Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:33
vso schreef op zondag 14 maart 2021 @ 04:03:
[...]

je had maar 1 taak de post: volledige post lezen ;)
Ohh die heb ik helemaal gelezen hoor, kies expres ervoor om er niet helemaal op in te gaan...
Plenkske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Filterpomp heeft geen schroefdraad maar 'slangklem' aansluiting. 32 mm is dan de buitenmaat inderdaad.

Vandaag wil ik wat pvc spul bestellen. Nu heb ik toch nog een lichte twijfel over die flow sensor.
De binnenmaat van de sensor is 1 1/4 inch. Als ik de buitenmaat meet incl schroefdraad is het ongeveer 40mm.
Gaat dan deze toch gewoon passen ?
https://www.pvc24.nl/shop...ppeling-lijmxbinnendraad/
(2-delige koppeling lijm x binnendraad + rubber 32 x 1 1/4'' )
Zou gewoon moeten passen, schroefdraad is 1 1/4" (flowsensor) en anderzijde lijm 32mm spie (binnenmaat) voor filterpomp.

Deze 2-delige koppeling is overigens handiger dan een 1-delige. Zelf 1-delige gekocht voor mijn flow sensor maar achteraf was een 2-delige beter geweest mbt onderhoud.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Plenkske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Filterpomp heeft geen schroefdraad maar 'slangklem' aansluiting. 32 mm is dan de buitenmaat inderdaad.

Vandaag wil ik wat pvc spul bestellen. Nu heb ik toch nog een lichte twijfel over die flow sensor.
De binnenmaat van de sensor is 1 1/4 inch. Als ik de buitenmaat meet incl schroefdraad is het ongeveer 40mm.
Gaat dan deze toch gewoon passen ?
https://www.pvc24.nl/shop...ppeling-lijmxbinnendraad/
(2-delige koppeling lijm x binnendraad + rubber 32 x 1 1/4'' )
32mm binnenmaat en 42.16 mm buitenmaat is 11/4'' voor je schroefdraadkoppeling.
Inwendige maat is niet belangrijk in jouw geval betreft de flow sensor je hebt er een met buitendraad aansluiting.
De binnendraad afmeten volgens tabel is de maat binnenkant schroefdraad.

Als je de intex slang er bij neemt van je ZFP en je meet daar de binnendraad en van je pomp aansluiting de buitendraad heb je een schroefkoppeling van 2'' inch en volgens tabel klopt dat precies.

Misschien toch maar een schuifmaatje bij bestellen als extra tool. :) altijd handig.

Heb net nog even gemeten met mijn schuifmaatje had nog een pvc punt van 40 mm liggen met buitendraad en gaf wat ik eerder zij de juiste maat volgens tabel, met een rolmaat gemeten meten zo op het oog 40 mm doorsnee geen 42,16 honderdste mm nauwkeurigheid is te verwaarlozen natuurlijk.
Met een rolmaat kun je niet nauwkeurig meten voor dit soort toepassingen, lange lengte maten daar is een rolmaat beter geschikt voor.

Even naar de pvc boer om de hoek met je flowsensor om te passen en meten en lekker puzzelen in de pvc bak gaat nu niet.

De wildkamp heeft ook andere uitvoeringen en maat afhankelijk hoe je de aansluitingen realiseert op elkaar in verschillende mogelijkheden.

https://www.wildkamp.nl/p...Qb02Ag8cqyzxoCpkMQAvD_BwE

https://www.wildkamp.nl/p...d-16-bar-32-mm-x-1/716141

https://www.wildkamp.nl/p...r-type-a-40-mm-x-1/716104

[ Voor 15% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-03-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:55:
[...]

Ohh die heb ik helemaal gelezen hoor, kies expres ervoor om er niet helemaal op in te gaan...

[...]

Zou gewoon moeten passen, schroefdraad is 1 1/4" (flowsensor) en anderzijde lijm 32mm spie (binnenmaat) voor filterpomp.

Deze 2-delige koppeling is overigens handiger dan een 1-delige. Zelf 1-delige gekocht voor mijn flow sensor maar achteraf was een 2-delige beter geweest mbt onderhoud.
Ja een 2-delige koppeling had ik ook achteraf beter voor kunnen kiezen dan 1-delige uitvoering , een 2- delige uitvoering met vast pvc verbinding is wat handiger met open en dicht draaien betreft onderhoud en makkelijker om in dit geval de flowmeter of anders tussen de bestaande leiding te demonteren.

Zoals het geval van je bypass de afsluitkraan kun je gewoon er tussen weghalen waardoor de rest blijft zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-03-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Was ook met een smiley .. ik dacht alleen al dat ik de vraag die je stelde al beantwoord had .. in die post

Beetje het zelfde als het kopen v.d Astral Blue connect ding kost 250,- ofzo .. terwijl een 25stuks lakmoes potje 10,- kost ..
of het aanschaffen van een WP ..

Je kan er lange discussies over houden maar aan het eind v.d dag is maar net wat je het waard vind en of het in jou "geval" een uitkomst is ..

Is "verbeteren" of meten / of prutsen met elektronica dan slecht ? nee zeker niet .. immers die astral blue word ook verkocht dus er is zeker een markt voor die meuk .. vroeger dacht men dat de telefoon/computer ook maar een Hype was die die post nooit zou vervangen enzv

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Was ook met een smiley .. ik dacht alleen al dat ik de vraag die je stelde al beantwoord had .. in die post

Beetje het zelfde als het kopen v.d Astral Blue connect ding kost 250,- ofzo .. terwijl een 25stuks lakmoes potje 10,- kost ..
of het aanschaffen van een WP ..

Je kan er lange discussies over houden maar aan het eind v.d dag is maar net wat je het waard vind en of het in jou "geval" een uitkomst is ..

Is "verbeteren" of meten / of prutsen met elektronica dan slecht ? nee zeker niet .. immers die astral blue word ook verkocht dus er is zeker een markt voor die meuk .. vroeger dacht men dat de telefoon/computer ook maar een Hype was die die post nooit zou vervangen enzv
De eerste lakmoes die we proeven is van de Jumbo en weten hoe lakmoes smaakt, dus we kunnen net zo goed smegma in dat potje doen. :r >:) >:)

Maar ik snap het heb het even opgezocht het is geen appelmoes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:36
[...]

[...]

Dankje, en ook @J.E. Weinor bedankt !

Nog een laatste vraag voor ik de bestelling plaats...
Volgens de website van toppy wordt de warmtepomp geleverd met een 38/32 slangtule. Nou wil ik na de warmtepomp een temp.sensor plaatsen via 50mm T-stuk. Hoe kan ik het beste van die tule naar 50mm gaan ? Een mof erop lijmen werkt niet.toch ? Omdat het een slangtule is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Dankje, en ook @J.E. Weinor bedankt !

Nog een laatste vraag voor ik de bestelling plaats...
Volgens de website van toppy wordt de warmtepomp geleverd met een 38/32 slangtule. Nou wil ik na de warmtepomp een temp.sensor plaatsen via 50mm T-stuk. Hoe kan ik het beste van die tule naar 50mm gaan ? Een mof erop lijmen werkt niet.toch ? Omdat het een slangtule is...
Langzamerhand weet je de inch maten, even de wilkamp doorspitten wat er op dat gebied aan hulpstukken en koppelingen verkrijgbaar is en prijzen kun je vergelijken.

Het gepuzzel met pvc dat blijf je houden met je eigen ontwerp indeling en uitvoering maar hoe meer je er van weet hoe minder gepuzzel :)

De wildkamp geeft ook duidelijke omschrijvingen door je gekozen artikel waar de meeste nog wel nalatig in de info die ze gegeven of helemaal niet aan info.

We zeggen altijd meten is weten met welke hulpmaat dan ook.

En om 123 de juiste aansluiting voor je aansluiting te realiseren van dat moet je nemen moet ik soms ook even opzoeken weet ook niet alles zo 123 uit mijn hoofd.
En zelf op onderzoek te gaan kom je vanzelf wel achter en met inzicht hoe het zit daar leer je van zeg ik maar.

Maar we zijn er natuurlijk om je te helpen daar niet van en vragen kan altijd als je iets niet weet maar om voor elke koppeling een vraag te stellen welke verbinding. probeer eens zelf uit te vinden. :)

Dit heb ik namelijk ook gedaan toen ik vorig jaar ben begonnen met mijn project wist niets van koppelingen en wat er allemaal aan mogelijkheden verkrijgbaar was, maar door zelf op onderzoek ben ik steeds meer te weet gekomen zonder een vraag te stellen en kan mij nu aardig de weg er in vinden en vragen heb je natuurlijk altijd in het begin op bepaalde onderwerpen.

En neem maar een digitale schuifmaatje is nooit weg voor de prijs hier staan er genoeg op en verschillende prijsklassen.

https://www.bol.com/nl/l/...edschap%20-%20Schuifmaten

[ Voor 11% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-03-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Langzamerhand weet je de inch maten, even de wilkamp doorspitten wat er op dat gebied aan hulpstukken en koppelingen verkrijgbaar is en prijzen kun je vergelijken.

Het gepuzzel met pvc dat blijf je houden met je eigen ontwerp indeling en uitvoering maar hoe meer je er van weet hoe minder gepuzzel :)

De wildkamp geeft ook duidelijke omschrijvingen door je gekozen artikel waar de meeste nog wel nalatig in de info die ze gegeven of helemaal niet aan info.

We zeggen altijd meten is weten met welke hulpmaat dan ook.

En om 123 de juiste aansluiting voor je aansluiting te realiseren van dat moet je nemen moet ik soms ook even opzoeken weet ook niet alles zo 123 uit mijn hoofd.
En zelf op onderzoek te gaan kom je vanzelf wel achter en met inzicht hoe het zit daar leer je van zeg ik maar.

Maar we zijn er natuurlijk om je te helpen daar niet van en vragen kan altijd als je iets niet weet maar om voor elke koppeling een vraag te stellen welke verbinding. probeer eens zelf uit te vinden. :)

Dit heb ik namelijk ook gedaan toen ik vorig jaar ben begonnen met mijn project wist niets van koppelingen en wat er allemaal aan mogelijkheden verkrijgbaar was, maar door zelf op onderzoek ben ik steeds meer te weet gekomen zonder een vraag te stellen en kan mij nu aardig de weg er in vinden en vragen heb je natuurlijk altijd in het begin op bepaalde onderwerpen.

En neem maar een digitale schuifmaatje is nooit weg voor de prijs hier staan er genoeg op en verschillende prijsklassen.

https://www.bol.com/nl/l/...edschap%20-%20Schuifmaten
Ik heb mijn hele indeling compleet en daarbij vele uren gezocht naar de juiste koppelingen etc.

Echter vind ik het zonde om vanaf de warmtepomp eerst zwembadslang te pakken en daarna via koppelstuk naar een 50 mm pvc T-stuk.
Daarom stel ik de vraag hier of daar iets voor is om dat rechtstreeks te doen ? Ik krijg die zelf niet gevonden.
Volgens mij is het ook niet mogelijk om een pvc mof te lijmen op een slangtule ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

TMCThomas schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:35:
[...]

Voor welke ben je uiteindelijk gegaan? Ik zit zelf in hetzelfde dilemma:
Of deze 5kw voor iets goedkoper maar dan non inverter.
Deze 4kw inverter
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Of deze 5kw voor iets goedkoper maar dan non inverter.
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

voor een bad van zo'n 8500 liter. (intex frame pool 366x99)

(ook nog een optie: https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html)
Zat zelf ook naar deze te kijken voor ons bad. EPDM is wel een optie maar max 5 meter x 0,66 meter, dat is niet veel voor een bad van 12m3. (427cm Intex)

Pomp heb ik paar weken terug aangeschaft dat is een Pentair 6m3, bijpas ligt ook al klaar, maar twijfel nog tussen de EPDM en een kleine warmtepomp

Deze heb ik ook gezien,
https://www.zwembadenwebshop.nl/goedkope-warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Ik heb mijn hele indeling compleet en daarbij vele uren gezocht naar de juiste koppelingen etc.

Echter vind ik het zonde om vanaf de warmtepomp eerst zwembadslang te pakken en daarna via koppelstuk naar een 50 mm pvc T-stuk.
Daarom stel ik de vraag hier of daar iets voor is om dat rechtstreeks te doen ? Ik krijg die zelf niet gevonden.
Volgens mij is het ook niet mogelijk om een pvc mof te lijmen op een slangtule ?
Op elk potje past een dekseltje :)

Gaf het al eerder aan met pvc kan het een heel gepuzzel zijn, met een 50 mm t-Stuk kun je rustig een pvc slangtule in verlijmen of een mof de binnenmaat mof is 50 mm je buitenmaat slangtule verlijmde kant zeg maar 40mm dat is 10mm te ruim dan moet je een extra opvulring verloop er in verlijmen 50mm buiten en 40mm binnenmaat van je pvc tule exacte maat weet ik niet gaf het even aan als richtlijn.

En even naar de pvc boer om te passen en meten in de grabbelbak gaat even niet als particulier dan zal het wel wat makkelijker wezen en een medewerker die je evt daarbij mee help die weten vaak wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Movinghead schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Zat zelf ook naar deze te kijken voor ons bad. EPDM is wel een optie maar max 5 meter x 0,66 meter, dat is niet veel voor een bad van 12m3. (427cm Intex)

Pomp heb ik paar weken terug aangeschaft dat is een Pentair 6m3, bijpas ligt ook al klaar, maar twijfel nog tussen de EPDM en een kleine warmtepomp

Deze heb ik ook gezien,
https://www.zwembadenwebshop.nl/goedkope-warmtepomp
Een keuze die je zelf overweegt ga je voor een WP of EPDM of je knutselt zelf iets in elkaar daar zijn genoeg voorbeelden van met uitleg in de topic te vinden beide kan natuurlijk ook maar helemaal afhankelijk voor je doeleind en hoe ver wil je gaan,.en daar komt het een en ander bij kijken.

Voor de berekeningen en uitleg.

VSO is voor de zon matjes en Jaszie Voor de WP. in deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:44:
[...]

Op elk potje past een dekseltje :)

Gaf het al eerder aan met pvc kan het een heel gepuzzel zijn, met een 50 mm t-Stuk kun je rustig een pvc slangtule in verlijmen of een mof de binnenmaat mof is 50 mm je buitenmaat slangtule verlijmde kant zeg maar 40mm dat is 10mm te ruim dan moet je een extra opvulring verloop er in verlijmen 50mm buiten en 40mm binnenmaat van je pvc tule exacte maat weet ik niet gaf het even aan als richtlijn.

En even naar de pvc boer om te passen en meten in de grabbelbak gaat even niet als particulier dan zal het wel wat makkelijker wezen en een medewerker die je evt daarbij mee help die weten vaak wel meer.
Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal begrijpt.
Wat je zegt is bekend bij me. Maar wat je omschrijft is andersom van de koppeling die ik wil maken.

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.
Warmtepomp heeft zo'n aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt-U1PywhQb1rivNV5rATFd2EO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8rZGDxY3A6uzHeNiDc8AquSH.jpg?f=user_large
Dit is 38/32 slangtule.

Vanuit daar (uitgang kant warmtepomp) wil ik zo kort mogelijk naar een 50 mm pvc T-stuk.
Ik kan op die slangtule toch geen verloop lijmen, dat is toch niet waterdicht ?

Of zou dit werken:
https://www.vijverleven.nl/flexibele-koppeling-sok-32mm
Met daarna
https://www.pvc24.nl/shop/slangpilaar-pn-16-lijmverbinding/
(32 mm)
En dan een verloopring erop lijmen 32 naar 50.

Maar is die flexibele koppeling waterdicht ?

Anders wordt het wellicht toch een stukje flexibele slang ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

J.E. Weinor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:57:
[...]

Een keuze die je zelf overweegt ga je voor een WP of EPDM of je knutselt zelf iets in elkaar daar zijn genoeg voorbeelden van met uitleg in de topic te vinden beide kan natuurlijk ook maar helemaal afhankelijk voor je doeleind en hoe ver wil je gaan,.en daar komt het een en ander bij kijken.

Voor de berekeningen en uitleg.

VSO is voor de zon matjes en Jaszie Voor de WP. in deze topic.
Weet ik, dat had ik reeds al gelezen. EPDM is / lijkt goedkoper, maar gegeven de geringe oppervlakte lastig. Vandaar de neiging naar een WP aan/uit is prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Movinghead op 14-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Wat je zegt is bekend bij me. Maar wat je omschrijft is andersom van de koppeling die ik wil maken.

[Afbeelding]
Dit is 38/32 slangtule.

Vanuit daar (uitgang kant warmtepomp) wil ik zo kort mogelijk naar een 50 mm pvc T-stuk.

Of zou dit werken:
Met daarna
(32 mm)

Dit geeft een iets duidelijker uitleg maar het blijft lastig om door jouw gewenste resultaat uit te komen hoe je het graag hebben wil, ik probeer wel mee te denken maar het is en blijft een gepuzzel.

De link aan onderdelen zal ik gewoon uitproberen hoe jij het wil hebben en normaal is een flexibele verbinding wel waterdicht aangezien het van rubber is. met t-stuk verlijming en tules wordt toch enigszins lastig op afstand tot gewenst resultaat.en of het mogelijk is dat is ook een vraag je moet het vaak met de materialen doen die verkrijgbaar zijn, bepaalde maten kunnen lastig zijn zodat het niet een op een past dan wordt het weer op een andere manier bedenken :?

Maar de tules op je WP hoe zijn die gemonteerd gelijmd opgedraaid met rubber ring er tussen of tape zijn de tules demonteerbaar etc, zodat je evt een andere verbinding aansluiting aan je WP maakt en dan weer verder hoe je het zelf in gedachten hebt.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:11:

Maar de tules op je WP hoe zijn die gemonteerd gelijmd opgedraaid met rubber ring er tussen of tape zijn de tules demonteerbaar etc, zodat je evt een andere verbinding aansluiting aan je WP maakt en dan weer verder hoe je het zelf in gedachten hebt.?
Dat weet ik nog niet want de WP komt pas over een paar maanden binnen.
Het is deze en er staat bij: Op de warmtepomp zitten standaard al twee 32/38mm slangtules bevestigd om de slang aan te sluiten op de warmtepomp.

Maar misschien kan ik daar inderdaad beter op wachten om dan te kijken hoe ik het ga aansluiten. Of ik mail even naar toppy, misschien kunnen ze me alvast vertellen hoe ze zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Movinghead schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:03:
[...]

Weet ik, dat had ik reeds al gelezen. EPDM is / lijkt goedkoper, maar gegeven de geringe oppervlakte lastig. Vandaar de neiging naar een WP aan/uit is prima.
Met een WP heb je altijd warmte dat is een voordeel dan ben je niet afhankelijk van de zon je aanschaf WP is wat duurder er zijn ook WP met inverter die wat meer voordeel oplevert zoals stroomverbruik etc, hoe hoger de capaciteit hoe duurder het wordt voor je 12m3 zwembad met WP daar kan Jazsie] wel de juiste berekening van uitleggen als je het zelf niet weet.hij heeft meer verstand van een WP.

Zonnewarmte hoe meer oppervlakte hoe warmer het water je kunt eerst deze optie overwegen en aanzien dan kan je altijd overgaan naar een WP en evt wel combineren.

Maar tussen beide systemen altijd een bypass er tussen zetten.
Je ZFP ook belangrijk in aantal m3 naar gelang je uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:21:
[...]

Dat weet ik nog niet want de WP komt pas over een paar maanden binnen.
Het is deze en er staat bij: Op de warmtepomp zitten standaard al twee 32/38mm slangtules bevestigd om de slang aan te sluiten op de warmtepomp.

Maar misschien kan ik daar inderdaad beter op wachten om dan te kijken hoe ik het ga aansluiten. Of ik mail even naar toppy, misschien kunnen ze me alvast vertellen hoe ze zijn aangesloten.
Dat lijkt mij het beste eerst wachten tot je WP binnen is en dan bekijken wat mogelijk is dat geeft mijn inziens een betere kijk en resultaat in de uitvoering algeheel het technische inzicht zo doe ik het altijd als er iets ter plekke een oplossing moet vinden. maar niet iedereen is technisch aangelegd :)

Of er is een schema ergens te vinden online van jouw type WP met als onderdelen van die tekeningen die je wel eens ziet op afbeeldingen dan weet je precies hoe het is opgebouwd met je WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:01:
[...]

[Afbeelding]
Dit is 38/32 slangtule.

Of zou dit werken:
Met daarna
(32 mm)

Dat werkt prima, heb die flexibele koppeling ook en met teflon tape op de slangtule is het waterdicht.
Je kan inderdaad niet op de 32/38mm slangtule lijmen, niet met gewone PVC lijm...

Echter als je de (2de) foto bekijkt van de warmtepomp
(https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html)
Dan zie je dus dat aansluiting op de warmtepomp zelf gewoon schroefdraad is, ik zou dus Toppy mailtje sturen en de maat daar van vragen, dan kan je gelijk naar 50mm gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Dat werkt prima, heb die flexibele koppeling ook en met teflon tape op de slangtule is het waterdicht.
Je kan inderdaad niet op de 32/38mm slangtule lijmen, niet met gewone PVC lijm...

Echter als je de (2de) foto bekijkt van de warmtepomp
(https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html)
Dan zie je dus dat aansluiting op de warmtepomp zelf gewoon schroefdraad is, ik zou dus Toppy mailtje sturen en de maat daar van vragen, dan kan je gelijk naar 50mm gaan :)
Ja inderdaad heb de aansluiting ook niet gezien op de WP ging vanuit de tule op de foto van Plenkske daar is niet te zien aan de tule of het binnen of buitendraad is dan is het lastig om 123 iets te bedenken.

Deze WP van W'eau eens opgezocht maar niets over te vinden dan alleen bij toppy, meer over deze pomp is meer door de 8) kijken, fabrikant uit welk land niet te achterhalen of te vinden of toppy verkoopt deze pomp onder een eigen naam met merk (label).

Dat zie je wel vaker met producten die worden verkocht zelfde product onder tientallen verschillende labels en verkopers die zelf hun eigen naam als label op plakken en maar 1 fabrikant het produceert.
Nadeel er van is je vind er weinig info over laat staan aan juiste onderdelen te vinden over een bepaald merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:54:
[...]

Ja inderdaad heb de aansluiting ook niet gezien op de WP ging vanuit de tule op de foto van Plenkske daar is niet te zien aan de tule of het binnen of buitendraad is dan is het lastig om 123 iets te bedenken.

Deze WP van W'eau eens opgezocht maar niets over te vinden dan alleen bij toppy, meer over deze pomp is meer door de 8) kijken, fabrikant uit welk land niet te achterhalen of te vinden of toppy verkoopt deze pomp onder een eigen naam met merk (label).

Dat zie je wel vaker met producten die worden verkocht zelfde product onder tientallen verschillende labels en verkopers die zelf hun eigen naam als label op plakken en maar 1 fabrikant het produceert.
Nadeel er van is je vind er weinig info over laat staan aan juiste onderdelen te vinden over een bepaald merk.
Klopt, W'eau is een merknaam van Toppy.
Ik ben de warmtepomp nog niet onder andere namen tegen gekomen.
Ze hebben wel een uitgebreide handleiding erbij staan op hun site.
Ik mail ze zo even om te vragen naar die aansluiting :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
darklord007 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Ben erg benieuwd hoe je dit allemaal hebt klaargespeeld en hoe verdere ontwikkeling gaat lopen.
Mischien een idee om een appart draadje te maken? _/-\o_
Opzich is een apart topic waarop we dieper erin kunnen gaan geen slecht idee.

Zie dat er toch wel wat mensen zijn die aardig ermee bezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 10:03
Jazsie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:47:
[...]

ben vooral benieuwd naar de ORP/PH metingen.
Ik heb op dit moment een systeem met een pomp schakeling, 2 servo's en 2 temp sensors.
Deze zou ik in dat topic ook wat verder kunnen beschrijven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:47:
[...]

Lijkt me een goed idee. "Zwembad automatisering" of iets dergelijks.
Hier worden soms al veel details besproken, maar het is zo'n breed onderwerp dat het wellicht beter is om apart te houden inderdaad.
Het kan van heel simpel: een analoge timer om je filterpomp aan te laten gaan bepaalde tijden of een smart plug waarmee je dat inregelt via een app/domotica.
Tot heel breed met sensoren, ph/chloor automatisch doseersysteem etc. etc.

Zomaar een lijstje wat in dat topic zou kunnen:
- sensoren, FR, kWh meters etc.
- domotica software en hardware
- displays voor bv. temperatuur
- elektrische kogelkranen (als iemand dat heeft of gaat maken)
- kant en klare systemen: aansturen filterpomp/warmtepomp, switchbot, temperatuur, chloor en ph
- combinaties van bovenstaand
- praktijk ervaringen/systemen (bv een aantal mensen hier die hun systeem omschrijven)

Het makkelijkste is denk ik om aan te vullen aan de hand van wat mensen allemaal maken. Zo is de een meer thuis in bv. Domoticz, de andere in HA. Weer een ander in kant en klare systemen en apps. etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 15-03-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:19:
[...]

...
...
Dat zou ik ook erg interessant vinden! Vorig jaar had ik de pomp via een ESP-EASY bordje op de timer en kreeg ik wat temeratuurmetingen door in Domoticz en op een miniatuur lcd schermpje van 0,96 inch.

Dit jaar wil ik een soortgelijke regeling op tijd, maar ook basis van gemeten temperatuur. Vooral een temperatuurbeveiliging van de tyleen solarverwarming vind ik belangrijk.
Ik wil de regeling eigenlijk niet afhankelijk laten zijn van wifi, dus de belangrijkste aansturing lokaal, met gegevensuitvoer naar Domoticz en ook de mogelijkheid om op afstand aan te sturen.
Ik ben er nog niet uit hoe ik dit allemaal moet gaan realiseren. Op zich kon ik veel instellen in esp-easy, maar de nieuwe setup heeft dan te veel parameters om dat daarin te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
BounceMeister schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:14:

Ik wil de regeling eigenlijk niet afhankelijk laten zijn van wifi, dus de belangrijkste aansturing lokaal, met gegevensuitvoer naar Domoticz en ook de mogelijkheid om op afstand aan te sturen.
Ik ben er nog niet uit hoe ik dit allemaal moet gaan realiseren. Op zich kon ik veel instellen in esp-easy, maar de nieuwe setup heeft dan te veel parameters om dat daarin te verwerken.
Ik reageer even op het dikgedrukte stuk:
Volgens mij, maar dat zou je moeten testen, heeft domoticz niet per se wifi (en/of internet) nodig om alle besturingen te blijven doen. Je zou dus bv. een raspberry pi met domoticz erop kunnen gebruiken om dat te realiseren. Als die wifi blijft houden kan je er vanuit andere apparaten bij, en anders gaat hij de lokaal uit te voeren events gewoon uitvoeren (denk ik). Dat laatste zou je moeten testen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Ik reageer even op het dikgedrukte stuk:
Volgens mij, maar dat zou je moeten testen, heeft domoticz niet per se wifi (en/of internet) nodig om alle besturingen te blijven doen. Je zou dus bv. een raspberry pi met domoticz erop kunnen gebruiken om dat te realiseren. Als die wifi blijft houden kan je er vanuit andere apparaten bij, en anders gaat hij de lokaal uit te voeren events gewoon uitvoeren (denk ik). Dat laatste zou je moeten testen...
Dat zou kunnen, alleen heb ik elders in huis al domoticz draaien, maar een tweede Pi met een soort slave-domoticz in de schuur is een idee inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Hier worden soms al veel details besproken, maar het is zo'n breed onderwerp dat het wellicht beter is om apart te houden inderdaad.
Het kan van heel simpel: een analoge timer om je filterpomp aan te laten gaan bepaalde tijden of een smart plug waarmee je dat inregelt via een app/domotica.

- kant en klare systemen: aansturen filterpomp/warmtepomp, switchbot, temperatuur, chloor en ph
- praktijk ervaringen/systemen (bv een aantal mensen hier die hun systeem omschrijven)

Het makkelijkste is denk ik om aan te vullen aan de hand van wat mensen allemaal maken. Zo is de een meer thuis in bv. Domoticz, de andere in HA. Weer een ander in kant en klare systemen en apps. etc.
Maak jij een start of zal ik dat doen (wegens tijdgebrek kom ik pas in het weekend er aan toe).
BounceMeister schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Dat zou ik ook erg interessant vinden! Vorig jaar had ik de pomp via een ESP-EASY bordje op de timer en kreeg ik wat temeratuurmetingen door in Domoticz en op een miniatuur lcd schermpje van 0,96 inch.

Dit jaar wil ik een soortgelijke regeling op tijd, maar ook basis van gemeten temperatuur. Vooral een temperatuurbeveiliging van de tyleen solarverwarming vind ik belangrijk.
Zoals je zelf aangeeft is het beste dat je de aansturing lokaal op de ESP board doet en de Domoticz enkel voor uitlezen of eventuele handmatige aansturing gebruikt.

Dit is ook de manier hoe ik het doe. Mijn DIY pH/chloor doseer systeem kan dus compleet standalone draaien maar kan dus wel alle gegevens uit lezen en indien nodig aanpassen via Home Assistant (of op het apparaat zelf) :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 10:33
Jazsie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Maak jij een start of zal ik dat doen (wegens tijdgebrek kom ik pas in het weekend er aan toe).

[...]

Zoals je zelf aangeeft is het beste dat je de aansturing lokaal op de ESP board doet en de Domoticz enkel voor uitlezen of eventuele handmatige aansturing gebruikt.

Dit is ook de manier hoe ik het doe. Mijn DIY pH/chloor doseer systeem kan dus compleet standalone draaien maar kan dus wel alle gegevens uit lezen en indien nodig aanpassen via Home Assistant (of op het apparaat zelf) :).
Zo doe ik het ook, in de ESP zelf (Tasmota) een default timer die de ZFP aanzwengelt om 10:00 en weer uitzet om 18:00 uur.

Handmatige override vanuit Domoticz blijft gewoon mogelijk natuurlijk :)

Gisteren wat aan het testen geweest en mijn ZFP heeft een 'FP' stand die hervat word als de stroom van de pomp word gehaald terwijl deze aan stond, geen verdere bypass nodig dus.

Als de pomp wel op FP stand staat maar niet aan stond als de stroom er vanaf gaat dan slaat deze niet aan wanneer de stroom terugkomt, er zit dus wel wat intelligentie in het besturingsprintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Ik wil best een start maken, maar ik weet ook nog niet wanneer ik meer tijd heb hiervoor.

Goed punt inderdaad. Je wil niet dat je besturing stopt als je wifi/domoticz eruit vliegt.
Het wordt voor mij ook echt tijd om aan de slag te gaan hiermee, ipv alleen spullen verzamelen ;)

Even een stapje verder denken: wat nou als je esp bordje ermee kapt (kapot gaat of stroom eraf bv.)...
Nou zou je een controle kunnen inbouwen die periodiek bv. een berichtje naar domoticz stuurt "ik ben er nog" :) maar die controle werkt natuurlijk ook niet als wifi eruit ligt. Ik denk dat je dan gewoon pech hebt dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Plenkske schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Ik wil best een start maken, maar ik weet ook nog niet wanneer ik meer tijd heb hiervoor.

[...]

Goed punt inderdaad. Je wil niet dat je besturing stopt als je wifi/domoticz eruit vliegt.
Het wordt voor mij ook echt tijd om aan de slag te gaan hiermee, ipv alleen spullen verzamelen ;)

Even een stapje verder denken: wat nou als je esp bordje ermee kapt (kapot gaat of stroom eraf bv.)...
Nou zou je een controle kunnen inbouwen die periodiek bv. een berichtje naar domoticz stuurt "ik ben er nog" :) maar die controle werkt natuurlijk ook niet als wifi eruit ligt. Ik denk dat je dan gewoon pech hebt dus.
Domoticz heb ik iig zo ingesteld dat als bepaalde sensoren langer dan X geen update hebben gestuurd er een pushbericht naar mijn mobiel word gestuurd.

De kans dat én de verbinding wegvalt én de ESP offline gaat is vrij klein, stroomuitval zou wel een mogelijkheid kunnen zijn.

Om dit laatste op te vangen heb ik een kleine UPS die automatisch bericht stuurt dat de stroom uitgevallen is alvorens alle VM's die ik draai af te sluiten (waaronder Domoticz).

Mocht ik dan niet in de buurt zijn of als de stroomstoring te lang duurt houd het natuurlijk alsnog op ;)

Gisteren ook getest of de verbindingen waterdicht zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_testopstelling.jpg

Goed nieuws, alle lijmverbindingen zijn waterdicht :) Zoals verwacht lekken de schroefverbindingen waar nog geen teflon tape tussen zit. Kranen van de bypass en de kraan achter de chloordispenser werken ook zonder problemen.

De chloordispenser bleef maar half vol water, is dit normaal moet deze ontlucht worden :? (deksel eraf, stelschroef vol open liep hij uiteindelijk wel helemaal vol).

Debiet was volgens mij prima en ik kreeg het water makkelijk op het platte dak gepompt waar de EPDM matten komen (zo'n 3 meter hoger) 8)

[ Voor 20% gewijzigd door LiquidSmoke op 15-03-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Debiet was volgens mij prima en ik kreeg het water makkelijk op het platte dak gepompt waar de EPDM matten komen (zo'n 3 meter hoger) 8)
Je bent alleen wel een cruciaal onderdeel vergeten in het geheel. Je filter zit er nu niet tussen. Die verlaagt de doorstroming behoorlijk ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Kickasz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:10:
[...]

Je bent alleen wel een cruciaal onderdeel vergeten in het geheel. Je filter zit er nu niet tussen. Die verlaagt de doorstroming behoorlijk ;).
Klopt, dat zal zeker impact hebben en zal straks moeten kijken of filteren en door de solarmatten pompen nog steeds allemaal goed gaat of dat ik (bijvoorbeeld) 's ochtends eerst alleen filter en later/'smiddags alleen door de solarmatten pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Een aparte topic voor dit doeleind zal niet verkeerd zijn wordt het overzicht ook beter en meer gericht op automatisering meting etc.
En iets met raspberry PI bordjes domotica als toevoeging want wat hierin aan mogelijkheden allemaal mee kan op dit gebied, hier zie ik ook veel mogelijkheden op gebied van zwembaden algeheel en makkelijk verkrijgbaar van losse print tot aan complete sets die je samen kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
LiquidSmoke schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Klopt, dat zal zeker impact hebben en zal straks moeten kijken of filteren en door de solarmatten pompen nog steeds allemaal goed gaat of dat ik (bijvoorbeeld) 's ochtends eerst alleen filter en later/'smiddags alleen door de solarmatten pomp.
Ook belangrijk hoe je de matjes onderling aansluit parallel of serieel en met bypass.heeft invloed op je flow laat staan opvoerhoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Mijn besluit staat redelijk vast, het gaat de Intex Ultra Frame XTR Pool - 549 x 274 x 132 cm (hele mond vol) worden met een stevige warmtepomp. Ik weet het, ze waren eerst stukken goedkoper, maar goed... dat zijn blijkbaar de prijzen van nu :+

Ik zit te denken aan deze warmtepomp. Deze heeft een verwarmingscapaciteit van 7.0 kW op 15 graden.

Het is misschien wat overkill voor dit bad, maar in de toekomst gaan we wel eens een vast bad kopen met ongeveer deze afmetingen. Dan heb ik liever alvast een degelijke inverter pomp :)

En dit bad is AG.... dus dan verlies je sowieso altijd meer warmte. Alleen twijfel ik nog qua zandfilterpomp. Ik krijg er één bij, maar vind het irritant dat die pomp eigenlijk altijd aan moet staan om het bad warm te houden.

Heb liever dat de warmtepomp de zandfilterpomp triggert. Als dat logisch klinkt. Weet niet of zoiets überhaupt mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 15-03-2021 16:03 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:00:
Mijn besluit staat redelijk vast, het gaat de Intex Ultra Frame XTR Pool - 549 x 274 x 132 cm (hele mond vol) worden met een stevige warmtepomp. Ik weet het, ze waren eerst stukken goedkoper, maar goed... dat zijn blijkbaar de prijzen van nu :+

Ik zit te denken aan deze warmtepomp. Deze heeft een verwarmingscapaciteit van 7.0 kW op 15 graden.

Het is misschien wat overkill voor dit bad, maar in de toekomst gaan we wel eens een vast bad kopen met ongeveer deze afmetingen. Dan heb ik liever alvast een degelijke inverter pomp :)

En dit bad is AG.... dus dan verlies je sowieso altijd meer warmte. Alleen twijfel ik nog qua zandfilterpomp. Ik krijg er één bij, maar vind het irritant dat die pomp eigenlijk altijd aan moet staan om het bad warm te houden.

Heb liever dat de warmtepomp de zandfilterpomp triggert. Als dat logisch klinkt. Weet niet of zoiets überhaupt mogelijk is.
Mooi bad. Ter info (doe ermee wat je wil): hier in de buurt heeft iemand zo'n bad de hele winter laten staan. Inclusief water dus. Ik heb geen idee hoe het met de vorst is gegaan maar hij staat nog wel :)

Kan je het bad niet ergens los kopen en de ZFP ook ? Ik zou zelf liever een 6 of zelfs 8 m3/u pomp hebben bij dit bad.
De site van die warmtepomp werkt nu niet maar ik dacht te zien ~2000 euro ? Ik zou even verder zoeken want 7 kW krijg je ook wel goedkoper. Ik kwam laatst de Poolex Q-line tegen, mooi model is dat. Die was volgens mij 990 voor 7 kW. Maar er zijn zoveel merken en modellen... even goed zoeken.
edit(ow op 15 graden zelfs, dat weet ik dan niet zeker)

Betreft je laatste vraag, bedenk even een paar dingen:
- je wil je bad ook filteren, minstens 1x volledig per dag (volgens mij), dus je ZFP moet sowieso een tijdje aan staan per dag.
- om de warmtepomp te laten werken heb je flow nodig en daarvoor moet je (zand)filterpomp aan staan.
- je zou met een temperatuursensor iets kunnen maken dat de ZFP en Warmtepomp pas aan gaan bij bepaalde temperatuur, maar je moet sowieso een aantal uur draaien per dag om te filteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 15-03-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Plenkske schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:40:
[...]

Mooi bad. Ter info (doe ermee wat je wil): hier in de buurt heeft iemand zo'n bad de hele winter laten staan. Inclusief water dus. Ik heb geen idee hoe het met de vorst is gegaan maar hij staat nog wel :)

Kan je het bad niet ergens los kopen en de ZFP ook ? Ik zou zelf liever een 6 of zelfs 8 m3/u pomp hebben bij dit bad.
De site van die warmtepomp werkt nu niet maar ik dacht te zien ~2000 euro ? Ik zou even verder zoeken want 7 kW krijg je ook wel goedkoper. Ik kwam laatst de Poolex Q-line tegen, mooi model is dat. Die was volgens mij 990 voor 7 kW. Maar er zijn zoveel merken en modellen... even goed zoeken.
edit(ow op 15 graden zelfs, dat weet ik dan niet zeker)

Betreft je laatste vraag, bedenk even een paar dingen:
- je wil je bad ook filteren, minstens 1x volledig per dag (volgens mij), dus je ZFP moet sowieso een tijdje aan staan per dag.
- om de warmtepomp te laten werken heb je flow nodig en daarvoor moet je (zand)filterpomp aan staan.
- je zou met een temperatuursensor iets kunnen maken dat de ZFP en Warmtepomp pas aan gaan bij bepaalde temperatuur, maar je moet sowieso een aantal uur draaien per dag om te filteren.
Ik zat zelf te denken om gewoon deze complete set te kopen en de zandfilterpomp weer door te verkopen als er schaarste is :)

De reden dat we echt willen gaan voor zo'n zware pomp, is omdat we vorig jaar te licht hadden gekocht voor ons bad en hij op koude dagen eigenlijk 24/7 aan moest blijven staan om het warm te houden. Was ook echt wel een slecht geisoleerd bad, zonder isolatie op een tegelgrond, maar goed.

Die BWT is ook lekker stil, terwijl andere, goedkopere merken vaak veel meer geluid maken.

Qua filtering kan ik sowieso wel e.e.a. automatiseren, maar goed... misschien kan het ook wel gewoon de hele dag draaien op koude dagen. s 'Nachts kan hij dan gewoon uit. Met zo'n dikke WP heb je het toch zo op temperatuur.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Ik zat zelf te denken om gewoon deze complete set te kopen en de zandfilterpomp weer door te verkopen als er schaarste is :)

De reden dat we echt willen gaan voor zo'n zware pomp, is omdat we vorig jaar te licht hadden gekocht voor ons bad en hij op koude dagen eigenlijk 24/7 aan moest blijven staan om het warm te houden. Was ook echt wel een slecht geisoleerd bad, zonder isolatie op een tegelgrond, maar goed.

Qua filtering kan ik sowieso wel e.e.a. automatiseren, maar goed... misschien kan het ook wel gewoon de hele dag draaien op koude dagen. s 'Nachts kan hij dan gewoon uit. Met zo'n dikke WP heb je het toch zo op temperatuur.
Je ZFP verkopen kan inderdaad ook. Zou dan wel zelf snel zijn met een nieuwe kopen ;)

Ah nu doet de site het weer. Ziet er wel goed uit inderdaad. Maar ik zou vooral nog even zoeken want als ik bv. bij Toppy kijk zie ik qua kW specs (full inverter) lagere prijzen. En zo zijn er nog meer sites met warmtepompen natuurlijk.

Definieer koude dag ? Ga je zwemmen op een koude dag ? Ik zou het zelf toch minimaal 20-25 graden (met zon) willen hebben. Bij een spa wordt dit al anders natuurlijk maar dan praat je ook over hogere temperaturen.

Met een AG en veel kuubs water zal je toch wel een tijdje moeten pompen om hem op temperatuur te houden. Dat moet je even ervaren. Maar om terug te komen op je eerdere vraag: je moet een pomp hebben om de warmtepomp te laten werken. Je zou ook een losse pomp (die geen filter heeft) eraan kunnen hangen. Maar dat zou ik alleen doen als die betaalbaar is, stil (voor de nacht) en niet megaveel stroom verbruikt. Denk dat die combinatie lastig te vinden is. Daarom kan je net zo goed je ZFP gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:22
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:00:

Heb hetzelfde bad vorig jaar in juli nog weten te bemachtigen bij een kleinere webwinkel, zie alleen dat die geen voorraad meer hebben.
Na één zomer vond ik de bijgeleverde 4m3/u ZFP aan de krappe kant bij intensief zwemplezier. (elke dag 12-14u draaien was nodig)

Heb een 6m3/u aangeschaft, mede door ook een WP, die 3,5m3/u nodig heeft.
Als je kijkt voor bijv een Poolex Jetline Premium Fi 75, heb je identieke specificaties (ook bij 15°), maar kan het voor 3-400 minder.
Misschien nog even vergelijken hiervoor?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Plenkske schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Je ZFP verkopen kan inderdaad ook. Zou dan wel zelf snel zijn met een nieuwe kopen ;)

Ah nu doet de site het weer. Ziet er wel goed uit inderdaad. Maar ik zou vooral nog even zoeken want als ik bv. bij Toppy kijk zie ik qua kW specs (full inverter) lagere prijzen. En zo zijn er nog meer sites met warmtepompen natuurlijk.

Definieer koude dag ? Ga je zwemmen op een koude dag ? Ik zou het zelf toch minimaal 20-25 graden (met zon) willen hebben. Bij een spa wordt dit al anders natuurlijk maar dan praat je ook over hogere temperaturen.

Met een AG en veel kuubs water zal je toch wel een tijdje moeten pompen om hem op temperatuur te houden. Dat moet je even ervaren. Maar om terug te komen op je eerdere vraag: je moet een pomp hebben om de warmtepomp te laten werken. Je zou ook een losse pomp (die geen filter heeft) eraan kunnen hangen. Maar dat zou ik alleen doen als die betaalbaar is, stil (voor de nacht) en niet megaveel stroom verbruikt. Denk dat die combinatie lastig te vinden is. Daarom kan je net zo goed je ZFP gewoon gebruiken.
Fair enough! Het bad is groot genoeg om er lekker in te zwemmen (zit te denken aan zo'n elastiek waardoor je kan blijven zwemmen), dus wat dat betreft maakt de buitentemperatuur niet uit.

De bedoeling is om de hele installatie te plaatsen in een hokje met isolatie. Vorig jaar hadden we een houten kist en dat beviel prima, maar nu willen we het wat permanenter maken (ook buizen in de grond en zo).

Moet het allemaal nog even uitzoeken... zolang we eerst het zwembad + warmtepomp maar hebben, want die zullen wel snel uitverkocht zijn!
_RRM_ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:02:
[...]

Heb hetzelfde bad vorig jaar in juli nog weten te bemachtigen bij een kleinere webwinkel, zie alleen dat die geen voorraad meer hebben.
Na één zomer vond ik de bijgeleverde 4m3/u ZFP aan de krappe kant bij intensief zwemplezier. (elke dag 12-14u draaien was nodig)

Heb een 6m3/u aangeschaft, mede door ook een WP, die 3,5m3/u nodig heeft.
Als je kijkt voor bijv een Poolex Jetline Premium Fi 75, heb je identieke specificaties (ook bij 15°), maar kan het voor 3-400 minder.
Misschien nog even vergelijken hiervoor?
We hebben de 6m3/u pomp van Intex staan, wellicht gebruiken we die wel gewoon weer. Oftewel koop ik de 8 of 10 m3/u en verkoop ik die andere pompen. Doe het liever gewoon in 1x goed weer :) Zit ook nog te denken aan een zoutwatersysteem i.p.v. chloor, maar da's ook nog een deel research...

Zal eens kijken naar die andere pomp (y) Heb weer zin om alles op te zetten! Denk dat ik met de 'bouw' ga beginnen vanaf april, zodat alles klaarstaat. Als er dan iets tegenzit is er nog tijd om het op te lossen :)

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
darklord007 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:57:
[...]

ben vooral benieuwd naar de ORP/PH metingen.
Ik heb op dit moment een systeem met een pomp schakeling, 2 servo's en 2 temp sensors.
Deze zou ik in dat topic ook wat verder kunnen beschrijven :)
Ga dit sowieso voor mij zelf documenteren en zal het dan ook delen :)
Plenkske schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Ok, we zien wel wie als eerst start. Zal daarna topic toevoegen aan de start topic hier.
Dennahz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Die BWT is ook lekker stil, terwijl andere, goedkopere merken vaak veel meer geluid maken.

Je doet er goed aan om een zware inverter warmtepomp te nemen. :)

BWT is inderdaad erg stil, althans die van mij is echt absurd stil.

Duurste onderdeel van mijn Spa, wel totaal geen spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Je doet er goed aan om een zware inverter warmtepomp te nemen. :)

BWT is inderdaad erg stil, althans die van mij is echt absurd stil.

Duurste onderdeel van mijn Spa, wel totaal geen spijt van :)
Ja, ik kreeg ook een ander merk/type aangeraden, maar denk dat ik gewoon voor die BWT ga. Betaal liever wat meer dan met een pomp te zitten die net ff teveel lawaai maakt, of het bad niet goed op temperatuur kan houden.

Denk dat dat met deze pomp i.c.m. dit bad geen probleem gaat zijn :)

Thanks voor je reactie trouwens, jij staat bij mij toch wel bekend als de WP-expert, dus m'n keuze staat nu wel vast :D

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dennahz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:24:
[...]

Ja, ik kreeg ook een ander merk/type aangeraden, maar denk dat ik gewoon voor die BWT ga. Betaal liever wat meer dan met een pomp te zitten die net ff teveel lawaai maakt, of het bad niet goed op temperatuur kan houden.

Denk dat dat met deze pomp i.c.m. dit bad geen probleem gaat zijn :)

Thanks voor je reactie trouwens, jij staat bij mij toch wel bekend als de WP-expert, dus m'n keuze staat nu wel vast :D
Mocht je nog voor een intex 8m3 ZFP gaan een mooie prijs.en gratis bezorgen.

https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h

Bij toppy kost deze pomp 330 euro scheelt toch weer een paar knaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-04 21:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Ik heb al zitten google en zoeken, maar kan het verschil niet vinden.
Wat is het verschil tussen LDPE en EPDM matten? volgens mij is de LDPE goedkoper en ik denk gelezen te hebben dat dit gerecycled materiaal is, maar is goedkoop duurkoop ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
MarcoKL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:33:
Ik heb al zitten google en zoeken, maar kan het verschil niet vinden.
Wat is het verschil tussen LDPE en EPDM matten? volgens mij is de LDPE goedkoper en ik denk gelezen te hebben dat dit gerecycled materiaal is, maar is goedkoop duurkoop ?
De ene heeft een keuringslabel en de andere niet materiaal wanddikte kan ook onderling verschil in en samenstelling in materiaal zitten.
Bij tyleenslangen kun je ook verschillen zien in gekeurd of niet gekeurd recyclebaar

Verschil kan ook zijn dat het via de zwarte markt af komt of uit china dan zit de (kiwa) keuring er niet op.
Wil niet zeggen dat het niet goed is.

Tussen gerecycled materiaal hergebruik en niet kan beide even goed zijn prijs zal verschil maken onderling.

Verschil tussen LPDE en EPDM zie link PDF

http://arteca-nederland.n...gister-EPDM-HDPE-LDPE.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Tnx! Het grote verschil vind ik wel dat er bij LPDE niet gesproken wordt over zout.. dat gaat er zo wel doorheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
MarcoKL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Tnx! Het grote verschil vind ik wel dat er bij LPDE niet gesproken wordt over zout.. dat gaat er zo wel doorheen..
Zout door de leiding :? :)

Je kan kijken waar het geschikt voor is betreft chemicaliën maar voor een zwembad is het te verwaarlozen zeezout is veel agressiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

J.E. Weinor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Zout door de leiding :? :)

Je kan kijken waar het geschikt voor is betreft chemicaliën maar voor een zwembad is het te verwaarlozen zeezout is veel agressiever.
Ik moet hem dit jaar voor t eerst nog aansluiten maar ik heb een index zoutwatersysteem. Deze maakt van zout chloor dus dan zit er nog zout in toch :? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

J.E. Weinor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Mocht je nog voor een intex 8m3 ZFP gaan een mooie prijs.en gratis bezorgen.

https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h

Bij toppy kost deze pomp 330 euro scheelt toch weer een paar knaken :)
Cool, bedankt voor de tip! :)
Heb van Toppy de tip gekregen om eens te kijken naar de W'eau Full Inverter 10,5kW WP.

Dit is wat ze erover zeggen
W'eau is wellicht nog niet zo bekend in de markt, maar werkt hard aan zijn naam. Deze warmtepompen zijn voorzien van de meest kwalitatieve A-merk onderdelen waaronder een Mitsubishi Twin Rotary Compressor. Daar waar je normaal voor een A-merk warmtepomp ook A-merk prijzen betaald, leveren we bij een W'eau warmtepomp A-merk kwaliteit voor B-merk prijzen!
Tevens bezit deze warmtepomp een ingebouwde wifi-module zoals je zelf graag wenst.
En ik citeer dit even, omdat het wellicht interessant is voor anderen in de toekomst. Qua specificaties ziet deze er een stuk interessanter uit dan de BWT, alleen dat uiterlijk... :X

Verwarmingscapaciteit bij 15 graden is hier 8kW i.p.v. de 7 bij BWT. Twijfel, twijfel :)

Even een ongerelateerde vraag, maar wat hebben jullie qua pomphuis? Zit te denken aan zo'n Keter hokje. Van binnen dan ook volgooien met isolatie natuurlijk.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dennahz schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Heb van Toppy de tip gekregen om eens te kijken naar de W'eau Full Inverter 10,5kW WP.

[...]

En ik citeer dit even, omdat het wellicht interessant is voor anderen in de toekomst. Qua specificaties ziet deze er een stuk interessanter uit dan de BWT, alleen dat uiterlijk... :X

Verwarmingscapaciteit bij 15 graden is hier 8kW i.p.v. de 7 bij BWT. Twijfel, twijfel :)
Dat merk is pas sinds dit jaar. Vorig jaar nog niet tegen gekomen. Ik vermoed dat het gewoon een "huis" merk is aangezien je deze warmtepomp nergens anders kan krijgen behalve bij Toppy.nl

Prijs is inderdaad wel interessant, zeker ook als je de garantie mee telt. Staan ze toch wel achter hun product.
Mijn Fairland/BWT warmtepomp heeft ook een Mitsubishi Twin Rotary Compressor.
[...]
Even een ongerelateerde vraag, maar wat hebben jullie qua pomphuis? Zit te denken aan zo'n Keter hokje. Van binnen dan ook volgooien met isolatie natuurlijk.
Ik heb exact het zelfde huisje als "technische ruimte" voor m'n Spa. Alleen maatje kleiner :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Jazsie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:56:
(...)
Ik vermoed dat het gewoon een "huis" merk is aangezien je deze warmtepomp nergens anders kan krijgen behalve bij Toppy.nl
(...)
als het een huismerk is, dan zou je warmtepompen moeten vinden met een vergelijkbare ontwerp.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/catalog/generated/product/14593/150x150/weau-mini-inverter_1.png

ik kom bijvoorbeelde deze tegen, hoewel de fan protector anders is, lijkt alles op dezelfde plek te zitten uitgangen zitten aan de linker kant in plaats van rechts :(
https://www.sunrain-heatp...ini-pool-spa-heaters.html

garden-plaza verkoopt ook dat merk; geen idee of die tent gerelateerd is aan linkt gewoon door naar shops als toppy: http://www.garden-plaza.n...0210126294282001611633052

edit: de auteur van de handleiding is een chinees, de pdf properties laten verder weinig los, behalve dat de hanleiding 21 / 11 / 2020 is geschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door burnedhardware op 16-03-2021 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

[...]

Het keter hokje kan je prima isoleren zal zeker kunnen maar vergt wel eigen aanpassingen en aangezien het van kunststof is om te verstevigen en dingen om vast te schroeven .
Het voordeel je hebt een pomphuis met kleine berging om tijdens einde seizoen je slangen etc in op te bergen, je zwembad zelf zal niet lukken daar is de ruimte weer te beperkt in.

Er staan wel foto's van mijn project en uitleg met een intex ZFP 6m3 in deze topic.
De keter store it out is een midi uitvoering er is ook een max uitvoering die iets groter is.

Maar de intex pomp met vaste leiding het past net allemaal binnen de deurtjes in de keter, de 8m3 versie kan ik niet zeggen of het allemaal past binnen in de keter de hoogte is ruim voldoende en aangezien ik de buitenwerkse maten niet weet deze pomp, het zal iets groter in omvang zijn ook lastig te vinden de buitenwerkse maten om te vergelijken.

Misschien dat iemand in deze forum een intex 8m3 versie heeft en de maten kan doorgeven lengte maal breedte en doorsnee filter?
Het zal wel handig zijn met verschillende omtrekmaten in m3 uitvoeringen voor de zelfbouw pomphuis of met een keter aan de gang gaan.

Over WP heb ik geen ervaring in laat staan in de berekening er van daar is @Jazsie de expert die bijna dagelijks bij de WP zit om op te warmen :)

[ Voor 6% gewijzigd door J.E. Weinor op 16-03-2021 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
burnedhardware schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:59:
[...]

als het een huismerk is, dan zou je warmtepompen moeten vinden met een vergelijkbare ontwerp.
[Afbeelding]

ik kom bijvoorbeelde deze tegen, hoewel de fan protector anders is, lijkt alles op dezelfde plek te zitten uitgangen zitten aan de linker kant in plaats van rechts :(
https://www.sunrain-heatp...ini-pool-spa-heaters.html

garden-plaza verkoopt ook dat merk; geen idee of die tent gerelateerd is aan linkt gewoon door naar shops als toppy: http://www.garden-plaza.n...0210126294282001611633052

edit: de auteur van de handleiding is een chinees, de pdf properties laten verder weinig los, behalve dat de hanleiding 21 / 11 / 2020 is geschreven.
Die eerste is wel een mooie vondst, lijkt er veel op. Ook qua specs. Alleen is het geen inverter volgens mij.

Ik denk dat Toppy is begonnen met producten zelf uitbrengen. W'eau is hun eigen merknaam en ik denk dat ze gewoon zelf connecties hebben in China en producten laat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Die eerste is wel een mooie vondst, lijkt er veel op. Ook qua specs. Alleen is het geen inverter volgens mij.

Ik denk dat Toppy is begonnen met producten zelf uitbrengen. W'eau is hun eigen merknaam en ik denk dat ze gewoon zelf connecties hebben in China en producten laat maken.
Dat zal best eens kunnen dat Toppy in China de producten laat maken maar dat is maar even zwart wit kijken.
Kan ook nog zijn dat er een eigen merk label aanhangt of dat toppy als eerste deze pomp op de markt brengt binnen de EU.
Voor de volledige achterhaling is contact opnemen met Toppy tenzij ze de info verstrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]
@Dennahz & @J.E. Weinor:

Correctie ik heb wel dat zelfde huisje in die maat.

Zo ziet de binnenkant eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkxwUsStqNqEiGsiDhVislj2mWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSgX0qsaRpRwsk8XJOp4xCvR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkL7X0WLa64Ulvs6uRS69PY9X6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzGbtbxBqbq6PUIvZCWz3gdI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP8q4_0eVDV0GfzMBfd4UhwBWq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvRnq3Lbb18hXrXX6CIbQqXF.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas geen foto van het geheel, die zal ik later maken :)

Binnenkant frame gemaakt zodat ik schakelkast kan ophangen.
Houten plaat op de bodem ivm puntbelasting.
Gaten voor de leidingen gemaakt (4x water + 1x lucht) met een gatenzaag.

Vind het een perfecte oplossing, 2de hands op de kop getikt voor meen ik 60,--

Als mijn pomp past dan past die Intex ook ;)

let op de breedte, die 129cm is van het dak, binnenzijde is dus zeker kleiner! Indien gewenst kan ik de binnenmaten opmeten

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 16-03-2021 20:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-06-2022
Pomp is binnen

[ Voor 97% gewijzigd door Rickgsx-r op 16-03-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
😬👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dus geen baksteen :) alsnog goed gekomen voor de voordelige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:13
Ik ben van plan een Niveko inbouw zwembad aan te schaffen. Dit is van het materiaal polyethyleen. De onderkant is volledig vlak. Nu hoor ik verschillende verhalen. De één zegt, je MOET een beton fundering hebben van 20cm dik. De ander zegt, egaliseren met gestabiliseerd gebroken puinstof of zand is voldoende.

Nu weet ik niet wat ik wel en niet moet doen, een betonvloertje storten kost zo 2000 euro extra dat ik beter kan besteden aan andere leuke zaken. Bad wordt 4.5 x 3 meter en 1,25 diep, dus maximaal 16m3.

Is het nodig om voor zo'n klein badje beton te storten? Of is er een andere "goedkopere" manier voor stabiliteit. De ondergrond is tot 2 meter diep, matig fijn zand volgens de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickgsx-r
J.E. Weinor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:54:
[...]

Dus geen baksteen :) alsnog goed gekomen voor de voordelige prijs.
Ik moet de doos nog openmaken🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
medu80 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:25:
Ik ben van plan een Niveko inbouw zwembad aan te schaffen. Dit is van het materiaal polyethyleen. De onderkant is volledig vlak. Nu hoor ik verschillende verhalen. De één zegt, je MOET een beton fundering hebben van 20cm dik. De ander zegt, egaliseren met gestabiliseerd gebroken puinstof of zand is voldoende.

Nu weet ik niet wat ik wel en niet moet doen, een betonvloertje storten kost zo 2000 euro extra dat ik beter kan besteden aan andere leuke zaken. Bad wordt 4.5 x 3 meter en 1,25 diep, dus maximaal 16m3.

Is het nodig om voor zo'n klein badje beton te storten? Of is er een andere "goedkopere" manier voor stabiliteit. De ondergrond is tot 2 meter diep, matig fijn zand volgens de gemeente.
Zelf storten kan ook een betonmolen huren oppervlakte wordt dan 13.5 m2 x 20cm voor je zwembad voor de hoeveelheid zakken beton kant en klaar of zelf zand en portland mengen betonmatje er in en op een zaterdag met paar man vloertje storten.

Voor de prijs hoeveelheid zakken beton je nodig hebt kunnen ze bij de Hornbach zo voor je uitrekenen betonmolen huren voor een dag kost niet zoveel alleen handig om te mengen of je mengt met de hand kan ook :?
En dan de totale kosten berekenen, met eigen mankracht zijn geen kosten, of een kratje bier of gezelligheid met elkaar met mooi weer achter de BBQ voor de werkzaamheden van het storten.en uitgraven met als verfrissing een gratis duik in je zwembad.

Dan je gat uit graven en kan ik mijn zand kwijt? in de tuin of moet ik het afvoeren? dat zijn evt ook kosten.

Er zijn genoeg alternatieven en mogelijkheden als stevige bodem maar meest gangbare werkwijze die wordt toegepast is een vloertje storten, met als uitgangspunt isoleren naar gelang je doel en uitvoering etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Rickgsx-r schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:31:
[...]

Ik moet de doos nog openmaken🤪
Hoe weet je dan dat de pomp binnen is als je de doos nog niet hebt opengemaakt? :o

De doos zal minstens 60x40x 58cm moeten zijn zonder extra kartonnen doos eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
J.E. Weinor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Hoe weet je dan dat de pomp binnen is als je de doos nog niet hebt opengemaakt? :o

De doos zal minstens 60x40x 58cm moeten zijn zonder extra kartonnen doos eromheen.
Net gecheckt. Nu kijken welk filtermedium .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
medu80 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:25:

kijk in je kruipruimte, en zakken de huizen in de buurt ... grondwater stand(en) zijn allemaal factoren.
vraag eens bij aannemers in de buurt of ze een fundering adviseren voor je "stenen garage/schuur"

Zoals @J.E. Weinor een DIY optie is wellicht het beste/goedkoopste.

Maar dit alles gezegd .. stel dat je het niet doet .. tussen 2 a 5 jaar of langer .. (wie zal het zeggen) kan je uberhaupt pas zeggen of je keuze "juist" is . stel dat je problemen krijgt wil je op dat moment opnieuw beginnen/ investeren? .. het is een gok die je neemt.. kostenbesparing of gewoon goeie aanpak.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Heeft iemand ervaring met deze?
https://www.amazon.nl/gp/product/B003AQTJSA/

Ik vind deze prijs interessant, want nu voelt 200 euro uitgeven bij abc voor epdm net even te duur voor mijn 'zwembadje' van 305 rond, dus 4500liter ongeveer..
Ik heb twijfels of de mat van steinbach wel echt warmte gaat opleveren in mn badje :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:53:
Heeft iemand ervaring met deze?
https://www.amazon.nl/gp/product/B003AQTJSA/

Ik vind deze prijs interessant, want nu voelt 200 euro uitgeven bij abc voor epdm net even te duur voor mijn 'zwembadje' van 305 rond, dus 4500liter ongeveer..
Ik heb twijfels of de mat van steinbach wel echt warmte gaat opleveren in mn badje :-)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tKgH5p6.jpg

Zie het dak v.d schuur (ps zelfde bad maat)

en ja dat werkt MAAR . heb het 2 a 3 jaar en ik vervang het door ABC epdm dit jaar
+ ik leg de aan en afvoer respectievenlijk links en rechts dus niet in+uit links oid
(o.a dat het ding lek is en zich slecht laat "lijmen" .. dus 1x lek is ;w )

beantwoord dat je vraag :+

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 17-03-2021 10:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Da's een mooie oplossing zo.
Ik twijfel even wat beter werkt...zoon mat, of 2x 50 meter tyleenslang 16mm op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:17:
[...]

@Dennahz & @J.E. Weinor:

Correctie ik heb wel dat zelfde huisje in die maat.

Zo ziet de binnenkant eruit:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Helaas geen foto van het geheel, die zal ik later maken :)

Binnenkant frame gemaakt zodat ik schakelkast kan ophangen.
Houten plaat op de bodem ivm puntbelasting.
Gaten voor de leidingen gemaakt (4x water + 1x lucht) met een gatenzaag.

Vind het een perfecte oplossing, 2de hands op de kop getikt voor meen ik 60,--

Als mijn pomp past dan past die Intex ook ;)

let op de breedte, die 129cm is van het dak, binnenzijde is dus zeker kleiner! Indien gewenst kan ik de binnenmaten opmeten
Ziet er best nice uit, maar op basis van deze foto's denk ik toch dat ik voor een maatje groter ga :)

Heb geinformeerd bij Toppy over het merk W'eau! :) Denk trouwens dat ik er wel voor ga.
De specificaties zijn stukken beter dan de BWT pomp en er zit prima garantie op. Hoop gewoon dat ie ook écht zo stil is als ze beloven. (20-29 dB)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:41
Dennahz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Ziet er best nice uit, maar op basis van deze foto's denk ik toch dat ik voor een maatje groter ga :)

Heb geinformeerd bij Toppy over het merk W'eau! :) Denk trouwens dat ik er wel voor ga.
De specificaties zijn stukken beter dan de BWT pomp en er zit prima garantie op. Hoop gewoon dat ie ook écht zo stil is als ze beloven. (20-29 dB)
Verschil met BWT is ook het minimum debiet (4 m3/h bij W'eau vs 2 m3/h bij BWT). Let daar op, bijv. als je met een frequentieregelaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rickgsx-r schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:10:
Da's een mooie oplossing zo.
Ik twijfel even wat beter werkt...zoon mat, of 2x 50 meter tyleenslang 16mm op dak.
een lange discussie die vaak gevoerd word.

in mijn optiek is het simpel, als het water zo warm is als je met de zon kan krijgen.. op lengte x dan heeft verder verwarmen geen nut. ik zie dit heel erg bij de plastic troep mat .. na 3m gaat hij bol staan .. en dat doet de mat alleen als hij warm wordt en uitzet .. (zie je op de foto dat hoe meer je naar rechts gaat hoe boller hij staat) dus de mat kan zijn warmte niet optimaal kwijt aan het water wat erdoorheen stroomt.

Dit is de reden dat ik overschakel van in/uit links (6 meter heen en 6 meter terug) naar linksonder in en rechtsboven uit .. of rechts onder in en linksboven uit .. hoe is nog ter discussie. maar zal in praktijk niet veel uitmaken denk ik.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:38
Voor aankomend zwemseizoen heb ik een zandfilterpomp aangeschaft en filterbolletjes (soort aqualoon). Nu lees ik wat ervaringen op internet dat de backwash voor dit filtermateriaal niet goed werkt. Er wordt gemeld dat je het er uit moet halen en wassen. Dit was nu juist één van de belangrijkste reden dat ik van cartridgefilter ben afgestapt. Hier andere ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-05 13:10
ElGrandoNeuso schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:45:
Voor aankomend zwemseizoen heb ik een zandfilterpomp aangeschaft en filterbolletjes (soort aqualoon). Nu lees ik wat ervaringen op internet dat de backwash voor dit filtermateriaal niet goed werkt. Er wordt gemeld dat je het er uit moet halen en wassen. Dit was nu juist één van de belangrijkste reden dat ik van cartridgefilter ben afgestapt. Hier andere ervaringen?
dan beter naar glasparels :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

Bijvoorbeeld deze lijkt me iets groter dan van @Jazsie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySJXD3p2oMBYZhlKy6AAF5Nhm_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk33Sv68TNfCMaCQKOJhv2yb.jpg?f=fotoalbum_large

En hier de afmetingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoOzy0GrGP7wKLXCdWzbC_ALjB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hAXXZ5rdxNpPucjUqYxQr3ap.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

vso schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:05:
[...]

[Afbeelding]

Zie het dak v.d schuur (ps zelfde bad maat)

en ja dat werkt MAAR . heb het 2 a 3 jaar en ik vervang het door ABC epdm dit jaar
+ ik leg de aan en afvoer respectievenlijk links en rechts dus niet in+uit links oid
(o.a dat het ding lek is en zich slecht laat "lijmen" .. dus 1x lek is ;w )

beantwoord dat je vraag :+
Over 2/3 jaar zien we wel verder, maar was het genoeg om het water te verwarmen?

en met dit spul was links in en rechts uit niet mogelijk?

Ik snap dat het abc spul beter is, maar ik probeer mn aankopen een beetje te spreiden :+ vorig jaar filterpomp en dit jaar moest ik helaas weer een bad kopen.. oepsie van vorig jaar.. :+

[ Voor 12% gewijzigd door MarcoKL op 17-03-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:54:
[...]

een lange discussie die vaak gevoerd word.

in mijn optiek is het simpel, als het water zo warm is als je met de zon kan krijgen.. op lengte x dan heeft verder verwarmen geen nut. ik zie dit heel erg bij de plastic troep mat .. na 3m gaat hij bol staan .. en dat doet de mat alleen als hij warm wordt en uitzet .. (zie je op de foto dat hoe meer je naar rechts gaat hoe boller hij staat) dus de mat kan zijn warmte niet optimaal kwijt aan het water wat erdoorheen stroomt.

Dit is de reden dat ik overschakel van in/uit links (6 meter heen en 6 meter terug) naar linksonder in en rechtsboven uit .. of rechts onder in en linksboven uit .. hoe is nog ter discussie. maar zal in praktijk niet veel uitmaken denk ik.
Ik denk dat je hetzelfde resultaat kunt behalen als met tyleen 16mm volgens een ruwe berekening.
Het aantal baantjes heen en terug tellen maal de lengte en dat omzetten in hoeveel meter tyleen voor ongeveer hetzelfde resultaat.
Weet niet hoeveel baantje standaard deze matten zijn op rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
MarcoKL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Over 2/3 jaar zien we wel verder, maar was het genoeg om het water te verwarmen?

Ik snap dat het abc spul beter is, maar ik probeer mn aankopen een beetje te spreiden :+ vorig jaar filterpomp en dit jaar moest ik helaas weer een bad kopen.. oepsie van vorig jaar.. :+
Ik snap dat je kosten wilt besparen en spreiden, maar op bepaalde uitgaven kost het iets meer dan het andere en voor duurzame en net wat beter zit nu eenmaal een prijskaartje achter.

Je kunt ook zelf een hoop doen of iets maken wat de prijs enigszins drukt of wat je zelf nog aan materiaal evt hebt liggen wat je kunt hergebruiken.
Gewoon een lijstje maken van hoe je het wil hebben kijken wat je zelf nog hebt liggen de prijzen opzoeken en vergelijken en wat verkrijgbaar is en aan de hand daarvan beslissen of je de uitgave de moeite waard vind of niet.
Een max budget wat je er voor wilt uitgeven werkt niet in de praktijk je komt altijd vaak hoger uit en met geluk lager uit.

Hetzelfde als je een 2e auto koopt en je gaat kijken voor een max aan budget in gedachten kom je altijd duurder uit want die ene auto heeft minder km dan de ander of de kleur is mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL

MarcoKL

That's a huge b*tch!

J.E. Weinor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:35:
[...]
Ik snap dat je kosten wilt besparen en spreiden, maar op bepaalde uitgaven kost het iets meer dan het andere en voor duurzame en net wat beter zit nu eenmaal een prijskaartje achter.

Je kunt ook zelf een hoop doen of iets maken wat de prijs enigszins drukt of wat je zelf nog aan materiaal evt hebt liggen wat je kunt hergebruiken.
Gewoon een lijstje maken van hoe je het wil hebben kijken wat je zelf nog hebt liggen de prijzen opzoeken en vergelijken en wat verkrijgbaar is en aan de hand daarvan beslissen of je de uitgave de moeite waard vind of niet.
Een max budget wat je er voor wilt uitgeven werkt niet in de praktijk je komt altijd vaak hoger uit en met geluk lager uit.

Hetzelfde als je een 2e auto koopt en je gaat kijken voor een max aan budget in gedachten kom je altijd duurder uit want die ene auto heeft minder km dan de ander of de kleur is mooier :)
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb vorige week een motor gekocht, 'ietsje' over het budget maar wel mooier 8) (en sneller :-P)

Ik dacht ach als dit werkt voor komende 2/3 jaar dan ben ik (lees: de kids) wel even tevreden en zien we dan wel weer.. wil ook nog het hout van de schuur vervangen en de tegels in de tuin doen.. keuzes :X :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

J.E. Weinor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]

En hier de afmetingen.

[Afbeelding]
Dat is een mooie ja! :Y) Heb inmiddels de warmtepomp besteld. Had eigenlijk rond de € 2000,- in m'n hoofd voor die pomp, dus heb hem nog een tikkeltje zwaarder gemaakt ;)

W'eau Full Inverter 13,5kW.

Best een stevige jongen! Mijn uitgangspunt was vooral: ik heb een AG zwembad met bijna 20m³ aan water.
We gaan er sowieso best vaak in zwemmen, waardoor het water weer afkoelt. (We zwemmen ook gewoon op koudere dagen).

Heb dan liever een pomp die het echt dik aan kan en daarna uit z'n neus staat te vreten, dan een pomp die de hele dag staat te draaien. Hoop dat ik het @Jazsie sign of approval heb hiermee :Y)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dennahz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Dat is een mooie ja! :Y) Heb inmiddels de warmtepomp besteld. Had eigenlijk rond de € 2000,- in m'n hoofd voor die pomp, dus heb hem nog een tikkeltje zwaarder gemaakt ;)

Best een stevige jongen! Mijn uitgangspunt was vooral: ik heb een AG zwembad met bijna 20m³ aan water.
We gaan er sowieso best vaak in zwemmen, waardoor het water weer afkoelt. (We zwemmen ook gewoon op koudere dagen).

Heb dan liever een pomp die het echt dik aan kan en daarna uit z'n neus staat te vreten, dan een pomp die de hele dag staat te draaien. Hoop dat ik het @Jazsie sign of approval heb hiermee :Y)
En voor minder dan de 2000 euro blijft er nog 200 euro over over voor een Keterhuisje >:)

Hier nog een andere uitvoering wel ook ruimer maar dieper en in de aanbieding.

https://www.praxis.nl/tui...et/wit-2-2m%C2%B2/5639938

En deze zoals de foto wel gratis bezorgen.

https://www.wehkamp.nl/ke...Att3EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Staat er nog een rond dezelfde prijs maar met 60 euro bezorging :?

Keuze genoeg zou ik maar zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ElGrandoNeuso schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:45:
backwash kan .. maar dat doe ik in de 4 maanden dat hij aanstaat niet .. maar ja een 6m3 met een 4-5m3 bad, ik geef wel aan mrs.vso die doet ze in de wasmachine erna .. zijn ze weer lekker fris .. je hoeft ze niet echt erin te doen maar why not ..

Wil je het niet gooi je hem leeg bolletjes weg en koop je voor 3 tientjes een nieuwe doos oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MarcoKL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Niet echt een antwoord op te geven, tuurlijk is het bad paar keer extreem warm geworden ..dat je stopt met pompen om 13:00 oid ..
Want met een betere "configuratie" had ik ipv nu maar 10x ... wel 20 of 30 keer kunnen genieten ..

kan een andere configuratie .. ja in mijn geval was dat een optie geweest, wellicht ook bij jou .. is het wijs ? dunno ..epdm is de wijzere keuze in mijn optiek

ps ik heb al 12 jaar "zwembaden" en hiervoor had ik een EPDM solar"bag" .. van 100,- die haalt het echt niet met de intex 15,- / 25,- zonnetroep .. omdat ik een dak optie heb en de pvc ook "goedkoop" was ben ik daarop overgeschakeld .. EPDM was mijn ook te duur .. heb ik nu van geleerd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat je hetzelfde resultaat kunt behalen als met tyleen 16mm volgens een ruwe berekening.
Het aantal baantjes heen en terug tellen maal de lengte en dat omzetten in hoeveel meter tyleen voor ongeveer hetzelfde resultaat.
Weet niet hoeveel baantje standaard deze matten zijn op rij.
huh ? bedoel je dat 12x6m evenveel effect heeft als 1 slang van 72m ?

Als het water namelijk na 3m al de maximale temp zal bereiken dan zal je in het eerste geval 12x zoveel water kunnen verwarmen .. en in het 2de geval is 69m gewoon "waardeloos"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:03:
[...]

huh ? bedoel je dat 12x6m evenveel effect heeft als 1 slang van 72m ?

Als het water namelijk na 3m al de maximale temp zal bereiken dan zal je in het eerste geval 12x zoveel water kunnen verwarmen .. en in het 2de geval is 69m gewoon "waardeloos"
Ja zo ging mijn gedachte ongeveer, maar niet vanuit dat de temp al op 3meter op max zit je oppervlakte blijft dan hetzelfde met tyleen aan lengte op rol of in vierkant leggen als met epdm matje effect of ik knip 10 maal 6 meter van de rol tyleen af leg ze naast elkaar en via een buis zoals de epdm matjes zijn gemaakt.

Stel je hebt een epdm matje je aanvoerbuis is dan verdeelt met 10 kanalen (baantjes) over een lengte van 6 meter je water stroom van a naar b over de 10 kanalen verdeeld en komt weer gezamenlijk weer bijeen via de uitvoer van je buis dan wordt je temperatuur water aan het einde toch hetzelfde als ik 10 maal 6 meter neem is dat 60 meter tyleen.

Het effect van 3 glazen in dit geval de 10 kanalen gevuld met warm water alle 3 dezelfde temperatuur zeg maar 30 graden en inhoud en voeg de 3 glazen water samen dan verandert mijn temperatuur toch niet dan blijft de temperatuur toch op 30 graden.

Hiervan ging ik van uit als ik het zo mag duiden in mijn uitleg :)

Dat een temp al op bepaalde bereik zit betreft op een bepaalde lengte dat is moeilijk in te schatten en zo 123 uit te rekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 17-03-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:14:
[...]

Ja zo ging mijn gedachte ongeveer, maar niet vanuit dat de temp al op 3meter op max zit je oppervlakte blijft dan hetzelfde met tyleen aan lengte op rol of in vierkant leggen als met epdm matje effect of ik knip 10 maal 6 meter van de rol tyleen af leg ze naast elkaar en via een buis zoals de epdm matjes zijn gemaakt.

Stel je hebt een epdm matje je aanvoerbuis is dan verdeelt met 10 kanalen (baantjes) over een lengte van 6 meter je water stroom van a naar b over de 10 kanalen verdeeld en komt weer gezamenlijk weer bijeen via de uitvoer van je buis dan wordt je temperatuur water aan het einde toch hetzelfde als ik 10 maal 6 meter neem is dat 60 meter tyleen.

Het effect van 3 glazen in dit geval de 10 kanalen gevuld met warm water alle 3 dezelfde temperatuur zeg maar 30 graden en inhoud en voeg de 3 glazen water samen dan verandert mijn temperatuur toch niet dan blijft de temperatuur toch op 30 graden.

Hiervan ging ik van uit als ik het zo mag duiden in mijn uitleg :)

Dat een temp al op bepaalde bereik zit betreft op een bepaalde lengte dat is moeilijk in te schatten en zo 123 uit te rekenen.
ik zeg dat op 3m het water al "max temp" heeft bereikt ..maar dat hangt natuurlijk af van veel factoren. Maar stel dat het zo is .. de enige manier om effectief te verwarmen is je water (32/38mm slang) te verdelen over een zo groot mogelijke oppervlakte .. dus liever 300 buisjes van 2mm dan 3buisjes van 10mm

waterkunde/dynamica is erg complex bv als je de buis smaller maakt stroomt het water sneller (duim op of van de tuinslang af met kraan open) is simpel maar hoe je dat dus berekend met een ZFP + een verdeler .. wauw .. daar heb ik nog niks over gevonden.

Bij EPDM vs PVC is de warmte overdracht waardes bekend .. en schelen op papier marginaal maar wellicht is er toch wegens constructie-methodieken de EPDM variant dan toch beter.

Ander iets is, dat de collector-buis (de verdeler van bv 32/38mm slang naar 10x 4mm buizen bv) dat je die moet in elkaar frutselen ..
Tyleen vond ik de warmte overdrachts waarde niet ..

Een fout die veel mensen maken is hoe heter het water uit mijn (zonne)verwarming komt hoe effectiever hij is maar juist bij een klein verschil tussen in/uit ben je het meest effectief bezig

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]
Om een betere indicatie te geven, filtervat wat je ziet hoort 100kg zand in ;).
J.E. Weinor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]

En hier de afmetingen.

[Afbeelding]
Ja dat lijkt mij een lekker ruim huisje, was mijn plan ook alleen moet het wel passen in de tuin :P
Mis nu wel wat opslag, was opzich wel handig geweest.
Dennahz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Approved !

Zonder gekheid, je gaat er zelf heel blij mee zijn. Zeer benieuwd straks naar je opzet (foto's)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
De pomp is binnen. Dit is met 38mm buizen, en ik heb een 32mm bad. Wat heb ik dan nog meer nodig? Adapters, afsluiters, of is daar een andere manier voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Rickgsx-r schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:08:
De pomp is binnen. Dit is met 38mm buizen, en ik heb een 32mm bad. Wat heb ik dan nog meer nodig? Adapters, afsluiters, of is daar een andere manier voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hW22bMRb97S2EH3bA39Ct3e2e3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xHNOMCaq3p3scEpiVdotycaC.jpg?f=user_large

Tenminste de standaard aansluiting wat bij je zwembad bad zit bestway of intex de grotere en duurdere versie zitten vaak met draaisluitingen.en evt afsluitkraan even bij je bad kijken welke aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@J.E. Weinor deze moet hij hebben .. niet degene die je aangaf ... teminste als je op een zfp (intex bijvoorbeeld) aansluit

Afbeeldingslocatie: https://zwembaddealer.nl/wp-content/uploads/2019/12/Intex-Adapter-3238mm.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 18-03-2021 11:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:13:
[...]

@J.E. Weinor deze moet hij hebben .. niet degene die je aangaf ... teminste als je op een zfp (intex bijvoorbeeld) aansluit

[Afbeelding]
Beide is mogelijk. Het is maar net wat je wil en/of wat je al in huis hebt.
Wil je meteen naar 32 of 38mm buis vanaf je pomp dan pak je inderdaad deze. Hier meer uitleg.
De vraag is dan alleen nog wat je aan de kant van het zwembad doet/hebt.

Wil je echter de 38mm buis gebruiken naar je zwembad (die volgens mij bij de pomp zit), dan kan je die @J.E. Weinor weergeeft pakken.
Dat is deze, die sluit je dan aan op het einde van je 38 mm buis aan (mits er schroefaansluiting bij/aan zit). Je hebt hem 2x nodig. Voor je in en uitlaat.

@Rickgsx-r wat heb je al in huis of wat zit bij het zwembad ?
Als je nog geen zeef en uitlaat in 32 mm hebt, dan heb je de volgende sowieso ook nodig:
https://www.top-zwembadsh...badpomp-11070-32-mm-11070 (2x)
https://www.top-zwembadsh...-mm-zwembaden-11071-12364 (1x)
https://www.top-zwembadsh...zwembad-11072-12197-32-mm (1x)

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 18-03-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Ik heb wel een zeef en een inlaat bij m'n bad. Ik zou dus met die adapters weg kunnen die j.e. weinor aangeeft. Maar dan moet ik alsnog 2 afsluiters kopen voor aan het bad? Ik heb wel 2 blauwe pluggen bij m'n bad gehad, maar die kan ik niet gebruiken als die zeef en inlaat erop zitten.

Met mun huidige CFP, tilde ik de pomp gewoon op de rand om de filter te wisselen. Gaat met die zandfilter dus echt niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Uiteindelijk heb ik die afsluiters enkel nodig als ik de voorfilter van de zfp schoon wil maken toch? Dus 2 afsluitdopjes zou op zich ook geen ramp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Beide is mogelijk. Het is maar net wat je wil en/of wat je al in huis hebt.
Wil je meteen naar 32 of 38mm buis vanaf je pomp dan pak je inderdaad deze. Hier meer uitleg.
De vraag is dan alleen nog wat je aan de kant van het zwembad doet/hebt.

Wil je echter de 38mm buis gebruiken naar je zwembad (die volgens mij bij de pomp zit), dan kan je die @J.E. Weinor weergeeft pakken.
Dat is deze, die sluit je dan aan op het einde van je 38 mm buis aan (mits er schroefaansluiting bij/aan zit). Je hebt hem 2x nodig. Voor je in en uitlaat.

@Rickgsx-r wat heb je al in huis of wat zit bij het zwembad ?
Als je nog geen zeef en uitlaat in 32 mm hebt, dan heb je de volgende sowieso ook nodig:
https://www.top-zwembadsh...badpomp-11070-32-mm-11070 (2x)
https://www.top-zwembadsh...-mm-zwembaden-11071-12364 (1x)
https://www.top-zwembadsh...zwembad-11072-12197-32-mm (1x)
Ja klopt @Rickgsx-r heeft een ZFP intex 6m3 besteld daar zit standaard de slang bij mee geleverd 38mm van 3 meter die draai je zo vast aan je pomp en zwembad zonder klem.
Hij heeft een zwembad met met 32 mm uitgang vaak zit de slang met klem aan vast, ik weet niet welk zwembad hij precies heeft vandaar mijn foto de adapter daar kun je de intex ZFP zo op vast schroeven.

de andere uitvoering in je afbeelding met draai tule draai je op je pomp of zwembad de slang klem je met klem weer aan vast. de slang lengte kun je zelf bepalen.
maar het zou zonde zijn om je intex slang van je pomp niet te gebruiken tenzij je langer dan 3 meter gaat met je aansluiting wat standaard is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Je kunt ook je bad aanpassen. Heb ik vorig jaar ook gedaan. Geen moment spijt van gehad.
Voorbeeldfilmpje: YouTube: Intex Pool 1.25 to 1.5 conversion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Rickgsx-r schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:30:
Uiteindelijk heb ik die afsluiters enkel nodig als ik de voorfilter van de zfp schoon wil maken toch? Dus 2 afsluitdopjes zou op zich ook geen ramp zijn.
Heb je geen fotos evt zwembad en de onderdelen die er bij zitten soms kan ik je moeilijk volgen waar je nou precies over hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
J.E. Weinor schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:39:
[...]

Heb je geen fotos evt zwembad en de onderdelen die er bij zitten soms kan ik je moeilijk volgen waar je nou precies over hebt :)
Ik heb een bestway steelmax 305.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTHk93hM-NpKaOuYi1fflCXZhrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaJIopZslbHbCnJEjqxlsPFd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:13:
[...]

[Afbeelding]
Dat ligt er aan of je de slang van je intex ZFP gebruikt of niet die meegeleverd is, gebruik je de slang van je Intex pomp dan gebruik je de adapter in mijn afbeelding en anders de hier bovenstaande afbeelding.

de aansluiting van je zwembad zijn meestal standaard met klemverbinding en filterpompen de duurdere en groter versies zwembaden ziten vaak schroefsluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Klopt. Dat aansluiten komt ook wel goed. Ik ga de 38mm buizen gebruiken. Ik wil de bypass van pvc maken, en dan kan ik mooi die slang daar aan schroeven.

Ik twijfelde of ik die afsluiters nodig heb. Deze zitten niet bij m'n bad. Maar denk dat ik deze beter wel kan bestellen.

Hoeveel nut heeft dit?
https://zwembaddealer.nl/...McYlYYsTfW0BoCCHgQAvD_BwE

Als ik die bestel, zitten die adapters er bij, en ben ik net zoveel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-05 17:40
Ik ben ook weer begonnen met het zwembad seizoen..
Vorig jaar alles tip top in orde gemaakt.. alleen de ondergrond kon nog wel wat aandacht gebruiken..

Nu voor dit jaar 20m² rubber tegels besteld... daardoor hoop/verwacht ik ook mooie isolatie te realiseren.. weinig onderhoud nodig en van de winter kan er gewoon de trampoline weer op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
De adapter van mijn afbeelding gebruiken voor je zwembad om je intex ZFP met bijgeleverde slang op aan te sluiten.

Ga je langer dan de standaard 3 meter dan de afbeelding van @vso gebruiken daar heb je er vier van nodig 2 voor de pomp kant en 2 voor je zwembad de adapter in mijn afbeelding heb je ook nodig.
maar gebruik je de standaard intex slang heb je alleen maar de 2 adapters nodig die ik eerst noemde.

Hier een link naar voordelige aansluit koppeling en afsluitkraan daar ook een en ander besteld meestal liggen de prijzen hoger en heeft goede service.

https://www.stesha.be/nl/...oren-algemeen-wisselstuk/

[ Voor 14% gewijzigd door J.E. Weinor op 18-03-2021 14:32 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 167 Laatste