Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

update startpost

Ik heb de startpost eens geupdate
- Isolatie
- Tips & Tricks

ps jullie commentaar/posts als er iets nuttig voorbij kwam zijn die ook verwerkt (kan zijn dat ik wat gemist heb)

Nu het seizoen beetje op het einde loopt wellicht dat jullie ook nog advies voor aanpassingen (of taalfoutjes per DM aub) dat we een update kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 28-08-2023 10:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:36
President schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:34:
Wij hebben een opzet zwembad, maar ik begin mij momenteel wel af te vragen of ik hem laat staan of dat ik hem maar ga opruimen voor de winter...

Ik had hem vorig jaar redelijk vroeg weg gehaald (na de zomervakantie), maar daarna werd het nog een tijdje heerlijk weer. Zonde achteraf!

Hoe doen andere tweakers het met hun opzet zwembad? Staat die nog?
Richting september/oktober berg ik het bad op (5.49x2.74), maar heb ook de mogelijkheid om het bad binnen uit te hangen.
Momenteel de WP uit, gezien de temperatuur overdag/nacht.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 09:05

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Dennis1812 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:05:
Eind september droogt je bad veel slechter inderdaad.
En nachten vaak sneller koud. Dus zeker als je geen warmtepomp hebt heb je echt meerdere dagen goed weer nodig.

Ik denk eerlijk gezegd dat voor de mensen zonder warmtepomp en zwemseizoen ver voorbij is. Tenzij je graag in ~20 graden zwemt
Gisteravond met mijn vrouw nog even een avonddipje genomen. Water was 19 graden. Heerlijk. En ik zie de winter graag tegemoet. Een heerlijk ijsbad elke dag!!!

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 08:18
Zuluman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Gisteravond met mijn vrouw nog even een avonddipje genomen. Water was 19 graden. Heerlijk. En ik zie de winter graag tegemoet. Een heerlijk ijsbad elke dag!!!
Serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazeker. Ik douche al jaren koud. Na een warme douche. Helaas in de zomer is t warm met rond de 19 graden kraanwater. In de winter is t rond de 5-7 graden en dat is heerlijk. Ik doe ook soms 10 min. Koud douchen als t zo koud is. Wim Hof Rulez! Zo veel voordelen van koud douchen en ijsbaden.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10
Hier vanmiddag nog gezwommen met de kids in 29 graden, dat is pas heerlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-06 22:11
Vanochtend gezwommen met 19 graden watertemperatuur terwijl de mist boven het water wegtrok, dat is pas heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-06 23:45
Vorig jaar opgeruimd op 23 september, dit jaar denk ik ook zoiets of het moet daarna nog goed weer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Zuluman schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Jazeker. Ik douche al jaren koud. Na een warme douche. Helaas in de zomer is t warm met rond de 19 graden kraanwater. In de winter is t rond de 5-7 graden en dat is heerlijk. Ik doe ook soms 10 min. Koud douchen als t zo koud is. Wim Hof Rulez! Zo veel voordelen van koud douchen en ijsbaden.
Wow, ik vind 't knap dat mensen dit kunnen maar snap nog steeds niet waarom dit lekker kan zijn. Je krijgt het toch vreselijk (onaangenaam) koud?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:02
vso schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Voor het leeghalen met een ZFP het meeste water eruit via de "backwash" (wattenbollen in mijn geval) om het meeste vuil eruit te halen + het water .. de rest met een dompelpomp .. laatste beetje is beetje aanmodderen.
Dompelpomp heb ik helaas niet. Maar het laatste beetje met de bouwstof zuiger gedaan die droog/ nat kan zuigen. Zwembad droog + vuil vrij. Werkt beter dan verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

BeeJee78 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

Wow, ik vind 't knap dat mensen dit kunnen maar snap nog steeds niet waarom dit lekker kan zijn. Je krijgt het toch vreselijk (onaangenaam) koud?
Tja waarom doen mensen de dingen die ze doen? Voor mij zijn er legio voordelen aan het trotseren van de kou. Hier een willekeurige link. Ikzelf krijg er enorm veel energie van. Sindsdien niet meer ziek geweest, zowel mentaal als fysiek. En de temperatuur in huis is in de winter 3 graden lager wat een hoop geld scheelt.

Je moet wel eerst jezelf trainen. Ik begon de wimhof koud douchen challenge met 10 tellen en ik gilde als een kleine meisje. Nu kan ik niet zonder. En mocht je het willen proberen is nu de beste tijd. Watertemperatuur is net onder de 20 graden uit de kraan en de meeste onverwarmde zwembaden ook. De temperatuur zakt per dag. Je kan douchen maar je kan ook gewoon je bad langer laten staan en dat te doen ipv van douchen. sommige mensen hebben minder moeite met een koud bad dan een koude douche.

Afbeeldingslocatie: https://explore.wimhofmethod.com/wp-content/uploads/2017/01/Schermafbeelding-2017-01-05-om-13.23.17.png

Mijn vrouw wil graag een warmtepomp om in t voor en najaar t zwembad te gebruiken maar ik wil juist een koud bad. Dit jaar zit t er even niet in maar in t voorjaar ga ik er een kopen om te verwarmen en te koelen in de zomer. Water boven de 25 graden kan echt niet in een hittegolf. Deze winter kan ik dus lekker gebruik maken van t zwembad.

Je kan je bad gaan opruimen maar ik zou m laten staan voor de koude plunges. Ik zie uit naar mijn koude plunges. vanochtend een dip genomen maar met 18 graden nog te warm. Ik laat de cover er maar uit zodat de temp kan zakken. Als t onder de 10 komt dan begint t ergens op te lijken. En de vrouw kreeg ik nooit ana de koude douche maar een "koud" bad durft ze (nog) wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
BeeJee78 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:08:
[...]
Tja de eerst keer dat je zand/water slaat op volle snelheid is pijnlijk na verloop van tijd voel je er ook niks meer van toch ? (iets met vechtsport oefening)

persoonlijk vind ik het knap, doe mijn pet af .. en daarna lekker door met gamen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-06 15:55
shoombak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Jazeker, na een tip in dit topic ook aangeschaft. Kost bijna niets, is letterlijk muisstil en mijn water is kraakhelder. Filterbollen kun je uitwassen, dus dat is ook handig. Het enige nadeel is dat je wel flink teflon moet aanbrengen om de aansluitingen lekvrij te maken, maar dat is in principe eenmalig.

Ik gebruik een simpele schakelklok.
Ik heb ondertussen ook een Blue Bay Speed Clean 4000 aangeschaft. Probleem is dat ik de slang die van het zwembad komt niet kan aansluiten op de inlaat. Op de inlaat van de pomp moet een voorfilter bevestigd worden, maar op dat voorfilter kan ik mijn slangen van 32mm niet aansluiten, lijkt dat het enkel 38mm ondersteunt. Heel vreemd, want alle andere aansluitingen ondersteunen wel 32mm.
Was dat bij jou ook het geval? Hoe heb je dat opgelost?

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUUsZBbQfwkKZPAG9soA8WqXn0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSoDwpmRsw2ZHqtl386Qu0yr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeeJee78
Dennis1812 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:05:
Ik denk eerlijk gezegd dat voor de mensen zonder warmtepomp en zwemseizoen ver voorbij is. Tenzij je graag in ~20 graden zwemt
Ik denk het niet 8)
Ben blij dat m'n bad er nog staat met de vooruitzichten van volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 16:20
Even een praktisch vraagje, hoe ruimen jullie een ZFP met glasparels op? Gewoon leeg gooien in een emmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-06 11:29
BeeJee78 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:48:
[...]

Ik denk het niet 8)
Ben blij dat m'n bad er nog staat met de vooruitzichten van volgende week.
Die wordt bij 26 graden vanzelf 25+ graden warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ajvk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:10:
Even een praktisch vraagje, hoe ruimen jullie een ZFP met glasparels op? Gewoon leeg gooien in een emmer?
Glasparels (de glaskorreltjes zelf) zijn (bijna) onbeperkt houdbaar toch? Mijn filter heeft onderin een afvoer waar ik het dopje van afschroef. Dus eerst lekker lang backwashen, en daarna de boel leeg laten lopen. Volgend jaar gaan ze gewoon weer opnieuw mee.

Of wil je het glas weggooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvk
  • Laatst online: 25-06 16:20
gysman11 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:42:
[...]

Glasparels (de glaskorreltjes zelf) zijn (bijna) onbeperkt houdbaar toch? Mijn filter heeft onderin een afvoer waar ik het dopje van afschroef. Dus eerst lekker lang backwashen, en daarnaa de boel leeg laten lopen. Volgend jaar gaan ze gewoon weer opnieuw mee.

Of wil je het glas weggooien?
Nee dat niet... duidelijk verhaal :) . Backwash had ik nog niet aan gedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
Loei123 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:39:
[...]

Die wordt bij 26 graden vanzelf 25+ graden warm?
met een knappe solar mat gaat het best snel :Y (als de nachten dan niet te koud zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Had er inderdaad al geen rekening meer mee gehouden dat het weer nog zo goed zou worden. Dus niks meer aan gedaan twee weken lang.

Das nu een lekkere bende dus.

Vandaag de tuin maar sproeien en rustig aan bijvullen met de warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:33

KoudeAardbei

Moderator

Iemand een aanrader voor een voordelig warmtepomp voor een hottub (2 meter diameter ~ 1250 liter) op temperatuur houden (37 graden)?

We willen 1x per weekend dat we hem gebruiken hem opstoken met hout en zodra hij op temperatuur is de boel met een warmtepomp op temperatuur houden. Denk niet dat onze buren er op zitten te wachten dat we het hele weekend met hout aan het stoken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ajvk schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:07:
[...]

Nee dat niet... duidelijk verhaal :) . Backwash had ik nog niet aan gedacht ;)
Oh, en dopje goed opbergen, kwijtraken is... onhandig. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
ybos schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:15:
[...]

met een knappe solar mat gaat het best snel :Y (als de nachten dan niet te koud zijn)
Ik heb idd een solarmat en dat gaat behoorlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandernn
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-06 11:29
Kan je 2 warmtepompen achter elkaar aansluiten of gaat dat minder rendement geven?

Huidige warmtepomp heeft net iets te weinig capaciteit. Is goedkoper om een lichter model erbij te zetten dan een nieuwe zware pomp te moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
Kan je ze niet parallel zetten ipv achter elkaar ?
Achter elkaar betekent dat de 2e pomp warm water nog warmer moet maken. Dat is minder efficient dan koud water warm maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:55:

Zoals ik het zie ondersteund je Hayward ook variabele pomp snelheden.

Die moet je dan als volgt aansluiten:
Hayward <> iSaver
1 (slow) <> Di4
2 (medium) <> Di3
3 (fast) <> Di2
Vervolgens:
4 (common) naar 9 (filter pomp) op de Hayward.
COM van je iSaver naar 10 op de Hayward.

Zover ik heb begrepen gaat de iSaver de pomp inschakelen zoodra je 1 van de snelheden is doorgeschakeld met de COM. Is er geen snelheid gekozen dan gaat de pomp uit.

De Hayward gebruikt 9 & 10 voor het schakelen van de pomp, In plaats van de pomp te schakelen doe je nu dus de COM van de iSaver onderbreken en zal dus de pomp uitschakelen ongeacht welke snelheid de Hayward heeft ingesteld.

Mogelijk kan je 9 & 10 helemaal overslaan, maar dat moet je dan testen of de Hayward ook de contacten verbreekt van de snelheden wanneer de pomp uit moet staan. De tekening laat zien dat de pomp apart geschakeld moet worden met daarnaast de 3 snelheden en dus zou ik zeggen dat dit niet het geval is...
Ik heb eindelijk werkend gekregen met jouw schema @Jazsie
Het bleek dat ik eerst in het servicemenu algemeen de optie voor aansturing van de pomp met variabele snelheden moest aanzetten zo moest ik ook de temperatuur optie aanzetten. Nergens in de handleidingen die ik online heb gevonden staat vermeld welk wachtwoord je moet gebruiken. Enige wachtwoord wat ik kon vinden stond in een Belgische handleiding maar dat daarmee kwam ik in de zoutcelconfiguratie. totdat ik een youtube filmpje vondt van een Australische Hayward dealer met het juiste wachtwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjvX-Xl6PmeTDjN7fyD6zm75Ahk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpeWBWZXmxOQWtzeGMRKCp9T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a24WAQVCD3pUKAjd-hQvkb41InA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsmfeukSz1v7mmVwKqIblldf.jpg?f=fotoalbum_large
wachtwoorden hayward aquarite LS
Servicemenu zoutcel : up up down down ok
Servicemenu algemeen: up down + - enter

En een vraagje algemeen: Hoe lang doen jullie met 5L Ph min vloeistof op hoeveel liter zwembad ? En vermeld even of je ZWS of chloor hebt.

Ik heb met 5 liter 2 maanden gedaan met 6 m3 en ZWS.

[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 02-09-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandernn
ocmer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:31:
Kan je ze niet parallel zetten ipv achter elkaar ?
Achter elkaar betekent dat de 2e pomp warm water nog warmer moet maken. Dat is minder efficient dan koud water warm maken.
Dat zou inderdaad ook moeten gaan. Zou dat zoveel schelen? Inkomend water en uitgaand is nu ook maar 1gr verschil. De opstelling erachter is net iets simpeler, geen gedoe met splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
Dat is waar. Dan zie ik zelf niet direct een reden waarom het niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:33
ocmer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:08:
Dat is waar. Dan zie ik zelf niet direct een reden waarom het niet zou werken.
Het voordeel van splitsen is dat je wel door middel van een 2e bypass kan regelen dat beide warmtepompen op hun optimum werken (halve tot 1 graad verschil). Als ze beide van dezelfde capaciteit zijn maakt dat niet uit. Zelf heb ik mijn bypass dicht staan en stuur ik feitelijk al het water door de warmtepomp en maak ik geen gebruik van de bypass in de praktijk.

Ik zou het eerst proberen om ze inderdaad achter elkaar te zetten. Als je dan bij 1 van de pompen een te groot verschil ziet kan je ze altijd nog parallel gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandernn
Thanks, ik ga het eens uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
Zuluman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:14:
[...]

Ik heb eindelijk werkend gekregen met jouw schema @Jazsie
Het bleek dat ik eerst in het servicemenu algemeen de optie voor aansturing van de pomp met variabele snelheden moest aanzetten zo moest ik ook de temperatuur optie aanzetten. Nergens in de handleidingen die ik online heb gevonden staat vermeld welk wachtwoord je moet gebruiken. Enige wachtwoord wat ik kon vinden stond in een Belgische handleiding maar dat daarmee kwam ik in de zoutcelconfiguratie. totdat ik een youtube filmpje vondt van een Australische Hayward dealer met het juiste wachtwoord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wachtwoorden hayward aquarite LS
Servicemenu zoutcel : up up down down ok
Servicemenu algemeen: up down + - enter

En een vraagje algemeen: Hoe lang doen jullie met 5L Ph min vloeistof op hoeveel liter zwembad ? En vermeld even of je ZWS of chloor hebt.

Top dat het gelukt is, gelijk je post gepinned want dat is wel handig informatie.

Ik zelf ben nu 3de jaar met 5 liter zwavelzuur en er zit nog iets van ~1 liter in. Zwembad is 1m3 groot.

Chloor doseer systeem :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-06 16:36
Wat is jullie ervaringen met solarbollen? Ik heb 1 bol op de kop getikt via marktplaats (Waterland) die ongeveer van 1100-1500 uur vol in de zon staat. Mijn ervaring is dat het niks bijdraagt aan temperatuur verhoging van het zwembad (7000-8000 liter).
Nu zou ik de bol ook op het garagedak kunnen leggen, maar dat trekt m’n simpele cartridge pomp niet. Probleem is dat ik niet echt een ZFP vind die een opvoer hoogte van 2.60m heeft die ook enigszins stil is. De Speedclean zou erg stil zijn, maar hier is niks over gemeld in de handleiding en support geeft ook geen eenduidig antwoord.

Zou een solar mat van X meters beter zijn tov dan een bol? Zo ja, hoeveel meter heb je ongeveer nodig?

OF moet ik volgend jaar toch gewoon gaan voor een WP…?

Groeten

[ Voor 4% gewijzigd door fissa op 03-09-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:40
Hmm wil vanochtend warmtepomp aanzetten, druk op de testknop, die schakelt meteen weer uit in de beveiliging….misschien vocht in de stekker ofzo :?

(Zwembadpomp werkt wel op zelfde verlengdoos, dus dat lijkt mij niet het probleem)

[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 03-09-2023 10:15 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:32:
[...]

Top dat het gelukt is, gelijk je post gepinned want dat is wel handig informatie.

Ik zelf ben nu 3de jaar met 5 liter zwavelzuur en er zit nog iets van ~1 liter in. Zwembad is 1m3 groot.

Chloor doseer systeem :).
iets voor Startpost ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
fissa schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:07:
Wat is jullie ervaringen met solarbollen? Ik heb 1 bol op de kop getikt via marktplaats (Waterland) die ongeveer van 1100-1500 uur vol in de zon staat. Mijn ervaring is dat het niks bijdraagt aan temperatuur verhoging van het zwembad (7000-8000 liter).
Nu zou ik de bol ook op het garagedak kunnen leggen, maar dat trekt m’n simpele cartridge pomp niet. Probleem is dat ik niet echt een ZFP vind die een opvoer hoogte van 2.60m heeft die ook enigszins stil is. De Speedclean zou erg stil zijn, maar hier is niks over gemeld in de handleiding en support geeft ook geen eenduidig antwoord.

Zou een solar mat van X meters beter zijn tov dan een bol? Zo ja, hoeveel meter heb je ongeveer nodig?

OF moet ik volgend jaar toch gewoon gaan voor een WP…?

Groeten
relatief lage investering, alleen met heet weer zwemmen ga dan voor solar, zo niet WP

Een 4m3 zfp is alles in 99,999999% een alles in 1-unit, dus minimaal 6m3 zfp waar de filterton apart zit, pomp kan je wel vervangen door "stil", Hmax

Hoe belangrijk is "stil" die 1 a 2 uur per dag (filteren) en de tijd als hij verwarmt :? kinderen die plezier van het zwembad hebben zijn dat ook niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
Hallo, heeft er iemand zwembad verwarming dmv warmtepomp en solarmatten?
Wil komend jaar een warmtepomp aanschaffen en heb nog solarmatten.
Nu was mijn vraag of dat nut heeft om te combineren of beide te gebruiken?
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sigare schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:55:
Hallo, heeft er iemand zwembad verwarming dmv warmtepomp en solarmatten?
Wil komend jaar een warmtepomp aanschaffen en heb nog solarmatten.
Nu was mijn vraag of dat nut heeft om te combineren of beide te gebruiken?
Iemand ervaring mee?
:? leg eens uit waarom je dat zou willen .. en wat dat voor een nut heeft

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
vso schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:05:
[...]

:? leg eens uit waarom je dat zou willen .. en wat dat voor een nut heeft
Stroom besparen?

Als ie ruimte heeft voor beide - waarom niet? Op zonnige dagen zal de opwarming lekker ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:07:
[...]

Stroom besparen?

Als ie ruimte heeft voor beide - waarom niet? Op zonnige dagen zal de opwarming lekker ondersteund worden.
laat de WP weg ;) geen aanschaf kosten + geen extra stroom verbruik .. de rest heeft tie al

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
vso schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:09:
[...]

laat de WP weg ;) geen aanschaf kosten + geen extra stroom verbruik .. de rest heeft tie al
Ja zo kan je het ook beredeneren :Y

Maar je verlengt wel je zwemperiode - indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:11:
[...]

Ja zo kan je het ook beredeneren :Y

Maar je verlengt wel je zwemperiode - indien nodig.
of je doet zoals "Wim Hof" dan is elke dag een zwemdag ;) :9B

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
Nou is als volgend.
Ik ga van een 8,5m³ naar 32m³ bad.
Deze zomer waren de warmtematten niet toereikend (te weinig zon), ofwel wil mijn zwem seizoen verlengen.
Heb de mogenlijkheid/ruimte om naast warmtepomp ook matten te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 23:38
Solar en wp zijn een prima combinatie hoor 👍 Hier houdt de solar het bad enigszins op temperatuur en maakt de warmtepomp het comfortabel. Schat dat de flow door wp ca 80% is en de rest door de matten loopt. Die hebben maar weinig flow nodig om goed koel te blijven is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
sigare schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:06:
Nou is als volgend.
Ik ga van een 8,5m³ naar 32m³ bad.
Deze zomer waren de warmtematten niet toereikend (te weinig zon), ofwel wil mijn zwem seizoen verlengen.
Heb de mogenlijkheid/ruimte om naast warmtepomp ook matten te gebruiken.
Dat stukje detail was wellicht (eerder) handig geweest, maar why zou het niet werken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:56:
Hmm wil vanochtend warmtepomp aanzetten, druk op de testknop, die schakelt meteen weer uit in de beveiliging….misschien vocht in de stekker ofzo :?

(Zwembadpomp werkt wel op zelfde verlengdoos, dus dat lijkt mij niet het probleem)
Hmm nu doet ie het weer, toch wat vocht in de stekker denk ik, na wat uurtjes zon schiet ie niet meer in beveiliging.

Wat is nu verstandig? Had Toppy al gemaild…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nou ik heb het Intex-opzetzwembad nog niet opgeruimd hoor .. zelfs nog paar kilo zout erbij gegooid omdat er te weinig inzat .. Er komen nog hele warme dagen aan.

https://nos.nl/artikel/24...jk-tropische-temperaturen

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Arfman

Drome!

Alles opgeruimd hier, we gaan er toch niet meer in. Volgende week iedereen weer aan het werk en naar school, dan heb ik geen zin om in het weekend nog weer te moeten klooien ;)

Ging verrassend soepel, we worden er steeds beter in.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Hier staat ie nog - a.s. weekend pas weghalen.

Woensdagmiddag kan de jongste nog lekker zwemmen, voor en na zijn zwemles en dan ga ik lekker met hem mee.

De rest van de warme dagen kan hij na school lekker nog een paar uurtjes ravotten.

De buurkinderen waren niet blij dat paps en mams het zwembad al hadden opgeruimd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
vso schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:53:
[...]

relatief lage investering, alleen met heet weer zwemmen ga dan voor solar, zo niet WP

Een 4m3 zfp is alles in 99,999999% een alles in 1-unit, dus minimaal 6m3 zfp waar de filterton apart zit, pomp kan je wel vervangen door "stil", Hmax

Hoe belangrijk is "stil" die 1 a 2 uur per dag (filteren) en de tijd als hij verwarmt :? kinderen die plezier van het zwembad hebben zijn dat ook niet
Niet super belangrijk, maar ik merk aan mijn eigen gemoedstoestand dat deze daalt nu m’n cartridge pomp begint te ratelen :)
Deze zou relatief stil zijn https://www.bol.com/nl/nl...2rjAiBEAQYCCABEgKFr_D_BwE

Of zou je iets anders aanraden? De leverancier van deze ZFP gaf aan 2.60 opvoerhoogte uitdagend te vinden….
Bestway flowclear 5.6 heeft een hmax van 1,5m en de Intex zou storend veel lawaai maken.

Qua keuze wp of matten vind ik lastig te maken. Ik heb toch een aantal matten nodig wil ik het bad opwarmen (gezien die ene solar bol helemaal niks doet). Dus dat zal ook niet goedkoop zijn. Voor 450 euro heb ik via toppy wel een WP waarschijnlijk, dus ik neig toch naar luxe en iets meer kosten op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Ja hoor na iets meer dan 2 jaar kapt mijn intex stofzuiger ermee. Hij laadt niet meer ip. Lampje blijft groen. Dus uit elkaar gehaald. Zit natuurlijk niet met schroeven vast maar met een plastic plug. Even uitboren en de buitenste behuizing is eraf. Blijkt dat ie heefr gelekt. En 1 staafje van t laadledje was doorgeroest. Weer gesoldeerd maar laadde nog niet. Bleef groen branden. Geen verandering in voltage. Daarna even gedroogd en toen brandde t ledje weer rood. Nu wel verandering in voltage en hin laadde weer. Na een laadsessie in elkaar gezet. Zonder de plastic pluggen maar hij blijft bij elkaar. Meteen gezogen en werkt weer perfect.

Scheelt weer € 60,- en een vuile bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Zuluman schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:33:
Ja hoor na iets meer dan 2 jaar kapt mijn intex stofzuiger ermee. Hij laadt niet meer ip. Lampje blijft groen. Dus uit elkaar gehaald. Zit natuurlijk niet met schroeven vast maar met een plastic plug. Even uitboren en de buitenste behuizing is eraf. Blijkt dat ie heefr gelekt. En 1 staafje van t laadledje was doorgeroest. Weer gesoldeerd maar laadde nog niet. Bleef groen branden. Geen verandering in voltage. Daarna even gedroogd en toen brandde t ledje weer rood. Nu wel verandering in voltage en hin laadde weer. Na een laadsessie in elkaar gezet. Zonder de plastic pluggen maar hij blijft bij elkaar. Meteen gezogen en werkt weer perfect.

Scheelt weer € 60,- en een vuile bodem.
foto's van je werk zeker afwezig ? ;) geeft een burger in elk geval wel moed
fissa schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:29:
[...]

Niet super belangrijk, maar ik merk aan mijn eigen gemoedstoestand dat deze daalt nu m’n cartridge pomp begint te ratelen :)
Deze zou relatief stil zijn https://www.bol.com/nl/nl...2rjAiBEAQYCCABEgKFr_D_BwE

Of zou je iets anders aanraden? De leverancier van deze ZFP gaf aan 2.60 opvoerhoogte uitdagend te vinden….
Bestway flowclear 5.6 heeft een hmax van 1,5m en de Intex zou storend veel lawaai maken.
Als je hoogte 3m is wil je daar 1m minimaal boven zitten, 4m dus. gezien water wat "valt" een zuigend effect heeft is mijn stroom verbruik paar Watt lager dan als ik alleen rondpomp(Dan dus 10-20W hoger bijvoorbeeld)

Geluid technisch tja, kasje eromheen bouwen is wellicht ook nog een optie. persoonlijk ben ik al vele jaren blij met de intex .. ik hoor hem maar storend vind ik het niet.
Qua keuze wp of matten vind ik lastig te maken. Ik heb toch een aantal matten nodig wil ik het bad opwarmen (gezien die ene solar bol helemaal niks doet). Dus dat zal ook niet goedkoop zijn. Voor 450 euro heb ik via toppy wel een WP waarschijnlijk, dus ik neig toch naar luxe en iets meer kosten op de lange termijn.
EPDM matten zijn duur in aanschaf maar tot op heden nog geen spijt van de aanschaf, als je ze bv achter glas zet gaat het rendement omhoog maar je zal tegelijkertijd veel eerder en meer rond moeten pompen om de temp laag te houden, en kan je beter bv over de korte afstand vs de lange afstand beter verwarmen.

maar als je van 8 naar 30 gaat is die rendements verhoging niet eens merkbaar, of beter gezegd ... 16m3 krijg je dan makkelijker warm .. maar 30m3 pff dat zal nog wel uitdagend worden.. een WP zal wel moeten.

let wel achter glas zitten betekend dat je het wel bij vakantie ook af moet dekken zodat het niet te heet word daar.. anders smelt de boel weg (ook als je pomp stuk is)

ps ik ben geen fan " achter glas" wegens brandgevaar, het is dus ook puur ter verduidelijking.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

vso schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:06:
[...]

foto's van je werk zeker afwezig ? ;) geeft een burger in elk geval wel moed

[...]
Nee niet aan gedacht. Ik moet m nog even checken of ie niet weer gelekt heeft. Zal dan even fotos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zuluman schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:14:

Sinds er geen sterkere concentratie zwavelzuur meer verkocht mag worden, ligt het verbruik hoger.
Door europesche wetgeving mag en nog maar maximaal 15% zwavelzuur verkocht worden.
De oude 37% (of hoger) is alleen nog op basis van vergunning en die krijg je niet.

Zonder mogelijkheid om het water af te kunnen dekken, heb ik net geen 40 liter zwavelzuur verbruikt.
Sinds het lamellendek erop ligt, een stuk minder in dezelfde tijd! Pin me er niet op vast, maar net iets minder als 5 liter gok ik.

Zout waterbad (1,2 g/l) en ongeveer 58m3 inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:14
Zou er toevallig iemand een doseerpompje op overschot hebben?

Zoals hier eerder al eens gemeld zitten wij met een probleem dat er af en toe (bij grote regenval) grondwater tussen liner en beton raakt. Dit zorgt voor blazen tussen de liner en de kuip. Gelukkig kunnen we dit water via een darmpje en een doseerpompje 'uitzuigen'. Helaas is het pompje dat ik kreeg van de zwembadbouwer vastgelopen en ben ik dus op zoek naar een nieuw (tweedehands).

Een structurele oplossing voor het probleem is moeilijk of erg duur (houten omrandign eruit om overal aan de liner te kunnen, liner eruit, opnieuw waterdicht maken van de kuip) dus proberen we het voorlopig op deze manier binnen de perken te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:51
Franciesco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:27:
Vanochtend gezwommen met 19 graden watertemperatuur terwijl de mist boven het water wegtrok, dat is pas heerlijk :)
Ik heb gisterenmorgen om 8u30 hetzelfde gedaan, maar met een watertemperatuur van 25°. Dat is heerlijker :D

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:45

The Executer

Lekker belangrijk!

Iemand in dit topic nog belang bij een defecte Bestway Flowclear 3m3 ZFP type 58515? Het defect is een lager welke aan stront is en niet te vervangen. Zie ook deze post: The Executer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Misschien dat iemand hem voor onderdelen kan gebruiken? Half zakje filterzand mag ook mee. Regio Oost- Friesland

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:22:
[...]

Sinds er geen sterkere concentratie zwavelzuur meer verkocht mag worden, ligt het verbruik hoger.
Door europesche wetgeving mag en nog maar maximaal 15% zwavelzuur verkocht worden.
De oude 37% (of hoger) is alleen nog op basis van vergunning en die krijg je niet.

Zonder mogelijkheid om het water af te kunnen dekken, heb ik net geen 40 liter zwavelzuur verbruikt.
Sinds het lamellendek erop ligt, een stuk minder in dezelfde tijd! Pin me er niet op vast, maar net iets minder als 5 liter gok ik.

Zout waterbad (1,2 g/l) en ongeveer 58m3 inhoud.
40 liter op 58m3 zonder dek over welke periode?
en 5 liter op 58m3 met dek over welke periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
voor mensen die tzt een nieuw zwembad willen kopen, en je hebt ING punten .. ik zie net dat ING punten korting geven .. (exit merk bv)

beetje laat maar goed wellicht voor volgend jaar ;)

vandaag het water van 21 graden naar 26 graden gekregen .. kan met mooi weer dus nog 30 graden gaan worden

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Zuluman schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:43:
[...]

40 liter op 58m3 zonder dek over welke periode?
en 5 liter op 58m3 met dek over welke periode?
5 juni hebben we het zwembad in gebruik genomen en is de techniek opgestart.
21 juli laat in de avond lag voor het eerst het lamellendek erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:27:
En heerlijk dat het vanmiddag weer 19 (à 20) graden zal blijken te zijn :). --Edit: dat was iets te optimistisch. Het bleek 18; de zon komt duidelijk minder lang boven de bomen uit nu.

Het was hier al weggezakt naar 17 (donderdag), terwijl ik toch graag tenminste zou blijven zwemmen totdat de blaadjes gaan vallen.
whoami schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:45:
Ik heb gisterenmorgen om 8u30 hetzelfde gedaan, maar met een watertemperatuur van 25°. Dat is heerlijker :D
Vind jij :D. Mijn optimum lijkt 22 graden te zijn.

@Franciesco Optrekkende mist nog nooit geprobeerd trouwens. Wel bijzonder om in de late avondschemering te zwemmen terwijl de fouragerende vleermuizen om je heen scheren. (Maar helaas pakken die niet (snel genoeg) alle mugjes weg, dus dat uur heeft ook zo z'n nadelen.)

[ Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 07-09-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Laatst online: 23-06 21:01
Ik ben mijn reservoir aan het leegzuigen (veel rotzooi door slecht systeem).

In het begin ging het goed maar nu wil de pomp niet meer zuigen. Filter van pomp zat aardig vol, geleegd, geen zuiging.

Nu lijkt het mij komen door lucht in de slang, is dat de boosdoener?
Gezien de slang aansluiting jn het zwembad zit en de slang dan een stukje over land moet naar het reservoir is geen lucht in de slang geen optie.

Al geprobeerd slang vol te laten lopen maar bij het naar beneden gooien het reservoir in valt er veel water uit.

Mijn manier van werken nu.

Pomp op waste (wordt het zandfilter toch gepasseerd?)
Alle aansluitingen dicht op de vacuüm en dump (waste) aansluiting na.

Gezien het in het begin goed ging zal het wellicht lucht zijn, slang lijkt niet verstopt. Hij zuigt echt 0,0.

Pomp maakt eerst een normaal geluid bij aanzetten en dan een vermoeiender geluid. Ook hoor ik als ik 'm dan uitzet lucht ontsnappen onder druk uit de pomp.

Wat kan ik proberen?
The design of infinity pools involves careful water-level management, which allows for the vanishing edge effect. To achieve this, a special overflow system is employed that collects and returns the water back into the pool from a hidden reservoir located just below it
voor de duidelijkheid

[ Voor 13% gewijzigd door Sunrise op 06-09-2023 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 23:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vind zelf toch 25+ wel prima. Zeker omdat het kleine mannetje van anderhalf anders binnen twee minuten staat te klappertanden. Bleef eerder met de langere dagen wel redelijk op temperatuur met een solar mat. Maar zakt nu toch richting 20-22 graden.

Volgend jaar toch maar kijken voor een warmtepomp. 26 - 27 graden in een bad van 3 meter rond zou relatief vlot moeten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-06 23:45
Hier het bad momenteel heerlijk (en gemakkelijk) op 29 graden. Ik snap dat een fris bad ook lekker kan zijn maar doe mij toch maar lekker verwarmd, zelfs met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Sunrise schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:16:
Ik ben mijn reservoir aan het leegzuigen (veel rotzooi door slecht systeem).

In het begin ging het goed maar nu wil de pomp niet meer zuigen. Filter van pomp zat aardig vol, geleegd, geen zuiging.

Nu lijkt het mij komen door lucht in de slang, is dat de boosdoener?
Gezien de slang aansluiting jn het zwembad zit en de slang dan een stukje over land moet naar het reservoir is geen lucht in de slang geen optie.

Al geprobeerd slang vol te laten lopen maar bij het naar beneden gooien het reservoir in valt er veel water uit.

Mijn manier van werken nu.

Pomp op waste (wordt het zandfilter toch gepasseerd?)
Alle aansluitingen dicht op de vacuüm en dump (waste) aansluiting na.

Gezien het in het begin goed ging zal het wellicht lucht zijn, slang lijkt niet verstopt. Hij zuigt echt 0,0.

Pomp maakt eerst een normaal geluid bij aanzetten en dan een vermoeiender geluid. Ook hoor ik als ik 'm dan uitzet lucht ontsnappen onder druk uit de pomp.

Wat kan ik proberen?

[...]
voor de duidelijkheid
Een normale waterpomp is niet wateraanzuigend, je vermeld niet welk pomp je hebt dus dat kan ik niet oordelen.

Indien pomp niet wateraanzuigend is dan moet de slang en voorfilter vol met water liggen, anders gaat het niet werken.
MikeyMan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:26:
Vind zelf toch 25+ wel prima. Zeker omdat het kleine mannetje van anderhalf anders binnen twee minuten staat te klappertanden. Bleef eerder met de langere dagen wel redelijk op temperatuur met een solar mat. Maar zakt nu toch richting 20-22 graden.

Volgend jaar toch maar kijken voor een warmtepomp. 26 - 27 graden in een bad van 3 meter rond zou relatief vlot moeten gaan.
Hier wp op 30gr gezet, Spa staat normaal op 37gr maar dat is met 31gr buiten temperatuur toch wel te veel van het goede >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vind 30-32 wel aangename temp (in de avond dan) ziet er naar uit dat we dit gaan redden .. *O* vandaag dan

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 06-09-2023 15:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
vso schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:59:
vind 30-32 wel aangename temp (in de avond dan) ziet er naar uit dat we dit gaan redden .. *O* vandaag dan
Ik heb geen idee hoe koud mijn water is, zeker geen 30 graden, hoe kouder hoe meer blubber ik verbrand. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Jazsie schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:57:
[...]

Een normale waterpomp is niet wateraanzuigend, je vermeld niet welk pomp je hebt dus dat kan ik niet oordelen.

Indien pomp niet wateraanzuigend is dan moet de slang en voorfilter vol met water liggen, anders gaat het niet werken.

[...]

Hier wp op 30gr gezet, Spa staat normaal op 37gr maar dat is met 31gr buiten temperatuur toch wel te veel van het goede >:).
Ik weet niet precies, niks speciaals, oud opgeknapt ding. Ik kan er mee stofzuigen. Label is weg. Kritsol ofzoiets.

Edit:
Okay, slang vol laten lopen in zwembad en dan aanzetten, zuigen _/-\o_ en huppekee het reservoir in. Opgelost.

Door slecht onderhoud zat er een halve cypress in het reservoir, lastig met algen. Heb weer goede moed. Het is wel een ding, een zwembad onderhouden. Zal beter filter systeem moeten verzinnen, dat fijne spul van de cypress floept zo door de gaatjes heen. Maar met een 'theefilter' ertussen zal het water niet snel genoeg wegstromen.. wat te doen. Boom kortwieken is natuurlijk de oplossing echter is het geen gezicht. Kan er een totempaal van maken. Jammer want mooie boom.

Dit is ook leuk, https://rennieorchards.com/worst-trees-near-pool/ heb oak en cypress.

[ Voor 36% gewijzigd door Sunrise op 06-09-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 13:52
Bomen zijn nooit een feest denk eens aan de vogels die in je bad schijten grrrrrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:59:
29,7 = 30 graden .. plons !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Blij dat het bad hebben laten staan, lekker plonsen in 30gr water, waar buren zonder verwarmen het bad al opgeruimd hebben of te koud water hebben :+

• Skywalker27
Martinusz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:45:
Blij dat het bad hebben laten staan, lekker plonsen in 30gr water, waar buren zonder verwarmen het bad al opgeruimd hebben of te koud water hebben :+
Hier ook zo de vrouw des huizes vond dat het bad wel weg kon na de vakantie, ik zei laten we de gok nemen 20m2 weg gooien is ook zonde. Water is 25 graden gelukkig goed gegokt *O* .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:25
Ik hou wel van de warmte maar gisteren avond was ie 29 graden (ik had de WP niet goed ingesteld) maar vond dat weer net iets te warm.
Kon ook zijn omdat de zon tijdens het eten nog lekker brandde en het bad net wat minder verkoeling gaf dan ik verwachte.
Maar kan iemand regelen dat we dit weer nog een week of 3 (of meer) hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcOl_gtTkY9KpCSZ5k78uUkdQD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFS5bVUp0wDvuuyW7BJYaQ3z.jpg?f=fotoalbum_large

De voordelen van het thuiswerken. Water is een heerlijke 21 graden. Wat doe jullie in je pauze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 25-06 16:09
Ik heb net het bad staan stofzuigen zodat de kinderen er met vrienden in kunnen :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• Hmmbob
Weet iemand wat er aan de hand is met de grote emmers HTH Chloorsticks 300gram? Die zijn helemaal nergens meer te krijgen, en volgens een partij die ik sprak zijn ze uit de handel genomen oid?

Ik moet 'ongestabiliseerd' chloor hebben ivm mijn ionisator (die onder invloed van cyaanzuur wegroest) en die sticks waren ideaal, maar bijna nergens te krijgen.

Voorbeeldje:
https://www.toppy.nl/product/1211/hth-sticks.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/280158/files/426928911/300x250x2/hth-zwembad-chemie-hth-chloortabletten-300-grams-s.jpg

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 16:10
Ik wil de technische ruimte van mijn 50m3 zwembad wat aanvullen.
- AquaForte Vario+ 1100 frequency regelaar om wat stroom te besparen op mijn pomp
- Technopool pH/RX automatisch meet- en doseersysteem zodat ik daar geen omkijken meer naar heb

Nu ben ik een beetje bezig met home automation en zie sommige leuke graphs sharen van zwembad temp. chloor gehaltes, flows etc. Mocht ik dit ook willen, kan ik dan beter andere dingen merken / types pakken om ook dingen op afstand te besturen? Of moet ik er nog iets anders extra tussen zetten zodat ik dit later ook kan automatiseren?

• vso
  • Niet online
The Source schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:17:
Ik wil de technische ruimte van mijn 50m3 zwembad wat aanvullen.
- AquaForte Vario+ 1100 frequency regelaar om wat stroom te besparen op mijn pomp
- Technopool pH/RX automatisch meet- en doseersysteem zodat ik daar geen omkijken meer naar heb

Nu ben ik een beetje bezig met home automation en zie sommige leuke graphs sharen van zwembad temp. chloor gehaltes, flows etc. Mocht ik dit ook willen, kan ik dan beter andere dingen merken / types pakken om ook dingen op afstand te besturen? Of moet ik er nog iets anders extra tussen zetten zodat ik dit later ook kan automatiseren?
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic doorlezen
ps . in dit topic is ook wel een beetje te vinden maar .. even zoeken tussen de 147.000 posts
Hmmbob schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:09:
Weet iemand wat er aan de hand is met de grote emmers HTH Chloorsticks 300gram? Die zijn helemaal nergens meer te krijgen, en volgens een partij die ik sprak zijn ze uit de handel genomen oid?

Ik moet 'ongestabiliseerd' chloor hebben ivm mijn ionisator (die onder invloed van cyaanzuur wegroest) en die sticks waren ideaal, maar bijna nergens te krijgen.

Voorbeeldje:
https://www.toppy.nl/product/1211/hth-sticks.html

[Afbeelding]
hoeveel moeite en kosten zijn het om de katode/anode van de ionisator te vervangen ? zou ik afwegen tegen andere producten.

Tja vanalles

• Hmmbob
vso schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:37:
hoeveel moeite en kosten zijn het om de katode/anode van de ionisator te vervangen ? zou ik afwegen tegen andere producten.
212 euro excl montage.

Voordeel van die ionisator is juist dat we minder chloor nodig hebben.

• vso
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:33:
[...]

212 euro excl montage.

Voordeel van die ionisator is juist dat we minder chloor nodig hebben.
Dat is wel erg veel voor 2 stukjes metaal goed het is dan wel koper/silver

Dan kan je beter een UV lamp aanschaffen en wat langer filteren denk ik zo maar..of andere ionisator

Tja vanalles

• Hmmbob
T zat er al in toen we t huis kochten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPmD3KhJ69L1UhPWb3UAYAB4uyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6K5lxXeurXyIzMvQzcTtXlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Prestige dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene046
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-09-2023
pff groot toppic.

wou even een vraagje stellen, ik wil met een zuinig dompelpompje een solar matje gebruiken om het zwembadje beetje bij te verwarmen, maar zoek eigenlijk hiervoor een verloop voor op het matje 32mm buis naar een gardena koppeling, op wat is er mogelijk 1/2" of 3/4" of 1" buitendraad weet dat gardena zulke maten heeft.

wil niet de hele dag als ik weg ben de grote 500W pomp laten draaien.

Bericht kan weg, heb zoekfunctie gevonden met succes oplossing hierdoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Rene046 op 07-09-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 23:38
Vraagje aan de mensen met een UV lamp. Werkt de lamp op 230v of zorgt de soms aanwezige voorschakelunit voor een veilige laagspanning?

Ik lees van een aantal lampen dat ze alleen aan mogen als het bad leeg is. Dit zal doorgaans het geval zijn bij ons, maar incidenteel gaat dit geheid mis en zijn de pomp en lamp toch aan tijdens zwemmen. En dan wil ik uiteraard geen gevaarlijke situatie creëren. Wat is jullie ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:36:
[Afbeelding]

De voordelen van het thuiswerken. Water is een heerlijke 21 graden. Wat doe jullie in je pauze?
Op dat moment stond mijn WP aan om het water van 21gr naar 30-32gr te krijgen >:).

In de avond zonder zon is het toch wel wat frisser ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Rene046 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:30:
pff groot toppic.

wou even een vraagje stellen, ik wil met een zuinig dompelpompje een solar matje gebruiken om het zwembadje beetje bij te verwarmen, maar zoek eigenlijk hiervoor een verloop voor op het matje 32mm buis naar een gardena koppeling, op wat is er mogelijk 1/2" of 3/4" of 1" buitendraad weet dat gardena zulke maten heeft.

wil niet de hele dag als ik weg ben de grote 500W pomp laten draaien.

Bericht kan weg, heb zoekfunctie gevonden met succes oplossing hierdoor.
ter info een lange slang bv 20m is minder effectief dan 10x 2m, puur omdat het na 3-4 meter al op temperatuur is en de overige 16m geen warmte toevoegt aan het water

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
mathias82 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Ik heb ondertussen ook een Blue Bay Speed Clean 4000 aangeschaft. Probleem is dat ik de slang die van het zwembad komt niet kan aansluiten op de inlaat. Op de inlaat van de pomp moet een voorfilter bevestigd worden, maar op dat voorfilter kan ik mijn slangen van 32mm niet aansluiten, lijkt dat het enkel 38mm ondersteunt. Heel vreemd, want alle andere aansluitingen ondersteunen wel 32mm.
Was dat bij jou ook het geval? Hoe heb je dat opgelost?

Plaatje:
[Afbeelding]
Hoe heb je dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-06 15:55
Wie zegt dat ik het heb opgelost? ;)

Ik heb een mailtje naar de invoerder gestuurd (ALPC) en zij hebben mij de juiste koppeling opgestuurd, waar je zowel 32 als 38mm kan op aansluiten. Je hebt dan wel geen voorfilter meer, maar bij mij zit er al een voorfilter op het zwembad, dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Gisteravond naar bios met mijn vrouw. Mijn 2 zoons 14 en 19 samen met 2 vrienden van mijn oudste zoon waren thuis en gingen "zwemmen". Thuisgekomen was het badje ca. 15cm lager. Ca. 800l water ontbrak. Dolle boel zal het geweest zijn.

De stang van t schepnet/stofzuiger was aardig toegetakeld zag ik vanochtend toen ik de bodem wou stofzuigen. Veel plekken die op stofvleken bleken geen stof maar beschadigingen van de chloorrubberverf op de bodem en 3 grote plekken onder t zwembadraam waar zelfs t stucwerk beschadigd is.

Blijkt dat ze hebben lopen stoeien met die stang los en t uieinde is scherp wat de oorzaak is van de beschadigingen. Mag blij zijn dat de ruit er niet uit is gegaan schat ik zo in.

Ik ben zo ontzettend kwaad en teleurgesteld. Weet even niet hoe ik moet beginnen met t herstel. Voor nu leeg ik m nog niet met dit weer. Tips zijn welkom voor t herstel van de chloorrubberverf.

Ik ga nu even afkoelen in mijn beachadigde bad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:10
Zuluman schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:37:
Gisteravond naar bios met mijn vrouw. Mijn 2 zoons 14 en 19 samen met 2 vrienden van mijn oudste zoon waren thuis en gingen "zwemmen". Thuisgekomen was het badje ca. 15cm lager. Ca. 800l water ontbrak. Dolle boel zal het geweest zijn.

De stang van t schepnet/stofzuiger was aardig toegetakeld zag ik vanochtend toen ik de bodem wou stofzuigen. Veel plekken die op stofvleken bleken geen stof maar beschadigingen van de chloorrubberverf op de bodem en 3 grote plekken onder t zwembadraam waar zelfs t stucwerk beschadigd is.

Blijkt dat ze hebben lopen stoeien met die stang los en t uieinde is scherp wat de oorzaak is van de beschadigingen. Mag blij zijn dat de ruit er niet uit is gegaan schat ik zo in.

Ik ben zo ontzettend kwaad en teleurgesteld. Weet even niet hoe ik moet beginnen met t herstel. Voor nu leeg ik m nog niet met dit weer. Tips zijn welkom voor t herstel van de chloorrubberverf.

Ik ga nu even afkoelen in mijn beachadigde bad.
Hoe jij moet beginnen met het herstel?
Wat dacht dat je dat die knapen dat mogen doen en betalen ;).
Leeghalen als het seizoen voorbij is ben ik bang en dan herstellen en weer eventueel vol laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:16:
[...]
Hoe jij moet beginnen met het herstel?
Wat dacht dat je dat die knapen dat mogen doen en betalen ;).
Misschien eens kijken wat je via de verzekering kunt spelen?
Dan hoef je het niet zelf te doen, word het voor je gedaan misschien :+

Maar je gevoel kan ik heel goed plaatsen. Hadden hier gisteren ook een paar over de vloer, of beter in het water. Van te voren heel duidelijk gewaarschuwd wat wel en niet kan....... verder geen waarschuwingen, maar gelijk een permanente ban...... Je moest eens horen hoe ze elkaar kalm houden in dat zwembad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Kan t wel hun laten doen maar ik wil t wel goed gedaan hebben. Ze betalen de verf in ieder geval en een kleine toeslag. Zal wven kijken wat de verzekering dekt.

Even iets anders. Ik heb een Aqua Plus 4 zwembadpomp 7m³. In t begin vondt ik m heerlijk stil maar de laatste paar weken wordt ie elke keer luider. Wie heeft deze pomp en heeft t zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 25-06 08:41
Na vanmiddag laatste keer te hebben gezwommen, het bad leeg laten lopen en deels schoongemaakt.
Al vroeg donker dus het kan morgen overdag allemaal even drogen dan inpakken en opruimen.

Nu zat ik te kijken voor volgend jaar. Heb wel interesse in een solarmat. Nu in de aanbieding. Zijn de matten van Intex wat of zijn er betere alternatieven?
Heb geen groot zwembad van 3,5m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Glaslijn schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:58:
[...]

Misschien eens kijken wat je via de verzekering kunt spelen?
Dan hoef je het niet zelf te doen, word het voor je gedaan misschien :+

Maar je gevoel kan ik heel goed plaatsen. Hadden hier gisteren ook een paar over de vloer, of beter in het water. Van te voren heel duidelijk gewaarschuwd wat wel en niet kan....... verder geen waarschuwingen, maar gelijk een permanente ban...... Je moest eens horen hoe ze elkaar kalm houden in dat zwembad O-)
Klopt vaak gast kinderen die compleet los gaan zelfs dingen doen die ze in een openbaar zwembad niet doen. Direct Ban voor de dag doen ze het daarna bij een volgende bezoek jammer dan komen ze er niet meer in. Materiaal is sneu maar als eentje z'n hoofd op zo'n betonnen rand of zon stalen buis parkeert is het ook klaar.

Al salto's voorbij zien komen die niet veel scheelden of het was een bezoekje huisartsenpost of erger.

[ Voor 5% gewijzigd door Skywalker27 op 11-09-2023 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Zo vandaag laatste dag zwembad denk ik, daarna weer tijd om hem op te gaan ruimen, temperaturen gaan omlaag en wil hem ook goed laten drogen voordat ie de "kast" in gaat. Toch blij met afgelopen week dat ie er nog stond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tito129 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:13:
Na vanmiddag laatste keer te hebben gezwommen, het bad leeg laten lopen en deels schoongemaakt.
Al vroeg donker dus het kan morgen overdag allemaal even drogen dan inpakken en opruimen.

Nu zat ik te kijken voor volgend jaar. Heb wel interesse in een solarmat. Nu in de aanbieding. Zijn de matten van Intex wat of zijn er betere alternatieven?
ik zou voor "semi permanent" gaan, iets wat je 1x aanschaft en laat liggen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:55:
Zo vandaag laatste dag zwembad denk ik, daarna weer tijd om hem op te gaan ruimen, temperaturen gaan omlaag en wil hem ook goed laten drogen voordat ie de "kast" in gaat. Toch blij met afgelopen week dat ie er nog stond :P
helemaal mee eens

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:00
Tito129 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:13:

Ik heb zelf een mat van 1x4m liggen, https://www.zwembadgigant...YGxCo27loVG0aApouEALw_wcB

Werkt perfect en als je deze op een goeie plaats hebt liggen (garage dak oid) kan je hem mooi laten liggen in de winter.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Laatst online: 25-06 08:41
f.welvering schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:52:
[...]

Ik heb zelf een mat van 1x4m liggen, https://www.zwembadgigant...YGxCo27loVG0aApouEALw_wcB

Werkt perfect en als je deze op een goeie plaats hebt liggen (garage dak oid) kan je hem mooi laten liggen in de winter.
Die had ik ook gezien. Maar 6m lang past niet op onze overkapping. Daarom was ik benieuwd naar die van Intex die is 1,20 x 1,20m https://www.toppy.nl/product/5538/intex-solar-mat.html

Hij is er ook van comfortpool alleen die is beetje duur in verhouding dan.
https://www.zwembadgigant...lar-collector-300-x-68-cm

[ Voor 10% gewijzigd door Tito129 op 11-09-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:00
Tito129 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:03:
[...]

Die had ik ook gezien. Maar 6m lang past niet op onze overkapping. Daarom was ik benieuwd naar die van Intex die is 1,20 x 1,20m https://www.toppy.nl/product/5538/intex-solar-mat.html

Ze zijn te vinden in allerlei maten.
Die van Intex heb ik ook gehad, maar zijn door de druk van mijn pomp gebarsten (5m3/u), deze zijn ook niet heel groot waardoor je er wel een aantal nodig bent.

Ik heb overigens ook een 3.5m3 bad.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tito129 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:03:
Deze gehad, alleen je moet wel rechtsonder in / linksboven uit voor beste rendement ;) ze zijn alleen niet te lijmen wanneer lek ... (ik had er moeite mee) ze werken wel .

zoiets als dit https://www.bol.com/nl/nl...telbaar/9300000113638190/ is dan ook nog wel een optie maar
- beste niet in serie .. maar parallel
- zorg ook dat de eerste in / laatste eruit ..

EPDM kan je op maat snijden, ook hier rechtsonder erin en linksboven eruit bij aansluiten, lekkages kan je makkelijker fixen

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 11-09-2023 17:36 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 146 ... 178 Laatste