Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:41
m0nk schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

Nu pas aangesloten, heb al mijn techniek in een keterbox zitten dus moest het eea omleggen. Heb jij je UV-C 24/7 draaien? Of heb je er een timer op staan?

Edit, volgens mij 24/7, uit een van je oudere postst over UV-C.
Klopt, draai 24/7. Dit ook ivm warmtepomp.

UVC-lamp vind het niet leuk als je deze in/uit schakelt, de vraag is alleen wat kostenbesparend is. 24/7 draaien of kortere levensduur van de UVC-lamp... Is toch bij elkaar 125W dat 24/7 loopt (pomp + UVC-lamp).
Toch 3 kWh per dag en dus ~90 kWh totaal stroom vebruik per maand. Dat is ruim 18,-- EUR op 20ct de kWh.

Denk dat als je niet 24/7 draait dat je dat zeker kan halveren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:52
Wat zijn die minuscuul kleine krioelende ‘wormpjes’ in mijn zwembad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77mT05JA9ksvz2tBdQO0hS7utio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45FsULdLzZ78moLwGFbAGb6L.jpg?f=fotoalbum_large

Middenin zie je er eentje. Ik ben alles even goed aan het schoonmaken na de vakantie, voor de komende warmere dagen. Kan dit kwaad? Ben er nu veel uit aan het halen, met een schepnetje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-05 23:23
Goofyduck384 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:23:
Wat zijn die minuscuul kleine krioelende ‘wormpjes’ in mijn zwembad?

[Afbeelding]

Middenin zie je er eentje. Ik ben alles even goed aan het schoonmaken na de vakantie, voor de komende warmere dagen. Kan dit kwaad? Ben er nu veel uit aan het halen, met een schepnetje
Muggenlarven :) eruit scheppen en je chloor weer op peil brengen, is het zo weg ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laundro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-05 17:56
The Executer schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:40:
@Laundro : bij zoiets moet ik terugdenken aan mijn aquarium waar je probeert een evenwicht na te streven in al je voedingsstoffen (macro, micro, licht, co2) om zo alles goed te laten groeien. Misschien dat je vanuit die hoek hulp kunt krijgen, ik heb die vragen wel voorbij zien komen op de forums voor aquaria.

Bij aquariums, héél kort door de bocht:
Bruinalg = hoog silicaat-gehalte, met als gevolg bruinalg op bodem, objecten, planten.
Te hoog fosfaat = blauwalgen
Te hoog nitraat = groene algen

Nu kan ik mij indenken dat silicaat misschien of niet voorkomt vanwege beton, of juist wel omdat het grootste bestanddeel van beton natuurlijk zand is. Daarnaast lees ik net dat er sealers zijn op basis van silicaten.

Als je het er over hebt dat je planten niet groeien is dat een teken van een tekort. Belangrijk voedingsstoffen voor waterplanten zijn fosfaat, nitraat en kalium,
ook wel de macro-elementen genoemd. Als jij alleen fosfaat hebt, hebben je planten mogelijk al het nitraat opgebruikt of het is afwezig vanwege gebrek aan nitrificerende bacteriën. Daarnaast is je pH van belang. Bij een hogere waarde (7,5 of meer) nemen je planten minder makkelijk voedingsstoffen op.

Heb je meetwaarden van je bad?
toon volledige bericht
@The Executer Ik heb net eens de waarden gemeten (zonnige dag, gemeten rond 14h00, met een strip, dus wat foutenmarge natuurlijk):
* Koper: 0.2 ppm (aan de lage kant dus)
* Alkaliniteit: tussen 0 en 40 ppm (veel te laag)
* Ph: 8.2 (dus aan de hoge kant).

Geeft dit meer een indicatie van waar het scheef kan zitten? Wat betreft je opmerking over silicaat: er stuift hier wel nogal wat zand rond (van de akkers rondom ons).
Gwaihir schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:19:
[...]

Fosfaten zijn voeding. Voldoende planten zouden dat overschot moeten wegwerken.

Staan die er wel, maar gebeurt dat toch niet, dan ligt dat zoals @Franciesco ook schrijft, meestal aan te zacht water. Planten houden van behoorlijk hard water (en algen juist niet zo).

Zo'n bindmiddel (blijven) gooien, lijkt me vooral goed verdienen voor de handelaar. Wellicht leuk tijdens de inhaalslag, maar geen echte / blijvende oplossing.

Met of zonder bindmiddel, lijkt het me als inhaalslag ook goed om de eenmaal afstervende algen en / of gebonden fosfaten (voor het grootste deel) uit de vijver te scheppen of zuigen.
@Gwaihir Wat zou dan wel een goeie manier zijn om de hardheid te verhogen? Aanvullen met leidingwater, of zijn er nog andere mogelijkheden? Het heeft hier wel nogal wat geregend in juli, dus dat kan zeker de oorzaak zijn van de lage waterhardheid.
Franciesco schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:23:
[...]

Heb je de belangrijkste waterwaardes al eens getest? Zeker als je veel last van alg in een (zwem)vijver hebt, zou ik minimaal de pH, KH, GH en in jouw geval ook de fosfaatwaarde testen.

Als bijvoorbeeld de KH en GH waardes te laag zijn doen de planten (waar onder de zuurstofplanten) het ook slecht waardoor de kans op alg (welke soort dan ook) duidelijk toeneemt.

Zelf heb ik ook een zwemvijver (ook in het buitengebied) en ben sinds vorig jaar veel actiever bezig met het water testen en bijsturen indien nodig. En dat was ook nodig bij mij: vooral veel zweefalg en groene kiezelalg (van die bolletjes). Langzamerhand heeft het effect: de waterplanten zien er beter uit dan eerder en voorzichtig lijkt het er op dat de waterwaardes ook wat stabieler blijven.
@Franciesco Hoe doe je dat bijsturen dan? Bestaat er een vaste manier van werken om de verschillende waarden weer in balans te krijgen?

[ Voor 36% gewijzigd door Laundro op 14-08-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35
Ik heb een electrisch oprolsysteem (opbouw) voor het lamellendek op mijn zwembad: Open Classic automatisch oprolsysteem. Dit heeft 2 jaar perfect gewerkt, maar plotseling heb ik problemen.

Met 2 schroefjes is precies in te stellen tot hoe ver deze open en dicht moet gaan. Nu is al 2 keer in een week tijd deze afstelling van slag. Het zwembad is nu dicht, maar als ik hem open probeer te maken, dan slaat de motor af alsof het zwembad al open is. Als ik de "eindstoppen" weer opnieuw moet gaan instellen.

Iemand enig idee hoe dit kan komen en hoe op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Laundro schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:35:
Wat zou dan wel een goeie manier zijn om de hardheid te verhogen? Aanvullen met leidingwater, of zijn er nog andere mogelijkheden? Het heeft hier wel nogal wat geregend in juli, dus dat kan zeker de oorzaak zijn van de lage waterhardheid.
Vijverkalk (= zeewierkalk) is een voordelige oplossing om de hardheid in het algemeen op te krikken (GH). Idealiter wil je die tussen 10° en 12° dH te hebben.

Ik las her en der dat tussen 8° en 12° de bedoeling is. Dus vanaf 8° komen je planten vast op gang. Maar draadalg lijkt pas vanaf 10° beduidend minder te floreren. (Kan goed de laatste alg zijn die het opgeeft.) Dus ik zou voor de 10° gaan.

Maar dan wellicht aanvankelijk maar tot zo'n 8° met zeewierkalk en daarna ook 'ns goed naar PH en KH kijken. Hoe je dat dan exact goed krijgt, daar zit @Franciesco beter in denk ik. (Ik laat het doen.) Maar je kunt ook met een potje water naar een vijverwinkel en dan krijg je gratis de waarden + wat te doen te horen. Kies je 'n winkel die zich ook met zwemvijvers bezig houdt, dan hebben ze de juiste bulkverpakkingen voor je.

Ik heb ook al 'ns een keer bij onze Intratuin laten checken, toen ik daar toch was. Toen die de kuubs hoorden raadden ze aan vooral niet hun schap kleinverpakkingen leeg te kopen :P. (Waar ze overigens totaal niet mee leken te zitten. Kennelijk onderdeel van de service / sfeer die je toch wel met 'n kar vol van iets bij de kassa doet komen ;).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 14:31
darklord007 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:47:
afgelopen jaar had ons zoutelectrolyse apparaat steeds meer moeite om voldoende chloor te produceren.
Had er al wat extra zout bij gedaan, maar zelfs op 100% bleef het maar net op peil.

Na onderzoek bleek dat de zoutcell versleten zou zijn (wist niet dat die op gingen :( )

Nouja, het seizoen zijn we door gekomen en de zoektocht naar een nieuw systeem begon.

Uiteindelijk gekozen voor da ecosalt van davey in combinatie met een lifeguard systeem.

Dit zou het chloor moeten regelen dmv een redox probe. Temp, ph (regeling) en zout moeten meten.
En dan zou het zichtbaar moeten zijn in een app (gelukkig niet meer zo vaak te technische ruimte in).

Met BF een goede deal kunnen slaan en gisteren de doos mogen ontvangen.
Volgend voorjaar dan maar alles ombouwen en kijken of het echt zo zorgeloos gaat worden als geadverteerd.

Nu is dit voor mij de eerste keer dat ik ga werken met redox en PH probes. Hebben jullie nog tips/do's/don'ts voor deze (dure/gevoelige) probes? Want ik wil er natuurlijk wel zo lang mogelijk mee doen.

Tevens moet ik dus op zoek naar zwavelzuur voor de ph regeling. Hebben jullie hier nog tips voor (waar het beste aanschaffen/gebruik?)

alvast bedankt!
toon volledige bericht
Hoe bevalt de davey ecosalt?

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 08:14

B2

wa' seggie?

Erg blij met ons opzetzwembad. Water hou ik ook mooi helder, alleen ontstaan er wat van deze groene (alg?) plekken op de rand. Ik kan ze makkelijk wegpoetsen en dan blijft het ook wel een paar dagen weg, maar waar komt het nou door? Het chloor gehalte lijkt (met nadruk lijkt, want teststrip) goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmrZIqGd-NrPbjOe_-GXquGrDBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nj3UzDJT3I8Inta8mBqGeoIN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 05-05 22:08
B2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:20:
Erg blij met ons opzetzwembad. Water hou ik ook mooi helder, alleen ontstaan er wat van deze groene (alg?) plekken op de rand. Ik kan ze makkelijk wegpoetsen en dan blijft het ook wel een paar dagen weg, maar waar komt het nou door? Het chloor gehalte lijkt (met nadruk lijkt, want teststrip) goed.
[Afbeelding]
Hoe zien je andere water waardes eruit? Ik vermoed dat je probleem in de pH waardes zit.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:09
Laundro schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

@Franciesco Hoe doe je dat bijsturen dan? Bestaat er een vaste manier van werken om de verschillende waarden weer in balans te krijgen?
Persoonlijk zou ik beginnen met een goede set te kopen om de belangrijkste waterwaardes te kunnen meten. Zelf heb ik er eentje van Colombo, maar er zijn uiteraard ook andere merken.

https://www.bol.com/nl/nl...9A3w.4_27.28.ProductTitle

Zoals gezegd zijn de pH, de KH en de GH de belangrijkste om te testen, aangevuld met in jouw geval de fosfaatwaarde.
Normaal gesproken wil je de pH ongeveer op 7,5 hebben. Maar iets hoger (8-8,5) is niet erg en sowieso zal de pH gedurende een zonnige dag wat oplopen. Zeker als de KH waarde laag is.
Probeer de KH op 6-8 te krijgen en de GH op 8-12.
De gewenste KH en GH waardes varieren wat als je verschillende bronnen raadpleegt, maar bovenstaande geeft een goede indicatie.

Als de KH en GH waardes op dit moment echt te laag zijn zou ik beide waardes met (biologische) KH+ en GH+ poeder proberen te verhogen. Er zijn diverse merken die dat soort spullen in het assortiment hebben, maar kies iig voor natuurlijke middelen. Dit zijn wel een beetje paardenmiddelen in die zin dat ze de waardes relatief snel kunnen verhogen. Bij echt lage waardes wil je dat ook het liefst omdat dat de planten een soort van boost geeft om erger te voorkomen.

Als die waardes op pijl zijn, dan doen de vijverplaten het ook beter en zouden zij de waardes ook redelijk in balans moeten houden. Afhankelijk van de vijver* en bv ook de regenval kan het zijn dat je altijd wat moet blijven bijsturen, maar het kan zijn dat het dan met "langzaamwerkende" korrels kan.

Het water verversen met leidingwater kan ook, maar daarvoor zal je (zeker als je vijver vol is) eerst water moeten verwijderen waarmee je ook allerlei leven weggooit. Heeft niet mijn voorkeur.

*ligging van de vijver (veel/weinig schaduw), soorten en hoeveelheid waterplanten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
B2 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:20:
[Afbeelding]
ph (eerst) dan chloor op niveau brengen. tussendoor gewoon rond je zwembad gaan met een bezem (niet hard drukken) en 2 tot 4x over de liner bezemen elk plekje .. eigenlijk ben je net op tijd / te laat ..

Dagelijks zeker bij 5 graden temp verschil binnen 24/48 uur extra waakzaam zijn dan grootste kans op dit.

ik gebruik het schepnet om een draai kolk te maken nadat ik chemicalien heb toegevoegd en gebezemt heb zodat alles "mixt" .. met de stofzuiger na minutje of 10/20 even alle bezinksel eruit halen ..

Als je de zwembad gangers verplicht het voetenbadje te gebruiken zal het ook wel wat verminderen.. als ze jong zijn kan je die bij je trap zetten :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gisteren een lek ontdekt in de naad van de liner Intex 450*200. Leeg laten lopen (helaas) en met Bison gelijmd. Ligt nu te drogen. Ik houd u op de hoogte of en hoe het werkt :-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:35
Iemand nog suggesties om einde seizoen de gebruikte slangen schoon te maken? Ben hem al aan het afbreken (ivm vakantie) maar precies de laatste paar dagen hadden we wat last van alg. Heb nogal wat meters slang in verband met de opstelling hier en ben dit keer even liever lui dan moe, plus wil niet gelijk begin volgend jaar eerst alg moeten bestrijden.

Hoop dat iemand nog een geniaal idee heeft.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Red Cell schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:09:
Iemand nog suggesties om einde seizoen de gebruikte slangen schoon te maken? Ben hem al aan het afbreken (ivm vakantie) maar precies de laatste paar dagen hadden we wat last van alg. Heb nogal wat meters slang in verband met de opstelling hier en ben dit keer even liever lui dan moe, plus wil niet gelijk begin volgend jaar eerst alg moeten bestrijden.

Hoop dat iemand nog een geniaal idee heeft.
Bij het zoeken naar de geschikte lijm kwam ik deze zelfmaak Gardena-zwembadslangkoppeling tegen van @Kingsolo

Kingsolo in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:35
Eusebius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Bij het zoeken naar de geschikte lijm kwam ik deze zelfmaak Gardena-zwembadslangkoppeling tegen van @Kingsolo

Kingsolo in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Ja zoiets heb ik ook geknutseld vorig jaar. Maar dan worden de wanden niet echt lekker schoon denk ik. Vooral omdat je minder water erin spuit dan de slang eigenlijk aan kan.
Ik zat nog te denken aan onderdompelen in een opbergbak met water en een overdosis chloor voordat ik het doorspoel maar geen idee of dat ook maar iets zal doen.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:52

Dennis1812

Amateur prutser

Hoge druk misschien? Of onderdompelen inderdaad. Met azijn of chloor. Zijn de algen in elk geval dood.

Of beginnen met wat meer chloor volgend jaar. Moet toch opwarmen en dan is t gewoon dood

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:42:
Hoge druk misschien? Of onderdompelen inderdaad. Met azijn of chloor. Zijn de algen in elk geval dood.

Of beginnen met wat meer chloor volgend jaar. Moet toch opwarmen en dan is t gewoon dood
Zou ik bij het opbergen voor azijn kiezen en volgend jaar chloor.

Maar eh .. jullie gaan nu al je zwembad opruimen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eusebius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Ik persoonlijk wel ja.
Vakantie is bijna voorbij.
In september enorm veel nachtdiensten en daarna droogt het buiten bijna niet meer. En mijn vrouw gaat het niet alleen doen.
Dus iets vroeger dit jaar.
Normaal ergens begin september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

vso schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:01:
[...]

ph (eerst) dan chloor op niveau brengen. tussendoor gewoon rond je zwembad gaan met een bezem (niet hard drukken) en 2 tot 4x over de liner bezemen elk plekje .. eigenlijk ben je net op tijd / te laat ..

Dagelijks zeker bij 5 graden temp verschil binnen 24/48 uur extra waakzaam zijn dan grootste kans op dit.

ik gebruik het schepnet om een draai kolk te maken nadat ik chemicalien heb toegevoegd en gebezemt heb zodat alles "mixt" .. met de stofzuiger na minutje of 10/20 even alle bezinksel eruit halen ..

Als je de zwembad gangers verplicht het voetenbadje te gebruiken zal het ook wel wat verminderen.. als ze jong zijn kan je die bij je trap zetten :)
Dank je, daar heb ik wat aan. Dus eigenlijk zeg je, ph plus toevoegen (want dat is laag zegt de teststrip) en chloor blijven toevoegen. Chloorshock niet nodig? Het water aan zich is wel mooi helder, maar waarschijnlijk door het lage PH neemt het water niet genoeg chloor op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
B2 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Dank je, daar heb ik wat aan. Dus eigenlijk zeg je, ph plus toevoegen (want dat is laag zegt de teststrip) en chloor blijven toevoegen. Chloorshock niet nodig? Het water aan zich is wel mooi helder, maar waarschijnlijk door het lage PH neemt het water niet genoeg chloor op?
eerst ph op orde na een je schoonmaakronde en borstelen (water moet goed gemixt zijn en rondgepompt voordat je eigenlijk op chloor gaat focussen

Chloor is minder effectief als de PH niet op de juiste waarde is .. + alg/insecten vinden dan het water ook wel prettiger

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Eusebius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

eind september/oktober pas ..

hangt een beetje van het weer af als er nu nog kans is om er in te zwemmen dan is dat nog wel fijn.. maar de zonne sterkte neemt wel af .. september is het wellicht niet sterk genoeg meer.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47
Hier staat hij nog wel minimaal een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

vso schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:24:
[...]

eerst ph op orde na een je schoonmaakronde en borstelen (water moet goed gemixt zijn en rondgepompt voordat je eigenlijk op chloor gaat focussen

Chloor is minder effectief als de PH niet op de juiste waarde is .. + alg/insecten vinden dan het water ook wel prettiger
PH plus is inmiddels besteld en de liner is goed schoon te maken met zo'n Blokker dweil aan een stok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
B2 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

PH plus is inmiddels besteld en de liner is goed schoon te maken met zo'n Blokker dweil aan een stok :)
gezien je besteld hebt.

Je kan ook silversoda pakken als het te lang duurt .. ik heb voor mijn zwembad (4,5L) eerst in een schone emmer zwembad water gepakt . dan een paar handen vol soda in de emmer .. mixen en dan verdelen over het zwembad .. max 2 x herhalen (ik doe max een halve zak) ..

let op, ik adviseer niet 100% soda te gebruiken .. voor kleine aanpassingen is het "ok" maar ph plus voor zwembaden is toch echt wel beter ..

het zelfde als dikke bleek / chloor uit de supermarkt het bevat vaak een andere concentratie (lager) dan spullen specifiek voor zwembad + mixen van chemicalien is ook niet super handig.. (zie start post)

https://www.top-zwembadsh...uiting-26-2-mm-incl-steel gooi de stofzuiger weg en pak deze https://www.top-zwembadsh...zwembad-zuiger-oplaadbaar

het schepnetje btw is wat "steviger" dan goedkopere platte netjes die verbuigen minder snel een handborstel als de zwemmers een ijsje willen verdienen als het water nog lekker genoeg is om erin te duiken...

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 14:54
Runur schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:44:
Vandaag is het gat gegraven. Aankomende week word de betonvloer gestort. Kunnen we dan beginnen met opbouwen. Hoe zouden jullie de trap en plage maken? De wanden maak ik van sandwichpanelen. Zat zelf te denken om de trap en plage van beton blokken te maken. Ter info er word folie ingelast.

[Afbeelding]
Even terugkomend op deze post.
Hier een plaatje van het eindresultaat. Op een paar kleine dingen na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHbFa-PA1ElsbqwNAdJFNGCY2Mc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96jz1oWN10tKIVuj4SWdyMdq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9gyxqt-xkRn02tXGRxTIDKY8t0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4z9y6EvcH2qJbQdASldEW6nr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Runur ik moet alleen eerlijk zijn dat die tegelrand misschien wat strakker had gekund ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-05 14:54
GeeMoney schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:18:
@Runur ik moet alleen eerlijk zijn dat die tegelrand misschien wat strakker had gekund ?
Dat klopt, die moet ik nog plakken. Daarover gesproken wat voor tegel lijm en voegen adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 15:59
Ik heb een opzetzwembad van 8m³ met een zandfilterpomp en glasparels erin. Ik lees hier en daar dat het heel lang mee gaat. Verversen jullie het elk zomerseizoen of laten jullie dit "jaren" erin zitten? Ik heb het gevoel na een jaar te hebben gedraaid dat het water na het backwashen en rinsen nog wel cloudy is. Alhoewel het bad er wel goed uit ziet lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Langer backwashen tot helder.

Ik gebruik filter bollen. Die gooi ik af en toe in de wasmachine en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 15:59
Dennis1812 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:26:
Langer backwashen tot helder.

Ik gebruik filter bollen. Die gooi ik af en toe in de wasmachine en klaar.
Thx. Was wel al 5 minuten aan het backwashen lol. Ben wel benieuwd hoe die filterbollen werken. Misschien volgend zomerseizoen maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

plank schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:46:
[...]

Thx. Was wel al 5 minuten aan het backwashen lol. Ben wel benieuwd hoe die filterbollen werken. Misschien volgend zomerseizoen maar eens proberen.
https://www.toppy.nl/prod...xM5EfCQfFDbMaAqQXEALw_wcB

Staat op toppy ook hoeveel gram bollen t.o.v glas of zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:31
Mijn zwembad had flinke alg. Deze er mooi onder gekregen met enkele chloorshocks en de PH wat te verhogen. In de vakantie tijdens afwezigheid toch ergens regenwater bijgekomen.

Nu heb ik een bleek residu onderin het bad liggen. Met vlokkenmiddel wordt dit niet verder gebonden. Als ik nu het opzuig gaat het weer net zo hard door het filter het zwembad terug in. Filter is met glas gevuld en als ik het backwash komt daarna nog steeds de zooi terug het bad in gespoten.

Ik ben van plan het op te zuigen en via de backwash eruit te zuigen en weg te spoelen en het zwembad bij te vullen. Misschien hebben jullie nog andere tips of ervaringen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 10:03
Niek_ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Hoe bevalt de davey ecosalt?
Om heel eerlijk te zijn ben ik er nog niet zo enthausiast over.

na installatie kreeg is steeds foutmeldingen dat de waterchemie niet ok zou zijn.
Uiteindelijk een klacht gemeld en contact gekregen met een franse engineer van Davey. Daar super door geholpen en uiteindelijk kwamen we na een videocall tot de volgende conclusie:
Cell was niet compatible met de unit --> uiteindelijk bleek de cell niet goed in elkaar te zitten waardoor de platen niet paralel zaten.
Lang verhaal kort --> unit en cell door hun vervangen en sindsdien geen foutmelding meer.

Daarna moeite de ORP regeling goed te krijgen, ineens nog maar 115mV, daarna weer hoog en dan weer laag en daar bleef ie....
Hebben ze onder garantie (uitzondering) de probe vervangen.

Nu lijkt ie redelijk goed te draaien op 540mV en PH van 7.3.

Maar dan loop je toch weer tegen van die onverklaarbare zaken aan --> heb nu al 2x gehad dat ineens alle probes uitstaan. Moet in ze een voor een weer aanzetten.

De zout en temp probe moet je gewoon de waarde instellen wat ie zou moeten zijn (dus geen offset/gain correctie) en zijn dus redelijk onsecuur.

Ik erger me ook kapot aan het feit dat die 'smart' apparatuur allemaal via de servers van hun moeten werken.
Hierdoor ben ik afhankelijk van hun servers en werkt het traag.

LED backlight blijft de hele tijd aan (beetje slordig en onnodig)

Lach niet, maar ik heb nu dus een slimme stroommeter aan de chlorinator hangen om te kijken wat dat ding nu precies doet, want de ORP/PH rapportage via de app is maar 1 waarde per dag.

Al met al is het allemaal kwalitatief en degelijk spul, en ook de support is top.
Maar er is echt nog wel ruimte voor verbetering.

Tevens moet ik zelf natuurlijk ook ervaring en gevoel opbouwen want het zijn redelijk complexe systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
wowly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:57:
Mijn zwembad had flinke alg. Deze er mooi onder gekregen met enkele chloorshocks en de PH wat te verhogen. In de vakantie tijdens afwezigheid toch ergens regenwater bijgekomen.

Nu heb ik een bleek residu onderin het bad liggen. Met vlokkenmiddel wordt dit niet verder gebonden. Als ik nu het opzuig gaat het weer net zo hard door het filter het zwembad terug in. Filter is met glas gevuld en als ik het backwash komt daarna nog steeds de zooi terug het bad in gespoten.

Ik ben van plan het op te zuigen en via de backwash eruit te zuigen en weg te spoelen en het zwembad bij te vullen. Misschien hebben jullie nog andere tips of ervaringen?
je zandfilter (glas,zand,watten) is niet super fijn spul bestendig anders zou je filter snel vollopen

Een fijner netje in je stofzuiger .. neem aan dat je wel een "gesloten" stofzuiger hebt en niet zo'n waardeloos ding wat op de waterkraan/tuinslang aangesloten zit. bv een sok of watten erin kan ook wel wat effect hebben

als het veel geregend heeft en je bad stroomt over (bij opzet baden) kan je ook even backwashen .. of je kids tijdens het zwemmen het eruit laten lopen of je verliest het aan een backwash ;) niet dat het helpt met je vuil issue maar kan geen kwaad ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Sinds vanochtend maakt de intex 6m3 zandfilterpomp ineens het volgende geluid.
Heb de voorfilter en het filtervat schoongemaakt zonder resultaat. Ook is losgemaakt om te kijken of het geluid zonder weerstand weg is maar ook dan blijft het aanwezig. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, of is hij gewoon kapot aan het gaan? De straal water die eruit komt lijkt normaal.

YouTube: intex 6m zandfilterpomp vreemd geluid

Modelnummer: 26646FR
Amazon link: https://amzn.eu/d/eu3skYl

Garantie is helaas net verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Ik ben op zoek naar een warmtepomp die af en toe kan bijverwarmen op bewolkte dagen.

Wij hebben een Intex frame 400x200x100 (6000 liter) die ik nu verwarm met EPDM matten op de schuur. Op warme en vooral niet bewolkte dagen werkt dit fantastisch. Maar de laatste tijd is het best vaak bewolkt en dan merk je dat de temperatuur net niet aangenaam is. Het zou fijn zijn om op dat soort dagen wat extra warmte te kunnen toevoegen.
Het hoeft dus geen superdeluxe WP te zijn die elke dag uren staat te werken, maar eentje die af en toe 2 a 3 graden kan bijverwarmen.

Na wat zoeken op dit forum (oa) zouden deze in aanmerking komen:

- Hot splash HS 35 (3,35kw)
- W’eau Mini Inverter Plus 3 kW

Heeft iemand nog tips? Zijn deze idd goed genoeg of zouden jullie een andere adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
BeeJee78 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:16:
Ik ben op zoek naar een warmtepomp die af en toe kan bijverwarmen op bewolkte dagen.

Wij hebben een Intex frame 400x200x100 (6000 liter) die ik nu verwarm met EPDM matten op de schuur. Op warme en vooral niet bewolkte dagen werkt dit fantastisch. Maar de laatste tijd is het best vaak bewolkt en dan merk je dat de temperatuur net niet aangenaam is. Het zou fijn zijn om op dat soort dagen wat extra warmte te kunnen toevoegen.
Het hoeft dus geen superdeluxe WP te zijn die elke dag uren staat te werken, maar eentje die af en toe 2 a 3 graden kan bijverwarmen.

Na wat zoeken op dit forum (oa) zouden deze in aanmerking komen:

- Hot splash HS 35 (3,35kw)
- W’eau Mini Inverter Plus 3 kW

Heeft iemand nog tips? Zijn deze idd goed genoeg of zouden jullie een andere adviseren?
Heb sinds kort de aquaforte mini 3,3kW op onze 300x200x70 zwembad:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Bevalt erg goed, maakt het zwembad in aardig tempo warm, zodra temperatuur bereikt, slaat ie gewoon af. Vanmorgen was het water nog 25graden, rond 9 uur aangezet en daarnet was ie alweer op 30 graden.
Bij mij was ie nog 299,- nu voor 249! bij Toppie, ik vind dat echt een no-brainer voor jouw casus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 21-08-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:24
@TMCThomas Klinkt een beetje als lucht. Heb je hem al eens ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
amauer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:34:
@TMCThomas Klinkt een beetje als lucht. Heb je hem al eens ontlucht?
Dat dacht ik ook maar na meerdere keren ontluchten helaas geen verbetering. Heb de zijkant er nu afgehaald om te kijken of daar iets zat maar ook daar niks te vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcZd153zqKqLgu03d9XkDtXvPi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qL4dxTAW3JJFbp4YZV0R77Sp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Martinusz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Heb sinds kort de aquaforte mini 3,3kW op onze 300x200x70 zwembad:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Bevalt erg goed, maakt het zwembad in aardig tempo warm, zodra temperatuur bereikt, slaat ie gewoon af. Vanmorgen was het water nog 25graden, rond 9 uur aangezet en daarnet was ie alweer op 30 graden.
Bij mij was ie nog 299,- nu voor 249! bij Toppie, ik vind dat echt een no-brainer voor jouw casus :)
Hmm interessant, dank voor de tip!
En hoe is het geluidsniveau? Die 2 die ik noemde schijnen best wat herrie te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
BeeJee78 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

En hoe is het geluidsniveau? Die 2 die ik noemde schijnen best wat herrie te maken.
Die is op papier beter dan die andere 2, het is een constant geluid van een waaier zeg maar. Ik hoor mijn waterpomp meer :p
Heb wel filmpje ergens, eens kijken of ik die kan delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Aangezien ik niet verwacht dat ik het probleem opgelost krijg en ik vanaf woensdag op vakantie ga ben ik alvast aan het kijken naar een andere pomp. Ik zou het liefst een vergelijkbare doorstroming hebben als die ik nu heb. Ik zit nu bijvoorbeeld naar de Speck Badu Magic II/6 te kijken. In principe ook een 6m3 pomp maar vraag me af of deze niet wat te krachtig is als ik zie dat hij 9m3 doet met lichte weerstand. Iemand die weet hoe dat in vergelijking is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
BeeJee78 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Filmpje opgezocht, maar het geluid is in zo'n filmpje zo anders als in het echt, weet niet of het nut heeft om te delen :) zoals ik zei is het geluid enkel een ventilator die je hoort, geen brom of gepiep of gefluit. Met een simpel db meterappje op telefoon meet hij ergens tussen de 40-50db op een meter afstand. Komt dus wel overeen met de specs zoals op de site van Toppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Martinusz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Filmpje opgezocht, maar het geluid is in zo'n filmpje zo anders als in het echt, weet niet of het nut heeft om te delen :) zoals ik zei is het geluid enkel een ventilator die je hoort, geen brom of gepiep of gefluit. Met een simpel db meterappje op telefoon meet hij ergens tussen de 40-50db op een meter afstand. Komt dus wel overeen met de specs zoals op de site van Toppie.
Dat klinkt acceptabel, ben 'm al bijna aan het bestellen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
BeeJee78 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Dat klinkt acceptabel, ben 'm al bijna aan het bestellen :-)
Toch maar ff geupload, maar zoals gezegd, lastig hoor geluid op film versus echt.

https://streamable.com/4bv4xs

Toestemming nodig voor bekijken van Streamable

Op deze plek staat ingesloten content die van Streamable afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat Streamable persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op Streamable
IMG_2923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

TheBIgW schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:44:
Soms als ik de warmtepomp aanzet, blijft hij ondanks instellingen en modes op standby staan. Hij slaat niet aan. Als ik stekker eruit haal en na minuut erin doe, werkt alles weer zoals hoe het moet
In overweging om een Poolex Q-line 5 kW te kopen, vraag ik mij af wat je bedoelde met soms.

Hoe vaak komt het voor dat de warmtepomp niet wil starten?

Wat heb je gedaan om het op te lossen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb vorige week de AquaForte full inverter 9,5 KW besteld bij Rhodos.

Belangrijke criteria voor mij was onder andere het geluid, ik wilde absoluut geen propellor vliegtuig in me tuin 😀

Heb de pomp nu een week draaien en hij bevalt erg goed!
Hij warmt het zwembad razendsnel op en je hoort hem alleen heel zachtjes als je er echt op let.

Ik heb hem nu op een bad van 4000 L zitten, maar volgend jaar ga ik weer terug naar 11.000L en ik verwacht dat deze hier ook geen moeite mee krijgt.

Ook het instellen via WiFi gaat goed en werkt erg simpel !

Maw ik ben blij met mijn aankoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsE6bPsIL6rhnMxW0Ume9wti4jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKh0I3HW8CJ13TYiMKFsc3sg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-04 18:44
Hebben jullie ervaring om het zwembad de winter te laten staan?
Ik lees wel verhalen over winter vloeistof wat je in het water kan doen zodat deze schoon blijft.

Scheelt een hoop werk :-) maarja als je daarna alleen maar puin aan t ruimen bent zie ik het voordeel niet haha.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:56
Tamegotchi schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:36:
Hebben jullie ervaring om het zwembad de winter te laten staan?
Ik lees wel verhalen over winter vloeistof wat je in het water kan doen zodat deze schoon blijft.

Scheelt een hoop werk :-) maarja als je daarna alleen maar puin aan t ruimen bent zie ik het voordeel niet haha.
Hier een Intex zoutwaterbad opzetzwembad vorig jaar laten staan (formaat 732x368). Actief overwinterd met het ZWS, pomp en zandfilter niet afgekoppeld. Met frequentieregelaar de pomp op 1200 toeren rustig laten draaien in december. Dat was duidelijk te rustig, want alles was uiteindelijk toch bevroren 8)7. Gelukkig had ik de warmtepomp wel afgekoppeld en is uiteindelijk niks stuk gevroren.

Dit jaar ga ik als het echt gaat vriezen in elk geval wel het ZWS en zandfilter afkoppelen, en het toerental van de frequentieregelaar wat hoger zetten.

Enige wat ik in het voorjaar heb gedaan is goed poetsen en pompen pompen pompen, en 2 of 3 keer een backwash gedaan. Na een paar dagen was het water weer helder. Geen wintervloeistof, geen drijvers, wel heeft mijn rechthoekige zwembad door zijn vorm de ruimte om uit te zetten naar de zijkant. Als je een rond bad hebt, zou ik wel zorgen dat het waterniveau wat lager is.

Voordeel vind ik dat je liner niet heeft te lijden onder het afbreken en opbouwen. Het scheelt mij ook 100 kilo zout. Hoe groot is je bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Jazsie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Klopt, draai 24/7. Dit ook ivm warmtepomp.

UVC-lamp vind het niet leuk als je deze in/uit schakelt, de vraag is alleen wat kostenbesparend is. 24/7 draaien of kortere levensduur van de UVC-lamp... Is toch bij elkaar 125W dat 24/7 loopt (pomp + UVC-lamp).
Toch 3 kWh per dag en dus ~90 kWh totaal stroom vebruik per maand. Dat is ruim 18,-- EUR op 20ct de kWh.

Denk dat als je niet 24/7 draait dat je dat zeker kan halveren.
Ruim een week verder, UV-C heeft 24/7 aan gestaan. Mijn water is nog nooit zo helder geweest. Zout systeem loopt maar een uurtje per dag nu ook.. Had ik eerder moeten doen.. :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-04 18:44
jeeedeee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Hier een Intex zoutwaterbad opzetzwembad vorig jaar laten staan (formaat 732x368). Actief overwinterd met het ZWS, pomp en zandfilter niet afgekoppeld. Met frequentieregelaar de pomp op 1200 toeren rustig laten draaien in december. Dat was duidelijk te rustig, want alles was uiteindelijk toch bevroren 8)7. Gelukkig had ik de warmtepomp wel afgekoppeld en is uiteindelijk niks stuk gevroren.

Dit jaar ga ik als het echt gaat vriezen in elk geval wel het ZWS en zandfilter afkoppelen, en het toerental van de frequentieregelaar wat hoger zetten.

Enige wat ik in het voorjaar heb gedaan is goed poetsen en pompen pompen pompen, en 2 of 3 keer een backwash gedaan. Na een paar dagen was het water weer helder. Geen wintervloeistof, geen drijvers, wel heeft mijn rechthoekige zwembad door zijn vorm de ruimte om uit te zetten naar de zijkant. Als je een rond bad hebt, zou ik wel zorgen dat het waterniveau wat lager is.

Voordeel vind ik dat je liner niet heeft te lijden onder het afbreken en opbouwen. Het scheelt mij ook 100 kilo zout. Hoe groot is je bad?
Ik heb een Bestway : 412 x 201 x 122 cm.
De zijwanden bewegen mee, dus dat zal geen problemen opleveren. Ik laat de pomp sowieso de hele dag en nacht draaien. Heb bijna geen onderhoud aan het bad, alleen het chloor lvl op pijl houden.

Om van de winter mijn cloor op pijl houden vind ik wel een dure aangelegenheid worden.

Wat ik van plan ben denk ik is de warmte pomp en zandfilter naar binnen te halen. Zwembad een beetje leeg halen, tot onderkant water inlaat. Zo dan het regen water, mocht dat erin komen (wil hem met zuil proberen af te sluiten) er uit kan lopen.

Vervolgens 2 x in de winter dat winter slpul er in te gooien en kijken hoe hij er het voorjaar uitkomt :P

Maar jij heb er wel vertrouwen in dat de liner tegen de vorst kan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03-05 11:30
Tamegotchi schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Ik heb een Bestway : 412 x 201 x 122 cm.
De zijwanden bewegen mee, dus dat zal geen problemen opleveren. Ik laat de pomp sowieso de hele dag en nacht draaien. Heb bijna geen onderhoud aan het bad, alleen het chloor lvl op pijl houden.

Om van de winter mijn cloor op pijl houden vind ik wel een dure aangelegenheid worden.

Wat ik van plan ben denk ik is de warmte pomp en zandfilter naar binnen te halen. Zwembad een beetje leeg halen, tot onderkant water inlaat. Zo dan het regen water, mocht dat erin komen (wil hem met zuil proberen af te sluiten) er uit kan lopen.

Vervolgens 2 x in de winter dat winter slpul er in te gooien en kijken hoe hij er het voorjaar uitkomt :P

toon volledige bericht
Ik doe al een paar jaar in september het water eruit, maak de poten los laat het zwembad dus gewoon naar d de grond zakken. Dan een stevig zeil erover.
De zfp staat al in de schuur. Moet alleen nog de wp naar binnen.
Met afbreken en naar de schuur verplaatsen en vice versa, is toch belastend voor het zwembad
(Intex 274x549)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:56
Mijn ervaring met opruimen is dat je juist daardoor gaatjes krijgt die lastig te vinden zijn. Met dit soort formaten is laten staan beter, al wordt dit inderdaad niet door de fabrikant geadviseerd, maar er zijn wel meer tweakers die het doen. Zelf heb ik mijn bad pas 1 winter overwinterd, dus geen ervaring op de lange termijn. De optie van @Arjantje72 ook een mooie optie, zeker voor een Chloor bad waarbij je geen zout hoeft toe te voegen.

Waarom zou je in de winter altijd blijven pompen? Ik schakel mijn frequentieregelaar met een vorstbeveiliging pas aan als het gaat vriezen. Zie https://www.mister-piscin...-dhg-2-3662723000780.html

Warmtepomp laat ik leeg lopen en buiten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
opruimen versus laten staan is een hele andere discussie die ik denk je zelf moet weten.

Stromend water bevriest niet, wat @jeeedeee zegt is een te lage doorstroming is uitdagend, in de startpost tips &Tricks zei @Koffie die heeft een vast zwembad
Winter klaar maken kan volgens de handleiding of een drijvende plastic container deels gevuld met zand (kruiend ijs) en bv blijven pompen bij koud weer (bewegend water bevriest lastiger) teminste als de winter koud genoeg word.
ook een handige tip (door @Koffie )
Heb je teveel water door regen kan je altijd een backwash doen om overtollig water te lozen
Je kan er troep zoals "winterklaar meuk" in gooien of gewoon in aanloop van het nieuwe zwemseizoen gewoon ph/chloor op peil brengen gaat de troep erin ook kapot beetje bezemen & blaadjes scheppen.

Tot zover de "gedachtes" ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
Beste allemaal ik het nog een paar vrij specifieke vragen die wellicht iemand hier kan beantwoorden:

-Is er hier heel toevallig iemand die van een intex 6m3 zandfilterpomp naar een Speck Badu pomp is gegaan, zo ja wel model is dit precies en hoe is je ervaring? Als iemand van een intex 6m3 naar een ander merk pomp dan de speck badu is gegaan ben ik ook benieuwd naar de ervaring.

-Zijn er hier mensen die enkel de pomp hebben vervangen bij hun intex filterset en dus nog wel gebruik maken van het filtervat. Zo ja hoe bevalt dit?

-Kan je überhaupt het intex filtervat hergebruiken? Een van van webshops waarbij ik navraag heb gedaan vertelde mij namelijk dat dit absoluut niet mogelijk is. Ik begreep echter niet helemaal waarom, zolang de druk oke is moet het verder niet zoveel uitmaken toch, of zit ik hier fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
TMCThomas schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:09:
-Kan je überhaupt het intex filtervat hergebruiken? Een van van webshops waarbij ik navraag heb gedaan vertelde mij namelijk dat dit absoluut niet mogelijk is. Ik begreep echter niet helemaal waarom, zolang de druk oke is moet het verder niet zoveel uitmaken toch, of zit ik hier fout?
ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Liever lui dan moe vraag. Ik heb een temp. Sensor gekocht voor mijn hayward aquarite ls. Kan/mag ik hier, op de electrolyse modulr, de temp sensor op aansluiten?

En wat is de beste plek? Voor de wp of na?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx6KjsupLsZZ5aiNSsVS6ZkB9yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnxoGs4GZc2cw4QJHnL0duyA.jpg?f=fotoalbum_large1

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zuluman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:48:
Liever lui dan moe vraag. Ik heb een temp. Sensor gekocht voor mijn hayward aquarite ls. Kan/mag ik hier, op de electrolyse modulr, de temp sensor op aansluiten?

En wat is de beste plek? Voor de wp of na?

[Afbeelding]1
Dat is de plaats waar je normaliter de perialisatiepomp uitvoer op aansluit met een ventiel.
Je zit daar misschien wel heel dicht op de titanium platen van je cell. Ik zou hem daar niet plaatsen.
Makkelijkste is om een aanboorzadel te gebruiken.

Als je de pool controller gaat/kunt gebruiken voor de aansturing van de warmtepomp, dan zou ik de sensor voor je warmtepomp plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Dat is de plaats waar je normaliter de perialisatiepomp uitvoer op aansluit met een ventiel.
Je zit daar misschien wel heel dicht op de titanium platen van je cell. Ik zou hem daar niet plaatsen.
Makkelijkste is om een aanboorzadel te gebruiken.

Als je de pool controller gaat/kunt gebruiken voor de aansturing van de warmtepomp, dan zou ik de sensor voor je warmtepomp plaatsen.
Dat vermoedde ik al dat ik te dicht bij de platen zou zitten. Ik heb nog wel genoeg van die speciale stukken met een aansluiting maar een boorzadel is wat simpeler in bestaand te maken.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4LvPfsCNp-2XvtZpaYa7A8ci2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1nrP2Iffs0OeXfKeL1qMqknM.png?f=user_large

Draai sinds vanmiddag helemaal automatisch, heb de sturing van de pomp ook overgezet naar de pool controller. Tevens nieuw watertemperatuur record te pakken met het lamellendek B-)
Ga gelijk maar even kijken wat er in de koelkast koud ligt en maar even lekker dobberen in het water :+

Terug van drie weken vakantie, alles heeft zich perfect gehouden qua sturing.
Vond wel spannend, vertrouwen begint langzaam te groeien in het systeem.
Sinds ik gebruik maak van die netjes in de skimmers om het klein vuil af te vangen draai het redelijk stabiel en heb ik geen last meer van klein vuil wat in de vrije chloor meet unit de boel kan verzieken.

Wel heb ik wat last van fijn zand bij de probes wat neerslaat onder in de meetkamer. En dat is de tweede meetkamer, maar ja wat wil je met een flow van ruim 10m3 8)7
Verder eigenlijk te spreken over de hele setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glaslijn schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:52:
[Afbeelding]

Draai sinds vanmiddag helemaal automatisch, heb de sturing van de pomp ook overgezet naar de pool controller. Tevens nieuw watertemperatuur record te pakken met het lamellendek B-)
Ga gelijk maar even kijken wat er in de koelkast koud ligt en maar even lekker dobberen in het water :+

Terug van drie weken vakantie, alles heeft zich perfect gehouden qua sturing.
Vond wel spannend, vertrouwen begint langzaam te groeien in het systeem.
Sinds ik gebruik maak van die netjes in de skimmers om het klein vuil af te vangen draai het redelijk stabiel en heb ik geen last meer van klein vuil wat in de vrije chloor meet unit de boel kan verzieken.

Wel heb ik wat last van fijn zand bij de probes wat neerslaat onder in de meetkamer. En dat is de tweede meetkamer, maar ja wat wil je met een flow van ruim 10m3 8)7
Verder eigenlijk te spreken over de hele setup.
ik zie dat jij vrije choormeting hebt. Welke module heb je? Wat ik heb kunnen vinden is allemaal zeer prijzig.

Ik snap nog niet geheel de relatie tussen de Rx waarde en CL waarde. Nu heb ik iets teveel zout in mijn Low Salt systeem. 2 g/l ipv 1,5 g/l En ik heb ik heb mijn pH of 7,3 ingesteld. Toen ik de eerste meting deed met de poollab kwam ik op een fCL van 6,48 en tCl van 7,89. Daar schrok ik van want ik was in de veronderstelling dat het wel goed zat aan de hand van de gemeten Redox waarde die op 650 staat. Nu zat de cover een paar dagen op en had ik de cover functie ingeschakeld en productie op 75% gezet. Inmiddels zet ik op 25%. Een dagje in de zon en de waardes zitten weer onder de 3.

Snap niet hoe de Poollab op zulke hoe waardes uitkomt terwijl de redox meting op 650 stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Ik heb een Sugar Valley installatie, specifiek de Aquascenic HD2 pool controller. En eigenlijk zo goed als alles wat onder deze vlag verkocht word.
Hier nog fotootje van tijdens het opbouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyw0t9Mb_-bfzucRju0J1bi7Qf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsPEZ3IwN9FoL35IyAuCSp88.png?f=fotoalbum_large
Beetje midden bovenin zit de vrij chloor meet unit, rechts van de meetkamers voor Ph en Rx, boven de ionisatie elektroden zilver/koper met de rode en blauwe doppen.

Naast de vrije chloor meting, kan ik eventueel ook op redox sturen, echter is sturen op chloor veel nauwkeuriger. Zoals ik eerder al aan gaf, het is heel storingsgevoelig voor vuil deeltjes, zonder netjes in de skimmers kun je naar mijn idee dit systeem niet betrouwbaar draaien. Reinigen is wat dat betreft ook een ritueel geworden, ik gebruik een aquarium schepnetje om het grove vuil uit de skimmers te scheppen alvorens ik over ga tot het vervangen van de netjes uit de skimmer mand. Sinds het lammelendek erop ligt, ergens tussen de 2 en 3 weken zit ik nu qua interval. Dit scheelt echt mega in vervuiling van het water.

Momenteel heb ik het min of meer op gevoel ingesteld, dit omdat ik net als jij ook al ervaren hebt, gekke meetwaarden krijg met de poollab 2.0. Ik ben er van overtuigt dat ik hier iets niet helemaal doe zoals zou moeten. Het water is hier kristal helder, je kijkt zo door tot op de bodem. Water in een glas is net zo helder als het uit de kraan komt in een glas. Ik zou het zo kunnen drinken, zo helder en fris ziet het er uit. Maar ja, toch 1,2 g/l zout dus niet lekker. Mijn reuk is niet al te best, dus mijn vrouw geeft aan dat we net een beetje chloor ruiken als je in het water ligt. Gezien de helderheid van het water, denk ik dan ook dat alle in orde is.
Het vuil op de bodem is momenteel een irriterende storende factor welke afbreuk doet aan het plezier van het hebben van een zwembad. Enige wat ik weet is dat ik een Dolphin schoonmaakrobot wil, echter welk model :| Deze moet in ieder geval heel fijn vuil (zand/stof) kunnen pakken. Als iemand hier ervaring mee heeft of tips heeft, dan hou ik me van harte aanbevolen.

Ph staat ingesteld op 7,4, echter schommelt dit tussen de 7,2 en de 7,4 afhankelijk van de watertemperatuur. Met lamellendek dicht blijft CL mooi op peil en heb ik echt weinig draaiuren op de cell per dag, lamellendek open word natuurlijk ander verhaal. Momenteel zwemmen wij zo'n beetje 2 tot 3 uur per dag, dan is het dek ook gewoon open, verder gesloten. Rx staat op 750mV, echter word niet gebruikt om te sturen. CL staat momenteel ingesteld op 2,5 PPM, al weet ik de werkelijke waarde niet wegens gekke waarden die ik met de poollab meet. Lijkt wel in de buurt te zitten van de waarde die nodig is om voldoende vrij CL te hebben. Ben nog wel zoekende of ik mijn pomp configuratie aan moet passen..... Draai nu echt op het absoluut minimum van 10,5m3/h aan flow (450 a 500W opgenomen vermogen van de pomp in bedrijf), ik heb een minimale flow van 9m/3/h nodig voor een goede CL meting en voor de cel om te kunnen functionerenl.

In het najaar tot het voorjaar ga ik over op smart sturing om de kosten te drukken, dan word elke 2 uur de boel opgestart (afhankelijk van de watertemperatuur) en word er gemeten wat de waarden zijn. Indien nodig zal elektrolyse/hydrolyse gestart worden en als de waarden weer op niveau zijn gaat de boel weer in rust.
Dit gaat een interessante tijd worden qua inregelen en zien of het werkt. Kostentechnisch is het zeer interessant!

• BeeJee78
Martinusz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Toch maar ff geupload, maar zoals gezegd, lastig hoor geluid op film versus echt.

https://streamable.com/4bv4xs

[Streamable: IMG_2923]
Ik heb 'm inmiddels ook hoor, geīnstalleerd en wel. Vandaag eens kijken of ie goed werkt :-)

Wel problemen gehad met lekken bij de aansluitingen van de slangen op de pomp en op de bypass. Waren die bij jou wel meteen waterdicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 17:31
Glaslijn schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 00:19:

Het vuil op de bodem is momenteel een irriterende storende factor welke afbreuk doet aan het plezier van het hebben van een zwembad. Enige wat ik weet is dat ik een Dolphin schoonmaakrobot wil, echter welk model :| Deze moet in ieder geval heel fijn vuil (zand/stof) kunnen pakken. Als iemand hier ervaring mee heeft of tips heeft, dan hou ik me van harte aanbevolen.
Leuke video voor je YouTube: 2023 Ultimate POOL VACUUM Robot Comparison || Seauto, Aiper, AiRROB...

Van de hookup voor het vergelijken van poolrobots

• Martinusz
BeeJee78 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb 'm inmiddels ook hoor, geīnstalleerd en wel. Vandaag eens kijken of ie goed werkt :-)

Wel problemen gehad met lekken bij de aansluitingen van de slangen op de pomp en op de bypass. Waren die bij jou wel meteen waterdicht?
Nee, maar dat schijnt bijna altijd te zijn :P dus wat rolletjes tape gehaald, nu is die waterdicht :)
En is het gelukt vandaag?

• BeeJee78
Martinusz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Nee, maar dat schijnt bijna altijd te zijn :P dus wat rolletjes tape gehaald, nu is die waterdicht :)
En is het gelukt vandaag?
Ja hij heeft het water van 25,5 tot 29,5 gekregen vanaf 10:15 tot 18:00.
Dus ongeveer een halve graad per uur (6000 liter water). Is dat een beetje zoals het hoort?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-05 19:04
Hier ook laatste tijd bezig geweest met m'n zwembad project. Grootste deel klaar, volgende klus wordt de geautomatiseerde deksel maken.

Zijn hier mensen die zo iets gemaakt hebben en tips hebben? Daarnaast eerdaags ook bezig met nog wat sensoren om te weten wat de temperatuur is en wat de warmtepomp doet. Deze wil ik op den duur nog vervangen voor een nieuwe, maar deze kon ik lenen van iemand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52rzOFb-JiK70qXtJE9JNHKrlXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukUEC6fM3wpp29032KmZ938o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o049Up9Ya5RsjD_PtlpX_s9SDc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQRTrvkZAcDYCmXhnkKwbDlu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD1s-tGVzwEz5_m9ujksN6ddGug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h36Sb1rSW9TUcMw9Ib0jAuax.jpg?f=fotoalbum_large

• Martinusz
BeeJee78 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

Ja hij heeft het water van 25,5 tot 29,5 gekregen vanaf 10:15 tot 18:00.
Dus ongeveer een halve graad per uur (6000 liter water). Is dat een beetje zoals het hoort?
Hier doet ie 1,5-2 graden per uur ongeveer, maar heb ook de helft minder water denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Martinusz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Hier doet ie 1,5-2 graden per uur ongeveer, maar heb ook de helft minder water denk ik.
Zo’n 300x200x75 heeft ongeveer 4000 liter toch?
Dan gaat het bij jou relatief gezien veel sneller.
Wat voor pomp heb je erop aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Ik heb hier de Dolphin e20 in een intex 5,5m opzetbad, dus mijn setup komt niet echt overeen met jouw setup.
Wanneer ie er in is geweest zit de basket voor namelijk vol met grote dingen als bladeren, beestjes etc en een beetje zand. Ook vind je algen terug op de filters.
Denk wel dat het meeste van het kleine spul opgedwarreld wordt en daarna gewoon via het filter verwijderd wordt want de dag na reiniging (wanneer de pomp ‘s nachts uitgestaan heeft) is de bodem meestal wel schoon, maar heb een beetje mijn twijfel of dat komt omdat de robot dat eruit gefilterd heeft.
Denk dat een robot die aangesloten wordt op een afvoer beter presteert maar daar heb ik geen ervaring mee.
Viel me op in bovenstaande video dat de draadloze midden in het bad ermee ophouden en dat je dan met een haak aan de gang moet gaan om hem eruit te halen.
De e20 heeft een kabel en daarmee haal je hem er zo mee uit.
Ik zelf zie ook niet echt het voordeel van een batterij aangedreven robot aangezien je ook weer moet zorgen dat ie opgeladen is. Het is niet zo als mijn stofzuiger en grasmaaier dat ie naar een dock terug gaat. Of er moet een dock bij zitten waar je hem op kan zitten in een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
BeeJee78 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:21:
[...]

Zo’n 300x200x75 heeft ongeveer 4000 liter toch?
Dan gaat het bij jou relatief gezien veel sneller.
Wat voor pomp heb je erop aangesloten?
Volgens mij is ie 60 hoog ofzo, en inmiddels al wat water uit, dus ik denk dat er zo'n 3000 liter in zit.
Ik heb de Bestway Filterpomp 3028 liter/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ik heb een Sugar Valley installatie, specifiek de Aquascenic HD2 pool controller. En eigenlijk zo goed als alles wat onder deze vlag verkocht word.
[Afbeelding]
heb je nu waterfilter? zo ja waarom en een erg dunne lijn, wellicht omdat er niet grotere fitting doorvoer is (duh) maar werkt dat ook een beetje ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Draai nu echt op het absoluut minimum van 10,5m3/h aan flow (450 a 500W opgenomen vermogen van de pomp in bedrijf)
En dat is 24x7, in het zwemseizoen?

Flinke weerstand in zo'n systeem en dat kost je dan ook wel wat(t). Is dit een normale waarde?

Mijn zwemvijver doet 110W voor ca. 14m3/u en in de winter schakel ik terug naar zo'n 30W (en pakweg 7m3/u). Dat is al heel duidelijk een grootverbruiker in het huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

[Afbeelding]
Beetje midden bovenin zit de vrij chloor meet unit, rechts van de meetkamers voor Ph en Rx, boven de ionisatie elektroden zilver/koper met de rode en blauwe doppen.

Naast de vrije chloor meting, kan ik eventueel ook op redox sturen, echter is sturen op chloor veel nauwkeuriger.

Momenteel heb ik het min of meer op gevoel ingesteld, dit omdat ik net als jij ook al ervaren hebt, gekke meetwaarden krijg met de poollab 2.0. Ik ben er van overtuigt dat ik hier iets niet helemaal doe zoals zou moeten. Het water is hier kristal helder, je kijkt zo door tot op de bodem. Water in een glas is net zo helder als het uit de kraan komt in een glas.

In het najaar tot het voorjaar ga ik over op smart sturing om de kosten te drukken, dan word elke 2 uur de boel opgestart (afhankelijk van de watertemperatuur) en word er gemeten wat de waarden zijn. Indien nodig zal elektrolyse/hydrolyse gestart worden en als de waarden weer op niveau zijn gaat de boel weer in rust.
Dit gaat een interessante tijd worden qua inregelen en zien of het werkt. Kostentechnisch is het zeer interessant!
toon volledige bericht
Het verschil tussen de redox meting en poollab vindt ik nog steeds vreemd. Ik heb toen de redox opnieuw gekalibreerd maar t bleef t zelfde. En net als bij jou is het water glashelder, (letterlijk door de glasruit). Sinds ik t zomerzeil heb heb ik ook veel minder vuil. Een poolrobot staat nog op t lijstje. ik ga voor de Steinbach Poolrunner Battery Basic 2.0. Die is nu € 118,- bij amazon de.

En de poollab vindt ik teveel gedoe om alle metingen te doen. Ik denk dat ik een Blue Connect Plus Smart Pool Analyzer, Goud koop. Die is nu € 330,- bij piscinayspa. Zou ideaal zijn als je deze zou kunnen koppelen aan mijn Hayward Aquarite LS.

Ik ben nog bezig mijn Aquarite ook controle te laten krijgen over de pompsturing zodat ik m ook geheel smart kan laten functioneren. Ik kreeg t eerst niet voor elkaar maar het bleek dat ik in het servicemenu moest zijn om de automatische aansturing van de pomp moest aanzetten. Er blijken ook 2 servicemenu's. 1 uitgebreide en 1 voor de zoutcel. Kwam ik tegen in een YT filmpje van een Australisch bedrijf die instructie gaf hoe een Aquarite werkt.

Servicemenu zoutcel : up up down down ok
Servicemenu algemeen: up down + - enter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Gwaihir schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Flinke weerstand in zo'n systeem en dat kost je dan ook wel wat(t). Is dit een normale waarde?

Mijn zwemvijver doet 110W voor ca. 14m3/u en in de winter schakel ik terug naar zo'n 30W (en pakweg 7m3/u). Dat is al heel duidelijk een grootverbruiker in het huishouden.
14m3/h met 110W ? Ik ben benieuwd welke pomp dat doet.
Dan staat hij hoger dan het waterniveau gok ik, in een korte rechte lijn dichtbij zonder weerstand maar dan nog is 110W echt extreem weinig denk ik.
Mijn pomp doet zo'n 350W op 8m3/h . Ik sta wel 10m verderop met wat bochtenwerk en de warmtepomp staat op 3m hoogte.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@GeeMoney De pomp is 'n best wel standaard regelbare vijverpomp die 20m3/u zou moeten kunnen (tot 1 meter hoogteverschil, geloof ik), maar richting de top van z'n kunnen vooral tegen de weerstand in onze leidingen gaat pompen (ca. 20 meter). Dus zet ik 'm nooit op / nabij de 100%.

Voor zoverre ik de 'zwembad' setup snap, zit het belangrijkste conceptuele verschil in weerstand 'm in het filter. Jullie moeten daar een zekere druk voor opbouwen, begrijp ik, waar dat bij een zwemvijver op zwaartekracht gaat (over een groot oppervlak). Daarvoor in ruil moet mijn pomp daadwerkelijk een klein hoogteverschil (10 - 15 cm) overbruggen.

Strekkende meters (niet al te dikke) leiding voelt zo'n pomp. Hoogteverschil wat hij ook weer terug krijgt (naar zo'n warmtepomp) kost geen extra stroom (zo lang er geen massa lucht bovenin opbouwt die de boel verstoort). Wat dat betreft verwachtte ik bij de leidingdiktes die ik op de verschillende foto's zie, dat ze voor pakweg 10m3/uur bedoeld zouden zijn. (Wellicht bedoelde @Glaslijn al dat hij een naar verhouding wat zware pomp heeft?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Alle leidingen zijn 63mm uitgevoerd en in het hele leidingwerk zit maar 1 knietje, de rest is allemaal bochten.
Er zitten de nodige T-stukken in, deze helpen ook niet in de drukopbouw. Ik heb ergens een formule, kun je het helemaal uitrekenen, heb ik voor mijn systeem niet gedaan.
Daarbij heb ik verkeerde waarde doorgegeven.
10,5m3 => opgenomen vermogen pomp 300W
12,5/m3 => opgenomen vermogen 475 a 500W

Maximum capaciteit van de pomp is 25m3/uur, dit haal ik niet. Maximum flow die ik kan halen schommelt rond de 20m3/h.

Ik heb overigens aardig wat meters leidingwerk, denk zo rond de 75 meter in lengte.
Nu draai ik nog 24/7, de volgende stap is om het om de draaiuren teug te gaan schroeven naar bare minimum. Neemt niet weg dat ik tijdens zonuren de pomp zal moeten laten draaien, ivm koeling solar lammelendek. In de winterperiode ga ik het helemaal aan de sugar valley controller over laten en mag die fijn zelf bepalen wanneer die moet draaien of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Gwaihir schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Gewoon voor de leuk ter vergelijk: mijn zwemvijverpomp(je) kan max 10m3/h doen volgens de opgave. Meestal heb ik hem op 90% draaien en dan verbruikt hij 70Watt. Op 100% is dat 76Watt. Vanaf het voorjaar tot einde herfst draait de pomp 10 uur op een dag. In de winter koppel ik de pomp los.

De pomp staat bij mij ca een halve meter onder de waterlijn en pompt het water via 2 buizen van elk rond de 25 meter lang naar de andere kant van de zwemvijver om daar op ca de hoogte van de waterlijn het water weer in de vijver te pompen door 2 instromers.
De aanzuiging gaat via een splitbed (ca 10cm onder de waterlijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:54:
Vanaf het voorjaar tot einde herfst draait de pomp 10 uur op een dag.
Waarom dat? Als dat voldoende circulatie is, kun je dan niet beter 24x7 rustiger draaien?
In de winter koppel ik de pomp los.
Zodat e.e.a. gerust volledig dicht kan vriezen?

Dat is bij ons geen optie, vanwege de vis erin. Daarom houdt ik het water in beweging (dat houdt zuurstof voor ze in het water en geeft voldoende beweging om altijd een wak te houden zodat er geen nare gasvorming kan ontstaan (door eventuele rotting van slib (blad e.d.) wat nog op de bodem ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gwaihir 24hr/dag de pomp laten draaien kan ook, maar was volgens de vijverbouwer niet nodig. Het is in mijn geval voornamelijk om de drijvende rommetljes ter hoogte van de waterlijn af te voeren richting een soort van kleine skimmervijver.

In mijn zwemvijver zitten geen vissen, dus het is geen probleem als hij een enkele keer dichtvriest. Tot nu toe komt dat overigens niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
[Afbeelding]

Naast de vrije chloor meting, kan ik eventueel ook op redox sturen, echter is sturen op chloor veel nauwkeuriger. Zoals ik eerder al aan gaf, het is heel storingsgevoelig voor vuil deeltjes, zonder netjes in de skimmers kun je naar mijn idee dit systeem niet betrouwbaar draaien. Reinigen is wat dat betreft ook een ritueel geworden, ik gebruik een aquarium schepnetje om het grove vuil uit de skimmers te scheppen alvorens ik over ga tot het vervangen van de netjes uit de skimmer mand. Sinds het lammelendek erop ligt, ergens tussen de 2 en 3 weken zit ik nu qua interval. Dit scheelt echt mega in vervuiling van het water.

Momenteel heb ik het min of meer op gevoel ingesteld, dit omdat ik net als jij ook al ervaren hebt, gekke meetwaarden krijg met de poollab 2.0. Ik ben er van overtuigt dat ik hier iets niet helemaal doe zoals zou moeten. Het water is hier kristal helder, je kijkt zo door tot op de bodem. Water in een glas is net zo helder als het uit de kraan komt in een glas. Ik zou het zo kunnen drinken, zo helder en fris ziet het er uit. Maar ja, toch 1,2 g/l zout dus niet lekker. Mijn reuk is niet al te best, dus mijn vrouw geeft aan dat we net een beetje chloor ruiken als je in het water ligt. Gezien de helderheid van het water, denk ik dan ook dat alle in orde is.

Ph staat ingesteld op 7,4, echter schommelt dit tussen de 7,2 en de 7,4 afhankelijk van de watertemperatuur. Met lamellendek dicht blijft CL mooi op peil en heb ik echt weinig draaiuren op de cell per dag, lamellendek open word natuurlijk ander verhaal. Momenteel zwemmen wij zo'n beetje 2 tot 3 uur per dag, dan is het dek ook gewoon open, verder gesloten. Rx staat op 750mV, echter word niet gebruikt om te sturen. CL staat momenteel ingesteld op 2,5 PPM, al weet ik de werkelijke waarde niet wegens gekke waarden die ik met de poollab meet. Lijkt wel in de buurt te zitten van de waarde die nodig is om voldoende vrij CL te hebben. Ben nog wel zoekende of ik mijn pomp configuratie aan moet passen..... Draai nu echt op het absoluut minimum van 10,5m3/h aan flow (450 a 500W opgenomen vermogen van de pomp in bedrijf), ik heb een minimale flow van 9m/3/h nodig voor een goede CL meting en voor de cel om te kunnen functionerenl.

toon volledige bericht
Ik was niet op de hoogte dat je vrij chloor kon meten, maar poeh... 2150euro voor een toevoeging is mij (en denk vele) toch wel wat te gortig.

Wij hebben al een paar jaar een maytronics dolphin zenit 20 naar volle tevredenheid.
Doet wanden, kan zeer fijne algen vangen en maakt handmatig zuigen vrijwel overbodig.

Enige wat achter blijft is wat vuil in de hoekjes en trappen heeft ie wat moeite mee. Maar dat vuil schop je tijden het zwemmen naar beneden en wordt de volgende keer mee genomen.

Al met al zeer tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Zuluman schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

ik zie dat jij vrije choormeting hebt. Welke module heb je? Wat ik heb kunnen vinden is allemaal zeer prijzig.

Ik snap nog niet geheel de relatie tussen de Rx waarde en CL waarde. Nu heb ik iets teveel zout in mijn Low Salt systeem. 2 g/l ipv 1,5 g/l En ik heb ik heb mijn pH of 7,3 ingesteld. Toen ik de eerste meting deed met de poollab kwam ik op een fCL van 6,48 en tCl van 7,89. Daar schrok ik van want ik was in de veronderstelling dat het wel goed zat aan de hand van de gemeten Redox waarde die op 650 staat. Nu zat de cover een paar dagen op en had ik de cover functie ingeschakeld en productie op 75% gezet. Inmiddels zet ik op 25%. Een dagje in de zon en de waardes zitten weer onder de 3.

Snap niet hoe de Poollab op zulke hoe waardes uitkomt terwijl de redox meting op 650 stond.
Voor mij ook het eerste jaar met redox sturing.
Ons laag zout systeem heeft op dit moment een flinke hoeveelheid zout erin (4g/l).
Redox is afhankelijk van verschillende factoren (zover ik weet: PH/Cyaanzuur/vrij chloor).

PH wordt geregeld en is stabiel
Cya is ook stabiel
dus enige wat dan veranders is het chloor.

Tip van waterbehandelaar: regel het chloor handmatig naar gewenste waarde --> lees de ORP uit en stel het setpoint erop in.

Tijdens regen merk ik dat de ORP flink zakt, dag erna heb ik een overshoot --> natuurlijk veel regenwater wat ie meepakt vandaar wat overshoot.

ORP voltage zal langzaam aan lager worden waardoor je nav een apparte meting het setpoint moet aanpassen of de probe opnieuw calibreren.

Al met al ben ik ook nog vertrouwen aan het opbouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 19:46
Begin van het seizoen onze oude Speck Badu Top 12 vervangen omdat die stuk was, op dat moment was de 14 sneller leverbaar dus die maar geïnstalleerd aangezien alle aansluitingen daarvan op dezelfde plek zitten.

Stroomverbruik viel me wel wat tegen en onnodig, dus zojuist een isaver 1100 frequentieregelaar geïnstalleerd. Ipv de standaard 2900RPM heb ik hem nu op ca 2500 staan, scheelt toch ca 300W en is nog voldoende om het goed omhoog te pompen ook naar de warmte elementen op ons dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Wekko306 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:36:
Begin van het seizoen onze oude Speck Badu Top 12 vervangen omdat die stuk was, op dat moment was de 14 sneller leverbaar dus die maar geïnstalleerd aangezien alle aansluitingen daarvan op dezelfde plek zitten.

Stroomverbruik viel me wel wat tegen en onnodig, dus zojuist een isaver 1100 frequentieregelaar geïnstalleerd. Ipv de standaard 2900RPM heb ik hem nu op ca 2500 staan, scheelt toch ca 300W en is nog voldoende om het goed omhoog te pompen ook naar de warmte elementen op ons dak.
Misschien toevallig maar met de isaver heb ik 2x algen in het water gehad. Daarvoor en daarna nooit meer.
Maar kan toeval geweest zijn. Bij mij stond hij op 2200 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 19:46
Arjantje72 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Misschien toevallig maar met de isaver heb ik 2x algen in het water gehad. Daarvoor en daarna nooit meer.
Maar kan toeval geweest zijn. Bij mij stond hij op 2200 toeren.
Dank je, dat ga ik in de gaten houden.

Heb voor nu maar even een programma ingesteld waarop hij begint op 2900 RPM, en pas wat later teruggaat naar 2500. Mocht dat om een of andere reden toch te weinig zijn kan ik hem altijd weer wat opschroeven.

Gebruik jij je pomp nu weer zonder isaver dan, of een andere variabele pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Wekko306 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Dank je, dat ga ik in de gaten houden.

Heb voor nu maar even een programma ingesteld waarop hij begint op 2900 RPM, en pas wat later teruggaat naar 2500. Mocht dat om een of andere reden toch te weinig zijn kan ik hem altijd weer wat opschroeven.

Gebruik jij je pomp nu weer zonder isaver dan, of een andere variabele pomp?
Nu zonder. Ik ga het volgende jaar weer met proberen.
Ik denk dat voor nu dat het zwemmen binnenkort is afgelopen qua temperatuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:53:
@Gwaihir 24hr/dag de pomp laten draaien kan ook, maar was volgens de vijverbouwer niet nodig.
Ik zou verwachten dat wanneer je dezelfde kuubs per etmaal rondpompt met minder tempo en meer uren, je minder stroom verbruikt en een beter filter resultaat hebt (of, als het al helemaal top is, nog met wat minder kuubs per etmaal toe kunt voor nog minder verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Gwaihir interessante gedachte. Even aangenomen dat de stand op de pomp een lineaire invloed heeft op de flow: 10 uur lang op 90% is hetzelfde als 24 uur lang op 90/2,4=37,5%.
Op 38% verbruikt de pomp 26Watt.
Per dag is dat dan 26*24=624Wh. Dat is dus inderdaad minder dan dat de pomp 10 uur per dag op 70Watt draait (700Wh per dag).

Ik ga dit eens proberen om te zien of ik enig verschil kan merken. De pomp draait nu op 40% (28Watt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
darklord007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Ik was niet op de hoogte dat je vrij chloor kon meten, maar poeh... 2150euro voor een toevoeging is mij (en denk vele) toch wel wat te gortig.
Daar heb ik er ook absoluut niet voor betaald!
Maar ik heb dan ook buiten de seizoentijden gekocht en minder last gehad van de inflatie :x

Ik begrijp dat geen weldenkend mens dit gaat betalen, ben ook maar in loondienst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:59
Hallo allemaal, nu het zwemseizoen bijna voorbij is ga ik mij bijna wagen aan het afbreken van m’n zwembad. Dit gaat de eerste keer worden dus #durftevragen:
Wat zijn do’s en don’ts bij het afbreken? Ik begreep dat het best een dingetje is om qua duurzaamheid de zwembaden een aantal seizoenen mee te laten gaan. Dit jaar m’n eerste frame zwembadje gekocht bij de Cranenbroek waar ik hopelijk nog een paar seizoen mee vooruit kan.

Thanks alvast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
fissa schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:08:
Hallo allemaal, nu het zwemseizoen bijna voorbij is ga ik mij bijna wagen aan het afbreken van m’n zwembad. Dit gaat de eerste keer worden dus #durftevragen:
Wat zijn do’s en don’ts bij het afbreken? Ik begreep dat het best een dingetje is om qua duurzaamheid de zwembaden een aantal seizoenen mee te laten gaan. Dit jaar m’n eerste frame zwembadje gekocht bij de Cranenbroek waar ik hopelijk nog een paar seizoen mee vooruit kan.

Voor het leeghalen met een ZFP het meeste water eruit via de "backwash" (wattenbollen in mijn geval) om het meeste vuil eruit te halen + het water .. de rest met een dompelpomp .. laatste beetje is beetje aanmodderen.

Berg de liner niet bij scherpe voorwerpen op .. en droog is wel prettig, je kan als je katten hebt wat kattenbakvulling erbij mikken of anders een handdoek gebruiken ;)

Alle metalen onderdelen na even droog maken en roest wegschuren .. spuit ik met een zelfde (witte) verfspuitbus van de action, om het roest een beetje tegen te houden.. + om eerlijk te zijn de liner is toch sneller kapot dan de buizen .. maar roestvlekken zijn niet mooi ..

De rubbers zet ik in "zuurvrij" vasiline(bouwmarkt) in een ikea "ziplock" zakje

Alles maak ik gewoon schoon (duh) eventuele haren weg, vuil weg waar ik bij kan (en wil)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 01:49
fissa schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:08:

Ik zou de liner ruimschoots voorzien van talkpoeder, dat scheelt een aan elkaar geplakt zwembad volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:24
@vso is de Action spuitverf vergelijkbaar qua kwaliteit van de hammerite metaallak spuitbus? Heb de buizen daar net mee ingespoten :) of is het puur een kostenoverweging omdat de buizen toch binnen 3 jaar doorroesten?

Ik zie nu dat action ook een anti roest primer heeft: https://www.action.com/nl...tte-anti-roest-en-primer/

[ Voor 23% gewijzigd door amauer op 28-08-2023 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
amauer schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:02:
@vso is de Action spuitverf vergelijkbaar qua kwaliteit van de hammerite metaallak spuitbus? Heb de buizen daar net mee ingespoten :) of is het puur een kostenoverweging omdat de buizen toch binnen 3 jaar doorroesten?

Ik zie nu dat action ook een anti roest primer heeft: https://www.action.com/nl...tte-anti-roest-en-primer/
weet ik niet,mijn liner(s) gaan helaas 1 tot max 3 jaar mee en dan moet ik nieuwe kopen.. dus die buizen gooi ik weg, want je krijgt toch nieuwe bij een nieuwe aanschaf.

die buizen zijn na 3 jaar net zo sterk als bij aanschaf, dus daarom spuit ik ze dus niet in .. maar het is meer de roestplekken op de liner bv ..

op de trap die 6 jaar is meegegaan is dat een ander verhaal, daar heb ik wel wat meer aandacht, & primer gebruikt .. deze staat inmiddels bij vrienden (kids kunnen over de rand stappen nu) en voor die enkele keer dat er kleinere er zijn dan tillen wij ouders ze er maar in/uit ..

die trap constructie vind ik waardeloos en die beschermen is wel handig(er) maar anderzijds voor de prijzen het is wat je het zelf waard vind nieuw aanschaffen kan ook :)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 28-08-2023 00:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:50
Ik zit ook een beetje met het afdekken van het bad voor de winter. Wij hebben een tuin waar veel blad in valt en het zou heel fijn zijn als dit niet allemaal in het bad terecht komt. Ik gok dat ik een dik zeil er overheen span, maar om er voor te zorgen dat dit niet gaat zakken door water/blad is nog even een uitdaging.

Verder denk ik dat ik het water gewoon iets lager zet dan de leidingen, die netjes leeg laat lopen en de apparatuur gewoon in de garage zet (vorstvrij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Wij hebben een opzet zwembad, maar ik begin mij momenteel wel af te vragen of ik hem laat staan of dat ik hem maar ga opruimen voor de winter...

Ik had hem vorig jaar redelijk vroeg weg gehaald (na de zomervakantie), maar daarna werd het nog een tijdje heerlijk weer. Zonde achteraf!

Hoe doen andere tweakers het met hun opzet zwembad? Staat die nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hier is de 3x2 opgeruimd en staat alles droog en schoon op zolder.
April komt hij weer naar beneden.

Onze tuin is relatief klein. Dus nu gewoon meer ruimte voor de kinderen om te stoepkrijten en te ravotten.
En ik geloof toch ergens dat het voor t materiaal beter is om droog en schoon te liggen dan al die winterse weersomstandigheden.
Denk dat je uiteindelijk met schoonmaken in de lente langer bezig bent dan ik nu was.

Maar ik heb hem nooit laten overwinteren. Puur al vanwege het ruimte argument. Dus kan geen vergelijking geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
President schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:34:
Wij hebben een opzet zwembad, maar ik begin mij momenteel wel af te vragen of ik hem laat staan of dat ik hem maar ga opruimen voor de winter...

Ik had hem vorig jaar redelijk vroeg weg gehaald (na de zomervakantie), maar daarna werd het nog een tijdje heerlijk weer. Zonde achteraf!

Hoe doen andere tweakers het met hun opzet zwembad? Staat die nog?
Ik haal 'm meestal begin september weg als er echt geen (hele) warme dagen meer komen. Liefst op een zonnige dag zodat alles snel droog is en opgeborgen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eind september droogt je bad veel slechter inderdaad.
En nachten vaak sneller koud. Dus zeker als je geen warmtepomp hebt heb je echt meerdere dagen goed weer nodig.

Ik denk eerlijk gezegd dat voor de mensen zonder warmtepomp en zwemseizoen ver voorbij is. Tenzij je graag in ~20 graden zwemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:05:
Eind september droogt je bad veel slechter inderdaad.
En nachten vaak sneller koud. Dus zeker als je geen warmtepomp hebt heb je echt meerdere dagen goed weer nodig.

Ik denk eerlijk gezegd dat voor de mensen zonder warmtepomp en zwemseizoen ver voorbij is. Tenzij je graag in ~20 graden zwemt
Nah ligt er aan er zijn momenten geweest waar het water nog 25-30 graden te krijgen is/was eind september met een solar verwarming

Als je zorgt dat de wind minder vat heeft op je zwembad lukt dat stukken makkelijker

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 145 ... 167 Laatste