Luc S schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:56:
@
Glaslijn De zorgen over je skimmer komt dan eigenlijk door je bedenkingen bij je ‘winterprogramma’? Want anders zou ik denken dat er voldoende stroming is om een dikke laag ijs (genoeg om je skimmer te beschadigen) te voorkomen.
Kun je niet een stuk poolnoodle rechtop (door de waterlijn heen) in de skimmer monteren zodat het ijs kan uitzetten o.i.d.?
Ik heb de skimmer overigens ook gedeeltelijk boven de grond. Wanneer ik zie dat de watertemperatuur tegen de 0 aan zit en er komende ijskoude dagen/nachten aan dan hou ik hem wel even in de gaten. Tot nu toe nog geen problemen gehad maar dus ook nog geen langdurige koude winterse periodes meegemaakt met dit bad.
Nu is een opzetbad niet te vergelijken met een inbouwbad, uiteindelijk zal dit water ook zover afkoelen dat bevriezing mogelijk gaat worden. Stromend water zal inderdaad niet bevriezen, echter het water wat het minst hard stroomt maakt bevriezing mogelijk en dit zal zich zo verder uitbreiden in het zwembad. Ik denk dat de skimmers de potentieel zwakste plek in de keten zijn en meer vatbaar zijn voor bevriezing, in onze opbouw van het zwembad.
@
GeeMoney Er word niet geklooit met warmtenetten, het idee is om een kort stukje warmtlint aan de bovenzijde in de ronding van de skimmer te plaatsen. De stralingswarmte houd de vorst weg waardoor de skimmer niet zal bevriezen. De baal stro zal de koude doorslag via de deksel van de skimmer verminderen.
Baal klinkt natuurlijk wat overdreven, het zal afgestemd worden op het oppervlak van de skimmerdeksel.
Als ik hiermee kan bereiken dat ik het zwembad zo verder gewoon gevuld kan laten heb ik mijn doel bereikt, daar gaat het mij om. Ik wil verder niet aan de slag met toevoegen van chemicaliën of andere goedjes om je te wapenen tegen de vorst. Leeg laten lopen van het bad en de leiding droog laten vallen is niet nodig, hiervoor zijn ook al beschermende maatregelen genomen, hier is dan inderdaad wel de beoogde stroming van het water nodig om bevriezing te gaan voorkomen. Zoals gezegd, ik zie de skimmers als potentieel zwakste plek omdat deze echt buiten het zwembad steken en zich boven het maaiveld bevinden.
Dan ben ik het liever voor dan achteraf het weer te moeten gaan herstellen.
Die tip over noodles gebruiken in de skimmer geven mij weer nieuwe ideeën die ik ga uitwerken.
Daar kan ik nog wel iets mee in de optimalisatieslag tegen de koude lucht.
In geval van een strenge vorst, dan zit er niets anders op om het zwembad zover leeg te pompen en de leidingen zover leeg te gaan blazen. Die strijd ga ik niet aan. Maar een milde winter, die wil ik wel aan.