Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
Rickgsx-r schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:37:
eBay betrouwbaar? Nog nooit iets besteld daar.
Bestel al jaren via ebay als ik een bepaalde artikel op het oog heb en nooit geen problemen mee ervaren of het nu via de uk usa of buurtland Duitsland en Nederland ging, artikelen netjes thuisbezorgt geen probleem.

Misschien dat andere forumleden andere ervaringen hebben maar ik in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-06-2022
J.E. Weinor schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:46:
[...]

Net ook weer op ebay voor een ZFP 6m3 gratis bezorgen gewoon via Nederland 199,95 euro terwijl bij de ander wel 299 euro of meer wordt gevraagd voor de zelfde pomp.
En via ebay bestelling goed te doen mocht er iets zijn staat ebay garant

https://www.ebay.nl/itm/3...7?chn=ps&mkevt=1&mkcid=28
Die prijs hebben ze inmiddels ook aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:40
J.E. Weinor schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:23:
[...]

Bestel al jaren via ebay als ik een bepaalde artikel op het oog heb en nooit geen problemen mee ervaren of het nu via de uk usa of buurtland Duitsland en Nederland ging, artikelen netjes thuisbezorgt geen probleem.

Misschien dat andere forumleden andere ervaringen hebben maar ik in ieder geval niet.
Hier ook al jaren goede ervaringen met Ebay

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badleek
  • Laatst online: 05-08-2022
Wat off-topic, maar ik ben ook curieus wat ik zou kunnen doen met een slimme stekker, maar ik wacht eigenlijk op de stekker van HomeWizard die momenteel in beta zit.

Ik ben tevreden over hun P1 wifi meter dus ik heb geduld om nog even te wachten op hun stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:19
badleek schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:23:
Wat off-topic, maar ik ben ook curieus wat ik zou kunnen doen met een slimme stekker, maar ik wacht eigenlijk op de stekker van HomeWizard die momenteel in beta zit.

Ik ben tevreden over hun P1 wifi meter dus ik heb geduld om nog even te wachten op hun stekker.
Als je een (zand)filterpomp of warmtepomp aansluit met een slimme stekker zou je het volgende kunnen doen:
- op afstand aan/uit zetten
- instellen welke tijden ze aan gaan
- stroom meten van het apparaat (of apparaten) dat is aangesloten

Heb je in je circuit ook nog temperatuursensoren (of andere sensoren) zou je het kunnen combineren. Bij temp X zet warmtepomp aan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:00:
[...]

Als je een (zand)filterpomp of warmtepomp aansluit met een slimme stekker zou je het volgende kunnen doen:

Heb je in je circuit ook nog temperatuursensoren (of andere sensoren) zou je het kunnen combineren. Bij temp X zet warmtepomp aan bijvoorbeeld.
Precies dat :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:00:
[...]

bedoel je nu dat je op slimme stekkers OOK nog temperatuursensors aan kan sluiten ..:?

zo ja dan heb ik niks gezegd ..

Anders is het namelijk wel handig dat men weet :
- veel slimme stekers met ESPhome project oid .. voorzien kunnen worden van custom firmware
- veel slimme stekers hebben 99,9999% kans dat je simpel een temp sensor aan kan sluiten .. hooguit 3 draadjes solderen (99,999% is solderen dus niet eens nodig)

Beetje hotglue/siliconenkit bij twijfel is vaak een middel om de boel waterdicht te maken..

bv de Shelly en Sonof is het de 2 producten samen kopen en via de smart-software kan je verder aan de slag .. niet veel "custom" zooi nodig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:33:
[...]

bedoel je nu dat je op slimme stekkers OOK nog temperatuursensors aan kan sluiten ..:?

- veel slimme stekers met ESPhome project oid .. voorzien kunnen worden van custom firmware
- veel slimme stekers hebben 99,9999% kans dat je simpel een temp sensor aan kan sluiten .. hooguit 3 draadjes solderen (99,999% is solderen dus niet eens nodig)

Beetje hotglue/siliconenkit bij twijfel is vaak een middel om de boel waterdicht te maken..

bv de Shelly en Sonof is het de 2 producten samen kopen en via de smart-software kan je verder aan de slag .. niet veel "custom" zooi nodig
Dat bedoelde ik in eerste instantie niet, maar dat is inderdaad ook een optie. Met "in je circuit" bedoelde ik simpelweg ergens in je waterleidingen.

Persoonlijk zou ik een slimme stekker niet gaan open maken om er sensoren bij te doen. Maar het zal vast kunnen.

Verder heb je bij Shelly de mogelijkheid om een add-on te kopen waarmee je een temperatuursensor aan kan sluiten. Je hebt dan nodig:
- een Shelly 1, of 1PM
- deze addon
- temperatuursensor DS18B20
Dat is ook een mooie optie en het prijsverschil met (een random) slimme stekker + nodemcu + sensor is denk ik vrij laag.

Kortom: het is maar net wat je zelf het makkelijkste vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Plenkske hoe je je sensors aansluit etc lijkt me niet erg intressant .. juist omdat er zoveel "opties" zijn..

De enige reden dat ik het opperde, was ook omdat "more with less" gedachte :) hoe minder componenten hoe minder stuk gaat / tot frustratie lijd

Als je nadenkt wat zijn de ideale plekken om te meten immers het heeft niet veel zin om te meten waar de temperatuur vrij constant is ..of juist erg wisselend .. immers als je verwarmt wil je het verschil tussen "vooraf" en "achteraf" weten .. maar bij een zonne-mat kan het juist handig zijn om meerdere meetpunten ofzo te hebben omdat je weet of je mat ook optimaal benut word.

Ander punt is natuurlijk algen groei .. bij bepaalde temperaturen is algengroei namelijk enorm ideaal .. dan wil je juist bv meer chemicalien toevoegen

Zelf zit ik wel eens te denken of het nut heeft een "kleur" meting te doen .. immers een 8mp camera is ook maar een paar euro .. ik hoef alleen maar te weten of het water doorzichtig/wit of groen is .. nee geen colorimeter .. maar lekker grof . zo van " is het minder doorzichtig" --> meer chemicalien .. toevoegen ..

Het zou al fijn zijn als je bv de waarde van je chloor bv al bij 2 - 5 kan houden oid .. ook al moet het 7 zijn .. weten dat het altijd schommelt tussen 2 en 5 als je niks doet is wel fijn ..
Alhoewel ik nu best goeie resultaten houd door eens per 5 tot 7 dagen gewoon de chloordispenser bij te vullen. ..

voor een AG zou ik geen zout nemen btw .. als ik de afgelopen tijd zout gehad zou hebben dan had ik wegens lekke liner(s) en andere reden van waterverliezen .. best veel zout verloren .. teminste dat schat ik zo in ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:43:
@Plenkske hoe je je sensors aansluit etc lijkt me niet erg intressant .. juist omdat er zoveel "opties" zijn..

De enige reden dat ik het opperde, was ook omdat "more with less" gedachte :) hoe minder componenten hoe minder stuk gaat / tot frustratie lijd
Omdat je vorige bericht over een mogelijke aansluiting ging, gaf ik simpelweg een aanvulling daarop. Dan weet men dat ook voor wie hier leest.

Qua componenten ben ik het wel eens hoor. Beetje KISS principe.
Ik kijk daarbij: vind ik het nuttig om toe te voegen, ga ik het echt gebruiken en kan ik het zelf maken/onderhouden.
Maar ik beschouw domotica ook als hobby dus ik vind het ook gewoon leuk om daar mee te klooien en handigheid in te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Wie weet voor mijn volgende doel als aanpassing op het huidig project :) evt volgend jaar, maar voorlopig even niet.

Met Slimme stekkers aan de gang ziet er belovend uit op dat gebied.

Maar dan eerst het wifi op orde stellen voor buiten om voor deze mogelijkheid gebruik te maken, maar dat zal dan gaan via een switch PoE utp kabel naar evt buiten antenne, met een repeater of wifi versterker biedt geen oplossing, ben daar wel eens mee bezig geweest maar dat gaf geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Rickgsx-r schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 05:18:
[...]

Die prijs hebben ze inmiddels ook aangepast.
Zo zie je maar weer betreft de prijzen dat kan van het ene na de andere dag veranderen tot soms belachelijke prijzen die ze vragen.

Je hebt geluk of pech heb je pech :? dan betaal je te veel voor het zelfde artikel dan de normale reguliere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Dat bedoelde ik in eerste instantie niet, maar dat is inderdaad ook een optie. Met "in je circuit" bedoelde ik simpelweg ergens in je waterleidingen.

Persoonlijk zou ik een slimme stekker niet gaan open maken om er sensoren bij te doen. Maar het zal vast kunnen.

Verder heb je bij Shelly de mogelijkheid om een add-on te kopen waarmee je een temperatuursensor aan kan sluiten. Je hebt dan nodig:
- een Shelly 1, of 1PM
- deze addon
- temperatuursensor DS18B20
Dat is ook een mooie optie en het prijsverschil met (een random) slimme stekker + nodemcu + sensor is denk ik vrij laag.

Kortom: het is maar net wat je zelf het makkelijkste vind :)
Ik heb ook deze DS18B20 censors met een kabel lengte van 3 meter, van 1 censor moet ik straks een kabel verlengen met 2 meter.
Welke kabel kan ik daar het beste voor gebruiken heb het internet opgezocht maar kan daar niet echt iets over vinden voor een juiste kabel wat er voor gebruikt en geschikt voor is.
En link zal handiger zijn in het zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Plenkske Daar is deze thread voor je hoeft ook niet elke keer je acties uit te leggen .. ik vind het leuker om met elkaar iets te bedenken :)

Ik zou via 1 arduino het liefst 20 sensors uitlezen via een vast cyclus .. teminste er is geen enkele reden om elke 2ms de temperatuur te weten van 1 locatie .. elke 30.000ms of beter gezegd elke 30seconden is al extreem veel.. sterker nog 5 minuten is al "teveel" ,,, Zelf zou ik een default van 5 a 10 minuten aanhouden en een "test" stand van 1 minuut .. maar goed dat is software ..

Ik denk zelf dat de lengte van de bedrading eerder een uitdaging is ..teminste dat tussen de arduino en (temp)sensor ik gok dat 20m een redelijk normale afstand is . als je de uitgangstemp van je epdm mat wilt meten.

@J.E. Weinor tja goeie kwaliteit / dikte v.d kabel is wel relevant .. je zou bv speaker kabel kunnen proberen veel koper en redelijk dik ..
Beste is een DIY ijk station bouwen met diverse temperaturen .. omdat de sensors ook zelf een afwijking hebben oid .. kan je het beste 10 tests doen met 3 a 4 verschillende lengte kabels in een excel sheet bij houden .. en kies je de betrouwbaarste oid ..

Als ik 12 sensors 4x3 sets, waarbij elke set een andere kabel lengte zou willen plaatsen dan zou ik 16 (4x4 sets ervan maken en de 4de set ergens uit het zicht doen (uit de zon oid ..) maar wel zodanig dat ik een vast referentie temperatuur heb .. dus die laatste set zou altijd 1 temperatuur moeten lezen alleen de kabel lengte verschilt ..

maar goed :) dit zijn leuke dingen om een ei over te leggen : )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Ik heb ook deze DS18B20 censors met een kabel lengte van 3 meter, van 1 censor moet ik straks een kabel verlengen met 2 meter.
Welke kabel kan ik daar het beste voor gebruiken heb het internet opgezocht maar kan daar niet echt iets over vinden voor een juiste kabel wat er voor gebruikt en geschikt voor is.
Wat in vrijwel elke tutorial die je online vind terugkomt is dat ze simpelweg 'jumper wire' gebruiken. Maar het ligt er misschien ook aan waar de sensoren op gaat aansluiten, welke kabel het handigste is... Weet ik verder ook niet, ik ben geen elektricien ;)

Een nederlandse tutorial die ik tegen kwam:
https://ehoco.nl/zelf-ds1...speasy-voor-domoticz/amp/

Echter benoemen veel andere tutorials dat het beter is om een 4.7k weerstand er tussen te zetten.
Zie hier bv voor schema's:
https://randomnerdtutoria...-server-with-arduino-ide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:58:
@Plenkske Daar is deze thread voor je hoeft ook niet elke keer je acties uit te leggen .. ik vind het leuker om met elkaar iets te bedenken :)
Als je mij specifiek tagged met de opmerking "lijkt me niet erg interessant" , dan mag ik daar toch op reageren ?
Ik zou via 1 arduino het liefst 20 sensors uitlezen via een vast cyclus .. teminste er is geen enkele reden om elke 2ms de temperatuur te weten van 1 locatie .. elke 30.000ms of beter gezegd elke 30seconden is al extreem veel.. sterker nog 5 minuten is al "teveel" ,,, Zelf zou ik een default van 5 a 10 minuten aanhouden en een "test" stand van 1 minuut .. maar goed dat is software ..
Waarom wil je 12 of 20 sensoren ?

[ Voor 17% gewijzigd door Plenkske op 09-03-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Ik denk zelf dat de lengte van de bedrading eerder een uitdaging is ..teminste dat tussen de arduino en (temp)sensor ik gok dat 20m een redelijk normale afstand is . als je de uitgangstemp van je epdm mat wilt meten.

@J.E. Weinor tja goeie kwaliteit / dikte v.d kabel is wel relevant .. je zou bv speaker kabel kunnen proberen veel koper en redelijk dik ..
Beste is een DIY ijk station bouwen met diverse temperaturen .. omdat de sensors ook zelf een afwijking hebben oid .. kan je het beste 10 tests doen met 3 a 4 verschillende lengte kabels in een excel sheet bij houden .. en kies je de betrouwbaarste oid ..

Als ik 12 sensors 4x3 sets, waarbij elke set een andere kabel lengte zou willen plaatsen dan zou ik 16 (4x4 sets ervan maken en de 4de set ergens uit het zicht doen (uit de zon oid ..) maar wel zodanig dat ik een vast referentie temperatuur heb .. dus die laatste set zou altijd 1 temperatuur moeten lezen alleen de kabel lengte verschilt ..

maar goed :) dit zijn leuke dingen om een ei over te leggen : )
Nee er hoeft geen geluid uit de censor te komen met een speakerkabel :) en met dikke koper draden hoeft niet zon zware versterker aan vermogen achter te liggen om de temp te lezen. >:)

De draden uit de censor standaard zijn de kern er van zijn vrij dun en van 1 t/m 3 meter lengte verkrijgbaar op Ali die op advies van @Jazsie zijn genomen en werken perfect tijdens proef en af te lezen via de 3 displays in mijn verdeelkast .

De display zelf kan je kalibreren door de juiste temp in te stellen.

Ja koper draad gebruik ik altijd voor de speaker :) en zijn zuurstof vrij wegens oxidatie en zijn van kwaliteit.

En koperdraadraden algemeen zijn altijd beter maar ook hierin zitten er verschillen van puur tot een beschermlaagje.

De berekenen die je noemt geen kaas van gegeten 8) maar ik heb 1 censor die ik moet verlengen en vraag mij af of er bepaalde kabels verkrijgbaar zijn in de handel.

Wat ik nog evt kan doen een kabel 2 meter van een censor afknippen die als extra reserve zijn besteld om te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Wat in vrijwel elke tutorial die je online vind terugkomt is dat ze simpelweg 'jumper wire' gebruiken. Maar het ligt er misschien ook aan waar de sensoren op gaat aansluiten, welke kabel het handigste is... Weet ik verder ook niet, ik ben geen elektricien ;)

Echter benoemen veel andere tutorials dat het beter is om een 4.7k weerstand er tussen te zetten.
De censors worden aangesloten op een digital display geschikt speciaal voor dit type censor de aflezing is gewoon (analoog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzDS1tKN7_12AbCh5kLPF0fhMSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SPfiwW8Bh46BfAnprdJuja5p.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Voor 5 meter voldoet gewoon 3 aardige kabel prima. Ga je langs 220V etc dan beter UTP kabel gebruiken zodat je de overige ongebruikte paren als afscherming kan gebruiken.

Ik moet verplicht "shieled" kabels gebruiken want anders kan ik niks uit lezen... lang leve FR die stoort :).
Plenkske schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Je moet een 4.7k weerstand gebruiken. Zonder gaat het niet werken op een arduino.
Arduino moet weten moet weten wat low/high is en daar is deze "pull up" weerstand voor.

Ga je verder dan 10m in kabellengte dan raad ik 2.2k weerstand aan tussen de vcc (+) en data lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:25:
[...]
Als je mij specifiek tagged met de opmerking "lijkt me niet erg interessant" , dan mag ik daar toch op reageren ?
Dan is er iets in de overdracht verkeerd gegaan.

Ik had het erover hoe je alles op elkaar aansluit (solderen, connector of klemcontact .) welke van deze vormen je doet is niet zo belangrijk. dat was meer de intentie .teminste
Waarom wil je 12 of 20 sensoren ?
omdat je diverse soorten informatie met 1 soort sensor kan achterhalen.

De meest overduidelijke is de watertemperatuur . (duh) maar je kan ook
- verschillen tussen pomp snelheden
- optimaal gebruik van je (zonne)verwarming .. bv hoe veel van je mat gebruik je met welke pompsnelheid..
immers zolang je pompt daalt de warmte in de "mat" ..
- verloren warmte ..
- of stroomt er uberhaupt water (je verwacht een veranderering maar er is geen)

Andere voorbeelden is dat je op diverse locaties kan meten .. en dat je dan afvraagt waarom je bv op 5 of 10 plekken van je zwembad zou willen meten ? is dat je een een gemiddelde kan nemen of het opwarmen van het water direct door de zon versus schaduw ..

tijd terug was er discussie in dit of vorig topic over de betrouwbaarheid van de sensors .. maar ja hoe meer metingen hoe dichterbij de waarheid je kan komen .. en hoe sneller een afwijkende sensor genegeerd kan worden .. ook hierom zou ik liever mits de kosten vs baten behapbaar zijn meerdere sensors plaatsen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:51:

Je moet een 4.7k weerstand gebruiken. Zonder gaat het niet werken op een arduino.
Arduino moet weten moet weten wat low/high is en daar is deze "pull up" weerstand voor.

Ga je verder dan 10m in kabellengte dan raad ik 2.2k weerstand aan tussen de vcc (+) en data lijn.
Ja, daar was ik vanuit gegaan dus die heb ik klaar liggen om te gebruiken.
Ik heb de temperatuursensoren gekocht met 10 meter, maar in mijn huidige plan heb ik die bij lange na niet nodig... dus daar gaat een heel stuk vanaf :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11
PostNL heeft weer een ronde kunnen maken bij ons, gisteren het volgende ontvangen:

- Intex Solar Cover 305cm
- Intex Afdekzeil 305cm
-Thermowells tbv ds18b20 sensoren

Verder staat er nog een bestelling van PVC24 in backorder, op de één of manier is veel 50mm spul niet op voorraad op dit moment :+

De thermowells zijn dezelfde als @vso gebruikt, ze waren binnen een week vanut China geleverd, erg snel! Wel jammer dat ik pas achteraf bedacht dat een flowmeter misschien ook handig is, nog even nabestellen dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/thermowell.jpg

Aluminium profielen en deksel zitten inmiddels op de kist:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_kist2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_kist3.jpg

Tijd voor wat warmer weer zodat we verder kunnen met opbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:51:
[...]

Voor 5 meter voldoet gewoon 3 aardige kabel prima. Ga je langs 220V etc dan beter UTP kabel gebruiken zodat je de overige ongebruikte paren als afscherming kan gebruiken.

Ik moet verplicht "shieled" kabels gebruiken want anders kan ik niks uit lezen... lang leve FR die stoort :).

[...]

to zover snap ik hem ...
why ????? wat is de gedachte erachter .. deze heb ik nog nooit gezien/gehoord .. en er zal vast een logica achter zitten waarom dit handig is .. dus please explain

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
LiquidSmoke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:11:
PostNL heeft weer een ronde kunnen maken bij ons, gisteren het volgende ontvangen:

- Intex Afdekzeil 305cm

Verder staat er nog een bestelling van PVC24 in backorder, op de één of manier is veel 50mm spul niet op voorraad op dit moment :+

De thermowells zijn dezelfde als @vso gebruikt, ze waren binnen een week vanut China geleverd, erg snel! Wel jammer dat ik pas achteraf bedacht dat een flowmeter misschien ook handig is, nog even nabestellen dus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik denk dat je @Jazsie bedoelt of andere forum leden ik heb ze nog op het verlang lijstje staan maar nog niet besteld .. ik ben nog in de design fase :D

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
vso schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:54:
[...]

ik denk dat je @Jazsie bedoelt of andere forum leden ik heb ze nog op het verlang lijstje staan maar nog niet besteld .. ik ben nog in de design fase :D
My bad, kwam ergens in dit topic een Ali link tegen, die gevolgd en meteen besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Over die thermowell gesproken... Ik was even mijn onderdelen aan het bekijken en wat ik nog nodig heb.
Nu kwam ik erachter dat ik per ongeluk thermowell met NPT draad heb gekocht op ali (en is al binnen).
Kan ik deze toch waterdicht in een T-Stuk krijgen ? Of moet ik mijn verlies nemen en nieuwe thermowells bestellen ? Of weet iemand hier nog een andere creatieve oplossing :)

edit: even gezocht op verloopstukjes maar die zijn duurder dan nieuwe thermowells bij ali...

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 10-03-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Plenkske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:13:
Over die thermowell gesproken... Ik was even mijn onderdelen aan het bekijken en wat ik nog nodig heb.
Nu kwam ik erachter dat ik per ongeluk thermowell met NPT draad heb gekocht op ali (en is al binnen).
Kan ik deze toch waterdicht in een T-Stuk krijgen ? Of moet ik mijn verlies nemen en nieuwe thermowells bestellen ? Of weet iemand hier nog een andere creatieve oplossing :)

edit: even gezocht op verloopstukjes maar die zijn duurder dan nieuwe thermowells bij ali...
Geen idee of dat passend te krijgen is, maar dit zijn in ieder geval degene die ik heb besteld (BSP schroefdraad), 50mm versie 2 stuks was 7,07 euro.

Bedoeling is om ze hier in te schroeven, 50mm x 1/2" uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
LiquidSmoke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Geen idee of dat passend te krijgen is, maar dit zijn in ieder geval degene die ik heb besteld (BSP schroefdraad), 50mm versie 2 stuks was 7,07 euro.

Bedoeling is om ze hier in te schroeven, 50mm x 1/2" uitvoering.
Dat is inderdaad de bedoeling :)

Wat ik nog gevonden heb is dat NPT soms wel past op BSP, maar niet waterdicht is. Dan vraag ik me dus af of dit met wat teflon tape op te lossen is.
Maar ik heb er geen ervaring mee dus vroeg ik me af of iemand dat weet hier ?
Of is er wellicht toch een goedkoop verloop ergens te krijgen ? Ik krijg het niet gevonden onder de 3 euro.

Als de conclusie is: niet doen en de goede bestellen, hoor ik het ook graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wat ik wel een uitdaging vind is welk product ik moet hebben
- BSP/NSP
- Lengte van de sonde / schroefding oid .. 0-100mm afstand(en) ..

richt je een beetje op het midden van de buis oid ? dat hij het water meet in het midden v.d buis ? lijkt me wel maar goed.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:48:
- BSP/NSP

richt je een beetje op het midden van de buis oid ? dat hij het water meet in het midden v.d buis ? lijkt me wel maar goed.
BSP is de standaard die we hier gebruiken. NPT is in Amerika de standaard volgens mij.
Lengte is een beetje afhankelijk van hoe je hem plaatst denk ik. In een T-stuk zou ik 50mm doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

In principe is het niet compatible, maar bij 1/2" en 3/4" zijn de threads per inch wel hetzelfde (bron).
Wanneer je een van die maten gebruikt, zou je kunnen kijken of je het met teflontape op kunt vangen, maar ik heb zelf een zekerder gevoel bij de juiste BSP schroefdraad.

[ Voor 3% gewijzigd door BounceMeister op 10-03-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
BounceMeister schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:30:
[...]

In principe is het niet compatible, maar bij 1/2" en 3/4" zijn de threads per inch wel hetzelfde (bron).
Wanneer je een van die maten gebruikt, zou je kunnen kijken of je het met teflontape op kunt vangen, maar ik heb zelf een zekerder gevoel bij de juiste BSP schroefdraad.
Dankje ! Het is in dit geval 1/2" dus misschien heb ik geluk.
Dan ga ik gewoon zorgen dat ik het snel uit kan proberen, zodat ik evt nog op tijd nieuwe thermowells kan bestellen en binnen heb.

Oftwel: snel T-stukken bestellen, kijken of het past en testen of het waterdicht is (ook met wat druk erop met tuinslang ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
- BSP/NSP

Ik heb 50mm sondes gekocht, die 50mm is inclusief de schroefdraad dus de sonde gaat niet helemaal tot de andere kant van het T-stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Tapeje om de thermowell dan draai je hem zo in een pvc T-Stuk :) met speciale loctide kan ook waar het voor geschikt is.

De censor in de thermowell doen is het handigste om de afsluit rubber er eerst uit te halen censor er in dan het het rubber ringetje en de draaiwartel langs de kabel vast draaien.
Doe je het niet de kans dat je de bescherming van je waterdichte censor er af trekt de bescherming stroopt als het ware omhoog. de opening is vrij nauw met de rubber er.

Daar kwam ik zelf achter tijdens het plaatsen van de censor in de thermowell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Dankje ! Het is in dit geval 1/2" dus misschien heb ik geluk.
Dan ga ik gewoon zorgen dat ik het snel uit kan proberen, zodat ik evt nog op tijd nieuwe thermowells kan bestellen en binnen heb.

Oftwel: snel T-stukken bestellen, kijken of het past en testen of het waterdicht is (ook met wat druk erop met tuinslang ofzo).
Moet even volgen waar jullie het over hebben met BSP/NSP als ik het goed heb onderling verschil in schroefdraad.

Ik heb de rvs thermowell via Ali lengte 5 cm en dat is de standaard zoals eerder in deze post en foto met 1/2 draad die past gewoon in een T-stuk 50mm met 1/2 binnendraad bij de Wildkamp een wit tapeje er omheen en draai de thermowell er zo in.

Kan het artikel T-stuk 50mm met 1/2 binnendraad niet meer terug vinden bij de wildkamp kan zijn uit assortiment of niet voorradig.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dQky7Fj

De specificaties gaf bij Ali aan voor de thermowell
Draad: BSP(G) Type 1/2 "DN15

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 10-03-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Moet even volgen waar jullie het over hebben met BSP/NSP als ik het goed heb onderling verschil in schroefdraad.

Ik heb de rvs thermowell via Ali lengte 5 cm en dat is de standaard zoals eerder in deze post en foto met 1/2 draad die past gewoon in een T-stuk 50mm met 1/2 binnendraad bij de Wildkamp een wit tapeje er omheen en draai de thermowell er zo in.

Kan het artikel T-stuk 50mm met 1/2 binnendraad niet meer terug vinden bij de wildkamp kan zijn uit assortiment of niet voorradig.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dQky7Fj

De specificaties gaf bij Ali aan voor de thermowell
Draad: BSP(G) Type 1/2 "DN15
Het begon ermee dat ik erachter kwam dat ik de verkeerde thermowell op Ali had besteld (en al binnen heb), met NPT draad.
Jij hebt de goeie besteld.

Maar ik weet inmiddels wat ik moet doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Hier een een handige link, het verschil tussen BSP/NSP. voor de gene die er iets van meer willen weten met maten.

http://m.nl.bovalves.net/...advorm%20van%20Whitworth).

Ook wel handig een schema er bij als je de inchmaten niet weet in diameter en met een schuifmaat de maat op meet weet je precies welke inch maat je nodig hebt scheelt weer een gezoek en minder vragen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6woz7cD6VQq2TAZ5BEuULVLN4I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60yq9xE8tBfbwGTWtcSRM56k.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door J.E. Weinor op 10-03-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 21:35
R20141016 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:39:
Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik ga toch maar voor de WP. Ik twijfel tussen deze 2:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

De bovenste is een inverter. Deze is energie zuiniger en geeft minder geluidsoverlast maar ook een stukje duurder....
Wat is wijsheid?
Voor welke ben je uiteindelijk gegaan? Ik zit zelf in hetzelfde dilemma:
Of deze 5kw voor iets goedkoper maar dan non inverter.
Deze 4kw inverter

voor een bad van zo'n 8500 liter. (intex frame pool 366x99)

(ook nog een optie: https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
LiquidSmoke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:11:

- Intex Afdekzeil 305cm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi gedaan, keep us posted!
vso schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:53:
[...]

to zover snap ik hem ...

[...]

why ????? wat is de gedachte erachter .. deze heb ik nog nooit gezien/gehoord .. en er zal vast een logica achter zitten waarom dit handig is .. dus please explain
Hoe langer de kabel, hoe meer kans op storing en voltage drop. Door lagere weerstand te nemen verhoog je de voltage op het einde van de draad en dus ook dat ondanks mogelijke storingen het signaal wel goed terug komt bij de Arduino/ESP :).

Met wat geluk past het wel, NTP loopt van smal naar dik. Probeer het erin te draaien, als dat lukt dan met wat teflon tape.
Check wel eerst of de draad formaat zelf wel redelijk gelijk zijn.
- BSP/NSP

Wij hebben hier BSP voor al het "PVC buizen spul".

Ga voor 50mm lengte, ik heb 35mm en 50mm liggen. De 55mm komt ongeveer 3/4 diep.
35mm kan, maar komt maar net iets dieper dan de binnenwand.
LiquidSmoke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:45:
[...]
Ik heb 50mm sondes gekocht, die 50mm is inclusief de schroefdraad dus de sonde gaat niet helemaal tot de andere kant van het T-stuk.
Inderdaad, is ook mijn ervaring.
TMCThomas schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:35:
[...]

Deze 4kw inverter

4 kW inverter :D

Slagje hoger mbt capaciteit is beter afhankelijk van welk zwemseizoen je "wilt".

Overigens is bij een inverter overcapaciteit alleen maar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:05
[...]

Deze 4kw inverter

Hmm ... heb het 366x99 bad + die 4 kW warmtepomp + intex 4m3/hr +intex zoutwatersysteem.
Enige dat ik nog mis is een paar koppelstukjes, mooier weer en het geduld dat dat ding pas in mei geleverd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:44:
Hoe langer de kabel, hoe meer kans op storing en voltage drop. Door lagere weerstand te nemen verhoog je de voltage op het einde van de draad en dus ook dat ondanks mogelijke storingen het signaal wel goed terug komt bij de Arduino/ESP :).
Ik begreep dat je een weerstand bij langere kabel toevoegt .. (dus 0 word 1) maar nu uit dit verhaal begrijp ik dat je Weerstand A vervangt door B .. dus 1 blijft 1..

Dat laatste klinkt dan wel logisch maar niet wat ik begreep :) overgens de uitleg zelf van je begrijp ik wel in deze en klinkt ook logisch :)
Wij hebben hier BSP voor al het "PVC buizen spul".
Wat ik bedoel is een zijaanzicht enzo :) wat is een beetje een optimale combo van t-stuk/schroefdraad etc ..

ik zou zelf de temp sonde op 50/50 van de buis diameter proberen te mikken maar ja .. dat is best een uitdaging begrijp ik een beetje ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
J.E. Weinor schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Zo zie je maar weer betreft de prijzen dat kan van het ene na de andere dag veranderen tot soms belachelijke prijzen die ze vragen.

Je hebt geluk of pech heb je pech :? dan betaal je te veel voor het zelfde artikel dan de normale reguliere prijs.
Ik heb daar dus dezelfde avond die pomp besteld. Nog voor het oude bedrag. In de omschrijving staat dat de spullen verzonden worden uit Eindhoven.
Volgens de track n trace van dpd ligt het pakketje nu in Italie :|
.

Staat ook bij dat het pakketje 1 bij 1 cm is, en dat het 1,8 kilo weegt. 8)7

Ben benieuwd, :?

Ik krijg in ieder geval geen baksteen opgestuurd. Die is veel lichter namelijk _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06
Rickgsx-r schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Ik heb daar dus dezelfde avond die pomp besteld. Nog voor het oude bedrag. In de omschrijving staat dat de spullen verzonden worden uit Eindhoven.
.

Ik krijg in ieder geval geen baksteen opgestuurd. Die is veel lichter namelijk _O-
Deze hebben ze ook:

https://www.produceshop.n...mT0gdI2CSQ4saAmttEALw_wcB

combi filterpomp + zoutsysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
vso schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 00:33:
[...]

Ik begreep dat je een weerstand bij langere kabel toevoegt .. (dus 0 word 1) maar nu uit dit verhaal begrijp ik dat je Weerstand A vervangt door B .. dus 1 blijft 1..

Dat laatste klinkt dan wel logisch maar niet wat ik begreep :) overgens de uitleg zelf van je begrijp ik wel in deze en klinkt ook logisch :)

[...]

Wat ik bedoel is een zijaanzicht enzo :) wat is een beetje een optimale combo van t-stuk/schroefdraad etc ..

ik zou zelf de temp sonde op 50/50 van de buis diameter proberen te mikken maar ja .. dat is best een uitdaging begrijp ik een beetje ..
Weerstand moet altijd ertussen, ongeachte de lengte. Waarbij de standaard waarde 4.7k is en bij langere kabels neem je dus lagere waarde. Moet niet maar kan helpen tussen het wel en niet werken van de sensor.
Zonder weerstand gaat het simpelweg niet werken :P.

Met 50mm sonde kom je iets verder dan de helft gok ik zo. Kan wel een foto maken voor je als je wilt. Ligt nog op de werkbank :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Weerstand moet altijd ertussen, ongeachte de lengte. Waarbij de standaard waarde 4.7k is en bij langere kabels neem je dus lagere waarde. Moet niet maar kan helpen tussen het wel en niet werken van de sensor.
Zonder weerstand gaat het simpelweg niet werken :P.

Met 50mm sonde kom je iets verder dan de helft gok ik zo. Kan wel een foto maken voor je als je wilt. Ligt nog op de werkbank :).
met een sonde van 50mm en 50 mm Thermowell zit de sonde helemaal aan de bodem van je Thermowell je pvc T-stuk 50mm met binnen draad 1/2 zit je thermowell ongeveer 1 cm van de binnenwand van de pvc buis af 50mm is het max aan lengte wat er ingedraaid kan worden.

Tenminste als je bedoedt met een 50mm sonde verder dan de helft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
J.E. Weinor schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:30:
[...]

met een sonde van 50mm en 50 mm Thermowell zit de sonde helemaal aan de bodem van je Thermowell je pvc T-stuk 50mm met binnen draad 1/2 zit je thermowell ongeveer 1 cm van de binnenwand van de pvc buis af 50mm is het max aan lengte wat er ingedraaid kan worden.

Tenminste als je bedoedt met een 50mm sonde verder dan de helft?
Yes, dus 3/4 diep dus zoals eerder vermeld.

Had eerst 35mm maar die komt naar mijn mening niet diep genoeg, of het echt invloed heeft weet ik niet. Water komt er zowieso wel bij/langs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Yes, dus 3/4 diep dus zoals eerder vermeld.

Had eerst 35mm maar die komt naar mijn mening niet diep genoeg, of het echt invloed heeft weet ik niet. Water komt er zowieso wel bij/langs...
Er zullen ook wel vast verschillen tussen zitten met een T-stuk of aanboorzadel in diepte.

Of het verschil maakt tussen 35 of 50mm in temp denk het ook niet, bij een 10 mm of 20mm uitvoering zal wel verschil in temp kunnen wezen.
Daar is maar op een manier om achter te komen door verschillende lengtes uit te proberen en te meten in temp.

Wat ik van de sonde DS18B20 op zich vindt tijdens mijn test op werking minstens een uur in de kamer heb gehangen de temperatuur in de woning goed weergaf en vergelijkbaar met de temp van kamer thermostaat daar zat weinig verschil onderling in temp 0, 2 graden verschil dat viel niet tegen en vrij nauwkeurig.

Als het de binnen temp kan meten zal het de buiten temp ook wel meten en goed weergeven neem ik maar even aan. die test heeft nog niet plaatsgevonden. :)

[ Voor 47% gewijzigd door J.E. Weinor op 11-03-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Klopt @J.E. Weinor, indien je geen fake DS18B20 hebt dan heb je een vrij nauwkeurige temp sensor :)

Ik vind het zelf geweldige dingen, one wire, geen gedoe met calibratie, makkelijk aan te sluiten, betaalbaar.

Testen met verschillende lengtes zal niet nodig zijn. Zelfs bij 20mm komt het water er gewoon langs.
Alleen kwa gevoel en gezichtsveld zou ik zeggen dat eentje die tot in het middenkomt beter zou meten.

[ Voor 32% gewijzigd door Jazsie op 11-03-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

.

Wel vreemd deze gegevens en je order nr komt het overeen met je bestelde pomp factuur en omschrijving ?

Het wil wel eens voorkomen dat de verkoper in Nederland zit en het bestelde artikel In jouw geval vanuit Italie wordt verzonden ondanks dat een website aangeeft in voorraad.

Het gewicht en maten van je pakket ja dat klopt niet kan een fout in je gegevens of systeem zijn of anders via track DPD italie en zo gauw het Nederland binnen is gekomen onder DPD Nederland kijken betreft gegevens kan verschil in zitten, om evt nog meer te kunnen achterhalen verschillende tracks uit proberen de ene geeft wat meer info dan de andere.

Ik heb ook wel eens pakketten binnen gekregen wat het totaal gewicht niet overeenkomt met de inhoud op de verzend label laat staan de afmeting of het via Ebay of Ali ging.

Dus even afwachten tot je pakket is geariveerd we horen wel wat de uitkomst is, en mocht er iets mis zijn gegaan kan natuurlijk altijd waar dan ook en ebay staat garant.wel eerst via de verkoper afhandelen.

[ Voor 9% gewijzigd door J.E. Weinor op 11-03-2021 23:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
[...]

Deze 4kw inverter

Ik ben voor de inverter variant gegaan.

Net op tijd besteld voordat hij uitverkocht was. 8)
Waarom de inverter? Wanneer het zwembad 1 graad kouder is dan de ingestelde temperatuur zal hij niet meteen full blown weer gaan blazen maar op een minder intensive stand. Dit geeft minder geluidsoverlast, en lagere kosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
R20141016 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:58:

Heb je hem ook al binnen ?

Ik heb de 4kW variant in pre-order, moet ergens in mei komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Heb je hem ook al binnen ?

Ik heb de 4kW variant in pre-order, moet ergens in mei komen.
Nee, dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-06 21:35
R20141016 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Waarom de inverter? Wanneer het zwembad 1 graad kouder is dan de ingestelde temperatuur zal hij niet meteen full blown weer gaan blazen maar op een minder intensive stand. Dit geeft minder geluidsoverlast, en lagere kosten. :)
Bedankt voor je reactie! Wat ik me wel af vraag of 4kw dan genoeg is (en of ie daardoor alsnog niet richting max capaciteit draait) Vraag me af of het daardoor in praktijk veel verschil maakt met de non inverter, maargoed daar is nu natuurlijk lastig achter te komen hahah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:05
TMCThomas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Bedankt voor je reactie! Wat ik me wel af vraag of 4kw dan genoeg is (en of ie daardoor alsnog niet richting max capaciteit draait) Vraag me af of het daardoor in praktijk veel verschil maakt met de non inverter, maargoed daar is nu natuurlijk lastig achter te komen hahah
ik denk (hoop) dat het een fire and forget ding is.

De ingebouwde flowmeter zorgt ervoor dat enkele minuten nadat je pomp aanslaat de warmtepomp zal beginnen en deze zou er tegen kunnen om gewoon je pomp uit te schakelen, oftewel: je kan gewoon de timer van de zandfilterpomp gebruiken om de warmtepomp aan te sturen.

omdat het een inverter pomp is, zou hij afhankelijk van het temperatuurverschil minder hard moeten gaan werken.

Helaas kan ik niet voor mei deze theorie valideren :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
TMCThomas schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Het is nog fijner afgesteld dan wat @R20141016 zegt. Tenminste mijn ervarming met mijn inverter warmtepomp.

Is het verschil groter dan 1gr dan 100%.
Naarmate dit verschil kleiner wordt gaat warmtepomp op lagere toeren draaien. Gevolg is dus dat je dus een zeer constante water temperatuur hebt en indien capaciteit voldoende is de warmtepomp op lagere toeren gaat draaien.
Als je warmtepomp al moeite heeft om het water op temperatuur te houden wanneer het op 75% draait dan zal het niet veel minder zijn.

Het is zowieso veel beter dan een gewone aan/uit warmtepomp. Geen last van piekstroom en het inschakelen van de compressor brengt veel slijtage met zich mee. Een inverter warmtepomp heeft hier veel minder last van.
Daarnaast als je naar het rendement kijkt, dat is bij inverter gewoon veel hoger.
Zijn ook stiller.

Allemaal redenen (voor mij dan) om voor inverter warmtepomp te gaan.

Mijn eerste warmtepomp was ook een aan/uit variant. Beste stap ooit ondanks dat nieuwe inverter 4x zoveel heeft gekost.

Maar goed, is ook persoonlijk. Ik geef liever wat extra geld uit voor zo iets en doe het gelijk goed.
De ander vind het maar "onzin" en gaat liever voor zonnematten zoals @vso ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Vorige week donderdag (avond, 4 maart dus) deze flow sensor besteld:
https://www.banggood.com/...warehouse=CN&rmmds=search

En die is vandaag al binnen !
Ik twijfel een beetje wat nu de buitenmaat is.
Is dit nou 40mm inclusief schroefdraad ?

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-tPDW5H_r5BFty-Gq6yt1KZbDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEimvQ7GCK4sJUeeDg8wxtm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zs4K82IzkuwI6MSQK-pMd1055IY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTvv0aEFLW9qSnTc5a6ZKtBp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzg-L8blTeIfukc08bTgVu_OXkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwGFCEo1kEsNgxuKmmgZTRDP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5adZAnk28JZ9yg0kK_ds7xH5Lgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iJ0i7Pncjvj2XSa4tIiBcb9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
Voor mijn in aanbouw zijnde 27 m3 IG zwembad moet ik nog kiezen voor de waterbehandeling: chloor of zoutelectrolyse. Ik neig naar zout, maar er zitten enorme verschillen in de mogelijkheden en de kosten
  • Er zijn "domme" systemen die altijd even snel produceren. Bijvoorbeeld een Intex voor 329 euro. Maar de ene week wordt het zwembad heel intensief gebruikt en soms weken niet. Dan is dit toch helemaal niet handig? Op valt dat mee?
  • Er zijn ook systemen die automatisch de Chloor-waarden meten en op basis daarvan produceren. Bijvoorbeeld de Davy EcoSalt Redox en dan zit je meteen op 1149 euro. Dan moet je wel zelf de pH in de gaten houden, maar ik weet niet hoe veel die verandert gedurende gebruik.
  • En dan heb je nog systemen die ook automatisch de pH op peil houden zoals de Sugar Valey Hidrolife en dan zit je boven de 2000 euro.
Hoe belangrijk is het meten van Chloor en eventueel pH in de praktijk? Of kan je het zelf met van die teststripjes zelf een beetje in de gaten houden en bijsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:47:

Foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je geen schuifmaatje? en je pakt het schemaatje in mijn vorig post er bij heb je gelijk het juiste maatje :)

Volgens jouw andere maat is het 40mm deze maat dat geeft een normale maat in doorsnee en 11/2 inch draad aansluiting.

Wil je een nauwkeurige maat dan een schuifmaat analoog of digitaal afleesbaar de digitale versie geeft veel nauwkeuriger de maat weer en beter afleesbaar zowel buiten binnen en diepte maat, ook handig in gebruik om dikte maten mee te meten dan je hulp maatje >:) die je gebruikt.

Een schuifmaat kost niet zo veel je hebt al een digitale versie al voor 10 euro tot duurdere varianten maar wel een handige tool om er bij te hebben voor je andere maat :*)

[ Voor 15% gewijzigd door J.E. Weinor op 12-03-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Heb je geen schuifmaatje? en je pakt het schemaatje in mijn vorig post er bij heb je gelijk het juiste maatje :)
Heb ik inderdaad niet, maar ik snap je idee.
Ik zal nog eens goed kijken met evt een liniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:14:
[...]

Heb ik inderdaad niet, maar ik snap je idee.
Ik zal nog eens goed kijken met evt een liniaal.
>:) >:) Je reageerde al op mijn reactie was bezig met de tekst te wijzigen en aan te vullen dat krijg je met al die verschillende maatjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:47:

Foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens de titel is het 1 1/4... Dan zou je dus een Schroefbus PN16 40mm. x 1 1/4'' nodig moeten hebben...

Ofwel, 40mm naar 1 1/4" BSP maat.

Edit:
https://www.pvc24.nl/shop/schroefbus-pn16-40mm-x-1-14/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:26:
[...]

Volgens de titel is het 1 1/4... Dan zou je dus een Schroefbus PN16 40mm. x 1 1/4'' nodig moeten hebben...

Ofwel, 40mm naar 1 1/4" BSP maat.

Edit:
https://www.pvc24.nl/shop/schroefbus-pn16-40mm-x-1-14/
Held _/-\o_

De sensor die ik heb is dan aan de binnenkant 1,25 inch. Dat komt overeen met wat ik meet.

Ik heb nog erg weinig ervaring met pvc leidingen aansluiten en de maten enzo. Dus ik heb nog vragen.
Ik wil de sensor meteen na de filterpomp aansluiten zodat ik de snelheid kan meten voor het water naar de warmtepomp gaat. Filterpomp is 32mm dus dan zou degene die je linkt passen ? Het is volgens mij dezelfde als deze: https://www.depvcspeciali...-x-binnendraad-10bar.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
@Plenkske:
Filterpomp heeft normaal schroefdraad aansluiting?

Als het een 32mm buis is dan is die inderdaad correct. Die is namelijk 40mm buiten en 32mm binnen.

Ofwel dan verlijm je dus de 32mm buis (neem aan dat die 32mm de buitenmaat is van de buis op de filterpomp) aan de binnenzijde van die schroefbus van https://www.depvcspeciali...-x-binnendraad-10bar.html

Edit:
Die wat ik heb gepost is geen 32mm, enkel 40mm spie (binnenmaat).
Gaat dus niet passen met een 32mm buitendiameter buis. Dan kom je dus uit op die wat jij gepost hebt die wel 32mm spie (binnenmaat) is.

[ Voor 19% gewijzigd door Jazsie op 12-03-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:31:
Maar goed, is ook persoonlijk. Ik geef liever wat extra geld uit voor zo iets en doe het gelijk goed.
De ander vind het maar "onzin" en gaat liever voor zonnematten zoals @vso ;).
:+

btw zereneuze reactie Jazsie, ik heb nooit een WP gehad en vind het inderdaad "onzin" om er 1 te hebben maar de andere Topicstarter heeft als ik goed herriner zijn verwarming (WP???) de deur uit geschopt en is overgestapt op zonnemeuk dus je hebt al 3 opties :)

even betreft "onzin" .. zou je bv een beter geisoleerd zwembad kiezen ... in een soort van gebouw ofzo dan zie ik veel meer nut voor de WP .. iets wat je sneller doet bij een Jacuzi :)

de keuze ligt natuurlijk atlijd bij jou als zwembad eigenaar, vrij land vrije keuzes.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:32
ocmer schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:56:
Voor mijn in aanbouw zijnde 27 m3 IG zwembad moet ik nog kiezen voor de waterbehandeling: chloor of zoutelectrolyse. Ik neig naar zout, maar er zitten enorme verschillen in de mogelijkheden en de kosten
  • Er zijn "domme" systemen die altijd even snel produceren. Bijvoorbeeld een Intex voor 329 euro. Maar de ene week wordt het zwembad heel intensief gebruikt en soms weken niet. Dan is dit toch helemaal niet handig? Op valt dat mee?
  • Er zijn ook systemen die automatisch de Chloor-waarden meten en op basis daarvan produceren. Bijvoorbeeld de Davy EcoSalt Redox en dan zit je meteen op 1149 euro. Dan moet je wel zelf de pH in de gaten houden, maar ik weet niet hoe veel die verandert gedurende gebruik.
  • En dan heb je nog systemen die ook automatisch de pH op peil houden zoals de Sugar Valey Hidrolife en dan zit je boven de 2000 euro.
Hoe belangrijk is het meten van Chloor en eventueel pH in de praktijk? Of kan je het zelf met van die teststripjes zelf een beetje in de gaten houden en bijsturen?
Zelf nu hier bezig met aanleg van 50M3 bad en deze week maar besloten voor volledig systeem ala Sugar Valley te gaan voor zout en pH. Op basis van paar jaar Intex opzetbaden ervaring is bijhouden van ph het belangrijkste, maar continue dat geklooi met die strips en er ieder keer aan denken, ik ben er zelf wat slecht in zeg maar. En de kans een keer een groen bad van 50 kuub op een dag aan te treffen is dan ook levensgroot aanwezig hier.

Ik wilde eerst ook klein beginnen met losse delen en eventueel Intex en los pH systeem, maar dat is alsnog gedoe en ik voorzag dat ik met 1 a 2 jaar dan toch voor volledig automatisch zou willen gaan.

Ik zit hier wat meer op het spoor van Jazsie, als ik nu iets doe, dan doe ik het nu gelijk goed.
Dus nu gelijk maar goede variabele pomp, filter met glasparels, automatisch zout en pH systeem en full inverter van 17,5kW gekozen zodat ik hopelijk goed comfort heb met beperkt onderhoud.
En uiteraard realiseer ik me heel goed dat de flexibiliteit van de portemonnee doorslaggevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 17:48
Ook hier een beetje aan het inlezen en kwam ook op de sugarvalley uit.
Enige waar ik nog niet uit ben waarom elektrolyse en geen hydrolyse.
Wat zijn jullie afwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:32
Togi schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:31:
Ook hier een beetje aan het inlezen en kwam ook op de sugarvalley uit.
Enige waar ik nog niet uit ben waarom elektrolyse en geen hydrolyse.
Wat zijn jullie afwegingen?
Hydrolyse is over het algemeen nog net weer een stapje duurder, heb beide overwogen.
Voor mij was het naast het kosten verschil voornamelijk dat ik al ervaring heb met zoutelektrolyse en dat het goed is bevallen. Ook zijn hier in het algemeen zeer postieve ervaringen over te vinden. Hydrolyse is wat moeilijker om ervaringen te vinden van deze systemen, sowieso ook minder aanbieders. En ja de verkopers zeggen natuurlijk dat het fantastisch werkt, maar om dan die gok van € 2800 te gaan wagen.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Gisteren is de postbode weer eens langsgeweest en heeft wat kleine elektronica afgeleverd, even aan het hobbien geweest en ik kon alles precies kwijt in een lasdoos:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_esp1.jpg

- Wemos D1 Mini met Tasmota
- DS18B20 sensoren
- Relais bordje wat het rechtse stopcontact schakelt
- Voorbereid op flowmeter (moet ik nog bestellen)

Via Domoticz stuur ik e.a. aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_temperatuur.jpg

Er zit een kleine afwijking tussen de 2 sensoren ( <0,5 graden) en probeer ik met een bekertje water de offset bij de stellen. Helaas is de afwijking niet lineair en de offset dus niet zomaar kloppend te krijgen. In het werkgebied van 20-30 graden lijkt -0,34 een mooie middenweg te zijn.

Als t goed is komt vanmiddag de bezorger de PVC koppelingen en buizen afleveren en kan ik weer puzzelen vanmiddag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb m'n eerste offerte voor het inbouwen en plaatsen van een houten zwembad gekregen (€ 16.000,- :{). Dat gaat hem dus niet worden. Jammer. Heb het er niet voor over.

Denk dat we gewoon een groot, stevig opzetbad gaan kopen voor de komende jaren. Baal er wel van, maar het is inmiddels ook al maart.. zoveel tijd hebben we niet meer. En nog een jaar met dat plonsbadje (80cm diep :p) van de afgelopen jaren is ook weer niks.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Dennahz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:47:
Heb m'n eerste offerte voor het inbouwen en plaatsen van een houten zwembad gekregen (€ 16.000,- :{). Dat gaat hem dus niet worden. Jammer. Heb het er niet voor over.

Denk dat we gewoon een groot, stevig opzetbad gaan kopen voor de komende jaren. Baal er wel van, maar het is inmiddels ook al maart.. zoveel tijd hebben we niet meer. En nog een jaar met dat plonsbadje (80cm diep :p) van de afgelopen jaren is ook weer niks.
Das een hoop geld inderdaad.... Nu je de prijs weet is het misschien een mooi iets om naar toe te sparen voor volgend jaar ofzo :)

Als je nu nog een opzetbad moet kopen zou ik niet te lang wachten, zwembaden en accesoires zijn al uitverkocht aan het raken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:05:
Gisteren is de postbode weer eens langsgeweest en heeft wat kleine elektronica afgeleverd, even aan het hobbien geweest en ik kon alles precies kwijt in een lasdoos:

[Afbeelding]

- DS18B20 sensoren

[Afbeelding]

Er zit een kleine afwijking tussen de 2 sensoren ( <0,5 graden) en probeer ik met een bekertje water de offset bij de stellen. Helaas is de afwijking niet lineair en de offset dus niet zomaar kloppend te krijgen. In het werkgebied van 20-30 graden lijkt -0,34 een mooie middenweg te zijn.

Als t goed is komt vanmiddag de bezorger de PVC koppelingen en buizen afleveren en kan ik weer puzzelen vanmiddag :)
Ziet er netjes uit !!
Aangezien ik iets soortgelijks wil realiseren vroeg ik me af wat voor relais bordje je hebt. Als ik het goed gezien heb heeft je wemos d1 mini ook maar 1 5V output (net als nodemcu v3). Een relais bord sluit je daar op aan toch ? Maar als ik het goed zie zitten je sensoren ook op het relais en de flow sensor is ook 5V dus die komt daar ook op ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Plenkske schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Ziet er netjes uit !!
Aangezien ik iets soortgelijks wil realiseren vroeg ik me af wat voor relais bordje je hebt. Als ik het goed gezien heb heeft je wemos d1 mini ook maar 1 5V output (net als nodemcu v3). Een relais bord sluit je daar op aan toch ? Maar als ik het goed zie zitten je sensoren ook op het relais en de flow sensor is ook 5V dus die komt daar ook op ?
De Wemos D1 word gevoed met 5v (adapter had ik nog liggen, Micro-usb is ook mogelijk). De Wemos heeft een 3,3v regulator welke op een pin naar buiten gebracht is, deze gebruik ik om de ds18b20 sensoren te voeden, 1-wire verloopt verder gewoon via een GPIO pin.

De 5v is verder afgesplitst naar het relaisbordje, die krijgt gewoon signaal van een GPIO pin en schakelt dan.

Schema gevonden, dit is exact hoe ik het heb:

Afbeeldingslocatie: https://diyi0t.com/wp-content/uploads/2020/07/Relais-Module-ESP8266-WeMosD1Mini_Steckplatine.png

De DS18B20 zitten op 3V3, G en D6. Pull-up weerstand tussen 3v3 en D6 is de standaard 4k7 ohm.

Stelt echt geen donder voor tegenwoordig met kant en klare bordjes. Stukken sneller (beter?) dan alles met de hand op een bord solderen en programmeren.

/edit: De DS18B20 kun je ook prima met 5V voeden, het kwam net iets makkelijker uit om dit met 3v3 te doen bij mij.

/edit2:

Dit is het relais bordje: https://www.tinytronics.n...ais-1-channel-hoog-actief
Dit zijn de DS18B20 sensoren: https://www.tinytronics.n...proof-hoge-temperatuur-2m
Dit is de D1 Mini: https://www.tinytronics.n...mini-v2-esp8266-12f-ch340

[ Voor 23% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-03-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:06:
[...]

De Wemos D1 word gevoed met 5v (adapter had ik nog liggen, Micro-usb is ook mogelijk). De Wemos heeft een 3,3v regulator welke op een pin naar buiten gebracht is, deze gebruik ik om de ds18b20 sensoren te voeden, 1-wire verloopt verder gewoon via een GPIO pin.

De 5v is verder afgesplitst naar het relaisbordje, die krijgt gewoon signaal van een GPIO pin en schakelt dan.

Schema gevonden, dit is exact hoe ik het heb:

[Afbeelding]

De DS18B20 zitten op 3V3, G en D6. Pull-up weerstand tussen 3v3 en D6 is de standaard 4k7 ohm.

Stelt echt geen donder voor tegenwoordig met kant en klare bordjes. Stukken sneller (beter?) dan alles met de hand op een bord solderen en programmeren.

/edit: De DS18B20 kun je ook prima met 5V voeden, het kwam net iets makkelijker uit om dit met 3v3 te doen bij mij.
Ja, dit is duidelijk en had ik voor het grootste deel al gevonden.
Echter schreef je "voorbereid op flow sensor" , maar hoe dan ? Die heeft ook 5V nodig.
In je foto zie ik een rood bordje. Is dat je relais of iets anders ?

Thanks voor de links.
Ik heb nodemcu v3 en alle sensoren al thuis. Ook een hoop kabels al. Maar ik wil er dus misschien een relais bij als ik het nog aangesloten krijg.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 13-03-2021 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Das een hoop geld inderdaad.... Nu je de prijs weet is het misschien een mooi iets om naar toe te sparen voor volgend jaar ofzo :)

Als je nu nog een opzetbad moet kopen zou ik niet te lang wachten, zwembaden en accesoires zijn al uitverkocht aan het raken 8)7
Oh, heb het geld wel hoor, maar heb het er gewoon niet voor over :) En wil nu ook niet overhaast beslissingen nemen voor een permanent bad.

Zal de komende jaren nog wel eens rustig rondkijken voor zoiets en voorlopig een mooie opzet-setup kopen.
Vind het irritant dat de zwembadmarkt nu alweer zo oververhit aan het raken is. Vorig jaar was er nog niemand mee bezig om deze tijd :|

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Het zou ook kunnen dat een deel simpelweg nog niet geleverd is. @Dennahz

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Zo, mijn 7" Scherm binnen gekregen voor m'n DIY pH/Orp doseer systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUkeXOEePEFMPM72x1mP_YE9NqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsAEpEdU3NC7THXmqcGPqbQb.jpg?f=fotoalbum_large
Effe gauw simpele interface gemaakt en de pH/Orp aangesloten, uitlezen werkt :)
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:05:

[Afbeelding]

- DS18B20 sensoren

[Afbeelding]

Netjes gedaan! Je hebt mijn aandacht :)
Dennahz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Oh, heb het geld wel hoor, maar heb het er gewoon niet voor over :) En wil nu ook niet overhaast beslissingen nemen voor een permanent bad.

Zal de komende jaren nog wel eens rustig rondkijken voor zoiets en voorlopig een mooie opzet-setup kopen.
Vind het irritant dat de zwembadmarkt nu alweer zo oververhit aan het raken is. Vorig jaar was er nog niemand mee bezig om deze tijd :|
Covid-19 helaas, hoor nu ook al dat mensen ipv weg te gaan zwembad gaan plaatsen etc.
Merk je gelijk aan de prijzen een aanbod dat er momenteel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Plenkske schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:19:
Nou, heb bij een (ander) bedrijf geïnformeerd en die konden me vertellen dat hun leverancier pas weer voorraad kreeg in november, omdat er zoveel vraag naar was.

Dus laat maar. We doen het voorlopig wel met een opzetbad en kijken in het najaar nog wel eens.
Kan sowieso de warmtepomp en zandfilterpomp die ik ervoor moet aanschaffen opnieuw gebruiken bij het grote bad, want wil de afmetingen ongeveer hetzelfde hebben (3 breed, 6 lang, 1.30-1.40 diep).

We schaffen ook een pomphuis(je) aan waar alles in kan staan. Buisjes onder de grond e.d.
Gaat wel nice worden :) Maar nu dus in een opzetopstelling. Het zij zo.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Plenkske schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Ja, dit is duidelijk en had ik voor het grootste deel al gevonden.
Echter schreef je "voorbereid op flow sensor" , maar hoe dan ? Die heeft ook 5V nodig.
In je foto zie ik een rood bordje. Is dat je relais of iets anders ?

Thanks voor de links.
Ik heb nodemcu v3 en alle sensoren al thuis. Ook een hoop kabels al. Maar ik wil er dus misschien een relais bij als ik het nog aangesloten krijg.
De 5V lijn die binnenkomt op de 2 polige connector links vertakt gewoon naar de Wemos en de schroefterminals voor het relaisbordje en toekomstige flowmeter, zo vertakt ook de ground naar de Wemos en schroefterminals.

Die rode print is gewoon een stukje experimenteer printplaat, hierop zitten ze Wemos, schroefterminals, weerstanden, aan de onderkant gewoon soldeerrupsen om een printspoor te maken.

Het relaisbordje was gewoon makkelijker om kant en klaar te kopen, die zit met smeltlijm vast en is meteen mooi geisoleerd. Het experimenteer printje zit domweg geklemd en kan er eventueel nog uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:21:

Covid-19 helaas, hoor nu ook al dat mensen ipv weg te gaan zwembad gaan plaatsen etc.
Daarom. Wacht nog wel even tot die gekte weg is. Een groot opzetbad is ook geen straf, alleen wat minder strak.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:34:
[...]

De 5V lijn die binnenkomt op de 2 polige connector links vertakt gewoon naar de Wemos en de schroefterminals voor het relaisbordje en toekomstige flowmeter, zo vertakt ook de ground naar de Wemos en schroefterminals.

Die rode print is gewoon een stukje experimenteer printplaat, hierop zitten ze Wemos, schroefterminals, weerstanden, aan de onderkant gewoon soldeerrupsen om een printspoor te maken.

Het relaisbordje was gewoon makkelijker om kant en klaar te kopen, die zit met smeltlijm vast en is meteen mooi geisoleerd. Het experimenteer printje zit domweg geklemd en kan er eventueel nog uit.
Aah dankje. Ik wist niet dat het vertakken zomaar mocht. Weer wat geleerd. Dus eigenlijk word het relais rechtstreeks gevoed en niet via de wemos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Plenkske schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Aah dankje. Ik wist niet dat het vertakken zomaar mocht. Weer wat geleerd. Dus eigenlijk word het relais rechtstreeks gevoed en niet via de wemos.
Yep :) 5V en GND van het bordje zijn permanent op de voeding aangesloten en het relais schakelt door een signaal van de Wemos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 22:56
[...]

.

niet om je hopes een beetje de grond in te helpen..
maar ik dacht vorig jaar ook dat ze gewoon in eindhoven zaten..
Dus daar vorig jaar een zwembad besteld toen de voorraad overal heel slecht was (april 2020)..
Toen zeiden ze dat het op voorraad was en binnen een week geleverd zou worden.
Toen kreeg ik de volgende dag een verzend bevestiging.. t&t kwam ook uit italië..

Vervolgens kreeg ik een week later een bericht dat het artikel niet op voorraad was en dat het leveren rond oktober 2020 plaats zou vinden..
Dus order geannuleerd, vervolgens geen reactie meer van het bedrijf op melding dat ik geld terug wou.

Uiteindelijk via Paypal een case aangemaakt en middels buyer protection geld terug gekregen...

Voor mij never nooit meer produceshop bestellingen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Nou, da's niet zulk best nieuws dan.

M'n pakketje zou volgens DPD inmiddels Van Liscate naar Settimo gegaan zijn.

Ik zag op eBay overwegend positieve berichten over deze verkoper. We wachten nog maar even af.
De verkeerd bestelde Bestway zfp heb ik inmiddels verkocht via MP. Hield ik meer aan over dan aan terugsturen.

Belachelijk eigenlijk dat DHL dat pakket komt brengen....maar als ik het dan terug wil sturen is het te groot😂

Via postNL kwamen de verzendkosten op €13.
Dan moet je nog een tijd wachten voor je je centen terug krijgt. Heb m voor een tientje minder verkocht als waar ik m voor aangekocht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickgsx-r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NihYYpA0UF7WczSLwrtb_c_sBG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJErBRaObB7QTk5Ht05ulMGS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 23:31
Jazsie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:21:
Zo, mijn 7" Scherm binnen gekregen voor m'n DIY pH/Orp doseer systeem:
[Afbeelding]
Effe gauw simpele interface gemaakt en de pH/Orp aangesloten, uitlezen werkt :)

[...]

Netjes gedaan! Je hebt mijn aandacht :)

[...]

Ben erg benieuwd hoe je dit allemaal hebt klaargespeeld en hoe verdere ontwikkeling gaat lopen.
Mischien een idee om een appart draadje te maken? _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Vandaag werd het PVC afgeleverd en inmiddels is alles gezaagd en gelijmd, wel een aanpassing aan het originele idee moeten doen want het 2" puntstuk schroefde niet lekker op de uitgang van het zandfilter en ik wou niet de schroefdraad beschadigen.

Voelde net alsof dat een andere spoed was maar het puntstuk paste wel mooi op de voorfilter, alleen heb ik er niks aan op die plek :Y)

Dan maar zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_gelijmd.jpg

Alle gelijmde delen netjes gereinigd met Griffon PVC reiniger en gelijmd met Griffon T88. Buizen netjes afgezaagd, afgeschuind en ontbraamt. Hoop dat alles lekvrij is.

Helaas kon ik het niet helemaal afmaken, m'n teflon tape was op :( De thermowell op de retourleiding en de kraan achter de dispenser moeten nog voorzien worden.
Maandag een rolletje halen en als het wat droger word buiten eens testen of het allemaal waterdicht is :)

Wil eigenlijk de grijze slang inkorten maar dan moet ik klemmen op het geribbelde gedeelte, gaat dat goed met standaard slangklemmen of moet ik dan draadklemmen gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-03-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:20:
Vandaag werd het PVC afgeleverd en inmiddels is alles gezaagd en gelijmd, wel een aanpassing aan het originele idee moeten doen want het 2" puntstuk schroefde niet lekker op de uitgang van het zandfilter en ik wou niet de schroefdraad beschadigen.

Voelde net alsof dat een andere spoed was maar het puntstuk paste wel mooi op de voorfilter, alleen heb ik er niks aan op die plek :Y)

Dan maar zo:

[Afbeelding]

Alle gelijmde delen netjes gereinigd met Griffon PVC reiniger en gelijmd met Griffon T88. Buizen netjes afgezaagd, afgeschuind en ontbraamt. Hoop dat alles lekvrij is.

Helaas kon ik het niet helemaal afmaken, m'n teflon tape was op :( De thermowell op de retourleiding en de kraan achter de dispenser moeten nog voorzien worden.
Maandag een rolletje halen en als het wat droger word buiten eens testen of het allemaal waterdicht is :)

Wil eigenlijk de grijze slang inkorten maar dan moet ik klemmen op het geribbelde gedeelte, gaat dat goed met standaard slangklemmen of moet ik dan draadklemmen gebruiken?
De flexible grijze slang lijkt wel op de mijne maar die zit aan de stofzuiger verbonden :? >:)

Op de foto kan ik niet goed zien hoe het een en ander is aangesloten betreft je voorfilter ZFP met je online chloordispenser het lijkt wel dat ze met elkaar in verbindinding zijn aangesloten?

Je foto kan ik niet vergroten in je post kan zijn dat je max resolutie niet staat ingesteld tijdens opname met je mobiel? of ergens in je instellingen of anders.
Het kunnen vergroten van de afbeelding foto geeft meer verduidelijking van je afbeelding.

De grijze geribbelde slang met klem afsluiten die je wilt inkorten op een tule kan wel maar ligt er er aan hoe de binnenkant van je slang is is die net zo geribbelt als de buitenkant dan gaat het lekken ook met klem.
Daarom zit er bij zwembad slangen 50 cm of om de meter een glad stuk als onderbreking wat niet is geribbeld en het punt om in te korten, vijverslangen hebben vaak een gladde binnenwand.waardoor met klem het beter waterdicht afsluit.

Je eerste sensor zo te zien aanvoer tussen pomp en bypass ja dat kan je kunt het ook bij de voorfilter van je pomp plaatsen dan meet je direct het zwembadwater dan eerst door de pomp te laten stromen en dan de temp meten, je tweede censor had ik daar niet geplaatst nu weet je niet wat je temperatuur van je solar is betreft het regelen met je bypass de tweede sensor meet nu de temperatuur gezamenlijk zwembad en van je solar gemengd.
Je kunt de tweede sensor laten zitten een neemt een derde sensor voor je temp water uit je solar je hebt dan 3 verschillende temp metingen in plaats van twee.

[ Voor 11% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-03-2021 00:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
J.E. Weinor schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:05:
[...]

De flexible grijze slang lijkt wel op de mijne maar die zit aan de stofzuiger verbonden :? >:)

Op de foto kan ik niet goed zien hoe het een en ander is aangesloten betreft je voorfilter ZFP met je online chloordispenser het lijkt wel dat ze met elkaar in verbindinding zijn aangesloten?

Je foto kan ik niet vergroten in je post kan zijn dat je max resolutie niet staat ingesteld tijdensopname met je mobiel? of ergens in je instellingen of anders.
Het kunnen vergroten van de afbeelding foto geeft meer verduideling van je afbeelding.

De grijze geribbelde slang met klem afsluiten die je wilt inkorten op een tule kan wel maar ligt er er aan hoe de binnenkant van je slang is is die net zo geribbelt als de buitenkant dan gaat het lekken ook met klem.
Daarom zit er bij zwembad slangen 50 cm of om de meter een glad stuk als onderbreking wat niet is geribbeld en het punt om in te korten, vijverslangen hebben vaak een gladde binnenwant.waardoor met klem het beter waterdicht afsluit.
Er zit nog niets op het voorfilter aangesloten ;) Hier komt uiteraard gewoon de aanvoer van het zwembad op.

Uitgang ZFP gaat naar bypass, uitgang bypass gaat met een bocht onder de balk door naar de online dispenser.

Misschien is dit wat duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/zwembad_gelijmd1.jpg

Op de kogelkraan achter de chloordispenser komt de retourleiding naar het zwembadbad.

Slang is aan de binnenkant ook geribbeld en heeft helaas geen gladde tussenstukken waar ik hem af kan knippen. Dat worden dus klemmen voor geribbelde slang zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tuinvijverinfo.nl/app/uploads/2018/07/4b27b97e748c5ac5641a20e04eebd1c3-800x639.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:19:
[...]

Er zit nog niets op het voorfilter aangesloten ;) Hier komt uiteraard gewoon de aanvoer van het zwembad op.

Uitgang ZFP gaat naar bypass, uitgang bypass gaat met een bocht onder de balk door naar de online dispenser.

Misschien is dit wat duidelijker:

[Afbeelding]

Op de kogelkraan achter de chloordispenser komt de retourleiding naar het zwembadbad.

Slang is aan de binnenkant ook geribbeld en heeft helaas geen gladde tussenstukken waar ik hem af kan knippen. Dat worden dus klemmen voor geribbelde slang zoals deze:

[Afbeelding]
Ja de 2e foto geeft wat meer duidelijkheid in de onderlinge verbindingen ook je uitleg..

Maar waarom deze grijze slangen bebruikt en klemmen? zijn deze slangen wel geschikt voor dit doeleind die je gebruikt ken wel de blauwe de witte en zwarte uitvoeringen er zijn wel grijze pvc slangen geschikt voor het doeleind maar die zijn niet zo geribbeld.maar gladder afgewerkt dan als in je afbeelding.
Je gebruikt toch geen stofzuiger slangen? >:) daar lijken ze precies op 8)

Betreft je 2e temp sensor voorbij de bypass richting zwembad waarom je die plek hebt gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
J.E. Weinor schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:09:
[...]

Ja de 2e foto geeft wat meer duidelijkheid in de onderlinge verbindingen ook je uitleg..

Maar waarom deze grijze slangen bebruikt en klemmen? zijn deze slangen wel geschikt voor dit doeleind die je gebruikt ken wel de blauwe de witte en zwarte uitvoeringen er zijn wel grijze pvc slangen geschikt voor het doeleind maar die zijn niet zo geribbeld.maar gladder afgewerkt dan als in je afbeelding.
Je gebruikt toch geen stofzuiger slangen? >:) daar lijken ze precies op 8)

Betreft je 2e temp censor voorbij de bypass richting zwembad waarom je die plek hebt gekozen?
Die grijze slang werd geleverd bij de bypass set, voelt hetzelfde aan als de bekende blauwe slang maar dan een ander kleurtje :)

De 2e sensor zit op die plek omdat het daar handig uit kwam, wil voor en na de bypass meten om zo de delta simpel te kunnen bepalen, wat ik zo lees is een delta < 1 graden het meest effectief om het water op te warmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Die grijze slang werd geleverd bij de bypass set, voelt hetzelfde aan als de bekende blauwe slang maar dan een ander kleurtje :)

De 2e sensor zit op die plek omdat het daar handig uit kwam, wil voor en na de bypass meten om zo de delta simpel te kunnen bepalen, wat ik zo lees is een delta < 1 graden het meest effectief om het water op te warmen.
Oke betreft je 2e sensor maar wil je de temp niet meten dan vanuit je solar mijn inziens weet je ook de temp die uit je solar komt,.ik weet niet helemaal zeker of je nou zonnewarmte tyleen of matjes op het (dak) of via een WP neemt , stel deze vraag maar even voor de zekerheid een WP die geeft zelf de temp wel aan dan via de zon zonder een sensor.

Dus geen stofzuigerslang >:) en ook geen waterstofzuiger 8)

Ik zelf ga voor zonnewarmte met tyleen het water wat er uit komt via de sensor de temp meten om zo de bypass in te regelen, met een WP heb ik niet zoveel verstand daar weet @Jazsie wel meer van en @vso heeft meer verstand van watermatjes via de zon over te vertellen en met temp om te meten.
mijn plaatsing van de de temp sensors zijn ook op advies uitgevoerd.
Hoe meer temp sensors hoe nauwkeuriger je eigenlijk kunt meten op verschillende plekken @vso heeft in deze topic al iets over geschreven.

[ Voor 22% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-03-2021 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
J.E. Weinor schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Oke betreft je 2e censor maar wil je de temp niet meten dan vanuit je solar mijn inziens weet je ook de temp die uit je solar komt,.ik weet niet helemaal zeker of je nou zonnewarmte tyleen of matjes op het (dak) of via een WP neemt , stel deze vraag maar even voor de zekerheid een WP die geeft zelf de temp wel aan dan via de zon zonder een sensor.

Ik zelf ga voor zonnewarmte met tyleen het water wat er uit komt via de censor de temp meten om zo de bypass in te regelen, met een WP heb ik niet zoveel verstand daar weet @Jazsie wel meer van en @vso heeft meer verstand van watermatjes via de zon over te vertellen en met temp om te meten.
Hoe meer temp sensors hoe nauwkeuriger je eigenlijk kunt meten op verschillende plekken @vso heeft in deze topic al iets over geschreven.
Ik leg EPDM matten op het dak (133*300) , de temperatuur uit de matten zou ik kunnen meten door de bypass helemaal dicht te zetten en het water alleen via de matten te laten gaan.

Temperatuur uit de matten is op zich leuk om te weten maar imo verder niet boeiend, als ze hun werk maar doen. Uiteindelijk gaat het om de delta van aanvoer/retour zwembad waar ik op in wil regelen.

Heb nu trouwens ook geen ruimte voor een extra T-stuk op de retour van de solarmatten.

Eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat; werken de matten goed, blijft alles lekvrij, knijpt de bypass niet teveel af etc. Kan in de loop van de tijd altijd nog een nieuwe bypass maken met meer sensoren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Oke betreft je 2e censor maar wil je de temp niet meten dan vanuit je solar mijn inziens weet je ook de temp die uit je solar komt,.ik weet niet helemaal zeker of je nou zonnewarmte tyleen of matjes op het (dak) of via een WP neemt , stel deze vraag maar even voor de zekerheid een WP die geeft zelf de temp wel aan dan via de zon zonder een sensor.

Ik zelf ga voor zonnewarmte met tyleen het water wat er uit komt via de censor de temp meten om zo de bypass in te regelen, met een WP heb ik niet zoveel verstand daar weet @Jazsie wel meer van en @vso heeft meer verstand van watermatjes via de zon over te vertellen en met temp om te meten.
censor of sensor :)

Enige wat ik btw geschreven heb is dat naar mijn mening je goed moet na denken over de plaatsing + aantal sensoren inderdaad ;).. wat ik een hele tijd terug gepost heb is dat je ook bv door een koperen strip kan gebruiken (niet te lang) maar zeg bv 5 cm om een breder oppervlak te pakken ..

bv pak een koperen buis boor gaten van iets dikker dan je temp sensor .. en een spijker die ook net iets dikker is .. stop de spijker in het gat en mep de buis plat .. zaag daarna pas dat platte ding op 'maat' vervang de spijker door je temp zonde + een een dot Koelpasta.

De bredere temp sensoren zijn bv ideaal voor "gemiddelde' temperaturen .. over een groter oppervlak .. bv onder je bad / warmte mat.

over sensors gesproken .. een DIY idee ..met behulp van ..
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/A300/DEBO_CAM_ESP32_001.jpg
zou je op 1 of andere manier het water kunnen "meten" .. bv word het wit of groen .. zo ja --> chloor erbij..
nadeel van dit "ding" is dat je eigenlijk achter de feiten aanloopt, immers kwaad is al geschied ..

laat ik gelijk zeggen dat een automagische lakmoes/druppeltest bijna niet te doen is .. omdat je bijvoorbeeld van gemengd water (bv je pomp heeft net gecirculeerd) moet gaan "tappen" bij voorkeur tussen het zwembad en de pomp ..en voordat je gaat testen wil je dan bv de boel reinigen met "schoon" water..

Wij luie zwembad eigenaren zien een plek .. tappen daar het water en hopen maar dat de meting die je doet goed is .. (dit is ook 1 van de nadelen van de automagische meters zoals de astral blue dingen ..die dobberen overal rond .. dus die moet je met een speciale klem al in je leiding werk verwerken..)

goed terug waarom zou dan "mijn" idee wel werken .. teminste in theorie heb je 1 kleur die constant is bv blauw .. water is helder .. zodra het "verontreinigd" raakt .. bv wit / groen .. word de blauwe kleur minder zichtbaar .. / verandert van kleur en dus .. --> chloor erbij dumpen .. (hoeveel en hoe vaak is een andere discussie maar zeg bv +3 uitgerekend op jou bad .. elke 24/48 uur .. )

Maar zoals ik zei is het kwaad eigenlijk al geschied .. dus is dit meer een "backup"..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:10:
[...]

censor of sensor :)

Enige wat ik btw geschreven heb is dat naar mijn mening je goed moet na denken over de plaatsing + aantal sensoren inderdaad ;).. wat ik een hele tijd terug gepost heb is dat je ook bv door een koperen strip kan gebruiken (niet te lang) maar zeg bv 5 cm om een breder oppervlak te pakken ..

bv pak een koperen buis boor gaten van iets dikker dan je temp sensor .. en een spijker die ook net iets dikker is .. stop de spijker in het gat en mep de buis plat .. zaag daarna pas dat platte ding op 'maat' vervang de spijker door je temp zonde + een een dot Koelpasta.

De bredere temp sensoren zijn bv ideaal voor "gemiddelde' temperaturen .. over een groter oppervlak .. bv onder je bad / warmte mat.

[Afbeelding]
zou je op 1 of andere manier het water kunnen "meten" .. bv word het wit of groen .. zo ja --> chloor erbij..
nadeel van dit "ding" is dat je eigenlijk achter de feiten aanloopt, immers kwaad is al geschied ..

laat ik gelijk zeggen dat een automagische lakmoes/druppeltest bijna niet te doen is .. omdat je bijvoorbeeld van gemengd water (bv je pomp heeft net gecirculeerd) moet gaan "tappen" bij voorkeur tussen het zwembad en de pomp ..en voordat je gaat testen wil je dan bv de boel reinigen met "schoon" water..

Wij luie zwembad eigenaren zien een plek .. tappen daar het water en hopen maar dat de meting die je doet goed is .. (dit is ook 1 van de nadelen van de automagische meters zoals de astral blue dingen ..die dobberen overal rond .. dus die moet je met een speciale klem al in je leiding werk verwerken..)

goed terug waarom zou dan "mijn" idee wel werken .. teminste in theorie heb je 1 kleur die constant is bv blauw .. water is helder .. zodra het "verontreinigd" raakt .. bv wit / groen .. word de blauwe kleur minder zichtbaar .. / verandert van kleur en dus .. --> chloor erbij dumpen .. (hoeveel en hoe vaak is een andere discussie maar zeg bv +3 uitgerekend op jou bad .. elke 24/48 uur .. )

Maar zoals ik zei is het kwaad eigenlijk al geschied .. dus is dit meer een "backup"..
De foutjes er uitgesloopt zit te veel op de C toets te rammen >:) en zie door de slechte bril de puntjes en de komma's al haast niet, wordt hoog tijd voor een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AhRR989p4_DUH05jFNrmydY49o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Msll4BtZlQrpBlHfN2wOuC8t.jpg?f=user_large

Weer wat wijzer geworden met spijkers buisjes en koper.

Ik plaats 3 sensoren 1 bij de voorfilter van de ZFP 1 bij de uitvoer solar naar bypass en 1 sensor komt tussen de ruimte tyleen en afdekking te zitten op het dak om te meten hoe hoog de temp in de gesloten ruimte wordt.
Mocht ik later nog evt sensors bij plaatsen ik heb al wat extra besteld tijdens de eerste bestelling op Ali met thermowell

Wat ook belangrijk is de buitentemp maar dat hoeft niet specifiek met een sensor.

Hoe ik later evt als extra sensors bij te plaatsen de temp meting en op welke manier ik ga meten zal niet op de huidige manier kunnen aangezien mijn verdeelkast al vol zit met de 3 digitale meters en de ALS met automaten zitten de din rails vol en een andere manier moeten vinden en bedenken.

De andere manieren zijn er wel en ook interessant om het te volgen in deze topic als ik die richting op wil zal ik eerst mijn wifi op orde moeten stellen om in die richting te gaan en de mogelijkheden wat er op dat uitgebreide gebied is.
Ondanks ben ik liefhebber van analoge aflezing metertjes en schakelaartjes . :) the good old vintage.
Zal mijn radio er niet voor willen omruilen naar de digitale huidige koekblikjes laat staan het geluid wat er uit komt. :)

Maar dat is voor latere zorg ga eerste met mijn huidige opzet die ik bedacht heb in mijn project met goed advies op bepaalde punten dit seizoen aanzien hoe alles loopt en werkt al veel dingen gedaan het is nu nog knutselen aan het solar gebeuren zoals ik eerder zei corona gaf toch enigszins vertraging op, het tyleen en koppelingen wel binnen maar het benodigde hout en plaatmateriaal nog niet het laten bezorgen kan maar je schrikt van bezorgprijs.
Zelf ophalen kan ook maar niet iedereen is nog open of je kunt er terecht wat in de buurt zit en aan de betaalbare prijs, moet ook nog alu hoeklijn voor de afwerking hebben kan ik ook niet terecht bij een bedrijf in de buurt normaal wel maar nu even niet.

Belangrijkste je portemonnee in de gaten houden het tikt aardig aan nieuw zwembad nieuwe pomp materiaal het elektra gedeelte de pvc de solar op het dak dan wil je een lampje in het zwembad maar ondanks naar de voordelige prijzen bij elkaar opgeteld tikt het wel tegen de 1000 euro aan. :? voor mijn project wat je wil en evt je wensen en uitvoeringen dat kost nu eenmaal een duit om alles in een keer goed doen.voor een opzetbad met extras.

[ Voor 30% gewijzigd door J.E. Weinor op 14-03-2021 04:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
vso schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:10:
[...]
[Afbeelding]

Het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig, althans dat vind ik.

Daarvoor hebben we dus chloor doseer of zout systemen (met sonsoren) voor die dit perfect meten en in balans houden :).

Hoewel ik voorstander ben van DIY moet het wel een systeem zijn dat werkt ;).
Leuk idee maar stel je de vraag eens zelf, als het zo makkelijk ging met enkel kleur meten. Waarom bestaat het dan nog niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 02:41:
[...]

Het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig, althans dat vind ik.

Daarvoor hebben we dus chloor doseer of zout systemen (met sonsoren) voor die dit perfect meten en in balans houden :).

Hoewel ik voorstander ben van DIY moet het wel een systeem zijn dat werkt ;).
Leuk idee maar stel je de vraag eens zelf, als het zo makkelijk ging met enkel kleur meten. Waarom bestaat het dan nog niet?
VSO meet nog met Fingerspitzengefühl >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 02:41:
Waarom bestaat het dan nog niet?
je had maar 1 taak de post: volledige post lezen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 17:48
Plenkske schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:19:
Dit gevoel heb ik ook. De sites die het aangeven zeggen allemaal dat ze pas eind april voorraad krijgen dus ik denk dat de rest het gewoon nog niet bijgewerkt heeft.
Volgens mij begon het in het verleden ook pas rond mei te leven bij die winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:07:
@Plenkske:
Filterpomp heeft normaal schroefdraad aansluiting?

Als het een 32mm buis is dan is die inderdaad correct. Die is namelijk 40mm buiten en 32mm binnen.

Ofwel dan verlijm je dus de 32mm buis (neem aan dat die 32mm de buitenmaat is van de buis op de filterpomp) aan de binnenzijde van die schroefbus van https://www.depvcspeciali...-x-binnendraad-10bar.html

Edit:
Die wat ik heb gepost is geen 32mm, enkel 40mm spie (binnenmaat).
Gaat dus niet passen met een 32mm buitendiameter buis. Dan kom je dus uit op die wat jij gepost hebt die wel 32mm spie (binnenmaat) is.
Filterpomp heeft geen schroefdraad maar 'slangklem' aansluiting. 32 mm is dan de buitenmaat inderdaad.

Vandaag wil ik wat pvc spul bestellen. Nu heb ik toch nog een lichte twijfel over die flow sensor.
De binnenmaat van de sensor is 1 1/4 inch. Als ik de buitenmaat meet incl schroefdraad is het ongeveer 40mm.
Gaat dan deze toch gewoon passen ?
https://www.pvc24.nl/shop...ppeling-lijmxbinnendraad/
(2-delige koppeling lijm x binnendraad + rubber 32 x 1 1/4'' )
Pagina: 1 ... 15 ... 172 Laatste