Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
bobke77 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:58:
Onlangs een 8m3 intex zandfilterpomp gekocht (2e hands via MP).. echter wat maakt dat ding een herrie!!
Wie heeft er een tip welke ZFP relatief stil is?
Misschien eens zoeken op Badu, dacht een stille en betaalbare pomp. Heb een pentair, die stil is, maar ook prijzig.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik heb een Speck Badu 8 en die is in combinatie met een frequentieregelaar (iSaver 1100) erg stil. Maar dan praat je, in combinatie met een losse zandfilter, wel over andere bedragen dan een Intex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08

The End

!Beginning

Ik heb een Speck AQ 330 Plus. Hele stille pomp. Intex pompen maken over het algemeen heel erg veel herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:59
Ik heb ook een Speck Badu pomp. wel al een oudje maar in combinatie met de frequentie regelaar loopt die echt heerlijk stil en als een zonnetje.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 09:29
paul123456 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:48:
[Afbeelding]
Heb het zwembad nu ongeveer anderhalve week staan. Als verwarming heb ik hier 2 warmtematten van 6m op aangesloten en een warmtepomp van 8 kw. Vorig weekend en dagen erna dat het goed weer was heb ik de warmtepomp niet eens meer nodig gehad om het bad op 30 graden te krijgen.
Het valt mij op ten opzichte van vorig jaar( toen hadden we een half zo groot bad 7.500 liter t.o.v 15.000 liter) dat dit bad veel beter op temperatuur blijft s'nachts.(Vorig jaar zakte deze s'nachts terug naar 20/21 graden, nu blijft deze rond de 27 graden hangen.) dus veel minder nodig om deze constand te houden.
Hallo,

ik heb een vraag over de afmetingen van dit type zwembad.
Zoals ik begrijp zijn deze binnenwerks (Max 404x201x100 cm) gemeten t.p.v. de bovenbuis.
Maar de staanders steken nog een aantal cm schuin van de rand. Kan iemand mij vertellen hoeveel dit is?
Ik probeer het zwembad ergens tussen te laten passen maar dat kan i.v.m. staanders waarschijnlijk niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qiBTis7hwy3HNLHdJ6nJCeSCXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ai0G4GmWAD6aKcFXaNa1j62E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 16:15
drogba schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Hallo,

Zoals ik begrijp zijn deze binnenwerks (Max 404x201x100 cm) gemeten t.p.v. de bovenbuis.
Maar de staanders steken nog een aantal cm schuin van de rand. Kan iemand mij vertellen hoeveel dit is?
Ik probeer het zwembad ergens tussen te laten passen maar dat kan i.v.m. staanders waarschijnlijk niet.

[Afbeelding]
Zoek even op heuts.nl naar jou zwembad, daar staat volgens mij bij elk zwembad wel een plaatje met al die afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:11
drogba schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Hallo,

[Afbeelding]
Bij het opzetten van dit soort baden heb je ook wat meer ruimte nodig aan alle kanten omdat je de staanders liggen tijdens het opzetten. Meestal kan je in de handleiding wel vinden hoe dit gaat, goed om even te bedenken voordat je iets aanschaft en er bij het opzetten achter komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 16:10

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Onlangs een 8m3 intex zandfilterpomp gekocht (2e hands via MP).. echter wat maakt dat ding een herrie!!
Ik weet niet of er een Cranenbroek bij je in de buurt zit, maar die verkopen Waterland pompen die voor het geld prima werken en een stuk stiller zijn dan die herriebakken van Intex. Ik heb de ZF-300VT set al een paar jaar voor m'n 400x200x100 bad, werkt uitstekend. Ook om water over het dak van m'n schuur te pompen.

Je kunt ze ook op Amazon vinden onder andere merknamen zoals AquaForte: https://www.amazon.nl/Aqu...etzwembaden/dp/B01HM8LBTQ

Of Steinbach: https://www.amazon.nl/Ste...ogte-040921/dp/B00TU6JX6C

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 22-05-2024 10:38 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 09:29
@Jeedebee en @paul123456 bedankt voor de snelle reactie.

Ik had die afbeelding nog niet gezien. En goede tip m.b.t. het opzetten. Want dat wordt een uitdaging i.v.m. de beperkte ruimte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
Vraag: is het nodig dat een warmtepomp / zandpomp 24/7 moet draaien? Iemand in mijn straat heeft zo'n rechthoekig zwembadje opgezet en sindsdien hoor ik het geluid van een stationair draaiende auto. Hoe kouder het is, hoe harder dat ding staat de loeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46
ShininNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:10:
Vraag: is het nodig dat een warmtepomp / zandpomp 24/7 moet draaien? Iemand in mijn straat heeft zo'n rechthoekig zwembadje opgezet en sindsdien hoor ik het geluid van een stationair draaiende auto. Hoe kouder het is, hoe harder dat ding staat de loeien!
Als hij fervent dag en nacht zwemmer is wel :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:06
@ShininNL ik laat hem iedere dag een uur draaien op de momenten dat er bij de buren niemand in de tuin zit. Lijkt mij genoeg om het water in een uur te verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ShininNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:10:
Hopelijk is 't bad met een paar dagen wel op temperatuur en het 'loeien' voorbij?

En 't lijkt me dat, als het erop aan komt, deze geluidsregels gelden ongeacht wat de WP verwarmt:
https://www.eigenhuis.nl/...mtepomp/geluid-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 23:04

Dennis1812

Amateur prutser

Nee 24/7 is totaal onnodig

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
Oke ik ga er eens mee aan de slag. Het aparte is, dat zodra die lui erin zitten (dat was 2 x de afgelopen maand sinds hij staat te loeien), je géén gezoem/gebrom/geloei hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ShininNL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:16:
Oke ik ga er eens mee aan de slag. Het aparte is, dat zodra die lui erin zitten (dat was 2 x de afgelopen maand sinds hij staat te loeien), je géén gezoem/gebrom/geloei hoort.
Zou kunnen dat ze hem dan even uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Klinkt als iemand met een Intex ZFP die de handleiding volgt, daarin staat dat de pomp niet mag draaien als er iemand in het zwembad is. 8)7 Daarnaast hebben die pompen een irritante zoem zoals je hiervoor kunt lezen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:15
--MeAngry-- schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:38:
Klinkt als iemand met een Intex ZFP die de handleiding volgt, daarin staat dat de pomp niet mag draaien als er iemand in het zwembad is. 8)7 Daarnaast hebben die pompen een irritante zoem zoals je hiervoor kunt lezen.
Mijn ZFP, zet ik ook standaard uit als ik/we gaan zwemmen, beter safe then sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-06 06:54

FaceDown

Storende factor.

Arjantje72 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:34:
[...]

Mijn ZFP, zet ik ook standaard uit als ik/we gaan zwemmen, beter safe then sorry :)
Nog een reden om een kwalitatief goede pomp te kopen.. die kun je gewoon laten draaien.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
FaceDown schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Nog een reden om een kwalitatief goede pomp te kopen.. die kun je gewoon laten draaien.
Ik heb een goede pomp (Powerline Hayward) maar wil absoluut geen risico lopen.
Ik hoor hier dat je een aardpen enzo in de grond moet hebben. Nee dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Arjantje72 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Ik heb een goede pomp (Powerline Hayward) maar wil absoluut geen risico lopen.
Ik hoor hier dat je een aardpen enzo in de grond moet hebben. Nee dank je.
Aardpen is meer tegen corrosie en statische elektriciteit voor als je zoutelectrolyse hebt. Hebben we hier ook geslagen. De pomp (Speck Badu van 800 euro) zit gewoon op de normale aarde en draait altijd overdag. Ik ken niemand met een bouwkundig zwembad die tijdens het zwemmen de pomp uit zet en ken ook geen verhalen waar dit mis is gegaan. Met zo'n Chinees Intexpompje zou ik het inderdaad ook niet doen. Met een Hayward kan het ook prima.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Is die waarschuwing niet meer vanwege het risico op aanzuiging van haren en vervolgens verzuipen?

Elektrocutie lijkt mij indien geaard stopcontact en niet zelf gepruld aan je stekker of pomp een verwaarloosbaar risico.

Ik heb een Intex pomp maar die draait wel eens als ik erin zit. Draait gewoon zijn standaard programma.
Net als de WP overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Dennis1812 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:08:
Is die waarschuwing niet meer vanwege het risico op aanzuiging van haren en vervolgens verzuipen?

Elektrocutie lijkt mij indien geaard stopcontact en niet zelf gepruld aan je stekker of pomp een verwaarloosbaar risico.

Ik heb een Intex pomp maar die draait wel eens als ik erin zit. Draait gewoon zijn standaard programma.
Net als de WP overigens.
Het is een huurhuis waarvan de vorige bewoner een vijver en een wietkwekerij had. Stroom ook afgetapt van een lantaarnpaal achter de garage. :)

Ik zet de pomp voor de zekerheid maar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 12:00

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Je kunt anti vibrerende matten onder leggen. In een kist doen.
De mijne staat nu in een keter huisje, maar heb ook aanzienlijk meer geïnvesteerd in een betere pomp.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

IndoBoy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:29:
[...]

De mijne staat nu in een keter huisje, maar heb ook aanzienlijk meer geïnvesteerd in een betere pomp.
Hier op een rubber tegel van de Gamma, werkt ook prima!

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

IndoBoy schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Hier staat hij op het zand op een dikke rubberen deurmat (ringmat) van 60x40cm. Met een paar hardhouten planken ter grootte van de mat er onder waar de pomp weer op vast geschroefd zit (d.m.v. de twee gaten waarmee je meteen ook de pomp aan de ring van het filtervat vast zet).

Dat is een wereld van verschil met toen ik hem op de stoep had staan zonder mat en zonder de twee delen aan elkaar te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:28
Goedemorgen,

De spuiters hoe hebben jullie deze overgebracht naar PVC Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt9pDTeAhOfqK0nWd_JwVmECbCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1tmrlhDg4YG8kLF7GIfNxQJX.jpg?f=user_large

Hebben jullie een koppeling erop gedraaid en zo ja welke? alle ''verdeelbare'' koppelingen die ik kan vinden is het draad veel te grof?
Of hebben jullie een buis 50 erin gelijmd en vanuit hier verder ''gebouwd''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:12
Vorig jaar veel getwijfeld over een WP voor m’n opzetzwembad van 4x2x1. Toen de knoop niet durven door te hakken, teveel keus en besluiteloos (haha).

Nu dacht ik gewoon eens te beginnen met een WP van de Cranenbroek. Niet teveel poespas, prijs is stukken goedkoper tov diversen die via bv Toppy worden aangeboden.

Nu is de prangende vraag: is de Cranenbroek geen duurkoop? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:59
k_ers schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:48:
Goedemorgen,

De spuiters hoe hebben jullie deze overgebracht naar PVC [Afbeelding]

Hebben jullie een koppeling erop gedraaid en zo ja welke? alle ''verdeelbare'' koppelingen die ik kan vinden is het draad veel te grof?
Of hebben jullie een buis 50 erin gelijmd en vanuit hier verder ''gebouwd''
Ik heb hier gewoon een 50mm pvc leiding in gelijmd. Geen probleem :)

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

fissa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:02:
Vorig jaar veel getwijfeld over een WP voor m’n opzetzwembad van 4x2x1. Toen de knoop niet durven door te hakken, teveel keus en besluiteloos (haha).

Nu dacht ik gewoon eens te beginnen met een WP van de Cranenbroek. Niet teveel poespas, prijs is stukken goedkoper tov diversen die via bv Toppy worden aangeboden.

Nu is de prangende vraag: is de Cranenbroek geen duurkoop? Wat zijn jullie ervaringen?
Alle Waterland artikelen zijn gewoon OEM spul wat je van onder verschillende merken elders tegenkomt.
Op dit moment heeft Toppy IMHO een betere aanbieding met Hayward warmtepompen waar in ieder geval ook Bluetooth inzit zodat je de boel een beetje kunt monitoren: https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-3-5-kw.html

Ik heb zelf een tijdje een 3kW WP gebruikt met m'n 4x2x1 bad, maar ben nu met het kwakkelende weer toch wel blij dat ik iets sterkers heb. Alle beetjes helpen natuurlijk, en de kosten moet je zelf afzetten tegen de baten.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:21
Voor mijn “kleine” opzetzwembad (3300 liter) wil ik dit jaar de zandfilterpomp vernieuwen en eventueel een kleine warmtepomp aanschaffen.

Momenteel heb ik deze zandfilterpomp:
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-3-0-m3-h.html?

Nadeel is dat er geen timer opzit, waardoor ik hem altijd handmatig aan en uit moet zetten. Niet handig als je een weekendje weg bent, op tijdens de vakantie. Iemand de planten water laten geven is al voldoende, maar iemand dagelijkse de pomp aan en uit laten zetten was iets lastiger te vinden 😁).

Ik kreeg deze als tip, ter vervanging: https://www.toppy.nl/prod...ilterpomp-2-m-sup3-h.html

Deze zou wel een timer hebben, dus gewoon in te stellen. Pompcapaciteit ligt iets lager, maar nog voldoende voor mijn badje toch? Of ligt de pompcapaciteit dan te laag omdat ik ook er nog een kleine warmtepomp aan wil koppelen?

Daarnaast wil ik er waarschijnlijk een kleine warmtepomp bijzetten om het bad op de 30 graden te houden. Deze werd me aangeraden: https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html.

Wederom een goede keuze? Tis best een investering, dus wil graag weten of ik er goed aan doe. Snap dat het voor mijn kleine bad best wat geld is, maar heb helaas weinig ruimte in mijn postzegel tuintje, en mijn kids liggen er toch graag veel in als dat kan.

Dan nog een goed afdekzeil zoeken ter vervanging van de gescheurde van vorig jaar. Ik ga er een simpele constructie onder bouwen, zodat het zeil niet in het water hangt en op het middelste punt duidelijk iets hoger. Zo hoop ik het water er uit te houden. Soort van puntje dakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:35:
Voor mijn “kleine” opzetzwembad (3300 liter) wil ik dit jaar de zandfilterpomp vernieuwen en eventueel een kleine warmtepomp aanschaffen.

Momenteel heb ik deze zandfilterpomp:
https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-3-0-m3-h.html?

Nadeel is dat er geen timer opzit, waardoor ik hem altijd handmatig aan en uit moet zetten. Niet handig als je een weekendje weg bent, op tijdens de vakantie. Iemand de planten water laten geven is al voldoende, maar iemand dagelijkse de pomp aan en uit laten zetten was iets lastiger te vinden 😁).

Ik kreeg deze als tip, ter vervanging: https://www.toppy.nl/prod...ilterpomp-2-m-sup3-h.html

Deze zou wel een timer hebben, dus gewoon in te stellen. Pompcapaciteit ligt iets lager, maar nog voldoende voor mijn badje toch? Of ligt de pompcapaciteit dan te laag omdat ik ook er nog een kleine warmtepomp aan wil koppelen?

Daarnaast wil ik er waarschijnlijk een kleine warmtepomp bijzetten om het bad op de 30 graden te houden. Deze werd me aangeraden: https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html.

Wederom een goede keuze? Tis best een investering, dus wil graag weten of ik er goed aan doe. Snap dat het voor mijn kleine bad best wat geld is, maar heb helaas weinig ruimte in mijn postzegel tuintje, en mijn kids liggen er toch graag veel in als dat kan.

Dan nog een goed afdekzeil zoeken ter vervanging van de gescheurde van vorig jaar. Ik ga er een simpele constructie onder bouwen, zodat het zeil niet in het water hangt en op het middelste punt duidelijk iets hoger. Zo hoop ik het water er uit te houden. Soort van puntje dakje.
Vergelijkbaar bad hier, vorig jaar deze gekocht (toen voor 249,-)
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Ben er erg tevreden over :)

Qua pomp heb ik nu een Bestway Filterpomp 3028 liter/uur, maar wil die ook nog eens vervangen door zandfilterpomp. Diegene die jij linkt zou ik niet aanraden, je wilt echt wel iets meer doorvoer hebben :) Ik kijk nu naar pompen met >3m3 doorvoer.
Zit naar deze te kijken: https://www.rhodos-shop.n...SDUiObKFIvtxoCZGkQAvD_BwE

Maar dat is mogelijk weer net te veel doorvoer. Edit: en geen timer, maar dat zijn er maar weinig door die beveiligde stekkers.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Intex niet populair hier. Maar de timer erin werkt goed in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_han
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-06 09:05
Oké ik ga t toch maar vragen:
Ik heb een intex popup badje (3*6) zoals de meesten hier met een standaard hoes die over de rand geklemd is en dan gewoon op het wateroppervlakte drijft.
Het regenwater dat er op valt verdampt meestal wel ongeveer....en toen kwam 2024...want ondertussen valt er zoveel regen dat mn zwembad steeds voller loopt, momenteel letterlijk tot aan de rand.

Mijn vraag is: heeft er iemand wel eens een betere hoes/deksel/overkapping gemaakt die ook regenwater buiten houdt?

Jaja, ik kan via de backflush van mn pomp er weer een hoop water uitpompen natuurlijk, maar wil ik 'm laten staan in de zomer én misschien een paar weken op vakantie gaan, dan loop ik hetzelfde risico; dus zoek ik een betere oplossing.
Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
Speedy_han schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:24:
Oké ik ga t toch maar vragen:
Ik heb een intex popup badje (3*6) zoals de meesten hier met een standaard hoes die over de rand geklemd is en dan gewoon op het wateroppervlakte drijft.
Het regenwater dat er op valt verdampt meestal wel ongeveer....en toen kwam 2024...want ondertussen valt er zoveel regen dat mn zwembad steeds voller loopt, momenteel letterlijk tot aan de rand.

Mijn vraag is: heeft er iemand wel eens een betere hoes/deksel/overkapping gemaakt die ook regenwater buiten houdt?

Jaja, ik kan via de backflush van mn pomp er weer een hoop water uitpompen natuurlijk, maar wil ik 'm laten staan in de zomer én misschien een paar weken op vakantie gaan, dan loop ik hetzelfde risico; dus zoek ik een betere oplossing.
Ik ben benieuwd!
Ik heb een zeil op maat laten maken, zeg maar van dat doek wat ook bij vrachtwagens gebruikt wordt. Goed dik en wat zwaarder uiteraard, verder geen dingen gemaakt, leg er vaak een opblaasband onder in het midden. Bij veel regen moet ik ook even water op het zeil eraf scheppen met een emmertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQVubmUs6VQTKWUBqTgH-Gb3_Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ze5LIBOls9zKz2Z7eiuXbs29.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Dennis1812 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:50:
Intex niet populair hier. Maar de timer erin werkt goed in elk geval.
Heb je een alternatief dan? (Dat niet van intex is, zelfde capaciteit >3 m3/u en met een timer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Goofyduck384 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Heb je een alternatief dan? (Dat niet van intex is, zelfde capaciteit >3 m3/u en met een timer?
Nee, persoonlijk ben ik er namelijk gewoon tevreden mee.

Maar velen hier vinden hem te lawaaierig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DQF
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 22:26

DQF

Als long time 'lurker' in dit topic leek het mij leuk ons zwembad project hier even te delen met wat foto's.

Betreft een nieuwbouwhuis waarbij we een tuin met plungepool gerealiseerd hebben. Het is niet zo'n hele grote tuin (8 meter diep, 11 meter breed). Dus gekozen voor een prefab dikwandig glasvezel bad van 5x2.5x1.5 (11kuub) met een op maat gemaakt zitgedeelte. Met een hayward filter, warmtepomp en een zoutelektrolyse. Gekozen om de technische installatie in de garage te plaatsen, ook vanwege de beperkte ruimte in de tuin.

Ik ben een redelijke klusser, heb het project samen gedaan met iemand die in de wegenbouw zit, en een stuk handiger is dan ik. Samen was het goed te doen, gewoon durven.

Foto impressie:

Gat graven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb5kUsP0R8hWpvc5p7S6L0sRkS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ScolsuQjOHKuPRsd4OnfyJN.jpg?f=fotoalbum_large

Betonvloer afgedekt met vijvervilt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHyKLOt8DmRzNvkDSM9XrNm-nxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LP20bubulMaHxyxYKYFI8jxa.jpg?f=fotoalbum_large

Zwembad arriveert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDiB6JZ9mdTVY8dV6cdfQtRp-8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzGyiG6ciP8lnB0o7aKHXmEn.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat op zijn plek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0kGBzTclEjqIrJ2hCayN5C9gao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcHfgBJCVUHDKLhKRojz3Zjg.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie in de garage geplaatst, wel echt gepuzzel met de aansluitingen (en het verlijmen hiervan, maar uiteindelijk gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPQvstxdGyZbARjYekFwJPAwmjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTX8fCBB5hCkBQTfrhso93U8.jpg?f=fotoalbum_large

Straatwerk tuin (rechtsachterin komt nog een douche)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whU74CF0WoeXLKOC6WhqsbKBl9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7Oystcu3o8kbN9QHAULxzrT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ed_u9wOVrmKHng4EpUTKwGovZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MlAdngTia3p5Ch03VvsObhq.jpg?f=fotoalbum_large

Winterdek met verzonken bevestiging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1ZFNKCzmaU7WPNrB0n-jrPsZQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3olA3OoRjTIHTNJKFnwRT2a.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijke resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1ORVoOoF-IWseguOGPS4SDpgLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AlMmqjHvTNBuWUDbeeM33Jj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjYcWbTTGOGWWzM0QKtNr20B-zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GoaQ5TWSVkvz3Pm6aoYGQf1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DQF op 25-05-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 14:17
Netjes! Maar 5x2.5x1.5 is toch geen 11 kuub? Ik kom op een kleine 19 kuub.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 17:29
--MeAngry-- schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Ik weet niet of er een Cranenbroek bij je in de buurt zit, maar die verkopen Waterland pompen die voor het geld prima werken en een stuk stiller zijn dan die herriebakken van Intex. Ik heb de ZF-300VT set al een paar jaar voor m'n 400x200x100 bad, werkt uitstekend. Ook om water over het dak van m'n schuur te pompen.

Je kunt ze ook op Amazon vinden onder andere merknamen zoals AquaForte: https://www.amazon.nl/Aqu...etzwembaden/dp/B01HM8LBTQ

Of Steinbach: https://www.amazon.nl/Ste...ogte-040921/dp/B00TU6JX6C
Bedankt voor de tip. d:)b
Ik zit nu te kijken naar een waterland SP-75 pomp (7.5 m3/uur).
iemand ervaring ermee om deze aan te sluiten op de 38mm Intex slangen? Of zitten er aparte koppelingen meegeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DQF schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:21:
Als long time 'lurker' in dit topic leek het mij leuk ons zwembad project hier even te delen met wat foto's.
Nice!

Waar heb je 't bad vandaan als ik vragen mag?

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:37

Betreft een nieuwbouwhuis waarbij we een tuin met plungepool gerealiseerd hebben. Het is niet zo'n hele grote tuin (8 meter diep, 11 meter breed). Dus gekozen voor een prefab dikwandig glasvezel bad van 5x2.5x1.5 (11kuub) met een op maat gemaakt zitgedeelte. Met een hayward filter, warmtepomp en een zoutelektrolyse. Gekozen om de technische installatie in de garage te plaatsen, ook vanwege de beperkte ruimte in de tuin.

Ik ben een redelijke klusser, heb het project samen gedaan met iemand die in de wegenbouw zit, en een stuk handiger is dan ik. Samen was het goed te doen, gewoon durven.

Foto impressie:

Gat graven
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zwembad arriveert
[Afbeelding]

Hij staat op zijn plek

[Afbeelding]

Installatie in de garage geplaatst, wel echt gepuzzel met de aansluitingen (en het verlijmen hiervan, maar uiteindelijk gelukt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijke resultaat
[Afbeelding]
Heel gaaf! Ben me aan t oriënteren voor een soortgelijk iets. Ook niet oneindig ruimte vandaar. En ook aan t kijken om n deel zelf te doen, ben ook niet vies van hard werken en durven. Wat heb je zelf gedaan en wat heb je uitbesteed? Wat zijn de dingen waar je tegenaan bent gelopen, en wat was je ongeveer kwijt (als je dat wil delen uiteraard)

Nu wachten op lekker weer, veel zwemplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
DCNY schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Heel gaaf! Ben me aan t oriënteren voor een soortgelijk iets. Ook niet oneindig ruimte vandaar. En ook aan t kijken om n deel zelf te doen, ben ook niet vies van hard werken en durven. Wat heb je zelf gedaan en wat heb je uitbesteed? Wat zijn de dingen waar je tegenaan bent gelopen, en wat was je ongeveer kwijt (als je dat wil delen uiteraard)
Same here.

Ruimte is wel wat groter; komt een bad van 8x4x1.5m, Idee wat ik heb ik om het grondwerk en de fundering (we zitten hier op klei/veen) te laten doen. Advies is zelfs om er wat palen onder te zetten want alles verzakt hier en weinig zin om over een jaar of 6-7 tegen een verzakking aan te lopen.

Heb nu een interessante offerte voor het bad van JDL, daar lees ik hier goede ervaringen over. Qua techniek vind ik ze wat aan de dure kant, dus dat haal ik, sluit zelf aan en richt zelf de technische ruimte in dat is geen probleem (zo van: been there, done that)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DQF

DQF

reskobon schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:42:
Netjes! Maar 5x2.5x1.5 is toch geen 11 kuub? Ik kom op een kleine 19 kuub.
Dat is de buitenmaat, en hij gaat niet helemaal vol, de trap en zitgedeelte moet je er ook vanaf halen, het is misschien iets meer dan 11 kuub, maar niet heel veel :)
dizzytal schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Nice!

Waar heb je 't bad vandaan als ik vragen mag?
Dit bad komt van een prefab bouwer uit Bladel, even googlen en je vind hem wel ;) de prijsindicaties kun je daar ook wel vinden, en echt top service, wij hadden best wel wat vragen en even bellen en ze hielpen je goed.
DCNY schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Nu wachten op lekker weer, veel zwemplezier!
Alles hebben wij eigenlijk zelf gedaan, maar mijn compagnon (familie) weet dus hoe je een gat machinaal graaft en een betonvloer stort... wil je dat laten doen dan ben je schat ik 4/5k kwijt. Dat had ik zonder hem niet aangedurft.

PVC lijkt moeilijk maar als je het eenmaal een keer gedaan hebt is het appeltje-eitje, douche en pomp zitten ook aangesloten op het riool wat perfect is voor het backwashen.

Enige wat wij uitbesteed hebben is het boren van de gaten in de betonvloer in de garage, we hadden niet even een diamantboor liggen, maar dat was 200 euro en een sixpack bier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Foto impressie:

Gat graven
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zwembad arriveert
[Afbeelding]

Hij staat op zijn plek

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijke resultaat
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi verslag! Waarom de keuze om de electrolyse in een bypass te plaatsen? Ik zie dit heel vaak. Normaliter gaat het water hier altijd langs dus is het toch logischer om het water rechtdoor door de electrolyse te laten gaan en een bypass eromheen te maken? Nu laat je het water standaard 8 (!) bochten extra maken waardoor je pomp harder moet werken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:12
--MeAngry-- schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Alle Waterland artikelen zijn gewoon OEM spul wat je van onder verschillende merken elders tegenkomt.
Op dit moment heeft Toppy IMHO een betere aanbieding met Hayward warmtepompen waar in ieder geval ook Bluetooth inzit zodat je de boel een beetje kunt monitoren: https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-3-5-kw.html

Ik heb zelf een tijdje een 3kW WP gebruikt met m'n 4x2x1 bad, maar ben nu met het kwakkelende weer toch wel blij dat ik iets sterkers heb. Alle beetjes helpen natuurlijk, en de kosten moet je zelf afzetten tegen de baten.
Thanks voor je antwoord Meangey,

Wat is de toegevoegde waarde van Bluetooth?

Mijn use case zou in principe zijn als ik de zandfilterpomp aan zou zetten, de WP automatisch aangaat als die flow detecteert. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo werkt overigens, maar dan zou aan de hand van de flowmeter kunnen bepalen of de WP aangaat. Of is dit iets wat je eigenlijk gewoon op 1 stand wil
laten staan “als die goed is”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQF

DQF

FaceDown schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:17:
[...]

Mooi verslag! Waarom de keuze om de electrolyse in een bypass te plaatsen? Ik zie dit heel vaak. Normaliter gaat het water hier altijd langs dus is het toch logischer om het water rechtdoor door de electrolyse te laten gaan en een bypass eromheen te maken? Nu laat je het water standaard 8 (!) bochten extra maken waardoor je pomp harder moet werken.
Ik heb eigenlijk gewoon het installatie schema gevolgd dat bij het bad zat. Maar in handleiding staat ook de aanbeveling om bij water kouder dan 15 graden de elektrolyse niet aan te zetten omdat dat slecht is voor de levensduur van de cel en dat de elektrolyse op het hoogste punt moet zitten, ná de warmtepomp. Dan krijg je dus die lus naar boven. Waarom is mij niet helemaal duidelijk. Nu kun je hem wel vrij makkelijk droog zetten in de winter, en simpel de cel vervangen als dat ooit nodig mocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Duke
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 12:57
Ik verwarm mijn zwembad met een WTP maar ik heb voorheen met solarmatten verwarmt. Deze matten heb ik nog op het dak liggen en wil ik nu samen met de WTP aansluiten. Ik weet alleen niet wat de beste manier is, parallel of in serie met de WTP.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:19

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik zou parallel doen. Dan heb je 2 stromen die elk maximaal hun warmte op kunnen nemen. Wanneer het verschil tussen in en uit het grootste is gaat er het meeste warmte in. Wanneer het verschil kleiner word tussen in en uit neemt het minder snel warmte op.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 00:57
fissa schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Mijn use case zou in principe zijn als ik de zandfilterpomp aan zou zetten, de WP automatisch aangaat als die flow detecteert. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo werkt overigens, maar dan zou aan de hand van de flowmeter kunnen bepalen of de WP aangaat. Of is dit iets wat je eigenlijk gewoon op 1 stand wil
Als de warmtepomp aan staat dan zal deze automatisch aan slaan wanneer er flow is en water temperatuur is lager dan ingesteld.

Wifi erop vind ik toch wel handig, dan kan ik overdag zelf de warmtepomp bedienen. In de nacht je warmtepomp laten draaien is niet efficient maar dan heb je mogelijk wel je waterpomp lopen ivm filteren.

Verder dien je te kijken naar de capaciteit bij 15gr buiten temperatuur. Ik zou dan al gaan kijken naar een 6kW inverter.
Da Duke schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:43:
Ik verwarm mijn zwembad met een WTP maar ik heb voorheen met solarmatten verwarmt. Deze matten heb ik nog op het dak liggen en wil ik nu samen met de WTP aansluiten. Ik weet alleen niet wat de beste manier is, parallel of in serie met de WTP.

Iemand een idee?
Parrallel, beiden wel met bypass.

Dan kan je kiezen met wat je wilt gaan verwarmen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:45
Hebben mensen hier ervaring met een zoutwater systeem in een hottub en een rvs kachel? Gaat dat goed?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Als je RVS kachel uit RVS 316 bestaat zal het geen probleem zijn.

Uiteraard zorgen dat je zoutsysteem als laatste in de waterleiding circuit zit.

[ Voor 38% gewijzigd door Jazsie op 28-05-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

fissa schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Niet alle warmtepompen hebben een flow switch, dus hier zou je wel op moeten letten. Bluetooth of WiFi is handig als er geen flow-switch op zit zodat je hem makkelijk aan en uit kunt zetten op afstand. Maar ook om de temperatuur in de gaten te houden en te zien hoe goed je WP werkt. Zo leer je hem beter kennen en wanneer hij wel of geen nut toevoegt, dus uiteindelijk kun je ook daar stroom en geld mee besparen. Meten is weten.

[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-05-2024 14:35 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik twijfel tussen deze twee (mini) warmtepompen voor mijn zwembadje van 3300 liter:
https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-3-5-kw.html
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Ik heb me verdiept in de specs. Zie ik het goed dat ze weinig verschillen qua specs? Alleen het geluidsniveau van de w-eau lijkt iets meer te zijn.

Zie ik iets over het hoofd? En beide gaan aan als de filter ook draait toch? Of wordt dat niet bedoeld met flow switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:37
Goofyduck384 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:20:
Ik twijfel tussen deze twee (mini) warmtepompen voor mijn zwembadje van 3300 liter:

Ik heb me verdiept in de specs. Zie ik het goed dat ze weinig verschillen qua specs? Alleen het geluidsniveau van de w-eau lijkt iets meer te zijn.

Zie ik iets over het hoofd? En beide gaan aan als de filter ook draait toch? Of wordt dat niet bedoeld met flow switch?
Die dingen staan in overvloed op marktplaats. Warmtepomp gaat niet zo heel snel kapot, die gaan wel een aantal jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:03
Goofyduck384 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:20:

Ik heb de w'eau 4kw, fijne wp, doet prima zijn werk en ik vind dat hij niet veel lawaai maakt.
Mijne gaat niet vanzelf aan als de pomp aan gaat, maar wellicht is dit een nieuwe feature in de nieuwere versies. Mijne is reeds 3 jaar oud.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Het is natuurlijk geen exacte wetenschap gezien de vele variabelen met het weer maar feit is wel dat ik vorig jaar van 16 april tot en met 31 mei 639kWh aan verbruik had voor mijn warmtepomp zonder slimme aansturing en dus altijd op de normale Silent mode.
Nu zit ik op 245kWh vanaf 18 april tot en met 31 mei (pomp is inmiddels uit, water is op temp en omgevingstemperatuur is onder de 15 graden -> pomp uit)
(beide keren inclusief het opstoken naar 28 graden)

Eigen opwek en terug levering buiten beschouwing gelaten hebben de afgelopen 43 dagen zwemwater op 28 graden houden €71,- totaal gekost. (245x0,29 euro)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 31-05-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
GeeMoney schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:32:
Het is natuurlijk geen exacte wetenschap gezien de vele variabelen met het weer maar feit is wel dat ik vorig jaar van 16 april tot en met 31 mei 639kWh aan verbruik had voor mijn warmtepomp zonder slimme aansturing en dus altijd op de normale Silent mode.
Nu zit ik op 245kWh vanaf 18 april tot en met 31 mei (pomp is inmiddels uit, water is op temp en omgevingstemperatuur is onder de 15 graden -> pomp uit)
(beide keren inclusief het opstoken naar 28 graden)

Eigen opwek en terug levering buiten beschouwing gelaten hebben de afgelopen 43 dagen zwemwater op 28 graden houden €71,- totaal gekost. (245x0,29 euro)
Als je dan ook nog even overstapt op Tibber en in de gunstige uren verwarmt, zakt je prijs en help je het net ook nog een handje :)

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
reskobon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Als je dan ook nog even overstapt op Tibber en in de gunstige uren verwarmt, zakt je prijs en help je het net ook nog een handje :)
Ik schakel alles al "slim" met de zon/piek uren mee, tenminste, zolang ik niet aan comfort in hoef te boeten.
Zwemwater is hier gewoon minimaal 27 graden en als hij daaronder komt springt de warmtepomp hoe dan ook aan. Alles tussen de 27 en 28,5 doe ik zo veel mogelijk slim en op zonne energie.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 31-05-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
reskobon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Werk je voor Tibber? aub geen reclame maken hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reskobon
Arjantje72 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:27:
[...]

Werk je voor Tibber? aub geen reclame maken hier.
Nee, rustig joh. We roepen hier toch continu merknamen en voorkeuren. Het ging mij vooral om het gebruik van variabele energie tarieven met periodieke stroomvreters.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nederlofaj
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-06-2024
Hoi

Wij staan ook voor de keuze of we gaan verven of een liner gaan gebruiken. Een zwembad zaak raadde sterk af om verf te gebruiken. Hoe gaat het met jou afwerking, is deze nog steeds goed?

Groeten,
Astrid

[ Voor 6% gewijzigd door nederlofaj op 01-06-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:59
medu80 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Die dingen staan in overvloed op marktplaats. Warmtepomp gaat niet zo heel snel kapot, die gaan wel een aantal jaren mee.
Ik denk dat je WPen in algemeen bedoelt?
Heb even gekeken, maar kon niet die bovenste vinden.
Zelf ook aan het nadenken voor een WP.
Hebben maar een Intex 260 (2300 liter), maar met 2x solarmatten niet echt lang zwemplezier ermee.

Bovenstaande 2,5 kW Hayward is goed voor 10m³. Is dat nog steeds te doen of is dat enorm overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

nederlofaj schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:50:
Hoi

Wij staan ook voor de keuze of we gaan verven of een liner gaan gebruiken. Een zwembad zaak raadde sterk af om verf te gebruiken. Hoe gaat het met jou afwerking, is deze nog steeds goed?

Groeten,
Astrid
Kijk ook eens naar laten bekleden met vinylester. Wordt nog weinig gedaan maar het is veel duurzamer en luxer dan liner. Hier laten doen en het resultaat is fantastisch. Geen naden, en geen stress met scherpe voorwerpen die je bad kunnen vernielen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb een Hayward Mini staan, en die is inderdaad heerlijk stil.
Ook de bluetooth functie werkt, maar de temperatuur van de water outlet wordt niet weergegeven, sensor stuk ben ik bang? Is er een manier om op een andere manier de bypass in te regelen qua flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

Nicap

Tsssk....

Is er toevallig iemand die zijn of haar intex 38mm slangen heeft geïsoleerd met buis isolatie? Zou graag van deze kennis gebruik willen maken. Zoektocht heeft nog niet echt iets concreets opgeleverd.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:28
shoombak schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:52:
Ik heb een Hayward Mini staan, en die is inderdaad heerlijk stil.
Ook de bluetooth functie werkt, maar de temperatuur van de water outlet wordt niet weergegeven, sensor stuk ben ik bang? Is er een manier om op een andere manier de bypass in te regelen qua flow?
Hoor je deze duidelijk aan en uit slaan?
Ik heb wel eens een warmtepomp gehad welke niet een zo veel herrie maakte als hij aan stond, maar je hoorde hem echt overduidelijk af slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
Nicap schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:56:
Is er toevallig iemand die zijn of haar intex 38mm slangen heeft geïsoleerd met buis isolatie? Zou graag van deze kennis gebruik willen maken. Zoektocht heeft nog niet echt iets concreets opgeleverd.
Vraag mij af of dit veel zou uitmaken
Meeste verlies van warmte gebeurt via de wand en het oppervlak van het bad.
Contact moment van het water met de wand van de buis is door de stroming denk ik te kort.
Maar dit is mijn gevoel, heb het nooit gemeten of zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Heb ook geen idee of het veel uit maakt. Wellicht weggegooid geld dan. Ik moet ook eerst nog andere dingen isoleren hoor. Maar was gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
The Executer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:27:
Heb hier een Blue Bayer Speedclean (4m3 overigens). Is geen zandfilter, maar werkt met filterbollen. Staat wel een filmpje van mij in dit topic mbt geluid. In het echt hoor ik hem wat suizen, zeker niet vervelend.

Het lijkt er echter op dat deze minder goed leverbaar zijn, mogelijk productie gestopt? Geen idee...
Die van mij heeft de winter niet overleefd in ieder geval, er lekt water uit de pomp zelf. Dus ik ben opnieuw opzoek naar een stille ZFP :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
shoombak schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:28:
[...]

Die van mij heeft de winter niet overleefd in ieder geval, er lekt water uit de pomp zelf. Dus ik ben opnieuw opzoek naar een stille ZFP :(
Geen garantie meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
NeutraleTeun schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Hebben maar een Intex 260 (2300 liter), maar met 2x solarmatten niet echt lang zwemplezier ermee.

Bovenstaande 2,5 kW Hayward is goed voor 10m³. Is dat nog steeds te doen of is dat enorm overkill?
is geen overkill, ik heb 9kW op mijn 1m3 Spa >:).

Misschien ga je straks naar een groter bad, dan is wellicht een stapje groter wel handiger.

Verder zou ik zeker eentje nemen met wifi, heel fijn om op afstand alvast aan te zetten en/of temperatuur in te stellen.
Nicap schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:56:
Voor een zwembad zal het niet veel uitmaken die je niet in de winter verwarmt, speelt vooral een rol bij een Spa/jacuzzi.
creon schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:32:
[...]

Hoor je deze duidelijk aan en uit slaan?
Ik heb wel eens een warmtepomp gehad welke niet een zo veel herrie maakte als hij aan stond, maar je hoorde hem echt overduidelijk af slaan
Vrijwel ieder non inverter hoor je aan en uit slaan. Wil je soft start hebben dan zal je voor een inverter versie moeten gaan.
Aangezien het de winter niet heeft overleeft doet mij denken aan dat ie kapot gevroren is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Jazsie dacht ik ook al aan, maar dat is dan meteen een wijze les ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 11:05

tomtommie

Alaaf!

[...]

Ik heb zelf een 305 en een 5kW WP, maar dat gaat echt niet snel hoor, je kunt beter voor een grotere capaciteit gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
[...]

2,5kW op een 10m3 bad is ongeveer een opwarming van 0,21 graad per uur.
4kW is op een 10m3 bad ongeveer 0,35 graad per uur
9kW is op een 10m3 bad ongeveer 0,77 graad per uur.

De beslissing is aan jou, maar als je zoekt op Poolex Nano op marktplaats staan er genoeg te koop, ook de grotere van W'EAU kun je vinden voor de helft van de nieuwprijs. Ik vind er in ieder geval genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:24:

[...]

Aangezien het de winter niet heeft overleeft doet mij denken aan dat ie kapot gevroren is...
Daarom bewaar ik in de winter zowel de hogedrukreiniger als de zwembadpomp in huis. Ik had deze les al geleerd met de eerste hogedrukspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-06 11:37
Aangezien onze kleine bijna zijn zwemdiploma heet wordt het tijd om de opblaasbadjes de deur uit te doen! :)

Mijn oog is gevallen op dit bad: Intex Prism Frame zwembad - 305 x 76 cm

Alleen het volgende, ons terras waar hij komt te staan is 3.00x3.00 meter met nog een rijtje klinkers eromheen. De vraag is wat is er precies 3.05 meter? De "zak" water of de buitenmaat van de poten? Kan iemand me hier meer over vertellen?

Verder zijn alle tips welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Nou vooralsnog niet, dus ik ben bezig met de leverancier. De pomp overigens gewoon einde zomer schoongemaakt en op zolder gezet. Maar ik lees meer reviews dat deze pomp vooral stil is en daarnaast niet echt duurzaam omdat ie zo snel kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 23:33
Danielson schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:46:
Aangezien onze kleine bijna zijn zwemdiploma heet wordt het tijd om de opblaasbadjes de deur uit te doen! :)

Mijn oog is gevallen op dit bad: Intex Prism Frame zwembad - 305 x 76 cm

Alleen het volgende, ons terras waar hij komt te staan is 3.00x3.00 meter met nog een rijtje klinkers eromheen. De vraag is wat is er precies 3.05 meter? De "zak" water of de buitenmaat van de poten? Kan iemand me hier meer over vertellen?

Verder zijn alle tips welkom! :)
De poten vallen hier mooi binnen de 3,20m (terras van 3,00 + een dubbele rij waaltjes er omheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:35:
[...]

2,5kW op een 10m3 bad is ongeveer een opwarming van 0,21 graad per uur.
4kW is op een 10m3 bad ongeveer 0,35 graad per uur
9kW is op een 10m3 bad ongeveer 0,77 graad per uur.

De beslissing is aan jou, maar als je zoekt op Poolex Nano op marktplaats staan er genoeg te koop, ook de grotere van W'EAU kun je vinden voor de helft van de nieuwprijs. Ik vind er in ieder geval genoeg.
Hoe kom je aan deze waardes?

Ik heb een 1m3 bad en 9 kW wp echter haal ik never nooit ~7gr per uur. Ook niet wanneer het buiten +25 graden is.

Of reken ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:26:
[...]

Hoe kom je aan deze waardes?

Ik heb een 1m3 bad en 9 kW wp echter haal ik never nooit ~7gr per uur. Ook niet wanneer het buiten +25 graden is.

Of reken ik nu verkeerd?
Om 1m3 water met 1 graad te verwarmen heb je 1,16kW nodig. 9kW / 1.16 = 7,75 graad per uur. Ik heb er ook bijgezegd ongeveer. Vaak is het minder, wat haal jij dan per uur aan opwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Om 1m3 water met 1 graad te verwarmen heb je 1,16kW nodig. 9kW / 1.16 = 7,75 graad per uur. Ik heb er ook bijgezegd ongeveer. Vaak is het minder, wat haal jij dan per uur aan opwarming?
Ik heb een 1,7m3 hottub i.c.m. een 7,6Kwh warmtepomp. Ik haal circa 2,1 graden per uur bij 19 graden buiten temperatuur.
Volgens jou berekening zou ik op circa 3,8 graden per uur uit moeten komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nicap op 04-06-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Nicap schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Ik heb een 1,7m3 hottub i.c.m. een 7,6Kwh warmtepomp. Ik haal circa 2,1 graden per uur bij 19 graden buiten temperatuur.
Volgens jou berekening zou ik op circa 3,8 graden per uur uit moeten komen.
Dan haalt je warmtepomp de 7.7kw niet of je hebt enorme verliezen.
De berekening hierboven klopt, is gewoon natuurkunde.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

FaceDown schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Dan haalt je warmtepomp de 7.7kw niet of je hebt enorme verliezen.
De berekening hierboven klopt, is gewoon natuurkunde.
De hottub moet nog wel goed geïsoleerd worden. Dat kan beter. Wellicht heb ik de flow nog niet helemaal goed gefinetuned. Zondag was de eerste keer dat hij draaide. Ik ga het in elk geval onderzoeken.

Even voorde zekerheid. Ben er niet heel erg in huis. Maar is die 9kw/1,16 niet de cop? En is dat niet erg hoog? Of heb ik het mis.
Ik dacht dat een COP van 5 bijvoorbeeld 1Kwh is 5Kwh aan warmte. Of haal ik het door elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Nicap op 04-06-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:04

franssie

Save the albatross

@Nicap Die natuurkundige BINAS berekening houdt denk ik geen rekening met verdamping/uitstraling. Dus tenzij je bad een grote thermosfles is, zal je die waardes nooit halen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Nicap schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:07:
[...]

De hottub moet nog wel goed geïsoleerd worden. Dat kan beter. Wellicht heb ik de flow nog niet helemaal goed gefinetuned. Zondag was de eerste keer dat hij draaide. Ik ga het in elk geval onderzoeken.

Even voorde zekerheid. Ben er niet heel erg in huis. Maar is die 9kw/1,16 niet de cop? En is dat niet erg hoog? Of heb ik het mis.
Ik dacht dat een COP van 5 bijvoorbeeld 1Kwh is 5Kwh aan warmte. Of haal ik het door elkaar.
Flow heeft er niets mee te maken of je er nu 9kw heel langzaam in stopt of je gooit er 9kw in met 1 miljard liter per seconde. 9kW blijft 9kW.

Dan nog denk ik dat het klopt. Gezien jij een 7.6kW warmtepomp hebt, die doet bij 15 graden ongeveer 6kW max. Ik denk dat jou wamtepomp ongeveer 5kW opwekt.

En dan kom je redelijk in de buurt van de specificaties. Straks bij 26 graden buiten, zit je dichter tegen de 7.6kW aan. Vermoedelijk tussen 7.1 en 7.6 continue.

COP is met hoeveel je erin stopt en hoeveel dat ding ervan kan maken. Dus 1000 watt en 7.6kWh is een COP van 7.6. Mijn warmtepomp kan van 290 watt 3.1kW maken. Dus een COP van bijna 11, maar dan zijn de temperaturen (delta) vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Met die cop zat ik mis. Dat was een verkeerde gedachtengang.

Maar neemt "koud" water niet beter warmte op dan "warm" water? Die 1,16kwh warmte om water 1 graad op te warmen gaat toch niet oneindig door(nou ja, tot 100 graden dan)? Of kost het opwarmen van 40 naar 41 graden ook maar 1,16kwh.
Vraag het uit onwetendheid hoor. Ik zou logischerwijs vermoeden dat dat meer energie kost.

Na wat zoeken lijkt dat idd zo te zijn. Weer wat geleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Nicap op 04-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 18:28
Alleen als het temperatuurverschil groter wordt
Dus warmer water of koudere omgeving
Dan heb je meer warmte verlies
En dat warmte verlies moet ook weer aangevuld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:05:
[...]
Zou ik eens precies moeten weten, weet wel zeker dat het minder is. Anders zou ik binnen een uur na opwarmen in m'n Spa kunnen gaan, dat is toch wel 2u op zijn minst momenteel :+.
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:26:
[...]

Flow heeft er niets mee te maken of je er nu 9kw heel langzaam in stopt of je gooit er 9kw in met 1 miljard liter per seconde. 9kW blijft 9kW.

Dan nog denk ik dat het klopt. Gezien jij een 7.6kW warmtepomp hebt, die doet bij 15 graden ongeveer 6kW max. Ik denk dat jou wamtepomp ongeveer 5kW opwekt.

En dan kom je redelijk in de buurt van de specificaties. Straks bij 26 graden buiten, zit je dichter tegen de 7.6kW aan. Vermoedelijk tussen 7.1 en 7.6 continue.

COP is met hoeveel je erin stopt en hoeveel dat ding ervan kan maken. Dus 1000 watt en 7.6kWh is een COP van 7.6. Mijn warmtepomp kan van 290 watt 3.1kW maken. Dus een COP van bijna 11, maar dan zijn de temperaturen (delta) vrij laag.
Flow heeft er toch wel mee te maken, hoe warmer het water hoe minder energie (= warmte) opneemt.
Niet voor niets dat je liefst een delta T wilt hebben van 0,5gr tussen in en uit.

Mijn waterpomp stuur ik aan op de delta T, deze probeer ik zo laag mogelijk te houden (met een min van 0,5gr).

Dit kan je overigens heel makkelijk testen door de bypass bijna dicht te zetten, dan heb je een enorm hoog delta T maar het water wordt echt niet sneller warmer daar door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:46:
[...]

Zou ik eens precies moeten weten, weet wel zeker dat het minder is. Anders zou ik binnen een uur na opwarmen in m'n Spa kunnen gaan, dat is toch wel 2u op zijn minst momenteel :+.

[...]

Flow heeft er toch wel mee te maken, hoe warmer het water hoe minder energie (= warmte) opneemt.
Niet voor niets dat je liefst een delta T wilt hebben van 0,5gr tussen in en uit.

Mijn waterpomp stuur ik aan op de delta T, deze probeer ik zo laag mogelijk te houden (met een min van 0,5gr).

Dit kan je overigens heel makkelijk testen door de bypass bijna dicht te zetten, dan heb je een enorm hoog delta T maar het water wordt echt niet sneller warmer daar door...
Je geeft zelf al aan dat flow er niets mee te maken heeft, het water wordt er niet warmer door. Ik ga niet weer deze discussie aan, je moet doen wat jij goed vind. Maar een delta van 1 graad en een delta van 0.5 graad zorgen voor exact dezelfde opwarming.

50 liter per minuut en een delta van 2 graden is 6.98kW voor nodig.
100 liter per minuut flow en delta van 1 graden is 6.98kW voor nodig.
200 liter per minuut flow en delta van 0,5 graden is 6.98kW voor nodig.

Kw = LPM * DeltaT / 14.34

Enig wat je nodig hebt is de sweetspot van de fabrikant voor een iets hogere COP, opwarming gaat bij deze flow net zo snel. Alleen is het misschien enkele procenten minder of meer efficiënt. Die halve graad die jij aanhaalt komt uit de zonnecollector wereld. Daar is met de zon een snelle overdracht nodig, dus veel flow door de matten. Maximaal gebruik maken van zoninstraling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
medu80 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Je geeft zelf al aan dat flow er niets mee te maken heeft, het water wordt er niet warmer door. Ik ga niet weer deze discussie aan, je moet doen wat jij goed vind. Maar een delta van 1 graad en een delta van 0.5 graad zorgen voor exact dezelfde opwarming.

Enig wat je nodig hebt is de sweetspot van de fabrikant voor een iets hogere COP, opwarming gaat bij deze flow net zo snel. Alleen is het misschien enkele procenten minder of meer efficiënt. Die halve graad die jij aanhaalt komt uit de zonnecollector wereld. Daar is met de zon een snelle overdracht nodig, dus veel flow door de matten. Maximaal gebruik maken van zoninstraling.
Het gaat in jouw berekening om het vermogen wat nodig is, niet hoe snel je bad opwarmt.
Als mijn zwembad 100 kuub is, dan heb ik toch met 50 liter per minuut langer nodig om al het water erdoor te krijgen en op te warmen ?
Dat het hetzelfde vermogen kost onafhankelijk van de flow geloof ik wel maar je bent wel degelijk langer bezig ook omdat de verliezen toenemen, immers je warme water komt in een koud bad welke aan de oppervlakte verliest. Hoe sneller je dus al het water warm hebt hoe efficiënter lijkt mij en kleiner de verliezen.

In ieder geval, een pomp heeft een ideale modus en je hebt persoonlijk ook voorkeuren die meespelen die bepalen hoe en voor hoeveel geld je uiteindelijk je bad warm houd/verwarmt.
Zo is hij bij mij altijd minimaal 27 graden, dat kost natuurlijk wat meer maar voor mij speelt comfort en niet hoeven nadenken wanneer ik wil zwemmen een grotere rol.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Huh, ik geef nergens aan dat flow er niets te maken mee heeft, integendeel geef ik juist aan dat je het zelfs makkelijk kan testen dat het zeker invloed heeft.

En die halve graad is ook van toepasing op warmtepompen, niet voor niets heeft je warmtepomp een minimaal bepaalde flow nodig om optimaal te werken.

Maar je hebt gelijk, ga hier niet -weer- in discussie over :+. Dat kunnen we terug lezenn in deze topic.

Verder sluit ik mij helemaal aan bij @GeeMoney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Flow heeft er niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Het gaat in jouw berekening om het vermogen wat nodig is, niet hoe snel je bad opwarmt.
Als mijn zwembad 100 kuub is, dan heb ik toch met 50 liter per minuut langer nodig om al het water erdoor te krijgen en op te warmen ?
Dat het hetzelfde vermogen kost onafhankelijk van de flow geloof ik wel maar je bent wel degelijk langer bezig ook omdat de verliezen toenemen, immers je warme water komt in een koud bad welke aan de oppervlakte verliest. Hoe sneller je dus al het water warm hebt hoe efficiënter lijkt mij en kleiner de verliezen.

In ieder geval, een pomp heeft een ideale modus en je hebt persoonlijk ook voorkeuren die meespelen die bepalen hoe en voor hoeveel geld je uiteindelijk je bad warm houd/verwarmt.
Zo is hij bij mij altijd minimaal 27 graden, dat kost natuurlijk wat meer maar voor mij speelt comfort en niet hoeven nadenken wanneer ik wil zwemmen een grotere rol.
Je hebt niet "sneller warm water". De energie die je erin stopt bepaalt hoe snel het water opwarmt. Verder niets. De flow zorgt hooguit voor een kleinere of grotere delta T. Maar zodra het warmere water het bad instroomt zal het zich mengen met het koude water. Qua afkoeling / verdamping maakt het dus niks uit.

Ik snap overigens die obsessie met warmtepompen niet. Onze kinderen zwemmen vanaf 18 a 19 graden. En hun vriendjes ook. En wij ook. Het is nu 20 graden. En als het een paar dagen zonnig is dan 22, 23 etc.
Voor zo'n intexbadje is een warmtepomp al helemaal niet nodig. Echt zwemmen kun je er niet eens in. En een bad van 5x9 of 5x10 ga je niet verwarmen want dat kost je 20 euro per dag aan stroom.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
FaceDown schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:52:
[...]

Je hebt niet "sneller warm water". De energie die je erin stopt bepaalt hoe snel het water opwarmt. Verder niets. De flow zorgt hooguit voor een kleinere of grotere delta T. Maar zodra het warmere water het bad instroomt zal het zich mengen met het koude water. Qua afkoeling / verdamping maakt het dus niks uit.

Ik snap overigens die obsessie met warmtepompen niet. Onze kinderen zwemmen vanaf 18 a 19 graden. En hun vriendjes ook. En wij ook. Het is nu 20 graden. En als het een paar dagen zonnig is dan 22, 23 etc.
Voor zo'n intexbadje is een warmtepomp al helemaal niet nodig. Echt zwemmen kun je er niet eens in. En een bad van 5x9 of 5x10 ga je niet verwarmen want dat kost je 20 euro per dag aan stroom.
Ok, ik neem aan dat jij je bad verwarmd met een druppel slang ? Flow maakt immers niet uit.
Die flow zorgt ervoor dat het water toch sneller en meer mengt met het overige water, natuurlijk is dan de temperatuur sneller bereikt (ik negeer dus het vermogen aspect, dat boeit mij niet namelijk)

En ieder zijn ding, ik weiger in koud water te stappen en mijn kinderen ook.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:54:
[...]

Ok, ik neem aan dat jij je bad verwarmd met een druppel slang ? Flow maakt immers niet uit.
Ik verwarm mijn bad niet. Maar als ik het met een druppelslang zou doen (er vanuitgaande dat mijn warmtepomp dat trekt) dan zou er water van 500 graden uitkomen en dan warmt het even snel op als een brandweerslang met een delta T van 0.5.

Met andere woorden je hebt een bepaalde minimale flow nodig zodat je warmtepomp goed werkt (zijn warmte kwijt kan) en verder maakt het geen fluit uit.

[ Voor 14% gewijzigd door FaceDown op 05-06-2024 20:58 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FaceDown schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:56:
[...]

Ik verwarm mijn bad niet. Maar als ik het met een druppelslang zou doen (er vanuitgaande dat mijn warmtepomp dat trekt) dan zou er water van 500 graden uitkomen en dan warmt het even snel op als een brandweerslang met een delta T van 0.5.
Dus toch tijd en vermogen ;)
Wat dus belangrijk is met een warmtepomp is dat je een ideaal rendement wilt halen, liefst zo zuinig mogelijk maar ook binnen X tijd je water op temp wilt hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GeeMoney schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Dus toch tijd en vermogen ;)
Nee, zie mijn edit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Zie mijn edit.
Een warmtepomp geeft natuurlijk geen 500 graden. Het is het totaal waar het om gaat.
De natuurkunde snap ik wel maar zo werkt een warmtepomp en de situatie nu eenmaal niet.
Die heeft een sweet spot en is dus afhankelijk van flow en omgeving temp en vermogen. Daarnaast heb je dus persoonlijke voorkeuren.
Jij verhoogt de temp om de flow variabele "op te heffen", dat is niet hoe een warmtepomp werkt natuurlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2024 21:03 ]

Pagina: 1 ... 153 ... 177 Laatste