Ik heb een Sugar Valley installatie, specifiek de Aquascenic HD2 pool controller. En eigenlijk zo goed als alles wat onder deze vlag verkocht word.
Hier nog fotootje van tijdens het opbouwen:
/f/image/ZsPEZ3IwN9FoL35IyAuCSp88.png?f=fotoalbum_large)
Beetje midden bovenin zit de vrij chloor meet unit, rechts van de meetkamers voor Ph en Rx, boven de ionisatie elektroden zilver/koper met de rode en blauwe doppen.
Naast de vrije chloor meting, kan ik eventueel ook op redox sturen, echter is sturen op chloor veel nauwkeuriger. Zoals ik eerder al aan gaf, het is heel storingsgevoelig voor vuil deeltjes, zonder netjes in de skimmers kun je naar mijn idee dit systeem niet betrouwbaar draaien. Reinigen is wat dat betreft ook een ritueel geworden, ik gebruik een aquarium schepnetje om het grove vuil uit de skimmers te scheppen alvorens ik over ga tot het vervangen van de netjes uit de skimmer mand. Sinds het lammelendek erop ligt, ergens tussen de 2 en 3 weken zit ik nu qua interval. Dit scheelt echt mega in vervuiling van het water.
Momenteel heb ik het min of meer op gevoel ingesteld, dit omdat ik net als jij ook al ervaren hebt, gekke meetwaarden krijg met de poollab 2.0. Ik ben er van overtuigt dat ik hier iets niet helemaal doe zoals zou moeten. Het water is hier kristal helder, je kijkt zo door tot op de bodem. Water in een glas is net zo helder als het uit de kraan komt in een glas. Ik zou het zo kunnen drinken, zo helder en fris ziet het er uit. Maar ja, toch 1,2 g/l zout dus niet lekker. Mijn reuk is niet al te best, dus mijn vrouw geeft aan dat we net een beetje chloor ruiken als je in het water ligt. Gezien de helderheid van het water, denk ik dan ook dat alle in orde is.
Het vuil op de bodem is momenteel een irriterende storende factor welke afbreuk doet aan het plezier van het hebben van een zwembad. Enige wat ik weet is dat ik een Dolphin schoonmaakrobot wil, echter welk model

Deze moet in ieder geval heel fijn vuil (zand/stof) kunnen pakken. Als iemand hier ervaring mee heeft of tips heeft, dan hou ik me van harte aanbevolen.
Ph staat ingesteld op 7,4, echter schommelt dit tussen de 7,2 en de 7,4 afhankelijk van de watertemperatuur. Met lamellendek dicht blijft CL mooi op peil en heb ik echt weinig draaiuren op de cell per dag, lamellendek open word natuurlijk ander verhaal. Momenteel zwemmen wij zo'n beetje 2 tot 3 uur per dag, dan is het dek ook gewoon open, verder gesloten. Rx staat op 750mV, echter word niet gebruikt om te sturen. CL staat momenteel ingesteld op 2,5 PPM, al weet ik de werkelijke waarde niet wegens gekke waarden die ik met de poollab meet. Lijkt wel in de buurt te zitten van de waarde die nodig is om voldoende vrij CL te hebben. Ben nog wel zoekende of ik mijn pomp configuratie aan moet passen..... Draai nu echt op het absoluut minimum van 10,5m3/h aan flow (450 a 500W opgenomen vermogen van de pomp in bedrijf), ik heb een minimale flow van 9m/3/h nodig voor een goede CL meting en voor de cel om te kunnen functionerenl.
In het najaar tot het voorjaar ga ik over op smart sturing om de kosten te drukken, dan word elke 2 uur de boel opgestart (afhankelijk van de watertemperatuur) en word er gemeten wat de waarden zijn. Indien nodig zal elektrolyse/hydrolyse gestart worden en als de waarden weer op niveau zijn gaat de boel weer in rust.
Dit gaat een interessante tijd worden qua inregelen en zien of het werkt. Kostentechnisch is het zeer interessant!