Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:20
Tito129 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:13:
Na vanmiddag laatste keer te hebben gezwommen, het bad leeg laten lopen en deels schoongemaakt.
Al vroeg donker dus het kan morgen overdag allemaal even drogen dan inpakken en opruimen.

Nu zat ik te kijken voor volgend jaar. Heb wel interesse in een solarmat. Nu in de aanbieding. Zijn de matten van Intex wat of zijn er betere alternatieven?
Heb geen groot zwembad van 3,5m3.
Ik had er ook eentje en aangesloten op een intex zfp 6m3 maar deed niet veel, ook niet als de zon dan wel eens scheen. Gelukkig niet duur maar ik koop er geen meer bij.

Ik ga voor een andere oplossing kijken om het zwembadwater warmer te kijken. Bij voorkeur eentje waar geen 230V voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:55:
Zo vandaag laatste dag zwembad denk ik, daarna weer tijd om hem op te gaan ruimen, temperaturen gaan omlaag en wil hem ook goed laten drogen voordat ie de "kast" in gaat. Toch blij met afgelopen week dat ie er nog stond :P
Ik ben gisteravond en vandaag ook bezig geweest met opruimen, maar helaas vielen eind van de middag de eerste spetters al, dus het zwembad snel naar binnen gehaald. Straks maar ophangen op zolder zodat het goed kan drogen.

Ik moet nog wel even kijken hoe ik de zandfilterpomp leeghaal, dat is de eerste keer voor mij. Volgens mij zit er een aftappunt aan het filtervat. Leeg laten lopen en laten drogen? Of moet al het filterglas er per se uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56
BounceMeister schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:28:
[...]

Ik ben gisteravond en vandaag ook bezig geweest met opruimen, maar helaas vielen eind van de middag de eerste spetters al, dus het zwembad snel naar binnen gehaald. Straks maar ophangen op zolder zodat het goed kan drogen.

Ik moet nog wel even kijken hoe ik de zandfilterpomp leeghaal, dat is de eerste keer voor mij. Volgens mij zit er een aftappunt aan het filtervat. Leeg laten lopen en laten drogen? Of moet al het filterglas er per se uit?
Ik leeg hem altijd via het aftap punt en laat alles er in zitten en laat het vat gewoon buiten staan.
In het nieuwe seizoen sluit ik de slang naar het zwembad niet aan maar laat hem even een tijdje lopen in het grasveld om alles even schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38

The Executer

Lekker belangrijk!

BounceMeister schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:28:
[...]

Hier ben ik met mijn ZFP ook tegenaan gelopen. Ik had hem destijds gevuld met filterzand. Zo goed mogelijk leeg laten lopen en het zand laten zitten. Dit was geen succes :/ . Het zand is gaan rotten met een vreselijke geur als gevolg :X . Nu kan ik mij indenken dat het met filterglas misschien anders is maar zoek zeker even die bevestiging van mede-Tweakers.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
Tito129 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:03:
[...]

Die had ik ook gezien. Maar 6m lang past niet op onze overkapping. Daarom was ik benieuwd naar die van Intex die is 1,20 x 1,20m https://www.toppy.nl/product/5538/intex-solar-mat.html
Die hebben wij hier ook.
Vorig jaar 1 mat, nu met de mindere zomer nog een mat eraan gehangen.

Met goede zon moesten we de matten "uitschakelen", haalt makkelijk 3 graden per dag.

3000liter badje. Loopt, as we speak, nu helaas leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Tito129 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:03:
[...]

Die had ik ook gezien. Maar 6m lang past niet op onze overkapping. Daarom was ik benieuwd naar die van Intex die is 1,20 x 1,20m https://www.toppy.nl/product/5538/intex-solar-mat.html

Hij is er ook van comfortpool alleen die is beetje duur in verhouding dan.
https://www.zwembadgigant...lar-collector-300-x-68-cm
In deze post een foto van mijn Intex mat:
Hij werkt op zich prima, begin van de zomer het bad opgewarmd van 18 naar 32 in 2 dagen tijd (1500 liter bad). Het warme weer heeft uiteraard ook meegeholpen. Op zich zijn wij er tevreden over. Dit was het 4e of 5e seizoen. Dit jaar is hij helaas op 2 plekken lek gegaan, gezien de 2 gaatjes vermoed ik kattennagels :| .

[ Voor 11% gewijzigd door The Executer op 11-09-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:22:
[...]

Hier ben ik met mijn ZFP ook tegenaan gelopen. Ik had hem destijds gevuld met filterzand. Zo goed mogelijk leeg laten lopen en het zand laten zitten. Dit was geen succes :/ . Het zand is gaan rotten met een vreselijke geur als gevolg :X . Nu kan ik mij indenken dat het met filterglas misschien anders is maar zoek zeker even die bevestiging van mede-Tweakers.
Hmm, dan toch maar leegscheppen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 09:35
Vraagje, mijn eerste winter komt er aan. Zal ik ons inbouw zwembad afdekken met een winterzeil? Laat ik dan ook het solardek dicht (ik denk het niet want waterniveau zit ook lager). En zo ja, ik zie allerlei soorten, met name of zeil of meer "net" achtig.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
The Executer schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:22:
[...]

Hier afgetapt, en het filterglas (110 kilo) laten zitten, geen problemen mee. Moet er ook niet aan denken dat ik dat vat leeg zou moeten halen. Ik zou verwachten dat het zand/glas niet gaat rotten maar meer de viezigheid die erin zit, oftewel een goede backwash doen scheelt waarschijnlijk veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

jeeedeee schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:20:
[...]

Hier afgetapt, en het filterglas (110 kilo) laten zitten, geen problemen mee. Moet er ook niet aan denken dat ik dat vat leeg zou moeten halen. Ik zou verwachten dat het zand/glas niet gaat rotten maar meer de viezigheid die erin zit, oftewel een goede backwash doen scheelt waarschijnlijk veel :+
Dat was mijn gedachte ook. Echter heb ik de backwash gebruikt (met chloor- houdend water) om het bad leeg te maken. In theorie had het zand dan schoon moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
reskobon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:54:
Vraagje, mijn eerste winter komt er aan. Zal ik ons inbouw zwembad afdekken met een winterzeil? Laat ik dan ook het solardek dicht (ik denk het niet want waterniveau zit ook lager). En zo ja, ik zie allerlei soorten, met name of zeil of meer "net" achtig.
Hier komt er een afdekzeil op van Walustar en pompen ze het bad leeg tot onder het leiding werk en de skimmers, gaat er een bepaald goedje in, pompen en alles uit en het zeil erop om de winter door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:20:
[...]

1 van de redenen voor mij om voor filterwatten als media te gebruiken,

zand moet je wellicht meerdere keren goed spoelen, dus backwash --> rinse --> filter stand --> backwash --> rinse --> filterstand .. en dan weer backwash om leeg te halen zodat je het zand echt goed filtert .

Filterbollen overgens een keer gewoon met de hand in een emmer het "ergste" eruit proberen te filteren .. .. na 10x was het water nog zwart en na een aantal jaar weten we gewoon direct de wasmachine in is het net zo schoon als "pre-wash"

Misschien dat je het zand beter op kan slaan met wat chloor poeder/tabletten erin :?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gooi de bollen gelijk in de wasmachine. Nooit gedoe ermee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
reskobon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:54:
Ik heb vorig jaar (dat was de 3de winter waarbij we een inbouwzwembad hebben) beslist om een winterzeil aan te schaffen. Dat er over gelegd vorig jaar in oktober, en het zeil heeft er toch voor gezorgd dat er heel wat minder bladeren ed in het water terecht komen. Ook het roldek blijft properder.
Vorige winter heb ik het roldek ook gesloten toen ik het zeil er over gelegd heb. Ik weet nog niet wat ik dit jaar zou doen. :)

Je hebt inderdaad verschillende types 'winterzeil'. Ofwel een zeil dat volledig gesloten is, ofwel zoals je zegt iets 'net-achtigs'. Volledig gesloten laat geen licht door, dus dan heb je ook geen algengroei, maar als het winter is, lijkt het me toch te koud voor algen om te groeien. Wij hebben een 'winternet'.

(Oja, ik overwinter 'actief'. Wat dus wil zeggen dat de pompen blijven draaien. Niet constant, maar toch een aantal uur per dag. Als het een periode zacht weer is (dwz rond de 10°, dan zal ik gedurende die periode toch alle technieken afzetten).

[ Voor 26% gewijzigd door whoami op 12-09-2023 11:25 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 20:43

PoweRoy

funky!

vso schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:12:
[...]

1 van de redenen voor mij om voor filterwatten als media te gebruiken,

zand moet je wellicht meerdere keren goed spoelen, dus backwash --> rinse --> filter stand --> backwash --> rinse --> filterstand .. en dan weer backwash om leeg te halen zodat je het zand echt goed filtert .

Filterbollen overgens een keer gewoon met de hand in een emmer het "ergste" eruit proberen te filteren .. .. na 10x was het water nog zwart en na een aantal jaar weten we gewoon direct de wasmachine in is het net zo schoon als "pre-wash"

Misschien dat je het zand beter op kan slaan met wat chloor poeder/tabletten erin :?
Ik had nu 2 jaar filterbollen gebruikt maar na deze zomer weggegooid. Wilde volgend jaar met glas aan de slag.
Merkte nu dat je tijdens het seizoen niet de bollen eruit kan halen (want je moet dan de ZFP demonteren en dan loopt t bad leeg).
Leek me makkelijker om dan glas te gebruiken en dan een paar keer te backwashen in de zomer. Maar misschien was t niet zo slim van mij om de filterbollen gelijk weg te gooien.

Ik deed de bollen nu aan het einde van het seizoen eruit halen. Een paar keer in een emmer spoelen (uitknijpen etc) en dan meerdere keren in de wasmachine om ze schoon te krijgen. Naar mijn gevoel bleven ze nog heel vies na een wasbeurt. Ze blijven sowieso stinken.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

PoweRoy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:47:
[...]

Ik had nu 2 jaar filterbollen gebruikt maar na deze zomer weggegooid. Wilde volgend jaar met glas aan de slag.
Merkte nu dat je tijdens het seizoen niet de bollen eruit kan halen (want je moet dan de ZFP demonteren en dan loopt t bad leeg).
Leek me makkelijker om dan glas te gebruiken en dan een paar keer te backwashen in de zomer. Maar misschien was t niet zo slim van mij om de filterbollen gelijk weg te gooien.

Ik deed de bollen nu aan het einde van het seizoen eruit halen. Een paar keer in een emmer spoelen (uitknijpen etc) en dan meerdere keren in de wasmachine om ze schoon te krijgen. Naar mijn gevoel bleven ze nog heel vies na een wasbeurt. Ze blijven sowieso stinken.
Waarom moet je demonteren?
Als hij uitstaat even de bovenkant opendraaien en je haalt ze er zo uit. (Bij een Intex zfp in elk geval)

Dan in de wasmachine en ze zijn weer schoon. Drogen in het zonnetje en ze ruiken prima fris.
Ik was ze enkel met poeder. In een waszakje. Zonder verzachter, wel centrifugeren. Daarna in het zakje aan de droogmolen hangen en dan zijn ze zo droog.

Bijzonder dat ze bij jou zo vies blijven.
Tussendoor een keer wassen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 20:43

PoweRoy

funky!

Dennis1812 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:51:
[...]

Waarom moet je demonteren?
Als hij uitstaat even de bovenkant opendraaien en je haalt ze er zo uit. (Bij een Intex zfp in elk geval)

Dan in de wasmachine en ze zijn weer schoon. Drogen in het zonnetje en ze ruiken prima fris.
Ik was ze enkel met poeder. In een waszakje. Zonder verzachter, wel centrifugeren. Daarna in het zakje aan de droogmolen hangen en dan zijn ze zo droog.

Bijzonder dat ze bij jou zo vies blijven.
Tussendoor een keer wassen wellicht?
Ik heb een ZFP van Bestway. Moet hier met een schroevendraaier de bovenkant losmaken en dan loopt het water overal heen. Ik vond het nogal veel werk. Bashwashen leek mij veel makkelijker.

In de wasmachine deed ik ze inderdaad in een zakje en met wat vanish oxi action poeder. Ze blijven hier na nog steeds als een sloot ruiken :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-ZJwQs_ekirKcHqHwBlDgbD2eA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j6bhpujelEs6ZsyF24kQXlve.png?f=user_large

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ah dat is bij mij toch minder werk dan. Bad loopt zeker niet leeg. Enkel het water in het vat gaat er logischerwijs uit. Maar dat zie je echt niet in je bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

Ook glas of zand moet je bij voorkeur een keer deels verversen. Veel handiger is daarom als je gewoon een kraan bij je in- en uitlaat van het zwembad plaatst. Want als je een keer wat wilt veranderen, of onderhoud wilt doen is dat gewoon handig.
Voor 32mm aansluitingen levert Intex in ieder geval altijd van die zwarte dopjes mee die je in je in- en uitlaat kunt stoppen. Voor 38mm hebben ze relatief goedkope kranen. (Die je dan wel na 2 a 3 jaar kunt vervangen omdat ze lekken, maar goede kranen zijn ook echt een stuk duurder.) Bij mij is alles PVC, dus ik gebruik sowieso goede kogelkranen. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

PoweRoy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb een ZFP van Bestway. Moet hier met een schroevendraaier de bovenkant losmaken en dan loopt het water overal heen. Ik vond het nogal veel werk. Bashwashen leek mij veel makkelijker.

In de wasmachine deed ik ze inderdaad in een zakje en met wat vanish oxi action poeder. Ze blijven hier na nog steeds als een sloot ruiken :/

[Afbeelding]
In dit geval kun je je ZFP natuurlijk ook gewoon eerst in de close stand draaien. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:47
Ik moet een slang loskoppelen en de sluitring van het vat en de 6-weg klep losdraaien om de filterbollen eruit te halen. Misschien 5minuutjes werk.

Dat valt ook wel mee :) Er is zo weinig gezwommen in de zomer dat ik niet eens de moeite heb genomen om de filterbollen tussendoor te vervangen... er heeft zoveel zeil op gelegen dat er amper troep in is gekomen naar mijn gevoel. We gaan het zien binnenkort! Gelukkig hebben de kinderen afgelopen paar dagen er nog flink gebruik van kunnen maken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D72LHLaQ2VYJadaS_aEcMWlPuEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jSVixt7gy09tu3yXCbqkzS3g.png?f=user_large

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

harmageddon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:21:
Ik moet een slang loskoppelen en de sluitring van het vat en de 6-weg klep losdraaien om de filterbollen eruit te halen. Misschien 5minuutjes werk.

Dat valt ook wel mee :) Er is zo weinig gezwommen in de zomer dat ik niet eens de moeite heb genomen om de filterbollen tussendoor te vervangen... er heeft zoveel zeil op gelegen dat er amper troep in is gekomen naar mijn gevoel. We gaan het zien binnenkort! Gelukkig hebben de kinderen afgelopen paar dagen er nog flink gebruik van kunnen maken!

[Afbeelding]
Ik zal heel eerlijk zijn, mijn filterbollen zitten er ook al heel het seizoen in inderdaad. O-) Het water is nog kraakhelder, en alle waardes nog perfect, dus ik ga er nu niks meer mee doen. Het bad gaat over een week of twee toch plat denk ik.

Mijn geheim is aan het begin van het seizoen meteen een flinke dosis anti-alg en vlokmiddel in het bad gooien. Werken de filterbollen een stuk beter door. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:47
--MeAngry-- schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:24:
[...]

Ik zal heel eerlijk zijn, mijn filterbollen zitten er ook al heel het seizoen in inderdaad. O-) Het water is nog kraakhelder, en alle waardes nog perfect, dus ik ga er nu niks meer mee doen. Het bad gaat over een week of twee toch plat denk ik.

Mijn geheim is aan het begin van het seizoen meteen een flinke dosis anti-alg en vlokmiddel in het bad gooien. Werken de filterbollen een stuk beter door. :)
Ik heb geen anti-alg of vlokmiddel in huis... en er dus ook niet in gedaan... enkel 3x chloor bekeken dit seizoen met lakmoes papier en natuurlijk altijd chloortabletten in de drijver... :p
Echt ontzettend lui bezig geweest maar het water is nog steeds goed :D

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

deze bestaan
Afbeeldingslocatie: https://c-ap.niceshops.com/upload/image/product/large/default/8143_fb43747d.512x512.jpg

we noemen ze kranen ;)

media zoals glas/zand/bollen hebben voor/nadelen wat je eigen voorkeur is zeg maar.

zand/glas weet ik de prijs voor mijn 6m3 pomp niet .. dus die laat ik even achterwege

Voor de prijs 3 tientjes en de paar maanden dat ik filterbollen gebruik heb ik ze er inmiddels eruit .. (6 jaar) x 4 maanden = 16 weken = 8 cartridges per seizoen a 4 per 10,- kom ik uit op 120 euro voor 6 jaar versus 2x 30 euro voor bollen

Het was 60 euro bespaard of 60 euro extra als ik elk jaar nieuw had gekocht, dat betreft is het in de wasmachine gooien een keuze die je zelf moet overwegen.

Wat het meest fijne is dat de je niet meer met cartridges zit te hannisen, ik wisselde elke week de cartridge en dat was een best een werk maar het zwembad was toch erg lastig algen vrij te houden. met de ZFP is dat 20x makkelijker .. en dat is ook wel wat waard.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
harmageddon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb geen anti-alg of vlokmiddel in huis... en er dus ook niet in gedaan... enkel 3x chloor bekeken dit seizoen met lakmoes papier en natuurlijk altijd chloortabletten in de drijver... :p
Echt ontzettend lui bezig geweest maar het water is nog steeds goed :D
ph controleren is wel handig in het begin en zeker na regenbuien.. als het weer verandert (het word slechter) gooi ik meestal wat extra chloor erin .. want dan merk ik dat het extra snel groen kan worden.

maar als ze een uur filteren adviseren kan het geen kwaad om 2 uur dagelijks te doen, omdat verwarmen ook via die pomp gaat (WP of solar) is extra filteren ook meteen opgelost ..

Maar backwash heb ik nooit hoeven te doen anderzijds .. mijn watervolume is ook niet zo groot, denk dat als ik een 9m3 had ik dat wel zou moeten doen..

kortom je komt vanzelf wel achter een werkwijze die bij jou past

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-09 15:42
Ik wil graag zoutwatersysteem aansluiten op mijn Spa Helsinki. Ik vroeg me af of je hier een zoutwatersysteem op kon aansluiten. Bijvoorbeeld de intex qs200. Volgens heuts was dat niet mogelijk. Het leek me tekort door de bocht maar is het toch mogelijk via Koppelstukken of zijn er alternatieven?

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18
Ik heb binnen een half jaar roest in mijn intex bad. Dacht ik claim gewoon garantie.

Intex biedt aan om de buizen te vervangen, helemaal netjes natuurlijk.
Maar de reactie is ook wel bedroevend.

Eigenlijk zeggen ze dat hun zwembad systeem niet geschikt is, want als het in aanraking komt met water gaat het roesten..

"De buizen van de Intex zwembaden hebben een beschermende laag tegen het roesten aan de buitenzijde van de buizen en aan de beginpunten van de binnenzijde van de buizen. Als er plekken zijn waar er geen beschermde laag aanwezig is of deze laag is beschadigd, zal er daar van nature roestvorming gaan ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer er regenwater of zwembadwater op deze plekken is gekomen. Ook kan het gebruik van een zoutwatersysteem het roestproces versnellen.

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
Vraagje hoe bergen jullie je zandfilter pomp op in de winter?
Hij is gevuld met Filterglas.

Kan ik deze gewoon buiten laten staan (wel leeg laten lopen) of gaat dat Filterglas dan schimmelen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
gram501 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:29:
Vraagje hoe bergen jullie je zandfilter pomp op in de winter?
Hij is gevuld met Filterglas.

Kan ik deze gewoon buiten laten staan (wel leeg laten lopen) of gaat dat Filterglas dan schimmelen ofzo?
Afgelopen maandag kwam die vraag ook al voorbij (dus je kan ff terug zoeken)
Ik heb zand als medium, ik doe een lange backwash en laat hem dan leeglopen.
Ik hou de bovenkant ervan af en doe het vul rooster wat ik er ooit bij kreeg over de opening (zodat er geen zooi in de pijp komt).
Vaak schep ik in het voorjaar het bovenste laagje zand eruit en ververs dat. Bovenste laag is vaak wat groenig na de winter, met backwash etc zou je dat wel weer eruit kunnen halen maar heb nog een halve zak zand staan dus waarom niet.

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Tito129 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:25:
Ik heb binnen een half jaar roest in mijn intex bad. Dacht ik claim gewoon garantie.

Eigenlijk zeggen ze dat hun zwembad systeem niet geschikt is, want als het in aanraking komt met water gaat het roesten..
Hier hetzelfde probleem na een half jaar. Ik heb de buizen aan de binnenzijde met hammerite metaallak ingespoten. Bij een volgend zwembad is dat het eerst wat ik ga doen, scheelt een hoop schuren en schoonmaken.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
Vraag over opbergen van de warmtepomp, het is een vrij compacte (Aqua Forte mini 3,3), nu kan ik hem in de schuur zetten (lees houten schuurtje niet verwarmd), maar kan niet uitsluiten dat het daar niet richting vriespunt kan gaan. Of een plekje zoeken in de garage (ook niet verwarmd, maar geen vriespunt ;) ).
Wat zouden jullie aanraden? Of kan het geen kwaad om in de kou te overwinteren?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Martinusz schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:29:
Vraag over opbergen van de warmtepomp, het is een vrij compacte (Aqua Forte mini 3,3), nu kan ik hem in de schuur zetten (lees houten schuurtje niet verwarmd), maar kan niet uitsluiten dat het daar niet richting vriespunt kan gaan. Of een plekje zoeken in de garage (ook niet verwarmd, maar geen vriespunt ;) ).
Lekker in de garage of op zolder zetten.
Die dingen zijn niet goedkoop

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
Goed punt. Ik heb mijn Warmtepomp bij het afspreken snel in de houten schuur gezet. Maar ik ga hem toch ook even binnen neerzetten dan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

amauer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:53:
[...]

Hier hetzelfde probleem na een half jaar. Ik heb de buizen aan de binnenzijde met hammerite metaallak ingespoten. Bij een volgend zwembad is dat het eerst wat ik ga doen, scheelt een hoop schuren en schoonmaken.
Hoe krijg je dat goed in de buizen dan?

Ben inmiddels toch ook aan het kijken om volgend jaar over te stappen naar warmtepomp en zout ipv chloor. Vooral even kijken hoe ik e.e.a. plaats.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2023 09:59 ]

• vso
  • Niet online
voor mijn 305cm ronde zwembad, is de liner die het 1 a 2 jaar volhoud .. (if lucky) voor 80,- is veel moeite voor mij het niet waard.

buizen vooral bij de verbindingsstukken.. gaat het roesten, beetje schuren en met goedkope spuitbus wit overleven ze wel een jaartje. ik maak me eigenlijk niet druk erom gezien de liner het vaak eerder begeeft (lees lek is)

Mijn nieuwste zwembad heeft relatief stevige plastic verbindings elementen waarbij die ellendige pinnen niet meer nodig zijn, roest is daardoor enorm verminderd. omdat de metalen hoeken niet tegen metaal zit en dus de verf "breekt"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 21:14
Ik heb het Zwembad nog staan wou hem opruimen van weekend maar het wordt hier za en zo nog 26......... PLONS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:46
Water er goed uit laten lopen via het aftappunt en als je de ruimte hebt in een schuur/garage. Met goed aftappen zou vorst geen probleem moeten zijn.

Ik heb een "winterjasje" meegeleverd gekregen, dus overwinteren zou buiten moeten kunnen. (nooit gedaan)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:05
--MeAngry-- schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:18:
[...]

Ook glas of zand moet je bij voorkeur een keer deels verversen. Veel handiger is daarom als je gewoon een kraan bij je in- en uitlaat van het zwembad plaatst. Want als je een keer wat wilt veranderen, of onderhoud wilt doen is dat gewoon handig.
Voor 32mm aansluitingen levert Intex in ieder geval altijd van die zwarte dopjes mee die je in je in- en uitlaat kunt stoppen. Voor 38mm hebben ze relatief goedkope kranen. (Die je dan wel na 2 a 3 jaar kunt vervangen omdat ze lekken, maar goede kranen zijn ook echt een stuk duurder.) Bij mij is alles PVC, dus ik gebruik sowieso goede kogelkranen. ;)
Waarom moet je glas deels verversen? Gaat ~20jr mee.
Misschien hooguit bijvullen als er door backwash wat weg is gekomen.

Geen ervaring met zand, dus ik spreek enkel over glas.
Killer61 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:47:
Ik wil graag zoutwatersysteem aansluiten op mijn Spa Helsinki. Ik vroeg me af of je hier een zoutwatersysteem op kon aansluiten. Bijvoorbeeld de intex qs200. Volgens heuts was dat niet mogelijk. Het leek me tekort door de bocht maar is het toch mogelijk via Koppelstukken of zijn er alternatieven?
Standaard gaat dit ook niet, ben je handig dan kan je dit wel voor elkaar krijgen met koppelstukken.

Je moet alle leidingen verlengen en zoutwatersysteem plaatsen als laatste in de leiding die terug naar het bad gaat. Meest mooie oplossing.

Makkelijkere alternatief is een simpele pomp er naast met daar op het zoutwatersysteem. Nadeel is dat je wel twee aparte slangen in het bad hebt liggen...
Tito129 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:25:

"De buizen van de Intex zwembaden hebben een beschermende laag tegen het roesten aan de buitenzijde van de buizen en aan de beginpunten van de binnenzijde van de buizen. Als er plekken zijn waar er geen beschermde laag aanwezig is of deze laag is beschadigd, zal er daar van nature roestvorming gaan ontstaan. Bijvoorbeeld wanneer er regenwater of zwembadwater op deze plekken is gekomen. Ook kan het gebruik van een zoutwatersysteem het roestproces versnellen.
Alle zwembaden met "ijzer" hebben dit probleem, zie hier niks bedroevend aan.

Iets met water + ijzer = roest ;)...
Staat gewoon hele jaar buiten, heb er wel een ombouw om heen zitten maar ook zonder is geen probleem. Belangrijk is dat je het water eruit laat lopen want anders vriest de warmtewisselaar kapot.

Die van mij weegt ~45KG, dus tja die verplaats je niet effe >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 19:35
Kan geen kwaad hoor, die van mij heeft afgelopen winter gewoon met bijhorende hoes erover buiten gestaan. Uiteraard wel even leeg laten lopen maar verder moet het geen probleem zijn. Bij vaste installaties staan ze immers ook altijd buiten. Daar zijn ze voor gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
Zuluman schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:41:
Kan t wel hun laten doen maar ik wil t wel goed gedaan hebben. Ze betalen de verf in ieder geval en een kleine toeslag. Zal wven kijken wat de verzekering dekt.

Even iets anders. Ik heb een Aqua Plus 4 zwembadpomp 7m³. In t begin vondt ik m heerlijk stil maar de laatste paar weken wordt ie elke keer luider. Wie heeft deze pomp en heeft t zelfde?
ik heb een badu magic 6 ooit gekocht via mp. Die maakte ook steeds meer herrie.
Helemaal uit elkaar gehaald en nieuwe lagers in gezet voor een paar euro.
Dan loopt ie weer als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 17:35
Skywalker27 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:26:
Ik heb het Zwembad nog staan wou hem opruimen van weekend maar het wordt hier za en zo nog 26......... PLONS
Ja ik heb ook nog even getwijfeld maar ga 'm toch maar opruimen morgen. Kan alles mooi droog opgevouwen worden.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Koffie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Mijn onderbuik gevoel: wegwezen daar.Dik 10K voor een product en niet 1 duidelijke foto van wat je koopt, laat staan een technische lijst van onderdelen. Er zit een "heater Pahlén" bij, meer info geven ze niet.
Als ik heel vlug google, is dat een elektrische doorstromer - géén warmtepomp!

Het enige verschil tussen de summer en all season is het filter en de heater. Een zandfilter kan het hele jaar, ik en meerdere hebben een zandfilter dag in dag uit in gebruik voor meerdere jaren.
Sluit tab en klik verder naar een andere site.

[...]

Nee hoor. Mijn zwembad is ook 'summer', want ik zwem in de winter niet. Maar mijn zwembad zit op dit moment net zo vol als in de zomer.
Een zwembad van dit formaat heeft altijd een leiding waar je het water mee wegpompt, of dit nu via het filter gaat of niet. De zogenoemde drain uitgang is dat op je 6-wegklep. Officieel zul je deze uiteraard op je riool moeten aansuiten. Als je het wat minder nauw neemt sluit je deze aan op je hemelwaterafvoer.
Denk je hier nog steeds zo over? Zie dat ze nu een stuk duidelijker zijn wat je erbij krijgt. Zie echter ook dat de prijs nu helemaal compleet is? Voorbereidingswerkzaamheden komen rond de 5-8k zeggen ze. Vind het wel fijn dat ze transparant zijn over de prijzen.

https://www.blaauwminipools.nl/blaauw-mini-pool-pacific/

Gisteren een offerte opgevraagd. Erg benieuwd naar de maandelijkse kosten. Verder gevraagd naar de omvang inclusief alle pompen enzo. Hou jullie op de hoogte!

[ Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 16-09-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Wackmack schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:33:
[...]

Denk je hier nog steeds zo over? Zie dat ze nu een stuk duidelijker zijn wat je erbij krijgt. Zie echter ook dat de prijs nu helemaal compleet is? Voorbereidingswerkzaamheden komen rond de 5-8k zeggen ze. Vind het wel fijn dat ze transparant zijn over de prijzen.

https://www.blaauwminipools.nl/blaauw-mini-pool-pacific/

Gisteren een offerte opgevraagd. Erg benieuwd naar de maandelijkse kosten. Verder gevraagd naar de omvang inclusief alle pompen enzo. Hou jullie op de hoogte!
Ter indicatie mijn bad 5,5x4x1.50:
GeeMoney in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Heel vet! Ook leuk het schapenhek. Schrok wel beetje van de prijs. Hoe vind je het tot nu toe? Geld waard? Valt het mee qua onderhoud en gedoe?

Neem aan dat je kids heb? Mis je een soort poolhuis waar je lekker kan chillen na het zwembad?

Hier in de buurt is een professionele zwembadbouwer. Misschien idee om daar ook eens langs te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Wackmack schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:28:
[...]

Heel vet! Ook leuk het schapenhek. Schrok wel beetje van de prijs. Hoe vind je het tot nu toe? Geld waard? Valt het mee qua onderhoud en gedoe?

Neem aan dat je kids heb? Mis je een soort poolhuis waar je lekker kan chillen na het zwembad?

Hier in de buurt is een professionele zwembadbouwer. Misschien idee om daar ook eens langs te gaan.
Er staat een grote overkapping naast ;).
Het schapen hekje is inderdaad nog even noodzakelijk kwaad ivm jonge kinderen.
Het is een onderhoudsvrij bad en daar betaal je naar. Ook heb ik letterlijk alles uit besteed en overal een “knappere” versie van gekozen. Mooie lange smalle skimmer, 2 lampen ipv 1, solar anti alg dek ipv normaal dek, warmtepomp 2 klasses zwaarder dan in principe hoeft. Ik denk als je daar budgettair technisch goed naar gaat kijken en een klein deel misschien zelf gaat doen (graven/grondwerk/betonplaat) dan kom je al richting de 40k denk ik.

Mijn kinderen hebben er echt enorm veel plezier aan beleeft dit jaar en zwemmen dagelijks met school vriendjes of buurt vriendjes en vriendinnetjes. Deze dagen zijn ook nog top zwem dagen natuurlijk. Ik verwacht dat ik hem van de week af laat koelen en de warmtepomp ga uitschakelen. Begin oktober gaat hij in winter stand.

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 15:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvf2wEl_9vK6TmeJVe-xzMym80g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnUwsUDHbx8WQpDubCk2TSw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a-OUH_5vvJj3M6GagioEFxzqzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQWDA67eKuUMeBzJ9qPHp7N4.jpg?f=fotoalbum_large

Van de week nog een warmtepomp aangeschaft en deze draait top. Had ik eigenlijk direct moeten doen. Maar wou het 'goedkoop' houden dus lopen klooien met matten. Maar dit bevalt me net iets beter. Zijn er mensen die de warmtepomp slim aan sturen met home assistant of iets dergelijks?

Heb een 3 tal sensoren die me de temperatuur van de uitstromer geven. Temperatuur van aanzuigpunt en temperatuur wanneer het de warmtepomp in gaat.

Ben benieuwd wanneer het het beste is om bijvoorbeeld te beginnen met verwarmen.

Zal natuurlijk afhankelijk zijn van temperatuur buiten en afdekking en dergelijke. Maar ben benieuwd of iemand er iets mee doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Het is zo ver, het zwem seizoen zit er hier formeel op!
We hebben op een dag na exact 5 maanden dagelijks gezwommen.
De pomp heeft 12 uur per dag gedraait a 7m3/h gemiddeld en de warmtepomp heeft vanaf 08:30 uur tot 21:30 uur meegedraaid op 29 graden.
Het betreft een 34m3 inbouw bad met solar dek en een gezin met 3 kinderen. Bad ligt zo goed als vanaf 10:30 uur vol in de zon tot in de late avond.

Dit heeft dit jaar het volgende aan energie gekost:
1066kWh aan de warmtepomp.
889kWh aan de zwembad pomp.

De zwembad pomp heeft vanaf tweede week januari (oplevering bad) tot aan 15 april 24x7 gedraait en 400kWh verbruikt. Dit jaar ben ik dus 1289kWh kwijt geweest aan de pomp maar hij gaat vanaf nu in winterstand en dan staat de pomp dus uit tot half april ongeveer.

Mijn 6 extra zonnepanelen a 410Wp per stuk dekken dit verbruik dus precies :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
Poeh, een kleine 2000kWh stroom per jaar voor een zwembad vind ik wel erg veel stroom…
Ieder zijn ding, dus no offense @GeeMoney, maar ik ben blij dat mijn (onverwarmde) zwemvijver dat bij lange na niet verbruikt (rond de 225kWh/jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Franciesco schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:06:
Poeh, een kleine 2000kWh stroom per jaar voor een zwembad vind ik wel erg veel stroom…
Ieder zijn ding, dus no offense @GeeMoney, maar ik ben blij dat mijn (onverwarmde) zwemvijver dat bij lange na niet verbruikt (rond de 225kWh/jaar).
Ik had tussen de 2000 en 2500 gerekend :).
Het is dan ook een bad waar je dus 24x7 in kan plonsen op 29 graden, dat kost nu eenmaal.
Daar komt bij dat het echt onderhouds arm is, op 1x in de week even een half uurtje stofzuigen en de skimmer legen na doe ik er verder niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
Maar 29 graden om in te plonzen? is dat niet veel te warm want je wil toch afkoelen lijkt me.
Daarnaast denk ik dat het boven de 27 graden al eigelijk te warm is en hoe zit het met de hygiene, bedoel rond de 30 graden is ideal voor bacteriën e.d
Wij vinden het zwemwater eigelijk perfect zo rond de 25 graden, dat koelt lekker af en blijft prettig als je ook wat langer in het water blijft.

Ik heb dan ook maar een klein rond ingegraven badje van 320x120 maar toch, 2000 kWh? dat is enorm veel.
Zelf verwarm ik slechts enkele dagen per jaar om het een boost te geven naar die 25 graden, daarna blijft het vaak rond die temp zweven. en wij zwemmen dan ook niet dagelijks

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
merlin1201 schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:25:
Maar 29 graden om in te plonzen? is dat niet veel te warm want je wil toch afkoelen lijkt me.
Daarnaast denk ik dat het boven de 27 graden al eigelijk te warm is en hoe zit het met de hygiene, bedoel rond de 30 graden is ideal voor bacteriën e.d
Wij vinden het zwemwater eigelijk perfect zo rond de 25 graden, dat koelt lekker af en blijft prettig als je ook wat langer in het water blijft.

Ik heb dan ook maar een klein rond ingegraven badje van 320x120 maar toch, 2000 kWh? dat is enorm veel.
Zelf verwarm ik slechts enkele dagen per jaar om het een boost te geven naar die 25 graden, daarna blijft het vaak rond die temp zweven. en wij zwemmen dan ook niet dagelijks
29 graden is heerlijk en koelt nog genoeg af :).
Ik heb ook een kleine dreumes en die krijgt nu al na een goed half uurtje blauwe lipjes dus laat staan als dat water 25 graden zou zijn.
Het zal per gezin verschillen denk ik maar ik heb een hekel aan koud water en mijn kinderen ook ;).

Het verbruik valt mij nog wel mee eerlijk gezegd, kan ook nog iets beter afstellen met de warmtepomp maar daar kijk ik volgend zwem seizoen eens kritisch naar. Ik denk dat veel mensen niet eens het verbruik meten. Kennis heeft een woning gekocht met zwembad en daar bleek alles door de vorige bewoner letterlijk 24x7 te draaien met een ketel op gas en die had 4500m3 gas verbruik per jaar :+ . Door een warmtepomp te gebruiken ging hij met zijn gas terug naar 1200m3.

2000kWh klinkt misschien veel maar vergeleken met mijn Audi E-tron op jaarbasis lijkt het nergens op :9.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 17-09-2023 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Haha, ja dan vergelijk je het ook met een, netjes gezegd, niet zo zuinige EV. :)

Ter vergelijk:
Met 2000kWh kan ik ca 12.000km rijden met mijn EV6 AWD.
Mijn warmtepomp voor de verwarming van de woning verbruikte afgelopen jaar (juni 2022- juni 2023) ca 2200kWh

Maar inderdaad: iedereen is anders/heeft andere behoeften. 29 graden watertemperatuur zou mij ook veel te warm zijn. 20-22 graden vind ik heerlijk en iets kouder is ook nog prima. Maar dan zwem ik wel, dat is natuurlijk wat anders dan wat spelen in het water wat een klein kind doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gram501
Afgelopen week moest ik eraan geloven, het bad moest opgeruimd...
Dus met nog paar mooie dagen bad []leeggepompt en laten drogen aan de lucht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epLSm4o5O7uCatl_YPdOwMcsc80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cNRXECgC3ZdvsTBAn4RTUWvP.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky4sdWY4QiZ5ZDOfcPDOsvSV9LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjLGPd3XJqqnkZYQlhb4aq1b.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ex_EpSWRkDoqAnrTxpoSpUVKKK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgwKGRZrBwnQ3iywNu7wd7nO.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Eenmaal leeg en schoongemaakt zo goed als het kan opgevouwen.
En rijkelijk talcpoeder gestrooid over het gehele bad en vooral de hoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5KMyqCafE-QZGBuHEzsgslQ60U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf98AEsM6ucrxAzJ7SUwngeU.jpg?f=fotoalbum_large

Best wel een rot klusje op de bodem zit een soort flap naar de overlap naar de wand daar gaat een hoop zooi in zitten en blijft vochtig.

Verder de randzaken als ZFP, ZWS en WP droog en veilig opgeborgen.

Op naar volgend Jaar!!

Hopen dat de het zwembad dan niet lek is met miniscule gaatjes of schimmel ofzo....

[ Voor 115% gewijzigd door gram501 op 18-09-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
gram501 schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:40:
Afgelopen week moest ik eraan geloven, het bad moest opgeruimd...
Dus met nog paar mooie dagen bad []leeggepompt en laten drogen aan de lucht
[Afbeelding]
[Afbeelding][/URL]
[Afbeelding][/URL

Eenmaal leeg en schoongemaakt zo goed als het kan opgevouwen.
En rijkelijk talcpoeder gestrooid over het gehele bad en vooral de hoeken.
[Afbeelding]

Best wel een rot klusje op de bodem zit een soort flap naar de overlap naar de wand daar gaat een hoop zooi in zitten en blijft vochtig.

Verder de randzaken als ZFP, ZWS en WP droog en veilig opgeborgen.

Op naar volgend Jaar!!

Hopen dat de het zwembad dan niet lek is met miniscule gaatjes of schimmel ofzo....
Waarom ben je bang voor gaatjes als ik vragen mag? Heb je muizen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Jerry_bboy schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van de week nog een warmtepomp aangeschaft en deze draait top. Had ik eigenlijk direct moeten doen. Maar wou het 'goedkoop' houden dus lopen klooien met matten. Maar dit bevalt me net iets beter. Zijn er mensen die de warmtepomp slim aan sturen met home assistant of iets dergelijks?

Heb een 3 tal sensoren die me de temperatuur van de uitstromer geven. Temperatuur van aanzuigpunt en temperatuur wanneer het de warmtepomp in gaat.

Ben benieuwd wanneer het het beste is om bijvoorbeeld te beginnen met verwarmen.

Zal natuurlijk afhankelijk zijn van temperatuur buiten en afdekking en dergelijke. Maar ben benieuwd of iemand er iets mee doet.
Ziet er netjes uit, wat voor sensoren zijn dat en hoe heb je die geplaatst?
Ik ben ook van plan dat te gaan doen volgend seizoen dus ben op zoek naar mooie oplossingen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BeeJee78 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:21:
[...]

Ziet er netjes uit, wat voor sensoren zijn dat en hoe heb je die geplaatst?
Ik ben ook van plan dat te gaan doen volgend seizoen dus ben op zoek naar mooie oplossingen :-)
Deze zitten in de WP zelf :), kan je uitlezen met Tuya add-on in HA....

Meen ik tenminste, bij mij zitten ze wel erin.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 18-09-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
BeeJee78 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:17:
[...]

Waarom ben je bang voor gaatjes als ik vragen mag? Heb je muizen oid?
Het vouwen van stug doek kan scherpe naden/hoekjes vormen die kwetsbaar zijn

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hier het zwembad (prism frame 305) gisteren opgeruimd. Goed schoongemaakt, laten drogen en de pockets waar de buizen in gaan droog gefohned (met koude lucht). Zo ook de openingen waar de witte band doorheen zit. Opgeborgen in plastic ikea kist op zolder en volgend jaar gaat ie seizoen 7 in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Hmmbob schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:07:
[...]

Het vouwen van stug doek kan scherpe naden/hoekjes vormen die kwetsbaar zijn
Oh oke dat wist ik niet en gelukkig ook nog nooit last van gehad (klop klop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
Ik ben bezig mijn Intex Prism 305 op te ruimen. Nu heb ik begin dit jaar een inbouwskimmer geïnstalleerd. Top ding, veel plezier van gehad. Maar was is nu aan te raden: eruit halen, zodat de liner makkelijker te hanteren is? Of laten zitten, omdat het risico op uitscheuren van de liner anders te groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Laatst online: 11-09 15:36
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:41:
[...]

Deze zitten in de WP zelf :), kan je uitlezen met Tuya add-on in HA....

Meen ik tenminste, bij mij zitten ze wel erin.
Deels correct. Ik gebruik ook nog een esp32 met 2 dallas sensoren. Deze heb ik in het zwembad, 1 in de uitgaande slang. En 1 in de ingaande slang.

De andere sensor is inderdaad middels de tuya app uit te lezen in home assistent @BeeJee78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 09:29
Mensen hier die zelf hun inbouw zwembad gebouwd hebben?

Is dit te doen zonder enige ervaring?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Stef CB schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:32:

@Zuluman heeft hem zelf gemaakt meen ik.

Prachtig bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Jerry_bboy schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:15:
[...]

Deels correct. Ik gebruik ook nog een esp32 met 2 dallas sensoren. Deze heb ik in het zwembad, 1 in de uitgaande slang. En 1 in de ingaande slang.

De andere sensor is inderdaad middels de tuya app uit te lezen in home assistent @BeeJee78
En hoe krijg je die sensoren in de slangen zonder dat de boel gaat lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Stef CB schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:32:

post 1

meeste mensen lezen dat voordat een vraag stellen

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 18-09-2023 21:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:36:
[...]

En hoe krijg je die sensoren in de slangen zonder dat de boel gaat lekken?
Afbeeldingslocatie: https://yapool.de/media/image/product/327/md/tauchhuelsen-anschlussset-50-x-1-2-fuer-beckenfuehler~3.jpg

metalen deel = thermowell die zijn met 1/2 inch schroefdraad, ik doe ze op de in/uit van de bypass

als je uitwendig schroefdraad voor 2 inch vind kan je een intex adapter B set erop schroeven met een beetje teflon ertussen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook hier aan de slag gegaan. Helaas wat onvoorspelde buien, dus droog is de liner nog niet.

Ook her en der wat roest aan het frame, dus die gaat in de hammerite. Nu nog een manier vinden om de binnenkant ook te behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:54:
Ook hier aan de slag gegaan. Helaas wat onvoorspelde buien, dus droog is de liner nog niet.

Ook her en der wat roest aan het frame, dus die gaat in de hammerite. Nu nog een manier vinden om de binnenkant ook te behandelen.
Afhankelijk van de prijs kan je beter de moeite besparen, wil niet zeggen dat je niet hoeft te behandelen ..
mijn tips:

Als je iemand kent met een kat kent of gewoon langs de dierenwinkel loopt haal je kattenbak vulling (klonterend) doe de buizen in een plastic zak en een handje of 2 van die kattenbak vulling .. die maakt het mooi droog als je het paar dagen erin laat . teminste hoe "nat' de meuk is natuurlijk

De roest is vaak oppervlakking en aan het begin/eind .. dus je moet niet zover mogelijk in de buis schuren, uberhaupt los gaan met schuren zou ik niet doen .. action spuitbussen zijn vaak binnen minuten droog zeker met een haardroger ..

Als je helemaal klaar bent gooi je wat baby-talkpoeder over de buizen heen (voorkomt dat ze bij het opbouwen aan de liner plakken)

ps niet opbergen met katten korrels .. de opgenomen vocht zal schimmel en vocht op den duur alsnog veroorzaken..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Vraagje in wat voor bak stoppen jullie een ronde 5,00 x 1,20 bad? Ik kan niets vinden waar die in zou passen ja de doos van de liner is niet zo groot maar daar gaat ie nooit meer in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn bad gaat in een grote vuilniszak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Skywalker27 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:54:
Vraagje in wat voor bak stoppen jullie een ronde 5,00 x 1,20 bad? Ik kan niets vinden waar die in zou passen ja de doos van de liner is niet zo groot maar daar gaat ie nooit meer in passen.
Is altijd wel knap hoe ze dat er in weten te krijgen inderdaad.

Wij krijgen het bad er nog wel in, maar de poten e.d. niet. Die kwamen bij ons destijds in een eigen doos (bij het zwembad in, dat was al helemaal knap), dus die staat los op de plank hier.

Edit: bij de Gamma of Praxis waren puinzakken in de aanbieding, die zijn flink stevig, misschien nog een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door The Executer op 19-09-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gram501
Die van ons (4,88mx1,20m) zit in de originele doos.
De poten deels in de doos van de trap (die laten we heel) en een paar in vuilniszak.
Kleine materiaal zoals: pinnetjes, klemmetjes rubbertjes etc. In afsluitbare plastic voorraad doos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ik heb een "kast" gemaakt voor mij zfp pomp die staat als tafelblok naast mijn bbq, erin een spanband die de buizen bij elkaar houd, aan een oogje onderop ligt een rubberen tegel .

de liner in andere hoek erbij en dan slang en andere onderdelen erbij je zou nog een vacuum verpakking kunnen doen mits droog

Alleen de rubbers die maken we schoon, vetten we in met zuurvrije vaseline (bouwmarkt) en dan in ziplock bag

kleine grut in een bewaar container, opschrijven wat we "missen" voor volgend seizoen. (de staat van dingen) en dan zijn we klaar.

Tja vanalles

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:11

HellBeast

Oh My GoT!

Ik was vandaag een beetje aan het rondneuzen om een villa te huren volgend jaar in Kroatie. De middelste had wel even wat anti-alg erin mogen gooien voordat ze een foto gingen nemen, :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9rt2N0lh5pejjwK7jd_0gDySeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMrqJS5RV668R4SDFNMRH5Y3.jpg?f=fotoalbum_large

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 18:14
Big bag / puinzak / tuinafval zak , heb je meestal wel voor tientje of minder. Daar alles in doen en dicht binden met 1 of 2 spanbandjes/koorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

HellBeast schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:37:
Ik was vandaag een beetje aan het rondneuzen om een villa te huren volgend jaar in Kroatie. De middelste had wel even wat anti-alg erin mogen gooien voordat ze een foto gingen nemen, :+

[Afbeelding]
Dat is geen alg maar een "groen water" zwembad. komt door de kleur van het bad zelf. sommige mensen kiezen daar bewust voor. geloof dat iemand op t forum hier dat ook heeft.

edit: @Glaslijn heeft zo een bad. Beige/zandkleur bad zorgt voor die groene gloed.

Glaslijn in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

enne...gewoon boeken. anders boek ik wel. prima villa.

[ Voor 13% gewijzigd door Zuluman op 21-09-2023 14:12 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Echt groen wil ik het niet noemen, dat was eigenlijk alleen de eerste week na het vullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsuyMS1N_oJ_uaZhMVrZCfJDDEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xiuW7PPkvWTkmoNE3pWaexwA.png?f=fotoalbum_large
Simpelweg omdat het in deze kleur uit de kraan komt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4hmYUed78cQyP1a_x5vTPSxMfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pLLELxC1uoa5miMCdvSR5YKE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCsnm4Gn7URl3isOQ6NgNlqBHs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jkU4IxrzrkvskVzeoDMhWJ7v.png?f=fotoalbum_large
Het gaat meer richting azuurblauw. Wij wilden de kleur van het water aan de stranden op Corsia en de Cote D'azure benaderen omdat wij hier min of meer verliefd werden. Wij wilden onder geen beding het blauwe water wat je vaak ziet. Bovenstaande foto's zijn van de laatste week mooi weer met echt zomerse temperaturen.

edit: wij hebben natuurlijk wel hulp van de zon nodig om het mooie water te bereiken wat wij graag wilden.

[ Voor 3% gewijzigd door Glaslijn op 22-09-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
The Executer schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:23:
[...]

Is altijd wel knap hoe ze dat er in weten te krijgen inderdaad.

Wij krijgen het bad er nog wel in, maar de poten e.d. niet. Die kwamen bij ons destijds in een eigen doos (bij het zwembad in, dat was al helemaal knap), dus die staat los op de plank hier.

Edit: bij de Gamma of Praxis waren puinzakken in de aanbieding, die zijn flink stevig, misschien nog een idee?
Vorig jaar kreeg ik het ook niet meer terug in de doos.
Dit jaar paste alles. Ook de aparte doos met buizen in de doos met zwembad en zelfs nog ruimte over.

Ligt er echt een beetje aan hoe je de eerste paar vouwen maakt denk ik.

Alles staat nog beneden/buiten.
In het weekend op zolder maar weer eens de kerstspullen naar voren verplaatsen en dan kan dit spul weer achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Ben deze week m’n zwembad aan het opruimen, alles leeg en uit elkaar nu. Schoongemaakt en klaar om op te vouwen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJz3VoDJTCiIIBKHe8O3udNryJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTd4TUiGIl9lfB5aWDe1HBDF.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik een drietal kleine gaatjes tegengekomen, van waarschijnlijk een heel klein steentje dat eronder lag. Nu heb ik erbij een klein velletje gekregen voor reparaties. Maar welke lijm gebruik ik hiervoor? Zelfde als bandenplak lijm? En ik denk dat ik dat beter nu kan doen dan pas volgend jaar als ik hem weer wil opzetten? Of juist wachten tot volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 18:49
Goofyduck384 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:03:
Ben deze week m’n zwembad aan het opruimen, alles leeg en uit elkaar nu. Schoongemaakt en klaar om op te vouwen

[Afbeelding]

Nu ben ik een drietal kleine gaatjes tegengekomen, van waarschijnlijk een heel klein steentje dat eronder lag. Nu heb ik erbij een klein velletje gekregen voor reparaties. Maar welke lijm gebruik ik hiervoor? Zelfde als bandenplak lijm? En ik denk dat ik dat beter nu kan doen dan pas volgend jaar als ik hem weer wil opzetten? Of juist wachten tot volgend jaar?
Zijn het gele velletjes? Dan heb je geen lijm nodig, dan zijn het twee laagjes.
Werkt hetzelfde als een sticker :)
Ik doe voor de zekerheid één aan de binnenkant en één aan de buitenkant, wat niet nodig zal zijn vermoed ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Nee, zijn blauwe velletjes, zelfde spul als het bad zelf.
Even gekeken, maar daar zit geen stickervel op. Zal morgen eens in de doos kijken of ik ook toevallig nog dan van die gele velletjes heb.

Maar is het verstandig om dit nu te plakken, voor het opruimen en opvouwen? Of dan beter volgend jaar als ik hem weer opzet?

[ Voor 70% gewijzigd door Goofyduck384 op 22-09-2023 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb voor het zeil van m’n tent Tair-Aid gebruikt. Grandioos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 18:49
Goofyduck384 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:03:
Nee, zijn blauwe velletjes, zelfde spul als het bad zelf.
Even gekeken, maar daar zit geen stickervel op. Zal morgen eens in de doos kijken of ik ook toevallig nog dan van die gele velletjes heb.

Maar is het verstandig om dit nu te plakken, voor het opruimen en opvouwen? Of dan beter volgend jaar als ik hem weer opzet?
https://www.zwembadenwebshop.nl/zwembad-plakken-onder-water
Kost geen drol en werkt goed. Ik zou onthouden waar de gaatjes zitten en volgend jaar gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
Zijn er hier ervaringen met vlonders om het intex badje?
Hout of juist niet?
Of andere materialen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Ik heb een juiste pH (7.2-7.4) en vrij Chloor zit op 2 ppm. De teststrip geeft aan dat totaal chloor echt veel te hoog is. Ik las dat je dit omlaag kunt brengen met een shock, ik begrijp alleen niet hoe dat zou werken. Iemand die mij kan vertellen of dit werkt? En anders zit er niets op dan verversen, maar betekend dit dan al het water, aangezien je eigenlijk gewoon geen gebonden chloor wilt hebben toch, dus dan blijft dit nog achter als ik 50% ververs?

[ Voor 35% gewijzigd door sjors86 op 25-09-2023 00:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Het zal wel veel rustiger worden hier nu de meesten hun bad hebben opgeruimd. Degenen met een vast bad en warmtepomp zullen wel nog tot ergens eind oktober blijven zwemmen. Ik heb nog geen warmtepomp maar zit nog wel elke dag in t bad. Elke dag een plunge van ca. 5 min. Vandaag was het 13 graden. Heerlijk! Op naar de 0!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVnsJIaS3tvyKQ6bVfrz0_8dRxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Xr3O7p14XNGE1Axc6YNIMq6.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Haha, goed bezig @Zuluman!
Zelf zwem ik ook nog, meestal vroeg in de ochtend. Maar de watertemperatuur van mijn (onverwarmde) zwemvijver is ca 17 graden. Dus duidelijk warmer dan de 13 graden bij jou, dat scheelt.
Met het huidige weer neemt de watertemperatuur maar langzaam af, dus ik hoop het zwemmen nog even vol te houden. Want het is toch wel heerlijk en het schijnt ook nog gezond te zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:22:
Het zal wel veel rustiger worden hier nu de meesten hun bad hebben opgeruimd. Degenen met een vast bad en warmtepomp zullen wel nog tot ergens eind oktober blijven zwemmen. Ik heb nog geen warmtepomp maar zit nog wel elke dag in t bad. Elke dag een plunge van ca. 5 min. Vandaag was het 13 graden. Heerlijk! Op naar de 0!

[Afbeelding]
Brrr, krijg het al koud als ik die 13gr lees.... Neen ik laat WP wel draaien op 35gr, dat is pas heerlijk ! :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zuluman schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:22:
Hier ook geen warmtepomp, maar ons zwemwater is op dit moment nog 22,6C.
Denk niet dat we de 23C nog aan gaan tikken. De Jägermeister staat al koud, vanavond word er echt een duik genomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-09 20:58
Hallo zwemmers.
Zijn er hier mede tweakers die ervaringen hebben met staalwand zwembaden.

Is dit een aanrader of juist "begin er nooit aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Ja vroeger bij mijn ouders nooit te lang leeg laten staan dan zakt ie in elkaar. Als je hem ingegraven hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Skywalker27 op 02-10-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Laatst online: 24-08 19:17
Zwemmen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:49:
Hallo zwemmers.
Zijn er hier mede tweakers die ervaringen hebben met staalwand zwembaden.

Is dit een aanrader of juist "begin er nooit aan".
Hier al een aantal jaren een staalwand ingebouwd en bevalt super.
Wel heb ik hem nadat hij gevuld was, verder aangevuld met gestabiliseerd zand om instortingsgevaar bij leegstand te voorkomen.

Wij hebben een interline Diana van 5.50 x 1.32m rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen
@Hurricane78 , dus jij vindt het een aanrader.
Hoe heb je het rondom afgewerkt?
Of staat hij (gedeeltelijk) boven de grond?
Lijkt me een betaalbare optie voor badje (gedeeltelijk)onder de grond.
Ga nog wat verder rondneuzen voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Zwemmen leg eens je idee uit wat wil je gaan doen ?

Ik zou bij ingraven van elk zwembad dat ook bovengronds kan toch goed uitzoeken wat je nadelen zijn. Denk hierbij aan gebroken PVC pijpen onder de grond of verlichting waar je nog bij wilt. of last van grondwater. Dus hoe zorg je voor "makkelijk" onderhoud..

waar maak je je trap aan vast en hoe ruim je die (in de schuur?) een vorm van verankering is dat nodig?

Zwembad (half)leegpompen bv in de winter,why .. immers stromend water bevriest niet en dat word wel kostbare gelegenheid bij bouwkundige zwembaden.
Als je wilt ingraven zou ik gewoon aanhouden, dat je max 1 a 2 cm boven grond niveau leeg pompt ofzo

vergeet niet dat ik bijvoorbeeld met 14m3 zand mijn tuin 10cm op kon hogen, een ingegraven zwembad van 3m rond 9m3 bevat ik dus nog eens 5cm op kan hogen of een andere uitdaging heb (waar laat je het) dat zijn 14 kruiwagens per kuub .. = 136 keer ergens naar toe lopen ofzo .. en aanhanger kan max 750kg (4 kruiwagens)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwemmen
@vso
Hey, het afvoeren van de grond krijg ik wel voor mekaar.
De intex opbouw baden staan me te hoog boven de grond.
Dan zocht ik iets om in te graven of wat gedeeltelijk de grond in kan.
Zo ben ik gaan zoeken naar alternatieve opties.
Zo ben ik uitgekomen bij stalenwand zwembaden.
Mischien dat ik hier wat tips kan vinden.

Maar na wat research kom ik er toch achter dat het niet zo eenvoudig/goedkoop is om dit te bewerkstelligen.

De zoektocht gaat weer verder voor leuke betaalbare opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:25

paQ

Afgelopen zaterdag had mijn dochter d'r verjaardagsfeest. Helaas was het uitgerekend zaterdag de koelste dag, met best wel frisse nachten (10 graden).
Heb best wel moeite gehad het water op temperatuur te houden rond de 25 graden. Dan stond de boost gewoon een uurtje of 10 aan 2 dagen.
(7kW / 17m3)

Er is met dergelijke afkoeling zodra de zon vertrokken is bijna niet tegen aan te warmen zodra je de deken er af haalt.
Maar goed, met 12 graden buiten naast de vuurkorf, voelt 25 toch nog best wel OK :)
Je zag ook de damp van het water komen 8)7 Dus rond middernacht zijn er nog een stuk of 8 het water in gesprongen.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 03-10-2023 16:11 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zwemmen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:32:
@vso
Hey, het afvoeren van de grond krijg ik wel voor mekaar.
De intex opbouw baden staan me te hoog boven de grond.
Dan zocht ik iets om in te graven of wat gedeeltelijk de grond in kan.
Zo ben ik gaan zoeken naar alternatieve opties.
Zo ben ik uitgekomen bij stalenwand zwembaden.

Mischien dat ik hier wat tips kan vinden.
afgezien van wat (startpost?) eervolle vermeldingen zijn er niet zoveel staalwand/houtwand gebruikers
@SCF1908 staat ertussen die heeft ook een mooie opzet gemaakt .. wellicht dat hij nog wat input heeft ?
Maar na wat research kom ik er toch achter dat het niet zo eenvoudig/goedkoop is om dit te bewerkstelligen.

De zoektocht gaat weer verder voor leuke betaalbare opties.
goedkoop ==> cranenbroek waren best goedkope staalwand varianten te vinden, maar dan kan je beter in de winkel kijken .. 350-500 euro voor een 3m rond 120cm versie ofzo maar ze upsellen je graag alles erbij. en daar zou ik niet teveel aan meedoen.

de 3m rond bovengronds bevat 50% van een 3m staalwand van 120cm aan water dus of je draait een ZFP 2x zolang of je koopt een slagje groter zeg maar

Meeste kosten zitten in de buizen/kranen en verwarming overgens .. hoe meer kranen hoe beter!

Als je hem ingraaft zou ik folie --> (natte)betontegels op de bodem leggen met een staalraster eroverheen en dan laagje cement (scheelt zakken cement aanslepen) en dan
-0,3-1cm zwembad tegels (foam) scheelt enorm in de "ervaring" van harde ondergrond
- zwembad tapijt (vilt)
- liner
Zeker opbouw vid's kijken van zwembaden met liner

Je ZFP heeft een backwash (leegzuig) stand .. een afvoer ervoor maken is wel nuttig)
en je technische ruimte ruim genoeg maken voor elektra (die niet nat mag worden) en meet apparatuur en wat kranen is zeker wel fijn ..

Als je beschermt tegen grondwater + toch ook overtollig spat water weg kan laten vloeien (geen aarde om het zwembad heen maar zand/grind oid) is wel nuttig.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hurricane78
Zwemmen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:04:
Ik heb hem helemaal in de grond, een heb de pomp 30 meter verder in een geïsoleerde schuur staan.
Het leidingwerk heb ik ca 80cm onder de grond liggen en bestaat uit 63mm drukpvc.

Onder het bad heb ik 10cm eps drukplaten voor isolatie en heb deze ook rondom het bad zitten.

De standaard afwerking heb ik er af gehaald en heb hier 60 cm composiet planken om heen liggen.

Zal later nog paaar foto’s posten als ik thuis ben.

Wij zijn er in ieder geval erg blij mee :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hurricane78
Hurricane78 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

Ik heb hem helemaal in de grond, een heb de pomp 30 meter verder in een geïsoleerde schuur staan.
Het leidingwerk heb ik ca 80cm onder de grond liggen en bestaat uit 63mm drukpvc.

Onder het bad heb ik 10cm eps drukplaten voor isolatie en heb deze ook rondom het bad zitten.

De standaard afwerking heb ik er af gehaald en heb hier 60 cm composiet planken om heen liggen.

Zal later nog paaar foto’s posten als ik thuis ben.

Wij zijn er in ieder geval erg blij mee :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_aC736dycoN1wgNwPRs2vIPuR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdKpDi98NBP6P16leClfUIkU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5YWlJGHQ0chTxuqYJ5ybQJvECo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr1IunwRsxsx7wMUxDAgbaDW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iwDs3GkBl18FvQIGjOpQetuuMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmyliizQyxevSYiYbfUnxOAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF0Np5E_zdEYtZKGJy4Ofllseow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VOzliexmMW4CR3W0ocjqFAl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGNrEK5Cc3neRdhlERRFahiRJvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WNrEH7VVv2hyD2imVAYnEL5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0QD3Dj_ifhNv4GAuQzcuFQqrQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLn78UKnx7yZcuhuUmdhUAXS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KA2IS9qqMI9L_jZnIz_XMtDYXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRLJV79Xj4d0j9MjW9zGGgGE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16Va2Ok6KaYClNLL6UeA2rckhIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZJsLbdkaOTMNfzHHqa2ENcB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TmUQQDJj3hesnww2K-bG3sbj5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyFHNKEWdM1E2geMJV8GhbQF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttaFIwByV2LkH7s-mN2o934X4fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDAFC3r4z1bp4Tou0HHjnsFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfc2Fl7L_Mvnja9K_qd5X8gDcHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOuWAzD1DBTdjKV9yg8aFiJ0.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 147 ... 185 Laatste