5x9 of 5x10 ga je niet verwarmen want dat kost je 20 euro per dag aan stroom.
Nou, ik ben dan totaal niet ontspannen in het bad.
En mijn kinderen van 4 en 2 zitten dan te blauwbekken.
Kinderen vanaf 25 ongeveer erin en ik zelf niet onder de 28.
En 8000L op de zon verwarmen heb je maar enkele zwemdagen per jaar.
Met de WP kan ik er elke dag in.

Wim Hofman is van koud water. Dennis1812 is van het warme water.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:31

FaceDown

Storende factor.

GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Zie mijn edit.
Een warmtepomp geeft natuurlijk geen 500 graden. Het is het totaal waar het om gaat.
De natuurkunde snap ik wel maar zo werkt een warmtepomp en de situatie nu eenmaal niet.
Die heeft een sweet spot en is dus afhankelijk van flow en omgeving temp en vermogen. Daarnaast heb je dus persoonlijke voorkeuren.
Jij verhoogt de temp om de flow variabele "op te heffen", dat is niet hoe een warmtepomp werkt natuurlijk.
Ik zeg toch ook dat de warmtepomp een sweet spot heeft? Op die sweet spot bereikt hij zijn maximale afgiftevermogen. Wat de flow, deltaT dan is maakt geen ruk uit. Hij geeft maximaal warmte af.
Bij een zwembadwarmtepomp is die sweet spot overigens enorm groot omdat je altijd met een grote deltaT zit. Je warmtepomp draait altijd op maximaal. Als je dan de flow verandert, verandert alleen de deltaT en niet het vermogen dus de opwarmtijd is gelijk.
Ik heb het hierbij overigens wel over echte zwembaden en geen opzetbadjes of hottubs.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Warmtepompen draaien niet altijd maximaal?
Inverter warmtepomp is gewoon een ding. Ook bij grotere baden.

Of je moet niveau golfslagbad van center Parcs praten. Daar heb ik geen benul van de achterliggende techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Nou, ik ben dan totaal niet ontspannen in het bad.
En mijn kinderen van 4 en 2 zitten dan te blauwbekken.
Kinderen vanaf 25 ongeveer erin en ik zelf niet onder de 28.
En 8000L op de zon verwarmen heb je maar enkele zwemdagen per jaar.
Met de WP kan ik er elke dag in.

Wim Hofman is van koud water. Dennis1812 is van het warme water.
Zwemmen in 8000l? 😁 Maar voor hele jonge kinderen snap ik het wel ja. Onze jongste is 7, die springt er bij 16 graden al in.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:22:
Warmtepompen draaien niet altijd maximaal?
Inverter warmtepomp is gewoon een ding. Ook bij grotere baden.

Of je moet niveau golfslagbad van center Parcs praten. Daar heb ik geen benul van de achterliggende techniek.
Ik heb een bad van 9x5. Vertel jij maar wat voor warmtepomp netjes gaat terugmoduleren bij dit weer om het bad op 28 graden te houden. Volgens mij moet elke warmtepomp daar volle bak tegenaan.
Maar goed punt is dat zelfs dan wat meer of minder flow niks uit maakt en daar gaat het om.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FaceDown schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Zwemmen in 8000l? 😁 Maar voor hele jonge kinderen snap ik het wel ja. Onze jongste is 7, die springt er bij 16 graden al in.
https://www.decathlon.nl/...zkDpRKB7ezAhoC7N8QAvD_BwE

Dit werkt serieus best goed. Mijn vrouw trekt elke avond hiermee een uurtje "baantjes" op een statische plaats dan. Maartoch je hebt de weerstand van het water.
En je komt echt niet dichterbij zwemmen dan dat in een gemiddelde stadstuin.
Je smiley komt op mij nogal denigrerend over.
Ik zou ook best een 50meter bad willen. Maar zolang is mijn perceel van voortuin tot achtertuin misschien niet. En dan staat er nog een huis tussen.

En de huizenmarkt is niet in optimale omstandigheden om een andere woning met grotere tuin te vinden die verder instapklaar is.
Maargoed dat gaat off topic.
Fijn dat jouw kinderen bij 16 graden al leuk kunnen en mogen zwemmen.
Dat gebeurt hier thuis in elk geval niet.
Ieder is anders

En gezien dat er steeds meer modellen komen en ik er steeds meer zie als ik door het dorp loop verkopen ze aardig en zien meer mensen het nut ervan in.
De ijsbaden zijn weer uit
Die komen in november weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FaceDown schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:27:
[...]

Ik heb een bad van 9x5. Vertel jij maar wat voor warmtepomp netjes gaat terugmoduleren bij dit weer om het bad op 28 graden te houden. Volgens mij moet elke warmtepomp daar volle bak tegenaan.
Maar goed punt is dat zelfs dan wat meer of minder flow niks uit maakt en daar gaat het om.
Zonder inhoud van je bad kan ik niks adviseren. Immers weet ik niet hoeveel L we gaan verwarmen.

En gezien je temperatuur wensen zou ik zeggen; helemaal niks. Hooguit verhuizen naar een kouder land.
Of anders een WP die kan terugkoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
[...]

Er zijn prima warmtepompen die gewoon terug moduleren. Ook voor jouw bad (+- 30kW) . Dat is die andere mooie natuurkundige wet namelijk, hoe meer massa hoe langer het duurt om ook af te koelen :+ . Eenmaal warm valt het dus wel mee. (Afdekking in de nacht is natuurlijk wel noodzakelijk)
Mijn pomp ook op een bad van 34m3. Hij staat de afgelopen dagen gemiddeld 2 uur op 80% aan, 3,5 uur op 24% en de rest van de tijd uit en heb het water hier op 27+ .

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 06-06-2024 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:43
Wat een discussies over de werking van een warmtepomp ;)

Een warmtepomp is niets anders dan elk ander systeem als het op vermogen aankomt.

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Een warmtepomp heeft nu eenmaal een bepaald maximaal vermogen, stel 7KW.

Als je de flow halveert verdubbelt dus de dT
f
Dus stel je pompt 4m3 per uur dat is 1,111 per seconde.
Dus bij een 7KW WP is je dT op dat moment 1,52 graden

Als je de flow halveert zal de dT verdubbelen naar 3,04 graden om precies zijn.
Het maakt effectief geen pepernoot uit, 7KW = 7KW.

Wat met een WP wel uitmaakt is de aanvoertemperatuur, namelijk voor de COP.
Hoe lager de aanvoertemperatuur hoe beter de COP.
Dus een hogere flow is eigenlijk altijd beter dan een lagere flow. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom je de flow zou willen knijpen.

Bovenstaande gaat over opgewekte thermische energie.
Het ligt aan je zwembad hoeveel energie er af gegeven kan worden.
Nu zal dit bij een zwembad met enige omvang nooit een probleem zijn.
Daar is zoveel afgifte dat de WP altijd wel vol gas kan draaien, en als T-setpoint (bijna) gehaald is kunnen sommige WP's terugmoduleren.

Wij zijn erg blij met onze WP, de kids hebben afgelopen weekend heerlijk gezwommen met een zwembadtemperatuur van 28 graden en buiten 18~20 graden.
Ze hebben er uren in gelegen op hun verjaardag samen met +10 vriendjes en vriendinnetjes.
En ja, dat kost zo'n 20~30kWh per dag. Ik heb er zo'n 4000 over per jaar, dus geen probleem hier.

"normaal" draait mijn waterpomp en dus ook mijn warmtepomp 12 uur per dag op een setpoint van 25 graden.
Je moet 17000 liter water niet te ver laten afkoelen, dan krijg je het nooit meer warm.
Maar zaterdag en zondag hadden ze verjaardag, dus vanaf vrijdag 24*7 op 30 graden ingesteld en het bad was heerlijk warm.

Zondag na de laatste gasten pomp weer op 12 uur per dag ingesteld op setpoint 25 graden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:56:
Wat een discussies over de werking van een warmtepomp ;)

Een warmtepomp is niets anders dan elk ander systeem als het op vermogen aankomt.

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Een warmtepomp heeft nu eenmaal een bepaald maximaal vermogen, stel 7KW.

Als je de flow halveert verdubbelt dus de dT
f
Dus stel je pompt 4m3 per uur dat is 1,111 per seconde.
Dus bij een 7KW WP is je dT op dat moment 1,52 graden

Als je de flow halveert zal de dT verdubbelen naar 3,04 graden om precies zijn.
Het maakt effectief geen pepernoot uit, 7KW = 7KW.

Wat met een WP wel uitmaakt is de aanvoertemperatuur, namelijk voor de COP.
Hoe lager de aanvoertemperatuur hoe beter de COP.
Dus een hogere flow is eigenlijk altijd beter dan een lagere flow. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom je de flow zou willen knijpen.

Bovenstaande gaat over opgewekte thermische energie.
Het ligt aan je zwembad hoeveel energie er af gegeven kan worden.
Nu zal dit bij een zwembad met enige omvang nooit een probleem zijn.
Daar is zoveel afgifte dat de WP altijd wel vol gas kan draaien, en als T-setpoint (bijna) gehaald is kunnen sommige WP's terugmoduleren.

Wij zijn erg blij met onze WP, de kids hebben afgelopen weekend heerlijk gezwommen met een zwembadtemperatuur van 28 graden en buiten 18~20 graden.
Ze hebben er uren in gelegen op hun verjaardag samen met +10 vriendjes en vriendinnetjes.
En ja, dat kost zo'n 20~30kWh per dag. Ik heb er zo'n 4000 over per jaar, dus geen probleem hier.

"normaal" draait mijn waterpomp en dus ook mijn warmtepomp 12 uur per dag op een setpoint van 25 graden.
Je moet 17000 liter water niet te ver laten afkoelen, dan krijg je het nooit meer warm.
Maar zaterdag en zondag hadden ze verjaardag, dus vanaf vrijdag 24*7 op 30 graden ingesteld en het bad was heerlijk warm.

Zondag na de laatste gasten pomp weer op 12 uur per dag ingesteld op setpoint 25 graden.
Je dekt je bad niet af denk ik?
Hier gemiddeld 5-6kWh per dag nodig om 34m3 op 27+ te houden.
Bad ligt wel op de zon en ik heb solar afdekking. Hier wordt ook gewoon gezwommen wanneer ze zin hebben, bewolkt of volle bak zon maakt ze weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:02:
[...]

Je dekt je bad niet af denk ik?
Ik heb er zo'n rol bij met van die bubbeltjesfolie die we erover heen kunnen rollen als ze niet zwemmen
Hier gemiddeld 5-6kWh per dag nodig om 34m3 op 27+ te houden.
Bad ligt wel op de zon en ik heb solar afdekking. Hier wordt ook gewoon gezwommen wanneer ze zin hebben, bewolkt of volle bak zon maakt ze weinig uit.
Dit kun je niet zo algemeen zeggen, dit is afhankelijk van heel veel factoren.
De belangrijkste factor is warmteverlies. Dit werkt exact hetzelfde als thermisch vermogen, alleen dan andersom.

De dT tussen zwembad en omgeving bepaalt het warmteverlies, dus hoe warmer het zwembad en/of hoe kouder de buitentemperatuur hoe harder het zwembad afkoelt.
Grof gezegd zal een zwembad gehouden op 30 graden bij een buitentemperatuur van 20 graden (dT van 10) 1 keer zoveel warmteverlies hebben als een zwembad van 25 graden met een buitentemperatuur van 20 graden (dT 5).

En hoeveel warmteverlies je hebt is ook afhankelijk van de graad van isolatie. Ik heb zo'n relatief goedekope opbouw Intex zwembad.Zo'n ding is gewoon niet geïsoleerd.

En los van het warmteverlies speelt de zon ook nog eens een grote rol, als die schijnt warmt die het zwembad op.

Dan is de COP nog bepalend, ik neem aan dat het getal wat jij noemt elektrische kWh's zijn.

Maar een uitspraak als 5~6kWh per dag zegt dus eigenlijk helemaal niets, dan moet je appels met appels gaan vergelijken.

Een zwembad op 30 graden houden met een lage flow terwijl het 's nachts 10 graden is en het overdag bewolkt is verbruikt wel 4 x zoveel energie als het zwembad op 28 graden houden met een hoge flow terwijl het snachts 20 graden is en overdag knetter zonnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Grolsch schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Ik heb er zo'n rol bij met van die bubbeltjesfolie die we erover heen kunnen rollen als ze niet zwemmen

[...]

Dit kun je niet zo algemeen zeggen, dit is afhankelijk van heel veel factoren.
De belangrijkste factor is warmteverlies. Dit werkt exact hetzelfde als thermisch vermogen, alleen dan andersom.

De dT tussen zwembad en omgeving bepaalt het warmteverlies, dus hoe warmer het zwembad en/of hoe kouder de buitentemperatuur hoe harder het zwembad afkoelt.
Grof gezegd zal een zwembad gehouden op 30 graden bij een buitentemperatuur van 20 graden (dT van 10) 1 keer zoveel warmteverlies hebben als een zwembad van 25 graden met een buitentemperatuur van 20 graden (dT 5).

En hoeveel warmteverlies je hebt is ook afhankelijk van de graad van isolatie. Ik heb zo'n relatief goedekope opbouw Intex zwembad.Zo'n ding is gewoon niet geïsoleerd.

En los van het warmteverlies speelt de zon ook nog eens een grote rol, als die schijnt warmt die het zwembad op.

Dan is de COP nog bepalend, ik neem aan dat het getal wat jij noemt elektrische kWh's zijn.

Maar een uitspraak als 5~6kWh per dag zegt dus eigenlijk helemaal niets, dan moet je appels met appels gaan vergelijken.

Een zwembad op 30 graden houden met een lage flow terwijl het 's nachts 10 graden is en het overdag bewolkt is verbruikt wel 4 x zoveel energie als het zwembad op 28 graden houden met een hoge flow terwijl het snachts 20 graden is en overdag knetter zonnig.
Snap ik maar met 20-30kWh per dag schrok ik wel even aangezien ik dacht dat je een inbouw bad had ook :) .
Ik heb het dan uiteraard over de elektrische kWh’s, net als jij met je 20-30 per dag neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:15
[...]

17kW Hydro inverter warmtepomp op een 55m3 bad moduleert netjes terug.
En dat terwijl water temperatuur op 30gr staat ingesteld >:).

Het opstarten heeft inderdaad wel wat tijd gekost op vol vermogen....

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jazsie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:13:
[...]

17kW Hydro inverter warmtepomp op een 55m3 bad moduleert netjes terug.
En dat terwijl water temperatuur op 30gr staat ingesteld >:).

Het opstarten heeft inderdaad wel wat tijd gekost op vol vermogen....
Wat is je verbruik met de huidige weersomstandigheden om het op temperatuur te houden? En wat voor isolatie heb je?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20-06 16:15
GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Snap ik maar met 20-30kWh per dag schrok ik wel even aangezien ik dacht dat je een inbouw bad had ook :) .
Ik heb het dan uiteraard over de elektrische kWh’s, net als jij met je 20-30 per dag neem ik aan.
Hij heeft geen inbouw bad volgens mij. Dat scheelt een heleboel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Ik heb geen inbouwzwembad, maar een "opbouw" of hoe noem je dat :P

Een inbouwzwembad is veel beter geïsoleerd, je hebt in ieder geval al 5 van de 6 vlakken beter geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V9Tv9Ua.jpeg

Bij die 20~30kWh per dag was ik het water aan het opwarmen.

Er gaat 17.000 liter in dat bad, temperatuur was 25 graden en ik had hem ingesteld op 30 graden.

Dit kost dus 357000 kJ dus 99,17kWh thermisch. Dit is nog los van de warmteverliezen.

Met een COP van 6 ben je dus zo'n 15,3kWh elektrische energie kwijt om het zwembad met 5 graden te verhogen, nog los van de warmteverliezen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 06-06-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
FaceDown schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:02:
[...]
Wat is je verbruik met de huidige weersomstandigheden om het op temperatuur te houden? En wat voor isolatie heb je?
Verbruik is niet bekend, wordt niet gemeten momenteel.

Bad is een stalen opbouw bad die in de grond is gegraven zonder isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmerre
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06 11:06
Goedemorgen,

Recent een upgrade gedaan van een kleiner badje naar intex xtr 4,88m.

Echter staan onze kinderen nu elke dag te springen om in het zwembad te gaan maar natuurlijk nog veel te fris.

Gisteren bericht gekregen dat ik toch wel een mooie som terug krijg van mijn energielieverancier en we zouden nu toch een WP overwegen.

Aangezien hier toch wel wat ervaring bij elkaar zit had ik hopelijk hier toch wat advies ontvangen _/-\o_

inhoud bad: 19m³
Budget max 1000€
Geluid en performantie zijn natuurlijk ook belangrijk :)

Heb al even aan het rondkijken geweest en volgende lijken me wel wat maar mogelijk hebben jullie een ander idee...

https://bunx.nl/poolex-q-line-full-inverter-7-kw
https://www.toppy.be/prod...mbad-warmtepomp-9-kw.html
https://www.toppy.be/prod...mbad-warmtepomp-7-kw.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:27
Jmerre schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:57:
Goedemorgen,

Recent een upgrade gedaan van een kleiner badje naar intex xtr 4,88m.

Echter staan onze kinderen nu elke dag te springen om in het zwembad te gaan maar natuurlijk nog veel te fris.

Gisteren bericht gekregen dat ik toch wel een mooie som terug krijg van mijn energielieverancier en we zouden nu toch een WP overwegen.

Aangezien hier toch wel wat ervaring bij elkaar zit had ik hopelijk hier toch wat advies ontvangen _/-\o_

inhoud bad: 19m³
Budget max 1000€
Geluid en performantie zijn natuurlijk ook belangrijk :)

Heb al even aan het rondkijken geweest en volgende lijken me wel wat maar mogelijk hebben jullie een ander idee...

https://bunx.nl/poolex-q-line-full-inverter-7-kw
https://www.toppy.be/prod...mbad-warmtepomp-9-kw.html
https://www.toppy.be/prod...mbad-warmtepomp-7-kw.html
Effe zelf quote :) van vorige maand, budget is vergelijkbaar.

https://gathering.tweaker...message/78987498#78987498

https://gathering.tweaker...message/78987870#78987870

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 14:25
Moeten zwembadwarmtepompen aan dezelfde regelgeving voldoen als airco/warmtepompinstallaties voor binnen gebruik? Dus qua geluid vanaf de erfgrens gemeten? Kan dit nergens terugvinden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmerre
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06 11:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:39
We zijn momenteel bezig met het aanleggen van een zwemvijver. Nu heeft de leverancier aangegeven dat niet alle robot stofzuigers geschikt zijn voor een zwemvijver ivm algengroei aan de wanden.

Heeft iemand ervaring met een robot stofzuiger voor zwemvijvers? Welk model raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Robje1244 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:17:
We zijn momenteel bezig met het aanleggen van een zwemvijver. Nu heeft de leverancier aangegeven dat niet alle robot stofzuigers geschikt zijn voor een zwemvijver ivm algengroei aan de wanden.

Heeft iemand ervaring met een robot stofzuiger voor zwemvijvers? Welk model raden jullie aan?
Ik heb er ook nog niet eerder van gehoord. Er zijn hier wel mensen met ook een zwemvijver maar mij lijkt juist dat je de zuivering ecologisch met planten en dergelijke wilt oplossen in een zwemvijver?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@Robje1244 Erg leuk dat je een zwemvijver laat aanleggen. En ik zou het interessant vinden als je wat meer informatie wilt delen over het soort zwemvijver, vorm, indeling etc. Puur uit interesse omdat er weinig zwemvijvers voorbij komen in dit topic en er veel variatie bestaat in aanlegmogelijkheden.

Voor de volledigheid: zelf heb ik ook een zwemvijver. En gebruik ik de Zodiac Alpha 63 IQ Bio voor het reinigen van de bodem van het zwemgedeelte (niet voor de plantenzone uiteraard). Deze is speciaal voor zwemvijvers. Hij bevalt heel erg goed: maakt goed schoon en heeft een gemakkelijk te reinigen groot vuilreservoir. De wanden van mijn zwemvijver (eerst iets van 50 graden schuin, dan loodrecht omhoog) klimt hij prima op.

Naast de genoemde Zodiac kun je ook kijken naar de Dolphin Bio. Een nadeel aan deze, vond ik, is dat hij i.p.v. 1 groot reservoir die de Zodiac heeft, meerdere kleine reservoirs heeft. Dat is lastiger schoonmaken.
Maar ook de Dolphin staat goed bekend.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:39
Franciesco schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:04:
@Robje1244 Erg leuk dat je een zwemvijver laat aanleggen. En ik zou het interessant vinden als je wat meer informatie wilt delen over het soort zwemvijver, vorm, indeling etc. Puur uit interesse omdat er weinig zwemvijvers voorbij komen in dit topic en er veel variatie bestaat in aanlegmogelijkheden.

Voor de volledigheid: zelf heb ik ook een zwemvijver. En gebruik ik de Zodiac Alpha 63 IQ Bio voor het reinigen van de bodem van het zwemgedeelte (niet voor de plantenzone uiteraard). Deze is speciaal voor zwemvijvers. Hij bevalt heel erg goed: maakt goed schoon en heeft een gemakkelijk te reinigen groot vuilreservoir. De wanden van mijn zwemvijver (eerst iets van 50 graden schuin, dan loodrecht omhoog) klimt hij prima op.

Naast de genoemde Zodiac kun je ook kijken naar de Dolphin Bio. Een nadeel aan deze, vond ik, is dat hij i.p.v. 1 groot reservoir die de Zodiac heeft, meerdere kleine reservoirs heeft. Dat is lastiger schoonmaken.
Maar ook de Dolphin staat goed bekend.
Bedankt voor de snelle reactie! Ter info, de zwemvijver wordt bij mijn ouders aangelegd. Onderstaand een aantal foto's.
De randen zijn hier direct 90° omhoog maar dit lijkt dus geen probleem voor Zodiac 63 IQ Bio.

Binnenkort wordt de randafwerking gemaakt waarna de tuin weer opnieuw aangelegd kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1o8fChZBoFuM1HTtp0p5iwsxsy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Thm9X3nFAjI0uGQFPYG44Aa7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be3_1MHkF0Ttf5PMPVsSC0XS260=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTATo5jMUhmj89lSgG2iNQxj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en3I2PYgRVnDZY_Q_cYwhGo31Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2iWhAy1G1QxE7nkIRWGzyQP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-06 16:13
Vorig jaar in de tuin een klein badje gezet met 2 solarmatten en een filterpomp.
Dat werkt eigenlijk aardig goed omdat het zwembad zelf ook in de zon stond.

Nu hebben wij niet een hele grote tuin dus wilde ik de matten op ons schuine schuurdak leggen. De losse intexmatten erop leggen lijkt me niet handig dus ik zit nu naar die wat meer serieuze matten te kijken zoals deze : https://www.zwembadgigant...lar-collector-300-x-68-cm

Er is schijnbaar ook een montage kit voor het monteren op een schuin dak (al is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit zou moeten). https://www.zwembadgigant...ontageset-solar-collector

Ik heb meer dan 6 meter ruimte op het schuurdak, maar ik vermoed dat 3 meter eigenlijk wel voldoende is.(Qua oppervlak is dat vergelijkbaar met de 2 intex matjes).

Ook heb ik een andere pomp nodig, zat zelf aan deze te denken, lijkt een heel goeie prijs maar kan em eventueel ook via MP kopen natuurlijk. https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Een bypass heb ik al in bezit.

Denken jullie dat dit gaat werken of vergeet ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:38
Op solarmatten zou ik niet bezuinigen, beter te veel capaciteit als te weinig.
Des te sneller het warm is des te meer fun.
Die Intex pompjes raad ik niet aan, had eerdere jaren er ook een van 4m3 maar deze kreeg het niet voor mekaar om alles via het dak te pompen. Ik zou kijken naar een pomp wat beter omhoog kan pompen.( Kijk dan naar de Hmax.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-06 16:13
paul123456 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:50:
Op solarmatten zou ik niet bezuinigen, beter te veel capaciteit als te weinig.
Des te sneller het warm is des te meer fun.
Die Intex pompjes raad ik niet aan, had eerdere jaren er ook een van 4m3 maar deze kreeg het niet voor mekaar om alles via het dak te pompen. Ik zou kijken naar een pomp wat beter omhoog kan pompen.( Kijk dan naar de Hmax.)
Dank, dat is wel een goed punt ja.
Na je opmerking ben ik gaan zoeken en kwam ik uit bij abczwembad. Die hebben ook matten en een duidelijke dakmontage set. Dat ziet er goed uit. En nog redelijk betaalbaar. Zie ook dat mensen hier goede ervaring hebben met die shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:50
@Trapezoid je zou ook nog voor een warmtepomp(je) kunnen gaan, die werken ook zonder zon, op het dak kan je dan eventueel nog zonnepanelen leggen om je warmtepomp gebruik te compenseren.
Misschien kom je dan nog wel weg met je huidige filterpomp en heb je geen bypass nodig.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Showshone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door Showshone op 07-06-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 13:18
Denk ga vandaag eindelijk mijn Intex zwembad neerzetten 300x200
Nieuwe pomp gekocht
https://www.bol.com/nl/nl...-u/9300000000201231/?s2a=

Nieuwe skimmer gekocht
https://www.bol.com/nl/nl...hKGQ.2_15.16.ProductTitle

Issie veul te groot.
Welke maat skimmer hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die past wel meen ik, heb dezelfde gehad op hetzelfde bad.

Het is wel een onding ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 21:58
Zijn er hier mensen die een warmtepomp hebben voor een Intex zwembad van 3x2m of is dat iets te overdreven?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eendenreetx schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:34:
Zijn er hier mensen die een warmtepomp hebben voor een Intex zwembad van 3x2m of is dat iets te overdreven?
Heb ik wel gehad ja.
Heerlijk het hele seizoen kunnen zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Dennis1812 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Heb ik wel gehad ja.
Heerlijk het hele seizoen kunnen zwemmen
Aan wat voor iets moet ik dan denken?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb de
W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW. Vorig jaar voor 639 gekocht.

We hebben nu wel een 4x2 en stukje dieper. Maar dat was toen nog niet in de planning. Warmtepomp zijn we tevreden over. Doet wat hij moet doen. En zeker het kleine bad is vrij snel opgewarmd en stabiel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 15:26
Ja, waarom niet :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Heb je dan ook weer een zwaardere zandfilterpomp nodig? Heb er nu een 4m3 opstaan, wat iets over capaciteit is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eendenreetx schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:53:
Heb je dan ook weer een zwaardere zandfilterpomp nodig? Heb er nu een 4m3 opstaan, wat iets over capaciteit is.
Nee. Want de WP die ik aangaf wil minimaal 2m3. Dat red je met een cartridge pomp nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb een 9kW warmtepomp op een 1m3 bad. Dus neen is geen overkill :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
Ja zeker, ik heb hem zelfs op 1,8*2,5 8)
wel een kleine warmtepomp van marktplaats gehaald om te testen en werkt prima. Volgend jaar een iets groter bad met een andere (vooral stillere) warmtepomp.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Waarom niet? Al wekenlang 30 graden water, de kinderen vinden het prachtig. Vorige zomer werd maar een paar weken echt gebruik van het zwembad gemaakt, nu al bij nog geen 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:00
Ik heb een 14m3 bad, een 4m3/u zandfilterpomp, en een 6kW inverter warmtepomp die minimaal 2.5m3/u debiet nodig heeft.

Het opwarmen schiet voor geen meter op, en hij kan 's nachts de afkoeling niet bijhouden, en draait wel op vol vermogen. Ik las ergens dat spelen met de bypass kan helpen om iets minder flow te krijgen naar de warmtepomp, maar dat het vermogen beter overgebracht kan worden. Daar merkte ik dat als ik ook maar een beetje de bypass opendraaide, de warmtepomp gelijk een error gaf voor niet genoeg flow.
Nu staat de bypass weer helemaal dicht, dus alle flow gaat naar de warmtepomp. Maar ook nu geeft hij de error voor geen flow.

- Ik heb het bad pas een week staan, maar de druk in de zandfilterpomp is al best toegenomen. Dus dan is het tijd voor een backwash? Ik voel me erg lullig over het weg laten lopen van warm/lauw water, omdat het opwarmen uberhaupt al niet opschoot. Zijn er trucjes voor om te bepalen hoe lang de backwash moet duren? En vullen jullie dan gelijk nieuw water erbij?

- Of heb ik uberhaupt gewoon een grotere zandfilterpomp nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38

The End

!Beginning

Ik denk dat je warmtepomp erg klein is in verhouding met je bad. Zeker met dit weer zal hij moeite hebben.

Ik had nog een rol radiatorfolie liggen, dat heb ik om het bad gewikkeld (glimmende kant naar binnen). Scheelt 2 graden afkoeling per nacht.... Het ziet er nog netjes uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@winkelwagen met de huidige (nacht) temperaturen is je warmtepomp te klein. Als het warmer is moet die wel genoeg zijn, maarja...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
winkelwagen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:32:
Ik heb een 14m3 bad, een 4m3/u zandfilterpomp, en een 6kW inverter warmtepomp die minimaal 2.5m3/u debiet nodig heeft.

Het opwarmen schiet voor geen meter op, en hij kan 's nachts de afkoeling niet bijhouden, en draait wel op vol vermogen. Ik las ergens dat spelen met de bypass kan helpen om iets minder flow te krijgen naar de warmtepomp, maar dat het vermogen beter overgebracht kan worden. Daar merkte ik dat als ik ook maar een beetje de bypass opendraaide, de warmtepomp gelijk een error gaf voor niet genoeg flow.
Nu staat de bypass weer helemaal dicht, dus alle flow gaat naar de warmtepomp. Maar ook nu geeft hij de error voor geen flow.

- Ik heb het bad pas een week staan, maar de druk in de zandfilterpomp is al best toegenomen. Dus dan is het tijd voor een backwash? Ik voel me erg lullig over het weg laten lopen van warm/lauw water, omdat het opwarmen uberhaupt al niet opschoot. Zijn er trucjes voor om te bepalen hoe lang de backwash moet duren? En vullen jullie dan gelijk nieuw water erbij?

- Of heb ik uberhaupt gewoon een grotere zandfilterpomp nodig?
Die 6KW haal je met 27 graden buiten. Ik vermoed dat je nu ergens in de 3 a 4kW zit. Ik heb een 9kW warmtepomp en 6 met 15 graden. Maar ook die heeft het moeilijk met deze buitentemperaturen, vaak is enige wat ie kan, temperatuur handhaven. Tevens kan het zijn dat je zandfilterpomp 4m3 met een leeg filtervat is. Sommige fabrikanten noemen de specificaties van de pomp los van het geheel. Even afwachten het weer gaat echt beter worden, dat garandeer ik je. As we speak is het hier 12 graden...

Het lijkt mij ook sterk dat je binnen een week moet backwashen, tenzij je de grasmaaier hebt geleegd in je zwembad.

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 10-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 15:30

Zijn er trucjes voor om te bepalen hoe lang de backwash moet duren? En vullen jullie dan gelijk nieuw water erbij?
Tot het water er weer doorzichtig uitkomt tijdens je backwash.
Ik vul idd altijd meteen weer bij anders zit mijn skimmer boven water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tip als je dat zonde vind. Ga over op filter bollen.
Die gooi je in de wasmachine en kost geen zwembadwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 15:44

Mijn 10 M3 bad heeft een 4m3/u zandfilter pomp een een weau mini inverter ding van 4,5 kw. Snachts zorgt hij dat de temperatuur niet daalt en overdag laat hij het bad redelijk snel 5 a 6 graden stijgen. Dus met een of 2 dagen draaien heb je water rond de 30 graden. Geen bypass op mijn systeem.

Dat zou ik ook verwachten bij jouw bad. Mijn bad staat wel op dikke schuim matten zodat ik minder verlies heb aan de onderkant en op de bovenkant ligt een dubbel afdekzeil (een met luchtbelletjes en daarover een zwarte om te zorgen dat er geen zooi in valt.). Dat zorgt denk ik voor een redelijke isolatie.

Heb je zelf ook isolatie onder en boven het bad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40

Ik gebruik een eco-3 (3.5kw) bij 27 graden, COP 3,9/4.5 zwembad ingegraven 10m3, inmiddels weet ik dat je beter niet kan verwarmen als de nachten <15 zijn want dan verlies ik ongeveer 1 tot 1,5 graden per nacht.
En opwarmen gaat altijd langzaam, als ik mijn zwembad van 15 naar 25 graden wil krijgen heb de wp daar 3 dagen voor nodig, dus ongeveer 3/4 graden per dag, de wp staat ongeveer 10 uur per dag aan.
Het verbruik is ongeveer 10 kWh per dag (filterpomp plus warmtepomp) dan kom je op 3,- per dag en kost het 9.- om het water 10 graden te verwarmen.

Wij vinden het water zo rond de 27 graden het fijnst, met 30 graden heb ik ook het idee dat het te snel smoezelig wordt en koelt het ook niet meer echt lekker af. Met kleine kinderen kan ik het me wel voorstellen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Laatst online: 21:00
Bedankt voor de reacties.

Backwash was niet nodig. Ik deed 'm ook met de afvoer open, en dat hoeft blijkbaar niet, pas bij de rinse stap. Water was gewoon helder. Ik deed het alleen omdat de druk hoger dan 4 bar leek te worden. Nu heb ik er wat zand uitgehaald, en de druk zit weer in de groene regio, en de warmtepomp vond de flow ook weer voldoende.

Het is een zwembad met een overkapping (van Exit), en hij staat op een vilten mat op het directe gras. Nog geen ietwat permanente standplaats met isolatie op de bodem, omdat we nog niet zo zeker zijn van de plek (en of we een zwembad uberhaupt zouden gebruiken).

Wat betreft de warmtepomp, daar ga ik nog even over peinzen. Met dit schijtweer leek het me juist lekker om onder het getik van de regen in het zwembad te hangen. We hebben gemerkt dat met 26 graden we al content zijn.

Precies wat ik nodig had, nóg een hobby, om dit allemaal goed geregeld te krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom zou dat overdreven zijn? Met name deze periode is t wel een uitkomst, zeker met kinderen. Als ze een beetje zon zien willen ze hier zwemmen, dan kan t qua buitentemperatuur wel, maar t water koelt zo veel af dat niet te doen is.
Trek je de watertemperatuur iets op met een WP is t wel te doen, dus je hebt inderdaad veel meer plezier van je bad.

Dus hier ook maar besloten dat ik alvast een WP haal, wel een die ook direct te gebruiken is volgend jaar met nieuwe bad dus nu zal ie ‘ruim bemeten zijn’ 😉

De vraag is alleen wat wordt ‘t. Zal ergens rond de 13-17kW worden, maar als ik dan ga kijken naar de prijzen dan is bijv. een Fairland leuk, maar een AQS, Aquaforte of W’Eau een aardig stuk aantrekkelijker geprijsd. Dan is t weer de vraag.. is t dat t verschil waard.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20-06 06:16
Voordeel van een warmtepomp is ook dat je er een stuk minder geleur mee hebt, dan met die zonnematten. Mijn ervaring is dat je ze óf binnen moet stallen in de winter óf moet vervangen elke 4 jaar. Vorig jaar maar 'ns aan de warmtepomp gegaan (15,4 kw voor 35m3) en het bevalt me uitstekend. Op dagen boven de 20 graden met zon hoef ik in principe niet te verwarmen (overkapping werkt als een kas).

Heeft iemand ervaring met een Polyester zwembad laten renoveren? Mijn bad is nu 12 jaar oud en begint toch wel plekken te vertonen (osmose, verkleuringen etc.). Ik zou 'm kunnen laten renoveren (geen idee wat dat kost), maar ik was benieuwd of er anderen zijn met ervaring daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

AmateurVinoloog schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:13:
Voordeel van een warmtepomp is ook dat je er een stuk minder geleur mee hebt, dan met die zonnematten. Mijn ervaring is dat je ze óf binnen moet stallen in de winter óf moet vervangen elke 4 jaar. Vorig jaar maar 'ns aan de warmtepomp gegaan (15,4 kw voor 35m3) en het bevalt me uitstekend. Op dagen boven de 20 graden met zon hoef ik in principe niet te verwarmen (overkapping werkt als een kas).

Heeft iemand ervaring met een Polyester zwembad laten renoveren? Mijn bad is nu 12 jaar oud en begint toch wel plekken te vertonen (osmose, verkleuringen etc.). Ik zou 'm kunnen laten renoveren (geen idee wat dat kost), maar ik was benieuwd of er anderen zijn met ervaring daarmee.
Ik heb mijn bad laten bekleden met vinylester. Ik weet dat die mannen ook baden renoveren (stralen en een nieuwe coating erop zetten). Zitten in omgeving Eindhoven. Stuur maar PM als je interesse hebt.
Kosten zullen ergens tussen de 2000 en 4000 liggen verwacht ik met jouw bad maar dit is een wilde gok.

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 12-06-2024 23:09 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-06 22:28
President schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Ik ga ze dan ook maar eens proberen, het staat nu 1 positief en 1 negatief. Dat gewicht vind ik wel echt fijner!
En kun je al wat vertellen of de Poly ballen goed werken?

Ik zit namelijk met een hottub van 1m3 die nog een stille filterpomp nodig heeft tussen 1200 a 3000 m3 pomp (vanwege een Intex QS200 chloormaker). Op MP een Intex SX op de kop getikt maar ik had even het topic door moeten spitten. Vandaag aangesloten en zoals velen het aangaven het maakt gewoon teveel lawaai.

Dus ik zit te denken om een Aqualoon achtig iets aan te schaffen. Maar ik ben een beetje sceptisch over die Poly ballen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
wauskoek schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:44:
[...]

En kun je al wat vertellen of de Poly ballen goed werken?

Ik zit namelijk met een hottub van 1m3 die nog een stille filterpomp nodig heeft tussen 1200 a 3000 m3 pomp (vanwege een Intex QS200 chloormaker). Op MP een Intex SX op de kop getikt maar ik had even het topic door moeten spitten. Vandaag aangesloten en zoals velen het aangaven het maakt gewoon teveel lawaai.

Dus ik zit te denken om een Aqualoon achtig iets aan te schaffen. Maar ik ben een beetje sceptisch over die Poly ballen.
Ik heb zelf mijn Intex pomp vervangen voor deze fluister stille Blue Bay pomp. Zie dat ie nu zelfs in de aanbieding is.
https://www.deboerdrachte...lean-4m-u-incl-polysphere
Wordt geleverd met Aqualoon ballen.
Pomp draait bij mij icm een Intex QS500, werkt fantastisch.
Ik heb er een 2e set van die ballen bij besteld om ze af te kunnen wisselen. Tot dusver kraakhelder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 09:41

flanger

That Guy

Jopio schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:56:
[...]

Ik heb zelf mijn Intex pomp vervangen voor deze fluister stille Blue Bay pomp. Zie dat ie nu zelfs in de aanbieding is.
Ik heb er een 2e set van die ballen bij besteld om ze af te kunnen wisselen. Tot dusver kraakhelder water.
Had deze besteld maar quasi direct er weer tussenuit gehaald. Lekte als een gieter.

Bij mijn oude Intex pomp gebleven en er mij bij neergelegd dat ik elk seizoen een bepaalde kost qua cartridges zou hebben.

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59

Agent47

I always close my contracts.

Wij hebben een zwembad gekocht bij één van de grotere online winkels.
Het gaat om Intex Rectangular Frame Pool - Opzetzwembad - 300 x 200 x 75 cm

Nu staat deze bij ons op de tegels achterin de tuin. Nu willen we deze graag op de "puzzel stukken" op matten leggen, zodat het zijl ook niet schuurt aan de tegels.

Welke hebben jullie? En welke raden jullie aan?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Agent47 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:10:

Nu staat deze bij ons op de tegels achterin de tuin. Nu willen we deze graag op de "puzzel stukken" op matten leggen, zodat het zijl ook niet schuurt aan de tegels.

Wij hebben die bij de action gekocht.
Volgens mij gewoon prima kwaliteit. Gaan al 4 jaar mee. En koop soms een pak extra als er 1 toch te vies is o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Dennis1812 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Wij hebben die bij de action gekocht.
Volgens mij gewoon prima kwaliteit. Gaan al 4 jaar mee. En koop soms een pak extra als er 1 toch te vies is o.i.d
Deze: https://www.action.com/nl-nl/p/3004967/zwembad-ondertegels/ ?

Zijn die niet te dun?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb geen ervaring met dikkere.
Dikker zal vast beter isoleren. Maar of dat merkbaar effect heeft? De wanden verlies je alsnog je warmte.

Onze tegels zijn erg ongelijk. Op sommige stukken heb ik 2 tegels op elkaar om het gelijk te maken.

Ik voel nergens meer de harde ondergrond maar overal gewoon die zachte tegel.
Als je (veel) dikkere wil zou ik het prijsverschil even goed uitrekenen. Misschien is 2 lagen van deze dan nog wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
flanger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Had deze besteld maar quasi direct er weer tussenuit gehaald. Lekte als een gieter.

Bij mijn oude Intex pomp gebleven en er mij bij neergelegd dat ik elk seizoen een bepaalde kost qua cartridges zou hebben.
Oh, daar heb ik eigenlijk geen last van.
Waar lekte deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
flanger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:04:
[...]

De koppelingen goed inwikkelen met teflon zal zeker helpen, ik had hetzelfde met deze pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Hoe zit het dan met een warmtepomp, moet de zandfilterpomp dan de hele dag draaien? En hoe gaat het dan als het heel warm buiten is, gaat de warmtepomp dan vanzelf uit? Of moet je hem dan afkoppelen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Eendenreetx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:36:
Hoe zit het dan met een warmtepomp, moet de zandfilterpomp dan de hele dag draaien? En hoe gaat het dan als het heel warm buiten is, gaat de warmtepomp dan vanzelf uit? Of moet je hem dan afkoppelen?
Op de momenten dat de warmtepomp moet werken, moet je (zandfilter)pomp draaien ja.
Afhankelijk van de instellingen en mogelijkheden van de warmtepomp gaat die vanzelf uit.
Afkoppelen is nooit nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Gumball schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:25:
[...]

De koppelingen goed inwikkelen met teflon zal zeker helpen, ik had hetzelfde met deze pomp.
Ik heb de pomp aangesloten met deze adapters: https://www.intratuin.nl/...k-d-32-38-mm-2-stuks.html
Lekt geen druppel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRDiJPZUWM7Tld3VVhTgVmc3fpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H2Nev6mtaTjkuw31gi6Nod1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Dit is dezelfde toch ? Nog iets goedkoper.
https://www.proshop.nl/Zw...balls-System-100W/2778403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Plenkske schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Op de momenten dat de warmtepomp moet werken, moet je (zandfilter)pomp draaien ja.
Afhankelijk van de instellingen en mogelijkheden van de warmtepomp gaat die vanzelf uit.
Afkoppelen is nooit nodig.
Is zoiets aansluiten als leek moeilijk, lees hier en daar over by pass enz.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Eendenreetx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Is zoiets aansluiten als leek moeilijk, lees hier en daar over by pass enz.
Nee, is niet moeilijk.
Een bypass is ook niet altijd nodig.
Welk zwembad, pomp en warmtepomp heb je ? Of heb je op het oog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Heb een Intel 3x2 bad met een 4m3 Intex zandfilterpomp. Pomp heb ik nog totaal geen idee van. Los daarvan ben ik van plan de 32mm aansluiting op het zwembad te verruimen naar 38mm met de deluxe set ivm afsluiten doorvoer.
Hoef ook geen hele zware warmtepomp, zwembad gaat toch niet in april gebruikt worden. Juni tm september is de voorkeur.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jarnoz

Moeten het perse die tegels zijn? Ik gebruik al jaren filt van toppy en dat is erg fijn aan de voetjes. Schimmelbestendig en kan gewoon in de wasmachine als het zwembad weer weg gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

jarnoz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:38:
[...]

Moeten het perse die tegels zijn? Ik gebruik al jaren filt van toppy en dat is erg fijn aan de voetjes. Schimmelbestendig en kan gewoon in de wasmachine als het zwembad weer weg gehaald wordt.
Ik denk dat ik dat maar even ga proberen inderdaad! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:03

Ik heb deze al twee jaar in gebruik. Heerlijk dik (1,5cm) waardoor de bodem van je bad ook niet zo hard aanvoelt. Zijn wel wat duurder dan de dunnere tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Eendenreetx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:22:
Heb een Intel 3x2 bad met een 4m3 Intex zandfilterpomp. Pomp heb ik nog totaal geen idee van. Los daarvan ben ik van plan de 32mm aansluiting op het zwembad te verruimen naar 38mm met de deluxe set ivm afsluiten doorvoer.
Hoef ook geen hele zware warmtepomp, zwembad gaat toch niet in april gebruikt worden. Juni tm september is de voorkeur.
Als je een warmtepomp koopt wordt er vaak een hoeveelheid liter per uur aangeraden. Bij een kleine warmtepomp is dit vaak 1,5 tot 2 m3/uur. Dat is dus minder dan jou pomp. Je kan met een bypass er voor zorgen dat er dan minder water door de warmtepomp gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
[...]

Toevallig gister daar besteld en net binnen gekregen, ben benieuwd. hij is wel wat groter dan verwacht, maar kan hem prima kwijt.

Nu nog even 12m zwembad slang bestellen ivm met nieuwe buis die onder de nieuwe stoep doorloopt en dan kan ik van het weekend m'n zwembadje opzetten. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvVE8JZoKkJH2jBfVQwaHfTrXNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xArYu6bNTLZHXWB2UKoX0oEP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Toevallig gister daar besteld en net binnen gekregen, ben benieuwd. hij is wel wat groter dan verwacht, maar kan hem prima kwijt.

Nu nog even 12m zwembad slang bestellen ivm met nieuwe buis die onder de nieuwe stoep doorloopt en dan kan ik van het weekend m'n zwembadje opzetten. 8)

[Afbeelding]
Nice! Indien je Intex slangen hebt; dit is echt een aanrader: https://www.intratuin.nl/...k-d-32-38-mm-2-stuks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Jopio schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Nice! Indien je Intex slangen hebt; dit is echt een aanrader: https://www.intratuin.nl/...k-d-32-38-mm-2-stuks.html
Heb 32mm intex slangen, dus zonder schroefdraad, die zitten best strak om de standaard koppelingen dus zou moeten werken, misschien moet ik de schroefdraad van de standaard koppeling wel nog even voorzien van teflon tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:51

Hier staat het bad op XPS platen van de Hornbach
Werkt al weer enkele jaren prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 07:48
Hier gaat dit weekend het zwembad ook weer op. Dit jaar wat 'upgrades' gekocht voor het zwembad die geplaatst moeten worden: De meegeleverde inlet valve en een Hayward skimmer. Voor beiden moet er in de liner gesneden worden dus dat blijft toch altijd een spannend klusje. Naast deze heb ik ook een Wifi watertester gekocht via Ali om te proberen. Ben vooral erg benieuwd naar de werking van de skimmer, want die oppervlakte Intex skimmer was ik inmiddels helemaal zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Iemand nog ervaringen met goede skimmers voor in een opzetbad? Aansluiting 38mm

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jarnoz
Eendenreetx schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:59:
Iemand nog ervaringen met goede skimmers voor in een opzetbad? Aansluiting 38mm
https://www.toppy.nl/prod...PcOeNoVmGsHRoCxTcQAvD_BwE

Deze gebruik ik in elk opzetzwembad die ik ooit heb gehad. Makkelijk eerst op de liner te schroeven en daarna pas de liner in het midden uitsnijden. Wel goed naar de rubber pakking kijken want dat zorgt of het werkt of niet.
En natuurlijk het zwembad alvast voor een deel vullen zodat de liner straks staat.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 18:43
Goedemorgen Alle!

4 jaar geleden voor het laatst een opzet zwembad gehad (Exit pool 360CM) met een sterkere pomp en rits aan accessoires. (jaar of 3 gebruikt)

Bij verhuizing alles weggedaan etc, nu zie ik hetzelfde zwembad in de sale voor 70 euro dus kon het niet laten!
We hebben nu een dochter van 18 maanden en als het weer een hete zomer wordt dan leuk!

Het enige waar ik alleen geen informatie over kan vinden in dit topic, ik moet nu echt rekening houden met de temperatuur volgens mij. Ik kan het nergens vinden maar weet dat baby's van een paar maanden echt 32+ graden water nodig hebben. Is deze eis ook zo voor peuters? Vroeger voelde ik gewoon of het voor mij fijn genoeg was en dat was goed.

Nu ga ik dus een thermometer erin hangen zodat ik het kan uitlezen.

In hetzelfde onderwerp, deed ik vroeger strips (en ook een klein doosje met pillen) controleren of de PH en chloor goed was. Ik merkte dat chloor altijd na een paar dagen weg was en ik dus bij moest gooien.

Nu ben ik met een peutertje hier een stuk voorzichtiger mee, wat is de veiligste manier om ervoor te zorgen dat mijn water optimaal is? Nog steeds dagelijks met strips of zo'n doosje waar je water in gooit met een tabletje erin die dan verkleurt ?

Alle tips en adviezen zijn ENORM welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

thetakman schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:47:
Goedemorgen Alle!

4 jaar geleden voor het laatst een opzet zwembad gehad (Exit pool 360CM) met een sterkere pomp en rits aan accessoires. (jaar of 3 gebruikt)

Bij verhuizing alles weggedaan etc, nu zie ik hetzelfde zwembad in de sale voor 70 euro dus kon het niet laten!
We hebben nu een dochter van 18 maanden en als het weer een hete zomer wordt dan leuk!

Het enige waar ik alleen geen informatie over kan vinden in dit topic, ik moet nu echt rekening houden met de temperatuur volgens mij. Ik kan het nergens vinden maar weet dat baby's van een paar maanden echt 32+ graden water nodig hebben. Is deze eis ook zo voor peuters? Vroeger voelde ik gewoon of het voor mij fijn genoeg was en dat was goed.

Nu ga ik dus een thermometer erin hangen zodat ik het kan uitlezen.

In hetzelfde onderwerp, deed ik vroeger strips (en ook een klein doosje met pillen) controleren of de PH en chloor goed was. Ik merkte dat chloor altijd na een paar dagen weg was en ik dus bij moest gooien.

Nu ben ik met een peutertje hier een stuk voorzichtiger mee, wat is de veiligste manier om ervoor te zorgen dat mijn water optimaal is? Nog steeds dagelijks met strips of zo'n doosje waar je water in gooit met een tabletje erin die dan verkleurt ?

Alle tips en adviezen zijn ENORM welkom
Als je chloor snel verdwijnt dan heb je wellicht te weinig cyaanzuur. Dit zit in de meeste chloortabletten maar niet altijd. Cyaanzuur zorgt ervoor dat je chloor beschermd wordt tegen afbraak door UV-licht.

Peuters hebben verder geen heel warm water nodig. Je merkt vanzelf als ze gaan rillen kunnen ze er beter even uitgaan. Ze gaan niet zomaar dood van te koud water.

Als watertester kan ik de poollab (1.0 of 2.0) aanraden. Wat mij betreft het enige apparaat wat betrouwbaar en betaalbaar is. Deze kan naast PH en chloor ook cyaanzuur meten (en nog wat andere minder belangrijke zaken).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Indien je de waardes wil meten op een makkelijke manier; ik deze meter (3 jaar oud) over i.v.m. wissel naar een zoutwatersysteem: https://www.toppy.nl/prod...t-slimme-watertester.html
Werkt super. Qua temperaturen, geen idee. Heb mn warmtepomp op 29 graden staan :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
[...]

Vanmorgen gearriveerd per post. De boel gelijk in elkaar gezet en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit van de koppelingen niet zo heel fantastisch is tegenover een Intex. Maar daar valt omheen te werken met veel teflontape. In het begin klonk de pomp als een koffiemolen met al het lucht erin maar als dat weg is... oooohhh wat heerlijk rustig zeg!! d:)b

Voordeel van deze RCD is dat hij niet uit springt als je de stekker uit het stopcontact haalt. Zoals bij een Intex wel het geval is. Ik heb ergens nog een tijdklok rondslingeren en die maar eens ertussen zetten.

Laat het hete weer maar komen! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
wauskoek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:42:
[...]

Vanmorgen gearriveerd per post. De boel gelijk in elkaar gezet en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit van de koppelingen niet zo heel fantastisch is tegenover een Intex. Maar daar valt omheen te werken met veel teflontape. In het begin klonk de pomp als een koffiemolen met al het lucht erin maar als dat weg is... oooohhh wat heerlijk rustig zeg!! d:)b

Voordeel van deze RCD is dat hij niet uit springt als je de stekker uit het stopcontact haalt. Zoals bij een Intex wel het geval is. Ik heb ergens nog een tijdklok rondslingeren en die maar eens ertussen zetten.

Laat het hete weer maar komen! :7
Fantastisch he! Deze kan in feite 24uur per dag draaien, hoor je niets van!
Ik heb de koppelingen van Blue Bay erop gezet, werkt prima. Zie foto van een paar posts terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Jopio schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Fantastisch he! Deze kan in feite 24uur per dag draaien, hoor je niets van!
Ik heb de koppelingen van Blue Bay erop gezet, werkt prima. Zie foto van een paar posts terug.
Ja echt top! Lang leve Tweakers en zijn leden! O+ Normaal zou ik er met een grote boog omheen gelopen hebben als ik deze filterpomp zo zag qua chinesium uitstraling en prijs op internet. Maar dit heeft mijn rust en tevens die van de buren gered. :P Dank!

edit..

24 uur pompen is niet denk ik niet nodig meet een kuub badje :P

[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 21-06-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Heeft hier iemand een iSaver frequentie regelaar (oude witte type) en ook last van de E001 error? Dit zou een abnormale (te hoge) ingangsspanning zijn.
Nu gebeurt dat meerdere malen op een dag. De pomp stopt dan en begint na een paar seconden weer. Er is niets mis met de ingangsspanning (tussen de 220 en 230, afgelezen op slimme meter). Contact gehad met Toppy en die geven aan dat het een spanningspiek kan zijn en raden een overspanningsbeveiliging aan. Deze ertussen gezet, maar helpt niets helaas. Ook al geprobeerd de heatsink te aarden, wat bij nieuwe modellen standaard is. Helpt ook niet.

Nu hebben nieuwe modellen ook een flinke ferrietkern om de kabel zitten. Zou dat kunnen helpen? Zijn er anderen die dit probleem ook hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 21-06-2024 17:17 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Een ferrietkern heeft toch geen invloed op de ingangsspanning? Naar mijn basiskennis in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Dennis1812 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:27:
Een ferrietkern heeft toch geen invloed op de ingangsspanning? Naar mijn basiskennis in elk geval.
Als er vanuit het stopcontact rommel komt van, zonnepanelen etc.. dan zou daar de frequentieregelaar op kunnen trippen.

@FaceDown Gebeurt dit ook 's nachts? (als er geen zonnepanelen staan te pompen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

wauskoek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:27:
[...]

Als er vanuit het stopcontact rommel komt van, zonnepanelen etc.. dan zou daar de frequentieregelaar op kunnen trippen.

@FaceDown Gebeurt dit ook 's nachts? (als er geen zonnepanelen staan te pompen).
Eens. Maar daar doet dan een ferrietkern toch niets op? Of begrijp ik het verkeerd? (Puur ter lering voor mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Dennis1812 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Eens. Maar daar doet dan een ferrietkern toch niets op? Of begrijp ik het verkeerd? (Puur ter lering voor mij)
Ferrietkern onderdrukt het hoog frequente ruis (dat door het gehak in de spanning door de elektronica veroorzaakt wordt) vanuit welke kant dan ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

wauskoek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 20:27:
[...]

Geen idee, 's nachts heb ik de pomp sowieso niet draaien. Maar het gebeurt ook gewoon op bewolkte dagen (zoals vandaag bijvoorbeeld).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:24
Hé Jopio,

Ik overwoog vorig jaar al om deze filterpomp te kopen, maar uiteindelijk niet gedaan vanwege de vele signalen qua lekken. Nu zie ik jouw oplossing en vraag ik mij af of die toepasbaar is op mijn buiten zwembad. Ik heb gewoon een opzet bad van de Cranenbroek op de kop getikt, die geen schroef koppelingen heeft. De slang wordt met een klem op de in en uitgaan vastgezet. Hoe werken die koppelingen van Bestway? Gewoon een “tuinslang” idee of heb je speciale slangen nodig die aan te sluiten zijn op de koppeling?

Thanks voor je berichtje alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Goedemorgen,

Wij hebben ons opzetzwembad (10m3) ook weer in de tuin geplaatst. Omdat de intex zandfilterpomp (4m3/h) vorig jaar teveel lawaai had heb ik een vario+ II frequentieregelaar gekocht. Ik was echter vergeten dat de ZFP nog een beveiliging aan de stekker heeft. Gaat deze pomp dan wel aan als ik de frequentieregelaar op timer zet?

De pomp staat naast de schutting, dus tegen de erfgrens,de buren hebben niet geklaagd maar ik vind het zelf veel te veel lawaai hebben.

Ik heb de ZFP los staan dus nog niet bevestigd aan hout en/of rubberenmatten.

Ik zie bij de Keter kastjes ook voorbij komen, het lijkt mij ook wel handig de pomp en regelaar daarin te plaatsen. Ik heb echter geen buitenaansluiting voor stroom en wil dan met een buitenverlengkabel via een ventilatierooster naar binnen naar een stopcontact. Geeft dit problemen voor de regelaar?

Ik had gevonden dat de Speck Magic 6 ook een alternatief kan zijn. Dit lijkt mij echter alleen pomp en geen filter? Ik zie nergens een filtermateriaal staan. Of moet ik dan het filtervat van de intex gebruiken?

Ik gebruik voor de ZFP nu van die witte bolletjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
fissa schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Hé Jopio,

Ik overwoog vorig jaar al om deze filterpomp te kopen, maar uiteindelijk niet gedaan vanwege de vele signalen qua lekken. Nu zie ik jouw oplossing en vraag ik mij af of die toepasbaar is op mijn buiten zwembad. Ik heb gewoon een opzet bad van de Cranenbroek op de kop getikt, die geen schroef koppelingen heeft. De slang wordt met een klem op de in en uitgaan vastgezet. Hoe werken die koppelingen van Bestway? Gewoon een “tuinslang” idee of heb je speciale slangen nodig die aan te sluiten zijn op de koppeling?

Thanks voor je berichtje alvast!
Je schuift ze over de in en uitgang heen, dan draai je ze aan.
Op deze manier kun je aan de andere kant een 38mm Intex slang vast schroeven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3_cWfep0rVMTNCeMWhtPF3htOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLSwok3WQcs2rD9zlwFiQvyh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

paQ

Heeft iemand al eens (bijv)Regenit tabletten (voor ontharding) gebruikt voor de elektrolyse?
Dat zout is doorgaans zuiverder dan poolsel, dus ik vraag me af wat het kwaad kan.
Werkt het?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:33

MindBender

Bite my shiny metal ass!

paQ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:54:
Heeft iemand al eens (bijv)Regenit tabletten (voor ontharding) gebruikt voor de elektrolyse?
Dat zout is doorgaans zuiverder dan poolsel, dus ik vraag me af wat het kwaad kan.
Werkt het?
Wij gebruiken ze voor de waterontharder, en zijn er voor dat gebruik erg tevreden over.

Ga voor gebruik in je zwembad eens langs bij je lokale Welkoop (voorheen Boerenbond). Daar zag ik ze afgelopen zaterdag - tot mijn verbazing - namelijk bij het zwembadzout, bij de zwembadspullen liggen. Misschien lagen ze daar verkeerd of misschien vergis is me, maar daar weten ze vast meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

paQ

MindBender schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:23:
[...]

Wij gebruiken ze voor de waterontharder, en zijn er voor dat gebruik erg tevreden over.

Ga voor gebruik in je zwembad eens langs bij je lokale Welkoop (voorheen Boerenbond). Daar zag ik ze afgelopen zaterdag - tot mijn verbazing - namelijk bij het zwembadzout, bij de zwembadspullen liggen. Misschien lagen ze daar verkeerd of misschien vergis is me, maar daar weten ze vast meer.
Ik moet nog op pad vanmiddag, dan stop ik wel even bij Peckelmans in Belgie. 11 euro voor een zak 25 kG poolsel.

Ik lees hier en daar dat de tabletten veelal die vorm bewaren vanwege kleefmiddel. En dat wil je niet in je elektrolyse.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-06-2024 09:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 15:26
[...]

Zit hier een beveiligingsstekker tussen? Dat je dus eerst ergens op knopje moet duwen voordat ie start? Of gewoon een “domme” stekker?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 154 ... 176 Laatste