vso schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:10:
[...]
censor of sensor
Enige wat ik btw geschreven heb is dat naar mijn mening je goed moet na denken over de plaatsing + aantal sensoren inderdaad

.. wat ik een hele tijd terug gepost heb is dat je ook bv door een koperen strip kan gebruiken (niet te lang) maar zeg bv 5 cm om een breder oppervlak te pakken ..
bv pak een koperen buis boor gaten van iets dikker dan je temp sensor .. en een spijker die ook net iets dikker is .. stop de spijker in het gat en mep de buis plat .. zaag daarna pas dat platte ding op 'maat' vervang de spijker door je temp zonde + een een dot Koelpasta.
De bredere temp sensoren zijn bv ideaal voor "gemiddelde' temperaturen .. over een groter oppervlak .. bv onder je bad / warmte mat.
over sensors gesproken .. een DIY idee ..met behulp van ..
[
Afbeelding]
zou je op 1 of andere manier het water kunnen "meten" .. bv word het wit of groen .. zo ja --> chloor erbij..
nadeel van dit "ding" is dat je eigenlijk achter de feiten aanloopt, immers kwaad is al geschied ..
laat ik gelijk zeggen dat een automagische lakmoes/druppeltest bijna niet te doen is .. omdat je bijvoorbeeld van gemengd water (bv je pomp heeft net gecirculeerd) moet gaan "tappen" bij voorkeur tussen het zwembad en de pomp ..en voordat je gaat testen wil je dan bv de boel reinigen met "schoon" water..
Wij luie zwembad eigenaren zien een plek .. tappen daar het water en hopen maar dat de meting die je doet goed is .. (dit is ook 1 van de nadelen van de automagische meters zoals de astral blue dingen ..die dobberen overal rond .. dus die moet je met een speciale klem al in je leiding werk verwerken..)
goed terug waarom zou dan "mijn" idee wel werken .. teminste in theorie heb je 1 kleur die constant is bv blauw .. water is helder .. zodra het "verontreinigd" raakt .. bv wit / groen .. word de blauwe kleur minder zichtbaar .. / verandert van kleur en dus .. --> chloor erbij dumpen .. (hoeveel en hoe vaak is een andere discussie maar zeg bv +3 uitgerekend op jou bad .. elke 24/48 uur .. )
Maar zoals ik zei is het kwaad eigenlijk al geschied .. dus is dit meer een "backup"..
De foutjes er uitgesloopt zit te veel op de C toets te rammen

en zie door de slechte bril de puntjes en de komma's al haast niet, wordt hoog tijd voor een nieuwe.
Weer wat wijzer geworden met spijkers buisjes en koper.
Ik plaats 3 sensoren 1 bij de voorfilter van de ZFP 1 bij de uitvoer solar naar bypass en 1 sensor komt tussen de ruimte tyleen en afdekking te zitten op het dak om te meten hoe hoog de temp in de gesloten ruimte wordt.
Mocht ik later nog evt sensors bij plaatsen ik heb al wat extra besteld tijdens de eerste bestelling op Ali met thermowell
Wat ook belangrijk is de buitentemp maar dat hoeft niet specifiek met een sensor.
Hoe ik later evt als extra sensors bij te plaatsen de temp meting en op welke manier ik ga meten zal niet op de huidige manier kunnen aangezien mijn verdeelkast al vol zit met de 3 digitale meters en de ALS met automaten zitten de din rails vol en een andere manier moeten vinden en bedenken.
De andere manieren zijn er wel en ook interessant om het te volgen in deze topic als ik die richting op wil zal ik eerst mijn wifi op orde moeten stellen om in die richting te gaan en de mogelijkheden wat er op dat uitgebreide gebied is.
Ondanks ben ik liefhebber van analoge aflezing metertjes en schakelaartjes .

the good old vintage.
Zal mijn radio er niet voor willen omruilen naar de digitale huidige koekblikjes laat staan het geluid wat er uit komt.
Maar dat is voor latere zorg ga eerste met mijn huidige opzet die ik bedacht heb in mijn project met goed advies op bepaalde punten dit seizoen aanzien hoe alles loopt en werkt al veel dingen gedaan het is nu nog knutselen aan het solar gebeuren zoals ik eerder zei corona gaf toch enigszins vertraging op, het tyleen en koppelingen wel binnen maar het benodigde hout en plaatmateriaal nog niet het laten bezorgen kan maar je schrikt van bezorgprijs.
Zelf ophalen kan ook maar niet iedereen is nog open of je kunt er terecht wat in de buurt zit en aan de betaalbare prijs, moet ook nog alu hoeklijn voor de afwerking hebben kan ik ook niet terecht bij een bedrijf in de buurt normaal wel maar nu even niet.
Belangrijkste je portemonnee in de gaten houden het tikt aardig aan nieuw zwembad nieuwe pomp materiaal het elektra gedeelte de pvc de solar op het dak dan wil je een lampje in het zwembad maar ondanks naar de voordelige prijzen bij elkaar opgeteld tikt het wel tegen de 1000 euro aan.

voor mijn project wat je wil en evt je wensen en uitvoeringen dat kost nu eenmaal een duit om alles in een keer goed doen.voor een opzetbad met extras.
[
Voor 30% gewijzigd door
J.E. Weinor op 14-03-2021 04:51
]