Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:17
Hurricane78 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

Ik heb hem helemaal in de grond, een heb de pomp 30 meter verder in een geïsoleerde schuur staan.
Het leidingwerk heb ik ca 80cm onder de grond liggen en bestaat uit 63mm drukpvc.

Onder het bad heb ik 10cm eps drukplaten voor isolatie en heb deze ook rondom het bad zitten.

De standaard afwerking heb ik er af gehaald en heb hier 60 cm composiet planken om heen liggen.

Zal later nog paaar foto’s posten als ik thuis ben.

Wij zijn er in ieder geval erg blij mee :)
XPS platen en geen EPS mag ik hopen, groot verschil tussen deze twee.

Gezien de foto's zijn het gelukkig XPS platen :)

Verder mooi gedaan !

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-06 21:51
Hier krijg ik informatie waar ik iets aan heb,mooi.
@Hurricane78 , heb jij een gestort betonnen vloertje onder je bad?
En rondom heb je daar een houten kist gezet?

Als ik ga zoeken schrijven ze een gestorte vloer van 20cm voor en stabilisatie zand rondom het bad voor.
Dat zijn meteen al wat kosten.

Mijn uitgangspunt was/is een badje van ongeveer 6x3x1.2m

Kun je de bodem ook maken op
*laagje gebroken puin aangetrilt
*dun laagje straatzand met klinker erop
*XPS 20MM/30MM
*Dan badje.

Rondom
*zoals voorschrift aan de 2 lange zijdes gemetseld muurtje
*Geheel rondom bad en muurtje een kist plaatsen.
*Eventueel tussen kist en zwembad gele zand.
(Wat denken jullie ?).

Zoals eerder aangegeven is overtollig zand geen issue.
Grondwaterstand is laag genoeg, hoef maar 1m diep te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Betonnen vloertje is altijd beter echter moet niet als je ondergrond het gewicht aan kan :).
(ik zou het wel doen).

Rondom muurtje/stabilisatie is om te zorgen dat het bad niet naar binnen wordt geduwd wanneer er geen water in zit.
Is je bad altijd vol heb je er geen last van maar ook hier zou ik het ook wel doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 17:11
Jazsie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:36:
[...]

XPS platen en geen EPS mag ik hopen, groot verschil tussen deze twee.

Gezien de foto's zijn het gelukkig XPS platen :)

Verder mooi gedaan !
Thnx.

Had het ff snel getypt in de auto maar het moet idd XPS zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-06 17:11
Zwemmen schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:11:
Hier krijg ik informatie waar ik iets aan heb,mooi.
@Hurricane78 , heb jij een gestort betonnen vloertje onder je bad?
En rondom heb je daar een houten kist gezet?

Als ik ga zoeken schrijven ze een gestorte vloer van 20cm voor en stabilisatie zand rondom het bad voor.
Dat zijn meteen al wat kosten.

Mijn uitgangspunt was/is een badje van ongeveer 6x3x1.2m

Kun je de bodem ook maken op
*laagje gebroken puin aangetrilt
*dun laagje straatzand met klinker erop
*XPS 20MM/30MM
*Dan badje.

Rondom
*zoals voorschrift aan de 2 lange zijdes gemetseld muurtje
*Geheel rondom bad en muurtje een kist plaatsen.
*Eventueel tussen kist en zwembad gele zand.
(Wat denken jullie ?).

Zoals eerder aangegeven is overtollig zand geen issue.
Grondwaterstand is laag genoeg, hoef maar 1m diep te gaan.
We zitten hier op kleigrond (Hondsrug) dus heb er verder geen beton onder zitten dit staat als een huis.
Ik heb tussen de staanders van het bad ook xps platen zitten en die rondom afgevuld met gestabiliseerd zand. Wat inmiddels kneiterhard is dus qua instortingsgevaar ben ik daar niet bang voor. Wat wel belangrijg is het voorzichtig vullen rondom het bad dit kan je ook pas doen als het bad vol zit anders deukt ie gelijk al je staalwand naar binnen.
Ik haal hem in de winter tot een 30 centimeter onder de skimmer en inspuiters leeg, dat is bij mij doorgaans genoeg om er voor te zorgen dat in de natte periode mijn leidingen niet vol lopen. (met 80cm onder de grond ivm vorst geloof ik dat ook wel ;)) In de grond heb ik 63mm drukpvc liggen en het laatste stukje gewapende zwembadslang naar de skimmer, inspuiter en waterval.
Omdat het bad wat verder weg staat heb ik een zwaardere pomp genomen normaal is een 8m3 voldoende maar heb nu een 16m3 pomp draaien en dat is meer dan voldoende. Ik heb genoeg zonnepanelen op het dak liggen dus verwarmen doe ik met een 13,5KW warmtepomp van Wéau die heeft het bad snel op temperatuur. Mijn zwembadlamp kan ik losdraaien met 1 schroefje daar zit genoeg kabellengte aan om hem boven het wateroppervlak te halen mocht er wat met de lamp zijn. Dit is een ubbink zwembadlamp.

Als je wat wil weten vraag gerust, heel schokkend is het allemaal niet en de staalwandbaden zijn ook niet mega duur. Als je een beetje zoekt valt het met de koppelingen en leidingen ook wel mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Hurricane78 op 04-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Onderhoud en reparatiedagje :)
Eerst schoonmaak goedje erin gegooid en flink door de leidingen lopen pompen. Daarna leeggepompt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvgpaAAaU1E4_GiZEyzLqF01b_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyZBy8nyUuDPVj363Tur13Ur.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIgZLLj7tqJcre9weVNarLN7WQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duZbLb5eRaKsAmzHNOPPOakE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjKHZ8MXkupJSWmtt8Hww_ukdrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZnosQA3KIVfm5SmplxurPzT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI83LEcD01AfMQcHXF4K8awQZgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0i44ac319epRmtIVW5bLgdv.jpg?f=fotoalbum_tile

Als sinds de jacuzzi naar mijn adres was verhuisd, was er een kleine lekkage op een verbinding van een leiding. Weinig reden tot zorgen of acute actie iig.
Het viel me de laatste tijd op dat het waterniveau wel erg snel zakte, en helaas bleek mijn vermoeden juist: de koppeling was erger gaan lekken.
Zelfs zo erg dat wanneer ik de blowerpomp van die leiding gebruikte, het water er met een straal uitliep.
Korte oplossing: die pomp niet gebruiken :+

Vandaag begonnen aan de lange termijn oplossing: het eruit zagen van de lekkende leiding. Omdat er een (in mijn ogen) zinloze afsluiter tussen zit en aardig wat koppelingen en mofjes op dat stuk zitten, heb ik bijna een meter leiding weggezaagd.
Omdat ik wat twijfelde over de diameter van de pompkoppeling heb ik net pas de vervangende onderdelen besteld.
Hopelijk deze week de boel repareren zodat ik volgend weekend weer lekker kan bubbelen :Y)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Update: De bestelde onderdelen zijn binnengekomen en de de reparatie was geslaagd :)
Gisteren heb ik de buis op maat gezaagd, vervolgens de flens voor de wartel erop gelijmd en de verbindingsmof aan het bestaande stukje pijp gelijmd.
Als laatste de nieuwe pijp aan de nieuwe mof gelijmd en de boel 24 uur laten uitharden.
Vandaag heb ik spanning op de leiding gezet door deze aan de pomp vast te schroeven en daarna de jacuzzi te vullen met water.
Tijdens het vullen een paar keer de pomp flink moeten laten aanzuigen om alle lucht eruit te krijgen, maar daarna liep alles als een zonnetje. Geen lekkage meer :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQSi2buwm40tIndveRkS1685MyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uczLE78iucn26EU8O4iD6Pcl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i40cQy6yFvjSt-X3CEI6A1Eg6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7aqksM7U8sKU358arD7Z2zk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j16jhThMvsgRUJ_FJ3NjIcNmhEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iRX8jGAm3EZknlGmTTUsHNn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHgQMfVjmv1--aDti8h0ekhgZ1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoGLQCjwGJfMzOggjxsnP26A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLg4S5OSkOHd9xru3PDoyKe1p-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5DgVUdA6CtFIcXgQm5q4hBU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 19:49

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Bad blijft rond de 13-14 graden op het moment. Komende week wordt t wat kouder en hoop ik dat de watertemperatuur onder de 10 gaat komen. Ik doe elke ochtend 5 min relaxen in het bad. Was wel aardig vol het bad door de regen maar wel superschoon doordat het raam als infinity rand/skimmer werkt. Dat was ooit de bedoeling maar niet aan toegekomen. wellicht volgend jaar. Ontwerp aanpassingen heb ik klaar liggen.

Nu was ik benieuwd hoe snel het water bevriest bij een low salt bad met de pomp aan op een lage of gemiddelde snelheid.

Wie laat zijn water staan in de winter in zijn low salt bad?

Ik moet nog even kijken wat de risico's zijn voor mijn ruit door de zijwaartse druk van het ijs.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb geen low salt bad maar stroment water bevriest niet.

Dus zolang je blijft pompen wanneer het water tegen het vriespunt zit (en uiteraard eronder) dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 04-07 16:14
Jazsie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:49:
Ik heb geen low salt bad maar stroment water bevriest niet.

Dus zolang je blijft pompen wanneer het water tegen het vriespunt zit (en uiteraard eronder) dan is er niks aan de hand.
Alleen via de skimmers pompen, of ook de bodemput en de bodemput in het roldek gedeelte?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Bodemput(ten) moet je sowieso laten "doorstromen", als daar het water in bevriest dan is het 100% zeker dat je problemen krijgt.

Alle leidingen met water dienen te "stromen", als het bevriest heb je een probleem.

Ik zou het risico niet nemen door een deel niet te doen...

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 13-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Thanks. 1e jaar met een zwembad in de tuin (zat erin toen we het kochten), dus alles is nog een beetje nieuw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:25
Zuluman schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:29:

Nu was ik benieuwd hoe snel het water bevriest bij een low salt bad met de pomp aan op een lage of gemiddelde snelheid.

Wie laat zijn water staan in de winter in zijn low salt bad?
Ik, maar ik zwem niet in de winter. Pomp staat dus minimaal aan en ik voeg geen zout meer toe. Afgelopen 2 winters is het water niet kouder geweest dan 2 graden (bad ligt wel volledig in de grond).

De pomp gaat automatisch aan voor 10 min als de temperatuur onder de 1 graad komt. Interval heb ik even niet meer paraat.

Dit jaar voor het eerst sensors in de leidingen zelf, voorheen de sensor in een hoek van het bad gehangen.

Wat Jaszie zegt is inderdaad wel van belang, als je bewegend water wil om bevriezing te voorkomen moet het dus ook overal bewegen. Stofzuiger aansluiting, bodemput, whatever, het moet allemaal (een beetje) open.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wij hebben sinds de zomer dit jaar ook een low salt zwembad, gaan we niet leeg laten lopen. Ook niet deels.
Onze techniek gaat dit allemaal zelf regelen, maak hiervoor ander programma actief op de stuurkast.

Wel maak ik me beetje "zorgen" over de skimmers, deze steken bij ons een klein beetje boven het maaiveld uit. Ik ga ze nog isoleren, door een ruime bak omheen te maken en deze helemaal vol te puren.
Op de skimmer leg ik nog een pak stro als het wat harder gaat vriezen. Het water stroomt niet zo heel hard in de skimmers. Mocht dit niet werken, dan ga ik warmtelinten in de skimmers aanbrengen om de holle ruimte te voorzien van stralingswarmte. Wil er ook eens mee testen of ik zo een palm kan laten overwinteren buiten, zonder deze ieder jaar weer naar binnen te moeten slepen.

Ben ook wel benieuw wat vorst gaat doen met het lamellendek. Het ligt op het water, de holle ruimtes van de lammelen staan niet vol water verder ofzo. Hebben verder geen winterdek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Luc S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Ik, maar ik zwem niet in de winter. Pomp staat dus minimaal aan en ik voeg geen zout meer toe. Afgelopen 2 winters is het water niet kouder geweest dan 2 graden (bad ligt wel volledig in de grond).
Ik kan niet wachten op water van 2 graden! Heerlijk. Nu is het nog "warm"met 13 graden.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Glaslijn schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:31:
Wij hebben sinds de zomer dit jaar ook een low salt zwembad, gaan we niet leeg laten lopen. Ook niet deels.
Onze techniek gaat dit allemaal zelf regelen, maak hiervoor ander programma actief op de stuurkast.

Wel maak ik me beetje "zorgen" over de skimmers, deze steken bij ons een klein beetje boven het maaiveld uit. Ik ga ze nog isoleren, door een ruime bak omheen te maken en deze helemaal vol te puren.
Op de skimmer leg ik nog een pak stro als het wat harder gaat vriezen. Het water stroomt niet zo heel hard in de skimmers. Mocht dit niet werken, dan ga ik warmtelinten in de skimmers aanbrengen om de holle ruimte te voorzien van stralingswarmte. Wil er ook eens mee testen of ik zo een palm kan laten overwinteren buiten, zonder deze ieder jaar weer naar binnen te moeten slepen.

Ben ook wel benieuw wat vorst gaat doen met het lamellendek. Het ligt op het water, de holle ruimtes van de lammelen staan niet vol water verder ofzo. Hebben verder geen winterdek.
Als je niet gaat zwemmen vind ik het allemaal wel als veel werk en gerommel klinken door met stro of warmtenetten aan de gang te gaan.
Als je je water tot onder je leidingen laat zakken en met een bepaald goedje en een winterzeil erop ben je klaar en heb je die maanden ook geen kosten.
Hier is het wachten tot mijn zeil klaar is daarna gaat hij dus in winter stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@Glaslijn De zorgen over je skimmer komt dan eigenlijk door je bedenkingen bij je ‘winterprogramma’? Want anders zou ik denken dat er voldoende stroming is om een dikke laag ijs (genoeg om je skimmer te beschadigen) te voorkomen.

Kun je niet een stuk poolnoodle rechtop (door de waterlijn heen) in de skimmer monteren zodat het ijs kan uitzetten o.i.d.?

Ik heb de skimmer overigens ook gedeeltelijk boven de grond. Wanneer ik zie dat de watertemperatuur tegen de 0 aan zit en er komende ijskoude dagen/nachten aan dan hou ik hem wel even in de gaten. Tot nu toe nog geen problemen gehad maar dus ook nog geen langdurige koude winterse periodes meegemaakt met dit bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:46

con1

Energiefreak

Beste mensen, ik heb de installatie bij mijn buren aangebracht
voor een bad van 30m3.

Daar zit een Intexpomp welke constant draait (timer overbrugd)
en ik weet dat dat veel energie kost.

Zo zit er ook een Intex zoutelectrolyse (ZE) in. Omdat ik zoveel mogelijk
wilde automatiseren heb ik een Davey chloor-controler gekocht om
deze electrolyse aan te sturen. Dat werkt op zich goed echter...
Er zijn dagen dat 12 uur electrolyse tekort is en zakt het chloor.
(12 uur is de maximale instelbare tijd (iedere dag))

Nu mijn vraag. Heeft iemand de Intex ZE zodanig aan kunnen passen
dat deze constant aan is behalve natuurlijk als de Davey vindt dat er
voldoende chloor is?

Ik heb het apparaat opengemaakt maar zie bijvoorbeeld geen
contactjes zitten om deze extern aan te sturen.
Het enige wat ik nu doe is de boost regelmatig activeren maar ik vind
dat geen juiste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door con1 op 14-10-2023 13:55 . Reden: aanvulling ]

Ik ben niet gek, ik ben anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@con1 Mijn Intex zoutsysteem gaat zijn ingestelde programma starten als ik de stroom eraf haal en na een paar seconde weer op zet. Kijk even of dat werkt.

Dan kun je daar wellicht iets mee automatiseren? Na 12 uur draaien de stroom eraf, er weer op, repeat.

[ Voor 11% gewijzigd door Luc S op 14-10-2023 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Luc S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:29:
@con1 Mijn Intex zoutsysteem gaat zijn ingestelde programma starten als ik de stroom eraf haal en na een paar seconde weer op zet. Kijk even of dat werkt.

Dan kun je daar wellicht iets mee automatiseren? Na 12 uur draaien de stroom eraf, er weer op, repeat.
Intex ZoutElectrolyse (IZE)

Beste Luc 1, bedankt voor je reactie.
Naar mijn bescheiden mening stel je de IZE in op een tijd die hij dan
iedere dag op het zelfde tijdstip afdraait.
Ik heb hem wel eens uitgezet en dan verschijnt de tijd (12 uur) op het
display als je deze IZE weer aan zet en heb niet de beleving dat dan
het tijdstip (dus niet de duur) gereset wordt als het ware.
Maar daar kan ik abuis in zijn, is ook lastig te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
con1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Intex ZoutElectrolyse (IZE)

Beste Luc 1, bedankt voor je reactie.
Naar mijn bescheiden mening stel je de IZE in op een tijd die hij dan
iedere dag op het zelfde tijdstip afdraait.
Ik heb hem wel eens uitgezet en dan verschijnt de tijd (12 uur) op het
display als je deze IZE weer aan zet en heb niet de beleving dat dan
het tijdstip (dus niet de duur) gereset wordt als het ware.
Maar daar kan ik abuis in zijn, is ook lastig te controleren.
Heeft hij geen continu aan stand als je de timer niet gebruikt? Of dat hij altijd X uur gaat draaien zodra de stroom erop gaat? Dan kan je gewoon met een slimme stekker werken en die schakelen inderdaad.
Echter afdekken van het bad is wellicht ook een optie? Dat zorgt ervoor dat dat chloor verdampt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

GeeMoney schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Heeft hij geen continu aan stand als je de timer niet gebruikt? Of dat hij altijd X uur gaat draaien zodra de stroom erop gaat? Dan kan je gewoon met een slimme stekker werken en die schakelen inderdaad.
Echter afdekken van het bad is wellicht ook een optie? Dat zorgt ervoor dat dat chloor verdampt?
Naar mijn mening moet je de timer instellen wil de IZE gaan draaien.
Het bad wordt altijd afgedekt wanneer niet wordt gezwommen. En
daar zijn ze trouw in.
Wel is vermeldenswaardig dat het bad op 34grC gehouden wordt.
Ik vind dat bizar en heb ook vaak geprotesteerd zonder resultaat.
En met zulke hoge temperaturen heeft nagenoeg niemand ervaring
als het gaat om de chemicaliënhuishouding. Kun je ook weinig over
vinden op het grote WWW.

[ Voor 0% gewijzigd door con1 op 14-10-2023 15:14 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@con1 Kun je achterhalen welk type systeem het is? Want er zit in de mijne geen ‘klok’. De 12 op het display zou in mijn beleving gewoon de 12 uur draaitijd betekenen.

Als je net wat langer had gewacht sloeg hij na inschakelen wellicht gewoon aan om die 12 uur weer af te werken zeg maar. Wat met mijn systeem dus het geval is.

Hier draait hij 2 uur, zet ik hem hierna uit en weer aan dan staat er weer 2 uur op het display en gaat hij weer beginnen om na 2 uur weer te stoppen.

Kleine aanvulling: Er zit wel iets van een klok/timer in om elke 24 uur op het startmoment te beginnen. Maar stel je zet hem 5 minuten zonder stroom, dan verleg je de starttijd 5 min. Nogmaals, met mijn systeem. De 26668gs of zoiets :)

Edit: Overigens lijkt dit bij mij niet te werken na een boost run. Vreemd maar dan pakt hij hem hier niet op met stekker eruit-erin. Ik moet hem dan 1 keer weer handmatig aanzetten met een normale run. Om het makkelijk te houden :p

[ Voor 32% gewijzigd door Luc S op 14-10-2023 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
con1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Naar mijn mening moet je de timer instellen wil de IZE gaan draaien.
Het bad wordt altijd afgedekt wanneer niet wordt gezwommen. En
daar zijn ze trouw in.
Wel is vermeldenswaardig dat het bad op 34grC gehouden wordt.
Ik vind dat bizar en heb ook vaak geprotesteerd zonder resultaat.
vinden op het grote WWW.
34 is wel erg warm.
Mijn zwembad bouwer raad sterk aan niet hoger dan 30 zelf te stoken en wellicht door de zonkracht het water al 32 dan wordt en dan mag ik hem in principe niet afdekken met mijn solardeck overdag en dat had te maken met chemicaliën en warmte inderdaad voor mijn HDPE bak.
34 graden of warmer schijnt echt een pak slechter te zijn voor mijn bak gaf hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Luc S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:17:
@con1 Kun je achterhalen welk type systeem het is? Want er zit in de mijne geen ‘klok’. De 12 op het display zou in mijn beleving gewoon de 12 uur draaitijd betekenen.

Als je net wat langer had gewacht sloeg hij na inschakelen wellicht gewoon aan om die 12 uur weer af te werken zeg maar. Wat met mijn systeem dus het geval is.

Hier draait hij 2 uur, zet ik hem hierna uit en weer aan dan staat er weer 2 uur op het display en gaat hij weer beginnen om na 2 uur weer te stoppen.

Kleine aanvulling: Er zit wel iets van een klok/timer in om elke 24 uur op het startmoment te beginnen. Maar stel je zet hem 5 minuten zonder stroom, dan verleg je de starttijd 5 min. Nogmaals, met mijn systeem. De 26668gs of zoiets :)

Edit: Overigens lijkt dit bij mij niet te werken na een boost run. Vreemd maar dan pakt hij hem hier niet op met stekker eruit-erin. Ik moet hem dan 1 keer weer handmatig aanzetten met een normale run. Om het makkelijk te houden :p
Maar natuurlijk het betreft de;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8bP_2lEJ3BqEOQJNU9lBz0HId8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0xvbzxSyT7lHvp7yXD3icjNq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

GeeMoney schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

34 is wel erg warm.
Mijn zwembad bouwer raad sterk aan niet hoger dan 30 zelf te stoken en wellicht door de zonkracht het water al 32 dan wordt en dan mag ik hem in principe niet afdekken met mijn solardeck overdag en dat had te maken met chemicaliën en warmte inderdaad voor mijn HDPE bak.
34 graden of warmer schijnt echt een pak slechter te zijn voor mijn bak gaf hij aan.
Ik heb helaas die strijd verloren, ze doen alles voor de kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@con1 Dat is een 55m3 systeem, dat zou voldoende moeten zijn lijkt me. Is het een nieuw apparaat? Anders even die delen reinigen die het zout omzetten in chloor.

Hij ziet er net zo uit als de mijne dus ik zou het nog eens proberen met stroom eraf-erop om hem nogmaals een run te beginnen. Hij heeft wel even 1-2 minuten nodig om daadwerkelijk weer aan te slaan hier.

Door de zon verdwijnt het chloor echt waar je bij staat. Misschien is chloorstabilisator een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 23:03

Pixelmagic

Ubergeek

Even een vraagje voor het winterklaar maken van onze hottub. We hebben een kunststof bak die deels in de grond staat (zie hier voor details). Hierdoor loopt de omliggende ruimte in de winter soms vol met water waardoor de bak gaat drijven. Uiteraard pomp ik het dan zo snel mogelijk leeg, maar bij dagen achter elkaar niet ideaal.

Nu heb ik het idee om het voeten deel een stuk meg water te laten staan om het drijven te proberen te voorkomen. Alleen heb ik geen idee of dat problemen op gaat leveren als het serieus gaat vriezen.

Iemand ervaring hiermee ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Pixelmagic Geen ervaring maar ik zou er dan een paar winterdrijvers inleggen. https://www.toppy.nl/cate...maken/winterdrijvers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Luc S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:48:
@con1 Dat is een 55m3 systeem, dat zou voldoende moeten zijn lijkt me. Is het een nieuw apparaat? Anders even die delen reinigen die het zout omzetten in chloor.

Hij ziet er net zo uit als de mijne dus ik zou het nog eens proberen met stroom eraf-erop om hem nogmaals een run te beginnen. Hij heeft wel even 1-2 minuten nodig om daadwerkelijk weer aan te slaan hier.

Door de zon verdwijnt het chloor echt waar je bij staat. Misschien is chloorstabilisator een oplossing?
Ik mag geen stabilisatoren gebruiken met een Davey controller.
Ik had de hoop dat hier nerds waren die de Intex op een slimme
manier zouden aansturen buiten de timer om.
Eer zijn immers veel DIY mensen hier. Maar heb alle topics
doorgespit en heb niets kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
con1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Ik mag geen stabilisatoren gebruiken met een Davey controller.
Ik had de hoop dat hier nerds waren die de Intex op een slimme
manier zouden aansturen buiten de timer om.
Eer zijn immers veel DIY mensen hier. Maar heb alle topics
doorgespit en heb niets kunnen ontdekken.
Hoe wordt de zoutcel aangestuurd?
Ik meen dat er een relais in zit, die kan je dan gewoon doorlussen zodat ie altijd aan is ;).

Foto's van het binnenwerk zegt veel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Jazsie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 00:31:
[...]
Hoe wordt de zoutcel aangestuurd?
Ik meen dat er een relais in zit, die kan je dan gewoon doorlussen zodat ie altijd aan is ;).
Foto's van het binnenwerk zegt veel meer...
Er zitten 2 elektrodes in. Je kunt namelijk de "polariteit"
omdraaien om de elektrodes te reinigen, een functie dus.

De elektrodes worden inderdaad aangestuurd met een
relais maar ik heb geen notie hoe dat te bewerkstelligen.

Wel zit er een boosttouchschakelaar die de chloortijd met
factor 8 kan verlengen (5 seconden indrukken).

Hier wat foto's;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYmsp8fIEXWG7PiGnUu0OTU5_Pc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vGz4Pibm9hXkyrhoWaUZpLYw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtkLDZeZHb1ToeOOCM-nV0DhIs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kA5ZZbVBeOf2NkRCwOdDw9Kg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq2VHjfqEXBwZDlPDHMCrCNoObU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wfNwt1JvcazqzoILn1UxHoZd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik denk dat ik eruit ben.

Ik zet over de boostschakelaar een timer.
De timer zal dan bij elke keer als de Intex
spanning krijgt 5 seconden de boost overbruggen.
Moet nog wel even controleren welke
contacten de maker moet zijn.

Er is 12 Volt aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmtAUlek_dAJp1fL20D0KntWVfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HBhNJ9BHHxEWlkm4cheM3juB.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door con1 op 15-10-2023 15:09 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Meest makkelijke in deze situatie is de boost schakelaar gebruiken als daarmee de tijd lang genoeg is, op de manier hoe jij het zegt.

Deze schakelaars zijn -meestal- aan een zijde kruislings aangeschoten. Meten is weten.

Persoonlijk zou ik als je dan toch bezig bent gelijk het volgende doen met een ESP32 die je via Wifi kan bedienen/uitlezen:

- Relais voor power schakelaar
- Relais voor de boost schakelaar
- Ingang voor de 7x led status (working, boost, sleep, low flow, low salt, high salt, service).

Als optie ook relais voor de "cleaning" schakelaar.

Kan je op afstand mooi de status uilezen en -beperkt- bedienen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Jazsie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:24:
Meest makkelijke in deze situatie is de boost schakelaar gebruiken als daarmee de tijd lang genoeg is, op de manier hoe jij het zegt.

Deze schakelaars zijn -meestal- aan een zijde kruislings aangeschoten. Meten is weten.

Persoonlijk zou ik als je dan toch bezig bent gelijk het volgende doen met een ESP32 die je via Wifi kan bedienen/uitlezen:

- Relais voor power schakelaar
- Relais voor de boost schakelaar
- Ingang voor de 7x led status (working, boost, sleep, low flow, low salt, high salt, service).

Als optie ook relais voor de "cleaning" schakelaar.

Kan je op afstand mooi de status uilezen en -beperkt- bedienen :).
Als het mijn zwembad was zou ik zeker een esp inzetten. Maar het bad is van de buren. En de installatie is in een stalen ruimte gebouwd, ver van het huis. Dus ook geen wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 21:22
Ik heb hier de 26686 en hier werkt het zoals @Luc S zegt, hij start iedere dag op het tijdstip dat ik hem voor het eerst gestart heb. Wanneer ik het stroom eraf haal en er weer op zet dan start ie vervolgens iedere dag op dat tijdstip met het laatst ingestelde programma (zonder boost).

Zo heb ik een tijd de pomp en zws laten draaien via 2 Hue smartplugs. Via de plug stroom op de pomp en een paar minuten later kreeg het zws stroom.
In de zomer bij veel gebruik van het bad programmeerde ik via Hue een extra tijdsperiode.

Sinds dit jaar heb ik de pomp op een Isaver aangesloten en ik heb het gevoel dat het zws door de lagere flow beter werkt.
Ik ben zelf niet echt van het meten van chloor waardes etc, zolang het water en het bad er goed uitzien vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Togi schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:48:
Ik heb hier de 26686 en hier werkt het zoals @Luc S zegt, hij start iedere dag op het tijdstip dat ik hem voor het eerst gestart heb. Wanneer ik het stroom eraf haal en er weer op zet dan start ie vervolgens iedere dag op dat tijdstip met het laatst ingestelde programma (zonder boost).

Zo heb ik een tijd de pomp en zws laten draaien via 2 Hue smartplugs. Via de plug stroom op de pomp en een paar minuten later kreeg het zws stroom.
In de zomer bij veel gebruik van het bad programmeerde ik via Hue een extra tijdsperiode.

Sinds dit jaar heb ik de pomp op een Isaver aangesloten en ik heb het gevoel dat het zws door de lagere flow beter werkt.
Ik ben zelf niet echt van het meten van chloor waardes etc, zolang het water en het bad er goed uitzien vind ik het prima.
Als je de ingebouwde timer gebruikt dan wordt er, goed beschouwd, in 90% van de tijd teveel of te weinig chloor aangemaakt. Daarom heb ik de Davey controller toegepast om dat stukje te automatiseren.
Die zet de Intex alleen dán aan wanneer het echt nodig is. Maar ik strandde dus op de ingebouwde timer waar ik, zoals je hebt kunnen lezen, een oplossing voor heb.
Probleem met handmatig is wanneer je alg ziet het eigenlijk al te laat is en moet je gaan poetsen.
En als je teveel chloor aanmaakt zullen de electrodes ook sneller vervuilen.
Dus naar mijn mening een win/win situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door con1 op 16-10-2023 11:10 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Luc S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:56:
@Glaslijn De zorgen over je skimmer komt dan eigenlijk door je bedenkingen bij je ‘winterprogramma’? Want anders zou ik denken dat er voldoende stroming is om een dikke laag ijs (genoeg om je skimmer te beschadigen) te voorkomen.

Kun je niet een stuk poolnoodle rechtop (door de waterlijn heen) in de skimmer monteren zodat het ijs kan uitzetten o.i.d.?

Ik heb de skimmer overigens ook gedeeltelijk boven de grond. Wanneer ik zie dat de watertemperatuur tegen de 0 aan zit en er komende ijskoude dagen/nachten aan dan hou ik hem wel even in de gaten. Tot nu toe nog geen problemen gehad maar dus ook nog geen langdurige koude winterse periodes meegemaakt met dit bad.
Nu is een opzetbad niet te vergelijken met een inbouwbad, uiteindelijk zal dit water ook zover afkoelen dat bevriezing mogelijk gaat worden. Stromend water zal inderdaad niet bevriezen, echter het water wat het minst hard stroomt maakt bevriezing mogelijk en dit zal zich zo verder uitbreiden in het zwembad. Ik denk dat de skimmers de potentieel zwakste plek in de keten zijn en meer vatbaar zijn voor bevriezing, in onze opbouw van het zwembad.

@GeeMoney Er word niet geklooit met warmtenetten, het idee is om een kort stukje warmtlint aan de bovenzijde in de ronding van de skimmer te plaatsen. De stralingswarmte houd de vorst weg waardoor de skimmer niet zal bevriezen. De baal stro zal de koude doorslag via de deksel van de skimmer verminderen.
Baal klinkt natuurlijk wat overdreven, het zal afgestemd worden op het oppervlak van de skimmerdeksel.

Als ik hiermee kan bereiken dat ik het zwembad zo verder gewoon gevuld kan laten heb ik mijn doel bereikt, daar gaat het mij om. Ik wil verder niet aan de slag met toevoegen van chemicaliën of andere goedjes om je te wapenen tegen de vorst. Leeg laten lopen van het bad en de leiding droog laten vallen is niet nodig, hiervoor zijn ook al beschermende maatregelen genomen, hier is dan inderdaad wel de beoogde stroming van het water nodig om bevriezing te gaan voorkomen. Zoals gezegd, ik zie de skimmers als potentieel zwakste plek omdat deze echt buiten het zwembad steken en zich boven het maaiveld bevinden.
Dan ben ik het liever voor dan achteraf het weer te moeten gaan herstellen.

Die tip over noodles gebruiken in de skimmer geven mij weer nieuwe ideeën die ik ga uitwerken.
Daar kan ik nog wel iets mee in de optimalisatieslag tegen de koude lucht.

In geval van een strenge vorst, dan zit er niets anders op om het zwembad zover leeg te pompen en de leidingen zover leeg te gaan blazen. Die strijd ga ik niet aan. Maar een milde winter, die wil ik wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
con1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
vinden op het grote WWW.
Een jacuzzi is nog een paar graden warmer, en daar gaan gewoon dezelfde chemicaliën in hoor.

Overigens lees ik zo snel niet wat voor bad het nu is? Liner, dan zullen ze waarschijnlijk snel hun garantie verliezen bij zulke temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Pixelmagic schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:56:
Even een vraagje voor het winterklaar maken van onze hottub. We hebben een kunststof bak die deels in de grond staat (zie hier voor details). Hierdoor loopt de omliggende ruimte in de winter soms vol met water waardoor de bak gaat drijven. Uiteraard pomp ik het dan zo snel mogelijk leeg, maar bij dagen achter elkaar niet ideaal.

Nu heb ik het idee om het voeten deel een stuk meg water te laten staan om het drijven te proberen te voorkomen. Alleen heb ik geen idee of dat problemen op gaat leveren als het serieus gaat vriezen.

Iemand ervaring hiermee ?
Gelukkig hebben we amper nog echte winters tegenwoordig ;)
Maar idd, gewoon een stevige laag water erin met wat drijvers. Desnoods gooi je er nog zout/antivries/winterize erin om het vriespunt te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Glaslijn schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Nu is een opzetbad niet te vergelijken met een inbouwbad, uiteindelijk zal dit water ook zover afkoelen dat bevriezing mogelijk gaat worden. Stromend water zal inderdaad niet bevriezen, echter het water wat het minst hard stroomt maakt bevriezing mogelijk en dit zal zich zo verder uitbreiden in het zwembad. Ik denk dat de skimmers de potentieel zwakste plek in de keten zijn en meer vatbaar zijn voor bevriezing, in onze opbouw van het zwembad.

@GeeMoney Er word niet geklooit met warmtenetten, het idee is om een kort stukje warmtlint aan de bovenzijde in de ronding van de skimmer te plaatsen. De stralingswarmte houd de vorst weg waardoor de skimmer niet zal bevriezen. De baal stro zal de koude doorslag via de deksel van de skimmer verminderen.
Baal klinkt natuurlijk wat overdreven, het zal afgestemd worden op het oppervlak van de skimmerdeksel.

Als ik hiermee kan bereiken dat ik het zwembad zo verder gewoon gevuld kan laten heb ik mijn doel bereikt, daar gaat het mij om. Ik wil verder niet aan de slag met toevoegen van chemicaliën of andere goedjes om je te wapenen tegen de vorst. Leeg laten lopen van het bad en de leiding droog laten vallen is niet nodig, hiervoor zijn ook al beschermende maatregelen genomen, hier is dan inderdaad wel de beoogde stroming van het water nodig om bevriezing te gaan voorkomen. Zoals gezegd, ik zie de skimmers als potentieel zwakste plek omdat deze echt buiten het zwembad steken en zich boven het maaiveld bevinden.
Dan ben ik het liever voor dan achteraf het weer te moeten gaan herstellen.

Die tip over noodles gebruiken in de skimmer geven mij weer nieuwe ideeën die ik ga uitwerken.
Daar kan ik nog wel iets mee in de optimalisatieslag tegen de koude lucht.

In geval van een strenge vorst, dan zit er niets anders op om het zwembad zover leeg te pompen en de leidingen zover leeg te gaan blazen. Die strijd ga ik niet aan. Maar een milde winter, die wil ik wel aan.
1000'en mensen zijn je voor die gewoon doorpompen met eventueel drijvers erin om te overwinteren.

Voel je vooral vrij om te experimenteren, echter vraag je zelf eens af waarom al die mensen die gewoon doen doorpompen al die extra poespas niet doen?

hint: omdat het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Ben er wel achter dat dit het beste zwembad weer is.
Pomp en zws doen het hier al een paar dagen niet (moest voor iets de hoofdschakelaar omzetten en ben erna vergeten om de Isaver weer aan te zetten dus ik denk dat het bad al meer dan een week stil staat).
Maar het water is nog steeds helder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Lekker weer ook om in je koude onverwarmde bad te zwemen :+

Dat is overigens meteen de reden waarom je water helder is: je hebt het niet gebruikt (dus weinig troep in) en het temperatuur is laag (dus groeit alg niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Hmmbob schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:07:
Lekker weer ook om in je koude onverwarmde bad te zwemen :+

Dat is overigens meteen de reden waarom je water helder is: je hebt het niet gebruikt (dus weinig troep in) en het temperatuur is laag (dus groeit alg niet)
Ik heb het over zwembad weer niet over zwem weer 😉
Een koud dompelbad na een sauna gang vind ik heerlijk maar zomaar ff zwemmen in koud water is niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ik ga nog regelmatig in t bad. water zit nu rond de 8 graden. Nu wil ik mijn temperatuursensor aansluiten dmb een boorzadel. De sensor is 19mm breed 3/4 inch dus. Nu had ik een 50mm aanboorzadel gekocht met 3/4 inch gat. dat blijkt de boordiameter maar niet de diameter van het schroefgat waarde sensor indraait, die is 1 inch. Had m op bol besteld. Als ik nu een 1/2 bestel heeft ie dan 3/4 schroefgat?

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mnO8PQ59OWgA/wGmWvR/1069x1200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je hebt zo te lezen de verkeerde besteld of ontvangen.

De opgegeven maat (3/4" in jouw geval) is de maat van de schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:36:
Je hebt zo te lezen de verkeerde besteld of ontvangen.

De opgegeven maat (3/4" in jouw geval) is de maat van de schroefdraad.
ik heb een 3/4 besteld en het geleverde boorzadel had een schroefdraad van 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Luc S schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:48:

Beetje late reactie maar met de Davey chloorcontroller
mag je geen stabilisatoren gebruiken.
Maar over 2 weken ga ik de electrolyse aanpassen met
een dubbele timer, moet uit China komen.

[ Voor 0% gewijzigd door con1 op 26-10-2023 15:09 . Reden: spelfoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
ik heb een 3/4 besteld en het geleverde boorzadel had een schroefdraad van 1"
Verkeerde ontvangen.

Ik heb er al meerdere besteld, als jij 3/4" besteld dan moet dat ook de schroefdraad maat zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
con1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:08:
[...]
Beetje late reactie maar met de Davey chloorcontroller
mag je geen stabilisatoren gebruiken.
Waarom mag dit niet?

Als je dat niet gebruikt dan vervliegt het chloor waar je bij staat met volle zon op het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:20
flow per minuut * delta / 14.34 = kW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Het blijft magisch... en door de regen is het al weken een infinity pool. Morgenochtend weer even een 8 minuten durende wim hof sessie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfepKQKGVFr3cXpdCuDJNVBDUfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Dp1UHBDnwSyKnh2xvnlEMA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAlUO6scSxyjaKnJ_qLQ4Y5I8CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWovYwCyMFdYg2kRHHltl7eU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Zuluman op 30-10-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 18:15
Alle schade dus weer hersteld?

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Nee nog niet. De krassen zitten nog op de bodem en zijn nog onveranderd. Komt van het voorjaar wel. Dan even leeg laten lopen. vloer opschuren en opnieuw verven met chloorrubberverf. Ga dan mischien meteen ook de zwembadranden monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Moet er niet aan denken om nu mijn zwembad in te springen.. :P

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
m0nk schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:28:
Moet er niet aan denken om nu mijn zwembad in te springen.. :P
ik ook niet. 18 graden is te koud.
eigenlijk kom ik er al niet meer in onder de 25 graden.

en te weinig boven de 25 graden (3 keer dit jaar)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Geen last van met water op 37gr >:).

/flauw /spa /jacuzzi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Kom op mannen (en dames)!

Af en toe in contact komen met je oermens. Is goed voor van alles. Zowel mentaal als fysiek.

Ik daag jullie uit. Neem een duik! En je hoeft van mij echt niet 10 min erin te zitten.

Vandaag was het water 9 graden. 7 min en 3 rondes ademhaling.

[ Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 31-10-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Jazsie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Waarom mag dit niet?

Als je dat niet gebruikt dan vervliegt het chloor waar je bij staat met volle zon op het zwembad.
Dat weet ik niet zeker maar het kan alleen te maken hebben
dat de probe een foute meting doet.

Moet wel zeggen dat de chloor en pH waarden erg stabiel zijn.
Ik heb wel de chlorinator regelmatig moet boosten en dat ga ik
automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zuluman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:54:

Af en toe in contact komen met je oermens. Is goed voor van alles. Zowel mentaal als fysiek.

Ik daag jullie uit. Neem een duik! En je hoeft van mij echt niet 10 min erin te zitten.

[YouTube: autumn ice bath]

ik neem de uitdaging niet aan (ieder zijn meug) maar snap wel dat je het doet :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:20
jack zomer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

ik ook niet. 18 graden is te koud.
eigenlijk kom ik er al niet meer in onder de 25 graden.

en te weinig boven de 25 graden (3 keer dit jaar)
Half oktober de laatste keer gezwommen met een temperatuur van 24°. Daarna niet meer.
Dit weekend het winterzeil er over gelegd. Volgende keer zwemmen zal voor ten vroegste april 2024 zijn.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Vanochtend de week begonnen met 8 minuten op 8 graden. Heerlijk! Kreeg de uitnodiging om me tee gaan om in de zee te duiken op zondag. Maar die is veel te warm met 14 graden. :-) En ik vindt t ook teveel gedoe. Eerst heen rijden of fietsen, uitkleden, erin, eruit, afdrogen, terug rijden/fietsen. huis aangekomen nog eens de drek van de noordzee afspoelen. Nee geef mij maar mijn eigen badje. Ik doe 3x - 5x per week een dipje naast het koude douchen wat ook "warm"aanvoelt met 14 graden.

Wel grappig om te zien al die mensen die in de herfst ziek worden. Al meer dan 10 jaar totaal geen last van sinds ik koud douche. En ook geen blessures meer van het sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Zuluman schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:42:
Vanochtend de week begonnen met 8 minuten op 8 graden. Heerlijk! Kreeg de uitnodiging om me tee gaan om in de zee te duiken op zondag. Maar die is veel te warm met 14 graden. :-) En ik vindt t ook teveel gedoe. Eerst heen rijden of fietsen, uitkleden, erin, eruit, afdrogen, terug rijden/fietsen. huis aangekomen nog eens de drek van de noordzee afspoelen. Nee geef mij maar mijn eigen badje. Ik doe 3x - 5x per week een dipje naast het koude douchen wat ook "warm"aanvoelt met 14 graden.

Wel grappig om te zien al die mensen die in de herfst ziek worden. Al meer dan 10 jaar totaal geen last van sinds ik koud douche. En ook geen blessures meer van het sporten.
8 graden.. pff wel erg koud als laat je me er wel een beetje over twijfelen om er eens in te duiken nog.. Als ik naar de Sauna ga duik ik ook altijd een ijskoud bad in na een opgieting dus die kou kan ik wel hebben in principe.. denk ik..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

m0nk schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:44:
[...]

8 graden.. pff wel erg koud als laat je me er wel een beetje over twijfelen om er eens in te duiken nog.. Als ik naar de Sauna ga duik ik ook altijd een ijskoud bad in na een opgieting dus die kou kan ik wel hebben in principe.. denk ik..
Wel opbouwen. Niet ineens induiken. Ik ben t gewend. Jij zo te lezen ook maar vanuit de sauna is t net wat anders. Gewoon rustig erin stappen en op voorhand even een ademhalingsoefening doen. Het is van belang dat je na de initiële schok je ademhaling onder controle krijgt. Ik adem na de duik even stevig en al weer na ca. 20 seconden gewoon. En mijn hartslag is dan gezakt van 81 bij instappen naar rond de 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hier is hij vorige week in "winterstand" geplaatst :) .
Zeil erop, water afgepompt tot net onder de leidingen, pomp en filters leeg, warmtepomp netjes in zijn zeil en nu weer wachten op het mooie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 18:15
GeeMoney schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:49:
Hier is hij vorige week in "winterstand" geplaatst :) .
Zeil erop, water afgepompt tot net onder de leidingen, pomp en filters leeg, warmtepomp netjes in zijn zeil en nu weer wachten op het mooie weer.
Hier ook, ware het niet dat hij inmiddels weer net zo vol is geregend :). Halen jullie dat dan weer weg?

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
reskobon schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:07:
[...]

Hier ook, ware het niet dat hij inmiddels weer net zo vol is geregend :). Halen jullie dat dan weer weg?
Dan pomp ik hem met een dompelpompje even leeg inderdaad. 1 hoek van het zeil kan ik makkelijk loshalen daarvoor en daar zit ook een stroompunt in de buurt en een waterput..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
con1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:42:
[...]

Dat weet ik niet zeker maar het kan alleen te maken hebben
dat de probe een foute meting doet.

Moet wel zeggen dat de chloor en pH waarden erg stabiel zijn.
Ik heb wel de chlorinator regelmatig moet boosten en dat ga ik
automatiseren.
Dat klopt niet, CYA veroorzaakt geen verkeerde meting.

Als je zonder CYA kan dan alleen maar goed, echter 90% van de gevallen heeft het wel nodig om het stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roba123
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-10-2024
Graag jullie advies over het volgende:

Ik overweeg een polyester plunge pool (5 x 2,5 x 1,25 of 4 x 2,5 x 1,25) te plaatsen in onze tuin in Rotterdam noord. Uit eerder sondering onderzoek weet ik dat de grond tot ongeveer 2 meter onder het maaiveld bestaat uit een opgebrachte overwegend vastgepakte zandlaag. Daaronder veen en daarna klei. 

Het grondwaterpeil is ongeveer tussen de 80 cm en 120 cm onder het maaiveld obv de meetgegevens van een peilpunt van een paar straten verderop. Een deel van het zwembad zou evt door een sandwich constructie van de buitenwand boven het maaiveld uit kunnen steken (tot 40 cm).

Verder hebben in de straat een aantal huizen een zwembad waarvan een deel wel en een deel geen fundering hebben (alleen betonvloer, vooralsnog jaren zonder problemen).

Van de fabrikant begrijp ik dat voor de plunge pool zelf is geen betonvloer nodig is, maar alleen gestabiliseerd zand. Alleen een betonvloer zal verzakking in de toekomst niet voorkomen zegt de fabrikant.

Ik twijfel dus over de soort fundering die ik nodig heb. Neem ik een (te) groot risico als ik alleen kies voor gestabiliseerd zand en leidt dit ongetwijfeld tot problemen in de toekomst? Een klein beetje verzakking kan denk ik geen kwaad als dit gelijkmatig gebeurt of zie ik dit verkeerd?

Graag jullie advies hoe jullie dit zouden aanpakken. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Roba123 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:59:
Graag jullie advies over het volgende:

Ik overweeg een polyester plunge pool (5 x 2,5 x 1,25 of 4 x 2,5 x 1,25) te plaatsen in onze tuin in Rotterdam noord. Uit eerder sondering onderzoek weet ik dat de grond tot ongeveer 2 meter onder het maaiveld bestaat uit een opgebrachte overwegend vastgepakte zandlaag. Daaronder veen en daarna klei. 

Het grondwaterpeil is ongeveer tussen de 80 cm en 120 cm onder het maaiveld obv de meetgegevens van een peilpunt van een paar straten verderop. Een deel van het zwembad zou evt door een sandwich constructie van de buitenwand boven het maaiveld uit kunnen steken (tot 40 cm).

Verder hebben in de straat een aantal huizen een zwembad waarvan een deel wel en een deel geen fundering hebben (alleen betonvloer, vooralsnog jaren zonder problemen).

Van de fabrikant begrijp ik dat voor de plunge pool zelf is geen betonvloer nodig is, maar alleen gestabiliseerd zand. Alleen een betonvloer zal verzakking in de toekomst niet voorkomen zegt de fabrikant.

Ik twijfel dus over de soort fundering die ik nodig heb. Neem ik een (te) groot risico als ik alleen kies voor gestabiliseerd zand en leidt dit ongetwijfeld tot problemen in de toekomst? Een klein beetje verzakking kan denk ik geen kwaad als dit gelijkmatig gebeurt of zie ik dit verkeerd?

Graag jullie advies hoe jullie dit zouden aanpakken. Alvast dank!
Als 30-50% van de kosten die je gaat maken, bijgeteld kunnen worden bij je woningwaarde maakt dit veel uit ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Ik ben mezelf aan het oriënteren om ergens in de aankomende jaren een inbouw zwembad aan te laten leggen. Nu kun je op internet best veel aanbieders vinden. Ze hebben allemaal de mooiste foto’s van projecten op hun website en Instagram staan. Het ziet er overal gelikt uit. Maar waar maak jou nou eigenlijk de selectie van aanbieders en hoe selecteer je er uiteindelijk een om mee in zee te gaan? Zijn er hier mensen met ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sunri5e schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:11:
Ik ben mezelf aan het oriënteren om ergens in de aankomende jaren een inbouw zwembad aan te laten leggen. Nu kun je op internet best veel aanbieders vinden. Ze hebben allemaal de mooiste foto’s van projecten op hun website en Instagram staan. Het ziet er overal gelikt uit. Maar waar maak jou nou eigenlijk de selectie van aanbieders en hoe selecteer je er uiteindelijk een om mee in zee te gaan? Zijn er hier mensen met ervaringen?
Vooral mond op mond. Daarnaast materiaal en merk keuzes. De afwerking zelf (de foto’s die je dus ziet) doet bijna geen enkele zwembad leverancier zelf maar hoveniers of tuin architecten of stratenmakers dus staar je daar niet blind op.
Daarnaast ben ik bij twee leveranciers helemaal transparant geweest dat ik ze naast elkaar hield en dat niet alleen prijs bepalend zou zijn maar ook werkzaamheden en service.

De duurste van de twee heeft gewonnen mede door de betere klik, eerlijke service waarom het een of het ander te kiezen en wilde meer werk uit handen nemen van mij.

Bij het afbellen van partij 2 werd mijn keuze gelukkig bevestigd, de beste man was not amused en begon wat te raaskallen. Voor mij de bevestiging van de juiste keuze op dat moment.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 17-12-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 15:49
Zuluman schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:54:

[YouTube: autumn ice bath]

Het hoeft niet altijd in een zwembad te zijn, maar na een lekkere bootcamp training is het ook prima Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y5YPOVEv__gl3vzg_lg6B5J6fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkgKX7ak4kPYKijdIMRfqXmN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
GeeMoney schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:25:
[...]

Vooral mond op mond. Daarnaast materiaal en merk keuzes. De afwerking zelf (de foto’s die je dus ziet) doet bijna geen enkele zwembad leverancier zelf maar hoveniers of tuin architecten of stratenmakers dus staar je daar niet blind op.
Daarnaast ben ik bij twee leveranciers helemaal transparant geweest dat ik ze naast elkaar hield en dat niet alleen prijs bepalend zou zijn maar ook werkzaamheden en service.

De duurste van de twee heeft gewonnen mede door de betere klik, eerlijke service waarom het een of het ander te kiezen en wilde meer werk uit handen nemen van mij.

Bij het afbellen van partij 2 werd mijn keuze gelukkig bevestigd, de beste man was not amused en begon wat te raaskallen. Voor mij de bevestiging van de juiste keuze op dat moment.
Thnx! Al is mond op mond bij het kopen van een zwembad natuurlijk erg lastig. Niet iedereen die ik ken heeft namelijk een zwembad laten plaatsen ;)

En al kan natuurlijk de ervaring van iemand prima zijn. Soms biedt een andere leverancier weer innovatievere dingen.

Zoals bijvoorbeeld dit: https://compasspools.nl/techniek/zelfreinigend-zwembad/

Dit lijkt mij dus fantastisch. Weinig onderhoud door het zelfreinigende systeem. Echter werkt het ook zoals omschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:57
Sunri5e schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:08:
[...]

Thnx! Al is mond op mond bij het kopen van een zwembad natuurlijk erg lastig. Niet iedereen die ik ken heeft namelijk een zwembad laten plaatsen ;)

En al kan natuurlijk de ervaring van iemand prima zijn. Soms biedt een andere leverancier weer innovatievere dingen.

Dit lijkt mij dus fantastisch. Weinig onderhoud door het zelfreinigende systeem. Echter werkt het ook zoals omschreven?
Hey,

Mijn ouders hebben het vantage systeem nu net geen 10 jaar.
Het is inderdaad een geweldig systeem, behalve bij de opstart in de zomer moet ik het zwembad nooit stofzuigen.
het is natuurlijk een hele hoop extra leidingwerk, en het klokkenwerk dat het systeem aanstuurt heeft niet het eeuwige leven, neem daarbij dat onze zwembadbouwer indertijd failliet ging, daarna doorgestart is maar zonder dat systeem in de catalogus, is het onderhoud een beetje problematisch geworden.
In die 10 jaar is na ongeveer 6 jaar dat klokkenwerk eens vervangen geweest, de rubber dichting van de behuizing van het klokkenwerk hebben we ook al een paar keer moeten vervangen. beide onderdelen kon ik niet direct terug vinden in België. dus besteld in Amerika, met bijbehorende importkosten. het werkt ook met een forse waterpomp die natuurlijk ook wat extra energie verbruikt. gelukkig kan je die timen naargelang het nodig is.

Al bij al wel een fijn systeem dat heel veel van de hassle van het zwembad onderhoud overneemt, maar gecompliceerd en niet elk bedrijf kan ermee overweg.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
[...]

Wat mij betreft klinkt het meer als een mooi upsell dan dat het daadwerkelijk veel verschil maakt met een goed aangelegd "normaal" systeem.
Het enige wat ik namelijk doe is 1x per week even lichtjes stofzuigen (en dat lost dat systeem ook niet op met bladeren) en af en toe een jerrycan wisselen. Meer doe ik absoluut niet aan mijn bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
[...]
Eens, ondanks dat wij wel een aantal mensen kennen met een zwembad vonden wij het toch nog lastig om tot een keuze te komen met wie wij in zee gingen. Misschien ook wel omdat ze allemaal een andere bouwer hadden, met min of meer dezelfde ervaring.

Weet niet in welke regio je zit, dat kan de keuze ook nog beïnvloeden. Wij waren in zee gegaan met een bedrijf wat tijdens de bouw failliet gegaan is, waardoor we op zoek moesten naar een nieuwe bouwer om de laatste loodjes (liner) mee af moesten gaan ronden. Deze toko heeft een doorstart gemaakt (zit in Zevenbergen), mijn advies .....ver bij weg blijven! De veroorzaker van het faillissement is bij de doorstart van het bedrijf daar weer gewoon in dienst gekomen. Heeft voor zover ik weet 44 particuliere bouwers benadeeld.

Het gemiddelde van de ervaringen, inclusief die van onszelf is dat het meeste mis gaat op het punt van nakomen van afspraken. Veel staat op papier, maar ook veel niet. Ze komen niet of te laat zonder hier iets bij te laten weten of je krijgt een vage afspraak in de loop van de ochtend/middag. Zit je dan te wachten, super irritant. Je moet dus ook wel beetje geduld opbrengen.Ook omdat je er kennelijk veel achteraan moet om het geregeld te krijgen. We zijn tevreden over het geleverde werk, maar niet hoe dingen gelopen zijn. Inclusief afhandelen schade, ik was blij dat ik niet alles al betaald had deze keer waardoor ik een drukmiddel had. Was n.b. zijn eigen advies toen we op punt stonden een lamellendek bij een andere firma te bestellen, uiteindelijk ook via hun gedaan omdat er meer vertrouwen was en we nog in de amicale stand zaten en ik niet op nog een faillissement debacle zat te wachten.

Al met al kan ik deze firma (zit in Rijsbergen) wel aanbevelen. Ze nemen in mijn ogen teveel werk aan wat leid tot het niet altijd nakomen van gemaakte afspraken dat er iemand zal zijn. Word zeker meegedacht en geadviseerd als je ook veel zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:32
Hi allemaal, ik zie door de bomen het bos niet meer in het hoofdstuk wateronderhoud.. dus bij deze de vraag, help!
Situatie; opblaasbare jacuzzi overgenomen van een vriend welke hem 3 jaar niet meer gebruikt heeft.
De jacuzzi werkt en ik heb er reeds ingezeten.
Echter had ik naar de “sessie” wat last van een droge huid.
Waar moet ik beginnen vanaf 0 en waar kan ik spullen kopen?
Kan dit bij hornbach, karwei of bijv cranenbroek? Help..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Gekke vraag misschien, maar de topic start al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17

xyl

Wat gebeurt er als je tijdens het graven van het gat voor een zwembad onverwacht grondwater en daarmee ook bronbemaling nodig hebt? Ik lees dat je dan een melding moet doen bij het waterschap, maar wel vier weken van tevoren. Betekent dat dat de aanleg vier weken moet stoppen, met alle gevolgen van dien voor plaatsing (opslag) bad, beschikbaarheid installateurs enzovoorts? Of is het risico te overzien om de melding over te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Welnee, gewoon een dikke (2-duimer) dompelpomp in de afgraving zetten.
Tenzij het een wedstrijdbad wordt...
Toevallig afgelopen zomer bij mijn buren hetzelfde maar... toen stond het
grondwater natuurlijk niet zo hoog als nu. En dat ging prima (was een
klein pompje (1")). (meter diep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
con1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:53:
Welnee, gewoon een dikke (2-duimer) dompelpomp in de afgraving zetten.
Tenzij het een wedstrijdbad wordt...
Toevallig afgelopen zomer bij mijn buren hetzelfde maar... toen stond het
grondwater natuurlijk niet zo hoog als nu. En dat ging prima (was een
klein pompje (1")). (meter diep)
Dat is makkelijk roepen op afstand maar ik zou daar toch iets voorzichtiger mee zijn.
Afhankelijk van waar je zit heb je toch echt serieuze bron bemaling nodig en dan moet dit inderdaad aangemeld worden.
BIj mij is in nog geen 3 weken dik 1000 kuub grond water verplaatst. Dat kan niet zomaar in het putje in de straat ;) .
Sowieso als je gaat graven zou je formeel ook een klic melding moeten doen.
Ik heb geen groot bad (5,5m x 4m) en toch gewoon klic melding gedaan en aangemeld bij het waterschap.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 08-01-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Laat ik even zeggen hoe het in elkaar zat.
Het bad was 3,6 x 5 en een meter onder
het maaiveld.
Tijdens het graven, na 90 cm kwam het water
en toen is de dompelpomp geplaatst om iig
beton te kunnen storten. De pomp liep uit op
een sloot en dat ging prima.
Tijdens de opbouw (wand en liner) was de pomp
nauwelijks nodig, nogmaals, het grondwater
stond laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

In deze situatie zit er ook een sloot voor het huis waar het water naartoe zou kunnen. Zou overigens het waterniveau van die sloot niet gewoon het grondwaterniveau zijn?

Alle juiste meldingen doen, zou natuurlijk het ideaal zijn. Als dat de regels zijn, moet dat ook gewoon. Het probleem is die vier weken. Over een week wordt er gestart met graven. En het wordt heel moeilijk en mogelijk duur om alles drie weken op te schuiven. Maar een of andere hoge boete omdat de juiste meldingen niet zijn gedaan, is ook niet prettig.

De dompelpompoplossing zou kunnen, maar ik lees dat je dan een probleem kan krijgen met inkalvende wanden.

[ Voor 4% gewijzigd door xyl op 08-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:12
@xyl kun je het antwoord niet vinden op de website van jouw waterschap?

Bij de aanleg van mijn zwemvijver (in het voorjaar) was ook bronbemaling nodig. Maar dat was vooraf bekend/verwacht door het bedrijf die de aanleg ging doen en dus ook gemeld bij het waterschap. Het gaat hierbij als ik het me goed herinner om de ontrokken hoeveelheid grondwater. Dus als je dat in kan schatten, dan kun je denk ik ook bepalen of een melding wel of niet officieel nodig is.

Op omgevingsloket.nl kun je het volgens mij ook checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

Hoeveelheid water weet ik nog niet (ik weet niet eens of er uberhaubt bronbemaling nodig is) maar een melding is volgens de website altijd nodig als je bronbemaling gaat toepassen. Als dat echter vier weken vertraging op gaat leveren, is dat wel heel erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 23:16
@xyl wat zegt het bedrijf dat het zwembad komt aanleggen, die hebben daar toch ervaring mee neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl

xyl

De hovenier die het gat komt graven en het bedrijf wat de betonvloer komen storten, geven aan dat je pas weet wat je nodig hebt als het graven begonnen is. Ze weten niet wat er gebeurt als je te laat of zelfs helemaal geen melding doet bij het waterschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
xyl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:58:
De hovenier die het gat komt graven en het bedrijf wat de betonvloer komen storten, geven aan dat je pas weet wat je nodig hebt als het graven begonnen is. Ze weten niet wat er gebeurt als je te laat of zelfs helemaal geen melding doet bij het waterschap.
Dat is best gek hoor. Zeker als je een aardig gat gaat graven moet dit gewoon aangemeld worden bij het betreffende waterschap en die komt met een oordeel terug of het wel of niet nodig is om bronbemaling toe te passen (ook in combinatie met de boring resultaten van de grond samenstelling en de grondwaterstand) en waar je eventueel het water kan/mag lozen. Dat is notabene een van hun kerntaken :+ .En dat lozen is overigens ook niet gratis en dat is logisch omdat als het veel water betreft het waterschap daar natuurlijk ook meer werk aan heeft.
Ik moest geloof ik iets van €650,- extra waterschap belasting aftikken. (En bij mij werd het via het riool afgevoerd ondanks dus een sloot direct achter mijn woning, ik woon aan het water, maar die was dus niet geschikt om even 1000 kuub extra te verwerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Als tussenoplossing gewoon een proefsleuf/proefgat graven en een dagje open laten :?
Dan weet je iig of je last van grondwater hebt en het niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24
Hoi, wij hebben altijd een Intex van 4 x 2 gehad, met daarbij een flowclear pomp van 3000 liter/uur met onderstaande weau mini 4,5

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Verwarming ging perfect! Geen bypass nodig...
Maar het zwembad was kapot, en gisteren de bestway oval kunnen kopen, grotere maat 13500 liter

In de specs van de weau kan hij tot 18000 aan, en in de omschrijving spreken ze tot max 14000 liter, dus denk dat de weau nog voldoet...

Maar is mijn pomp wel goed nog? De bijgeleverde cartridge pomp doet 5000 liter , ik wil uiteraard een zandfilter pomp... Moet ik hem vervangen? Indien ja, moet ik dan ook nog een bypass voorzien?

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:10:
[...]

Als tussenoplossing gewoon een proefsleuf/proefgat graven en een dagje open laten :?
Dan weet je iig of je last van grondwater hebt en het niveau.
half zereneus.. gezegd :+ we hebben een overheid die graag veel vastlegt .. laten we het eens gebruiken voor de verandering

lekker handig nu meten met de "overstromingen" ;) beter naar historische data zoeken en waterpeil in je wijk scheelt in de kou met harde grond gegraven

https://maps.rijkswaterst...index.html?viewer=NAPinfo

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
vso schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:21:
[...]

half zereneus.. gezegd :+ we hebben een overheid die graag veel vastlegt .. laten we het eens gebruiken voor de verandering

lekker handig nu meten met de "overstromingen" ;) beter naar historische data zoeken en waterpeil in je wijk scheelt in de kou met harde grond gegraven

https://maps.rijkswaterst...index.html?viewer=NAPinfo
Als ze volgende week willen gaan graven is dit een prima indicatie en heb je meer aan dan historische data. Aangezien het nu veel natter is dan gemiddeld heb je juist niet veel aan historische data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:24:
[...]

Als ze volgende week willen gaan graven is dit een prima indicatie en heb je meer aan dan historische data. Aangezien het nu veel natter is dan gemiddeld heb je juist niet veel aan historische data.
Volgende week graven ???? oke ... dat is wel een vrij aparte situatie zou ik zeggen zeker omdat ik weet dat grond werker(s) met deze koude dagen 99.99% kans hebben op "ijsvrij" de grond is simpelweg te hard.

ik zou dit toch eind mei/begin april op zijn vroegst inplannen . zeker wanneer de waterstand doorgaans wat lager is dan in deze "natte" periode(s)

maar goed not my job ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
vso schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Volgende week graven ???? oke ... dat is wel een vrij aparte situatie zou ik zeggen zeker omdat ik weet dat grond werker(s) met deze koude dagen 99.99% kans hebben op "ijsvrij" de grond is simpelweg te hard.

ik zou dit toch eind mei/begin april op zijn vroegst inplannen . zeker wanneer de waterstand doorgaans wat lager is dan in deze "natte" periode(s)

maar goed not my job ;)
Bij mij is er ook in Januari gegraven tegen de vorstgrens hoor. Moet geen dagenlang kouder zijn dan -3 of -4, zoiets.
Daar komt bij dat ze juist in deze periode ook veel meer tijd hebben ipv mei/april en daardoor vaak ook wat "goedkoper" aan de gang gaan of beter kunnen plannen.
Op zich geen ramp dus maar bovenstaande case is wel gek dat ze een flink gat gaan graven zonder gedegen vooronderzoek en/of vergunningen blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07 07:03
Nou nee. Als opdrachtgever blijf je verantwoordelijk voor de benodigde vergunningen en ontheffingen. Dat de hovenier het niet weet is onkunde van het bedrijf. Je kan heel goed bepalen wat je nodig hebt. Wij doen niet anders bij de aanleg van riolering, wegen e.d. Er wordt bepaald of we onder het grondwaterpeil gaan werken: Zo ja: dan een bemalingsadvies met debietberekening. En eventueel advies van welke bemaling toepassen. Een hydroloog kan dat zo bepalen. Kost je wel een paar honderd euro om dat te laten berekenen. Daar zit meestal het probleem.

In de keur van het waterschap / hoogheemraadschap staat wanneer een melding en/of een vergunning moet worden aangevraagd. In bepaalde waterschappen is het bijvoorbeeld al bij het graven onder een bepaald maaiveldniveau. Dit vanwege bijvoorbeeld een polder en het lek gaan van de polder door grondwaterdruk. Dat is dan onafhankelijk van of je gaat bemalen of niet.

Hoe bepaal je de huidige grondwaterpeil? Door peilbuizen te plaatsen. Je kan in het Dinoloket / BRO kijken of er een peilbuis in de buurt zit. Deze gegevens kunnen dan gebruikt worden. Gezien de neerslag van de afgelopen maanden is het grondwaterpeil ontzettend hoog, Je hebt dus snel grondwater te pakken. Niet de meest beste tijd om een diep gat te graven. :)

Over grondwaterdruk gesproken: Als het grondwater een bepaalde hoogte heeft en je zwembad een bepaalde diepte: Dan mag je kijken of de boel niet gaat opdrijven. Wanneer is het kritieke punt? Als het zwembad leeg is. Dan zal het grondwater met de complete waterdruk tegen de bodem drukken. Of de bodem van het zwembad daar tegen kan is afhankelijk van de dikte en constructie. Zit er eenmaal water in dan zal het gewicht van het water helpen tegendruk te geven.
vso schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:21:
[...]
Nou... in sommige gebieden ben je blij dat het hoogheemraadschap / waterschap eisen stelt. Als je bijvoorbeeld in een polder woont. Dan wil je niet dat iemand een diep gat net naast de dijk graaft. En dan op die manier de polder in gevaar brengt. Of te diep graaft en zo de kleilaag onder de polder lek steekt.
vso schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:36:
[...]
Bij heel veel delen van het land de vorst nog niet niet diep in de grond. In heel veel delen heeft het nog dagen lang echt hard gevroren. Het wordt vandaag al weer boven 0. De bovenlaag kan iets hard zijn en wat grotere klompen grond geven. Met afvoeren is dat niet erg. Een graafmachine merkt er weinig van. Pas als het een week matig vriest zal de boel echt stil komen te liggen. Nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 12:00

bdu

Ik heb al drie jaar verschillende chloor dispensers geprobeerd maar om wat voor reden lijkt deze slecht te werken.. verschillende types (32mm en 38mm) geprobeerd maar zonder al te veel succes helaas. Nu mij aan het oriënteren of er goede alternatieven zijn.

Iemand ervaring met zout in combinatie met omliggende struiken en gras? In combinatie met spelende kinderen is het natuurlijk niet te voorkomen dat zout water in aanraking komt met stuiken en gras. Lijkt mij niet heel goed te zijn, wat is jullie beeld hierbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
bdu schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:53:
Ik heb al drie jaar verschillende chloor dispensers geprobeerd maar om wat voor reden lijkt deze slecht te werken.. verschillende types (32mm en 38mm) geprobeerd maar zonder al te veel succes helaas. Nu mij aan het oriënteren of er goede alternatieven zijn.

Iemand ervaring met zout in combinatie met omliggende struiken en gras? In combinatie met spelende kinderen is het natuurlijk niet te voorkomen dat zout water in aanraking komt met stuiken en gras. Lijkt mij niet heel goed te zijn, wat is jullie beeld hierbij?
Ik heb eigenlijk weinig gemerkt aan het gras, struiken en de coniferenheg, maar zoek gewoon even mijn post over mijn ervaring met een Intex zoutsysteem even op, staat hier wel in het topic.

Ik heb nu een zo'n 'in-line' chloordispenser, die werkt best OK. Maar als ik nu voor langere tijd iets zou doen, zou ik het met een vloeibare chloor en ph systeem doen. Kost wat, maar dan kun je alles top regelen.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 12:00

bdu

dizzytal schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Ik heb eigenlijk weinig gemerkt aan het gras, struiken en de coniferenheg, maar zoek gewoon even mijn post over mijn ervaring met een Intex zoutsysteem even op, staat hier wel in het topic.

Ik heb nu een zo'n 'in-line' chloordispenser, die werkt best OK. Maar als ik nu voor langere tijd iets zou doen, zou ik het met een vloeibare chloor en ph systeem doen. Kost wat, maar dan kun je alles top regelen.
Oef.. dat ziet er niet best uit.. dat wil ik graag voorkomen.

Zo een vloeibare chloor en ph systeem gaat mij iets te ver als ik het zo bekijk.

[edit] misschien eens kijken of een offline chloor dispenser/sluis een beter alternatief is.

[ Voor 6% gewijzigd door bdu op 12-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Van de week een dipje in het bevroren bad ( top laagje) genomen. Vandaag hoor ik de ph pomp continu lopen. Zie ik dat de 22l 15,% zwavelzuur leeg is na 1,5 maand op een badje van 6,5m3 en dat de ph waarde 10,6 is!!!! Wtf? Wat gebeurt hier? Ik dacht met die 22l wel een jaar te doen. Ik had wel de pomp aangelaten de afgelopen maand ivm de vorst en t bad is niet afgedekt. Wat doe ik fout?

Pagina: 1 ... 148 ... 181 Laatste