Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 173 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ph sensor wel regelmatig gekalibreerd? Ph pompje kijkt verder niet naar volume van je zwembad. die heeft een bepaalde capaciteit, uitwerking is natuurlijk wel heel anders in verhouding tot volume zwembad.

Sinds de hogere concentraties van het zwavelzuur niet meer geleverd mogen worden aan particulieren, zal je geen jaar (of langer) meer doen met je vat zwavelzuur. Ik had hier afgelopen zomer ook een discussie over met de zwembadbouwer hier in de tuin. 20 liter vat was hier in no time leeg. Na plaatsing lamellendek was dit probleem van hoog verbruik verholpen.

Benieuwd of je de oorzaak kunt achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
bdu schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:53:
Ik heb al drie jaar verschillende chloor dispensers geprobeerd maar om wat voor reden lijkt deze slecht te werken.. verschillende types (32mm en 38mm) geprobeerd maar zonder al te veel succes helaas. Nu mij aan het oriënteren of er goede alternatieven zijn.

Iemand ervaring met zout in combinatie met omliggende struiken en gras? In combinatie met spelende kinderen is het natuurlijk niet te voorkomen dat zout water in aanraking komt met stuiken en gras. Lijkt mij niet heel goed te zijn, wat is jullie beeld hierbij?
Ik heb geen effecten gezien bij het gras en planten.
Wel een soort glimmend laagje op de keramische tegels waar waterplasjes lagen.

Mijn schoonvader heeft zelfs de planten water gegeven met zwembadwater tijdens onze vakantie.
Alle planten leven nog.

(Nu heb ik ook een automatisch sproeisysteem, dus die heeft het gelukkig wel wat verdunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Zuluman verdampt het niet gewoon? Als je bad on afgedekt is en je pomp loopt zou ook het toplaag je niet moeten kunnen bevriezen lijkt mij of hij circuleert te weinig?
Geen idee wat temperaturen doen met chloor/ph eigenlijk, wellicht dat die ook anders binden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Ik ben plannen aan het maken voor een ca. 8m3 frame (opzet) zwembad voor komende zomer.
Heb geen enkele ervaring met zwembaden.

De TS al doorgelezen, maar niet alle 600 pagina's doorgespit, dus wellicht is mijn vraag al eerder aan bod gekomen.

Ik wil het zwembad graag verwarmen.
Huis heeft een mooie 7kW WP staan, die in de zomer niks te doen heeft. In de garage (ca. 5m van het geplande zwembad) heb ik een VVW verdeler waarop ik 1 vrije groep heb.
Het plan is dus om van de zomer (als verwarming huis niet nodig is) het huis af te sluiten en de WP te gebruiken voor zwembad verwarming.

Aansluiten als volgt:
WP huis -> VVW verdeler garage -> RVS warmtewisselaar -> circulatiepomp zwembad.

Ik heb geen buffervat. Om te voorkomen dat de WP gaat pendelen moet ik dus genoeg vermogen kwijt kunnen in het zwembad. Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik de flow en vermogen van de warmtewisselaar het beste kan kiezen.

Het lieftste wil ik de WP stoken op een directe watertemperatuur van 30 - 40 graden, waarbij de WP 24/7 op een laag tempo door kan pruttelen om het zwembad warm te stoken. Heeft iemand tips/goede aanknopingspunten waar te beginnen?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:39
kaasmakert schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:32:
Ik ben plannen aan het maken voor een ca. 8m3 frame (opzet) zwembad voor komende zomer.
Heb geen enkele ervaring met zwembaden.

De TS al doorgelezen, maar niet alle 600 pagina's doorgespit, dus wellicht is mijn vraag al eerder aan bod gekomen.

Ik wil het zwembad graag verwarmen.
Huis heeft een mooie 7kW WP staan, die in de zomer niks te doen heeft. In de garage (ca. 5m van het geplande zwembad) heb ik een VVW verdeler waarop ik 1 vrije groep heb.
Het plan is dus om van de zomer (als verwarming huis niet nodig is) het huis af te sluiten en de WP te gebruiken voor zwembad verwarming.

Aansluiten als volgt:
WP huis -> VVW verdeler garage -> RVS warmtewisselaar -> circulatiepomp zwembad.

Ik heb geen buffervat. Om te voorkomen dat de WP gaat pendelen moet ik dus genoeg vermogen kwijt kunnen in het zwembad. Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik de flow en vermogen van de warmtewisselaar het beste kan kiezen.

Het lieftste wil ik de WP stoken op een directe watertemperatuur van 30 - 40 graden, waarbij de WP 24/7 op een laag tempo door kan pruttelen om het zwembad warm te stoken. Heeft iemand tips/goede aanknopingspunten waar te beginnen?
toon volledige bericht
In dit topic (en voorgaande/opvolger) komt dit wel eens aan bod.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Hier komt wel eens het advies van een titanium wisselaar voor ipv RVS.

Verder door rekenen of je met de flow van de filterpomp het minimale vermogen van je WP kwijt kan.
Als 24/7 draaien haalbaar is, dan is extra belasting door start/stops, pendelen of korte runs niet aan de orde. Misschien wel in de berekening meenemen; is een "huis" WP inzetten financieel gunstig. (Extra draai-uren, aanpassingen, lengte van de leidingen, wisselaar, etc) Of een losse zwembad WP direct er naast.
(Ik heb het laatste en zet de "huis" WP niet hiervoor in, maar ben dan ook na het zoeken van een titanium wisselaar gestopt met het plan, gezien de kosten)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Glaslijn schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 01:10:
Ph sensor wel regelmatig gekalibreerd? Ph pompje kijkt verder niet naar volume van je zwembad. die heeft een bepaalde capaciteit, uitwerking is natuurlijk wel heel anders in verhouding tot volume zwembad.

Sinds de hogere concentraties van het zwavelzuur niet meer geleverd mogen worden aan particulieren, zal je geen jaar (of langer) meer doen met je vat zwavelzuur. Ik had hier afgelopen zomer ook een discussie over met de zwembadbouwer hier in de tuin. 20 liter vat was hier in no time leeg. Na plaatsing lamellendek was dit probleem van hoog verbruik verholpen.

Benieuwd of je de oorzaak kunt achterhalen.
Ph sensor en Redox sensor zijn defect. calibreren helpt niet voor beide. ik vermoed dat het komt doordat die unit die ik gebruik tbv het meten misschien droog komt te staan op het moment de pomp uit is. en als de sensoren droog staan gaan ze defect heb ik begrepen.

Mijn poollab kan ph waarde niet meten, out of range. Hij heeft dus 22l in een bad van 6,5m2 gepompt in 1,5 maand. De zwarte kit van mijn zwembadraam is inmiddels wit onder de waterlijn. Normaal heb je 27ml 15% zwavelzuur per m3 nodig om de Ph 0,1 te verlagen. Als ik het zo bekijk kan ik mensen laten verdwijnen in mijn bad....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIMMRmZyxSsSusFQZRPpKnaVfuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLuZRmvHsiubtl3UB9c3sbi3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Zuluman op 13-01-2024 14:23 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:42
En jij had geen last van je huid na je dipje?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Hmmbob schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:01:
En jij had geen last van je huid na je dipje?
Nee, was maar 1 minuut bij 0 graden. Ik heb net gewone soda erbij gegooid. Vanavond even kijken wat de waarde is.

[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 13-01-2024 15:16 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Zuluman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:20:
[...]ik vermoed dat het komt doordat die unit die ik gebruik tbv het meten misschien droog komt te staan op het moment de pomp uit is. en als de sensoren droog staan gaan ze defect heb ik begrepen.
Ai, die mogen inderdaad niet droog komen te staan.
Kun je niet een soort zwanenhals in je leiding maken op de plek waar je meetkamer dan op laagste punt plaats? Dan loopt die niet meer droog als je pomp uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Ai, die mogen inderdaad niet droog komen te staan.
Kun je niet een soort zwanenhals in je leiding maken op de plek waar je meetkamer dan op laagste punt plaats? Dan loopt die niet meer droog als je pomp uit staat.
Idd. Ga ik doen als ik t bad opnieuw ga schilderen. (Ivm de beschadigingen op de bodem door tienervadalen/mijn zoons) meteen kit van t raam vernieuwen. Bizar dat ze nu wit zijn. Voelen wel nog soepel aan.

Je ziet niet dat de probes droog staan maar ook niet dat ze in t water staan.

Inmiddels zit in na 2,5kg soda op 6 m3 water een ph van 6,9. Net weer 0.5 kg erin gegooid. Over een uurtje weer meten. Daarna ga ik verder met baking soda. Alkaliteit is laag en ph kan ik dan wat preciezer sturen op uiteindelijke ph waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-06 22:06
Iemans hier al eens een Poolex Q-line 5 warmtepomp uit elkaar gebouwd? Ik heb deze onlangs geinstalleerd en deze komt telkens na 2 dagen niet meer uit stand by. Moet de stroom er dan 5 minuten afhalen, opnieuw insteken en dan draait hij weer. Heb dus een ticket ingediend bij Poolex, daar zijn ze blijkbaar bekend met het probleem en krijg als oplossing dag ik het moederbord er “even” uit moet halen en op moet sturen dan programmeren ze het opnieuw en zou het opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Ettepet85 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:29:
Iemans hier al eens een Poolex Q-line 5 warmtepomp uit elkaar gebouwd? Ik heb deze onlangs geinstalleerd en deze komt telkens na 2 dagen niet meer uit stand by. Moet de stroom er dan 5 minuten afhalen, opnieuw insteken en dan draait hij weer. Heb dus een ticket ingediend bij Poolex, daar zijn ze blijkbaar bekend met het probleem en krijg als oplossing dag ik het moederbord er “even” uit moet halen en op moet sturen dan programmeren ze het opnieuw en zou het opgelost moeten zijn.
Wel uit een jetline het moederbord gewisseld. Als je de bovenzijde eraf hebt, val je er al bijna op. Met een foto van hoe het zat, was de wissel met 1-2 uur prima haalbaar. Hoop dat het voor die van jou ook geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettepet85
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-06 22:06
@_RRM_ ik heb hem er al uit. Viel inderdaad nog wel mee. Was alleen mooier geweest van Poolex als ze me eerst een nieuwe hadden gestuurd zodat ik deze meteen had kunnen monteren maar goed. Ik heb genoeg foto’s gemaakt dus komt wel goed. Nu wachten totdat ie opnieuw geprogrammeerd is en terug komt. Dank je wel voor je snelle antwoord, zag er een beetje tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Hoi, vorig jaar een weau mini warmtepomp gekocht, daar zitten zo koppelstukken op voor 32 en 38 , maar met slangklemmen... Ik wou liever met buizen met schroefdraad werken... Weet iemand daar een koppelstuk voor om op de warmtepomp zelf te kunnen werken met schroefdraad?? Die Intex adapters type A of B zijn daar niet voor geschikt... Eigenlijk zou die adapter die in de warmtepomp zit veranderd moeten worden...

Thnx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:35:
Hoi, vorig jaar een weau mini warmtepomp gekocht, daar zitten zo koppelstukken op voor 32 en 38 , maar met slangklemmen... Ik wou liever met buizen met schroefdraad werken... Weet iemand daar een koppelstuk voor om op de warmtepomp zelf te kunnen werken met schroefdraad?? Die Intex adapters type A of B zijn daar niet voor geschikt... Eigenlijk zou die adapter die in de warmtepomp zit veranderd moeten worden...

Thnx voor de tips
al gezocht op pvc koppeling/koppelstuk ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:44:
[...]

al gezocht op pvc koppeling/koppelstuk ?
Mja, meestal zijn die koppelinggen net iets anders als de schroefdraad van Intex/bestway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ook nog even ander vraagje, ik kwam deze adapter tegen om van 32 naar 38 te gaan.. maar bij mijn weten bestaan er toch geen buizen/pompen van 32 mm met draaikoppeling?? Waarom dient deze adapter dan? Want heb me laten wijsmaken dat de intex adapters niet altijd passen op een bestway zwembad? Dus kan ik beter bij het merk bestway blijven?

https://www.toppy.be/prod...ter-32-38-mm-2-stuks.html

Edit: nevermind, aan de 32mm zijde is geen schroefdraad dat draaikoppeling om te pitsen

[ Voor 9% gewijzigd door NoFate op 20-01-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_

Thnx voor de tips
Begrijp niet helemaal hoe de situatie is, maar een aantal suggesties onderstaand
https://pvcvoordeel.nl/pvc-puntstuk-buitendraad/
https://pvcvoordeel.nl/dr...ing-met-buitendraad-prod/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
NoFate schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:12:
Ook nog even ander vraagje, ik kwam deze adapter tegen om van 32 naar 38 te gaan.. maar bij mijn weten bestaan er toch geen buizen/pompen van 32 mm met draaikoppeling?? Waarom dient deze adapter dan? Want heb me laten wijsmaken dat de intex adapters niet altijd passen op een bestway zwembad? Dus kan ik beter bij het merk bestway blijven?

https://www.toppy.be/prod...ter-32-38-mm-2-stuks.html
intex --> bestway past wel

32mm schroefdraad is inderdaad minder aanwezig, 38mm uitwendig schroefdraad is eigenlijk met 50mm koppelstukken ..

ik zou zelf dikwandig pvc pakken als iets niet past en een verf-fohn en rustig verwarmen, kan je best veel mee doen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17

xyl

Hoeveel groter moet een betonvloer zijn dan het HDPE bad wat er op geplaatst wordt? Ik kan die informatie nergens vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door xyl op 23-01-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 21:07
xyl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:19:
Hoeveel groter moet een betonvloer zijn dan het HDPE bad wat er op geplaatst wordt? Ik kan die informatie nergens vinden.
Een halve meter rondom ongeveer, dus je "gat" wordt een meter breder en langer. Althans, dat deden ze hierzo.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hier een halve meter rondom groter dan "de bak" inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

Ons gat is wel ongeveer een halve meter groter, maar dat is toch voor de stabilisé? Is het nodig dat het beton ook zoveel breder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
xyl schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:27:
Ons gat is wel ongeveer een halve meter groter, maar dat is toch voor de stabilisé? Is het nodig dat het beton ook zoveel breder is?
Je hebt dan denk ik extra ruimte om te "stellen" en je zwembad tegelrand met stabilisé is dan dus feitelijk ook wat gefundeerd en zakt eventueel mee met de bak (of juist niet :P ).
Maar dat is mijn simpele redenatie erachter.

Stellen van de bak meest plausibele want ondanks laserwerk heeft dat eigenlijk het langste geduurd om te controleren en goed te doen, haaks op het huis bijvoorbeeld of parallel aan etc.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 23-01-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

Inderdaad logisch dat je daar wat extra ruimte voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakk1987
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-05 05:48
Brainfart tijdens het douchen.

Zou een electrische boiler icm zonnepanelen een rendabele manier kunnen zijn om je zwembad te verwarmen? Iedere 4 uur 200 liter water op 80°C zou je toch moeten kunnen voelen zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Bakk1987 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:35:

Zou een electrische boiler icm zonnepanelen een rendabele manier kunnen zijn om je zwembad te verwarmen? Iedere 4 uur 200 liter water op 80°C zou je toch moeten kunnen voelen zeg maar
Op welk formaat bad?
Op een klein bad gaat al 4K liter.

Dan merk je daar niet heel veel van
Dan heb je 3920l koud en 80l warm. En dat is bij een 3x2m.
Heb je groter of dieper zal t nog minder doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:27

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Thnx voor de tips
Die koppelstukken erop hebben als ik het me goed herinner een 1" draad, en daar draai je geen PVC in, maar PP self-seal draadeinden. Aan de andere kant neem je dan een draad waar je of je slangen, of een PVC koppelstuk op aansluit. Zo doe ik het hier ook, werkt perfect. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
We gaan een zwembad bouwen van +/- 600x300 (zelf), maar zitten nog in ontwerp fase.

De technische ruimte...
De garage in mijn woonst ligt op 15 meter van waar het zwembad zou komen. Ik overweeg hier de pomp met zandfilter te plaatsen, maar maakt dit veel lawaai? Met wat kan ik het vergelijken? Een droogkast / wasmachine?

Ik prefereer geen tuinhuis(je) te zetten... Een vuilbakken kast is mogelijks nog een oplossing.
Alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
poing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:02:
We gaan een zwembad bouwen van +/- 600x300 (zelf), maar zitten nog in ontwerp fase.

De technische ruimte...
De garage in mijn woonst ligt op 15 meter van waar het zwembad zou komen. Ik overweeg hier de pomp met zandfilter te plaatsen, maar maakt dit veel lawaai? Met wat kan ik het vergelijken? Een droogkast / wasmachine?

Ik prefereer geen tuinhuis(je) te zetten... Een vuilbakken kast is mogelijks nog een oplossing.
Alternatieven?
ik zou de ruimte onder waterniveau willen hebben omdat ik dan gezeik hebt met pomp primen, dan kan ik voorraad boven "water" houden eventueel een plaat eroverheen..

In de garage verlies je "teveel" ruimte naar mijn idee, ik zou het onder een luik met gasveren doen naast het zwembad .. bij de schutting ofzo .. verzin een leuke verborgen ruimte ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
vso schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:27:
[...]

ik zou de ruimte onder waterniveau willen hebben omdat ik dan gezeik hebt met pomp primen, dan kan ik voorraad boven "water" houden eventueel een plaat eroverheen..

In de garage verlies je "teveel" ruimte naar mijn idee, ik zou het onder een luik met gasveren doen naast het zwembad .. bij de schutting ofzo .. verzin een leuke verborgen ruimte ofzo ..
Ik zou niet weten hoe primen gaat en hoeveel keer je dat zou moeten doen… . Maar een waterdichte ruimte onder grond niveau is ook een hele klus denk ik, moet waterdicht zijn in de winter (grondwater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:29
Bakk1987 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:35:

Verwarmen met COP 1 is nooit rendabel tenzij je energie moet verbranden en toevallig een elektrische boiler hebt staan die je niet gebruikt...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
poing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Ik zou niet weten hoe primen gaat en hoeveel keer je dat zou moeten doen… . Maar een waterdichte ruimte onder grond niveau is ook een hele klus denk ik, moet waterdicht zijn in de winter (grondwater).
Prime-en is met (zwembad)water knoeien in leiding(en) om je pomp aan de gang te krijgen, hier op tweakers is een startpost met veel informatie over hete hele onderwerp best normaal .. (1ste post) dan heb je vaak de basis termen en aandachts puntjes te pakken.

zeker als je geld, tijd en gevloek wil besparen "had ik dat maar geweten" ;) je hoeft niet te lezen (wel geadviseerd) maar o.a de eervolle vermeldingen zijn mensen die je al voor zijn gegaan..met zelf of laten bouwen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 15:59
Wij hebben misschien interesse in een woning met zwembad. Hieronder een link naar een plaatje.

https://www.funda.nl/koop...hullenberglaan-19/#foto-4

Ik weet niet wat de precieze staat is van het zwembad. Kan iemand toch op basis van het plaatje een schatting geven van energiekosten en onderhoudskosten? Misschien heeft iemand een soortgelijke pool in de achtertuin? :)
Ik heb van de makelaar informatie ontvangen over verbruik van m3 gas en elektra. Dat komt uit op ongeveer 700 euro per maand.
De woning zelf is energielabel c en heeft geen zonnepanelen. Zou toch denken dat energiekosten hoger uit moeten komen als je het bad x maanden wil verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

technoaddict schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:01:
Wij hebben misschien interesse in een woning met zwembad. Hieronder een link naar een plaatje.

https://www.funda.nl/koop...hullenberglaan-19/#foto-4

Ik weet niet wat de precieze staat is van het zwembad. Kan iemand toch op basis van het plaatje een schatting geven van energiekosten en onderhoudskosten? Misschien heeft iemand een soortgelijke pool in de achtertuin? :)
Ik heb van de makelaar informatie ontvangen over verbruik van m3 gas en elektra. Dat komt uit op ongeveer 700 euro per maand.
De woning zelf is energielabel c en heeft geen zonnepanelen. Zou toch denken dat energiekosten hoger uit moeten komen als je het bad x maanden wil verwarmen?
Dan zal je met fotos van de technische ruimte moeten komen en of specs. Wat voor filterpomp en wat voor warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 15:59
Dennis1812 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Dan zal je met fotos van de technische ruimte moeten komen en of specs. Wat voor filterpomp en wat voor warmtepomp?
Helaas heb ik die niet :) Mocht het tot een bezichtiging komen zal ik die zeker nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:23
@technoaddict die woning staat al vrij lang te koop inderdaad, volgens mij eerst voor bijna 1.8 miljoen. Ik zou het ook niet zo mee laten wegen in je beslissing. Huis heeft genoeg ruimte voor zonnepanelen, en met de afbouwende salderingsregeling wil het overschot in de zomermaanden toch zelf gebruiken. Dat kan in een elektrische auto als je thuis bent, of in een zwembad als je niet thuis bent :)

Om je een idee te krijgen, @paQ heeft een dergelijk zwembad qua formaat(misschien iets kleiner) en die zat volgens mij vorig jaar rond de 2000-3000 kWh uit mijn hoofd. Wel had hij zijn water vrij warm op volgens mij 28 graden.

Zelf zat ik in de maanden juni-augustus rond de 150-300 kWh per maand, maar als je vroeg wil beginnen (april/mei) en door wil zwemmen tot in september/oktober gaat de teller lopen. Dat doe je misschien nu nog als je kan salderen, maar straks als dat niet meer kan denk ik dat je snel het zwembadseizoen wat korter houd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 17:06

paQ

uh... ik heb een 18m3 opzetbad met panelen. (blijft hele jaar door staan)
Ik verwarm het in de zomer tot 28 idd, maar dat kost me no where near de 2000-3000 per jaar.
Het zal eerder rond de 400 voor een heel serizoen zitten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:23
Ik meet mijn verbruik van mijn zwembad helaas niet dus daar kan ik je niet echt mee helpen. De circulatie pomp heb ik in het seizoen 12 uur per dag aan staan en die verbruikt ongeveer 250w.

Mijn bad is 8x4x1.5meter.

Verder is het voor je verwarming sterk afhankelijk hoe je bad gesitueerd ligt?
Ligt het de hele dag vol in de zon of slechts een deel ervan?
Wat heb je qua afdekking, Solar lamellen, foam, geobubble etc.
Welke temperatuur wil je het water hebben?
Hoe is de isolatie van het bad.
Hoe verwarm je, met een warmtepomp, op gas of elektrisch element.

Je ziet zeer veel vragen die invloed hebben op het energieverbruik van je zwembad.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
@paQ ai verkeerde persoon in gedachte, bedoelde deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76545732

Maar de meeste mensen zitten hier wel wat lager met hun verbruik... Ook niet iedereen wil elke dag bij wat minder weer zwemmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06 21:31
ik had een bestway zwembad. 400x211x60 of zoiets. maar die roest flink met een zoutwater systeem.

ik zoek wat ongeveer 400x200x100, maar liefst niet vatbaar voor roest. bestaan er goede opties? bijvoorbeeld met kunstof palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:22
Mijn Intex Prism ø305x76 heeft na twee jaar (±4 maanden buiten elke keer) wat oppervlakkige roest onderaan de poten. Deze heb ik afgelopen jaar bij het opruimen even ontroest en wat nieuwe verf op gespoten. Voor de rest geen enkele vorm van roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik zat inderdaad totaal aan verbruik op 2100kWh voor een lang seizoen zwemmen op 28 graden op een bad van 5,5x4x1,5m met Solar afdekking en vanaf 10:00 uur in de ochtend tot 21:00 uur in de avond vol in de zon.
Ik heb 3 kinderen die zo goed als elke dag wel gingen zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

dennistd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:44:
Mijn Intex Prism ø305x76 heeft na twee jaar (±4 maanden buiten elke keer) wat oppervlakkige roest onderaan de poten. Deze heb ik afgelopen jaar bij het opruimen even ontroest en wat nieuwe verf op gespoten. Voor de rest geen enkele vorm van roest.
Dan zal je geen zoutwater systeem hebben gok ik zomaar.

Mijn Intex gaat inmiddels al 4 jaar mee. Maar wel met een ZFP en geen ZWS. Zout maakt het veel vatbaarder voor roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 17:22
Dennis1812 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:54:
[...]

Dan zal je geen zoutwater systeem hebben gok ik zomaar.
Ik heb een Intex ZWS dus die vlieger gaat niet op

[ Voor 7% gewijzigd door dennistd op 02-02-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

dennistd schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:42:
[...]

Ik heb een Intex ZWS dus die vlieger gaat niet op
Nee, dat is best bijzonder dan. Doe je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 14:23
Hier ook Intex prism met intex zout systeem welke nu 3 jaar gestaan heeft. Dit jaar met opruimen (al was ik wel laat met opruimen in december) ook wat last van roest op de uiteinde van de poten maar nog niets serieus.
Heb het nu ff droog opgeborgen en in het voorjaar schoonmaken en opnieuw lakken.
Valt mij tot nu toe reuze mee eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Ik zoek me helemaal rot naar een goede zandfilterpomp. Ik heb een zwembad van 400x200x80, dus ~6 kuub water en heb een warmtepomp die ik op het dak van de garage wil zetten. De Intex SX3200 komt vaak voorbij, maar ik begrijp dat die best veel herrie maakt. Heeft iemand hier een tip voor een goede stille zandfilterpomp die water ongeveer 3 meter hoog kan pompen door een warmtepomp (eventueel later in combinatie met een solar bol)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:27
@The End Qua geluid en prestatie ben ik erg tevreden met de Speck Badu Magic 6 (ook aangeschaft vanwege goede ervaringen hier op het forum) op iets meer water dan jij (8 kuub). Dan zit je echter wel in een wat andere prijsklasse aangezien je daar nog een filter bij moet kopen en leidingwerk voor moet maken.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:41
The End schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:14:
Ik zoek me helemaal rot naar een goede zandfilterpomp. Ik heb een zwembad van 400x200x80, dus ~6 kuub water en heb een warmtepomp die ik op het dak van de garage wil zetten. De Intex SX3200 komt vaak voorbij, maar ik begrijp dat die best veel herrie maakt. Heeft iemand hier een tip voor een goede stille zandfilterpomp die water ongeveer 3 meter hoog kan pompen door een warmtepomp (eventueel later in combinatie met een solar bol)?
Deze heb ik, https://www.toppy.nl/prod...lterset-dk-400-6-m-u.html

Vrij stille zelf aanzuigende pomp die het prima het dak op krijgt, doe ik ook. Warmtepomp + epdm matten.

Heb er voor dit seizoen ook een frequentie regelaar bij, scheelt denk ik nog wat geluid + langzamer stromend water verwarmt beter in de matten.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
SnoozeOperator schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:52:
Ok een klein beetje blij ei hier, mijn zwembad staat niet waterpas want de tuin loopt bewust af voor de afwatering maar dat is natuurlijk voor het bad sub optimaal. Vaak bleef de troep ook op het laagste punt hangen terwijl de skimmer aan de andere kant zit. Dat kon niet anders ivm slangen management. Dus in plaats van het bad waterpas zetten heb ik het als een tweaker opgelost en de 3d printer aan het werk gezet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Resultaat: een heerlijke flow die, als ik de chloordrijver als testobject mag geloven, mooi rond gaat!
heb je deze geupload ? en welk filament had je gebruikt hoe is het bevallen dit jaar ?

en @Jazsie, @Pixelmagic @--MeAngry-- hebben jullie dingen 3d geprint voor baden en welk filament hebben jullie gebruikt hoe heeft dat tot op heden in het zwembad uitgehouden ?

Denk dat voor de startpost wellicht 3d-printen een leuke toevoeging is als onderwerp ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Zuluman hoe gaat het met je bad inmiddels ?

@vso weet jij of er al een kant en klaar esp bordje te koop is om een Fairland met HA te gaan koppelen ?
Toevallig via een andere tweaker een kant en klaar add-on controller voor mijn bodemwarmtepomp van mijn woning kunnen kopen en dat werkt perfect.

Ik heb HA inmiddels draaien met mqtt (maar kan alle kanten op) en zou ook wel de Fairland wat beter willen uitlezen en eventueel kunnen schakelen op afstand of op basis van gegevens. Dan hoop ik dit jaar nog iets zuiniger te kunnen draaien. Ik stel sowieso in dat hij pas aan mag als de zon er op staat (08:30 uur in de zomer).
UTP kabel ligt er al naartoe en zal ik van het voorjaar even aansluiten. Als de kap eraf is, is het volgens vrij duidelijk waar de 4 draden moeten komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 22:35

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:32:
[...]

heb je deze geupload ? en welk filament had je gebruikt hoe is het bevallen dit jaar ?

en @Jazsie, @Pixelmagic @--MeAngry-- hebben jullie dingen 3d geprint voor baden en welk filament hebben jullie gebruikt hoe heeft dat tot op heden in het zwembad uitgehouden ?

Denk dat voor de startpost wellicht 3d-printen een leuke toevoeging is als onderwerp ..
Iemand hier heeft er een 3d printer gekocht :+ 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:42:
@vso weet jij of er al een kant en klaar esp bordje te koop is om een Fairland met HA te gaan koppelen ?
Toevallig via een andere tweaker een kant en klaar add-on controller voor mijn bodemwarmtepomp van mijn woning kunnen kopen en dat werkt perfect.

Ik heb HA inmiddels draaien met mqtt (maar kan alle kanten op) en zou ook wel de Fairland wat beter willen uitlezen en eventueel kunnen schakelen op afstand of op basis van gegevens. Dan hoop ik dit jaar nog iets zuiniger te kunnen draaien. Ik stel sowieso in dat hij pas aan mag als de zon er op staat (08:30 uur in de zomer).
UTP kabel ligt er al naartoe en zal ik van het voorjaar even aansluiten. Als de kap eraf is, is het volgens vrij duidelijk waar de 4 draden moeten komen toch?
kant en klaar wellicht niet, maar zoiets als https://community.home-as...p-eliminating-tuya/579467 is er wel.

ik zou een breakout board voor een esp32 kopen met schroefterminals en de connector voor je fairland dan daaraanschroeven. als je uit die post wijs word dan hoef je niet te solderen en/of als het zonder solderen kan heb je wellicht nog garantie mogelijkheden. neem aan esphome ook geen issue is. btw als het een tuya is zou ik op YT digiblur zoeken + cloudcutter (heet nu Tiny.... ?) hij heeft ook een handig tooltje op de pinout van tuya's te achterhalen mits de tuya chip een BK type is. mocht dat handig zijn.

(wellicht overbodig)
Ethernet sluit je met 8 aders aan, als je perse wil splitsen gebruik dan een (bij winkel gekochte) splitter voor ethernet. voordat je eigen gemaakte kabel aansluit. zo kan je voorkomen dat als je POE aansluit je andere kant alsnog magic smoke produceert
Pixelmagic schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:54:
[...]
Iemand hier heeft er een 3d printer gekocht :+ 8)
al 3 jaar in huis maar met zijn uitdagingen ;) .

anyway vorig jaar is er meer 3d geprint voor het zwembad en denk zoiezo wel handig wat advies /ervaring over 3d geprint materiaal te delen nuttige informatie kan zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:32:
[...]

Mijn Chloor drijver is nog steeds heel na 2 seizoenen, geprint met PLA filament.
Houd het ook goed uit in de Spa temperaturen van 35-389gr.
GeeMoney schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:42:
@Zuluman hoe gaat het met je bad inmiddels ?

Fairland heeft gewoon RS485 erop zitten. Ik heb er gewoon een RS485 naar Ethernet/Wifi op gezet. Werkt prima.

Bij mij was de connector blauw en aangeduid met A B G +12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Jazsie welke module heb jij ? En is die dan al rechtstreeks te koppelen naar HA ? Ik zie op internet en fora alleen maar een hele hoop ge-hobby met solderen en bordjes etc.
Ik heb er trouwens dus een cat6a kabel naartoe getrokken dus daar moet ik het mee zien te redden hoop ik. In de technische ruimte heb ik zowel WiFi als Ethernet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Na 5kg zilversoda 1kg ph plus poeder en ook wat pakken baking soda is de ph nu 7,4. Alkaliteit is out of range op de poollab. Strip geeft aan ca. 180. Poollab zou tot 300 moeten kunnen meten. Dus kan ook boven de 300 zijn. Water is wel helder en ik heb geen aanslag op de wanden.

Net voor het eerst een backwash gedaan. Blij met mijn aansluitng direct op de hwa van de schuur.

Naar mate de ph omhoog ging ging de ph waarde op de aquarite omlaag. Dus van 10+nu naar iets boven de 8. Erg vreemd dat ie omgekeerd meet. Zal m nog eens calibreren. Maar ph doe ik voorlopig handmatig.

Vanavond weer een duik nemen. Temp van t bad is rond de 3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 19:57
Ook weer bezig met het nieuwe seizoen. Andere pomp gekocht echter ontbreekt de afsluitdop aan de drainzijdeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKo5b6bZwiKSCIM1lQ3i7obmWSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0rzQBXBwqVDInvJQuaHWNYU.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand idee welke dop ik hiervoor kan gebruiken? En vooral waar te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@bobke77 lastig zo zonder maatvoering. Lijkt op 2 inch buitendraad, heb je een schuifmaat zodat je de diameter kan meten. Wellicht past zoiets https://www.toppy.nl/prod...ding-x-buitendraad-2.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
Het is een 38 mm aansluiting, weet niet of dt gelijk staat aan 1 1/2" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bobke77 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:58:
Ook weer bezig met het nieuwe seizoen. Andere pomp gekocht echter ontbreekt de afsluitdop aan de drainzijde[Afbeelding]

Iemand idee welke dop ik hiervoor kan gebruiken? En vooral waar te koop?
zo te zien een intex ZFP

50mm/2 inch schroefdop btw deze staat alleen open bij backwash/waste stand als ik het goed heb,

je kan ook een adapter kopen van intex van schroef naar een flexibele slang .kan gelijk je vuilwater lozen.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 04-02-2024 22:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobke77
Ok.. dus deze zou dus ook moeten passen?

https://www.hornbach.nl/p...ksel-pvc-o-50-mm/4106090/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GeeMoney schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:19:
@Jazsie welke module heb jij ? En is die dan al rechtstreeks te koppelen naar HA ? Ik zie op internet en fora alleen maar een hele hoop ge-hobby met solderen en bordjes etc.
Ik heb er trouwens dus een cat6a kabel naartoe getrokken dus daar moet ik het mee zien te redden hoop ik. In de technische ruimte heb ik zowel WiFi als Ethernet beschikbaar.
Ik heb de Protoss-PE11:
https://nl.aliexpress.com/item/4001114214155.html

Via Node-Red lees ik het uit en doet ook de communicatie met HA via Node-Red.

Ze hebben ook wifi variant, ik neem kabel waar mogelijk :).
Geen idee, de buis mag dan 50mm zijn maar je weet niet of de schroefdraad 2" is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Een DIY bouwkundig zwembad... ik heb nog steeds twijfels maar binnenkort moet ik de knoop doorhakken.

Ik heb gelezen dat een zwembad rolluik (lamellen afdekking) het beste is om de warmte binnen te houden, zeker als het automatisch is want anders moet de papa (ik) het s'avonds altijd doen.

Degelijke lamellen zijn op zich nog best betaalbaar, maar de motorisatie is duur en ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid.

Nu las ik dat men vroeger externe motoren gebruikte, in een put naast het zwembad. Deze gingen dan stuk door grondwater tenzij men de motor hoger plaatste d.m.v. ketting systeem. Daar kwam de tweaker in mij naar boven: ik kan dat ook manueel maken d.m.v. ketting (inox hendel of wiel).

Ik vind echter geen informatie of prijzen van dit (oud) systeem zonder motor. Een pakket met motor heb ik wel gevonden, maar dat was ook 4000EUR excl lamellen.

Iemand meer info? Alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
poing schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:40:
Een DIY bouwkundig zwembad... ik heb nog steeds twijfels maar binnenkort moet ik de knoop doorhakken.

Ik heb gelezen dat een zwembad rolluik (lamellen afdekking) het beste is om de warmte binnen te houden, zeker als het automatisch is want anders moet de papa (ik) het s'avonds altijd doen.

Degelijke lamellen zijn op zich nog best betaalbaar, maar de motorisatie is duur en ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid.

Nu las ik dat men vroeger externe motoren gebruikte, in een put naast het zwembad. Deze gingen dan stuk door grondwater tenzij men de motor hoger plaatste d.m.v. ketting systeem. Daar kwam de tweaker in mij naar boven: ik kan dat ook manueel maken d.m.v. ketting (inox hendel of wiel).

Ik vind echter geen informatie of prijzen van dit (oud) systeem zonder motor. Een pakket met motor heb ik wel gevonden, maar dat was ook 4000EUR excl lamellen.

Iemand meer info? Alternatieven?
Lamellen houden inderdaad veel warmte vast en raad ik zeker aan.
Ik heb zelf voor een electrisch opbouw systeem gekozen. Veel goedkoper en in een paar uur geinstalleerd. Wel wat minder mooi dan volledig onderwater. https://gathering.tweaker...message/69071378#69071378

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 21:07
Automatisch sluiten wordt overigens sterk afgeraden, je zal het maar vanzelf dicht doen terwijl er nog iemand in zit. Ik heb ook een lamellendek en koste door de 10.000 ergens, maar ik vind het wel een flinke meerwaarde.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
reskobon schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:37:
Automatisch sluiten wordt overigens sterk afgeraden, je zal het maar vanzelf dicht doen terwijl er nog iemand in zit. Ik heb ook een lamellendek en koste door de 10.000 ergens, maar ik vind het wel een flinke meerwaarde.
Opbouw met motor zoals @ocmer aangaf kom ik op een 5500EUR met afdekking, dat is nog behapbaar. Komt alleen slecht uit vanwege zonnestand / huis / tuin combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
Zoveel was ik ook ongeveer kwijt
Ander nadeel van opbouw: Als je solar-lamellen hebt (die ik ook aanraad) dan mogen de lamellen niet in de volle zon als ze uit het water zijn. Dan kunnen ze krom trekken. Dat is op te lossen met een bak of door er een zeil overheen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Staar je niet helemaal blind op de hier geroemde prijzen. Is wel afhankelijk van de afmetingen, type stuurkast, soort lammelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blijkt dat er een muis door mn zwembad heeft zitten knagen in de schuur. Vond het blijkbaar een mooi plekje.

Zit nu te kijken wat te doen. Frame is op zich nog goed, dus losse liner zou een optie zijn. Maar relatief erg duur. Dus dan toch maar weer een complete set. Een upgrade t.o.v. de standaard Intex/bestway zwembaden kan ik niet echt vinden. Lijken niet echt duurzamere/steviger opties te zijn.

Of kijk ik ergens overheen?

Had 3m rond met 78cm hoogte. Mooie maat, wil ik zo houden.

Denk wel dat ik voor zout en warmtepomp ga. Vooral omdat ik twee kleintjes onder de twee heb nu, en die zijn niet zo van het koude water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 16:38
MikeyMan schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:51:
Blijkt dat er een muis door mn zwembad heeft zitten knagen in de schuur. Vond het blijkbaar een mooi plekje.

Zit nu te kijken wat te doen. Frame is op zich nog goed, dus losse liner zou een optie zijn. Maar relatief erg duur. Dus dan toch maar weer een complete set. Een upgrade t.o.v. de standaard Intex/bestway zwembaden kan ik niet echt vinden. Lijken niet echt duurzamere/steviger opties te zijn.

Of kijk ik ergens overheen?

Had 3m rond met 78cm hoogte. Mooie maat, wil ik zo houden.

Denk wel dat ik voor zout en warmtepomp ga. Vooral omdat ik twee kleintjes onder de twee heb nu, en die zijn niet zo van het koude water.
Als het kleine gaatjes zijn, die zijn goed dicht te plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arjantje72 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:54:
[...]

Als het kleine gaatjes zijn, die zijn goed dicht te plakken
Nouja het was een gat van 5cm. In de bodem.

Had het wellicht kunnen plakken, maar wil niet halverwege erachter komen dat ie toch lekt.

Ding ligt ook al op de stort vrees ik :X

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
Kan iemand hier iets zeggen over de kwaliteit van een W’eau stalen inbouwbad? Wij gebruiken nu een Intex XTR maar met de aanleg van onze tuin ben ik iets anders aant het zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:17
Wie kan even meedenken in het volgende.
Ik ben me aan het voorbereiden op het voorjaar :)

Ik heb een 4 kuub Intex zandfilter pomp (met Aqualoon bollen erin). Op het dak van de keuken ligt een verwarmingsmat van een meter of 4.

De uitgang van de Intex pomp gaat via een bypass naar de verwarmingsmat en dan terug het zwembad in.

Ik vind alleen de pomp echt een mega herrie maken. Die wil ik niet de hele dag met deze herrie sit jaar weer laten draaien.

Het idee is als volgt.
Ik neem een extra (stille?) pomp voor het verwarmingssysteem die ik dan ook nog eens slim kan schakelen (Op de intex zit alleen een vaste timer). Eventueel plaats ik die pomp in een geluidsisolerende kist.

Kan ik gewoon een t-stuk plaatsen tussen de huidige aanvoer en retour naar de 2e pomp? En welke pomp zou ik moeten nemen? De huidige 4 kuub intex pomp heeft volgens mij wel wat moeite met het omhoog pompen van het water naar het dak want de doorvoer via de verwarmingsmat is behoorlijk laag. Opvoerhoogte is de ik zo'n 2,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Flappie houd wel rekening dat die pomp lucht moet kunnen aanzuigen en warmte af moet kunnen geven wat je ook niet in die box wilt houden want anders loopt het alleen maar op. Hij kan dus niet vol in de isolatie matten :+ .
En water rond pompen en opvoeren kost nu eenmaal energie en dus kracht. Een fluisterstille pomp ga je denk ik niet vinden maar wellicht zijn er hier mensen met tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Ik denk dat de meesten pompen al een stuk stiller zijn dan de intex.
Heb zelf de aqua master 10 gekoppeld op het intex zand vat en dat werkt prima
Eerst geschakeld via een Hue smart plug en nu heb ik er een Isaver voor gezet.
Hij springt hier ‘s morgens aan op vol vermogen voor een paar uur en vanaf een uur of 9 op laag vermogen. Scheelt verbruik en is een stuk stiller.
Misschien had ik achteraf beter een pomp met ingebouwde regelaar willen hebben maar dat is achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06 19:56
Hoi Ik heb een zwembad van 20m³. Ik wil overstappen op zoutelektrolyse.
Hebben jullie tips/adviezen voor mij waar ik rekening mee moet houden. Met welke types hebben jullie goede ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 16:22
Togi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:38:
Ik denk dat de meesten pompen al een stuk stiller zijn dan de intex.
Heb zelf de aqua master 10 gekoppeld op het intex zand vat en dat werkt prima
Eerst geschakeld via een Hue smart plug en nu heb ik er een Isaver voor gezet.
Hij springt hier ‘s morgens aan op vol vermogen voor een paar uur en vanaf een uur of 9 op laag vermogen. Scheelt verbruik en is een stuk stiller.
Misschien had ik achteraf beter een pomp met ingebouwde regelaar willen hebben maar dat is achteraf.
Dit is makkelijker, ik heb ook een iSaver, maar je kan nu je pomp vervangen zonder iSaver, zolang de iSaver werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zwemmen schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:13:
Hebben jullie tips/adviezen voor mij waar ik rekening mee moet houden. Met welke types hebben jullie goede ervaringen?
Wat heb je voor bad, qua frame dan; mijn ervaring vind je hier wel in 't topic.

Mijn tip, ga gewoon voor een ander systeem, iets met vloeibaar chloor en ph in een doseersysteem. Wil je toch voor zout gaan, zorg dan dat je de boel droog maakt (in geval van een standaard Intex/BestWay frame) en laat je bad niet staan (want dat krijg je nooit alles goed droog)

On a side note: twee weken terug de 'tuinarchitect' hier gehad, binnen kort zouden de tekeningen voor 't tuinontwerp klaar moeten zijn, daar zal dan ook (eindelijk) 't bad bij zitten. Hij werkt samen met een zwembadbouwer, aan de ene kant wel jammer want ik had eigenlijk wel zelf wat willen bouwen, maar aan de andere kant ook wel lekker gewoon de boel ontzorgd. We zullen dan ook de details voor 't bad invullen... en dan maar kijken wanneer 't allemaal te realiseren is.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Zwemmen schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:13:
Hier een 24m2 intex prism met een intex zoutsysteem en dat gaat al een paar jaar prima.
Beetje door de ervaring van de eerste jaren start ik hem op met voldoende zout en obv de handleiding van intex ong de helft van het cyaanzuur wat intex aangeeft.
Daarnaast een kleine beetje chloor chock (vandaar minder cyaanzuur omdat dit ook in chloor shock zit).
Het systeem heeft namelijk toch wel een paar dagen boost nodig om op gang te komen en de shock zorgt er voor mijn gevoel voor dat het bad die dagen schoner blijft en net wat lekkerder start.
Gedurende een vakantie voeg ik ook shock toe om te zorgen dat het chloor gehalte die periode iets hoger is. Afgelopen jaar was na 3 weken vakantie en geen onderhoud het water schoon en de waardes prima.
Vaak is september bij mij wel een maand waar ik wat probleempjes heb. Bad staat dan een poosje en misschien ben ik dan wat lakser. Steeds is dat ook het punt dat ik wat zout moet toevoegen.
Mij bevalt het systeem me wel, ik zie bij niemand rode ogen of zo.
Dit jaar was ik wel laat met afbreken en zie ik wat roest op de poten. Geen idee of dit komt door het zout of gewoon omdat ik hem pas in januari afgebroken heb en december een vrij natte maand was.
Ik moet dus even kijken hoe ik dat ga oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen
.

[ Voor 99% gewijzigd door Zwemmen op 24-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen
@Togi
De roest waar je het over hebt.
Zou dat niet komen omdat de pootjes op de grond staan en dat daar vaak water in blijft staan?
Mischien een idee om deze pootje ligt van de grond te zetten dat get water sneller eruit loopt.

Welk merk/systeem voor zoutelektrolyse heb je?
Onze zwembaden komen goed overeen.

De rode oogjes, daar wil ik ook vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Zwemmen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:41:
@Togi
Zou dat niet komen omdat de pootjes op de grond staan en dat daar vaak water in blijft staan?
Mischien een idee om deze pootje ligt van de grond te zetten dat get water sneller eruit loopt.

Als je rode ogen krijgt gebruik je teveel middelen. Het “chloor” is in principe hetzelfde of je elektrolyse gebruikt of vloeibaar chloor. Je water kwaliteit is dus niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 16:38
Rode ogen kan ook als je ph te hoog/laag is. Het moet dezelfde hoogte zijn als de ph in je oogvocht of omdat inderdaad er te veel rommel inzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:55
Warmte pomp staat inmiddels weer buiten, even weer aangepast aan de nieuwe situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXFrKuEsZFAi9S8FFg5e4dcn8aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ntp6N7zFC6dXaSa3jhfBBEWV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W9UbQttxJClpzE8tRMo7wipL2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZTkOBgXSyBecubLDksb3kvx.jpg?f=fotoalbum_large

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Zwemmen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:41:
@Togi

Bad staat op xps platen en de meeste poten ook (al zakken ze wel iets er in) sommige poten staan op houten plankjes of omdat er geen plaat onder ligt of omdat daar de ondergrond gras is ipv steen.
Maar zou best kunnen dat ze met teveel water pakken of dat er net teveel water in het kunstof kapje blijft staan.
Komend voorjaar wilde ik ze maar iets opschuren en in de lak zetten (misschien heeft iemand een goede tip voor een goede lak?)
Zout water systeem is gewoon van intex

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
GeeMoney schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Als je rode ogen krijgt gebruik je teveel middelen. Het “chloor” is in principe hetzelfde of je elektrolyse gebruikt of vloeibaar chloor. Je water kwaliteit is dus niet goed.
Ik heb nooit een chloor bad gehad maar meer de ervaring uit het verleden waarbij ik zelf gevoelig was voor rode ogen en wat ik zag bij mijn kinderen in commerciële baden en zwembaden op campings dus toen ik begon met dit bad gelijk voor zout gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Togi schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Ik heb nooit een chloor bad gehad maar meer de ervaring uit het verleden waarbij ik zelf gevoelig was voor rode ogen en wat ik zag bij mijn kinderen in commerciële baden en zwembaden op campings dus toen ik begon met dit bad gelijk voor zout gekozen
Ja, en dat is grappig want die zout elektrolyse geeft ook gewoon "chloor" in je water.
Rode ogen komt door onjuiste waarden in het water en/of veel verontreiniging (lees: pies) ;) .
Mijn kinderen hebben elke dag gezwommen afgelopen zomer en nooit duikbrilletjes op en ook geen last van rode ogen.

@Jazsie welke connector(s) heb ik nodig om mijn UTP aders aan die warmtepomp te knopen?
Er zit geen RJ45 op toch ? Ik wil voorbereid zijn en de spullen alvast in huis halen want begin April wordt hij weer in bedrijf gesteld en zomerklaas opgeleverd dus op die dag wil ik de warmtepomp even open halen om mijn getrokken UTP aan te sluiten op de modbus van de Fairland.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zit geen UTP aansluiting op maar 4 pins JST-XH connector @GeeMoney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jazsie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:44:
Zit geen UTP aansluiting op maar 4 pins JST-XH connector @GeeMoney.
Dank, wat is nu handig? Gewoon een male connector bestellen en daar 4 aders van mijn UTP proberen op aan te sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je gebruikt 1 aderpaar voor de A + B, de rest gebruik je voor de GND. +V wordt niet gebruikt @GeeMoney.

Zelf heb ik een kant en klaar connector gebruikt met kabels eraan en die vervolgens gesoldeerd.

Mocht je in het Zuiden wonen dan kan je eentje ophalen als je wilt, heb er genoeg liggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Jazsie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:00:
Je gebruikt 1 aderpaar voor de A + B, de rest gebruik je voor de GND. +V wordt niet gebruikt @GeeMoney.

Zelf heb ik een kant en klaar connector gebruikt met kabels eraan en die vervolgens gesoldeerd.

Mocht je in het Zuiden wonen dan kan je eentje ophalen als je wilt, heb er genoeg liggen :).
Ik wil er wel 2 overnemen dat je ze opstuurt? Regelen we wel even via PM anders.
Maar goed, de pomp staat bij mij dus op het garagedak en vanuit mijn garage heb een UTP al door een koof getrokken langs de huidige PVC water leidingen en die komt dus uit bij de pomp met wat overlengte.
Nu wil ik het liefst (want dat is echt knudde werk) geen andere kabels hoeven trekken naar die pomp.
Dus jouw stekker prik ik dan op het bord in de warmtepomp maar dan moet het andere uiteinde eigenlijk aan die 4 aders van de UTP komen en die pak ik dan in de garage weer op richting zo'n RS485 module.

• Jazsie
Vanuitgaande dat je UTP kabel gebruikt met met soepele kern, kan je het gewoon solderen oid.

Overigens wel van belang dat je UTP kabel gebruikt die volledig koper is (dus geen CCA).

• vso
  • Niet online
@Jazsie en @GeeMoney maak een verloop van Rj54 (WCD plug) naar --> 4 pins JST-XH (stekker met kabel)
Deze kabels druk je gewoon erin met speciaal tooltje ..
deze bedoel ik https://www.elektramat.nl...-connector-03598410740700
of je kan ook zoiets als https://www.onlinekabelsh...kabel-u-utp-cat6-gig.html gebruiken

Als je rekening houd met (TX/rx kabel(s) of ongebruikte kan je hem nooit "perongeluk" op een PoE poort prikken en de boel opblazen (of iemand die het niet weet oid ..)

https://zh.docs.baslerweb...ower-over-ethernet-cables

het is een extra stap en beter zou zijn in een ethernet pratend device (esp32 of andere mini controler)

je hebt ook deze https://www.kabelshop.nl/...00-UTOP-i8095-t26196.html maar daar ben ik persoonlijk minder fan van.. (bruikbaar voor 2x 100mbit missichien 1gbit oid maar wel storings gevoelig(er)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 29-02-2024 10:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Waarom verloop? Vind het maar een prijzige oplossing voor iets wat niet nodig is.

Kabel wordt gebruikt voor RS485, dus er is uberhaupt geen RJ45 stekker nodig op de kabel.

Verder maakt het weinig uit welke aderpaar je gebruikt, stel je zou toch RJ45 kiezen en op een PoE poort aansluiten, er staat nooit spanning op tenzij het aangesloten apparaat geïdentificeerd is alszijnde PoE device.

@GeeMoney:
Ik heb vanaf de stekker verlengd met UTP kabel (gesoldeerd), deze loopt door tot in de "box" van de WP waar ook de stroom aansluiting zit. Van daar uit heb ik het verlengd (wago klemmen) met de UTP kabel die naar de technische ruimte gaat waar de RS485 converter staat.

• vso
  • Niet online
omdat de verkeerde aderparen te gebruiken alleen maar storingen opleverd daarom knijp je volgens A of B standaard een rj45 erop .. elke paar heeft een andere twist ..

De poe (standaard) gebruiken voor tx/rx en stroom heeft daarom ook voordelen (minste kans op storing)

Tja vanalles

• Jazsie
vso schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:44:
omdat de verkeerde aderparen te gebruiken alleen maar storingen opleverd daarom knijp je volgens A of B standaard een rj45 erop .. elke paar heeft een andere twist ..

De poe (standaard) gebruiken voor tx/rx en stroom heeft daarom ook voordelen (minste kans op storing)
We gebruiken de kabel hier voor RS485 aka serial en niet voor netwerk TCP/IP oid, zolang je maar een aderpaar gebruikt voor je A+ en B- signaal en de rest als GND is er niets aan de hand en ook geen verschil en/of voordelen.

Begrijp nog steeds niet waarom je PoE aanhaalt aangezien ook dat niet van toepassing is in deze situatie.

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:19:
[...]
We gebruiken de kabel hier voor RS485 aka serial en niet voor netwerk TCP/IP oid, zolang je maar een aderpaar gebruikt voor je A+ en B- signaal en de rest als GND is er niets aan de hand en ook geen verschil en/of voordelen.

Begrijp nog steeds niet waarom je PoE aanhaalt aangezien ook dat niet van toepassing is in deze situatie.
ik hoef jou toch niet uit te leggen dat de twist(s) bedoelt zijn om storing te voorkomen en zeker hoe langer de afstand afgelegd word hoe groter de kans.
anderen die meelezen kunnen daardoor storingen krijgen als ze je idee repliceren en het verkeerd aanleggen. omdat ze een andere random aderpaar kiezen.

De enige reden dat ik PoE aanhaal is dat het bedoeld is voor dit soort toepassingen .. immers 4 pins .. tx/rx en stroom ? vcc + gnd (optioneel wellicht) en als er iemand voeding voor iets nodig heeft is dit wel IMHO de manier

een standard rj45 stekker eraan knijpen aan het draad aan beide kanten .. heb je alleen korte "verloopjes" nodig als "product"

het is ook maar een suggestie :)

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 149 ... 173 Laatste